Het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:51
banaliteit schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:59:
Iemand ervaring met de Helinox Chair Zero? Ik overweeg om hem mee te nemen tijdens mijn 10-daagse hike. Ik vraag me echt af hoeveel het toevoegt aan comfort toevoegt. Dat ding weegt 500 gram. Het is best wel een luxe item. Maar lijkt me wel relaxt op een mooie zonsondergang of tijdens avondeten.
wel met het, inmiddels niet meer te verkrijgen, variant van Alite (de Mantis als ik het goed heb) . Tja het is zeker relax on op te zitten, maar met een 10 daagse hike is elke gram die je niet hoeft mee te nemen meegenomen, laat staan 500 gram. Ik heb op dat soort momenten ten gewoon een zitlap van *kijkt even in z'n Excel met alle gewichten van alle spullen* 22 gram mee. Minder comfortabel, maar minder gesleep.

Ga gewoon eens een serieus stuk lopen (dagwandeling) met alle spullen die je mee wil nemen en kijk dan of er nog wat bij kan, of dat er nog wat af kan. Maar goed, zolang je nog niet op zoek ben naar ultralichte boxershorts maken die 500 gram extra voor jou misschien niet echt veel uit ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:25
AMARONE schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:41:
[...]

Dag 1 dag naar Rifugio pisciadu
Dag 2 Rifugio pisciadu naar rifugio Franz kostner
Dag 3 Franz kostner naar dal

Heb jij nog een gevoel hoe lang die 2e etappe zou duren ongeveer? Als het te kort is rekken we wat op dmv een piek mee te pakken. Dag 1 is puur kort om te wennen.
Had je reactie gelezen via de mobiel en dan natuurlijk helemaal vergeten om nog even goed op de kaarten te kijken.

Ik neem aan dat je vanaf de pas (ben de naam vergeten, aan de Strada Statale 243) gaat? Dan ben je met drie uur lekker doorstampen in de Pisciaduhuette. De etappe naar de Franz Kostner (zelf niet geweest) is zo'n 600 meter op en af, afhankelijk van je niveau en haast is dat zo'n 4 uur wandelen.

Ik heb daar in de omgeving extra gelopen:
- Vanuit de Pisciaduhuette de Pisciadu zelf. Sterke aanrader, maar navigatievaardigheden, goed weer en enig verticaal klimwerk vereist.
- Op dag 2 de piz Boe zelf, de grote markante top van de omgeving. Sterk aan te raden en goed te lopen met een superschattig twintigpersoons privébezit hut bovenop, de Capanna Piz Fassa. Kan je ook slapen overigens, maar als het waait lijkt het alsof je op een schip zit. Omlopen via de top kost je ongeveer een uur extra, maar meen me te herinneren dat het wel even technisch is en goed weer wenselijk is.

Voor mijn eigen nostalgie en jouw beeld wat sfeerfoto's ;)
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLU3C0QJI8aYjxKEWvgJH4ZYTdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34glyGtknLqPUMlgoS26jQSh.jpg?f=fotoalbum_large
Stijging van de pas naar de Pisciaduhuette.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZ8U9nlgSz0SP-DPVfGnw0DCZ_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tocwDVmtdOJV9ahlGJug94tL.jpg?f=fotoalbum_large
Nadering van de Pisciadu zelf. De foto doet het geen recht aan, letterlijk die hele bergwand staat vol met markeringen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQDmY6SABGTpLJGq5ObApWEvayc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4X7JqpRpE2XvFXRhLTw8nOI1.jpg?f=fotoalbum_large
Werkelijke klim, enig verticaal werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGdhdhlo2TfWmSCgJwuEwz0luZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fNmeBcUlI1bfR2ZYNzoLysT.jpg?f=fotoalbum_large
De tophut van de Piz Boe (dus niet de Boehuette) in de verte. De Boehuette zelf ligt in de kom rechts van de top.

[ Voor 3% gewijzigd door monkey7 op 28-01-2024 16:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:12
Die omwandeling naar de top van de Piz Boe vind ik eigenlijk wel een must als je er toch bent. Het kan alleen wel heel druk zijn daar (weekends). Hij is hier en daar technisch, maar is gezekerd met kabels. Ik had een via ferrata kit bij me, maar die heb je op dat stukje niet nodig.
Als je zin hebt in een echt lange dag dan kan je de lift naar beneden nemen naar Passo pordoi en vanaf daar weer over de alta via 2 de volgende kam op richting passo fedaia, met echt spectaculaire uitzichten op de Marmolada. Dan kan je de volgende dag afsluiten met een bestijging van de Marmolada, mogelijk met lift.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98DeP1R3BpUffbqyu1ATDXuGVMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IoTKxrRjV2LuSwYNup4YuEXu.jpg?f=fotoalbum_large

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 19:14
banaliteit schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:59:
Iemand ervaring met de Helinox Chair Zero? Ik overweeg om hem mee te nemen tijdens mijn 10-daagse hike. Ik vraag me echt af hoeveel het toevoegt aan comfort toevoegt. Dat ding weegt 500 gram. Het is best wel een luxe item. Maar lijkt me wel relaxt op een mooie zonsondergang of tijdens avondeten.
Ik. Maar neem hem nooit mee op hikes. Te zwaar. Gewoon zitlapje ergens op leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

Deathchant schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:18:
[...]

Ik ga me eens verder verdiepen in Cortazu. Ben toch wel intrigued...
Ik heb zojuist de knoop doorgehakt en toch niet voor Cortazu gegaan.
Sowieso ben ik niet merkgebonden en dit was wel een goede aanbieding:
https://www.bever.nl/p/th...2ACA0067.html?colour=4143

Bij Bergfreunde ook in de aanbieding van 450 -> 350, maar bij Bever dus voor 269. Dat is iets meer dan dat ik had verwacht, maar ook niet zo veel als Cortazu. Ik had ze graag een kans gegeven, maar 360 euro gaat me echt wat te ver.
De maat XL zou gewoon goed moeten zijn als ik de maattabel erbij haal, maar ja, indien niet, ga ik wel even naar de winkel.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 10:40
Luuk84 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:30:
@Mercatres De rotsformaties zijn inderdaad indrukwekkend, en je verwacht ze niet direct in Luxemburg, althans ik niet :). Ik vind de Lee Trail zelf wat leuker, wat diverser ook. Regelmatig een mooi uitzicht helpt ook wat mij betreft. Hij is ook mooi op te splitsen als je niet de mogelijkheid om er meerdere nachten aan te besteden. De trein stopt op diverse punten langs de route.
Thx voor deze tip. Ben nu de Escapardenne Lee Trail aan het plannen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Deathchant schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:59:
[...]
De maat XL zou gewoon goed moeten zijn als ik de maattabel erbij haal, maar ja, indien niet, ga ik wel even naar de winkel.
Niet dus. Véél te groot. Blijkbaar hanteren ze een generieke maattabel bij de north face voor álle modellen. Deze North Face Jazzi GTX was blijkbaar een ruim model. Dus ik ben even naar de winkel gegaan en ze sturen me een maat L op.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Deathchant schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:30:
[...]

Niet dus. Véél te groot. Blijkbaar hanteren ze een generieke maattabel bij de north face voor álle modellen. Deze North Face Jazzi GTX was blijkbaar een ruim model. Dus ik ben even naar de winkel gegaan en ze sturen me een maat L op.
jammer, maar zo blijkt dus maar weer dat bij kleding (en schoenen ) niet meten = weten maar passen = weten geldt.

Ach ja, inmiddels weet je ieg wel de juiste maten voor jou bij RAB en (mogelijk!) ook North Face voor jou ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Hopjesvla79 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:37:
[...]

jammer, maar zo blijkt dus maar weer dat bij kleding (en schoenen ) niet meten = weten maar passen = weten geldt.

Ach ja, inmiddels weet je ieg wel de juiste maten voor jou bij RAB en (mogelijk!) ook North Face voor jou ;)
Ja zeker weten. Want ik heb in de winkel nog een maat L aangehad, maar dan niet van die Jazzi GTX maar een andere jas van de north face en die was veel te krap. Uiteraard hadden ze die Jazzi GTX niet (anders had ik em gewoon in de winkel gekocht), maar in de winkel in Rotterdam was er nog ene in L. Die komt nu mijn kant uit.
Ik had nog gezegd dat ik exact alle maten opgemeten had en me aan de maattabel gehouden had. Maar ze gaf aan dat het idd zelfs binnen het merk zelf gigantisch kan verschillen, zeker als er niet aangegeven wordt welke fit het is (relaxed/boxed fit, tapered fit of straight fit).

Omdat zij aangaf dat de jas niet een beetje te groot was maar flink wat te groot (zag eruit alsof ik de jas van mijn vader aanhad bij wijze van), zou ik me geen zorgen hoeven maken dat de L van de Jazzi GTX ineens te krap zou zijn.
Idd, passen = weten. (Alhoewel ik die RAB Electron donsjas ook op dezelfde manier gekozen heb bij Bergfreunde en dat was direct een schot in de roos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:49
Vroeger enkele meerdaagse tochten gedaan met (o.a.) pa, broer en zus. Sindsdien weinig, maar sinds corona toch weer bezig met wat wandelen...

Momenteel loop ik in NL 20-30km per keer. Vorig jaar in Vogezen, Luxemburg en Belgische Ardennen tot 17km.

Graag wil ik volgend jaar, of het jaar erna, in m'n eentje een meerdaagse tocht doen met bivak in bijvoorbeeld de Pyreneeën.

Graag wil ik gaan oefenen om weer met een grote rugzak te gaan lopen. Maar wat voor iets? Hoeveel liter? Hoeveel kilo? Teveel wil ik niet investeren voor nu, dus ik zat aan Decathlon Forclaz te denken (althans in die trant). Tent van Naturehike. Dat soort dingen.

Alleen als ik dus zoek op paklijsten etc, dan kom ik vooral bij commerciële meuk uit. Ik weet dat er mensen zijn die hun paklijsten inclusief gewichten in Excel bijhouden. Iemand hier die me van advies kan voorzien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:21
je kunt het natuurlijk zo gek maken als je wilt. Decathlon is een goede winkel om de basis spullen te halen zonder gelijk een smak geld neer te hoeven leggen.

Je tent, slaapzak en rugzak zijn het duurste en ook zeer persoonlijk, vooral de rugzak. Je kunt kijken of je dit kunt huren of lenen om er achter te komen wat voor jou werkt. Verder vooral de aanbiedingen in de gaten houden, aangezien je nog wel even wat tijd hebt om alles bij elkaar te sparen.

Zelf heb ik een 60 liter rugzak en ik heb gemerkt dat zelfs voor een paar dagen, met bivak en eigen eten meenemen je al snel die 60 liter nodig hebt, qua gewicht zou ik proberen om onder de 10 kilo basisgewicht te blijven. Met de huidige spullen en beschikbaarheid is het niet zo moeilijk om in ieder geval lichtgewicht te gaan. Voor ultra lichtgewicht moet je dan vaak wel weer dieper in de buidel tasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:29
barrymossel schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:56:
Vroeger enkele meerdaagse tochten gedaan met (o.a.) pa, broer en zus. Sindsdien weinig, maar sinds corona toch weer bezig met wat wandelen...

Momenteel loop ik in NL 20-30km per keer. Vorig jaar in Vogezen, Luxemburg en Belgische Ardennen tot 17km.

Graag wil ik volgend jaar, of het jaar erna, in m'n eentje een meerdaagse tocht doen met bivak in bijvoorbeeld de Pyreneeën.

Graag wil ik gaan oefenen om weer met een grote rugzak te gaan lopen. Maar wat voor iets? Hoeveel liter? Hoeveel kilo? Teveel wil ik niet investeren voor nu, dus ik zat aan Decathlon Forclaz te denken (althans in die trant). Tent van Naturehike. Dat soort dingen.

Alleen als ik dus zoek op paklijsten etc, dan kom ik vooral bij commerciële meuk uit. Ik weet dat er mensen zijn die hun paklijsten inclusief gewichten in Excel bijhouden. Iemand hier die me van advies kan voorzien?
Ik zou 60-80 liter kiezen, afhankelijk van hoe sterk je wilt bezuinigingen op allerlei items. En die zijn tweedehands prima te verkrijgen.
Bezuinigingen op een rugzak voor 15-25kg betekent bezuinigen op draagcomfort.

Wat ben je gewend te dragen op die tochten die je doorgaans doet? Als dat alleen een dagrugzakje is, dan zou ik oefenen met meer dan 10 kilo. Als dat al met bagage voor meerdaagse tochten is, dan zou ik het zelf wel geloven. Maar dat kun je het beste zelf inschatten denk ik.
Als ik het zou moeten overwegen, dan zou ik kijken of er escape mogelijkheden zijn om je route in te korten. Maar stel je moet elke dag minimaal 20km afleggen, dan zou ik de voorbereiding serieuzer uitvoeren. Daar gaat dan wel veel tijd in zitten.

Gaaf idee trouwens. Zou ik zelf ook wel willen doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Adam1980 op 12-02-2024 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Net weer even op markplaats gekeken. Maar er staan zat kwalitatief goede rugzakken bij in diverse formaten. Met als vorig jaar toen ik zelf op zoek was. Als je even de tijd neemt komt er zeker iets voorbij. (Ik zou, als macpac fanboy, meteen gaan voor de torlesse size 3, ware het niet dat deze voor mijn rug te lang is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
barrymossel schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:56:

Mijn grootste rugzak is 65 liter, groter moet je imho niet willen..De kans is dan ook dat je meer gaat meenemen.

Afgelopen jaar GR20 met 2* 45 liter gedaan (met Ms. Hopjesvla samen dus), dus inclusief alle spullen (tent, slaapzak, mat, kookspul en ontbijt, avondeten voor 9 dagen en snacks. Dat icm bijna 3 liter water pp. kwamen we op totaalgewicht van 12 kilo pp, ongeveer 8 kilo basegewicht pp(rugzak met kampeerspullen exclusief eten en drinken).

Maar goed..dat is dus wel met 2 personen. Als ik het alleen zou doen dan komt er dus nog een tent bij. Zit ik op 14 kilo totaal, dat past in de 65 liter rugzak. Heb ik dus wel een 2 persoon tent mee en zou dus nog lichter en compacter kunnen.

In je eentje kan het dus lichter, maar alles staat of valt met hoeveel het mag kosten of wegen.

Ik ben zo iemand die alles Excel heeft staan, dat geeft je een mooi inzicht in wat je heb en wat het weegt. Dan kan je ook veel beter keuzes maken bij aanschaf of vervanging: wat zijn de kosten en wat levert het qua gewicht op. Marktplaats is een goede plek om spullen over te nemen (ik verkoop er ook wel eens wat spul wat vervangen wordt, dus ik weet dat er mooie dingen aangeboden kunnen worden ;) ).

Verkijk je ook niet op het gewicht van de rugzak zelf trouwens, daar kan bv snel een kilo verschil in zitten tussen de een en de ander. Laat ik de ultralichte dyneema rugzakken even buiten beschouwing want dan wordt het verschil vaak nog groter.
De hierboven aanbevolen MacPac weegt 2,4 kilo (wel fijn spul MacPac, gaat niet kapot), maar mijn inmiddels al wat jaren oude Lowe Alpine Zephyr (65 liter) weeg 1850 gram. Zelfde liters, wel een pak lichter. En tegenwoordig kan het nog lichter...

