Toon posts:

[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 52 53 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-06 22:47
Jthem schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:37:
[...]

Laat maar eens weten wat je ervan vindt! Alle 3 heerlijke whiskys, vooral de hp en Edradour zijn toppers.

Ga denk ik vandaag de oudere broer van je aanwinst proeven. (Hp18)
Wat is de 18 jarige hp toch een zachte whisky. Afdronk wat heerlijk zachte turf maar wat lekker !! Moet bekennen dat ik wel fan ben van HP, deze 18jarige is voor mij verassend vol maar toch zacht karakter(lief)

[Voor 13% gewijzigd door Jthem op 08-05-2023 09:28]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb twee weken geleden ook die Edradour gekocht, en dat bevalt ook wel erg goed hoor! Erg smaakvol, maar niet zo heftig als de Aberlour A'Bunadh (die ik ook erg lekker vind) omdat hij op normale sterkte is.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Japieh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:49
Jthem schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:37:
[...]

Laat maar eens weten wat je ervan vindt! Alle 3 heerlijke whiskys, vooral de hp en Edradour zijn toppers.

Ga denk ik vandaag de oudere broer van je aanwinst proeven. (Hp18)
Gisteren de Highland park opengetrokken en geproefd naast de Monkey shoulder, en wat een smaak verschil, de HP heeft een lekkere lichte rook smaak, vind hem ook wat minder scherp dan de MS, daardoor ook en de verrassende smaak toch wel de voorkeur voor de HP.

Tevens mijn testers binnen:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jthem
Super @Japieh !

Inderdaad zacht van smaak en een lichte turf op achtergeond wat ik echt heerlijk vind aan HP.

Paar mooie testers heb je binnen.

[Voor 13% gewijzigd door Jthem op 08-05-2023 23:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-06 18:11
Niet verkeerd! 😋
Ledaig, lagavulin en vooral laphroaig zijn mijn favorieten. Ben wel benieuwd wat je daarvan gaat vinden. Alle wel een stuk rokeriger dan HP 😉

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Japieh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:49
frank.. schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 01:24:
[...]

Niet verkeerd! 😋
Ledaig, lagavulin en vooral laphroaig zijn mijn favorieten. Ben wel benieuwd wat je daarvan gaat vinden. Alle wel een stuk rokeriger dan HP 😉
was inderdaad ook de bedoeling om eens wat meer rokeriger te nemen en dat eens te proberen. ben wel benieuwd hoe dat smaakt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:31
@Japieh Mocht je er een paar op een avond proeven, begin absoluut met de Glentauchers van James Eadie.

Anders valt die compleet weg tegen dat andere geweld O-)

K to the KillaZ

Acties:
  • +4Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:50
Japieh schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:35:
[...]

was inderdaad ook de bedoeling om eens wat meer rokeriger te nemen en dat eens te proberen. ben wel benieuwd hoe dat smaakt.
Probeer ook een eens Orchard House van Compass Box, die is veel lichter en fruitiger, ongeveer het tegenovergestelde van de hele rokerige whiskys. Ik houd er wel van, zeker in de zomer!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-05 21:38
Maximaal 20% dus, volgens wetenschappers. (8>

https://robbreport.com/fo...dd-to-whiskey-1234840787/

_██_
(ಠ_ృ)

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
frank.. schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:59:
Iemand wel eens een Bus whisky geproeft?
Zit te twijfelen om een flesje aan te schaffen maar de prijs houd me nog een beetje tegen.
65 euro voor 50cl.🤔

Wel leuk dat het een Nederlands product is trouwens.
Ja, heb daar een tijdje geleden de proeverij gedaan (leuk verhaal wat ze vertellen)

Vind de prijs/kwaliteit het niet helemaal waard... ze gaan echt op de hype en hogere prijzen mee...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beyond
  • Laatst online: 01-06 19:18

Beyond

Dussssss.......

Waar kopen jullie je whiskys?

Al het goeie.......

Acties:
  • +2Henk 'm!

• olafmol
Beyond schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:23:
Waar die het goedkoopste is ;)

Meestal bij mijn lokale slijter, die heeft ook faire prijzen. Anders ga ik online en google waar het goedkoop is, dat kan nogal eens fluctueren dus het is het wel waard om even goed te zoeken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:10
Bockje Bathmen
Whiskysite.nl
Dramtime.nl
Whiskyshop.nl
Lokaal bij Kisjes, Rum en Whisky Emmen of Slijterij Vinke, Monk Groningen, Wijn- en Whiskyschuur

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jthem
Bambi105 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:00:
[...]

Bockje Bathmen
Whiskysite.nl
Dramtime.nl
Whiskyshop.nl
Lokaal bij Kisjes, Rum en Whisky Emmen of Slijterij Vinke, Monk Groningen, Wijn- en Whiskyschuur
Aanvulling Whiskyvanzuylen en soms theoldpipe en drankdozijn/drankgigant soms bij leuke aanbieding.

Maar whiskysite en Vanzuylen zijn mijn favorieten, soms bij Gall voor de simpele maar dit jaar, sinds hun extreme bizarre prijsverhogingen niets meer gekocht daar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• frank..
BastaRhymez schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:51:
[...]

ze gaan echt op de hype en hogere prijzen mee...
Dat idee had ik ook al een beetje. Als ik in de buurt ben eerst maar eens proeven 👌

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:30

Honesty

kattenneus!

Ik kocht vaak bij de makro( vroeger hadden ze rond vaderdag 25% korting op alle malt's) lang niet meer gezien die actie en iedere keer als ik er kom hebben ze weer minder whiskey.
Gisteren toevallig loch lomond 12 gekocht uit de weg=weg bak met 30% korting, die was wel lekker.
Kom er vaak voor vlees en vis

Laatse tijd steeds vaker bij DD

[Voor 3% gewijzigd door Honesty op 13-05-2023 16:41]

festina lente

• Jthem
KillaZ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:34:
Oude Glen Moray's zijn.....speciaal. Als je in staat bent een oude stijl Glen Moray te vinden, dat wil zeggen, een indie die ergens tussen 90 en 2005 zijn gebotteld --> meteen kopen!

Daarom kon ik deze niet voorbij laten gaan, die gaat mooi bij de speciale spulletjes om van te genieten op speciale avonden.

[Afbeelding]

En ja, hij is al open :9 :+
Zag hem bij whiskysite, mooi flesje maar gaat mij toch voorbij qua centen _O- tot 175 houdt het echt op bij me.

Zag wel de Orkney van Claxton, ziet ook goed uit...

Acties:
  • +4Henk 'm!

• olafmol
Vanavond een plantation rum opengetrokken. Misschien is het vloeken in de kerk, maar tov de wat zoetere whisky’s valt ie helemaal niet tegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:38:
[...]

Zag hem bij whiskysite, mooi flesje maar gaat mij toch voorbij qua centen _O- tot 175 houdt het echt op bij me.

