Lorefice schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 00:03:
[...]
Ik snap niet dat alle mensen dan ook gewoon alle 'negativiteit' rondom AMD gewoon blijven slikken zonder enige vorm van kritisch denken:
- AMD's drivers zijn kut! Al jaren want ik heb ooit een AMD-kaart gehad! (Er zijn altijd wel rotte drivers geweest bij alle partijen.)
- Geen SLI-connector op de GTX 1060 want SLI is toch helemaal niet belangrijk! (Nee, Nvidia krijgt het gewoon niet op orde, dat is het én probeertje je daarvoor te pluimen door je gewoon naar achterlijk dure kaarten te duwen.)
- De minderwaardige implementatie van DX12 wordt gecompenseerd met de hoge clocks van Pascal! (Neemt niet weg dat de implementatie gewoon niet up-to-par is)
- ...
Ondertussen vind ik het erg jammer dat er een hele groep aan softwarefabrikanten zijn die aan CUDA verbonden zijn en hun klanten hiermee in een eenzijdig kamp trekken. Ik heb het altijd ontzettend jammer gevonden dat ik voor mijn rendersoftware enkel kaarten kan gebruiken Nvidia.
(Gelukkig heb ik indertijd het geld van mijn baas laten rollen om een Titan te kopen
.) Maar ik zie dat AMD zijn best doet om het sentiment om te keren en dat ze hun marktaandeel kunnen vergroten zodat ik ook mijn keuzevrijheid terugwin. De RX 480 is daarin een hele goede stap, want eerlijk is eerlijk, Nvidia (en de fanboys) zien ook dat dit kaartje een aardige klepper is.
Je draait de wereld een beetje om. Om met het laatste te beginnen, Nvidia is met CUDA begonnen terwijl dat de prestaties van de consumenten gpu's in de basis niet te goede kwam. Velen verklaarden Nvidia voor gek. Ondertussen levert Pro natuurlijk de beste marges op. Het is dus gewoon een keuze geweest waar AMD anders over dacht.
Verder weten we dankzij Scott Wasson (die nu voor AMD werkt) dat SLI en Crossfire zorgen voor hogere latencies en daardoor de spelervaring prettiger is met een single card setup, zo lang er nog een snellere losse kaart beschikbaar is. Vanuit dat oogpunt is het weglaten van SLI/Crossfire op lagere kaarten nog niet zo vreemd.
Een driver reputatie moet je verdienen, AMD probeert het nu met Crimson en het lijkt alsof ze het nu serieus oppakken. AMD zelf heeft echter toegegeven er in het verleden niet genoeg aandacht aan te besteden. Dat de algemene tendens niet omslaat als AMD ineens besluit het anders te doen kun je niemand verwijten...
Verder is er altijd negativiteit in beide kampen omdat het allemaal zwart/wit of in dit geval rood/groen is. Nooit anders geweest. Daar moet je een beetje doorheen kijken en proberen naar de feiten te kijken.
Overigens speelt Nvidia het al jaren heel slim door aan de developer kant alles naar zich toe proberen te trekken met support en proprietary tech die het makkelijker maakt voor devs. AMD probeert dat voorzichtig ook weleens maar die snappen het nog niet helemaal, die komen dan weer met een open standaard. Dan denk je wellicht, maar dat is toch beter voor iedereen? Nou als ontwikkelaar is tijd geld en de oplossing die het snelste en met de beste support is te implementeren is daardoor vaak de "beste" oplossing. Dat is waarom dat gameworks ook zo gretig aftrek vindt. Met een beetje mazzel staan er daadwerkelijk twee engineers op de stoep om de boel een beetje te optimaliseren voor jou. Wie wil dat nou niet...
Verder ben ik voorlopig nog voorzichtig positief over de 480. AMD moet wel een beetje op de PR letten (stroomverbruik PCI-E, multimonitor idle). Maar hij is in ieder geval leverbaar.... Een Twin Frozr met fans die uitgaan in idle en een fix voor het multimonitor idle verbruik zou mij wel tot aankoop doen overgaan denk ik zo (ik heb 3 monitoren, 2 verschillende).
[
Voor 17% gewijzigd door
sdk1985 op 09-07-2016 13:50
]