Maar ook bv kleding: een simpel katoenen shirt weegt, afhankelijk van de maat, bv 180 gram. Een ultralicht Patagonia shirt 56 gram. Heb je er 2 mee dan scheelt dat weer 200 gram grofweg. Al die kleine beetjes worden kilo's.

Welk eten wil je mee, ook daar zijn de verschillen soms best aanwezig (ook daar ben ik bezig overzichtje van te maken) ? Niet dat ik echt een grammenjager ben, maar meten is weten.

Goed dat je nu afstanden loopt, ga dat ook met je rugzak doen om te ervaren hoe het is qua gewicht, maar let wel: 30km hier is niet 30km in de Pyreneeën (maar dat is dan meer een plannings stukje)

Al met al: focus je nu op Rugzak, Slaapzak, Mat en Tent (die Decathlon Forclaz tentjes zijn fijne prijs/kwaliteit). Neem nu al in je beslissingen mee voor welk weer je je slaapzak en matje wil. Dons is altijd lichter en compacter, maar wel prijziger. Check ook of je überhaupt in een een mummymodel kan slapen (ik namelijk niet). Liever een iets zwaarder matje met goede isolatiewaarde (maar vraag je af: moet die ook in de winter kunnen of is 3 seizoenen al prima) dan een paar gram lichter en het alsnog koud hebben.

https://ultralightoutdoorgear.co.uk/ is een mooie site waar alles gewogen is (een feature die ik op veel andere sites mis).Geeft je misschien een idee.

[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 12-02-2024 17:40 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:16

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Hopjesvla79 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:34:
[...]

Mijn grootste rugzak is 65 liter, groter moet je imho niet willen..De kans is dan ook dat je meer gaat meenemen.
Ben ik het niet mee eens. Zelf heb ik 75 en had graag 85 gehad, maar dat is vooral als ik alleen ga met de tent en 3+ dagen. Hoewel 75 in de zomer wel genoeg is wordt het krap, met name door volume van voedsel. Zeker in gebieden waar het ‘s nachts rond het vriespunt ligt is die 10 liter boven 65 geen overbodige luxe. Moet ik wel toegeven dat mijn zomer slaapzak geen dons is, dus minder te comprimeren en lang niet zo warm als echt dons. Hier kan ik nog wel besparen in gewicht en volume.

Ook is mijn tent niet de allerlichtste en kan nog een kilo en dus ook iets volume van af.
Onderschat niet dat je dingen als tent, kookspullen veel scheelt als je dat over 2 rugzakken kan verdelen
In de herfst en winter wil je sowieso naar 85 want kleding en slaapzak gaan dan significant meer ruimte innemen.

Hoe dan ook ergens tussen de 55 en 75 is voor de meesten voor zomerse tochten incl tent prima, afhankelijk van hoeveel nachten je van plan bent te gaan en/od tussendoor voedsel kan aanvullen.

Eens met het advies om niet te besparen op de rugzak, een goede rugzak is onbetaalbaar. Ik zou liever 250 meer aan rugzak uitgeven dan aan iets lichtere tent ;)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Mr Pingu schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:40:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Zelf heb ik 75 en had graag 85 gehad, maar dat is vooral als ik alleen ga met de tent en 3+ dagen. Hoewel 75 in de zomer wel genoeg is wordt het krap, met name door volume van voedsel. Zeker in gebieden waar het ‘s nachts rond het vriespunt ligt is die 10 liter boven 65 geen overbodige luxe. Moet ik wel toegeven dat mijn zomer slaapzak geen dons is, dus minder te comprimeren en lang niet zo warm als echt dons. Hier kan ik nog wel besparen in gewicht en volume.

Ook is mijn tent niet de allerlichtste en kan nog een kilo en dus ook iets volume van af.
Onderschat niet dat je dingen als tent, kookspullen veel scheelt als je dat over 2 rugzakken kan verdelen
In de herfst en winter wil je sowieso naar 85 want kleding en slaapzak gaan dan significant meer ruimte innemen.

Hoe dan ook ergens tussen de 55 en 75 is voor de meesten voor zomerse tochten incl tent prima, afhankelijk van hoeveel nachten je van plan bent te gaan en/od tussendoor voedsel kan aanvullen.

Eens met het advies om niet te besparen op de rugzak, een goede rugzak is onbetaalbaar. Ik zou liever 250 meer aan rugzak uitgeven dan aan iets lichtere tent ;)
eens dat in de winter je meer en bulkier materiaal mee heb, maar je zal eens zien hoeveel plek je overhoud als je naar dons gaat en inderdaad een wat compactere tent neemt.( in ons geval was het enige verschil trouwens dat de een de tent had, en de ander de kookspullen, voor de rest was het qua verdeling gewoon gelijk, vandaar dat ik ook weet dat de tent erbij ook in mijn 65 liter past , ook als ik mijn (donzen) winterslaapzak erbij zou doen en wintermat). Mocht ik naar een 1 persoonstentje gaan dan wordt het allemaal nog compacter en lichter natuurlijk (laat staan als je naar een tarptent gaat ofzo).

Ook in de winter kan je keuzes maken in de hoeveelheid kleding die je meewil hebben, ook daar valt vaak bij veel mensen winst te behalen (dons bv) (heeft bij mij ook een tijdje geduurd en veel finetunen).

Ik ben dan ook van mening dat er niet een een rugzak voor alles bestaat. Ja, als die groot genoeg is kan je altijd alles mee nemen, maar het is toch ook allemaal gewicht. Vaak wordt er gedacht: laat ik maar zo groot mogelijk pakken want dan past het... Ik ben ook ooit met 1 rugzak begonnen, inmiddels heb ik er een stuk of 6 die ik gebruik naargelang de situatie (niet allemaal om te kamperen natuurlijk, het gaat van 15 liter voor multipitch climbing tot de 65 liter voor de tochten waar het meeste mee moet en vanalles ertussenin (wel tent mee, geen tent mee etc)). Natuurlijk, als je materiaal het tegenhoud om compacter te gaan dan moet je wel groter gaan.

Anyway, hangt allemaal van je gebuiksscenario af en welke spullen je heb. Eens dat je uiteindelijk ergens tussen de 55-75 een goed begin heb. Die volgende rugzakken komen dan later vanzelf wel ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Deathchant schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:47:
[Uiteraard hadden ze die Jazzi GTX niet (anders had ik em gewoon in de winkel gekocht), maar in de winkel in Rotterdam was er nog ene in L. Die komt nu mijn kant uit.

Omdat zij aangaf dat de jas niet een beetje te groot was maar flink wat te groot (zag eruit alsof ik de jas van mijn vader aanhad bij wijze van), zou ik me geen zorgen hoeven maken dat de L van de Jazzi GTX ineens te krap zou zijn.
Nou, maat L is binnen en guess what? Hij is me te krap bij de taille :'( Ik moet mijn jas eerst over mijn heup omhoog tillen voordat ik kan gaan zitten. En XL was me echt véél te groot. Wat een belachelijk verschil. Ik ga woensdag terug naar de winkel en dan maar mijn geld terugvragen, want dit model is het dan blijkbaar niet.

Ik vind dat ze maar weinig jassen (Bever Maastricht) daar hebben hangen om goed te kunnen proberen met passen. Vaak hangt mijn maat er niet tussen en dan "moeten ze het bestellen vanuit een andere winkel".

Bij Bergfreunde.nl zag ik gister weer die Mammut voorbij komen, dit keer in het zwart, XL, precies waar ik voor wilde gaan en dan nóg véél goedkoper (188 euro). Dus ik wilde em net bestellen, uitverkocht....Het zit niet mee :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:47
Afgelopen jaar zijn ik en mijn vrouw meer besmet geraakt met het hiking virus. Na diverse vakanties met leuke dagwandelingen hebben we richting het najaar de Mullerthal Trail gelopen.

Eind mei zijn we voornemens onze eerste echte langeafstandswandeling te gaan lopen. Het plan was eerst om de Doloramaweg te kiezen, maar veel accommodaties zijn nog gesloten in de periode dat we willen gaan. Momenteel oriënteren we ons daarom op een alternatief (ongeveer 8 dagen) en hebben we de volgende shortlist gemaakt:
  • Malerweg - Duitsland
  • Schluchtensteig - Duitsland
  • West Highland Way -UK
  • Speyside Trail - UK
  • GR221 - Mallorca
Ik ben er nog niet aan uit of we met de auto (bestemmingen in Duitsland) of met het vliegtuig willen gaan (overige bestemmingen). Plan is om van accommodatie naar accomodatie te lopen, dus met lichte bepakking.

Iemand die ervaringen heeft met deze routes en hier positief/ negatief over is? Zijn bepaalde routes juist aanrader als eerste trip, of juist niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Hopjesvla79 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:59:
[...]

eens dat in de winter je meer en bulkier materiaal mee heb, maar je zal eens zien hoeveel plek je overhoud als je naar dons gaat en inderdaad een wat compactere tent neemt.( in ons geval was het enige verschil trouwens dat de een de tent had, en de ander de kookspullen, voor de rest was het qua verdeling gewoon gelijk, vandaar dat ik ook weet dat de tent erbij ook in mijn 65 liter past , ook als ik mijn (donzen) winterslaapzak erbij zou doen en wintermat). Mocht ik naar een 1 persoonstentje gaan dan wordt het allemaal nog compacter en lichter natuurlijk (laat staan als je naar een tarptent gaat ofzo).

Ook in de winter kan je keuzes maken in de hoeveelheid kleding die je meewil hebben, ook daar valt vaak bij veel mensen winst te behalen (dons bv) (heeft bij mij ook een tijdje geduurd en veel finetunen).

Ik ben dan ook van mening dat er niet een een rugzak voor alles bestaat. Ja, als die groot genoeg is kan je altijd alles mee nemen, maar het is toch ook allemaal gewicht. Vaak wordt er gedacht: laat ik maar zo groot mogelijk pakken want dan past het... Ik ben ook ooit met 1 rugzak begonnen, inmiddels heb ik er een stuk of 6 die ik gebruik naargelang de situatie (niet allemaal om te kamperen natuurlijk, het gaat van 15 liter voor multipitch climbing tot de 65 liter voor de tochten waar het meeste mee moet en vanalles ertussenin (wel tent mee, geen tent mee etc)). Natuurlijk, als je materiaal het tegenhoud om compacter te gaan dan moet je wel groter gaan.

Anyway, hangt allemaal van je gebuiksscenario af en welke spullen je heb. Eens dat je uiteindelijk ergens tussen de 55-75 een goed begin heb. Die volgende rugzakken komen dan later vanzelf wel ;)
Ik zou niet weten wat ik in de winter kan comprimeren / besparen, maargoed winter is ook echt een ander verhaal :P

Echt winter kamperen ben ik eigenlijk ook mee gestopt, misschien maar 1 of 2 nachtjes de afgelopen 2 jaar. Ik doe het voor m’n ontspanning maar kamperen met -25 en wind is gewoon echt overleven, waardoor er voor mij een beetje de lol af is. Je bent meer aan het werken / overleven dan genieten, althans ik. Dus kies tegenwoordig in de winter vaak om met de ski’s van zelfbediende /onbediende hut naar hut te trekken. Iets meer comfort en dat is precies wat het voor mij leuk houd en dan is 75 weer prima.

Eens dat er geen unicorn bestaat, maar 65-85 is wel veelzijdig. Ik bedoel als je wil kan je ook nog aan de buitenkant wat dingen bevestigen en als je een keer wat minder mee wilt nemen zijn deze ook nog wel te comprimeren.

Ik heb zelf 3 rugzakken: 1 20 liter(mammut lithium 20), 1 40 liter(Bergans helium V5 40) en 1 75 liter (Osprey Xenith 75), hiermee kan ik bijna alle liedjes fluiten. Enige wat nog op verlanglijstje staat is nog een 1 maatje kleiner rond de 10 liter voor enkel een jasje, lunch en genoeg water. De 75 kan ik er ook voor kiezen om het hoofd eraf te halen en als daypack te gebruiken.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
jordyc schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:42:
je kunt het natuurlijk zo gek maken als je wilt. Decathlon is een goede winkel om de basis spullen te halen zonder gelijk een smak geld neer te hoeven leggen.

Je tent, slaapzak en rugzak zijn het duurste en ook zeer persoonlijk, vooral de rugzak. Je kunt kijken of je dit kunt huren of lenen om er achter te komen wat voor jou werkt. Verder vooral de aanbiedingen in de gaten houden, aangezien je nog wel even wat tijd hebt om alles bij elkaar te sparen.

Zelf heb ik een 60 liter rugzak en ik heb gemerkt dat zelfs voor een paar dagen, met bivak en eigen eten meenemen je al snel die 60 liter nodig hebt, qua gewicht zou ik proberen om onder de 10 kilo basisgewicht te blijven. Met de huidige spullen en beschikbaarheid is het niet zo moeilijk om in ieder geval lichtgewicht te gaan. Voor ultra lichtgewicht moet je dan vaak wel weer dieper in de buidel tasten.
Ik heb nu de Forclaz Trek 100 van 70 liter op het oog. Onder de 2 kg en krijgt goeie reviews. Helaas was hij niet op voorraad in de Winkel, maar ik kan hem altijd bestellen en terugsturen mocht dat nodig zijn. Ben ik alleen de verzendkosten kwijt...
Adam1980 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:06:
[...]

Ik zou 60-80 liter kiezen, afhankelijk van hoe sterk je wilt bezuinigingen op allerlei items. En die zijn tweedehands prima te verkrijgen.
Bezuinigingen op een rugzak voor 15-25kg betekent bezuinigen op draagcomfort.

Wat ben je gewend te dragen op die tochten die je doorgaans doet? Als dat alleen een dagrugzakje is, dan zou ik oefenen met meer dan 10 kilo. Als dat al met bagage voor meerdaagse tochten is, dan zou ik het zelf wel geloven. Maar dat kun je het beste zelf inschatten denk ik.
Als ik het zou moeten overwegen, dan zou ik kijken of er escape mogelijkheden zijn om je route in te korten. Maar stel je moet elke dag minimaal 20km afleggen, dan zou ik de voorbereiding serieuzer uitvoeren. Daar gaat dan wel veel tijd in zitten.

Gaaf idee trouwens. Zou ik zelf ook wel willen doen.
De tochtjes die ik nu doe zijn met een klein zakje met 3 liter water en extra sokken/doekjes/veters. Dus ik moet zéker gaan oefenen. Dat ga ik doen zodra ik een rugzak heb gekocht. Langzaam opbouwen en kijken wat comfortabel genoeg is. Zo kan ik ook beter beoordelen wat ik moet kopen.
In de meivakantie gaan we een weekje naar de Vogezen. Daar wil ik de eerste bivak doen. Vooralsnog het plan om twee keer 15km te lopen. Dat is allemaal ook goed te verkorten, maar ook te verlengen. Voel ik me wel prima bij.
Hopjesvla79 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:34:
[...]

Afgelopen jaar GR20 met 2* 45 liter gedaan (met Ms. Hopjesvla samen dus), dus inclusief alle spullen (tent, slaapzak, mat, kookspul en ontbijt, avondeten voor 9 dagen en snacks. Dat icm bijna 3 liter water pp. kwamen we op totaalgewicht van 12 kilo pp, ongeveer 8 kilo basegewicht pp(rugzak met kampeerspullen exclusief eten en drinken).

Maar goed..dat is dus wel met 2 personen. Als ik het alleen zou doen dan komt er dus nog een tent bij. Zit ik op 14 kilo totaal, dat past in de 65 liter rugzak. Heb ik dus wel een 2 persoon tent mee en zou dus nog lichter en compacter kunnen.

In je eentje kan het dus lichter, maar alles staat of valt met hoeveel het mag kosten of wegen.
Daar moet ik dus ook de komende tijd achter komen denk ik. Ik wil niet teveel inleveren op comfort en het hoeft zeker nu nog niet de hoofdprijs te kosten. Ik heb een gezin en zal zeker niet meerdere keren per jaar een week alleen weg zijn.
Maar inderdaad merk ik dat alles vrij snel optelt qua gewicht.
Ik ben zo iemand die alles Excel heeft staan, dat geeft je een mooi inzicht in wat je heb en wat het weegt. Dan kan je ook veel beter keuzes maken bij aanschaf of vervanging: wat zijn de kosten en wat levert het qua gewicht op. Marktplaats is een goede plek om spullen over te nemen (ik verkoop er ook wel eens wat spul wat vervangen wordt, dus ik weet dat er mooie dingen aangeboden kunnen worden ;) ).

Verkijk je ook niet op het gewicht van de rugzak zelf trouwens, daar kan bv snel een kilo verschil in zitten tussen de een en de ander. Laat ik de ultralichte dyneema rugzakken even buiten beschouwing want dan wordt het verschil vaak nog groter.
De hierboven aanbevolen MacPac weegt 2,4 kilo (wel fijn spul MacPac, gaat niet kapot), maar mijn inmiddels al wat jaren oude Lowe Alpine Zephyr (65 liter) weeg 1850 gram. Zelfde liters, wel een pak lichter. En tegenwoordig kan het nog lichter...
Ik wil dus graag de Forclaz Trek 100 proberen: https://www.decathlon.nl/...t100-easyfit/_/R-p-309851
Maar ook bv kleding: een simpel katoenen shirt weegt, afhankelijk van de maat, bv 180 gram. Een ultralicht Patagonia shirt 56 gram. Heb je er 2 mee dan scheelt dat weer 200 gram grofweg. Al die kleine beetjes worden kilo's.

Welk eten wil je mee, ook daar zijn de verschillen soms best aanwezig (ook daar ben ik bezig overzichtje van te maken) ? Niet dat ik echt een grammenjager ben, maar meten is weten.
Ik zit te denken aan die Real Turmat. Prijzig, maar ik vind een beetje smaak wel belangrijk. En die zakken lijken wel "lekker" te zijn.
Goed dat je nu afstanden loopt, ga dat ook met je rugzak doen om te ervaren hoe het is qua gewicht, maar let wel: 30km hier is niet 30km in de Pyreneeën (maar dat is dan meer een plannings stukje)

Al met al: focus je nu op Rugzak, Slaapzak, Mat en Tent (die Decathlon Forclaz tentjes zijn fijne prijs/kwaliteit). Neem nu al in je beslissingen mee voor welk weer je je slaapzak en matje wil. Dons is altijd lichter en compacter, maar wel prijziger. Check ook of je überhaupt in een een mummymodel kan slapen (ik namelijk niet). Liever een iets zwaarder matje met goede isolatiewaarde (maar vraag je af: moet die ook in de winter kunnen of is 3 seizoenen al prima) dan een paar gram lichter en het alsnog koud hebben.

https://ultralightoutdoorgear.co.uk/ is een mooie site waar alles gewogen is (een feature die ik op veel andere sites mis).Geeft je misschien een idee.
Matje heb ik van het weekend besteld voor m'n dochter (dit weekend scoutingkamp). Wellicht dat dat wat is, maar ik vind hem zwaar aanvoelen. Slaapzakken voor de dochters komen morgen binnen geloof ik. Ook daar een kwestie van even testen van hen. Zeker als ik in mei 1 nachtje wegga maak ik me niet zo druk. Wel uiteraard goed gekeken naar comfortemperatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
barrymossel schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:23:
[...]

Ik zit te denken aan die Real Turmat. Prijzig, maar ik vind een beetje smaak wel belangrijk. En die zakken lijken wel "lekker" te zijn.

[...]
Real Turmat is hier ook zeer zeker de winnaar qua smaak, maar is prijzig. Ze hebben trouwens ook de Real Field Meals met meer calorieën per verpakking.
Persoonlijk zou ik Fire Pot links laten liggen..gadverdamme... maar al doende leert men..

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
Mocht het je lukken en willen, je eigen voer dehydraten is uiteindelijk het lekkerst, mits je beetje kunt koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:57
Zelf ook een groot fan van REAL Turmat. *knip

Firepot... Daar verschillen de meningen over maar het is compleet wat anders vanwege de andere bereiding (gedehydrateerd vs gevriesdroogd). De nieuwere pulled pork vind ik verrassend lekker en het is ook een fijne afwisseling. Turmat is heerlijk maar 3 weken lang is ook wel veel. Een wat lichter appelontbijtje van firepot is dan ook lekker ter afwisseling.

**
Op de tassendiscussie hierboven deel ik ook mijn gedachten: voor alles behalve winterkamperen heb je echt niet meer nodig dan 70l. Voor mij zit de sweetspot tussen de 50 en 60 liter voor langere tochten (zoals de Kungsleden en cape wrath trail). Hoe groter de tas, hoe meer je meeneemt en je hebt het gewoonweg niet nodig. Waarom werkt een kleinere tas niet voor mij? Omdat ik graag lange tochten loop en als je 7 dagen voedsel in je tas pakt, heb je volume nodig. Die turmat pakjes tellen toch op, ook al zijn ze licht.

[ Voor 40% gewijzigd door Outerspace op 14-02-2024 08:40 . Reden: Reclame ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Wat voor ander voedsel nemen jullie mee? Anders dan real turmat?

Kortere tochten neem ik vaak Polarbröd mee, qua volume niet het beste maar wel lekker met een tube smeerkaas erbij :)
Voor ontbijt vaak haver met melkpoeder en kaneel en koffie.

De reden dat ik te kort kom aan 75L is trouwens dat ik graag mn camera en soms statief meeneem, dat tikt nogal aan qua volume en gewicht :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Mr Pingu schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 23:48:

Kortere tochten neem ik vaak Polarbröd mee, qua volume niet het beste maar wel lekker met een tube smeerkaas erbij :)

De reden dat ik te kort kom aan 75L is trouwens dat ik graag mn camera en soms statief meeneem, dat tikt nogal aan qua volume en gewicht :p
voor de afwisseling o.a. de merken Lyo, Blåband, MX3 voor avondeten. Decathlon heeft ook wel een paar prima dingen. Van Adventure food zijn de expedition breakfasts wel ok, ook ongeveer het enige van dat merk. Havermout met appel van Firepot is behangplaksel in een zakje. Maar goed, daar zijn de meningen over verdeeld en moet je misschien zelf ervaren..

Qua repen veel van Cliff, Chimpansee en Decathlon (heeft fijne repen met een goede calorie/gewicht verhouding (vooral de dadelrepen)).

Verder zakjes oploskoffie ( van die sticks, niet het beste spul..maar wel koffie)

[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 14-02-2024 08:29 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Worsteneter schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:36:
Op de tassendiscussie hierboven deel ik ook mijn gedachten: voor alles behalve winterkamperen heb je echt niet meer nodig dan 70l. Voor mij zit de sweetspot tussen de 50 en 60 liter voor langere tochten (zoals de Kungsleden en cape wrath trail). Hoe groter de tas, hoe meer je meeneemt en je hebt het gewoonweg niet nodig. Waarom werkt een kleinere tas niet voor mij? Omdat ik graag lange tochten loop en als je 7 dagen voedsel in je tas pakt, heb je volume nodig. Die turmat pakjes tellen toch op, ook al zijn ze licht.
Wat zijn dan spullen die jij achterwege zou laten?

Natuurlijk kan ik met lichter materiaal gewicht besparen. Ook heb ik al gemerkt dat goedkoper materiaal zich moeilijker klein laat inpakken, dus daar kun je zeker weer volume mee besparen. Dus "duurder" kan zorgen voor lichter en kleiner. Maar ik wil nu in principe nog niet teveel (extra) uitgeven aan licht en klein volume (al ben ik nu al wel naar de Therm-a-rest matjes aan het kijken).

Dus als ik kan besparen door bepaalde zaken niet mee te nemen, dan graag advies. Wat ik nu op het oog heb:
  • Rugzak
  • Tent
  • Slaapzak
  • Slaapmat
  • Broek (1 aan en 1 extra)
  • Shirts (1 aan en 2 extra)
  • Boxer (1 aan en 2 extra)
  • Sokken ( 1 aan en 3 extra)
  • Regenjas
  • Fleecevest
  • Jetboil (of variant)
  • Spork
  • Powerbank
  • E-reader
  • Water (+ in waterzak + fles met waterfilter)
  • Eten
  • Losse meuk, zoals ehbo etc.
Lijkt mij allemaal vrij essentieel (en ja powerbank en e-reader zijn dat bij ook). Sokken ook minimaal 4 paar, aangezien ik snel zweetvoeten heb. Dus mocht je tips hebben voor zaken die ik teveel heb of vergeet, dan houd ik me aanbevolen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
barrymossel schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:01:
[...]

Natuurlijk kan ik met lichter materiaal gewicht besparen. Ook heb ik al gemerkt dat goedkoper materiaal zich moeilijker klein laat inpakken, dus daar kun je zeker weer volume mee besparen. Dus "duurder" kan zorgen voor lichter en kleiner. Maar ik wil nu in principe nog niet teveel (extra) uitgeven aan licht en klein volume (al ben ik nu al wel naar de Therm-a-rest matjes aan het kijken).

Dus als ik kan besparen door bepaalde zaken niet mee te nemen, dan graag advies. Wat ik nu op het oog heb:
  • Rugzak
  • Tent
  • Slaapzak
  • Slaapmat
  • Regenjas
  • Fleecevest
  • Jetboil (of variant)
  • Spork
  • Powerbank
  • E-reader
  • Eten
Lijkt mij allemaal vrij essentieel (en ja powerbank en e-reader zijn dat bij ook). Sokken ook minimaal 4 paar, aangezien ik snel zweetvoeten heb. Dus mocht je tips hebben voor zaken die ik teveel heb of vergeet, dan houd ik me aanbevolen!
op zich geen gek lijstje zo. Ook al heb je snel last van zweetvoeten, zou je misschien met minder sokken kunnen als je een paar elke keer uitwast. Geheel ligt dan ook aan hoe vaak je wil wisselen en wat de temperatuur is om te drogen (buitenkant rugzak hangen doet wonderen). Fleece vest is in mij geval een donsjasje, qua broken heb ik vaak 1 lange,1 korte mee, niet meer. Ik mis een regenbroek op je lijstje, maar dat is voorkeur. Idem bv flipflops maar dat is ook geheel hoe het weer is, maar kan fijn zijn na een dagje wandelen. Koud weer spul zoals muts en handschoenen is afhankelijk van weer, maar in bergachtig gebied kan het snel afkoelen. Als je dan bij je tent zit kan een muts fijn zijn.

Neem je stokken mee? Hoofdlampje, zitlap?

Heb zelf buiten de ehbo kit (met o.a. kompas, tondel, spiegel en fluit) ook altijd een noodbivak mee (zo'n reddingsdeken, maar dan een waar je met je slaapzak in kan, 82 gram).

Als je alleen reist kan ik de e-reader goed begrijpen. Het hoeft natuurlijk niet allemaal geheel spartaans.

Maar zoals je al terecht opmerkt: je bespaart vooral veel met "duurder" materiaal (behalve geld....): qua volume en qua gewicht. Daar zit in het begin de meeste winst, rest is finetunen. Maar zoals gezegd: meten is weten en afwegingen maken. (ga je voor een rugzak-robuuste regenjas die daardoor zwaarder is, is pak je een heel licht jasje met de kans dat je banden snel slijtage veroorzaken bv?).

[ Voor 3% gewijzigd door Hopjesvla79 op 14-02-2024 10:26 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hopjesvla79 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:21:
[...]

op zich geen gek lijstje zo. Ook al heb je snel last van zweetvoeten, zou je misschien met minder sokken kunnen als je een paar elke keer uitwast. Geheel ligt dan ook aan hoe vaak je wil wisselen en wat de temperatuur is om te drogen (buitenkant rugzak hangen doet wonderen). Fleece vest is in mij geval een donsjasje, qua broken heb ik vaak 1 lange,1 korte mee, niet meer. Ik mis een regenbroek op je lijstje, maar dat is voorkeur. Idem bv flipflops maar dat is ook geheel hoe het weer is, maar kan fijn zijn na een dagje wandelen. Koud weer spul zoals muts en handschoenen is afhankelijk van weer, maar in bergachtig gebied kan het snel afkoelen. Als je dan bij je tent zit kan een muts fijn zijn.

Neem je stokken mee? Hoofdlampje, zitlap?

Heb zelf buiten de ehbo kit (met o.a. kompas, tondel, spiegel en fluit) ook altijd een noodbivak mee (zo'n reddingsdeken, maar dan een waar je met je slaapzak in kan, 82 gram).

Als je alleen reist kan ik de e-reader goed begrijpen. Het hoeft natuurlijk niet allemaal geheel spartaans.

Maar zoals je al terecht opmerkt: je bespaart vooral veel met "duurder" materiaal (behalve geld....): qua volume en qua gewicht. Daar zit in het begin de meeste winst, rest is finetunen. Maar zoals gezegd: meten is weten en afwegingen maken. (ga je voor een rugzak-robuuste regenjas die daardoor zwaarder is, is pak je een heel licht jasje met de kans dat je banden snel slijtage veroorzaken bv?).
Thanks weer. Slippers zaten wel in mijn hoofd, maar nog niet op het lijstje. Meteen toevoegen. Sokken wissel ik vaak gedurende de dag al een keer. Dus 3 paar is echt wel een minimum. En omdat ik best veel blaren heb gehad wil ik liever ook een paar "reserve". Maar goed dat is voor een eerste tochtje. Daarna zien we wel.

Stokken twijfel ik nog een beetje. Heb er nog nooit mee gelopen, maar hoor er wel veel goede ervaringen over. Ook zeker omdat mijn vader vroeger snel last van z'n knieën kreeg in de bergen (en ik op hem lijk) overweeg ik ze. Zitlap wil ik van een autovoorruitscherm maken. Maar moet idd nog op het lijstje. Zelfde als een zaklamp of hoofdlamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
barrymossel schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:08:
[...]

Thanks weer. Slippers zaten wel in mijn hoofd, maar nog niet op het lijstje. Meteen toevoegen. Sokken wissel ik vaak gedurende de dag al een keer. Dus 3 paar is echt wel een minimum. En omdat ik best veel blaren heb gehad wil ik liever ook een paar "reserve". Maar goed dat is voor een eerste tochtje. Daarna zien we wel.

Stokken twijfel ik nog een beetje. Heb er nog nooit mee gelopen, maar hoor er wel veel goede ervaringen over. Ook zeker omdat mijn vader vroeger snel last van z'n knieën kreeg in de bergen (en ik op hem lijk) overweeg ik ze. Zitlap wil ik van een autovoorruitscherm maken. Maar moet idd nog op het lijstje. Zelfde als een zaklamp of hoofdlamp.
laat de zaklamp achterwege ( heb je eventueel je mobiel voor als het echt nodig is), een hoofdlamp is vele malen praktischer. (heb zelf een Black Diamond Storm waar ik erg tevreden mee ben, meerdere standen, kleuren en alles dimbaar: niet geheel onbelangrijk).

Ik ben, vooral in de bergen van het kamp stokken. De meningen zijn er over verdeeld, maar ik vind het erg fijn lopen. Nadeel is wel, als je nog niet heel veel ervaring heb dan leer je jezelf minder balans aan.

Binnenkort is trouwens ook weer de Bergsportdag van de NKBV met oa. workshop tas inpakken, lopen met stokken etc. kan interessant zijn:

https://bergsportdag.nkbv.nl/

https://bergsportdag.nkbv.nl/thema-s/workshops/

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
barrymossel schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:08:
[...]

Stokken twijfel ik nog een beetje. Heb er nog nooit mee gelopen, maar hoor er wel veel goede ervaringen over.
Gezien dat je voor een tent gaat kijken, er zijn genoeg tenten die je opzet mbv te wandelstokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

Tip:

Maak een Lighterpack aan. Dan zie je al heel snel waar je kunt schaven en waar geen winst te behalen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
TMDC schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:07:
[...]

Tip:

Maak een Lighterpack aan. Dan zie je al heel snel waar je kunt schaven en waar geen winst te behalen is.
heb er al vaker wat van gehoord. Zitten er nog voordelen aan tov een Excel? (voordat ik de moeite ga doen om alles over te zetten). Bij mij staat ook alles al in categorieën bv.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-09 13:18
hutch schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:48:
Afgelopen jaar zijn ik en mijn vrouw meer besmet geraakt met het hiking virus. Na diverse vakanties met leuke dagwandelingen hebben we richting het najaar de Mullerthal Trail gelopen.

Eind mei zijn we voornemens onze eerste echte langeafstandswandeling te gaan lopen. Het plan was eerst om de Doloramaweg te kiezen, maar veel accommodaties zijn nog gesloten in de periode dat we willen gaan. Momenteel oriënteren we ons daarom op een alternatief (ongeveer 8 dagen) en hebben we de volgende shortlist gemaakt:
  • Malerweg - Duitsland
  • Schluchtensteig - Duitsland
  • West Highland Way -UK
  • Speyside Trail - UK
  • GR221 - Mallorca
Ik ben er nog niet aan uit of we met de auto (bestemmingen in Duitsland) of met het vliegtuig willen gaan (overige bestemmingen). Plan is om van accommodatie naar accomodatie te lopen, dus met lichte bepakking.

Iemand die ervaringen heeft met deze routes en hier positief/ negatief over is? Zijn bepaalde routes juist aanrader als eerste trip, of juist niet?
De Renchtalsteig loopt praktisch aan mijn voor- en achterdeur voorbij. Vijf dagen in het Zwarte Woud. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:13:
[...]

heb er al vaker wat van gehoord. Zitten er nog voordelen aan tov een Excel? (voordat ik de moeite ga doen om alles over te zetten). Bij mij staat ook alles al in categorieën bv.
Hangt van je use case af (flauw antwoord, I know!)

Ik vind het handig omdat je al je gear er in kunt zetten en per trip kun je dan heel makkelijk je spullen bij elkaar klikken. Zeker als je meerdere items van één type hebt (shirts bijv) is het makkelijk inzichtelijk te maken waar je nog wat grammetjes kan schaven per trip. En als je met een partner loopt kun je dingen verdelen zodat je allebei op ongeveer dezelfde base weight uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
TMDC schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:12:
[...]

Hangt van je use case af (flauw antwoord, I know!)

Ik vind het handig omdat je al je gear er in kunt zetten en per trip kun je dan heel makkelijk je spullen bij elkaar klikken. Zeker als je meerdere items van één type hebt (shirts bijv) is het makkelijk inzichtelijk te maken waar je nog wat grammetjes kan schaven per trip. En als je met een partner loopt kun je dingen verdelen zodat je allebei op ongeveer dezelfde base weight uitkomt.
Niet heel veel anders dan mijn Excelbestandje, die ik in de cloud heb staan. Maar wel net wat fancier en iets gebruiksvriendelijker wellicht. Het bij elkaar klikken is wel een fijne feature (die.moet ik ook eens implementeren ;) )

Zit zeker geen import functie bij? Ik ga er eens naar kijken. Maar eens dat überhaupt dingen inzichtelijk maken zeer verhelderend werkt.

En zelf nawegen! Vaak klopt het niet (en bij tenten doen ze vaak nog de truuk dat ze zonder haringen/zak de gewichten opgeven bijvoorbeeld)

[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 14-02-2024 13:22 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:41
Mr Pingu schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 23:48:

Waar koop je Polarbrod in Nederland?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

miel schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:28:
[...]

Geen idee, ik woon in Scandinavië. Dus weet oprecht niet of het in NL te koop is.

Melkpoeder haal ik juist weer uit Nederland want dat is slecht te verkrijgen in Scandinavië 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
iamerwin schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:25:
[...]

De Renchtalsteig loopt praktisch aan mijn voor- en achterdeur voorbij. Vijf dagen in het Zwarte Woud. :)
Ik zie een tentplekje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
miel schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:28:
[...]

Hartkeks bij de Bever werken ook prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:21:
[...]

Niet heel veel anders dan mijn Excelbestandje, die ik in de cloud heb staan. Maar wel net wat fancier en iets gebruiksvriendelijker wellicht. Het bij elkaar klikken is wel een fijne feature (die.moet ik ook eens implementeren ;) )

Zit zeker geen import functie bij? Ik ga er eens naar kijken. Maar eens dat überhaupt dingen inzichtelijk maken zeer verhelderend werkt.

En zelf nawegen! Vaak klopt het niet (en bij tenten doen ze vaak nog de truuk dat ze zonder haringen/zak de gewichten opgeven bijvoorbeeld)
Importfunctie vanaf CSV zit er wel bij geloof ik.

Wegen sowieso, want meestal geven ze heel sneaky het gewicht van maatje M op. En ik ben (X)XL ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
[...]

Dus mocht je tips hebben voor zaken die ik teveel heb of vergeet, dan houd ik me aanbevolen!
Jouw lijst heb ik inmiddels in bezit. Maar daar heb ik een aardige tijd over gedaan.
Er staan ook spullen op die te lenen zijn (ik zou aan een goede bekende in ieder geval wel spullen uitlenen).
Is er niemand in je omgeving te vragen? Zonde als je alles moet aanschaffen. En helemaal zonde als je toch niet vaker zulke tochten gaat ondernemen.

Ook de kleine dingen zou ik gewoon proberen te lenen (spork, ehbo). En misschien lukt het wel een tas, tent of matje te lenen.
Ik zou alleen niet graag willen dat iemand anders na een dag zweten in mijn slaapzak ligt te ruften :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
spork lenen? Als.je alleen maar voer uit zakjes eet heb je alleen een plastic lepel nodig... Ik heb een titanium spork (gevonden) die zwaarder (16 gram) is dan mijn plastic Perry Sport lepel (9 gram) van 20 jaar oud. Mes heb je in je zakmes zitten dus die hele vork heb je waarschijnlijk helemaal niet nodig.

https://www.bever.nl/p/sea-to-summit-lepel-MEDFC80004.html

zoiets dus. Zelfs het plastic mes is na 20 jaar gebruik nog steeds bruikbaar (is mijn camping mes, samen met de plastic vork).

Komen we weer bij het punt waarom het handig is als je alles weegt en in een overzicht zet: zie je meteen dat een titanium spork best gehyped is..

Lenen is zeker een goed idee inderdaad voor wat je mist. Mijn slaapzak zou ik ook lever zelf houden ;)

wat ik trouwens ook vaak mee heb is een extra waterzak voor bij de tent . Soms is het gewoon nodig omdat je extra water mee moet nemen, soms ligt de bron een stukje lopen van je tent. Een extra container is dan wel handig.

https://www.msrgear.com/i...e-bags/dromlite-bags.html

[ Voor 38% gewijzigd door Hopjesvla79 op 14-02-2024 18:42 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Adam1980 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:52:
[...]

Jouw lijst heb ik inmiddels in bezit. Maar daar heb ik een aardige tijd over gedaan.
Er staan ook spullen op die te lenen zijn (ik zou aan een goede bekende in ieder geval wel spullen uitlenen).
Is er niemand in je omgeving te vragen? Zonde als je alles moet aanschaffen. En helemaal zonde als je toch niet vaker zulke tochten gaat ondernemen.

Ook de kleine dingen zou ik gewoon proberen te lenen (spork, ehbo). En misschien lukt het wel een tas, tent of matje te lenen.
Ik zou alleen niet graag willen dat iemand anders na een dag zweten in mijn slaapzak ligt te ruften :D.
Bedankt voor je tip, maar lenen ga ik niet doen.

Kleine zaken zijn te goedkoop om te lenen (dan koop ik liever), of hebben we al (bijv. EHBO spullen etc.). En de grote zaken wil ik sowieso hebben. Het hoeft alleen niet 2-3x zo duur te zijn als dat voor die paar dagen/nachten per jaar niet nodig is.

Eigenlijk heb ik ook wel besloten over de meeste zaken, behalve de slaapmat en slaapzak. Daarmee kun je veel gewicht en ruimte besparen. Ook de temperatuur vind ik belangrijk. Alleen de kosten stijgen snel. Dus ik twijfel sterk over m'n sweetpoint.

We hebben net voor de dochters slaapzakken en matjes binnen voor scoutingkamp, maar die zijn aan de zware kant (respectievelijk 2 en 1 kilo). Dan wil ik voor mezelf wel iets meer investeren, maar ik ga geen 400-500 euro aan een slaapzak besteden.

Dus als iemands tips heeft voor een matje (bij voorkeur 8cm+, R3+ en lager dan 100 euro). Of slaapzak tot maximaal 150 euro die in de lente of begin herfst in de bergen gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hopjesvla79 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:29:

wat ik trouwens ook vaak mee heb is een extra waterzak voor bij de tent . Soms is het gewoon nodig omdat je extra water mee moet nemen, soms ligt de bron een stukje lopen van je tent. Een extra container is dan wel handig.

https://www.msrgear.com/i...e-bags/dromlite-bags.html
En dat soort zaken moet je eigenlijk ook een beetje zelf ontdekken gaandeweg. Maar bedankt voor de tip! ;)

Overigens care to share je paklijst(en)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-09 13:18
*wijst naar het bos* :P

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
barrymossel schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:47:
[...]

Dus als iemands tips heeft voor een matje (bij voorkeur 8cm+, R3+ en lager dan 100 euro). Of slaapzak tot maximaal 150 euro die in de lente of begin herfst in de bergen gebruikt kan worden.
lastige.. check Decathlon (alhoewel daar donzen slaapzakken ook gauw €180,- zijn).

Doch dit zou een fijne voor je kunnen zijn:
https://www.decathlon.nl/...5?mc=8799903&c=ZWART_GEEL

icm
https://www.decathlon.nl/...p-338764?mc=8736726&c=WIT
R- waarde niet heel hoog..

en Marktplaats in de gaten houden.

Wat betreft mijn paklijst..ik heb niet echt een specifieke paklijst..ik heb een lijst met bijna alle spullen die we hebben die we kunnen gebruiken voor trekkings. Maar daar staan ook veel dubbele dingen op zoals tenten , matjes en slaapzakken die we dus nemen afhankelijk van de situatie (met kouder natter weer nemen we een ander slaapzak/mat/tent combi mee dan met warm droog weer). Maar wat er mee gaat is niet heel veel anders dan jouw lijst qua spullen. ik heb dus wel zo goed als altijd altijd een goretex broek + jas mee, iets minder sokken etc.

Qua merken: matjes: alles Exped. Tenten: F10 en Big Agnes, Slaapzakken: Western Mountaineering en Sea-to-Summit. Koken: MSR en Toaks. Drinksysteem: Platypus. Verlichting: Black Diamond. Stokken: Black Diamond. Rugzakken: Lowe Alpine, Mammut. Goretex: Arcteryx. Ondergoed (lichtgewicht): Icebreaker, Shirts (lichtgewicht): Patagonia. Handdoek: Sea-to-Summit (had eerst de kleinste Quechua, maar deze is lichter en groter). Kussen: Exped (zonder kussen slaap ik ruk, maar die extra 56 gram neem ik graag mee).

En ja, als ik dit lijstje zo zie dan is het niet goedkoop..maar ook ik heb dit in de jaren gespaard, dingen doorverkocht etc. Daar is een hele tijd overheen gegaan.

Een tip qua sokken: ik ben een enorme fan van Injinji teensokken. Dat is misschien even wennen, maar loopt heerlijk, en verminderd, naar mijn idee, de kans op blaren enorm.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:43
barrymossel schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:47:
[...]

Bedankt voor je tip, maar lenen ga ik niet doen.

Kleine zaken zijn te goedkoop om te lenen (dan koop ik liever), of hebben we al (bijv. EHBO spullen etc.). En de grote zaken wil ik sowieso hebben. Het hoeft alleen niet 2-3x zo duur te zijn als dat voor die paar dagen/nachten per jaar niet nodig is.

Eigenlijk heb ik ook wel besloten over de meeste zaken, behalve de slaapmat en slaapzak. Daarmee kun je veel gewicht en ruimte besparen. Ook de temperatuur vind ik belangrijk. Alleen de kosten stijgen snel. Dus ik twijfel sterk over m'n sweetpoint.

We hebben net voor de dochters slaapzakken en matjes binnen voor scoutingkamp, maar die zijn aan de zware kant (respectievelijk 2 en 1 kilo). Dan wil ik voor mezelf wel iets meer investeren, maar ik ga geen 400-500 euro aan een slaapzak besteden.

