Toon posts:

[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 52 53 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:24

Deathchant

Don't intend. Do!

inhico schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:40:
Eigenlijk wel schokkend om te horen. Zelf ben ik rond 2010 afgehaakt, omdat het me allemaal te gortig werd. Overigens wel met een verzameling waarmee ik bij huidige inname vooruit kan tot ruim na mijn 80e... Prima om te kunnen genieten van een goed glas, maar een deel van de hobby is het proberen en ontdekken. En dat is niet meer zo leuk. Tenzij je lol beleeft aan de uitdaging.
Ik ben ook een paar jaar geleden gestopt. Ik weet, alles wordt duurder en ertegen blijven vechten heeft geen zin en kost alleen maar onnodige energie. Maar accepteren doe ik in die zin ook niet, want ik stop gewoon ermee, niet omdat geen goeie whisky meer wil, maar omdat het praktisch "onmogelijk" gemaakt wordt, lees: dusdanig onmogelijk dat ik er totaal geen lol meer in heb om weet ik niet hoeveel tijd kwijt te zijn om maar een voor mij goeie, betaalbare (en ook bijzondere) whisky te vinden.
Uiteraard niet oneerbiedig bedoeld, maar ik wil geen Balvenie 12yr double wood, ik wil geen Glenfarclas 105, ik wil geen Tamnavulin sherry cask.....Wat ik ook niet wil is 180 euro uitgeven voor wat eerst een "standaard range" whisky was. Dan denk je je heil te zoeken bij medewhiskygenootjes, en dan moeten zij ook de hoofdprijs hebben terwijl ze 6 flessen ervan hebben ingekocht tegen een goeie prijs.

Als het zo moet, nee.

Dus ik ben afgelopen 2 jaar al eerder opgeschoven qua merken en whisky"soorten" vanwege de absurde prijzen maar daar lijkt nu ook weer een eind aan te zijn gekomen.
Actief zoeken doe ik niet meer. Kep eigenlijk alles wat er tot nu toe betaalbaar is wel een beetje geproefd, en aangezien ik geen drinker maar een proever ben, hou ik het bij de flessen die ik nu heb, en zal ik eerder mijn geld uit gaan geven aan samples kopen, in de hoop dat ik daar nog eens wat bijzonders tegenkom (waar ik waarschijnlijk de grote fles toch niet van zal kopen omdat die waarschijnlijk ook te duur is) ;)

Dus voorlopig blijf ik hangen bij mijn Edradourtjes :)

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 35/2 DISTAGON | 50/2 MP | 100/2 MP | 135/2 APO SONNAR

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:52

Secsytime

Automagisch

Nog wat moois op de kop kunnen tikken <3

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:50
De loterij gewonnen? ;P

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Heel erg veel mazzel O-)

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:31
Deathchant schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:01:
[...]

Ik ben ook een paar jaar geleden gestopt. Ik weet, alles wordt duurder en ertegen blijven vechten heeft geen zin en kost alleen maar onnodige energie. Maar accepteren doe ik in die zin ook niet, want ik stop gewoon ermee, niet omdat geen goeie whisky meer wil, maar omdat het praktisch "onmogelijk" gemaakt wordt, lees: dusdanig onmogelijk dat ik er totaal geen lol meer in heb om weet ik niet hoeveel tijd kwijt te zijn om maar een voor mij goeie, betaalbare (en ook bijzondere) whisky te vinden.
Uiteraard niet oneerbiedig bedoeld, maar ik wil geen Balvenie 12yr double wood, ik wil geen Glenfarclas 105, ik wil geen Tamnavulin sherry cask.....Wat ik ook niet wil is 180 euro uitgeven voor wat eerst een "standaard range" whisky was. Dan denk je je heil te zoeken bij medewhiskygenootjes, en dan moeten zij ook de hoofdprijs hebben terwijl ze 6 flessen ervan hebben ingekocht tegen een goeie prijs.

Als het zo moet, nee.

Dus ik ben afgelopen 2 jaar al eerder opgeschoven qua merken en whisky"soorten" vanwege de absurde prijzen maar daar lijkt nu ook weer een eind aan te zijn gekomen.
Actief zoeken doe ik niet meer. Kep eigenlijk alles wat er tot nu toe betaalbaar is wel een beetje geproefd, en aangezien ik geen drinker maar een proever ben, hou ik het bij de flessen die ik nu heb, en zal ik eerder mijn geld uit gaan geven aan samples kopen, in de hoop dat ik daar nog eens wat bijzonders tegenkom (waar ik waarschijnlijk de grote fles toch niet van zal kopen omdat die waarschijnlijk ook te duur is) ;)

Dus voorlopig blijf ik hangen bij mijn Edradourtjes :)
Waarom stap je dan niet naar de onafhankelijke bottelaars? Er is daar nog zoveel moois te vinden. Zowel nieuw als oud (lees: 10 jaar geleden uitgebracht) :)

K to the KillaZ

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-06 22:47
Ja wel mee eens, Indies heerlijk spul prijs kwaliteit (Soms beter) genoeg ultimates en hart brothers staan waar ik de botteling beter van vind dan de originele.

[Voor 22% gewijzigd door Jthem op 12-04-2023 22:11]

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-06 18:11
Ultimates vaak lekker spul inderdaad en een goede prijs. Hart brothers hoor ik hier geregeld voorbij komen. Daar ga ik ook maar eens naar kijken.
Zo zie je maar weer...goeie tip Jthem 👍

[Voor 3% gewijzigd door frank.. op 12-04-2023 23:36]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

KillaZ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:47:
[...]

Waarom stap je dan niet naar de onafhankelijke bottelaars? Er is daar nog zoveel moois te vinden. Zowel nieuw als oud (lees: 10 jaar geleden uitgebracht) :)
Ja daar ben ik ook naar aan het kijken. Ik heb nog een ongeopende Edradour van The Ultimate, en ik wil altijd nog eens zo'n Signatory van ze proberen. Maar idd, ik hou mijn ogen het meeste open (naast samples) voor independent bottlers. Gelukkig heeft whiskysite wel vaker samples van independant bottlers zodat ik ook eerst kan proeven (ik koop doorgaans niet echt flessen zonder eerst eens te proeven).

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:10

Het is zover, ik heb @donleone83 's Springbank 21 kunnen proeven. Tl;dr: buitengewoon lekker!

Ik heb hem gedronken naast een sample Benromach 21 (43%) en een nieuwe fles Springbank 10 (gebotteld in 2021). Dit was een leuke vergelijking omdat de profielen overeenkomsten toonden tussen zowel de SB21 en SB10, maar ook de SB21 en BR21 hadden evidente overlap.

In het kort, de Springbank 21 was de lekkerste van de drie. De diepgang, vettigheid, balans en integratie van de sherryvaten met de funk en turf, die heb ik weinig zo meegemaakt.

Waar de sherry invloeden van de Benromach 21 duidelijk wezen naar pruimen, gedroogde kersen en rozijnen, met tonen van melkchocola, daar bracht de Springbank 21 een andere smaaksensatie door de sherry. Niet de vruchten stonden voorop, maar juist currykruiden, komijnekaas, rancio (mosgrond, paddestoelen, nat bos/hout) en pas in tweede instantie gedroogde zuidvruchten.

Een betere integratie en smaakbalans, zo kan ik het alleen beschrijven. Het is alsof je de bouwstenen van de Benromach voor je kan zien, maar van de Springbank dacht ik echt "hoe hebben ze dit nou in vredesnaam voor mekaar gekregen?!"

De SB10 vs SB21 vergelijking was mooi omdat het min of meer bourbon-peat vs sherry-peat leek. De 10 is wel echt fantastisch lekker, ruig, zilt, funky, levendig, friszuur. De 21 had ook diezelfde Springbank ruggegraat maar dan meer en groter en beter en voller. Alles op standje 11 van de 10.

