Het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Bedankt voor de snelle reacties @Worsteneter @Hopjesvla79, @kjiratsiekoedel.

Afmetingen staan vermeld als Long Wide 37cm x 24cm. Dit is dan niet gecomprimeerd? Ik kwam online ook wel een plaatje tegen waar die erg groot leek, maar die kan ik nu even niet terug vinden.

Ik kan wel even bij de Bever langs kijken of ze hem daar hebben. De Cumulus is namelijk wel echt een stuk duurder (met aanpassingen naar de L en vochtbestendig), dus als de RAB ook redelijk compact is heeft die wel mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:57
kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 23:00:
[...]

Erg netjes. Heb een lite line 400 gehad. Niets op aan te merken. Goede kwaliteit.
Destijds gekocht met een groupbuy actie. Toen was 't nog onbekend merk en toen stuk goedkoper dan waar ze nu voor gaan.
Lite line verkocht ivm dat ik 'm iets te krap vond. Ik werd elke nacht wel een keer wakker met kramp in de benen. Maar dat smalle hoort bij 't model. Inmiddels een veel ruimere (en even zware) western mounteneering megalite. Maar is wel een klap duurder.
Ik zou bij cumulus inderdaad altijd in ieder geval de +10 girth pakken! Vrij smalle modellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvr1986
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-04 10:41
Mijn eigen ervaring als 6-jarige was positief. Oostenrijk, ook bergen 2000+, en mijn broertje van toentertijd 4 ging ook mee. Wandelen ook allebei, geen draag of rugzak voor kinderen. Soms wat gemopper als de wandeltocht wat ons betreft te lang duurde. Maar naar herinnering nooit als vervelend ervaren. Ik spendeer nu nog ieder jaar de vakantie in de bergen. Het blijft voor mij het mooiste gebied om je vakantie door te brengen.

Wat betreft lange afstand routes, de HRP gedaan. Als je het geld hebt, ga ultralicht, want iedere gram weegt twee keer zo zwaar, zeker in de eerste paar dagen, daarna acclimatiseert je lichaam naar alle omstandigheden en valt alles relatief mee. Mijn pack was alles bij elkaar 12 kilo. Tip voor sokken als je zweetvoeten hebt, Silverlight sokken of een alternatief met zilver erin verwerkt. Schijnt de groei van bacteriën tegen te gaan. Ik had 2 paar Silverlight sokken meegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:41
Qua sokken zweer ik momenteel bij Darn Though....

Ik loop 1800 km per jaar of zo en mijn Falke sokken kregen na een maand of 2 al gaten, vooral bij de grote teen.....

Na een dik jaar op mijn Darn Though kwam daar ook een gaatje in... dus: mailtje sturen met een foto en binnen 24 uur een claim goedgekeurd en shop tegoed voor de Darn Though shop en een paar nieuwe uitzoeken...

Qua aanschaf iets duurder, maar voor mij qua gemak prima! Heb de Fjallraven Classic Zweden (110 km, 5 dagen) gedaan met 2 paar..... ging prima! (en een 3 paar voor snachts indien nodig)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:54
BigWillem89 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:33:
Bedankt voor de snelle reacties @Worsteneter @Hopjesvla79, @kjiratsiekoedel.

Afmetingen staan vermeld als Long Wide 37cm x 24cm. Dit is dan niet gecomprimeerd? Ik kwam online ook wel een plaatje tegen waar die erg groot leek, maar die kan ik nu even niet terug vinden.

Ik kan wel even bij de Bever langs kijken of ze hem daar hebben. De Cumulus is namelijk wel echt een stuk duurder (met aanpassingen naar de L en vochtbestendig), dus als de RAB ook redelijk compact is heeft die wel mijn voorkeur.
het lijkt erop dat die maten wel kloppen:

https://www.trailspace.com/gear/rab/ascent-700/

doch met een iets andere compressiezak.kan je wellicht nog wel wat compacter gaan. Mijn Western Mountaineering Syccamore heeft volgens mij ook ongeveer deze afmetingen (meestal zit die in de Exped Schnozzlebag: meteen waterdicht en alle lucht eruit geduwd als een plat pakketje).

Mocht je meer ruimte willen dan een mummy dan is een semi-rec aan te bevelen, zoals bv. de Western Mountaineering die ik heb: we de voordelen van een capuchon van een mummie, maar niet de nadelen van je niet kunnen bewegen (ik ben meer van turn-in-bag dan van turn-with-bag). En, voor mij een must: een rits bij je voeten (ik heb al snel té warme voeten en dan slaap ik ook niet meer (ik weet het..de meesten hebben het tegenovergestelde probleem)). Semi-rec is wel iets wat je eerder bij US merken tegen komt (WM, Big Agnes etc), maar ik wil niets anders meer. Dan maar een paar gram zwaarder.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Worsteneter schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:36:
[...]

Ik zou bij cumulus inderdaad altijd in ieder geval de +10 girth pakken! Vrij smalle modellen
Ik heb de Cumulus Quilt 350, met 15cm laten verlengen. Geweldige kwaliteit en kneiterwarm, echt niks op aan te merken.

Weet niet wat het tegenwoordig kost, maar heb er destijds (medio 2021) €308 voor betaald inclusief verzendkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worsteneter
TMDC schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:08:
[...]

Ik heb de Cumulus Quilt 350, met 15cm laten verlengen. Geweldige kwaliteit en kneiterwarm, echt niks op aan te merken.

Weet niet wat het tegenwoordig kost, maar heb er destijds (medio 2021) €308 voor betaald inclusief verzendkosten.
Mooie! Ik had misschien ook voor de 350 moeten gaan zodat ik wat meer sub zero temperaturen aankon. Nu gaat het net aan rond vriespunt.

De girth is de breedte, maar dat is ook het mooie: lengte, breedte, je kan alles aanpassen.

Die van mij heb ik helemaal van toray 19grmm2 laten maken, voeten deel met membraan, mooie blauwe kleur en grijs van binnen, 900 hydrofoob cuin en dus langer en breder. Dan kom je wel op EUR 600 maar is ook wel mooi spul :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13
Onze jongste dochter had in de rug drager heel lang de hand van een elfje vast. Trouwens ook achter op de fiets.
Zatcecht te genieten in dat ding op een voetbrede richel met bekabeling die 100 meter hoog in de wand zat. Ik met gezicht naar de wand, zij in het luchtledige. Die van 5 huppelde met gids mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Niet online
bvr1986 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:59:
[...]

Mijn eigen ervaring als 6-jarige was positief. Oostenrijk, ook bergen 2000+, en mijn broertje van toentertijd 4 ging ook mee. Wandelen ook allebei, geen draag of rugzak voor kinderen. Soms wat gemopper als de wandeltocht wat ons betreft te lang duurde. Maar naar herinnering nooit als vervelend ervaren. Ik spendeer nu nog ieder jaar de vakantie in de bergen. Het blijft voor mij het mooiste gebied om je vakantie door te brengen.

Wat betreft lange afstand routes, de HRP gedaan. Als je het geld hebt, ga ultralicht, want iedere gram weegt twee keer zo zwaar, zeker in de eerste paar dagen, daarna acclimatiseert je lichaam naar alle omstandigheden en valt alles relatief mee. Mijn pack was alles bij elkaar 12 kilo. Tip voor sokken als je zweetvoeten hebt, Silverlight sokken of een alternatief met zilver erin verwerkt. Schijnt de groei van bacteriën tegen te gaan. Ik had 2 paar Silverlight sokken meegenomen.
Ik gebruik ook de Silverlight sokken en ben er zeer tevreden mee!
Hopjesvla79 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:01:
[...]

het lijkt erop dat die maten wel kloppen:

https://www.trailspace.com/gear/rab/ascent-700/

doch met een iets andere compressiezak.kan je wellicht nog wel wat compacter gaan. Mijn Western Mountaineering Syccamore heeft volgens mij ook ongeveer deze afmetingen (meestal zit die in de Exped Schnozzlebag: meteen waterdicht en alle lucht eruit geduwd als een plat pakketje).

Mocht je meer ruimte willen dan een mummy dan is een semi-rec aan te bevelen, zoals bv. de Western Mountaineering die ik heb: we de voordelen van een capuchon van een mummie, maar niet de nadelen van je niet kunnen bewegen (ik ben meer van turn-in-bag dan van turn-with-bag). En, voor mij een must: een rits bij je voeten (ik heb al snel té warme voeten en dan slaap ik ook niet meer (ik weet het..de meesten hebben het tegenovergestelde probleem)). Semi-rec is wel iets wat je eerder bij US merken tegen komt (WM, Big Agnes etc), maar ik wil niets anders meer. Dan maar een paar gram zwaarder.
Ook maar even mijn huidige slaapzak opmeten, mogelijk maak ik er een groter probleem van dan het is. Inschatten van de daadwerkelijke grootte is niet mijn sterkste punt. Gewicht vind ik minder belangrijker, neem ook een Helinox mee van een kg. :X
Thanks voor de tip van de semi-rec, zal daar ook even naar kijken. Ik hou wel van ruimte maar vind een quilt een stap te ver, had het daar koud in omdat ik door het draaien steeds koude lucht door de openingen liet komen.

En goed om te weten dat de ervaringen met de Cumulus positief zijn. Mocht ik toch diep in de portemonnee gaan tasten dan kan ik daar zonder angst voor teleurstelling voor kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:49
Hele stomme vraag, maar goed: kan ik een tentje opzetten op het kunstgras balkon, zonder haringen. Veilig that is... (Balkon is meer een dakterras...)

Vanavond maximaal windkracht 3. Ik wil zo graag m'n nieuwe tent uitproberen...

---edit---

Antwoord is: in principe niet, want dan kun je je tent niet opspannen... Dan maar met veters vastbinden aan vanalles...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyXL3R_539GrjodeEYmehirOtzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcpTvSOdqUX6gzg6LNLj9uCF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door barrymossel op 24-02-2024 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
barrymossel schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:44:
Hele stomme vraag, maar goed: kan ik een tentje opzetten op het kunstgras balkon, zonder haringen. Veilig that is... (Balkon is meer een dakterras...)

Vanavond maximaal windkracht 3. Ik wil zo graag m'n nieuwe tent uitproberen...

---edit---

Antwoord is: in principe niet, want dan kun je je tent niet opspannen... Dan maar met veters vastbinden aan vanalles...

[Afbeelding]
precies, zo doe je het ook als je je haringen nergens kan inslaan (en daarom heeft Hopjesvla een volledig vrijstaande tent, nooit dit probleem). En met jouw gewicht erin gaat die sowieso nergens heen.

Maar je gaat er ook in slapen vannacht? Leuk!

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
Hopjesvla79 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:35:
[...]

precies, zo doe je het ook als je je haringen nergens kan inslaan (en daarom heeft Hopjesvla een volledig vrijstaande tent, nooit dit probleem). En met jouw gewicht erin gaat die sowieso nergens heen.

Maar je gaat er ook in slapen vannacht? Leuk!
Zeker, meteen even testen. Gevoelstemperatuur -1 vannacht (nou ja, iets hoger waarschijnlijk op ruim 2 meter boven de grond). Kan ik meteen testen of het matje en de slaapzak die hier nu liggen (buiten het gewicht) voldoende zijn voor het nachtje in de Vogezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Exact dat heb ik ook gedaan toen het -2 was…. Tentje in de tuin en proberen of alles warm genoeg was. Goede oefening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Conclusie: nope. Tentje prima, maar echt te klein voor 2 (dat wist ik). Alleen vannacht wakker geworden van de kou. Ik lag wel alleen in een onderbroek. Toen ik (een heel stuk later) een shirt aantrok kreeg ik koude benen. Toen joggingbroek aan, toen kreeg ik koude armen. Dus op zich zou thermokleding genoeg moeten doen. Maar overweeg toch een ander matje en eventueel een andere slaapzak of quilt. Had ook wel een stijve nek vanochtend.

Niet echt lekker geslapen dus... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 21:40

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Heeft er iemand tips voor goede dikke wandelsokken (merino)? Ik heb echt een voorkeur voor hele dikke sokken en ben erg blij met de dikke (extra/max cushioning) van Smartwool. Alleen: het paar dat ik heb zal niet eeuwig meegaan en ik heb in hun huidige line-up nog niets gevonden dat net zo lekker zit. Volgens mij hebben ze hun maten aangepast en is de ene nu net te ruim en de andere net te krap.

Falke en ook Bridgedale heb ik op m’n lijstje staan om ook te proberen.
Heeft iemand nog andere goede merken in gedachte?

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Xilantof schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:35:
Heeft er iemand tips voor goede dikke wandelsokken (merino)? Ik heb echt een voorkeur voor hele dikke sokken en ben erg blij met de dikke (extra/max cushioning) van Smartwool. Alleen: het paar dat ik heb zal niet eeuwig meegaan en ik heb in hun huidige line-up nog niets gevonden dat net zo lekker zit. Volgens mij hebben ze hun maten aangepast en is de ene nu net te ruim en de andere net te krap.

Ik ben erg tevreden over ulvang en devold. Waarbij ik veel ulvang dagelijks draag en devold als wandelsokken. Specifiek de devold Outdoor merino heavy.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel

Heb je deze al eens geprobeerd?

https://darntough.eu/coll...os=2&_fid=69442a571&_ss=c

(en nee, ik krijg geen commissie, ben gewoon erg enthousiast over dit merk!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 21:40

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Mr Pingu schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:34:
[...]

Ik ben erg tevreden over ulvang en devold. Waarbij ik veel ulvang dagelijks draag en devold als wandelsokken. Specifiek de devold Outdoor merino heavy.
Dankjewel. Ik zal eens kijken!
miel schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:08:
[...]

Heb je deze al eens geprobeerd?

https://darntough.eu/coll...os=2&_fid=69442a571&_ss=c

(en nee, ik krijg geen commissie, ben gewoon erg enthousiast over dit merk!)
Niet geprobeerd, maar kwam ik wel tegen in m'n zoektocht. Misschien toch eens uitproberen. Dankjewel!

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 19:22

ik ben zelf overgestapt jaren geleden van Smartwool naar Alpaca socks, heel klein beetje dunner dan Smartwool maar gaan bij mij wel veel langer mee.

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:27

Typhone

Who Dares Wins

barrymossel schreef op zondag 25 februari 2024 @ 15:38:
Conclusie: nope. Tentje prima, maar echt te klein voor 2 (dat wist ik). Alleen vannacht wakker geworden van de kou. Ik lag wel alleen in een onderbroek. Toen ik (een heel stuk later) een shirt aantrok kreeg ik koude benen. Toen joggingbroek aan, toen kreeg ik koude armen. Dus op zich zou thermokleding genoeg moeten doen. Maar overweeg toch een ander matje en eventueel een andere slaapzak of quilt. Had ook wel een stijve nek vanochtend.

Niet echt lekker geslapen dus... :D
Hahaha maar dat is de testresultaten scheef interpreteren. Test het nog eens maar dan gewoon in de juiste kleding. Dat scheelt een hoop zou ik zeggen. In een boxer bij 0-graden slapen is niet zo heel realistisch toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Typhone schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:25:
[...]

Hahaha maar dat is de testresultaten scheef interpreteren. Test het nog eens maar dan gewoon in de juiste kleding. Dat scheelt een hoop zou ik zeggen. In een boxer bij 0-graden slapen is niet zo heel realistisch toch? :P
afhankelijk van hoe warm je slaapzak is natuurlijk (en hoe warm je het zelf snel heb). (ik heb het persoonlijk snel warm, met de juiste slaapzak zou ik ook prima in boxer bij deze temperaturen kunnen slapen)

Maar als je het nu koud heb dan zou een extra laagje kleding inderdaad een goede volgende stap zijn. Afhankelijk van budget icm een liner (Thermarest Reactor bv) of een nieuwe warmere slaapzak.

[ Voor 8% gewijzigd door Hopjesvla79 op 28-02-2024 07:48 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Ik ben er van overtuigd dat thermo ondergoed prima gaat werken hiervoor. :)

Alleen het matje lag dus ook voor geen meter (en is zwaar), dus daar ga ik de komende maanden een nieuwe voor bestellen. Vooralsnog denk ik aan de Sea to Summit Ether Light XT Insulated.

Merk wel dat er nog veel dingen op het lijstje staan die ik wil bestellen, maar ook dat ik regelmatig wissel van wat dan precies. Twijfel nu bijvoorbeeld ook tussen Jetboil en Soto. Of toch maar een regenjas/windjack + fleece vs een 3-1 jas die ik nu heb. For the time being werkt het en heb ik op wat eetgerei en een waterfilter na alles wel, maar het kan beter... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Niet online
Decathlon heeft nu ook weer een nieuwe mat, stukje goedkoper en ziet er goed uit maar zelf geen ervaring mee.

https://www.decathlon.nl/...n/_/R-p-324583?mc=8582064

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
BigWillem89 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:52:
Decathlon heeft nu ook weer een nieuwe mat, stukje goedkoper en ziet er goed uit maar zelf geen ervaring mee.

Die ziet er eerlijk gezegd goed uit. De Sea to Summit is ook voor 150-160 euro te krijgen, maar wel een stukje smaller. Alleen het formaat komt wel weer met een paar honderd gram extra.

Blijft allemaal lastig... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

barrymossel schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:56:
Ik ben er van overtuigd dat thermo ondergoed prima gaat werken hiervoor. :)

Alleen het matje lag dus ook voor geen meter (en is zwaar), dus daar ga ik de komende maanden een nieuwe voor bestellen. Vooralsnog denk ik aan de Sea to Summit Ether Light XT Insulated.

Merk wel dat er nog veel dingen op het lijstje staan die ik wil bestellen, maar ook dat ik regelmatig wissel van wat dan precies. Twijfel nu bijvoorbeeld ook tussen Jetboil en Soto. Of toch maar een regenjas/windjack + fleece vs een 3-1 jas die ik nu heb. For the time being werkt het en heb ik op wat eetgerei en een waterfilter na alles wel, maar het kan beter... ;)
Ik weet niet wat voor thermo kleding je hebt maar ik vond slapen in synthetische thermokleding niet fijn (ademt te weinig), overgestapt o merino wollen onderkleding en dat bevalt goed.

Ik zou willen aanraden nogmaals te proberen en nu met thermokleding en kijken hoe dat bevalt.

Meestal krijg ik koude voeten dus leg vaak een jas of vest over het voeteneind. :)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Mr Pingu schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:42:
[...]

Ik weet niet wat voor thermo kleding je hebt maar ik vond slapen in synthetische thermokleding niet fijn (ademt te weinig), overgestapt o merino wollen onderkleding en dat bevalt goed.

Ik zou willen aanraden nogmaals te proberen en nu met thermokleding en kijken hoe dat bevalt.

Meestal krijg ik koude voeten dus leg vaak een jas of vest over het voeteneind. :)
Ik heb nog helemaal niks. Dus merino overweeg ik zeker. Al is het prijsverschil aanzienlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hopjesvla79
barrymossel schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:20:
[...]

Ik heb nog helemaal niks. Dus merino overweeg ik zeker. Al is het prijsverschil aanzienlijk.
Ook voor merino kan Decathlon je vriend zijn (en de opruimingen die momenteel overal zijn)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greet3
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-01 08:18
Deathchant schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:03:

Heeft iemand van jullie ervaringen met Patagonia Torrentshell 3L of de Granite Crest? Ik kan niet goed uitvinden wat het exacte verschil is tussen die 2 behalve dat de Granite Crest een veel hogere sluiting heeft.
Ik ga niet met helmen aan de slag dus een superhoge sluiting zou me eerder in de weg zitten dan een normale/halfhoge sluiting.
De torrentshell is een prima jas voor de prijs. Heeft pit zips, verstelbare capuchon en dikke stof. Het maakt iets meer geluid. De granite crest heeft daarentegen gelamineerde ritsen. Voelt iets meer premium aan. Heb die jassen ook overwogen en de Storm10 gekozen nadat ik ze alle 3 in de winkel heb gepast. Storm10
Is wel dunner materiaal en minimaal, maar ik gebruik het als regenjas. Hangt er net van af waarvoor je het gaat gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
BigWillem89 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:52:

Met in het achterhoofd dat ie best zwaar is en dat ik veel draai in m'n slaap toch deze XL besteld.

Moet ik vd week weer m'n tentje opzetten...

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

greet3 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:03:
[...]

De torrentshell is een prima jas voor de prijs. Heeft pit zips, verstelbare capuchon en dikke stof. Het maakt iets meer geluid. De granite crest heeft daarentegen gelamineerde ritsen. Voelt iets meer premium aan. Heb die jassen ook overwogen en de Storm10 gekozen nadat ik ze alle 3 in de winkel heb gepast. Storm10
Is wel dunner materiaal en minimaal, maar ik gebruik het als regenjas. Hangt er net van af waarvoor je het gaat gebruiken.
Het zou mijn huidige Berghaus (geen idee welk type, maar hij is uit 2013) moeten vervangen als daily driver qua regenjas, en hij moet de 2x/jaar Schotland regen en vochtigheid kunnen weerstaan. But I run very hot, dus die pit zips zijn echt een must en ik moet vooral niet nat worden van binnenuit. Geluid maakt me niet zoveel uit. Hij moet vooral niet strak/krap zitten, maar ook niet alsof ik een vuilniszak aan heb ;) . Tegenwoordig moet alles getailleerd en slimfit zijn. Ik ben geen jongetje van 12 meer die alles past. Ik HAAT strakke kleding, dat mag duidelijk zijn ;) Er moet op zijn minst een midlayer onder die qua dikte a la dikker fleecevest is. Dus hij hoeft niet over mijn RAB donsjas heen.

Wat ik ook liever niet wil is zo'n hele hoge sluiting, dat als je je jas helemaal dichtritst dat het dan tot over je mond gaat. Zolang het de hals bedekt is het goed, het mag gewoon tot (nét) onder mijn kin eindigen.

Ja ik vroeg me al af wat het exacte verschil is tussen de Torrentshell 3L en de Granite Crest, behalve de ritssluiting. Ik moet zeggen dat ik niet zo'n fan ben van die stormflaps die de ritsen aan de Torrentshell moeten beschermen voor water. Als er iets is waar ik niet tegenkan, dan zijn het ritsen waar iets tussen vast blijft hangen ;) . Weet jij waar ik wat verschillen kan vinden tussen die 2 modellen? Een granite crest in de aanbieding is vaak evenduur als een Torrentshell 3L.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Deathchant schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:47:
[...]

Het zou mijn huidige Berghaus (geen idee welk type, maar hij is uit 2013) moeten vervangen als daily driver qua regenjas, en hij moet de 2x/jaar Schotland regen en vochtigheid kunnen weerstaan. But I run very hot, dus die pit zips zijn echt een must en ik moet vooral niet nat worden van binnenuit. Geluid maakt me niet zoveel uit. Hij moet vooral niet strak/krap zitten, maar ook niet alsof ik een vuilniszak aan heb ;) . Tegenwoordig moet alles getailleerd en slimfit zijn. Ik ben geen jongetje van 12 meer die alles past. Ik HAAT strakke kleding, dat mag duidelijk zijn ;) Er moet op zijn minst een midlayer onder die qua dikte a la dikker fleecevest is. Dus hij hoeft niet over mijn RAB donsjas heen.

Wat ik ook liever niet wil is zo'n hele hoge sluiting, dat als je je jas helemaal dichtritst dat het dan tot over je mond gaat. Zolang het de hals bedekt is het goed, het mag gewoon tot (nét) onder mijn kin eindigen.

Ja ik vroeg me al af wat het exacte verschil is tussen de Torrentshell 3L en de Granite Crest, behalve de ritssluiting. Ik moet zeggen dat ik niet zo'n fan ben van die stormflaps die de ritsen aan de Torrentshell moeten beschermen voor water. Als er iets is waar ik niet tegenkan, dan zijn het ritsen waar iets tussen vast blijft hangen ;) . Weet jij waar ik wat verschillen kan vinden tussen die 2 modellen? Een granite crest in de aanbieding is vaak evenduur als een Torrentshell 3L.
misschien moet je een jas gaan zoeken buiten de buitensportwereld?

Niet als een rant bedoeld, maar alle punten die jou tegenstaan zijn juist dingen die een jas een goede buitensportjas maken ....

- getailleerde/strakke fit: minder kans op haken etc, meer bewegingsvrijheid doordat je jas meer aansluit. Een rots beklimmen doe je niet met losse flodderige kleding bv. Niet jouw usecase, maar misschien wel die van de buitensporter waar de jas voor bedoeld is.
-hoge rits: juist bedoeld om in slechte weersomstandigheden de regen/wind zo veel mogelijk buiten te sluiten
-stormflaps: idem

ga anders, doe het nu gewoon, eens een dagje naar Zwerfkei. Niet dat ze daar alles hebben, maar ik durf wel te stellen de meeste buitensportkleding in een winkel in veel maten van veel merken van Nederland. Kan je veel passen, desnoods daarna na Bever Houten Flagshipstore. Lukt het dan nog steeds niet..Hema?

Hi Ha Hopjesvla

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Hopjesvla79 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:07:
[...]

misschien moet je een jas gaan zoeken buiten de buitensportwereld?

Niet als een rant bedoeld, maar alle punten die jou tegenstaan zijn juist dingen die een jas een goede buitensportjas maken ....

- getailleerde/strakke fit: minder kans op haken etc, meer bewegingsvrijheid doordat je jas meer aansluit. Een rots beklimmen doe je niet met losse flodderige kleding bv. Niet jouw usecase, maar misschien wel die van de buitensporter waar de jas voor bedoeld is.
-hoge rits: juist bedoeld om in slechte weersomstandigheden de regen/wind zo veel mogelijk buiten te sluiten
-stormflaps: idem

ga anders, doe het nu gewoon, eens een dagje naar Zwerfkei. Niet dat ze daar alles hebben, maar ik durf wel te stellen de meeste buitensportkleding in een winkel in veel maten van veel merken van Nederland. Kan je veel passen, desnoods daarna na Bever Houten Flagshipstore. Lukt het dan nog steeds niet..Hema?
Valide punten hoor. Misschien is mijn Berghaus jas uit 2013 gewoon toevallig uitzonderlijk goed geweest. Toen ooit gekocht voor 169 euro of zoiets bij Perry Sport. 3 layer Goretex, gelamineerde ritsen, pitzips, perfecte fit destijds, capuchon opbergbaar in de kraag...Ik ben inderdaad geen mountaineer, maar draag de jas hoofdzakelijk meer als allround regenjas.

Je hebt ook wel een beetje gelijk. Ik geef toe dat ik ook wat te lang door"zeur";) Ik ben idd bezig met het passen van verschillende jassen. Ik kom uit Zuid-Limburg, dus hier in de buurt is niet zo heel veel; de Bever in Maastricht. Grote kans dat het de Torrentshell 3L wordt, want die zit sowieso goed (die stormflap is het einde van de wereld niet ;) ).

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Deathchant schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:46:
[...]

Valide punten hoor. Misschien is mijn Berghaus jas uit 2013 gewoon toevallig uitzonderlijk goed geweest. Toen ooit gekocht voor 169 euro of zoiets bij Perry Sport. 3 layer Goretex, gelamineerde ritsen, pitzips, perfecte fit destijds, capuchon opbergbaar in de kraag...Ik ben inderdaad geen mountaineer, maar draag de jas hoofdzakelijk meer als allround regenjas.

Je hebt ook wel een beetje gelijk. Ik geef toe dat ik ook wat te lang door"zeur";) Ik ben idd bezig met het passen van verschillende jassen. Ik kom uit Zuid-Limburg, dus hier in de buurt is niet zo heel veel; de Bever in Maastricht. Grote kans dat het de Torrentshell 3L wordt, want die zit sowieso goed (die stormflap is het einde van de wereld niet ;) ).
geen probleem, we denken gewoon met je mee, maar wellicht ben je naar iets op zoek wat er gewoon nauwelijks is.

Misschien is een jas van de ANWB meer voor jou geschikt, zo'n Human Nature ding..

Of even op basis van je label in je jas Berghaus contacteren of ze deze nog maken.

Wat je ook nog kan doen, maar absoluut geen garanties, is even in de outlet kijken bij Roermond. Zeker grote maten maken daar kans.

Er is Jack Wolfskin, North Face, Columbia, Mammut en Salomon. Bij die laatste zal ik jullie mijn grootste geheim verklappen: in de Salomon zit ook een Arcteryx outlet, maar dat zie je niet aan de buitenkant...

Check ook even de site van de outlet,want winkels komen en verdwijnen (zag dat Mammut alweer weg is).

Zou ik er normaal speciaal voor afreizen? Nee, je moet veel mazzel hebben dat ze jouw maat,kleur etc hebben. Maar als je wat vind dan heb je vaak een hele scherpe prijs. North Face duffels zijn er trouwens heel vaak op voorraad voor een goede prijs. Heb er zelf ook ooit nog een Arcteryx Gamma hardshell broek op de kop getikt toen ik er elke week langskwam

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Ik kom uit Zuid-Limburg, dus hier in de buurt is niet zo heel veel; de Bever in Maastricht.
Maar heb je al bij de Oosterburen gekeken?
In Aachen of net iets verder richting het Ruhrgebied zitten toch heel wat grote outdoorwinkels.
En Duitse maten zijn daar ook voorhanden... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 14:03
[...]
Ik kom uit Zuid-Limburg, dus hier in de buurt is niet zo heel veel; de Bever in Maastricht.
Bij Welkoop hebben ze ook goede jassen (en andere kleding). Niet direct buitensport, maar wel goede kwalitatieve jassen. Ze hoeven natuurlijk maar 1 model te hebben dat goed zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb toevallig vorige week bij de Bever een hoop regenjassen geprobeerd, waaronder de Torrentshell 3L en de Granite Crest. Niet alleen de rits is anders, de Granite Crest voelt kwa stof totaal anders aan, stof is dunner en kraakt minder, maar voelt ook veel soepeler aan. Vond de jas prettiger zitten en voelt ook gerafineerder, maar dat zie je ook weer terug in de prijs natuurlijk.

Uiteindelijk naar huis gegaan met een Vaude Yaras II overigens. Hoofreden voor mij was dat ik 'm ook op de fiets ga gebruiken en bij de Vaude kun je nog goed de hoek omkijken met de capuchon op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greet3
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-01 08:18
[...]

Het zou mijn huidige Berghaus (geen idee welk type, maar hij is uit 2013) moeten vervangen als daily driver qua regenjas, en hij moet de 2x/jaar Schotland regen en vochtigheid kunnen weerstaan. But I run very hot, dus die pit zips zijn echt een must en ik moet vooral niet nat worden van binnenuit. Geluid maakt me niet zoveel uit. Hij moet vooral niet strak/krap zitten, maar ook niet alsof ik een vuilniszak aan heb ;)

Zo te horen weet je al vrij goed wat je fijn vindt. Dat helpt met het zoeken naar een goede jas. En er is genoeg keus. Wat betreft je laatste vragen, bij deze mijn ervaringen - en misschien hoef je die niet als referentie te nemen, omdat mijn voorkeuren anders zijn.

De torrentshell (is een goede jas) heeft soort van flaps bij de ritsen ipv gelamineerd om het water buiten te houden. Soms loopt dat stroef bij het ritsen. De Granite Crest (ook een goede jas) heeft ook nog een zak bij de borst, voor spullen. En je kan de jas strak trekken met een koortje dat in je handzakken zit. Dit soort jassen zijn echter wel vaak bewust met hoge kraag en capuchon die je kleiner kan maken, zodat je ‘beschermd’ (oa nek en gezicht) bent tegen de elementen en nog steeds goed kan kijken. Al dan niet met helm. Misschien is dat een andere doelgroep dan wat jij zoekt?

Een goede plek om de details en verschillen van deze jassen te zien is oa https://eu.patagonia.com De meeste jassen hebben een demo video. De features per jas wordt uitgelicht incl wat het gewicht en materiaal is. Mer patagonia heb je geluk dat er relatief veel youtubers een demo van vrijwel elk model geeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miel
[...]

Rij eens naar Globetrotter in Koln..... dan heb je heeeeeeeeeeel veel keus.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
miel schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:45:
[...]

die wilde ik ook al voorstellen inderdaad als je het buiten NL wil zoeken.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miel
Ik durf daar nog altijd niet heen te rijden.... veel te bang dat ik met heel veel dingen terug kom hahahaah

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 21:45
[...]

De Torrentshell is een hele fijne jas vind ik zelf, juist de wat hogere kraag zorgt ervoor dat het niet inregent zeg maar. Wel wat hoger, maar zeker niet strak.
Heb een paar jaar geleden een Helle Hansen jas gekocht en die uit ellende weer weggedaan, die kraag was zo wijd dat het er in regende en waaide, dramatisch.

Hij is nu €149 zag ik net in de mail in een nieuwsbrief, mooie prijs voor deze jas 😁

[ Voor 6% gewijzigd door Den_S85 op 29-02-2024 19:45 ]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Den_S85 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:13:
[...]

De Torrentshell is een hele fijne jas vind ik zelf, juist de wat hogere kraag zorgt ervoor dat het niet inregent zeg maar. Wel wat hoger, maar zeker niet strak.
Heb een paar jaar geleden een Helle Hansen jas gekocht en die uit ellende weer weggedaan, die kraag was zo wijd dat het er in regende en waaide, dramatisch.

Hij is nu €149 zag ik net in de mail in een nieuwsbrief, mooie prijs voor deze jas 😁
Welke winkel? :)
Ik heb de Torrentshell 3L uitgeprobeerd in de Bever winkel. Hij zit in ieder geval goed, ook als ik gewoon alleen een tshirt met een hemd aan heb. Niet overdreven baggy, en ook niet te strak, dus ik denk wel dat dat em gaat worden ;)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

ja, ik vind Bever wat verschraalt de afgelopen jaren. En dat is een mooie winkel.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• barrymossel
Iemand die nog mee wil kijken? https://lighterpack.com/r/4achlh

Volgens mij kan ik met name nog gewicht besparen op slaapzak en regenjas. Heb net een donsjas van Decathlon besteld, die de fleece van de 3-in-1 jas kan vervangen. Dan kan ik ook nog naar een goedkoop regenjasje kijken (ik heb het snel warm en loop bij voorkeur niet in de zeikende regen).

Maar met allerlei "vergeten" kleine meuk erbij kom ik denk ik niet boven de 15kg op m'n rug, toch?

Overigens, alles waar een description bij staat heb ik al in huis of besteld.

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 18:13
Er is nog wel wat te winnen qua sokken en ondergoed. 1 paar sokken (merino), 1 boxer (merino), 1 tshirt en 1 wandelbroek is voldoende toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Jasper schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:33:
[...]

Er is nog wel wat te winnen qua sokken en ondergoed. 1 paar sokken (merino), 1 boxer (merino), 1 tshirt en 1 wandelbroek is voldoende toch?
Ah, aantallen... Daar heb je gelijk in. In principe wil ik nu nog niet investeren in merino (althans wat ik nog niet heb, de sokken zijn namelijk wel merino). Voor mijn eerste tweedaagse trip is dit allemaal niet nodig qua aantallen, maar bij meer dagen in de toekomst wil ik graag wel een extra shirt en (onder)broek. Tenminste om te kunnen wisselen. Ook ivm met bijvoorbeeld scheuren van broek/shirt.
De sokken zijn bewust. Ik wissel na minimaal 15km m'n sokken ivm zweetvoeten/blaren. Werkt bij mij prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
barrymossel schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:22:

Volgens mij kan ik met name nog gewicht besparen op slaapzak en regenjas. Heb net een donsjas van Decathlon besteld, die de fleece van de 3-in-1 jas kan vervangen. Dan kan ik ook nog naar een goedkoop regenjasje kijken (ik heb het snel warm en loop bij voorkeur niet in de zeilende regen).

Maar met allerlei "vergeten" kleine meuk erbij kom ik denk ik niet boven de 15kg op m'n rug, toch?

grootste klapper nu kan je inderdaad met je slaapzak maken, de rest is bijschaven waarbij wel opgemerkt moet worden dat alle kleine beetjes in totaal veel worden en dus ook effect hebben.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
barrymossel schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:30:
[...]

Met in het achterhoofd dat ie best zwaar is en dat ik veel draai in m'n slaap toch deze XL besteld.

Moet ik vd week weer m'n tentje opzetten...
Haha, net even opgeblazen en erop gaan liggen. Viel serieus in slaap en m'n ronddolende dochter kwam (slaapwandelend) me wakker maken terwijl ik op de grond van de woonkamer lag. :X

Beter dan die Amazon meuk. Als de R-waarde klopt is het mooi spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Overigens makkelijk op te blazen met de zak zelf. Gewicht klopt op een paar grammen na (lager).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Zojuist 18km met bepakking gelopen. Had ik toch wel even onderschat. Overal pijn... :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
barrymossel schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:58:
Zojuist 18km met bepakking gelopen. Had ik toch wel even onderschat. Overal pijn... :D
Had je hiervoor wel al eens 18 km zonder bepakking gelopen? Hoeveel woog je rugzak?

Hier ga ik morgen weer 15 km lopen met mijn dochter van 9…. Zij loopt met 5 kilo bepakking om te oefenen voor de Fjallraven Classic Denmark als we kaartjes kunnen krijgen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
miel schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:54:
[...]

Had je hiervoor wel al eens 18 km zonder bepakking gelopen? Hoeveel woog je rugzak?

Hier ga ik morgen weer 15 km lopen met mijn dochter van 9…. Zij loopt met 5 kilo bepakking om te oefenen voor de Fjallraven Classic Denmark als we kaartjes kunnen krijgen…
30km zonder is de max. Maar ja dus. De rugzak was naar schatting 16-17kg. Iets zwaarder ingepakt dan nodig.
Maar ging denk ik vooral om het feit dat je echt wel anders loopt met rugzak. Heup, knie en kuiten. Maar dat is nu wel weg. Dus als dit nu ook berg op en af kan, dan ben ik een happy chap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
miel schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:54:
[...]

Super tof trouwens. Mijn dochter van 7 wil met me mee, maar ik heb gezegd dat ze minimaal 12 moet zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miel
barrymossel schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:12:
[...]

Super tof trouwens. Mijn dochter van 7 wil met me mee, maar ik heb gezegd dat ze minimaal 12 moet zijn...
Denemarken is “maar” 75 km en door relatief bewoond gebied, maar ze heeft het nu ook al over zweden dus ik ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:27

Typhone

Who Dares Wins

[...]

Daar ben ik gisteren heen geweest na die winkel hier voor het eerst gezien te hebben. Veel keus, mooie winkel. Vooral even wezen kijken naar rugzakken en duffel bags met trolley/rugzak functie. Daarna ook nog even bij het outdoor cooking assortiment gekeken, vooral om te kijken wat er allemaal is.
Mocht iemand erheen gaan, parkeren kun je praktisch ernaast geef garage Theater Parkhaus in, in je navigatie :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:27
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:45:
[...]

grootste klapper nu kan je inderdaad met je slaapzak maken, de rest is bijschaven waarbij wel opgemerkt moet worden dat alle kleine beetjes in totaal veel worden en dus ook effect hebben.
Idd slaapzak die kan voor een wintertocht toch echt wel naar de 1kg en bij warmere periodes naar rond de 500 gram.

De rugzak is ook echt een kilo te zwaar. Als je onder de 10kg draaggewicht zit dan kan de rugzak ook veel lichter.

Slaapmat kan ook nog wel 250gram vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

zuma schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:34:
[...]

Idd slaapzak die kan voor een wintertocht toch echt wel naar de 1kg en bij warmere periodes naar rond de 500 gram.

De rugzak is ook echt een kilo te zwaar. Als je onder de 10kg draaggewicht zit dan kan de rugzak ook veel lichter.

Slaapmat kan ook nog wel 250gram vanaf.
Waar vind je winter slaapzakken van 1kg? (minimaal -10c comfort)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Mr Pingu schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:58:
[...]

o.a.: https://www.westernmountaineering.com/product/versalite/

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Omgerekend naar het Europese Comfort, Limit en Extreme is deze -7c bij Comfort.

Dichtste die in de buurt komt is zover ik weet de

https://cumulus.equipment...eping-bag-teneqa-700.html

Iets schappelijkere prijs ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Mr Pingu schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:35:
[...]

Omgerekend naar het Europese Comfort, Limit en Extreme is deze -7c bij Comfort.

Dichtste die in de buurt komt is zover ik weet de

https://cumulus.equipment...eping-bag-teneqa-700.html

Iets schappelijkere prijs ook :)
prijs was niet de vraag ;) WM is idd helaas gewoon prijzig (wel mooi spul :) )

Wat betreft die temperaturen, op de Cumulus site staat helemaal niet hoe ze die bepalen, of zie ik het nu verkeerd? (WM heeft daar nog een uitleg stukje over, en idd, volgens EN rating vallen ze dan wel wat lager uit. )
Niet om Cumulus te bashen, bij een eventuele volgende (hmmm heb al 3 slaapzakken..) neem ik ze zeker in overweging, maar ik zie er niets over op hun site staan zo snel.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Hopjesvla79 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:17:
[...]

prijs was niet de vraag ;) WM is idd helaas gewoon prijzig (wel mooi spul :) )

Wat betreft die temperaturen, op de Cumulus site staat helemaal niet hoe ze die bepalen, of zie ik het nu verkeerd? (WM heeft daar nog een uitleg stukje over, en idd, volgens EN rating vallen ze dan wel wat lager uit. )
Niet om Cumulus te bashen, bij een eventuele volgende (hmmm heb al 3 slaapzakken..) neem ik ze zeker in overweging, maar ik zie er niets over op hun site staan zo snel.
Cumulus gebruikt de standaard EN-rating is mij verteld maar kan het ook niet vinden op hun site.

Edit: volgende overweeg ik ook Cumulus te nemen, heb nu de Mammut Protect -18C als winter zak, ooit voor 200 in de aanbieding kon ik deze niet laten liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Mr Pingu op 05-03-2024 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Mr Pingu schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:58:
[...]

Thans is in Europa Cumulus de hofleverancier van UL slaapzakken. Maar je kan verder kijken naar Western Mountaineering. PhD slaapzakken https://www.phdesigns.co.uk/sleeping-bags en Valandre https://www.valandre.com/3-sleeping-bags

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barrymossel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ei0XYNddqMDEznbwazPWdeSV4hU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pyw0qFZiLzQCTLgshrJQg90F.jpg?f=fotoalbum_large

Tweede test, nu met nieuwe mat, maar zonder tent. Wel met muts. Welterusten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
barrymossel schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:22:

Volgens mij kan ik met name nog gewicht besparen op slaapzak en regenjas. Heb net een donsjas van Decathlon besteld, die de fleece van de 3-in-1 jas kan vervangen. Dan kan ik ook nog naar een goedkoop regenjasje kijken (ik heb het snel warm en loop bij voorkeur niet in de zeikende regen).

Super nuttige lijst voor me, ik zit momenteel op het punt "dag lopen is leuk, maar ik wil er (voor nu) weekendjes van kunnen maken" en heb precies weinig gear in huis. Mijn ouwe rugzak is een 65 liter Berghaus die leeg al lomp zwaar is, mijn matje is gekocht op comfort en weegt dik 2 kilo, slaapzak idem. Daar ga ik niet mee sjouwen. En een tentje heb ik nog niet.

Qua tent was ik al op dezelfde uitgekomen als jij: lekker betaalbaar, groot zat voor 1, netjes qua gewicht in z'n prijsklasse. Matje, slaapzak en vooral backpack zijn de volgende uitdagingen. Nadeel voor mij qua slaapzak: mummy = no go, als ik niet kan bewegen dan voel ik me opgesloten en slaap ik niet.

Blijf dus vooral je ervaringen posten, ik lees mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Bundin schreef op zondag 10 maart 2024 @ 23:14:
[...]

Nadeel voor mij qua slaapzak: mummy = no go, als ik niet kan bewegen dan voel ik me opgesloten en slaap ik niet.
ik heb dat ook. Een quilt of een semi-rectangular (semi-rec) slaapzak kan dat oplossen. Dat werkt bij mij ieg heel goed.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voor warmere temperaturen ga ik nooit meer in een slaapzak sinds ik een quilt heb: zo veel lekkerder! Ik kan tenminste weer 1 been optrekken en dergelijke. Is ook nog eens een mooi stuk lichter als een volledige slaapzak.
Ik heb een thermarest vesper 32f

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 07:49:
[...]

ik heb dat ook. Een quilt of een semi-rectangular (semi-rec) slaapzak kan dat oplossen. Dat werkt bij mij ieg heel goed.
Ik ga eens zien of ik een Nemo Disco van dichtbij kan bekijken. Het gaat me vooral om zijslapen en daarvoor wat vrijheid voor m'n knieën. De vorm van dit ding lijkt dat mogelijk te maken. Nooit verdiept in quilts, zal eens gaan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Hopjesvla79 Gister bij de Bever geweest en tot een interessant inzicht gekomen.
Wellicht heb ik iets teveel gefocust op een 1-op-1 vervanger van mijn Berghaus goretex regenjas van 13 jaar oud.
Ik heb altijd beredeneerd dat dit mijn daily driver is en ik deze dus altijd als eerste aantrek (meestal zonder laagjes eronder, omdat die jas het dunste is én ik niet de hele tijd hoef te switchen voor wanneer het zou gaan regenen.
Die redenatie zit er dus al de afgelopen 13 jaar ingebakken, zonder dat ik in de afgelopen 13 jaar eens wat vaker heb nagedacht waarom ik dit eigenlijk zo doe.
I run really hot, dusdanig dat ik bij normaal wandelen al transpireer als een regulier persoon die hardloopt. Ik transpireer eigenlijk overal even hard. Eigenlijk is ademendheid dus belangrijker dan absolute waterdichtheid. Sure, een vervangende jas moet een stortbui in de schotse hooglanden aankunnen, maar ik ga niet altijd ploeterend door de regen e.d.

Dus we (medewerkster van Bever en ik) waren eigenlijk steeds meer van de gedachte aan het afwijken om een regenjas als daily driver te gebruiken. Zij adviseerde juist om een fatsoenlijke (niet al te warme) midlayer als default te gebruiken. De gedachte is dan juist om een regenjas enkel aan te doen als het ook echt regent, al dan niet met een midlayer eronder, en zo juist meer te investeren in een goeie midlayer (en ook baselayer), zodat ik in de hoofdbehoefte (ademendheid) kan voorzien. Zo hoef ik ook niet perse de goretexprijzen achterna en zou zo'n torrentshell 3L regenjas ook het daadwerkelijke doel dienen, namelijk waterdicht zijn. Kep em aangehad en hij zit gewoon goed, maar hij is erg stug, crinkly en gevoelsmatig beoordelend, ademt hij slecht, ondanks de ventilatieritsen.

Omdat ik het altijd zo warm heb, vroeg ze wat voor basislaag ik aanhad, waarop ik antwoordde "decathlon hardloop synthetische shirts, omdat ze het zweet afvoeren, maar het gaat enorm stinken". Dus zij gaf de tip om te investeren in Merinowol tshirts/longsleeves, of de 50-50 merino/polyesther shirts. Merino zou niet stinken, en de merino/polyesther-variant zou net effe iets beter zijn in vochtafvoer dan puur alleen merino. Ze gaf namelijk aan dat je met merino (of de merino/polyesther variant) veel minder van hoeft mee te nemen op vakantie omdat ze niet/nauwelijks gaan stinken.

Dus ik heb huiswerk voor de boeg, namelijk verdiepen in midlayers en baselayers ;)

Nu achteraf gezien klinkt het zo ontzettend stom dat ik er niet zelf op was gekomen om te investeren in een zeer goed ademende, niet al te warme midlayer; i guess i got stuck in my ways zeg maar, omdat ik niet continu wil moeten switchen van jassen (maar dit doe ik nu met de regenjas toch ook al in Schotland, omdat ik het vaak te warm heb).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
Deathchant schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:47:
@Hopjesvla79 Gister bij de Bever geweest en tot een interessant inzicht gekomen.
Wellicht heb ik iets teveel gefocust op een 1-op-1 vervanger van mijn Berghaus goretex regenjas van 13 jaar oud.
Ik heb altijd beredeneerd dat dit mijn daily driver is en ik deze dus altijd als eerste aantrek (meestal zonder laagjes eronder, omdat die jas het dunste is én ik niet de hele tijd hoef te switchen voor wanneer het zou gaan regenen.
Die redenatie zit er dus al de afgelopen 13 jaar ingebakken, zonder dat ik in de afgelopen 13 jaar eens wat vaker heb nagedacht waarom ik dit eigenlijk zo doe.
I run really hot, dusdanig dat ik bij normaal wandelen al transpireer als een regulier persoon die hardloopt. Ik transpireer eigenlijk overal even hard. Eigenlijk is ademendheid dus belangrijker dan absolute waterdichtheid. Sure, een vervangende jas moet een stortbui in de schotse hooglanden aankunnen, maar ik ga niet altijd ploeterend door de regen e.d.

Dus we (medewerkster van Bever en ik) waren eigenlijk steeds meer van de gedachte aan het afwijken om een regenjas als daily driver te gebruiken. Zij adviseerde juist om een fatsoenlijke (niet al te warme) midlayer als default te gebruiken. De gedachte is dan juist om een regenjas enkel aan te doen als het ook echt regent, al dan niet met een midlayer eronder, en zo juist meer te investeren in een goeie midlayer (en ook baselayer), zodat ik in de hoofdbehoefte (ademendheid) kan voorzien. Zo hoef ik ook niet perse de goretexprijzen achterna en zou zo'n torrentshell 3L regenjas ook het daadwerkelijke doel dienen, namelijk waterdicht zijn. Kep em aangehad en hij zit gewoon goed, maar hij is erg stug, crinkly en gevoelsmatig beoordelend, ademt hij slecht, ondanks de ventilatieritsen.

Omdat ik het altijd zo warm heb, vroeg ze wat voor basislaag ik aanhad, waarop ik antwoordde "decathlon hardloop synthetische shirts, omdat ze het zweet afvoeren, maar het gaat enorm stinken". Dus zij gaf de tip om te investeren in Merinowol tshirts/longsleeves, of de 50-50 merino/polyesther shirts. Merino zou niet stinken, en de merino/polyesther-variant zou net effe iets beter zijn in vochtafvoer dan puur alleen merino. Ze gaf namelijk aan dat je met merino (of de merino/polyesther variant) veel minder van hoeft mee te nemen op vakantie omdat ze niet/nauwelijks gaan stinken.

Dus ik heb huiswerk voor de boeg, namelijk verdiepen in midlayers en baselayers ;)

Nu achteraf gezien klinkt het zo ontzettend stom dat ik er niet zelf op was gekomen om te investeren in een zeer goed ademende, niet al te warme midlayer; i guess i got stuck in my ways zeg maar, omdat ik niet continu wil moeten switchen van jassen (maar dit doe ik nu met de regenjas toch ook al in Schotland, omdat ik het vaak te warm heb).
Ik zweet al als ik studio sport kijk en ik zweer bij deze shirts: https://www.decathlon.nl/..._/R-p-X8493310?mc=8493310

heb deze meerdere dagen gedragen en flink in gezweet, maar qua geur was er weinig tot niks te ruiken.... dus misschien die eens proberen? (ik heb er 4 of 5 inmiddels, ze gaan wel kapot zeg maar...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Deathchant schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:47:

mooi, nooit te oud om te leren! Dat je hem ook echt altijd draagt was mij ontgaan..want..why? ;)

Ik heb mijn gore-tex altijd mee, maar bij voorkeur in de tas ;), als het niet hoeft gaat die niet aan en heb ik idd een softshell oid aan. Wordt het te nat, dan komt de regenjas erbij. Kan ook nog wel eens fijn zijn als je op een topje staat en de wind is ijskoud, dan is die extra laag ook wel fijn. Maar in het algemeen: in de tas.

100% merino gaat bij mij alsnog prikken als ik begin te zweten, dus ik heb meestal , bamboe, polyester of merino-mix. Maar dat is ook persoonlijk. Doch ik kan je idd vertellen dat mijn merino-mix icebreaker boxers met gemak 72 uur gedragen kunnen worden zonder dat je iets ruikt :) En ze wegen ook nog eens niets, maar ja..wel weer prijzig (dus kopen in de sale). Vriendin heeft best veel merino van de Decathlon en dat is voor die prijs prima spul.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

miel schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:42:
[...]

Ik zweet al als ik studio sport kijk en ik zweer bij deze shirts: https://www.decathlon.nl/..._/R-p-X8493310?mc=8493310

heb deze meerdere dagen gedragen en flink in gezweet, maar qua geur was er weinig tot niks te ruiken.... dus misschien die eens proberen? (ik heb er 4 of 5 inmiddels, ze gaan wel kapot zeg maar...)
25 euro voor een tshirt dat snel kapot gaat....Hmm...Ik ga het gewoon maar eens proberen met 2 shirtjes en dan kijk ik wel hoe lang het meegaat, en dan zal ik dán overwegen om duurder spul (Craft?) te kopen. Bedankt voor de tip!
Hopjesvla79 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:59:
[...]

mooi, nooit te oud om te leren! Dat je hem ook echt altijd draagt was mij ontgaan..want..why? ;)

Ik heb mijn gore-tex altijd mee, maar bij voorkeur in de tas ;), als het niet hoeft gaat die niet aan en heb ik idd een softshell oid aan. Wordt het te nat, dan komt de regenjas erbij. Kan ook nog wel eens fijn zijn als je op een topje staat en de wind is ijskoud, dan is die extra laag ook wel fijn. Maar in het algemeen: in de tas.

100% merino gaat bij mij alsnog prikken als ik begin te zweten, dus ik heb meestal , bamboe, polyester of merino-mix. Maar dat is ook persoonlijk. Doch ik kan je idd vertellen dat mijn merino-mix icebreaker boxers met gemak 72 uur gedragen kunnen worden zonder dat je iets ruikt :) En ze wegen ook nog eens niets, maar ja..wel weer prijzig (dus kopen in de sale). Vriendin heeft best veel merino van de Decathlon en dat is voor die prijs prima spul.
Hehe, ja ik ben 40 he, dan hoor ik bij de bejaardensoos, dus dan vergeet ik nog wel eens wat :)
De reden dat ik em altijd droeg is omdat ik het blijkbaar altijd behandelde als midlayer, waarbij ik dan niet hoef te switchen naar een extra jas wanneer het regent. 7 van de 10 keer regent het echter niet, dus kan ik net zo goed inderdaad daadwerkelijk een ademende midlayer kopen en voor die paar keer dan maar switchen. Ik weet ook niet hoe ik zo lang op dat principe heb gestaan, weliswaar onbewust, maar goed. I can change ;)
Dus ik ga het advies ter harte nemen en afstappen van het idee van regenjas-moet-daily-driver-zijn en zal me dus gaan aanleren om de regenjas voornamelijk in de rugzak te laten en enkel te gebruiken voor dát doel, en dus voor de rest het doen met een fatsoenlijke mid- en baselayer.

Ik ga de merinowol shirtjes die miel hierboven aangaf eens proberen voordat ik duurder ga doen. Qua midlayer...ja ik ben me nu aan het inlezen, en ik heb nu altijd een wat dikker fleecevest aan, omdat ik in de wind in Schotland en ook op de veerboot daar het dan toch vaak te koud heb. Maar dat is een usecase die anders is dan wandelen he. Daarbij sta ik voornamelijk stil. Dus afgelopen 4 jaar heb ik voor die gelegenheden mijn gewone RAB Electron winterjas meegenomen (die kan ik helemaal in de meegeleverde pouch opvouwen): die is namelijk supercompact en licht en redelijk winddicht. Dat bespaart me om een extra dik (en zwaar) fleecevest/windstopper mee te sjurgen.

En ook tijdens de wandel, je kent het wel, dan ga je kapot van de hitte, en zodra je dan effe 5 minuten pauzeert, raast de wind gewoon door je fleecevest heen en krijg ik het koud, onder meer omdat mijn baselayer niet echt goed is. Daarnaast haat ik dat gevoel van natte armen (door het zweet) in een fleecevest :( Maar een longsleeve als basislayer heb ik al geprobeerd, dat is me echt te warm.

Dus ik moet me echt leren committen aan de juiste lagen in de juiste omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Deathchant schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:14:
[...]

Hehe, ja ik ben 40 he, dan hoor ik bij de bejaardensoos, dus dan vergeet ik nog wel eens wat :)
Broekie! Ik ben een paar jaar ouder, dus dat is geen excuus :)

Maar goed, ik heb ook bijna altijd mijn RAB winterdons mee: compact, licht en warm, zeker voor 's avonds in de bergen fijn als het flink kan afkoelen.

Laagjes is key, dan kan je ook combineren. Fleece + wind is koud, Fleece + Goretex+ wind is een stuk minder koud omdat de wind er niet meer doorkomt. Wind weg is Goretex uit, bijvoorbeeld.

Vooral ervaren. En passen.. ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

miel schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:42:
[...]

+1 voor de merino shirts van decathlon..
Ik heb inmiddels een hele collectie daarvan (en zelfs een merino ondebroek en buff).
Vaak heb ik een lange dunne (https://www.decathlon.nl/...ool/_/R-p-4523?mc=8504630) aan als base layer en een dikkere (ski?) mid layer (https://www.decathlon.nl/...0/_/R-p-324215?mc=8580374) erover.. soms nog met een gewoon katoenen T-shirt ertussen..
Werkt heerlijk bij zowel wandelen, maar ook op de motor.. op de motor heb ik ook een lange merino legging voor onder mijn motorpak :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:33
[...]

En ook tijdens de wandel, je kent het wel, dan ga je kapot van de hitte, en zodra je dan effe 5 minuten pauzeert, raast de wind gewoon door je fleecevest heen en krijg ik het koud, onder meer omdat mijn baselayer niet echt goed is. Daarnaast haat ik dat gevoel van natte armen (door het zweet) in een fleecevest :( Maar een longsleeve als basislayer heb ik al geprobeerd, dat is me echt te warm.

Dus ik moet me echt leren committen aan de juiste lagen in de juiste omstandigheden.
Maar kleed je je niet standaard te warm? Als het te warm wordt: kleren uit. Wordt het koud (en ook zodra je stopt): kleding aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
[...]

25 euro voor een tshirt dat snel kapot gaat....Hmm...Ik ga het gewoon maar eens proberen met 2 shirtjes en dan kijk ik wel hoe lang het meegaat, en dan zal ik dán overwegen om duurder spul (Craft?) te kopen. Bedankt voor de tip!

[...]
Sorry, relatief snel is na 1800 km per jaar waarbij redelijk wat met een zware rugzak.... daarvan gaat alles stuk uiteindelijk, maar ik heb 5 shirts, 2 hebben gaten bij de riem (want daar gaat een shirt vaak stuk) en 1 van die 2 heeft gaatjes in de schouders, waar de zware rugzak geschuurd heeft....

Verder worden ze bijna dagelijks 1 tot 2 uur gedragen, dus qua absolute tijd misschien snel, maar met duurdere merino kleding ga je dat mogelijk nog veel sneller krijgen als ik eerlijk ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Hmm, ja ik ga het gewoon proberen. In Mei ga ik weer naar Schotland en ik ga me gewoon eens 2 van die tshirts die jij linkte kopen.

Ik heb besloten om met nikwax nog eens mijn huidige berghaus goretex jas te wassen en opnieuw waterdicht te maken; dan hoef ik alleen nog een niet al te dikke (maar ook niet al te dunne) midlayer te kopen.

Enige tips voor midlayers die niet al te dik en niet al te dun zijn? Hoeft niet met capuchon, mag wel. Liefst ook met pitzips, maar ik snap dat midlayers dat meestal niet hebben. Ik wil het het liefst in vest-vorm, dus met een ritssluiting over de gehele lengte.

[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 11-03-2024 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 16:16
Deathchant schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:16:
Ik heb besloten om met nikwax nog eens mijn huidige berghaus goretex jas te wassen en opnieuw waterdicht te maken; dan hoef ik alleen nog een niet al te dikke (maar ook niet al te dunne) midlayer te kopen.
Kleding kan je niet opnieuw waterdicht maken door het te wassen. Hoogstens wordt door het wassen de jas weer water afstotend. Door dat het de DWR weer hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Christiaan676 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:20:
[...]

Kleding kan je niet opnieuw waterdicht maken door het te wassen. Hoogstens wordt door het wassen de jas weer water afstotend. Door dat het de DWR weer hersteld.
Terms :) Maar dat bedoel ik ook; kleding met waterdichte en ademende membranen was je in de machine (om de fabric te ontdoen van rotzooi), en vervolgens doe je met een speciale DWR wash je spullen nog eens in de machine om de DWR erop te doen/heractiveren. Althans, zo begreep ik het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Hmm, ja ik ga het gewoon proberen. In Mei ga ik weer naar Schotland en ik ga me gewoon eens 2 van die tshirts die jij linkte kopen.

Enige tips voor midlayers die niet al te dik en niet al te dun zijn? Hoeft niet met capuchon, mag wel. Liefst ook met pitzips, maar ik snap dat midlayers dat meestal niet hebben. Ik wil het het liefst in vest-vorm, dus met een ritssluiting over de gehele lengte.
Wat versta je precies onder een midlayer? Moet het een softshell jasje zijn, en dan van ouderwets 'softshell' materiaal, of mag het ook iets anders zijn. Of moet het een vest zijn? En softshell heeft als voordeel dat het vaak min of meer winddicht is, en vaak nog wel enigzins waterafstotend bij een kort miezertje. Een vest heeft als voordeel dat het soepele zit, warmer is. Of toch maar een dun donsjasje? Lekker licht, enigzins winddicht, maar kan niet tegen een spatje regen? Wel lekker warm. Feitelijk allemaal te gebruiken als midlayer..

ik durf het bijna niet te zeggen..maar ga gewoon naar een winkel voordat het hele 'niet de juiste maat, toch niet wat ik verwacht' verhaal weer opnieuw begint ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Hopjesvla79 op 11-03-2024 18:26 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Hopjesvla79 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:26:
[...]

Wat versta je precies onder een midlayer? Moet het een softshell jasje zijn, en dan van ouderwets 'softshell' materiaal, of mag het ook iets anders zijn. Of moet het een vest zijn? En softshell heeft als voordeel dat het vaak min of meer winddicht is, en vaak nog wel enigzins waterafstotend bij een kort miezertje. Een vest heeft als voordeel dat het soepele zit, warmer is. Of toch maar een dun donsjasje? Lekker licht, enigzins winddicht, maar kan niet tegen een spatje regen? Wel lekker warm. Feitelijk allemaal te gebruiken als midlayer..

ik durf het bijna niet te zeggen..maar ga gewoon naar een winkel voordat het hele 'niet de juiste maat, toch niet wat ik verwacht' verhaal weer opnieuw begint ;)
Ik ga zeker wat aanproberen ja no worries ;)

iig geen donsjas, is default te warm denk ik. Hoeft ook niet perse volledig winddicht; soms is het wel lekker als je stevig aant wandelen bent om dan de wind erdoorheen te voelen ;)
In Schotland is het doorgaans rond de 15 graden in Mei, maar wel wat vochtiger. Gevoelstemperatuur gaat natuurlijk wat naar beneden door de wind. Dus ik gok dat een softshell aardig in de buurt komt ;)
Dus gewoon ook een vest/jas wat ik niet alleen onder een hardshell moet dragen maar dus ook gewoon als buitenlaag aan zou kunnen doen (met merinowol tshirt/longsleeve eronder).

Ik dacht:
1: https://www.bever.nl/p/co...2BEC0020.html?colour=1438
2: https://www.bever.nl/p/pa...12AD90232.html?colour=736
3: https://www.bever.nl/p/ma...2AD90150.html?colour=2219
4: https://www.bever.nl/p/va...BBF10001.html?colour=1204
5: https://www.bever.nl/p/va...BAF10001.html?colour=4125
6: https://www.bever.nl/p/cr...BBC80006.html?colour=2530
7: https://www.bever.nl/p/th...BAD90002.html?colour=1516

#7 lijkt me te warm, #4 heeft pitzips, dus die spreekt me het meeste aan :)

[ Voor 25% gewijzigd door Deathchant op 11-03-2024 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Deathchant schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:40:
[...]

iig geen donsjas, is default te warm denk ik. Hoeft ook niet perse volledig winddicht; soms is het wel lekker als je stevig aant wandelen bent om dan de wind erdoorheen te voelen ;)
In Schotland is het doorgaans rond de 15 graden in Mei, maar wel wat vochtiger. Gevoelstemperatuur gaat natuurlijk wat naar beneden door de wind. Dus ik gok dat een softshell aardig in de buurt komt ;)
maar dat bedoel ik dus: ik zou bv een heel dun donsjasje meenemen, maar jij liever een softshell, een ander neemt liever een vest mee (bij mij is het trouwens allemaal mogelijk naar gelang de situatie). Je kan dus wel advies vragen maar je krijgt persoonlijke voorkeuren..het best is dus zelf ervaren wat je fijn vind. Daarom: passen :)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miel

FORCLAZ Merino Trekkingshirt Met Lange Mouwen Voor Heren Mt900 €69,99

Die heb ik als midlayer…. Werkt top tot het te warm is en dan uit. En dan nog een merino met lange mouw er bij en ik heb met 3 kledingsstukken + hardshell alles wat ik nodig heb van -5 tot +35…(in combinatie met een afritsbroek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:26
Ik had een Cortazu All Weather jas besteld... de reviews waren lovend. Minder stijf/krakend als de meeste jassen en goed ademend.

Nou na 5 min begon ik al te zweten. Nog zonder dat ik aan het wandelen was. Verder kraakt de jas als een gek. Jammer, want vond hem wel mooi.

Dan toch maar doorsparen voor een Arc'teryx ofzo.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ah, die heb ik ook net binnen van de week. Moet hem nog even gaan proberen, vond hem zelf erg fijn zitten qua pasvorm en ook qua kraken.

Maar moet er dus nog eens een stuk mee wandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Phusebox schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:49:
Ik had een Cortazu All Weather jas besteld... de reviews waren lovend. Minder stijf/krakend als de meeste jassen en goed ademend.

Nou na 5 min begon ik al te zweten. Nog zonder dat ik aan het wandelen was. Verder kraakt de jas als een gek. Jammer, want vond hem wel mooi.

Ah ja? Wat jammer! Kep Cortazu nog nooit geprobeerd, maar staat hoog aangeschreven.
Ik heb exact diezelfde ervaring met de Patagonia Torrentshell 3L. Enorm lawaaierig en stug, en je zweet je kapot...
Welke Arc'teryx jas/softshell heb je op het oog dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:26
Koehandelaar schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:28:
Ah, die heb ik ook net binnen van de week. Moet hem nog even gaan proberen, vond hem zelf erg fijn zitten qua pasvorm en ook qua kraken.

Maar moet er dus nog eens een stuk mee wandelen.
Ben er niet mee gaan wandelen, dan kan ie niet meer retour natuurlijk. Maar na 5 min met een T-shirt en een merino vest eronder begon ik al te zweten zonder inspanning.

Wellicht zoek ik ook geen waterdichte jas. De keren dat ik echt stromende regen heb gehad kan ik op twee handen tellen, en dat was dan nog wel in Texas... een week mist en regen ipv de normale 25 tot 30 graden.

[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 15-03-2024 18:13 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worsteneter
Deathchant schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:29:
[...]

Terms :) Maar dat bedoel ik ook; kleding met waterdichte en ademende membranen was je in de machine (om de fabric te ontdoen van rotzooi), en vervolgens doe je met een speciale DWR wash je spullen nog eens in de machine om de DWR erop te doen/heractiveren. Althans, zo begreep ik het.
Ikzelf spuit de DWR er liever op, zeker bij 3laags jassen. Als je hem met 'TX direct' gaat wassen impregneer je namelijk ook de binnenkant - en die 3e laag is juist bedoeld om water goed op te nemen en door te geven aan het membraan, niet om 'durable water repellent' te zijn ;)
Phusebox schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:49:

De enige echte 'niet krakende' jas is volgens mij de Fjallraven ecoshell. Erg fijn, maar er is een duidelijk compromis met duurzaamheid en de waterafstotendheid. De buitenstof raakt veel sneller verzadigd dan een goretex pro shell. Maar zoals altijd zal je toch een compromis moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
idd. GoreTex Paclite kraakt ook niet, voelt aan als normale stof. Maar kan wel veel minder hebben dan een Pro shell. Voor gewoon dagelijks gebruik is het zeker prima, ademt ook meer.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Hopjesvla79 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:12:
idd. GoreTex Paclite kraakt ook niet, voelt aan als normale stof. Maar kan wel veel minder hebben dan een Pro shell. Voor gewoon dagelijks gebruik is het zeker prima, ademt ook meer.
Ja klopt - maar ik vraag mij af of dat ook komt doordat de stof zo dun is. Paclite is nog wel een 'harde' stof vergeleken met ecoshell. Infinium is nóg zachter maar dat is eigenlijk geen waterdichte stof van goretex - maar met getapde naden kom je wel een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Worsteneter schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:27:
[...]

Ikzelf spuit de DWR er liever op, zeker bij 3laags jassen. Als je hem met 'TX direct' gaat wassen impregneer je namelijk ook de binnenkant - en die 3e laag is juist bedoeld om water goed op te nemen en door te geven aan het membraan, niet om 'durable water repellent' te zijn ;)
Je hebt gelijk idd. Hier zegt Gijs het ook bij 16 minuten: YouTube: HOW TO SOFTSHELL JACKETS | EXPERT ADVICE + REVIEW 8 SOFTSHELLS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik heb m'n eerste tochtje nog niet gelopen (maar wel gepland in mei in de Vogezen) en ben al aan het kijken voor een tweedaagse tocht in de Provence. Iemand ideeën waar ik vanuit Castellane (daar gaan we op vakantie) het beste naar kan kijken? Ik wil niet te ver van de camping waar het gezin zit. Max een half uurtje rijden.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
barrymossel schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:21:
Ik heb m'n eerste tochtje nog niet gelopen (maar wel gepland in mei in de Vogezen) en ben al aan het kijken voor een tweedaagse tocht in de Provence. Iemand ideeën waar ik vanuit Castellane (daar gaan we op vakantie) het beste naar kan kijken? Ik wil niet te ver van de camping waar het gezin zit. Max een half uurtje rijden.

Iemand tips?
de GR4 loopt door Castellane en je zit in de buurt van de Verdon. Ik zou kijken of je daar dus het een en ander mee kan combineren. Je zou eens op Komoot kunnen kijken, maar old fashioned als ik ben is een ouderwetse IGN kaart van het gebied natuurlijk het leukste plannen: https://www.denoorderzon....on-1-25-000-9782758552369
of gewoon een gidsje van het een en ander:
https://www.denoorderzon.nl/kaart-haute-provence-verdon-var

[ Voor 12% gewijzigd door Hopjesvla79 op 19-03-2024 22:11 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:01:
[...]

de GR4 loopt door Castellane en je zit in de buurt van de Verdon. Ik zou kijken of je daar dus het een en ander mee kan combineren. Je zou eens op Komoot kunnen kijken, maar old fashioned als ik ben is een ouderwetse IGN kaart van het gebied natuurlijk het leukste plannen: https://www.denoorderzon....on-1-25-000-9782758552369
of gewoon een gidsje van het een en ander:
https://www.denoorderzon.nl/kaart-haute-provence-verdon-var
Ik ben bezig met Komoot, maar ik krijg met name veel wegen op m'n route. Ik ga de GR 4 eens checken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
barrymossel schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:11:
[...]

Ik ben bezig met Komoot, maar ik krijg met name veel wegen op m'n route. Ik ga de GR 4 eens checken!
Check deze Collectie op komoot — vast iets voor jou! "Tour du Verdon 🇫🇷" https://www.komoot.com/nl...n/1484033/-tour-du-verdon

je moet ook vooral kijken wat anderen al gedaan hebben ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 20:35

steel123

Cryman9

Deathchant schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:40:
[...]

Dus gewoon ook een vest/jas wat ik niet alleen onder een hardshell moet dragen maar dus ook gewoon als buitenlaag aan zou kunnen doen (met merinowol tshirt/longsleeve eronder).

Ik dacht:
1: https://www.bever.nl/p/co...2BEC0020.html?colour=1438
2: https://www.bever.nl/p/pa...12AD90232.html?colour=736
3: https://www.bever.nl/p/ma...2AD90150.html?colour=2219
4: https://www.bever.nl/p/va...BBF10001.html?colour=1204
5: https://www.bever.nl/p/va...BAF10001.html?colour=4125
6: https://www.bever.nl/p/cr...BBC80006.html?colour=2530
7: https://www.bever.nl/p/th...BAD90002.html?colour=1516

#7 lijkt me te warm, #4 heeft pitzips, dus die spreekt me het meeste aan :)
Als ik zulk soort jassen aan heb met fors wandelen in de bergen met 15 graden zoals Schotland, dan zou ik me ook de tering zweten met een t-shirt eronder. Naar mijn mening zijn ze wel waterdicht genoeg voor de meeste miezerregen die je in Schotland tegenkomt.
Zo'n jas heb ik ook en eigenlijk aangeschaft voor winter MTB, maar die komt pas tevoorschijn met -5 en dan heb ik daaronder enkel een tshirt aan. Veel te warm anders. (Ik heb zo'n Vaude).

Misschien een heel ander idee, maar waarom neem je geen windjack mee. Dat is echt mega dunne stof, maar krijg je het ook giga warm in omdat de wind er niet doorkomt. Een windjack in combinatie met een DUNNE sport trui/merino trui lijkt me perfect wat je zoekt. Zeker om snel aan te doen in schotland als je boven de bomen ineens die gure wind tegenkomt rondom de toppen.
https://www.bergfreunde.n...CqCAQAvD_BwE&gad_source=1

Al heb ik deze winter een zeer dunne hardshell (Jones: 20K waterproof, 40K breathable) gekocht voor het splitboarden. Deze is ook zeer dun en lijkt me perfect om als regenjas te gebruiken in milde omstandigheden.
Maar met deze jas heb ik in de winter met -15 gewoon een baselayer aan en een midlayer fleece jasje. Bij -5 (wat het meestal is met snowboarden) zelfs enkel een baselayer met een zeer dunne trui erover.

[ Voor 7% gewijzigd door steel123 op 19-03-2024 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:12:
[...]

Check deze Collectie op komoot — vast iets voor jou! "Tour du Verdon 🇫🇷" https://www.komoot.com/nl...n/1484033/-tour-du-verdon

je moet ook vooral kijken wat anderen al gedaan hebben ;)
Ik zat juist bij Rougon te kijken :D. Mogelijkheid is dan zelfs van Rougon (laten brengen) terug naar de camping. Ongeveer 25km. En dan checken of er een bivak mogelijk is. Eventueel wat langer maken. Of idd een rondje in die buurt en dan zelf rijden die kant op.

---edit---

Dit bijvoorbeeld: https://www.komoot.nl/tou...E4UfKnfIxniSdRhSs8M5Bo62V

Alleen officieel zul je daar niet mogen bivakkeren halverwege lijkt me (niet een uur van de weg).

[ Voor 23% gewijzigd door barrymossel op 20-03-2024 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
barrymossel schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:23:
[...]

Ik zat juist bij Rougon te kijken :D. Mogelijkheid is dan zelfs van Rougon (laten brengen) terug naar de camping. Ongeveer 25km. En dan checken of er een bivak mogelijk is. Eventueel wat langer maken. Of idd een rondje in die buurt en dan zelf rijden die kant op.

---edit---

Dit bijvoorbeeld: https://www.komoot.nl/tou...E4UfKnfIxniSdRhSs8M5Bo62V

Alleen officieel zul je daar niet mogen bivakkeren halverwege lijkt me (niet een uur van de weg).
Ik heb even wat gemaild met de plaatselijke VVV en zij vermoeden dat mijn uitgestippelde route "verrassingen" met zich mee kan brengen, omdat een deel geen gemarkeerde route is. Advies is om van Chalet de la Maline via de GR4 terug naar Castellane te lopen. Die heb ik nu uitgestippeld: https://www.komoot.nl/tou...zBHV11dQs9i9nLZuuw5n8914G

Wel erg ambitieus met 2 x 20km... Wordt een hoop oefenen.

Ook geven ze aan dat bivakkeren op een uur lopen van een camping (ik dacht weg) toegestaan is. Behalve op bepaalde plekken uiteraard.

We gaan het zien. Ik heb nog even...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
barrymossel schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:41:
[...]

Ik heb even wat gemaild met de plaatselijke VVV en zij vermoeden dat mijn uitgestippelde route "verrassingen" met zich mee kan brengen, omdat een deel geen gemarkeerde route is. Advies is om van Chalet de la Maline via de GR4 terug naar Castellane te lopen. Die heb ik nu uitgestippeld: https://www.komoot.nl/tou...zBHV11dQs9i9nLZuuw5n8914G

Wel erg ambitieus met 2 x 20km... Wordt een hoop oefenen.

Ook geven ze aan dat bivakkeren op een uur lopen van een camping (ik dacht weg) toegestaan is. Behalve op bepaalde plekken uiteraard.

We gaan het zien. Ik heb nog even...
Je kan beter focussen op de wandeluren dan op de km's. En dan de wandeluren zijn gebaseerd op de ervaringen van de locals. Als niet-ervaren Nederlander mag je deze nog een keer maal 1,5 doen....

Verder waar je in Nederland zeg maar 6 tot 7 uur kan wandelen kom je in dit soort gebied wellicht tot maximaal 5 a 6 uur, de inspanningen eisen gewoon harder hun tol dan in ons vlak landje.

Mocht je behoefte hebben aan trainen dan kan ik je het Krijtlandpad aanbevelen en Dutch Mountain trail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
zuma schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:48:
[...]

Je kan beter focussen op de wandeluren dan op de km's. En dan de wandeluren zijn gebaseerd op de ervaringen van de locals. Als niet-ervaren Nederlander mag je deze nog een keer maal 1,5 doen....

Verder waar je in Nederland zeg maar 6 tot 7 uur kan wandelen kom je in dit soort gebied wellicht tot maximaal 5 a 6 uur, de inspanningen eisen gewoon harder hun tol dan in ons vlak landje.

Mocht je behoefte hebben aan trainen dan kan ik je het Krijtlandpad aanbevelen en Dutch Mountain trail
Dat realiseer ik me heel goed. Het mooie is dat ik er ook drie dagen over kan doen, of me op dag 2 kan laten ophalen.

En in mei heb ik een route welke ik kan oprekken of inkorten om te zien wat voor mij mogelijk is. Dus dan kan ik alvast wat testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
steel123 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:19:
[...]
Misschien een heel ander idee, maar waarom neem je geen windjack mee. Dat is echt mega dunne stof, maar krijg je het ook giga warm in omdat de wind er niet doorkomt. Een windjack in combinatie met een DUNNE sport trui/merino trui lijkt me perfect wat je zoekt. Zeker om snel aan te doen in schotland als je boven de bomen ineens die gure wind tegenkomt rondom de toppen.
Kan de windbreakers van de Decathlon uit het trail runner assortiment aanraden. Zeker fijn als je snel van koud naar warm en weer koud gaat.
Pagina: 1 ... 14 ... 22 Laatste