HansAnders07 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:09:
Hoi goedemorgen!
Ik lees al een tijd mee hier en weet dat hier zowel tent als vouwwagen kampeerders zitten.
Wij (gezin met 2 kinderen van 3 en 1) willen komende zomer gaan kamperen. Gewoon in Nederland maar in de toekomst willen we naar Scandinavië en naar Italië en dergelijke. We twijfelen alleen enorm waar we voor gaan. Ik ben zelf van origine geen kampeerder, mijn vriendin wel, zij ging altijd met de vouwwagen met haar ouders. Ben 2x mee geweest maar vind dat niet echt de ervaring..
Het heeft even geduurd, maar alsnog mijn ervaringen. De post stond wat lang in concept.
Wat viel je specifiek tegen in de ervaring? Sommige dingen kunnen liggen aan de specifieke keuze voor vouwwagen, maar andere dingen horen er gewoon bij en kan je niet echt omheen.

We twijfelen tussen een 5/6 persoons tunneltent of een vouwwagen. Tenten bekeken, zien er prima uit en denk dat daar ruimte genoeg in is. Waar bij mij vooral de twijfel toe slaat is hoe we dat allemaal mee gaan nemen in de auto. Zo’n tent is twee grote pakketten, daarnaast moet je nog van alles mee voor tijdens het kamperen én ook nog spul voor kleine kinderen. We lenen een grote auto van familie, kan nog een dakkoffer op maar dan nog is het gewoon veel.
Dat klopt, zeker bij kleine kinderen. En dan hangt het ook behoorlijk van je wensen qua luxeniveau af. Wij hebben het jaren gedaan met een middelgrote station en de achterbank vol, met kinderen was een flinke dakkoffer onmisbaar. En ook toen de kinderwagen en wieg en zo niet meer nodig waren zijn we de dakkoffer blijven gebruiken.
Dat was echter met één kind dus de tent kon nog op de achterbank staan, anders had ik wel een uitdaging gehad qua ruimte denk ik.
Die had ik dan kunnen oplossen door kleinere matjes, compactere stoelen, kleinere koelbox, etc. te gaan kiezen. Niet onoverkomelijk, verre van, maar het kan je wel dwingen tot concessies die je mogelijk niet wilt.
Op zich was het allemaal wel te doen en heb het jarenlang met plezier gedaan, maar wat ik uiteindelijk zat werd was dat je alles door je handen moest laten gaan. Bij opbouwen moet de hele auto leeg en de hele tent ingericht, bij opbreken moet de hele tent leeg en de auto met dakkoffer weer vol getetrist.
En omdat ik het ook nog wel leuk vindt om meerdere campings te bezoeken op een vakantie zijn we langzaam gaan kijken naar manieren om het makkelijker te maken.
De tweede optie is dan een vouwwagen. Idee is om misschien een tweedehands vouwwagen aan te schaffen om te kijken hoe het bevalt. Wat je daar natuurlijk niet mee hebt is ruimtegebrek. Er past natuurlijk al super veel in die wagen etc.
Vouwwagens heb je in vele soorten en maten, en ook de manier van opzetten en hoeveel spullen je nog moet verplaatsen verschilt heel erg. Verdiep je daar goed in voordat je wat koopt. Het heeft mij heel lang gekost voordat ik echt zeker wist wat ik wilde hebben, maar toen ook snel een mooie tweedehands gehaald en daar nog steeds plezier van.
Wij hadden als eis dat hij snel op te zetten en af te breken is, en dat je zo weinig mogelijk spullen nog van hun plek moet halen. Dus zoveel mogelijk blijft de hele vakantie in de kratten van de wagenbak zitten, en het enige wat ik nog in de auto heb zijn rugtassen, jassen, en dingen als een krat speelgoed wat ik uiteindelijk in het kindertentdeel zet.
Daarmee heeft het namelijk meer voordeel dan alleen maar bagageruimte. Je hebt ook vouwwagens die men wel eens bouwwagens noemt, van die klassiek bungalowdingen waar je nog twee uur aan het zoeken bent naar de juiste kleur tape op de stokken.
Als je zoiets overweegt kan je in mijn optiek ook gewoon een bagagewagen nemen en daar je tent en ander lomp spul in gooien, dat is goedkoper en net zoveel werk. Tenzij je zo'n klassiek model gewoon tof vindt natuurlijk.

Waar we zelf weer tegenaan lopen is het rijden met zo’n wagen achter de auto. Mijn vriendin wil er zelf eigenlijk al liever niet mee rijden omdat ze dat spannend vindt, ik ben zelf van het doorrijden, hou totaal niet van dat langzame geplak achter vrachtwagens en dergelijke vanwege de snelheidsbeperking in o.a. Duitsland. Met m’n schoonouders vond ik dat in de auto vaak heel onprettig voelen die 2x.
Hoe zijn jullie met dat rijden met een vouwwagen begonnen en hoe snel went dat of leer je dat?
En hoe lossen jullie de hoeveelheid spullen op met een tent en kinderen? We hebben een Peugeot station voor de achtergrond informatie.
Neem sowieso een degelijke moderne vouwwagen met schokbrekers en je merkt het amper qua rijden (een station is meestal flink dus dat maakt de combinatie snel stabiel). Hij volgt je spoor en zolang je geen gekke dingen doet is het enige verschil dat je een heel stuk langer bent en dat accelereren en remmen minder snel gaat als je gewend bent.
Zelf had ik weinig ervaring met aanhangers maar het is geen enkel probleem. Ik ben op een groot parkeerterrein dingen gaan proberen zoals een stukje achteruit draaien of belangrijker: de draaicirkel testen. Ik had ook nog fietsen op de dissel en wilde weten of ik die zou raken als ik maximaal zou sturen, wel handig om te weten.
Verder heb ik eigenlijk niet echt geoefend, had zoiets van dat zie ik wel als het komt. Afgelopen vakantie moest ik ineens twee keer onverwacht straatje keren met de combinatie, dat was wel even nieuw. Het grootste nadeel is dat je niet kunt zien wat er om de hoek gebeurt, dus als ik achteruit om geparkeerde auto's moet draaien heb ik geen idee of het om de hoek goed gaat. Dus dat is dan maar het deel wat je wel kunt zien zo strak mogelijk sturen en heel rustig aan, dat ging eigenlijk beter dan verwacht.
Doorrijden is wel minder, daar ga ik eerlijk in zijn. Ondanks dat je makkelijk 130 met een moderne kar kan vind ik dat toch minder prettig en het begint ook aardig te verbruiken. In de meeste landen rijd ik iets van 100-110 (100 gekeurd voor D), dan hoef je niet achter vrachtwagens te sukkelen maar kan je wel relaxed blijven toeren. Uiteindelijk is dat ook meer ontspannen reizen en ook wel lekker. Verder is het wat meer anticiperen en je komt niet echt in de problemen.