Het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:18
LordSinclair schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:22:
[...]

Op Android kwam ik de SwissTopo app tegen. Die gaf ook actuele informatie weer over gesloten routes (en je kan er wandelingen in plannen). Iets wat een papieren kaart dan weer niet doet. De app was in de gevallen die ik tegen kwam juist. Het pad, wat op de papieren kaart zo mooi leek, was inderdaad gesloten.
Ah, die hebben wij dit jaar inderdaad ook gebruikt. Meerdere routes daarbij tegengekomen waarvan we dankzij die app ontdekten dat ze gesloten waren door steenval (terwijl een site van een hut waar de route dan heen liep nog niet bijgewerkt was met een waarschuwing). Erg handig ja!

De Swiss topo geeft wel vooral de route aan maar geen instructies op alpine-niveau (over crux-klimpassen, behaking, hoe voorbij bepaalde plekken te komen, etc.) dus daar zou het SAC-lidmaatschap dan een aanvulling zijn. Maar verder: wow, wat hebben die Zwitsers het goed voor elkaar. Ook dat alle Zwitserse kaarten digitaal gewoon vrij toegankelijk zijn via Swiss topo. Erg fijn!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:23
Valorian schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:43:
Maar verder: wow, wat hebben die Zwitsers het goed voor elkaar. Ook dat alle Zwitserse kaarten digitaal gewoon vrij toegankelijk zijn via Swiss topo. Erg fijn!
Dat zeker weten, zowel de app als de bewegwijzering onderweg. Ik ben van de Grand Sint Bernard Col teruggelopen naar La Fouly. In het Italiaanse deel ben je echt spoorzoekertje aan het doen naar het juiste pad in steenmassa's. De col over, welkom in Zwitserland, om de paar meter strepen geschilderd.

Zelf hou ik het bij wandelen, dus dan heb ik die klimuitrusting informatie niet nodig, daarom ook niet gemist in de app.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:39
Misschien domme vraag, maar waarom geen app op je telefoon voor navigatie?

• Valorian
LordSinclair schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:46:
[...]

Dat zeker weten, zowel de app als de bewegwijzering onderweg. Ik ben van de Grand Sint Bernard Col teruggelopen naar La Fouly. In het Italiaanse deel ben je echt spoorzoekertje aan het doen naar het juiste pad in steenmassa's. De col over, welkom in Zwitserland, om de paar meter strepen geschilderd.

Zelf hou ik het bij wandelen, dus dan heb ik die klimuitrusting informatie niet nodig, daarom ook niet gemist in de app.
Ik ben erg benieuwd naar de Pyreneeen straks, daar schijnt de info nog rommeliger te zijn omdat het pad-onderhoud eigenlijk niemands taak is (waar in Oostenrijk/zwitserland de alpine clubs en hutten dat heel zorgvuldig oppakken) én je vaak op grens Fr/Sp zit dus iedereen naar elkaar wijst. Dat icm de maand oktober dus veel minder mensen op de paden maakt dat ik het straks wandelen en klimmen daar best spannend vooruitzicht vindt!

• Borkdude
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 11:00
Ik heb een Oregon 700 besteld. Dank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
barrymossel schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:03:
Misschien domme vraag, maar waarom geen app op je telefoon voor navigatie?
Meeste dedicated GPS apparaten zijn een stuk meer hufter/weer proof & werken op batterijen die makkelijk te vervangen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:14
Die lui die laatst door mountain rescue waren gered met helicopter? Ze moeten de rekening betalen, want het is eigen schuld. Hadden ze zich mae moeten voorbereiden.
Net op radio gehoord

Terecht.

Linkje ; https://www.demorgen.be/s...stenrijkse-alpen~b9efc294

[ Voor 31% gewijzigd door maartend op 13-08-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:29
maartend schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:34:
Die lui die laatst door mountain rescue waren gered met helicopter? Ze moeten de rekening betalen, want het is eigen schuld. Hadden ze zich mae moeten voorbereiden.
Net op radio gehoord

Terecht.
Heb je ook gehoord wie dat beoordeeld? En wat de criteria daarvoor zijn? En hoe hoog door rekening was? (Zal zelf ook ff google-en ;) ).

Zelf zo'n 15 jaar geleden in Zwitserland door een traumahelikopter opgehaald van ski piste vanwege een blessure/ verwonding. Daarvan kreeg ik gewoon de rekening; ongeveer 800 euro voor een half uur vliegen (van start vlucht naar ziekenhuis), afgerekend per 5 minuten. Was tijdens kantoortijd, dat wel. En is ook een andere categorie 'hulp' denk ik. Ik vermoed dat ik alleen voor de heli heb betaald, niet voor de verpleegkundige en arts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nou we toch weer bezig zijn over redding in de Alpen:

https://vorarlberg.orf.at/stories/3219777/

Eine siebenköpfige Wandergruppe aus Belgien ist am Freitag beim Abstieg von der Schesaplana mit dem Hubschrauber in Sicherheit gebracht worden. Auch drei Kinder waren dabei. Die Gruppe muss nun eine saftige Rechnung für die Bergung fürchten.

https://salzburg.orf.at/stories/3219741/
Viele Unfälle in den Bergen könnten durch bessere Vorbereitung von Touren und Wanderungen vermieden werden, sagen Bergretter. Es waren heuer immer wieder sehr lange Einsätze in der Nacht und bei schlechtem Wetter. Dabei konnte mehreren Alpinisten das Leben gerettet werden. Wie in vergangenen Jahren steigen auch heuer die Einsatzzahlen wieder weiter.
„Selbsteinschätzung oft fatal“

Weiterhin sind fehlende Selbsteinschätzung, mangelhafte Ausrüstung und fehlende Tourenplanung die Hauptursachen für Notfälle in den Bergen.

https://salzburg.orf.at/stories/3218561/
Die gesamten Kosten für den Einsatz stellt die Flugpolizei nun dem Wanderer in Rechnung – eine Flugminute kostet 53 Euro für den Polizeihubschrauber.

https://tirol.orf.at/stories/3219784/
Wegen Überforderung musste am Freitag in Tirol gleich zwei Mal die Bergrettung ausrücken. Drei Alpinistinnen und Alpinisten am Großglockner und in Schmirn (Bezirk Innsbruck Land) wurden von den Einsatzkräften beziehungsweise einem Hubschrauber geborgen. Eine 16-Jährige zog sich leichte Verletzungen zu, die anderen beiden blieben unverletzt.

https://www.stol.it/artik...e-am-berg-im-meraner-raum
...Ab einem gewissen Punkt war ein Weiterkommen nicht mehr möglich, da eine Mure den Steig weggerissen hatte. Die 20-jährige Tochter versuchte, sich durch das Geröll zu kämpfen, verstieg sich jedoch und schaffte es nicht mehr, sich selbst zu befreien...

https://vorarlberg.orf.at/stories/3219796/
...Kritisiert wird auch die Einstellung mancher Menschen, weil sich diese zu sehr auf die Hilfe der Bergrettung verlassen würden...
„Man sieht eigentlich alles am Berg“, sagt der Sprecher der Vorarlberger Bergrettung, Klaus Drexel. Von Flipflops bis zum Kinderwagen im unwegsamen Gelände – bei Rettungseinsätzen treffe man alles an

Enzovoorts, enzovoorts. :-(

Wat is er toch gebeurd met realiteitszin en gezond verstand? 8)7 Als je niet meer verder kunt/durft kun je ook nog omkeren.
Ik heb zelf ook wel eens moeten besluiten, na bijna een halve dag hiken, dat het oversteken van een specifiek sneeuwveld te gevaarlijk zou zijn. Dus dan maar dezelfde route weer terug.
Dan kies ik liever voor veilig thuiskomen i.p.v. mogelijk levensgevaarlijke situaties.

Heb zo'n idee dat diegenen die in dit topic meelezen wel redelijk verstandig er mee omgaan. :Y
De probleemgevallen lezen nou juist dit soort dingen niet. :N of het interesseert ze niet

Algehele tendens:
-slechte voorbereiding
-slechte uitrusting
-overschatting van eigen kunnen

En gered worden, indien eigen schuld, kost dus 53 euro per vliegminuut.

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 13-08-2023 09:07 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:53
ehtweak schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 08:21:

-overschatting van eigen kunnen

En gered worden, indien eigen schuld, kost dus 53 euro per vliegminuut.
ik denk vooral het overschatten het probleem is en compleet gebrek aan ervaring (waardoor je je dus.niet voorbereid en je uitrusting ook slecht is). Iedereen zal zijn eigen leven zich wel interesseren, alleen hebben ze geen flauw idee dat het soms heel snel heel fout kan gaan. En omdraaien is voor heel veel mensen een probleem. Zal wel iets psychologisch zijn, maar het is voor velen aantrekkelijker om door te gaan, nog even over die kam te gaan kijken als het fout gaat dan om gewoon terug te keren

Die vliegprijs valt nog mee. In Yosemite eens een heel interessante lezing van de SAR bijgewoond (met als gevolg dat ik oa. in mijn EHBO tegenwoordig ook een spiegeltje bij me heb om overdag te kunnen signaleren, werkt natuurlijk alleen als de zon schijnt maar blijkt dan zeer effectief te zijn om aandacht mee te trekken) daar zit je op ruim $100 per minuut, uiteraard gerekend vanaf opstijgen tot landen.. Alhoewel ze daar ook, als het kan, kiezen voor de horse-out (met paard dus) of de wheel-out (op een soort van kruiwagen). En als ze merken dat je gewoon kan lopen dan gaat de heli retour en mag je onder begeleiding lekker gaan lopen.

Ben blij dat ik goed verzekerd ben. Heb in mijn omgeving ook alpinisten die wel eens noodgedwongen een tochtje hebben moeten maken, en die waren gewoon voorbereid, maar soms heb je het niet in de hand.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Adam1980 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:55:
[...]

Heb je ook gehoord wie dat beoordeeld? En wat de criteria daarvoor zijn? En hoe hoog door rekening was? (Zal zelf ook ff google-en ;) ).
Vond wat info in artikel ; politie geeft ze de rekening wegens de gebrekkige voorbereiding. Bedrag niet genoemd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@maartend Zoals al eerder aangegeven, ca. 53 euro per vliegminuut:

https://vorarlberg.orf.at/v2/news/stories/2934152/

https://www.bergrettung-v...flugrettung/einsatzkosten

Ook bijzonder, de Polizeihubschrauber:
https://www.bergrettung-v...g/polizeihubschrauber-bmi
bergt vooral doden EN niet-gewonde personen!

[ Voor 55% gewijzigd door ehtweak op 13-08-2023 10:48 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
ehtweak schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:45:
@maartend Zoals al eerder aangegeven, ca. 53 euro per vliegminuut:

https://vorarlberg.orf.at/v2/news/stories/2934152/

https://www.bergrettung-v...flugrettung/einsatzkosten

Ook bijzonder, de Polizeihubschrauber:
https://www.bergrettung-v...g/polizeihubschrauber-bmi
bergt vooral doden EN niet-gewonde personen!
Toch ben ik benieuwd of ze niet alle, maar dan ook alle kosten moeten gaan etalen. Dat er een soort voorbeeld wordt gesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
maartend schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:12:
[...]

Mijn reactie komt ook voort uit feit dat ik in wat groepen chat en daar is een soort mening van ; als je geen kaart/kompas gebruikt, ben je achterlijk. Dat zie ik gelukkig niet in jou commentaar.

Maar idd, mijn gps heeft een bumphoesje er omheen (voor het geval hij valt) is waterbestendig ook en ik heb idd 2 sets batterijen bij. Maar lijkt me ook niet meer dan logisch. Zonder weg gaan is gewoon dom.

Ik heb geen zin om een krantenartikel te worden.
Een GPS is echt wel een nuttig hulpmiddel, vooral omdat die je meteen vertelt waar je bent. Hij geeft echter niet altijd aan hoe je bij je volgende bestemming kunt komen, afhankelijk hoe avontuurlijk jouw tocht is. Ons heeft ie nog al eens bijna de dood in gejaagd.

Naast een GPS is een kaart en kompas echt onmisbaar, naast iets heel anders essentieels: de hoogtemeter!
Afgezien dat een barometrische hoogtemeter doorgaans nauwkeuriger is dan de GPS hoogtemeter, geeft de luchtdruk ook nog aan wat het weer gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Adam1980 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:55:
[...]

Zelf zo'n 15 jaar geleden in Zwitserland door een traumahelikopter opgehaald van ski piste vanwege een blessure/ verwonding. Daarvan kreeg ik gewoon de rekening; ongeveer 800 euro voor een half uur vliegen (van start vlucht naar ziekenhuis), afgerekend per 5 minuten. Was tijdens kantoortijd, dat wel. En is ook een andere categorie 'hulp' denk ik. Ik vermoed dat ik alleen voor de heli heb betaald, niet voor de verpleegkundige en arts.
Wanneer je je in de bergen begeeft, of dat nu voor wandelen, klettersteigen, (alpiene) klimmen, skien, snowboarden is, dan moet je gewoon een goede verzekering hebben. Tenzij je bij defensie zit, is de enige verzekering in Nederland die dat allemaal dekt van Hienfeld volgens mij....

De rekening van een ambulance in bepaalde delen van Nederland was 20 jaar geleden ook al gewoon 600 euro voor 10 a 15 minuten, dus ik vind 800 euro voor een leuk vliegreisje nog best goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
PageFault schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:05:
[...]

Wanneer je je in de bergen begeeft, of dat nu voor wandelen, klettersteigen, (alpiene) klimmen, skien, snowboarden is, dan moet je gewoon een goede verzekering hebben. Tenzij je bij defensie zit, is de enige verzekering in Nederland die dat allemaal dekt van Hienfeld volgens mij....

De rekening van een ambulance in bepaalde delen van Nederland was 20 jaar geleden ook al gewoon 600 euro voor 10 a 15 minuten, dus ik vind 800 euro voor een leuk vliegreisje nog best goed te doen.
Ik vond het ook prima betaalbaar. En ik denk dat het dus alleen de kosten van de piloot en heli waren. In het ziekenhuis hoefde ik overigens ook alleen de chirurg voor de operatie te betalen (1600 euro, voor een paar x-rays, ct-scan en een ingreep). Van de ligdagen in het ziekenhuis heb ik nooit een rekening ontvangen. De basiszorg in Zwitserland lijkt vrij uitgebreid kosten te dekken.
Ik was overigens prima verzekerd (nkbv en reguliere ziektekostenverzekering), dus alles is uiteindelijk vergoed.

edit: mischien hebben ze goedkope dbc's in Zwitserland, dat zou ook nog kunnen. Maar ik vermoed eerder dat de basiszorg daar goed op orde is. 5 ligdagen en ingreep voor 1600 euro is een koopje.

[ Voor 10% gewijzigd door Adam1980 op 14-08-2023 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PI5mMEMc3exrLim9df0TRDNU3Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tqLF6CSmXzdGfunhvyeLL5a1.png?f=fotoalbum_large
Cabane de La Neuve, La Fouly.

Een Nederlands gezin was achter ons omhoog gekomen naar de hut. We haalde ze beneden bij een klein sneeuwveld al in, ze gingen op handen en voeten, want het was eng en glad. Toch hebben ze doorgezet tot boven (via de rotspartij links) naar de hut. Daar waren ze verbaast dat ze via dezelfde weg weer naar beneden moesten. Vooral de moeder schoot daarvan nogal in paniek. Ik denk dat het een half uur tot een uur gekost heeft om haar beneden te krijgen (door manlief). De kinderen waren daarentegen zo beneden.

Ook hier met je bij elke stap voorwaards denken, zie ik het zitten dit ook andersom te doen op de terugweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
LordSinclair schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:07:
[Afbeelding]
Cabane de La Neuve, La Fouly.

Een Nederlands gezin was achter ons omhoog gekomen naar de hut. We haalde ze beneden bij een klein sneeuwveld al in, ze gingen op handen en voeten, want het was eng en glad. Toch hebben ze doorgezet tot boven (via de rotspartij links) naar de hut. Daar waren ze verbaast dat ze via dezelfde weg weer naar beneden moesten. Vooral de moeder schoot daarvan nogal in paniek. Ik denk dat het een half uur tot een uur gekost heeft om haar beneden te krijgen (door manlief). De kinderen waren daarentegen zo beneden.

Ook hier met je bij elke stap voorwaards denken, zie ik het zitten dit ook andersom te doen op de terugweg.
Potverdikkie, dat is 1200 hoogtemeters vanaf de camping. Hoe kom je daar terecht zonder dat je weet waar je aan begint?
Die laatste meters klauteren heb afgelopen week ook gedaan, maar dan met een staaldraad er naast en wij klettersteigsets aan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Idd @Adam1980 je vraagt je soms af waar mensen aan beginnen... :?

En ja hoor, het is weer raak: :-(
https://salzburg.orf.at/stories/3220006/
Wanderer nach Notbiwak gerettet

Im Lungau hat die Bergrettung einen Niederländer geborgen, der sich in den Bergen verirrt und im Freien biwakiert hatte. Der 67-Jährige kam Sonntagabend nicht mehr von einer Bergtour zum Karnereck bei Weißpriach zurück. Seine Frau verständigte die Einsatzkräfte.

Laten we het alsjeblieft leuk & veilig houden, met z'n allen in de bergen:
https://ooe.orf.at/stories/3219956/

Bergrettung mahnt zu mehr Vorsicht

Nach dem Rekordwochenende mahnt die oberösterreichische Bergrettung zu besserer Tourenplanung. Viele nutzen die Urlaubszeit für Ausflüge in die Berge – allein Sonntagnachmittag mussten Bergretter zu elf Notfällen ausrücken.

Het zou zo jammer zijn als er op een gegeven moment restricties worden ingevoerd. Of nog gekker, er hekken komen... :(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
Wellicht hadden ze wel een prima conditie, maar hebben ze zich verkeken op het laatste stukje via ferrata? Ik kan mij best voorstellen dat iemand in een boekje, in een app of op een kaart de hut heeft zien liggen en dacht 'dat is een mooi dag-doel'. Op zich prima als ze maar waren omgekeerd vóór ze zichzelf zo goed als vast klommen, dus ik denk eigenlijk al op het moment dat ze op handen en voeten over de sneeuw gingen ;)

Misschien zijn ze ook op het verkeerde been gezet door het niveau, mochten ze dit van tevoren hebben opgezocht. Volgens de SAC is het een T3 wandelpad. Omdat de markering in Zwitserland van T1 t/m T6 loopt zijn er soms mensen die denken dat T3 nog aan de makkelijke kant zit. Maar T3 is in praktijk het zwaarste niveau "wandelpad" (wit-rood-wit). Vanaf T4 wordt het "alpine pad" (wit-blauw-wit). Voor iemand zonder echte bergwandel ervaring en helemaal voor een familie met kinderen zonder die ervaring is een T3 echt al wel een route met behoorlijke risico's, vaak geexponeerde stukken, gruishellingen en mogelijke sneeuwvelden, mogelijk kettingen en touwen en ernstige consequenties bij vallen.

Gelukkig liep dit verhaal dan met een sisser af. De vraag blijft: hoe krijg je de léék nu beter voorbereid? Een ervaren bergwandelaar kent al het laaghangend fruit wat voorbereiding betreft (genoeg water, eten, warme kleding, goede schoenen, weerbericht checken, op tijd omkeren, dat omlaag lastiger is dan omhoog, etc). Vanuit de zij-lijn is het dan ook makkelijk praten. Maar verplaats je in zo'n gezinnetje: hoe ontdek je dit als je geen referentiekader hebt, geen/weinig bergervaring, en niemand je van tevoren waarschuwt? Moet een camping/hotel daar een actievere rol pakken? Meer bordjes met waarschuwingen? Of vinden we dat iedereen die niet zelfredzaam is maar gewoon de harde les moet leren?

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten... Vergelijk het met de tientallen toeristen per jaar die een beetje kunnen zwemmen maar echte watersport-ervaring missen, in "onze" zee en meren komen zwemmen en daar in de problemen komen. Hadden die van tevoren even gegoogl'd waar je op moet letten bij een dagje strand dan hadden ze 1001 tips gehad, maar juist omdat ze onbewust onbekwaam zijn is bereiken van zo'n doelgroep lastig.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ben Ju/Aug twee weken op IJsland geweest en heb een wildkampeertocht van 2x5 dagen met Hekla gebied als startpunt en met een tussenstop voor vers voedsel op de Landmannalaugar camping gedaan met een groepsreis van Nunatak. Was wel komisch, we reden met de bus naar Landmannalaugar en stapten halverwege de bestemming echt op een bijna random plek aan de weg die echt "nergens" leek te zijn uit (onder protest van de buschauffeur die het geen goed idee vond ivm de Hekla die kon uitbarsten, dacht-ie), dus je loopt dan 2km en bent dan gevoelsmatig echt helemaal nergens.

Was voor mij de eerste keer van mn leven wandelen met kampeeruitrusting en 5 dagen eten (23 tot 18kg) en damn. Ik wil denk ik nooit meer anders. Wat op wat een gave en uitgestorven, maar wild varierend landschap. Hele dagen door lavavelden klauteren, over stoffig gruis, alles grijs/zwart, langzaam steeds meer mos, tot het groen werd en dan rond Landmannalaugar echt ultra spectaculair (al vond ik het wel storend om ineens bordjes, uitgezette paadjes en hekjes te zien een paar km rondom de camping daar).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZptNRF-EJIXm6DnUDChxwrCyZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOTukIlD6DELMwzph4hecZHq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UC7qbjLt6bcUk7yvk6iJ87m9sFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VkU4ktbuvYEXPorwZgSzfFis.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKYTyc-O4Oa7TRpGAl8qfY7_HGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/529SAXEAbJgQocTZBuWGWnnT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7-bK0K0E9DviUJscELG7x_HGIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oy9zPmw4KGKk0D0J9HBa4iw8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PA2zHpzrBnDvSz65RuNPyaDyEEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/260IAvqNMBBR0yigxl0gP06L.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had al best vaak huttentochten gemaakt in Nepal, Oostenrijk, Spanje, Italie. Maar dit is wel echt next level. Dit wil ik vanaf nu altijd doen, ga dit topic eens lezen voor een fijn tentje. Wil een 3 seizoenententje van < 2kg wat ook voor 2 goed werkt en dat als je het opzet, direct droog is (waarna je de binnenkant in gaat richten).

GR20 corsica staat op het vizier.

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 17-08-2023 08:55 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Valorian
JvS schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:51:
Ik ben Ju/Aug twee weken op IJsland geweest en heb een wildkampeertocht van 2x5 dagen (met tussenstop op de Landmannalaugar camping) gedaan met een groepsreis van Nunatak. Was voor mij de eerste keer van mn leven wandelen met kampeeruitrusting en 5 dagen eten (23 tot 18kg) en damn. Ik wil denk ik nooit meer anders. Wat op wat een gave en uitgestorven, maar wild varierend landschap. Hele dagen door lavavelden klauteren, over stoffig gruis, alles grijs/zwart, langzaam steeds meer mos, tot het groen werd en dan rond Landmannalaugar echt ultra spectaculair (al vond ik het wel storend om ineens bordjes, uitgezette paadjes en hekjes te zien een paar km rondom de camping daar).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had al best vaak huttentochten gemaakt in Nepal, Oostenrijk, Spanje, Italie. Maar dit is wel echt next level. Dit wil ik vanaf nu altijd doen, ga dit topic eens lezen voor een fijn tentje. Wil een 3 seizoenententje van < 2kg wat ook voor 2 goed werkt en dat als je het opzet, direct droog is (waarna je de binnenkant in gaat richten).

GR20 corsica staat op het vizier.
Gave trip! Met Nunatak ook met volgens mij een hele goede reisorganisatie. Zij zijn samen met Snow Leopard reizen binnen NL volgens mij de partijen met de meest uitdagende tips (ook qua expedities, Himalaya-bergtoppen etc.). Ben er zelf (nog) niet mee op pad geweest maar wel vaak vol verlekkering door hun aanbod gescrollt ;) .. Ben benieuwd naar je volgende plannen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PageFault
Valorian schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:07:
Wellicht hadden ze wel een prima conditie, maar hebben ze zich verkeken op het laatste stukje via ferrata? Ik kan mij best voorstellen dat iemand in een boekje, in een app of op een kaart de hut heeft zien liggen en dacht 'dat is een mooi dag-doel'. Op zich prima als ze maar waren omgekeerd vóór ze zichzelf zo goed als vast klommen, dus ik denk eigenlijk al op het moment dat ze op handen en voeten over de sneeuw gingen ;)

Misschien zijn ze ook op het verkeerde been gezet door het niveau, mochten ze dit van tevoren hebben opgezocht. Volgens de SAC is het een T3 wandelpad. Omdat de markering in Zwitserland van T1 t/m T6 loopt zijn er soms mensen die denken dat T3 nog aan de makkelijke kant zit. Maar T3 is in praktijk het zwaarste niveau "wandelpad" (wit-rood-wit). Vanaf T4 wordt het "alpine pad" (wit-blauw-wit). Voor iemand zonder echte bergwandel ervaring en helemaal voor een familie met kinderen zonder die ervaring is een T3 echt al wel een route met behoorlijke risico's, vaak geexponeerde stukken, gruishellingen en mogelijke sneeuwvelden, mogelijk kettingen en touwen en ernstige consequenties bij vallen.

Gelukkig liep dit verhaal dan met een sisser af. De vraag blijft: hoe krijg je de léék nu beter voorbereid? Een ervaren bergwandelaar kent al het laaghangend fruit wat voorbereiding betreft (genoeg water, eten, warme kleding, goede schoenen, weerbericht checken, op tijd omkeren, dat omlaag lastiger is dan omhoog, etc). Vanuit de zij-lijn is het dan ook makkelijk praten. Maar verplaats je in zo'n gezinnetje: hoe ontdek je dit als je geen referentiekader hebt, geen/weinig bergervaring, en niemand je van tevoren waarschuwt? Moet een camping/hotel daar een actievere rol pakken? Meer bordjes met waarschuwingen? Of vinden we dat iedereen die niet zelfredzaam is maar gewoon de harde les moet leren?

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten... Vergelijk het met de tientallen toeristen per jaar die een beetje kunnen zwemmen maar echte watersport-ervaring missen, in "onze" zee en meren komen zwemmen en daar in de problemen komen. Hadden die van tevoren even gegoogl'd waar je op moet letten bij een dagje strand dan hadden ze 1001 tips gehad, maar juist omdat ze onbewust onbekwaam zijn is bereiken van zo'n doelgroep lastig.
Mooie tocht en mooie ervaring. Ijsland blijft een van mijn favorieten.

Wat betreft tent: ik heb zelf een Hilleberg Anjan 2, 2 persoons dubbeldaks tent van circa 1,5 kg. De binnentent zit aan de buitentent normaal (je kunt hem eraf halen, maar zie nog geen reden). Je zet hem in luttele minuutjes op en je kunt slapen.

Zoek je nog lichter, dan kom je bij Terra Nova uit als merk. Ook in Nederland te krijgen als je even zoekt.

Verder kun je besparen op je matje, van bijv. therm a rest heb je comfortabele matjes vanaf 250 gram (weinig isolatie waarde), 370 gram (goede isolatiewaarde) en 440 gram (extreem goede isolatiewaarde).

Slaapzak is vaak veel te winnen.

En bij je rugzak ook, al moet je opletten dat het niet ten koste gaat van de draagcomfort!!!

Koken doe ik meestal op een MSR pocket rocket (circa 80 gram) op van die schroeftankjes (230 gram). Pannenset heb ik sinds kort de MSR Trail Mini™ Duo Cook Set, weegt ook geen zak. Ik heb nog titanium pannen als je interesse hebt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
@PageFault Ik denk dat je @JvS had willen quoten ipv mij, daarom hierbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat wel grappig was, was dat we echt alles uit Nederland hadden meegenomen. Havermout, melkpoeder, honing, kaneel, nootjes als ontbijd. Kekjes met bakjes chocoladepasta, jam, een blok kaas, pathe uit blik als lunch en globetrotter maaltijden in e avond en oploskoffie en theezakjes.

Dat maakt de reis best goedkoop. Alleen ff jerrycans met water vullen (van IMO vaak mild dubieuze bronnen, zonder filtering). Die globetrotter maaltijden zijn echt best prima en erg voedzaam. Is allemaal prima goed gegaan. Soms ook "gekookt" op van die hete water/zwavelbronnen (pannetje in de bron zetten) om benzine te sparen. Was erg nice :).

Ik ga eens naar al die gear kijken. Nu eerst lowlands met een kleine 29kg in/aan de tas :P.

• PageFault
JvS schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:44:
Wat wel grappig was, was dat we echt alles uit Nederland hadden meegenomen. Havermout, melkpoeder, honing, kaneel, nootjes als ontbijd. Kekjes met bakjes chocoladepasta, jam, een blok kaas, pathe uit blik als lunch en globetrotter maaltijden in e avond en oploskoffie en theezakjes.

Dat maakt de reis best goedkoop. Alleen ff jerrycans met water vullen (van IMO vaak mild dubieuze bronnen, zonder filtering). Die globetrotter maaltijden zijn echt best prima en erg voedzaam. Is allemaal prima goed gegaan. Soms ook "gekookt" op van die hete water/zwavelbronnen (pannetje in de bron zetten) om benzine te sparen. Was erg nice :).

Ik ga eens naar al die gear kijken. Nu eerst lowlands met een kleine 29kg in/aan de tas :P.
Als je de gevriesdroogde maaltijden te duur vindt (en dat vind ik), dan kun je bij iedere supermarkt - ook in Ijsland - van bijv. Knorr van die pakken pasta etc kopen. Een halve liter water koken, rommel er in, paar minuutjes doorkoken en klaar. Die pakken zijn hier onder de 2,50 euro (bijv. https://www.jumbo.com/pro...s-basilicum-155g-551504ZK).
Ik pak de vriesdroogspullen alleen als ik niet zeker ben dat ik om wat voor reden dan ook het water niet (lang) kan koken. Gevriesdroogd spul kan ook met koud water, al is het dan niet echt lekker. In noodgevallen werkt dat. De Knorr pakken blijven dan keihard zeg maar.

Veel plezier op Lowlands! Ik hoop zonder regen en harde wind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:04
Nadeel van die Knorr pakjes is dat je vaak wat meer nodig hebt om de juiste hoeveelheid calorieën aan te vullen. Dat is op zich niet erg, want je kan er natuurlijk wat anders bijgooien, maar dat moet je wel allemaal meenemen. Dus qua volume neemt het dan wat meer ruimte in de rugzak in. Dit is met kortere tochtjes niet zo'n probleem overigens.
Het is zeker waar dat je in de supermarkt met wat creatief denken een leuke maaltijd kan maken voor minder geld.

Zelf voedsel drogen is ook een optie dat heb ik ook gedaan, maar ben hier vanaf gestapt. Kost me teveel tijd en werk op dit moment. Dus dan leg ik liever een paar euro extra neer voor een (goede) gevriesdroogde maaltijd. Helaas zijn er best veel van deze maaltijden die ik niet erg lekker vind of te smaakloos. Real Turmat, is een merk wat wel vaak voor mij werkt, maar daar betaal je dan ook goed voor.

• Hopjesvla79
eens dat het kant en klaar spul duur is, zeker het betere (en dan bedoel ik dus geen Adventure Food of Fire Pot), maar voordeel is wel, vind ik dan, dat je het meteen in het zakje klaar maakt en dat je gemakkelijk kan afwisselen qua smaak.

Maar blijft duur, heb nu voor de GR20 ook weer het een en ander aangeschaft. Ach ja, het is vakantie zullen we maar zeggen..

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Luuk84 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:34:
Nadeel van die Knorr pakjes is dat je vaak wat meer nodig hebt de juiste hoeveelheid calorieën aan te vullen. Dat is op zich niet erg, want je kan er natuurlijk wat anders bijgooien, maar dat moet je wel allemaal meenemen. Dus qua volume neemt het dan wat meer ruimte in de rugzak in. Dit is met kortere tochtjes niet zo'n probleem overigens.
Het is zeker waar dat je in de supermarkt met wat creatief denken een leuke maaltijd kan maken voor minder geld.

Zelf voedsel drogen is ook een optie dat heb ik ook gedaan, maar ben hier vanaf gestapt. Kost me teveel tijd en werk op dit moment. Dus dan leg ik liever een paar euro extra neer voor een (goede) gevriesdroogde maaltijd. Helaas zijn er best veel van deze maaltijden die ik niet erg lekker vind of te smaakloos. Real Turmat, is een merk wat wel vaak voor mij werkt, maar daar betaal je dan ook goed voor.
Real Turmat FTW! Of als je meer calorieën wil de Real Field meals (zelfde producent, groene verpakking)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• miel
  • Laatst online: 22:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTnlbNga69GFBhLmyy4aAGzr9Is=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9lThdKTLx70XDqVopyPw9eTg.jpg?f=fotoalbum_large

Riep iemand Turmat?

Afgelopen week de Fjallraven Classic gelopen…. Het was gaaf!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpcY_NBTkosQxMp45BMS6jzcO9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GSydDg1M9krwyWvhbR2TxoK3.jpg?f=fotoalbum_large

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
8 September ga ik met mijn schoonmoeder een lang weekend naar de Ardennen. Iemand suggesties voor wandelroutes van 12-17km in de buurt van Dochamps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:07
barrymossel schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:43:
8 September ga ik met mijn schoonmoeder een lang weekend naar de Ardennen. Iemand suggesties voor wandelroutes van 12-17km in de buurt van Dochamps?
Installeer Wikiloc of Alltrails (heb zelf voorkeur voor Wikiloc).

Ga naar de omgeving van Dochamps, zet je filter op wandelen, circular, 12-17km, voer de maximale aantal hoogtemeters in en de moeilijkheidsgraad.. Druk op zoeken.

Veel plezier, staan foto's en reviews bij.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Devian schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:43:
[...]

Installeer Wikiloc of Alltrails (heb zelf voorkeur voor Wikiloc).

Ga naar de omgeving van Dochamps, zet je filter op wandelen, circular, 12-17km, voer de maximale aantal hoogtemeters in en de moeilijkheidsgraad.. Druk op zoeken.

Veel plezier, staan foto's en reviews bij.
Thanks. Ik gebruik zelf Komoot (vanwege de goede ondersteuning voor Wear OS) en ik vind de foto's en reviews daar te beperkt. Alltrails doet dat beter, maar om daar de GPX te downloaden moet je ook een abo hebben. Wikiloc zal ik eens bekijken.

Heb net wel Vallee de L'Ourthe gevonden en daar Komoot route aangepast (anders was begin en eind voor een lang stuk hetzelfde). Dus dat is zeker een kanshebber.

Ben dus vooral benieuwd of daar nog andere delen/parken zijn die must-see zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
barrymossel schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:43:
Even op wikiloc of Komoot kijken. Vind je merendeel van de routes wel op

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:38
Ik zoek een huttentocht voor 4 dagen in Oostenrijk.
Afgelopen twee jaar hebben we de Stubaier Höhenweg gelopen in 2 x 4 dagen en dat is erg goed bevallen: Goede mix van uitdaging en zwaarte, regelmatig klimmen met kabels is ok. Zoiets zoeken we dus weer. We zijn met 3 tot 4 volwassen mannen.
Wat zijn jullie tips? Ik kan prima bij een grote ronde zelf een route maken & met bus vervoer een start en eindpunt maken zodat het in 4 dagen past. Wat zijn rondes die qua zwaarte overeenkomen met de Stubaier Höhenweg? Ik kijk nu naar de Sellrainer Runde, ziet er ook mooi uit.

Hebben jullie nog andere tips? Zwitserland mag/kan ook? Zou fijn zijn als het qua rijden vergelijkbaar is. Stubaital was dik 8 uur rijden en dat was handig voor heenrit.

Vorig jaar een dag van 16km met bijna 2.000m verticaal klimmen was zwaar maar goed te doen.
We zijn niet gewend aan stijgijzers...
https://www.strava.com/activities/9283048475

[ Voor 6% gewijzigd door vandermark op 23-08-2023 09:30 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Berliner Höhenweg vanaf Mayerhofen vond ik zelf hele coole etappes hebben. Die route kan je ook prima korter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
vandermark schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:24:
Ik heb heel lang geleden in het otztal of hoe dat dan ook heet een 4-daagse gedaan. Vanuit solingen omhoog, daarna gletjes over en dan weer terug. Mooie wandeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
vandermark schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:24:
Afgelopen twee jaar hebben we de Stubaier Höhenweg gelopen in 2 x 4 dagen en dat is erg goed bevallen: Goede mix van uitdaging en zwaarte, regelmatig klimmen met kabels is ok. Zoiets zoeken we dus weer. We zijn met 3 tot 4 volwassen mannen.
Wat zijn jullie tips? Ik kan prima bij een grote ronde zelf een route maken & met bus vervoer een start en eindpunt maken zodat het in 4 dagen past. Wat zijn rondes die qua zwaarte overeenkomen met de Stubaier Höhenweg? Ik kijk nu naar de Sellrainer Runde, ziet er ook mooi uit.

Hebben jullie nog andere tips? Zwitserland mag/kan ook? Zou fijn zijn als het qua rijden vergelijkbaar is. Stubaital was dik 8 uur rijden en dat was handig voor heenrit.

Vorig jaar een dag van 16km met bijna 2.000m verticaal klimmen was zwaar maar goed te doen.
We zijn niet gewend aan stijgijzers...
https://www.strava.com/activities/9283048475
(variant van de ) Schober trek?? je kan bv starten bij de de Lienzer Hutte -> Wangenitzsee hutte -> Nossbergerhutte -> Elberfelderhutte en weer terug naar de Lienzerhutte. Maar wellicht te licht voor wat je gewend bent, wel mooi. Vooral de Wangenitzsee (ooit nog eigendom van de NKBV) en de Nossbergerhutte liggen prachtig. (Elberfelder hebben wij uiteindelijk niet gehaald vanwege een verraderlijk sneeuwveld met sneeuwbruggen over een waterval die we maar niet gedaan hebben..dus maar teruggekeerd naar de lienzerhutte)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vandermark
maartend schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:14:
[...]

Ik heb heel lang geleden in het otztal of hoe dat dan ook heet een 4-daagse gedaan. Vanuit solingen omhoog, daarna gletjes over en dan weer terug. Mooie wandeling
Je bedoelt denk ik Sölden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ik vermoed van wel. En dan naar d egrens met Italie, daar is Otzi toen gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
edkoster schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:57:
[...]

Wanneer ga je de GR20 vervolgen? en loop je richting het noorden of zuiden?

Ik start op 26 augustus in Vizzavona om vanaf daar richting het noorden te lopen :)
misschien heb je het al gezien maar er wordt zwaar weer voorspeld 27/28/29 (vooral maandag 28). Take care! Kan flink spoken daar.

Ons plan is om de 30e te starten, na het onweersfront. De dagen ervoor nog even de laatste kamer in een gite geboekt om te zorgen dat we niet 1,5 week lang een natte tent in een dichte auto hebben liggen .. :r

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

maartend schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:12:
[...]

Ik vermoed van wel. En dan naar d egrens met Italie, daar is Otzi toen gevonden.
en hier kun je Ötzi's vindplaats live zien:
https://www.foto-webcam.eu/webcam/tisenjoch/

We hadden laatst in dit topic toch wat discussies over slecht voorbereid/ongelukken tijdens Alpine wandelingen?
Welnu, het kan altijd nog gekker!

Gisteren was ik in Nauders en via de Kleine Mutzkopf, Schwarzsee, Grünsee naar de Grosse Mutzkopf.
Kom ik daar een Duits gezin tegen, allemaal op witte sneakers met witte sokjes. Die inmiddels niet meer zo wit waren vanwege de vele blubber op het pad omhoog en rond de twee meertjes. :+
Toen keek ik nog eens goed, en warempel, een van de gezinsleden was op van die crocs muilen (!) omhoog gewaggeld! Ik had de neiging om er een foto van te maken, maar dat heb ik maar niet gedaan.
Het waren deze:
Afbeeldingslocatie: https://i0.schuhe.de/imgdb/img/_weith/062946/062946-06.png
Hoe verzin je het?! :F ;w En ik hoorde ze maar klagen over dat het zo "rutschig war" en "soviel Dreck". Goh, echt? :)

Maar toegegeven, het uitzicht is aldaar fraai.
Dit is een opname van 11 jaar geleden:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/8443298149_357da235d5_c.jpg
Mutzkopf by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edkoster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 21:42
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:03:
[...]

misschien heb je het al gezien maar er wordt zwaar weer voorspeld 27/28/29 (vooral maandag 28). Take care! Kan flink spoken daar.

Ons plan is om de 30e te starten, na het onweersfront. De dagen ervoor nog even de laatste kamer in een gite geboekt om te zorgen dat we niet 1,5 week lang een natte tent in een dichte auto hebben liggen .. :r
We zouden vandaag van Pertra Piana naar Manganu lopen, maar doen we hier gisteren aan kwamen werd al gezegd dat morgen lopen geen optie was.
We hebben getwijfeld of we direct nog door zouden lopen, maar omdat we de hoge variantvan de etappe hadden gelopen en met het dreigende onweer voor de middag leek dat toch geen goed idee.
Nu zitten we hier dus min of meer vast 😅
In iedergeval vandaag, maar morgen wellicht ook.

Voorlopig staan onze tenten nog. Als enige, want het merendeel van de tenten is vannacht omgewaaid. Veel menen hebben dus hun vakantie afgebroken en zijn vanochtend terug naar het dal gelopen omdat al hun spullen doorweekt waren.

Blijkt maar weer dat je het beheer niet moet onderschatten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
ehtweak schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:28:
[...]

We hadden laatst in dit topic toch wat discussies over slecht voorbereid/ongelukken tijdens Alpine wandelingen?

Gisteren was ik in Nauders en via de Kleine Mutzkopf, Schwarzsee, Grünsee naar de Grosse Mutzkopf.
Kom ik daar een Duits gezin tegen, allemaal op witte sneakers met witte sokjes. Die inmiddels niet meer zo wit waren vanwege de vele blubber op het pad omhoog en rond de twee meertjes. :+
Toen keek ik nog eens goed, en warempel, een van de gezinsleden was op van die crocs muilen (!) omhoog gewaggeld! Ik had de neiging om er een foto van te maken, maar dat heb ik maar niet gedaan.
Ai... Dat is wel weer een nieuwe 'first' haha. Misschien waren hun eigen schoenen nóg matiger en hebben ze de "huttensloffen" van de Oostenrijkse berghut (in veel gevallen: Crocs!) aangezien voor leen-bergschoenen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
edkoster schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:00:
[...]

We zouden vandaag van Pertra Piana naar Manganu lopen, maar doen we hier gisteren aan kwamen werd al gezegd dat morgen lopen geen optie was.
We hebben getwijfeld of we direct nog door zouden lopen, maar omdat we de hoge variantvan de etappe hadden gelopen en met het dreigende onweer voor de middag leek dat toch geen goed idee.
Nu zitten we hier dus min of meer vast 😅
In iedergeval vandaag, maar morgen wellicht ook.

Voorlopig staan onze tenten nog. Als enige, want het merendeel van de tenten is vannacht omgewaaid. Veel menen hebben dus hun vakantie afgebroken en zijn vanochtend terug naar het dal gelopen omdat al hun spullen doorweekt waren.

Blijkt maar weer dat je het beheer niet moet onderschatten!
ja het is drama momenteel, hier in het dal bij Tattone waait het ook enorm, ben ik dat ik niet op een of andere richel sta, en het ene moment komt het met bakken uit de hemel, het andere moment schijnt de zon. Ben blij dat we voor deze twee nachten nog een gite hebben geboekt. Morgen richting Calenzana en dan woensdag, als het weer een heel stuk stabieler is gaan we, zoals gepland, van start. Anyway, hou het weer goed in de gaten en vraag de huttenwaard om advies, die hebben vaak de beste kijk op de situatie. Vanaf woensdag weer grotere kans op zon.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:17

The_Scarabial

MTB for life!

ehtweak schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:28:
[...]

Het waren deze:
[Afbeelding]
Hoe verzin je het?! :F ;w En ik hoorde ze maar klagen over dat het zo "rutschig war" en "soviel Dreck". Goh, echt? :)

Maar toegegeven, het uitzicht is aldaar fraai.
Dit is een opname van 11 jaar geleden:
[Afbeelding]
Mutzkopf by Erik Haak, on Flickr
Haha leuk, toen wij de Galdhøpiggen (NO) op gingen haalden we gasten in op All Stars, terwijl er wel echt serieuze stenen passages waren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• barrymossel
Afgelopen weekend met m'n schoonmoeder wezen wandelen in de Ardennen. Uiteindelijk zelf een route uitgestippeld rond Le Herou. Wilde schoonmoeders een beetje ontzien en dus niet de steile afdaling met ketting gepland die daar zit. Gepland, want uiteindelijk hebben we hem omhoog gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N__zAH8S30Ttz8VMm3bgXF3vxUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ruFIF1j5Heux4FEhCBrlE8F.jpg?f=fotoalbum_large

Maar wat een mooie plek daar...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSHyPEFlHYKEO45SLkjqTpuQsYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SdX6yqzWhRKmEj2DygT7Pf6C.jpg?f=fotoalbum_large

Dag erna had schoonmama veel spierpijn, maar was te trots om niet met me te beginnen aan Le Lac des Deux Ourthes. Meerdere keren gewaarschuwd dat we hem never niet konden inkorten.
Uiteindelijk best zwaar met de hitte, maar trouwma heeft zich kranig geweerd...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UF4EQgOQT73bpapEA5bQTTsTKJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HElUkNNspQMBZPl1FqsULqf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QEvDbcTwCuHqPMvrBiLizB2nfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIZUUIjkJOOtioGGTW224gNy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nj77h_LWHr2Rmo6jh4nvxdq-7gE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9BhJifDMSAXeRpK5nlPcHOc.jpg?f=fotoalbum_large

Volgend jaar wil ze weer! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 13:42
barrymossel schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:06:
Afgelopen weekend met m'n schoonmoeder wezen wandelen in de Ardennen. Uiteindelijk zelf een route uitgestippeld rond Le Herou. Wilde schoonmoeders een beetje ontzien en dus niet de steile afdaling met ketting gepland die daar zit. Gepland, want uiteindelijk hebben we hem omhoog gedaan.

[Afbeelding]

Maar wat een mooie plek daar...

[Afbeelding]

Dag erna had schoonmama veel spierpijn, maar was te trots om niet met me te beginnen aan Le Lac des Deux Ourthes. Meerdere keren gewaarschuwd dat we hem never niet konden inkorten.
Uiteindelijk best zwaar met de hitte, maar trouwma heeft zich kranig geweerd...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgend jaar wil ze weer! O+
supermooi. Bij 30 graden is dat wel een uitdaging. Hoeveel km was het?

Ik heb helaas geen rijbewijs dus die regio van La Roche is wat onbereikbaar, maar ik ga soms wandelen ten zuiden van Luik en de Condroz/Ardennen is zeer mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
cy-gor25 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:02:
[...]

supermooi. Bij 30 graden is dat wel een uitdaging. Hoeveel km was het?

Ik heb helaas geen rijbewijs dus die regio van La Roche is wat onbereikbaar, maar ik ga soms wandelen ten zuiden van Luik en de Condroz/Ardennen is zeer mooi.
Respectievelijk 12,5 en 14km. Wel veel hoogteverschil. Had ik me toch wat op verkeken. Zelf ook wat spierpijn. Maar wat een gave ervaring weer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:50
Mooi werk @barrymossel !

Afgelopen zomer heb ik in Oostenrijk de "7 Summits van Saalbach Hinterglemm" gelopen. Het is een wandeling over 7 toppen (1650m stijgen, 2350m afdalen) waar 12 uur voor staat. Dat is met start boven aan een ski lift. Ik begreep niet goed hoe je dat verantwoord met wat marge kon lopen als de liften rond 9u starten. Bij navraag bleek dat op doordeweekse dagen één lift om half acht heel even opgestart wordt, voor lopers van deze wandeling. Het is een best stuk lopen. Er zijn na vertrek geen hutten of andere bronnen van eten/water onderweg dus goede voorbereiding is nodig want je moet alles meenemen. Vier liter water p.p. wordt aangeraden. Het was buitengewoon warm dus ik ben vertrokken met bijna tweemaal de aanbevolen hoeveelheid (7 liter) en die gingen tot de laatste druppel op. Veel gewicht op de rug tijdens de eerste klimmetjes, maar de zwaarste klim zit op het eind en dan is de rugzak al een stuk lichter.

Zoals gezegd de pittigste klim op het eind. Maar dan ben je er nog niet. In de omschrijving werd gewaarschuwd om nog wat energie te bewaren voor de afdaling. Daar was geen woord van gelogen. Die laatste afdaling is laaaaaaaang, grotendeels erg steil, technisch, met wat glibberige stukken langs stroompjes (op een noord-helling dus altijd schaduw, blijft nat) en soms rotsig met aardige diepte naast je waarbij je je goed pijn kunt doen als je verstapt of uitglijdt. "Trittsicher und Schwindelfrei" klopt wel. Verder alsmaar veranderend dus je komt niet in een ritme. Mijn voeten werden langzamerhand beurs van alsmaar voorin de schoenen gedrukt worden bij iedere stap. Door de toenemende vermoeidheid vond ik het steeds moeilijker om te blijven focussen op netjes lopen. Omdat er totaal geen ritme in deze afdaling zat, was dat wel noodzakelijk om veilig en heel beneden te komen. De hele dag ging lekker maar die afdaling was de sloper van de dag. Ik heb al jaren een voorraadje druivensuiker in mijn rugzak op bergwandelingen. Zelf nooit nodig gehad, wel soms uitgedeeld aan de familie. Deze keer heb ik mijn hele voorraadje op gebruikt om helder te blijven in de afdaling. Zelden ben ik zo kapot geweest. Wel zeer voldaan, en ik heb die avond bar goed geslapen :+ .

Qua uitzichten: prachtig helder weer dus ik heb heel ver kunnen kijken. Ik heb qua landschap wel mooier gelopen. Maar als je een beetje liefhebber bent van inspanning en goed stuk zijn aan het eind van de dag, dan is het wel een aanrader.

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:27
Afgelopen zomer weer sinds lang geleden een topje beklommen in het kader van 'beklim dat ding'. Ik was met het gezin op Isle of Mull. Laat daar net de hoogste munro van Hebriden staan. Zoals je weet zijn munro's niet vreselijk hoog relatief gezien maar is het in de Schotse hooglanden wel aardig alpien te noemen,

Het object betrof de Ben More op Mull met een top zo rond de 970 meter. Gezien de weersomstandigheden, het was een regenachtige en winderige week met op de dag van de beklimming een window van ongeveer 8 uur droog maar bewolkt. Daarom ook maar voor de normaalroute gekozen (de snelste). Deze start vanaf de kust op zee niveau en gaat gewoon keihard dwars op de hoogte lijnen gewoon recht omhoog. Zigzaggen? No Way in Schotland, gewoon omhoog stoempen en niet zaniken met zigzagjes. Gelijk al veel bog wat door de neerslag van vorige dagen niet bepaald droog stond.

Een snelstromende rivier oversteken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmMUhtbayckfM8PbQ05s9s7V5gg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89LLJJOtrQ6an4WuwumODDoB.jpg?f=fotoalbum_large

En verder met mijn oudste dochter door de bog verder omhoog (foto genomen door mijn achterblijvende vrouw en jongste dochter, die vonden het te zwaar worden):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHFO_hcBr-UYOO3Y32sCA6xQ748=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fN8xpyGaZmsi5EJBf9SfmPi3.jpg?f=fotoalbum_large

Zicht begon ronduit belabberd te worden door de bewolking die gewoon over de flanken heen stroomden met aardig hoge windsnelheden (60 km/h). De wind en totale gebrek aan zon zorgde dat je binnen no time onderkoeld geraakt als je geen maatregelen neemt. Ergo op ongeveer 700m vol in het goretex gehesen met daaronder nog een donsjas.... Nu stapje voor stapje rustig verder omhoog want je wil ik niet oververhit geraken.

Inmiddels door het slechte zicht het pad soort van kwijt geraakt maar met GPS en het adagium omhoog, omhoog door de bog verder omhoog gestoempt. Op ongeveer 870m weer op het pad gestoten (dankzij de GPS). Dat pad was een pad van los steenslag waarbij op sommige steilere stukken iedere stap omhoog een halve stap naar beneden was. Kon je beter toch beter even naast het pad door de bog verder omhoog.

Uiteindelijk kom je via een brede graat toch op soort van bovenop bij de eerste sub top. Vandaar iets weer dalen en dan weer straf omhoog naar de tweede onder top die net wat hoger ligt. Dan nagenoeg vlak doorlopen naar de echte top:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFrHEk8Z2JMXrss783d3-PGa_4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EagPAwAMCbeJkcK9hvkJqO3c.jpg?f=fotoalbum_large

Daar snel een zak cashews naar binnen gewerkt en weer naar beneden glijden over steenslag en remmen in de bog. Op zo'n 800m kwamen we weer uit de wolken en trok het weer open, ergo weer alles strippen.

Kort samengevat 4 uur nodig gehad om op de top te komen 3,5 uur om weer naar beneden bij de auto te komen. Daar weer snel wat noodles gegegeten in de volle zon, lekker opwarmen. Toen we in de auto stapten betrok het weer en weldra weer regen. Kortom een perfecte timing maar een loodzware klim.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mooi! 8)

Delen daarvan zijn me bekend, zoals bij het Gipfelkreuz van de Stemmerkogel:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/28998182106_1fd303ab5a_c.jpg
Stemmerkogel10 by Erik Haak, on Flickr

In augustus, net boven het vriespunt en ijzige wind. :)

Jarenlang rondgetrokken op de bergen rond het Glemmtal:
https://flic.kr/s/aHsjYMapLP
Fraaie omgeving.

Met als 'afsluitpiek' aan het einde van het dal, de Tristkogel:
https://www.flickr.com/ph.../albums/72157647240749004
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7517/15745249840_56047a1c62_c.jpg
Tristkogel7 by Erik Haak, on Flickr

Met schitterende panoramische uitzichten:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7468/15311666393_7b140930e0_c.jpg
Tristkogel6 by Erik Haak, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7470/15923021865_c96fc48686_c.jpg
GlemmTal18 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

barrymossel schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:24:
[...]

Respectievelijk 12,5 en 14km. Wel veel hoogteverschil. Had ik me toch wat op verkeken. Zelf ook wat spierpijn. Maar wat een gave ervaring weer.
Top. d:)b
Altijd leuk om iemand anders mee te nemen en ook te laten genieten van al dat verticale en horizontale bochtenwerk. 8)

No pain, no gain. ;) Of zoals ze in de Alpen vaak roepen: "Der Weg ist das Ziel". 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:50
ehtweak schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:03:
[...]

Mooi! 8)

Delen daarvan zijn me bekend, zoals bij het Gipfelkreuz van de Stemmerkogel:
[Afbeelding]
Stemmerkogel10 by Erik Haak, on Flickr

In augustus, net boven het vriespunt en ijzige wind. :)
Check!
Ik stond er in korte broek en T-shirtje te zweten. Ook in augustus :)
Fotootje moet ik nog ergens hebben, niet zo snel bij de hand.
Jarenlang rondgetrokken op de bergen rond het Glemmtal:
https://flic.kr/s/aHsjYMapLP
Fraaie omgeving.

Met als 'afsluitpiek' aan het einde van het dal, de Tristkogel:
https://www.flickr.com/ph.../albums/72157647240749004
[Afbeelding]
Tristkogel7 by Erik Haak, on Flickr

Met schitterende panoramische uitzichten:
[Afbeelding]
Tristkogel6 by Erik Haak, on Flickr

[Afbeelding]
GlemmTal18 by Erik Haak, on Flickr
Op de Tristkogel ben ik niet geweest. De toppen zelf zijn niet superhoog, maar de panoramische uitzichten bij helder weer zijn inderdaad prachtig. Misschien nog eens terugkeren naar het Glemmtal 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazewindhond009
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:17
Ik weet eigenlijk niet of ik Outdoor genoeg ben voor dit topic. Ik ben op zoek naar betaalbare lichte wandelschoenen met slijtvaste zool. Ik loop om nog een beetje in vorm te blijven vaak op vlak terrein en op asfalt en wil niet dat schoenen binnen 3 maanden onder mij vandaan slijten. Eerder heb ik schoenen gekocht bij de anwb met vibram zool waarover ik best tevreden was, maar dat specifieke model lijkt uit het assortiment te zijn gehaald. Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Hazewindhond009 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:21:
Ik weet eigenlijk niet of ik Outdoor genoeg ben voor dit topic. Ik ben op zoek naar betaalbare lichte wandelschoenen met slijtvaste zool. Ik loop om nog een beetje in vorm te blijven vaak op vlak terrein en op asfalt en wil niet dat schoenen binnen 3 maanden onder mij vandaan slijten. Eerder heb ik schoenen gekocht bij de anwb met vibram zool waarover ik best tevreden was, maar dat specifieke model lijkt uit het assortiment te zijn gehaald. Iemand tips?
A schoentje bij decathlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Hazewindhond009 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:21:
herkenbaar.... met 100-200 km per maand slijten mijn wandelschoenen hard...... zeker de niet goedkope Meindls..... maar als ik met andere schoenen loop, krijg ik sneller klachten aan voeten en knieen.... maar als je elke dag een rondje loopt dan gaan elke schoenen snel..... 1400 km en dan zijn ze snel op, welke je ook hebt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
idd, of in ieder geval niet veel hoger dan een A of A/B schoen van *insert willekeurig merk*

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Dan moet ie wel om je voet passen. Ik heb altijd het idee dat het vierkante schoenen zijn. Misschien hebben die Fransen hele andere voeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
miel schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:36:
[...]

herkenbaar.... met 100-200 km per maand slijten mijn wandelschoenen hard...... zeker de niet goedkope Meindls..... maar als ik met andere schoenen loop, krijg ik sneller klachten aan voeten en knieen.... maar als je elke dag een rondje loopt dan gaan elke schoenen snel..... 1400 km en dan zijn ze snel op, welke je ook hebt....
1400 km is best wel veel, niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
cy-gor25 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:52:
[...]

1400 km is best wel veel, niet?
ligt er aan.... mijn 1e set meindl's heb ik tot 1720 km's doorgelopen. Die waren "lek" en op.... (en 10 maanden oud...). Nu heb ik 2 paar Meindl's die ik afwissel. De een staat op 783 km en de ander op 401.... die 401 zijn als nieuw (na de classic zweden zelfs) en die andere kunnen wat wax gebruiken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik vind het überhaupt knap dat iemand de kilometrage van z'n (berg)schoenen weet c.q. bijhoudt. :+

Ik loop er gewoon mee, en als ze versleten zijn, meestal in eerste instantie de vibram zool, dan laat ik bij de schoenmaker er een nieuwe vibram zool onderzetten.
Mits uiteraard de rest van het voetbed, de opbouw, het buitenwerk en de stevigheid van het geheel nog in orde zijn.

Want slijtage is heel erg afhankelijk van het soort terrein en de loper zelf natuurlijk (massa, specifieke 'loopje', onderhoud, e.d.)

Begin dit jaar heb ik m'n 'gewone' bergschoenen vervangen, want de oude waren na 10 jaar echt wel op.
Gewoon via amazon een paar 'Salewa Ms Alp Trainer Mid Gtx' gekocht voor 140 euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toCt6cQNwJ5Wto1ApbTBK7rjT6g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aDf5P4bEY30UpSUOu63KcSZB.jpg?f=user_large
en die bevallen prima voor het milde loopwerk.

Voor het 'echte' werk gebruik ik een veel zwaardere en massievere schoen. Maar die is ook een stuk duurder...

[ Voor 35% gewijzigd door ehtweak op 05-10-2023 10:57 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ehtweak schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:49:
Ik vind het überhaupt knap dat iemand de kilometrage van z'n (berg)schoenen weet c.q. bijhoudt. :+
bij garmin kan je instellen welke equipment je bij een activiteit gebruikt.. dan houd hij automatisch bij hoeveel km je totaal op die schoenen gelopen hebt (met de tracker aan).. :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 08:09

Smurf

Detri

Die Salewa schoenen bevallen mij ook goed. Ik kende het merk eigenlijk nauwlijks tot ik vorig jaar (ook al via Amazon) een klettersteig set van Salewa kocht.
Dit jaar in Oostenrijk een hele mooie deal gevonden op een paar Salewa Crow GTX schoenen. Stonden bij Hervis al afgeprijst voor 180 in de winkel, maar toen ik naar reviews ging zoeken zag ik dat ze op hun site dat ze daar niet alleen al 20 euro goedkoper waren, maar dat er ook op de site nog een extra kortingsactie liep over alle schoenen. Uiteindelijk dus maar iets van 136 euro betaald.

Ze zijn iets steviger dan m'n (B/C) Meindl Island actives die toch wel op hun eind beginnen te lopen, maar dat is op zich logisch omdat dit een C-schoen is. En toch doen beide qua comfort niet voor elkaar onder.

@ehtweak Ik ben toch wel nieuwschierig, wat kost zo'n vibram zool vervangen ongeveer? Tot nu toe merk ik dat dat meestal het punt is waardoor ik na een jaar of 10 afscheid neem van een paar bergschoenen.

[ Voor 12% gewijzigd door Smurf op 05-10-2023 11:47 ]

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Smurf schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:43:

@ehtweak Ik ben toch wel nieuwschierig, wat kost zo'n vibram zool vervangen ongeveer?
De laatste keer dat ik een paar Hanwag schoenen van nieuwe vibram zolen (in z'n geheel, dus niet alleen de hak) heb laten voorzien, was ik 45 euro kwijt bij een lokale schoenmaker.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:29

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Hier ook fan van Salewa schoenen, goede kwaliteit. Ik heb een smale voet en dan zijn zuid-Europese merken vaak beter in pasvorm.
Wel merk ik nu ik 3,5 jaar in Noorwegen woon ze wel weer aan vervanging toe zijn. Worden toch wat meer gebruikt dan 1 a 2x een alpenvakantie per jaar, wellicht is enkel een nieuwe zool nog niet zo dom idee.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wel grappig; ik heb juist brede en grote (maat 48) voeten. En merken als Salewa hebben voor mij een prima pasvorm.

En van La Sportiva heb ik een paar flinke grote stappers gekocht in 2014(!). Die gebruik ik alleen een paar weken per jaar in de Alpen tijdens stevige hikes.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/15930250482_27a2694524_c.jpg
La Sportiva - Karakorum HC GTX

Anno 2023 zijn ze pas toe aan een verse zool. De vibram zool is bij mijn hak te ver/te scheef afgesleten.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Hopjesvla79 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:03:
[...]

idd, of in ieder geval niet veel hoger dan een A of A/B schoen van *insert willekeurig merk*
Is dit vooral voor onverharde paden of ook verharde paden? Ik ga graag wandelen in de Ardennen en dat is vaak een mix van onverhard en verhard. Ik weet niet of het daarvoor de moeite is dure Meindl schoenen te kopen bvb

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hopjesvla79
cy-gor25 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:50:
[...]

Is dit vooral voor onverharde paden of ook verharde paden? Ik ga graag wandelen in de Ardennen en dat is vaak een mix van onverhard en verhard. Ik weet niet of het daarvoor de moeite is dure Meindl schoenen te kopen bvb
Afbeeldingslocatie: https://www.twinseasons.nl/files/wandelschoen-categorie17576262575758.jpg

A is een lage schoen, voor op verharde paden. Pak je min of meer dezelfde achoen maar dan hoog, dan wordt het een A/B schoen. Nog iets steviger, vaak iets andere zool dan ga je naar B etc etc.

Voor de Ardennen is, imho, een A/B prima. Ga vooral passen en voelen.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Hopjesvla79 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:57:
[...]

[Afbeelding]

A is een lage schoen, voor op verharde paden. Pak je min of meer dezelfde achoen maar dan hoog, dan wordt het een A/B schoen. Nog iets steviger, vaak iets andere zool dan ga je naar B etc etc.

Voor de Ardennen is een A/B prima. Ga vooral passen en voelen.
top, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
  • Laatst online: 21:15
[...]

dat hangt ook van de wandelaar af; o.a de Eislek trail gewandeld op mijn Meindl type A, geen enkel probleem. Alleen wat sneller steentjes in je schoen dan bij een A/B. Vooral wat je zelf ook fijn vindt denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
[...]

[Afbeelding]

Je komt tegenwoordig veel meer mensen (en trail runners) op type A tegen op de berg. Zolang je stevige enkels hebt en goed profiel kan je best een eind komen.

Ik loop vaak met B/C schoenen op zware klompen vergeleken met de rest van de groepen waarmee ik op reis ben geweest de bergen in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Eboeker schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:35:
[...]

dat hangt ook van de wandelaar af; o.a de Eislek trail gewandeld op mijn Meindl type A, geen enkel probleem. Alleen wat sneller steentjes in je schoen dan bij een A/B. Vooral wat je zelf ook fijn vindt denk ik.
Dat, zelf doe ik bijna alles tot en met B/C in een A schoen als het een kortere wandeling (of Run) betreft. Langere wandeling (en met meer bepakking) pak ik mijn C. (Edit: zie ook @LordSinclair’s opmerking)
C en D in het plaatje doe ik altijd met mijn C.
Ardennen zou ik persoonlijk dus in A doen, maar is ook echt prima met A/B - B te doen. In de herfst als het dus wat nattiger wordt dan zou ik weer naar mijn hovere C grijpen.

Ook heb ik gemerkt dat ik met A schoen beter grip heb op rotsen dan C schoen omdat de zool minder hard is.

Het is in ieder geval heel persoonlijk maar als je iets meer zijdelingsondersteuning wilt is een hoge schoen fijn, wil je juiste wat lichtere schoen kan je een lage A pakken.

Een A/B - B is heel veelzijdig, die kan je ook nog wel oppteken naar de C van het plaatje en tegelijkertijd ook prima in A terrein lopen. Kortom ga lekker passen en kijk wat je fijn vind, lichtere vs meer steun.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
[...]

natuurlijk hangt het van meer factoren af, maar het plaatje is een beetje een leidraad voor als deze begrippen nog nieuw zijn.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
ToolkiT schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:38:
[...]

bij garmin kan je instellen welke equipment je bij een activiteit gebruikt.. dan houd hij automatisch bij hoeveel km je totaal op die schoenen gelopen hebt (met de tracker aan).. :)
Dat dus idd…;-)…. Zelf zou ik dat nooit kunnen zonder mijn Garmin…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Wat ik vooral vervelend vind is de soepele zool. Je loopt op paden met veel stenen en die voel je allemaal onder je voet. Daarom heb ik liever een schoen met een stevige zool, en dan kom je al snel bij B uit.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
ehtweak schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:53:
[...]

De laatste keer dat ik een paar Hanwag schoenen van nieuwe vibram zolen (in z'n geheel, dus niet alleen de hak) heb laten voorzien, was ik 45 euro kwijt bij een lokale schoenmaker.
Na 10 jaar Meindl-schoenen, ben ik vorig jaar overgestapt op Hanwag. In mijn geval een veel slankere schoen met een veel betere pasvorm. De Meindle-schoenen voelen als bakstenen aan mijn voeten in vergelijking met de schoenen van Hanwag.

Echter…, binnen één week lieten onder andere de stiksels van mijn Hanwag’s en het rubber op de neus los. N=1 zou je zeggen. Maar ook bij het vervangende paar zie ik binnen een jaar slijtage die ik bij mijn oude schoenen van Meindle nog steeds niet zie.

Qua pasvorm is Hanwag voor mij perfect. Wat betreft kwaliteit/duurzaamheid twijfel ik een beetje. Wat is jouw ervaring met Hanwag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Ik hoor steeds meer problemen met hanwag. In juli met groep naar Albanië geweest, 3 mensen met hanwag waarvan de zolen loskwamen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Squawk schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:53:
[...]

Wat is jouw ervaring met Hanwag?
Denk dat het ook erg afhankelijk is van het gekozen model.
Heb ooit van die ouderwetse vollederen bergschoenen van Hanwag gehad (20 jaar geleden). En die waren na 10 jaar gewoon op. Het laatste Hanwag paar (A/B schoen) heb ik al ruim 8 jaar (die 1x een nieuwe vibram zool gehad hebben). Die zijn nog prima eigenlijk. Gebruik ik eigenlijk alleen in Nederland, gewoon om dagelijks op te lopen tijdens werk.
ik prefereer stevige schoenen gewoon voor dagelijks gebruik. dingen als slappe gympen vind ik helemaal niks

Dus hoe de kwaliteit anno nu is, van Hanwag, geen idee.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maasluip schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:42:
[...]

Wat ik vooral vervelend vind is de soepele zool. Je loopt op paden met veel stenen en die voel je allemaal onder je voet. Daarom heb ik liever een schoen met een stevige zool, en dan kom je al snel bij B uit.
Precies dat ja. :Y

Daarom snap ik al die (nep)wandelaars nooit die je hoog in de Alpen tegenkomt, op rotspaadjes, die op gympjes lopen. Dat loopt toch voor geen meter?
Voor wie de coole insta-plaatjes belangrijker zijn dan verantwoord hiken in de bergen. O-)

Ik ben meer voor het type hoge schoen, lekker stevig, nauwelijks te flexen zool en goede bescherming rond hielen en tenen tegen het stoten en botsen op sterk geaccidenteerd terrein.
Dus eigenlijk een soepele skischoen. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
ehtweak schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:22:
[...]

Precies dat ja. :Y

Daarom snap ik al die (nep)wandelaars nooit die je hoog in de Alpen tegenkomt, op rotspaadjes, die op gympjes lopen. Dat loopt toch voor geen meter?
Voor wie de coole insta-plaatjes belangrijker zijn dan verantwoord hiken in de bergen. O-)

Ik ben meer voor het type hoge schoen, lekker stevig, nauwelijks te flexen zool en goede bescherming rond hielen en tenen tegen het stoten en botsen op sterk geaccidenteerd terrein.
Dus eigenlijk een soepele skischoen. :+
Hoe groter de schoenen op minder moeilijk terrein, des te groter de kans dat het Nederlanders zijn ;)

Op de een of andere manier klopt dat namelijk wel, misschien komt het door ons gebrek aan bergen hier dat we ons willen verzekeren van goed materiaal, waar een alpenbewoner al snel naar een trailrun schoen gaat tegenwoordig.

(persoonlijk vind ik een stevige schoen ook wel prettig trouwens)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nou, dan hike ik blijkbaar met andere Alpenbewoners dan @Hopjesvla79 . ;)

Want ook afgelopen zomer zag ik de 'Einheimische Bergführer' een paar keer afkeurend kijken en opmerkingen maken over een ander groepje hikers wat langskwam.
En dat ging over de 'hippe' schoenen die sommigen van dat andere groepje aanhadden...

Ik bedoel dan wel dit soort terrein:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/1956/45218646841_50d7c53d7a_c.jpg
Tauernmoossee29 by Erik Haak, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/1927/30038847987_36f713c9a8_c.jpg
PWiechenthalerHuette14 by Erik Haak, on Flickr

[ Voor 47% gewijzigd door ehtweak op 06-10-2023 09:41 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Tja ik weet niet of dit in de categorie hippe gympen valt maar ik moet zeggen dat ik echt een hoop doe met deze schoen.
La Sportiva Akyra

https://www.lasportiva.com/en/akyra-man-black-36d999999

Jouw laatste foto's er waarschijnlijk niet op gedaan maar alles daarvoor doe ik prima op die. Inclusief dit soort taferelen (veel grote stenen zonder echt een pad)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gw8RrvyhIf-bgVURb0Kbjg-XdCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wnBhgOSeFiQ0PKMQYuHPwFeM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Ik heb afgelopen zomer 110 km door Noord Zweden (Fjallraven Classic) gewandeld op mijn lage Meindl Journey Pro's.

Ik loop alles op lage schoenen en vind hoge schoenen niet fijn lopen..... toch had ik een dikke enkel na 3 dagen.... omdat je steeds schuin loopt over dit soort stenen ging de buitenrand van de schoen steeds tegen de enkel aan. Dag 4/5 ben ik gaan compenseren, dus einde dag 5 had ik een mooie dikke rechterenkel...... Gelukkig nog wel alles kunnen lopen, maar als ik nog eens terug zou gaan, zou ik mogelijk toch maar aan de iets hogere schoen gaan ben ik bang...:-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
Ik zweer bij mijn Dachstein Super Ferrata MC GTX schoenen...

https://www.bergfreunde.n...-mc-gtx-approachschoenen/

Volgens mij niet een heel bekend "merk"... Kreeg ze geadviseerd in een speciaalzaak ergens in het zuiden van Duitsland. Ik was op zoek naar een schoen die nog wel met mij "communiceerde" qua ondergrond...licht...maar wel een hoge schoen vanwege wat knie problemen toendertijd.

Ik vind ze perfect. Wandel er mee de bergen in, doe er Via Ferrata's mee, ze zitten lekker en geven voldoende steun.. Heb nog wat La Sportiva's getest maar uiteindelijk nadat de eerste set versleten was toch weer deze opnieuw gekocht.

Ik was overigens kamp lage schoen maar ben sinds deze schoen overgestapt ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Devian op 06-10-2023 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
ehtweak schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:36:
Nou, dan hike ik blijkbaar met andere Alpenbewoners dan @Hopjesvla79 . ;)

Want ook afgelopen zomer zag ik de 'Einheimische Bergführer' een paar keer afkeurend kijken en opmerkingen maken over een ander groepje hikers wat langskwam.
En dat ging over de 'hippe' schoenen die sommigen van dat andere groepje aanhadden...

Ik bedoel dan wel dit soort terrein:

[Afbeelding]
Tauernmoossee29 by Erik Haak, on Flickr

[Afbeelding]
PWiechenthalerHuette14 by Erik Haak, on Flickr
ik ken dit soort terreinen ook goed, en heb zelf daar ook gewoon mijn A/B of B/C schoenen aan. Ik heb dan ook niet over je average gympen, maar over lage trailrunners (Hoka, La Sportiva etc, niet je Air Max oid). Die zie je steeds meer in de bergen in het algemeen (voordat iemand met z'n Everest beklimming foto aankomt om het tegendeel te bewijzen). En als je iemand daar op ziet lopen is het 9/10 keer geen Nederlander. Zie je iemand op een simpel paadje met C schoenen banjeren dan durf ik daar wel wedden dat dat geen Alpenbewoner is ;) En natuurlijk is dit gechargeerd en geen 100% waarheid...

Over schoenenverslinders gesproken...mijn schoenen hebben het nog nooit zo zwaar te verduren gehad dan afgelopen jaar op de GR20, man man hele happen uit de stootrand en de zool. Die schoenen hebben in 2 tochten (Door corona de GR20 in 2 keer gedaan) meer te verduren gehad dan in alle jaren ervoor. Er worden niet voor niets in sommige hutten nieuwe schoenen verkocht daar..

[ Voor 12% gewijzigd door Hopjesvla79 op 06-10-2023 12:06 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
.

[ Voor 99% gewijzigd door Hopjesvla79 op 06-10-2023 12:06 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Devian schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:54:

Volgens mij niet een heel bekend "merk"... Kreeg ze geadviseerd in een speciaalzaak ergens in het zuiden van Duitsland. Ik was op zoek naar een schoen die nog wel met mij "communiceerde" qua ondergrond...licht...maar wel een hoge schoen vanwege wat knie problemen toendertijd.

Ik vind ze perfect. Wandel er mee de bergen in, doe er Via Ferrata's mee, ze zitten lekker en geven voldoende steun.. Heb nog wat La Sportiva's getest maar uiteindelijk nadat de eerste set versleten was toch weer deze opnieuw gekocht.

Interessant, als mijn Salewa's versleten zijn (verwacht nog 1 jaar) zal ik zeker deze meenemen als ik ze kan passen ergens.. Zien er mooi uit en jouw beshrijving van de schoen spreekt me ook wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[...]

[Afbeelding]

zijn die ABC klasses iets nederlands?

Als ik op de site van mijn boots kijk (https://www.scarpa.co.uk/walking-boots/ranger-gtx-activ/) zie ik geen klasse.. wel een suitability overview:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xk9eiW-3_il2bF_fRFsF3CfacdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TAgXZJv1b51CNjlDkb5zuNmT.png?f=fotoalbum_large

B/C dus?? :?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Devian schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:54:

Zijn ze slijtvast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
ToolkiT schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:38:
[...]

zijn die ABC klasses iets nederlands?

Als ik op de site van mijn boots kijk (https://www.scarpa.co.uk/walking-boots/ranger-gtx-activ/) zie ik geen klasse.. wel een suitability overview:
[Afbeelding]

B/C dus?? :?
volgens mij oorspronkelijk van Meindl (zou ook Hanwag kunnen zijn) maar is vrij ingeburgerd. (en persoonlijk dacht ik ook vrij algemeen bekend ?).

Maar goed, het is een leidraad, geen wet. Met nieuwe materialen wordt het allemaal wat fluïder.

Op een gegeven moment zie je het zelf ook wel een beetje in welke categorie een schoen past.

Zwerfkei heeft ze volgen mij allemaal gesorteerd op categorie staan, lekker makkelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Hopjesvla79 op 06-10-2023 14:17 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Vandaag voor het eerst meer dan 18km gelopen zonder blaren. Die pedicure helpt dus echt. Met 25km en goede spierpijn zit een vierdaagse er nog niet in, maar geen blaren vind ik er positief!

Om on-topic te blijven: A/B Meindl Meran.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
Durf ik weinig over te zeggen. Vibram zool, en dat is hetgeen wat slijt. Rest van de schoen heeft zich goed gehouden. Ik hou geen kms bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
barrymossel schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:17:
Vandaag voor het eerst meer dan 18km gelopen zonder blaren. Die pedicure helpt dus echt. Met 25km en goede spierpijn zit een vierdaagse er nog niet in, maar geen blaren vind ik er positief!

Om on-topic te blijven: A/B Meindl Mean.
Als 4 daagse je doel is zou ik gewoon comfortabele sportschoenen aan doen. Ken een ervaren lange afstandswandelaar, binnen Nederland loopt hij gewoon op sportschoenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:13
Devian schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:30:
[...]

Als 4 daagse je doel is zou ik gewoon comfortabele sportschoenen aan doen. Ken een ervaren lange afstandswandelaar, binnen Nederland loopt hij gewoon op sportschoenen.
Dit. Ik heb meerdere lange tochten gelopen, ook in hooggebergte, en op A schoenen (la sportiva ultra raptor). Gaat prima. Geen blaren, bij rivieren doorsteken droogt het allemaal zo op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
Jasper schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:34:
[...]

Dit. Ik heb meerdere lange tochten gelopen, ook in hooggebergte, en op A schoenen (la sportiva ultra raptor). Gaat prima. Geen blaren, bij rivieren doorsteken droogt het allemaal zo op.
Dat kan inderdaad prima. Op voorwaarde dat je stabiele enkels hebt, tredzeker bent en een goede conditie hebt. Zelf doe ik dat ook. Maar zeker op rotsig terrein mis ik soms wel ondersteuning van mijn enkels. Dat ik nog geen andere schoenen heb gekocht komt doordat de tochten nu kort zijn met kinderen in basisschool leeftijd.

Ondersteuning van je enkels geeft comfort en bescherming (tegen blessures). Lage schoenen loopt 'vrijer' en is minder vermoeiend (als ze lichter zijn uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Ik gebruik alleen D schoenen als ik sneeuw/ijs verwacht en dus mijn stijgijzers nodig heb. Alle andere gevallen gebruik ik de A schoenen (The North Face, Mammut of Lowa) met heel goed rubber onder de zolen.

Vaak zie je dat op extreem stijle paadjes volledig bestaande uit kleine kiezels de mensen met lompere klompen echt levensgevaarlijke touren uit moeten halen om niet 1000 meter lager te eindigen. Doordat je stap met de A schoenen zoveel lichter is, merk je daar niks tot weinig van.

En uiteindelijk kan ik sneller en langer lopen met soepelere en lichtere schoenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
Jasper schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:34:
[...]

Precies dit: Ik heb ook lage raptors van La Sportiva. Net stukje steviger dan mijn Brooks Cascadia. Ik vind ze ideaal voor meerdaags huttentochten in Oostenrijk op zwarte routes.

Vergeet ook niet het gewicht, aan je voeten telt 3x meer in vergelijking met je rugzak: 500gr zwaardere boots dan trailrunners is (ongeveer) gelijk aan 1,5kg extra in je rugzak.

De raptors hebben ook goede zool waar je echt niet elke steen onder voelt en ik vind de grip superieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

vandermark schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:17:
[...]

Precies dit: Ik heb ook lage raptors van La Sportiva. Net stukje steviger dan mijn Brooks Cascadia. Ik vind ze ideaal voor meerdaags huttentochten in Oostenrijk op zwarte routes.

Vergeet ook niet het gewicht, aan je voeten telt 3x meer in vergelijking met je rugzak: 500gr zwaardere boots dan trailrunners is (ongeveer) gelijk aan 1,5kg extra in je rugzak.

De raptors hebben ook goede zool waar je echt niet elke steen onder voelt en ik vind de grip superieur.
Hoeveel bepakking heb je mee ong?
Ik stap juist van m’n la sportiva’s af als ik meerdere daagse tochten ga doen, dan pak ik juist hoge want ik merk dat iets stevigere schoen juist fijn is bij meer bepakking (ook de hardheid van de zool speelt hierin mee)

Maargoed ik doe ook vaak meerdaagse tochten met tent en dan gaat het hard natuurlijk met de kilo’s.

Pagina: 1 ... 11 ... 22 Laatste