Het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:38
Mr Pingu schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:22:
[...]

Hoeveel bepakking heb je mee ong?
Ik stap juist van m’n la sportiva’s af als ik meerdere daagse tochten ga doen, dan pak ik juist hoge want ik merk dat iets stevigere schoen juist fijn is bij meer bepakking (ook de hardheid van de zool speelt hierin mee)

Maargoed ik doe ook vaak meerdaagse tochten met tent en dan gaat het hard natuurlijk met de kilo’s.
Max 10kg, huttentocht dus geen tent, mat en/of slaapzak. Wel drone, camera, en vaak 2 liter water.

[ Voor 3% gewijzigd door vandermark op 09-10-2023 13:32 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:13
[...]

Ik stap juist van m’n la sportiva’s af als ik meerdere daagse tochten ga doen, dan pak ik juist hoge want ik merk dat iets stevigere schoen juist fijn is bij meer bepakking (ook de hardheid van de zool speelt hierin mee)

Maargoed ik doe ook vaak meerdaagse tochten met tent en dan gaat het hard natuurlijk met de kilo’s.
Ik heb denk ik max op 17kg incl water en drinken gezeten. Trouwens, mogelijk nog wel meer. Langste was voor 9 dagen eten, incl een bearcanister op de JMT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:18
Hier net terug uit de Pyreneeën (wandelen, klimmen). Heftig terrein, en in tegenstelling tot de Alpen geen haak, touw, kabel of ketting te vinden. Was een gevalletje "je komt hier vrijwillig, zoek het zelf maar uit". Ook wel weer gaaf, en vooral heel erg "remote" want zo eerste week oktober doordeweeks compleet uitgestorven en hadden we de berg vaak voor onszelf. Alleen op vrij/zaterdag in de hutten nog enigszins druk (want dan gaan de Fransen en Spanjaarden zelf nog lange weekendjes op pad).

Zat in Spanje in de regio Posets-Maladeta voor de twee hoogste Pyreneeën pieken en even een uitstapje gemaakt naar Franse zijde waar het gelukkig iets minder heet was (Noord-zijde van de massieven, dus grotendeels schaduw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:53
[...]

14 kilo laatst op de GR20, inclusief 3 liter water en ontbijt + avondeten voor 9 dagen en genoeg repen voor 9 dagen. Baseweight is dan ongeveer 9 kilo inclusief de tas.. Moet ik wel zeggen dat mijn vriendin dan 13 kilo heeft en de tent, en ik de kookspullen e.d. om de gewichten te verdelen. Maar met tent (+grondzeil) erbij zou ik op een baseweight van 10,5 kilo komen dan.

[ Voor 5% gewijzigd door Hopjesvla79 op 09-10-2023 20:59 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 10:40
Mercatres schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:27:
[...]

Heerlijk! Bij mij staat ronde 2 van de Mullerthal ook op de planning, met startpunt (waarschijnlijk) op die camping die je op je overzichtsfoto hebt staan. Ik ga 'm wel in 2 etappes doen, kwestie van me niet te hoeven te haasten.
Zo, vorige donderdag en vrijdag de Mullerthal Trail Route 2 gedaan. Gestart in Berdorf (camping Belle-Vue 2000), en via Echternach naar Bech.
De eerste paar kilometers waren meteen smullen: meteen indrukwekkende rotsformaties en grotten, gevolgd door leuke paden door kloven. Hier ben ik ook nog de meeste andere mensen tegengekomen, vooral dagjesmensen.
Het stuk tussen Echernach en Scheidgen was iets minder fascinerend, maar alsnog wel leuk wandelen. Scheidgen naar Bech was bij momenten te veel van hetzelfde, maar ik liep toen ook al op tegen het einde van de dag. In Bech de (gratis!) bus terug naar de camping.
De volgende dag terug naar Altier (niet helemaal terug naar Bech, want die aansluiting was slecht en zou me een busrit van anderhalf uur opleveren), om dan via de "klassiekers" zoals de Deiwepez, Rittergang (koplamp op, buik intrekken!) en de Schiessentümpel terug naar Berdorf te wandelen. Het avontuur van het klimmen/klauteren door de rotsen was heel leuk, maar de Schiessentümpel was toch teleurstellend: wat bruin water, redelijk druk en al bij al niet veel aan. Het stuk klimmen naar Berdorf was redelijk zwaar bij momenten (trappen :( ), en los van de indrukwekkende rotsformaties niet heel bijzonder.
Al bij al wel blij dat ik het heb gedaan, en ik snap - tot een bepaald niveau - de fascinatie met dit rondje wel. Ik denk ook wel dat ik nog eens terugga voor de andere rondjes, maar ik heb wel het gevoel dat ie een beetje overhyped is.
Collectie in Komoot: https://www.komoot.com/nl...lertal-route-2-uitgevoerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:04
@Mercatres De rotsformaties zijn inderdaad indrukwekkend, en je verwacht ze niet direct in Luxemburg, althans ik niet :). Ik vind de Lee Trail zelf wat leuker, wat diverser ook. Regelmatig een mooi uitzicht helpt ook wat mij betreft. Hij is ook mooi op te splitsen als je niet de mogelijkheid om er meerdere nachten aan te besteden. De trein stopt op diverse punten langs de route.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:18
Hazewindhond009 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:21:
Ik weet eigenlijk niet of ik Outdoor genoeg ben voor dit topic. Ik ben op zoek naar betaalbare lichte wandelschoenen met slijtvaste zool. Ik loop om nog een beetje in vorm te blijven vaak op vlak terrein en op asfalt en wil niet dat schoenen binnen 3 maanden onder mij vandaan slijten. Eerder heb ik schoenen gekocht bij de anwb met vibram zool waarover ik best tevreden was, maar dat specifieke model lijkt uit het assortiment te zijn gehaald. Iemand tips?
Ik ben aan m’n derde paar Lowa GTX Renegade Mid’s bezig. Superlicht, waterdicht en gewoon fijn. Ik loop er vrijwel dagelijks op als ik hier (in het Zwarte Woud) met de hond weg ga, hebben me nog nooit in de steek gelaten. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:29
iamerwin schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:39:
[...]

Ik ben aan m’n derde paar Lowa GTX Renegade Mid’s bezig. Superlicht, waterdicht en gewoon fijn. Ik loop er vrijwel dagelijks op als ik hier (in het Zwarte Woud) met de hond weg ga, hebben me nog nooit in de steek gelaten. :)
Mooie schoen. Ik heb lowa jarenlang genegeerd omdat je daarvoor altijd Donald Duck poten moest hebben. Nu woorden ze ook voor normale voeten gemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:18
Adam1980 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:48:
[...]

Mooie schoen. Ik heb lowa jarenlang genegeerd omdat je daarvoor altijd Donald Duck poten moest hebben. Nu woorden ze ook voor normale voeten gemaakt ;)
Jep, ik raad ze echt aan IEDEREEN aan (alhoewel ik geen aandelen heb :p) die geen al te wilde dingen gaat doen. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:50
Squawk schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:53:
[...]

Na 10 jaar Meindl-schoenen, ben ik vorig jaar overgestapt op Hanwag. In mijn geval een veel slankere schoen met een veel betere pasvorm. De Meindle-schoenen voelen als bakstenen aan mijn voeten in vergelijking met de schoenen van Hanwag.

Echter…, binnen één week lieten onder andere de stiksels van mijn Hanwag’s en het rubber op de neus los. N=1 zou je zeggen. Maar ook bij het vervangende paar zie ik binnen een jaar slijtage die ik bij mijn oude schoenen van Meindle nog steeds niet zie.

Qua pasvorm is Hanwag voor mij perfect. Wat betreft kwaliteit/duurzaamheid twijfel ik een beetje. Wat is jouw ervaring met Hanwag?
Pasvorm van Hanwag schoenen is voor mij ook helemaal super. Geen enkele andere schoen komt er bij in de buurt. Maar ik heb tegenwoordig ook meer problemen met loskomen van de zool. Mijn eerste Hanwags waren traditioneel dubbel of driedubbel genaaid. Zwaar en vrijwel onverwoestbaar. Ik heb ze zeer intensief gebruikt en helemaal af kunnen lopen. Sindsdien heb ik nog drie paar gehad. Ieder paar gaat minder lang mee dan het vorige. De huidige zitten me geweldig. Maar de twee paar hiervoor heb ik vroegtijdig moeten afdanken wegens loslatende zolen. Als de huidige weer los gaan laten, dan waren dat mijn laatste Hanwags. Eenmaal een foutje in een model dat moet kunnen. Jaren achtereen, dat klopt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:33
iamerwin schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:39:
[...]

Die zijn echt super inderdaad! Tijd terug Meindl schoenen gekocht en ik ben hier niet tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
ik ben juist van de Renegades (2 paar versleten en op zich niets mis mee) overgestapt naar O.a. Meindl Air Revolution Ultra en geloof de Air Revolution 4.1. Lopen beiden al jaren heerlijk, maar zoals hier al blijkt: altijd passen voordat je schoenen koopt, welke dan ook.

[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 19-10-2023 17:11 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSC1968
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16:15
Hopjesvla79 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:02:
ik ben juist van de Renegades (2 paar versleten en op zich niets mis mee) overgestapt naar O.a. Meindl Air Revolution Ultra en geloof de Air Revolution 4.1. Lopen beiden al jaren heerlijk, maar zoals hier al blijkt: altijd passen voordat je schoenen koopt, welke dan ook.
Ik heb ook de Meindl Air Revolution Ultra maar ben daar niet tevreden over. Hoewel het comfort uitstekend is het afwerkingsniveau niet wat het moet zijn. Bij mij is de zool van de rechterschoen gaan loslaten en zijn twee van de lusjes waar de veters doorheen lopen doorgescheurd, ondanks dat ik ze niet zo gek vaak gedragen heb. Ik ga eens de hierboven genoemde Lowa's als mogelijke vervanger bekijken.

[ Voor 3% gewijzigd door FSC1968 op 22-10-2023 05:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:27
Schoenen zijn gewoon heel persoonlijk qua pasvorm. Je kan niet zeggen dat type schoenen is zo geweldig want bij iemand anders met een zelfde schoenmaat kunnen ze ronduit niet goed zitten. verder werken merken per model met verschillende leestvormen om zo veel mogelijk mensen te kunnen bedienen. Maar als je bijvoorbeeld een B/C schoen wil dan moet je echt meerdere merken en types passen om de best passende op te sporen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
en dan nog soms het verschil in fabricage door de jaren heen.
zo heb ik een favoriete meindl schoen waar ik al meerdere paren van versleten heb. Vorig jaar 2 paar tegelijk gekocht van dezelfde schoen en deze zitten toch net even anders (ik krijg ineens blaren op de hak wat ik bij de oudere versies nog nooit heb gehad, ook niet toen ze nog gloednieuw waren...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Leipo schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:04:
zo heb ik een favoriete meindl schoen waar ik al meerdere paren van versleten heb. Vorig jaar 2 paar tegelijk gekocht van dezelfde schoen en deze zitten toch net even anders (ik krijg ineens blaren op de hak wat ik bij de oudere versies nog nooit heb gehad, ook niet toen ze nog gloednieuw waren...)
misschien ben je zelf aan slijtage onderhevig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Leipo schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:04:
je eigen voeten veranderen ook in de tijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@Adam1980 @zuma tuurlijk, maar dat verklaard niet waarom de oude schoenen (die nog niet volledig versleten zijn) nog steeds heerlijk zitten en de nieuwe maar niet willen verbeteren, ook niet na al vele km er op gewandeld te hebben.
Ergens zal Meindl een aanpassing gedaan hebben in de productie.

ik wilde met dit voorbeeld alleen maar aangeven dat je echt zelf schoenen moet passen en dus eigenlijk niet zoveel aan tips en adviezen van andere mensen hebt mbt tot welke schoen je moet hebben. Zelfs je eigen ervaringen uit het verleden kunnen dus blijkbaar niet bruikbaar zijn in sommige gevallen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rda
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 20:06

rda

Een beetje een longshot, dat begrijp ik, maar ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met de Adidas Terrex Free Hiker 2. Ik ga een huttentocht doen in Oostenrijk, nog niet duidelijk welke maar denk aan de Stubaier Hohenweg, Berliner Hohenweg, Venediger Hoheweg of Grossglockner rundeweg (of iets van gelijke orde). In dat kader heb ik een aantal schoenen gepast en deze zitten het beste. Nu twijfel ik of deze schoen voldoet voor deze huttentochten. Ik vermoed van wel, maar ik lees ook weer dat het voor de iets intensievere bergwandelingen niet wordt aangeraden.

Nu is schoenkeuze persoonlijk en moet het vooral goed zitten, maar toch vroeg ik me af of iemand hier iets over kan zeggen.

(En nu ik er toch ben; ook ervaring met voornoemde routes? Ik neig naar de Grossglockner route, maar zoveel moois zo moeilijk kiezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
rda schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:02:
Een beetje een longshot, dat begrijp ik, maar ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met de Adidas Terrex Free Hiker 2. Ik ga een huttentocht doen in Oostenrijk, nog niet duidelijk welke maar denk aan de Stubaier Hohenweg, Berliner Hohenweg, Venediger Hoheweg of Grossglockner rundeweg (of iets van gelijke orde). In dat kader heb ik een aantal schoenen gepast en deze zitten het beste. Nu twijfel ik of deze schoen voldoet voor deze huttentochten. Ik vermoed van wel, maar ik lees ook weer dat het voor de iets intensievere bergwandelingen niet wordt aangeraden.

Nu is schoenkeuze persoonlijk en moet het vooral goed zitten, maar toch vroeg ik me af of iemand hier iets over kan zeggen.

(En nu ik er toch ben; ook ervaring met voornoemde routes? Ik neig naar de Grossglockner route, maar zoveel moois zo moeilijk kiezen)
Geen ervaring. Ze lijken me wat licht voor wandelen met 10kg op je rug. Maar als jij dat gewend en je loopt er prima op, dan lijkt me dat geen probleem. Als het je eerste keer is dat je gaat wandelen met bepakking op bergpaden, dan is het volgens mij verstandiger een stevigere schoen te zoeken.

Qua tocht; persoonlijk zou ik altijd van A naar B lopen. En niet van A naar A in een rondje. Van A naar B is veel gevarieerder qua uitzicht. En is ook iets makkelijker een variatie op te maken, mocht dat aan de orde zijn.
In Oostenrijk is het OV goed georganiseerd, je kan dus altijd weer terug bij A komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Adam1980 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:48:
[...]

Geen ervaring. Ze lijken me wat licht voor wandelen met 10kg op je rug. Maar als jij dat gewend en je loopt er prima op, dan lijkt me dat geen probleem. Als het je eerste keer is dat je gaat wandelen met bepakking op bergpaden, dan is het volgens mij verstandiger een stevigere schoen te zoeken.

Qua tocht; persoonlijk zou ik altijd van A naar B lopen. En niet van A naar A in een rondje. Van A naar B is veel gevarieerder qua uitzicht. En is ook iets makkelijker een variatie op te maken, mocht dat aan de orde zijn.
In Oostenrijk is het OV goed georganiseerd, je kan dus altijd weer terug bij A komen.
eens met je advies qua schoenkeuze, niet helemaal je advies om altijd van A naar B te lopen. Ik plan juist vaak (dat is: bijna altijd) mijn meerdaagse wandelingen van A naar A. Als je bv om een massief heen kan wandelen, of via een col erover kan je ook hele gevarieerde wandelingen maken. Scheelt meteen een hele logistieke operatie als je op plekken bent zonder goed OV. (en je hoeft dus ook geen rekening te houden met de laatste vertrektijd van bv een bus, wel zo relax) Het is wel vaak iets meer planwerk qua route.

Wat betreft de schoenen...ik concludeer uit de vraag, wellicht ten onrechte, dat TS niet veel ervaring heeft en dan vraag ik me ook af of deze schoenen niet net te licht zijn. Maar, zoals gezegd, dat is ook een hele persoonlijke keuze. Ben je fervent trailrunner dan kan je er waarschijnlijk makkelijk mee uit. Heb je wat instabiele enkeltjes dan is een iets stevigere A/B schoen wellicht beter. Laat je eens in een winkel (Zwerfkei, Kathmandu, Bever oid adviseren).

[ Voor 3% gewijzigd door Hopjesvla79 op 08-12-2023 13:25 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rda

rda

Bedankt voor het meedenken! Wat betreft ervaring heb ik wel aardig wat dagtochten gedaan, maar een meerdaagse huttentocht nog niet. Fysiek ben ik sterk genoeg, ondanks mijn inmiddels 36 jaar, ook mbt bepakking. Ik begrijp jullie advies. Ergens denk ik dat zelf ook. Het nadeel is dat ik best wat schoenen gepast heb, ook in een Bever, maar dat deze het beste zitten. Wat is volgens jullie het nadeel van het gewicht van deze schoenen icm een rugzak van 10 kg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
rda schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:02:
Een beetje een longshot, dat begrijp ik, maar ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met de Adidas Terrex Free Hiker 2.
Longshot antwoord: Terrex is de Adidas range bestemd voor hiking/outdoor werk. Mijn vrouw heeft een belay broek van de Adidas Terrex range. gemaakt van prima materialen (verstevigingen cordura) en hoogwaardige isolatie (primaloft gold). Kortom ik vermoed dat de gebruikte materialen wel ok zijn. maar dat zegt niets over de pasvorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

rda schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:42:
Wat is volgens jullie het nadeel van het gewicht van deze schoenen icm een rugzak van 10 kg?
Dat een dergelijke lichte, soepele categorie A/B schoen veel minder steun aan je voet/enkel geeft terwijl je zeker wanneer je met bepakking gaat lopen je gewrichten juist meer belast.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rda

rda

Orion84 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:22:
[...]

Dat een dergelijke lichte, soepele categorie A/B schoen veel minder steun aan je voet/enkel geeft terwijl je zeker wanneer je met bepakking gaat lopen je gewrichten juist meer belast.
Helder. Bedankt. Klinkt logisch natuurlijk.
zuma schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:44:
[...]

Longshot antwoord: Terrex is de Adidas range bestemd voor hiking/outdoor werk. Mijn vrouw heeft een belay broek van de Adidas Terrex range. gemaakt van prima materialen (verstevigingen cordura) en hoogwaardige isolatie (primaloft gold). Kortom ik vermoed dat de gebruikte materialen wel ok zijn. maar dat zegt niets over de pasvorm.
Bedankt. Nu mag ik me over de kwaliteit geen zorgen. Het zijn hele degelijke schoenen. Het gaat me meer om adviezen zoals hiervoor beschreven. Als andere schreven net zo comfortabel zaten, was het een makkelijke keuze. Qua comfort is deze vooralsnog wel echt de winnaar.

Misschien moet ik nog een paar anderen proberen, voor de zekerheid, en anders de nadelen van deze schoenen voor lief nemen. Uiteindelijk vind ik het belangrijkst dat ze goed zitten. Daar ga ik zeker het verschil in merken. Of ze voldoende steun bieden zou achteraf kunnen meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
rda schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:42:
Bedankt voor het meedenken! Wat betreft ervaring heb ik wel aardig wat dagtochten gedaan, maar een meerdaagse huttentocht nog niet. Fysiek ben ik sterk genoeg, ondanks mijn inmiddels 36 jaar, ook mbt bepakking. Ik begrijp jullie advies. Ergens denk ik dat zelf ook. Het nadeel is dat ik best wat schoenen gepast heb, ook in een Bever, maar dat deze het beste zitten. Wat is volgens jullie het nadeel van het gewicht van deze schoenen icm een rugzak van 10 kg?
maar heb je ook genoeg dagtochten in de bergen gedaan? Want dan weet je zelf het beste over wat jouw voeten en enkels fijn vinden. (je leeftijd is natuurlijk in jouw range een non-argument ;) )
Het geheel hangt ook van meer factoren af: hoe is de route, heb je weinig bepakking mee (alleen een daypack omdat je bij de hutten slaapt en eet) of veel (omdat je je tent en eten meeneemt (kan je nog steeds bij de hut (buiten) slapen). (nog een punt om over na te denken: wil je wel of geen stokken mee).

Bij twijfel zou ik een iets stevigere schoen nemen. Dat deze (de Terrex) zo fijn zit komt waarschijnlijk omdat die lekker soepel en licht is.
Daarentegen zie je onze vrienden uit de Alpen geregeld huppelen met lage trailrunners waarbij wij uit ons vlakke landje uitgerust zijn als dat we meteen de Matterhorn gaan beklimmen....Maar goed, die zijn dan ook meestal iets meer ervaren en gewend)..

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rda

rda

Hopjesvla79 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:41:
[...]

maar heb je ook genoeg dagtochten in de bergen gedaan? Want dan weet je zelf het beste over wat jouw voeten en enkels fijn vinden. (je leeftijd is natuurlijk in jouw range een non-argument ;) )
Het geheel hangt ook van meer factoren af: hoe is de route, heb je weinig bepakking mee (alleen een daypack omdat je bij de hutten slaapt en eet) of veel (omdat je je tent en eten meeneemt (kan je nog steeds bij de hut (buiten) slapen). (nog een punt om over na te denken: wil je wel of geen stokken mee).

Bij twijfel zou ik een iets stevigere schoen nemen. Dat deze (de Terrex) zo fijn zit komt waarschijnlijk omdat die lekker soepel en licht is.
Daarentegen zie je onze vrienden uit de Alpen geregeld huppelen met lage trailrunners waarbij wij uit ons vlakke landje uitgerust zijn als dat we meteen de Matterhorn gaan beklimmen....Maar goed, die zijn dan ook meestal iets meer ervaren en gewend)..
Waarschijnlijk heb je gelijk. Ik zal nog even verder kijken voor de zekerheid.

En mocht de route me zwaarder vallen dan gehoopt, misbruik ik leeftijd zeker wel als argument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:19
Beste mede outdoor-avonturieren.

Wij zoeken wat advies over waar je rekening mee moet houden met een backpackvakantie i.r.t. vliegen.
Wij hebben allebei een grote 65 tot 75L rugzak en moeten deze dus laten inchecken als ruimbagage. Heeft iemand daar ervaring mee? Waar moet je specifiek op letten?

* Hoe beschermen jullie de rugzakken? bijv. met een flightbag of d.m.v. sealing?
* Het gaat om spullen die veel kostbaarder zijn dan we normaal meenemen op een vliegvakantie; hoe doe je dat qua verzekering?
* Is het toegestaan om kleine gascartouches (3 a 4 x110 gr) mee te nemen? Ik krijg op schiphol.nl daarover geen eenduidig antwoord. Lijkt mij dat het niet is toegestaan. Iemand ervaring mee? Idem voor aanstekers.
* Mag een muggenverjager (van Thermacell) wel in de ruimbagage? Deze bestaat uit zeer kleine gaspatronen, plaatjes met werkzame chemische stoffen én een ontstekingsmechanisme. :')
* Het lijkt mij dat gevriesdroogd eten van de bekende merken meenemen geen probleem is, maar geldt dat ook voor zelfgedroogd (en dus ongemarkeerd) voedsel?

[ Voor 9% gewijzigd door Justinn1988 op 07-01-2024 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Justinn1988 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:39:

Wij zoeken wat advies over waar je rekening mee moet houden met een backpackvakantie i.r.t. vliegen.
Wij hebben allebei een grote 65 tot 75L rugzak en moeten deze dus laten inchecken als ruimbagage. Heeft iemand daar ervaring mee? Waar moet je specifiek op letten?

* Hoe beschermen jullie de rugzakken? bijv. met een flightbag of d.m.v. sealing?
* Het gaat om spullen die veel kostbaarder zijn dan we normaal meenemen op een vliegvakantie; hoe doe je dat qua verzekering?
* Is het toegestaan om kleine gascartouches (3 a 4 x110 gr) mee te nemen? Ik krijg op schiphol.nl daarover geen eenduidig antwoord. Lijkt mij dat het niet is toegestaan. Iemand ervaring mee? Idem voor aanstekers.
* Mag een muggenverjager (van Thermacell) wel in de ruimbagage? Deze bestaat uit zeer kleine gaspatronen, plaatjes met werkzame chemische stoffen én een ontstekingsmechanisme. :')
* Het lijkt mij dat gevriesdroogd eten van de bekende merken meenemen geen probleem is, maar geldt dat ook voor zelfgedroogd (en dus ongemarkeerd) voedsel?
ik heb al vaker gevlogen met tent enzo.

Duffel, wanneer ik bv nog een auto huur ter plekke, doe ik gewoon inchecken, wel met TSA slotje.
Rugzak doe ik meestal in flightbag, dan is die wat meer beschermd tegen lomp hanteren, nadeel is dus wel dat je die weer moet meeslepen. Anders alle bandjes goed vastzetten enzo. Een volgende keer zou ik denk ik eens gaan kijken naar ter plekke sealen.

Gas mag nooit mee, flessen waar benzine in heeft gezeten kan ook problematisch werken als deze nog ruiken. Aansteker is nooit een probleem heb ik gemerkt. Check dus van te voren waar je brandstof kan halen op je locatie van bestemming! (tip van Flip: mocht je nog priktankjes gebruiken: de lokale dhz zaak heeft ze vaak liggen maar dan voor het gebruik in je soldeerbrander :) )

Voedsel, ook gevriesdroogd, kan problemen geven in landen waar ze minder happig zijn op import van ziektes. NZ en Australië zijn daar heel strikt in. USA is ook een no-go bijvoorbeeld wanneer het dierlijke producten bevat. Europa is geen probleem.

Bij twijfel niet doen en gewoon ter plekke halen.

Muggenstekkers is een product wat bij mij niet combineerd met rugzakken ;) dus daar kan ik je niets over zeggen.

Qua verzekering: zorg voor een goede reisverzekering. ..

[ Voor 12% gewijzigd door Hopjesvla79 op 07-01-2024 12:26 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian

Ik heb zelf al lang niet meer met een grote rugzak rondgereist, maar wat ik deed was een flightbag eromheen. Een voordeel is dat je veel van die dingen ook meteen als regenhoes kan gebruiken. Nadeel is zoals iemand hier al noemt dat je ze mee moet nemen, maar meestal zijn ze relatief compact en heb je er weinig last van als je hem ergens onderin je tas laat zitten de rest van de trip. Bijvoorbeeld zoiets. Bijkomend voordeel: als je nog onder de kg-limiet zit voor op de terugweg maar qua volume niets meer kwijt kan dan kan je de loze ruimte tussen tas en flightbag nog gebruiken om zo toch nog wat meer souvenirs uit het buitenland mee te nemen ;)

Met sealing heb ik geen ervaring. Maar als je geen flightbag wilt kopen kan dat ook een prima oplossing zijn denk ik. Bij een backpack wil je vooral voorkomen dat de touwtjes, riempjes etc. mogelijk ergens tussenkomen in alle lopende band stukken met schade als gevolg.

Mocht je helemaal niets doen: trek dan alle straps op zijn strakst zodat de schouderbanden, buikband, etc zo veel mogelijk "een" worden met de tas, en knoop alle losse touwtjes op zodat er zo min mogelijk restant-straps uitsteken.
Er zijn twee soorten kostbaar:

1. Materieel. Dit is gewoon gedekt door je reisverzekering lijkt mij, maar goed om even te checken wat voor polis je hebt. Als je bijvoorbeeld kiest om voor 4K fotoapparatuur mee te nemen dan kun je vaak wel ergens upgraden met 'hobbyuitrusting' , etc. .. Zelf vond ik de ANWB reisverzekering op dit punt best veel opties bieden.

2. Benodigde spullen die je niet makkelijk ter plekke vervangt en eigenlijk meteen wil gebruiken. Dit is lastiger, want hoewel 'geld' de waarde kan dekken kan het je vakantie enorm bederven als je bijvoorbeeld 1 week moet wachten op je tas met spullen. Mijn advies zou dan ook zijn: zorg dat je als je de bergen in gaat je bergschoenen (immers vaak lastig te vervangen, want inlopen en juiste model maat vinden etc) gewoon in vliegtuig aan doet, scheelt ook weer paar kilo ;) en zorg dat je in je handbaggage alles hebt om in ieder geval een paar dagen lekker in te lopen terwijl je baggage gezocht wordt.

Gas weet ik niet, zou je wel moeten kunnen vinden, maar dan zou ik kijken op de website van vervoerder (luchtvaartmaatschappij), niet specifiek op site schiphol. Muggenverjager is wel weer heel specifiek, dat wordt lastig vinden denk. Ik zou het niet weten in ieder geval.

Eten: volgens mij mag tegenwoordig weer alle soorten eten meenemen die je maar wilt, of het nu een boterham met kaas is of een gesealed zakje m&m's. Dus in principe ook jouw zelf-brouwsel, zolang er niets in zit waar de honden van aan slaan ;) .. PS: Dat mag zowel in handbaggage als ruim. Maar ook hier: check vooral zelf nog even bij luchtvaartmaatschappij, want als het onverhoopt toch anders zit dan zal de medewerker ter plekke vrees ik weinig vatbaar zijn voor het argument "maar Valorian op het forum zei ...." ;)_

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 07-01-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Hopjesvla79 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:11:
[...]

Duffel, wanneer ik bv nog een auto huur ter plekke, doe ik gewoon inchecken, wel met TSA slotje.
Rugzak doe ik meestal in flightbag, dan is die wat meer beschermd tegen lomp hanteren, nadeel is dus wel dat je die weer moet meeslepen. Anders alle bandjes goed vastzetten enzo. Een volgende keer zou ik denk ik eens gaan kijken naar ter plekke sealen.
Als je een auto huurt en gewicht is niet zo'n issue dan is een duffel inderdaad ideaal! Ik heb zelf een Ortlieb 113liter duffel, daar kunnen zelfs wandelstokken en ijsbijlen én een 74cm lange 'clipstick' voor het rotsklimmen. Maar goed, dat was dan ook geen backpacking-vakantie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
Bedankt voor de antwoorden. Het is gelukkig 'maar' naar Schotland. We gaan waarschijnlijk wel voor een flightbag en zullen de reisverzekering er even op na checken. Lokaal zoeken we wel naar gascartouches (versie met schroefventiel voor MSR Pocket Rocket).

We hebben genoeg ervaring met backpacken, maar deden dat tot nu altijd met de auto in Europa. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
wat betreft gas ( even willekeurig KLM genomen):

https://www.klm.nl/inform...ted-items-checked-baggage

Kort antwoord: mag niet mee

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:41
Devian schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:54:
Ik zweer bij mijn Dachstein Super Ferrata MC GTX schoenen...

https://www.bergfreunde.n...-mc-gtx-approachschoenen/

Volgens mij niet een heel bekend "merk"... Kreeg ze geadviseerd in een speciaalzaak ergens in het zuiden van Duitsland. Ik was op zoek naar een schoen die nog wel met mij "communiceerde" qua ondergrond...licht...maar wel een hoge schoen vanwege wat knie problemen toendertijd.

Ik vind ze perfect. Wandel er mee de bergen in, doe er Via Ferrata's mee, ze zitten lekker en geven voldoende steun.. Heb nog wat La Sportiva's getest maar uiteindelijk nadat de eerste set versleten was toch weer deze opnieuw gekocht.

Ik was overigens kamp lage schoen maar ben sinds deze schoen overgestapt ;).
Klinkt goed, ik zit nu ook te kijken voor nieuwe schoenen en dacht aan Lowa/meindl bijvoorbeeld maar zie nu Dachstein schoenen in een leuke aanbieding.

Twijfel alleen over de categorie of het nou A/B is of toch C (staat op verschillende websites anders, bij meer merken trouwens).

Wat zouden jullie aanraden voor categorie C met een budget van max. 200 euro?

https://koolesport.nl/pro...n-mc-gtx-anthracite/74952

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
een C schoen onder de 200 is denk ik een uitdaging mits het geen goede aanbieding is.

De schoen uit de link vind ik er op het oog eerder A/B dan B/C uitzien, maar dat is van een plaatje lastiger.

Ga vooral gewoon passen, en het geheel ligt er natuurlijk ook aan met wat je er mee gaat doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Hopjesvla79 op 07-01-2024 19:24 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Laatst online: 22:17
Justinn1988 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:07:
Bedankt voor de antwoorden. Het is gelukkig 'maar' naar Schotland. We gaan waarschijnlijk wel voor een flightbag en zullen de reisverzekering er even op na checken. Lokaal zoeken we wel naar gascartouches (versie met schroefventiel voor MSR Pocket Rocket).

We hebben genoeg ervaring met backpacken, maar deden dat tot nu altijd met de auto in Europa. :9
Mag niet maar komt soms wel door de douane (ik heb het nooit geprobeerd, maar kwam iemand tegen die 4 blikken meehad gekregen haha). Ik zou het er niet op gokken - gas is goed verkrijgbaar in Schotland! Welke wandeling/hoek ga je op? Misschien heb ik een tip.

Let met voedsel wel op dat Schotland tegenwoordig buiten de EU ligt en daarmee is het 'vrije verkeer van goederen' ineens weg. Ze kunnen nu wel degelijk moeilijk doen over voedsel. Ik verkoop zelf outdoormaaltijden (starthiking.nl) en weet dat Firepot lastig in te voeren was kort na de brexit omdat de EU en UK over en weer elkaar aan het pesten waren over labels en 'conformiteit' over producten die al lang op beide markten verkrijgbaar waren... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Worsteneter schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:14:
[...]

Mag niet maar komt soms wel door de douane (ik heb het nooit geprobeerd, maar kwam iemand tegen die 4 blikken meehad gekregen haha). Ik zou het er niet op gokken - gas is goed verkrijgbaar in Schotland! Welke wandeling/hoek ga je op? Misschien heb ik een tip.

Let met voedsel wel op dat Schotland tegenwoordig buiten de EU ligt en daarmee is het 'vrije verkeer van goederen' ineens weg. Ze kunnen nu wel degelijk moeilijk doen over voedsel. Ik verkoop zelf outdoormaaltijden (starthiking.nl) en weet dat Firepot lastig in te voeren was kort na de brexit omdat de EU en UK over en weer elkaar aan het pesten waren over labels en 'conformiteit' over producten die al lang op beide markten verkrijgbaar waren... :9
Firepot..brrr..die mogen ze wat mij betreft lekker daar houden. Ieder z'n smaak maar ze hebben voor mij wat mij betreft een nieuwe all time low qua smaak ...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Hopjesvla79 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:23:
[...]

Firepot..brrr..die mogen ze wat mij betreft lekker daar houden. Ieder z'n smaak maar ze hebben voor mij wat mij betreft een nieuwe all time low qua smaak ...
Het is ook niet mijn persoonlijke favoriet, maar voor ieder wat wils. Het is een hele andere bereidingsmanier (dehydrateren ipv vriesdrogen) dan gebruikelijk en de smaak is daardoor vaak wat vlakker, subtieler, maar ze hebben veel vega opties en afwisseling. Ik vind de noodles, het appelontbijt, chili con carne, posh pork beans en de pulled pork bijv. echt lekker! Pulled pork heeft een soort ingelegd rood uitje, heel smaakvol. Het is geen dikke sauspasta zoals bij REAL Turmat maar zeker aan te raden - en wel fijn in de afwisseling! Zelf eet ik het liefste REAL, maar als je 3 weken op pad bent is een andere maaltijd tussendoor ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Hopjesvla79 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:04:
een C schoen onder de 200 is denk ik een uitdaging mits het geen goede aanbieding is.

De schoen uit de link vind ik er op het oog eerder A/B dan B/C uitzien, maar dat is van een plaatje lastiger.

Ga vooral gewoon passen, en het geheel ligt er natuurlijk ook aan met wat je er mee gaat doen.
Eens, en qua merken maakt het verder niet echt uit qua kwaliteit als je dan in die prijsklasse zit. Merk inderdaad dat C al snel op 250 euro zit.

De bedoeling is om de komende 10 jaar gewoon goede schoenen te hebben met van de zomer 4 dagen hiken in de bergen incl. Via ferrata's in de Dolomieten, gewoon stevige routes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:14

Ik heb ooit een flightbag gekocht, werkt perfect. Laat ik vaak daar achter waar ik toch weet dat ik terug kom. Of in kluisje op luchtveld en sleutel mee
Ik heb geen extra verzekering, maar neem nooit kostbare spullen mee, behalve mijn camera.
Nee
Nee, ook gaspatroon,
Mits het niet al te veel is en idd in je ruimbagage zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Ik heb half hoge wandeschoenen van Jack Wolfskin met het waterdicht texapore.
https://www.bever.nl/p/ja...lschoenen-HABFD90009.html

Ik heb ze al een paar jaar, maar gebruik ze niet veel omdat ik meestal mijn lage waterdichte schoenen draag.

Nu afgelopen dagen door het vele water eens lekker door de slijk gewandeld in de bossen. Dit slijk blijft bovenop de neus van de schoen liggen en zorgt ervoor dat ik (toch behoorlijk) natte sokken (tenen) krijg.

Dit lijkt mij niet de bedoeling van de texapore techniek toch?
Als het er heet aan toe gaat, zorgt het zeer goed ademende Texapore-membraan ervoor dat je voeten niet gaan zweten. Tegelijkertijd zorgt het ervoor dat er geen druppel water van buiten de schoen binnendringt, hoe vaak je ook in een plas water stapt.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Tusk schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:19:

Ik heb ze al een paar jaar, maar gebruik ze niet veel omdat ik meestal mijn lage waterdichte schoenen draag.

Nu afgelopen dagen door het vele water eens lekker door de slijk gewandeld in de bossen. Dit slijk blijft bovenop de neus van de schoen liggen en zorgt ervoor dat ik (toch behoorlijk) natte sokken (tenen) krijg.

[...]
modder/slijk is geen regen (duh). Maar daar zit waarschijnlijk wel de crux, hier even een linkje naar waar het een en ander uitgelegd staat:
https://ecktiv.nl/hoe-wat...rdicht-in-wandelschoenen/

Vroegah werd ook altijd bij Goretex schoenen gezegd dat ze kunnen lekken als je lang door nat gras loopt, nu heb ik al lang geen schoenen meer gekocht waarbij ik de hulp van een verkoper nodig had, dus geen idee of dat dit tegenwoordig ook er nog bijgezegd wordt.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kan ook dat door het slijk de ademende werking foetsie is en je dus gewoon natte voeten krijgt door zweet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Orion84 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:25:
Kan ook dat door het slijk de ademende werking foetsie is en je dus gewoon natte voeten krijgt door zweet.
in theorie wel, maar ik kan je verzekeren dat het geen zweet was :)

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Tusk schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:27:
[...]

in theorie wel, maar ik kan je verzekeren dat het geen zweet was :)
de laatste optie is natuurlijk dat er gewoon een klein gaatje ergens in het membraan zit. Heb je het bij beide schoenen dan is die kans natuurlijk al wat kleiner en dan ga ik toch voor optie 1: het komt door de modder zelf.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980

[...]
Ik beloof je dat je multimiljonair gaat worden als je een materiaal uitvindt dat 100% waterdicht is, maar toch lekker ademt.
Vooralsnog geldt bij materialen waar water uit gaat (zweet), er (uiteindelijk) ook water in kan (allerlei water in diverse vormen).

Jack wolfskin belooft iets wat ze per definitie niet kunnen waarmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Hopjesvla79 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:11:
[...]

Gas mag nooit mee, flessen waar benzine in heeft gezeten kan ook problematisch werken als deze nog ruiken.
De tip om met benzine branders te kunnen reizen is als volgt of branders met andere vloeistoffen:

Haal de brander zoveel mogelijk uit elkaar in onderdelen (bij een spirituscup lukt dat niet altijd maar die zijn ook niet echt problematisch). Dan is het geen brander meer maar een bundel onderdelen. De fles waar brandstof in heeft gezeten ff reinigen voor vertrek met gebitsreiniger tablet en daarna zonder dop erop in de (hand) bagage, dop dus ook als losse onderdeel vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
zuma schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:24:
[...]

De tip om met benzine branders te kunnen reizen is als volgt of branders met andere vloeistoffen:

Haal de brander zoveel mogelijk uit elkaar in onderdelen (bij een spirituscup lukt dat niet altijd maar die zijn ook niet echt problematisch). Dan is het geen brander meer maar een bundel onderdelen. De fles waar brandstof in heeft gezeten ff reinigen voor vertrek met gebitsreiniger tablet en daarna zonder dop erop in de (hand) bagage, dop dus ook als losse onderdeel vervoeren.
Dat met die flkes blijft altijd wel een gok. Soms wordt hij ingenom en ondanks de bgebitsreiniger en andere keren weer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
maartend schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:00:
[...]

Dat met die flkes blijft altijd wel een gok. Soms wordt hij ingenom en ondanks de bgebitsreiniger en andere keren weer niet
Ook als er geen dop op zit? Dan weet ik nog wel een truc, een gewone fles nemen zonder opschriften met brandstoffen erop. Werkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
zuma schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:01:
[...]

Ook als er geen dop op zit? Dan weet ik nog wel een truc, een gewone fles nemen zonder opschriften met brandstoffen erop. Werkt ook prima.
ook. Je bent toch echt afhankelijk van de persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
maartend schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:02:
[...]

ook. Je bent toch echt afhankelijk van de persoon.
Ik nam in het verleden gewoon een grijze sigg alu fles van een halve liter mee/ geen dop erop en hoppetee het ruim in. Handbagage heb ik nog niet geprobeerd (wel een zembadpomp maar dat is een ander verhaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
zuma schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:17:
[...]

Ik nam in het verleden gewoon een grijze sigg alu fles van een halve liter mee/ geen dop erop en hoppetee het ruim in. Handbagage heb ik nog niet geprobeerd (wel een zembadpomp maar dat is een ander verhaal)
Ruim geeft idd een veel grotere kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
Worsteneter schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:14:
[...]

De meest bekende: West Highland Way :P Tips altijd welkom. We gaan graag wildkamperen, maar die route is best druk en met het wisselvallige weer zijn campings misschien geen overbodige luxe.
maartend schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:48:
[...]
maar neem nooit kostbare spullen mee
Ultra-light spul is al gauw vrij kostbaar. Gaat misschien meer om de irreële angst dat de vliegmaatschappij de tas sloopt of kwijt maakt; sta je dan.

[...]
Ik kan het mis hebben, maar de concessie die gemaakt moet worden bij ademend versus waterdichtheid heeft te maken met de waterkolom. Afhankelijk van de waterkolom zal bij een bepaalde druk uiteindelijk water altijd doorsijpelen. Vergelijkbaar bij het waterdoorslag van een geweven tentdoek bij aanraken. Slijk veroorzaakt ook een continue (en natte) druk op het materiaal.

Wat ook mogelijk is, is dat je het materiaal opnieuw moet impregneren oid, zeker als je het materiaal ooit met zeep hebt gewassen. 100% te allen tijden waterdicht bestaat bijna niet, droge (niet ingevette) leren schoenen kunnen uiteindelijk ook nat worden.

[ Voor 75% gewijzigd door Justinn1988 op 09-01-2024 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worsteneter
Justinn1988 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:30:
[...]

De meest bekende: West Highland Way :P Tips altijd welkom. We gaan graag wildkamperen, maar die route is best druk en met het wisselvallige weer zijn campings misschien geen overbodige luxe.

[...]

Ultra-light spul is al gauw vrij kostbaar. Gaat misschien meer om de irreële angst dat de vliegmaatschappij de tas sloopt of kwijt maakt; sta je dan.

[...]

Ik kan het mis hebben, maar de concessie die gemaakt moet worden bij ademend versus waterdichtheid heeft te maken met de waterkolom. Afhankelijk van de waterkolom zal bij een bepaalde druk uiteindelijk water altijd doorsijpelen. Vergelijkbaar bij het waterdoorslag van een geweven tentdoek bij aanraken. Slijk veroorzaakt ook een continue (en natte) druk op het materiaal.

Wat ook mogelijk is, is dat je het materiaal opnieuw moet impregneren oid, zeker als je het materiaal ooit met zeep hebt gewassen. 100% te allen tijden waterdicht bestaat bijna niet, droge (niet ingevette) leren schoenen kunnen uiteindelijk ook nat worden.
Gas is er in ieder geval voldoende voor de WHW! Dicht bij het station naar Milngavie zit een outdoor winkel. Langs de route heb je meerdere winkels met gas (o.a. Crianlarich, Tyndrum). Dat moet goedkomen!

Wildkamperen is wel leuk, juist omdat de route druk is. Dan kun je savonds een mooi rustig plekje opzoeken in the middle of nowhere. Mocht het je eerste hike zijn, dan zijn er echt veel mooie plekjes langs de route. Zoek je wat meer avontuur en heb je wat meer ervaring, dan zou je het boekje 'the not West highland way' kunnen bekijken - met mooie routes over de corbett achter kings house en vervolgens glen nevis in (of juist richting courour). Je kan altijd terugvallen op campings!

En als reactie op dat laatste: gore-tex en andere membranen zijn wel degelijk waterdicht maar als ze niet meer ademen, word je vanzelf van binnenuit nat. Maar in de praktijk gaat zo'n membraan snel lek, vooral langs naden etc. Dus inderdaad zaak de buitenstof schoon en droog te houden door o.a. impregnatie om te blijven ademen en nattigheid door lekkages te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Justinn1988 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:30:
[...]

Houd er wel rekening mee dat er een paar stukken zijn waar je niet mag wild-kamperen of enkel op aangewezen plekken. Zoals bijv langs loch lomond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:25
Worsteneter schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:30:
[...]

En als reactie op dat laatste: gore-tex en andere membranen zijn wel degelijk waterdicht maar als ze niet meer ademen, word je vanzelf van binnenuit nat. Maar in de praktijk gaat zo'n membraan snel lek, vooral langs naden etc. Dus inderdaad zaak de buitenstof schoon en droog te houden door o.a. impregnatie om te blijven ademen en nattigheid door lekkages te voorkomen.
Bij Goretex (of vergelijkbare membramen) is het: of waterdicht, of ademend. Niet en en. Ik vond deze filmpjes heel verhelderend...

[ Voor 8% gewijzigd door Voronwë op 10-01-2024 10:56 ]

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:58
Ikzelf heb een paar Lowa Z-6N GTX C TaskForce Black en wil die graag verzorgen.

Kon met de search niks vinden hier.

Nu heeft Lowa een eigen crème en spray voor hun schoenen.
Maar met 75ml per potje voor €8 en shops die pas gratis verzenden vanaf €50, is dit redelijk prijzig.
( Of als set https://www.wandelschoene...rging-lowa-care-set-black , maar dan evengoed weer die verzendkosten ).

Nu mijn vraag, wat is zo bijzonder aan die Lowa set, of kan het ook een stuk goedkoper/makkelijker?
Kan ik dus bv gewoon bij de Scapino of Action langs en daar een potje crème en spray halen?

Ik heb zwarte schoenen, dus wel graag de zwarte crème.
Mijn vriendin heeft groene schoenen en voor haar dus neutrale crème.

[ Voor 6% gewijzigd door NeutraleTeun op 10-01-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik weet niet of ik het in het fotografie subforum moet plaatsen of hier, maar ik vermoed dat er hier meer ervaringen zitten ;) Maar ik weet dus ook niet of ik bevestiging zoek van hetgeen ik zelf al vermoed, of dat ik naar gerichte ervaringen/tips zoek van ervaren hikers met een passie voor fotografie die stiekem ook niet tevreden zijn met alle practicalities van fotorugzakken ;)

Hear me out.

Als landschapsfotograaf heb ik natuurlijk al jarenlang een rugzak primair gericht op fotogear. Gedurende de 15 jaar van fotorugzakken (Naneu K3L Pro, Lowepro Flipside 400AW en nu al 12 jaar de Lowepro Flipside Sport 20L AW) ben ik eigenlijk nu in twijfel aan het trekken waarom ik deze rugzakken eigenlijk heb gekocht.

Ik loop namelijk elke keer weer tegen dezelfde ergernissen aan tijdens mijn Schotlandvakanties:
- echt 0 plek voor daypack zaken als eten, (flesjes) drinken, jasjes, theedoek etc. Mijn vrouw moet in haar lompe Deuter rugzak met holgevormde achterkant (zogenaamd voor draagcomfort) al het eten en drinken stoppen.
- altijd te weinig compartimenten voor mijn lenzen+camera: altijd gekut met welke lens ik op de camera laat zitten en welke lenzen ik waar steek etc
- onderste compartimenten zo goed als nutteloos omdat ik er niet makkelijk bij kom
- gehannes met schotjes heen en weer schuiven (klittenband) is gewoon een pain in the ass. Het lijkt allemaal fijn, zo customizable als maar wat, maar ik wil gewoon klaar zijn :P
- zonnekappen wel/niet meenemen (neemt extra plek in)
- rugzak op de grond neerzetten wil ik nooit omdat mijn tas dan nat en vies wordt
- regencover lekt al na de 3e regenbui
- bulky

Mijn Flipside Sport heeft een zijvak voor een camelbak, dus ik kan iets makkelijker 2 liter water in de breedte kwijt dan moeten slepen met 5 flesjes van 0,5L. En toch stoort het me.
Ook de plek om het statief aan te maken (zijkant) is gewoon vervelend, want ik kan mijn tas daardoor nooit op de grond zetten zonder dat ie omvalt.

Heel verhaal, maar het komt erop neer dat ik met een fotorugzak nog steeds soortgelijke handelingen moet verrichten om een lens uit de tas te halen dan met een gewone rugzak. Misschien dat een fotorugzak net effe iets sneller werkt dan een gewone rugzak, maar met een fotorugzak ervaar ik nog steeds bovenstaande ergernissen.

Dus ik dacht: wat nou als ik een tas koop die niet perse gericht is op fotogear, maar gericht op de overige oorzaken van bestaande ergernissen wegnemen? Wat nou als ik een rugzak koop die volledig waterdicht is? Dan los ik volgens mij best veel oorzaken van ergernissen op:
- ik hoef niet meer te kijken naar de inclusion van een allweather regenhoes
- ik hoef niet meer te aarzelen om de tas op de grond te zetten, want lekker boeie dat ie nat/vies wordt: ik kan em in de auto/B&B toch weer afvegen zonder dat ik permanente moddervlekken erin heb of dat de inhoud nat wordt.

En doordat ik vervolgens de rugzak gewoon op de grond kan neerplempen (wat ik ook al deed met een fotorugzak, want aan de heupgordels de tas voor me slingeren doe ik toch ook niet omdat je hele jas dan scheef gaat zitten), hoef ik ook niet meer in de requirements mee te nemen dat ik de onderkant niet moet vullen met dingen die ik vaak nodig heb, wat weer unused space scheelt.

Nou heb ik toevallig deze week een sporttas/rugzakcombi gekocht van Ortlieb omdat ik mijn vechtsportoutfit+wapens+schoentjes etc allemaal in 1 tas wil hebben. Plus, wanneer ik voor het werk in een hotel moet blijven, dan moet laptop+voeding+kleding+slaapapneuapparaat mee. Dus ik had gewoon geen zin meer in 3 tassen slepen. Dus nu heb ik een sporttas/weekendtas in één die ik zowel als rugzak als sporttas kan dragen.
Ortlieb heeft dus ook waterdichte wandelrugzakken met 1 lange rits, soortgelijk aan die dufflebags, wat dus voor mij niet zo erg meer is omdat de rugzak toch op de grond neergezet wordt wanneer ik lenzen moet wissen. De Atrack bijvoorbeeld.

Voordelen die ik zie:
- Ortlieb rugzakken zijn volledig waterdicht -> geen cover meer nodig
- hebben ook schouder- en heupgordels voor comfort
- zijn niet bulky van binnen, dus 25L zal veel meer inpassen dan in mijn huidige fotorugzak. Dus ook plaats voor daypack
- ze hebben van die dingetjes waar ik met haakjes/lusjes het statief en jassen e.d. aan kan bevestigen indien nodig
- ritssluiting gaat helemaal tot beneden aan open, dus ik kan ook effectief de ruimte onderin gebruiken

Mogelijke nadelen die ik zie:
- 25L en 35L: kan het gewoon als handbagage in het vliegtuig? Mijn Flipside 20AW sport kan gewoon als handbagage
- Zijn die "trek"straps aan de voorkant niet eerder irritant dan handig?
- als heupgordels geen cushioning hebben (zoals de Atrack Core of Atrack Metrosphere), is dat niet irritant met wandelen?
- moet ik niet toch iets van packing cubes hebben voor mijn lenzen? Ik wil ze nou ook niet gewoon kaal/onbeschermd in de tas mikken.

"Gewone" hike/wandelrugzakken blijf ik van weg, want die hebben vaak van die onnodig voorgevormde rugkanten waardoor je nooit goed van bovenaf helemaal onderin je tas komt; immers, de wet van Murphy zegt namelijk dat alles dat je snel bij de hand wilt hebben altijd helemaal naar beneden doorzakt. Daarnaast zijn ze vaak niet waterdicht, of maar tijdelijk.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen/gedachtes? Ben ik in de goeie richting aan het denken?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Deathchant schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:26:
Ik weet niet of ik het in het fotografie subforum moet plaatsen of hier, maar ik vermoed dat er hier meer ervaringen zitten ;) Maar ik weet dus ook niet of ik bevestiging zoek van hetgeen ik zelf al vermoed, of dat ik naar gerichte ervaringen/tips zoek van ervaren hikers met een passie voor fotografie die stiekem ook niet tevreden zijn met alle practicalities van fotorugzakken ;)

Hear me out.

Als landschapsfotograaf heb ik natuurlijk al jarenlang een rugzak primair gericht op fotogear. Gedurende de 15 jaar van fotorugzakken (Naneu K3L Pro, Lowepro Flipside 400AW en nu al 12 jaar de Lowepro Flipside Sport 20L AW) ben ik eigenlijk nu in twijfel aan het trekken waarom ik deze rugzakken eigenlijk heb gekocht.

Ik loop namelijk elke keer weer tegen dezelfde ergernissen aan tijdens mijn Schotlandvakanties:
- echt 0 plek voor daypack zaken als eten, (flesjes) drinken, jasjes, theedoek etc. Mijn vrouw moet in haar lompe Deuter rugzak met holgevormde achterkant (zogenaamd voor draagcomfort) al het eten en drinken stoppen.
- altijd te weinig compartimenten voor mijn lenzen+camera: altijd gekut met welke lens ik op de camera laat zitten en welke lenzen ik waar steek etc
- onderste compartimenten zo goed als nutteloos omdat ik er niet makkelijk bij kom
- gehannes met schotjes heen en weer schuiven (klittenband) is gewoon een pain in the ass. Het lijkt allemaal fijn, zo customizable als maar wat, maar ik wil gewoon klaar zijn :P
- zonnekappen wel/niet meenemen (neemt extra plek in)
- rugzak op de grond neerzetten wil ik nooit omdat mijn tas dan nat en vies wordt
- regencover lekt al na de 3e regenbui
- bulky

Mijn Flipside Sport heeft een zijvak voor een camelbak, dus ik kan iets makkelijker 2 liter water in de breedte kwijt dan moeten slepen met 5 flesjes van 0,5L. En toch stoort het me.
Ook de plek om het statief aan te maken (zijkant) is gewoon vervelend, want ik kan mijn tas daardoor nooit op de grond zetten zonder dat ie omvalt.

Heel verhaal, maar het komt erop neer dat ik met een fotorugzak nog steeds soortgelijke handelingen moet verrichten om een lens uit de tas te halen dan met een gewone rugzak. Misschien dat een fotorugzak net effe iets sneller werkt dan een gewone rugzak, maar met een fotorugzak ervaar ik nog steeds bovenstaande ergernissen.

Dus ik dacht: wat nou als ik een tas koop die niet perse gericht is op fotogear, maar gericht op de overige oorzaken van bestaande ergernissen wegnemen? Wat nou als ik een rugzak koop die volledig waterdicht is? Dan los ik volgens mij best veel oorzaken van ergernissen op:
- ik hoef niet meer te kijken naar de inclusion van een allweather regenhoes
- ik hoef niet meer te aarzelen om de tas op de grond te zetten, want lekker boeie dat ie nat/vies wordt: ik kan em in de auto/B&B toch weer afvegen zonder dat ik permanente moddervlekken erin heb of dat de inhoud nat wordt.

En doordat ik vervolgens de rugzak gewoon op de grond kan neerplempen (wat ik ook al deed met een fotorugzak, want aan de heupgordels de tas voor me slingeren doe ik toch ook niet omdat je hele jas dan scheef gaat zitten), hoef ik ook niet meer in de requirements mee te nemen dat ik de onderkant niet moet vullen met dingen die ik vaak nodig heb, wat weer unused space scheelt.

Nou heb ik toevallig deze week een sporttas/rugzakcombi gekocht van Ortlieb omdat ik mijn vechtsportoutfit+wapens+schoentjes etc allemaal in 1 tas wil hebben. Plus, wanneer ik voor het werk in een hotel moet blijven, dan moet laptop+voeding+kleding+slaapapneuapparaat mee. Dus ik had gewoon geen zin meer in 3 tassen slepen. Dus nu heb ik een sporttas/weekendtas in één die ik zowel als rugzak als sporttas kan dragen.
Ortlieb heeft dus ook waterdichte wandelrugzakken met 1 lange rits, soortgelijk aan die dufflebags, wat dus voor mij niet zo erg meer is omdat de rugzak toch op de grond neergezet wordt wanneer ik lenzen moet wissen. De Atrack bijvoorbeeld.

Voordelen die ik zie:
- Ortlieb rugzakken zijn volledig waterdicht -> geen cover meer nodig
- hebben ook schouder- en heupgordels voor comfort
- zijn niet bulky van binnen, dus 25L zal veel meer inpassen dan in mijn huidige fotorugzak. Dus ook plaats voor daypack
- ze hebben van die dingetjes waar ik met haakjes/lusjes het statief en jassen e.d. aan kan bevestigen indien nodig
- ritssluiting gaat helemaal tot beneden aan open, dus ik kan ook effectief de ruimte onderin gebruiken

Mogelijke nadelen die ik zie:
- 25L en 35L: kan het gewoon als handbagage in het vliegtuig? Mijn Flipside 20AW sport kan gewoon als handbagage
- Zijn die "trek"straps aan de voorkant niet eerder irritant dan handig?
- als heupgordels geen cushioning hebben (zoals de Atrack Core of Atrack Metrosphere), is dat niet irritant met wandelen?
- moet ik niet toch iets van packing cubes hebben voor mijn lenzen? Ik wil ze nou ook niet gewoon kaal/onbeschermd in de tas mikken.

"Gewone" hike/wandelrugzakken blijf ik van weg, want die hebben vaak van die onnodig voorgevormde rugkanten waardoor je nooit goed van bovenaf helemaal onderin je tas komt; immers, de wet van Murphy zegt namelijk dat alles dat je snel bij de hand wilt hebben altijd helemaal naar beneden doorzakt. Daarnaast zijn ze vaak niet waterdicht, of maar tijdelijk.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen/gedachtes? Ben ik in de goeie richting aan het denken?
mijn vriendin die fotografeert (Sony A7RIV setup met lenzen tot 100-400) heeft het als volg:
-dagtrips: PeakDesign rugzak (met extra heupband) met alle spullen, daar past nog we een regenjasje en water bij, maar meestal draag ik het eten en drinken
- iets langer weg: grotere rugzak (we hebben er best veel in vele maten, van 15 liter tot 65 en dat alles maal 2 ongeveer). Daar gaat de camera of los in, of in snuittas, en extra lenzen in cubes. Eventueel camera aan Captureclip aan rugzak, of aan heupgordel met tas.
- nog langer weg icm kampeeruitrusting (lange wandelingen dus)/klettersteigs ofzo: camera wisselen voor een Panasonic TZ202

Of tassen mee als handbagage mee mogen is een kwestie van meten. Of een tas met een dunne heupgordel fijn is, is een kwestie van gewicht en voorkeur. voor een dagrugzak heb ik geen dikke padding nodig bv

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Late to the party, maar ik neem altijd een rol keukenfolie (van die vershoudfolie) mee naar het vliegveld. Alle riempjes etc. strak aantrekken en dan de hele rugzak insealen met de keukenfolie. Nog nooit problemen gehad.

Veel goedkoper dan ter plekke laten insealen en keukenfolie is overal wel verkrijgbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLgbWWjXa2tGhQEq5r1PIEMwPY0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wG4cwRegfTgowkRvplvW65wS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpvyiKZ5q5-vJhEkv8ICqPlttw0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEWpcK7vgWM9aTn4mf2vpDwf.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 41% gewijzigd door TMDC op 10-01-2024 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
TMDC schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:12:
[...]

Late to the party, maar ik neem altijd een rol keukenfolie (van die vershoudfolie) mee naar het vliegveld. Alle riempjes etc. strak aantrekken en dan de hele rugzak insealen met de keukenfolie. Nog nooit problemen gehad.

Veel goedkoper dan ter plekke laten insealen en keukenfolie is overal wel verkrijgbaar.
ha ja die is goed bedacht!

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:07
Eens met @Hopjesvla79. Ik doe vooral langere/meerdaagse hikes en moet vaak ook nog wel wat spullen dragen voor de kinderen, dus ik zie mezelf niet rap met zo'n Ortlieb wandelen, maar voor dagwandelingen moet het misschien wel goedkomen.

Nu vraag ik me wel af of je qua wandelrugzakken niet teveel blindstaart op het concept van de Deuter die je kent. Mijn Osprey Aether heeft dat een heel pak minder bijvoorbeeld. Mijn Aether is vrij groot, maar ik neem aan dat er ook kleinere modellen zijn die dat nadeel niet hebben. Draagcomfort vind ik wel belangrijk (ook omdat ik vaak wel wat gewicht mee heb), dus voor mij is cushioning wel een dingetje.

Vroeger (ik heb de tas nog steeds) had ik zo'n snuittas van ThinkTank die ik vooraan kon hangen (toen ik mijn dochter nog op de rug droeg). Eigenlijk werkte dat perfect, heel snelle toegang tot wat ik wou. Het zag er een beetje vreemd uit, maar dat maakte me niets uit.

Nu ben ik inderdaad ook wat selectiever geworden in wat ik meeneem. Mijn body hangt gewoonlijk aan een capture clip vooraan aan mijn rugzak (en als mijn dochter ook fotografeert, zijn het er 2), mijn statief en mijn voornaamste kandidaat "wissellens" zitten vrij makkelijk bereikbaar in een zijzak (in mijn Aether heb ik ruimte voor drinkbussen links en rechts, en daar passen beide perfect in).

Op die manier hoef ik eigenlijk mijn rugzak nooit neer te zetten om te fotograferen (ok, meestal vraag ik wel iemand om mijn statief uit te halen of terug te steken, want dat is niet altijd even handig. Als ik het vaak wil gebruiken, hou ik het soms gewoon in mijn handen). Vraag me af of jouw Ortlieb wel zo gebruiksvriendelijk gaat zijn (maar ik weet het niet).

Ik gebruik dus geen specifieke packing cubes. Als ik nog een extra lens meeneem (maar gebeurt nog zelden), dan draai ik die in een handdoek of een trui of zo. Anderen zullen waarschijnlijk zeggen dat ik meer zorg moet dragen voor mijn spullen, maar tot nu toe is het altijd goed gegaan. En mijn regenhoes heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Ik denk dat het deels persoonlijk is. Aangezien je de tas toch hebt, zou ik het eens proberen in eigen land en zien hoe het werkt. Valt het mee, dan ben je eruit. Valt het tegen, dan kan je nog steeds verder zoeken.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• janvanmil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 12:30
Ter inspiratie wil ik wil nog mijn hike van de Tour Du Tanargue van vorig jaar zomer met jullie delen. Een heerlijke maar zware (door stenig klimmen en warmte) tocht door de Monts de Ardeche. Ik heb de tour in 3 dagen (18, 30 en 21 km met in totaal 2650 meter klimmen) gelopen met 2 overnachtingen. Als ik de eerste dag eerder was vertrokken waren 2 dagen misschien mogelijk geweest.

Afbeeldingslocatie: https://www.cevennes-ardeche.com/wp-content/uploads/2019/03/capture-tanargue.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KME_QHsKs3bdd1oUnHRhA6S1ORc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4jGAzXt1fe0lVYgoBXKt91g.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0RcPNC7QyMonU817cqcdwgkKRA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNrcssLiIeZDQB4oNGg9fHQY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSVD8BDUTWv60lK4keoqbzJvzHY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lwCfha2h9JMGRVUb6VMBRst.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKhJ82GcyC9djnN_aPKDDhDY898=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNZL9cVriRsK4ex4wbNhbII0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XiPWV9tvDDV-x6GW9hTRsD2IW0c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8s1xwkHQ2N4eHWpDbbLAUfk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ke_wAy5ACbxYCUWvyfjjcOz2zQM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTY5WRAuLalueyIYkjEMsiAb.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KTu71gelUZQilMMw3uSQxRb6Z4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vr5J8n4xFYIxV9cfsO3iM7eu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XV58ZsBnVmrJmhWhbOS2BN9Ek9Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxXDy3ayOd3i92Kd5qbM7ohk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDLalBy1xSR8i6w_hRv9cw6vnaE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThyA2aOVpJBjC2ww7dzpF6Ab.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5eISaVIBd6EY5cxoe2GNNZ6UGw4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUtNWUEIeU4eTe5kBFNWg1hy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTaO0154yUr29mygWru_WvjBOI4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eksb3nnwLdBPpHEP6OZta9Vz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CDptvOenhRnSGqcKiBvOfCZxjI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2EaoRSNdqNB5gXM9oSuqRuT.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGRWN8WpWm--6x6wSrD87M9jGpk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/guFAcoVwX2OHYEhJnx44q3Qu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3rGcrhYJ1U2jNTaveE-G9ev0nE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMShju6qeKLHZuri0b06yHOR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NugIhL8yPFyGL6WK1TNhMqeZigE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mduA3797EcU8cCNw1suiVCe8.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NUFoo7uypWJa6lUvbtzR-DHJkw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QypGhEHNwGVryYSjCojM4UEO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJsxl5XT9X7IpzXcSO280pcYFcI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G3SZDH37wbPX5zJxEAcBo03c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEqZCEmGegPsVxO97LtfDEIXtBk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/se1ZUnMxsiitsgYyFgG6RYkk.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XV0uBDpWIJAM6zMfvDuHZS8eBRE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jaE5r3qXUS2UwslhwTAQVRLD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6pn-bp1uAbSynucGrjH_0C5frc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lsyL24sKEj5RR5LvI6eC9zlj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nE2DTB9mRBAlxsqHU_PzCO82EAM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/73LHrWMBYRO04OPAVcPW9EA7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awZTINF2vfKO3iolVCQaCik15Xo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cqzc1jIF0yxh702BPRKpSm4t.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 1% gewijzigd door janvanmil op 10-01-2024 18:19 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
maartend schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:33:
[...]

Houd er wel rekening mee dat er een paar stukken zijn waar je niet mag wild-kamperen of enkel op aangewezen plekken. Zoals bijv langs loch lomond
Er is één zone - idd langs loch lomond - maar dat geldt alleen in het hoogseizoen en ook dan zijn er nog aangewezen kampeerplekken (tegen kleine betaling) maar goed om daar rekening mee te houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Worsteneter schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:21:
[...]

Er is één zone - idd langs loch lomond - maar dat geldt alleen in het hoogseizoen en ook dan zijn er nog aangewezen kampeerplekken (tegen kleine betaling) maar goed om daar rekening mee te houden!
Idd, net gezien. Thnx voor aanpassing. Meer info https://www.lochlomond-tr...o/camping/campingbyelaws/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

nokie schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:19:
Eens met @Hopjesvla79. Ik doe vooral langere/meerdaagse hikes en moet vaak ook nog wel wat spullen dragen voor de kinderen, dus ik zie mezelf niet rap met zo'n Ortlieb wandelen, maar voor dagwandelingen moet het misschien wel goedkomen.

Nu vraag ik me wel af of je qua wandelrugzakken niet teveel blindstaart op het concept van de Deuter die je kent. Mijn Osprey Aether heeft dat een heel pak minder bijvoorbeeld. Mijn Aether is vrij groot, maar ik neem aan dat er ook kleinere modellen zijn die dat nadeel niet hebben. Draagcomfort vind ik wel belangrijk (ook omdat ik vaak wel wat gewicht mee heb), dus voor mij is cushioning wel een dingetje.

Vroeger (ik heb de tas nog steeds) had ik zo'n snuittas van ThinkTank die ik vooraan kon hangen (toen ik mijn dochter nog op de rug droeg). Eigenlijk werkte dat perfect, heel snelle toegang tot wat ik wou. Het zag er een beetje vreemd uit, maar dat maakte me niets uit.

Nu ben ik inderdaad ook wat selectiever geworden in wat ik meeneem. Mijn body hangt gewoonlijk aan een capture clip vooraan aan mijn rugzak (en als mijn dochter ook fotografeert, zijn het er 2), mijn statief en mijn voornaamste kandidaat "wissellens" zitten vrij makkelijk bereikbaar in een zijzak (in mijn Aether heb ik ruimte voor drinkbussen links en rechts, en daar passen beide perfect in).

Op die manier hoef ik eigenlijk mijn rugzak nooit neer te zetten om te fotograferen (ok, meestal vraag ik wel iemand om mijn statief uit te halen of terug te steken, want dat is niet altijd even handig. Als ik het vaak wil gebruiken, hou ik het soms gewoon in mijn handen). Vraag me af of jouw Ortlieb wel zo gebruiksvriendelijk gaat zijn (maar ik weet het niet).

Ik gebruik dus geen specifieke packing cubes. Als ik nog een extra lens meeneem (maar gebeurt nog zelden), dan draai ik die in een handdoek of een trui of zo. Anderen zullen waarschijnlijk zeggen dat ik meer zorg moet dragen voor mijn spullen, maar tot nu toe is het altijd goed gegaan. En mijn regenhoes heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Ik denk dat het deels persoonlijk is. Aangezien je de tas toch hebt, zou ik het eens proberen in eigen land en zien hoe het werkt. Valt het mee, dan ben je eruit. Valt het tegen, dan kan je nog steeds verder zoeken.
Ik had het over een Ortlieb Dufflebag die ik me gister gekocht had als sporttas/weekendtas, dus die gaat niet gebruikt worden als vervanger voor mijn fotorugzak. Dat zou dus een nieuwe tas erbij worden :)

Het punt was dat fotorugzakken te specifiek voor lenzen en camera's gemaakt zijn, wat ze mijnsinziens te bulky maakt door al die padding, en te weinig rekening houdt met waterdichtheid en de échte praktische nutten tijdens een Schotse wandeling. Ik heb sowieso al die Peak Design clip aan de schouderstrap hangen, dus die gaat idd mee over.
Ik was zelf ook al aan het denken om gewoon van die lenspouches aan te schaffen, of gewoon theedoeken te gebruiken idd.
Want de rugzak niet neerzetten is voor mij niet makkelijk werkbaar.
Ook ik word selectiever, en wil ook maar 3 lenzen meenemen, maar ik wil het liefste wel snel kunnen switchen. Maar ja, ik neig dus naar een Ortlieb rugzak die niet toploading is.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:45
Deathchant schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:11:
[...]

Ik had het over een Ortlieb Dufflebag die ik me gister gekocht had als sporttas/weekendtas, dus die gaat niet gebruikt worden als vervanger voor mijn fotorugzak. Dat zou dus een nieuwe tas erbij worden :)

Het punt was dat fotorugzakken te specifiek voor lenzen en camera's gemaakt zijn, wat ze mijnsinziens te bulky maakt door al die padding, en te weinig rekening houdt met waterdichtheid en de échte praktische nutten tijdens een Schotse wandeling. Ik heb sowieso al die Peak Design clip aan de schouderstrap hangen, dus die gaat idd mee over.
Ik was zelf ook al aan het denken om gewoon van die lenspouches aan te schaffen, of gewoon theedoeken te gebruiken idd.
Want de rugzak niet neerzetten is voor mij niet makkelijk werkbaar.
Ook ik word selectiever, en wil ook maar 3 lenzen meenemen, maar ik wil het liefste wel snel kunnen switchen. Maar ja, ik neig dus naar een Ortlieb rugzak die niet toploading is.
Speciale fotorugzakken heb ik jaren geleden al de deur uitgedaan, heb destijds wel de Lowepro inlay bewaard die ik nu gewoon onderin in een Exped Impulse 30L heb zitten. De inlay past ook prima in mijn Patagonia 25L rugzak.

Camera onderin, ideaal ook voor de gewichtsverdeling. Daar bovenop eten, flesjes drinken of in de zijvakken, of in een beschikbaar vakje van de inlay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:29

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]
Dat dacht ik ook met mijn North Face schoenen.. (Futurelight oid) Ze blijven droog in plassen e.d., maar lang, nat gras en modder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Hoeveel ruimte moet je aan de voorkant van je tenen hebben bij schoenen?

Heb nu net Quest 4 binnen gehad en met dikke sokken raak ik net aan de voorkant, maatje te klein gok ik zo. Voor de rest wel hele mooie comfortabele schoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
AMARONE schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:05:
Hoeveel ruimte moet je aan de voorkant van je tenen hebben bij schoenen?
Dat is niet aan te geven in cm of mm. Ideaal is als je 'piano kan spelen' met je tenen.

Het principe is simpel.. Als je een op een schuine helling staat en je voeten glijden in de schoen naar beneden zodanig dat je tenen de neus raakt dan passen ze niet goed (wel goed opletten of je wel goed geveterd hebt).
Loop je omhoog een schuine helling op en je hielen slippen in de schoen (ze gaan omhoog en blijven niet op het voetbed) dan is de pasvorm bij de hiel niet goed ((let op of je goed geveterd hebt).

Je kan proberen het een en ander op te lossen met dunne leren inlegzooltjes als opvulling onder het losse voetbed.

Als je al bij het begin met je tenen tegen de neus aan zit dan is het sowieso niet goed. Kan je in het begin gelijk al niet 'piano spelen' met je tenen, dan is het ook niet goed.

[ Voor 7% gewijzigd door zuma op 18-01-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
zuma schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:40:
[...]

Dat is niet aan te geven in cm of mm. Ideaal is als je 'piano kan spelen' met je tenen.

Het principe is simpel.. Als je een op een schuine helling staat en je voeten glijden in de schoen naar beneden zodanig dat je tenen de neus raakt dan passen ze niet goed (wel goed opletten of je wel goed geveterd hebt).
Loop je omhoog een schuine helling op en je hielen slippen in de schoen (ze gaan omhoog en blijven niet op het voetbed) dan is de pasvorm bij de hiel niet goed ((let op of je goed geveterd hebt).

Je kan proberen het een en ander op te lossen met dunne leren inlegzooltjes als opvulling onder het losse voetbed.

Als je al bij het begin met je tenen tegen de neus aan zit dan is het sowieso niet goed. Kan je in het begin gelijk al niet 'piano spelen' met je tenen, dan is het ook niet goed.
Dank!

Ik dacht met deze maat goed te zitten maar Salomon valt inderdaad een stuk kleiner. Maatje groter maar doen, voeten zetten ook uit in de zomer dus dan is het binnen 2 uur hiken blaren op de tenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
AMARONE schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:43:
[...]

Dank!

Ik dacht met deze maat goed te zitten maar Salomon valt inderdaad een stuk kleiner. Maatje groter maar doen, voeten zetten ook uit in de zomer dus dan is het binnen 2 uur hiken blaren op de tenen.
Aanvullende de tip om daarom ook altijd met dikke sokken te passen (ivm zwellen bij het warm lopen tijdens wandelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
zuma schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:10:
[...]

Aanvullende de tip om daarom ook altijd met dikke sokken te passen (ivm zwellen bij het warm lopen tijdens wandelen)
De pasvorm en comfort van de Quest 4 bevallen mij zeer goed. Maat 45 tikte ik met dikke sokken (wandelsokken zijn dunner straks) net aan de neus aan.

Nu twijfel ik alleen of ik dan naar maat 46 moet met 0,5cm extra ruimte of meteen naar 46 2/3 waarbij ik 1cm extra ruimte krijg aan de voorkant?

Of is 1cm in het algemeen al veel te veel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
Nogmaals cm's zeggen niets! Ga naar een winkel en pas gewoon schoenen en test het op een helling. Online aankopen is gewoon gokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

zuma schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:08:
Online aankopen is gewoon gokken.
Kan, maar hoeft niet.

Zo heb ik de afgelopen jaren een paar keer bergschoenen gekocht online en diverse keren de maattabel van die specifieke fabrikant gebruikt.
Dat pakte gewoon prima uit. Je tekent je voet op een vel papier, meet vervolgens die maten op, en vergelijkt die met de maattabel van die specifieke schoenenfabrikant.
En, als je zoals in mijn geval, grote voeten hebt (een A4 vel is te klein om mijn voetomtrek af te teken ;) ) is dat altijd lastig. En menige outdoorwinkel heeft dat soort grote maten vaak niet eens op voorraad; m.a.w. passen-in-de-winkel is er ook niet bij. :-(

In mijn geval zeggen cm's dus wel wat. :+

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 19-01-2024 13:18 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik was op zoek naar een goeie all-day-regenjas.

Ik heb nu ene van Berghaus, maat XL, met goretex. In 2013 gekocht bij Perry Sport voor 169 euro. Capuchon die in te rollen was, armpit-zippers, en 3 zakken aan de voorkant.
Echt ideaal jasje, met een zachte voering van binnen, maar hij is eigenlijk voor mijn gevoel nét ietsje te krap en te kort. Hij is nu iets meer dan 10 jaar oud en aan vervanging toe.

Waar moet de regenjas aan voldoen?
- ik gebruik em als dagelijkse jas, buiten de winter om uiteraard, want dan heb ik een donsjas. Maar hij gaat ook jaarlijks mee naar Schotland en moet dus wel wat regen kunnen hebben
- capuchon
- waterdicht & ademend. Ik kijk vanzelfsprekend naar gore-tex, maar ik weet ook wel dat dat niet heilig is. Schotland heeft vaak een vochtig klimaat. Dus als je gaat zweten, gaat goretex je ook niet helpen, omdat waterdamp niet kan ontsnappen en weer neerslaat.
- armpit-zippers (belangrijkste requirement, want warmteafvoer is het beste wat je kunt doen om niet van binnen te gaan zweten)
- moet uiteraard niet na 3 stevige regenbuien gaan lekken
- ik hou van een wat lossere fit, dus het moet niet te strak zitten bij de borst/oksels, taille en heup, en moet ook een beetje over de heup/billen heen gaan. Ik moet immers ook nog iets van een trui/vest eronder kunnen doen. Tegelijkertijd moet het niet uitzien alsof ik een vuilniszak aanheb :)

Het issue: ik heb altijd last van "moet ik XL of XXL pakken". Het is echt merk-afhankelijk welke maten ze hanteren.
Ik meet mijn maten altijd op met een meetlint voordat ik iets koop, bij bijvoorbeeld Bergfreunde.nl en ik raadpleeg dan de maattabellen per merk, en dan kom je altijd op verschillende dingen uit.
Borstomvang, taille en heupomvang zijn het belangrijkst, en ik kom bij elk van de 3 op een andere maat uit.

Heeft iemand anders ook hetzelfde issue? XL is dan net goed in die zin dat het goed zit/uitziet als je rechtop staat zonder een al te dik vest eronder, maar dus eigenlijk te strak/kort is. Kies je XXL, dan lijkt het net alsof je de jas van je vader aan hebt bij wijze van, dus veel te zakkig.
De mensen van Bergfreunde geven aan dat Mammut over het algemeen iets aan de ruimere kant zit, en Berghaus juist aan de iets krappere kant.
What say you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
ehtweak schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:16:
[...]

Kan, maar hoeft niet.

Zo heb ik de afgelopen jaren een paar keer bergschoenen gekocht online en diverse keren de maattabel van die specifieke fabrikant gebruikt.
Dat pakte gewoon prima uit. Je tekent je voet op een vel papier, meet vervolgens die maten op, en vergelijkt die met de maattabel van die specifieke schoenenfabrikant.
En, als je zoals in mijn geval, grote voeten hebt (een A4 vel is te klein om mijn voetomtrek af te teken ;) ) is dat altijd lastig. En menige outdoorwinkel heeft dat soort grote maten vaak niet eens op voorraad; m.a.w. passen-in-de-winkel is er ook niet bij. :-(

In mijn geval zeggen cm's dus wel wat. :+
En gaat het ook goed met helling af lopen en helling op? Zo ja dan heb je goed gegokt! Of je koopt on-line het zelfde model als voorgaand goed passend model.

Vaak genoeg goed passende schoenen qua cm's gepast (neus niet raken) maar dan blijkt er toch te veel ruimte bij de wreef te zitten in de leest en dat merk je bij omlaag van een helling aflopen. Of het contrefort (hiel) van de leest pasty niet lekker (opwippende hiel bij omhoog lopen op een helling. Kortom je kan bij modellen die je nooit eerder hebt aangehad nooit alleen op basis van cm's denken dat het gelijk goed is. Bij de schoenfabrikanten gebruiken ze per model altijd net iets andere leestvormen omdat er zo veel verschillende voeten op de wereld bestaan. daarom heeft Meindle bijvoorbeeld ook meer dan 5 verschillende B/C schoenen. Ieder model andere leestvorm (dus niet alleen onderscheid Goretex en leer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Deathchant schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:22:

Ik meet mijn maten altijd op met een meetlint voordat ik iets koop, bij bijvoorbeeld Bergfreunde.nl en ik raadpleeg dan de maattabellen per merk, en dan kom je altijd op verschillende dingen uit.
Borstomvang, taille en heupomvang zijn het belangrijkst, en ik kom bij elk van de 3 op een andere maat uit.

Heeft iemand anders ook hetzelfde issue? XL is dan net goed in die zin dat het goed zit/uitziet als je rechtop staat zonder een al te dik vest eronder, maar dus eigenlijk te strak/kort is. Kies je XXL, dan lijkt het net alsof je de jas van je vader aan hebt bij wijze van, dus veel te zakkig.
De mensen van Bergfreunde geven aan dat Mammut over het algemeen iets aan de ruimere kant zit, en Berghaus juist aan de iets krappere kant.
What say you?
Ik kwam vaak bij mammut uit omdat er dan makkelijker een donsjas onder kan. Maar belangrijker was dat ze ook langere mouwen hebben (bij omhoog reiken als je klimt, komen je polsen niet bloot). ook bij Haglofs kom je die langere mouwen tegen maar wat minder ruim om een donsjas onder te proppen.

Dus ja maatvoering scheelt wederom per merk en per type jas.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
wat betreft de schoenen: met de jaren komt ook de ervaring dat je snel wel voelt of dat die goed zit, of niet. Bij twijfel doe ik altijd een maatje groter/kleiner ook passen.

Wat betreft de jassen: ook hier geldt dat met ervaring je op een gegeven moment wel weer hoe de maatvoering is bij bepaalde merken en welke maat je bij welk merk moet hebben (mits ze maatvast blijven, dat kan wel eenas een issue zijn (ik kijk naar jou Mammut (die hebben een paar jaar gelden ineens bedacht dat alle shirtjes een paar cm langer moesten, met als gevolg dat het voor mij niet meer past, en voorheen wel (groeien in de lengte doe ik niet meer...))

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Dit was die Mammut jas:
https://www.bergfreunde.n...s-hooded-jacket-regenjas/

Ik had mijn maten opgemeten met een fleecevest aan en ik kwam voor borst, taille en heup uit op respectievelijk: L, XXL, XL. Dus ik zou dan veilig een maat XL kunnen pakken lijkt me?
(ik had namelijk dezelfde vraag gesteld aan Bergfreunde, maar het duurde wel lang voor een antwoord, dus de jas was ineens uitverkocht).

Ze zeiden idd dat Haglofs iets minder ruim zat, en dat Montane niet zo'n goeie pasvorm had.

[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 19-01-2024 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Deathchant schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:47:
Dit was die Mammut jas:

Ik had mijn maten opgemeten met een fleecevest aan en ik kwam voor borst, taille en heup uit op respectievelijk: L, XL, XL. Dus ik zou dan veilig een maat XL kunnen pakken lijkt me?
(ik had namelijk dezelfde vraag gesteld aan Bergfreunde, maar het duurde wel lang voor een antwoord, dus de jas was ineens uitverkocht).

Ze zeiden idd dat Haglofs iets minder ruim zat, en dat Montane niet zo'n goeie pasvorm had.
Die heeft in ieder geval niet de langere mouwen die een echte alpien jas van Mammut wel heeft. Of deze jouw past, geen idee. ook hier is het weer een kwestie van passen in de winkel. Of veel jassen online kopen en wat niet past terug sturen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

zuma schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:51:
[...]

Die heeft in ieder geval niet de langere mouwen die een echte alpien jas van Mammut wel heeft. Of deze jouw past, geen idee. ook hier is het weer een kwestie van passen in de winkel. Of veel jassen online kopen en wat niet past terug sturen....
Hoe zie je dat ie niet die lange mouwen heeft? Ik vind dat altijd lastig om te oordelen.
Overigens ga ik er echt niet aan beginnen om iets te kopen met de bedoeling om de beste te houden en de rest terug te sturen. Ik ben al aan het twijfelen over gore-tex als het op duurzaamheid/milieu aankomt, en Bever is me te duur. Er zijn hier helaas niet zoveel outdoorwinkels waar ik e.e.a. kan proberen. Meeste blijven bij 1 of 2 merken, doorgaans Schöffel en Mountain Equipment, maar van de grote merken zie ik vrij weinig...

Ik heb bij Bergfreunde een RAB ELEKTRON donsjas gekocht in 2017 voor 239 euro in maat XL. Perfecte pasvorm op álle gebieden. Beste kledingaankoop sinds jaren. Dus vandaar dat ik weer bij Bergfreunde aan het kijken was; ze hebben vaker aanbiedingen. Boeit mij toch geen ruk of het oude collectie is of whatever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Deathchant schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:59:
[...]

Hoe zie je dat ie niet die lange mouwen heeft? Ik vind dat altijd lastig om te oordelen.
Overigens ga ik er echt niet aan beginnen om iets te kopen met de bedoeling om de beste te houden en de rest terug te sturen. Ik ben al aan het twijfelen over gore-tex als het op duurzaamheid/milieu aankomt, en Bever is me te duur. Er zijn hier helaas niet zoveel outdoorwinkels waar ik e.e.a. kan proberen. Meeste blijven bij 1 of 2 merken, doorgaans Schöffel en Mountain Equipment, maar van de grote merken zie ik vrij weinig...

Ik heb bij Bergfreunde een RAB ELEKTRON donsjas gekocht in 2017 voor 239 euro in maat XL. Perfecte pasvorm op álle gebieden. Beste kledingaankoop sinds jaren. Dus vandaar dat ik weer bij Bergfreunde aan het kijken was; ze hebben vaker aanbiedingen. Boeit mij toch geen ruk of het oude collectie is of whatever.
Zwerfkei is dan de winkel waar je naartoe moet als het op fysiek assortiment gaat Daar hebben ze en veel merken, en veel voorraad.

Maar goed, wel de 'normale niet internet prijs'.

Of blijf bij RAB, daarvan weet je nu dat die maat je goed past. Lijkt mij de meest makkelijke weg als je geen zin heb in onnodige retouren en niet naar een winkel wil vanwege de prijs.

Of je baseert je mening op meningen van hier maar dan is er toch best een grote kans dat je uiteindelijk toch iets koopt wat jou niet lekker past... Kledingmaten zijn nu eenmaal niet standaard (wat de maatvoering wel insinueert).

[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 19-01-2024 14:10 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:51
Deathchant schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:47:
Dit was die Mammut jas:

Ik had mijn maten opgemeten met een fleecevest aan en ik kwam voor borst, taille en heup uit op respectievelijk: L, XXL, XL. Dus ik zou dan veilig een maat XL kunnen pakken lijkt me?

Ga je ook een rugzak of zo dragen en echt "de bergen" in? Dit is een goretex paclite jas, dat is dunner goretex en daardoor bijvoorbeeld kwetsbaarder als je met een 15kg rugzak gaat trekken.

Ikzelf heb 3 jacks:

1. Decathlon MT500 hardshell: heerlijk ding, goedkoop, ritsen onder de armen en lekker waterdicht
2. Haglofs Lim jas: ideaal voor de dagrugzak en lekker licht
3. Haglofs ROC: Meegeweest naar Noord Zweden, vertrouwd, hufterproof en gewoon droog (mits niet te warm, want dan zweet, maar daar helpt niks tegen).

Dus check ook vooral wat voor iets je nodig hebt....

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
Deathchant schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:59:
[...]

Niet extra lange mouwen zie je aan verhouding jas en mouwlengte. Mouwen die goed zijn voor hoog reiken steken onder de jas uit. kijk maar naar de plaatsje va de Nordwand https://www.bergzeit.nl/p...and-advanced-jas/1091315/

Bij Zwerfkei kan je prima passen en ook bij Bever in Houten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

miel schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:55:
[...]

Ga je ook een rugzak of zo dragen en echt "de bergen" in? Dit is een goretex paclite jas, dat is dunner goretex en daardoor bijvoorbeeld kwetsbaarder als je met een 15kg rugzak gaat trekken.

Ikzelf heb 3 jacks:

1. Decathlon MT500 hardshell: heerlijk ding, goedkoop, ritsen onder de armen en lekker waterdicht
2. Haglofs Lim jas: ideaal voor de dagrugzak en lekker licht
3. Haglofs ROC: Meegeweest naar Noord Zweden, vertrouwd, hufterproof en gewoon droog (mits niet te warm, want dan zweet, maar daar helpt niks tegen).

Dus check ook vooral wat voor iets je nodig hebt....
Tja, vooral all-day-regenjas, maar in Schotland gaat ook een 12kg fotorugzak mee ja...Maar dit is 2x/jaar gedurende 1 week.
Ik kan tot nu toe alleen maar pac-lite goretex vinden. De 3 laags goretex pro zitten in o.a. Arcteryx, en dat is me echt veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Deathchant schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:11:
[...]

Tja, vooral all-day-regenjas, maar in Schotland gaat ook een 12kg fotorugzak mee ja...Maar dit is 2x/jaar gedurende 1 week.
Ik kan tot nu toe alleen maar pac-lite goretex vinden. De 3 laags goretex pro zitten in o.a. Arcteryx, en dat is me echt veel te duur.
https://www.haglofs.com/n...-gtx-jacket-men-6046862C5

Bijvoorbeeld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:47
Deathchant schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:11:
[...]

Kijk anders ook eens naar het Nedrlandse merk Cortazu. Zij werken met het Dermizax membraan wat gelijkwaardig, zo niet beter, werkt als gore-tex. Ik vind dat hun producten een stuk redelijker geprijsd zijn. Ik heb zelf de all-weather shell uit hun collectie. Ben hier zeer over te spreken en zit bomvol features. Voor koude dagen evt. uit te breiden met hun mid-layer jacket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

hutch schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:03:
[...]

Kijk anders ook eens naar het Nedrlandse merk Cortazu. Zij werken met het Dermizax membraan wat gelijkwaardig, zo niet beter, werkt als gore-tex. Ik vind dat hun producten een stuk redelijker geprijsd zijn. Ik heb zelf de all-weather shell uit hun collectie. Ben hier zeer over te spreken en zit bomvol features. Voor koude dagen evt. uit te breiden met hun mid-layer jacket.
Hoezo is het beter dan goretex? Zoals ik het zo 1,2,3 zie is gore-tex 28.000 waterkolom waterdichtheid en Cortazu 20.000 (ja ik weet, dat zegt niet alles). EDIT: nevermind, gevonden: https://cortazu.com/pages/revolutionary-fabric

En uh...350-400 euro voor een waterproof jacket....sorry, dat is nog steeds boven mijn budget....

[ Voor 13% gewijzigd door Deathchant op 19-01-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Deathchant schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:12:
[...]

Hoezo is het beter dan goretex? Zoals ik het zo 1,2,3 zie is gore-tex 28.000 waterkolom waterdichtheid en Cortazu 20.000 (ja ik weet, dat zegt niet alles). En uh...350-400 euro voor een waterproof jacket....sorry, dat is nog steeds boven mijn budget....
wat is je budget eigenlijk?
Van de andere kant, ook met de suggesties die je hier krijgt zit je nog steeds met je initiële probleem van de maat. Mijn advies blijft dat voor jou het gemakkelijkst is om bij RAB te blijven (ik heb ook Rab spul en allemaal in dezelfde maat, dat past, maatje groter is ge groot, maatje kleiner is te klein). En anders toch maar gewoon naar de winkel want met echt passen weet je zeker dat het past. (toevallig laatst nog aan de hand gehad: moest iets hebben, maat opgemeten, besteld, past alsnog niet..)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Hopjesvla79 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:22:
[...]

wat is je budget eigenlijk?
Van de andere kant, ook met de suggesties die je hier krijgt zit je nog steeds met je initiële probleem van de maat. Mijn advies blijft dat voor jou het gemakkelijkst is om bij RAB te blijven (ik heb ook Rab spul en allemaal in dezelfde maat, dat past, maatje groter is ge groot, maatje kleiner is te klein). En anders toch maar gewoon naar de winkel want met echt passen weet je zeker dat het past. (toevallig laatst nog aan de hand gehad: moest iets hebben, maat opgemeten, besteld, past alsnog niet..)
Nou, ik dacht rond de 150 euro klaar te zijn, maar daar kom ik bedrogen mee uit. Ik had rond de 230 euro in gedachte, oprek tot 250 euro.
Bij RAB hebben ze geen goeie regenjas onder dat bedrag helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:47
Deathchant schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:12:
[...]

Hoezo is het beter dan goretex? Zoals ik het zo 1,2,3 zie is gore-tex 28.000 waterkolom waterdichtheid en Cortazu 20.000 (ja ik weet, dat zegt niet alles). EDIT: nevermind, gevonden: https://cortazu.com/pages/revolutionary-fabric

En uh...350-400 euro voor een waterproof jacket....sorry, dat is nog steeds boven mijn budget....
Ik heb geen zicht op je budget, maar de all-weather hardshell van 350 euro krijg je momenteel tijdelijk 40 euro korting op. Dan heb je voor 310 euro wel echt een kwalitatief mooie jas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miel
Deathchant schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:32:
[...]

Nou, ik dacht rond de 150 euro klaar te zijn, maar daar kom ik bedrogen mee uit. Ik had rond de 230 euro in gedachte, oprek tot 250 euro.
Bij RAB hebben ze geen goeie regenjas onder dat bedrag helaas...
Probeer deze eens:

https://www.decathlon.be/...AheCEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Vriend van me heeft die en we hebben samen in Noord Zweden gelopen door de zeikende regen. Hield hem top droog! Zo goed bevallen dat ik er aan denk mijn Haglofs te verkopen en die van de decathlon te kopen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

hutch schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:43:
[...]

Ik heb geen zicht op je budget, maar de all-weather hardshell van 350 euro krijg je momenteel tijdelijk 40 euro korting op. Dan heb je voor 310 euro wel echt een kwalitatief mooie jas.
Ik ga me eens verder verdiepen in Cortazu. Ben toch wel intrigued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Deathchant schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:18:
[...]

Ik ga me eens verder verdiepen in Cortazu. Ben toch wel intrigued...
voordeel is dat als je je budget oprekt tot €310 er waarschijnlijk nog meer jassen voor jouw budget beschikbaar worden ;)

En om het nog wat leuker te maken:
https://www.outdoorgearlab.com/best-rain-jacket

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
We zijn begonnen met plannen en gaan voor Piz Boe om daar 2,5 dag te hiken tussen 2 hutten. Dag erna nog een dagtour ergens.

Iemand die hier ook al gelopen heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:10
AMARONE schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:32:
We zijn begonnen met plannen en gaan voor Piz Boe om daar 2,5 dag te hiken tussen 2 hutten. Dag erna nog een dagtour ergens.

Iemand die hier ook al gelopen heeft?
Present, en met mij nog wel een aantal die de alta via 2 hebben gelopen denk ik. Het zou logisch zijn om daar een paar etappes van te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
monkey7 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:27:
[...]
Present, en met mij nog wel een aantal die de alta via 2 hebben gelopen denk ik. Het zou logisch zijn om daar een paar etappes van te pakken.
Dag 1 dag naar Rifugio pisciadu
Dag 2 Rifugio pisciadu naar rifugio Franz kostner
Dag 3 Franz kostner naar dal

Heb jij nog een gevoel hoe lang die 2e etappe zou duren ongeveer? Als het te kort is rekken we wat op dmv een piek mee te pakken. Dag 1 is puur kort om te wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Als we het dan toch over plannen hebben: Picos, iemand daar een meerdaagse gelopen?

Ik heb al ideën (kaartmateriaal en gids is al in huis), maar ben benieuwd naar persoonlijke ervaringen.

Leuke campings of andere suggesties in de buurt zijn ook altijd welkom.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:53
Iemand ervaring met de Helinox Chair Zero? Ik overweeg om hem mee te nemen tijdens mijn 10-daagse hike. Ik vraag me echt af hoeveel het toevoegt aan comfort toevoegt. Dat ding weegt 500 gram. Het is best wel een luxe item. Maar lijkt me wel relaxt op een mooie zonsondergang of tijdens avondeten.
Pagina: 1 ... 12 ... 22 Laatste