Kun je met een walkie talkie om hulp vragen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Mijn vrouw zei vandaag, onwetend van de kosten, "kunnen we niet zo'n satelliettelefoon kopen voor als we hulp nodig hebben buiten de mobiele dekking?" (wij kamperen graag).

Nou, dat kan ja, maar zo'n ding kost je ex abonnement zo'n 2 ruggen en de beltarieven zijn niveau 1995.

Maar walkie talkies... Ik zie in series vaak genoeg dat er in afgelegen gebieden via zogenaamde ham radio's gecommuniceerd word, o.a. met de lokale boswachter of kustwacht bijvoorbeeld.

Nog los van welke apparaten je dan moet kopen (ik heb wel portofoons maar die kunnen waarschijnlijk niet de juiste frequentie benaderen), is dit überhaupt een dingetje in Europa? Bestaan er noodfrequenties waar je in geval van nood een oproep naar kunt plaatsen? Ik kan er niks over vinden op goegel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als zoiets mogelijk was, zou daar dan laatst tijdens de KPN/112 storing geen gebruik van zijn gemaakt?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Raven schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:32:
Als zoiets mogelijk was, zou daar dan laatst tijdens de KPN/112 storing geen gebruik van zijn gemaakt?
Ik snap je punt, maar wij kamperen niet in dichtbevolkte gebieden zoals NL, de huidige tocht gaat in enkele weken door midden-Zweden heen en daar is een gebrek aan dekking heel normaal.

In Amerika is zoiets heel normaal want mobiele dekking heb alleen in en om (grote) plaatsen.

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 13-07-2019 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je moet eens kijken naar een Spot of een Delorme, die doen wat je zoekt tegen redelijke prijzen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik mag aannemen dat men in Zweden ook 27MC bakkies heeft.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

26mc is het toverwoord :D Dat is nog best veel in gebruik.

Voor de power user:
https://www.cbshop.com/27...dio/Intek_M_795?filter=18

In NL gebruiken verboden, maar wie let daar op (bezit wel toegestaan) :D

[ Voor 60% gewijzigd door Wim-Bart op 13-07-2019 17:38 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Hooglander1 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:35:
Je moet eens kijken naar een Spot of een Delorme, die doen wat je zoekt tegen redelijke prijzen.
Ben ik mee bekend, maar een portofoon is iets goedkoper en ook voor normale communicatie geschikt vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Handportofoon schiet niet op. Met een kilometer heb je nog geluk. En da's bij vrij zicht.

Heb een opgevoerde porto op m'n motor zitten, met externe antenne, en je moet echt niet te ver bij elkaar uit de buurt raken.

En voor nood ben je natuurlijk vooral afhankelijk van de mogelijkheden van een eventuele ontvangende partij.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 13-07-2019 17:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
HTT-Thalan schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:35:
[...]

Ik snap je punt, maar wij kamperen niet in dichtbevolkte gebieden zoals NL, de huidige tocht gaat in enkele weken door midden-Zweden heen en daar is een gebrek aan dekking heel normaal.

In Amerika is zoiets heel normaal want mobiele dekking heb alleen in en om (grote) plaatsen.
Als je je in dunbevolkte gebieden begeeft heb je niks aan een walkie-talkie. Die hebben een bereik van hooguit 10 kilometer in het gunstigste geval. Het is verder een dingetje van de vrouw denk ik om te denken dat je overal en altijd een schreeuw om hulp moet kunnen doen. Lijkt me onzin. Als je acuut hulp nodig hebt kunnen ze je toch niet bereiken in real time. Dat is het gevaar van je begeven in afgelegen gebied. Wat het juist leuk en een beetje spannend maakt.

Ook wanneer je een satelliet-telefoon hebt waarmee je wel iemand kunt bereiken duurt het nog vele uren voordat ze bij je zijn. Als je bang bent voor dat soort dingen moet je niet het avontuur opzoeken lijkt me.

[ Voor 10% gewijzigd door Bart2005 op 13-07-2019 17:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jay-P
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 00:39
Voor de hobby is het leuk, om hulp te kunnen inschakelen in onbewoond gebied is het praktisch kansloos. Veel te beperkt bereik en veel te afhankelijk van omstandigheden om nuttig te zijn. Inderdaad een spot of Garmin inreach is eigenlijk het enige betaalbare alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:31
https://www.bever.nl/p/sp...messenger-NCABC42001.html

Zoiets overwegen? Ook als je met de motor in de ruige bossen van NL verdwaalt raakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Als je in afgelegen gebied met de lokale/dichts bijzijnde hulpdiensten contact wil kunnen maken dan is het belangrijk dat je met hun daar op voorhand over communiceert, al was het maar om te weten wat hun protocollen zijn.
Maar zolang er niemand aan de andere kant van 'de lijn' aanwezig is maakt het niet veel uit met welke middelen je probeert te 'bellen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Wil je met elkaar communiceren of met de nooddiensten? Alle andere porto's zullen op een pin protected verbinding zitten, in de huidige maatschappij verwacht ik niet dat er iemand nog actief die vrije frequenties monitort voor eventuele distress calls (kanalen voor bijvoorbeeld op zee daargelaten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je maakt de meeste kans om of iemand met een boot, of iemand in een vliegtuig, te pakken te krijgen.
Kustwacht, havens, etc. gebruiken nog redelijk normale freqenties die je met een beetje walkie-talkie kunt bereiken. Natuurlijk wel afhankelijk van bereik.
Dus als je dicht bij water zit, heb je kans.

Luchthavens en vliegtuigen kan ook, maar dan heb je een portofoon nodig die op luchtvaartfrequenties kan uitzenden. Harstikke illegaal natuurlijk om die frequenties voor iets anders te gebruiken dan luchtverkeer, maar als je echt in de penarie zit zal dat je waarschijnlijk vrij weinig interesseren.
Een vliegtuig zal vrijwel altijd de radio ingesteld hebben op de dichtsbijzijnde luchthaven. Verder zijn er bepaalde veelgebruikte standaardfrequenties, waarop je redelijk kans hebt een vliegtuig (of luchtbalon) te pakken te kunnen krijgen.

Wat betreft boswachters zal het net afhankelijk zijn van waar je bent en hoe zij te werk gaan. Als het niet bedoeld is voor externe communicatie (maar tussen het personeel onderling) zal het vaak een beveiligd netwerk zijn. Mogelijk hebben ze een noodfrequentie, maar dan moet je dat van tevoren uitzoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kan (huren van) een 406 Mhz PLB overwegen, goed bereik, niet superduur (misschien zelfs goedkoop te noemen), maar geen tweewegcommunicatie natuurlijk (en echt alleen bedoeld voor noodsituaties).

[ Voor 31% gewijzigd door begintmeta op 14-07-2019 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

The Eagle schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:36:
Ik mag aannemen dat men in Zweden ook 27MC bakkies heeft.
Da's een goed plan, maar zonder een 2-3 kW generator, 2-3kW eindtrap en tientallen meters grote antenne is het bereik beperkt tot een paar kilometer (5-25) behalve in hele uitzonderlijke omstandigheden.
HTT-Thalan schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:27:
Mijn vrouw zei vandaag, onwetend van de kosten, "kunnen we niet zo'n satelliettelefoon kopen voor als we hulp nodig hebben buiten de mobiele dekking?" (wij kamperen graag).

Nou, dat kan ja, maar zo'n ding kost je ex abonnement zo'n 2 ruggen en de beltarieven zijn niveau 1995.
Maar: voor dat geld krijg je wel dekking, ook boven de poolcirkel. Vaak is er ook nog wel een abonnement wat wel te doen is maar met belkosten die absurd zijn. Als je je enkel breekt ga je failliet, maar verder is het op te brengen.

Spot etc is de goedkoopste optie voor als je echt de wildernis ingaat en toch met het thuisfront wilt communiceren. Maar: het ding (Spot X) kost je 367 euro, een jaar lang 20 smsjes per maand 150 euro.

Er is een goedkopere variant, maar daar heb je keuze uit drie berichten ("OK", "HELP" en "SOS") en een aangepast bericht voor een half jaarsalaris, en die kost je ± 200 euro per jaar.

Vroeger kon je een spot huren bij Bever, maar tegenwoordig niet meer. :(

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
HTT-Thalan schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:27:
[...]

[...]
Even hierop inhakend: die beltarieven maken natuurlijk niks uit, want je belt alleen in geval van nood. Dus die kan je verwaarlozen.

Waarom niet 2000€ investeren in een oerveilige telefoon die misschien wel >10 jaar meegaat als je daadwerkelijk zo vaak kampeert? Dit vergroot enorm je kans op overleving als er iets gebeurt daar. Reken uit hoelang zo’n telefoon mee kan gaan, misschien kan je er 1 tweedehands vinden, en dan ben je misschien voor 200€ per jaar + eventuele belkosten ALS er wat misgaat veilig. Dat lijkt me je leven toch wel waard?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Als je je goed verdiept in antennetechniek kom je er achter dat je soms met kleine radio's enorme afstanden kunt overleggen. Wat ik altijd deed als ik in Noorwegen was:
1. leg vooraf contact met de lokale reddingsheli en
2. Vertel ze wat je van plan bent,
3. Maak afspraken over communicatiemiddelen.
4. Plot het ontvangende zendstation voor jouw melding op de kaart. Zo begrijp je beter hoe je die post ook kunt bereiken.

Good luck!

[ Voor 0% gewijzigd door Edmin op 14-07-2019 02:50 . Reden: typo ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Kijk eens hier naar: https://explore.garmin.com/en-US/inreach/

Deze apparaten komen met een abbonement die je toelaat om noodsignalen uit te zenden.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik weet niet of je zoiets belangrijks als je eigen veiligheid wil laten afhangen van de kans dat iemand in de buurt is die toevallig luistert op jouw frequentie. Dat lijkt me erg onwenselijk.

Iets meer kans zou je hebben als je overal lokaal verdiept in freqenties die lokale organisaties gebruiken en een beetje breedbandige zender koopt.

Familie van mij deed vroeger regelmatig verbindingen maken met SSB radio. Daar kon hij bij gunstige omstandigheden praten met Amerikanen die vochten in de golfoorlog (jaren 90). Da’s een mooi bereik. Nadeel is echter dat je, volgens mij, geen/moeilijk verbindingen dichtbij kunt maken. Je moet dus hopen dat iemand >1000km verderop voor jou de hulpdiensten gaat bellen in het land waar je bent.

Als je echt veel/fanatiek de wildernis ingaat, is zo’n satelliettelefoon nog niet eens zo’n gek idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:55
Houdt er rekening mee dat voor het gebruik van portofoons die serieus wat zendvermogen (en dus bereik) hebben je een machtiging moet hebben.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een flare gun? Je staat iig niet met een platte accu als de shit de fan raakt.

Ik vraag me af of er niet iets is als een externe (usb-)antenne voor je gsm, en in hoeverre je daarme wel bereik kan krijgen. Scheelt een extra apparaat.

Maar wat is je doel? Voor echte spoed kan je zo'n Spot meenemen, voor minder spoed is het melden van je route en tijd van terugkomst bij een betrouwbaar persoon/organisatie voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:51

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

In sommige gebieden, zoals bv. in Zwitserland, hebben de reddingsdiensten een eigen (1 vaste landelijke) frequentie waarop wordt geluisterd. Met een geschikte portofoon kun je ze daarmee in veel berggebieden bereiken.
Zomaar een porto aanschaffen en naar een willekeurig land gaan werkt niet. Afgezien van de beperkte reikwijdte ervan, moet er maar net iemand luisteren op de frequentie waarop jij zendt. Als een malle het hele spectrum afgaan, wordt het ook niet. Daarbij mag je niet zomaar een porto overal bezitten, afgezien van de versies die hier speciaal voor bedoeld zijn, zoals PMR (en niet geschikt zijn voor jouw doel).

Bv. zeezeilers volgen vaak een cursus zendamateur, om te begrijpen hoe de techniek werkt en om de benodigde apparatuur te mogen gebruiken. Zonder wat basiskennis van antennes en bv. propagatie begin je weinig. Dit zou dus een optie kunnen zijn, maar dan is de zendontvanger wel wat groter dan een porto.

Ik zou een Irridiumtelefoon overwegen. Op MP vanaf ca. EUR 400,- te vinden. Werkt overal waar je de lucht kan zien en geen gedoe met techniek waarbij de kans op succes alsnog erg klein is. Kost ca. EUR 70,- maand en dan heb je 10 minuten in de bundel. Minimale duur ook 1 maand.
Zeker niet goedkoop, maar je zou dat voor 1 of 2 maanden per jaar kunnen overwegen.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik denk dat de eerder genoemde opties (spot, garmin inreach, etc) nog de beste optie zijn. Dan heb je 2-way text messaging. Hooguit dat je wat langer aan het typen bent om je bericht over te krijgen dan met bellen, maar je mist verder niet zo veel in vergelijking met een satelliet telefoon. Als je dood aan het bloeden bent en iedere seconde telt is het sowieso een verloren zaak, maar als je iets gebroken hebt ofzo dan zal die ene minuut extra het probleem ook niet zijn lijkt me.

En ze bieden verschillende abonnementen aan, dus voor ieder wat wils. Ook handig; om de zoveel minuten je locatie doorzenden. Dan heeft men altijd een startpunt om te gaan zoeken, ook als je geen eigen bericht hebt kunnen versturen.

[ Voor 38% gewijzigd door defusion op 14-07-2019 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmera99
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-02 09:14
Op de man en onvriendelijk.

[ Voor 85% gewijzigd door Ardana op 14-07-2019 19:13 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:35

ZenTex

Doet maar wat.

Wil je echt zeker zijn om in geval van nood de hulpdiensten te verwittigen, ga dan voor de iridium of het 406mhz noodbaken. Kosten vallen mee, en als je het nodig hebt is het het geld dubbel en dwars waard.

Quote en reactie verwijderd.

[ Voor 66% gewijzigd door Ardana op 14-07-2019 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22
Ik heb in Zweden altijd prima dekking gehad, in elk geval om te kunnen bellen. 4G is wel eens weg maar voor de rest geen probleem. Misschien als je in een dal zit is het even wat minder maar dan zal een portofoon het dal ook niet uitkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
timmera99 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 09:52:
Wat een avonturier ben je als je altijd en overal noodhulp in denkt te moeten kunnen roepen. Waar is de pioniersgeest gebleven? Mijn advies: ga lekker kamperen in het Amsterdamse Bos of het Spaanderswoud.
We zitten niet in de middle of f* nowhere, maar wel buiten dekkingsgebied, laten we zeggen een paar kilometer erbuiten. Ik ben BHV'er, mijn vrouw heeft een kinder-EHBO cursus met reanimatie gevolgd en we zijn goed voorzien van ruime EHBO kit met extra's.

Dus nee, we verwachten geen gekkigheid, kunnen razendsnel weer in de bewoonde wereld zijn en kleine issues zelf oplossen. Maar je bent wel met kinderen op pad, en diegene hier die wellicht zelf al kinderen hebben denken hier wel (eens) over na, dus ik vond mijn vrouw's vraag niet eens zo raar. Ik vond het dus de moeite waard er even een paar uurtjes zoektocht aan te wijden om te zien welke opties er eigenlijk zijn in zo'n geval.

Op basis van wat ik nu geleerd heb doen we voor deze trip nog even niks extra's, behalve goed op de hoogte zijn van waar we zijn (we hebben naast 2 GPS apparaten en een auto met Navi ook nog een kaart met kompas uiteraard) en waar de dichtstbijzijnde plaatsen zijn. Ga ik volgend jaar alleen (op in ieder geval zonder mijn gezin) op pad met de motor overweeg ik zeer zeker zo'n spot.
cytherea schreef op zondag 14 juli 2019 @ 10:03:
Ik heb in Zweden altijd prima dekking gehad, in elk geval om te kunnen bellen. 4G is wel eens weg maar voor de rest geen probleem. Misschien als je in een dal zit is het even wat minder maar dan zal een portofoon het dal ook niet uitkomen.
Ik niet, maar dat is wel alweer een paar jaar geleden. Never hurts to be prepared denk ik dan. Onze route voert nu langs en door enkele (grote) nationale parken, de kustgebieden en een flink eind midden-zweden in, waar gewoon een stuk minder mensen wonen.

[ Voor 18% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-07-2019 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmera99
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-02 09:14
Verwijderd.

[ Voor 98% gewijzigd door Ardana op 14-07-2019 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bart2005 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:42:
[...]

Als je je in dunbevolkte gebieden begeeft heb je niks aan een walkie-talkie. Die hebben een bereik van hooguit 10 kilometer in het gunstigste geval. Het is verder een dingetje van de vrouw denk ik om te denken dat je overal en altijd een schreeuw om hulp moet kunnen doen. Lijkt me onzin. Als je acuut hulp nodig hebt kunnen ze je toch niet bereiken in real time. Dat is het gevaar van je begeven in afgelegen gebied. Wat het juist leuk en een beetje spannend maakt.

Ook wanneer je een satelliet-telefoon hebt waarmee je wel iemand kunt bereiken duurt het nog vele uren voordat ze bij je zijn. Als je bang bent voor dat soort dingen moet je niet het avontuur opzoeken lijkt me.
Quote verwijderd.
Zelf wil ik liever wat meer luxe bij de overnachtingen als bij een trektocht met een tent. Maar als ik voor mezelf moet bedenken wat de lol ervan is, dan zou ik zeggen de tocht zelf natuurlijk, de ongerepte natuur (hopelijk) waar je tussen wandelt, niet de altijd aanwezige geluiden van de beschaving om je heen, etc. De wetenschap dat als iemand zijn been breekt dat je of 3 dagen kan hinkelen voor je weer om hulp kan vragen, danwel dat je moet opsplitsen, lijkt mij nou niet echt een voordeel van een trektocht waarbij je buiten communicatiebereik komt. Ieder zijn dingetje natuurlijk, maar als je zulke (imo nodeloze) risico's wil nemen, is het dan niet makkelijker gewoon zonder zekering in een klimhal te gaan klimmen ofzo? Oh wacht, dat mag ook al niet, want het is gewoon een nodeloos risico.

Dat ze niet binnen 15 minuten bij je zijn lijkt me ook een totaal irrelevante opmerking. Want het is nog altijd heel veel sneller hiermee, dan als één van beide alleen terug moet gaan. Of uberhaupt als geen van beide nog terug kan gaan.

Nu moet ik zeggen dat op basis van de laatste post van TS, dat ze een paar kilometer buiten dekking zitten, ik het wel een beetje overdreven zelf zou vinden. Maar ga je wel een trektocht door de Alpen maken ofzo, waarom niet? Die paar honderd euro lijken mij een kleine investering voor een hoop zekerheid.

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 14-07-2019 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@timmera99 je hebt je punt gemaakt, maar @HTT-Thalan gaat zijn plannen daarom echt niet aanpassen. Hij gaat de rimboe en wil zich voorbereiden, lijkt me een prima idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
don't feed the troll

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Heb regelmatig (dag)tochten door de Alpen gemaakt en kom dan bordjes tegen als dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.almenrausch.at/uploads/tx_wctrip/007-Weisskugelhuette.jpg

En idd, nog geen paar meter verder; geen bereik meer.

Tja, als dat nou de grootste risicofactor zou zijn... :X Het feit dat ik daar onderweg ben, houdt al een bepaalde vorm van risico in. So be it.
En ja, ook m'n dochter van amper 10 was er dan wel eens bij.

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 14-07-2019 10:30 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:35

ZenTex

Doet maar wat.

Ik zal de trol niet voeren. Maar ik ben het helemaal met Op eens.

Goed voorbereid zijn is een teken van professionaliteit.
slecht voorbereid zijn is een teken van een amateur die graag de Darwin award wil winnen.

Risico's nemen is prima, maar weet waar je aan begint.
MN vriendin en ik gaan graag wandelen en het kan hier flink heet worden, en dan zie je mensen rondlooen op all stars sneakers die denken dat een klein flesje water wel voldoende is, en dan zonder hoofdbedekking. En ze gaan dan ook bij bosjes neer.
dan mag de reddingshelikopter weer eens uitrukken om ze uit de bergen te halen. Die mensen mogen ze van mij best de rekening sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

ZenTex schreef op zondag 14 juli 2019 @ 10:27:
...
dan mag de reddingshelikopter weer eens uitrukken om ze uit de bergen te halen. Die mensen mogen ze van mij best de rekening sturen.
Maak je geen zorgen, die rekening volgt. Sterker nog, meestal eerst betalen vóórdat je het ziekenhuis verlaat. Contant of credit card, allebei prima. Heb deze ervaring in CH (maat van mij moest afgevoerd worden, niet door het lopen/vallen door sneakers overigens). Die 20 min. in de heli kostten toen meer dan een paar vakanties bij elkaar opgeteld. Is allemaal vergoed door de verzekering, geen idee wat er gebeurd als je geen pakket hebt afgesloten voor dit soort grappen. Kan me voorstellen dat onvoorbereide avonturiers ook niet aan deze zaken denken.
Overigens mooi om van dichtbij te zien hoe professioneel die reddingsdiensten werken. Loopt allemaal als een trein. Maar alles staat of valt met het (tijdig) kunnen bereiken van deze diensten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:12
Een vriend van mij heeft een SPOT:

https://www.findmespot.com/en/

Werkt heel erg goed.
Hij heeft een simpel. Alleen maar met 3 knoppen.
En we weten waar hij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 18:06
Als ik mij het goed herinner had een vriend van mij en systeem dat met een druk op de knop een noodoproep plaatste met daarbij de GPS locatie. Ik heb geen idee hoe dit heet of wat de tarieven zijn en of je ook spraak mogelijk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ercewee
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 09:13

Ercewee

a.k.a. K

Voor Zweden is jachtradio de beste keuze:

Wikipedia: Jaktradio – Wikipedia

50.110 144.300 432.200 1296.200 2320.200 3400.200 10368.200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:12
Bumpy_NL schreef op zondag 14 juli 2019 @ 11:24:
Als ik mij het goed herinner had een vriend van mij en systeem dat met een druk op de knop een noodoproep plaatste met daarbij de GPS locatie. Ik heb geen idee hoe dit heet of wat de tarieven zijn en of je ook spraak mogelijk was.
Dat is de post die ik boven jouw heb gemaakt
Een SPOT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Grappig, dat ondersteunen mijn Porto's namelijk wel...

Och ja, jag talar en lite Svensk, det gå bra fragar för hjälpa ;).

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-07-2019 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Een Inreach Mini is een eenmalige investering van plusminus 350 euro. Een abbo kun je voor een maand afsluiten en kost je een paar tientjes. Een druk op de (achter een klepje verstopte) SOS-knop en de helikopter is onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
IMHO is zoals ik al eerder had aangegeven een SARSAT 406Mhz PLB voor Zweden een prima, goed betaalbare oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:38
HTT-Thalan schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:35:
[...]
de huidige tocht gaat in enkele weken door midden-Zweden heen en daar is een gebrek aan dekking heel normaal.
Valt wel mee tegenwoordig. Ik geloof dat Telia ondertussen een geografische dekking heeft van 90% (dat is dan 2G of beter). Tuurlijk kan het gebeuren dat je echt geen dekking hebt, maar volgens mij valt het echt wel mee (https://www.telia.se/privat/support/tackningskartor)

[ Voor 6% gewijzigd door eric.1 op 14-07-2019 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
eric.1 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 11:51:
[...]

Valt wel mee tegenwoordig. Ik geloof dat Telia ondertussen een geografische dekking heeft van 90% (dat is dan 2G of beter). Tuurlijk kan het gebeuren dat je echt geen dekking hebt, maar volgens mij valt het echt wel mee.
De dekking is voor zover ik me herinner vooral wat minder in het noorden en het onregelmatigere terrein ten westen van de E45 (klopt zo te zien, had je gelinkte kaart over het hoofd gezien). TS kan misschien eens kijken hoe het ervoorstaat in de gebieden waar hij precies zal rondlopen.

En voor noodoproepen in gebied met slecht bereik is een PLB denk ik toch echt een van de goedkoopste oplossingen in Zweden.
Bumpy_NL schreef op zondag 14 juli 2019 @ 11:24:
joke_name schreef op zondag 14 juli 2019 @ 11:31:
[...]

Dat is de post die ik boven jouw heb gemaakt
Een SPOT.
Kan ook een 406Mhz PLB zijn geweest. IMHO een betere keuze (iig voor Zweden). Tenzij je natuurlijk tweewegcommunicatie van belang acht, of communicatie in minder ernstige noodgevallen of regelmatig doorgeven van de positie, dan is het geen optie.

[ Voor 47% gewijzigd door begintmeta op 14-07-2019 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:16
https://explore.garmin.com/nl-NL/inreach/
https://www.findmespot.eu/en/index.php?cid=103
Kosten vallen mee voor puur nood

[ Voor 53% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 14-07-2019 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

wolly_a schreef op zondag 14 juli 2019 @ 08:15:
.

Familie van mij deed vroeger regelmatig verbindingen maken met SSB radio. Daar kon hij bij gunstige omstandigheden praten met Amerikanen die vochten in de golfoorlog (jaren 90). Da’s een mooi bereik. Nadeel is echter dat je, volgens mij, geen/moeilijk verbindingen dichtbij kunt maken. Je moet dus hopen dat iemand >1000km verderop voor jou de hulpdiensten gaat bellen in het land waar je bent.
SSB is MF-HF. Door de propagatie is die band erg geschikt voor lange afstanden, maar door de skip zone is dichtbij communiceren soms niet mogelijk.
Hoe dan ook vereisen dergelijke verbindingen wel wat meer kennis van mogelijke antenneconfiguraties om goed ingezet te worden. Da's bijna een studie op zichzelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

begintmeta schreef op zondag 14 juli 2019 @ 11:56:
[...]

En voor noodoproepen in gebied met slecht bereik is een PLB denk ik toch echt een van de goedkoopste oplossingen in Zweden.
EPIRB, het soort baken wat 406MHz gebruikt is een van de duurst denkbare oplossingen. Iedere inzet kost tienduizenden euro's en tientallen mensen een paar uur werk.

EPIRB Class 1 is een baken wat meestal op de stuurhut van boten geïnstalleerd wordt. Dusdanig dat als de boot kapseist of zinkt het baken los komt en geactiveerd wordt. Het kan tot een uur duren voordat er een Cospas-Sarsat satelliet boven je zit om het signaal op te pikken. Dat wordt door NOAA verwerkt en doorgegeven aan de lokale kustwacht of marine, die vanaf dat moment de reddingsactie zal coördineren.

Duurdere EPIRB beacons hebben een 121MHz transponder die GPS-coordinaten door kan geven aan redders op enkele tientallen kilometers afstand, zodat je geen tientallen vierkante kilometers zee af moet zoeken. (Het 406MHz EPIRB beacon heeft nauwkeurigheid van 3nm..)

Er is een EPIRB Class 2, dat is een hand-geactiveerd baken, bijvoorbeeld voor hele kleine scheepjes. Dat wordt wel eens PLB genoemd.

Als je een greppel inrijdt en een EPIRB Class 2 beacon activeert komt er een paar uur later een Sikorsky boven je hangen met een heel verbaast kijkende bemanning.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FvSEcfI.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Whupsie, verkeerde knop.

[ Voor 190% gewijzigd door CH4OS op 14-07-2019 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03:36
Koop inderdaad een garmin/delorme (overgenomen door garmin) inreach. Veel beter dan een spot of noodbaken omdat hij 2-weg is en wereldwijde dekking. De abonnementskosten zijn ook nog eens voordelig. Je weet dat je bericht ontvangen is en dat er hulp onderweg is. Deze zijn ook op marktplaats te vinden zoek op inreach.

Een thuraya satphone is een goed alternatief. Op marktplaats er staan er al vanaf 160 euro op. In de meeste gevallen kun je hiermee met je simkaart van je eigen provider bellen. 112 werkt zelfs zonder sim. Je kunt hiervoor ook een thuraya prepaid kaart voor kopen een paar tientjes. Let op thuraya heeft geen wereldwijde dekking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb het over PLBs van een paar honderd €, zoals bijvoorbeeld een McMurdo FastFind 220. De Zweedse reddingsmaatschappij is tegenwoordig ook ingesteld op oproepen van PLBs (dus een als PLB geregistreerd baken) land. En ja, zo'n baken moet je inderdaad alleen activeren als het echt nodig is.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 14-07-2019 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_huxley
Het probleem met PLB is dat de regelgeving nogal verschilt. In sommige landen is het niet toegestaan ze te gebruiken als je op land bent. Ik prefereer 2-weg. De reddingsdiensten kunnen je laten weten dat ze onderweg zijn en hoelang het duurt. Het is naïef om te denken dat binnen een paar minuten een helikopter boven je hoofd hang. Dit is erg afhankelijk van de weersomstandigheden. Soms moeten vrijwilligers te voet naar de locatie komen en dat kan uren of soms nog langer duren. Het feit dat je weet dat hulp onderweg is neemt alle twijfel weg en geeft je hoop. Anderzijds kunnen ze mogelijke tips naar de dichtbijzijnste reddingslocatie geven en zijn mijn inziens cruciaal om je kansen op overleving te vergroten. (Ps ben actief als vrijwillige berggids in Noorwegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@burne eigen foto?
If so wel erg benieuwd naar dat verhaal :)

Voor de rest: waarom zoek je niet gewoon contact met de reddingsdiensten aldaar, kijken wat het handigste is? Kunnen we allemaal op gaan zitten gokken maar met een belletje of mailtje heb je zekerheid en kun je gericht wat gaan kopen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dat snap ik ook heel goed, dat is ook ongetwijfeld een heel groot voordeel, satelliettelefoon/-messenging in combinatie met een PLB is misschien wel het veiligst.

Vermoedelijk kan de TS het beste in samenspraak met locale organisaties concreet voor zijn tocht nagaan wat zinvol is. Wellicht is ook tijdens een overgroot deel communicatie via 2-4g mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

The Eagle schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:45:
@burne eigen foto?
If so wel erg benieuwd naar dat verhaal :)

[..] maar met een belletje
+46771141400 is de internationale versie van de Zweedse uitvoering van 0900-TUIG. :)

(De foto is geleend van een artikel over een Zweedse reddingsactie op zee.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sir_huxley
Ik zou niet een systeem kopen dat enkel geschikt is voor Zweden. Volgend jaar is het Noorwegen of Australië en dan zit je mss met een systeem dat niet werkt. Van inreach weet je dat je dat het overal ter wereld werkt. Bovendien krijg je ook een reddingsverzekering bij. In Zweden/Noorwegen hoef je heus niet zelf de reddingskosten te betalen. Maar in sommige landen is dit wel het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Naar aanleiding van jullie tips... Zo'n tweedehands satelliettelefoon is een stuk betaalbaarder inderdaad! Die van Thuraya heeft niet echt voldoende dekking in het noorden en Iridium vind ik de prijzig, maar globalsat lijkt erg interessant.

Voor deze trip gaan we voor de telefoons + porto's want we hebben wel weer genoeg nieuwe gear gekocht, maar de volgende trektocht gaat wellicht verder weg en dan ga ik zoiets wel serieus overwegen :Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_huxley
HTT-Thalan schreef op zondag 14 juli 2019 @ 19:41:
Naar aanleiding van jullie tips... Zo'n tweedehands satelliettelefoon is een stuk betaalbaarder inderdaad! Die van Thuraya heeft niet echt voldoende dekking in het noorden en Iridium vind ik de prijzig, maar globalsat lijkt erg interessant.
Thuraya heeft gewoon dekking hoor in heel Zweden en Noorwegen. Je zult de antenne wellicht richting de satelliet moeten richten in het hoge Noorden. Neem aan dat je Globalstar satphone bedoelt maar die hebben daar ook geen dekking. Dan zou een tweedehands isatphone nog een optie zijn. Bijna wereld wijde dekking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Hoogste punt, hebben we zojuist bepaald, word Fulufjället National Park. Daar zijn nog wel cabins te huur (dus er komen mensen) en dat is het 'keerpunt'. De route loopt vanuit Denemarken links langs het Värnen meer daarheen, met een hoop stops onderweg. en daarna via Mora (waar we ook wat dingen gepland hebben) rechtsom terug via Torrbo, Norrköping, etc. Uiteindelijk komen we via de Öresundbrug binnen en buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Het kan je ook in NL gebeuren... Er zijn plekken op de Veluwe waar je totaal geen bereik hebt, en waar de dichtstbijzijnde autoweg op enkele kilometers afstand ligt.

In mijn Scoutingtijd ooit een kind met een gebroken been in het bos gehad, en geen mobiel bereik. Nee, dat is geen tien jaar geleden. En er lag sneeuw. Dus de autowegen waren afgesloten. Eén leiding teruglopen voor bereik, één bij het slachtoffer en één om de andere kids rustig te houden. Omdat de situatie niet levensbedreigend was, wilde de ambulance het bos niet in (voorbij de afzetting ivm sneeuw). Dus wij moesten een eigen auto gebruiken om bij het slachtoffer te komen (dus de brede bospaden), hem zelf in de auto laten stappen (deed erg zeer), en daarna "a la bumpy ride" het bos uit, naar het ziekenhuis. Kind was inmiddels ook nog onderkoeld geraakt. (en mijnheer de brekebeen had nog meer pech: twee dagen later is zijn been opnieuw gebroken omdat het verkeerd gezet was, maar dat terzijde)

Ik ben er zelf wel fan van dat je 'veiligheidsnet' weg is. In de Alpen, boven de poolcirkel... Het is iets fascinerends dat dat kleine zwarte doosje met de appel erop je niet kan helpen, geen mail, what'sapp of facebook... Maar als ik verantwoordelijk ben voor (andermans) kinderen heb ik dat liever niet.. (Ik hou niet zo van de regel 3% uitval)

Maar daarom een andere tip. Ik heb BHV en EHBO, en ik meen te weten dat BHV echt te weinig is. Heeft ook een ander doel. Maar als ik gewond op straat lig heb ik liever dat er een EHBO-er langskomt. Ook niet alleen kinder-EHBO, maar het volledige pakket. Het geeft een gigantische rust als je in zo'n situatie een goede diagnose kan stellen, en de ernst goed kan inschatten. Bovendien raak je geoefend in het beheersen van de situatie, en voorkom je paniek. Het is geen vervanging voor een sateliet telefoon, maar dekt een heel groot gebied af: alles tussen "kleinigheidje" en "serieus letsel" in. En is een stuk goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ik struikel over een gebiedje zonder dekking in Overveen. Op precies die plek staat een huisje te koop. Geef je zoveel uit, zit je nog zonder 2G, 3G of 4G..
TomsDiner schreef op zondag 14 juli 2019 @ 22:47:
Het kan je ook in NL gebeuren... Er zijn plekken op de Veluwe waar je totaal geen bereik hebt, en waar de dichtstbijzijnde autoweg op enkele kilometers afstand ligt.
Wat mij altijd verbaast aan dat soort verhalen is dat 'de mensheid' het 600.000 jaar (als georganiseerde samenleving) uitgehouden heeft zonder GSM, en dat we nu, na 27 jaar GSM, denken dat overleven onmogelijk is zonder 'dekking'.

Vroegah, toen ik een klein padvindertje was, stonden we ergens in de Eiffel in een dal, 10 of 12 kilometer uit het dorp en internationaal bellen was stervensduur, dus de hopman leende een fiets van de boer en fietste naar het dorp en belde z'n vrouw met een verhaaltje over hoe het ging, en dan konden de ouders de vrouw van de hopman bellen en horen dat er de afgelopen week geen ramp met hun kind gebeurd was. Dus toen ik mezelf aan een diepe vleeswond in mijn been hielp door uit te schieten met een bijl duurde het bijna twee weken voordat mijn moeder dat hoorde.

We hebben het beiden zonder verdere trauma's overleefd. :P

Ik was overigens op zoek naar 'plekken zonder dekking' omdat ik regelmatig hier in de buurt door de duinen fiets en ik dan huizen zie van 2-25 miljoen euro met marginale 2G-dekking, en het stuk waar ik fiets heeft totaal geen dekking. Terwijl ik Zandvoort, Bentveld, Aerdenhout, Overveen of Bloemendael zie liggen.

@HTT-Thalan Ik heb Kiruna en Narvik als noordelijkste hoogtepunten op de kaart staan, dit jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
burne schreef op maandag 15 juli 2019 @ 01:01:
Ik struikel over een gebiedje zonder dekking in Overveen. Op precies die plek staat een huisje te koop. Geef je zoveel uit, zit je nog zonder 2G, 3G of 4G..

Ik was overigens op zoek naar 'plekken zonder dekking' omdat ik regelmatig hier in de buurt door de duinen fiets en ik dan huizen zie van 2-25 miljoen euro met marginale 2G-dekking, en het stuk waar ik fiets heeft totaal geen dekking. Terwijl ik Zandvoort, Bentveld, Aerdenhout, Overveen of Bloemendael zie liggen.
In de trein van Haarlem naar Beverwijk heb je tussen Bloemendaal en Santpoort Noord ook hele stukken geen dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner

[...]

Wat mij altijd verbaast aan dat soort verhalen is dat 'de mensheid' het 600.000 jaar (als georganiseerde samenleving) uitgehouden heeft zonder GSM, en dat we nu, na 27 jaar GSM, denken dat overleven onmogelijk is zonder 'dekking'.

(...)

@HTT-Thalan Ik heb Kiruna en Narvik als noordelijkste hoogtepunten op de kaart staan, dit jaar..
Het probleem is dat er nu dingen kunnen, als je er rekening mee houdt. Vijftien jaar geleden heeft één van de leden in de Ardennen 4 uur op een stretcher gelegen met een gebroken heup... Dat zou nu rellen veroorzaken onder de ouders. Omdat ik niet anticipeer naar de mogelijkheden van nu.

En in Kiruna had ik verleden jaar geen enkel probleem met bereik. Pas daarna (deed mee met de Fjallraven Classic) richting de voet van de Kebnakaise werd het aanzienlijk minder. (Lees: meestal geen bereik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ondertussen al jaar of 7 terug zijn we (incl zwangere partner) gaan wandelen in de Abisko nationalpark, boven de poolcirkel en op een dag lopen van dichtstbijzindste wegen. Kan niet zeggen hoe goed dekking was op iedere mm (want betere dingen te doen dan heel de tijd op mobiel kijken), maar bij de kampplaatsen was het vanzelfsprekend, er hing een bord met telefoonnummers om een helikoptertaxi te bellen als je het lopen niet meer zag zitten :+

Kan zijn dat het daar in het zuidwesten ander is, maar als ik op Google Maps de Fulurfjället bekijk zie ik vooral hoge vlakte met diepe dalen. Worst-case kun je uit zo'n dal klimmen, dan vind je bovenop vast 2G dekking.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
Bij de Fjallraven Classic loop je enkele dagen zonder bereik, tot je idd in de buurt van Abisko komt. )

(Ik kan dit overigens wel heel stoer zeggen, maar ik heb de Classic niet uitgelopen. Ik praat nu anderen na)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19

De soort overleeft het wel, maar ongetwijfeld stierven er 600.000 jaar geleden wel degelijk heel wat individuen die bij de jacht of whatever in de problemen kwamen terwijl er niemand bereikbaar was voor hulp (voor zover er al medische kennis was om ze überhaupt te kunnen helpen). Die individuen waren waarschijnlijk best gebaat geweest bij een GSM met dekking :P

Catch a smile out there!

Pagina: 1