[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 50 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 05:02
Toch nog stiekem de Highland park 15 besteld bij gall, is leuk geprijsd voor 67,47 euro..

Vind hem wel lekker en voor deze prijs is dat meer dan prima. Maar denk dat HP zo verhaal is (of je houdt ervan of je vindt het niks)

Dus mochten er nog Highland park fans zijn, deze prijs is het wel waard ....

[ Voor 39% gewijzigd door Jthem op 12-02-2023 21:56 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:33
Was een mooi festival in Alkmaar! Mooie mix van nieuw en ervaren, helaas soms te druk om echt te tijd te nemen en te laten proeven bij iedereen :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Paar mooie flessen hebben jullie staan @KillaZ
Toch snoepkraam voor 18+ of nie 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:13:
Paar mooie flessen hebben jullie staan @KillaZ
Toch snoepkraam voor 18+ of nie 😉
Keihard werken hoor met 2 sessies op een dag :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05 16:30

Toff

FP ProMod
@KillaZ Dat blikje cola...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Mixt prima met een 26 jarige Tormore ;)

(Dit was vlak voordat de sessie begon, dat blikje was vrij snel weg hoor. Door de drukte heb ik zelf niet eens een drammetje tijdens de sessies genomen :'( Dan is een watertje of een frisje veel verstandiger)

[ Voor 7% gewijzigd door KillaZ op 14-02-2023 06:32 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-05 09:33
Jthem schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:52:

Flesje is aangekomen...Wat een mooie verpakking...Ben normaal niet zo "omkoopbaar" voor mooie verpakkingen maar deze vind ik echt wel vet als ik zo mag zeggen.
Salted caramel en ...winegums? Gevaarlijk lekker :9~
Voor de Victoriana en de 15 yo heb ik minder betaald maar ook deze is elke euro waard!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
Voor de liefhebbers:

Passie voor whisky heeft een grote collectie opgekocht, daar zitten een aantal pareltjes bij (oude stijl, oude bottelingen) van bijvoorbeeld de Ultimate.

Ik heb onderstaande gekocht voor de geboortejaar collectie. :-)

Afbeeldingslocatie: https://www.passievoorwhisky.nl/324963-large_default/edradour-1989-2003-363.jpg

Edradour uit 1989, 2003 gebotteld 8)

K to the KillaZ

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

KillaZ schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:59:
Voor de liefhebbers:

Passie voor whisky heeft een grote collectie opgekocht, daar zitten een aantal pareltjes bij (oude stijl, oude bottelingen) van bijvoorbeeld de Ultimate.

[Afbeelding]

Heb je misschien een linkje?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• TMV
  • Registratie: Februari 2001

TMV

Where did that damn icon go?!?

KillaZ schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:59:
Voor de liefhebbers:

[Afbeelding]

Nice, ik heb de 2010 versie hier nog in de kelder staan, heerlijk spul :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Filter op de nieuwste toevoegingen bij passie voor whisky en je bladert zo door de mooie spullen heen :)
Veel is ook onder de gesloten te vinden (Millburn, Port dundas, Brora).

Die Millburns zijn geweldig, maar ook veel te duur. Ik zeg het wel eens vaker, maar als je de kans krijgt om een Imperial, Millburn of Rosebank te proeven, altijd doen :Y
TMV schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:41:
[...]

Nice, ik heb de 2010 versie hier nog in de kelder staan, heerlijk spul :9
In deze "collectie" kan ik met zekerheid zeggen dat er wel een paar flessen ooit open gaan ja, waaronder deze :+

[ Voor 23% gewijzigd door KillaZ op 17-02-2023 08:53 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:31
Hoe is zo'n festival eigenlijk? Ik ga binnenkort naar die van Almelo, is een presentje van mijn stiefvader die ook wel van een drankje houdt :) Zijn er dan meestal meer exclusieve / independent bottelaars aanwezig? Ik ben een liefhebber maar nog verre van een kenner en hoop het met wat voorinformatie iets beter te kunnen ervaren :)

Zijn de tasters grotendeels gratis en betaal je voor de exclusievere dranken? Ben ook wel benieuwd of de flessen daar gunstig ingesteld zijn of moet ik dan nog online even spieken wat logischer is qua verkoper. De prijzen zijn de laatste tijd zo wisselend dat ik daardoor (helaas) iets spastischer ben geworden met het direct kopen van flessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

KillaZ schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:48:
[...]

Filter op de nieuwste toevoegingen bij passie voor whisky en je bladert zo door de mooie spullen heen :)
Ik vraag natuurlijk niet voor niks om een linkje naar die Edradour, want ik kon em niet vinden. Maar nevermind....

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Deathchant schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:44:
[...]

Ik vraag natuurlijk niet voor niks om een linkje naar die Edradour, want ik kon em niet vinden. Maar nevermind....
Ah zo, maar het was maar 1 fles, dus hij staat er nog wel, maar niet op voorraad :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Tijd geleden hadden we het over rare smaak, moet je mij eens vertellen wie heeft al eens gepoetst koper in de zon gegeten?

○○○○○
Smaak: gepoetst koper in de zon, warm zeewater met witte peper en zeezout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Jthem schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:49:
Tijd geleden hadden we het over rare smaak, moet je mij eens vertellen wie heeft al eens gepoetst koper in de zon gegeten?

○○○○○
Want warm zeewater is wel te haggelen? :+

Ik zie soms smaaknotities voorbijkomen van de schotten dat ik mij afvraag of ze niet te veel gezopen hadden toen ze het opschreven. :X

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Wat natuurlijk vaak gebeurt is dat mensen een smaakbeschrijving geven door hetgeen ze ruiken te converteren naar hoe het zou smaken.
Ik heb wel eens eens iemand horen zeggen dat die vieze gore spek chips (krijg je bij de Jumbo geloof ik) "smaakt naar stront", omdat die persoon de geurassociatie van stront kreeg bij het eten van die dingen (maar eigenlijk rook het naar een soort weeige chorizo-bad-breath :P)

Dus ik KAN me voorstellen dat er een bepaald ijzerig/zoutig geurtje afkomt van koper in de zon die dan in whisky die associatie kan opleveren tijdens het proeven.

Ik word ook wel eens vaker uitgelachen als ik zeg dat er hints van leer en tabak in Glendronachs of Edradour zitten. Tja.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror-oehoe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 31-05 21:12
fwiw - het zijn wilde whisky dagen bij gall.
Volgens mij staat er alleen niets tussen dat de moeite waard is qua prijsdaling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Deathchant schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:16:
Ik word ook wel eens vaker uitgelachen als ik zeg dat er hints van leer en tabak in Glendronachs of Edradour zitten. Tja.... :)
Dat is 1 van de tertiaire aroma's en zou mij veel meer zeggen dan de zoveelste "pas gerijpte aalbloesem op een bedje van jong geoogste peer met een afdronk van gedroogd kaneel en zongerijpte rozijnen"

:+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:39:
[...]

