[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 279 280 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:52
Dan moet je het al doen voor het slapen. Maar er zijn ook heerlijke slaapmatten te verkrijgen.

Voor ons is het grootste voordeel wel de tijdwinst en een plek voor alle spullen.
Ik vind het slapen op hoogte echt ideaal. Geen geklooi met opblaasmatjes of kou die vanaf de grond door je matje trekt.
En ook de bagage is idd een pluspunt VS de tent. Met een gezin moet ik een boel spullen meenemen op vakantie, meer dan in de auto kan. Dus heb ik al gauw een kar achter de auto nodig; waarom dan geen vouwwagen.
Het voordeel van de vouwwagen is natuurlijk ook dat het je kampeermiddel is en dus op de kampeerplek blijft staan. Je hebt je spullen dus altijd bij de hand en hebt veel ruimte om spullen uit het zicht op te bergen. Ook onder de bedden. Als je een losse kar hebt is het maar de vraag of die op de plek mag staan.

Rijden met een vouwwagen stelt inderdaad weinig voor. Ik voel mijn wagen nauwelijks achter de auto en kan hem het jaar rond zelf opslaan. Scheelt dus ook stallingskosten en onderhoudskosten tov een caravan. Ook hoef ik bij de aanschaf van een auto nu geen rekening te houden met trek gewicht.
Maar een caravan biedt weer heel andere voor- en nadelen.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:45
@HansAnders07
Eens met het meeste wat hier al benoemd is.

Wij hebben ooit een grote tunnel tent gekocht. Daar hebben we 2 seizoenen mee gekampeerd. Dat was voor losse weekends weg wel erg veel werk, maar ging wel.
Vooral het op zolder opbergen van een hele auto kampeerspullen is veel gedoe.
Na switch van een leaseauto paste alles net niet meer.

Toen voor de keuze gestaan om een bagagewagen of een vouwwagen te kopen, hebben toen voor een combicamp gekozen.
Dat verschil was veel groter dan we vooraf hadden bedacht. Uitklappen en inklappen was onwijs veel sneller, zeker als je het heel vaak doet. Veel minder zwaar werk ook.
Van de grond slapen is inderdaad veel comfortabeler. Vaste keuken is super.

Alle spullen blijven in de vouwwagen, alleen kleren en eten meenemen.
Als je 1 x per jaar 3 weken weg gaat kan een tent prima zijn. Ga je rondtrekken of vaak weg heeft een vouwwagen veel voordelen.
Andere merken vouwwagens hoeven niet perse sneller dan een tent te zijn trouwens. Die CC is niet echt een 4 persoons ding, maar wij hebben er heel fijn mee gekampeerd.

Rijden met een vouwwagen is totaal niet spannend, achteruit rijden is even oefenen.

[ Voor 6% gewijzigd door djiedjee op 01-02-2026 10:35 ]

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:25

BM

Admin Softe Goederen
Ik kom even heel brutaal hier het topic binnenvallen met een vraag :+
Wij hebben sinds een paar maanden (voor het eerst) een camper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlDnEVVvCN8kgHIqXXKO4DZO884=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPs7m8oqmUc8ROCAwH47PqCI.jpg?f=fotoalbum_large

Langzaamaan zijn we daar wat dingen aan het fixen en aanpassen. Nu was ik gister bij een toko om een nieuw dakraam in te laten bouwen, en die beste man begon over de (extreem) uitgedroogde kitranden van de camper. Daar heeft ie zeker een punt, en dat stond op de radar om te laten fixen, maar ik had even een vraag over de offerte die ik meekreeg.

Voor de volgende werkzaamheden zouden de kosten 1500 euro zijn
Verwijderen van oude kit
Grondige ontvetting van alle oppervlakken
Aanbrengen van nieuwe kitlaag rondom:
- Dak
- Zijkanten
- Lijsten
- Serviceluiken
- Hoofddeur
- Garagedeuren

Voor alle ramen + dakramen waar demontage voor nodig is zou het 200/stuk zijn.

Zijn dit redelijk bedragen? Het voelt als een hoop geld, maar ik wil ook voorkomen dat ik over 1 a 2 jaar het water langs de muren heb lopen zeg maar.
Aangezien het onze eerst camper is heb ik geen enkel referentiekader, en volgens mij zitten hier wel wat mensen met ervaring :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• m@fkeez
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Vroeger wel met de tent gekampeerd(zonder kinderen paste alles nog in de auto), op een gegeven moment begon mij het gesleep wat te irriteren. Alles weer in en uit de auto enz, naar zolder om de boel op te ruimen.

Nu met de vouwwagen hebben we bijna alles in de vouwwagen liggen en de keukenspullen in de vaste keuken onder de luifel.
Bij een overnachting staat hij snel en hebben we heel weinig losse stokken nodig.
Qua rijden (zal ook wat afhankelijk van de auto) merk je bijna niet dat hij erachter hangt.
In Nederland en Duitsland is qua snelheid de wet de beperking en niet de wegligging van de combinatie.
In de Frankrijk rijden we vaak tussen de 120 en de 130 km per uur.

Hoe snel je het leert qua rijden is moeilijk te zeggen.
De een heeft het van nature al in zich en de ander leert het nooit. (Al regelmatig mensen zien knoeien of geholpen met recht achter rijden) .

Succes met beslissing en de zoektocht daarna.

[ Voor 12% gewijzigd door m@fkeez op 01-02-2026 13:58 ]

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24

Bommes

Capo del formaggio

BM schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:41:

[Afbeelding]

Langzaamaan zijn we daar wat dingen aan het fixen en aanpassen. Nu was ik gister bij een toko om een nieuw dakraam in te laten bouwen, en die beste man begon over de (extreem) uitgedroogde kitranden van de camper. Daar heeft ie zeker een punt, en dat stond op de radar om te laten fixen, maar ik had even een vraag over de offerte die ik meekreeg.

Verwijderen van oude kit
- Dak
- Zijkanten
- Lijsten
- Serviceluiken
- Hoofddeur
- Garagedeuren

Zijn dit redelijk bedragen? Het voelt als een hoop geld, maar ik wil ook voorkomen dat ik over 1 a 2 jaar het water langs de muren heb lopen zeg maar.
Aangezien het onze eerst camper is heb ik geen enkel referentiekader, en volgens mij zitten hier wel wat mensen met ervaring :)
Ben je zelf een beetje handig?
Zo nee: de uren, daar betaal je voor.
Of het redelijk is?
Denk dat je als hobbyist hier wel een paar zaterdagen zoet mee bent. Een prof met de juiste materialen zal dit ook niet in één werkdag lukken.
Overigens zullen, ook het echt goed te doen de sierlijsten er af moeten. Daar waar jij de kit onderuit ziet komen op de naden tussen wanden en het dak, enz.
Er zijn helaas genoeg pruts bedrijven die je een dikke rekening voorschotelen en dan simpel weg een nieuw rupsje kit naar deze lijsten leggen en dat een beetje afsmeren.

Maar dat je de opmerking/tip hebt gekregen om dit (te laten) aanpakken is een goede. Je zult niet de eerste zijn die zijn camper zo in korte tijd door vocht vernietigd ziet worden.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:09
Wij (2 volwassenen, 1 dreumes) willen rond Pasen (3-12 april) met onze gloedjenieuwe vouwwagen richting Overijssel (Ommen/Hardenberg; die hoek) of de Achterhoek. Ik ben druk bezig met kijken naar een geschikte camping, maar dacht: laat ik hier ook eens een balletje opgooien.

Wij zoeken een camping met ruime plekken (we hebben de nogal ruime Sunrider XL gekocht) met gras als ondergrond. Liefst een camping waar meer mensen met tenten en vouwwagens staan. Caravans zijn acceptabel, maar ik sta liever niet omringt met campers. Een verwarmd binnenbad is een pré, aangezien het begin april koud kan zijn. Daarnaast een winkeltje om 's morgens broodjes te kunnen halen. Budget: Ik hoop toch wel onder de 400 euro te blijven. Oh ja. Veel groen/natuur is fijn en boerencampings zijn ook zeer welkom. Ik ben gek op koeien en andere beesten.

De lijst die ik al heb bekeken:
- De Twee Bruggen: Te duur
- De Bronzen Emmer: mwoa qua sfeer
- De Kleine Wolf: veel te duur
- De Roos: te weinig te doen?
- Zandman Beerze: te veel gericht op campers lijkt het
- Westerbergen: zonder privesanitair 250. Veel voorzieningen
- Beere Buiten: veel te duur
- Hunzedal: is Landal/Roompot. Geen kampeerplekken?
- Vakanitepartk Mölke: te duur
- Camping ’t Veld: mijn favoriet tot nu toe
- Camping Vreehorst: vreselijk duur
- Goorzicht: recreatiepark & campers

Wie heeft nog mooie adviezen?

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

[Afbeelding]

Verwijderen van oude kit
- Dak
- Zijkanten
- Lijsten
- Serviceluiken
- Hoofddeur
- Garagedeuren

Bij een andere camper dealer een offerte opvragen is ook een optie, en dan besluit nemen. Anders op het https://camperforum.nl/ de vraag stellen, daar zitten meer experts en handige klussers (zoals @Bommes )

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:18
maartend schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:42:
[...]

N=1 bij mij.
Maar dus 1 keer geweest, 3 keer overstroomt door regen op 2 weken tijd. Regentroom liep dwars door tent, ook na verplaatsen. Na laatste keer alles ingepakt en vertrokken
idem. gewoon niet leuk meer

diskeltische lurker

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Cass Casey schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:31:
Wij (2 volwassenen, 1 dreumes) willen rond Pasen (3-12 april) met onze gloedjenieuwe vouwwagen richting Overijssel (Ommen/Hardenberg; die hoek) of de Achterhoek. Ik ben druk bezig met kijken naar een geschikte camping, maar dacht: laat ik hier ook eens een balletje opgooien.

Wij zoeken een camping met ruime plekken (we hebben de nogal ruime Sunrider XL gekocht) met gras als ondergrond. Liefst een camping waar meer mensen met tenten en vouwwagens staan. Caravans zijn acceptabel, maar ik sta liever niet omringt met campers. Een verwarmd binnenbad is een pré, aangezien het begin april koud kan zijn. Daarnaast een winkeltje om 's morgens broodjes te kunnen halen. Budget: Ik hoop toch wel onder de 400 euro te blijven. Oh ja. Veel groen/natuur is fijn en boerencampings zijn ook zeer welkom. Ik ben gek op koeien en andere beesten.

De lijst die ik al heb bekeken:
- De Twee Bruggen: Te duur
- De Bronzen Emmer: mwoa qua sfeer
- De Kleine Wolf: veel te duur
- De Roos: te weinig te doen?
- Zandman Beerze: te veel gericht op campers lijkt het
- Westerbergen: zonder privesanitair 250. Veel voorzieningen
- Beere Buiten: veel te duur
- Hunzedal: is Landal/Roompot. Geen kampeerplekken?
- Vakanitepartk Mölke: te duur
- Camping ’t Veld: mijn favoriet tot nu toe
- Camping Vreehorst: vreselijk duur
- Goorzicht: recreatiepark & campers

Wie heeft nog mooie adviezen?
Ga je alles opzetten? Dan is die dus 8,5 bij 5m excl eventueel uitstekende delen. Dan moet je dus idd kijkennaar plekken van minimaal 100+. Of niet afgebakend.

Aangezien je de bronzen emmer noemt, die zit aardig uit je genoemde gebied van Ommen, maar ok. Daar dichtbij heb je deze: https://maps.app.goo.gl/CGMWLV2Q7GDkVWJy5?g_st=ic

Zonder extreme voorzieningen, maar dan ga je naar zwembad in Emmen naast t stadion, dierentuin, Plopsaland, kabouterpad emmerdennen, kabouterland in eext, pools hoogte in exloo, en je tijd is wel gevuld.