Zag wel de Orkney van Claxton, ziet ook goed uit...
Eens, al is het ook niet zo dat mijn hele kast volstaat met dit soort flessen he :)

Voor de kleinere beurs komen er trouwens een hele rits aan cask crafts aan van Murray McD. Stuk voor stuk hele leuke drams voor tussen de 35 en 40 eu de fles.

Die staan ook gewoon in de kast hoor :> ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:59
Duitsland.

Rewe, Edeka en zelfs Aldi hebben wel eens wat scherpe aanbiedingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op zondag 14 mei 2023 @ 08:45:
[...]

Eens, al is het ook niet zo dat mijn hele kast volstaat met dit soort flessen he :)

Voor de kleinere beurs komen er trouwens een hele rits aan cask crafts aan van Murray McD. Stuk voor stuk hele leuke drams voor tussen de 35 en 40 eu de fles.

Indd, heb hoop flessen van 100+ maar op dit moment ligt mijn grens(voor te drinken) op 175 euro, over algemeen tot 150. Heb wel paar duurdere in vitrinekast staan ter sier maar voor drinkers meestal tot 150.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• frank..
KillaZ schreef op zondag 14 mei 2023 @ 08:45:
[...]

De grens is bij mij ook wel bereikt bij 175 ongeveer hoor. Maar dan moet het echt een heeeeeele goeie zijn.

Ik heb laatst een sample van Murray McDavid Cask Craft Series gehad. De Croftengea. Die viel mij behoorlijk tegen. Duidelijk erg jong en een rare bijsmaak. Kan mijn vinger er niet echt opleggen maar het kan ook aan mij liggen natuurlijk.😉
Ken je die toevallig??

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KillaZ
frank.. schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:24:
[...]

De grens is bij mij ook wel bereikt bij 175 ongeveer hoor. Maar dan moet het echt een heeeeeele goeie zijn.

Ik heb laatst een sample van Murray McDavid Cask Craft Series gehad. De Croftengea. Die viel mij behoorlijk tegen. Duidelijk erg jong en een rare bijsmaak. Kan mijn vinger er niet echt opleggen maar het kan ook aan mij liggen natuurlijk.😉
Ken je die toevallig??
1 van de populairste Cask Craft....die ken ik wel ;)

Ze zijn allemaal tussen de 6 en 9 jaar. Wel NAS op de fles, maar gezien de bottelaar geloof ik dat wel.

Die bijsmaak, kun je die omschrijven? Dat herken ik helemaal niet. Juist door de jonge spirits hebben ze allemaal een degelijke finish nodig, volgens mij was de croftengea op Marsala.

Ligt Marsala je misschien niet? Want daar zijn veel mensen gevoelig voor (inclusief iemand bij de importeur, die alle Marsala finishes overslaat).

K to the KillaZ

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bambi105
Dit gaat qua prijs veel te ver natuurlijk, maar mijn hemel, wat moet dit een parel zijn: https://decadent-drinks.c...ky-sponge-special-edition

Een 26yo Springbank 1st fill sherry butt op 53,5% vatsterkte...

1000 eu incl import en btw ga ik er niet aan uitgeven, maar als ik zwom in het geld en aan 1 whisky 1000 eu zou willen uitgeven, dan was het deze.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jthem
Wat een geld voor een flesje ja, ga dat eens per glas uit tellen.

Bizar ook, was in kast aan kijken hoeveel distilleerderijen en bottelaars er toch wel niet zijn en stuk voor stuk gewoon iets speciaals hebben maat wat is het toch een dure maar lekkere hobby

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KillaZ
@Bambi105 Ik heb deze in een proefsetje mogen ervaren:

https://www.bockjebathmen...1y-1999-dalswinton-series

Enorm aan de prijs, maar echt wel een snoepje. Waren overigens ook binnen no-time uitverkocht, als honing vlogen die slijters er op, ondanks de prijs.

Dat proefsetje is volgens mij nog wel te bestellen bij Claxton's. Daar zaten alle Dalswinston releases in.

[Voor 14% gewijzigd door KillaZ op 15-05-2023 13:38]

K to the KillaZ

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:50
Ik vraag me toch af hè, met een dergelijke prijs (of andere flessen, ik heb ze van enkele duizenden euro's voorbij zien komen) je niet gewoon last krijgt van confirmation bias? Even er vanuit gaande dat het ook gedronken gaat worden natuurlijk.

Zal men zulke whisky niet gewoon lekker móeten vinden als je er zoveel geld aan uitgeeft?

Alleen een kwaliteitspost begint met: "Let wel", "In mijn optiek", of "Je vergeet dat...". Jíj bent die kwaliteitsposter! || De Echte Hardcore Tweaker kijkt niet op Tweakers, maar verwijst naar Linus Tech Tips.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• olafmol
Vrijdag schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:14:
Ik vraag me toch af hè, met een dergelijke prijs (of andere flessen, ik heb ze van enkele duizenden euro's voorbij zien komen) je niet gewoon last krijgt van confirmation bias? Even er vanuit gaande dat het ook gedronken gaat worden natuurlijk.

Zal men zulke whisky niet gewoon lekker móeten vinden als je er zoveel geld aan uitgeeft?
Tuurlijk. Je gaat het verschil tussen een fles van 200 of 2000 euro echt niet proeven. Die bedragen gaan dan meer over exclusiviteit dan over smaak. Dat is niet anders dan bij andere drank zoals wijn of cognac. Is mijn mening hè ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Vrijdag schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:14:
Blijft afhangen van je smaak af natuurlijk, maar je comment doet me denken aan dit aardige verslag. Iemand voert een Black Bowmore (schokkend dure whisky) op als tweede glas in een tasting, maar doet dit 'blind' dus (vrijwel) niemand van de gegadigden had door wat in het glas zat.
De rest van de lineup is ook bepaald geen troep, maar het onderstreept wel precies wat @olafmol daar zegt, dat je het verschil op een gegeven moment niet meer proeft.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jthem
Verschil smaak met fles rond 30-50 euro tegenover 100-200 is gelukkig wel nog te merken, maar indd prijs is met exclusiviteit natuurlijk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vrijdag
Ah dankjewel voor de reacties :) Het psychologische aspect zal overduidelijk flink meehelpen inderdaad. En natuurlijk persoonlijke smaak, dat telt ook mee.

Nu heb ik zelf niet echt (echt niet) ervaring met duurdere whiskies. Wellicht dat ik een keer op een festival een drie of vier muntjes dram heb geprobeerd, maar daar weet ik niks meer van. Oké, dat zegt natuulijk niet zoveel :+ Mijn duurste fles hier is een Laga 16, maar die prijs is gewoon vanwege de populariteit.

Ik denk dat ik maar eens wat van die samples ga bestellen, met vanalles wat. Mijn vader en mijn zwager houden absoluut niet van rokerig, dus maar eens wat leuks uitzoeken. Misschien ook leuk voor aankomende vaderdag, een mini tasting thuis doen met meer exclusievere whiskies.

