''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''
verse warm gerookte zalm rechstreeks uit de ton icm met talisker 10Ps3gamer91 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:08:
Hoe kijkt men hier eigenlijk aan tegen voedsel icm whisky? Met Cognac wil ik nog wel eens een stuk zeer pure chocolade eten.
helemaal als er meegerookte gemalen peper op zit.
Update: zonder issue 15% korting teruggestort gekregen, top service! En Tnx voor de tip!olafmol schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:24:
[...]
Ai, dat heb ik dan helemaal gemist, ik dacht dat die korting automatisch doorkwam. Heb ze maar eens gemaild daarover, eens kijken hoe billijk ze zijn. Tnx!
Bestel vaak via whiskysite en whiskyvanzuylen met beiden erg goede ervaringen.olafmol schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:33:
[...]
Update: zonder issue 15% korting teruggestort gekregen, top service! En Tnx voor de tip!
Ligt een beetje aan welke fles ik open trek, fuet of ander gedroogd vlees kan ik vaak wel waarderen. Bij gerookte whiskey dan iets dat daar beter bij past etc..Ps3gamer91 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:08:
Hoe kijkt men hier eigenlijk aan tegen voedsel icm whisky? Met Cognac wil ik nog wel eens een stuk zeer pure chocolade eten.
Bij zulke dingen ben ik meestal makkelijk, blijft een kwestie van smaak en als een persoon er van kan genieten moet die dat vooral doen.
Bij een bbq vind ik het nog wel eens leuk en lekker om tijdens de hoofdmaaltijd een whisky erbij te nemen. Ook wel mede ingezet door de rook en geur van de bbq en ook de rook smaak wat je eten intrekt.Ps3gamer91 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:08:
Bij een normale pot eten een totale no-go. Wel kort na het eten een Irish koffie of gewoon koffie met een whisky er naast
Voor de rest in het weekend altijd in de avond, samen met de vrouw op de bank hebben we altijd een borrel plankje(stukjes vlees, wat kaas etc en toastjes etc) of gewoon wat chips. Glaasje water ernaast om je hapjes tussendoor wat weg te spoelen en ik kan elke whisky met gemak drinken.
Stukjes chocola erbij is soms ook wel lekker. Zeker als je ook nog een whisky hebt wat zelf chocolade smaak heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door Hupske op 13-01-2023 19:03 ]
Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.
Ik heb hem net open getrokken, en hij maakt de verwachting wel helemaal waar! Lekker rokerig, stevig maar niet scherp, en een zachte maar niet heel zoete afdronk. Hier ga ik de komende tijd lekker van genieten, en het zou me niet verbazen als er daarna nog een keer zo'n flesje volgt

:strip_exif()/f/image/0grPCANbmUXaU3t2bT3ki0yx.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag zijn twee flessen opgegaan (niet volkomen, hierover later meer), de Benriach Smoky 12 en de 11yo Blair Athol van Cooper's Choice (dank @Monkeyk2010). Over de laatste heb ik het vaker gehad en ik blijf enthousiast over de geweldige combinatie van honing en rood fruit. Hierdoor krijg ik echt vertrouwen in Cooper's Choice en hun keuze voor vaten.
De Benriach Smoky 12 was een gokje op aanraden van Ralfy, ergens 1 of 2 jaar geleden. Het feit dat er 3 vaten (Bourbon, Sherry en Marsala) waren gebruikt en het een licht geturfde Speysider was, maakten me nieuwsgierig. Het was een heerlijke speysider, een echte crowdpleaser, maar niet buitengewoon. In het glas was die Marsala lastig te vinden, maar er zat wel iets boterigs en romigs aan, dat men wel eens toeschrijft aan zoete wijnen en hun invloed. De Sherry was sprekender, maar de lichte turf maakte het wel tot een afgerond geheel. Iedereen die ik het voorzette vond het heerlijk en daarmee is het wel een aanrader als de prijs goed is (<45€).
Eerlijkheidshalve zijn ze dus niet geheel op gegaan maar waren de bodempjes in zicht en heb ik er samen een nieuwe infinity bottle van gemaakt. Ditmaal met sherry invloeden, want ik heb tot nu toe enkel een oak-heavy fles (bourbon restjes met de virgin oak van Deanston *aanrader*) en een oude Hibiki 12 fles met een paar gouden restjes (Springbank 12 CS 2020, Balvenie 15 single cask bourbon, Ardmore 14 (bourbon). Zo gaan de laatste restjes een stuk langer mee!
[ Voor 0% gewijzigd door Bambi105 op 15-01-2023 19:26 . Reden: foutjes ]
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
In het verleden ook wel eens bij toeval op een faillisementsveiling van een slijterij gestuit waar ik toen nog wat leuke flesjes heb kunnen scoren. oa een Laphroaig 18 voor net geen 100.
Vriend van mij koopt heel veel op https://whiskyauction.comBambi105 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:25:
Bieden jullie wel eens op een veiling voor whisky? Ik zit wat te speuren naar lekkere drink whiskies en vooralsnog lijkt catawiki de meest betrouwbare. Er staat veel (veel te duur) investeerspul tussen, maar wie weet tref ik nog eens een van de impopulaire Waterfords voor een prikkie.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
En als ie dan zegt wat ie heeft betaald voor een fles dan ben ik altijd positief verrast.
[ Voor 8% gewijzigd door Jthem op 16-01-2023 19:52 ]
Dacht ik met de Glenmorangie13 cognac cask mijn huiswhisky gevonden te hebben? Dus niet..
De Strathisla heeft, tot nu toe, de meeste kans.
Het is een heerlijke, donkere, bijna stroperige drank. Ik vind hem naar donker rood fruit (pruimen?) smaken, terwijl mijn vrouw hem wat meer naar abrikozen vindt smaken.
De Talisker heeft de kenmerkende peaty smaak waarvan je moet houden. Gelukkig houdt mijn vrouw er niet zo van, zo bleef er bijna hele fles voor mij over.
Wat heerlijk is als je eerst een glas Strathisla neemt, en daarna een glas Talisker. Dan wordt het peaty gedeelte nog lekkerder.
Probleem met de Strathisla is wel dat deze alleen bij de distilleerderij te koop is.
Dus dat wordt, mettertijd, weer een retourtje Schotland.
Onze volgende fles wordt de Glenfiddich 15 , Distellery Edition Non-chill-Filtered (51%)
Ben benieuwd hoe deze zal smaken
Hoe zou dat komen? Gewenning? Zuurstof?
Mooie ervaringen! Weet je nog meer over de opmaak van die distillery botteling van Talisker? Leeftijd, vat/vaten, sterkte, etc. Ben benieuwd.Bergenfietsen schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:21:
De Strathisla heeft, tot nu toe, de meeste kans.
