[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 247 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 23:57
Zou ook voor invoeren gaan.

Mocht je ouders een ongeluk krijgen, is een welles nietes met de verzekering echt het laatste wat je je zorgen om wilt maken.

Leg je casus eens voor aan chatgpt, die kan je normaal wel een richting geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:09
Importeren/exporteren is geen gedoe, paar formuliertjes en dat was het.

We hebben zelf onze camper nieuw in Duitsland gekocht en deze geïmporteerd (heeft eerst ivm milieuregels een week op Duits kenteken gestaan voordat we hem naar Nederland haalden). Daarna nog een maand voordat alles rond was, maar dat is gewoon wachten op een geschikt moment bij de RDW waarbij ik ook tijd had. En daarna een totdat kenteken uitgegeven werd. Het hele proces is super simpel. Ik kan me niet voorstellen dat een caravan lastig is. De dealer waar je heen gekocht hebt kan waarschijnlijk ook nog helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:50
Ik had me in m'n haast verkeerd verwoord. |:(

Ze vinden de jaarlijkse keuring in België een gedoe.

En ze willen zien of ze daar omheen kunnen op deze manier. Dus de vraag is tweeledig: Belgische auto + NL caravan verzekeringstechnisch. En wat voor een gedoe de caravan op mijn naam gaat opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:03

Bommes

Capo del formaggio

pirke schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:23:
Importeren/exporteren is geen gedoe, paar formuliertjes en dat was het.
Dat zit het moeten zijn, echter onze Zuider buren handelen regelmatig anders dan de regeltjes voorschrijven.
Je bent in België overgeleverd aan de grillen en grollen van de individuele keurmeester op het (monopolie bezittende) particuliere keur bedrijf.
Staat er ergens een stempel verkeerd, het juiste formuliertje niet op het stippelijntje dubbel gevouwen en je hebt een probleem.

Zorg dat je er zeker een CVO, of zoals de Belgen het noemen een gelijkvormigheid attest bij hebt. En dan nog is het een soms een kruisje slaan en hopen op het beste.

@Pyr0_ ik neem aan dat hun auto in België verzekerd is?
Die vraag zou ik dan daar stellen, voor wat betreft rijbewijzen en dergelijke zijn er geen belemmeringen.

[ Voor 10% gewijzigd door Bommes op 22-04-2025 15:24 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wie ging er nog naar Frankrijk? Overstromingen in Dordogne na extreme regenval, campings geëvacueerd https://www.nu.nl/buitenl...campings-geevacueerd.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Get!em schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:42:
Wie ging er nog naar Frankrijk? Overstromingen in Dordogne na extreme regenval, campings geëvacueerd https://www.nu.nl/buitenl...campings-geevacueerd.html
Eénmaal in Zuid Limburg meegemaakt (juli 2021) en ik wens het niemand toe.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-09 21:16
Get!em schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:42:
Wij zitten net een stukje zuidelijker maar de rivieren staan inderdaad extreem hoog. Vandaag reden we voorbij een camping in een dal. Daar was geen rivier te bekennen maar de hele camping stond wel +-20cm onder water. Gelukkig was de camping leeg, maar voor de uitbaters zal het een ramp zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het leek ons wel gezellig (heel origineel ;)) om van die lichtbolletjes aan de luifel te hangen. Vorig jaar had ik zo'n lichtsnoer op 230V gekocht, maar dat was toch wat onhandig om daar helemaal een snoer naartoe te trekken (en te bevestigen). Ook maar 1 keer gebruikt daarom. Een oplaadbaar systeempje (via usb of zonnecel) lijkt me makkelijker. Heeft iemand tips? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:48
Bij elk tuincentrum en de action zijn oplaadbare lampjes in allerlei vormen en uitvoeringen te vinden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:05

nwagenaar

God, root. What's the differen

nwagenaar schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:05:
Aankomende Paas-weekend gaan ik met enkele vrienden kamperen op Camping "Erve de Meester" in Bruinehaar. Dit keer iets dichterbij was het idee, ware het niet dat het voor mij alsnog 1 uur rijden is vanuit Kampen :+
Oops, het was dus niet afgelopen weekend maar het koningsdagweekend. Komt goed uit, mijn thuisbrouwsels zijn klaar om dit weekend mee te kunnen nemen. Qua weer niet te klagen: dit weekend wordt het (vooralsnog) rond de 17 tot 20 graden (6 tot 9 in de avonduren), zon en droog.

Als dit zo blijft, dan gaat mijn MSR Elixir3 kloon mooi mee, scheelt weer ruimte en deze staat binnen enkele minuten. Nu alleen nog een lekje opzoeken in mijn comfort slaapmat, die loopt langzaam leeg waardoor je uiteindelijk de grond voelt zodra je wakker wordt. Nu heb ook nog mijn oude matjes, maar qua dikte heb ik liever die andere (3cm vs 10cm is een groot verschil).

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 13:39
Misschien een technische vraag maar:

We gaan in mei met een (hagelnieuwe) huur- buscamper naar noorwegen (ducato). Deze heeft een zonnepaneel. We hebben dit type al eens mee gehad in april naar het zuiden. Daar hoogstens 1 streepje van de accu gebruikt.

Deze reis zullen we meer los gaan staan. Ik maak me niet druk over de normale gebruikers:
Compressor koelkast
Waterpomp
Lichten
Radio (misschien, denk het niet).
Telefoons met de USB opladen scnachts.

Maar dit jaar wil ik ook mijn steamdeck meenemen. Hiervoor heb ik al een 20000mah batterybank.
Heeft deze setup genoeg vermogen om naast de telefoons ook de batterybank te laden? Dit natuurlijk het liefst tijdens zonnige uren. Ik wil echter voorkomen dat de huishoud accu erdoor leeg raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
voordeel is dat in het noorden de zon een heel stuk langer per dag schijnt, als je hoog genoeg gaat zelfs 24/7 :P

verder weinig te zeggen natuurlijk zonder te weten hoeveel je gebruikt en hoe groot de HH-accu is.
Maar in Noorwegen is het zonde om met een camper op 1 plek te blijven dus je zult ook flinke afstanden gaan rijden verwacht ik: dan kun je mooi met een lopende motor je batterybank en telefoons laden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@twowheeler De vraag is vooral: hoe vaak wil je hem vullen? 1x per week? 5x per dag?

Ik heb een 10ah powerbank, die is 38,5wh, oftewel 3,85 volt (nominale spanning 1x li-ion cell). Een huishoudaccu is al snel 100ah op 12v, oftewel 1200wh. Jouw 20ah powerbank zal 77wh zijn, dat gaat je huishoudaccu niet snel merken.

[ Voor 75% gewijzigd door pirke op 24-04-2025 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
@Leipo
Ja ik verwacht dat we daar maximaal 2 nachten op sommige plekken staan. Over het algemeen 1 nachtje zonder voorzieningen, misschien iets langer maar dat zal op een camping aan de stekker zijn.

@pirke
Juist, als je het zo zegt is het echt peanuts. Ik denk dat ik die batterybank overdag of rijdend oplaad en misschien een keer een nacht om te kijken wat het doet. Dit soort berekeningen zijn goed om de verhouding te zien, de dynamo en de capaciteit van een accu zijn altijd groter dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Met een compressor koelkast, zonnepaneel en een beetje accu moet dat echt makkelijk gaan. Een paar dagen vrij staan moet dan mogelijk zijn. het is dan ook nog niet zo warm dat de koelkast extreem hard zou moeten werken en ook niet zo koud dat een kachel (dieselverwarming bijvoorbeeld, die slurpen ongezien ook best nog wat stroom) veel nodig zou zijn.

waarschijnlijk zul je dan meerendeel van de vakantie met een volle accu zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Zorg voor een goede sigaretten plug lader voor in de camper, met flink wat amperes op de usb uitgang. Zodat je de powerbank tijdens rijden goed en zo snel mogelijk kunt opladen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Bommes schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:10:
Zorg voor een goede sigaretten plug lader voor in de camper, met flink wat amperes op de usb uitgang. Zodat je de powerbank tijdens rijden goed en zo snel mogelijk kunt opladen.
Hele goede! Die was ik al bijna vergeten aangezien ik alles met usb (voor android auto) doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:46

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik moet binnenkort even naar de Mediamarkt en omdat de Decathlon daar in de buurt zit dacht ik gelijk ook even wat gas in te kunnen slaan. Maar omdat ik de vorige keer dat ik er was al had gezien dat het hele gas schap praktisch leeg was heb ik voor de zekerheid nog even online gekeken. En ze hebben nu nog niks op voorraad.

Verkopen ze geen gas meer ofzo?

Moet ik toch maar even naar de Action :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Nee ik was er laatst en toen was het juist bijgevuld na lang leeg te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Hm, ik zie dat sommige winkels wel voorraad hebben, maar die zitten allemaal in de buurt. Utrecht is voor mij de dichtstbijzijnde en die heeft niks.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:41
Nou, de kogel is hier door de kerk. Met onze huidige tent liepen we, met name bij minder weer, toch tegen beperkingen aan qua ruimte met 3 kinderen. En na 11 jaar een nieuwe tent is op zich niet gek. En dus kregen we gisteren bezorgd:
  • 1 x Nieuwe tent: Miami 6 Easy Air.
  • 1 x Voorzetwand (om luifel helemaal dicht te kunnen maken).
  • 1 x Nieuw kleed voor in tent.
  • 2 x Kastje voor in tent, type Obelink Bamboo Quick
Kastjes hadden we al, maar verschillende grootte en buizensysteem wat toch altijd meer gedoe was met opzetten. Geen ramp natuurlijk, maar aangezien we toch al bezig waren met geld uitgeven :X
Deze zijn hetzelfde en staan daardoor wat strakker in de tent en de ruimte is er voor. De kastjes staan met 30 seconden, waardoor we meer tijd over hebben voor de andere zaken en de beentjes sneller omhoog kunnen met een welverdiend biertje en wijntje :P Opvallend is dat de tassen verschillende kleuren hebben, maar de kastjes wel hetzelfde zijn qua kleur. Qua tassen hebben we er in ieder geval geen problemen mee en de kastjes waren nieuw en onbeschadigd, dus prima.

Voorzetwand i.v.m. het mogelijk grillige weer in NL en dan meer binnenruimte. Kleed om het binnen af te maken.

We zijn er super blij mee en nu al zin om het met Hemelvaart uit te gaan testen. Het grote pakket van 53 kilo is wel onmogelijk zwaar en lomp om mee te sjouwen :X Het is maar goed dat de kofferbak van de auto een lage tildrempel heeft :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1g9fHUDxhUesjMghjLMb3SR6pM4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rOCpC8RIKRcZpkI2Zs4Moit.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W86UkyWP6ctGMR031fQkD4AUCdM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ABjGLAtstYeAodjF8OH1VXGv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnmus1OB2-zIMf_YvLwQQcqpeGg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brSXPCRiZYFh0mgE4ISZv9uc.jpg?f=fotoalbum_tile

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:27
Palomar schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:57:
Het leek ons wel gezellig (heel origineel ;)) om van die lichtbolletjes aan de luifel te hangen. Vorig jaar had ik zo'n lichtsnoer op 230V gekocht, maar dat was toch wat onhandig om daar helemaal een snoer naartoe te trekken (en te bevestigen). Ook maar 1 keer gebruikt daarom. Een oplaadbaar systeempje (via usb of zonnecel) lijkt me makkelijker. Heeft iemand tips? ;)
NIET DOEN >:) Gewoon gezellig een of twee petroleum lampjes _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door zuma op 24-04-2025 11:56 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zuma
Afgelopen paasweekend weer lekker met andere tipi-gangers (en beltent eigenaars) op kamp geweest. Plaats van akte was Hessenoord. Op Zaterdagavond voor de regen nog ff snel een paasvuuurtje meegepakt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrE0rW4AeBuXEfO1svHZeObplCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDmlnCftMLeZCSLYTxQJN2xI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GSSKAeAa0pfZ9qcjVf3SFGNFFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KA5cw5uJZr1cdesw69a1Ubpr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Weten jullie of je in Noorwegen/Zweden makkelijk aan die easyclick flesjes kan komen van campinggas? Ik heb een gaslampje en die gaat natuurlijk mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Het noorden is veelal prikflesjes en en417 voorhanden
campingaz is echt iets voor Frankrijk / zuid-europa en kom je in het noorden niet zo heel veel tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
twowheeler schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:19:
Weten jullie of je in Noorwegen/Zweden makkelijk aan die easyclick flesjes kan komen van campinggas? Ik heb een gaslampje en die gaat natuurlijk mee
Oef ook al in de val van campinggas gevallen... Het lijkt zo makkelijk en universeel maar dat is het dus helemaal niet. Het is een propriety systeem, uniek dus en helemaal niet generiek. Lastig te krijgen in het noorden van de EU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Leipo schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:39:
Het noorden is veelal prikflesjes en en417 voorhanden
campingaz is echt iets voor Frankrijk / zuid-europa en kom je in het noorden niet zo heel veel tegen
Ja in het zuiden is het andersom, daar is campingaz werkelijk overal te verkrijgen. Ik lees nu al dat er adapters voor bestaan. Zal kijken of dat het waard is. Of gewoon een nieuw flesje kopen in nederland natuurlijk. De gaslamp die monteert direct op een easyclick, maar geen idee of die ook op een en417 past.