Alleen een kwaliteitspost begint met: "Let wel", "In mijn optiek", of "Je vergeet dat...". Jíj bent die kwaliteitsposter! || De Echte Hardcore Tweaker kijkt niet op Tweakers, maar verwijst naar Linus Tech Tips.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jthem
Kan je dan ook eens keer de Edradour 12 sherry cask Strength aanraden als je die ergens tegen komt, is wat mij betreft een heerlijk sherry bommetje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• olafmol
Jthem schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:07:
Kan je dan ook eens keer de Edradour 12 sherry cask Strength aanraden als je die ergens tegen komt, is wat mij betreft een heerlijk sherry bommetje.
Online voor 136 euries op de kop te tikken....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Beyond
  • Laatst online: 01-06 19:18

Beyond

Dussssss.......

Heb onlangs de Macallan Folio 7 ‘gewonnen’. Die serie wordt ook alleen maar meer en meer waard.

Al het goeie.......

Acties:
  • +2Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:11
Bambi105 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:07:
Dit gaat qua prijs veel te ver natuurlijk, maar mijn hemel, wat moet dit een parel zijn: https://decadent-drinks.c...ky-sponge-special-edition

Een 26yo Springbank 1st fill sherry butt op 53,5% vatsterkte...

1000 eu incl import en btw ga ik er niet aan uitgeven, maar als ik zwom in het geld en aan 1 whisky 1000 eu zou willen uitgeven, dan was het deze.
Man man man, wat een snoepje moet dat zijn zeg! Poeh.

Ik heb vandaag overigens een (gekregen) fles Balvenie Doublewood 12yo opengetrokken voor na het eten met mijn vadertje. Ik snap dat ze dit als beginnerswhisky heel vaak benoemen als een hele mooie. Zacht, prima op smaak en mooie tonen van vanille en honing. Maar, nu ik de laatste maanden vol in het geweld zit van de betere Springbank en andere echt mooie whisky, vind ik hem ook vlak, saai en precies nul diepte hebben. Al met al niets slechts en prima om te schenken na een mooie bbq met vrienden voor wie dit niet per se een hobby is, maar niet iets wat ik heel snel weer zelf mijn glas in gooi als ik wil genieten van een mooie dram. Ik denk dat ik verwend begin te raken 😂

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jthem
Had dat afgelopen maand met de Aberlour cagh anmah, vond hem altijd super maar vond het deze x zo tegenvallen, gewoon saai.. echt erg haha

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vrijdag
Jthem schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:07:
Ah, dankjewel, ik heb de 10 hier al staan en die vind ik erg lekker. Qua sherrybommen heb ik niet zoveel ervaring, dus ben benieuwd. Ik heb wel een Dalmore Port Wood die ik erg lekker vind.

Zal eens kijken naar de Edradour 12 sherry cask :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-06 13:00
Heb graag een advies nodig. Heb recentelijk voor €50 aan Gall&Gall bonnen gekregen.
Die kan ik aan wijn of bier besteden, maar heb liever een lekkere whisky.
Normaal koop ik mij whisky's tot ongeveer €60. Dus boven op die binnen wil ik nog wel €50 bijleggen.

Inmiddels heb ik redelijk wat gekocht in het verleden. Dat heeft mij wel geleerd dat ik de rokerige kant niet zo lekker vindt. Heb nu een Bowmore 12 open en dat gaat nog net.

Ben wel helemaal fan van de Bunnahabhain 12. Dus iets in die richting gaat wel smaken.

Wat ik verder leeg gedronken heb:
- Aberlour 12
- Endradour 10
- Arran 10
- Glennfidich 14 Bourbon Barrel
- Glenliver 12
- HP 12
- Tallisker Port Ruigh
- Nikka Miyagkyo

Van dit rijtje vond ik de Aberlour en Endradour ook lekker. Verder ben ik geen doorgewinterde kenner.

Uiteraard zelf ook gekeken naar de Glen Scotia Victoriana die hier recentelijk nog voorbij kwam (online uitverkocht)
Zag ook Aberlour A'Bunadh (ook uitverkocht).

In hoeverre zijn: Aberlour A'Bunadh Alba of de Glen Scotia 15 kanshebbers???
Staat exclusief een: Old Particular Blair Athol 11 Years Sherry Matured Single Cask??

Elk advies is welkom

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jthem
Layumi schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 18:22:
Heb graag een advies nodig. Heb recentelijk voor €50 aan Gall&Gall bonnen gekregen.
Normaal koop ik mij whisky's tot ongeveer €60. Dus boven op die binnen wil ik nog wel €50 bijleggen.

Inmiddels heb ik redelijk wat gekocht in het verleden. Dat heeft mij wel geleerd dat ik de rokerige kant niet zo lekker vindt. Heb nu een Bowmore 12 open en dat gaat nog net.

Ben wel helemaal fan van de Bunnahabhain 12. Dus iets in die richting gaat wel smaken.

- Aberlour 12
- Endradour 10
- Arran 10
- Glenliver 12
- HP 12
- Tallisker Port Ruigh
- Nikka Miyagkyo

Van dit rijtje vond ik de Aberlour en Endradour ook lekker. Verder ben ik geen doorgewinterde kenner.

Uiteraard zelf ook gekeken naar de Glen Scotia Victoriana die hier recentelijk nog voorbij kwam (online uitverkocht)
Zag ook Aberlour A'Bunadh (ook uitverkocht).

In hoeverre zijn: Aberlour A'Bunadh Alba of de Glen Scotia 15 kanshebbers???
Staat exclusief een: Old Particular Blair Athol 11 Years Sherry Matured Single Cask??

Elk advies is welkom
De old particular Blair athol is ook dikke prima, Glenallachie 10 cask Strength is ook absoluut meer dan goed, Glengoyne 15 is normaal gesproken geen miskoop maar het lijkt laatste tijd in populariteit gestegen te zijn(prijzen van Glengoyne gaan ook wel hard omhoog). Glen scotia 15 en Glenallachie 15 zijn ook wel heerlijk.

Nadeel aan gall is dat ze qua prijs wel duurder geworden zijn, vorig jaar had ik er nog vaker paar "koopjes".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 21:15

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Aberlour A'Bunadh is zeker een aanrader, wel wat heftiger dan de Edradour 10yo. Misschien kan je wachten tot hij weer op voorraad is of heeft je lokale Gall hem stiekem toch staan (weet niet hoe goed de online voorraadindicatie is).

Gebaseerd op je lijstje een paar suggesties waarvan ik niet weet of Gall ze heeft:
- Glen Dronach 15yo
- Aberlour double wood (Kan zijn dat dat de 12jarige is die je al gehad hebt)
- Balvenie carribean cask (rum finish)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• schraal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:27
Heb graag een advies nodig.