Dat is 1 van de tertiaire aroma's en zou mij veel meer zeggen dan de zoveelste "pas gerijpte aalbloesem op een bedje van jong geoogste peer met een afdronk van gedroogd kaneel en zongerijpte rozijnen"

:+
Dat haal ik indd meer eruit en herken ik wel van Edradour en Glendronch ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Deathchant schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:16:
Wat natuurlijk vaak gebeurt is dat mensen een smaakbeschrijving geven door hetgeen ze ruiken te converteren naar hoe het zou smaken.
Ik heb wel eens eens iemand horen zeggen dat die vieze gore spek chips (krijg je bij de Jumbo geloof ik) "smaakt naar stront", omdat die persoon de geurassociatie van stront kreeg bij het eten van die dingen (maar eigenlijk rook het naar een soort weeige chorizo-bad-breath :P)

Dus ik KAN me voorstellen dat er een bepaald ijzerig/zoutig geurtje afkomt van koper in de zon die dan in whisky die associatie kan opleveren tijdens het proeven.

Dit is de hele beschrijving
Neus: romig met zilte invloeden, ingelegd en gedroogd fruit met fijne rook boven in de neus. Gerookte vis met meer warme kruiden. Donker en mysterieus.
Finish: mond bedekkend met zilte turfrook, met meer zoet tropisch fruit in combinatie met as en zeezout. De verwarming blijft lang aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
terror-oehoe schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:59:
fwiw - het zijn wilde whisky dagen bij gall.
Volgens mij staat er alleen niets tussen dat de moeite waard is qua prijsdaling
Klopt, heb ze ook bekeken maar is me weinig wat qua prijs aanstaat. De hp 15 vorige week was wel een goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
KillaZ schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:06:
[...]

Want warm zeewater is wel te haggelen? :+

Ik zie soms smaaknotities voorbijkomen van de schotten dat ik mij afvraag of ze niet te veel gezopen hadden toen ze het opschreven. :X
Haha ja echt he...

Zag hem staan en dacht meteen deze te delen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror-oehoe
Jthem schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:12:
[...]

Klopt, heb ze ook bekeken maar is me weinig wat qua prijs aanstaat. De hp 15 vorige week was wel een goede prijs.
Dat was inderdaad een goeie aanbieding. Direct gekocht. Kuddo’s nog voor degene die hem hier had gedeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
terror-oehoe schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:04:
[...]

Dat was inderdaad een goeie aanbieding. Direct gekocht. Kuddo’s nog voor degene die hem hier had gedeeld
Graag gedaan... O-) direct gedeeld aangezien wel moeite waard was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_XDB4tYGPMEgoKyMRk2GWohRvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PB9x5y33vQnz5fUriWLYv3iH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFpMACBdTweUT16mHEZXgGwCaQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEnjh4m4thr50DPmxvYvCEQu.jpg?f=fotoalbum_large

Van de week deze opengemaakt
De Glenfiddich 15Year Distellery edition Non Chill Filtered 51%.
Ik vind hem zoetig, een beetje naar rozen ruiken.
Smaak is honingachtig.
In de fles ziet hij er nogal waterig uit, maar in het glas en mond is hij lekker stroperig.
Voor mij is het alcohol % net wat te scherp.
Bij de Stratishla 15 year, toch ook bijna 48% had ik dit veel minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-05 18:36

mace

Sapere Aude

Weer een aantal flesjes aangeschaft de afgelopen paar weken, o.a. die Glen Scotia seasonal release, Bladnoch Liora, G&M Longmorn Distillery Labels 2008, maar vandaag de volgende 2 besteld bij master of malt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eVKsi0h.pngAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sEp8qPw.png

Gold Spot, beetje duur voor wat het is maar ik heb nu wel de hele Spot reeks compleet. En ik ben eigenlijk wel een beetje verliefd op de pot still whiskeys van Midleton. De Spots, Powers John's Lane, Redbreast. Allemaal prachtig spul!

De Bunnahabhain veel over gehoord online, maar niet op de NL markt. Dus maar uit de UK laten komen.

Hopelijk vallen de importkosten mee. 🥲

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Nette flesjes @mace

Zag 2 flessen welke mij niet zo bekend zijn maar lijken me wel lekker, wil misschien1 van de 2 wel kopen alleen Manochmore zegt me helemaal niets maar kwam hem tegen toen ik Edradour zocht.

Ervaring met 1 van de 2 of toevallig over Manochmore zelf?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDXJOTbVER09xrfGGxN6KCyN_MM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5HF22fZp2YqATxFX3R8NzVXs.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdwFcaroQbk57Sogk90BLQAe6uA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OQ9nPB5F9AefuqFOesrDYmYs.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Mannochmore is één van de distileerderijen in de stal van Diageo welke geen officiële botteling heeft behalve in de Flora & Fauna range. Komt vaak voor als onafhankelijke bottling, net zoals Linkwood, Teaninich, Dailuaine, Inchgower, etc.

Mannochmore is in mijn mening een van de zwakste uit de F&F range, samen met Glenlossie, welke op hetzelfde terrein staat.

Als onafhankelijke bottling kan het natuurlijk erg mooi zijn, maar voor het unieke karakter van de destilleerderij hoef je het dus echt niet te doen.

Roy heeft een uitgebreide video over wat F&F precies is en hij doet een korte beschrijving van elke, waaronder Mannochmore:

[ Voor 7% gewijzigd door mace op 22-02-2023 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb toevallig enkele jaren geleden ook een Mannochmore geproefd uit die F&F range en ik vond em ook echt niet goed. Veel te "slap". Misschien dat deze cask strength 12yr sherry beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja de 2 scoren via base erg goed...

Alleen moet wel zeggen weinig beoordelingen. Maar beiden wel goed.. twijfel erg haha vooral dat ze toch wel scoren en de 12 lijkt op foto wel wat op Edradour(al zegt dat niks) en de 14 smaakbeschrijving klinkt ook goed...

Neus: zoet met overduidelijke sherry invloeden met toffee en appel met karamel en speculaaskruiden. Smaak: marmelade, rijk eikenhout, donkere vanille vergezellen de toffee.
Finish: heerlijk zacht, vooral voor 58% alcohol

😀
Bedankt @mace voor de uitgebreide reactie.

Laatste periode kost mij meer moeite om de leuke speciale flesjes te vinden..

[ Voor 6% gewijzigd door Jthem op 22-02-2023 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-05 13:58
Monkeyk2010 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:48:
[...]

Ik heb nu 15 flessen open staan en denk ik nog een stuk of 20 dicht staan waar ik ieder weekend weer vecht om er niet een open te trekken >:)
Hier hetzelfde...elk weekend weer dat gevecht met jezelf haha
Er staan er nu een stuk of 10 open en 25 dicht. Het komt ook sneller binnen dan dat het op gaat. maar dat zal voor de meesten wel herkenbaar zijn hier ;)

ik heb 1 laphroaig Cask Strenght (batch 10) staan uit 2018, deze blijft echt zo lang mogelijk staan. klein experimentje. De bedoeling is om deze over een jaar of 10 open te trekken en dan te vergelijken met een nieuwe botteling. Idee gekregen na het kijken van een Ralfy video.

• Jthem
Zag vandaag wel leuke whisky...

Invergordon 1986 - 36 Years Old - Whisky Dudes

* aanvulling*

Zag nu dat maar 0.5l is wel balen...

En nieuwe Edradour 12 cask strenght is er weer...zo heerlijk, maar heb nog de 2 vorige varianten staan en denk dat principe en smaak(erg goed) wel ongeveer hetzelfde blijft toch...

[ Voor 65% gewijzigd door Jthem op 24-02-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:25:

En nieuwe Edradour 12 cask strenght is er weer...zo heerlijk, maar heb nog de 2 vorige varianten staan en denk dat principe en smaak(erg goed) wel ongeveer hetzelfde blijft toch...
Linkje? Bedoel je die van 12-12-2022? https://www.whiskysite.nl...ars-old-20-141852735.html

Kep mijne ook nog steeds staan...dicht helaas...want ik heb nog teveel flessen open. Maar 135 euro vind ik wel echt té. "Uitwijken naar Edradour" wat ik in 2020 zei, word ook steeds lastiger. De 12yr Caledonia kost ook al genoeg inmiddels zie ik....Blijft niet veel anders voor mij meer over dan de Signatory 10yr met 46% of de 10yr SFTC.
Het is echt zo vreselijk zonde dat ze de 15yr Fairy Flag niet meer maken :'(

[ Voor 33% gewijzigd door Deathchant op 24-02-2023 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
@Jthem Mannochmore is een hit and miss. Komt helaas veel standaard sherry gefinished uit de koker van de indie's zonder dat er echt speciale tussen zitten. Claxton's had vorig jaar een 10yr die op Moscatel gefinished was, die was goed te pruimen.

Ik had er naast een 12yr Carn Mor Mannochmore, zwart van de sherry, die echt veel minder te bieden had.

@mace Glenlossie vind ik vaak wat interessanter omdat hij vaak heel fijn naar groen fruit gaat qua smaak. De glenlossie's die ik geproefd heb waren allemaal hele leuke zomer whisky's.

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Manochmore gaan we lekker laten voor wat het is...daarom zo fijn forum hebben we wat aan...!

Thnx @KillaZ

En @Deathchant inderdaad deze Edradour, 130 was goedkoopste bij mijn vaste slijters. Whisky is snel duurder aan worden bizar.

De Invergordon had ik gisteren bijna besteld en was er wel blij mee maar toen zag ik dat het bijna 150 was voor 0.5l en dat maakte me toch weer om te annuleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7y5jnhedC1WsBe8HB_MPBvHVb4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XrnfucVsU0wLlYALbDqaMk3N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:47
Een vraagje voor de experts. Een goeie vriend word 30 en hij is een whisky liefhebber. Ik denk er dus over om een fles whisky cadeau te doen. En hoe mooi zou het dan zijn als het een fles uit zijn geboortejaar komt en ook 30 jaar heeft gerijpt.

Nu weet ik dat er een forse prijskaartje hieraan hangt en de smaak voorkeuren verschillen maar waar begin ik om een zo'n whisky fles met vintage te vinden? Ik heb op whiskybase rondgekeken maar daar is 1 bekend die niet meer te koop is: https://www.whiskybase.co...y/225916/glendronach-1993

Moet ik dan een rondje Schotland maken en langs de distilleerderij gaan?

[ Voor 20% gewijzigd door Xepos op 24-02-2023 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
@Xepos Meeste geluk haal je bij de indie's. Kijk bijvoorbeeld eens op whiskysite.nl of dramtime en zoek op "1993"

https://www.whiskysite.nl/en/search/1993/
https://www.dramtime.nl/i...t/search&filter_name=1993

Skip de Glenfarclas fam. cask, de Glen Spey en de Alt-a-Bhaine kunnen echt fijne drams zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door KillaZ op 24-02-2023 13:52 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Xepos schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:23:
Een vraagje voor de experts. Een goeie vriend word 30 en hij is een whisky liefhebber. Ik denk er dus over om een fles whisky cadeau te doen. En hoe mooi zou het dan zijn als het een fles uit zijn geboortejaar komt en ook 30 jaar heeft gerijpt.

Nu weet ik dat er een forse prijskaartje hieraan hangt en de smaak voorkeuren verschillen maar waar begin ik om een zo'n whisky fles met vintage te vinden? Ik heb op whiskybase rondgekeken maar daar is 1 bekend die niet meer te koop is: https://www.whiskybase.co...y/225916/glendronach-1993

Moet ik dan een rondje Schotland maken en langs de distilleerderij gaan?
Maar wil je dat prijskaartje ook eraan uitgeven?
https://drankdozijn.nl/ar...heon-the-netherlands-70cl
Gewoon te koop....maar wel 700 euro....(wel uit 1993 maar niet 30 jaar oud...is dat een requirement dat het én-én moet zijn?)

Wat KillaZ trouwens bedoelt is dat je een grotere kans hebt om het goedkoper te krijgen bij Independent Bottlers, even om verwarring te voorkomen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 24-02-2023 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk was. Ik maak het nog een stukje moeilijker. Een whisky met vintage jaar 1993 en 30 jaar gerijpt, pas dit jaar gebotteld.

@Deathchant Ja, het prijskaartje is in dit opzichte niet echt relevant tenzij we richting de 1000+ gaan. En dat ik er dan een sipje van kan nemen (dat is wel het minste wat ik verwacht) verzacht de pijn.

Ja, heb dat begrepen maar het is volgens mij nog niet zo makkelijk om even te bellen en te vragen of ze zo'n fles hebben staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Xepos schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:16:
Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk was. Ik maak het nog een stukje moeilijker. Een whisky met vintage jaar 1993 en 30 jaar gerijpt, pas dit jaar gebotteld.

@Deathchant Ja, het prijskaartje is in dit opzichte niet echt relevant tenzij we richting de 1000+ gaan. En dat ik er dan een sipje van kan nemen (dat is wel het minste wat ik verwacht) verzacht de pijn.