[ Voor 8% gewijzigd door twowheeler op 24-04-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
inderdaad een adapter is een optie:
https://www.amazon.nl/Jee...Aansluiting/dp/B0BNL44V9J

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Ja zal zoiets worden.

Ik was ook van plan een 1pits campingas mee te nemen (met die hoge flessen), maar nu overweeg ik zo'n klein 1 pitje te kopen die direct op de fles gaat. Veel compacter en kan direct voor de lamp én het gasstel gebruikt worden.

Wil gas buiten gebruiken als ik niet in de camper ga koken ivm de geur. Bijvoorbeeld voor vis.

Dus:
Adapter voor Campingaz gaslamp zodat deze op schroefaansluitingen werkt
Klein 1 Pits gasstel als vervanging voor de mobiele gasstel.

Dan kan beide op 1 gasfles en is het totaal veel kleiner.
Is het nodig? Niet echt, maar wel leuk spul om aan te schaffen. En anders gewoon lekker ledlampje en genoeg van die deoflessen mee voor dat 1pitje

[ Voor 36% gewijzigd door twowheeler op 24-04-2025 14:12 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• pirke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Io0dMvg5eGJxuSwHOBkVVvvvI3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEEOCgcKPhTJPU9RrD373SBA.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag moesten we hier onderdoor, officieel zijn we 3,25 meter, meestal hou ik 3,3 tot 3,5m aan om wat marge te hebben. Keren was niet mogelijk, en achteruit zou een enorm gedoe geweest zijn. Op het oog leek het hoog genoeg, dus vrouwlief uitstappen, goed kijken en als een slak precies onder het midden door. Geen gekraak gehoord, paste precies :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

pirke schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:33:
[Afbeelding]

Vandaag moesten we hier onderdoor, officieel zijn we 3,25 meter, meestal hou ik 3,3 tot 3,5m aan om wat marge te hebben. Keren was niet mogelijk, en achteruit zou een enorm gedoe geweest zijn. Op het oog leek het hoog genoeg, dus vrouwlief uitstappen, goed kijken en als een slak precies onder het midden door. Geen gekraak gehoord, paste precies :D
Orange?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

pirke schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:33:
[Afbeelding]

Zo te zien is er 2000 jaar aan te hoog verkeer je voor gegaan en is het wat ruimer geworden.

Vandaag ging ik hier tussendoor… er werd <30cm breedte opgegeven…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fhrq3bXn4vSd2tGE_s3JbQBIMtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJSzeQcU25XtWMDmXJGd4qci.jpg?f=fotoalbum_large

Sieweschleff

[ Voor 22% gewijzigd door Get!em op 24-04-2025 17:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:15
Get!em schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:44:
[...]

Zo te zien is er 2000 jaar aan te hoog verkeer je voor gegaan en is het wat ruimer geworden.

Vandaag ging ik hier tussendoor… er werd <30cm breedte opgegeven…[Afbeelding]

Sieweschleff
Ik word hier echt ongemakkelijk van, dat is echt claustrofobie hier ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

_Eend_ schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:29:
Ik moet binnenkort even naar de Mediamarkt en omdat de Decathlon daar in de buurt zit dacht ik gelijk ook even wat gas in te kunnen slaan. Maar omdat ik de vorige keer dat ik er was al had gezien dat het hele gas schap praktisch leeg was heb ik voor de zekerheid nog even online gekeken. En ze hebben nu nog niks op voorraad.

Verkopen ze geen gas meer ofzo?

Moet ik toch maar even naar de Action :P
Net nog even bij de Decathlon geweest in Apeldoorn, geen campingaz beschikbaar. Kun je daadwerkelijk de varianten bij de Action gebruiken icm een campingaz click brander?

Overigens ben ik doorgereden naar de Karwei, die hadden daar nog wat CV470 staan. Direct naar eentje meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

nwagenaar schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:05:
[...]

Net nog even bij de Decathlon geweest in Apeldoorn, geen campingaz beschikbaar. Kun je daadwerkelijk de varianten bij de Action gebruiken icm een campingaz click brander?

Overigens ben ik doorgereden naar de Karwei, die hadden daar nog wat CV470 staan. Direct naar eentje meegenomen.
Geen idee, bij de lokale Action was alles op. Al was het vakje net groot genoeg voor een stuk of 4-5 van die kleine blikjes

Ik heb zo'n brandertje van Decathlon, ik weet niet precies wat daar allemaal op past.

Aan de andere kant, mijn blikje is nog halfvol, en voor aankomend weekend hoef ik alleen maar koffie te maken.. Dat ga ik wel redden met dit blikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ah, vandaar, het kwam me al zo bekend voor! :D

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Laatst online: 19-09 17:57
Denman schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:45:
Nou, de kogel is hier door de kerk. Met onze huidige tent liepen we, met name bij minder weer, toch tegen beperkingen aan qua ruimte met 3 kinderen. En na 11 jaar een nieuwe tent is op zich niet gek. En dus kregen we gisteren bezorgd:
  • 1 x Nieuwe tent: Miami 6 Easy Air.
  • 1 x Voorzetwand (om luifel helemaal dicht te kunnen maken).
  • 1 x Nieuw kleed voor in tent.
  • 2 x Kastje voor in tent, type Obelink Bamboo Quick
Kastjes hadden we al, maar verschillende grootte en buizensysteem wat toch altijd meer gedoe was met opzetten. Geen ramp natuurlijk, maar aangezien we toch al bezig waren met geld uitgeven :X
Deze zijn hetzelfde en staan daardoor wat strakker in de tent en de ruimte is er voor. De kastjes staan met 30 seconden, waardoor we meer tijd over hebben voor de andere zaken en de beentjes sneller omhoog kunnen met een welverdiend biertje en wijntje :P Opvallend is dat de tassen verschillende kleuren hebben, maar de kastjes wel hetzelfde zijn qua kleur. Qua tassen hebben we er in ieder geval geen problemen mee en de kastjes waren nieuw en onbeschadigd, dus prima.

Voorzetwand i.v.m. het mogelijk grillige weer in NL en dan meer binnenruimte. Kleed om het binnen af te maken.

We zijn er super blij mee en nu al zin om het met Hemelvaart uit te gaan testen. Het grote pakket van 53 kilo is wel onmogelijk zwaar en lomp om mee te sjouwen :X Het is maar goed dat de kofferbak van de auto een lage tildrempel heeft :+

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Mooie set. Ik heb precies het zelfde. Ik heb wel een elektrische pomp op accu gekocht. Psi instellen en gaan met die banaan. Maar alles in de auto ja? Ik heb toch echt een aanhanger nodig wil ik alles meekrijgen. En dan rijden wij nog een stationwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:41
Deef_K schreef op donderdag 24 april 2025 @ 23:56:
[...]

Mooie set. Ik heb precies het zelfde. Ik heb wel een elektrische pomp op accu gekocht. Psi instellen en gaan met die banaan. Maar alles in de auto ja? Ik heb toch echt een aanhanger nodig wil ik alles meekrijgen. En dan rijden wij nog een stationwagen.
Ja elektrisch pompje denken wij ook nog aan. Nog sneller klaar; pompje aanzetten, ondertussen andere spullen uitpakken en de tent staat ongeveer als we daarmee klaar zijn. Nu heb ik wel een elektrische pomp gekregen van mijn ouders die 'm toevallig thuis in de schuur vonden, maar geen idee of dat allemaal past. Dat moet ik nog even uitzoeken. Zo niet; nog suggesties voor een budget pomp die dit automatisch doet?

En nee, niet alles in de auto. We hebben een ruime stationwagen waar echt een boel in gaat (600 liter kofferruimte), maar ook een klein aanhangertje waar de rest in gaat. Bovendien kan er op de aanhanger nog e.e.a. gestapeld worden op de klep en zit er nog een fietsendrager bevestigd op de dissel.

Het is wat proppen en mijn Tetris ervaring helpt, maar tot nu toe lukt het steeds nog :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deef_K
@Denman ik heb deze
https://a.aliexpress.com/_EvvGo0K

Dit is zo goed als dezelfde als bij obelink alleen het scheelt een paar tientjes.

https://www.obelink.nl/ob...pomp-met-accu-681854.html

Ik heb een grote aanhanger waar de tent, kast, stoelen etc in gaat en in de auto de koelkast, kleren, slaapzakken etc. In de zomer huren wij altijd een koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:39

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Chaoss schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:25:
Iemand nog een gouden tip voor noord Frankrijk in de meivakantie? Regio rond Reims schijnt nog wel redelijk kans op stabiel weer te hebben.. Ik wil iig niet veel verder dan 450km vanaf Utrecht.

Zoek een camping geschikt voor vouwwagen, 2 kinderen en een hond.
Dat stuk Frankrijk vind ik altijd lastig om een leuke plek te vinden. Het voelt wat saaier en is meer een stuk waar je doorheen reist, ik heb er dan ook nooit echt gekampeerd (misschien onterecht).
Waarom niet de Ardennen/Eifel of wat meer naar het oosten? (ik houd wel wat van ruiger)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Regio Reims is inderdaad vrij saai. Je hebt er een paar oude middeleeuwse stadjes (bijv Laon en Soissons zijn wel leuk, beide hebben we een keer overnacht op doortocht), maar dat was het ook wel.

[ Voor 5% gewijzigd door pirke op 25-04-2025 11:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:12

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Gonadan schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:53:
[...]

Dat stuk Frankrijk vind ik altijd lastig om een leuke plek te vinden. Het voelt wat saaier en is meer een stuk waar je doorheen reist, ik heb er dan ook nooit echt gekampeerd (misschien onterecht).
Waarom niet de Ardennen/Eifel of wat meer naar het oosten? (ik houd wel wat van ruiger)
Wij konden ook niet echt wat vinden in noord Frankrijk, geloof wel dat de Elzas mooi is maar dat is net nog een stukje verder.

Uiteindelijk ook wat oostenlijker gezocht we hebben een camping geboekt bij Saarburg, iets ten zuiden van Trier t.h.v zuid luxemburg. Genoeg te doen in die omgeving.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Chaoss schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:25:
Iemand nog een gouden tip voor noord Frankrijk in de meivakantie? Regio rond Reims schijnt nog wel redelijk kans op stabiel weer te hebben.. Ik wil iig niet veel verder dan 450km vanaf Utrecht.

Zoek een camping geschikt voor vouwwagen, 2 kinderen en een hond.
Mwoah als ik daar zou moeten zoeken dan zou ik deze opties overwegen:

https://camping-domainedelanature.fr/
https://www.camping-aisne.com/
https://www.dormans.fr/camping-municipal/ (een municipal kan ook erg leuk zijn als je tegen wat minder voorzieningen kan)

En nog een municipal (een grotere):
https://epernay.fr/servic...ng-cars/camping-municipal

Of

https://www.camping-reims.fr/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Chaoss schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:27:
Wij konden ook niet echt wat vinden in noord Frankrijk, geloof wel dat de Elzas mooi is maar dat is net nog een stukje verder.

Uiteindelijk ook wat oostenlijker gezocht we hebben een camping geboekt bij Saarburg, iets ten zuiden van Trier t.h.v zuid luxemburg. Genoeg te doen in de omgeving.
Ja precies. Misschien ietsje verder maar dat is wat mij betreft wel de moeite waard. Vogezen/Elzas heeft ook hele mooie stukken, is ook wel de moeite inderdaad. Maar die afstand doe ik zelf ook liever in tweeën.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
zuma schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:19:
[...]

https://www.dormans.fr/camping-municipal/ (een municipal kan ook erg leuk zijn als je tegen wat minder voorzieningen kan)

Of

Voor een heggetjes-hater vallen deze allemaal af. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
MrAcid schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:31:
[...]

Als je een hekel hebt aan heggetjes dan streep je in Frankrijk wel een hoop weg is mijn ervaring. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
+1 voor Elzas. Eguisheim is een aanrader, ook de wijnen van Wolfberger daar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
MrAcid schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:31:
[...]

Yup maar ja als je daar in de buurt wil/moet zijn heb je niets meer te kiezen hè _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Gonadan schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:34:
[...]

Als je een hekel hebt aan heggetjes dan streep je in Frankrijk wel een hoop weg is mijn ervaring. :P
Dan is Normandië wel een must... :+

https://www.cheminsdememoire.gouv.fr/en/battle-hedgerows

[ Voor 10% gewijzigd door Ramzzz op 25-04-2025 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:52
zuma schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:19:
[...]

Of

++1 voor Epernay. Geen idee van de camping maar de champagne maakt alles goed. Leuk stadje (als je champagne lekker vindt)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Vandaag de campooz opgehaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjm0oqjCutjRkHxdVqMZQPNd2VQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXe4vMInaK8KtsuJzXWM5qwO.jpg?f=fotoalbum_large

En veilig in de tuin geparkeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w831U4Yf18udJrQXgiUQtBHZZRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYYuXKTFSBEhM01jWbNcdQeY.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de dealer al het spul uit de oude vouwwagen gehaald, wat een meuk :P Morgen alles maar eens sorteren en netjes in bakken doen.

Thuis er achter gekomen dat ons oprolbaar/opklapbaar tafeltje vergeten zijn... zit in zo'n soort tas waar ook tentstokken inzitten dus over het hoofd gezien.... dealer is maar 15min rijden maar is wel ff een gedoe.

Helaas past het disselslot wat ik heb ook niet... hij staat gelukkig uit het zicht op eigen grond achter een afgesloten schutting

Zondag vertrekken we naar deze camping: https://www.camping-leukbachtal.de/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:34:
[...]

Zeker, en Noord-Italië kijk ik niet eens meer naar. Maar het scheelt wel een hoop keuzestress hoor!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Goedemorgen! Dat is toch wel erg lekker wakker worden hier op Erve de Koning met al die fluitende vogeltjes.

De tent heeft het uitstekend gehouden ondanks de lage temperaturen en 2 personen, geen condens in de slaapcabine.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-alM-er_ohsYNqWiBoB9kCCdT7o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWMXy1UZlt0q2pN3hRko8T3w.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Met deze temperaturen toch wat koud tijdens het slapen. Zijn er goede adviezen mbt slaapzakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Deef_K schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 07:46:
Met deze temperaturen toch wat koud tijdens het slapen. Zijn er goede adviezen mbt slaapzakken?
Ik heb zelf slaapzakken die een comfort temperatuur heeft tot -5. Verder goede slaap matten met behoorlijke R waarde en daaronder heb ik nog een isolatiemat liggen. Daaronder een picknick kleed (meer voor bescherming van de slaapcabine).

Wat ook helpt is een extra laagje aan doen en (in mijn geval want kaal) slapen met een muts.

Iig heb ik het niet koud gehad. Dat komt ook omdat er geen of amper condens in de tent zat; condens/vochtigheid maakt het allemaal een stuk kouder is mijn ervaring.

[ Voor 5% gewijzigd door nwagenaar op 26-04-2025 08:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:53
Nice, wij gaan nu het 6e jaar in met onze Lazy Jack. Blijft voor ons echt een top-aankoop geweest destijds. Ga je geen spijt van krijgen !

Nu na circa 200 nachten en >50 keer opzetten en afbreken begint wel wat slijtage zichtbaar te worden, maar dat hoort er bij. Komende najaar wat onderhoud uitvoeren denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUUgxneP60vg8cnQn7Zd0ASYE7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F07cz0F8Sdu6d1EWNSoQ1StX.jpg?f=fotoalbum_large

We staan dit weekend lekker in Sint Anthonis, zoonlief voor het eerst in een nieuw Decathlon tentje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Deef_K schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 07:46:
genoeg, al vaak voorbij gekomen hier .

Mijn tip: dons. Compact en warm.( En duur)

Maar het geheel ligt dus ook an wat je er mee wil doen: moet die in een rugzak kunnen ( dan dons), kan die nat worden ( dan synthetisch), moet het niet té duur zijn (geen dons). ...

Maar als je een top slaapzak heb en je matje is ruk dan heb je een hele grote kans dat je het nog steeds koud gaat hebben...

[ Voor 11% gewijzigd door Hopjesvla79 op 26-04-2025 11:15 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Hopjesvla79 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:11:
Maar als je een top slaapzak heb en je matje is ruk dan heb je een hele grote kans dat je het nog steeds koud gaat hebben...
Eensch.
Luchtbed is instant koude.
Meer R waarde is meer beter :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-09 09:29
Bommes schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:29:
[...]

Eensch.
Luchtbed is instant koude.
Meer R waarde is meer beter :)
De temperatuur rating van een slaapzak is ook enkel relevant als je matje een R-waarde heeft van boven de 5.38. Is je matje minder geisoleerd, dan vervalt de temperatuur waarde van je slaapzak.

Overigens zijn wij vorig jaar overgestapt op een quilt. Voor ons meer comfort (mits correct gebruikt). Met een slaapzak is de helft nutteloos (de onderkant), helemaal bij dons, dus waarom dat meezeulen.

Make Tweakers Great Again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat is ook wel weer erg zwart/wit. Het is zeker waar dat bij en slecht isolerend matje een slaapzak moeilijk een bepaalde comfortwaarde zal halen. Maar je moet je sowieso niet blind staren op een aangegeven temperatuur, dit is sowieso een arbitrair getal. Je kunt het gebruiken voor onderlinge vergelijkingen, maar hoe je het zelf ervaart en bij welke temperaturen je zelf nog goed kunt slapen is erg persoonlijk.

Het is ook niet dat een waarde 'vervalt' of zo, de prestaties zijn gewoon minder goed als de grondisolatie minder goed is. Zo'n 'quilt' is leuk als je gaat backpacken, maar een slaapzak om je heen kan toch meer comfort bieden, zelfs de onderkant. Dus dat is ook maar net of je puur voor pakgewicht/-formaat gaat of toch wat meer comfort wilt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
In het vouwwagen-topic kwamen travel routers voorbij.

Nu vroeg ik me af wat de kamperende Tweakers gebruiken om online te blijven (als je dat wil natuurlijk). En dan vooral; wat voor abonnement / oplossing voor cellular-verbinding? Gewoon hun mobiel / tethering? Een separate (e-)SIM en zo ja, prepaid of abonnement? Of zelfs Starlink (met vouwwagen niet zo praktisch)?

Als je wat anders wil dan tethering is het nogal een oerwoud.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemingr
Gonadan schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:58:
Dat is ook wel weer erg zwart/wit. Het is zeker waar dat bij en slecht isolerend matje een slaapzak moeilijk een bepaalde comfortwaarde zal halen. Maar je moet je sowieso niet blind staren op een aangegeven temperatuur, dit is sowieso een arbitrair getal. Je kunt het gebruiken voor onderlinge vergelijkingen, maar hoe je het zelf ervaart en bij welke temperaturen je zelf nog goed kunt slapen is erg persoonlijk.

Het is ook niet dat een waarde 'vervalt' of zo, de prestaties zijn gewoon minder goed als de grondisolatie minder goed is. Zo'n 'quilt' is leuk als je gaat backpacken, maar een slaapzak om je heen kan toch meer comfort bieden, zelfs de onderkant. Dus dat is ook maar net of je puur voor pakgewicht/-formaat gaat of toch wat meer comfort wilt.
Simpel gezegd is het gewoon zwart wit. De temperatuur rating op een slaapzak is gebaseerd op een sleeping pad met een R-waarde van minimaal 5.38. Dit is beschreven in ISO 23537-1. Weinig arbitrair. Je slaapzak maakt ook echt niets uit qua comfort aan de onderkant omdat je dit plat drukt. Dan kun je net zo goed een handdoek op je matje leggen. Werkt waarschijnlijk nog beter ook. Also, een quilt moet je wel goed gebruiken. In de zomer als een losse deken, maar in de winter bind je deze om je sleeping pad heen zodat deze goed dicht blijft aan de zijkanten.

[ Voor 6% gewijzigd door Hemingr op 28-04-2025 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000

The Legend

*Plop*

JanHenk schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:16:
In het vouwwagen-topic kwamen travel routers voorbij.

Nu vroeg ik me af wat de kamperende Tweakers gebruiken om online te blijven (als je dat wil natuurlijk). En dan vooral; wat voor abonnement / oplossing voor cellular-verbinding? Gewoon hun mobiel / tethering? Een separate (e-)SIM en zo ja, prepaid of abonnement? Of zelfs Starlink (met vouwwagen niet zo praktisch)?

Als je wat anders wil dan tethering is het nogal een oerwoud.
Hier is wel het nodige te vinden: [Ervaringen] Mobiel internet in het buitenland

Ik gebruik zelf een TP-Link Mifi routertje met een Vodafone prepaid SIM. Voor 14 euro heb je een week unlimited data. Dat kan natuurlijk goedkoper (bv. met lokale sim-kaarten). Enige nadeel is dat er nog wel verschil zit in dekking. Waar ik nu zit heeft Vodafone alleen 3G terwijl m’n KPN abootje 5G oppikt.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-09 23:05
een easyclick adapter voor de EN417 is gewoon te koop. :)

Hiermee kun je je gaslampje met elke willekeurige en417 gasfles gebruiken.
https://www.amazon.nl/-/e...3&pd_rd_i=B0BNL44V9J&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ooit op een backpacking vakantie in Zweden en Noorwegen enorme moeite gehad met het vinden van CampingGaz blauw blikjes.

Weet niet hoe de situatie nu is, maar hou rekening met een zoektocht. Bij voorkeur zoek en bel/mail je alvast naar winkels op plek van bestemming.

Ik vond uiteindelijk een paar verloren blikjes achterin een schap van een sportwinkel die niet meer wist dat ze ze hadden. Bleek een van de weinige winkels in de hele provincie ten zuiden van Stockholm te zijn die ze nog af en toe had. Een gespecialiseerde kampeerwinkel in dezelfde stad had ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Get!em schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:02:
[...]

Ooit op een backpacking vakantie in Zweden en Noorwegen enorme moeite gehad met het vinden van CampingGaz blauw blikjes.

Weet niet hoe de situatie nu is, maar hou rekening met een zoektocht. Bij voorkeur zoek en bel/mail je alvast naar winkels op plek van bestemming.

Ik vond uiteindelijk een paar verloren blikjes achterin een schap van een sportwinkel die niet meer wist dat ze ze hadden. Bleek een van de weinige winkels in de hele provincie ten zuiden van Stockholm te zijn die ze nog af en toe had. Een gespecialiseerde kampeerwinkel in dezelfde stad had ze niet.
:D

Eenzelfde frustratie hadden wij in 2023 in Engelsnd - koken op een (Zweedse :P ) spiritusbrander.

Nergens spiritus in welke supermarkt of drogist ook - klaarblijkelijk vanwege alcoholmisbruik in Engeland... 8)7

Niet als schoonmaakmiddel, ook geen brandspiritus.

Bij gods gratie konden we het dan uiteindelijk in gereedschapszaken vinden, in lullige 500 ml-flesjes voor absurde bedragen (vergeleken met in Nederland, zeker 5x zo duur).

Die kleie flesjes waren in dit geval toevallig wel weer handig, tijdens een hiking trip met rugzakken en tent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb voor backpacking tegenwoordig gewoon de Coleman, die op veel meer plekken verkrijgbaar is.

CampinGaz is Frans/Nederlands georienteerd, met de verspreiding waar de vakantiegangers uit deze landen het meeste heen gaan.

De goedkope Highlander zorgt bij mij nu iig al voor veel plezier https://highlander-outdoo...ts/hpx200-compact-stove-2

Uiteindelijk was met backpacken: vertrekken zonder gasbrander, en dan terplekke een gasblik + bijpassende brander kopen, soms voordeliger/makkelijker.

Enige uitzondering zijn de allesbranders / kerosine branders, waar je ook benzine etc in kunt stoppen. Maar die zijn wat lomp en zwaar, maar kunnen wel overal gebruikt worden.

[ Voor 31% gewijzigd door Get!em op 28-04-2025 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ramzzz schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:18:
[...]

:D

Eenzelfde frustratie hadden wij in 2023 in Engelsnd - koken op een (Zweedse :P ) spiritusbrander.

Nergens spiritus in welke supermarkt of drogist ook - klaarblijkelijk vanwege alcoholmisbruik in Engeland... 8)7

Niet als schoonmaakmiddel, ook geen brandspiritus.
Onder de term "bio ethanol" kun je er wel 1 liter en 5 liter jerrycans van kopen ;) , alleen moet je die even zoeken bij de sfeerhaarden winkels. (en in NL bij de Action, Xenos, Big Bazar etc...)

https://www.smartfireuk.com/bio-ethanol/

Goedkoper dan spiritus, en afhankelijk van de brander, brandt het ook heter.

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 28-04-2025 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Dat zal de theorie dan zijn, want ik heb me het ongans gezocht, en ook de outdoorzaken hadden geen oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemingr
Get!em schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:55:

Enige uitzondering zijn de allesbranders / kerosine branders, waar je ook benzine etc in kunt stoppen. Maar die zijn wat lomp en zwaar, maar kunnen wel overal gebruikt worden.
https://www.bergfreunde.n...fuel-ii-multifuelbrander/

Valt wel mee toch? Wij gebruiken deze icm een 0.6L brandstoffles. Klein en compact. Meestal op primus brandstof (white spirit), maar regelmatig ook op E5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Hemingr schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:21:
Simpel gezegd is het gewoon zwart wit. De temperatuur rating op een slaapzak is gebaseerd op een sleeping pad met een R-waarde van minimaal 5.38. Dit is beschreven in ISO 23537-1.

Weinig arbitrair.
Een ISO normering betekent alleen maar dat er een standaard beschreven is. En die is er puur om wat ik al zei: om eerlijk te kunnen vergelijken. Niets meer en niets minder.

Dat een R-waarde zou suggereren dat je er bij -10 nog lekker in zou moeten liggen betekent echter totaal niet dat de potentiële koper het ook zo zal ervaren. De één heeft het alsnog koud terwijl een ander misschien zelfs met wat minder isolatie af zou kunnen.En de kwaliteit van je matje zal daar zeker nog invloed op hebben, want uiteindelijk gaat het totale comfort over het totale systeem, en niet slechts één aspect ervan.

Dit nog los van het feit dat de standaard geen verplichting is en fabrikanten in feite zelf bepalen hoe ze het doen en wat ze precies vermelden.
Het is echt allemaal niet zo zwart/wit helaas.
Je slaapzak maakt ook echt niets uit qua comfort aan de onderkant omdat je dit plat drukt. Dan kun je net zo goed een handdoek op je matje leggen. Werkt waarschijnlijk nog beter ook.
Dat is helemaal afhankelijk van de kwaliteit van je slaapzak, maar met een beetje degelijk model ligt dat gewoon lekkerder dan een handdoekje hoor. Zeker omdat je er echt in kan liggen.
Also, een quilt moet je wel goed gebruiken. In de zomer als een losse deken, maar in de winter bind je deze om je sleeping pad heen zodat deze goed dicht blijft aan de zijkanten.
Dan maak je er alsnog een slaapzak met ingebouwd matje van, doe mij dan maar een goede slaapzak met een goed matje, dat ligt dan lekkerder.

Begrijp me niet verkeerd. Ik geloof best dat jullie blij zijn met je 'quilt' en dat het voor jullie lekker ligt, maar voor mij is pakmaat/gewicht minder relevant en dan haal ik een hoop meer plezier uit een dikke mat en fijne slaapzak.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
Gonadan schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:30:
[...]

Een ISO normering betekent alleen maar dat er een standaard beschreven is. En die is er puur om wat ik al zei: om eerlijk te kunnen vergelijken. Niets meer en niets minder.

Dat een R-waarde zou suggereren dat je er bij -10 nog lekker in zou moeten liggen betekent echter totaal niet dat de potentiële koper het ook zo zal ervaren. De één heeft het alsnog koud terwijl een ander misschien zelfs met wat minder isolatie af zou kunnen.En de kwaliteit van je matje zal daar zeker nog invloed op hebben, want uiteindelijk gaat het totale comfort over het totale systeem, en niet slechts één aspect ervan.

Dit nog los van het feit dat de standaard geen verplichting is en fabrikanten in feite zelf bepalen hoe ze het doen en wat ze precies vermelden.
Het is echt allemaal niet zo zwart/wit helaas.

[...]

Dat is helemaal afhankelijk van de kwaliteit van je slaapzak, maar met een beetje degelijk model ligt dat gewoon lekkerder dan een handdoekje hoor. Zeker omdat je er echt in kan liggen.

[...]

Dan maak je er alsnog een slaapzak met ingebouwd matje van, doe mij dan maar een goede slaapzak met een goed matje, dat ligt dan lekkerder.

Begrijp me niet verkeerd. Ik geloof best dat jullie blij zijn met je 'quilt' en dat het voor jullie lekker ligt, maar voor mij is pakmaat/gewicht minder relevant en dan haal ik een hoop meer plezier uit een dikke mat en fijne slaapzak.
Fijn dat je lekker ligt op je slaapzak :). Overigens heb je nog steeds geen gelijk. Comfort betekend "thermisch neutraal". (En comfort rating is overigens ook enkel relevant voor slaapzakken gedoeld op vrouwen, mannen hebben een "lower limit rating" omdat mannen en vrouwen fysologisch anders zijn.)

[ Voor 7% gewijzigd door Hemingr op 28-04-2025 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Hemingr schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:29:
[...]

Valt wel mee toch? Wij gebruiken deze icm een 0.6L brandstoffles. Klein en compact. Meestal op primus brandstof (white spirit), maar regelmatig ook op E5.
300 gram zwaarder dan mijn pocket rocket..het is natuurlijk net wat je wil maar voor mij veels te zwaar om in een rugzak te stoppen (mits je er niet van afhankelijk ben als je ergens heen gaat waar je deze wel moet gebruiken) Wel mooie brander.

(heb je Aspen al als brandstof overwogen? Mijn to-go voor in de Coleman 424 tegenwoordig)

en, kan altijd handig zijn:
https://bushwalkingnsw.or...urpentine%20substitute%22.

(vooral de verwarring omtrent white spirit en white gas is mooi)

[ Voor 5% gewijzigd door Hopjesvla79 op 28-04-2025 11:41 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hemingr
Hopjesvla79 schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:39:
[...]

300 gram zwaarder dan mijn pocket rocket..het is natuurlijk net wat je wil maar voor mij veels te zwaar om in een rugzak te stoppen (mits je er niet van afhankelijk ben als je ergens heen gaat waar je deze wel moet gebruiken) Wel mooie brander.

en, kan altijd handig zijn:
https://bushwalkingnsw.or...urpentine%20substitute%22.

(vooral de verwarring omtrent white spirit en white gas is mooi)
even off topic, ik heb nu een flag op mijn werk account omdat "pocket rocket" toch even iets anders is in de meeste gevallen :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jrrooster
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-09 12:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YtIZx_TuGPM2Ffjo0IKvom4EaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MLuuMuHEJNZ8JzpdeZftuAXC.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist na jaren de caravan verkocht en weer terug naar een vouwwagen.

[ Voor 27% gewijzigd door jrrooster op 28-04-2025 11:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 12:08

Ravhin

no <root>...

Noice!
Wat was je reden om over te stappen?
Voor mij persoonlijk: ik kan letterlijk mijn draai niet vinden in een caravan. Ik krijg er echt claustrofobie van. nofi O-)
Een vouwwagen geeft mij een zee van ruimte gecombineerd met een goed bed en een goede keuken.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 17:53
jrrooster schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:46:

Zojuist na jaren de caravan verkocht en weer terug naar een vouwwagen.
Oeh vanwaar deze keuze? Wij zitten te twijfelen tussen een caravan en een vouwwagen.
Mijn vrouw kan niet meer op de grond liggen, dus hadden we al een verhoogd luchtbed. Maar dat is toch niet optimaal. Wij willen een vast bed. En aangezien het allebei f****ing duur is vinden we het lastig kiezen.

We kamperen al ons hele leven en tentdoek heeft toch wel wat. Aan de andere kant heb zo'n sleurhut ook voordelen (gemak)....

- Spes consilium non est -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hemingr schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:29:
[...]

Ja, die valt idd wel mee.

De meer traditionele waren wat lomper.

Ik had ooit deze Afbeeldingslocatie: https://www.ozarkswalkabout.com/wp-content/uploads/2010/10/20120320-122044-600x400.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 28-04-2025 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Hemingr schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:32:
Fijn dat je lekker ligt op je slaapzak :). Overigens heb je nog steeds geen gelijk. Comfort betekend "thermisch neutraal". (En comfort rating is overigens ook enkel relevant voor slaapzakken gedoeld op vrouwen, mannen hebben een "lower limit rating" omdat mannen en vrouwen fysologisch anders zijn.)
De term comfort kan je op meerdere manieren uitleggen. Comfort betekent of je lekker ligt en kunt slapen. Een rating met type comfort volgens de betreffende norm is inderdaad met gedachte van een kleine vrouw in specifieke kleding. De limiet rating waar jij het over hebt gaat inderdaad over een man, die dan opgerold moet liggen om het nog warm te hebben. Dus dat valt voor de gemiddelde kampeerder al niet meer echt onder comfort.
Dat de ratings met een bepaalde situatie in gedachten zijn geschetst betekent niet dat ze alleen voor dat geslacht zouden gelden hè? Het is allemaal indicatief.

