Toon posts:

[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 3 ... 159 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +8Henk 'm!

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:24

Gonadan

Inleiding
Uit het Tentenadvies topic kwam de wens naar voren om een algemeen kampeertopic te hebben, nou hier is 'ie dan. Het topic voor al je vragen, ervaringen en discussie over kamperen en alles wat daarmee te maken heeft.

Kamperen?
Ja! Kamperen! Lekker in de buitenlucht leven en overnachten in een relatief simpel onderkomen. De één vindt het geweldig zo midden in de natuur, de ander moet er niet aan denken om de WC te delen met andere vakantiegangers.

Tegenstanders zien het vaak als primitief begrijpen niet hoe je er van kunt genieten. Ook heerst nog steeds de misvatting dat iedereen het doet omdat het goedkoop is. Maar was is er nu lekkerder dan slapen in de frisse buitenlucht, een omgeving hebben waar alles groen is en met je rol kaklint onder de arm naar de hokjes kuieren? Heerlijk dat kamperen. *O*

Kampeermiddelen
Waar slapen we dan in? Vaak een slaapzak maar een dak boven je hoofd is ook niet verkeerd.
Allereerst is daar natuurlijk de tent in verschillende vormen:

koepeltentpiramidetent
tunneltentbungalowtent

Daarnaast zijn er ook nog de kampeermiddelen op wielen waar nog wel eens wat verwarring is qua benaming:

caravanklapcaravan
vouwcaravanvouwwagen
camperkamper

Websites over kamperen
Algemene informatie:
http://www.anwb.nl/kamperen
http://www.kampeerinfo.nl
http://www.kck.eu
http://www.nl-kamperen.nl
http://www.kamperen-informatie.nl
http://www.kampeerzaken.nl
http://www.pasar.be/kamperen/kamperen.asp

Campings
http://www.natuurkampeerterreinen.nl
http://www.eurocampings.net
http://campings.nl
https://www.campingzoeker.nl/

Handig
http://www.kampeerchecklist.nl
https://www.kampeerclub.nl/

Vragen, aanvullingen en opmerkingen
Gooi maar even in een DM dan zal ik het verwerken. In het topic mag uiteraard ook, echter bestaat de kans dat ik het dan over het hoofd zie. ;)

[Voor 0% gewijzigd door Gonadan op 20-06-2022 15:28]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AGee
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Topicstarter
De topic start van dit topic is gekopieerd van het vorige deel. Als je interesse hebt om deze aan te passen en / of te verbeteren, neem dan contact op met één van de topic starters of meld je bij één van de mods :).

[Voor 92% gewijzigd door AGee op 27-06-2016 18:36]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:33
Die kamper nooit gezien. Geweldig.

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:54

kevin33

Welkom in Utopia.

Een TR werkt beter ;)

[Voor 92% gewijzigd door AGee op 27-06-2016 18:56]

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Topicstarter
Wel mooi dat men eindelijk weer eens de OP leest. :Y)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-03 09:51
Wij hebben een prachtige de waard gekregen die we voor de zekerheid weer even in een "waterdichtmiddeltje" willen zetten. Vroeger gebruikten we daar harmisol voor. Nu zie ik daar alleen nog maar kleine (en dus relatief dure) flesjes van en ik denk dat we voor deze joekel wel wat meer nodig hebben. Iemand een goede tip voor een vergelijkbaar product dat in een wat grotere verpakking te krijgen is?

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:14

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Over 5 weken vertrekken wij naar de Bodensee, veel zin in. Hoop wel dat het weer tegen die tijd wat minder vochtig is :+

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-08-2022
Over vijf weken ben ik net weer terug. Moet er niet aan denken, ben nu echt aan vakantie toe.

alles kan off-topic

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik heb ook wel eens vroege zomervakantie, beide heeft zo zijn voordelen. Nu is de run naar de kerstvakantie wat korter :+

[Voor 6% gewijzigd door Chaoss op 27-06-2016 21:55]

• ralpje
  • Registratie: November 2003

ralpje

Deugpopje

jelveen schreef op maandag 27 juni 2016 @ 20:08:
Wij hebben een prachtige de waard gekregen die we voor de zekerheid weer even in een "waterdichtmiddeltje" willen zetten. Vroeger gebruikten we daar harmisol voor. Nu zie ik daar alleen nog maar kleine (en dus relatief dure) flesjes van en ik denk dat we voor deze joekel wel wat meer nodig hebben. Iemand een goede tip voor een vergelijkbaar product dat in een wat grotere verpakking te krijgen is?
Check even wat voor type tentdoek het is, niet voor elke tent is dit nodig / goed namelijk. De doeken van onze vouwwagen bijvoorbeeld, zijn geïmpregneerd. Behandelen met speciale reiniger of andere middeltjes zorgt er juist voor dat het spul minder waterdicht wordt. Ik reinig eigenlijk alleen met simpel water.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• jelveen
Dit is zo'n lekker ouderwetse katoenen tent. Wel een beetje een oudje. Naar wat ik begrijp is het prima die weer eens te behandelen voordat we ermee op stap gaan.

• Puckeduck
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-03 12:04
De Waard maakt mooie kwaliteitstenten die echt jarenlang meegaan. Staat er op hun website geen informatie over hoe je het tentdoek het beste kan behandelen?

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Een goede tent hoef je toch juist helemaal niet te behandelen? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:34
Volgens mij ook niet...

Dacht wel dat De Waard tegen meerprijs een coating op hun tenten aanbied, maar niet sinds wanneer ze dit doen.

Moet ook nodig eens achter die Lepelaar van m'n ouders aan, helaas nog niet droog genoeg geweest om die eens op te zetten.

Moet ook nog nieuwe stoelen hebben, jaren terug wat budgetdingen van Obelink gekocht, maar je zit met een stang onder je bovenbeen, niet prettig.
Iemand aanraders? Niet te duur, beetje kwaliteit, niet te zwaar?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Je hebt dingen als waterafstotende spray of smeersel, maar dat gebruik je meestal als je de tent al verprutst hebt. :D

Mijn ervaring met camping spullen:
• Lichtgewicht
• Stevig
• Prettig geprijsd
Kies er twee. :+

[Voor 31% gewijzigd door Gonadan op 27-06-2016 23:14]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik zou die de waard tent eerst eens in de regen zetten, kijken of hij überhaupt wel lek is. Mocht hij wat lekken dan kan het ook best zijn dat hij daarna weet lekdicht is.

• Die Bruine
  • Laatst online: 19-03 21:14
Deze stoel http://m.bever.nl/bever-p...mcaac22008?id_colour=4246 (2e voor 10,-) zit heerlijk. Een comfortabele stoel waar je dagen in kan zitten en die ik ook echt kan aanraden. Ik heb er meerdere geprobeerd, maar dit model is toch anders en zit ook anders dan de overige stoelen. Mensen staan ook echt weer op wanneer ze op een andere stoel zijn gaan zitten :+ om weer in deze te kunnen zitten. En anders kun je altijd nog voor weinig proberen een Lafuma RSX op Marktplaats te scoren. Nadeel is wel dat die krengen totaal niet handzaam zijn. Voordeel is dan weer wel dat je languit kan liggen. Wij hebben er eergisteren noodgedwongen op geslapen omdat we het terrein nog niet op mochten (summerjam.de).

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:10
Ik heb net een weekje Oostenrijk achter de rug en heb niet bespaard op een stoel:

https://www.outdoorxl.nl/.../travellife-barletta.html

deze is wel iets prijziger maar zit echt goed.

Had nog een vraag of er mensen ervaring hebben met een solar setje hebben met een accu waarmee ik telefoon laptop etc kan gebruiken

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:19

JanB

Het ken rotter !!!

Stoelen hebben we ook best lang naar gezocht voordat we goede gevonden hadden. Wij zijn uiteindelijk voor de Coleman Sling Chair gegaan. Erg prettige stoel. Je kunt er goed rechtop in zitten, maar ook lekker in hangen. http://www.tenten.nl/coleman-sling-chair-green

Edit: en om prijsbewust te blijven, Obelink heeft ze ook https://www.obelink.nl/coleman-sling-chair.html

[Voor 17% gewijzigd door JanB op 28-06-2016 10:45]

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

• maartend
Sjoak schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 09:23:
Had nog een vraag of er mensen ervaring hebben met een solar setje hebben met een accu waarmee ik telefoon laptop etc kan gebruiken
Je kunt uitrekenen hoe lang het laden gaat duren. Benodigde vermogen delen door het geleverde vermogen per uur. Dan ga je ws denken, oke gsm kan laptop heb ik geen tijd voor

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:10
ik zat meer te denken,

solar paneltje, loodaccu(oid) en omvormer

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-03 14:30

Jazzper

BB4E^Guerilla

Mensen die de kleinste variant van chemisch toilet meenemen? Wij zijn klappers (vouwwagen) en voor 's nachts voor met name de kids (of als papa teveel bier op heeft kuch) de emmer. Meestal pissen de kids en ik buiten ('s nachts dan he), maar zeker met regen danwel tig ritsen die met veel herrie open moeten.

Nu overwoog ik die kleinste variant porta potti, maar mijn ouders waren mij voor. Die gaven ons een variant van de emmer: een emmer met ombouw (bril/deksel) etc. Best geinig bedacht. Iemand ervaring met die chemische variant? Kan nog upgraden.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Ankona
Nee, geen ervaring mee. En eigenlijk ook totaal geen behoefte daar ervaring mee op te doen. Voor de kinderen hadden we gewoon een potje in de voortent staan.

Vind het maar smerige dingen die niet bij kamperen horen. (maar dat is mijn ongevraagde mening)

alles kan off-topic

• jelveen
Chaoss schreef op maandag 27 juni 2016 @ 23:42:
Ik zou die de waard tent eerst eens in de regen zetten, kijken of hij überhaupt wel lek is. Mocht hij wat lekken dan kan het ook best zijn dat hij daarna weet lekdicht is.
Dank voor alle adviezen. Zo gaan we het maar doen. Eerst maar even proberen en als het nodig blijkt te zijn hem ter plekke op de camping behandelen. We zijn toch van plan in Nederland te beginnen en daarna door te trekken naar Duitsland.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb ook een oude tent gekregen (20+ jaar oud waarschijnlijk), die al een aantal jaar in de berging lag.
Opgezet, en ding bleek nog helemaal waterdicht te zijn, en dat had ik eigenlijk niet verwacht van zo'n katoenen tent.
Ding is wel lomp zwaar, maar zeker wel degelijk.

Dit jaar echter een upgrade, dan ga ik lekker met een campertje op stap :D

• KeRsTmAnNeKe
Als ding gewoon droog in de berging heeft gelegen kan er volgens mij weinig aan mis gaan. Nadeel van katoenen tenten is dat ze inderdaad niet erg licht zijn ja :P

Volgens mij slijt een tent juist vooral van het opgezet staan in weer en wind en/of nat opbergen.

• LordSinclair
  • Laatst online: 21:31
TERW_DAN schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 13:34:
Ik heb ook een oude tent gekregen (20+ jaar oud waarschijnlijk), die al een aantal jaar in de berging lag.
Opgezet, en ding bleek nog helemaal waterdicht te zijn, en dat had ik eigenlijk niet verwacht van zo'n katoenen tent.
Ding is wel lomp zwaar, maar zeker wel degelijk.

De katoenen tent die ik van mijn opa en oma gekregen heb is ook al ruim 20 jaar oud en die doet het ook nog prima. Staat als een huis als die eenmaal staat. Alleen alle elastieken een keer moeten vervangen en de buizen gelabeld (elke stok 1 kleur).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:43
jelveen schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 13:06:
[...]

Dank voor alle adviezen. Zo gaan we het maar doen. Eerst maar even proberen en als het nodig blijkt te zijn hem ter plekke op de camping behandelen. We zijn toch van plan in Nederland te beginnen en daarna door te trekken naar Duitsland.
Houd er rekening mee dat een katoenen tent bij de eerste keer regen ook een beetje kan doorslaan na opdrogen is dit ie bij de volgende bui helemaal waterdicht.

Behandelen doet meestal meer kwaad dan goed dus niet direct na het 1e buitje gaan smeren.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:57

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Mooi topic, en net op tijd :)

Deze zomer gaan mijn vrouw, 2 kids en ik ook voor het eerst weer kamperen. We hebben een grote de waard Falco koepeltent. Waar ik alleen echt mee zit is opbergruimte in de tent. We pakken voor de autorit alles in in koffers en tassen, maar als je die in de tent neerzet, is het binnen no time chaos. Iemand een slim idee voor kasten/opbergsystemen whatever voor in de tent? Het moet wel allemaal mee in de auto dus een billy van Ikea valt af :P

[Voor 9% gewijzigd door Sparhawk op 29-06-2016 09:21]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Refro
Is er een de Waard koepeltent? Ik ken alleen de tunnel en pyramide tenten.

Dat van de chaos herken ik wel. In het verleden hadden we alles weggeduwd achter het campingbedje van de jongste. Helaas slaapt deze nu ook op een luchtbed en is de plaats er niet meer. Wij hebben 2 grote kisten (als in 2 van deze deze jongens) met veel erin en verder wat tassen. Beetje bijhouden en regelmatig opruimen verder zou ik het ook niet weten.

Ben benieuwd of andere mensen goede tips hebben.

Onze verlichting sinds begin dit jaar

Deze is opgebouwd uit
2 Ledstrips (over van een projectje op het werk)
1 Voeding (ook over van het werk)
connectors uit de grijpvoorraad
kabel had ik nog liggen
2 Dimmers in de kabel (is het enige dat ik gekocht heb)

Met dank aan de baas >:) voor 15 euro fijne verlichting in de leefruimte en voortent.