- Aberlour 12
- Endradour 10
- Arran 10
- Glenliver 12
- HP 12
- Tallisker Port Ruigh
- Nikka Miyagkyo

Elk advies is welkom
Zo voor de zomer zijn een Glencadam 10 of Clynelish 14 wel aan te raden.

Meer in de lijn van de Aberlour en Edradour (beide ge-sherry-de whiskies als ik het goed heb) kan ik de Glenrothes whisky maker's cut aanraden. Die heb ik recentelijk gehad en die viel me lang niet tegen en daar heeft Gall nu een leuke aanbieding mee.

Als je van gesherry-de whiskies houdt dan zou je ook de Edradour Caledonia of Arran sherry cask kunnen proberen. Die hebben ze bij Gall niet, maar wel bij whiskysite.nl of whiskyvanzuylen.nl waarschijnlijk wel.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jthem
gwystyl schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 20:14:
Aberlour A'Bunadh is zeker een aanrader, wel wat heftiger dan de Edradour 10yo. Misschien kan je wachten tot hij weer op voorraad is of heeft je lokale Gall hem stiekem toch staan (weet niet hoe goed de online voorraadindicatie is).

Gebaseerd op je lijstje een paar suggesties waarvan ik niet weet of Gall ze heeft:
- Glen Dronach 15yo
- Aberlour double wood (Kan zijn dat dat de 12jarige is die je al gehad hebt)
Glendronach 15 zou ik bij gall niet kopen, te duur bij gall, wel lekker maar niet voor dit geld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• olafmol
hmmm die Victoriana CS is nu wel erg duur geworden zeg.. jammer, want erg lekker. Maar 75 euries is me te gortig helaas.

• Jthem
Die Macallan 18 sherry is ook flink geprijsd, dik 500a600 euro. Zie hem nu ergens voor 320 staan, zou je haast denken dat die 320 toch meer realistisch is en 5a600 euro verdienen is op de "hype".

Langs 1 kant kriebelt het om hem in de vitrinekast naast de 2022 te zetten voor dat geld maar langs andere kant wat een geld voor de hype hé...

[Voor 27% gewijzigd door Jthem op 20-05-2023 13:32]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-06 15:02
Jthem schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:24:
[...]

Glendronach 15 zou ik bij gall niet kopen, te duur bij gall, wel lekker maar niet voor dit geld.
Glen Scotia 15 idem.
Heerlijk spul maar niet voor 82 euro 8)7
Heeft mij begin 2022 49,50 gekost....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:30

Honesty

kattenneus!

Elk advies is welkom
gwystyl schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 20:14:

Die kost nu bij de Gall 90 euro, in geen 90 jaar dat die dat waard is zelfs niet met de hogere prijzen van dit moment.
Zal lekker wachten met die 50 euro bon tot er weer wilde whisky weken zijn of zoiets en dan kijken of je iets moois kan oppakken, want over het algemeen is Gall toch wel duur.
Als je hem perse nu wil opmaken zal ik zelf denk ik HP15(74 euro) kiezen bij de Gall of de Glenmorangie 14 port cask(is nu 58) maar weet niet zeker of die net zo lekker is als de quanta ruban van vroeger.

[Voor 23% gewijzigd door Honesty op 20-05-2023 14:57]

festina lente

Acties:
  • +1Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-06 12:29
Jthem schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 13:26:
Die Macallan 18 sherry is ook flink geprijsd, dik 500a600 euro. Zie hem nu ergens voor 320 staan, zou je haast denken dat die 320 toch meer realistisch is en 5a600 euro verdienen is op de "hype".

Langs 1 kant kriebelt het om hem in de vitrinekast naast de 2022 te zetten voor dat geld maar langs andere kant wat een geld voor de hype hé...
Vind het zelf een heerlijke whiskey maar niet 'heel bijzonder'

Als je hem nog kan vinden dan zou ik een Macallan Estate kopen, heb je voor dezelfde prijs en een meer bijzondere ervaring

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-06 13:00
Allen, dank voor de input. Ik realiseer me dat Gall&Gall erg duur is, is ook niet de zaak waar ik normaal koop. Scheelt in ieder geval dat de eerste €50 van de fles gratis zijn ;)

Zoals ik al zei is mijn topper dit moment: Bunnahabhain 12y

Misschien slim om te wachten, maar schat in dat de prijzen ook niet echt gaan dalen.

Kwam deze nog tegen: Aberlour 16 Years Double Cask Matured voor €63. Iemand hier bekend mee?

• Jthem
okio schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:59:
[...]

Vind het zelf een heerlijke whiskey maar niet 'heel bijzonder'

Als je hem nog kan vinden dan zou ik een Macallan Estate kopen, heb je voor dezelfde prijs en een meer bijzondere ervaring
Ja denk dat die bij mij nooit open gaat die ik al thuis heb staan.

• Jthem
Layumi schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:26:
Allen, dank voor de input. Ik realiseer me dat Gall&Gall erg duur is, is ook niet de zaak waar ik normaal koop. Scheelt in ieder geval dat de eerste €50 van de fles gratis zijn ;)

Misschien slim om te wachten, maar schat in dat de prijzen ook niet echt gaan dalen.

Kwam deze nog tegen: Aberlour 16 Years Double Cask Matured voor €63. Iemand hier bekend mee?
Aberlour 16 was altijd prima maar geen mega hoogvlieger, solide zal ik hem eerder noemen, thuis heb ik er nog ene staan en kwam erachter dat ze alcoholpercentage omlaag hebben gebracht van 43 naar 40%.

Gall had vaker leuke flessen die je met de 10% kortingskaart leuk kon kopen maar dit jaar zijn ze als een raket omhoog geschoten.

Zag ook de red breast 15 staan, die is ook wel prima.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Herzeleid
Layumi schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:26:

Had ik nu een 50 euro bon bij Gall moeten uitgeven was ik voor de Balblair 12 gegaan :9

• Bambi105
Jthem schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 13:26:

Laat deze stiekeme 21 jaar oude Macallan (https://www.dramtime.nl/S...2021?filter_name=speymalt) de 18 jaar oude 40% chill-filtered 300+ eu kostende Macallan helemaal uit het water blazen.

Die indie is minder shiny dan de 'echte' 18, maar de inhoud lijkt volgens kenners wel 'echter' te zijn dan wat Macallan durft te verkopen onder hun eigen merk. De mannen van The Whisky Rant podcast gaan ook vol op het orgel hierover. https://www.youtube.com/live/QGIrXmFS9zY?feature=share

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jthem
Ziet goed uit! Maar wat een geld hé, niet normaal allemaal haha

[Voor 8% gewijzigd door Jthem op 21-05-2023 09:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• olafmol
Bambi105 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:28:
[...]

Laat deze stiekeme 21 jaar oude Macallan (https://www.dramtime.nl/S...2021?filter_name=speymalt) de 18 jaar oude 40% chill-filtered 300+ eu kostende Macallan helemaal uit het water blazen.