Ja, heb dat begrepen maar het is volgens mij nog niet zo makkelijk om even te bellen en te vragen of ze zo'n fles hebben staan?
Ah dus je wilt een fles die in deze 2 maanden gebottled is? Dan zit je sowieso slecht bij de onafhankelijke bottelaars. De meeste zijn op dit moment aan het bottelen en de eerste batches komen in Maart/April uit.

@Deathchant Klopt, niet alleen goedkoper trouwens, ook gewoon meer keuze.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 11% gewijzigd door KillaZ op 24-02-2023 15:05 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
KillaZ schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:00:
[...]

Ah dus je wilt een fles die in deze 2 maanden gebottled is? Dan zit je sowieso slecht bij de onafhankelijke bottelaars. De meeste zijn op dit moment aan het bottelen en de eerste batches komen in Maart/April uit.
OH dat is goed om te weten! Met maart en april ben ik nog op tijd om als cadeau te geven. Ik wacht het dan nog even af en zal dramtime en whiskysite in de gaten houden.

Zijn dat de maanden waar de meeste releases zijn of druppelen ze zo langzaamaan gedurende het jaar nog door?

[ Voor 9% gewijzigd door Xepos op 24-02-2023 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Xepos schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:05:
[...]

OH dat is goed om te weten! Met maart en april ben ik nog op tijd om als cadeau te geven. Ik wacht het dan nog even af en zal dramtime en whiskysite in de gaten houden.

Zijn dat de maanden waar de meeste releases zijn of druppelen ze zo langzaamaan gedurende het jaar nog door?
Dat ligt volledig aan de bottelaar en de importeur. Vaak zijn het ongeveer 4 releases per jaar, maar soms ook maar 2 (James Eadie bottelt maar 2 keer per jaar).

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-05 20:51
@Xepos je vraagt expliciet om een whisky, maar toch gooi ik het heerlijke alternatief Armagnac even op tafel. Een 1993-2023 kan je dit jaar nog kopen voor ruim onder de 300 euro en vaak zelfs onder de 200 euro (ik heb een vatsterkte Chateau de Laubade 1989 van een van de duurdere huizen voor onder de 140 euro gekocht vorig jaar). Als whiskyliefhebber met grote liefde voor sherry invloeden en zeker voor Europees eikenhout lagering is dat een ongelofelijke smaakervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:05

inhico

pw

Bambi105 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:13:
@Xepos je vraagt expliciet om een whisky, maar toch gooi ik het heerlijke alternatief Armagnac even op tafel. Een 1993-2023 kan je dit jaar nog kopen voor ruim onder de 300 euro en vaak zelfs onder de 200 euro (ik heb een vatsterkte Chateau de Laubade 1989 van een van de duurdere huizen voor onder de 140 euro gekocht vorig jaar). Als whiskyliefhebber met grote liefde voor sherry invloeden en zeker voor Europees eikenhout lagering is dat een ongelofelijke smaakervaring.
Dit is nou eens aardig out-of-the-box denken en ik onderschrijf het volledig. Armagnac is weliswaar iets totaal anders, maar ik vermoed voor veel whisky-liefhebbers zeer interessant. Wellicht wat minder voor die whisky-liefhebbers die ook van rum houden.

Armagnac is veel minder gehyped en daarmee beter betaalbaar. Prijs en kwaliteit zijn wat beter in balans naar mijn mening.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Klinkt interessant welke zou je aanraden mbt sherry? Aangezien ik ook lieftallig ga stralen bij sherrysmaken?

Deze ?

https://www.whiskysite.nl...porel-nr5-in-giftbox.html

Sorry is wel offtopic maar wel erg benieuwd, sta altijd open voor iets nieuws en lekkers

[ Voor 11% gewijzigd door Jthem op 24-02-2023 20:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bambi105
Jthem schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:45:
[...]

Klinkt interessant welke zou je aanraden mbt sherry? Aangezien ik ook lieftallig ga stralen bij sherrysmaken?

Deze ?

https://www.whiskysite.nl...porel-nr5-in-giftbox.html

Sorry is wel offtopic maar wel erg benieuwd, sta altijd open voor iets nieuws en lekkers
Die je daar aanwijst heb ik ook gedronken op locatie, maar die is door import en marge voor die prijs veel te duur. Laubade is een van de weinigen die afkijkt van whisky en op cask strength (brut de fut) bottelt, maar het grootste deel van hun lijn is 40%. Zonde...

Adelphi heeft daarentegen een CS 25yo armagnac bij Whiskysite staan. Die kan je blind kopen: https://www.whiskysite.nl...rmagnac-25-years-old.html

De Dartigalongue 25 en 30 jaar zijn echter juist op 40% niet ver van hun vatsterkte en zijn uitstekend (https://cognactheek.nl/pr...n/armagnac/dartigalongue/). De Millesimes zijn ook blind te kopen van dit merk.

Domaine le Basque maakt juist al hun Armagnac op 46% en is al op jonge leeftijd heel interessant en spotgoedkoop (de millesime 2003 kostte me 37 euro en was gebotteld rond 2018-2020). Maar de frisse sherry invloeden zoals bij een gesherriede whisky ga je bij hun niet proeven onder de 60 euro.

/Armagnac rant off ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Zag hem net over de grens voor 114 staan (link)

Wil indd armagnac ook eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

KillaZ schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:35:
@mace Glenlossie vind ik vaak wat interessanter omdat hij vaak heel fijn naar groen fruit gaat qua smaak. De glenlossie's die ik geproefd heb waren allemaal hele leuke zomer whisky's.
Oké! Als je een keer een tip hebt voor een leuke indie die eruit springt laat maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
@Bambi105

https://www.drankgigant.n...te-xo-family-reserve.html

https://www.drankgigant.nl/tariquet-millesime-1994.html

Zegt je 1 van de 2 iets wat aanrader kan zijn? Zou eigenlijk graag bij gigant weer eens wat willen halen ivm Glen scotia Victoriana die ook al tijd op lijstje staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

@Jthem Ik zou zelf voor de Tariquet gaan, de presentatie ervan lijkt me wat natuurlijker en minder "gemaakt" dan de andere. Een vintage zegt ook wat meer dan XO, en het alcoholpercentage is ook belangrijk... 45,5% vs. 40% is een groot verschil qua mogelijkheid van een drank om smaak over te brengen, als je begrijpt wat ik bedoel. :)

edit: Maar dat zeg ik vanuit mijn ervaring als voornamelijk whisky-drinker, ik heb weinig ervaring met Armagnac. (Wel een Tariquet staan toevallig, een veel minder luxere ;) ).

