Ik kom sinds 2010 2x/jaar in heel Schotland. Er zijn plekken waar de midges het ergst zijn. Fort William en Glencoe gebied is echt verschrikkelijk.
Op Rum en Canna is het ook echt vreselijk, alsmede op Skye (fairy pools, Sligachan, old man of storr).
Ik ben 1x in de zomer daar geweest en het heeft alleen maar nadelen:
- mega druk, veel toeristen, langzaam rijden e.d.
- ontzettend veel midges
- nooit plek in restaurants
- nat (veel regen in de zomermaanden)
In de zomer groeit wel de machair, zeldzame en alleen in schotland en ierland voorkomende zand/duinbloemetjes als gevolg van het vroegere crofting. Vanaf augustus bloeit ook de heide daar wat veel bergen en vlaktes mooi paars maakt.
Ik ben 1x daar geweest in de zomer en ik doe het niet meer. Ik ga altijd in mei (begin mei zijn nog geen midges en alles begint mooi te kleuren) en september. Als je eind september gaat heb je ook erg mooie kleuren en mooie zonsondergangen.
Skin so soft werkt hier absoluut niet. Wij gebruiken smidge-that-midge, verkrijgbaar in outdoor winkels aldaar. Ook een stuk minder vettig dan skin so soft. Maar in the end werkt het eigenlijk allemaal maar half. Lange mouwen en broeken is het beste. Vooral je handen en je gezicht krijgen het te verduren (vooral je oren, achter je oren en in je haarlijn). Ik weet uit ervaring dat het je vakantie best kan verstieren. In 2012 had ik 57 bulten, ondanks insmeren met skin so soft en deet. Wandelen in beboste gebieden zoals de Glen Nevis route of Glencoe is gewoon niet te doen. Ik ben halverwege de bidean-nam-bian klim (Glencoe) om moeten draaien; ik kon niet pauzeren zonder dat die krengen je lek staken.
Door de afgelopen 8 jaar is het wel echt veranderd daar:
- je kunt niet meer op de bonnefooi wat B&B's boeken
- je moet altijd restaurants reserveren; gewoon binnenlopen levert je wachttijden op of er is de hele avond geen plaats meer. Je moet zeker een week van te voren boeken. Elke dag fish&chips of andere vettige hap eten is ook niet echt dat je zegt gezond

Ik hou er ook niet van om een uur te moeten wachten wanneer ik honger heb.
- ze kappen veel naaldbomen op toeristische attracties omdat het als brandstof verkocht wordt
- veel toeristische attracties (old man of storr, quiraing, fairy pools, fairy glens, neist point e.d.) worden overladen met toeristen: de infrastructuur wordt maar niet aangepakt daar en mensen parkeren massaal in de bermen, waardoor heide en ander gewas kapot gaat. Mensen parkeren ook op de zogenaamde passing places
- er zijn zeer weinig tot geen faciliteiten voor de mensen op deze plekken zoals visitor centers met toiletten e.d.
- het wordt maar drukker en drukker, regelmatig ongelukken (vooral in Glencoe met motorrijders), files en langzaamrijdend verkeer omdat de infrastructuur niet meegroeit met de toeristenstroom
- hele busladingen vol en ook grote langzame campers komen naar Skye en ze manouvreren zich op de singletrack roads
- nergens is meer een plekje "voor jezelf", overal zijn wandelaars, fietsers e.d. (dit is natuurlijk niet echt erg, iedereen mag genieten van Schotland, maar soms voelt het gewoon wat te toeristisch)
- te weinig parkeerplekken en wandelpaden (zoals de Quiraing) worden niet goed bijgehouden
Veel van deze dingen, zoals infrastructuur e.d., worden gefinancierd door de EU. Als de UK straks uit de EU gaat, ookal wilt Schotland dat niet, zal een groot deel van deze funding wegvallen. Vaak zijn local communities ook tegen verbetring van de infrastructuur omdat ze het willen behouden zoals het is, terwijl je kunt de toeristenstroom niet tegenhouden. Als je gewoon alle infrastructuur e.d. zou verbeteren, krijg je tenminste een doorstroom, een betere geleiding waardoor de natuur niet kapot gaat door de steeds verder in de berm parkerende auto's.
[
Voor 53% gewijzigd door
Deathchant op 18-05-2018 13:21
]