Die indie is minder shiny dan de 'echte' 18, maar de inhoud lijkt volgens kenners wel 'echter' te zijn dan wat Macallan durft te verkopen onder hun eigen merk. De mannen van The Whisky Rant podcast gaan ook vol op het orgel hierover. https://www.youtube.com/live/QGIrXmFS9zY?feature=share
Maar deze is toch ook meer dan 300 euries?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KillaZ
olafmol schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:12:
[...]

De echte is tegenwoordig ook niet voor retail te vinden, zoals helaas met alle macallans is tegenwoordig.

Signatory heeft een 17 jarige op sherry uitgebracht die "betaalbaar" (retail 179 euro) was. Daar staat nota bene een "M" achter Speyside, om maar even aan te geven waar hij vandaan komt. Dat is een hele fjne dram, wat ik niet zo vaak bij Macallan heb.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bambi105
olafmol schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:12:
[...]

Zeker, de vergelijking gaat beter op als je de whiskysite.nl prijs volgt van de Macallan 18 (599,-) ipv de RRP van 300 a 350 eu.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• olafmol
Bambi105 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 14:24:
[...]

Zeker, de vergelijking gaat beter op als je de whiskysite.nl prijs volgt van de Macallan 18 (599,-) ipv de RRP van 300 a 350 eu.
Ok, ik ben even lost. Ik dacht dat de link die je postte, die naar de "stiekeme" whisky verwees, een whisky zou laten zien die de 300+ euries hype-Whisky helemaal uit het water blies, voor een fractie van dat bedrag. Maar dat heb ik dus vekeerd begrepen?

[Voor 3% gewijzigd door olafmol op 21-05-2023 14:27]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bambi105
olafmol schreef op zondag 21 mei 2023 @ 14:27:
[...]

Ok, ik ben even lost. Ik dacht dat de link die je postte, die naar de "stiekeme" whisky verwees, een whisky zou laten zien die de 300+ euries hype-Whisky helemaal uit het water blies, voor een fractie van dat bedrag. Maar dat heb ik dus vekeerd begrepen?
Ik was ook niet zo helder @olafmol , het punt is meer dat voor hetzelfde geld (als je de hypeprijs van 600 voor de macallan 18 vergelijkt met deze indie macallan 21 voor 600) je veel meer waar voor je geld krijgt.

Macallan blijft voor mij in het verdomhoekje, omdat naar mijn mening in de non-whisky hoek al veel betere alternatieven zijn voor Macallan zoals armagnac en in de whisky wereld is bijna alles wat gebotteld wordt boven de 46% al beter dan Macallan. Nogmaals, naar mijn bescheiden mening.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jthem
Ja bij zuylen stond die 18 voor 320,- maar niet gedaan. Was dan toch meer om aan de kant te zetten naast de 2022 fles, dacht miss leuk paar j de 18 te hebben voor te bewaren ( die paar flesjes die we bewaren ipv hoop drinkflessen)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:52

Secsytime

Automagisch

Macallan is toch altijd 40%? Echt schandalig om dan zulke bedragen te vragen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bambi105
Secsytime schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:08:
Macallan is toch altijd 40%? Echt schandalig om dan zulke bedragen te vragen.
Absoluut een flater, kapot filteren en de maximale verdunning en 300 eu vragen.. cynisch, maar simpelweg niet gericht op drinkers van whisky.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jthem
Nee mee eens... eigenlijk zijn het boeven. Zag dan dat bij Van Zuylen nog 320 was maar overal dik 5a600 euro... |:(

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:52

Secsytime

Automagisch

Doe mij dan maar lekker een Springbank :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:08
Mag ik hier ook een vraagje stellen over rum? Ik doe het maar vast, als het niet mag hoor ik het wel. Ik drink graag rum (wel graag maar niet veel overigens). Mijn favorieten zijn:

- Don Papa (de gewone, de limited editions vind ik tot nu toe niet super)
- Baron Spiced Rum
- Rum Bonaire Gold (10 gulden op het vliegveld)
- Kraken

Welke ik minder lekker vind:

- Plantage
- Maten
- (heb er nog meer maar dan moet ik even in de kast kijken)

Kortom: ik hou van smaakvolle rum, kruidig en niet dat het zo in je keel bijt. Hebben jullie misschien nog tips voor een nieuwe smaak? Ik koop ze dan wel bij de slijter maar dan heb ik een fles van 50 euro in de kast staan die ik zelden drink.. Daarom zou ik wel wat advies willen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• olafmol
KaiseRRuby schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:23:
Mag ik hier ook een vraagje stellen over rum? Ik doe het maar vast, als het niet mag hoor ik het wel. Ik drink graag rum (wel graag maar niet veel overigens). Mijn favorieten zijn:

- Baron Spiced Rum
- Kraken

- Plantage
- Maten

Kortom: ik hou van smaakvolle rum, kruidig en niet dat het zo in je keel bijt. Hebben jullie misschien nog tips voor een nieuwe smaak? Ik koop ze dan wel bij de slijter maar dan heb ik een fles van 50 euro in de kast staan die ik zelden drink.. Daarom zou ik wel wat advies willen.
Grappig. Ben ook meer naar rum aan het kijken nav de bizarre prijzen van veel whisky.

Merken die ik vaak tegenkom:

- mount gay (XO of eclipse voor meer “funky” en cheap&cheerful
- Appleton estate, 8 of 12yr, of signature voor cheap&cheerful

Zelf vind ik Diplomatico ook prima te doen, al is ie wel gezoet schijnbaar.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bambi105
Altijd leuk @KaiseRRuby , die malternatives! Doorly's kan je een gooi geven. Die zijn heerlijk smaakvol, verlaagd tot 40% om de alcoholbite ook te verminderen en toch van hoge kwaliteit.

Blijkbaar is ook de Cuban Spiced van Havana Club lekker, aldus Ralfy.com. Ik heb die zelf niet geproefd, maar staat door zijn aanbeveling wel op t lijstje van soepele rums om naast mijn Foursquares te zetten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• schraal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:27

- Baron Spiced Rum
- Kraken

- Plantage
- Maten

Paar die ik heb staan:
* Worthy Park Single Estate Reserve
* Mount Gay - Eclipse
* Barbancourt - 4 Years Old / 8 Years Old
* J.Bally

De meeste heb ik gekocht n.a.v. video's van Ralfy op YouTube. (zoeken op malternatives)
Bijvoorbeeld:
* YouTube: 3 GREAT 'Malternatives' for 2023
* YouTube: ralfy review 859 Extras - Malternatives for 2021

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KaiseRRuby
@olafmol en @schraal Die Mount Gay ga ik proberen. Welke versie hebben jullie en is het lekkerst kruidig? @Bambi105 Welke van Doorly raad jij aan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 00:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mag ik hier ook een vraagje stellen over rum?
Daarvoor hadden we ooit Het grote Rum topic, maar dat is bij gebrek aan animo destijds gesloten in plaats van een doorstart te maken in AZ. Maar alsnog wel een plek om evt. wat tips uit te halen.

Voel je vrij om een rum topic te starten overigens, dan hoeven we hier niet teveel off-topic te gaan. Dat hoeft ook niet per se meteen met een mega uitgebreide topicstart, dat kan altijd nog.

Zelf heb ik ook zowel whisky als rum op de plank staan. Vooral oudere, donkere rums hebben mijn voorkeur: Abuelo 15y (verschillende varianten), dos maderas 5+5, El Dorado 12 of 15y, Pacto Navio...

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bambi105
KaiseRRuby schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:47:
@olafmol en @schraal Die Mount Gay ga ik proberen. Welke versie hebben jullie en is het lekkerst kruidig? @Bambi105 Welke van Doorly raad jij aan?

Met geen van deze maak je een verkeerde keuze. Ik kies persoonlijk de 14yo als die onder de 80 euro te vinden is, maar de XO en 8 zijn juist een stuk toegankelijker qua smaak en zeker qua prijs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bambi105
Orion84 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:00:
[...]

Daarvoor hadden we ooit Het grote Rum topic, maar dat is bij gebrek aan animo destijds gesloten in plaats van een doorstart te maken in AZ. Maar alsnog wel een plek om evt. wat tips uit te halen.

Voel je vrij om een rum topic te starten overigens, dan hoeven we hier niet teveel off-topic te gaan. Dat hoeft ook niet per se meteen met een mega uitgebreide topicstart, dat kan altijd nog.

Zelf heb ik ook zowel whisky als rum op de plank staan. Vooral oudere, donkere rums hebben mijn voorkeur: Abuelo 15y (verschillende varianten), dos maderas 5+5, El Dorado 12 of 15y, Pacto Navio...
Goed punt, ik zal me inhouden qua reageren. Het concept van malternatives binnen dit whiskytopic lijkt me niet geheel onlogisch, maar je wilt inderdaad niet dat dit ontspoort!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KaiseRRuby
Ik ben ook voldoende voorzien van informatie om het nog meer over rum te hebben, dank allen voor de tips!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:58

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Tjonge, heb weer eens Lagavulin 16 besteld. Die hoort toch in mijn kast te staan. Ook al was het een aanbieding, het blijft pijn doen om de prijzen te zien van tegenwoordig.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jthem
Nee daar springen je de tranen van in de ogen 🫡

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KillaZ
Gonadan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:40:
Tjonge, heb weer eens Lagavulin 16 besteld. Die hoort toch in mijn kast te staan. Ook al was het een aanbieding, het blijft pijn doen om de prijzen te zien van tegenwoordig.
Zoek het dan ook dichter bij huis meneer >:)

(als in hemelsbreed een kilometer of 2 van je werkplek) :+

K to the KillaZ

• Gonadan

Gonadan

KillaZ schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:01:
Zoek het dan ook dichter bij huis meneer >:)

(als in hemelsbreed een kilometer of 2 van je werkplek) :+
Als jij een adres hebt waar dat structureel betaalbaar is houd ik mij aanbevolen. Ik gok dat je op ome Hans doelt, maar die handelt bij mijn weten eerder in minder standaard merken.
Mooi spul van onafhankelijke bottelaars kan ik ook zeer goed waarderen, maar soms is gewoon een Laga ook erg fijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• KillaZ
Gonadan schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:10:
[...]

Als jij een adres hebt waar dat structureel betaalbaar is houd ik mij aanbevolen. Ik gok dat je op ome Hans doelt, maar die handelt bij mijn weten eerder in minder standaard merken.
Mooi spul van onafhankelijke bottelaars kan ik ook zeer goed waarderen, maar soms is gewoon een Laga ook erg fijn.
Zie DM :) ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • +3Henk 'm!

• olafmol
Waarom zo geheimzinnig? We zijn hier toch onder whisky vrienden? ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Jthem schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 07:27:
Nee daar springen je de tranen van in de ogen 🫡
Nou inderdaad. Als je ziet dat zo'n fles ooit overal ergens in tegen de 50 piek was (al was dat wel erg laag toen) en nu bij de gewone slijters zo boven de 100 uit komt dan is me dat wel even te gortig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bambi105
Wat zijn jullie ervaringen geweest met Van Wees bottelingen van de afgelopen 1 a 2 jaar?

Ik ben erg tevreden geweest met de Aultmore en de Glen Spey Cask Strength van de laatste jaren, daarvoor waren de Staoisha's grandioos.

Met de nieuwe uitgaven van de laatste 6 maanden ben ik toch erg benieuwd hoe de kwaliteit nu is, want ze houden de prijzen interessant laag. Op whiskysite.nl haal je nu een bourbon-matured Inchgower 14 en Macduf/Deveron 15 voor onder de 50 euro. Op papier kan dit een succes zijn, maar soms slaan ze bij vWees ook de plank mis, zo heb ik gehoord.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Niet alles kan een topper zijn, maar ik heb over het algemeen best warme gevoelens bij Van Wees.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3Henk 'm!

• KillaZ
olafmol schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:11:
[...]

Waarom zo geheimzinnig? We zijn hier toch onder whisky vrienden? ;)
Gonadan en ik kennen Ome Hans allebei, dat hoeft niet zozeer op het forum :)
Bambi105 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:16:
Wat zijn jullie ervaringen geweest met Van Wees bottelingen van de afgelopen 1 a 2 jaar?

Ik ben erg tevreden geweest met de Aultmore en de Glen Spey Cask Strength van de laatste jaren, daarvoor waren de Staoisha's grandioos.

Met de nieuwe uitgaven van de laatste 6 maanden ben ik toch erg benieuwd hoe de kwaliteit nu is, want ze houden de prijzen interessant laag. Op whiskysite.nl haal je nu een bourbon-matured Inchgower 14 en Macduf/Deveron 15 voor onder de 50 euro. Op papier kan dit een succes zijn, maar soms slaan ze bij vWees ook de plank mis, zo heb ik gehoord.
Even los wat ik persoonlijk van Van Wees vind door de acties van de afgelopen tijd hebben ze hele interessante bottelingen voor de prijs die ze uitbrengen. Echter, bij de Ultimate bottelingen moet je je afvragen hoe het kan dat de ene bottelaar ruim 30% meer voor een vat betaalt (en een goede dram neerzet) terwijl Van Wees dus veel minder betaalt.

Dan heeft Van Wees 1 van de volgende dingen:
- Goede afspraken/connecties (bijvoorbeeld bij de Edradour, waar ze een ontzettend goede relatie met Symington hebben)
- "Oude" vaten, gekocht voor de hype (kan heel goed, maar wordt natuurlijk steeds minder).
- Slechte vaten.

Dat laatste was zo met de Orkney van 15 jaar oud. Leuke whisky voor de prijs, maar voor een 15 jaar oude HP valt hij echt heel erg door de mand.

