Hier ook goede ervaringen met decathlon merino. Inmiddels wel wat kleine gaatjes, maar ik moet zeggen dat ik niet het idee heb dat duurdere merken dat echt voorkomen. Misschien dat bepaalde materiaal-mixen (bijv zoveel procent elastaan en polyester erdoorheen) het wel sterker maken maar dat heeft ook weer nadelen. Al met al veel bang-for-your-buck bij decathlon. Beste is online bestellen want de winkelvoorraad is vaak beperkt, en loopt soms ook niet sync met wat de site zegt (of het is verkeerd teruggelegd en je zoekt je een ongeluk).
Dunne merino slijt nu eenmaal best wel snel door schuren. Dikkere merino slijt ook maar gat wat langzamer en is uiteraard veel warmer (vaak te warm voor normaal outdoor gebruik). Qua merk maakt het allemaal niet zoveel uit. Het zijn de eigenschappen van het materiaal merino.
Morgen op naar Albanië! Ga daar een zesdaagse wandeltocht doen door de Albanese Alpen, ontzettend veel zin in.
Ja, ik heb hem. Hij zakt idd weg in zachte grond/zand. Verder echt een prima stoeltjeTucanoItaly schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:59:
Heeft iemand ervaring met dit ultralight kampeerstoeltje van Decathlon?
[Afbeelding]
Het lijkt een kopie te zijn van de Helinox Chair One, alleen wat er ontbreekt, dat zijn de dikke bolle voetjes aan de poten. Het zou kunnen, dat hij daarom in de grond zakt. Maar misschien is dat alleen een theoretisch probleem? Ik ben een vrij licht persoon.

[Voor 5% gewijzigd door Vaal op 30-09-2022 10:02]
𝕾𝖏𝖔𝖓𝖓𝖎𝖊, 𝖟𝖊 𝖑𝖊𝖌 𝖔𝖕 𝖏𝖊 𝖜𝖆𝖌𝖊𝖓!
yup, goed spul.TucanoItaly schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:12:
Heeft iemand ervaring met de merino onderkleding van Decathlon?
Ik draag dat vaak op de motor als onderlaag.
Ter illustratie:
Alleen merino onderlaag aan als pyama in mijn (slaapzak in) bivi bag een paar weken geleden:
Meer details en fotos in:
ToolkiT in "Hét grote motortopic - Deel 24"
[Voor 53% gewijzigd door ToolkiT op 30-09-2022 10:39]
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Afgelopen weekend teruggekomen vanuit Corsica. We hebben de GR20 in z'n geheel van zuid naar noord kunnen lopen (met even pauze op het scheidingspunt tussen zuid en noord, Vizzavona). Supergaaf om te doen, soms met stevige wandelingen, maar nergens echt onmogelijk. Ik geloof wel dat het niet voor iedereen zo leuk is of kan zijn, het moet je ding zijn. Maar als dat het is: supergaaf om te doen!!
En zelfs op de GR20 kom je nog Tweakers tegen
(@Hopjesvla79
)
En zelfs op de GR20 kom je nog Tweakers tegen

Klinkt goed en ziet er gaaf uit. Lekker ruig. Hoe lang doe je over de hele route?Korakal schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:36:
Afgelopen weekend teruggekomen vanuit Corsica. We hebben de GR20 in z'n geheel van zuid naar noord kunnen lopen (met even pauze op het scheidingspunt tussen zuid en noord, Vizzavona). Supergaaf om te doen, soms met stevige wandelingen, maar nergens echt onmogelijk. Ik geloof wel dat het niet voor iedereen zo leuk is of kan zijn, het moet je ding zijn. Maar als dat het is: supergaaf om te doen!!
Thanks! Ruig is het zeker op een behoorlijk deel. De route bestaat uit 15 of 16 etappes (het ligt aan welke bron je daarvoor gebruikt); de locatie van de refuges (hutten) en/of bergeries, en tevens de enige plekken waar je officieel mag kamperen, bepalen grotendeels de etappes.
Sommige mensen dubbelen of triplen de etappes waardoor het aantal dagen uiteraard afneemt. Wij hebben één keer gedubbeld en daarmee werd de dag eigenlijk net te lang om het leuk te houden wat mij betreft, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Het totaal lijkt mee te vallen met zo'n 180km, echter de 12 hoogtekilometers en soms ingewikkeld terrein maken dat je niet echt een hoge gemiddelde snelheid haalt. Over die 180km hebben we 82 uur gedaan, over alle dagen heen dus 2,2km/h gemiddeld (het record ligt op 32u trouwens).
Sommige mensen dubbelen of triplen de etappes waardoor het aantal dagen uiteraard afneemt. Wij hebben één keer gedubbeld en daarmee werd de dag eigenlijk net te lang om het leuk te houden wat mij betreft, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Het totaal lijkt mee te vallen met zo'n 180km, echter de 12 hoogtekilometers en soms ingewikkeld terrein maken dat je niet echt een hoge gemiddelde snelheid haalt. Over die 180km hebben we 82 uur gedaan, over alle dagen heen dus 2,2km/h gemiddeld (het record ligt op 32u trouwens).
die lage snelheid kan ik zeker beamen, en dan hebben wij dit jaar alleen het zuidelijke gedeelte van de GR-20 gedaan (volgend jaar Noord ). Maar ook nu was het al een zeer prachtige route. Met inderdaad kans op Tweakers in het wild 

Nog wat plaatjes bij de GR-20 Sud praatjes..Hopjesvla79 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:57:
die lage snelheid kan ik zeker beamen, en dan hebben wij dit jaar alleen het zuidelijke gedeelte van de GR-20 gedaan (volgend jaar Noord ). Maar ook nu was het al een zeer prachtige route. Met inderdaad kans op Tweakers in het wild
In de bergen ben je met 3km/u al een echte spekkoper. Rond de 2,5 is meer normaal voor de geoefende lopers. Dus als je een etappe van 20 km moet lopen in alpien gebied dan trek er maar makkelijk 8 wandeluren vooruit.Korakal schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:23:
Thanks! Ruig is het zeker op een behoorlijk deel. De route bestaat uit 15 of 16 etappes (het ligt aan welke bron je daarvoor gebruikt); de locatie van de refuges (hutten) en/of bergeries, en tevens de enige plekken waar je officieel mag kamperen, bepalen grotendeels de etappes.
Tijdens de C1 in Oostenrijk leerden we deze, want je moet ook met de hoogteverschillen rekening houden: DIN 33466. En uiteraard blijft het dan een onderbouwde schatting, het kan van plek tot plek nogal verschillen.
Ligt er echt aan hoe zwaar je ook bepakt bent. Meerdere dagstocht, dan reken in met 2,0-2.5 Enkele dagtocht rond 15km-20 horizontaal, 3km/h. Onder de 10km in afstand reken ik met 3,5km/h.zuma schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:43:
[...]
In de bergen ben je met 3km/u al een echte spekkoper. Rond de 2,5 is meer normaal voor de geoefende lopers. Dus als je een etappe van 20 km moet lopen in alpien gebied dan trek er maar makkelijk 8 wandeluren vooruit.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 12 Pro Max
Wij hebben altijd geleerd 400m stijgen per uur, 600m dalen per uur, inderdaad horizontaal 4 km/h. De laagste halveren en optellen. Eigenlijk komt dat in de Alpen altijd goed, inclusief korte pauzes, wachten op andere touwgroepen etc.Korakal schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:44:
Tijdens de C1 in Oostenrijk leerden we deze, want je moet ook met de hoogteverschillen rekening houden: DIN 33466. En uiteraard blijft het dan een onderbouwde schatting, het kan van plek tot plek nogal verschillen.
Heeft er iemand een mooie suggestie voor een 5-daagse huttentocht voor volgend jaar zomer? Moet ongeveer 10-11 uur rijden vanaf Zwolle zijn.
We hebben nu 3 jaar een 5 daagse huttentocht gelopen in Oostenrijk. Op ons lijstje staan nu gedeeltes van de Silvretta Runde, de Berliner Hohenweg en de Stubaier Hohenweg. En nu zoeken we een nieuwe Hohenweg/huttentocht.
Dus het mag best een pittige tocht (zonder gletscheroversteek) zijn. Iemand mooie tips/ervaringen met meerdaagse huttentochten in de Alpen? En ondertussen zoek ik rustig verder op internet.
Al wel deze gevonden.
We hebben nu 3 jaar een 5 daagse huttentocht gelopen in Oostenrijk. Op ons lijstje staan nu gedeeltes van de Silvretta Runde, de Berliner Hohenweg en de Stubaier Hohenweg. En nu zoeken we een nieuwe Hohenweg/huttentocht.
Dus het mag best een pittige tocht (zonder gletscheroversteek) zijn. Iemand mooie tips/ervaringen met meerdaagse huttentochten in de Alpen? En ondertussen zoek ik rustig verder op internet.
Al wel deze gevonden.
Tour de Vanoise in Frankrijk, Schobertrek in de Hohe Tauern in Oostenrijk? De eerste is een mooie rondtocht onderlangslangs o.a. gletsjers (niet erover), marmotten e.d. Vertrekken vanaf bv camping Le Laisser-Aller richting Refuge du Lac Blanc en dan tegen de klok in verder. Kan je ook nog bij de Col d'Aussois nog een 3000'er meepakken en met meerdere hutten en routeopties.Daktegel schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:49:
Heeft er iemand een mooie suggestie voor een 5-daagse huttentocht voor volgend jaar zomer? Moet ongeveer 10-11 uur rijden vanaf Zwolle zijn.
Al wel deze gevonden.
In Oostenrijk in de Schobergruppe kan je bv een mooi rondje maken van Wangenitzsee ->Nossberger>Elberfelder>Lienzerhutte.
Thanks voor de tips. Ziet er op het eerste gezicht allemaal al goed uit. Na een jaartje overgeslagen hebben, begint het toch weer te kriebelen om een huttentocht met vrienden te doen.Hopjesvla79 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:00:
[...]
Tour de Vanoise in Frankrijk, Schobertrek in de Hohe Tauern in Oostenrijk? De eerste is een mooie rondtocht onderlangslangs o.a. gletsjers (niet erover), marmotten e.d. Vertrekken vanaf bv camping Le Laisser-Aller richting Refuge du Lac Blanc en dan tegen de klok in verder. Kan je ook nog bij de Col d'Aussois nog een 3000'er meepakken en met meerdere hutten en routeopties.
In Oostenrijk in de Schobergruppe kan je bv een mooi rondje maken van Wangenitzsee ->Nossberger>Elberfelder>Lienzerhutte.
Afgelopen zomer alleen 2 trailruns(bij Huben en Interlaken) gedaan naar 2 toppen en 1 trailtocht in de Noord-Vogezen gedaan en dat blijft toch ook magisch als je alleen Nederlands 'vlak' gewend bent.
rondje Haut Cime met de Tour Dents du Midi?Daktegel schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:49:
Al wel deze gevonden.
De Bever heeft een aanbieding. Falke sokken à 27 euro, nu 2 + 1 gratis.
https://www.bever.nl/p/fa...BBA92004.html?colour=2555
Ik zie vast wat over het hoofd. Maar wat maakt dat deze sokken 27 euro kosten? Of nou ja, met korting dus 18 euro.
Dan vergelijk ik even met bijv. Decathlon, die sokken van 7,50 verkoopt.
Ik zie vast wat over het hoofd. Maar wat maakt dat deze sokken 27 euro kosten? Of nou ja, met korting dus 18 euro.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Die kosten 27 euro vanwege de wol (Merino). Zie nu echter ook dat dat Decathlon sok ook dezelfde wol bevat.TucanoItaly schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:55:
De sok van Falke bevat wel 13% meer wol.
[Voor 8% gewijzigd door souljah1h op 15-10-2022 14:09]
die heb je bij de Decathlon ook al voor onder de 10 euro...souljah1h schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:04:
[...]
Die kosten 27 euro vanwege de wol (Merino).
Waarom deze zoveel duurder? Tja.. merk? Kwaliteit? Betere wol, meer wol per sok? Wie zal het zeggen. (daarvoor moet je ze even naast elkaar leggen om te vergelijken)
Het zijn ieg fijne sokken, alhoewel ik alleen nog maar teensokken van Injinji draag, maar dat is een zeer persoonlijke keuze. (die trouwens ook niet goedkoop zijn)
Vergeet ook niet dat Decathlon alles in eigen beheer heeft, die hoeft niet te concurreren in het winkelschap. Dat drukt de prijs ook flink.
[Voor 20% gewijzigd door Hopjesvla79 op 15-10-2022 14:15]
De TK4 zijn de warmste en dikste sokken van Falke, prima voor banjeren in de sneeuw of winterkamperen in clogs maar voor iets anders snel te warm naar mijn zin.TucanoItaly schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:55:
Recent een mooie trip gedaan in het Lake District. Gelukkig niet alleen slecht weer gehad, maar ook mooie dagen. Prachtig gebied en heeft mij aangenaam verrast. Je kan er ook serieuze hoogtemeters maken. We hebben nog boven op Scafell Pike gestaan, de hoogste berg van Engeland. Hier was het, logischer wijs wat drukker, maar genoeg stukken waar je weinig mensen tegenkomt.
Mijn Tarptent Scarp 1 heeft eindelijk een goede test gehad en heeft de regen en wind prima doorstaan. Nog steeds erg blij met de tent. Zeker niet de lichtste maar heel sterk en gigantisch veel ruimte voor een 1 persoonstent.
Ook nog steeds erg blij met mijn Topo MTN Racer 2 trailrunschoenen. Ze lopen heerlijk. Ik merk dat ik niet snel meer naar mijn traditionele wandelschoenen (boots) pak.
Mijn Tarptent Scarp 1 heeft eindelijk een goede test gehad en heeft de regen en wind prima doorstaan. Nog steeds erg blij met de tent. Zeker niet de lichtste maar heel sterk en gigantisch veel ruimte voor een 1 persoonstent.
Ook nog steeds erg blij met mijn Topo MTN Racer 2 trailrunschoenen. Ze lopen heerlijk. Ik merk dat ik niet snel meer naar mijn traditionele wandelschoenen (boots) pak.
Zijn er tweakers die ervaring hebben met huttentrektocht met basisschool leeftijd kinderen?
In dit topic staat er bijna niks. Hikingsite heeft wel wat, maar ook niet veel. Ik ben op zoek naar informatie over Oostenrijk, maar andere ideeën zijn ook welkom. (Inmiddels wel al wat Duitstalige verhalen gevonden).
In dit topic staat er bijna niks. Hikingsite heeft wel wat, maar ook niet veel. Ik ben op zoek naar informatie over Oostenrijk, maar andere ideeën zijn ook welkom. (Inmiddels wel al wat Duitstalige verhalen gevonden).
misschien heb je hier wat aan:Adam1980 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 23:13:
Zijn er tweakers die ervaring hebben met huttentrektocht met basisschool leeftijd kinderen?
https://nkbv.nl/kenniscentrum/bergwandelen-met-kinderen.html
Die kwam ik al eerder tegen, maar had er toen niet uitgebreid naar gekeken. Thanks! Ik heb even wat beter gekeken en die huttenzoeker is wel handig. Ook 6 voorbeeldjes van tochten.Hopjesvla79 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 00:25:
[...]
misschien heb je hier wat aan:
https://nkbv.nl/kenniscentrum/bergwandelen-met-kinderen.html
Maar toch vind ik daar niet meteen iets geschikts. Ben op zoek naar tochtjes van 2 a 3 nachten. Niemand hier ervaring met kids en huttentocht? Met name Oostenrijk.
hebben zelf geen kinderen, maar zijn wel eens tijdens de Fjällräven Classic (110 km door Lapland) mensen met kinderen in een kidcarrier tegen gekomen...het is dus ook maar net wat je wil. Jij kent je kinderen het beste. Maar ik zou eens kijken of je niet in het gebied wat je in gedachte heb niet een leuke hut heb. Misschien eerst met de kabelbaan omhoog? En dan een familiekamer boeken. Met kinderen in het lager maak je misschien geen vrienden mee met de rest van de slapersAdam1980 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:12:
[...]
Die kwam ik al eerder tegen, maar had er toen niet uitgebreid naar gekeken. Thanks! Ik heb even wat beter gekeken en die huttenzoeker is wel handig. Ook 6 voorbeeldjes van tochten.
Maar toch vind ik daar niet meteen iets geschikts. Ben op zoek naar tochtjes van 2 a 3 nachten. Niemand hier ervaring met kids en huttentocht? Met name Oostenrijk.

misschien staan hier nog tips op:
https://www.tirol.at/reis...lm-und-huettenwanderungen
afgelopen jaar al regelmatig gedaan, wilde nu vooral lopen en misschien aan het einde met kabelbaan omlaag (als ie er is...)Hopjesvla79 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:00:
[...]
Misschien eerst met de kabelbaan omhoog?
daar heb ik naar zitten kijken, bij verschillende oostenrijkse hutten. Maar om een of andere reden ben ik ze nog niet tegengekomen met het aantal bedden dat wij nodig hebben.En dan een familiekamer boeken.
Ik denk eerder dat mijn kinderen last hebben van de andere gasten ivm de vreemde omgeving en het slapen met meerdere mensen in een ruimte, dan dat mijn kinderen overlast voor de rest veroorzaken. Ze zijn inmiddels goed instrueerbaar en kunnen prima rekening houden met anderen. (Kan me nog wel een hoop geritsel met zakjes voor de geest halen, op een onprettig tijdstip in de ochtend in een lager, door een boomer. Maar goed, andersom is ook voorstelbaar.)Met kinderen in het lager maak je misschien geen vrienden mee met de rest van de slapers
Ik zal er 's naar kijken. Denk dat ik het met jouw input moet doen @Hopjesvla79 , dit topic is blijkbaar niet zo levendig.
Het hangt echt af van wat je kids kunnen. Ik heb de Stubaier Höhenweg gelopen, mooie huttentocht waar je ook makkelijk een kleiner stuk van kan lopen. Altijd goed bereikbaar vanaf dal en bussen rijden goed. Deze tocht wordt omschreven als ook geschikt voor kinderen maar zowel ik als mijn vrienden zien dat zeker niet zitten met onze kinderen... Echt best pittig en redelijk wat 'gevaarlijk' klim/klauterwerk. Dus schat goed in wat die van jou kunnen (en willen).Adam1980 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:25:
[...]
afgelopen jaar al regelmatig gedaan, wilde nu vooral lopen en misschien aan het einde met kabelbaan omlaag (als ie er is...)
[...]
daar heb ik naar zitten kijken, bij verschillende oostenrijkse hutten. Maar om een of andere reden ben ik ze nog niet tegengekomen met het aantal bedden dat wij nodig hebben.
[...]
Ik denk eerder dat mijn kinderen last hebben van de andere gasten ivm de vreemde omgeving en het slapen met meerdere mensen in een ruimte, dan dat mijn kinderen overlast voor de rest veroorzaken. Ze zijn inmiddels goed instrueerbaar en kunnen prima rekening houden met anderen. (Kan me nog wel een hoop geritsel met zakjes voor de geest halen, op een onprettig tijdstip in de ochtend in een lager, door een boomer. Maar goed, andersom is ook voorstelbaar.)
[...]
Ik zal er 's naar kijken. Denk dat ik het met jouw input moet doen @Hopjesvla79 , dit topic is blijkbaar niet zo levendig.
STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock
Ik heb wel ervaring met trektochten en kleine kinderen (vanaf baby af) wij deze het altijd met tent en geen huttentochten. Mijn advies is houdt de afstanden kort, zeg maar een kilometer of 10 of niet meer dan 1000 (liever 500m) hoogtemeters over een hele dag. Over het gewenste gebied/land kan ik je weinig vertellen. Maar tips over kleding, rugzakjes, spelbezigheden onderweg etc. kan je ik je wel geven. Wat dat betreft vraag maar raak.Adam1980 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 23:13:
De route maakt ook veel uit.. de paarse (directe) route is drukker dan de groene..Luuk84 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:53:
Recent een mooie trip gedaan in het Lake District. Gelukkig niet alleen slecht weer gehad, maar ook mooie dagen. Prachtig gebied en heeft mij aangenaam verrast. Je kan er ook serieuze hoogtemeters maken. We hebben nog boven op Scafell Pike gestaan, de hoogste berg van Engeland. Hier was het, logischer wijs wat drukker, maar genoeg stukken waar je weinig mensen tegenkomt.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Leukste is natuurlijk een rondje

Zelfde verhaal geld op Snowdon.. daar heb je zelfs veel meer opties

Bij Ben Nevis loop je gewoon altijd in een rijtje.. van de 3 peaks is dat ook mijn minst favoriete..
Ik heb dat zelf als kind gedaan (in zwarte woud).Adam1980 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 23:13:
En onze meiden lopen al van jongs af aan mee:
De truuk is om veel pauzes te nemen, met snacks.. en tijdens het lopen werkt het goed als je een verhaal verteld om ze af te leiden.. het leukst is een verhaal verzinnen over de omgeving waarin je loopt

Zat even naar nl links te kijken hiervan, dat lijkt me inderdaad niet heel prettig met basisschool kids. Maar elke hohenweg/haute route/alta via zou ik met mijn kinderen voorlopig links laten liggen...vandermark schreef op zondag 29 januari 2023 @ 23:02:
[...]
Het hangt echt af van wat je kids kunnen. Ik heb de Stubaier Höhenweg gelopen, mooie huttentocht waar je ook makkelijk een kleiner stuk van kan lopen. Altijd goed bereikbaar vanaf dal en bussen rijden goed. Deze tocht wordt omschreven als ook geschikt voor kinderen maar zowel ik als mijn vrienden zien dat zeker niet zitten met onze kinderen... Echt best pittig en redelijk wat 'gevaarlijk' klim/klauterwerk. Dus schat goed in wat die van jou kunnen (en willen).
10k lopen waarvan 500m omhoog is het idd het ideaalplaatje, afgelopen zomer ook gedaan met dagtochten.zuma schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:10:
[...]
Ik heb wel ervaring met trektochten en kleine kinderen (vanaf baby af) wij deze het altijd met tent en geen huttentochten. Mijn advies is houdt de afstanden kort, zeg maar een kilometer of 10 of niet meer dan 1000 (liever 500m) hoogtemeters over een hele dag. Over het gewenste gebied/land kan ik je weinig vertellen. Maar tips over kleding, rugzakjes, spelbezigheden onderweg etc. kan je ik je wel geven. Wat dat betreft vraag maar raak.
Wat hebben jouw kinderen op hun rug (en hoe oud zijn ze daarbij)?
Veel kinderen voor kinderen gezongen met de jongste afgelopen jaar; één been op stoep en één been in de gootToolkiT schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:30:
[...]
De truuk is om veel pauzes te nemen, met snacks.. en tijdens het lopen werkt het goed als je een verhaal verteld om ze af te leiden.. het leukst is een verhaal verzinnen over de omgeving waarin je loopt

Toevallig ook trekkings met de kinderen in Oostenrijk gedaan?
ok, dat is niet helemaal waar. Want deze optie van hikingsite vind ik het overwegen waard https://www.google.com/se...gBAA&sclient=gws-wiz-serpAdam1980 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:20:
[...]
Zat even naar nl links te kijken hiervan, dat lijkt me inderdaad niet heel prettig met basisschool kids. Maar elke hohenweg/haute route/alta via zou ik met mijn kinderen voorlopig links laten liggen...
[Voor 21% gewijzigd door Adam1980 op 30-01-2023 22:35]
Tja ik denk dat het ook gewoon een kwestie van doen is.
Ik heb heb zelf geen kinderen maar ben door m’n ouders overal opgedwongen. Toen ik 4 was ben ik op eigen benen «the» Ben Nevis opgeweest / gedwongen.
Toen ik 5/6 was de Eggishorn (zonder lift). Geen idee wat m’n ouders dachten.
Hutten tocht is wellicht anders maar als de etappes niet te gek zijn achter elkaar denk dat kinderen een hoop kunnen hebben (vanuit eigen ervaring). Ook vind ik het zelf nog steeds fantastisch om in de bergen te zijn, dus zo erg kan niet geweest zijn.
Ik heb heb zelf geen kinderen maar ben door m’n ouders overal opgedwongen. Toen ik 4 was ben ik op eigen benen «the» Ben Nevis opgeweest / gedwongen.

Hutten tocht is wellicht anders maar als de etappes niet te gek zijn achter elkaar denk dat kinderen een hoop kunnen hebben (vanuit eigen ervaring). Ook vind ik het zelf nog steeds fantastisch om in de bergen te zijn, dus zo erg kan niet geweest zijn.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 12 Pro Max
Vanaf een jaar of vijf zes, klein rugzakje met knuffel en regenkleding (UL spul van patagonia speciaal voor kids). Eigenlijk vanaf het moment dat ze elf al stukken liepen. Op moment dat ze de hele dag meeliepen UL slaapzak (dons, verkort) en UL matje (120 cm) extra en iets grotere rugzakjes speciaal voor jonge kids (Osprey). Streven was altijd ongeveer max 10% van hun lichaamsgewicht, zeker in het begin dat ze zelf dingen gaan dragen.Adam1980 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:22:
[...]
10k lopen waarvan 500m omhoog is het idd het ideaalplaatje, afgelopen zomer ook gedaan met dagtochten.
Wat hebben jouw kinderen op hun rug (en hoe oud zijn ze daarbij)?
Ik was van plan om deze zomer aansluitend een C1 en een C2 cursus te doen bij de NKBV: de basiscursus in Wallis en dan meteen door met de gevorderdencursus in de Glarner Alpen. Nu kreeg ik van de NKBV een mailtje waarin zij mij adviseren dit niet te doen omdat dit a) fysiek zwaar zou zijn, en b) omdat het succesvol afronden van de C1 cursus een vereiste is voor deelname aan de C2 cursus.
Voor zover ik het begreep weet iedereen en z'n oma de basiscursus wel met goed gevolg af te ronden, dus daar maak ik me op zich niet zo'n zorgen over. Daarnaast heb zelf redelijk wat bergwandel- en sportklimervaring, en volgens mij is m'n conditie behoorlijk op peil.
Wat is jullie kijk hierop?
Voor zover ik het begreep weet iedereen en z'n oma de basiscursus wel met goed gevolg af te ronden, dus daar maak ik me op zich niet zo'n zorgen over. Daarnaast heb zelf redelijk wat bergwandel- en sportklimervaring, en volgens mij is m'n conditie behoorlijk op peil.
Ik snap het advies. Zelf c1 gedaan, zou het jaar er op c2 gaan doen. Maar door ongeval is het er niet van gekomen.Panopticum schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:30:
Ik was van plan om deze zomer aansluitend een C1 en een C2 cursus te doen bij de NKBV: de basiscursus in Wallis en dan meteen door met de gevorderdencursus in de Glarner Alpen. Nu kreeg ik van de NKBV een mailtje waarin zij mij adviseren dit niet te doen omdat dit a) fysiek zwaar zou zijn, en b) omdat het succesvol afronden van de C1 cursus een vereiste is voor deelname aan de C2 cursus.
Denk dat het zinvol is om de tijd die je na je c1 niet aan de c2 cursus besteed, te besteden aan tochten die bij c1 niveau horen. Door toe te passen wat je hebt geleerd tijdens c1, kun je, m.i. en, denk ik, nkbv insziens, meer leerrendament halen uit c2.
Zo lezende klinkt het wat gehaast. Waar het ons Nederlanders aan ontbreekt, is substantiele tijd kunnen doorbrengen in de bergen. Ervaring opdoen dus na je eerste cursus, zou ik je willen adviseren. Met een touwgroepje.
Overigens, dat je conditie op peil is is geen argument om na c1 meteen c2 te gaan doen (ik deed de cursus bij de studenten alpen club, bij vrijwel alle studenten die deelnamen was de conditie op peil en niemand (bij mijn weten) deed 2 cursussen direct na elkaar, maar daarbij speelde ongetwijfeld financiële overwegingen ook een rol). Sportklimmen is toch anders dan alpien klimmen, buiten sportklimervaring (multi-pitch) helpt zeker.
Heb je je vandaag geregistreerd om deze vraag te stellen?Panopticum schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:30:
Als je je eigen kunnen en conditie niet overschat, zou dat prima kunnen. Hangt ook af of je Cx doet in alleen sneeuw en ijs of ook de week rots er nog bij pakt, want dan is het steeds 2 weken bikkelen en dat dus keer 2!Panopticum schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:30:
De vraag is dus of het gaat lukken, want je hebt C1 officieel niet afgerond, dus kun je je niet inschrijven voor C2.
Mijn advies is heel anders. Ik heb zelf nooit C1 gedaan, maar wel C2 rots, sneeuw en ijs. Het waren 2 leuke weken, maar ik heb geen zak geleerd. Ik had alleen maar goede scores, maar ben niet verder gegaan met C3 omdat het mij niks brengt.
Het advies is dus: zoek 1 of 2 maatjes die vergelijkbare conditie (!) en interesses hebben en regel voor een dag of 3 a 4 een gids in Oostenrijk (veel goedkoper dan Zwitserland). Dan leer je veel meer, veel sneller en heb je alles zelf in de hand. Je bent dan ook niet afhankelijk van langzame groepsankers in je groep, immers, je maatje zocht je zelf uit!
Ik zeg dit niet om de NKBV zwart te maken, het cursus aanbod is echt wel prima. Maar heb wel wat ervaring met de groepsamenstelling, niet in hoe met elkaar om te gaan, maar wel een te groot verschil in conditie.
Als je nog een leuke, goede, Nederlandse gids zoekt, eentje die er voor de groep is en niet om zichzelf veren in de reet te steken, laat maar weten. Ik weet wel een erg goede, inspirerende.
Vergeet in mijn reactie mee te nemen dat ik mijn cursus bij de SAC heb gedaan, wel met instructeurs die via nkbv zijn opgeleid. Bij studenten alpen club had iedereen wel wat berg- en sportklimervaring, conditie was bij iedereen goed. Het niveau was daarmee ook een stuk hoger. En de groep veel meer homogeen.PageFault schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:56:
Mijn advies is heel anders. Ik heb zelf nooit C1 gedaan, maar wel C2 rots, sneeuw en ijs. Het waren 2 leuke weken, maar ik heb geen zak geleerd. Ik had alleen maar goede scores, maar ben niet verder gegaan met C3 omdat het mij niks brengt.
Het advies is dus: zoek 1 of 2 maatjes die vergelijkbare conditie (!) en interesses hebben en regel voor een dag of 3 a 4 een gids in Oostenrijk (veel goedkoper dan Zwitserland). Dan leer je veel meer, veel sneller en heb je alles zelf in de hand. Je bent dan ook niet afhankelijk van langzame groepsankers in je groep, immers, je maatje zocht je zelf uit!
Wat @PageFault schrijft kun je ook doen. Als je nog niemand hebt om een groepje me te vormen, dan is een cursus juist weer een gelegenheid om iemand te vinden.
Dat maakt inderdaad wel een verschil. Leertempo en conditie ligt bij de SAC toch wel aanzienlijk hoger dan het "reguliere traject" doorgaans...Adam1980 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:27:
[...]
Vergeet in mijn reactie mee te nemen dat ik mijn cursus bij de SAC heb gedaan, wel met instructeurs die via nkbv zijn opgeleid. Bij studenten alpen club had iedereen wel wat berg- en sportklimervaring, conditie was bij iedereen goed. Het niveau was daarmee ook een stuk hoger. En de groep veel meer homogeen.
Wat @PageFault schrijft kun je ook doen. Als je nog niemand hebt om een groepje me te vormen, dan is een cursus juist weer een gelegenheid om iemand te vinden.
Om iemand te zoeken, kun je hier of op het NKBV forum wellicht een oproep doen. Ik zou dat echt verkiezen boven de C1+C2 cursus. Als je een vergelijkbaar iemand treft, leer je in 4 dagen gewoon hetzelfde als een week C1 en een week C2 voor minder geld.
Heeft er iemand ervaring met de Tour Du Tarangue in de Ardèche?
https://www.gr-infos.com/en/grp-tanargue.htm
https://www.gr-infos.com/en/grp-tanargue.htm
Ik kan me voorstellen dat je prima leert door het terrein te bewegen, maar kom je dan ook toe aan allerhande reddingstechnieken? Meteorologie en navigatie?PageFault schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:56:
[...]
Ja hoor, ik kleine groepjes kun je veel meer doen. Bijna alle Duitsers en Oostenrijkers die ik tegen ben gekomen in de Alpen hebben het op die manier geleerd.jantjeharing schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:15:
[...]
Ik kan me voorstellen dat je prima leert door het terrein te bewegen, maar kom je dan ook toe aan allerhande reddingstechnieken? Meteorologie en navigatie?
@PageFault en @Adam1980 bedankt voor jullie reacties!
Iets organiseren met een gids en wat maten is zeker een prima idee, alleen ik vrees in mijn vriendenkring niet heel veel gelijkgestemden te vinden. Ik denk dat ik wel mensen zo ver krijg om een dag of 10 de bergen in te trekken, maar die niet de ambitie hebben om dat serieus aan te pakken. De cursussen leken me juist een goede manier om wat mensen te leren kennen die dat wel willen.
Ik heb besloten het gewoon te gaan proberen, en we zien wel hoe het afloopt: in het slechtste geval is het een duur gokje geweest en ga ik me die tweede week op een andere manier in de bergen proberen te vermaken. Overigens verwacht ik niet na die twee cursussen een volleerd alpinist te zijn, maar ik hoop dat het me voldoende basis geeft om later met een zelfstandige groep het e.e.a. te kunnen ondernemen.
En ik informeer binnenkort nog even naar die gids waar je het over had: je weet nooit wanneer die informatie van pas komt.
Iets organiseren met een gids en wat maten is zeker een prima idee, alleen ik vrees in mijn vriendenkring niet heel veel gelijkgestemden te vinden. Ik denk dat ik wel mensen zo ver krijg om een dag of 10 de bergen in te trekken, maar die niet de ambitie hebben om dat serieus aan te pakken. De cursussen leken me juist een goede manier om wat mensen te leren kennen die dat wel willen.
Ik heb besloten het gewoon te gaan proberen, en we zien wel hoe het afloopt: in het slechtste geval is het een duur gokje geweest en ga ik me die tweede week op een andere manier in de bergen proberen te vermaken. Overigens verwacht ik niet na die twee cursussen een volleerd alpinist te zijn, maar ik hoop dat het me voldoende basis geeft om later met een zelfstandige groep het e.e.a. te kunnen ondernemen.
En ik informeer binnenkort nog even naar die gids waar je het over had: je weet nooit wanneer die informatie van pas komt.
Maar die wonen daar. Wij niet. Wij moeten het hebben van een paar weekjes in de zomer, enkele uitzonderingen daargelaten. Ervaring bouw je als Nederlander daarom minder snel op. Een cursus kan dan behulpzaam zijn.PageFault schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:57:
[...]
Ja hoor, ik kleine groepjes kun je veel meer doen. Bijna alle Duitsers en Oostenrijkers die ik tegen ben gekomen in de Alpen hebben het op die manier geleerd.
Succes! Ik zou ook vast investeren in een kennissenkring met vergelijkbare interesse. Je hebt namelijk altijd tochtgenoten nodig. Beetje jammer als je het geleerde niet in praktijk kan brengen.Panopticum schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:33:
@PageFault en @Adam1980 bedankt voor jullie reacties!
De meeste Duitsers wonen niet in de alpen. In 4 dagen leer je gewoon veel meer met 2 man met vergelijkbare ambities/conditie/instapniveau dan in 2 x 5 dagen met mensen van verschillende conditie/instapniveau.Adam1980 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:51:
[...]
Maar die wonen daar. Wij niet. Wij moeten het hebben van een paar weekjes in de zomer, enkele uitzonderingen daargelaten. Ervaring bouw je als Nederlander daarom minder snel op. Een cursus kan dan behulpzaam zijn.
Dat is de ervaring die ik heb. Tuurlijk mag je de cursus doen, ik zou het zelf niet doen.
Komende zomer wil ik misschien de Tour Du Tanargue in de Ardèche gaan lopen. Wie heeft er ervaring met deze route of het hiken in de zomer in de Ardèche?
[Voor 14% gewijzigd door janvanmil op 12-02-2023 11:13. Reden: kaartje toegevoegd]
Ik zag je bericht al eerder, maar heb er geen ervaring mee. Maar op basis van het kaartje lijkt het me prima te doen.janvanmil schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:12:
Komende zomer wil ik misschien de Tour Du Tanargue in de Ardèche gaan lopen. Wie heeft er ervaring met deze route of het hiken in de zomer in de Ardèche?
[Afbeelding]
Wat wil je eigenlijk weten?
Ik ben erg benieuwd of het niet te warm is in de zomer en dat er voldoende water te vinden is (ik kan filteren, dus dat is geen probleem). Volgens mij vrij specifiek voor deze route.Adam1980 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:03:
[...]
Ik zag je bericht al eerder, maar heb er geen ervaring mee. Maar op basis van het kaartje lijkt het me prima te doen.
Wat wil je eigenlijk weten?
Warm zal het er wel zijn in de zomer, maar gemiddeldes kun je opzoeken. Voor de aanwezigheid van water in de omgeving zul je denk ik wat lokaler info moeten ophalen. Maar afgaande op de temperuur die oploopt, de tijd van het jaar en de hoogtelijnen waarover het pad gaat, zul je denk ik niet veel filterbaar water vinden.janvanmil schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:37:
[...]
Ik ben erg benieuwd of het niet te warm is in de zomer en dat er voldoende water te vinden is (ik kan filteren, dus dat is geen probleem). Volgens mij vrij specifiek voor deze route.
waarom ga je er eigenlijk lopen? het ziet er vrij bewoond uit en de route loopt over veel wegen. Zou niet direct mijn keuze zijn. Wat maakt dat je deze tocht hebt uitgezocht?
Wat wil je gaan doen? Bivakkeren of slaap je in een hut/ B&B langs de route? In het laatste geval heb je altijd op begin en eindpunt een waterbron. Waterzak van 3 liter vullen in de ochtend en je komt een heel eind. Voor veilig water uit een beekje zit je imho te laag, je zal dan idd echt moeten filteren/koken want ik vermoed dat er nog wel wat vee rondloopt (en de vraag is of ze er midden zomer zijn). Gezien de ligging van de route zal je waarschijnlijk vroeg willen vertrekken om het nog enigszins lekker koel te houden, maar met een beetje mazzel heb je een briesje op de kam.janvanmil schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:37:
[...]
Ik ben erg benieuwd of het niet te warm is in de zomer en dat er voldoende water te vinden is (ik kan filteren, dus dat is geen probleem). Volgens mij vrij specifiek voor deze route.
[Voor 5% gewijzigd door Hopjesvla79 op 13-02-2023 10:00]
gebruik deze online kaart waar je de zogenaamde Fonts kan vinden (bronnen). https://www.geoportail.go...s/carte-topographique-ignjanvanmil schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:12:
[Afbeelding]
Ze kunnen bij flinke droogte wel droog staan. Maar zo weet je wel beter de opties te vinden. ook kan je op deze kaarten beter overnachtingspunten vinden
Het plan is om daar in de buurt een paar weken op vakantie met het gezin te zijn. ik zoek dan altijd een leuke route daar in de buurt. Een leuke aanvulling op de vakantie en niet specifiek een bijzondere route oid. Daarvoor ga ik eerder dit jaar alleen op pad.Adam1980 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:09:
[...]
Warm zal het er wel zijn in de zomer, maar gemiddeldes kun je opzoeken. Voor de aanwezigheid van water in de omgeving zul je denk ik wat lokaler info moeten ophalen. Maar afgaande op de temperuur die oploopt, de tijd van het jaar en de hoogtelijnen waarover het pad gaat, zul je denk ik niet veel filterbaar water vinden.
waarom ga je er eigenlijk lopen? het ziet er vrij bewoond uit en de route loopt over veel wegen. Zou niet direct mijn keuze zijn. Wat maakt dat je deze tocht hebt uitgezocht?
Ik zal voor de info wat lokaler gaan navragen inderdaad.
Ik wil normaliter zoveel mogelijk bivakkeren, alleen als het echt niet anders kan is een B&B oid een optie. Qua water weet ik redelijk wat ik nodig heb, maar onderweg bijvullen en filteren heeft qua gewicht voor mij de voorkeur. Maar wat dat betreft ben ik misschien te verwend met waterbronnen in Scandinavië.Hopjesvla79 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:58:
[...]
Wat wil je gaan doen? Bivakkeren of slaap je in een hut/ B&B langs de route? In het laatste geval heb je altijd op begin en eindpunt een waterbron. Waterzak van 3 liter vullen in de ochtend en je komt een heel eind. Voor veilig water uit een beekje zit je imho te laag, je zal dan idd echt moeten filteren/koken want ik vermoed dat er nog wel wat vee rondloopt (en de vraag is of ze er midden zomer zijn). Gezien de ligging van de route zal je waarschijnlijk vroeg willen vertrekken om het nog enigszins lekker koel te houden, maar met een beetje mazzel heb je een briesje op de kam.
Voor nu is het verkennen wat mogellijk is en een definitieve keuze wordt gemaakt in de weken voordat we gaan.
En dank je voor de link

iemand ervaring met wandelen met stokken op bergwandelpaden/alpien terrein? Ik overweeg er mee te gaan beginnen om mn knieen te sparen. Ik ben benieuwd wat jullie ervaring en overwegingen zijn om dit te doen. En is het ook een beetje praktisch, als je bv met je gezin op pad bent (ivm onderweg wat aanreiken, uit de tas halen etc).?
Wow, mooie kaart. Dank je wel. Ik ga puzzelenzuma schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:57:
[...]
gebruik deze online kaart waar je de zogenaamde Fonts kan vinden (bronnen). https://www.geoportail.go...s/carte-topographique-ign
Ze kunnen bij flinke droogte wel droog staan. Maar zo weet je wel beter de opties te vinden. ook kan je op deze kaarten beter overnachtingspunten vinden

...
[Voor 98% gewijzigd door Adam1980 op 13-02-2023 20:58]
Ik loop vrijwel altijd met wandelstokken (als ik m'n meerdaagse rugzak op heb). Het helpt mij echt met de balans en instabiliteit van enkels (vooral mijn probleem) en knieën. Voor onderweg met m'n gezin of tijdens pauzes ram ik die stokken ergens de grond in en kan dan de benodigde dingen doen / uit de tas halen etc.Adam1980 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:53:
iemand ervaring met wandelen met stokken op bergwandelpaden/alpien terrein? Ik overweeg er mee te gaan beginnen om mn knieen te sparen. Ik ben benieuwd wat jullie ervaring en overwegingen zijn om dit te doen. En is het ook een beetje praktisch, als je bv met je gezin op pad bent (ivm onderweg wat aanreiken, uit de tas halen etc).?
er zijn natuurlijk uitzonderingen maar in het algemeen wil je juist stokken op niet-vlak terrein (de Nordic Walker uitgeslotenAdam1980 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:53:

Zeker met bepakking op de rug. Wel is het handig om te weten wanneer je ze het beste weg kan steken, soms is het terrein dermate 'moeilijk' dat stokken juist tegen je gaan werken en het er juist gevaarlijker op maakt.
Hoe je er mee omgaat als je iets uit je tas nodig heb is helemaal aan jou.. Doch gewoonweg even in de grond steken is vaak het makkelijkst. Of even aan iemand geven...of iemand anders iets uit en tas laten pakken..of neerleggen...het is allemaal niet zo lastig

nee, dat is natuurlijk ook zo. maar goed, ik ben natuurlijk gewend om helemaal niets in mn hand te hebben. vroeg me af hoe dat dan gaat.
Maar jij loopt er ook mee? wat was voor aanleiding om dat te doen? En wanneer gebruik je ze? Ook bij stijgen?
sowieso zijn de "offline" IGN kaarten voor Frankrijk een van de beste kaarten die je kan hebben. Te koop bij je reisboekhandel, (bv de Noorderzon in Arnhem) maar op locatie ook vaak gewoon in de Supermarche of anders in de lokale sportzaak/VVV. (ik verbaas me sowieso altijd om het aanbod aan kaart en boekmateriaal (bv klimtopo's) in de lokale supermarkt. Moet je eens hier bij de Appie voor komen...)janvanmil schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:55:
[...]
Wow, mooie kaart. Dank je wel. Ik ga puzzelen
aanleiding was ondersteuning en stabiliteit. Ik gebruik ze zowel bij stijgen (afzetten) als dalen (afsteunen ..alhoewel je daar altijd scherp op moet zijn dat je er niet volledig op steunt..als die wegschiet ga je mee..). Het helpt dus ook je rug wat te ontlasten als je een rugzak op heb.Adam1980 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:26:
[...]
nee, dat is natuurlijk ook zo. maar goed, ik ben natuurlijk gewend om helemaal niets in mn hand te hebben. vroeg me af hoe dat dan gaat.
Maar jij loopt er ook mee? wat was voor aanleiding om dat te doen? En wanneer gebruik je ze? Ook bij stijgen?
Zoek anders een filmpjes van ultralopers in de bergen..dat zijn soms acrobaten met stokken
Ik loop altijd met stokken in de bergen, kan echt niet zonder, tenzij ik de rugzak niet om heb. Vooral bij lange afdalingen zijn ze echt cruciaal voor mijn knieën. Bij klimmen helpen ze om je armen mee te laten werken. Vanaf een bepaalde stijlheid en moeilijkheidsgraad moet je ze wegsteken, ik doe ze dan meestal langs mijn nek tussen rug en tas, omdat het vaak maar korte stukken zijn.Adam1980 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:53:
iemand ervaring met wandelen met stokken op bergwandelpaden/alpien terrein? Ik overweeg er mee te gaan beginnen om mn knieen te sparen. Ik ben benieuwd wat jullie ervaring en overwegingen zijn om dit te doen.
Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.
https://nkbv.nl/kenniscentrum/bergwandelen-met-stokken.html
@Adam1980 misschien heb je nog wat aan bovenstaande link
Thanks! net 1 min geleden al gevonden en gelezen.Hopjesvla79 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:36:
https://nkbv.nl/kenniscentrum/bergwandelen-met-stokken.html
Ik loop in de bergen vrijwel uitsluitend met stokken. Ik kan niet voor iedereen spreken natuurlijk, maar je wel mijn eigen beweegredenen meegeven, evenals ervaren nadelen. Ik heb het een beetje wollig omschreven, maar wel op zo'n manier dat ik hoop dat de essentie duidelijker wordt.Adam1980 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:53:
Voordelen bij omhoog lopen
Bij elke stap die je maakt waarbij je omhoog gaat moet je je lichaamsgewicht volledig met één been 'tillen' naar de volgende positie. En dan een hele tocht lang, soms 1000+ hoogtemeters op een dag en soms met grote (hoge) passen, waardoor je veel energie gebruikt. Je armen doen tijdens die tocht nagenoeg niets. Gebruik je stokken dan kan je een deel van de energie die het kost om 'omhoog te stappen' naar je arm brengen, dat stukje energie hoeft dan niet meer uit dat ene been te komen. Dit scheelt echt enorm, niet alleen in vermoeide benen maar ook in blessures voor je knieën. Want zeker als je ook nog 10-20kg mee zeult dan is elke grote stap omhoog relatief zwaar.
Voordelen bij omlaag lopen
Hoewel ik stokken voor omhoog lopen altijd prettig vind en meestal ook gebruik zit voor mij de échte meerwaarde in naar beneden lopen. Op het moment dat je steile stukken naar beneden loopt zet je immers je voet in het 'luchtledige', 'val' je als het ware een stukje naar beneden en komt je volledige gewicht op je neerzettende been. Dat is best heftig voor de knieën. Het is dan ook niet voor niets dat klimmers een hekel hebben aan de weg terug, je bent al moe en dan komt er nog eens zo'n knee-wrecking decent achteraan.. Met stokken kun je (tenminste dat doe ik) de stok éérst neerzetten en jezelf vervolgens laten zakken terwijl je jezel tegen houdt met stok. Daardoor is de schokbelasting van de stap naar beneden minimaal. Ook hier: die energie verdampt niet zomaar, het is zwaarder voor je armen dan niets doen met die armen. Maar al met al heb ik met stokken eigenlijk nooit achteraf last van de armen, en zonder stokken wel van de knieeen

Voordelen mbt balans
Tot slot geven stokken een voordeel mbt balans/evenwicht. Je hebt als het ware een extra steunpunt. Dus als je in onbalans lijkt te komen kan je snel nog een stok plaatsen. In praktijk ervaar ik hier eigenlijk alleen een voordeel als ik op grote soms losliggende rotsen/morenen etc loop waarbij je soms onverwacht een kant op schiet omdat je net even niet verwacht had dat een steen los zat etc.
Nadelen mbt balans
Iets wat mensen soms als nadeel opgeven is dat je door altijd maar met stokken te lopen erg veel gaat vertrouwen op die dingen en je 'natuurlijk balans' minder wordt. Ik vind het lastig om daar uitsluitsel over te geven, maar geloof op zich wel dat het zo is. Door zonder stokken te lopen op de meest uitdagende soorten terrein train je immers om zonder stokken ook je evenwicht goed te bewaren. Zelf zie ik dit potentiële nadeel als minimaal t.o.v. de voordelen, maar helemaal uit het oog zou ik het niet willen verliezen.
Nadelen m.b.t. gevaar bij inklappen/schuiven
Een nadeel wat je niet moet onderschatten: door te 'vertrouwen' op de stokken en daar ook gewicht op te zetten (zoals ik zelf doe bij het afdalen) neem je altijd een bepaald risico, want áls de stok breekt / inschuift dan kun je wel eens heel naar terecht komen omdat je er immers met gewicht op leunt. Hoe betere kwaliteit stokken je hebt hoe kleiner de kans dat zoiets gebeurt, maar helemaal 0 wordt de kans nooit, want het blijft materiaal wat slijt en wat door verkeerd gebruik bijv een keer niet goed dicht kan zitten.
Ervaringen met pakken/wegdoen
Op (nagenoeg) vlak terrein gebruik ik geen stokken, en in de bergen is het enige terrein waar ik geen stok gebruik op gletsjers (ivm veiligheid draag ik daar een ijsbijl/pikkel), of op terrein waar ik beide handen nodig heb (klauteren/klimmen en houvast op richels langs steile rotswanden). Ik dat geval schuif ik mijn stokken in en doen ik ze aan mijn tas (als ik langdurig twee handen nodig heb) of hou ik ze tijdelijk in één hand (als ik aan een vrije hand genoeg heb). Pakken en wegdoen wordt je handig in en kost dan weinig tijd. Of als je met tochtgenoten bent vraag je elkaar om ze aan tas te doen (veel tassen hebben daar een handige bevestigingsoptie voor) en visa versa, dan hoef je je tas niet neer te zetten. Als ik het zelf doe kost het mij misschien een paar minuten, als ik het een ander vraag misschien nog net iets minder.
Soorten stokken
Als je stokken koopt koop dan goede stokken, en bij voorkeur aluminium. Wil je de lichtste stokken dan kan je ook voor carbon gaan, maar in mijn optiek (lees: ervaringen van tochtgenoten) geeft dan minimaal gewichtswinst en vaker kapotte stokken. Just my 2 cents

Aanhakend op de vraag over stokken; ik ga deze zomer voor het eerst met vrienden een huttentocht doen in de Dolomieten (https://www.snp.nl/reis/i...ieten/huttentocht-5-dagen). Wij vroegen ons ook af of men voor een dergelijke tocht stokken zou adviseren? En zo ja, wat voor stokken dan?
Ik ben echt een leek op dit gebied, dus ik heb ook geen flauw idee wat ik kan verwachten en/of waar ik naar moet zoeken.
Ik ben echt een leek op dit gebied, dus ik heb ook geen flauw idee wat ik kan verwachten en/of waar ik naar moet zoeken.
ik zou ze zeker meenemen.xK0etj3 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 07:59:
Aanhakend op de vraag over stokken; ik ga deze zomer voor het eerst met vrienden een huttentocht doen in de Dolomieten (https://www.snp.nl/reis/i...ieten/huttentocht-5-dagen). Wij vroegen ons ook af of men voor een dergelijke tocht stokken zou adviseren? En zo ja, wat voor stokken dan?
Welke je moet nemen is dan even de vraag. Hier in huis zijn we fan van de stokken van Black Diamond. Ik heb 3-delige inschuifbare, mijn vriendin 3-delige inklapbare stokken. Hebben beide voor en nadelen. De inklapbare zijn compacter, handig om ook mee te nemen in de tas ipv buiten aan de tas (kan soms handig zijn met transport (bv vliegen, in het ruim van een bus etc). Maar zijn soms lastiger buiten aan de tas te bevestigen. De inschuifbare zijn wat groter en daardoor wat lomper (alhoewel nog steeds compact) maar passen wel altijd aan de buitenkant van een tas.
Verder zou het materiaal van het handvat nog van belang kunnen zijn: hard kunststof, kurk, schuim..is maar net wat je prettig vindt...
Je zou ook eens naar de stokken van de Decathlon kunnen kijken, ik moet zeggen dat vooral hun duurdere modellen er best prima uit zien en qua gewicht (hier ook fan van alu boven carbon) ook prima is. Bijvoorbeeld de Forclaz 500 of 900. Let wel: bij Decathlon koop je per stok, Black Diamond is altijd een set van 2 (en dan kan het prijsverschil ineens toch een stuk kleiner worden). Als je ze vergelijkt zijn de Black Diamonds wel net beter geconstrueerd, maar desalniettemin zijn de Decathlons zeker geen rommel.
[Voor 13% gewijzigd door Hopjesvla79 op 14-02-2023 08:34]
Thanks voor je antwoord! Ik ga binnenkort maar eens wat winkels af om te kijken wat me fijn lijkt. Zou je altijd 2 stokken adviseren of kom je met 1 ook al een heel eind?Hopjesvla79 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:13:
[...]
ik zou ze zeker meenemen.
Welke je moet nemen is dan even de vraag. Hier in huis zijn we fan van de stokken van Black Diamond. Ik heb 3-delige inschuifbare, mijn vriendin 3-delige inklapbare stokken. Hebben beide voor en nadelen. De inklapbare zijn compacter, handig om ook mee te nemen in de tas ipv buiten aan de tas (kan soms handig zijn met transport (bv vliegen, in het ruim van een bus etc). Maar zijn soms lastiger buiten aan de tas te bevestigen. De inschuifbare zijn wat groter en daardoor wat lomper (alhoewel nog steeds compact) maar passen wel altijd aan de buitenkant van een tas.
Verder zou het materiaal van het handvat nog van belang kunnen zijn: hard kunststof, kurk, schuim..is maar net wat je prettig vindt...
Je zou ook eens naar de stokken van de Decathlon kunnen kijken, ik moet zeggen dat vooral hun duurdere modellen er best prima uit zien en qua gewicht (hier ook fan van alu boven carbon) ook prima is. Bijvoorbeeld de Forclaz 500 of 900. Let wel: bij Decathlon koop je per stok, Black Diamond is altijd een set van 2 (en dan kan het prijsverschil ineens toch een stuk kleiner worden). Als je ze vergelijkt zijn de Black Diamonds wel net beter geconstrueerd, maar desalniettemin zijn de Decathlons zeker geen rommel.
Ik meen mij te herinneren van een onderzoek dat je lichaam 10-15% effectiever gebruikt. Zelf ben ik jong en heb geen stokken «nodig» maar merk dat als ik ze heb sneller ga. Dit vanwege het feit dat je ook je armspieren inzet bij omhooggaand pad en daarmee je beenspieren ontlast. Met het naar beneden gaan Merk ik dat ik mn knieen ontlast. Zeker met zware rugzak met tent…
Ik heb wel wat duurdere leki stokken van carbon en zijn 60cm in te korten dit gebruik ik dan icm stow-on-the-go van mn osprey rugzak. Werkt erg goed, maar is wel gelijk in de duurdere prijsklasse, zowel de stokken als de rugzak.
Ik heb wel wat duurdere leki stokken van carbon en zijn 60cm in te korten dit gebruik ik dan icm stow-on-the-go van mn osprey rugzak. Werkt erg goed, maar is wel gelijk in de duurdere prijsklasse, zowel de stokken als de rugzak.
Mijn eigen ervaringen met stokken tijdens hikes in de Alpen:
Heb het een paar maal geprobeerd, maar vrijwel altijd struikelde ik over m'n eigen stokken. Ik zal dan vast wel iets niet goed doen of het ligt aan m'n grote voeten en dus nog grotere bergschoenen (maat 48).
Vind het helemaal niks. Keer een setje, vrij dure carbon stokken gebroken en een jaar later een setje alu-palen; geknakt.
Heb toch al aardig wat steile en smalle paadjes gehad. Gelukkig zijn m'n knieën en alle aanverwante weke en harde delen goed getraind en kunnen wel wat hebben.
ook ooit een paar bindingen met schroeven en al uit de ski's gerukt tijdens een val/draai
https://flic.kr/s/aHsk4c8uuy
PWiechenthalerHuette17 by Erik Haak, on Flickr

Heb het een paar maal geprobeerd, maar vrijwel altijd struikelde ik over m'n eigen stokken. Ik zal dan vast wel iets niet goed doen of het ligt aan m'n grote voeten en dus nog grotere bergschoenen (maat 48).

Vind het helemaal niks. Keer een setje, vrij dure carbon stokken gebroken en een jaar later een setje alu-palen; geknakt.

Heb toch al aardig wat steile en smalle paadjes gehad. Gelukkig zijn m'n knieën en alle aanverwante weke en harde delen goed getraind en kunnen wel wat hebben.
ook ooit een paar bindingen met schroeven en al uit de ski's gerukt tijdens een val/draai
https://flic.kr/s/aHsk4c8uuy
PWiechenthalerHuette17 by Erik Haak, on Flickr
[Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 14-02-2023 10:52]
Tenzij je blessuregevoelig bent, zou ik je het geld besparen. Je lijkt onervaren te zijn en dat is het juist goed om niet met stokken te beginnen, zodat je een beter en sneller feeling krijgt in hoe je bergterrein doorkruist.xK0etj3 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 07:59:
1 stok zou ik sowieso afraden, omdat je dat geen goede loophouding hebt.
Ik gebruik stokken zelf alleen in de afdaling, juist vanwege (oude) knieblessures die snel weer opspelen.
Ik ben zeker onervaren haha! Ik kan zo af en toe een zwakke knie hebben, vandaar ook mijn twijfel voor stokken. Ik ben mede vanwege die knie ook volop aan het trainen om meer stabiliteit te krijgen. Volgens mij is de huttentocht die wij gaan doen ook niet zo zwaar dat de stokken een vereiste zijn.Skyaero schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:01:
[...]
Tenzij je blessuregevoelig bent, zou ik je het geld besparen. Je lijkt onervaren te zijn en dat is het juist goed om niet met stokken te beginnen, zodat je een beter en sneller feeling krijgt in hoe je bergterrein doorkruist.
1 stok zou ik sowieso afraden, omdat je dat geen goede loophouding hebt.
Ik gebruik stokken zelf alleen in de afdaling, juist vanwege (oude) knieblessures die snel weer opspelen.
ik ga altijd voor twee, je hebt namelijk ook 2 knieën en enkelsxK0etj3 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:02:
[...]
Thanks voor je antwoord! Ik ga binnenkort maar eens wat winkels af om te kijken wat me fijn lijkt. Zou je altijd 2 stokken adviseren of kom je met 1 ook al een heel eind?

Je kan ook altijd nog stokken meenemen en alleen gebruiken als je last krijgt. Beter om verlegen dan mee verlegen zou ik zeggen. Zeker als je wél last krijgt van zo'n knie dan is het heel prettig om te kunnen terugvallen op stokken. En zolang je geen hele technische tochten maakt hoef je het voor het gewicht/volume ook niet te besparen (paar honderd gram, en je doet ze aan buitenkant tas). Maak je graag foto's dan kan je er zelfs voor kiezen stokken te nemen waarbij er eentje een een ingebouwde 1/4" schroef, zodat je hem als monopod kan gebruiken. Ik heb zelf al jaren de Manfrotto Offroad sticks, maar die zijn volgens mij niet meer te koop. Volgens mij heeft Leki ook een variant waarbij dit kan.xK0etj3 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:04:
[...]
Ik ben zeker onervaren haha! Ik kan zo af en toe een zwakke knie hebben, vandaar ook mijn twijfel voor stokken. Ik ben mede vanwege die knie ook volop aan het trainen om meer stabiliteit te krijgen. Volgens mij is de huttentocht die wij gaan doen ook niet zo zwaar dat de stokken een vereiste zijn.
Op zich een interessant punt maar juist mét stokken heb je vier (ipv twee) potentiële steunpunten en is grip verliezen op één ervan minder een probleem.Hopjesvla79 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:31:
[...]
aanleiding was ondersteuning en stabiliteit. Ik gebruik ze zowel bij stijgen (afzetten) als dalen (afsteunen ..alhoewel je daar altijd scherp op moet zijn dat je er niet volledig op steunt..als die wegschiet ga je mee..).
klopt helemaal, maar als je tijdens een steile afdaling je gewicht volledig op een stok zet (en er zijn mensen die dat doen) en die schiet weg ga je mee. Is ook meer een beginnersfoutje, maar wilde het toch aanstippen.Bacchus schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:59:
[...]
Op zich een interessant punt maar juist mét stokken heb je vier (ipv twee) potentiële steunpunten en is grip verliezen op één ervan minder een probleem.
Daarnaast heeft novoflex ze ook nog geloof ikValorian schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:16:
... Maak je graag foto's dan kan je er zelfs voor kiezen stokken te nemen waarbij er eentje een een ingebouwde 1/4" schroef, zodat je hem als monopod kan gebruiken. Ik heb zelf al jaren de Manfrotto Offroad sticks, maar die zijn volgens mij niet meer te koop. Volgens mij heeft Leki ook een variant waarbij dit kan.
Ah ja, er zijn er her en der nog wel wat te vinden, van complete selfiestick-mecano tot aan wat elegantere oplossingenbegintmeta schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:14:
[...]
Daarnaast heeft novoflex ze ook nog geloof ik

pulleyletsel door boulderen, iemand ervaring mee? Zojuist opgelopen. Heb via een kennis die sportarts is uitgevogeld welke fysiotherapeut hier in de omgeving verstand van heeft, die ga ik morgen bellen voor een afspraak.
Morgenavond wil (moet) ik weer gaan rennen morgenavond (ben de coachfunctie van mn sporthorloge aan het uitproberen. Maar ik denk niet dat ik dan al bij de fysiotherapeut ben geweest. Mn partner denkt dat ik beter niet kan gaan rennen morgen, omdat handen niet geheel onbelast zijn bij het rennen. Zelf denk ik dat het wel zal meevallen. Is er iemand die hier iets zinnigs op kan zeggen?
mn vraag later ook even in het klimtopic gesteld, dat is logischer natuurlijk.
Morgenavond wil (moet) ik weer gaan rennen morgenavond (ben de coachfunctie van mn sporthorloge aan het uitproberen. Maar ik denk niet dat ik dan al bij de fysiotherapeut ben geweest. Mn partner denkt dat ik beter niet kan gaan rennen morgen, omdat handen niet geheel onbelast zijn bij het rennen. Zelf denk ik dat het wel zal meevallen. Is er iemand die hier iets zinnigs op kan zeggen?
mn vraag later ook even in het klimtopic gesteld, dat is logischer natuurlijk.
[Voor 6% gewijzigd door Adam1980 op 15-02-2023 23:14]
Persoonlijk zou ik het gewoon proberen, of dat verstandig is is natuurlijk een tweede. En als het tijdens het lopen (meer) pijn doet de boel afbreken (je training dan, niet je vinger) . Aan de andere kant: één gemiste hardlooptraining gaat het verschil nou ook weer niet maken.
[Voor 20% gewijzigd door Panopticum op 16-02-2023 14:05]
Ik zou zelf ook niet zo snel met stokken lopen. Ik heb ultra light stokken just to be sure voor snelle afdalingen bij onweer of zo, maar gebruik ze nooit eigenlijk.xK0etj3 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:04:
[...]
Ik ben zeker onervaren haha! Ik kan zo af en toe een zwakke knie hebben, vandaar ook mijn twijfel voor stokken. Ik ben mede vanwege die knie ook volop aan het trainen om meer stabiliteit te krijgen. Volgens mij is de huttentocht die wij gaan doen ook niet zo zwaar dat de stokken een vereiste zijn.
Je moet ook leren lopen met die ondingen. Je ziet ook vaak dat veel mensen er veel op steunen en dan als de plaatsing niet solide is - of ze lopen op een smal paadje met hun andere been ertegen aan - men struikelt. Wat in sommige gevallen ernstig letsel of zelfs de dood kan betekenen. Zonder stokken hadden ze dat niet gehad.
Mocht je ze kopen: zorg in elk geval dat je er heel goed mee kunt lopen voordat je de bergen in gaat!
Mag hopen dat het geen metalen stokken zijn... 'bij onweer'.PageFault schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:43:
[...]
. Ik heb ultra light stokken just to be sure voor snelle afdalingen bij onweer of zo, maar gebruik ze nooit eigenlijk.

Ik heb een paar keer rap moeten afdalen omdat er een flinke donderstorm aankwam.
Zo erg dat je af en toe zware klappen hoorde en er zowat een gehoorbeschadiging aan overhield.
Maar nog creepier was het feit dat het regelmatig begon te zoemen en te knetteren in onze buurt. We liepen snel weg van een Gipfelkreuz want die begon een beetje hoogspanning te spetteren. (hetzelfde effect als bij natuurkunde proefjes op school met een Van der Graaf generator).
Dit soort weer dus:
BadWeather02 by Erik Haak, on Flickr
De stokken zijn nooit van metaal, vaal carbon achtig spul.ehtweak schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:47:
[...]
Mag hopen dat het geen metalen stokken zijn... 'bij onweer'.![]()
Ik heb een paar keer rap moeten afdalen omdat er een flinke donderstorm aankwam.
Zo erg dat je af en toe zware klappen hoorde en er zowat een gehoorbeschadiging aan overhield.
Maar nog creepier was het feit dat het regelmatig begon te zoemen en te knetteren in onze buurt. We liepen snel weg van een Gipfelkreuz want die begon een beetje hoogspanning te spetteren. (hetzelfde effect als bij natuurkunde proefjes op school met een Van der Graaf generator).
Dit soort weer dus:
[Afbeelding]
Onweer is levensgevaarlijk daar, je zat er te dicht op. Beter het weer in de gaten houdem onderweg!
ondanks dat ik toch echt liever niet midden in het onweer op een berg wil zijn:
Een wijdverbreid misverstand is dat metalen voorwerpen de bliksem aantrekken. Een bliksemafleider is weliswaar van metaal, maar functioneert alleen goed als een bliksemafleider omdat de metalen staaf met de aarde verbonden is. In het algemeen geldt dat de metalen voorwerpen die we bij ons dragen te klein zijn om het punt van blikseminslag merkbaar te beinvloeden. Waarom moet je ze dan wegleggen? Dat is vooral om de gevolgschade van een blikseminslag te verminderen. De bliksem zoekt namelijk de weg van de minst weerstand. De huid zelf is normaal gesproken goed geleidend en daarom zijn de kansen een blikseminslag te overleven nog vrij groot. Maar in metalen voorwerpen is de weerstand nog lager en dus zal de stroom zich daar concentreren en daarbij kunnen hoge stroomsterktes optreden, die ernstige brandwonden kunnen veroorzaken. Dit kan bij directe als ook nabije inslagen gebeuren. Om deze redenen hoeven metalen voorwerpen alleen dan weggelegd worden, als ze niet voor (zelf)zekeringen nodig zijn en verder afdalen geen optie is.
https://nkbv.nl/kenniscen...-in-de-bergen-deel-2.html
Maar goed dan dwalen we een beetje af van het wel of niet gebruiken van carbon/aluminium stokken..
Een wijdverbreid misverstand is dat metalen voorwerpen de bliksem aantrekken. Een bliksemafleider is weliswaar van metaal, maar functioneert alleen goed als een bliksemafleider omdat de metalen staaf met de aarde verbonden is. In het algemeen geldt dat de metalen voorwerpen die we bij ons dragen te klein zijn om het punt van blikseminslag merkbaar te beinvloeden. Waarom moet je ze dan wegleggen? Dat is vooral om de gevolgschade van een blikseminslag te verminderen. De bliksem zoekt namelijk de weg van de minst weerstand. De huid zelf is normaal gesproken goed geleidend en daarom zijn de kansen een blikseminslag te overleven nog vrij groot. Maar in metalen voorwerpen is de weerstand nog lager en dus zal de stroom zich daar concentreren en daarbij kunnen hoge stroomsterktes optreden, die ernstige brandwonden kunnen veroorzaken. Dit kan bij directe als ook nabije inslagen gebeuren. Om deze redenen hoeven metalen voorwerpen alleen dan weggelegd worden, als ze niet voor (zelf)zekeringen nodig zijn en verder afdalen geen optie is.
https://nkbv.nl/kenniscen...-in-de-bergen-deel-2.html
Maar goed dan dwalen we een beetje af van het wel of niet gebruiken van carbon/aluminium stokken..
desalnietemin een informatieve toevoeging aan dit samenzijn.Hopjesvla79 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:10:
Om op de stokken terug te komen, ik ga deze voor komende zomer aanschaffen (mits alle plannen doorgaan). Dank voor de tips allen.
Hoezo niet en wat voor materiaal suggereer je dan?ehtweak schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:47:
[...]
Mag hopen dat het geen metalen stokken zijn... 'bij onweer'.
Wil je de stokken delen met anderen of niet?Adam1980 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:30:
[...]
desalnietemin een informatieve toevoeging aan dit samenzijn.
Om op de stokken terug te komen, ik ga deze voor komende zomer aanschaffen (mits alle plannen doorgaan). Dank voor de tips allen.
Ik heb al heel lang Leki's, bestaande uit 3 uitschuifbare delen. Ik nam ze zelden mee, ze zijn te zwaar en moeten altijd aan de buitenkant van de rugzak.
Later heb ik van die ultra lichte stokken gekocht van Black Diamond, die wegen de helft en zijn zo compact, dat ze in de rugzak passen. Echter: deze hebben een vaste lengte. Voor mij geen probleem, want ik koop ze voor mezelf en ik stel ze tijdens het dalen ook niet langer in dan op vlak terrein of omhoog (want vaak wisselt het veel af en dan blijf ik aan het stellen....).
De optimale lengte van die stokken heb ik natuurlijk gewoon met de Leki's bepaald

Eens met het laatste. Vaak is in de alpen sprake van "overontwikkeling" en dus kan je dit aanzien komen. Vooral in de zomer is dit 9/10 de oorzaak van onweer in de bergen.PageFault schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:52:
[...]
De stokken zijn nooit van metaal, vaal carbon achtig spul.
Onweer is levensgevaarlijk daar, je zat er te dicht op. Beter het weer in de gaten houdem onderweg!
Overontwikkeling is makkelijke te herkennen aan wolken die aan de bovenkant "bloemkolen" en dit maar blijven doen. Een "gezonde" wolk kakt naar verloop van tijd weer in en krijgt meer fluffy bovenkant (verwaait, groeit niet meer). Als meerdere wolken niet 'inkakken' dan weet je dat deze mogelijk kunnen doorgroeien tot onweer. Dat ze doorgroeien is geen gegeven maar wel een teken om in de gaten te houden.
De stokken zijn van aluminium of carbon. Dus ja dat zijn goede geleiders. Het advies is ook altijd als je in de bergen door onweer wordt overvallen:ehtweak schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:47:
[...]
Mag hopen dat het geen metalen stokken zijn... 'bij onweer'.![]()
Dit soort weer dus:
[Afbeelding]
1. Blijf van wanden weg, beter in het open (side flash voorkomen)
2. Als je iets van een slaapmat (selfinflatable), EVA zitlap, klimtouw bij je hebt, ga daar dan gehurkt op zitten. Dat zijn isolatoren. Geen handen op de grond als je hurkt.
3. En hard bidden (helpt geen zier maar een beetje bijgeloof kan je gemoedsrust helpen)
Dank voor alle tips m.b.t. tot het gedrag in de bergen.
Maar ondertussen, na ruim 40 jaar Alpine ervaring, heb ik al genoeg meegemaakt.
Het was meer bedoeld om mogelijk minder-ervarene hikers te waarschuwen...

Maar ondertussen, na ruim 40 jaar Alpine ervaring, heb ik al genoeg meegemaakt.

Het was meer bedoeld om mogelijk minder-ervarene hikers te waarschuwen...
Eergisten zijn we naar Mt Vesuvio geweest..
Wel een beetje vals spelen met de bus naar boven, dus maar 250m hoogte hoeven maken..
Maar gezien het unieke berg is (want actieve vulkaan!) vond ik dat niet erg.. toch al genoeg gelopen in Napoli en Pompeii..
Sfeer impressie:
Wel leuk dat ik nu vulkaanzand op mijn wandel schoenen heb
#dansenopdevulkaan
Wel een beetje vals spelen met de bus naar boven, dus maar 250m hoogte hoeven maken..
Maar gezien het unieke berg is (want actieve vulkaan!) vond ik dat niet erg.. toch al genoeg gelopen in Napoli en Pompeii..
Sfeer impressie:
Wel leuk dat ik nu vulkaanzand op mijn wandel schoenen heb

#dansenopdevulkaan
@ToolkiT
Ben je ook ondergronds gegaan in Napels?
Alleen met de metro.. naples underground stond wel op de lijst maar niet aan toegekomen..maartend schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:36:
@ToolkiT
Dom eigenlijk op laaste dag hadden we daar tijd voor gehad..