Conclusie: Benromach 21 was heerlijk, maar lijdt evident onder de verdunning en koelfiltering. De funk en integratie van de SB kon het niet bereiken, maar voor z'n prijs en beschikbaarheid heb je een hele goeie benadering van de SB21. Aanrader!

De SB21 is niet te vinden en onbetaalbaar, maar @donleone83 is een wijs man om de fles te openen en ervan te genieten want dit is 100% een feestwhisky, een parel, een benchmark voor mij voor wat excellente whisky kan zijn. Ik ben blij dat ik SB10 en Kilkerran 12 heb om weer eens te fantaseren over hoe deze 21 jaar oude ooit smaakte. Dank @donleone83 !

Acties:
  • +4Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:11
Bambi105 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 22:08:
[Afbeelding]

Het is zover, ik heb @donleone83 's Springbank 21 kunnen proeven. Tl;dr: buitengewoon lekker!

Ik heb hem gedronken naast een sample Benromach 21 (43%) en een nieuwe fles Springbank 10 (gebotteld in 2021). Dit was een leuke vergelijking omdat de profielen overeenkomsten toonden tussen zowel de SB21 en SB10, maar ook de SB21 en BR21 hadden evidente overlap.

In het kort, de Springbank 21 was de lekkerste van de drie. De diepgang, vettigheid, balans en integratie van de sherryvaten met de funk en turf, die heb ik weinig zo meegemaakt.

Waar de sherry invloeden van de Benromach 21 duidelijk wezen naar pruimen, gedroogde kersen en rozijnen, met tonen van melkchocola, daar bracht de Springbank 21 een andere smaaksensatie door de sherry. Niet de vruchten stonden voorop, maar juist currykruiden, komijnekaas, rancio (mosgrond, paddestoelen, nat bos/hout) en pas in tweede instantie gedroogde zuidvruchten.

Een betere integratie en smaakbalans, zo kan ik het alleen beschrijven. Het is alsof je de bouwstenen van de Benromach voor je kan zien, maar van de Springbank dacht ik echt "hoe hebben ze dit nou in vredesnaam voor mekaar gekregen?!"

De SB10 vs SB21 vergelijking was mooi omdat het min of meer bourbon-peat vs sherry-peat leek. De 10 is wel echt fantastisch lekker, ruig, zilt, funky, levendig, friszuur. De 21 had ook diezelfde Springbank ruggegraat maar dan meer en groter en beter en voller. Alles op standje 11 van de 10.

Conclusie: Benromach 21 was heerlijk, maar lijdt evident onder de verdunning en koelfiltering. De funk en integratie van de SB kon het niet bereiken, maar voor z'n prijs en beschikbaarheid heb je een hele goeie benadering van de SB21. Aanrader!

De SB21 is niet te vinden en onbetaalbaar, maar @donleone83 is een wijs man om de fles te openen en ervan te genieten want dit is 100% een feestwhisky, een parel, een benchmark voor mij voor wat excellente whisky kan zijn. Ik ben blij dat ik SB10 en Kilkerran 12 heb om weer eens te fantaseren over hoe deze 21 jaar oude ooit smaakte. Dank @donleone83 !
Zo fijn dat je er van genoten hebt! Heel tof om je ervaringen en smaaknotities zo te lezen!

Oh en nog een edit nu de drank uit de man is: ik ben heel benieuwd wat je van de Springbank 15 vindt dan. Die had er ook mooi tussen gepast.

Ik zie de 18 meer als een soort next level van de 10. Boers is denk ik de beste omschrijving. De 21 zie ik meer als een next level van de 15: gebalanceerder, meer diepgang maar onmiskenbaar Springbank. Waar de 10 voor mij eentje is die ik in alle omstandigheden graag drink, is de 15 echt een fenomenale whisky. Als je die ergens voor onder de 100 euro kan krijgen: meteen kopen. Mijn slijter vroeg er vorig jaar 90 euro voor geloof ik, maar heeft ze helaas ook niet meer liggen. Gisteren wel een Springbank 10 voor een goede vriend gekocht. €62,50. Springbank zelf heeft de prijzen iets verhoogd.

[Voor 12% gewijzigd door donleone83 op 16-04-2023 11:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bambi105
donleone83 schreef op zondag 16 april 2023 @ 01:39:
[...]

Oh en nog een edit nu de drank uit de man is: ik ben heel benieuwd wat je van de Springbank 15 vindt dan. Die had er ook mooi tussen gepast.

Ik zie de 18 meer als een soort next level van de 10. Boers is denk ik de beste omschrijving. De 21 zie ik meer als een next level van de 15: gebalanceerder, meer diepgang maar onmiskenbaar Springbank. Waar de 10 voor mij eentje is die ik in alle omstandigheden graag drink, is de 15 echt een fenomenale whisky. Als je die ergens voor onder de 100 euro kan krijgen: meteen kopen.
Mooi dat ik nog een deel van de SB21 heb overgehouden! Die gaat morgen op, voordat het reageerbuisje te hard achteruit gaat. Dan zal ik de SB15 en SB10 ernaast openen.

• Sylvievkampen
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-05 17:39
Kan iemand mij helpen. Ik zit te twijfelen om deze fles te kopen voor mijn vader met vaderdag. Alleen het is best duur en ik wil wel weten of dit lekker is. De fles ziet er leuk uit. Kent iemand hem toevallig al. Https://www.casanumber7.b...le-cask-belgische-whisky/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:06

janvanduschoten

Moderator Mobile / General Chat

Nr. 346

Sylvievkampen schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:47:
Kan iemand mij helpen. Ik zit te twijfelen om deze fles te kopen voor mijn vader met vaderdag. Alleen het is best duur en ik wil wel weten of dit lekker is. De fles ziet er leuk uit. Kent iemand hem toevallig al. Https://www.casanumber7.b...le-cask-belgische-whisky/
[Afbeelding]
Smaak is nogal persoonlijk. Waarom juist deze fles?
Wat drinkt je vader normaal gesproken?

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• Sylvievkampen
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-05 17:39
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo veel weet van wiskey. daarom vroeg ik het hier. hij drinkt af en toe een glas meestal jack daniels. wij wonen heel dicht in de buurt van belgië. Daarom leek deze mij zo leuk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bambi105
Sylvievkampen schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:41:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo veel weet van wiskey. daarom vroeg ik het hier. hij drinkt af en toe een glas meestal jack daniels. wij wonen heel dicht in de buurt van belgië. Daarom leek deze mij zo leuk.
Ik ken deze specifieke oplage niet en hij zal ongetwijfeld smaken, maar ik verwacht dat de stap van Jack Daniels naar een 70 euro kostende Belgische whisky in een 50cl fles wel een forse stap zal zijn. Dit komt ook op ca 85-95 euro per 70cl uit. Dan moet een whisky in mijn boekje wel bijzonder goed zijn.

De romantiek rondom de fles en België begrijp ik, maar een beginnende whisky drinker zal snel gelukkig zijn met een mooie Schotse Highland whisky van de helft van de prijs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• olafmol
Bambi105 schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:51:
[...]

Ik ken deze specifieke oplage niet en hij zal ongetwijfeld smaken, maar ik verwacht dat de stap van Jack Daniels naar een 70 euro kostende Belgische whisky in een 50cl fles wel een forse stap zal zijn. Dit komt ook op ca 85-95 euro per 70cl uit. Dan moet een whisky in mijn boekje wel bijzonder goed zijn.

De romantiek rondom de fles en België begrijp ik, maar een beginnende whisky drinker zal snel gelukkig zijn met een mooie Schotse Highland whisky van de helft van de prijs.
Eens, dan is het misschien leuker om een tasting-set aan hem te geven, zodat ie een beetje kan ontdekken waar z'n whisky smaak ligt. Maar dan mis je idd wel de mooie fles en de Belgie referentie.

