[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 313 314 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:13

-tom-562

Oliesjeik

SmashCruiser schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:55:
Twee weken geleden de caravan op onze naseizoensplek gezet. Afgelopen weekend voor zijn we er voor het eerst geweest. Bij aankomst; ratten uitwerpselen in de voortent, gelukkig niet in de caravan. In de nacht ook wakker geworden van een feestje rond de tent, ze zijn erg actief. Dat laatste is een aanname; geen goede zaklamp mee, dus ze niet gezien, maar het geluid is onmiskenbaar.

Zelf hebben we geen etensresten en afval in en rond de caravan opgeslagen, ook geen houdbare etenswaren opgeslagen. We zitten aan de rand van de camping in een bosrijk gebied. En denken dat we een vast onderdeel zijn geworden van de looproute.

Ik denk niet dat een camping dit ten alle tijd kan voorkomen. We hebben ze wel een mail gestuurd met het verzoek er iets aan te doen. Wat mag je verwachten van een camping? Tips met maatregelen die we zelf kunnen nemen?
Je bent als campingeigenaar natuurlijk ook afhankelijk van andere gasten. Ze kunnen hooguit duidelijk maken dan (open) vuilniszakken en open etenswaren niet wenselijk zijn (dus alles afgesloten in bakken o.i.d.).
De camping waar ik vorige week was (op Texel) had ook last van ratten, dat las ik online al. Op de camping zelf hingen ook op diverse plekken affiches met instructies om geen (open) vuilniszakken bij je kampeerplek te hebben (dus een dichte prullenbak), en al het etenswaar afgesloten te bewaren.
Meer kan je niet doen als camping, ja actief controleren en mensen aanspreken.

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:37
Bij het afbreken van de tent kwamen we heel klein scheurtje tegen in de polyester tent, iemand een idee hoe je dit het beste fixt? Iemand ervaring met tear-aid type A?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iuDhx_bZSM_mpvojvOxDYQP8GI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/na96OqfW2nvF1fvAf5hfUKhP.jpg?f=fotoalbum_large

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:44
flaskk schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:50:
Bij het afbreken van de tent kwamen we heel klein scheurtje tegen in de polyester tent, iemand een idee hoe je dit het beste fixt? Iemand ervaring met tear-aid type A?

[Afbeelding]
Tear-Aid is inderdaad het product wat ik hier voor zou gebruiken.

Hi Ha Hopjesvla

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:20

Bommes

Capo del formaggio

Of, omdat het seizoen misschien toch afgelopen is: opzoek naar een zeil of tenten reparateur? Netjes en lapje overheen laten stikken. Lijkt op je foto alsof het in de buurt van een naad zit?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 13:13

Ik denk niet dat een camping dit ten alle tijd kan voorkomen. We hebben ze wel een mail gestuurd met het verzoek er iets aan te doen. Wat mag je verwachten van een camping? Tips met maatregelen die we zelf kunnen nemen?
Ratten zijn niet beschermd, wel opletten dat het geen bosmuizen zijn oid want die zijn vaak wel beschermd. Wat niet beschermd is wordt als ongedierte beschouwd en mag je vrij bestrijden bij mijn weten. Alleen gif en schieten mag niet. Goedgekeurde vallen (dood) en diervriendelijke vallen (zoals de emmer-methode) mag

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:27
zuma schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:13:
[...]

Ratten zijn niet beschermd, wel opletten dat het geen bosmuizen zijn oid want die zijn vaak wel beschermd. Wat niet beschermd is wordt als ongedierte beschouwd en mag je vrij bestrijden bij mijn weten. Alleen gif en schieten mag niet. Goedgekeurde vallen (dood) en diervriendelijke vallen (zoals de emmer-methode) mag
Is volgens mij momenteel een probleem in meerdere gebieden in NL. Wij hebben er zelf thuis ook wat last van mede omdat we kippen hebben. Laatst nog 1 gevangen met vangkooi maar blijft een probleem, mede omdat ratten 40 tot 50 jongen per jaar kunnen krijgen die zich na 3 maanden weer kunnen vermenigvuldigen.

Dus als er niet iets aan gedaan wordt is het dweilen met de kraan open.

• flaskk
Bommes schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:59:
Of, omdat het seizoen misschien toch afgelopen is: opzoek naar een zeil of tenten reparateur? Netjes en lapje overheen laten stikken. Lijkt op je foto alsof het in de buurt van een naad zit?
Geen idee of polyester goed te naaien is? Denk dat dit niet echt gaat.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:46

franssie

Save the albatross

flaskk schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:14:
[...]

Geen idee of polyester goed te naaien is? Denk dat dit niet echt gaat.
Polyester is op zich prima te stikken, is hier ook gedaan. Goedkope kledingwinkels hangen er ook vol mee.
Maar ik snap je twijfel, dit ziet er wel heel dunnetjes uit.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:56
Twee weken geleden de caravan op onze naseizoensplek gezet. Afgelopen weekend voor zijn we er voor het eerst geweest. Bij aankomst; ratten uitwerpselen in de voortent, gelukkig niet in de caravan. In de nacht ook wakker geworden van een feestje rond de tent, ze zijn erg actief. Dat laatste is een aanname; geen goede zaklamp mee, dus ze niet gezien, maar het geluid is onmiskenbaar.

Zelf hebben we geen etensresten en afval in en rond de caravan opgeslagen, ook geen houdbare etenswaren opgeslagen. We zitten aan de rand van de camping in een bosrijk gebied. En denken dat we een vast onderdeel zijn geworden van de looproute.

In Spanje waren het enorme wilde zwijnen, dan leer je ook wel geen eten(sresten) buiten te laten! :+

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• flaskk
franssie schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:52:
[...]

Polyester is op zich prima te stikken, is hier ook gedaan. Goedkope kledingwinkels hangen er ook vol mee.
Maar ik snap je twijfel, dit ziet er wel heel dunnetjes uit.
Toch even Obelink navraag gedaan maar die gaven de voorkeur voor plakken.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tips met maatregelen die we zelf kunnen nemen?
Ten eerst, weet je zeker dat t geen egels zijn? Die kunnen goed krijsen. Luister even op YouTube . Test ter plekke: schaaltje met kattenbrokjes en vanaf zonsondergang even in de gaten houden. Egels ruiken kattenbrokjes vanaf 200 meter en zijn binnen een uur na zonsondergang erbij. (Als de kat hier thuis te laat is, zijn de stekelvrienden ook verzadigd)

Zijn t geen egels, maar ratten:

Paar van die traditionele rattenvallen kopen. Bij de welkoop bijv. Die met een scheerlijn aan een haring vastmaken. Ratten kunnen nog een paar meter weglopen met een val om de nek.

Als aas gebruik je stukje leverworst of dikke pindakaas. Die je een beetje vast smeert aan het triggerplankje. Omdat het bij bos is, en je geen ongewenste bijvangst wilt hebben is leverworst beter (pindakaas trekt ook vogels, egels, eekhoorns etc).

Vlak voor zonsondergang neerzetten. Heb je er 1 gevangen, direct de val nogmaals zetten. Kan zijn dat je er zo meerdere op rij vangt.
Pagina: 1 ... 313 314 Laatste