Wow, schitterend. Prachtige foto's van volgens mij een verschrikkelijke mooie hike!Jasper schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:09:
Zoals beloofd, wat foto's van mijn hike over de John Muir Trail. Uiteindelijk 440 kilometer gelopen in 20 dagen (incl. 2 zero-days). Het was geweldig. Geweldig mooi, maar ook zwaar. Je maakt behoorlijk wat hoogtemeters!
[Afbeelding]
Here we go!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Cowboy camping
[Afbeelding]
Almost there!
[Afbeelding]
Finish!
Meer foto's op https://jvdmeij.exposure.co/john-muir-trail
Heeft je vrouw/vriendin ook wat mooie foto's van jou kunnen maken?
*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Thanks!marceltuit schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:34:
[...]
Wow, schitterend. Prachtige foto's van volgens mij een verschrikkelijke mooie hike!
Zeker. Echter nog niet elders dan Instagram online: https://www.instagram.com/bveth/Tusk schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:55:
wow wow wow wat gaaf!
Heeft je vrouw/vriendin ook wat mooie foto's van jou kunnen maken?
Super vette trip, thanks!KnOeFz schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:50:
@Jasper Vette trip hoor en pracht foto's.
Bedankt voor het delen, smullen om te zien!
Een van de dingen waar ik over twijfel is de temperatuurrating. Afgelopen zomer heb ik in de Alpen nog in een tentje geslapen waar het 4 graden 's nachts was en in het dal. Denk dat als ik later hikes wil doen in de bergen ik wel vaker dit soort temperaturen tegen ga komen...
Nu heb ik een "normaal" (rechthoekig) model slaapzak. Op zich vind ik dit wel prettig omdat ik dan kan draaien in de zak zelf. Ik heb geen idee of mummies lekker liggen?
Ik heb reviews gezien van hun quilts (https://www.aliexpress.co...8148356.13.65cf13e6AsJZAA) maar ik denk dat ik hier te lang voor ben (ben zelf 191 cm). Pluspunt is wel het lage gewicht en inpakformaat.
Qua slaapzakken zijn er een aantal andere opties (waarvan ik allemaal de L size zou moeten hebben).
Qua temperatuurrating hier op volgorde:
D1 L model: comforttemp 10 graden, inpakbaar tot 18x18
https://www.aliexpress.co...8148356.31.65cf13e6AsJZAA
G1 model: comfort 3 graden, in te pakken tot 15x35
https://www.aliexpress.co....8148356.7.65cf13e6AsJZAA
M3 model, comfort 0 graden, inpakmaat onbekend
https://www.aliexpress.co...8148356.27.65cf13e6AsJZAA
Zijn er mensen die goeie adviezen hebben?
PS ze zijn trouwens vooral bekend geworden met dit model:
https://www.aliexpress.co...8148356.23.45e03aa8MPoyBj
Comfort rond 11 graden, best licht (500 gram geloof ik) en compact in te pakken. Alleen: is deze warm genoeg?
[ Voor 8% gewijzigd door JJJ op 20-09-2018 19:19 ]
Ik wil in de herfstvakantie graag gaan wandelen met mijn vriendin. Wij hebben van zaterdag avond tot vrijdag ochtend. Niet bijster lang dus. Eigenlijk leek ons de tocht fort william > inverness leuk maar dat is net een dag te lang.
Nu zit ik te kijken voor tochtjes in de buurt van fort william, maar wil t liefst geen dagjestochten. Wel echt een wandeling.
Nu hoeft schotland niet persé en vroeg ik mij af of jullie een aanrader die een beetje goedkoop is qua vlucht.
We zullen in een tent wildkamperen en heb geen problemen met illegaal staan. Uitrusting zit wel oké maar iets warmer wordt door mijn vriendin gewaardeerd. Geen noodzaak.
Even wat aanvullende vragen:JJJ schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:15:
Lang verhaal.
- Wat is je budget?
- Welke comforttemp zou je het liefst willen hebben, want het spectrum wat je nu op geeft is heel breed. Hoger in de bergen kan je in de zomer ook tegen vorst aanzitten (of lager nog). Dus het ligt er een beetje aan wat je gebruik gaat zijn?
- Wat is je richt gewicht i.c.m. de comforttemp?
De tempratings van Ali zou ik niet direct voor waar aannemen. Kijk goed naar de reviews, maar temperatuur blijft iets persoonlijks, de 1 heeft het eerder koud als de ander. Daarnaast ben je denk ik te groot voor een slaapzak uit China. De laatste slaapzak die je noemt van 11C comfort is echt niet warm genoeg als je de bergen in gaat.
Als je niet zeker weet dat een mummy bevalt, kijk dan eens naar een quilt (zoals je zelf aangaf). Nu zijn quilts in europa voor een goede prijs wat lastiger te krijgen (al hoewel ook de grote merken langzaam quilts beginnen te maken) dus zul je veel uitkomen bij import uit de vs bijvoorbeeld. In Europa heb je cumulus, prijs kwaliteit is prima. Ze maken mummy's quilts en ook rechthoekige slaapzakken. Ik vind hun mummy's aan de smalle kant, heb de mijne daarom ook van de hand gedaan. Hun quilts zijn ook niet heel breed, verbreden kan, maar loopt wel in de papieren. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij een quilt van UGQ outdoor, fantastische quilt, zelf samen te stellen, en de afwerking is geweldig. Prijs kwaliteit is uitstekend. Het grote voordeel van een quilt vind ik de bewegingsvrijheid, en de mogelijkheid om makkelijk te luchten (1 been vanonder je quilt bv). Daarnaast zijn ze ook lichter als een slaapzak. Het klinkt wat eng om import te doen, en het is een risico, maar het is 1 van mijn beste aankopen geweest.
Persoonlijk zou ik niet snel meer kijken bij de grote jongens, het maatwerk, de kwaliteit, samen met de service die je kan krijgen bij de "cottage vendors" is geweldig.
[ Voor 8% gewijzigd door Luuk84 op 27-09-2018 08:53 ]
Al naar Snowdonia gekeken?Heilige Kaas schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:47:
Hallo tweakers,
Ik wil in de herfstvakantie graag gaan wandelen met mijn vriendin. Wij hebben van zaterdag avond tot vrijdag ochtend. Niet bijster lang dus. Eigenlijk leek ons de tocht fort william > inverness leuk maar dat is net een dag te lang.
Nu zit ik te kijken voor tochtjes in de buurt van fort william, maar wil t liefst geen dagjestochten. Wel echt een wandeling.
Nu hoeft schotland niet persé en vroeg ik mij af of jullie een aanrader die een beetje goedkoop is qua vlucht.
We zullen in een tent wildkamperen en heb geen problemen met illegaal staan. Uitrusting zit wel oké maar iets warmer wordt door mijn vriendin gewaardeerd. Geen noodzaak.
p.s. in Schotland mag je legaal wildkamperen, in Wales niet, maar niemand die er naar kraait.. ik heb op mtSnowdon geslapen en zelfs de lui van National Trust (land eigenaren) vonden dat geen probleem, sterker nog die vonden het volgens mij juist wel leuk
[ Voor 13% gewijzigd door ToolkiT op 27-09-2018 09:57 ]
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Het ziet er zeker goed uit! En ik ga daar vast eens een keer langs als ik naar London ga.ToolkiT schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:53:
[...]
Al naar Snowdonia gekeken?
p.s. in Schotland mag je legaal wildkamperen, in Wales niet, maar niemand die er naar kraait.. ik heb op mtSnowdon geslapen en zelfs de lui van National Trust (land eigenaren) vonden dat geen probleem, sterker nog die vonden het volgens mij juist wel leuk
Gaat voor de vakantie niet lukken want er gingen geen passende vluchten die kant op. Volgende keer ga ik sowieso als ik meer tijd heb, normaal reis ik alleen per trein/auto en nooit per vliegtuig. Dan is het wel een mooi gebied om te bezoeken voor een paar dagen.
Topicreeks: [Testcase] Neist Point
Je wilt in de herfstvakantie gaan dus houdt rekening ermee dat het om 18:00 donker is (en je dan eigenlijk terug moet zijn bij je auto tenzij je idd gaat kamperen).
Uit jouw post is het mij niet geheel duidelijk of je nou individuele wandelingen wilt maken of echt een wandeltocht van x-dagen. Bij individuele wandelingen die je op een dag kunt doen heb ik wel wat tips.
Glencoe (30 min van fort william af) is er een wandeling die heet bidean nam bian. Je kunt deze wandeling direct beginnen vanaf de grote parkeerplaats aldaar. Erg steile klim maar mooie views. Je kunt em dezelfde weg teruglopen of de oversteek maken naar een andere bergtop en dan via lost Valley naar beneden komen.
Ik kan je 1 goeie website geven waar alle wandelingen per gebied in Schotland staan met vrij uitgebreide omschrijvingen en foto's hoe de wandelingen gaan en hoe zwaar ze zijn en hoe lang ze duren:
https://www.walkhighlands.co.uk/fortwilliam/
Succes met wandelen
Oh ik ben trouwens ook in Schotland
[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 27-09-2018 14:13 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Vanaf London is het 4-5 uur hoor..Heilige Kaas schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:12:
[...]
Het ziet er zeker goed uit! En ik ga daar vast eens een keer langs als ik naar London ga.
Gaat voor de vakantie niet lukken want er gingen geen passende vluchten die kant op. Volgende keer ga ik sowieso als ik meer tijd heb, normaal reis ik alleen per trein/auto en nooit per vliegtuig. Dan is het wel een mooi gebied om te bezoeken voor een paar dagen.
https://www.google.com/ma....8010354!2d53.0930858!3e0
Je kan beter op Liverpool vliegen:
https://www.google.com/ma....8010354!2d53.0930858!3e0
Diverse dagtochten gemaakt. Eentje ervan pakte iets lastiger uit dan gedacht. Het was bloedheet tegen de witte rotsen; vier liter vocht verbruikt en geen enkele keer lozen...
Een hike naar de Peter Wiechenthaler Hütte.
Hier wat plaatjes van het 'makkelijke' paadje er naar toe:

PWiechenthalerHuette12 by Erik Haak, on Flickr

PWiechenthalerHuette17 by Erik Haak, on Flickr
Kijk maar eens naar de highres versie van deze plaat; heerlijk,

Zoekplaatje! Waar is het pad?

PWiechenthalerHuette14 by Erik Haak, on Flickr

PWiechenthalerHuette13 by Erik Haak, on Flickr
Nou, hier ergens in de wand:

PWiechenthalerHuette11 by Erik Haak, on Flickr
Highres versie alhier.
Maar voor een Flachlandtiroler van 50+ gaf het toch nog een aardige voldoening.
De prijs/gewicht/isolatie-verhouding maken donzen mummies en quilts m.i. superieur aan dekenmodellen, zo erg dat een hiker eigenlijk gewoon niet aan een dekenmodel moet denken. (maar niets zo persoonlijk als een mening natuurlijk.JJJ schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:15:
Ik ben op zoek naar een lichte slaapzak voor hikes in het voorjaar, zomer en najaar. Prijs/gewicht is hier een belangrijk criterium. Zijn hier mensen die ervaring hebben met de Aegismax slaapzakken?
Een van de dingen waar ik over twijfel is de temperatuurrating. Afgelopen zomer heb ik in de Alpen nog in een tentje geslapen waar het 4 graden 's nachts was en in het dal. Denk dat als ik later hikes wil doen in de bergen ik wel vaker dit soort temperaturen tegen ga komen...
Nu heb ik een "normaal" (rechthoekig) model slaapzak. Op zich vind ik dit wel prettig omdat ik dan kan draaien in de zak zelf. Ik heb geen idee of mummies lekker liggen?
@Luuk84 's advies om in Europa te zoeken is spot-on en Cumulus heeft een goede naam. Ik heb wel gehoord dat zij een slaapzak ook op maat kunnen maken. De temperatuur-rating van Cumulus is niet direct vergelijkbaar met andere fabrikanten omdat ze geen EN-norm gebruiken.
Met een 11°C comfort-temperatuur is het klappertanden bij 4°C. In hogere Alpendalen is nachtvorst midden in de zomer niet ongehoord en in het voorjaar zelfs doodnormaal. Voor 500 g kun je een 0°C-quilt of +4°C-mummy hebben.Comfort rond 11 graden, best licht (500 gram geloof ik) en compact in te pakken. Alleen: is deze warm genoeg?
Ik ben er inmiddels wel uit dat ik qua comforttemp lager moet gaan zitten. Tochten in Noorwegen en de Alpen spreken me toch wel aan, dus een comforttemp van -5 graden aanhouden lijkt me verstandig.Luuk84 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:48:
[...]
Even wat aanvullende vragen:
- Wat is je budget?
- Welke comforttemp zou je het liefst willen hebben, want het spectrum wat je nu op geeft is heel breed. Hoger in de bergen kan je in de zomer ook tegen vorst aanzitten (of lager nog). Dus het ligt er een beetje aan wat je gebruik gaat zijn?
- Wat is je richt gewicht i.c.m. de comforttemp?
De tempratings van Ali zou ik niet direct voor waar aannemen. Kijk goed naar de reviews, maar temperatuur blijft iets persoonlijks, de 1 heeft het eerder koud als de ander. Daarnaast ben je denk ik te groot voor een slaapzak uit China. De laatste slaapzak die je noemt van 11C comfort is echt niet warm genoeg als je de bergen in gaat.
Als je niet zeker weet dat een mummy bevalt, kijk dan eens naar een quilt (zoals je zelf aangaf). Nu zijn quilts in europa voor een goede prijs wat lastiger te krijgen (al hoewel ook de grote merken langzaam quilts beginnen te maken) dus zul je veel uitkomen bij import uit de vs bijvoorbeeld. In Europa heb je cumulus, prijs kwaliteit is prima. Ze maken mummy's quilts en ook rechthoekige slaapzakken. Ik vind hun mummy's aan de smalle kant, heb de mijne daarom ook van de hand gedaan. Hun quilts zijn ook niet heel breed, verbreden kan, maar loopt wel in de papieren. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij een quilt van UGQ outdoor, fantastische quilt, zelf samen te stellen, en de afwerking is geweldig. Prijs kwaliteit is uitstekend. Het grote voordeel van een quilt vind ik de bewegingsvrijheid, en de mogelijkheid om makkelijk te luchten (1 been vanonder je quilt bv). Daarnaast zijn ze ook lichter als een slaapzak. Het klinkt wat eng om import te doen, en het is een risico, maar het is 1 van mijn beste aankopen geweest.
Persoonlijk zou ik niet snel meer kijken bij de grote jongens, het maatwerk, de kwaliteit, samen met de service die je kan krijgen bij de "cottage vendors" is geweldig.
Bedankt voor de link van ugq outdoor! Heb even wat zitten spelen met hun sizing opties, maar loop er wel tegenaan dat ik $50 shipping kwijt ben. Heb wel vertrouwen in hun product - de reviews zijn erg goed en wat ik vind qua beeldmateriaal lijkt het een topproduct.
Als ik een quilt samenstel kom ik op (incl shipping) ~266 euro aan kosten.
Cumulus heeft ook quilts maar deze gaan niet zo laag qua temperatuur en ik ben hier te lang voor. Custom kan wel maar wordt wel duurder... wat dat betreft geen optie.
De upside van een quilt lijkt mij het lagere gewicht, maar ik ben niet per se zo'n grammenjager dat ik daarom een sleeping bag afschrijf.Bacchus schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 13:05:
@KnOeFz : Machtige foto's!
[...]
De prijs/gewicht/isolatie-verhouding maken donzen mummies en quilts m.i. superieur aan dekenmodellen, zo erg dat een hiker eigenlijk gewoon niet aan een dekenmodel moet denken. (maar niets zo persoonlijk als een mening natuurlijk.) In mijn Nomad kan ik me omdraaien met het risico dat ik mijn lakenzak in een knoop om mezelf draai.
@Luuk84 's advies om in Europa te zoeken is spot-on en Cumulus heeft een goede naam. Ik heb wel gehoord dat zij een slaapzak ook op maat kunnen maken. De temperatuur-rating van Cumulus is niet direct vergelijkbaar met andere fabrikanten omdat ze geen EN-norm gebruiken.
[...]
Met een 11°C comfort-temperatuur is het klappertanden bij 4°C. In hogere Alpendalen is nachtvorst midden in de zomer niet ongehoord en in het voorjaar zelfs doodnormaal. Voor 500 g kun je een 0°C-quilt of +4°C-mummy hebben.
Voor ~150 euro heb ik een G2 slaapzak (maatje large) met ~700 gram donsvulling (800 cuin) (zie bv https://www.aliexpress.co...ae803_4&priceBeautifyAB=0 model G2 L).
Wil best andere opties overwegen maar het prijsverschil tussen Cumulus/UGQ outdoor is wel zodanig dat ik toch neig naar de Ali optie... dat het een kans op een miskoop is neem ik dan maar voor lief (en lijkt me ergens ook wel onwaarschijnlijk omdat deze ook goede reviews krijgen).
Met dat budget kan je ook is een bezoekje aan de decathlon wagen. Die willen ook nog wel is mooie donzen slaapzaken hebben voor een prima prijs. Daar zou ik eerder voor gaan als een slaapzak van Ali. De slaapzakken van Ali lijken me ook nogal smal. Niet zo heel gek, de bouw van een aziaat is gewoon andere als de gemiddelde NederlanderJJJ schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 18:55:
[...]
Ik ben er inmiddels wel uit dat ik qua comforttemp lager moet gaan zitten. Tochten in Noorwegen en de Alpen spreken me toch wel aan, dus een comforttemp van -5 graden aanhouden lijkt me verstandig.
Bedankt voor de link van ugq outdoor! Heb even wat zitten spelen met hun sizing opties, maar loop er wel tegenaan dat ik $50 shipping kwijt ben. Heb wel vertrouwen in hun product - de reviews zijn erg goed en wat ik vind qua beeldmateriaal lijkt het een topproduct.
Als ik een quilt samenstel kom ik op (incl shipping) ~266 euro aan kosten.
Cumulus heeft ook quilts maar deze gaan niet zo laag qua temperatuur en ik ben hier te lang voor. Custom kan wel maar wordt wel duurder... wat dat betreft geen optie.
[...]
De upside van een quilt lijkt mij het lagere gewicht, maar ik ben niet per se zo'n grammenjager dat ik daarom een sleeping bag afschrijf.
Voor ~150 euro heb ik een G2 slaapzak (maatje large) met ~700 gram donsvulling (800 cuin) (zie bv https://www.aliexpress.co...ae803_4&priceBeautifyAB=0 model G2 L).
Wil best andere opties overwegen maar het prijsverschil tussen Cumulus/UGQ outdoor is wel zodanig dat ik toch neig naar de Ali optie... dat het een kans op een miskoop is neem ik dan maar voor lief (en lijkt me ergens ook wel onwaarschijnlijk omdat deze ook goede reviews krijgen).
Succes met je keuze!
Afgelopen 3 weken zijn we in Georgië geweest en hebben hier de trek van Mestia naar Ushgulli gedaan en geslapen in guesthouses in de dorpjes op de route Erg mooi, maar nu lijkt het ons wel leuk om eens met tent te gaan kamperen.
Zijn er mensen hier met ervaring met de Fjällraven classic? We zijn allebei goed getraind, sporten allebei minimaal 2 x in de week (ik zelfs 4 / 5 x) en wandelen redelijk vaak.
Welke informatie zoek je precies en waarom kies je juist voor deze tocht? Heb je al andere ervaringen met meerdaagse tochten waarbij je alles bij hebt? Zo niet, misschien toch eerst maar iets anders proberen om te kijken of het überhaupt bevalt en gaat? Dit is sowieso verstandig om je uitrusting te leren kennen en ervaring op te doen
Waar ik naar op zoek ben zijn eigenlijk ervaringen zoals jij die beschrijft, hoe is het qua weer? En de kou maakt het dan zwaar of is het dan regen? Loop je veel met andere mensen of loop je ook veel alleen als je dit wil? Is de route veel stijgen en dalen of is 't meer een glooiend landschap?
Op de Fjällraven site en op internet lees je dat iedereen de tocht kan doen, maar dat lijkt me meer een marketing praatje. De reden dat we voor deze tocht hebben gekozen is eigenlijk omdat we 't online zagen als optie en Zweden ons erg aanspreekt om eens heen te gaan. We zijn eigenlijk een beetje in 't marketing praatje getuind om eerlijk te zijn haha.
Wat is qua aanbiedingen overigens een goed moment om nieuwe wandelschoenen aan te schaffen? Mijn oude probeerpaar schoenen van de ANWB valt bijkans uit elkaar, maar omdat de schoenen zo duur zijn wil ik ze eigenlijk in de aanbieding proberen aan te schaffen. Heb al gepast ergens en weet welk type en maat ik moet hebben, dus het is even afwachten tot de aanbiedingen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
VerstandigKoehandelaar schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:44:
We hebben nog geen ervaring met andere meerdaagse tochten waarbij we alles bij ons hebben, dus met kampeer gear. We willen inderdaad van te voren nog een aantal keer een lang weekend in België of Duitsland gaan wandelen om de spullen te testen die we bij ons zouden hebben.
Kou kan je je op kleden. Regen maakt het vaak lastig omdat echt alles (uiteindelijk) nat of vochtig wordt. En dat maakt het soms vervelend. Als je echt van rust houd, zou ik niet met die classic mee doen, maar zelf een mooie tocht uitzoeken. Info over de classic kan je vast op internet vindenWaar ik naar op zoek ben zijn eigenlijk ervaringen zoals jij die beschrijft, hoe is het qua weer? En de kou maakt het dan zwaar of is het dan regen? Loop je veel met andere mensen of loop je ook veel alleen als je dit wil? Is de route veel stijgen en dalen of is 't meer een glooiend landschap?
Kijk ook eens naar de Kungsleden (of een deel daarvan). Daarnaast heb ik ook dit boek en hier staan ook mooie tochten in. Kijk ook eens op deze website.Op de Fjällraven site en op internet lees je dat iedereen de tocht kan doen, maar dat lijkt me meer een marketing praatje. De reden dat we voor deze tocht hebben gekozen is eigenlijk omdat we 't online zagen als optie en Zweden ons erg aanspreekt om eens heen te gaan. We zijn eigenlijk een beetje in 't marketing praatje getuind om eerlijk te zijn haha.
Zelf heb ik in Sarek rondgestapt, maar raad ik niet aan voor je eerst serieuze tocht. Het is erg afgelegen, weinig mensen, en een goede voorbereiding + uitrusting is een must.
Hoe rekening met muggen, en wanneer deze actief zijn, deze kunnen je tocht een hel maken.
Wat ervaring, inderdaad. Want ik behoor tot de ongeveer 10% van de mensen die 'em niet uitgelopen hebben. Behoorlijk balen, maar wel veel geleerd...Orion84 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 09:28:
@TomsDiner zou inmiddels ervaring moeten hebben, zie ook: TomsDiner in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"
Dat iedereen het zou moeten kunnen: ik weet het niet. In ieder geval moet je de conditie hebben om op slecht terrein tussen de 20 en de 30 kilometer per dag af te leggen met je bagage, en daarbij niet 'op' zijn: je moet de volgende dag weer.
Ken je uitrusting, klinkt als een open deur, maar hoeveel zaken er niet nieuw uit de verpakking komen op de camping in Kiruna. Zo heb ik op het laatst nog een Sea to Summit inlayer toegevoegd (een na zwaarste), omdat ik het behoorlijk fris vond. Ook bleek de regenhoes van mijn rugzak niet bij mijn rugzak te horen (was een hoes voor 40 liters, liep met 65), allemaal van die zaken die je makkelijk kunt voorkomen.
Anticiperen is erg moeilijk. Twee weken voor de start was het nog boven de 25 graden in Kiruna, en er zijn mensen die het gewicht van hun rugzak omlaag hebben weten te krijgen door geen warme kleding mee te nemen. En het is zeer guur geworden. Temperaturen onder nul en sneeuw.
Het is bijna onmogelijk om op alle situaties voorbereid te zijn, zoals dat we ongeveer verplicht bij het dalstation Kebnakaise in een berkenbos moesten overnachten. Er kwam storm aan. Dit werd de eerste overnachting in het wild, maar ik heb veel mensen gehoord die bang waren voor hun materieel. Er werd ook stiekum in hutten overnacht, wat eigenlijk niet mocht. Overigens was het dringende advies om niet verder dan het dalstation Kebnakaise te gaan op dag één denk ik het grootste probleem: een gedeelte van de deelnemers moet de FC in vier dagen lopen (ivm retourreis), en met slechts 19 kilometer op dag 1..... Ik heb de indruk dat met name dat voor een groot gedeelte van de 10% uitvallers heeft gezorgd.
Dus helaas... Ik ben na dag 1 afgehaakt op het dalstation, en teruggelopen naar de start. Bij mij is het probleem een groot gedeelte onderschatting geweest ("iedereen kan het"), in combinatie met te matige voorbereiding. Als voorbeeld: in de laatste maand stond mijn gepakte bagage thuis bijna continue op de Lidl personenweegschaal. Ik ben tenger van bouw, licht, en heb geen heupen waar een heupband op blijft liggen. Ik wilde lichtgewicht, en heb een kaal gewicht tot vlak voor het eind van beneden de tien kilo gehad. Tenminste, dat zij die Lidl personenweegschaal. Bij de start hangt een weegschaal, en ik zat op ongeveer 19. Mijn rugzak zit leeg al tegen de vier kilo...
Ook zat ik dus zonder passende regenhoes, en had van een gedeelte van de bagage ook niet goed door hoe waterdicht die waren. En het weer was niet om over naar huis te schrijven. Mensen die de andere post van mij gelezen hebben weten dat ik van plan was een spiegelreflex mee te nemen, en dat ding was ook een kilo nutteloos gewicht. Door het weer heel goed uitkijken en ingepakt houden.
Dus ja: ik baal behoorlijk -van mezelf- en ben aan het nadenken wat we volgend jaar gaan doen. Ik heb wel genoten van de vier dagen dat ik de mede FC reizigers om mij heen had. Het is -in positieve zin- een apart slag volk, zeer praktisch, de meesten weten donders goed dat naïviteit geen optimisme is, lopen niet te miepen over beperkt bereik. We gaan de komende maand dus maar even goed nadenken. Volgens mijn schema is Kandersteg weer aan de beurt, maar het kan maar zo dat ik revanche wil...
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Haha. Ik vertrek zaterdag! Lekker naar schotland, fort william, ben nevis en omstreke.Deathchant schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 23:52:
@Heilige Kaas Ben je nou in Schotland geweest?
Tentje en camera mee en genieten maar!
Naar dit soort ervaringen ben ik dus op zoek. Op internet lees je eigenlijk met name die hosanna verhalen dat iedereen het kan lopen etc, maar dit geeft een stuk realistischer beeld.
Bedankt voor het delen van je ervaring. Ben benieuwd wat je gaat doen, revanche of niet. Zal het verhaal ook even delen met m'n vriendin, misschien dat ze dan toch voor iets zuidelijkers wil gaan haha.
Ik weet niet precies hoe je gewogen hebt. Maar een tip voor de volgende keer. Ga zelf zonder rugzak op de weegschaal staan en daarna met rugzak. Het verschil in gewicht is het gewicht van je rugzak.TomsDiner schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 23:18:
Ik wilde lichtgewicht, en heb een kaal gewicht tot vlak voor het eind van beneden de tien kilo gehad. Tenminste, dat zij die Lidl personenweegschaal. Bij de start hangt een weegschaal, en ik zat op ongeveer 19. Mijn rugzak zit leeg al tegen de vier kilo...
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Analoge of digitale weegschaal? Ik heb slechte ervaringen met digitale weegschalen (mijn zei dat ik 83 kg was en de analoge bij de fysio zei 95) en sindsdien zweer ik bij een analoge.TomsDiner schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 23:18:
[...]
Tenminste, dat zij die Lidl personenweegschaal. Bij de start hangt een weegschaal, en ik zat op ongeveer 19. Mijn rugzak zit leeg al tegen de vier kilo...
Signatures zijn voor boomers.

Ik doe alleen 1-daagse hikes in de Alpen. Na een dag berg op/berg af en 1200 hoogtemeters vind ik het wel genoeg. Ondanks dat zit m'n rugzak aardig vol (regenkleding, liters drinken, wat noodgear, DSLR + objectieven, etc).
En dan kom je bordjes tegen dat het een goed te lopen wandeling zou moeten zijn...
Hoezo lopen? Meer op handen en voeten naar beneden zien te komen, aan een staalkabel.

Maar toegegeven, de vergezichten zijn zeker de moeite waard:
https://www.flickr.com/ph...go/sets/72157671887549307
Mijn vrienden zien bij mij toch het verschil in pix niet. Ligt aan mij, niet aan hun.
[ Voor 18% gewijzigd door maartend op 10-10-2018 10:49 ]
Maasluip schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:39:
[...]
Analoge of digitale weegschaal? Ik heb slechte ervaringen met digitale weegschalen (mijn zei dat ik 83 kg was en de analoge bij de fysio zei 95) en sindsdien zweer ik bij een analoge.
Beiden is geprobeerd. Alleen heb ik de indruk dat deze analoge weegschaal voor twee dingen gevoelig is:LordSinclair schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:32:
[...]
Ik weet niet precies hoe je gewogen hebt. Maar een tip voor de volgende keer. Ga zelf zonder rugzak op de weegschaal staan en daarna met rugzak. Het verschil in gewicht is het gewicht van je rugzak.
- Niet 100.00 % vlak staan, en ik heb een houten vloer..
- Temperaturen. Het was de afgelopen maanden erg warm.
Of er revanche komt, weet ik nog niet (zeker)... Maar aan de hand van de afgelopen editie heb ik alvast twee zaken op Aliexpress besteld: weegschaal en waterdichte zakken.
Zijn inmiddels binnen, en de weegschaal heeft een dumble halter gewicht van 1.25 kilo aan als 1.246. Dat is acceptabel voor mij. Hiermee ben ik van het hele weegprobleem af.
En even terugkomen op "iedereen kan het":
Het zal waar zijn, als je de eerder genoemde zaken op orde hebt. Dan is het niets om bang voor te zijn. Er lopen kinderen mee (met ouders, maar reglementair volgens mij ook wel met flink wat kilo's op de rug), zestig plussers... Het kan echt. Van de 2.000 deelnemers dit jaar zijn er meer dan 1.800 gefinished. Ik heb nog contact met andere lopers (die wel gefinished zijn), omdat ik toen ik uitstapte mijn inlayer heb uitgeleend aan iemand die het koud had gehad in zijn slaapzak. Na de classic dus een beetje contact gehouden, en ik heb begrepen dat zij het ook echt pittig hadden gevonden en zeer guur.
Een personenweegschaal zal inderdaad niet heel nauwkeurig zijn in het bereik van enkele kilogrammen. Dan zit je met je keukenweegschaal beter. Dat geeft je ook de mogelijkheid om de onderdelen van je uitrusting per stuk te wegen en via Excel "je tas te vullen." Qua waterdichte zakken wil je er misschien een aantal hebben, ter organisatie van je tas.TomsDiner schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 23:10:
Beiden is geprobeerd. Alleen heb ik de indruk dat deze analoge weegschaal voor twee dingen gevoelig is:Ook het feit dat mijn eigen gewicht in vier maanden van 76 naar 64 kilo gedaald was, wekte geen argwaan. Zomers ben ik bewegelijker, en het kwam vast door de voorbereiding van de Fjallraven!
- Niet 100.00 % vlak staan, en ik heb een houten vloer..
- Temperaturen. Het was de afgelopen maanden erg warm.
Of er revanche komt, weet ik nog niet (zeker)... Maar aan de hand van de afgelopen editie heb ik alvast twee zaken op Aliexpress besteld: weegschaal en waterdichte zakken.
Zijn inmiddels binnen, en de weegschaal heeft een dumble halter gewicht van 1.25 kilo aan als 1.246. Dat is acceptabel voor mij. Hiermee ben ik van het hele weegprobleem af.

Ook zijn we nog naar het noorden gegaan en hebben we op de gok een route gepakt die start in Chamorga. We waren best laat dus we hebben maar 3 uur gelopen. We zijn aan het einde van de heuvelrug weer omgedraaid (zie panorama).

We zijn maar dagjes wandelaars, maar dit smaakte ontzettend naar meer!
*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains
En al terug?Heilige Kaas schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 00:00:
[...]
Haha. Ik vertrek zaterdag! Lekker naar schotland, fort william, ben nevis en omstreke.
Tentje en camera mee en genieten maar!
Post eens wat foto's
Verwijderd
Niet de Fjällraven classic maar wel de hele Kungsleden trail in mijn eentje gelopen (Fjällraven classic volgt een deel van de Kungsleden). Ik heb daarvan een uitgebreid reisverslag op FOK! staan:Koehandelaar schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:38:
Zijn er mensen hier met ervaring met de Fjällraven classic? We zijn allebei goed getraind, sporten allebei minimaal 2 x in de week (ik zelfs 4 / 5 x) en wandelen redelijk vaak.
http://forum.fok.nl/topic/2241110

Zelf zou ik nooit aan zo'n massaal evenement als de Fjällraven classic mee willen doen maar ieder zijn ding
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2018 19:50 ]
Verwijderd
[Reisverslag] Pacific Crest Trail (4269 km wildernis trek)
Hier slechts een kleine greep uit de vele foto's:

Btw: vooraf had ik hier gepost dat ik hem niet in één keer helemaal wilde lopen want ik was bang dat ik dan niet genoeg kon genieten van de natuur. Maar na enkele dagen bleek het allemaal best vlot te lopen dus besloot ik om hem toch maar gelijk helemaal te doen
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Pardon?! 5 maanden lang? Wow!Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:12:
Deze lente en zomer heb ik in 5 maanden de hele Pacific Crest Trail gelopen: 4269 km van Mexico naar Canada!
Knap dat je zo lang (onder)weg kon zijn.
Ik houd het altijd bij dagtripjes in de Alpen.
Baas! Staat hier ook nog op de verlanglijstVerwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:12:
Deze lente en zomer heb ik in 5 maanden de hele Pacific Crest Trail gelopen: 4269 km van Mexico naar Canada! Op FOK! staat een uitgebreid reisverslag:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Btw: vooraf had ik hier gepost dat ik hem niet in één keer helemaal wilde lopen want ik was bang dat ik dan niet genoeg kon genieten van de natuur. Maar na enkele dagen bleek het allemaal best vlot te lopen dus besloot ik om hem toch maar gelijk helemaal te doen
Tof om te lezen. En respect, 4 zero-days! Insane..
Btw, welke webshop gebruikte je voor je fooddrops?
Hé, jij ook hier.Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:12:
Deze lente en zomer heb ik in 5 maanden de hele Pacific Crest Trail gelopen: 4269 km van Mexico naar Canada! Op FOK! staat een uitgebreid reisverslag:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoals altijd, mooi verslag van een geweldige tocht.
Bedankt om dit met ons te delen echt super dat je hiervoor de tijd neemt!Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:12:
Wat een geweldige ervaring moet je wel niet gehad hebben!
En enorm veel respect dat je zolang kan lopen en dat met maar 4 rustdagen
Hoe ga je eigenlijk om met blaren of andere blessures? Lijkt me toch niet dat je na dagtochten van +35km nergens last van hebt?
Zelf krijg ik enorm veel zin om dit ook te doen, maar 5 maanden is me veel te lang. Wat zou voor jou het mooiste stukje van de PCT zijn in zeg 2 tot 4 weken? Kijk je dan automatisch naar de JMT?
Veel mensen hebben aan het begin last van blaren maar daarna stukken minder. Ligt ook vaak aan de schoenen.sloth schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:00:
Hoe ga je eigenlijk om met blaren of andere blessures? Lijkt me toch niet dat je na dagtochten van +35km nergens last van hebt?
De JMT kan ik je van harte aanraden. Volgens velen inderdaad het hoogtepunt van de PCT. Maar er zijn zat alternatieven (Long trail, GR20, Wonderland trail, ..).Zelf krijg ik enorm veel zin om dit ook te doen, maar 5 maanden is me veel te lang. Wat zou voor jou het mooiste stukje van de PCT zijn in zeg 2 tot 4 weken? Kijk je dan automatisch naar de JMT?
Als je echter nog nooit zoiets gedaan hebt, is een kortere hike van een paar dagen wel aan te raden. Je leert dan al erg veel over je gear, eten etc. In het voorjaar doe je bijvoorbeeld de West Highland Way en dan einde zomer de JMT
Verwijderd
ZeroDayResupply (https://zerodayresupply.com/). Die had ik vorig jaar op de Arizona Trail al gebruikt en ook dit jaar was ik er weer erg tevreden over.Jasper schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 19:17:
Btw, welke webshop gebruikte je voor je fooddrops?
Blaren heb ik eigenlijk nooit last van, ook niet in het begin. De eerste 1000km had ik sowieso nergens last van. Maar daarna beginnen er kleine pijntjes te komen van het dag in dag uit zwaar belasten van je lichaam (vooral voeten). Ook kreeg ik halverwege last van een enkelblessure. Maar niets catastrofaals gelukkig.sloth schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:00:
Weinig (liefst geen) rustdagen werkt ook positief volgens mij want daardoor loop je heel constant. De niet gelopen miles op rustdagen moet je op de overige dagen immers inhalen (tijdwindow is beperkt) en het risico is dan overbelasting door het niets doen en daarna plotseling weer heel veel. Ik kwam mensen tegen die steeds rustdagen namen om te herstellen van blessures en die daarna dan 40 mijl per dag gingen lopen om de verloren tijd in te halen, op naar de volgende blessure. Tsja... Zelf loop ik liever een kortere afstand die ik dan consistent dag in dag uit kan volhouden. Dan beleef je ook veel meer plezier aan de trail.
Maar iedereen heeft zijn eigen methodes en voorkeuren
De JMT ligt dan inderdaad voor de hand, maar de hele trail is mooi. Het ligt er ook aan door wat voor soort landschap je wilt lopen. Ik heb achteraf een enquête ingevuld over de PCT en één van de vragen was wat mijn favoriete sectie was. Ik heb daar lang over nagedacht maar ik kon dat echt niet beantwoorden want elk stuk heeft zijn eigen schoonheid om verschillende redenen.Zelf krijg ik enorm veel zin om dit ook te doen, maar 5 maanden is me veel te lang. Wat zou voor jou het mooiste stukje van de PCT zijn in zeg 2 tot 4 weken? Kijk je dan automatisch naar de JMT?

Verwijderd
Het is inderdaad schitterend daar! Zelf heb ik daar in die regio een trek gedaan van 5 weken, van Jiri in de middle hills via Chukhung naar Everest Basecamp/ Kala Pattar en dan via Cho La en Renjo La weer teruggelopen naar Namche en dan Jiri. Het hoogste punt was dan Chukhung Ri wat natuurlijk een heel stuk lager is (5546m) dan Mera Peak! (maar mag wel zonder gids) en waar je eenvoudig zonder hulpmiddelen naar boven loopt.Korakal schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 16:37:
Een week geleden stond ik bovenop Mera Peak (6476m) en hoewel een het een stevige tocht was (3 weken trekking) en met -27 op de top best koud, was het uitzicht wel waanzinnig. Everest, Lhotse, Cho Oyu en nog veel meer perfect zichtbaar! Aanrader!
[Afbeelding]
Jeez, bijn 7 jaar gelden dezelfde gedaan. vette reis.Verwijderd schreef op zondag 4 november 2018 @ 08:52:
[...]
Het is inderdaad schitterend daar! Zelf heb ik daar in die regio een trek gedaan van 5 weken, van Jiri in de middle hills via Chukhung naar Everest Basecamp/ Kala Pattar en dan via Cho La en Renjo La weer teruggelopen naar Namche en dan Jiri. Het hoogste punt was dan Chukhung Ri wat natuurlijk een heel stuk lager is (5546m) dan Mera Peak! (maar mag wel zonder gids) en waar je eenvoudig zonder hulpmiddelen naar boven loopt.
Da’s evengoed een respectabele hoogte! En daar zitten zeker plekken bij waar ik ook nog eens naar toe wil. Misschien als we nog een keer Baruntse gaan doenVerwijderd schreef op zondag 4 november 2018 @ 08:52:
[...]
Het is inderdaad schitterend daar! Zelf heb ik daar in die regio een trek gedaan van 5 weken, van Jiri in de middle hills via Chukhung naar Everest Basecamp/ Kala Pattar en dan via Cho La en Renjo La weer teruggelopen naar Namche en dan Jiri. Het hoogste punt was dan Chukhung Ri wat natuurlijk een heel stuk lager is (5546m) dan Mera Peak! (maar mag wel zonder gids) en waar je eenvoudig zonder hulpmiddelen naar boven loopt.
Wij hebben de ‘uitgebreide’ route naar Mera gedaan, we zijn vanaf Phaplu begonnen. Daarvandaan via Kharikola/Pangom/Najingdingma en de Panch Pokhari (Cholemkharka/Kholakharka) naar Kothe gelopen, en na Thangnak/Khare/High Camp/Mera via Zatrwa La terug naar Lukla. Voor de beklimming heb je stijgijzers, een klimgordel en (zeer beperkt) een ijsbijl nodig. Als je met 3 of meer gaat heb je geen jumar nodig, anders kan het handig zijn. Mera geldt nog als een ‘trekking peak’, maar het is grijs gebied. Qua looks en ervaringen: wat een waanzinnig mooi gebied, en de Nepali zijn geweldige mensen

Inmiddels hebben we nog een paar dagen safari in Chitwan erop zitten en gaan we morgen weer richting huis om bij te komen...
Verwijderd
Chitwan is ook tofKorakal schreef op zondag 4 november 2018 @ 17:01:
Qua looks en ervaringen: wat een waanzinnig mooi gebied, en de Nepali zijn geweldige mensen
Inmiddels hebben we nog een paar dagen safari in Chitwan erop zitten en gaan we morgen weer richting huis om bij te komen...

Ik ben zelf 2x in Nepal geweest. De eerste reis 2 kortere treks (4 dagen Gorepani rondje en 10 dagen Langtang trek). Toen besloot ik dat ik het zo tof vond dat ik 4 maanden later alweer terugging naar Nepal, maar dan voor alleen maar trekking (reis van 6 weken waarvan netto 5 weken trekking).
Ik heb daarvan trouwens uitgebreide reisverslagen op FOK!
Eerste reis: [Reisverslag] Nepal & Bangladesh (via India)
Tweede reis: [Reisverslag] Nepal: 37 dagen trekking Jiri to Khumbu (Everest)

Ik heb echt zin om weer eens terug te gaan. Maar ja, tijd he... Er zijn zoveel mooie bestemmingen overal ter wereld!
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2018 18:04 ]
ben zelf ook op tenerife geweest, en veel gewandeld. de el teide was toch wel het hoogte punt (in twee dagen omhoog/hoogste punt spanje ). was flink zwaar door de hoogte steiging op het laatse deel van dag een en de verschrikkelijke kou op dag twee (je begint 's ochtends om de zonsopgang mee te pakken. maar echt een aanrader als je de hut kan reserveren. want anders is de top niet te halen als je echt wil wandelen.Tusk schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:06:
Naar Tenerife geweest en eigenlijk een beetje op de gok wat gewandeld. We wisten dat we niet de touristische plekken van de Teide wilden bezoeken dus vonden we een route die uitkijkt op de Teide. De wandeling naar Mount Guajara (2718m) begint op 21xx meter. Eerste anderhalf uur waren flink klouteren op rotsen en stenen. De weg naar beneden duurde een uur of 3 met mooie wandelpaden. Erg mooie lus.
[Afbeelding]
Ook zijn we nog naar het noorden gegaan en hebben we op de gok een route gepakt die start in Chamorga. We waren best laat dus we hebben maar 3 uur gelopen. We zijn aan het einde van de heuvelrug weer omgedraaid (zie panorama).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
We zijn maar dagjes wandelaars, maar dit smaakte ontzettend naar meer!
its the Guus
In juli ga ik naar Japan en zal ik de Fuji beklimmen volgens een pad voor massatourisme. Dit zal mijn eerste bergbeklim-ervaring zijn.
Redenen waarom ik dat type schoenen wil:
Ik loop regelmatig (3 keer per week gemiddeld) dus qua enkelstabiliteit zit het wel goed (en ik oefen ze soms door op ene been te staan en andere been te slingeren). Paar keer per jaar ook trailwedstrijden in een bos (= niet-vlakke ondergrond). Ook nog nooit enkel omgezwicht. Daarnaast zweten mijn voeten vrij snel.
Als kind ooit stapschoenen gehad maar ik herinner me dat ik dat vervelend om dragen vond...
Her en der vind ik online wel artikels over de voor- en nadelen van beide types schoenen, maar ik dacht, ik vraag het hier ook even
[ Voor 11% gewijzigd door Asgaro op 21-03-2019 17:26 ]
Ik heb zelf zowel trailrunningschoenen alsook cat A (en B/C + D) schoenen omdat wat mij betreft ze toch wel een andere benadering kennen. Bergschoenen moeten ook geschikt zijn om met bepakking te lopen, trailschoenen niet of op z'n minst minder goed.
Aan de andere kant zie je ook mensen op gympen nog veel hogere bergen oplopen, dus zwart wit is het niet.
* Volledig uit de lucht gegrepen getal natuurlijk.
Na al flink veel avonturen op de mountainbike te hebben gemaakt in de Alpen, Rocky Mountains, Andalucië, Zuid-Afrika.
In 2017 ook maar eens gaan hiken in de Alpen om toch op de nog wat meer onbereikbare plaatsen te kunnen komen.
Dit toen samen met m'n kameraad wat mooie trails gelopen in Zwitserland.
Toen ook erachter gekomen dat goede gear (met name regenkleding) een must is.
In 2018 in Noorwegen ook 3 weken lang gehiked (zowel dagtochten als meerdaagse tochten). Noorwegen heeft echt een mega goed systeem van hutten, waar je als je lid bent van de DNT de sleutel van krijgt. Hierdoor kan je erg gemakkelijk meerdaagse tochten doen. Ook in het najaar van 2018 weer in Zwitserland wezen hiken, echt super gaaf.
Ik houd dit topic even in de gaten, zag al een paar erg gave tochten langskomen hier.
Bevalt prima! Zowel de Te Araroa als de JMT gelopen in trail runners, en ik wil niet anders. Zit heerlijk, niet te zwaar en droogt snel als je een rivier door moet!Asgaro schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:43:
Mensen die ervaring hebben met het dragen bij trail running schoenen bij bergwandelen?
In juli ga ik naar Japan en zal ik de Fuji beklimmen volgens een pad voor massatourisme. Dit zal mijn eerste bergbeklim-ervaring zijn.
Verwijderd
Schoenen kun je alleen zelf beoordelen, dus niet teveel naar anderen luisterenAsgaro schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:43:
Mensen die ervaring hebben met het dragen bij trail running schoenen bij bergwandelen?
Ik loop regelmatig (3 keer per week gemiddeld) dus qua enkelstabiliteit zit het wel goed (en ik oefen ze soms door op ene been te staan en andere been te slingeren). Paar keer per jaar ook trailwedstrijden in een bos (= niet-vlakke ondergrond). Ook nog nooit enkel omgezwicht. Daarnaast zweten mijn voeten vrij snel.
Als kind ooit stapschoenen gehad maar ik herinner me dat ik dat vervelend om dragen vond...
Her en der vind ik online wel artikels over de voor- en nadelen van beide types schoenen, maar ik dacht, ik vraag het hier ook even
Als trailrunners voor jou werken, dan gewoon voor gaan. Zelf zou ik mijn voeten breken op die dingen (als ik met een zware rugzak loop) en ik ken mensen die (blijvende) voetschade daarmee hebben opgelopen. Dus ik loop altijd op hoge leren boots. Maar massa's mensen lopen duizenden kilometers (met rugzak) op trailrunners. Op lange afstands trails zoals de PCT is dat zelfs de overweldigende meerderheid (echter, er vallen ook veel mensen uit met voetblessures).
Als ik je post zo lees dan zie ik geen reden om het niet gewoon te proberen op trailrunners, want dat is waar jij zelf de beste ervaringen mee hebt.
Ik denk dat je op elk terrein wat niet voorzien is van ijs (want dan stijgijzervaste schoenen nodig) prima op trailschoenen kan lopen, die zijn er namelijk ook met alle soorten zolen. Zelf heb ik veel op North Face Ultra MT gewandeld, ook over rotsgraten en daar uiteindelijk ook een 37km trail op hardgelopen met 3000 hm. Ging heerlijkAsgaro schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:43:
Maar punt is wel dat als je met bepakking loopt je veel zwaarder wordt en dus meer risico neemt qua enkels, zeker bij naar beneden lopen, en paden met losse stenen enzo is een misstap snel gemaakt en kán je met hoge bergschoenen wat meer opvangen voor j le echt iets dubbel hebt liggen. Met training wordt alles sterker en kan je meer hebben, maar het blijft een afweging die je dan moet maken op basis van het verwachte terrein, gewicht tas, eigen gewicht, en techniek/conditie.
PS: een nadeel van bergschoenen is natuurlijk het gewicht en de warmte, daar wordt je uiteindelijk ook moe (en minder gefocust) van, dus er is op dit punt volgnes mij geen beste antwoord, alleen een weloverwogen beslissing
[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 02-04-2019 20:59 ]
Nice, ik ga hem in juli lopen, samen met een vriend. We wonen allebei in Barcelona, maar gaan via Frankrijk door de bergen.Mercatres schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:24:
Tijdens een van de vele kerstdiners met de vriend van m'n schoonzus aan de praat geraakt over de Camino. Ik zit al enkele jaren te spelen met het idee om die eens volledig (vanaf Saint-Jean-Pied-de-Port dus) tot aan Compostella te doen, en nu begon hij daar ook toevallig over. Met als gevolg dus dat ik nu weer allerlei dingen aan het opzoeken ben voor die tocht. Ik heb al enkele stukken gedaan van de Camino en heb al een beetje ervaring met lange afstandswandelingen, maar om die 800km te doen, is toch een ander verhaal
Heb wel hike ervaring hier in Spanje, ben benieuwd of we het gaan redden haha
See you in the Galaxies Far, Far Away ....
De hoeveelheid sneeuw die er in de wintermaanden (en vooral ook eind februari/begin maart) is gevallen zorgde ervoor dat we zelfs vanaf een hoogte van 2700m al geregeld in de sneeuw liepen. Dit terwijl het normaal eind maart/begin april redelijk vrij is van sneeuw.
Hierdoor was het stuk tussen Yak Kharka (4050m) en Thorung Phedi (4525m) ook redelijk uitdagend, aangezien het pad bestond uit een combinatie van modder en sneeuw/ijs slush en op sommige plekken niet veel breder was dan 1 voet.
Het zicht net boven High Camp (+- 4900m) was er iig niet minder op en ook de afdaling na de pass kreeg een mooie extra funfactor.

Nu het helse karwei van foto's uitzoeken
Ik loop altijd op trail schoenen in de bergen (North Face, Mammut) tenzij ik stijgijzers moet dragen. Normale bergschoenen draag ik nooit!Asgaro schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:43:
Licht, comfortabel, fijne demping, snel droog, ik heb zelf geen enkelsteun nodig. Prima voor gras, (natte/gladde) stenen, steentjes, keien, etc.
[ Voor 98% gewijzigd door KnOeFz op 30-04-2019 18:12 ]
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Verwijderd

Een uitgebreid reisverslag staat op FOK!:
https://forum.fok.nl/topic/2500095
Topicreeks: [Testcase] Neist Point
Kun je eens kijken wat je aanspreekt en dan een wandeltocht plannen
Mooie tochten allemaal hier! Einde dit jaar staan - als alles lukt - 2 wandelingen op de planning.
Het Zuidelijke stuk van de Kungsleden in Zweden - tussen Kvikkjokk en Hemavan ongeveer.
De ander is in Schotland van Inverness naar John o'Groats.
Dit weekend was in wandelen in de Ardennen en ging in mijn hoofd beetje door de spullen die wel/niet handig zijn. Kwam daar (Weer...) uit bij een schepje voor de toiletgang.
Begraven jullie alles netjes als je langer onderweg bent? Ik heb zelf geen schep en vaak is wel een café of iets elke dag. En anders... tja.. een heel stuk het bos in. Maar ik weet ook dat dat niet oke is en wil het dus niet meer zo doen.
Ervaringen ? Tips?
En als er nog ideeën zijn die echt handig zijn voor de twee tochten, let me know! Thnx!
Verwijderd
Voor toilet gebruik ik dit schepje:Blomminator schreef op maandag 27 mei 2019 @ 07:06:
Hoi,
Mooie tochten allemaal hier! Einde dit jaar staan - als alles lukt - 2 wandelingen op de planning.
Het Zuidelijke stuk van de Kungsleden in Zweden - tussen Kvikkjokk en Hemavan ongeveer.
De ander is in Schotland van Inverness naar John o'Groats.
Dit weekend was in wandelen in de Ardennen en ging in mijn hoofd beetje door de spullen die wel/niet handig zijn. Kwam daar (Weer...) uit bij een schepje voor de toiletgang.
Begraven jullie alles netjes als je langer onderweg bent? Ik heb zelf geen schep en vaak is wel een café of iets elke dag. En anders... tja.. een heel stuk het bos in. Maar ik weet ook dat dat niet oke is en wil het dus niet meer zo doen.
Ervaringen ? Tips?
En als er nog ideeën zijn die echt handig zijn voor de twee tochten, let me know! Thnx!

Weegt 17 gram en werkt verrassend goed.
Ik heb de hele Kungsleden gelopen, dus ook het stuk Hemavan- Kvikkjokk. Was fantastisch mooi! Ik had o.a. poolvosjes bij mijn tent (die zijn daar zeldzaam). Ook veel lemmingen, hermelijnen, velduilen, etc. En natuurlijk rendieren en elanden. Ik liep in de maand juli en dan is het daar lente/ broedseizoen dus enorm rijke natuur.
Maar jouw ervaring gaat natuurlijk heel anders zijn want je schrijft "einde van het jaar" en dan ligt alles onder een dik pak sneeuw dus moet alles met sneeuwschoenen en misschien een slee voor je voorraden (of een hele zware backpack) want de STF-hutten zijn dan dicht dus lange afstanden tussen herbevoorradingen.
Ik heb ook veel in Schotland gelopen, maar niet specifiek de route die jij gaat doen.
En vergeet ook het spaarzame daglicht niet, een paar uurtjes tussen zonsop- en ondergang is niet iets wat mij erg trekt bij een wandeltocht, maar goed aan de andere kant heeft het ook zijn charme natuurlijk.Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:04:
...
Maar jouw ervaring gaat natuurlijk heel anders zijn want je schrijft "einde van het jaar" en dan ligt alles onder een dik pak sneeuw dus moet alles met sneeuwschoenen en misschien een slee voor je voorraden (of een hele zware backpack) want de STF-hutten zijn dan dicht dus lange afstanden tussen herbevoorradingen.
...
[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 27-05-2019 11:32 ]
En nee joh! Zo ver in het seizoen niet!Ik wil Wel maar je, mevrouw prinses niet;) we gaan begin sept. Dan is t wel frisser maar nog net randje goed seizoen.
Zijn er nog problemen geweest met de pontjes her en der? Ik lees verschillende verhalen, in tijd en kosten...
Wel echt heel veel zin in!
Verwijderd
Ik had twee boottaxi's nodig: de Riebnes en het Saggat meer over. Ik heb geen telefoon dus die boottaxi's gaven in mijn geval wel wat onzekerheid.Blomminator schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:16:
Zijn er nog problemen geweest met de pontjes her en der? Ik lees verschillende verhalen, in tijd en kosten...
Voor die Riebnes boot wou ik een dag van tevoren bellen in Jäkkvik maar er werd niet opgenomen. Toen bood een local aan om die boot voor mij te bestellen (zij zou het op latere tijdstippen nog eens proberen) en ik was niet zeker of dat was gelukt.Gelukkig ging dat goed.
Het Saggat meer over was puur hopen op een boot want ik had geen mogelijkheid om iemand te contacteren. Ik was van plan om daar desnoods een dag te blijven hangen en kamperen totdat ik een bootje zag. Maar er lag een mobiele telefoon (aangesloten op een auto accu) met voorgeprogrammeerd nummer! Dus na bellen was die boot er binnen 15 minuten.
Die boottaxi's zijn duur, maar verder geef je bijna niks uit dus die hele Kungsleden was een koopje (ter plekke totaal €333 uitgegeven inclusief alles).
Ik heb een paar vragen aan de meer ervaren through hikers:
- Wat is een goede in Nederland verkrijgbare lichtgewicht 2/3p tent. We hebben een vrij lichte tent, maar voor 3 maanden elke dag dat ding mee sjouwen ben ik wel bereid wat uit te geven om nog lichter te gaan.
- Idem voor slaapzakken.
- Slaapmatjes hebben we al van die Neo Air dingen dus veel lichter + comfortabel wordt het niet.
- Wat doe je qua regenkleding op zo'n lange tocht? Ik heb een goed jack, maar neem je nog een regenbroek mee? Ik neig ernaar van niet vanwege gewicht, maar als je dan een dag regen hebt dan worden je benen uiteindelijk wel echt koud en nat. Ben ook bang dat er dan regen m'n schoenen in loopt langs m'n benen. Tot nu toe hebben we op al onze tochten altijd miraculeus prima weer gehad, dus nog nooit een meerdaagse gedaan met regen.
Koken: We hebben een mooi licht setje kookpannetjes en een brandertje, maar ik heb geen lichtgewicht koekenpan om bv een pasta sausje te bouwen. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat heb je nou nodig aan pannen en ander kookspul als je zo lang onderweg bent?
Qua gadgets zit ik aan de volgende zaken te denken:
- Een water en stofdichte mobiele telefoon, met een goede batterij: Aanraders?
- Een enorme powerbank (denk 8 mobiele ladingen of meer), zodat je alleen de powerbank ergens aan de stroom hoeft te leggen en dan al je andere gadgets in je rugzak aan de powerbank kan laden.
- Ik heb al een waterdichte BT in ear set
- GPS doen we op de telefoon, ik importeer de hele route in Komoot.
- Camera: We hebben nu de discussie of er een camera mee gaat, zij wil dat wel graag, ik vind het prima om het met de mobiel te doen. Het zou dan toch een lichtere camera worden, spiegelreflex is veel te zwaar. Hoe doen jullie dat?
Vergeet ik wat? Aan of afraders? E-reader mee?
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
De eerste 2 hadden ze beide al gedaan dus Ben Nevis (de hoogste) bleef nog over.. Dus vorige week naar Schotland..
Stats: https://connect.garmin.co...f27PLNXUdIrecg9fGHsISnb2Q

De waterval onderweg.

Op de top van Ben Nevis.

al 'skiend' op het plateau.

In de rescue hut.
Niet de hoogste piek, maar wel een van de hoogste van Cuillin mountains: Sgurr Alasdair:
https://www.walkhighlands.co.uk/skye/sgurralasdair.shtml
Niets voor jullie?
Verwijderd
De zuidelijke helft (onder Kvikkjokk) is relatief rustig. Toen ik de Kungsleden liep kwam ik daar gemiddeld misschien 3 mensen per dag tegen. Vanaf daar wordt het opeens druk en de laatste kwart is heel erg druk. Hoe druk? Zo druk dat hikers elkaar niet meer groeten.Jasper schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:30:
Hoe is de kungsleden qua drukte eigenlijk?
De reden is dat het noordelijkste stuk het meest scenic en dat je ten zuiden van Kvikkjokk een stuk van ~100km hebt zonder herbevoorradingsmogelijkheden of hutten, wat kennelijk veel mensen afschrikt. De grote meerderheid loopt daarom slechts een kwart van de trail (van Abisko naar Nikkoluokta), een veel kleinere groep loopt van Abisko naar Kvikkjokk (of andersom) en een relatief kleine groep loopt de zuidelijke helft.
Dit gebaseerd op juli (hoogseizoen). Buiten het seizoen zal het veel rustiger zijn (maar sneeuw en hutten zijn mogelijk dicht, dus lange herbevoorrading).
Klopt, volgens het visitors centre is er 355 dagen per jaar geen view! wij hadden de beste dag, maar de dag ervoor was ook ok..Deathchant schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:29:
Je had zicht op de Ben Nevis...Da's bijzonder!Leuke foto's!
Dit was de dag ervoor (of de dag daarvoor):

Toen we weg gingen kon je de helft van de berg niet meer zien..
Ziet er goed uit!Deathchant schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:29:
Niet de hoogste piek, maar wel een van de hoogste van Cuillin mountains: Sgurr Alasdair:
https://www.walkhighlands.co.uk/skye/sgurralasdair.shtml
Niets voor jullie?
https://www.google.com/ma...-ro-0-fo100!7i8000!8i4000
Als we op Skye zijn komt die zeker op het lijstje.. hoogte is niet alles.. zo ben ik zelf een veel grotere liefhebben van Snowdon ipv Ben Nevis.. veel meer scenic en meer route opties..
Maar voorlopig gaan we niet met de camper zo ver weg denk ik.. de reis is best lang met een 'future classic' als de onze.. en met de storm waar we door reden was het meer zeilen dan auto besturen.. regelmatig werd ik half de vluchtstrook opgeduwd door windvlagen..
Verwijderd
MSR Hubba Hubba NX zou ik eens naar kijken. Zelf geen ervaring mee maar ik kom vaak andere thru-hikers tegen met die tent en die zijn er meestal erg over te spreken.MrAngry schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:47:
Ik ben me met m'n vriendin aan het orienteren op een voettocht naar Rome. We zijn allebei een beetje klaar met ons werk en hebben allebei een mooi stuwmeer aan verlof. Het voorlopige plan is nu de GR5 + Via Francigena vanaf waar die twee elkaar kruisen. Het idee is tentje mee en waar het kan kamperen en zelf koken. We wandelen/hiken een paar keer per jaar meerdere dagen, maar dat is tot nu toe altijd van het type credit card toerisme, dus 's avonds in een B&B/berghut/hotel eindigen. Ook doen we veel langere dagtochten (zeg 12 per jaar of zo).
Ik heb een paar vragen aan de meer ervaren through hikers:
- Wat is een goede in Nederland verkrijgbare lichtgewicht 2/3p tent. We hebben een vrij lichte tent, maar voor 3 maanden elke dag dat ding mee sjouwen ben ik wel bereid wat uit te geven om nog lichter te gaan.
Zoals je waarschijnlijk weet geldt voor slaapzakken heel sterk "what you get is what you pay for". Prijs wordt voornamelijk bepaald door de kwaliteit van het dons. Het beste dons is het sterkst comprimeerbaar en dus het warmst per gram en bulk.- Idem voor slaapzakken.
Als je het kunt betalen en je dit soort dingen vaker gaat doen dan zou ik hier zelf niet teveel op besparen want een goede donzen slaapzak gaat heel lang mee. Ik zou ook voor hydrophobic dons gaan.
Cumulus heeft relatief goed betaalbare slaapzakken met hoge kwaliteit vulling. Zelf gebruik ik een Cumulus Panyam 600 (met 850 cuin hydrophobic dons) en die heeft mij uitstekend bediend op trails als de Kungsleden, Torres del Paine, Arizona Trail, Pacific Crest Trail, Cape Wrath Trail en een hoop andere vakanties. Ondanks het vele gebruik werkt hij nog steeds uitstekend. Ik gebruik ook een zijden liner.
Ik heb altijd een regenbroek bij mij. Een goedkoop ding (€20) want die is het lichtst. Voornaamste reden is om mijn voeten droog te houden zodat het water over mijn boots loopt in plaats van erin en dat werkt uitstekend. Andere toepassing is als je veel stilstaat (campsite, en in mijn geval vogels observeren) want goed winddicht en het is handig in landen als Zweden waar muggen dwars door je broek steken.- Wat doe je qua regenkleding op zo'n lange tocht? Ik heb een goed jack, maar neem je nog een regenbroek mee? Ik neig ernaar van niet vanwege gewicht, maar als je dan een dag regen hebt dan worden je benen uiteindelijk wel echt koud en nat. Ben ook bang dat er dan regen m'n schoenen in loopt langs m'n benen. Tot nu toe hebben we op al onze tochten altijd miraculeus prima weer gehad, dus nog nooit een meerdaagse gedaan met regen.
Voor regenjas zoek ik een balans tussen bulk/gewicht en duurzaamheid. Veel superlichte jasjes gaan te snel stuk. Ik ben tevreden met mijn Marmot Precip.
Ik kook altijd heel simpel: dingen waar alleen water bij moet ("Pasta & Sauce", dat spul voor studenten en vrijgezellen). Dus ik heb een hoge pot van 1 liter, 1 lepel met lange steel en een piepklein brandertje. That's it.Koken: We hebben een mooi licht setje kookpannetjes en een brandertje, maar ik heb geen lichtgewicht koekenpan om bv een pasta sausje te bouwen. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat heb je nou nodig aan pannen en ander kookspul als je zo lang onderweg bent?
Mijn Oukitel k6000 Pro heeft de Arizona Trail en de pacific Crest Trail overleefd. Ik doe niet aan teleloons (er zit geen SIM in) maar ik gebruik die als GPS, elektronische vogelgids, andere naslagwerken, eten bestellen via wifi als ik in een stad ben, etc...). Goedkope phone met 6000mAh batterij.Qua gadgets zit ik aan de volgende zaken te denken:
In Arizona en de PCT gebruikte ik een 10.000mAh Anker met een Suntactics sCharger-5 solarpanel en dat was genoeg. Maar ja, woestijnen...- Een enorme powerbank (denk 8 mobiele ladingen of meer), zodat je alleen de powerbank ergens aan de stroom hoeft te leggen en dan al je andere gadgets in je rugzak aan de powerbank kan laden.
Compactcamera- Camera: We hebben nu de discussie of er een camera mee gaat, zij wil dat wel graag, ik vind het prima om het met de mobiel te doen. Het zou dan toch een lichtere camera worden, spiegelreflex is veel te zwaar. Hoe doen jullie dat?
Ik krijg vaak de vraag wat ik op maandenlange trails zoals de AZT, PCT doe in de avonden en of ik boeken meeneem. Antwoord: zelfs als ik boeken bij mij had, ik zou geen tijd hebben om die te lezen. Maar iedereen heeft weer een andere stijl.E-reader mee?
Gadgets eruit, regenkleding (Jas, broek en misschien ook wel gamaschen) erin. Je gaat kamperen (en verblijft niet in een hut/B&B waar je zaken kunt drogen. Als je kleding koud en nat wordt, krijg je het niet meer droog en heb je echt een probleem.MrAngry schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:47:
- Wat doe je qua regenkleding op zo'n lange tocht? Ik heb een goed jack, maar neem je nog een regenbroek mee? Ik neig ernaar van niet vanwege gewicht, maar als je dan een dag regen hebt dan worden je benen uiteindelijk wel echt koud en nat. Ben ook bang dat er dan regen m'n schoenen in loopt langs m'n benen. Tot nu toe hebben we op al onze tochten altijd miraculeus prima weer gehad, dus nog nooit een meerdaagse gedaan met regen.
Koken: We hebben een mooi licht setje kookpannetjes en een brandertje, maar ik heb geen lichtgewicht koekenpan om bv een pasta sausje te bouwen. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat heb je nou nodig aan pannen en ander kookspul als je zo lang onderweg bent?
Qua gadgets zit ik aan de volgende zaken te denken:
- Een enorme powerbank (denk 8 mobiele ladingen of meer), zodat je alleen de powerbank ergens aan de stroom hoeft te leggen en dan al je andere gadgets in je rugzak aan de powerbank kan laden.
- Ik heb al een waterdichte BT in ear set
- GPS doen we op de telefoon, ik importeer de hele route in Komoot.
- Camera: We hebben nu de discussie of er een camera mee gaat, zij wil dat wel graag, ik vind het prima om het met de mobiel te doen. Het zou dan toch een lichtere camera worden, spiegelreflex is veel te zwaar. Hoe doen jullie dat?
Vergeet ik wat? Aan of afraders? E-reader mee?
Yep precies mijn idee. Wij hebben zo'n ding; weegt echt heel weinig en kan wel de Patagonische wind weerstaan. Kleine kanttekening: 't is erg knusVerwijderd schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:08:
[...]
MSR Hubba Hubba NX zou ik eens naar kijken. Zelf geen ervaring mee maar ik kom vaak andere thru-hikers tegen met die tent en die zijn er meestal erg over te spreken.
Nog een pro-vote voor een regenbroek. Kan ook prima als extra isolatielaag, vooral wanneer het hard waait heb je er profijt van.Ik heb altijd een regenbroek bij mij. Een goedkoop ding (€20) want die is het lichtst. Voornaamste reden is om mijn voeten droog te houden zodat het water over mijn boots loopt in plaats van erin en dat werkt uitstekend. Andere toepassing is als je veel stilstaat (campsite, en in mijn geval vogels observeren) want goed winddicht en het is handig in landen als Zweden waar muggen dwars door je broek steken.
Aanvulling op deze: wellicht een hardshell jack (die dus tegelijk ook regendicht is?).Voor regenjas zoek ik een balans tussen bulk/gewicht en duurzaamheid. Veel superlichte jasjes gaan te snel stuk. Ik ben tevreden met mijn Marmot Precip.
[...]
Wij lopen nu al een aantal jaren beiden met een Xtorm solar panels en een 10.000mAh powerbank. Je zult verrast zijn hoe vlot je ook buiten de woestijnen om de powerbank vol krijgt.In Arizona en de PCT gebruikte ik een 10.000mAh Anker met een Suntactics sCharger-5 solarpanel en dat was genoeg. Maar ja, woestijnen...
Voor wat betreft de camera: er is zeker een verschil in telefoon of compactcamera, als je tenminste vergelijkt met een recente, goede compactcamera. Wij hebben tot nu toe altijd onze spiegelreflexen mee gehad

Voor wat betreft route/gps: wellicht een losse GPS overwogen? Beter bestand tegen weer, wear&tear, energiezuiniger en vooral echt voor het doel gemaakt. Succes met in de stromende regen je telefoon bedienen om de route te vinden; zoiets als een Garmin Oregon ga je niet stuk krijgen.
Op de west highland way (http://www.explorebritain...sgow-to-fort-william/t394 ) zie je die MSR tentjes ook veel..Verwijderd schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:08:
[...]
MSR Hubba Hubba NX zou ik eens naar kijken. Zelf geen ervaring mee maar ik kom vaak andere thru-hikers tegen met die tent en die zijn er meestal erg over te spreken.
Ze zijn superlicht, maar ik heb altijd mijn twijvels over de duurzaamheid.. en ze zijn natuurlijk niet goedkoop..
Maar voor een trip als deze is het wel ideaal denk ik.. maar ik vraag me af hoeveel er nog van over is na zo vaak opzetten/neerhalen.. de stof is erg dun..
Verwijderd
Die Marmot Precip is een hardshellKorakal schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:42:
[...]
Aanvulling op deze: wellicht een hardshell jack (die dus tegelijk ook regendicht is?).
Goed punt. Daarom had ik op mijn laatste thru-hike in het natte Schotland (West highland Way + Cape Wrath Trail, zie een aantal posts terug) ook geen phone mee maar mijn "good old still going strong" Garmin 60csx (uit 2008). Als ik twijfelde of ik goed zat (meeste navigatie deed ik met kaarten) dan deed ik die heel even aan en daarna direct weer uit. Batterijen gaan dan superlang mee. Sowieso loopt dat ding op gewone AA batterijen dus een paar reserve batterijen mee. En 100% waterdicht.Voor wat betreft route/gps: wellicht een losse GPS overwogen? Beter bestand tegen weer, wear&tear, energiezuiniger en vooral echt voor het doel gemaakt. Succes met in de stromende regen je telefoon bedienen om de route te vinden; zoiets als een Garmin Oregon ga je niet stuk krijgen.
Sylnylon is sterk spul. Natuurlijk krijg je op den duur lekken in je grondzeil maar dat is niet echt een probleem imo (je ligt altijd nog op je matrasje). Evt een tyvek grondzeil onder je tent als je je grondzeil in goede staat wilt houden.ToolkiT schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:46:
[...]
Ze zijn superlicht, maar ik heb altijd mijn twijvels over de duurzaamheid.. en ze zijn natuurlijk niet goedkoop..
Maar voor een trip als deze is het wel ideaal denk ik.. maar ik vraag me af hoeveel er nog van over is na zo vaak opzetten/neerhalen.. de stof is erg dun..
Hetgene wat het eerst stuk gaat zijn je ritsen, vooral van de binnentent (want die ritsen gebruik je het meest en vaak lopen ze ook gedeeltelijk horizontaal dicht langs de grond). Stof, vuil, gras ertussen, etc zorgt ervoor dat je rits sliders verslijten waardoor je de tent niet goed meer kunt sluiten. Dit is vooral een probleem in droge gebieden met veel stof en wind.
Echter, die ritsen kun je gemakkelijk zelf repareren, zelfs op de trail. Op de PCT heb ik 4 of 5 sliders gewoon onderweg vervangen (ik heb altijd reserve sliders bij me). Zie hier een instructie hoe je dat doet.
Mijn meest gebruikte tentje (Tarptent Double Rainbow) heb ik nu totaal meer dan 8 maanden in gekampeerd, in hoogegebergte, woestijnen, tussen cactussen, in droge rivierbeddingen, in sneeuw, regen, you name it... Alle rits sliders zijn nu minimaal 1x vervangen (de meest gebruikte soms wel 3x). Grondzeil is lek (maar de meeste lekken dicht ik thuis weer met siliconen). Echter, het doek is nog prima en vertoont nog geen tekenen van zwakte, ondanks de vele UV exposure en andere martelingen die het heeft moeten doorstaan. Dit tentje gaat gewoon weer mee op de volgende thru-hike
Ik heb de Te Araroa (4 maanden) en John Muir Trail (~3 weken) met een Hubba Hubba gedaan, en 2 personen erin. Dat ging prima, gekocht in 2016. Vorige week in Schotland nog een paar dagen opgezet en nog steeds waterdicht en bestand tegen storm. Een tyvek laag eronder kan geen kwaad trouwens, en is een stuk lichter dan de standaard MSR versie.ToolkiT schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:46:
[...]
Iemand een shop in NL voor tyvek?
Thanks voor de info. We overwegen zeker een losse GPS, ik heb echter eigenlijk prima ervaringen met de telefoon. Je punt over bedienen in de stromende regen staat, dat is inderdaad lastig, maar dat is wat mij betreft dan ook het enige waar een telefoon minder in is (want ik ben ook niet kapot van de wandel Garmins waar ik tot nu toe mee in aanraking ben gekomen).Korakal schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:42:
[...]
Wij lopen nu al een aantal jaren beiden met een Xtorm solar panels en een 10.000mAh powerbank. Je zult verrast zijn hoe vlot je ook buiten de woestijnen om de powerbank vol krijgt.
Voor wat betreft de camera: er is zeker een verschil in telefoon of compactcamera, als je tenminste vergelijkt met een recente, goede compactcamera. Wij hebben tot nu toe altijd onze spiegelreflexen mee gehaden ik heb net een mirrorless gekocht om vanaf onze eerstvolgende trip in gebruik te gaan nemen. Boeken kunnen prima als e-book op je telefoon; licht zachtjes zetten voor weinig energieverbruik. En als je niet gaat lezen, dan heeft het ook geen onnodige ruimte ingenomen.
Voor wat betreft route/gps: wellicht een losse GPS overwogen? Beter bestand tegen weer, wear&tear, energiezuiniger en vooral echt voor het doel gemaakt. Succes met in de stromende regen je telefoon bedienen om de route te vinden; zoiets als een Garmin Oregon ga je niet stuk krijgen.
Zonnepaneel: Ik denk dat we op de GR5 en VF niet vaak langdurig niet in de buurt van een stopcontact komen, of schat ik dat verkeerd in?
Qua rugzak (die moet ik toch kopen, heb alleen maar 30 liter en een zware 75 liter), zit ik te denken aan lightweight dingen als de Bergans Helium 55, Exped Lightning 60 of Osprey levity 60. Zijn daar nog aanraders of valkuilen? Ik krijg zelf een beetje het idee dat ze niet voor iedere rug geschikt zijn.
Ik loop al jaren met garmin. En wel de Dakota 20. Setje Ikea Ladda 2450 er in en ik doe 3 dagen op 1 setje.MrAngry schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 18:23:
[...]
. We overwegen zeker een losse GPS, ik heb echter eigenlijk prima ervaringen met de telefoon. Je punt over bedienen in de stromende regen staat, dat is inderdaad lastig, maar dat is wat mij betreft dan ook het enige waar een telefoon minder in is (want ik ben ook niet kapot van de wandel Garmins waar ik tot nu toe mee in aanraking ben gekomen).
GSM kan wegblijven, in tas. Is me te kwetsbaar.
Ja de Bever heeft deze units alleen online helaas. Ik vind het ook zo wat om ze alledrie te bestellen en in de winkel af te laten leveren en er 2 achter te laten... Maar misschien wel de beste optie.Orion84 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 18:40:
Rugzakken: ga passen in een winkel. De betere buitensportzaak heeft zandzakken of iets dergelijks en andere vulling liggen om hem goed uit te proberen en te zien of hij bij je lichaamsbouw past.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Als je geld zou uitgeven aan een paar honderd gram besparen op je tent, dan zou ik al snel suggereren om een grote powerbank (20 Ah à 400 g?) thuis te laten. Telefoon kan een mooie combinatie van camera, navigatie en meer zijn maar slurpt inderdaad energie en doet niets net zo goed als de specialistische apparaten.
Dat had ik inderdaad nog niet vermeld, we zijn van plan (beetje afhankelijk van werk(gever)) om op 1 augustus te vertrekken en rond 1 november terug te komen. We zouden dan ~half september de grote sint bernhard moeten passeren, daar heb ik vorig jaar boven gestaan half september met de fiets en toen was het 0 graden en stromende regen, maar een dag eerder was het stralend zonnig en +10 graden. Daarna verder Italië in, wat rond die tijd tussen de Appenijnen en Rome (VF loopt vooral door Toscane) koude nachten en warme dagen geeft. Hoe het tussen Aosta en Appenijnen is weet ik niet.Bacchus schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:12:
@MrAngry Aan wat voor seizoen zat je te denken om te gaan? In de zomer in centraal Europa kan ik me voorstellen dat je gewicht bespaart op regenkleding en dan accepteert dat je op een koude natte dag niet op pad gaat.
Bovenstaand is een beetje de discussie die we nu voeren: in hoeverre ga je in de nazomer pakken op edge cases zoals de sint bernard pas, dus mutsen, handschoenen, regenkleding etc. Ik denk inmiddels dat regenkleding wel een goed idee is, we moeten toch een aardig gemiddelde lopen, dus veel regendagen kan je je anders ook niet permitteren. En ik ben gisteren tijdens het onweer even buiten gaan staan in mijn wandelbroek en hardshell en kan vertellen dat de hardshell zich prima houdt, maar zonder regenbroek valt er echt niet te wandelen.
Mja, afhankelijk van de tent die we kiezen gaat het om 3-5 powerbanks besparing. De huidige tent is 3.1 kilo. Nieuwe mik ik op 1.7 of lager. Maar het is een goed punt, ik zou in ieder geval een wat minder dikke kunnen overwegen.Bacchus schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:12:
@MrAngry
Als je geld zou uitgeven aan een paar honderd gram besparen op je tent, dan zou ik al snel suggereren om een grote powerbank (20 Ah à 400 g?) thuis te laten. Telefoon kan een mooie combinatie van camera, navigatie en meer zijn maar slurpt inderdaad energie en doet niets net zo goed als de specialistische apparaten.
[ Voor 18% gewijzigd door MrAngry op 05-06-2019 10:01 ]
Verwijderd
Focus niet teveel op het gewicht. Veel belangrijker (imo) is dat hij comfortabel draagt. De manier waarop je hem inpakt maakt ook veel verschil in comfort. Als je veel eten meedraagt betekent dat dat het gewicht en bulk van de tas sterk varieert tijdens je hike. Dan wil je dus de mogelijkheid hebben om de loze ruimte met straps te comprimeren en het gewicht op de juiste plaatsen te hebben. Met een kleine tas die je volpropt komt het gewicht vaak ver naar achteren te liggen en relatief laag. Ik heb mijn gewicht liever dicht bij mijn rug en relatief hoog.
GPS:
Zelf neem ik soms een phone mee en soms een losse GPS. Losse GPS unit heeft als voordeel dat het waterdicht is, meer robuust, batterijen gaan langer mee en zijn op de trail vervangbaar. Maar als ik niet al een GPS had zou ik die voor de GR5 niet aanschaffen. Telefoon gaat prima maar op sommige dagen zul je die waterdicht moeten inpakken en op een droge plek in je tas houden. Is niet een big deal imo. Als je leven er vanaf hangt moet je natuurlijk wel een backup hebben in de vorm van kaart/ kompas.
Zonnepaneel:
Als je twijfelt: niet doen. Een bruikbaar zonnepaneel (zonder accu) weegt minimaal 200 gram en voor dat gewicht (en minder bulk) kun je ook kiezen voor 10.000mAh extra powerbank capaciteit (bovenop de powerbank die je al had, want een zonnepaneel is niet betrouwbaar om direct een phone te laden - het laadcircuit van de meeste phones is daarvoor te temperamentvol). Zelf gebruik ik wel een zonnepaneel maar dat is vooral omdat de off-grid aesthetics mij aanspreekt en ik geen minuut langer dan nodig in de bewoonde wereld wil doorbrengen. De meeste thru-hikers overnachten echter af en toe in een plaatsje of gaan af en toe uitgebreid uit eten e.d. In dat geval kun je meestal wel een plek vinden waar je je powerbank kunt opladen. Tegenwoordig heb je ook powerbanken die enorm snel kunnen laden, dus koop er zo eentje. Een Anker PowerCore Speed 20.000mAh (369 gram) knal je in 6 uur helemaal vol.
Regenkleding:
Zeker meenemen. Safety first. Maar dat hoeft niet heel zwaar te zijn. Ik gebruik zelf een Marmot Precip (304 gram op mijn weegschaal) wat imo een goede balans is tussen gewicht en duurzaamheid (ik heb hele lichte jasjes bij andere mensen op de PCT binnen een dag zien scheuren). Regenbroek is iets minder belangrijk maar ik heb er altijd eentje mee, vooral omdat dan mijn voeten droog blijven (ik draag boots dus als ik een regenbroek draag dan loopt het water er mooi overheen). Zo'n goedkoop flutdingetje van £15, weegt 143 gram en is zo compact dat ik het standaard in de jaszak van mijn regenjas heb zitten, dus altijd bij de hand.
Met als extra voordeel dat hij je hartslag ook meet, altijd leuk om te zien hoe hard je je best deed
Bedenk hoeveel comfort je wilt inleveren tov gewicht. Dit geldt eigenlijk voor alles wat je meeneemt: een goede camera zal wellicht betere foto's maken, maar is weer een item extra + extra stroomverbruik. Hou je van lezen, dan is een e-reader wellicht wel weer fijn om mee te nemen (scherm gebruikt minder stroom dan een telefoon en is prettiger voor je ogen). Een lichtgewicht stoeltje kan fijn zijn om op het einde vd dag even te kunnen zitten met rugleuning (Helinox zero is 490 gr). Enzovoorts.
GPS kan handig zijn als je verwacht dat de weg vaak slecht is aangegeven. Zelf heb ik een GPS-horloge en dat ging tot nu toe altijd goed (wel kaart-compas als backup mee).
Zelf heb ik een wakawaka power+; powerbank, zonnepaneel en lampje ineen. Laadt wel erg traag op (zonnepaneel is klein) en maar beperkte accu-capaciteit (3000 mAh), maar ruim voldoende voor m'n horloge en als backup voor m'n telefoon. Overigens heb ik voor m'n telefoon een extra accu mee (Fairphone2, kan de accu verwisselen). Overigens zet ik m'n telefoon uit of in vliegtuigstand, dan is het verbruik minimaal.
Regenkleding sowieso doen. Zoals gezegd met een paar regenachtige dagen en een compact tentje krijg je je spullen niet snel weer droog. Een goede hardshell is z'n investering waard.
Je kan veel gewicht besparen op de hoeveelheid kleding die je meeneemt (m'n eerste tocht had ik veel te veel mee) en het type kleding (wolmix doet het goed met zowel warm als koud weer en stinkt niet snel). Als je geregeld in de bewoonde wereld zit kan je ook vaker wassen. Ik heb altijd een donsjasje mee, heerlijk voor frisse ochtenden en avonden en compact en licht van gewicht.
We gaan samen (elk eigen tent) en we willen graag vaker een kopje oploskoffie, dus vandaar meer benzine. En sowieso, voor de avonden warme thee om warm de slaapzak in te gaan.
Daarnaast een gps voor navi als we verdwalen + backup AA-batterijen, een gopro met selfiestick, extra accu en een Biolite solar 10+ solar panel voor opladen van gopro+Smartphone.
We hebben getwijfeld (en nog een beetje) of we een spot gen3 rescue gps willen meenemen maar toch prijzig en niet echt nodig. Ouders zouden het wel waarderen en er komen nog meer avonturen off the grid dus tja.. dan kan het we handig zijn. Maar voor nu besloten het niet te doen. (Iemand hier een zinnig antwoord om het wel te doen?)
Heeeeel veel zin in!
In Kun je met een walkie talkie om hulp vragen? is redelijk recent al het een en ander over dat onderwerp gepostBlomminator schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:18:
. ..
We hebben getwijfeld (en nog een beetje) of we een spot gen3 rescue gps willen meenemen maar toch prijzig en niet echt nodig. Ouders zouden het wel waarderen en er komen nog meer avonturen off the grid dus tja.. dan kan het we handig zijn. Maar voor nu besloten het niet te doen. (Iemand hier een zinnig antwoord om het wel te doen?)
Veel plezier!Heeeeel veel zin in!