[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 287 288 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:17
willem7q schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:53:
[...]

Ik heb maandag dit antwoord gekregen van FjallRaven:

Hi Willem, thank you for your message!

Skule R/S has silicon treated fabric, so you can mount this for small holes: https://gearaid.eu/products/tenacious-tape-patch-silnylon

For larger holes sewing a patch and seal the seam is better.

We do not have tape for the floor unfortunately. So it is difficult to give advise about the products sold online. The tape is heated to stick, that could be a bit tricky to do. There is a risk of meltning damage to the fabric. Low temperature on the iron and teflon paper should be used.

It can also be possible to re-activate the glue with the iron + teflon. But we usually advise against this due to the risks. Another option is to remove loose tape and apply seam sealer: https://gearaid.eu/produc...of?variant=33260424757383

You can also check with your local outdoor store and see if they are aware of any tent repair service in Belgium.

Have a nice day

Med vänlig hälsning, Kind regards,

Anders

De tape verwijderen en vervangen door seam-sealer? Dat lijkt voorlopig de beste oplossing.
yep dat dus....... Fijn dat er een antwoord is! (en Anders is een toffe gast ;-))

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:14
Dit hemelvaart weekend kamperen met de tent ipv vouwwagen. Tarp erbij opgezet voor de eventuele regenbuitjes. Kinderen helemaal enthousiast, tent is ook hartstikke leuk :) eens kijken hoe ze de 0 graden vannacht overleven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0g3V0tKeiae5ohHY0-X5fyXS6M4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ciHhIXRMIU6mBIuR0GHa696t.jpg?f=fotoalbum_large

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:18

Bommes

Capo del formaggio

Vorige week vrijdag een nieuw slaapzakje gekocht voor de komende motor trip.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qB4o8IOLIdUHbs2od0b3lMRXk2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMpJICjMfnqQf5MVd764h0CF.jpg?f=fotoalbum_large
Nomad Inca Premium 1000 XL.
Ik houd niet zo van mummie slaapzakken, maar dit is een vrij ruime, voor zover mogelijk bij een mummie.
Maar het scheelt wel aanzienlijk in pakmaat en geiwcht tenopzichte van een fullsize deken slaapzak.
Dus voor mij een acceptabele mix van prijs (109 euro bij de Bever), gewicht en pakmaat.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:08
Gonadan schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:07:
[...]

Dat valt wel mee, ik denk eerder dat mensen veel sneller nieuwe koelboxen kopen dan ik zou verwachten. ;)
Dit is echt iets van de laatste jaren en bekende merken als Mobicool hebben het ook nog weinig.
Ik wil ook niet zeggen dat het niet bestaat maar de stelling was dat alle compressorkoelboxen altijd een thermostaat hebben, en ik daag je uit een rondje camping te doen en te tellen hoe waar die stelling is. :P
Ik denk dat jij je eigen stellingen die je voor waarheid probeert over te laten komen eens moet toetsen irl. ;)

Of liever zelfs dat jij geen stellingen moet verzinnen. Want dit was jouw stelling:
Zo'n beetje elke koelkast, ook die in je keuken, heeft alleen maar een knop met hoe 'hard' hij moet. Dat heeft niets met temperatuur te maken, alleen met koelvermogen. En die stel je in op basis van de omgevingstemperatuur.
Hooguit heb je tegenwoordig wat modernere digitale koelkasten die daadwerkelijk met temperatuur werken, maar dat zijn vaak al luxere modellen voor thuis. :)
En dat is gewoon niet waar. :o

Heel veel gewone (ook budget) koelkasten hebben echt al lang gewoon temperatuur instelling per graad. En compressor koelboxen ook al standaard sinds ergens 2010. :P

Dus alsjeblieft zoek eerst eens op of hetgeen je denkt ook waarheid is, of breng het als: "ik dacht dat..." En niet als schijnbare waarheid. :*)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
@barrymossel haha ik geef toe dat mijn initiële stelling inderdaad óók te sterk aangezet was, er zijn er onderhand wel meer op de markt dan ook dacht. ;)

Al moet ik zeggen dat 2010 ook wel weer erg sterk aangezet is. Toen ik mijn mobicool kocht was dat er allemaal nog niet en die is echt nog geen vijftien jaar oud.
Ik loop eigenlijk elk jaar wel de productgroepen langs om nieuwe ontwikkelingen mee te krijgen, zal bij mij lokale winkel eens bewust tellen in te zien of ik niet goed opgelet heb of dat die er gewoon minder neerzetten. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:14
Vanwege het weer zoek ik zeer last minute een leuke basic camping met een speeltuintje op het veld en schoon sanitair in de buurt van Nijmegen. Meeste is al helemaal volgeboekt, maar bestaat er zoiets als booking.com voor kampeerplaatsen? :-)

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:05
Anwbcamping.nl wellicht?

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

crimby schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:50:
Vanwege het weer zoek ik zeer last minute een leuke basic camping met een speeltuintje op het veld en schoon sanitair in de buurt van Nijmegen. Meeste is al helemaal volgeboekt, maar bestaat er zoiets als booking.com voor kampeerplaatsen? :-)
https://www.kamperen-bij-de-boer.com/

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• crimby
thanks beide! Er was bijzonder weinig nog beschikbaar, maar het is uiteindelijk gelukt bij een wat grotere Ardoer camping. Wel met hofjes.

gisteren in alle rust met twee kleine kinderennde laatste must haves gekocht bij Obelink (dat rust was zéér sarcastisch).

nog wel een andere vraag. In augustus ga ik nog een paar nachtjes weg naar een camping en daarin staat het volgende in de huisregels:

Grondzeil

Je mag een grondzeil met rubberen gaatjes meenemen voor onder de (voor)tent. Plastic zeil, worteldoek en dubbele matten zijn niet toegestaan i.v.m. het behoud van de grasmat. Je mag een grondzeil met rubberen gaatjes meenemen voor onder de (voor)tent. Plastic zeil, worteldoek en dubbele matten zijn niet toegestaan i.v.m. het behoud van de grasmat.

Maar wat is dan nog een optie? Ik vind geen gronddoek dat hier aan voldoet. Ik wil graag nog iets onder mijn gehele tent..

[ Voor 11% gewijzigd door crimby op 17-05-2026 06:30 ]

• kwet
crimby schreef op zondag 17 mei 2026 @ 06:18:
thanks beide! Er was bijzonder weinig nog beschikbaar, maar het is uiteindelijk gelukt bij een wat grotere Ardoer camping. Wel met hofjes.

gisteren in alle rust met twee kleine kinderennde laatste must haves gekocht bij Obelink (dat rust was zéér sarcastisch).

nog wel een andere vraag. In augustus ga ik nog een paar nachtjes weg naar een camping en daarin staat het volgende in de huisregels:

Grondzeil

Je mag een grondzeil met rubberen gaatjes meenemen voor onder de (voor)tent. Plastic zeil, worteldoek en dubbele matten zijn niet toegestaan i.v.m. het behoud van de grasmat. Je mag een grondzeil met rubberen gaatjes meenemen voor onder de (voor)tent. Plastic zeil, worteldoek en dubbele matten zijn niet toegestaan i.v.m. het behoud van de grasmat.

Maar wat is dan nog een optie? Ik vind geen gronddoek dat hier aan voldoet. Ik wil graag nog iets onder mijn gehele tent..
Misschien zoiets? https://www.dewitschijnde...-onderlegvel-400-x-500-cm

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:27
Denk meer zoiets:
https://www.vidaxl.nl/e/v...leurig/8721102638589.html

Wij hebben iets wat hier op lijkt, maar dan van een schuimrubber-achtige structuur.
Weet niet waar dat vandaan kwam, want het zat bij de Camplet toen we die kochten (tweedehands).
Zal straks eens een fotootje maken.

[ Voor 51% gewijzigd door Puppetmaster op 17-05-2026 08:14 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• kwet

• Puppetmaster
Nee, maar hier vragen ze om iets ademends met gaatjes toch?

Semi-nutteloos, want je tent heeft altijd een dicht kuipzeil gedeelte.

Scheelt wel wat in de rest, misschien gaat het ze daar om.

[ Voor 23% gewijzigd door Puppetmaster op 17-05-2026 08:19 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• crimby
Puppetmaster schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:17:
Nee, maar hier vragen ze om iets ademends met gaatjes toch?

Semi-nutteloos, want je tent heeft altijd een dicht zeil.
Ik heb ze ook maar even een bericht gestuurd, want het is maar raar. Daarbij lees ik continu over eco gronddoek aka worteldoek hoe ademend dat is en goed voor het gras. Iets wat zij expliciet verbieden.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wij dachten vorige week onder voortent ook te experimenteren met alleen worteldoek en tenttapijt, na de eerste bui stond de voorent blank want het water kwam gewoon omhoog. Wortel doek heeft trouwens juist weinig impact op het gras. Waarschijnlijk doet de kuip meer “schade”. Enige waar het worteldoek voor zorgt is dat de blubber er vanaf blijft. Vraag mij echt af wat ze hebben meegemaakt dat ze dit zo opgeschreven hebben..

• kwet
Het plastic wat ik linkte lijken semi gaatjes in te zitten als het open maakt en is ademend. Leek mij te voldoen.

Maar eens dat dicht kuipzeil van je tent meer schade doet

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Het hele weekend bij Camping De Schaapskooi in Marle gestaan. Heerlijk. Vriendelijke dame, nieuw sanitair, verwarmd koffiehoekje voor binnen zitten in de koudere avonduren. De Regge (riviertje) aan de achtertuin dus een plons/kanotocht kan direct. Ook prima wandelingen vanaf de camping.

Al met al heel relaxt. Geen enkele voorziening voor grut, dus niet echt voor kids. Hellendoorn op paar km afstand met een uitstekende banketbakker, Keurslager en supermarkt.

Ik ben weer wat dikker onderweg naar huis.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Blomminator schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:14:
Het hele weekend bij Camping De Schaapskooi in Marle gestaan. Heerlijk. Vriendelijke dame, nieuw sanitair, verwarmd koffiehoekje voor binnen zitten in de koudere avonduren. De Regge (riviertje) aan de achtertuin dus een plons/kanotocht kan direct. Ook prima wandelingen vanaf de camping.

Al met al heel relaxt. Geen enkele voorziening voor grut, dus niet echt voor kids. Hellendoorn op paar km afstand met een uitstekende banketbakker, Keurslager en supermarkt.

Ik ben weer wat dikker onderweg naar huis.
Dank je voor de tip, deze camping staat genoteerd.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter

Grondzeil

Meestal is dat bedoeld voor de tent delen die geen eigen grondzeil hebben. Wanneer dat er is leg ik meestal gewoon anti worteldoek onder de kuip. Onder de luifel heb ik sowieso niets.

Ik moet de eerste beheerder nog tegen komen die moeilijk doet over wat onder mijn kuipzeil ligt, maar mocht ik dit ooit treffen dan wordt het een stevige discussie denk ik. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Puppetmaster schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:12:
Denk meer zoiets:
https://www.vidaxl.nl/e/v...leurig/8721102638589.html

Wij hebben iets wat hier op lijkt, maar dan van een schuimrubber-achtige structuur.
Weet niet waar dat vandaan kwam, want het zat bij de Camplet toen we die kochten (tweedehands).
Zal straks eens een fotootje maken.
Dit hebben wij ook onder de luifel liggen. Werkt top op droge ondergrond om minder troep je tent/kuip in te lopen. Direct op nat gras komt al het water er gewoon doorheen als je er met sokken op gaat staan (weten wij, kinderen en bezoek nu). 🤓

• Puppetmaster
Yep, klopt!
Werkt fijner in droge landen. ;)

Hier nog een fotootje zoals beloofd. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W29wuESGvIM1ivVKeV7zRza-2qM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZ30NaqxfyDgv7PgMqMZyqjV.jpg?f=fotoalbum_large

• crimby
Puppetmaster schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:30:
Yep, klopt!

[Afbeelding]
Thanks! Maar de huisregel zou dus waarschijnlijk meer om de delen waar de grondzeil van de tent niet aanwezig is. Dus bij de luifel inderdaad. Ik ben benieuwd naar de reactie van de camping nog, keep you posted!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Yep, klopt!

[Afbeelding]
Ik heb zo’n type kleed uit de jaren 90, van mijn schoonmoeder (geweest). Helaas is ie te klein voor ons met de huidige vouwwagen. Dus wij op zoek naar een vergelijkbare, maar dan groter. Nergens meer te vinden. Althans. Niet in dezelfde kwaliteit… Het is nu allemaal veel dunner en gaat snel kapot.

We hebben nu zo’n plastic “buitenkleed”. Bevalt op zich ook goed en ademt ook.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• kwet
JanHenk schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:49:
[...]

Ik heb zo’n type kleed uit de jaren 90, van mijn schoonmoeder (geweest). Helaas is ie te klein voor ons met de huidige vouwwagen. Dus wij op zoek naar een vergelijkbare, maar dan groter. Nergens meer te vinden. Althans. Niet in dezelfde kwaliteit… Het is nu allemaal veel dunner en gaat snel kapot.

Dit werkt bij ons althans prima, in diverse maten verkrijgbaar https://www.dewitschijndel.nl/safarica-safaritex-tenttapijt-in-tas-anthracite

• Ozzie
  • Laatst online: 20:45
Wij hebben zin soort kleed gekocht van Safarica een paar jaar geleden, maar eerlijk gezegd zal dat waarschijnlijk precies het dunnere type zijn.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• JanHenk
  • Niet online
Ja dat. Ik heb dat allemaal in de handen gehad maar het “dikkere” van wat ik hier nog in de schuur heb liggen; nergens te bekennen. Van dat “Safaritex” destijds een lap gekocht, maar dat is inmiddels ingeruild voor een “Safarimat”. Die laatste bevalt beter. Maar stiekem blijf ik zoeken naar zo’n dik gaatjestapijt van vroegâh :+

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:19
JanHenk schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:49:
[...]wij op zoek naar een vergelijkbare, maar dan groter. Nergens meer te vinden. Althans. Niet in dezelfde kwaliteit… Het is nu allemaal veel dunner en gaat snel kapot.

Ik heb ze laatst nog gekocht bij de Kampeerhal in Roden. Diverse maten te koop en volgens mij net zo dik als mijn ouders m vroeger onder de luifel hadden liggen.

Hij doet het bij ons prima onder de luifel. Nog geen issues mee, dus vermoed dat ie nog jaren mee gaat.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Yep, klopt!

[Afbeelding]
Ik zie mensen dit (of iets soortgelijks) ook gebruiken in hun voortent. Ik vraag me dan altijd af, schuiven je stoelen daar wel fatsoenlijk op? Het is toch hartstikke stroef?

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 00:43
Nee, maar het is dan ook geen laminaat. Ik til me stoel zoveel mogelijk op. Vind dat "safaritex" wel aan de zware kant altijd.

• Puppetmaster
Op ander zeil schuift het toch ook niet?
Ik til m’n stoel ook altijd op. :)

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Puppetmaster schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:45:
Op ander zeil schuift het toch ook niet?
Ik til m’n stoel ook altijd op. :)
Ik ook, maar ik krijg het de rest van het gezin niet aan hun verstand gepeuterd.

Wij hebben overigens zo'n tapijt: https://www.obelink.nl/obelink-obilon-tenttapijt-300-x-600-cm.html

Die is glad/schuift wel.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Yep, klopt!

[Afbeelding]
Oh ik vroeg mij al af waarom dat goedkope tenttapijt zo slecht opvouwt. 12 jaar geleden gekocht; https://www.dewitschijndel.nl/safarica-safaritex-tenttapijt-in-tas-anthracite

Het is alleen geen rubber maar gewoon pvc en polyester. Dat zou ik niet halen uit de voorwaarden van die camping. Ik blijf bij worteldoek.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Wij hebben ook van dat spul wat @JanHenk zoekt, maar dat gebruiken we juist op het kuipzeil als bescherming en omdat het prettiger aanvoelt.
Onder de luifel hebben we het liefst gewoon gras, op een klein reststrookje van dat tapijt na wat voor de deur ligt. Dat is net handig voor het schoenen uittrekken en zo.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:04
Timmert schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:48:
[...]

Ik ook, maar ik krijg het de rest van het gezin niet aan hun verstand gepeuterd.

Wij hebben overigens zo'n tapijt: https://www.obelink.nl/obelink-obilon-tenttapijt-300-x-600-cm.html

Die is glad/schuift wel.
Deze hebben wij ook, is een fractie te klein maar ze zijn er niet groter. Gebruiken we onder onze boogluifel, maar alleen als er geen gras is. Afgelopen jaar in Kroatië zand/grind op de plek, dus dan is zo'n groot tapijt wel prettig.
We hebben ook een kleinere die we gebruiken bij een overnachting onderweg of tegen het vies inlopen in de caravan.

Met Pasen hadden we een perfecte grasmat, maar dus het kleine tapijt neergelegd. Kun je toch je schoenen uittrekken en op je sokken een paar stappen zetten zonder dat het vies inloopt of je gelijk natte voeten hebt.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JanHenk schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:00:
Ja dat. Ik heb dat allemaal in de handen gehad maar het “dikkere” van wat ik hier nog in de schuur heb liggen; nergens te bekennen. Van dat “Safaritex” destijds een lap gekocht, maar dat is inmiddels ingeruild voor een “Safarimat”. Die laatste bevalt beter. Maar stiekem blijf ik zoeken naar zo’n dik gaatjestapijt van vroegâh :+
Ik heb de groene versie van die jij noemt, maar daar komen ondertussen de korrels ook wel vanaf. Dus in kuipzeil zit na het opvouwen van het tapijt alles onder de groene korreltjes/stofjes.

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
Even een vraag welke zeker telt als 'frummelen in de marges', maar als tweaker waarderen we dat toch af en toe. Ik vind het gewoon leuk om dat steeds net iets slimmer en handiger te doen.

Betreft het meenemen van kleding (maar eigenlijk ook nieuwsgierig naar de andere spullen uit huis die je meenement). Ik ben benieuwd hoe jullie hiermee omgaan , vooral qua efficiëntie, handigheid en sneller opzetten/afbreken.

Qua kleren, doen we altijd 1 duffelbag per persoon, maar voor onze komende trip ga ik het volgende proberen:
  • IKEA PÄRKLA opbergtassen (Link), met daarin 1, 2 of 3 SKUBB bakken (Link)
  • IKEA SKUBB opbergtassen (Link), met daarin weer 1, 2 of 3 SKUBB bakken
    Even kijken welke praktischer werken.
Voor de 9 & 6-jarige:
Die passen mooi tussen de twee slaap plekken in van de kids.
Alleen maar open ritsen en makkelijk vanaf boven alles pakken (zonder gelijk een explosie)

Voor ons en de 3-jarige:
Die kunnen naast elkaar of stapelen naast de slaapplek van de kleinste in de vouwwagen.

Hoor het graag!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:07
Iemand nog tips voor een kleinschalige / rustige camping in Bretagne? Liefst met een voetbalveldje zodat mijn zoontje zich kan uitleven :)

We zijn een paar jaar terug op Au Gres des Vents geweest, was leuk, maar ik zoek wat nieuws. Geen grote campings met honderden plaatsen en hokkerige staplaatsen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 16:46
Dr. Strangelove schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:56:
Iemand nog tips voor een kleinschalige / rustige camping in Bretagne? Liefst met een voetbalveldje zodat mijn zoontje zich kan uitleven :)

We zijn een paar jaar terug op Au Gres des Vents geweest, was leuk, maar ik zoek wat nieuws. Geen grote campings met honderden plaatsen en hokkerige staplaatsen.
Wij hadden goede ervaring met Camping Allee in de Golf van Morbihan. Niet te groot, wel een speeltuinje, jeu de boules banen en een zwembad. Paar rijen verhuur maar geen vaste plaatsen. Leuke omgeving waar veel te doen is.

Wij zoeken zelf nog naar een camping in noord/west Tsjechië. Maar dat valt nog niet mee. Of ik weet niet waar ik moet zoeken maar tot nu toe lijkt de camping dichtheid niet erg groot. Willen dit jaar namelijk een rondje Tsjechië/Oost Duitsland doen.

[ Voor 15% gewijzigd door MrFl0ppY op 18-05-2026 13:14 ]

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 20-05 11:20
Nou, het is zover, heb mn vriendin zover gekregen mee te gaan kamperen. Wilden eigenlijk met hemelvaart eens een kort weekendje weg... maarja :p

Idee is de zon en warmte opzoeken, over een maandje gaan we, idee is nu Istrië, Kroatië. Maar de paar campings die ik zo snel tegen kwam hebben van die mooie grindplekken, fijn om je camper of caravan op te parkeren, maar een de Waard tent met 60 haringen lijkt me dat minder prettig, daarnaast loopt, ligt en zit een grasveldje gewoon lekkerder. Beste gewoon dat soort campings overslaan? Iemand nog tips voor een leuke camping in die regio waar een tent wel oke gaat? Kinderen zijn er niet en hoef ze ook niet gillend rond de tent te hebben (1x gehad, niet fijn :p)

• Jeebeekje
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:33
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:43:
Nou, het is zover, heb mn vriendin zover gekregen mee te gaan kamperen. Wilden eigenlijk met hemelvaart eens een kort weekendje weg... maarja :p

Idee is de zon en warmte opzoeken, over een maandje gaan we, idee is nu Istrië, Kroatië. Maar de paar campings die ik zo snel tegen kwam hebben van die mooie grindplekken, fijn om je camper of caravan op te parkeren, maar een de Waard tent met 60 haringen lijkt me dat minder prettig, daarnaast loopt, ligt en zit een grasveldje gewoon lekkerder. Beste gewoon dat soort campings overslaan? Iemand nog tips voor een leuke camping in die regio waar een tent wel oke gaat? Kinderen zijn er niet en hoef ze ook niet gillend rond de tent te hebben (1x gehad, niet fijn :p)
Wij hebben ondertussen al weer dik 10 jaar geleden 2 maal op campings in Istrië gestaan met een tent met gewoon een gras ondergrond. Volgens mij was het de camping 'Camping Bijela Uvala' vlakbij Poreč. Zo te zien zijn er wel veel meer van dit soort campings aan de kust. Wel zijn het relatief vaak van die grotere campings waar vast ook wel genoeg kinderen rondlopen.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Klein, rustiek en natuurlijke campings ga je niet snel vinden in Istrië, Kroatië wordt het denk ik ook een speld in een hooiberg.
Heb dan ook geen tip voor je, behalve misschien een andere regio overwegen?
Gras en groen vind je eerder in Oostenrijk bijvoorbeeld.

[ Voor 24% gewijzigd door Bommes op 19-05-2026 09:40 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Jeebeekje schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:17:
[...]

Wij hebben ondertussen al weer dik 10 jaar geleden 2 maal op campings in Istrië gestaan met een tent met gewoon een gras ondergrond. Volgens mij was het de camping 'Camping Bijela Uvala' vlakbij Poreč. Zo te zien zijn er wel veel meer van dit soort campings aan de kust. Wel zijn het relatief vaak van die grotere campings waar vast ook wel genoeg kinderen rondlopen.
Wij hebben wel eens bij de buren daar gestaan in 2021: https://www.istracamping.com/nl/accommodatie/camping-zelena-laguna/

Was ook prima, gewoon op het gras en best wel grote plekken. Wel een grote camping en daardoor 'druk' maar als je in juni gaat ben je gillende kinderen voor. @KeRsTmAnNeKe

Update: als ik nu op de site naar de foto's van de plaatsen kijk dan lijkt het veel zand/grind. Wij stonden op een 'Classic' plaats. Kijkend naar de plattegrond zijn er daar heel veel van: https://www.istracamping.com/nl/accommodatie/camping-zelena-laguna/plattegrond-camping/

[ Voor 15% gewijzigd door MrAcid op 19-05-2026 09:45 ]

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 20-05 11:20
Bommes schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:39:
Klein, rustiek en natuurlijke campings ga je niet snel vinden in Istrië, Kroatië wordt het denk ik ook een speld in een hooiberg.
Heb dan ook geen tip voor je, behalve misschien een andere regio overwegen?
Gras en groen vind je eerder in Oostenrijk bijvoorbeeld.
Daarin verschillen ik en mn vriendin nog wel, ik heb zat aan een goede nette wc en goede douche, zij wil liever toch iets meer voorzieningen. Maar ook in de regio. Vorig jaar in Frankrijk in een huisje gezeten wat wel leuk was, maar in de verre omtrek weinig te doen.

Dat er wat kinderen op een camping staan is verder geen probleem, maar hoef geen animatieteam die dagelijks voor de deur blije shit gaat doen :p Helaas ervaring met een echte kindercamping... wist dat niet vooraf, was niet zo prettig.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Dan andersom bedenken misschien?
Welke activiteiten, steden of bezienswaardigheden wil je zien?
Ff in googlemaps een eigen vakantie favorieten lijst maken met deze punten er in, en dan opzoek naar een camping van waaruit je die kunt bezoeken.
Zo doen wij/ik het meestal. Mijn vrouw draagt de dingen aan die we kunnen bezoeken/doen, ik maak een globale route en zoek er campings of camperplaatsen bij.
Verschil dat wij dus rond reizen met een camper. Maar het doel is een beetje het zelfde: voorkomen dat je op een mooie, goede camping zit, in het midden van nergens :P

Ik heb voor mij zelf meerder van die Googlemaps lijstjes met favorieten.
Een algemene met campings die ik zo op diverse fora en sites voorbij zie komen, spreken ze me aan sla ik ze op.
Eentje met bergpassen die ik met de motor wil rijden.
Een met kastelen die ik op internet tegen kom en me leuk lijken om te bezoeken.
En zo dan ook nog per jaar voor de vakanties. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WllRxE8IfyHU0rfH8jYomV3GXbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8F5EHQoQ6aspLnNY5IvPE3eD.jpg?f=fotoalbum_large

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Zomaar uit het niets kreeg ik ineens de neiging te kijken naar een ander soort bak voor mijn haringen en aanverwante spullen. Ik heb nu alleen het restant van zo'n blauwe bak met camping erop van de vorige eigenaar.
Deze is op zich prima maar je loopt wel met alles te zeulen terwijl ik meestal niet meer nodig heb dan alleen mijn meest gebruikte spijkers en vuistje. Veel koffers zitten dicht en dat vind ik alleen maar irritant, doe mij maar een open bak die ik zo in de wagenbak kan zetten.

Nu kan ik de bak die ik heb gewoon nieuw halen, dan kan ik de inzet gebruiken want die heeft ook nog een handig handvat. Of ik haal zoiets algemeens bij een bouwmarkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkkunLbnDIPhMKgOVu84ZH2AWeI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MqOL8pT7qLV1HWIty3ifBWIR.png?f=user_large

Maar toen dacht ik ineens, waarom peil ik niet eens in het kampeertopic of er mensen zijn met legendarische out of the box ideeën.
Niet omdat het nu zo'n levensvraag is (ik haal waarschijnlijk gewoon een nieuwe blauwe) maar omdat het ook weer leuk is om te horen wat anderen doen. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 19-05-2026 11:59 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:13
De grap..

Ik was net aan het zoeken om juist die blauwe bakken aan te kopen. Heb er op moment 2, en wil er nog 1 bij. Ik vindt ze juist fijn dat ze niet open zijn, hierdoor rammelt niet alles eruit tijdens het rijden. Daarnaast zijn ze mooi stapelbaar.c

Je hebt er niets aan, maar bedankt voor de link !

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:35
en nu ben ik benieuwd naar wat voor blauwe bakken...

Niet dat ik iets nodig heb, de haringen zitten bij mij gewoon bij de tent/tarp. En er zwerven nog een paar extra lange rotsharingen in een zakje in de blije doos als backup bij de andere kampeermeuk (van hamer tot bord en bestek in een Ikea bak)

Hi Ha Hopjesvla

• Chielioj
Uit de post van Gonadan:

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:38
Ik heb de haringen in een zakje, stuk makkelijker pakken dan alles in bakjes.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Chielioj schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:21:
Uit de post van Gonadan:

[...]
Die gaan in mijn handen behoorlijk snel stuk. En die hendels meerdere malen een velletje van mijn hand tussen gekregen. Hier voornamelijk katoenen-zakken en wat andere soort bakken. Binnenkort even opruimen alweer.

Ondertussen staan wij al sinds het paasweekend in april met onze caravan (Hobby 460 UFe uit 2002), op een camping bij Hoogeveen in de buurt. Een prima plek om in de weekenden en in de schoolvakanties te ontspannen, genieten en vermaken.

Nieuwe voortent vorig jaar gekocht met aansluittent voor een stapelbed van Kampa en een losse 4 persoons tentje erbij. Voor eventueel 6 pers dus plek, met eventueel de mogelijkheid voor nog 2 pers op de rondzit in de caravan.

Met tv, 5g router, Digitenne, airco en elektrisch kringverwarming is het daar prima vertoeven in alle seizoenen. Op de camping word het nodige georganiseerd om ons ook uit de caravan te trekken ;)

Uitstapjes naar diverse plekken in Drenthe is natuurlijk ook mogelijk, het liefst op de fiets :)

www.campingbeukenbos.nl

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Chielioj
Falcon schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:20:
[...]

Die gaan in mijn handen behoorlijk snel stuk. En die hendels meerdere malen een velletje van mijn hand tussen gekregen. Hier voornamelijk katoenen-zakken en wat andere soort bakken. Binnenkort even opruimen alweer.
Grote handen?
Bij mij zijn de bakken 2e hands ( bij aankoop 1e caravan z'n 10 jaar geleden) welke al vele jaren meegaan.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Chielioj schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:48:
[...]

Grote handen?
Bij mij zijn de bakken 2e hands ( bij aankoop 1e caravan z'n 10 jaar geleden) welke al vele jaren meegaan.
Ja, en te dikke vingers :P

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:35
Chielioj schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:21:
Uit de post van Gonadan:

[...]
ach idd verrek..niet gezien dat het gelinkt was |:(

Hi Ha Hopjesvla

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Bij onze caravan had ik de haringen, scheerlijnen, hamer wat al nog niet meer ook gewoon in zo een plastic krat/doos.
Niet specifiek zo een blauwe met camping er op geschreven.
Nu met de camper heb ik een curver krat (zo een opvouwbare) waarin dat soort zooi zit.
Wel veel minder haring, eigenlijk maar 2 grote voor de stormband van de luifel. Verder een paar verloop 230volt kabels en stekkers, zakje met diverse Gardena koppelingen, paar meter tuinslang, rubberhamer. Dat soort meuk.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ja zo heb ik inderdaad zo'n 60x40 krat met stroomkabels, slinger, plankjes, whateverdefuk je nodig hebt. En daar staat ook de bak met haringen in.
Het krat blijft altijd op zijn plek staan, de bak met haringen neem ik mee rondom te tent want dat is lekker makkelijk pakken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:45
Gonadan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:58:
Deze is op zich prima maar je loopt wel met alles te zeulen terwijl ik meestal niet meer nodig heb dan alleen mijn meest gebruikte spijkers en vuistje. Veel koffers zitten dicht en dat vind ik alleen maar irritant, doe mij maar een open bak die ik zo in de wagenbak kan zetten.

Maar toen dacht ik ineens, waarom peil ik niet eens in het kampeertopic of er mensen zijn met legendarische out of the box ideeën.
Niet omdat het nu zo'n levensvraag is (ik haal waarschijnlijk gewoon een nieuwe blauwe) maar omdat het ook weer leuk is om te horen wat anderen doen. :P
Ik gebruik de blauwe camping bakjes, voor mij mogen ze wel dicht zijn. Ik heb een paar jaar geleden besloten om bakjes te maken voor zowel de voortent als het luifel. Dat uiteraard ook duidelijk op de bakjes gezet. Ik had sowieso genoeg materiaal (veel te veel, net als de meeste mensen) dus kon ze zo vullen. Heb nu 1 bak voor het luifel, 1 bak voor de voortent en 1 algemene die voor beiden nodig kan zijn. Al naar gelang hoe we op pad gaan houd ik de juiste bakken in de caravan en onnodige bakken thuis. Geen extra kilo's meeslepen die niet nodig zijn.

All your base are belong to us!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:05
Even een klein vraagje aan de tent specialisten hier. Heb een nieuwe tent (van Loneriders), en ben even gaan proef kamperen 2 weken terug, behalve dan dat ik het ...... koud heb gehad in de nacht was het hartstikke leuk. De tent beviel mega goed, heerlijk luxe al die ruimte!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASeLUPenXcfsGr8R60jI6hToh9g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pypdsDI7r0az1TzX6ABjmaNb.jpg?f=fotoalbum_medium

Maar in de ochtend viel me op dat het 'leef' gedeelte behoorlijk condenseerde, zo erg dat het flink druppelde...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5-jPtLCOrXqhmpPtJyE-VPYGBk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSUak3zOZ5xCp5vPf2rSj2un.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlAW4H-gZ38w2zZWzMlqmYSU_Q0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C74mpke45Gmbome6OuNxCj40.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hISQibH8_FObIwIVeZY_Vf6AtQ8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YjewWVeZCQgmIeNYwb2fbcn.jpg?f=fotoalbum_medium

Natuurlijk lastig op de foto te krijgen, maar het 'dak' was echt zeiknat, het had die nacht trouwens niet geregend ofzo.

Ik heb maar een bus impregneerspray gekocht zal het dak daar mee inspuiten maar ik vond het wel een tikje vreemd. De vraag is dus, is dit normaal en ga ik dit uberhaupt voorkomen met impregneerspray? Wil niet dat als het een keer regent m'n spullen zeiknat worden...

• LordSinclair
Dat gebeurd als het buiten fris is. Ik zie ook dat het gras vrij in je voortent staat. Daar verdampt ook nog allemaal vocht uit wat weer condenseert tegen je buitendak. Samen met het vocht wat jij uitstoot. Spray helpt daar niks tegen. Ventileren wel.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat is vrij normaal bij kunststof doek inderdaad. Ventileren helpt maar daar wordt het niet warmer van. ;)
Zodra de zon erop komt is het meestal ook zo weer weg.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
Bij nylon/polyester tentdoek regent het nu eenmaal vaak harder binnen, dan buiten.

• Pyr0_
Okay dit is dus gewoon te verwachten als het temperatuurverschil zo groot is? Mag ik er van uit gaan dat het bij regen wel gewoon waterdicht is? Kan me niet voorstellen dat alleen m'n binnentent dan waterdicht gaat zijn, dat zou het hele idee van een voortent ook wel teniet doen...

Kan wellicht in de toekomst de tent niet helemaal dichtritsen zodat er wat meer ventilatie ontstaat.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Pyr0_ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:35:
Okay dit is dus gewoon te verwachten als het temperatuurverschil zo groot is? Mag ik er van uit gaan dat het bij regen wel gewoon waterdicht is? Kan me niet voorstellen dat alleen m'n binnentent dan waterdicht gaat zijn, dat zou het hele idee van een voortent ook wel teniet doen...

Kan wellicht in de toekomst de tent niet helemaal dichtritsen zodat er wat meer ventilatie ontstaat.
Dat was altijd mijn taktiek bij een polyester tent. Ergens een kiertje laten voor ventilatie (slaapt ook beter) en dat scheelt een stuk. Maar niet 100%, je ademt ook gewoon veel vocht uit, dat moet ergens heen en polyester ademt niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
In de keuken van mijn vouwwagen heb ik een vaste installatie voor gas met een slang naar de fles.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pG7pLUB_S10iw4TmEw2A78OajI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gds2KLjDKvUgnXjf86qbONL0.jpg?f=fotoalbum_large (excuus voor de slechte foto, kwam daar pas achteraf achter)

Om het aansluiten te vergemakkelijken (ja 1st world problem) wil ik een snelkoppeling in de slang zetten.
Ik kwam echter twee varianten tegen met stevig prijsverschil:

https://www.obelink.nl/gimeg-2x-slangtule-met-snelkoppeling.html

https://www.obelink.nl/obelink-slangtule-snelkoppelingset-706081.html

Is dat puur omdat het huismerk is of zit er meer verschil tussen? Dit wil ik gewoon in de slang zetten.
Of zijn er nog nadelen aan die oplossing die ik over het hoofd zie?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Compleet normaal dat vocht binnen in je tent @Pyr0_. Niet gaan spuiten met een impregneermiddel, dat polyester doek is gewoon waterdicht.
Meer ventileren, of zorgen dat je ergens in de ochtend zon staat.
Dat het wat kouder is, is ook redelijk te verwachten. Het is best een grote tent, voor 1 persoon dus ook kouder dan een flink kleinere tent.

• Pyr0_
Bommes schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:53:
Compleet normaal dat vocht binnen in je tent @Pyr0_. Niet gaan spuiten met een impregneermiddel, dat polyester doek is gewoon waterdicht.
Meer ventileren, of zorgen dat je ergens in de ochtend zon staat.
Dat het wat kouder is, is ook redelijk te verwachten. Het is best een grote tent, voor 1 persoon dus ook kouder dan een flink kleinere tent.
Thanks voor de verheldering. ;)

Ik stond die ochtend inderdaad in de zon al vrij snel, gelukkig maar, heb toen maar heel langzaam aan gedaan en de tent zoveel mogelijk laten drogen voordat ik 'm inpakte. Bij thuiskomst nog eens een paar uur laten drogen in de droge buitenlucht.

De binnentent is trouwens niet eens zo heel groot, net groot genoeg voor 2 matrassen, dom genoeg die nacht een stukje van de binnendeur opengelaten met het idee wat frisse lucht te krijgen, dat het zó 'n frisse lucht zou zijn had ik niet bij stil gestaan... Maar het was net te ver vanuit m'n comfortabele slaappositie om er voor omhoog te komen O-)

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gras ziet er gemaaid uit en ook alsof er diezelfde dag nog regen overheen is geweest. Dan kun je heel veel vocht uit bodem verwachten en dus condensatie bij koude heldere nacht.

Enige echte remedie: tent met kuipzeil. Icm ventilatie voor vocht uit je eigen adem.

Je ziet ook dat de kampeerders met meer ervaring en geen gewichtsbeperking op tentzak daarom kiezen voor polycotton, techkatoen of katoen en een kuipzeil dat dichtgeritst kan worden.

Maar voor wandel en fietstenten blijft nylon en kunststof varianten voorkeur vanwege gewicht en pakmaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Get!em op 19-05-2026 19:13 ]

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Pyr0_ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:06:
[...]

Ik stond die ochtend inderdaad in de zon al vrij snel, gelukkig maar, heb toen maar heel langzaam aan gedaan en de tent zoveel mogelijk laten drogen voordat ik 'm inpakte. Bij thuiskomst nog eens een paar uur laten drogen in de droge buitenlucht.

De binnentent is trouwens niet eens zo heel groot, net groot genoeg voor 2 matrassen, dom genoeg die nacht een stukje van de binnendeur opengelaten met het idee wat frisse lucht te krijgen, dat het zó 'n frisse lucht zou zijn had ik niet bij stil gestaan... Maar het was net te ver vanuit m'n comfortabele slaappositie om er voor omhoog te komen O-)
Het is vooral de hoogte ook van die binnentent. De meeste "trekkers" tentjes zijn net aan 1 meter hoog? Kun je meestal net rechtop zitten.
Jouw Lonerider tent is echt veel hoger de voortent kun je in staan, en de binnentent ook bijna denk ik?
Dat maakt het wel echt een stuk frisser. Maar goed je volgende trip is in de warmere periode en meer richting het zuiden :+

• crimby

Grondzeil

Update vanuit de camping:

Als het ademend is, is het goed. Weet niet hoelang jullie komen, maar als het maar voor een aantal dagen is maakt het sowieso niet zoveel uit. Maar vanaf een week wordt het wel belangrijk dat het in elk geval ademend is zodat het gras niet dood gaat.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Als je een ademend kuipzeil hebt zou ik even terug gaan naar de winkel. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:02
Gonadan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:48:
In de keuken van mijn vouwwagen heb ik een vaste installatie voor gas met een slang naar de fles.

[Afbeelding] (excuus voor de slechte foto, kwam daar pas achteraf achter)

Om het aansluiten te vergemakkelijken (ja 1st world problem) wil ik een snelkoppeling in de slang zetten.
Ik kwam echter twee varianten tegen met stevig prijsverschil:

https://www.obelink.nl/gimeg-2x-slangtule-met-snelkoppeling.html

https://www.obelink.nl/obelink-slangtule-snelkoppelingset-706081.html

Is dat puur omdat het huismerk is of zit er meer verschil tussen? Dit wil ik gewoon in de slang zetten.
Of zijn er nog nadelen aan die oplossing die ik over het hoofd zie?
Ik heb die goedkoopste onlangs voor de skottel gekocht. Functioneert prima en inderdaad een first world problem. Daarom heb ik direct dat verstelbare pootje erbij gekocht. Dan staat de driepoot mooi recht :o

[ Voor 3% gewijzigd door ephymerous op 19-05-2026 20:02 ]

XXXVI

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
ephymerous schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:01:
[...]

Ik heb die goedkoopste onlangs voor de skottel gekocht. Functioneert prima en inderdaad een first world problem. Daarom heb ik direct dat verstelbare pootje erbij gekocht. Dan staat de driepoot mooi recht :o
Op mijn chef heb ik het ook, maar dat is ervoor gemaakt.

Ik zag ze ook met 1/4e draad, dat zou in de slang snijden schelen maar die zijn vaak verkeerd om. Als je het goed doet laat je het gas van vrouw naar man lopen, maar dat komt dan niet uit met die van cadac bijvoorbeeld.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Pyr0_
Bommes schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:31:
[...]

Het is vooral de hoogte ook van die binnentent. De meeste "trekkers" tentjes zijn net aan 1 meter hoog? Kun je meestal net rechtop zitten.
Jouw Lonerider tent is echt veel hoger de voortent kun je in staan, en de binnentent ook bijna denk ik?
Dat maakt het wel echt een stuk frisser. Maar goed je volgende trip is in de warmere periode en meer richting het zuiden :+
Ik hoop toch stiekem op wat beter weer inderdaad :+ Alleen de nachttemp kan in de bergen nog net zo koud worden als toen (rond de 6c), maar goed, ik overleef het wel. Ik wou alleen ff weten of dit normaal was. ;)

En inderdaad, in die lonerider tent kun je staan, althans in het voorste gedeelte, in het slaapgedeelte moet je wat bukken. Maar dat is echt heerlijk hoor, gewoon lekker rechtop je kunnen omkleden ipv gedoe op je knieën...

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:24
[...]

Dat verstelbare poootje voor de skottel heb ik ooit nog eens verzonnen en als idee ingediend bij Cadac.

• ephymerous
maartend schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:21:
[...]

Dat verstelbare poootje voor de skottel heb ik ooit nog eens verzonnen en als idee ingediend bij Cadac.
Tof! Ik kwam er perongeluk op toen ik ging googlen of iemand al wat geprint had. Bizar dat het er standaard niet op zit :)

XXXVI

• maartend
ephymerous schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:24:
[...]

Tof! Ik kwam er perongeluk op toen ik ging googlen of iemand al wat geprint had. Bizar dat het er standaard niet op zit :)
Was ook mijn idee. Dus verzon zoiets, stuurde dat op naar Cadac, nooit iets terug gehoord en 10 jaar later brachten ze het op de markt

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
ephymerous schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:24:
[...]

Hoezo? Het idee van een driepoot is dat hij niet kan wiebelen, dus niets verstelbaars nodig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• maartend
Gonadan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:39:
[...]

Hoezo? Het idee van een driepoot is dat hij niet kan wiebelen, dus niets verstelbaars nodig.
klopt.Maar was ook niet tegen het wiebelen, maar voor recht te laten staan.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
[...]

Ik heb die goedkoopste onlangs voor de skottel gekocht. Functioneert prima en inderdaad een first world problem.
Over FWP gesproken. Ik heb nu deze slang voor mijn chef:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fXCwTFQ_uLFW8iK-IFpCGK_0dM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UcJ04kdVNSiEb0LEShGP71Is.webp?f=fotoalbum_large

Maar ik vind die vlinderklemmen van tegenwoordig vrij lomp en irritant. Dus ik ben nu serieus aan het overwegen een slang met 1/4 koppelingen te halen. Maar dat betekent dan ook een nieuwe drukregelaar en snelkoppeling. Ben ik gewoon weer een paar tientjes kwijt voor zoiets simpels. :+ :')

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
maartend schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:48:
[...]

klopt.Maar was ook niet tegen het wiebelen, maar voor recht te laten staan.
Snap ik, maar dat is met een wok feitelijk niet zo heel relevant (en een recht plekje is zo gevonden). Dus ik vind het minder 'bizar' dat het er niet standaard bij zit. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• LordSinclair
Pyr0_ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:12:
[...]

Ik hoop toch stiekem op wat beter weer inderdaad :+ Alleen de nachttemp kan in de bergen nog net zo koud worden als toen (rond de 6c), maar goed, ik overleef het wel. Ik wou alleen ff weten of dit normaal was. ;) ..
Voordeel van de bergen is dat de lucht/ondergrond vaak wat droger is, dus minder condens.

[ Voor 12% gewijzigd door LordSinclair op 19-05-2026 21:15 ]

• maartend
Gonadan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:52:
[...]

Snap ik, maar dat is met een wok feitelijk niet zo heel relevant (en een recht plekje is zo gevonden). Dus ik vind het minder 'bizar' dat het er niet standaard bij zit. :)
Maar wel met de paella pan. En dat is de pan die ik altijd gebruik (en naast mij vele anderen) dus daarom had ik zoiets bedacht.
En ik kom op genoeg plekken waar recht" niet zo heel recht is. En een paella pan vraag recht

[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 19-05-2026 21:18 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
maartend schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:17:
[...]

Maar wel met de paella pan. En dat is de pan die ik altijd gebruik (en naast mij vele anderen) dus daarom had ik zoiets bedacht.
En ik kom op genoeg plekken waar recht" niet zo heel recht is. En een paella pan vraag recht
Met een pan snap ik het meer inderdaad, maar er werd gesproken over de skottel dus die had ik ook in mijn hoofd. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• kwet
Ik geloof dat ik deze heb https://www.baxrecreatieshop.nl/bo-camp-haring-stormband-zak.html

Ik vind het ideaal. Kan je makkelijk ergens tussen proppen en gaat geen haring doorheen.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
Ik heb verschillende haringen gewoon in (kunst)stof zakken zitten, die zitten weer in Welkoop emmer in de dissel. Emmer is altijd wel handig om mee te hebben en goede opslag hiervoor.
Daarnaast ook nog een koffertje met schroef haringen, koffer kwam met de haringen.

Dit zijn echt dingen waar ik niet speciaal iets voor ga kopen.

• ephymerous
Gonadan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:26:
[...]

Met een pan snap ik het meer inderdaad, maar er werd gesproken over de skottel dus die had ik ook in mijn hoofd. :P
Wij gebruiken ‘m vooral met een gietijzeren plaat erop :)

XXXVI

• Kevinns
  • Laatst online: 23:08
Gonadan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:58:
Zomaar uit het niets kreeg ik ineens de neiging te kijken naar een ander soort bak voor mijn haringen en aanverwante spullen. Ik heb nu alleen het restant van zo'n blauwe bak met camping erop van de vorige eigenaar.

Nu kan ik de bak die ik heb gewoon nieuw halen, dan kan ik de inzet gebruiken want die heeft ook nog een handig handvat. Of ik haal zoiets algemeens bij een bouwmarkt:
[Afbeelding]

Ik heb 2 van dit soort zakken: https://www.esvocampingshop.com/esvo-haringzak-voor-tentharingen-en-tentpennen/

1 met rotspennen / spijkers en hamer, 1 met maanvormige haringen en de gigantische T-vormige ankers voor de scheerbanden icm echt zachte grond. Die laatste steken wel wat uit maar dat deert niet. Makkelijk rond te sjouwen, gemaakt van tentdoek dus waterafstotend, super sterk, kan niet breken. Erg blij mee :)

Ik had ze meebesteld met Esvo haringen. Die zijn ook wel top hoor. Ik heb al een heel aantal keren deze mooi afgewerkte halfronde haringen met enig geweld de grond in geramd zonder dat er een gebogen is geraakt. Ook laat ik ze niet drogen voor ik ze in de zak gooi, maar roesten doen ze niet. Met haringen van andere winkels heb ik heel andere ervaringen.

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:39

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Voor het opbergen van mijn twee enorme haringen voor mijn Thule Omnistor luifel, heb ik door mijn moeder van een broekspijp van een oude spijkerbroek een zak laten naaien. Mijn pa gebruikt voor de haringen van hun voortent al zo'n jaar of 45 een pukkel uit zijn eigen diensttijd. Die zijn onverwoestbaar blijkbaar :)

Nu ik er over nadenk: volgens mij is die niet uit zijn diensttijd, maar is het de schooltas van mijn moeder geweest. Uit de 70's in ieder geval :)

[ Voor 16% gewijzigd door Yukkie op 20-05-2026 07:50 ]

We've got that ring of confidence

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Sterke katoenen zakken van de Esvo heb ik ook inderdaad, maar die gebruik ik meer voor de losse dingen en de halfronde die ik altijd voor de zekerheid mee heb maar zelden gebruik. Dat ligt dan lekker onderin het krat.

Onderhand heb ik zo'n blauwe bak gehaald (Pauw kan ik gewoon langs rijden) en dat past goed. Kan ik mooi met een bakje rotspennen in de rondte en met mijn vuistje in de weer.

Heb nu ook alle haringen met dat groene plasticje weggemieterd, want een onmeunige ondingen zijn dat. Heb nu voornamelijk onderstaande pennen aangevuld met wat specifiekere varianten voor als de luifel meer nodig heeft en een restantje tarzan rotspennen als reserve.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ME5MZijKvt-lDWxHU9Gv9zydz-c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tkm80ZqjUiFZ7IQg0po4x9bN.png?f=user_large

Overigens zijn deze ook gewoon weer gegalvaniseerd dus de kans dat deze op termijn gaan roesten is ook aanzienlijk. Maar even aankijken hoe ze het houden en als het weer te erg wordt misschien ooit maar eens gaan voor aluminium of titanium. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Blomminator
  • Niet online
Ik lag afgelopen weekeinde onder mijn caravennetje en constateerde een klein roestplekje op een flens, aan de as.

De leverancier gemaild wat te doen en het antwoord is;

Schuur de roestplekken goed weg. Is er daarna nog roest over, dan kan je een roestomvormer gebruiken die verdere oxidatie voorkomt. En bescherm het daarna met zinkspray. 

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcI30wLRHnDzs_CBctDBz1IeJFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aNBnK9VUQb34P3J5R9sH9QDJ.png?f=fotoalbum_large

Ik heb niet eerder gewerkt met roestomvormer. Tips en tricks hierin?
En hier verdere input over, anders ga ik het weekeinde lekker te keer. Opschuren dacht ik te doen met een schuurschijf op de haakse slijper.

• ephymerous
Blomminator schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:27:
Ik lag afgelopen weekeinde onder mijn caravennetje en constateerde een klein roestplekje op een flens, aan de as.

Schuur de roestplekken goed weg. Is er daarna nog roest over, dan kan je een roestomvormer gebruiken die verdere oxidatie voorkomt. En bescherm het daarna met zinkspray. 

[Afbeelding]

En hier verdere input over, anders ga ik het weekeinde lekker te keer. Opschuren dacht ik te doen met een schuurschijf op de haakse slijper.
Haakse slijper, schuurschijf en eventueel nog een stalen borstel voor op de boormachine. Daarna Brunox en vervolgens een laag dikke laag verf erop. Should do it :)

XXXVI

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:09
ephymerous schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:30:
[...]

Haakse slijper, schuurschijf en eventueel nog een stalen borstel voor op de boormachine. Daarna Brunox en vervolgens een laag dikke laag verf erop. Should do it :)
Waarschijnlijk ten overvloede, maar: veiligheidsbril op (zowel bij schuren als bij verven, zeker als je gaat spuiten)!!! Heb je er geen, koop een goede (keuze zat) . Het is het waard.. Ze kosten geen drol, en 1x klooien met stukjes roest/verfnevel in je oog (nog los van ernstiger letsel), en je vervloekt jezelf dat je niet even zo'n ding hebt gehaald.

[ Voor 5% gewijzigd door breew op 20-05-2026 10:36 ]

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik zou me er niet zo heel druk over maken, en zeer zeker niet met een schuurschijf aan de gang gaan.
Staalborstel, al dan niet op de haakseslijptol of met de hand.
Goed schoon borstelen, ontvetten en dan de roest omvormer er op.
Na drogen laagje zink spray er overheen en klaar.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

oh niet dat het geen aandacht behoeft, zeer goed om het ff te lijf te gaan.
Maar met een schuurschijf op de tol breng je wel heel veel warmte in dat stuk. Met kans op verdere aantasting van de zinklaag.
Staalborstel op de tol maakt minder warmte in de ondergrond en maakt het voor de roest omvormer goed genoeg schoon.
De naam zegt het al, het is roest omvormer, het hoeft dus niet perse compleet schoon te zijn voor dat goedje.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Blomminator schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:27:

[Afbeelding]

Goede hamerslagverf is een roestvoorkomende laag. Hammerite, bijvoorbeeld.

Maar de eerste de beste buurtgarage kan je vast verder helpen. ;)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:32

nwagenaar

God, root. What's the differen

Yep en (zoals anderen aangaven) is ventileren enorm belangrijk. Wat ook een beetje helpt is om ook een (ademend) grondzeil te gebruiken; helemaal als je een leef ruimte hebt zonder kuip (zonder kuip/grondzeil heb je meer last van condens).

Je kunt het alleen beperken door bijvoorbeeld goede ventilatie (dus zet die ventilatie punten open en trek een extra laagje aan), geen natte kleren/schoenen te drogen in de (voor)tent, niet te koken in de (voor)tent, gebruik van grondzeil en meer afstand tussen de binnen- en buitentent te houden.

Houd er rekening mee dat het niet helemaal tegen te gaan is: polyester tenten hebben simpelweg meer last van condens tov andere doeken. Voordeel van polyester tenten is dat ze over het algemeen lichter zijn, goedkoper zijn en ook sneller droog.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:46
Pyr0_ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:06:
[...]

Je kunt het ontstaan van die natte binnenkant wel redelijk goed voorspellen als je naar het dauwpunt kijkt in de weer app op je telefoon. Kom je daar s’nachts onder dan wordt het een natte bende, blijf je er boven kan het zomaar eens zijn dat je tent heerlijk droog is van binnen in de ochtend

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:49
Bommes schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:43:
oh niet dat het geen aandacht behoeft, zeer goed om het ff te lijf te gaan.
Maar met een schuurschijf op de tol breng je wel heel veel warmte in dat stuk. Met kans op verdere aantasting van de zinklaag.
Staalborstel op de tol maakt minder warmte in de ondergrond en maakt het voor de roest omvormer goed genoeg schoon.
De naam zegt het al, het is roest omvormer, het hoeft dus niet perse compleet schoon te zijn voor dat goedje.
Ik zou zelfs voor een nylonschijf gaan, daarmee krijg je de roest ook echt wel weg, en beschadig je het onderliggende metaal nauwelijks.

https://metaalbewerking.nl/products/nylon-schijf-125x22mm?pr_prod_strat=e5_desc&pr_rec_id=cad3f1ec3&pr_rec_pid=8524998345038&pr_ref_pid=8544786088270&pr_seq=uniform

@Blomminator Zinkverf lijkt me hiervoor uitermate geschikt! Overigens nooit voor je boot gebruiken hè :+

[ Voor 5% gewijzigd door Wild Chocolate op 20-05-2026 14:50 ]

iRacing Profiel

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
En dan is het eindelijk zonnig en warm, perfect om dingen te drogen, en dan waait het helemaal de moeder. Dit gaat me mijn droogmolen kosten. :(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Pyr0_
Himalaya schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:42:
[...]

Je kunt het ontstaan van die natte binnenkant wel redelijk goed voorspellen als je naar het dauwpunt kijkt in de weer app op je telefoon. Kom je daar s’nachts onder dan wordt het een natte bende, blijf je er boven kan het zomaar eens zijn dat je tent heerlijk droog is van binnen in de ochtend
Ik had nog nooit van dauwpunt gehoord maar dat is een interessante metric! Ik zal em onthouden, thanks! Ook @nwagenaar voor je uitleg!

• Blomminator
  • Niet online
Ok, ik heb wel goed masker, oordopjes en een bril. Vrij recent gekocht en ben er vrij fanatiek in.

Ik zal een flesje Brunox halen, en met wat schuren en doen het weer netjes maken. Nu al zin in. In plaats van kamperen. Dat is afgelast. Dus ja, dan nu maar eronder liggen.
Pagina: 1 ... 287 288 Laatste