Ik weet niet of ik het in het fotografie subforum moet plaatsen of hier, maar ik vermoed dat er hier meer ervaringen zitten

Maar ik weet dus ook niet of ik bevestiging zoek van hetgeen ik zelf al vermoed, of dat ik naar gerichte ervaringen/tips zoek van ervaren hikers met een passie voor fotografie die stiekem ook niet tevreden zijn met alle practicalities van fotorugzakken
Hear me out.
Als landschapsfotograaf heb ik natuurlijk al jarenlang een rugzak primair gericht op fotogear. Gedurende de 15 jaar van fotorugzakken (Naneu K3L Pro, Lowepro Flipside 400AW en nu al 12 jaar de Lowepro Flipside Sport 20L AW) ben ik eigenlijk nu in twijfel aan het trekken waarom ik deze rugzakken eigenlijk heb gekocht.
Ik loop namelijk elke keer weer tegen dezelfde ergernissen aan tijdens mijn Schotlandvakanties:
- echt 0 plek voor daypack zaken als eten, (flesjes) drinken, jasjes, theedoek etc. Mijn vrouw moet in haar lompe Deuter rugzak met holgevormde achterkant (zogenaamd voor draagcomfort) al het eten en drinken stoppen.
- altijd te weinig compartimenten voor mijn lenzen+camera: altijd gekut met welke lens ik op de camera laat zitten en welke lenzen ik waar steek etc
- onderste compartimenten zo goed als nutteloos omdat ik er niet makkelijk bij kom
- gehannes met schotjes heen en weer schuiven (klittenband) is gewoon een pain in the ass. Het lijkt allemaal fijn, zo customizable als maar wat, maar ik wil gewoon klaar zijn

- zonnekappen wel/niet meenemen (neemt extra plek in)
- rugzak op de grond neerzetten wil ik nooit omdat mijn tas dan nat en vies wordt
- regencover lekt al na de 3e regenbui
- bulky
Mijn Flipside Sport heeft een zijvak voor een camelbak, dus ik kan iets makkelijker 2 liter water in de breedte kwijt dan moeten slepen met 5 flesjes van 0,5L. En toch stoort het me.
Ook de plek om het statief aan te maken (zijkant) is gewoon vervelend, want ik kan mijn tas daardoor nooit op de grond zetten zonder dat ie omvalt.
Heel verhaal, maar het komt erop neer dat ik met een fotorugzak nog steeds soortgelijke handelingen moet verrichten om een lens uit de tas te halen dan met een gewone rugzak. Misschien dat een fotorugzak net effe iets sneller werkt dan een gewone rugzak, maar met een fotorugzak ervaar ik nog steeds bovenstaande ergernissen.
Dus ik dacht: wat nou als ik een tas koop die niet perse gericht is op fotogear, maar gericht op de overige oorzaken van bestaande ergernissen wegnemen? Wat nou als ik een rugzak koop die volledig waterdicht is? Dan los ik volgens mij best veel oorzaken van ergernissen op:
- ik hoef niet meer te kijken naar de inclusion van een allweather regenhoes
- ik hoef niet meer te aarzelen om de tas op de grond te zetten, want lekker boeie dat ie nat/vies wordt: ik kan em in de auto/B&B toch weer afvegen zonder dat ik permanente moddervlekken erin heb of dat de inhoud nat wordt.
En doordat ik vervolgens de rugzak gewoon op de grond kan neerplempen (wat ik ook al deed met een fotorugzak, want aan de heupgordels de tas voor me slingeren doe ik toch ook niet omdat je hele jas dan scheef gaat zitten), hoef ik ook niet meer in de requirements mee te nemen dat ik de onderkant niet moet vullen met dingen die ik vaak nodig heb, wat weer unused space scheelt.
Nou heb ik toevallig deze week een
sporttas/rugzakcombi gekocht van Ortlieb omdat ik mijn vechtsportoutfit+wapens+schoentjes etc allemaal in 1 tas wil hebben. Plus, wanneer ik voor het werk in een hotel moet blijven, dan moet laptop+voeding+kleding+slaapapneuapparaat mee. Dus ik had gewoon geen zin meer in 3 tassen slepen. Dus nu heb ik een sporttas/weekendtas in één die ik zowel als rugzak als sporttas kan dragen.
Ortlieb heeft dus ook waterdichte wandelrugzakken met 1 lange rits, soortgelijk aan die dufflebags, wat dus voor mij niet zo erg meer is omdat de rugzak toch op de grond neergezet wordt wanneer ik lenzen moet wissen. De
Atrack bijvoorbeeld.
Voordelen die ik zie:
- Ortlieb rugzakken zijn volledig waterdicht -> geen cover meer nodig
- hebben ook schouder- en heupgordels voor comfort
- zijn niet bulky van binnen, dus 25L zal veel meer inpassen dan in mijn huidige fotorugzak. Dus ook plaats voor daypack
- ze hebben van die dingetjes waar ik met haakjes/lusjes het statief en jassen e.d. aan kan bevestigen indien nodig
- ritssluiting gaat helemaal tot beneden aan open, dus ik kan ook effectief de ruimte onderin gebruiken
Mogelijke nadelen die ik zie:
- 25L en 35L: kan het gewoon als handbagage in het vliegtuig? Mijn Flipside 20AW sport kan gewoon als handbagage
- Zijn die "trek"straps aan de voorkant niet eerder irritant dan handig?
- als heupgordels geen cushioning hebben (zoals de Atrack Core of Atrack Metrosphere), is dat niet irritant met wandelen?
- moet ik niet toch iets van packing cubes hebben voor mijn lenzen? Ik wil ze nou ook niet gewoon kaal/onbeschermd in de tas mikken.
"Gewone" hike/wandelrugzakken blijf ik van weg, want die hebben vaak van die onnodig voorgevormde rugkanten waardoor je nooit goed van bovenaf helemaal onderin je tas komt; immers, de wet van Murphy zegt namelijk dat alles dat je snel bij de hand wilt hebben altijd helemaal naar beneden doorzakt. Daarnaast zijn ze vaak niet waterdicht, of maar tijdelijk.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen/gedachtes? Ben ik in de goeie richting aan het denken?