barrymossel schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:56:
Vroeger enkele meerdaagse tochten gedaan met (o.a.) pa, broer en zus. Sindsdien weinig, maar sinds corona toch weer bezig met wat wandelen...
Momenteel loop ik in NL 20-30km per keer. Vorig jaar in Vogezen, Luxemburg en Belgische Ardennen tot 17km.
Graag wil ik volgend jaar, of het jaar erna, in m'n eentje een meerdaagse tocht doen met bivak in bijvoorbeeld de Pyreneeën.
Graag wil ik gaan oefenen om weer met een grote rugzak te gaan lopen. Maar wat voor iets? Hoeveel liter? Hoeveel kilo? Teveel wil ik niet investeren voor nu, dus ik zat aan Decathlon Forclaz te denken (althans in die trant). Tent van Naturehike. Dat soort dingen.
Alleen als ik dus zoek op paklijsten etc, dan kom ik vooral bij commerciële meuk uit. Ik weet dat er mensen zijn die hun paklijsten inclusief gewichten in Excel bijhouden. Iemand hier die me van advies kan voorzien?
Mijn grootste rugzak is 65 liter, groter moet je imho niet willen..De kans is dan ook dat je meer gaat meenemen.
Afgelopen jaar GR20 met 2* 45 liter gedaan (met Ms. Hopjesvla samen dus), dus inclusief alle spullen (tent, slaapzak, mat, kookspul en ontbijt, avondeten voor 9 dagen en snacks. Dat icm bijna 3 liter water pp. kwamen we op totaalgewicht van 12 kilo pp, ongeveer 8 kilo basegewicht pp(rugzak met kampeerspullen exclusief eten en drinken).
Maar goed..dat is dus wel met 2 personen. Als ik het alleen zou doen dan komt er dus nog een tent bij. Zit ik op 14 kilo totaal, dat past in de 65 liter rugzak. Heb ik dus wel een 2 persoon tent mee en zou dus nog lichter en compacter kunnen.
In je eentje kan het dus lichter, maar alles staat of valt met hoeveel het mag kosten of wegen.
Ik ben zo iemand die alles Excel heeft staan, dat geeft je een mooi inzicht in wat je heb en wat het weegt. Dan kan je ook veel beter keuzes maken bij aanschaf of vervanging: wat zijn de kosten en wat levert het qua gewicht op. Marktplaats is een goede plek om spullen over te nemen (ik verkoop er ook wel eens wat spul wat vervangen wordt, dus ik weet dat er mooie dingen aangeboden kunnen worden

).
Verkijk je ook niet op het gewicht van de rugzak zelf trouwens, daar kan bv snel een kilo verschil in zitten tussen de een en de ander. Laat ik de ultralichte dyneema rugzakken even buiten beschouwing want dan wordt het verschil vaak nog groter.
De hierboven aanbevolen MacPac weegt 2,4 kilo (wel fijn spul MacPac, gaat niet kapot), maar mijn inmiddels al wat jaren oude Lowe Alpine Zephyr (65 liter) weeg 1850 gram. Zelfde liters, wel een pak lichter. En tegenwoordig kan het nog lichter...
Maar ook bv kleding: een simpel katoenen shirt weegt, afhankelijk van de maat, bv 180 gram. Een ultralicht Patagonia shirt 56 gram. Heb je er 2 mee dan scheelt dat weer 200 gram grofweg. Al die kleine beetjes worden kilo's.
Welk eten wil je mee, ook daar zijn de verschillen soms best aanwezig (ook daar ben ik bezig overzichtje van te maken) ? Niet dat ik echt een grammenjager ben, maar meten is weten.
Goed dat je nu afstanden loopt, ga dat ook met je rugzak doen om te ervaren hoe het is qua gewicht, maar let wel: 30km hier is niet 30km in de Pyreneeën (maar dat is dan meer een plannings stukje)
Al met al: focus je nu op Rugzak, Slaapzak, Mat en Tent (die Decathlon Forclaz tentjes zijn fijne prijs/kwaliteit). Neem nu al in je beslissingen mee voor welk weer je je slaapzak en matje wil. Dons is altijd lichter en compacter, maar wel prijziger. Check ook of je überhaupt in een een mummymodel kan slapen (ik namelijk niet). Liever een iets zwaarder matje met goede isolatiewaarde (maar vraag je af: moet die ook in de winter kunnen of is 3 seizoenen al prima) dan een paar gram lichter en het alsnog koud hebben.
https://ultralightoutdoorgear.co.uk/ is een mooie site waar alles gewogen is (een feature die ik op veel andere sites mis).Geeft je misschien een idee.
[
Voor 4% gewijzigd door
Hopjesvla79 op 12-02-2024 17:40
]