barrymossel schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:01:
[...]
Wat zijn dan spullen die
jij achterwege zou laten?
Natuurlijk kan ik met lichter materiaal gewicht besparen. Ook heb ik al gemerkt dat goedkoper materiaal zich moeilijker klein laat inpakken, dus daar kun je zeker weer volume mee besparen. Dus "duurder" kan zorgen voor lichter en kleiner. Maar ik wil nu in principe nog niet teveel (extra) uitgeven aan licht en klein volume (al ben ik nu al wel naar de Therm-a-rest matjes aan het kijken).
Dus als ik kan besparen door bepaalde zaken niet mee te nemen, dan graag advies. Wat ik nu op het oog heb:
- Rugzak
- Tent
- Slaapzak
- Slaapmat
- Broek (1 aan en 1 extra)
- Shirts (1 aan en 2 extra)
- Boxer (1 aan en 2 extra)
- Sokken ( 1 aan en 3 extra)
- Regenjas
- Fleecevest
- Jetboil (of variant)
- Spork
- Powerbank
- E-reader
- Water (+ in waterzak + fles met waterfilter)
- Eten
- Losse meuk, zoals ehbo etc.
Lijkt mij allemaal vrij essentieel (en ja powerbank en e-reader zijn dat bij ook). Sokken ook minimaal 4 paar, aangezien ik snel zweetvoeten heb. Dus mocht je tips hebben voor zaken die ik teveel heb of vergeet, dan houd ik me aanbevolen!
Sorry voor de late reactie! Leuk om te zien dat er allerlei lijstjes worden gedeeld.
Dit was mijn laatste lijstje (afgelopen april/mei gelopen):
https://lighterpack.com/r/twkczh
Voor paklijsten gelden eigenlijk 2 stappen:
(i) alles wat je niet nodig hebt, is de snelste besparing; en
(ii) alles wat je wel nodig hebt, kan lichter.
Vooral stap (ii) kan erg prijzig worden
Als ik jouw lijstje zo bekijk zou ik kijken of je met minder kleding af kan. Ik heb bijv. vaak één broek mee (+regenbroek) en als het koud is soms een lange onderbroek, 2 shirts, 2 boxers en 2 sokken (+1 slaapsok die ik altijd droog houd). De rest lijkt aardig trimmed down. En elke pak lijst is persoonlijk: ik sleep 30% van m'n gewicht aan statief en camera mee, maar ik maak graag docu's van m'n hikes.
Wat gewichtsbespaartips:
- Een waterzak kan fijn drinken, maar de lichtste varianten (hydrapaks) wegen al 140 gram. Een platypus zachte fles weegt 25 gram en berg je als hij leeg is makkelijk op.
- Jetboil (lijkt alsof je die nog moet kopen) kan erg van gewicht verschillen. De Jetboil stash is top qua gewicht en performance (en de helft lichter dan andere jetboils)
- e-readen kan ook op je telefoon - maar kan mij ook voorstellen dat dit een luxe is die je jezelf wil permiteren
- losse meuk klinkt als weinig: maar weeg dit.. dit tikt aan!
- meeste gewicht kan je uiteindelijk besparen op tas, tent en slaapspul. Denk aan een UL tas, een UL (DCF tentje), lichte mat (ik ben zelf van Exped mummy's) en een lichte slaapzak (bijv. een mooie lichte quilt of UL donszak. Maar dat kan aardig in de papieren lopen.
- afhankelijk van het seizoen zijn bij mij handschoenen, muts en hoofdlamp must haves. Ongeacht of ik denk ze te gaan gebruiken.