• Bambi105
@donleone83

De Springbank 21 en Springbank 15 samples zijn op! Je had gelijk, die Springbank 15 is erg goed zeg. Een veel vollere sherry whisky dan de 21. Wat een sherry vaten die daarvoor zijn gebruikt, jemig! Onmiskenbaar Springbank, maar dan doordrenkt van vijgen en rozijnen en port. Die Springbank 21 is zeker de overtreffende trap van de 15 in de zin dat de sherry kalmer en geintegreerd is. Ik vond ook de Springbank karakteristieken meer terug in de 21 dan de 15.

Al met al een prachtige tasting tot nu toe. Ben je al aan de Port Ellen toegekomen @donleone83 ?

• donleone83
Bambi105 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:14:
@donleone83

De Springbank 21 en Springbank 15 samples zijn op! Je had gelijk, die Springbank 15 is erg goed zeg. Een veel vollere sherry whisky dan de 21. Wat een sherry vaten die daarvoor zijn gebruikt, jemig! Onmiskenbaar Springbank, maar dan doordrenkt van vijgen en rozijnen en port. Die Springbank 21 is zeker de overtreffende trap van de 15 in de zin dat de sherry kalmer en geintegreerd is. Ik vond ook de Springbank karakteristieken meer terug in de 21 dan de 15.

Al met al een prachtige tasting tot nu toe. Ben je al aan de Port Ellen toegekomen @donleone83 ?
Mooi dat het bevallen is!

Die Port Ellen, wow! Die heb ik de avond voor mijn verjaardag ingeschonken vorige week. Ik heb geen tasting notes opgeschreven of iets dergelijks, maar het was een van de beste drams die ik dit jaar gedronken heb. Wat mij opviel is dat hij veel subtieler Islay was dan ik had verwacht. Onmiskenbaar Islay, maar niet mega in your face. Verfijnd, geïntegreerd en echt prachtig in balans. Dat moet deels ook de leeftijd zijn. Een whisky waaraan alles klopte. Heel bijzonder.

Ik was onwijs onder de indruk. Ben alleen een beetje bang dat 21+ jarige Islays dus weer een volgende hobby gaan worden :-)

Ontzettend veel dank voor het delen van die onwijs bijzondere fles. Ik heb van elke slok genoten!

• Jthem
Bestelling bij Whiskysite eindelijk doorgezet, Vandaag nog de highland park 18 en Jura 11 James Eadie toegevoegd. Die hp zonder geschenkverpakking nog redelijk geprijsd met die 10% korting

[Voor 143% gewijzigd door Jthem op 20-04-2023 19:57]

• Bambi105
donleone83 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:25:
[...]

Mooi dat het bevallen is!

Die Port Ellen, wow! Die heb ik de avond voor mijn verjaardag ingeschonken vorige week. Ik heb geen tasting notes opgeschreven of iets dergelijks, maar het was een van de beste drams die ik dit jaar gedronken heb. Wat mij opviel is dat hij veel subtieler Islay was dan ik had verwacht. Onmiskenbaar Islay, maar niet mega in your face. Verfijnd, geïntegreerd en echt prachtig in balans. Dat moet deels ook de leeftijd zijn. Een whisky waaraan alles klopte. Heel bijzonder.

Ik was onwijs onder de indruk. Ben alleen een beetje bang dat 21+ jarige Islays dus weer een volgende hobby gaan worden :-)

Ontzettend veel dank voor het delen van die onwijs bijzondere fles. Ik heb van elke slok genoten!
Ik ben heel blij om dat te horen! Dat vind ik toch wel een schoonheid van whiskyliefhebberij - er is genoeg te delen, te splitten, te ruilen om nog meer verschillende flessen te proeven. @Monkeyk2010 's Glen Garioch 15 heeft mij bijv. helemaal wakker gemaakt voor die distilleerderij! Wie weet volgen er meer sampleswaps hier op WhiskyTweakers.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Helemaal in mn nopjes, een keertje geluk met de loterij (letterlijk en figuurlijk..)
Deze jongen is onderweg, een keertje lekker jong en bruut geweld, Springbank 5 jaar oud, fresh bourbon casks, 100proof (57.1%).
Nu nog een excuus om m open te trekken :)

• Bambi105
dyrc schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:21:
Helemaal in mn nopjes, een keertje geluk met de loterij (letterlijk en figuurlijk..)
Deze jongen is onderweg, een keertje lekker jong en bruut geweld, Springbank 5 jaar oud, fresh bourbon casks, 100proof (57.1%).
Nu nog een excuus om m open te trekken :)

[Afbeelding]
Mooi @dyrc , ben benieuwd naar je tasting notes. Ben je lid vd Society?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Bambi105 schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:58:
[...]

Mooi @dyrc , ben benieuwd naar je tasting notes. Ben je lid vd Society?
Ik ben inderdaad lid van de Springbank Society, waarbij 'loten om een fles te mogen kopen' nu de gangbare manier is. Over de jaren heen toch teveel man lid geworden. Met 2000-3000 flessen per society bottle heb ik 't pas 1x meegemaakt dat er een tweede ronde kwam omdat er nog flessen over waren (springbank 28 200ml uit 2021)

Een leukere (kneuterigere?) club is dan de Ardnamurchan AD/venturers, die zijn net begonnen en hebben een paar honderd man (en het lijkt erop ook een fles garantie per clublid). Daar even op de mailinglist gaan staan en hopen dat ze 't nog een keer opengooien ergens de komende jaren kan geen kwaad.

• Bambi105
dyrc schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:43:
[...]

Ik ben inderdaad lid van de Springbank Society, waarbij 'loten om een fles te mogen kopen' nu de gangbare manier is. Over de jaren heen toch teveel man lid geworden. Met 2000-3000 flessen per society bottle heb ik 't pas 1x meegemaakt dat er een tweede ronde kwam omdat er nog flessen over waren (springbank 28 200ml uit 2021)

Een leukere (kneuterigere?) club is dan de Ardnamurchan AD/venturers, die zijn net begonnen en hebben een paar honderd man (en het lijkt erop ook een fles garantie per clublid). Daar even op de mailinglist gaan staan en hopen dat ze 't nog een keer opengooien ergens de komende jaren kan geen kwaad.
Gaaf @dyrc , dat zijn gewilde plekken! De enige manier waarop ik nog aan wat SB pareltjes hoop te komen is door persoonlijk naar Campbeltown te gaan (hopelijk september 2024).

De Ad/venturers zijn idd inmiddels versterkt door ondergetekende! Iemand tipte het hier niet al te lang geleden. Ik ben alleen zo stom geweest niet die laatste Adelphi Glen Garioch te kopen... De import en verzendkosten zijn per fles inmiddels zo aburd geworden, maar toch lijkt het erop dat die fles de prijs waard zou zijn geweest als ik de recensies lees.

• dyrc
  • Niet online
Bambi105 schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:53:
[...]

Gaaf @dyrc , dat zijn gewilde plekken! De enige manier waarop ik nog aan wat SB pareltjes hoop te komen is door persoonlijk naar Campbeltown te gaan (hopelijk september 2024).

De Ad/venturers zijn idd inmiddels versterkt door ondergetekende! Iemand tipte het hier niet al te lang geleden. Ik ben alleen zo stom geweest niet die laatste Adelphi Glen Garioch te kopen... De import en verzendkosten zijn per fles inmiddels zo aburd geworden, maar toch lijkt het erop dat die fles de prijs waard zou zijn geweest als ik de recensies lees.
Dat was mijn tip een paar maanden terug 8)
(wat gelijkgestemde tweakers een clubje in krijgen maakt 't weer een leukere club toch)

De eerste fles heb ik gemist (nog geen lid), de tweede clubfles (glen garioch) heb ik wel gekocht, dat was toen 54 pond, daarna 24 pond shipping, en toen nog 52 euro f*ck you fee van DHL. met exchange rate komt 't op 145 euro voor de fles (woopsie).
Maar zoals ik van huis uit geleerd heb: voor sommige dingen heb je maar 1x een kans, dus bij twijfel doen (al was de originele context kunstobjecten, maar "whisky is art" in vrije vertaling van een andere bekende quote toch)

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Voor degene die een Highland Park 18YO lekker vindt, deze kun je nu enigszins goedkoper scoren dan normaal:
https://www.whiskysite.nl...ing-pride-070-ltr-43.html
Vul code "WS2023" in en er gaat nog 10% vanaf.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Jthem
Heb mijn bestelling vandaag gekregen van whiskysite en gebruik gemaakt van de 10%.

