8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Ja klopt. Maar volgens mij heb ik de afmetingen ingeschat bij de buizen op druk. Wet van Doyle ofzo. Maar het is allemaal erg lang geleden…….bjp schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:20:
[...]
fysiek volume maar je moet er wel ook druk op zetten. Dus extra volume dat je erin moet pompen.
[ Voor 9% gewijzigd door ST10©DE op 08-05-2025 23:34 ]
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Die hebben wij ook en die is inderdaad in je eentje op te zeten (hoewel ik de kinderen meestal aan het werk zet om de buizen in elkaar te schuiven en de pees goed door de goot te geleiden). Opvouwen gaat inderdaad sneller met z'n tweeën maar kan ook alleen.aReaRe schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:07:
[...]
Ik heb een Unico Verona Caravanluifel gemaakt door Bax tenten gehad (zelfde maat caravan als jij). An sich een prima voortent (is helemaal dicht te maken), redelijk op te zetten en af te breken.
Alleen voor mij te bewerkelijk, ik moet het in mijn eentje opzetten (is te doen in je eentje) , is ook af te breken in je eentje alleen in mijn eentje opvouwen met een wind dwars over de camping is mij niet gelukt.
Ooit voor een mooie prijs van Marktplaats gehaald.
Grote voordeel is die afritsbare voorkant. In de zomer laten we die er af, dan heb je makkelijke inloop en met het openritsen van de ramen in de zijkanten is het zelfs op erg warme dagen prima te doen.
De foto hieronder is van afgelopen paasvakantie in de Belgische Ardennen. Toen was het 's ochtends en 's avonds nog wel fris, dus dan de voorkant erop ene een kleine elektrisch kacheltje om de meeste kou uit de lucht te halen.
:strip_exif()/f/image/itUaOfrwedjsSPLd4DmO6XDV.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de geïnteresseerden: Sandaya camping La Closure.
Veel glamping en stacaravans, maar ook een aantal straatjes voor kampeerders/caravanners. Prima faciliteiten (zwembad, winkeltje, restaurant, schoon en voldoende sanitair).
Wel 99% Nederlanders en een verdwaalde Duitser...
Prachtige omgeving met veel wandel- en hardloopmogelijkheden. Leuke stadjes in de buurt.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Als je het jezelf helemaal makkelijk wilt maken bij vaak af-/aankoppelen kun je ook een snelkoppeling gebruiken bv cadac quick release.franssie schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:07:
[...]
yup, mits je gasdrukregelaar ook 1/4 links heeft (kan ook een tuitje aan zitten om een slang op de schuiven). Als je regulator erg oud is zou ik daarvan ook een nieuwe kopen, die dingen kunnen gaan lekken.
Ga je Butaan (Campongaz) of propaan gebruiken?
edit:
1/4 links
https://www.vrijbuiter.nl...mbar-cedb0014?color=Blauw
Tuitje/slangpilaar
https://www.vrijbuiter.nl...mbar-cedb0024?color=Blauw
Het is de Safarica Blackhawk 300 Deluxe geworden. (grootte 460x300, leefruimte 240x300). De Decathlon tent was te basic met niet vast/aanritsbaar grondzeil.Rukapul schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 15:09:
Ik ben op zoek naar een extra tent. Voor vakantie naar Schotland is het idee om voor het eerst sinds kinderen (10/13jr) weer eens een rondtrekvakantie te doen.
Ik heb echter al een garage/zolder vol met tenten:
• Coleman Bispace 400 (grootte 465x265x175=12m2, leefruimte 265x230=6m2) -> te klein voor gezin, geen aangeritst grondzeil, snel op te zetten
• Outwell Wolflake 5 (grootte 510x360x215=18m2, leefruimte 260x360=9.4m2) -> te groot/zwaar, niet snel op te zetten/af te breken
• Decathlon Quecha 2 seconds
• Decathlon Quecha MH100
(en waarschijnlijk nog wel 1 of 2 oude tentjes)
Ik zit nu te kijken naar een tent die snel is op te zetten, wat leefruimte heeft, aangeritst grondzeil, ruimte voor 4 (worst case, waarschijnlijk neem ik ook nog wel 2 kleine tentjes mee), maar niet zo groot dat je veroordeeld bent tot de grootste plekken.
Kandidaat om erbij te kopen is: Decathlon Quecua Arpenaz 5.2 F&B (grootte 480x370x190=18m2, leefruimte 150x370=5.5m2) -> groot oppervlak
Alternatief is eventueel: Coleman Coastline 4 Deluxe (grootte 420x290x200=12m2, leefruimte 205x290=5.9m2) -> 1.4m brede slaapruimtes lastig met bagage
Iemand een mening over deze alternatieven of een andere suggestie?
Voor het eerst geen bekend merk tent, maar 'huismerk'. Is ook wel te zien in de afwerking maar we gaan het meemaken
Eens zien hoe snel dit staat / afbreekt. Van 3/4 zakken tent in elk geval terug naar 1 zak
In de winkels verrast door de opblaastenten. Die gaan creeren meer leefruimte door rechter omhoog te gaan. Vaak is de opblaasuitvoering ook net iets luxer of beter afgewerkt dan de fiberstokvariant. Niet voor gegaan want geen zin in opblazen._Eend_ schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:20:
@Rukapul is zo'n opblaas tent dan niet ideaal? Wel voldoende plakspul meenemen dan.
Zoiets als deze: https://www.decathlon.nl/...s/_/R-p-324972?mc=8584565
Ik zag vorig jaar iemand met zo'n tent, en die stond in 20 minuten ofzo.
[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 09-05-2025 09:24 ]
Wij hebben nog een ''standaard'' voortent met stalen buizen e.d. uit mijn hoofd een Brand Antalis. Zijn nu ook beetje aan het bedenken wat wij ermee willen. voortent is vrij zwaar en log en bent al snel uurtje bezig met opzetten. Hebben naar luifel gekeken maar hebben al airco op het dak en om er nog 30KG topgewicht er bij te plakken lijkt mij wat veel van het goede... Dus ben nog beetje MP aan het afstruinen voor zo'n type luifel.. Alleen vind de prijzen van zo'n luifel nog wel redelijk stevig..TheOmen schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:22:
[...]
Die hebben wij ook en die is inderdaad in je eentje op te zeten (hoewel ik de kinderen meestal aan het werk zet om de buizen in elkaar te schuiven en de pees goed door de goot te geleiden). Opvouwen gaat inderdaad sneller met z'n tweeën maar kan ook alleen.
Ooit voor een mooie prijs van Marktplaats gehaald.
Grote voordeel is die afritsbare voorkant. In de zomer laten we die er af, dan heb je makkelijke inloop en met het openritsen van de ramen in de zijkanten is het zelfs op erg warme dagen prima te doen.
De foto hieronder is van afgelopen paasvakantie in de Belgische Ardennen. Toen was het 's ochtends en 's avonds nog wel fris, dus dan de voorkant erop ene een kleine elektrisch kacheltje om de meeste kou uit de lucht te halen.
Hoelang doen jullie er +- over om deze voortent op te zetten?
Wij hebben een Thule omnistor 6300 dakluifel, daar hebben we ook een Thule Residence luifeltent bij, maar daar ben ik ook al snel een uurtje mee bezig om die op te zetten.
Met name het afspannen neemt veel tijd in beslag (relatief gezien dan).
Ik denk dat ik met een half uur tot drie kwartier wel klaar ben. En dat is inclusief wachttijd omdat de significant other druk bezig is om de caravan slaap-gereed te maken.kiefty14 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:04:
[...]
Hoelang doen jullie er +- over om deze voortent op te zetten?
Merk wel dat het steeds sneller gaat. Eerste keren zet je de haringen niet niet goed waardoor het doek slap of scheef hangt. Nu weet ik ongeveer waar ze in de grond moeten en dan ben je geen tijd meer kwijt aan het bijstellen naderhand.
Om je een idee te geven: https://www.youtube.com/watch?v=MoTddee-TQA
(video van een nieuwere uitvoering, plus daar doen ze nog een luifel voor de luifel en gordijnen)
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
:strip_exif()/f/image/QahoiR00E4wP7a08txUjrUjB.jpg?f=fotoalbum_large)
Lichtgewicht aluminium stokken, 1 boog en 3 "liggers" aan de caravan gehaakt.
Ding staat echt in no-time.
[ Voor 19% gewijzigd door Bommes op 09-05-2025 21:31 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
1 boog 3 liggers.
20 haringen
:strip_exif()/f/image/yqd2FQIZp2hV56auS9C2GZeR.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarvoor met mijn ex-vrouw 15 jaar lang met allerlei campers door Europa vakantie gevierd, had ik een gruwelijke aversie naar Caravans. Maar dit ding bevoel me echt uitermate goed.
[ Voor 16% gewijzigd door Bommes op 09-05-2025 21:38 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Veel zwaarder kan je ook niet meenemen met de Peugeot! Het moet je liggen oude caravans. Toch vind ik het wel altijd gaaf om te zien, sommige zien er echt uit als nieuw! Dat moeten dan wel liefhebbers zijn!Bommes schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:36:
Oohh flashbak 5 jaar terug, eerste caravan met mijn vrouw samen, achter haar Peugeotje.
[Afbeelding]
Daarvoor met mijn ex-vrouw 15 jaar lang met allerlei campers door Europa vakantie gevierd, had ik een gruwelijke aversie naar Caravans. Maar dit ding bevoel me echt uitermate goed.
[ Voor 7% gewijzigd door g00gle op 10-05-2025 01:37 ]
7 minuten vind ik wel maximaal. Pees erdoor, paar keer pompen, paar lijnen vast, tijd voor rum cola205Gutmann schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:22:
Een uurtje om de voortent op te zetten is toch niet zo lang?
Wij hebben een Thule omnistor 6300 dakluifel, daar hebben we ook een Thule Residence luifeltent bij, maar daar ben ik ook al snel een uurtje mee bezig om die op te zetten.
Met name het afspannen neemt veel tijd in beslag (relatief gezien dan).
Dat caravannetje mog max 750 wegen, de Peugeot mocht volgens mij ruim 1000kg trekken.g00gle schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 01:19:
[...]
Veel zwaarder kan je ook niet meenemen met de Peugeot! Het moet je liggen oude caravans. Toch vind ik het wel altijd gaaf om te zien, sommige zien er echt uit als nieuw! Dat moeten dan wel liefhebbers zijn!
We hebben onze daarop volgende caravan (ook een oudje uit 1986) nog in bezit, samen met de camper.
Die caravan moet nog de verkoop in.
:strip_exif()/f/image/yhBWL2A57xgp44UMkamBQjn7.jpg?f=fotoalbum_large)
Compleet orgineel nog.
Die verrekte haringen zijn het meeste werk inderdaad. Ga een dezer dagen even zo’n setje bestellen die ik er met de boormachine in kan joekelenronk1961 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:32:
Dat is met de Unico Verona ook.
1 boog 3 liggers.
20 haringen
Pakket weegt bij elkaar 30kg ofzo? Ik kan beide tassen (één voor stangen en één voor het doek) makkelijk in 1x tillen in elk geval.
Vergis je er niet in!g00gle schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 01:19:
[...]
Veel zwaarder kan je ook niet meenemen met de Peugeot! Het moet je liggen oude caravans. Toch vind ik het wel altijd gaaf om te zien, sommige zien er echt uit als nieuw! Dat moeten dan wel liefhebbers zijn!
Heb laatst bij een mooie retro Eriba staan kijken. Mooi rood kleurtje, retro velgjes. Binnen matchte perfect met buiten. Niets voor mij, maar wel een mooi ding!
Bouwjaar 2023
Vraagprijs: 35.000eu
Ik dacht echt dat het ding een stuk ouder was en wellicht gerestyled was. Prijs was ook even slikken
Wel even zorgen dat de accu is opgeladen
Nog beter, zorg dat je een extra accu bij je heb (+ acculaderwienesroa schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:14:
Peggy pers, ideaal voor de luie kampeerder.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Ik heb ze ook, naar het opzetten van de tent wordt daar niet perse sneller van.wienesroa schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:14:
Peggy pers, ideaal voor de luie kampeerder.
Een goede tenthamer en fatsoenlijke haring is minstens zo rap klaar
Dit is minder hard werken en we zijn op vakantieBommes schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:48:
[...]
Ik heb ze ook, naar het opzetten van de tent wordt daar niet perse sneller van.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Maar met een goede boormachine heb je geen extra accu nodig
Maar de boormachine is wel veel liever voor mijn reuma handenBommes schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:48:
[...]
Ik heb ze ook, naar het opzetten van de tent wordt daar niet perse sneller van.
Backup, ik heb een hekel aan SPOFronk1961 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:16:
Peggy pegs inderdaad.
Maar met een goede boormachine heb je geen extra accu nodig

En stiller voor de burenronk1961 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:17:
[...]
Maar de boormachine is wel veel liever voor mijn reuma handen
Zolang het overdag gebeurt valt het wel meeronk1961 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:25:
Hameren of een boormachine is altijd al herrie voor de buren
https://amzn.eu/d/bbyH0r8
Nu ben ik opzoek naar een manier om deze op het dak van de caravan of de voorkant of de achterkant te bevestigen. Nu zat ik te denken aan iets van een zuignap:
:no_upscale():strip_exif()/f/image/d6ijUwfXAQqdHdHjuj6b15o0.webp?f=user_large)
Maar ik ben er nog niet over uit hoe ik de verdere bevestiging het beste kan doen. Het zou handig zijn als de antenne nog te draaien is zodat deze te richten is op een gsm antenne. Heeft iemand misschien wel is iets gezien wat hier uitermate geschikt voor is? Ik kan niet echt iets handigs hiervoor vinden namelijk.
En zou zo'n zuignap schade kunnen toebrengen aan de caravan als deze 2 weken vastgeplakt zit in de brandende zon?
Een losse paal neerzetten is ook een optie, maar dan moet ik dat ook weer gaan mee slepen.. Ben benieuwd naar jullie ideeën!
In het starlink topic had iemand een PA luidsprekerstandaard gekocht om de antenne op te bevestigen, die zijn opvouwbaar, wellicht is dat een optie?
edit: BAx is tamelijk failliet dus ik zou kijken naar een andere winkel, maar voor het idee
[ Voor 28% gewijzigd door franssie op 10-05-2025 23:26 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
https://www.obelink.nl/obelink-zuignap.html
"niet geschikt voor kunststof ondergronden."
Zo'n 3 poot vindt ik geen gezicht naast je caravan voor een beetje internet. Zou er niet een ander minder opvallend alternatief zijn. Ik ben het in ieder geval nog niet tegen gekomen, misschien iemand hier wel?
Als je op de camping klaagt over het lawaai van een hamer dan zit je echt verkeerd, al kan ik er zeker inkomen dat het geluid van een boormachine niet gepast is en daar niet hoort. Zelf gebruik ik hem wel voor de pootjes.ronk1961 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:25:
Hameren of een boormachine is altijd al herrie voor de buren
Misschien iets wat je in de pees van de caravan kan schuiven. Ben redelijk handig, maar wil iets wat te demonteren is zonder schade en niet al te opzichtig is zoals een 3 poot!g00gle schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:36:
@franssie Ik zit er eigenlijk niet echt op te wachten om zo'n grote 3 poot mee te nemen.. Ik was er al bang voor dat het af zou geven.. Ik zag namelijk hier een mooie waarschuwing langskomen:
Zo'n 3 poot vindt ik geen gezicht naast je caravan voor een beetje internet. Zou er niet een ander minder opvallend alternatief zijn. Ik ben het in ieder geval nog niet tegen gekomen, misschien iemand hier wel?
Die hamer is vele malen fijner dan die 24/7 draaiende airco naast je tentDeveon schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:00:
[...]
Als je op de camping klaagt over het lawaai van een hamer dan zit je echt verkeerd, al kan ik er zeker inkomen dat het geluid van een boormachine niet gepast is en daar niet hoort. Zelf gebruik ik hem wel voor de pootjes.
Misschien een kleinere driepoot, voor mijn actioncam heb ik pasgeleden een Jobi Gorillapod gekocht: https://www.coolblue.nl/p.../joby-gorillapod-325.htmlg00gle schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:36:
@franssie Ik zit er eigenlijk niet echt op te wachten om zo'n grote 3 poot mee te nemen.. Ik was er al bang voor dat het af zou geven.. Ik zag namelijk hier een mooie waarschuwing langskomen:
De pootjes kun je bijna overal omheen buigen, en dan blijft het zelfs met een beetje gewicht zitten. Je hebt ze in verschillende maten.
Een zuignap constructie is misschien nog wel het handigste, alleen ik weet niet of er geschikte zuignappen zijn die geen schade toebrengen aan het polyester van de caravan. M'n dak voor en achterkant zijn glad, dus daar zou ik prima een zuignap op kunnen zetten. Alleen zoals al eerder gezegd laten die zwarte zuignappen vlekken achter. Dat wil ik niet natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/IBiadkCXECWLTNosk4TEayMR.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar zoude deze zuignappen geen schade maken aan het dak? Dit is wel doorzichtige zuignap. Dus misschien gaat dat wel goed? Iemand ervaring?
Dan kan ik met de combinatie van die spullen misschien een stukje buis klemmen van 25mm waar ik die antenne op kan zetten, maar of dat stevig genoeg is? 🤷♂️
Voor een buis zou je ook nog een selfiestick kunnen proberen, die hebben meestal (de mijne iig wel) zo'n schroefgat aan de onderkant.
Zoiets als dit: https://www.amazon.nl/Onz...Actiecamera/dp/B0DDQHYDZV
Voordeel van dat ding is dat ie uitschuifbaar is.
Een andere optie is om in je buis een dopje te lijmen met zo'n schroefgat, maar die lijken mij lastig te vinden. Dan moet je al zelf iets ontwerpen en printen.
Ik zou echt iets anders verzinnen. Er is toch vast iets te verzinnen waarmee je hem aan bijv. een tentstok kunt hangen?
en als je het helemaal wil verbergen, en uit de regen houden: in de frunk van je caravan? xD
[ Voor 20% gewijzigd door bjp op 11-05-2025 12:07 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Klemmen is misschien beter, dan gaat het ook niet draaien. Moet maar is opzoek naar een klem wat je hiervoor handig kan gebruiken
[ Voor 12% gewijzigd door g00gle op 11-05-2025 13:17 ]
Ach, zolang het is om alleen even de haringen de grond in te boren is het te overzien toch? Bij sommige kampeerder overstemd het gevloek en geruzie elk apparaat.Deveon schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:00:
Als je op de camping klaagt over het lawaai van een hamer dan zit je echt verkeerd, al kan ik er zeker inkomen dat het geluid van een boormachine niet gepast is en daar niet hoort. Zelf gebruik ik hem wel voor de pootjes.
Het enige wat ik een vervelend geluid vind is met zo'n action pompje voor het hele gezin van die XXXXXXL-luchtbedden oppompen en dan niet opletten waardoor ze liggen te loeien terwijl hij allang vol is.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dan klinkt een slagschroevedraaier/slagmoersleutel ook wel handig voor je.ronk1961 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:17:
[...]
Maar de boormachine is wel veel liever voor mijn reuma handen

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bij ons lijkt Denemarken/Zweden het toch af te gaan leggen tegen weer Ardennen/Eifel/Vogezen/whateverdiekantop. Denemarken voelt te veel als een grote versie van Noord-Holland, dat ken ik wel, en qua campings blijf ik het gevoel hebben dat het allemaal een stuk kaler en huisjesachtiger is dan ik richting het zuiden vind. Misschien is dat slecht zoeken van mijn kant, maar ik word er gewoon wat minder enthousiast van als 'tentkampeerder'. (nee ik wil niet wildkamperen)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zweden heeft echt een hoop mooie plekken. Je moet alleen wat verder rijden dan alleen over de brug.Gonadan schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:27:
Bij ons lijkt Denemarken/Zweden het toch af te gaan leggen tegen weer Ardennen/Eifel/Vogezen/whateverdiekantop. Denemarken voelt te veel als een grote versie van Noord-Holland, dat ken ik wel, en qua campings blijf ik het gevoel hebben dat het allemaal een stuk kaler en huisjesachtiger is dan ik richting het zuiden vind. Misschien is dat slecht zoeken van mijn kant, maar ik word er gewoon wat minder enthousiast van als 'tentkampeerder'. (nee ik wil niet wildkamperen)
Gewoon eentje waar ik geweest ben: https://maps.app.goo.gl/SkD4yThw5B79y7Qb8
Movanta camping eksjo
Prachtig aan een meer , vuurtje stoken op t strandje, kano huren, vissen, boswandelingen.
En zo nog honderden van dit soort kleine campings. Alleen wel even zoeken per Google maps. Want via de bekende camping sites vind je alleen de grote.
Community Camps (non commercieel, gasten doen ook schoonmaak en receptie)zijn ook erg leuk. 2 jaar geleden nog op één gestaan. Mede de midzomer georganiseerd (bloemen vlechten, paal versieren etc). Die post ik even niet hier, ze willen er liever niet een optocht van grote caravans en campers (niet om jou, maar omdat het op dan op internet staat). Heb er mooi kunnen vissen en voor kinderen werd er wel eens privé zwemles gegeven.
Omgeving Glaskogen kan ik ook aanraden.
Even verder dan de brug lijkt wel aan te raden inderdaad. Alleen was ik aan het kijken naar een rondje Denemarken/Zweden en dan zit je toch al snel langs die kust. Daar word ik niet per se enthousiast van.Get!em schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:05:
[...]
Zweden heeft echt een hoop mooie plekken. Je moet alleen wat verder rijden dan alleen over de brug.
Gewoon eentje waar ik geweest ben: https://maps.app.goo.gl/SkD4yThw5B79y7Qb8
Movanta camping eksjo
Prachtig aan een meer , vuurtje stoken op t strandje, kano huren, vissen, boswandelingen.
En zo nog honderden van dit soort kleine campings. Alleen wel even zoeken per Google maps. Want via de bekende camping sites vind je alleen de grote.
Community Camps zijn ook erg leuk. 2 jaar geleden nog op één gestaan. Mede de midzomer georganiseerd (bloemen vlechten, paal versieren etc). Die post ik even niet hier, ze willen er liever niet een optocht van grote caravans en campers (niet om jou, maar omdat het op dan op internet staat). Heb er mooi kunnen vissen en voor kinderen werd er wel eens privé zwemles gegeven.
Omgeving Glaskogen kan ik ook aanraden.
Zoals je Movanta omschrijft klinkt het fantastisch, maar als ik deze foto bijvoorbeeld zie voelt het vrij kaal. Sta je op een zandvlakte tegen campers en caravans aan te kijken. Strookt dit met jouw perceptie of is deze foto wat vertekenend: https://maps.app.goo.gl/PEx8Ysgstqi7Apax9
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Airco's, boormachines, hamer getik. Dat is even wat de afgelopen posts aan de orde was. Maakt niet uit snap dat het irritant kan zijn. Maar denk dat de meeste mensen niet op een camping staan met het doel andere te irriteren. Praat gewoon met elkaar. En dat hamer getik en die boormachines voor schroef haringen of caravan pootjes zal beide niet hele dagen door gaan. En iemand met een airco 24/7 kan je denk ik best vragen beetje rekening te houden met de buren 😄Gonadan schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:27:
Welke klaagzang heb je het over?
Die foto is inderdaad niet echt fraai. Geel gras, bijna zand.Gonadan schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:12:
[...]
Even verder dan de brug lijkt wel aan te raden inderdaad. Alleen was ik aan het kijken naar een rondje Denemarken/Zweden en dan zit je toch al snel langs die kust. Daar word ik niet per se enthousiast van.
Zoals je Movanta omschrijft klinkt het fantastisch, maar als ik deze foto bijvoorbeeld zie voelt het vrij kaal. Sta je op een zandvlakte tegen campers en caravans aan te kijken. Strookt dit met jouw perceptie of is deze foto wat vertekenend: https://maps.app.goo.gl/PEx8Ysgstqi7Apax9
Camping is kleinschalig. Maar ook niet super pittoresk in een bos (er loopt een doorgaande lokale weg doorheen). En sinds dat ik er geweest ben staan er wat meer vaste plekken zo te zien. Maar niet extreem anders ofzo.
Maar was zomaar een voorbeeld van een camping die je niet zomaar in een gids ziet.
Deze bijv is voor zover ik weet van Nederlanders.
En ook kleinschalig. https://maps.app.goo.gl/sEA5zVs7o7hAC8fj6
Kust is ook schitterend. Mogelijk bij je bekend van de serie fjallbacka.
Deze camping is zelf niet bijzonder fraai, maar wel enorm fraai gelegen , maar wel kleinschalig en je kunt heerlijk picknicken boven de rotsen van de camping en vissen in zee.
https://maps.app.goo.gl/ZkEPoNyUtMk5koSb7
Je loopt ook zo t stadje in.
Camping kan geen brede en grote campers aan (ingang te smal).
Eigen foto’s, 2 jaar terug.
:strip_exif()/f/image/iVx5Kx3cGK1DzKKX5Pdwa7Zi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UaOt9DZG9vu6CtJHsYO7ZalI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gOKun18XmUwyh41EWQhrI2mf.jpg?f=fotoalbum_large)
Of bijv Mariefred. Schitterend kasteel. Mooie historische boot verbinding met Stockholm.
https://maps.app.goo.gl/qKmePvhVQfoK7UXW7?g_st=com.google.maps.preview.copy
http://www.mariefred.info/
[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 11-05-2025 21:05 ]
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
[ Voor 46% gewijzigd door walletje-w op 11-05-2025 21:01 ]
https://maps.app.goo.gl/dyzcLDdW5K8bd67V8?g_st=com.google.maps.preview.copy
Geen officiële camping, dus geen voorzieningen, maar wildkamperen is hier geen probleem. Stonden een stuk of 4 campers en 2 tentjes.
:strip_exif()/f/image/eNv0JamRXmyxrhAz1ehWDNds.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan je niet op het apparaat zo’n bevestiging maken die bij een gopro wordt gebruikt om op een skistok vast te maken? En hem daarmee op je waspaalg00gle schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:15:
Ik heb een droogmolen voor in het neuswiel. Als ik daar nou boven in een gat boor van 25mm en onderin ook, dan kan ik er een soort tent stok doorheen doen die ik nog heb liggen. Het is een idee, geen idee of het gaat lukken. Het hele spul ligt in de caravan. In de stalling. Als ik geen beter alternatief verzin is zoiets misschien wel een optie. Of met een soort klem vast maken aan die droogmolen. Geen idee alleen wat de diameter is van die buis van de droogmolen (38mm lees ik). De tent stok die ik hiervoor in gedachten heb is in ieder geval 25mm
Klemmen is misschien beter, dan gaat het ook niet draaien. Moet maar is opzoek naar een klem wat je hiervoor handig kan gebruiken
Edit
Dit is misschien iets steviger dan die plastic gopro dingen
https://www.amazon.de/-/n...aG9uZV9kZXRhaWwp13NParams
[ Voor 9% gewijzigd door Togi op 11-05-2025 21:54 ]
Bij de vrienden van AliExpress een aantal klemmen besteld:
2x deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005007271391976.html (35 tot 45mm) (past op buis droogmolen)
2x deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005005026343430.html (verlopen van M10 naar M8)
2x deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005006407754473.html (maat 25mm)
De 35 tot 45mm klemmen kan ik op de droogmolen zetten. Ik heb nog een oude tentstok van 250cm hoog. Of deze neem ik in z'n geheel mee om door de droogmolen heen te steken. Of ik zaag er een stuk vanaf.
Daar kan ik dan de Zyxel NR7302 op zetten.
Als alternatief kan ik ook boven in de droogmolen een gat boren in de plastic dop. Als ik zorg dat dit gat 25mm is kan ik de tentstok die ik heb er zo inzetten. Ik zou dan nog iets kunnen maken met die klemmen die ik besteld heb om het zakken/draaien tegen te gaan. Dus het uit eindelijke resultaat wordt nog even puzzelen. Maar ik denk dat dit de netste manier is. Netwerkkabeltje kan dan gewoon door een raam ergens naar binnen de caravan in waar het routertje staat.
De droogmolen staat toch altijd al aan het neuswiel vast met zo'n klem:

Het is alleen even afwachten in hoevere die (richt) antenne niet steeds wegdraait. Maar daar valt misschien wel iets op de bedenken. En werkt het niet, heeft het 21euro gekost. En gaan we weer iets anders verzinnen!
Thanks voor het meedenken!
Door het dakluik naar buiten met een kabeltje.
Dat was wel alleen het externe antenne deel, met een kunststof voet met 3 kleine zuignapjes er aan. Binnen in het dichtsbijzijnde kastje lag dan het usb/wifi extender dingetje.
Zo een grote zuignap zoals je al eerste optie had @g00gle heb ik jaren gebruikt achterop de camper als extra afsteun plek voor de motorscooter op de drager.
Zuignap op de achterwand en dan de scooter met het stuur daar tegenaan steunend/leunend.
Geen problemen van ondervonden.
Simpele vraag, ben je ooit in Denemarken/Zweden geweest?Gonadan schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:27:
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Die antenne zat op een voetje met 3 kleine zuignapjes, maar daarvan kan ik online echt niets meer terug vinden, sorry.
Wat ik wel zo snel even vind:
:strip_exif()/f/image/gjkmglUZs2zX0oYAMNFy7sTN.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat ziet eruit als een aangepaste gsm houder voor op je autoruit.
Dat lijkt me wel iets wat bruikbaar is.
Bron: https://www.campertv.nl/n...usb-outdoor-antenne-9dbi/
Bij afbeeldingen staat dat fototje.
[ Voor 16% gewijzigd door Bommes op 12-05-2025 16:52 ]
Misschien is dit wel de kern die je raakt. Misschien kijk ik te veel naar de camping zelf, die zijn vaak niet fraai, maar moet ik meer kijken naar de omgeving, want die is veelal wel fraai.Get!em schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:49:
Deze camping is zelf niet bijzonder fraai, maar wel enorm fraai gelegen ,
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Denemarken alleen doorheen gereisd, Zweden wel geweest maar nog niet echt kamperen met vouwwagen en gezin. Backpacken door Finland is wellicht minder representatief maar ook daar vond ik de campings niet altijd heel geweldig.Drardollan schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:48:
[...]
Simpele vraag, ben je ooit in Denemarken/Zweden geweest?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nu overdrijf / generaliseer ik een beetje, maar je snapt de strekking.
Het is de stijl die anders lijkt. Waar ik in de Ardennen of Frankrijk met wat tenten langs een riviertje sta, met volledig groen om mij heen, daar vind ik het noorden veel gericht op campers en caravans op een rij en tegen huisjes aan kijken op een kale vlakte.
Terwijl de omgeving wel heel mooi is.
Misschien zoek ik nog niet goed of is er minder behoefte aan dat soort campings omdat je gewoon in het bos kunt gaan staan, maar dat denk ik als verschil te zien.
[ Voor 83% gewijzigd door Gonadan op 12-05-2025 19:12 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Er zijn genoeg bos en strand campings.Gonadan schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:07:
Denk jij dan dat het de luxe is die ik mis?
Het is de stijl die anders lijkt. Waar ik in de Ardennen of Frankrijk met wat tenten langs een riviertje sta, met volledig groen om mij heen, daar vind ik het noorden veel gericht op campers en caravans op een rij en tegen huisjes aan kijken op een kale vlakte.
Terwijl de omgeving wel heel mooi is.
Misschien zoek ik nog niet goed of is er minder behoefte aan dat soort campings omdat je gewoon in het bos kunt gaan staan, maar dat denk ik als verschil te zien.
En campings met stuga is wat anders dan camping met chalets…..
Zoiets dan? https://maps.app.goo.gl/zUQ3ZK3MkisSuy486?g_st=com.google.maps.preview.copy
Of deze
https://maps.app.goo.gl/hPkztFrSqDoXT9cz8?g_st=com.google.maps.preview.copy
[ Voor 51% gewijzigd door Get!em op 12-05-2025 19:25 ]
Bij dit soort locaties vraag ik me dan altijd af waarom ik er bijna 20 euro per nacht voor zou betalen, terwijl je een vergelijkbare ervaring op een gratis locatie kan krijgen. Je hebt dan geen receptie met personeel en waarschijnlijk geen wc die voor je geleegd wordt, maar met 2 wc cassettes kun je het best een midweekje rekken tot je naar een leegpunt moet rijden.
Het is niet dat ik geen geld wil betalen voor een overnachting, in Frankrijk en Duitsland ben je ook zoiets kwijt aan een camperplaats, maar het contrast tussen gratis en 20 euro per nacht is behoorlijk, zeker als je meerdere weken de wildernis in gaat.
Verschil in kampeermiddel denk ik. De meeste tent kampeerders hebben geen 2 wc cassettes bij zichpirke schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:44:
[...]
Bij dit soort locaties vraag ik me dan altijd af waarom ik er bijna 20 euro per nacht voor zou betalen, terwijl je een vergelijkbare ervaring op een gratis locatie kan krijgen. Je hebt dan geen receptie met personeel en waarschijnlijk geen wc die voor je geleegd wordt, maar met 2 wc cassettes kun je het best een midweekje rekken tot je naar een leegpunt moet rijden.
Het is niet dat ik geen geld wil betalen voor een overnachting, in Frankrijk en Duitsland ben je ook zoiets kwijt aan een camperplaats, maar het contrast tussen gratis en 20 euro per nacht is behoorlijk, zeker als je meerdere weken de wildernis in gaat.
Ik herken, als tentkampeerder, het beeld van @Gonadan wel. Je moet geluk hebben als je in (in ieder geval Noorwegen) een camping met leuke tentplekken weg van de huisjes, caravans en campers kan vinden.
Ik ben langs heel veel campings gekomen met heel veel (lege) vakantie chaletjes. En heel veel camper en caravan plaatsen. De natuur is er prachtig, maar een goede camping (dus lekker in de natuur staan, met wc & douche) is lastiger te vinden.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Vouwwagen met kinderen dan doe je dus wel een wc en stromend water.pirke schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:44:
[...]
Die tweede ziet er wel leuk uit inderdaad. Alleen de naam van het dorpje is weer minder reclame.Get!em schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:21:
[...]
Er zijn genoeg bos en strand campings.
En campings met stuga is wat anders dan camping met chalets…..
Zoiets dan? https://maps.app.goo.gl/zUQ3ZK3MkisSuy486?g_st=com.google.maps.preview.copy
Of deze
https://maps.app.goo.gl/hPkztFrSqDoXT9cz8?g_st=com.google.maps.preview.copy
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je bedoelt dat kloten natuurgebied? https://maps.app.goo.gl/Qa1jewkDUgFZ4drK8?g_st=com.google.maps.preview.copyGonadan schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:29:
[...]
Die tweede ziet er wel leuk uit inderdaad. Alleen de naam van het dorpje is weer minder reclame.
Sorry maar dit vind ik een beetje onzinnig. Ik gebruik bij standplaatskamperen met mijn tipi een tarp van 5 bij 6m. Deze laat ik gewoon opstaan tot echt hoge windsnelheden. Maar je moet daar wel erg dikke stokken voor hebben en de dikke scheerlijnen welke afgeveerd worden met dubbele zeilrubber elastieken. En ook nog eens haringen van 50cm lang. Met een luifel aan je caravan of camper heb je ook stormbanden (zeg maar formaat autogordel) . Je kan enkel kijken naar de stokken die je dan wellicht wat dikker wil hebben.B-Real schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:20:
Grote doeken, luifel danwel tent, is onhandig in je eentje zeker bij wat wind. Ongeacht het merk
In zo'n situatie, test eerst thuis. En als het goed gaat neem dan een tube seamgrip mee. Daar heb ik ooit een succesvolle noodreparatie gemaakt van een lekke drukregelaar.franssie schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:07:
[...]
Als je regulator erg oud is zou ik daarvan ook een nieuwe kopen, die dingen kunnen gaan lekken.
Ga lichtgewicht in Denemarken en je hebt daar enorm veel paalkampeerplekken met een of twee shelters. Vuurplaats, drinkwater (meestal) en een droge toilet. Dat is pas echt een mooi outdoor gevoel dat in NL grotendeels niet bestaat of uitgefaseerd is (uitzondering het Twentepad).Gonadan schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:27:
Welke klaagzang heb je het over?
Mijn grootste irritatie zijn standkachels in campers tijdens het winterkamperen. Overdag prima maar miet dat nu de hele nacht door? Zorg gvd voor warme slaapspullen! 🤣g00gle schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:22:
[...]
Airco's, boormachines, hamer getik. Dat is even wat de afgelopen posts aan de orde was. Maakt niet uit snap dat het irritant kan zijn. Maar denk dat de meeste mensen niet op een camping staan met het doel andere te irriteren. Praat gewoon met elkaar. En dat hamer getik en die boormachines voor schroef haringen of caravan pootjes zal beide niet hele dagen door gaan. En iemand met een airco 24/7 kan je denk ik best vragen beetje rekening te houden met de buren 😄
Maakt dat zoveel geluid joh? Een standkachel. Nooit geweten eigenlijk. Ach zo heb je altijd wat als je buren hebt. Op de camping en thuis. Mijn buurvrouw speelt gitaar, klarinet en dwarsfluit. Wat afspraken over gemaakt met elkaar en zo is het voor beide partijen goed,zuma schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:15:
[...]
Mijn grootste irritatie zijn standkachels in campers tijdens het winterkamperen. Overdag prima maar miet dat nu de hele nacht door? Zorg gvd voor warme slaapspullen! 🤣
Want overdag werken warme kleren niet?zuma schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:15:
[...]
Mijn grootste irritatie zijn standkachels in campers tijdens het winterkamperen. Overdag prima maar miet dat nu de hele nacht door? Zorg gvd voor warme slaapspullen! 🤣
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is dan weer jammer om te lezen! Onze vakantie gaat deze zomer met de vouwwagen naar Noorwegen, maar we waren nog niet echt in de campings gedoken. Toevallig wat tips voor wél leuke campings (max. hoogte rond Bergen)? Je mag me trouwens ook (terecht) naar de zoekfunctie verwijzen als dit vaker aan bod gekomen isLordSinclair schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:49:
Je moet geluk hebben als je in (in ieder geval Noorwegen) een camping met leuke tentplekken weg van de huisjes, caravans en campers kan vinden.
Geen idee eigenlijk, ik kan me voorstellen dat het een brom geeft als er een pomp op het dak zit of zo?g00gle schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 06:37:
Maakt dat zoveel geluid joh? Een standkachel. Nooit geweten eigenlijk. Ach zo heb je altijd wat als je buren hebt. Op de camping en thuis. Mijn buurvrouw speelt gitaar, klarinet en dwarsfluit. Wat afspraken over gemaakt met elkaar en zo is het voor beide partijen goed,
Van airco's weet ik dat het in veel gevallen meerdere plekken verderop nog goed te horen is.
De afspraak op een camping is meestal dat het na 22:00 (of whatever) stil is. En stil betekent ook stil, apparaten waarvan je het gepruttel plekken verderop nog hoort zijn niet stil.
Ik weet zeker dat als ik thuis een agregaat in de tuin zet en dat 's nachts laat draaien mijn buren er ook iets van gaan vinden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hoe doe je dat met snurkers? Die kunnen je soms ook tot wanhoop drijvenGonadan schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:15:
De afspraak op een camping is meestal dat het na 22:00 (of whatever) stil is. En stil betekent ook stil,

De plekken die ik mooi vond zijn ook niet echt bereikbaar met een vouwwagen vrees ik. Verder mijn tip om op tijd te arriveren. Dan heb je nog meer keuze kwa plekjes.sjroorda schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:12:
[...]
Dat is dan weer jammer om te lezen! Onze vakantie gaat deze zomer met de vouwwagen naar Noorwegen, maar we waren nog niet echt in de campings gedoken. Toevallig wat tips voor wél leuke campings (max. hoogte rond Bergen)? Je mag me trouwens ook (terecht) naar de zoekfunctie verwijzen als dit vaker aan bod gekomen is. Dat zal ik dan dit weekend eens doen.
De Schültenbrau afpakken.LordSinclair schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:21:
Hoe doe je dat met snurkers? Die kunnen je soms ook tot wanhoop drijven
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Neem a.u.b. geen risico’s met drukregelaars. Ik heb een keer een kapotte gehad (3 jaar oud, weinig gebruikt, goed merk). Er kwam een steekvlam van een meter uit het gasstel dat onder de luifel stond. Een klein wonder dat er geen verwondingen of schade waren.zuma schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:05:
[...]
In zo'n situatie, test eerst thuis. En als het goed gaat neem dan een tube seamgrip mee. Daar heb ik ooit een succesvolle noodreparatie gemaakt van een lekke drukregelaar.
Mijn excusesLordSinclair schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:21:
[...]

Als je gevoelig bent voor geluid zou ik zelf oordopjes meenemen. Dat slaapt voor geen meter, maar we hebben allemaal wel (eens) wat. Ik ben niet op de camping om iedereen te gaan aanwijzen hoe ze zich moeten gedragen. En soms kan een ander er gewoon ook heel weinig aan doen. Zoals @Gonadan terecht noemt is alcohol (zelfs een enkel glas) een grote factor in snurken, maar niet per se de oorzaak.
Wij hebben ook kinderen mee die soms wel heel vroeg wakker zijn. Ik probeer van alles maar het lukt niet altijd om ze muisstil te houden.
Uiteraard is het fijn als een ander rekening met jou houdt en andersom probeer je dat ook zoveel als mogelijk. Maar het blijft een camping...
Verder ben ik het met jullie eens voor wat betreft Scandinavische campings. Gevoelsmatig ben je daar een unicorn c.q. bezienswaardigheid met je tent of vouwwagen. Ik wil niemand beledigen die daar op vakantie gaat hoor, een heel goede vriend van mij gaat ieder jaar (met de caravan ja). We hebben gewoon verschillende voorkeuren.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Dat doe ik ook zeker, maar helaas houden die nooit alles tegen, meestal wel genoeg. Maar als er echt herrie naast je is dan hoor je het alsnog.JanHenk schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:09:
Als je gevoelig bent voor geluid zou ik zelf oordopjes meenemen. Dat slaapt voor geen meter, maar we hebben allemaal wel (eens) wat.
Maar tot nu toe heb ik maar 1x midden in de nacht mn tent opgepakt en elders neergezet door een snurker. Daar was geen andere maatregel tegenop gewassen.
Heb het idee dat sommigen mensen vooral geen levende organismen om zich heen dulden omdat deze mogelijk geluid zouden kunnen maken. Zoek dan een plek op waar je dat niet treft.
Een camping (in welke vorm dan ook) lijkt mij zeer zeker niet zo'n plek.
Kunnen we het in dit topic verder gewoon weer gaan hebben over vakantie/kamperen in het algemeen zoals de topictitel ook aangeeft minus dus geluid(overlast) wat daar inherent aan is?
Vanwege geboorte van onze jongste hebben we de planning wat uitgesteld, maar we hadden een lijst met campings die we eerder hadden genoteerd langs gelopen en nergens was er twee weken aansluitend plek in ons gewenste weken...
Weekje hier, weekje daar had wel makkelijk gekund, maar dat had niet de voorkeur van de rest van het gezin
Uiteindelijk wel wat leuks gevonden. We gaan weer eens naar Frankrijk
Zichzelf versterkend effect: als meer mensen reserveren , moet de rest ook steeds vaker reserveren.JanHenk schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:18:
Ik merk nu dat als je dik twee weken op dezelfde plaats wil staan, midden in het hoogseizoen, op een camping die wat populairder is, dat je best vroeg moet boeken.
Vanwege geboorte van onze jongste hebben we de planning wat uitgesteld, maar we hadden een lijst met campings die we eerder hadden genoteerd langs gelopen en nergens was er twee weken aansluitend plek in ons gewenste weken...
Weekje hier, weekje daar had wel makkelijk gekund, maar dat had niet de voorkeur van de rest van het gezin![]()
Ik mis het op de bonnefooi rijden wel…
De reserveringen moeten ook steeds vaker vooraf betaald worden. En anders wel bij aankomst.
Ooit was het veel normaler om ergens aan te komenen achteraf eens af te rekenen hoeveel dagen je gestaan had.
[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 13-05-2025 10:49 ]
Ik heb nog nooit op de bonnefooi gereden, maar ik kampeer dan ook nog niet heel lang, pas een jaar of 9 (sinds mijn huidige vriendin).Get!em schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:48:
[...]
Zichzelf versterkend effect: als meer mensen reserveren , moet de rest ook steeds vaker reserveren.
Ik mis het op de bonnefooi rijden wel…
De reserveringen moeten ook steeds vaker vooraf betaald worden. En anders wel bij aankomst.
Ooit was het veel normaler om ergens aan te komenen achteraf eens af te rekenen hoeveel dagen je gestaan had.
Misschien is ook omdat het steeds populairder wordt. Nieuwe kampeerders zoals ik die niet gewend zijn om op de bonnefooi te rijden. Plus de hogere vraag naar toerplaatsen.
Als je lange tijd op dezelfde plek wil staan op een goede camping was een reservering vroeger ook al wel wenselijk. Maar meer mensen stonden toen op seizoensplekken voor mijn gevoel ook.
Met losse reserveringen kan de camping eigenaar in het seizoen echter meer verdienen dan normaal in een heel jaar met vaste standplaatsen.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Wij beginnen de laatste jaren vaak in januari eens een beetje te zoeken naar wat we willen. Dan is er nog wel aanbod, maar moet je er wel vlot bij zijn. Vind ik zelf ook erg vroeg, net de kerstdagen achter de rug en dan staat mijn hoofd nog niet naar de zomervakantie.
Toch zijn er zat mensen waarbij de vakantieperiode al vastligt (bijv bouwvak), tja als je dat weet dan kun je ook gaan boeken natuurlijk.
Klopt, dat maakt een groot verschil. Ik ga vaak pas enkele weken van tevoren kijken maar zoek dan meestal naar max een weekje op één plek. Daardoor vind je altijd wel veel mogeljikheden, want past 7 dagen niet dan doe je gewoon 6, of 5, en kijk je weer verder voor daarna. Maar bijna elke camping waar ik dan wel plek vind is gewoon vol als je voor twee weken of meer zou zoeken.JanHenk schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:18:
Ik merk nu dat als je dik twee weken op dezelfde plaats wil staan, midden in het hoogseizoen, op een camping die wat populairder is, dat je best vroeg moet boeken.
Weekje hier, weekje daar had wel makkelijk gekund, maar dat had niet de voorkeur van de rest van het gezin![]()
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bij Begen vond ik deze camping zo'n 15 jaar geleden erg mooi, als de plaatjes op de site recent zijn is er weinig veranderd.sjroorda schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:12:
[...]
Dat is dan weer jammer om te lezen! Onze vakantie gaat deze zomer met de vouwwagen naar Noorwegen, maar we waren nog niet echt in de campings gedoken. Toevallig wat tips voor wél leuke campings (max. hoogte rond Bergen)? Je mag me trouwens ook (terecht) naar de zoekfunctie verwijzen als dit vaker aan bod gekomen is. Dat zal ik dan dit weekend eens doen.
Ja er zitten zeker wat herriekbakken tussen en overdag of in de avond echt geen probleem. Gaat mij eigenlijk alleen om 's nachts. En als je daar iets over zegt (gebruik in de nacht) dan is het gelijk bonje want het is anders koud. 'of ik dat niet snap!' Gebruik van een standkachel 's nachts is blijkbaar niet zo bespreekbaar....g00gle schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 06:37:
[...]
Maakt dat zoveel geluid joh? Een standkachel. Nooit geweten eigenlijk. Ach zo heb je altijd wat als je buren hebt. Op de camping en thuis. Mijn buurvrouw speelt gitaar, klarinet en dwarsfluit. Wat afspraken over gemaakt met elkaar en zo is het voor beide partijen goed,

Gewoon haringen eruit trekken of poten van de vouwwagen indraaienLordSinclair schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:21:
[...]
Ik heb een Truma S3004 in de caravan met ring verwarming. Maar die hoor je echt niet. Binnen en buiten niet.zuma schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:47:
[...]
Ja er zitten zeker wat herriekbakken tussen en overdag of in de avond echt geen probleem. Gaat mij eigenlijk alleen om 's nachts. En als je daar iets over zegt (gebruik in de nacht) dan is het gelijk bonje want het is anders koud. 'of ik dat niet snap!' Gebruik van een standkachel 's nachts is blijkbaar niet zo bespreekbaar....En vandaar dat het mijn grootste frustratie is. Ok als ik een camper zou nemen dan wil ik ook wel een standkachel maar die blijft mooi uit in de nacht.
Jammer dat fabrikanten van die dingen geen rekening houden met waar die apparaten gebruikt worden (camping). Of er zitten standkachels bestemd voor vrachtwagens in. Maar snap wel dat het vervelend kan zijn.
Wij reizen al jaren op de bonnefooi en dat gaat prima, ook met een tent die wat groter is ( De Waard Kleine bonte Specht). Nu reizen wij wel nét voor de grote drukte over het algemeen, week 26 t/m 29 meestal. In zowel Scandinavië, Frankrijk, Spanje, Portugal, Duitsland, Oostenrijk, Slovenië & Kroatië ging dat prima. Het vergt echter wel een andere mindset en planning dan 4 week op dezelfde plaats staan en dat zal niet iedereen bevallen.JanHenk schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:57:
[...]
Ik heb nog nooit op de bonnefooi gereden, maar ik kampeer dan ook nog niet heel lang, pas een jaar of 9 (sinds mijn huidige vriendin).
Misschien is ook omdat het steeds populairder wordt. Nieuwe kampeerders zoals ik die niet gewend zijn om op de bonnefooi te rijden. Plus de hogere vraag naar toerplaatsen.
Of nóg erger, rond middernacht luidkeels telefoneren in je tentje op een paar meter afstand. Ik heb mijn vriendin zelden zo woest gezien. Ik denk dat betreffende Noor dat nooit weer probeertLordSinclair schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:21:
[...]
Vorig jaar had ik in september geboekt voor zomervakantie. Dit jaar oktober geboekt, bij campings aan de Spaanse costa's krijg je bij sommige campings voorrang als je al meerdere jaren bent geweest. En ook dat je bij vertrekken de mogelijkheid krijgt om voor volgend jaar al te boeken als een soort van early-bird...JanHenk schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:18:
Het is aardig vroeg maar als je een populaire camping wilt 4/5 * camping met alles er op en eraan moet je er betijds bij zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door kiefty14 op 13-05-2025 13:33 ]
een Truma s3004 is geen standkachel, het is gewoon een gaskachel met ringverwarming. Niets spannends. dus. Een standkachel is erg actief met fans (de warme lucht versies). Wikipedia: Standkachelg00gle schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:22:
[...]
Ik heb een Truma S3004 in de caravan met ring verwarming. Maar die hoor je echt niet. Binnen en buiten niet.
Jammer dat fabrikanten van die dingen geen rekening houden met waar die apparaten gebruikt worden (camping). Of er zitten standkachels bestemd voor vrachtwagens in. Maar snap wel dat het vervelend kan zijn.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
En reserveren doen we eigenlijk nooit, altijd gewoon op de bonnefooi. Hooguit als we een stedentrip plannen en er maar 1 geschikte camping of camperplaats in de wijde omgeving is. Bijvoorbeeld de camping in Parijs waar we twee jaar geleden stonden... Maar verder kunnen we bijna overal wel terecht, en wij zijn ook niet echt de kleinste
Voor komende zomer hebben we nog niet eens besloten welke kant we op gaan: noord naar Denemarken / Zweden / Lofoten, oost naar Duitsland / Polen, west naar Ierland / Zuid Engeland of toch iets in het zuiden. We kijken wel wat het weer doet tzt.