Het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-03 07:06
Matched: lighterpack
Het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic

Een mooie dag om een stuk te wandelen:)

Alps

Waarom?
In het "Waar koop ik dit" topic merke ik dat er toch een hoop tweakers in de vakantie de bergen in trekken. Dus misschien wel een goed idee om de ervaringen in een centraal topic te gooien. Natuurlijk mogen de foto's van de tochten ook gepost worden.

Op verzoek heb ik een nieuw topic geopend in AZ. Deel 1 staat in TL
Nuttige links
Nuttige links (winkels)
Aanvullingen op de TS? DM!

[ Voor 12% gewijzigd door Len op 06-04-2019 21:31 ]

Free Tibet

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-04 17:55
Btw, ken je https://lighterpack.com/ al? Erg handig om je paklijst bij te houden.

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-04 11:34
Valorian schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:09:
Uiteindelijk heb ik ALLES (maar dan ook alles, tot in de elektronica en kabeltjes etc. aan toe) per item in een Excel lijst gezet met gewicht erbij. Dat gaf veel overzicht en inzicht in waar grammen te winnen.
Een, weliswaar kleine, upgrade tov zelf een Excelsheet klussen is Lighterpack. Dat maakt het net iets makkelijker materiaal te organiseren en in en uit te schuiven.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-04 15:39
Bacchus schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:01:
[...]

Een, weliswaar kleine, upgrade tov zelf een Excelsheet klussen is Lighterpack. Dat maakt het net iets makkelijker materiaal te organiseren en in en uit te schuiven.
Ah, nice, dat ziet er wel goed uit. En vanuit Excel waarschijnlijk een kleine moeite om e.e.a. te importeren, dus het meeste werk is al gedaan (lees: alles wegen en invoeren...)

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
barrymossel schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:01:
[...]

Wat zijn dan spullen die jij achterwege zou laten?
Tip:

Maak een Lighterpack aan. Dan zie je al heel snel waar je kunt schaven en waar geen winst te behalen is.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:11
TMDC schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:07:
[...]

Tip:

Maak een Lighterpack aan. Dan zie je al heel snel waar je kunt schaven en waar geen winst te behalen is.
heb er al vaker wat van gehoord. Zitten er nog voordelen aan tov een Excel? (voordat ik de moeite ga doen om alles over te zetten). Bij mij staat ook alles al in categorieën bv.

Hi Ha Hopjesvla

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-04 12:03

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:36

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Slaapzak is echt een hoop te besparen, door naar dons te gaan. mijn winter slaapzak is 2 kilo.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-04 15:39
Ik zie veel wel erg mooie ronde getallen. Weeg je met een personenweegschaal? Anders tijd voor de keukenweegschaal, is een stuk nauwkeuriger 😊.

[ Voor 16% gewijzigd door Valorian op 16-02-2024 07:11 ]

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 10:29
Als we dan toch lijstjes delen (ondanks dat het heel persoonlijk is...)..

Mijn lijstje waarmee ik de Fjallraven Classic gedaan heb.... 110 km in 5 dagen zonder issues!

https://lighterpack.com/r/ba2v57

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-04 15:00
barrymossel schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:01:
[...]

Wat zijn dan spullen die jij achterwege zou laten?

Natuurlijk kan ik met lichter materiaal gewicht besparen. Ook heb ik al gemerkt dat goedkoper materiaal zich moeilijker klein laat inpakken, dus daar kun je zeker weer volume mee besparen. Dus "duurder" kan zorgen voor lichter en kleiner. Maar ik wil nu in principe nog niet teveel (extra) uitgeven aan licht en klein volume (al ben ik nu al wel naar de Therm-a-rest matjes aan het kijken).

Dus als ik kan besparen door bepaalde zaken niet mee te nemen, dan graag advies. Wat ik nu op het oog heb:
  • Rugzak
  • Tent
  • Slaapzak
  • Slaapmat
  • Broek (1 aan en 1 extra)
  • Shirts (1 aan en 2 extra)
  • Boxer (1 aan en 2 extra)
  • Sokken ( 1 aan en 3 extra)
  • Regenjas
  • Fleecevest
  • Jetboil (of variant)
  • Spork
  • Powerbank
  • E-reader
  • Water (+ in waterzak + fles met waterfilter)
  • Eten
  • Losse meuk, zoals ehbo etc.
Lijkt mij allemaal vrij essentieel (en ja powerbank en e-reader zijn dat bij ook). Sokken ook minimaal 4 paar, aangezien ik snel zweetvoeten heb. Dus mocht je tips hebben voor zaken die ik teveel heb of vergeet, dan houd ik me aanbevolen!
Sorry voor de late reactie! Leuk om te zien dat er allerlei lijstjes worden gedeeld.
Dit was mijn laatste lijstje (afgelopen april/mei gelopen): https://lighterpack.com/r/twkczh

Voor paklijsten gelden eigenlijk 2 stappen:
(i) alles wat je niet nodig hebt, is de snelste besparing; en
(ii) alles wat je wel nodig hebt, kan lichter.

Vooral stap (ii) kan erg prijzig worden :P

Als ik jouw lijstje zo bekijk zou ik kijken of je met minder kleding af kan. Ik heb bijv. vaak één broek mee (+regenbroek) en als het koud is soms een lange onderbroek, 2 shirts, 2 boxers en 2 sokken (+1 slaapsok die ik altijd droog houd). De rest lijkt aardig trimmed down. En elke pak lijst is persoonlijk: ik sleep 30% van m'n gewicht aan statief en camera mee, maar ik maak graag docu's van m'n hikes.

Wat gewichtsbespaartips:
- Een waterzak kan fijn drinken, maar de lichtste varianten (hydrapaks) wegen al 140 gram. Een platypus zachte fles weegt 25 gram en berg je als hij leeg is makkelijk op.
- Jetboil (lijkt alsof je die nog moet kopen) kan erg van gewicht verschillen. De Jetboil stash is top qua gewicht en performance (en de helft lichter dan andere jetboils)
- e-readen kan ook op je telefoon - maar kan mij ook voorstellen dat dit een luxe is die je jezelf wil permiteren ;)
- losse meuk klinkt als weinig: maar weeg dit.. dit tikt aan!
- meeste gewicht kan je uiteindelijk besparen op tas, tent en slaapspul. Denk aan een UL tas, een UL (DCF tentje), lichte mat (ik ben zelf van Exped mummy's) en een lichte slaapzak (bijv. een mooie lichte quilt of UL donszak. Maar dat kan aardig in de papieren lopen.
- afhankelijk van het seizoen zijn bij mij handschoenen, muts en hoofdlamp must haves. Ongeacht of ik denk ze te gaan gebruiken.

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Worsteneter schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:17:
[...]

Sorry voor de late reactie! Leuk om te zien dat er allerlei lijstjes worden gedeeld.
Dit was mijn laatste lijstje (afgelopen april/mei gelopen): https://lighterpack.com/r/twkczh

Voor paklijsten gelden eigenlijk 2 stappen:
(i) alles wat je niet nodig hebt, is de snelste besparing; en
(ii) alles wat je wel nodig hebt, kan lichter.

Vooral stap (ii) kan erg prijzig worden :P

Als ik jouw lijstje zo bekijk zou ik kijken of je met minder kleding af kan. Ik heb bijv. vaak één broek mee (+regenbroek) en als het koud is soms een lange onderbroek, 2 shirts, 2 boxers en 2 sokken (+1 slaapsok die ik altijd droog houd). De rest lijkt aardig trimmed down. En elke pak lijst is persoonlijk: ik sleep 30% van m'n gewicht aan statief en camera mee, maar ik maak graag docu's van m'n hikes.

Wat gewichtsbespaartips:
- Een waterzak kan fijn drinken, maar de lichtste varianten (hydrapaks) wegen al 140 gram. Een platypus zachte fles weegt 25 gram en berg je als hij leeg is makkelijk op.
- Jetboil (lijkt alsof je die nog moet kopen) kan erg van gewicht verschillen. De Jetboil stash is top qua gewicht en performance (en de helft lichter dan andere jetboils)
- e-readen kan ook op je telefoon - maar kan mij ook voorstellen dat dit een luxe is die je jezelf wil permiteren ;)
- losse meuk klinkt als weinig: maar weeg dit.. dit tikt aan!
- meeste gewicht kan je uiteindelijk besparen op tas, tent en slaapspul. Denk aan een UL tas, een UL (DCF tentje), lichte mat (ik ben zelf van Exped mummy's) en een lichte slaapzak (bijv. een mooie lichte quilt of UL donszak. Maar dat kan aardig in de papieren lopen.
- afhankelijk van het seizoen zijn bij mij handschoenen, muts en hoofdlamp must haves. Ongeacht of ik denk ze te gaan gebruiken.
Hoe bevalt de Cumulus als merk? Ik ben toe aan vervanging van mijn slaapzak, een synthetische met comfort rating van 5 graden. Heel fijn licht en fijn te comprimeren, maar helaas is die gewoon te koud voor de koude voor- en najaarsnachten. Wil nu de overstap maken naar dons. Ik zat te kijken naar de RAB Ascent 500/700 maar schrok een beetje van de grootte van de verpakking. Als alternatief nu naar de Cumulus Panyam 450/600 aan het kijken, wel weer een stuk duurder. Ik vind de grootte van de verpakking belangrijker dan het gewicht, al gaat dat natuurlijk nauw samen. Een quilt vind ik niks, ooit een keer geleend van een vriend maar ik kon er niet mee overweg.

• barrymossel
Iemand die nog mee wil kijken? https://lighterpack.com/r/4achlh

Volgens mij kan ik met name nog gewicht besparen op slaapzak en regenjas. Heb net een donsjas van Decathlon besteld, die de fleece van de 3-in-1 jas kan vervangen. Dan kan ik ook nog naar een goedkoop regenjasje kijken (ik heb het snel warm en loop bij voorkeur niet in de zeikende regen).

Maar met allerlei "vergeten" kleine meuk erbij kom ik denk ik niet boven de 15kg op m'n rug, toch?

Overigens, alles waar een description bij staat heb ik al in huis of besteld.

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-04 17:55
Er is nog wel wat te winnen qua sokken en ondergoed. 1 paar sokken (merino), 1 boxer (merino), 1 tshirt en 1 wandelbroek is voldoende toch?

• Hopjesvla79
barrymossel schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:22:

Volgens mij kan ik met name nog gewicht besparen op slaapzak en regenjas. Heb net een donsjas van Decathlon besteld, die de fleece van de 3-in-1 jas kan vervangen. Dan kan ik ook nog naar een goedkoop regenjasje kijken (ik heb het snel warm en loop bij voorkeur niet in de zeilende regen).

Maar met allerlei "vergeten" kleine meuk erbij kom ik denk ik niet boven de 15kg op m'n rug, toch?

grootste klapper nu kan je inderdaad met je slaapzak maken, de rest is bijschaven waarbij wel opgemerkt moet worden dat alle kleine beetjes in totaal veel worden en dus ook effect hebben.

Hi Ha Hopjesvla

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
barrymossel schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:22:

Volgens mij kan ik met name nog gewicht besparen op slaapzak en regenjas. Heb net een donsjas van Decathlon besteld, die de fleece van de 3-in-1 jas kan vervangen. Dan kan ik ook nog naar een goedkoop regenjasje kijken (ik heb het snel warm en loop bij voorkeur niet in de zeikende regen).

Super nuttige lijst voor me, ik zit momenteel op het punt "dag lopen is leuk, maar ik wil er (voor nu) weekendjes van kunnen maken" en heb precies weinig gear in huis. Mijn ouwe rugzak is een 65 liter Berghaus die leeg al lomp zwaar is, mijn matje is gekocht op comfort en weegt dik 2 kilo, slaapzak idem. Daar ga ik niet mee sjouwen. En een tentje heb ik nog niet.