Had al even niets meer besteld dus nu weer wat "duurdere/specialere" ingeslagen.

Van links naar rechts
-Mars Komagatake limited 2020 (via @Bambi105 gemotiveerd geraakt)
- Invergordon 36 year Refill butt en Oloroso octaaf(wat een special, twijfelde eerst door 0.5l maar de 10% korting heeft me over streep getrokken.
- Jura 11 van James Eadie @KillaZ tip van jou
- Inchgower 23 van SV (stond al langere tijd op lijst aangezien die me 2 j geleden al werd aangeraden.
- Highland Park 18 (niks mis met HP, deze gaat ook al snel open)
- Hibiki Japanse harmonie (gewoon zomaar voor keer zomers)

Wat een feest staat er op tafel

[Voor 8% gewijzigd door Jthem op 24-04-2023 15:05]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• olafmol
dyrc schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:14:
[...]

Dat was mijn tip een paar maanden terug 8)
(wat gelijkgestemde tweakers een clubje in krijgen maakt 't weer een leukere club toch)

De eerste fles heb ik gemist (nog geen lid), de tweede clubfles (glen garioch) heb ik wel gekocht, dat was toen 54 pond, daarna 24 pond shipping, en toen nog 52 euro f*ck you fee van DHL. met exchange rate komt 't op 145 euro voor de fles (woopsie).
Maar zoals ik van huis uit geleerd heb: voor sommige dingen heb je maar 1x een kans, dus bij twijfel doen (al was de originele context kunstobjecten, maar "whisky is art" in vrije vertaling van een andere bekende quote toch)
FF advocaat van de duivel, maar dat iets exclusief is maakt het natuurlijk niet lekkerder qua smaak. Misschien wel qua ervaring natuurlijk. Ik moet zeggen dat ik persoonlijk die move naar "wijn snobisme" wel een beetje zie gebeuren en niet zo tof vindt. Alsof je kunt proeven dat een fles Whisky 1200 euro kost. Beetje dezelde scene als de "rechtsgedraaide zilveren speakerkabeltjes gemaakt bij volle maan door elfjes" ;P

Begrijp me niet verkeerd hoor, ieder z'n ding natuurlijk, ik kan alleen maar voor mezelf spreken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
olafmol schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:39:
[...]

FF advocaat van de duivel, maar dat iets exclusief is maakt het natuurlijk niet lekkerder qua smaak. Misschien wel qua ervaring natuurlijk. Ik moet zeggen dat ik persoonlijk die move naar "wijn snobisme" wel een beetje zie gebeuren en niet zo tof vindt. Alsof je kunt proeven dat een fles Whisky 1200 euro kost. Beetje dezelde scene als de "rechtsgedraaide zilveren speakerkabeltjes gemaakt bij volle maan door elfjes" ;P

Begrijp me niet verkeerd hoor, ieder z'n ding natuurlijk, ik kan alleen maar voor mezelf spreken.
Vooropgesteld: k snap je comment.
Platgeslagen is voor mij "een lagavulin 16 gewoon een lagavulin 16". Die kan je op de hoek van de straat halen, de rest van je leven drinken zonder er spijt van te krijgen, om dan aan 't einde van de rit vast te stellen dat er een heel specrum aan niet ontgonnen kansen aan je voorbij zijn gegaan.

Vanuit daar kom ik op 't subjectieve onderwerp 'ervaring'. Een keer uit de band springen met een gekkere fles kan voor mij gelukkig tegenwoordig, en omdat 't voor mij op een mooi snijvlak [ hobby/verzamelen/vrienden/ervaringen delen ] zit gaat 't inderdaad voorbij aan de standaard flessen uit de standaard supermarkt.

Nu kan je daar ver op doorgaan en zijn er nog wat stromingen. Zo herken ik de big money bojs die Macallans van 1k+ gretig afnemen om in een kast te zetten, lui die de indepentent bottlers in leven houden (met soms mooiere inhoud van flessen dan van de distillery zelf) en jongens en meisjes zoals ikzelf die bij (half) besloten clubjes aansluiten om flessen te scoren die nooit in een winkelschap zullen liggen.

Het heeft inderdaad iets pretentieus, al zie ik 't vooral als goedaardige uitspatting. De helft van m'n vrienden ziet m'n kast als een pokedex en vraagt wanneer ik 't uitgespeeld hebt, en de andere helft vind 't prachtig dat die ene zeldzame gevangen is (om daarna te kijken of ie ook goed is).

kleine edit om nog wat perspectief te plaatsen: die Springbank 5 van de foto kost me 42 pond (en dan nog shipping). Dat is zeer waarschijnlijk goedkoper dan nu de Gall&Gall binnenlopen en een random single malt uit 't rek trekken.

[Voor 5% gewijzigd door dyrc op 24-04-2023 14:11]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• olafmol
dyrc schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:08:
[...]

Vooropgesteld: k snap je comment.
Platgeslagen is voor mij "een lagavulin 16 gewoon een lagavulin 16". Die kan je op de hoek van de straat halen, de rest van je leven drinken zonder er spijt van te krijgen, om dan aan 't einde van de rit vast te stellen dat er een heel specrum aan niet ontgonnen kansen aan je voorbij zijn gegaan.

Vanuit daar kom ik op 't subjectieve onderwerp 'ervaring'. Een keer uit de band springen met een gekkere fles kan voor mij gelukkig tegenwoordig, en omdat 't voor mij op een mooi snijvlak [ hobby/verzamelen/vrienden/ervaringen delen ] zit gaat 't inderdaad voorbij aan de standaard flessen uit de standaard supermarkt.

Nu kan je daar ver op doorgaan en zijn er nog wat stromingen. Zo herken ik de big money bojs die Macallans van 1k+ gretig afnemen om in een kast te zetten, lui die de indepentent bottlers in leven houden (met soms mooiere inhoud van flessen dan van de distillery zelf) en jongens en meisjes zoals ikzelf die bij (half) besloten clubjes aansluiten om flessen te scoren die nooit in een winkelschap zullen liggen.

Het heeft inderdaad iets pretentieus, al zie ik 't vooral als goedaardige uitspatting. De helft van m'n vrienden ziet m'n kast als een pokedex en vraagt wanneer ik 't uitgespeeld hebt, en de andere helft vind 't prachtig dat die ene zeldzame gevangen is (om daarna te kijken of ie ook goed is).

kleine edit om nog wat perspectief te plaatsen: die Springbank 5 van de foto kost me 42 pond (en dan nog shipping). Dat is zeer waarschijnlijk goedkoper dan nu de Gall&Gall binnenlopen en een random single malt uit 't rek trekken.
Ik herken dit wel hoor (deels dan). Vind het ook leuk om een proeverijtje te organiseren met vrienden. Gelukkig(?) hebben die relatief weinig kaas van Whisky gegeten, en vinden alles leuk en lekker haha. Ik denk dat ik gewoon een beetje geirriteerd begin te raken als exclusiviteit en smaak door elkaar beginnen te lopen, ik geloof gewoon niet dat je kunt proeven dat een fles zo duur is. Maar er zijn dan wel een aantal mensen (gelukkig niet hier) die dan wel zo beginnen. Lang leve de dubbel-blind testen zeg ik dan maar ;P

• Jthem
Nee indd mij lijkt het niet waard te zijn.

Paar duizend euro alleen maar voor en door de exclusiviteit is te bizar. Drink graag een goede whisky en heb er wel wat voor over maar er zijn grenzen

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:36

mace

Sapere Aude

Vandaag weer een goeie deal gescoord!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bambi105
Leestip van Dramface.com

https://www.dramface.com/...springbank-15-mega-review

Deze tabel somt het stuk mooi op. Smaken en batches verschillen evident! @donleone83 , welke batch heb jij? Ik heb een SB15 gevonden voor een prettige prijs (78€). Volgens mij moet die wel uit de periode van dit lijstje komen, maar ik zal dat even moeten checken!

PS. Dramface rekent een 5/10 als een gemiddeld goeie whisky, een 4/10 heeft enige belofte. Een 8/10 is al een blinde aanschaf/must-buy en een 10/10 kan bestaan maar moet buitengewoon goed zijn en adequaat geprijsd.

[Voor 12% gewijzigd door Bambi105 op 28-04-2023 10:16]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• donleone83
Bambi105 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:14:
Leestip van Dramface.com

https://www.dramface.com/...springbank-15-mega-review

[Afbeelding]

Deze tabel somt het stuk mooi op. Smaken en batches verschillen evident! @donleone83 , welke batch heb jij? Ik heb een SB15 gevonden voor een prettige prijs (78€). Volgens mij moet die wel uit de periode van dit lijstje komen, maar ik zal dat even moeten checken!

PS. Dramface rekent een 5/10 als een gemiddeld goeie whisky, een 4/10 heeft enige belofte. Een 8/10 is al een blinde aanschaf/must-buy en een 10/10 kan bestaan maar moet buitengewoon goed zijn en adequaat geprijsd.
De 5-10-21 batch.

Waar heb je hem gevonden voor die prijs? No brainer! Zeer geïnteresseerd!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bambi105
donleone83 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:46:
[...]

De 5-10-21 batch.

Waar heb je hem gevonden voor die prijs? No brainer! Zeer geïnteresseerd!
Emmen ;) kom er ook bij, hier in Drenthe! Ruimte en whisky zat!

Leuk dat de batch overeenkomt trouwens. Ik zou jouw SB15 in mijn boekje een 8/10 volgens dit score format geven btw.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• donleone83
Hier ook nog even een update. Iets meer dan twee weken geleden werd ik 40 en heb ik nog twee pareltjes aan mijn collectie toe mogen voegen!

Als eerste van een van mijn beste vrienden een 11 jaar oude Ballechin op Oloroso vaten. Mega benieuwd naar. Ik ben gek op alles wat van Edradour komt en heb nog nooit een slechte Ballechin geproefd!

Daarnaast van een zeer dierbare vriendengroep ook nog deze ongelooflijke SV Auchroisk 1996 op sherry gehad, 26 jaar oud. Deze was ik lyrisch over nadat ik hem bij The Malt Vault had geproefd en dat heeft een van die jongens onthouden! Heel vet!

Tasting notes volgen wanneer deze bad boys open gaan!

[Voor 37% gewijzigd door donleone83 op 28-04-2023 13:49]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bambi105
@donleone83 jemig, goeie vrienden zeg!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jthem
Als eerste proficiat nog !! En mooie cadeaus.

2 mooie flessen lijken mij, Signatory / Edradour ook nog niks slechts van gehad...Morgen gaat de Old Pulteney van Signatory open, ook benieuwd naar.

Die Ballechin betreft dat nu rokerige of niet? Stond me iets bij dat Ballechij rokerig was.

[Voor 3% gewijzigd door Jthem op 28-04-2023 13:53]

• donleone83
Jthem schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:52:
Als eerste proficiat nog !! En mooie cadeaus.

2 mooie flessen lijken mij, Signatory / Edradour ook nog niks slechts van gehad...Morgen gaat de Old Pulteney van Signatory open, ook benieuwd naar.

Die Ballechin betreft dat nu rokerige of niet? Stond me iets bij dat Ballechij rokerig was.
Ballechin is de rokerige whisky van de Edradour distillery ja!

• Jthem
donleone83 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:54:
[...]

Ballechin is de rokerige whisky van de Edradour distillery ja!
Mooi, stond me iets van bij... is het rokerige dan bv een Highland park of zijn er vergelijkingen in?

Morgen ook nog flesje als goed is in ontvangst nemen, ook nog verlaat verjaardagscadeau haha. Ben benieuwd wat ik krijg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• donleone83
Jthem schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:58:
[...]

Mooi, stond me iets van bij... is het rokerige dan bv een Highland park of zijn er vergelijkingen in?

Morgen ook nog flesje als goed is in ontvangst nemen, ook nog verlaat verjaardagscadeau haha. Ben benieuwd wat ik krijg.
Nee, Ballechin laat zich wel omschrijven als heavily peated. Kan zich meten met de Islays.

• Jthem
Dan is het voor mij verstandig het te laten voor wat het is..Is mij dan net "te"

[Voor 14% gewijzigd door Jthem op 28-04-2023 17:27]

• Bambi105

Dit feestje is as we speak gaande hier in Drenthe. Orchard House wint de populariteitsprijs, de Aultmore 12 van Van Wees is een goeie tweede, maar mijn nieuwe favoriet is de Glasgow 1770 Peated. Heerlijke heavy peater met PX sherry en virgin oak.

De Balvenie 25 op de achtergrond is ook geen kattenpis...

• KillaZ
Bambi105 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:00:
[Afbeelding]

Dit feestje is as we speak gaande hier in Drenthe. Orchard House wint de populariteitsprijs, de Aultmore 12 van Van Wees is een goeie tweede, maar mijn nieuwe favoriet is de Glasgow 1770 Peated. Heerlijke heavy peater met PX sherry en virgin oak.

Ik mis een paar indie's meneer :>

K to the KillaZ

• Bambi105
KillaZ schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:18:
[...]

Ik mis een paar indie's meneer :>
Tell me about it!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Bambi105 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:00:
[Afbeelding]

Geen Bourbon?

• Bambi105
Er is een grof gebrek aan bourbon inderdaad. Maar dat hebben we sowieso in NL, denk ik. Heb je bereikbare aanraders @Secsytime ?

De Buffalo Traces, Eagle Rares, Gentleman Jacks, Wild Turkeys, etc zijn de revu wel gepasseerd maar beklijven niet in dit gezelschap.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dvanspijker
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:14
@Bambi105 Hier staat Balcones nog steeds op het lijstje om eens te proberen. Van wat ik er van hoor moeten die zich goed staande houden. Nog geen persoonlijke ervaring helaas, maar dat gaat nog wel eens gebeuren.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Bambi105 schreef op zondag 30 april 2023 @ 01:21:
[...]

Er is een grof gebrek aan bourbon inderdaad. Maar dat hebben we sowieso in NL, denk ik. Heb je bereikbare aanraders @Secsytime ?

De Buffalo Traces, Eagle Rares, Gentleman Jacks, Wild Turkeys, etc zijn de revu wel gepasseerd maar beklijven niet in dit gezelschap.
Bourbon is echt schrikbarend duur geworden..

• mace

mace

Sapere Aude

Ik vind bourbon prima spul maar het is qua smaak en aroma veel minder divers dan malt whisky. Dus ik merk gewoon dat ik veel eerder het gevoel heb dat ik ze "uitgespeeld" heb terwijl ik bij Schotse whisky en malt whisky in het algemeen telkens nieuwe smaken ontdek.

• KillaZ
James Eadie, Claxtons, Murray McDavid, Hart Brothers, Cane & Grain >:) :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jthem
Gisteren genoten van Old Pulteney 12 van Signatory, was heerlijke ziltige start herkenbaar van Old Pulteney en, door de vatsterkte in combi met SV, kwam na een zachte start een heerlijke kruidige tinteling aanzetten. Was absoluut niet verkeerd...

Ook nog genoten van de Signet dus was weer heerlijke avond gisteren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• frank..
Gister maar weer eens wat samples besteld.

Croftengea Murray McDavid Cask Craft Series 44,5%
Balvenie 15 Years Old Madeira Cask Finished 43%
Ardnamurchan AD/09.22 Cask Strength 58,4%
Ardnamurchan AD/ 46,8%
Talisker Dark Storm 45,8%
Kamet Indian Single Malt 46%

Talisker is toch wel een van mijn favoriete merken en t/m 30 jaar oud gehad. Nou ja, behalve de 30 dan, die heb ik op vakantie kunnen proeven. Een fles aanschaffen ging hem niet worden volgens de baas thuis :X
Gek genoeg bleek ik de dark storm nog gemist te hebben. Net zoals de Surge maar die is me te duur voor een NAS (75 euro).

Kamet schijnt een nieuw indiaas merk te zijn. Heel benieuwd. Laatst nog een fles Amrut peated aangebroken. Heerlijk spul die wat mij betreft niets onderdoet voor Schots.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frank..
Nog wel een vraagje aan jullie als mede whisky liefhebbers...

Hoe houden jullie bij welke whisky`s jullie gehad of geproeft hebben?
Ik ken Whiskybase en gebruik zelf Whiskysuggest (nu Abov).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jthem
frank.. schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:35:

Ik hield eerst op notitie app bij welke ik gedronken heb en gaf daar dan een cijfer bij, moet wel zeggen dat het weer beetje in de vergeethoek ligt en alweer even niet heb bijgehouden. Miss weer leuk om bij te houden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jthem
@KillaZ De Glen Elgin 14 van James Eadie is dat nog beetje een snoepje?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:30:
@KillaZ De Glen Elgin 14 van James Eadie is dat nog beetje een snoepje?
Is dat de cask strength? (Zwarte koker)

Zal morgen eens kijken, die heb ik niet direct in mijn arsenaal O-)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jthem

Deze inderdaad haha, ziet er goed uit maar meer info zou fijn zijn of het snoepje is, 73 euro nu in aanbieding.

[Voor 16% gewijzigd door Jthem op 02-05-2023 21:26]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KillaZ

@Jthem zal even kijken voor je :9

Edit: groen fruit, vol, vanille. Afdronk is vrij lang, zoet met een kruidnageltje erin.

Ja deze zou ik ook in het zonnetje drinken B-)

[Voor 14% gewijzigd door KillaZ op 03-05-2023 12:54]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jthem
Ben verkocht! Thnx voor snelle reactie @KillaZ Denk dat die samen met old Perth Limited Edition px sherry cask strenght mijn kant op gaat komen, lees daar ook veel leuks over. Beiden leuk geprijsd.

[Voor 29% gewijzigd door Jthem op 03-05-2023 13:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KillaZ
@Jthem Je neemt hem mee bij Jack toch van Whiskysite? Ik zou dan absoluut de HB Balmenach op Virgin Oak aanraden.

Die is voor 50 euro echt heel goed geprijsd.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ninjaman
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-06 10:39
frank.. schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:35:

Helaas niet, ik had er aan moeten denken toen ik begon met whisky.
Om nu nog te in te stappen voelt voor mij niet goed gezien mijn lijst niet compleet zou zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:45:
@Jthem Je neemt hem mee bij Jack toch van Whiskysite? Ik zou dan absoluut de HB Balmenach op Virgin Oak aanraden.

Die is voor 50 euro echt heel goed geprijsd.
Ja klopt, qua keuze gewoon altijd top en zoals nu weer leuke aanbiedingen. De HB gaat ook in winkelmand dan;) thnx voor de tip

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jthem
Twijfel alleen om hem in de plaats van de old Perth te doen dan of toch samen haha

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Japieh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:49
Omdat hier zoveel kenners zitten en ik net begin met whisky drinken, maar even de vraag:

De bodem van mijn Monkey shoulder is al flink in zicht, maar weet niet zo goed welke ik hierna moet kiezen? Hebben jullie tips. Ik vond de Monkey shoulder een lekkere whisky.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jthem
Heb je al eerder whisky gehad? Of Monkey eerste?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02:13

Oekol

waka waka hey hey

Japieh schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:37:
Omdat hier zoveel kenners zitten en ik net begin met whisky drinken, maar even de vraag:

De bodem van mijn Monkey shoulder is al flink in zicht, maar weet niet zo goed welke ik hierna moet kiezen? Hebben jullie tips. Ik vond de Monkey shoulder een lekkere whisky.

Alvast bedankt
Een Glenfiddich, Balvenie of Kininvie? :*)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Japieh
Jthem schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:39:
Heb je al eerder whisky gehad? Of Monkey eerste?
Nee Monkey is de eerste, wel een paar proef flesjes van Jack Daniels, maar dat is niet zo lekker als de Monkey.

Daarom weet ik ook nog niet zo goed wat ik nu zou moeten nemen.
Oekol schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:40:
[...]

Een Glenfiddich, Balvenie of Kininvie? :*)
Thanks, en dan bedoel je 1 van deze?

https://www.whiskysite.nl...uble-wood-070-ltr-40.html

https://www.whiskysite.nl/nl/glenfiddich-15-years-old.html

https://drankdozijn.nl/ar...17-years-single-malt-35cl

[Voor 40% gewijzigd door Japieh op 03-05-2023 22:00]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Japieh schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:50:
[...]

Nee Monkey is de eerste, wel een paar proef flesjes van Jack Daniels, maar dat is niet zo lekker als de Monkey.

Daarom weet ik ook nog niet zo goed wat ik nu zou moeten nemen.
Het maakt eigenlijk niets uit of je nou net pas begint of niet. Vaak als je hier noemt dat je nét begint, krijg je vaak adviezen dat je rustig aan moet opbouwen met een Glenfiddich 12yr of Balvenie 12yr double wood.
I say otherwise ;)
Ik zou me zeker niet beperken tot de standaard goedkopere whisky (tenzij budget je tegenhoudt natuurlijk); er zijn zoveel diepere smaken te krijgen. De monkeyshoulder vind ikzelf een redelijk vlakke smaak hebben. Een Balvenie 12yr doublewood gaat niet "totaal wat anders" zijn.

Voor 40 euro is de Aberlour 12yr non-chill-filtered 48% wel een goeie keuze als je van beginners-sherried-whisky houdt: https://drankdozijn.nl/ar...s-non-chill-filtered-70cl
Als ik 40 euro te besteden had, zou ik persoonlijk zou ik kiezen voor de Edradour 10yr. Ik vind dat die ietsje voller smaakje heeft: https://drankdozijn.nl/ar...10-years-single-malt-70cl

Wil je lichtjes rokerig en fruitig, kun je voor 35 euro ook een Highland Park 12yr kopen: https://drankdozijn.nl/ar...-years-viking-honour-70cl
Kep em zelf ook en ik vind dat ie meer smaak heeft dan een 12yr van een ander merk to be honest. Ik vind het niet de beste whisky, want ik hou niet van ook maar 1 beetje rook, en dit is vrij licht, maar de waarheid mag gezegd worden ;)

Als je het écht niet weet, zou ik eerder adviseren om je voor het budget dat je in gedachte had samples te kopen bij whiskysite.nl en dan kies je gewoon vanalles wat.
Even een greep:

Sherry cask strength: https://www.whiskysite.nl...s-old-43-6-cl-sample.html -> 4,99
Vol en rokerig: https://www.whiskysite.nl...s-old-43-6-cl-sample.html -> 8,99
Bourbon/fruitig: https://www.whiskysite.nl...s-old-40-6-cl-sample.html -> 4,99
Rokerig/medicinaal: https://www.whiskysite.nl...-cask-48-6-cl-sample.html -> 4,49

In plaats van die eerste, kun je ook de Aberlour Abunadh caskstrength nemen voor 8,49: https://www.whiskysite.nl...alba-627-6-cl-sample.html
Da's zo'n beetje de eerste caskstrength die de meeste als begin proeven ;)

Dan heb je de min of meer hoofdcategorieën afgedekt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02:13

Oekol

waka waka hey hey

Google maar eens op Monkey Shoulder. Zijn drie single malts gemixt met elkaar en dat zijn inderdaad die drie die ik opnoemde. Dus kans groot dat je ze wel kan waarderen. Dalwhinnie vond ik op 't begin ook altijd lekker. Op een gegeven moment ben ik een beetje weggestuurd van de fruitigere whisky van speyside en nu meer rokerig / peaty gaan waarderen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bambi105
@Japieh wat @Deathchant zegt, geheel mee eens.

