(¯`'·.¸ "Do you realy think that's a message you're reading?" ¸.·'´¯)
Wij hebben (bewust) geen gekleurde lampjes, maar geel/witgele lampjes. Maak ik aan de boogstok vast, worden opgeladen met een klein zonnepaneeltje wat er bij zit. Gaan automatisch aan als het donker wordt en gaan ergens in de nacht automatisch uit omdat de energie op is.
Qua lichtopbrengst een lichte schemer onder de luifel, net genoeg om te zien waar je loopt als je in het donker terug komt van het toiletgebouw. Niet genoeg om een boek bij te lezen of een spelletje te doen, echt sfeerverlichting dus.
Op en afrollen is wel een ding. Heb ze vorig jaar om een leeg fles van 0,5 liter gewikkeld en dat werkt "oke".
Merk/type en waar gekocht? Ergens online, geen idee
Niks Barrista koffie-kenner, gewoon stroomloos gewone supermarkt bonen malenaReaRe schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:20:
[...]
Hier team Illy espresso kant en klaar koper uit een blik. Ik hou van een lekker bakkie kovvie ( (c) @Jolke ), maar al dat extra geneuzel gel*l van die zogenaamde Barrista koffie kenners geloof ik wel met grinder dit en dat .
Ik wil een shot koffie, beter dan de Senseo van het werk
Newsflash: de nieuwe versie die Action nu verkoopt, die heeft zelfs kleurtjes! :-)xiphias schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:59:
[Afbeelding]
Hier hebben wij er laatst 2 van opgepikt. Vorig jaar al een uit China, maar dit is goedkoper.
Heel compact op te rollen. Kan opgerold of uitgerold gebruikt worden.
Geen afstandsbediening, geen kleuren. Super simpel, wel gezellig.
Punctuality is the politeness of kings
In de avond geen probleem idd. Overdag ben ik ook niet in de tent. Maar dat maakt niet uit; want het punt is dat hij dan ook royaal buiten de tent te horen is. (Met er naast staat bedoelde ik op de plek er naast staan. Zoals bij een camper of caravan met luidruchtige airco)Kevinns schreef op zondag 28 juni 2026 @ 18:24:
[...]
Geen last van gehad. Wij hebben de koelkast altijd in de tent staan. Als het zo warm is dat hij herrie maakt zijn wij niet in de tent. ‘S avonds koelt het zoveel af dat hij vrijwel stil is.
[ Voor 10% gewijzigd door ijdod op 30-06-2026 16:07 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
De jaarlijkse topic tombola herhalingJanHenk schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:48:
Oei, (gekleurde) lampjes. Als ergens de meningen over uiteenlopen...
[ Voor 3% gewijzigd door aReaRe op 30-06-2026 17:49 ]
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Hier waren de bonen al gemalen en in een vacuümblik gestoptzuma schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:58:
[...]
Niks Barrista koffie-kenner, gewoon stroomloos gewone supermarkt bonen malen
#team lui
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Oh wauw, nee zo erg is het bij mij zeker niet…ijdod schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:01:
[...]
In de avond geen probleem idd. Overdag ben ik ook niet in de tent. Maar dat maakt niet uit; want het punt is dat hij dan ook royaal buiten de tent te horen is. (Met er naast staat bedoelde ik op de plek er naast staan. Zoals bij een camper of caravan met luidruchtige airco)
en knopjes! Om te switchen tussen alle standen.dreamscape schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:47:
[...]
Newsflash: de nieuwe versie die Action nu verkoopt, die heeft zelfs kleurtjes! :-)
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
55 cans - dat is een grote (ik hou wel van de Amerikaanse maatvoering om de inhoud uit te drukken in blikjes van ca 33cc - hunh blikjes zijn ietsjes groter dus kan alleen maar meevallen).BeaM-R schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 01:10:
Na 15 jaar het met een absorptie koelbox gedaan te hebben was ik het lauwe bier bij +30 graden toch wel beu. Dus toch maar eens een compressor koelbox aangeschaft. Het is de Dometic CFX5 55 geworden. Niet de goedkoopste jongen maar een waar we hopelijk nog jaren plezier van hebben.
[Afbeelding]
Ga je geen spijt van krijgen als je 'm kwijt kan. Verbruik is minimaal, koelt ook in hitte en de mijn (een oudere CF18 oid) kan tot -18 vriezen waardoor ik ook koelelementen kan invriezen voor in een koelbox (Igloo marine 50)
[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 01-07-2026 01:27 ]
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Zo hé, wat een geld! Wat doet deze anders/beter dan een Mobicool of Steamy?BeaM-R schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 01:10:
Na 15 jaar het met een absorptie koelbox gedaan te hebben was ik het lauwe bier bij +30 graden toch wel beu. Dus toch maar eens een compressor koelbox aangeschaft. Het is de Dometic CFX5 55 geworden. Niet de goedkoopste jongen maar een waar we hopelijk nog jaren plezier van hebben.
[Afbeelding]
Ik was benieuwd door je post naar de kosten, maar dat is inderdaad een heel bedragbarrymossel schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:01:
[...]
Zo hé, wat een geld! Wat doet deze anders/beter dan een Mobicool of Steamy?
Wij hebben onlangs een Steamy-E Dual gekocht. Ben heel benieuwd hoe dat binnenkort in Kroatië bevalt
XXXVI
we missen nog de niet gespecificeerde camping zoek vragen in de trant van: 'wie weet er nog een een goede camping in Frankrijk?', de 'moet ik reserven voor een camping in Oostenrijk' vraag en natuurlijk: 'welke slaapmat heb ik nodig?'. Dan is de bingokaart weer bijna vol.LordSinclair schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 07:44:
Naast de lampjes nu ook de jaarlijkse koelbox/kast discussie. Het seizoen kan weer beginnen!
Hi Ha Hopjesvla
Aan de B-kant van de bingo kaart mis je nog de ergernissenHopjesvla79 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:33:
[...]
we missen nog de niet gespecificeerde camping zoek vragen in de trant van: 'wie weet er nog een een goede camping in Frankrijk?', de 'moet ik reserven voor een camping in Oostenrijk' vraag en natuurlijk: 'welke slaapmat heb ik nodig?'. Dan is de bingokaart weer bijna vol.
