Het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foomers
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online
Ik ga deze zomer een huttentocht lopen in Oostenrijk, 7 dagen wandelen. Maar ik zit heel erg te twijfelen aan de schoenen die hiervoor nodig zijn. Ik wandel in Nederland vaak genoeg rondjes van 20+ km op hardloop schoenen en loop ook een paar keer per week hard. Nu draag ik geen zware rugzak als ik deze rondjes loop en denk ik dat een bergwandeltocht toch beter schoeisel vereist.

Nu ben ik vandaag bij de Bever geweest en daar werd een cat B aangeraden maar de verkoop medewerker kon mij niet vertellen waarom B en niet bijv. A/B.

Wellicht is een winkel met meer kennis handig maar waar gaan jullie heen voor goed schoen advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:54
Foomers schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:38:
Ik ga deze zomer een huttentocht lopen in Oostenrijk, 7 dagen wandelen. Maar ik zit heel erg te twijfelen aan de schoenen die hiervoor nodig zijn. Ik wandel in Nederland vaak genoeg rondjes van 20+ km op hardloop schoenen en loop ook een paar keer per week hard. Nu draag ik geen zware rugzak als ik deze rondjes loop en denk ik dat een bergwandeltocht toch beter schoeisel vereist.

Nu ben ik vandaag bij de Bever geweest en daar werd een cat B aangeraden maar de verkoop medewerker kon mij niet vertellen waarom B en niet bijv. A/B.

Wellicht is een winkel met meer kennis handig maar waar gaan jullie heen voor goed schoen advies?
In midden NL: Zwerfkei, Bever Houten (flagship store), Kathmandu. Maar uiteindelijk ben je overgeleverd aan wie je net treft. Jammer dat je kennelijk net een slechte verkoper had bij Bever.

Qua huttentocht: B is stijver dan A/B en als je veel over rotspaden loopt dan zullen je voeten minder pijnlijk worden omdat de punten minder “duwen” in de stijvere zool. Maar ook goede kans dat je vrijwel alleen maar zandpaden hebt, dan lijkt a/b mij ook prima. Verder geven zwaardere schoenen je vaak nog wat meer steun in de enkels, wat verzwikken voorkomt. En dat laatste is bij een tocht met zware tas een wat groter risico ivm momentum bij op en afstapjes etc. Tot slot kan je nog kijken naar waterdichtheid (goretex) maar dat staat eigenlijk los van de keuze a/b of b en heeft meer te maken met wanneer je gaat, of je sneeuw tegenkomt, riviertjes, etc

Al met al blijft het verder persoonlijk. Er zijn mensen die met zware tas pittige tochten pakken op trailrunschoenen en ook mensen die in Nederand op B/C schoenen door het bos lopen 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:52

Typhone

Who Dares Wins

Loopcentrum in Horst is goed. Voeten worden doorgemeten, video gemaakt van de schoenen die je past zodat de afwikkeling goed is en alle courante merken ruim voorradig om uit te proberen. Wel even van tevoren (online) een afspraak maken voor een tijdslot zodat je zeker geholpen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:37

Ik had een vergelijkbare ervaring bij de flagship store van Bever. Weinig en beperkt onderbouwd advies. Uiteindelijk heb ik een podologische analyse laten maken bij vd Berg in Driebergen (www.wandelschoenopmaat.nl) omdat ik bij langere afstanden nogal eens een blaren loop. Uitstekend advies gekregen en uiteindelijk met een type B/C schoen en ondersteunende inlegzolen op maat naar buiten gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foomers
  • Nu online
Dank voor de tips! zal gelijk wat afspraken maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:50
hutch schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:48:
[...]

Ik had een vergelijkbare ervaring bij de flagship store van Bever. Weinig en beperkt onderbouwd advies. Uiteindelijk heb ik een podologische analyse laten maken bij vd Berg in Driebergen (www.wandelschoenopmaat.nl) omdat ik bij langere afstanden nogal eens een blaren loop. Uitstekend advies gekregen en uiteindelijk met een type B/C schoen en ondersteunende inlegzolen op maat naar buiten gelopen.
Hopelijk gaan mijn Meindl's er een beetje snel doorheen. Wat had ik me graag bij zo'n zaak laten helpen. Ik heb erg brede voorvoeten (welke pijn gaan doen) en loop redelijk snel blaren (al komt dat ook door eelt en zweten). Het is dat m'n huidige schoenen genoeg hebben gekost en de kwaaltjes te overzien zijn, maar sowieso dat bij een volgend paar ik naar een dergelijke professionele club ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-07 21:10
Aan de andere kant is het geen slecht advies. Het ligt er puur aan wat jouw gestel aan kan en dat weet zo'n medewerker natuurlijk niet. A/B is iets lichter dan B en biedt minder bescherming als je door je enkel gaat, maar maakt het stappen dus ook makkelijker, vooral op lange dagen. Als je echter veel op hoogte zit met rotsen en grote keien dan kan het je juist weer vertragen omdat je beter moet opletten. Het is echt allemaal zo afhankelijk van je eigen ervaring, wat je gaat doen en maatwerk op je eigen stap.

Ik ga zelf op pad met een B/C schoen, maar ik stap regelmatig mis, zeker als ik vermoeid ben, waardoor ik dan dreig door mijn enkel te klappen. Die schoen beschermd daar enorm tegen en ook tegen rotsen en stenen waar ik nog wel eens tegenaan loop. Mijn ex liep altijd dezelfde route met hetzelfde gewicht op haar rug met een A/B schoen omdat ze gewoon veel beter was in haar voet fatsoenlijk optillen en neerzetten. Tegelijk worden we regelmatig door een local ingehaald op een paar trailrunners. Paar jaar terug stond ik op een berg waar we echt omhoog hadden gezwoegd, komt er een bejaarde Italiaan van een kant omhoog wat voor mij voelde als een loodrechte afgrond zonder pad met een korte broek, hempje, paar afgetrapte hardloopschoenen terwijl wij daar stonden met stokken en bergschoenen en allemaal dure outdoorwear aan.

Andere overweging zijn nog TOC, waar je een A/B schoen vaak een niet vervangbare zool hebt (en bij een hardloopschoen helemaal) en ik op mijn B/C schoen al 2 keer de zool heb vervangen ipv de hele schoen, dat tikt ook wel aan na een paar jaar.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
barrymossel schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:17:
[...]

Hopelijk gaan mijn Meindl's er een beetje snel doorheen. Wat had ik me graag bij zo'n zaak laten helpen. Ik heb erg brede voorvoeten (welke pijn gaan doen) en loop redelijk snel blaren (al komt dat ook door eelt en zweten). Het is dat m'n huidige schoenen genoeg hebben gekost en de kwaaltjes te overzien zijn, maar sowieso dat bij een volgend paar ik naar een dergelijke professionele club ga.
Meindl valt in het algemeen juist wat breder dan bv een Lowa, dus wellicht is er meer aan de hand. Maar met veel kwaaltjes kan het zeker geen kwaad om even goed advies te vragen, doch, zoals hierboven ook gesteld speelt persoonlijke voorkeur/gestel/etc ook mee.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:56
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:55:
[...]

Meindl valt in het algemeen juist wat breder dan bv een Lowa, dus wellicht is er meer aan de hand. Maar met veel kwaaltjes kan het zeker geen kwaad om even goed advies te vragen, doch, zoals hierboven ook gesteld speelt persoonlijke voorkeur/gestel/etc ook mee.
Als je de Meindl comfort fit hebt...... dan heb je een bredere leest idd...

en ze gaan 1500-1800 km's mee..... dus dat kan in een aantal maanden, als je maar doorloopt...:-)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
miel schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:29:
[...]

en ze gaan 1500-1800 km's mee..... dus dat kan in een aantal maanden, als je maar doorloopt...:-)
Ik heb de Comfort Fit inderdaad en dan is rechts nog wat verder opgerekt. Door de veters op een bepaalde manier te doen en ze onder niet aan te trekken is het prima. Maar nu heb ik links na een lange wandeling weer wat pijntjes.

Dus voor nu prima, maar bij een volgende schoen gaat er zeker goed naar gekeken worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutch
barrymossel schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:17:
[...]

Wat je ook nog kan overwegen is met je huidige schoenen een dergelijke zaak te bezoeken en wel de analyse te laten maken. Ik begreep dat in veel gevallen ze met een inlegzool op maat al bepaalde klachten kunnen verhelpen. In mijn geval zonder meer een deel van de klachten. Mogelijk dat dit een tussenoplossing kan zijn totdat je schoenen op zijn. De zolen kun je dan tegen die tijd gewoon in je nieuwe schoen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
hutch schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:34:
[...]

Wat je ook nog kan overwegen is met je huidige schoenen een dergelijke zaak te bezoeken en wel de analyse te laten maken. Ik begreep dat in veel gevallen ze met een inlegzool op maat al bepaalde klachten kunnen verhelpen. In mijn geval zonder meer een deel van de klachten. Mogelijk dat dit een tussenoplossing kan zijn totdat je schoenen op zijn. De zolen kun je dan tegen die tijd gewoon in je nieuwe schoen leggen.
Thanks, erg waardevol advies. Ik ga die toko eens bellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
hutch schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:34:
[...]

Ik heb ze zojuist gesproken en de situatie uitgelegd. Heb vanmiddag een afspraak om te zien of zooltjes een oplossing kunnen zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutch
barrymossel schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:02:
[...]

Ik heb ze zojuist gesproken en de situatie uitgelegd. Heb vanmiddag een afspraak om te zien of zooltjes een oplossing kunnen zijn!
Sounds good. Hopelijk kunnen ze je helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Het begint wat te worden met mijn voorbereidingen voor weekendjes wandelen/kamperen, de meeste lomp zware meuk van 15+ jaar oud is vervangen door nieuw en daarmee ook een bak lichter. Alleen op rugzak en matje al 2.5 kilo bespaard.

Er staan nog wel een paar cruciale zaken op de rol om vervangen te worden.

Slaapzak moet nog steeds, die wil ik niet ongepast online bestellen. De lokale bever heeft een bedroevend aanbod, dus ik moet maar eens op zoek naar een goede outdoorzaak in het zuiden van het land. De Nemo "spoon" slaapzakken (Disco/Riff) komen prima uit reviews en zijn relatief betaalbaar, al worden ze in reviews soms ook koud gevonden voor hun rating. Nu wil ik april-oktober met lekker weer zonder moeite kunnen gaan, dus koudere nachten zijn te verwachtren maar bij nachtvorst blijk ik wel thuis. Oh en een kussen is ook essentieel, suggesties welkom!

Daarnaast eens naar de Decathlon, dank aan iedereen voor de goede suggesties om daar te kopen. Scheelt enorm in prijs :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
Bundin schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:30:
Het begint wat te worden met mijn voorbereidingen voor weekendjes wandelen/kamperen, de meeste lomp zware meuk van 15+ jaar oud is vervangen door nieuw en daarmee ook een bak lichter. Alleen op rugzak en matje al 2.5 kilo bespaard.

Slaapzak moet nog steeds, die wil ik niet ongepast online bestellen. De lokale bever heeft een bedroevend aanbod, dus ik moet maar eens op zoek naar een goede outdoorzaak in het zuiden van het land. De Nemo "spoon" slaapzakken (Disco/Riff) komen prima uit reviews en zijn relatief betaalbaar, al worden ze in reviews soms ook koud gevonden voor hun rating. Nu wil ik april-oktober met lekker weer zonder moeite kunnen gaan, dus koudere nachten zijn te verwachtren maar bij nachtvorst blijk ik wel thuis. Oh en een kussen is ook essentieel, suggesties welkom!

Daarnaast eens naar de Decathlon, dank aan iedereen voor de goede suggesties om daar te kopen. Scheelt enorm in prijs :)
voor het kussen (ik kan ook niet zonder) gebruik ik deze:

https://www.exped.com/en/products/pillows/ultra-pillow

56 gram inclusief het opbergzakje, 91 gram als je de bijpassende sloop er ook bij neemt (die van mij is ouder dan dit kussen, kan zijn dat gewicht tegenwoordig niet helemaal hetzelfde is)(maar een buff werkt net zo prima.

Anyway, ik hou het weerbericht in de gaten om anders morgen 3 dagen Nederlands Kustpad te lopen met de tent met kamperen op 2 natuurkampeerterreinen. Vorig jaar ook met de Pasen gedaan en prima uitje zo. We vonden vorig jaar op de Ruigenhoek zelfs choco eitjes bij de tent ' s ochtends, leuk gebaar van de beheerders.

[ Voor 3% gewijzigd door Hopjesvla79 op 28-03-2024 10:13 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Hoe zuidelijk is zuidelijk? Keulen heeft de Globetrotter waar een giga aanbod hangt. Dat is vanaf mij (Overloon) een uurtje rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Typhone schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:14:
[...]

Hoe zuidelijk is zuidelijk? Keulen heeft de Globetrotter waar een giga aanbod hangt. Dat is vanaf mij (Overloon) een uurtje rijden.
Dank voor de tip, 2 uur met OV vanuit regio Maastricht, daar is wel een dagje van te maken. Binnen NL duurt Utrecht net zo lang, dus dat valt goed mee. Ik ga eens zien of ik er een dagje van kan maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edofso
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:38
miel schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:29:
[...]

Heb juist andere ervaringen met Meindl, twee paar gehad waarvan de neus losliet van de zool na zo'n 500 kilometer, heb tijdens het laatste deel van de GR5 zelfs die schoen moeten tapen omdat er constant takken en steentjes tussen kwamen. Misschien slenter ik gewoon te veel met mijn voeten.

Sindsdien draag ik eigenlijk alleen maar trailrunners (brooks cascadia series) en bevalt dit erg goed, stuk lichter op mijn voeten en minder last van mijn knieën na een lange dag. Heb ook het gevoel dat het enkel verzwikken verhaal een beetje onzin is, als je door je enkel gaat dan gaat een lapje stof hier volgens mij niet veel tegen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel

Binnenkort zitten er in Roermond 3 mooie zaken in 1 gebouw..... misschien daar nog even op wachten?

Kussen: https://www.bever.nl/p/ex...CCC70027.html?colour=2998

Voor mij een heerlijk kussentje als zijslaper en elke gram waard.... geen harde opgeblazen baksteen maar gewoon een lekker kussen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
miel schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:03:
[...]

Binnenkort zitten er in Roermond 3 mooie zaken in 1 gebouw..... misschien daar nog even op wachten?

Kussen: https://www.bever.nl/p/ex...CCC70027.html?colour=2998

Voor mij een heerlijk kussentje als zijslaper en elke gram waard.... geen harde opgeblazen baksteen maar gewoon een lekker kussen.....
opblazen is natuurlijk niet meteen hard..als je maar niet helemaal opblaast (doe ik met mijn Exped ook niet, beetje zacht is wel fijn)

Welke zaken in Roermond komen er trouwens?

[ Voor 5% gewijzigd door Hopjesvla79 op 28-03-2024 13:55 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
edofso schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:17:
Heb ook het gevoel dat het enkel verzwikken verhaal een beetje onzin is, als je door je enkel gaat dan gaat een lapje stof hier volgens mij niet veel tegen doen.
als iemand met zwakke enkels: het gaat het natuurlijk niet 100% tegen, maar het helpt mij zeker wel.
Moet ik wel zeggen dat het dan schoenen zijn met schacht minimaal boven mijn enkelbot (midhoog tot hoge schacht)
lage A/B schoenen helpen inderdaad zo goed als niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Leipo schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:58:
[...]

als iemand met zwakke enkels: het gaat het natuurlijk niet 100% tegen, maar het helpt mij zeker wel.
Moet ik wel zeggen dat het dan schoenen zijn met schacht minimaal boven mijn enkelbot (midhoog tot hoge schacht)
lage A/B schoenen helpen inderdaad zo goed als niets
Ik heb een van mijn enkels ook vakkundig vertieft door half op een streepje asfalt en half in de berm te stappen, daarom voor mij alleen maar hoge(re) schoenen. Nu nog een nieuw geschikt paar vinden voor de zomer dat niet zo warm is als de hanwags die ik in koudere/nattere seizoenen draag (en die goed 700g per stuk zijn). Ze zijn alleen vervelend warm wanneer het weer beter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
"Lapje stof" is ook een beetje een vreemde framing, het betreft een hele insnoering die de range van de mobiliteit van de enkel flink beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Hopjesvla79 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:42:
[...]

opblazen is natuurlijk niet meteen hard..als je maar niet helemaal opblaast (doe ik met mijn Exped ook niet, beetje zacht is wel fijn)

Welke zaken in Roermond komen er trouwens?
Bever, Decathlon en Kampeerwereld.... allemaal in het zelfde gebouw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
miel schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:31:
[...]

Bever, Decathlon en Kampeerwereld.... allemaal in het zelfde gebouw!
Bever komt er dus bij en Kampeerwereld neemt de plek van Vrijbuiter in?

ah ik zie het al: het is Kampeerwinkel ipv Kampeerwereld. Als ik het goed heb gelezen een doorstart van de oude Vrijbuiter medewerkers.

[ Voor 21% gewijzigd door Hopjesvla79 op 28-03-2024 16:56 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
barrymossel schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:02:
[...]

Ze konden me helaas niet van dienst zijn. De schoenen die ik heb zouden ze zelf ook aanraden, maar dan een maat groter. En zooltjes zou hier niet echt bij helpen.
Orthopedische wandelschoenen konden me waarschijnlijk wel helpen... Nou ja, tot die tijd doe ik het wel met m'n huidige schoenen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutch
barrymossel schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:59:
[...]

Ze konden me helaas niet van dienst zijn. De schoenen die ik heb zouden ze zelf ook aanraden, maar dan een maat groter. En zooltjes zou hier niet echt bij helpen.
Orthopedische wandelschoenen konden me waarschijnlijk wel helpen... Nou ja, tot die tijd doe ik het wel met m'n huidige schoenen...
Dat klinkt in elk geval als een eerlijk en passend advies. Hopelijk dat tzt met een orthopedische schoen je echt geholpen gaat zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
hutch schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:39:
[...]

Dat klinkt in elk geval als een eerlijk en passend advies. Hopelijk dat tzt met een orthopedische schoen je echt geholpen gaat zijn!
Inderdaad super service daar. Zeker de moeite waard. Vriendelijke mensen met kennis van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Ik merk dat ik met een zware rugzak nogal voorovergebogen loop. Dit doe ik sowieso al doordat ik eigenlijk mijn bovenlichaam niet trein en door een kantoorbaan.

Kan dit ook liggen aan de manier waarop ik mijn rugzak draag (misschien moet die hoger op de rug?) of is het echt puur een kwestie van buikspier/onderrug spier trainen en de juiste houding aannemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:32
BigWillem89 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:24:
Ik merk dat ik met een zware rugzak nogal voorovergebogen loop. Dit doe ik sowieso al doordat ik eigenlijk mijn bovenlichaam niet trein en door een kantoorbaan.

Kan dit ook liggen aan de manier waarop ik mijn rugzak draag (misschien moet die hoger op de rug?) of is het echt puur een kwestie van buikspier/onderrug spier trainen en de juiste houding aannemen?
of door de manier van inpakken? Zware dingen midden net boven het onderste gedeelte dicht bij je rug.
en volgens mij wil je onbewust je zwaartepunt zoveel als mogelijk boven je benen hebben, voorovergebogen in enige mate lijkt mij onvermijdelijk. Tenzij je dat bewust tegen gaat.
Heb je er last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
Adam1980 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:45:
[...]

of door de manier van inpakken? Zware dingen midden net boven het onderste gedeelte dicht bij je rug.
en volgens mij wil je onbewust je zwaartepunt zoveel als mogelijk boven je benen hebben, voorovergebogen in enige mate lijkt mij onvermijdelijk. Tenzij je dat bewust tegen gaat.
Heb je er last van?
zie hierboven. Scheelt natuurlijk ook of je 12 of 24 kilo mee aan het zeulen bent. Draag je de rugzak überhaupt correct? Al het gewicht op de heupen bv? Anders eens bij start beginnen, alle bandjes los en opnieuw instellen. Staat genoeg op het web over hoe je dat doet . Van de andere kant, heb je er last van? Of vind je dat je meer rechtop moet lopen van jezelf?

[ Voor 6% gewijzigd door Hopjesvla79 op 30-03-2024 14:32 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
En kunnen stokken niet helpen met meer rechtop lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Bundin schreef op zondag 10 maart 2024 @ 23:14:
[...]

Super nuttige lijst voor me, ik zit momenteel op het punt "dag lopen is leuk, maar ik wil er (voor nu) weekendjes van kunnen maken" en heb precies weinig gear in huis. Mijn ouwe rugzak is een 65 liter Berghaus die leeg al lomp zwaar is, mijn matje is gekocht op comfort en weegt dik 2 kilo, slaapzak idem. Daar ga ik niet mee sjouwen. En een tentje heb ik nog niet.

Qua tent was ik al op dezelfde uitgekomen als jij: lekker betaalbaar, groot zat voor 1, netjes qua gewicht in z'n prijsklasse. Matje, slaapzak en vooral backpack zijn de volgende uitdagingen. Nadeel voor mij qua slaapzak: mummy = no go, als ik niet kan bewegen dan voel ik me opgesloten en slaap ik niet.

Blijf dus vooral je ervaringen posten, ik lees mee!
Zojuist als waterfilter een Katadyn BeFree Tactical besteld. Kan altijd handig zijn op meerdaagse tochten.

En waarom extra betalen voor de kleur (Tactical)? Gewoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Niet online
Dank voor de reacties @Adam1980, @Hopjesvla79, @barrymossel.

Het is niet dat ik er echt last van heb. Maar zag vanochtend de weerspiegeling in het raam en dacht Oei. Deed me denken aan die oude mannetjes die helemaal voorovergebogen lopen.

Tas pak ik wel (redelijk) goed in. Ooit eens advies gekregen in de winkel met het passen van een rugzak en dat volg ik nog. Zal eens wat adviezen online opzoeken over het afstellen van de tas. Misschien valt daar nog wat te halen.

En misschien moet ik me er inderdaad niet zo druk over maken als ik er geen last van heb. Met stokken lopen doe ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
@Hopjesvla79 tot welke temperatuur is je Sycamore comfortabel te gebruiken? Zowel qua kou als qua warmte.

Bij mijn quest voor een ruime slaapzak die van Pasen tot mid oktober te gebruiken is, loop ik natuurlijk tegen temperaturen van een graad of 5 tot een graad of 20 aan. Nu is in hoog zomer mijn bejaarde dekenslaapzakje meer dan prima, maar ik vraag me toch af hoe lang een dergelijke slaapzak te gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
Bundin schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:02:
@Hopjesvla79 tot welke temperatuur is je Sycamore comfortabel te gebruiken? Zowel qua kou als qua warmte.

Bij mijn quest voor een ruime slaapzak die van Pasen tot mid oktober te gebruiken is, loop ik natuurlijk tegen temperaturen van een graad of 5 tot een graad of 20 aan. Nu is in hoog zomer mijn bejaarde dekenslaapzakje meer dan prima, maar ik vraag me toch af hoe lang een dergelijke slaapzak te gebruiken is.
ik heb hem nu mee, en volledig dichtgeritst is die gedurende de nacht voor mij te warm en rits ik hem open, dan is het weer prima te doen. De locale weerapp zegt dat het 3 graden buiten was. Maar wel een heerlijk ruime slaapzak. De tent waar ik nu in lig is trouwens ook een vrij warme, dat scheelt natuurlijk ook. Anyway, voor nu een prima slaapzak.

Maar ik heb nog 2 andere, voor als het warmer is want anders is deze veels te warm. Een one-for-all oplossing wordt lastig, zelfs met liners.
Heb ook nog een Sea to Summit traveller TR1 en een TR2 , rekenmodellen. Ook lekker ruim

[ Voor 25% gewijzigd door Hopjesvla79 op 31-03-2024 08:49 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 08:24:
[...]

ik heb hem nu mee, en volledig dichtgeritst is die gedurende de nacht voor mij te warm en rits ik hem open, dan is het weer prima te doen. De locale weerapp zegt dat het 3 graden buiten was. Maar wel een heerlijk ruime slaapzak. De tent waar ik nu in lig is trouwens ook een vrij warme, dat scheelt natuurlijk ook. Anyway, voor nu een prima slaapzak.

Maar ik heb nog 2 andere, voor als het warmer is want anders is deze veels te warm. Een one-for-all oplossing wordt lastig, zelfs met liners.
Heb ook nog een Sea to Summit traveller TR1 en een TR2 , rekenmodellen. Ook lekker ruim
Nu al te warm, das verrassend. Is dat met laagjes aan of liner? Mn tent is de vaker genoemde naturehike cloud up 2 en matje is de xlite nxt (r 4.5). Had m'n oog op een terralite laten vallen want ruim en open te ritsen tot deken, maar als ik wegsmelt vanaf mei ofzo dan is ie te duur voor het gebruik dat ie gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
Bundin schreef op zondag 31 maart 2024 @ 08:54:
[...]

Nu al te warm, das verrassend. Is dat met laagjes aan of liner? Mn tent is de vaker genoemde naturehike cloud up 2 en matje is de xlite nxt (r 4.5). Had m'n oog op een terralite laten vallen want ruim en open te ritsen tot deken, maar als ik wegsmelt vanaf mei ofzo dan is ie te duur voor het gebruik dat ie gaat zien.
niets aan en geen liner. Nu heb ik het van mezelf ook al snel warm trouwens . Die Syccamore is meer voor net onder het vriespunt, maar prima nu te gebruiken met de ritsen open. Voor de zomer totaal ongeschikt, maar met Pasen heb ik eerder ook al vorst gehad, en dan wil je wel iets warms.

[ Voor 5% gewijzigd door Hopjesvla79 op 31-03-2024 09:31 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:25:
[...]

niets aan en geen liner. Nu heb ik het van mezelf ook al snel warm trouwens . Die Syccamore is meer voor net onder het vriespunt, maar prima nu te gebruiken met de ritsen open. Voor de zomer totaal ongeschikt, maar met Pasen heb ik eerder ook al vorst gehad, en dan wil je wel iets warms.
Thanks voor de feedback, daarmee besloten een Nemo Disco 30 long te bestellen, met extra korting voor 220. Relatief zwaar met 1 kg maar slaap > paar honderd gram.

Goeie reviews, niet te warm voor wat ik ermee ga doen, ruim en met ventilatie voor als 't toch wat warm is. Liner als 't net koud is, in hoogzomer m'n ouwe dekentje mee en dan komen we een end van ongeveer nu tot oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:09

fdees

Trust me I'm an Engineer

Ik heb mezelf ingeschreven voor de dodentocht in augustus. OVer 3 weken doe ik nog een wandelmarathon en mogelijk nog een Kennedy mars in Juli. Hierin zoek ik naar goed en duidelijk advies. Zelf wandel ik veel en heb al vaker langere tochten gedaan 30+ km. Waarbij ik vaak een tempo loop van 6.5+ km/u.

Heb de afgelopen jaren een paar Meindl Matrei GTX versleten en zit nu op 800 km op Meindl Vakuum GTX. Maar ik merk dat dit vrij warme schoenen zijn zeker in de zomer en dat ik dan flink zweet. Ik zou naar een lage schoen kunnen gaan, maar dit vind ik niet fijn. Daarnaast ben ik er pas bij mijn hardloopschoenen en een losstaand bezoek bij bever achter gekomen dat mijn schoenen minimaal 1,5 maat te groot zijn. Dit is deels af te leiden aan gewichtsverlies, maar ik verwacht nog circa 8~10 kg te gaan afvallen voor de dodentocht.

Ook ben ik blaren gaan lopen met steunzolen, dus ik beweeg te veel in mijn schoenen en merk ook dat ik last heb van de ondersteuning, dus loop nu op de standaardzolen van meindl, die ook niet verkeerd zijn.

Nu ben ik wat aan het zoeken naar goed advies. Echter wandelschoen op maat is 2 uur rijden, dus zijn er toevallig mensen die een zaak in Zeeland, Vlaanderen kennen of west brabant, want ben woonachtig in Zeeuws-Vlaanderen. Bij K2 Kampeerder en Koole Sport ben ik in het verleden geweest, maar miste daar echt heel goed advies, was meer zit het lekker dan is het goed.

Dus heeft er iemand nog een tip waar ik eens kan gaan kijken?

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik zag recentelijk wat opmerkingen voorbij komen dat de Flachlandtirolers met hun stevige bergschoenen, categorie C/D een beetje overdreven zou zijn... :|

Welnu, dat kan vast wel zo zijn. Maar ik ben toch maar weer wat blij met deze stevige jongens:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53623083638_f3c0b25e88_c.jpg
SalewaCondorEvoGTX1 by Erik Haak, on Flickr

Na >10 jaar serieus gebruik waren m'n La Sportiva Karakorum HC Gtx gewoon op.
Waren al een keer voorzien van een nieuwe Vibram zool. Maar nu liet ook de hechting tussen het waterwerende rubber gedeelte aan de onderkant van de binnenschoen, naar bovenop de zoolconstructie, los.
Nog langs twee schoenmakers geweest om te vragen hoe of wat; maar die gaven al aan dat na zoveel jaar intensief gebruik dit niet de moeite van het repareren meer waard was.
Ook de stijfheid van het geheel werd steeds minder.

Aangezien ik nogal grote voeten (48,5) heb is het altijd lastig om een juist model te vinden dat rondom goed stevig zit en waar incidenteel ook makkelijk stijgijzers onder kunnen.

Vandaar deze nieuwe aankoop.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:25:
[...]

Je vriendin zal blij zijn met zo'n kacheltje. ;)

Ik vond het met die vier graden toch wel koud. Maar vermoed ook dat ik met de Big Agnes Zoom UL als matje een miskoop heb gedaan. Voelt erg koud aan en online lees ik ook gemixte reviews.
Voor nu maar oplossen met een liner voor de koude voor en najaarsnachten. Voor de zomer is het prima.

Maar fijn om er weer op uit te kunnen het seizoen is los!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:05

Mr Pingu

Professioneel Prutser

ehtweak schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:56:
Ik zag recentelijk wat opmerkingen voorbij komen dat de Flachlandtirolers met hun stevige bergschoenen, categorie C/D een beetje overdreven zou zijn... :|

Welnu, dat kan vast wel zo zijn. Maar ik ben toch maar weer wat blij met deze stevige jongens:

[Afbeelding]
SalewaCondorEvoGTX1 by Erik Haak, on Flickr

Na >10 jaar serieus gebruik waren m'n La Sportiva Karakorum HC Gtx gewoon op.
Waren al een keer voorzien van een nieuwe Vibram zool. Maar nu liet ook de hechting tussen het waterwerende rubber gedeelte aan de onderkant van de binnenschoen, naar bovenop de zoolconstructie, los.
Nog langs twee schoenmakers geweest om te vragen hoe of wat; maar die gaven al aan dat na zoveel jaar intensief gebruik dit niet de moeite van het repareren meer waard was.
Ook de stijfheid van het geheel werd steeds minder.

Aangezien ik nogal grote voeten (48,5) heb is het altijd lastig om een juist model te vinden dat rondom goed stevig zit en waar incidenteel ook makkelijk stijgijzers onder kunnen.

Vandaar deze nieuwe aankoop.
Gefeliciteerd! Hier ga je plezier aan beleven :) Zelf ook erg fan van Salewa schoeisel. Iets meer technisch gevormde schoenen en vaak mogelijkheid tot stijgijzers. Gewicht valt vaak ook mee. :)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mr Pingu schreef op maandag 1 april 2024 @ 17:38:
[...]
Gewicht valt vaak ook mee. :)
Nou... ;)
M'n vorige schoenen waren ruim een kg per schoen, deze 'slechts' 850 gram.
Dus dat scheelt nogal... O-)

Da's het nadeel van grote poten. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Iemand ervaringen met de Black Diamond Pursuit en/of Pursuit Shock wandelstokken? En zou de dempende werking van de Shock echt meerwaarde hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutch
barrymossel schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:56:
Iemand ervaringen met de Black Diamond Pursuit en/of Pursuit Shock wandelstokken? En zou dit dempende werking van de Shock echt meerwaarde hebben?
Ik heb de pursuit enkel thuis uitgeprobeerd toen ik in de markt was voor een paar wandelstokken. Heb ze dus niet in trail getest. Naar mijn idee een prettige en degelijke wandelstok. Ik ben uiteindelijk voor een folding systeem gegaan i.p.v. telescoop (Komperdell FXP Carbon Approach Vario).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-07 17:38

Late reactie maar een cumulus slaapzak gaat opzich wel goed. Als je langer bent dan 1,80 en zeg rond de 1,90 dan zou ik hem wel zeker laten verlengen. Lig je graag wat ruimer of ben je corpulenter dan laat je hem verbreden. Je hebt ongeveer 500 tot 600 gram goed dons nodig voor je range waar je in wil kamperen. Laat je de slaapzak ook nog eens overstuffen dan zit je zeker goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Vraagje: wat zijn de leuke wandelingen om te doen in onze regio met een afstand van 15-25km?

Afstand mag rustig tot een uurtje of 4 van de Nederlandse grens zijn. Via Alltrails en Komoot al een paar keer wat gezocht maar reeds twee keer op een “relatief” mooie wandeling uitgekomen maar 70% was gewoon wandelen over een boerenpad voor traktoren en weinig “single trail” zoals ik het vanuit Oostenrijk/VS ken. Dat moet toch beter kunnen denk ik. Iemand tips? Mag ook per DM om het topic niet teveel uit zijn verband te trekken :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Typhone schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:45:

Afstand mag rustig tot een uurtje of 4 van de Nederlandse grens zijn.
Wat dacht je van Luxemburg? Met alle varianten van de Mullterthal trails.

De keuze is reuze!

Tussen Echternach en Berdorf:
https://flic.kr/s/aHBqjAGLoc

Rond Consdorf:
https://flic.kr/s/aHBqjAEgdF

Of de laybrinthen rond Berdorf plateau - Werschrummschlëff:
https://flic.kr/s/aHBqjADrJH

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52890243894_ed2d5f4777_c.jpg
Berdorf05 by Erik Haak, on Flickr

Bovenstaande beelden zijn van vorig jaar mei.

Of de Eifel:
https://flic.kr/s/aHBqjzPRsK

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 02-04-2024 20:46 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
Ehm tja, in Nederland toch ook al wel zat lijkt me zo! En je moet niet zoeken via Komoot, maar via staatsbosbeheer, frankwandelt, natuurmonumenten etc. Kennemerduinen heb je een paar schitterende, deze bijvoorbeeld: https://www.frankwandelt....emerduinen-naar-jopenkerk

Maar ook rond radio kootwijk (staatsbosbeheer rode route uit mijn hoofd), de hoge veluwe, posbank (ns wandeling dieren-velp bijvoorbeeld), Krijtlandpad in Zuid Limburg (Of Dutch Mountain trail) en dan noem ik nog zoveel niet.

Op 4 uur verder Eiffel, Mullerthal in Luxemburg, de Harz, Rothaarsteig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Of iets anders dan anders; het Waterloopbos + Voorsterbos:

https://flic.kr/s/aHsjLU3NVP

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50625701803_e9f38125cd_c.jpg
Waterloopbos90 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
Typhone schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:45:
Vraagje: wat zijn de leuke wandelingen om te doen in onze regio met een afstand van 15-25km?

...VS ken...
vind je het heel vreemd? ;)

maar goed, hierboven zijn al wat tips gegeven.

Wil je het hier in eigen land: heb zelf afgelopen weekend weer 3 etappes a 20km stuk gelopen van het Nederlands Kustpad (Haarlem-Egmond aan Zee) met overnachtingen op natuurkampeerterreinen. Vorig jaar 3 etappes, ook weer met overnachtingen op natuurkampeerterreinen van Den Haag naar Haarlem.

Andere optie: Station Tilburg naar Station Den Bosch via 2 natuurkampeerterreinen, ook weer 3 dagen lopen.

Driebergen-Zeist naar Leersum, overnachten op (weer) natuurkampeerterrein en terug via andere route.

Pak een paar stukken Pieterpad

anyway, zoek het dichtstbijzijnde LAW, of eentje wat verder weg en plak een paar etappes aan elkaar.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Vraag die op "het internet" altijd lekker wordt opgeklopt: stoeltje mee of niet?

Ik overweeg een stoeltje te kopen, al heb ik geen zin om de hoofdprijs te betalen voor zo'n 500g helinox chair zero. Het wordt dan dus snel 800-1100 gram. Flink gewicht wel, vergeleken bij de rest van de meuk die ik meeneem.

Reden: rug rust geven na lopen, lekker met de ereader buiten de tent zitten en genieten van het weer. Kort gezegd: een stukje comfort dus.

Meer mensen met zo'n ding, of juist heel bewust niet?

[ Voor 12% gewijzigd door Bundin op 03-04-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Bundin schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:08:
Vraag die op "het internet" altijd lekker wordt opgeklopt: stoeltje mee of niet?

Ik overweeg een stoeltje te kopen, al heb ik geen zin om de hoofdprijs te betalen voor zo'n 500g helinox chair zero. Het wordt dan dus snel 800-1100 gram. Flink gewicht wel, vergeleken bij de rest van de meuk die ik meeneem.

Reden: rug rust geven na lopen, lekker met de ereader buiten de tent zitten en genieten van het weer. Kort gezegd: een stukje comfort dus.

Een UL converter voor het slaapmatje: https://www.thermarest.co...kker-chair-kit/09533.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
Bundin schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:08:

nee, want extra kilo's.. zitlap werkt ook, zeker icm met een steen, boomstam etc. (of de converter zoals hierboven aangegeven voor je Therm-a-Rest, maar met de dunne matjes van nu zit ik niet graag op takjes en steentjes).
Verder, als je in de buurt van een hut kampeert kan je vaak daar ook aan een tafel zitten onder het genot van een biertje.. indien wel: ga dan toch voor die Helinox, dan is je rug je ook wat dankbaarder.

[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 03-04-2024 15:36 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
hangt bij mij af van de verwachte tijd dat je de stoel gebruikt:
- hele dagen lopen, eten en dan je tent in duiken => geen stoel
- wat minder uren onderweg zijn en in de avond bijvoorbeeld lang van de omgeving kunnen genieten of wat lezen? => stoeltje mee

na een half uur schreeuwt mijn onderrug het uit dus langer dan dat heb ik echt een ruggesteuntje nodig :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Niet online
Ik heb ook een stoeltje en wat @Leipo aangeeft afhankelijk van de planning neem ik hem mee of niet. Paar dagen of week weg? Veel hoogtemeters? Alleen of samen? Nog lang licht of snel donker? Weersverwachting? Etc.

In Nederland ga ik vaak naar natuurkampeerterreinen en die hebben steeds vaker picknicktafels staan. Dan laat ik het stoeltje thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Voor nu is het een zitmatje geworden (5 euro bij de decathlon, 56 gram), kijken of ik echt ongelukkig word zonder stoeltje. Net tas eens ingepakt zoals ik komend weekend twee nachtjes wil proefdraaien op een lokale natuurcamping. Inclusief 1.5 liter water (redelijk ruim) en 1.5 kilo aan eten (nu ff 1534 gram random gewicht gepakt om te meten).

Lijstje: https://lighterpack.com/r/6ynhur

Hoofdlampje en iets van een kussentje heb ik nog niet, dus die staan er nog voor 0 gram in, maar dat tikt me niet boven de 12 kg. En nog zat ruimte in mijn rugzak ook. Ook trekking poles moet ik nog es gaan zien, maar zelfs dan moet 't onder de 12 lukken.

As is geeft het tassenweegding 11.1 kg aan. Dat is in ieder geval onder mijn streefgewicht van 12 kg op mijn rug voor 2 nachten. Meer nachten wordt natuurlijk wat meer kleding, maar vooral meer eten. Tot zover tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
Bundin schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:52:
Voor nu is het een zitmatje geworden (5 euro bij de decathlon, 56 gram), kijken of ik echt ongelukkig word zonder stoeltje. Net tas eens ingepakt zoals ik komend weekend twee nachtjes wil proefdraaien op een lokale natuurcamping. Inclusief 1.5 liter water (redelijk ruim) en 1.5 kilo aan eten (nu ff 1534 gram random gewicht gepakt om te meten).

Lijstje: https://lighterpack.com/r/6ynhur

Hoofdlampje en iets van een kussentje heb ik nog niet, dus die staan er nog voor 0 gram in, maar dat tikt me niet boven de 12 kg. En nog zat ruimte in mijn rugzak ook. Ook trekking poles moet ik nog es gaan zien, maar zelfs dan moet 't onder de 12 lukken.

As is geeft het tassenweegding 11.1 kg aan. Dat is in ieder geval onder mijn streefgewicht van 12 kg op mijn rug voor 2 nachten. Meer nachten wordt natuurlijk wat meer kleding, maar vooral meer eten. Tot zover tevreden.
ziet er goed uit. Met een hoofdlampje kan je de zaklamp weer thuislaten, weer wat gewicht bespaard en een hoofdlampje is praktischer :)

Die Exos Pro tikt lekker aan, of dus in dit geval lekker weinig. Ik zit er ook aan te denken. Mijn Lowe Alpine Zephyr (de grootste rugzak die ik heb , eigenlijk alleen voor winteruitrusting) is op het laatste tripje 2 weken terug stuk gegaan. Dat was toen ik hem kocht een van de weinige 60 liter rugzakken onder de 2 kilo (1850 gram), maar nu is onder kilo een stuk haalbaarder/betaalbaarder. Zit ook nog aan een Gossamer Mariposa te denken, maar gezien mijn zweterigheid is het frame van de Exos wel fijn. Had alleen gehoopt dat ze het 2024 model het frame afstelmechanisme iets verbeterd hadden (dat is het grote minpunt van deze rugzak, maar met een stukje ducttape op te lossen, zag zelfs al dat iemand een klein klemmetje met een 3D printer heeft geprint). Van de andere kant heb ik nog een Millet Ubiq 60 liggen voor als het nodig is, maar het gat tussen mijn Mammut Trion Guide+ 45 liter en de 60+10 liter is net iets te groot. Daar past nog wel een 55 liter tussen ;)
Anyway, benieuwd hoe die bevalt.

Heb je trouwens bewust voor 2 flessen water gekozen? Persoonlijk vind ik een een waterzak ideaal tijdens het lopen, je drinkt veel meer. Heb zelf een Platypus Big Zip. Fijner ding dan de Osprey van mijn vriendin (die blijft als je hem wil laten drogen niet staan) en de ronde opening van een Camelbag heeft me nooit aangetrokken. 3 liter, in het algemeen overkill, maar op Corsica had het niet veel minder moeten zijn. Enige nadeel is dat je er aan moet denken dat je eerst de waterzak in je rugzak doet, en dan pas de rest gaat opvullen. Andersom gaat meestal lastig.

[ Voor 11% gewijzigd door Hopjesvla79 op 08-04-2024 18:39 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Ook gekeken naar de mariposa, om precies dezelfde reden laten vallen. Heb 't snel warm en zweet makkelijk. Ook de Gregory Focal bekeken maar die is net als de Exos 58 vrij groot en daarnaast niet meer te vinden. M'n ouwe berghaus was 2.9 kg dus die winst heb ik vast binnen idd.

Qua slaapzak is deze randje qua temp met een comfort rating van +5. Ook omdat ik het langere model heb gepakt, maar voor mijn use case gok ik dat 't genoeg is. Morgennacht 6 graden, zal 't tentje es in de achtertuin kiepen.

En water: 2 flessen spa kost niks, m'n gear budget is wel op voorlopig :)

[ Voor 14% gewijzigd door Bundin op 08-04-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Hopjesvla79 schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:29:
[...]

Heb je trouwens bewust voor 2 flessen water gekozen? Persoonlijk vind ik een een waterzak ideaal tijdens het lopen, je drinkt veel meer. Heb zelf een Platypus Big Zip. Fijner ding dan de Osprey van mijn vriendin (die blijft als je hem wil laten drogen niet staan) en de ronde opening van een Camelbag heeft me nooit aangetrokken. 3 liter, in het algemeen overkill, maar op Corsica had het niet veel minder moeten zijn. Enige nadeel is dat je er aan moet denken dat je eerst de waterzak in je rugzak doet, en dan pas de rest gaat opvullen. Andersom gaat meestal lastig.
Overigens is het altijd fijn om een fles te hebben als je wil vullen uit een beekje en/of met eten koken. Iets praktischer dan een waterzak vind ik :)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
Mr Pingu schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 07:56:
[...]

Overigens is het altijd fijn om een fles te hebben als je wil vullen uit een beekje en/of met eten koken. Iets praktischer dan een waterzak vind ik :)
klopt, heb ook meestal nog een Platypus softbottle en/of een MSR Dromlite mee. Die laatste is meer voor bij de tent, of als je ergens moet overnachten en je weet dat er geen water op die plek is.
Maar tijdens het lopen zelf drink ik liever uit een slangetje.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Hopjesvla79 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:14:
[...]

klopt, heb ook meestal nog een Platypus softbottle en/of een MSR Dromlite mee. Die laatste is meer voor bij de tent, of als je ergens moet overnachten en je weet dat er geen water op die plek is.
Maar tijdens het lopen zelf drink ik liever uit een slangetje.
Ja eens, drink regelmatiger met slangetje :) Fles uit de rugzak klauwen is toch altijd een drempeltje, ook al kan je er zo bij :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Niet online
Ik had ook dat ik tijdens lange wandelingen te weinig dronk en 's avonds hoofdpijn had, of in ging halen en daardoor 's nachts de tent uit moest. |:(
Daardoor ook een waterzak aangeschaft met slangetje aangeschaft. Dat hielp zeker! Maar ik vond het heel irritant dat ik niet kon zien hoeveel water ik nog had. Dus nu gebruik ik weer flessen, maar voor de langere tochten mét slangetje.

Mijn tas moet ik ook afzetten om de waterflessen uit de zijzakken te kunnen pakken. Vreselijk irritant, daarom nu naar een alternatief van Decathlon aan het kijken (grotere tas, lichter én met makkelijke zijvakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

BigWillem89 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:42:
Ik had ook dat ik tijdens lange wandelingen te weinig dronk en 's avonds hoofdpijn had, of in ging halen en daardoor 's nachts de tent uit moest. |:(
Daardoor ook een waterzak aangeschaft met slangetje aangeschaft. Dat hielp zeker! Maar ik vond het heel irritant dat ik niet kon zien hoeveel water ik nog had. Dus nu gebruik ik weer flessen, maar voor de langere tochten mét slangetje.

Mijn tas moet ik ook afzetten om de waterflessen uit de zijzakken te kunnen pakken. Vreselijk irritant, daarom nu naar een alternatief van Decathlon aan het kijken (grotere tas, lichter én met makkelijke zijvakken).
Ja herkenbaar....

dat vind ik zo heerlijk aan de Osprey Xenith (75) daar zit een opening aan de rugkant voor fles:

Afbeeldingslocatie: https://d1nymbkeomeoqg.cloudfront.net/photos/14/15/263030_8966_XL.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
BigWillem89 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:42:

met de 3 liter die ik nu mee kan nemen kom je best een stuk ;) Maar idd, even snel kijken gaat niet, doch weet ik meestal wel goed in te schatten wat ik nog heb.

Flessen aan de buitenzijde vind ik persoonlijk een beetje mixed. Ik snap dat mensen het doen, maar ook geregeld al flessen eruit zien vallen bij klimpassages en daar wordt ik dan minder vrolijk van. Het geheel hangt natuurlijk ook af hoe goed ze vastzitten, maar er lopen knuppels rond met meer zooi aan de buitenzijde dan aan de binnenzijde van hun tas...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:31:
[...]
Het geheel hangt natuurlijk ook af hoe goed ze vastzitten, maar er lopen knuppels rond met meer zooi aan de buitenzijde dan aan de binnenzijde van hun tas...
Mogen stokken wel aan de buitenkant van de tas, van jou? ;) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
barrymossel schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:32:
[...]

Mogen stokken wel aan de buitenkant van de tas, van jou? ;) :P
alleen bij passages waar je beide handen nodig heb, anders heb je ze natuurlijk in de hand ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

[...]

met de 3 liter die ik nu mee kan nemen kom je best een stuk ;) Maar idd, even snel kijken gaat niet, doch weet ik meestal wel goed in te schatten wat ik nog heb.

Flessen aan de buitenzijde vind ik persoonlijk een beetje mixed. Ik snap dat mensen het doen, maar ook geregeld al flessen eruit zien vallen bij klimpassages en daar wordt ik dan minder vrolijk van. Het geheel hangt natuurlijk ook af hoe goed ze vastzitten, maar er lopen knuppels rond met meer zooi aan de buitenzijde dan aan de binnenzijde van hun tas...
Nooit last van met mijn wandelrugzakken. Wel met mijn thule everyday rugzak(Thule Subterra 34L) , regelmatig als ik buk om een eurocent van het trotoir te pakken dat het flesje eruit valt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Niet online
Mr Pingu schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:47:
[...]

Ja herkenbaar....

dat vind ik zo heerlijk aan de Osprey Xenith (75) daar zit een opening aan de rugkant voor fles:
Ja, precies zoiets zoek ik inderdaad.
[...]

Ik heb er ook een van drie liter, maar vul hem eigenlijk met max 2 liter. Tot nu toe ging het ook wel prima, maar toch, beter voor mijn gemoedsrust als ik weet hoeveel ik nog heb. En een fles is dan makkelijker bij te vullen en scheelt weer nog een extra fles mee te nemen.

Die Decathlon tas lijkt trouwens een redelijk goed systeem te hebben dat je je fles wel makkelijk kan pakken en wegstoppen maar dat die ook zo in het vakje zit dat hij er niet makkelijk uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Nou, dat tentje in de achtertuin kiepen wordt 'm niet. Mijn weilandje dat 20 jaar geleden vast een gazon was is dusdanig hobbelig dat er geen vlakke vierkante meter te vinden is. Wist ik eigenlijjk ook wel want ik maar alleen met een bosmaaier vanwege dit.

Vervelend, want ik wil die slaapzak wel testen. Tent op het terras kan theoretisch, maar dat staat dicht op de warme muur, op relatief opgewarmde tegels en volledig uit de wind, dus niet representatief.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
zo'n hobbelig veldje is natuurlijk wel zeer representatief voor een wildkampeeractie :p

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:57:
zo'n hobbelig veldje is natuurlijk wel zeer representatief voor een wildkampeeractie :p
Das ook weer waar, dus hij staat toch, met matje is het allemaal niet heel dramatisch. Eens zien wat ie doet vannacht. En als ik echt niet slaap dan heb ik wat geleerd :P Plus, mijn bed is 4.5 meter verderop natuurlijk.

Enige wat ik in het donker niet geregeld kreeg was de scheerlijntjes bevestigen. Plus ik snap die dingen nooit dus dat mag eens met zon en meer tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Bundin op 09-04-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Bundin schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:49:
[...]

Das ook weer waar, dus hij staat toch, met matje is het allemaal niet heel dramatisch. Eens zien wat ie doet vannacht. En als ik echt niet slaap dan heb ik wat geleerd :P Plus, mijn bed is 4.5 meter verderop natuurlijk.

Enige wat ik in het donker niet geregeld kreeg was de scheerlijntjes bevestigen. Plus ik snap die dingen nooit dus dat mag eens met zon en meer tijd.
Nice!

Ik zou de tent wel zoveel mogelijk proberen te spannen. Hier op een dakterras geen mogelijkheid om haringen in te slaan (vinden zowel het kunstgras als de onderburen niet leuk). Maar wel met veters zoveel mogelijk de zijkanten gespannen, omdat het buitendoek anders tegen de binnentent aan leek te komen. Maar dat zul je vast hebben gezien als dat ook bij jou het geval was.

Slaap lekker alvast!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
barrymossel schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:06:
[...]

Nice!

Ik zou de tent wel zoveel mogelijk proberen te spannen. Hier op een dakterras geen mogelijkheid om haringen in te slaan (vinden zowel het kunstgras als de onderburen niet leuk). Maar wel met veters zoveel mogelijk de zijkanten gespannen, omdat het buitendoek anders tegen de binnentent aan leek te komen. Maar dat zul je vast hebben gezien als dat ook bij jou het geval was.

Slaap lekker alvast!
Met dank aan youtube heb ik het issue getackled. En geconstateerd dat er te weinig haringen bijgeleverd zijn. Ik hou er niet van de 2 lijnen opzij aan 1 haring te hangen, maar als je dat niet doet, kom je niet uit.

De 2 lijnen voor heb ik dus voor vannacht maar ff gelaten. Maar ik ga m'n matje op, trusten!

[ Voor 6% gewijzigd door Bundin op 09-04-2024 22:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Conclusie: de nemo disco 30 (comfort 4 graden) is te koud bij 6 graden, met een merino t-shirtje aan. Die gaat dus retour. Om 4.uur m'n bed maar ingedoken want niet meer relaxed in slaap te komen.

Meer aan wil ik niet, dat slaapt niet lekker voor me. Ook was ie ruimer dan verwacht, heel relaxed, zelfs iets te ruim. Dat ik een long gekocht had was wel goeie, op m'n buik met voeten uitgestrekt was die lengte precies comfortabel.

Ik ga maar een nemo riff 15 proberen denk ik. Stukje warmer, net wat minder ruim maar wel meer dan mummy.

Verder: matje doet z'n ding prima, niks gemerkt van hobbels, geen opstijgende kou. Buitentent was goed vochtig aan de binnenkant, er zit alleen een ventilatieflapje achter dus dat is niet heel verrassend. Zal de volgende keer de buitenrits ietsje open laten. En een extra doekje mee om die ff af te nemen voor inpakken. En er blijkt een haakje midden bovenin de tent te zitten, handig!

[ Voor 4% gewijzigd door Bundin op 10-04-2024 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Ik loop nu al jaren rond met een waterzak van 3l, en dat is zo een verademing t.o.v. flessen. Het geklooi om 'm in de rugzak te krijgen valt redelijk mee, al is de opening voor de darm in m'n Osprey Stratos 36 wel een beetje onhandig gemaakt. Maar goed, darmpje loskoppelen van de zak, vullen, aankoppelen en weer in de rugzak. Aan het einde van de wandeling drink ik nog een flesje Aquarius (of iets anders dat hydrateert) en dan zijn de uitdrogingsverschijnselen (hoofdpijn met name) wel heel goed onder controle.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miel
Mercatres schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:11:
Ik loop nu al jaren rond met een waterzak van 3l, en dat is zo een verademing t.o.v. flessen. Het geklooi om 'm in de rugzak te krijgen valt redelijk mee, al is de opening voor de darm in m'n Osprey Stratos 36 wel een beetje onhandig gemaakt. Maar goed, darmpje loskoppelen van de zak, vullen, aankoppelen en weer in de rugzak. Aan het einde van de wandeling drink ik nog een flesje Aquarius (of iets anders dat hydrateert) en dan zijn de uitdrogingsverschijnselen (hoofdpijn met name) wel heel goed onder controle.
ik ben juist overgestapt naar flessen om 2 redenen:

1. dan kan ik zien hoeveel water ik nog heb
2. ik krijg die zak niet in mijn Osprey rugzak als die gevuld is......

Zeker toen ik in Zweden liep en water moest filteren vond ik flessen veel makkelijker... ik heb er wel een drinkslang aan zitten, dus kan kleine slokjes nemen en hoef niet steeds te grijpen naar de fles....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-07 22:22

Deathchant

Don't intend. Do!

Na jarenlang decathlon stretchy wandelbroeken gebruikt te hebben die altijd gaan pluizen, en ik nu toch eens wat stevigers (maar niet te warm) zoek, heb ik nu eens geinvesteerd in een goeie wandelbroek.
Ik had enkele modellen aangehad:
- Fjallraven Abisko
- Fjallraven Abisko midsummer
- Fjallraven Kaipak something
- Fjallraven Keb
- Fjallraven Keb Agile

Die eerste zat op zich prima, maar was wel erg dik en veel te warm (ik heb het altijd heel snel te warm).
De Midsummer was net 1 maat te klein, maar was al een hele verbetering.
De Kaipak was me ook veel te dik. De Keb ook.

Uiteindelijk de Keb Agile aangehad en die zat meteen vanaf het eerste moment als gegoten. Dus kep niet lang gehannest en die meteen gekocht. Hele fijne broek. Ik maak me wel wat zorgen dat het kont-vlak van hetzelfde elastische spul is gemaakt, waar de overige modellen een wat steviger materiaal leken te hebben, maar bij de winkel verzekerden ze me dat het stevig was en niet zou pluizen bij het zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53dut_ED0JxcWPHx8uPzz2Xvlqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FkOG66mGuQqO1pwni1cnW779.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga dinsdag eens kijken bij Outlet Roermond wat daar allemaal te krijgen is qua softshells en merinowol boxers+tshirts.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-07 20:34
Fjallraven is inderdaad goed spul.
Ik heb zelf de Nils en Keb broek.
Fijn om te hiken, maar de Nils is bijvb. ook handig om te reizen/stadbezoek.
De Nils valt niet echt op in de stad als "hikingbroek", de Keb wel.

Enige nadeel is dat ze toch wel serieus aan de prijs zijn.
Dus ik ben eens op zoek gegaan naar degelijk, maar wat goedkoper materiaal.
Sinds een paar weken heb ik nu een Varusteleka Sarma Outdoor en een Garphyttan Outdoor.
Weliswaar met korting, maar voor 130 euro heb ik nu 2 hele leuke broeken.
Eerste ervaringen zijn positief.
De stof van Varusteleka is weliswaar helemaal anders dan de Fjallraven, maar zal zeker beter zijn voor de iets warmere temperaturen.
De Garphyttan is dan meer gelijkend op een Fjallraven, zeker van uiterlijk en ook van stof doen ze een verdienstelijke poging om de Fjallraven te benaderen (maar nog niet helemaal).
Dus voorlopige conclusie is dat het wel aanraders zijn.

Het was voor beide wel een beetje puzzelen en meten voor de maat, maar daar heeft mijn vrouw goed ingeschat :)
Maar wat beide wel heel goed doen zijn de 2 achterzakken (naast alle andere zakken).
Iets wat ik persoonlijk wel handig vind. De Nils heeft er slechts 1, de KEB geen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
hier een Arcteryx Gamma softshell broek voor als het vies koud weer is, voor de rest een Prana Stretch Zion pants, heerlijke broek, lekker licht en voor mij perfecte pasvorm. En dressed genoeg om niet meteen als bushcrafter door de stad te lopen.

https://www.outdoorgearla...ana-stretch-zion-ii-pants

[ Voor 16% gewijzigd door Hopjesvla79 op 14-04-2024 08:59 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-07 22:26
Deathchant schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 21:42:
Na jarenlang decathlon stretchy wandelbroeken gebruikt te hebben die altijd gaan pluizen, ..
Welke had/heb je?
Hopjesvla79 schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:55:
hier een Arcteryx Gamma softshell broek voor als het vies koud weer is, voor de rest een Prana Stretch Zion pants, heerlijke broek, lekker licht en voor mij perfecte pasvorm. En dressed genoeg om niet meteen als bushcrafter door de stad te lopen.

https://www.outdoorgearla...ana-stretch-zion-ii-pants
Heb deze nog nooit in de EU gevonden. Is dat inmiddels veranderd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
Jasper schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:02:
[...]

Welke had/heb je?

[...]

Heb deze nog nooit in de EU gevonden. Is dat inmiddels veranderd?
de Gamma wordt oa door Bever verkocht, de Prana is wat meer zoeken op het interweb. Bergfreunde had hem een tijdje. Maar heb zelf de Gamma in de outlet in Roermond gekocht en de Prana in de US

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-07 16:34
Wat dachten jullie van Patagonia?
https://eu.patagonia.com/...mens/bottoms/pants/hiking

Hebben een Ironclad Guarantee, soort van levenslange garantie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Vorige week op vakantie in Turkye.. het viel me op dat er paden waren op de berg achter het resort..
https://www.google.com/ma...0!7i4096!8i2048?entry=ttu
Aangezien 10 dagen bij het zwembad liggen niks voor mij is en ik wat beweging nodig had maar bedacht dat het een leuke wandeling zou zijn.. berg was maar 400m hoog, dus appetje eitje dus zou je denken..
Maar aangezien ik geen hike gepland had geen goede schoenen bij me, maar gelukkig wel hoge gympies (beter dan slippers ;) )..
Maar het pad dat op de kaart te zien was, was of doodlopend, of stijl en overgroeid.. dus de makkelijke wandeling werd iets meer uitdaging dan verwacht..

impressie:
(let op: Hijger alert! ik ben recentelijk ziek geweest en duidelijk nog niet fit)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-07 20:34
De broeken op zich zien er wel goed uit.
Mooi ook dat de waist elastisch en/of aanpasbaar is.
Volgende keer eens naar kijken als ik nog eens in een A.S. Adventure of Bever ben.
Hebben een Ironclad Guarantee, soort van levenslange garantie.
Heb dit net even doorgelezen. "Levenslange garantie" is het niet.
Ze helpen je wel om je spullen te herstellen (indien mogelijk).
Mooi initiatief om bijvb. kleine gaatjes of scheurtjes te herstellen.
Je kan vragen dat ze een herstelkit opsturen en het zelf doen, of je kan je het item opsturen om te laten herstellen.
Maar gezien herstellingen toch vaak zichtbaar zijn (zie foto's in hun link) en de moeite die je er voor moet doen, vraag ik me af of er veel mensen ooit gebruik van maken.
Er staat ook niets bij van herstelkosten, dus mogelijk dat het niet gratis is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-07 16:34
wiemelen schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:38:
[...]

De broeken op zich zien er wel goed uit.
Mooi ook dat de waist elastisch en/of aanpasbaar is.
Volgende keer eens naar kijken als ik nog eens in een A.S. Adventure of Bever ben.

[...]

Heb dit net even doorgelezen. "Levenslange garantie" is het niet.
Ze helpen je wel om je spullen te herstellen (indien mogelijk).
Mooi initiatief om bijvb. kleine gaatjes of scheurtjes te herstellen.
Je kan vragen dat ze een herstelkit opsturen en het zelf doen, of je kan je het item opsturen om te laten herstellen.
Maar gezien herstellingen toch vaak zichtbaar zijn (zie foto's in hun link) en de moeite die je er voor moet doen, vraag ik me af of er veel mensen ooit gebruik van maken.
Er staat ook niets bij van herstelkosten, dus mogelijk dat het niet gratis is.
Herstelling is gratis, je betaald enkel voor het verzenden.
Reddit staat er vol mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Quechua something....Staat niet meer op de website. Is een wat ouder model, maar deze lijkt er het meeste op:
https://www.decathlon.nl/...0/_/R-p-325496?mc=8587372

De nadelen die ik ervaar:
- gaat erg snel pluizen. Als je op een steen wilt zitten om uit te rusten, zit ik al in spanning of het niet kapot gaat...
- niet erg stevig spul.
- vaak te koud bij veel wind (Schotland), thermoondergoed eronder is veel te warm.
- maakt "lawaai" met lopen.

Voordelen:
- extreem stretchy, dus zeer comfortabel.
- kniestukken zijn van een ander materiaal en beetje bol gevormd waardoor je nooit bewegingsissues hebt.
- licht en zeer ademend.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Deathchant schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:59:
[...]

Quechua something....Staat niet meer op de website. Is een wat ouder model, maar deze lijkt er het meeste op:
https://www.decathlon.nl/...0/_/R-p-325496?mc=8587372

De nadelen die ik ervaar:
- gaat erg snel pluizen. Als je op een steen wilt zitten om uit te rusten, zit ik al in spanning of het niet kapot gaat...
- niet erg stevig spul.
- vaak te koud bij veel wind (Schotland), thermoondergoed eronder is veel te warm.
- maakt "lawaai" met lopen.

Voordelen:
- extreem stretchy, dus zeer comfortabel.
- kniestukken zijn van een ander materiaal en beetje bol gevormd waardoor je nooit bewegingsissues hebt.
- licht en zeer ademend.
Ik heb de nieuwe (de MH500 dus) en heb 0 problemen met pluizen. Misschien zijn ze toch van stof gewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

TMDC schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:03:
[...]

Ik heb de nieuwe (de MH500 dus) en heb 0 problemen met pluizen. Misschien zijn ze toch van stof gewisseld.
Ok, zou goed kunnen. Het was wel een zeer comfortabele broek hoor. Heel stretchy, maar erg dun. Je zou zeggen prima voor iemand die het altijd veel te warm heeft, maar het mocht wel ietsje steviger idd.

Ik had in ieder geval altijd last van pluizen in het kruis en zitvlak. Ik hou sowieso niet van broeken die strak om mijn bovenbenen zit, ookal is het stretch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foomers
  • Nu online
Heeft iemand toevallig ervaring met een waterfles naar drinksysteem converter? zoals deze: https://www.bergfreunde.nl/source-convertube-drinksysteem/ ik heb geen waterzak systeem in mijn rugzak en ik kan net niet lekker bij het zijvak voor de waterfles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Niet online
Foomers schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:53:
Heeft iemand toevallig ervaring met een waterfles naar drinksysteem converter? zoals deze: https://www.bergfreunde.nl/source-convertube-drinksysteem/ ik heb geen waterzak systeem in mijn rugzak en ik kan net niet lekker bij het zijvak voor de waterfles.
Yes, heb deze ook. Vindt het slangetje en tuutje van mijn Osprey waterzak een stuk fijner en lijken ook robuuster te zijn.
Maar ik gebruik deze oplossing ook af en toe waarbij ik dan gebruik maak van 1L Spa-fruit flessen, die zijn lekker stevig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
Foomers schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:53:
Ik heb die van de decathlon met een nalgeen fles er bij. Voor mij werkt dit top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foomers
  • Nu online
miel schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:32:
[...]

Ik heb die van de decathlon met een nalgeen fles er bij. Voor mij werkt dit top!
Heb je toevallig een linkje? ik kan bij de decathlon alleen voor een softflask vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
En met hun worn wear service kan het nog langer opgerekt worden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Foomers schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:39:
[...]

Heb je toevallig een linkje? ik kan bij de decathlon alleen voor een softflask vinden.
Alleen nog in belgie zie ik….. heb een van de laatste gekocht net bij Maastricht over de grens… die gaan er helaas uit :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-07 12:49
fdees schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:53:
Ik heb mezelf ingeschreven voor de dodentocht in augustus. OVer 3 weken doe ik nog een wandelmarathon en mogelijk nog een Kennedy mars in Juli. Hierin zoek ik naar goed en duidelijk advies. Zelf wandel ik veel en heb al vaker langere tochten gedaan 30+ km. Waarbij ik vaak een tempo loop van 6.5+ km/u.

Heb de afgelopen jaren een paar Meindl Matrei GTX versleten en zit nu op 800 km op Meindl Vakuum GTX. Maar ik merk dat dit vrij warme schoenen zijn zeker in de zomer en dat ik dan flink zweet. Ik zou naar een lage schoen kunnen gaan, maar dit vind ik niet fijn. Daarnaast ben ik er pas bij mijn hardloopschoenen en een losstaand bezoek bij bever achter gekomen dat mijn schoenen minimaal 1,5 maat te groot zijn. Dit is deels af te leiden aan gewichtsverlies, maar ik verwacht nog circa 8~10 kg te gaan afvallen voor de dodentocht.

Ook ben ik blaren gaan lopen met steunzolen, dus ik beweeg te veel in mijn schoenen en merk ook dat ik last heb van de ondersteuning, dus loop nu op de standaardzolen van meindl, die ook niet verkeerd zijn.

Nu ben ik wat aan het zoeken naar goed advies. Echter wandelschoen op maat is 2 uur rijden, dus zijn er toevallig mensen die een zaak in Zeeland, Vlaanderen kennen of west brabant, want ben woonachtig in Zeeuws-Vlaanderen. Bij K2 Kampeerder en Koole Sport ben ik in het verleden geweest, maar miste daar echt heel goed advies, was meer zit het lekker dan is het goed.

Dus heeft er iemand nog een tip waar ik eens kan gaan kijken?
Ik ben gaan zien bij Runnerslab in Gent, maar ze hebben ook filialen dichter bij de Nederlandse grens. Ze zijn gespecialiseerd in lopen, trail running en wandelen.

Na een tiental schoenen te passen ben ik naar huis gegaan met Altra Lone Peak All weather, heb er enkel nog maar een familiewandeling mee gedaan sindsdien, maar straks ga ik ze eens uitproberen op een wandeling van 15km hier in de buurt.

Ik ben ook ingeschreven voor de Dodentocht dit jaar, en had hiervoor nog nooit 'echt' gewandeld, dus sinds september ben ik beginnen wandelen door vooral wandeltochten te wandelen in het weekend die geörganiseerd worden door wandel.be. Begonnen met 7km, ff gestopt tijdens de maanden november, december en januari en terug begonnen begin februari, momenteel zit ik nu aan 30km. Binnen een maand staat er een 50km gepland de 'Omloop van Kluisbergen' met GPS want de Helletocht van 50 km wordt niet meer georganiseerd. Ik volg zoveel mogelijk het trainingsschema van de dodentocht organisatie. Ook last gehad van blaren in het begin.. maar ondertussen zijn mijn voeten wat 'gehard', en blijven de blaren achterwege. Hopelijk blijft dit zo... maar Compeed heb ik altijd bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:09

fdees

Trust me I'm an Engineer

RigolleM schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:34:
[...]

Ik ben gaan zien bij Runnerslab in Gent, maar ze hebben ook filialen dichter bij de Nederlandse grens. Ze zijn gespecialiseerd in lopen, trail running en wandelen.

Na een tiental schoenen te passen ben ik naar huis gegaan met Altra Lone Peak All weather, heb er enkel nog maar een familiewandeling mee gedaan sindsdien, maar straks ga ik ze eens uitproberen op een wandeling van 15km hier in de buurt.

Ik ben ook ingeschreven voor de Dodentocht dit jaar, en had hiervoor nog nooit 'echt' gewandeld, dus sinds september ben ik beginnen wandelen door vooral wandeltochten te wandelen in het weekend die geörganiseerd worden door wandel.be. Begonnen met 7km, ff gestopt tijdens de maanden november, december en januari en terug begonnen begin februari, momenteel zit ik nu aan 30km. Binnen een maand staat er een 50km gepland de 'Omloop van Kluisbergen' met GPS want de Helletocht van 50 km wordt niet meer georganiseerd. Ik volg zoveel mogelijk het trainingsschema van de dodentocht organisatie. Ook last gehad van blaren in het begin.. maar ondertussen zijn mijn voeten wat 'gehard', en blijven de blaren achterwege. Hopelijk blijft dit zo... maar Compeed heb ik altijd bij.
Ik heb ooit hardloopschoenen gehaald bij Runners lab, groot aanbod. Maar uiteindelijk er wel flink blaren mee gelopen (N=1). Daarnaast het aanbod bij Runnerslab vooral A categorie en ik loop graag A/B. De hogere HOKA's en ON's zijn schoenen die ik al eens gepast heb, maar niet fijn vond zitten.

Ik loop komende zondag wandelmarathon Zeeuws-Vlaanderen 2 jaar geleden liep ik 42 km in 6 uur en 13 minuten, dus hoop daar weer in de buurt van de te komen. Afgelopen vrijdag nog 25 km in 3 uur 43 gelopen, dus het tempo en het duur aspect gaat mij wel goed af. Sport daarnaast sowieso veel, maar hierin de mentale uitdaging van 's nachts lopen vind ik wel heel uitdagend en de groepsgrootte vind ik heel gaaf. Ik twijfel nog om een kennedymars te gaan doen, dat is 80 km op gelijk format van de dodentocht. Zou wel een goede training (of afschrikking zijn).

Compeed zit ergens onderin mijn tas.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-07 12:49
fdees schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:48:
[...]
Ik twijfel nog om een kennedymars te gaan doen, dat is 80 km op gelijk format van de dodentocht. Zou wel een goede training (of afschrikking zijn).
Ik ben ook ingeschreven voor de Nacht van Vlaanderen in Juni, start is ook 's avonds en ik doe daar de 42km, dus tot de volgende ochtend wandelen, ook een goede test (voor het nachtwandelen). Ik plan wel in Juli nog ergens een lange afstand in, maar zeker geen 80km.. want de kans is inderdaad groot dat dit mij gaat afschrikken om nog de Dodentocht te wandelen. Ik laat die 100km als verrassing op mij afkomen, maar ik ga wel eens op 3 dagen tijd 100km wandelen zodoende alle mogelijke kwaaltjes van het lange afstand wandelen bekend worden.
Pagina: 1 ... 15 ... 22 Laatste