De Compass Box Orchard House is ook een geweldige whisky om mee verder te gaan na de Monkey Shoulder. In de meeste goeie slijterijen te vinden voor ca 35-40 € (https://www.drankgigant.nl/compass-box-orchard-house.html)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• De Ingenieur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-06 16:46
Jthem schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:59:
Gisteren genoten van Old Pulteney 12 van Signatory, was heerlijke ziltige start herkenbaar van Old Pulteney en, door de vatsterkte in combi met SV, kwam na een zachte start een heerlijke kruidige tinteling aanzetten. Was absoluut niet verkeerd...

Ook nog genoten van de Signet dus was weer heerlijke avond gisteren.
Ben ook gek op Old Pulteney. We zijn op vierweekse rondreis door Schotland en vandaag de distilleerderij bezocht. Redelijk kleinschalig met 9 man in de productie. Mocht ook een tussenstap proeven. Gewoon vinger in het vat en proeven maar _O-

We mochten daarna op een 2022 vat de naam van onze toen geboren zoon zetten. Ook een zelfgebottelde cask strength 16 jaar oude whisky op Bourbon vat gekocht als cadeau voor over een jaar of 20 :)

Ook de Huddart (single malt, ongeveer 16 jaar) is erg lekker, die maken ze dan wel weer peaty.

Was al fan van Old Pulteney, maar na zo'n bezoekje helemaal.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jthem
Leuk de gastvrijheid dan inderdaad @De Ingenieur .. Old Pulteney door een vriend toen keer gedronken, ene keer vind ik hem super lekker en andere flessen denk ik dat het tegenvalt. Maar voor mij meer zomerse whisky.

Verder ook echt wel eens met wat @Deathchant zegt, je moet gewoon gaan proberen en zoeken wat je lekker vindt. Opzich zoveel lekkers.

En als vervanger van Aberlour a bunnadh kan je ook kijken voor Arran sherry cask ook wel een bommetje.

[Voor 12% gewijzigd door Jthem op 04-05-2023 09:24]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Japieh
Super bedankt voor de antwoorden, fijn om zo geholpen te worden, ik ga vanavond even kijken wat te bestellen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jthem
Als je twijfelt kom je hier maar op de lijn...wat mij betreft is dit wel echt super leuk forum waar het nog echt om whisky draait!

@KillaZ ga je tip meebestellen. Dus gaan toch weer 4 flesjes worden Highland park 15 voor die prijs is niks mis mee, Glen Elgin van JE, Balmenach van HB en Old Perth die scoort op whiskybase erg goed dus ga hem in de (veel te grote collectie) droppen.

Paat jaar geleden nooit gedacht dat we over 100 flessen zouden hebben...

• Bambi105
Jthem schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:30:
Als je twijfelt kom je hier maar op de lijn...wat mij betreft is dit wel echt super leuk forum waar het nog echt om whisky draait!

@KillaZ ga je tip meebestellen. Dus gaan toch weer 4 flesjes worden Highland park 15 voor die prijs is niks mis mee, Glen Elgin van JE, Balmenach van HB en Old Perth die scoort op whiskybase erg goed dus ga hem in de (veel te grote collectie) droppen.

Gaat hard he ;) ik heb hard op de pauze knop gedrukt qua nieuwe aanschaffen dit jaar, deels om met een flinke beurs naar Schotland te gaan volgend jaar, maar ook omdat het financieel gewoon gekker en gekker wordt. Een SB15 voor onder de 80 kon ik niet laten staan, maar mooie Dalmunachs en de halve James Eadie collectie moet ik aan me voorbij laten gaan, wetende dat dat prachtige whiskies zijn...

Is iemand trouwens al bekend met de Eat, Sleep, Dram, Repeat aanbieding van Springbank? Dit is de whiskyhemel wat mij betreft... https://www.springbank.scot/product/guesthouse-experience/

• KillaZ
Jthem schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:30:

Ik denk niet dat je teleurgesteld gaat zijn :9

Mocht je straks voor de zomer nog een whisky zoeken (voor zover een "zomerwhisky" een ding is): JE Glentauchers 8 yr.

Die staat bij mij naast de signatory unnamed speyside voor de zomeravonden klaar.

@Bambi105 Volledig mee eens, maar daarom is het fijn dat WS nog die korting geeft. Ondanks dat het maar 0.5 liter is, is <100 euro voor een 18 yr Ledaig een goede deal. Dat ga je voor die prijs echt niet meer vinden de komende jaren. Zelfs een indie 12 yr. Ledaig gaat al over de 100 euro heen verkoop.

[Voor 15% gewijzigd door KillaZ op 04-05-2023 10:55]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jthem
Grappig de Unnamed Speyside heb ik ook klaar staan voor deze zomer haha. De aanschaf van nu is weer voor over paar zomers..echt erg haha.

Deze bestelling is gewoon door de mooie korting. Hp15 heb ik dan 3 flessen van staan maar steeds onder 70 gekocht. Kan hem wel waarderen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• olafmol
Japieh schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:37:

Alvast bedankt
Leuk dat je op reis gaat ;)

Samples is natuurlijk de beste manier om een idee te krijgen waar je voorkeuren liggen.

Als ik zelf een proeverijtje voor beginnende whisky drinkers opzet dan komen deze er vaak goed uit:

- Arran 10yr
- orchard house compass box
- Ledaig 10yr
- Oban little bay
- Highland park 12yr

Allemaal onder de 50 euro als het goed is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• donleone83
Bambi105 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:37:
[...]

Is iemand trouwens al bekend met de Eat, Sleep, Dram, Repeat aanbieding van Springbank? Dit is de whiskyhemel wat mij betreft... https://www.springbank.scot/product/guesthouse-experience/
Ik vond je best een fijne vent kerel, maar dat je dit nu weer moet droppen is niet goed voor mijn reisplannen en mijn portemonnee 😂

Mijn droom is om met een paar goede vrienden zo’n zeiltocht te maken op zo’n klein schip langs de Schotse eilanden. Maar deze Springbank experience is op korte termijn haalbaarder (zowel qua tijd, investering en bereidheid van vrienden om met mij mee te gaan).

• frank..
Iemand wel eens een Bus whisky geproeft?
Zit te twijfelen om een flesje aan te schaffen maar de prijs houd me nog een beetje tegen.
65 euro voor 50cl.🤔

Wel leuk dat het een Nederlands product is trouwens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bambi105
donleone83 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:58:
[...]

Ik vond je best een fijne vent kerel, maar dat je dit nu weer moet droppen is niet goed voor mijn reisplannen en mijn portemonnee 😂

Mijn droom is om met een paar goede vrienden zo’n zeiltocht te maken op zo’n klein schip langs de Schotse eilanden. Maar deze Springbank experience is op korte termijn haalbaarder (zowel qua tijd, investering en bereidheid van vrienden om met mij mee te gaan).
Als je nog een plus 1 accepteert tzt dan houd ik me aanbevolen! Ik heb vrienden die van alle whisky houden behalve Springbank's producten :o :o

Acties:
  • +4Henk 'm!

• KillaZ
Oude Glen Moray's zijn.....speciaal. Als je in staat bent een oude stijl Glen Moray te vinden, dat wil zeggen, een indie die ergens tussen 90 en 2005 zijn gebotteld --> meteen kopen!