Airco op camping
Muziek
Vermaak/animatie
Jongeren
Stroomuitval
Stroomkosten
Kleine plekjes, buurman parkeert in mijn luifel
Vies sanitair
Geen laadpalen
Bouwlamp buren
BBQ rook
Bellenblaas
Weer in tentdoek
Ik denk dat wij een voorloper daarvan hebben (zien er nu in elk geval heel anders uit, de onze (ook Obelink 'eigen merk') heeft meer deze formfactor: https://www.obelink.nl/tristar-icecool-kb-7245-45c-koelbox.html Maar houdt alles met 30+ graden prima koel en kan ook dan nog steeds wel vriezen. Inderdaad maakt die wel iets meer geluid dan die hele dure gevallen, maar i.m.o. verre van storend/ irriterend.Chielioj schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:32:
Zelf gebruik ik naar volle tevredenheid een coolmove van Obelink. Doordat hij een stuk goedkoper is, zal hij wel iets meer geluid maken, maar hij koelt beter dan de koelkast in de caravan.
Ik ben zelf uitgekomen op een box van Hyckes (Hycooler Pro 50, groot genoeg voor 2-liter flessen) nadat ik deze bij De Wit zag staan. Beetje hetzelfde idee denk ik. De fan is niet heel luid, maar zou nog wel iets stiller mogen zijn. Alleen de irritatiefactor is nog niet hoog genoeg geweest om deze ook daadwerkelijk te gaan vervangen.Chielioj schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:32:
Zelf gebruik ik naar volle tevredenheid een coolmove van Obelink. Doordat hij een stuk goedkoper is, zal hij wel iets meer geluid maken, maar hij koelt beter dan de koelkast in de caravan.
)
Wat een lekker groot rooster achter je koelkast. Ik heb van die standaard-maat roostertjes zitten. Maar bij onze nieuwe caravan zit de koelkast aan de linkerkant. Dat scheelt hopelijk al wat omdat hij dan geen last heeft van de warmte onder de voortent.JaMaaT schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:46:
Nog even een modificatie aangebracht.
[Afbeelding]
4x PC fan.
En van binnenuit te "dimmen" in toerental.
[Afbeelding]
)
Onlangs ook een kleinere gekocht via Joybuy: https://www.joybuy.nl/dp/bingi-compressorkoelbox-22-l-minidraagbare-elektrische/10391447. Die maakt zover ik heb gehoord ook niet veel lawaai, maar is wel wat minder stabiel in temperatuur (schommelt 2 graden boven en onder de ingestelde temperatuur geloof ik).
Poh, ik zie net dat er op bol.com ook een variant van die laatste staat (alleen de vorm van het deksel is iets anders): https://www.bol.com/nl/nl/p/compressor-koelbox-22l-draagbare-auto-camping-en-caravan-koelkast-12v-24v-230v/9300000304597526/
500 euro, terwijl ik nog geen 100 heb betaald... Hufters.
[ Voor 27% gewijzigd door barrymossel op 01-07-2026 10:08 . Reden: toevoeging ]
Inderdaad, voor dat geld huur ik wel een ‘echte’ koelkast op de camping…barrymossel schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:01:
[...]
En dan kan ik nog wel eens een decennium of zo vooruit.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Was een actie waarbij je 100 euro korting kreeg, en heb mijn oude koelbox nog kunnen verkopen voor 125 euro. Dus totaal 725 euro gekost. En ja dat blijft een boel geld.barrymossel schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:01:
[...]
Wat hij beter maakt, tja waarom kopen mensen een Mercedes als een Skoda ook prima rijd? Deze valt wel onder de mercedessen van de koelboxen. Zeer robuust, top geïsoleerd, heel snel op de gewenste temperatuur, connectie met wifi/Bluetooth en usb aansluiting (je blijft een tweaker
We reizen met een caravan en de koelbox gaat altijd in de kofferbak zodat we onderweg ook koele drankjes hebben. De koelkast in de caravan is toch wel een stuk minder onderweg.
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Dat zal het dan zijn! Ik rijd een Skoda!BeaM-R schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:21:
[...]
Was een actie waarbij je 100 euro korting kreeg, en heb mijn oude koelbox nog kunnen verkopen voor 125 euro. Dus totaal 725 euro gekost. En ja dat blijft een boel geld.
Wat hij beter maakt, tja waarom kopen mensen een Mercedes als een Skoda ook prima rijd?
Ik denk dat het deels in gebruikte materialen zal zitten en wellicht een zuinigere, stillere compressor. Of dat het extra geld waard is, is aan ieder voor zichzelf. Je gaat er vast lang van genieten lijkt me. En inderdaad: koelbox achter in de auto is ideaal. Ik twijfel nog of ik in de disselbak van de vouwwagen een 12V aansluiting wil maken, maar dan moet de hele kabelboom vervangen worden...Deze valt wel onder de mercedessen van de koelboxen.
Zeer robuust, top geïsoleerd, heel snel op de gewenste temperatuur, connectie met wifi/Bluetooth en usb aansluiting (je blijft een tweaker), digitaal display.
We reizen met een caravan en de koelbox gaat altijd in de kofferbak zodat we onderweg ook koele drankjes hebben. De koelkast in de caravan is toch wel een stuk minder onderweg.
en ook ik voel me niet aangesprokenBeaM-R schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:21:
[...]
waarom kopen mensen een Mercedes als een Skoda ook prima rijd?
Wat is het probleem dan precies? Als wij onderweg stoppen voor een broodje en wat te drinken is de koelkast in de caravan prima op temperatuur.....We reizen met een caravan en de koelbox gaat altijd in de kofferbak zodat we onderweg ook koele drankjes hebben. De koelkast in de caravan is toch wel een stuk minder onderweg.
Maar 't blijft een mooie gadget zo'n Dometic
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Knopjes om te switchen? Ik mag toch hopen dat er wel knipperstand op zit dit automatisch continue schakelt?Spykie schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 00:00:
[...]
en knopjes! Om te switchen tussen alle standen.
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Heerlijk! Ik ben overigens nog steeds heel blij met de MCF32 die ik paar jaar geleden hebt gekocht nav dit topic.LordSinclair schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 07:44:
Naast de lampjes nu ook de jaarlijkse koelbox/kast discussie. Het seizoen kan weer beginnen!
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Standaard formaat en kan op 240volt en 12volt z'n werk doen.
(De Jumbo? Ik ga anders nooit naar de Jubmbo)
I love it when a plan comes together :7
is dit voor een absorptie koelkast? ik wil dat ook!JaMaaT schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:46:
[Afbeelding]
4x PC fan.
[Afbeelding]
Maar wat is het handigste voor een goed resultaat? Vanaf de caravan beginnen, en dan naar voren werken? Of trek je hem zo strak mogelijk over de stokken en zet je hem eerst op de voorste hoeken vast?
Wij hebben recent ook een dometic CFX35 gekocht. Voornaamste reden was bij ons het verbruik, we hebben een 1kwh powerstation bij en staan graag ook wat langer dan 24uur in het wild. Ik kan met de dometic zonder laden nu 2 a 3 dagen vooruit en met de wat goedkopere zal het echt binnen 24 uur ophouden.Ramzzz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:06:
[...]
Inderdaad, voor dat geld huur ik wel een ‘echte’ koelkast op de camping…
En dan kan ik nog wel eens een decennium of zo vooruit.
barrymossel schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:31:
[...]
Dat zal het dan zijn! Ik rijd een Skoda!![]()
![]()
[...]
Ik zelf ook![]()
Behalve in de vakantie dan, dan een huurauto. De Enyaq mag maar 1000kg trekken.
Ik begib altijd met het opspannen van de dakliggers, daarna de tussen liggers.greatgonzo schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:40:
iemand misschien hier een goede tip. De vakantie komt er aan, en komende zaterdag installeren we ons.Vorig jaar was de eerste keer en had ik toch wat kuilen in onze Dorema voortent, zo bleek na een paar hoosbuien. Dit jaar mag het allemaal wat strakker, dus heb ik sowieso wat boorharingen om het goed vast te zetten.
Maar wat is het handigste voor een goed resultaat? Vanaf de caravan beginnen, en dan naar voren werken? Of trek je hem zo strak mogelijk over de stokken en zet je hem eerst op de voorste hoeken vast?
Dan doe ik beide hoeken aan de voorzijde van de tent, zorg dat je dan het doek goed opspant, vervolgens pak ik beide hoeken aan de caravan zijde en daarna de andere haringen. Mijn tent staat op die manier altijd strak.
Voor een boogtent heb je een andere werkwijze nodig vermoed ik.
Altijd voor het vastzetten van alles, goed de spanners tussen caravan en voorkant goed afspannen. Daar zijn hulpmiddelen voor Dorema Tentframespanner | Van den Elzen caravans en recreatiegreatgonzo schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:40:
iemand misschien hier een goede tip. De vakantie komt er aan, en komende zaterdag installeren we ons.Vorig jaar was de eerste keer en had ik toch wat kuilen in onze Dorema voortent, zo bleek na een paar hoosbuien. Dit jaar mag het allemaal wat strakker, dus heb ik sowieso wat boorharingen om het goed vast te zetten.
Dan met scheerlijnen de hoeken vastzetten
Tenslotte pas de haringen
Ja eigenlijk heel simpel, klein stappenplan van hoe ik het gedaan hebImpstoker schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:47:
[...]
is dit voor een absorptie koelkast? ik wil dat ook!heb je een uitleg of tips hoe en wat precies?
- bovenste en onderste rooster eraf.
- Frontje koelkast loshalen (beide knoppen en 2 schroefjes eraf. Heb het frontje "laten hangen" zat nu vast achter het scharnier. Echter ruimte genoeg om een gaatje te boren en dimmer in te bouwen)
- Kabels trekken ( 2 stuks naar frontje trekken, de toevoer vanaf de 12v als het draadje naar de ventilator moeten naar de dimmer. 1 kabel komt vanaf onderste roostert, dus voldoende lengte houden)
- In mijn geval 4x18cm fans aan elkaar gekoppeld. De plus en de min apart in een wago klem. Overige aders afgeknipt.
- Alle 4 ventilators met tywraps aan elkaar gemaakt.
- Met tywraps de gekoppelde ventilatoren aan rooster gemaakt.
- Gaatje boren in koelkast front.
- Kabels aan dimmer maken
- Dimmer inbouwen in front.
- Kabels aan rooster/ventilator maken. (Bovenste rooster)
- Rooster terugplaatsen
- Kabel voor stroomtoevoer in het kleine kroonsteentje monteren (ik heb het verroeste kroonsteentje vervangen door wago klemmen).
- Ff checken of alles werkt en dan frontje weer monteren.
Ik heb deze dimmer gebruikt:
RUNCCI-YUN 4 stks DC 12 v PWM... https://www.amazon.nl/dp/B08Y5L8HFB?ref=ppx_pop_mob_ap_share
Weet niet zeker of dit zomaar op elke ventilator kan/past qua dimmen...
Welke caravan heb jij:)JaMaaT schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:13:
[...]
Ja eigenlijk heel simpel, klein stappenplan van hoe ik het gedaan hebPaar tips. Pak 14cm ventilatoren. Die passen denk ik op het rooster zonder dat je het binnenkader hoeft te dremelen. Maar meten is weten, ik had deze nog liggen.
- bovenste en onderste rooster eraf.
- Frontje koelkast loshalen (beide knoppen en 2 schroefjes eraf. Heb het frontje "laten hangen" zat nu vast achter het scharnier. Echter ruimte genoeg om een gaatje te boren en dimmer in te bouwen)
- Kabels trekken ( 2 stuks naar frontje trekken, de toevoer vanaf de 12v als het draadje naar de ventilator moeten naar de dimmer. 1 kabel komt vanaf onderste roostert, dus voldoende lengte houden)
- In mijn geval 4x18cm fans aan elkaar gekoppeld. De plus en de min apart in een wago klem. Overige aders afgeknipt.
- Alle 4 ventilators met tywraps aan elkaar gemaakt.
- Met tywraps de gekoppelde ventilatoren aan rooster gemaakt.
- Gaatje boren in koelkast front.
- Kabels aan dimmer maken
- Dimmer inbouwen in front.
- Kabels aan rooster/ventilator maken. (Bovenste rooster)
- Rooster terugplaatsen
- Kabel voor stroomtoevoer in het kleine kroonsteentje monteren (ik heb het verroeste kroonsteentje vervangen door wago klemmen).
- Ff checken of alles werkt en dan frontje weer monteren.
Ik heb deze dimmer gebruikt:
RUNCCI-YUN 4 stks DC 12 v PWM... https://www.amazon.nl/dp/B08Y5L8HFB?ref=ppx_pop_mob_ap_share
Weet niet zeker of dit zomaar op elke ventilator kan/past qua dimmen...
EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025
Voor die prijs zal dat vast geen compressor koelbox geweest zijn.WeirdScience schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:49:
Ik zag laatst bij de Jumbo ook koelboxen te koop voor 79eu
Standaard formaat en kan op 240volt en 12volt z'n werk doen.
(De Jumbo? Ik ga anders nooit naar de Jubmbo)
De luxe van zo'n hoge koelkast in de caravan hebben wij dan weer niet. Maar we hebben toch al een compressor koelbox erbij, dus die blijft maar gewoon. Wat wel handig was aan onze "nieuwe" koelkast is dat het vriesvakje uitneembaar is. Dat hebben we toch nog nooit gebruikt, dus gelijk eruit gehaald. Gaf ook weer wat extra ruimte in het koelvak.JaMaaT schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:58:
Helaas zit deze wel in de voortent. Dit is overigens ook gewoon een standaard maat hoor. Voor een Tower koelkast.
In de oude caravan hadden we ook de koelkast aan de voortent-kant en daar had ik ook de ventilator-mod gedaan. Bij deze ga ik het eerst maar even aanzien hoe hij zich houd tijdens de zomer. Ook een beetje wegens tijdgebrek.
)
Mocht je een standaard voortent hebben dus geen boog oid, en als er eenmaal flinke "zakken" in zitten is het lastig om deze er nog uit te krijgen door middel van strakker spannen. Er zijn wel boogstokken te koop die je als tussenligger plaatst.greatgonzo schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:40:
LOL
Al moet ik niks zeggen want ik heb de laatste weken ook lekker lopen hobbyen aan onze "nieuwe" Adria:
- Halfautomaat mover er onder uit om de nog geen jaar geleden gekochte volautomaat ervoor in de plek te hangen.
- Een setje clipjes geprint en geplaatst waarmee de slinger van de luifel netjes opgehangen kan worden in de disselbak.
- Daar ook een paar "waslijnen" gemaakt om een aantal klemklemmen aan op te hangen. (van die xxl wasknijpers zegmaar)
- 3 planken voor in de hangkast gemaakt. 2 als legplanken, en eentje precies-pas onderin zodat er geen spullen vanaf daar achter de kachel kunnen vallen.
- Het deurtje van diezelfde kast weer netjes recht gehangen. Bovenste scharnier was niet meer goed vast te schroeven, dus uitboren, deuvel erin en nieuwe schroefgaten voorboren.
- Omschakelrelais geplaatst voor de kast die alle 12V systemen aanstuurt. Als de auto actief is (constante +) gebruikt hij die, en anders schakelt hij nu over naar de mover accu. (Als er 230v is gebruikt hij dat natuurlijk, maar dat regelde die kast al.)
- Ingebouwde autoradio vervangen door eentje die wél de zenders vasthoud als de stroom er volledig af gaat. En (waarschijnlijk belangrijker voor de kinders) wel bluetooth heeft. Is wel echt zo'n ding wat van mij nooit had gehoeven. Maar als het er dan toch in zit moet het wel goed bruikbaar zijn.
En daarnaast nog veel proberen, testen en alle vaste uitrusting weer een plekje geven natuurlijk. Vanavond mag hij nog even naar de stalling tot de zomervakantie echt begint.
)
Lekker bezig, je lijkt Chris wel van het caravan forumSmurf schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:02:
@aReaRe met een Hobby heb je er een hobby bij toch?
Al moet ik niks zeggen want ik heb de laatste weken ook lekker lopen hobbyen aan onze "nieuwe" Adria:
- Halfautomaat mover er onder uit om de nog geen jaar geleden gekochte volautomaat ervoor in de plek te hangen.
- Een setje clipjes geprint en geplaatst waarmee de slinger van de luifel netjes opgehangen kan worden in de disselbak.
- Daar ook een paar "waslijnen" gemaakt om een aantal klemklemmen aan op te hangen. (van die xxl wasknijpers zegmaar)
- 3 planken voor in de hangkast gemaakt. 2 als legplanken, en eentje precies-pas onderin zodat er geen spullen vanaf daar achter de kachel kunnen vallen.
- Het deurtje van diezelfde kast weer netjes recht gehangen. Bovenste scharnier was niet meer goed vast te schroeven, dus uitboren, deuvel erin en nieuwe schroefgaten voorboren.
- Omschakelrelais geplaatst voor de kast die alle 12V systemen aanstuurt. Als de auto actief is (constante +) gebruikt hij die, en anders schakelt hij nu over naar de mover accu. (Als er 230v is gebruikt hij dat natuurlijk, maar dat regelde die kast al.)
- Ingebouwde autoradio vervangen door eentje die wél de zenders vasthoud als de stroom er volledig af gaat. En (waarschijnlijk belangrijker voor de kinders) wel bluetooth heeft. Is wel echt zo'n ding wat van mij nooit had gehoeven. Maar als het er dan toch in zit moet het wel goed bruikbaar zijn.
En daarnaast nog veel proberen, testen en alle vaste uitrusting weer een plekje geven natuurlijk. Vanavond mag hij nog even naar de stalling tot de zomervakantie echt begint.
@Smurf Gelukkig heb ik een Caravelair caravan, daar hoef ik niet aan te klussen
#team onderhoud uitbesteed aan de dealer
[ Voor 3% gewijzigd door aReaRe op 02-07-2026 22:11 ]
Het begint wel bizar te worden als deze verwachting (en dat blijft het) uit zo komen.
Ik zie de afgelopen jaren al veel meer campers met Italiaanse en Franse kentekenplaten in Nederland rijden en camperen, denk dat dat aantal deze zomer wel eens enorm zou kunnen zijn.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Wacht maar, tegen de tijd dat we echt gaan is de straalstroom weer verschoven en mag je weer laarzen mee nemen.Get!em schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:25:
Voor de mensen die hebben gereserveerd in Frankrijk, er bestaat een kans dat je de oven in moet.
Zelfs als je er 5c onzekerheid afhaalt is t ondoenlijk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik kan deze extreme temperaturen ook niet terugvinden nog.Gonadan schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:46:
[...]
Wacht maar, tegen de tijd dat we echt gaan is de straalstroom weer verschoven en mag je weer laarzen mee nemen.
Maar ik volg de laatste dagen wel de weerkaarten, en er is echt een gebrek, of zeg maar afwezigheid, van lage druk gebieden. Normaliter komt er wel een afgezwakt orkaantje onze kant op vanuit de Amerikas maar niets nu. https://www.nhc.noaa.gov/
Was het niet een jaar of tien geleden dat we ook een pertinent hogedrukgebied hadden boven Europa? Hoorde toen op de radio een meteoroloog zeggen dat uiteindelijk de zon in september/oktober wel minder krachtig wordt en het hogedrukgebied wel moest instorten, wat ook snel gebeurde.
edit: straalstroom https://meteo-gouda.nl/verwachting-straalstroom.php
sorry, klas van '89 dus zat meteo er gratis bij in Aardrijkskunde.
[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 02-07-2026 22:59 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik kan het zo snel ook niet vinden op https://charts.ecmwf.int/
Maar wellicht gaat het ook te diep voor dit topic. Al is er een "pokke hitte" topic en een "Thunder" topic, en dit valt er net tussenin.
Misschien eens tijd voor een echt Meteo topic hiero.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ook niet, wel tot 40 grc, wat ook erg warm is, maar toch van een andere orde dan 50…franssie schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:55:
[...]
Ik kan deze extreme temperaturen ook niet terugvinden nog.
Ik heb eens 52 meegemaakt in death valley, dat is echt niet lang vol te houden.
Ik zie overigens dat de maximum temp ooit gemeten in Frankrijk 45,9 is.
[ Voor 22% gewijzigd door Puppetmaster op 03-07-2026 08:31 ]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Meteologix.comfranssie schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:55:
[...]
Ik kan deze extreme temperaturen ook niet terugvinden nog.
Was de 12Z run van gisteren op GFS voor de 12Z waarde op vrijdag de 17e.
Krijg nu deze mail:
Wat een domper zegNa een zorgvuldige beoordeling zijn wij tot de conclusie gekomen dat deze plaats momenteel niet de kwaliteit biedt die wij onze gasten graag willen garanderen voor een prettig verblijf.
Door de vele neerslag van de afgelopen periode is het veld waarop uw kampeerplaats zich bevindt erg nat geworden. Hierdoor kan het regenwater onvoldoende wegzakken, waardoor het veld bij regenachtig weer behoorlijk modderig is. Daarnaast heeft de grasmat hierdoor veel te lijden gehad, waardoor de kampeerplaats momenteel ook niet de groene, verzorgde uitstraling heeft die u van ons mag verwachten. Juist omdat wij onze gasten een kwalitatief goed verblijf willen bieden, vinden wij het belangrijk u hierover vooraf eerlijk en transparant te informeren, zodat u niet voor verrassingen komt te staan tijdens uw verblijf.
Wij realiseren ons dat dit juist in de zomermaanden, wanneer u uitkijkt naar uw vakantie, extra teleurstellend kan zijn. Daar hebben wij alle begrip voor. Helaas kunnen wij niet in alle gevallen een volledig vergelijkbare kampeerplaats aanbieden, maar wij denken uiteraard graag met u mee om samen tot een passende oplossing te komen.
Wij bieden u daarom graag één van de onderstaande mogelijkheden aan:Wij verzoeken u vriendelijk om ons te laten weten welke optie uw voorkeur heeft, zodat wij de gewenste wijziging of terugbetaling voor u in gang kunnen zetten.
- U verblijft op de geboekte kampeerplaats en ontvangt 20% korting op de verblijfkosten.
- U stapt kosteloos over naar een andere beschikbare kampeerplaats. Dit is uitsluitend mogelijk op basis van de actuele beschikbaarheid. Kiest u hiervoor, dan wordt uw reservering aangepast naar de tarieven en voorwaarden die gelden voor de nieuw gekozen kampeerplaats.
- U annuleert uw reservering geheel vrijblijvend. In dat geval ontvangt u alle reeds betaalde bedragen volledig terug. De terugbetaling vindt plaats op hetzelfde rekeningnummer waarmee de betaling oorspronkelijk is gedaan.
Uiteraard helpen wij u graag bij het vinden van een passend alternatief of denken wij met u mee over een oplossing die het beste aansluit bij uw wensen, hiervoor mag u zowel per mail als telefonisch contact met ons opnemen.
Nu hopen dat ergens een plekje te vinden is met privesanitair.
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Death Valley is een stuk prettiger dan bijvoorbeeld Singapore weet ik uit ervaring. Op de camping ook wel 40+ graden gehad (hittegolf NL 2019 en Italië 2024), beide zonder schaduw op de plek. Warm, maar het is vakantie en dan is het allemaal wel te doen. Gewoon rustig aan, genoeg water drinken en lekker in het zwembad/meer/zee plonzen.Puppetmaster schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 08:28:
[...]
Ik ook niet, wel tot 40 grc, wat ook erg warm is, maar toch van een andere orde dan 50…
Ik heb eens 52 meegemaakt in death valley, dat is echt niet lang vol te houden.
Ik zie overigens dat de maximum temp ooit gemeten in Frankrijk 45,9 is.
All your base are belong to us!
Oostenrijk is m.i. wat dat betreft wat prettiger, daar kan het ook aardig warm worden maar dan pak je de dichtstbijzijnde gondel naar ~2000m of hoger en het is opeens een stuk minder warm. Het nadeel is dat het qua weer niet heel stabiel is en je ook een week lang regen kan hebben.
@aerofreak 3 weken is nog wel even vooruit en met de huidige voorspellingen zal het uiteindelijk wel loslopen. Ik zou even langsrijden of eventueel vragen om een foto. Ziet het er uit als een rampgebied, dan is het een ander verhaal maar voor nu zou ik kiezen voor die 20% korting. Ik kan mij niet voorstellen dat het zo erg is gezien de andere plekken schijnbaar wel beschikbaar zijn
Waar op de veluwe is dit? (mag ook per pm, als t hier in de buurt is kan ik zelfs langsgaan, of je vraagt een foto aan de camping). Slechte Grasmat als zand is nog niet zo erg (mijn mening), modder wel. Maar met huidige KNMI verwachting voor neerslag (komende 10 dagen vrij weinig) is dat op zandgrond niet heel erg aan de orde.aerofreak schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:19:
Over 3 weken zouden we gaan kamperen op de Veluwe. Prive sanitair gekozen ivm de kinderen waarbij de jongste 3 maanden is.
Krijg nu deze mail:
[...]
Wat een domper zegZe hebben niks anders op de betreffende camping en we hebben geen zin om door de blubber te gaan, dus zal wel annuleren worden.
Ik woon op de Veluwe en boeren zijn hier gewoon druk bezig met hooi op t land. Heb eergisteren nog wat planten water moeten geven omdat t te droog was (ondanks de forse buien vorig weekend).
Vooralsnog zou ik gokken op de 20% versie als je gewoon een caravan/vouwwagen hebt en kuipzeil.
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 03-07-2026 11:41 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Betreft een camping op zandgrond op 15-20m NAP. Wil een kwaliteit camping zijn, en er is deze winter veel verbouwd. Verder doe ik even via pm naar aero.Gonadan schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:11:
Ze spreken van modder, dus dan heb je het in feite niet over zandgrond. Nat zand zou ik niet zo'n punt vinden, maar modder is wel een stuk vervelender inderdaad. Nu weet ik niet hoe strikt zij met de terminologie omgaan maar het feit dat het water niet snel wegzakt suggereert ook wel dat het geen zandgrond is.
Tsjah, dan moet je niet op een plek op een vakantie gaan waarbij die kans reëel is toch? Als je er niet van houdt kan je beter zoals je zei naar Oostenrijk of de Nordics gaan.vhal schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:34:
Aan de andere kant, je wilt ook nog wel eens wat anders doen/zien dan alleen 3 weken hangen op dezelfde plek en ik kan mij voorstellen dat niet iedereen zit te wachten op continue >40 graden C.
All your base are belong to us!
Cadac chef met paellapan is goud. Eventueel klein los gaspitje erbij voor aardappels/past maar dat is meestal niet nodig.Pnnnkk schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:17:
Wat doen jullie met koken op de camping? Ik ben een beetje op zoek naar een handiger kooktoestelding. We hebben nu een campinggaz partygrill en een pocketrocket, dus we kunnen wel wat hannesen met een pannetje, maar met 2 volwassenen en 2 kinderen is het soms ook niet meer echt toereikend. We staan gewoon een aantal dagen op een campingplek, dus iets groter mag wel, maar het moet ook wel weer heel compact in te pakken zijn, want de auto is al vol zat.
Poten eraf dan blijft er wel een pakket over, maar de bakruimte is ook enorm. Dat icm quad powerpack
[ Voor 7% gewijzigd door Snowhite0901 op 03-07-2026 20:26 ]
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Cocque au vin is bijna uitgevonden voor de 1.5 pit.
[ Voor 7% gewijzigd door Delerium op 03-07-2026 20:49 ]
https://www.ah.nl/producten/product/wi197583/lassie-zilvervlies-rijst-panklaar
Qua koken heb ik het jaren gedaan met een 907 en een opklapbare gaspitten. Je hebt ook de bijbehorende partywok zonder stokken, maar die vond ik wat groot en lomp voor meenemen, dus die staat meestal thuis en met korte weekenden weg.
Als je geen vaste keuken hebt; Coleman 2 pits . Lekker heet, altijd op druk (te brengen). Handzaam koffertje. Eventueel op benzine koken, maar beter is om coleman fuel te gebruiken.Pnnnkk schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:17:
Wat doen jullie met koken op de camping? Ik ben een beetje op zoek naar een handiger kooktoestelding. We hebben nu een campinggaz partygrill en een pocketrocket, dus we kunnen wel wat hannesen met een pannetje, maar met 2 volwassenen en 2 kinderen is het soms ook niet meer echt toereikend. We staan gewoon een aantal dagen op een campingplek, dus iets groter mag wel, maar het moet ook wel weer heel compact in te pakken zijn, want de auto is al vol zat.
Vergt wat handigheid, maar ze gaan lang mee en zijn repareerbaar.
Wij hebben een Cadac 2 Cook Turbo FFD. Dat is een 2 pits gasstel wat we voeden vanaf ~500gr wegwerptankjes met schroefventiel. Staat op een Decathlon tafeltke. Zitten 2 grilpaten bij voor als je wilt grillen/bbqen . Bevalt ons prima; voor ons is geen losse BBQ nodig. We hebben 2 tankjes bij ons, doen een 2 weken op een tankje.Pnnnkk schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:17:
Observaties:
- Algemeen viel het gebrek aan tenten en caravans ons op. Maar een paar caravans gezien, een De Waard, wat kleine tentjes, en verder campers, campers, campers. Op de camping niet erg, maar we zijn op een aantal mooie uitzichten/cols niet meer gestopt door de witte muur van campers.
- We houden van kleine campings. Als het sanitair maar goed genoeg is. Daar hebben we ook onze ondergrens aan ervaren; leuke camping, maar sanitair was (letterlijk) uit de jaren 60 (niet erg), maar functioneel ook erg matig. Ik zou het nu een 3/5 geven, met een basale upgrade zou het voor mij 5/5 zijn. - katoen is prettig. Minder benauwd dan onze vorige tent. Het blijft echter een tent, in de zon wordt 'ie warm, bij een vochtige nacht klammig (maar niet zo erg als de polyester tent).
- Opzettijd van aankomst op plek tot klaar: 1.5 uur. Afbreektijd: 2 uur vanaf de wekker tot wegrijden (incl douchen).
- Tent kan meer ventitalie gebruiken. Hebben daar ideeen over; die zijn doorgaans uitvoerbaar bij Karsten. Concreet: ventilatieraam in de slaapcabine, en 'gaasramen' in de interne scheidingswanden
- Karsten gebruikt een wand ipv de meer gebruikelijke binnentent. Dat is beter bevallen dan verwacht, tegelijkertijd denk ik dat een traditionele binnentent qua ongedierte beter werkt. Zeker als je die binnenwanden zoals in de Karsten brochure open doet overdag
Voor de insectenliefhebbers: een van onze plekken had een oorwurmen plaag. Voordeel is dat je daara niety meer warm of koud wordt van een oorwurm.
Wij gebruiken meestal de Skottelbraai met paella pan. Eten vaak vrij simpel; vlees/ei/vis met stokbrood wat groente soms aardappelen. Daarnaast keer pannenkoeken,knakworsten etcPnnnkk schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:17:
Zijn we in Italië wordt er geregeld pizza gehaald
Beter laat dan nooit reageren..JaMaaT schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:46:
[Afbeelding]
4x PC fan.
[Afbeelding]
Op zich een leuk idee, maar ik denk dat de uitvoering beter kan. Bij een absorptiekoelkast wil je de luchtstroom achter de koelkast juist ondersteunen, niet er continu vol doorheen jagen. Volgens mij werkt zoiets veel beter als de ventilatoren op een temperatuursensor draaien. Wordt het achter de koelkast te warm, dan gaan ze aan. Is de temperatuur weer goed, dan gaan ze uit. Dat is volgens mij een stuk efficiënter en scheelt ook nog geluid.
Als je geforceerd blijft ventileren werkt deze mod averechts.. (Spreek uit ervaring)
Sowieso moet ik de dimmer op halve kracht zetten wil ik ze überhaupt horen buiten de caravan. Dus daaronder onhoorbaar.
Hier team lui en ik ga uit etenPnnnkk schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:17:
Ik kan buiten en binnen koken aangezien ik twee gasfornuizen mee heb (Camping gaz toestel buiten + 904 tank en in de caravan een kooktoestel).
ons idee is/was om volgend jaar met een grote tent te gaan… maar ik vraag me dus af hoe dit te doen is met die temperaturen… het idee van een caravan lonkt dan toch een beetje. Echter, ik rij elektrisch. Meer mensen ervaring met een caravan + EV?
trekgewicht en range is geen issue, maar het laden aan de snelweg met een caravan / aanhanger is vaak niet mogelijk (omdat je moet in parkeren)…
Onze vouwwagen bevalt ons ook goed. Vorig jaar in Frankrijk ook in een hittegolf gestaan (40+) en zowel wij als onze kinderen (inclusief baby) hebben prima geslapen. Zelfs de middagslaapjes op het heetste van de dag.
Het kan overigens ook wel meehelpen als je een plek hebt met wat natuurlijke schaduw. Ik zoek dus altijd een camping met ruime plekken en schaduw.
Als je niet goed tegen die hitte kunt, zou ik ook gewoon wat noordelijker verblijven. In plaats van een caravan met airco zeg maar
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Een caravan is heter dan een tentcrimby schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:24:
Wij zaten vorige week nog met 44 graden in Frankrijk. Laatste jaar dat we nog buiten het hoogseizoen kunnen dus nog lekker een huisje met airco en al het gemak.
ons idee is/was om volgend jaar met een grote tent te gaan… maar ik vraag me dus af hoe dit te doen is met die temperaturen… het idee van een caravan lonkt dan toch een beetje. Echter, ik rij elektrisch. Meer mensen ervaring met een caravan + EV?
trekgewicht en range is geen issue, maar het laden aan de snelweg met een caravan / aanhanger is vaak niet mogelijk (omdat je moet in parkeren)…
Overwogen gewoon ergens anders heen te gaan?crimby schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:24:
Wij zaten vorige week nog met 44 graden in Frankrijk. Laatste jaar dat we nog buiten het hoogseizoen kunnen dus nog lekker een huisje met airco en al het gemak.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb al meer dan 20 jaar een caravan. Top zo'n ding in het voorseizoen in Nederland met wisselend weer (regen, zelfs sneeuw) maar al die jaren dat ik naar Zuid Europa reed (Toscane, Provence enz) vroeg ik me af waarom ik dat ding meesleepte. Je slaapt alleen in dat ding en verder heb je niets aan je caravan daar en je betaalt je blauw aan tol. Mij zie je al jaren niet meer in Zuid-Europa (check even het weer daar tegenwoordigcrimby schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:24:
Kampeer je alleen in Zuid-Europa zou ik zeggen koop een mooie grote luxe tent waarin je ook kan staan, stroom erbij en wat ventilatoren voor de nacht. Scheelt je bakken met geld.
Lijkt me een zwam verhaal om iets van een dubbele boeking goed te praten. Als je nog een leuke camping zoekt. Heb net 2 weken op camping de Boshoek gestaan in Voorthuizen. Ook leuk voor kleine kinderen.aerofreak schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:19:
Over 3 weken zouden we gaan kamperen op de Veluwe. Prive sanitair gekozen ivm de kinderen waarbij de jongste 3 maanden is.
Krijg nu deze mail:
[...]
Wat een domper zegZe hebben niks anders op de betreffende camping en we hebben geen zin om door de blubber te gaan, dus zal wel annuleren worden.
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Of naar Scandinavië reizenijdod schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:54:
De hoogte opzoeken qua regio wil ook helpen met temperatuur.
Meestal heeft de camping mooie reclame folders met de mooie te bezoeken uitjes in de omgeving. Dat is mijn ervaring als ik op de camping sta, of krijg tips van de camping eigenaar.ST10©DE schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:12:
Volgende week vertrek ik richting Sisteron, camping Clot du Jay. Heeft iemand nog tips wat je daar kan doen met kinderen?
Nou ik heb de foto's gezien (Nogmaals dank @Get!emMotorBeast schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:11:
[...]
Lijkt me een zwam verhaal om iets van een dubbele boeking goed te praten. Als je nog een leuke camping zoekt. Heb net 2 weken op camping de Boshoek gestaan in Voorthuizen. Ook leuk voor kleine kinderen.
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Wij zijn daar alleen doorheen gereden naar de Gorges du Verdon, (via Digne-les-Bains).ST10©DE schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:12:
Volgende week vertrek ik richting Sisteron, camping Clot du Jay. Heeft iemand nog tips wat je daar kan doen met kinderen?
Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen en je interesses, wildwaterraften kan daar 2x per week.
Dat is echt wel erg tof! (en niet overdreven ver weg). Ook een mooi stuwmeer vlakbij Castellane, om op te waterfietsen.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Succes ermee gezien de drukte deze periodeaerofreak schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:37:
[...]
Nou ik heb de foto's gezien (Nogmaals dank @Get!em!) daar wil je niet staan. Nu hard op zoek naar een andere camping
Nope, plekje bezocht. Veld is net omgefreesd tot 30-40cm diepte, incl het rijpad, opnieuw ingezaaid. Alleen de plek waar de caravans moeten staan is nog bestaand gras, maar dat zijn kuilen van 10cm lager dan de rest van veld.MotorBeast schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:11:
[...]
Lijkt me een zwam verhaal om iets van een dubbele boeking goed te praten. Als je nog een leuke camping zoekt. Heb net 2 weken op camping de Boshoek gestaan in Voorthuizen. Ook leuk voor kleine kinderen.
Gaat om zandgrond, dus graszaad zal pas in herfst aanslaan.
Hele camping is dikke prima, maar dat ene veld is gewoon te nieuw nog. Net verse hokjes met privé sanitair gezet. Volgend jaar zal t wel goed zijn.
Nederland en/of scandinavie staan ook op mijn lijstje maar de zonzekerheid van Frankrijk of Italie zijn toch wat hoger. Met het bijbehorende nadeel. Overigens is dit niet de enige reden voor een caravan.
Het was overigens niet mijn vraag ;-)
Thanks, goed om te weten :-)JanHenk schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:33:
@crimby In een katoenen tent met wat ventilatie is prima te slapen in mijn ervaring. Ook in die hittegolven. Niet te vroeg op bed, beetje met het ritme van de hitte mee bewegen en het gaat prima.
Onze vouwwagen bevalt ons ook goed. Vorig jaar in Frankrijk ook in een hittegolf gestaan (40+) en zowel wij als onze kinderen (inclusief baby) hebben prima geslapen. Zelfs de middagslaapjes op het heetste van de dag.
Het kan overigens ook wel meehelpen als je een plek hebt met wat natuurlijke schaduw. Ik zoek dus altijd een camping met ruime plekken en schaduw.
Als je niet goed tegen die hitte kunt, zou ik ook gewoon wat noordelijker verblijven. In plaats van een caravan met airco zeg maar
Ik kan overigens prima tegen die hitte en rest van gezin minder maar ook wel.. alleen snachts is het lastiger zeker met kleine kinderen.. of nja denk ik
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik snap wel dat je je vooral “zorgen” maakt om het slapen. Maar een goede katoenen (belangrijk, ademt veel beter) tent is veel aangenamer dan een caravan, in mijn beleving.crimby schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:53:
[...]
Thanks, goed om te weten :-)
Ik kan overigens prima tegen die hitte en rest van gezin minder maar ook wel.. alleen snachts is het lastiger zeker met kleine kinderen.. of nja denk ik
Gelukkig kost een tent niet de wereld. Je moet het eens ervaren.
Ik snap dat er mensen zijn die de caravan vooral voor in Nederland hebben (voor- en naseizoen) en dat ze die ook meenemen naar Zuid Frankrijk. Maar zelfs al zou ik een caravan hebben: dan kocht ik er een tent bij en nam ik die mee naar Frankrijk (wij zoeken ook graag de warmte op).
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Je kunt toch ook een minder warme plek opzoeken. Wij zijn 1x in Zuid Frankrijk geweest. Nooit weer 😅crimby schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:24:
Met 40plus was ik serieus niet gegaan
Iets hogere gebieden opzoeken in de Alpen? (Frankrijk, Oostenrijk). Zat afgelopen week in Chamonix, daar was het heerlijk! En zelfs een frisse wind op 2500m!crimby schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:24:
Wij hebben besloten met het gezin niet meer in juli/augustus weg te gaan, maar 2,5 week in de meivakantie. (Voorjaarsvakantie + extra vakantie week + studiedagen). Van het vakantie budget hebben we een zwembad gekocht
[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 04-07-2026 23:25 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Bbrr mijn nieuwe slaapzak was daar niet helemaal tegen opgewassen. Of ik ben een koukleum.
Mooie Huttopia camping trouwens, je staat gewoon in het bos, heerlijk.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
:strip_exif()/f/image/ZvwyBsSGIeoYCIEKvsqFpmBf.jpg?f=fotoalbum_large)
https://maps.app.goo.gl/YvGh4CAkBYFM7KMw8
Ja ik ben er met die scooter, met kampeerspullen en alles naar toe gereden vanuit NL.
Oh en ook weer terug naar huis
[ Voor 35% gewijzigd door Bommes op 04-07-2026 23:46 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ha, daar stonden wij 4weken terug ook,zelfde stekje of net ernaast. Maar prima camping. Ik ben er 45 jaar geleden ook geweest, in al die jaren niet heel veel veranderd, herkende nog wat plekken waar ik toen met mn broertje speelde.Bommes schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:00:
3 nachten terug bij Briancon in de buurt op een camping was het 7 graden.
Bbrr mijn nieuwe slaapzak was daar niet helemaal tegen opgewassen. Of ik ben een koukleum.
Mooie Huttopia camping trouwens, je staat gewoon in het bos, heerlijk.
[Afbeelding]
Maar Briançon ligt ook op 1360m hoogte, en elke 1000m verlies je ca 6graden, dus inderdaad koelere nachten, ook door de frisse wind uit de bergen vlakbij.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

:strip_exif()/f/image/KO0nFwd72BznRppLhFUJyhhh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RhU32tq9IgZBakLALh9zEuFe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7tNst5oTgOIE2C7xddxMShBt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QupY4CpqshhpftRLNwVZm26W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uAAmJlHxrRtHeD3gbdlhyKEv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XNTox7ZNTcTA7a7qceZdt7kL.jpg?f=fotoalbum_large)