The Legend schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:34:
[...]
Belangrijkste punten zijn denk ik: hoe belangrijk vind je gemak onderweg en bij een tussenstop, en hoeveel kampeer je in het voor en naseizoen (of anderszins in bovenmatig vochtige en koele contreien).
Een vouwwagen krijg je in tegenstelling tot een caravan niet zo makkelijk echt warm. Natuurlijk kun je je daar tegen kleden, en zijn er oplossingen met kacheltjes, maar dat werkt gewoon minder goed dan in een caravan, omdat die enigszins geïsoleerd en luchtdicht is.
Werkt minder goed, maar heb vorige week met de kou met vouwwagen gekampeerd in een vouwwagen en kon het toch redelijk warm houden met een 1000W kacheltje aan (op een 6A camping aansluiting waar ik niet per kWh hoefde te betalen

Verder is een vouwwagen nat inpakken een kutklus, en moet je hem daarna altijd zsm laten drogen. Een caravan is daarin ook makkelijker (tenzij je een mega voortent opbouwt). ‘Nat’ hoeft dan dus ook niet per se door regen te zijn, dauw is dat ook en daar heb je in het voor en naseizoen bovengemiddeld last van.
Nat inpakken hoeft niet een enorm probleem te zijn als je het juiste model hebt. Er zijn modellen waarbij je ook in regen kunt in/uitpakken zonder noemenswaardige vochtigheid binnen te krijgen.
De door @
Ravhin genoemde kyte hebben wij ook, en die kan dus echt zonder nat bed of binnenkant opgezet worden in de regen. Dat heb ik dus 12 dagen geleden ook gedaan.
Wel is het zo dat bij thuiskomst het tentdoek moet laten drogen, niet anders dan bij een gewone tent overigens. Echter is dan locatie wel belangrijk. Zorg dan voor een stalling waar dat binnen kan, of voor een tuin of gemeenteplantsoen/grasveld waar dat kan.
Ik kan hem tegenwoordig in de voortuin zetten, wat enorm relaxed is. Zaterdag thuisgekomen, direct na thuiskomt opgezet en dan kan hij weer kurkdroog de stalling in.
Ik ken ook het caravan gevoel en zou dat niet snel weer doen. Camper ook niet. Past gewoon niet bij onze kampeer stijl. Ik kampeer graag in een interessant gebied, maar rij gerust een uur voor alle bijzondere bezienswaardigheden in de buurt. En daarbij kom ik vaak meerdere malen per vakantie op een plek waar je met een camper niet kan/mag komen.
Campings met te veel campers mijdt ik ook trouwens. Hele camping gevoel is weg. Meestal zetten ze niet eens meer een luifel op, gaat wel de buitenlamp aan en zitten ze vanaf avondeten tot bedgaan op hun stoel voor de tv binnen. Ik haat het dan ook dat bepaalde campings hun grasmat inruilen voor een grindbak per plek of een verharde oprit per plek en een plastic terras voor onder de luifel.
Stroomvoorziening op campings begint ook steeds lastiger te worden. Laatste camping in Luxemburg had het prima voor elkaar. 6A automaten per plek. Toch wisten genoeg mensen daar overheen te gaan, met als gevolg een onstabiel electra netwerk. De campingeigenaar had voor de avonden zelfs een aggregaat staan om alles maar aan de praat te houden. Mijn (gevoelige) aardlek in mijn vouwwagen ging soms meerdere malen per avond af door alle schakelingen op de rest van het netwerk. Ik hoop dat veel campings straks overschakelen op 3kWh inclusief, en daarna betalen per kWh. Kunnen de campers die aankomen met grote kachels, oven, magnetron en zelfs inductieplaten zelf bepalen wat ze doen.