Drardollan schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:32:
[...]
Texel heeft juist wel vermaak. Van krabbetjes vangen in Oudeschild tot het bezoeken van de vuurtoren of natuurgebied de Slufter. Zeehondjes kijken en steunen. Parachutespringen. Op Robbentocht. Er is zoveel te doen.
Al kom ik daar vooral om niks te doen, beetje op het strand te wandelen en bij een strandtent bier en bitterballen te nuttigen

In de zomervakantie vind je ons daar ook niet hoor.
Maar noem eens een leuk pretpark voor 12+ rondom Calandsoog/Schoorl. Hoeveel B&M coasters staan er? En een dierentuin met leeuwen en olifanten?
Dat is verder geen enkel probleem, genoeg mensen die op zoek zijn naar een andere invulling van hun vakantie. Maar voor ons is het een no-go, dan blijven we liever thuis. Sowieso ga je ons niet anders dan wandelend op een strand vinden in NL, dus dan valt de hele kust regio sowieso al af voor ons

Je hoeft het van mij niet leuk te vinden hoor, ieder zijn smaak. En je hebt wel eens verteld hoe veeleisend je pubers zijn dus ik snap dat het soms lastig is. Maar je gooit er zo lomp in hoe saai het wel niet is en redeneert zo inconsistent dat ik er dan wel tegenin moet gaan om enig realisme te bieden. Ook omdat ik uit die regio kom en dan een wat objectievere vergelijking verwacht.
Enerzijds zeg je dat je andere natuur wilt dan zand/vlakte, maar daarna geef je wel de Slufter als voorbeeld van wat Texel leuk maakt. Leeuwen zijn er meer dan op Texel of Drenthe of zeker Zeeland (Stichting Leeuw zit zelfs in NH). Achtbanen inderdaad niet, maar die zijn maar op enkele plekken in NL en dat is altijd een stuk rijden. Krabbetjes vangen kan juist heel goed bij de strekdammen van Schoorl (niet dat ik geloof dat jouw pubers dat wél leuk vinden.

), vuurtoren in Egmond is om de hoek, marinemuseum is leuk, steden als Amsterdam, Volendam, Enkhuizen, etc. trekken best aardig wat publiek. Aan de kust heb je veel locaties voor leuke dingen als raften in de branding, kitesurfen of met zo'n karretje met zeil over het strand jakkeren.
Dus ja, je hoeft het van mij niet leuk te vinden maar als je zegt dat er niets te doen is dan is dat gewoon feitelijk onjuist.
Zelf ben ik ook erg fan van Drenthe, maar dat is alleen maar weiland en een beetje bos. De rust en ruimte is dan wat mij daar trekt, beetje normaal. Zeeland kom ik alleen voor de deltawerken, daar ligt zoveel water in de weg als je er doorheen wilt rijden.
Sowieso valt het mij wel op dat er in NL niet veel pretparken of grote zwembaden lijken te zijn, maar misschien overschat ik dan het buitenland. Ik heb in Duitsland echter zwemparadijzen gezien die ik in Nederland amper kan vinden. En voor veel zwembaden die iets meer hebben dan alleen maar de standaardbaden en beschaafde glijbaan moet je eigenlijk al op een bungalowpark zijn dus een uur rijden en hopen dat je er nog in mag. Wat is jouw ervaring daarin? Of willen je pubers niet meer zwemmen.