[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 250 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:18:
Ik merk nu dat als je dik twee weken op dezelfde plaats wil staan, midden in het hoogseizoen, op een camping die wat populairder is, dat je best vroeg moet boeken.

Vanwege geboorte van onze jongste hebben we de planning wat uitgesteld, maar we hadden een lijst met campings die we eerder hadden genoteerd langs gelopen en nergens was er twee weken aansluitend plek in ons gewenste weken...

Weekje hier, weekje daar had wel makkelijk gekund, maar dat had niet de voorkeur van de rest van het gezin ;)

Uiteindelijk wel wat leuks gevonden. We gaan weer eens naar Frankrijk 8)
Zelfde ervaring hier, toch wel aardig wat moeite moeten doen om (online) beschikbare kampeerplekken te vinden afgelopen week. Uiteindelijk toch weer ruim 4 weken weten te vullen met 4 verschillende, voor ons nieuwe, campings die dénk ik allemaal goed gaan bevallen.

Het voordeel van de 25+ campings die we hebben overwogen/gezien maar niet meer (in de juiste periode) beschikbaar waren: het plan voor 2026 ligt al klaar - alleen iets eerder boeken. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:55

vhal

ಠ_ಠ

De campings voor dit jaar in Oostenrijk hebben we in oktober 2024 geboekt. De term "Op de bonnefooi" staat niet echt in mijn woordenboek of zo. Sta net zo goed 2 weken op 1 (bekende) camping dan continue te moeten verkassen naar een andere random camping en hopen dat ze plek hebben.

Maar ieder z'n ding uiteindelijk.

[ Voor 38% gewijzigd door vhal op 15-05-2025 16:49 ]

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:09
Ik vind de flexibiliteit juist een van de grote voordelen van kamperen. Is het ergens leuk? Blijf je een dagje langer. Gaat het regenen? Rij een stukje naar het zuiden voor de volgende camping.

We zitten nu wel vast aan de schoolvakanties, dat maakt het wat spannender. Wanneer je in het voor- en naseizoen kampeert dan is op de bonnefooi kamperen echt fantastisch. Afgelopen jaar augustus september en oktober met de vouwwagen door zuid Europa getrokken en bijna alles een dag van tevoren geboekt. Alleen de eerste twee weken van augustus hadden we voor de zekerheid al in juni geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:22
Ik heb een vraagje.
Ik ben dol op natuurkampeerterreinen vanwege de ruimte en de rust. Ben al op verschillende natuurkampeerterreinen geweest van het groene boekje. Met mijn opblaastent.

Nu wil ik graag eens óf naar het Teutoburgerwald (Detmold) of naar de Härz in Duitsland.
Maar in Duitsland kennen ze het principe van natuurkampeerterreinen niet?
Heb ze alleen maar drukke familie campings?
Wie is hiervan op de hoogte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 19:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Bij mijn weten bestaan ze wel, maar het is inderdaad goed zoeken. Best vaak ook gecombineerd met vaste plekken of stacaravans/huisjes.
Duitsers houden erg van spreadsheetcampings, liefst met aangeharkte grindplekken. En ze zijn totaal niet van tenten, dus veel is wel gewoon vol met caravans.

Bijv.
https://www.eulenburg-camping.de/lageplan/index.php of
https://www.harz-camp-gernrode.de/
komen al ietsje meer in de buurt maar zijn nog geenszins vergelijkbaar met de meest natuurlijke uit het groene boekje.

Welk type zoek je precies? Want ook in het groene boekje varieert het van alleen een veld in het bos tot georganiseerde terrascampings met veel faciliteiten.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:45
Vroeger met mijn ouders altijd op de bonnefooi. Ging prima maar je moet wel flexibel zijn en compromissen kunnen accepteren. Ligt veel aan de instelling van de kampeerder. Maar ik vind het nu zelf ook veel moeilijker in het hoogseizoen. Regelmatig hele avonden zitten zoeken/bellen/mailen om weer een plekje te vinden voor de komende week en dat gaat tegenstaan. Bovendien voelt het ook niet geweldig om weer uit te komen op de 8e keus. Maar zoals altijd staat of valt alles wel met wat voor camping zoek je en vooral waar. De grote campings met alles erop en eraan zitten allemaal al vol. De veredelde grasvelden zonder elektra zijn er wat beter geschikt voor.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

@Harribo Ik zoek altijd via Google maps, en vind dan soms best onbekende plekjes.

Voor jou even gekeken: luxe chalets maar ook natuurlijk aandoende (niet zo Duits aangeharkte) plekken: https://www.harzhideaway.com/

Of de serie van wildwood, en dan die van de Harz https://www.wildwoodcamping.de/campsite-overview/harz/

En voor zover ik kan zien is dit een groepsplek maar past wel bij je beschrijving https://maps.app.goo.gl/VQRFcKD9ZRVBmqGX9?g_st=com.google.maps.preview.copy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:23

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Wellicht zijn er hier nog wat meedenkers, in voor of in tegen, beide prima.

We kamperen nu met 2 volwassenen, 2 kids van 6 en een puber van 17.
Nu hebben we een Active Leisure Grand Tour 430, en daarbij een 3x3 easy-up partytent.
De puber slaapt in een eigen bijzettent.

Ik rijd alleen in een station met dakkoffer, helemaal vierkant volgepakt.
Vrouwlief rijdt in haar auto met de 3 kids.

Grote nadeel van onze (grote) tent is dat het voorste stuk klein is en de voorkant rond afloopt met mesh gaas. Vaak staat daar ons wasrek + de skottel/gaspit. Dan passen er (bij lange na) geen 4 stoelen en een tafel meer in.

We twijfelen om een Obelink Familia 6 aan te schaffen, met de extra luifel, zodat we meer leefruimte hebben. Het zou dan moeten passen is ons oordeel. De partytent gaat dan overigens niet meer mee (is ook lomp met vervoer), de extra luifel vervangt die.

De puber gaat mogelijk volgend jaar, of over 2 jaar niet meer mee.
Maar, de kleintjes willen dan waarschijnlijk wel samen in een bijzettent.
Is het dan nog goed te praten om slechts met 2 volwassenen in een grote Familia 6 te slapen?

Overigens probeer ik ook of we als we nog maar met z'n 4 gaan, alles in 1 auto + dakkoffer kunnen krijgen. Dat is gezelliger en scheelt een 2e auto. Maar of dat allemaal past met een lompe tent, stoelen, tafel, kastje, skottel, koelbox 30L, kleding etc. vraag ik mij af.

Eventueel kan er nog een trekhaakkoffer op, als ik daar nou de tent in zou kunnen doen zou dat enorm schelen in de auto + kan je toch snel bij de tent als je aan komt.

Tips en ticks welkom, eigenlijk dus meerdere dilemma's :)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-09 13:14

H12

Harribo schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:02:
Ik heb een vraagje.
Ik ben dol op natuurkampeerterreinen vanwege de ruimte en de rust. Ben al op verschillende natuurkampeerterreinen geweest van het groene boekje. Met mijn opblaastent.

Nu wil ik graag eens óf naar het Teutoburgerwald (Detmold) of naar de Härz in Duitsland.
Maar in Duitsland kennen ze het principe van natuurkampeerterreinen niet?
Heb ze alleen maar drukke familie campings?
Wie is hiervan op de hoogte?
In de Harz is het voor mij al wat jaartjes geleden, maar deze twee zijn me bijgebleven:

Redelijk groene camping, vlakbij Altenau, aan de instroom van het stuwmeer. Maar wel vrijwel langs een (toen relatief rustige) N-weg.
https://www.camping-okertalsperre.de/
Is nu blijkbaar in handen van Nederlanders.

Een stukje verder van het dorp, omgeven door bos, dus echt rustig en groen gelegen:
https://www.campingplatz-polstertal.de/

Maar dan nog zul je waarschijnlijk meer caravans dan tenten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 15:33

Smurf

Detri

vhal schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:44:
De campings voor dit jaar in Oostenrijk hebben we in oktober 2024 geboekt. De term "Op de bonnefooi" staat niet echt in mijn woordenboek of zo. Sta net zo goed 2 weken op 1 (bekende) camping dan continue te moeten verkassen naar een andere random camping en hopen dat ze plek hebben.

Maar ieder z'n ding uiteindelijk.
Wij boeken al jaren vlak voor vertrek "ons" plekje in Oostenrijk weer voor volgend jaar. Ondanks dat we inmiddels goed bekend zijn in de omgeving blijven we toch telkens weer nieuwe plekjes ontdekken. En zelf vind ik het ook wel prettig om niet ook alle "standaard" dingen weer opnieuw uit te moeten zoeken.
En de camping waar we staan (Alpenferienpark in Reisach) is gewoon leuk voor kinderen in de basisschoolleeftijd.
Misschien dat we volgend jaar toch eens een keer wat anders gaan doen (Noorwegen jeukt al een tijdje) maar ook omdat dit het eerste jaar vakantie met een EV+caravan is hebben we voor dit jaar in ieder geval nog "bekend terrein" gekozen.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:50

Bommes

Capo del formaggio

Voor ons wordt dit het eerste jaar kon het hoogseizoen. Hebben de eerste paar nachten geboekt op 2 verschillende plekken via Campspace.
Daarna zien we wel, zal vast goed komen.
Voordeel van een camper, we zijn mobiel genoeg om welke kant dan ook op te gaan.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Dit is mijn eigen idee, niet heel goed onderbouwt, maar het lijkt alsof de laatste jaren er ook minder kampeerplekken zijn.

Campings plaatsen liever chalets, glamping tenten, stacaravans en offeren daarvoor kampeerplaatsen op. Als ik de prijzen zie daarvoor in het hoogseizoen dan kan snap ik wel waarom. Maar voor de kampeerder niet echt fijn.

PSN: Shiver23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
frankwopereis schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:47:

Nu hebben we een Active Leisure Grand Tour 430, en daarbij een 3x3 easy-up partytent.

Grote nadeel van onze (grote) tent is dat het voorste stuk klein is en de voorkant rond afloopt met mesh gaas. Vaak staat daar ons wasrek + de skottel/gaspit. Dan passen er (bij lange na) geen 4 stoelen en een tafel meer in.

We twijfelen om een Obelink Familia 6 aan te schaffen, met de extra luifel, zodat we meer leefruimte hebben. Het zou dan moeten passen is ons oordeel. De partytent gaat dan overigens niet meer mee (is ook lomp met vervoer), de extra luifel vervangt die.

Is het dan nog goed te praten om slechts met 2 volwassenen in een grote Familia 6 te slapen?

Overigens probeer ik ook of we als we nog maar met z'n 4 gaan, alles in 1 auto + dakkoffer kunnen krijgen. Dat is gezelliger en scheelt een 2e auto. Maar of dat allemaal past met een lompe tent, stoelen, tafel, kastje, skottel, koelbox 30L, kleding etc. vraag ik mij af.

Eventueel kan er nog een trekhaakkoffer op, als ik daar nou de tent in zou kunnen doen zou dat enorm schelen in de auto + kan je toch snel bij de tent als je aan komt.

Is een aanhanger geen optie? Dat lost het bagageprobleem in ieder geval op en hoeft niet veel te kosten.

Wat betreft tent heb ik weinig zicht op wat beschikbaar is, maar met kinderen in de zomer vind ik een grote luifel het belangrijkste. Als ze echt klein zijn is binnenruimte ook lekker maar als ze al hun eigen tentje hebben wordt dat ook minder cruciaal. Ik zou voor een kleinere tent met grote luifel kiezen indien mogelijk.

Bij onze vouwwagen kan je ook de voordeur van de tent in de luifel ritsen om de binnenruimte te vergroten. Bestaat er niet ook zo’n optie voor tenten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Shiver23 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:52:
Dit is mijn eigen idee, niet heel goed onderbouwt, maar het lijkt alsof de laatste jaren er ook minder kampeerplekken zijn.

Campings plaatsen liever chalets, glamping tenten, stacaravans en offeren daarvoor kampeerplaatsen op. Als ik de prijzen zie daarvoor in het hoogseizoen dan kan snap ik wel waarom. Maar voor de kampeerder niet echt fijn.
Ik heb ook geen cijfers, maar de vrije kampeerplaatsen en aantallen campings lijken mij ook iets af te nemen. In ruil voor camperplaatsen, glamping en chalets.
Maar vlak ook verhoogde populariteit van kampeermiddelen niet uit. Mensen gaan vaker en meer op vakantie. Alsnog groei van geregistreerde kanpeermiddelen ziet (campers en caravans met eigen kenteken) dan gaat t best hard.
Op 1 april 2024 telde Nederland in totaal 615.981 caravans en campers; een record. Dat zijn er ruim 11.000 meer dan op 1 april 2023.
Edit: xl kampeerplaatsen wordt nog als argument genoemd
https://pretwerk.nl/insig...aatsen-per-camping/84488/

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 16-05-2025 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb zo'n Crit'Air sticker gekocht voor Frankrijk. Iemand tips hoe ik deze herbruikbaar kan aanbrengen? Geen zin om het hele jaar met zo'n sticker rond te rijden voor 3 weken nut. Dus na de vakantie van de ruit en jaar erop weer er tegenaan. MIsschien eerst op een transparante folie oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:31
Shiver23 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:52:

Dit herken ook en heeft ook wel aantal redenen en heeft te maken met hogere omzet per m2 maar hierdoor kan je ook makkelijker het seizoen eerder openen en verlengen. Hier kun je wat van vinden maar is een zakelijke afweging en er is blijkbaar markt voor.

Ander bijkomend aspect met het glamperen van prive sanitair en chalets e.d. is dat de verhuurder alleen bij het uitchecken schoonmaakt ipv 2 a 3x per dag in het hoogseizoen bij sanitair gebouwen.

[ Voor 12% gewijzigd door kiefty14 op 16-05-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

stok schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:14:
Ik heb zo'n Crit'Air sticker gekocht voor Frankrijk. Iemand tips hoe ik deze herbruikbaar kan aanbrengen? Geen zin om het hele jaar met zo'n sticker rond te rijden voor 3 weken nut. Dus na de vakantie van de ruit en jaar erop weer er tegenaan. MIsschien eerst op een transparante folie oid?
Je hebt van die raamclips waar je hem - bijv. op een plastic backing' - ingeklemd zou kunnen plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/V8BE5D349xB/1200x1200.jpg

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Er bestaan transparante raamstickers speciaal hiervoor. Die plakken statisch aan het raam en pluk je er zo weer af. Even online zoeken, dat zou wel vindbaar moeten zijn. Ik heb er geen ervaring mee overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:37
Ramzzz schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:44:
[...]

Je hebt van die raamclips waar je hem - bijv. op een plastic backing' - ingeklemd zou kunnen plaatsen.

[Afbeelding]
Niet correct geplakt kan je €68 kosten. Is maar net of je dat risico wilt nemen.

Daarnaast snap ik niet, dat je een vrij zicht door je voorruit moet hebben. Maar je halve voorruit vol moet stickers/kastjes moet plakken als je door Europa reist.

[ Voor 18% gewijzigd door LordSinclair op 16-05-2025 13:49 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:23
in theorie moet die geplakt zijn, maar hoe hard daar op gehandhaafd wordt...

Heb hem zelf wel geplakt, scheelt dat die een stuk kleiner is dan de Duitse sticker (hadden we nu maar zo'n Europees samenwerkingsverband, dan zouden we gewoon met 1 sticker kunnen werken..oh wacht...)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:37
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:50:
Heb hem zelf wel geplakt, scheelt dat die een stuk kleiner is dan de Duitse sticker (hadden we nu maar zo'n Europees samenwerkingsverband, dan zouden we gewoon met 1 sticker kunnen werken..oh wacht...)
Of gewoon zoals het Vignet van Oostenrijk of de Tol in Noorwegen je kenteken registreren, waardoor ze die kunnen aflezen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:23
LordSinclair schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:51:
[...]

Of gewoon zoals het Vignet van Oostenrijk of de Tol in Noorwegen je kenteken registreren, waardoor ze die kunnen aflezen.
dit is geen tol he, maar inderdaad gewoon op kenteken zou toch moeten lukken zou je zeggen. Tol, milieu etc...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 20:00

bjp

waarom geen EU-systeem? omdat het een verdoken belasting is - en die zijn per land. Zo zie ik het.

Je moet toch ook wat voor de verkoop van nieuwe auto's zorgen he :)

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

bjp schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:19:
waarom geen EU-systeem? omdat het een verdoken belasting is - en die zijn per land. Zo zie ik het.

Je moet toch ook wat voor de verkoop van nieuwe auto's zorgen he :)
Dat is kul, ik was inclusief verzenden € 3,50 of zo kwijt.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Laatst online: 19-09 20:00

bjp

Ramzzz schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:35:
[...]

Dat is kul, ik was inclusief verzenden € 3,50 of zo kwijt.
ik ga je voor de fun effe uitdagen - straks komt er eentje voor paar Vlaamse steden, paar Waalse steden, en waarom niet nog eentje apart voor Brussel. Kan je straks in België niet anders dan er al 3 te kopen, per auto.

Ik ga niet elk jaar naar dezelfde bestemming.
offtopic: dat je niet milieuvriendelijke voertuigen (voorbeeld 2-tak brommers) wil weren uit steden kan ik nog bij komen. Maar echt, het hoeft niet via een sticker. Voor boetes kunnen ze u wel identificeren met een nummerplaat.

En bijvoorbeeld in Brussel of Antwerpen (LEZ)... kan je ook gewoon betalen om _toch_ binnen te rijden. Ik wist niet dat geld ineens vervuiling uit de lucht haalt. En voor buitenlanders moet je je op voorhand aanmelden, apart voor deze 2 steden. Anders? boete natuurlijk...

[ Voor 6% gewijzigd door bjp op 16-05-2025 15:00 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kevinns
Ja onbegrijpelijk dat dit niet digitaal op kenteken gaat. Nog makkelijker te handhaven ook.

Onze auto stuk ging op vakantie. De vervangende auto, een gloednieuwe PHEV, had geen Crit’Air sticker. Dus jammer de bammer, je mag niet elektrisch rijdend samen met de rest van de walmende file de stad in. Wat mij betreft compleet niet doelmatig, zo’n sticker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Kevinns schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:20:
Ja onbegrijpelijk dat dit niet digitaal op kenteken gaat. Nog makkelijker te handhaven ook.

Onze auto stuk ging op vakantie. De vervangende auto, een gloednieuwe PHEV, had geen Crit’Air sticker. Dus jammer de bammer, je mag niet elektrisch rijdend samen met de rest van de walmende file de stad in. Wat mij betreft compleet niet doelmatig, zo’n sticker.
Dat snap ik sowieso niet.

Als alle boetesystemen wel gehandhaafd kunnen worden op deze manier, waarom dan deze niet?

