Toon posts:

Het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:24

ToolkiT

brit-tweaker

Hopjesvla79 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:47:
Eigenlijk geen idee, nooit bijgehouden. Ik merk wel dat vooral klettersteigs vrij funest zijn voor mijn schoenen, daar slijt de rest van de schoen een stuk sneller van dan de zool Maar aantal km's durf ik je zo niet te zeggen.

Met een snelle Google-fu kwam ik hierop uit, maar ook hier meteen een dikke disclaimer dat het geen harde regels zijn:

[...]

https://www.indebergen.nl...-gaan-wandelschoenen-mee/
Mijn Salamons waren midden category, maar best veel bergen met grint mee gelopen dus 1000Km is wel een ok nummer dus :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:05
1000km is inderdaad wel wat als standaard getal wordt aangenomen voor hiking schoenen. Als je wat lichtere trailrunners gebruikt dan is het nog weleens minder. Ik heb zelf echt zware bergschoenen waar ik na ~1100km de zool heb vervangen, daar kan je ook nog op letten bij aanschaf.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-06 19:17
Afgelopen weekend een tweedagse wandeling met tent gemaakt van Driebergen-Zeist naar Leersum en terug via een iets andere route. Overnacht op natuurkampeerterrein Klein Groenbergen, prima camping.

Route zelf voornamelijk onverhard door mooie bossen met zelfs een ringslang op het pad _/-\o_ (was zeker geen hazelworm ;) )

https://www.komoot.nl/tou...j8wOTfXl8oQOsXId0&ref=wtd

Dit alles als een soort trainingsloopje voor de GR-20 die we begin September willen gaan doen. Eerste helft van Calanzana naar Vizzavona. Nu weer even dubben over eventueel te upgraden spullen ;) . In principe is alles al lichtgewicht van eerdere trekkings maar het kan altijd lichter.. alleen de gram/investeringsverhouding wordt steeds schever...

iemand al een keer de GR-20 gelopen? Dub nog even over de slaapzak. Heb een Western Mountaineering Syccamore die zeker warm genoeg is, maar zal te warm zijn, het andere alternatief is een Sea-to-Summit Traveller TRI icm een Reactor, dat zal misschien net te koel zijn. Om nu weer te investeren in een Traveller TRII (had ik eigenlijk moeten kopen maar ten tijde van de TRI was die er nog niet) is ook weer een flinke uitgave... Misschien dan maar een Reactor Extreme halen en de grammen maar eens vergelijken .. ;)

[Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 18-07-2022 09:37]

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:38
@Hopjesvla79 Ook al eens gekeken naar een Quilt? Wat flexibeler, zeker met warm weer, is meer als een deken, dus maakt het ook wat makkelijker om te ventileren als je slaapt.

Ik merk zelf dat ik inmiddels juist wat meer grammen toelaat als mij dat extra comfort geeft. Het eindeloze grammen jagen tegen heel veel €€€€ is bij mij inmiddels wel weg. Er is altijd weer wat 'beters', het houd nooit op, niet erg natuurlijk, en ook leuk, maar je kan bezig blijven ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hopjesvla79
Luuk84 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:45:
@Hopjesvla79 Ook al eens gekeken naar een Quilt? Wat flexibeler, zeker met warm weer, is meer als een deken, dus maakt het ook wat makkelijker om te ventileren als je slaapt.

Ik merk zelf dat ik inmiddels juist wat meer grammen toelaat als mij dat extra comfort geeft. Het eindeloze grammen jagen tegen heel veel €€€€ is bij mij inmiddels wel weg. Er is altijd weer wat 'beters', het houd nooit op, niet erg natuurlijk, en ook leuk, maar je kan bezig blijven ;)
Die Sea-to-summit Traveller TR1 is een sort of quilt, die heerlijk is voor wat warmere temperaturen (en erg compact en licht is, ik kan hem ieg aanbevelen). Ik kan absoluut niet tegen mummie namelijk... kan ik net zo goed niet gaan slapen ;) . Vandaar ook de Syccamore van Western Mountaineering: dat is een zgn. semi-rec: een mummie die veel minder taps toeloopt waardoor je veel comfortabeler ligt (en met rits bij het voeteinde: met te warme voeten kan ik ook niet slapen dus ook dat is essentieel (de StS TR1 kan ook open bij de voeten). Maar ben het met je eens hoor, comfort weegt zwaarder, meestal letterlijk dus de kunst is om meer comfort voor minder kilo's ;) .

Heb bv nu (o.a.) een Exped Synmat winter UL van 646 gram, ik twijfel nog over een Exped Ultra 2R, dat scheelt bijna 300 gram en qua R-waarde is dat voor de GR-20 nu prima, maar dus wel hetzelfde Exped comfort.Maar goed, daar gaat dan weer een €100...

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Hopjesvla79
In het kader trouwens van ultralight:

https://www.jordanoralcare.com/products/ultralite/

:P

Acties:
  • +3Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:45
Perfect. Ik ga mijn cheap ass Lidl tandenborstel uitboren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hopjesvla79
maartend schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:47:
[...]

Perfect. Ik ga mijn cheap ass Lidl tandenborstel uitboren.
had je dat nog niet gedaan dan? ;)

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-06 14:37
Gruwelijk slecht :o

Als je op andere dingen bespaart, hoe je niet zo ver te gaan. Met alleen al de juiste rugzak (die nog wel comfi zit met al het gewicht wat je wilt meeslepen) kun je zo al 500 gram besparen. Of slaapzakken, tenten etc.

Mijn dubbeldaks 2 persoonstent is 1300 gram, brander ergens halverwege 70 gram, 2 persoons pannenset 290 gram, slaapzak net geen kilo, matje 410 gram dacht ik. Dan kan een reguliere tandenborstel wel prima dacht ik zo.

• Hopjesvla79
PageFault schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:32:
[...]

Gruwelijk slecht :o

Als je op andere dingen bespaart, hoe je niet zo ver te gaan. Met alleen al de juiste rugzak (die nog wel comfi zit met al het gewicht wat je wilt meeslepen) kun je zo al 500 gram besparen. Of slaapzakken, tenten etc.

Mijn dubbeldaks 2 persoonstent is 1300 gram, brander ergens halverwege 70 gram, 2 persoons pannenset 290 gram, slaapzak net geen kilo, matje 410 gram dacht ik. Dan kan een reguliere tandenborstel wel prima dacht ik zo.
ik denk dat de echte besparing voornamelijk bij Jordan zelf ligt -> minder materiaal en meeliften op een hype = $$$

• PageFault
Hopjesvla79 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:34:
[...]

ik denk dat de echte besparing voornamelijk bij Jordan zelf ligt -> minder materiaal en meeliften op een hype = $$$
Ha ha ha dat is waar. Er zijn zat trektochten, waar alleen maar gelopen hoefde te worden, dat ik met 35 liter rugzak uit kon. Alle slaapzooi en eetspullen paste er prima in.

Er is ook nog ergens een topic over gewichtsverlies ergens op tweakers :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

PageFault schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:37:
[...]

Er is ook nog ergens een topic over gewichtsverlies ergens op tweakers :+
Gewichtsverlies? Van de tweaker zelf of z'n gear? *O* _O- :+

Deze tweaker heeft in ieder geval weer minder massa mee te sjouwen tijdens (foto)hikes in de Alpen:
ehtweak in "Show hier je nieuwe en oude apparatuur."
8)

[Voor 27% gewijzigd door ehtweak op 20-07-2022 15:00]

Mooie Plaatjes   

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 16:49
ehtweak schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:59:
[...]
Wel grappig maar ook zeker waar: je lichaam is met afstand het zwaarste dat je meesjouwt. Daar valt met weinig kosten al snel kilos te besparen, sterk afhankelijk van je bouw natuurlijk.

• PageFault
ehtweak schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:59:
[...]

Deze tweaker heeft in ieder geval weer minder massa mee te sjouwen tijdens (foto)hikes in de Alpen:
ehtweak in "Show hier je nieuwe en oude apparatuur."
8)
Van de tweakers zelf, even de corona kilo's er af ;)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ditto hier.
De afgelopen twee jaar zijn er zelfs kilo's afgegaan i.p.v. bijgekomen.

Gewoon minder (vr)eten en meer bewegen. Maar vooral verstandiger eten. :Y
Dus win-win-win. Minder massa aan mee te sjouwen gear tijdens hikes en minder massa van de hiker zelf.

BTW: nu ik merk dat m'n rugzak wat lichter werd, ging ik ook bedenken wat ik er nog meer in kon stoppen. Niet doen dus; dat was nou juist niet de bedoeling... 7(8)7

Ben me al enige tijd aan voorbereiden op o.a. wat dagtochtjes in het grensgebied tussen Oostenrijk/Italië/Zwitserland.
Zaken zoals vanuit Schlinig, over de Uina pas naar het Engadin.
Of vanuit het Schnalstal naar Ötzi's vindplaats, e.d.

Ben toch een Flachlandtiroler die zich zo goed mogelijk probeert voor te bereiden. :)

Mooie Plaatjes   

• PageFault
ehtweak schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:25:
Ditto hier.
De afgelopen twee jaar zijn er zelfs kilo's afgegaan i.p.v. bijgekomen.

Gewoon minder (vr)eten en meer bewegen. Maar vooral verstandiger eten. :Y
Dus win-win-win. Minder massa aan mee te sjouwen gear tijdens hikes en minder massa van de hiker zelf.

BTW: nu ik merk dat m'n rugzak wat lichter werd, ging ik ook bedenken wat ik er nog meer in kon stoppen. Niet doen dus; dat was nou juist niet de bedoeling... 7(8)7

Ben me al enige tijd aan voorbereiden op o.a. wat dagtochtjes in het grensgebied tussen Oostenrijk/Italië/Zwitserland.
Zaken zoals vanuit Schlinig, over de Uina pas naar het Engadin.
Of vanuit het Schnalstal naar Ötzi's vindplaats, e.d.

Ben toch een Flachlandtiroler die zich zo goed mogelijk probeert voor te bereiden. :)
Ha ha ha hoe minder gewicht en hoe meer ruimte, hoe meer het schreeuwt om wat extra's???

Wat neem je zoal mee?

• Hopjesvla79
je kan natuurlijk dan ook gewoon een kleinere rugzak nemen :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-05 13:09

T-8one

take it easy, take a sisi

Tipje voor alle bergwandelaars. Vanaf Amsterdam gaat er een slaaptrein naar Basel en Zürich, ideaal om vanaf daar nog even een lokaal treintje te pakken naar de start van de wandeling.
Als je vroeg boekt is een ticket 60,- voor een slaapplek, sta je sochtends rond half zeven in Basel.
Afgelopen week was Basel de start van mijn fietstocht, maar de hele trein zat vol avonturiers, wandelaars en fietsers.
Ik heb mijn gateway naar avontuur gevonden. 😉

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

T-8one schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:31:
Tipje voor alle bergwandelaars. Vanaf Amsterdam gaat er een slaaptrein naar Basel en Zürich, ideaal om vanaf daar nog even een lokaal treintje te pakken naar de start van de wandeling.
Als je vroeg boekt is een ticket 60,- voor een slaapplek, sta je sochtends rond half zeven in Basel.
Afgelopen week was Basel de start van mijn fietstocht, maar de hele trein zat vol avonturiers, wandelaars en fietsers.
Ik heb mijn gateway naar avontuur gevonden. 😉
Het beste treinenstelsel volgens deze meneer:

:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:47
Nu helaas wel een erg prijzig land geworden met de huidige EUR-CHF koers, anders ging ik er graag weer heen. Langs de Aletschgletscher toch wel een van de makkelijkere en mooiste wandelingen gemaakt.

(Bij Fiesch met de lift half omhoog, door de tunnel naar de Gletscher en dan verder langs de Gletscher naar Moosfluh (met ook nog uitzicht op o.a. de Matterhorn in de verte) dan met de lift naar RiederAlp en Morel en met de trein weer terug naar Fiesch).

• Korakal
  • Laatst online: 02-06 14:24

Korakal

Up up up!

Hopjesvla79 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:34:
Dit alles als een soort trainingsloopje voor de GR-20 die we begin September willen gaan doen. Eerste helft van Calanzana naar Vizzavona. Nu weer even dubben over eventueel te upgraden spullen ;) . In principe is alles al lichtgewicht van eerdere trekkings maar het kan altijd lichter.. alleen de gram/investeringsverhouding wordt steeds schever...

iemand al een keer de GR-20 gelopen? Dub nog even over de slaapzak. Heb een Western Mountaineering Syccamore die zeker warm genoeg is, maar zal te warm zijn, het andere alternatief is een Sea-to-Summit Traveller TRI icm een Reactor, dat zal misschien net te koel zijn. Om nu weer te investeren in een Traveller TRII (had ik eigenlijk moeten kopen maar ten tijde van de TRI was die er nog niet) is ook weer een flinke uitgave... Misschien dan maar een Reactor Extreme halen en de grammen maar eens vergelijken .. ;)
Ha, ik ging even in dit topic kijken of er iets over de GR20 te vinden was en kom jouw reactie tegen. Staat het plan nog steeds? Dan gaan we elkaar onderweg wel tegenkomen :D wij gaan 'm van zuid naar noord lopen (Conca > Calenzana). De afgelopen jaren al meerdere keren delen van de GR20 gelopen als dagroutes, dus nu moest het er maar eens van komen...
Qua grammen/lichtgewicht: je moet natuurlijk wel een béétje opletten, maar een paar gram (ook al telt het voor ieder item mee) meer of minder, tja. Zolang je maar (ongeveer) het max van 20% pakgewicht/lichaamsgewicht aanhoudt moet het prima te doen zijn.

• Hopjesvla79
Korakal schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:56:
[...]

Ha, ik ging even in dit topic kijken of er iets over de GR20 te vinden was en kom jouw reactie tegen. Staat het plan nog steeds? Dan gaan we elkaar onderweg wel tegenkomen :D wij gaan 'm van zuid naar noord lopen (Conca > Calenzana). De afgelopen jaren al meerdere keren delen van de GR20 gelopen als dagroutes, dus nu moest het er maar eens van komen...
Qua grammen/lichtgewicht: je moet natuurlijk wel een béétje opletten, maar een paar gram (ook al telt het voor ieder item mee) meer of minder, tja. Zolang je maar (ongeveer) het max van 20% pakgewicht/lichaamsgewicht aanhoudt moet het prima te doen zijn.
Jazekers, staat nog steeds. Alhoewel een recente coronabesmetting enig roet in het eten heeft gegooid, we zijn beiden nog flink vermoeid dus we moeten misschien het plan aanpassen. Sowieso stond er op de planning Calanzana->Vizzavona. De andere helft willen we dan volgend jaar doen (we willen ook nog wat van het eiland zien en wat gaan duiken/snorkelen). Maar als we nog niet helemaal topfit zijn wordt het misschien Vizzavona ->Conca.

Qua gewicht zitten we op 10 en 11 kilo, inclusief tent en andere slaapspullen en en een paar maaltijden. Dat laatste gaat wel op. Komt alleen nog water bij. Gezien dus de hele tent uitrusting erbij zit vind ik het qua gewicht best netjes.

Anyway, nog een weekje en dan vertrekt de boot *O*

• Korakal

Korakal

Up up up!

Vederlicht zelfs, netjes! De beperking gaat 'm in ieder geval niet in de bepakking zitten :) Hopelijk gaat het toch nog goedkomen met de gevolgen van covid dan! En de rest van Corsica is ook echt prachtig, wij zijn er voor nu voor de 4e keer en wat mij betreft zeker niet voor de laatste keer!
(vergeet trouwens niet voldoende cash mee te nemen voor op de route; het was al niet goedkoop en zal er recentelijk niet goedkoper op zijn geworden)

• Hopjesvla79
ha ja het zou zelfs lichter kunnen zonder tent enzo, maar we zijn erg huiverig voor bedbugs...en laat daar de GR-20 ook om bekend staan... Voordeel is ook dat je minder last van je hutgenoten heb.. Qua cash waren we idd op de.hoogte, als ik eens een keer een goede slag zou willen staan zou ik allemaal die mensen aan het begin van de route overvallen..

Mooi dat jullie hem in een keer gaan lopen, wanneer vertrekken jullie? Ik hou me aanbevolen voor nog andere tips qua Corsica ;)

[Voor 6% gewijzigd door Hopjesvla79 op 20-08-2022 11:08]

• Korakal

Korakal

Up up up!

Oh die bedbugs schijnen vreselijk te zijn. Maar sowieso geen gedeelde hutten voor mij: ik slaap niet, en je moet iedere dag vantevoren iets gaan regelen met het risico dat je een 'nee' krijgt. De tent is een veel veiligere optie.

Wij vertrekken eind van de week, eerste loopdag is woensdag. Ik stuur je nog wel even een DM met wat tips :)

• Hopjesvla79
Normaal in de alpen pakken we wel altijd hutten, maar goed daar heb je vaak ook wel de optie om ze inderdaad van te voren te reserveren, de FFCAM (Franse Alpenclub) bv heeft een handig reserveringssysteem daarvoor (idem voor de DAV, OAF etc). Maar goed, gezien de bedbugs is een eigen tent deze keer zeker de veiligere optie :-) Wij vertrekken zaterdag, zin in. En thanks voor de tips ;)

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-06 17:49
Even een schaamteloze copy past vanuit een andere topic. Bedankt @Hopjesvla79 voor het aanmerken van deze topic ;).

Vorige week was het zover...

Met een volle backpack en met goede moed de tocht begonnen op 500m in het dal. Na 15min was ik eigenlijk al buiten adem 8)7 Beetje bij beetje steeds hoger gekomen met veel pauzes en begon het ook nog eens te regenen/miezeren (al was het eigenlijk best verfrissend). Na enkele uren gebroken aangekomen op 1500m mooi stukje bos opgezocht, kamp opgezet en even flink bij moeten komen. (Later las ik op internet dat de eerste deel van de route als "Brutal" werd beschouwd.. no shit :+ ).

Volgende dag werd het inderdaad minder extreem en de omgeving ook steeds mooier. Op een hoogte van 2000m kwam ik een mooie heuvel tegen en daar het kamp opgezet. Het was echt een fantastische plek! Ik was letterlijk en figuurlijk in de wolken. Zonsopgang was fenomenaal en het ideale moment om te genieten van een kop koffie. Daarna het hoogste punt van de route bereikt op 2500m en ging het weer berg afwaarts. Dat ging qua km's opeens een stuk vlotter :) Laatste nacht gekampeerd vlakbij een beek en 's avonds nog genoten van een kampvuurtje en een fantastische sterrenhemel.

Volgende dag merkte ik dat mijn lichaam er na vier dagen beulen er toch wel genoeg van had. Helaas besloten om het laatste stukje richting het treinstation te lopen en naar huis te gaan. Ik had nog wel verder willen gaan maar helaas. Volgende keer lichamelijk toch iets beter voorbereiden :P

Zoek de tent ;)

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-06 11:35
Mooie foto's @wauskoek!

De bergen spreken me ook aan. Met name Zwitserland, al komt dat ook omdat we op de terugweg van onze vakantie in Italië via Zwitserland zijn gereden - en ik dus €50,- + heb betaald om een halve dag over de snelwegen te rijden en ik dat er dus nog "uit wil halen". Ik ben dus nu op zoek naar een meerdaagse (3-4 dagen) wandeltocht in Zwitserland, maar ik kan absoluut niet inschatten wat mijn tempo daar zal zijn. Hier in het vlakke Belgisch Limburg doe ik makkelijk 25-30 kilometer op een dag, maar dat zal ik sowieso niet halen in bergachtig gebied. In de afgelopen vakantie ben ik wel een paar keer een berg opgegaan, maar volgens mij zit het venijnige in het "op hoogte" komen van de route, dus grote hoogteverschillen op korte termijn, klopt dat?

• maartend
Mercatres schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:56:
Mooie foto's @wauskoek!

De bergen spreken me ook aan. Met name Zwitserland, al komt dat ook omdat we op de terugweg van onze vakantie in Italië via Zwitserland zijn gereden - en ik dus €50,- + heb betaald om een halve dag over de snelwegen te rijden en ik dat er dus nog "uit wil halen". Ik ben dus nu op zoek naar een meerdaagse (3-4 dagen) wandeltocht in Zwitserland, maar ik kan absoluut niet inschatten wat mijn tempo daar zal zijn. Hier in het vlakke Belgisch Limburg doe ik makkelijk 25-30 kilometer op een dag, maar dat zal ik sowieso niet halen in bergachtig gebied. In de afgelopen vakantie ben ik wel een paar keer een berg opgegaan, maar volgens mij zit het venijnige in het "op hoogte" komen van de route, dus grote hoogteverschillen op korte termijn, klopt dat?
En wil je met volle bepakking lopen. 25-30 is te doen in de bergen, maar ik merk bijv aan mezelf dat ik dan echt wel op mijn limiet zit als dat elke dag zo is

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:53
Mooie foto's @wauskoek!

Ik twijfel of ik begrijp wat je bedoeld. Zwitserland heeft qua bergen zo’n beetje alles te bieden. Je kan laag starten en laag blijven, if met auto tot hoge parkeerplekken en hoog starten. Of zelf met liften nog hoger en nog hoger starten (zelfs op 3800m als je wilt, maar dan wordt het wel een alpine tocht op stijgijzers en bovendien een systemcrash qua acclimatisatie ;) ).

Waar je wel rekening mee moet houden is dat als je rleatief hoog start, bijv op 2000-2500m, een wandeling als iets zwaarder ervaren zal worden dan in België, maar op die hoogte valt het nog erg mee.

Verder zijn er zowel routes die op korte stukken veel hoogtemeters maken als routes die wat meer glooiend zijn.

PS: flauwe modus: die 50 euro ga ie er nooit “uithalen” door meer in zwitserland te wandelen dit jaar. Je gaat alleen maar verder in de min, want Zwitserland is peperduur. Doorrijden naar Italië kost je misschien nog eens 50 euro aan benzine maar dat haal je er dan wél driedubbel uit tov verblijven en eten in Zwitserland ;)

Maar goed, Zwitserland is verder wel oh zo mooi. Heb daar vooral alpine ervaringen opgedaan, maar voor normaal wandelen ook genoeg te bieden. Regio Grindelwald bijvoorbeeld.

• Hopjesvla79
in de bergen reken je in het algemeen niet in kilometers, maar in uren. Een tempo van 2 km/uur of minder kan normaal zijn als de route dermate zwaar is. Het heeft dus niet veel zin om alleen naar de kilometers te kijken als je niet weet op welk terrein het is. Dit zie je ook op routebordjes: het volgende punt staat in uren, niet in kilometers.

check hier bv de planning van de GR-20, afstanden staan erbij, maar de tijden zijn veel belangrijker:
(bv stage 3, bijna 6 km in 6 uur..)

[Voor 43% gewijzigd door Hopjesvla79 op 24-08-2022 13:17]

• wauskoek
Mooie foto's @wauskoek!

Route die ik gelopen heb staat beschreven dat die te doen is in 11 uur ongeveer. Maar met ongeveer 18kg op mijn rug heb ik daar vier dagen over gedaan (ik ben geen sportief persoon en heb geen intensieve baan ;)).

Verder is Zwitserland inderdaad kneiter duur ;). WC bezoek op station Basel heeft me 2 euro gekost 8)7

• Valorian
wauskoek schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:19:
[...]

Route die ik gelopen heb staat beschreven dat die te doen is in 11 uur ongeveer. Maar met ongeveer 18kg op mijn rug heb ik daar vier dagen over gedaan (ik ben geen sportief persoon en heb geen intensieve baan ;)).

Verder is Zwitserland inderdaad kneiter duur ;). WC bezoeken op station Basel heeft me 2 euro gekost 8)7
Pizza Margerita en een glas cola in Zermatt was 30-35 euro. 20min in treintje naar Matterhorn-uitzichtpunt kost 45. Trein naar Mönchjoch (3500m ongeveer) dwars door de Eiger 90. Enkele reis… (gelukkig van die laatste geen gebruik hoeven maken, wij gingen in twee dagen over de gletchsjer omhoog)

• Mercatres
Bedankt voor het advies! Dan ga ik daar alsnog verder mee.

Als er iemand tips heeft voor normale (geen alpine) meerdaagse (3-4 dagen) wandeltochten in Zwitserland, graag :)

• Hopjesvla79
wauskoek schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:19:
[...]

Verder is Zwitserland inderdaad kneiter duur ;). WC bezoek op station Basel heeft me 2 euro gekost 8)7
ach, als je maar plezier heb gehad toch? Die 18 kilo op je rug kan aan gewerkt worden ;) Mijn vriendin en ik hebben 10 + 11 kilo nu gepland, exclusief water, maar inclusief kampeeruitrusting voor 9 dagen GR-20...Maar goed, gezien de inmiddels als long-covid bestempelde klachten van mijn vriendin heb ik er een hard hoofd in... :/

• Hopjesvla79
Mercatres schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:30:

Als er iemand tips heeft voor normale (geen alpine) meerdaagse (3-4 dagen) wandeltochten in Zwitserland, graag :)
zoek eens op Barentreck (van Meiringen naar Gstaad), daar kan je ook gemakkelijk een korter stuk van doen

• wauskoek
Mercatres schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:30:

Dit was stiekem eigenlijk mijn inspiratie bron.. en geeft je beetje een idee qua routes etc.

[Voor 4% gewijzigd door wauskoek op 24-08-2022 13:36]

• wauskoek
Hopjesvla79 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:31:
[...]

ach, als je maar plezier heb gehad toch? Die 18 kilo op je rug kan aan gewerkt worden ;) Mijn vriendin en ik hebben 10 + 11 kilo nu gepland, exclusief water, maar inclusief kampeeruitrusting voor 9 dagen GR-20...Maar goed, gezien de inmiddels als long-covid bestempelde klachten van mijn vriendin heb ik er een hard hoofd in... :/
Ooh dat zeker! Ging mij totaal niet om het afleggen van zoveel km's :).

Mijn rugzak totaal qua uitrusting was 13kg. Dit was zonder eten,drinken,fleece jacket, regenjack en nog wat kleiner spul. Tent en matje zijn al van licht gewicht en het enige waar ik nog flink op zou kunnen besparen is een lichtere slaapzak. Ik heb nu een dikke donzen slaapzak dat 2,5kg weegt. Maar ja.. geld he ;)

Oeff das mooi balen van de long-covid :'(

• Hopjesvla79
wauskoek schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:45:
[...]
... Dit was zonder eten,drinken,fleece jacket, regenjack en nog wat kleiner spul....
ja zo kom ik ook wel makkelijk onder de 10 kilo uit :9

Maar het klopt dat op een gegeven moment de gewichtsbesparing/investerings verhouding erg scheef komt. Alles op z'n tijd, stukje bij stukje kan je aanpassingen doen.

• wauskoek
Hopjesvla79 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:56:
[...]

ja zo kom ik ook wel makkelijk onder de 10 kilo uit :9

Maar het klopt dat op een gegeven moment de gewichtsbesparing/investerings verhouding erg scheef komt. Alles op z'n tijd, stukje bij stukje kan je aanpassingen doen.
Jemig echt? :o Dat is wel heel ultralight zeg!

• Valorian
Ik ben net terug van 4 weken Peru. Dat was hoog-alpine (tot 6188m!) en ondanks dat we dragers hadden voor tenten/kookgerei/benzine moesten we de meeste zaken nog steeds zelf sjouwen. Zeker ivm klimmen gaat het dan hard met de kilo's (stijgijzers, ijsbijlen, gordel, karabiners, etc.). Dan ga je dus even heel goed na wat je wel en niet mee wilt nemen. Uiteindelijk heb ik ALLES (maar dan ook alles, tot in de elektronica en kabeltjes etc. aan toe) per item in een Excel lijst gezet met gewicht erbij. Dat gaf veel overzicht en inzicht in waar grammen te winnen. Uiteindelijk had ik 30KG mee naar Peru (in duffelbag + handbagage) waarvan steeds een deel in hotel bleef afhankelijk van of we een dagwandeling gingen doen, een trekking of the grid of een (hoog)alpine toch. Op mijn rug meestal maximaal een kg of 15 denk ik, want een deel van de spullen heb je ook aan. Voordeel was dan: hoe hoger je komt, hoe meer je aan hebt (warmere kleding, stijgijzers, alle klimspullen) dus hoe leger de tas. Qua gewicht waren de approaches naar de basiskampen dan ook het pittigste, want dan is het nog warm en loop je in lichte kleding terwijl alles op je rug zit (kampeerspul, klimspul, nood-spul, eten, water, elektronica, etc.).

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-06 16:39
wauskoek schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:59:
[...]

Jemig echt? :o Dat is wel heel ultralight zeg!
Ik ben een beetje nieuw in dit draadje maar wel een bak ervaring. Eigenlijk is de hoofregel 1+1+1=3. dat wil zeggen slaapspullen + kookspullen + shelter proberen onder de 3 kg te regelen. Slaapspullen denk dan aan UL matje en quilt, tent een enkeldaks tarp-achtig ding met hooguit een binnentent van gaas, koken op hout of spiritus. Het basisgewicht (dus alles wat je bij hebt) kan dan rond de 7kg liggen.

• Valorian
zuma schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:52:
[...]

Ik ben een beetje nieuw in dit draadje maar wel een bak ervaring. Eigenlijk is de hoofregel 1+1+1=3. dat wil zeggen slaapspullen + kookspullen + shelter proberen onder de 3 kg te regelen. Slaapspullen denk dan aan UL matje en quilt, tent een enkeldaks tarp-achtig ding met hooguit een binnentent van gaas, koken op hout of spiritus. Het basisgewicht (dus alles wat je bij hebt) kan dan rond de 7kg liggen.
Dit klinkt als een goede stelregel, maar wel eentje die nogal specifiek is voor bepaalde locatie / seizoen / hoogte combinaties?

Een enkeldaks tent en lichtgewicht slaapzak is leuk, tot je geen slaap meer krijgt omdat je praktisch bevriest. Maar goed, misschien zit ik teveel in de alpine hoek, wat dan weer een niche is binnen de bergsport/outdoor wereld (ter referentie: alleen al mijn slaapzak is 2kg aan dons en was nog aan de koude kant voor de nachtjes in winters Peru op hoogte, waar de tent dubbel-laags was en 4KG woog en alsnog erg koud bleef omdat het simpelweg -10 werd 's nachts... ).

Maar als een tent als enige vereiste heeft dat 'ie insecten weg houdt dan kom je er wel met iets tarp-achtigs ja. Of zelfs een bivak-zak, helemaal UL :) ..

Op 7kg totaalgewicht ben ik wel jaloers, misschien moet ik toch maar weer iets meer het laaggebergte opzoeken :P .. Zodra je sneeuw en ijs op gaat op hoogte ben je die eerste 7kg al kwijt aan alleen expeditieschoenen (2,2kg) , ijsbijlen (1,2kg), stijgijzers (1,1kg) en klimmateriaal (2kg) 8)7

• Bacchus
Valorian schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:09:
Uiteindelijk heb ik ALLES (maar dan ook alles, tot in de elektronica en kabeltjes etc. aan toe) per item in een Excel lijst gezet met gewicht erbij. Dat gaf veel overzicht en inzicht in waar grammen te winnen.
Een, weliswaar kleine, upgrade tov zelf een Excelsheet klussen is Lighterpack. Dat maakt het net iets makkelijker materiaal te organiseren en in en uit te schuiven.

• Valorian
Bacchus schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:01:
[...]

Een, weliswaar kleine, upgrade tov zelf een Excelsheet klussen is Lighterpack. Dat maakt het net iets makkelijker materiaal te organiseren en in en uit te schuiven.
Ah, nice, dat ziet er wel goed uit. En vanuit Excel waarschijnlijk een kleine moeite om e.e.a. te importeren, dus het meeste werk is al gedaan (lees: alles wegen en invoeren...)

• zuma
Valorian schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:09:
[...]

Dit klinkt als een goede stelregel, maar wel eentje die nogal specifiek is voor bepaalde locatie / seizoen / hoogte combinaties?

Een enkeldaks tent en lichtgewicht slaapzak is leuk, tot je geen slaap meer krijgt omdat je praktisch bevriest. Maar goed, misschien zit ik teveel in de alpine hoek, wat dan weer een niche is binnen de bergsport/outdoor wereld (ter referentie: alleen al mijn slaapzak is 2kg aan dons en was nog aan de koude kant voor de nachtjes in winters Peru op hoogte, waar de tent dubbel-laags was en 4KG woog en alsnog erg koud bleef omdat het simpelweg -10 werd 's nachts... ).

Maar als een tent als enige vereiste heeft dat 'ie insecten weg houdt dan kom je er wel met iets tarp-achtigs ja. Of zelfs een bivak-zak, helemaal UL :) ..

Op 7kg totaalgewicht ben ik wel jaloers, misschien moet ik toch maar weer iets meer het laaggebergte opzoeken :P .. Zodra je sneeuw en ijs op gaat op hoogte ben je die eerste 7kg al kwijt aan alleen expeditieschoenen (2,2kg) , ijsbijlen (1,2kg), stijgijzers (1,1kg) en klimmateriaal (2kg) 8)7
2 kg is best wel redelijk, ook voor een > -20 comfort slaapzak. En met een lichte VBL kan je nog flink opwaarderen, overigens. Mijn zwaarste slaapzak weegt ook ongeveer 1800 gram en is goed voor -20 comfort. Sneeuw, ijs en flinke koude maken het spel inderdaad helemaal anders. Ik ben overigens nog niet verder gegaan dan sneeuwschoenen en een sneeuwschep (Ardennen, Vogezen, Eifel en Harz). Vele hoogtemeters met sneeuwschoenen is geen pretje.

Maar de 1+1+1=3 regel is inderdaad meer generaal toepasbaar voor 3 seizoenen hiken in allerlei terreinen. Het lukt mij ook nog wel in de Benelux in de winter . Maar voor mijn UL tochten in de Benelux gebruik ik een opgewaarde quilt https://cumulus.equipment...comforters-quilt-450.html waar 550 gram dons in zit (en uiteraard op een X-therm of exped dons UL short slaapmat)

• Valorian
zuma schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:32:
[...]

2 kg is best wel redelijk, ook voor een > -20 comfort slaapzak. En met een lichte VBL kan je nog flink opwaarderen, overigens. Mijn zwaarste slaapzak weegt ook ongeveer 1800 gram en is goed voor -20 comfort. Sneeuw, ijs en flinke koude maken het spel inderdaad helemaal anders. Ik ben overigens nog niet verder gegaan dan sneeuwschoenen en een sneeuwschep (Ardennen, Vogezen, Eifel en Harz). Vele hoogtemeters met sneeuwschoenen is geen pretje.
Ha, dat zou kunnen. Ik heb deze gekocht voor Nepal (4000-6000m) en had toen al zo bizar veel geer-kosten dat ik gekeken heb naar de allergoedkoopste donsslaapzak die ongeveer -10 tot -15 comfort kon bieden, en daar een goede lakenzak bij (sea to summit) voor een paar graden extra.

Ik heb nu deze, heeft comfort zone -12.
https://www.decathlon.nl/...l/_/R-p-177495?mc=8495193

Mocht je nog linkjes hebben dan ben ik overigens wel erg benieuwd wat goede slaapzakken zijn met (ruim) minder gewicht die wel ongeveer dezelfde temperatuur aankunnen. Misschien kan ik dan eens wat aanbiedingen in de gaten houden. Het nadeel van de deze Makalu is dat 'ie ook maar voor 1/3 open kan ritsen ongeveer. Voordeel is dat 'ie daarmee waarschijnlijk warmer is, maar qua gedoe met erin en eruit komen niet ideaal.

• Hopjesvla79
ligt er ook maar net wat je fijn vind. In een mummie kan ik niet slapen, kan ik net zo goed niet gaan slapen dus. Heb zelf o.a. een Syccamore semi-rec van Western Mountaineering, erg over te spreken, alleen lastig te verkrijgen hier. Mijn vriendin heeft een Western Mountaineering Antilope geloof ik, met een Gore Windstopper tijk. Maar ook WM maakt nog lichtere slaapzakken.

De door Zuma aangehaalde Cumulus zou je ook zeer zeker kunnen overwegen, evenals bv Pajak, en natuurlijk de bekendere merken zoals Sea to Summit, RAB, Mountain Equipment enzo. Allemaal mooi spul, met dito prijs helaas ;)

• Valorian
Hopjesvla79 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:01:
ligt er ook maar net wat je fijn vind. In een mummie kan ik niet slapen, kan ik net zo goed niet gaan slapen dus. Heb zelf o.a. een Syccamore semi-rec van Western Mountaineering, erg over te spreken, alleen lastig te verkrijgen hier. Mijn vriendin heeft een Western Mountaineering Antilope geloof ik, met een Gore Windstopper tijk. Maar ook WM maakt nog lichtere slaapzakken.

De door Zuma aangehaalde Cumulus zou je ook zeer zeker kunnen overwegen, evenals bv Pajak, en natuurlijk de bekendere merken zoals Sea to Summit, RAB, Mountain Equipment enzo. Allemaal mooi spul, met dito prijs helaas ;)
Die cumulus heeft comforttemperatuur -1. Dan is het logisch dat je een lichter exemplaar krijgt. Maar een met comfort -12 zoals ik nu heb en dan ruim onder de 2kg ben ik nog niet tegengekomen. Als “lichte slaapzak” heb ik een fraaie dunne dons exped, dekeodel (geen mummy). Eens dat zo’n mummy erg ellendig is, heeft lang geduurd voor ik er aan wende en als het niet echt nodig is dan gebruik ik dus ook de dunnere variant.

Qua grammen ben ik overigens al flink opgeschoten door 5kg af te vallen deze zomer , daar kan geen investering tegenop 😅

[Voor 16% gewijzigd door Valorian op 25-08-2022 14:36]

• zuma
Valorian schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:41:
[...]

Ha, dat zou kunnen. Ik heb deze gekocht voor Nepal (4000-6000m) en had toen al zo bizar veel geer-kosten dat ik gekeken heb naar de allergoedkoopste donsslaapzak die ongeveer -10 tot -15 comfort kon bieden, en daar een goede lakenzak bij (sea to summit) voor een paar graden extra.

Ik heb nu deze, heeft comfort zone -12.
https://www.decathlon.nl/...l/_/R-p-177495?mc=8495193

Mocht je nog linkjes hebben dan ben ik overigens wel erg benieuwd wat goede slaapzakken zijn met (ruim) minder gewicht die wel ongeveer dezelfde temperatuur aankunnen. Misschien kan ik dan eens wat aanbiedingen in de gaten houden. Het nadeel van de deze Makalu is dat 'ie ook maar voor 1/3 open kan ritsen ongeveer. Voordeel is dat 'ie daarmee waarschijnlijk warmer is, maar qua gedoe met erin en eruit komen niet ideaal.
Ik zweer bij Cumulus sleeping gear. Het zijn relatief heel billige slaapzakken voor de materialen die ze gebruiken (erg goed dons, erg goede tijken). een andere bekende tegenhanger is een keer zo duur (PHD sleepingbags). Bij beide kan je modellen customizen (langer rits, kortere rits, andere tijksoort, extra vulling algemeen of extra vulling op bepaalde belangrijke punten etc.)

Die Decathlon zak ziet er qua specs op het eerste gezicht goed uit (goede cuinwaarde, comfortwaarde zou daardoor best wel eens goed kunnen kloppen) maar nadeeltje zit voornamelijk in de tijk die Decathlon heeft gebruikt. Die lijkt me niet echt goed bestand tegen vocht van buiten af (condens e.d)

• zuma
Valorian schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:32:
[...]

Die cumulus heeft comforttemperatuur -1. Dan is het logisch dat je een lichter exemplaar krijgt. Maar een met comfort -12 zoals ik nu heb en dan ruim onder de 2kg ben ik nog niet tegengekomen. Als “lichte slaapzak” heb ik een fraaie dunne dons exped, dekeodel (geen mummy). Eens dat zo’n mummy erg ellendig is, heeft lang geduurd voor ik er aan wende en als het niet echt nodig is dan gebruik ik dus ook de dunnere variant.

Qua grammen ben ik overigens al flink opgeschoten door 5kg af te vallen deze zomer , daar kan geen investering tegenop 😅
voor de range -10 tot -15 zou ik gaan voor dit model met een aantal aanpassingen....

Om de Decathlon te evenaren zou ik gaan voor de Teneqa 700 https://cumulus.equipment...eping-bag-teneqa-700.html

En dan de customize knop aan :+

Dan heb je een heel mooi beestje waar menigeen jaloers van wordt :9~

Kost een klein ribje maar je weet zeker dat de zak doet wat hij moet doen. Zeker met een VBL erbij zal je altijd toastie slapen in sneeuw en ijs rond de -15.

• zuma
Overigens voor ieder die geïnteresseerd is in lichtgewicht gear, routes en andere adviezen voor trektochten, kijk ook eens op de www.hiking-site.nl

• PageFault
[...]

Het model wat ik heb van Western Mountaineering bestaat niet meer, maar er staan zat slaapzakken van hun op hun website tot -15 bij 1100 gram. Die van mij is volgens mij 1400 gram,900 gram donsvulling, en comfortlevel tot -25.
Er zijn veel meer merken die iets vergelijkbaars bieden. Ik heb zelf nog nooit een donsslaapzak van zwaarder dan 1,5 kg gehad. Zelf heb ik bij -27 buiten in de sneeuw geslapen zonder problemen.

• zuma
PageFault schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:13:
[...]

Het model wat ik heb van Western Mountaineering bestaat niet meer, maar er staan zat slaapzakken van hun op hun website tot -15 bij 1100 gram. Die van mij is volgens mij 1400 gram,900 gram donsvulling, en comfortlevel tot -25.
Er zijn veel meer merken die iets vergelijkbaars bieden. Ik heb zelf nog nooit een donsslaapzak van zwaarder dan 1,5 kg gehad. Zelf heb ik bij -27 buiten in de sneeuw geslapen zonder problemen.
WM slaapzakken zijn zeker niet slecht! Maar de uitgeklede modellen qua gewicht ontberen bepaalde faciliteiten zoals goed waterkerende buitentijk. Een DWR treatment is eigenlijk niet voldoende in vochtige omstandigheden. En ik neem aan dat je bij die diepe temperaturen toch een VBL gebruikt want de dauw grens komt dan echt ergens in je donslaag (dat geeft bij meerdere dagen nat dons en dus veel minder isolatie). Vandaar dat een VBL wel aanbevelingswaardig is als je in echt koude temperaturen gaat kamperen.

De inmiddels oude model van WM de anntelope met Goretex buitentijk was echt een van de eerste goede slaapzakken op het gebied van vocht management. Later kwam de Torpedo range van Crux ook met een zelfde benadering. Die materialen die gebruikt zijn voor het watermanagement waren wat aan de realtief zware kant. Pertex kwam toen met speciaal gecoate (endurance) lichter buitentijken. Deze zijn nu wel zo'n beetje de lichtste opties die verkrijgbaar zijn voor watermanagement.

Een nieuwere vinding is hydrophic down, die zou tijken die watermanagement goed beheeersen en VBL overbodig moeten maken. Maar dat moet zich nog echt goed bewijzen of dit idd de heilige graal is. Ik heb het tot nu toe overgeslagen omdat ik vermoed dat de isolatiewaarde bij veel vocht ook gewoon afneemt. Maar het zal makkelijker drogen dat wel.

• PageFault
zuma schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:30:
[...]

WM slaapzakken zijn zeker niet slecht! Maar de uitgeklede modellen qua gewicht ontberen bepaalde faciliteiten zoals goed waterkerende buitentijk. Een DWR treatment is eigenlijk niet voldoende in vochtige omstandigheden. En ik neem aan dat je bij die diepe temperaturen toch een VBL gebruikt want de dauw grens komt dan echt ergens in je donslaag (dat geeft bij meerdere dagen nat dons en dus veel minder isolatie). Vandaar dat een VBL wel aanbevelingswaardig is als je in echt koude temperaturen gaat kamperen.

De inmiddels oude model van WM de anntelope met Goretex buitentijk was echt een van de eerste goede slaapzakken op het gebied van vocht management. Later kwam de Torpedo range van Crux ook met een zelfde benadering. Die materialen die gebruikt zijn voor het watermanagement waren wat aan de realtief zware kant. Pertex kwam toen met speciaal gecoate (endurance) lichter buitentijken. Deze zijn nu wel zo'n beetje de lichtste opties die verkrijgbaar zijn voor watermanagement.

Een nieuwere vinding is hydrophic down, die zou tijken die watermanagement goed beheeersen en VBL overbodig moeten maken. Maar dat moet zich nog echt goed bewijzen of dit idd de heilige graal is. Ik heb het tot nu toe overgeslagen omdat ik vermoed dat de isolatiewaarde bij veel vocht ook gewoon afneemt. Maar het zal makkelijker drogen dat wel.
Vocht maak ik me niet zo druk om als ik buiten lig, die zeldzame gevallen neem ik een goede goretex bivakzak mee.

In de tent heb ik weinig last van vocht, 15 jaar geleden heb ik mijn vervloekte enkeldakstent de deur uit gedaan en vervangen door een fatsoenlijke hilleberg dubbeldakstent met hetzelfde gewicht....

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 16:44

Jazzper

BB4E^Guerilla

Gewetensvraagje: voor GPS gebruik ik bij
- sporten mijn apple watch/iphone of sport device zoals Garmin Forerunner of Garmin Edge 500.
- buiten kloten/wandelen/hiken hetzelfde of speel met oude Garmin Etrex Legend HCx

nu heb ik gister bij de kringloop een mint conditie Garmin Oregon 450 gescoord inclusief boek. Voor €4,50 kon ik die niet laten liggen. Blind gekocht. Nu zie ik dat ze op MP nog best veel doen. Er zit een Openfietsmap benelux op van 10 jaar oud, maar die kan ik wel vervangen door iets OSM.

Nu de gewetensvraag: loopt men anno 2022 nog rond met zulke devices of is iedereen over op telefoon etc?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Hopjesvla79
Jazzper schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:43:
- sporten mijn apple watch/iphone of sport device zoals Garmin Forerunner of Garmin Edge 500.
- buiten kloten/wandelen/hiken hetzelfde of speel met oude Garmin Etrex Legend HCx

nu heb ik gister bij de kringloop een mint conditie Garmin Oregon 450 gescoord inclusief boek. Voor €4,50 kon ik die niet laten liggen. Blind gekocht. Nu zie ik dat ze op MP nog best veel doen. Er zit een Openfietsmap benelux op van 10 jaar oud, maar die kan ik wel vervangen door iets OSM.

Nu de gewetensvraag: loopt men anno 2022 nog rond met zulke devices of is iedereen over op telefoon etc?
moet bekennen dat de laatste keren dat ik zoiets in het wild zag dit bij de actieve senioren was ;) . Maar ik zou hem gewoon gebruiken als ik hem had gevonden en niet een Fenix5X+ om de pols had. Mits accu en kaart nog up to date is.

• Korakal

Korakal

Up up up!

Hell yeah, voor alles wat een beetje op bergen lijkt gaat de Oregon mee hoor! We lopen beiden met Fēnix (5 plus) maar voor een goed overzicht van route/omgeving én voor voldoende levensduur van de batterij (de Fēnix houdt het niet 8+ uur vol met kaart aan) ga ik niet zonder een losse GPS unit. Ik zou wel graag een iets modernere en snellere interface willen, maar tegelijkertijd is de schok- en valbestendigheid van de Oregon dan weer een pro. Ze zijn nu niet meer in het assortiment, en ik denk dat de Montana serie een soort-van opvolger is, maar ik vraag me af hoe goed je daarmee tijdens het scramblen rots kan wegkoppen. De Oregon heeft bewezen daar prima in te zijn.

Gewoon vullen met https://garmin.opentopomap.org of https://download.bbbike.org/osm/ en alle tracks voorbereid erop mee.

• Orion84
  • Laatst online: 00:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

* Orion84 gebruikt de laatste jaren eigenlijk vooral de telefoon (met de Topo GPS app). Maar ik loop dan ook geen lange (meerdaagse) bergtochten in afgelegen gebied. Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je wat avontuurlijker routes loopt de batterijduur en/of robuustheid van een dedicated GPS nog steeds wel wat voordelen biedt.

Mijn Garmin GPSMAP 62 gaat soms nog wel mee als backup of puur voor tracking, maar in de praktijk gebeurt het navigeren tijdens het wandelen toch vooral op de iPhone (en Apple Watch).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• monkey7
  • Nu online
Orion84 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:31:
* Orion84 gebruikt de laatste jaren eigenlijk vooral de telefoon (met de Topo GPS app). Maar ik loop dan ook geen lange (meerdaagse) bergtochten in afgelegen gebied. Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je wat avontuurlijker routes loopt de batterijduur en/of robuustheid van een dedicated GPS nog steeds wel wat voordelen biedt.
[... ]
Ja idem. Ik heb voor mijn werk al genoeg hufterig zwaar spul, privé doe ik het met 'just enough'. Ook met een huttentocht is dat de telefoon met topo GPS en offline kaarten. Airplane mode aan en je bent voor vier dagen voorzien.

Voor de zwaardere klussen heb ik ergens nog een dakota 20. Ergens. Komt wellicht nog een keer van pas met winter of hoogalpiene tochten, die staan nog op de verlanglijst.

• Hopjesvla79
Hier op de mobiel het, volgens mij toch wel ondergewaardeerde, Locus Classic. Niet de meest mooie app, maar goede standaard (OSM) kaarten, makkelijk inladen gpx'en, eventueel rechtstreeks kopen bij Rother, IGN, Freytag etc en de mogelijkheid om offline te gebruiken (ook als light: bv alleen een bepaald gebied), maakt dat ik deze al jaren gebruik. Maar sowieso bij een meerdaagse hike: altijd een hardcopy kaart mee, gewoon ouderwetsch papier. Al is het alleen maar gewoon om te kijken 's avonds in de tent/hut. Blijft, imho, mooier dan een app.

[Voor 23% gewijzigd door Hopjesvla79 op 25-08-2022 19:22]

• maartend
monkey7 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:48:
[...]
Voor de zwaardere klussen heb ik ergens nog een dakota 20. Ergens. Komt wellicht nog een keer van pas met winter of hoogalpiene tochten, die staan nog op de verlanglijst.
Altijd bij me. Maar ja, ik doe dan ook aan geocachen onderweg

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-06 15:50

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik had dit topic nog niet eerder gezien, interessant :)
zuma schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:32:
[...]

Maar de 1+1+1=3 regel is inderdaad meer generaal toepasbaar voor 3 seizoenen hiken in allerlei terreinen. Het lukt mij ook nog wel in de Benelux in de winter . Maar voor mijn UL tochten in de Benelux gebruik ik een opgewaarde quilt https://cumulus.equipment...comforters-quilt-450.html waar 550 gram dons in zit (en uiteraard op een X-therm of exped dons UL short slaapmat)
Mijn winterslaapzak met is ook 1800gram + een extra thermolaag binnenzak en gewoon Merino wol onderkleding heb ik tot -24 gewoon lekker comfortabel geslapen. Met uiteraard Exped Dowmat wel de LW want bij die temperaturen wordt je afgestraft als je net buiten je matje komt, die paar extra grammen in de winter neem ik wel op de koop toe. In de winter toch vaak de pulk / slee mee waardoor die grammen niet zo erg zijn.

In de sneeuw zijn sneeuwschoenen makkelijke en goedkope manier , maar echt hoogtemeters zijn veel beter te maken op skis. Bovendien is dat naar beneden ook een stuk leuker. :+
[...]

Helsport Svalbard of Helsport Rago X-trem.

Vriend van mij heeft die eerste en die heb ik mogen uitproberen en die is echt warm, warmer dan mijn winterslaapzak (Mammut protect Down). Toch zijn beiden ongeveer even zwaar.

Wil je een comfort -10 voor 1 kilo moet je ook bij helsport zijn, maar de Rago Superlight Winter

Qua 3-seizoenen slaapzakken heb ik nog geen lichtere gevonden dan de RAB mythic series. 1 Ding is zeker, ze maken je portemonnee ook een stuk lichter
Hopjesvla79 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:19:
Hier op de mobiel het, volgens mij toch wel ondergewaardeerde, Locus Classic. Niet de meest mooie app, maar goede standaard (OSM) kaarten, makkelijk inladen gpx'en, eventueel rechtstreeks kopen bij Rother, IGN, Freytag etc en de mogelijkheid om offline te gebruiken (ook als light: bv alleen een bepaald gebied), maakt dat ik deze al jaren gebruik. Maar sowieso bij een meerdaagse hike: altijd een hardcopy kaart mee, gewoon ouderwetsch papier. Al is het alleen maar gewoon om te kijken 's avonds in de tent/hut. Blijft, imho, mooier dan een app.
Hier op de iPhone, gebruik ik de pocket earth app. Vrij onbekend, maar na testen een van de meer gebruiksvriendelijke apps en met een ongekend detail. Kost wel een tientje + 5 euro voor de hoogtelijnen maar dan heb je ook wat. Tevens een kleine powerbank mee. Al tikt die powerbank wel aan met gewicht… Als backup heb ik een oude Garmin, maar gebruik ik zelden meer. Over het algemeen doe ik toch niet meer dan 3 nachten achter elkaar in de wildernis dus dan kan ik wel weer laden.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 12 Pro Max

• wauskoek
Mocht iemand nog een gratis ad&track-free offline GPS app zoeken dan kan ik 'Organic Maps' aanbevelen.

https://organicmaps.app/

• Bacchus
Er zit een Openfietsmap benelux op [op de Garmin Oregon] van 10 jaar oud, maar die kan ik wel vervangen door iets OSM.
OFM is OSM in een voor fietsen geoptimaliseerd uitvoering. Werkt wmb ook prima voor wandelen.
Op de fiets voorkeur voor de GPSmap hier, daar is het reflectieve scherm (ipv backlit) een groot voordeel. Het grote scherpe scherm en de snelle soc van de telefoon gebruik ik dan weer om routes in te tekenen. Te voet heeft een telefoon weinig nadelen als je netwerken uitzet (beperkte integratie van sensors?) en is het grote scherpe scherm een groot voordeel.
Hopjesvla79 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:03:
moet bekennen dat de laatste keren dat ik zoiets in het wild zag dit bij de actieve senioren was ;)
Dju.. Wat maakt mij dat.. >:)

• Valorian
zuma schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:43:
[...]

Ik zweer bij Cumulus sleeping gear. Het zijn relatief heel billige slaapzakken voor de materialen die ze gebruiken (erg goed dons, erg goede tijken). een andere bekende tegenhanger is een keer zo duur (PHD sleepingbags). Bij beide kan je modellen customizen (langer rits, kortere rits, andere tijksoort, extra vulling algemeen of extra vulling op bepaalde belangrijke punten etc.)

Die Decathlon zak ziet er qua specs op het eerste gezicht goed uit (goede cuinwaarde, comfortwaarde zou daardoor best wel eens goed kunnen kloppen) maar nadeeltje zit voornamelijk in de tijk die Decathlon heeft gebruikt. Die lijkt me niet echt goed bestand tegen vocht van buiten af (condens e.d)
Wat betreft de decathlon variant leg je precies de vinger op de zere plek. De slaapzak is zeer veel “bang for bucks” maar de tijk is inderdaad waar het verschil zit. Vocht gaat er sneller in dan bij de duurdere Versies van merken als Rab. En zeker bij slapen in gebieden waar het snachts ver onder 0 gaat vporkom je niet dat er veel condens ontstaat in de tent en alles klam wordt. Al met al heb ik niet echt last gehad van het feit dat dat vocht er was, maar het betekende wel dat de dlaapzak vaak vochtig meteen ingepakt moest en dat zal het dons ook niet ten goede komen. Kortom: nog altijd blij met de aanschaf, maar ik begrijp óók waarom merken als Rab voor dezelfde isolatuewaarde vaak het dubbele vragen :)

• maartend

Ik loop altijd op GPS. En tip, gebruik voor lopen kaarten van freizeit-osm

• Hopjesvla79
Bacchus schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:29:

[...]

Dju.. Wat maakt mij dat.. >:)
helemaal niets ;) Maar was meer mijn laatste herinnering met een losse GPS. Toen ik er laatst eentje zag, bij een koppel van respectabele leeftijd op de Veluwe, viel me ineens op dat je ze bijna niet meer ziet.

Als ik er een had zou ik hem zeker ook gebruiken, al helemaal als ik hem voor een prikkie bij de kringloop zou vinden.

• Mercatres
Goh, ik heb hier een Oregon 700 liggen, maar ik denk niet dat ik dat ding het afgelopen jaar heb gebruikt. Vorig jaar nam ik 'm nog wel eens mee, maar om verschillende redenen de laatste tijd niet meer:
- Lomp
- Batterij is echt niet zo waw, ik haal zelden een wandeling van 5-6 uur op één batterij (zelfs niet op de "officiële Garmin accu)
- Scherm is klein
- Touchscreen is slecht/ UI is onhandig
- M'n Motorola G5 Plus heeft een zéér goede batterij, deftig scherm. Dat in combinatie met Komoot (Premium) heb ik een deftige oplossing.
- Maar het belangrijkste: ik loop vooral goed bewegwijzerde wandelingen, en de GPS is dan eerder om te schatten hoever ik nog moet, of ruwweg de richting te weten. Navigatie heb ik eigenlijk niet nodig.

• wauskoek
Mercatres schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:15:
Goh, ik heb hier een Oregon 700 liggen, maar ik denk niet dat ik dat ding het afgelopen jaar heb gebruikt. Vorig jaar nam ik 'm nog wel eens mee, maar om verschillende redenen de laatste tijd niet meer:
- Lomp
- Batterij is echt niet zo waw, ik haal zelden een wandeling van 5-6 uur op één batterij (zelfs niet op de "officiële Garmin accu)
- Scherm is klein
- Touchscreen is slecht/ UI is onhandig
- M'n Motorola G5 Plus heeft een zéér goede batterij, deftig scherm. Dat in combinatie met Komoot (Premium) heb ik een deftige oplossing.
- Maar het belangrijkste: ik loop vooral goed bewegwijzerde wandelingen, en de GPS is dan eerder om te schatten hoever ik nog moet, of ruwweg de richting te weten. Navigatie heb ik eigenlijk niet nodig.
Ik herken dit helemaal. Als voorbereiding voor mijn trip had ik mijn (inmiddels ook alweer 15 jaar oud denk ik) GPSmap60Cx afgestoft en voorzien van de gratis maps.

Na een beetje thuis ermee klooien vond ik inderdaad:
- Het is weer extra gewicht
- Werkt op AA's (losse batterijen mee nemen of een USB oplader o.i.d.)
- Bediening niet optimaal
- schermresolutie is zeer gedateerd tegenover een mobiel
- Kaart is toch niet zo gedetailleerd als de Organic Maps app

Dus besloten om hem gewoon thuis te laten.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Net terug van 15 dagen in Süd-Tirol.

En dan weet ik ook gelijk weer waarom, ik tenminste wel, het de moeite waard is om urenlang zwetend omhoog te lopen en dan beloond te worden met zo'n uitzicht:

Vernagt16 by Erik Haak, on Flickr

Klik op de foto @ flickr voor alle details.
En hoge resolutie alhier: 8)
https://live.staticflickr...12197110_35eafb5d36_o.jpg
Veel kijkplezier!

Mooie Plaatjes   

• PageFault
Ik af en toe, bij meerdaagse tochten waarbij je telefoon niet opgeladen kan worden en je de helft van de tijd geen bereik hebt. Zo'n etrex 30 met openstreetmap maps erop, doet het ook als turn by turn navigatie in de auto.

• PageFault
wauskoek schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:08:
[...]

Ik herken dit helemaal. Als voorbereiding voor mijn trip had ik mijn (inmiddels ook alweer 15 jaar oud denk ik) GPSmap60Cx afgestoft en voorzien van de gratis maps.

Na een beetje thuis ermee klooien vond ik inderdaad:
- Het is weer extra gewicht
- Werkt op AA's (losse batterijen mee nemen of een USB oplader o.i.d.)
- Bediening niet optimaal
- schermresolutie is zeer gedateerd tegenover een mobiel
- Kaart is toch niet zo gedetailleerd als de Organic Maps app

Dus besloten om hem gewoon thuis te laten.
Ik herken het ook wel op alpiene tochten. Gewicht boeit me daar minder omdat ik de rest al zoveel uitgekleed heb. Maar je loopt meer op de hoogtemeter die je op je pols hebt en geen enkel GPS loodst je door spleten terrein heen. De GPS wordt gebruikt als referentie voor hoogte en om evt. aan te geven bij slecht weer waar een bepaalde top of hut zich bevindt. Dan moet je nog steeds random gokken om dat dan ook levend te bereiken, want bij slecht weer zie je de obstakels/spleten toch niet.

De batterijen vond ik ook wel klote, omdat mijn hoofdlamp AAA heeft en de Garmin natuurlijk AA....

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hier nog altijd kaart en kompas

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Ik gebruik mijn horloge (Garmin Epix2) in combinatie met papieren kaart en/of telefoon (maps.me is goed offline/bij geen ontvangst).
Mijn oude etrex(en) liggen ergens op zolder en volgens mij doen die geven niet alle data meer goed weer
zie

• Bacchus
PageFault schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:05:
[...]
Ik af en toe, bij meerdaagse tochten waarbij je telefoon niet opgeladen kan worden en je de helft van de tijd geen bereik hebt.
Ook op een telefoon kun je de kaarten voorladen. En zonder netwerk of wifi en met scherm meest uit, werkt een telefoon heel lang op een acculading. Niet zo gek met een ~10 Wh LiPo accu ipv 3 Wh van een paar AA cellen.
PageFault schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:10:
[...]
De batterijen vond ik ook wel klote, omdat mijn hoofdlamp AAA heeft en de Garmin natuurlijk AA....
Vind ik meer een ontwerpfout van de hoofdlamp dan van de GPS. AAA heeft driekwart van de energiedichtheid van AA. Met één AA doe je bijna net zolang als met drie AAA's. Daarbij zijn AA cellen makkelijker te vinden dan AAA.

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Zodra mijn hoofdlamp kapot is, vervang ik deze door een exemplaar die met USB-C te laden is.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• PageFault
Bacchus schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:30:
[...]

Ook op een telefoon kun je de kaarten voorladen. En zonder netwerk of wifi en met scherm meest uit, werkt een telefoon heel lang op een acculading. Niet zo gek met een ~10 Wh LiPo accu ipv 3 Wh van een paar AA cellen.

[...]

Vind ik meer een ontwerpfout van de hoofdlamp dan van de GPS. AAA heeft driekwart van de energiedichtheid van AA. Met één AA doe je bijna net zolang als met drie AAA's. Daarbij zijn AA cellen makkelijker te vinden dan AAA.
Ik kan met het GPS en een paar batterijen 3 weken uitzingen, mijn telefoon redt dat gewoon niet. En ik ga niet met die zonnepaneeltjes sleuren.

Ik vind het niet zo zwart wit als jij dat vindt: de hoofdlampjes zijn gemaakt om compact en licht te zijn, dat gaat gemakkelijker met AAA batterijen. Een hoofdlamp doet ook maanden met 1 set batterijen, een GPS vreet nou eenmaal meer energie.

• wauskoek
TucanoItaly schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:49:
Zodra mijn hoofdlamp kapot is, vervang ik deze door een exemplaar die met USB-C te laden is.
Ik heb een Petzl Actik Core met een via usb oplaadbare accu en vind hem kneiter handig! Geen geklooi met AAA's alhoewel er deze ook in passen.

• Bacchus
PageFault schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:50:
Ik vind het niet zo zwart wit als jij dat vindt: de hoofdlampjes zijn gemaakt om compact en licht te zijn, dat gaat gemakkelijker met AAA batterijen.
Compact, licht maar vooral.. goedkoop. En met 3xAAA kun je gewoon een voorschakelweerstandje à 0,005 € voor je LED zetten en je hebt licht. Met 1xAA heb je een IC van 2 € nodig. Je krijgt er vier contactpunten minder en twee cellen minder voor terug.
Vergelijk: Petzl Tikka à € 25 / 82g tov Zebralight H53 à € 60 / 33g

• zuma

ik loop nog steeds met analoge kaart en een etrex om te loggen of eventueel positie bepalen als ik er echt niet uitkom met kaart en kompas (zelden). Verder is de etrex van levensbelang bij white outs....

• PageFault
Bacchus schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:23:
[...]

Compact, licht maar vooral.. goedkoop. En met 3xAAA kun je gewoon een voorschakelweerstandje à 0,005 € voor je LED zetten en je hebt licht. Met 1xAA heb je een IC van 2 € nodig. Je krijgt er vier contactpunten minder en twee cellen minder voor terug.
Vergelijk: Petzl Tikka à € 25 / 82g tov Zebralight H53 à € 60 / 33g
Er komt nog 23 gram voor de hoofdband bij in geval van de Zebralight en voor beide natuurlijk de batterijen, in het gewicht voordeel van de Zebralight. De batterij duur kan ik zo slecht vergelijken, de Petzl gaat 2 uur bij 300 lm en de Zebralight net geen uur op 330 lm, dus dat is wel in het voordeel van de Petzl denk ik dan.

• zuma
Voor een hoofdlamp heb ik maar 1 belangrijke eis op de eerste plaats staan. Liever een bak rood licht dan een hele bak wit licht. tweede plaats pas gewicht (inclusief batterijen versus brandduur). Derde plaats batterijen makkelijk te vervangen of op te laden.

Ik heb een oude petzl tikka+ en een nieuwe Fenix HL60R. De Fenix heeft gewoon te weinig rood licht, dat heeft mij zwaar teleurgesteld. Er komt wat mij betreft gewoon weer een nieuwe Petzl.

• maartend
Ik loop dus zoals gezegd met en GPS, maar dat is dus ook omdat ik tijdens elke wandeling geocache. Dus de GPS veel gebruik.
Ik heb een Dakota 20 (ok, we hebben er meerdere omdat ze zo fijn zijn) en ik doe met 1 set batterijen 3dagenm wadnelen van ong 6-8 uur per dag. En heb 1 set extra bij. En een hele kleine lader van Ikea en klaar. Dus valt allemaal wel mee. Is voor mij iig vele malen eenvoudiger (zeker dat geocachen) dan met mijn telefoon, die ik ook geen 3 dagen kan gebruiken met 1 lading als ik bovenstaande doe.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gewoon uit nieuwsgierigheid; vullen jullie bergwandelaars wel eens een Gipfelbuch in?
Voor de 'leuk'? Omdat het er bij hoort? Of... voor het geval je-weet-maar-nooit?

Ik wel:

Vernagt19 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

ehtweak schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:03:
Gewoon uit nieuwsgierigheid; vullen jullie bergwandelaars wel eens een Gipfelbuch in?
Voor de 'leuk'? Omdat het er bij hoort? Of... voor het geval je-weet-maar-nooit?

Ik wel:
[Afbeelding]
Als ik er zin in heb. Hetzelfde geld voor het gastenboek in de berghutten.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 12 Pro Max

• Hopjesvla79

Ik wel:
[Afbeelding]
meestal wel. En als er een stempel bij zit komt die vaak gewoon ergens achter in mijn paspoort ..

In de hutten doe ik het eigenlijk alleen bij meerdaagse tochten.

• maartend
Ik doe aan geocachen. Ik vul dus elk logboek in dat ik onderweg tegenkom.

• PageFault
TucanoItaly schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:49:
Dat hangt van je toepassing af, ik kan vaak een week niet laden. Bij normaal gebruik, houdt de lamp dat waarschijnlijk uit. Maar ik heb ook wel eens een toch gedaan dat je elke dag on 3:30 vertrekt en dan toch de nodige uurtjes met de lamp in het donker moet lopen. Dan is wat reserve wel handig.

• monkey7
  • Nu online
Ik ben net een weekje terug van vakantie en de foto's aan het bewerken. Onder andere stukje huttentocht, maar vooral aardig wat dagtochtjes gemaakt. Eén keer om 3 uur 's ochtends begonnen om vervolgens de zonsopgang - op het nippertje - op 2500 meter hoogte mee te kunnen maken. Deze plaatjes wil ik toch graag showen :)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

monkey7 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:48:
Eén keer om 3 uur 's ochtends begonnen om vervolgens de zonsopgang - op het nippertje - op 2500 meter hoogte mee te kunnen maken.
Daar doe je het toch voor? d:)b
Deze plaatjes wil ik toch graag showen :)
Prima toch. Enne, waar is dit? Die zonsopgang?

Mooie Plaatjes   

• monkey7
  • Nu online
ehtweak schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:59:
[...]

Daar doe je het toch voor? d:)b

[...]

Prima toch. Enne, waar is dit? Die zonsopgang?
De Pihapper, net naast Mittersill, Oostenrijk.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Heeft iemand ervaring met dit ultralight kampeerstoeltje van Decathlon?

Het lijkt een kopie te zijn van de Helinox Chair One, alleen wat er ontbreekt, dat zijn de dikke bolle voetjes aan de poten. Het zou kunnen, dat hij daarom in de grond zakt. Maar misschien is dat alleen een theoretisch probleem? Ik ben een vrij licht persoon.

• zuma
TucanoItaly schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:59:

[Afbeelding]

Het lijkt een kopie te zijn van de Helinox Chair One, alleen wat er ontbreekt, dat zijn de dikke bolle voetjes aan de poten. Het zou kunnen, dat hij daarom in de grond zakt. Maar misschien is dat alleen een theoretisch probleem? Ik ben een vrij licht persoon.
Of je nu licht of zwaar bent wegzakken doe je wel in zachte grond. Maar goed niets wat een paar halve tennisballen kan oplossen :+

• Bacchus
TucanoItaly schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:59:
[...]
Dit voorjaar hadden wij er een paar van mee op de fiets. Degelijk spul en geen wegzakproblemen maar we stonden meestal op erg stevige grond. Wij zijn beiden rond de 70 kg. Het eerste dat eraan zal gaan is het elastiek in de stokken maar dat lijkt me makkelijk te vervangen.
Te voet kan ik me voorstellen dat 1,1 kg wel een flinke hap uit je gewichtsbudget is maar het comfort van een stoel met rugleuning is na een dag stappen toch ook wel groot.

• T-8one
  • Laatst online: 31-05 13:09

T-8one

take it easy, take a sisi

Ik wil graag volgend voorjaar (juni) een wandeltocht van 5-6 dagen door de Alpen maken. Aangezien de nightjet mij dit jaar erg goed is bevallen en ik dan thuis geen discussie heb over de auto wil ik graag met de trein naar mijn start en eindpunt. Een nachttrein heeft een sterke voorkeur, dat reist wel zo efficient, mijn idee is om op Basel of Zurich over te stappen op een lokale trein en dan nog 1-2 uur naar het beginpunt te reizen.
Voorkeur heeft het om niet op dezelfde plek te eindigen als waar ik begon. Ik zat zelf aan een deel vd GR52 te denken, maar die is nogal slecht met de trein bereikbaar.
Verder reis ik met een tent en heb geen behoefte aan een berghut, wildcamperen is geen probleem als het maar afgewisseld kan worden met een camping. 5 nachten wildkamperen is te veel van het goede.
Vier quelle weg leek me wel wat, maar ik ben benieuwd of julllie nog tips hebben.
https://www.schweizmobil....and/routes/route-049.html

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Heeft iemand ervaring met de merino onderkleding van Decathlon?

[Voor 4% gewijzigd door TucanoItaly op 25-09-2022 12:13]

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-05 14:25

Tusk

Sticky Bomb likes you!

ik heb een shirt en longsleeve van Forclaz. Jaar of 4 geleden gekocht. Shirt gebruik ik zeker 1x per maand en longsleeve vooral op wintersport. Shirt heeft wel al 2 kleine gaatjes, maar verder tevreden over het spul. Zker voor dat geld.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

TucanoItaly schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:12:
Ja bevalt mij goed :) Zijn niet de dikste setjes en pasvorm is niet het strakste maar hele bruikbare setjes. Vooral de trui met lange mouwen gebruik ik veel met tochten. Sokken van de decathlon zijn warm maar slijten snel bij gebruik in schoenen. Dus gebruik ze nu vooral als slaapsokken.

Sowieso, merino wol is een fantastisch materiaal en een willekeurig deacthlon setje is mijn inziens 10x beter dan een willekeurig synthetisch thermosetje.

Heb nog wel een ander setje van Mons Royale, qua prijs dubbel zo duur maar is qua afwerking wel iets beter. Maar voor het geld zou ik zeker ook een decathlon setje kopen.

[Voor 4% gewijzigd door Mr Pingu op 25-09-2022 13:39]

• speedrock
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:44
TucanoItaly schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:12:
4 weken rondgelopen in 2 Merino shirts van de decathlon. Kleine slijtageplekken door mijn riem maar anders dan dat hebben ze het prima volgehouden. Thermische eigenschappen zijn dik in orde. Ze bieden een goede isolatie tegen de kou en vocht verdwijnt snel uit de shirts. Zeker met de vriendelijke prijs zijn deze shirts echte aanraders. Je vraagt je af waarom andere merino (merk) shirts 3x zoveel moeten kosten!

it's a sign of the time

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee