Afgelopen week gedaan. Was idd zeer de moeite. Wel die met engelse gids (ok, lat lastig te verstaan), om 1400 gepaktToolkiT schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:12:
[...]
Alleen met de metro.. naples underground stond wel op de lijst maar niet aan toegekomen..
Dom eigenlijk op laaste dag hadden we daar tijd voor gehad..
Carbon geleid deels in principe ook.ehtweak schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:47:
[...]
Mag hopen dat het geen metalen stokken zijn... 'bij onweer'.
In de meivakantie wat deeltrajecten van o.a. de Mullterthal trail gelopen.
Vooral de dag dat we rond Berdorf in het labyrinth hebben rondgedwaald vond ik prachtig.
Heerlijk, hoe je op zo'n klein gebied kunt 'verdwalen'.
De ene rotsspleet na de andere, donkere trappenpassages en kloven waar ik nauwelijks doorheen paste met m'n rugzak.
Een kleine fotoimpressie.
Allereerst een screendumpje van de GPX data:

Map by Erik Haak, on Flickr
Dan is goed te zien hoe we van hot naar her gingen.
Dit geeft een aardig idee van de dimensies:

Berdorf15 by Erik Haak, on Flickr
Rotsspleten waarin bomen fier omhoog groeien:

Berdorf07 by Erik Haak, on Flickr
Steeds smaller en smaller:

Berdorf04 by Erik Haak, on Flickr

Berdorf08 by Erik Haak, on Flickr
Stenen treden naar het zonlicht:

Berdorf06 by Erik Haak, on Flickr
Weelderig en fris groen:

Berdorf05 by Erik Haak, on Flickr
Alle foto's zijn voorzien van GPS EXIF metadata @ flickr.
Complete album alhier:
https://flic.kr/s/aHBqjADrJH
Alle foto's zijn klikbaar voor hogere resolutie en meer detail.
Veel kijkplezier!
Vooral de dag dat we rond Berdorf in het labyrinth hebben rondgedwaald vond ik prachtig.
Heerlijk, hoe je op zo'n klein gebied kunt 'verdwalen'.
Een kleine fotoimpressie.
Allereerst een screendumpje van de GPX data:

Map by Erik Haak, on Flickr
Dan is goed te zien hoe we van hot naar her gingen.
Dit geeft een aardig idee van de dimensies:

Berdorf15 by Erik Haak, on Flickr
Rotsspleten waarin bomen fier omhoog groeien:

Berdorf07 by Erik Haak, on Flickr
Steeds smaller en smaller:

Berdorf04 by Erik Haak, on Flickr

Berdorf08 by Erik Haak, on Flickr
Stenen treden naar het zonlicht:

Berdorf06 by Erik Haak, on Flickr
Weelderig en fris groen:

Berdorf05 by Erik Haak, on Flickr
Alle foto's zijn voorzien van GPS EXIF metadata @ flickr.
Complete album alhier:
https://flic.kr/s/aHBqjADrJH
Alle foto's zijn klikbaar voor hogere resolutie en meer detail.
Veel kijkplezier!
Heerlijk! Bij mij staat ronde 2 van de Mullerthal ook op de planning, met startpunt (waarschijnlijk) op die camping die je op je overzichtsfoto hebt staan. Ik ga 'm wel in 2 etappes doen, kwestie van me niet te hoeven te haasten.ehtweak schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:38:
In de meivakantie wat deeltrajecten van o.a. de Mullterthal trail gelopen.![]()
Heerlijk, hoe je op zo'n klein gebied kunt 'verdwalen'.De ene rotsspleet na de andere, donkere trappenpassages en kloven waar ik nauwelijks doorheen paste met m'n rugzak.
...
Vraagje: Vanaf 17 juni ga ik 4 dagen deel van Stubaier Höhenweg lopen, max 2.800meter hoog in Oostenrijk. Als ik deze webcam bekijk van Franz Senn Hütte ligt daar nog best wat sneeuw rond 2.000 meter hoogte...

Is het verstandig (of zelfs noodzakelijk) crampons/stijgijzers mee te nemen?
We gaan dit jaar de blauwe noordelijke route volgen uit deze kaart en eindigen dus bij de Stubaier Gletsjer in de buurt.

We gaan dit jaar de blauwe noordelijke route volgen uit deze kaart en eindigen dus bij de Stubaier Gletsjer in de buurt.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Tja...vandermark schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:26:
Op dat soort hoogtes en als er sneeuwvelden zijn die overgestoken moeten worden, kun je maar beter voorbereid zijn!
Over een maand zal er ongetwijfeld weer veel weggesmolten zijn. Maar met hetzelfde gemak valt er ook nog weer verse sneeuw.
Gevaarlijker zijn dan eerder nog spleten die bedekt zijn met een dun laagje verse sneeuw. En/of oude sneeuwvelden in van die geulen, die spekglad worden door een opgedooid en weer bevroren ('s-nachts) ijslaagje. E.e.a. afhankelijk van schaduw-/zonzijde, tijd van de dag en mogelijke neerslagvormen.
Dit soort paadjes moet je altijd goed opletten:

KaprunStauseen14 by Erik Haak, on Flickr
Ongeacht het jaargetijde!
En het oversteken van gletsjertongen is altijd tricky:

PanoHikeOberwalderH02 by Erik Haak, on Flickr
[ Voor 24% gewijzigd door ehtweak op 25-05-2023 21:03 ]
't Blijft inderdaad een heerlijke omgeving.Mercatres schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:27:
[...]
Heerlijk! Bij mij staat ronde 2 van de Mullerthal ook op de planning,
Als je, zoals ik, de Alpen gewend bent en je vaak >1k hoogtemeters moet klimmen/dalen om een dal over te steken, dan is Luxembourg gewoon liefelijk:

Consdorf16 by Erik Haak, on Flickr

Consdorf01 by Erik Haak, on Flickr
Hier nog meer uit de buurt van Consdorf met de welbekende Schiessentümpel:

Consdorf05 by Erik Haak, on Flickr
Complete flickr album, inclusief alle GPS EXIF data:
https://flic.kr/s/aHBqjAEgdF
even checken...heeft er iemand hier toevallig een Big Agnes Copper Spur HV UL2 tent?
En zo ja...op of aanmerkingen?
Hi Ha Hopjesvla
Ik heb de Fjallraven Classic Duitsland gelopen met een Amerikaan die een Big Agnes tent had..... zag er mega dun uit, maar hij had er ook Zweden mee gelopen in moeilijke omstandigheden (wind/storm enz) en was er super tevreden over. Bever heeft sinds een paar weken ook Big Agnes in hun assortiment zitten zag ik...Hopjesvla79 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:52:
even checken...heeft er iemand hier toevallig een Big Agnes Copper Spur HV UL2 tent?
1.4 kilo is niet mega licht, maar weet dat ze in de US mega veel gebruikt worden.... Waarvoor wil je hem gaan gebruiken?
Yup. Plek 10 van meest gebruikte shelters op de pct: https://www.halfwayanywhe...gear-guide-2022/#sheltersmiel schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:59:
[...]
.., maar weet dat ze in de US mega veel gebruikt worden....
klopt dat ze dun zijn (Copper Spur is geloof ik mixed 15D, heb zelf een tentje van 15D (F10 Xenon UL2+), maar het kan nog dunner (geloof dat Nemo 10d materiaal gebruikt, dat is bijna doorzichtig), maar bij goed gebruik gaat dat prima.miel schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:59:
[...]
Ik heb de Fjallraven Classic Duitsland gelopen met een Amerikaan die een Big Agnes tent had..... zag er mega dun uit, maar hij had er ook Zweden mee gelopen in moeilijke omstandigheden (wind/storm enz) en was er super tevreden over. Bever heeft sinds een paar weken ook Big Agnes in hun assortiment zitten zag ik...
1.4 kilo is niet mega licht, maar weet dat ze in de US mega veel gebruikt worden.... Waarvoor wil je hem gaan gebruiken?
BA is inderdaad een merk dat nog niet heel lang hier makkelijk te verkrijgen is. 1.4 kilo is niet het allerlichtste, maar wel bijna het lichtste wat je kan krijgen voor een volledig vrijstaande dubbeldaks tent met 2 uitgangen en ruimte voor bagage (en zonder carbon stokken..). Alternatief zou namelijk, bijvoorbeeld, een MSR Freelite 2 of een BA Tigerwall zijn, maar dat zijn semi-vrijstaande tenten en zijn daarom ook iets minder stormvast door de 3-boog constructie ipv 4. (en moet ten alle tijden aan minimaal 2 punten vastgezet worden (de hoeken bij de zijde met de enkel boog))
Anyway, hij moet mee op de GR-20, vorig jaar al de eerste helft gelopen, maar zat ineens te denken dat een lichter tentje nog prettiger zou zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 14-07-2023 10:17 ]
Hi Ha Hopjesvla
ach, ik ga het allemaal zelf ondervinden..heb net de bestelling gedaan voor de tent 
Met wat rekenen blijkt het verschil tussen de Tiger Wall en de Copper Spur, beiden met extra footprint (zeker nodig op de GR-20), "maar" 286 gram te zijn. Vind ik persoonlijk prima voor het toegenomen comfort. Tent wordt sowieso verdeeld over 2 personen.
Als die thuis is sowieso alles even wegen en in mijn sheetje verwerken.
Tip van Flip:
https://ultralightoutdoorgear.co.uk/
deze webwinkel sorteert alles op gewicht, en ze wegen bijna alles zelf na.

Met wat rekenen blijkt het verschil tussen de Tiger Wall en de Copper Spur, beiden met extra footprint (zeker nodig op de GR-20), "maar" 286 gram te zijn. Vind ik persoonlijk prima voor het toegenomen comfort. Tent wordt sowieso verdeeld over 2 personen.
Tip van Flip:
[ Voor 72% gewijzigd door Hopjesvla79 op 14-07-2023 11:06 ]
Hi Ha Hopjesvla
Die site is mijn standaard go-to…. Kijken wat het lichtste is wat in mijn budget past en dan zoeken waar het te koop is… helaas zit die site in de UK…
Ik zie bijv al geen lanshan 2 staan, tentje dat er perfect tussen had gepast. Dus ook geen site die me echt helpt
Lanshan is denk ik een merk wat zich nog tussen de gevestigden merken moet vechten. Verder is dit een winkel en staat er alleen wat ze zelf verkopen natuurlijk. Het is geen vergelijkingssite.maartend schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:03:
Ik zie bijv al geen lanshan 2 staan, tentje dat er perfect tussen had gepast. Dus ook geen site die me echt helpt
Hi Ha Hopjesvla
Klopt. Reactie was meer op de post boven mijne ; kijken wat lichste is voor bepaald budget en dan elders kopen. Dat werkt dus al nietHopjesvla79 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 00:26:
[...]
Lanshan is denk ik een merk wat zich nog tussen de gevestigden merken moet vechten. Verder is dit een winkel en staat er alleen wat ze zelf verkopen natuurlijk. Het is geen vergelijkingssite.
Lanshan is geen merk maar is een type van het het merk 3FUL Gear. 3FUL Gear is groot geworden op Aliexpress met relatief erg goede kwaliteit voor Aliexpress maar nog steeds een billige prijs. Zo populair dat ze nu ingekocht worden in bulk door Europese retailers. Echt een goede budget-keuze!Hopjesvla79 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 00:26:
[...]
Lanshan is denk ik een merk wat zich nog tussen de gevestigden merken moet vechten. Verder is dit een winkel en staat er alleen wat ze zelf verkopen natuurlijk. Het is geen vergelijkingssite.
Al kunnen testen? Ben wel benieuwd naar deze tent.Hopjesvla79 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:56:
ach, ik ga het allemaal zelf ondervinden..heb net de bestelling gedaan voor de tent
Tip van Flip:
Leren de mensen het dan nooit?
Hoeveel jaren wordt er al niet gewaarschuwd dat je niet zonder de juiste uitrusting en voorbereiding de bergen in moet gaan?
En nee, het zijn natuurlijk niet alleen FlachlandTirolers die zich zo onverantwoord en rechtuit dom gedragen:
https://salzburg.orf.at/stories/3217084/
Maar het valt wel weer op.
Een Nederlands stel wat op gymschoentjes wel ff denkt bergen te gaan beklimmen.
Zucht. Een compleet onnodige belasting van de bergreddingsdiensten. Die het toch al moeilijk hebben. Het zijn bijna altijd alleen maar vrijwilligers die dit werk doen.
Hoeveel jaren wordt er al niet gewaarschuwd dat je niet zonder de juiste uitrusting en voorbereiding de bergen in moet gaan?
En nee, het zijn natuurlijk niet alleen FlachlandTirolers die zich zo onverantwoord en rechtuit dom gedragen:
Een Nederlands stel wat op gymschoentjes wel ff denkt bergen te gaan beklimmen.

Zucht. Een compleet onnodige belasting van de bergreddingsdiensten. Die het toch al moeilijk hebben. Het zijn bijna altijd alleen maar vrijwilligers die dit werk doen.
Zijn ook lands-toersiten die dit soort truucs uithalen. Ik zat laatst in de Balkan (Peaks of the Balkan) en ging de zgn mooiste etappe over tussen Theth en Valbona en dan over de Valbona pas. Er was al onweer en bliksem afgegeven (i kwas er precies op tijd over om de afdaling in te kunnen zetten, 10 minuten later en ik had een stuk moeten schuilen onder de pas), maar kwam tijdens de afdaling (ik was al een paar honderd meter naar beneden) een vrouw tegen in een t-shirt (het hoosde werkelijk op dat moment). Op gympen, zo'n t-shirt zonder mouwen. Ze was al een paar maal aangesproken (hoorde ik later). Ook ik deed dat; waar is je regenjack? Heb ik niet bij me? Wadduh? Omdaarien en naar beneden jij, je raaktehtweak schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:02:
Een Nederlands stel wat op gymschoentjes wel ff denkt bergen te gaan beklimmen.![]()
a - onderkoeld daarboven
b - je gaat de mountainrescue bel;len omdat je niet verder kunt
Opdonderen jij hier.
Ze deed dat.
Maar daarvoor ook al wat toeristen op crocks zien lopen, een ander gezin met kinderen zonder regenjacks aan en meer van die ongein.
Echt he.
Die gaan denk ik wel een factuurtje krijgen dat de verzekeraar niet vergoedt.ehtweak schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:02:
Een Nederlands stel wat op gymschoentjes wel ff denkt bergen te gaan beklimmen.![]()
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Dat zal met name afhangen van hoe ze verzekerd zijn, en veel minder van hun niet zo handige keuzes en uitrusting. Hebben ze een reisverzekering die dit soort tochten en reddingen in de basis dekt (zoals een NKBV verzekering) dan komen ze goed weg...JvS schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:16:
[...]
Die gaan denk ik wel een factuurtje krijgen dat de verzekeraar niet vergoedt.
@ehtweak Klopt, vaak vrijwilligers. Op plekken als Chamonix, Zermatt etc. wel betaalde reddingsdienxten, maar in Oostenrijk voornamelijk onbetaald. Toevallig afgelopen maand nog met een berggids uit die regio op pad geweest die ook bij de reddingsdienst zit. Als vrijwilliger. Die baalt ook van dit soort reddingen die zeer goed te voorkomen waren bij wat beter inlezen en inschatten van waar je aan begint. Verder vergeten mensen die de reddingsdienst bellen ook dat het vaak vrijwilligers zijn. Hij vertelde dat als hij in de avond/nacht op pad gaat voor een redding en pas diep in de ochtenduren terug is kan hij de dag erna niet meer met een klant een serieuze bergroute oppakken met als gevolg soms moeten afzeggen van reeds gepland werk. Die gidsen daar zijn nagenoeg allemaal eigen ondernemers, dus dat betekent voor een IMFGA-gids meteen inkomensderving van 500 euro voor een gemiste dag.
[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 23-07-2023 19:27 ]
Bizar. En onnodig. Plotselinge weeromslag (zelfs bij relatief goede vooruitzichten/voorspellingen) is één van de redenen om gewoon altijd regenkleding en een bivakzak mee te nemen op een serieuze wandeling/klim. Zo lang het niet echt flink vriest en je niet in te onweer-gevoelig terrein (op een rotsgraat ofzo) zit kun je het dan indien nodig prima veilig een nachtje uitzitten. Ja, je zal je niet optimaal fit voelen de volgende ochtend maar dan hoeven er in ieder geval geen half dozijn mensen omhoog in het donker om je te komen halen zoals bij het verhaal hierboven...maartend schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:26:
[...]
Ze was al een paar maal aangesproken (hoorde ik later). Ook ik deed dat; waar is je regenjack? Heb ik niet bij me? Wadduh? Omdaarien en naar beneden jij, je raakt
a - onderkoeld daarboven
b - je gaat de mountainrescue bel;len omdat je niet verder kunt
Opdonderen jij hier.
Ze deed dat.
Maar daarvoor ook al wat toeristen op crocks zien lopen, een ander gezin met kinderen zonder regenjacks aan en meer van die ongein.
Echt he.
Het was erger. Het onweer was afgegeven. Maar ja, dit is zo'n beroemde wandeling daar, mensen denken ook dat het een walk in the parc is.Valorian schreef op zondag 23 juli 2023 @ 19:38:
[...]
Bizar. En onnodig. Plotselinge weeromslag (zelfs bij relatief goede vooruitzichten/voorspellingen) is één van de redenen om gewoon altijd regenkleding en een bivakzak mee te nemen op een serieuze wandeling/klim.
Grappigste ; het is zeker niet de meest boeiende (boeiendste dus) wandeling van de Peaks ot Balkan. Van de dagen die ik daar heb gelopen, was dit de minste. en dat had niks met het rotweer te maken.
inderdaad, als je kijkt dat ze pas om 4:30 terug waren (dat NL stel)..dan begint het al licht te worden, kan je net zo goed zelf naar beneden gaan. Ik weet natuurlijk niet exact de omstandigheden, maar ik was de nacht ook uit gaan zitten en de volgende ochtend naar beneden gegaan (en dan heb ik nog de verzekering die dit soort reddingen gewoon dekt). Maar goed... wellicht dat de onderlinge discussie over wie dit idee had doorgedrukt dermate slecht voor de relatie was dat een reddingsactie de enige optie wasValorian schreef op zondag 23 juli 2023 @ 19:38:
[...]
Bizar. En onnodig. Plotselinge weeromslag (zelfs bij relatief goede vooruitzichten/voorspellingen) is één van de redenen om gewoon altijd regenkleding en een bivakzak mee te nemen op een serieuze wandeling/klim. Zo lang het niet echt flink vriest en je niet in te onweer-gevoelig terrein (op een rotsgraat ofzo) zit kun je het dan indien nodig prima veilig een nachtje uitzitten. Ja, je zal je niet optimaal fit voelen de volgende ochtend maar dan hoeven er in ieder geval geen half dozijn mensen omhoog in het donker om je te komen halen zoals bij het verhaal hierboven...
Hi Ha Hopjesvla
Toevallig afgelopen weekend 3 dagen mee op pad geweest in NL: wandeling Tilburg station naar Den Bosch station met overnachting op 2 natuurkampeerterreinen.BigWillem89 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:58:
[...]
Al kunnen testen? Ben wel benieuwd naar deze tent.
Mijn vriendin draagt altijd de tent, ik het eten en de kookspulletjes e.d. Anyway, de tent bevalt goed. Snel op te zetten. Zoals bij zovele lichtgewicht tenten krijg je er de minimale hoeveelheid haringen bij (8 stuks) (BA Dirt Dagger, op zich wel fijne, een soort T-pegs, ik had dit model nog nooit gezien (wel uiteraard de Y- en V-peg), maar genoeg om de tent goed en strak op te zetten.
Wil je de extra stormlijnen (4x) en ook nog de luifeltjes uitzetten met je wandelstokken (4x) dan zal je er nog 8 stuks extra dus mee moeten nemen. (we hadden vanwege het vlakke karakter van de tocht geen wandelstokken mee, dus dat hebben we ook niet kunnen testen)
De Tiplock buckle om je tent aan het grondzeil vast te maken werkt erg praktisch. Verder is het een hoge, maar wel krappe tent. Je moet mummieslaapmatten gebruiken, rechte modellen passen net niet (Exped Ultra's) en drukken dan tegen de kuip aan bij het voeteinde vanwege het taps toelopen. Wij hebben dus uiteindelijk nog mummieslaapmaten gehaald toen we dit bemerkten thuis.
Verder zijn de mesh opbergvakken fijn op de kopse kanten van de tent: je heb een grote aan het voeteinde, een een kleinere aan je hoofdeinde. Verder nog 2 kleintjes aan de zijkanten. Aan de buitenzijde, links en rechts, voldoende plek voor een grote rugzak en ander spul. Verder is de tent vrij lang, geeft ons (met max 1.74m) nog genoeg ruimte aan de voeten voor kleding enzo.
Voor de rest valt er niet zo veel te zeggen, gewoon een fijn tentje met een prima gewicht voor een volledig vrijstaand dubbelddaks model met 2 ingangen die ook nog gemakkelijk in je tas past (persoonlijk hebben we altijd een beetje een aversie van tassen met veel zooi aan de buitenzijde..)
[ Voor 5% gewijzigd door Hopjesvla79 op 24-07-2023 10:50 ]
Hi Ha Hopjesvla
Zo te zien heb je al besteld en ben ik te laat, maar toch:Hopjesvla79 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:52:
Geen ervaringen met de Copper Spur HV UL2, maar wel met:
- Copper Spur HV UL1
- Copper Spur HV UL1 Bikepack
- Copper Spur HV UL3
- Copper Spur HV UL3 Long
Deze zullen in grote lijnen vergelijkbaar zijn met de HV UL2
Het enige nadeel dat ik aan de tenten heb kunnen vinden is het tentdoek van de buitentent dat wel eens in de rits wil komen. Dit zal echter een gevolg zijn van het dunne materiaal.
Verder erg positief over m'n tentje (de UL1 Bikepack) en ook de keren dat ik in de 3 persoons varianten van bekenden heb mogen slapen had ik niets te klagen. (behalve dat met 3 man in een 3 persoons tent wel aan de krappe kant is, maar dat is vrijwel altijd met UL tentjes)
Wanneer ga je de GR20 vervolgen? en loop je richting het noorden of zuiden?
Ik start op 26 augustus in Vizzavona om vanaf daar richting het noorden te lopen
Onnodig?ehtweak schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:02:
Een compleet onnodige belasting van de bergreddingsdiensten. Die het toch al moeilijk hebben. Het zijn bijna altijd alleen maar vrijwilligers die dit werk doen.
Ik ben het met je eens dat sommige mensen erg naïef zijn, fouten maken en zichzelf in gevaar kunnen brengen. Gelukkig maken de hulpdiensten geen onderscheid in het waarom iemand in de problemen is gekomen. Dom of niet is imo niet zo relevant.
Immers zijn we allemaal als 'beginner' ooit eens gestart met hier en daar wat naïviteit en/of gemaakte fouten die in andere omstandigheden wel eens anders af hadden kunnen lopen. Iets dat voor een doorgewinterd persoon als dom kan worden beschouwd, terwijl leren van fouten eigenlijk heel normaal is.
Voor de hulpdiensten is dit een mooie geslaagde redding waar ze zelf ook weer lessen uit kunnen halen en hopelijk leren deze Hollanders van hun fouten.
wij komen op de 27e aan op Corsica. Naar gelang het weer en even acclimatiseren zullen we niet heel veel later vanaf Calanzana naar Vizzavona gaan lopen. Vizzavona-Conca hebben we vorig jaar gedaan (met ook een Tweaker @Korakal op de routeedkoster schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:57:
[...]
Zo te zien heb je al besteld en ben ik te laat, maar toch:
Geen ervaringen met de Copper Spur HV UL2, maar wel met:
- Copper Spur HV UL1
- Copper Spur HV UL1 Bikepack
- Copper Spur HV UL3
- Copper Spur HV UL3 Long
Deze zullen in grote lijnen vergelijkbaar zijn met de HV UL2![]()
Het enige nadeel dat ik aan de tenten heb kunnen vinden is het tentdoek van de buitentent dat wel eens in de rits wil komen. Dit zal echter een gevolg zijn van het dunne materiaal.
Verder erg positief over m'n tentje (de UL1 Bikepack) en ook de keren dat ik in de 3 persoons varianten van bekenden heb mogen slapen had ik niets te klagen. (behalve dat met 3 man in een 3 persoons tent wel aan de krappe kant is, maar dat is vrijwel altijd met UL tentjes)
Wanneer ga je de GR20 vervolgen? en loop je richting het noorden of zuiden?
Ik start op 26 augustus in Vizzavona om vanaf daar richting het noorden te lopen
Heb je de rest van de route al gedaan?
Momenteel zijn er afsluitingen van de route vanwege bosbrandgevaar:
was vorig jaar ook rond deze tijd, maar zal hopelijk eind augustus afgelopen zijn.
Misschien dat je op de hoogte bent, maar vanaf dit jaar moet je ook reserveren voor de kampeerplekken. Alhoewel in de praktijk blijkt dat walk-ins wel nog kunnen (tegen dubbel tarief geloof ik). Neem je de BA tent mee of ga je voor de bedbug hutten?
[ Voor 8% gewijzigd door Hopjesvla79 op 24-07-2023 17:56 ]
Hi Ha Hopjesvla
Ah cool, nu ook het resterende deel!Hopjesvla79 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:37:
[...]
wij komen op de 27e aan op Corsica. Naar gelang het weer en even acclimatiseren zullen we niet heel veel later vanaf Calanzana naar Vizzavona gaan lopen. Vizzavona-Conca hebben we vorig jaar gedaan (met ook een Tweaker @Korakal op de route)
Leuk! Wij hebben afgelopen jaar de hele GR20 van zuid naar noord gelopen en dat is echt wel een aanrader in die richting!edkoster schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:57:
[...]
Pro-tip: op sommige plekken heb je nog net mobiel bereik om voor de dag erop te kunnen reserveren, maar in een behoorlijk deel ook niet - niet vanuitgaan dat het onderweg kan dus!Hopjesvla79 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:37:
[...]
Misschien dat je op de hoogte bent, maar vanaf dit jaar moet je ook reserveren voor de kampeerplekken.
ja we hebben er weer zin in!Korakal schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:13:
[...]
Ah cool, nu ook het resterende deel!
[...]
Leuk! Wij hebben afgelopen jaar de hele GR20 van zuid naar noord gelopen en dat is echt wel een aanrader in die richting!
[...]
Pro-tip: op sommige plekken heb je nog net mobiel bereik om voor de dag erop te kunnen reserveren, maar in een behoorlijk deel ook niet - niet vanuitgaan dat het onderweg kan dus!
Wat zijn jullie plannen voor dit jaar?
Hi Ha Hopjesvla
Veel plezier en bonne chance!
Onze plannen voor de Karnischer Höhenweg zijn helaas in duigen
en wij ook, we hebben een ongeval gehad met zware verwondingen - dat wordt een langere tijd niet klimmen of bergwandelen… maar dat is offtopic
Onze plannen voor de Karnischer Höhenweg zijn helaas in duigen
doch een spoedig en goed herstel gewenst!Korakal schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:03:
Veel plezier en bonne chance!
Onze plannen voor de Karnischer Höhenweg zijn helaas in duigenen wij ook, we hebben een ongeval gehad met zware verwondingen - dat wordt een langere tijd niet klimmen of bergwandelen… maar dat is offtopic
Hi Ha Hopjesvla
Behalve dan dat die redders eigenlijk altijd hun leven wagen. En dan heb ik er moeite mee omdat dit gebeurt door stomiteiten.Justinn1988 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:10:
[...]
Onnodig?
Ik ben het met je eens dat sommige mensen erg naïef zijn, fouten maken en zichzelf in gevaar kunnen brengen. Gelukkig maken de hulpdiensten geen onderscheid in het waarom iemand in de problemen is gekomen. Dom of niet is imo niet zo relevant.
Volgende week (zaterdag 29-juli / vrijdag 4 aug) ben ik van plan om in mijn eentje naar de Dolomieten te rijden om daar te wandelen (Tre Cime, Lagazoui, Piz Boé) en te fietsen (Sella ronda en kleine omweg via de Stelvio op de laatste dag).
Ik ben een beetje naar het weer aan het kijken en het is er wel erg nat de laatste tijd. Nou heb je daar sowieso wel meer kans op in de bergen, maar ik maak me een beetje zorgen of mijn plannen wel door kunnen gaan.
Gelukkig wordt het als het goed is iets rustiger. Hebben jullie nog tips om mijn tripje tot een succes te maken?
Ik ben een beetje naar het weer aan het kijken en het is er wel erg nat de laatste tijd. Nou heb je daar sowieso wel meer kans op in de bergen, maar ik maak me een beetje zorgen of mijn plannen wel door kunnen gaan.
Gelukkig wordt het als het goed is iets rustiger. Hebben jullie nog tips om mijn tripje tot een succes te maken?
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Het weer kan snel omslaan in de bergen, dus je moet sowieso een goede waterdichte jas en regenbroek mee (en een muts en handschoenen). In mijn ervaring regent het daar zelden de hele dag en varieert het lokaal. Toen ik op Piz Boe stond was het de hele dag grauw en grijs bewolkt met soms een motregentje en op de top scheen de zon omdat je boven de wolk was.
Aangezien je toch met de auto bent kan je bij langdurig klote weer ook nog naar een ander dal rijden als het daar beter is. Aosta dal bijvoorbeeld, of het Rhone dal aan de andere kant van de grote sint bernard, dat zijn ook prachtige plekken.
Aangezien je toch met de auto bent kan je bij langdurig klote weer ook nog naar een ander dal rijden als het daar beter is. Aosta dal bijvoorbeeld, of het Rhone dal aan de andere kant van de grote sint bernard, dat zijn ook prachtige plekken.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
als je nog niets geboekt heb: ander gebied/ land?Blackouts schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:55:
....Hebben jullie nog tips om mijn tripje tot een succes te maken?
Zou in ieder geval even kijken voor een backup. Frankrijk ofzo. De Mercantour of de Vanoise is erg mooi. Of de Queyras of ..of.. Uiteraard mits het weer beter is. De keer dat ik naar de Dolomieten zou gaan ben ik uiteindelijk in Slovenië terecht gekomen, ook vanwege slecht weer.
En anders inderdaad zorgen dat je de juiste kleding heb: het weer kan je niet beïnvloeden, je kleding wel. Voorspellingen in de bergen zijn altijd lastig, misschien in het dal regen maar hogerop zon. Alles is mogelijk.
[ Voor 17% gewijzigd door Hopjesvla79 op 25-07-2023 10:35 ]
Hi Ha Hopjesvla
@Blackouts Als je specifiek in deze regio zit:
https://wetter.provinz.bz.it/bergwetter.asp
kun je hier de voorspelling goed volgen.
Uit ervaring kan ik je melden, dat deze vaak correct zijn.
Wat beeldmateriaal:
https://flic.kr/s/aHBqjA4852
https://flic.kr/s/aHskdjDZMA
https://flic.kr/s/aHskb3qTHg
Veel plezier aldaar!
Wij gaan zelf zo tegen eind augustus die kant op.
kun je hier de voorspelling goed volgen.
Uit ervaring kan ik je melden, dat deze vaak correct zijn.
Wat beeldmateriaal:
https://flic.kr/s/aHBqjA4852
https://flic.kr/s/aHskdjDZMA
https://flic.kr/s/aHskb3qTHg
Veel plezier aldaar!
Wij gaan zelf zo tegen eind augustus die kant op.
Waarom deze keer van Noord naar Zuid? Ik lees vrijwel overal dat Z->N de voorkeur heeft qua wind, zon en hoogtemeters? Dan zouden we elkaar in theorie onderweg tegen moeten komenHopjesvla79 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:37:
wij komen op de 27e aan op Corsica. Naar gelang het weer en even acclimatiseren zullen we niet heel veel later vanaf Calanzana naar Vizzavona gaan lopen)
Nee, dit wordt de eerste keer op de GR20. Ben erg benieuwd en tips zijn natuurlijk welkomHeb je de rest van de route al gedaan?
Nee hiervan was ik niet op de hoogteMisschien dat je op de hoogte bent, maar vanaf dit jaar moet je ook reserveren voor de kampeerplekken. Alhoewel in de praktijk blijkt dat walk-ins wel nog kunnen (tegen dubbel tarief geloof ik).
Heb jij ergens een bron van je info? Ook na even googlen kan ik hier niets over vinden (maar m'n frans is ook niet heel goed helaas). Dat zou betekenen dat we toch nog even aan de slag mogen met reserveringen..
Vanwege de bedbugs (en natuurlijk omdat een tent leuker is) gaan we in tenten.Neem je de BA tent mee of ga je voor de bedbug hutten?
We gaan met z'n 6en, dus om het aantal benodigde tentplekken wat beperkt te houden met z'n tweeen in de tent. Mijn 1 persoons BA blijft dus thuis, maar ik slaap wel in een BA Copper Spur HV UL3 van een vriend
Zekerweten, al loopt het allergrootste deel van de mensen N>Z. Dat wordt een beetje als de traditionele richting beschouwd. Zuid-noord biedt veel voordelen, inderdaad wat je noemt.edkoster schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:16:
[...]
Waarom deze keer van Noord naar Zuid? Ik lees vrijwel overal dat Z->N de voorkeur heeft qua wind, zon en hoogtemeters?
Ga maar vast een beetje de basics van Frans oefenen, want ze zijn niet bijzonder Engelstalig georienteerdNee hiervan was ik niet op de hoogte. In de guide van https://tmbtent.podia.com...31-4b4b-bb1b-3d915371fe04 stond juist dat het niet nodig was om te reserveren als je met de tent gaat..
Heb jij ergens een bron van je info? Ook na even googlen kan ik hier niets over vinden (maar m'n frans is ook niet heel goed helaas). Dat zou betekenen dat we toch nog even aan de slag mogen met reserveringen..
Officiële site van de PNRC (de beheerder van de nationale parken, waar ook de meeste hutten onder vallen), alvast met een Google Translate link: https://www-pnr-corsica.t...x_tr_hl=en&_x_tr_pto=wapp
De reserveringen zijn met ingang van dit seizoen verplicht. Reserveren doe je op deze pagina.
GR20-infos.com bevat ook veel waardevolle informatie.
Overigens was het vorig seizoen nog niet verplicht, maar gek genoeg betekent een reservering niet dat je ook een (goede) plek hebt. Het enige advies is: wees niet de laatste, zeker niet als je met een grotere tent gaat. First come, first serve. En het is best een beetje behelpen qua ruimte op sommige locaties.
Als je nog specifieke dingen wil weten, geef maar een gil (dit topic of DM).
ik kan aan de post van @Korakal weinig toevoegen. Wij lopen n-z omdat dat inderdaad de traditionele richting is ( je moet iets kiezen...). Mede vanwege het station in Vizzavona ook gemakkelijk om daar de auto weer te bereiken die we daar gaan stallen, net als vorig jaar.edkoster schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:16:
[...]
Waarom deze keer van Noord naar Zuid? Ik lees vrijwel overal dat Z->N de voorkeur heeft qua wind, zon en hoogtemeters? Dan zouden we elkaar in theorie onderweg tegen moeten komen
[...]
Nee, dit wordt de eerste keer op de GR20. Ben erg benieuwd en tips zijn natuurlijk welkom
[...]
Nee hiervan was ik niet op de hoogte. In de guide van https://tmbtent.podia.com...31-4b4b-bb1b-3d915371fe04 stond juist dat het niet nodig was om te reserveren als je met de tent gaat..
[...]
Vanwege de bedbugs (en natuurlijk omdat een tent leuker is) gaan we in tenten.
We gaan met z'n 6en, dus om het aantal benodigde tentplekken wat beperkt te houden met z'n tweeen in de tent. Mijn 1 persoons BA blijft dus thuis, maar ik slaap wel in een BA Copper Spur HV UL3 van een vriend
Qua papieren gids is die van Knive Edge IMHO de beste, duidelijk met niet te veel poespas en duidelijke kaarten. (ik heb altijd als ik de bergen in ga een papieren backup mee).
Verder is een beetje Frans inderdaad makkelijk, oh ja en cash...veel cash anders wordt het alleen maar kijken naar die Pietra's op het einde van de dag.
Er is op youtube een filmpje te zien van een Duits stel die de hele route gefilmd hebben, maar waar ook vanalles fout ga. Een van die dingen was dat ze een gids hadden (Rother geloof ik, normaal zeker niet slecht) die bronnen langs de route vermelde...maar niet dat die in de nazomer wel eens droog kunnen vallen. Tip van Flip: zorg dat je aan het begin van de etappe veel water mee heb, dikke kans dat je pas bij de volgende hut weer kan bijvullen..
Hi Ha Hopjesvla
Ik ben van plan om later in de zomer een meerdaagse te lopen waarbij ik slaap in onbemande hutten. Ik heb een keer eerder in een onbemande hut geslapen, maar toen was het meer voor de lol, niet omdat het echt nodig was voor de route. Dus flesje wijn mee, brood mee en een soepje gemaakt in de avond en ochtend koffie en koekjes.
Nu vraag ik me af hoe je dit als meerdaagse doet qua eten. Het wordt waarschijnlijk 4 of 5 dagen en ik kom de eerste 3 dagen niet langs een bemande hut.
Hoe doen anderen dat met lunch? Repen en noten?
Hebben jullie tips voor instant maaltijden?
Ik ontbijt meestal met havermout, maar dat is echt heel rot om schoon te maken als je geen stromend water hebt. Wat zijn goede alternatieven die niet te zwaar zijn?
Ik moet trouwens ook nog een lichtgewicht pannetje of setje kopen, tips?
Nu vraag ik me af hoe je dit als meerdaagse doet qua eten. Het wordt waarschijnlijk 4 of 5 dagen en ik kom de eerste 3 dagen niet langs een bemande hut.
Ik ontbijt meestal met havermout, maar dat is echt heel rot om schoon te maken als je geen stromend water hebt. Wat zijn goede alternatieven die niet te zwaar zijn?
[ Voor 4% gewijzigd door MrAngry op 25-07-2023 14:58 ]
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
qua instant maaltijden gaat er niets boven Real Turmat, maar die zijn dan ook wel aan de prijs. Behalve de ontbijtjes en de choco mousse laat ik Adventure Food (oa Bever) ook links liggen, idem voor Fire Pot.MrAngry schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:57:
Ik ben van plan om later in de zomer een meerdaagse te lopen waarbij ik slaap in onbemande hutten. Ik heb een keer eerder in een onbemande hut geslapen, maar toen was het meer voor de lol, niet omdat het echt nodig was voor de route. Dus flesje wijn mee, brood mee en een soepje gemaakt in de avond en ochtend koffie en koekjes.
Real Turmat, Blå-Band, Summit to eat, Lyo zijn imho wel goed te eten. Bij Decathlon hebben zo ook wel een paar goede ertussen zitten, maar het meeste kom je wel achter door het gewoon te eten. Misschien dat jij Fire Pot wel lekker vind bv. Je gaat er ieg niet dood van.
Als ik instant mee heb dan kook ik mijn water op een 750ml titanium Toaks potje, precies genoeg voor 2. Dat op een MSR Pocket Rocket. Gasblikje (kleinste) past in het potje samen met de Pocket Rocket, aansteker ( zo'n piezo ding van MSR) en X-Mug. Daaromheen heb ik nog een Primus windschermpje. Dat alles past in het draagzakje van de Toaks.
Water zelf is natuurlijk iets wat je moet checken of er iets in de buurt is. Eventueel dus een filter mee en bv een MSR Drom-lite.
Als er dus niets is in de buurt zal je dus alles mee moeten nemen. Lunch is meestal repen: Cliff Bars oid. Decathlon heeft ook prima repen met voldoende calorieën.
Kijk ook eens op xfood of Buitensportvoeding.nl.
Alternatief is om zelf je voedsel te drogen als je daar de middelen voor heb.
[ Voor 7% gewijzigd door Hopjesvla79 op 25-07-2023 15:53 ]
Hi Ha Hopjesvla
ehtweak schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:02:
De vrouw met de zilveren schoentjes
Jouw bericht doet mij denken aan een recente hike met mijn vrouw en hond in Oostenrijk. We liepen op een rode trail terug naar beneden richting het dal toen we een harde gil hoorden.Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
:strip_exif()/f/image/dYWLoFSsK0vrhn1K5YCov672.jpg?f=fotoalbum_large)
@Squawk Wat een verhaal!
Ik ben nooit verder gekomen dan 2 Duitsers vasthouden en naar beneden praten. Toen ze eenmaal bij een Gipfelkreuz waren aangekomen, durfden ze niet verder meer. En toen, heel schoorvoetend vroegen ze of ik ze wilde helpen naar beneden te komen.
Dat was op deze berg:
https://flic.kr/s/aHsk33pNJq
En een keertje tijdens een winterski vakantie, een oudere vrouw was door haar groep in zeer slecht weer (sneeuw en wind) achtergelaten op de piste. En het leek wel alsof ze twee linkerarmen had. M.a.w. niet goed.
Toen heb ik ook het hele riedeltje van de Bergrettung in gang gezet.
Ik ben nooit verder gekomen dan 2 Duitsers vasthouden en naar beneden praten. Toen ze eenmaal bij een Gipfelkreuz waren aangekomen, durfden ze niet verder meer. En toen, heel schoorvoetend vroegen ze of ik ze wilde helpen naar beneden te komen.
Dat was op deze berg:
En een keertje tijdens een winterski vakantie, een oudere vrouw was door haar groep in zeer slecht weer (sneeuw en wind) achtergelaten op de piste. En het leek wel alsof ze twee linkerarmen had. M.a.w. niet goed.

Gelukkig gaan er mensen mee die iets beter frans spreken dan ik..Korakal schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:04:
Ga maar vast een beetje de basics van Frans oefenen, want ze zijn niet bijzonder Engelstalig georienteerd
Dat hebben ze wel erg (on)duidelijk aangegevenOfficiële site van de PNRC

Je zou er zomaar overheen kunnen lezen. Toch maar even reserveren dan vrees ik. Dat maakt de planning wel wat minder flexibel..
Goed dat ik er nu achter kom en niet ter plaatse.
We houden waarschijnlijk min of meer de standaard etappes aan, dus (in principe) geen dubbele etappes op 1 dag. Nu nog zorgen dat het hele gezelschap een beetje op tijd wakker is. Dan zouden we ook optijd binnen moeten zijn.Het enige advies is: wees niet de laatste, zeker niet als je met een grotere tent gaat. First come, first serve. En het is best een beetje behelpen qua ruimte op sommige locaties.
Wat is een beetje een schappelijke tijd om te starten? Ik zie verhalen van mensen die om half 5 al vertrekken. Eind augustus is het dan nog donker..
Dat komt mooi uit. Die heb ik hier liggen. Helaas deze week pas tijd gevonden voor de voorbereidingen, dus z.s.m. die guide maar eens doorspitten!Hopjesvla79 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:12:
Qua papieren gids is die van Knive Edge IMHO de beste, duidelijk met niet te veel poespas en duidelijke kaarten. (ik heb altijd als ik de bergen in ga een papieren backup mee).
Bedoel je Dave & Barbara?Er is op youtube een filmpje te zien van een Duits stel die de hele route gefilmd hebben, maar waar ook vanalles fout ga.
YouTube: Can YOU do it ?? - GR20 Corsica, Europes Toughest Trek - Cost? - Tim...
Even een klein stukje gekeken en kijkt sowieso lekker weg, dus staat op het "todo" lijstje
Beiden erg bedankt voor de info en tips so far!ik kan aan de post van @Korakal weinig toevoegen.
deze:edkoster schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:19:
[...]
Gelukkig gaan er mensen mee die iets beter frans spreken dan ik..
[...]
Dat hebben ze wel erg (on)duidelijk aangegeven
Je zou er zomaar overheen kunnen lezen. Toch maar even reserveren dan vrees ik. Dat maakt de planning wel wat minder flexibel..
Goed dat ik er nu achter kom en niet ter plaatse.
[...]
We houden waarschijnlijk min of meer de standaard etappes aan, dus (in principe) geen dubbele etappes op 1 dag. Nu nog zorgen dat het hele gezelschap een beetje op tijd wakker is. Dan zouden we ook optijd binnen moeten zijn.
Wat is een beetje een schappelijke tijd om te starten? Ik zie verhalen van mensen die om half 5 al vertrekken. Eind augustus is het dan nog donker..
[...]
Dat komt mooi uit. Die heb ik hier liggen. Helaas deze week pas tijd gevonden voor de voorbereidingen, dus z.s.m. die guide maar eens doorspitten!
[...]
Bedoel je Dave & Barbara?
YouTube: Can YOU do it ?? - GR20 Corsica, Europes Toughest Trek - Cost? - Tim...
Even een klein stukje gekeken en kijkt sowieso lekker weg, dus staat op het "todo" lijstje
[...]
Beiden erg bedankt voor de info en tips so far!
YouTube: Silent Hiking Corsica (GR20)
als je ziet hoe ze de eerste etappes afzien vind ik het alsnog knap dat ze hem uitgelopen hebben.
Wij vertrokken meestal ergens tussen 7 en 8, lag ook een beetje aan de etappe en de weersomstandigheden.
Ben in de US ook wel eens om 4:30 vertrokken en voor een alpiene tocht nog eerder...ja dan is het nog donker..maar een hoofdlampje zit toch wel in je standaard uitrusting?
[ Voor 7% gewijzigd door Hopjesvla79 op 25-07-2023 17:35 ]
Hi Ha Hopjesvla
Wij zijn iedere dag gaan lopen tegen zonsopgang, dus dat betekent een beetje inschatten hoe lang je bezig bent met wakker worden, ontbijten, inpakken en alles klaar hebben. Vroeg opstaan, maar het loont. We hebben uiteindelijk overal wel een plek kunnen vinden, maar er waren twee locaties waar het uitdagend was.edkoster schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:19:
[...]
We houden waarschijnlijk min of meer de standaard etappes aan, dus (in principe) geen dubbele etappes op 1 dag. Nu nog zorgen dat het hele gezelschap een beetje op tijd wakker is. Dan zouden we ook optijd binnen moeten zijn.
[...]
Beiden erg bedankt voor de info en tips so far!
Graag gedaan! Alvast wat foto's voor warming up: https://www.korakal.nl/fotos/corsica2022/
Dat van angst bovenaan een Gipfelkreuz is wel een klassieker, zeker bij de rotstochten. Mensen vergeten soms simpelweg dat omhoog klimmen (ook in relatief makkelijk blokkenterrein) nagenoeg altijd makkelijker is dan het afdalen. Zelf probeer ik toch nog altijd in te schatten bij een lastige passage: durf ik deze passage ook af te klimmen? Gelukkig kun je waar nodig nog een abseil bouwen (al dan niet met het achterlaten van materiaal) maar in de basis probeer je toch binnen een bepaalde comfort-zone te blijven en problemen voor te zijn. Het liefste doe ik een traverse met een lastigere route omhoog en een makkelijkere route omlaag. Dan zie je én het meest van de berg, en vermijd je de technisch soms ingewikkelde en gevaarlijke (steenslag) afdaling. Helaas is dat niet altijd mogelijk, en geeft het ook de nodige vervolguitdagingen qua logistiek (uitkomen aan de andere kant van een berg is niet altijd even handig).ehtweak schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:16:
@Squawk Wat een verhaal!![]()
Dat was op deze berg:
En een keertje tijdens een winterski vakantie, een oudere vrouw was door haar groep in zeer slecht weer (sneeuw en wind) achtergelaten op de piste. En het leek wel alsof ze twee linkerarmen had. M.a.w. niet goed.![]()
Dit jaar voor het eerst sinds jaren weer eens met een gids op pad geweest, in Oostenrijk. Laatste tour die we gedaan hebben was de Studlgrat, op de Grossglockner (3800m). Werkelijk een fantastische route. Wel lang, want de Stüdlhut bleek helemaal volgeboekt waardoor we de anstieg vanuit de parkeerplaats op zo'n 1900m deden. Dat werd dus 1000m omhoog via wandel/alpine paden, en daarna nog 900m omhoog via gletchjer en rotsgraat. Voordeel van deze optie was wel dat we als laatste op de graat kwamen (meeste mensen vertrekken 's ochtends vroeg vanuit de hut) waardoor we de route omhoog geheel voor onszelf hadden! Dat is vrij uniek voor deze route.
Gelukkig via de "makkelijke" route omlaag naar een hut op 3300m, dus dat was een wat kortere tour. Maar dan zie je ook meteen hoe een populaire berg (Grossglockner is de hoogste berg van Oostenrijk, dus vrij gewilde klim) al snel tricky kan worden omdat er veel mensen op zitten, juist ook op de "makkelijkere route". Tussen aanhalingstekens, want ook deze kant was wel echt een klimroute, geen veredelde wandeling. Afdaling was dus echt even goed focussen, en de juiste route vinden want het meest logische pad was vaak vol andere klimmers en dan is elkaar passeren soms gevaarlijker dan een alternatieve afdaling zoeken.
Daarna in Zwitserland zelfstandig de Allalinhorn (4000m), Nadlhorn (4300m), Fluchthorn (3800m) en Ulrichshorn (3900m) gedaan. Stuk voor stuk hoge bergen met nachtelijke start en soms behoorlijk steile ijsflanken, maar allen technisch een stuk makkelijker dan de rotsgraat op de Grossglockner.
weet je nog welke twee? Op ons stuk vorig jaar was het nergens een probleem gelukkig. Op Usciolu stonden we wel wat lager, maar dat was ook wel fijn, hadden we een mooi uitzicht over het dal.Korakal schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:28:
[...]
Wij zijn iedere dag gaan lopen tegen zonsopgang, dus dat betekent een beetje inschatten hoe lang je bezig bent met wakker worden, ontbijten, inpakken en alles klaar hebben. Vroeg opstaan, maar het loont. We hebben uiteindelijk overal wel een plek kunnen vinden, maar er waren twee locaties waar het uitdagend was.
Graag gedaan! Alvast wat foto's voor warming up: https://www.korakal.nl/fotos/corsica2022/
Hi Ha Hopjesvla
Usciolu inderdaad, en dat kwam omdat we die dag laat aankwamen door mist (we kwamen van Asinau, hadden de variante via Incudine gelopen). Verder was het puzzelen op Tighiettu, we hadden een vreselijke plek die eigenlijk net niet paste (maar heel die locatie was verschrikkelijk). Bij Manganu ging het net qua ruimte, waren we een half uur later geweest dan was het niet meer (goed) gelukt - dat was dan weer één van de gezelligste!Hopjesvla79 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:56:
[...]
weet je nog welke twee? Op ons stuk vorig jaar was het nergens een probleem gelukkig. Op Usciolu stonden we wel wat lager, maar dat was ook wel fijn, hadden we een mooi uitzicht over het dal.
ah ja Tighiettu hebben we ook gehoord dat die niet leuk is, ons plan is dan ook o een half uurtje door te lopen naar Vallone. En Manganu klinkt idd erg leuk!Korakal schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:23:
[...]
Usciolu inderdaad, en dat kwam omdat we die dag laat aankwamen door mist (we kwamen van Asinau, hadden de variante via Incudine gelopen). Verder was het puzzelen op Tighiettu, we hadden een vreselijke plek die eigenlijk net niet paste (maar heel die locatie was verschrikkelijk). Bij Manganu ging het net qua ruimte, waren we een half uur later geweest dan was het niet meer (goed) gelukt - dat was dan weer één van de gezelligste!
Hi Ha Hopjesvla
Als je het kan redden zeker doorlopen naar Vallone. Omdat we Z>N liepen wilden we juist zo ver mogelijk door vanwege de zware dag daarop, vandaar Tighiettu. Anders was het ook zeker Vallone geworden, dat is wel een leuke en rustige plek met vriendelijke mensen.
Manganu heeft iets gezelligs, door de opzet en de waard, net als Prati (onze favoriet). Bij die laatste wordt vaak geschreven dat je beter bij Col de Verde (relatief dichtbij) kan zitten, maar ik kan het er bijna niet méér mee óneens zijn
Ik sluit niet uit dat we 'm ooit nog een keer gaan lopen, het begint nu alweer te kriebelen...
Manganu heeft iets gezelligs, door de opzet en de waard, net als Prati (onze favoriet). Bij die laatste wordt vaak geschreven dat je beter bij Col de Verde (relatief dichtbij) kan zitten, maar ik kan het er bijna niet méér mee óneens zijn
Ik sluit niet uit dat we 'm ooit nog een keer gaan lopen, het begint nu alweer te kriebelen...
[ Voor 8% gewijzigd door Korakal op 26-07-2023 07:56 ]
Ik heb de GR20 ook nog steeds op de bucketlist staan. Wordt niet meer dit jaar, maar had mij inmiddels wel ingelezen en kwam toen ook het 2015-ongeluk op Cirque de Solitude tegen (aardverschuiving/steenval bij slecht weer) en lees dat dat deel toen "uit de GR20" gehaald is. Weten jullie of dat op den duur weer aangepast is, of is dit (volgens mij wel erg mooie maar voor een wandelpad wel vrij technische) deel dan iets wat je slechts als 'bypass' kan doen als je daar zin in hebt en iets meer van het klauteren bent? Of is het helemaal gesloten?
Het is een tijd afgesloten geweest, nu is het formeel weer toegankelijk. Er zijn alleen geen zekeringen/kettingen opnieuw aangebracht en het is ook geen onderdeel meer van de route. Her en der worden er gidsen aangeboden die je tegen betaling kunnen meenemen door Cirque de la Solitude. Je kan en mag er ook zelf doorheen. De standaard- en variante routes van de GR20 melden het niet meer officieel als optie.
Zie hier voor wat achtergrondinfo.
Zie hier voor wat achtergrondinfo.
En weer een groep lagelanders de mist in:
https://www.krone.at/3073137
https://www.facebook.com/BergrettungEisenerz
https://steiermark.orf.at/stories/3217996/
Kijk, dat die tieners tegen beter weten in, dingen doen die niet helemaal verantwoord zijn, daar kan ik inkomen. Dat zie ik dagelijks gebeuren (ik werk in het voorgezet onderwijs).
Maar de begeleidende ouders hadden verstandiger moeten zijn!
Neun junge Urlauber aus Holland sind am Samstag in Eisenerz im Bezirk Leoben in Bergnot geraten. Die unerfahrenen Wanderer waren – nur mit Straßenkleidung und ohne Verpflegung – in unwegsames Gelände geraten. Erst Sonntagfrüh konnten sie gerettet werden.
dit is helemaal onbegrijpelijk, wat de ouders deden:
Die Eltern allerdings kehrten nach einer Weile um, während die Geschwister den Aufstieg fortsetzten.
Insgesamt standen 21 Kräfte der Bergrettung im Einsatz.
21 mensen in actie om 9 roekelozen te redden!
Voor dit soort terrein(omstandigheden) moet je goed uitgerust zijn en voorbereid:
https://flic.kr/s/aHsk4c8uuy
Kijk, dat die tieners tegen beter weten in, dingen doen die niet helemaal verantwoord zijn, daar kan ik inkomen. Dat zie ik dagelijks gebeuren (ik werk in het voorgezet onderwijs).
Neun junge Urlauber aus Holland sind am Samstag in Eisenerz im Bezirk Leoben in Bergnot geraten. Die unerfahrenen Wanderer waren – nur mit Straßenkleidung und ohne Verpflegung – in unwegsames Gelände geraten. Erst Sonntagfrüh konnten sie gerettet werden.
Die Eltern allerdings kehrten nach einer Weile um, während die Geschwister den Aufstieg fortsetzten.
Voor dit soort terrein(omstandigheden) moet je goed uitgerust zijn en voorbereid:
Ai, wat een ellende weer. Wat mij overigens vooral verbaasd is dat:ehtweak schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:36:
En weer een groep lagelanders de mist in:![]()
- Dat deze groep mensen gewacht heeft met het inschakelen van hulp tot het pikdonker was (hoe dan? het is niet alsof je 'verrast' wordt door het feit dat het licht uit gaat 's avonds toch?)
- Dat ze prima bereik/netwerk hadden (want whatsapp naar ouders kwam gewoon door) maar niet in staat waren om hun exacte locatie even te delen (really? Dit zijn mensen geboren met een mobiel in hun hand, ik snap dat mensen uit 1943 niet weten hoe je een locatie deelt maar mensen van tussen de 12 en 28? ...
Maar goed. Zoals mensen hier al vaker gezegd hebben: goed voor de leercurve. Iedereen moet ergens beginnen
Sinds jaren in bezit van volledig lederen hanwags. Enige tijd niet meer gelopen en nu eerst maar eens goed onderhouden. Destijds gekocht bij Kathmandu samen met onderhoudsinstructies.
Klopt deze volgorde:
-veters eruit en afborstelen lauwwarm water
-nat impregneren
-laten drogen tot minimaal vochtig en dan in de wax
Type schoen helaas vergeten. Ik dacht nubuck leer? Zie foto onder:
Ik kom wat tegenstrijdige zaken tegen over onderhoud leer online. In elk geval bijna zeker dat ik het deed zoals hierboven paar jaar lang.:strip_exif()/f/image/J88YIHf4nLQYisSAhAppzBv9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GDxMednhu6SizfNWMsHcnjKG.jpg?f=fotoalbum_large)
(En klopt het dat leer wat in “onbruik” is geraakt? Laatst eens de bever binnen en bijna alleen maar Gore-Tex. Dat is prima voor kleding en alles maar met schoenen associeer ik dat toch met zweetvoeten en stinkvoeten😂. Maar goed, de Bever is ook niet meer wat was zag ik haha.
Klopt deze volgorde:
-nat impregneren
Ik kom wat tegenstrijdige zaken tegen over onderhoud leer online. In elk geval bijna zeker dat ik het deed zoals hierboven paar jaar lang.
:strip_exif()/f/image/J88YIHf4nLQYisSAhAppzBv9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GDxMednhu6SizfNWMsHcnjKG.jpg?f=fotoalbum_large)
(En klopt het dat leer wat in “onbruik” is geraakt? Laatst eens de bever binnen en bijna alleen maar Gore-Tex. Dat is prima voor kleding en alles maar met schoenen associeer ik dat toch met zweetvoeten en stinkvoeten😂. Maar goed, de Bever is ook niet meer wat was zag ik haha.
[ Voor 9% gewijzigd door Deruxian op 02-08-2023 15:37 ]
Afgelopen maand ben ik samen met mijn vriend naar Slovenië geweest, en hebben we naast gave dingen zoals raften, canyoning en daghikes ook twee meerdere dagen hut-to-hut hikes gedaan, wat super gaaf was!
De eerste was een 4-daagse hike door de Karawanken, een berggebied op de grens van Slovenië en Oostenrijk. Dit is nog niet zo bekend en niet zo toeristisch, maar wel super mooi. We zijn van Oost naar West gelopen, met transfer terug naar het beginpunt.
Dag 1: 9km, 1200m omhoog, 600m omlaag
Dag 2: 9km, 1200m omhoog, 700m omlaag
Dag 3: 16km, 600m omhoog, 1200m omlaag
Dag 4: 6km, 300m omhoog, 900m omlaag
De tweede meerdaagse huttentocht hebben we door het Triglav National Park gedaan. Hier is het iets drukker bij de hutten, omdat het iets populairer is, maar in de bergen zelf is het gelukkig nog behoorlijk rustig. Zeker vergeleken andere landen. Hier hebben we de auto bij een shuttle parkeerplaats gezet en speciale gratis hike-bussen genomen die je een paar keer per dag naar verschillende startplekken brengt en van verschillende plekken terug naar de auto rijd.
Dag 1: 13km, 1150m omhoog, 800m omlaag
Dag 2: 12km, 1000m omhoog, 800m omlaag
Dag 3: 12km, 1200m omhoog, 1000m omlaag
Dag 4: 16km, 500m omhoog, 1500m omlaag
Beide huttentochten hebben we net als 2 jaar geleden geboekt bij Slotrips, een organisatie die goed lokaal op de hoogte is van de weersituatie inclusief sneeuw en begane paden e.d., meedenkt en eventueel de trip ook iets aanpast aan je wensen. Ze kennen de omgeving goed, waardoor je niet de kortste weg van hut naar hut loopt, maar juist langs de mooie uitzichten gaat en af en toe een extra top of ommetje meepakt. Zeker een tip!
2 jaar geleden hebben we een 3-day-guided trip door Triglav/Julian Alps gedaan toen er nog heel veel sneeuw lag (dus dit jaar een custom trip door Triglav). Daarnaast hebben we toen ook een 4-day-self-guided trip van een stuk Alpe Adria Trail gedaan, inclusief een deel fietsen en raften.
De eerste was een 4-daagse hike door de Karawanken, een berggebied op de grens van Slovenië en Oostenrijk. Dit is nog niet zo bekend en niet zo toeristisch, maar wel super mooi. We zijn van Oost naar West gelopen, met transfer terug naar het beginpunt.
Dag 1: 9km, 1200m omhoog, 600m omlaag
Dag 2: 9km, 1200m omhoog, 700m omlaag
Dag 3: 16km, 600m omhoog, 1200m omlaag
Dag 4: 6km, 300m omhoog, 900m omlaag
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
De tweede meerdaagse huttentocht hebben we door het Triglav National Park gedaan. Hier is het iets drukker bij de hutten, omdat het iets populairer is, maar in de bergen zelf is het gelukkig nog behoorlijk rustig. Zeker vergeleken andere landen. Hier hebben we de auto bij een shuttle parkeerplaats gezet en speciale gratis hike-bussen genomen die je een paar keer per dag naar verschillende startplekken brengt en van verschillende plekken terug naar de auto rijd.
Dag 1: 13km, 1150m omhoog, 800m omlaag
Dag 2: 12km, 1000m omhoog, 800m omlaag
Dag 3: 12km, 1200m omhoog, 1000m omlaag
Dag 4: 16km, 500m omhoog, 1500m omlaag
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Beide huttentochten hebben we net als 2 jaar geleden geboekt bij Slotrips, een organisatie die goed lokaal op de hoogte is van de weersituatie inclusief sneeuw en begane paden e.d., meedenkt en eventueel de trip ook iets aanpast aan je wensen. Ze kennen de omgeving goed, waardoor je niet de kortste weg van hut naar hut loopt, maar juist langs de mooie uitzichten gaat en af en toe een extra top of ommetje meepakt. Zeker een tip!
2 jaar geleden hebben we een 3-day-guided trip door Triglav/Julian Alps gedaan toen er nog heel veel sneeuw lag (dus dit jaar een custom trip door Triglav). Daarnaast hebben we toen ook een 4-day-self-guided trip van een stuk Alpe Adria Trail gedaan, inclusief een deel fietsen en raften.
Ik had vorig jaar Meindl schoenen gekocht en ze zitten voorin perfect. Echter de hak is wel een probleem. Als ik 15min erop loop gaan mijn hakken gigantisch zeer doen en komen er snel blaren op. Veters strak tot los geprobeerd maar het voelt niet beter aan. Daardoor ook weinig opgelopen.
Iemand een idee wat ik nog kan proberen? Zou wel zonde zijn als ik ze weg moet doen want ze zijn aardig aan de prijs.
Mijn andere flink oude Lowa's Renegade daarin tegen lopen fantastisch maar ze beginnen achteruit te gaan en dacht mooi voordat ze echt kapot zijn alvast andere te hebben.
https://www.bever.nl/p/me...BCC12007.html?colour=3623
Iemand een idee wat ik nog kan proberen? Zou wel zonde zijn als ik ze weg moet doen want ze zijn aardig aan de prijs.
Je zou eens kunnen experimenteren met verschillende dikte zooltjes. Als je hakken pijn doen omdat de schoen te veel ruimte hebben (veel hiel-lift) is dat (dikkere zooltjes, bijv superfeet) soms de oplossing. Met als keerzijde dat alles wat strakker zit, dus wel opletten voor andere drukpunten.wauskoek schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:27:
Ik had vorig jaar Meindl schoenen gekocht en ze zitten voorin perfect. Echter de hak is wel een probleem. Als ik 15min erop loop gaan mijn hakken gigantisch zeer doen en komen er snel blaren op. Veters strak tot los geprobeerd maar het voelt niet beter aan. Daardoor ook weinig opgelopen.
Iemand een idee wat ik nog kan proberen? Zou wel zonde zijn als ik ze weg moet doen want ze zijn aardig aan de prijs.Mijn andere flink oude Lowa's Renegade daarin tegen lopen fantastisch maar ze beginnen achteruit te gaan en dacht mooi voordat ze echt kapot zijn alvast andere te hebben.
Zelf ook een pech/miskoop gedaan. Voor 340 euro (aanbieding) La Sportiva Trango Extreme D-schoenen gekocht. Na vier dagen liep ik mank van de pijn. Had gelukkig oude Mammuts (2015) ook nog mee, die zijn niet meer echt waterdicht en de zool heeft geen optimale grip meer, maar wat een verademing. Nu maar eens kijken of ik de Sportiva’s nog kwijtraak in de 2ehands markt. Pijn zat overigens in de enkels, de zijkant van die schoenen blijkt gewoon veel robuuster/harder dan mijn oude. Dat icm kennelijk toch geen optimale pasvorm, maar dat is iets wat je meestal pas na echte wandelingen doorkrijgt, lastig te ervaren met thuis of in winkel even proberen…
@MrAngry @Hopjesvla79 @ehtweak
Nog even terug komende op jullie adviezen. Ik zit nu in Glurns, vlakbij de stelvio (morgen fietsen, wish me luck). Maar ik heb geen spijt van mijn tripje naar Italië.
Net een paar dagen in de dolomieten geweest en eigenlijk best goed weer gehad. Een enkele bui tijdens het wandelen, maar dat mocht geen naam hebben. Zaterdag op zondag nacht is er schijnbaar veel regen gevallen met modderstromen in Olang, waar ik op dat moment 30km vandaan zat en steen lawines op de gardenapas, waar ik 2 dagen later nog overheen ben gefietst.
Niks van gemerkt.
Nog even terug komende op jullie adviezen. Ik zit nu in Glurns, vlakbij de stelvio (morgen fietsen, wish me luck). Maar ik heb geen spijt van mijn tripje naar Italië.
Net een paar dagen in de dolomieten geweest en eigenlijk best goed weer gehad. Een enkele bui tijdens het wandelen, maar dat mocht geen naam hebben. Zaterdag op zondag nacht is er schijnbaar veel regen gevallen met modderstromen in Olang, waar ik op dat moment 30km vandaan zat en steen lawines op de gardenapas, waar ik 2 dagen later nog overheen ben gefietst.
Niks van gemerkt.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
[ Voor 63% gewijzigd door Blackouts op 03-08-2023 06:46 ]
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Mooi gebied hè?Blackouts schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:34:
@MrAngry @Hopjesvla79 @ehtweak
Dat vind ik altijd zo fascinerend. Op de dalbodem kan het rustig 30 graden of meer worden (nu ff niet). Terwijl je op de Stilfser Joch zo in de (natte) sneeuw kunt staan. Heb dit al meerdere keren meegemaakt aldaar.
Wat betreft het weer morgen:
Allgemeine Wetterlage
Eine kräftige südwestliche Höhenströmung bestimmt das Wetter in den Alpen.
Das Wetter morgen
Längere sonnige Abschnitte wechseln mit einigen Wolken. Speziell in den zentralen und nördlichen Gebirgsgruppen steigt die Gewitterneigung im Tagesverlauf an. Im Hochgebirge weht kräftiger Südwestwind.
Ach ja, Glurns/Glorenza.
Lief & schattig klein vestingstadje:

GlurnsWatles2 by Erik Haak, on Flickr
Maar de Passo dello Stelvio/Stilfser Joch is andere koek:

Stelvio08 by Erik Haak, on Flickr
Veel plezier in de bergen!
Leuk, ik kende dit topic nog niet. Ik heb zelf het noordelijke deel van de GR20 gelopen in 2013, van noord naar Vizzavona. Inclusief Cirque du solitude.
Destijds vond ik het eigenlijk best meevallen hoe zwaar het was ook al deed ik vrijwel niks aan sport. Wat enorm hielp was dat we (2 pers) erg weinig bij ons hadden. Een bergrugzak met tent en 1 dag-rugzak, wat we rouleerde.
Dit jaar heb ik een klein stukje GR10 gelopen (Franse Pyreneen) en dat smaakt naar meer!
Destijds vond ik het eigenlijk best meevallen hoe zwaar het was ook al deed ik vrijwel niks aan sport. Wat enorm hielp was dat we (2 pers) erg weinig bij ons hadden. Een bergrugzak met tent en 1 dag-rugzak, wat we rouleerde.
Dit jaar heb ik een klein stukje GR10 gelopen (Franse Pyreneen) en dat smaakt naar meer!
[ Voor 11% gewijzigd door Menesis op 03-08-2023 09:34 ]
Mixed Reality dev
Hanwag heeft er zelf instructies voor https://www.hanwag.com/nl/nl-nl/duurzaamheid/schoenonderhoud.Deruxian schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:36:
Sinds jaren in bezit van volledig lederen hanwags. Enige tijd niet meer gelopen en nu eerst maar eens goed onderhouden. Destijds gekocht bij Kathmandu samen met onderhoudsinstructies.
Klopt deze volgorde:
-nat impregneren
Ik kom wat tegenstrijdige zaken tegen over onderhoud leer online. In elk geval bijna zeker dat ik het deed zoals hierboven paar jaar lang.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nat wassen met een zachte borstel en nap impregneren klopt inderdaad. Nikwax heeft spullen voor glad leer of nubux/suede. Dus je volgorde is goed als je het mij vraagt.
Over gore-tex schoenen, ik loop al jaren zeer tevreden op hanwag tatra gtx, vind ze eigenlijk niet heel zweterig, maar wel goed ventileren na gebruik in warm weer.
Leuk topic trouwens, mijn eerste post hier. Als mensen nog tips voor Mayrhofen/Zillertal hebben zijn die welkom
[ Voor 3% gewijzigd door Arthur23 op 04-08-2023 10:53 ]
Leuk topic, tof om wat ervaringen te lezen! Zelf al redelijk wat ervaring (2x GR20, Peaks of the Balkans, Laugevur,...) dus antwoord graag als er daar vragen over voorbijkomen.
Ben zelf wat op zoek naar een kleine huttentocht in Europa rond Pasen. 4-5 dagen ongeveer. Reisgenoot heeft van 1x een tent meeslepen in Corsica genoeg er van en verkiest het "comfort" van een hut. Ben er ook niet verdrietig om
Lastige is natuurlijk sneeuw, zelf heb ik daar wat ervaring mee maar reisgenoot totaal niet. Zijn er aanraders?
Ben zelf wat op zoek naar een kleine huttentocht in Europa rond Pasen. 4-5 dagen ongeveer. Reisgenoot heeft van 1x een tent meeslepen in Corsica genoeg er van en verkiest het "comfort" van een hut. Ben er ook niet verdrietig om
ik loop ook altijd op Gore-Tex schoenen, voor mij prima. Bij een stop, als het weer het toelaat, altijd even de schoenen uit en laten luchten, maar dat is ook aan te bevelen bij volledig leren schoenen. Idealiter ook nog even de sokken uit, kunnen die ook even uitwasemen.
Het aanbod van de klassieke leren schoen is inderdaad een stuk minder de laatste jaren. Denk dat het ook met het oog op design te maken heeft. Met gebruik van andere materialen ziet een schoen er in het algemeen een stuk minder plomp en "hipper" uit zonder aan functionaliteit in te leveren en wellicht hebben ze ook minder gewicht aan de voet. Wellicht iets minder robuust, maar een goede en hoge stootrand doet wonderen natuurlijk.
Verder, als je een iets grotere collectie aan schoenen wil zien dan de Bever is Zwerfkei altijd wel aan te bevelen.
Het aanbod van de klassieke leren schoen is inderdaad een stuk minder de laatste jaren. Denk dat het ook met het oog op design te maken heeft. Met gebruik van andere materialen ziet een schoen er in het algemeen een stuk minder plomp en "hipper" uit zonder aan functionaliteit in te leveren en wellicht hebben ze ook minder gewicht aan de voet. Wellicht iets minder robuust, maar een goede en hoge stootrand doet wonderen natuurlijk.
Verder, als je een iets grotere collectie aan schoenen wil zien dan de Bever is Zwerfkei altijd wel aan te bevelen.
Hi Ha Hopjesvla
Tour de Vanoise? Die is, als ik het me goed herinner 5 dagen, mooi rondje in prachtig gebied. Hoe het er met sneeuw is en of het aan te bevelen is met 'een beetje ervaring + geen ervaring ' durf ik je niet te zeggen. Zou in dat geval voor veilig gaan. Technisch is de route niet, maar er zitten wel wat steile klimmetjes in ( naar de Col d'Aussois was zelfs in de zomer een kleine uitdaging in de laatste meters vanwege geröl).kamustra schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:10:
Leuk topic, tof om wat ervaringen te lezen! Zelf al redelijk wat ervaring (2x GR20, Peaks of the Balkans, Laugevur,...) dus antwoord graag als er daar vragen over voorbijkomen.
Ben zelf wat op zoek naar een kleine huttentocht in Europa rond Pasen. 4-5 dagen ongeveer. Reisgenoot heeft van 1x een tent meeslepen in Corsica genoeg er van en verkiest het "comfort" van een hut. Ben er ook niet verdrietig omLastige is natuurlijk sneeuw, zelf heb ik daar wat ervaring mee maar reisgenoot totaal niet. Zijn er aanraders?
*edit* bij nader inzien zou het me niets verbazen als alles nog onder de sneeuw ligt met Pasen en het eigenlijk alleen als sneeuwschoenwandeling te doen is.
[ Voor 24% gewijzigd door Hopjesvla79 op 04-08-2023 12:33 ]
Hi Ha Hopjesvla
Afgelopen week mijn eerste echte meerdaagse tocht gedaan. In de zomer van 2020 begonnen met wandelen, eind vorig jaar 3 etappes DMT en paar losse tochten in de Ardennen (en heel veel wandelen rond Nijmegen/Arnhem). Nu dus solo de Eislek trail gelopen. 105km met 2500m omhoog in 5 dagen.
De route is supergoed aangegeven, je moet echt je best doen om te verdwalen onderweg, hele route is te lopen zonder boekje, gps oid als je zou willen.
Er was enorm veel regen voorspeld, maar het viel erg mee. Elke dag de regenjas wel even nodig gehad, en op dag 4 begon het met 2 uur regenen, en dag 5, de laatste, zo'n enorme hoosbui die aanhield dat het water in m'n schoenen stond.
De eerste etappe was zwaar, hele tijd heuvel op, heuvel af, etappe 2 en 3 waren wat saai, maar vooral vergeleken met etappe 4 en 5, waar het nodige klauterwerk aan te pas kwam (en de natte ondergrond ook niet echt meehielp). Heb een georganiseerde variant gedaan, met bagagevervoer, hotels geregeld en 2x een transfer.
Een ding zou ik anders doen: na de laatste wandeling niet meteen naar huis, maar er nog een nachtje achteraan plakken.
Nu aan het nadenken over een volgende trip, maar dan zelf de bagage mee (de rugtas heb ik al).
:strip_exif()/f/image/53D6CkkcchpRPXqyCBrUlZVQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r9wM5cOnEOy6q62bYegQjwjl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tPbSAYJ6emrmjDvFpMfTkyO2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mBGBHlv1dnbyUiHpZFX1TkSO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FAhdvf2atCDbgJ8aLzXE5RA5.jpg?f=fotoalbum_large)
De route is supergoed aangegeven, je moet echt je best doen om te verdwalen onderweg, hele route is te lopen zonder boekje, gps oid als je zou willen.
Er was enorm veel regen voorspeld, maar het viel erg mee. Elke dag de regenjas wel even nodig gehad, en op dag 4 begon het met 2 uur regenen, en dag 5, de laatste, zo'n enorme hoosbui die aanhield dat het water in m'n schoenen stond.
De eerste etappe was zwaar, hele tijd heuvel op, heuvel af, etappe 2 en 3 waren wat saai, maar vooral vergeleken met etappe 4 en 5, waar het nodige klauterwerk aan te pas kwam (en de natte ondergrond ook niet echt meehielp). Heb een georganiseerde variant gedaan, met bagagevervoer, hotels geregeld en 2x een transfer.
Een ding zou ik anders doen: na de laatste wandeling niet meteen naar huis, maar er nog een nachtje achteraan plakken.
Nu aan het nadenken over een volgende trip, maar dan zelf de bagage mee (de rugtas heb ik al).
:strip_exif()/f/image/53D6CkkcchpRPXqyCBrUlZVQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r9wM5cOnEOy6q62bYegQjwjl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tPbSAYJ6emrmjDvFpMfTkyO2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mBGBHlv1dnbyUiHpZFX1TkSO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FAhdvf2atCDbgJ8aLzXE5RA5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FgElMcyia8nkZBL9Rs4iOnLh.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuk! Deze wandeling heb ik een maandje terug ook gedaan. Het Lee wandelstuk er niet aan vast geplakt? Ik heb beide samen in vijf dagen gedaan, maar een extra dag is beter. Kwam zo uit qua campings. Helaas hebben ze daar geen natuurkampeerterreinen of iets vergelijkbaars, of althans, ik heb ze niet gevonden. Toen kwam ik onderweg bijna niemand tegen, op de toeristische stukken bij een parkeerplek na. Was het nu drukker, want hoogseizoen?Eboeker schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:46:
Afgelopen week mijn eerste echte meerdaagse tocht gedaan. In de zomer van 2020 begonnen met wandelen, eind vorig jaar 3 etappes DMT en paar losse tochten in de Ardennen (en heel veel wandelen rond Nijmegen/Arnhem). Nu dus solo de Eislek trail gelopen. 105km met 2500m omhoog in 5 dagen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het stuk in Luxemburg was wel een stuk beter onderhouden dan in België, daar ook meer bankjes onderweg.
Inderdaad wel pittige stukjes onderweg als het geregend had. Ik baalde dan van de zware rugzak met tent. Liep zelf zonder stokken en de spaarzame mensen die ik tegen kwam ook niet.
Leuke om onderweg die beekjuffers te zien, mooie beesten. Verder weinig wild gespot eigenlijk.
En inderdaad vlak daarvoor heb ik ook de DMT gelopen, daar was het constant kijken naar de GPS want de bewegwijzering was er niet of zat totaal onlogische in elkaar. Hier liepen er wel meerdere met stokken rond, want ook deze route kan veranderlijk zijn als het veel geregend heeft.
volgende keer dan toch maar die stokken mee als je weet dat het heuvelachtig isBigWillem89 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:23:
[...]
Leuk! Deze wandeling heb ik een maandje terug ook gedaan. Het Lee wandelstuk er niet aan vast geplakt? Ik heb beide samen in vijf dagen gedaan, maar een extra dag is beter. Kwam zo uit qua campings. Helaas hebben ze daar geen natuurkampeerterreinen of iets vergelijkbaars, of althans, ik heb ze niet gevonden. Toen kwam ik onderweg bijna niemand tegen, op de toeristische stukken bij een parkeerplek na. Was het nu drukker, want hoogseizoen?
Het stuk in Luxemburg was wel een stuk beter onderhouden dan in België, daar ook meer bankjes onderweg.
Inderdaad wel pittige stukjes onderweg als het geregend had. Ik baalde dan van de zware rugzak met tent. Liep zelf zonder stokken en de spaarzame mensen die ik tegen kwam ook niet.
Leuke om onderweg die beekjuffers te zien, mooie beesten. Verder weinig wild gespot eigenlijk.
En inderdaad vlak daarvoor heb ik ook de DMT gelopen, daar was het constant kijken naar de GPS want de bewegwijzering was er niet of zat totaal onlogische in elkaar. Hier liepen er wel meerdere met stokken rond, want ook deze route kan veranderlijk zijn als het veel geregend heeft.
Anyway, deze wandeling staat ook nog op het to-do lijstje zonder einde..
Hi Ha Hopjesvla
Ik ben eigenwijs.Hopjesvla79 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:32:
[...]
volgende keer dan toch maar die stokken mee als je weet dat het heuvelachtig isMaar goed, ook daar zijn de meningen over verdeeld. In bergachtig terrein heb ik ze met de grote rugzak alijd mee, persoonlijk vind ik dat prettiger lopen. Zware rugzak valt vaak ook nog wat aan te doen
![]()
Anyway, deze wandeling staat ook nog op het to-do lijstje zonder einde..
Heb liever mijn handen leeg, en het lukt me ook zonder. Maar ik heb nog nooit met stokken gelopen, dus geen idee of dat echt een toegevoegde waarde is of niet.
Zware rugzak kan inderdaad nog wat aan gedaan worden. Was nu iets meer dan 15kg denk ik. Tent van 2.5 kg kan nog een stuk lichter. En geen stoeltje mee scheelt ook een kilo, maar die was toch wel lekker na een dag wandelen.
Er waren ook geen watertappunten onderweg, of heb jij die wel gezien @Eboeker?
Route is trouwens zeker wel een aanrader. Maar ik heb nog weinig lange heuvel/bergachtige wandelingen gedaan.
[ Voor 5% gewijzigd door BigWillem89 op 04-08-2023 14:49 ]
Zijn er hier toevallig mensen met ervaring in de Pyreneeën? Ik ben bezig met plannen van een route eerste week oktober. Dit is qua datum een beetje op de grens (advies is juni-aug met uitloop naar sep). Maar als ik kijk naar neerslagtabellen, temperatuur, etc dan lijkt het helemaal niet slecht. Een nadeel is natuurlijk dat het kouder is, en dat de dagen korter zijn. Maar een voordeel lijkt dat de namiddag-onweersbuien minder frequent lijken dan in de hoogzomer. Verder valt mij op dat de hutten aan de Spaanse zijde een stuk meer/langer open zijn dan aan de Franse zijde. Niet geheel verrassend, want de Zuid-kant zal wellicht net iets vaker/beter weer hebben? Iemand ervaring met wandelen/klimmen in deze regio in het najaar?
Ons plan is de regio Posets Massif / Maladeta Massif. Daar liggen zo'n beetje de hoogste pieken en we hopen dan een huttentocht te kunnen combineren met enkele alpine klim-toppen (F tot PD+). Uiteraard alleen als het weer het toelaat en er niet al (teveel) verse sneeuw gevallen is. Naar wat ik begrijp komt de eerste sneeuw meestal 1/2 oktober. In dit gebied ligt ook de hoogste piek van de Pyreneeën: Aneto. (fun fact: overigens niet de hoogste piek van het vasteland van Spanje!). Ik kan mij voorstellen dat die al snel druk is, maar hopelijk is het in oktober heerlijk rustig. De hut (Refugio Renclusa) lijkt wel het hele jaar gewoon open.
Verder zou de start dan rond Benasque, Spanje liggen. Ik zie dat je daar eigenlijk net zo snel komt vanuit Toulouse als vanuit Barcelona. Barcelona lijkt het meest voor de hand liggend, want onderbuikgevoel zegt meer vluchten, goedkopere huurauto's, geen landsgrens over met huurauto (soms een ding), en meer B-opties als het weer t.z.t. echt slecht blijkt in de bergen (bijvoorbeeld rotsklemmen in Alicante).
Iemand ervaring met Pyreneeën?
PS: Verder zie ik dat er één wintersportgebied bij Benasque ligt. Hopelijk ver genoeg van de wandelroutes (of met genoeg pieken ertussen) om niet continu uitzicht te hebben op lelijke pistes en liften.. Neem aan dat het "national park of posets maladeta" helemaal ongerept is?
Ons plan is de regio Posets Massif / Maladeta Massif. Daar liggen zo'n beetje de hoogste pieken en we hopen dan een huttentocht te kunnen combineren met enkele alpine klim-toppen (F tot PD+). Uiteraard alleen als het weer het toelaat en er niet al (teveel) verse sneeuw gevallen is. Naar wat ik begrijp komt de eerste sneeuw meestal 1/2 oktober. In dit gebied ligt ook de hoogste piek van de Pyreneeën: Aneto. (fun fact: overigens niet de hoogste piek van het vasteland van Spanje!). Ik kan mij voorstellen dat die al snel druk is, maar hopelijk is het in oktober heerlijk rustig. De hut (Refugio Renclusa) lijkt wel het hele jaar gewoon open.
Verder zou de start dan rond Benasque, Spanje liggen. Ik zie dat je daar eigenlijk net zo snel komt vanuit Toulouse als vanuit Barcelona. Barcelona lijkt het meest voor de hand liggend, want onderbuikgevoel zegt meer vluchten, goedkopere huurauto's, geen landsgrens over met huurauto (soms een ding), en meer B-opties als het weer t.z.t. echt slecht blijkt in de bergen (bijvoorbeeld rotsklemmen in Alicante).
Iemand ervaring met Pyreneeën?
PS: Verder zie ik dat er één wintersportgebied bij Benasque ligt. Hopelijk ver genoeg van de wandelroutes (of met genoeg pieken ertussen) om niet continu uitzicht te hebben op lelijke pistes en liften.. Neem aan dat het "national park of posets maladeta" helemaal ongerept is?
Over stokken kan je hele boeken volschrijven met voor én nadelen, maar meningen zullen altijd verdeeld blijven denk ik. Zo lang je nergens last van hebt / ze niet mist zou ik er nog niet mee gaan experimenteren, voor je het weet wil je niet meer zonderBigWillem89 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:48:
[...]
Ik ben eigenwijs.![]()
Heb liever mijn handen leeg, en het lukt me ook zonder. Maar ik heb nog nooit met stokken gelopen, dus geen idee of dat echt een toegevoegde waarde is of niet.
Zware rugzak kan inderdaad nog wat aan gedaan worden. Was nu iets meer dan 15kg denk ik. Tent van 2.5 kg kan nog een stuk lichter. En geen stoeltje mee scheelt ook een kilo, maar die was toch wel lekker na een dag wandelen.
Route is trouwens zeker wel een aanrader. Maar ik heb nog weinig lange heuvel/bergachtige wandelingen gedaan.
Zelf een fervent stokkengebruiker hier. Vooral downhill op niet-technische stukken om de knieën te sparen. Maar ook op de gletsjer om af een toe even te 'porren' of een sneeuwbrug nog een beetje hard is... Afgelopen vakantie wel gekozen voor nog enige gewicht-besparing: 2 stokken mee voor 2 personen (dus 1 pp). Scheelde toch weer 2x 200 gram
Ik heb het zonder stokken gedaan (heb nog nooit met stokken gewandeld), maar ook alleen een dagrugzak, want bagage werd vervoerd. Alleen op het 'zwarte' stukje bij Nisramont waren ze wel handig, daar waren de rotsen glad, en was het klauteren en af en toe een boom vastgrijpen, maar zonder kon dus ook, en onveilig of onverantwoord vond ik het niet.BigWillem89 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:48:
[...]
Ik ben eigenwijs.![]()
Alleen de laatste dag bij La Roche de nodige mensen tegengekomen, de andere dagen alleen op 2km van de dorpen wat mensen. Heb elke dag
:strip_exif()/f/image/p70HyCRynlZdSOkSfnGuvOmq.jpg?f=fotoalbum_large)
Vond het dus erg rustig. In Houffalize was het ook erg rustig, wel wat mensen op de terrasjes, maar overal nog wel plek.
Lee trail staat nu op mijn lijstje om nog eens te lopen, alles in 1x leek me voor een eerste keer wat veel. En dat erbij en dan de 155km in 5 dagen is ook wel doorsjouwen. Was nu tussen 2 en 5 op de bestemming, tijd om nog wat rond te kijken, boekje lezen, ook wel relaxed.
geen waterpunten gezien, ook niet echt op gelet. In Houffalize was het kraanwater ook flink gechloreerd, dus vermoed dat het in die regio ook niet zo makkelijk gaat.BigWillem89 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:48:
[...]
Ik had door de jaren heen al 3 paar van deze zelfde schoenen versleten en die zaten perfect. Dus vorig jaar weer 2 paar gekocht. Zelfde model zelfde maat.wauskoek schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:27:
Iemand een idee wat ik nog kan proberen? Zou wel zonde zijn als ik ze weg moet doen want ze zijn aardig aan de prijs.Mijn andere flink oude Lowa's Renegade daarin tegen lopen fantastisch maar ze beginnen achteruit te gaan en dacht mooi voordat ze echt kapot zijn alvast andere te hebben.
Maar ik heb met deze nieuwe dus exact wat jij beschrijft. Toch iets veranderd aan de leest ben ik bang.
Ik gebruik nu sporttape op mn hak of ik gebruik 2 dunne sokken (of beide
Ik vraag het hier omdat ik denk dat hier de mensen zit die wel ervaring hebben met quilts:
Iemand ervaring met Khibu quilts uit Hongarije?
Ben namelijk opzoek naar een goede warme quilt om over mn slaapzak te doen bij wintertochten waarbij het -30 kan worden.
Zij kunnen alles op maat maken en 1tje met comfort -15 zou mijn slaapzak mooi naar die -30 trekken
Cumulus valt af voor mij door de open footbox wat altijd kouder blijft
Iemand ervaring met Khibu quilts uit Hongarije?
Ben namelijk opzoek naar een goede warme quilt om over mn slaapzak te doen bij wintertochten waarbij het -30 kan worden.
Zij kunnen alles op maat maken en 1tje met comfort -15 zou mijn slaapzak mooi naar die -30 trekken
Cumulus valt af voor mij door de open footbox wat altijd kouder blijft
Klopt die tocht in vijf dagen was ook best ambitieus, maar als je alleen loopt kan je ook lekker doorgaan.Eboeker schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:08:
[...]
Ik heb het zonder stokken gedaan (heb nog nooit met stokken gewandeld), maar ook alleen een dagrugzak, want bagage werd vervoerd. Alleen op het 'zwarte' stukje bij Nisramont waren ze wel handig, daar waren de rotsen glad, en was het klauteren en af en toe een boom vastgrijpen, maar zonder kon dus ook, en onveilig of onverantwoord vond ik het niet.
Alleen de laatste dag bij La Roche de nodige mensen tegengekomen, de andere dagen alleen op 2km van de dorpen wat mensen. Heb elke dag [Afbeelding]uren achtereen alleen gelopen zonder een mens te zien. Er liepen nog een paar anderen voor/achter mij maar die kwam ik ook alleen tegen als iemand zat te pauzeren.
Vond het dus erg rustig. In Houffalize was het ook erg rustig, wel wat mensen op de terrasjes, maar overal nog wel plek.
Lee trail staat nu op mijn lijstje om nog eens te lopen, alles in 1x leek me voor een eerste keer wat veel. En dat erbij en dan de 155km in 5 dagen is ook wel doorsjouwen. Was nu tussen 2 en 5 op de bestemming, tijd om nog wat rond te kijken, boekje lezen, ook wel relaxed.
Bij de stuwdam kwam ik veel dagjesmensen tegen, maar je had daar ook meerdere opties qua routes.
Ook grappig dat je dan soms dezelfde mensen weer tegenkwam, die bleven laag langs de Ourthe terwijl jij met de route nog een extra lus kreeg om even flink naar boven en weer terug naar beneden te kunnen klauteren.
De informatieborden met alternatieve routes vanwege werkzaamheden of onbegaanbare paden waren wel top trouwens!
NKBV: beginnende bergwandelaars regelmatig niet goed voorbereid op pad -
https://nos.nl/l/2485899
https://www.volkskrant.nl/cs-bd73e813
Dat was al bekend hier, gezien de mediaberichten over reddingen.
Moet zeggen dat ik ook wel wat eerder zou kunnen vertrekken, moet ik bekennen. Maar het is steeds weer een afweging tussen de kinderen laten spelen op de camping en vroeg naar bed. Laatst nog even moeten doorlopen om de gondel naar de beneden nog te halen. Uiteindelijk een klein half uur voor sluitingstijd naar het dal afgedaald. Dat was niet helemaal de planning...
Iemand die trouwens die de trend herkent? Meer interesse in nl voor bergsport in de Alpen. Ik niet direct.
Dat was al bekend hier, gezien de mediaberichten over reddingen.
Moet zeggen dat ik ook wel wat eerder zou kunnen vertrekken, moet ik bekennen. Maar het is steeds weer een afweging tussen de kinderen laten spelen op de camping en vroeg naar bed. Laatst nog even moeten doorlopen om de gondel naar de beneden nog te halen. Uiteindelijk een klein half uur voor sluitingstijd naar het dal afgedaald. Dat was niet helemaal de planning...
Iemand die trouwens die de trend herkent? Meer interesse in nl voor bergsport in de Alpen. Ik niet direct.
[ Voor 8% gewijzigd door Adam1980 op 08-08-2023 17:37 ]
Niet zozeer de gebrekkige voorbereiding, dat was 15 jaar geleden ook al zo. Ik denk in het algemeen dat het gewoon drukker is geworden in de bergen. Kennis van het bergwandelen is mijns inziens over het algemeen ondermaats. Geen kennis van het weer, geen kaart kunnen lezen. Niet weten hoe een kompas werkt. En dat is toch de basis, want die smartphone kun je niet op vertrouwen.Adam1980 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:35:
NKBV: beginnende bergwandelaars regelmatig niet goed voorbereid op pad -
Misschien is het wel de 'rubbertegel'maatschappij die we creëren, mensen zijn niet zelfstandig meer.
En waarom kun je niet op je elektronische kaart vertrouwen?Skyaero schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:46:
[...]
Niet zozeer de gebrekkige voorbereiding, dat was 15 jaar geleden ook al zo. Ik denk in het algemeen dat het gewoon drukker is geworden in de bergen. Kennis van het bergwandelen is mijns inziens over het algemeen ondermaats. Geen kennis van het weer, geen kaart kunnen lezen. Niet weten hoe een kompas werkt. En dat is toch de basis, want die smartphone kun je niet op vertrouwen.
Misschien is het wel de 'rubbertegel'maatschappij die we creëren, mensen zijn niet zelfstandig meer.
daar kan je op vertrouwen zolang de batterij werkt. ... Ook is een app een stuk dynamischer en daardoor gemakkelijker dan een kaart voor velen (je kent vast de mensen die de fysieke kaart gaan draaien voor hun oriëntatie..).maartend schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:00:
[...]
En waarom kun je niet op je elektronische kaart vertrouwen?
Dus het gaat goed totdat het mis gaat (geen stroom.) tja, sta je dan..
Ik heb daarom ook altijd een papieren kaart mee als backup (moet je hem wel weten te gebruiken)
(no offense, maar eigenlijk is je vraag precies het punt..
[ Voor 8% gewijzigd door Hopjesvla79 op 08-08-2023 18:07 ]
Hi Ha Hopjesvla
De laatste jaren, als ik met het gezin de bergen in ga en niet op alpien terrein kom, gebruik ik ook alleen een kaart op m'n telefoon. Mapy.cz heeft fijne kaarten die offline te raadplegen zijn (wel ff downloaden van te vorenSkyaero schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:46:
[...]
Niet zozeer de gebrekkige voorbereiding, dat was 15 jaar geleden ook al zo. Ik denk in het algemeen dat het gewoon drukker is geworden in de bergen. Kennis van het bergwandelen is mijns inziens over het algemeen ondermaats. Geen kennis van het weer, geen kaart kunnen lezen. Niet weten hoe een kompas werkt. En dat is toch de basis, want die smartphone kun je niet op vertrouwen.
Op alpien terrein zou ik momenteel niet weten wat gebruikelijk is. Als ik me daar weer zou begeven zou ik in eerste instantie detailkaarten kopen. Totdat ik andere anders zie doen.
Kompas heb ik ook al tijden niet meer gebruikt. Heb m'n kinderen het gepoogd te leren. Maar die hadden nog weinig interesse en ik zag ook nog geen noodzaak eigenlijk.
wij wandelen met 2 personen en dus 2 telefoons met daarop meerdere gps apps (zodat een app failure geen issue is) en daarnaast hebben we ook nog een garmin 60csx met topo kaart van het land waar we zijn.
moet wel erg raar lopen willen die allemaal tegelijk failen of het moet een totale gps signaal blackout zijn
(wel altijd kompas in telefoons en standalone gps aanwezig
)
moet wel erg raar lopen willen die allemaal tegelijk failen of het moet een totale gps signaal blackout zijn
(wel altijd kompas in telefoons en standalone gps aanwezig
Ik heb vrijwel altijd een papieren kaart mee, een detail-alpine kaart van de regio. Laatste jaren echter wel steeds meer overgestapt op een combinatie met mobiel. Dus kaart voor het overzicht, het plannen, samen eromheen zitten en overdenken hoe/wat/waar, etc. Dan vervolgens de route digitaal intekenen zoals die logisch lijkt (op basis van gidsjes en andere verzamelde informatie) en daar een gps uit exporteren. Die gps op horloge of mobiel als 'leidraad', met de wetenschap dat die vooral de globale richting aan zal geven en veel minder nuttig is bijvoorbeeld voor de exacte route op een graat of door een crevasse-veld. Maar dus niet als turn-by-turn 'navigatie' want dat kost relatief veel stroom en is eigenlijk niet nodig of nuttig. Dat gezegd hebbende zijn veel van de routes die ik nu doe vaak te herkennen aan een spoor in de sneeuw / het ijs en op rots aan stijgijzer-krassen in de stenen, dus heel veel bezig met de elektronica ben ik sowieso niet.
Voor Zwitserland neig ik er naar om overigens maar lid te gaan worden van de SAC (Schweiz alpine club), die hebben zo veel goede route-informatie op de site die altijd actueler is dan de boekjes, dat helpt enorm.
NB: Als je een kompas op horloge of telefoon hebt zitten én weet hoe te navigeren met een kompas dan is dat natuurlijk prima. Maar punt is dat veel mensen dat juist niet goed kunnen of bijvoorbeeld geen offline-detailkaart op mobiel hebben en verwachten dat er overal internet is, of er geen rekening mee houden dat op google-maps niet staat aangegeven waar je een rotsgraat kan oversteken, etc. Dan kom je in een white-out en heb je wel een mobiel en een kompasfunctie maar eigenlijk geen idee hoe alles aan elkaar te rijmen en veilig ergens weg te komen.
Voor Zwitserland neig ik er naar om overigens maar lid te gaan worden van de SAC (Schweiz alpine club), die hebben zo veel goede route-informatie op de site die altijd actueler is dan de boekjes, dat helpt enorm.
NB: Als je een kompas op horloge of telefoon hebt zitten én weet hoe te navigeren met een kompas dan is dat natuurlijk prima. Maar punt is dat veel mensen dat juist niet goed kunnen of bijvoorbeeld geen offline-detailkaart op mobiel hebben en verwachten dat er overal internet is, of er geen rekening mee houden dat op google-maps niet staat aangegeven waar je een rotsgraat kan oversteken, etc. Dan kom je in een white-out en heb je wel een mobiel en een kompasfunctie maar eigenlijk geen idee hoe alles aan elkaar te rijmen en veilig ergens weg te komen.
[ Voor 18% gewijzigd door Valorian op 08-08-2023 18:43 ]
Mrs T had voor de vakantie in zuid Wales dit boek gekocht:
https://www.amazon.co.uk/dp/1910636398
:fill(white):strip_exif()/f/image/30DB5Zqd73I6O4EpP6HL64RJ.png?f=user_large)
Weer eens wat anders dan alleen wandelen..
Een paar erg mooie watervallen gevonden, sommige kon je zelfs achterlangs.. voor mij een nieuwe ervaring
/f/image/7ve1cd312X2ogkLq3E474Hwx.png?f=fotoalbum_large)
Ook wat coastal routes..
/f/image/yf3P1RFNAVfBoEGgtckQ9tpv.png?f=fotoalbum_large)
zelfde strand, maar dan van andere kant bij hoog water (11 meter verschil!)
/f/image/j7ELv2tABFJiLRD4OwOVdc66.png?f=fotoalbum_large)
Meer watervallen:
/f/image/Pi43RymbQcaD2jfTIfIgInho.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yQjEJLgdVILNnvj1HOhlnu4x.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KZfmjlPUAxZbSuI5oimvndl1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/21TYjwME8VesB81W4bDeBbbD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UKueKNSG63BtLsye0CYvDZFw.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/30DB5Zqd73I6O4EpP6HL64RJ.png?f=user_large)
Een paar erg mooie watervallen gevonden, sommige kon je zelfs achterlangs.. voor mij een nieuwe ervaring
/f/image/7ve1cd312X2ogkLq3E474Hwx.png?f=fotoalbum_large)
Ook wat coastal routes..
/f/image/yf3P1RFNAVfBoEGgtckQ9tpv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/j7ELv2tABFJiLRD4OwOVdc66.png?f=fotoalbum_large)
Meer watervallen:
/f/image/Pi43RymbQcaD2jfTIfIgInho.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yQjEJLgdVILNnvj1HOhlnu4x.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KZfmjlPUAxZbSuI5oimvndl1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/21TYjwME8VesB81W4bDeBbbD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UKueKNSG63BtLsye0CYvDZFw.png?f=fotoalbum_large)
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Tja. Ik heb altijd 2 extra sets AA batterijen mee, dus 4 stuks. Ik moet wel zeggen dat ik desnoods met kaart/kompas overweg kan, maar loop al serieus meer dan 10 jaar op enkel GPS..Hopjesvla79 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:02:
[...]
daar kan je op vertrouwen zolang de batterij werkt. ... Ook is een app een stuk dynamischer en daardoor gemakkelijker dan een kaart voor velen (je kent vast de mensen die de fysieke kaart gaan draaien voor hun oriëntatie..).
Dus het gaat goed totdat het mis gaat (geen stroom.) tja, sta je dan..
Ik heb daarom ook altijd een papieren kaart mee als backup (moet je hem wel weten te gebruiken)
(no offense, maar eigenlijk is je vraag precies het punt..)
En een kaart kan ook altijd natregenen, of wat dan ook. Denk niet dat een kaart minder kwetsbaar is, hij is enkel anders kwetsbaar. Vaak ouder, wordt niet bijgehouden door een communitie.
Ik veronderstel dat je in je auto toch ook een tomtom,waze of weet ik veel wat gebruikt? Of zit er altijd iemand naast je met een kaart?
Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik ook al 16 jaar+ geocache, dus dat maakt voro mij het gebruik van een GPS ook niet meer dan logisch
[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 08-08-2023 20:43 ]
Gaaf hoor! Die rivier-beelden deden mij even denken aan een filmpje wat ik laatst zag over de rivier de Strid bij Bolton in Wales. Een bizarre rivier van 10-20m breed en maar enkele meters diep die naar tot op den duur 1,5-2m breed gaat maar op dat punt 40-65m (!) diep is met veel onderstromen en overhangende stenen waar je onder terecht kan komen, etc. Heeft nogal een beruchte reputatie gekregen omdat mensen dacht even eroverheen te kunnen springen en vervolgens opgeslokt werden, veeel ongelukken…ToolkiT schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:05:
Mrs T had voor de vakantie in zuid Wales dit boek gekocht:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook wat coastal routes..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Meer watervallen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[YouTube: what's behind the waterfall??]
[YouTube: this is behind the waterfall!]
tuurlijk gebruik ik de navigatie in de auto (doch op vakantie heb ik inderdaad ook nog vaak een papieren kaart mee voor de leukmaartend schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:41:
[...]
Tja. Ik heb altijd 2 extra sets AA batterijen mee, dus 4 stuks. Ik moet wel zeggen dat ik desnoods met kaart/kompas overweg kan, maar loop al serieus meer dan 10 jaar op enkel GPS..
En een kaart kan ook altijd natregenen, of wat dan ook. Denk niet dat een kaart minder kwetsbaar is, hij is enkel anders kwetsbaar. Vaak ouder, wordt niet bijgehouden door een communitie.
Ik veronderstel dat je in je auto toch ook een tomtom,waze of weet ik veel wat gebruikt? Of zit er altijd iemand naast je met een kaart?
Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik ook al 16 jaar+ geocache, dus dat maakt voro mij het gebruik van een GPS ook niet meer dan logisch
Hi Ha Hopjesvla
Vooral dat ja.Skyaero schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:46:
[...]
Overal zetten we een hekje omheen en waarschuwingsborden neer.

"toegang op eigen risico"
Die bordjes snap ik sowieso niet, want het is toch altijd op eigen risico?
En als je een gletscher oversteekt:

PanoHikeOberwalderH02 by Erik Haak, on Flickr
Tja, dan moet je wel weten waar je mee bezig bent:

HikeOberwalderH05 by Erik Haak, on Flickr
Als je dit soort paadjes neemt, moet je, en geen hoogtevrees hebben, en weten wat je doet:

KaprunStauseen35 by Erik Haak, on Flickr
Zoom maar eens in op deze foto:

PWiechenthalerHuette17 by Erik Haak, on Flickr
Vind het pad/ladders!
En als je zelf naar een hoog uitkijkpunt wilt klimmen:
Hike9 by Erik Haak, on Flickr
Tja, dan is goed schoeisel, uitrusting, geografische kennis, conditie en meer van dat soort voor de hand liggende zaken, wel essentieel.

Tja, dan is goed schoeisel, uitrusting, geografische kennis, conditie en meer van dat soort voor de hand liggende zaken, wel essentieel.

Mijn reactie komt ook voort uit feit dat ik in wat groepen chat en daar is een soort mening van ; als je geen kaart/kompas gebruikt, ben je achterlijk. Dat zie ik gelukkig niet in jou commentaar.Hopjesvla79 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:00:
[...]
tuurlijk gebruik ik de navigatie in de auto (doch op vakantie heb ik inderdaad ook nog vaak een papieren kaart mee voor de leuk). Maar als je inderdaad al extra batterijen e.d. meeneemt dan heb je al extra backups ingebouwd en vertrouw je niet alleen op die ene accu.
Maar idd, mijn gps heeft een bumphoesje er omheen (voor het geval hij valt) is waterbestendig ook en ik heb idd 2 sets batterijen bij. Maar lijkt me ook niet meer dan logisch. Zonder weg gaan is gewoon dom.
Ik heb geen zin om een krantenartikel te worden.
[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 08-08-2023 22:21 ]
Ik zoek een opvolger voor mijn Garmin Oregon 600. Iemand nog tips? De 700 lijkt nog beschikbaar maar wordt volgens mij officieel niet meer verkocht door Garmin. De rest van de modellen lijken er niet echt op.
@Borkdude Kun je ook aangeven waarom je een opvolger voor die 600 zoekt?
Is 'ie kapot? Of wil je gewoon wat anders?
Garmin 700i/750i is dat wat bijvoorbeeld? Als ik daar ff snel op zoek zijn die snel leverbaar bij diverse aanbieders.
Of een 66/67i?
Of anders de simpelere/goedkopere eTrex serie?
Is 'ie kapot? Of wil je gewoon wat anders?
Garmin 700i/750i is dat wat bijvoorbeeld? Als ik daar ff snel op zoek zijn die snel leverbaar bij diverse aanbieders.
Of een 66/67i?
Of anders de simpelere/goedkopere eTrex serie?
[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 10-08-2023 08:19 ]
Idd, waarom? Ik loop nog steeds met een Dakota20. 1 maal een 700 gehad, vrat te veel accu. Terug naar de D20Borkdude schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:55:
Ik zoek een opvolger voor mijn Garmin Oregon 600. Iemand nog tips? De 700 lijkt nog beschikbaar maar wordt volgens mij officieel niet meer verkocht door Garmin. De rest van de modellen lijken er niet echt op.
> Is 'ie kapot? Of wil je gewoon wat anders?
We willen een tweede en de 600 is soms traag of heeft freezes zodat je hem opnieuw moet opstarten.
Dus een tweede model erbij maar dan net iets beter dan de 600.
We willen een tweede en de 600 is soms traag of heeft freezes zodat je hem opnieuw moet opstarten.
Beter op welk vlak? Mijn 700 freesde ook wel eens.Borkdude schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:20:
> Is 'ie kapot? Of wil je gewoon wat anders?
Wat ik zei, meest blij met mijn D20, zeker qua betrouwbaarheid
Op Android kwam ik de SwissTopo app tegen. Die gaf ook actuele informatie weer over gesloten routes (en je kan er wandelingen in plannen). Iets wat een papieren kaart dan weer niet doet. De app was in de gevallen die ik tegen kwam juist. Het pad, wat op de papieren kaart zo mooi leek, was inderdaad gesloten.Valorian schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:39:
[ Voor 3% gewijzigd door LordSinclair op 10-08-2023 15:24 ]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.