[Voor 75% gewijzigd door KillaZ op 24-05-2023 10:35]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bambi105
@KillaZ zoiets t.a.v. de HP 15 vreesde ik al. Bij monde van een van de eigenaren van de winkel daar in Amersfoort begreep ik dat zij niet (meer?) werken op basis van cask samples die ze ontvangen van Signatory, maar dat Signatory gewoon een vat stuurt die zij, min of meer blind, meteen bottelen. Ik mis ongetwijfeld nuance en zou ze graag hier meer over horen zeggen, dus neem deze info met een korrel zout. Ik vertrouw Signatory echter ook, dus dat verklaart wel waarom zoveel van Van Wees zo goed is. Ik zou het begrijpen als zij blind op Signatory varen, maar misschien is er toch een selectiemethode voorafgaande aan het bottelen voor Van Wees.

Weet iemand anders meer?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KillaZ
Bambi105 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:37:
@KillaZ zoiets t.a.v. de HP 15 vreesde ik al. Bij monde van een van de eigenaren van de winkel daar in Amersfoort begreep ik dat zij niet (meer?) werken op basis van cask samples die ze ontvangen van Signatory, maar dat Signatory gewoon een vat stuurt die zij, min of meer blind, meteen bottelen. Ik mis ongetwijfeld nuance en zou ze graag hier meer over horen zeggen, dus neem deze info met een korrel zout. Ik vertrouw Signatory echter ook, dus dat verklaart wel waarom zoveel van Van Wees zo goed is. Ik zou het begrijpen als zij blind op Signatory varen, maar misschien is er toch een selectiemethode voorafgaande aan het bottelen voor Van Wees.

Weet iemand anders meer?
Van Wees en de eigenaar van Signatory gaan heel dik, dus blind bottelen geloof ik wel. Hoeft ook niet iets verkeerd te zijn.

Dat is ook de reden dat Van Wees jaren lang die Edradours onder Ultimate kan uitbrengen, de eigenaar van Signatory bezit ook Edradour.

Ten aanzien van het blind bottelen: Dat wordt vaker gedaan dan je denkt. Bij een fles van 35 ~ 50 euro in de winkel is de marge dusdanig klein, dat samples trekken niet interessant zijn voor de bottelaar. Als ik hier kijk komen er sporadisch samples binnen van die categorie flessen. Dat hoeft ook vaak niet, want een mannochmore op Port kun je blind kopen voor die prijs (om even een voorbeeld te geven).

Pas bij hogere categorie flessen ga je zitten en proeven, omdat je een selectie moet maken. Zo heeft niet elke slijter interesse in een fles >80 euro, simpelweg omdat hij geen klandizie er voor heeft.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 34% gewijzigd door KillaZ op 24-05-2023 11:09]

K to the KillaZ

• olafmol
Bambi105 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:37:

Weet iemand anders meer?
Op zich is het toch niet erg als er eens wat minders tussen zit? Zolang de prijs kwaliteit verhouding maar klopt vind ik.

Btw die van wees unnamed Orkney 2006 staat hier in de kast, op aanraden van dit forum haha.

[Voor 4% gewijzigd door olafmol op 24-05-2023 11:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bambi105
olafmol schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:06:
[...]

Op zich is het toch niet erg als er eens wat minders tussen zit? Zolang de prijs kwaliteit verhouding maar klopt vind ik.
Zeker, hoewel de krenten uit de pap wel het leukst zijn. En 45 eu voor een tegenvaller vind ik altijd wel balen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• olafmol
Bambi105 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:09:
[...]

Zeker, hoewel de krenten uit de pap wel het leukst zijn. En 45 eu voor een tegenvaller vind ik altijd wel balen.
Maar dat kan ook met de duurdere flessen toch? Tegenwoordig schiet veel toch richting de 100 euro dus voor mij begint de lol er al wel af te gaan. Rum is mijn volgende halte denk ik, zolang dat nog leuke prijsjes heeft en niet te snobistisch wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bambi105
Ja, des te meer bij duurdere flessen! Daarom koop ik die praktisch nooit tenzij ik zeker weet dat die uitzonderlijk zijn.

De laatste fles van ca. 120-140 euro die ik kocht was ook de duurste van de afgelopen 2 jaar. Dat was een 32 jaar oude Bas-Armagnac van een excellent huis, op vatsterkte, nadat ik het kon proeven.

Voor bijv. de Dram Mor Orkney 14 op Chateau d'Yquem/Octomore vat van vorig jaar winter zou ik zo hetzelfde neerleggen, zo lekker was die. Was die maar te vinden.

Maar als ik het niet kan proeven bij die prijzen, dan durf ik de gok niet aan. Gelukkig zijn er sampleflesjes!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Voorheen wist je bij een fles van zo'n 100 piek dat hij op zijn minst iets speciaals had. Of je hem dan lekker vond is uiteraard een tweede. Tegenwoordig zegt dat voor mijn gevoel een stuk minder. Een matige whisky die toch veel vraag heeft kan zomaar duur worden en door die hype is er gewoon heel veel vraag naar van alles.

Bij de beter whiskyzaak hebben ze meestal wel een fles open staan, dus kan je wat veiliger kopen. Maar heel veel reguliere slijters beginnen daar niet zomaar aan, laat staan een webshop.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4Henk 'm!

• donleone83
Mijn slijter heeft inmiddels maar de keuze gemaakt om van hype flessen waar hij erg weinig van binnen krijgt maar die een groot publiek wel interessant vindt (zoals laatst een Kilkerran 12) in samples te verkopen voor een normale prijs. Zo hoeft hij niet te loten of mensen continu teleur te stellen, voorkomt hij dat er een soort vriendjespolitiek idee ontstaat en kan hij meer mensen laten proeven van iets moois. Wat mij betreft een prima keuze.

Eens overigens dat het de spuigaten uit loopt qua prijzen. Ik betaal met liefde relatief veel geld voor een echt goede fles (zoals de Springbank 21 die ik heb, nog geen moment spijt van gehad) maar het lijkt wel alsof interessante whisky's voor onder de 100 euro bijna niet meer te vinden zijn. Nu vind ik persoonlijk niets mis met standaard whisky's die gewoon goed zijn (Springbank 10, Laphroaig QC of zelfs de 10yo, ga zo maar door) maar heb ik die categorieën qua hobby wel een beetje uitgespeeld. Ik drink ze graag, maar ik vind het leuk om nieuwe dingen te ontdekken waarin enige complexiteit zit. Dan kom je voor een beetje betaalbare prijs toch inmiddels steeds meer uit bij NAS (de Arran Port Cask is bijvoorbeeld echt een mooie bang for buck whisky maar mist de complexiteit van een whisky die langer gerijpt is) of bij de indie's. Die laatste categorie is voor mij echt nog wel een black box en misschien een mooie volgende stap.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KillaZ
donleone83 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:47:
Mijn slijter heeft inmiddels maar de keuze gemaakt om van hype flessen waar hij erg weinig van binnen krijgt maar die een groot publiek wel interessant vindt (zoals laatst een Kilkerran 12) in samples te verkopen voor een normale prijs. Zo hoeft hij niet te loten of mensen continu teleur te stellen, voorkomt hij dat er een soort vriendjespolitiek idee ontstaat en kan hij meer mensen laten proeven van iets moois. Wat mij betreft een prima keuze.

Eens overigens dat het de spuigaten uit loopt qua prijzen. Ik betaal met liefde relatief veel geld voor een echt goede fles (zoals de Springbank 21 die ik heb, nog geen moment spijt van gehad) maar het lijkt wel alsof interessante whisky's voor onder de 100 euro bijna niet meer te vinden zijn. Nu vind ik persoonlijk niets mis met standaard whisky's die gewoon goed zijn (Springbank 10, Laphroaig QC of zelfs de 10yo, ga zo maar door) maar heb ik die categorieën qua hobby wel een beetje uitgespeeld. Ik drink ze graag, maar ik vind het leuk om nieuwe dingen te ontdekken waarin enige complexiteit zit. Dan kom je voor een beetje betaalbare prijs toch inmiddels steeds meer uit bij NAS (de Arran Port Cask is bijvoorbeeld echt een mooie bang for buck whisky maar mist de complexiteit van een whisky die langer gerijpt is) of bij de indie's. Die laatste categorie is voor mij echt nog wel een black box en misschien een mooie volgende stap.
Onder de 100 euro zijn er zeker pareltjes, maar inderdaad met name bij de indie's te vinden. De vraag is dan waar je naar op zoek bent? Sherry bommen, mooie finishes, aparte vaten? :)

K to the KillaZ

• donleone83
KillaZ schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:05:
[...]

Onder de 100 euro zijn er zeker pareltjes, maar inderdaad met name bij de indie's te vinden. De vraag is dan waar je naar op zoek bent? Sherry bommen, mooie finishes, aparte vaten? :)
Sherry is altijd goed. Maar ook gelaagdheid, een whisky die niet elke dag of zelfs elke slok hetzelfde is. Ik hou van vlezige whisky's die mijn papillen aan het werk zetten, beetje boers en "on-af" mag (vandaar ook mijn liefde voor Springbank en Islay's denk ik).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• KillaZ
Disclaimer: Wij van WC eend:

- James Eadie Dailuaine 2007 (Boter, geel fruit, niet overdreven veel sherry)
- Claxton's Linkwood 12 yr (speklapjes van de bbq....echt waar)
- Hart Brothers Balmenach Virgin Oak (Vanille snoepje die steeds meer laat zien)

Dat boerse zit ook wel in de Jura van Cane & Grain

Jij moet gewoon naar een festival :o :+

[Voor 14% gewijzigd door KillaZ op 24-05-2023 13:23]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1Henk 'm!

• olafmol
Weet iemand hier waarom bv zo’n Glen Scotia Victoriana richting 75 euro is opgeschoven? Komt dat puur door Ralfy die er lovend over is, of is er nog meer aan de hand?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• donleone83
olafmol schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:26:
Weet iemand hier waarom bv zo’n Glen Scotia Victoriana richting 75 euro is opgeschoven? Komt dat puur door Ralfy die er lovend over is, of is er nog meer aan de hand?
De general hype rond Campbeltown whisky, de stijgende prijzen, de vele awards en loftuitingen... Ik heb er vorig jaar trouwens ook al gewoon zoiets voor betaald als ik het mij goed herinner. Voor mij blijft hangen dat hij het waard was (maar dat komt ook door de herinnering dat ik hem dronken opgedronken heb met vrienden na de laatste dag van een voor mij hele bijzondere week).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bambi105
Ik blijf nog even Macallan bashen: https://www.whiskysite.nl...ignatory-c-144075659.html

Signatory regelt even een CS 17yo Macallan voor retail 180 eu. Nog steeds te veel geld, maar het kenmerkt maar wel mooi weer dat Macallen hun gemerkte whisky niet heeft bestemd voor de enthousiaste whiskyminnaars.

End rant!

Macleans Nose van Adelphi komt binnenkort uit in meerdere slijterijen en op basis van de recensies uit het VK ben ik reuze benieuwd!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Herzeleid
Daar ben ik ook erg benieuwd naar. Vraag me af waar deze blend uit bestaat? Ardnamurchan en?..

Maar weer eens een bestelling geplaatst bij DD..
Drie oude bekenden; Craigellachie 13 (34,95!) Ardbeg 10 en Kilchoman Senaig
En een Glenturret 12 (hopelijk zijn geld waard)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bambi105
Ik kan het niet verifiëren, maar ik zie dat Adelphi iemand deze info heeft gegeven over Maclean's Nose:

Made up from the following Malt and Grain Whisky:
40 x ex Bourbon ASB of Malt Whisky distilled in the West Highlands (2018)
5 x ex Bourbon ASB of Malt Whisky distilled in Campbeltown (2016)
16 x ex Sherry hogsheads of Malt Whisky distilled in the West Highlands (2018)
21 x ex Bourbon hogsheads of Grain whisky distilled in the Lowlands. (2017)

Waarschijnlijk zal alles van de West Highlands komen van Ardnamurchan, maar andere eiland whiskies kunnen natuurlijk ook. Er zit dus ook een klein deel Campbeltown tussen, wat naar alle waarschijnlijkheid Glen Scotia zal zijn, tenzij ze dikke maten met Mitchell & Sons zijn.

30% grain whisky uit de lowlands is te aspecifiek, maar geeft wel mooi weer dat ze niet zwaar leunen op verdunning met grain spirit.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• KillaZ
Bambi105 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:11:
Ik blijf nog even Macallan bashen: https://www.whiskysite.nl...ignatory-c-144075659.html

Signatory regelt even een CS 17yo Macallan voor retail 180 eu. Nog steeds te veel geld, maar het kenmerkt maar wel mooi weer dat Macallen hun gemerkte whisky niet heeft bestemd voor de enthousiaste whiskyminnaars.

End rant!

Macleans Nose van Adelphi komt binnenkort uit in meerdere slijterijen en op basis van de recensies uit het VK ben ik reuze benieuwd!
O-)

Dit is wel een echt goede dram hoor (die daarnaast ook trouwens, maar dat terzijde). Zijn er voor dat geld betere drams? Uiteraard, maar in de huidige gekte is dit geen slechte prijs voor een ouderwetse Macallan die niet verkracht is door het uitmelken.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jthem
Zag dat de Orkney 17 whiskynerds ook voor 135 staat, heb er wel al flesje van staan maar vraag me af, gezien de leuke afwijzing, of iemand hem open heeft of gedronken heeft en er wat nuttigs over kan zeggen?
Pagina: 1 ... 52 53 54 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee