[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 31 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 12:15
Blaauw87 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:57:
Waarom wordt er voor zoveel Whisky's de Olorosso vaten gebruikt? Zijn er zo weinig andere sherry en wijnvaten die fatsoenlijk genoeg zijn voor gebruik?
Korte antwoord: ja.

Lang antwoord heeft te maken met hoe goed deze sherry of bijv. Pedro Ximenez aansluit bij het smaakprofiel van het distillaat van de verscheidene distilleerderijen. Vervolgens speelt traditie een rol, gezien bij de smaak van whisky inmiddels de bourbonvat invloeden net zo min kunnen worden weggecijferd als oloroso/px invloeden.

Wijn/port/'fortified wine' vaten worden door de enorme tekorten in sherryvat-land al een tijdje gebruikt, met groot succes. Maar dat kan heel erg hit or miss zijn. Net als de rumvaten (zoals Balvenie's 14yo) en de biervaten van Säntis. Wat Mackmyra doet met het creëren van eigen vaten die ze 'prepareren' met hun eigen dranksoorten (berksapwijn, groene thee en nog vele andere dranken) is niet alleen heel slim hun eigen stempel drukken, maar ook hun kostprijs drukken door minimaal gebruik te maken van sherry-seasoned vaten.

Dat maakt Mackmyra echter geen typische Schotse whisky (deze Zweden lijken dat ook niet als doel te hebben), daarvoor zal een goed gesherried vat en bourbon toch tot in lengte der jaren heel belangrijk blijven.

[ Voor 1% gewijzigd door Bambi105 op 16-09-2021 09:01 . Reden: de originele bewoording impliceerde dat Mackmyra Schots zou zijn ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeyk2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:37
Bambi105 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:48:
[...]

Dat maakt Mackmyra echter geen typische Schotse whisky, daarvoor zal een goed gesherried vat en bourbon toch tot in lengte der jaren heel belangrijk blijven.
Ik heb de eerste balvenie rum Cask gehad en die was lekker, vorig jaar nog eens een fles gekocht maar moet eerlijk zeggen dat die niet te pruimen is....

Ik heb ooit een mackmyra gehad op rum Cask (vinterdrom) die was dan weer ZEER geslaagd. Overigens is Mackmyra een Zweedse whisky stokerij :)

Nu heb ik nog een Irishman Rum cask staan, de combinatie van een Irish Whiskey en de Rum cask is ook weer erg geslaag!

De wijnvaten vindt ik idd ook een hit or miss.... Voor mij persoonlijk blijven bourbon en sherry de beste/lekkerste vaten.

[ Voor 7% gewijzigd door Monkeyk2010 op 16-09-2021 08:49 ]

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:44
hfos schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:50:
[...]

Hee, ik wou even doorgeven dat de site nu is bijgewerkt met nieuwe informatie - waaronder de nieuwe locatie! Fijn als je straks niet voor de verkeerde deur staat ;) . Oh en btw het is uitverkocht.
Jammer!
M'n vrouw gaf gisteravond aan dat ze niet mee doet aan de wedstrijd, dus ik zou er naar toe kunnen.

Volgende keer beter.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:23

inhico

pw

N.a.v. de vraag over Sherry vaten. Wat meer basic informatie is hier te vinden:
https://blog.thewhiskyexc...1/what-was-a-sherry-cask/

edit: Dit is de eerste in een reeks. In het derde deel wordt verder ingegaan op de typen sherryvaten voor whisky.

[ Voor 28% gewijzigd door inhico op 16-09-2021 11:20 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 17:41

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Nou de gall en gall heeft me weer verleid .

En ik heb weer een aantal flessen meegenomen . Let wel ik neem alles om te drinken, (nog) niet om neer te zetten.

Bowmore 15yr limited edition ( met 2 glazen , vond mijn vrouw mooi )
een op aanraden van de heer in de winkel, een flex ILeach ( ook een islay , rokerige whiskty )
en een fles Highland park 10 yr

De Bowmore laat ik nog even staan zo. de andere zijn uiteraard al geproefd

Netwerk Engineer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
DutchITMaster schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 22:30:
De Bowmore laat ik nog even staan zo. de andere zijn uiteraard al geproefd
Je post zou een stuk interessanter zijn, wanneer je iets over de smaak zou schrijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Toff schreef op donderdag 23 september 2021 @ 00:18:
[...]

Je post zou een stuk interessanter zijn, wanneer je iets over de smaak zou schrijven.
Nou bij mij kom je dan niet verder dan, ja smaakt wel. Ben niet zo van het uitpluizen van de diverse smaken/geuren die erin voor komen. Het is lekker of niet :+

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:42

Vrijdag

De Zwarte

JohanKupers schreef op donderdag 23 september 2021 @ 07:59:
[...]

Nou bij mij kom je dan niet verder dan, ja smaakt wel. Ben niet zo van het uitpluizen van de diverse smaken/geuren die erin voor komen. Het is lekker of niet :+
Heb jij nooit dat je tonen ontdekt van gebrand acaciahout, vlierbessen, biologische veldbloemenhoning, rode bieten, gesmolten petflessen, een nieuw fietszadel, vegetarische truffelsaus, pastinaak en de achterkant van een postzegel?

Barbaar }:|

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Vrijdag schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:07:
[...]

Heb jij nooit dat je tonen ontdekt van gebrand acaciahout, vlierbessen, biologogische veldbloemenhoning, rode bieten, gesmolten petflessen, een nieuw fietszadel, vegetarische truffelsaus, pastinaak en de achterkant van een postzegel?

:>

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 12:57
Vrijdag schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:07:
[...]

Heb jij nooit dat je tonen ontdekt van gebrand acaciahout, vlierbessen, biologogische veldbloemenhoning, rode bieten, gesmolten petflessen, een nieuw fietszadel, vegetarische truffelsaus, pastinaak en de achterkant van een postzegel?

Op Whiskybase kom je soms ook echt parels tegen

'Stel je een oude zolder voor die constant verlicht is door de zon. Vrij stoffig, zag stof in de lucht van iemand die er onlangs reparaties aan deed. Altijd terugkerend naar de oosterse curry en zelfs wat vloeibaar zoethout.'

En dan teksten die je voor drank en Tinder kan gebruiken:

'87 - Lekker plakkerig en olieachtig, licht droog en stimuleert speeksel. Alcohol goed geïntegreerd in de mond. De jeugd valt nauwelijks op. Nodigt u uit om te blijven hangen'

Het water loopt mij al in de mond :+

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Blaauw87 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:02:
[...]

Op Whiskybase kom je soms ook echt parels tegen

'Stel je een oude zolder voor die constant verlicht is door de zon. Vrij stoffig, zag stof in de lucht van iemand die er onlangs reparaties aan deed. Altijd terugkerend naar de oosterse curry en zelfs wat vloeibaar zoethout.'

En dan teksten die je voor drank en Tinder kan gebruiken:

'87 - Lekker plakkerig en olieachtig, licht droog en stimuleert speeksel. Alcohol goed geïntegreerd in de mond. De jeugd valt nauwelijks op. Nodigt u uit om te blijven hangen'

Het water loopt mij al in de mond :+
:D _O- Ik moet zeggen, dat klinkt wel poëtisch _/-\o_

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Blaauw87 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:02:
[...]

Bij sommige mensen zijn de smaak en het taalcentrum in de hersenen nu eenmaal wat beter met elkaar in verbinding. Dat is een gave. Ik heb die gave niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Net een flesje Ileach peated islay malt geopend die mijn vrouw had meegebracht.
Maar deze heeft wel een erg sterke geur en smaak.

Normaal heb ik Glenlivet founders reserve dus een beetje teleurgesteld in de Ileach.

Is dat het verschil van Ierse en Schotse Whiskey?
Of moet ik ergens anders op letten?

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Crxtreem schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 22:53:

Normaal heb ik Glenlivet founders reserve dus een beetje teleurgesteld in de Ileach.

Ze zijn beide Schots.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Regio is een startpunt. Islay is een Schots eiland waar veel whiskies vandaan komen die qua smaak bij elkaar in de buurt zitten. En zo kent Schotland meerdere regio's waar veel whiskies een smaakprofiel hebben wat specifiek is voor die regio. En aan de andere kant zegt regio niet alles en zijn er ook distillers die gewoon hun eigen ding doen. De enige manier om meer te weten is door je in te lezen en verschillende smaken uit te proberen. Niet voor niets wordt whiskey ook vaak in miniflesjes verkocht zodat je geen 40 euro hoeft te steken in een fles die je misschien niet lekker vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:56

Honesty

kattenneus!

Je kan het tenminste nog een paar glaasjes proberen, meestal denk ik ook bij het eerste glas gadver maar als ik de whiskey een paar dagen later nog een keer probeer is die vaak anders. Ook een beetje water kan het iets beter maken als de smaak te sterk overkomt.
De glenlivet en deze Islay(die ik niet ken) zullen vast verschillend zijn, Islay moet je van houden en ik doe dat ook niet echt. Iedereen dweept hier met ardbeg uigeadail en ik heb hem staan maar het is het bij mij net niet. Ik proef dat die speciaal is en veel smaken heeft maar ik geef ook de voorkeur uit de speyside(zoals glenlivet, die ik zelf ook niet speciaal vind)

Ik koop vaak veel uit de speyside en vaak af en toe iets anders om te kijken of ik het lekker vind maar meestal blijf ik bij speysides hangen. Het is het zoals met wijn de een houdt van merlot en de andere van pinot noir en ik vind een middelmatige pinot lekkerder dan een top merlot.
Dus goed om je smaak te leren ontdekken, hou je van zoet, turf, jodium, fruit en van daaruit begint je ontdekkingsreis. Jammer dat deze tegenvalt maar des te groter de kans dat de volgende wel veel lekkerder is dan de glenlivet. Ik. Zie dat ze beide rond de 30 euro waren, ook al vond ik de founders reserve oppervlakkig volgens mij was het wel veel whisky voor dat bedrag.

Festina lente

• Bambi105

Eens met @downtime en @Honesty, je hebt een tweetal non-age stated whiskies die een inkijkje geven in een paar smaakpatronen die je gaat terugvinden in whiskies. Maar het is maar een heel klein inkijkje.

The Ileach is een geturfde whisky die daarmee sterke smaken kan hebben, zoals je beschrijft. Het is wel bepalend wat 'sterk' is. Ervaar je een sterke alcoholwalm of scherpe ethanolgeur, zoals in wasbenzine of wasalcohol? (Vaak te jonge whiskies, snel doorgestookte alcohol, oude/uitgemolken vaten) Of is het een sterke as/bbq kolen/vuurkorf geur? Ook kan de zeelucht sterk zijn en een indruk geven van zeewier/medicijnkasten/oesters/havenlucht.

Het is goed om zo'n whisky te hebben die je in eerste instantie niet aan staat. Dat is een referentiepunt. Het kan ook veranderen als je verder in de fles komt, er water bij druppelt of het 30 min laat staan. Of het verandert pas over 3 jaar voor je. Misschien is de whisky ook gewoon 'slecht' gemaakt (ik lees nauwelijks positieve recencies, maar ken 'm zelf niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:34

Zoals al eerder aangegeven zijn beiden Schots. Het ligt er een beetje aan wat je verwacht van whisky. Als je rustig eens wat verschillende whisky's wil proberen dan kijken me deze NAS whisky's niet de beste weg (wel goedkoop natuurlijk). Wellicht een keer een Balvenie Double Wood of iets dergelijks op de kop tikken? Mooie starters whisky in mijn optiek.

To dare is to do

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10:19
Honesty schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 08:46:
[...]

Je kan het tenminste nog een paar glaasjes proberen, meestal denk ik ook bij het eerste glas gadver maar als ik de whiskey een paar dagen later nog een keer probeer is die vaak anders. Ook een beetje water kan het iets beter maken als de smaak te sterk overkomt.
Klopt inderdaad, heb het nu met flesje millstone double sherry cask.

1e glas dacht ik wat een miskoop...maar deze week 2e glas heerlijk.😍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 17:41

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Ik heb toevallig vorige week dezelfde gekocht op advies. Ik hou juist wel een beetje van die sterke smokerige whiskys waar voor zover ik nu weet kenmerkend is voor de regio Islay.

Ik heb me laten vertellen dat Ileach nu is wat smokehead in zijn begin tijd was. Een betaalbare whisky die flink smokerig is. De tonen van de deze is rook, peat en zee . er zitten veel zoute tonen in .

Ik vind deze whiskys op zijn tijd lekker. Zo heb ik BigPeat , Smokehead Bowmore en Ileach in de kast staan.
Bigpeat is heel sterk , en daarna komt wel Ileach. Ik vond hem wel lekker. Maar ik zou hem voorlopig niet aanschaffen en iets meer uitgeven aan een Big Peat.

Let wel , mijn vrouw is niet blij als ik een glaasje neem van een islay. Ik dacht dat ze gek was tot mijn zus hetzelfde verkondigde.

Netwerk Engineer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 20:43
DutchITMaster schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:07:
[...]

Maar ik zou hem voorlopig niet aanschaffen en iets meer uitgeven aan een Big Peat.

Let wel , mijn vrouw is niet blij als ik een glaasje neem van een islay. Ik dacht dat ze gek was tot mijn zus hetzelfde verkondigde.
Ileach en smokehead zitten inderdaad een beetje in dezelfde categorie. Wel aardig maar nog te jong. Finlaggan is er ook zo een trouwens.

Big Peat is een prima alternatief. Net even wat meer waar voor je geld.
Persoonlijk zou ik Caol Ila 12 aanraden. Deze zit een beetje in dezelfde prijscategorie. En je hebt er meteen een van 12 jaar oud.

Een jongere versie van deze Caol Ila zit overigens al in de blend van Big Peat, samen met Ardbeg en Bowmore ;)

Dat commentaar komt me bekend voor hahaha. Hier thuis precies hetzelfde ;)

[ Voor 6% gewijzigd door frank.. op 27-09-2021 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank..

Deze whisky`s liggen inderdaad wel ver uit elkaar.
Maar ik heb ook weleens een fles gekocht die na het openen tegenviel. Laatst nog met de Glen Scotia - Victoriana. Ik heb hem gewoon weggezet en na een maandje weer geprobeerd. Ik weet niet wat ermee gebeurd is of hoe het komt, maar nu vind ik hem echt lekker. Het kan ook liggen aan wat je ervoor hebt gegeten trouwens. Veel knoflook of pittig eten wil nog wel eens wat doen met je smaak.

Dit klinkt misschien een beetje raar maar wat ook leuk is om te proberen... doe bij die IIleach een klein beetje Glenlivet. Maak je eigen blend... wie weet smaakt hij dan veel beter!

• Case_C
  • Laatst online: 15:45

Case_C

[Team Carrack]

De Illeach cask strength in de aanbieding bij DD in de donderdag deal. Toen ik m een paar jaar terug had was een ruwe peatbom die meer naar klei dan malt neigde. Maar wel een aparte ervaring, al drinkende leert men :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Maandag lekker paar weekjes veluwe, de whisky die meegaat is de Glenallachie 10 sherry cask, old pulteney 15 en de Glen Garioch 15 ben benieuwd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:35
Haha grappig, ik vertrek maandag voor een weekje Drenthe. Zojuist een flesje Lagavulin 16 besteld om mee te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:21

Oekol

waka waka hey hey

Help. Ik wil graag een flesje meenemen voor mijn zwager, die mij z'n rokerige toeschuift die hij niet lekker vind. Eigenlijk wat ik heerlijk vind: rokerig rokerig rokerig, vind hij niet lekker. Hij had bijvoorbeeld een Finlaggan gekregen en die heb ik uiteindelijk gekregen.. enfin. Om jullie een idee te geven, als het al rokerige oogt is het niet lekker.

Hij drinkt o.a. scapa, old pulteney en heeft een flesje staan van glenrothes. Daarna nog een whiksy van gouden carolus, dat belgische bier. Na wat zoeken op drankdozijn en gigant kom ik genoeg lekkers tegen, maar ik vind het zo lastig om iets te vinden wat hij lekker vind. Iemand tips? Ben zelf ooit begonnen met dalwhinnie, aberfeldy, balvenie. Inmiddels nu bij Lagavulin, Laphroaig, ardbeg en dat soort flessen. Ga straks ook voor mijzelf oban & bowmore bestellen o.a. maar voor mijn zwager nog geen idee.

Ik denk dat bij wat ik vroeger dronk de Balvenie het dichtsbij komt wat hij lekker zou kunnen vinden. Iemand ideeën?

[ Voor 3% gewijzigd door Oekol op 05-10-2021 20:34 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

@Oekol Dat is niet heel veel informatie over zijn smaak. Behalve dan dat hij niet van turf en rook (overigens niet hetzelfde) houdt. Balvenie zegt ook niet heel veel: ze hebben uitstekende whisky, maar ook spul dat (in mijn ogen) minder geslaagd is. Hoe dan ook: je zou wat kunnen proberen van Glenmorangie, Glenlivet, Aberlour, Glengoyne om er maar een paar te noemen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

inhico schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:03:
@Oekol Dat is niet heel veel informatie over zijn smaak. Behalve dan dat hij niet van turf ook rook (overigens niet hetzelfde) houdt. Balvenie zegt ook niet heel veel: ze hebben uitstekende whisky, maar ook spul dat (in mijn ogen) minder geslaagd is. Hoe dan ook: je zou wat kunnen proberen van Glenmorangie, Glenlivet, Aberlour, Glengoyne om er maar een paar te noemen.
I know en ik denk dat dat het nog wel lastiger maakt. Heb net even de balvenie double wood uit de kast gepakt om te kijken hoe dat ook al weer smaakte en de aberlour 12yr klaar staan om te proeven hoe die ook al weer was. Zag op drankdozijn dat de aberlour forest reserve goeie recensies krijgt. Wellicht dat dat iets gaat zijn. M'n zoektoch gaat in elk geval weer verder. Is wel relaxt op zich, whisky zoeken en wat proeven tussendoor :D

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
@Oekol eens met @inhico's tips. Hij lijkt voor de rondere, lichtere whiskies te gaan. Een leuke verrassing zou de nieuwe Compass Box Orchard House of de Oak Cross of Spice Tree van CB zijn. Betaalbaar en meer in het smaakpatroon van je zwager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

@Bambi105 Ah ja, Compass Box. Ik ken ze niet uitputtend en het is al even geleden, maar dat is in mijn herinnering inderdaad prima spul. Bewijs dat een goede blend niet hoeft onder te doen voor veel single malts.
Voor zover een dergelijk bewijs nodig is...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Zit even allemaal filmpjes te bekijken van Horst Leuning op Youtube.com. In zijn 'beste whisky's onder de 45 euro' komt o.a. port ruighe van Talisker, mijn talisker 10yr is afgelopen weekend op gegaan & mijn talisker distillers edition gaat wat minder hard om de 1 of andere reden. Die dus binnenkort maar weer verder proberen. Nu wel de Port Ruighe er bij kopen, Bowmore 12yr en de oban 14yr. In de beste whisky's onder de 45 euro kwam ook de glendronach 12 yr naar voren, deze lijkt mij best prima te zijn voor mijn zwager eigenlijk. Gok dat ik die wel leuk vind om te proberen. Voor nu in de winkelmand, morgenavond daadwerkelijk bestellen.

Zal morgen ook nog een naar die Glengoyne gaan kijken, ziet er ook wel interessant uit. Vind het in ieder geval leuk om iets te kopen wat ik zelf nog niet ken en dus kan proeven. Dan vallen de glenmorangie (tarlogan jammie O+ ), glenfiddich en de aberlour af.

[ Voor 16% gewijzigd door Oekol op 05-10-2021 22:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grindtegel
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:28
Ik vind persoonlijk de Bunnahabhain 12 vele malen beter dan de Glendronach 12

Andere goede whiskey's onder 45,= (bij Drankgigant dan, bij Gall waarschijnlijk duurder);

Auchentoschan Three Wood
Clynelish 14y
Elijah Craig small batch (ok is een bourbon maar wel erg goed, zeker voor die prijs)
Glen Garioch 12y
Glengoyne 12y
Glenmorangie 12y lasanta (al zou ik dan iets meer uitgeven voor de quinta ruban die veel beter is)
Highland Park 12y
Laphroaig Quarter Cask (betere whisky voor die prijs bestaat niet)
Redbreast 12y
Wild Turkey Rare breed (bourbon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

@Grindtegel is de Laphroaig Quartr Cask beter dan de Port Ruighe variant? Niet dat Horst Leuning van whisky.com heilig is maar hij noemt hem niet in dat overzichtje. Voor wat het waard is uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Zeker weten @Grindtegel ! De nieuwe GlenDronach 12 is een schim van voorheen en mijns inziens ondergeschikt aan de bunna 12. Maar voor beginnende drinkers zal de GD12 het vaak beter doen, net als de glengoyne 10 en balvenie 12 double wood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
inhico schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:43:
@Bambi105 Ah ja, Compass Box. Ik ken ze niet uitputtend en het is al even geleden, maar dat is in mijn herinnering inderdaad prima spul. Bewijs dat een goede blend niet hoeft onder te doen voor veel single malts.
Voor zover een dergelijk bewijs nodig is...
Absoluut! Vooral omdat ze overwegend blended malts (ook bekend als malt blends) maken en maar een enkele blended scotch (great king's street), waarbij smaak voorop staat en naamsbekendheid/leeftijd een marginale rol speelt.

[ Voor 0% gewijzigd door Bambi105 op 06-10-2021 10:37 . Reden: een 'een' teveel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grindtegel
Oekol schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:45:
@Grindtegel is de Laphroaig Quartr Cask beter dan de Port Ruighe variant? Niet dat Horst Leuning van whisky.com heilig is maar hij noemt hem niet in dat overzichtje. Voor wat het waard is uiteraard.
weet ik niet want ik heb de port ruighe nog niet gehad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:34
Beide erg goede whisky's voor de prijs, wel erg verschillend in smaak. Bij Laphroaig komt de jodium meer naar voren en erg intens.

Als je graag whisky reviews kijkt, is ralfy ook wel een aanrader imo. Ik kijk er in ieder geval graag naar.

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Slaapje schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:31:
[...]

Beide erg goede whisky's voor de prijs, wel erg verschillend in smaak. Bij Laphroaig komt de jodium meer naar voren en erg intens.

Als je graag whisky reviews kijkt, is ralfy ook wel een aanrader imo. Ik kijk er in ieder geval graag naar.
Klopt Ralfy is bekend, gisterenavond nog even zijn betoog gekeken over de glendronach 12 unfiltered ja of nee. Met reactie van de distilleerderij etc. Thanks voor je feedback. Probeer de Talisker wel eerst dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 17:42
Inmiddels ben ik alweer bijna 10 jaar gestopt met roken, dus werd het tijd om weer een nieuwe rokers whisky uit te zoeken. Na er de afgelopen 5 jaar af en toe zijdelings naar te hebben gekeken, heb ik dan eindelijk een fles Octomore besteld. De 10 years fourth edition.

Hij wordt morgen bezorgd, maar ik mag er pas 28 november van drinken. Wat een ellende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:57
@hatsa Dat wordt genieten. Ik heb nu een 11.2 open, en dat is elke keer weer heerlijk als ik mezelf op een klein glaasje trakteer. Had die geopend om de aankoop (en verhuizing) van (en naar) een huis eerder dit jaar te vieren, en geen spijt van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 17:42
Bucephalus schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:14:
@hatsa Dat wordt genieten. Ik heb nu een 11.2 open, en dat is elke keer weer heerlijk als ik mezelf op een klein glaasje trakteer. Had die geopend om de aankoop (en verhuizing) van (en naar) een huis eerder dit jaar te vieren, en geen spijt van!
Ik ben heel benieuwd! De reviews zijn lovend.

Wij hebben dit jaar ook een huis gekocht en gaan binnenkort verhuizen, dus eigenlijk mag ik dan nog een fles, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Ik ga de arran 10 yr voor mijn zwager aanschaffen, zelf te benieuwd naar deze whisky... dus nu al zin in dit weekend om hem te proeven. De 46% was nog even een twijfelpuntje, maar met een klein beetje water er in zoals Ralfy deed kwam er een mooie smaak en geur vrij. Dat leert hij zich maar aan en anders verkeerd gegokt.

Voor mijzelf de bowmore 12yr, oban 14yr en talisker port ruighe in de winkelmand staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Oekol schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:34:
Help. Ik wil graag een flesje meenemen voor mijn zwager, die mij z'n rokerige toeschuift die hij niet lekker vind. Eigenlijk wat ik heerlijk vind: rokerig rokerig rokerig, vind hij niet lekker. Hij had bijvoorbeeld een Finlaggan gekregen en die heb ik uiteindelijk gekregen.. enfin. Om jullie een idee te geven, als het al rokerige oogt is het niet lekker.

Hij drinkt o.a. scapa, old pulteney en heeft een flesje staan van glenrothes. Daarna nog een whiksy van gouden carolus, dat belgische bier. Na wat zoeken op drankdozijn en gigant kom ik genoeg lekkers tegen, maar ik vind het zo lastig om iets te vinden wat hij lekker vind. Iemand tips? Ben zelf ooit begonnen met dalwhinnie, aberfeldy, balvenie. Inmiddels nu bij Lagavulin, Laphroaig, ardbeg en dat soort flessen. Ga straks ook voor mijzelf oban & bowmore bestellen o.a. maar voor mijn zwager nog geen idee.

Ik denk dat bij wat ik vroeger dronk de Balvenie het dichtsbij komt wat hij lekker zou kunnen vinden. Iemand ideeën?
Misschien de abelour a bunadh cask strenght, smaakt wel naar sherry.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank..
2 totaal verschillende whisky's.
Laphroaig is ex bourbon vaten en de Talisker heeft een finish in ex portvaten.
Dat medicinale dat Laphroaig heeft ontbreekt bij de Talisker.

Beide wel heel erg lekker trouwens 😋😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank..
Bucephalus schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:14:
Mag ik vragen waar je die vandaan hebt? D12 etc heeft hem niet...😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
frank.. schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:50:
[...]

Mag ik vragen waar je die vandaan hebt? D12 etc heeft hem niet...😎
Is een distillery exclusive, alleen te krijgen via website van bruichladdich. (of duurder via shops die hem eerder daar bestelde).
Laatste keer dat ik keek was ie nog gewoon te bestellen (140 pond geloof ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Vaak sijpelen de distillery en travel exclusives via verschillende routes ook sommige winkels in, wat fijn is voor mensen die bepaalde releases willen hebben/proberen maar niet de hoofdprijs hoeven te betalen. Het scheelt immers behoorlijk als je niet op reis hoeft om die ene fles in je bezit te krijgen.

Van mij zouden ze trouwens best een mooie kleine Octomore tastingset mogen uitbrengen, stel zo'n 10-15cl per sample, en dan van een complete release (de eerste drie flessen van de 12e release zijn nu te bestellen). Bij mij gaan de Octomores nooit zo hard, plus ze zijn behoorlijk aan de prijs, dus voor wat minder voor wat minder zou ik best te porren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank..
Bucephalus schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:56:
[...]

Is een distillery exclusive, alleen te krijgen via website van bruichladdich. (of duurder via shops die hem eerder daar bestelde).
Thanks!! Ga meteen even kijken 😎. Ook of het budget het toelaat deze maand 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank..
hfos schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:10:

Van mij zouden ze trouwens best een mooie kleine Octomore tastingset mogen uitbrengen, stel zo'n 10-15cl per sample, en dan van een complete release (de eerste drie flessen van de 12e release zijn nu te bestellen). Bij mij gaan de Octomores nooit zo hard, plus ze zijn behoorlijk aan de prijs, dus voor wat minder voor wat minder zou ik best te porren zijn.
Dat zou ik ook een erg goed idee vinden. Whiskysite is de enige die samples heeft van octomore voor zover ik weet. Op dit moment de 10 en 11 maar niet de .2 helaas.

Ik heb nu nog de 9.2 en 9.3 staan maar bij mij gaan ze ook niet hard. Voor speciale gelegenheden alleen 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

frank.. schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:43:
[...]

2 totaal verschillende whisky's.
Laphroaig is ex bourbon vaten en de Talisker heeft een finish in ex portvaten.
Dat medicinale dat Laphroaig heeft ontbreekt bij de Talisker.

Beide wel heel erg lekker trouwens 😋😋
Ik heb juist dat Talisker voor mij net ietsje meer die jodium smaak heeft dan Laphroaig. Wel zijn dat de "gewone" Talisker en Laphroaig 10yrs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Vrijdag schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:05:
[...]

Ik heb juist dat Talisker voor mij net ietsje meer die jodium smaak heeft dan Laphroaig. Wel zijn dat de "gewone" Talisker en Laphroaig 10yrs.
Huh? Ik ken Talisker 10 goed en heb me een keer aan Laphroaig (weet niet meer welke) gewaagd. Die Laphroaig vond ik vanwege de uitgesproken jodium smaak niet te pruimen en die smaak heeft Talisker absoluut niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

downtime schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:47:
[...]

Huh? Ik ken Talisker 10 goed en heb me een keer aan Laphroaig (weet niet meer welke) gewaagd. Die Laphroaig vond ik vanwege de uitgesproken jodium smaak niet te pruimen en die smaak heeft Talisker absoluut niet.
Hoe smaken kunnen verschillen :P

Van het weekend maar eens proberen, misschien ben ik wel gewoon abuis. Maar eerst morgen naar Whisky en rum aan zee! :9

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Gisteren dus naar het Whisky en Rum aan Zee festival in IJmuiden geweest.

Wat geweldig was dat zeg! Zo. Veel. Whisky! (en rum :P ) Lekker veel kunnen proeven, leuke gesprekken gevoerd, veel ontdekt. Ook mijn eerste kennismaking met rum, namelijk de Diplomatico Reserva Exclusiva. Er was ook een Canadese whiskylikeur met ahorn siroop. Die vond ik eigenlijk ook best lekker, weer eens totaal iets anders. Misschien niet echt weggelegd voor de die-hard whiskydrinker maar ik kon het wel waarderen.

Een impressie dan (ik ben geen fotograaf :P ):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Df6nlrBTUWHYKaYrng6ZG6-INDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6kF2yZceWvcaTg4GhGyUUMe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiCECbb5NObDpZD2U3iLyfneK_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbEHLGshHgKLUWRCV0dqhA2Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BRmwKseBkQVKxMQCeppVpxkmtg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1dCyLWkPwuW2UKYCE06Z7TAG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkPZQnmK2GzRmqOLHTdSoWAsfuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a0eJnBBJJpCp8YdUFOtmiU7F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2l7gF8ms-rreTmvsLpaSn0gHXh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4IDQk0if0brQewEs8UwjE2QV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYIlnOy5tWdJtjYReDezSX8cAWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJs8yDvMRGSMtrnuHGp7JwXn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YiSIGof-9v-JkQSa1ACN850448=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGpRfTr6JscT64yRHBMqki65.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVnt_Ufj1T4FdTxQnHq1NHGP020=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDsPI95iEamcAfui9qCmrX35.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZBm78eungM56MqWRCD2MrivCIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFsHfGxiSot3m3ACjqVq6miD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7c6-KWsGZvZaOv41Udzh2AWsUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhCaShTonM5G7vQWSXk6sl0G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Pj23QY5GoJ3icbwXdrF2H6F5XA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDuf6xL1BFrzMKeyYftNRYxw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8KqU8LfPmevtIjTYT4n6VOkbk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nbn23Qe4Xs8Cm1adaAoRDv2L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5iFqCysKJ2dKjKUZpfdRxythSYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpCj0W3o7xR6xp3zioa104jw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gclKrXxOfGb7QEgtCP9r93ICEqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLsLr0pRkCNKqoF5ySSeEVBu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_8uzauDXD5zNJV7VypOECMGo1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gNUuociirmS5HRExOISZDR7T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SA6m-9kEwfrXXXMeGVsEbv8Ssg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rXzZru6sQK2xjwPX8F63ARyD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muG2vk_tLXubasK_b52qhzTNJBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2T9tRl0bxvRc92LHSti4LJxG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-krrQ9TMuU9Upfr6JylVOp95HI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mvcixk8gicEpdjsbWr1SVMVB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2g5RtK4ipFz9NyT2pSEGG7yMHQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HLHWv8dlqZJLSPyyuFVQ9Gx5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRtDsW8rrkLQRYTWrwiH2BOyIB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0E2kuLVxJjT8Srbw31S1vBRx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:47

sebasd

loopt op espresso

Ik ben nog nooit naar zo'n festival geweest maar ik krijg er spontaan zin in bij die foto's.. Heb je ook nog iets gekocht daar of zijn de prijzen niet interessant?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Vrijdag schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:46:
Gisteren dus naar het Whisky en Rum aan Zee festival in IJmuiden geweest.
Nice, ik ben hier twee weken geleden naar Whisky Event Eindhoven geweest. Ondanks dat ik allebei de sessies (middag en avond) aanwezig ben geweest heb ik maar iets van vijf whiskies geproefd, en ik zou van het merendeel niet eens durven te zeggen welke het was. Ik was iets te druk met fotograferen en filmen, maar ook met bijpraten met veel mensen die ik vrijwel uitsluiend op dit event tegenkom (sowieso was er niet veel spontaan tegenkomen bij de afgelopen anderhalf jaar).

Het was weer een erg geslaagd festival, op naar de #10 volgend jaar...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCtOOSJTon7w3HWmt3C1F3DCDaY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IxwKmFuwXd4OdoRFX172V0Gf.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9VvawSlmyL3BdtMTDk8xF5AZrA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QiJlr275uwCTIiGE3MmFhCUC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVIzbDFgiaMv69oStf-Ev9ireaY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QWCi5hBa5keEOAyIQdMNj6gO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGayJ9WZ8Gxoq2T74tZtrOqUzpk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/knr0tfJJQ5V9HJ3nmYbdvg1K.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUgburY7EVMuVFJLoOlwW3myvGQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yP5q02Z7kWeTRtHqL64dfC8y.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bambi105
Mooie indrukken @hfos en @Vrijdag , dank!

Ik kan niet wachten op het Whiskyfestival Den Haag, zeker nu Diageo er staat (hopelijk met de nieuwe Special Releases) en Whisky Import Nederland met hun laatste oplage van First Cask.

Ik heb deze prachtige zondagmiddag maar wat prachtigs uit de kast getrokken en zit inmiddels een uurtje van een first fill sherry cask Gordon & MacPhail Glen Grant uit '58 en de veel jongere, hyperbloesemige Linkwood van First Cask te genieten. Zelfs met 40% walst de 50 jaar oude Glen Grant over de cask strength 11 jaar oude Linkwood heen, maar de Linkwood houdt zich staande met juist sterke frisse tonen van vlierbloesem en een boterige nasmaak.

Hebben jullie vandaag nog een fijne fles open getrokken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hW0-l0LmlSI7rHC4dlddJGru9z4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDAaMMDje9ItNuqPtMBfr76f.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Bambi105 op 10-10-2021 19:50 . Reden: 'de' toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Ook een tip, de Arran 10 is bij DG in de aanbieding. €29,- per fles, niet meer de 27,50 waar hij voorheen voor te krijgen was. maar als ik de standaard prijs nu bij DD zie staan op €35,- lijkt me dit wel de best mogelijke aanbieding.

Heb nog maar 3 flessen van besteld geen betere raad dan voorraad, + 2x een Victoriana en een Ledaig 10 om te proberen :) .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Bambi105 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:18:
Mooie indrukken @hfos en @Vrijdag , dank!

Ik kan niet wachten op het Whiskyfestival Den Haag, zeker nu Diageo er staat (hopelijk met de nieuwe Special Releases) en Whisky Import Nederland met hun laatste oplage van First Cask.

Ik heb deze prachtige zondagmiddag maar wat prachtigs uit de kast getrokken en zit inmiddels een uurtje van een first fill sherry cask Gordon & MacPhail Glen Grant uit '58 en de veel jongere, hyperbloesemige Linkwood van First Cask te genieten. Zelfs met 40% walst de 50 jaar oude Glen Grant over de cask strength 11 jaar oude Linkwood heen, maar de Linkwood houdt zich staande met juist sterke frisse tonen van vlierbloesem en een boterige nasmaak.

Hebben jullie vandaag nog een fijne fles open getrokken?

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVHNM6GbyOk2CtVSxrdSvYfSicY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGxc8z11c24Bg67Lxtv1WAu9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29-DGWprAv0ZdqeiSm38CYWy1Jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMBKZzawr5flHJRRGs6ZWdOD.jpg?f=fotoalbum_large
en @sebasd ik heb uiteindelijk deze gekocht. Tijdens de proeverij kon je maar beperkt kopen, dat had met regelgeving te maken geloof ik. Maar de organiserende slijterij heb ik zaterdag bezocht en daar deze gehaald. Ik wil nog wel de Dalwhinnie's Distiller's Edition en de Millstone PX halen. En misschien ook nog wel die rum, dat vond ik wel een ontdekking eigenlijk. Prijzen zijn misschien ietsje lager, maar als je een beetje rondshopt zullen ze wellicht ook wel goedkoper te vinden zijn. Ik heb meestal een gemak/prijs afweging. Als ik een fles zo mee kan nemen vind ik een prijsverschil van een paar euro te verwaarlozen. Als er ook nog verzendkosten mee worden gerekend neem ik dat ook mee in mijn besluit :)

Die Compass Box stonden niet op de beurs trouwens, maar ik vond die flessen er leuk uit zien en wil het wel eens proberen. Het is een blender die malts blend, leek me wel interessant.
https://www.compassboxwhisky.com/

[ Voor 4% gewijzigd door Vrijdag op 11-10-2021 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank..
Bucephalus schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:56:
[...]

Ik heb gisteren de 12.2 maar besteld via Whiskybase. ``goedkoopste`` was 150 euro. Ben benieuwd... Octomore + sauternes cask finish werkte bij de 10.2 ook erg goed. :P

Eerst was ik van plan om de 11.2 te bestellen via de webstite van bruichladdich maar dat werd me te gek.
140 pond + 20 pond verzendkosten. En volgens mij ook nog 10 pond brexit toeslag + douane kosten maar dat werd me niet helemaal duidelijk. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Deze week de Glenallachie 10 oloroso sherry cask open getrokken. Vind hem niet te vergelijken met de 15 ofzo maar wel een prima whisky.

Geur niet zo sterk maar smaak en nasmaak zijn meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
frank.. schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 15:43:
[...]

Ik heb gisteren de 12.2 maar besteld via Whiskybase. ``goedkoopste`` was 150 euro. Ben benieuwd... Octomore + sauternes cask finish werkte bij de 10.2 ook erg goed. :P

Eerst was ik van plan om de 11.2 te bestellen via de webstite van bruichladdich maar dat werd me te gek.
140 pond + 20 pond verzendkosten. En volgens mij ook nog 10 pond brexit toeslag + douane kosten maar dat werd me niet helemaal duidelijk. 8)7
Daarom had ik er ook gelijk 2 besteld, verzacht de verzendkosten weer een beetje. En was nog voordat er dounakosten bij kwamen, kwam toen uit op 150 per fles. En ik durfde dat wel aan, omdat het precies in mijn straatje zit wat ik lekker vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paar nieuwe lekkere whisky's besteld:
Lagavulin 16yr, fijne hoeveelheid peat en toch fris, citrus
Port Askaig cask strength 12yr, perfecte hoeveelheid peat voor casual momenten en om onder bezoek te delen

Klap op de vuurpijl:
Octomore 9.1 5yr, een van de meest peated whisky's die er bestaan. Volgens mij 225ppm, waar een longrow al behoorlijk sterk is met 55ppm. Nog nooit octomore gedronken, maar zaterdag wordt de bestelling geleverd....
Geen goedkoop genoegen overigens met €124,95 voor een fles van 70cl. Maar moet eens geprobeerd zijn.

Edit: correctie ppm longrow.

Inmiddels de Octomore geprobeerd en ik vind hem geweldig! Lang niet zo'n sterke peat als ik verwacht had, bij sommige soorten proef je hoofdzakelijk jodium, teer, zeewier en dat is hier niet. Ja, peat merk je wel maar niet zo'n turfbom als ik verwacht had. Zoet in afdronk, vanille, snufje citroen, kers, beetje rook. Hele subtiele mix van smaken, zo goed dat je echt wel het verschil merkt tussen een goede en een hele goede whisky. Een Laphroaig of Macallan gold is ook ontzettend lekker, maar ook daar merk je (heel licht) wat scherpe randjes tussen de smaken. Deze heeft dat helemaal niet. Aanrader, nu alleen de prijs nog....€124,95 :(

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2021 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:49
Verwijderd schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:50:
Paar nieuwe lekkere whisky's besteld:
Lagavulin 16yr, fijne hoeveelheid peat en toch fris, citrus
Port Askaig cask strength 12yr, perfecte hoeveelheid peat voor casual momenten en om onder bezoek te delen

Klap op de vuurpijl:
Octomore 9.1 5yr, een van de meest peated whisky's die er bestaan. Volgens mij 225ppm, waar een longrow al behoorlijk sterk is met 80ppm. Nog nooit gedronken, maar zaterdag wordt de bestelling geleverd....
Geen goedkoop genoegen overigens met €124,95 voor een fles van 70cl. Maar moet eens geprobeerd zijn.
Welke longrow zou 80ppm moeten zijn?
Ik heb de peated gehad en die vond ik juist niet erg peated.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-09 23:56
Speymhor Single Malt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sl4figRxde8_nIS8QzhgzrHBtmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2X6kb0rka027VX2mH1re3qh1.jpg?f=fotoalbum_large

Je kent ze wel, de supermarkt whisky's: een of andere blend die soms zelfs met tankschepen word aangevoerd, hoog opgehemeld door de leverancier en die werkelijk nergens naar smaakt.

Bij Aldi-Süd in Duitsland vond ik een heuse single-malt whisky voor slechts 15 euro. Enkel uit nieuwsgierigheid en omdat Aldi toch vaak goede producten heeft heb ik een fles meegenomen.

De eerste indruk was toch niet al te best. Wat een spiritus lucht kwam er af. Dan de smaak. Op eiken gerijpt en dat is -naar mijn smaak en mening- duidelijk te proeven. Met name vond ik hem bitter. Nou ben ik een Islay drinker dus een andere smaak is al snel ... anders.
Wel duidelijk een single-malt. Een smaak die lang blijft hangen.
Gaandeweg is de whisky me toch gaan bevallen. Ergens zit er toch een goed fundament in. Ik merkte dat ik toch met genoegen een of twee glaasjes dronk. Ik denk dat er volgende keer nog wel een fles in mijn winkelwagentje beland. Voor vijftien euro vind ik het geen verkeerde whisky en echt beter dan al die slappe supermarktblends.

[ Voor 29% gewijzigd door Bitzer op 16-10-2021 19:33 . Reden: ging iets mis bij verzenden ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 07:04
Ardbeg Uigeadail cadeau gekregen, maar gever wist niet dat ik die fles al reeds heb, (ongeopend).
Mooie gelegenheid om een exemplaar dan maar te openen ;)

Verrassend 'zoet(je)' voor een Ardbeg! (Ex-sherry cask)

Fijn weekend nog allen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxkV_xTV89c8fM6H4IhDM2aaD5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLaWAvxCebzIkmnkTirwZge5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
@fender89 Geweldige whisky, proost! Velen zullen het hier in hun favorieten hebben staan, die Oegie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:24

Deathchant

Don't intend. Do!

Sow dat is een flinke bodem! Volgens mij is dat wat ik in 6x inschenk :P

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fender89
@Deathchant moet het wel goed kunnen proeven ;-) ( ..en dan is 1 glaasje ook wel genoeg ;). )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
De Uigeadail is ook een van mijn favorieten, naast de Lagavulin 16 en verschillende Taliskers.

Mocht je het niet leuk vinden om een fles dubbel te hebben weet ik nog wel een adresje die hem graag overneemt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
Deathchant schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:31:
? Dat is toch een prima glaasje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

coob schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:00:
[...]

Welke longrow zou 80ppm moeten zijn?
Ik heb de peated gehad en die vond ik juist niet erg peated.
Vergissing, 55ppm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

pirke schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 00:55:
[...]

? Dat is toch een prima glaasje ?
Ik ben dan meer een proever. Ik heb echt met een mini bodempje genoeg. 2 of 3 slokjes met telkens maar een beetje whisky vind ik genoeg, dus hou mij maar niet als maatstaf aan ;)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Door de wilde whiskey dagen bij de bekende slijterij, toch weer even in dit topic beland om te neuzen of er nog interessante tips tussen staan...

de aanbiedingen van de wilde dagen vallen mij ietwat tegen (qua kortingen)... drankdozijn was met een aantal toch nog wat goedkoper, dus heb daar maar een paar (simpele) flessen besteld.

Millstone Peated PX Finish
Bowmore 12 years Single Malt
Highland Park 12 years Viking Honour
Talisker Storm
Douglas Laing's Big Peat
Laphroaig 10 years Single Malt

Ga nog wel ff neuzen bij de wilde whiskey dagen, maar zal er niet veel meer halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BastaRhymez schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:41:
....
....
Probeer eens port Askaig. Lijkt ontzettend veel op Laphroaig, maar net tikkie zachter/zoeter.
https://drankdozijn.nl/ar...-8-years-single-malt-70cl

Mocht je een hekel hebben aan iemand die graag whisky drinkt, geef dan Snippers cadeau
https://www.gekaapt.nl/snippers-refill-whisky
Die kreeg ik recent als cadeau, fles jenever erbij. Nou zeg, wat een zeperd, lijkt echt nergens op. Het smaakt totaal niet naar whisky, zit een vaag bloemetjes aroma aan al kan dat aan de jenever liggen. Maar ik heb daar nog beetje van over en proef er niet die smaak in.
Ziet er leuk uit maar kan beter in de winkel blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grindtegel
Deathchant schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:31:
nou ben ik echt officieel alcoholist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fender89
BastaRhymez schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:41:
Door de wilde whiskey dagen bij de bekende slijterij, toch weer even in dit topic beland om te neuzen of er nog interessante tips tussen staan...

de aanbiedingen van de wilde dagen vallen mij ietwat tegen (qua kortingen)... drankdozijn was met een aantal toch nog wat goedkoper, dus heb daar maar een paar (simpele) flessen besteld.

Millstone Peated PX Finish
Bowmore 12 years Single Malt
Highland Park 12 years Viking Honour
Talisker Storm
Douglas Laing's Big Peat

Ga nog wel ff neuzen bij de wilde whiskey dagen, maar zal er niet veel meer halen...
Tip: Probeer eens Kilchoman machir bay https://www.gall.nl/kilch...bay-geen-70cl-704105.html

Heb deze fles hier open staan. Erg toegankelijke whisky. Duidelijke turfrook, maar op een vriendelijke wijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
@fender89 die kan ik ook aanraden, net als de Sanaig en Loch Gorm. Ze zijn NAS en ongetwijfeld jong, maar die kwaliteit is erg hoog.

Ik denk dat de Kilchoman Sanaig een goedkopere, maar reële opponent zou kunnen zijn voor de Ardbeg Uigeadail. Maar met z'n cask strengh zal de Oegie het toch winnen. Totdat Ardbeg/Diageo besluiten het product jonger en jonger te maken terwijl Kilchoman blijft stijgen en stijgen in kwaliteit.

*Diageo moet Louis-Vuitton-Moët-Hennesy zijn met dank aan @Bucephalus

[ Voor 8% gewijzigd door Bambi105 op 18-10-2021 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bucephalus
Ardbeg was toch niet van Diageo? Was van Moët/Hennessy dacht ik. Of heb ik het fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Bucephalus schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:29:
Ardbeg was toch niet van Diageo? Was van Moët/Hennessy dacht ik. Of heb ik het fout?
Je hebt gelijk! Ik haalde de multinationals door elkaar. Pas ik aan!

[ Voor 0% gewijzigd door Bambi105 op 18-10-2021 11:41 . Reden: leesbaarheid ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

In het kader van 'breid je smaakpalet uit' is het een goede week tot zover..

Tot nu toe waren altijd vooral zachtere, Speyside whisky's in trek (Balvenie etc.) maar dit weekend een klein flesje Bowmore 12 gekocht en uiteraard meteen even geproefd. Dat viel zeker niet tegen! Bewust niet meteen voor een heel rokerige whisky gekozen, maar ook dat komt er vast wel eens een keer van. Dit smaakt in ieder geval wel naar meer.

Gisteravond ook voor het eerst een cask strength whisky geproefd (was er nog nooit van gekomen..). Wel een behoorlijk andere smaakbeleving dan de standaard 40-46% :+ maar ook erg lekker. Dit was een sample van een 11 jaar oude Tullibardine uit een ex-bourbon vat, en het viel me erg mee hoeveel je nog ruikt en proeft naast de alcohol.

De laatste was overigens een sample gekregen bij het aankopen van een vat, mijn eigen vat is nu 6 jaar oud, dus die gaan we rustig nog een jaar of 6 laten liggen, maar met deze sample weet ik ongeveer wat het resultaat is tegen die tijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Zijn er hier trouwens whiskydrinkers die een decanter gebruiken? En zoja, wat voor eentje? Maakt het uit of het van glas of kristal is oid?

Ik zie wel eens sets voorbij komen die ik wel mooi vind. Maar je hebt dan natuurlijk weer niet de charme van zo'n fles met etiket enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapoes
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:00
Sinds kort ben ik weer in de wereld van Whisky gedoken. Ik ben een beginner wat dat betreft en kan rokerige whisky's (nog) niet waarderen. De 'zoetere' en zachte varianten smaken mij momenteel het best. Heb momenteel een fles Glenmorangie, Aberlour 12 year double cask en fles Woodford (bourbon) staan.
Tot dusver bevallen de vanille, hout en karamel/toffee achtige smaken mij wel maar ik wil ook wel richting wat andere smaken gaan. Wat raden jullie aan?

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:06
418O2 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:01:
Ik zag deze glazen in een youtube filmpje en ze dachten echt verschil te proeven. Daarbuiten vind ik ze ook nog eens prachtig

[Afbeelding]
https://norlanglass.com/products/norlan-whisky-glass-vaild

[YouTube: Chefs vs Normals: Reviewing High(er) End Kitchen Gadgets]
Bleef maar door mijn hoofd spoken, had het wel een aan mijn vriendin genoemd als verjaardagskado, gisteren kreeg ik het als verlaat kado van vriendinnen :) Dit weekend maar eens proeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Jaapoes schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:41:
Sinds kort ben ik weer in de wereld van Whisky gedoken. Ik ben een beginner wat dat betreft en kan rokerige whisky's (nog) niet waarderen. De 'zoetere' en zachte varianten smaken mij momenteel het best. Heb momenteel een fles Glenmorangie, Aberlour 12 year double cask en fles Woodford (bourbon) staan.
Tot dusver bevallen de vanille, hout en karamel/toffee achtige smaken mij wel maar ik wil ook wel richting wat andere smaken gaan. Wat raden jullie aan?
Dalwhinnie Winter Gold
Glenkinchie 12yrs,
Knockando 12yrs

Deze zijn in elk geval wel mild.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Vrijdag schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:28:
Zijn er hier trouwens whiskydrinkers die een decanter gebruiken? En zoja, wat voor eentje? Maakt het uit of het van glas of kristal is oid?

Ik zie wel eens sets voorbij komen die ik wel mooi vind. Maar je hebt dan natuurlijk weer niet de charme van zo'n fles met etiket enzo.
Ik heb er eentje, van kristal (maar kan me niet voorstellen dat glas of kristal heel veel invloed heeft op de whisky). Welke precies? Geen idee. Een vierkante.

Vooral omdat ik het wel mooi vind staan. Er zitten twee bijpassende tumblers bij. Meestal laat ik de fles of koker van de whisky die er op dat moment in zit erbij staan in de kast.
Jaapoes schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:41:
Ik vind Balvenie Doublewood heel erg lekker, en de Caribbean Cask nog lekkerder. Ook de Auchentoshan Three Wood bevalt mij erg goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:46

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Vrijdag schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:13:
[...]

Dalwhinnie Winter Gold
Glenkinchie 12yrs,
Knockando 12yrs

Deze zijn in elk geval wel mild.
Ik zou dan zoeken in de richting van rum finishes zoals de genoemde Balvenie Caribean cask of Cuban cask, of Glenlivet Caribbean Reserve (heb ik zelf net gehaald, maar nog niet open gemaakt)

Portwood finishes zijn vaak ook wat zoet(er dan sherryfinish), en de ook al genoemde Auchentoshan Three wood vind ik ook zeker een aanrader.

@Vrijdag ik heb bij een decanter altijd het beeld van een willekeurige Amerikaan die dan "een Scotch" in moet schenken in een film of serie, waarbij het blijkbaar niet uitmaakt welke dat is. Tot overmaat van ramp gaat er dan ook nog een lading ijsblokjes bij :X . Ik vind het persoonlijk leuker om juist te weten welke whisky ik drink. Dat begint bij merk en type, en vaak vind ik het ook leuk om de (marketing) tasting notes op de fles en/of koker/doos te lezen. Aangezien ik meestal wel meerdere flessen open heb staan, zou ik ook niet weten welke ik dan in een decanter neer moet zetten, en bij meerdere (dezelfde) decanters wordt het helemaal lastig om te achterhalen welke whisky er dan in zit.

[ Voor 35% gewijzigd door gwystyl op 26-10-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Ik zou zelf nooit een decanter gebruiken, anders dan een mooie fles als bijvoorbeeld een lege Hibiki of de Edradour 12 sherry decanter. Daar zit ook een verhaal achter en de flessen zijn gemaakt om whisky goed te houden.

Het risico dat je whisky bloot wordt gesteld aan te veel zuurstof is bij een onvolledig sluitende decanter best groot. Je zal dan of een kleine decanter willen gebruiken (300-350 ml) of heel snel je whisky willen opdrinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Eens. En ik drink vaak verschillende door elkaar (na 3 goede glazen ga ik over op de goedkopere :P). Het staat wel erg kek, maar voor mij niet praktisch. Misschien als je dagelijks een glas of 2 drinkt wel.

[ Voor 35% gewijzigd door 418O2 op 26-10-2021 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Ik vind het vooral wel mooi. Gooi er inderdaad ook geen dure flessen in, die laat ik (vanwege de zuurstof) inderdaad liever ook in de fles.

En wat ik erin gooi is hier meestal na 1-2 maanden wel op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

sebasd schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:45:
[...]

Ik heb er eentje, van kristal (maar kan me niet voorstellen dat glas of kristal heel veel invloed heeft op de whisky). Welke precies? Geen idee. Een vierkante.

Vooral omdat ik het wel mooi vind staan. Er zitten twee bijpassende tumblers bij. Meestal laat ik de fles of koker van de whisky die er op dat moment in zit erbij staan in de kast.

[...]

Ik vind Balvenie Doublewood heel erg lekker, en de Caribbean Cask nog lekkerder. Ook de Auchentoshan Three Wood bevalt mij erg goed.
Kristal heeft zeker invloed op je whisky, en op je gezondheid. Echt kristal zit namelijk lood in dat dan in je whisky trekt en dat krijg je dan binnen, niet aan te raden dus. Gewone glazen gaat meestal wel goed omdat je die snel leeg hebt, maar er lang drank in bewaren moet je eigenlijk voorkomen.

Tegenwoordig heb je kristalglas, dat is wel veilig en lijkt verder op kristal qua looks en geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

mark-k schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 00:04:
[...]

Kristal heeft zeker invloed op je whisky, en op je gezondheid. Echt kristal zit namelijk lood in dat dan in je whisky trekt en dat krijg je dan binnen, niet aan te raden dus. Gewone glazen gaat meestal wel goed omdat je die snel leeg hebt, maar er lang drank in bewaren moet je eigenlijk voorkomen.

Tegenwoordig heb je kristalglas, dat is wel veilig en lijkt verder op kristal qua looks en geluid.
Goed punt. Ik bedoelde ook kristalglas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Ik wist helemaal niet dat kristal niet goed is om drank lang te bewaren. Zo leer je toch elke keer weer wat :)

Zo'n glazen/kristalglas decanter vind ik toch wel leuk. Dat het niet goed kan afsluiten is wel een punt inderdaad. Misschien dat ik zo'n decanter gebruik om er wat dagelijkse slobber in te doen, iets simpels als Famous Grouse ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Kep em opengetrokken. Ik weet niet wat het is met de Edradours, maar ze hebben een duidelijk onderscheidend iets van de rest...Het ruikt allemaal wat voller, complexer, zoeter, en zo smaakt het ook. Na de sherry decanter cask strength is ook deze 10yr SFTC is echt van een ander caliber dan overige caskstrengths. Hele lange afdronk, zoet, sherryig, veel smaken, kruidig, maar ook houtig en een héél licht bittertje. Dit is de 3e Edradour die me verrast qua volheid als je kijkt naar de leeftijd.
De Abunadh is een typisch voorbeeld van een caskstrength die sherryig smaakt, en ook fris. Maar qua volheid haalt ie het bij lange na niet t.o.v. deze Edradour.
Echt heel tevreden ook over deze, topper!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Deathchant schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:39:
[...]

Kep em opengetrokken. Ik weet niet wat het is met de Edradours, maar ze hebben een duidelijk onderscheidend iets van de rest...Het ruikt allemaal wat voller, complexer, zoeter, en zo smaakt het ook. Na de sherry decanter cask strength is ook deze 10yr SFTC is echt van een ander caliber dan overige caskstrengths. Hele lange afdronk, zoet, sherryig, veel smaken, kruidig, maar ook houtig en een héél licht bittertje. Dit is de 3e Edradour die me verrast qua volheid als je kijkt naar de leeftijd.
De Abunadh is een typisch voorbeeld van een caskstrength die sherryig smaakt, en ook fris. Maar qua volheid haalt ie het bij lange na niet t.o.v. deze Edradour.
Echt heel tevreden ook over deze, topper!
Klinkt goed, en qua smaak als iets wat goed bij mijn voorkeuren past. Misschien ook maar eens een fles van aanschaffen als de kans zich voordoet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timx2
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:31
Per toeval stuit ik op dit forum (ik was eigenlijk opzoek naar het Lego topic 😬) en laat ik nou net een vraag hebben die ik hier kan droppen. Ik heb een leuke 12 jarige Japanse whisky die ik graag wil verkopen, maar wat is een goed kanaal om dat te doen? Op marktplaats mag het helaas niet volgens mij…de zoekfunctie van dit topic levert zo snel niks op…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Timx2 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:39:
Per toeval stuit ik op dit forum (ik was eigenlijk opzoek naar het Lego topic 😬) en laat ik nou net een vraag hebben die ik hier kan droppen. Ik heb een leuke 12 jarige Japanse whisky die ik graag wil verkopen, maar wat is een goed kanaal om dat te doen? Op marktplaats mag het helaas niet volgens mij…de zoekfunctie van dit topic levert zo snel niks op…
V&A Overig, en het topic hier linken lijkt me wel een goede kans van slagen ;) .

[ Voor 5% gewijzigd door Case_C op 03-11-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Het kleine 'Bouwsteentjes' topic
&
Vraag & Aanbod overig

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Anders een Whisky V&A site op Facebook zoeken

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timx2
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:31
Case_C schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:40:
[...]

V&A Overig, en het topic hier linken lijkt me wel een goede kans van slagen ;) .
Thanks iedereen voor de hulp! Grappig dat ik ooit naar tweakers kwam voor de techniek, maar dat ik inmiddels ook andere topics volg! Fijne community!

De fles staat te koop 😉

(A) Hibiki Suntory Whisky 12yo n.o.t.k.

[ Voor 10% gewijzigd door Timx2 op 03-11-2021 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Omdat de Arran sherry cask 40 euro was bij DD mijn eerste bestelling daar gedaan.
Had het volgende lijstje gekozen om boven de 150 euro uit te komen

Arran sherry cask
Arran quarter cask
Bowmore 15(heb de liter versie maar dat is toch dezelfde als de 0.7?)
Glenfarclas 105 ook liter

Komend weekend (wist ik toen nog niet) zijn de whisky's ook in de aanbieding bij de Makro, 20% korting en daar pak ik ook de nodige flessen mee.
Cardhu 15 en Aberlour A Bunadh omdat mijn flessen in de kast op zijn.
Highland park 18 De HP Valknut is ook bijna op en die vond ik erg lekker in tegen stelling tot de HP12 dus nu nog maar een stapje hoger.
Zijn nog wat flessen die ik vroeger lekker vind en nog een keer wil proberen

Ik hoop dat het hier bij blijft maar meestal bij de Makro ga ik ook voor de maximale 6 flessen die je mag kopen. Ik zie nu wel dat de Humidor assortiment(ik denk dat dat de whisky's zijn in de afgesloten kast) dus misschien valt de HP18 er wel net buiten. :-(

Festina lente

Pagina: 1 ... 31 ... 78 Laatste