[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 307 308 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:17

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Misschien dat je in een caravan of camper iets makkelijker 22 kg gas mee neemt, maar ik vind dat belachelijk veel en groot. Ik heb maximaal 4,55 kg mee en daar ga je weinig koelkast of oven mee draaien als je niet te vaak nieuw gas wilt gaan halen. :P
Ja en patat friet tegelijk waarschijnlijk. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 07:47:
[...]

Steeds meer nieuwe EV’s hebben V2L. (Sterker nog, nieuwste modeljaar van mijn huidige auto, weer te vroeg gekocht).

Dan heb je (misschien) überhaupt geen powerstation meer nodig. Of is opladen van zo’n ding zo gepiept, mocht de camping autovrij zijn :)

Gezien de ontwikkelingen qua stroomverbruik en kosten zie ik in de nabije toekomst nog wel voor me dat ik op die manier standaard “stroomloos” kampeer, het minimale afneem, etc. Zonder al te veel grote investeringen.

Overigens terugkomend op de koelbox en het verbruik: het is wel echt een stress-test geweest hier... Dus zie het als het maximale verbruik. :)
En dan wel de auto opladen bij de laadpaal van de camping. _O-

V2L zou wel handig kunnen zijn, mits de auto bij de tent mag. Ik kies echter wanneer het kan graag voor campings waar de auto er niet bij staat dus helemaal zonder powerbank wordt dan wel lastig. Zit het stopcontact trouwens niet vaak in de kofferbak? Dan mag je wel een stevig snoertje regelen wat er tegen kan als je de klep dicht doet. :P

Ik zie trouwens dat een dynamo van een auto belachelijk veel vermogen levert. In feite is je powerstation vergelijkbaar met de auto accu qua capaciteit. Het laden van de powerstation tijdens het rijden kost zo 8 tot 12 uur, dat is onwerkbaar hadden we al besloten.
Je kunt echter wel gewoon op de camping stilstaand je powerstation bijladen op de autoaccu. Met alle beveiligingen van tegenwoordig en wat gezond verstand zou je hem niet leeg moeten kunnen trekken en met een rondje boodschappen doen is die autoaccu al wel weer vol.
Dit zou ik niet als standaard gebruiken maar om het af en toe eens aan te vullen zou dat effectiever zijn dan de accu mee nemen met boodschappen doen en alleen dan laden (staat je koelbox ook stroomloos).

Of is dat net even te risicovol als plannetje? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:43
Gonadan schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:27:
Misschien dat je in een caravan of camper iets makkelijker 22 kg gas mee neemt, maar ik vind dat belachelijk veel en groot. Ik heb maximaal 4,55 kg mee en daar ga je weinig koelkast of oven mee draaien als je niet te vaak nieuw gas wilt gaan halen. :P
Bij vorst houdt die 22kg het maar een paar dagen vol als we puur op gas zouden verwarmen. Onze camper is wintervast geïsoleerd, incl dubbele bodem, maar hij is simpelweg erg groot. Bij 0 graden gemiddeld buiten en 's nachts de verwarming lager is het gasverbruik grofweg 5kg per dag. Tijdens het rijden is er een warmtewisselaar om de motor warmte te gebruiken, en elektrisch verwarmen tot 3kW is een optie, maar bij offgrid staan zonder te rijden gaat het snel met de gasvoorraad.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:48:
[...]

Bij vorst houdt die 22kg het maar een paar dagen vol als we puur op gas zouden verwarmen. Onze camper is wintervast geïsoleerd, incl dubbele bodem, maar hij is simpelweg erg groot. Bij 0 graden gemiddeld buiten en 's nachts de verwarming lager is het gasverbruik grofweg 5kg per dag. Tijdens het rijden is er een warmtewisselaar om de motor warmte te gebruiken, en elektrisch verwarmen tot 3kW is een optie, maar bij offgrid staan zonder te rijden gaat het snel met de gasvoorraad.
Ik ging er eigenlijk blind van uit dat jij ook gewoon een tegelkacheltje in had gebouwd om op hout te stoken als je off-grid staat. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pirke
Gonadan schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:50:
[...]

Ik ging er eigenlijk blind van uit dat jij ook gewoon een tegelkacheltje in had gebouwd om op hout te stoken als je off-grid staat. :P
Haha, ik heb wel eens een camper gezien die een houtkachel/hout fornuis ingebouwd had, maar dan moet je ook een pallet hout meenemen, schiet ook niet op :)

Dan is een grote LPG tank onder de camper hangen een betere optie. Maar in de winter of het voor- en najaar gaan we meestal niet wildkamperen bij vorst, hooguit een paar dagen, en dan is de huidige gasvoorraad voldoende.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:48:
[...]

En dan wel de auto opladen bij de laadpaal van de camping. _O-

V2L zou wel handig kunnen zijn, mits de auto bij de tent mag. Ik kies echter wanneer het kan graag voor campings waar de auto er niet bij staat dus helemaal zonder powerbank wordt dan wel lastig. Zit het stopcontact trouwens niet vaak in de kofferbak? Dan mag je wel een stevig snoertje regelen wat er tegen kan als je de klep dicht doet. :P
Met V2L gebruik je een adapter op de laadpoort van de auto, van Type 2 (de aansluiting op de auto) naar Schuko. Daar kun je vervolgens (doorgaans) maar liefst 16A tappen, dus 3,6 kW.

Over campingpalen gesproken. Ze staan ook hier, maar ik gebruik ze niet. 66 eurocent per kWh, plus 7,20 euro per uur connectietarief plus 4,80 euro starttarief. Ik heb nog nooit zo’n dure paal gezien. 8)7

Bij supermarkten en dergelijke genoeg mogelijkheden om te laden.
Ik zie trouwens dat een dynamo van een auto belachelijk veel vermogen levert. In feite is je powerstation vergelijkbaar met de auto accu qua capaciteit. Het laden van de powerstation tijdens het rijden kost zo 8 tot 12 uur, dat is onwerkbaar hadden we al besloten.
Je kunt echter wel gewoon op de camping stilstaand je powerstation bijladen op de autoaccu. Met alle beveiligingen van tegenwoordig en wat gezond verstand zou je hem niet leeg moeten kunnen trekken en met een rondje boodschappen doen is die autoaccu al wel weer vol.
Dit zou ik niet als standaard gebruiken maar om het af en toe eens aan te vullen zou dat effectiever zijn dan de accu mee nemen met boodschappen doen en alleen dan laden (staat je koelbox ook stroomloos).

Of is dat net even te risicovol als plannetje? :+
Hoe wil je die aansluiten op de 12V auto accu dan? Dat zie ik nog even niet voor me.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:18

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ik zat te kijken naar wat de koelbox (zo'n piezoding) gebruikt, dat is ongeveer 50-60watt, dat is niet veel tenzij je dat 24 uur doet, dan is het ineens 1,2-1,440 kWh en heb je toch een forse accu nodig. :/

I have usernames older than you.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:10:
[...]

Met V2L gebruik je een adapter op de laadpoort van de auto, van Type 2 (de aansluiting op de auto) naar Schuko. Daar kun je vervolgens (doorgaans) maar liefst 16A tappen, dus 3,6 kW.

Over campingpalen gesproken. Ze staan ook hier, maar ik gebruik ze niet. 66 eurocent per kWh, plus 6 euro per uur connectietarief plus 4,80 euro starttarief. Ik heb nog nooit zo’n dure paal gezien. 8)7

Bij supermarkten en dergelijke genoeg mogelijkheden om te laden.

[...]

Hoe wil je die aansluiten op de 12V auto accu dan? Dat zie ik nog even niet voor me.
Gewoon de peukenpoort?

Maar ik ben er achter dat een auto accu eigenlijk altijd vol moet blijven, hij wordt normaal gesproken veel minder ontladen dan ik dacht. Ga ik mijn idee uit voeren dan is dat slecht voor de accu en kans op niet meer starten. Laat maar zitten. :P
pirke schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:01:
[...]

Haha, ik heb wel eens een camper gezien die een houtkachel/hout fornuis ingebouwd had, maar dan moet je ook een pallet hout meenemen, schiet ook niet op :)
Dezelfde houtvoorraad als je voor je kampvuur gebruikt toch? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
pjottum schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:17:
Ik zat te kijken naar wat de koelbox (zo'n piezoding) gebruikt, dat is ongeveer 50-60watt, dat is niet veel tenzij je dat 24 uur doet, dan is het ineens 1,2-1,440 kWh en heb je toch een forse accu nodig. :/
Klopt en dat is ook precies mijn probleem. Zolang ik geen compressorkoelbox vind die in mijn keuken past heeft het powerstation plan überhaupt geen schijn van kans. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:20:
[...]

