...
Zou ik hem op basis van deze sample kopen? Niet per se. Wel erg interessant qua prijs/kwaliteit verhouding als je eens op zoek bent naar iets anders. Ik kan mij heel goed voorstellen dat deze vaak gebruikt wordt als base in blends. Hij is erg aanwezig zonder heel uitgesproken te zijn, heeft veel verschillende ondertonen en daardoor kan je er met blenden veel kanten mee op.
Ik heb hetzelfde idee @donleone83, ik vind het een interessante whisky omwille van het rauwe smaakprofiel dat je beschrijft en daarmee lijkt het helemaal niet op een Highlander inderdaad. Ben Nevis kan dezelfde reactie bij me opwekken. Die 2,31x (ofzo) distilleren in de Wee Witchie doet toch iets geks met het eindresultaat.donleone83 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:40:
Inmiddels de Mortlach 12 aan het proeven van de sample exchange met @Bambi105. Eerste geur vrij penetrant en medicinaal. Opent later naar bloemig vanille met een randje benzine/diesel ofzo. Moeilijk te vatten. Smaak okee - beetje onaf, wat scherp soms en veel in te ontdekken. Tegelijkertijd niets wat echt overheerst of bij mij heel erg naar voren komt. Heeft ergens wat Campbeltown-achtigs over zich heen maar dan minder verfijnd en minder complex. Wat “boers”. Niet per se een duidelijke Highland wat mij betreft. Wat met dat “boerse” komt is dat hij wel ontzettend vlezig is. Zo’n whisky die al je speekselklieren aan het werk zet en die je gaat herkauwen. Dat vind ik altijd een goede eigenschap. Klein pepertje op de afdronk.
Zou ik hem op basis van deze sample kopen? Niet per se. Wel erg interessant qua prijs/kwaliteit verhouding als je eens op zoek bent naar iets anders. Ik kan mij heel goed voorstellen dat deze vaak gebruikt wordt als base in blends. Hij is erg aanwezig zonder heel uitgesproken te zijn, heeft veel verschillende ondertonen en daardoor kan je er met blenden veel kanten mee op.
Besteld in ierland, krijg ik net de melding dat mijn slijter hem ook te pakken heeft. Dus ik heb straks 2 flessen staan (en daar ben ik helemaal tevreden mee, dan kan ik er zonder problemen 1 open maken)
:strip_exif()/f/image/0pz0hx7Eh3RMkBftLp6s79Hb.jpg?f=fotoalbum_large)
De bodem van mijn eerste fles whisky begint in zicht te komen, dus ik ben aan het kijken naar een goede opvolger.De huidige is een Benriach 10, deze bevalt goed.janvanduschoten schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:13:
Afgelopen vrijdag m'n eerste fles whisky gekocht, een fles Benriach.
Nog nooit van gehoord, maar in overleg met een vriendelijke dame van de Gall&Gall op deze uitgekomen. Dit zou een goede whisky moeten zijn om mee te beginnen. Er was ook een fles waar ik even kon proeven en dat beviel wel qua smaak.
Nu een paar avonden een klein glaasje geprobeerd en hij bevalt goed. Lekkere geur en een wat fruitige smaak. Ik ben al aan het kijken naar een volgende fles om te proberen![]()
[Afbeelding]
Ik heb een aantal opvolgers in gedachten, maar ben benieuwd naar jullie mening. Of misschien zijn er betere opvolgers, geen idee.
Een, voor mij, logische opvolger zou de Benriach 12 kunnen zijn. Omdat er nog 1/3 in de eerste fles zit, kan ik de smaken vergelijken.
Ik zou ook een kunnen kiezen voor mainstream whiskey zoals Famous Grouse, Glenfiddich, Johnnie Walker, etc.
Ik heb een aardig stuk van dit topic al doorgelezen (en de namen in whiskybase opgezocht) en kom op een aantal voor mij nog onbekende namen uit die mogelijk geschikt zijn.
Budget circa €50 voor een fles
Glengoyne 12
Glenkinchie 12
Aberfeldy 12
Endradour 10
Balvenie 12 double wood
Glenfarclas 105 cask
Bunnahabhain An Cladach
Wat is aan te raden voor een volgende fles /flessen?
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
De stap naar de 12yo Benriach valt mij tegen, in ieder geval t.a.v. de ongeturfde 12. De geturfde 12 van Benriach vind ik echter heerlijk! Dat is ook leuk om te proberen, als je nog geen of weinig turf gewend bent. Het is geen zogenaamde peatbomb, maar het is zeker aanwezig.
Van de lijstje mainstream whiskies is er weinig echt groot verschil in kwaliteit, dus als je er op staat maak je geen fouten 1 daarvan te kiezen. Ik zou echter voor een andere mainstream gaan, namelijk de Naked Malt of de Glasgow Blend van Compass Box (niet echt mainstream, wel goed geprijsd).
Van de single malts is de Balvenie 12 een echt allemansvriend die je zeker zal bevallen, maar die ik toch niet zou aanraden vanwege de kleurstof, filtering en het lage percentage. De edradour 10 is heerlijk en wat spannender, met forse sherry elementen. De overige van de lijst zou ik je niet aanraden omwille van de prijs/kwaliteit verhouding en omdat de onderstaande whiskies imo beter zijn voor minder geld:
Arran Quarter Cask/Sherry Cask/10yo
Compass Box Spice Tree/Orchard House
Deanston 12
Ardnamurchan AD
Bunnahabhain 12
Tobermory 12
Campbeltown Loch
Benromach 10
Ik heb 0 ervaring met geturft, geen idee welke smaak ik kan verwachten. Misschien maar eens een sample zien te regelen. Bedankt voor je toelichting en lijstje, daar heb ik zeker wat aanBambi105 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:01:
@janvanduschoten mooi om te horen dat die 10yo goed bevalt!
De stap naar de 12yo Benriach valt mij tegen, in ieder geval t.a.v. de ongeturfde 12. De geturfde 12 van Benriach vind ik echter heerlijk! Dat is ook leuk om te proberen, als je nog geen of weinig turf gewend bent. Het is geen zogenaamde peatbomb, maar het is zeker aanwezig.
Van de lijstje mainstream whiskies is er weinig echt groot verschil in kwaliteit, dus als je er op staat maak je geen fouten 1 daarvan te kiezen. Ik zou echter voor een andere mainstream gaan, namelijk de Naked Malt of de Glasgow Blend van Compass Box (niet echt mainstream, wel goed geprijsd).
Van de single malts is de Balvenie 12 een echt allemansvriend die je zeker zal bevallen, maar die ik toch niet zou aanraden vanwege de kleurstof, filtering en het lage percentage. De edradour 10 is heerlijk en wat spannender, met forse sherry elementen. De overige van de lijst zou ik je niet aanraden omwille van de prijs/kwaliteit verhouding en omdat de onderstaande whiskies imo beter zijn voor minder geld:
Arran Quarter Cask/Sherry Cask/10yo
Compass Box Spice Tree/Orchard House
Deanston 12
Ardnamurchan AD
Bunnahabhain 12
Tobermory 12
Campbeltown Loch
Benromach 10

Helemaal eens met de lijst van @Bambi105 en daar zou ik de Glencadam 10 nog aan toe willen voegen. Ook niet al te prijzig, breed verkrijgbaar en goede prijs/prestatieverhouding en ook voor beginners toegankelijk.janvanduschoten schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:13:
[...]
Ik heb 0 ervaring met geturft, geen idee welke smaak ik kan verwachten. Misschien maar eens een sample zien te regelen. Bedankt voor je toelichting en lijstje, daar heb ik zeker wat aan
Balvenie en Edradour zijn inderdaad wel een mooie volgende stap. Glenfiddich 12 ook zeker. Johnny walker alleen om te proeven hoe whisky smaakt die bedoeld is om in de cola te gooienjanvanduschoten schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:13:
[...]
Ik heb 0 ervaring met geturft, geen idee welke smaak ik kan verwachten. Misschien maar eens een sample zien te regelen. Bedankt voor je toelichting en lijstje, daar heb ik zeker wat aan
Wat betreft kleurstof en filtratie zal ik je nog niet al te druk om maken. Kleurstof proef je niet, je wordt alleen beduveld met de kleur die er dan donkerder en aantrekkelijker uitziet. Een marketing trucje. Ga dus nooit af op de kleur, tenzij en `No Caramel added` op de fles staat. Dan kan je iets zeggen over de vaten die gebruikt zijn en of ze dus smaak hebben afgegeven aan de whisky. Bij een Sherry-rijping zal deze dan ook donkerder zijn dan bv alleen een rijping op ex-boubon.
Filtratie kan je wel degelijk opmerken. Maar als je net begint aan je whisky avontuur heb je nog weinig vergelijkingsmateriaal. Dit komt vanzelf als je redelijk wat verschillende hebt geproeft. Dan ga je vanzelf merken dat whisky`s met een iets hoger alcoholpercentage (46%) en Non-chilfilltered toch vaak een stuk interessanter zijn. Meer smaak, voller mondgevoel etc.
De lijst die Bambi noemt is wat mij betreft ook een hele mooie.
Ik zou daar Glen Scotia 10 nog aan willen toevoegen. Die is er namelijk zowel geturft als ongeturft.
Samples is ook een goed idee. Dramtime, whiskysite bv...
Zelf bestel ik ook geregeld samples. Zeker als ik een dure fles op het oog heb is het altijd fijn om eerst te proeven voordat je koopt. En het is een mooie manier om te ontdekken wat er allemaal is en bovendien wat je lekker vind. En niet lekker natuurlijk, dan voorkomt een miskoop van een hele fles
[ Voor 9% gewijzigd door frank.. op 23-03-2023 16:28 ]
Non chillfiltered zegt, zover ik weet, niets over de kleur. Voor kleur wordt caramel toegevoegd dus je wilt op de fles zien staan dat er geen caramel toegevoegd is.frank.. schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:06:
[...]
Kleurstof proef je niet, je wordt alleen beduveld met de kleur die er dan donkerder en aantrekkelijker uitziet. Een marketing trucje. Ga dus nooit af op de kleur, tenzij en Non Chillfiltered op de fles staat.
Je hebt helemaal gelijk. Ik bedoelde natuurlijk caramel.downtime schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:21:
[...]
Non chillfiltered zegt, zover ik weet, niets over de kleur. Voor kleur wordt caramel toegevoegd dus je wilt op de fles zien staan dat er geen caramel toegevoegd is.
Krijg je ervan als je tussen tweakers door ook nog een beetje probeerd te werken

Prima lijstje en prima aanvullingen/opmerkingen van @Bambi105 en anderen.
Een paar toevoegingen.
Craigallachie 13 yo. Voor mij een absolute topper in dit prijssegment. Smaakvol en toegankelijk.
Talisker Dark Storm. Een echte smaakbom, rokerig (niet het geturfde van Islay). En eigenlijk is elke Talisker het proeven waard, probeer vooral ook de standaard 10yo.
Als je je wilt wagen aan geturfde whisky, hetgeen ik wel zou adviseren, dan zou je kunnen kijken naar Ardbeg 10yo, Laphroaig 10 of Quarter Cask, Caol Ila 12yo. Of Kilchoman.
Disclaimers:
Ik ben niet geheel up-to-date met het huidige aanbod, maar ik schrik me de pleuris van de prijzen die nu worden gehanteerd. Derhalve mogelijk niet alles onder de €50 per fles.
Die grens is wel een aardige bescherming tegen overhypte whisky als Highland Park en Macallan.
Let op: je budget per fles is beperkt, maar dit soort lijstjes kunnen ervoor zorgen dat je uiteindelijk toch veel geld kwijt bent (en aangename ervaringen rijker).
...
Glenfiddich XX is ook mooi onder 50eu
Murray McDavid Cask Craft Mannochmore
Murray McDavid Cask Craft Glen Elgin
James Eadie Small Batch Benrinnes 9Yo --> Zou mijn keuze zijn (ge-wel-dige whisky <50 euro).
Die laatste heeft @Bambi105 volgens mij in Den Haag meegenipt
[ Voor 7% gewijzigd door KillaZ op 23-03-2023 21:13 ]
K to the KillaZ
Ik ga die Benrinnes in de smiezen houden. Weet je wat meer over de vaten en tijden op 't vat van die James Eadie?
Het is een "simpele" Benrinnes, begonnen op first fill Bourbon en daarna nog op een hogshead gelegen. Voor deze prijs wel een nobrainer.Bambi105 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:59:
Potverdrie @KillaZ die heb je me nou net niet voorgeschoteld! Gelukkig wel zo veel anders lekkers.. die jonge Balmenach met praktisch aardbeiensap..
Ik ga die Benrinnes in de smiezen houden. Weet je wat meer over de vaten en tijden op 't vat van die James Eadie?
https://www.whiskysite.nl...es-eadie-the-eagle-0.html
Overigens is de nieuwe batch Eadie's inmiddels ook bij de slijter. Daar zit een pikzwarte cask finish auchroisk
bij en een heerlijke Jura. Echt wel het aanraden waard!
https://www.whiskysite.nl...es-eadie-070-ltr-552.html
Kijk die kleur
[ Voor 6% gewijzigd door KillaZ op 23-03-2023 22:23 ]
K to the KillaZ
In deze aflevering stelt Roy een setje van 5 whisky's samen uit 5 regios in Schotland (Cambeltown, Speyside, Lowlands, Highlands en Islay) met een totaalprijs van 199 pond.
Hier komen veel van de bovengenoemde suggesties voorbij en geeft je misschien wat meer context en richting.
Persoonlijk vind ik het leuk om naar de vPub te kijken (met een glas whisky er bij het liefst
Helemaal eens met @schraal ! Die vPub was top!schraal schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:51:
Mocht je wat breder willen kijken naar welke soorten whisky er grofweg zijn @janvanduschoten uit de verschillende regios in Schotland, dan zou je deze aflevering van de vPub eens kunnen bekijken.
In deze aflevering stelt Roy een setje van 5 whisky's samen uit 5 regios in Schotland (Cambeltown, Speyside, Lowlands, Highlands en Islay) met een totaalprijs van 199 pond.
Hier komen veel van de bovengenoemde suggesties voorbij en geeft je misschien wat meer context en richting.
Persoonlijk vind ik het leuk om naar de vPub te kijken (met een glas whisky er bij het liefst) en haal er veel informatie uit.
Het laatste wat je wil is dat ze op de caramel besparen
Van jouw lijstje zou ik de Edradour 10yo blind kopen. Uitstekende whisky als volgende stap. Daarnaast ook een leuk verhaal: het is de kleinste distillery van Schotland. Ook ga je nu van een Speyside naar een Highland. Dat is weer een heel ander type whisky. Mooi zo om ook de verschillende regio’s eens met je eerste flessen te kunnen ontdekken.
Lekker tempo trouwens, in drie weken een groot deel van je eerste fles er door heen. Welkom bij je nieuwe hobby!
Ik dacht een selectie te kunnen maken uit m'n lijstje, maar het lijstje is alleen maar langer gewordendonleone83 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:37:
@janvanduschoten klote eigenlijk he? Dat je 1 simpele vraag hier stelt en nu meteen een soort wensenlijst van hier tot Tokyo gratis er bij gekregen hebt. En dan zijn we nog niet eens aan de Japanse whisky’s begonnen ;-)
Van jouw lijstje zou ik de Edradour 10yo blind kopen. Uitstekende whisky als volgende stap. Daarnaast ook een leuk verhaal: het is de kleinste distillery van Schotland. Ook ga je nu van een Speyside naar een Highland. Dat is weer een heel ander type whisky. Mooi zo om ook de verschillende regio’s eens met je eerste flessen te kunnen ontdekken.
Lekker tempo trouwens, in drie weken een groot deel van je eerste fles er door heen. Welkom bij je nieuwe hobby!
Ik heb nu een begin gemaakt, deze lijken me wel divers en interessant. De Edradour 10Y sowieso, de andere 2 moet ik nog even goed bekijken of ze verschillend genoeg zijn. Van een peated whisky ga ik eerst eens een sample proberen voordat ik een fles bestel, kijken of dat ook wat is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/LkHYBaDTgMJRJ9deTtBPyqTS.png?f=user_large)
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Mooie eerste flessen hoor! Met Edradour heb ik nog nooit een slechte geproefd, daar probeer ik altijd wel een fles van in huis te hebben. De Kavalan Olorossa Sherry oak is een van mijn favorieten, die schommelt wel regelmatig in prijs meen ik, dus een beetje kijken voor welke prijs die beschikbaar is.janvanduschoten schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 23:58:
Ik heb net de Bunnahabhain Stiuireadair en de Edradour 10 besteld met een whiskglas (geen tumbler). Volgende week komt het binnen en kan ik gaan vergelijken. Ik ben nu erg benieuwd geworden naar de Edradour
Ik zou trouwens wel durven zeggen dat de Bunnahabhain en Edradour meer met elkaar gemeen hebben dan de Bunna en de Orchard House. Geen van allen slechte whisky echter.
Per toeval nu de Edradour 2009 van The Ultimate open. Edradour is echt wel masterlijk

Je vraagt geen advies, maar iemand in de ruimte fluistert zacht, maar duidelijk: *whiskydudessss"Jthem schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:29:
Zit nog altijd in dubio, de Invergordon 36 van whiskydudes of de Kurayoshi 18, blijf wisselen tussen die 2...
Weet dat binnenkort weer 10% korting is dus heb 3 flessen alvast in winkelmand staan..
Hibiki Japanse harmonie
Mars Komagatake 2020 limited edition
Invergordon 36 grain w.dudes
[ Voor 152% gewijzigd door Jthem op 27-03-2023 23:06 ]
Bijna gekocht maar 50cl

K to the KillaZ
Die Bunna 12 is hier wel een van mijn favoriete whisky's. Ik ben sowieso niet zo van de rokerige whisky's. Vorige jaar nog eens een fles Ardbeg 10 gehaald waarna mijn vrouw klaagde dat ze naast een asbak in bed lag en ik de rest van de nacht op de bank sliep. 😅janvanduschoten schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:03:
[...]
Ik dacht een selectie te kunnen maken uit m'n lijstje, maar het lijstje is alleen maar langer geworden
Ik heb nu een begin gemaakt, deze lijken me wel divers en interessant. De Edradour 10Y sowieso, de andere 2 moet ik nog even goed bekijken of ze verschillend genoeg zijn. Van een peated whisky ga ik eerst eens een sample proberen voordat ik een fles bestel, kijken of dat ook wat is.
[Afbeelding]
The Glendronach 12 year is ook een lekkere, toegankelijke whisky. Bruichladdich Scottish Barley the classic laddie (zonder jaartal) blijft ook een heerlijke instapper. Dalwhinnie 15 moet je ook zeker proberen. En dan is er nog The Glenlivet Caribbean Reserve, een persoonlijke favoriet.
Ik drink nu een paar jaar whiskey en dit zijn allemaal toegankelijke whisky's waar ik nog steeds bij terug blijf komen. Mijn voorkeur is dan ook een wat zoetere, minder scherpe whisky.
Over toegankelijke "instappers" gesproken, ik krijg altijd goede reacties op Monkey Shoulder en Arran Robert Burns.KlaasjeNL schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:24:
[...]
Die Bunna 12 is hier wel een van mijn favoriete whisky's. Ik ben sowieso niet zo van de rokerige whisky's. Vorige jaar nog eens een fles Ardbeg 10 gehaald waarna mijn vrouw klaagde dat ze naast een asbak in bed lag en ik de rest van de nacht op de bank sliep. 😅
The Glendronach 12 year is ook een lekkere, toegankelijke whisky. Bruichladdich Scottish Barley the classic laddie (zonder jaartal) blijft ook een heerlijke instapper. Dalwhinnie 15 moet je ook zeker proberen. En dan is er nog The Glenlivet Caribbean Reserve, een persoonlijke favoriet.
Ik drink nu een paar jaar whiskey en dit zijn allemaal toegankelijke whisky's waar ik nog steeds bij terug blijf komen. Mijn voorkeur is dan ook een wat zoetere, minder scherpe whisky.
Twijfel nu opeens of we de Mars Komagatake 2020 limited moeten nemen of de inchgower 23 signatoryJthem schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:48:
😅luister graag naar dat gefluister..
Weet dat binnenkort weer 10% korting is dus heb 3 flessen alvast in winkelmand staan..
Hibiki Japanse harmonie
Mars Komagatake 2020 limited edition
Invergordon 36 grain w.dudes

@Bambi105 kwam erachter dat het net andere Mars Komagatake is dan je gedronken hebt l(maar wel alsnog goed scoort)
Bij Hanasato Groningen, een echt Japans restaurantje (toptip van de dag) hadden ze ook nog een oude Hibiki 12, oude Yamazaki's en de Yoichi. Die Yoichi heb ik nog een kans gegeven en was nog beter dan de taster waarover ik recent postte. Wat een frisse turf, aardse tonen, lichte karamel, ziltig en hartig. Ik vind de prijs nog wel wat hoog, want Ardnamurchan, de Talisker 10 en indie Highland Parks bieden iets heel vergelijkbaars voor een stuk minder.
Even heel wat anders: https://www.whiskyshop.nl...2-delig?utm_medium=email#
Nog een toptip denk ik. Ik druk zelf bijna op de aanschaf knop, gezien de PX 10, de Local Barley en de oude Longrow/Hazelburns die er tussen zitten...
De kwart fles Glenmorangie 10 die ik nog had staan en de kwart fles Dimple heb ik maar lekker aan mijn vadertje gegeven. Met alles wat ik nog open en dicht heb staan drink ik dat toch niet meer weg.
Ja, ben verlanglijst toch aan uitbreiden, waaronder de Mars maar ook de Inchgower die al lange tijd steeds net niet gekocht werd, maar laat ze even bij whiskysite in de wacht staan tot eind van maand en dan is mijn lijstje van "duurdere" weer goed aangevuld voor evenBambi105 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:27:
Gisteren dronk ik toevallig een Mars Maltage Cosmo, de instapper van Mars. Dronk vrij Schots weg, met Highland Park achtig turf niveau, lekkere, bekende karamel tonen, weinig diepgang maar heel vriendelijk. De Komagatake was een compleet andere ervaring, dus @Jthem ik denk dat je met die andere versie vast heel goed zit!
Bij Hanasato Groningen, een echt Japans restaurantje (toptip van de dag) hadden ze ook nog een oude Hibiki 12, oude Yamazaki's en de Yoichi. Die Yoichi heb ik nog een kans gegeven en was nog beter dan de taster waarover ik recent postte. Wat een frisse turf, aardse tonen, lichte karamel, ziltig en hartig. Ik vind de prijs nog wel wat hoog, want Ardnamurchan, de Talisker 10 en indie Highland Parks bieden iets heel vergelijkbaars voor een stuk minder.
Even heel wat anders: https://www.whiskyshop.nl...2-delig?utm_medium=email#
Nog een toptip denk ik. Ik druk zelf bijna op de aanschaf knop, gezien de PX 10, de Local Barley en de oude Longrow/Hazelburns die er tussen zitten...
Hibiki Japanse harmonie
Mars Komagatake limited edition 2020
Invergordon 36 year whiskydudes
Inchgower 23 year signatory vintage
[ Voor 3% gewijzigd door Jthem op 01-04-2023 18:57 ]
Vanmiddag mijn voorraad nog aangevuld met een Laphroaig An Cuan Mor. Vond hem onder een laagje stof bij een buurt slijterij 😁
Ik blijf het bizar vinden hoe de prijzen van die flessen boven de 150/200€ liggen, maar per dram is het een hele goeie ervaring.
Heb je die MWR sample al geprobeerd? Benieuwd ook wat ja daarvan vindt.Bambi105 schreef op zondag 2 april 2023 @ 07:22:
Ik weet belabberd weinig van Japanse whisky @frank.. maar door wat drams te proeven bij o.a. Behind Bars (en zo is er nog een Chichibu bar in Arnhem, bijv.) van het duurdere segment, snap ik de hype nu wel beter.
Ik blijf het bizar vinden hoe de prijzen van die flessen boven de 150/200€ liggen, maar per dram is het een hele goeie ervaring.
Die staat voor vandaag op het programma! Ik ben benieuwd. Heb je een tip welke whisky er goed voor is om naast te drinken? Ongeturfd en geen sherry denk ik, of niet? Een fijne ex bourbon zoals Arran 10 of een ex bourbon Speysider?donleone83 schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:39:
[...]
Heb je die MWR sample al geprobeerd? Benieuwd ook wat ja daarvan vindt.
Speyside gaat inderdaad goed passen. De MWR is erg zacht, bloemig en veel vanille tonen dus ik zou inderdaad geen sherrybom of turf drinken.Bambi105 schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:50:
[...]
Die staat voor vandaag op het programma! Ik ben benieuwd. Heb je een tip welke whisky er goed voor is om naast te drinken? Ongeturfd en geen sherry denk ik, of niet? Een fijne ex bourbon zoals Arran 10 of een ex bourbon Speysider?
Behind Bars, Utrecht toch? Dat is voor mij wel aardig dichtbij. Die ga ik onthouden, als ik de buurt ben zal ik daar eens ff wat gaan proberen. Bedankt voor de tipBambi105 schreef op zondag 2 april 2023 @ 07:22:
Ik weet belabberd weinig van Japanse whisky @frank.. maar door wat drams te proeven bij o.a. Behind Bars (en zo is er nog een Chichibu bar in Arnhem, bijv.) van het duurdere segment, snap ik de hype nu wel beter.
Dat vond ik nou ook. Geen uitgesproken smaken en vooral gemaakt om "smooth" te zijn.TMV schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:56:
Mijn ervaring met Japanse whiskies is ook tamelijk beperkt, maar ik vond ze meestal vrij karakterloos.
Laatst wel eentje geproeft die best aardig was trouwens. Miyagikyo single malt. Veel tropisch fruit, banaan, heel klein beetje rook. Wel een mooie whisky voor de zomer denk ik.
:strip_exif()/f/image/mNt1ANxyDJsmsPVSMjeKVUow.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze middag heb ik @donleone83 's sample van Ichiro's Mizunara Wood Reserve naast vWees' Aultmore 12 van 2009 kunnen zetten. Leuke vergelijking, een wat minder uitgesproken Speysider uit 1st fill bourbon met een duidelijke moutige geur en hazelnoten, karamel en ik dacht turf te ruiken (maar Aultmore is, zo ver ik kan uitpluizen, nooit geturfd). Er is dus iets anders aards, rokerig en vegetatiefs. Misschien flinke blakering van het vat?
De Ichiro's MWR had een frissere, lichtere en meer florale neus met opvallende tannines zoals in Europees eikenhout (Shaved/Toasted/Rechar (STR) wijnvaten kunnen hetzelfde doen, maar dan minder intens/minder overdadig en zeker niet de rook van de Toasting/Recharring). Dezelfde ziltige, hartige tonen als in de Akkeshi en Yoichi komen terug. Die was ook te herkennen in de 3 jaar houtgerijpte sake die ik vrijdag dronk. Anders dan anders en heel passend!
De geur was praktisch gelijk als de smaak, heel consistent en krachtig. Met wat water werd alles troebel in de zonnige maar koude buitenlucht, een mooi teken! Op dat punt kwam er meer poedersuiker en suikerspin naar voren, frisse snoepjes in het algemeen en jasmijnthee (dat florale komt zo weer terug!).
(Ik hoor de reacties al komen trouwens
De Aultmore was een bijna typische Speysider, maar subtiel, verfijnd en aards. Echte moutdrank, een allemansvriend en smaakte ouder dan de Ichiro. Ik weet niet hoe oud de Ichiro is en er was niks onrijps aan (ethanol, nagellakremover, chemische walm, niks daarvan!) maar de zoete snoepjes en poedersuiker tonen herken ik eerder van 3-5 jaar oude whiskies dan van oudere. Daarmee smaakt de Ichiro een stuk ouder dan z'n leeftijd zal zijn, zeker complexer. Mede door de Mizunara verwacht ik!
Hele fijne dram al met al, erg interessant @donleone83, dank!

Gisteren heerlijke whiskyavond gehad! Whitlaw 7 Ultimate, Edradour 2009 Ultimate en Glenmorangie signet.
[ Voor 58% gewijzigd door Jthem op 02-04-2023 20:08 ]
Die Signet heb ik ooit op bij een proeverij en vond ik echt fantastisch.Jthem schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:04:
Ik dacht kranteninkt uit 1939, zat ik fout
Gisteren heerlijke whiskyavond gehad! Whitlaw 7 Ultimate, Edradour 2009 Ultimate en Glenmorangie signet.
———
Ik heb net de Kilkerran 12 van @Bambi105 in het glas geschonken. Bear with me: ik heb weinig ervaring met echt omschrijven wat ik ruik en proef dus niet te hard lachen.
Het eerste dat opvalt is de kleur - mega licht in het glas. Op de neus in ieder geval prima in orde. Duidelijk Campbeltown. Vleugje turf, maar wel met veel bloemetjes en wat citrus. Vleugje honing en toffee in de neus ook - dat laatste wat verder weg. Opent met wat zuurstof mooi. Het toch wat boersere en medicinale karakter van Campbeltown blijft op de achtergrond aanwezig. Er komt wat hout naar voren.
De smaak is anders dan ik mij herinnerde. Hij bevalt mij wel, omdat er tegenstellingen in lijken te zitten. Ik proef wat vanille met een afdronk van caramel. Zoet aan de voorkant maar een bittertje in de keel. Beetje alsof er wat suiker net verbrand is - die smaak blijft wel net te lang hangen voor mij. Het mondgevoel is heel bijzonder. Hij zet al mijn speekselklieren aan het werk maar trekt vervolgens mijn gehemelte helemaal droog.
Een druppeltje water maakt de neus wat intenser. Iets meer hooi en stro. De afdronk wordt subtieler. Het bittertje verdwijnt wat en er is meer ruimte voor de caramel.
Ik had hem al wel eens geproefd en vond hem toen wat vlak. Wellicht was dat in het geweld van een Sprinbank proeverij waar veel anders moois op tafel kwam. Al met al een prima dram voor een zomeravond in de tuin. Past mooi bij bijvoorbeeld een dessert met ananas van de bbq na een mooie vleesmaaltijd. Bang for buck denk ik een hele goede dram als je van het wat meer “dirty” karakter van Campbeltown houdt. Deze komt zeker in de kast, maar ik heb momenteel nog drie Campbeltowns open staan (Springbank 10, 15, 21) en nog vier dicht (Springbank 10, Campbeltown Loch, The Gauldrons Cask Strength, Longrow Peated) dus hij moet nog even wachten.
Met de huidige hype een prima prijs. Wat mij betreft is hij het ook meer dan waard. ”Normale” prijs was rond de 55 euro maar voor dat geld moet hij je gegund worden inmiddels.olafmol schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:03:
70 euro voor een Springbank 10, ok of niet?
Tnx. Ik probeer er een sport van te maken om prijs kwaliteit te optimaliseren en waar het kan onder de 50 euries te blijven. Maar nog niet een Springbank geproefd. Voor 70 euro vind ik wel dat het bijzonder moet zijn.donleone83 schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:12:
[...]
Met de huidige hype een prima prijs. Wat mij betreft is hij het ook meer dan waard. ”Normale” prijs was rond de 55 euro maar voor dat geld moet hij je gegund worden inmiddels.
Mocht je in de buurt van Utrecht wonen bewaar ik met alle plezier een sample voor je. Ik heb nog anderhalve fles staan.olafmol schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:15:
[...]
Tnx. Ik probeer er een sport van te maken om prijs kwaliteit te optimaliseren en waar het kan onder de 50 euries te blijven. Maar nog niet een Springbank geproefd. Voor 70 euro vind ik wel dat het bijzonder moet zijn.
Eens, voor die 50-60 eu vind ik de 10 een no-brainer, maar 70 begint wel erg veel te worden. Zeker als je hem nog niet kent, kan dit juist ervoor zorgen dat hij niet aan de hype kan voldoen (voor dat geld) en dat Springbank gaat tegenvallen. Probeer zeker een sample, dan heb je snel zat door of het zeer karakteristieke smaakprofiel bevalt.donleone83 schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:12:
[...]
@olafmol
Met de huidige hype een prima prijs. Wat mij betreft is hij het ook meer dan waard. ”Normale” prijs was rond de 55 euro maar voor dat geld moet hij je gegund worden inmiddels.
En probeer anders eerst een Benromach 10 of een Benromach uit de Contrast serie. Die beginnen steeds meer in het smaakprofiel te komen van Springbank en kosten een stuk minder!
[ Voor 0% gewijzigd door Bambi105 op 02-04-2023 23:04 . Reden: was verkeerd gericht ]
Bambi105 schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:57:
[...]
@olafmol
Eens, voor die 50-60 eu vind ik de 10 een no-brainer, maar 70 begint wel erg veel te worden. Zeker als je hem nog niet kent, kan dit juist ervoor zorgen dat hij niet aan de hype kan voldoen (voor dat geld) en dat Springbank gaat tegenvallen. Probeer zeker een sample, dan heb je snel zat door of het zeer karakteristieke smaakprofiel bevalt.
En probeer anders eerst een Benromach 10 of een Benromach uit de Contrast serie. Die beginnen steeds meer in het smaakprofiel te komen van Springbank en kosten een stuk minder!
Vond vroeger Nikka All Malt wel een goede/goedkope whiskey. Het was een gemiddelde blend en vrij zacht. Deze is echter uit het assortiment gehaald helaas. Nikka Super eens geprobeerd, maar daar was niet veel aan. Nikka from the barrel is ook wel een redelijke en nog steeds leverbaar.frank.. schreef op zondag 2 april 2023 @ 02:41:
Japanse whisky's...nooit echt een fan van geweest. Maar dat komt grotendeels door de exorbitante prijzen die gevraagd worden. De meeste bekende en nog betaalbare heb ik wel geproeft maar konden mij niet overtuigen om een fles te kopen. Heeft iemand hier misschien nog een tip voor een verborgen parel?
Vanmiddag mijn voorraad nog aangevuld met een Laphroaig An Cuan Mor. Vond hem onder een laagje stof bij een buurt slijterij 😁
Nika Pure is ook goed, maar die 50cl flesjes zijn idioot duur geworden: meer dan verdubbeld in prijs de afgelopen 10 jaar.
_██_
(ಠ_ృ)
Bespaar jezelf de moeite. Gewoon niet meer te vinden voor een normale prijs. Toevallig had ik hierover laatst nog een discussie met een werknemer van een slijterij. Zn baas had er nog enkele liggen maar wilde die nu niet verkopen. Zijn letterlijke woorden" die verkoop ik over een paar jaar wel"Secsytime schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:13:
Heeft er iemand nog een tip voor een Springbank 15? De prijzen die ik tegen kom zijn echt absurd namelijk..
Met andere woorden gewoon zoveel mogelijk uitbuiten. Ik heb de fles die ik al uitgezocht had terug in het schap gezet en ben weggegaan. Bij zulke ondernemers koop ik niet.
Van ellende ergens anders maar een Talisker 18 besteld (die nog voor een redelijk normale uche uche prijs verkocht werd. Oude botteling ook nog)
Als je iets van Campbeltown zoekt is Kilkerran misschien wel een goed alternatief. Maar ik heb zo`n idee dat je die al wel kent
De 12 vond ik persoonlijk wat betreft kwaliteit zeker vergelijkbaar met Springbank 10. Kilkerran 16 heb ik nog dicht staan dus daar kan ik je nog niks over zeggen...
[ Voor 16% gewijzigd door frank.. op 06-04-2023 15:35 ]
Misschien maar even kijken of we van de zomer naar Schotland kunnen gaanfrank.. schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:37:
[...]
Bespaar jezelf de moeite. Gewoon niet meer te vinden voor een normale prijs. Toevallig had ik hierover laatst nog een discussie met een werknemer van een slijterij. Zn baas had er nog enkele liggen maar wilde die nu niet verkopen. Zijn letterlijke woorden" die verkoop ik over een paar jaar wel"
Met andere woorden gewoon zoveel mogelijk uitbuiten. Ik heb de fles die ik al uitgezocht had terug in het schap gezet en ben weggegaan. Bij zulke ondernemers koop ik niet.
Van ellende ergens anders maar een Talisker 18 besteld (die nog voor een redelijk normale uche uche prijs verkocht werd. Oude botteling ook nog)![]()
![]()
Als je iets van Campbeltown zoekt is Kilkerran misschien wel een goed alternatief. Maar ik heb zo`n idee dat je die al wel kent![]()
De 12 vond ik persoonlijk wat betreft kwaliteit zeker vergelijkbaar met Springbank 10. Kilkerran 16 heb ik nog dicht staan dus daar kan ik je nog niks over zeggen...
Kudos voor je slijter, er zijn ook gewoon (grote) slijters die 4 dozen in de kelder laten staan....donleone83 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:02:
Mijn slijter biedt ze wel aan voor normale prijzen als hij ze heeft en blijft dat ook doen. Peilt interesse bij zijn vaste klanten en doet dan een soort loting - het moet je dus ook wel gegund worden. De 10yo is 55 euro bij hem en de 15yo 85 euro. Voor die prijzen zijn het geweldige whisky’s maar als ik zie dat Drank Dozijn inmiddels 195 euro er voor vraagt…
K to the KillaZ
Gouden vent. Voor de 21 jaar ook gewoon 299 euro betaald omdat hij wist dat ik hem open zou trekken en niet een dag later zou verhandelen.KillaZ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:55:
[...]
Kudos voor je slijter, er zijn ook gewoon (grote) slijters die 4 dozen in de kelder laten staan....
Klasse, beste reactie op zulke praktijken. Ik denk dat je goeie verkopers echt mag aanraden en bij naam kan noemen en dat het vice versa ook zo werkt. Naming and shaming heeft (binnen alle normale grenzen uiteraard) ook een functie, wat mij betreft!frank.. schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:37:
[...]
Bespaar jezelf de moeite. Gewoon niet meer te vinden voor een normale prijs. Toevallig had ik hierover laatst nog een discussie met een werknemer van een slijterij. Zn baas had er nog enkele liggen maar wilde die nu niet verkopen. Zijn letterlijke woorden" die verkoop ik over een paar jaar wel"
@Bambi105 Heb je die 15yo sample al geproefd? Je moet hem eigenlijk even naast de 10 leggen. Hij is heel anders maar nog steeds onmiskenbaar Springbank. Mocht je van de 10 nog een sample nodig hebben: weet mij te vinden.
Ik drink nu voor de Campbeltown funk ervaring een paar cask strength Glen Scotia's en Kilkerran, maar niks is zo specifiek als een Springbank..
In het kader van naming and faming, Slijterij en Wijnhuis Den Bos in Emmen & de Wijn en Whiskyschuur in Scharnegoutum. Paleisjes vol met bijzondere whiskies en ze houden de prijzen op of zeer dichtbij de aanbevolen verkoopprijs. Springbank daar vinden is ook al niet meer vanzelfsprekend, maar het zijn betrouwbare lui en ze hebben veel ander moois.
Hier ben ik ook een keer geweest toen ik in de buurt was bij kennissen. Inderdaad een mooie zaak en ontzettend veel keus. Aardige kerel ook, kreeg meteen een rondleiding door het bedrijf. En de prijzen waren heel schappelijk.Bambi105 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:38:
Top @donleone83 !
De Wijn en Whiskyschuur in Scharnegoutum.
Maar is hier laatst geen brand geweest? Weet niet of dat in het woonhuis was of in de winkel zelf...
Vorige zomer was ik een weekendje in Groningen.
In het centrum daar zit "Monk". Deze whisky speciaalzaak zit er net en wordt gerund door een paar jonge gasten. Aardig wat keus en ze hebben ook een site waar je kan bestellen. Prijzen zijn ook best ok. Ik heb daar toen de Ardmore portwood en de Amrut peated gekocht. Later ook nog de Kilkerran 16 besteld. Het pandje waar ze in zitten past ook echt bij een whiskyzaak. Net zo'n hele ouderwetse apotheker of kruidenierswinkel. Veel donker hout en zo'n houten trap die langs de wand schuift voor de hoge planken. Zeker leuk om eens te kijken!
Wat mij betreft ook hoor.Bambi105 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:12:
[...]
Klasse, beste reactie op zulke praktijken. Ik denk dat je goeie verkopers echt mag aanraden en bij naam kan noemen en dat het vice versa ook zo werkt. Naming and shaming heeft (binnen alle normale grenzen uiteraard) ook een functie, wat mij betreft!
zolang het een beetje netjes blijft moet het kunnen.
en een goede tip voor adresjes is altijd mooi meegenomen natuurlijk!
Zelfde geldt in Utrecht voor Kwestie van Smaak (Wijn en Whisky handel)olafmol schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:08:
Hier in Utrecht stad kan ik slijterij van Berkel aanraden. Mooie collectie, normale prijzen, aardige mensen.
:strip_exif()/f/image/rPaiSxpnUlFb3SA6HqiOQRXB.jpg?f=fotoalbum_large)
U ziet:
HB Glenrothes
HB Inchmurrin (stiekem al van gesnoept)
HB Balmenach (virgin oak, vorige release)
JE Jura
Cane & grain craigellachie op Ruby port
Cane & grain Burnside (teaspooned Balvenie) op een Latour vat
Kon de verleiding van de zware sherry Auchroisk ook niet weerstaan, maar die laat ik even dicht. Dat is er 1 voor bij een kampvuur buiten.
Met name de cane en grains ben ik benieuwd naar, de samples waren erg goed, ze zijn alleen dik in de ABV
K to the KillaZ
Net bij van Berkel voor een nette prijs een Springbank 10 gekocht. Hij stond wel verdekt achter de toonbank voor de “vragers” en vaste klanten.olafmol schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:08:
Hier in Utrecht stad kan ik slijterij van Berkel aanraden. Mooie collectie, normale prijzen, aardige mensen.
[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 08-04-2023 16:02 ]
Mag ik vragen wat je betaalde? Gewoon de list price van rond de 55 euro?olafmol schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:54:
[...]
Net bij van Berkel voor een nette prijs een Springbank 10 gekocht. Hij stond wel verdekt achter de toonbank voor de “vragers” en vaste klanten.
Nee wel ietsje meer, maar wel minder dan als ik het bij de online ususal suspects zou kopen.donleone83 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:03:
[...]
Mag ik vragen wat je betaalde? Gewoon de list price van rond de 55 euro?
Mooie collectie(aanwinst) @KillaZ heb bij whiskysite nog paar op de wacht staan maar wil graag nog een zomer drinkbare erbij, Twijfel vooral voor de Jura...KillaZ schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:27:
Paar mooie flessen gescoord over de afgelopen weken;
[Afbeelding]
U ziet:
HB Glenrothes
HB Inchmurrin (stiekem al van gesnoept)
HB Balmenach (virgin oak, vorige release)
JE Jura
Cane & grain craigellachie op Ruby port
Cane & grain Burnside (teaspooned Balvenie) op een Latour vat
Kon de verleiding van de zware sherry Auchroisk ook niet weerstaan, maar die laat ik even dicht. Dat is er 1 voor bij een kampvuur buiten.
Met name de cane en grains ben ik benieuwd naar, de samples waren erg goed, ze zijn alleen dik in de ABV
James Eadie Glen tauchers 8yrJthem schreef op zondag 9 april 2023 @ 00:13:
[...]
Mooie collectie(aanwinst) @KillaZ heb bij whiskysite nog paar op de wacht staan maar wil graag nog een zomer drinkbare erbij, Twijfel vooral voor de Jura...
K to the KillaZ
Slijterij Gebotteld met Frans?Herzeleid schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:35:
Die Jura 11 van JE beviel gisteravond uitstekend! Citrus, zoet maar fris. Prima drinkbaar in de zomer lijkt mij.
K to the KillaZ
:strip_exif()/f/image/e8o6OQnfyyca4sWMw3fglC4C.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eGXuDxZfTWiTbj7eA1Z2PE5a.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag heb ik het toevallige voorrecht gehad deze Port Ellen 24 yo https://www.whiskybase.co...52/port-ellen-2nd-release te drinken.
Het had nog een mega percentage van bijna 60% na (tenminste) 24 jaar, dus die heeft lekker koud gelegen.. De geur was subtiel rokerig, maar duidelijk grassig, aards, zoete turf (helemaal niet Islay achtig) en samen met de smaak deed het me enorm aan Torabhaig denken! Ik weet dat ik nooit meer Port Ellen zal kunnen kopen, maar te weten dat (voor mij) Torabhaig zo dichtbij komt qua karakter is een opsteker.
Die 24 jaar moet zijn geweest in een paar 2nd/3rd/etc fill en weinig first fill vaten, want er is geen eikenhout te veel in te vinden. Heel gebalanceerd, vol van zachte vanille, zeezout, zwarte thee, bouillon zelfs.
Dit brengt me op het idee dat ik waarschijnlijk nooit die paar duizend euro zal neerleggen voor een oude fles van een tophuis, want gelukkig wordt er weer nieuwe geweldige whisky gemaakt door bekende en gloednieuwe distilleerderijen! Zodoende ligt er binnenkort een Glasgow 1770 Peated op de mat! Go Lowlands!
Waauw das me inderdaad ervaring opzich heBambi105 schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:28:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaag heb ik het toevallige voorrecht gehad deze Port Ellen 24 yo https://www.whiskybase.co...52/port-ellen-2nd-release te drinken.
Het had nog een mega percentage van bijna 60% na (tenminste) 24 jaar, dus die heeft lekker koud gelegen.. De geur was subtiel rokerig, maar duidelijk grassig, aards, zoete turf (helemaal niet Islay achtig) en samen met de smaak deed het me enorm aan Torabhaig denken! Ik weet dat ik nooit meer Port Ellen zal kunnen kopen, maar te weten dat (voor mij) Torabhaig zo dichtbij komt qua karakter is een opsteker.
Die 24 jaar moet zijn geweest in een paar 2nd/3rd/etc fill en weinig first fill vaten, want er is geen eikenhout te veel in te vinden. Heel gebalanceerd, vol van zachte vanille, zeezout, zwarte thee, bouillon zelfs.
Dit brengt me op het idee dat ik waarschijnlijk nooit die paar duizend euro zal neerleggen voor een oude fles van een tophuis, want gelukkig wordt er weer nieuwe geweldige whisky gemaakt door bekende en gloednieuwe distilleerderijen! Zodoende ligt er binnenkort een Glasgow 1770 Peated op de mat! Go Lowlands!
Geweldig man! Ik neem net mijn eerste slok van de van jou gekregen sample van Port Ellen uit 1983. Aangezien ik morgen 40 word, leek dit mij wel een mooie gelegenheid!Bambi105 schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:28:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Helemaal mee eens. Ik koop nog maar weinig whisky, het is gewoon te gek geworden met de bedragen die gevraagd worden.Mfpower schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:34:
[Afbeelding]
Ik mis de goede oude tijd echt. Ik ben dol op goede whisky maar de hobby is echt duur geworden. Dit is nog niet zo lang geleden. De laatste paar jaar is whisky veranderd van lekker genieten naar een investeringsprogramma voor velen.
Ik heb eens wat oude orders opgezocht...
:strip_exif()/f/image/Z0rG5ZSUxqQAbZE9lJJwCPU2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JBHGKtFYEJYh13x2RLdusVfe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ynKKdafJVhzlGaFoDUFf90JZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Die Talisker 57 North, heerlijk whiksy! Kon hem ook in mijn bestelgeschiedenis nog terugvinden voort 59 euro. Nu wil D12 er 139,95 voor hebben.coob schreef op woensdag 12 april 2023 @ 05:35:
[...]
Helemaal mee eens. Ik koop nog maar weinig whisy, het is gewoon te gek geworden met de bedragen die gevraagd worden.
Ik heb eens wat oude orders opgezocht...
[Afbeelding]

Ik koop ook niet zoveel meer. Schandalig goede aanbiedingen die ik niet kan laten liggen of soms wat nieuw spul die ik eerst ergens heb kunnen proeven.
Heel af en toe maak ik nog wel een uitzondering voor whisky`s die ik gewoon echt geweldig vind. 130 euro voor een Talikser 18 is best een hoop geld maargoed je moet jezelf af en toe eens verwennen. En daarbij komen nog de nieuwe inkoopprijzen voor Talisker. 180 euro voor de 18. Dat gaat mij echt veel te ver, vandaar de laatste voor in de voorraadkast.
Overigens kwam ik nog onderstaand artikel tegen...prijzen gaan er niet beter op worden vermoed ik.
https://www.thespiritsbus...historic-blow-for-whisky/
Voor mij is nu de sport geworden om de juweeltjes te vinden in een betaalbaar budget. Dat is hardstikke leuk! Er zijn genoeg hele goede whisky's te vinden voor onder de 50 euro. Je moet dan alleen zelf op zoek gaan, en de usual suspects van Ralfy ed omzeilen, want du moment dat ze daar aangeprijst worden vliegen de prijzen al de lucht in.frank.. schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:44:
[...]
Die Talisker 57 North, heerlijk whiksy! Kon hem ook in mijn bestelgeschiedenis nog terugvinden voort 59 euro. Nu wil D12 er 139,95 voor hebben.![]()
Ik koop ook niet zoveel meer. Schandalig goede aanbiedingen die ik niet kan laten liggen of soms wat nieuw spul die ik eerst ergens heb kunnen proeven.
Heel af en toe maak ik nog wel een uitzondering voor whisky`s die ik gewoon echt geweldig vind. 130 euro voor een Talikser 18 is best een hoop geld maargoed je moet jezelf af en toe eens verwennen. En daarbij komen nog de nieuwe inkoopprijzen voor Talisker. 180 euro voor de 18. Dat gaat mij echt veel te ver, vandaar de laatste voor in de voorraadkast.
Overigens kwam ik nog onderstaand artikel tegen...prijzen gaan er niet beter op worden vermoed ik.
https://www.thespiritsbus...historic-blow-for-whisky/
Dat doe ik ook maar het wordt steeds lastiger helaas.olafmol schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:36:
[...]
Voor mij is nu de sport geworden om de juweeltjes te vinden in een betaalbaar budget. Dat is hardstikke leuk! Er zijn genoeg hele goede whisky's te vinden voor onder de 50 euro. Je moet dan alleen zelf op zoek gaan, en de usual suspects van Ralfy ed omzeilen, want du moment dat ze daar aangeprijst worden vliegen de prijzen al de lucht in.
Ja dat is zo, maar bv een Arran Robert Burns voor 19 euro is toch wel leuk bv, of een Highland Park Viking Honour 12yr voor 32,50 euro.... ik roep maar wat...coob schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:25:
[...]
Dat doe ik ook maar het wordt steeds lastiger helaas.
...