[ Voor 37% gewijzigd door mace op 25-02-2023 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xepos
Armagnac nog nooit van gehoord. Ik zal dan eens gaan opzoeken wat het precies is. Ik ben zelf van de sherry vaten gerijpte whisky dus deze ga ik voor mezelf onthouden. Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
mace schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:47:
@Jthem Ik zou zelf voor de Tariquet gaan, de presentatie ervan lijkt me wat natuurlijker en minder "gemaakt" dan de andere. Een vintage zegt ook wat meer dan XO, en het alcoholpercentage is ook belangrijk... 45,5% vs. 40% is een groot verschil qua mogelijkheid van een drank om smaak over te brengen, als je begrijpt wat ik bedoel. :)

edit: Maar dat zeg ik vanuit mijn ervaring als voornamelijk whisky-drinker, ik heb weinig ervaring met Armagnac. (Wel een Tariquet staan toevallig, een veel minder luxere ;) ).
Ja dat leek me ook meer ivm percentage.... Ben helemaal geen armagnac drinker dus we delen tot nu toe hetzelfde, alleen heerlijk whisky maar ben altijd bereid iets nieuws te ontdekken haha, en flesje Victoriana erbij kan altijd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Kwam erachter dat mijn punten bij gall bijna verliepen dus heb me eerst eens wat leuks bij gall besteld.

Glen scotia Victoriana
Glen scotia double cask voor een maat zijn verjaardag

En omdat er al eerder positief gesproken werd over de double cask mezelf ook getrakteerd op ene voor erbij. Met de punten opmaken kwam het op 32 euro voor de double cask.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frank..
Jthem schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:19:
Kwam erachter dat mijn punten bij gall bijna verliepen dus heb me eerst eens wat leuks bij gall besteld.

Glen scotia Victoriana
Altijd goed die Victoriana!

Gister de Kilkerran 16 besteld. :*)
Na een beetje zoeken voor onder de E100-, in Belgie. Verzenden viel ook reuze mee 6,95.

Van de 12 is er binnen no-time een fles doorheen gegaan. Wat een heerlijk spul. Gelukkig nog eentje in vooraad.
Momenteel aan de heavily peated batch 7 bezig. Ook heerlijk maar de fles had wel even wat tijd nodig na openen. En een beetje water om die 59% iets naar beneden te brengen. Maar daarna is het echt genieten. Wat een smaakexplosie.

Zal me ook niks verbazen als de hype rond Springbank een beetje gaat verschuiven naar Kilkerran.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Springbank is mij net te rokerig/peated. Maar zou indd kunnen. Glen scotia 15 kwam ik ook weer ergens tegen voor 59 euro. Was vorig jaar ook lekker maar snel gestegen door hype, voor 10tje meer krijg je de season release 2021 van Glen Scotia en vatsterkte is toch aantrekkelijker. Bizar hoe snel sommigen omhoog knallen.

Voor komend weekend de 3 nieuwe flessen klaar gezet
Aberlour Cagh anmah
Whitlaw 7 ultimate
Edradour cask strengt ultimate

Sprak toevallig vandaag medewerker van Gall, ivm ophalen Glen scotia's, hadden het ook over prijzen maar Gall slaat echt door. De Blue Label was zelfs op 1 dag meer dan 40 euro gestegen zei die.

[ Voor 23% gewijzigd door Jthem op 28-02-2023 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:43
Nou zeg dat wel inderdaad. Mijn flesje Lagavulin 16 nadert de bodem dus tijd voor een nieuwe, maar die is nu gewoon €110. Had voor de mijne denk ik de helft betaalt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Melkunie schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:54:
Nou zeg dat wel inderdaad. Mijn flesje Lagavulin 16 nadert de bodem dus tijd voor een nieuwe, maar die is nu gewoon €110. Had voor de mijne denk ik de helft betaalt 8)7
Lagavulin 16 moet je nog voor € 70-80 online kunnen vinden. € 110 is een idiote prijs. Zelf koop ik het spul niet meer nu de prijs zoveel omhoog is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:43
@downtime, Klopt het is wel specifiek bij Gall&Gall belachelijk. Maar hopelijk is het geen voorbode voor de andere winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

downtime schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:26:
[...]

Lagavulin 16 moet je nog voor € 70-80 online kunnen vinden. € 110 is een idiote prijs. Zelf koop ik het spul niet meer nu de prijs zoveel omhoog is gegaan.
Ja he, dat te bedenken dat ik in 2019 nog 47,50 (wel in aanbieding) betaald heb. Maar goed, alles wordt duurder en iedereen heeft z'n eigen aanpastijd nodig om uiteindelijk toch erin mee te gaan (of niet :P)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jthem
Net genoten van heerlijke Edradour 9 van Ultimate nog. Wat blijft Edradour cask strengt toch een heerlijk sherrybommetje 😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• terror-oehoe
Zojuist een Lagavulin16 voor €70 bij de Carrefour kunnen kopen. Is me nog steeds iets teveel, maar het is niets anders 🤓

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Vandaag de whitlaw 7 geopend en 1e glaasje gedronken. Vond hem voor Orkney/hp wel tegenvallen. Kan zijn dat we aan smaak teveel andere zaken gedronken hebben maar merkte niet echt die turfmarkt van hp. Maar wel lekker rood fruitig zoet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:04

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Afgelopen vrijdag m'n eerste fles whisky gekocht, een fles Benriach.
Nog nooit van gehoord, maar in overleg met een vriendelijke dame van de Gall&Gall op deze uitgekomen. Dit zou een goede whisky moeten zijn om mee te beginnen. Er was ook een fles waar ik even kon proeven en dat beviel wel qua smaak.
Nu een paar avonden een klein glaasje geprobeerd en hij bevalt goed. Lekkere geur en een wat fruitige smaak. Ik ben al aan het kijken naar een volgende fles om te proberen :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZZ6phbwlMmALDai3dhp5YScQd0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NNSXHOOmWYJnh6WS9Cu0RgFn.png?f=fotoalbum_large

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001

TMV

Where did that damn icon go?!?

janvanduschoten schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:13:
Nog nooit van gehoord, maar in overleg met een vriendelijke dame van de Gall&Gall op deze uitgekomen. Dit zou een goede whisky moeten zijn om mee te beginnen. Er was ook een fles waar ik even kon proeven en dat beviel wel qua smaak.
Nu een paar avonden een klein glaasje geprobeerd en hij bevalt goed. Lekkere geur en een wat fruitige smaak. Ik ben al aan het kijken naar een volgende fles om te proberen :p

[Afbeelding]
Ah welkom, mooie eerste stap! Je zult erachter komen dat er nog zoveel lekkers te ontdekken is :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105

[Afbeelding]
Hiermee ben je goed geholpen als eerste whisky! Leuk om je erbij te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Welkom!

Let op whisky drinken en kopen kan verslavend zijn!

Merk dat de flessen inslaan nog verslavender is dan het drinken haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schraal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:01

[Afbeelding]
Prima whisky!
Tip, koop voordat je hem leeg hebt een fles Benriach 12. Net wat langer gerijpt en gebottled op een hoger alcohol % en daardoor meer smaak. Leuk om naast elkaar te proeven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Japieh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:28
Ik ben ook sinds kort begonnen met Whisky, mijn eerste fles is een Monkey Shoulder geworden, lekkere whisky, en nu maar eens kijken naar andere whisky's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:04

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Japieh schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:31:
Ik ben ook sinds kort begonnen met Whisky, mijn eerste fles is een Monkey Shoulder geworden, lekkere whisky, en nu maar eens kijken naar andere whisky's
Hoe ben je bij Monkey Shoulder uitgekomen?

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japieh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:28
janvanduschoten schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:39:
[...]

Hoe ben je bij Monkey Shoulder uitgekomen?
Ik lees hier al een tijdje mee en zag die veel voorbij komen als fijne en goede whisky. zodoende hier maar eens een flesje van besteld.

en dacht zal nu ook maar eens wat posten ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herzeleid
Je zou ook een aantal samples kunnen proberen om te ontdekken wat je wel en niet goed smaakt.
De keuze is reuze; Peated, Bourboncask, Sherrycask, Portcask, Cask Strenght etc.

Krijg vandaag de volgende samples geleverd van whiskysite.nl (code SAMPLE15 voor 15% korting)

Ardnamurchan AD/10.22 Madeira Cask Release 58,2%
Arran 18 Years Old 46%
Ledaig 18 Years Old 46,3%
Kavalan Solist Port Cask 58,6%
Mortlach Mortlach 16 Years Old 2004 Hart Brothers 52,6%

Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
@Herzeleid Heeft Jack die HB Mortlach dan nog? Die is echt geweldig.

Edit: Ah hij heeft hem nog, netjes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7P0M52UKX6eWe91FebRo1-Tgs7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1lkfeIT6rUvD9cvC59I6JV1.jpg?f=fotoalbum_large

Is toch wat makkelijker op je vrije dag je IB invullen :+

[ Voor 100% gewijzigd door KillaZ op 08-03-2023 16:43 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Heb wat pareltjes kunnen bemachtigen. oOo

Ik ben grote fan van de oude bottelingen van Creative Whisky Company van David Stirk. Toevallig is Stirk nu weer bezig met een revival, maar die oude bottelingen zijn vaak van bijzonder goede kwaliteit.

Nu kwam een vriend van mij bij een slijter die werkelijk waar tientallen oude bottelingen heeft staan. Ik krijg nog een lijst van de CwC bottelingen, dus deel de slijter nog even niet O-). Hij zit in ieder geval in "het verre oosten"

- Dewar Rattray Caperdonich 26Yr op Bourbon. In 2007gebotteld
- CWC Glen Moray 10 Yr, 2011 gebotteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWUtiGnYxs2BCFoFRsQS7VlN_Ik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khkKzVPI5M3OT3uhp5IMW4Fx.jpg?f=fotoalbum_large

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schraal
Herzeleid schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:49:
Je zou ook een aantal samples kunnen proberen om te ontdekken wat je wel en niet goed smaakt.
De keuze is reuze; Peated, Bourboncask, Sherrycask, Portcask, Cask Strenght etc.

Krijg vandaag de volgende samples geleverd van whiskysite.nl (code SAMPLE15 voor 15% korting)

Arran 18 Years Old 46%

Ben benieuwd.
Nog bedankt voor de tip! Heb de Ardnamurchan Madeira en de Mortlach besteld en een hele trits Kilchoman samples. Van het weekend maar even een proeverijtje doen! :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herzeleid
schraal schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:55:
[...]

Nog bedankt voor de tip! Heb de Ardnamurchan Madeira en de Mortlach besteld en een hele trits Kilchoman samples. Van het weekend maar even een proeverijtje doen! :9
Staat bij mij ook op de planning 8)
Ik heb al van de Kavalan port cask gesnoept en die is heftig.. misschien iets TE >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergenfietsen
Aangezien de Stratishla 15 op is, en deze alleen ter plekke te verkrijgen is, gaan we dit jaar weer naar Schotland om de voorraad bij te vullen.😁
Hoewel Keith best een leuk plaatsje is, gaan we ook de North Coast 500 doen.

Nu komen we onderweg bij de plaats Thurso ook de Wolfburn Distillery tegen.
Heeft iemand al eens van deze Distillery gedronken? en zo ja, wat waren de ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Net umiki geprobeerd bij de buurman. Wel best, genoeg smaak te ontdekken zonder vervelend te worden. Nu weer thuis staat op 90 cm afstand een glas Glendronach parliament op de salontafel, maar er ligt ineens een kat op schoot dus daar kan ik niet meer bij :/
terror-oehoe schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:48:
Zojuist een Lagavulin16 voor €70 bij de Carrefour kunnen kopen. Is me nog steeds iets teveel, maar het is niets anders 🤓
Nondeju, das in prijs gestegen. En de rest die in m'n kast staat ook, zie ik. Hopelijk blijft men dan maar beleggen in whisky, drink ik wel meer rum.

Das vies trouwens, rum. Willen jullie niet. Vertel dat vooral ook aan anderen :P

[ Voor 49% gewijzigd door Bundin op 10-03-2023 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Bundin schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:37:
Net umiki geprobeerd bij de buurman. Wel best, genoeg smaak te ontdekken zonder vervelend te worden. Nu weer thuis staat op 90 cm afstand een glas Glendronach parliament op de salontafel, maar er ligt ineens een kat op schoot dus daar kan ik niet meer bij :/

[...]

Nondeju, das in prijs gestegen. En de rest die in m'n kast staat ook, zie ik. Hopelijk blijft men dan maar beleggen in whisky, drink ik wel meer rum.

Das vies trouwens, rum. Willen jullie niet. Vertel dat vooral ook aan anderen :P
Glendronach is meer dan prima ja!

Gisteren toevallig keer eens honing rum gedronken, collega heeft een eigen zaak als imker en verkoopt dus alles mbt honing, me toch keer gewaagd aan de honing rum van hem. Was niet voor iedere dag maar kon het wel waarderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schraal
Bergenfietsen schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:12:
Nu komen we onderweg bij de plaats Thurso ook de Wolfburn Distillery tegen.
Heeft iemand al eens van deze Distillery gedronken? en zo ja, wat waren de ervaringen?
Zelf nog niet gedronken, hoewel ik nog een fles aurora heb staan. Maar deze week was er een review op Dramface: https://www.dramface.com/all-reviews/wolfburn-aurora-7yocs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergenfietsen
Zelf nog niet gedronken, hoewel ik nog een fles aurora heb staan. Maar deze week was er een review op Dramface: https://www.dramface.com/all-reviews/wolfburn-aurora-7yocs
De reviews van een latere botteling zien er beter uit.
Er is nu ook al een "jubileum botteling" van een 10 jaar oude. Die al uitverkocht is
Dit voor nog vrij normale prijzen.

Misschien als er nog een gaatje is in het reisschema dat we er langs gaan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frank..
Vanmiddag even bij mn favoriete slijter langs geweest. Hij had een whisky voor me om blind te proeven. Deed me denken aan een ietsjonge Caol Ila of Kilchoman. Bleek tot mn verbazing een franse whisky te zijn... Le Breuil single malt. 46%, natural colour en ongefilterd.
Normaal maken zij Calvados maar een aantal maanden per jaar ook whisky.
35 euro voor een fles...je snapt hem al denk ik 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:05

inhico

pw

frank.. schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:57:
Vanmiddag even bij mn favoriete slijter langs geweest. Hij had een whisky voor me om blind te proeven. Deed me denken aan een ietsjonge Caol Ila of Kilchoman. Bleek tot mn verbazing een franse whisky te zijn... Le Breuil single malt. 46%, natural colour en ongefilterd.
Normaal maken zij Calvados maar een aantal maanden per jaar ook whisky.
35 euro voor een fles...je snapt hem al denk ik 😉
In de categorie " Opa vertelt":

Le Breuil: ooit ook eens tijdens het Potstill Festival in Amersfoort tegen gekomen. Naast uiteraard normale productie experimenteerden ze ook met vaten. Ze hadden vaten geruild met een whisky-stoker (geen idee welke) en calvados een tijd lang op whisky-vaten gelagerd. Dat had een zeer geslaagd resultaat. Ik ben het daarna nooit meer tegen gekomen helaas. Maar misschien via Van Wees leverbaar.

Bij nader inzien niet helemaal zeker of het Le Breuil was...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank..
Dat klinkt inderdaad wel heel interessant. Volgende keer als ik daar weer ben zal ik ze er eens naar vragen.

Trouwens ook nog het boek 'de chemie van schotse single malt whisky' daar gekocht.
Robin Brilleman, de schrijver, was ook aanwezig en heeft hem nog even gesigneerd ook. Aardige kerel, geeft ook cursussen...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-05 18:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAKzqGJY7bGb52CGIuBy9LeSUbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCz38m8V1HZYTri9OnAvcFva.jpg?f=fotoalbum_large

Heb voor mezelf eens wat proef pakketten besteld.
Begonnen met Talisker en die beviel me wel erg goed.

Heb beloofd de rest met een kameraad te proeven en ben erg benieuwd naar de 21y Aberfeldy

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 14:51
Quadradial schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:46:
[Afbeelding]

Heb voor mezelf eens wat proef pakketten besteld.
Begonnen met Talisker en die beviel me wel erg goed.

Heb beloofd de rest met een kameraad te proeven en ben erg benieuwd naar de 21y Aberfeldy
Tomatin! Dat is mijn favoriete destilleerderij op het moment.
Lekkere whiskey's, en zelfs de oudere whiskeys zijn niet al te prijzig.

Ze hadden een 14-yo Cabernet Cask finish die echt heel lekker was, maar dat was jammer genoeg een limited Edition.

Veel proefplezier!

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herzeleid
Herzeleid schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:49:

Arran 18 Years Old 46%
De Arran 18 was toch mijn favoriet van de vijf.
Veel lichter van kleur tov vorige batches? Minder first-fill sherry vaten?
Hoe dan ook; nog beter dan voorheen! Ik heb een fles besteld :9

De Ardnamurchan was goed maar prijzig voor zijn leeftijd. De Kavalan idem.
De Mortlach was heerlijk; misschien dat daar ook nog een fles van komt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:46
donleone83 schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:20:
Hier vandaag een bijzondere stap gezet: mijn eerste "investering" in whisky gedaan en flessen gekocht om een paar jaar weg te zetten. Het is de Kanosuke distillery geworden en ik heb de first edition (2021), de second edition (2021) en de limited edition van dit jaar weten te bemachtigen en heb daarmee nu alles wat ze uitgebracht hebben. De hoop is dat het een beetje hetzelfde gaat doen als Chichibu/Ichiro en binnen een paar jaar een paar keer over de kop gaat. Voelt wel gek, ook omdat ik het niet de markt uit wil halen en al vind dat de prijzen zo opgedreven worden doordat mensen misbruik maken van de schaarste. Aan de andere kant voel ik dit meer als "er vroeg bij zijn" omdat ik vertrouwen heb in waar deze distillery mee bezig is en hoe hun whisky's tot nu toe schijnen te zijn. Je moet het voor jezelf toch een beetje goed praten.

Dubbele laag cling film over het etiket en een paar lagen over de top van de fles, terug in het papiertje, terug in de doos en nu een paar jaar niet naar om kijken. Morgen komt de First Edition nog binnen en dan in een omdoos de kast in.
Ik ga toevallig naar Japan binnenkort. Is zoiets goedkoper in Japan? :o

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04:49
Gisteren bij de Drie Dorstige Herten in Utrecht een mooi glas gedronken met @Bambi105. Hij dronk een Ballechin 10yo en ik een Tomatin 18yo. Leuk elkaar te ontmoeten en een mooi gesprek te voeren over werk, het leven en whisky natuurlijk.

We waren daar in het kader van een sample exchange! Superleuk om zo te doen. Ik ontving van hem vier samples en had er zelf ook vier meegenomen.

Ik kreeg:
- Port Ellen 21yo uit 1983 (Old Malt Cask - Hunter Laing);
- Mortlach 12 - the Wee Witchie;
- Blair Athol 11yo 2009 - Cooper’s Choice;
- Kilkerran 12yo.

Ik had meegenomen voor hem:
- Säntis Malt Edition Dreifaltigkeit;
- Ichiro Mizunara Wood Reserve;
- Springbank 15yo;
- Springbank 21yo.

Heel leuk om dit zo te doen via hier. Ik kan het iedereen aanraden als je iets leuks te ruilen hebt of nieuwe dingen wilt proberen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
donleone83 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:32:
Gisteren bij de Drie Dorstige Herten in Utrecht een mooi glas gedronken met @Bambi105. Hij dronk een Ballechin 10yo en ik een Tomatin 18yo. Leuk elkaar te ontmoeten en een mooi gesprek te voeren over werk, het leven en whisky natuurlijk.

We waren daar in het kader van een sample exchange! Superleuk om zo te doen. Ik ontving van hem vier samples en had er zelf ook vier meegenomen.

Ik kreeg:
- Port Ellen 21yo uit 1983 (Old Malt Cask - Hunter Laing);
- Mortlach 12 - the Wee Witchie;
- Blair Athol 11yo 2009 - Cooper’s Choice;
- Kilkerran 12yo.

Ik had meegenomen voor hem:
- Säntis Malt Edition Dreifaltigkeit;
- Ichiro Mizunara Wood Reserve;
- Springbank 15yo;
- Springbank 21yo.

Heel leuk om dit zo te doen via hier. Ik kan het iedereen aanraden als je iets leuks te ruilen hebt of nieuwe dingen wilt proberen!
Hear hear! Ik zit nu nog even met de nasleep van covid, maar ik breng graag z.s.m. mijn gedachten over de samples van @donleone83 hier in de groep!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

banaliteit schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:16:
[...]

Ik ga toevallig naar Japan binnenkort. Is zoiets goedkoper in Japan? :o
Japanse whisky is merkelijk goedkoper in japan dan hier.

* Yalopa had de vorige keer 10 flessen verdeeld over 2 koffers mee..

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:15

Secsytime

Automagisch

Yalopa schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:03:
[...]

Japanse whisky is merkelijk goedkoper in japan dan hier.

* Yalopa had de vorige keer 10 flessen verdeeld over 2 koffers mee..
Netjes belasting betaald neem ik aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:46
Secsytime schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:00:
[...]

Netjes belasting betaald neem ik aan ;)
Misschien waren het miniflessen. Je weet het niet. :D

Ik houd het denk ik bij 1 fles whiskey en 1 fles sake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Na een avondje bij de 3 dorstige herten heb ik toevalligerwijs ook een avondje kunnen genieten van Japanse whiskies bij Behind Bars in Utrecht.

@banaliteit als je toevallig daar nog kan komen voor je naar Japan gaat, dan is er veel te proberen en kan de eigenaar je veel tips geven.

Ik heb twee geturfde japanners gehad. Een Akkeshi single malt en een Mars Komagatake. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYOGq0dcrm-edqHYDyrwIGDK1Uk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3QcDg3RPNhhxzIWdzOd6I30W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8weIA-y2912PZqCusOYOkHM8T4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O74Duc9U80oEMMA85iKvKcnD.jpg?f=fotoalbum_large

Beiden ongelofelijk anders dan mijn eerdere ervaring met Japanse whisky en Schotse whisky. Er was uiteraard veel herkenbaar, het blijft gemouten gerst. Maar de Akkeshi had naast de Islay achtige jodium juist een zoete, Highland achtige turf smaak met in de afdronk de sensatie van umami (paddestoel, sojasaus). Heel droog en vol, niks jongs aan.

De Mars Komagatake had op de reuk geen turf, maar op de tong zeker wel! Alleen was de achtergrond of juist het fundament van de smaak heel bloemig en 'karamellig'. Enorme contrasten die voor mij geheel nieuw zijn. Wow.

De eigenaar van Behind Bars heeft, in mijn bescheiden mening, een waanzinnige selectie aan zeldzame open flessen voor best redelijke prijzen. Ook Chichibu's en een Kanosuke!

Goeie cocktails heeft hij ook ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Bambi105 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:12:
Na een avondje bij de 3 dorstige herten heb ik toevalligerwijs ook een avondje kunnen genieten van Japanse whiskies bij Behind Bars in Utrecht.

@banaliteit als je toevallig daar nog kan komen voor je naar Japan gaat, dan is er veel te proberen en kan de eigenaar je veel tips geven.

Ik heb twee geturfde japanners gehad. Een Akkeshi single malt en een Mars Komagatake

.

De Mars Komagatake had op de reuk geen turf, maar op de tong zeker wel! Alleen was de achtergrond of juist het fundament van de smaak heel bloemig en 'karamellig'. Enorme contrasten die voor mij geheel nieuw zijn. Wow.

De eigenaar van Behind Bars heeft, in mijn bescheiden mening, een waanzinnige selectie aan zeldzame open flessen voor best redelijke prijzen. Ook Chichibu's en een Kanosuke!

Deze Mars Komagatake staat mij erg aan, wacht alleen ergens of er aanbieding is ervoor, lijkt meer dan prima!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04:49
Bambi105 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:12:

Ik heb twee geturfde japanners gehad. Een Akkeshi single malt en een Mars Komagatake. [Afbeelding]

[Afbeelding]

Beiden ongelofelijk anders dan mijn eerdere ervaring met Japanse whisky en Schotse whisky. Er was uiteraard veel herkenbaar, het blijft gemouten gerst. Maar de Akkeshi had naast de Islay achtige jodium juist een zoete, Highland achtige turf smaak met in de afdronk de sensatie van umami (paddestoel, sojasaus). Heel droog en vol, niks jongs aan.

Dank voor de tip! Ik ken het inderdaad als cocktailbar - ben daar wel eens geweest en geen idee dat ze ook zoveel goede whisky hadden. Snel even langs dan. Kan ik de Kanosuke’s die ik op de zolder in een doos heb eens proeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Bij d12 staat mij ook al tijdje de kurayoshi 18 single malt op 't oog. Toevallig iemand al eens van geslurpt? 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 11:37
Hier de Tomatin 14 op en afgelopen weekend de Glenrothes open gemaakt.
Niet zo'n heel grote fan van deze fles. Hou het liever toch bij Glendronach etc. Vorige week overigens ook weer een fles verkocht. Een mooi 27yo single cask Glendronach voor dubbel de aankoopprijs 5 jaar geleden. Om maar even aan te geven hoe ontploft de whisky markt tegenwoordig is. Maar ja toen betaalde ik nog 75 euro voor een Glendronach 21 parliament. Anyway, ondertussen drinken we rustig door :)

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:36

Vrijdag

De Zwarte

Bean77 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:57:
Hier de Tomatin 14 op en afgelopen weekend de Glenrothes open gemaakt.
Taste
Punchy, more leathery and more damp socks
Het smaakt naar natte sokken?

Hoe kom je daar in vredesnaam bij :? :o

Net zo zweverig als "tonen van een lentezon door het dakraam van een stoffige zolder terwijl je een verloren gewaand fotoalbum terugvindt en je oma koekjes aan het bakken is". Ofzo :+

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 11:37
Vrijdag schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:27:
[...]

[...]

Het smaakt naar natte sokken?

Hoe kom je daar in vredesnaam bij :? :o

Net zo zweverig als "tonen van een lentezon door het dakraam van een stoffige zolder terwijl je een verloren gewaand fotoalbum terugvindt en je oma koekjes aan het bakken is". Ofzo :+
Haha kennelijk was de reviewer niet erg van onder de indruk, maar nee die natte sokken smaak komt bij mij niet naar boven haha.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Pagina: 1 ... 50 ... 77 Laatste