Klopt en dat is ook precies mijn probleem. Zolang ik geen compressorkoelbox vind die in mijn keuken past heeft het powerstation plan überhaupt geen schijn van kans. :+
Dan ga je toch “gewoon” op gas draaien? Hou je nauwelijks stroomverbruikers over.

Ja dan heb je ook wel wat gas nodig maar goed.
edit:
@Gonadan hieronder: Excusez-moi, gaat hier ook zo snel soms :+

[ Voor 9% gewijzigd door JanHenk op 13-08-2026 10:26 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:22:
[...]

Dan ga je toch “gewoon” op gas draaien? Hou je nauwelijks stroomverbruikers over.

Ja dan heb je ook wel wat gas nodig maar goed.
Gonadan schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:27:
;)

edit:
@JanHenk wat ik me nu wel bedenk, als ik het alleen als 'noodscenario' hanteer is het wel meteen weer een stuk realistischer.
Ik dacht dat 1600 belachelijk veel gas verbruikte maar als ik nu de specs van de ACX3 zie verbruikt die maar zo'n 100g in een week. Toch maar even op zoek naar betrouwbare specs van de 1600 want de 250 g per etmaal die ik had gevonden verschilt zoveel dat ik moeite heb dat te geloven.

[ Voor 25% gewijzigd door Gonadan op 13-08-2026 10:37 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:18:
[...]

Gewoon de peukenpoort?

Maar ik ben er achter dat een auto accu eigenlijk altijd vol moet blijven, hij wordt normaal gesproken veel minder ontladen dan ik dacht. Ga ik mijn idee uit voeren dan is dat slecht voor de accu en kans op niet meer starten. Laat maar zitten. :P
Ik heb nog een Mestic compressor koelbox (MCC-35) die rechtstreeks op die 12v “peukenpoort” werkt. Die houdt het niveau (spanning) van de autoaccu in de gaten en schakelt zelf uit als die onder niveau X (instelbaar) komt.

Misschien kunnen sommige powerstations dat ook.

• pirke
Gonadan schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:18:
[...]

Dezelfde houtvoorraad als je voor je kampvuur gebruikt toch? ;)
Dat is 90% sprokkelen ;)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:38:
[...]

Ik heb nog een Mestic compressor koelbox (MCC-35) die rechtstreeks op die 12v “peukenpoort” werkt. Die houdt het niveau (spanning) van de autoaccu in de gaten en schakelt zelf uit als die onder niveau X (instelbaar) komt.

Ja dat kunnen ze allemaal, maar de hoeveelheid lading die je er uit mag trekken is dan relatief weinig. Een beetje powerstation heeft net zoveel capaciteit als een autoaccu, en de autoaccu even half leeg trekken is niet waar ze voor gemaakt zijn als ik het internet mag geloven.
Een startaccu is daar ook helemaal niet voor gemaakt, als je echt wilt ontladen en laden als een powerbank dan moet je een ander type hebben.

Overigens heeft Dometic het gewoon fout op de site staan, ook de ACX3 gebruikt belachelijk veel. :+

Worst kaas is dat dan een 904 opstoken voor een weekje koelen. Zit je geheel ontoevallig zo weer op die vijf euro per dag, alsof ze het er om doen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Weet ik, vandaar mijn suggestie. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pirke
Gonadan schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:48:
[...]

Weet ik, vandaar mijn suggestie. ;)
Wordt interessant in stedelijk gebied, alle gemeentelijke parkjes af om koffie te kunnen zetten :+ en dan hopen dat het niet regent.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

franssie schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:32:
MBT complessor koelbox op powerbank
edit: logboek.
15h45m - Net 6 liter water (3x2L Barleduc) in de Dometic CDF18 gedaan van ca 25 graden C schat ik. Compresoor draait nu continue op 31 a 32 W. Thermostaat minimaal gezet (stand Freeze wat ca -18C zou moeten zijn.
Nu rond half vanochtend was de powerbank ontladen tot 17% van 99%
Het is een 1152Wh model.
Nu hangt er een Aliexpress 110 Wp flexibel paneel aan dat vol in de zon met ca 40W het powerstation bijlaadt, de koelbox gebruik nu ook ca 40W.
Paneel ligt plat op een tuintafel, ben benieuwd wat er gaat gebeuren, koelbox staat nog op max koelen vriezen wat niet heel representatief is voor een koud drankje natuurlijk.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

En 10% van die ********** lucifers?

I have usernames older than you.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
franssie schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:59:
[...]

Het is een 1152Wh model.
Nu hangt er een Aliexpress 110 Wp flexibel paneel aan dat vol in de zon met ca 40W het powerstation bijlaadt, de koelbox gebruik nu ook ca 40W.
Paneel ligt plat op een tuintafel, ben benieuwd wat er gaat gebeuren, koelbox staat nog op max koelen vriezen wat niet heel representatief is voor een koud drankje natuurlijk.
Interessant, ik lees mee. Van 100 naar 40 in volle zon klinkt niet als heel veel, komt dat door de hoek?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:53:
[...]

Wordt interessant in stedelijk gebied, alle gemeentelijke parkjes af om koffie te kunnen zetten :+ en dan hopen dat het niet regent.
Schuttingen zat meestal. Maar je had het over off-grid, als je in stedelijk gebied staat stel ik me voor dat je gewoon een camperplaats hebt toch? Het kacheltje leek mij meer voor de wildernis. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:59:
[...]

Het is een 1152Wh model.
Zelf heb ik ook z’n powerstation mee om het extra vermogen van de airco op te vangen. Echte powerassist is het niet maar koppel even los als vermogen richting de 6A gaat, vaak eigenlijk alleen met koffiezetten.

Echter voor de koelkast kan je ook overwegen om via 12V uit de accu te voeden. De stroom hoeft dan niet van 12V DC naar 230 AC omgezet te worden en scheelt zo 10-15%.

In de toekomst wil ik waarschijnlijk ook uitbreiden met zonnepanelen maar twijfel nog over vast op de caravan of los zodat je ze optimaal kan plaatsen. Optimaal is dan om eigenlijk ook de mover accu te vervangen voor lithium (200A) en vanuit 12V mijn powerstation te laden.

• Kevinns
  • Laatst online: 08:29
Ik heb ook over power stations nagedacht, maar mijn conclusie is dat het niet gaat gebeuren.
  1. Terugverdientijd is gauw 5-7 jaar met mijn gebruik. Veel goedkoper wordt het dus niet.
  2. Meer spullen om mee te zeulen, onderhouden, rekening mee te houden. Geen zin in.
  3. Onnodig materiaalgebruik. De stroomaansluiting van de camping ligt er al. Waarom zou ik 20kg lithium, kobalt etc. uit de grond laten trekken om mogelijk een paar euro te besparen?
Het enige echte voordeel dat ik zie, is dat je op plekken zonder aansluiting kan staan. Maar dan neem ik liever een kleine power bank en paar koelelementen mee die ik op locatie in een vriezer leg.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Kevinns terugverdienen gaat nooit lukken, is ook niet het doel. Powerbanks heb ik allang mee. Verder is het ook gewoon een beetje Tweakeren, dat is toch een beetje waarom ik op een forum als dit zit en niet alleen bij de vouwwagenclub. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Afhankelijk van de prijsstijging van de campingstroom. Op sommige campings begint dat al met €7/dag.
, is ook niet het doel. Powerbanks heb ik allang mee. Verder is het ook gewoon een beetje Tweakeren, dat is toch een beetje waarom ik op een forum als dit zit en niet alleen bij de vouwwagenclub. :P
Ik had op de camping in zweden, op veel mooiere plekken kunnen staan als ik geen stroomaansluiting hoefde. Dat is waar ik ook de powerstation voor zie.

Tegelijkertijd zou ik t liefst ook de WindForce van HK willen gebruiken (1100W nominaal, praktijk 1400W), dus het moet al een aardige powerstation zijn (Ecoflow...) om dat te kunnen. Met 10kg/kWh opslag is dat niet een kleine extra last.

Als het overigens om alleen koelkast gaat, je zou ook een Ecoflow Glacier een leuke oplossing zijn. Heeft tegenwoordig verwisselbare batterij van 300Wh.

Ik gok daarom voor de toekomst op een EV met V2L als hoofdlast voor de Windforce en een kleinere powerstation voor de kleine apparatuur als waterkoker en koffie (beide 500W) en gas als backup voor de koelkast.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Get!em schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:40:
[...]

Afhankelijk van de prijsstijging van de campingstroom. Op sommige campings begint dat al met €7/dag.
De campings waar ik kom rekenen gelukkig nog een stuk minder (3 tot 5 euro of inbegrepen) maar zoals ik eerder al schreef verwacht ik dat de prijzen niet gewoon door blijven stijgen, daar komen ze niet mee weg. Campingeigenaren zullen moeten gaan werken met verschillende tarieven voor beschikbare stroomsterkte of op basis van verbruik gaan rekenen.

Daarbij moet ik dus wel meer kopen zoals ook een nieuwe koelkast om het überhaupt te kunnen doen. Maar dan kom je dus op terugverdientijden die langer zijn dan een te verwachten levensduur van je spullen. In theorie kan je het uiteindelijk natuurlijk altijd terugverdienen, maar zo noem ik het dan niet meer.

De vrijheid, keuzemogelijkheid, beetje tweakeren en principes vind ik belangerijker dan het geld. :)
[...]

Ik had op de camping in zweden, op veel mooiere plekken kunnen staan als ik geen stroomaansluiting hoefde. Dat is waar ik ook de powerstation voor zie.

Tegelijkertijd zou ik t liefst ook de WindForce van HK willen gebruiken (1100W nominaal, praktijk 1400W), dus het moet al een aardige powerstation zijn (Ecoflow...) om dat te kunnen. Met 10kg/kWh opslag is dat niet een kleine extra last.

Als het overigens om alleen koelkast gaat, je zou ook een Ecoflow Glacier een leuke oplossing zijn. Heeft tegenwoordig verwisselbare batterij van 300Wh.

Ik gok daarom voor de toekomst op een EV met V2L als hoofdlast voor de Windforce en een kleinere powerstation voor de kleine apparatuur als waterkoker en koffie (beide 500W) en gas als backup voor de koelkast.
Ja die combinatie zal het lekkers werken denk ik. Nu nog even een EV regelen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Lanithro
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-08 15:44
Deef_K schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:53:
[...]

Wij hebben alles gehad:

1persoons luchtbed op de grond = te koud.

1persoons luchtbed op de grond met isolatiemat = te koud

2persoons luchtbed op de grond met isolatiemat = te koud en 1 grote zeeslag. Als de 1 opstaat vliegt de ander overeind (het was geen goedkope)

nu:

https://www.decathlon.nl/p/veldbed-camp-bed-air-opblaasbaar-een-persoon-200-x-70-x-25-cm/309887/c70c98m8595949

https://www.decathlon.nl/p/luchtbed-ultim-comfort-zelfopblazend-1-persoon-200-x-70-cm-grijs/307396/c42m8914320

Het is de eerste dag even zoeken hoe hard het luchtbed moet maar ik slaap al jaren goed. We slapen in een Miami easy air 6.
Ja ik heb zulke tenten ook al zitten bekijken. Niet specifiek de obelinks, maar wel die modellen. Ik denk dat we in het Najaar eens een bezoekje gaan doen bij De Wit in Schijndel. Of weten jullie betere camping winkels?

Yavu Steam Profile Lanithro

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Lanithro schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:50:
[...]

Ja ik heb zulke tenten ook al zitten bekijken. Niet specifiek de obelinks, maar wel die modellen. Ik denk dat we in het Najaar eens een bezoekje gaan doen bij De Wit in Schijndel. Of weten jullie betere camping winkels?
Vanuit Gorinchem zou ik ook De Wit noemen denk ik, of OutdoorXL al ben ik daar zelf nooit binnen geweest. Is ook wel een grote volgens mij.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:40
De Wit en evt soort van in de buurt heb je Bax outdoor in Bergeijk. Die maken ook zelf tenten onder het merk Falko en Baco

• Kevinns
Gonadan schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:54:
[...]

Vanuit Gorinchem zou ik ook De Wit noemen denk ik, of OutdoorXL al ben ik daar zelf nooit binnen geweest. Is ook wel een grote volgens mij.
De wit kan ik aanraden. OutdoorXL is van een hele andere orde. Veel kleiner en krapper ingericht. Als de afstand vergelijkbaar is zou ik voor De Wit gaan.

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-08 11:16
je kunt natuurlijk ook een vouwwagen nemen, heb je zelfs een lattenbodem :P

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:00

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Na een heerlijke vakantie in de Dordogne zonder gezeur van de bosbranden (op wat heiige lucht en geur na dan) gaan we onze tent nu wel weg doen.
Schoonvader had al tijdje het idee om een vouwwagen aan te schaffen en vroeg of wij willen meedoen samen met mijn zwager.

Na wat wikken en wegen doen we mee gezien we enkel moeten plannen met mijn zwager in hoofdseizoen.

Dus we gaan van een Obelink Familia 6 met allerhande spul erbij naar een Malawi 2.0 Royale met eigenlijk alle voortent en luifelopties erbij. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mumr9Qm8tnMJF5QD0-IVft2rCpc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AHt3J6uSwjc0kbFltLGXSau5.png?f=fotoalbum_large

Dit is hoe de tent er dit jaar bij stond, had net een beetje het gevoel dat ik qua opzetten het goed onder de knie had, maarja beetje verandering is ook wel leuk en het zal vanwege de latten/cup bodem beduidend beter slapen. Vooral mijn vrouw had na 2 weken wel last van haar rug ondanks goede matten.
Ook met de kinderen zal her relaxter zijn want ze kunnen niet meer in ons compartiment gaan kruipen omdat alles open is.

Zijn er meer mensen hier met een Malawi en zijn er zaken om echt rekening mee te houden qua dingen direct erbij aanschaffen?

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Gonadan @JanHenk
Het experiment met het zonne paneel op de Bluetti AC180 is mislukt.
1) na aanpassen van de hoek van het paneel ging de opbrengst naar max 60W (wat ik acceptabel vind voor een Aliexpress flexpaneel dat in de volle zon een temp van 40+C bereikt.
2) De compressor koelbox had het serieus zwaar, opname liep op tot 40W bijna continue. Ook al was deze middels een parasol in de schaduw geplaatst, BBQ temperatuur sensor mat 30C buitentemp structureel, daalt nu iets)
3) Na afkoppelen van de koelbox (met daarin dus 6 liter bevroren water) overgegaan op solar only laden, dat gaat traag (wat te verwachten ism het powerstation zegt 1500+ Wh aan capaciteit te hebben). Ben van 15% naar 25% gegaan in een uur of vier, vijf.

Wat me opvoel is zelfs toen het powerstation met 60W laadde, en de koelbox 40W vroeg, de capaciteit van de accu bleef terug lopen. Dus de DC-in>DC-accu>DC-uit omzetting verloopt niet erg efficiënt lijkt of blijkt het dus.

Ik zal vanavond weer via AC opladen tot 100% capaciteit en morgen eens kijken hoe de cijfers er dan uitzien, nu met lauw bier en cola dat gekoeld moet worden tot een graad of 5. Misschien dat ik dan een schatting kan maken van hoe lang je met een vol powerstation, met zonne ondersteuning, los kan staan met alleen een koelbox - met deze hoge temperaturen. Bij 22C zal het verbruik van de koelbox waarschijnlijk heel veel minder zijn.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 21:42
Kevinns schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:20:
  1. Onnodig materiaalgebruik. De stroomaansluiting van de camping ligt er al. Waarom zou ik 20kg lithium, kobalt etc. uit de grond laten trekken om mogelijk een paar euro te besparen?
Power stations zijn meestal LiFePO, dus geen kobalt. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:50
JanHenk schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:38:
[...]

Over koelkasten, 12V en autoaccu's gesproken, helaas doet de Mobicool MB40 dat niet. De Octavia op de boot van Rotterdam naar Hull, koelkast niet uitgeplugd want half vergeten bij uitstappen en half in de verwachting dat de kofferbak 12V mee uit zou schakelen met het contact. Volgende morgen in Hull dus een volledig dode auto. Gelukkig waren we als een van de eersten bij de auto, stonden we achteraan, en hadden de mensen van de veerboot een goede jumpstarter (we waren niet de eerste en de laatste idioten) dus konden we vlotjes door. Maar een wijze les iig.

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-08 11:16
Rubman schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:27:
Na een heerlijke vakantie in de Dordogne zonder gezeur van de bosbranden (op wat heiige lucht en geur na dan) gaan we onze tent nu wel weg doen.
Schoonvader had al tijdje het idee om een vouwwagen aan te schaffen en vroeg of wij willen meedoen samen met mijn zwager.

Na wat wikken en wegen doen we mee gezien we enkel moeten plannen met mijn zwager in hoofdseizoen.

Dus we gaan van een Obelink Familia 6 met allerhande spul erbij naar een Malawi 2.0 Royale met eigenlijk alle voortent en luifelopties erbij. [Afbeelding]

Dit is hoe de tent er dit jaar bij stond, had net een beetje het gevoel dat ik qua opzetten het goed onder de knie had, maarja beetje verandering is ook wel leuk en het zal vanwege de latten/cup bodem beduidend beter slapen. Vooral mijn vrouw had na 2 weken wel last van haar rug ondanks goede matten.
Ook met de kinderen zal her relaxter zijn want ze kunnen niet meer in ons compartiment gaan kruipen omdat alles open is.

Zijn er meer mensen hier met een Malawi en zijn er zaken om echt rekening mee te houden qua dingen direct erbij aanschaffen?
Mooie wagen, weinig mis mee, kijk even voor aanschaf in de herfst dan gaan de 2026 modellen er uit. Kijk ook even bij de buren (vouwagenclub) daar is heel veel info te vinden. Tips, trics, etc.

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Komende van een Tristar Portacool 45e, nu een mooie compressor koelbox met 2 vakken, van Auronic, 45 liter.

Nu al erg blij mee, temperatuur instellen en dat is het, kleine vak vriezen, grote koelen.

Deksels kunnen omgedraaid worden, ook handig. De geïntegreerde bier opener had niet gehoeven 😉

Nu nog 10 euro goedkoper zag ik net via Bol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LsDLXZ0GNgQotY-dlZfZnevhVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/32RrbzvJvXWeKVkpH5pjvmrF.jpg?f=fotoalbum_large

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:00
Ben nog aan het kijken naar een andere koelbox, maar deze ziet er niet verkeerd uit qua prijs en functionaliteit! Koelt ie ook op 12v?

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:00

Rubman

Retarded or just overjoyed!

HvdBent schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:42:
[...]

Mooie wagen, weinig mis mee, kijk even voor aanschaf in de herfst dan gaan de 2026 modellen er uit. Kijk ook even bij de buren (vouwagenclub) daar is heel veel info te vinden. Tips, trics, etc.
Dat is precies de periode waar we op wachten ;) zodra de 2027 modellen erin komen gaan we kijken wat een 2026 model goedkoper kan O-)

Zal even gluren bij de buren

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• WeirdScience
  • Registratie: April 2026
  • Niet online
flaskk schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:46:
[...]

Ben nog aan het kijken naar een andere koelbox, maar deze ziet er niet verkeerd uit qua prijs en functionaliteit! Koelt ie ook op 12v?
Volgens de specs wel

Weird Science | Klisjee | I love it when a plan comes together | Today is a gift enjoy your present

• pirke
pjottum schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:38:
[...]

En 10% van die ********** lucifers?
1 of 2 aanmaakblokjes, wat gesprokkeld klein hout en 1 groot zelf meegenomen droog blok. Als dat eenmaal goed brand gaat er alleen nog maar gesprokkeld op. Als de grote gesprokkelde stukken dan nog wat vochtig zijn dan is er genoeg warmte om dat weg te stoken, bij een koud beginnend vuurtje is vochtig hout veel lastiger.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

pirke schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:37:
[...]

1 of 2 aanmaakblokjes, wat gesprokkeld klein hout en 1 groot zelf meegenomen droog blok. Als dat eenmaal goed brand gaat er alleen nog maar gesprokkeld op. Als de grote gesprokkelde stukken dan nog wat vochtig zijn dan is er genoeg warmte om dat weg te stoken, bij een koud beginnend vuurtje is vochtig hout veel lastiger.
Aldus onze @pyromaan :+

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• pirke
Gonadan schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:40:
[...]

Schuttingen zat meestal. Maar je had het over off-grid, als je in stedelijk gebied staat stel ik me voor dat je gewoon een camperplaats hebt toch? Het kacheltje leek mij meer voor de wildernis. :P
Als het puur voor een overnachting is en we geen faciliteiten nodig hebben wil ik ook nog wel eens via park4night een geschikte parkeerplaats pakken om daarna 's ochtends weer verder te rijden. Als er dan (nacht)vorst is gaat de kachel wel aan om bevriezing van het water te voorkomen. Plus wat comfort :)

Ook genoeg bezienswaardigheden (bv kastelen) waar het ok is om op de parkeerplaats zonder stroom / faciliteiten te overnachten.

Zo hebben we langs Versailles gestaan in februari, lokale camping was dicht en de officiële camperplaats was niks anders dan een grote dure parkeerplaats met stroompunten. Een paar straten verderop stonden voldoende andere campers gratis langs de weg geparkeerd, daar hebben we ook twee nachten gestaan, overdag natuurlijk het paleis bekeken. Gemiddelde etmaal temp was 5 graden. Kosten van het gas was flink lager dan de camperplaats met stroom. Bij langere vakanties in koude temperaturen is stroom makkelijk omdat de levensduur vd gasvoorraad flink verlengd wordt, maar voor een weekje ertussenuit is dat niet nodig, ook niet in de winter. Tijdens het rijden de verwarming lekker hoog zodat we optimaal gebruik maken vd restwarmte en isolatie.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:10
Mijn pa staat op een camping in Cadzand waar het helemaal uitgedroogd is. Ik heb hem even geholpen met opzetten en ik kwam helemaal stoffig thuis.

Maja wij houden als outdoor liefhebbers van BBQ en beseffen dat je heel even na moet denken.

Dus op de plek waar de BBQ staat gooien we meestel een paar emmers water op de grond.

Nou, dat pakt goed uit voor de natuur :)

Lokale vergroening, de enigste plek op het hele veld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srS101_176hH4nGzykytZXJpGz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9OZaI7h6AEMGUYbeTcsK9wSw.jpg?f=fotoalbum_large

• JaMaaT
  • Laatst online: 13:05
En dan nog snap ik niet dat je het doet. Mocht het wel misgaan heb je dat wel op je geweten. En dan niet alleen voor jezelf maar ook voor medekampeerders...

Maar das mijn mening

• World Citizen
JaMaaT schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:26:
En dan nog snap ik niet dat je het doet. Mocht het wel misgaan heb je dat wel op je geweten. En dan niet alleen voor jezelf maar ook voor medekampeerders...

Maar das mijn mening
Ik voel me ook niet aangevallen.

Het is toegestaan onder wat voorwaarden zoals het hebben van een emmer water en een brandblusser. Dat vinden wij dan redelijk.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:14

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

De domheid van de mensheid hierboven samengevat. En maar afvragen hoe het toch kan dat er zoveel branden ontstaan 8)7 |:(

Lekker bbq aansteken op een gortdroge camping. Wie doet ons wat d:)b

Lekker barbecueën @World Citizen #YOLO

/s

Overigens snap ik ook niet dat de camping geen verbod instelt voor barbecueën maar okee. Beetje gezond verstand gebruiken en nu gewoon niet met open vuur gaan spelen zou ook helpen. Er hoeven maar een paar vonkjes verkeert te dwarrelen en je hebt een problemen

[ Voor 36% gewijzigd door Shadow_Agent op 13-08-2026 23:24 ]

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
@Shadow_Agent Je hebt het over “de domheid van de mensheid”, maar ondertussen scheer je zelf iedereen die op een camping een BBQ aansteekt over één kam.

Aan jouw reactie te zien heb je weinig ervaring met een Weber Go Anywhere. Zo’n BBQ is prima gecontroleerd en veilig te gebruiken als je weet wat je doet en de juiste voorzorgsmaatregelen neemt. Een BBQ is ook iets anders dan een open kampvuur waarbij vonken alle kanten op kunnen waaien.

En @JaMaaT, ik snap dat jij zegt dat je dit zelf niet zou doen en dat je rekening wilt houden met medekampeerders. Dat is prima. Maar dat maakt de keuze van @World Citizen nog niet automatisch onverantwoord. Zeker niet als de camping BBQ’en onder voorwaarden gewoon toestaat en iemand zichtbaar maatregelen neemt om risico’s te beperken.

Als ik naar de foto en de context kijk, zie ik juist dat @World Citizen over de veiligheid heeft nagedacht. Er staat een emmer water klaar en ik zie zelfs een extra jerrycan. Ik neem aan dat daar geen benzine in zit, maar extra water om direct te kunnen handelen als dat nodig mocht zijn.

Met zulke droge omstandigheden moet je natuurlijk extra voorzichtig zijn. Daar zal niemand over discussiëren. Maar iemand meteen wegzetten als dom, terwijl je vanaf een foto nauwelijks kunt beoordelen welke maatregelen er allemaal zijn genomen, vind ik wel erg makkelijk.

@Shadow_Agent, een zuur bericht op een forum plaatsen en vervolgens spreken over “de domheid van de mensheid” kost weinig moeite. Misschien is het verstandiger om eerst te kijken naar wat iemand daadwerkelijk doet om veilig te barbecueën.

Ik vind het vooral sneu dat @World Citizen hier zo wordt neergezet. Op basis van wat zichtbaar is, zie ik juist iemand die bewust voorzorgsmaatregelen heeft genomen en zich houdt aan de voorwaarden die daar gelden.

Je mag besluiten dat jij onder deze omstandigheden niet zou barbecueën. @JaMaaT mag dat ook vinden. Maar dat is iets anders dan iemand die een andere, toegestane keuze maakt meteen als onverantwoordelijk of dom neerzetten.

[ Voor 26% gewijzigd door g00gle op 14-08-2026 01:40 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:40
Ik ben blij dat ik er niet naast kampeer. Ooit gezien met oud&nieuw wat een vonk met een droge jeneverbes doet.. een emmer water heb je dan al snel weinig aan.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@g00gle mijn persoonlijke mening is dat ik het oerdom vind om met dit soort omstandigheden van gortdroog gras en gortdroge bomen op een camping te gaan barbecueën op kolen. Of dat met een Weber Go Anywhere of welk ander merk is doet voor mij niet ter zake. Ik zie overigens naast de Weber Go Anywhere een vuurstarter staan. Uit ervaring weet ik hoe die dingen kunnen vonken.

Ik noem dat dom en vind het onverantwoord. Ondanks een emmer water. Als er in een onvoorzien moment toch iets gebeurd en er ontbrand toch iets en je bent er niet bij heeft dat emmertje water niet veel zin meer.

Als je dan wilt BBQ' en pak dan een gas variant. Maar kolen die lang na kunnen smeulen en vonken kunnen afgeven gaan gebruiken vind ik persoonlijk in deze omstandigheden onverstandig.

Genoeg voorbeelden te vinden van mensen die dachten dat "iets" prima kon want [insert reden] waarbij het uiteindelijk toch fout ging want [insert oorzaak]

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:15
Bij ons is het wel verboden maar bbqen ze toch ook gewoon. Hij werd er op aangesproken door een ander " o heb k nergens gelezen" met als antwoord " o dan kan ik het ook wel doen" echt, het verstand. Het is hier echt gortdroog

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• JaMaaT
  • Laatst online: 13:05
@g00gle ,

Leuk dat je me tagged, heb 'm nergens onverantwoord genoemd. Wel fijn dat jezelf die conclusie trekt. Misschien zegt dat iets...

Wil er nog wel een schepje bovenop doen;
Maja wij houden als outdoor liefhebbers van BBQ en beseffen dat je heel even na moet denken.
Dat ze van BBQ houden is fantastisch. Ik ook, daarom heb ik ook een gasBBQ voor op de camping (ik weet het, dat is geen BBQ) maar wel veilig, dus neem ik dat voor lief.

En persoonlijk vind ik dat je dan moet denken aan het geheel, fijn dat hun van BBQ houden maar de risico's zijn nu gewoon te groot in mijn mening. Dan wacht je toch dat je weer thuis bent ipv een gortdroog veld.

Ze zullen vast niet elke dag de BBQ aansteken. Dan denk ik wat maakt het uit dat je 2x een BBQ mist met potentieel alle gevolgen van dien.

Denk jij dat ik met dit weer ga onkruidbranden met een brandblusser achter mij aan?

• World Citizen
Het is wat emotioneel geschreven maar zijn mening is zijn mening. Niks mis mee. Het is voor ieder te bepalen of je het meer met de een of de ander eens bent. Ik omarm graag forums om precies deze reden.

Wellicht stelt het wat gerust dat ik 20 jaar een eigen scoutinggroep heb gehad die outdoor als focus had. Middels wat officiële trainingen ed leer je een hoop wat een ander wellicht niet ziet in zo een post.

Even goede vrienden :)

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-08 12:45
JanHenk schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:16:
Even een ander onderwerp dan. Ik heb nul ervaringen met hangmatten. Maar het lijkt me wel heel relaxed om eens te proberen, als we een keer ergens een paar bomen hebben om hem tussen te knopen.

Wat heb ik nodig? Tips?
Mijn vrouw heeft er eentje uit Brazilië. Best een oudje, waar we zolang ik haar ken nooit iets mee gedaan hebben. Maar ik had dit jaar opvulling nodig onder het zeil van de vouwwagen.

In 2,5 week is dat ding in totaal 2 keer gebruikt: dochter heeft er even in gelegen en m'n vrouw heeft er een tukje in gedaan. Dus wij gaan hem waarschijnlijk toch maar eens op Marktplaats zetten... Niet aan ons besteed.

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Waarom maken mensen zich toch zo druk over wat anderen doen. Ik neem aan dat op de camping van World Citizen er geen BBQ verbod bestond. Daar zal dan wel een reden voor zijn dat die er niet is. En dan kan je dus BBQ-en.

Op de snelweg mag ik overdag 100. En 's avond harder. Nu kunnen we iedereen die om zeven uur het gas indrukt de maat nemen omdat dit teveel stikstof uitstoot, maar het mag....

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:19

Wokschotel

Op 6 wielen

Marcel a schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:49:
Waarom maken mensen zich toch zo druk over wat anderen doen. Ik neem aan dat op de camping van World Citizen er geen BBQ verbod bestond. Daar zal dan wel een reden voor zijn dat die er niet is. En dan kan je dus BBQ-en.

Op de snelweg mag ik overdag 100. En 's avond harder. Nu kunnen we iedereen die om zeven uur het gas indrukt de maat nemen omdat dit teveel stikstof uitstoot, maar het mag....
Dan mág je dus BBQ-en. Of je dat dan ook persé moet doen, lijkt me niet in deze omstandigheden. Beetje zelf na blijven denken. Je stikstof vergelijking slaat uiteraard als een l*l op een drumstel.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:29

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

World Citizen schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:42:
Het is wat emotioneel geschreven maar zijn mening is zijn mening. Niks mis mee. Het is voor ieder te bepalen of je het meer met de een of de ander eens bent. Ik omarm graag forums om precies deze reden.

Wellicht stelt het wat gerust dat ik 20 jaar een eigen scoutinggroep heb gehad die outdoor als focus had. Middels wat officiële trainingen ed leer je een hoop wat een ander wellicht niet ziet in zo een post.
Juist dan zou je ook moeten weten wanneer je niet iets moet doen. Met mijn 25 jaar ervaring op Scouting weet ik ook heel goed wanneer je bepaalde zaken moet laten als het gaat om vuur. Of het nu verantwoord kan of niet. Het is niet erg als je een keertje niet je BBQ kan aansteken omdat het risico te groot is. Zeker op een droge camping.

Dat is niet alleen voor jezelf maar straks doen anderen het om je heen ook omdat ze zien dat jij het kan doen. Die nemen niet de vergelijkbare maatregelen en dan heb je wel de poppen aan het dansen en mag je de camping gaan ontruimen en heb je de volgende bosbrand te pakken.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Wokschotel schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:53:
[...]

Dan mág je dus BBQ-en. Of je dat dan ook persé moet doen, lijkt me niet in deze omstandigheden. Beetje zelf na blijven denken. Je stikstof vergelijking slaat uiteraard als een l*l op een drumstel.
Blijkbaar vind de campingeigenaar en diegene die bbqet de omstandigheden wel in orde, met bepaalde voorzorgsmaatregelen. Waarom niet diegene gewoon vertrouwen?

En wat betreft de vergelijking, we mogen autorijden en gigantisch veel fossiele brandstoffen verbruiken. Maar zouden we eigenlijk ook niet perse moeten doen gezien de klimaatverandering, beetje zelf nadenken. ;) Daardoor hebben we nu een discussie of we mogen bbqen in een extreem droge periode :P

• JohnnyDune
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-08 20:05
Onze 3 weken in Denemarken zitten er weer op, ik deel graag even wat camping-tips!

- West Jutlland, heel kleinschalig en rustig, prachtige natuur in de omgeving (direct naast de camping een vlucht van 18 Kraanvogels gezien): https://tippernecamping.nl/

- Funen (Fyn), heel kleinschalig, geweldig mooi fietsen (het blijft maar op- en neer heuvelen op die rustige weggetjes): https://glamsbjergcamping.dk/nl/

- Møn, strandcamping, 15 jaar geleden heel kleinschalig, nu 3x zoveel gasten met nog steeds dezelfde hoeveelheid faciliteiten als 15 jaar geleden (dus nu veel te weinig) maar wel een heerlijke omgeving: https://moencamping.dk/da/

De laatste camping is een tip met twee gezichten: absolute aanrader buiten het hoogseizoen, maar absoluut te vermijden binnen het hoogseizoen (veel te druk, faciliteiten niet toereikend voor de grote hoeveelheid gasten. En bijna moeten vechten voor een mooi plekje op deze overvolle camping).

Misschien hebben jullie er wat aan 😎

3710 Wp~, Zuid-Zuidwest - ID.4 1st

• Marcel a
  • Nu online
Wokschotel schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:53:
[...]

Nee, het hoeft niet perse, maar wie bepaalt dat dan? Er wordt hier iemand de maat genomen omdat hij iets doet dat gewoon mag. Waar de overheid kennelijk geen probleem in ziet. Waar de lokale brandweer kennelijk geen moeite mee heeft. Waarom zou je een persoon die dan gewoon doet wat mag de maat nemen. Net zoals je iemand die na zevenen het gas intrapt niet de maat moet gaan nemen....

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:22
barrymossel schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:48:
[...]

Mijn vrouw heeft er eentje uit Brazilië. Best een oudje, waar we zolang ik haar ken nooit iets mee gedaan hebben. Maar ik had dit jaar opvulling nodig onder het zeil van de vouwwagen.

In 2,5 week is dat ding in totaal 2 keer gebruikt: dochter heeft er even in gelegen en m'n vrouw heeft er een tukje in gedaan. Dus wij gaan hem waarschijnlijk toch maar eens op Marktplaats zetten... Niet aan ons besteed.
Sinds ik een mobiele boom (lees: bezemstok) meeheb en dus nog maar 1 boom nodig ben staat hij eigenlijk bij ons op elke camping, en wordt hij ook volop gebruikt. Dit jaar zelfs aan het paaltje van de kraan, bij gebrek aan echte bomen. Nu scheelt het wellicht dat onze kids geen relax stoel stoel hebben en dan of op onze Crespo belanden, of in de hangmat, maar als ik hem niet meeneem weet ik wat de reactie van kids en vrouw is.

Ik wil het nog eens proberen met 2 bezemstelen, maar vind dat best trikkie.

dat ziet er dan ongeveer zo: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?action=dlattach;attach=36774;image uit, onder belasting gaat de paal wat rechterop staan.

Voordeel is het laagste punt van de hangmat hangt maar 5 cm boven de grond, gaat het mis dan is je stuitje nog heel.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Marcel a schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:49:
Dit is een idiote vergelijking en dat weet je zelf ook wel. Stel hem dan als volgt:

" Op de snelweg mag ik overdag 100. En 's avond harder. Nu kunnen we iedereen die ~~om zeven uur ~~ tijdens (dichte) mist het gas indrukt de maat nemen omdat dit kan teveel stikstof uitstoot, maar het mag...."

Met dichte mist mag je officieel ook gewoon 100/130 rijden maar ieder nadenkend mens doet dat niet omdat de gevolgen potentieel enorm zijn. Zo ook met houtskool bbq.

Overigens vind ik het excuus dat je @World Citizen vroeger bij de scouting hebt gezeten "en dus wel weet wat je doet" ook niet erg sterk. Zeker dan zou je beter moeten weten en realiseren dat vuur en gortdroge omstandigheden geen goede combinatie zijn. 80/90% van alle bosbranden komen door menselijk handelen. Brandstichting zeker maar ook ondoordachte handelingen of gewoon domme pech. Een omvallende bbq, een wegspringende vonk etc.

-edit- en wat @Touchdomex zegt: als iemand anders jou ziet barbecueën dan denk hij ook "wat hij kan, kan ik ook" en verdubbelt de kans op een incident al. Als vervolgens nog meer denken "wij gaan ook" heb je al aanzienlijk meer kans op opgelukken.

[ Voor 10% gewijzigd door Shadow_Agent op 14-08-2026 09:52 ]

• World Citizen
Ik zou dan graag een determinatietabel zien die mij gaat begeleiden naar een betere keuze.

De voorgestelde argumenten in mijn voordeel zijn niet voldoende om zekerheid te krijgen volgens een deel van de Tweakers in dit topic.

We kunnen constant argumenten heen en weer sturen maar als er een officiële keuze gemaakt kan worden dan is het voor iedereen meteen duidelijk.

Meningen blijven meningen en ik voel me voorlopig veilig in mijn mening.

Ik raad tot die tijd ieder ander af te gaan BBQen onder welke omstandigheden dan ook.

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
@Shadow_Agent, jouw standpunt is duidelijk: met deze droogte zijn kolen per definitie onverantwoord en moet je gas nemen. Dat je die grens voor jezelf zo trekt, is prima.

Maar daarmee is nog niet aangetoond dat verantwoord barbecueën op kolen onder deze omstandigheden onmogelijk is. Dat vraagt meer onderbouwing dan termen als “oerdom” en “de domheid van de mensheid”. Zulke woorden maken een standpunt niet sterker.

Volgens mij zit daar precies ons verschil. Jij vindt het restrisico van kolen bij deze droogte onacceptabel. Ik vind dat je ook naar de concrete situatie en genomen voorzorgsmaatregelen moet kijken.

En misschien wel het belangrijkste: geen van ons was erbij. We beoordelen een situatie op basis van een foto en de informatie die @World Citizen hier geeft. Daarmee kun je een mening hebben over wat je zelf zou doen, maar een hard oordeel over hoe verantwoord de situatie ter plaatse daadwerkelijk was, vind ik nogal stellig.

Persoonlijk zou ik met deze droogte waarschijnlijk voor gas kiezen. Maar mijn persoonlijke keuze maakt de keuze van een ander nog niet automatisch onverantwoord. Zeker niet als ik er niet bij was en de situatie alleen vanaf een foto beoordeel.

[ Voor 11% gewijzigd door g00gle op 14-08-2026 10:14 ]

• Marcel a
  • Nu online
@Shadow_Agent

Het is een hele goede vergelijking en als jij iets langer nadenkt weet jij dat ook wel…

Wat is dat nu voor rare opmerking? ‘En dat weet je zelf ook wel….’

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Gaat het nu nog steeds over dat barbecuen op die zandvlakte? Het was bewust toegestaan door de camping en @World Citizen kiest ervoor om het weloverwogen te doen met voorzorgsmaatregelen en blusmiddelen paraat.
Daar kan je het wel of niet mee eens zijn, maar daar zo lang over door drammen, wat denk je daarmee te bereiken? Het is al geweest en mensen maken soms gewoon andere keuzes dan je zelf zou doen, dat is het leven. :)

Om het dan nog maar enigszins on topic te maken, dit herinnert mij er wel aan dat ik mij voorgenomen had een brandblussertje te kopen. Had ik vroeger altijd bij me in de auto maar sinds de laatste over datum ging nog nagelaten te vervangen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Voor BBQen hebben we een apart topic, dan kunnen we het hier weer over koelboxen en ledlampjes onder de luifel hebben. :+

• Puppetmaster
pirke schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:51:
[...]
Als het puur voor een overnachting is en we geen faciliteiten nodig hebben wil ik ook nog wel eens via park4night een geschikte parkeerplaats pakken om daarna 's ochtends weer verder te rijden.
Hoe betrouwbaar is park4night?
Ik zie hier in de buurt o.a. een P+R locatie genoemd worden, terwijl je daar niet mag overnachten.
Er staat ook geen waarschuwing dat je daar voor de overnachting een boete kunt krijgen.

Is het dan maar op de gok?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• pirke
Puppetmaster schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:42:
[...]

Hoe betrouwbaar is park4night?
Ik zie hier in de buurt o.a. een P+R locatie genoemd worden, terwijl je daar niet mag overnachten.
Er staat ook geen waarschuwing dat je daar voor de overnachting een boete kunt krijgen.

Is het dan maar op de gok?
Park4night laat alles zien, je kan zelf filteren. Gewone parkeerplaats, leeg stukje grond in de natuur, alleen overdag parkeren, betaald parkeren, camperplaats, rustplaatsen langs de snelweg, ... Oftewel goed filteren en wat reviews lezen.

In Scandinavië werkt hij heel goed om leuke plekjes te vinden, daarbuiten gebruik ik het bijna niet.

[ Voor 8% gewijzigd door pirke op 14-08-2026 12:01 ]

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:54
Gonadan schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:22:
Het is al geweest en mensen maken soms gewoon andere keuzes dan je zelf zou doen, dat is het leven. :)
Met zo'n redenatie kun je inderdaad iedere discussie doodslaan.

Feit blijft dat je op een camping staat. Die gort droog is. Samen met andere mensen. Mensen die moeten leven met/naast jouw keuzes (net als airco's, harde muziek, luide praat, etc.).

Naast mij op de camping stonden ook mensen die (per ongeluk) een bbq met kolen gebruikten. Ik voelde me daar heel onprettig naast.

Het is niet alsof het op een willekeurig veldje staat en je erbij weg kan lopen. Je campeermiddelen staan er nu naast; en die zijn niet in een paar minuten op te breken.

Als er brand komt ben je je spullen kwijt. Dat mensen daar tegen ageren vind ik niet meer dan normaal. En volgens mij is dat prima on topic.

• rikislief
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-08 15:58
m181087 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:45:
[...]

Feit blijft dat je op een camping staat. Die gort droog is. Samen met andere mensen. Mensen die moeten leven met/naast jouw keuzes (net als airco's, harde muziek, luide praat, etc.).

Naast mij op de camping stonden ook mensen die (per ongeluk) een bbq met kolen gebruikten. Ik voelde me daar heel onprettig naast.

Het is niet alsof het op een willekeurig veldje staat en je erbij weg kan lopen. Je campeermiddelen staan er nu naast; en die zijn niet in een paar minuten op te breken.

Als er brand komt ben je je spullen kwijt. Dat mensen daar tegen ageren vind ik niet meer dan normaal. En volgens mij is dat prima on topic.
Maar er is (door de camping en de overheid) een afweging gemaakt of barbecueën veilig is. Dat maakt toch alle andere meningen enkel dat: meningen? Leuk dat men er een heeft, maar je hoeft hem niet per sé met iedereen te delen.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
m181087 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:45:
[...]

Als je daar daadwerkelijk naast staat op de camping en je kunt daadwerkelijk de situatie beoordelen dan mag je van mij ageren zoveel je wilt. Hier op het forum er over door blijven emmeren kan ik echt niet als on-topic zien. Ik ga dan ook echt niet verder in discussie hierover. :)

(dit schrijf ik overigens als gebruiker, niet als moderator)

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 14-08-2026 13:16 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ozzie
  • Laatst online: 14-08 22:58
Naast mij staan nu mensen met een vrij nieuwe caravan, hele dag airco aan in dat ding en ze zitten als ze op de camping zijn ook de hele tijd binnen.

Gisteren toen ze aankwamen gingen ze na het afkoppelen ook meteen binnen zitten. Maar een paar uur later hadden ze toch de luifel opgezet, niet dat ze eronder gaan zitten maar hij staat wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyrljcTrW_hUoJ_1yP7l99V3q6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUNvLAz5xChz56VImcPhXn7b.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil best tegen ze zeggen dat 'ie binnenste buiten staat in mijn beste Duits. Maar ze zitten de hele dag in dat ding en om er nou voor aan te kloppen gaat me ook te ver.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• WeirdScience
  • Registratie: April 2026
  • Niet online
Ozzie schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:36:
Naast mij staan nu mensen met een vrij nieuwe caravan, hele dag airco aan in dat ding en ze zitten als ze op de camping zijn ook de hele tijd binnen.

Gisteren toen ze aankwamen gingen ze na het afkoppelen ook meteen binnen zitten. Maar een paar uur later hadden ze toch de luifel opgezet, niet dat ze eronder gaan zitten maar hij staat wel.

[Afbeelding]

Ik wil best tegen ze zeggen dat 'ie binnenste buiten staat in mijn beste Duits. Maar ze zitten de hele dag in dat ding en om er nou voor aan te kloppen gaat me ook te ver.
Wat schattig, het is hun eerste keer! O+

Weird Science | Klisjee | I love it when a plan comes together | Today is a gift enjoy your present

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter

[Afbeelding]

Ik zat al te kijken wat voor intens lelijke voortent dat was, maar hij is verkehrt herum aufgebaut. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

[Afbeelding]

ik zou het niet erg vinden als @World Citizen hiernaast gaat zitten barbecueën en er wat vonken overspringen }) Wat een lelijk gedrocht ;( :X

Maar ook dan naar een camping gaan, airco aan en binnen gaan zitten..... Blijf dan lekker thuis en zet daar je airco aan :')

• JanHenk
  • Niet online
Wat een heerlijk verhaal en dito foto. Tranen in m’n ogen, dank voor het delen.

Zo liep ik afgelopen week langs deze tent en vroeg ik me meteen af:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciOcd_PJtc1IrWyz5zZYXXX1rFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m29RDptSEVBwitfH35VjGmaz.jpg?f=fotoalbum_large

Zou je hier moeten betalen?

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:40
Gonadan schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:09:
[...]

Ik zat al te kijken wat voor intens lelijke voortent dat was, maar hij is verkehrt herum aufgebaut. :D
Wellicht bewust, als je in de caravan zit zit je wel tegen de mooie kant aan te kijken.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Shadow_Agent schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:20:
Maar ook dan naar een camping gaan, airco aan en binnen gaan zitten..... Blijf dan lekker thuis en zet daar je airco aan :')
Maar we hebben thuis geen airco.....

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Vanmiddag de caravan opgehaald, langs de dealer voor de jaarlijkse vochtcontrole vanwege de garantie en nu in de stomende hitte de hut de oprit opgemoverd. Disselslot aangebracht, pootjes met de accuboormachine uitgedraaid.

* aReaRe zit nu te gieteren van het zweet.

Bij de dealer ook 123 shampoo en wax gehaald, zondag de hut maar eens schoonmaken aan de buitenkant.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Kevinns
@aReaRe mag dat nog met de huidige watertekorten? En waar doe je dat eigenlijk, kan je met je hut naar de carwash? Een auto mag je vrijwel nergens meer voor je huis wassen vanwege milieuregels.

• Puppetmaster
Zou een vrachtwagen wasstraat werken?

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
De betere wasboxen hebben ook hoge varianten met een balustrade voor een bus, daar kan je ook met je caravan in.

En in veel gemeenten mag je prima op straat wassen dus meestal is dat geen enkel probleem.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Puppetmaster schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:47:
Dat doen wij wel altijd met de caravan, aangezien in onze gemeente geen voertuigen op straat gewassen mogen worden in verband met het gescheiden riool.

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Kevinns schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:46:
@aReaRe mag dat nog met de huidige watertekorten? En waar doe je dat eigenlijk, kan je met je hut naar de carwash? Een auto mag je vrijwel nergens meer voor je huis wassen vanwege milieuregels.
In de APV van Lelystad staat niks vermeld over wassen op de oprit, en een sproeiverbod is er niet de provincie Flevoland. Verder is het alleen natspuiten en met een (meerdere) emmertje(s) sop de hut wassen, afspoelen en dan wax in en wax out :P

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Puppetmaster schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:47:
Zeker, maar dan moet ik weer naar Almere waar ik vanmiddag de caravan heb opgehaald (stalling).

• kepler
  • Nu online
Hier nog steeds vrolijk aan het kamperen in de Zuid-Franse alpen.

Paar nachten geleden erachter gekomen dat mijn provisorische reparatie van de scheur in de tent niet werkte... Dus het matje van 1 van de kinderen was behoorlijk nat :')

Nu wel goed gerepareerd, maar het zit precies tegen een naad aan. Het regent nu behoorlijk door, maar het druppelt alleen nog maar beetje. Doekje eronder en we komen deze vakantie hopelijk wel door. Ik hoop vooral dat er niet nog een scheur bij komt...

Na het seizoen maar eens een aantal tenten in het echt bekijken, wel al behoorlijk goed idee wat we willen.

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:28
kepler schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:18:
Hier nog steeds vrolijk aan het kamperen in de Zuid-Franse alpen.

Paar nachten geleden erachter gekomen dat mijn provisorische reparatie van de scheur in de tent niet werkte... Dus het matje van 1 van de kinderen was behoorlijk nat :')

Nu wel goed gerepareerd, maar het zit precies tegen een naad aan. Het regent nu behoorlijk door, maar het druppelt alleen nog maar beetje. Doekje eronder en we komen deze vakantie hopelijk wel door. Ik hoop vooral dat er niet nog een scheur bij komt...

Na het seizoen maar eens een aantal tenten in het echt bekijken, wel al behoorlijk goed idee wat we willen.
Wel lekker een beetje regen daar. Toen wij er waren was alles gort droog. Rivieren stonden ook behoorlijk laag. Prachtige omgeving overigens 😀.

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Ga je vanmiddag je caravan ophalen in Almere Buien zie je gigantische rookwolken die duiden op een brand. Blijkt een brand te zijn bij een caravandealer in Almere Buiten, er stonden ook caravans op het buitenterrein in stalling.
Het zal je bedrijf en stalling maar zijn, ook jammer voor de eigenaren die daar de caravan in stalling hebben / hadden staan.

https://www.omroepflevola...almeers-caravan-bedrijf#1

• Kevinns
aReaRe schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:38:
[...]

In de APV van Lelystad staat niks vermeld over wassen op de oprit, en een sproeiverbod is er niet de provincie Flevoland. Verder is het alleen natspuiten en met een (meerdere) emmertje(s) sop de hut wassen, afspoelen en dan wax in en wax out :P
Ah dat is overzichtelijk. Beter dat dat gewoon thuis kan!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
205Gutmann schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:20:
[...]

Dat doen wij wel altijd met de caravan, aangezien in onze gemeente geen voertuigen op straat gewassen mogen worden in verband met het gescheiden riool.
Wij wonen in een waterwingebied en zover ik weet mag ik biologisch autoshampoo gewoon gebruiken. Heb er ook wax op gespoten maar moet eigenlijk na de vakantie alleen het dak nog even in wasbox goed afspuiten, mijn eigen hogedrukspuit heeft daar de kracht niet (meer) voor.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:17

vhal

ಠ_ಠ

Jeuh, we zijn weer thuis. We waren die vage Duitse mensen naast ons zat (die elke nacht tot 3 uur in de nacht in hun auto dubieuze dingen aan het doen waren, voelde niet heel comfortabel om daar naast te staan) en daarnaast hadden we weinig trek om as zaterdag met 34 graden alvast in te pakken.

Dus we zijn vandaag met nul files in 1 keer (met 2 pauzes) naar Nederland gereden vanuit het mooie Oostenrijk. :Y)

Voor volgend jaar ga ik maar op zoek naar 300m2 plekken zonder vage buren in de buurt in Noord/West Frankrijk of zo.... :P

[ Voor 15% gewijzigd door vhal op 14-08-2026 21:59 ]

Strava

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:21

Bommes

Capo del formaggio

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-RWW1VjQwKNYLiVVgQy6typf20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyjMO4mN7BQ6u6gX7oRxFgFx.jpg?f=fotoalbum_large
Lekker plekje! Camping Bornand in Frankrijk.

Beter dan waar we nu staan, niet te harden zo warm vandaag, en laat die warmte nou net niet uit de camper willen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXUP7TKapFR9q3fK5fUoQJr4_iQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Hf9sPTgA5PMX3jWTo6xyPju.jpg?f=fotoalbum_large
Wat zeker ook niet helpt is een kampeerplaats op een camping met asfalt op de grond |:(
En nee niet alleen voor campers, staan ook diverse caravans en 1 auto met een daktent op deze onzin ondergrond.
Niet te doen zo warm, 2 kleine ventilators draaien volgas over onze bedden en dus ons zelf heen maar het helpt niks.
Vandaag was het 38 graden in dit deel van Frankrijk (Apen/Jura).
Morgen richting de Vogezen, daar is de verwachting 33 graden, das al beter.. :P
Gelukkig de dagen daarna zakt het onder de 30, althans zo is de verwachting.

Trouwens Franse kampeerders :9
Gisterenavond om 22:00 uur ging naast ons de bbq aan, en is er tot zeker middernacht van als gegrild, flinke vette shit waarschijnlijk want het stonk flink. Wel hulde voor hun respect voor de avond en nacht stilte want ze waren niet te horen.
Dacht er op deze nieuwe camping vanaf te zijn, maar Nee hoor, net om 23:00 uur gaat en paar kampeerplaatsen naast ons de grill ook weer.
Beide keren overigens natuurlijk wel met kolen, want roken zal het!! 8)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• kepler
  • Nu online
GoEV6 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:11:
[...]

Wel lekker een beetje regen daar. Toen wij er waren was alles gort droog. Rivieren stonden ook behoorlijk laag. Prachtige omgeving overigens 😀.
Ja elke dag wel onweersbuien en gisteren was het flink raak. Maar de rest van de dag een graad of 30 en zonnetje, ideaal weer! En prachtige omgeving inderdaad!

• The Legend
  • Laatst online: 13:42

The Legend

*Plop*

Bommes schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 23:32:
~[Afbeelding]
Lekker plekje! Camping Bornand in Frankrijk.

Beter dan waar we nu staan, niet te harden zo warm vandaag, en laat die warmte nou net niet uit de camper willen.
~[Afbeelding]
Wat zeker ook niet helpt is een kampeerplaats op een camping met asfalt op de grond |:(
En nee niet alleen voor campers, staan ook diverse caravans en 1 auto met een daktent op deze onzin ondergrond.
Niet te doen zo warm, 2 kleine ventilators draaien volgas over onze bedden en dus ons zelf heen maar het helpt niks.
Vandaag was het 38 graden in dit deel van Frankrijk (Apen/Jura).
Morgen richting de Vogezen, daar is de verwachting 33 graden, das al beter.. :P
Gelukkig de dagen daarna zakt het onder de 30, althans zo is de verwachting.

Trouwens Franse kampeerders :9
Gisterenavond om 22:00 uur ging naast ons de bbq aan, en is er tot zeker middernacht van als gegrild, flinke vette shit waarschijnlijk want het stonk flink. Wel hulde voor hun respect voor de avond en nacht stilte want ze waren niet te horen.
Dacht er op deze nieuwe camping vanaf te zijn, maar Nee hoor, net om 23:00 uur gaat en paar kampeerplaatsen naast ons de grill ook weer.
Beide keren overigens natuurlijk wel met kolen, want roken zal het!! 8)
Ik zeg natuurlijk niks nieuws, maar bij warmte moet je ‘gewoon’ hoger :) Boven de 1000 meter is het ‘s avonds geen 30 graden meer.

Zie nu dat je met Camping Bornand idd boven de 1000 meter stond. Je moet ook pas afdalen als de hittegolf voorbij is :P

Ik ben toch malle pietje niet!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Waah schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:28:
De leentent maar ff opgezet, maar is gelukkig vrij simpel op te zetten. Staat hier niet helemaal netjes, want hij staat op tegels en daar krijg ik geen haringen doorheen. Maar dan weet ik in ieder geval ongeveer hoe die morgen moet staan. Vrij snel op te zetten gelukkig en hebben elkaar niet de hersens ingeslagen ;-)

~[Afbeelding]

Nu kijken hoe we alles in de auto gaan krijgen ;-)
Nou Miss Waah is een volledig bekeert kampeerder geworden. Geen hotels of huisjes meer. Mevrouw wil in een tent voortaan. Nu maar rustig aan om ons heen kijken voor de volgende stap. Een voortent is toch wel fijner dan een tarp. Familie kwam al aan met een vouwwagen "want een collega zweert erbij". Maar eerst maar eens even goed inlezen en langs wat specialisten.

Maar het waren een fantastische 4 dagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2MCqq9LUiohlYJL8MPx6HLpJo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2TCEyTfLq43huOSYeZH8PIio.jpg?f=fotoalbum_large
En dat in de kleinste tent van het veld. De rest was allemaal caravans met uitbouw of "vaste" tenten die je kan huren die ook enorm waren.

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 15-08-2026 12:33 ]

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
[...]

Ja klopt, dat doet hij wel. Weet niet of het vriezen dan ook werkt, maar heb hem wel zo meegenomen. Thuis al op temperatuur en kort in de auto aan de 12volt gehad. Hij heeft ook 3 standen, om de accu van de auto te beveiligen als je hem op contact laat staan, mocht dat nodig zijn.

• JanHenk
  • Niet online
Die belltenten zijn wel helemaal hip. Tot een jaar of wat geleden zag je ze nooit, maar het is nu ineens alsof iedereen er tegenwoordig één heeft.

Wat is nu het voordeel van die dingen? Het formaat lijkt me juist heel onhandig. Inloop idem.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
[...]

Houd er rekening mee dat de 12V meestal is om de koude temperatuur op peil te houden. Echt actief flink koelen zit er meestal niet in, laat staan vriezen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
JanHenk schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:10:
Die belltenten zijn wel helemaal hip. Tot een jaar of wat geleden zag je ze nooit, maar het is nu ineens alsof iedereen er tegenwoordig één heeft.

Wat is nu het voordeel van die dingen? Het formaat lijkt me juist heel onhandig. Inloop idem.
Snel op te zetten en 'ze zien er mooi uit'. De vader(s) die ik sprak zeggen dat ze staan binnen 20 minuten.
Pagina: 1 ... 307 308 Laatste