Qua tent was ik al op dezelfde uitgekomen als jij: lekker betaalbaar, groot zat voor 1, netjes qua gewicht in z'n prijsklasse. Matje, slaapzak en vooral backpack zijn de volgende uitdagingen. Nadeel voor mij qua slaapzak: mummy = no go, als ik niet kan bewegen dan voel ik me opgesloten en slaap ik niet.

Blijf dus vooral je ervaringen posten, ik lees mee!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Voor nu is het een zitmatje geworden (5 euro bij de decathlon, 56 gram), kijken of ik echt ongelukkig word zonder stoeltje. Net tas eens ingepakt zoals ik komend weekend twee nachtjes wil proefdraaien op een lokale natuurcamping. Inclusief 1.5 liter water (redelijk ruim) en 1.5 kilo aan eten (nu ff 1534 gram random gewicht gepakt om te meten).

Lijstje: https://lighterpack.com/r/6ynhur

Hoofdlampje en iets van een kussentje heb ik nog niet, dus die staan er nog voor 0 gram in, maar dat tikt me niet boven de 12 kg. En nog zat ruimte in mijn rugzak ook. Ook trekking poles moet ik nog es gaan zien, maar zelfs dan moet 't onder de 12 lukken.

As is geeft het tassenweegding 11.1 kg aan. Dat is in ieder geval onder mijn streefgewicht van 12 kg op mijn rug voor 2 nachten. Meer nachten wordt natuurlijk wat meer kleding, maar vooral meer eten. Tot zover tevreden.

• Hopjesvla79
Bundin schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:52:
Voor nu is het een zitmatje geworden (5 euro bij de decathlon, 56 gram), kijken of ik echt ongelukkig word zonder stoeltje. Net tas eens ingepakt zoals ik komend weekend twee nachtjes wil proefdraaien op een lokale natuurcamping. Inclusief 1.5 liter water (redelijk ruim) en 1.5 kilo aan eten (nu ff 1534 gram random gewicht gepakt om te meten).

Lijstje: https://lighterpack.com/r/6ynhur

Hoofdlampje en iets van een kussentje heb ik nog niet, dus die staan er nog voor 0 gram in, maar dat tikt me niet boven de 12 kg. En nog zat ruimte in mijn rugzak ook. Ook trekking poles moet ik nog es gaan zien, maar zelfs dan moet 't onder de 12 lukken.

As is geeft het tassenweegding 11.1 kg aan. Dat is in ieder geval onder mijn streefgewicht van 12 kg op mijn rug voor 2 nachten. Meer nachten wordt natuurlijk wat meer kleding, maar vooral meer eten. Tot zover tevreden.
ziet er goed uit. Met een hoofdlampje kan je de zaklamp weer thuislaten, weer wat gewicht bespaard en een hoofdlampje is praktischer :)

Die Exos Pro tikt lekker aan, of dus in dit geval lekker weinig. Ik zit er ook aan te denken. Mijn Lowe Alpine Zephyr (de grootste rugzak die ik heb , eigenlijk alleen voor winteruitrusting) is op het laatste tripje 2 weken terug stuk gegaan. Dat was toen ik hem kocht een van de weinige 60 liter rugzakken onder de 2 kilo (1850 gram), maar nu is onder kilo een stuk haalbaarder/betaalbaarder. Zit ook nog aan een Gossamer Mariposa te denken, maar gezien mijn zweterigheid is het frame van de Exos wel fijn. Had alleen gehoopt dat ze het 2024 model het frame afstelmechanisme iets verbeterd hadden (dat is het grote minpunt van deze rugzak, maar met een stukje ducttape op te lossen, zag zelfs al dat iemand een klein klemmetje met een 3D printer heeft geprint). Van de andere kant heb ik nog een Millet Ubiq 60 liggen voor als het nodig is, maar het gat tussen mijn Mammut Trion Guide+ 45 liter en de 60+10 liter is net iets te groot. Daar past nog wel een 55 liter tussen ;)
Anyway, benieuwd hoe die bevalt.

Heb je trouwens bewust voor 2 flessen water gekozen? Persoonlijk vind ik een een waterzak ideaal tijdens het lopen, je drinkt veel meer. Heb zelf een Platypus Big Zip. Fijner ding dan de Osprey van mijn vriendin (die blijft als je hem wil laten drogen niet staan) en de ronde opening van een Camelbag heeft me nooit aangetrokken. 3 liter, in het algemeen overkill, maar op Corsica had het niet veel minder moeten zijn. Enige nadeel is dat je er aan moet denken dat je eerst de waterzak in je rugzak doet, en dan pas de rest gaat opvullen. Andersom gaat meestal lastig.

[ Voor 11% gewijzigd door Hopjesvla79 op 08-04-2024 18:39 ]

Hi Ha Hopjesvla

• barrymossel
Kijk ook eens bij de verschillende lighterpacks voor inspiratie (er staan er een paar op het eind).

• edofso
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-04 15:32
Bra-Jo schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:00:
[...]

Tnx! :)
Ja da's ook nog wel een dingetje, accomodatie... Je kunt alles laten regelen, dan betaal je 120+ pond per nacht, toch wat veel. Dus we overwegen nu om een tentje, matjes en slaapzakken aan te schaffen (ook geld, maar gaat langer mee dan 1 trektocht) en dan af te wisselen: nachtje (wild-)kamperen, nachtje B&B/hotel. Nadeel is natuurlijk weer wel dat je het allemaal moet meeslepen. Dus we zijn er nog niet helemaal uit...
Misschien een extremer idee, maar je kan de west highland way ook fastpacken, mijn vriendin en ik hebben dit vorig jaar gedaan, wij hebben het in 6 dagen gedaan, maar in minder dagen is ook nog wel te doen. Dan ben je minder geld kwijt omdat je minder overnachtingen hebt :D

Hierbij mijn lighterpack van dat avontuur; https://lighterpack.com/r/dl7ydg

• barrymossel
Bundin schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:55:
[...]

En ik vond mijn Limburgse heuvels al heel wat... nette prestatie op uitdagend terrein! Ik ga eerst meer lokaal, dan ardennen ofzo want met mijn conditie durf ik nieteens na te denken over wat ik op je foto's zie :)

Alsnog erg mooie plaatjes en waarschijnlijk heb je geleerd wat je aan gear wel/niet gebruikt en wat je eventueel op termijn wil gaan vervangen voor iets anders/lichters/degelijkers.

Heb je ergens een packlist van deze dagen? Ben beniewd wat je mee had en wel/niet hebt gebruikt.
https://lighterpack.com/r/4achlh
  • Sokken heb ik twee paar gebruikt, dus niet 2 paar per dag (doe ik normaal wel bij langere afstanden vanwege zweetvoeten en bang voor blaren).
  • Verder qua kleding overal wel blij mee (en zeker de thermo voor tijdens het slapen). Patagonia Granite Crest bevalt me overigens ook érg goed.
  • De kamp schoenen zitten fijn, maar die gaan niet meer mee als het rotsachtig gebied is. Loopt alsof je op blote voeten op de stenen staat. Niet erg fijn.
  • E-reader heb ik eigenlijk niet echt gebruikt, want ik viel vrijwel direct in slaap toen ik in de tent wilde gaan lezen.
  • De waterdichte tasjes zijn erg groot. Eentje gebruikt voor de slaapzak. De andere wilde ik voor kleding gebruiken, maar die is vervangen door meerdere kleine ziplocks, zodat ik de kleding als opvulmiddel in de rugzak kon gebruiken.
  • Zitmatje heb ik bij de tent wel even gebruikt, maar kreeg al snel last van mijn rug, dus eventueel voor de toekomst toch een Helinox overwegen.
  • Slaapzak werkt prima, maar kan lichter. Dus die kan evt. nog wel eens vervangen worden (voor een quilt).
Verder eigenlijk alles gebruikt, behalve zaken zoals EHBO en m'n mes. Maar goed, die neem je toch mee voor het geval dat.
Pagina: 1