Vergeet je hoofdmuggennet niet, dat was voor mij een lifesaverBlomminator schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:18:
Donderdag ga ik naar Zweden rijden voor een 2 weken stukje Kungsleden. De tas staat klaar, zit allemaal zakken AdventureFood in, afgemeten zakjes havermout met vruchten enzo, regenkleding en als baselayers wat icebreaker shizzle gekocht. Kleine 1persoons tent (Hilleberg Enan) en een wing voor tussen de tenten. Slaapzak en een benzinebrander met grote tank.
We gaan samen (elk eigen tent) en we willen graag vaker een kopje oploskoffie, dus vandaar meer benzine. En sowieso, voor de avonden warme thee om warm de slaapzak in te gaan.
Daarnaast een gps voor navi als we verdwalen + backup AA-batterijen, een gopro met selfiestick, extra accu en een Biolite solar 10+ solar panel voor opladen van gopro+Smartphone.
We hebben getwijfeld (en nog een beetje) of we een spot gen3 rescue gps willen meenemen maar toch prijzig en niet echt nodig. Ouders zouden het wel waarderen en er komen nog meer avonturen off the grid dus tja.. dan kan het we handig zijn. Maar voor nu besloten het niet te doen. (Iemand hier een zinnig antwoord om het wel te doen?)
Heeeeel veel zin in!
Ik heb met 3 andere een tocht gedaan in sarek, hier hadden we geen mobiel bereik, en er zijn nauwelijks vaste wandelpaden. We hebben er toen wel voor gekozen om een Delorme inreach aan te schaffen zodat we het thuisfront tijdens de lange tocht op de hoogte konden houden. Bij de Kungsleden kan je erover twisten of je dit nodig hebt. Het is een relatief druk belopen pad.
De Delorme inreach (tegenwoordig van Garmin) was een fijn apparaat wat je via bluetooth kon koppelen aan een mobiele telefoon. Via een app kon je via de Delorme toch berichten versturen via de satelliet. Daarnaast kon het thuisfront ons volgen door het trackingsysteem. Gelukkig hebben we de SOS knop niet nodig gehad :-)
De Garmin/delorme maakt gebruik van het betere Iridium netwerk, de spot werkt met Globalstar (dit netwerk heeft minder dekking). Iets om rekening mee te houden. Een paar jaar geleden werkte de spot minder goed in gebieden die richting of binnen de poolcirkel lagen. De garmin heeft 2 weg communicatie, indien gewenst. De spot, bij mijn weten, niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Luuk84 op 12-08-2019 10:00 ]