@
Hopjesvla79 Gister bij de Bever geweest en tot een interessant inzicht gekomen.
Wellicht heb ik iets teveel gefocust op een 1-op-1 vervanger van mijn Berghaus goretex regenjas van 13 jaar oud.
Ik heb altijd beredeneerd dat dit mijn daily driver is en ik deze dus altijd als eerste aantrek (meestal zonder laagjes eronder, omdat die jas het dunste is én ik niet de hele tijd hoef te switchen voor wanneer het zou gaan regenen.
Die redenatie zit er dus al de afgelopen 13 jaar ingebakken, zonder dat ik in de afgelopen 13 jaar eens wat vaker heb nagedacht waarom ik dit eigenlijk zo doe.
I run really hot, dusdanig dat ik bij normaal wandelen al transpireer als een regulier persoon die hardloopt. Ik transpireer eigenlijk overal even hard. Eigenlijk is ademendheid dus belangrijker dan absolute waterdichtheid. Sure, een vervangende jas moet een stortbui in de schotse hooglanden aankunnen, maar ik ga niet altijd ploeterend door de regen e.d.
Dus we (medewerkster van Bever en ik) waren eigenlijk steeds meer van de gedachte aan het afwijken om een regenjas als daily driver te gebruiken. Zij adviseerde juist om een fatsoenlijke (niet al te warme) midlayer als default te gebruiken. De gedachte is dan juist om een regenjas enkel aan te doen als het ook echt regent, al dan niet met een midlayer eronder, en zo juist meer te investeren in een goeie midlayer (en ook baselayer), zodat ik in de hoofdbehoefte (ademendheid) kan voorzien. Zo hoef ik ook niet perse de goretexprijzen achterna en zou zo'n torrentshell 3L regenjas ook het daadwerkelijke doel dienen, namelijk waterdicht zijn. Kep em aangehad en hij zit gewoon goed, maar hij is erg stug, crinkly en gevoelsmatig beoordelend, ademt hij slecht, ondanks de ventilatieritsen.
Omdat ik het altijd zo warm heb, vroeg ze wat voor basislaag ik aanhad, waarop ik antwoordde "decathlon hardloop synthetische shirts, omdat ze het zweet afvoeren, maar het gaat enorm stinken". Dus zij gaf de tip om te investeren in Merinowol tshirts/longsleeves, of de 50-50 merino/polyesther shirts. Merino zou niet stinken, en de merino/polyesther-variant zou net effe iets beter zijn in vochtafvoer dan puur alleen merino. Ze gaf namelijk aan dat je met merino (of de merino/polyesther variant) veel minder van hoeft mee te nemen op vakantie omdat ze niet/nauwelijks gaan stinken.
Dus ik heb huiswerk voor de boeg, namelijk verdiepen in midlayers en baselayers
Nu achteraf gezien klinkt het zo ontzettend stom dat ik er niet zelf op was gekomen om te investeren in een zeer goed ademende, niet al te warme midlayer; i guess i got stuck in my ways zeg maar, omdat ik niet continu wil moeten switchen van jassen (maar dit doe ik nu met de regenjas toch ook al in Schotland, omdat ik het vaak te warm heb).