Ik ben zelf erg te spreken over de prijs/kwaliteit verhouding van donsslaapzakken van Decathlon*. Niet te vergelijken met a-merken, maar voor wat je ervoor betaald erg goed en Dons is wel echt super qua gewicht/volume (licht en goed klein te maken). Verder kan je nog relatief veel 'winnen' qua temperatuur met een wat warmere lakenzak, zelf heb ik er eentje van Sea to summit, een 'reactor extreme'. Wat ze op het label zetten (+15 graden extra in je slaapzak) lijkt mij vrij onzinnig, maar het helpt wel degelijk :)

*Zo kocht ik ooit de Makalu III, een donsslaapzak van 299 euro die qua warmte overeenkomt met slaapzakken die minimaal het dubbel kosten bij merken als RAB. De 'besparing' zit daarbij op de tijk, die is iets gevoeliger voor vocht. Daar ga je pas last van krijgen als je tent lekt óf (waarschijnlijker) als het buiten zo ver onder nu is dat je adem condenseert. Dat hebt ik in Peru en Nepal wel gehad, maar had niet het idee dat mijn slaapzak er echt veel meer onder leed dan die van de a-merken van mijn vrienden. Verder is het een mummy-model, daar moet je aan wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Valorian schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:14:
[...]

Ik ben zelf erg te spreken over de prijs/kwaliteit verhouding van donsslaapzakken van Decathlon*. Niet te vergelijken met a-merken, maar voor wat je ervoor betaald erg goed en Dons is wel echt super qua gewicht/volume (licht en goed klein te maken). Verder kan je nog relatief veel 'winnen' qua temperatuur met een wat warmere lakenzak, zelf heb ik er eentje van Sea to summit, een 'reactor extreme'. Wat ze op het label zetten (+15 graden extra in je slaapzak) lijkt mij vrij onzinnig, maar het helpt wel degelijk :)

*Zo kocht ik ooit de Makalu III, een donsslaapzak van 299 euro die qua warmte overeenkomt met slaapzakken die minimaal het dubbel kosten bij merken als RAB. De 'besparing' zit daarbij op de tijk, die is iets gevoeliger voor vocht. Daar ga je pas last van krijgen als je tent lekt óf (waarschijnlijker) als het buiten zo ver onder nu is dat je adem condenseert. Dat hebt ik in Peru en Nepal wel gehad, maar had niet het idee dat mijn slaapzak er echt veel meer onder leed dan die van de a-merken van mijn vrienden. Verder is het een mummy-model, daar moet je aan wennen.
+1 voor een reactor lakenzak, daar kan je je dunnere slaapzak flink mee boosten.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hopjesvla79 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:10:
[...]

lastige.. check Decathlon (alhoewel daar donzen slaapzakken ook gauw €180,- zijn).

icm

Wat betreft mijn paklijst..ik heb niet echt een specifieke paklijst..ik heb een lijst met bijna alle spullen die we hebben die we kunnen gebruiken voor trekkings. Maar daar staan ook veel dubbele dingen op zoals tenten , matjes en slaapzakken die we dus nemen afhankelijk van de situatie (met kouder natter weer nemen we een ander slaapzak/mat/tent combi mee dan met warm droog weer). Maar wat er mee gaat is niet heel veel anders dan jouw lijst qua spullen. ik heb dus wel zo goed als altijd altijd een goretex broek + jas mee, iets minder sokken etc.

Qua merken: matjes: alles Exped. Tenten: F10 en Big Agnes, Slaapzakken: Western Mountaineering en Sea-to-Summit. Koken: MSR en Toaks. Drinksysteem: Platypus. Verlichting: Black Diamond. Stokken: Black Diamond. Rugzakken: Lowe Alpine, Mammut. Goretex: Arcteryx. Ondergoed (lichtgewicht): Icebreaker, Shirts (lichtgewicht): Patagonia. Handdoek: Sea-to-Summit (had eerst de kleinste Quechua, maar deze is lichter en groter). Kussen: Exped (zonder kussen slaap ik ruk, maar die extra 56 gram neem ik graag mee).

En ja, als ik dit lijstje zo zie dan is het niet goedkoop..maar ook ik heb dit in de jaren gespaard, dingen doorverkocht etc. Daar is een hele tijd overheen gegaan.

Een tip qua sokken: ik ben een enorme fan van Injinji teensokken. Dat is misschien even wennen, maar loopt heerlijk, en verminderd, naar mijn idee, de kans op blaren enorm.
Dankjewel voor die lijst. En ja, dat ziet er duur uit. Maar buiten de bivak spullen zie ik niks vreemds. Die zaken koop ik ook zo nu en dan (ja geleidelijk) voor eendaagse wandelingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Hopjesvla79 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:10:
[...]

icm

Ik weet niet hoe de verkrijgbaarheid en prijs in NL is maar hier in Noorwegen is de Mammut Nordic Down 3-Season voor rond de 150 te verkrijgen.

Afhankelijk van je gewichtseisen en prijs zou je voor een matje kunnen kijken naar Exped matjes. Kwalitatief goed en prijs iets schappelijker dan thermarest.

Ik heb zelf de DownMat 9 LW die ik zowel in de zomer als winter gebruik. Is de voorganger van de dura 8R. Ooit in de aanbieding voor 140 gekocht.

Versa is de budget serie
Dura is de hoge R serie
Ultra is de lightweight serie.

Kijk eens naar een Dura 5R bijvoorbeeld.

Daarnaast beveel ik iedereen aan om een termarest termalite Z-sol aan te schaffen. Kan in de winter dienen als onderkant onder je ligmat en in de zomer gebruik ik deze als ik echt ultralight wil trekken (1-2 nachtjes is ok, daarna verlang ik naar iets meer comfort). Ook heerlijk om gewoon op te zitten en van het uitzicht te genieten en als portable yogamat te gebruiken :)

Edit: toevoeging: koop geen tekort matje want als je slaapzak buiten je matje komt koelt dat deel snel af, zeker bij koudere temperaturen.

Betreft het kamperen in vochtige omgevingen met dons slaapzakken, de truc is om 2 slaapzakken mee te nemen, de lichtste synthetische die je kan vinden om vervolgens die aan de buitenkant te doen en je donszak daarin ;) En/of speciale hoes kopen: https://www.mammut.com/no...s/2490-00590/grevling-emt

[ Voor 7% gewijzigd door Mr Pingu op 15-02-2024 00:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hopjesvla79
een laatste toevoeging: beperkt de zooi aan de buitenkant van rugzak tot een minimum...je bent geen marskramer die op pad is! We weten echt wel dat je op pad bent, dus dat getingel van je stalen hipster-mok mag achterwege blijven.

(daarbij beperk je jezelf (blijft sneller ergens aan haken/hangen) en kan het domweg gevaarlijk zijn voor een ander..je bent niet de eerste waarbij bv een waterfles uit het zijvak valt.)

(helaas kom je kleuters met speakers de laatste tijd ook steeds vaker tegen..ook in de bergen... |:( |:( |:( )

[ Voor 12% gewijzigd door Hopjesvla79 op 15-02-2024 07:22 ]

Hi Ha Hopjesvla

• barrymossel
Hopjesvla79 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:18:
een laatste toevoeging: beperkt de zooi aan de buitenkant van rugzak tot een minimum...je bent geen marskramer die op pad is! We weten echt wel dat je op pad bent, dus dat getingel van je stalen hipster-mok mag achterwege blijven.
Hahaha, ik weet nog dat ik vroeger altijd per se het theepotje aan de buitenkant van mijn rugzak wilde.

Sorry...

En daarom dus 70 liter... ;)

• MrAngry
Ik heb met een exped lightning 60 nog nooit ruimtegebrek gehad en het scheelt wel bijna een kilo met die tas van decathlon die hierboven ergens gelinkt staat. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog nooit een meerdaagse met tent en voedsel voor de hele trip heb gedaan. Wel meerdaagse met tent (ben ermee naar Rome gelopen) en meerdaagse met voedsel. Ik heb vrijwel altijd ruimte over en aan de buitenkant ( ;) ) kan je er ook nog veel aanhangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Hopjesvla79 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:18:

(daarbij beperk je jezelf (blijft sneller ergens aan haken/hangen) en kan het domweg gevaarlijk zijn voor een ander..je bent niet de eerste waarbij bv een waterfles uit het zijvak valt.)

(helaas kom je kleuters met speakers de laatste tijd ook steeds vaker tegen..ook in de bergen... |:( |:( |:( )
Sowieso is een stalen mok overrated. Isoleer slecht. Niks gaat IMO boven de GSI outdoor mok https://gsioutdoors.com/p...ug?variant=44558926807272.

• Hopjesvla79
Mr Pingu schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:49:
[...]

Sowieso is een stalen mok overrated. Isoleer slecht. Niks gaat IMO boven de GSI outdoor mok https://gsioutdoors.com/p...ug?variant=44558926807272.
die is wel nice!

Maar gebruik dan liever mijn StS opvouwbare mok.

https://seatosummit.eu/products/x-mug

weegt de helft en past zo in het topvak van de tas of in mijn Toaks potje boven het gastankje, Pocketrocket en piezo aansteker.

Maar voor bij de 'grote' tent zie ik deze wel zitten, ik schrijf hem op! :)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Hopjesvla79 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:03:
[...]

die is wel nice!

Maar gebruik dan liever mijn StS opvouwbare mok.

https://seatosummit.eu/products/x-mug

weegt de helft en past zo in het topvak van de tas of in mijn Toaks potje boven het gastankje, Pocketrocket en piezo aansteker.

Maar voor bij de 'grote' tent zie ik deze wel zitten, ik schrijf hem op! :)
Ik heb juist altijd mijn gasbrander erin. Maargoed is inderdaad niet de lichtste maar je hebt wel een waterdicht deksel (geen gelek in je tas) en isolatie :)

[ Voor 10% gewijzigd door Mr Pingu op 15-02-2024 09:18 ]

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:21
een 700ml stalen mok is perfect om je gasflesje en brander in op te bergen. Stop er wel zo'n zakje silicone spul bij om alles droog te houden. Anders wil de onderkant van het gasflesje nog wel eens condenseren en heb je roest in je mok.

Verder ben ik ook groot fan van merino wol als basislaag. Ondanks dat het minder goed droogt dan synthetisch voelt het veel fijner op de huid, is het beter qua temperatuurregeling en gaat het veel minder stinken dan synthetisch. Ga alleen niet voor 100% wol aangezien dat vrij snel slijt en dat is gezien de kosten best zonde. Het beste is om voor een blend te gaan van wol en iets anders, let er dan wel op dat je minimaal 50% wol hebt, anders heb je niet echt veel profijt van de eigenschappen van wol. Ik heb zelf een shirt van icebreaker van 50/50 wol en katoen en dat zit echt heerlijk. Ik heb ook een shirt met 49% nylon en dat zit toch niet zoals het icebreaker shirt.

Voor een donsjack heb ik deze gekocht https://www.decathlon.nl/...c/_/R-p-167571?mc=8397296. Niet te duur en past in z'n eigen jaszak. Bij mij viel ie wel wat klein uit. Normaal past een M me goed, maar ik moest toch echt een L bestellen.

[ Voor 22% gewijzigd door jordyc op 15-02-2024 16:40 ]

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

jordyc schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:24:
een 700ml stalen mok is perfect om je gasflesje en brander in op te bergen. Stop er wel zo'n zakje silicone spul bij om alles droog te houden. Anders wil de onderkant van het gasflesje nog wel eens condenseren en heb je roest in je mok.

Verder ben ik ook groot fan van merino wol als basislaag. Ondanks dat het minder goed droogt dan synthetisch voelt het veel fijner op de huid, is het beter qua temperatuurregeling en gaat het veel minder stinken dan synthetisch.

Voor een donsjack heb ik deze gekocht https://www.decathlon.nl/...c/_/R-p-167571?mc=8397296. Niet te duur en past in z'n eigen jaszak. Bij mij viel ie wel wat klein uit. Normaal past een M me goed, maar ik moest toch echt een L bestellen.
+1, wol onderkleding is goud! Al mijn andere thermo kleding gebruik ik zelden meer.
Moet zeggen dat ik ook een decathlon setje heb maar het wol van Mons Royale is toch fijner, weet niet wat de verschillen zijn maar voelt zachter en warmer.

Ook slijten de wollen sokken van decathlon snel, mijn Ulvang wollen sokken gaan stuk langer mee.

• barrymossel
Ik heb van de week een fijne wandelboek besteld. Maat 30/30. Maar vrijwel nergens kan ik die maat ergens anders bestellen.

Iemand een idee waar ik die maat voor een fijne wandelboek (bij voorkeur afrits) kan krijgen?

[ Voor 3% gewijzigd door barrymossel op 15-02-2024 22:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hopjesvla79
barrymossel schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:08:
Ik heb van de week een fijne wandelboek besteld. Maat 30/30. Maar vrijwel nergens kan ik die maat ergens anders bestellen.

Iemand een idee waar ik die maat voor een fijne wandelboek (bij voorkeur afrits) kan krijgen?
https://www.magikeenafritsbroekaan.nl/

;)

maar 30/30 is een maat die je snel in de US vindt. probeer dus te kijken bij US merken.

Hi Ha Hopjesvla

• barrymossel
Hopjesvla79 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:22:
[...]

https://www.magikeenafritsbroekaan.nl/

;)

maar 30/30 is een maat die je snel in de US vindt. probeer dus te kijken bij US merken.
Heb er nu eentje van Colombia, maar die kun je niet aan de zijkanten openritsen. Dus enige voordeel is dat je zowel een lange als een korte broek mee hebt.

Ik wil sowieso in korte broeken seizoen lopen, maar wel fijn als je het kan combineren met zo nu en dan een lange broek.

Maar verdorie een slechte bouw voor de standaard afmetingen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Slaapzak is echt een hoop te besparen, door naar dons te gaan. mijn winter slaapzak is 2 kilo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

barrymossel schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:31:
[...]

Heb er nu eentje van Colombia, maar die kun je niet aan de zijkanten openritsen. Dus enige voordeel is dat je zowel een lange als een korte broek mee hebt.

Ik wil sowieso in korte broeken seizoen lopen, maar wel fijn als je het kan combineren met zo nu en dan een lange broek.

Afritsbroek + merino wol baselayer broek zou ik eerder doen dan 2 wandelbroeken overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Mr Pingu schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:02:
[...]

Slaapzak is echt een hoop te besparen, door naar dons te gaan. mijn winter slaapzak is 2 kilo.
Komt meer doordat ik de eerste keer dat ik e.e.a. ga gebruiken met wat we nu hebben waarschijnlijk (dus de slaapzakken en matjes van dochters).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

barrymossel schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:44:
[...]

Komt meer doordat ik de eerste keer dat ik e.e.a. ga gebruiken met wat we nu hebben waarschijnlijk (dus de slaapzakken en matjes van dochters).
Fair enough, dat is het beste voor je portemonnee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:43
Ik zie veel wel erg mooie ronde getallen. Weeg je met een personenweegschaal? Anders tijd voor de keukenweegschaal, is een stuk nauwkeuriger 😊.

[ Voor 16% gewijzigd door Valorian op 16-02-2024 07:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Valorian schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:10:
[...]

Ik zie veel wel erg mooie ronde getallen. Weeg je met een personenweegschaal? Anders tijd voor de keukenweegschaal, is een stuk nauwkeuriger 😊.
Schattingen en opgegeven gewichten (heb nog lang niet alles in huis). En overal aan de ruime kant. Totale gewicht zal lager uitvallen. Ik heb vooralsnog alleen de broek gewogen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
barrymossel schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:31:
[...]

Ik heb ook korte benen. Mijn Salewa afritsbroek in maat S komt ongeveer overeen met 30/30.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:41
Als we dan toch lijstjes delen (ondanks dat het heel persoonlijk is...)..

Mijn lijstje waarmee ik de Fjallraven Classic gedaan heb.... 110 km in 5 dagen zonder issues!

https://lighterpack.com/r/ba2v57

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Sorry dat ik nu alweer aankom, maar die northface jas is het niet geworden.
Ik kreeg de tip om eens naar Patagonia te kijken. Ik heb bij Bever een Patagonia Torrentshell 3L aangehad in maat XL. Die past gewoon goed, ook met een fleecevest eronder (iets nóg dikkers doe ik er niet onderaan).

Ik ben zelf een goretex-membraan gewend, en Patagonia gebruikt H2NO, hun eigen versie van een ademend maar waterproof membraan. Ze zijn qua waterkolom niet zo "sterk" als goretex (goretex=28.000), maar ze zitten op 20.000. Hun "garantie" is wel dat ie na 10 jaar nog steeds een waterkolom van teminste 10.000 heeft.

Als ik "veel" geld aan een regenjas ga uitgeven wil ik wel wat zekerheid dat het ook écht waterdicht is. Ik lees/hoor veel goeie reviews over de Torrentshell 3L, vanwege de 3 lagen (die moet ik ook hebben aangezien ik vaak met relatief zware rugzak op pad ga).
Het spreekt me enorm aan dat Patagonia een stuk milieuwbewustere keuze zou zijn (gemaakt van gebruikte visnetten, geen "teflon"-achtige zaken etc).
Ik ben iemand die snel transpireert, dus armpitzippers zijn een pré, en dat heeft deze Torrentshell ook.

Heeft iemand van jullie ervaringen met Patagonia Torrentshell 3L of de Granite Crest? Ik kan niet goed uitvinden wat het exacte verschil is tussen die 2 behalve dat de Granite Crest een veel hogere sluiting heeft.
Ik ga niet met helmen aan de slag dus een superhoge sluiting zou me eerder in de weg zitten dan een normale/halfhoge sluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Deathchant schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:03:
Sorry dat ik nu alweer aankom, maar die northface jas is het niet geworden.
Ik kreeg de tip om eens naar Patagonia te kijken. Ik heb bij Bever een Patagonia Torrentshell 3L aangehad in maat XL. Die past gewoon goed, ook met een fleecevest eronder (iets nóg dikkers doe ik er niet onderaan).

Ik ben zelf een goretex-membraan gewend, en Patagonia gebruikt H2NO, hun eigen versie van een ademend maar waterproof membraan. Ze zijn qua waterkolom niet zo "sterk" als goretex (goretex=28.000), maar ze zitten op 20.000. Hun "garantie" is wel dat ie na 10 jaar nog steeds een waterkolom van teminste 10.000 heeft.

Als ik "veel" geld aan een regenjas ga uitgeven wil ik wel wat zekerheid dat het ook écht waterdicht is. Ik lees/hoor veel goeie reviews over de Torrentshell 3L, vanwege de 3 lagen (die moet ik ook hebben aangezien ik vaak met relatief zware rugzak op pad ga).
Het spreekt me enorm aan dat Patagonia een stuk milieuwbewustere keuze zou zijn (gemaakt van gebruikte visnetten, geen "teflon"-achtige zaken etc).
Ik ben iemand die snel transpireert, dus armpitzippers zijn een pré, en dat heeft deze Torrentshell ook.

Heeft iemand van jullie ervaringen met Patagonia Torrentshell 3L of de Granite Crest? Ik kan niet goed uitvinden wat het exacte verschil is tussen die 2 behalve dat de Granite Crest een veel hogere sluiting heeft.
Ik ga niet met helmen aan de slag dus een superhoge sluiting zou me eerder in de weg zitten dan een normale/halfhoge sluiting.
als je de 'gele' Torrentshell neemt heb je voor die 120 een hele prima jas voor een hele prima prijs imho (zit er sterk aan te denken om hem ook te halen voor die prijs, had hem als eens een keer aangetrokken in de winkel).

hij komt oa in dit lijstje voor (even scrollen):

https://www.outdoorgearlab.com/best-rain-jacket

ergens op deze site staat ook uitleg over membranen enzo.

ik begrijp niet zo goed wat je met een hoge sluiting bedoelt. Qua helm compatibility gaat het dan altijd om de capuchon (dat die over een helm past) niet zo zeer dat die aan de voorkant hoog sluit (bedoel je dat). Dat is sowieso fijn als het hard regent, ongeacht of je er een helm onder kan dragen of niet.

anyway, als die goed past zou ik hem gewoon halen...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Hopjesvla79 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:54:
[...]

als je de 'gele' Torrentshell neemt heb je voor die 120 een hele prima jas voor een hele prima prijs imho (zit er sterk aan te denken om hem ook te halen voor die prijs, had hem als eens een keer aangetrokken in de winkel).

hij komt oa in dit lijstje voor (even scrollen):

https://www.outdoorgearlab.com/best-rain-jacket

ergens op deze site staat ook uitleg over membranen enzo.

ik begrijp niet zo goed wat je met een hoge sluiting bedoelt. Qua helm compatibility gaat het dan altijd om de capuchon (dat die over een helm past) niet zo zeer dat die aan de voorkant hoog sluit (bedoel je dat). Dat is sowieso fijn als het hard regent, ongeacht of je er een helm onder kan dragen of niet.
Oh sorry, ja ik bedoelde dat ie aan de voorkant gewoon heel hoog sluit (en doorgaans heb je dan ook een ruimere capuchon omdat er een helm onder moet passen, maar je dan toch tot en met je kin/mond helemaal "ingesnoerd" zit zeg maar. Voor mij hoeft dat niet. Als de jas sluit tot onder mijn kin zodat tot en met mijn hals/nek helemaal bedekt is, is het goed.
Kep geen zin om die rits dan nog ietsje verder naar onder te ritsen zonder dat er een fleece-kinbescherming aan de binnenkant van de rits zit (deze Patagonia heeft dat namelijk niet).

De Arc'teryx Beta zit ook echt perfect. Als gegoten, maar die prijs ga ik gewoon echt NIET betalen. Daar krijg ik bijna 3 van die Patagonia's voor.

[ Voor 5% gewijzigd door Deathchant op 16-02-2024 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:27
Ik weet niet of de vraag hier past maar ik zou ook niet weten waar ik hem anders het beste stel.

Aankomende zomer gaan we weer naar Oostenrijk, nu Tirol maar met onze zoon van dan 1jaar 3maanden. Mijn vrouw en ik maken graag langere bergwandelingen. (beetje max. categorie Hoher Gang dus gevalletje wel/geen klettersteig)

Mijn vraag: Wat zou handig en stabiel zijn om hem in te vervoeren?

Ik heb zelf de bekende Deuter/Osprey frame draagrugzakken gezien maar lees ook veel dat deze toch wel echt (te) zwaar zijn.
Is er iets wat iemand van jullie gebruikt waar ik overheen heb gekeken of niet van op de hoogte ben?
Ik/we zouden het wel fijn vinden dat onze kleine vriend wat kan zien van het landschap.

*Uiteraard snap ik ook dat we het niet meer zo "vrijblijvend" kunnen doen nu met kind en we gedurende de dag moeten kijken hoe het gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Vogels60 op 18-02-2024 13:09 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
Vogels60 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:07:
Ik weet niet of de vraag hier past maar ik zou ook niet weten waar ik hem anders het beste stel.

Aankomende zomer gaan we weer naar Oostenrijk, nu Tirol maar met onze zoon van dan 1jaar 3maanden. Mijn vrouw en ik maken graag langere bergwandelingen. (beetje max. categorie Hoher Gang dus gevalletje wel/geen klettersteig)

Ik heb zelf de bekende Deuter/Osprey frame draagrugzakken gezien maar lees ook veel dat deze toch wel echt (te) zwaar zijn.
Is er iets wat iemand van jullie gebruikt waar ik overheen heb gekeken of niet van op de hoogte ben?
Ik/we zouden het wel fijn vinden dat onze kleine vriend wat kan zien van het landschap.

*Uiteraard snap ik ook dat we het niet meer zo "vrijblijvend" kunnen doen nu met kind en we gedurende de dag moeten kijken hoe het gaat.
Dat lijkt me toch spannend. En weinig uitwijkmogelijkheden.
Die draagrugzakken van deuter, osprey zijn inderdaad zwaar in log. Met een kind van 10-15kg lijkt me dat op een twijfelachtig pad niet heel relaxed. Dan is iets dichter op je rug prettiger, zoals een draagdoek, of een variant daar van (wij hadden een bondolino, meen ik). Dat verblijft ook prettiger voor een peuter, ergonomisch gezien. Wat weer niet onbelangrijk is op een lange dag.
Je kind ziet dan vrijwel niks van de omgeving, maar het ontwikkelt in ieder geval geen heupdysplasie. En het loopt prettiger.

Maar het geheel lijkt me risicovol (gevaar onderweg, lang stilzitten in een dezelfde houding) en onpraktisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Heb ik vroeger ook gedaan. Onze dochter van 1-2 jaar oud in zo'n rugzak draagstel.
Leek me leuk; ziet die kleine ook wat van de omgeving... vervolgens viel ze gewoon in slaap...door de wiegende/op-en-neer-gaande beweging waarschijnlijk.
Pas als ik stopte, werd mevrouw wakker.

MAAR. Dat nooit meer; het was een vergissing! Dat heeft me destijds een paar milimeter extra tussenwervelschijfslijtage gekost! :-(

En later hoorde ik ook van een Oostenrijkse huisarts, daar ter plekke, toen ik daar kwam met ernstige rugpijn, na een paar dagen sjouwen met de kleine. "Das hätte Sie nicht tun sollen". :N
Toen was het te laat. :|

Dan maar een paar jaar wachten tot ze zelf kon lopen:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/5332/17918210746_7ba81365d5_c.jpg
DerWegIstDasZiel1 by Erik Haak, on Flickr
Hier was ze ruim 4 jaar... 8)

BTW: het probleem is niet zozeer de massa op zich van het kind.
Maar in feite is het een lompe zak met vlees/botten/vloeistof die maar heen en weer klotst op je rug. En als het een beetje tegenzit, compleet onverwachte bewegingen maakt, die jouw lijf dan probeert op te vangen c.q. te compenseren om niet te vallen.
Da's niet fijn kan ik je vertellen.

[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 18-02-2024 15:19 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 19:59

Ben niet zo bekend met Tirol. Maar met soortgelijke leeftijd (onze dochter was 11 maanden destijds) hebben wij rondom Bergen, Noorwegen diverse dag hikes gedaan. Hiervoor geen Osprey frame draagrugzak. Wel over nagedacht. Maar uiteindelijk gewoon gekozen voor een draagzak.

Qua gewicht, te zwaar, niet te zwaar. Is het denk ik grotendeels ook met name afhankelijk van hetgeen je zelf gewend bent. Een frame draagrugzak plus zoon van deze leeftijd is toch al snel zo'n 15 kg zonder verdere inhoud schat ik zo in, gewicht van jongens van deze leeftijd kennende. Dit is een gewicht waarbij mijn vrouw bijvoorbeeld al zou zeggen, daar draagt ze niets extra bij. Zelf zou ik nog wel ruimte voor iets hebben, maar vind ik 20 kg ook wel een beetje de max voor een hike.

Je wint er naar mijn idee dan ook weinig mee door een frame draagzak te gebruiken. Een draagzak door de één, een daypack door de ander, was voor ons dan ook gunstiger. Financieel ook voordeliger, want zowel draagzak als daypack kent een veel bredere inzet dan dit soort frame draagrugzakken die je vervolgens vrijwel nooit meer aan zult raken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:01
Deels dezelfde ervaring als wat hierboven wordt gezegd: het is niet heel erg handig, reken niet dat je dit “veel” jaren kan doen want het wordt al snel te zwaar en het kind valt gewoon in slaap. (Maar…)

Wij hebben een paar jaar zo’n Vaude draagrugzak gebruikt, eerst voor de zoon, daarna voor de dochter. En op zich vond ik dat redelijk doenbaar. Mijn vrouw droeg de dagrugzak (we kozen voor niet al te zware/uitdagende wandelingen) en ik droeg de draagrugzak (met kind + verzorgingsmateriaal zoals verse luiers, etc.).

Ik heb daarbij nooit het gevoel gehad dat dat zoveel slechter was dan een andere rugzak qua draagcomfort en heb er nooit klachten door gehad of zo (en ik zou kunnen zeggen: de kinderen ook niet, maar dat is natuurlijk moeilijk te zeggen op die leeftijd). We hebben de draagrugzak makkelijk kunnen doorverkopen (je gebruikt hem niet zoveel, dus, hij blijft makkelijk in goeie staat), dus ook financieel was dat geen aderlating.

Ik vind het moeilijk aan- of af te raden. Voor ons was het een oplossing die gewerkt heeft.

Misschien nog één dingetje: ik weet niet wat precies met een “draagzak” wordt bedoeld, maar als dat een soort “baby bjorn” draagzak is: in onze vriendenkring hebben we een kinderarts die net dat soort draagzakken niet aanraadde voor de gezondheid van het kind (heupen) én onze eigen rug. Op basis van zijn advies zijn we net voor die Vaude gegaan. Zo’n draagdoek is wel goed voor het kind, zei hij, maar daarmee zag ik me niet hiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
nokie schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:52:
Misschien nog één dingetje: ik weet niet wat precies met een “draagzak” wordt bedoeld, maar als dat een soort “baby bjorn” draagzak is: in onze vriendenkring hebben we een kinderarts die net dat soort draagzakken niet aanraadde voor de gezondheid van het kind (heupen) én onze eigen rug. Op basis van zijn advies zijn we net voor die Vaude gegaan. Zo’n draagdoek is wel goed voor het kind, zei hij, maar daarmee zag ik me niet hiken.
Zo'n 'buitensport' rugzak is meen ik ook niet ergonomisch, net als de baby bjorn. Dat is wat ons destijds is meegegeven/of zelf hebben gelezen (dat weet ik niet meer). In zo'n deuter hangt de peuter in de zitting, op z'n heupen. 5-6 uur.
Draagdoek of variant daar op ( bondolino bv) is ergonomisch verantwoord, ook uren achter elkaar. Mits goed gebruikt uiteraard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 10:28
Wij gebruiken een Deuter Kid Comfort en die hebben we al sinds mijn zoontje kan zitten. Daar heeft die nu (5j) inmiddels gok ik wel ruim 100u in doorgebracht. Aan het begin draag je ze uitsluitend, maar vanaf 2 jaar willen ze toch ook regelmatig zelf lopen. Dus ze worden zwaarder maar lopen steeds meer zelf.

Anderhalf jaar terug op vakantie in Slovenië ook weer veel gebruikt.

We gaan hem nog één keer gebruiken deze zomer in de Alpen (hoop ik), dan is hij net 6 jaar oud. Gelukkig is het geen zwaargewicht :D Maar het valt of staat wel met oefening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

FreeShooter schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:29:

We gaan hem nog één keer gebruiken deze zomer in de Alpen (hoop ik), dan is hij net 6 jaar oud. Gelukkig is het geen zwaargewicht :D Maar het valt of staat wel met oefening.
Dan kunnen ze toch al lang zelf lopen, @ 6 jaar?
ehtweak in "Het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic - Deel 2"

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:50
Ik heb wel goede ervaringen met een draagrugzak. Ze zijn wel vrij lomp qua volume. Ik moet er niet aan denken om een draagdoek te gebruiken. Ik heb de rugzak gebruikt tot oudste 16kg was, dan zat ik met het gewicht van de rugzak + een paar luiers aan de 20kg, dat is naar mijn mening wel een beetje de max. Onze oudste zat altijd goed stil en sliep er af en toe ook in. Ik heb er eigenlijk alleen maar positieve ervaringen mee, want zonder die rugzak hadden we een hoop wandeltochten niet kunnen doen.
Onze jongste draag ik nog steeds, die is nu 2,5. Komende zomer zal de laatste keer zijn denk ik.
6 jaar en nog in de draagzak, hoeveel weegt hij dan? En hoelang is hij? Want bij mijn weten is de lengte op een gegeven moment ook een probleem. Ik ben toch wel erg benieuwd :)
Kunnen, zeker. Of ze er zin in hebben is maar de vraag, dan kan het een strijd worden en is het plezier van de wandeling snel weg :+
Met onze oudste hebben wij geluk, die liep van de zomer met 6 jaar, 9km in de bergen, dat vond ik best een prestatie. Bij onze jongste moeten we het nog gaan zien, maar ik heb het idee dat die er wat minder makkelijk in gaat zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Luuk84 op 19-02-2024 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
Adam1980 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:28:
[...]

Dat lijkt me toch spannend. En weinig uitwijkmogelijkheden.
Die draagrugzakken van deuter, osprey zijn inderdaad zwaar in log. Met een kind van 10-15kg lijkt me dat op een twijfelachtig pad niet heel relaxed. Dan is iets dichter op je rug prettiger, zoals een draagdoek, of een variant daar van (wij hadden een bondolino, meen ik). Dat verblijft ook prettiger voor een peuter, ergonomisch gezien. Wat weer niet onbelangrijk is op een lange dag.
Je kind ziet dan vrijwel niks van de omgeving, maar het ontwikkelt in ieder geval geen heupdysplasie. En het loopt prettiger.

Maar het geheel lijkt me risicovol (gevaar onderweg, lang stilzitten in een dezelfde houding) en onpraktisch.
Ja we kunnen niet meer aan een tocht beginnen waarvan we weten dat deze naar een berghutte gaat en er geen shortcut's zijn.
Iets dichter op je rug lijkt me sowieso stabieler in meerder opzichten t.o.v. zo'n draagrugzak.
ehtweak schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:09:
[...]

Heb ik vroeger ook gedaan. Onze dochter van 1-2 jaar oud in zo'n rugzak draagstel.
Leek me leuk; ziet die kleine ook wat van de omgeving... vervolgens viel ze gewoon in slaap...door de wiegende/op-en-neer-gaande beweging waarschijnlijk.
Pas als ik stopte, werd mevrouw wakker.

MAAR. Dat nooit meer; het was een vergissing! Dat heeft me destijds een paar milimeter extra tussenwervelschijfslijtage gekost! :-(

En later hoorde ik ook van een Oostenrijkse huisarts, daar ter plekke, toen ik daar kwam met ernstige rugpijn, na een paar dagen sjouwen met de kleine. "Das hätte Sie nicht tun sollen". :N
Toen was het te laat. :|

Dan maar een paar jaar wachten tot ze zelf kon lopen:
[Afbeelding]
DerWegIstDasZiel1 by Erik Haak, on Flickr
Hier was ze ruim 4 jaar... 8)

BTW: het probleem is niet zozeer de massa op zich van het kind.
Maar in feite is het een lompe zak met vlees/botten/vloeistof die maar heen en weer klotst op je rug. En als het een beetje tegenzit, compleet onverwachte bewegingen maakt, die jouw lijf dan probeert op te vangen c.q. te compenseren om niet te vallen.
Da's niet fijn kan ik je vertellen.
Voorlopig kijkt onze kleine vriend zijn ogen uit, in de wandelwagen en in de auto hij wil alles zien.
Je lichaam wordt inderdaad flink op de proef gesteld aangezien je juist bovenin en ook nog een stuk van je af een behoorlijk onvoorspelbaar gewicht plaatst.
Gave foto zo als kleine wereld ontdekker.
psychodude schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:15:
[...]

Ben niet zo bekend met Tirol. Maar met soortgelijke leeftijd (onze dochter was 11 maanden destijds) hebben wij rondom Bergen, Noorwegen diverse dag hikes gedaan. Hiervoor geen Osprey frame draagrugzak. Wel over nagedacht. Maar uiteindelijk gewoon gekozen voor een draagzak.

Qua gewicht, te zwaar, niet te zwaar. Is het denk ik grotendeels ook met name afhankelijk van hetgeen je zelf gewend bent. Een frame draagrugzak plus zoon van deze leeftijd is toch al snel zo'n 15 kg zonder verdere inhoud schat ik zo in, gewicht van jongens van deze leeftijd kennende. Dit is een gewicht waarbij mijn vrouw bijvoorbeeld al zou zeggen, daar draagt ze niets extra bij. Zelf zou ik nog wel ruimte voor iets hebben, maar vind ik 20 kg ook wel een beetje de max voor een hike.

Je wint er naar mijn idee dan ook weinig mee door een frame draagzak te gebruiken. Een draagzak door de één, een daypack door de ander, was voor ons dan ook gunstiger. Financieel ook voordeliger, want zowel draagzak als daypack kent een veel bredere inzet dan dit soort frame draagrugzakken die je vervolgens vrijwel nooit meer aan zult raken.
Van wat ik heb meegekregen hier op het forum ben je werkzaam in het medische vak dus je zal wel bovengemiddeld veel kinderen voorbij zien komen.
We hebben onze vriend gisteren nog gewogen en hij is al 10.5kg bij een leeftijd van 8.5 maand, hij is nogal lang en we weten niet wanneer de rem er een beetje op gaat... dus deze getallen zijn niet in ons voordeel met deze kwestie.
nokie schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:52:
Deels dezelfde ervaring als wat hierboven wordt gezegd: het is niet heel erg handig, reken niet dat je dit “veel” jaren kan doen want het wordt al snel te zwaar en het kind valt gewoon in slaap. (Maar…)

Wij hebben een paar jaar zo’n Vaude draagrugzak gebruikt, eerst voor de zoon, daarna voor de dochter. En op zich vond ik dat redelijk doenbaar. Mijn vrouw droeg de dagrugzak (we kozen voor niet al te zware/uitdagende wandelingen) en ik droeg de draagrugzak (met kind + verzorgingsmateriaal zoals verse luiers, etc.).

Ik heb daarbij nooit het gevoel gehad dat dat zoveel slechter was dan een andere rugzak qua draagcomfort en heb er nooit klachten door gehad of zo (en ik zou kunnen zeggen: de kinderen ook niet, maar dat is natuurlijk moeilijk te zeggen op die leeftijd). We hebben de draagrugzak makkelijk kunnen doorverkopen (je gebruikt hem niet zoveel, dus, hij blijft makkelijk in goeie staat), dus ook financieel was dat geen aderlating.

Ik vind het moeilijk aan- of af te raden. Voor ons was het een oplossing die gewerkt heeft.

Blijft het hoofdje dan wel redelijk ondersteund van je kind als deze in slaap valt?
Hoe was jouw staat toen, dan bedoel ik vooral was je toen redelijk "getraind" of eigenlijk gewoon gewoon dan weet ik of het überhaupt enigszins een beetje haalbaar gaat zijn.
M.b.t. het doorverkopen, ik heb inderdaad op marktplaats ook al meerdere van deze frame draagrugzakken te koop zien staan in goede staat dus dat zal altijd wel goed komen.
Wij gebruiken een Deuter Kid Comfort en die hebben we al sinds mijn zoontje kan zitten. Daar heeft die nu (5j) inmiddels gok ik wel ruim 100u in doorgebracht. Aan het begin draag je ze uitsluitend, maar vanaf 2 jaar willen ze toch ook regelmatig zelf lopen. Dus ze worden zwaarder maar lopen steeds meer zelf.

Anderhalf jaar terug op vakantie in Slovenië ook weer veel gebruikt.

Oke, dat van het lopen is natuurlijk ook weer zo dan ben je weer even wat "ontlast".
Dat wij deze kunnen gebruiken bij 6 jaar geloof ik niks van, onze vriend groeit behoorlijk en ik ben ook echt geen afgetrainde olympische sporter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corewillem
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07:59
Deathchant schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:03:

Ik heb de Torentshell 3L nu een kleine 2j, en tot nu toe bevalt deze super. Tot nu toe er altijd al mee droog gebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:01
Vogels60 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:16:

[...]

Voorlopig kijkt onze kleine vriend zijn ogen uit, in de wandelwagen en in de auto hij wil alles zien.
Je lichaam wordt inderdaad flink op de proef gesteld aangezien je juist bovenin en ook nog een stuk van je af een behoorlijk onvoorspelbaar gewicht plaatst.
Gave foto zo als kleine wereld ontdekker.
Onderschat het (in slaap) wiegende effect niet ten opzichte van een wandelwagen, dat werkt echt :)
[...]

Blijft het hoofdje dan wel redelijk ondersteund van je kind als deze in slaap valt?
Hoe was jouw staat toen, dan bedoel ik vooral was je toen redelijk "getraind" of eigenlijk gewoon gewoon dan weet ik of het überhaupt enigszins een beetje haalbaar gaat zijn.
M.b.t. het doorverkopen, ik heb inderdaad op marktplaats ook al meerdere van deze frame draagrugzakken te koop zien staan in goede staat dus dat zal altijd wel goed komen.
Die van ons kwam met een hoofdsteun die behoorlijk goed omsloot en een kussen vooraan (dus tegen mijn nek/rug). Meestal vielen ze in slaap tegen dat kussentje. Goed afstellen is wel belangrijk, maar dan zaten ze altijd wel goed, is mijn ervaring en hun hoofdje slingerde zeker niet, dat bleef gewoon liggen.

En ja, mijn conditie was toen best goed (als in ik rende ook 30+km trails in de Ardennen, bijvoorbeeld). Maar ik ben of was nooit een topatleet.
[...]

Oke, dat van het lopen is natuurlijk ook weer zo dan ben je weer even wat "ontlast".
Dat wij deze kunnen gebruiken bij 6 jaar geloof ik niks van, onze vriend groeit behoorlijk en ik ben ook echt geen afgetrainde olympische sporter.
Op die leeftijd laat je ze gewoon zelf wandelen. Hou het spannend met wat uitdagingen (sommige dalen in Tirol hebben geocache voor kinderen, dat werkte bij ons bijvoorbeeld heel goed), en hou genoeg pauzes, pak ergens een lift, etc. Onze kinderen zaten echt geen 6 uur in de rugzak, en al helemaal niet aan één stuk door. Je kan heel mooie wandelingen doen van 10-12km ook, daar hebben wij geen 6 uur stappen voor nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vogels60
Ik heb vandaag papadag en ineens schoot mij te binnen dat wij gewoon een draagzak hebben (op Vinted ooit gekocht uit Frankrijk) alleen is deze al even opgeborgen omdat mijn vrouw deze voorlopig nog niet zo handig vond. Het is de Ergobaby Adapt, welke je dus blijkbaar ook op je rug mag dragen en tot 20kg... is dit dan toch de ideale oplossing die we blijkbaar al gewoon hebben?
Ter bevestiging, dit is toch het soort dat sommige van jullie ook bedoelen?
Wat voel ik me een ei nu :+

Ik heb even een plaatje gezocht, precies deze hebben wij met nog een winter weather cover (waterdicht en fleece binnenvoering).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FT5EPY7TMjMEIny16L_pjcasNh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zk9cwI4rLYaosY2BATSpRpKf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
Vogels60 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:27:
Ik heb vandaag papadag en ineens schoot mij te binnen dat wij gewoon een draagzak hebben (op Vinted ooit gekocht uit Frankrijk) alleen is deze al even opgeborgen omdat mijn vrouw deze voorlopig nog niet zo handig vond. Het is de Ergobaby Adapt, welke je dus blijkbaar ook op je rug mag dragen en tot 20kg... is dit dan toch de ideale oplossing die we blijkbaar al gewoon hebben?
Ter bevestiging, dit is toch het soort dat sommige van jullie ook bedoelen?
Wat voel ik me een ei nu :+

Ik heb even een plaatje gezocht, precies deze hebben wij met nog een winter weather cover (waterdicht en fleece binnenvoering).
[Afbeelding]
Dit is ieder geval wat ik bedoelde. Het lijkt er sterk op in ieder geval. Wat dit volgens mij onderscheid van zo'n babybjorn geval (en deuter/osprey), is dat het kind beter gepositioneerd is/ondersteund wordt.
Ik zou het in ieder geval uitproberen om te zien wat ie er van vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edofso
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 21:18
corewillem schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:23:
[...]

Ik heb de Torentshell 3L nu een kleine 2j, en tot nu toe bevalt deze super. Tot nu toe er altijd al mee droog gebleven.
Hier nog een +1 voor de Torrentshell 3L, ik heb hem nu iets langer dan 3 jaar inmiddels, vooral de okselventilatie is handig tijdens het wandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worsteneter
[...]

• Rugzak
  • Tent
  • Slaapzak
  • Slaapmat
  • Regenjas
  • Fleecevest
  • Jetboil (of variant)
  • Spork
  • Powerbank
  • E-reader
  • Eten
Sorry voor de late reactie! Leuk om te zien dat er allerlei lijstjes worden gedeeld.
Dit was mijn laatste lijstje (afgelopen april/mei gelopen): https://lighterpack.com/r/twkczh

Voor paklijsten gelden eigenlijk 2 stappen:
(i) alles wat je niet nodig hebt, is de snelste besparing; en
(ii) alles wat je wel nodig hebt, kan lichter.

Vooral stap (ii) kan erg prijzig worden :P

Als ik jouw lijstje zo bekijk zou ik kijken of je met minder kleding af kan. Ik heb bijv. vaak één broek mee (+regenbroek) en als het koud is soms een lange onderbroek, 2 shirts, 2 boxers en 2 sokken (+1 slaapsok die ik altijd droog houd). De rest lijkt aardig trimmed down. En elke pak lijst is persoonlijk: ik sleep 30% van m'n gewicht aan statief en camera mee, maar ik maak graag docu's van m'n hikes.

Wat gewichtsbespaartips:
- Een waterzak kan fijn drinken, maar de lichtste varianten (hydrapaks) wegen al 140 gram. Een platypus zachte fles weegt 25 gram en berg je als hij leeg is makkelijk op.
- Jetboil (lijkt alsof je die nog moet kopen) kan erg van gewicht verschillen. De Jetboil stash is top qua gewicht en performance (en de helft lichter dan andere jetboils)
- e-readen kan ook op je telefoon - maar kan mij ook voorstellen dat dit een luxe is die je jezelf wil permiteren ;)
- losse meuk klinkt als weinig: maar weeg dit.. dit tikt aan!
- meeste gewicht kan je uiteindelijk besparen op tas, tent en slaapspul. Denk aan een UL tas, een UL (DCF tentje), lichte mat (ik ben zelf van Exped mummy's) en een lichte slaapzak (bijv. een mooie lichte quilt of UL donszak. Maar dat kan aardig in de papieren lopen.
- afhankelijk van het seizoen zijn bij mij handschoenen, muts en hoofdlamp must haves. Ongeacht of ik denk ze te gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 10:28
Zeker. In Slovenië toen hij 4 jaar was liep hij grotendeels zelf naar een bergtop op 2100m hoogte, een hike van iets van 15km en 700 hoogtemeters. Maar op de terugweg dan wilt die lekker de backpack in. :D

Zoals @Luuk84 ook zegt, als hij er zin in heeft dan kan hij een hele dag voorop lopen. Als hij geen zin heeft, dan houdt het al snel op. Zeker als we meerdere dagen achter elkaar gaan wandelen, dan komt dat moment steeds sneller. Dus dan is het echt een uitkomst.
Luuk84 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:05:

6 jaar en nog in de draagzak, hoeveel weegt hij dan? En hoelang is hij? Want bij mijn weten is de lengte op een gegeven moment ook een probleem. Ik ben toch wel erg benieuwd :)
Geen idee eigenlijk hoe groot of hoeveel hij precies weegt. Maar mijn vrouw is Frans, dus hij is inderdaad een heel stuk kleiner en lichter dan de Nederlandse kindjes.

Ik zal jullie het laten weten of het nog lukt deze zomer :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Worsteneter
Vandaag trouwens een trailer online gezet voor mijn aankomende docu: YouTube: Cape Wrath Trail documentary trailer | 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 23:00

Waarom zou een draagrugzak te zwaar zijn?
Met een goed frame kan je 't gewicht goed op je heup zetten. Dat is minder belastend dan een draagzak. Ook kan je kind in een draagrugzak gewoon zelf zitten en rondkijken. Met een draagzak zit hij tegen je aan getrokken. Voor beiden minder prettig. En slapen ging prima tegen de kinsteun aan.

Draagrugzak is dus best ideaal!
Let wel op:
-neem geintegreerd zonnedoek/regenscherm. Gebruik je namelijk eigenlijk standaard wel.
-je hebt weinig bergruimte, dus neem degene met de meeste bergruimte (ook op de heupen!)
-met kinsteun, lekker om tegenaan te slapen
-met drinkzakruimte
Ik kwam zelf op de deuter kid comfort 3 (de 1 en 2 hebben minder bergruimte)

We hebben een tweeling. Dus ieder een rugzak met kind. Afgelopen najaar waren ze 8kg. Daarmee goed dagtocht kunnen lopen in de vogezen. Vonden ze zelf leuk en comfortabel.

We hebben ook met draagzak (mini monkey mesh) kleine rondjes gedaan (boottochtje in grot). Dan waren we een stuk compacter. Maar als ze geen zin hadden... niet leuk voor beiden. Dan merk je een hoop gespartel.

In rugzak zit kind wel los van jou. Prettig, want minder warm & meer bewegingsruimte, maar wel meer kans op onderkoelen op koude dagen. Rekening mee houden qua kleding en onderweg blijven checken.

En je zal je route er wel op aan moeten passen. Langs smallere richels ging prima, soms schuurde frame wat langs de wanden. Sluip/kruip met beetje stoten ook wel. Maar 't frame is nu eenmaal breder en hoger.

Bedenk vooral wat nog leuk is voor de kleine qua tijdsduur. Dan blijft 't ook leuk voor jullie. Voor de echt avontuurlijke dagen lekker een oppas regelen.

[ Voor 4% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 20-02-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:50:
[...]

Waarom zou een draagrugzak te zwaar zijn?
Met een goed frame kan je 't gewicht goed op je heup zetten. Dat is minder belastend dan een draagzak. Ook kan je kind in een draagrugzak gewoon zelf zitten en rondkijken. Met een draagzak zit hij tegen je aan getrokken. Voor beiden minder prettig. En slapen ging prima tegen de kinsteun aan.

Draagrugzak is dus best ideaal!
Let wel op:
-neem geintegreerd zonnedoek/regenscherm. Gebruik je namelijk eigenlijk standaard wel.
-je hebt weinig bergruimte, dus neem degene met de meeste bergruimte (ook op de heupen!)
-met kinsteun, lekker om tegenaan te slapen
-met drinkzakruimte
Ik kwam zelf op de deuter kid comfort 3 (de 1 en 2 hebben minder bergruimte)

We hebben een tweeling. Dus ieder een rugzak met kind. Afgelopen najaar waren ze 8kg. Daarmee goed dagtocht kunnen lopen in de vogezen. Vonden ze zelf leuk en comfortabel.

We hebben ook met draagzak (mini monkey mesh) kleine rondjes gedaan (boottochtje in grot). Dan waren we een stuk compacter. Maar als ze geen zin hadden... niet leuk voor beiden. Dan merk je een hoop gespartel.

In rugzak zit kind wel los van jou. Prettig, want minder warm & meer bewegingsruimte, maar wel meer kans op onderkoelen op koude dagen. Rekening mee houden qua kleding en onderweg blijven checken.

En je zal je route er wel op aan moeten passen. Langs smallere richels ging prima, soms schuurde frame wat langs de wanden. Sluip/kruip met beetje stoten ook wel. Maar 't frame is nu eenmaal breder en hoger.

Bedenk vooral wat nog leuk is voor de kleine qua tijdsduur. Dan blijft 't ook leuk voor jullie. Voor de echt avontuurlijke dagen lekker een oppas regelen.
Mooi, weer een ervaring van iemand er bij.

Op papier klinkt zo'n rugzak perfect, misschien toch maar eens naar een outdoor winkel om het gevoel van passing eens te ervaren. Ik ga ook eens proberen of ze er gewicht in kunnen doen want er ontstaat toch wel een redelijk "moment" als de kleine hoog wat van je af zit.
Mocht er een frame draagrugzak komen dan gaan we zeker voor een degelijke Deuter of Osprey want het is mij het gekloot en irritatie van iedereen niet waard.

Ik/we gaan voorlopig eens hier met de draagzak wandelen en proberen om te kijken hoe het uberhaupt voor onze kleine vriend en mij bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:03
Blijkbaar hebben veel berg-tweakers nu kleine kinderen :D

Mijn ervaring wat betreft draagzak vs rugzak:
rugzak heeft veel meer draagcomfort. Maar dat voordeel wordt weer teniet gedaan doordat de afstand tot je rug een stuk groter is dan bij een draagzak. Meer belasting maar wel comfortabeler...

Ik heb inmiddels (dochter is 1,5) met beide flinke tochten gemaakt (waarvan 1 keer 9 uur vrijwel non-stop een tocht met 1500 hm), en ik heb niet een sterke voorkeur kunnen ontwikkelen. Nu ze wat zwaarder is (of ik ongetrainder ;) ) wordt het wel zwaarder om haar voorop met draagzak te dragen. Op de rug met draagzak houd ik langer vol, helaas heb ik dan wel hulp nodig bij op en af doen. Het voordeel van zo'n rugzak is wel dat die nog kan functioneren als kinderstoel mocht je kind nog niet (goed) kunnen zitten/staan.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
Ik ben echt blij met de ervaringen die jullie delen en onderbouwde voor en tegens. Mijn oprechte dank daarvoor _/-\o_

Ik had stiekem gehoopt dat we ook nog even omhoog konden met de kabelbaan de Zugspitze (2962m) op maar het schijnt dat een baby hoge hoogte niet goed kan handelen tot aan verstoring van de rode bloedcellen aan toe...
Maximaal 2000m, mocht je hoger willen moet je acclimatiseren door dit op te bouwen met eerst een paar nachten tussen de 1000m en 1600m te verblijven.
We verblijven in Lermoos (1004m) dus we hebben gelukkig al wel iets van "basis" hoogte maar ik wil natuurlijk geen onomkeerbare schade aanrichten.
Blijkbaar zijn vanwege dit de hoge skiliften in Frankrijk pas toegestaan vanaf 3 jaar.

Heeft iemand van jullie hier nog ervaringen mee; baby en hoogteziekte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Worsteneter schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:17:
[...]

Sorry voor de late reactie! Leuk om te zien dat er allerlei lijstjes worden gedeeld.
Dit was mijn laatste lijstje (afgelopen april/mei gelopen): https://lighterpack.com/r/twkczh

Voor paklijsten gelden eigenlijk 2 stappen:
(i) alles wat je niet nodig hebt, is de snelste besparing; en
(ii) alles wat je wel nodig hebt, kan lichter.

Vooral stap (ii) kan erg prijzig worden :P

Als ik jouw lijstje zo bekijk zou ik kijken of je met minder kleding af kan. Ik heb bijv. vaak één broek mee (+regenbroek) en als het koud is soms een lange onderbroek, 2 shirts, 2 boxers en 2 sokken (+1 slaapsok die ik altijd droog houd). De rest lijkt aardig trimmed down. En elke pak lijst is persoonlijk: ik sleep 30% van m'n gewicht aan statief en camera mee, maar ik maak graag docu's van m'n hikes.

Wat gewichtsbespaartips:
- Een waterzak kan fijn drinken, maar de lichtste varianten (hydrapaks) wegen al 140 gram. Een platypus zachte fles weegt 25 gram en berg je als hij leeg is makkelijk op.
- Jetboil (lijkt alsof je die nog moet kopen) kan erg van gewicht verschillen. De Jetboil stash is top qua gewicht en performance (en de helft lichter dan andere jetboils)
- e-readen kan ook op je telefoon - maar kan mij ook voorstellen dat dit een luxe is die je jezelf wil permiteren ;)
- losse meuk klinkt als weinig: maar weeg dit.. dit tikt aan!
- meeste gewicht kan je uiteindelijk besparen op tas, tent en slaapspul. Denk aan een UL tas, een UL (DCF tentje), lichte mat (ik ben zelf van Exped mummy's) en een lichte slaapzak (bijv. een mooie lichte quilt of UL donszak. Maar dat kan aardig in de papieren lopen.
- afhankelijk van het seizoen zijn bij mij handschoenen, muts en hoofdlamp must haves. Ongeacht of ik denk ze te gaan gebruiken.
Hoe bevalt de Cumulus als merk? Ik ben toe aan vervanging van mijn slaapzak, een synthetische met comfort rating van 5 graden. Heel fijn licht en fijn te comprimeren, maar helaas is die gewoon te koud voor de koude voor- en najaarsnachten. Wil nu de overstap maken naar dons. Ik zat te kijken naar de RAB Ascent 500/700 maar schrok een beetje van de grootte van de verpakking. Als alternatief nu naar de Cumulus Panyam 450/600 aan het kijken, wel weer een stuk duurder. Ik vind de grootte van de verpakking belangrijker dan het gewicht, al gaat dat natuurlijk nauw samen. Een quilt vind ik niks, ooit een keer geleend van een vriend maar ik kon er niet mee overweg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Worsteneter
BigWillem89 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:17:
[...]

Hoe bevalt de Cumulus als merk? Ik ben toe aan vervanging van mijn slaapzak, een synthetische met comfort rating van 5 graden. Heel fijn licht en fijn te comprimeren, maar helaas is die gewoon te koud voor de koude voor- en najaarsnachten. Wil nu de overstap maken naar dons. Ik zat te kijken naar de RAB Ascent 500/700 maar schrok een beetje van de grootte van de verpakking. Als alternatief nu naar de Cumulus Panyam 450/600 aan het kijken, wel weer een stuk duurder. Ik vind de grootte van de verpakking belangrijker dan het gewicht, al gaat dat natuurlijk nauw samen. Een quilt vind ik niks, ooit een keer geleend van een vriend maar ik kon er niet mee overweg.
Ik heb een panyam 450 en quilt 250, beiden custom made. Ik ben erg te spreken over de kwaliteit en ambacht. Erg tevreden over de slaapzak en quilt. Ben zelf eigenlijk wel om wat betreft quilt: lichter, net zo warm en veel meer bewegingsvrijheid. Heb ook een donsjas van ze: maakwerk is gewoon erg goed, materialen ook.

Hoe hoger de kwaliteit dons, hoe beter te comprimeren (want meer loft). De 850 of zelf 900 cuin dons is dan top.

Ik kan me niet overigens niet voorstellen dat de rab nou een erg grote verpakking heeft. Je hebt vaak een opbergzak zodat de dons luchtig blijft en een compressiezak voor als je op pad bent. Die opbergzak is zo groot als een goede vuilniszak, de compressie zak een paar liter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
[...]

groote van de verpakking...heb je het dan over de verpakking in de winkel (dat is meestal de bewaarzak) of echt de compressiezak? Die laatste gebruik je niet voor langdurige opslag en als het goed is zit die daar niet in, in de winkel. Just to be sure.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
[...]

Erg netjes. Heb een lite line 400 gehad. Niets op aan te merken. Goede kwaliteit.
Destijds gekocht met een groupbuy actie. Toen was 't nog onbekend merk en toen stuk goedkoper dan waar ze nu voor gaan.
Lite line verkocht ivm dat ik 'm iets te krap vond. Ik werd elke nacht wel een keer wakker met kramp in de benen. Maar dat smalle hoort bij 't model. Inmiddels een veel ruimere (en even zware) western mounteneering megalite. Maar is wel een klap duurder.

[ Voor 11% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 20-02-2024 23:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Vogels60 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:41:
Ik ben echt blij met de ervaringen die jullie delen en onderbouwde voor en tegens. Mijn oprechte dank daarvoor _/-\o_

Ik had stiekem gehoopt dat we ook nog even omhoog konden met de kabelbaan de Zugspitze (2962m) op maar het schijnt dat een baby hoge hoogte niet goed kan handelen tot aan verstoring van de rode bloedcellen aan toe...
Maximaal 2000m, mocht je hoger willen moet je acclimatiseren door dit op te bouwen met eerst een paar nachten tussen de 1000m en 1600m te verblijven.
We verblijven in Lermoos (1004m) dus we hebben gelukkig al wel iets van "basis" hoogte maar ik wil natuurlijk geen onomkeerbare schade aanrichten.
Blijkbaar zijn vanwege dit de hoge skiliften in Frankrijk pas toegestaan vanaf 3 jaar.

Heeft iemand van jullie hier nog ervaringen mee; baby en hoogteziekte?
Geen idee. Er zal ook niet veel wetenschap over zijn. Want wie gaat nu hoogteziekte uittesten op kinderen?
En ze vertellen je ook niet dat ze niet lekker zijn zoals een volwassene wel kan.
Acclimatiseren is, zoals met hoogteziekte, altijd de oplossing tot voorkomen. Maar voor een vakantie lastig. Vergis je ook niet in de koude wind op hoogte. Dan zijn ze flink exposed. En als een kind 't niet leuk vind, ben je niet ineens weer beneden.

Er is genoeg te doen onder de 2500m :).
Pagina: 1 ... 13 ... 22 Laatste