In dat zwembad mag je zelfs met je dreumes met bandjes om van de grote familie glijbaan.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Cass Casey Je zoektocht naar binnenzwembad op de camping maakt dat je op de campings uitkomt met veel voorzieningen. Die zijn er niet eens heel veel én die zijn enorm populair in het voorseizoen rond de feestdagen… Dus ja, dat kost wel wat. Niet echt veel aan te vullen op je lijstje verder.

Alternatief is wat @Get!em noemt, een kleinschaliger charmantere camping met openbare faciliteiten in de buurt.

Overigens is Sleen een leuk dorpje! De bakker (Herman Schepers) is een aanrader voor je broodjes. En ga dan even een pannenkoek eten met de dreumes bij ‘t Hoes van Hol-An in Aalden, vlakbij :)

[ Voor 20% gewijzigd door JanHenk op 01-02-2026 20:23 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Smurf
  • Laatst online: 20-02 09:58

Smurf

Detri

@Cass Casey Het klopt dat Hunzedal een Landal park is, maar naast de huisjes zijn er ook een aantal kampeervelden. Wij hebben er afgelopen herfst gestaan. Veel Duitsers in het park toen, maar bijna allemaal in de huisjes. Wij stonden met 2 anderen op een prive-veld ongeveer. De meeste plaatsen zijn ruim zat voor caravan met voortent en luifel, dus jouw combi zou dan ook wel moeten passen.
Voor een camping met een (groot) binnenzwembad vonden we het qua prijs niet extreem duur. Onze kinderen wilden verder niet meedoen met de animatie, dus daar kan ik weinig over vertellen.

Wil je wat kleiners en vinden de kinderen dieren in het algemeen of koeien in het bijzonder leuk dan is Boerencamping de Vos in Lemelerveld ook wel een aanrader. 2 jaar terug een keer een weekje in het voorjaar gestaan. Een van de weinige boerencampings waar we geweest zijn waar ze kinderen echt betrekken bij de boerderij: Kalfjes de fles geven, en als de koe het toe laat (rustig blijft) mogen ze ook kijken als er een nieuw kalfje geboren wordt.

[ Voor 28% gewijzigd door Smurf op 02-02-2026 08:41 ]

)

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
@Cass Casey Vakantiepark Capfun - Stoetenslagh een idee?
Camping met strand en buitenmeer (wellicht nog wat fris rond april), verwarmde binnenzwembaden en winkeltje. Sowieso heeft deze camping heel veel voorzieningen.
Ligt vrijwel in het midden tussen Ommen en Hardenberg en heeft ruime plekken beschikbaar.

Is al wel een tijdje geleden dat ik hier zelf heb gestaan, dus geen idee wat de prijzen daar doen.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-02 19:58
HansAnders07 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:09:
Hoi goedemorgen!
[...]

Hoe zijn jullie met dat rijden met een vouwwagen begonnen en hoe snel went dat of leer je dat?
En hoe lossen jullie de hoeveelheid spullen op met een tent en kinderen? We hebben een Peugeot station voor de achtergrond informatie.
Zoals meerdere al hebben aangegeven. Als je "fatsoenlijke" stoelen wil meenemen en dito tafel dan zit je al gauw aan het meenemen van een aanhanger bij het kamperen in een tent. Zeker bij een tent van katoen die gewoon fors zijn. En als je die toch hebt dan is de vouwwagen een meer praktische keuze. Kan veel op en onder en hoef breng je ook zo naar de stalling met alles erin. En je hebt het voordeel van hoog slapen en sneller opzetten.

Qua rijden met een aanhanger. Tsja het is even wennen en voor sommige gaat dat makkelijker dan andere. 90 vind ik persoonlijk nog steeds verschrikkelijk. Vaak net te snel voor vrachtauto's (of soms te langzaam 8)7 ) maar weer erg traag bij inhalen. Maar gas bij is zo gegeven en de (moderne) vouwwagens geven geen krimp. In Duitsland rij ik 110 op te teller, in Frankrijk 130. Dat zijn prima snelheden. Op N wegen rij ik met het verkeer mee. Grootste ergernis die ik heb zijn de overal afwijkende regels qua snelheid en de vele inhaalverboden op de Duitse snelweg. Dat laatste houd ik mij niet altijd aan. En met het eerste ga ik ook nog wel eens nat. Afgelopen vakantie weer een bon uit Italië gekregen omdat je daar op de snelweg 80 mag maar op de N wegen 70...

Al met al went het wel en het zijn maar enkele dagen op je vakantie dus alles is relatief. Cruise control is je vriend ;) . Maar over 2 weken rij ik ook weer lekker door op de Duitse autobaan als er geen baustelle is, niet regent, geen snelheidsbeperking geldt en er geen file staat... :+

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

MrFl0ppY schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:04:
[...]

Grootste ergernis die ik heb zijn de overal afwijkende regels qua snelheid en de vele inhaalverboden op de Duitse snelweg. Dat laatste houd ik mij niet altijd aan.
Scandinavie (incl denemarken) met vouwwagen..... overal 80. Lekker duidelijk, maar schiet niet echt op.

Ben er nog gunstig afgekomen, maar 110 in Denemarken en Zweden op de snelweg gereden.

70 in italie op N-weg is helemaal verschrikkelijk. Geldt echter ook op de Superstrade (snelweg met blauwbord). Op de Autostrade (snelweg met groen bord) mag je 80.
Echter, de vrachtwagens vliegen je op de Autostrade met 110 voorbij (en sommige zelfs met 120) en de gewone auto's met 150. En dan nog de stickers:

Op aanhangwagens en caravans moeten 2 stickers met de aanduiding 70 en 80 worden aangebracht. Dit geldt ook voor Nederlandse auto's met een aanhanger.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:29
Nog iets meer uit de richting, maar camping de Norgerberg in Norg is erg leuk met kinderen. Goede voorziening en binnenzwembad. Ze krijgen later dit jaar een nieuwe zwembad en glijbaan. Afgelopen jaar genomineerd voor camping van het jaar.

Sleen wordt hier genoemd. Dan kun je ook naar camping De Kleine Reus kijken, is een dorpje verderop en lekker kleinschalig. Midden in het dorp (merk je niets van je staat gewoon op een groot veld), je loopt zo naar de bakker of winkel. Bos is ook op loopafstand. Geen binnen zwembad, maar daarvoor kun je naar bijv Emmen, Borger, Aalden, Nooitgedacht. Bij echt goed weer wel meerdere zwemplassen in de omgeving.

Camping De Berenkuil in Grolloo is ook mooi, paar keer beste camping van het jaar geweest. Wel een grote camping. Geen zwembad, wel een mooie grote buiten én binnen speeltuin. Ook een klein winkeltje, maar in het dorp zelf zit geen winkeltje (wel restaurant/cafe/snackbar). Je bent van daaruit ook weer vlot in Borger of Nooitgedacht om te zwemmen en wederom dezelfde zwemplassen.

Een camping met veel voorziening en zeker een (binnen)zwembad, maakt zo'n camping ook gelijk een stuk prijziger is mijn idee.

• B-Real
Hoi goedemorgen!
Ik lees al een tijd mee hier en weet dat hier zowel tent als vouwwagen kampeerders zitten.

Wij (gezin met 2 kinderen van 3 en 1) willen komende zomer gaan kamperen. Gewoon in Nederland maar in de toekomst willen we naar Scandinavië en naar Italië en dergelijke. We twijfelen alleen enorm waar we voor gaan. Ik ben zelf van origine geen kampeerder, mijn vriendin wel, zij ging altijd met de vouwwagen met haar ouders. Ben 2x mee geweest maar vind dat niet echt de ervaring..

We twijfelen tussen een 5/6 persoons tunneltent of een vouwwagen. Tenten bekeken, zien er prima uit en denk dat daar ruimte genoeg in is. Waar bij mij vooral de twijfel toe slaat is hoe we dat allemaal mee gaan nemen in de auto. Zo’n tent is twee grote pakketten, daarnaast moet je nog van alles mee voor tijdens het kamperen én ook nog spul voor kleine kinderen. We lenen een grote auto van familie, kan nog een dakkoffer op maar dan nog is het gewoon veel.

De tweede optie is dan een vouwwagen. Idee is om misschien een tweedehands vouwwagen aan te schaffen om te kijken hoe het bevalt. Wat je daar natuurlijk niet mee hebt is ruimtegebrek. Er past natuurlijk al super veel in die wagen etc. Waar we zelf weer tegenaan lopen is het rijden met zo’n wagen achter de auto. Mijn vriendin wil er zelf eigenlijk al liever niet mee rijden omdat ze dat spannend vindt, ik ben zelf van het doorrijden, hou totaal niet van dat langzame geplak achter vrachtwagens en dergelijke vanwege de snelheidsbeperking in o.a. Duitsland. Met m’n schoonouders vond ik dat in de auto vaak heel onprettig voelen die 2x.

Hoe zijn jullie met dat rijden met een vouwwagen begonnen en hoe snel went dat of leer je dat?
En hoe lossen jullie de hoeveelheid spullen op met een tent en kinderen? We hebben een Peugeot station voor de achtergrond informatie.
Mijn ervaring is dat je met kinderen van 3 en 1 op zijn minst nog voor één van de twee vastzit aan een kinderwagen. Die zijn, zonder uitzondering, gewoon killing voor je bagage ruimte.
Wij zijn 3x met één kind op vakantie geweest naar een stacaravan. Toen paste alles in een 4 serie Gran Coupe, inclusief kinderfietsje en campingbedje. Wel zo'n weekendkoffer op de 2e passagiersplek en de buggy (speciaal gekocht voor de vakantie) achter de voorstoel. Auto zat goed vol, maar eigenlijk geen concessies hoeven te doen.

De 4e keer hadden we twee kindjes en inmiddels een 3-serie Touring. Qua bagageruimte gaat daar niets extra's in, vooral ook omdat ik niet tot het dak vol bouw. Dus een dakkoffer er op. Toen paste alles nog steeds prima, maar verbaasde het mij hoe snel ook de dakkoffer vol zat.

Hoe je met twee kinderen in die leeftijd plus tent, plus inventaris, plus tafel en stoelen alles in één auto gaat krijgen is mij een raadsel. Zoveel overbodige zooi hadden wij niet mee en we hoefden überhaupt geen tent, inventaris, tafel en stoelen mee te nemen. Ik zou dan op zijn minst een bagage wagen verwachten of een vouwwagen.

Qua rijden loopt dat wel los. Zo groot zijn ze niet, dus die volgen je auto wel. Je kunt er zoals hiervoor gezegd ook prima normaal mee doorrijden op de snelweg. In Duitsland lekker een dagje 180+ rijden zit er dan niet in, maar dat lukt met een dakkoffer ook niet. Achter vrachtwagens blijven hangen hoeft echt niet.

Achteruit manoeuvreren moet je even leren, eventueel een paar lessen maar zo'n ding druk je ook met de hand prima op zijn plek natuurlijk. Dat loopt wel los. Enne, ook de vriendin gewoon laten rijden! Weinig spannends aan en als jou iets overkomt zal ze toch ook moeten rijden ;)

Wij hebben beide ons BE rijbewijs. Daar waar mijn vriendin voorheen tijdens een vakantierit amper reed, vind ze het nu met de caravan wel erg leuk. Dat scheelt, want ik vond het ook altijd heerlijk om een dagje over de Autobahn te knallen en nu met de caravan vind ik het ook heerlijk om er een paar uurtjes naast te zitten en beetje op mijn telefoon te pielen of een oogje dicht te doen.

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:59

epic_gram

undercover moderator

Ik ben van plan om een Renault trafic om te bouwen tot stealth camper, maar ik schrik een beetje van de wegenbelasting van die auto's...

Renault trafic diesel kost 330 euro per maand aan belasting voor een particulier? Is dat echt zo?

Ik wil hem niet laten inkleuren tot kampeerauto, dus gewoon op kenteken van een bestelbus houden.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:14
Hoi goedemorgen!
Ik lees al een tijd mee hier en weet dat hier zowel tent als vouwwagen kampeerders zitten.

Wij (gezin met 2 kinderen van 3 en 1) willen komende zomer gaan kamperen. Gewoon in Nederland maar in de toekomst willen we naar Scandinavië en naar Italië en dergelijke. We twijfelen alleen enorm waar we voor gaan. Ik ben zelf van origine geen kampeerder, mijn vriendin wel, zij ging altijd met de vouwwagen met haar ouders. Ben 2x mee geweest maar vind dat niet echt de ervaring..

We twijfelen tussen een 5/6 persoons tunneltent of een vouwwagen. Tenten bekeken, zien er prima uit en denk dat daar ruimte genoeg in is. Waar bij mij vooral de twijfel toe slaat is hoe we dat allemaal mee gaan nemen in de auto. Zo’n tent is twee grote pakketten, daarnaast moet je nog van alles mee voor tijdens het kamperen én ook nog spul voor kleine kinderen. We lenen een grote auto van familie, kan nog een dakkoffer op maar dan nog is het gewoon veel.

De tweede optie is dan een vouwwagen. Idee is om misschien een tweedehands vouwwagen aan te schaffen om te kijken hoe het bevalt. Wat je daar natuurlijk niet mee hebt is ruimtegebrek. Er past natuurlijk al super veel in die wagen etc. Waar we zelf weer tegenaan lopen is het rijden met zo’n wagen achter de auto. Mijn vriendin wil er zelf eigenlijk al liever niet mee rijden omdat ze dat spannend vindt, ik ben zelf van het doorrijden, hou totaal niet van dat langzame geplak achter vrachtwagens en dergelijke vanwege de snelheidsbeperking in o.a. Duitsland. Met m’n schoonouders vond ik dat in de auto vaak heel onprettig voelen die 2x.

Zag deze post nu pas, maar hierbij mijn ervaring.

Wij hebben (inmiddels) 3 kinderen van 6, 3 en 1 en een grote tunneltent en dat past inderdaad niet allemaal in een auto, terwijl ik best een grote auto heb. Maar met alle zooi die je nodig heb voor kinderen past dat echt niet. Terwijl ik toch echt een best grote auto heb, dus wij hebben inderdaad ook een aanhangwagen achter de auto hangen als we op vakantie gaan. Ik merk het amper dat dat ding erachter hangt, rijd eigenlijk nagenoeg hetzelfde met mijn auto. Hij is ook niet heel zwaar beladen, maar sommige dingen zoals slaapzakken, stoeltjes, etc nemen gewoon een hoop ruimte in beslag.
Achteruit rijden is even oefenen, maar ik heb hem nu 3 jaar en het gaat nu best goed. Als het echt niet lukt om hem ergens te krijgen waar ik wil koppel ik hem af en duw ik, maar dat is tot nu toe echt pas 2x gebeurt ofzo vooral als er veel auto's in de buurt staan die ik niet wil raken. Mijn vrouw rijd ook gewoon met de aanhanger, alleen het achteruit rijden e.d. laat ze aan mij over.
Plakken achter vrachtwagens e.d. doe ik niet. Die haal ik gewoon in. Nou ben ik nog niet door duitsland gereden met de aanhanger, tot nu toe alleen in Nederland en Frankrijk geweest en in Frankrijk mag je gewoon 130 met de aanhanger. Al rij ik meestal rond de 100. Ik vind het 'langzaam' rijden niet zo erg. Het is vakantie dus of het een uurtje langer duurt of niet maakt me niet zoveel uit.

Achteraf gezien had ik misschien liever een vouwwagen gehad, ook al ben ik wel blij met onze tent, maar wij hadden al best wel heel veel kampeerspullen toen we deze tent kochten en vond het dan ook zonde om dat weer weg te doen. Bijvoorbeeld een keukentje en goede luchtbedden e.d. zouden we dan niet meer nodig hebben terwijl die eigenlijk ook praktisch nieuw waren.
In eerste instantie wilde ik ook alles in de auto en toen we nog 1 kind hadden ging dat ook prima, maar met de 2e en 3e werd dat toch echt te krap. Ik zag er toen ook altijd tegenop om langzaam te rijden met een aanhanger/vouwwagen maar in de praktijk heb ik daar eigenlijk helemaal geen moeite mee.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

epic_gram schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:25:
Ik ben van plan om een Renault trafic om te bouwen tot stealth camper, maar ik schrik een beetje van de wegenbelasting van die auto's...

Renault trafic diesel kost 330 euro per maand aan belasting voor een particulier? Is dat echt zo?

Ik wil hem niet laten inkleuren tot kampeerauto, dus gewoon op kenteken van een bestelbus houden.
Daar heb je de oorzaak…

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Ozzie

Dat lijkt me wel heel hoog. Op de site van de belastingdienst kan je dat gewoon uitrekenen: https://www.belastingdien...tuigenbelasting-berekenen. Als ik kijk voor een willekeurige trafic kom ik uit op 400-500 euro per kwartaal. Dus hoe kom jij op 330 euro per maand?

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Ozzie schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:40:
[...]

Dat lijkt me wel heel hoog. Op de site van de belastingdienst kan je dat gewoon uitrekenen: https://www.belastingdien...tuigenbelasting-berekenen. Als ik kijk voor een willekeurige trafic kom ik uit op 400-500 euro per kwartaal. Dus hoe kom jij op 330 euro per maand?
Maar, dit bedrag is toch exclusief provinciale opcenten?

In Zuid Holland is dat +101% van het bedrag.

Ik hoor graag dat ik ernaast zit haha

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-02 21:52
epic_gram schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:30:
[...]

Maar, dit bedrag is toch exclusief provinciale opcenten?

In Zuid Holland is dat +101% van het bedrag.

Ik hoor graag dat ik ernaast zit haha
De Opcenten zitten daar gewoon bij inbegrepen als ik het voor mijzelf invul kom ik per kwartaal op:
Noord-Holland 70euro
Overijsel 70euro

Flevoland 71euro
Noord-Brabant 71euro

Utrecht 71euro
Zeeland 71euro

Limburg 72euro

Drenthe 73euro
Friesland 73euro

Gelderland 74euro
Groningen 74euro
Zuid-Holland 76euro

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

super, dankjulliewel!
Binnenkort ben ik te bewonderen met een stealth camper :)

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:21
Hoi goedemorgen!

Dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GgwadabNEmybJkrjybRxt-S-4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Eg7TWbIvFQyHzZ0hAwOSczF.jpg?f=fotoalbum_large

Of aanhanger

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Die foto..... dat is naar mijn ervaring met bepaalde regenbuien en met 110km/u over de snelweg gewoon gegarandeerd natte slaapzakken en tent. Heb je daaroverheen weer een daktas nodig....

• zuma
m181087 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:03:
[...]

Ik vind het slapen op hoogte echt ideaal. Geen geklooi met opblaasmatjes of kou die vanaf de grond door je matje trekt.
Dat is een non-argument, convectie onder het uitklapdek, waar je op ligt, koelt nog harder af (vergelijk het verschil tussen uit de wind op een koude grond zitten of in de wind in die zelfde kou lopen). Je zal opmzo'n uitklap deel liggen een net zo goed of misschien wel beter isolerende mat moeten hebben.

• zuma

[Afbeelding]

Verwijderen van oude kit
- Dak
- Zijkanten
- Lijsten
- Serviceluiken
- Hoofddeur
- Garagedeuren

Het zou best wel kunnen maar belangrijker welke garantie krijg je erbij (ook op gevolgschade als het niet goed is gedaan)?

• zuma
Get!em schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:37:
[...]

Die foto..... dat is naar mijn ervaring met bepaalde regenbuien en met 110km/u over de snelweg gewoon gegarandeerd natte slaapzakken en tent. Heb je daaroverheen weer een daktas nodig....
Het zijn allemaal kanozakken minimaal 3 keer omgeslagen en een grote waterdichte duffel achterop. De rest mocht gewoon nat worden wat er op ligt (tentspullen). Een natte tent opzetten boeit me geen ene meter. Die is rap weer droog van binnen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

zuma schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:40:
[...]

Dat is een non-argument, convectie onder het uitklapdek, waar je op ligt, koelt nog harder af (vergelijk het verschil tussen uit de wind op een koude grond zitten of in de wind in die zelfde kou lopen). Je zal opmzo'n uitklap deel liggen een net zo goed of misschien wel beter isolerende mat moeten hebben.
Ligt eraan. Verschillende vouwwagens. Traditioneel had je veel vouwwagens met uitklap bedden op losse pootjes waar de wind los onderdoor waait. Maar er zijn nu veel meer varianten. Sommigen hebben het uitklap dek binnen de tent en/of zelfs ondertentjes eronder voor de hond/kinderen. Vele hebben tegenwoordig het bed gewoon op de aanhanger (met dus tassen en bergruimte in de kuip van de aanhanger). Bij -1c had ik het allerminst koud in de vouwwagen in iedergeval. Matras was slechts 8cm dik.

• JanHenk
  • Niet online
Maar op zich wel een goed punt. Dat van de grond slapen, niet automatisch wil zeggen dat het beter 'isolerend' en dus warmer is. Dat hangt er dan inderdaad maar van af...

Onze kinderen slapen in de Aero gewoon in de kindertent op de grond, op isolerende slaapmatten en we leggen er (doorgaans) ook een fleecedeken nog onder. Voor ons was het daarom niet per se noodzakelijk dat ze op hoogte moesten slapen. Heb ze nog niet horen klagen over kou of iets dergelijks, ze hebben daar een prima domein :P

• Ozzie
Van de grond slapen is veel kouder dan op de grond op een goed matje. Ga maar eens in een hangmat liggen in de winter. Zonder de juiste isolatie is dat ijs en ijskoud. Terwijl als je op een goed matje ligt op de koude bevroren grond er niet zoveel aan de hand is. Ik heb beide regelmatig gedaan met winterkamperen en zelfs een dun matje met een goede R-waarde is al snel warm genoeg.

Nou geloof ik wel dat de matrassen in een vouwwagen isolerend genoeg zijn om in de kou te kamperen, maar dat komt echt niet omdat je van de grond af bent, maar gewoon door de dikte van je matras en 8cm dikte is dan ruim genoeg.

• zuma
Get!em schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:58:
[...]

Ligt eraan. Verschillende vouwwagens. Traditioneel had je veel vouwwagens met uitklap bedden op losse pootjes waar de wind los onderdoor waait. Maar er zijn nu veel meer varianten. Sommigen hebben het uitklap dek binnen de tent en/of zelfs ondertentjes eronder voor de hond/kinderen. Vele hebben tegenwoordig het bed gewoon op de aanhanger (met dus tassen en bergruimte in de kuip van de aanhanger). Bij -1c had ik het allerminst koud in de vouwwagen in iedergeval. Matras was slechts 8cm dik.
Dikte van matrassen zegt ook niets. Die van mijn zijn minimaal 7 cm dik en goed voor -24 graden op de grond. De nog dikkere 9cm) gaan de -30 in qua comfortwaarde. Maar ik kan ook op een standaard 9cm polyeterschuimmat gaan liggen en dan nog koude punten hebben op schouder en heup.

Verder doe ik ook regelmatig hangmatkamperen en ik weet dat convectie harder gaat dan op de grond liggen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

zuma schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:13:
[...]

Dikte van matrassen zegt ook niets. Die van mijn zijn minimaal 7 cm dik en goed voor -24 graden op de grond. De nog dikkere 9cm) gaan de -30 in qua comfortwaarde. Maar ik kan ook op een standaard 9cm polyeterschuimmat gaan liggen en dan nog koude punten hebben op schouder en heup.

Verder doe ik ook regelmatig hangmatkamperen en ik weet dat convectie harder gaat dan op de grond liggen.
Klopt helemaal. In vouwwagen heb je vaak meer traditionele matrassen en toppers (waaronder koudschuim, traagschuim, latex, etc.
Hangmat slapen met wind eronder door kan echt snel koud zijn ja, zelfs onder bepaalde omstandigheden met 20C.

• JanHenk
  • Niet online
Overigens slapen wij, zowel thuis als in de vouwwagen, op een wollen onderdeken. Dat werkt ook isolerend en warmte regulerend, dus zowel in winter als zomer een aanrader wat mij betreft :)

• bjp
  • Laatst online: 22:15

bjp

vraagje i.v.m. waarborg caravan - we hebben ons eerste vochtigheidstest te laat gedaan (na 16 maanden en 1 week, de limiet was blijkbaar 14 maanden na ophaling). Merk: Caravelair. Reden: uit het oog wat verloren, en dan ook nog redelijk wat tijd om een afspraak te verkrijgen.

Er is geen spoor van vocht gevonden. De verkoper/dienst na verkoop kon de gegevens van de test niet in het online platform van het merk steken wegens "te laat". De verkoper vertelde dat de bouwers echt strikt zijn voor waarborg. Dus hij raad wel aan om de metingen verder te doen, maar niet voor de waarborg, gewoon voor eigen informatie.

Nu, in geval dat er vocht gevonden is, begrijp ik dat nog: er is dan _meer_ schade te herstellen, en dan wil de fabrikant uiteraard niet meer fixen dan bij "op tijd" ontdekken, kan kostelijk zijn.

Maar als er niets gevonden wordt, kan je dan terug verder doen met "op tijd" metingen te doen, en als er dan iets gevonden wordt, toch aanspraak doen op de waarborg? Ik vermoed dat hiervoor de data wel in het systeem van de fabrikant moet geraken.

Neem ik dan best, eventueel met de verkoper in CC, contact met het merk?
Wat raden jullie aan? een vorm van coulance?

Bedenking: want als ik niet meer "officiële" metingen moet doen, omdat ik dan toch niet aanspraak kan maken op de waarborg, koop ik mss best zelf een meter, gewoon voor mijn eigen informatie/risico, en kost me dat minder op termijn voor zover er geen problemen zijn.

Bijkomende informatie: 7 jaar waarborg spreken we hier over.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

bjp schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:48:
vraagje i.v.m. waarborg caravan - we hebben ons eerste vochtigheidstest te laat gedaan (na 16 maanden en 1 week, de limiet was blijkbaar 14 maanden na ophaling). Merk: Caravelair. Reden: uit het oog wat verloren, en dan ook nog redelijk wat tijd om een afspraak te verkrijgen.

Er is geen spoor van vocht gevonden. De verkoper/dienst na verkoop kon de gegevens van de test niet in het online platform van het merk steken wegens "te laat". De verkoper vertelde dat de bouwers echt strikt zijn voor waarborg. Dus hij raad wel aan om de metingen verder te doen, maar niet voor de waarborg, gewoon voor eigen informatie.

Nu, in geval dat er vocht gevonden is, begrijp ik dat nog: er is dan _meer_ schade te herstellen, en dan wil de fabrikant uiteraard niet meer fixen dan bij "op tijd" ontdekken, kan kostelijk zijn.

Maar als er niets gevonden wordt, kan je dan terug verder doen met "op tijd" metingen te doen, en als er dan iets gevonden wordt, toch aanspraak doen op de waarborg? Ik vermoed dat hiervoor de data wel in het systeem van de fabrikant moet geraken.

Bedenking: want als ik niet meer "officiële" metingen moet doen, omdat ik dan toch niet aanspraak kan maken op de waarborg, koop ik mss best zelf een meter, gewoon voor mijn eigen informatie/risico, en kost me dat minder op termijn voor zover er geen problemen zijn.

Tip van flip: het is beter om deze vraag te stellen op het caravan forum, daar zitten meer deskundigen https://caravan-forum.nl/

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• 205Gutmann
  • Laatst online: 20:47
bjp schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:48:

Ik zou gewoon jaarlijks de vochtmeting laten doen en dit door je dealer laten documenteren.
Mocht er binnen die 7 jaar alsnog een vochtprobleem ontstaan, heb je in ieder geval een dossier waar je op terug kunt vallen.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Welk bouwjaar, welke uitvoering, wat voor motor?
Uitgaande van een 2014 trafic met dieselmotor;
Bestel auto particulier, diesel, fijnstof toeslag, gewicht klasse tussen de 1651 en 1750kg = Motorrijtuigenbelasting per tijdvak van 3 maanden: € 561. Niet de €330 per maand waar jij het over hebt. Maar toch nog wel een goede €187
En let op, wil je gebruik maken van het tarief Bestelauto particulier, moet je toch ook voldoen aan de geldende fiscale inrichtingseisen. https://www.belastingdien..._aan_ombouw_en_inrichting

Dus geen vast ingebouwde camper inventaris of extra ramen, enz.

Zelfde traffic, onbebouwd naar camper op camper tarief:
Motorrijtuigenbelasting per tijdvak van 3 maanden: € 421. Daarbij ben ik er vanuit gegaan dat je voor een 300kg zooi er in genkutseld hebt.

Nog altijd goedkoper dan behouden op bestelwagen particulier.
Maar je moetwel bij overgang van bestelauto naar camper bpm afdragen.
En om een lage Traffic op camper kenteken te krijgen zal er een hefdak op moeten omdat ze te laag zijn.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 10:04
Hoi goedemorgen!

Ik was geen fan van rijden met een aanhanger/vouwwagen. Een caravan was voor mij zeker een no-go. Nu, na enkele vakanties met een vouwwagen, zou ik zo een caravan erachter hangen. Sowieso dan wel met mover, want achteruit rijden met aanhanger in welke vorm dan ook vind ik echt beroerd.

Nee, vouwwagen achter je auto (zeker met een beetje fijne auto) is na 10(0)km appeltje eitje. Althans dat was het voor mij, terwijl ik er nogal tegenop zag.

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

barrymossel schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:03:
[...] Sowieso dan wel met mover, want achteruit rijden met aanhanger in welke vorm dan ook vind ik echt beroerd.
Het achteruitrijden met de caravan is geen probleem hier, maar de mover is een zegen _O- voor vrijgezellen die met de caravan op pad gaan zonder iedere keer afhankelijk te zijn van mede kampeerders.
Los van het achteruit manoeuvreren zonder een setje extra paar ogen, aangezien die caravan een blinde vlek is in je achteruit- en caravanspiegels (los van de bluetooth camera in mijn caravan voor het achterraam die naar achteren kijkt en die ik kan zien op de monitor in de auto).

• Kevinns
  • Laatst online: 22-02 09:10
Hoi goedemorgen!

Zoals velen al hebben gezegd, je leert binnen de kortste keren rijden met een aanhanger. Als je het een keer wil uitproberen kan je een boedelbak huren. Die rijden 10x beroerder dan de gemiddelde vouwwagen, dus als dat meevalt komt het zeker goed ;) .

Wij rijden met onze Trigano Odyssee uit 2022 zonder dempers en maximaal beladen 120-130 door Frankrijk. Gaat perfect. De enige ‘uitdaging’ is parkeren en achteruitrijden. Onderweg op aanhanger-plekken of twee vakken achter elkaar parkeren gaat makkelijk. In achteruitrijden krijg je vanzelf (snel) handigheid maar de eerste paar keer iemand op de uitkijk zetten is geen overbodige luxe :+

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 16:54
Hoi goedemorgen!

Rijden met een vouwwagen heb je zo geleerd.. het ding volgt je wel.
Het is geen caravan uiteraard.

5 jaar zelf met de tent geweest, daarna overgestapt naar vouwwagen, ook 5 jaar mee gedaan ( italie, frankrijk geweest ) en inmiddels overgestap naar een Caravan.

Vouwwagen rijden merk je weinig van, zeker als je er een grote auto voor hebt hangen.
Enige wat je moet "leren" is achteruit rijden. Dit is wel een handige feature om in bezit te hebben. zowel op parkeerplaatsen als op campings.
Tip is om een aanhanger te huren, boedelbak o,i.d en ga op een zaterdag of zondag even het lokale industrieterrein op, en ga een uurtje oefenen :)

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-02 16:33
Rij nu enkele jaren met een caravan, uiteraard zoals de meeste begonnen met ene vouwwagen.

Het rijden met een vouwwagen is niet lastig, het is licht. Meeste tijd van de rit ga je er niets van merken. Toen ik mijn eerste vouwwagen kocht, reed ik in een Polo uit 2001, niet echt een grootte auto

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-02 14:38
Hier ook van tent camperen, naar vouwwagen en nu net de overstap gemaakt naar caravan. Ik ben op vakantie op het moment dat ik de oprit afrij en hoef dan ook geen snelheidsrecords te vestigen.

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• B-Real
In plaats van een boedelbak huren, zou ik een paar tientjes extra uitgeven en even een proefles nemen bij een rijschool. Je kunt het namelijk zelf uitvogelen, maar de tips&trics van zo'n instructeur maken dat je het veel sneller en beter leert.

Wij hebben vorig jaar ons BE gehaald en dat begon met een intake van een uurtje. Daar heb ik al zoveel van geleerd, dat het echt wel genoeg was geweest voor het manoeuvreren met een aanhanger.

Als je dan ook nog specifiek aangeeft dat BE geen doel is, maar je vooral beter achteruit wil leren rijden dan is het al helemaal een goed besteed uurtje.

• bjp
  • Laatst online: 22:15

bjp

ik raad ook aan om redelijk wat praktijk te doen. Je weet nooit in welke situatie je beland op de baan. Op de openbare weg moet je echt wel meester zijn van je slee. Voeg je er nog wat hoogteverschillen toe, de fysica kan soms niet zo eenvoudig zijn. Denk goed na waar je het gewicht plaatst (tip: weegschaal voor caravan kan helpen).

Zelf heb ik (eindelijk) mijn BE vorig jaar gehaald (was nodig wegens andere trekker). Gelukkig rij ik al sinds ik ~10 jaar oud ben occasioneel op allerlei tractoren, en heb ik zowel een kleine aanhangwagen (vooral om naar het containerpark te gaan of bouwmaterialen op te halen) als een caravan. Bij die laatste ben ik wel vaak bang om ergens tegen te rijden, het voelt zo zwak aan. Hierdoor blijf ik wel regelmatig beetje praktijk hebben, en dat helpt. Ik zie mijn vrouw dat niet zomaar doen bijvoorbeeld. Met praktijk lukt dat wss wel.

Video-spelletjes helpen ook, gezien mijn interesse speelde ik vroeger Farming Simulator :-p Daar leer je ook wel wat van, hoewel bedrieglijk met bovenaan zicht of zo.

Mijn samenvatting: onderschat dit niet. Nu met een caravan ga je wel typisch meer dan eens per jaar op stap.

Tip: idd wat praktijk op supermarkt-parkings of industrieterrein in 't weekend.

/rant: Ik erger me typisch aan de zaterdagchauffeurs die voor 1x in het jaar toch net voor mij op het containerpark 15min nodig hebben om terug te draaien, of zelf afhaken om rond te geraken met de hand.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:23
bjp schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:16:
/rant: Ik erger me typisch aan de zaterdagchauffeurs die voor 1x in het jaar toch net voor mij op het containerpark 15min nodig hebben om terug te draaien, of zelf afhaken om rond te geraken met de hand.
:w Ik moet dat ook echt oefenen maar vind het drama. Mijn advies zou zijn om een tunneltent te kopen en een bagagewagen te huren/kopen. Ik heb nu een caravan maar vind een bagagewagen veel flexibeler, handzamer en goedkoper. Ook met de komst van EVs handiger. De Tunneltenten van nu zijn lekker ruim om te zitten, makkelijk op te zetten en comfortabel.

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-02 20:31
Hoi goedemorgen!

Wij hebben bewust voor een vouwwagen gekozen. Precies de redenen die jij beschrijft zijn voor ons de aanleiding geweest: Groot deel van de spullen zit in de vouwwagen, je hebt nog maximale ruimte om te laden. Zeker met kinderen < 10 is dat gewoon hard nodig (iets met reserve beddengoed, verschillend speelgoed ipv maar één scherm :+ ).

Het rijden met de vouwwagen is niet ingewikkeld, rechtdoor volgt 'ie zoals anderen al aangeven prima. Wij rijden in België en Frankrijk ook gewoon 120-130. In heuvelachtig gebied is het met een beetje gemiddelde wagen nog wel even aanpoten om de goede snelheid te vinden. Je zult merken dat je dan toch echt even in het rijtje met vrachtwagens aansluit. Wat prima is, want het is immers vakantie.

Over de Duitse snelweg heb ik nog niet gedaan, maar ook dat is een kwestie van aanpassen toch? Als je weet dat je langs een filegevoelige plaats rijdt, hou je rekenig met extra reistijd waardoor er geen 'druk' meer is.

Natuurlijk is het wel belangrijk algehele vaardigheden te hebben ontwikkeld om veilig met je combinatie op weg te gaan. Een goede belading, beschikking over vaardigheden om te manouvreren als het nodig is is natuurlijk gewoon belangrijk. Vaak begint dat bij logisch nadenken (kan ik deze weg wel in? Bij twijfel stoppen en eerst nadenken voor je je in de nesten werkt...) helpt altijd ;). Een beladen vouwwagen manouvreert zeker wel veel beter dan een lege boedelbak of half-lege aanhanger bij de milieustraat (althans dat is mijn ervaring, die koppel ik ook liever los dan dat ik 100x steek omdat dat ding minder beladen is en dan minder goed 'reageert' op jouw richting).

De discussie over 'van de grond' of op een goed geïsoleerd matje is ook zeker niet te onderschatten, maar zeer afhankelijk van jouw reiswensen. Ga je alleen in hoogzomer in NL / BE / FR aan de kust op vakantie is dat gewoonweg niet relevant. Ben je ook van plan naar de bergen te gaan, in het voorjaar en/of najaar te kamperen in de genoemde regio of in de hoogzomer naar Scandinavië te reizen, dan zul je je uitrusting erop moeten aanpassen O-) .

Uit eigen ervaring: afgelopen jaar in de buurt van Barcelonnette gestaan eind juli. Vaak 28-30+ gehad overdag, maar we hadden ook nachten waar het kwik terugzakte naar 3 graden. Dan is je zomerdekbedje op je 'verhoogde' vouwwagen bedje toch minder comfortabel dan in de 3-seizoenenslaapzak op een goed geïsoleerde SI mat :+ .

@JanHenk - Ik kan me voorstellen dat zo'n wollen onderdeken naast enig thermisch comfort ook nog wat drukregulatie doet op de toch beperkte dikte van een matras in de vouwwagen, hoe ervaren jullie dat?

Dance with the stars

• JanHenk
  • Niet online
robbierzz schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:12:
[...]

@JanHenk - Ik kan me voorstellen dat zo'n wollen onderdeken naast enig thermisch comfort ook nog wat drukregulatie doet op de toch beperkte dikte van een matras in de vouwwagen, hoe ervaren jullie dat?
Ja, dat doet ook wel wát hoor, het ding wat we erop hebben is toch wel zo'n 3-4 centimeter. Het is geen wondermiddel, maar op beperkte schaal helpt het wel.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Hoi goedemorgen!

Ook nog een duit in het vouwwagen-zakje: wij hebben 'm op exact dezelfde fase qua kinderleeftijden gekocht en het bevalt perfect. Alles is wel zo'n beetje gezegd maar:
- Lekker doorrijden in België en Frankrijk (120-130 km/h) is geen enkel probleem;
- Je voelt moderne vouwwagens (goed onderstel, fatsoenlijke banden, schokdempers) amper hangen;
- Je ben significant sneller klaar met opbouwen/opbreken op de camping en kunt zomaar 1000L éxtra meenemen tov een tent;
- Goede (2e hands) vouwwagens zijn zeer waardevast - die kun je na 1-2 jaar proberen voor bijna hetzelfde geld weer verkopen.

We zien je hier wel verschijnen: Vouwwagen ervaringen

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:00
@HansAnders07 Hier eerst een aantal jaren met een vw transporter met hefdak op vakantie geweest. Onze oudste durfde niet in het dak te slapen. Na een paar jaar met een voortent bij de bus wat toch niet zo handig was overgestapt op een vouwwagen (Holtkamper Kyte).
Inmiddels jaren prima bevallen voor de zomervakantie. Echter voor en najaar in Nederland in meivakantie en herfstvakantie is toch lastiger om de vouwwagen weer goed droog te krijgen. Zeker na de herfstvakantie. Daarom stappen wij nu over naar een caravan. Ik ben nog wel heel benieuwd of dat gaat bevallen, het slapen onder tentdoek heb ik altijd heel fijn gevonden.

Maar om terug te komen op de vouwwagen vs tent. Een tent heb ik ooit maar 1 keer mee gekampeerd. Dat was net na mijn studententijd. Auto lag helemaal vol. Met twee kleine kinderen was het met de Kyte met 1500 liter ruimte en een Volvo V70 prima te doen ;)

• Nox
  • Laatst online: 21-02 09:07

Nox

Noxiuz

Ik ben bezig met voorbereiding voor de nieuwe kampeervakanties. Wil dit jaar meer buiten het seizoen kamperen. Vrij krijgen gaat makkelijker, goedkoper, rustiger, meer kans op een plekje op de mooiere campings als je last minute besluit ergens heen te gaan. Hoe gaan jullie om met de wat lagere temperaturen? Ik weet wel dat je dan - in nederland - snel tegen koude klamme natte kleding aan loopt en een natte slaapzak e.d. Ik moet een nieuwe want de oude is 10j oud en muf en niet meer schoon te krijgen. Ik had een polydaun zilvermeeuw xxl maar vond deze vrij warm.

Nog een vraag, wat meer offtopic, ik heb een solar powerstation omdat ik ook op plekken zonder stroom wil kamperen maar wel m'n boodschapjes koel wil houden én ik heb een karsten-tent die opgepompt moet worden. De voetpomp kost een half uur pompen en met 3 minuten met de compressor zit de tent vol. Hoe aso is het om op een camping zonder stroom toch je eigen stroom mee te nemen? :+ Ben je dan de asociale decadente lul die te veel luxe meeneemt en wel 3 hele minuten herrie maakt met z'n compressortje tussen de hippies of ben je gewoon de persoon die op een mooi plekje wil kamperen maar een beetje luxe meeneemt? Het zonnepaneel is overigens redelijk bescheiden, een anker 100w model.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:50
Nox schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:13:
Ik ben bezig met voorbereiding voor de nieuwe kampeervakanties. Wil dit jaar meer buiten het seizoen kamperen. Vrij krijgen gaat makkelijker, goedkoper, rustiger, meer kans op een plekje op de mooiere campings als je last minute besluit ergens heen te gaan. Hoe gaan jullie om met de wat lagere temperaturen? Ik weet wel dat je dan - in nederland - snel tegen koude klamme natte kleding aan loopt en een natte slaapzak e.d. Ik moet een nieuwe want de oude is 10j oud en muf en niet meer schoon te krijgen. Ik had een polydaun zilvermeeuw xxl maar vond deze vrij warm.

Nog een vraag, wat meer offtopic, ik heb een solar powerstation omdat ik ook op plekken zonder stroom wil kamperen maar wel m'n boodschapjes koel wil houden én ik heb een karsten-tent die opgepompt moet worden. De voetpomp kost een half uur pompen en met 3 minuten met de compressor zit de tent vol. Hoe aso is het om op een camping zonder stroom toch je eigen stroom mee te nemen? :+ Ben je dan de asociale decadente lul die te veel luxe meeneemt en wel 3 hele minuten herrie maakt met z'n compressortje tussen de hippies of ben je gewoon de persoon die op een mooi plekje wil kamperen maar een beetje luxe meeneemt? Het zonnepaneel is overigens redelijk bescheiden, een anker 100w model.
Lagere temperaturen = laagjes. In kleding en eventueel ook in slaapzak, wij gebruiken een wat dunnere slaapzak en een liner voor als het wat kouder is. En verder als je buiten het seizoen bent gewoon lekker je ding doen. Zo veel mensen zijn er dan toch niet om iets te vinden. :D

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vanuit mijn perspectief: Gewoon doen, die compressor, solar en batterij. Ik heb em ook al eens overwogen. Maar ik heb een zwaardere nodig (1300W output minimaal 1kWh) en dan tellen de kilo’s te hard.

Vaak zijn er op zulke plekken ook campers, en die hebben dat ook allemaal bij zich alleen dan vast gemonteerd.
Heb je een plek met echt natuur kamperen, alleen per fiets of kajak bereikbaar dan zou ik het wel laten overigens.

Mijn irritatie factor stijgt pas als iemand 2x per nacht een luchtbed gaat oppompen met een pompje met te hoge coil whine.

voor een opblaas kano of sup vond ik het ook nog wel ok.
Mogelijk kun je met een zware neopreen hoes de compressor nog wel wat stiller krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 09-02-2026 21:25 ]

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:16
@Nox zolang je met die compressor niet om 3 uur 's nachts je tent staat op te pompen zullen weinig mensen er wakker van liggen ;)

We hebben geen solar in onze camper, maar we nemen genoeg luxe mee... lekker vakantie vieren zoals jij dat wilt en er lekker van genieten zou ik zeggen!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Nox het duurt bij ons wel een dag of drievoordat alles echt (te) klam wordt mits je het droog meeneemt.

Als je in de mist kampeert is het waarschijnlijk wel in een nacht of twee gedaan (zo ik eens van een vuurwerkprofessional hoorde op de radio, je kan alles waterdicht inpakken en afdichten, maar mist komt overal). Dus de RV buiten is ook wel een factor.

Powerstation heb ik ook, ook met solar optie al koppel ik mijn paneel meestal aan de huishoud accu via de 13 polige aanhanger stekker, via het ingebouwde 12v omvormertje.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Nox

Nox

Noxiuz

Get!em schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:23:
[...]

Vanuit mijn perspectief: Gewoon doen, die compressor, solar en batterij. Ik heb em ook al eens overwogen. Maar ik heb een zwaardere nodig (1300W output minimaal 1kWh) en dan tellen de kilo’s te hard.

Vaak zijn er op zulke plekken ook campers, en die hebben dat ook allemaal bij zich alleen dan vast gemonteerd.
Heb je een plek met echt natuur kamperen, alleen per fiets of kajak bereikbaar dan zou ik het wel laten overigens.

Mijn irritatie factor stijgt pas als iemand 2x per nacht een luchtbed gaat oppompen met een pompje met te hoge coil whine.