Daarom kon ik deze niet voorbij laten gaan, die gaat mooi bij de speciale spulletjes om van te genieten op speciale avonden.

En ja, hij is al open :9 :+

[Voor 3% gewijzigd door KillaZ op 05-05-2023 14:35]

K to the KillaZ

Acties:
  • +5Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
de springbank is binnen.
en om aan mn ecologische footprint te denken nog maar een bunna erbij, dan rijdt t busje ook niet voor 1 fles ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:34:
Oude Glen Moray's zijn.....speciaal. Als je in staat bent een oude stijl Glen Moray te vinden, dat wil zeggen, een indie die ergens tussen 90 en 2005 zijn gebotteld --> meteen kopen!

Daarom kon ik deze niet voorbij laten gaan, die gaat mooi bij de speciale spulletjes om van te genieten op speciale avonden.

[Afbeelding]

En ja, hij is al open :9 :+
1 die je al had...of 1 die je ergens tegen kwam :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:23:
[...]

1 die je al had...of 1 die je ergens tegen kwam :9
1 die vanaf volgende week bij de slijter te vinden is. ;)

Tesamen met de overige warehouse releases en de nieuwe explorations; een Blair Athol, Tamnavullin en croftengea die stuk voor stuk heel anders zijn maar allemaal zeer fijne whisky's :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jthem
Lekker!

Kon hem zo 1 2 3 al niet vinden maar dat verklaart het. (Had het moeten weten)

Ben aan twijfelen bij mijn bestelling voor de hp15 erbij te nemen voor deze prijs, maar miss komt binnenkort wel weer leuke Orkney uit bij de indies aangezien deze bestelling toch weer achteraan de rij komt🫡

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:47:
Lekker!

Kon hem zo 1 2 3 al niet vinden maar dat verklaart het. (Had het moeten weten)

Ben aan twijfelen bij mijn bestelling voor de hp15 erbij te nemen voor deze prijs, maar miss komt binnenkort wel weer leuke Orkney uit bij de indies aangezien deze bestelling toch weer achteraan de rij komt🫡
Ik zal over anderhalve week eens voor je gaan kijken bij Scapa/HP wat ze nog voor wat speciaals hebben ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jthem
Ja een goeie hp (secret Orkney/Whitlaw/Unnamed Orkney en hoeveel namen ze nog verzinnen)is niet verkeerd haha

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jthem
Gisteren bijna de whitlaw 7 opgemaakt. Dus kunnen eindelijk de 2 nieuwe "snellere drinkbare" flesjes open voor de komende 2 maanden doen we het met de "saaiere" Glenallachie 12 en Glenlivet licenced dram. En voor de zomer staan er weer 2 leuke op programma.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• schraal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:27
Niks mis met een GlenAllachie 12 :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jthem
Nee absoluut mee eens !! Op dit moment zijn er weinig flessen waar ik tegenop zie die ik heb, op 1 of andere manier springt mijn Tamdhu 15, milk and honey cognac en nog een tamnavulling steeds wat naar onderen toe.

Verder zou ik alles wel open willen trekken. Echt erg aan voorraad hebben 8)7

[Voor 84% gewijzigd door Jthem op 06-05-2023 14:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jthem
schraal schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:57:
Niks mis met een GlenAllachie 12 :9
Heb hem in het glaasje zitten, heerlijk vol honing/mokka/bekende sherrysmaak/en voor een "starter" middellange zachte afdronk

Dikke voldoende (maar Glenallachie is altijd wel een aanrader)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:48
Vraagje, Ik heb een fles 1968 Seagrams V.O. staan. Altijd in het donker gestaan voor zo ver ik weet. Ik dit nog/überhaupt te drinken of kan ik hem beter als decoratie stuk laten staan.

Het is een emotioneel object gerelateerd aan mijn overleden opa dat een beste reis gemaakt heeft en denk erover om hem open te trekken op zijn verjaardag met wat familie. Maar als dit het qua smaak niet waard is laat ik hem liever dicht.
Ben zelf meer een rum drinker als een whiskey drinker en al kruisen die paden regelmatig heb ik werkelijk geen idee of het de moeite waard is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jthem
Over het algemeen vergaat whisky niet door de hoge alcoholpercentage, als alles goed afgesloten is (angel share).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:47

Toff

FP ProMod
@computerjunky Whisk(e)y wordt in de fles niet ouder/beter/minder, tenzij er iets mis is met de kurk (normaal gesproken hoort een gesloten fles gevuld te zijn tot in de hals).
Dat jouw fles oud is, zegt niets over de kwaliteit of de waarde ervan. Voor zover ik kan zien is het een zes jaar oude botteling link, wat voor whisk(e)y vrij jong is. Het is lijkt niet echt een kostbaar verzamelaarsobject ofzo, dus ik zou hem lekker open maken op een mooi moment. Je kan de lege fles altijd nog als aandenken bewaren toch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:48
Toff schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 23:47:
@computerjunky Whisk(e)y wordt in de fles niet ouder/beter/minder, tenzij er iets mis is met de kurk (normaal gesproken hoort een gesloten fles gevuld te zijn tot in de hals).
Dat jouw fles oud is, zegt niets over de kwaliteit of de waarde ervan. Voor zover ik kan zien is het een zes jaar oude botteling link, wat voor whisk(e)y vrij jong is. Het is lijkt niet echt een kostbaar verzamelaarsobject ofzo, dus ik zou hem lekker open maken op een mooi moment. Je kan de lege fles altijd nog als aandenken bewaren toch?
Financiële waarde was voor mij compleet irrelevant maar als het niet te drinken is kan je het beter dicht laten en wat anders halen. Bedankt voor de info.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

computerjunky schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:57:
Vraagje, Ik heb een fles 1968 Seagrams V.O. staan. Altijd in het donker gestaan voor zo ver ik weet. Ik dit nog/überhaupt te drinken of kan ik hem beter als decoratie stuk laten staan.

Het is een emotioneel object gerelateerd aan mijn overleden opa dat een beste reis gemaakt heeft en denk erover om hem open te trekken op zijn verjaardag met wat familie. Maar als dit het qua smaak niet waard is laat ik hem liever dicht.
Ben zelf meer een rum drinker als een whiskey drinker en al kruisen die paden regelmatig heb ik werkelijk geen idee of het de moeite waard is.
Ik denk dat je teleurgesteld gaat zijn. Seagrams is een mass-market Canadese blended whisky. Nu kan Schotse blended whisky uit dat tijdperk erg goed zijn, maar Canadese blended whisky onderscheidt zich op een negatieve manier doordat het een blend is van whisky en neutrale graanalcohol. Je leest het goed. Canadese blended whisky is een blend van whisky en wodka.*

Om die reden zou ik hem lekker dicht laten, en hem houden als een familie-erfstuk met een mooi verhaal. ;)

*Dit is niet verplicht en er zijn zeker goeie Canadese whisky's, maar Seagrams valt onder die categorie...

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Japieh
Mijn nieuwe whisky’s zijn ook binnen met dank aan de mensen hier, deze gaan we maar eens proberen :), tevens ook een stuk of wat samples gekocht met wat sterkere smaken. Maar helaas nog niet binnen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jthem
Japieh schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:04:
Mijn nieuwe whisky’s zijn ook binnen met dank aan de mensen hier, deze gaan we maar eens proberen :), tevens ook een stuk of wat samples gekocht met wat sterkere smaken. Maar helaas nog niet binnen.

[Afbeelding]
Laat maar eens weten wat je ervan vindt! Alle 3 heerlijke whiskys, vooral de hp en Edradour zijn toppers.

Ga denk ik vandaag de oudere broer van je aanwinst proeven. (Hp18)

[Voor 4% gewijzigd door Jthem op 07-05-2023 11:59]

Pagina: 1 ... 52 53 54 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee