Het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 17:39
Iemand ervaring met de Quechua MH500 of MH900 regenjas? Lijken me prima voor die prijs. Stapje hoger (qua prijs in ieder geval) is dan weer bijvoorbeeld de Patagonia Torrentshell 3L. Zou er nu echt veel verschil zijn met die Decathlon/Quechua jassen (behalve een kleine 100 gram)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:30

fdees

Trust me I'm an Engineer

barrymossel schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:29:
Iemand ervaring met de Quechua MH500 of MH900 regenjas? Lijken me prima voor die prijs. Stapje hoger (qua prijs in ieder geval) is dan weer bijvoorbeeld de Patagonia Torrentshell 3L. Zou er nu echt veel verschil zijn met die Decathlon/Quechua jassen (behalve een kleine 100 gram)?
Ik heb een oudere versie van de MH500 en deze ademende voor mij niet genoeg. Dus van de week toevallig de Patagonia Granite Crest besteld bij Bergzeit voor €125 dat was voor een jas die alles heeft wat ik zoek.
RigolleM schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:06:
[...]

Ik ben ook ingeschreven voor de Nacht van Vlaanderen in Juni, start is ook 's avonds en ik doe daar de 42km, dus tot de volgende ochtend wandelen, ook een goede test (voor het nachtwandelen). Ik plan wel in Juli nog ergens een lange afstand in, maar zeker geen 80km.. want de kans is inderdaad groot dat dit mij gaat afschrikken om nog de Dodentocht te wandelen. Ik laat die 100km als verrassing op mij afkomen, maar ik ga wel eens op 3 dagen tijd 100km wandelen zodoende alle mogelijke kwaaltjes van het lange afstand wandelen bekend worden.
Ja dan moet het ook wel goed komen. De nacht van Vlaanderen is ook wel een mooie tocht lijkt mij. Het is volgens mij gewoon heel belangrijk om voldoende km's in de benen te hebben om gewend te zijn aan de vermoeiing. Daarnaast is het uiteindelijk ook voldoende pacen en zorgen dat je voeten goed blijven. Ik ben van plan om meerdere paar sokken te hebben en te wisselen en dan ook lekker talkpoeder gebruiken.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:12
Mijn vriendin wil een rugzak. Ze is Oekraiens en komt uit een stad en van dat hele outdoor en hiking en echt hoge bergen heeft ze weinig kaas gegeten. Uiteraard probeer ik daar verandering in te brengen. Maar nu wil ze dus een rugzak. Eerdere vriendinnen fiksten die shit gewoon zelf (bij de bever passen en kopen), maar deze meid vraagt het aan mij. Hebben jullie tips?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:53
MrAngry schreef op donderdag 18 april 2024 @ 22:15:
Mijn vriendin wil een rugzak. Ze is Oekraiens en komt uit een stad en van dat hele outdoor en hiking en echt hoge bergen heeft ze weinig kaas gegeten. Uiteraard probeer ik daar verandering in te brengen. Maar nu wil ze dus een rugzak. Eerdere vriendinnen fiksten die shit gewoon zelf (bij de bever passen en kopen), maar deze meid vraagt het aan mij. Hebben jullie tips?
yup: ga naar een winkel en dan passen ;)

sowieso een beetje lastig zonder meer info over wat ze wil en wat het budget is. Anders krijg je alles tussen een 18 liter Petzl Bug een een dyneema 70 liter Hyperlite rugzak van €450,-. Maar zelfs met alle adviezen hier: passen , kijken, testen in de winkel werkt het beste. Vroeger moest ik bv niets van Osprey hebben, zaten bij mij niet lekker. De recente modellen die ik op heb gehad zaten nu wel lekker. Was ik niet achter gekomen zonder te passen.

[ Voor 15% gewijzigd door Hopjesvla79 op 18-04-2024 22:25 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ja goed punt. Ik ben bang dat ik het ga betalen. Budget ~100-150 euro. Waarschijnlijk ga ik het meeste dragen als we gaan trekken, dus ~35 liters.
Een echte requirement is dat hij goed kan dubbelen als weekendtas voor een logeerpartij, maar dat lijkt me voor de meeste backpacks goed te gelden. Vanwege die requirement wil ze ook meerdere compartimenten (ik denk voor scheiden van een tablet of laptop). Ik heb bijvoorbeeld in mijn hiking bag gewoon 1 groot vak met een netje voor wat extra shit (exped lightning, toptas, weegt niets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
MrAngry schreef op donderdag 18 april 2024 @ 22:27:
Ja goed punt. Ik ben bang dat ik het ga betalen. Budget ~100-150 euro. Waarschijnlijk ga ik het meeste dragen als we gaan trekken, dus ~35 liters.
Een echte requirement is dat hij goed kan dubbelen als weekendtas voor een logeerpartij, maar dat lijkt me voor de meeste backpacks goed te gelden. Vanwege die requirement wil ze ook meerdere compartimenten (ik denk voor scheiden van een tablet of laptop). Ik heb bijvoorbeeld in mijn hiking bag gewoon 1 groot vak met een netje voor wat extra shit (exped lightning, toptas, weegt niets).
is die Exped in 45 liter niet wat?

Qua compartimenten..Deuter had dat (vroeger?) maar alleen bij de groter modellen. Met 35 liter met 2 compartimenten hou je niet veel over, of je moet een specifiek laptopvak bedoelen. Verder is een rugzak een rugzak, ik zie niet in waarom je die niet ook voor weekendjes weg kan gebruiken?

Wat heb je zelf al gevonden?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:15
fdees schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:48:
[...]

Ik heb ooit hardloopschoenen gehaald bij Runners lab, groot aanbod. Maar uiteindelijk er wel flink blaren mee gelopen (N=1). Daarnaast het aanbod bij Runnerslab vooral A categorie en ik loop graag A/B. De hogere HOKA's en ON's zijn schoenen die ik al eens gepast heb, maar niet fijn vond zitten.

Ik loop komende zondag wandelmarathon Zeeuws-Vlaanderen 2 jaar geleden liep ik 42 km in 6 uur en 13 minuten, dus hoop daar weer in de buurt van de te komen. Afgelopen vrijdag nog 25 km in 3 uur 43 gelopen, dus het tempo en het duur aspect gaat mij wel goed af. Sport daarnaast sowieso veel, maar hierin de mentale uitdaging van 's nachts lopen vind ik wel heel uitdagend en de groepsgrootte vind ik heel gaaf. Ik twijfel nog om een kennedymars te gaan doen, dat is 80 km op gelijk format van de dodentocht. Zou wel een goede training (of afschrikking zijn).

Compeed zit ergens onderin mijn tas.
Ik heb afgelopen jaar voor het eerst de kennedymars gelopen. Het beste wat ik je kan meegeven is dat 80km heel wat anders is dan 40km, of 60km. Die laatste 20km van de Dodentocht zullen er ook zwaarder inhakken dan je verwacht, m.i..

- 's nachts lopen zag ik niet als enige vorm van uitdaging, zowel vooraf als achteraf
- liep/loop dagelijks een rondje van ongeveer 10km
- een sporadische 40km tocht loop ik probleemloos
- de 80km (13u40m) kan ik niet ontkennen dat de laatste 15km niet veel plezier meer gaven (vanaf de 55e begon het langzaamaan moeilijker te gaan). Ook omdat even stoppen geen optie voor me was, want dan weer beginnen zat er niet in (zeker weten dat m'n benen helemaal stijf zouden zijn gworden). Na het finishen direct een kwartiertje op een fiets gezeten en de benen rond laten gaan, maar vervolgens lopen (naar de auto) dat ging moeizaam met stijve benen. De hele dag vervolgens met moeite kunnen lopen, optillen van de voeten was gewoon een hele opgave. Volgende ochtend was alles weer prima.
- 0 blaren. Gewoon op m'n comfy hardloopschoenen.

Maargoed, m'n ongetrainde buurman die nooit wandelt of volgens mij uberhaupt iets van sport doet (wel fysiek werk) had op de dag besloten mee te gaaan doen, 3 uur voor de start schoenen gekocht die eigenlijk net wat te klein waren en 'm in een tijd van zo'n 2 uur meer dan ik uitgelopen :+

[ Voor 6% gewijzigd door henri86 op 18-04-2024 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:51
barrymossel schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:29:
Ik heb een mh500 en die doet het top! Vriend van me heeft de mh900 en heeft daarmee de fjallraven classic zweden gelopen. 4 van de 5 dagen hadden we regen en hij hield het goed droog!

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:35
Mag je hier ook beginnersvragen stellen? :)

Ik ga voor het eerst een weekje hiken met 3 anderen in Zwitserland (Luzein, kanton Graubünden).
We gaan volgende week en het weer lijkt wat op te knappen gelukkig.

Waar moet ik vooral op letten om veilig over de paden te gaan?
Warme kleding, goede route, voedsel mee. Dat ligt allemaal voor de hand. Is Komoot een goede app (als ik dat gebied koop à € 4)?

Maar wat vergeten de beginnelingen vaak? Hoor graag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@zeeg Het weer, het weer, het weer!

Bereid je tocht goed voor en let op de snel veranderende weerscondities.
Geef in je hotel/pension aan waar je die dag heen gaat en wanneer je denkt terug te zijn. Vaak krijg je dan ook nog tips met do's en don'ts.

Ook kan in deze tijd van het jaar nog menige route met sneeuw bedekt zijn. Vooral van die schuine hellingen, met deels verijsde glijbanen, leveren ieder jaar weer (dodelijke) slachtoffers op.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/5599/15469005145_1e29f542a8_c.jpg
KaprunStauseen13 by Erik Haak, on Flickr
Bij twijfel; niet doen.
Laat je niet opjutten met van 'ach, dat kan wel '. Als je je niet safe voelt, keer om en/of neem een alternatieve route (mits die natuurlijk niet nog gevaarlijker is)

En goed schoeisel met goede grip, aangepast aan het terrein.

