[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 248 ... 250 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:37
B-Real schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:00:
[...]

Enjoy!

Hebben wij een paar jaar geleden ook gedaan. Oostkust van Sydney naar Cairns. Super tof!

BBQ ben je niet perse nodig. In Australië vind je op de meeste campings prima uitgeruste, nette en schone gemeenschappelijke keukens/bbq. Ook in de parken hebben ze geregeld openbare (gas)bbq’s.

Fiets zou ik ook niet doen denk ik.

Als je je camper huurt bij een goede/grote verhuurder dan zit het qua reparatie ook goed. Hebben vestigingen door het hele land en volgens mij mag je na overleg kleine reparaties ook lokaal laten uitvoeren. Zo hebben wij nog een lekke band laten repareren. Gereedschapsset ook niet perse nodig dus.
Al ligt dat ook aan waar je naar toe gaat, al mag je met de meeste campers toch niet het echte binnenland in dacht ik.

Het is in elk geval iets wat wij over een paar jaar nog eens over gaan doen!
Ah top wat betreft de bbqs. Had ik opzich zelf kunnen bedenken :D

Wat betreft de fiets, tja idd over getwijfeld. Maar we kunnen makkelijk voor 50 euro een fiets regelen, en beter mee verlegen dan om verlegen. Mochten de winkels in de buurt zijn en we hebben iets nodig, dan hoeven we niet met de hele camper weg.

Gaat me ook niet om echte reparaties, maar wat kleine dingetjes die makkelijk zelf te fixen zijn. Los schroefje of wat dan ook.

Wij doen dezelfde route, dus als je tips hebt stuur maar een pm :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:10
Geheel zonder enige kennis van zaken wil ik toch graag de volgende opmerking maken: Australie lijkt me geen land waar een supermarkt op fietsafstand van de camping zit.
Sowieso lijkt het me geen land waar een fiets als vervoersmiddel wordt gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:52
Gave reis !
De oostkust is gewoon de bewoonde wereld en niet zoals middendoor de woestijn . Dat is met 48c en soms 1600km MOETEN rijden omdat er tussen niks was.
Zelf ooit een 10.000km rondje sydney onderlangs melbourne middendoor naar boven ........ niks .........niks ..... kruispunt met afslag 500km alicesprings ff heen en terug . kruispunt ......... niks ........ cairns brisbane sydney gemaakt in een gare occasion.

Jerrycan met water en evt.1 met brandstof is handig , zit vast wel bij de camperuitrusting maargoed oostkust is niet heel afgelegen .
Van noord naar zuid ;
Crocodile farm in cairns , great barrier reef , airlie beach + whitsundays , fraser-island ( 4x4 only ) brisbane by night met citycat catamaran door de stad , gold coast etc. byron bay, Sydney .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:50
Als je afwijkt van de iets minder doorgaande routes, zorg dan dat je altijd voor minimaal 3 dagen aan water en eten bij je hebt. Op elk moment.
De lijn aan de oostkust die je beschrijft is geen afgelegen gebied, maar als je het binnenland in gaat, telt bovenstaande zeker. Hoe verder je het binnenland in gaat, hoe verder het rijden kan zijn naar een winkel. Dorpjes/gehuchten zonder voorzieningen zijn geen uitzondering en het kan zomaar 50-100km rijden zijn naar een winkel toe als je een mooi plekje in de natuur hebt gevonden om te kamperen.

Koop lokaal ook anti insecten middelen.

Denk met kinderen in die leeftijd ook aan een uitgebreide EHBO set. Kinderen die buiten ravotten lopen nog wel eens een beschadiging op. En je kan je voorstellen dat als er geen enkele winkel in de buurt is het ook lastig is om een huisarts of eerste-hulp post op korte afstand te vinden.

Voor tijdens het rijden: ga aan de kant als er een auto je tegemoet komt waarop een bord bevestigd is met de tekst "wide load" of "oversized load". En dan ook echt aan de kant, van volledig van het asfalt af en als het kan nog wat verder.

Wil je de voorkant van de camper heel houden, rijdt dan niet in het donker buiten de steden. Er loopt weel wild op de weg, vooral kangoeroes.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-05 19:52
Wat zijn jullie ervaringen met spullen van het Obelink merk? Ik ben op zoek naar een nieuwe koelbox (exacte type weet ik nog niet) en zie vaak bozen van dit merk als tweedehands voorbij komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:13
Eens met voorgaande Tweakers. Als je de oostkust rijdt dan kom je eigenlijk nooit echt in niemandsland. Je hoeft je niet druk te maken om eten, drinken of brandstof dat is altijd wel te vinden.
Natuurlijk is het wel wat rustiger en uitgestrekter dan Nederland, maar andere delen van Australië kunnen echt eenzaam zijn.

Alles is ook goed te doen met de camper, ruimte zat. Ik denk niet dat je, afgezien van echt het centrum van een stad, iets aan een fiets hebt.

Mijn vriendin heeft er langer rondgetrokken en heeft dagen gehad dat ze niemand tegen kwam, dan moet je zaken dus wat beter plannen.
Crocodile farm in cairns , great barrier reef , airlie beach + whitsundays , fraser-island ( 4x4 only ) brisbane by night met citycat catamaran door de stad , gold coast etc. byron bay, Sydney
Dit is een prima lijstje om in je achterhoofd te houden. Hebben we allemaal gezien.
De stad Sydney is tof, evenals Brisbane dus plan daar ook tijd voor in.

Fraser Island ook zeker doen. Wij deden een excursie in een Toyota Landcruiser V8, voorzien van 2x 100 liter brandstof. Hard nodig ook, want je rijdt non-stop in het (mulle) zand. Onze tourguide was een Australische Duitser met het accent van Arnold Schwarzenegger, episch!

Great Barrier Reef is een must see, maar ik vond het persoonlijk tegenvallen. Het koraal wat ik o.a. in Mexico heb gezien was vele malen mooier. Zijn die koraalriffen gigantisch, dus ik vermoed dat wij qua plek gewoon net pech hebben gehad.

Tot slot, ben je wel van plan meer het binnenland in te gaan. Zoek dan goed uit wat daar voor nodig is en of het van de verhuurder van de camper ook mag. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar je zit al snel in niemandsland in dat geval.

Zou je van oost naar west willen, dan ben je zelfs een vergunning nodig dacht ik. Veilig is het ook niet ivm minder vriendelijke aboriginals. Dus nogmaals, zoek dat goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:00

Ankh

|true

Doordat mijn vrouw een operatie moet ondergaan aan haar enkelband(en), hebben wij maar besloten om in Nederland te blijven. Ik wil niet uren in de auto zitten, daarna nog de vouwwagen en alles erom heen optuigen. Ook voor mij moet het vakantie zijn.. ;)
Zijn er hier nog mensen die tips hebben (o.b.v. bijvoorbeeld https://natuurkampeerterreinen.nl/) voor kleinschalige campings, waar het gewoon rustig is evengoed wel kinderen (hebben zelf een banjer van 10), maar genoeg eromheen te doen. Denk aan water voor de SUP of fiets/wandelpaden. Wonen zelf in de kop van NH.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A.Geerts
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11:16
Muncher schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:37:
Wat zijn jullie ervaringen met spullen van het Obelink merk? Ik ben op zoek naar een nieuwe koelbox (exacte type weet ik nog niet) en zie vaak bozen van dit merk als tweedehands voorbij komen.
Mijn ervaringen zijn heel goed met obelink, ik vindt persoonlijk dat het niet onderdoet tov een a-merk. Er zal ongetwijfeld ergens verschil in zitten maar zelf (nog) niet gemerkt.

Tja.... 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
@nuffy @Ivow85 @B-Real

Dank voor alle tips, gaan op het lijstje!

Ehbo set is een goede!

Wat betreft de fiets, bedoeling is om voor een paar tientjes een fiets te kopen en achterop te gooien. Zeker niet voor echte fiets tochten, meer als we toch iets vergeten zijn en er winkels op fietsafstand zijn dat we dan ff heen en weer kunnen gaan zonder de camper af te breken :D Gebruiken we hem nooit, ook prima.

Route tips zijn ook fijn, deze nemen we mee in het lijstje.

wordt wel een beetje off-topic, dus zal binnenkort wel een nieuwe topic openen over alle dingen om te bezoeken.

Om ontopic te blijven, nog onmisbare spullen/gadgets voor in een camper?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:43
Get!em schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:15:
*voor de kenners, ik heb de sieweschleff doolhof geheel uitgelopen , zowel vanaf 1 als ook retour. Veel mensen haken af bij nr 6.
Ik zat vandaag vast... :+ Moest me echt omhoog trekken aan de "railing" om verder te kunnen. En daarna kapot gelachen om m'n oudste dochter en vrouw.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 22:34

vhal

ಠ_ಠ

In het kader van....bzzzzt....ergenissen, dan is...bzzzzt...de water....bzzzzt.... pomp van de huurcamper...bzzzzt...die naast ons staat in...bzzzzt....Duitsland misschien nog wel....bzzzzt....het vervelendste. :P Zeker omdat...bzzzzt...het gezin ook 2 kinderen.....bzzzzt....heeft die regelmatig de kraan....bzzzzt....bedienen.

Ach, ik denk...bzzzzt...maar zo, het kan wellicht nog....bzzzzt...erger.

Schuifdeuren.....bzzzzt....bijvoorbeeld :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:49

Aight!

'A toy robot...'

In de zomer ga ik heerlijk kamperen in Noord Italië met het gezin! Alleen sinds kort hebben wij een baby, dus we zijn iets minder flexibel en we moeten een hoop meer spullen meenemen.

Nu hebben wij een prima tentje van de decathlon. Maar ik wil eigenlijk nog iets van een parasol of party tent hebben die ik voor de voortent kan zetten. Voor schaduw voor de kleine maar ook als het slecht weer is kunnen we dan nog steeds buiten zitten.

Heeft er iemand een leuke tip? Tarp hebben we ook maar die is niet zo goed tegen regen. Ik dacht een degelijke partytent, kan ik die later ook nog gebruiken bij feestjes. Maar wellicht zijn er nog betere opties!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:06
In Noord Italië zijn de plekken vrij klein, grote kans dat gezinstent + partytent niet gaat passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:27
En in Nederland staan veel campings de partytenten niet meer toe. Goed om in de voorwaarden van de camping te checken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@Aight! Is het daar in de zomer niet te warm voor een baby? Los vd lange reis wat ook geen pretje gaat zijn (plus dat langdurig in een babystoeltje zitten slecht voor de rug schijnt te zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:49

Aight!

'A toy robot...'

Ow misschien moet ik er bij vermelden dat we 2-3 dagen heen reizen, dus we willen niet te lang in de auto te zitten. Idem voor de terugreis.
Daarbij is de baby dan 9 maanden, dus moet wel goed komen denk ik. We liggen ook aan een meer. Maar wil wel extra schaduw creëren, er zijn bomen dus zou eventueel iets met een tarp kunnen maken.
Plek is groot zat voor een grote tent of medium tent + auto. (50m2 geloof ik)

Zal ook zoiets kunnen fixen:
https://www.decathlon.nl/...sZblrQVxnH7EaArt5EALw_wcB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ankh schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:58:
Doordat mijn vrouw een operatie moet ondergaan aan haar enkelband(en), hebben wij maar besloten om in Nederland te blijven. Ik wil niet uren in de auto zitten, daarna nog de vouwwagen en alles erom heen optuigen. Ook voor mij moet het vakantie zijn.. ;)
Zijn er hier nog mensen die tips hebben (o.b.v. bijvoorbeeld https://natuurkampeerterreinen.nl/) voor kleinschalige campings, waar het gewoon rustig is evengoed wel kinderen (hebben zelf een banjer van 10), maar genoeg eromheen te doen. Denk aan water voor de SUP of fiets/wandelpaden. Wonen zelf in de kop van NH.
Heb een aantal dagen op deze camping in Wijlre gezeten.

https://www.gronselenput.nl/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:30

Bommes

Capo del formaggio

pirke schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:00:
@Aight! Is het daar in de zomer niet te warm voor een baby? Los vd lange reis wat ook geen pretje gaat zijn (plus dat langdurig in een babystoeltje zitten slecht voor de rug schijnt te zijn).
Ze hebben daar toch ook babys??
Hier met onze dochter, toen 6 maanden in 2 dagen naar Toscane gereden met de caravan achter de auto.
Die is nu 4 en heeft nu ook gewoon een recht ruggetje :P
N=1

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Bommes schreef op woensdag 30 april 2025 @ 23:10:
[...]

Ze hebben daar toch ook babys??
En airco meestal :) maar inderdaad, ook zonder airco hebben ze hier goed gefokt in de jaren der geschiedenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:52
Aight! schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:07:

Plek is groot zat voor een grote tent of medium tent + auto. (50m2 geloof ik)
Oef dat is niet heel groot , dat is alleen mn worteldoek al 10m x 5.25m . Heel knap als de auto ( 5x2=10m² ) er dan nog bij past .

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBvyYVnh13eyRRwd3QlO2x_7HRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6QOCNSiklCUjmn0XyYpFIPzx.jpg?f=fotoalbum_large
Camping De La Vallee in de Belgische Ardennen.
Mooie omgeving en redelijk okay camping wat betreft aankleding.

Maar geen wc papier in het sanitair, 30 cent per 1 minuut douchen, via van die vooraf opwaardeerbare credit kaartjes. Waarvan je wat er over is niet meer terug krijgt.

Bij het betalen van een paar euro's per nacht allemaal tot daar aan toe.
Maar we betalen met zijn 3tjes gewoon 43 euro per nacht.
Dan vind ik al die extra kosten er bij echt niet tof, genoeg reden om niet nogmaals terug te komen en het hier niet aan te raden.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:27

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
En douchen tot hij af slaat op de laatste ochtend? :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:23
Bommes schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:02:
[Afbeelding]
Camping De La Vallee in de Belgische Ardennen.
Mooie omgeving en redelijk okay camping wat betreft aankleding.

Maar geen wc papier in het sanitair, 30 cent per 1 minuut douchen, via van die vooraf opwaardeerbare credit kaartjes. Waarvan je wat er over is niet meer terug krijgt.

Bij het betalen van een paar euro's per nacht allemaal tot daar aan toe.
Maar we betalen met zijn 3tjes gewoon 43 euro per nacht.
Dan vind ik al die extra kosten er bij echt niet tof, genoeg reden om niet nogmaals terug te komen en het hier niet aan te raden.
Als alternatief wil ik dan de iets verderop gelegen Camping des Rochers du Glawan aandragen. Afgelopen zomervakantie een nachtje gestaan, heerlijk plekje direct aan de rivier en op fietsafstand van Durbuy. Kan me het sanitair niet specifiek herinneren, dus neem aan dat dat gewoon prima en gratis was 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:04
Geen wc-papier en betalen voor het douchen is zo 2010… Dan wordt het wat mij betreft meer kramperen. Gelukkig zie je steeds vaker thermostaatkranen. Dat is top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Raymond schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:44:
Geheel zonder enige kennis van zaken wil ik toch graag de volgende opmerking maken: Australie lijkt me geen land waar een supermarkt op fietsafstand van de camping zit.
Sowieso lijkt het me geen land waar een fiets als vervoersmiddel wordt gezien.
dit... ik heb in Sydney gewoond en 2 weken geprobeert op de fiets naar kantoor te gaan en daarna opgegeven.. 0.0 fiets infrastructuur, automomilisten die niet met fietsers om kunnen gaan.. helmplicht (bij heet weer!), heuvels en hitte..

Ik zou die fiets ook vergeten..

Wij gaan deze zomer trouwens ook terug en doen deels met camper :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Gonadan schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:39:
En douchen tot hij af slaat op de laatste ochtend? :+
Of net ingezeept en dan is je krediet op, en sta je onder een koude douche of helemaal geen douchewater meer :P _O-

[ Voor 13% gewijzigd door aReaRe op 01-05-2025 17:58 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Kevinns schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:37:
Geen wc-papier en betalen voor het douchen is zo 2010… Dan wordt het wat mij betreft meer kramperen. Gelukkig zie je steeds vaker thermostaatkranen. Dat is top!
]Nou ja ik vind zeuren over het sanitair op de camping wel echt zo op een top bejaarden.
En er los voor betalen vind ik meestal ook niet zo een probleem. Maar met dit soort 5-steren prijzen vind ik daar wel iets van.
Zeker als er dan ook nog overal briefjes hangen met in 3 talen en dreigement over 150 euro boete voor verkeerd afval in de bakken doen, of afwassen in de wasbakken.

Duidelijk niet mijn camping, we hebben helaas gereserveerd en al betaald tot zaterdag.
Gelukkig zijn we niet van die mensen die vervolgens chagrijnig gaan zitten rond kijken
Morgen lekker kanoën op de Ourthe, en dan als zaterdag de zondvloed komt kijken we wel weer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
ToolkiT schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:48:
[...]

dit... ik heb in Sydney gewoond en 2 weken geprobeert op de fiets naar kantoor te gaan en daarna opgegeven.. 0.0 fiets infrastructuur, automomilisten die niet met fietsers om kunnen gaan.. helmplicht (bij heet weer!), heuvels en hitte..

Ik zou die fiets ook vergeten..

Wij gaan deze zomer trouwens ook terug en doen deels met camper :)
Ik heb tijdje in Melbourne gewoond en daar had ik dan weer prima kunnen fietsen. We gaan het zeker niet gebruiken als echt vervoersmiddel. Vooral als we dan iets vergeten zijn en er is een winkel in de buurt, dan hoeven we niet met de hele camper naar de winkel. Zo niet, dan niet :D

We hoeven weinig/geen moeite te doen voor die fiets, dan gaat via familie daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Heeft iemand nog een tip voor een camping-bbq op campingaz? We hebben een gezin van 5, waarvan 3 nu nog kleine kinderen. We kamperen met vouwwagen dus we hebben best ruimte, maar met 5 personen is het ook niet onbeperkt. We vinden het niet erg om met barbecuen er iets langer over te doen. Smaak is wel belangrijk. De shortlist nu:

-Safari chef 30: compact, veelzijdig, redelijk geprijsd, maar krijg je een barbecue-smaak? Binnen een paar jaar te klein?

- Carri chef 40: vrij lomp maar lekker veel bakoppervlak, veelzijdig, barbecue-smaak?

- Skotti: extreem compact, meer barbecue-smaak? Minder eenvoudig te reinigen? DUUR! Zeker incl. deksel en Campingaz opzetstuk.

Ik neig naar de Safari…

[ Voor 8% gewijzigd door Kevinns op 01-05-2025 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Kevinns barbecuesmaak krijg je niet met gas, dus dan moet je aan een Weber GoAnywhere of zo, leuke dingen.
Voor gewoon lekker grillen raad ik zelf de Safari chef aan. Ik heb de 2, maar die heet nu 30 geloof ik. Heel prima voor wat brochettes grillen, gebruik hem echt heel veel.
Ook heb ik er een pizzasteen bijgehaald. Dan is hij wat beter te gebruiken als oventje voor kleine pizzaatjes bakken of broodjes afbakken.
Het gaat allemaal niet heel snel, maar ja, het is vakantie. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
@Gonadan ja liefst bak ik ook op kolen, maar in de zomer mag het vrijwel nergens meer. Daarnaast merk ik dat we er met 3 jonge kinderen niet zo snel meer aan toe komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:50
nuffy schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:54:
[...]

Oef dat is niet heel groot , dat is alleen mn worteldoek al 10m x 5.25m . Heel knap als de auto ( 5x2=10m² ) er dan nog bij past .
Past makkelijk bij mij. Auto, caravan, voortent en dan nog ruimte om buiten te zitten.
Auto is 3,4x1,5. Caravan inclusief dissel en voortent ongeveer 4x4,5.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Gonadan schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:57:
@Kevinns barbecuesmaak krijg je niet met gas, dus dan moet je aan een Weber GoAnywhere of zo, leuke dingen.
Voor gewoon lekker grillen raad ik zelf de Safari chef aan. Ik heb de 2, maar die heet nu 30 geloof ik. Heel prima voor wat brochettes grillen, gebruik hem echt heel veel.
Ook heb ik er een pizzasteen bijgehaald. Dan is hij wat beter te gebruiken als oventje voor kleine pizzaatjes bakken of broodjes afbakken.
Het gaat allemaal niet heel snel, maar ja, het is vakantie. :P
@Kevinns de Weber is er ook op gas. En er zijn diverse aanpassingen mogelijk waarmee hij met andere gastanks kan werken.

Ik gebruik hem met de grote BP-gastank, die ik ook voor ons kookstel gebruik, met een speciale verloopslang en -aansluiting.

Bijna perfect ding, en best compact. Hij gaat met ons al sinds 2017 mee, toen we voor het eerst naar een BBQ-verbodsgebied op vakantie gingen (Ardèche, N-Spanje, Côte d’Azur, Languedoc, etc.).

Best betaalbaar ook, als je hem niet bij Weber zelf koopt.

[ Voor 6% gewijzigd door Ramzzz op 01-05-2025 20:13 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Klopt, maar als je hem met gas gaat gebruiken heb je de typische barbecuesmaak niet meer. Daarvoor moet je echt met kooltjes werken. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Kevinns schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:01:
@Gonadan ja liefst bak ik ook op kolen, maar in de zomer mag het vrijwel nergens meer. Daarnaast merk ik dat we er met 3 jonge kinderen niet zo snel meer aan toe komen.
Klopt hoor, daarom ben ik ook voor gas gegaan. En dan liefst zo compact mogelijk. Koken op houtskool doe ik dan thuis wel weer, of een camping moet vuurschalen hebben en zo natuurlijk. Die kies ik af en toe ook nog wel uit.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:44
misschien wordt de typische bbq smaak verward met de typische smaak van verbrandt eten :+ (geef mij maar de bbq smaak, en eens dat je dat zonder houtskool/houtrook niet gaat krijgen op gas)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
+1 Safari chef 30

Lekker makkelijk, kan op losse flesjes en op de zijaansluiting vd camper (afhankelijk vh model). Groot genoeg voor 5 man. Waarschijnlijk 6 ook nog wel. Compact opvouwbaar.

Als je echte BBQ smaak wil moet je op houtskool bakken, mag bijna nergens, stinkt (voor de buren) en is gedoe. Gas is makkelijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb sinds deze week/vakantie ook een Safari Chef 30 en dat is een topding - meer dan voldoende BBQ-smaak voor ons als vegetariërs. 😉

Wat een weer/week trouwens, zelfs hier in Normandië!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klKYy4vEiaCjQYmX1JshLRIRVgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jR4uatY6S3qf7LmFlxiFkeXk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door MrAcid op 01-05-2025 21:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:07
Kevinns schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:51:
Heeft iemand nog een tip voor een camping-bbq op campingaz? We hebben een gezin van 5, waarvan 3 nu nog kleine kinderen. We kamperen met vouwwagen dus we hebben best ruimte, maar met 5 personen is het ook niet onbeperkt. We vinden het niet erg om met barbecuen er iets langer over te doen. Smaak is wel belangrijk. De shortlist nu:

-Safari chef 30: compact, veelzijdig, redelijk geprijsd, maar krijg je een barbecue-smaak? Binnen een paar jaar te klein?

- Carri chef 40: vrij lomp maar lekker veel bakoppervlak, veelzijdig, barbecue-smaak?

- Skotti: extreem compact, meer barbecue-smaak? Minder eenvoudig te reinigen? DUUR! Zeker incl. deksel en Campingaz opzetstuk.

Ik neig naar de Safari…
Een nadeel van veel gas barbecues is dat de grill plaat een tefal/pfas/antiaanbaklaag heeft. Of het rooster van aluminium is. Dat slijt mi te snel en kun je niet goed op grillen. Ik heb daarom een weber go anyware. (wga) op gas. Ook het schoonmaken van zo'n antiaanbaklaag is een hel, niet na twee weken maar wel na twee jaar gebruik. Gietijzer of geëmailleerd (zoals in de wga) kun je redelijk mishandelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:51
wmeester schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:30:
[...]

Een nadeel van veel gas barbecues is dat de grill plaat een tefal/pfas/antiaanbaklaag heeft. Of het rooster van aluminium is. Dat slijt mi te snel en kun je niet goed op grillen. Ik heb daarom een weber go anyware. (wga) op gas. Ook het schoonmaken van zo'n antiaanbaklaag is een hel, niet na twee weken maar wel na twee jaar gebruik. Gietijzer of geëmailleerd (zoals in de wga) kun je redelijk mishandelen.
De Cadac Safari Chef heeft expliciet geen pfas/teflon/pfoa: https://www.cadacinternat...%20%C3%A9n%20het%20milieu.

Ik heb er 2 voor te koken, bakken, pizza, bbq. (Doe alles op deze 2 pitten. Heb geen ander kooktoestel mee voor kamperen.)

Schoonmaken is wel een dingetje maar je kunt ze best een tijd netjes houden.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 01-05-2025 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Rukapul schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:51:
[...]

De Cadac Safari Chef heeft expliciet geen pfas/teflon/pfoa: https://www.cadacinternat...%20%C3%A9n%20het%20milieu.

Ik heb er 2 voor te koken, bakken, pizza, bbq. (Doe alles op deze 2 pitten. Heb geen ander kooktoestel mee voor kamperen.)

Schoonmaken is wel een dingetje maar je kunt ze best een tijd netjes houden.
@wmeester heeft wel een punt waar ik nog niet aan had gedacht… Ook keramische anti-aanbaklagen slijten. Thuis heb ik nu alles van gietijzer, RVS en plaatstaal. Dat werkt fantastisch en in plaats van jaren, gaat dat generaties lang mee. Maar goed, je levert weer andere voordelen in.

@wmeester ik lees wisselende ervaringen met de WGA op gas. En iets over dat de eerste generatie top is, maar dat de nieuwste versie (lees 2017 of zoiets) minder heet wordt. Wat is jouw ervaring?

Edit: ik zie trouwens ook niet de mogelijkheid om op specifiek campingaz te werken. Dat is voor mij wel een voorwaarde.

[ Voor 5% gewijzigd door Kevinns op 01-05-2025 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 22:51
Kevinns schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 23:31:
[...]

@wmeester heeft wel een punt waar ik nog niet aan had gedacht… Ook keramische anti-aanbaklagen slijten. Thuis heb ik nu alles van gietijzer, RVS en plaatstaal. Dat werkt fantastisch en in plaats van jaren, gaat dat generaties lang mee. Maar goed, je levert weer andere voordelen in.

@wmeester ik lees wisselende ervaringen met de WGA op gas. En iets over dat de eerste generatie top is, maar dat de nieuwste versie (lees 2017 of zoiets) minder heet wordt. Wat is jouw ervaring?
ik heb inmiddels 6 keramische anti-aanbak pannen (Thermolon) van 3.5 - 3 jaar oud: Rukapul in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2" . Een product van ca 20 euro kun je ook niet het eeuwig leven van verwachten.

Voor een campingkookset kun je waarschijnlijk ook een flinke tijd vooruit.
Edit: ik zie trouwens ook niet de mogelijkheid om op specifiek campingaz te werken. Dat is voor mij wel een voorwaarde.
Je moet inderdaad opletten waar een kooktoestel geschikt voor is. Die kleine gasbusjes zijn high pressure. Gasflessen/campinggaz werken met een drukregelaar en zijn low pressure. De Safari Chef wordt in HP en LP variant verkocht. De WGA op het eerste oog voor die losse busjes (HP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Zoals ik al aangaf, kun je heel eenvoudig een grote gasfles met druktregelaar op de WGA aansluiten, zodat je niet steeds die - relatief gezien krankzinnig dure en onhandig veel afval opleverende - gastankjes hoeft te gebruikt, die altijd leeg zijn wanneer je net lekker op gang bent.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Heb al zeker 15 jaar een RVS pannenset van MSR in gebruik. Dat setje gaat nog zeker 15 jaar langer mee.

https://www.bergfreunde.nl/msr-alpine-stowaway-pot-pan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
We gaan een beetje offtopic...

Wij zijn thuis een tijdje terug overgestapt op volledig RVS van Demeyere. Geweldig koken is dat, en de dikke samengestelde bodem wordt erg snel heet op inductie en behoud zijn warmte goed. Proline 26 koekenpan, Atlantis 28 hapjespan en 2x 5-serie pannenkoekenpan. Alle pannen worden erfstukken: bij normaal gebruik gaan die makkelijk 100+ jaar mee.

Voor ons nooit meer een anti aanbaklaag.

Dat gezegd hebbende, onze kleine koekenpan in de camper is nog wel met anti aanbaklaag... Die past weliswaar prima op het fornuis naast een kookpan, maar met 2 hamburgers is hij al vol :( Blijft behelpen, koken op vakantie. Tenzij het mooi weer is, dan kunnen we bakken op de Safari Chef en pasta koken op het fornuis (of stokbrood afbakken in de oven ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Laatst online: 21:43
Dat die BBQ smaak van de kolen komt lijkt een fabeltje te zijn. Roken doe je met hout en dat kan ook op een gas BBQ. Anderen zeggen weer dat die typische smaak komt door het vet dat naar beneden druipt en verbrandt (en dat gebeurt bij gas ook).

Mijn smaak ik dusdanig verpest dat ik geen idee heb wat hier de waarheid is, maar ik werk wel het liefst met vuur en rook. Voor de smaak heb ik persoonlijk geen kolen nodig.

Ik heb voor op de camping zowel een kolen als gas WGA. Die laatste voor de zuidelijkste vakanties (en kreeg ik idd niet op pizza temperatuur afgelopen zomer). De kolen WGA is nu mee in Luxemburg.

De WGA's vind ik vooral leuk omdat er veel accessoires voor zijn en er redelijk wat aan te sleutelen is. Maar misschien wel enigszins overgewaardeerd... Het is dat ze zo zwaar/lomp zijn, maar als ik de kolen WGA moest vervangen zou ik kijken naar een kleine kamado.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Mooie lifehack :+

De douchemuntjes van de vorige camping (50ct per stuk) zijn dezelfde type munten als de wasmachine op deze camping (5 euro per stuk).

Niet dat het nodig is met 30 graden en volop zon maar ik vond het ergens wel grappig.

[ Voor 21% gewijzigd door vhal op 02-05-2025 09:28 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:51
Hebben hier mensen ervaring met een Solo Stove evt in combinatie met een Dutch oven erboven?

We werken nu met een vuurschaal met Dutch Oven erboven...Maar het is een beetje een onding (de vuurschaal, qua in elkaar zetten (op poten, wil niet het gras van de camping verbranden, en qua pakmaat...het is een lomp groot ding)..

Kwam de solo stove tegen, minder gedoe met in elkaar zetten, pakmaat uiteindelijk vergelijkbaar, daarnaast minder rook wat ook fijn is, blijft ook koel aan de onderkant.... als ik daar de Dutch oven bovenhang dan lijkt mij dat een betere oplossing?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Dank voor de camping BBQ tips!
Ik wilde een Skottelbraai lenen, toen zag ik dat ze qua aanschaf helemaal niet zo duur zijn. Dus dan maar een kopen ipv telkens lenen.

Moet met de tips van jullie toch even kijken of iets anders niet nog beter aansluit bij onze wensen :)

Gaat mij niet zozeer om een bbq. Ook gewoon even een pannetje verwarmen buiten ipv in de caravan. Bakplaat gebruiken voor een stukje vlees, wat aardappel of groente. Gewoon veelzijdig apparaat dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Kevinns zo'n safari chef heeft inderdaad een lichtgewicht rooster met antiaanbak, maar het is dan ook voor de camping. Je kunt wel gietijzer gaan meenemen maar qua vermogen heeft dat toch weinig zin op zo'n toestel.
Je kunt er prima op grillen en de antiaanbakfunctie zal prima in orde blijven want je wast het meestal toch met de hand af. Voor zover je antiaanbak op een grill überhaupt nodig hebt. Ik zou me er niet te druk om maken, gebruik die van mij al vele jaren zonder gedoe.

@pirke mooie pannen zijn dat, die heb ik thuis ook, maar ga ik _echt_ niet meenemen naar de camping. :D

@barrymossel je moet het inderdaad niet te letterlijk lezen, het komt niet direct door de kolen maar door het verbranden van hout en vet. Gas brandt schoon dus dat proef je niet. Hout, kolen of briketten proef je over het algemeen wel. Als daar dan ook nog vet in druipt en er komen mooie vlammen op dan doet dat ook wat voor de smaak inderdaad, maar als je een goede gasgrill hebt dan is hij ontworpen om druipend vet juist niet in de vlammen te laten vallen, en dan proef je dus niets.

Een safari chef heeft de brander ook afgeschermd en daar komen alleen vlammen als ik echt zo'n multivette Franse filelap af loop te fikken. Dat geeft dan vlammen maar nul van de typische (rook)smaak die een barbecue geeft.
Niet dat het dan niet lekker is, integendeel, maar het is wel anders.

Je kunt eventueel ook nog rookaroma kopen en eroverheen spuiten, krijg je zelfs vanuit de pan barbecuesmaak :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

kepler schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:08:
[...]

Ik heb tijdje in Melbourne gewoond en daar had ik dan weer prima kunnen fietsen. We gaan het zeker niet gebruiken als echt vervoersmiddel. Vooral als we dan iets vergeten zijn en er is een winkel in de buurt, dan hoeven we niet met de hele camper naar de winkel. Zo niet, dan niet :D

We hoeven weinig/geen moeite te doen voor die fiets, dan gaat via familie daar.
Melbourne is idd een stuk beter voor fietsers..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns
pirke schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 01:40:
We gaan een beetje offtopic...

Wij zijn thuis een tijdje terug overgestapt op volledig RVS van Demeyere. Geweldig koken is dat, en de dikke samengestelde bodem wordt erg snel heet op inductie en behoud zijn warmte goed. Proline 26 koekenpan, Atlantis 28 hapjespan en 2x 5-serie pannenkoekenpan. Alle pannen worden erfstukken: bij normaal gebruik gaan die makkelijk 100+ jaar mee.

Voor ons nooit meer een anti aanbaklaag.

Dat gezegd hebbende, onze kleine koekenpan in de camper is nog wel met anti aanbaklaag... Die past weliswaar prima op het fornuis naast een kookpan, maar met 2 hamburgers is hij al vol :( Blijft behelpen, koken op vakantie. Tenzij het mooi weer is, dan kunnen we bakken op de Safari Chef en pasta koken op het fornuis (of stokbrood afbakken in de oven ;))
Dat is precies wat ik bedoel ;) . Wij hebben ook een setje proline koekenpannen, en een creuset en De Buyer koekenpan. Die laatste kan je zelfs met schuurpapier behandelen. En ik ben het ermee eens dat die Demeyere pannen fantastisch zijn :*) maar die gaan we dus inderdaad niet meenemen. De keuken van de vouwwagen zakt al door zijn hoeven bij de gedachte :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Nieuwe dag nieuwe plek, camperplaats Aywaille, met kleine kinderen (en wat beter weer) echt een aanrader. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lS51nbw31B-P-EVeJlUT2lH41eM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6MY7ZiyrnOvhQhL1nBa5l0T.jpg?f=fotoalbum_large
8 euro voor 48 uur, wel contante betaling in de automaat die alleen 2 euro muntjes slikt.
Dikke vette XL speeltuin recht voor de camperplaats.
Dorpje zelf vind ik niet alles, veel verkeer, grijs, smoetsig. Maar zo voor een nachtje, lekker wat eten in een van de restaurantjes in het dorp, morgen naar de Grotten van Remouchamps op 10 minuutjes van hier.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:40

_Eend_

🌻🇺🇦

Afgelopen week heb ik een paar dagen op Fort WKU (Werk aan de Korte Uitweg) gestaan. Dat is een natuurkampeerterrein (https://terreinzoeker.natuurkampeerterreinen.nl/?terrain=94) wat lekker kleinschalig is. Je hebt een veldje van 20-30 plekken, prima sanitair en het is er lekker rustig, en er struint een Campingkat rond die 's ochtends en 's avonds even gedag kwam zeggen.

Het is er een beetje een komen en gaan van fietsers, maar er stonden ook wel wat gezinnen met (rustige) kinderen. Prima plekje dus, en voor mij wel een adresje waar ik vaker zal komen :)

Wel balen dat ik mijn fiets niet had meegenomen, het eiland van Schalkwijk is een prima fietsgebied, en je kan er alle kanten op. Maar op mijn auto past geen fietsdrager..

[ Voor 13% gewijzigd door _Eend_ op 04-05-2025 09:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:31

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCeXL--GMGyCYOkK9IfQWEQloz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D01pPHw2nV0dCMpJ3gluxVpI.jpg?f=fotoalbum_large

Groetjes vanaf camping Wildbach in Hellenthal! Alles en iedereen is gisteren en vandaag vertrokken lijkt wel. Hopelijk weten zij niet iets dat ik nog niet weet, want ik ga dinsdag pas weer naar huis :P

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Wij zijn gisteren weer thuis gekomen. Hadden eigenlijk 3 a 4 dagen gepland voor een relaxte terugreis, maar we kregen last van het "paart ruikt stal" effect, oftewel we hebben de terugreis in 2 dagen gedaan.

Onderweg bij een tankstation wilde hij niet meer starten, startaccu leeg. Zou eigenlijk niet moeten kunnen, maar vlak daarvoor waren we nog even bij een service punt gestopt om water en wc te legen, en dat lag op een flinke helling, ik vermoed dat de hydraulische pootjes dermate veel stroom hebben getrokken, samen met de koelkast en een paar keer starten/stoppen voor betere positionering, dat dat genoeg was om de accu leeg te trekken. Bij het service punt konden we nog prima wegrijden, en 5 minuten later stonden we op het tankstation. Meteen even startkabels gekocht en een willekeurige Nederlander met dikke SUV aangesproken of hij wilde helpen met de kabels. Daarna zonder problemen de reis naar huis kunnen maken (incl pauzes onderweg).

Hoe erg is het voor de startaccu om een keer leeg getrokken te zijn? Is hij dan meteen aan vervanging toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 22:38

franssie

Save the albatross

pirke schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:17:
<>
Hoe erg is het voor de startaccu om een keer leeg getrokken te zijn? Is hij dan meteen aan vervanging toe?
Als de startaccu al een paar keer is leeggetrokken of erg koud is geweest in bijna lege toestand, dan zou het EOL kunnen zijn, of je dynamo levert niet genoeg stroom.
Welke voltages meet je bij rijden en bij stilstand?

edit: en waarom hangen die verbruikers aan je startaccu? Heb je geen leefaccu?

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 04-05-2025 17:39 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bommes schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:56:
Nieuwe dag nieuwe plek, camperplaats Aywaille, met kleine kinderen (en wat beter weer) echt een aanrader. [Afbeelding]
8 euro voor 48 uur, wel contante betaling in de automaat die alleen 2 euro muntjes slikt.
Dikke vette XL speeltuin recht voor de camperplaats.
Dorpje zelf vind ik niet alles, veel verkeer, grijs, smoetsig. Maar zo voor een nachtje, lekker wat eten in een van de restaurantjes in het dorp, morgen naar de Grotten van Remouchamps op 10 minuutjes van hier.
Vier euro per etmaal voor een parkeerplaats is niet duur inderdaad. Zou ik met mijn auto ook wel willen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@pirke ik zou me niet zo een zorgen maken om die accu. Heb je een voltmeter?
Na thuiskomst even meten als de camper en paar dagen stil heeft gestaan, dan moet de accu gewoon nog 12,5 volt zijn.

Stelpoten op de startaccu zou ik niet echt willen eigenlijk. Dan zou dit nog vaker kunnen gebeuren, volgende keer is er misschien geen dikke SUV in de buurt??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Hij hangt sinds gisteren aan de stroom, ondertussen zal ie wel vol zijn. Nu meten zal niet zo nuttig zijn.

Pootjes worden standaard op de startaccu aangesloten. De camper moet ook op het contact staan om ze te gebruiken. Als je de handrem eraf haalt klappen ze ook automatisch in als beveiliging (met irritant piep alarm), zodat je nooit per ongeluk wegrijdt met uitgeklapte poten.

Meestal draai ik ze uit met draaiende motor, en meestal is 1x uitdraaien genoeg. Echter bij het servicepunt heb ik een keer extra moeten positioneren, motor dus ook weer extra starten voor een paar seconden, en vanwege de helling heb ik de pootjes ook ver uit laten slaan om de tank goed leeg te krijgen.

Als hij op het contact staat schakelt de koelkast ook over op 12v vd dynamo (of accu), volgens mij zit daar geen beveiliging op dat hij alleen op 12v werkt met draaiende motor (ik kan er naast zitten, kan ik een keer uittesten).

Samenloop van omstandigheden. Nu is de accu ook alweer een aantal jaar oud, natuurlijke slijtage zal wellicht ook een factor zijn.

We hebben ook nog een alarminstallatie, ook op de startaccu aangesloten, maar die stond deze vakantie uit; als de kinderen 's ochtends de camper uitrennen wil ik niet dat het alarm afgaat. Ik kan ze leren om de afstandsbediening te gebruiken, maar uitzetten is makkelijker ;)

Oftewel pootjes alleen bedienen met draaiende motor, en niet lang op contact zetten zonder de motor te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:44
*knip*

Geen V&A op het forum zelf, en ook niet crossposten dus. :)

[ Voor 84% gewijzigd door Gonadan op 04-05-2025 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

pirke schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:02:
Hij hangt sinds gisteren aan de stroom, ondertussen zal ie wel vol zijn. Nu meten zal niet zo nuttig zijn.
<>
Nee, wat ik zei tijdens rijden en in rust (dus inderdaad na een dag of 2, voor de zekerheid kan je de accu even afkoppelen om zeker te weten dat je geen sluipverbruik hebt).

Grote verbruikers op een startaccu als er ook een leefaccu is komt op mij zeer vreemd over maar het kan gebruikelijk zijn geweest - dan inderdaad alleen gebruiken met draaiende motor.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@pirke koelkast is vrijwel zeker pas op 12 volt als de motor loopt. D+ schakeling, of tegenwoordig met een gesimuleerde D+.
Evengoed pas als de motor loopt.

Je kunt je accu een keer laten testen als je dat wat gemoedsrust geeft, maar ik zou het wel gezegend vinden, je verklaring klinkt plausibel.

Voor ons weer een nieuw plekje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28BzjoWe43QUmUC4th2v4XQpWPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMDG2CSBDW3ii4qYdNN6olBO.jpg?f=fotoalbum_large
De camperplaats in Blengy bij de oude mijn.
Morgen gaan we die bezoeken en dan mag je hier gratis 24 uw staan. Water vullen, wctank legen gratis. Stroom iets van 2 euro voor 12 uur. Laatste hebben we niet nodig.
Ook hier weer een flinke speeltuin voor de deur, horeca er bij.
En een tof uitzicht in de avond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Gkowc8qaccUgHI5LzIfdxrtQfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mz6iOy1tplYSSue1KE5tQJqv.jpg?f=fotoalbum_large

Realtime vanuit mijn bedje door het raampje naar buiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x01xqu_46EjSiSwCJGADehqarMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umiLC00dfjtZs68iBTw6dTvP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 16:49
Deef_K schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 07:46:
Met deze temperaturen toch wat koud tijdens het slapen. Zijn er goede adviezen mbt slaapzakken?
Een extra wollendeken (zoals de standaard overlevingsplaids in de auto) doen wonderen. Maar belangrijker is een goede warme slaapmat, daar zit de meeste winst voor dit seizoen. Een normaal luchtbed is dan nog echt kou lijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
JanHenk schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:16:
In het vouwwagen-topic kwamen travel routers voorbij.

Nu vroeg ik me af wat de kamperende Tweakers gebruiken om online te blijven (als je dat wil natuurlijk). En dan vooral; wat voor abonnement / oplossing voor cellular-verbinding? Gewoon hun mobiel / tethering? Een separate (e-)SIM en zo ja, prepaid of abonnement? Of zelfs Starlink (met vouwwagen niet zo praktisch)?

Als je wat anders wil dan tethering is het nogal een oerwoud.
Lokale wifi of anders met mobieltje (unlimited abo) ff een hotspotje opzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Ramzzz schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:18:
[...]

:D

Eenzelfde frustratie hadden wij in 2023 in Engelsnd - koken op een (Zweedse :P ) spiritusbrander.

Nergens spiritus in welke supermarkt of drogist ook - klaarblijkelijk vanwege alcoholmisbruik in Engeland... 8)7

Niet als schoonmaakmiddel, ook geen brandspiritus.

Bij gods gratie konden we het dan uiteindelijk in gereedschapszaken vinden, in lullige 500 ml-flesjes voor absurde bedragen (vergeleken met in Nederland, zeker 5x zo duur).

Die kleie flesjes waren in dit geval toevallig wel weer handig, tijdens een hiking trip met rugzakken en tent.
In DIY winkels zoals B&Q kan je 2 of 3 liter flessen bio-ethanol kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Gonadan schreef op maandag 28 april 2025 @ 18:25:
Ik zie één post van iemand die minder positief staat tegenover een caravan en we gaan wel weer de aloude discussie in vanwege 'een hoop geklets'? :?
Verder zag ik alleen maar mensen hun eigen overweging posten zonder oordeel over anderen, kunnen we die discussie dan echt niet laten rusten?
Als fervent tentkampeerder kwam ik afgelopen weekend een Biod en een vrij nieuwe Kabe (met beschaafde afmeting) tegen. Die beide uitersten kan ik prima waarderen. Ik hou wel van eigenwijze campers of caravans. Doorsnee meuk bekoort mij niet echt. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zuma
vhal schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:52:
In het kader van....bzzzzt....ergenissen, dan is...bzzzzt...de water....bzzzzt.... pomp van de huurcamper...bzzzzt...die naast ons staat in...bzzzzt....Duitsland misschien nog wel....bzzzzt....het vervelendste. :P Zeker omdat...bzzzzt...het gezin ook 2 kinderen.....bzzzzt....heeft die regelmatig de kraan....bzzzzt....bedienen.

Ach, ik denk...bzzzzt...maar zo, het kan wellicht nog....bzzzzt...erger.

Schuifdeuren.....bzzzzt....bijvoorbeeld :+
Joh, wel eens die kraakmatjes gehoord in tenten >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
Eddos schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:48:
En in Nederland staan veel campings de partytenten niet meer toe. Goed om in de voorwaarden van de camping te checken :)
En terecht dat die dingen niet zijn toegestaan. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Joris748 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 00:15:
Heb al zeker 15 jaar een RVS pannenset van MSR in gebruik. Dat setje gaat nog zeker 15 jaar langer mee.

https://www.bergfreunde.nl/msr-alpine-stowaway-pot-pan
MSR alpine, onverwoestbaar, ik heb deze eenvoudigere set: https://www.bergfreunde.nl/msr-alpine-4-pot-set-pan-bf/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

zuma schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:13:
[...]

MSR alpine, onverwoestbaar, ik heb deze eenvoudigere set: https://www.bergfreunde.nl/msr-alpine-4-pot-set-pan-bf/
Nou..... onverwoestbaar......

Veel camping kookgerei is niet zo goed vaatwasserbestendig, zowel qua temperatuur als qua schoonmaakmiddel.

Laat ik nou 2 jaar geleden een camping gehad hebben in Zweden met (gratis te gebruiken) (horeca, dus 2 minuten programma) vaatwasser...... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Devian schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:11:
Hebben hier mensen ervaring met een Solo Stove evt in combinatie met een Dutch oven erboven?

We werken nu met een vuurschaal met Dutch Oven erboven...Maar het is een beetje een onding (de vuurschaal, qua in elkaar zetten (op poten, wil niet het gras van de camping verbranden, en qua pakmaat...het is een lomp groot ding)..

Kwam de solo stove tegen, minder gedoe met in elkaar zetten, pakmaat uiteindelijk vergelijkbaar, daarnaast minder rook wat ook fijn is, blijft ook koel aan de onderkant.... als ik daar de Dutch oven bovenhang dan lijkt mij dat een betere oplossing?
De solo stove is een houtvergasser en daar kan je afhankelijk van de gekozen afmeting nog best wel een Dutch oven opzetten maar zeker niet van die grote zwaardere jongens (ik zou toch beneden de 3 quart blijven)

Je kan overwegen een betere vuurschaal te nemen:
Plat opvouwbaar: de snow peak pack & carry https://www.snowpeak.com/...0T&variant=32400977985580
Of equivalent: https://drifta.eu/products/drifta-stockton-firepit-kit-large

Minder opvouwbaar is de Petromax Atago, dat is wel overigens een grote houtvergasser. Brandt erg mooi! https://www.dutchovenshop...wnt5fGKL6oNRm1gf2VYwg_bbF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Get!em schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:17:
[...]

Nou..... onverwoestbaar......

Veel camping kookgerei is niet zo goed vaatwasserbestendig, zowel qua temperatuur als qua schoonmaakmiddel.

Laat ik nou 2 jaar geleden een camping gehad hebben in Zweden met (gratis te gebruiken) (horeca, dus 2 minuten programma) vaatwasser...... :P
MSR Alpine kan prima tegen een vaatwasser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

zuma schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:56:
[...]

In DIY winkels zoals B&Q kan je 2 of 3 liter flessen bio-ethanol kopen.
Zou kunnen, in de plaatsen waar wij zijn geweest (toen) dus niet. 🤷🏽‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke

Nu vroeg ik me af wat de kamperende Tweakers gebruiken om online te blijven (als je dat wil natuurlijk). En dan vooral; wat voor abonnement / oplossing voor cellular-verbinding? Gewoon hun mobiel / tethering? Een separate (e-)SIM en zo ja, prepaid of abonnement? Of zelfs Starlink (met vouwwagen niet zo praktisch)?

Offline gaan?

Verder gewoon mobieltje met bundel die in heel EU geldig is.

Let op dat Zwitserland geen EU is en per provider wel of niet binnen de bundel valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Voor de (dak)tent, teardrop of kleine buscamperaars:
https://bivouacs.huttopia.com/
Terug naar de basis, natuur kampeerplaatsen bij particuliere voor bovenstaande kampeer categorieën, waarvan maximaal 2 tegelijk voor maximaal 2 nachten.
Heel gaaf, niet gedacht dat zo een keten als Huttopia zoiets als dit op de markt zou brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Bommes schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:11:
Terug naar de basis, natuur kampeerplaatsen bij particuliere voor bovenstaande kampeer categorieën, waarvan maximaal 2 tegelijk voor maximaal 2 nachten.
Heel gaaf, niet gedacht dat zo een keten als Huttopia zoiets als dit op de markt zou brengen.
Oh leuk, ken het wel op terreinen van (wijn)boeren (en ook regelmatig gebruik van gemaakt met ons buscampertje) maar dit is nog een stapje verder. Bookmarked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

France Passion was het toch in Frankrijk bij de wijnboeren?
Maar dat is echt alleen voor campers.
Camperplaatsen idem, alhoewel je in Duitsland nog wel eens een caravan tegen kan komen op een camperplaats.

Maar dit is ook voor tenten, met de fiets, wandelend, daktent, enz.
Wat ik zo snel dat ook nog wel op locaties bijvoorbeeld een Zuid Frankrijk waar je normaal voor 20 euro per nacht echt nergens terecht kan.

[ Voor 22% gewijzigd door Bommes op 06-05-2025 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ik gebruik gewoon mijn sim-only KPN Unlimited abonnement. Dan kan ik 75GB per maand in de EU verstoken plus eventueel delen met de rest van het gezin of ik zet een hotspot op. Is het op, dan hebben ze pech gehad :P

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Bommes France Passion was dacht ik alleen voor campers inderdaad, maar via google maps (!) vinden we ook wel eens iets, boeren die geeneens een website hebben, en daar zijn tentjes en ander klein spul ook welkom.

Was vorig jaar ergens boven de Bordeaux / Entre-Deux-Mers, in de buurt van Chateau de Peyrins (want daar verkocht ie zijn druiven aan, kan het even niet vinden. Was zeer basic, maar dan ook maar 5 EUR :P

EDIT: meer basic dan dit wordt het niet (edit2: alhoewelm wel warm water in de douche en je moet tegen een zaagsel droog toilet kunnen) - ik heb 'm dus gevonden
https://maps.app.goo.gl/66oyLrJkoNvTMR5X8

[ Voor 82% gewijzigd door franssie op 06-05-2025 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:31

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Leuke site, ik kreeg bijna zin om weer eens naar Frankrijk te gaan :P Ik merkte wel dat de filter functie (nog) niet optimaal werkt. De enige faciliteiten die ik aanklikte waren een toilet en een douche, maar toch kreeg ik suggesties zonder een van de twee of zelfs beide niet. Maar goed, ik sla hem op in mijn bookmarks!

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

franssie schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:53:
@Bommes France Passion was dacht ik alleen voor campers inderdaad, maar via google maps (!) vinden we ook wel eens iets, boeren die geeneens een website hebben, en daar zijn tentjes en ander klein spul ook welkom.

Was vorig jaar ergens boven de Bordeaux / Entre-Deux-Mers, in de buurt van Chateau de Peyrins (want daar verkocht ie zijn druiven aan, kan het even niet vinden. Was zeer basic, maar dan ook maar 5 EUR :P

EDIT: meer basic dan dit wordt het niet (edit2: alhoewelm wel warm water in de douche en je moet tegen een zaagsel droog toilet kunnen) - ik heb 'm dus gevonden
https://maps.app.goo.gl/66oyLrJkoNvTMR5X8
Best een mooie omgeving, vorig jaar de Bordeaux-regio bezocht.

offtopic:
Bij al die chateaux ( van klein en betrekkelijk bescheiden tot groot en vol superioriteitsgeblaat) een heel verhaal over hoe duurzaam ze tegenwoordig (!) wel zijn, wat pas geleden fors ontkracht werd, zelfs de 'biologische' wijnboeren ontkomen niet aan chemische oorlogvoering.

Maar, al met al, het was er wel mooi. En om hebberig van te worden, al die mooie wijnen.

Het is dat ik zo goed als geen alcohol (meer) drink, ik heb toen heel opportunistisch maar even een oogje toegeknepen.

Vooral één Entre-Deux-Mers was erg goed. Nog steeds niet besteld... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Ook op de NL website van Huttopia te vinden: https://europe.huttopia.com/nl/

Doet mij erg denken aan welcome to my garden maar dan voor meer dan alleen een klein tentje...(dat nu campspace is geworden en ook voor grotere objecten gaat) https://campspace.com/en?cimg=header

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:31
zuma schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:42:
[...]

Doet mij erg denken aan camp in my garden maar dan voor meer dan alleen een klein tentje...(dat nu campspace is geworden en ook voor grotere objecten gaat) https://campspace.com/en?cimg=header
Ik denk dat je welcome to my garden bedoelt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

zuma schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:42:
[...]

Doet mij erg denken aan welcome to my garden maar dan voor meer dan alleen een klein tentje...(dat nu campspace is geworden en ook voor grotere objecten gaat) https://campspace.com/en?cimg=header
Via campspace hebben wij de eerste 5 nachten van onze grote vakantie geboekt.
Eerste 2 bij een boerderij ergens in Duitsland.
Volgende 3 bij een manege weer wat verderop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

Zijn er hier nog bezitters van een Karsten oppomptent? Ik ben benieuwd hoeveel lucht er in gaat (in de basis 220 tent) . Ik kan alleen de druk vinden , maar nergens het volume. Dit omdat ik aan het kijken ben naar een compressor.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:18
Ik zie alleen maar ergens staan, 12 Volt 30A compressor en 2 minuten over zou moeten doen. Maar AI heeft het berekend op zo'n 200L op basis van de bovenstaande compressor specs. Grove schatting dus.

Vroeger stonden er naast me ouders mensen met een grote karsten tent. Die vent was/is duiker. En gebruikt een perslucht cilinder om z'n tent op te blazen. Maar die lui gingen met een bus en aanhanger op vakantie. Hadden zelfs grote skelter voor de kinderen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

ST10©DE schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:34:
Zijn er hier nog bezitters van een Karsten oppomptent? Ik ben benieuwd hoeveel lucht er in gaat (in de basis 220 tent) . Ik kan alleen de druk vinden , maar nergens het volume. Dit omdat ik aan het kijken ben naar een compressor.
Wat is er mis met de standaard 230V compressor die Karsten verkoopt :? Die beviel mij prima, en was voor zijn doen redelijk stil te noemen en pompte de Karsten 240 in een minuut of 5 op.

[ Voor 4% gewijzigd door aReaRe op 08-05-2025 14:32 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:40

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

ST10©DE schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:34:
Yes hier. Heb een Karsten 220 maar heb ook geen idee. Weet alleen dat er veel lucht in moet. Zit vaak ook op plekken waar geen normaal stopcontact te krijgen is dus heb een mobiele 12v compressor van HBM. Is niet meer leverbaar als ik op de website kijk maar weet wel dat het ding gaat als een trein voor de ultieme luiheid :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Laatst online: 16-05 22:32

bjp

Nu we het toch over voortenten hebben... wat zouden jullie aanraden voor onze Caravelair Alba 390?

We willen meer plaats vooral, en ik wil iets dat echt jaren meegaat.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

bjp schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:43:
Nu we het toch over voortenten hebben... wat zouden jullie aanraden voor onze Caravelair Alba 390?

We willen meer plaats vooral, en ik wil iets dat echt jaren meegaat.
Ik heb een Unico Verona Caravanluifel gemaakt door Bax tenten gehad (zelfde maat caravan als jij). An sich een prima voortent (is helemaal dicht te maken), redelijk op te zetten en af te breken.

Alleen voor mij te bewerkelijk, ik moet het in mijn eentje opzetten (is te doen in je eentje) , is ook af te breken in je eentje alleen in mijn eentje opvouwen met een wind dwars over de camping is mij niet gelukt.

Die is na seizoen 1 verkocht, en ik heb nu een Thule Omnistore 6300 op het dak van de Caravelair laten plaatsen, met de nodige zij (2 stuks) - en voor (2 stuks) - schermen die ik in de luifel kan schuiven kan ik een voortent creëren.

Dit is in mijn eentje makkelijk te doen (vrijgezel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
Grote doeken, luifel danwel tent, is onhandig in je eentje zeker bij wat wind. Ongeacht het merk.

Wij hebben ook een Unico Verona tentluifel. Hebben er geen voorwanden bij, maar dat zou wel kunnen.

Opzetten gaat vlot met twee man, opruimen nog veel vlotter. Dat zeg ik na 2x op/afbreken, er is nog wel wat tijdswinst te halen.

Tentdoek is van Ten Cate, de paar stangen die er bij zitten zijn van Isabella. Dus kwalitatief zit dat wel goed.
Bax/Unico onderscheidt zich dus in het ontwerp. Wij vonden hem mooier/beter dan een vergelijkbare tentluifel van Isabella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

aReaRe schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:31:
[...]

Wat is er mis met de standaard 230V compressor die Karsten verkoopt :? Die beviel mij prima, en was voor zijn doen redelijk stil te noemen en pompte de Karsten 240 in een minuut of 5 op.
De prijs. En het ontbreken van een 12v aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Vraagje voor de kampeer-experts hier, ik heb een oud gasstelletje die ik wil gebruiken, welke gasslang koppeling heb ik nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15WOr0960MnwuuY8ebTQSQ9qChQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvHz3AZefhDu4xm8gH2jVbwN.jpg?f=fotoalbum_large

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Slasher lijkt mij standaard 1/4 inch links. Lijkt op wat ik linksboven in je foto zie?
Mag 30 mBar op, dus een regulator zoeken met die druk.

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 08-05-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

g00gle schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:54:
Ik zie alleen maar ergens staan, 12 Volt 30A compressor en 2 minuten over zou moeten doen. Maar AI heeft het berekend op zo'n 200L op basis van de bovenstaande compressor specs. Grove schatting dus.

Vroeger stonden er naast me ouders mensen met een grote karsten tent. Die vent was/is duiker. En gebruikt een perslucht cilinder om z'n tent op te blazen. Maar die lui gingen met een bus en aanhanger op vakantie. Hadden zelfs grote skelter voor de kinderen mee.
Oei, dat is iets meer dan ik geschat had…. Ik kwam op 75-80 liter. Pi(r)^2 met r =5cm voor doorsnede en 2xPi(r) met r=160 cm (stahoogte, omtrek hele cirkel omdat twee halve bogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

franssie schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:00:
@Slasher lijkt mij standaard 1/4 inch links. Lijkt op wat ik linksboven in je foto zie?
Mag 30 mBar op, dus een regulator zoeken met die druk.
zoiets dus? https://www.gaswinkel.com...vc-1-4-links-x-1-4-links/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

yup, mits je gasdrukregelaar ook 1/4 links heeft (kan ook een tuitje aan zitten om een slang op de schuiven). Als je regulator erg oud is zou ik daarvan ook een nieuwe kopen, die dingen kunnen gaan lekken.
Ga je Butaan (Campongaz) of propaan gebruiken?

edit:
1/4 links
https://www.vrijbuiter.nl...mbar-cedb0014?color=Blauw

Tuitje/slangpilaar
https://www.vrijbuiter.nl...mbar-cedb0024?color=Blauw

[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 08-05-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

franssie schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:07:
[...]

yup, mits je gasdrukregelaar ook 1/4 links heeft (kan ook een tuitje aan zitten om een slang op de schuiven). Als je regulator erg oud is zou ik daarvan ook een nieuwe kopen, die dingen kunnen gaan lekken.
Ga je Butaan (Campongaz) of propaan gebruiken?
Ik wil een Benegas Light kopen, dan heb ik waarschijnlijk ook een andere speciale gasdrukregelaar nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Slasher schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:11:
[...]

Ik wil een Benegas Light kopen, dan heb ik waarschijnlijk ook een andere speciale gasdrukregelaar nodig?
Dat is propaan, dan heb je zoiets nodig
https://www.vrijbuiter.nl...7303953&_sgm_action=click

Pagina: 1 ... 248 ... 250 Laatste