[Voor 22% gewijzigd door Refro op 29-06-2016 08:40]

• Ankona
Sparhawk schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 08:31:
Mooi topic, en net op tijd :)

Deze zomer gaan mijn vrouw, 2 kids en ik ook voor het eerst weer kamperen. We hebben een grote de waard koepeltent. Waar ik alleen echt mee zit is opbergruimte in de tent. We pakken voor de autorit alles in in koffers en tassen, maar als je die in de tent neerzet, is het binnen no time chaos. Iemand een slim idee voor kasten/opbergsystemen whatever voor in de tent? Het moet wel allemaal mee in de auto dus een billy van Ikea valt af :P
Je hebt tegenwoordig diverse campingkastjes. Kun je bij elke kampeerwinkel kopen. (https://www.dewitschijndel.nl/campingkast/)

Ze nemen wel wat ruimte in in de auto maar het helpt enorm de tent opgeruimd te houden. Zelf geef ik de voorkeur aan kastjes met een opvouwbaar frame. Dat is veel sneller in en uit te klappen dan wanneer je de buisjes in elkaar moet passen. Die laatste is overigens wel weer compacter op te bergen in de auto. (ik heb beide smaken, maar ook een grote auto en vouwwagen)
Wat ik verder gebruik zijn zelf gemaakte houten kastjes voor service etc.Deze zijn redelijk compact en til ik zo uit de auto ingericht en al in de tent. En na het kamperen blijven ze gewoon ingericht in de vouwwagen liggen als deze naar de stalling gaat.

alles kan off-topic

• Sparhawk

Sparhawk

Refro schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 08:35:
Zie edit, is dus een Falco....
Ankona schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 09:03:
[...]

Je hebt tegenwoordig diverse campingkastjes. Kun je bij elke kampeerwinkel kopen. (https://www.dewitschijndel.nl/campingkast/)

Ze nemen wel wat ruimte in in de auto maar het helpt enorm de tent opgeruimd te houden. Zelf geef ik de voorkeur aan kastjes met een opvouwbaar frame. Dat is veel sneller in en uit te klappen dan wanneer je de buisjes in elkaar moet passen. Die laatste is overigens wel weer compacter op te bergen in de auto. (ik heb beide smaken, maar ook een grote auto en vouwwagen)
Wat ik verder gebruik zijn zelf gemaakte houten kastjes voor service etc.Deze zijn redelijk compact en til ik zo uit de auto ingericht en al in de tent. En na het kamperen blijven ze gewoon ingericht in de vouwwagen liggen als deze naar de stalling gaat.
Dank voor de link, daar gaan we eens even rondkijken. Ik heb wel een grote auto (V70), maar geen aanhanger/caravan. Alles, inc. 2 kids, moet dus in de auto, dus de inklapmaat is wel van belang...

[Voor 9% gewijzigd door Sparhawk op 29-06-2016 09:22]

• LordSinclair
Wij doen altijd een sporttas per persoon voor kleren

Dat is dus de kledingkast

Dan nog een tas voor de kookspullen, koelbox en iedereen nog een dagtoerrugzak.

Dus als je alles netjes weg legt in de tas waar het hoort blijft het in de tent netjes :)

• Ankona
LordSinclair schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 09:28:

Dus als je alles netjes weg legt in de tas waar het hoort blijft het in de tent netjes :)
Dat is zeker een toverwoord bij kamperen. De discipline om alles netjes opgeborgen te houden en vooral in opberg systemen die zo ingepakt op transport kunnen.

alles kan off-topic

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-03 11:37

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Bij Campinglife (wat helaas niet meer terug komt op TV :'( ) hadden ze afgelopen seizoen sluikreclame voor speciale tassen die op maat waren voor de achterbak van een auto. Ik weet niet of dat specifiek voor dat model auto was, maar het zag er op zich best handig uit. (hoewel: mijn achterbak ligt altijd vol met andere spullen, de tassen met kleding en zo liggen dan op de achterbank.)

We've got that ring of confidence

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Wij hebben ook 1 opvouwkastje, voordeel van een vouwwagen is dat er aardig veel opbergruimte is onder de bedden en in het keukentje.

• KeRsTmAnNeKe
Yukkie schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 11:31:
Bij Campinglife (wat helaas niet meer terug komt op TV :'( ) hadden ze afgelopen seizoen sluikreclame voor speciale tassen die op maat waren voor de achterbak van een auto. Ik weet niet of dat specifiek voor dat model auto was, maar het zag er op zich best handig uit. (hoewel: mijn achterbak ligt altijd vol met andere spullen, de tassen met kleding en zo liggen dan op de achterbank.)
Zijn ondertussen meerdere bedrijven die dit leveren, een tassenset gemaakt specifiek voor jouw model auto zodat alles goed strak zit/optimaal past.

Handig als je alles in die tassen hebt/kan stoppen, maar mijn kampeerspullen zijn een bijeengeraapt zootje van van alles, dat is niet in tassen te doen. Tas voor tent, slaapzak, losse luchtbed en pomp, kussens, tassen met kleren, losse kooktoestellen, allemaal kratjes met pannen/borden/bestek (al had ik nu geloof ik bakje voor dat laatste), krat vol boeken/tijdschriften/overige rommel en wat stoelen en tafel.

• Sparhawk

Sparhawk

LordSinclair schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 09:28:
Wij doen altijd een sporttas per persoon voor kleren
[afbeelding]
Dat is dus de kledingkast

Dan nog een tas voor de kookspullen, koelbox en iedereen nog een dagtoerrugzak.

Dat soort tassen hebben wij ook, maar no way in hell dat het netjes blijft hoor :'(
Kids van 5 en 3, en een vrouw die niet echt van het opruimen is helpt niet hoor.....
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 12:30:
[...]

Zijn ondertussen meerdere bedrijven die dit leveren, een tassenset gemaakt specifiek voor jouw model auto zodat alles goed strak zit/optimaal past.
Dat is het probleem niet van een V70, er past echt wel wat in... Maar met 2 kids, een grote! tent (3 zakken), luchtbedden, tafels, stoelen, klereren en wat dies meer zij, gaat het toch echt wel hard met de benodigde ruimte

[Voor 27% gewijzigd door Sparhawk op 29-06-2016 12:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LordSinclair
Sparhawk schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 12:53:
[...]

Dat soort tassen hebben wij ook, maar no way in hell dat het netjes blijft hoor :'(
Kids van 5 en 3, en een vrouw die niet echt van het opruimen is helpt niet hoor.....
Daar helpt niks tegen tenzij je de huishoudster ook mee neemt op vakantie ;)

• KeRsTmAnNeKe
Sparhawk schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 12:53:
[...]

[...]

Dat is het probleem niet van een V70, er past echt wel wat in... Maar met 2 kids, een grote! tent (3 zakken), luchtbedden, tafels, stoelen, klereren en wat dies meer zij, gaat het toch echt wel hard met de benodigde ruimte
Hier een Legacy, zal ongeveer gelijk zijn... die zit voor 2 personen al aardig vol, incl bank. Ik kan nog wel de hoogte in gelukkig. Maar met kids mis je de ruimte op de bank weer.
Dakkoffertje?

En dan te bedenken dat we vroeger met het gezin in een Ford Fiesta op pad gingen.. ouders en 2 kids achterin. Zonder tent... maar toch. Later met de vouwwagen, waar gelukkig een hoop troep bovenop geknoopt kon worden. Denk dat ik nu ook liever een vouwwagen (Mooie Holtkamper :9) zou nemen ipv een caravan.

• Sparhawk

Sparhawk

Nah, dat is weer niet handig in Duitsland >:) op weg naar Italie

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Waarom lastig in Duitsland? Wil je per se de 200 halen? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sparhawk

Sparhawk

Gonadan schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 13:57:
Waarom lastig in Duitsland? Wil je per se de 200 halen? :P
:Y

(en nu stoppen we met de slowchat...)

En ja, ik heb een dakkoffer liggen die ik erop kan zetten, maar ik vind het van die ondingen, dus liever even goed inpakken....

• fredkroket
  • Niet online
Ik heb er dit jaar erg veel zin in :).

Eerst 3 weken met de caravan op pad, vervolgens nog een weekend naar de GP met vrienden (in tentjes). Dan in september nog een weekend "kamperen" met een groepje motorvrienden... Al met al, ik ben er aan toe :9.

De afgelopen weken even wat spullen verzameld die we vorig jaar allemaal mistten (fatsoenlijk grondzeil, campingkast, diverse accessoires). Zit alleen nog te dubben of ik een scherm meeneem waarop we DVB-T kunnen kijken, of (net als vorig jaar) gewoon een laptop met wat series en films. Overigens heb ik vorig jaar na de vakantie direct een set spiegels gekocht. De spiegels die aan de buitenkant van de spiegel gemonteerd moesten worden pasten niet lekker (waren van een Subaru Outback), daarnaast had ik nog een set "zuignap spiegels" tot mijn beschikking maar daar zag je helemaal geen hol in (+ dat je door de zuignap ook je gewone spiegel niet meer kunt gebruiken).

Alleen al het rijden is gewoon een leuke bezigheid :). Dit jaar overigens niet met een D4, maar met een D2 op stap. Begin volgende maand eerst de caravan nog even wegbrengen voor een kleine reparatie (verlichting werkt deels niet meer, kan het zelf niet vinden). Vorig jaar gingen we met alles werkend van huis, maar bij Brussel werkte het niet meer.

Hier even een aanzicht van de combinatie:

En het grondzeil dat we thuis niet hadden opgemeten:

Reacties dat een caravan geen kamperen is, leg ik alvast naast me neer 8). Ik vind het kamperen :). Op de camping is het even kijken, want de kinderen gaan dit jaar waarschijnlijk gewoon lekker in een tent (die kamperen dus wel ;)).

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Sparhawk schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 14:07:
En ja, ik heb een dakkoffer liggen die ik erop kan zetten, maar ik vind het van die ondingen, dus liever even goed inpakken....
Toch ben ik wel benieuwd, ik wil namelijk wél een dakkoffer. Alleen twijfel ik nog sterk over het formaat. Zijn hier wellicht mensen die er gebruik van maken die mij kunnen adviseren?

Mijn gevoel zegt dat als je toch bezig ben dat je beter een zo lang mogelijk kan nemen die nog knap op je auto past. Je hebt toch al zo'n doodskist op je dak dus dan maar gelijk één met genoeg ruimte.

Maar dat zeg ik zonder enige ervaring. Misschien rijdt het dan wel kut, of ligt alles er los in. Hoe ga je er mee om eigenlijk?
fredkroket schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 14:51:
_O-

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sparhawk

Sparhawk

Gonadan schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:33:
[...]

Toch ben ik wel benieuwd, ik wil namelijk wél een dakkoffer. Alleen twijfel ik nog sterk over het formaat. Zijn hier wellicht mensen die er gebruik van maken die mij kunnen adviseren?

Mijn gevoel zegt dat als je toch bezig ben dat je beter een zo lang mogelijk kan nemen die nog knap op je auto past. Je hebt toch al zo'n doodskist op je dak dus dan maar gelijk één met genoeg ruimte.

Maar dat zeg ik zonder enige ervaring. Misschien rijdt het dan wel kut, of ligt alles er los in. Hoe ga je er mee om eigenlijk?
Nou, ik heb dus zo'n ding, en de vorige keren dat we met kids op vakantie gingen, ook dat ding op het dak geschroefd (met hele kleine kinderen moet er meer mee, dan met kleine kinderen).

Nadelen:
  • Brandstofverbruik
  • Geluid
  • maximaal laadvermogen wat niet zo heel hoog is
  • Bagage ligt relatief los erin
  • Als je op meerdere verschillende plekken op vakantie gaat, schroeft je die dakkoffer er ook niet zomaar af, i.e. je rijdt 3 weken als een toerist rond
  • Maximale snelheid wordt minder
Dit is wel een beetje gechargeerd >:) Als je niet van plan bent stevig door te rijden, en je hebt niet zo'n groot koekblik, kan het best een handige toevoeging zijn voor die ene keer per jaar.

Ik vind het alleen een beetje over de top om met een V70, en dakkoffer, en racefietsendrager aan te komen.....

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

fredkroket schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 14:51:
[..]

[afbeelding]

Reacties dat een caravan geen kamperen is, leg ik alvast naast me neer 8). Ik vind het kamperen :). Op de camping is het even kijken, want de kinderen gaan dit jaar waarschijnlijk gewoon lekker in een tent (die kamperen dus wel ;)).
*proest* haha, hoe kan je er zo ver naast zitten met je afmetingen :P

Flinke caravan en voortent ook trouwens!

Maar euh, hashtag jaloers hoor, ik zou ook best met een caravan op stap willen, maar het is voor mijzelf alleen wat overkill en ik heb er (en dat is denk ik de voornaamste reden) het geld niet voor. Zeker ook de bijkomstige (jaarlijkste) kosten zoals verzekering en stalling hakken er best wel in denk ik. En dan heb je er nog geen nacht in geslapen. Met een tent is dat natuurlijk veel minder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ankona
Gonadan schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:33:
[...]

[...]

_O-
Ik heb in het verleden een paar keer zo'n koffer op het dak gehad. Eigenlijk merk je er tijdens het rijden weinig van. Ok, je verbruik is wat hoger en van de fabrikant mag je niet sneller dan 130 rijden. (Zal best marge op zitten,maar zeker bij lange ritten heb ik eigenlijk al helemaal niet de behoefte om sneller te rijden. Je trekt een draaikolk in je tank en alle tijdswinst ben je kwijt bij die extra tankbeurt. - daarnaast, bij mij hangt er ook aan vouwwagen achter....)

Wat betreft het extra geluid. Ja, je hoort er iets van. Maar gek genoeg hoor je meer van de dragers als je er GEEN koffer op hebt liggen.

Dan de praktische kant. Je moet er grote lichte spullen in doen en kan er aardig wat in kwijt. Meestal zitten er ook banden in om je bagage vast te zetten. Op de camping haalde ik hem altijd van het dak en zette hem naast de tent/vouwwagen. Werkje van niets en zo'n afsluitbaar schuurtje is best handig.

alles kan off-topic

• fredkroket
  • Niet online
Yukkie schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:53:
[...]

*proest* haha, hoe kan je er zo ver naast zitten met je afmetingen :P

Flinke caravan en voortent ook trouwens!

Maar euh, hashtag jaloers hoor, ik zou ook best met een caravan op stap willen, maar het is voor mijzelf alleen wat overkill en ik heb er (en dat is denk ik de voornaamste reden) het geld niet voor. Zeker ook de bijkomstige (jaarlijkste) kosten zoals verzekering en stalling hakken er best wel in denk ik. En dan heb je er nog geen nacht in geslapen. Met een tent is dat natuurlijk veel minder.
De caravan is van mijn schoonouders, maar die gaan er niet meer mee weg. Verder staat de caravan bij ze thuis onder de carport (ze hebben een behoorlijk stuk grond), dus echt kosten aan stallen hebben we niet. Als er dan tegen ons wordt gezegd; er zit een grondzeil bij dan ga ik er vanuit dat het de juiste afmeting heeft ;). Echter gebruikten mijn schoonouders de voortent meer als luifel, met een stukje grondzeil (zie foto :P) waar een tafel en 2 stoelen op stonden.

Als ik inderdaad een caravan nu zelf moet kopen, dan zou ik in ieder geval een kleiner model kopen (Fendt 445 TFB bijvoorbeeld). Het is echt een lel van een ding en we hadden vorig jaar in Frankrijk ook amper plaats om de caravan neer te zetten. Daarnaast is de indeling niet helemaal mijn ding (2 bedden in de lengte) en ben ik niet enthousiast over de rondzit (belabberde zit, waardoor je geen 10 minuten goed kunt zitten). Aan de andere kant is hij verder prima en ga ik er niet een sloot met geld tegenaan gooien voor die ene keer per jaar dat we er 3 weken mee weg zijn. En stalling is inderdaad een goed punt, ik hoorde van vrienden dat ze toch snel € 300 - € 600 kwijt zijn voor een jaar stalling.

Hiervoor reden we vaak naar een stacaravan of vakantiehuis toe, was ook prima bevallen. Echter gaan we nu 3 weken, waarbij je vaak voor € 900 - € 1200 op een leuke camping kan staan. Een stacaravan in dezelfde periode op dezelfde camping loopt zomaar op naar €2500 - € 3500 voor 3 weken. Die paar liter brandstof extra kijk ik dan even wat minder naar en de tol is misschien wat hoger.

Daarnaast is een caravan gewoon relaxt; je vertrekt en na 300 km kan je gewoon op het gemak een camping oprijden om rustig een nachtje te blijven, volgende ochtend weer op het gemak vertrekken tot je het weer zat bent... Voor mij echt vakantie :).

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ja, vooral dat laatste lijkt met heerlijk, het snel en gemakkelijk neer zetten van het ding en weer vertrekken. Nu met de tent zit ik toch elke keer te hopen dat het droog is als ik aankom en een paar uur droog voor vertrek, om de boel weer droog in te kunnen pakken.

misschien ooit, als ik de loterij win dat ik dan zon kleine hippe Kip koop :) Dat is groot genoeg en die kan mijn auto nog best trekken.

Mijn ouders hebben ook al jaren een caravan, dus ik ben bekend met de gemakken er van. Ook zij hebben thuis ruimte om de caravan (droog) neer te zetten. Ik heb zelf niet eens een tuin :P

• ToolkiT
  • Laatst online: 23:17

ToolkiT

brit-tweaker

fredkroket schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 16:24:
[...]

Daarnaast is een caravan gewoon relaxt; je vertrekt en na 300 km kan je gewoon op het gemak een camping oprijden om rustig een nachtje te blijven, volgende ochtend weer op het gemak vertrekken tot je het weer zat bent... Voor mij echt vakantie :).
Dat is ook een van de hoofdredenen dat wij een campertje hebben.. en het feit dat je niet op de grond ligt..

over de opberg discussie: wij hebben in de camper een collectie plastic tubs waar we alle spullen in doen, die kunnen op camping in de voor/bij-tent. En ieder heeft een eigen koffer/tas met kleren, wij ouders een handbagage koffertje en de meiden een weekend tas..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Sparhawk schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:47:
Ik vind het alleen een beetje over de top om met een V70, en dakkoffer, en racefietsendrager aan te komen.....
Geluid is bekend, verbruik boeit me niet, snelheid is geen punt want harder dan 150 ga ik toch meestal niet. Het enige wat een nadeel kan zijn is dat als alles er los in ligt een erg grote koffer wel vol moet om geen schuivende bagage te krijgen.

Ook een station krijg je snel vol als je een beetje serieuze tent en inboedel mee neemt. Nu de kleine met bagage ook mee moet past het gewoon niet meer veilig.
Ankona schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:56:
Ik heb in het verleden een paar keer zo'n koffer op het dak gehad. Eigenlijk merk je er tijdens het rijden weinig van. Ok, je verbruik is wat hoger en van de fabrikant mag je niet sneller dan 130 rijden. (Zal best marge op zitten,maar zeker bij lange ritten heb ik eigenlijk al helemaal niet de behoefte om sneller te rijden. Je trekt een draaikolk in je tank en alle tijdswinst ben je kwijt bij die extra tankbeurt. - daarnaast, bij mij hangt er ook aan vouwwagen achter....)

Wat betreft het extra geluid. Ja, je hoort er iets van. Maar gek genoeg hoor je meer van de dragers als je er GEEN koffer op hebt liggen.
Dat sluit een beetje aan bij mijn gevoel inderdaad. Een draaikolk heb ik met mijn auto toch al, en geluid heb je met hogere snelheden ook. Het gaat maar om twee lange ritten. De auto is ook redelijk geïsoleerd dus zal wel goed komen.
Dan de praktische kant. Je moet er grote lichte spullen in doen en kan er aardig wat in kwijt. Meestal zitten er ook banden in om je bagage vast te zetten. Op de camping haalde ik hem altijd van het dak en zette hem naast de tent/vouwwagen. Werkje van niets en zo'n afsluitbaar schuurtje is best handig.
Ik ben van plan een hoop lompe dingen er in te doen die gezamenlijk het gewicht bij lange na niet gaan overschrijden:
• klapstoelen
• luchtmatjes
• kindermatras
• slaapzakken
• kinderwagen
• tentvloerkleed
• verdere lichte meuk die je kwijt moet

Ik had al een leuke grote op het oog, ongeveer zo lang als mijn dak is dus hij steekt dan niet blijven mijn raam en niet boven de achterklep. (2m10). Moet toch een hoop in kunnen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:24
Ankona schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 09:42:
[...]

Dat is zeker een toverwoord bij kamperen. De discipline om alles netjes opgeborgen te houden en vooral in opberg systemen die zo ingepakt op transport kunnen.
Precies dit, ik ben gewend om te "kamperen" met mijn daktent. Alles heeft een vaste plek in de auto, alles wordt altijd op dezelfde manier ingeruimt, etc. De volgende dag kan ik binnen een half uurtje alles ingepakt hebben, ontbijt gegeten en weer verder. Als ik met vrienden een weekendje in een hut/vakantiewoning zit hebben ze rustig een uur nodig om hun tas weer in te pakken. 8)7
Ik zit meestal na 10 minuten op de rest te wachten. :P
Als we gaan kamperen hebben ze meestal nog meer tijd nodig.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 21:50:
Als ding gewoon droog in de berging heeft gelegen kan er volgens mij weinig aan mis gaan. Nadeel van katoenen tenten is dat ze inderdaad niet erg licht zijn ja :P

Volgens mij slijt een tent juist vooral van het opgezet staan in weer en wind en/of nat opbergen.
Opvouwen, uitrollen, proppen, schuren, verbranden. Daar slijt een tent van, van gewoon droog liggen inderdaad niet.

Het voordeel van goed katoen is dat het van nature waterdicht is. De eerste keer moeten de vezels nog uitzetten dus kan je wat nevel krijgen, maar daarna is hij gewoon droog. Van die goedkopere stoffen hebben vaak een coating als het nog ademend moet zjin of is compleet plastic. Zo'n coating kan slijten en dan gaat hij inderdaad lekken.
TERW_DAN schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 13:34:
Een upgrade noemt hij dat. :D _O-

;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-03 12:08

Saffie_time

Why use this? 42!

Tentdoek slijt het meest hard van direct zonlicht.
Dat is bij alle stoffen zo. Daarom worden tentdoeken ook wel een x aantal zonuren gegarandeerd.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• Refro
Saffie_time schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:53:
Dat is bij alle stoffen zo. Daarom worden tentdoeken ook wel een x aantal zonuren gegarandeerd.
En zit in de garantie dan ook verwerkt waar het gebruikt wordt. Daar zit ook nogal wat verschil in, bij (tuin)kas folie wordt de duurzaamheid opgegeven in kilo Langley en afhankelijk van waar je op de wereld zit kan je bij benadering uitrekenen hoelang het dan meegaat.

• danielik
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-11-2016
Mijn vakantie dit jaar haha.

We vliegen naar Kopenhagen, pakken daar de trein. Kopen een Volvo net buiten Malmo, daarna op vakantie naar Noorwegen voor 10 dagen en dan weer terug naar Nederland. Zodat de auto binnen 15 dagen (ivm de verzekering) op NL kenteken staat en geen ruzie krijg met de bpm ontheffing

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Saffie_time schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:53:
Bij katoen alleen de kleur, polyester vergaat ook daadwerkelijk. Een goede katoenen tent wordt alleen lelijk, niet zomaar lek. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• KeRsTmAnNeKe
Polyester is erger idd... na tijdje scheurt het gewoon uit, dan is het klaar alleen irri als dat gebeurt als je je tent op wil zetten :P

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ach, hij is waarschijnlijk ouder dan die tent (ding komt uit 1980), dus 't is iig avontuurlijk.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Zo'n oude Westfalia? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, iets met aanzienlijk minder stroomlijn erin :D

Hij staat op kenteken als een Vauxhall, maar 't is een Bedford bus, heeft 1 deur, een veel te korte wielbasis voor zo'n ding, gestroomlijnd als een baksteen (de voorkant is volledig vlak), net zo breed als een vrachtwagen en zuipt als je normaal rijdt 1:7 (met max 80KM/u... je maakt geen vrienden op de snelweg).

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Gaaf! :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bacchus
  • Laatst online: 17-03 08:45
Gonadan schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 19:16:
[...]

Bij katoen alleen de kleur, polyester vergaat ook daadwerkelijk. Een goede katoenen tent wordt alleen lelijk, niet zomaar lek. ;)
Uiteindelijk wordt ook katoen door UV afgebroken maar dat gaat (mede omdat het doek een stuk dikker is vanwege de veel mindere sterkte) een stuk langzamer dan polyester. Nylon is uitgesproken gevoelig voor UV maar wordt altijd met een UV-filterende coating gebruikt.
En die laatste stelling kun je over ieder tentmateriaal zeggen: Een tent die zomaar lek gaat is namelijk niet goed. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Mwoah, katoen gaat tientallen jaren mee. Dan kan je net zo goed stellen dat het slijt door de wind of überhaupt contact met zuurstof. Het is op geen enkele manier vergelijkbaar met hoe de simpelere kunststoffen zich eronder houden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bacchus
Oh, dat zeker, simpel (daar lees ik ongecoat geweven) polyester of nylon is volledig ongeschikt als tentdoek, alleen al omdat het niet waterdicht is. Daarom gebruikt niemand het daar ook voor. Net zoals niemand het in zijn hoofd haalt 70 g/m² katoen voor een tentdoek te gebruiken.

• KeRsTmAnNeKe
Moet nog steeds op pad voor stoelen... alleen even kijken wat er in de buurt zit anders dan de Wit.
Dacht misschien ook te kijken naar een alternatief voor ons luchtbed, zo'n Intex ding, die je voor een 10tje koopt bij de Action en eigenlijk altijd langzaam tot snel leeg lopen.
Maar denk dat een leuke matras meer zoekwerk oplevert dan een leuke stoel :p Techniek staat ook niet stil, kom veel self-inflatables tegen en 'vroeger' hadden we die ook, maar hele dunne/cheape, al sliep dat best oke, voor mijn gevoel waren het nog steeds die dunne dingetjes... maar zie dat ze tot een cm of 10 dik gaan.

Daar dus ook maar eens naar zoeken, nadeel is dat ze 'iets' meer kosten dan een 10 euro Intex luchtbed en ik er 2 nodig heb die zijn te koppelen of een 2 persoons.
Er zijn gelukkig ook nog andere opties die minder kosten, maar zal eens gaan zoeken wat er allemaal is/kan/kost en of het nog een beetje binnen het budget valt.

Baal nog wel van het weer, geen moment in weekend echt droog en wil echt die de Waard eens opzetten om te kijken wat dat is.

• _gibeon_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-03 13:55
KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 15:59:al sliep dat best oke, voor mijn gevoel waren het nog steeds die dunne dingetjes... maar zie dat ze tot een cm of 10 dik gaan.
Gek genoeg is die dikte niet eens zo relevant. Ik heb onlangs een Thermarest Trail Pro gekocht van 5cm dik, die slaapt veel lekkerder dan een 10cm Nomad matje.
Toegegeven, die Thermarest is ook 2x zo duur, maar toch had ik het niet verwacht. En het verschil in pakmaat is bizar.

• KeRsTmAnNeKe
Merk zal er uiteraard ook toe doen... en daarnaast zal voor iedere persoon het weer anders zijn, het zijn net echte bedden :p

Zit ook wat op marktplaats te speuren, misschien is daar voor een prikkie wat vandaan te trekken om gewoon te proberen

• maartend
Neo airs of dergelijk spul is geweldig. Ligt net zo goed als je bed thuis, weegt nix en is net zo klein als een halve lieter melkpak. Kost wel wat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maartend
Lieter met 1 e minder dan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bacchus
Hier ook een Neo Air-fan, ik heb een All-Season: Isoleert onvoorstelbaar goed (trek rustig 5°C van de comfort-temperatuur van je slaapzak af) en het standaard-kritiekpunt van de serie, het knisperen van de folie, valt mij ontzettend mee. Exped heeft ook een paar hele behoorlijke matten, zeker als je voorkeur voor lengtebanen hebt.
Het probleem met al die dingen is dat je krijgt waar je voor betaalt en goede matten zijn dúúr.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Via Marktplaats setje Thermarest matjes gekocht, 6cm dik, basic ding volgens mij, maar voor 2 tientjes :p
Ben benieuwd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:58

-tom-562

Oliesjeik

Refro schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 08:35:

Dat van de chaos herken ik wel. In het verleden hadden we alles weggeduwd achter het campingbedje van de jongste. Helaas slaapt deze nu ook op een luchtbed en is de plaats er niet meer. Wij hebben 2 grote kisten (als in 2 van deze deze jongens) met veel erin en verder wat tassen. Beetje bijhouden en regelmatig opruimen verder zou ik het ook niet weten.

Ben benieuwd of andere mensen goede tips hebben.

Onze verlichting sinds begin dit jaar
[afbeelding]
Deze is opgebouwd uit
2 Ledstrips (over van een projectje op het werk)
1 Voeding (ook over van het werk)
connectors uit de grijpvoorraad
kabel had ik nog liggen
2 Dimmers in de kabel (is het enige dat ik gekocht heb)

Met dank aan de baas >:) voor 15 euro fijne verlichting in de leefruimte en voortent.
Ik heb vorige week dit 'keukenmeubeltje' gekocht.
Met kamperen is/was altijd al het keukengebeuren een groot rommeltje bij ons (borden en bestek in tassen, en later her en der in de tent). Hopelijk is dat nu opgelost :P

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
Bacchus schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:18:
Hier ook een Neo Air-fan, ik heb een All-Season: Isoleert onvoorstelbaar goed (trek rustig 5°C van de comfort-temperatuur van je slaapzak af) en het standaard-kritiekpunt van de serie, het knisperen van de folie, valt mij ontzettend mee. Exped heeft ook een paar hele behoorlijke matten, zeker als je voorkeur voor lengtebanen hebt.
Het probleem met al die dingen is dat je krijgt waar je voor betaalt en goede matten zijn dúúr.
Wij hebben er 2 en doen er altijd een 2persoons hoeslaken omheen. Nix knisperen en blijven goed tegen elkaar aanliggen.
Als ik er alleen op uit ga (heb er net weer een wknd op geslapen) dan merk ik er eigenlijk ook niks van.
-tom-562 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 19:35:
[...]

Ik heb vorige week dit 'keukenmeubeltje' gekocht.
Met kamperen is/was altijd al het keukengebeuren een groot rommeltje bij ons (borden en bestek in tassen, en later her en der in de tent). Hopelijk is dat nu opgelost :P
Ook zoiets gekocht een keer. Perfect.

[Voor 22% gewijzigd door maartend op 03-07-2016 21:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Matjes binnen, ze trekken zichzelf in ieder geval vol lucht... das positief :-) Zien er ook niet versleten uit.
Heb er nu wat extra lucht bij gedaan, worden al snel vrij harde bedjes... morgen eens zien of ze nog hard zijn... if so, ventiel open tot vakantie dan maar...

Dikte (5/6cm) valt me niks tegen

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-03 20:31
Weet iemand trouwens of Paracord handig is om hangmatten mee op te hangen aan bomen? Op internet kan ik er maar niks over vinden en ik heb voor zaterdag nog iets nodig :)

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-03 15:43
Nodig? Waarom perse paracord?
Voor mijn bomen & hangmat gebruik ik nylon brede banden waardoor bomen minder snel beschadigen.

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

TERW_DAN schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 23:36:
[...]

Nee, iets met aanzienlijk minder stroomlijn erin :D

Hij staat op kenteken als een Vauxhall, maar 't is een Bedford bus, heeft 1 deur, een veel te korte wielbasis voor zo'n ding, gestroomlijnd als een baksteen (de voorkant is volledig vlak), net zo breed als een vrachtwagen en zuipt als je normaal rijdt 1:7 (met max 80KM/u... je maakt geen vrienden op de snelweg).

[afbeelding]

[afbeelding]
En ik dacht dat mijn campertje zoop en een aerodynamica van een blinde muur had.. maar die van jou is nog een slag erger..

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ToolkiT schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 12:12:
[...]

En ik dacht dat mijn campertje zoop en een aerodynamica van een blinde muur had.. maar die van jou is nog een slag erger..
Jup, ik zou er niet voor de lol mee ver op vakantie gaan, maar voor CampZone vind ik 't wel een gaaf apparaat, en dan ben ik maar 100 euro aan brandstof kwijt ofzo. Ermee gaan roadtrippen zou ergens wel gaaf zijn, maar financieel echt niet te doen.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:35
Iemand nog tips voor het koud houden van drank bier zonder koelkast, voor een week? Als leiding bij de Scouting vinden wij dat we wel een pilsje of wat verdienen als we die tieners weer een dag bezig hebben gehouden... Nu hebben we regelmatig de mogelijkheid om ergens stroom af te tappen voor een koelkast of een riviertje in de buurt, maar dit jaar niet. En onze gaskoelkastjes worden helaas altijd gevuld met onzin zoals vlees, kaas en boter.

Vorig jaar een grote emmer ingegraven, water erin en een paar 2L flessen invriezen en erin gooien, maar dit was leuk voor max anderhalve dag. Nu hebben we ook geen mogelijkheid tot invriezen dus dan worden de mogelijkheden al wat beperkter.

Ik lees verhalen over grote (dure) koelboxen met droogijs, maar ik heb er m'n twijfels bij of dat nog praktisch is. ;)

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

The Realone schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 12:24:
Iemand nog tips voor het koud houden van drank bier zonder koelkast, voor een week? Als leiding bij de Scouting vinden wij dat we wel een pilsje of wat verdienen als we die tieners weer een dag bezig hebben gehouden... Nu hebben we regelmatig de mogelijkheid om ergens stroom af te tappen voor een koelkast of een riviertje in de buurt, maar dit jaar niet. En onze gaskoelkastjes worden helaas altijd gevuld met onzin zoals vlees, kaas en boter.

Vorig jaar een grote emmer ingegraven, water erin en een paar 2L flessen invriezen en erin gooien, maar dit was leuk voor max anderhalve dag. Nu hebben we ook geen mogelijkheid tot invriezen dus dan worden de mogelijkheden al wat beperkter.

Ik lees verhalen over grote (dure) koelboxen met droogijs, maar ik heb er m'n twijfels bij of dat nog praktisch is. ;)
Als er een beetje wind staat kan je het volgende doen:
Wikkel je flesje in WCpapier/keukenrol, maar flesje/papier nat met koud water, zet in de wind.
De entropie van het verdampen van het water komt uit de warmte van de fles en je bier koelt dus.. beetje zelfde principe als een koelkast :)

of een campsite uitzoeken naast een koel beekje en daar je bier in leggen :)

[Voor 3% gewijzigd door ToolkiT op 06-07-2016 12:47]

• Ankona

Ga aan zwaarder bier. Tripels, Quadruppels hoeven niet zo koud. (sterker nog, ze zijn lekkerder als ze niet koud zijn)

alles kan off-topic

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter

Een voorraad bier achter de onzin aan leggen. Optisch lijkt hij gevuld, maar eigenlijk is het jouw bier. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• The Realone
Bedankt voor de tips so far. :)
ToolkiT schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 12:46:
[...]

Als er een beetje wind staat kan je het volgende doen:
Wikkel je flesje in WCpapier/keukenrol, maar flesje/papier nat met koud water, zet in de wind.
De entropie van het verdampen van het water komt uit de warmte van de fles en je bier koelt dus.. beetje zelfde principe als een koelkast :)
Valt te proberen, maar je bent natuurlijk afhankelijk van de wind. We staan redelijk beschut dit jaar. Nu heb ik geen ervaring met deze methode, maar het voelt alsof dit nauwelijks beter is dan in een bak met water leggen, of heb ik het dan mis? Gezien we altijd in juli/augustus gaan zijn de temperaturen natuurlijk ook niet ideaal.
of een campsite uitzoeken naast een koel beekje en daar je bier in leggen :)
Heb ik helaas nog niet in de top 3 prioriteitenlijst gekregen. ;)
Ankona schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 12:51:
[...]

Ga aan zwaarder bier. Tripels, Quadruppels hoeven niet zo koud. (sterker nog, ze zijn lekkerder als ze niet koud zijn)
Optie voor mij, inderdaad. Maar ik denk niet dat ik iedereen op 1 lijn krijg. Vorig jaar zaten we op een steenworp afstand van de Westmalle brouwerij, dus was het drinken van tripels best aanstekelijk. 8)
Gonadan schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:12:
[...]

Een voorraad bier achter de onzin aan leggen. Optisch lijkt hij gevuld, maar eigenlijk is het jouw bier. :+
Daar zijn de koelkastjes echt te klein voor. En blijkbaar vind men onbedorven vlees en solide boter/kaas toch belangrijker dan koud bier. :N

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
The Realone schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:29:
Daar zijn de koelkastjes echt te klein voor. En blijkbaar vind men onbedorven vlees en solide boter/kaas toch belangrijker dan koud bier. :N
wtf, is het nu scouting of niet? Zijn het nu echte kampeerder of niet? :?
Bacteriën in vlees maak je dood omdat je altijd barbecued. Boter smeert pas lekker als het zacht is, daarom heb je van die ranzige houdbare campingboter. En kaas hoort op vakantie gewoon te zweten. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• The Realone
Ja dat zegt men dan weer over lauw bier. :P

• LordSinclair
Ruim een halve meter diep begraven :) Dan moet het redelijk koel blijven. Tenzij je in vulkanisch gebied zit.

• Refro
Gewoon met wat ijs beginnen en dit geregeld aanvullen. Bij jong nederland kampen moest er altijd wel boodschappen gedaan worden en ijs krijgen was nooit een probleem hetzij kopen of bij de winkel laten maken. Als je zat omzet maakt mag je meestal wel een emmertje in de vriescel zetten.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:58

-tom-562

Oliesjeik

IDd, ijs kopen. Of een koelbox op gas meenemen.
Jochemd13 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 11:33:
Weet iemand trouwens of Paracord handig is om hangmatten mee op te hangen aan bomen? Op internet kan ik er maar niks over vinden en ik heb voor zaterdag nog iets nodig :)
Ga je met een auto o.i.d.? Dan gewoon een setje spanbanden achterin gooien!

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• The Realone
LordSinclair schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 14:14:
Ruim een halve meter diep begraven :) Dan moet het redelijk koel blijven. Tenzij je in vulkanisch gebied zit.
Dat hebben we dus al gedaan en hoewel het wel "koel" blijft zoeken we naar een manier om het "koud" te houden. Koel bier is te drinken, koud bier is lekker. ;)
Refro schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 14:18:
Gewoon met wat ijs beginnen en dit geregeld aanvullen. Bij jong nederland kampen moest er altijd wel boodschappen gedaan worden en ijs krijgen was nooit een probleem hetzij kopen of bij de winkel laten maken. Als je zat omzet maakt mag je meestal wel een emmertje in de vriescel zetten.
Naar onze mening smolt ijs te snel in water. Dus tenzij je echt een grote klomp invriest en die in een fatsoenlijke koelbox gooit schiet dat eigenlijk niet op.

Nogmaals, koel houden lukt redelijk. We zijn gewoon op zoek naar een manier om het gewoon net wat kouder te krijgen. :)

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-03 20:31
vandermark schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 12:09:
Nodig? Waarom perse paracord?
Voor mijn bomen & hangmat gebruik ik nylon brede banden waardoor bomen minder snel beschadigen.
Het is meer nodig omdat ik kamp ga in een bos waar er best wel wat afstand zit tussen de bomen dus heb ik iets langs en stevigs nodig.
Ik vroeg mij gewoon af of Paracord hiervoor handig is.
-tom-562 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 14:19:
IDd, ijs kopen. Of een koelbox op gas meenemen.

[...]

Ga je met een auto o.i.d.? Dan gewoon een setje spanbanden achterin gooien!
Ik ga met de fiets :P Iets met een scoutingkamp en volgens mij hebben we nog wel van die dingen, zijn die hier makkelijk voor?

• KeRsTmAnNeKe
Gonadan schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:32:
[...]

wtf, is het nu scouting of niet? Zijn het nu echte kampeerder of niet? :?
Bacteriën in vlees maak je dood omdat je altijd barbecued. Boter smeert pas lekker als het zacht is, daarom heb je van die ranzige houdbare campingboter. En kaas hoort op vakantie gewoon te zweten. :P
Ai, campingboter... zowel om te bakken als op brood... van die lompe blikken.
Volgens mij hoorde je die niet in de koelkast te zetten, echter deden we dat wel, gevolg, onsmeerbaar harde boter, smaak weet ik (waarschijnlijk gelukkig) niks meer van...

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Klopt. Het was ook meer een pot eetbare vaseline.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Lekker weer 21 dagen met de ouwe (1982 geloof ik :P) LMC op pad.. niet groot.. maar wel prima voor achter een klein autotje (Polo 6N SDI 99) helaas denk ik wel voor de laatste keer :(

Caravannetje wordt helaas minder, bodem wordt minder, en de voortent en luifel worden er ook helaas ook niet beter op..

oftewel op het gemak opzoek naar een ander sleurhutje.. enige voorwaarde is een gunstig leeggewicht (ivm de huidige auto maar 800KG aan de haak mee mag..) en je wilt toch nog wel wat bagage mee kunnen nemen ;)

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Ankona
Doe jezelf een plezier en kijk ook eens naar een vouwwagen. Dat rijdt een stuk makkelijker waardoor je de extra opzet tijd al terug verdiend hebt doordat je veel eerder aankomt.

Eerlijk is eerlijk, het is niet helemaal te vergelijken. Maar een vouwwagen, zeker als je een wat betere neemt (ik heb bijvoorbeeld een Holtkamper - die zijn ook tweedehands te koop als je tegen de hoofdprijs opziet) heeft echt zijn voordelen en is makkelijk met een kleine auto te trekken en je zet hem in je eentje met gemak binnen een half uur op. Daar hoef je niet voor te haasten, weet je een beetje hoe het moet dan lukt het in een minuut of 10.

alles kan off-topic

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ander voordeel van een vouwwagen is dat de aanhanger klein is maar de binnenruimte vaak meer dan menig caravan, de onze is bv 19-20m2. En dan heb je gewoon 2 volwaardige bedden zonder gedoe met bankjes ombouwen in een bed etc.

Kijk wel goed uit wat je koopt er zijn vw's die wel een kriem zijn om om te zetten.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vouwwagen hebben we al gehad, en dat vonden we toch niks, maar het rijd wel fijner ja.. maar ach.. voor je het vergeet heb je de teller ook al op de 110 staan met een caravan er achter.. ;)

dus nee terug naar een VW ;) gaat hem niet worden.. en de volgende auto wordt toch iets die wat meer aan de haak mag..

en verder als de "nieuwe" sleurhut nog een tent nodig heeft komt er toch 1 van 3,5m diep :)

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

In welk opzicht vond je niets dan?

• ST10©DE
  • Laatst online: 22:37

ST10©DE

Dus.............

Chaoss schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 21:32:
In welk opzicht vond je niets dan?
En welke VW heb je gehad? Want ook daar zitten verschillen met elk zijn eigen voor- en nadelen.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Pagina: 1 2 3 ... 159 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee