Gonadan schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:02:
[...]
Groenten koop ik alleen vers, maar om in het voorbeeld te blijven. Hak verkoopt groentjes en hebben daarin een goede reputatie, als die dan ook ineens met pindakaas aan komen zou ik eerder sceptisch zijn dan die blind uit het rek pakken omdat ze toevallig goed zijn in groentjes.
Het kan een beetje twee kanten op gaan. Merken als Bo-Camp en ProPlus hebben zoveel verschillende spullen dat je ze vanzelf gaat zien als allround. Niet bijzonder, ook niet slecht, gewoon prima als het betreffende artikel je bevalt. Maar daarmee ook volledig uitwisselbaar en hebben ze onderling geen voordelen meer. Als je moet kiezen tussen een Bo-Camp of iets onbekends dan pak je waarschijnlijk de Bo-Camp, maar als je beiden kent heb je dat niet. En omdat meerdere van dat soort merken overal te vinden zijn voet het voor mij als één pot nat, en werkt dat principe dus niet echt meer.
@
Get!em wat ik al zei, van een winkel snap ik het wel. Die maken zo reclame voor zichzelf en wordt het een soort huismerk.
Soms is het ook gewoon een soort loterij vanuit een grotere commerciële organisatie. Maak 5 merken aan, met eigen naam, marketing en uiterlijk, en kijk welke aanslaat en vertrouwen geeft en goede verkopen. Maak vervolgens de andere merken dood.
Vroeger deed de Blokker dat voor je, en wist je niet anders. Blokker was een grote inkoopmachine in China. Ze filterden op kwaliteit, gaven het een eigen merkje, en verkochten het in NL.
Tegenwoordig kan iedereen zelf al in China shoppen en ziet daar alle whitelabels staan, die je hier in NL tegenwoordig terugvind in de Winkels. NL winkels doen ondertussen steeds minder moeite om te verbergen dat het China Whitelabel is.
Action doet het bijv nog wel goed. Die krijgt het zelfs voor elkaar om met hun massa inkoop de prijs dusdanig te drukken dat ze voor sommige artikelen goedkoper zijn dan via Amazon of Alieexpress.
En veel van die pro-plus en obelink spullen kun je ook gemakkelijk op Amazon en Alieexpress vinden onder hun whitelabel. En ook obelink doet het eigenlijk prima, die zitten op hetzelfde prijsniveau (of soms zelfs lager) met hun eigen merk.
Decathlon is ook zo'n mooi voorbeeld. Die hebben wel echt nu een gevestigd merk, maar moeten nog werken aan kwaliteit.
Eerstvolgende is bijv die bekende chinese tentenshop. Zou me niet verbazen dat die binnenkort zo groot is, dat iemand er een fysieke winkel van maakt in NL. Sterker nog, ze hebben er hun eigen affiliate en official wholesale pagina's voor aangemaakt op hun website.
https://www.naturehike.com/pages/wholesale