Qua voorbereiding; neem gewoon die ouderwetse detailkaart van het specifieke gebied (b.v. Kompass) en oriënteer je daar goed op wat je gaat doen.
Op zo'n grote lap papier heb je nu eenmaal een beter overzicht. En leer de hoogtelijnen 'lezen', zo krijg je een indruk van het verloop c.q. hellingshoek van de plek waar je langs komt c.q. heen gaat.

[ Voor 27% gewijzigd door ehtweak op 19-04-2024 12:38 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
zeeg schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:10:

Ik ga voor het eerst een weekje hiken met 3 anderen in Zwitserland (Luzein, kanton Graubünden).

Warme kleding, goede route, voedsel mee. Dat ligt allemaal voor de hand. Is Komoot een goede app (als ik dat gebied koop à € 4)?

weet waar je aan begint is denk ik een beetje de belangrijkste les.

het was deze week weer raak:

https://www.telegraaf.nl/...ten-reddingsactie-betalen

Natuurlijk je kan niet alles weten, maar een goede voorbereiding is key. Wat is het weer, wat zijn de voorspellingen. Hoe loopt de route, waar zijn eventuele escapes. Ik heb zelf bijna altijd een backup papieren kaart mee (een fatsoenlijke 1:25000 bv, niet de gratis touristen kaart van het gebied waar grofweg wat op staat).

Pas je kleding op de voorspellingen aan, zorg voor minimaal een regenjas als je meerdere dagen gaat. Nat in het dal terugkomen is ruk, meerdere dagen nat is rukker.Of eigenlijk heb ik bijna altijd wel een regenjas mee (typisch zo'n beginnersfout om die thuis te laten bij zon in de ochtend).

Bij twijfel: loop naar het lokale gidsen bureau/VVV.

Weet ook wat de verschillende kleuren beteken op de borden in Zwitserland:
https://nkbv.nl/kenniscen...ring-bergwandelpaden.html

Ik vind Komoot een prima app, zou ik hem beginners aanraden om puur daarop de lopen/navigeren? Nee, zie hierboven want daar houd Komoot geen rekening mee bv.

oh nogmaals: bij twijfel: vraag advies! En voor de rest veel plezier. Weet dat doorgaan makkelijker is, terugkeren is moeilijker maar vaak wel de verstandigste keuze.

en voor de rest alles wat hierboven ook al gezegd is.

[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 19-04-2024 12:43 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Las wat vragen over rugzakken hier. In ieder geval van @MrAngry en volgens mij @Bundin. Op dit moment heeft Kathmandu mooie Gregory (Stout en Amber) rugzakken in de aanbieding. Die hebben een mooi formaat voor het gewicht dat ze bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel

Komoot is een goede app (volgens mij is nu de world map in de aanbieding voor 20 euro), alleen zorg zoals hierboven ook gezegd voor een alternatief. Ik had laatst contact met een lokale Franse vvv over een Komoot route en de vrouw daar gaf aan dat mijn route toch wat dubieus is. Zou ik toch niet echt aandurven in het hooggebergte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
miel schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:53:
[...]

Ik heb een mh500 en die doet het top! Vriend van me heeft de mh900 en heeft daarmee de fjallraven classic zweden gelopen. 4 van de 5 dagen hadden we regen en hij hield het goed droog!
Het is dat Decathlon hier niet echt om de hoek zit, want ik wil de jas toch wel even passen. Zojuist de Patagonia Torrentshell gepast en die zit gewoon prima. Al kraakt ie wel aanzienlijk en is die een stuk duurder dan de MH500. Keuzes, keuzes... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

henri86 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 22:48:
[...]

Ik heb afgelopen jaar voor het eerst de kennedymars gelopen. Het beste wat ik je kan meegeven is dat 80km heel wat anders is dan 40km, of 60km. Die laatste 20km van de Dodentocht zullen er ook zwaarder inhakken dan je verwacht, m.i..

- 's nachts lopen zag ik niet als enige vorm van uitdaging, zowel vooraf als achteraf
- liep/loop dagelijks een rondje van ongeveer 10km
- een sporadische 40km tocht loop ik probleemloos
- de 80km (13u40m) kan ik niet ontkennen dat de laatste 15km niet veel plezier meer gaven (vanaf de 55e begon het langzaamaan moeilijker te gaan). Ook omdat even stoppen geen optie voor me was, want dan weer beginnen zat er niet in (zeker weten dat m'n benen helemaal stijf zouden zijn gworden). Na het finishen direct een kwartiertje op een fiets gezeten en de benen rond laten gaan, maar vervolgens lopen (naar de auto) dat ging moeizaam met stijve benen. De hele dag vervolgens met moeite kunnen lopen, optillen van de voeten was gewoon een hele opgave. Volgende ochtend was alles weer prima.
- 0 blaren. Gewoon op m'n comfy hardloopschoenen.

Maargoed, m'n ongetrainde buurman die nooit wandelt of volgens mij uberhaupt iets van sport doet (wel fysiek werk) had op de dag besloten mee te gaaan doen, 3 uur voor de start schoenen gekocht die eigenlijk net wat te klein waren en 'm in een tijd van zo'n 2 uur meer dan ik uitgelopen :+
Bedankt ga het meenemen. Ik denk ook niet dat ik het ga onderschatten. Wil in de zomer echt goed en ver gaan trainen. Ik ben ook nu iemand die altijd doorloopt, maar qua plan is het voor mij wel om paar keer van sokken te wisselen om die droog te hebben. Ga er ook vanuit dat het in augustus eerder warm gaat zijn dan nat. Maar ben wel van plan om op beide situaties voorbereid te zijn.

Denk ook wel dat iedereen op zijn een inspanning anders reageert fysiek en mentaal ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
Deze Ali-Skinners uit China ontvangen als kamp schoenen... 375gr zonder de zooltjes, maar wel net wat warmer dan teenslippers van Crocs die 300gr wegen. Zitten erg lekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpXSfmxnuaW2IOJsUCEZ8y-vy80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n5GmvbjMzlagoy0Q3M0gMX7w.jpg?f=fotoalbum_large

Ook alvast trailmix gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZQUQ0bAS7XGEiA0mUo5xM0viDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pU08CrgWeusp752QgNOdM0Dm.jpg?f=fotoalbum_large

Leuk die voorpret... En het duurt nog ruim twee weken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry

Voor Zwitserland heb je de gratis app swisstopo met gedetailleerd kaartmateriaal waar je ook wandelpaden e.d. op kan weergeven. De moeilijkheidsgraad is met een kleurtje weergegeven. Zelf gebruik ik altijd OSMand voor navigatie tijdens het hiken, maar net als bij Komoot is dit gebaseerd op open street maps en dus niet altijd helemaal up-to-date en niet voorzien van moeilijkheidsgraden. Gaat meestal goed, maar je moet een beetje je verstand gebruiken. Papieren kaarten hebben overigens hetzelfde probleem, ik heb afgelopen zomer ook een hachelijke beklimming gewandeld op basis van een pad op een kaart, maar dat pad was er helemaal niet.

[ Voor 20% gewijzigd door MrAngry op 19-04-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
MrAngry schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:10:
[...]

Voor Zwitserland heb je de gratis app swisstopo met gedetailleerd kaartmateriaal waar je ook wandelpaden e.d. op kan weergeven. De moeilijkheidsgraad is met een kleurtje weergegeven. Zelf gebruik ik altijd OSMand voor navigatie tijdens het hiken, maar net als bij Komoot is dit gebaseerd op open street maps en dus niet altijd helemaal up-to-date en niet voorzien van moeilijkheidsgraden. Gaat meestal goed, maar je moet een beetje je verstand gebruiken. Papieren kaarten hebben overigens hetzelfde probleem, ik heb afgelopen zomer ook een hachelijke beklimming gewandeld op basis van een pad op een kaart, maar dat pad was er helemaal niet.
stond het pad niet op de kaart gemarkeerd als lastig/moeilijk pad? Goede (papieren) kaarten hebben daar nl. wel een markering voor dit soort "moeilijke" paden om ze te onderscheiden van de "normale" (vaak een heel dun stippellijntje). Wat er dan "moeilijk" aan is weet je wel pas vaak als je ter plekke er bent ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ehtweak schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:35:
@zeeg Het weer, het weer, het weer!

Bereid je tocht goed voor en let op de snel veranderende weerscondities.
Geef in je hotel/pension aan waar je die dag heen gaat en wanneer je denkt terug te zijn. Vaak krijg je dan ook nog tips met do's en don'ts.

Ook kan in deze tijd van het jaar nog menige route met sneeuw bedekt zijn. Vooral van die schuine hellingen, met deels verijsde glijbanen, leveren ieder jaar weer (dodelijke) slachtoffers op.

[Afbeelding]
KaprunStauseen13 by Erik Haak, on Flickr
Bij twijfel; niet doen.
Laat je niet opjutten met van 'ach, dat kan wel '. Als je je niet safe voelt, keer om en/of neem een alternatieve route (mits die natuurlijk niet nog gevaarlijker is)

En goed schoeisel met goede grip, aangepast aan het terrein.

Qua voorbereiding; neem gewoon die ouderwetse detailkaart van het specifieke gebied (b.v. Kompass) en oriënteer je daar goed op wat je gaat doen.
Op zo'n grote lap papier heb je nu eenmaal een beter overzicht. En leer de hoogtelijnen 'lezen', zo krijg je een indruk van het verloop c.q. hellingshoek van de plek waar je langs komt c.q. heen gaat.
voor dit soort omstandigheden zou ik dan een setje microspikes meenemen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:30:
[...]

stond het pad niet op de kaart gemarkeerd als lastig/moeilijk pad? Goede (papieren) kaarten hebben daar nl. wel een markering voor dit soort "moeilijke" paden om ze te onderscheiden van de "normale" (vaak een heel dun stippellijntje). Wat er dan "moeilijk" aan is weet je wel pas vaak als je ter plekke er bent ;)
Ja, klopt, stond als moeilijk pad, maar er was echt geen pad en de helling kwam bij elke stap een stukje naar beneden. Het was de ingelijste kaart in de hut en die was denk ik al wat ouder, want ik heb er na afloop eentje bijgepakt en daar stond geen pad meer. Het was de bruine puinhelling omhoog in het midden van de foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_ZJgKUO0iYDac-OTbSCV2KjstI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UPIDYkvX6ZCwxRQvn4XaESrv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02:53

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Leipo schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:33:
[...]

voor dit soort omstandigheden zou ik dan een setje microspikes meenemen :Y
Zeker in het voorjaar geen overbodige luxe :)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
MrAngry schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:43:
[...]

Ja, klopt, stond als moeilijk pad, maar er was echt geen pad en de helling kwam bij elke stap een stukje naar beneden. Het was de ingelijste kaart in de hut en die was denk ik al wat ouder, want ik heb er na afloop eentje bijgepakt en daar stond geen pad meer. Het was de bruine puinhelling omhoog in het midden van de foto
[Afbeelding]
ja herkenbaar zo'n helling. Dat kan wel als pad op de kaart staan maar ter plekke is er niets omdat het continu verschuift. Het is meer een soort 'zoek je eigen pad naar boven '. Als je er niet bekend mee bent kan het inderdaad even schrikken zijn.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hopjesvla79 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:01:
[...]

ja herkenbaar zo'n helling. Dat kan wel als pad op de kaart staan maar ter plekke is er niets omdat het continu verschuift. Het is meer een soort 'zoek je eigen pad naar boven '. Als je er niet bekend mee bent kan het inderdaad even schrikken zijn.
Meer dit soort hellingen:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/1943/30038847677_1393584751_c.jpg
PWiechenthalerHuette17 by Erik Haak, on Flickr
Zoom maar eens in op bovenstaande foto. En vind de ladders maar eens. :+

Continu in beweging. De enige markering is vaak nog een stuk achtergelaten touw en/of wat ingeslagen paaltjes. Maar meestal is na 1 winterseizoen dat ook weer in de afgrond verdwenen door erosie.

Zoiets staat trouwens wel degelijk op een goede wandelkaart aangegeven. Niet meer als 'gewoon' wandelpad, maar als een hoog-alpine route. 'Nur für Geübte". ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
ehtweak schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:14:
[...]

Zoiets staat trouwens wel degelijk op een goede wandelkaart aangegeven. Niet meer als 'gewoon' wandelpad, maar als een hoog-alpine route. 'Nur für Geübte". ;)
dat bedoel ik, vaak staan ze gemarkeerd met een andere markering dan de "normale" paden.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb bij de outlet in Roermond een Jack Wolfskin Routeburn Pro INS gekocht in de aanbieding. Dan kan ik al mijn fleecevesten thuislaten als ik in Mei terug naar Schotland ga, want het is maar een heel dun synthetisch isolatiejackje.
Afbeeldingslocatie: https://www.oz-sports.de/out/pictures/master/product/1/jack_wolfskin_routeburn_pro_ins_jkt_m_1206862_285_1183.jpg

Kep nu een paar dagen geprobeerd over slechts een tshirt. Waar mensen dit jack zouden aandoen bij temperaturen van rond de 10-14 graden, is dit jack voor mij geschikter rond de 10 graden, want het is me toch te warm met gewoon normaal tempo wandelen. Zelfs bij 12 graden met een gure koude wind toen ik gister aan het stad'ten was in Antwerpen. Langduring stilstaan is dan wel wat frisjes.
Dus het is me duidelijk dat dit jack, ondanks de ademendheid (en extra ademendheid aan de dunne zijkanten) toch te warm gaat zijn in Schotland (daar is het ook ietsje warmer in Mei en vochtiger). Dus dit jack gaat als isolatielaagje mee in plaats van mijn Rab Electron winterjas en is dus niet geschikt als all-day walking jas. Het moet toch wat meer hitte van mij weglaten tijdens het wandelen en iets meer hitte vasthouden bij stilstand. Maar dat is een utopie, ik heb het nou eenmaal bij de minste inspanning snel warm, waarbij any kledingsstuk dan al "teveel" zou zijn.

Dus ik begin me nu af te vragen of een hele dunne softshell (Patagonia R1 Techface bijvoorbeeld) dat doel wel zou vervullen, aangezien dat jack nog meer winddicht is dan de Jack Wolfskin....

Overigens, moet ik nu wel toegeven dat ik dons een veel prettigere temperatuurregulatie vind hebben dan synthetische isolatie. Bij dons houdt het mijn hitte goed vast zonder dat ik begin te koken, maar bij synthetisch heb ik sneller dat gevoel. Wellicht komt dat ook omdat deze Jack Wolfskin jas vrij goed om de contouren van mijn lichaam zit, waar de Rab Electron iets losser zit.
In ieder geval ervaar ik exact hetzelfde bij hotel-dekens (synthetisch) versus mijn eigen donsdeken thuis.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
fdees schreef op donderdag 18 april 2024 @ 22:08:
[...]

Ik heb een oudere versie van de MH500 en deze ademende voor mij niet genoeg. Dus van de week toevallig de Patagonia Granite Crest besteld bij Bergzeit voor €125 dat was voor een jas die alles heeft wat ik zoek.
[...]
Ik begin ook een beetje uit te komen bij de Granite Crest. Helaas voor die prijs niet verkrijgbaar in M, welke ik nodig heb. Goedkoopste wat ik tegenkom is zo ongeveer 185 euro. Vind ik voor een regenjas nog best aan de prijs. En de Torrentshell vind ik nogal krakerig...

---edit---

Zojuist de Torrentshell besteld. De Granite Crest is in M alleen (voor mijn gebruik) alleen betaalbaar in paars of blauwgrijs. En als ik voor de Granite Crest ga, wil ik hem ook voor huis/tuin/keuken kunnen gebruiken. En dan doe ik niet met die kleuren...

[ Voor 16% gewijzigd door barrymossel op 19-04-2024 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

barrymossel schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:07:
[...]

Ik begin ook een beetje uit te komen bij de Granite Crest. Helaas voor die prijs niet verkrijgbaar in M, welke ik nodig heb. Goedkoopste wat ik tegenkom is zo ongeveer 185 euro. Vind ik voor een regenjas nog best aan de prijs. En de Torrentshell vind ik nogal krakerig...

---edit---

Zojuist de Torrentshell besteld. De Granite Crest is in M alleen (voor mijn gebruik) alleen betaalbaar in paars of blauwgrijs. En als ik voor de Granite Crest ga, wil ik hem ook voor huis/tuin/keuken kunnen gebruiken. En dan doe ik niet met die kleuren...
Ik heb vandaag mijn Granite Crest in Shrub Green binnen gehad, is echt de jas die ik wilde hebben. Alles eraan voelt voor mij gebruik goed. Morgen mijn eerste toch er maar eens mee gaan doen. Hopelijk blijft het droog, maar dat zou nu niet meer moeten uitmaken. Is echt een gigantische upgrade van mijn 35 euro decathlon jas. De okselritsen zijn geweldig ;)

Ik heb de Torrentshell ook geprobeerd, maar het krakerige vond ik nog wel meevallen. Uiteindelijk als je naar deze jassen kijkt zijn het allemaal hele goede en fijne jassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
fdees schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:43:
[...]

Ik heb vandaag mijn Granite Crest in Shrub Green binnen gehad, is echt de jas die ik wilde hebben. Alles eraan voelt voor mij gebruik goed. Morgen mijn eerste toch er maar eens mee gaan doen. Hopelijk blijft het droog, maar dat zou nu niet meer moeten uitmaken. Is echt een gigantische upgrade van mijn 35 euro decathlon jas. De okselritsen zijn geweldig ;)

Ik heb de Torrentshell ook geprobeerd, maar het krakerige vond ik nog wel meevallen. Uiteindelijk als je naar deze jassen kijkt zijn het allemaal hele goede en fijne jassen.
Heb uiteindelijk vanuit ijdelheid de Torrentshell besteld. De mooiere kleuren van de Granite Crest waren me te duur. En aangezien ik de jas waarschijnlijk ook naar kantoor ga dragen was de kleur ook wel belangrijk. Straks even uitpakken en hopen dat ik geen miskoop heb gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

barrymossel schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:08:
[...]

Heb uiteindelijk vanuit ijdelheid de Torrentshell besteld. De mooiere kleuren van de Granite Crest waren me te duur. En aangezien ik de jas waarschijnlijk ook naar kantoor ga dragen was de kleur ook wel belangrijk. Straks even uitpakken en hopen dat ik geen miskoop heb gedaan...
Ik heb vandaag mee eerste "regen" doop gehad, maar ben tevreden over de Granite Crest. Heeft mij droog gehouden en de wind buiten. Wanneer het warmer werd heb ik goed gebruik kunnen maken van de ventilatieritsen.

Voor mij dus een geslaagde aankoop.

Ik ben toch al iemand die graag kleur draagt en ook qua werk kan dit gewoon bij ons dus voor mij hier zeker ook geschikt voor.

Vandaag weer een wandelmarathon gedaan dan. (+1 km, door matig aanduiding van parkoers) . Heb er 6.06 over gedaan. Gemiddelde gelopen van 7.1 km/u dus daar allemaal heel blij mee. Wel een paar blaren op mijn hiel, dus komende tijd naar passende schoenen voor de dodentocht op zoek.

[ Voor 15% gewijzigd door fdees op 21-04-2024 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Vinden jullie de capuchon niet te groot? Kep ook de Granite Crest aangehad (veel beter materiaal qua geluid t.o.v. de Torrentshell), maar ik vond het echt niet fijn om de rits zo vreselijk hoog dicht te doen (capuchon tegen je achterhoofd gedrukt).

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

Deathchant schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:56:
Vinden jullie de capuchon niet te groot? Kep ook de Granite Crest aangehad (veel beter materiaal qua geluid t.o.v. de Torrentshell), maar ik vond het echt niet fijn om de rits zo vreselijk hoog dicht te doen (capuchon tegen je achterhoofd gedrukt).
Die hoge rits vind ik ook wel wat wennen, maar merk toch zeker als ik de bovenkant aanhaal icm het ademende materiaal dat ik er niet zoveel last van heb.

qua drukken op achterhoofd eigenlijk geen last van. Zag dat de Torrentshell bedoeld is inclusief haak om in zichzelf opgerold te worden. Dit heb ik ook gedaan met de Granite Crest en daardoor er geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Soms, heel soms, denk ik, ;) lees ik dat nou goed? Is de kleur van een outdoor regenjas belangrijk voor als je naar kantoor gaat?
Je draagt die jas toch niet IN kantoor? ;)

Het gaat bij dit soort outdoor-gear toch om de functionaliteit?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
ehtweak schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:30:
Soms, heel soms, denk ik, ;) lees ik dat nou goed? Is de kleur van een outdoor regenjas belangrijk voor als je naar kantoor gaat?
Je draagt die jas toch niet IN kantoor? ;)

Het gaat bij dit soort outdoor-gear toch om de functionaliteit?
Haha, sorry, als ik veel geld aan iets besteed dan wil ik ook dat het "perfect" is. En het feit dat er meerdere kleuren zijn lijkt er op te wijzen dat meer mensen de looks belangrijk vinden.
Uiteindelijk 50 euro goedkoper én een kleur die me staat. Dat krakerige neem ik dan maar voor lief... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

barrymossel schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:00:
[...]
En het feit dat er meerdere kleuren zijn lijkt er op te wijzen dat meer mensen de looks belangrijk vinden.
Dat van die kleur snap ik wel. Ik heb ook liever een minder opvallende kleur regenjas voor Alpine hikes. Aan de andere kant, een opvallende kleur betekent wel dat, in het geval van een SAR actie, je makkelijker te vinden bent.

Ik bedoelde: is de kleur van je outdoor-regenjack belangrijk voor naar-kantoor-gaan? :+
Dan neem je toch een hippe, trendy raincoat. Je weet wel, van die jassen die er 'modieus' (what ever that may be) uitzien, maar qua functie gewoon klote zijn. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
ach, als je maar een regenjas heb snap ik dat je even kijkt naar de kleur, why not? Of in mijn geval: als de kleur me niet aanstaat koop ik het überhaupt niet, of het nu specifiek kantoor of outdoor is .

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:12
Ik heb bij AS Adventure de Granite Crest gepast en ik ben blij dat ik gaan passen ben, want ik dacht initieel een 'L' te bestellen, maar de 'M' pastte ook nog perfect. Enkel het kleur 'Gather Green' vond ik wat flashy, en de volle pot betalen ga ik ook niet doen... beetje de sites in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
RigolleM schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:01:
Ik heb bij AS Adventure de Granite Crest gepast en ik ben blij dat ik gaan passen ben, want ik dacht initieel een 'L' te bestellen, maar de 'M' pastte ook nog perfect. Enkel het kleur 'Gather Green' vond ik wat flashy, en de volle pot betalen ga ik ook niet doen... beetje de sites in de gaten houden.
Als dit je kleur is, is het wel een prima prijs geloof ik: https://www.ekosport.nl/p...crest-rain-jkt-p-9-139724

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
Heb ik ook al gevonden.. maar toch bedankt. Ik twijfel enorm over het kleur.. rood was vorige week ook mogelijk, maar ik hou het liever op grijs, zwart, blauw of (geen flashy) groen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 19:25
Hopjesvla79 schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:47:
ach, als je maar een regenjas heb snap ik dat je even kijkt naar de kleur, why not? Of in mijn geval: als de kleur me niet aanstaat koop ik het überhaupt niet, of het nu specifiek kantoor of outdoor is .
Je zou ook eens kunnen kijken naar een app als
Greentracks Via Google play, Open streetmap kaarten kun je binnenhalen via Mapsforge
Of Organic maps via F-Droid

Wat betreft privacy zijn bovenstaande allebei in mijn ogen beter dan Komoot, vergelijk maar eens de Privacy labels. ;)

Maak zelf al meerdere jaren gebruik van Greentracks, ondersteund GPX.

[ Voor 5% gewijzigd door walterworld op 22-04-2024 14:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
walterworld schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:10:
[...]

Je zou ook eens kunnen kijken naar een app als
Greentracks Via Google play, Open streetmap kaarten kun je binnenhalen via Mapsforge
Of Organic maps via F-Droid

Wat betreft privacy zijn bovenstaande allebei een stuk beter dan Komoot, vergelijk maar eens de Privacy labels. ;)
eeh wat heeft dit met de kleur van kleding te maken? :S

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 19:25
Hopjesvla79 schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:11:
[...]

eeh wat heeft dit met de kleur van kleding te maken? :S
Sorry, verkeerd gequoted. Was een antwoord op de vraag van @zeeg op de vorige pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
barrymossel schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:00:
[...]

Haha, sorry, als ik veel geld aan iets besteed dan wil ik ook dat het "perfect" is. En het feit dat er meerdere kleuren zijn lijkt er op te wijzen dat meer mensen de looks belangrijk vinden.
Uiteindelijk 50 euro goedkoper én een kleur die me staat. Dat krakerige neem ik dan maar voor lief... ;)
Kom er toch op terug. Ik vind de Torrentshell toch te veel kraken voor een jas die ik ook buiten zware regendagen wil dragen. Retour aangemeld en de Granite Crest toch maar eens passen. En dan eens zien of ik die paarse kan verdragen. 300 euro voor een "mooi" kleurtje is echt teveel. Dan ga ik voor 100 gram extra bij de Decathlon jassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
RigolleM schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:24:
[...]

Heb ik ook al gevonden.. maar toch bedankt. Ik twijfel enorm over het kleur.. rood was vorige week ook mogelijk, maar ik hou het liever op grijs, zwart, blauw of (geen flashy) groen.
Ik vind de kleur echt verschrikkelijk, maar voor deze prijs kon ik hem echt niet laten liggen: https://www.bergzeit.nl/p...00481/#itemId=1100481-048

En dat terwijl ik net de Decathlon MH500 had besteld. Die dus even annuleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
barrymossel schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:34:
[...]

Ik vind de kleur echt verschrikkelijk, maar voor deze prijs kon ik hem echt niet laten liggen: https://www.bergzeit.nl/p...00481/#itemId=1100481-048

En dat terwijl ik net de Decathlon MH500 had besteld. Die dus even annuleren...
iets zegt me dat het handig is om even te wachten met het annuleren van de Decathlon ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hopjesvla79 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:36:
[...]

iets zegt me dat het handig is om even te wachten met het annuleren van de Decathlon ;)
Ehm, want? :'( 8) :+

Of bedoel je m'n wispelturigheid?

[ Voor 7% gewijzigd door barrymossel op 25-04-2024 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
barrymossel schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:50:
[...]

Ehm, want? :'( 8) :+

Of bedoel je m'n wispelturigheid?
yup :+

maar begrijpelijk hoor, daar niet van. Zou zelf alleen als je dan toch die ander ook in bestelling heb staan die gewoon laten komen. Kan je vergelijken.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hopjesvla79 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:04:
[...]

yup :+

maar begrijpelijk hoor, daar niet van. Zou zelf alleen als je dan toch die ander ook in bestelling heb staan die gewoon laten komen. Kan je vergelijken.
Haha, heb vandaag de Granite Crest gepast bij Bever toen ik de Torrentshell kwam terugbrengen: ideaal, goed passend over een extra laag, weinig krakend, maar veel te duur met 300 euro.
Maar voor 110 euro neem ik de kleur dus voor lief. De Decathlon kostte 20 euro minder en was wellicht te klein (zag ik al in de reviews). Omruilen voor een L werd heel krap aangezien we volgende week vrijdag weggaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
In dat kader: Poeh, ben ik hier op voorbereid??

https://www.lac-blanc.com/webcam-de-la-station

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
RigolleM schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:01:
Zonet bij AS Adventure dan toch de Granite Crest 'Gather Green' aangeschaft. In daglicht valt het 'flashy' groen nog mee,... Door de aanhoudende regen van de komende dagen, dan toch maar de zure pil doorgeslikt en de volle pot betaalt. Nogmaals de 'L' gepast voor het zekerste maar die zat echt te ruim, dus een 'M' meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ik heb me ingeschreven voor de C1 basiscursus sneeuw en ijs van bergsportreizen. Nou staat daar in de uitrusting sectie een paar C schoenen, geschikt voor stijgijzers. Maar wat maakt een paar schoenen nou exact geschikt voor stijgijzers? Want ik heb B/C Meindls waar ik al jaren op loop en sta niet te popelen om voor een weekje 300 euro kapot te slaan aan schoenen die ik daarna zelden ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:59

ZieMaar!

Moderator General Chat
Je wil met stijgijzers nogal stijve zolen hebben? Denk dat daar dat advies vandaan komt? Zou t even bij ze checken, denk dat dat wel vaker voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Als je schoen een klemrand op de hak heeft dan is die sowieso stijgijzervast. Zonder wil trouwens niett zeggen dat ze niet stijgijzervast zijn ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:29
MrAngry schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:51:
Ik heb me ingeschreven voor de C1 basiscursus sneeuw en ijs van bergsportreizen. Nou staat daar in de uitrusting sectie een paar C schoenen, geschikt voor stijgijzers. Maar wat maakt een paar schoenen nou exact geschikt voor stijgijzers? Want ik heb B/C Meindls waar ik al jaren op loop en sta niet te popelen om voor een weekje 300 euro kapot te slaan aan schoenen die ik daarna zelden ga gebruiken.
Bind onder die b/c schoenen maar eens een paar stijgijzers, als dat al gaat, en ga een stukje over het gras lopen. Dan merk je dat dat niks gaat worden.
1. Je hebt een stijve zool nodig. Minimaal C schoen, maar eerder d schoen.
2. Afhankelijk van de stijgijzers, snelsluiting, moet je schoen daarop voorbereid zijn. Dat is alleen bij een d schoen.

Door de zure appel heen bijten. Alpiene bergsport is duur. En kost veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbez86
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-09 18:49
Over het algemeen geldt, hoe technischer (lees: steiler) het terrein, hij stijver de schoen moet zijn. Bij een C1 cursus beklim je echt geen watervallen en is een D schoen een beetje overkill. Je moet er wel zeker van zijn dat je stijgijzers goed blijven zitten, en dat is bij een flexibelere schoen wat minder gegarandeerd. Wat dat betreft is het een goed idee dit om van tevoren te testen; je wilt er niet bij de eerste stappen in de sneeuw bij de hut achterkomen dat je stijgijzers niet goed blijven zitten en er direct af floepen. In dat geval kan je gelijk afscheid nemen van de gids.

@MrAngry als je niet te veel geld wilt uitgeven, en toch op zeker wilt spelen, is het huren van sowieso geschikte schoenen ook nog een mogelijkheid! In Nederland zijn niet zo heel veel adressen waar dat kan (ken i.i.g. Basecamp, in Den Haag Ypenburg), lokaal op de plaats van bestemming zijn altijd wel genoeg mogelijkheden.

[ Voor 3% gewijzigd door Hobbez86 op 27-04-2024 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Adam1980 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:30:
[...]

2. Afhankelijk van de stijgijzers, snelsluiting, moet je schoen daarop voorbereid zijn. Dat is alleen bij een d schoen.
er zijn uitzonderingen. Meindl heeft de Air Revolution 4.1 op de markt gebracht, een B/C schoen die een klemrand heeft voor stijgijzers. Niet meer te krijgen momenteel geloof ik (maar staat hier in de kelder :) )
De Meind Jorasse is ook een C-schoen met klemrand, en zo zijn er nog meer voorbeelden te vinden. Dat alleen D-schoenen klaar zijn voor snelsluitingen is dus niet zo ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:29
Hopjesvla79 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:17:
[...]

er zijn uitzonderingen. Meindl heeft de Air Revolution 4.1 op de markt gebracht, een B/C schoen die een klemrand heeft voor stijgijzers. Niet meer te krijgen momenteel geloof ik (maar staat hier in de kelder :) )
De Meind Jorasse is ook een C-schoen met klemrand, en zo zijn er nog meer voorbeelden te vinden. Dat alleen D-schoenen klaar zijn voor snelsluitingen is dus niet zo ;)
Mijn kennis over schoenen en ontwikkelingen is als mijn stijgijzers: een beetje roestig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Kep dus vandaag de hele dag rondgelopen met het Decathlon merino tshirt van 35 euro (eerste keer merinowol, ja ja, ik weet het, had ik veel eerder achter moeten komen).

Kep toch wel wat gezweet onder mijn armen, en verhip, de geur is idd echt minimaal, ik ruik bijna niks.
Het voelt snel droog aan. Dus toppie! Het enige mindere is dat het wat "jeukerig" aanvoelt op de rug. Ik weet niet of dat nou eenmaal de stof is, of dat het komt door die 2 naden die over de schouders recht naar onder lopen, want er zit namelijk in de rug zo'n mesh-achtig stof dat natuurlijk met stiknaden vastzit, maar die naden gaan dus over de rug heen.

Als het echt de stof is, dan moet ik er wel aan wennen. Ik koop binnenkort de gewone witte zonder die inzetstukken en eens kijken hoe dat bevalt. Dan heb ik samen met de Fjallraven Keb Agile en de Decathlon Merino Boxer even genoeg materiaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:45
Deathchant schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:30:
Kep dus vandaag de hele dag rondgelopen met het Decathlon merino tshirt van 35 euro (eerste keer merinowol, ja ja, ik weet het, had ik veel eerder achter moeten komen).

Kep toch wel wat gezweet onder mijn armen, en verhip, de geur is idd echt minimaal, ik ruik bijna niks.
Het voelt snel droog aan. Dus toppie! Het enige mindere is dat het wat "jeukerig" aanvoelt op de rug. Ik weet niet of dat nou eenmaal de stof is, of dat het komt door die 2 naden die over de schouders recht naar onder lopen, want er zit namelijk in de rug zo'n mesh-achtig stof dat natuurlijk met stiknaden vastzit, maar die naden gaan dus over de rug heen.

Als het echt de stof is, dan moet ik er wel aan wennen. Ik koop binnenkort de gewone witte zonder die inzetstukken en eens kijken hoe dat bevalt. Dan heb ik samen met de Fjallraven Keb Agile en de Decathlon Merino Boxer even genoeg materiaal :)
Alternatief shirt is een Engel wol/zijde shirt. Die heb ik rustig 2 weken aan en dan ruikt ie nog niet.

In Rotterdam zit een winkel die ze verkoopt, heb daar hele goede uitleg gekregen over het verschil tussen “wol” en “wol”. Blijkt dat veel merinowollen shirts eerst bewerkt worden met o.a. formaldehyde waardoor het niet krimpt. Bij Engel doen ze dat niet.

Bergfreunde verkoopt ze ook, echt fijne shirtjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
heb je dus wel meteen het voordeel van die bewerkte wol: doordat het niet meer krimpt kan het gewoon met de normale was mee en daarna de droger in. Zo gaan bij mij ieg. de Icebreaker shirtjes

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Deathchant schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:30:

Ik vermoed dat het een beetje van beide is: de Decathlon wol voel ik soms ook, maar de stiksels zijn ook zeker te voelen. Al met al merk ik het niet meer als ik het shirt ff aan heb dus goed genoeg voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:33
Hopjesvla79 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:17:
heb je dus wel meteen het voordeel van die bewerkte wol: doordat het niet meer krimpt kan het gewoon met de normale was mee en daarna de droger in. Zo gaan bij mij ieg. de Icebreaker shirtjes
Die shirts van de decathlon mogen niet in de droger. Kunnen wel tot 2 maten krimpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Tito129 schreef op zondag 28 april 2024 @ 09:59:
[...]

Die shirts van de decathlon mogen niet in de droger. Kunnen wel tot 2 maten krimpen.
die van Icebreaker en Supernatural wel. Decathlon gaat hier trouwens ook gewoon de droger in, nog geen klachten gehad. Dat laatste is merino spul van mijn vriendin, maar heb nog niet in het label gekeken of het 100% is of een mix toevallig, maar meen ook 100%>

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Die wat ik nu van de decathlon heb is 86% wol en de rest wat anders.
Ik heb zojuist nog een ander tshirt daar gekocht en heeft een 70-30 verhouding (wol en polyester dacht ik). 25 euro, en heeft ook geen naden over de rug lopen.
De icebreakers....die zijn in de aanbieding al 50 euro (50% wol, 50% polyester). Scheelt het qua kwaliteit echt zoveel of is het het merkje? Ik vind het best veel hoor, daar heb ik gewoon 2 tshirts voor bij de decathlon.
Ik heb niet eens een droger, dus dat gaat hier sowieso niet gebeuren ;)

Ik had ook een stevige wandelbroek gezien (staat niet op hun website, maar wel in de winkel) die eigenlijk best te vergelijken is met de Fjallraven Keb Agile. Qua pasvorm, comfort en ook dikte van stof. En dat voor 70 euro. Zal vast en zeker toch wat minder zijn, maar zelfs al zou ie maar de helft van de levensduur hebben, dan is het nog een bargain.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:47
Deathchant schreef op zondag 28 april 2024 @ 15:00:
Ik heb zojuist nog een ander tshirt daar gekocht en heeft een 70-30 verhouding (wol en polyester dacht ik). 25 euro, en heeft ook geen naden over de rug lopen.
De icebreakers....die zijn in de aanbieding al 50 euro (50% wol, 50% polyester). Scheelt het qua kwaliteit echt zoveel of is het het merkje? Ik vind het best veel hoor, daar heb ik gewoon 2 tshirts voor bij de decathlon.

Ik had ook een stevige wandelbroek gezien (staat niet op hun website, maar wel in de winkel) die eigenlijk best te vergelijken is met de Fjallraven Keb Agile. Qua pasvorm, comfort en ook dikte van stof. En dat voor 70 euro. Zal vast en zeker toch wat minder zijn, maar zelfs al zou ie maar de helft van de levensduur hebben, dan is het nog een bargain.
Het gaat niet enkel om het percentage, maar ook om de "microns", de dikte van de wolvezel. Wat je ziet is dat duurdere merken (Ortovox, Icebreaker) vaak werken met een dunnere vezel. Een dunnere vezel is minder kriebelig en is moeilijker te verwerken. Het zal vast niet het gehele prijsverschil tussen Decathlon en duurdere merken verklaren, maar wel deels.
Ik heb overigens wel eens ergens iets gelezen dat Decathlon (een deel) van hun wolvezels met polyamide omwikkelt, wat ook leidt tot een goedkoper eindproduct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Deathchant schreef op zondag 28 april 2024 @ 15:00:

Je heb 100% merino van Icebreaker en de mix varianten. Die laatste voelen fijner aan imho, zachter. Ik zag trouwens dat Icebreaker nu ook zegt om ze niet in de droger te gooien, uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat gewoon prima kan, al jaren ;). Zo werd het imho vroeger ook verkocht, als wol wat je kan gebruiken/behandelen als katoen.

Of het het prijsverschil waard is, geen idee dat moet ieder voor zich afwegen. Ik draag ze (de paar Icebreakera die ik heb) voornamelijk buiten de activiteiten omdat ik ze niet fijn vind aanvoelen als ik zweet :+ Dan heb ik liever een mixvariant of bamboe of tencell achtig iets.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Hopjesvla79 schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:03:
[...]

Je heb 100% merino van Icebreaker en de mix varianten. Die laatste voelen fijner aan imho, zachter. Ik zag trouwens dat Icebreaker nu ook zegt om ze niet in de droger te gooien, uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat gewoon prima kan, al jaren ;). Zo werd het imho vroeger ook verkocht, als wol wat je kan gebruiken/behandelen als katoen.

Of het het prijsverschil waard is, geen idee dat moet ieder voor zich afwegen. Ik draag ze (de paar Icebreakera die ik heb) voornamelijk buiten de activiteiten omdat ik ze niet fijn vind aanvoelen als ik zweet :+ Dan heb ik liever een mixvariant of bamboe of tencell achtig iets.
Ja ik koop de tshirts ook met de zomer in mijn achterhoofd. Ik heb het snel warm en zweet snel. Dus ik kan ze in de zomer dan ook gewoon aandoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:13
Merino in de droger is nergens voor nodig. Even uithangen en een paar uur later is het droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Jasper schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:04:
Merino in de droger is nergens voor nodig. Even uithangen en een paar uur later is het droog.
volgens mij werkt dat ook met katoen heb ik gehoord ;)

(maar goed, als ik de droger toch heb draaien vind ik het fijn dat ik niet nog een stapeltje apart moet houden omdat het er niet in kan)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Mijn vrouw heeft het onzalige idee opgevat om de West Highland Way te gaan lopen volgend voorjaar, waarschijnlijk in 8-10 dagen. We wandelen nu regelmatig stukjes van 5-10km (ook op vakantie, dus we kennen Schotland aardig), leuk maar veel te weinig natuurlijk dus we zijn begonnen met "trainen". Er zal een bijna compleet nieuwe uitrusting moeten komen, en ik zoek vooral ook ervaringsdeskundigen, dus ik vrees dat ik me hier het komend jaar regelmatig ga melden met domme vragen en adviesverzoeken. :)

Alvast domme vraag nummer één: hoe doen jullie 't op meerdaagse tochten met kleding? Broek kan er wel 10 dagen tegen (hoop ik :X ), sokken en ondergoed was je bij wijze van spreken in een stroompje en met een beetje geluk droogt 't overdag. Maar dingen als shirts? Vijf shirts pp meenemen is onzin, maar ik zie mezelf ook niet als een wandelend wasrek door de Highlands heen sjokken...

Even teruglezen helpt, tnx @barrymossel . |:( Blijkbaar kun je dus gerust een week of meer doen met een goed merino shirt, zonder dat het zelf wegloopt?

[ Voor 8% gewijzigd door Bra-Jo op 29-04-2024 10:18 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Bra-Jo schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:14:
Alvast domme vraag nummer één: hoe doen jullie 't op meerdaagse tochten met kleding? Broek kan er wel 10 dagen tegen (hoop ik :X ), sokken en ondergoed was je bij wijze van spreken in een stroompje en met een beetje geluk droogt 't overdag. Maar dingen als shirts? Vijf shirts pp meenemen is onzin, maar ik zie mezelf ook niet als een wandelend wasrek door de Highlands heen sjokken...
Veel mensen zweren bij merinowol. Schijnt niet (zoveel) te gaan stinken. Zelf geen ervaring mee nog, maar hierboven zie je al een kleine discussie rond merino.
Sokken zou ik persoonlijk wel mee oppassen. Als je ze niet gedroogd krijgt in een vochtige omgeving, moet je met natte sokken gaan lopen. Lijkt me heel erg vervelend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:44
@Bra-Jo afgelopen Januari naar Tasmanie geweest met welgeteld 1 Icebreaker merino shirt. Bijna dagelijks gedragen. 1x gewassen in die tijd. Geen vuiltje aan de lucht (neus? ;)).
Ik moet hier wel bij zeggen dat ik geen hevige zweter ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:47
Bra-Jo schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:14:
Mijn vrouw heeft het onzalige idee opgevat om de West Highland Way te gaan lopen volgend voorjaar, waarschijnlijk in 8-10 dagen. We wandelen nu regelmatig stukjes van 5-10km (ook op vakantie, dus we kennen Schotland aardig), leuk maar veel te weinig natuurlijk dus we zijn begonnen met "trainen". Er zal een bijna compleet nieuwe uitrusting moeten komen, en ik zoek vooral ook ervaringsdeskundigen, dus ik vrees dat ik me hier het komend jaar regelmatig ga melden met domme vragen en adviesverzoeken. :)

Even teruglezen helpt, tnx @barrymossel . |:( Blijkbaar kun je dus gerust een week of meer doen met een goed merino shirt, zonder dat het zelf wegloopt?
Hier staat ook voor volgend jaar de West Highland Way op de wensenlijst. Omdat we dit jaar "te laat" waren om alle gewenste accomodaties te regelen, gaan we nu in mei de Schluchtensteig lopen. Ik had een zelfde vraagstuk qua kleding. Het antwoord dat voor ons werkt: merinowol. Tijdens diverse trainingssessies (incl. flink zweten) heb ik gemerkt dat de merinowollen shirts van Ortovox geurvrij blijven. Voor een week draag ik er 1, en neem ik er 1 mee als reserve / wissel en 1 met lange mouwen als het kouder wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

hutch schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:26:
[...]

Hier staat ook voor volgend jaar de West Highland Way op de wensenlijst. Omdat we dit jaar "te laat" waren om alle gewenste accomodaties te regelen, gaan we nu in mei de Schluchtensteig lopen. Ik had een zelfde vraagstuk qua kleding. Het antwoord dat voor ons werkt: merinowol. Tijdens diverse trainingssessies (incl. flink zweten) heb ik gemerkt dat de merinowollen shirts van Ortovox geurvrij blijven. Voor een week draag ik er 1, en neem ik er 1 mee als reserve / wissel en 1 met lange mouwen als het kouder wordt
Tnx! :)
Ja da's ook nog wel een dingetje, accomodatie... Je kunt alles laten regelen, dan betaal je 120+ pond per nacht, toch wat veel. Dus we overwegen nu om een tentje, matjes en slaapzakken aan te schaffen (ook geld, maar gaat langer mee dan 1 trektocht) en dan af te wisselen: nachtje (wild-)kamperen, nachtje B&B/hotel. Nadeel is natuurlijk weer wel dat je het allemaal moet meeslepen. Dus we zijn er nog niet helemaal uit...

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Bra-Jo schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:00:
[...]

Ja da's ook nog wel een dingetje, accomodatie... Je kunt alles laten regelen, dan betaal je 120+ pond per nacht, toch wat veel. Dus we overwegen nu om een tentje, matjes en slaapzakken aan te schaffen (ook geld, maar gaat langer mee dan 1 trektocht) en dan af te wisselen: nachtje (wild-)kamperen, nachtje B&B/hotel. Nadeel is natuurlijk weer wel dat je het allemaal moet meeslepen. Dus we zijn er nog niet helemaal uit...
hoe lichter = hoe makkelijker te slepen = hoe duurder de aanschaf ;) Wellicht weegt slapen in accomodaties dan alsnog op tegen de aanschafkosten van nieuwe (2ehands)spullen. Maar ja je eigen tentje is wel een stuk leuker en fijner ..

en ook ik zit in kamp 2 shirt: een om te dragen, een die droogt omdat je die net gewassen heb. In koudere gebieden (Schotland...) heb je dan wel misschien meer aan synthetisch daar het supersnel droog is. Merino is dan weer warmer ..keuzes keuzes ;) (als je jezelf een slaap shirt toezegt mag je smokkelen met een 3e shirt ;) )

we zien de vragen wel tegemoet komen, maar bedenk dat veel al gevraagd en gezegd is hier in het topic en veel afhankelijk is van eigen voorkeur (en budget...)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Kijk ook eens bij de verschillende lighterpacks voor inspiratie (er staan er een paar op het eind).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Bra-Jo Ik ga in mei voor de 18e keer naar Schotland, dus ik ken het klimaat ook daar ;)
Ik heb nu 2 merinowol tshirts van decathlon (86% en 70% merino met de rest polyester). Eentje heb ik nu 3 dagen aan, waarvan ik er 1 best wat gezweet heb, en qua geuren ben ik erg onder de indruk. Als ik mijn tshirt net uitdoe ruik ik wel effe wat mufs, maar zodra het een uurtje gedroogd heeft, zijn alle geuren weer weg.

Kan me voorstellen dat je voor de wandelingen die jij gaat maken misschien beter af bent met de icebreaker lite, die 50-50 verhouding heeft. Tenzij je niet zo'n zweter bent natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Bedankt allemaal! Prachtding is het ook, dat forum van ons. O+

@Hopjesvla79 Ik denk dat ik inderdaad het hele topic maar eens op m'n gemak moet gaan doorlezen, er is echt al veel info te vinden (te veel misschien wel...).

@barrymossel Da's een mooi concept, tnx! Bookmarked.

@Deathchant Wij komen er al ruim 30 jaar, maar de WHW volgend jaar is pas de 1e keer dat we echt uitgebreid willen gaan wandelen, tot nu toe steeds tochten van max 10 kilometer met steeds wel een dag er tussenin. 160km in 10 dagen wordt dus, eh, interessant. :X

Mijn grootste uitdaging wordt denk ik om goed spul te vinden met een leuk gewicht voor een sympathieke prijs. Met een beetje pech is deze eerste trektocht ook gelijk de laatste, en om dan voor 3 mille aan spul in te slaan... :N Zal wel veel Marktplaatsen worden komend jaar.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Bever heeft vaak tegen de zomer een aktie waarbij je meer korting krijgt als je meer geld uitgeeft, dit loopt aardig op, dus kan ook aardig schelen. Je bent op zich ruim op tijd om te wachten op dat soort akties.

Echter, als dit jullie eerste serieuze tocht is dan zou ik denk ik toch de kosten nemen (je hebt nog even om te sparen gelukkig) en voor de B&B optie gaan. Er komt wat ervaring kijken bij wandelen met tent en dergelijke, je wil namelijk echt zo min mogelijk meenemen en daarvoor moet je wel je spullen en tolerantie voor gebrek aan luxe goed kennen. Als je teveel meeneemt dan gaat dat mogelijk ten koste van de lol van zo'n mooie tocht.

Ik ben trouwens naar Rome gelopen met 3 merino shirts en 4 merino boxers, allemaal Icebreaker. Wonderlijk spul, het duurt echt heel lang voordat het nasty wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Bra-Jo schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:40:

Mijn grootste uitdaging wordt denk ik om goed spul te vinden met een leuk gewicht voor een sympathieke prijs. Met een beetje pech is deze eerste trektocht ook gelijk de laatste, en om dan voor 3 mille aan spul in te slaan... :N Zal wel veel Marktplaatsen worden komend jaar.
Het grote voordeel van onderweg met z'n tweeën is dat een aantal zaken verdeeld kunnen worden over jullie beiden. Je hebt wel een grotere 3-persoons tent nodig met 2, maar kan het gewicht verdelen. Je hebt dan net wat meer marge dan een solo wandelaar die alles zelf mee moet nemen.
MrAngry schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:08:

Echter, als dit jullie eerste serieuze tocht is dan zou ik denk ik toch de kosten nemen (je hebt nog even om te sparen gelukkig) en voor de B&B optie gaan. Er komt wat ervaring kijken bij wandelen met tent en dergelijke, je wil namelijk echt zo min mogelijk meenemen en daarvoor moet je wel je spullen en tolerantie voor gebrek aan luxe goed kennen. Als je teveel meeneemt dan gaat dat mogelijk ten koste van de lol van zo'n mooie tocht.
Dit is wel enorm relevant: het wordt een andere tocht als je tent/matjes/slaapzakken mee gaat nemen. Het is niet alleen een aantal kilo's extra, maar ook "gedoe" iedere keer dat je in je tent slaapt met opzetten, afbreken, opruimen, netjes/droog houden. Zeker wanneer het regent is wel een ding. En het kan ook forse impact hebben op de kwaliteit van een nacht, dat risico moet je willen nemen.

Wat ik zou doen als je de kampeer-route volgt:
Voordat je ook maar iets koopt, anders dan merino kleding (ook fijn voor dagtripjes), eerst kijken wat je kan lenen van vrienden/familie/kennissen voor een aantal weekendjes op een (natuur)camping in de buurt. Dat hoeft niet het lichtste van het lichtste te zijn, maar wel een dag of 2 meesleepbaar. Blijkt kamperen echt niet jullie ding, dan heb je geen gear gekocht die direct op MP kan (of ligt te verstoffen).

Bevalt het meer dan goed, ga dan op zoek naar "goed en licht genoeg" voor een antal basiszaken: geen ultralight tarp-tent voor 500 euro, maar ook geen 4 kilo aan tent voor 100. Besteed vooral aandacht aan je slaapsysteem: matjes + slaapzakken (of quilts) en eventueel kussentjes, geschikt voor het weer in Schotland. Liever wat te warm dan net te koud. Zonder goede slaap is de lol er snel vanaf.

En dan kortere tripjes met eigen gear, ook om er achter te komen of wat je mee hebt ook gebruikt wordt en of je dingen mist. Daarnaast is trainen met bepakking sowieso nodig, dus dat komt goed uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Bundin schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:31:
[...]

.....Je hebt wel een grotere 3-persoons tent nodig met 2, maar kan het gewicht verdelen. ....

[...]
hebben ze daar niet de 2 persoons tent voor uitgevonden? :?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:05:
[...]

hebben ze daar niet de 2 persoons tent voor uitgevonden?
Zeker, maar dan moet je er rekening mee houden dat er naast matjes amper iets bij past, zeker wanneer één of beide personen een matje van 25 inch breed heeft. Zelf lig ik op zo'n matje (198x64 cm) omdat ik die ruimte als buik- en zijslaper graag heb. In mijn Naturehike Cloud Up 2 (redelijk licht en betaalbaar tentje) passen er geen 2 van deze maat, aan 1 kant is de tent maar 125 cm breed.

Daarnaast is het aanraden van een +1 persoon tent best wel gemeengoed, blijkbaar zijn er redelijk wat mensen die een beetje extra ruimte wel prettig vinden. Het blijft natuurlijk wel een afweging tussen comfort en gewicht+pack size.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Bundin schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:48:
[...]

Zeker, maar dan moet je er rekening mee houden dat er naast matjes amper iets bij past, zeker wanneer één of beide personen een matje van 25 inch breed heeft. Zelf lig ik op zo'n matje (198x64 cm) omdat ik die ruimte als buik- en zijslaper graag heb. In mijn Naturehike Cloud Up 2 (redelijk licht en betaalbaar tentje) passen er geen 2 van deze maat, aan 1 kant is de tent maar 125 cm breed.

Daarnaast is het aanraden van een +1 persoon tent best wel gemeengoed, blijkbaar zijn er redelijk wat mensen die een beetje extra ruimte wel prettig vinden. Het blijft natuurlijk wel een afweging tussen comfort en gewicht+pack size.
eens dat je meer plek heb, maar in het algemeen is er altijd wel plek te vinden voor je spullen met 2 personen in een 2 persoons tent. Vaak kan je tas links en rechts onder de zijflappen van de tent, liggend in je raincover. Ligt die droog en beschut. Dat is de manier om het te doen wanneer je tas niet in de tent past, maar om nu meteen te zeggen dat je een 3-persoonstent moet halen vind ik toch echt een hele persoonlijke keuze. Wel een keuze om rekening mee te houden.

Wij kamperen al jaren in 2 persoons tentjes, gaat prima, als je inderdaad maar oplet of alles past. Onze Big Agnes Copperspur bv is zo smal dat er alleen mummiemodel slaapmatten inpassen. Maar in onze Force-ten passen dan weer net normale Expeds. Als je dat dus geen probleem vind is er geen rede om voor een 3-persoons te gaan. (afgelopen jaar op de GR20 was zelfs de BA nog af en toe te breed voor een comfortabele plek..laat staan dus als je een nog bredere mee heb, maar dat zijn inderdaad wel de extreme uitzonderingen)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thile
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:14
@Bra-Jo Leuk, de WHW was ook onze eerste 'grote' trektocht, wel alweer een aantal jaartjes geleden. Mooie tocht, het is ons goed bevallen en in de tussentijd wat mooie tochten gemaakt en een hoop spul aangeschaft: p. Wij hebben toen met (relatief) zware 3p tent en veel te veel kleding (zelfs spijkerbroek ed mee, omdat we nog wat dagen in Glasgow hadden) gelopen. Meteen van geleerd, gelukkig toen nog jong en fit ;).
We hadden halverwege een nachtje in een trekkershut geboekt, wellicht dat zoiets voor de hele tocht nog als tussenvorm kan dienen tussen B&B en tent. Wel eigen slaapzak mee, maar scheelt tent, kookspul ed.
Wat is trouwens het idee van de tocht: kijken of meerdaagse tochten überhaupt bevallen of ook juist met kamperen etc?
Overigens had je destijds de mogelijkheid om je bagage te laten vervoeren, ik verwacht dat dat nog steeds kan, mocht het lopen met meer gewicht tegenvallen. En omdat je langs veel dorpjes komt, kan je er voor kiezen om eten ter plekke te regelen (of de pub), wat ook weer gesleep scheelt.

Voor de rest staat inderdaad al een hoop in dit topic (+1 voor wol).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
Om het uit te proberen is trouwens zoiets als het Krijtlandpad ideaal om een paar dagen te lopen en zowel in B&B's als hotels als campings te slapen, de driehoek Slenaken, Gulpen, Vaals is twee nachten en drie dagen en zou je met een hotel plus een camping kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

MrAngry schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:08:
Bever heeft vaak tegen de zomer een aktie waarbij je meer korting krijgt als je meer geld uitgeeft, dit loopt aardig op, dus kan ook aardig schelen. Je bent op zich ruim op tijd om te wachten op dat soort akties.

Ik ben trouwens naar Rome gelopen met 3 merino shirts en 4 merino boxers, allemaal Icebreaker. Wonderlijk spul, het duurt echt heel lang voordat het nasty wordt.
Zijn dat de 50% wol - 50% polyester varianten of de 100% wol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

MrAngry schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:41:
Om het uit te proberen is trouwens zoiets als het Krijtlandpad ideaal om een paar dagen te lopen en zowel in B&B's als hotels als campings te slapen, de driehoek Slenaken, Gulpen, Vaals is twee nachten en drie dagen en zou je met een hotel plus een camping kunnen doen.
Daar woon ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
MrAngry schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:41:
* Bundin googlet dat. Woon ik niet ver vandaan en klinkt leuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Bundin schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:14:
[...]

* Bundin googlet dat. Woon ik niet ver vandaan en klinkt leuk.
Als je dat moet googlen, dan woon je toch wat verder er vandaan :7 . Tenzij je een Maastrichtenaar bent, die kennen alleen maar Maastricht _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Deathchant schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:17:
[...]

Als je dat moet googlen, dan woon je toch wat verder er vandaan :7 . Tenzij je een Maastrichtenaar bent, die kennen alleen maar Maastricht _O-
De route, niet de plaatsen :D En ik ben import, nog bezig met m'n limburgeringscursus. Al ben ik al wel jaren fan van kruisbessenvlaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Bundin schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:43:
[...]

De route, niet de plaatsen :D En ik ben import, nog bezig met m'n limburgeringscursus. Al ben ik al wel jaren fan van kruisbessenvlaai.
Krusjele }:| :P

We kamperen al jaren in Schotland, ervaring genoeg met vlug vlug je tentje opzetten of vlug vlug afbreken omdat het pist van de regen. Dus daar ben ik niet zo bang voor.

Bepaalde dingen die ik verwacht sowieso vaker te kunnen gebruiken, wil ik nieuw, maar voor de rest zullen we wel zien wat voor aanbiedingen/leenspul/marktplaats we tegenkomen. Als we tegen de tijd dat we gaan, nog niet alles hebben, is het natuurlijk zo gekocht.

Qua tent, rugzak enzo gaan we binnenkort eens Bever en Decathlon onveilig maken. Veel passen en meten, en pas kopen als we overal 100% zeker over zijn.

@MrAngry Tnx, die had m'n vrouw ook gevonden. :) We gaan komend weekend een etappe van een kilometer of 15 lopen, kijken hoe het bevalt. En dan tzt inderdaad een lang weekend (of 3, 4), zonder en met rugzak, om te kijken of zo'n afstand ook meerdere dagen achter elkaar haalbaar is. Als dat niet lukt, dan is de WHW al vrij snel te veel van het goede. Maar goed, we hebben nog even om te oefenen.

@Thile Die trekkershutten had ik nog niet aan gedacht, ga ik me eens in verdiepen. Lijkt inderdaad wel een mooie tussenvorm.
Doel is echte uitdaging van het lopen van de WHW, en die stukjes Schotland te zien die je normaal vanaf de doorgaande weg niet echt ziet. Als we geld en tijd genoeg hadden, zouden we hem in twee of drie weken van hotel naar hotel lopen, maar ja... ;)

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
Bra-Jo schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:02:
[...]

Krusjele }:| :P

We kamperen al jaren in Schotland, ervaring genoeg met vlug vlug je tentje opzetten of vlug vlug afbreken omdat het pist van de regen. Dus daar ben ik niet zo bang voor.

Bepaalde dingen die ik verwacht sowieso vaker te kunnen gebruiken, wil ik nieuw, maar voor de rest zullen we wel zien wat voor aanbiedingen/leenspul/marktplaats we tegenkomen. Als we tegen de tijd dat we gaan, nog niet alles hebben, is het natuurlijk zo gekocht.

Qua tent, rugzak enzo gaan we binnenkort eens Bever en Decathlon onveilig maken. Veel passen en meten, en pas kopen als we overal 100% zeker over zijn.

@MrAngry Tnx, die had m'n vrouw ook gevonden. :) We gaan komend weekend een etappe van een kilometer of 15 lopen, kijken hoe het bevalt. En dan tzt inderdaad een lang weekend (of 3, 4), zonder en met rugzak, om te kijken of zo'n afstand ook meerdere dagen achter elkaar haalbaar is. Als dat niet lukt, dan is de WHW al vrij snel te veel van het goede. Maar goed, we hebben nog even om te oefenen.

@Thile Die trekkershutten had ik nog niet aan gedacht, ga ik me eens in verdiepen. Lijkt inderdaad wel een mooie tussenvorm.
Doel is echte uitdaging van het lopen van de WHW, en die stukjes Schotland te zien die je normaal vanaf de doorgaande weg niet echt ziet. Als we geld en tijd genoeg hadden, zouden we hem in twee of drie weken van hotel naar hotel lopen, maar ja... ;)
Ondanks mijn 0 ervaring (behalve met kopen): goed luchtbed (met goede R-waarde), slaapzak op de juiste temperatuur en juiste verhouding gewicht/budget voor tent en rugzak. Ik heb na wat testen al wat zaken vervangen/omgeruild. Rugzak zit erg fijn, maar is aan de zware kant. En ergens heb ik het gevoel dat een tent best vervangen kan worden door een tarp (al haat ik insecten).

Maar zoals @Hopjesvla79 zegt: ik ben een twijfelkont... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb nog een spray-on DWR nodig om mijn huidige Berghaus goretex jas weer eens te proofen. Welke spray-on gebruiken jullie eigenlijk?
Ik zat zelf te denken aan deze: https://www.bol.com/nl/nl...l-2-pack/9300000050549817

Ik heb nog een beetje spul van Lowa (=spuitbus, geen spray) over dat op elk textiel gebruikt kan worden, maar daar kan ik maar 1 paar schoenen nog mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Deathchant Jeetje zeg, het lijkt wel vloeibaar goud dat Nikwax spul bij bol.com. 8)7

Mocht je echt dat specifieke product willen kopen; ga gerust je gang.
Kleine tip: ik zie datzelfde setje op amazon.de voor minder dan 20 euro...
ASIN# B018Y0QSB2

Ik gebruik zelf al jaren die outdoor spuitbussen die de Lidl regelmatig verkoopt.
Of de spray die de Action verkoopt.
Werken imho net zo goed.
Waterproofing spray bij de Action kost 2 euro/spuitbus.
https://www.action.com/nl-nl/p/3012974/impregneerspray/

En bij de Lidl is dat deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-XyRvvxU28ZmPt0XZCmp77D6ms=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nscjlPJ2mRsoQDira1X2DGse.jpg?f=user_large
vaak ook zoiets van 2 euro/spuitbus.

disclaimer: nee, dit soort producten is vast niet zo goed voor het milieu!
maar het werkt wel... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 02-05-2024 22:16 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ehtweak schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:14:
@Deathchant Jeetje zeg, het lijkt wel vloeibaar goud dat Nikwax spul bij bol.com. 8)7

Mocht je echt dat specifieke product willen kopen; ga gerust je gang.
Kleine tip: ik zie datzelfde setje op amazon.de voor minder dan 20 euro...
ASIN# B018Y0QSB2

Ik gebruik zelf al jaren die outdoor spuitbussen die de Lidl regelmatig verkoopt.
Of de spray die de Action verkoopt.
Werken imho net zo goed.
Waterproofing spray bij de Action kost 2 euro/spuitbus.
https://www.action.com/nl-nl/p/3012974/impregneerspray/

En bij de Lidl is dat deze:
[Afbeelding]
vaak ook zoiets van 2 euro/spuitbus.

disclaimer: nee, dit soort producten is vast niet zo goed voor het milieu!
maar het werkt wel... ;)
Hmm die van Amazon is wel wat goedkoper (amazon.nl precies datgene duurder wat de verzendkosten van Amazon.de zijn ;) ).
Ja ik was me bewust van die Lidl en action waterproofing, maar idd, ik wil iets nemen wat wat milieuvriendelijker is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Deathchant schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:04:
[...]

Hmm die van Amazon is wel wat goedkoper (amazon.nl precies datgene duurder wat de verzendkosten van Amazon.de zijn ;) ).
Daar hoef ik gelukkig geen rekening mee te houden. Als Prime Kunde betaal ik geen verzendkosten... :)
Ja ik was me bewust van die Lidl en action waterproofing, maar idd, ik wil iets nemen wat wat milieuvriendelijker is ;)
Volgens mij is zo'n waterproofing product per definitie niet milieuvriendelijk. Of je moet alles vol smeren met bijenwas.
Maar ja, al die membraan-achtige stoffen (zoals GORE-TEX) zijn dat ook niet. Zoals met zoveel outdoor-gear. En de tijd van geitenwollen sokken en dikke leren bergschoenen, wax-coats en vilten hoeden is niet meer. :N

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Het was allemaal even twijfelen, maar uiteindelijk vanwege het weer besloten om niet vandaag mijn eerste tweedaagse tochtje te gaan doen. Morgen (en vanaf letterlijk nu) alleen maar regen. Het alternatief was a.s. woensdag met vrij weinig regen en (hopelijk) wakker worden met zon.

Heb ik dan voor niks die Granite Crest gekocht?? Die overigens best een kek kleurtje heeft... Nee, vanochtend in de stromende regen ongeveer 1km (x2) naar de bakker voor het ontbijt en taartjes voor de meiden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edofso
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 21:18
Bra-Jo schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:00:
[...]

Misschien een extremer idee, maar je kan de west highland way ook fastpacken, mijn vriendin en ik hebben dit vorig jaar gedaan, wij hebben het in 6 dagen gedaan, maar in minder dagen is ook nog wel te doen. Dan ben je minder geld kwijt omdat je minder overnachtingen hebt :D

Hierbij mijn lighterpack van dat avontuur; https://lighterpack.com/r/dl7ydg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@edofso Jonge ik ben oud en ongetraind, ik ben al zielsgelukkig als ik 't binnen 10 dagen ga redden :P

We zijn er ondertussen wel uit dat we 't gaan combineren: een nacht backpacken (of misschien 2), dan een nacht in een B&B of hotel. Dan kunnen we in ieder geval regelmatig opdrogen/bijslapen als 't nodig zou zijn. M'n vrouw is ondertussen al zo enthousiast dat ze al 4 of 5 andere lange-afstandswandelingen aan het bekijken is. :X

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ehtweak schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 22:37:
[...]

Daar hoef ik gelukkig geen rekening mee te houden. Als Prime Kunde betaal ik geen verzendkosten... :)

[...]

Volgens mij is zo'n waterproofing product per definitie niet milieuvriendelijk. Of je moet alles vol smeren met bijenwas.
Maar ja, al die membraan-achtige stoffen (zoals GORE-TEX) zijn dat ook niet. Zoals met zoveel outdoor-gear. En de tijd van geitenwollen sokken en dikke leren bergschoenen, wax-coats en vilten hoeden is niet meer. :N
Ik ben met mijn 12 jaar oude goretex jas bij Bever geweest en ze gaven aan dat de naden flink geel waren en dat het zou kunnen dat ze los zouden laten na het wassen, maar verder zag het nog OK genoeg uit. Er was nog niks aant brokkelen, behalve op 1 plekje.

Ik ben dus uiteindelijk gegaan voor zowel de wash als de impregneerspray van Bever zelf (Buitenmens). Ze gebruikten zelf ook wel Nikwax, maar merkten geen verschil met het Buitenmens-merk. Hun merk was wat goedkoper per milliliter dus ik ben daarvoor gegaan.

Afgelopen maandag gewassen en droog geföhnt. Wel cool om te zien hoe er stoom van de jas afkomt als je van onderen föhnt. De poriën ademen in ieder geval ;)
Gistermiddag ingespoten, minuut laten intrekken, daarna nog eens opnieuw sprayen en direct met een doek afvegen, want anders kreeg ik witte vlekken.
Daarna van de buitenkant droog geföhnt en daarna 24u niet gebruiken. Dus vanavond eens de beading test doen. Zal wel goed zijn, en dan is mijn 13 jaar oude jasje voorlopig weer effe in orde (zolang de naden idd niet los beginnen te laten).

Pagina: 1 ... 16 ... 22 Laatste