[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 283 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:27
Als je een mummie al krap vindt, dan is een lakenzak (als je regelmatig draait) helemaal een ramp. Die draait maar half mee waardoor je binnen de kortste keren helemaal ligt ingedraaid als een wokkel in de lakenzak.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:30
LordSinclair schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:13:
Als je een mummie al krap vindt, dan is een lakenzak (als je regelmatig draait) helemaal een ramp. Die draait maar half mee waardoor je binnen de kortste keren helemaal ligt ingedraaid als een wokkel in de lakenzak.
Dat vond ik wel meevallen met de mijne. Heb ook een zachte en brede lakenzak, misschien maakt dat het verschil

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:08
Er bestaan ook synthetische slaapzakken met geïntegreerde katoenen lakenzak. Die haak je intern vast zodat je niet volledig in de knoop wakker wordt ;)

• maartend
  • Laatst online: 23:46
LordSinclair schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:13:
Valt heel erg mee. Ik heb een sea2summit in mijn mummy als het nodig is, nooit gevoeld als een wokkel

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:29
Het fenomeen werd jaren geleden eens beschreven in een blog van, naar ik meen Fjall Raven, als TIB (Turn In Bag) en TWB (Turn With Bag). Als je TWB bent dan draai je jezelf vaak in de knoop in een strakke slaapzak, en heb je meer baat bij ruimte, ben je TIB dan draai je altijd in je slaapzak en al en zal je minder vaak als een rollade eindigen. Ik ben, door ervaring geleerd, een TWB :)

Heb trouwens wel geregeld ook een Thermarest Reactor lakenzak in mijn slaapzak maar dat werkt voor mij wonderbaarlijk goed als TIB'er. Komt denk ik omdat deze best rekbaar en ruim zijn.

Hi Ha Hopjesvla

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:01

nwagenaar

God, root. What's the differen

Harribo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:07:
@Bommes Ik heb eens zo'n dikke katoenen flanel(?) nomad slaapzak geleend. De binnenkant was heerlijk zacht.
Ik heb ook zo'n variant en ik vind hem beter dan mijn mummy slaapzak simpelweg omdat ik nogal veel beweeg in mijn slaap :+

Comfort temperatuur zit op 0 tot 10 graden oid en extreme op -5 meende ik (voor zover je hierin gelooft), maar ik slaap meestal ook met thermobroek/thermoshirt of met een joggingbroek een een hoodie. Sowieso altijd met een muts (iets met kaal hoofd).

Volgens mij had Decathlon ook een variant van hun eigen merk (of had), maar ik heb ze meerdere malen op Amazone gezien in diverse prijsklasses.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Op mijn shortlist staan momenteel nog de SIMOND makalu I en II (Decathlon) en de Wolf Camper Greenland.

Zelf ken ik dit merk niet, maar heb wel wat goede ervaringen gevonden online.

Voor jou @Bommes Wat te warm denk ik zo, maar ik rits m liever open als t echt niet te houden is (kan het me slecht voorstellen :X) dan dan ik t koud heb.

Iemand praktijk ervaring met de Wolf Camper of Makalu toevallig?

[ Voor 8% gewijzigd door Koekstra op 01-04-2026 16:43 ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:59
Dit wordt toch wel aantrekkelijk een Vevor LY-RD0614 daktent voor €770,39 incl. verzenden vanuit Spanje.

M.b.v een coupon --> NLCD55

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGugNjStjRT4AZGANnZAxOrbKyI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QvgThNaxWaAHwswH6g1isc0m.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IeKnoCH5vMBkb9L6BHQEieZpSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwUkhXpGb2Gsoy18EyiLZo3G.jpg?f=fotoalbum_large

Dit ; https://nl.aliexpress.com/item/1005009533006962.html

Info ; YouTube: Vevor Rooftop Tent review.

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:29
Moet zeggen, vast ongegrond maar ik begin wel wat nerveus te worden over onze reis eind mei. Benieuwd of ik dan nog diesel kan tanken.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:40
Kan tanken als in financieel behapbaar of als in überhaupt beschikbaar?
Dat laatste zal in elk geval wel meevallen.

• twowheeler
B-Real schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:13:
Kan tanken als in financieel behapbaar of als in überhaupt beschikbaar?
Dat laatste zal in elk geval wel meevallen.
Beschikbaar. Met dat nieuws dat er in april mogelijk slechtere beschikbaarheid gaat komen. Qua financieel verwachten we gewoon dat het knetterduur gaat zijn, maar dat is ingecalculeerd.

Onze eerste camperreis was ook met een gehuurde camper. April 2022, ook het moment dat de dieselprijzen knetterhard omhoog gingen. Achteraf is dat niet wat je onthoud, enkel de geweldige reis. Toen was er echter geen sprake van problemen in beschikbaarheid.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:07

franssie

Save the albatross

twowheeler schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:19:
[...]

Beschikbaar. Met dat nieuws dat er in april mogelijk slechtere beschikbaarheid gaat komen. Qua financieel verwachten we gewoon dat het knetterduur gaat zijn, maar dat is ingecalculeerd.

Onze eerste camperreis was ook met een gehuurde camper. April 2022, ook het moment dat de dieselprijzen knetterhard omhoog gingen. Achteraf is dat niet wat je onthoud, enkel de geweldige reis. Toen was er echter geen sprake van problemen in beschikbaarheid.
Ik denk (!) dat het beschikbaar zal blijven maar anders soit - pakken we de bezine auto en een tent ipv de camper. Geen zin om nu mijn 20L stalen tanks vol te gooien (misschien wel 3 maar hoever kom ik daarmee?) .
Ik heb 10 tanks, misschien dat ik er wel een paar volgooi met benzine just in case, maar rijden met al dat brandbare spul achterin lijkt me ook niet relaxed.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:44

Bommes

Capo del formaggio

Omdat ik zin heb om te kamperen een terug blikje naar mei 2017:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5a6fGNl88yp89yvYnEyJ90bcNME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAjnwiw5xAjZBsxdaOo4wQRG.jpg?f=fotoalbum_large

Camping in Zuid Frankrijk bij Sospel terwijl ik daar een weekje met de Vespa aan het rond toeren was.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• twowheeler
franssie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:29:
[...]

Ik denk (!) dat het beschikbaar zal blijven maar anders soit - pakken we de bezine auto en een tent ipv de camper. Geen zin om nu mijn 20L stalen tanks vol te gooien (misschien wel 3 maar hoever kom ik daarmee?) .
Ik heb 10 tanks, misschien dat ik er wel een paar volgooi met benzine just in case, maar rijden met al dat brandbare spul achterin lijkt me ook niet relaxed.
Voor ons geen optie. Die camper is gehuurd, die laat ik niet staan. Anders elektrisch met de tent.

Nou ja laten we hopen dat dit niet gebeurt, is gelukkig niet in het belang van de olie leverende landen.

Wel weer zin om te kamperen

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Bommes schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:06:

Camping in Zuid Frankrijk bij Sospel terwijl ik daar een weekje met de Vespa aan het rond toeren was.
Ik word elke keer een beetje jaloers bij wat voor een leven jij hebt. Heerlijk zeg!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Nou ja dat valt dus wel mee.. :o
De laatste paar jaar is ongeveer één weekje per jaar dat ik solo op pad ga met de motor.
Tijdje niet gedaan omdat dat niet uitkwam met ons dochtertje.
Daarnaast ga ik een week of 2 tot max 3 met mijn gezin op pad in de zomer.
Dat is het wel. Geen wintersport, of verre vliegreizen.

Dat is toch niet zo heel uitzonderlijk?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:20
franssie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:29:
[...]

Ik denk (!) dat het beschikbaar zal blijven
Leuk om er in Zuid Frankrijk of Italië achter te komen dat je niet meer terug kunt rijden... Maar zo'n vaart zal het wel niet lopen, en anders heb je een goed excuus om een paar dagen langer te blijven!

In het binnenland van Noord-Zweden afgelopen zomer was er af en toe ook de vraag of diesel beschikbaar was, maar dat was vanwege de lage dichtheid aan tankstations, en net die ene die we nodig hadden (eerste in ruim 300km die we tegenkwamen) was leeg. Gelukkig hebben we slechts een half uurtje hoeven wachten, de tankwagen om het tankstation te vullen kwam net aanrijden :) Daar zorgden we er gewoon voor dat we vanaf een halve tank al gingen tanken, gewoon een veilige buffer aanhouden.

Hier blijven we de situatie ook met een schuin oog volgen. En ook wat het weer iets dichterbij doet. Helemaal naar het zuiden met de meiaprilvakantie is natuurlijk ook geen verplichting. Al heb ik er wel enorm zin in...

• pirke
Blomminator schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:24:
[...]

Ik word elke keer een beetje jaloers bij wat voor een leven jij hebt. Heerlijk zeg!
Veel oude fotos ;)

@Bommes klinkt vrij gebruikelijk inderdaad voor een doorsnee gezin.

Wij zijn 's zomers 5-6 weken op pad met de camper, 2 weken in mei, en dan eventueel nog herfst/kerst/carnaval of een weekendje tussendoor. Al was carnaval dit jaar met het vliegtuig ipv de camper, en afgelopen najaar stond hij bij de dealer om lekkage te repareren. Ik had eigenlijk wel met pasen weg gewild, maar twee weken later begint de meivakantie al, vrouwlief wilde liever nog een weekendje rust thuis en we moeten nog een en ander aan klusjes doen in het huis. Pasen is vaak ook veel te druk overal, net als hemelvaart en pinksteren. Het helpt dat we allebei werk hebben waarbij we extra vrij kunnen regelen / kopen / overuren opnemen / ... naast de 8 weken die we normaal al hebben. Werken is leuk, niet werken is nog leuker ;)

• Blomminator
  • Niet online
Bommes schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:52:
Nou ja dat valt dus wel mee.. :o
De laatste paar jaar is ongeveer één weekje per jaar dat ik solo op pad ga met de motor.
Tijdje niet gedaan omdat dat niet uitkwam met ons dochtertje.
Daarnaast ga ik een week of 2 tot max 3 met mijn gezin op pad in de zomer.
Dat is het wel. Geen wintersport, of verre vliegreizen.

Dat is toch niet zo heel uitzonderlijk?
Nee hoor! Maar t oogt en klinkt allemaal leuk! Heel tof. Zeker niet negatief/jaloers/onaardig bedoeld!!

Ik word gewoon vrolijk van als een kerel met een Vespa op vakantie gaat. Het is een beetje quirky. Dus post gerust meer gezellige foto's!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-04 13:01

Smurf

Detri

@Bommes Het is leuk om over je solo-tripjes te lezen. Zowel hier als in het motordraadje. Zelf ben ik eigenlijk nog nooit alleen op reis geweest. Zelfs op de niet-zuipvakanties met vrienden was er altijd wel een broer of zus die mee wilde. (Heb er 3, dus keuze genoeg natuurlijk.)
Nu eigenlijk vooral met het gezin (duh), maar nu de jongens wat ouder worden wil ik toch eens kijken of ik er eentje zover krijg dat hij mee wil met een 2-daagse wandeling (tent mee en halverwege ergens overnachten).

)

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

pirke schreef op donderdag 2 april 2026 @ 00:26:
[...]
Daar zorgden we er gewoon voor dat we vanaf een halve tank al gingen tanken, gewoon een veilige buffer aanhouden.
Als ik op vakantie ben met de sleurhut tank ik ook, ook al als de brandstofmeter aangeeft dat de tank halfvol is (en dan heb ik een jerrycan van 5 liter benzine bij mij) O-)

* aReaRe heeft een hekel aan dat soort akward situaties.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:42
aReaRe schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:22:
[...]

Als ik op vakantie ben met de sleurhut tank ik ook, ook al als de brandstofmeter aangeeft dat de tank halfvol is (en dan heb ik een jerrycan van 5 liter benzine bij mij) O-)

* aReaRe heeft een hekel aan dat soort akward situaties.
Ik word altijd voor gek verklaard als ik zeg dat ik met de caravan al vanaf een halve tank ga kijken om te tanken. En ben onderweg niet moeilijk qua tanken, ik tank eigenlijk altijd op de snelweg als het nodig is. Geen zin om eraf te gaan en met de caravan de meest onmogelijke straatjes te moeten rijden, die 5 euro meer zal mij roesten op vakantie. De kans dat ik leeg ben is dus nihil, een jerrycan meenemen zou ik nooit doen.

Komt gelukkig niet heel vaak voor dat ik moet tanken, we rijden tegenwoordig eigenlijk maximaal 400 km op een dag. En dat haal ik ruim op een tank, buiten de bergen. En dan kan ik lekker op het gemak bij een goedkoper station tanken in de avond.

Zal nooit de keer vergeten dat ik nagenoeg leeg was op de Périphérique. Stressvolle reis, storingen op het werk en huilende kinderen op de achterbank. Uiteraard mega file en chaos daar rond Parijs. Daar had ik niet willen rijden, maar je weet hoe dat gaat.... En toen was de tank ook nog redelijk leeg. Dat werd een spannend half uurtje inclusief een onmogelijk tankstation _O- Wel gelukt, maar sindsdien ben ik er veel scherper op geworden :*)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Kevinns
Tanken doe ik inderdaad ook gewoon op de meest praktische locatie, onafhankelijk van prijs. Die paar euro zijn verwaarloosbaar op het totaal. Lunch doen we daarentegen juist een kwartiertje van de snelweg af. Daar zoeken we dan een leuk bakkertje of restaurant op. Heerlijk om even uit de drukte te zijn.

Edit: de Fransen zijn trouwens ongelofelijk goed in picknick-plaatsen. Brood (en een tartelette :P ) van de lokale bakker, kaas van de epicerie en dan in het groen bij een leuke speeltuin wat eten. Dan is iedereen weer blij!

[ Voor 27% gewijzigd door Kevinns op 03-04-2026 09:23 ]

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:42
Kevinns schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:04:
Tanken doe ik inderdaad ook gewoon op de meest praktische locatie, onafhankelijk van prijs. Die paar euro zijn verwaarloosbaar op het totaal. Lunch doen we daarentegen juist een kwartiertje van de snelweg af. Daar zoeken we dan een leuk bakkertje of restaurant op. Heerlijk om even uit de drukte te zijn.
Gelijk het tanken meepakken dan ;)

Wij lunchen eigenlijk nooit onderweg, zelf heb ik geen trek als ik aan het rijden ben en de rest van de auto pakt iets makkelijks uit de koeltas als er trek is.

Ben daarin wel een slecht voorbeeld, ik baal als ik moet tanken of een sanitaire stop moet maken. Liefst ga ik zitten en rijden tot ik er ben, of dat nu 20 minuten is of 20 uur. Als ik er eenmaal lekker inzit kan ik "onbeperkt" doorrijden. Dat is zoals ik zeg een slecht voorbeeld en zou het niemand aanraden, elke 2 uur stoppen en even de benen strekken is niet voor niets het advies. Dus neem dit vooral niet als advies maar lach om mijn domheid :>

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

De vakantie begint voor mij op het moment dat de combinatie aangehaakt is en op de oprit staat. Ik rij meestal een uur of 1,5 en dan even een stop maken, visuele inspectie van de combinatie maken en de wielnaven van de caravan voelen.
Ik rij niet dagelijks ermee en aangezien ik alles in mijn eentje moet doen, doe ik het rustiger aan (rijden en navigeren).

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Blomminator
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-f6Tj1otZERS9TmV1-qmWK4erA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2HslpV8rub4DYHtq6BPHTYdQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ze staat! Eerste keer ooit. En ik zit tevreden in mn voor achtertent met een bak koffie. Prima, zo'n Paasweekend!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Hoe vet is dat @Blomminator heel erg leuk zo!

• B-Real
Wij zijn ook geïnstalleerd. Net de eerste slok van mijn Weizener gehad :p

Luifel waren we halverwege het opzetten niet helemaal tevreden over, dus even opnieuw gedaan. Stiekem toch ook het Unico instructie filmpje er nog even bijgepakt.

• maartend
Iedereen kacheltje bij voor pasen?

• Hopjesvla79
maartend schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:21:
past helaas niet in de rugzak, de dikke slaapzak wel :)

Hi Ha Hopjesvla

• maartend
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:05:
[...]

past helaas niet in de rugzak, de dikke slaapzak wel :)
Heerlijk voor de nacht. Ik was zelf 2 weken terug op stap met tent en rugzak. 5 dagen lopen

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:27
Jaren geleden een keer met Pasen weggeweest met scouting. Toen was het -2 's nachts terwijl ik mijn lichtgewicht slaapzak en matje mee had want moesten 20 km lopen met bepakking.
Toen heb ik het wel echt koud gehad.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Hopjesvla79
Ozzie schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:31:
Jaren geleden een keer met Pasen weggeweest met scouting. Toen was het -2 's nachts terwijl ik mijn lichtgewicht slaapzak en matje mee had want moesten 20 km lopen met bepakking.
Toen heb ik het wel echt koud gehad.
hier niet anders, alles gaat mee, maar wel de lichtgewicht dikke slaapzak ;-)

Hi Ha Hopjesvla

• nwagenaar

nwagenaar

Ook hier staat onze base camp ondertussen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmrV_g2_q0VD9b5u7whSZXg0QpA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DwMiolG18zd06fGq5sXCdvhX.jpg?f=user_large

Leuke camping, was echt van: zoek maar een plaats uit. Voor de avond gaan we zo even een vuurtje stoken en onze slaapzakken en slaapmatten doen de rest wel ;)

• franssie

franssie

Save the albatross

Mijn camper busje heeft een kachel die ik echt nooit gebruikte en daardoor de dieselpomp vast zat, vorig jaar toch maar laten repareren omdat "je weet nooit" .
Nu heel erg blij mee op Texel met 6 a 7 Bft.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Blomminator
  • Niet online
nwagenaar schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:20:
Ook hier staat onze base camp ondertussen:

[Afbeelding]

Leuke camping, was echt van: zoek maar een plaats uit.
Hier ook... Paar vaste bewoners (semi permanent vermoed ik).. en verder niemand.. tis niet druk met Pasen.
Waar sta je? Ziet er goed uit!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:51
Blomminator schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:47:
[Afbeelding]

Ze staat! Eerste keer ooit. En ik zit tevreden in mn voor achtertent met een bak koffie. Prima, zo'n Paasweekend!
Gaaf, wij hebben net afgelopen week ook een teardrop caravan gekocht, maar die moet nog worden gebouwd, en gaan daar lekker in September mee op stap. Heb er echt zin in en snap dat je lekker tevreden zit daar O+

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• nwagenaar

nwagenaar

Blomminator schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:55:
[...]
Hier ook... Paar vaste bewoners (semi permanent vermoed ik).. en verder niemand.. tis niet druk met Pasen.
Waar sta je? Ziet er goed uit!
We zitten op Landgoed Mariehoeve in Panpenvoort, an sich meer dan genoeg mensen hier maar niet echt druk oid.

Ondertussen hebben we het kampvuurtje maar aangestoken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIhji1V3ZgFLJw8QCfItJ9mrv1E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0G9ezrgqUzpAGa9crmDnBQqd.jpg?f=user_large

• B-Real
De Truma Ultraheat knort zachtjes op de laagste stand, goed behaaglijk in de caravan :)

• Blomminator
  • Niet online
Himalaya schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:33:
[...]

Gaaf, wij hebben net afgelopen week ook een teardrop caravan gekocht, maar die moet nog worden gebouwd, en gaan daar lekker in September mee op stap. Heb er echt zin in en snap dat je lekker tevreden zit daar O+
Laten bouwen?! Helemaal custom design dan. Of is er een wachtlijst. Tof hoor.

Ik ben nog niet geheel over de streep. Ja, te oogt goed, kwaliteit is top...M'n vriendin is dolenthousiast... Vanwege dit alles en meer.

Maar ik ben vooral praktisch en efficiënt. En dat is dit niet... Maar goed. We gaan t zien! Vooralsnog wel blij mee.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Als je zo een Teardrop caravan wat anders bekijkt is het toch een harstikke efficiënt ding?
Het is toch gewoon een harde tent, op wielen, die zo achter de auto gehangen kan, en waar je je bagage in kan gooien.

• Himalaya
Blomminator schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:17:
[...]

Laten bouwen?! Helemaal custom design dan. Of is er een wachtlijst. Tof hoor.

Ik ben nog niet geheel over de streep. Ja, te oogt goed, kwaliteit is top...M'n vriendin is dolenthousiast... Vanwege dit alles en meer.

Maar ik ben vooral praktisch en efficiënt. En dat is dit niet... Maar goed. We gaan t zien! Vooralsnog wel blij mee.
Ja, is bouwen op "maat" met de opties die je zelf wilt in de keuken, interieur en kleuren. Levertijd is 3 a 4 maanden.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Himalaya
Bommes schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:57:
Als je zo een Teardrop caravan wat anders bekijkt is het toch een harstikke efficiënt ding?
Het is toch gewoon een harde tent, op wielen, die zo achter de auto gehangen kan, en waar je je bagage in kan gooien.
We zijn inderdaad ook gewoon op zoek naar een tent op wielen, voor achter de EV. Vinden het fijn om rond te trekken maar hebben een broertje dood aan de tent opzetten of oppakken in de regen. Komen langzaam ook op een leeftijd dat een weekje fietsen met de tent achterop genoeg is en het lekker is om de rest van de vakantie iets meer comfort te hebben.

Maar los van de kleine (compressor) koelkast hebben we als keuken gewoon alleen een keukenblad. We blijven gewoon koken op onze benzinebrander en blijven de waterzak gebruiken. Moet wel een beetje kamperen blijven :P

En we hebben Noorwegen, Zweden, Ierland en Schotland ook nog op het vizier staan en dan is een hardshell best lekker. En hebben bewust voor de teardrop gekozen omdat die het grootste deel van het jaar gewoon op de oprit kan staan, klaar voor een lang weekend Luxemburg oid. De drempel zo laag mogelijk houden om ook even lekker weg te gaan.

• Blomminator
  • Niet online
Himalaya schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 23:10:
[...]
Maar los van de kleine (compressor) koelkast hebben we als keuken gewoon alleen een keukenblad. We blijven gewoon koken op onze benzinebrander en blijven de waterzak gebruiken.

En we hebben Noorwegen, Zweden, Ierland en Schotland ook nog op het vizier staan. En hebben bewust voor de teardrop gekozen omdat die het grootste deel van het jaar gewoon op de oprit kan staan.
Ha, hier hetzelfde. We hebben wel een koelkast maar geen fornuis. En inderdaad, weekendje klimmen in de Ardennen is zo ook snel te doen. En ach, het is weer eens wat anders.

Buscamper hadden we en werd echt duur... Dus dit proberen.

Ben bentwat je laat maken! Tzt wat fotos.

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:36
Vandaag de vouwwagen ophalen bij de stalling. Na de aanschaf een uurtje bij huis gehad, sindsdien niet meer gezien. Benieuwd of hij ons nog herkend… Dit weekend vol gooien met inventaris, auto met kleding en maandag op weg naar Rheeze.

Ons nieuwe Qlima kacheltje doet het thuis fantastisch, dus hopelijk maakt hij het komende week ook behaaglijk in de voortent.

Edit. Done. Hij staat voor het huis en is ingeklapt ook nog steeds mooi. Maandag proberen op te zetten.

We hebben hem zojuist “Lebowski” gedoopt. We vonden dat hij een naam moest hebben en dit was wel passend.

[ Voor 23% gewijzigd door Cass Casey op 04-04-2026 10:19 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• Himalaya
Cass Casey schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:15:

We hebben hem zojuist “Lebowski” gedoopt. We vonden dat hij een naam moest hebben en dit was wel passend.
Dude, fijne vakantie :*)

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Cass Casey schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:15:
Vandaag de vouwwagen ophalen bij de stalling. Na de aanschaf een uurtje bij huis gehad, sindsdien niet meer gezien. Benieuwd of hij ons nog herkend… Dit weekend vol gooien met inventaris, auto met kleding en maandag op weg naar Rheeze.

Ons nieuwe Qlima kacheltje doet het thuis fantastisch, dus hopelijk maakt hij het komende week ook behaaglijk in de voortent.

Edit. Done. Hij staat voor het huis en is ingeklapt ook nog steeds mooi. Maandag proberen op te zetten.

Fijne test vakantie, succes met de eerste keer de vouwwagen opzetten, de ideale relatietest :p

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:21
aReaRe schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:24:
[...]

Fijne test vakantie, succes met de eerste keer de vouwwagen opzetten, de ideale relatietest :p
Dit zegt men ja. Toevallig hebben mijn vrouw en ik vandaag voor het eerst onze nieuwe vouwwagen opgezet en afgebroken. Even gevoel krijgen, dus op een dagcamping neergezet.
De samenwerking ging eigenlijk vlekkeloos. Misschien gewoon een gevalletje ‘test geslaagd’, maar er waren ook weinig momenten dat ergernis op de loer lag.

Klein vervelend dingetje, één van de boogstokken van onze cabanon is al geknikt. Geen idee hoe, want hij heeft misschien twee uur maximaal gestaan.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
De tijd dat vouwwagens “bouwwagens” waren is gelukkig ook al wel even geleden. Als je ruzie krijgt in die 5-10min dat je wat framedelen uitklapt zijn er grotere problemen. :+

• pirke
Na een dag rijden, met vermoeidheid, honger en stromende regen kunnen die 10 minuten best vervelend zijn ;)

• Cass Casey
Onze grootste uitdaging zal ons zoontje van 1 zijn. Die zal ook rondkruipen terwijl we die vouwwagen op willen zetten.

De weersverwachting voor Rheeze wordt wel steeds beter. Dat is wel lekker.

[ Voor 24% gewijzigd door Cass Casey op 05-04-2026 08:26 ]

• Kevinns
Voordeel is dat de basis tegenwoordig heel snel staat. Dan kunnen kinderen al naar binnen en ouders afzonderlijk eten verzorgen en de tent verder opbouwen.

• pim89
  • Laatst online: 22:21
Cass Casey schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:23:
Onze grootste uitdaging zal ons zoontje van 1 zijn. Die zal ook rondkruipen terwijl we die vouwwagen op willen zetten.

Ja deze variabele hebben wij gisteren ook even bij opa en oma gelaten. Samen met zijn zus van 4

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:34

Wokschotel

Op 6 wielen

Over tenten op wielen gesproken... ik ben nog steeds/weer aan het nadenken over de ombouw van een gesloten aanhangwagen tot een tent-op-wielen annex zelfbouw-caravan. Top-kandidaat daarvoor is de Debon Roadster 400

Waarom deze?
- lage vloer, motor makkelijk naar binnen te krijgen
- goede, onafhankelijke wielophanging
- hoog laadvermogen
- stahoogte 2m en diep genoeg
- als ik niet kampeer, geschikt voor normale transportdoeleinden

Ombouw:
- 2 ramen erin, eventueel een dakraam
- binnenzijde eventueel isoleren met armaflex of pir en bekleden met een mooi stofje of fineer
- rail met verschuifbare motorsteunen zodat ik een motor en bijvoorbeeld 2 fietsen kan meenemen
- 2 naar binnen toe klappende bedframes die ik tegen de wanden omhoog kan klappen
- kastruimte
- verlichting, elektra, eventueel water
- aansluiting voor bustent oid aan de open zijde, zodat je daar je leefruimte hebt. Daar komt onze campingkeuken etc te staan

Dit is al eerder gedaan met een C500 Badderbeest in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2" maar dat was net een andere insteek.

• WiLLoW_TieN
Wokschotel schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:50:
Over tenten op wielen gesproken... ik ben nog steeds/weer aan het nadenken over de ombouw van een gesloten aanhangwagen tot een tent-op-wielen annex zelfbouw-caravan. Top-kandidaat daarvoor is de Debon Roadster 400

Waarom deze?
- lage vloer, motor makkelijk naar binnen te krijgen
- goede, onafhankelijke wielophanging
- hoog laadvermogen
- stahoogte 2m en diep genoeg
- als ik niet kampeer, geschikt voor normale transportdoeleinden

Ombouw:
- 2 ramen erin, eventueel een dakraam
- binnenzijde eventueel isoleren met armaflex of pir en bekleden met een mooi stofje of fineer
- rail met verschuifbare motorsteunen zodat ik een motor en bijvoorbeeld 2 fietsen kan meenemen
- 2 naar binnen toe klappende bedframes die ik tegen de wanden omhoog kan klappen
- kastruimte
- verlichting, elektra, eventueel water
- aansluiting voor bustent oid aan de open zijde, zodat je daar je leefruimte hebt. Daar komt onze campingkeuken etc te staan

Dit is al eerder gedaan met een C500 Badderbeest in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2" maar dat was net een andere insteek.
Supergaaf project ! Succes :Y

Hier kan je wellicht wat ideeën op doen -->

1 ) https://www.marktplaats.n...r-daktent-motor-aanhanger

2 ) https://www.marktplaats.n...aktent-aanhanger-kompleet

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Cass Casey schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:23:
Gewoon aanlijnen en in de wieg leggen :?
Hier (Lelystad) schijnt het zonnetje, wel een straffe wind.

• CK3v1N
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:55
Wij verblijven aan de Belgische kust in de caravan van de schoonouders. Voorseizoen plaatsje net als vorig jaar. Nu heb ik deze nacht denk ik het slechts geslapen in mijn leven. Op 1 of andere manier heeft de wind de ganse nacht de caravan doen bewegen. Ik heb het gevoel dat voornamelijk de voortent de schuldige is. Vorige keren dat we er waren nooit last van gehad, ookal stond er toen ook soms wind. Zijn er wat tip en tricks om een caravan met z'n weer wat stabieler te maken? Zo deze nacht wat meer dan 3u slaap appreciëren 😅

“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”

• B-Real
Herken het wel. Dit was ook onze eerste nacht met veel cq wat meer wind. De geluiden en beweging geven je soms het gevoel dat de boel wegwaait, terwijl dat reuze meevalt.

Toen ik het besef had dat het allemaal wel meeviel sliep ik heerlijk, de wederhelft heeft de halve nacht wakker gelegen.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

CK3v1N schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:11:
Wij verblijven aan de Belgische kust in de caravan van de schoonouders. Voorseizoen plaatsje net als vorig jaar. Nu heb ik deze nacht denk ik het slechts geslapen in mijn leven. Op 1 of andere manier heeft de wind de ganse nacht de caravan doen bewegen. Ik heb het gevoel dat voornamelijk de voortent de schuldige is. Vorige keren dat we er waren nooit last van gehad, ookal stond er toen ook soms wind. Zijn er wat tip en tricks om een caravan met z'n weer wat stabieler te maken? Zo deze nacht wat meer dan 3u slaap appreciëren 😅
Tent goed in de scheerlijnen?
Pootjes van de caravan goed stevig op de grond?
Beide Ja? Dan is het wat het is.

• 205Gutmann
  • Laatst online: 21:09
CK3v1N schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:11:
Wij hebben ook enkele jaren een seizoensplek gehad, ik zette dan altijd assteunen onder het chassis van de caravan. Dat zorgt voor net wat extra stabiliteit.. Sowieso kan het geen kwam zoals Bommes al aangaf om even te kijken of je pootjes nog goed zijn uitgedraaid. Als je de pootjes uitdraait terwijl de caravan nog vol ligt met spullen, komt hij een beetje uit de vering omhoog als je de caravan gaat uitladen waardoor de steunen niet meer voldoende contact maken met de ondergrond.

• CK3v1N
  • Laatst online: 21:55
Thx voor de tips. Straks eens de steunen inspecteren. De scheerlijnen zitten nog strak. De voorzijde van de voortent kan niet vastgeritst worden aan de bovenzijde. Ik vermoed dat dit ook wel de boosdoener kan zijn.

“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

CK3v1N schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:14:
Thx voor de tips. Straks eens de steunen inspecteren. De scheerlijnen zitten nog strak. De voorzijde van de voortent kan niet vastgeritst worden aan de bovenzijde. Ik vermoed dat dit ook wel de boosdoener kan zijn.
Maak eens een foto van die voortent en die rits, een plaatje zegt meer dan 1000 woorden :?

Verder die steunen, staan die goed naar beneden gedraaid? Als je houten plankjes (zeg 20 bij 20 cm) in de caravan hebt kan je die onder de steunen leggen bij een weke / drassige bodem.

• Blomminator
  • Niet online
Vannacht in Noordwolde ook veel wind en de freule naast me was zeer onrustig... Ja maar de tent. Ja maar de dit. Moeten we iets? Gaan we kijken? Moeten we de tent afbreken?

Het is 0230.. ik sliep.. laat me met rust..

Maar paar 100m verderop

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Blomminator schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:32:
Vannacht in Noordwolde ook veel wind en de freule naast me was zeer onrustig... Ja maar de tent. Ja maar de dit. Moeten we iets? Gaan we kijken? Moeten we de tent afbreken?

LOL _O-
Maar paar 100m verderop
Zie je wel, een tent / caravan goed verankerd overleeft het wel, niet bang zijn :p

• franssie

franssie

Save the albatross

Hier een dagje eerder terug van Texel vandaag. We stonden op een boerderijcamping, niet geheel onbeschut, maar na een wat eerste onrustige nacht ivm de wind was de afgelopen nacht voor mij zelf bizar met de windvlagen.
Nu hebben we een pop-up campertje (dus daktent) en bij aankomende storm zet is die sowieso al met de neus in de wind (ipv de schuifdeur op zuid vanwege de zon). Onze buurman had zich al afgevraagd waarom ik achterstevoren stond, maar vanochend begreep ie het wel. Hij had in zijn vaste Hymer ook slecht geslapen door alle windvlagen vol op zijn flank terwijk ik die dus op de kop had, maar toch ging het tentdoek zo hard tekeer dat we de tent hebben ingeklapt en beneden zijn gaan slapen (kan prima, maar minder comfortabel).
Verder prima weekeinde gehad maar nu blij weer thuis te zijn na een mindere en slechte nacht slaap.
Maar weerberichten bekijken helpt wel, ooit eens nog met een Decatlon werptentje en voorspelbare storm die zo geplaatst dat we beschut stonden achter een stenen muur/talud. Prima geslapen, in de ochtend de rest van de camping geholpen om onderdelen van voortenten en wasgoed te zoeken.
Maar we hebben de smaak zeker weer te pakken.

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:01

Maar paar 100m verderop
Dat is toch geen vergelijk met een tent zeg… Een beetje tent blijft tot windkracht 8-9 sowieso wel staan, een marktkraam op de vlakt echt niet.

• nwagenaar

nwagenaar

Maar paar 100m verderop
Het spookte ook behoorlijk in Papenvoort, nu maakt het door de bomen/bos het allemaal wat erger dan dat het echt is natuurlijk. Onze buren hingen in slaapmatten, maar zij hadden niets gemerkt en hebben (net zoals ons) lekker geslapen.

Van vrijdag op zaterdag hadden we een paar goede regenbuien, dus die zaterdag had ik alle scheerlijnen en haringen van onze tent en tarp al iets vaster gemaakt of aangepast om de aangekondigde windvlagen op te vangen.

Vanochtend stond alles nog op z’n plaats, alleen een enkel pet flesje was even 50cm verder gerold; voor de rest niets gemerkt dus.

Wat betreft de camping, enig puntje van aandacht vond ik de overvolle vuilemmers/vuilniszakken. Zo vonden mensen het maar handig om de hondenpoepzakjes naar de (overvolle) emmer bij het sanitair te deponeren.

Het sanitair is weliswaar basic en natuurlijk heb je door bosrijk gebied icm enkele regenbuien te maken met wat smerige voetstappen als je binnenkomt, desondanks heb ik niets gemerkt van rioollucht en ik zag ze meerdere malen per dag netjes de boel schoonmaken.

Al met al, erg leuke camping en ik zou hier zo weer heen gaan.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Schreef ik vanmiddag nog in een vrienden appgroep: met de huidige brandstof prijzen ontwikkelingen, en kansen op diesel schaarste overwegen we in deze zomer toch maar met de (te koop staande) caravan te gaan. Het zal allemaal wel meevallen, maar je bedenkt van alles zo op zondagmiddag.

En waarempel nog geen 2 uur later krijg ik via MP het eerste bericht van iemand die interesse heeft in said caravan.
Wordt heel misschien de keuze voor ons gemaakt :P

[ Voor 9% gewijzigd door Bommes op 05-04-2026 20:44 ]

• nwagenaar

nwagenaar

@Bommes
Afgelopen weekend hoorde ik op de radio dat de reisbranche al merkte dat mensen iig geen lange vluchten meer gingen maken door de situatie rond Iran en dat zelfs veilige vlucht vakanties achterliepen tov afgelopen jaren. Ook de reizen richting de US bleef achter terwijl het WK niet lang meer gaat duren.

Ook binnen mijn sociale bubbel hoor ik wat gemor door de onzekerheid van het kunnen verkrijgen van en-of stijgende prijzen van benzine/diesel; dus ze stellen de keuze uit om te bepalen: of ze blijven dit jaar thuis zitten of ze gaan kijken naar accomodaties of campings in Nederland, Duitsland, Luxemburg en België ipv rijden richting zuid-Frankrijk bijvoorbeeld.

Ik vermoed dat er - net zoals tijdens corona en in 2022 - bij geen verandering er meer dan genoeg mensen zullen zijn die marktplaats gaan afstruinen voor caravans, campers en-of camping spullen en meer lokaal gaan.

In die periode (en ook tijdens corona) merkte ik dat meer in de vorm van het op de bonnefooi bepalen om het volgend weekend te gaan kamperen bijvoorbeeld, de keuze en beschikbaarheid was een stuk minder terwijl de natuur campings (voor mijn beleving) een stuk voller zaten dan eerdere jaren en de jaren daarna. Voordeel was wel dat ik naderhand relatief makkelijk wat spul tweedehands kon aanschaffen, vaak met de opmerking dat kamperen toch niet hun ding was :+

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:52

greatgonzo

schit-te-rend!

Misschien kan ik deze vraag hier het beste stellen. Over twee weken gaan we naar Frankrijk, via Maastricht over de grens.

Wie heeft nog een goede tip voor een goedkoop tankstation en lunchplek vlakbij de Belgisch-Franse grens?

• maartend
greatgonzo schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:38:
Misschien kan ik deze vraag hier het beste stellen. Over twee weken gaan we naar Frankrijk, via Maastricht over de grens.

Wie heeft nog een goede tip voor een goedkoop tankstation en lunchplek vlakbij de Belgisch-Franse grens?
carbu.com

• pirke
Vier jaar geleden hadden we ook last vd wind bovenop een berg in Noorwegen. De camper stond mooi aan de rand van een afgrond, geweldig uitzicht, maar 's nachts kwam er storm en alle wind die over de berg ging werd via 2 toppen recht op de zijkant van onze camper geblazen. Hij stond op hydraulische pootjes, maar regelmatig hadden we het idee dat ie op het punt stond om om te waaien de afgrond in. Hij heeft ook best een flink zijvlak... Toen ook maar even om 3 uur 's nachts de camper een kwart slag gedraaid.

Slaapt een stuk beter als hij niet meer zo wiebelt, en wetende dat hij niet de afgrond in stort.

• geelers
  • Registratie: Juli 2014
greatgonzo schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:38:

Afhankelijk van waar in Frankrijk je heen gaat: Luxemburg. Daar staat ook een landelijk maximum op de brandstofprijzen. Ik zie 1,75 voor benzine staan.

5900x SFF / Neo / A7m2 / D3

• kleijn1985
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:07
Paasweekend op Huttopia de Veluwe doorgebracht, prima camping voor een weekendje, helaas tijdens de Paasdagen alle/de horeca dicht op een gezellig drukke camping dat vonden we een gemiste kans...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccXl7zjLhA0rFquMO-oYAjnTF6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFvK7ijoRWT22hXtwmGPF9Md.jpg?f=fotoalbum_large

• LordSinclair
Laten we het vooral een kampeertopic houden en niet een waar kan ik het goedkoopste tanken of Waar gaat het heen met de brandstofprijzen? - deel 2 topic van maken.
OT: Het was een frisser en grijzer weekend dan verwacht en vooral veel wind. Maar dus heerlijk uitgewaaid alsof je op een waddeneiland zit, maar dan in Limburg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTeQtp_GsFX4_QRVqlZz3oVXLSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3BEXP4dH23Ntb4L2EoSVI8o.jpg?f=fotoalbum_large

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:37
LordSinclair schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:59:
Laten we het vooral een kampeertopic houden en niet een waar kan ik het goedkoopste tanken of Waar gaat het heen met de brandstofprijzen? - deel 2 topic van maken.
OT: Het was een frisser en grijzer weekend dan verwacht en vooral veel wind. Maar dus heerlijk uitgewaaid alsof je op een waddeneiland zit, maar dan in Limburg.

[Afbeelding]
Wij gaan eind deze maand naar Limburg. Hopelijk is het weer dan beter. Het is mij eigenlijk te koud om te kamperen :)

XXXVI

• pirke
Te koud? Ik heb heerlijk met een koptelefoon op liggen dutten in de zon vandaag ;)

• franssie

franssie

Save the albatross

pirke schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:54:
Te koud? Ik heb heerlijk met een koptelefoon op liggen dutten in de zon vandaag ;)
Vandaag was het prima ja :P
Gisteren en eergisteren met handschoenen aan gefietst (die ik natuurlijk niet bij me had dus weer een extra paar om ergens kwijt te raken :+ )

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:15
Vorige maand een extra compacte tent erbij gekocht maar nog niet gebruikt wegens omstandigheden.

Maar toen ik in de winkel (Bax Recreatie) was viel me de exped sim ultra 7 5 lw op. Een slaapmat met redelijk compacte afmetingen qua pakmaat (33x20) en toch gevuld met echt schuim.

Afmetingen: 197 x 62 x 7,5 cm
Pakmaat: 33 x 20 cm
R-waarde: 5.1
Gewicht: 1340 gram

Alleen bestaat er geen LXW (x is meestal 10/12cm breder) versie van dit type matras, anders had ik hem al gekocht.

Ik heb gekeken bij sea to summit maar kan online niet echt een soortgelijke compacte maar royale schuimmat vinden
Heeft iemand hier nog tips /adviezen eventueel een winkel die seat to summit of ander goed merk op voorraad heeft dat ik ze in het echt kan bekijken.

Heb nu al nomad dreamzone xw10 en redwood stretch limousine 10cm
Beide 198x76x10 helaas is de pakmaat ook echt 80x25/30 en dat is bij solo motor gebruik eigenlijk te groot
Vandaar mijn zoektocht naar een betaalbare goede schuimmat.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• B-Real
Gisteren was winderig en wat grijzer, maar heb mijn kop toch aardig verbrand van het in de zon zitten.

Zonnetje was heerlijk, wind maakt het soms wat fris maar al met al toch echt heel goed te doen.

Op naar de weekenden van Hemelvaart en Pinksteren :)

• Hopjesvla79
harley schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:45:
Vorige maand een extra compacte tent erbij gekocht maar nog niet gebruikt wegens omstandigheden.

Maar toen ik in de winkel (Bax Recreatie) was viel me de exped sim ultra 7 5 lw op. Een slaapmat met redelijk compacte afmetingen qua pakmaat (33x20) en toch gevuld met echt schuim.

Afmetingen: 197 x 62 x 7,5 cm
Pakmaat: 33 x 20 cm
R-waarde: 5.1
Gewicht: 1340 gram

Alleen bestaat er geen LXW (x is meestal 10/12cm breder) versie van dit type matras, anders had ik hem al gekocht.

Ik heb gekeken bij sea to summit maar kan online niet echt een soortgelijke compacte maar royale schuimmat vinden
Heeft iemand hier nog tips /adviezen eventueel een winkel die seat to summit of ander goed merk op voorraad heeft dat ik ze in het echt kan bekijken.

Heb nu al nomad dreamzone xw10 en redwood stretch limousine 10cm
Beide 198x76x10 helaas is de pakmaat ook echt 80x25/30 en dat is bij solo motor gebruik eigenlijk te groot
Vandaar mijn zoektocht naar een betaalbare goede schuimmat.
https://www.exped.com/en/...tra-65r?sku=7640423641379

hogere r-waarde, stuk lichter (bijna 800 gram) en een kleiner pakvolume... Hoe graag wil je dat er schuim in zit? ;)

Hi Ha Hopjesvla

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:15
Een schuim mat is self inflating die jij nu laat zien is gewoon een "luchtbed" en moet dus altijd opgepompt worden ook is die niet breder te krijgen.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:36
Zo het weekend kamperen op de Haeghehorst zit er op, heerlijk met de nieuwe sleurkeet op pad geweest. Ons zoontje van bijna 4 heeft zich heerlijk vermaakt. Erg leuke camping met binnen zwembad met GLIJBAAN helemaal top. Horeca prima in orde, met borrel om het seizoen te openen. Gewoon een mooi verzorgde familie camping waar een stel broers de boel mooi houden.

Leuke plek met privé sanitair was echt top. Eerste dag met alleen luifel en de ochtend erop ook de voorwanden erin gedaan. Daarin werd het met elektrisch kacheltje prima te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lu2003ozBnoyYjBk80KJTeh2pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1fAOD3b5RMoTSzoa6hshuNUD.jpg?f=fotoalbum_large

• Cass Casey
Vanmiddag gearriveerd op de camping. Rijden met de vouwwagen ging prima. Rijdt zelfs comfortabeler dan met het kleine ongeveerde aanhangertje waar we eerder de tent en kampeerzooi in hadden.

Anyway: eerste keer die wagen opzetten viel niet mee. Althans: het ging met de middelste buisboog niet goed. Pas nadat we wat gegeten hadden, bedachten we dat we het kuipzeil te ver naar buiten hadden getrokken en al met haringen hadden vastgezet. Daardoor was de tent te laag voor de buisboog. Na wat aanpassingen was het toch gelukt. Helaas was het toen al bedtijd voor die kleine en werd het wat donker. Morgen dus maar de tent verder strak zetten met scheerlijnen en inrichten.

Maar die ruimte! Echt lekker! En die Qlima kachel is echt een wereld aankoop!

• Hopjesvla79
harley schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:29:
Een schuim mat is self inflating die jij nu laat zien is gewoon een "luchtbed" en moet dus altijd opgepompt worden ook is die niet breder te krijgen.
ok het gaat dus echt om de breedte én lengte, niet om compactheid? Want met dat laatste beperk jezelf als je alleen maar een self inflatable wil, vandaar mijn voorbeeld welke wel in een extra brede, of extra lange versie te krijgen is, maar niet beiden (het opblazen van een 'lucht' versie stelt niets voor, maar goed). Je kan nog eens op de echte Exped site kijken (niet de 'neppe' NL site) of daar wat tussen staat (vlgs mij kan je filteren op lxw)

Hi Ha Hopjesvla

• nwagenaar

nwagenaar

Ik vind persoonlijk de comfort matten die self inflating zijn wel erg prettig, maar primair omdat ze een goede R-waarde hebben (wel fijn met nachtvorst) en ik met de auto ben. Nadeel: ze zijn wel erg lomp (zelfs de Decathlon variant, ondanks dat je die vouwt ipv oprolt) om mee te nemen en daarbij erg zwaar (iig, niet handig op de motor).

Ik heb vorig jaar een 10cm dikke luchtmat met ingebouwde voetpomp gekocht/getest. Afgezien van de prijs (hij was rond de 25 euro op Temu, indertijd rond de 35 euro op Amazon) is het pakketje klein, minder dan 1KG en zou een theoretische R-waarde van 4 moeten hebben. Nu zou ik niet teveel waarde hechten aan de R-waarde, maar de rest klopte wel (ook lengte en breedte) en ik heb in september en oktober hier dus 2 x 2 nachtjes erg lekker en comfortabel op geslapen als zijslaper.

Tegenwoordig zijn ze er ook van 13cm dik zag ik, ik zou alleen de varianten van 5cm ~ 7cm dik niet kopen; voor kinderen zijn ze wel goed te doen maar een volwassen zijslaper voelt gewoon de grond weet ik uit ervaring.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Iemand nog een leuke tip voor een kleine (niet te primitieve) camping aan de kust voor een dag of 4? Beetje zeeland t/m katwijk aan zee.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• WiLLoW_TieN
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:33:
Aangezien wij binnenkort richting Noorwegen/Denemarken willen met de Dacia Duster ( 125PK ) met tent ( of daktent ).
En een motorfietsaanhanger erachter met 2 motorfietsen erop. En om ook af en toe off-grid gratis te kamperen.
Ook maar eens een 'voordelige' 288Wh ( 600w 220v ) powerstation aangeschaft.
Het is de Pecron E300LFP geworden. Gekocht via de website van Pecron voor €127,88 incl. btw & verzending. M.b.v een coupon die NU helaas niet meer actief is.
Hij kan ook ( later aanschaffen evt. ) middels een ( opvouwbaar ) zonnepaneel worden opgeladen.

Info ; YouTube: Portable E300LFP Power Station Unboxing and Real-world Testing

[Afbeelding]

Hier via Amazon(.nl) voor €139 --> https://www.amazon.nl/pec...ctiviteiten/dp/B0FGCPSFLJ
Daar is hij dan ( eindelijk ) 🥳

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjVMlHzzoVCvf0C_a-uBOY35L6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUWZ0aC8EcJPO7f7PsbX3TF0.jpg?f=fotoalbum_large

• WiLLoW_TieN
Net deze FlexSolar 60w opvouwbaar paneel besteld t.b.v bovenstaande unit *O*

Dit ; https://www.amazon.nl/dp/B092XDR3D5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aHnYu4MwRX1MQ1K63uimfAszcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvwfiwphZuWNbCqNrveA98nx.jpg?f=fotoalbum_large

Info ; YouTube: FlexSolar 60 Watt Solar Panel | Help Me Out Here

• Ken Wood
  • Laatst online: 16:50
Ik ben op zoek naar een tarp voor bij de tent als beschutting tegen zon en regen. Onze tent is een Nordisk Reisa. In dit forum zijn best veel enthousiaste gebruikers van een tarp. Maar wat is nu een beetje het ideale formaat voor een gezien van 4?
Iemand nog tips voor een bepaald model? Stokken hoeven er wat mij betreft niet per se bij te zitten. Als ik die los koop heb ik meer keuze. Ik wil namelijk aluminium stokken en minimaal 2.40 hoogte (ben zelf ruim 2 meter namelijk).

• LordSinclair
Een vierkant/rechthoekig model geeft meer ruimte. Maar een paraplu model laat zich mooier afspannen. Je moet er ook bedacht zijn dat tarps vrij veel wind vangen. Dus heel groot is leuk en aardig, tot het gaat waaien.
Katoen is erg vriendelijk bij zon daar brand het niet zo doorheen, maar is weer zwaarder en volumineuzer.

[ Voor 19% gewijzigd door LordSinclair op 08-04-2026 14:37 ]

• nwagenaar

nwagenaar

@Ken Wood
Ik heb vorig jaar deze besteld: https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1

Deze was toen nog 30 euro oid, incl. stokken en alles erbij. Deze heb ik meerdere malen gebruikt en is zeker goed voor 4 personen, werkte ook uitstekend met de volle zon of als bescherming tegen regen. Afgelopen jaar was 4 volwassenen met 4 neefjes/nichtes icm 2 tafels naast elkaar ook geen enkel probleem.

@LordSinclair
Voor mij de reden om een 2-tal extra stokken te halen en-of ik maak tegenwoordig gebruik van die katrol-spanning gevallen, zodoende kan ik hem ook eventueel in mijn eentje opbouwen.

[ Voor 19% gewijzigd door nwagenaar op 08-04-2026 11:53 ]

• nietvoorniets
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:50
Ik ben heel benieuwd hoe je dit gaat bevallen qua opbrengst.
Ik heb een TotalCool TF Extreme 50 compressor koelbox en ik ben benieuwd of ik die op de batterij + zonnepaneel kan laten draaien. Deze neemt ongeveer 20W tot 25W / uur.
Ik denk dat ik net te kort kom.

• WiLLoW_TieN
nietvoorniets schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:36:
[...]

Ik ben heel benieuwd hoe je dit gaat bevallen qua opbrengst.
Ik heb een TotalCool TF Extreme 50 compressor koelbox en ik ben benieuwd of ik die op de batterij + zonnepaneel kan laten draaien. Deze neemt ongeveer 20W tot 25W / uur.
Ik denk dat ik net te kort kom.
Ik ga er geen compressor koelbox op aansluiten helaas.

• Cass Casey
Ken Wood schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:44:
Ik ben op zoek naar een tarp voor bij de tent als beschutting tegen zon en regen. Onze tent is een Nordisk Reisa. In dit forum zijn best veel enthousiaste gebruikers van een tarp. Maar wat is nu een beetje het ideale formaat voor een gezien van 4?
Iemand nog tips voor een bepaald model? Stokken hoeven er wat mij betreft niet per se bij te zitten. Als ik die los koop heb ik meer keuze. Ik wil namelijk aluminium stokken en minimaal 2.40 hoogte (ben zelf ruim 2 meter namelijk).
We hadden bij onze tunneltent een tarp, maar dat beviel ons niet qua opzetten. Ik had ook nog een goedkope partytent en die hebben we vorig jaar er eens voorgezet. Beviel een stuk beter. Als we niet sinds dit jaar overgestapt waren op een vouwwagen, had ik een mooiere partytent voor de tent gekocht.

• robbierzz
  • Laatst online: 16:47
Mooi al die verhalen over het Paaskamperen in de wind ;) . Wij gingen donderdag gelijk na school naar de camping (20 minuten rijden). Leuk om zo te doen. De eerste nacht ging het al behoorlijk te keer met zo'n windkrachte 6 direct op de luifel. Uiteindelijk maar de zijwanden van de luifel eruit geritst, daarna ging de wind wat beter door de vouwwagen heen. Tegelijk bleef dat ding wel behoorlijk heen en weer schudden. Toppunt was echter zondagmorgen met windkracht 8, maar dat overleefde 'ie wel prima met de stormbanden eraan (en de zijwanden uit de luifel gehaald). Weten we dat ook weer :+ .

Was wel weer een avontuur moet ik zeggen, de vrijdag kwam een stel aan met een baby van 1 en een oudere Jamet Arizona. Je hebt dus mensen die volkomen voorbereid zijn (wij), je hebt mensen die een beetje voorbereid zijn en je hebt mensen die onvoorbereid zijn. Deze waren van het type onvoorbereid. Ze hadden de vw één keer eerder opgezet met hulp, maar wisten niet meer hoe de kleurcodering werkte. Het onderzeil was niet passend voor de voortent. De beschrijving lag nog thuis op de werkkamer en ze ' zouden ter plaatse' wel boodschappen doen. Uiteindelijk maar een stukje op weg geholpen, maar dat kostte me bijna de halve middag, want ja, geen beschrijving, geen idee welk bouwjaar etc.

Laatste deel van het avontuur was minder leuk, zaterdagochtend wakker geworden met het gevoel van een kater, naar wat later bleek een serieuze buikgriep. Uiteindelijk zondagmorgen maar besloten alles met hulp van familie weer op te ruimen en naar huis te gaan om weer wat aan te sterken. Jammer dat het zo snel afgelopen was, de kids vonden het er heerlijk.

Nu uitkijken naar de meivakantie, de weersvoorspelling voor Ardèche / en regio Fréjus/Nice oid is wel prima met rond de 20-21 graden overdag :).

NB Terugkomend op mijn vraag van de lampjes: de oplossing die ik had gevonden was wel érg hufterproof, iik heb 't maar teruggestuurd en nu nog even op zoek naar een iets passender oplossing.

Dance with the stars

• Ken Wood
  • Laatst online: 16:50
Cass Casey schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:41:
[...]

We hadden bij onze tunneltent een tarp, maar dat beviel ons niet qua opzetten. Ik had ook nog een goedkope partytent en die hebben we vorig jaar er eens voorgezet. Beviel een stuk beter. Als we niet sinds dit jaar overgestapt waren op een vouwwagen, had ik een mooiere partytent voor de tent gekocht.
Dank voor de tip. Ik begrijp wat je bedoelt, een partytent lijkt me ook handiger qua opzetten en minder scheerlijnen, maar neemt te veel ruimte in de auto in. De tarp moet dus ook opgevouwen niet te groot zijn.

• zuma
  • Laatst online: 17:25
Bommes schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:35:
Klopt @Gonadan

Nadeel van deze caravan voor ons: als de slaapplekken zijn opgebouwd is er geen zitruimte meer binnen.
Dus moet je altijd de voortent opzetten en daarin (buiten) zitten. Dat is in het voor/na seizoen of winter niet te doen (vinden wij). Dus wordt het kouder en wil je naar binnen kun je alleen maar op bed gaan liggen.
Als de indeling van de caravan net iets ruimer was geweest, was de camper in de verkoop gegaan.
Kids in een bijzettent doen, kan je altijd binnen zitten en hoef je je eigen bed niet op te ruimen.... >:)

• zuma
  • Laatst online: 17:25
Zeau, een tijdje afwezig geweest en erg druk geweest met een nieuwe PC op te bouwen, Zegenoord klaar maken voor het nieuwe seizoen en daarna nog een Paaskamp met meerdere tipi's en Bell-tenten. En dan ook nog tussendoor werken. Tsjonge tijd is voorbij gevlogen

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

zuma schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:56:
[...]

Kids in een bijzettent doen, kan je altijd binnen zitten en hoef je je eigen bed niet op te ruimen.... >:)
Er is maar 1 kind, van 5 jaar nu net (1 maart).
Die ga ik niet solo in een tentje leggen.
Zelf kan ik dat wel :P maar dat is niet echt een constructieve oplossing. Tenminste niet als makkelijk, snel en ruim de criteria zijn.
Nee nu niet met een opgooi tentje aankomen >:)
Overgings lost het zich misschien al vanzelf op, vanavond komt de eerste geïnteresseerde voor de caravan kijken.

En de camper, daar heb ik sinds afgelopen weekend een XL Things to do lijstje in liggen.
Van brandstof filter vervangen, via douche wandje/scherm maken naar het speelgoed van onze dochter uitzoeken.
Wel weer zin in zo met die weer. Ookal is de things to do lijst wel erg lang :X

Pagina: 1 ... 283 284 Laatste