Ik had dit topic nog niet eerder gezien, interessant

zuma schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:32:
[...]
2 kg is best wel redelijk, ook voor een > -20 comfort slaapzak. En met een lichte VBL kan je nog flink opwaarderen, overigens. Mijn zwaarste slaapzak weegt ook ongeveer 1800 gram en is goed voor -20 comfort. Sneeuw, ijs en flinke koude maken het spel inderdaad helemaal anders. Ik ben overigens nog niet verder gegaan dan sneeuwschoenen en een sneeuwschep (Ardennen, Vogezen, Eifel en Harz). Vele hoogtemeters met sneeuwschoenen is geen pretje.
Maar de 1+1+1=3 regel is inderdaad meer generaal toepasbaar voor 3 seizoenen hiken in allerlei terreinen. Het lukt mij ook nog wel in de Benelux in de winter . Maar voor mijn UL tochten in de Benelux gebruik ik een opgewaarde quilt
https://cumulus.equipment...comforters-quilt-450.html waar 550 gram dons in zit (en uiteraard op een X-therm of exped dons UL short slaapmat)
Mijn winterslaapzak met is ook 1800gram + een extra thermolaag binnenzak en gewoon Merino wol onderkleding heb ik tot -24 gewoon lekker comfortabel geslapen. Met uiteraard Exped Dowmat wel de LW want bij die temperaturen wordt je afgestraft als je net buiten je matje komt, die paar extra grammen in de winter neem ik wel op de koop toe. In de winter toch vaak de pulk / slee mee waardoor die grammen niet zo erg zijn.
In de sneeuw zijn sneeuwschoenen makkelijke en goedkope manier , maar echt hoogtemeters zijn veel beter te maken op skis. Bovendien is dat naar beneden ook een stuk leuker.

Valorian schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:32:
[...]
Die cumulus heeft comforttemperatuur -1. Dan is het logisch dat je een lichter exemplaar krijgt. Maar een met comfort -12 zoals ik nu heb en dan ruim onder de 2kg ben ik nog niet tegengekomen. Als “lichte slaapzak” heb ik een fraaie dunne dons exped, dekeodel (geen mummy). Eens dat zo’n mummy erg ellendig is, heeft lang geduurd voor ik er aan wende en als het niet echt nodig is dan gebruik ik dus ook de dunnere variant.
Qua grammen ben ik overigens al flink opgeschoten door 5kg af te vallen deze zomer , daar kan geen investering tegenop 😅
Helsport Svalbard of
Helsport Rago X-trem.
Vriend van mij heeft die eerste en die heb ik mogen uitproberen en die is echt warm, warmer dan mijn winterslaapzak (
Mammut protect Down). Toch zijn beiden ongeveer even zwaar.
Wil je een comfort -10 voor 1 kilo moet je ook bij helsport zijn, maar de
Rago Superlight Winter
Qua 3-seizoenen slaapzakken heb ik nog geen lichtere gevonden dan de
RAB mythic series. 1 Ding is zeker, ze maken je portemonnee ook een stuk lichter
Hopjesvla79 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:19:
Hier op de mobiel het, volgens mij toch wel ondergewaardeerde, Locus Classic. Niet de meest mooie app, maar goede standaard (OSM) kaarten, makkelijk inladen gpx'en, eventueel rechtstreeks kopen bij Rother, IGN, Freytag etc en de mogelijkheid om offline te gebruiken (ook als light: bv alleen een bepaald gebied), maakt dat ik deze al jaren gebruik. Maar sowieso bij een meerdaagse hike: altijd een hardcopy kaart mee, gewoon ouderwetsch papier. Al is het alleen maar gewoon om te kijken 's avonds in de tent/hut. Blijft, imho, mooier dan een app.
Hier op de iPhone, gebruik ik de pocket earth app. Vrij onbekend, maar na testen een van de meer gebruiksvriendelijke apps en met een ongekend detail. Kost wel een tientje + 5 euro voor de hoogtelijnen maar dan heb je ook wat. Tevens een kleine powerbank mee. Al tikt die powerbank wel aan met gewicht… Als backup heb ik een oude Garmin, maar gebruik ik zelden meer. Over het algemeen doe ik toch niet meer dan 3 nachten achter elkaar in de wildernis dus dan kan ik wel weer laden.