Mogelijk kun je met een zware neopreen hoes de compressor nog wel wat stiller krijgen.
Nouja, het zijn natuurlijk natuurcampings waar je komt die geen stroom hebben :P beetje idee van de staatsbosbeheer-campings. En je ziet dan van alles voorbij komen, ja uiteraard ook de campers (al zijn die wel schaars) en caravans maar vaak ook dus mensen die op de fiets of lopend komen en dan in een mini-tentje slapen. Ik zie het altijd zo; voor sommigen is kamperen het doel en voor sommigen is kamperen een middel. Voor mij geldt het laatste. Ik kan dan lekker overdag fietsen, wandelen, bierbrouwerijen opzoeken enzo. En voor de ander is het meer een doel om op primitieve manier te overnachten en met veel moeite voeding te bereiden :+ Ieder zijn ding uiteraard ;)

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Nox

Nox

Noxiuz

Get!em schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:23:
[...]

Een hoes om de compressor lijkt me niet handig ivm ventilatie. Die 1300W output haalt de Solix C1000 wel (gen2 sowieso). De nespresso deed het er prima op, 8 kopjes koffie gezet en 5% SoC opgemaakt. Afhankelijk van of je op de fiets gaat is het wel/geen optie dus :P

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nox schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:45:
[...]

Nouja, het zijn natuurlijk natuurcampings waar je komt die geen stroom hebben :P beetje idee van de staatsbosbeheer-campings. En je ziet dan van alles voorbij komen, ja uiteraard ook de campers (al zijn die wel schaars) en caravans maar vaak ook dus mensen die op de fiets of lopend komen en dan in een mini-tentje slapen. Ik zie het altijd zo; voor sommigen is kamperen het doel en voor sommigen is kamperen een middel. Voor mij geldt het laatste. Ik kan dan lekker overdag fietsen, wandelen, bierbrouwerijen opzoeken enzo. En voor de ander is het meer een doel om op primitieve manier te overnachten en met veel moeite voeding te bereiden :+ Ieder zijn ding uiteraard ;)
Ik ken ze, ik fiets er wekelijks langs 2. Maar tegenwoordig hebben ook caravans vaak al een boordaccu waar de koelkast op draait. Het is dus de vraag hoe primitief het bedoeld is en welke sfeer er is.

Bij 1 van die terreinen, staat zelfs in de beschrijving/reglement dat voor regelmatige kampeerders het aan te raden is zo'n mobiele accu aan te schaffen. Dat is op een terrein waar niet eens drinkwater of toilet is, en je de verplichting hebt om bij je kampeermiddel te zijn (vziw zolang het donker is).

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 10-02-2026 15:24 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nox schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:00:
[...]

Een hoes om de compressor lijkt me niet handig ivm ventilatie. Die 1300W output haalt de Solix C1000 wel (gen2 sowieso). De nespresso deed het er prima op, 8 kopjes koffie gezet en 5% SoC opgemaakt. Afhankelijk van of je op de fiets gaat is het wel/geen optie dus :P
Ah, well, ik vind 11,5kg + zonnepaneel en kabel een best gewicht.... in iedergeval zoveel dat ik die mee moet nemen in de positionering van (punt) gewicht in de vouwwagen tov de as. Het past qua maat en gewicht allemaal prima, maar in de afweging nut/noodzaak/wat moet ik er voor laten valt het balletje nu nog naar de negatieve kant voor mij. Ik wil het eigenlijk eens uitproberen op een week vakantie, of en hoeveel ik offgrid kan kamperen met 1kWh + 400W zonnepaneel. Zeker met bewolkt weer. Bovendien moet ik bij vertrek dan minimaal 50% gevuld zijn (dus in de ochtend van vertrek) anders gaat het precies zijn doel voorbij (gebruiken bij opzetten en neerhalen van de tent, die elk berekend ongeveer 10 minuten a 1300W trekt). Bovendien moet hij bij opzetten en neerhalen al IN de aanhangerbak staan (terwijl ik er dan dus niet bij kan) en moet ik dus remote kunnen bedienen. Dat kan met bluetooth, maar als hij daarvoor continue aan moet staan tijdens de reis, is dat niet veilig. Alternatief is dat ie in de kofferbak mee gaat, maar dan moet ik er dus weer andere dingen voor verplaatsen/laten.

[ Voor 43% gewijzigd door Get!em op 10-02-2026 15:42 ]

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
Hoi goedemorgen!

Ik ben ooit begonnen met een 500,- 2e hands jamet (texas). Probeer het gewoon. Koop er nu eentje. Ga in de meivakantie er een/twee weken mee weg en kijk of het bevalt. Verzin anders iets anders voor de zomer. Ik zelf wil niet anders meer. Zijn bezig met de 4e. Inmiddels een nieuwe Aart Kok Kavango. Ligt als een huis en slaapt heerlijk.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Als alles meezit hoop ik de komende zomer weer op pad te gaan met de onderstaande caravan. Afgelopen 3 jaar niet op pad gekund vanwege een heupbeuk van mijn moeder en daarna bleek ze Alzheimer te hebben wat ik als mantelzorger heb moeten opvangen.

Die rode trekker is reeds vervangen door een zwarte zwaardere trekker :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KjrfrKzycTNKBPiqXwURfd25gw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AdYJripRFGTWN158taQyJhsb.jpg?f=user_large

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:50
aReaRe schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:50:
Als alles meezit hoop ik de komende zomer weer op pad te gaan met de onderstaande caravan. Afgelopen 3 jaar niet op pad gekund vanwege een heupbeuk van mijn moeder en daarna bleek ze Alzheimer te hebben wat ik als mantelzorger heb moeten opvangen.

Die rode trekker is reeds vervangen door een zwarte zwaardere trekker :+

[Afbeelding]
Goede vooruitzichten. Altijd lekker om ergens naar toe te kunnen leven 8) We duimen voor je.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:45
SonOfSam schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:52:
[...]

Ik ben ooit begonnen met een 500,- 2e hands jamet (texas). Probeer het gewoon. Koop er nu eentje. Ga in de meivakantie er een/twee weken mee weg en kijk of het bevalt. Verzin anders iets anders voor de zomer. Ik zelf wil niet anders meer. Zijn bezig met de 4e. Inmiddels een nieuwe Aart Kok Kavango. Ligt als een huis en slaapt heerlijk.
Dat is nu inderdaad het plan. We zijn marktplaats en dergelijke een beetje aan het afspeuren en willen in de meivakantie een weekje op pad.

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
HansAnders07 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:31:
[...]

Dat is nu inderdaad het plan. We zijn marktplaats en dergelijke een beetje aan het afspeuren en willen in de meivakantie een weekje op pad.
Jamet bestaat al heel lang in allerlei soorten en maten. Daardoor kan je voor elk budget wel wat vinden. Zeker de bekende Louisiana is een balzaal maar ook langdurig om op te zetten. Ik had specifiek de Texas uitgezocht. Die heeft zo min mogelijk stokken in de voortent en is toch nog groot genoeg voor 5 personen. (Ooit met 10 man in de regen in de voortent gezeten)

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Himalaya schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:43:
[...]

Goede vooruitzichten. Altijd lekker om ergens naar toe te kunnen leven 8) We duimen voor je.
Dank je wel :henk

• Nox

Nox

Noxiuz

Get!em schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:36:
[...]

Ah, well, ik vind 11,5kg + zonnepaneel en kabel een best gewicht.... in iedergeval zoveel dat ik die mee moet nemen in de positionering van (punt) gewicht in de vouwwagen tov de as. Het past qua maat en gewicht allemaal prima, maar in de afweging nut/noodzaak/wat moet ik er voor laten valt het balletje nu nog naar de negatieve kant voor mij. Ik wil het eigenlijk eens uitproberen op een week vakantie, of en hoeveel ik offgrid kan kamperen met 1kWh + 400W zonnepaneel. Zeker met bewolkt weer. Bovendien moet ik bij vertrek dan minimaal 50% gevuld zijn (dus in de ochtend van vertrek) anders gaat het precies zijn doel voorbij (gebruiken bij opzetten en neerhalen van de tent, die elk berekend ongeveer 10 minuten a 1300W trekt). Bovendien moet hij bij opzetten en neerhalen al IN de aanhangerbak staan (terwijl ik er dan dus niet bij kan) en moet ik dus remote kunnen bedienen. Dat kan met bluetooth, maar als hij daarvoor continue aan moet staan tijdens de reis, is dat niet veilig. Alternatief is dat ie in de kofferbak mee gaat, maar dan moet ik er dus weer andere dingen voor verplaatsen/laten.
1300W aan 10 minuten, wat voor tent zet je op? Heeft defensie geen mobiele stroomvoorziening? :+

• Smurf
  • Laatst online: 20-02 09:58

Smurf

Detri

@aReaRe Lekker hoor! De eerste tripjes voor dit jaar zijn hier inmiddels ook alweer geboekt. Winter gaat het nu toch niet meer worden dus laat het voorjaar maar beginnen.

)

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:49
Met de komst van de kleine, kwam ook ruimtegebrek in de station. :+ Dus 2200 liter bagageruimte op wielen aangeschaft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTFVna_fKZwT587ZiDLFG2j7Pzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7Ppga0HrRLQ43SQr4kcrHlw.jpg?f=fotoalbum_large

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nox schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:01:
[...]

1300W aan 10 minuten, wat voor tent zet je op? Heeft defensie geen mobiele stroomvoorziening? :+
De Holtkamper WindForce functie is 1,1kW, maar met aanloop piek tot 1,5kW.

• zuma
late najeer, vroege voorjaar en in de winter kamperen? Zorg voor kunststof buiten-en binnentijk slaapzak. Deze drogen sneller. Hydrofoob dons is ook wel aanbevolen.

Verder een houtkachel in je tent klussen, dan ben je de koning te rijk. Dan is vocht al helemaal geen probleem meer.

• Nox

Nox

Noxiuz

zuma schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:05:
[...]

late najeer, vroege voorjaar en in de winter kamperen? Zorg voor kunststof buiten-en binnentijk slaapzak. Deze drogen sneller. Hydrofoob dons is ook wel aanbevolen.

Verder een houtkachel in je tent klussen, dan ben je de koning te rijk. Dan is vocht al helemaal geen probleem meer.
Op het moment dat ik een houtkachel nodig heb is het wel echt koud, dan ga ik niet op vakantie :p ging mij meer om tips voor een klamme nacht oa. Wat voor kunststof tijk bedoel je? Ik heb juist veel katoen omdat dat goed ademt, al is de tent polykatoen (karsten jubileumeditie is geen vol katoen). Ik moet nog een nieuwe slaapzak, ik had altijd een polydaun zilvermeeuw xxl (ik vind breedte echt fijn) maar ik ben de laatste keer overgestapt, en dit werkt wel goed.

- bij warm weer sla ik hem open en gebruik ik hem als dekbed (ik heb een molton + hoeslaken over mijn slaapmat)

- bij koud weer doe ik hem dicht en slaap ik erin, en doe ik evt nog een fleecedeken erover

Gezien ik bij koud weer toch niet als een zeester slaap met mijn ledematen uit elkaar kan ik een smallere slaapzak overwegen. Iets met een wasbare tijk is welkom, de huidige slaapzak is niet echt wasbaar ivm formaat. Mijn 9kg wasmachine vond hem niet tof.

• zuma
Nox schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:16:
[...]

Op het moment dat ik een houtkachel nodig heb is het wel echt koud, dan ga ik niet op vakantie :p ging mij meer om tips voor een klamme nacht oa. Wat voor kunststof tijk bedoel je? Ik heb juist veel katoen omdat dat goed ademt, al is de tent polykatoen (karsten jubileumeditie is geen vol katoen). Ik moet nog een nieuwe slaapzak, ik had altijd een polydaun zilvermeeuw xxl (ik vind breedte echt fijn) maar ik ben de laatste keer overgestapt, en dit werkt wel goed.

- bij warm weer sla ik hem open en gebruik ik hem als dekbed (ik heb een molton + hoeslaken over mijn slaapmat)

- bij koud weer doe ik hem dicht en slaap ik erin, en doe ik evt nog een fleecedeken erover

Gezien ik bij koud weer toch niet als een zeester slaap met mijn ledematen uit elkaar kan ik een smallere slaapzak overwegen. Iets met een wasbare tijk is welkom, de huidige slaapzak is niet echt wasbaar ivm formaat. Mijn 9kg wasmachine vond hem niet tof.
Met kunststof bedoel ik een binnentijk van een tenminste ademende nylon soort. En een buitentijk van waterafwijzende maar ook ademende buitentijk
Om maar in merknamen te spreken:
Pertex® Quantum kan voor beiden zijden gebruikt worden (binnen en buitentijk)

Een voorbeeld:
https://cumulus.equipment...eping-bag-rect-700-custom

Deze kan je langer, korter, breder maken. zwaardere of lichtere tijken, overstuffen (warmer maken door meer dons dat ook beter op zijn plek blijft zitten) etc.
Als je deze route opgaat zou ik wel een zwaardere buitentijk nemen van Pertex quantum. Standaard zijn binnen en buitentijk gelijk bij dit model.

Over wassen:

gebruik altijd een losse liner van zijde of katoen, Deze kan je altijd makkelijk luchten en wassen. En dan hoef je de slaapzak minder vaak te laten wassen. Ik laat mijn slaapzakken typisch eens in de 1 of 2 jaar wassen bij een professionele toko die daarin gespecialeerd is (speciale buitensport slaapzakken)

[ Voor 24% gewijzigd door zuma op 13-02-2026 14:22 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Nox bij veel (onbemande) tankstations zie ik tegenwoordig 13+ kg wasmachines waar je het eens zou kunnen proberen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• roy.van.geel
  • Registratie: December 2018
Hoi hoi, heeft er iemand hier ervaring met de Duitse winkel TerraCamp? https://www.terracamp.de/

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:54
Iemand nog een echte aanrader qua camping voor een gezin met drie kinderen (8,11,13 jaar) op reisafstand van 3-8 uur? Kamperen in de regen heeft niet mijn voorkeur, dus voorkeur voor drogere plekken (vandaar dat ik dit liever niet in Nederland doe)
We gaan met de vouwwagen, cabanon sunliner, groot formaat, dus zeker een 100+m2 plek nodig.

Camping graag kindvriendelijk, met ook Nederlandse kinderen. Zwembad erbij is wel handig, maar mooie natuur/bergen voor de racefiets is ook wel fijn.
De plek zelf heb ik graag rustig, dus afgebakend met hegje oid. Op vakantie doe ik minder aan socialisatie 🤫
Ik heb geen voorkeur voor een land, zolang de kids het maar leuk hebben qua contacten en mogelijkheden. Voorkeur voor een niet al te grote camping, niet zo’n mega paradijs 🫢
Zelfs eigen sanitair zou mijn voorkeur hebben, dan kijk ik zelfs minder naar de prijs.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:53
Luxemburg, Nommerlayen vond ik erg leuk met onze kinderen van 9 en 11 vorig jaar. Grote plekken, wel veel hollanders.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

8 uur reistijd vanuit Maastricht of Den Helder maakt nogal een verschil.
Vanuit Maastricht kom je in 8 uur flink door rijden misschien net tot aan Dyon Frankrijk.
Nou ook niet echt automatisch goed weer garantie op die afstand naar het Zuiden.
8 uur vanuit Den Helder brengt je naar Luxemburg? Wat weer betreft niks beter of slechter dan ons eigen land.

Dus hoe belangrijk is je weer criteria?

[ Voor 5% gewijzigd door Bommes op 17-02-2026 23:13 ]

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:20
GermanPivo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:14:
[...]

Met de komst van de kleine, kwam ook ruimtegebrek in de station. :+ Dus 2200 liter bagageruimte op wielen aangeschaft.
[Afbeelding]
Looking good, welk merk/model ben je op uitgekomen en waarom , en wat zijn de specs hiervan?
Puur uit interesse naar jouw afwegingen omdat ik ook een dergelijke aanhanger wil aanschaffen.

• Gonadan
  • Laatst online: 22:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
JanHenk schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:05:
Maar op zich wel een goed punt. Dat van de grond slapen, niet automatisch wil zeggen dat het beter 'isolerend' en dus warmer is. Dat hangt er dan inderdaad maar van af...

Onze kinderen slapen in de Aero gewoon in de kindertent op de grond, op isolerende slaapmatten en we leggen er (doorgaans) ook een fleecedeken nog onder. Voor ons was het daarom niet per se noodzakelijk dat ze op hoogte moesten slapen. Heb ze nog niet horen klagen over kou of iets dergelijks, ze hebben daar een prima domein :P
Van de grond slapen is in mijn optiek ook niet om te isoleren, daar heb je veel betere methoden voor. Het is meer omdat we oud worden en dat het dan comfortabeler is om ergens uit te stappen in plaats van de grond overeind te moeten komen. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Goofyduck384
  • Laatst online: 21:54
Bommes schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:12:
8 uur reistijd vanuit Maastricht of Den Helder maakt nogal een verschil.
Vanuit Maastricht kom je in 8 uur flink door rijden misschien net tot aan Dyon Frankrijk.
Nou ook niet echt automatisch goed weer garantie op die afstand naar het Zuiden.
8 uur vanuit Den Helder brengt je naar Luxemburg? Wat weer betreft niks beter of slechter dan ons eigen land.

Dus hoe belangrijk is je weer criteria?
Ik woon in omgeving Amersfoort, dus centraal Nederland.
Het weer is wel belangrijk voor me. Kamperen in de regen heb ik echt een jeugd-trauma aan overgehouden :X
Ik snap dat je dit nooit 100% zeker kan hebben, maar als het even kan….

• GermanPivo
japie101 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:31:
[...]

Looking good, welk merk/model ben je op uitgekomen en waarom , en wat zijn de specs hiervan?
Puur uit interesse naar jouw afwegingen omdat ik ook een dergelijke aanhanger wil aanschaffen.
Er zijn wel wat andere merken, maar Anssems kom je in NL zo'n beetje overal tegen en de standaard modellen zijn tweedehands goed verkrijgbaar. Ook losse ondelen zijn goed verkrijgbaar.

De zoektocht begon met het bepalen van het aantal liters. Onze huidige auto heeft met de bank plat ruim 1500 liter. Aangezien de achterbank nu in gebruik is en er in de toekomst meer (zooi) mee moet, moest de aanhanger meer zijn dan dat.

Uiteindelijk gegaan voor een Anssems GTB-VT1 750 211×126×83. Geremd (want rijdt prettig) en 2200 liter. Tweedehands aangeschaft, maar moest hiervoor marktplaats wel actief in de gaten houden. Deze zijn veel minder beschikbaar en snel weg. Met geluk kwam er een in de buurt beschikbaar en een leuke deal kunnen sluiten. Zelf nog steunpoten, schokdempers en een disselbak erop gezet.

• Ozzie
GermanPivo schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:24:
[...]

Er zijn wel wat andere merken, maar Anssems kom je in NL zo'n beetje overal tegen en de standaard modellen zijn tweedehands goed verkrijgbaar. Ook losse ondelen zijn goed verkrijgbaar.

De zoektocht begon met het bepalen van het aantal liters. Onze huidige auto heeft met de bank plat ruim 1500 liter. Aangezien de achterbank nu in gebruik is en er in de toekomst meer (zooi) mee moet, moest de aanhanger meer zijn dan dat.

Uiteindelijk gegaan voor een Anssems GTB-VT1 750 211×126×83. Geremd (want rijdt prettig) en 2200 liter. Tweedehands aangeschaft, maar moest hiervoor marktplaats wel actief in de gaten houden. Deze zijn veel minder beschikbaar en snel weg. Met geluk kwam er een in de buurt beschikbaar en een leuke deal kunnen sluiten. Zelf nog steunpoten, schokdempers en een disselbak erop gezet.
Wij hebben een maatje kleiner, de GT 750.211×126 HT. 48cm hoog ipv 83 en daar ben ik zelf heel erg blij mee. Is wel ongeremd en max 750kg. Maar met deze hoogte kan ik wel de fietsen erbovenop zetten. Bij die hoge variant zou me dat denk ik niet lukken.

• GermanPivo
Ozzie schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:30:
[...]

Wij hebben een maatje kleiner, de GT 750.211×126 HT. 48cm hoog ipv 83 en daar ben ik zelf heel erg blij mee. Is wel ongeremd en max 750kg. Maar met deze hoogte kan ik wel de fietsen erbovenop zetten. Bij die hoge variant zou me dat denk ik niet lukken.
Ik krijg ze er wel op, alleen heb nog geen geschikte dakdrager (tot 30 kg.) gevonden voor een elektrische fiets. Nu gaan we voorlopig toch nog naar IT/FR, dus de fietsen blijven nog even thuis. Maar wanneer we wat dichter bij huis gaan, is het wel lekker om fietsen mee te kunnen nemen. Maar dan kunnen wat mij betreft de 'normale' fietsen mee. :+

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Goofyduck384 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:12:
[...]

Het weer is wel belangrijk voor me. Kamperen in de regen heb ik echt een jeugd-trauma aan overgehouden :X
Zoek op Google Maps in de satellietmodus naar een plek waar je alleen maar woestijnachtig landschap ziet, typ daar in de zoekbalk "camping", profit. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Goofyduck384 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:12:
[...]

Dole Frankrijk, net iets meer dan 8 uurtjes vanaf Amersfoort.
Heel erg leuk stadje, genoeg horeca, wandelen, grotten, dorpjes van alles in de omgeving.
Wij komen er graag:Y
Camping: https://www.camping-le-pasquier.com/

Ietsie dichterbij, vergelijkbare streek: Gérardmer: https://maps.app.goo.gl/WAUq19C16PSFrRW39
Veel te doen, meren, veel buiten sport, vast een leuke camping te vinden daar.
Wij stonden op camping Camping Vosges Les Deux Pins
https://maps.app.goo.gl/DXcReLNwdsEbQLSv9
Opzet zwembad dat was niet heel bijzonder, wel gezellig, goed sanitair, barretje op de camping, enz.

Andere taal net wat minder dan 7 uurtjes vanuit Amersfoort: Herbolzheim https://maps.app.goo.gl/EUrZi1xHKqcMVYu67
Het Zwarte Woud bied echt veel te doen, gave watervallen, wandel routes, veel (buiten)zwembaden, Europapark, enz.
Wij stonden op een camping in dat dorp: https://maps.app.goo.gl/tBPjYA32dW6k8SSD9
Niet heel speciaal, wel gewoon goed en netjes.
Aanrader voor een stad in de buurt, Freiburg im Breisgau, hele leuke sfeer: https://maps.app.goo.gl/XxNtAWs3BVJnYFm28

Deze tips komen uit onze eigen reis ervaringen, geen garantie op goed weer of blije kinderen :+

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Hoi goedemorgen!

Het heeft even geduurd, maar alsnog mijn ervaringen. De post stond wat lang in concept. :+

Wat viel je specifiek tegen in de ervaring? Sommige dingen kunnen liggen aan de specifieke keuze voor vouwwagen, maar andere dingen horen er gewoon bij en kan je niet echt omheen. :P
Dat klopt, zeker bij kleine kinderen. En dan hangt het ook behoorlijk van je wensen qua luxeniveau af. Wij hebben het jaren gedaan met een middelgrote station en de achterbank vol, met kinderen was een flinke dakkoffer onmisbaar. En ook toen de kinderwagen en wieg en zo niet meer nodig waren zijn we de dakkoffer blijven gebruiken.
Dat was echter met één kind dus de tent kon nog op de achterbank staan, anders had ik wel een uitdaging gehad qua ruimte denk ik.

Die had ik dan kunnen oplossen door kleinere matjes, compactere stoelen, kleinere koelbox, etc. te gaan kiezen. Niet onoverkomelijk, verre van, maar het kan je wel dwingen tot concessies die je mogelijk niet wilt.

Op zich was het allemaal wel te doen en heb het jarenlang met plezier gedaan, maar wat ik uiteindelijk zat werd was dat je alles door je handen moest laten gaan. Bij opbouwen moet de hele auto leeg en de hele tent ingericht, bij opbreken moet de hele tent leeg en de auto met dakkoffer weer vol getetrist.
En omdat ik het ook nog wel leuk vindt om meerdere campings te bezoeken op een vakantie zijn we langzaam gaan kijken naar manieren om het makkelijker te maken.
De tweede optie is dan een vouwwagen. Idee is om misschien een tweedehands vouwwagen aan te schaffen om te kijken hoe het bevalt. Wat je daar natuurlijk niet mee hebt is ruimtegebrek. Er past natuurlijk al super veel in die wagen etc.
Vouwwagens heb je in vele soorten en maten, en ook de manier van opzetten en hoeveel spullen je nog moet verplaatsen verschilt heel erg. Verdiep je daar goed in voordat je wat koopt. Het heeft mij heel lang gekost voordat ik echt zeker wist wat ik wilde hebben, maar toen ook snel een mooie tweedehands gehaald en daar nog steeds plezier van.
Wij hadden als eis dat hij snel op te zetten en af te breken is, en dat je zo weinig mogelijk spullen nog van hun plek moet halen. Dus zoveel mogelijk blijft de hele vakantie in de kratten van de wagenbak zitten, en het enige wat ik nog in de auto heb zijn rugtassen, jassen, en dingen als een krat speelgoed wat ik uiteindelijk in het kindertentdeel zet.

Daarmee heeft het namelijk meer voordeel dan alleen maar bagageruimte. Je hebt ook vouwwagens die men wel eens bouwwagens noemt, van die klassiek bungalowdingen waar je nog twee uur aan het zoeken bent naar de juiste kleur tape op de stokken.
Als je zoiets overweegt kan je in mijn optiek ook gewoon een bagagewagen nemen en daar je tent en ander lomp spul in gooien, dat is goedkoper en net zoveel werk. Tenzij je zo'n klassiek model gewoon tof vindt natuurlijk. :P
Waar we zelf weer tegenaan lopen is het rijden met zo’n wagen achter de auto. Mijn vriendin wil er zelf eigenlijk al liever niet mee rijden omdat ze dat spannend vindt, ik ben zelf van het doorrijden, hou totaal niet van dat langzame geplak achter vrachtwagens en dergelijke vanwege de snelheidsbeperking in o.a. Duitsland. Met m’n schoonouders vond ik dat in de auto vaak heel onprettig voelen die 2x.

Neem sowieso een degelijke moderne vouwwagen met schokbrekers en je merkt het amper qua rijden (een station is meestal flink dus dat maakt de combinatie snel stabiel). Hij volgt je spoor en zolang je geen gekke dingen doet is het enige verschil dat je een heel stuk langer bent en dat accelereren en remmen minder snel gaat als je gewend bent.

Zelf had ik weinig ervaring met aanhangers maar het is geen enkel probleem. Ik ben op een groot parkeerterrein dingen gaan proberen zoals een stukje achteruit draaien of belangrijker: de draaicirkel testen. Ik had ook nog fietsen op de dissel en wilde weten of ik die zou raken als ik maximaal zou sturen, wel handig om te weten. :P

Verder heb ik eigenlijk niet echt geoefend, had zoiets van dat zie ik wel als het komt. Afgelopen vakantie moest ik ineens twee keer onverwacht straatje keren met de combinatie, dat was wel even nieuw. Het grootste nadeel is dat je niet kunt zien wat er om de hoek gebeurt, dus als ik achteruit om geparkeerde auto's moet draaien heb ik geen idee of het om de hoek goed gaat. Dus dat is dan maar het deel wat je wel kunt zien zo strak mogelijk sturen en heel rustig aan, dat ging eigenlijk beter dan verwacht.

Doorrijden is wel minder, daar ga ik eerlijk in zijn. Ondanks dat je makkelijk 130 met een moderne kar kan vind ik dat toch minder prettig en het begint ook aardig te verbruiken. In de meeste landen rijd ik iets van 100-110 (100 gekeurd voor D), dan hoef je niet achter vrachtwagens te sukkelen maar kan je wel relaxed blijven toeren. Uiteindelijk is dat ook meer ontspannen reizen en ook wel lekker. Verder is het wat meer anticiperen en je komt niet echt in de problemen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Nox

Nox

Noxiuz

franssie schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:04:
@Nox bij veel (onbemande) tankstations zie ik tegenwoordig 13+ kg wasmachines waar je het eens zou kunnen proberen.
Ik zag ergens tataljee voorbij komen (of hoe je het schrijft) en de bever kan hem ook wassen. Ik vind het niet erg om er dan eens een paar tientjes voor te betalen, dat betaalt zich wel weer terug (en ik hoef er zelf nul moeite voor te doen :P)

Enige waar ik nu nog op zoek naar ben is een goede slaapzak. Ik kampeer altijd met de auto dus gewicht is geen probleem (minder volume is wel fijn, gezien de auto niet enorm is en ik al veel zooi meeneem). Maar zoveel keuze van 5 tientjes tot 500 euro. Enige wat me wel ideaal leek is een inritsbare tijk zodat je die makkelijk kan wassen en de slaapzak zelf langer schoon blijft.

De huidige gaat niet meer denk, die heeft ook al heel lang in een dichte zak gezeten zonder na gebruik altijd goed te luchten (soms gebruikte ik hem ff snel een nachtje, in de zak en weer in de schuur). Lessons learned denk ik dan maar, je ziet als je goed kijkt al lichte vormen van aanslag, en na een jaar of 10 is het wel welletjes geweest.

[ Voor 16% gewijzigd door Nox op 18-02-2026 14:25 ]

• zuma
Nox schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:23:
[...]

Ik zag ergens tataljee voorbij komen (of hoe je het schrijft) en de bever kan hem ook wassen. Ik vind het niet erg om er dan eens een paar tientjes voor te betalen, dat betaalt zich wel weer terug (en ik hoef er zelf nul moeite voor te doen :P)

Enige waar ik nu nog op zoek naar ben is een goede slaapzak. Ik kampeer altijd met de auto dus gewicht is geen probleem (minder volume is wel fijn, gezien de auto niet enorm is en ik al veel zooi meeneem). Maar zoveel keuze van 5 tientjes tot 500 euro. Enige wat me wel ideaal leek is een inritsbare tijk zodat je die makkelijk kan wassen en de slaapzak zelf langer schoon blijft.

De huidige gaat niet meer denk, die heeft ook al heel lang in een dichte zak gezeten zonder na gebruik altijd goed te luchten (soms gebruikte ik hem ff snel een nachtje, in de zak en weer in de schuur). Lessons learned denk ik dan maar, je ziet als je goed kijkt al lichte vormen van aanslag, en na een jaar of 10 is het wel welletjes geweest.
Slaapzakken altijd bewaren in een grotere zak (dus geen compressie) van katoen of gaas (lekker luchtig). Zeker niet opslaan in een vochtige omgeving zoals een schuur oid. Bij mij liggen ze thuis boven op een rij kledingskasten (zo'n stuk of 10 slaapzakken)

Bever laat wassen bij Lowlands... (tenminste zo ging dat in iedere geval een aantal jaar geleden)

• Nox

Nox

Noxiuz

zuma schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:37:
[...]

Slaapzakken altijd bewaren in een grotere zak (dus geen compressie) van katoen of gaas (lekker luchtig). Zeker niet opslaan in een vochtige omgeving zoals een schuur oid. Bij mij liggen ze thuis boven op een rij kledingskasten (zo'n stuk of 10 slaapzakken)

Bever laat wassen bij Lowlands... (tenminste zo ging dat in iedere geval een aantal jaar geleden)
Jep, die schuur was ook maar kort en daar gaat 'ie niet meer komen. Ik ga eens kijken voor een gaasnet. Denk dat ik een van mijn XXXL waszakken moet opofferen daarvoor want een snelle google search levert niks op.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:08
Nox schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:18:
[...]

Jep, die schuur was ook maar kort en daar gaat 'ie niet meer komen. Ik ga eens kijken voor een gaasnet. Denk dat ik een van mijn XXXL waszakken moet opofferen daarvoor want een snelle google search levert niks op.
extra reden voor een nieuwe :) , bij al onze slaapzakken kwam er een ruime opbergzak automatisch bij.

en anders doet de zoekterm slaapzak opbergzak ook wonderen..

[ Voor 6% gewijzigd door Hopjesvla79 op 19-02-2026 14:06 ]

Hi Ha Hopjesvla

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bij mij zitten ze in een vuilniszak (lekker ruim) maar staan wel gewoon open om te kunnen luchten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• GoEV6
  • Laatst online: 21:20
Hier nog iemand tips voor een camping in de Franse Alpen? We willen een tent huren voor 4 personen en een zwembad op/bij de camping is een must. Camping Huttopia Vanoise – Champagny sluit volledig aan op de wensen maar die hebben helaas geen plek meer.

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-02 20:31
GoEV6 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:59:
Hier nog iemand tips voor een camping in de Franse Alpen? We willen een tent huren voor 4 personen en een zwembad op/bij de camping is een must. Camping Huttopia Vanoise – Champagny sluit volledig aan op de wensen maar die hebben helaas geen plek meer.
Vorig jaar stonden wij op Domaine L'Ubaye . Mooi gelegen camping, met een heel prima zwembad, maar vooral schitterende omgeving 8) .

Dance with the stars

• GoEV6
  • Laatst online: 21:20
robbierzz schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:30:
[...]

Vorig jaar stonden wij op Domaine L'Ubaye . Mooi gelegen camping, met een heel prima zwembad, maar vooral schitterende omgeving 8) .
Dank, ziet er zeker goed uit!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:57
robbierzz schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:30:
[...]

Twee jaar terug ook gestaan en dit jaar gaan we er ook weer eens heen. Beviel prima.

• CK3v1N
  • Laatst online: 21:49
Wat voor klimaat is het daar?

“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:50

The Legend

*Plop*

Volgens mij prima om te kamperen. Wij zijn er twee jaar geleden geweest. Houd er rekening mee dat de vallei al echt hoog ligt. Volgens mij zit je in Barcelonette al boven de 1000 meter. Dat heeft als voordeel dat tijdens een hittegolf het vaak toch nog aangenaam is, maar het kan er ‘s avonds wel aardig afkoelen.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:42
Bovenstaande tip sla ik ook even op, wellicht dat er nog andere aanbevelingen zijn?
Wij (ouders + kids van 6 & 7) zoeken een "kleinschalige" camping (dus niet 140+, animatieteams etc) het liefste aan een rivier of een meertje (niet het formaat visvijver).
Zuidoost tot zuid midden ongeveer (Lyon / Clement-Ferrand en zuidelijker).

Misschien vloeken in dit topic, maar er moeten wel verhuur accommodaties zijn (glamping/chalet/huisje).

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37
Ik ben vorig jaar naar domaine en l'ubaye gegaan en naar Camping Sandaya La Roubine. Beiden erg goed bevallen. Roubine wel nog een stuk luxer dan Ubaye maar niet in de bergen. Wel naast leuk rivier waar ze lekker kunnen spelen en fijn zwembad.
Pagina: 1 ... 279 280 Laatste