We hebben sinds een jaar of 3 ook een Obelink River voor onze dochter. Ze heeft de 3-persoonsversie, zodat er eventueel een vriendin (of zusje) kan blijven slapen (incl. bagage).
Die Bardani is ook mooi. Maar de prijsstelling van Decathlon is best vergelijkbaar met eigenlijk een handiger opzet- en afbreekproces. Alleen juist omdat het decathlon is zou je hopen op een gunstigere prijs…Cheezus schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:54:
Ik zag hem laatst staan toen ik bij Decathlon was en voor de gein even bij de tenten keek. Wel een mooi ding maar wel erg aan de prijs..
Zelf een paar jaar geleden een Bardani Stelvio gekocht voor de kids, mijn eisen waren katoen en aluminium stokken (ik haat die koppelbusjes van glasvezel stokken). Ook met donkere binnentent, bevalt prima: https://www.bardani-shop.nl/bardani-stelvio-220-rstc.html
Hoe verschilt de kwaliteitsbeleving tussen die twee tenten?
Dat mag je zonde vinden van mij maar echt goede tenten kosten minsten het 10-voudige en dan soms zelfsbarrymossel schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:53:
[...]
Nou, ik zou geen 125 euro willen besteden aan een niet-waterdichte tent als ik dan nog steeds een andere tent nodig heb. Dan vind ik die 125 euro toch best zonde geld...
nog eens het dubbele (20-voudige)
Geen vriendjeL.N. schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:30:
We hebben sinds een jaar of 3 ook een Obelink River voor onze dochter. Ze heeft de 3-persoonsversie, zodat er eventueel een vriendin (of zusje) kan blijven slapen (incl. bagage).
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Voor een koepeltentje die binnen een paar minuten staat vind ik het niet zo belangrijk dat het nog sneller kan. De bardani is lichter en compacter mee te nemen wat ik dan belangrijker vind. Daarnaast heb je nog een beetje voortent inclusief kuipje voor wat spulletjes die dan dus ook droog blijven.Kevinns schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:52:
[...]
Die Bardani is ook mooi. Maar de prijsstelling van Decathlon is best vergelijkbaar met eigenlijk een handiger opzet- en afbreekproces. Alleen juist omdat het decathlon is zou je hopen op een gunstigere prijs…
Hoe verschilt de kwaliteitsbeleving tussen die twee tenten?
Die decathlontent zag er verder kwalitatief prima uit maar zoals je zegt, je verwacht een wat lagere prijs..
Het valt mee, niet het 10-voudige maar meer in de buurt van de 5 keer (list prijs) https://www.outdoorxl.nl/nigor-starling-3-btc.htmlzuma schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:59:
[...]
Dat mag je zonde vinden van mij maar echt goede tenten kosten minsten het 10-voudige en dan soms zelfs
Bij ons begint de nacht meestal met dochter achterin, in het onderste stapelbed.pirke schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:18:
Onze dochters slapen naast elkaar in de camper, ze hebben ook geen keus want stapelbedden hebben we niet... Gelukkig gaat het 99% vd gevallen gewoon goed. Het hele bed ligt vol met knuffels, ze passen er nog net zelf bij
En mijn vrouw en ik in de Alkoof op het 2-persoonsbed
Maar wordt ons dochtertje wel ergens in de nacht wel wakker, dan verhuist ze naar de alkoof om tegen mijn vrouw aan te kruipen.
Omdat ik ook graag een beetje wel slapen ga ik dan in het onderste stapelbed liggen.
Beide plekken zijn voor mijn gewoon goed. En voor een 4 jarige vind ik het ook geen enkel probleem dat ons meisje soms gewoon ff tegen ons aan wil slapen.
Zojuist de doos met onderdelen binnen gekregen, vrijdag onderhouds beurt voor de camper op de planning.
Ook nog ff langs de Wit geweest, 2 wiggen en een mini fluitketeltje gekocht. Door naar de Decathlon gereden om een schroef gas tankje te halen, maar die waren uitverkocht.
Wel een nieuwe camelbag drinkzak voor in mijn rugzak. De vorige heb ik in Frankrijk of Engeland ergens gevuld met water wat naar chloor smaakte. Die smaak heb ik er sindsdien niet meer uitgekregen. Voor 14 euro nu een nieuwe 2 liter zak, daar ga ik niet te veel moeite voor doen om bij de andere de smaak er uit te krijgen. Terwijl ik eigenlijk niet zo van de wegwerp maatschappij ben.
Oh en tent, slaapmat en zadeltassen van de zolder gehaald en op de motor gelegd.
Ik ga over 32 nachten naar de UK motortripje.
Je kunt er maar op tijd bij zijn toch

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Je zegt dat je er "geen bult aan kunt vallen". Nou, dat kun je wél... Als je één tent wilt kopen en je koopt een niet-waterdichte tent, dan heb je goed de balen ervan. Kun je alsnog een tweede tent kopen... En waarom zou je dan dat prul nog gebruiken? (En ik heb het niet specifiek over jou, maar dat heb jij geloof ik ook niet met geen bult er aan kunnen vallen...)zuma schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:59:
[...]
Dat mag je zonde vinden van mij maar echt goede tenten kosten minsten het 10-voudige en dan soms zelfs
Ik wilde maar aangeven dat luchtige tenten niet duur hoeven te zijn.Adam1980 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:14:
[...]
ik hoef helemaal niks. @barrymossel zoekt een bijzettentje waar z'n kinderen niet uitdrijven na een nacht in Zuid-Frankrijk in augustus. daar lijkt me jouw tent geen voorbeeld van.
Een plastic tent kan prima werken als ie groot is en je er in je eentje in ligt. Anders wordt het toch wel vochtig (in Zui-Frankrijk, met z'n 2en, het dak max 1,25cm hoog)
Bij ons liggen alle 3 de kinderen (4, 4 en 5 jaar) samen overdwars op het vouwwagenbed van 140x200. Gaat perfect.
Eerder hadden we nog zwemnoodles onder het laken gelegd om te voorkomen dat ze tegen elkaar aan rollen maar dat kostte zoveel ruimte dat het uiteindelijk meer ellende veroorzaakte dan dat het oploste. Nu liggen ze met drie slaapzakken naast elkaar. Ze waren er binnen de kortste keren aan gewend en ze vinden het helemaal prachtig en gezellig!
Als ze wat ouder worden zullen we naar alternatieven moeten gaan kijken maar dan zijn we weer een paar jaar verder.
Eerder hadden we nog zwemnoodles onder het laken gelegd om te voorkomen dat ze tegen elkaar aan rollen maar dat kostte zoveel ruimte dat het uiteindelijk meer ellende veroorzaakte dan dat het oploste. Nu liggen ze met drie slaapzakken naast elkaar. Ze waren er binnen de kortste keren aan gewend en ze vinden het helemaal prachtig en gezellig!
Als ze wat ouder worden zullen we naar alternatieven moeten gaan kijken maar dan zijn we weer een paar jaar verder.
Ventilerend is wat anders dan ademend. Een tent 'luchtig' maken is een kwestie van zoveel mogelijk dingen open zetten (mits dat kan uiteraard). Daarmee raak je ook warmte kwijt, maar het is wel anders.Harribo schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 19:16:
[...]
Ik wilde maar aangeven dat luchtige tenten niet duur hoeven te zijn.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je begint gaarne een linkje naar je motortripje reisverslag, meestal erg vermakelijk en je schrijft goedBommes schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:41:
[...]
Ik ga over 32 nachten naar de UK motortripje.
Je kunt er maar op tijd bij zijn toch![]()
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Ik heb de el cheapo broer van Decathlon met stokken zonder F&B: ideale tent voor 3 personen en meer dan genoeg ruimte voor spullen en-of om binnen te zitten bij minder weer en geen problemen met een 8cm of 10cm comfort/inflateable slaapmat.Harribo schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:43:
[...]
Hoeft niet duur te zijn.
Ik heb als voorbeeld de decathlon quecha 4.1 opblaastent al wat jaren. Wel wat groter dan wat jij zoekt misschien.
Met fresh en black erin heb je een hele luchtige slaapplek. Bijna het gevoel dat ik buiten slaap als ik alles open zet, uiteraard de horgazen wel dicht. Daarvoor hoef ik absoluut geen (dure) katoenen tent.
Het grootste verschil is het opzetten (mij maat had de opblaas variant in zijn eentje binnen no-time opgezet) en de zwaarte (de variant met stokken is aanzienlijk lichter) maar dat komt ook door de dikte van het doek (bij de opblaasbare variant) en natuurlijk F&B.
Zelfs met extreme regenval voor een langere periode (dit was in Slovenië) bleef het droog en stond ie als een huis. En qua condens in het voorjaar was het goed te doen.
Qua variant lijkt hij wel heel erg op deze van de Lidl: https://www.lidl.nl/p/cri...ts&list=reco_pdp_products
Ik zou het wel aandurven voor een paar keer weekend weg.
Inmiddels lijkt de vrouw ook om voor een Holtkamperaerofreak schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:39:
We zijn in de markt voor een vouwwagen en al wezen kijken bij de Wit, waar mn vrouw de Malawi erg mooi vindt. Afgelopen zaterdag ook wezen kijken bij Holtkamper, schitterende wagens echter die prijs![]()
Qua geld is de Cabanon wel de verstandigere keuze, maar ik vind de Holtkamper zo mooi!
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Ja, daar past een dikker luchtmatras in, ik weet zo uit mijn hoofd niet hoeveel ruimte je dan hebt, maar met mijn Decathlon zelfopblazend matrasje van een paar cm dik heeft daar zeeën van (verticale) ruimte. Zelfde geld voor de Bardani's en Safarica's. Die drie merken lijken ook enorm op elkaar, zoveel dat ik vermoed dat ze door dezelfde fabrikant gemaakt worden.barrymossel schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:27:
[...]
Dan nog vonden de meisjes het erg benauwend. Rechtop kunnen zitten vinden ze ook wel fijn. En dat lukt gewoon niet in die ondertentjes...
[...]
Die Obelink tentjes zouden allebei een dikte moeten hebben van 185 g/m2. Heb ik ergens gelezen. Het is dat ik Winterswijk een redelijk grote afstand vind, want anders was ik de komende week eens gaan kijken. Kun je in die Obelink tentjes wel met een dikker luchtmatras?
Thanks, dan ga ik straks eerst even kijken naar een Bardani in de buurt. Dan hebben we in ieder geval een idee van formaat/kwaliteit..._Eend_ schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:42:
[...]
Ja, daar past een dikker luchtmatras in, ik weet zo uit mijn hoofd niet hoeveel ruimte je dan hebt, maar met mijn Decathlon zelfopblazend matrasje van een paar cm dik heeft daar zeeën van (verticale) ruimte. Zelfde geld voor de Bardani's en Safarica's. Die drie merken lijken ook enorm op elkaar, zoveel dat ik vermoed dat ze door dezelfde fabrikant gemaakt worden.
Ik heb het Karsten maar even gevraagd. Ik zat er nier ver naast met mijn schatting:ST10©DE schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:01:
[...]
Oei, dat is iets meer dan ik geschat had…. Ik kwam op 75-80 liter. Pi(r)^2 met r =5cm voor doorsnede en 2xPi(r) met r=160 cm (stahoogte, omtrek hele cirkel omdat twee halve bogen)
:strip_exif()/f/image/cUEJ0V6Hq9bO6npEO80dxBI2.png?f=user_large)
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Toch blij dat ik even ben gaan kijken. Die driepersoons tenten zijn grote units zeg! Een tweepersoons oogt echt een heel stuk kleiner (scheelt een halve meter).barrymossel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:45:
[...]
Thanks, dan ga ik straks eerst even kijken naar een Bardani in de buurt. Dan hebben we in ieder geval een idee van formaat/kwaliteit...
Helaas zijn er geen Obelink 2 persoons TC tenten zo te zien...
Ik ben op zoek naar een nieuwe slaapuitrusting voor de camping. De huidige mat is de nomad ultimate 7.5 maar vrij dun: https://www.nomad.nl/en/u...eeping-mat-green-one-size
In werkelijkheid schat ik hem zo'n 5-6 centimeter dik.
Om een paar redenen slaap ik hier vrij slecht op. Ik kan slecht tegen warmte, heb ruimte nodig (lig het liefst 'spread eagle' als het kan) en is door de combinatie van slaapzak en matje gewoon te 'anders'. O.a. omdat aan een kant sowieso het dekbed 'dicht' is en ik niet mijn benen naar buiten kan gooien.
Slaapzak die ik heb is een zilvermeeuw XXL (nou is deze voor mij persoonlijk gewoon 'klein', ondanks met mijn 177cm lengte)
Heeft iemand aanraders om luxe en goed te slapen in een tent? Kan met behoud van slaapzak, ik kampeer in oostenrijk op 600m hoogte in het dal dus ik vermoed dat het niet zo blafheet wordt als hier in Nederland. De slaapzak is dan ook gemaakt voor max 15 graden dus misschien dat die ook gewoon te dik is
Jaren geleden gekocht vanwege de XXL afmeting vooral.
Een oplossing die ik heb gezien was een 2-persoons slaapmat, maar dan zit je al snel op 135-140cm, dat is misschien weer te veel van het goede. Met een meter slaapruimte effectief zou ik al tevreden zijn.
En ik ga een week kamperen, normaliter meestal twee keer 2-3 nachtjes, dus wat meer comfort zou ik wel waarderen. Hoe meer het op 'thuis' lijkt des te beter
Gewicht speelt geen rol, al is een compleet matras meezeulen natuurlijk wel weer wat te overdreven. Voorkeur voor een betrouwbare oplossing, lekke luchtbedden heb ik genoeg gehad
Om een paar redenen slaap ik hier vrij slecht op. Ik kan slecht tegen warmte, heb ruimte nodig (lig het liefst 'spread eagle' als het kan) en is door de combinatie van slaapzak en matje gewoon te 'anders'. O.a. omdat aan een kant sowieso het dekbed 'dicht' is en ik niet mijn benen naar buiten kan gooien.
Slaapzak die ik heb is een zilvermeeuw XXL (nou is deze voor mij persoonlijk gewoon 'klein', ondanks met mijn 177cm lengte)
Heeft iemand aanraders om luxe en goed te slapen in een tent? Kan met behoud van slaapzak, ik kampeer in oostenrijk op 600m hoogte in het dal dus ik vermoed dat het niet zo blafheet wordt als hier in Nederland. De slaapzak is dan ook gemaakt voor max 15 graden dus misschien dat die ook gewoon te dik is
Een oplossing die ik heb gezien was een 2-persoons slaapmat, maar dan zit je al snel op 135-140cm, dat is misschien weer te veel van het goede. Met een meter slaapruimte effectief zou ik al tevreden zijn.
En ik ga een week kamperen, normaliter meestal twee keer 2-3 nachtjes, dus wat meer comfort zou ik wel waarderen. Hoe meer het op 'thuis' lijkt des te beter
[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 22-05-2025 15:04 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Vergis je niet: ruimte is erg handig om te hebben, zelfs met een weekendje weg neem je (onbewust) toch behoorlijk wat mee en wil je bepaalde zaken wel binnen hebben staan, helemaal als het weer wat minder is.barrymossel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:22:
[...]
Toch blij dat ik even ben gaan kijken. Die driepersoons tenten zijn grote units zeg! Een tweepersoons oogt echt een heel stuk kleiner (scheelt een halve meter).
Helaas zijn er geen Obelink 2 persoons TC tenten zo te zien...
Mijn ervaring is dat een 2P-tent goed kan icm (kleine) kinderen; 2 volwassenen wordt wel erg knus, is verre van comfortabel' (helemaal als je die comfort slaapmatten gebruikt) en je hebt daarbij erg weinig ruimte over voor bijvoorbeeld een backpack. Alleen al daarom zou ik nooit met meer dan 2 personen in een 3 persoonstent willen liggen.
@Nox
Ik heb die slaapmatten ook en ik slaap uitmuntend op deze matten met mijn lengte van 1.88M en 90KG en qua warmte/kou geen enkel probleem (slaapzakken hebben een comfort van -7/-10, bij nachtvorst doe ik een extra laagje aan en een muts op).
Punt is wel dat ik een zijslaper ben, in mijn geval gaat er wat lucht uit.
[ Voor 15% gewijzigd door nwagenaar op 22-05-2025 15:10 ]
Bij Exped hebben ze een type/maat tabel als volgt:Nox schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:00:
Ik ben op zoek naar een nieuwe slaapuitrusting voor de camping. De huidige mat is de nomad ultimate 7.5 maar vrij dun: https://www.nomad.nl/en/u...eeping-mat-green-one-size
Heeft iemand aanraders om luxe en goed te slapen in een tent? Kan met behoud van slaapzak, ik kampeer in oostenrijk op 600m hoogte in het dal dus ik vermoed dat het niet zo blafheet wordt als hier in Nederland. De slaapzak is dan ook gemaakt voor max 15 graden dus misschien dat die ook gewoon te dik isJaren geleden gekocht vanwege de XXL afmeting vooral.
En ik ga een week kamperen, normaliter meestal twee keer 2-3 nachtjes, dus wat meer comfort zou ik wel waarderen. Hoe meer het op 'thuis' lijkt des te beterGewicht speelt geen rol, al is een compleet matras meezeulen natuurlijk wel weer wat te overdreven. Voorkeur voor een betrouwbare oplossing, lekke luchtbedden heb ik genoeg gehad

Misschien kun je daar uit kiezen?
[ Voor 3% gewijzigd door wmeester op 22-05-2025 15:12 ]
Wij gaan overstappen van vouwwagen naar een caravan. De vouwwagen was dusdanig oud dat het tijd voor wat anders is.
Alleen ik heb wat vragen ivm rijbewijs. Met aankoop caravan heb ik het maximale gewicht van de auto zelf onderschat...
Renault Grand Scenic:
G: massa rijklaar: 1594 kg
F.1 Technische max. massa voertuig: 2271 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig: 2271 kg
O.1 Aanhangwagen geremd: 1850 kg
Caravan
G: massa rijklaar: 1260 kg
F.1 Technische max. massa voertuig: 1600 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig: 1600 kg
Auto mag dus de caravan trekken.
Rijbewijs BE nodig: 2271+1600=3871 kg (371 kg teveel als je alleen B hebt)
Probleem is dat rijbewijs E halen pas in september kan. CBR is overal vol... (woon zelf in noord limburg, maar overal zijn er hoge wachttijden)
Mogelijke opties:
- Iemand anders laten rijden (leuk voor korte afstand)
- Gewichten terugkeuren
Heeft iemand dat eerder gedaan? Bv gewicht van caravan terugkeuren en dan weer terug op oorspronkelijk gewicht? Is dit alleen administratief of moet er echt gekeurd worden als je hem weer op oorspronkelijk gewicht wil zetten (en dus stuk duurder is)
En is het slimmer om sowieso auto EN caravan terug te keuren? De caravan minus 371 kg is lager dan massa rijklaar dus dat gaat waarschijnlijk niet.
Iemand anders in hetzelfde schuitje gezeten?
Alleen ik heb wat vragen ivm rijbewijs. Met aankoop caravan heb ik het maximale gewicht van de auto zelf onderschat...
Renault Grand Scenic:
Caravan
Probleem is dat rijbewijs E halen pas in september kan. CBR is overal vol... (woon zelf in noord limburg, maar overal zijn er hoge wachttijden)
Mogelijke opties:
- Gewichten terugkeuren
Heeft iemand dat eerder gedaan? Bv gewicht van caravan terugkeuren en dan weer terug op oorspronkelijk gewicht? Is dit alleen administratief of moet er echt gekeurd worden als je hem weer op oorspronkelijk gewicht wil zetten (en dus stuk duurder is)
En is het slimmer om sowieso auto EN caravan terug te keuren? De caravan minus 371 kg is lager dan massa rijklaar dus dat gaat waarschijnlijk niet.
[ Voor 4% gewijzigd door PoweRoy op 22-05-2025 16:08 ]
[This space is for rent]
Wij vertrekken volgende week zaterdag met de camper voor 4 weken Oostenrijk-Italie-Zwitserland. Ten minste dat is het plan, maar man wat ziet het weer er extreem slecht uit al weken voor de Alpen.
Ik zag deze voorbij komen inderdaad. Misschien dat de kleinste duo een oplossing is en bij warme nachten de slaapzak als dekbed kan dienen. Dan heb ik genoeg 'ruimte'. Dan pak ik de mat in in een molton om wat eventueel vocht op te vangen en de mat netjes blijft. Die gaat na een weekje thuis wel weer de wasmachine in.wmeester schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:11:
[...]
Bij Exped hebben ze een type/maat tabel als volgt:
[Afbeelding]
Misschien kun je daar uit kiezen?
Vraag is dan weer: deze matjes zorgen ervoor dat je de grond niet raakt doordat als je erop ligt de druk wat verdeeld wordt. Ik ben bang dat als je met 1 persoon op een 2-persoons mat gaat liggen je te ver zakt en op de grond ligt. Heeft iemand ervaring hiermee?
[ Voor 9% gewijzigd door Nox op 22-05-2025 15:28 ]
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ik ben zij-buikslaper, maar beweeg ook veel en het liefst heb ik mijn benen wat verder uit elkaar zodat het een beetje koel blijft. Tenzij het echt ijskoud is, dan kruip ik wel in elkaar, maar dan moet ik gaan winterkamperen denk ik.nwagenaar schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:07:
[...]
@Nox
Ik heb die slaapmatten ook en ik slaap uitmuntend op deze matten met mijn lengte van 1.88M en 90KG en qua warmte/kou geen enkel probleem (slaapzakken hebben een comfort van -7/-10, bij nachtvorst doe ik een extra laagje aan en een muts op).
Punt is wel dat ik een zijslaper ben, in mijn geval gaat er wat lucht uit.
Terugkeuren betekent dat je niks mag laden in je caravan. Dat is praktisch onmogelijk. Auto terugkeuren weet ik niet of dat kan. Ik zou de vakantie dit jaar anders organiseren... Veel meer opties heb je niet?PoweRoy schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:17:
Wij gaan overstappen van vouwwagen naar een caravan. De vouwwagen was dusdanig oud dat het tijd voor wat anders is.
Alleen ik heb wat vragen ivm rijbewijs.
Renault Grand Scenic:
Caravan
Rijbewijs BE nodig: 2271+1600=3871 kg (overschrijving met 371 kg als je alleen B hebt)
Mogelijke opties:
- Gewichten terugkeuren
Nu we het toch over caravans hebben, ik heb vanochtend onze nieuwe opgehaald. Van stapelbed naar enkele bedden en rondzit. Bankairco, fijne hoge koelkast, brede lades, veel bergruimte en een mover. Ik ben een happy camper!
:strip_exif()/f/image/NlIdZUayWUds8oe3j11Z9Izl.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Timmert op 22-05-2025 15:40 ]
Mijn vriend gebruikt altijd een 2-persoons comfort mat (10CM dik meende ik) voor zichzelf, hij zweert erbij.Nox schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:27:
[...]
Ik zag deze voorbij komen inderdaad. Misschien dat de kleinste duo een oplossing is en bij warme nachten de slaapzak als dekbed kan dienen. Dan heb ik genoeg 'ruimte'. Dan pak ik de mat in in een molton om wat eventueel vocht op te vangen en de mat netjes blijft. Die gaat na een weekje thuis wel weer de wasmachine in.
Vraag is dan weer: deze matjes zorgen ervoor dat je de grond niet raakt doordat als je erop ligt de druk wat verdeeld wordt. Ik ben bang dat als je met 1 persoon op een 2-persoons mat gaat liggen je te ver zakt en op de grond ligt. Heeft iemand ervaring hiermee?
Ik doe hetzelfde en heb daar nooit issues meegehad. In de zomer houd ik de rits gewoon open en natuurlijk de tent goed luchten/ventileren.Nox schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:30:
[...]
Ik ben zij-buikslaper, maar beweeg ook veel en het liefst heb ik mijn benen wat verder uit elkaar zodat het een beetje koel blijft. Tenzij het echt ijskoud is, dan kruip ik wel in elkaar, maar dan moet ik gaan winterkamperen denk ik.
Voor onze grote (heel erg grote) Bardani Villagrande 450 hebben we 'gewoon' grote dikke luchtbedden, 2x 1p en 1x 2p, extra comfortabel. Als we die opzetten staan we ook minimaal 1,5 week op één plek - ik heb echt een broertje dood aan die grote tent vaker opzetten.Nox schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:00:
Heeft iemand aanraders om luxe en goed te slapen in een tent? Kan met behoud van slaapzak, ik kampeer in oostenrijk op 600m hoogte in het dal dus ik vermoed dat het niet zo blafheet wordt als hier in Nederland. De slaapzak is dan ook gemaakt voor max 15 graden dus misschien dat die ook gewoon te dik isJaren geleden gekocht vanwege de XXL afmeting vooral.
En ik ga een week kamperen, normaliter meestal twee keer 2-3 nachtjes, dus wat meer comfort zou ik wel waarderen. Hoe meer het op 'thuis' lijkt des te beterGewicht speelt geen rol, al is een compleet matras meezeulen natuurlijk wel weer wat te overdreven. Voorkeur voor een betrouwbare oplossing, lekke luchtbedden heb ik genoeg gehad
Meerdere merken geprobeerd, en wisselende ervaringen, ze gaan alleaal een keer lek - en dan koop je in de buurt waar dat gebeurt een andere.

Zomer 2023 zijn we met het gezin gaan rondtrekken, 'alles op je rug'. Voor onze kleine trekkerstentjes, (2x 3p, geschikt voor 2p + uitrusting, je kunt heel comfortabel rechtop zitten, en ze zijn vederlicht) hebben we 'gewoon' bij Decathlon een set 'self-inflating' matjes gekocht, omdat echt 'ultralight' op dat moment niet hoefde, alhoewel we daar inmiddels anders over denken. Compact, met een contour (boven breed onder smaller), en ik zie die niet meer in het assortiment terug...
Die matjes zijn goed compact, niet te zwaar, en comfortabel, met bijblazen. Een pompje hielp daarbij, het bizar kleine en lichte pompje ging met 1x opladen gewoon 2x 4 slaapmatjes mee, en was toen nóg niet leeg.
Ik heb de Flextail Tiny Pump gekocht, en was echt stomverbaasd over wat dat ding kan.
Prima op geslapen, alles was verrassend goed, voor die prijsklasse.
En, ook verrassend, 4 ultralight kampeerstoeltjes, geschikt voor rondtrekken met de rugzak.
[ Voor 5% gewijzigd door Ramzzz op 22-05-2025 15:45 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Als ik zie hoe stevig onze slaapmatten zijn (Exped Megamat 10, 77cm breed) dan kan ik me niet voorstellen dat een 2-persoons variant problemen gaat opleveren. Je kan ook nog wat spelen met de hardheid door harder op te blazen of meer leeg te laten lopen.Nox schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:27:
[...]
Ik zag deze voorbij komen inderdaad. Misschien dat de kleinste duo een oplossing is en bij warme nachten de slaapzak als dekbed kan dienen. Dan heb ik genoeg 'ruimte'. Dan pak ik de mat in in een molton om wat eventueel vocht op te vangen en de mat netjes blijft. Die gaat na een weekje thuis wel weer de wasmachine in.
Deze matjes waren niet goedkoop, maar ik durf te stellen dat dit 1 van de meest waardevolle toevoegingen is van onze kampeerspullen. Slaapt bijna net zo lekker als thuis
Met mijn 132kg raak ik niet de grond op een Exped Megamat Max Duo van 15cm dik. Hij neemt echter wel mega veel ruimte in in de auto.Nox schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:27:
[...]
In de zomervakantie slaap ik er samen met mijn vrouw (72kg) op, en ook geen last van het klassieke luchtbed probleem daar. Voor ons is deze mat de reden dat we bij een tent kunnen blijven in plaats van naar een vouwwagen te gaan.
[ Voor 12% gewijzigd door _eLMo_ op 22-05-2025 15:48 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ik heb zo’n soort mat, Human Comfort Gentilly 10. Je ligt absoluut perfect, ook als je er alleen op ligt.Nox schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:27:
[...]
Wat @_eLMo_ zegt is wel waar. Dat ding is opgerold MEGA groot. Maar echt, vergis je er niet in, gigantisch.
[ Voor 6% gewijzigd door Kevinns op 22-05-2025 16:01 ]
Niet in hetzelfde schuitje gezeten gelukkig, ik heb al vele jaren het ouderwetse BE in bezit.PoweRoy schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:17:
Alleen ik heb wat vragen ivm rijbewijs.
Renault Grand Scenic:
Caravan
Rijbewijs BE nodig: 2271+1600=3871 kg (overschrijving met 371 kg als je alleen B hebt)
Mogelijke opties:
- Gewichten terugkeuren
Caravan terug keuren gaat je niet helpen, dan kan er geen servet meer mee. Auto terug keuren kan, maar dan kom je waarschijnlijk ook in de knel met de gewichten. Je mag nu 677 kg in de auto stoppen, dat klinkt veel maar kom je ongemerkt al snel aan. En als je deze met 371 verlaagd dan loop je ook vast. Ook als je het verdeelt over caravan en auto wordt het allemaal krap.
Volgens mij is de enige conclusie dat je helaas de verkeerde volgorde van handelen hebt gevolgd. Het wegbrengen is denk ik de meest handige optie, maar beperkt je actieradius. Een andere optie is om niet met deze caravan op pad te gaan dit jaar en dus iets te huren of lenen wat lichter is. De enige optie die overblijft is de niet legale manier. En hoewel de kans dat je gewogen gaat worden uiterst klein is (ik heb het nog nooit meegemaakt in 40+ jaar met de caravan op pad) heb je ook te maken met verzekeringen en aansprakelijkheid. Dat zou ik dus niet doen en ik zou dus slikken dat je ofwel dicht bij huis blijft ofwel wat extra uitgeeft aan een huurcaravan.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Of een auto huren waarmee je wel aan de eisen voldoet.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Beweeglijke zijslaper hier (188cm/92kg), een quilt maakt een wereld van verschil. Mijn wintersetup is een Exped Ultra 7R long/wide met een Cumulus quilt 350.Nox schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:00:
Heeft iemand aanraders om luxe en goed te slapen in een tent? Kan met behoud van slaapzak
Zelfs met het terugkeren van de caravan gaat het niet lukken, om te voldoen aan de eisen voor het B rijbewijs komt het maximale gewicht van de caravan dan al lager uit dan het leeggewicht.PoweRoy schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:17:
Renault Grand Scenic:
Caravan
Mogelijke opties:
- Gewichten terugkeuren
Ik dacht dat caravan terugkeuren en later weer naar origineel zetten alleen een paar tientjes (online) bij de RDW kost, hoe dat met een auto zit weet ik niet. Als dat ook puur iets administratief is, dan zou je een poging kunnen wagen.
Bij 191kg van het max gewicht van de auto af en 180 van de caravan zou het op papier kunnen en houd je bij beide nog laadvermogen over. Of het daadwerkelijke gewicht bij een weging dan goed gaat??
Wachttijden bij het CBR zijn erg lang inderdaad. Wij hebben begin januari de keuze voor een caravan gemaakt en zaten/zitten toen inderdaad in hetzelfde schuitje. Gelijk BE ingepland, we zijn begin juni aan de beurt. In ons geval komt het dan qua timing (als we het halen) precies uit met de zomervakantie.
Hoe vaak tref je een controle met weging? Wat ik er van kon vinden niet zo vaak, heb je pech dan kun je dus wel alles laten staan.
In principe ben je ook gewoon niet verzekerd als de poep de ventilator raakt. Zal bij een kop/staart botsing met wat blikschade wellicht loslopen, als je het hele zooitje total loss rijdt wordt het wellicht vervelender.
Is zeker een optie, maar ben benieuwd of die er zijn. Als je 1600KG moet mogen trekken dan kom je helaas niet weg met een Toyota Aygo. Maar het is zeker een optie om naar te kijken die ik vergeten ben mee te nemen.LordSinclair schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:14:
Of een auto huren waarmee je wel aan de eisen voldoet.
Ik zat te denken om inderdaad bij beide wat af te halen. Voor een weging ben ik niet bang, maar voor verzekering wel als er iets gebeurd.B-Real schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:23:
Ik dacht dat caravan terugkeuren en later weer naar origineel zetten alleen een paar tientjes (online) bij de RDW kost, hoe dat met een auto zit weet ik niet. Als dat ook puur iets administratief is, dan zou je een poging kunnen wagen.
Bij 191kg van het max gewicht van de auto af en 180 van de caravan zou het op papier kunnen en houd je bij beide nog laadvermogen over. Of het daadwerkelijke gewicht bij een weging dan goed gaat??
We gaan de caravan zaterdag ophalen (met iemand die BE heeft) en dan rijden we langs een weegbrug. En dan kijken wat voor opties we hebben.
[This space is for rent]
Weging heeft er niks mee te maken. Gaat om om Maximaal toegestane massa (MTM) van zowel trekkend voertuig als aanhanger opgeteld (trein). Ze kijken bij controle lokaal dus gewoon naar typeplaatjes, maar veel makkelijker nog, is beide waardes op basis van kentekens ophalen bij RDW. Theoretisch kun je er dus al uitgepikt worden als er een ANPR camera + opvang staat.
Verder zijn er rondom vakantietijd nog wel eens controles op de uitgaande en inkomende snelwegen. En dit halfjaar extra aangekondigd.
https://www.camp-to-go.nl...t-gaan-we-daarvan-merken/
Verder zijn er rondom vakantietijd nog wel eens controles op de uitgaande en inkomende snelwegen. En dit halfjaar extra aangekondigd.
[ Voor 25% gewijzigd door Get!em op 22-05-2025 17:20 ]
Weegbrug is zonde van je tijd en eventueel geld. Er wordt altijd uitgegaan van wat er op de papieren staat en het gaat je geen enkele extra optie geven als je weet hoe zwaar je zaterdag bent.PoweRoy schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:35:
[...]
We gaan de caravan zaterdag ophalen (met iemand die BE heeft) en dan rijden we langs een weegbrug. En dan kijken wat voor opties we hebben.
Als je ooit onderweg gewogen wordt dan wordt er wel degelijk ook naar het daadwerkelijke gewicht gekeken, dat is om te zien of je niet overbeladen bent.
Dat is wel heel theoretisch, want ANPR camera's kunnen niet zien wie er rijdt en welk rijbewijs die persoon heeft. Heb nog nooit gehoord dat die voor dit doel ingezet zijn.Get!em schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:14:
Theoretisch kun je er dus al uitgepikt worden als er een ANPR camera + opvang staat.
Die controles dienen een ander doel en zijn niet relevant. Los van het nut en de kans op...Verder zijn er rondom vakantietijd nog wel eens controles op de uitgaande en inkomende snelwegen. En dit halfjaar extra aangekondigd.
Rondom de vakantietijd is het vaak de ANWB die er met eventueel andere partijen staat om je inzicht te geven in de combinatie waarmee je rijdt. Geheel vrijwillig en zonder consequenties. Heel, heel zelden staan ze wel eens echt te controleren. Maar het zou mij verbazen als iemand in dit topic dat ooit meegemaakt heeft.
Feit is dat het niet mag en je bij een ongeval serieus in de problemen kunt komen. Dat moet je altijd zien te vermijden wat mij betreft. Kijk, als je het over 10KG hebt dan zal het wel loslopen allemaal. Maar dit gaat om veel meer helaas.
Kijk ook eens voor tips en adviezen op https://caravantrekker.nl/PoweRoy schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:17:
Renault Grand Scenic:
Caravan
Mogelijke opties:
- Gewichten terugkeuren
Dit. Als je buiten je rijbewijs rijdt ben je niet bevoegd en dus niet verzekerd. Toen ik eens een zeilboot kocht en die op trailer naar huis moest brengen heb ik daarom iemand met BE laten rijden. Trailer had geen NL maar een BE kenteken (en dat mag eigenlijk niet dacht ik) dus de afspraak was dar de boetes voor mij zouden zijn (ook logisch want spul stond op mijn naam) maar onverzekerd rondrijden was me echt een te groot risico, en dan was dit nog maar 200km oid.Drardollan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:28:
[...]
<>
Feit is dat het niet mag en je bij een ongeval serieus in de problemen kunt komen. Dat moet je altijd zien te vermijden wat mij betreft. Kijk, als je het over 10KG hebt dan zal het wel loslopen allemaal. Maar dit gaat om veel meer helaas.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als de verzekering van 1 van beide partijen erbij betrokken is heb je een groot probleem, dan komt aan het licht dat je geen geldig rijbewijs hebt. Je bent dan niet alleen niet verzekerd, in de toekomst kunnen andere verzekeraars je daarom weigeren en ga je absurde premies betalen bij degene die je wel accepteren.B-Real schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:23:
[...]
In principe ben je ook gewoon niet verzekerd als de poep de ventilator raakt. Zal bij een kop/staart botsing met wat blikschade wellicht loslopen, als je het hele zooitje total loss rijdt wordt het wellicht vervelender.
Los van dat het je leven financieel kan verwoesten als je 100k tot 1m aan schadeclaims krijgt die niet vergoed worden (iemand invalide rijden). Murphy: als het fout gaat, gaat het goed fout.
Oftewel zorg dat je altijd een geldig rijbewijs hebt voor de combinatie die je rijdt.
Jup.. iemand anders laten rijden. In NL is het wel te overzien als je staande wordt gehouden, maar in buitenland is het wel wat lastiger i.v.m. taal. Maak je brokken ben je nog veel verder van huis.
Hou er ook rekening mee dat er best veel mensen zakken voor BE rijbewijs. Ik vond het 14 jaar na B rijbewijs in iedergeval aardig lastig met alle regeltjes. Vooral bij rotondes met zebrapad en fietspad en dan niks mogen blokkeren…
in theorie moet je ook alle straten waar een rood bord met +3.5T staat ook vermijden (slaat op MTM, niet op effectief gewicht dacht ik).
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Los van de hele rijbewijs discussie:PoweRoy schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:17:
Renault Grand Scenic:
Caravan
Mogelijke opties:
- Gewichten terugkeuren
Er ontbreekt 1 gewicht, het maximum treingewicht (mtm) van de Scenic + aanhanger.
Renault heeft nogal de slechte reputatie om dat maximale trein gewicht lager te houden dan maximum massa auto + maximale trekgewicht.
Controleer dus even wat de mtm mag zijn.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Je kunt ook de occasion site van HK in de gaten houden, of even melden dat je opzoek bent. Wij hebben in 2021 daar een Kyte uit 2018 gekocht, en toen viel me op dat hun prijs nagenoeg gelijk was aan wat eenzelfde bouwjaar deed op Marktplaats. En het voordeel is dat je bij HK zelf gewoon garantie krijgt.aerofreak schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:07:
[...]
Inmiddels lijkt de vrouw ook om voor een HoltkamperDoel is om voor het voorjaar 2026 er 1 te hebben, dan kunnen we even sparen en wachten op een mooie tweedehands. Een nieuwe gaat het sws niet worden.
Ik ben toch malle pietje niet!
Dit ja. Ik heb een 2 persoons tentje van Decathlon en de safari 3, ik zou de Decathlon tent in de safari 3 kunnen opzetten zowat. En toch gebruik ik de Decathlon tent vaker. In m'n eentje is dat genoeg, en sinds ik er een luifeltje voor heb al helemaal. Maar met 2 personen is het erg knus.nwagenaar schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:07:
[...]
Vergis je niet: ruimte is erg handig om te hebben, zelfs met een weekendje weg neem je (onbewust) toch behoorlijk wat mee en wil je bepaalde zaken wel binnen hebben staan, helemaal als het weer wat minder is.
Mijn ervaring is dat een 2P-tent goed kan icm (kleine) kinderen; 2 volwassenen wordt wel erg knus, is verre van comfortabel' (helemaal als je die comfort slaapmatten gebruikt) en je hebt daarbij erg weinig ruimte over voor bijvoorbeeld een backpack. Alleen al daarom zou ik nooit met meer dan 2 personen in een 3 persoonstent willen liggen.
[...]
Maar het is ook wel afhankelijk van het gebruik en hoe lang je er mee wil doen, als bijzettentje is zo'n 2 persoons tent voor nu misschien wel voldoende. Maar dan moet je wel de meeste spullen wel in je eigen kampeermiddel stallen. Kun je later alsnog een ander tentje kopen, of een grotere. En dat lijkt mij een beetje zonde van het geld, zo'n TC tent koop je voor meerdere jaren neem ik aan.
Een weekendje naar weg gaan mijn dochters nog heel lang niet doen. Een weekend weg met mijn vrouw: never ever nooit met een tent. Never. Zelf alleen met een tentje weg? Heb ik al en die is een stuk lichter. Met een van de meiden weg? Dan staat de auto in de buurt waar onze spullen in staan.nwagenaar schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:07:
[...]
Vergis je niet: ruimte is erg handig om te hebben, zelfs met een weekendje weg neem je (onbewust) toch behoorlijk wat mee en wil je bepaalde zaken wel binnen hebben staan, helemaal als het weer wat minder is.
Nee, ik zie voorlopig geen use-case voor een tent van dat gewicht buiten bijzettent. Heb er nog wel even over nagedacht vanmiddag. Maar nee.
Dus het gaat echt om een tent voor onze familievakanties. En dan heb ik liever een iets smallere, zodat het ook gezien wordt als een bijzettent én het past op de kampeerplek.
ja die MTM is bij renault nogal gortig en gaan er vast veel de fout mee in .
Voorbeeld :
scenic 2200kg + hut 1600kg = 3800kg en dan is de gezamelijke mtm slechts 3500kg oftewel je kan niet volledig gebruik van het ( vaak te hoog opgegeven voor het type auto ) trekgewicht en dan moet je dus altijd gewicht vd auto rekenen omdat die zwaarder moet zijn .
Het kromme aan de 3500kg regel voor je rijbewijs is dat je dus met een lichtere auto dus groter zwaarder spul mag trekken.
voorbeeld :
Renault megane mtm 1850kg + caravan mtm 1600kg = 3450kg = legaal met B.
Alleen hierbij moet je dus weer opletten dat je snel op de gezamelijke max mtm van 3200kg komt OF de gewicht verhouding uit balans wat gevaarlijk kan zijn .
auto 1250kg + 350kg = 1600kg Dan zit je met 1260kg caravan redelijk goed maar alles erboven wordt de % gewicht auto caravan steeds slechter . Zou niet aanbevelen om met 1500kg hut achter 1600kg auto te rijden = 94% ipv 75% advies. Ook zijn ze niet berekend op de steeds hoger benodigde kogeldruk met slechts 75kg ( ipv 110kg oid )
Voorbeeld :
scenic 2200kg + hut 1600kg = 3800kg en dan is de gezamelijke mtm slechts 3500kg oftewel je kan niet volledig gebruik van het ( vaak te hoog opgegeven voor het type auto ) trekgewicht en dan moet je dus altijd gewicht vd auto rekenen omdat die zwaarder moet zijn .
Het kromme aan de 3500kg regel voor je rijbewijs is dat je dus met een lichtere auto dus groter zwaarder spul mag trekken.
voorbeeld :
Renault megane mtm 1850kg + caravan mtm 1600kg = 3450kg = legaal met B.
Alleen hierbij moet je dus weer opletten dat je snel op de gezamelijke max mtm van 3200kg komt OF de gewicht verhouding uit balans wat gevaarlijk kan zijn .
auto 1250kg + 350kg = 1600kg Dan zit je met 1260kg caravan redelijk goed maar alles erboven wordt de % gewicht auto caravan steeds slechter . Zou niet aanbevelen om met 1500kg hut achter 1600kg auto te rijden = 94% ipv 75% advies. Ook zijn ze niet berekend op de steeds hoger benodigde kogeldruk met slechts 75kg ( ipv 110kg oid )
Jongste is 8, dus dan is het nog zeker wel 6-7 jaar dat die mee gaat op vakantie. En dan 3-5 weken per jaar. Dan zijn de kosten er wel uit. De vraag is meer of wijzelf het zolang wel volhouden in een vouwwagen..._Eend_ schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:19:
[...]
Dit ja. Ik heb een 2 persoons tentje van Decathlon en de safari 3, ik zou de Decathlon tent in de safari 3 kunnen opzetten zowat. En toch gebruik ik de Decathlon tent vaker. In m'n eentje is dat genoeg, en sinds ik er een luifeltje voor heb al helemaal. Maar met 2 personen is het erg knus.
Maar het is ook wel afhankelijk van het gebruik en hoe lang je er mee wil doen, als bijzettentje is zo'n 2 persoons tent voor nu misschien wel voldoende. Maar dan moet je wel de meeste spullen wel in je eigen kampeermiddel stallen. Kun je later alsnog een ander tentje kopen, of een grotere. En dat lijkt mij een beetje zonde van het geld, zo'n TC tent koop je voor meerdere jaren neem ik aan.
Auto naar 2000kg, caravan naar 1500kg?PoweRoy schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:17:
Renault Grand Scenic:
Caravan
Mogelijke opties:
- Gewichten terugkeuren
En dan even langs een weegbrug beladen. Denk dat het best kan lukken als je een klein beetje kritisch bent op wat je meeneemt.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Er is met de auto nog iets speling omdat er een massa rijklaar word genoemd .
De massa leeg is echter 100kg lichter = 1494kg leeggewicht .
De massa leeg is echter 100kg lichter = 1494kg leeggewicht .
@nuffy mtm staat voor maximum trein massa.
Dat gebruik je dus om het totale maximale toegestane gewicht voor trekkend voertuig + aanhanger weer te geven.
Niet dus zoals in jouw post voor de trekker los, de aanhanger los, enz enz.
Dat gebruik je dus om het totale maximale toegestane gewicht voor trekkend voertuig + aanhanger weer te geven.
Zoiets zat ik ook te denken. Van de Renault Grand Scenic is het trein gewicht maximaal 3771 kg dus kan ze niet beide helemaal vol gooien. Waren we ook niet van plan.JanHenk schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:44:
[...]
Auto naar 2000kg, caravan naar 1500kg?
En dan even langs een weegbrug beladen. Denk dat het best kan lukken als je een klein beetje kritisch bent op wat je meeneemt.
We gaan bakkeleien voor pinksteren en zomervakantie. Schoonfamilie stond open om even te brengen
[This space is for rent]
of gewoon maximaal totaal massa met als toevoeging samenstel voor jou uitleg van mtm.Bommes schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:56:
@nuffy mtm staat voor maximum trein massa.
MTM : maximaal toegelaten massa. T van toegelaten, niet trein, niet totaal. MTM van het voertuig zelf.
Je hebt een MTM van de auto, en eentje van de caravan. De som van beide mag tot 3500kg gaan met B rijbewijs. Anders BE of B+code 96. Je kan wel de MTM van een caravan "verlagen" via F.2 vakje bij (her)inschrijving (F.1 is de MTM). Hierdoor heb je een legale maximale massa dat sowieso standaard gelijk is aan MTM, maar kan eventueel lager gezet worden (hier moet je wel extra aandacht voor hebben - de meeste verzekeraars weten het niet).
Zo heb ik het begrepen.
En idd, best om de auto zwaarder dan de caravan te hebben (% regel). Net zoals beter de caravan "op de as" of "vooraan" vullen (rekeninghouden met maximaal kogeldruk). Laden verder achteraan, is vragen om te slingeren.
Door verandering van auto, heb ik een keuze te maken - ofwel huidige caravan-verzekering koppelen aan nieuwe auto (lijkt niet te lukken), ofwel caravan verzekering bij dezelfde maatschappij als auto (lijkt te lukken). Maar deze auto heeft zwaardere MTM, dus kom ik te hoog uit. Optie 1: BE halen (kan maar zal minstens 1 maand duren), optie 2: F.2 vakje bij herinschrijving. Herinschrijving betekend ook terug naar de keuring. Beide opties werken redelijk op lang-termijn. Optie 2 laat ook toe dat mijn vriendin af-en-toe het stuur kan overnemen op lange ritten.
Je hebt een MTM van de auto, en eentje van de caravan. De som van beide mag tot 3500kg gaan met B rijbewijs. Anders BE of B+code 96. Je kan wel de MTM van een caravan "verlagen" via F.2 vakje bij (her)inschrijving (F.1 is de MTM). Hierdoor heb je een legale maximale massa dat sowieso standaard gelijk is aan MTM, maar kan eventueel lager gezet worden (hier moet je wel extra aandacht voor hebben - de meeste verzekeraars weten het niet).
Zo heb ik het begrepen.
En idd, best om de auto zwaarder dan de caravan te hebben (% regel). Net zoals beter de caravan "op de as" of "vooraan" vullen (rekeninghouden met maximaal kogeldruk). Laden verder achteraan, is vragen om te slingeren.
Door verandering van auto, heb ik een keuze te maken - ofwel huidige caravan-verzekering koppelen aan nieuwe auto (lijkt niet te lukken), ofwel caravan verzekering bij dezelfde maatschappij als auto (lijkt te lukken). Maar deze auto heeft zwaardere MTM, dus kom ik te hoog uit. Optie 1: BE halen (kan maar zal minstens 1 maand duren), optie 2: F.2 vakje bij herinschrijving. Herinschrijving betekend ook terug naar de keuring. Beide opties werken redelijk op lang-termijn. Optie 2 laat ook toe dat mijn vriendin af-en-toe het stuur kan overnemen op lange ritten.
[ Voor 26% gewijzigd door bjp op 22-05-2025 21:22 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Niet in hetzelfde schuitje (ik heb al jaren de oude versie van BE).PoweRoy schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:17:
Renault Grand Scenic:
Caravan
Mogelijke opties:
- Gewichten terugkeuren
Mijn advies: Huur voor een prikkie een lichte caravan hier: https://nijsinkcaravans.nl/
En ga dan in september nog een keertje met je eigen caravan.
Het is jammer, maar alle alternatieven zijn ook niet gratis, of heel lastig (de caravan door iemand anders naar de camping laten brengen is ook niet optimaal).
Inderdaad ik vergiste me, MTM maximum toegestane massa.
Het RDW gebruikt Engelse termen, GTW voor maximale gewicht combinatie wanneer het over vrachtwagens gaat. Gross train weight
Kentekenbewijs/rdw

Dan is het ineens weer Nederlands maar zonder afkorting.
F3 is in iedergeval wat ik bedoelde.
Het RDW gebruikt Engelse termen, GTW voor maximale gewicht combinatie wanneer het over vrachtwagens gaat. Gross train weight
Kentekenbewijs/rdw

Dan is het ineens weer Nederlands maar zonder afkorting.
F3 is in iedergeval wat ik bedoelde.
We begrijpen mekaar , de letter T is variabel 😅👍🏻Bommes schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:34:
Inderdaad ik vergiste me, MTM maximum toegestane massa.
Ja, precies hetzelfde schuitje.PoweRoy schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:17:
Mogelijke opties:
Gelukkig was het plan er al om in NL te blijven met de vakantie, dus een vriend gevraagd de caravan op te halen bij de dealer. En voor de vakantie heeft een andere vriend 'm naar de camping gebracht.
Gelukkig kon ik tijdens de vakantie m'n BE halen, dus terugrijden ging zelf.
Als je besluit in NL te blijven, of maar net over de grens gaat, is er vast wel iemand die je wil helpen toch?
@PoweRoy Als je voor een of beide voertuigen terugkeuren gaat denk ik dat het wel nut heeft om na afhalen even naar de weegbrug te rijden. Dan weet je in ieder geval het absolute minimum gewicht van je caravan (en auto) is.
Daarna kijken wat er qua bagage absoluut niet in de auto past (volume dingen vooral) + wat er in totaal mee moet. Daarna kan je verder bepalen of het uberhaupt haalbaar gaat zijn om een of beide mtm's aan te laten passen.
Het omhoog of omlaag aanpassen van de MTM (F.2) is een puur administratieve handeling. De limiten worden (theoretisch) bepaald door de TMM (F.1 Technische maximum massa) en de Massa rijklaar (G) op het kentekenbewijs. Maar in de praktijk zijn de minima natuurlijk je op de weegbrug gewogen gewichten + gewicht van passagiers en/of bagage.
Wat BE betreft: Ik weet niet wat voor pakket je verwacht nodig te hebben, maar indien je verwacht met een ochtendje lessen en daarna gelijk afrijden wel klaar te zijn zou je ook bij een paar rijscholen in de buurt aan kunnen aangeven dat ze je mogen bellen indien er onverwacht een plek vrijkomt.
Ik heb zelf zo ook 2 maanden voor de eerder geplande datum m'n BE gehaald.
Daarna kijken wat er qua bagage absoluut niet in de auto past (volume dingen vooral) + wat er in totaal mee moet. Daarna kan je verder bepalen of het uberhaupt haalbaar gaat zijn om een of beide mtm's aan te laten passen.
Het omhoog of omlaag aanpassen van de MTM (F.2) is een puur administratieve handeling. De limiten worden (theoretisch) bepaald door de TMM (F.1 Technische maximum massa) en de Massa rijklaar (G) op het kentekenbewijs. Maar in de praktijk zijn de minima natuurlijk je op de weegbrug gewogen gewichten + gewicht van passagiers en/of bagage.
Wat BE betreft: Ik weet niet wat voor pakket je verwacht nodig te hebben, maar indien je verwacht met een ochtendje lessen en daarna gelijk afrijden wel klaar te zijn zou je ook bij een paar rijscholen in de buurt aan kunnen aangeven dat ze je mogen bellen indien er onverwacht een plek vrijkomt.
Ik heb zelf zo ook 2 maanden voor de eerder geplande datum m'n BE gehaald.
[ Voor 19% gewijzigd door Smurf op 23-05-2025 11:52 ]
)
Ik heb in mijn collectie slechts 1 prul en gezien de aankoopprijs van toentertijd 80 euro vond ik niet dat ik me daar een bult aan gevallen was. Want die prul was mijn allereerste tipi geschikt om te trekken (te voet) met mijn gezin. Het was een polyester el cheapo tipi en de keuze was om deze te kopen om uit te proberen of het zou bevallen om zonder binnentent (want dat is alleen maar extra gewicht) te kamperen op een trektocht. Een serieus UL model van gelijke omvang zou immers minstens 1000 euro kosten (import uit de VS)barrymossel schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 19:14:
[...]
Je zegt dat je er "geen bult aan kunt vallen". Nou, dat kun je wél... Als je één tent wilt kopen en je koopt een niet-waterdichte tent, dan heb je goed de balen ervan. Kun je alsnog een tweede tent kopen... En waarom zou je dan dat prul nog gebruiken? (En ik heb het niet specifiek over jou, maar dat heb jij geloof ik ook niet met geen bult er aan kunnen vallen...)
We hebben met deze prul prima twee weken getrokken in Denemarken met de kids. De tweede vakantie ging het mis want toen regende het wat vaker. Toen bleek deze tipi te lekken op de naden omdat deze niet dubbel waren gekapt.
Sindsdien gebruik ik deze prul nog steeds maar dan meer als bijzettent of mooi weer tent. Dus ben ik daar een bult aan gevallen? Nee zeker niet.
En die andere UL tipi van 1000 euro is er wel mooi van gekomen! https://seekoutside.com/6...PgBMJyRwcVg0zr-wXP7o6ycKe
Dat is dan gewoon de mat op grond en dat is het? Voel je dan de grond niet? Wij slapen nu op zo een opblaasbare lattenbodem van DecathlonQUECHUA Opblaasbaar veldbed voor kamperen Camp bed Air 70 cm 1 persoonDenman schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:44:
[...]
Als ik zie hoe stevig onze slaapmatten zijn (Exped Megamat 10, 77cm breed) dan kan ik me niet voorstellen dat een 2-persoons variant problemen gaat opleveren. Je kan ook nog wat spelen met de hardheid door harder op te blazen of meer leeg te laten lopen.
Deze matjes waren niet goedkoop, maar ik durf te stellen dat dit 1 van de meest waardevolle toevoegingen is van onze kampeerspullen. Slaapt bijna net zo lekker als thuis
€80
https://www.decathlon.be/...n/_/R-p-309887?mc=8595949 met daarop een zelfopblazende matras.QUECHUA Zelfopblazend luchtbed voor kamperen Ultim Comfort 70 cm 1 persoon
€100
https://www.decathlon.be/...n/_/R-p-307396?mc=8914320 Slaapt wat bouncy en door de hoogte verliezen we ook wat slaapruimte. Om niet te spreken van de plaats dat dit alles inneemt in de koffer...
“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”
nope, merk je helemaal niets vanCK3v1N schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:14:
[...]
Dat is dan gewoon de mat op grond en dat is het? Voel je dan de grond niet? Wij slapen nu op zo een opblaasbare lattenbodem van DecathlonQUECHUA Opblaasbaar veldbed voor kamperen Camp bed Air 70 cm 1 persoon
€80
https://www.decathlon.be/...n/_/R-p-309887?mc=8595949 met daarop een zelfopblazende matras.QUECHUA Zelfopblazend luchtbed voor kamperen Ultim Comfort 70 cm 1 persoon
€100
https://www.decathlon.be/...n/_/R-p-307396?mc=8914320 Slaapt wat bouncy en door de hoogte verliezen we ook wat slaapruimte. Om niet te spreken van de plaats dat dit alles inneemt in de koffer...
Hi Ha Hopjesvla
Nope, hoe ik ook lig. Op m'n rug, zij, maakt allemaal niet uit. Ik voel de grond echt nooit. Ik ben niet zwaar (73kg) maar weet dat zwaardere personen de grond ook totaal niet voelen.CK3v1N schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:14:
[...]
Dat is dan gewoon de mat op grond en dat is het? Voel je dan de grond niet? Wij slapen nu op zo een opblaasbare lattenbodem van DecathlonQUECHUA Opblaasbaar veldbed voor kamperen Camp bed Air 70 cm 1 persoon
€80
€100
Heel soms mag ie na anderhalve week even wat opgeblazen worden, maar dat is een klusje van een minuut.
Wij hebben die opblaasbare lattenbodems ook heel even overwogen, maar dat was alleen voor het makkelijke instappen. Omdat het teveel extra ruimte in neemt en we onszelf nog jong genoeg vinden
We hebben vandaag een 5e slaapmat besteld voor onze dochter van net 5, die nu niet meer in een campingbedje gaat. Dinsdag binnen, dus net op tijd voor de mini vakantie tijdens Hemelvaart. Overigens dit keer via Obelink omdat we daar nog 25 Euro aan korting hadden staan via het puntensysteem
Maandag het aanhangertje uit de stalling halen en alles weer even controleren / schoonmaken. En dan vanaf woensdag "proefkamperen" met de nieuwe tent. Zin in!
Even wellicht een stomme vraag. Maar ik ben aan het kijken voor een slaapzak. En m'n enigste kampeerervaring dateert van ~20jaar geleden als tiener. Hoe ervaren mensen zo'n gladde slaapzak tegenover een stoffen? Ik kan me haast niet voorstellen dat dat lekker aanvoelt namelijk, en toch zijn de meeste aanbevolen slaapzakken die ik tegenkom met dat gladde stof.
Ik heb bv een Nomad Taurus op het oog momenteel. Ding moet namelijk wel zo compact/lichtgewicht mogelijk zijn want het moet mee op de motor.
Edit: of een Nomad Condor, die is wel van stof, en veel goedkoper. Ik snap het niet meer.
<- nvm, veel te dikke pakmaat.
Ik heb bv een Nomad Taurus op het oog momenteel. Ding moet namelijk wel zo compact/lichtgewicht mogelijk zijn want het moet mee op de motor.
Edit: of een Nomad Condor, die is wel van stof, en veel goedkoper. Ik snap het niet meer.

[ Voor 16% gewijzigd door Pyr0_ op 24-05-2025 19:31 ]
In mijn ervaring went een synthetische slaapzak wel, alhoewel mijn katoenen slaapzakken wel de voorkeur hebben.Pyr0_ schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:28:
Even wellicht een stomme vraag. Maar ik ben aan het kijken voor een slaapzak. En m'n enigste kampeerervaring dateert van ~20jaar geleden als tiener. Hoe ervaren mensen zo'n gladde slaapzak tegenover een stoffen? Ik kan me haast niet voorstellen dat dat lekker aanvoelt namelijk, en toch zijn de meeste aanbevolen slaapzakken die ik tegenkom met dat gladde stof.
Edit: of een Nomad Condor, die is wel van stof, en veel goedkoper. Ik snap het niet meer.<- nvm, veel te dikke pakmaat.
Ik zou als je nog geen slaapmat/tent hebt gekocht hier eerder op de pakmaat ruimte proberen te winnen als je liever een katoenen slaapzak hebt. Polydaun heeft wel een slaapzak voor 10 graden comforttemperatuur welke wel synthetisch is, maar niet zo glad aanvoelt. https://polydaun.nl/outdoorgear/slaapzakken/gapa-zwart/
[ Voor 0% gewijzigd door doenja1 op 24-05-2025 20:27 . Reden: taalfout ]
Ik ben ook van de lichtgewicht maar comfortabele slaapzakken. Een donzen katoen/katoen slaapzak heeft wel wat.
https://lowlandoutdoor.nl...ak?variant=42422511927487
Je hebt deze rode maar ook een groene iets warmer exemplaar.
Lowland zou ik niet aanraden, dons komt door de tijk heenDelerium schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:19:
Ik ben ook van de lichtgewicht maar comfortabele slaapzakken. Een donzen katoen/katoen slaapzak heeft wel wat.
Ik zie dus 2 totaal verschillende slaapzakken, met een enorm prijsverschil. Die polydaun krijgt op bol 1 review waar wordt vermeld 'binnenkant heel glad'...
Die lowlands tsja, het hoeft niet mooi maar moet vooral functioneel zijn natuurlijk. Maarja als ik de opmerking hier boven dan weer zie..
Zelden iets 'ge-researched' waarbij ik zoveel bomen zie dat ik het bos niet meer zie als dit...
Die lowlands tsja, het hoeft niet mooi maar moet vooral functioneel zijn natuurlijk. Maarja als ik de opmerking hier boven dan weer zie..
Zelden iets 'ge-researched' waarbij ik zoveel bomen zie dat ik het bos niet meer zie als dit...

Ja hij is wel glad, maar vergeleken met mijn andere synthetische slaapzakken vrij stroef.
Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen maar naar een winkel te gaan. Daar kun je vaak de slaapzakken even voelen.
Het blijft uiteindelijk persoonlijk of je lekker kunt slapen in een synthetische slaapzak of niet natuurlijk.
Anders is er misschien nog een familielid of kennis met een slaapzak die je kunt lenen dat scheelt weer een potentiële miskoop.
Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen maar naar een winkel te gaan. Daar kun je vaak de slaapzakken even voelen.
Het blijft uiteindelijk persoonlijk of je lekker kunt slapen in een synthetische slaapzak of niet natuurlijk.
Anders is er misschien nog een familielid of kennis met een slaapzak die je kunt lenen dat scheelt weer een potentiële miskoop.
De binnentijk voelt in katoen veel lekkerder aan. Vind ik zelf ook. Maar mijn advies zou inderdaad zijn om even een Bever in te lopen ofzo. Dan kun je voelen. Sommige soorten polyester/kunstvezel zijn ook prettiger maar dat kun je slecht aan de specificaties aflezen.Pyr0_ schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:28:
Edit: of een Nomad Condor, die is wel van stof, en veel goedkoper. Ik snap het niet meer.<- nvm, veel te dikke pakmaat.
Denk dat ik dit maar het beste even kan gaan doen inderdaad.wmeester schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:26:
[...]
De binnentijk voelt in katoen veel lekkerder aan. Vind ik zelf ook. Maar mijn advies zou inderdaad zijn om even een Bever in te lopen ofzo. Dan kun je voelen. Sommige soorten polyester/kunstvezel zijn ook prettiger maar dat kun je slecht aan de specificaties aflezen.
Conclusie dusver is, dons is the way to go. Dat maakt het relatief duur, ik ga uit van minstens €150. Ben nog niet uit over mummy vs deken, mummy lijkt me relatief benauwend, zeker op warme nachten. Maar als het wat kouder is schijnt het dus wel stuk beter te zijn omdat je minder hoeft te verwarmen. Maar meerendeel van de slaapzakken lijken mummy. Ik denk minimum comfort temp. 10c genoeg zal zijn. Dusver is deze mummy slaapzak van decathlon een kanshebber, hoewel ik die erg krap vindt uit zien, zowel voet als hoofdgedeelte. Daarnaast vindt ik de Nomad slaapzakken ook wel goed uitzien, al kan ik daar maar 1 (slechte...) review van vinden. Maar die ziet er wel wat ruimer uit voor een mummy. En hier is ook een deken model van te krijgen.
Keuzes... Keuzes...

@Pyr0_ als je niet gaat backpacken of een of andere berg op gaat klimmen zou ik gewoon lekker voor een dekenmodel slaapzak gaan.
Bijvoorkeur met een katoenen binnenkant, maar dat nep katoen wat sommige merken gebruiken is ook nog wel acceptabel.
Pakformaat is met een goede compressie zak nog wel wat te minderen.
Met een flinke roltas achter op je motor krijg je die zooi echt wel mee.
Bijvoorkeur met een katoenen binnenkant, maar dat nep katoen wat sommige merken gebruiken is ook nog wel acceptabel.
Thanks voor je inzicht Bommes. Ga van de week eens bij bever inlopen hier in de stad, hopelijk hebben die wat keuze.Bommes schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 23:06:
@Pyr0_ als je niet gaat backpacken of een of andere berg op gaat klimmen zou ik gewoon lekker voor een dekenmodel slaapzak gaan.
Heb net een SW-Motech 60L roltas besteld, dat geeft me hopelijk genoeg ruimte voor tent, matje, slaapzak en stoeltje. En de rest in de koffers.
wat wil je er mee doen en hoe koud denk je het te krijgen? Hoe lichter, hoe meer polyester aan de buitenkant, hoe meer dons aan de binnenkant en hoe hoger de prijs.. €150 vind ik persoonlijk voor een goede slaapzak bv goedkoop, maar wellicht vindt jij het duur. Ga eens kijken bij de Decathlon, veel voor weinig.Pyr0_ schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 23:36:
[...]
Thanks voor je inzicht Bommes. Ga van de week eens bij bever inlopen hier in de stad, hopelijk hebben die wat keuze.
Heb net een SW-Motech 60L roltas besteld, dat geeft me hopelijk genoeg ruimte voor tent, matje, slaapzak en stoeltje. En de rest in de koffers.
Hi Ha Hopjesvla
Check voor de zekerheid ook even de betekenis van die comforttemperatuur. Dat kan er nog wel eens voor zorgen dat je een lagere comforttemperatuur nodig hebt dan je vooraf denktPyr0_ schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:39:
[...]
Denk dat ik dit maar het beste even kan gaan doen inderdaad.
Conclusie dusver is, dons is the way to go. Dat maakt het relatief duur, ik ga uit van minstens €150. Ben nog niet uit over mummy vs deken, mummy lijkt me relatief benauwend, zeker op warme nachten. Maar als het wat kouder is schijnt het dus wel stuk beter te zijn omdat je minder hoeft te verwarmen. Maar meerendeel van de slaapzakken lijken mummy. Ik denk minimum comfort temp. 10c genoeg zal zijn. Dusver is deze mummy slaapzak van decathlon een kanshebber, hoewel ik die erg krap vindt uit zien, zowel voet als hoofdgedeelte. Daarnaast vindt ik de Nomad slaapzakken ook wel goed uitzien, al kan ik daar maar 1 (slechte...) review van vinden. Maar die ziet er wel wat ruimer uit voor een mummy. En hier is ook een deken model van te krijgen.
Keuzes... Keuzes...

Als er 3 dingen zijn waar ik niet op bespaar zijn dat tent, luchtbed en slaapzak. Goede nachtrust is prioriteit 1. Niks zo vervelend als nat, koud en slecht liggen. En dan vind ik 150 EUR voor een slaapzak niet veel, zeker omdat een goede slaapzak minstens 10 jaar meegaat.Hopjesvla79 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 01:09:
[...]
wat wil je er mee doen en hoe koud denk je het te krijgen? Hoe lichter, hoe meer polyester aan de buitenkant, hoe meer dons aan de binnenkant en hoe hoger de prijs.. €150 vind ik persoonlijk voor een goede slaapzak bv goedkoop, maar wellicht vindt jij het duur. Ga eens kijken bij de Decathlon, veel voor weinig.
[ Voor 8% gewijzigd door Joris748 op 25-05-2025 10:05 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Een polyester slaapzak (betaalbaar, pakmaat, gewicht, lagere comfort temperaturen) met een katoenen lakenzak (stroever/fijner gevoel op de huid) kan ook nog een OK compromis zijn.
Ik dank jullie allemaal voor de adviezen. @MrAcid @Joris748 @Den_S85 @Hopjesvla79
Maar ik zou jullie graag willen vragen / uitdagen eens met concrete voorbeelden te komen. Welke zakken gebruiken jullie? Hebben jullie wel eens het gevoel gehad totaal de verkeerde slaapzak meegenomen te hebben op een reis? Te warm / te koud etc.?
Ik besef me dat goedkoop, duurkoop is. En ik hou niet van half werk. En ik ben het dan ook met @Joris748 eens dat een goede nachtrust mega belangrijk is.
Maarrrr ik vindt het ook van de zotte 300+ euro uit te geven aan wat eigenlijk niet meer is dan een stoffen(polyester/nylon/whatever)zak met wat dons (oehh eendendons...) erin. Krijg daar beetje het Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht - idee bij.
Als budget heb ik me voorgenomen niet meer dan 150-250 uit te geven.
Deze Nomad Taurus 400 spreekt me tot noch toe het meeste aan. Zit in budget. Comforttemp. tot 6c. Pakmaat is redelijk met 28x16cm. Weegt geen drol met 790g. Relatief ruim voeteneinde.
En als het echt koud zou worden, is een lakenzak wellicht de oplossing?
Als ik zo op deze pagina van weerplaza na de gemiddelde temperaturen van bv. regio z-Duitsland dan zitten de gemiddelde minima rond de 12-14.
Maar ik zou jullie graag willen vragen / uitdagen eens met concrete voorbeelden te komen. Welke zakken gebruiken jullie? Hebben jullie wel eens het gevoel gehad totaal de verkeerde slaapzak meegenomen te hebben op een reis? Te warm / te koud etc.?
Ik besef me dat goedkoop, duurkoop is. En ik hou niet van half werk. En ik ben het dan ook met @Joris748 eens dat een goede nachtrust mega belangrijk is.
Maarrrr ik vindt het ook van de zotte 300+ euro uit te geven aan wat eigenlijk niet meer is dan een stoffen(polyester/nylon/whatever)zak met wat dons (oehh eendendons...) erin. Krijg daar beetje het Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht - idee bij.
Deze Nomad Taurus 400 spreekt me tot noch toe het meeste aan. Zit in budget. Comforttemp. tot 6c. Pakmaat is redelijk met 28x16cm. Weegt geen drol met 790g. Relatief ruim voeteneinde.
Als ik zo op deze pagina van weerplaza na de gemiddelde temperaturen van bv. regio z-Duitsland dan zitten de gemiddelde minima rond de 12-14.
van warm na koud:Pyr0_ schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:38:
Ik dank jullie allemaal voor de adviezen. @MrAcid @Joris748 @Den_S85 @Hopjesvla79
Maarrrr ik vindt het ook van de zotte 300+ euro uit te geven aan wat eigenlijk niet meer is dan een stoffen(polyester/nylon/whatever)zak met wat dons (oehh eendendons...) erin. Krijg daar beetje het Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht - idee bij.![]()
Western Mountaineering Syccamore
Sea to Summit Traveller TR2
Sea to Summit Traveller TR1
Dunne zijden lakenzak van de Decathlon
en om de boel op te plussen nog een Sea to Summit reactor liner.
Dure slaapzakken, maar de prijs, voor mij, waard. Kwaliteit van het dons icm. het vulgewicht maakt dat de prijs hoog is. Kortgezegd: met kwalitatief beter dons kan je met minder dons in je slaapzak toe om dezelfde isolatie te creëren die je met een lagere kwaliteit heb. Het voordeel daarvan is dat het gewicht van de slaapzak lager is, idem voor de pakmaat. Allemaal zaken die een rol gaan spelen als je er mee moet gaan slepen in een rugzak. Daarbij slaap ik niet in een mummie, dus die van mij zijn allemaal semi-rec (de Western Mountaineering) of dekenmodel (de StS's).
Hi Ha Hopjesvla
Ik heb een slaapzak met vergelijkbare specs (Sea to Summit Trek TK2). Ook geen klagen bij temperaturen rond het vriespunt. Ik doe dan wel een lange pyjama aan, maar lakenzak zou ook kunnen. Heb het ook niet snel te warm, deze is dus voor mij voor alle omstandigheden.Pyr0_ schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:38:
Maarrrr ik vindt het ook van de zotte 300+ euro uit te geven aan wat eigenlijk niet meer is dan een stoffen(polyester/nylon/whatever)zak met wat dons (oehh eendendons...) erin. Krijg daar beetje het Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht - idee bij.![]()
Goede combinatie met een Exped Synmat UL M
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
@Pyr0_ ik heb een zeker 25 jaar oude Nomad dons dekenmodel slaapzak. Katoen binnen- een buitenkant.
Voldoet nog gewoon goed tot een graad of 5 boven 0.
Paar jaar terug een nacht wat hoger in de bergen met het rijp op de tent en motor in de ochtend was wel een wat frisse nacht:P
Maar voor 95% van mijn kampeer behoefte voldoet dat ding echt prima.
Voor de snel en goedkoop hebben mijn vrouw en ik 2 simpele en goedkope Decathlon deken slaapzakken. Goed voor zomer kamperen of een keer een nachtje uit logeren.
Ik gebruik deze ook in de camper, laatst een nachtje met nachtvorst was het ook nog gewoon redelijk te doen. Maar goed dan lig ik werk in de camper, waarvan de kachel uit stond.
Ik zou ff bij de Bever gaan kijken, dan kun je voelen en ook zien hoe groot/klein het pakket is wanneer ingepakt.
Een fatsoenlijk slaapmatje wat isoleert, en ook nog klein inpakt is ook nog wel een zoektocht hoor.
Ik heb een Exped synmat 7 LW, dat is best een flinke aanschaf ook, maar ligt voor mij heerlijk.
Voldoet nog gewoon goed tot een graad of 5 boven 0.
Paar jaar terug een nacht wat hoger in de bergen met het rijp op de tent en motor in de ochtend was wel een wat frisse nacht:P
Maar voor 95% van mijn kampeer behoefte voldoet dat ding echt prima.
Voor de snel en goedkoop hebben mijn vrouw en ik 2 simpele en goedkope Decathlon deken slaapzakken. Goed voor zomer kamperen of een keer een nachtje uit logeren.
Ik gebruik deze ook in de camper, laatst een nachtje met nachtvorst was het ook nog gewoon redelijk te doen. Maar goed dan lig ik werk in de camper, waarvan de kachel uit stond.
Ik zou ff bij de Bever gaan kijken, dan kun je voelen en ook zien hoe groot/klein het pakket is wanneer ingepakt.
Een fatsoenlijk slaapmatje wat isoleert, en ook nog klein inpakt is ook nog wel een zoektocht hoor.
Ik heb een Exped synmat 7 LW, dat is best een flinke aanschaf ook, maar ligt voor mij heerlijk.
Dank nogmaals voor de reply's en voorbeelden.
@Hopjesvla79 De slaapzakken die je noemt zullen vast hartstikke goed zijn, maar ook flink boven budget. Maar bedankt voor de voorbeelden.
Zal me morgen er nog eens voor gaan zitten en proberen verder te verdiepen.
Slaapmat (en tent) heb ik geërfd en zal ik eerst eens gaan proberen voordat ik daar nog meer geld tegen aan smijt.
@Hopjesvla79 De slaapzakken die je noemt zullen vast hartstikke goed zijn, maar ook flink boven budget. Maar bedankt voor de voorbeelden.
Slaapmat (en tent) heb ik geërfd en zal ik eerst eens gaan proberen voordat ik daar nog meer geld tegen aan smijt.
@Pyr0_ Decathlon heeft redelijk goede slaapzakken met een katoenen tijk - gebruik ik zelf ook.
Zoiets (deze is 10c) https://www.decathlon.nl/...katoen-blauw/_/R-p-348253
Zijn niet echt licht.
Zijn niet echt licht.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
En niet erg compact… Wij hebben deze ook, maar dan met een vouwwagen - niet echt geschikt voor als je met de motor gaat lijkt me (wat de vraag van @Pyr0_ was).franssie schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:07:
@Pyr0_ Decathlon heeft redelijk goede slaapzakken met een katoenen tijk - gebruik ik zelf ook.
Zijn niet echt licht.
Tegenwoordig is de keuze toch wel wat ruimer, sinds die "luchtbedden met kamers" wat langer op de markt zijn en ook door de budget merken geproduceerd worden. De MT500 van de Decathlon heeft ongeveer dezeflde prijsklasse en isolatiewaarde als een Therm-a-Rest "instapper" als de Trail Lite, maar is wel een stuk lichter (615g vs 750g). En flexibeler om op te vouwen omdat je niet aan de standaard "rol" van een self-inflatable vast zit.Bommes schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:10:
Voor trekking hebben wij zelf een setje therm-a-rests (dat was in 2008 nog de enige optie voor lichtgewicht isolerende matten), maar later hebben voor normaal kamperen zo'n isolerende luchtmat gekocht. Die mat is 2 persoons, maar rolt bijna net zo klein op als een van onze SI matten.
Qua ligcomfort vind ik ze niet onder doen voor een self-inflatable. Misschien zelfs wel beter omdat ze vaak wat dikker zijn voor dezelfde R-waarde. Maar eigenlijk zou ik een keer kort na elkaar op beide matten moeten slapen.
)
* -Jaap-io meldt zich hier, op verzoek van @aReaRe 
Het plan was om dit jaar op vakantie gaan met een tent. Aangezien ik een elektrische auto heb zou ik een Thule bak op trekhaak zeten ipv een dakkoffer. Echter toen ik begin dit jaar de bak wou gaan bestellen bleek deze niet meer leverbaar voor mijn fietsendrager, er was een nieuwe bak voor een ander type drager
op marktplaats staan ze niet te koop alleen te huur...
Na een nachtje proef slapen in de tent in de tuin, het was 6 jaar geleden dat we met de tent gekampeerd hadden, kwamen we tot de conclusie dat op de grond slapen toch minder ideaal/prettig is. De afgelopen jaren hadden we tenten en huisjes op campings gehuurd.
Dus dat bij elkaar opgeteld hebben we besloten om een iets anders aan de trekhaak te hangen
uiteraard niet te groot/zwaar ivm bereik en rijbewijs (alleen B ) en zien hier:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jWjVZCaFwQ34OKuD3YBS1cGP.jpg?f=user_large)
Een Kip Kompakt uit 2002 met Klapdak
Afgelopen zaterdag opgehaald en naar huis gereden, met tegenwind en flinke bak regen... de slechtste omstandigheden voor deze combi. Het verbruik op weg naar huis was 278Wh/km of wel 27,8 kWh/100km wat neerkomt op een bereik van +/- 200km van 100% > 0%. Mijn gemiddelde verbruik overall is 148Wh/km, dus wel flink hoger verbruik. Ik verwacht wel dat in de zomer het verbruik iets gunstiger is, maar dat gaan we ervaren. Als je 90km/h rijdt zal je dus om de 2/2,5 uur moeten stoppen om te laden, dat is ook zo zonder caravan, alleen dan heb je wel meer km's afgelegd
Op https://abetterrouteplanner.com/ kan je een berekening van je route maken met een opgegeven verbruik en een maximale snelheid. Als ik daar mijn bestemming invoer en het bovenstaande verbruik, dan kom ik op een totale rittijd van 14h52m, met 5 laadstops. Als ik een long range zou hebben (welke in de tijd 10k duurder was) dan zou ik de totale reistijd met een uur en 1 stop verkorten naar 13h59m. Zonder caravan met mijn auto zou het 12h06m zijn met 4 stops.
Met Pinksteren gaan we voor het eerst een weekendje proefdraaien, zin in!
Het plan was om dit jaar op vakantie gaan met een tent. Aangezien ik een elektrische auto heb zou ik een Thule bak op trekhaak zeten ipv een dakkoffer. Echter toen ik begin dit jaar de bak wou gaan bestellen bleek deze niet meer leverbaar voor mijn fietsendrager, er was een nieuwe bak voor een ander type drager
Na een nachtje proef slapen in de tent in de tuin, het was 6 jaar geleden dat we met de tent gekampeerd hadden, kwamen we tot de conclusie dat op de grond slapen toch minder ideaal/prettig is. De afgelopen jaren hadden we tenten en huisjes op campings gehuurd.
Dus dat bij elkaar opgeteld hebben we besloten om een iets anders aan de trekhaak te hangen
uiteraard niet te groot/zwaar ivm bereik en rijbewijs (alleen B ) en zien hier:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jWjVZCaFwQ34OKuD3YBS1cGP.jpg?f=user_large)
Een Kip Kompakt uit 2002 met Klapdak
Afgelopen zaterdag opgehaald en naar huis gereden, met tegenwind en flinke bak regen... de slechtste omstandigheden voor deze combi. Het verbruik op weg naar huis was 278Wh/km of wel 27,8 kWh/100km wat neerkomt op een bereik van +/- 200km van 100% > 0%. Mijn gemiddelde verbruik overall is 148Wh/km, dus wel flink hoger verbruik. Ik verwacht wel dat in de zomer het verbruik iets gunstiger is, maar dat gaan we ervaren. Als je 90km/h rijdt zal je dus om de 2/2,5 uur moeten stoppen om te laden, dat is ook zo zonder caravan, alleen dan heb je wel meer km's afgelegd
Op https://abetterrouteplanner.com/ kan je een berekening van je route maken met een opgegeven verbruik en een maximale snelheid. Als ik daar mijn bestemming invoer en het bovenstaande verbruik, dan kom ik op een totale rittijd van 14h52m, met 5 laadstops. Als ik een long range zou hebben (welke in de tijd 10k duurder was) dan zou ik de totale reistijd met een uur en 1 stop verkorten naar 13h59m. Zonder caravan met mijn auto zou het 12h06m zijn met 4 stops.
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Vergeet nog te vermelden dat het isolerende luchtbed de comforttemperatuur van je slaapzak met een flink aantal graden verhoogt. Dat zou zomaar 5 graden of meer kunnen zijn.Pyr0_ schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:03:
Dank nogmaals voor de reply's en voorbeelden.
@-Jaap-io verbruik is sterk afhankelijk van snelheid (dat zie je ook bij brandstof-autos). Mijn Superb iV deed 4-4.5L/100km bij normaal gebruik (maar kon ook 6L zijn door Duitsland), en eerder 9L/100km met caravan (Caravelair Alba 390). Dezelfde caravan achter een RAV4 verhoogt het verbruik van ~5.5L naar ~9.5L/100km. Maar, en daar zit een grote maar, je kan er gerust onder de 9L geraken door eerder 80-90km/u te rijden. Of boven de 10L bij snelheden boven de 100km/u. En dat is "lucht-snelheid" dus hangt ook beetje af van de wind (richting en kracht). Je Kip-Kompact is nu wel wat kleiner in oppervlakte dan de onze - dus iets onder 2x is niet "ongewoon".
Het is dus dezelfde overweging als anders: snelheid vs. verbruik
Rustig/trager wint meestal. Wij willen naar Polen deze zomer met de caravan (inclusief baby), inclusief wat interessante stops, over meerdere dagen. Nog kijken of ik Tempo 100 kan gemakkelijk halen.
200km per "stint" is ok. Rijd je al ~2u. Goed kijken dat je redelijk snelle laders tegenkomt + dat ze niet overbezet zijn. Geduld moet je sowieso hebben met een caravan :-p Voordeel is wel dat je kunt eten/toilet/...
Het is dus dezelfde overweging als anders: snelheid vs. verbruik
200km per "stint" is ok. Rijd je al ~2u. Goed kijken dat je redelijk snelle laders tegenkomt + dat ze niet overbezet zijn. Geduld moet je sowieso hebben met een caravan :-p Voordeel is wel dat je kunt eten/toilet/...
En als de snelladers 201 km uit elkaar staan? Theorie is leuk maar in de praktijk zal je vaker moeten stoppen en eigenlijk ook nog rekening houden dat je een alternatieve (snel)lader red.bjp schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:57:
@bjp ik zou willen dat we slechts 1 op 10 reden bij 100km/u 
Afgelopen meivakantie naar Italië, 3000km, gemiddeld verbruik 13,6L/100km. Onze maximumsnelheid was 100km/u.
En erg windgevoelig. Wind mee of tegen scheelt al snel 25% lager/hoger verbruik.
Afgelopen meivakantie naar Italië, 3000km, gemiddeld verbruik 13,6L/100km. Onze maximumsnelheid was 100km/u.
En erg windgevoelig. Wind mee of tegen scheelt al snel 25% lager/hoger verbruik.
[ Voor 19% gewijzigd door pirke op 26-05-2025 12:41 ]
Onlangs met deze combinatie naar Italie gereden:-Jaap-io schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:07:
:strip_exif()/f/image/atuVIP6uhFlHihzvKD95WLce.jpg?f=fotoalbum_large)
En dat viel toch een beetje tegen. EV's zijn wat rijden betreft echt de beste caravantrekkers maar wat range toch wat minder
Ik had een verbruik dat tussen de 340 en 370W/km zat bij 87km/u, zelfs als ik achter een vrachtwagen ging hangen ging het niet echt omlaag maar kon ik in ieder geval nog 93km/u rijden.
In de praktijk moesten wij elke 170km laden en laten we zeggen, ik heb erg veel ervaring in het loskoppelen en weer aankoppelen van de caravan gekregen
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Bij ABRP wel even opletten dat dat referentiegebruik wat je opgeeft bij 110 km/h is. Dus je moet even omrekenen. Scheelt ongeveer een factor 1,5.-Jaap-io schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:07:
Ik verbruik zelf zo'n 32KWh/100km met de hut erachter, en vul daar dan 50 in.
)
Heeft iemand trouwens een goede routeplanner als je met caravan rijdt? Afgelopen zomer met de caravan richting Denemarken geweest. Maar Google Maps gaf ons toch routes... Bijvoorbeeld dwars door een stad heen omdat het 2minuten sneller was. Het was te doen, maar voorkeur is dan toch die 2minuten langer in een file staan. Of toch even dat zandpaadje pakken terwijl er gewoon een asfaltweg beschikbaar is.
Nu was het eigenlijk elke keer zelf de route bepalen. Op zich te doen, maar ik vind het geen leuke bezigheid en mijn vrouw al helemaal niet...
Nu was het eigenlijk elke keer zelf de route bepalen. Op zich te doen, maar ik vind het geen leuke bezigheid en mijn vrouw al helemaal niet...
Het blijft een combinatie van Google maps en zelf navigeren, ik schrijf voor mijzelf altijd de grote plaatsen op, en knooppunten. En ik neem nooit alternatieve routes die worden voorgesteld tijdens het rijden, en vooraf even flink verdiepen in de route helpt ook. En je ook vasthouden aan die route, dan maar een paar files maar dat liever dan met caravan door weiland en onverharde wegen…Xavier schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:49:
Heeft iemand trouwens een goede routeplanner als je met caravan rijdt? Afgelopen zomer met de caravan richting Denemarken geweest. Maar Google Maps gaf ons toch routes... Bijvoorbeeld dwars door een stad heen omdat het 2minuten sneller was. Het was te doen, maar voorkeur is dan toch die 2minuten langer in een file staan. Of toch even dat zandpaadje pakken terwijl er gewoon een asfaltweg beschikbaar is.
een vakantiechalet heeft nu eenmaal geen hoge CW-waardepirke schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:39:
@bjp ik zou willen dat we slechts 1 op 10 reden bij 100km/u
Moet je de caravan er steeds afhalen bij laden? Daar mogen die laadstations wel beter op inspelen dan, zeker langs de autobaan..Himalaya schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:41:
[...]
In de praktijk moesten wij elke 170km laden en laten we zeggen, ik heb erg veel ervaring in het loskoppelen en weer aankoppelen van de caravan gekregen
Wel blij dat wij nog een gewone diesel station hebben voor de lange afstanden. Wel sinds kort een elektrische Corsa voor vrouwlief, ideaal voor woon-werk of boodschappen / sport maar de lange afstanden zeker niet (laat staan met caravan).
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
In Nederland en Noord Frankrijk kon hij er meestal achter blijven maar verder zuidelijk moest hij er meestal af omdat je achteruit moest inparkeren om te laden. In Italie langs de kust eigenlijk altijd loskoppelen, daar zijn de ruimtes in heuvelachtig gebied zo klein dat ze uberhaupt weinig ruimte hebben voor laadpalen en was loskoppel altijd nodig.frankwopereis schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:05:
[...]
Moet je de caravan er steeds afhalen bij laden? Daar mogen die laadstations wel beter op inspelen dan, zeker langs de autobaan..
Wel blij dat wij nog een gewone diesel station hebben voor de lange afstanden. Wel sinds kort een elektrische Corsa voor vrouwlief, ideaal voor woon-werk of boodschappen / sport maar de lange afstanden zeker niet (laat staan met caravan).
Dit was een mooie, speciaal voor aanhangers, moet er alleen achteruit weer uit:
:strip_exif()/f/image/X5zVEWxF2aftg7CeTJ8lzakp.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit was een mindere midden in een stadje in Italie:
:strip_exif()/f/image/n11rQrxnITmMizEI6zoDH7M7.jpg?f=fotoalbum_large)
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.