Ik had in 2022 een boete-aanschrijving van de stad Florence (!) voor het illegaal door een zone of straat te rijden waar dat (op dat moement) niet mocht, zoals dat gaat - 100 borden, waarvan je net die ene essentieële mist. Is me in Delft bijv. ook al 2x overkomen.

Ja, en in een stad met 80% éénrichtingsverkeer, een paar miljoenmiljard toeristen, en een plattegrpond waar de meeste navigatie tureluurs van wordt.

Dat was enerzijds een aardige WTF (regels handhaven wel voor toeristen?!? er reden zo veel auto's op dat moment dat je niet eens bedenkt dat je een bord gemist zou kunnen hebben), anderzijds hilarisch - ik probeerde tot 5 à 10x toe te betalen, war een super grappige e-mailwisseling geleid heeft - betalen met credit cards kon namelijk niet.

Lachten gieren brullen.

Maar het is gelukt om te betalen! 'gewoon' een overboeking, IBAN + BIC. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • Laatst online: 17-09 19:27

Als ik dit zo lees wordt het tijd om over te stappen naar een grote tipi en een tarp. Om het allemaal relatief licht van gewicht te houden zou ik een Helsport tipi van 12-14p nemen (ongeveer 6m diameter) met een binnentent. De tarp is je buiten zit ruimte bij veel zon of slecht weer. zeg maar een tarp van 6m bij 5m of anders 5 bij 5m. Wel flinke stokken bijnemen en haringen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bij mij zit hij op een stukje raamfolie, waar @Kevinns het ook over heeft. Die kan je precies op maat kopen.
Heel strikt genomen zal het niet volgens het boekje zijn omdat hij niet direct op de ruit zit maar dan moet je al een diender met een heel slechte dag hebben die van heel dichtbij gaat staan kijken hoe hij op de ruit geplakt zit. Ik gok erop dat het voor de meesten al genoeg is als je duidelijk ziet dat het een officiële is en hij zit goed leesbaar op de goede plek.

Zoiets: https://www.vignet.online...-raamfolie-milieusticker/

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Gonadan schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:52:
Bij mijn weten bestaan ze wel, maar het is inderdaad goed zoeken. Best vaak ook gecombineerd met vaste plekken of stacaravans/huisjes.
Duitsers houden erg van spreadsheetcampings, liefst met aangeharkte grindplekken. En ze zijn totaal niet van tenten, dus veel is wel gewoon vol met caravans.

Bijv.
https://www.eulenburg-camping.de/lageplan/index.php of
https://www.harz-camp-gernrode.de/
komen al ietsje meer in de buurt maar zijn nog geenszins vergelijkbaar met de meest natuurlijke uit het groene boekje.
Dank
Welk type zoek je precies? Want ook in het groene boekje varieert het van alleen een veld in het bos tot georganiseerde terrascampings met veel faciliteiten.
Als het maar rustig en wat ruim is. Vooral rustig.
Ben in Schinnen geweest, niet super rustig maar wel ruim. Maar prima.
De Hoogte in Eesveen is was stil en heeeel ruim. Die camping is uniek volgens mij , zoiets verwacht ik ook niet.
Maar met de tenten tegen elkaar en of schreeuwende kids met families steeds om je heen... Dat bedank ik voor.

Zat wat bladeren door wat foto's van de Härz. Zie je ook campings liggen, tenten zitten redelijk strak naast elkaar.
Aan de moezel heb ik wel eens campings gezien waar de scheerlijnen van de een voor de andere langs gaat, strak tegen elkaar aan. Dat mensen daar willen staan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
Get!em schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:07:
@Harribo Ik zoek altijd via Google maps, en vind dan soms best onbekende plekjes.

Voor jou even gekeken: luxe chalets maar ook natuurlijk aandoende (niet zo Duits aangeharkte) plekken: https://www.harzhideaway.com/

Of de serie van wildwood, en dan die van de Harz https://www.wildwoodcamping.de/campsite-overview/harz/

En voor zover ik kan zien is dit een groepsplek maar past wel bij je beschrijving https://maps.app.goo.gl/VQRFcKD9ZRVBmqGX9?g_st=com.google.maps.preview.copy
Dank! Zal ff kijken.
Netjes aangeharkte stukjes ben ik niet op tegen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
Ik ben trouwens ook lid van het nivon en heb een tijdje geleden het boekje gekocht waarin de natuurvriendenhuizen van Duitsland staan. Misschien wel leuk als tussenstop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 08:24

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Heeft iemand hier ervaring met tenten van het merk Crivit (van de Lidl). We zagen deze tent en vinden het een mooie prijs voor de vorm en hoeveelheid ruimte, maar staan open voor (iets) duurdere alternatieven: https://www.lidl.nl/p/cri...-persoons-tent/p100388710

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 00:38
haagsepracht schreef op maandag 19 mei 2025 @ 02:08:
Heeft iemand hier ervaring met tenten van het merk Crivit (van de Lidl). We zagen deze tent en vinden het een mooie prijs voor de vorm en hoeveelheid ruimte, maar staan open voor (iets) duurdere alternatieven: https://www.lidl.nl/p/cri...-persoons-tent/p100388710
Wij hebben tenten in allerlei vormen en formaten, van 1 persoons tot 4 persoons met leefruimte. Van goedkoop tot duur.
Daaronder zit ook een aldi tentje van 425 jaar terug. Wordt nog maar weinig gebruikt, maar is gewoon nog in goede staat. Strak en waterdicht.

Dus ja, je kunt er goed mee wegkomen.
Maar ik durf er ook weer niet weken mee in de zon te staan. Dit werd gewoon gebruikt als trekkerstent je voor het gezin, of als de kinderen ergens een paar dagen met school gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:50

Bommes

Capo del formaggio

In van die donkere binnen tenten heb je eigenlijk altijd een zaklamp nodig om iets te vinden.
Dat vind ik wel een nadeel.

Verder denk ik niet dat je jezelf er een buil aan kunt vallen voor dit geld.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Zonder eisen is het lastig oordelen of dit zou voldoen, maar als je gewoon een tentje zoekt van een formaat waarbinnen je droog blijft voor niet te veel geld dan lijkt mij dit prima.
Ik koop zelf weinig bij de Lidl maar mensen die om mij heen wel vaker en het is over het algemeen prima (niet bijzonder maar ook geen goedkope troep).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 11:35

Met 5 en een grote tent past 'makkelijk'

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-09 08:26
Dit zou mij er van weerhouden deze te kopen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Bommes schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:46:
In van die donkere binnen tenten heb je eigenlijk altijd een zaklamp nodig om iets te vinden.
Dat vind ik wel een nadeel.
Overdag niet misschien.
In mijn decathlon 4.1 tent heb je ook een horgaas waar gewoon genoeg licht door komt overdag.

Zat wat rond te kijken naar campings in de Härz. Veel campings waar je boven op elkaar zit (nou ja vlak naast elkaar) . Ook veel met een heg ertussen. Ik ben niet het type om in mijn eentje dan de halve dag tussen de familie geluiden te gaan zitten.
Ruimte is er niet overal.
Denk dat overnachten in een huisje rustiger is daar.

Doet mij denken aan een camping in Luxemburg waar ik eens over heen wandelde. Afgezien van de wandelpaden waren er maar weinig meters over. Alles bijna strak op elkaar.
Edit : deze camping. Op de foto oogt het wat ruimer. Wat naar links langs de oever krijg je een beter idee.
Vreselijk. Vind ik dan he? 8)

Anders maar gewoon in Nederland kamperen, daar kennen ze op sommige campings wel de rust en ruimte

[ Voor 16% gewijzigd door Harribo op 19-05-2025 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Geen ervaring maar denk dat het afhankelijk is wat je ermee wilt doen. Het is geen stormvaste de Waard tent natuurlijk om maar wat te noemen. De naden zullen niet stormvast zijn. Zo'n tent zou ik dus dan ook niet heeeel strak opzetten. En polyester oid, dus je kunt erin zweten als het heel warm is.
Ik zelf vind het fijn als er horgaas in zit.
Verder, voor gewoon een weekje kamperen... Ik zou het wel aan durven. En je kunt eventueel altijd een weekend/dag proef kamperen in de buurt.

[ Voor 4% gewijzigd door Harribo op 19-05-2025 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Dank voor het meedenken allemaal. We willen er in de zomer een weekje mee kamperen met goed weer én wellicht nog eens een weekendje.

Goed idee om er mee te gaan proefkamperen. Dat gaan we doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik zou hier zo mee durven kamperen, maar verwacht er 2 seizoenen / 4 weken ongeveer mee te doen, voordat ik de eerste gebruiksporen t/m vocht doorslag verwacht.

Het staat notabene zelfs in de webshop bij lidl:
LET OP! ISO 5912. Kat. B1: Geschikt voor incidenteel weekend-kamperen in de zomer bij hoofdzakelijk mooi weer. Niet geschikt voor extreme of bergachtige omstandigheden.
Ik zou wat kwaliteit betreft kijken naar een tweedehandse Outwell , bijvoorbeeld deze:
https://www.marktplaats.n...ef-4d48-8f51-4ee9583abeb3

Voordelen: kuipzeil (dus geen vocht en mieren binnen).

Maar, post vooral even je verwachte gebruiksdoel.

Wil je ook minder condens en meer ventilatie (bijv in zonnige gebieden), stahoogte, dan kun je een kwaliteitsslag maken met katoendoek:
https://www.marktplaats.n...anai-reef-3-persoons-tent
Deze tent heb ik ook, en dan nog inclusief extra luifel, echt ideale tent voor een stelletje. Stalen buizen, katoenen doek, kuipzeil. Dit is een tent die lang mee gaat en erg stevig is. (en door gebruikte materialen ook vrij zwaar is).

[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 19-05-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:59

aerofreak

Steve Jobs

We zijn in de markt voor een vouwwagen en al wezen kijken bij de Wit, waar mn vrouw de Malawi erg mooi vindt. Afgelopen zaterdag ook wezen kijken bij Holtkamper, schitterende wagens echter die prijs :/

Qua geld is de Cabanon wel de verstandigere keuze, maar ik vind de Holtkamper zo mooi!

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:09
Kijk bij vouwwagen ook goed naar de techniek en de hoeveelheid werk het is om ze op te bouwen. Toch regelmatig zie je mensen die echt 3/4uur bezig zijn om een vouwwagen op te bouwen.

Wij hebben zelf altijd een bagagewagen gehad met een tunnentent (opblaas) dat setje stond sneller als de gemiddelde vouwwagen. Dus misschien iets om over na te denken. Nu zelf een caravan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

aerofreak schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:39:

Qua geld is de Cabanon wel de verstandigere keuze, maar ik vind de Holtkamper zo mooi!
Eenmaal.... verkocht.... die gedachte krijg je niet meer uit je hoofd.

We hebben hier ook dezelfde keuze-rit gemaakt van cabanon, via tweedehandse naar uiteindelijk holtkamper. Maar bij ons kwam het vergelijk van al die andere steeds weer terug op HK. Toen maar even slikken en dokken: toch een tweedehands HK.

(* kun je meteen doorverhuizen naar het vouwwagen topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 16:23
Ik zit met een ruimtedillema. Na afgelopen jaar onze disselbak van de vouwwagen gehaald en vervangen door een fietsendrager. In de disselbak zat alleen maar haspels, een grondzeil en een gasfles. Deze kunnen ook in de auto mee dacht ik. Nu hebben we altijd gekookt met zo'n lomp grote groene gasfles (5KG groene DIN volgens https://www.kampeermeneer...k-nodig-en-hoe-werkt-dat/).

Echter zie ik ook veel die kleinere bussen in gebruik (van diverse merken).
Wij koken niet heel veel (meestal 1 grote pit, eenpansgerecht of pannenkoeken etc) of bakken eens wat eieren etc. En ook niet elke dag (uit eten / afhaal) op 2 weken kamperen.

Wat is nou handig voor ons bij zulk gebruik? Toch die 5 KG flessen of over naar iets kleiners (en dan welke?)
Wel handig punt; overal verkrijgbaar (NL, Frankrijk, Italie etc) want het gaat natuurlijk leeg onder het koken..

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

soepah schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:44:
Ik zit met een ruimtedillema. Na afgelopen jaar onze disselbak van de vouwwagen gehaald en vervangen door een fietsendrager. In de disselbak zat alleen maar haspels, een grondzeil en een gasfles. Deze kunnen ook in de auto mee dacht ik. Nu hebben we altijd gekookt met zo'n lomp grote groene gasfles (5KG groene DIN volgens https://www.kampeermeneer...k-nodig-en-hoe-werkt-dat/).

Wij koken niet heel veel (meestal 1 grote pit, eenpansgerecht of pannenkoeken etc) of bakken eens wat eieren etc. En ook niet elke dag (uit eten / afhaal) op 2 weken kamperen.

Wat is nou handig voor ons bij zulk gebruik? Toch die 5 KG flessen of over naar iets kleiners (en dan welke?)
Wel handig punt; overal verkrijgbaar (NL, Frankrijk, Italie etc) want het gaat natuurlijk leeg onder het koken..
Hier hebben we al jaren 2 van die blauwe campingaz 907. 1 actief in vouwwagen, de andere los.
In 3 weken koken we die niet leeg. De tweede nemen we mee als reserve in de auto, als we denken dat we hem toch leegstoken. Ben je in gewicht niet lager gekomen, maar wel in pakvolume en flexibiliteit.

Grootste nadelen: duur! Alleen te vervangen door gehele fles (niet na te vullen).
https://www.gamma.nl/asso...les-907-vulling/p/B555564

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:59

aerofreak

Steve Jobs

g00gle schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:42:
Kijk bij vouwwagen ook goed naar de techniek en de hoeveelheid werk het is om ze op te bouwen. Toch regelmatig zie je mensen die echt 3/4uur bezig zijn om een vouwwagen op te bouwen.

Wij hebben zelf altijd een bagagewagen gehad met een tunnentent (opblaas) dat setje stond sneller als de gemiddelde vouwwagen. Dus misschien iets om over na te denken. Nu zelf een caravan.
We hebben altijd met een steenarend gekampeerd, echter doordat ik van werk veranderd ben, heb ik in moeten leveren qua formaat auto icm kinderen die steeds groter worden, dus bij een tent zou ik ook naar een aanhanger moeten. Een opblaastent hebben we naar gekeken, maar we neigen nu toch naar een vouwwagen vanwege o.a. matras en lattenbodem.

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
We zijn in de markt voor een vouwwagen en al wezen kijken bij de Wit, waar mn vrouw de Malawi erg mooi vindt. Afgelopen zaterdag ook wezen kijken bij Holtkamper, schitterende wagens echter die prijs :/

Tja, wij hadden hetzelfde dilemma maar dan met een Trigano Odyssee. Uiteindelijk voor een zo goed als nieuwe tweedehandse Odyssee GL 2.2 gekozen. Punt is, als je een klik hebt met een wagen en je hebt ‘m eenmaal in gebruik, dan vergeet je de andere gauw. En het scheelde in ons geval vrijwel een factor 3 in prijs. Dat was het voor ons niet waard voor 3-4 weken per jaar.

Daarnaast was het dubbele bed van de Odyssee voor ons ideaal. Minder gedoe met kindertent en kinderbedden opzetten bij rondtrekken. Zodra de kinderen in een eigen tentje gaan, gaan we vast nog eens bij Holtkamper kijken.

(En probeer voor je eigen gemoedstoestand en portemonnee door de marketing heen te prikken. Ja het zijn prachtige wagens, maar ook een holtkamper is uiteindelijk een tent op een aanhanger)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns

Wij hebben een Campingaz 907 en 904 in de vouwwagen. 1 dient als reserve. In 11 weken kamperen hebben we 1x 907 leeg, en ik denk een kwart van de 904. Lekker compact, en per week zijn de kosten dus iets van 5 euro. Ga ik niet voor lopen zeulen met een zware DIN fles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
aerofreak schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:55:
[...]

We hebben altijd met een steenarend gekampeerd, echter doordat ik van werk veranderd ben, heb ik in moeten leveren qua formaat auto icm kinderen die steeds groter worden, dus bij een tent zou ik ook naar een aanhanger moeten. Een opblaastent hebben we naar gekeken, maar we neigen nu toch naar een vouwwagen vanwege o.a. matras en lattenbodem.
Herkenbaar, als je posts van mij terugleest zie je mij eerst met een aanhanger en een Falco tent rondrijden, daarna een Combi-camp Country en nu ook een Holtkamper (Aero). :+

Tussendoor ook bij alle vouwwagens gekeken. Cabanon vond mijn vriendin ook "mooi", maar ik heb het tegengehouden omdat ik de meerwaarde ten opzichte van de Falco niet zag. Bij de Combi-camp wel, fijne wagen, maar die werd toch te klein (nu met 3 kids jonger dan 5 jaar). Ik heb wat andere dure hobby's (motor) weg gedaan en toch maar die Holtkamper gekocht en er absoluut geen spijt van.

De Holtkamper Kyte bestaat al een tijdje en je kunt heel goed wat uitgeven voor een oudere tweedehands, ze zijn kwalitatief goed en het opzetgemak is een heel sterk punt (nauwelijks losse tentdelen, losse stokken), maar ook de ruimte, de keuken, etc.

Bij vouwwagens is het ongeveer zo. Je wil veel ruimte, opzetgemak en liefst goedkoop. Maar je moet een keuze maken uit twee van de drie :P

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online

Je gaat nu krijgen dat iedereen zijn eigen keuze/merk gaat noemen, dus dat zal ik ook doen (:+): kijk ook eens naar Aart Kok. Minder duur dan Holtkamper en hoge kwaliteit met veel ruimte, afhankelijk van het gekozen model.

Cabanon komt qua opzettijd consequent als traagste uit de bus, zie: https://www.kampeermeneer.nl/welke-vouwwagen-snel-opzetten/ (neem deze lijst niet te letterlijk, het zijn 'self-reported' tijden van gebruikers dus daar kan behoorlijk wat bias in zitten). Dat is dan weer geen probleem als je in de zomer 3 weken op één plek staat, wel als je wat meer wilt rondtrekken en/of er ook regelmatig een weekend mee weg wilt.

Verder is dit misschien (ook) een goed topic: Vouwwagen ervaringen

[ Voor 4% gewijzigd door MrAcid op 19-05-2025 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 16:23
Thanks @Get!em & @Kevinns .
Zijn die units ook in buitenland (Europa) goed verkrijgbaar? Of nooit gebruik van gemaakt en altijd een backup mee?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

soepah schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:33:
Thanks @Get!em & @Kevinns .
Zijn die units ook in buitenland (Europa) goed verkrijgbaar? Of nooit gebruik van gemaakt en altijd een backup mee?
Campinggaz is een Frans/ Nederlandse uitvinding. En dus vooral te vinden in de landen waar veel Fransen en Nederlanders naar toe gaan. Zie op de website van hen voor het distributie netwerk.
Scandinavië en Oost Europa is dus al heel wat lastiger/dunner gezaaid. Gezien formaat, neem ik voor vakanties langer dan 10 dagen altijd de tweede mee.

Oost Europa is bijv veelal bediend via Hornbach en Obi bouwmarkten.
Frankrijk liggen ze zelfs bij de grotere Carrefour

https://www.campingaz.nl/...ntalView=true&isForm=true

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 19-05-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:36:
[...]

Campinggaz is een Frans/ Nederlandse uitvinding. En dus vooral te vinden in de landen waar veel Fransen en Nederlanders naar toe gaan. Zie op de website van hen voor het distributie netwerk.
Scandinavië en Oost Europa is dus al heel wat lastiger/dunner gezaaid. Gezien formaat, neem ik voor vakanties langer dan 10 dagen altijd de tweede mee.

Oost Europa is bijv veelal bediend via Hornbach en Obi bouwmarkten.
Frankrijk liggen ze zelfs bij de grotere Carrefour

https://www.campingaz.nl/...ntalView=true&isForm=true
Decathlon heeft ze ook altijd. Wij gebruiken ze namelijk ook. Maar zo een gaspatroon lijkt me eigenlijk ook wel handig als je maar 1 pit gebruikt. Zijn zelfs bij de Action te koop.
In de caravan hebben we een grote fles staan. Maar nooit twee, scheelt gewicht. Zelfs met een volle fles konden we een half jaar op een camping mee overleven, dus waarom twee weet ik niet.
(er zit op nog geen 3 minuten rijden een afvulstation, dus na een seizoen werd die opgevuld)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kleine tip nog:
Op marktplaats kun je (lege) blauwe units goedkoop of gratis krijgen. Scheelt je de aanschafkosten en betaal je alleen voor gas. Bereken zelf even verschil tov prijs in winkel.

Het is dus geen statiegeld meer (bij de winkel krijg je nooit je geld terug voor lege gasbus), maar wel inruil zonder aankoop fles als je een oude inlevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Xavier schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:54:
[...]

Decathlon heeft ze ook altijd. Wij gebruiken ze namelijk ook. Maar zo een gaspatroon lijkt me eigenlijk ook wel handig als je maar 1 pit gebruikt. Zijn zelfs bij de Action te koop.
In de caravan hebben we een grote fles staan. Maar nooit twee, scheelt gewicht. Zelfs met een volle fles konden we een half jaar op een camping mee overleven, dus waarom twee weet ik niet.
(er zit op nog geen 3 minuten rijden een afvulstation, dus na een seizoen werd die opgevuld)
Je kunt de 90x. (O.a. dus 907) niet vullen, dus je betaalt altijd voor de volledige inhoud. Ik ga dan dus niet een halfvolle vlak voor vakantie omruilen. Ik neem die halfvolle mee, kook hem leeg, en pak de andere volle erbij.

Zit de aangebroken fles 3/4 vol, dan neem ik er 1 mee. Zit de aangebroken fles minder dan 40% vol, dan neem ik de tweede ook mee.

Ga ik naar Scandinavië, dan gaat de 2e altijd mee. Want het kan zomaar 100km rijden zijn voor je bij een winkel bent met campinggaz, maar meestal is het meer…

Wat dat betreft denk ik, zijn de nieuwe compacte kunststof flessen wel mooi. Vooral ook lichter per volume gas.
Benegas light. (Lichtgewicht, niet hervulbaar, wel statiegeld)
Whitelabel koopversie van dezelfde: wel hervulbaar, koopfles. https://www.gasflesvulsta...kg-kunststof-lichtgewicht
Antargaz heeft ook nog statiegeld varianten (incl een vierkante).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 16:42
[..]
Nu hebben we altijd gekookt met zo'n lomp grote groene gasfles (5KG groene DIN
Wij koken sinds een jaar of wat elektrisch; een inductieplaat voor de koffie en de pasta/rjist enzo.
En een slowcooker voor de eenpansgerechten. Ideaal.

Alleen ff opletten dat je minstens 10A nodig bent en het liefst zelfs 16A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:56:
Kleine tip nog:
Op marktplaats kun je (lege) blauwe units goedkoop of gratis krijgen. Scheelt je de aanschafkosten en betaal je alleen voor gas. Bereken zelf even verschil tov prijs in winkel.

Het is dus geen statiegeld meer (bij de winkel krijg je nooit je geld terug voor lege gasbus), maar wel inruil zonder aankoop fles als je een oude inlevert.
Ja die Campingaz nemen wij er ook altijd twee mee.

Maar de caravan laat ik bijvullen. Als hij op is op vakantie gaan we wel uit eten (https://www.obelink.nl/groene-5-kg-gasfles.html zo een fles)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:56

The Legend

*Plop*

Get!em schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:06:
[...]

Je kunt de 90x. (O.a. dus 907) niet vullen, dus je betaalt altijd voor de volledige inhoud. Ik ga dan dus niet een halfvolle vlak voor vakantie omruilen. Ik neem die halfvolle mee, kook hem leeg, en pak de andere volle erbij.

Zit de aangebroken fles 3/4 vol, dan neem ik er 1 mee. Zit de aangebroken fles minder dan 40% vol, dan neem ik de tweede ook mee.

Ga ik naar Scandinavië, dan gaat de 2e altijd mee. Want het kan zomaar 100km rijden zijn voor je bij een winkel bent met campinggaz, maar meestal is het meer…

Wat dat betreft denk ik, zijn de nieuwe compacte kunststof flessen wel mooi. Vooral ook lichter per volume gas.
Benegas light. (Lichtgewicht, niet hervulbaar, wel statiegeld)
Whitelabel koopversie van dezelfde: wel hervulbaar, koopfles. https://www.gasflesvulsta...kg-kunststof-lichtgewicht
Antargaz heeft ook nog statiegeld varianten (incl een vierkante).
Heb je een redelijk nauwkeurige manier om de resterende vulling te bepalen?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

The Legend schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:51:
[...]

Wegen op een weegschaal.

Bruto, tare gewicht staat op gasfles normaal gesproken bij de vulling type die er voor bedoeld is (propaan mengsel, etc.).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 12:08

Ravhin

no <root>...

Get!em schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:54:
[...]

Wegen op een weegschaal.

Bruto, tare gewicht staat op gasfles normaal gesproken bij de vulling type die er voor bedoeld is (propaan mengsel, etc.).
Ik ben zelf gecharmeerd van bagagewegers. Die kunnen de kilo's makkelijk aan en met een (span)bandje kan je zo makkelijk een gasfles wegen.

[ Voor 33% gewijzigd door Ravhin op 19-05-2025 15:59 . Reden: linkje ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

[b]Get!em schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:17

Ik zou hier zo mee durven kamperen, maar verwacht er 2 seizoenen / 4 weken ongeveer mee te doen, voordat ik de eerste gebruiksporen t/m vocht doorslag verwacht.
Het doel is om een paar keer per jaar met zonnig weer wat weekenden en misschien Max een weekje van 5 dagen weg te gaan met het gezin naar campings. Het zou fijn zijn om de voetjes droog te houden bij wat regenval.

Dank voor het meedenken en het delen van de links. Ik zal online en MP eens gaan kijken naar tweedehands Outwell tenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

The Legend schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:51:
[...]

Nog een aanvulling:

Er waren plekken waar gasflessen werden bijgevuld. Dan werd de weeg-methode ook gebruikt om de hoeveelheid gas per kg af te rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:07
@frankwopereis

Dat passen kan je beste toch in een campingzaak gaan doen , vaak is de tent reeds ingericht of kan je ter plekke even een tafel en stoelen erbij pakken en uitproberen in een luifel met vergelijkbare afmetingen . De afmetingen van de slaapcabine zou ik liever op minimaal 160cm hebben dan kan er een volwaardig 153cm (lucht)bed in ipv 137cm.
Persoonlijk vind ik de bardani tenten beter afgewerkt/zwaarder dan obelink maar voor €1000 kan je ook geen buil vallen .

Ook zijn er zat slimme ruimte besparende oplossingen want 2 volle auto's is lichtelijk overdreven .
Vooral minder meenemen . Ga echt eens goed kijken wat je nodig hebt , minder kleding bijv. of een keer wassen . een volledig wasrek ? neem een waslijn . skottel en 5 pannen een gasfles etc? neem een bakplaat met deksel ( viamondo campgrill 2 in 1 )
Stoelen zijn ook ruimtevreters , maar je wil wel goed zitten ; Isabella modi ( 58€) zijn heel mooi rechthoekig inklapbaar en passen goed in een grote dakkoffer ( 3 onder 2 erop )
Ook kleine dingen zoals 400 harigen/ 3 hamers en allerlei verzamelde 'handige je weet maar nooit ' troep door de jaren heen thuis laten . Kleding kan je in vaccum zakken evt wat compacter maken ( ikea ) . Verder gewoon lekker stapelen met kleine weekendtassen evt bakken en bigshoppers met losse prul , zwaar onder en licht boven. Alle ruimte benutten zoals stroomkabels in je reservewiel . Grote koelkast huren of (over)kopen op bestemming ( in spanje moet toch alles erin )

Ligt er ook aan waar je heen gaat , in het zonnige zuiden heb je weinig/geen lange broeken en dikke truien nodig als in de NL zomeravonden.

Als je nergens naar wil kijken zoek dan even op anssems 750gt dan kan alles mee 🤣

@jurjen_g
Het is idd mogelijk met die tent achterop maar zal niet fijn rijden je hebt nog meer gewicht toegevoegd nog verder achter de as ( op de minst ideale plek dus ) gaat heel erg deinen en rijd continu op je bumpstops. Zou hier zelf niet mee naar spanje jakkeren.

Hier past de hele boel ( bardani airspace 430 ) gelukkig gewoon in de kofferbak (V70) icm hapro 10.8.

[ Voor 8% gewijzigd door nuffy op 19-05-2025 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Laatst online: 19-09 11:35
nuffy schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:38:
@frankwopereis
[...]
@jurjen_g
Het is idd mogelijk met die tent achterop maar zal niet fijn rijden je hebt nog meer gewicht toegevoegd nog verder achter de as op de minst ideale plek , gaat heel erg deinen en rijd continu op je bumpstops. Zou hier zelf niet mee naar spanje jakkeren.
Dat valt (viel*) erg mee hoor, tent is ca 45.kilo, rek ca 10 dus totaal minder dan 60 kilo kogeldruk. Bij drempels beetje rustig doen, maar dat moet sowieso met een volle auto en dakkoffer. In elk geval rijdt het een stuk relaxter (en veel sneller) dan met een aanhanger. Ook een stuk fijner dan met een fietsdrager, een zwaar dik ding laag op het rek is stabieler dan fietsen die heen en weer deinen.

(*) Overigens rij ik sinds vorig jaar met een vouwwagen, de bakrak kan op marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

proatjeboksem schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:13:
[...]
Wij koken sinds een jaar of wat elektrisch; een inductieplaat voor de koffie en de pasta/rjist enzo.
En een slowcooker voor de eenpansgerechten. Ideaal.
[...]
Idem. Zeker bij herfstkamperen is inductie fijner dan gas: minder vocht en minder brandgevaar bij binnen koken.
Bij buiten koken is het fijn dat het niet windgevoelig is.
Plus de voordelen van inductie die je thuis ook hebt :)

En geen gehannes met volle/lege gasflessen, uitzoeken waar ze gewisseld/gevuld kunnen worden, uitgedroogde slangen vervangen etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 20-05-2025 08:37 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Kamperen op plekken waar er 16A beschikbaar/de norm is noem ik gewoon “thuisblijven”. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

MrAcid schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:30:
Kamperen op plekken waar er 16A beschikbaar/de norm is noem ik gewoon “thuisblijven”. :+
LOL _O-

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:29
Proton_ schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:04:
[...]

Idem. Zeker bij herfstkamperen is inductie fijner dan gas: minder vocht en minder brandgevaar bij binnen koken.
Bij buiten koken is het fijn dat het niet windgevoelig is.
Plus de voordelen van inductie die je thuis ook hebt :)

En geen gehannes met volle/lege gasflessen, uitzoeken waar ze gewisseld/gevuld kunnen worden, uitgedroogde slangen vervangen etc.
Hier is de ervaring met inductie dat het gewoon kan met 6A aansluiting. Je moet hem alleen niet op MAX zetten. De inductieplaat die wij hebben heeft vermogensstanden in Watt. Tot 1200 watt gaat prima op 6A.
Kort op 1400 W ook. De koelkast, opladers etc staan dan ook allemaal aan. Het koffiezet apparaat dan uiteraard niet.
Als je 's ochtend eieren bij je ontbijt wil; eerst koffie zetten en daarna eieren bakken op een 6A aansluiting.
Ik controleer altijd even of ik goed bij de automaat kan, zo niet; doe ik voorzichtig, als ik goed bij de automaat kan (en er zitten geen andere mensen op) kan ik wat wilder doen met de inductieplaat.
Op 10A kan de plaat (2000w) vol aan.
Als je water moet koken voor pasta, gebakken aardappels wil, of iets wil bakken is dit ideaal, je krijgt de pan veel beter en sneller heet dan op een gaspitje.
Ik merk wel dat campingeigenaren niet zitten te wachten op teveel elektrische apparatuur, het staat soms expliciet in de regels dat je niet mag verwarmen of koelen op de elektra aansluiting.

[ Voor 6% gewijzigd door wmeester op 20-05-2025 08:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:23

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

MrAcid schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:30:
Ik begrijp de comfort van inductie, die heb ik thuis niet voor niets, maar de skottel is voor mij onlosmakelijk verbonden met kamperen. Lekker braaien in de zon.

Maar zo is er ook TV, WiFi, privé sanitair en andere in mijn ogen niet bij kamperen horende luxe.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:43

greatgonzo

schit-te-rend!

Iemand van jullie ervaring met een SRV account?

Voor onze dochters lijkt een lang weekend bij de boer wel wat, maar om op de site te kunnen zoeken moet je lid worden. Weet niet of dat het waard is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:24
jurjen_g schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:55:
[...]

Dat valt (viel*) erg mee hoor, tent is ca 45.kilo, rek ca 10 dus totaal minder dan 60 kilo kogeldruk. Bij drempels beetje rustig doen, maar dat moet sowieso met een volle auto en dakkoffer. In elk geval rijdt het een stuk relaxter (en veel sneller) dan met een aanhanger. Ook een stuk fijner dan met een fietsdrager, een zwaar dik ding laag op het rek is stabieler dan fietsen die heen en weer deinen.

(*) Overigens rij ik sinds vorig jaar met een vouwwagen, de bakrak kan op marktplaats.
Ik heb zelf al vrij snel de afweging gemaakt om met een bagagewagen (1200 liter) te rijden ipv een afgeladen auto, die al snel richting of over de MTM van de auto gaat.

Ik vind het niet veilig om 120-130 km/u te rijden met een zwaarbeladen auto met dakkoffer en evt fietsenrek. 100 km/u met een solide bagagewagen vind ik veel prettiger rijden. En in de praktijk ben je niet eens zo heel veel langer onderweg.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:29
greatgonzo schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:17:

Voor onze dochters lijkt een lang weekend bij de boer wel wat, maar om op de site te kunnen zoeken moet je lid worden. Weet niet of dat het waard is?
Hier zo'n account inderdaad aangevraagd. Kost niet veel uit mijn hoofd (10 euro per jaar met digitale pas) en je kan dan op meer plekken kamperen.
Voor korting of speciale acties heeft het niet veel zin. Wel gelijk uitschrijven van de nieuwsbrief want die krijg je anders iedere maand ofzo. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:09
Dat is mijn ervaring precies zo. En in Frankrijk mag je zelfs wat harder met een aanhanger.

Met de caravan is het grappig om te zien dat auto's die je met 130 of harder je voorbij komen zetten en je dezelfde auto's wat kilometers verder weer tegen komt. Ik had vorig jaar over 900km een gemiddelde snelheid van 87kmh met de caravan erachter. Dat is zonder pauzes maar met cruise op 100km gaat dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:51
Hier ook positieve ervaring met rijden met een bagagewagen voor bijna alle kampeerspullen. Ligt als een huis achter de auto (EV). Je mag wat minder hard. In Nederland geen last van. Kan me voorstellen dat als je naar zuid Spanje gaat dat harder rijden enig voordeel zal opleveren en dan een bagagewagen dan meer als een last wordt ervaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:36
Het verschil tussen 100 of 120 constant is inderdaad niet zo heel groot over een lange afstand. Wat oponthoud wat korter/langer stoppen maakt het verschil alleen maar kleiner.

Ik verbaas mij ook op kortere ritten in NL er vaak over hoe wisselend men qua snelheid rijdt. Ik zet mijn cruisecontrol op een snelheid en houd dat de hele rit vast. Hoe vaak het toch voorkomt dat ik dezelfde auto inhaal cq door wordt ingehaald, verbaasd mij dan enigszins. Waarom het ene moment veel te hard rijden en het andere moment de vMax of nog trager?

Zonder dakkoffer (cruise control op +/- 140) of iets achter de auto rijd ik op vakantieritten wel wat harder dan 120, dan is het verschil wel aanzienlijk. En ja, brandstofverbruik, is ook te verwaarlozen qua tijd. Ik hoef daardoor niet vaker te stoppen, wel gaat er bij een stop meer in de brandstoftank. Tanken combineren we altijd met een stop, de stop wordt dus niet langer doordat er een paar liter extra in gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:31
g00gle schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:47:
Dat is mijn ervaring precies zo. En in Frankrijk mag je zelfs wat harder met een aanhanger.

Met de caravan is het grappig om te zien dat auto's die je met 130 of harder je voorbij komen zetten en je dezelfde auto's wat kilometers verder weer tegen komt. Ik had vorig jaar over 900km een gemiddelde snelheid van 87kmh met de caravan erachter. Dat is zonder pauzes maar met cruise op 100km gaat dat prima.
Heb zelf het idee dat het met caravan toch wel echt een stuk langer duurt. Waar ik met de auto in DLD/FR meestal rond de max aangegeven snelheid rij en zo 3 uur aan een stuk kan door rijden. Rij ik met caravan max 100 op cruise en meestal nog wat minder vanwege het verbruik en veiligheid. Maar we zijn op vakantie dus probeer mij zelf ook te verplichten om het rustig aan te doen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Joris748 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:28:
[...]

Ik heb zelf al vrij snel de afweging gemaakt om met een bagagewagen (1200 liter) te rijden ipv een afgeladen auto, die al snel richting of over de MTM van de auto gaat.

Ik vind het niet veilig om 120-130 km/u te rijden met een zwaarbeladen auto met dakkoffer en evt fietsenrek. 100 km/u met een solide bagagewagen vind ik veel prettiger rijden. En in de praktijk ben je niet eens zo heel veel langer onderweg.
Het ligt aan de auto hoe dat aanvoelt. Met de VW Passat GTE merkten we vrijwel geen verschil in rijgedrag met 140 op de teller met dakkoffer en 2 racefietsen op de trekhaak. Met de vouwwagen erachter hobbelde hij wel wat meer en was 120 op de teller een comfortabele snelheid. Onze huidige VW Touran doet met vouwwagen comfortabel 130 op de teller, ik denk vanwege de kortere overhang achter. Een dakkoffer lijkt me dan weer minder gunstig met zo’n hoge auto.

Met een goed gedempte bagagewagen kan je ook prima harder dan 100 rijden. In België en Frankrijk mag je gewoon de aangegeven maximum snelheid aanhouden als je combinatie maximaal 3500kg mag wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Hier ook vele tenten van el cheapo tot rolls royce klasse. Zelfs die ene el cheapo die niet functioneel was (niet waterdicht) is nog steeds in gebruik....

Ergo je kan je er geen bult aan vallen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma

Wellicht overstappen op koken op benzine met de 2 pits coleman _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
greatgonzo schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:17:

SVR kost maar een tientje of zoiets (inflatie zal vast en zeker wel toegeslagen zijn). Of het de moeite is. Ja wat mij betreft wel, je steunt het initiatief en je mag dan altijd voor SVR tarieven kamperen bij die boeren. Ben je geen lid dan betaal je wat extra. Je kan SVR boeren ook vinden via google overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

zuma schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:48:
[...]

Wellicht overstappen op koken op benzine met de 2 pits coleman _/-\o_
Desnoods een litertje hevelen uit de benzineauto tank O-) :+

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

aReaRe schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:18:
[...]

Desnoods een litertje hevelen uit de benzineauto tank O-) :+
Moet je geen elektrische auto hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

_Eend_ schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:00:
[...]

Moet je geen elektrische auto hebben :P
Ik schreef benzineauto :> :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Laatst online: 19-09 15:34
zuma schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:44:
[...]

Hier ook vele tenten van el cheapo tot rolls royce klasse. Zelfs die ene el cheapo die niet functioneel was (niet waterdicht) is nog steeds in gebruik....

Ergo je kan je er geen bult aan vallen...
Nou, ik zou geen 125 euro willen besteden aan een niet-waterdichte tent als ik dan nog steeds een andere tent nodig heb. Dan vind ik die 125 euro toch best zonde geld...

In dat kader:

Wij hebben een (eigenlijk veel te grote) Cabanon Stratos gekocht vorig jaar. Nu één weekje mee weg geweest en dat is prima bevallen. Onze meiden van 8 en 11 sliepen in ondertentjes, maar dat vonden we eerlijk gezegd nogal laag (zeker met de relatief hoge luchtbedden). Liever hebben we ze ook niet (naast elkaar) in de tweede slaapcabine en ze wilden ook wel een "eigen" plekje. Dus kijken we nu naar een bijzettent. Alleen ik zit met een paar zaken:
  • Polyester vs TC of katoen: ik neig zelf naar TC, vanwege kosten vs ventilatie)
  • Grootte: wat is nu écht te groot naast zo'n Cabanon en wat wordt doorgaans toegestaan? Zelf dacht ik aan max. 3x2, maar liever kleiner (al moeten de meiden niet half boven op elkaar moeten liggen, want dat gaat niet goed).
  • Koepel vs. vis-a-vis: dat laatste heeft mijn voorkeur, want onze dochters kunnen soms lief tegen elkaar zijn (en samen slapen gaat an sich prima), maar soms ook niet. En een eigen plekje is toch ook wel fijn.
  • Kosten: eerlijk gezegd wil ik niet meer dan 200 euro uitgeven.
Heeft iemand over bovenstaande wat zinnigs te zeggen?

Wat ik zelf tegen ben gekomen:

Safarico Chico 2 TC: echt te duur voor nu
Safarico Chico 2 polyester: tsja, liever geen polyester
Quechua MH100 3 personen: polyester, goedkoop, klein, maar ze raden maximaal 8cm matjes aan (dan dus nieuwe matjes aanschaffen...)
Obelink London 3: niet de beste kwaliteit TC schijnt
Obelink River 3: idem

Iemand feedback of suggesties?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
@barrymossel niet naast elkaar liggen? Het is geen hotel ;)

Onze dochters slapen naast elkaar in de camper, ze hebben ook geen keus want stapelbedden hebben we niet... Gelukkig gaat het 99% vd gevallen gewoon goed. Het hele bed ligt vol met knuffels, ze passen er nog net zelf bij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
barrymossel schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:53:
[...]

Nou, ik zou geen 125 euro willen besteden aan een niet-waterdichte tent als ik dan nog steeds een andere tent nodig heb. Dan vind ik die 125 euro toch best zonde geld...

In dat kader:

Wij hebben een (eigenlijk veel te grote) Cabanon Stratos gekocht vorig jaar. Nu één weekje mee weg geweest en dat is prima bevallen. Onze meiden van 8 en 11 sliepen in ondertentjes, maar dat vonden we eerlijk gezegd nogal laag (zeker met de relatief hoge luchtbedden). Liever hebben we ze ook niet (naast elkaar) in de tweede slaapcabine en ze wilden ook wel een "eigen" plekje. Dus kijken we nu naar een bijzettent. Alleen ik zit met een paar zaken:
  • Polyester vs TC of katoen: ik neig zelf naar TC, vanwege kosten vs ventilatie)
  • Grootte: wat is nu écht te groot naast zo'n Cabanon en wat wordt doorgaans toegestaan? Zelf dacht ik aan max. 3x2, maar liever kleiner (al moeten de meiden niet half boven op elkaar moeten liggen, want dat gaat niet goed).
  • Koepel vs. vis-a-vis: dat laatste heeft mijn voorkeur, want onze dochters kunnen soms lief tegen elkaar zijn (en samen slapen gaat an sich prima), maar soms ook niet. En een eigen plekje is toch ook wel fijn.
  • Kosten: eerlijk gezegd wil ik niet meer dan 200 euro uitgeven.
Heeft iemand over bovenstaande wat zinnigs te zeggen?

Wat ik zelf tegen ben gekomen:

Quechua MH100 3 personen: polyester, goedkoop, klein, maar ze raden maximaal 8cm matjes aan (dan dus nieuwe matjes aanschaffen...)

maar ze raden maximaal 8cm matjes aan (dan dus nieuwe matjes aanschaffen...)
maar dat vonden we eerlijk gezegd nogal laag (zeker met de relatief hoge luchtbedden).
Misschien de makkelijkste oplossing? Die luchtbedden doe je weg en koopt fatsoenlijke self inflatables. Stuk meer isolatie en je kan ze in de vouwwagen kwijt de kids. Ben trouwens wel benieuwd op welke camping je een vouwwagen kwijt kan en dan ook nog een grotere bijzettent, maar dat terzijde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

@barrymossel ik heb o.a. de Obelink River 3, en voor wat ik ervoor betaald heb, €129,- is het een prima tent. Kwalitatief is die imo iets beter dan de London 3, het doek voelde net iets dikker dan bij de London. Ook heeft de river 1 ventilatie punt meer dan de London, wat wel fijn is tegen condens en die kun je ook afsluiten. Jammer genoeg vermeld Obelink niet de doekdikte van de buitentent, Bardani en Safarica doen dat wel. Qua totaal gewicht zit er een verschil van 1,8 kg tussen de tenten, (River 10 kg, London 8,2 kg) terwijl ze wel bijna even groot zijn

In de Decathlon tent wil je ook niet met hele dikke matjes gaan liggen, dan lig je met je gezicht in het tentdoek. Voor de rest is het een prima tentje.

Tussen de Bardani en Safarica tenten zit heel weinig verschil, ze worden -dacht ik- ook door hetzelfde bedrijf gemaakt. Qua kwaliteit en features verschillen ze ook niet veel van de Obelinks. Voor mij was dat de reden om voor de River 3 te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Xavier schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:24:
[...]

[...]

[...]

Misschien de makkelijkste oplossing? Die luchtbedden doe je weg en koopt fatsoenlijke self inflatables. Stuk meer isolatie en je kan ze in de vouwwagen kwijt de kids. Ben trouwens wel benieuwd op welke camping je een vouwwagen kwijt kan en dan ook nog een grotere bijzettent, maar dat terzijde.
Dan nog vonden de meisjes het erg benauwend. Rechtop kunnen zitten vinden ze ook wel fijn. En dat lukt gewoon niet in die ondertentjes...
_Eend_ schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:27:
@barrymossel ik heb o.a. de Obelink River 3, en voor wat ik ervoor betaald heb, €129,- is het een prima tent. Kwalitatief is die imo iets beter dan de London 3, het doek voelde net iets dikker dan bij de London. Ook heeft de river 1 ventilatie punt meer dan de London, wat wel fijn is tegen condens en die kun je ook afsluiten. Jammer genoeg vermeld Obelink niet de doekdikte van de buitentent, Bardani en Safarica doen dat wel. Qua totaal gewicht zit er een verschil van 1,8 kg tussen de tenten, (River 10 kg, London 8,2 kg) terwijl ze wel bijna even groot zijn

In de Decathlon tent wil je ook niet met hele dikke matjes gaan liggen, dan lig je met je gezicht in het tentdoek. Voor de rest is het een prima tentje.

Tussen de Bardani en Safarica tenten zit heel weinig verschil, ze worden -dacht ik- ook door hetzelfde bedrijf gemaakt. Qua kwaliteit en features verschillen ze ook niet veel van de Obelinks. Voor mij was dat de reden om voor de River 3 te kiezen.
Die Obelink tentjes zouden allebei een dikte moeten hebben van 185 g/m2. Heb ik ergens gelezen. Het is dat ik Winterswijk een redelijk grote afstand vind, want anders was ik de komende week eens gaan kijken. Kun je in die Obelink tentjes wel met een dikker luchtmatras?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:35
barrymossel schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:53:
[...]

Waar kampeer je doorgaans? Als je op hoogte verblijft, of noordelijk, dan is TC niet per se noodzakelijk. Onze kinderen, 10 en 12, slapen hierin al 4 jaar. Maar die kunnen het wel goed met elkaar vinden. Zij hebben isolerende matjes van 7cm hoog, die er strak in passen waardoor de hele vloer is gevuld met mat.

Dat donkere aan de binnenkant is wel heel fijn. Leuke van deze tent is dat je er nog een 'voortent' voor kan zetten. Als we de ruimte hebben gebruiken we die ook.
Over ruimte gesproken, naast een grote vouwwagen zijn de bijzettentjes die je voorstelt wel flink. Maar ook dat hangt er natuurlijk vanaf hoe men de plekken indeelt, of het een issue kan worden. Ik heb in ieder geval vaak genoeg gezien dat bij een grote vouwwagen, de bijzettent onder de luifel van de vouwwagen staat. (Typisch NL gebruik volgens mij: grote tent met een niet heel kleine tent er naast voor de kinderen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
barrymossel schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:27:
Kun je in die Obelink tentjes wel met een dikker luchtmatras?
investeren in goede selfinflatables is trouwens ook een overweging, dan heb je veel minder last van kou en die passen beter in alle bijzettenten. (en persoonlijk vind ik het veel beter slapen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Adam1980 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:29:
[...]

Waar kampeer je doorgaans? Als je op hoogte verblijft, of noordelijk, dan is TC niet per se noodzakelijk. Onze kinderen, 10 en 12, slapen hierin al 4 jaar. Maar die kunnen het wel goed met elkaar vinden. Zij hebben isolerende matjes van 7cm hoog, die er strak in passen waardoor de hele vloer is gevuld met mat.

Dat donkere aan de binnenkant is wel heel fijn. Leuke van deze tent is dat je er nog een 'voortent' voor kan zetten. Als we de ruimte hebben gebruiken we die ook.
Over ruimte gesproken, naast een grote vouwwagen zijn de bijzettentjes die je voorstelt wel flink. Maar ook dat hangt er natuurlijk vanaf hoe men de plekken indeelt, of het een issue kan worden. Ik heb in ieder geval vaak genoeg gezien dat bij een grote vouwwagen, de bijzettent onder de luifel van de vouwwagen staat. (Typisch NL gebruik volgens mij: grote tent met een niet heel kleine tent er naast voor de kinderen :) )
Sorry, helemaal vergeten te zeggen: wij zijn goed weer kampeerders. Dus bij voorkeur zon en vooralsnog niet veel hoger dan 500-800 meter denk ik. En mijn persoonlijke voorkeur: lekker zuidelijk en veel kans op zon. Vandaar ook mijn voorkeur voor TC of katoen.

En inderdaad, ik vind de Cabanon ook echt wel te groot. Maar dat is achteraf gelul en daar moeten we het toch maar even mee doen. Misschien na het seizoen vervangen door wat kleiners (of zoiets als een Malawi met achtertent). Maar door die grote vouwwagen zijn we dus sowieso gebonden aan grote plekken van zo'n 100m2 minimaal, vanwege de bijna 10 meter lengte. Met 4,5 meter vd vouwwagen breed zou er dan nog wel een redelijk tentje bij moeten kunnen. Maar ideaal is anders.

Ik bedenk me net ook dat zo'n vis-a-vis bij voorkeur in de breedte wordt gezet en die koepeltentjes (met voorportaal) in de lengte, net zoals de vouwwagen. Dan past een koepeltent dus wel makkelijker naast de vouwwagen op bijvoorbeeld een 10x10m kampeerplek. En bij een langwerpige plek kan hij er overdwars voor...
Adam1980 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:31:
[...]
investeren in goede selfinflatables is trouwens ook een overweging, dan heb je veel minder last van kou en die passen beter in alle bijzettenten. (en persoonlijk vind ik het veel beter slapen).
Ik heb zelf een erg goed geïsoleerd matje dat ook voor scoutingkamp gebruikt wordt door 1 van de meiden, maar hun voorkeur is vooralsnog het luchtbed (breder en meer comfortabel). En onder de luchtbedden ligt ook en isolatiematje, al weet ik niet of dat echt werkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
Voor kamperen in dat weertype zou ik inderdaad iets kiezen dat een goed binnenklimaat heeft. Dan ontkom je m.i. toch niet aan een redelijke uitgave. Zeker als je daarbij ook die grote luchtmatten wil laten passen en de meiden op gepaste afstand van elkaar wilt positioneren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:24
barrymossel schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:53:
*knip*

Ik heb zelf een erg goed geïsoleerd matje dat ook voor scoutingkamp gebruikt wordt door 1 van de meiden, maar hun voorkeur is vooralsnog het luchtbed (breder en meer comfortabel). En onder de luchtbedden ligt ook en isolatiematje, al weet ik niet of dat echt werkt...
Exped Synmat: geïsoleerd luchtbed, compact oprolbaar, rib uit je lijf.

Maar nooit meer last van optrekkende kou!

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Ik was een beetje aan het rondkijken naar kleinere tentjes omdat onze oude Decathlon 3 persoons werptent aan z'n einde raakt. Sinds wanneer maakt Decathlon ook pop-up tenten van technisch katoen / polykatoen? Zou dat wat zijn met 35% katoen in de mix? De prijs gaat x2 maar misschien is dat het wel waard.

https://www.decathlon.nl/...n-3-personen/_/R-p-353810

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9-Esw264q7Hz47K3pkQ7i83zUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b5O0IO7XhTykUnBKto042v4e.png?f=fotoalbum_large

Hoewel, ik zeg dat de prijs x2 gaat... Dat is ten opzichte van een fresh&black polyester versie van hetzelfde. Een vrijwel identieke vervanger van de tent die we nu hebben kost 85 euro, dan gaat de prijs dus x6 :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 08:11

Cheezus

Luiaard

Ik zag hem laatst staan toen ik bij Decathlon was en voor de gein even bij de tenten keek. Wel een mooi ding maar wel erg aan de prijs..
Zelf een paar jaar geleden een Bardani Stelvio gekocht voor de kids, mijn eisen waren katoen en aluminium stokken (ik haat die koppelbusjes van glasvezel stokken). Ook met donkere binnentent, bevalt prima: https://www.bardani-shop.nl/bardani-stelvio-220-rstc.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
Adam1980 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:06:
Voor kamperen in dat weertype zou ik inderdaad iets kiezen dat een goed binnenklimaat heeft. Dan ontkom je m.i. toch niet aan een redelijke uitgave. Zeker als je daarbij ook die grote luchtmatten wil laten passen en de meiden op gepaste afstand van elkaar wilt positioneren.
Hoeft niet duur te zijn.
Ik heb als voorbeeld de decathlon quecha 4.1 opblaastent al wat jaren. Wel wat groter dan wat jij zoekt misschien.
Met fresh en black erin heb je een hele luchtige slaapplek. Bijna het gevoel dat ik buiten slaap als ik alles open zet, uiteraard de horgazen wel dicht. Daarvoor hoef ik absoluut geen (dure) katoenen tent.

[ Voor 12% gewijzigd door Harribo op 21-05-2025 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
Joris748 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:08:
[...]

Exped Synmat: geïsoleerd luchtbed, compact oprolbaar, rib uit je lijf.

Maar nooit meer last van optrekkende kou!
Expeds slapen vaak fantastisch. Heb er 1 van 10cm, wil absoluut niet zonder. Twee kennissen van mij, waarvan 1 met rugklachten, keken wat tegen de prijs op. Ik destijds ook.
Nu ze er 1 hebben willen ze nooit meer zonder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adam1980
Harribo schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:43:
[...]

Hoeft niet duur te zijn.
Ik heb als voorbeeld de decathlon quecha 4.1 opblaastent al wat jaren. Wel wat groter dan wat jij zoekt misschien.
Met fresh en black erin heb je een hele luchtige slaapplek. Bijna het gevoel dat ik buiten slaap als ik alles open zet, uiteraard de horgazen wel dicht. Daarvoor hoef ik absoluut geen (dure) katoenen tent.
ik hoef helemaal niks. @barrymossel zoekt een bijzettentje waar z'n kinderen niet uitdrijven na een nacht in Zuid-Frankrijk in augustus. daar lijkt me jouw tent geen voorbeeld van.
Een plastic tent kan prima werken als ie groot is en je er in je eentje in ligt. Anders wordt het toch wel vochtig (in Zui-Frankrijk, met z'n 2en, het dak max 1,25cm hoog)
Pagina: 1 ... 250 ... 277 Laatste