[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 310 311 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:19
Togi schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:55:
Heeft iemand nog een tip voor het ruilen/vullen van gasflessen in de regio Utrecht? Ging vroeger altijd naar de witte pomp in Overvecht maar lees daar vrij slechte recensies over (al was het toentertijd ook al niet de vrolijkste man).
Stukje rijden, maar KaVe gas in Ederveen een optie?

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:37
Heeft iemand nog een tip voor het ruilen/vullen van gasflessen in de regio Utrecht? Ging vroeger altijd naar de witte pomp in Overvecht maar lees daar vrij slechte recensies over (al was het toentertijd ook al niet de vrolijkste man).
Ik ga altijd naar Kwikstaart in Zeist: https://www.kwikstaartfuelsandmore.nl/

All your base are belong to us!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
J-M-T schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:05:
Ik wil komende week wo-zo nog even ergens met het campertje naartoe om wat te fietsen en te chillen. Idealiter een beetje droog weer, dat valt niet tegen. Het lijkt er op dat in het in een straal van 800 km over het algemeen redelijk nat wordt. Wilde uiterlijk morgen wat boeken, wellicht dinsdag dan. We gaan zien.
Dit is uiteindelijk Limburg geworden, boerencamping Tergracht. Erg goed bevallen! Lekker kleinschalig, schone sanitair, eetavond op 3 avonden in de week en mogelijkheid tot broodjes. Heuvelland is sowieso prachtig natuurlijk. Handig dat er kunsstof vlonders beschikbaar waren voor de plekken. Hier had ik normaal een buitenkleed op gelegd, ik was deze alleen vergeten deze keer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRqhn_a77Ui6_dl88W7ZxTo_CC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwyS7QGoSRtio1hy22ySwgvU.jpg?f=fotoalbum_large

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
ST10©DE schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:37:
Zo, de vakantie is nog maar net voorbij en wij zijn alweer aan het kijken waar we volgend jaar heen willen gaan. Ik ben vast niet de enige???

Ik ben op zoek naar een gouden tip voor campings in de Franse Alpen? Goed sanitair en een zwembad zijn een voorwaarde waar niet aan te tornen valt. Het liefst ook nog aan een riviertje of een meertje en winkels niet te ver (liefst met de fiets te doen). Wat ik tot nu kan vinden is :
- Huttopia Bourg St. Maurice
- Camping Le Colporteur in Bourg-d'Oisans
- Camping Le GIffre in Samoëns

De laatste twee heb ik al een keer bezocht. En ik zou eigenlijk een nieuwe camping willen bezoeken. De Huttopia is dus even favoriet, maar jullie hebben vast goed tips voor mij!
Colporteur zijn we twee keer geweest, vorig jaar op het camping gedeelte aan het begin.

We vinden de omgeving erg leuk er is veel te doen, heerlijk fietsen, mooie plekken om te bezoeken. De camping zelf is prima, leuk speeltuintje voor de kids, restaurantje, broodjes, geen echt entertainment dus voor ons best prima. Wel is het niet te lang geleden overgenomen en heb ik begrepen dat ze er meer huisjes op willen zetten, dat zouden we erg jammer vinden. Is deels als gedaan, er was een mooi veld achterin en dat is nu een vinexwijk geworden van mobiele huisjes.

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:52
pjottum schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:40:
Ik zal een Pixel caravan langskomen op MP, klein bedrijfje in be maakt die volgens mij. Ze hebben ook andere modelletjes maar ik werd hier helemaal blij van. Als die naast ons staat kan ik de wereld nog zien...

www.accaravans.be
Uit nieuwsgierigheid even de site bekeken en zo’n New Hera 380 is eigenlijk alles wat wij als gezin nodig hebben. Een slaapplaats met koelkast en kookplaat, zelfs nog een toiletje.

Nee, het bed zal niet mega groot zijn, maar het is wel een mooi betaalbaar alternatief om lekker mee rond te trekken met het gezin. Niet megazwaar, dus ook geen mover nodig.

Laadvermogen is wel een dingetje, zou betekenen dat je maar 30 Kg aan kleding/boodschappen/campinggear in de caravan mee kunt nemen… Vraag me af hoe ze daar de schoonwatertank van 55L in hebben meegenomen, want vol zou je al over het maximum gewicht gaan ?!?

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
https://kuipersgassen.nl/
Eemnes

https://vanreenengas.nl/
Loosdrecht

Beide prima ervaring mee

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:19
Gamma heeft ook wel gewoon gasflessen toch?

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Den_S85 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:39:
[...]

Uit nieuwsgierigheid even de site bekeken en zo’n New Hera 380 is eigenlijk alles wat wij als gezin nodig hebben. Een slaapplaats met koelkast en kookplaat, zelfs nog een toiletje.

Nee, het bed zal niet mega groot zijn, maar het is wel een mooi betaalbaar alternatief om lekker mee rond te trekken met het gezin. Niet megazwaar, dus ook geen mover nodig.

Laadvermogen is wel een dingetje, zou betekenen dat je maar 30 Kg aan kleding/boodschappen/campinggear in de caravan mee kunt nemen… Vraag me af hoe ze daar de schoonwatertank van 55L in hebben meegenomen, want vol zou je al over het maximum gewicht gaan ?!?
Goeie vragen, ik denk overigens dat er wel meer compacte caravans zijn, maar ik zou dit gewoon aan die club vragen, ik vond de website niet heel compleet.

I have usernames older than you.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:38

franssie

Save the albatross

SirMemeAlot schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:18:
[...]

Gamma heeft ook wel gewoon gasflessen toch?
Voor de hoofdprijs wel ja.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Tieske88 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:50:

Zijn er nog anderen die ik in het onderzoekje mee moet nemen? Eisen zijn compact, 4 personen, max trekgewicht auto is 1000 kg (en het zou fijn zijn als er dan nog wat bagage in de caravan kan), en een nieuwprijs onder de 25k.
Wat is je vakantiedoel, NL of de EU :?
1000kg trekkend gewicht als trekauto is karig voor een caravans die je noemt, je gaat zo met een paar accessoires over het trekkend gewicht heen of je rijdt met een volle auto :?
• Of toch een klap caravan die bestaan, zoals de Rapido caravan of de Easy Takeoff caravan.
• Of toch vouwwagen.
• Een zwaardere trekker ervoor.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Den_S85 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:39:
Vraag me af hoe ze daar de schoonwatertank van 55L in hebben meegenomen, want vol zou je al over het maximum gewicht gaan ?!?
Die kan je legen als je gaat rijden :P Ik rij ook altijd met een lege vaste watertank als ik moet gaan rijden.

Wel een losse vouwbare watertank van 10 liter in de achterbak niet volledig gevuld.

[ Voor 11% gewijzigd door aReaRe op 28-08-2026 21:34 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:32
aReaRe schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:16:
[...]

Wat is je vakantiedoel, NL of de EU :?
1000kg trekkend gewicht als trekauto is karig voor een caravans die je noemt, je gaat zo met een paar accessoires over het trekkend gewicht heen of je rijdt met een volle auto :?
• Of toch een klap caravan die bestaan, zoals de Rapido caravan of de Easy Takeoff caravan.
• Of toch vouwwagen.
• Een zwaardere trekker ervoor.
Reisdoel is EU beperkt: maximaal frankrijk of oostenrijk.
Als ik kijk naar het rijklaar gewicht kan ik nog 150kg (beachy), 250 kg (lmc), 290kg (Adria) of 310 kg (caravelair) laden. Volgens mij is dat voldoende en redelijk in lijn met de meeste vouwwagens (die zitten vaak op een max van 750kg). Bovendien is dit rijklaar waarbij er ook nog vanuit gegaan wordt dat je met volle watertank, volle afvaltank en volle gasfles rijdt (dat ben ik ook niet van plan).

Rapido wordt volgens mij niet meer nieuw gemaakt en hoe leuk ik het concept van de easy takeoff ook vindt dat is er geen voor 4 personen.
Zwaardere trekker is helaas niet mogelijk te komende jaren, is een leaseauto van het werk waar ik nog wel even aan vast zit.

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Tieske88 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:34:
[...]

Reisdoel is EU beperkt: maximaal frankrijk of oostenrijk.
Als ik kijk naar het rijklaar gewicht kan ik nog 150kg (beachy), 250 kg (lmc), 290kg (Adria) of 310 kg (caravelair) laden. Volgens mij is dat voldoende en redelijk in lijn met de meeste vouwwagens (die zitten vaak op een max van 750kg). Bovendien is dit rijklaar waarbij er ook nog vanuit gegaan wordt dat je met volle watertank, volle afvaltank en volle gasfles rijdt (dat ben ik ook niet van plan).

Rapido wordt volgens mij niet meer nieuw gemaakt en hoe leuk ik het concept van de easy takeoff ook vindt dat is er geen voor 4 personen.
Zwaardere trekker is helaas niet mogelijk te komende jaren, is een leaseauto van het werk waar ik nog wel even aan vast zit.
Laat je eens informeren door https://caravantrekker.nl/

Als je zoekt hier op mijn " nick" had ik ooit een trekker (Renault Clio 0,9 estate, trekgewicht 1300kg) die mijn caravan Caravelair 390 mocht trekken maar het hield niet over, evenals de de Renault Clio 1,2 TCE (1700 trekgewicht met Franse rekentrucjes).

Met de huidige trekker ben ik de boel wel de baas.

Vandaar mijn kritische opmerkingen en adviezen.

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:32
aReaRe schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:44:
[...]

Als je zoekt hier op mijn " nick" had ik ooit een trekker (Renault Clio 0,9 estate, trekgewicht 1300kg) die mijn caravan Caravelair 390 mocht trekken maar het hield niet over, evenals de de Renault Clio 1,2 TCE (1700 trekgewicht met Franse rekentrucjes).

Met de huidige trekker ben ik de boel wel de baas.

Vandaar mijn kritische opmerkingen en adviezen.
Heb de combi eens snel op die site geprobeerd maar kom op 2x een score van 5 sterren (prestaties en gewicht). Blijkbaar doen elektrische autos het goed las ik al in de toelichting dus die 2100kg zware Ford Capri met 286pk en 545Nm koppel moet deze caravans wel de baas kunnen (in het laatste modeljaar zijn er intern wat verstevigen aangebracht en nu mag de auto met dezelfde motor zelfs 2000kg trekken).

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-09 23:26

Theuno

Da Devil Crew

Tieske88 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:52:
[...]

Heb de combi eens snel op die site geprobeerd maar kom op 2x een score van 5 sterren (prestaties en gewicht). Blijkbaar doen elektrische autos het goed las ik al in de toelichting dus die 2100kg zware Ford Capri met 286pk en 545Nm koppel moet deze caravans wel de baas kunnen (in het laatste modeljaar zijn er intern wat verstevigen aangebracht en nu mag de auto met dezelfde motor zelfs 2000kg trekken).
Let wel op... je staat vaker aan een lader.

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:10

Bommes

Capo del formaggio

Tieske88 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:34: Bovendien is dit rijklaar waarbij er ook nog vanuit gegaan wordt dat je met volle watertank, volle afvaltank en volle gasfles rijdt (dat ben ik ook niet van plan).
Ga daar maar niet vanuit.
Leeggewicht ( kenteken) is zelfs vaak niet eens wat er werkelijk op de weegschaal staat als je de caravan/camper nieuw geleverd er op de zet.
Wil je het echt zeker weten: weegbrug.
Vaak worden caravans en/of camper kenteken gewichten genomen van uitvoeringen zonder allerlei optie paketten, de meest kale uitvoering dus. Vaak zelfs zonder reservewiel.
Afvalwater tank wordt zeer zeker niet meegeteld bij gewicht rijklaar.

Ook komt het voor dat het rdw kenteken gewicht zelfs lager is dan de fabrikanten in hun folders aangeven.

Geloof me, het is wat dat betreft echt een zooitje in deze markt.

[ Voor 32% gewijzigd door Bommes op 28-08-2026 23:13 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:50
aReaRe schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:44:
[...]

Als je zoekt hier op mijn " nick" had ik ooit een trekker (Renault Clio 0,9 estate, trekgewicht 1300kg) die mijn
Dat is ook wel bizar, onze golf mag 1100kg trekken (1.0tsi) en die krachtbron is veel sterker dan de 0,9tce en ik denk zelfs de 1.2tce. ben wel benieuwd hoe dat berekend wordt..

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
Het is maar net wat de fabrikant heeft laten keuren.
Mijn ID.7 is nog veel sterker en zwaarder dan jouw golf en mag toch maar 1000kg trekken op papier.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Er komt vaak van alles bij kijken bij zo'n advies, soms ook constructie wat niets meer de aandrijflijn te maken heeft.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:41
Puppetmaster schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:32:
Mijn ID.7 is nog veel sterker en zwaarder dan jouw golf en mag toch maar 1000kg trekken op papier.
Dit inderdaad. Onze Corolla TS heeft een 2.0 liter motor, 184pk en komt overal lekker vlot doorheen, maar toch heeft Toyota bepaald dat het maximum geremd trekgewicht 750kg is. Ongeremd 450. We hebben voor het kamperen een klein aanhangertje en ik voel eigenlijk niet eens dat hij er achter hangt, maar toch is deze harde grens ingegeven door Toyota. Een caravan ga ik met deze auto dus niet aan beginnen. Niet dat we die wens hebben overigens, onze nieuwe opblaasbare tunneltent bevalt nog prima :)

Join het GoT Pulse-Team!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:26
Denman schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 00:04:
[...]

Dit inderdaad. Onze Corolla TS heeft een 2.0 liter motor, 184pk en komt overal lekker vlot doorheen, maar toch heeft Toyota bepaald dat het maximum geremd trekgewicht 750kg is. Ongeremd 450. We hebben voor het kamperen een klein aanhangertje en ik voel eigenlijk niet eens dat hij er achter hangt, maar toch is deze harde grens ingegeven door Toyota. Een caravan ga ik met deze auto dus niet aan beginnen. Niet dat we die wens hebben overigens, onze nieuwe opblaasbare tunneltent bevalt nog prima :)
Klopt. De CVT zoals gebruikt in Toyota hybrides is niet erg geschikt voor continu hoge koppels. Dan kan ‘ie z’n warmte niet goed kwijt. Bij elektrische auto’s is ook vaak warmte de limiterende factor, en dat fabrikanten geen onnodig risico willen nemen met nieuwe technieken.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:50
Gonadan schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 00:03:
Er komt vaak van alles bij kijken bij zo'n advies, soms ook constructie wat niets meer de aandrijflijn te maken heeft.
Maar bij de golf is de 1.0 wel de afhankelijke factor want een 1.4/1.5 met de zelfde handbak mag wel 1500kg trekken. Maar het is dus de fabriek die acht hoeveel gewicht er veilig mee getrokken mag worden? Golf is sowieso wel interessant want bouwjaar jonger mag 100kg meer trekken.

@Puppetmaster Ja, dat is helemaal gek. ID3 heeft exact t zelfde onderstel en aandrijving als de id4 maar mag 0kg trekken.

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:35

A13X

Dude

Puppetmaster schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:32:
Dat heeft met software, trekhaak constructie en fabrikantkeuze te maken heb ik begrepen. De Enyaq, Elroq en Explorer op het VAG platform mogen sinds MY27 1800-2200kg trekken vanaf het accu pakket van 77kWh. Terwijl de Tavascan op 1000kg is blijven hangen met hetzelfde platform. Schijnbaar is dat voor Cupra geen verkooppunt en laten ze het voor nu zo.

Skoda is daarin koploper geweest omdat veel klanten dat schijnbaar om gevraagd hadden. Retrofit naar MY26 met dezelfde motor en accupakket is niet eens mogelijk.

Denk dat daar vooral voorzichtigheid in zit, je ziet dat die trekgewichten langzaam omhoog zijn gegaan gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door A13X op 29-08-2026 06:29 ]

Awesome

• Puppetmaster
Mja, de ID.7 GTX mocht altijd al meer trekken, voor de software refresh 1200, nu 1800, terwijl de non-GTX is blijven hangen op 1000.
Er lijken geen structurele wijzigingen doorgevoerd om de verschillen te verklaren.
ID.buzz mocht al veel langer 1800 met RWD, op hetzelfde platform.

Ik zie daarin slechts de keuze en positionering van/door de fabrikant.

[ Voor 10% gewijzigd door Puppetmaster op 29-08-2026 08:46 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
flaskk schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 04:13:
[...]

Maar bij de golf is de 1.0 wel de afhankelijke factor want een 1.4/1.5 met de zelfde handbak mag wel 1500kg trekken. Maar het is dus de fabriek die acht hoeveel gewicht er veilig mee getrokken mag worden? Golf is sowieso wel interessant want bouwjaar jonger mag 100kg meer trekken.
Hoeft niet de motor zelf te zijn, kan ook zijn dat de 1.0 een lichtere koppeling erin heeft liggen bijvoorbeeld. En dat Renault daar bij een zwakkere motor niet op bezuinigt waardoor die dan meer kan.

En zoals @Puppetmaster al aangeeft hoeft het niet eens een technische reden te zijn. Soms gewoon positionering
Bij EV's waren ze bij de eerste modellen ook erg terughoudend. Dat kan zijn omdat ze er nog niet klaar voor waren, of omdat ze het aantal gebruiksscenarios wilden beperken of om een upgradepad te creëren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Milieu daar heeft het mee te maken, emissie eisen en uitstoot cijfers.
De CVT van Toyota kan makkelijk meer gewicht trekken, zit ook in de RAV 4 en daar mag 1500kg achter.
Het heeft ook niks te maken met het meer of minder vermogen van de 0.9 tce van Renault ten opzichte van de 1.0 tsi van VAG.
Een oude Mercedes bus met 60pk mocht gewoon 2.000kg trekken.

Renault past daarnaast een vreemde reken truuk toe, of misleidende rejen truuk net hoe je wil.
Max trek gewicht wat ze registreren + max massa auto is bij hun samen vaak hoger dan het span volgens hun samen maximaal mag wegen.
Of te wel, je kunt nooit de, volgens kenteken, maximaal toegelaten aanhanger er achter hangen want dan overschrijd je het maximale trein gewicht.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Maar gelden diezelfde specificaties niet ook voor andere landen waar het wellicht wel binnen de regels kan?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Volgens mij niet @Gonadan maximale treingewicht wordt bepaald door de techniek en dergelijke van het trekkend voertuig.
Landelijke rijbewijs regeltjes hebben daar niets mee van doen.

Het voordeel is dat je bijvoorbeeld wel die caravan met maximale toegestane massa van 1500kg achter je Megane kunt hangen. Maar door het maximale treingewicht gewoon net niet vol mag laden tot die 1500kg.

[ Voor 35% gewijzigd door Bommes op 29-08-2026 13:01 ]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Bommes schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:59:
Volgens mij niet @Gonadan maximale treingewicht wordt bepaald door de techniek en dergelijke van het trekkend voertuig.
Landelijke rijbewijs regeltjes hebben daar niets mee van doen.

Het voordeel is dat je bijvoorbeeld wel die caravan met maximale toegestane massa van 1500kg achter je Megane kunt hangen. Maar door het maximale treingewicht gewoon net niet vol mag laden tot die 1500kg.
Oh ik dacht dat je het over het toegestane treingewicht had op basis van de Nederlandse regels, maar je hebt het over de regels van de fabrikant zelf?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ja die stelt dat maximale trein gewicht vast?
Onze De Europese wetgever bepaalt de rijbewijs regeltjes toch?

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Bommes schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:57:
Ja die stelt dat maximale trein gewicht vast?
Onze De Europese wetgever bepaalt de rijbewijs regeltjes toch?
Dat was mijn vraag, zijn er misschien landen die meer dan de 3500 toestaan waardoor het daar in theorie wel kan?
Het is toch niet zo dat een autofabrikant moet zorgen dat zijn marges binnen alle wetten van alle landen moet vallen?
Ik bedoel de auto mag volgens het boekje ook harder dan hij in Nederland mag. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Het gekke met de EU is soms dat elk land soms zijn regeltjes mag volgen mits goedkeuring door fabrikant.
Mijn Caravelair (Frankrijk) heeft dezelfde Alko-as als menig Duitse caravan, maar bij mij staat vermeld de maximale constructie snelheid van 130 km/h (In Frankrijk mag je maximaal 130 km/h met een caravan erachter).

Paar willekeurige Duitse caravans (Hobby en Bürstner) op kenteken gecontroleerd in het RDW, nieuwe caravans op Marktplaats.

Weird 7(8)7

[ Voor 17% gewijzigd door aReaRe op 29-08-2026 17:40 ]

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Afijn, hut staat op de oprit (al een week of 2 :p ) en morgen wat dingen checken, wat dingen eruit en wat testen of alles nog werkt na 3 jaar stilstaan (in die tussentijd is de caravan alleen uit de stelling geweest voor Bovag onderhoud en vochtcontrole bij de dealer Cannenburg en verplaatsing van oude stalling naar huidige stalling). Woensdag a.s. ga ik nog een weekje weg naar camping de Kuilart in Friesland.

Zin in.

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:13
aReaRe schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:13:
Het gekke met de EU is soms dat elk land soms zijn regeltjes mag volgen mits goedkeuring door fabrikant.
Mijn Caravelair (Frankrijk) heeft dezelfde Alko-as als menig Duitse caravan, maar bij mij staat vermeld de maximale constructie snelheid van 130 km/h (In Frankrijk mag je maximaal 130 km/h met een caravan erachter).

Paar willekeurige Duitse caravans (Hobby en Bürstner) op kenteken gecontroleerd in het RDW, nieuwe caravans op Marktplaats.

Weird 7(8)7
Ik heb mijn Hobby in Duitsland gekocht, maximum constructiesnelheid is 100, maximale aslast is 1800 kilo, koop je diezelfde caravan bij de dealer in Nederland, is de maximale aslast 1750 kilo. :S

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Gonadan schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:08:
[...]

Dat was mijn vraag, zijn er misschien landen die meer dan de 3500 toestaan waardoor het daar in theorie wel kan?
Het is toch niet zo dat een autofabrikant moet zorgen dat zijn marges binnen alle wetten van alle landen moet vallen?
Ik bedoel de auto mag volgens het boekje ook harder dan hij in Nederland mag. :P
We begrijpen elkaar verkeerd denk ik :)
Wat een autofabrikant vast stelt als de maximale massa, of maximale trein massa bepalen ze min of meer zelf.
Constructie, remmen, koppeling, vermogen, uitstoot enz enz. Dat zijn de bepalende factoren.
Dat staat helemaal los van wat de rijbewijs grenzen en regeltjes zijn.
Zelfde inderdaad als met snelheid, een auto kan makkelijk harder dan dat je mag rijden op locatie X.

Zeg eens wat een Megane type Y mag 1800kg trekken, de auto zelf mag max 1800 wegen, je zou zeggen dat dan het maximale trein gewicht beide opgeteld is. Maar bij Renault is dat vaak dan ineens slechts 3200kg of zo iets geks. Gewoon omdat ze daarmee net iets minder uitstoot hebben of zo en soort reden. Deze gewichten uit mijn duim gezogen, puur om een voorbeeldje te maken.

Maar genoeg toch over door geneuzel??
Kamperen, nog mensen onderweg??
Fotos graag, hier is nat en grijs buiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Bommes op 29-08-2026 21:51 ]

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Bommes schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:09:
[...]

We begrijpen elkaar verkeerd denk ik :)
Wat een autofabrikant vast stelt als de maximale massa, of maximale trein massa bepalen ze min of meer zelf.
Constructie, remmen, koppeling, vermogen, uitstoot enz enz. Dat zijn de bepalende factoren.
Dat staat helemaal los van wat de rijbewijs grenzen en regeltjes zijn.
Zelfde inderdaad als met snelheid, een auto kan makkelijk harder dan dat je mag rijden op locatie X.

Zeg eens wat een Megane type Y mag 1800kg trekken, de auto zelf mag max 1800 wegen, je zou zeggen dat dan het maximale trein gewicht beide opgeteld is. Maar bij Renault is dat vaak dan ineens slechts 3200kg of zo iets geks. Gewoon omdat ze daarmee net iets minder uitstoot hebben of zo en soort reden.

Maar genoeg toch over door geneuzel??
Kamperen, nog mensen onderweg??
Fotos graag, hier is nat en grijs buiten.
Megane estate type 4 mag 1700 trekken zonder de Renault trucjes zoals bij de Clio estate 0,9 TCE , de Clio estate 1,2 TCE had hier ook geen last van :>

[ Voor 5% gewijzigd door aReaRe op 29-08-2026 21:18 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4B6Oq7ZTrZMC0JpjqApSoBjClM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cq0ev5fW9r4QEdNdfjEsxsBW.jpg?f=fotoalbum_large

Groetjes uit Fécamp

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• arnesmits
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:16
Geen idee of dat de "witte pomp" is, maar ik ruil ze altijd bij Iesberts op de Gageldijk in Utrecht. Altijd een vriendelijke dame achter de kassa met lokaal accent.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:03
Hier ook nog nat en grijs maar we zijn onderweg naar vlakbij waar @franssie is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHseqG-yEPSrUmzw6YUCa_eZQsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oM56BUIkiSVeT8DAfYOnpYyk.jpg?f=fotoalbum_large

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Puppetmaster
@Himalaya Wat is je verbruik met die erachter? :)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:12

-tom-562

Oliesjeik

Over 2 weekjes wil ik een lang weekend (vrijdag t/m maandag) naar Texel gaan met mijn zoontje (die heeft dan al de eerste 2 studiedagen 8)7). Afgelopen week een Quechua Air Seconds F&B 4.1 tent gekocht, na goede ervaringen met de 6.3 versie (iets kleiner deze keer).
Nu twijfel ik tussen 2 campings, Landal Sluftervallei en Vakantiepark/camping De Krim. Alle twee hebben ze een binnenzwembad (belangrijk!). Prijsverschil is zo'n 70 euro voor 3 nachten (Landal goedkoper).
De ligging van het kampeerveldje bij Landal is wel leuker (meer in de duinen), bij De Krim is gewoon een grasveld.
Nu zijn de reviews van het vakantiepark gedeelte van Landal niet heel best (vieze huisjes e.d., maar daar heb ik weinig mee te maken :P), maar ik lees vrij weinig reviews over het kampeergedeelte. Ik kan enkel terug vinden (oudere reviews) dat het sanitairgebouw maar 3 douches en 3 WC's heeft per geslacht (behoorlijk weinig denk ik :X).
Zijn er hier mensen die ooit eens gekampeerd hebben bij Landal Sluftervallei?

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:24

vhal

ಠ_ಠ

Ja, één keer, toen nog met een tent.

Camping Landal Sluftervallei is wel mooi qua ligging, neem wel geschikte haringen mee want het kan er flink waaien en soms ligt de plek (gedeeltelijk) in mul zand. Het sanitairgebouw is niet al te groot en vrij basic maar het voldoet verder. Overigens merk je wel dat de corebusiness van Landal eerder bij de huisjes ligt en niet echt op de camping.

Het zwembad van De Krim is overigens aanzienlijk groter/uitgebreider.

Strava

• JanHenk
  • Niet online
De Krim heeft wel duidelijk wat meer faciliteiten inderdaad, voor kinderen top. Plekken ook wat meer beschut. Zelf heb ik namelijk een hekel aan constant in de wind te staan. Maar het is wel zeker een andere beleving dan bij Landal verderop in de duinen. Op de Krim merk je er haast niets van, dat je op een waddeneiland bent. Daarvoor moet je even het park af.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

vhal schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:24:
Ja, één keer, toen nog met een tent.

Camping Landal Sluftervallei is wel mooi qua ligging, neem wel geschikte haringen mee want het kan er flink waaien en soms ligt de plek (gedeeltelijk) in mul zand. Het sanitairgebouw is niet al te groot en vrij basic maar het voldoet verder. Overigens merk je wel dat de corebusiness van Landal eerder bij de huisjes ligt en niet echt op de camping.

Het zwembad van De Krim is overigens aanzienlijk groter/uitgebreider.
Haringen had ik al over gelezen, ik heb nog een hele bak vol met van die "V haringen" en de Obelink is hier om de hoek, dus houten haringen zijn zo gehaald.
JanHenk schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:31:
De Krim heeft wel duidelijk wat meer faciliteiten inderdaad, voor kinderen top. Plekken ook wat meer beschut. Zelf heb ik namelijk een hekel aan constant in de wind te staan. Maar het is wel zeker een andere beleving dan bij Landal verderop in de duinen. Op de Krim merk je er haast niets van, dat je op een waddeneiland bent. Daarvoor moet je even het park af.
Hmm ja, het is zo'n opblaastent. Op zich zijn die wel stevig als ze goed afgespannen staan, maar aan een klapperende tent heb ik ook echt een hekel.

Ben er nog niet helemaal over uit, de ligging van Sluftervallei is wel mooier, maar de faciliteiten van De Krim zijn wel beter. Gelukkig zijn er nog plekken zat zag ik, dus ik kan er nog een nachtje over slapen haha

• JanHenk
  • Niet online
In die periode kun je - schat ik zo in - ook op de bonnefooi gaan @-tom-562. Of in ieder geval last-minute boeken. Kijk je gewoon het weer even aan. Vind ik zelf toch altijd een belangrijke factor.

Overigens hebben wij de meivakantie De Krim alweer geboekt (twee weken bij onze school, dit keer vallen er ook veel feestdagen in). Zelf ben ik er maar één van die twee weken (werk), maar vrouw en drie kids gaan beide weken. Is ons daar heel goed bevallen afgelopen jaar, de kinderen vermaken zich uitstekend zelf daar en we staan met vrienden.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:31:
Dat vind ik sowieso wel van Texel, eigenlijk te groot voor het échte eilandgevoel. Maar wel altijd leuk om heen te gaan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:21:
[...]

Dat vind ik sowieso wel van Texel, eigenlijk te groot voor het échte eilandgevoel. Maar wel altijd leuk om heen te gaan.
Als Fries ben ik het wel met je eens. Maar het is wel veel makkelijker (en goedkoper) om te kamperen met de vouwwagen ten opzichte van bijvoorbeeld Terschelling, laat staan Vlieland. En er zijn op Texel ook best stukken die de moeite waard zijn.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:27:
[...]

Als Fries ben ik het wel met je eens. Maar het is wel veel makkelijker (en goedkoper) om te kamperen met de vouwwagen ten opzichte van bijvoorbeeld Terschelling, laat staan Vlieland. En er zijn op Texel ook best stukken die de moeite waard zijn.
Absoluut, maar ik kom zelf erg graag op Vlieland of Schiermonnikoog. Alleen dan niet met vouwwagen inderdaad. En als Noord-Hollander voelt Texel ook een beetje als thuiswedstrijd. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

JanHenk schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:18:
In die periode kun je - schat ik zo in - ook op de bonnefooi gaan @-tom-562. Of in ieder geval last-minute boeken. Kijk je gewoon het weer even aan. Vind ik zelf toch altijd een belangrijke factor.

Overigens hebben wij de meivakantie De Krim alweer geboekt (twee weken bij onze school, dit keer vallen er ook veel feestdagen in). Zelf ben ik er maar één van die twee weken (werk), maar vrouw en drie kids gaan beide weken. Is ons daar heel goed bevallen afgelopen jaar, de kinderen vermaken zich uitstekend zelf daar en we staan met vrienden.
Ja, dat is ook mijn plan. Ik vind kamperen leuk, maar (zeker met alleen een weekend) ik ga niet in de regen zitten :X

• vhal
  • Laatst online: 21:24

vhal

ಠ_ಠ

Kleine tip mocht je nog voor Sluftervallei kiezen (en dan vooral als je de duinplekken kiest), sta niet met ingang van je tent in de windrichting. Het is niet heel fijn als de halve duininhoud met windkracht 7 je tent wordt ingeblazen :P

Strava

• samo
  • Laatst online: 16:20

samo

yo/wassup

Afgelopen jaren kamperen we met vouwwagen en drie kinders steeds in Frankrijk, We kiezen meestal Domaine's, omdat ze kleiner zijn vaak met Nederlandse eigenaren of in elk geval veel Nederlandse bezoekers. Dit zorgt altijd voor speelmaatjes. Entertainment geven mijn kinderen niet om: dat vinden ze te gemaakt. Liever gaan ze zwemmen, rondrennen, jachtseizoen, weerwolven, etc.

De oudste is nu 13, en afgelopen jaar heeft ze het grootste deel van de tijd in haar tent doorgebracht. Daarvoor rijden we natuurlijk geen 1100 km. Dus kijk ik nu voorzichtig naar grotere tienervriendelijke campings. Grote zwembaden, tienerclubs. Maar dan kom je ook bij de grotere campings uit.

Zelf ben ik bang een beetje het relaxte karakter van kamperen te verliezen. Lekker rustig zonder al te veel last van anderen rond je tent kunnen zitten. Je kinderen ergens op de camping hebben maar als je ze zoekt ben je niet langer dan 15min aan het zoeken. Autoluw. Maar aan de andere kant heb ik volgend jaar een 14- en een 11-jarige, dus die kunnen ook wel wat meer entertainment gebruiken. Hebben jullie tips en ervaringen of een grote keten-camping (yello, etc) inlevert op rust en ontspanning voor de ouders?

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

samo schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:53:
Afgelopen jaren kamperen we met vouwwagen en drie kinders steeds in Frankrijk, We kiezen meestal Domaine's, omdat ze kleiner zijn vaak met Nederlandse eigenaren of in elk geval veel Nederlandse bezoekers. Dit zorgt altijd voor speelmaatjes. Entertainment geven mijn kinderen niet om: dat vinden ze te gemaakt. Liever gaan ze zwemmen, rondrennen, jachtseizoen, weerwolven, etc.

De oudste is nu 13, en afgelopen jaar heeft ze het grootste deel van de tijd in haar tent doorgebracht. Daarvoor rijden we natuurlijk geen 1100 km. Dus kijk ik nu voorzichtig naar grotere tienervriendelijke campings. Grote zwembaden, tienerclubs. Maar dan kom je ook bij de grotere campings uit.

Zelf ben ik bang een beetje het relaxte karakter van kamperen te verliezen. Lekker rustig zonder al te veel last van anderen rond je tent kunnen zitten. Je kinderen ergens op de camping hebben maar als je ze zoekt ben je niet langer dan 15min aan het zoeken. Autoluw. Maar aan de andere kant heb ik volgend jaar een 14- en een 11-jarige, dus die kunnen ook wel wat meer entertainment gebruiken. Hebben jullie tips en ervaringen of een grote keten-camping (yello, etc) inlevert op rust en ontspanning voor de ouders?
Kijk eens naar https://www.camping-guyonniere.com/?utm_source=gmb&utm_medium=click&utm_campaign=brand

Niet enorm massaal, wel veel te doen voor tieners (en jongere kids). Wij, met kids 8-12-19 komen er al een paar jaar. Ik wil best eens ergens anders heen, maar hey, blije kids = relaxte vakantie = blije ouders.

@-tom-562 Texelliefhebber hier! Kamperen op de Krim zou ik niet doen, vanwege gebrek aan eilandgevoel. Wij kamperen altijd op de Sluftervallei, heerlijke camping met een prachtige ligging. Inmiddels 6x geweest in de laatste paar jaar, paar weken geleden nog samen met m'n dochtertje. Zwemmen doen we dan weer op de Krim, want das wel een veel mooier zwembad. Best of both worlds.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:46
Raymond schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 18:31:
[...]

Zojuist 5 nachtjes geboekt, vanaf 16augustus! Bedankt voor de tip :)

@aReaRe Ik last dat jij ook naar deze camping gaat. Welke dagen ga jij?
De Kuilart is goed bevallen. Prima camping. Werd al wel weer wat rustig zo aan het einde van de zomervakantie. Terwijl het onze tweede week vakantie was :)

Dochter heeft er lekker surfles gehad, dat vond ze echt leuk om te doen. Ik heb wat zitten vissen. Verder lekker Friesland eens wat verkend, daar ben ik zelf nooit echt geweest. Echt leuk, al die havenstadjes aan het IJsselmeer. En idd, Friesland is een echt waterrijke provincie. toch altijd anders om het te zien, dan dat wanneer je er over leest.
Ik vond de voorzieningen op de camping allemaal wel prima en de campeerplekken ook. Wij hadden een plekje wat dichtbij het zwembad/recreatiegebouw gekozen. Mijn dochtertje vind het heerlijk om een uurtje te knutselen. Daar zit ze dan als, achtjarige tussen de kleuters :+

Het enige waar ik kritiek op kan hebben, is het sanitair. De twee oudere gebouwen hebben geen verlichting, die worden door een vergeeld polyester dak verlicht door wat straatlantaarns die erboven hangen. Echt stupide.
En het nieuwe sanitairgebouw heeft geen hokjes met wastafels. Alleen zo'n enorm lang aanrecht, waar je dan met z'n 10'en aan staat om tandjes te poetsen en te wassen. En in de douches geen spiegels, dus je loopt van douce naar spiegel en evt weer terug. Ik zal wel een te onervaren kampeerder zijn, maar ik ben het ook nog nooit eerder zo tegengekomen. Ze zijn een 4e sanitairgebouw aan het bouwen, hopelijk doen ze het daar wel goed.

Maargoed, dat was een kleine irritatie, de rest was helemaal top.
Volgens mij als je een bootjespersoon bent, dan is het helemaal een geweldige camping :)

• TheOmen
Iedere puber is anders, dus wat ik schrijf hoeft niet op jullie van toepassing te zijn, maar...
Onze puberdochters zijn 13 en 15 en we nemen ze nu al jaren mee naar Oostenrijk (daarvoor Frankrijk en België). De campings die we uitzoeken moeten aan een aantal voorwaarden voldoen.
  • Zwemwater in de buurt
  • Lift(en) in de buurt
  • beetje ruime plek (caravan + 2 tentjes)
We proberen de dagen zo in te delen dat we naast actieve zaken (die ze ook leuk vinden) zoals lange wandelingen of kletterteigen, ook tijd inplannen waarin ze gewoon met een boek/telefoon kunnen chillen.
Nu hebben we het voordeel dat ze goed elkaar kunnen vermaken, dus een tienerclub of ander vermaak is niet nodig (denk ook niet dat ze daar echt op zitten te wachten). Ze zijn oud genoeg om zelfstandig naar het zwembad te gaan, dat geeft ons ook wat meer lucht/rust.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Drardollan

Ik zou vooral selecteren op campings met goede wifi 8)

In mijn ervaring hoort het ook een beetje bij die leeftijd. Kan je gaan dwingen om het anders te doen door naar plekken te gaan waar je wellicht niet wil komen, maar doe je daar echt iemand een plezier mee?

• Drardollan
Raymond schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:54:
[...]

Het enige waar ik kritiek op kan hebben, is het sanitair. De twee oudere gebouwen hebben geen verlichting, die worden door een vergeeld polyester dak verlicht door wat straatlantaarns die erboven hangen. Echt stupide.
Dat is wel een hele bijzondere manier van verlichten. Een paar LED balken kosten het geld niet zou je zeggen en die kan je nagenoeg altijd wel ergens ophangen.
En het nieuwe sanitairgebouw heeft geen hokjes met wastafels. Alleen zo'n enorm lang aanrecht, waar je dan met z'n 10'en aan staat om tandjes te poetsen en te wassen.
Dat lijkt wel een beetje een trend, heb het de laatste jaren wel meer gezien. Nu is het voor tandenpoetsen en haren kammen niet zo erg, maar als je een tussendoor even wil opfrissen maar niet wil douchen is het behoorlijk onhandig. Ik zie zelf graag een mix, paar hokjes met wastafel en wat wastafels zonder hokje. Kies ik wel welke ik nodig heb op welk moment.
En in de douches geen spiegels, dus je loopt van douce naar spiegel en evt weer terug. Ik zal wel een te onervaren kampeerder zijn, maar ik ben het ook nog nooit eerder zo tegengekomen. Z
Ik durf mijzelf wel een (zeer) ervaren kampeerder te noemen (zeker 100+ campings gezien in mijn leven). Maar spiegels in de douchehokjes heb ik nog nooit gezien.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:46
Drardollan schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:11:
Ik durf mijzelf wel een (zeer) ervaren kampeerder te noemen (zeker 100+ campings gezien in mijn leven). Maar spiegels in de douchehokjes heb ik nog nooit gezien.
Ja, dat laatste heb ik niet handig opgeschreven. Het was voor mij meer een opmerking over het hele sanitairstuk daar, niet specifiek over spiegels in de douche. Dat zie je idd vaker, dat die er niet zijn.

Het handigst vond ik het sanitair op een camping in dld. Daar hadden ze douches, met wastafel en spiegel. Net als thuis :+

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Die grote 'aanrechten' zijn makkelijk schoonmaken denk ik, grote halen snel thuis.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
Raymond schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:14:
[...]

Ja, dat laatste heb ik niet handig opgeschreven. Het was voor mij meer een opmerking over het hele sanitairstuk daar, niet specifiek over spiegels in de douche. Dat zie je idd vaker, dat die er niet zijn.

Het handigst vond ik het sanitair op een camping in dld. Daar hadden ze douches, met wastafel en spiegel. Net als thuis :+
De logica is dat men alleen even doucht en dan weer uit dat hokje verdwijnt. Dus niet gaan opdirken, tandenpoetsen of je haar doen en ondertussen het douchehok bezet houden.

Dat is dus meer vanuit efficiency-gedachte, zoveel mogelijk mensen bedienen met zo weinig mogelijk faciliteiten... Sommige campings hanteren meer de luxe-aanpak zoals jij nu noemt, maar die zijn er niet heel veel. Het kost je namelijk wel een stuk meer om genoeg faciliteiten te voorzien voor de hele camping.

De Twee Bruggen in Winterswijk heeft gewoon complete luxe badkamers (als ik me goed herinner zelfs met ligbad) in de sanitairgebouwen. Luxer dan thuis. Dus zo kan het ook. Maar de keerzijde is dan ook logisch: het is een prijzige camping.

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:29
-tom-562 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 08:53:
Over 2 weekjes wil ik een lang weekend (vrijdag t/m maandag) naar Texel gaan met mijn zoontje (die heeft dan al de eerste 2 studiedagen 8)7). Afgelopen week een Quechua Air Seconds F&B 4.1 tent gekocht, na goede ervaringen met de 6.3 versie (iets kleiner deze keer).
Nu twijfel ik tussen 2 campings, Landal Sluftervallei en Vakantiepark/camping De Krim. Alle twee hebben ze een binnenzwembad (belangrijk!). Prijsverschil is zo'n 70 euro voor 3 nachten (Landal goedkoper).
De ligging van het kampeerveldje bij Landal is wel leuker (meer in de duinen), bij De Krim is gewoon een grasveld.
Nu zijn de reviews van het vakantiepark gedeelte van Landal niet heel best (vieze huisjes e.d., maar daar heb ik weinig mee te maken :P), maar ik lees vrij weinig reviews over het kampeergedeelte. Ik kan enkel terug vinden (oudere reviews) dat het sanitairgebouw maar 3 douches en 3 WC's heeft per geslacht (behoorlijk weinig denk ik :X).
Zijn er hier mensen die ooit eens gekampeerd hebben bij Landal Sluftervallei?
Zwembad bij de Krim is wel echt helemaal top! Wildwaterbaan die buiten om gaat, erg leuk. En met een tent van Decathlon sta je daar ook mooi beschut. Je bent vanaf de camping zo bij de vuurtoren en zo bij het strand (met fiets of auto). En als je regen hebt is ook op de camping voor kinderen een hoop binnen te doen.

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Raymond schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:54:
[...]

De Kuilart is goed bevallen. Prima camping. Werd al wel weer wat rustig zo aan het einde van de zomervakantie. Terwijl het onze tweede week vakantie was :)

Dochter heeft er lekker surfles gehad, dat vond ze echt leuk om te doen. Ik heb wat zitten vissen. Verder lekker Friesland eens wat verkend, daar ben ik zelf nooit echt geweest. Echt leuk, al die havenstadjes aan het IJsselmeer. En idd, Friesland is een echt waterrijke provincie. toch altijd anders om het te zien, dan dat wanneer je er over leest.
Ik vond de voorzieningen op de camping allemaal wel prima en de campeerplekken ook. Wij hadden een plekje wat dichtbij het zwembad/recreatiegebouw gekozen. Mijn dochtertje vind het heerlijk om een uurtje te knutselen. Daar zit ze dan als, achtjarige tussen de kleuters :+

En het nieuwe sanitairgebouw heeft geen hokjes met wastafels. Alleen zo'n enorm lang aanrecht, waar je dan met z'n 10'en aan staat om tandjes te poetsen en te wassen. En in de douches geen spiegels, dus je loopt van douce naar spiegel en evt weer terug. Ik zal wel een te onervaren kampeerder zijn, maar ik ben het ook nog nooit eerder zo tegengekomen. Ze zijn een 4e sanitairgebouw aan het bouwen, hopelijk doen ze het daar wel goed.

Maargoed, dat was een kleine irritatie, de rest was helemaal top.
Dat van het sanitair wist ik (heb er al eens eerder gestaan met de maiden trip met de caravan achter de Clio Estate 0,9) :+
Maar ik heb sanitair in de caravan, hoewel ik liever de grote boodschap in het toiletgebouw doe :+ (scheelt toilet in de hut schoonmaken :P ). Toilet in de caravan gebruik ik eigenlijk alleen in noodgevallen ('s nachts :+ ).
Volgens mij als je een bootjespersoon bent, dan is het helemaal een geweldige camping :)
Dat ben ik, ik zeker van plan om een dag of 2 een Polyvalk te huren of een kleine sloep.

• Drardollan
Raymond schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:14:
[...]

Ahhhhh :)

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:32

Wailing_Banshee

You're Next

aReaRe schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:48:
[...]

Dat van het sanitair wist ik (heb er al eens eerder gestaan met de maiden trip met de caravan achter de Clio Estate 0,9) :+
Maar ik heb sanitair in de caravan, hoewel ik liever de grote boodschap in het toiletgebouw doe :+ (scheelt toilet in de hut schoonmaken :P ). Toilet in de caravan gebruik ik eigenlijk alleen in noodgevallen ('s nachts :+ ).
Vroegah... Mijn ouders hadden een camper (zelfbouw). Zat ook een toilet in. Mocht door 2 personen gebruikt worden (mijn moeder en ik, m'n broers en vader mochten naar buiten!) als we aan het trekken waren (grote boodschappen waren verboden). Als we op een camping stonden mocht hij sowieso niet gebruikt worden...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Drardollan
aReaRe schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:48:
[...]
Ik zou in mijn caravan, bouwjaar 2022, aan niks likken behalve de toilet. Daar is nog geen hand of iets anders bij in de buurt geweest :D

Vind die dingen zo goor en het feit dat je dan nog zelf moet poetsen en met je uitwerpselen over de camping moet... Afschuwelijk. Dan poep ik nog liever in de bosjes.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:27
Ik heb juist nooit zo goed begrepen waarom er aparte hokjes zijn met alleen wastafels, vond dat maar altijd zonde van de ruimte. Ik poets mn tanden vaak bij de tent en loop intussen naar het sanitair gebouw.

En mn haar hoef ik ook weinig aan te doen :D

Maar nu ik het zo lees snap ik het opzich ook wel weer. Alhoewel ik ze dan voornamelijk zou verwachten bij de dames :P

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:01
Die wc's kunnen gewoon alles aan, en als je er de juiste vloeistof in stopt en ze regelmatig leegmaakt valt het met de stank ook wel mee. Je moet ze niet twee weken laten zitten als backup maar juist actief gebruiken.

Wij hebben juist twee cassettes mee, 1 in de wc en 1 achterin de garage. Als we vrij staan en de ene is vol wisselen we ze om. Dan hebben we nog twee dagen voordat we een leegpunt nodig hebben.

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:40
Ben ondertussen ook wel om, dat in de nacht een eigen mogelijkheid tot plassen, wel erg fijn is. Met hemelvaart over de schelpenpaadjes midden in de nacht naar het toiletgebouw, is voor mij niet fijn, en ook voor elke lichte slaper niet, al dan niet in een tent waar ik langs loop. :*) De dag erna besloten om het toilet in de caravan toch te gebruiken voor alleen plassen en dat beviel erg goed.

Daarna meteen ook een porta potti voor mijn eigen vouwwagen aangeschaft, en ook goed gebruikt, door mijzelf en mijn 2 kinderen in de nacht. Niks geen stank met de blauwe en roze vloeistof, werkt super. Overdag is het toiletgebouw alleen de bedoeling. Dit had ik eerder moeten doen :)

• Kevinns
  • Laatst online: 17:26
Op het moment dat ik midden in de nacht m’n bed uit moet ben ik niet blij, maar in alle rust onder de sterrenhemel over de camping lopen heeft ook wel wat.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:41
Drardollan schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:35:
[...]

Ik zou in mijn caravan, bouwjaar 2022, aan niks likken behalve de toilet. Daar is nog geen hand of iets anders bij in de buurt geweest :D

Vind die dingen zo goor en het feit dat je dan nog zelf moet poetsen en met je uitwerpselen over de camping moet... Afschuwelijk. Dan poep ik nog liever in de bosjes.
Dat was ook altijd mijn beeld. Tot mijn vrouw en ik besloten dat het voor onze (kleine) kinderen toch wel makkelijk was in de nachten als we op een plek staan zonder privé sanitair. Dus toen een Porta Potti aangeschaft.

Het valt allemaal reuze mee. Sterker nog; je merkt er niks van. Je moet ze zoals @pirke terecht opmerkt geen weken laten zitten, maar voor een weekend of een (kleine) week ruik of merk je er echt niks aan. En het is ook niet zo dat je met een doorzichtig reservoir over de camping moet waar jij en alle campinggasten naar urine zit te kijken. Ook het legen is een fluitje van een cent; je ziet er alleen blauwe vloeistof uit komen, even de slang erin om door te spoelen en klaar is kees. Die paar minuten is me het gemak absoluut waard.

Enige nadeel vind ik dat het lompe dingen zijn om mee te nemen, maar met een caravan heb je daar dan weer geen last van omdat het ingebouwd zit :)

Join het GoT Pulse-Team!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kevinns schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:14:
Op het moment dat ik midden in de nacht (bij wildkamperen) m’n bed uit moet ben ik niet blij, maar in alle rust onder de sterrenhemel over de camping lopen even tegen een boom pissen heeft ook wel wat.
Fixed that...

• joostga
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:35
Zo'n porta potti lijkt me ook wel wat in de tent, maar helaas geen ruimte meer voor in de auto. Als je 's avonds een biertje teveel op hebt en er nog een paar keer uit moet in de kou is de lol er toch wel snel af.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Nee dat vind ik ronduit asociaal, ik loop gewoon naar het toiletgebouw. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gonadan schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:24:
[...]

Nee dat vind ik ronduit asociaal, ik loop gewoon naar het toiletgebouw. :P
je mist te toevoeging wildkamperen.... of je wil 40km lopen naar de dichtstbijzijnde camping :+

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 31-08-2026 16:27 ]

• marinos88
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-09 09:05
Afgelopen weekend weer eens met de tent weggeweest. Een coleman van polyester, met enkel een binnentent voor de slaapcabine.

Afgelopen jaren met veel plezier mee weg geweest richting Frankrijk (3*10 dagen) Maar nu tijdens een harde bui begon het doek door te slaan en drupte eigenlijk over de gehele tent druppels naar binnen.

Ook de volgende dag zonder regen stond er na een nacht veel druppels aan de binnenkant welke naar beneden vielen als je het doek aanraakte. In de weken hiervoor eigenlijk nooit echt slecht weer gehad en dus nooit druppels aan de binnenkant meegemaakt (ook niet na een koude nacht)

Is dit een kwestie van impregneren en dan weer goed of kan ik beter naar een nieuwe tent kijken?

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Get!em schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:26:
[...]

je mist te toevoeging wildkamperen.... of je wil 40km lopen naar de dichtstbijzijnde camping :+
Had hem wel gezien, maar bijvoorbeeld suggereerde dat het één van de mogelijkheden was. :P

En er zijn helaas een hoop mensen die het op de camping ook gewoon doen. -O-

[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 31-08-2026 17:02 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• joostga
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:35
Gonadan schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:02:
[...]

Had hem wel gezien, maar bijvoorbeeld suggereerde dat het één van de mogelijkheden was. :P

En er zijn helaas een hoop mensen die het op de camping ook gewoon doen. -O-
Paar weken terug stonden we op Texel, loop ik midden in de nacht van het toiletgebouw terug, zie ik een witte schim achter onze tent verdwijnen. Is het een ventje van 12 die op een plek schuin tegenover ons stond. Kruipt dus z'n tent uit, steekt het veld over, om vervolgens naast onze tent te gaan staan zeiken. Wtf. Pis dan gewoon naast je eigen tent, mafkees.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Toilet in de camper/caravan wordt door ons onderweg, en op campings in de nacht ook gebruikt voor de kleine boodschap. In geval van nood, onderweg, ook de grote.
Zeker als je regelmatig rijd, om de paar dagen het ding leegt, en de goede hoeveelheid van de blauwe vloeistof toevoegd is het schoonmaken echt niet zo een probleem.
Ook de groene vloeistof geprobeerd, of die van andere merken dan Thetford maar daarvan is het resultaat bij lange na niet zo goed.
Onze camper spoelt met schoonwater vanuit de grote (drinkwater) tank, extra spoelvloeistof toevoegen gaat dus niet.
Bij onze laatste caravans met losse draagbare pota porti gebruikte ik die specifieke spoel vloeistof trouwens ook niet. Klein scheutje alles reiniger werkte met zo goed.

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:21
marinos88 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:00:
Afgelopen weekend weer eens met de tent weggeweest. Een coleman van polyester, met enkel een binnentent voor de slaapcabine.

Afgelopen jaren met veel plezier mee weg geweest richting Frankrijk (3*10 dagen) Maar nu tijdens een harde bui begon het doek door te slaan en drupte eigenlijk over de gehele tent druppels naar binnen.

Ook de volgende dag zonder regen stond er na een nacht veel druppels aan de binnenkant welke naar beneden vielen als je het doek aanraakte. In de weken hiervoor eigenlijk nooit echt slecht weer gehad en dus nooit druppels aan de binnenkant meegemaakt (ook niet na een koude nacht)

Is dit een kwestie van impregneren en dan weer goed of kan ik beter naar een nieuwe tent kijken?
Had ik afgelopen vakantie ook met het natte weer met een nieuwe polyester tent. Wij mensen ademen best wat vocht uit en natuurlijk binnen iets warmer dan buiten dan condenseert op het koudere buitendoek. Al gebeurt bij mij ook onder de wing.

Als het regent en het druppelt binnen zonder dat er personen binnen zijn dan zou ik wat gaan doen, anders is er niets nodig of aan te doen wat helpt. Meer ventileren misschien, maar dan kom je op mechanisch met een ventilator uit. Kan ook wel weer fijn zijn met zeer warm weer/zon op de tent.

• Drardollan
Denman schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:17:
[...]

Dat was ook altijd mijn beeld. Tot mijn vrouw en ik besloten dat het voor onze (kleine) kinderen toch wel makkelijk was in de nachten als we op een plek staan zonder privé sanitair. Dus toen een Porta Potti aangeschaft.

Het valt allemaal reuze mee. Sterker nog; je merkt er niks van. Je moet ze zoals @pirke terecht opmerkt geen weken laten zitten, maar voor een weekend of een (kleine) week ruik of merk je er echt niks aan. En het is ook niet zo dat je met een doorzichtig reservoir over de camping moet waar jij en alle campinggasten naar urine zit te kijken. Ook het legen is een fluitje van een cent; je ziet er alleen blauwe vloeistof uit komen, even de slang erin om door te spoelen en klaar is kees. Die paar minuten is me het gemak absoluut waard.

Enige nadeel vind ik dat het lompe dingen zijn om mee te nemen, maar met een caravan heb je daar dan weer geen last van omdat het ingebouwd zit :)
Ik heb hem, in een eerdere caravan, wel eens gebruikt ivm zwangerschap en opgroeiende kinderen. Het was nodig, maar wat een verschrikking.

Loop wel even naar de WC, hoef toch vrijwel nooit in de nacht en er is niks lekkerder dan over een donkere en stille camping slenteren.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:03
De eerste dag onderweg was niet echt maatgevend met vette wind tegen en dikke buien waardoor we op 280W/km uitkwamen. Maar nu verder onderweg tijdens onze roadtrip zitten we meer op 200 tot 230W/km en dat is voor ons prima, al is het hoger dan ik gehoopt had. Maar ik denk dat de vorm van de Tesla en de dikke banden onder de caravan niet meehelpen. Maar als ik het vergelijk met een fietsendrager op de trekhaak dan is het verschil niet zo groot, daar zaten we ook als snel mee op de 225W/km bij 105kmh. Met de caravan rijden we ca 95kmh, vreemd genoeg mag je met een Tesla Model Y met aanhanger/caravan in Belgie en Frankrijk maar 90 omdat het maximale treingewicht boven de 3500kg ligt.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• pirke
Kevinns schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:14:
Op het moment dat ik midden in de nacht m’n bed uit moet ben ik niet blij, maar in alle rust onder de sterrenhemel over de camping lopen heeft ook wel wat.
Totdat het regent en het 10 minuten lopen is :)

• pirke
Met de juiste vloeistof lost ook de grote boodschap prima op. Die vloeistof is tegenwoordig ook in Lavendel en Eucalyptus geur te krijgen. Groen werkt inderdaad minder goed.

Tegen een boom aan, of nog erger: in de bosjes kakken is echt ranzig. Op leuke wildkampeerplekjes met park4night zie je regelmatig hopen wc papier liggen die dan lekker gaan broeien. Dat zijn dan vooral van die kleine busjes die geen wc hebben of niet willen gebruiken. Ook op camperplaatsen waar expliciet staat dat er geen wc is - alleen een cassette leegpunt - zie je mensen dat wel eens doen. Die laten de troep achter voor een ander. Bah. Daar krijgen campers ook meteen een slechte naam van, ik snap dat lokale bewoners die daar willen wandelen dat liever niet hebben. Gelukkig zijn ze in de minderheid, maar ze verpesten het voor iedereen. Asociaal gedrag.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:27
pirke schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:59:
[...]

Tegen regen hebben ze iets uitgevonden, een paraplu ;)

• TheOmen
WC van de caravan welgeteld eenmaal gebruikt. Tijdens corona waren alle gemeenschappelijke ruimtes van de camping gesloten en we wilden toch op pad met onze nieuwe aanwinst.

• Drardollan
[...]

Dan ga je op de verkeerde plek op vakantie :*)

• Drardollan
TheOmen schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 22:29:
WC van de caravan welgeteld eenmaal gebruikt. Tijdens corona waren alle gemeenschappelijke ruimtes van de camping gesloten en we wilden toch op pad met onze nieuwe aanwinst.
Dankzij Corona is mijn caravan zelfs geleverd met een.... doucheset 8)7
Blijkbaar bestelde iedereen die in 2020-2021 en hebben de caravanhandels dit er maar standaard ingestopt na die jaren (nieuwe caravans werken vaak net anders dan nieuwe auto's, in veel gevallen hebben ze gewoon een zwik standaard configuraties op voorraad).

Ik heb werkelijk geen idee wat ik ermee zou moeten. De boiler is 5l en de schoonwater voorraad zo'n 40l. Los van dat je daarmee dus max 120l douchebaar water zou hebben moet je dan zeker wel op het riool aansluiten ipv een emmer gebruiken. En dan moet je gaan douchen in een hokje met een rond douchegordijn om je heen. Zie je het voor je _O-

Maar goed, wij vullen ook de watertank eigenlijk nooit. De meeste plekken waar we staan hebben we een kraantje op een paar meter afstand. Dan ga ik niet het water over zitten sjouwen (ok ok, ik heb wel een tuinslang bij) naar mijn caravan en dan daarna emmers legen. Drinkwater ligt er altijd wel in de koelkast en voor de rest gebruiken we niet zoveel water gelukkig. De watermeter die ik heb laten inbouwen is dan ook een zonde geld geweest haha.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]
Dan trek ik even m'n regenponcho aan... (we hebben zo'n regenponcho die je ook over je grote trekkersrugzak kan doen, komt tot m'n enkels).
Joove schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:54:
[...]
Had ik afgelopen vakantie ook met het natte weer met een nieuwe polyester tent. Wij mensen ademen best wat vocht uit en natuurlijk binnen iets warmer dan buiten dan condenseert op het koudere buitendoek. Al gebeurt bij mij ook onder de wing.

Als het regent en het druppelt binnen zonder dat er personen binnen zijn dan zou ik wat gaan doen, anders is er niets nodig of aan te doen wat helpt. Meer ventileren misschien, maar dan kom je op mechanisch met een ventilator uit. Kan ook wel weer fijn zijn met zeer warm weer/zon op de tent.
Bij ons is de nok open en dat helpt echt. Onze eerste tent had dat niet en dan kon het vocht gewoon niet weg. Onze huidige tent heeft zo'n open nok en ja, de buitentent wordt wel vochtig van binnen, maar zelden echt nat. En als het al druppelt, is dat omdat de tent niet strak staat.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:02
Drardollan schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:06:
[...]

Ik heb hem, in een eerdere caravan, wel eens gebruikt ivm zwangerschap en opgroeiende kinderen. Het was nodig, maar wat een verschrikking.

Loop wel even naar de WC, hoef toch vrijwel nooit in de nacht en er is niks lekkerder dan over een donkere en stille camping slenteren.
Mijn ex wilde ook persé zo'n ding in de tent. Ik vond het een heel gesjouw en gedoe, maar dat is meer voor het relatietopic :+. Voor noodgevallen voldoet een plasemmer prima.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:02
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:51:
[...]

Dan trek ik even m'n regenponcho aan... (we hebben zo'n regenponcho die je ook over je grote trekkersrugzak kan doen, komt tot m'n enkels).
Let je wel op dat je niet per ongeluk door de afvaldienst wordt meegenomen? :+
[...]

Bij ons is de nok open en dat helpt echt. Onze eerste tent had dat niet en dan kon het vocht gewoon niet weg. Onze huidige tent heeft zo'n open nok en ja, de buitentent wordt wel vochtig van binnen, maar zelden echt nat. En als het al druppelt, is dat omdat de tent niet strak staat.
Ventilatie, ventilatie, ventilatie. Dat is het allerbelangrijkste aan een tent voor een goed binnenklimaat.

Voor een trekkerstentje vind ik polyester/nylon prima. Maar voor een comfortabele tent geef ik toch de voorkeur aan technisch katoen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• TheOmen
Drardollan schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:40:
[...]
Maar goed, wij vullen ook de watertank eigenlijk nooit. De meeste plekken waar we staan hebben we een kraantje op een paar meter afstand. Dan ga ik niet het water over zitten sjouwen (ok ok, ik heb wel een tuinslang bij) naar mijn caravan en dan daarna emmers legen. Drinkwater ligt er altijd wel in de koelkast en voor de rest gebruiken we niet zoveel water gelukkig. De watermeter die ik heb laten inbouwen is dan ook een zonde geld geweest haha.
Idem. Flessen water uit de kraan. Wasbakje in het aanrecht gebruiken we als extra opbergruimte en de toiletruimte staat vol met tassen zwemspullen.

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Joris748 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:06:
[...]

[...]

Ventilatie, ventilatie, ventilatie. Dat is het allerbelangrijkste aan een tent voor een goed binnenklimaat.

Voor een trekkerstentje vind ik polyester/nylon prima. Maar voor een comfortabele tent geef ik toch de voorkeur aan technisch katoen.
Kan ik beamen, vooral de nok. Laatst mist aan de mediterranee, binnen was alles droog, maar onder het luifeltje was de hele binnenkant nat, probeer dan maar eens de rits te openen en naar buiten te wurmen zonder kletsnat te worden 😂 . Blijft leuk.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Joris748 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:06:
[...]

[...]

Die Decathlon fresh & black tenten doen het best goed voor polyester tenten. Die hebben een soort van dubbel dak (eerste laag is mesh, daarboven weer polyester) met heel veel ventilatie.
Nadeel is dat ze wel wat fris kunnen zijn

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb voor in de tent een of andere UriBag (uit mijn hoofd) gekocht. Ideaal als het een keer regent snachts, of als het erg koud is.

Heeft ook een computer!

• Drardollan
TheOmen schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:10:
[...]

Idem. Flessen water uit de kraan. Wasbakje in het aanrecht gebruiken we als extra opbergruimte en de toiletruimte staat vol met tassen zwemspullen.
Het toilet is hier ook de opslag :)

Ik zou hem het liefst eruit halen, maar dat is niet zo makkelijk. En dan moet ik hem weer ergens opslaan tot ik de caravan verkoop. Zou weer wat gewicht en ruimte schelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Drardollan op 01-09-2026 12:57 ]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

-tom-562 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:32:
[...]

Die Decathlon fresh & black tenten doen het best goed voor polyester tenten. Die hebben een soort van dubbel dak (eerste laag is mesh, daarboven weer polyester) met heel veel ventilatie.
Nadeel is dat ze wel wat fris kunnen zijn
Daar hebben we de binnentent voor, die hebben we maar 1 keer dicht gedaan omdat het best fris was buiten (nachtvorst). Meestal hebben we de binnentent helemaal open (muv de horren). En koud? Daar hebben we elkaar voor :D

• pirke
Drardollan schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:40:
[...]

Dankzij Corona is mijn caravan zelfs geleverd met een.... doucheset 8)7
Blijkbaar bestelde iedereen die in 2020-2021 en hebben de caravanhandels dit er maar standaard ingestopt na die jaren (nieuwe caravans werken vaak net anders dan nieuwe auto's, in veel gevallen hebben ze gewoon een zwik standaard configuraties op voorraad).

Ik heb werkelijk geen idee wat ik ermee zou moeten. De boiler is 5l en de schoonwater voorraad zo'n 40l. Los van dat je daarmee dus max 120l douchebaar water zou hebben moet je dan zeker wel op het riool aansluiten ipv een emmer gebruiken. En dan moet je gaan douchen in een hokje met een rond douchegordijn om je heen. Zie je het voor je _O-

Douchen doen we ook zelden in de camper. Ook met 120 liter water + 10 liter boiler gaat douchen met 4 personen (3 langharige dames) erg hard, zeker als je vrij staat en niet even extra kan halen. We hebben wel een dedicated doucheruimte, in de praktijk staat daar de wasmand. En na het wassen het droogrek als het buiten geen goed weer is. Plus dat we liever niet al dat vocht binnen hebben. In noodgevallen kan het, hebben het twee of drie keer gedaan, maar liever niet.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0HsxybnfqWSQPTpoy5tvN9FWEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qrtRiaqsWcVRQGIO5peINhjj.jpg?f=fotoalbum_large Groeten uit Andorra - 2450m - wildkampeerplekje :)

Hi Ha Hopjesvla

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Caravan staat al een week of 3 op de eigen oprit, vandaag alle system getest en bijna alles doet het na 3 jaar stilstaan. Alleen Thetford doet het niet, of human error (watertank Thetford niet voldoende gevuld, liter of 10) of iets anders. Handleidingen in de caravan dus ik zie het morgen wel op camping de Kuilart. Of de wc niet gebruiken of McGuiyver methode na plasje / grote boodschap gewoon na spoelen met een pannetje water.

In principe ga ik gewoon naar het sanitair gebouw, alleen de nacht is een eigen poepdoos heerlijk O+

* aReaRe zegt dit na 30 jaar tent kamperen O-)

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:13
aReaRe schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:58:
Caravan staat al een week of 3 op de eigen oprit, vandaag alle system getest en bijna alles doet het na 3 jaar stilstaan. Alleen Thetford doet het niet, of human error (watertank Thetford niet voldoende gevuld, liter of 10) of iets anders. Handleidingen in de caravan dus ik zie het morgen wel op camping de Kuilart. Of de wc niet gebruiken of McGuiyver methode na plasje / grote boodschap gewoon na spoelen met een pannetje water.

In principe ga ik gewoon naar het sanitair gebouw, alleen de nacht is een eigen poepdoos heerlijk O+

Kans is groot dat het pompje vastzit.
Als je bij het pompje kunt, kun je het asje voorzichtig een zwengel geven, dan doen ze het meestal weer.
Ik heb dit ook al een paar keer gehad nadat de caravan wat langer stil heeft gestaan.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
aReaRe schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:58:

Zekering (bij mij roze steekzekering, 3A) gecheckt?
Die was bij mij geklapt doordat het pompje vastzat na lang stilstaan.

Zekering (standaard maat steekzekering) + pompje vervangen met deze (niet origineel). 1/3 van de prijs van een origineel thedford pompje, maar exact hetzelfde (ook qua maat/aansluiting) en pompt een stuk stiller dan de oude.

kwartiertje werk. Ik heb de kabeltjes naar de spoelknop doorgeknipt en aan de nieuwe gesoldeerd + krimpkous.. Maar kan natuurlijk ook met een wago klemmetje..

[ Voor 11% gewijzigd door breew op 04-09-2026 09:24 ]

Pagina: 1 ... 310 311 Laatste