Het is een heerlijke, donkere, bijna stroperige drank. Ik vind hem naar donker rood fruit (pruimen?) smaken, terwijl mijn vrouw hem wat meer naar abrikozen vindt smaken.
De Talisker heeft de kenmerkende peaty smaak waarvan je moet houden. Gelukkig houdt mijn vrouw er niet zo van, zo bleef er bijna hele fles voor mij over.
Schijnt laphroaig te zijn, met korting net onder de 30 euro
Samen met een Elements of Islay Sherry Cask onderweg.
Goeie tijd voor peated
Onlangs een paar wilde maanden gehad en een aantal flessen aangeschaft:
- Port Charlotte 10 Heavily Peated
- Arran Small Batch Peated 13y/o Pinot Noir
- Glenallachie 10 Batch #8
- Glenallachie 16 y/o Single Cask 2006 Oloroso Puncheon
- Edradour 12 y/o Single Cask 2010 Sherry Cask
Nee, eerlijk gezegd niet.Bambi105 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:53:
[...]
Mooie ervaringen! Weet je nog meer over de opmaak van die distillery botteling van Talisker? Leeftijd, vat/vaten, sterkte, etc. Ben benieuwd.
We konden op Skye/Talisker alleen maar in de presentatie ruimte.
We konden geen tour /proeverij krijgen omdat Koningin Elisabeth net overleden was in die periode.
Ik kan wel aangegeven wat op het etiket staat:
48% en 1e batch van de 7.500 flessen.
Interessante selectie, recht in mijn straatje. Ik hoor graag van je hoe die peated Arran op Pinot Noir bevalt!TMV schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:55:
Kijk al lang mee maar heb me nog nooit zo in de discussie gemengd hier
Onlangs een paar wilde maanden gehad en een aantal flessen aangeschaft:Ik kan de komende tijd wel weer door
Mooi, waarschijnlijk dus ongefilterd en ongekleurd, op een prachtige 48%. Dat moet een kleine schoonheid zijn. Dank!Bergenfietsen schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:11:
[...]
Nee, eerlijk gezegd niet.
We konden op Skye/Talisker alleen maar in de presentatie ruimte.
We konden geen tour /proeverij krijgen omdat Koningin Elisabeth net overleden was in die periode.
Ik kan wel aangegeven wat op het etiket staat:
48% en 1e batch van de 7.500 flessen.
:strip_exif()/f/image/7mg4KzrN9NGnmSGvZgkNK3zH.jpg?f=fotoalbum_large)
Gister dronk ik een avondje solo in de Drie Dorstige Herten een paar pracht exemplaren van whiskies (halve drams) met een lekkere black IPA erbij als contrast.
Links staat de oude 2016 Benromach 10 yo op 43% en rechts een Tormore 18yo door Gordon & MacPhail gebotteld voor v. Wees. Die Benromach is gevaarlijk drinkbaar met toch elke slok weer wat uitdagends. Een beetje zoete turf en duidelijke as, bourbon + sherry in balans, met tamelijk duidelijk die farmy/dirty elementen en dat op 43%. T.o.v. de Cask Strength is het wat slap in de afdronk en minder intense smaak en geur in het algemeen. Maar voor bijna de helft van de prijs kan je veel slechter kopen dan Benromach 10.
De Tormore 18 vond ik prachtig mooi. Een refill bourbon vat had enig, maar geen overweldigend effect op het frisse, tropische distillaat. Lychee, ananas, vettigheid en grassigheid, maar met een duidelijke ruggengraat van 18 jaar lang op refill bourbon. Dus lichte vanille, lichte karamel, waardoor het een complex maar fris geheel werd. Echt een onverwachte parel en bijna nergens meer te vinden behalve bij de Drie, zeker niet voor deze prijs. Elixir Distillers heeft de distilleerderij niet lang geleden gekocht en zij staan o.a. goed bekend om de goeie Elements of Islay bottelingen of de Single Malts of Scotland range. Dat kan nog wat worden voor Tormore!
We zijn langs de Tormore distellery gereden
Deze was mij op dat moment onbekend .
Juist omdat het er beetje industriëel uitzag, had ik het vermoeden dat het een onderdeel van een groter geheel zou zijn.
Edit
Ik zie net dat Tormore onderdeel is van Pernod welke ook Chivas in bezit heeft.
[ Voor 17% gewijzigd door Bergenfietsen op 21-01-2023 22:46 ]
Zal het laten weten als hij open gaat, zit momenteel aan de Port Charlotte. Heerlijk zacht, lekker peatedBambi105 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:45:
[...]
Interessante selectie, recht in mijn straatje. Ik hoor graag van je hoe die peated Arran op Pinot Noir bevalt!
Goede keus en goede bottelaars Edradour en GlenallachieTMV schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:55:
Kijk al lang mee maar heb me nog nooit zo in de discussie gemengd hier
Onlangs een paar wilde maanden gehad en een aantal flessen aangeschaft:Ik kan de komende tijd wel weer door

Die Edradour had ik een keertje gehad bij de Malt Vault in Utrecht, meteen verkocht, heerlijk spul. De Glenallachie op aanraden van mijn slijter gekocht, de single cask blijft dicht tot de verbouwing helemaal klaar isJthem schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:58:
[...]
Goede keus en goede bottelaars Edradour en Glenallachie!! Welkom btw
Geloof mij, het is geen LaphroaigHerzeleid schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:31:
https://www.whiskysite.nl...-brothers-070-ltr-50.html
Schijnt laphroaig te zijn, met korting net onder de 30 euro
Samen met een Elements of Islay Sherry Cask onderweg.
Goeie tijd voor peated
[ Voor 6% gewijzigd door KillaZ op 22-01-2023 07:37 ]
K to the KillaZ
Proost, mooie tent. Besef mij nu dat ik er te lang niet ben geweestBambi105 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:00:
[Afbeelding]
Gister dronk ik een avondje solo in de Drie Dorstige Herten een paar pracht exemplaren van whiskies (halve drams) met een lekkere black IPA erbij als contrast.
Links staat de oude 2016 Benromach 10 yo op 43% en rechts een Tormore 18yo door Gordon & MacPhail gebotteld voor v. Wees. Die Benromach is gevaarlijk drinkbaar met toch elke slok weer wat uitdagends. Een beetje zoete turf en duidelijke as, bourbon + sherry in balans, met tamelijk duidelijk die farmy/dirty elementen en dat op 43%. T.o.v. de Cask Strength is het wat slap in de afdronk en minder intense smaak en geur in het algemeen. Maar voor bijna de helft van de prijs kan je veel slechter kopen dan Benromach 10.
De Tormore 18 vond ik prachtig mooi. Een refill bourbon vat had enig, maar geen overweldigend effect op het frisse, tropische distillaat. Lychee, ananas, vettigheid en grassigheid, maar met een duidelijke ruggengraat van 18 jaar lang op refill bourbon. Dus lichte vanille, lichte karamel, waardoor het een complex maar fris geheel werd. Echt een onverwachte parel en bijna nergens meer te vinden behalve bij de Drie, zeker niet voor deze prijs. Elixir Distillers heeft de distilleerderij niet lang geleden gekocht en zij staan o.a. goed bekend om de goeie Elements of Islay bottelingen of de Single Malts of Scotland range. Dat kan nog wat worden voor Tormore!
Heb van Van Wees zo bunna staoisha 6 maar ben benieuwd of die voor mij niet te peated gaat zijnKillaZ schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:40:
[...]
Geloof mij, het is geen LaphroaigHet is een peated Bunna, ook wel staoisha genoemd.
Japanse whisky is nooit heel uitgesproken qua smaak maar wel goed.Jthem schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:19:
Zie bij d12 se Japanse whiskys in aanbieding...nu heb ik nog nooit Japanse whisky gehad, voor mijn gevoel betaal je vooral de trend. Langs 1 kant wil ik graag er wel eens ene proberen tussen 60-100 euro maar vraag me af of er wel iets leuks/interessants bij zit.?
Ik heb er heel wat gehad en degene die me echt bijgebleven zijn:
Suntory Hibiki 17 yo (blend)
Nikka Yoichi 10 yo
Suntory Yamazaki 12 yo
En..ik bewaar nooit flessen of dozen behalve de fles van de Hibiki want die vond ik wel fraai
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z76SXGLelaEgHvkhLB0ZEx1p.jpg?f=user_large)
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
- Nikka Yoichi of Nikka Miyagikyo nu beiden 65,-
- Mars komagatake 2021 editie 125,-
Maar stemmetje in hoofd zegt ook weer van laat zitten haha
Lees dat die Yoichi beetje turf/rokerig is. Leest beetje HP achtig als die maar niet eroverheen gaat aan turf/rokerig
Ik ken de Ultimate niet (neem ik aan?) Maar het ligt heel erg aan het vat. De Islay van HB is relatief mild, NAS (stiekem is hij 5 jaar oud, niet doorvertellenJthem schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:24:
[...]
Heb van Van Wees zo bunna staoisha 6 maar ben benieuwd of die voor mij niet te peated gaat zijn
Het is een hele fijne peated whisky voor een hele vriendelijke prijs.
De claxtons daarentegen, 7 jaar oud, dat is een bak whisky waar je smaakpapillen u tegen zeggen.
Een "zware hufter" om het zo maar even te noemen
Mochten jullie de nieuwe Murray mcdavids tegenkomen; het is een rebranding waar de kokers niet meer gebruikt worden. Logo en etiket is nieuw en de eerste batch is mooi spul!
Vraag een sample van de 8 jaar oude Glen Elgin of de 14 jaar oude Benrinnes en je bent verkocht
[ Voor 18% gewijzigd door KillaZ op 22-01-2023 18:06 ]
K to the KillaZ
Jaa shit hier had ik bij moeten zijn! Helaas heb ik laat afgezegd. Ik was echt niet lekker. Op de tijd dat wij afgesproken hadden lag ik al in bed omdat ik vanaf 19 uur in slaap aan het vallen was. Klote moment om ziek te worden want ik had mij er op verheugd.Bambi105 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:00:
[Afbeelding]
Volgende afspraak staat gelukkig. Ruilen we eindelijk die samples!
Deze week overigens wel de Highland Park Dragon Legends opengemaakt, dat was een vaderdagkadootje van mijn ouders. Valt in het geheel niet tegen. Prima wegdrink whisky voor die prijs!
[ Voor 4% gewijzigd door donleone83 op 22-01-2023 18:53 ]
Jthem schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:21:
Twijfel tussen
- Nikka Yoichi of Nikka Miyagikyo nu beiden 65,-
- Mars komagatake 2021 editie 125,-
Maar stemmetje in hoofd zegt ook weer van laat zitten haha
:strip_exif()/f/image/unXdI7Raeah52Whu4ZJ61uWY.jpg?f=fotoalbum_large)
Uitslag volgt!
Ben erg benieuwd naar beiden! Ook hoe rokerigheid turf is mbt een HP bv. 1 rokerige en 1 bloemige ben benieuwd
Staoisha ook prima, heb vertrouwen in HBKillaZ schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:05:
[...]
De Islay van HB is relatief mild, NAS (stiekem is hij 5 jaar oud, niet doorvertellen), en nergens extreem.
Indd ultimate! Van Claxton heb ik ook nog indd bunna...KillaZ schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:05:
[...]
Ik ken de Ultimate niet (neem ik aan?) Maar het ligt heel erg aan het vat. De Islay van HB is relatief mild, NAS (stiekem is hij 5 jaar oud, niet doorvertellen), en nergens extreem.
De claxtons daarentegen, 7 jaar oud, dat is een bak whisky waar je smaakpapillen u tegen zeggen.
Een "zware hufter" om het zo maar even te noemen
Mochten jullie de nieuwe Murray mcdavids tegenkomen; het is een rebranding waar de kokers niet meer gebruikt worden. Logo en etiket is nieuw en de eerste batch is mooi spul!
Vraag een sample van de 8 jaar oude Glen Elgin of de 14 jaar oude Benrinnes en je bent verkocht
[ Voor 4% gewijzigd door Monkeyk2010 op 23-01-2023 14:10 ]
Je hebt de bunna voor the old pipe toch?Jthem schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:49:
[...]
Indd ultimate! Van Claxton heb ik ook nog indd bunna...
To-taal andere whisky
K to the KillaZ
Over Old-pipe gesproken, ik heb hun GlenAllachie 12 olorosso man das me toch een lekker sherry bommetje... is gebotteld op 56,6 en dat doet hem goedKillaZ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:28:
[...]
Je hebt de bunna voor the old pipe toch?
To-taal andere whisky
Ja dat denk (en verwacht) ik ook...erg veel zin in.. zit in zo stadium dat iedere nieuwe fles met teleurstelling ergens achteraan geplaatst gaat worden.. Wil zoveel flessen openen en allemaal proevenKillaZ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:28:
[...]
Je hebt de bunna voor the old pipe toch?
To-taal andere whisky

Enige whisky wat ik zo uit mijn hoofd ken is JW Black Label Chivas Regal.
Iemand die zijn mening wil delen van wat een goede whisky is in die price range?
Kleine toevoeging: de mensen die aanwezig zijn op de proeverij zijn zeer ervaren en geven duizenden euros uit aan whisky
TL;DR: koop eerst een sample en beslis dan zelf of het de 60+ euro waard is.
De Miyagikyo en Yoichi hebben overlap in bepaalde frisse basistonen. Beiden hebben wat ziltigs, a la Oban, Talisker, Old Pulteney en Ardnamurchan. Men zegt dat de Miyagikyo een klein spoortje turf heeft, maar dat heb ik niet kunnen vinden. De Yoichi heeft iets meer turf, maar nog minder dan de meeste Highland Parks die ik ken. Het is een zoete turf in de Yoichi, die goed aansluit bij het ronde karakter van beide whiskies.
Het maakt de Yoichi een wat ruigere, aardsere variant daar waar de Miyagikyo floraal en elegant is. De Miyagikyo gaf op momenten een opvallende snoepjesgeur, die doen denken aan zure matten met chemisch aardbeismaak (wonderlijk hoe dat kan! En erg lekker!). De Yoichi bracht juist meer tropische tonen naar voren, zoals ananas en rum, zowel in de geur als smaak.
Ik heb er een paar Schotten naast gelegd en moet zeggen dat zelfs de jongste schotten wel een voller karakter gaven, mogelijk doordat ze allemaal 46% en ongefilterd waren. Vooral de <30 euro kostende Loch Lomond Peated Single Grain kwam qua karakter in de buurt en is ook minimaal, maar plezierig geturfd.
Na deze samples ga ik geen Yoichi of Miyagikyo flessen kopen, maar het was erg interessant om te proeven. In mijn eerste whiskyjaren was dit echt een profiel geweest waar ik prat op zou kunnen gaan. Rond, elegant, soepel, her en der een bijzonder piekje, een lekkere frisse en vriendelijke noot op de geur. Niks mis mee, maar ook niet meer in competitie met Schotse tegenhangers die hier voor 50% van de prijs gekocht kunnen worden.
-- Twee dagen later --
Ik heb ze nog eens geproefd en nu naast een Arran Quarter Cask gelegd. Ik zal het t.a.v. beide Nikka's kort houden. Ik kan zeggen dat het maritieme van beide whiskies echt opvalt en me ook goed bevalt. De Yoichi met zijn turf wint van de Miyagikyo. Maar belangrijker is, wat is die Arran QC lekker zeg! Nogmaals, misschien is het de sterkte en het feit dat het ongefilterd is, maar ze doen wel echt iets goed bij Arran. Ook een budgetwhisky, maar deze gaat ver boven zijn prijs.
[ Voor 12% gewijzigd door Bambi105 op 25-01-2023 21:36 . Reden: Aanvulling na nog meer proeven ]
Dan zou ik het geld, serieus, in mijn zak houden en iets "aparts" bij de Indie's zoeken.ruubs11 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:47:
Ik was op het internet aan het zoeken naar wat een goede whisky is voor tussen de €100-€150 om mee te nemen naar mijn eerste whisky proeverij. Kom ik dit topic gewoon op Tweakers tegen, top!
Iemand die zijn mening wil delen van wat een goede whisky is in die price range?
Kleine toevoeging: de mensen die aanwezig zijn op de proeverij zijn zeer ervaren en geven duizenden euros uit aan whisky
Die mannen kijken er echt niet anders van naar jou en jij gaat het verschil niet merken.
Beetje wij van WC eend maar;
Murray McDavid Glen Elgin 8YR (nieuwe release)
Murray McDavid Righ seumes II
Murray McDavid Mulls Finest
James Eadie Glen Spey 12 small batch
Claxtons dalmunach
Hart Brothers Islay (5 jaar oude stoisha)
[ Voor 13% gewijzigd door KillaZ op 24-01-2023 21:05 ]
K to the KillaZ
Jeutje @ruubs11 dat is een interessante club mensen en een flink prijskaartje. Leuke tasting ervaring voor een eerste keer, maar laat je niet afschrikken door de gekkigheid die je voor die prijs kan vinden. Er zijn veel heerlijke whiskies voor 20-40 euro, juist voor beginners, die juist in het begin weinig zullen verschillen t.o.v. 150-1500 euro kostende whiskies.ruubs11 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:47:
Ik was op het internet aan het zoeken naar wat een goede whisky is voor tussen de €100-€150 om mee te nemen naar mijn eerste whisky proeverij. Kom ik dit topic gewoon op Tweakers tegen, top!
Heb je enig idee wat de andere mensen meenemen? Is er een thema of is het een free for all?
Dan is het belangrijk om te weten of je voor deze proeverij wel zelfs eens een van die merken hebt geproefd die je opnoemt (JW en Chivas). Als je dat lekker vond, dan zou ik vooral iets in dat spectrum kopen, maar als de JW al te geturfd was, dan vallen er een paar whiskies af. Want de fles die je meeneemt moet jij tenminste lekker gaan vinden!
Moet het echt a 150 eu zijn, haal dan bij de whiskybase shop een fles van WhiskySponge of Equinox & Solstice van Decadent Drinks. Dat is gegarandeerd lekker. Er staat een Old Orkney tussen, dus Highland Park. Dat kan alleen maar prachtig zijn, maar ik kan geen eigen mening geven over de whisky.
Iets meer binnen handbereik zijn de specials van Compass Box. De Flaming Heart van dit jaar is erg lekker, ook voor het beginnerspalet. Er is veel leuks in te vinden, maar hij drinkt ook geweldig weg.
Begin maar niet aan de Diageo Specials, die zullen vast al worden meegenomen door anderen.
@ruubs11 Als ik eerlijk ben, niet om hem al te veel te paaien, zou ik zelf voor die 150 eu blind zo veel mogelijk flessen van dit lijstje van @KillaZ kopen i.p.v. 1 fles van 150 euro.KillaZ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:53:
[...]
Dan zou ik het geld, serieus, in mijn zak houden en iets "aparts" bij de Indie's zoeken.
Die mannen kijken er echt niet anders van naar jou en jij gaat het verschil niet merken.![]()
Claxtons dalmunach
Rond 100-150 Edradour 12 sherry cask of Orkney whiskynerdsKillaZ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:53:
[...]
Dan zou ik het geld, serieus, in mijn zak houden en iets "aparts" bij de Indie's zoeken.
Die mannen kijken er echt niet anders van naar jou en jij gaat het verschil niet merken.![]()
Claxtons dalmunach
Kijk, hier heb ik wat aan! Twijfelde inderdaad die Yoichi maar prijs kwaliteit denk ik dus inderdaad liever bij oude vertrouwde land(en) te blijven...ga me nog goed overwegen hierin...thnx voor je testen @Bambi105 wordt gewaardeerdBambi105 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:51:
Alright, na 2 maal op 2 andere dagen proeven van Nikka's Yoichi NAS en Miyagikyo NAS kan ik er eindelijk wat van zeggen. Of je ze moet kopen laat ik aan een ieder zelf maar ik heb mijn oordeel wel klaar.
TL;DR: koop eerst een sample en beslis dan zelf of het de 60+ euro waard is.
De Miyagikyo en Yoichi hebben overlap in bepaalde frisse basistonen. Beiden hebben wat ziltigs, a la Oban, Talisker, Old Pulteney en Ardnamurchan. Men zegt dat de Miyagikyo een klein spoortje turf heeft, maar dat heb ik niet kunnen vinden. De Yoichi heeft iets meer turf, maar nog minder dan de meeste Highland Parks die ik ken. Het is een zoete turf in de Yoichi, die goed aansluit bij het ronde karakter van beide whiskies.
Het maakt de Yoichi een wat ruigere, aardsere variant daar waar de Miyagikyo floraal en elegant is. De Miyagikyo gaf op momenten een opvallende snoepjesgeur, die doen denken aan zure matten met chemisch aardbeismaak (wonderlijk hoe dat kan! En erg lekker!). De Yoichi bracht juist meer tropische tonen naar voren, zoals ananas en rum, zowel in de geur als smaak.
Ik heb er een paar Schotten naast gelegd en moet zeggen dat zelfs de jongste schotten wel een voller karakter gaven, mogelijk doordat ze allemaal 46% en ongefilterd waren. Vooral de <30 euro kostende Loch Lomond Peated Single Grain kwam qua karakter in de buurt en is ook minimaal, maar plezierig geturfd.
Na deze samples ga ik geen Yoichi of Miyagikyo flessen kopen, maar het was erg interessant om te proeven. In mijn eerste whiskyjaren was dit echt een profiel geweest waar ik prat op zou kunnen gaan. Rond, elegant, soepel, her en der een bijzonder piekje, een lekkere frisse en vriendelijke noot op de geur. Niks mis mee, maar ook niet meer in competitie met Schotse tegenhangers die hier voor 50% van de prijs gekocht kunnen worden.
Twijfelde om de Glen scotia Victoriana te pakken tot de jappen opeens kwamen, toen bedacht ik dat ik die nog nooit gehad te hebben.
Die Glen Scotia Victoriana kan je blind kopen. Hele fijne whisky. Echt Campbeltown profiel dus ook voor jezelf interessant om te bepalen of dat bij je past en je meer wil gaan proeven uit Campbeltown.Jthem schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:46:
[...]
Kijk, hier heb ik wat aan! Twijfelde inderdaad die Yoichi maar prijs kwaliteit denk ik dus inderdaad liever bij oude vertrouwde land(en) te blijven...ga me nog goed overwegen hierin...thnx voor je testen @Bambi105 wordt gewaardeerd
Twijfelde om de Glen scotia Victoriana te pakken tot de jappen opeens kwamen, toen bedacht ik dat ik die nog nooit gehad te hebben.
Ik vind Japanse whisky’s iets te af. Ze zijn een beetje hoe ik Japans eten ook altijd zie: tot in perfectie in balans gebracht. Dat maakt ze ontzettend lekker, maar ook wat vlak en niet hoekig genoeg. Ik heb een Ichiro MWR van 150 euro open staan. Prachtige whisky, maar elke slok van elk glas smaakt hetzelfde. Terwijl ik juist hou van Schotse whisky’s waar iets meer pit in zit.
Ik heb wel Kanosuke’s in de kast staan als investering. Benieuwd wat die over een jaar of 3 tot 5 doen. Kan ik van de verkoop weer een paar mooie andere flessen kopen.
Glen scotia al een paar van gehad ja...toen ze ook nog goedkoper warendonleone83 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 06:46:
[...]
Die Glen Scotia Victoriana kan je blind kopen. Hele fijne whisky. Echt Campbeltown profiel dus ook voor jezelf interessant om te bepalen of dat bij je past en je meer wil gaan proeven uit Campbeltown.
Ik vind Japanse whisky’s iets te af. Ze zijn een beetje hoe ik Japans eten ook altijd zie: tot in perfectie in balans gebracht. Dat maakt ze ontzettend lekker, maar ook wat vlak en niet hoekig genoeg. Ik heb een Ichiro MWR van 150 euro open staan. Prachtige whisky, maar elke slok van elk glas smaakt hetzelfde. Terwijl ik juist hou van Schotse whisky’s waar iets meer pit in zit.
Ik heb wel Kanosuke’s in de kast staan als investering. Benieuwd wat die over een jaar of 3 tot 5 doen. Kan ik van de verkoop weer een paar mooie andere flessen kopen.
Als je wat japanse whisky's wilt proeven kan ik je de tastings van een vriend van me aanbevelen.Jthem schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:19:
Zie bij d12 se Japanse whiskys in aanbieding...nu heb ik nog nooit Japanse whisky gehad, voor mijn gevoel betaal je vooral de trend. Langs 1 kant wil ik graag er wel eens ene proberen tussen 60-100 euro maar vraag me af of er wel iets leuks/interessants bij zit.?
DM mij even als je interesse hebt, dan geef ik je de facebooklink van zijn tastings.
Heb er op zich ook wel een aantal staan. Maar de meesten ervan zitten nog dicht omdat ik er vrij moeilijk aan kon komen of omdat het limited versies zijn en het nu nog even zonde vind ze te openen terwijl ik nog zoveel heb staan.
Maar ik heb er nog een paar open. Daar kan ik eventeel ook wel wat samples van geven (waaronder een uit de jaren 70, maar die is niet heeeel bijzonder): Torys whisky deluxe, nikka black limited 2018 extra sherry en een nikka from the barrel en volgens mij ook nog de Nikka Connexion Malt&Rye. Mijn Mars flessen zitten allemaal nog dicht.
[ Voor 33% gewijzigd door SunnieNL op 26-01-2023 13:46 ]
Ik ben er beide sessies op zaterdag, iets minder prominente plek dan in Den Haag, maar alsnog komt het wel goed met onze stand.

K to the KillaZ
Leuke collectie !!SunnieNL schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:40:
[...]
Als je wat japanse whisky's wilt proeven kan ik je de tastings van een vriend van me aanbevelen.
DM mij even als je interesse hebt, dan geef ik je de facebooklink van zijn tastings.
Heb er op zich ook wel een aantal staan. Maar de meesten ervan zitten nog dicht omdat ik er vrij moeilijk aan kon komen of omdat het limited versies zijn en het nu nog even zonde vind ze te openen terwijl ik nog zoveel heb staan.
Maar ik heb er nog een paar open. Daar kan ik eventeel ook wel wat samples van geven (waaronder een uit de jaren 70, maar die is niet heeeel bijzonder): Torys whisky deluxe, nikka black limited 2018 extra sherry en een nikka from the barrel en volgens mij ook nog de Nikka Connexion Malt&Rye. Mijn Mars flessen zitten allemaal nog dicht.
Ga even nog van de jappen af, miss wel een nikka cask strenght maar op dit moment even afwachten haha super aardig bod!!
Ik ga zaterdag overdag, op mijn verjaardag.KillaZ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:45:
Wie gaat er naar Hielander Whisky Festival? :-)
Ik ben er beide sessies op zaterdag, iets minder prominente plek dan in Den Haag, maar alsnog komt het wel goed met onze stand.
1 sessie is voor mij ook genoeg hoor......als bezoekerMarcoKramer schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:53:
[...]
Ik ga zaterdag overdag, op mijn verjaardag.1 sessie is voor mij meestal genoeg.
Heb wel wat whisky's op mijn "nog te proeven"-lijst staan, dus ben benieuwd wat er allemaal te proeven is. Eerste keer voor mij in Alkmaar. Ben een aantal keer naar Den Haag geweest met de trein en nu kan ik op de fiets.
K to the KillaZ
Ja kon de 16 altijd wel waarderen maar zag nu bij d12 in aanbieding (stelde niks voor btw) maar verbaasde me over de 43%, keek in de kast naar nog oudere fles en dacht inderdaad dat dit dan de laatste fles is geweest van de Aberlour 16. De cagh anmah is dan prijs kwaliteit beter. Niet dat het schokkend is maar dan neig je inderdaad sneller naar andere fles.Bambi105 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:07:
Zo speelt Aberlour zichzelf wel buiten de aandacht van de liefhebbers he.. Voor hun 20 andere whiskies natuurlijk, maar het is wel zonde.
BUS Whisky heeft de Global Green Award voor duurzaamste whisky ter wereld gewonnen vorig jaar. Bijna alles wat ze doen, doen ze circulair (en dat maakt hen dan ook "bijzonder").
Maar om eerlijk te zijn: Ze hebben een leuk (verkoop)verhaal, maar de whisky zelf is niet helemaal wat ik zoek. Vooropgesteld: Dit is natuurlijk een persoonlijke mening! Zelf ben ik van de rokerige/peated whisky en die hebben ze (nog) niet. Ook is het vrij jonge whisky (3 jaar en 1 dag), waardoor deze redelijk scherp van smaak is bij de eerste slok.
Gezien hun unieke verhaal, heb ik wel een fles gekocht. Jammer genoeg zijn (standaard) 2 van de 3 whisky's die ze produceren uitverkocht en heb je eigenlijk geen keuze. Zelf had ik interesse in de Sherry Cask, maar die was er dus helaas niet meer. Aangezien ze maar een beperkte oplage hebben, is bijna iedere fles uniek. Het zijn namelijk allemaal single malt, single cask en single estate whisky's.
Al met al was het een leuke rondleiding (ongeveer een uurtje) en is het een leuk verhaal.
Waar ik altijd wel een fles van heb staan is 1 van de onderstaande:
- Dalmore 12y
- Balvenie Doublewood 12y
- Nikka Coffey Malt
Was aangenaam verrast van Glenrothes 10y en 12y
Probeer bij elke bestelling vaak wat nieuws te bestellen naast 1 van mij standaard flessen
Mijn bestelling kwam vanochtend binnen van Drankdozijn:
- The Glenrothes Whisky Maker's Cut
- Old Pulteney 12y
- Bunnahabhain Stiuireadair
- Dalmore 12y
Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.
edit: Die rode wijnvaten proef je wel, heerlijke smaak. Rode vruchten, honing, sherry. Er zit een lichte bitter in, ik denk dat de whisky nog even de tijd moet krijgen om de smaken echt tot zijn recht te laten komen. Maar al met al ben ik tevreden. Helemaal omdat het een literfles is, die omgerekend 42 euro kostte
:strip_exif()/f/image/UcgqkBiWml3gQ8POrX8yGm2U.png?f=user_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Widow op 03-02-2023 10:47 ]
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Je kan ook corona hebben of een snotneus
Beter dan bijv. een Uigeadail..
:fill(white):strip_exif()/f/image/Ftyqi4321SH8DAPJrRBhld9e.png?f=user_large)
Een Caol Ila, Laphroaig, Bruichladdich en Lagavulin blended malt
Jammer dat ze hem nog niet naar Nederland halen. Ik heb gekeken bij Master of Malt en de Bunna distillery shop, maar met de verzendkosten en belastingen erbij wordt het veel minder interessant.Bambi105 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:12:
@JaegelschZo is blijkbaar de Bunna 12 Cask Strength van 2021 niet zo bijzonder, maar die van 2022 slaat alles en iedereen uit het water.
Mooi flesje inderdaad! Cask (batch?) strength en een mooie sherryfinish. Peat + Sherry is altijd een geslaagde combi wmb.Herzeleid schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:19:
Moet zeggen dat de Elements of Islay mij erg goed smaakt.
Beter dan bijv. een Uigeadail..
[Afbeelding]
Een Caol Ila, Laphroaig, Bruichladdich en Lagavulin blended malt
Beter dan een Uigeadail zou best kunnen en m.i. zegt dat meer over de staat van Ardbeg tegenwoordig dan over de kwaliteit van deze whisky. (Die zoals ik zei erg goed is.) Maar Ardbeg is echt niet meer wat het geweest is. Heel jammer.
Amen..helaasmace schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:59:
[...]
Beter dan een Uigeadail zou best kunnen en m.i. zegt dat meer over de staat van Ardbeg tegenwoordig dan over de kwaliteit van deze whisky. (Die zoals ik zei erg goed is.) Maar Ardbeg is echt niet meer wat het geweest is. Heel jammer.
Ik ga binnenkort naar Japan.SunnieNL schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:58:
Het japanse deel van de collectie (ter indruk)
[Afbeelding]
Zijn de Japanse whiskeys daar goedkoper? Nog aanraders?
Yes, die zijn goedkoper! Check Kanpai Planet op YouTube voor de beste tips en info over Japanse whisky.banaliteit schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 08:31:
[...]
Ik ga binnenkort naar Japan.
Zijn de Japanse whiskeys daar goedkoper? Nog aanraders?
Je doet er het beste aan om daar naar een distilleerderij te gaan en een fles te halen die je echt bijzonder vindt of daar geproefd hebt. Er zijn veel distilleerderijen bijgekomen, dus waar je ook bent, kom je wel iets tegen. Of een lekkere imo shochu of goeie sake maker natuurlijk! Rum komt inmiddels ook uit Japan btw
Ja ik ga voor de whiskey en sake dan. Tijd om te sparen.Bambi105 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:53:
[...]
Yes, die zijn goedkoper! Check Kanpai Planet op YouTube voor de beste tips en info over Japanse whisky.
Je doet er het beste aan om daar naar een distilleerderij te gaan en een fles te halen die je echt bijzonder vindt of daar geproefd hebt. Er zijn veel distilleerderijen bijgekomen, dus waar je ook bent, kom je wel iets tegen. Of een lekkere imo shochu of goeie sake maker natuurlijk! Rum komt inmiddels ook uit Japan btw
Als je heel graag wil weten hoe die smaakt haal ik de fles naar voren toe. Want heb zo tik dat ik lijstje heb met volgorde om te drinken, heb 2 j geleden flessen gehaald die ook nog in wacht staan en I zo benieuwd naar ben door me volgorde

Ik steeds 2 flesjes open staan en de andere 2 1 fles. Bij de easy probeer ik wat langer met flesje te doen anders wordt het te duur natuurlijk zijn de 100 tot 200 euronflesjes.
Sorry als her spam is maar dit is de hele voorraad op volgorde(die toch 10x wijzigt)
Gemakkelijke drinkers:
Glenmorangie 14 port 1/12
Glenfarclas 15 1/1
Redbreast 12 1/2
whitlaw 7 ultimate 1-3
Glenallachie 12 1/4
Project xx 1/5
Hp12 1/6
UnnSpeyside 13mcall 1/7
Aberlour cash anmah 1-8
Orkney 12 signatory 1-9
Glenfarclas 105 1/10
Bunna 7 ultimate 1-11
Glenallachie 15 1/12
Aberlour a bunnadh 70 1/1
Glendronach 12 1/2
Orkney 15 vw 1-3
Glenallachie 10 port 1-4
Glenfarclas 18 1-5
Hp 5 cane & grain 1-6
Glenlivet 12 licenced 1/7
Tamnavulling 1-8
Aberlour 16 1-9
whitlaw 7 1-10
Project xx 1/11
Glenfarclas 15 1-12
GEMIDDELDE drinkers
Hp cask Strength 10-12
Edradour ultimate 2011 (1-2)
Benromach 15 1-4
Bacardi 16 1-6
Millstone moscatel 1-8
Glenallachie 10 batch5 (1-10)
Hp 13 gordon 1-12
Fettercairn warehouse 1-2
Millstone d12 1-4
hp 15 1-6
Glen Elgin MOS 1-8
Milk and honey cognac1-10
Claxton 5 orkney 1-12
Arran gordon macphail 1-2
Glendronach 15 1-4
Orkney 12 old particular 1-6
Craigelachie 11 hb 1-8
Bunna 16 claxton 1-10
Hp 16 1-12
Arran 12 bourdeaux 1-2
Fettercairn 16 1-4
Hp 15 Coopers choise 1-6
Tamdhu 15 1-8
-Glen scotia 12 '22 1-10
Hp 13 07 gordon 1-12
Arran 18 1-2
Port blend 17 hb 1-4
Hp cask strenght 1-6
Bacardi limitada 1-8
NB 18 old particular graan 1-10
Orkney 13 mos 1-10
Speyburn 10 port hb 1-12
Glendronach 11 1-2
Hp 13' 07 Gordon macp. 1-4
Easy riders:
Glenmorangie signet 15-01
Kavalan solist bourbon 1-4
Old pulteney 18 (1-7)
Edradour 12 sftc (1-10)
Glenfiddich 21 (1-1
Milk and honey dead sea 1-4
Toiseach 20 win 1-7
Pulteney 12 sv 1-10
Nb 30 signatory 1-1
Orkney 17 win 1-4
Ordha 21 1-7
Edradour 12 '10 1-10
Hp 14 maccallum 1-1
Dailuaine 21hb 1-4
Highland park 18 1-7
Grain barn 30 1-10
Claxton orkney 14 1-1
Aberlour 18 1-4
Secret speyside 26 1-7
Blair athol 21 old part 1-10
Orkney 17 whiskynerds 1-1
Glengoyne 21 1-4
Glendronach 18
Dalmore 18
Highland park 18 dark
Tobermory 21
Arran 21
North british 31
Bewaarders:
Code
Glendronach 21 bottled 2019
Coopers choise 1987 geboortejaar
2x R.salute21 Richardquinn
Chivas snow 21
Glengoyne 25
Glengoyne 21
Macallan rare cask
Macallan 18 sherry oak 2022
[ Voor 7% gewijzigd door Jthem op 05-02-2023 13:17 ]
Iedereen doet het weer anders he, zo is ieders goedrecht. Grofweg 100 flessen zijn het dus (incl. de bewaarflessen) waarvan je er telkens 4 per keer open hebt staan. Interessante lijst met prachtige flesjes. Ik vraag graag nog even door, als je mijn nieuwsgierigheid niet vervelend vindt.
Haal je in de tussentijd ook sampleflesjes of drink je in bars drams, zodat je een beetje weet hoe de flessen in je verzameling smaken of is het juist een mooie verrassing wanneer je de 1 leeg maakt en dan de volgende op de lijst opent?
Zo lijkt het een beetje een grote adventskalender, maar dan theoretisch oneindig en voor het hele jaar. Leuk!
Als ik het met mijn "manier" vergelijk, dan heb ik niet deze mate van discipline om me in te houden. Ook vind ik persoonlijk een deel van de charme van whisky zitten in het vergelijken. Soms vergelijken met dezelfde regio, dan weer binnen hetzelfde merk de leeftijden vergelijken en dan weer vergelijken op smaakcategorie (een sherried highlander en sherried Engelse whisky bijvoorbeeld). Alleen vereist dat weer dat ik constant veel flessen open heb. Geen straf, maar wellicht lijden een paar bodempjes daar ondertussen onder...
Bambi105 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:25:
Leuk overzicht @Jthem !
Iedereen doet het weer anders he, zo is ieders goedrecht. Grofweg 100 flessen zijn het dus (incl. de bewaarflessen) waarvan je er telkens 4 per keer open hebt staan. Interessante lijst met prachtige flesjes. Ik vraag graag nog even door, als je mijn nieuwsgierigheid niet vervelend vindt.
Uiteraard niet, juist leuk om erover te praten en te delen!
Haal je in de tussentijd ook sampleflesjes of drink je in bars drams, zodat je een beetje weet hoe de flessen in je verzameling smaken of is het juist een mooie verrassing wanneer je de 1 leeg maakt en dan de volgende op de lijst opent?
Beetje combi van sample maar werk vooral met verassing, ik weet wel welke genre ik lekker vind en zo is steeds de ene fles verassend lekkerder en de ander is soms teleurstellender, maar over algemeen iedere maand, 2 maand en 3 maand een nieuwe categorie open met meestal proberen een sherry, orkney/hp en iets wisselend open. Als ik steeds naar de lijst kijk(vooral bij de duurdere)denk ik oooo wat wil ik die graag proeven en die en die enz dus soms ook wel erg lastig hoor
Zo lijkt het een beetje een grote adventskalender, maar dan theoretisch oneindig en voor het hele jaar. Leuk!
Klopt voor dik paar jaar aftellen, dus voor sommige moet ik echt nog lang aftellen pff
Als ik het met mijn "manier" vergelijk, dan heb ik niet deze mate van discipline om me in te houden. Ook vind ik persoonlijk een deel van de charme van whisky zitten in het vergelijken. Soms vergelijken met dezelfde regio, dan weer binnen hetzelfde merk de leeftijden vergelijken en dan weer vergelijken op smaakcategorie (een sherried highlander en sherried Engelse whisky bijvoorbeeld). Alleen vereist dat weer dat ik constant veel flessen open heb. Geen straf, maar wellicht lijden een paar bodempjes daar ondertussen onder...
Niks mis met deze manier hoor, zou mij zelf ook bevallen, reden dat ik "mijn" stijl heb is om mezelf wat onder controle te houden, moeilijk want wil ze liefst allemaal proeven maar zoals ik nu werk heb ik altijd iedere maand weer iets leuks te openen en kan zo nog jaren plezier van hebben. Nu we woning gekocht hebben zijn aankopen minder maar 1 per maand probeer ik wel
[ Voor 8% gewijzigd door Jthem op 05-02-2023 23:50 ]
Puur uit interesse wat is het verschil tussen deze klasse?Jthem schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:56:
Heb ze onderverdeeld in 3 klassen; gemakkelijk, gemiddeld en easy.
Overigens wel leuk punt dat je aansnijdt; hoeveel flessen heb je open staan en hoe snel drink je deze op voordat de whisky begint te oxideren. Ik heb drie karaffen gevuld met 30-50eu whiskies (staan er voor de sier + cocktails) en heb daar naast drie flessen (70-220eu) open staan. Moet mezelf heel erg inhouden om er niet meer open te maken
Maar vooral tot/rondom 50 euro, de 2e klasse tot een euro of 90 en daarboven de 3e klasse.
Ik merk dat ik ZEER weinig discipline heb wat dat betreft. Ik heb nu 15 flessen open staan en denk ik nog een stuk of 20 dicht staan waar ik ieder weekend weer vecht om er niet een open te trekkenBambi105 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:25:
Leuk overzicht @Jthem !
Als ik het met mijn "manier" vergelijk, dan heb ik niet deze mate van discipline om me in te houden.
Ik vindt het vooral leuk om iets nieuws open te trekken als er Whisky visite is, samen een nieuwe whisky ontdekken is natuurlijk super leuk
@dyrc , ga je 'm drinken?dyrc schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:52:
ready your horses, Springbank local barley 2023 komt er weer aan.
Niet echt een vergelijking, maar wel in hetzelfde spectrum: de Van Wees 100 jaar botteling van Benromach kon ik onlangs vinden voor een schappelijke prijs. Op whiskyfun.com gaf Serge het recent een 90 en gezien het de enige manier nog is om Springbank-esque ervaringen te hebben, kon ik het niet laten hem te laten staan. Een cask strength first fill sherry hogshead van 10 jaar. Die gaat zeker open!
Je flessen bevallen tot nu toe erg goed trouwens! De Brabazon en Glen Garioch 15 zijn erg interessant naast elkaar te drinken.Monkeyk2010 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:48:
[...]
Ik merk dat ik ZEER weinig discipline heb wat dat betreft. Ik heb nu 15 flessen open staan en denk ik nog een stuk of 20 dicht staan waar ik ieder weekend weer vecht om er niet een open te trekken![]()
Ik vindt het vooral leuk om iets nieuws open te trekken als er Whisky visite is, samen een nieuwe whisky ontdekken is natuurlijk super leuk
ik trek (bijna) alles open wat ik aanschaf, wel met enige backlog. Recent de Hazelburn Oloroso 15 en de Springbank PX nog. Als ik dubbele flessen weet te scoren dan leg ik weg voor later.Bambi105 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:18:
[...]
@dyrc , ga je 'm drinken?
Niet echt een vergelijking, maar wel in hetzelfde spectrum: de Van Wees 100 jaar botteling van Benromach kon ik onlangs vinden voor een schappelijke prijs. Op whiskyfun.com gaf Serge het recent een 90 en gezien het de enige manier nog is om Springbank-esque ervaringen te hebben, kon ik het niet laten hem te laten staan. Een cask strength first fill sherry hogshead van 10 jaar. Die gaat zeker open!
edit: en duurdere flessen gaan eerst de kast in, wachtende op een goed excuus (glengoyne 25 en soortgelijken)
[ Voor 7% gewijzigd door dyrc op 06-02-2023 14:29 ]
Laat het smaken, leuk om een Ierse en highland whisky langs elkaar te proberenBambi105 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:19:
[...]
Je flessen bevallen tot nu toe erg goed trouwens! De Brabazon en Glen Garioch 15 zijn erg interessant naast elkaar te drinken.
Mooi werk @dyrc ! Je moet ook goeie connecties hebben om aan die flessen te kunnen komen. Geniet van die pareltjes uit Campbeltown!dyrc schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:20:
[...]
ik trek (bijna) alles open wat ik aanschaf, wel met enige backlog. Recent de Hazelburn Oloroso 15 en de Springbank PX nog. Als ik dubbele flessen weet te scoren dan leg ik weg voor later.
edit: en duurdere flessen gaan eerst de kast in, wachtende op een goed excuus (glengoyne 25 en soortgelijken)
Je hebt gelijk over de connecties. Dat is met wat loyaliteit naar de lokale slijter (ook voor een flesje speciaalbier langs), en m af en toe wat kietelen met een slokje uit een fles (ter plekke de kurk eraf), of een leuk sampletje van iets dat via vrienden mn kant op valt. Op voornaambasis en elkaar wat gunnen, en af en toe ook een "nee" want ik sta echt niet alleen in de rij voor zulke flessenBambi105 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:14:
[...]
Mooi werk @dyrc ! Je moet ook goeie connecties hebben om aan die flessen te kunnen komen. Geniet van die pareltjes uit Campbeltown!
Ik heb dan weer het probleem dat de definitie van "goed excuus" zo bewegelijk is.dyrc schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:20:
duurdere flessen gaan eerst de kast in, wachtende op een goed excuus
Ik krijg nu flashbacks naar die Palm-reclame

YouTube: Palm commercial (Gelukkige donderdag)
Daarnaast ben ik een aantal jaar geleden helemaal verliefd geworden op de Glenfiddich IPA. Ik vind hem toch wel heel speciaal, en ook bezoek dat niet per se whiskey fan is is er erg dol op. De Jameson Caskmates IPA vind ik ook erg lekker, wel iets minder maar ook iets beter betaalbaar. Jameson heeft ook nog een caskmates versie op Stout vaten, ook die is erg lekker.
En (voor sommige is dit een beetje vloeken in de kerk, maar ik doe het toch): Jack Daniels Gentleman Jack. Normaal gesproken flikker ik alle Jack Daniels bij de cola, maar deze is echt prima te drinken zonder cola.
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Ben heel benieuwd hoe die smaakt! Mijn slijter had em ook nog staan voor een nette prijs, maar ben voor een paar andere flessen gegaan.Jthem schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:52:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Flesje is aangekomen...Wat een mooie verpakking...Ben normaal niet zo "omkoopbaar" voor mooie verpakkingen maar deze vind ik echt wel vet als ik zo mag zeggen.
En ja, een mooie doos doet veel