Het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:45
Blomminator schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:18:
Donderdag ga ik naar Zweden rijden voor een 2 weken stukje Kungsleden. De tas staat klaar, zit allemaal zakken AdventureFood in, afgemeten zakjes havermout met vruchten enzo, regenkleding en als baselayers wat icebreaker shizzle gekocht. Kleine 1persoons tent (Hilleberg Enan) en een wing voor tussen de tenten. Slaapzak en een benzinebrander met grote tank.
We gaan samen (elk eigen tent) en we willen graag vaker een kopje oploskoffie, dus vandaar meer benzine. En sowieso, voor de avonden warme thee om warm de slaapzak in te gaan.

Daarnaast een gps voor navi als we verdwalen + backup AA-batterijen, een gopro met selfiestick, extra accu en een Biolite solar 10+ solar panel voor opladen van gopro+Smartphone.

We hebben getwijfeld (en nog een beetje) of we een spot gen3 rescue gps willen meenemen maar toch prijzig en niet echt nodig. Ouders zouden het wel waarderen en er komen nog meer avonturen off the grid dus tja.. dan kan het we handig zijn. Maar voor nu besloten het niet te doen. (Iemand hier een zinnig antwoord om het wel te doen?)

Heeeeel veel zin in!
Vergeet je hoofdmuggennet niet, dat was voor mij een lifesaver ;)

Ik heb met 3 andere een tocht gedaan in sarek, hier hadden we geen mobiel bereik, en er zijn nauwelijks vaste wandelpaden. We hebben er toen wel voor gekozen om een Delorme inreach aan te schaffen zodat we het thuisfront tijdens de lange tocht op de hoogte konden houden. Bij de Kungsleden kan je erover twisten of je dit nodig hebt. Het is een relatief druk belopen pad.
De Delorme inreach (tegenwoordig van Garmin) was een fijn apparaat wat je via bluetooth kon koppelen aan een mobiele telefoon. Via een app kon je via de Delorme toch berichten versturen via de satelliet. Daarnaast kon het thuisfront ons volgen door het trackingsysteem. Gelukkig hebben we de SOS knop niet nodig gehad :-)

De Garmin/delorme maakt gebruik van het betere Iridium netwerk, de spot werkt met Globalstar (dit netwerk heeft minder dekking). Iets om rekening mee te houden. Een paar jaar geleden werkte de spot minder goed in gebieden die richting of binnen de poolcirkel lagen. De garmin heeft 2 weg communicatie, indien gewenst. De spot, bij mijn weten, niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Luuk84 op 12-08-2019 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvkesteren
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-09 14:07
Net terug van een stukje Nordkalottleden (sulitjelma tot abisko); ik had een Spot mee (de Gen3), vooral omdat ik hem nog had, inclusief actief abonnement (vergeten dat de subscription automatisch doorloopt tot opzeggen, oeps)

Mijn ervaring: dekking is prima. Mijn route volgde een stukje van de Kungsleden (Salka tot Abisko), op dat stuk is een spot/inreach/.. naar mijn mening absoluut niet nodig, dat stuk is makkelijk lopen, en druk belopen ook. Het zuidelijke stuk van de kungsleden is rustiger, maar dat heb ik zelf dus niet gezien. Zelf achteraf wel blij dat ik 'm mee had, het niet-kungsleden terrein was af en toe best uitdagend, veel (smeltende) sneeuw en rivier-doorsteken, vrijwel geen mede-lopers tegengekomen. En, thuisfront blijft het toch wel errug prettig vinden.

Wbt spot vs inreach, ik heb een paar jaar terug voor de spot gekozen, denk dat ik nu voor de inreach zou gaan: zoek het vooral zelf even na, maar volgens mij is de inreach (het apparaat) weliswaar duurder dan de spot, maar het inreach-abonement is goedkoper en flexibeler (maandelijks, iets wat met een spot niet kan) dan het spot-abbonement.

Edit: o, muggen: ik had een goed jaar, heb m'n hoofdmuggennet niet nodig gehad ;)

[ Voor 3% gewijzigd door basvkesteren op 12-08-2019 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De noordelijke helft van de Kungsleden is een platgetreden trail (en al helemaal de bovenste kwart). Maar wel erg mooi! Onderste helft was rustig, maar ook daar kwam ik nog wel 1-3 mensen per dag tegen.

Ik doe niet aan telefoons en dergelijke en op een wildernis trek gebruik ik alleen een SIM-loze smartphone als minicomputer voor vogelgidsjes en dergelijke en de mogelijkheid om in een trail town waar wifi is eens in de zoveel weken mijn voedsel paketten te kunnen bestellen. Verder stuur of lees ik expres geen emails (je gaat niet voor niets off grid), maar ik check dan wel even of er iets van mijn pa is want dat zou slecht nieuws zijn (al zie ik dat dan sowieso weken te laat).

Tegenwoordig heb ik wel als laatste redmiddel voor als ik echt in levensgevaar ben een Ocean Signal PLB1 waarmee ik alleen een SOS noodsignaal kan uitzenden (dus dat triggert een full scale rescue). Het ding zelf is relatief goedkoop want de (niet verwijderbare) batterij gaat 7 jaar mee (gegarandeerd) en je hebt geen subscription. Dus een eenmalige kost van £185 voor 7 jaar = £26,42 per jaar soort van levensverzekering.

Dit type baken is wel het meest betrouwbare systeem want het loopt niet via (satelliet)telefoon maar via een dedicated search and rescue netwerk (via satelieten) en werkt op lagere frequenties dus reikt verder. Tevens kunnen ze met alleen het signaal je locatie al peilen mocht je geen GPS lock krijgen. Dit in tegenstelling tot alles wat via Iridium werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2019 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
@Verwijderd Interessant kastje! Komt uit de nautische wereld zo te zien. Ik vraag me alleen wel af hoe precies je globale locatie indicatie is bij een SOS? De prijs valt erg mee, maar het is natuurlijk 'alleen maar' een noodbaken. Ik weet wel dat de toegevoegde waarde van communicatie (dat ging niet om gigantisch veel berichten, je bent tenslotte offgrid) bij mij door het thuisfront erg gewaardeerd werd. En dat is ook wat waard.

Heb zelf nog nooit ervaren dat ik geen satelliet bereik had met de inreach eigenlijk. Het kan natuurlijk gebeuren dat het netwerk plat ligt, of je door het weer of iets dergelijks geen bereik hebt, alleen heb beide nog nooit meegemaakt. Gelukkig heb ik de SOS knop ook nog nooit hoeven gebruiken. Overigens doet de SOS knop van een Inreach precies hetzelfde als je abbo actief is. Volgens mij is het dan ook gewoon een full scale rescue, althans dat was bij mijn oude Delorme inreach zo. Het zou kunnen dat het inmiddels anders werkt bij de nieuwere modellen.

Goed om te weten dat er ook andere alternatieven zijn. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Luuk84 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:56:
@Verwijderd Interessant kastje! Komt uit de nautische wereld zo te zien. Ik vraag me alleen wel af hoe precies je globale locatie indicatie is bij een SOS? ...
De meeste nieuwe PLBs zenden een GPS-locatie met het 406Mhz noodsignaal uit. Als het mogelijk is een GPS-locatie te peilen is de onmiddelijk beschikbare locatieindicatie dus even goed als die peiling. Anders kan de locatie ook worden bepaald aan de hand van het noodsignaal (door dopplermeting en triangulatie), maar dat kan wat langer duren en geeft meen ik een zoekgebied met een oppervlak van pakweg 2 km. Veel PLBs zenden daarnaast ook nog een 121,5Mhz signaal uit, dat kan ook worden gepeild. Overigens is het afhankelijk van het land of men 406Mhz noodsignalen op land toestaat/volgt, dus daar moet je wel op letten. (Zweden doet dat)

Diverse noodcommunicatiemogelijkheden zijn trouwens al besproken in het eerdergelinkte topic, misschien interessant voor geinteresseerden.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 13-08-2019 09:36 . Reden: zoekgebied nog eens nagezocht, ik had een radius van 2km in het hoofd, blijkt oppervlak van 2 vierkante km te zijn volgens wikipedia ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blomminator schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:18:

Daarnaast een gps voor navi als we verdwalen + backup AA-batterijen, een gopro met selfiestick, extra accu en een Biolite solar 10+ solar panel voor opladen van gopro+Smartphone.
Persoonlijk zou ik dat solarpanel thuislaten en daarvoor in de plaats één of meer dikke powerbanken meenemen. Dat panel weegt 550 gram en de ingebouwde accu heeft maar 3000mAh dus dat is zo leeg. Voor datzelfde gewicht kun je ook ~30000mAh accucapaciteit meenemen.

De meeste mensen overschatten wat je met een solarpanel kunt. Zelf heb ik op de Pacific Crest Trail 5 maanden lang overleefd met een 5 Watt panel (Suntactics s-Charger-5) in combinatie met een 10.000mAh powerbank (combinatie: 418 gram) en heb nooit een stopcontact nodig gehad. Maar daar loop je bijna de hele route in de felle zon (western USA). Eind augustus in Zweden heeft andere omstandigheden. Als je pech hebt is je hele trek bewolkt (of zelfs regen).

Overigens, toen ik zelf de (hele) Kungsleden liep had ik alleen een aantal reserve AA batterijen mee voor mijn GPS en 5 reserve accu's voor mijn (foto)camera (kost geen reet op ebay en weegt 100 gram). Maar ik had natuurlijk geen telefoon mee die opgeladen moest worden en geen GoPro dus ik kon met heel weinig capaciteit toe.

Overigens heb ik op FOK! een uitgebreid reisverslag staan. Misschien heb je daar nog iets aan :)
Reisverslag: Kungsleden trek (420 km door Arctisch Zweden)

Veel plezier! Ik vond het zelf echt een schitterende tocht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:30
Nu het toch over Kungsleden gaat :P.

Eind augustus vertrek ik ook naar Zweden samen met een maat van me om het noordelijke deel van Kungsleden te lopen. 3 september t/m 11 september van Abisko naar Nikkaluokta.

In principe volgen we gewoon het pad van Abisko naar Singi en dan naar Nikkaluokta, al staat ook een uitstapje naar de Tarfala vallei op de planning. Wat enkel nog open staat voor interpretatie is een dagtocht in Abisko (voor we vertrekken) en een dagtocht vanuit Singi, aangezien we daar 2 nachten verblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:02
@Verwijderd Het zou me niet verbazen als je met behoorlijk powermanagement gewoon uit kan met de interne accu van je telefoon. Voor alleen een dagelijkse status-update, kun je weken toe, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bacchus schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:09:
@Verwijderd Het zou me niet verbazen als je met behoorlijk powermanagement gewoon uit kan met de interne accu van je telefoon. Voor alleen een dagelijkse status-update, kun je weken toe, bijvoorbeeld.
Zou goed kunnen, maar ik reageerde op @Blomminator die o.a. een GoPro meeneemt en dus waarschijnlijk filmpjes gaat maken en dergelijke.

Zelf gebruikte ik op de PCT ook aardig wat elektriciteit omdat ik o.a. een (SIM-loze) smartphone mee had voor o.a. navigatie, met vogelgidsjes, playback mogelijkheid (vogelgeluiden) etc en dat veel werd gebruikt met het scherm op maximaal (anders was het onleesbaar in de felle zon). En natuurlijk een losse pocketcamera. Bovendien was ik 5 maanden off grid dus dan moet je toch een oplaadmogelijkheid hebben en ik wilde dat in de wildernis kunnen doen.

Op de Kungsleden was mijn enige zorg een pocketcamera. Die accu's zijn klein, licht en goedkoop dus ik droeg gewoon 5 spares bij me en dat bleek ruimschoots genoeg. Verder nooit iets opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pana
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:25
3 weken geleden heb ik de Alta Via 1 gedaan als eerste (solo) huttentocht.

Fantastische ervaring en ik weet meteen ook hoe de volgende vakanties er uit gaan zien.
Halverwege liet de knie het afweten, maar dankzij 2 vriendelijke mede-belgen heb ik een kniebrance kunnen bemachtigen.

Nu de partner een eerste hike-ervaring laten opdoen, ben enkel nog aan het twijfelen tussen het Liechtenstein trail of het Nockberge trail. Beetje bang dat Nockberge wat te zwaar gaat zijn als eerste voor haar.

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:15

Polariteit

Fietsende fotografeur

Leuk topic! Hike zelf ook best veel, zo eerder dit jaar nog de Schluchtensteig in Duitsland gelopen. Prachtig gebied, heerlijk wandelen! En over een klein maandje ga ik de West Highland way lopen, heb er veel zin in. Wordt de eerste keer wandelen in Schotland :)

Een maand geleden tijdens de vakantie ook veel dagwandelingen in de Pyreneeen gedaan, schitterend. Daarbij ook veel mensen tegengekomen die de GR10 (kust tot kust aan Franse kant) of GR11 (kust tot kust Spaanse kant) liepen. Lijkt me een machtige tocht, merk dat ik nu stiekem al aan het kijken ben om hier volgend jaar een start mee te maken _/-\o_

[ Voor 40% gewijzigd door Polariteit op 15-08-2019 07:00 ]

• Luuk84
@Pana Als eerste hike ervaring is het misschien handiger om iets dichterbij huis te doen, zo kan je in jouw thuisland (België) prachtige tochten lopen. In Luxemburg heb je de mullerthal trail bijvoorbeeld.
Of heeft ze hier al ervaring mee? Dan kan je deze stap natuurlijk overslaan :+

edit: Stukken van de GR16 bij de Semois zijn prachtig, ik was aangenaam verast, zowel door het landschap als de stevige klimmetjes :)

[ Voor 20% gewijzigd door Luuk84 op 15-08-2019 09:29 ]

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:15

Polariteit

Fietsende fotografeur

Inderdaad, Mullerthal trail en ook de Lee trail in Luxemburg zijn prachtig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hogader
Hogader schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:07:
Nu het toch over Kungsleden gaat :P.

Eind augustus vertrek ik ook naar Zweden samen met een maat van me om het noordelijke deel van Kungsleden te lopen. 3 september t/m 11 september van Abisko naar Nikkaluokta.

In principe volgen we gewoon het pad van Abisko naar Singi en dan naar Nikkaluokta, al staat ook een uitstapje naar de Tarfala vallei op de planning. Wat enkel nog open staat voor interpretatie is een dagtocht in Abisko (voor we vertrekken) en een dagtocht vanuit Singi, aangezien we daar 2 nachten verblijven.
Afgelopen zondagnacht terug gekomen uit Zweden na een lange tocht (totaal +- 175km). We hebben voor een groot deel het pad van Abisko naar Nikkaluokta gevolgd, maar ook een aantal toevoegingen gedaan.

Zo zijn we na het korte stukje van Salka naar Singi nog even terug gelopen om de Singivallei in te wandelen (ofja eerder klimmen). Daar op een prachtig berg meertje gestuit met een spiegel finish.

De 2e dag in singi hebben we op aanraden van de host de berg Unna Avvrik beklommen (berg direct naast het kamp). Uiteraard was er geen pad naar boven, laat staan een weg om uberhaupt de vallei door te komen voordat je bij de berg was, maar het uitzicht van boven was fenomenaal. Volledig zicht alle kanten op van Salka tot Kaitumjaure en uiteraard het hele Kebnekaise massief. De host ook blij kunnen maken om hem wat beeld te geven van hoe het er boven uit ziet (was zelf nog nooit omhoog geweest). ;)

Ook ons uitstapje de Tarfala vallei in was meer dan geslaagd. De gletsjers daar zijn zeer machtig om te zien _/-\o_ en het overnachten was in een bijna prive hut. (die tegenwoordig elektriciteit heeft doordat ze de stroomleiding van het onderzoeks instituut hebben doorgetrokken).

Nu eerst de foto's uitzoeken.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Een vraagje over kleding waarvan ik hoop dat het thuishoort in dit topic.

Bij wandelingen draag ik eigenlijk altijd mijn Arc'teryx fleece vest in de maat M. Voor mij is het ideaal want hij zit lekker warm maar is ook weer niet té warm want het ademt heel goed.

Nu wordt het wat kouder en is er wat meer wind en regen te verwachten en wil ik eigenlijk een softshell jas erbij als buitenlaag.

Nu is dit misschien een domme vraag, maar kan ik er (als ik het van hetzelfde merk koop, dus Arc'teryx) in zijn algemeenheid van uit gaan dat over een vest in de maat M ook een softshell in de maat M heen past? Of kan het maar zo zijn dat ik dan aan een L kom omdat ik met vest eronder wat "dikker" ben dan zonder?

Voor de hand liggende antwoord is: ga passen. Maar er zijn online wat aanbiedingen van winkels dit hier niet in de buurt zitten, en ik vind het flauw om eerst bij een winkel in de buurt te gaan passen en daar beslag op hun tijd en middelen te leggen om het vervolgens ergens anders te bestellen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@Glenfiddich Is het dan niet handiger om juist een hardshell jas te nemen als buitenste laag om wind en regen tegen te houden? De isolatie heb je immers al met het fleece vest. Met een softshell jas voeg je dan nog weer een extra isolatie laag toe (wordt misschien te warm) en tenzij je een dure softshell neemt met goretex of iets dergelijks zijn softshell jassen ook niet volledig waterdicht.

En dat past dan ook beter in de laagjes theorie, met minder kans dat de jas te krap zit over het fleece vest. Want dat zijn in zekere zin 2 stuks kleding die niet per se bedoeld zijn om tegelijk te dragen denk ik. Terwijl het dragen van een hardshell over een fleecevest wel logisch is. Dan is passen nog steeds met afstand de beste optie overigens imho.

[ Voor 31% gewijzigd door Orion84 op 19-09-2019 12:40 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Glenfiddich
  • Nu online
Orion84 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:36:
@Glenfiddich Is het dan niet handiger om juist een hardshell jas te nemen als buitenste laag om wind en regen tegen te houden? De isolatie heb je immers al met het fleece vest. Met een softshell jas voeg je dan nog weer een extra isolatie laag toe (wordt misschien te warm) en tenzij je een dure softshell neemt met goretex of iets dergelijks zijn softshell jassen ook niet volledig waterdicht.
Bij hardshell denk ik meer aan regenjassen, en regenjassen/regenpakken verdraag ik altijd erg slecht omdat ik er enorm in begin te zweten. Ademend vermogen telt voor mij dus wel zwaar.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Bij regenjassen denk ik aan goedkope PU gecoate dingen, daar kan ik me dat commentaar bij voorstellen. Maar een moderne hardshell met membraan (goretex of ander merk) ademt toch een stuk beter. Niet zo goed als een softshell zonder membraan, maar die zijn dan weer niet waterdicht, hoogstens waterafstotend, voor zo lang dat duurt. Een softshell met membraan zal qua ademend vermogen weinig verschillen van een hardshell. Hoogstens dat het zweten iets minder opvalt omdat de isolerende binnenlaag van de softshell nog wat vocht op neemt.

En aangezien je post begon met "Nu wordt het wat kouder en is er wat meer wind en regen te verwachten" leek een hardshell me een betere optie dan een softshell.

[ Voor 35% gewijzigd door Orion84 op 19-09-2019 12:52 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Glenfiddich
  • Nu online
Bedankt Orion84!

Ik ga daar nog eens over nadenken! En misschien toch maar naar de winkel, dan maar iets meer uitgeven maar wel een beter beredeneerde keuze kunnen maken.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:57
Glenfiddich schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:29:

Bij wandelingen draag ik eigenlijk altijd mijn Arc'teryx fleece vest in de maat M. Voor mij is het ideaal want hij zit lekker warm maar is ook weer niet té warm want het ademt heel goed.

Nu wordt het wat kouder en is er wat meer wind en regen te verwachten en wil ik eigenlijk een softshell jas erbij als buitenlaag.

Nu is dit misschien een domme vraag, maar kan ik er (als ik het van hetzelfde merk koop, dus Arc'teryx) in zijn algemeenheid van uit gaan dat over een vest in de maat M ook een softshell in de maat M heen past? Of kan het maar zo zijn dat ik dan aan een L kom omdat ik met vest eronder wat "dikker" ben dan zonder?

Voor de hand liggende antwoord is: ga passen. Maar er zijn online wat aanbiedingen van winkels dit hier niet in de buurt zitten, en ik vind het flauw om eerst bij een winkel in de buurt te gaan passen en daar beslag op hun tijd en middelen te leggen om het vervolgens ergens anders te bestellen.
tja passen zou ik ieg wel doen.. Ik heb trouwens een Arcteryx Softshell en hardshell in dezelfde maat, en de hardshell past prima over de softshell. Past zelfs over m'n Fjallraven donsjas (ok dan staat die wel strak, maar is nog steeds niet oncomfortabel)..

MaAr toch, ik zou gewoon even iets passen, of een winkel kiezen waarbij retour sturen niet zo'n probleem is (gratis bv..)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Orion84 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:50:
Bij regenjassen denk ik aan goedkope PU gecoate dingen, daar kan ik me dat commentaar bij voorstellen. Maar een moderne hardshell met membraan (goretex of ander merk) ademt toch een stuk beter. Niet zo goed als een softshell zonder membraan, maar die zijn dan weer niet waterdicht, hoogstens waterafstotend, voor zo lang dat duurt. Een softshell met membraan zal qua ademend vermogen weinig verschillen van een hardshell. Hoogstens dat het zweten iets minder opvalt omdat de isolerende binnenlaag van de softshell nog wat vocht op neemt.

En aangezien je post begon met "Nu wordt het wat kouder en is er wat meer wind en regen te verwachten" leek een hardshell me een betere optie dan een softshell.
Juist doordat een hardshell iets minder ademt heb ik het daarin ook sneller warm in. Hardshell + softshell combi is vaak al warm genoeg om flink het koude jaar in te gaan.

Zou dus ook zeker investeren in een hardshell, al is het maar voor erbij.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
Klopt, je bent dikker met een fleece aan, of dat je naar de volgende hele maat tilt, ligt eraan hoe je in de maat valt (of je een grote of een kleine M bent) en of je je jas graag Europees/sportief/aanluitend of Amerikaans/relaxed/ruim draagt.
Ik ben persoonlijk vrij sterk van de eerste categorie en draag T-shirts in S, tussenlagen een beetje op de grens tussen S en M en buitenlagen meestal in M (muv de dikste/warmste, die is L).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hogader
Glenfiddich schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:48:
[...]

Bij hardshell denk ik meer aan regenjassen, en regenjassen/regenpakken verdraag ik altijd erg slecht omdat ik er enorm in begin te zweten. Ademend vermogen telt voor mij dus wel zwaar.
Een softshell is eigenlijk een fleece jas die wat meer waterproof en winddicht is. Om die simpele reden zou ik nooit een softshell in combinatie met een fleece gebruiken.

Zelf gebruik ik als dagelijkse jas (of iig de momenten dat je een jas nodig hebt) een Softshell. Echter ga ik op een flinke wandeltocht naar wat kouder/winderiger/natter terrein, dan gebruik ik een thermische onderlaag met daaroverheen een enigzins ademende hardshell.

Zelf heb ik een jas van RAB met het Pertex Shield 2.5L membraan die niets doet op het gebied van thermische isolatie, maar wel perfect werkt tegen wind en regenachtige omstandigheden. Plus de balans van een waterkolom van +- 20.000mm en adembaarheid van +- 20.000GM/M²/24HR is wat mij betreft ideaal. En doordat hij niets doet op thermisch gebied is hij licht en zeer compact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 06:33

Ik heb het zelf ook erg snel heet tijdens het lopen. Ik ben voor een combi dunne fleece met daarover een softshell jas gegaan en ben erg benieuwd wat dit gaat doen in de winterperiode. Mijn softshell is winddicht en waterafstotend, dat laatste middels een spray maar niet direct zo waterdicht als een hardshell. Maargoed echte regen probeer ik te vermijden, als het een keer regent dan is dat ook niet zo erg.

• Glenfiddich
  • Nu online
Bedankt iedereen voor de reacties! _/-\o_
THxZ0NE schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:24:
[...]

Ik heb het zelf ook erg snel heet tijdens het lopen. Ik ben voor een combi dunne fleece met daarover een softshell jas gegaan en ben erg benieuwd wat dit gaat doen in de winterperiode. Mijn softshell is winddicht en waterafstotend, dat laatste middels een spray maar niet direct zo waterdicht als een hardshell. Maargoed echte regen probeer ik te vermijden, als het een keer regent dan is dat ook niet zo erg.
Dat laatste is bij mij ook een beetje het punt, als het onverwacht een beetje regent moet ik niet direct doorweekt raken, maar echte buien probeer ik toch al te vermijden. Bij een echte hoosbui is het leuk dat de jas waterdicht is, maar dan zit je weer met je broek en schoenen...

Ik heb nu eerst eens een Arc'teryx Gamma LT softshell jas besteld voor de alledag, die is deze week met 50% korting bij de Bever dus die pak ik dan mooi mee. Eens kijken hoe dat bevalt, en dan kan ik mij later nog oriënteren op een hardshell. Mocht die softshell niet passen of niet bevallen dan kan die binnen 30 dagen gratis geretourneerd in de winkel als ik daar eens langs kom.

Catch a smile out there!

• THxZ0NE
Glenfiddich schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:32:

[...]

Dat laatste is bij mij ook een beetje het punt, als het onverwacht een beetje regent moet ik niet direct doorweekt raken, maar echte buien probeer ik toch al te vermijden. Bij een echte hoosbui is het leuk dat de jas waterdicht is, maar dan zit je weer met je broek en schoenen...

Ik heb nu eerst eens een Arc'teryx Gamma LT softshell jas besteld voor de alledag, die is deze week met 50% korting bij de Bever dus die pak ik dan mooi mee. Eens kijken hoe dat bevalt, en dan kan ik mij later nog oriënteren op een hardshell. Mocht die softshell niet passen of niet bevallen dan kan die binnen 30 dagen gratis geretourneerd in de winkel als ik daar eens langs kom.
Ah netjes, ik heb deze laatst gekocht "Quechua Softshell jas voor bergtrekking Trek 500 Windwarm heren zwart" met een dunne fleece eronder van de Decathlon, niet duur maar ook om uit te proberen.

Sowieso weet ik dat in de herfst /frissere lente een softshell jack heel erg fijn is. Ik hoop met laagjes ook een niet te koude winter in te kunnen.

Wij vertrekken komende maand naar Nepal voor een meerdaagse hike. De temperaturen zullen van 20 naar -5 gaan, dus hopelijk houd ik het goed uit :)

[ Voor 12% gewijzigd door THxZ0NE op 19-09-2019 15:53 ]

• Hopjesvla79
THxZ0NE schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:49:
[...]

Wij vertrekken komende maand naar Nepal voor een meerdaagse hike.
Kijk dat is voor mij al een reden om een hardshell jas + broek mee te nemen.. Als je nu een hoosbui op dag 1 heb...lekker met je natte kleren verder lopen . Bij meerdaagse treks heb ik altijd hardshells bij, of het weer moet wel heel erg stabiel zijn (laat dat nu in de bergen vaak niet zo zijn...)....

Edit: ok mocht je nu niet de bergen in gaan, maar juist het laagland in (= tropisch)...ook dan zou ik iets van een jasje meenemen of een poncho (is wat luchtiger) (tropen = regen gegarandeerd) (feit is dat je echt niet vrolijk wordt als je zooi nat is en je niet meteen op het einde van de dag makkelijk kan wisselen)

[ Voor 24% gewijzigd door Hopjesvla79 op 19-09-2019 16:13 ]

Hi Ha Hopjesvla

• THxZ0NE
Hopjesvla79 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:11:
[...]

Kijk dat is voor mij al een reden om een hardshell jas + broek mee te nemen.. Als je nu een hoosbui op dag 1 heb...lekker met je natte kleren verder lopen . Bij meerdaagse treks heb ik altijd hardshells bij, of het weer moet wel heel erg stabiel zijn (laat dat nu in de bergen vaak niet zo zijn...)....

Edit: ok mocht je nu niet de bergen in gaan, maar juist het laagland in (= tropisch)...ook dan zou ik iets van een jasje meenemen of een poncho (is wat luchtiger) (tropen = regen gegarandeerd) (feit is dat je echt niet vrolijk wordt als je zooi nat is en je niet meteen op het einde van de dag makkelijk kan wisselen)
Zit wat in, maar Oktober zit buiten het regenseizoen en je kunt je jas insprayen, misschien dat ik mn superdun regenjasje wel meenemen voor het geval dat.

• Glenfiddich
  • Nu online
THxZ0NE schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:49:
[...]

Ah netjes, ik heb deze laatst gekocht "Quechua Softshell jas voor bergtrekking Trek 500 Windwarm heren zwart" met een dunne fleece eronder van de Decathlon, niet duur maar ook om uit te proberen.

Sowieso weet ik dat in de herfst /frissere lente een softshell jack heel erg fijn is. Ik hoop met laagjes ook een niet te koude winter in te kunnen.

Wij vertrekken komende maand naar Nepal voor een meerdaagse hike. De temperaturen zullen van 20 naar -5 gaan, dus hopelijk houd ik het goed uit :)
Wow, veel plezier!

Zoiets staat voor mij ook nog wel "op het lijstje", ooit.

Mijn zus en mijn zwager hebben een paar jaar terug ook een meerdaagse hike in Nepal gedaan als huwelijksreis... was hun vliegtuig naast de baan geland en total loss. Mooi begin van hun huwelijksreis. Maar ze hadden wel een prachtige tocht gemaakt, veel mooie foto's :P

Catch a smile out there!

• THxZ0NE
Glenfiddich schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:17:
[...]

Wow, veel plezier!

Zoiets staat voor mij ook nog wel "op het lijstje", ooit.

Mijn zus en mijn zwager hebben een paar jaar terug ook een meerdaagse hike in Nepal gedaan als huwelijksreis... was hun vliegtuig naast de baan geland en total loss. Mooi begin van hun huwelijksreis. Maar ze hadden wel een prachtige tocht gemaakt, veel mooie foto's :P
Dankje! Oh... nou dat gaan ze niet snel vergeten in veel opzichten! :)

En ja, ik vind het ook lastig met de kledingkeuze, hardshell/softshell of wel/geen wandelbroek etc. Ik heb veel gehiked maar nooit met wandelbroek, nu twijfel ik toch om er 1 aan te schaffen, normaal draag ik altijd katoenen broeken of sportbroekjes maar katoen droogt weer minder snel. Ook met de jas, ik heb al ervaring met softshell jassen wat ik heel prettig materiaal vind omdat het luchtiger is, maar als het lang en veel regent weer niet. Regenjas materiaal heb ik altijd een hekel aan, te benauwd en zweterig.

Soms moet je het ook gewoon ervaren :)

• Hopjesvla79
THxZ0NE schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:28:
[...]

Dankje! Oh... nou dat gaan ze niet snel vergeten in veel opzichten! :)

En ja, ik vind het ook lastig met de kledingkeuze, hardshell/softshell of wel/geen wandelbroek etc. Ik heb veel gehiked maar nooit met wandelbroek, nu twijfel ik toch om er 1 aan te schaffen, normaal draag ik altijd katoenen broeken of sportbroekjes maar katoen droogt weer minder snel. Ook met de jas, ik heb al ervaring met softshell jassen wat ik heel prettig materiaal vind omdat het luchtiger is, maar als het lang en veel regent weer niet. Regenjas materiaal heb ik altijd een hekel aan, te benauwd en zweterig.

Soms moet je het ook gewoon ervaren :)
Het ligt er maar net aan wat je gaat doen.In jouw geval, te verwachten temperaturen tot -5 vermoed ik dat je wel een beetje in bergachtig gebied gaat wandelen. Weer kan raar doen in de bergen van snikheet op het ene moment totdat het in ineens omslaat en het sneeuwt om daarna weer om te slaan naar zon. 4 seizoenen op een dag kan gewoon. Vandaar dus mijn advies om ieg iets van een regenjasje mee te nemen, een natte broek is "fijner" dan een nat bovenlijf (denk daarbij ook even hoe dat voelt als het -5 is...).
Dat brengt ook meteen de aandacht op je broek: het voordeel van een wandelbroek is dat dit vaak gemaakt is van sneldrogend materiaal, dus als die al nat wordt dan is het ook zo weer droog. (bijkomend voordeel is dat het pakvolume ook laag is)

Mocht je dan ook nog eens je eigen bagage dragen: een regenhoes is dan ook fijn. Als je dan een bui heb en je komt erachter dat alles in je tas zeiknat is en je moet nog en paar dagen...leuk is anders. Of je moet het inderdaad eens ervaren >:)

;)

Hi Ha Hopjesvla

• Luuk84
Glenfiddich schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:32:

[...]

Die hardshelljas is zeker bij koud weer erg belangrijk. Je romp moet warm zijn, anders ga je het zeker niet als warm ervaren. Die benen kunnen wel wat hebben en nat worden is mijn ervaring. Maar als het echt koud is, is een regenbroek/of regenrok (niet mijn ding overigens) wel aan te raden.

Ik heb ervaring met een softshelljas en regen (ook van Arc'teryx toevallig), hele fijne jas, maar ook bij langdurige miezer, gaat hij doorlekken. En dan kom je uiteindelijk toch weer uit bij die hardshell als je dat eenmaal hebt meegemaakt. Met sneeuwbuien gaat een softshell overigens prima. Succes met het testen van je jas ;)

• THxZ0NE
Hopjesvla79 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:39:
[...]

Het ligt er maar net aan wat je gaat doen.In jouw geval, te verwachten temperaturen tot -5 vermoed ik dat je wel een beetje in bergachtig gebied gaat wandelen. Weer kan raar doen in de bergen van snikheet op het ene moment totdat het in ineens omslaat en het sneeuwt om daarna weer om te slaan naar zon. 4 seizoenen op een dag kan gewoon. Vandaar dus mijn advies om ieg iets van een regenjasje mee te nemen, een natte broek is "fijner" dan een nat bovenlijf (denk daarbij ook even hoe dat voelt als het -5 is...).
Dat brengt ook meteen de aandacht op je broek: het voordeel van een wandelbroek is dat dit vaak gemaakt is van sneldrogend materiaal, dus als die al nat wordt dan is het ook zo weer droog. (bijkomend voordeel is dat het pakvolume ook laag is)

Mocht je dan ook nog eens je eigen bagage dragen: een regenhoes is dan ook fijn. Als je dan een bui heb en je komt erachter dat alles in je tas zeiknat is en je moet nog en paar dagen...leuk is anders. Of je moet het inderdaad eens ervaren >:)

;)
Thanks voor je bericht. Het is voor mij ook nieuw in een dergelijk gebied en inderdaad in de bergen. We gaan de annapurna base camp aan doen. Ik ga iig wel een regenjas je meenemen en wandelritsbroek scoren!
Thermokleding gaat ook mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
OT (?)

Omdat het vrijdag is;
https://www.magikeenafritsbroekaan.nl/

:9

;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Luuk84 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:55:
[...]
Die hardshelljas is zeker bij koud weer erg belangrijk. Je romp moet warm zijn, anders ga je het zeker niet als warm ervaren. Die benen kunnen wel wat hebben en nat worden is mijn ervaring.
Grotendeels eens, ik zou alleen schrijven "romp moet droog en tocht-vrij zijn", warm komt dan al vrij snel goed. Benen kunnen eventueel ook "sneldrogend" (dichtgewaxte G1000 bv) ipv shell zijn.
Ik heb ervaring met een softshelljas en regen (ook van Arc'teryx toevallig), hele fijne jas, maar ook bij langdurige miezer, gaat hij doorlekken. En dan kom je uiteindelijk toch weer uit bij die hardshell als je dat eenmaal hebt meegemaakt. Met sneeuwbuien gaat een softshell overigens prima. Succes met het testen van je jas ;)
Naar mijn ervaring is een softshell heerlijk zolang je erop kan rekenen dat het droog is maar waait, waardoor je toch een regenjas mee moet nemen als er kans op regen is.
Mijn keuze zou zijn: thermo + fleece + hardshell tegenover thermo + softshell + regenjas. De eerste combinatie is imho flexibeler, de tweede werkt vooral goed bij grote inspanningen met veel wind maar geen neerslag.
Ik ken alleen verhalen maar sommigen zweren bij een paraplu tegen de regen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hogader
THxZ0NE schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:56:
[...]

Thanks voor je bericht. Het is voor mij ook nieuw in een dergelijk gebied en inderdaad in de bergen. We gaan de annapurna base camp aan doen. Ik ga iig wel een regenjas je meenemen en wandelritsbroek scoren!
Thermokleding gaat ook mee.
De route naar het Base Camp ligt aan de 'regenkant' van het Annapurna Massief, maar ik verwacht dat als je wat later in Oktober gaat het wel meevalt. (vroeg oktober kan nog wel eens een uitschietsel meepakken van het monsoon seizoen). De website Yr.no heeft trouwens voor de hoger gelegen gebieden in Nepal een prima voorspelling, maar met alles geld dat verder dan 2 dagen vooruit je op regen gebied niet veel kan zeggen.

Wat ik je verder wel mee wil geven is goed rekening te houden met de hoogte. Waarschijnlijk heb je jezelf al goed ingelezen in de verschijnselen van hoogte ziekte en hoe dit te vermijden (niet te veel stijgen), maar ik wil je vooral meegeven het gedeelte van 'veel water drinken' goed uit te voeren. Dus voor iedere 1000m hoogte waar je op zit minimaal 1L water per dag te drinken. (dus op basecamp >4L water drinken ook al doe je niks).

Toen ik in Maart/April het Annapurna Circuit aan het lopen was heeft in mijn ogen het niet genoeg drinken bij veel mensen de hoogteziekte veroorzaakt / verergert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Bacchus schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:03:
Die hebben nog nooit in een storm gelopen met horizontale slagregen denk ik 8)

• golflars
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 21:09
Ik denk nog graag terug aan Nepal, vorig jaar in november geweest (Everest Basecamp). Vanwege de inspanning en omdat het, zodra de zon boven de bergen komt, meestal best warm is, had ik daar overdag voldoende aan een Merino baselayer met een normale fleece. In de ochtend een hardshell en in de avonden op grotere hoogtes een (gehuurde) donsjas. Zelfs op 4500+ meter was het tussen half 9 en half drie 's middags vaak 15 graden of warmer, daarbuiten koelt het snel af.

De tip van Hogader over drinken tegen hoogteziekte kan ik onderschrijven, probeer vooral in de ochtend en middag veel te drinken (en dus niet 's avonds)!om 's nachts niet te vaak de koude gang/buitentoilet op te moeten.

Om nog terug te komen op de initiële vraag over het schalen bij Arc'teryx: ik draag een Beta AR hardshell over een Atom LT bij het skiën, beide maat M en dit past geweldig goed over elkaar zonder te strak te zitten of bewegingsvrijheid in te leveren. Uiteraard blijft passen de enige garantie.

Canon EOS R | EF 16-35mm f/4.0L IS USM | RF 24-105mm f/4.0L IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF 70-300mm f/4.0-5.6 II IS USM | EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hogader schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:06:
... ik wil je vooral meegeven het gedeelte van 'veel water drinken' goed uit te voeren. Dus voor iedere 1000m hoogte waar je op zit minimaal 1L water per dag te drinken. (dus op basecamp >4L water drinken ook al doe je niks).

Toen ik in Maart/April het Annapurna Circuit aan het lopen was heeft in mijn ogen het niet genoeg drinken bij veel mensen de hoogteziekte veroorzaakt / verergert.
In hoeverre is dat eigenlijk wetenschappelijk te onderbouwen, ik herinner me namelijk aan een inmiddels oud stukje in het ntvg, waarin dat als niet empirisch aangetoond en eigenlijk ook niet plausibel werd beschreven, maar dat is al wat ouder. Ik heb daarom even, zeker niet uitputtend, gezocht, en kon geen bevestiging vinden dat bewuste(over)hydratie zinvol zou zijn. Over het algemeen lijkt het advies te zijn drinken op geleide van de dorst en de urine goed in de gaten te houden (dehydratie moet uiteraard worden vookomen). Maar ik kon me dus alleen aan het ntvg-stukje herinneren en hou me er verder niet zo mee bezig, dus ik ben heel benieuwd naar meer info.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:21
IMHO hoogteziekte overkomt je gewoon. Zelfs als je het ene jaar nergens last van hebt kun je het jaar er na kneiterhard er tegen aan lopen. Ik heb geen notie wat het verschl maakt.

• Hogader
begintmeta schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 01:26:
[...]

In hoeverre is dat eigenlijk wetenschappelijk te onderbouwen, ik herinner me namelijk aan een inmiddels oud stukje in het ntvg, waarin dat als niet empirisch aangetoond en eigenlijk ook niet plausibel werd beschreven, maar dat is al wat ouder. Ik heb daarom even, zeker niet uitputtend, gezocht, en kon geen bevestiging vinden dat bewuste(over)hydratie zinvol zou zijn. Over het algemeen lijkt het advies te zijn drinken op geleide van de dorst en de urine goed in de gaten te houden (dehydratie moet uiteraard worden vookomen). Maar ik kon me dus alleen aan het ntvg-stukje herinneren en hou me er verder niet zo mee bezig, dus ik ben heel benieuwd naar meer info.
Geen idea, maar de regel van +- 1L per 1000m werd ons aangegeven als een handige rule of thumb door de doctor in Manang van HRA. Of het exact dat is, of minder al voldoende is heb ik geen idee van. Als ik nu op de site van die HRA kijk dan zie ik staan:
Maintaining adequate hydration

Adequate amounts of fluid (about 3 liters a day) are necessary in the mountains:- dehydration mimics altitude sickness and may even predispose to it. On the other hand excessive water drinking should also be avoided as this may lead to electrolyte imbalances.
Link:http://himalayanrescue.org.np/altitudes-sickness/
Toen ik zelf op die hoogte was heb ik veel mensen omstreeks 4500m aan zien geven hoofdpijn te hebben en last te hebben van hoogte ziekte. Wat ik ook weet is dat we daar waren na een tocht van slechts 3 uur vanaf 4100m en vrijwel niemand vaak op stond om hun waterfles bij te vullen. De kans dat ze dus iig die 3L behaalde is redelijk klein.

Mijn eigen gedachtegang waarom ik het voor de tip van HRA ook al deed was doordat ik de gedachtegang aanhield dat je na inspanning of bijvoorbeeld het drinken van alcohol voornamelijk hoofdpijn krijgt door de onttrekking van vocht uit je lichaam dat niet aangevuld wordt. En aangezien 1 van de voornaamste symptonen hoofdpijn is, wilde ik dat op die manier tegengaan.

Het advies is dus meer vooral om niet alleen aan de max hoogte per dag te denken, maar vooral ook te zorgen dat je genoeg drinkt.

Totaal niet wetenschappelijk dus overigens, maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Er loopt nu een 5 delige documentaire over Reinhold Messner op ARTE:
https://www.arte.tv/de/vi...imat-berge-abenteuer-1-5/

Wikipedia: Reinhold Messner – Wikipedia

De eerste die, samen met Peter Habeler, de Mount Everest beklom zonder extra zuurstof!
En als allereerste de top van alle 14 achtduizenders beklom
Die al op 5 jarige leeftijd (!) z'n 1ste 3000-er beklom.

Fascinerend wat deze man (heb 'm ooit 1 keertje kort ontmoet in Sulden) allemaal beleefd heeft in de bergwereld. _/-\o_

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:34
Bacchus schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:03:
[...]

Grotendeels eens, ik zou alleen schrijven "romp moet droog en tocht-vrij zijn", warm komt dan al vrij snel goed. Benen kunnen eventueel ook "sneldrogend" (dichtgewaxte G1000 bv) ipv shell zijn.

[...]

Naar mijn ervaring is een softshell heerlijk zolang je erop kan rekenen dat het droog is maar waait, waardoor je toch een regenjas mee moet nemen als er kans op regen is.
Mijn keuze zou zijn: thermo + fleece + hardshell tegenover thermo + softshell + regenjas. De eerste combinatie is imho flexibeler, de tweede werkt vooral goed bij grote inspanningen met veel wind maar geen neerslag.
Hoi allemaal: ik mag graag hiken en ik kom pas na jaren op Tweaker op dit topic uit, oeps! :9 :o

Ik heb de softshell/hardshell posts hier op de laatste pagina even gelezen en dat blijft altijd een lastig ding.

Ik nam zelf op meerdaagse tochten vaak een softshell + 2,5l hardshell mee. De softshell ademde voor mij veel beter en is meer stretch, de jas voor als het toch ging regenen. In theorie een mooi systeem, maar in de praktijk liep het toch anders! Blijk ik zo'n warme loper te zijn dat ik die zware softshell vrijwel altijd in mijn tas heb en in m'n baselayer loop of met een dun laagje erover. De 2,5l hardshell was niet duurzaam genoeg om tegen zware tassen te kunnen én ik had er een zonder ventilatieritsen en vanwege het zijn van een warme loper was dat ook niet fijn. Uiteindelijk daarom maar de softshell weggedaan en de 2,5l hardshell vervangen door een 3l hardshell met ventilatieritsen. Klein verhaal ter illustratie hoe persoonlijk en lastig de softshell/hardshell discussie is :'(

Uiteindelijk kun je alleen concluderen dat een softshell beter ademt en beweeglijker is en een hardshell nodig is bij kans op regen en echt waterdicht is. Maar wat nu de beste combo is.. lastig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Worsteneter schreef op donderdag 26 september 2019 @ 22:16:
[...]

Uiteindelijk kun je alleen concluderen dat een softshell beter ademt en beweeglijker is en een hardshell nodig is bij kans op regen en echt waterdicht is. Maar wat nu de beste combo is.. lastig!
is ook allemaal een kwestie passen en meten. Wat vind je fijn en wat ga je doen. Een dikkere waterdichte jas of een aparte soft en hardshell.
Een dunnere of dikkere softshell. Een lichtgewicht hardshell waar je consessies doet op draaggemaak (geen pitzips (bv) en robuustheid (dunnere shell) of juist meer een wat alpienere variant met meer instelmogelijkheden en een dikkere shell die meer tegen een stootje kan (en tassen..) maar wel wat zwaarder is. Keuzes keuzes keuzes.
IMHO geeft ieg het werken in laagjes je wel meer vrijheid en opties dan een jas voor al het werk. Moet je alleen nog de juiste combi vinden :)

Ik heb het ook heel snel warm en stel dan ook m'n kleding af op wat ik ga doen, waar ik het ga doen en hoe lang ik het ga doen. Meestal is een Icebreaker shirtje of vestje met lange mouwen voor mij al warm genoeg tijdens het lopen en trek ik m'n softshell aan bij pauzes om niet te veel af te koelen. Van de andere kant wil ik bv. in de bergen wel voorbereid zijn op een plotselinge omslag van weer en heb dus altijd minimaal m'n hardshell bij en soms zelfs mijn donsjas.

[ Voor 19% gewijzigd door Hopjesvla79 op 27-09-2019 08:48 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hoi

Ik ben op zoek naar een trekking van een week in Albanie. 7 dagen, ga met stel vrienden. Dus in 7 dagen 100-120 km wandelen. De Great peaks bestaat natuurlijk, maar die is langer en eigenlijk gaat het regelmatig over de weg.

We willen niet een begeleide/georganiseerde wandeling. Bonnefooi, guesthouse->guesthouse, of iets van ezel/paard huren voor bagage als we alles moeten meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Hogader schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:43:
[...]

Afgelopen zondagnacht terug gekomen uit Zweden na een lange tocht (totaal +- 175km). We hebben voor een groot deel het pad van Abisko naar Nikkaluokta gevolgd, maar ook een aantal toevoegingen gedaan.

Zo zijn we na het korte stukje van Salka naar Singi nog even terug gelopen om de Singivallei in te wandelen (ofja eerder klimmen). Daar op een prachtig berg meertje gestuit met een spiegel finish.

De 2e dag in singi hebben we op aanraden van de host de berg Unna Avvrik beklommen (berg direct naast het kamp). Uiteraard was er geen pad naar boven, laat staan een weg om uberhaupt de vallei door te komen voordat je bij de berg was, maar het uitzicht van boven was fenomenaal. Volledig zicht alle kanten op van Salka tot Kaitumjaure en uiteraard het hele Kebnekaise massief. De host ook blij kunnen maken om hem wat beeld te geven van hoe het er boven uit ziet (was zelf nog nooit omhoog geweest). ;)

Ook ons uitstapje de Tarfala vallei in was meer dan geslaagd. De gletsjers daar zijn zeer machtig om te zien _/-\o_ en het overnachten was in een bijna prive hut. (die tegenwoordig elektriciteit heeft doordat ze de stroomleiding van het onderzoeks instituut hebben doorgetrokken).

Nu eerst de foto's uitzoeken.
Ben benieuwd naar de foto's! Ik gok prachtige herfstkleuren! ;)
Zo te zien ben je de kou net voorgeweest, het was vorige week af en toe -10 met sneeuw, wat relatief koud is voor de tijd van het jaar!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Dit najaar heb ik 3 lange wandelingen gemaakt in Australië :)

1) De Larapinta Trail (223 km) in het rode hart
2) De Bibbulmun Track (1005 km) in het zuidwesten
3) De Tasmania Overland Track (82 km) in Tasmanië

Ik heb een uitgebreid reisverslag gepost op FOK!
https://forum.fok.nl/topic/2529513

Larapinta Trail:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49172608232_b81c81f103_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49172608107_e6b098d6b7_b.jpg

Bibbulmun Track:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49172607822_0c777fb189_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49172377826_1f10e550bf_b.jpg

Tasmania Overland Track:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49172606157_bb9a80a4c6_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49172606007_4d3a93ab68_b.jpg

Het was weer fantastisch d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:51:

Ik heb een uitgebreid reisverslag gepost op FOK!
https://forum.fok.nl/topic/2529513

Larapinta Trail:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bibbulmun Track:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tasmania Overland Track:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het was weer fantastisch d:)b
Prachtige foto's! ;) Ziet er goed uit! Vooral dat stukje in de sneeuw en de bijzondere begroeiing. Veel vogels gespot? Ik herinner me jouw verslagen altijd nog vanwege de lange vogellijsten (op Fok zie ik geen foto's als buitenstaander dus dat is ellendig lang scrollen).

En leuk om een mede-tarptentliefhebber te spotten haha! :*)

[ Voor 11% gewijzigd door Worsteneter op 10-12-2019 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Worsteneter schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:15:
[...]

Prachtige foto's! ;) Ziet er goed uit! Vooral dat stukje in de sneeuw en de bijzondere begroeiing. Veel vogels gespot? Ik herinner me jouw verslagen altijd nog vanwege de lange vogellijsten (op Fok zie ik geen foto's als buitenstaander dus dat is ellendig lang scrollen).
Is dat zo? :o Nooit geweten...

De vogellijst staat dit keer in foto-vorm, zodat ik een mooie tabel kon posten:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49193833641_49602e6cdf_b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49193833591_2965fffddf_b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49193833566_cc92dce2f7_b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49193833541_4483f3b617_b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49193833486_32c1953d01_b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49194028087_eba3ec493a_b.jpg
En leuk om een mede-tarptentliefhebber te spotten haha! :*)
:Y

Mijn Double Rainbow heeft er inmiddels zo'n 7000 km opzitten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:51:

Nice!
Cradle mountain?
Wij hebben daar ook gelopen, maar dan in de lente..
Hoe was het weer op Tassie? Vergeleken met mainland viel het me op hoe vaak het daar regent.

[ Voor 14% gewijzigd door ToolkiT op 10-12-2019 16:46 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:12:
[...]

Is dat zo? :o Nooit geweten...

De vogellijst staat dit keer in foto-vorm, zodat ik een mooie tabel kon posten:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[...]

:Y

Mijn Double Rainbow heeft er inmiddels zo'n 7000 km opzitten :D
Allejezus wat een lijst! 🤗
En 7000km! Zie je al sporen van slijtage? Grondzeil bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ToolkiT schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:46:

Cradle mountain?
Wij hebben daar ook gelopen, maar dan in de lente..
Dit was ook lente (eerste helft van november), alleen met abnormaal weer voor de tijd van het jaar ;)
Hoe was het weer op Tassie? Vergeleken met mainland viel het me op hoe vaak het daar regent.
Er is een enorm verschil tussen het westen en het oosten van het land. De bergen waar de Overland Track is, is zo'n beetje de scheiding. Het oosten ligt in de regenschaduw en is relatief droog.

Op de Bibbulmun Track (zuidwest Australië dicht bij de kust) had ik ook bijna dagelijks wel een regenbui. Dat is een vrij nat deel van Australië. Mede daardoor de mooie flora en fauna :)
Worsteneter schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:13:
[...]

Allejezus wat een lijst! 🤗
En 7000km! Zie je al sporen van slijtage? Grondzeil bijvoorbeeld?
O ja, dat grondzeil is inmiddels aardig poreus. Ik kampeer graag op de mooiste plekjes en dat betekent vaak zeer ruwe ondergrond. Af en toe dicht ik als ik thuis ben de ergste pinholes met silicone. Maar ik ben tegenwoordig wat minder geobsedeerd met de staat van het grondzeil. Het hoeft allemaal niet bone-dry te zijn want je ligt toch nog op je matrasje. Als 99% van de nattigheid wordt tegengehouden dan is het goed.

Het eerste wat stuk gaat bij mij zijn de ritsen, door het stof in de woestijnen! Gelukkig is dat makkelijk te fixen door de slider te vervangen. Tarptent heeft een tutorial op hun website staan. De eerste keer is dat even prutsen maar als je het eenmaal in je vingers hebt dan wordt het een routine klusje.

Ik heb altijd reserve sliders bij me en vervang de sliders routinematig op de tail tijdens mijn treks als ze falen. De meest falende ritsen zijn van de binnentent want die worden het meest gebruikt en de rits loopt langs de grond dus er komt makkelijk stof in. Ik kan die zelfs vervangen terwijl de tent staat en ik zelf droog in mijn tent zit! Alle 6 sliders (2x buiten, 4x binnen) heb ik inmiddels minimaal 1x vervangen. En de meest gebruikte inmiddels 4 of 5 keer! (ik ben de tel kwijt).

Dit tentje gaat gewoon weer mee op het volgende avontuur. Eens kijken of hij de 10.000 km kan halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 08:55:
[...]

Dit was ook lente (eerste helft van november), alleen met abnormaal weer voor de tijd van het jaar ;)

[...]

Er is een enorm verschil tussen het westen en het oosten van het land. De bergen waar de Overland Track is, is zo'n beetje de scheiding. Het oosten ligt in de regenschaduw en is relatief droog.

Op de Bibbulmun Track (zuidwest Australië dicht bij de kust) had ik ook bijna dagelijks wel een regenbui. Dat is een vrij nat deel van Australië. Mede daardoor de mooie flora en fauna :)
Grappig, ik heb 4.5 jaar in Sydney gewoond maar die hoek ben ik nooit geweest.. op de kaart ziet het er idd wel groen uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 08:55:
[...]

[...]

[...]

O ja, dat grondzeil is inmiddels aardig poreus. Ik kampeer graag op de mooiste plekjes en dat betekent vaak zeer ruwe ondergrond. Af en toe dicht ik als ik thuis ben de ergste pinholes met silicone. Maar ik ben tegenwoordig wat minder geobsedeerd met de staat van het grondzeil. Het hoeft allemaal niet bone-dry te zijn want je ligt toch nog op je matrasje. Als 99% van de nattigheid wordt tegengehouden dan is het goed.

Het eerste wat stuk gaat bij mij zijn de ritsen, door het stof in de woestijnen! Gelukkig is dat makkelijk te fixen door de slider te vervangen. Tarptent heeft een tutorial op hun website staan. De eerste keer is dat even prutsen maar als je het eenmaal in je vingers hebt dan wordt het een routine klusje.

Ik heb altijd reserve sliders bij me en vervang de sliders routinematig op de tail tijdens mijn treks als ze falen. De meest falende ritsen zijn van de binnentent want die worden het meest gebruikt en de rits loopt langs de grond dus er komt makkelijk stof in. Ik kan die zelfs vervangen terwijl de tent staat en ik zelf droog in mijn tent zit! Alle 6 sliders (2x buiten, 4x binnen) heb ik inmiddels minimaal 1x vervangen. En de meest gebruikte inmiddels 4 of 5 keer! (ik ben de tel kwijt).

Dit tentje gaat gewoon weer mee op het volgende avontuur. Eens kijken of hij de 10.000 km kan halen :P
Thanks voor het delen van je ervaringen! Kan mij voorstellen dat het grondzeil wat schade oploopt, zeker als je er verder niets onder legt. Wat grappig van de ritsen. Maar dat fijne stof is natuurlijk niet alleen funest voor ritsen, maar sowieso vrij abrasive (even geen goed nederlands woord) voor al je outdoor materialen neem ik aan! Thanks voor het delen :*)

Ik ben trouwens ook benieuwd hoe je het met voeding doet! Ik heb zelf een kleine outdoor voeding webshop waarbij ik mij voornamelijk richt op gezonde, voedzame en milieuvriendelijke maaltijden. Zo heb ik bijvoorbeeld ook een vrij breed assortiment in vegan, vega maar ook gluten- en lactosevrije maaltijden. Ben echter altijd benieuwd wat er speelt in de markt en naar voeding, maaltijden of tips die ik niet ken! Weet niet of het mag; maar dit is mij webshop: www.starthiking.nl. Misschien ook leuk voor alle andere hikers en klimmers hier :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Worsteneter schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:31:

Ik ben trouwens ook benieuwd hoe je het met voeding doet! Ik heb zelf een kleine outdoor voeding webshop waarbij ik mij voornamelijk richt op gezonde, voedzame en milieuvriendelijke maaltijden. Zo heb ik bijvoorbeeld ook een vrij breed assortiment in vegan, vega maar ook gluten- en lactosevrije maaltijden. Ben echter altijd benieuwd wat er speelt in de markt en naar voeding, maaltijden of tips die ik niet ken! Weet niet of het mag; maar dit is mij webshop: www.starthiking.nl. Misschien ook leuk voor alle andere hikers en klimmers hier :)
Daar wil ik wel iets over zeggen, maar iedereen heeft daar weer z'n eigen opvattingen over.

Ik gebruik een combinatie van trailmix en pasta maaltijden.

Trailmix is meestal een mix van pinda's, krenten en chocola (meestal in de vorm van M&M's). Dat is de basis, maar soms ook wat meer fancy met ook amandelen, zonnebloempitten, cranberries en verschillende soorten chocola. Dit levert ruwweg 500kcal/100 gram dus zeer grote energiedichtheid, bederft niet en heeft geen vaste vorm dus makkelijk in te pakken. Verder zijn de ingrediënten makkelijk te vinden, ook in kleine plaatsjes.

De pastamaaltijden zijn de bekende gedroogde Pasta & Sauce voor studenten en vrijgezellen. Van die dingen waar alleen water bij moet. Ruwweg 400kcal/100 gram. Daar zijn vele smaken in en de pakjes hebben weinig bulk voor de energie die ze leveren.

Het gros van mijn calorieën komt uit de trailmix. Ik eet dat als ontbijt en de hele dag door. De pasta is een warme maaltijd aan het eind van de dag. Lekker en goed voor het moreel. Sommige hikers gaan stoveless om gewicht te besparen maar voor mij is het het extra gewicht dubbel en dwars waard.

Ik koop nooit speciale backpack maaltijden zoals Mountainhouse etc omdat
1) Vaak te weinig kcal per gram
2) Meestal veel te bulky per kcal
3) Sizing meestal niet goed
4) Veel te duur

Bedenk dat ik op een lange thru-hike zoals de PCT begin met ongeveer 3500 kcal per dag en geleidelijk aan loopt dat op naar 5000 kcal/dag, dus dat moet je meesjouwen.

Een avondmaaltijd moet echt minimaal 1000 kcal zijn anders is het de moeite niet. Dat red je wel met 2 pakjes Knorr van $1,00 per stuk want die zijn ongeveer 500 kcal, evt aangevuld met nog wat kale pasta. Die zijn heel compact en 2 pakjes past net mooi in mijn 1L kookpot.

Dat Mountainhouse spul is vaak 600-700 kcal dus één pakje van $10,00 is te weinig calorieën ondanks de bulk dus je hebt eigenlijk al 2 pakjes nodig ($20,00 dat is zo duur als in een restaurant eten) maar dat valt niet mee te sjouwen want veel te bulky, zelfs als je het geld er voorover zou hebben. Ik draag regelmatig 7-12 dagen eten mee en met dat spul past het domweg niet in je backpack.

Daarnaast elke dag een multivitaminepil, want verse groente en fruit krijg je natuurlijk te weinig.

Op dit dieet heb ik vele trails gelopen, waaronder de hele PCT (5 maanden, 4270km) en ben nooit ziek geweest.

Word ik dat eten niet zat? Nee. De truuk is om genoeg chocola toe te voegen aan de trailmix. Dat blijf je eten en krijg je nooit genoeg van. En die Pasta & Sauce maaltijden smaken goddelijk na een zware dag hiken, mede doordat ze zo zout zijn. Ik gooi er meestal nog extra zout bij want je verliest veel zout door het zweten.

You mileage may vary... maar dit werkt voor mij en is nu al een aantal jaren de succesformule :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 18:13:
[...]

Daar wil ik wel iets over zeggen, maar iedereen heeft daar weer z'n eigen opvattingen over.

Trailmix is meestal een mix van pinda's, krenten en chocola (meestal in de vorm van M&M's). Dat is de basis, maar soms ook wat meer fancy met ook amandelen, zonnebloempitten, cranberries en verschillende soorten chocola. Dit levert ruwweg 500kcal/100 gram dus zeer grote energiedichtheid, bederft niet en heeft geen vaste vorm dus makkelijk in te pakken. Verder zijn de ingrediënten makkelijk te vinden, ook in kleine plaatsjes.

De pastamaaltijden zijn de bekende gedroogde Pasta & Sauce voor studenten en vrijgezellen. Van die dingen waar alleen water bij moet. Ruwweg 400kcal/100 gram. Daar zijn vele smaken in en de pakjes hebben weinig bulk voor de energie die ze leveren.

Het gros van mijn calorieën komt uit de trailmix. Ik eet dat als ontbijt en de hele dag door. De pasta is een warme maaltijd aan het eind van de dag. Lekker en goed voor het moreel. Sommige hikers gaan stoveless om gewicht te besparen maar voor mij is het het extra gewicht dubbel en dwars waard.

4) Veel te duur

Bedenk dat ik op een lange thru-hike zoals de PCT begin met ongeveer 3500 kcal per dag en geleidelijk aan loopt dat op naar 5000 kcal/dag, dus dat moet je meesjouwen.

Een avondmaaltijd moet echt minimaal 1000 kcal zijn anders is het de moeite niet. Dat red je wel met 2 pakjes Knorr van $1,00 per stuk want die zijn ongeveer 500 kcal, evt aangevuld met nog wat kale pasta. Die zijn heel compact en 2 pakjes past net mooi in mijn 1L kookpot.

Dat Mountainhouse spul is vaak 600-700 kcal dus één pakje van $10,00 is te weinig calorieën ondanks de bulk dus je hebt eigenlijk al 2 pakjes nodig ($20,00 dat is zo duur als in een restaurant eten) maar dat valt niet mee te sjouwen want veel te bulky, zelfs als je het geld er voorover zou hebben. Ik draag regelmatig 7-12 dagen eten mee en met dat spul past het domweg niet in je backpack.

Daarnaast elke dag een multivitaminepil, want verse groente en fruit krijg je natuurlijk te weinig.

Op dit dieet heb ik vele trails gelopen, waaronder de hele PCT (5 maanden, 4270km) en ben nooit ziek geweest.

Word ik dat eten niet zat? Nee. De truuk is om genoeg chocola toe te voegen aan de trailmix. Dat blijf je eten en krijg je nooit genoeg van. En die Pasta & Sauce maaltijden smaken goddelijk na een zware dag hiken, mede doordat ze zo zout zijn. Ik gooi er meestal nog extra zout bij want je verliest veel zout door het zweten.

You mileage may vary... maar dit werkt voor mij en is nu al een aantal jaren de succesformule :)
Thanks voor het delen! Leuk om te lezen en om wat op te pikken van al je ervaringen.

Trailmix is altijd goed, alleen gebruik ik het voornamelijk voor tussendoor. Ik vind het trouwens ook lekker met wat gedroogd fruit er tussendoor en iets meer pitten en zaden dan pinda's (peulvrucht), maar in essentie inderdaad veel calorieën in een handige pakmaat. Goede tips om er wat chocolade (M&M's) doorheen te mixen!

Ik snap wat je bedoelt met de 'backpack'voeding tov die zakjes Knorr. Relatief inderdaad vrij prijzig, voor mij is hiken echter vakantie en is het meer dan waard. Nu ben ik natuurlijk niet de meest objectieve persoon, ik verkoop ze namelijk ook :P Maar wel met een duidelijke keuze voor natuurlijke, gezonde en voedingsrijke maaltijden. Ik kan namelijk écht uitkijken naar een lekkere maaltijd na een lange hike. Zelf pasta koken met een zakje saus is natuurlijk ook heerlijk na een dag lopen, maar bijv. REAL Turmat is voor mij echt aanschuiven in een outdoor restaurant.

Moet wel opmerken dat ik (nog) geen extreem lange tochten heb gelopen. De PCT en JMT staan zeker op de lijst, net als Cape Wrath Trail en de volledige Kungsleden. Kan mij voorstellen dat voor meer dan 7 dagen voedsel wel erg volumineus wordt met outdoor maaltijden.

Wat betreft het aantal kcal ben ik 't met je eens; hoe meer hoe beter. Van het lekkere Britse merk Firepot heb je bijv. XL porties die tussen de 700 en 980 kcal zitten, Summit to Eat heeft 1000 kcal verpakkingen en zo zijn er nog wel meer opties. Maar het gros zit inderdaad rond de 6 a 700 kcal. Bij een flinke dag is voor mij een extra cup a soup en een toetje (reep of keks met appelstroop, ook goed voor je ijzer aanvoer) vaak genoeg om dat aan te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Worsteneter schreef op woensdag 11 december 2019 @ 18:24:
[...]
....maar bijv. REAL Turmat is voor mij echt aanschuiven in een outdoor restaurant.

......
+1 voor REAL, dat spul is echt goddelijk _/-\o_ :9~ . Alleen jammer dat het je, in verhouding, een fortuin kost...

Summit to Eat en Lyo komen in de buurt, sowieso vele malen beter dan de bekende groene zakjes van Adventure food die ik, zeker als je ooit REAL heb gegeten, niet te happen vind.. Maar goed, met zeer lange trails kan ik me goed voorstellen dat je naar alternatieven gaat kijken.

[ Voor 29% gewijzigd door Hopjesvla79 op 12-12-2019 08:48 ]

Hi Ha Hopjesvla

• Worsteneter
Hopjesvla79 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:44:
[...]

+1 voor REAL, dat spul is echt goddelijk _/-\o_ :9~ . Alleen jammer dat het je, in verhouding, een fortuin kost...

Summit to Eat en Lyo komen in de buurt, sowieso vele malen beter dan de bekende groene zakjes van Adventure food die ik, zeker als je ooit REAL heb gegeten, niet te happen vind.. Maar goed, met zeer lange trails kan ik me goed voorstellen dat je naar alternatieven gaat kijken.
:*)
Nice! Wat zijn jouw favorieten? Ik vind de kip kebab, kip linzen limoen, chili con Carne, pulled pork en de nieuwe kippensoep echt heerlijk!

Misschien is Firepot ook een tip om een keer te proberen? ;)

Overigens eet ik geen Adventure food meer. Niet alleen omdat de alternatieven lekkerder zijn, maar ook omdat AF echt vol palmolie en additieven zit. Niet echt duurzaam of gezond!

[ Voor 10% gewijzigd door Worsteneter op 12-12-2019 10:25 ]

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 18:13:
[...]

4) Veel te duur

Hoe doe je het qua water?
Want zeker in Australia is water vinden onderweg een uitdaging.. En water weegt relatief veel..

Wat ik wel eens doe is zakjes boil in the bag india's eten meenemen dingen als dahl enzo.. heel makkelijk klaar te maken (zakje in kokend water doen) en met veel smaak.
Het kookwater zou je zelfs kunnen recyclen voor thee/koffie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ToolkiT schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:40:
[...]

Hoe doe je het qua water?
Want zeker in Australia is water vinden onderweg een uitdaging.. En water weegt relatief veel..
Was geen probleem want de Larapinta Trail heeft watertanks. Grootste afstand zonder water was 30 km. De PCT en AZT (USA) waren lastiger wat dat betreft. Ik draag typisch 6-8 liter water in woestijnen. Op de Larapinta meestal 4-5 of zo. Ik had altijd water over, maar zo hoort het ook. Safety first.
Wat ik wel eens doe is zakjes boil in the bag india's eten meenemen dingen als dahl enzo.. heel makkelijk klaar te maken (zakje in kokend water doen) en met veel smaak.
Het kookwater zou je zelfs kunnen recyclen voor thee/koffie..
Ik heb altijd een kookpot by me dus boil in the bag heb ik niet nodig. Ik gooi nooit water weg, dat kun je je niet permitteren. ik heb altijd maaltijden waar je water bij gooit en dan in z'n geheel opeet. Het water waarmee ik m'n pot uitspoel (zonder zeep uiteraard) drink ik ook op (soep! :D )
Worsteneter schreef op woensdag 11 december 2019 @ 18:24:
De PCT en JMT staan zeker op de lijst, net als Cape Wrath Trail en de volledige Kungsleden. Kan mij voorstellen dat voor meer dan 7 dagen voedsel wel erg volumineus wordt met outdoor maaltijden.
Verder is op de JMT en het Yosemite deel van de PCT een bear canister verplicht (en ja, dat wordt gecontroleerd). In de grootste (Bearvault BV500, 11.5 liter) canister paste bij mij maar net 6 dagen van mijn super compacte eten dus die "echte"outdoormaaltijden kun je vergeten, of het wordt heel erg honger lijden... ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2019 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-09 20:40
Gister bij Bever geweest, Hanwag Tatra en de Wide versie ervan aan gehad. Bij de gewone heb ik het gevoel dat mijn voet voorin wat meer opgesloten zit en iets minder ruimte aan de bovenkant.

Mijn voeten ook laten opmeten en heb standaard voeten dus niet uitzonderlijk breed. Gevoelsmatig zit de Wide versie iets lekkerder. Zit dus te twijfelen tussen deze twee. Het is toch een grote investering. De verkoopster kon mij ook niet hierin echt helpen wat ik wel apart vond.

Vraag mij ook af als je veel met de 'Wide' gaat lopen het dan niet te losjes gaat zitten of iets in die trant. Of toch voor de normale versie gaan en kwestie van uitlopen? Het lastige is dat beide opzich goed zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door rutgergron op 16-12-2019 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:24

Deathchant

Don't intend. Do!

Het zal na verloop van tijd toch wat uitdijen ja. Ik heb de wide variant, maar ik heb ook brede voeten....Zo breed dat ik ze 4 dagen op de brede leest van de schoenmaker moest zetten en nou heb ik soms nog steeds last van mijn rechtervoetspieren afhankelijk van het tempo dat ik loop.

Op een gegeven punt ben je wel uitgeanalyseerd en moet je gaan voor de schoen die je het fijnste vindt zitten. Gevoelsmatig zeg je dat de wide variant wat beter zit. Dan zou ik voor die gaan. Het is overigens best een stijve schoen en dat blijft ie ook wel. Ik heb de mijne nu al een jaar of 4 en ze zijn nog steeds best stijf. De zool wordt ietsje soepeler ja, maar echt giga veel losser...nee, daar is ie te stijf voor. Waar je voor moet uitkijken is dat je teveel gaat schuiven in je schoen, dat moet je niet hebben, ook niet in de breedte. Maar als dat niet het geval is, kun je daar prima voor kiezen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
rutgergron schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:01:
Gister bij Bever geweest, Hanwag Tatra en de Wide versie ervan aan gehad. Bij de gewone heb ik het gevoel dat mijn voet voorin wat meer opgesloten zit en iets minder ruimte aan de bovenkant.

Mijn voeten ook laten opmeten en heb standaard voeten dus niet uitzonderlijk breed. Gevoelsmatig zit de Wide versie iets lekkerder. Zit dus te twijfelen tussen deze twee. Het is toch een grote investering. De verkoopster kon mij ook niet hierin echt helpen wat ik wel apart vond.

Vraag mij ook af als je veel met de 'Wide' gaat lopen het dan niet te losjes gaat zitten of iets in die trant. Of toch voor de normale versie gaan en kwestie van uitlopen? Het lastige is dat beide opzich goed zitten.
Wil je perse die schoen? Vaak heeft een ander merk een identieke versie (in de zin van zelfde type schoen) die misschien beter zit (je Hanwag schoen doet me trouwens als plaatje meteen aan een Meindl schoen denken) Vooral veel passen. Mocht je tijd hebben en/of in de buurt wonen: Zwerfkei heeft een grotere collectie van veel verschillende schoenen zodat je veel kan vergelijken.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ken de schoenen in kwestie niet (waar ik woon heb ik ze nog nooit gezien) maar mijn ervaring met moderne goede kwaliteit hiking boots is dat ze nauwelijks uitdijen. Het moet direct goed zitten. Hou er ook rekening mee dat je voeten tijdens het hiken uitzetten.

Dus als je de schoen nu krap vindt aanvoelen dan zou ik voor de wijdere gaan, er natuurlijk vanuit gaande dat ze niet zo wijd zijn dat je erin heen en weer schuift (want dan krijg je blaren). Het zijn geen pantoffels.

Schoenen is helaas altijd een risico. Je weet pas echt of je de goede hebt gekocht na enkele honderden kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:37

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Ik heb juist smalle voeten en heb dus Hangwags in de narrow leest. Bij de Zwerfkei (Woerden) gaven ze ook aan dat ze niet/nauwelijks uitdijen.
Voor het eerst dat ik een smalle leest heb voor m'n wandelschoenen, tot nu toe bevallen ze wel erg goed.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:55

Twee opties:

1. Is het geen overweging de normale tatra’s te nemen en dan een half maatje groter? Dat kan bij bergschoenen weinig kwaad, en misschien dat dat je net de tussenoplossing biedt?

2. Koop diegene die het beste lijkt te zitten en ga er op kantoor ofzo een weekje op lopen. Ergens waar ze niet vies worden. Dan kan je ze alsnog ruilen als je toch teveel twijfelt. Hou er rekening mee overigens dat je voeten iets naar voren schuiven bij afdalen, dus ruimte voorzijde wil je groot genoeg hebben.

Ik heb de Tatra “normaal”. Wereldschoenen. Heb ze nu al een jaar of 8 en ook de afgelopen najaar 200km door Nepal tot over passen van bijna 6000 meter gingen ze echt super en blaarloos!

• Pana
2020 zal weer een duur jaar worden. Nog nodig:

Een lichte 1/2 persoonstent
Lichte slaapmat
Stevige wandelschoenen (met de trailrunners kom ik in schotland niet weg denk ik)
Nieuwe kniebrace

Hebben jullie nog tips & tricks om IT band blessures te vermijden? Ik heb de AV1 op trailrunners gedaan omdat ik geen zware shoenen wilde meezeulen, maar ik vermoed dat mijn knie nog niet klaar was voor zulke lichte schoenen in die omgeving. Een stevigere boot kan hier dus mss mee helpen.

• CoronelHimself
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:16

CoronelHimself

Division Brabant

Pana schreef op donderdag 26 december 2019 @ 10:24:
2020 zal weer een duur jaar worden. Nog nodig:

Een lichte 1/2 persoonstent
Lichte slaapmat
Stevige wandelschoenen (met de trailrunners kom ik in schotland niet weg denk ik)
Nieuwe kniebrace

Hebben jullie nog tips & tricks om IT band blessures te vermijden? Ik heb de AV1 op trailrunners gedaan omdat ik geen zware shoenen wilde meezeulen, maar ik vermoed dat mijn knie nog niet klaar was voor zulke lichte schoenen in die omgeving. Een stevigere boot kan hier dus mss mee helpen.
Geen idee wat "IT band" is, maar mijn ervaring met knieproblemen (missende binnenste kruisband) en wandelen door wat ruiger terrein is, is dat je beter lage schoenen kan hebben. Dan kan tenminste eerst je enkel wat ombuigen voordat je knie aan de beurt is. En die is niet gemaakt om zijwaarts te buigen dus dat levert meteen problemen op. Maar ik heb wel sterke enkels, want hoever ik ze ook af en toe ombuig, na een minuutje lopen heb ik nergens last meer van.

Ik heb tijdens een periode kort nadat ik mijn knie verdraaid had een kniebrace gebruikt (zo'n licht tot middelzwaar model, dus alleen stof geen metaal ofzo) en ik gebruikte hem vooral voor wat meer stabiliteit en het geeft wat meer vertrouwen, daarna het gebruik zo snel mogelijk afbouwen.

Steam - PTR83

• Valorian
😡 Exped slaapmat van 250 euro heeft het na 4 jaar begeven... een binnennaad heeft het begeven waardoor de verschillende banen ineens één worden en de mat dus waardeloos (want bobbel als middenbaan). Heb er altijd zuinig op gedaan, nooit meer dan mijn eigen gewicht (70kg). Lijkt mij dus gevalletje fabrieksfout want als gebruiker heb ik geen invloed op het al dan niet loslaten van de lijm aan de binnenkant van die mat, maar volgens Bever doen ze hier niets mee bij Exped en is opsturen biiten 2 jaar garantie compleet zinloos. Lekker dan. Heb er denk ik zo’n 50 nachtjes op geslapen dus dat is 5 euro per nacht 😡 ..

Volgende mat wordt weer een thermarest denk ik, vindt de Exped de beste mat die ik ooit gehad heb maar er gaat geen cent meer naar dat bedrijf...

[ Voor 10% gewijzigd door Valorian op 26-12-2019 15:01 ]

• maartend
Valorian schreef op donderdag 26 december 2019 @ 14:59:
😡 Exped slaapmat van 250 euro heeft het na 4 jaar begeven... een binnennaad heeft het begeven waardoor de verschillende banen ineens één worden en de mat dus waardeloos (want bobbel als middenbaan). Heb er altijd zuinig op gedaan, nooit meer dan mijn eigen gewicht (70kg). Lijkt mij dus gevalletje fabrieksfout want als gebruiker heb ik geen invloed op het al dan niet loslaten van de lijm aan de binnenkant van die mat, maar volgens Bever doen ze hier niets mee bij Exped en is opsturen biiten 2 jaar garantie compleet zinloos. Lekker dan. Heb er denk ik zo’n 50 nachtjes op geslapen dus dat is 5 euro per nacht 😡 ..

Volgende mat wordt weer een thermarest denk ik, vindt de Exped de beste mat die ik ooit gehad heb maar er gaat geen cent meer naar dat bedrijf...
Thermarest, Neoair, V1. Na een jaar of 8 lekken bij tuitje, fabrieksfout. Kreeg gewoon een nieuwe, nieuwste model.

• Valorian
maartend schreef op donderdag 26 december 2019 @ 15:11:
[...]

Thermarest, Neoair, V1. Na een jaar of 8 lekken bij tuitje, fabrieksfout. Kreeg gewoon een nieuwe, nieuwste model.
Klopt, thermarest heeft levenslang garantie op alles wat niet overduidelijk van buitenaf veroorzaakt wordt. Daarom staat dat merk op mijn lijstje voor de nieuwe mat ;)

Ik begreep van de bever-medewerker dat Thermarest ongeveer 10 euro extra vraagt per mat om de kosten van die life-time guarantee te dekken. Dat heb ik er graag voor over ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
10 euro. Als het dat maar is. Gelijk doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Had hetzelfde, maar dan een van de buitenste banen. Die werd destijds zonder problemen omgeruild (ook bij Bever), maar dat was wel ruim binnen de 2 jaar. Nieuwe exemplaar gaat inmiddels al weer 4 jaar mee. Hopelijk houdt die het nog een poosje vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
maartend schreef op donderdag 26 december 2019 @ 15:43:
10 euro. Als het dat maar is. Gelijk doen.
Dat zit dus in de prijs verwerkt als extra marge, je kiest als consument niet voor wel of niet. Alle matten van hen hebben dus levenslang garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@Valorian overigens staat op hun site dat ze op alles behalve de HL en UL producten 5 jaar garantie geven: http://www.exped.com/neth...m/en/repairs-distributors

Dus tenzij je een UL mat hebt, zou je toch eens contact op kunnen nemen over wat er mogelijk is.

• Valorian
Orion84 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 15:49:
@Valorian overigens staat op hun site dat ze op alles behalve de HL en UL producten 5 jaar garantie geven: http://www.exped.com/neth...m/en/repairs-distributors

Dus tenzij je een UL mat hebt, zou je toch eens contact op kunnen nemen over wat er mogelijk is.
Hey, dank! ik heb een synmat 9 LW. Ik denk dat ze bij Bever dan even abuis waren, en onterecht dachten dat deze ook onder de 2 jaar producten viel. ik ging er vanuit dat die info klopte dus had niet meer op site gekeken, maar ga meteen morgen nog een keer die kant op, want op site staat inderdaad bij de synmat lw gewoon 5 jaar! 🎉👌🏻

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-09 18:38
Heb hetzelfde gehad. Gekocht in Nederland en kosteloos omgeruild toen ik in Nieuw Zeeland was. Ik zou dus zeker even contact opnemen met Exped.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Jasper schreef op donderdag 26 december 2019 @ 20:57:
[...]

Heb hetzelfde gehad. Gekocht in Nederland en kosteloos omgeruild toen ik in Nieuw Zeeland was. Ik zou dus zeker even contact opnemen met Exped.
@Orion84 wees mij inmiddels als op de vijf jaar garantie (ipv 2), dus ga inderdaad nog een keer proberen. Gewoon via bever zou dan moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pana
CoronelHimself schreef op donderdag 26 december 2019 @ 14:42:
[...]

Geen idee wat "IT band" is, maar mijn ervaring met knieproblemen (missende binnenste kruisband) en wandelen door wat ruiger terrein is, is dat je beter lage schoenen kan hebben. Dan kan tenminste eerst je enkel wat ombuigen voordat je knie aan de beurt is. En die is niet gemaakt om zijwaarts te buigen dus dat levert meteen problemen op. Maar ik heb wel sterke enkels, want hoever ik ze ook af en toe ombuig, na een minuutje lopen heb ik nergens last meer van.

Ik heb tijdens een periode kort nadat ik mijn knie verdraaid had een kniebrace gebruikt (zo'n licht tot middelzwaar model, dus alleen stof geen metaal ofzo) en ik gebruikte hem vooral voor wat meer stabiliteit en het geeft wat meer vertrouwen, daarna het gebruik zo snel mogelijk afbouwen.
Afbeeldingslocatie: https://www.hss.edu/images/corporate/IT-band-syndrome-iliotibial-band-syndrome-ITBS-labeled-400.jpg

Ik heb de laatste dagen van m'n Alta Via 1 tocht ook met brace gelopen. Dat was een Donjoy Reaction Web brace die ik van een lieve mede-belg mocht lenen en die hielp enorm goed. Nu een lvl3 McDavid brace en die helpt dan weer niet.

Vooral afdalingen zijn dan een hel. Volgens mij is het probleem ontstaan door te grote stappen te nemen bij het afdalen, en het draaien van bovenlichaam tegenover onderlichaam. Dan wordt de knie een soort van swivelpunt.

M'n enkels zijn ook stevig maar ik dacht dat een stijvere zool de knie ook wat zou stabiliseren.

[ Voor 3% gewijzigd door Pana op 27-12-2019 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoronelHimself
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:16

CoronelHimself

Division Brabant

Pana schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 12:08:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb de laatste dagen van m'n Alta Via 1 tocht ook met brace gelopen. Dat was een Donjoy Reaction Web brace die ik van een lieve mede-belg mocht lenen en die hielp enorm goed. Nu een lvl3 McDavid brace en die helpt dan weer niet.

Vooral afdalingen zijn dan een hel. Volgens mij is het probleem ontstaan door te grote stappen te nemen bij het afdalen, en het draaien van bovenlichaam tegenover onderlichaam. Dan wordt de knie een soort van swivelpunt.

M'n enkels zijn ook stevig maar ik dacht dat een stijvere zool de knie ook wat zou stabiliseren.
Ah zo, dat lijkt inderdaad niet op mijn probleem. Als mijn knie wat vermoeid is dan kan afdalen inderdaad een probleem zijn. Kleinere stappen kunnen dan zeker helpen, ook joggen/ draven of hoe je het ook wilt noemen gaat bij mij een stuk beter dan je normale tempo aanhouden. Moet de afdaling wel geschikt voor zijn.... Stijvere zool weet ik niet of dat helpt.

Steam - PTR83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Bij afdalen is het het overwegen waard stokken te gebruiken. Voor mij persoonlijk een uitkomst. Maar de meningen zijn er over verdeeld natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter

Dit is een bekende fabricagefout waarbij de banen delamineren. Zelf ook maar liefst 3x mogen ervaren. Sinds de laatste productienummers (vanaf 2017) is het probleem overigens verholpen, dus je kan gerust weer voor Exped kiezen. Ze geven inderdaad 5 jaar fabrieksgarantie bij Exped én dat weet Bever overigens ook. Helaas is de kennis en kunde bij Bever tegenwoordig vaak een zeldzaamheid.. Ze sturen 'm dan wel op waardoor je 'm 3 weken kwijt bent, maar daarna krijg je een 'nieuwe'. Één keer hebben ze mij toen nog de prijsstijging tov mijn aankoopprijs willen laten betalen, haha mooi gek :D Maar je poot een beetje stijf houden doet wonderen.
Pana schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 12:08:
[...]

[Afbeelding]

Oei, dit lijkt op wat onder hardlopers bekend staat als 'runners knee'? Volgens mij zijn de klachten vaak enerzijds gerelateerd aan verminderde mobiliteit en spiersterkte in de bil of hamstring, maar anderzijds ook RSI achtig.

Ik heb er zelf namelijk recentelijk voor het eerst ook last van gehad van de pees die langs de knie loopt. Het begon net na zo'n 40km wandelen in erg repetitief terrein. Mobiliteitsoefeningen en trainen van de bil en hamstring helpt bij mij erg in het herstel en preventie.. plus gewoon flink belasten, want daarvan gaan peesblessures 't snelst over. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 12:30
Heeft er iemand ervaring met de Arc'teryx Beta SL Hybrid also hardshell voor meerdaagse hikes met flinke rugzak?

Het plan is om dit jaar (vanaf nu tot en met de herfst /winter) diverse meerdaagse hikes te lopen in binnen en buitenland. En ik was nog op zoek naar een nieuwe hardshell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
@janvanmil Een ervaring met een Alpha FL in hoofdzakelijk dagelijks gebruik met lichte rugzak telt dan zeker niet, hè?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
@janvanmil @Bacchus idem hier met een Beta AR... (die trouwens ideaal is voor jouw plannen, daar heb ik hem namelijk al meerdere keren voor gebruikt...maar goed..is de AR)...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvr1986
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-04 10:41
Worsteneter schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:48:
[...]

Dit is een bekende fabricagefout waarbij de banen delamineren. Zelf ook maar liefst 3x mogen ervaren. Sinds de laatste productienummers (vanaf 2017) is het probleem overigens verholpen, dus je kan gerust weer voor Exped kiezen. Ze geven inderdaad 5 jaar fabrieksgarantie bij Exped én dat weet Bever overigens ook. Helaas is de kennis en kunde bij Bever tegenwoordig vaak een zeldzaamheid.. Ze sturen 'm dan wel op waardoor je 'm 3 weken kwijt bent, maar daarna krijg je een 'nieuwe'. Één keer hebben ze mij toen nog de prijsstijging tov mijn aankoopprijs willen laten betalen, haha mooi gek :D Maar je poot een beetje stijf houden doet wonderen.

[...]

Oei, dit lijkt op wat onder hardlopers bekend staat als 'runners knee'? Volgens mij zijn de klachten vaak enerzijds gerelateerd aan verminderde mobiliteit en spiersterkte in de bil of hamstring, maar anderzijds ook RSI achtig.

Ik heb er zelf namelijk recentelijk voor het eerst ook last van gehad van de pees die langs de knie loopt. Het begon net na zo'n 40km wandelen in erg repetitief terrein. Mobiliteitsoefeningen en trainen van de bil en hamstring helpt bij mij erg in het herstel en preventie.. plus gewoon flink belasten, want daarvan gaan peesblessures 't snelst over. :)
Zelf ook gehad na een vakantie in Oostenrijk(2015). Stokken zijn een uitkomst i.c.m. idd spierversterkende oefeningen en rekoefeningen, sindsdien geen last meer van gehad.(meerdere bergtochten) Je moet de oefeningen wel blijven doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Iets heel anders qua wandelgebeuren.

https://tirol.orf.at/stories/3034951/

We kennen allemaal de teek, z'n beet, en de mogelijke consequenties; de ziekte van Lyme.
Wat minder bekend is FSME:
https://lci.rivm.nl/richtlijnen/tekenencefalitis

Verhoogde kans op infectie

Mensen die verblijven in gebieden waar de teek voorkomt (boswachters, houthakkers, kampeerders en wandelaars in natuurgebieden) in seizoen van actieve transmissie (maart-november).

Zeker in de lager gelegen wandelgebieden in de Alpen wordt steeds meer een issue.
Het kan verstandig zijn om je hiertegen te laten inenten.

nog wat meer info:
https://www.tekenbeetziekten.nl/teken-encefalitis-virus/
Wikipedia: Frühsommer-Meningoenzephalitis

Tot voor kort dacht men dat de teek niet in de hoger gelegen gebieden voorkwam, maar ook dat is veranderd:
https://www.zecken.de/de/...eiten-sich-im-gebirge-aus

Auch in Österreich und der Schweiz gibt es Zecken in den Bergen
Auch in Österreich konnten Zecken im Gebirge nachgewiesen werden. Im Sommer 2008 hatten sich sechs Menschen durch den Verzehr von Rohmilch-Ziegenkäse mit dem FSME-Virus infiziert. Dieser Frischkäse wurde auf einer Alm auf 1564 Metern Höhe aus FSME-infizierter Ziegen-Rohmilch hergestellt. Im Schweizer Kanton Bern werden seit zwei Jahren Zecken bis zu einer Höhe von 1500 Metern beobachtet, darauf weist das Kantonsarztamt hin und spricht eine Impfempfehlung zum Schutz vor der FSME aus.

[ Voor 31% gewijzigd door ehtweak op 17-02-2020 09:04 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan echt de Tick Twister aanbevelen!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JCKDX3q.jpg

Weegt 2 gram (voor beide twisters) en maakt het heel erg makkelijk om teken te verwijderen. Zit tegenwoordig standaard in mijn medical kit. Op mijn Bibbulmun Track hike in Australië vorig jaar heb ik er goed gebruik van gemaakt. Er was een dag dat ik 4 teken van mijn lichaam moest verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Verwijderd Helpt misschien tegen de besmetting met de ziekte van Lyme,

Maar bij FSME is het:
Het virus wordt meteen na de beet van de teek overgebracht. :-(

FSME wordt veroorzaakt door een virus.
De ziekte van Lyme, na een tekenbeet (lymeborreliose) wordt veroorzaakt door een bacterie.
Zijn 2 compleet verschillende zaken...

Tegen FSME is een vaccin beschikbaar. :Y
Tegen lymeborreliose niet (meer). :N

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 17-02-2020 14:43 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:52
Ik heb dat vaccin gehaald voor mijn wandeling naar Rome afgelopen jaar, maar hij is dus wel tyfusduur en in de "risico gebieden" (volgens GGD) hebben we zelf weinig gemerkt van een nieuwe tekenziekte, geen info of wat. Dan heb je ook nog eens dat de kans groot is dat als je hem krijgt dat je er geen last van hoeft te hebben. Achteraf vragen we ons af of het goed besteed geld was.
Wat wel duidelijk is: Als ze komen, komen ze hard. Van de 90 dagen maar 3 dagen met tekenbeten, maar dan was het gelijk ook goed raak met meerdere beten, mijn record was 6. Verwijderen gewoon met de pincet uit het zwitserse zakmes, ging uitstekend. We kregen ze vooral van vee, tussen de koeien door marcheren, dus je kan dan ook gewoon je sokken optrekken en je pijpen naar beneden doen. Scheelt 170 euro en 2 tripjes naar de GGD.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

tyfusduur?
Da's wel een heel bijzondere opmerking in deze context... O-)

Tja. Wat is duur? Wat is het risico? Wat zijn de kosten, en gevolgen op de lange termijn, als je het niet doet en wel krijgt?
Afwegingen, keuzes...
Lees de beschikbare info en beslis dan of het zinnig is.

De kans dat je een ongeluk krijgt of dat je huis affikt is ook vrij klein. Ben je daarvoor verzekerd? Ik bedoel maar... ;)

Ik hike al jaren in de Alpen. Heb af en toe letterlijk de sneeuw- en steenlawines links en rechts van me, naar beneden zien komen/gaan.
Dan schrik je wel. Ook al eens een keer een klimharnas losgeschoten; ik was gelukkig dubbel gezekerd.
Maar toch.

En ja, ik ben verzekerd. Ook als die helicopter me moet ophalen (gelukkig nooit nodig gehad). Wat normaliter enkele duizenden euro's kan kosten...

[ Voor 40% gewijzigd door ehtweak op 17-02-2020 15:04 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Jeez. Week trekken in Noord Albanie. Zit me af te vragen of ik er iets mee moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Er is een COVID-19 pandemie gaande.
Oostenrijk is geruime tijd in het nieuws, en zeker Ischgl als één van de COVID-19 broeinesten.
https://edition.cnn.com/2...ronavirus-intl/index.html

Vervolgens zijn in die regio al enige tijd strenge quarantaine maatregelen van kracht.

En wat doe je dan? Gewoon lekker een bergwandeling maken!?!
WTF 8)7 :F

https://tirol.orf.at/stories/3040618/

Tschechin in Ischgl aus Alpinnot gerettet

Trotz Ausgangssperre und Quarantäne ist am Montag eine junge Tschechin in Ischgl zu einer Wanderung aufgebrochen. Weil sie wegen der Steilheit des Geländes und des vielen Schnees nicht mehr weiter kam, schlug die Frau Alarm. Sie wurde mit dem Hubschrauber geborgen.

en passant nog ff wat extra druk op hulpverleners en mogelijk besmettingsgevaar. Wat een :X :(

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 24-03-2020 10:51 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
ehtweak schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:46:
Er is een COVID-19 pandemie gaande.
Oostenrijk is geruime tijd in het nieuws, en zeker Ischgl als één van de COVID-19 broeinesten.
https://edition.cnn.com/2...ronavirus-intl/index.html

Vervolgens zijn in die regio al enige tijd strenge quarantaine maatregelen van kracht.

En wat doe je dan? Gewoon lekker een bergwandeling maken!?!
WTF 8)7 :F

https://tirol.orf.at/stories/3040618/

Tschechin in Ischgl aus Alpinnot gerettet

Trotz Ausgangssperre und Quarantäne ist am Montag eine junge Tschechin in Ischgl zu einer Wanderung aufgebrochen. Weil sie wegen der Steilheit des Geländes und des vielen Schnees nicht mehr weiter kam, schlug die Frau Alarm. Sie wurde mit dem Hubschrauber geborgen.

en passant nog ff wat extra druk op hulpverleners en mogelijk besmettingsgevaar. Wat een :X :(
tja, waarschijnlijk minder kans om mensen tegen te komen dan op een gemiddeld Nederlands strand...

(niet dat ik beide situaties goedkeur...)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:53:
[...]

tja, waarschijnlijk minder kans om mensen tegen te komen dan op een gemiddeld Nederlands strand...

(niet dat ik beide situaties goedkeur...)
Het probleem is vooral het extra risico wat iemand neemt, als er iets misgaat terwijl deze persoon zich niet aan de opgelegd maatregelen houdt en zij beland onverhoopt op de IC kan dat er voor zorgen dat er iemand ander overlijdt (al zijn daar op dit moment nog geen tekorten aan ic bedden geloof ik). Dat is wel een beetje jammer. Los van dat je natuurlijk het liefst zo ver mogelijk van ziekenhuizen weg wilt blijven nu, met al die besmette mensen, hoe goed de scheiding en voorzorgsmaatregelen ook zijn. Gewoon een stukje common sense dus ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 30-03-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Het was ook cynisch bedoeld ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Na de zomer wil ik met een vriend een aantal dagen (2 a 3 nachten) gaan wandelen. Nu hebben we beide geen ervaring en dacht ik aan een variant waar we vanuit een huisje een route lopen.

Nu is mijn oog gevallen op de Mullerthal trail. Hier in de buurt kunnen we vast wel een huisje zoeken in de buurt van de route en omdat het 3 lussen zijn is er her en der ook wel iets aan te passen aan de route als een hele ronde toch wat te lang blijkt.

Zijn er gebieden die ik over het hoofd gezien heb waar je makkelijk een paar dagen kan wandelen, bij voorkeur met wat hoogteverschillen, een aantal verschillende wandelroutes (op loopafstand ;) ) en niet verder rijden zijn (~4 uur van Amsterdam).

Andere tips zijn ook welkom.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:52
Mullertahl is een prachtig gebied, maar wel druk. Wat jij wil kan op heel veel plekken, een niet uitputtende lijst voorbeelden: Sauerland, Eifel, Harz, Ardennen, Noord Luxemburg, Zuid Limburg, Veluwe, Groesbeek en omgeving. Een lus van de Mullertahl trail is trouwens 30+km dat is behoorlijk pittig voor een beginner, zeker met de hoogtemeters erbij.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:24

Deathchant

Don't intend. Do!

CaLeX schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:22:
Na de zomer wil ik met een vriend een aantal dagen (2 a 3 nachten) gaan wandelen. Nu hebben we beide geen ervaring en dacht ik aan een variant waar we vanuit een huisje een route lopen.

Nu is mijn oog gevallen op de Mullerthal trail. Hier in de buurt kunnen we vast wel een huisje zoeken in de buurt van de route en omdat het 3 lussen zijn is er her en der ook wel iets aan te passen aan de route als een hele ronde toch wat te lang blijkt.

Zijn er gebieden die ik over het hoofd gezien heb waar je makkelijk een paar dagen kan wandelen, bij voorkeur met wat hoogteverschillen, een aantal verschillende wandelroutes (op loopafstand ;) ) en niet verder rijden zijn (~4 uur van Amsterdam).

Andere tips zijn ook welkom.
Je kunt ook hier in Zuid-Limburg komen wandelen. Ik kan je zo 4 gebieden aanwijzen waar je kunt wandelen:
- Vijlen - Melleschet, Rott en Vijlenerbos
- Eys-Wahlwiller-Partij-Gulpen-Wijlre
- Slenaken - Epen - Schweiberg
- Noorbeek-Reijmerstok-Euverum-Gulpen

Geloof me, daar zitten voor Nederlandse begrippen toch wel wat hoogteverschillen in, maar verwacht geen Trollstigen o.i.d.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De Harz. Leuke toegevoegde gimmick is het systeem van de Harzer Wandernadel.
Kijk ook eens op Waymarkedtrails als je wil zoeken naar wandelroutes.

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1 ... 6 ... 22 Laatste