Ze gebruiken één of andere pop met sensoren en trekken die kleding en sokken aan. Dat gaat dan in een test op een speciaal matje op een platformpje in specifieke omstandigheden, mits de fabrikant daadwerkelijk exact de norm volgt. Op basis daarvan rolt er één of andere temperatuur uit, en die moet ik dan letterlijk nemen als richtlijn voor mijzelf? Zo werkt dat helaas niet.

offtopic:
Als je vind dat ik ergens geen gelijk heb is dat je goed recht, maar vertel dan ook wat precies en onderbouw het. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000

The Legend

*Plop*

Krystman schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:53:
[...]

Oeh vanwaar deze keuze? Wij zitten te twijfelen tussen een caravan en een vouwwagen.
Mijn vrouw kan niet meer op de grond liggen, dus hadden we al een verhoogd luchtbed. Maar dat is toch niet optimaal. Wij willen een vast bed. En aangezien het allebei f****ing duur is vinden we het lastig kiezen.

We kamperen al ons hele leven en tentdoek heeft toch wel wat. Aan de andere kant heb zo'n sleurhut ook voordelen (gemak)....
Belangrijkste punten zijn denk ik: hoe belangrijk vind je gemak onderweg en bij een tussenstop, en hoeveel kampeer je in het voor en naseizoen (of anderszins in bovenmatig vochtige en koele contreien).

Een vouwwagen krijg je in tegenstelling tot een caravan niet zo makkelijk echt warm. Natuurlijk kun je je daar tegen kleden, en zijn er oplossingen met kacheltjes, maar dat werkt gewoon minder goed dan in een caravan, omdat die enigszins geïsoleerd en luchtdicht is.

Verder is een vouwwagen nat inpakken een kutklus, en moet je hem daarna altijd zsm laten drogen. Een caravan is daarin ook makkelijker (tenzij je een mega voortent opbouwt). ‘Nat’ hoeft dan dus ook niet per se door regen te zijn, dauw is dat ook en daar heb je in het voor en naseizoen bovengemiddeld last van.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

[...]

Je vroeg het niet aan mij, maar wij zaten met hetzelfde issue.
Vanuit 'de rug van mijn vrouw' zijn wij ook overgestapt. Gezien mijn aversie voor een caravan en het feit dat onze stormtent een Holtkamper was zijn wij bij hun vestiging in Utrecht gaan kijken. De meiden (10/13 destijds) waren meteen verkocht en wij ook O+
Redenen voor mij om een tenttrailer te kopen:
  • Goed bed voor de oudjes ;)
  • Redelijk groot binnendeel waar je lekker 's avonds kan zitten als het koud wordt
  • Grote luifel om bij warme dagen onder te zitten
  • Makkelijk opzetbaar (30 minuten)
  • Ligt bijzonder prettig achter de auto vanwege het lage zwaartepunt
  • Door de lage aanhanger weinig luchtweerstand
  • Een keuken waar je prima de kont kan keren & niet in de hitte zit

[ Voor 2% gewijzigd door Ravhin op 28-04-2025 12:40 . Reden: even aangegeven waarom ik ongevraagd antwoord geef ^_^ ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

The Legend schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:34:
[...]
Verder is een vouwwagen nat inpakken een kutklus, en moet je hem daarna altijd zsm laten drogen. Een caravan is daarin ook makkelijker (tenzij je een mega voortent opbouwt). ‘Nat’ hoeft dan dus ook niet per se door regen te zijn, dauw is dat ook en daar heb je in het voor en naseizoen bovengemiddeld last van.
Klopt, dat is zo'n beetje het enige nadeel wat ik heb kunnen ervaren. Wij gaan vaak ook in voor- en najaar en dat is een beetje uitplussen. Aan de andere kant waren wij al gewend dat wij met de tent soms een natte jongen mee moesten nemen. Als je plek hebt om hem een middag op te zetten (met mooi weer buiten, anders binnen met warme ventilatie) hoeft dat niet het grootste probleem te zijn. Gelukkig heeft onze stalling een ruimte waar wij kunnen drogen dus dat scheelt een hoop!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Wij staan gister ook op de camping, voor het eerst met de Campooz Lazy Jack.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRSiNJByZgUHHUV9_I7JEJsaISs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6nBfZasL9plY7nUpxHV9AAI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpAvOrAB8Si5xiahSIH3Sp44N_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IcZ1mkQnaZ039dwMdXiIyJcY.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk, kamperen doe je met een tent, dit lijkt nog op een tent een caravan is een huisje op wielen :P

[ Voor 6% gewijzigd door Chaoss op 28-04-2025 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
@ het campingas verhaal.

We hebben voor de komende camperreis inmiddels wat anders gekocht. Ook omdat we vaak met een kleine tent een weekendje gaan. Dan namen we altijd de campinggas bistro mee (met die deo flessen). Omdat we gewoon camping servies gebruiken kan ik niet iets kopen dat echt voor hiken is, met zo'n nauwe vlam. En ik wil liever niet op de fles steunen.

Uiteindelijk dus een Vango vouwbaar gassbrander gekocht, deze past gewoon op de normale schroefblikken.

En de gaslamp waar dit allemaal om begon: die blijft lekker thuis. Alles op led en kaarsen. Maar al met al wel een veel kleiner pakketje mee nu. Lekker om buiten de camper een vissie op te bakken oid.

De camper zelf heeft een LPG installatie (11kg uit mijn hoofd). Deze wordt voor koken en warmwater gebruikt. Dat is even anders dan vorige keer, toen was verwarming en warm water op diesel. Maar ik verwacht dat we aan die 11kg genoeg hebben voor 3 weken. Heb wel al een app om LPG te vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door twowheeler op 28-04-2025 13:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
[...]

Feitelijk heb je daar al het verschil te pakken. De één is een tent op een karretje, de ander is een caravan. De één heeft dus nog het gevoel van tentkamperen met bijbehorende voor- en nadelen en de voor- en nadelen van het hebben van een aanhanger.

Dus als je nu nog best wel blij bent met tentkamperen dan zou ik gewoon voor een vouwwagen gaan. Scheelt ook qua kosten en stallingsgemak. Heb je toch wat meer behoefte aan mogelijkheden tot temperatuurregulatie of denk je dat je binnen een aantal jaren het tentkamperen minder leuk zal gaan vinden dan kan je beter naar een caravan kijken.
Ravhin schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:44:
[...]
Klopt, dat is zo'n beetje het enige nadeel wat ik heb kunnen ervaren. Wij gaan vaak ook in voor- en najaar en dat is een beetje uitplussen. Aan de andere kant waren wij al gewend dat wij met de tent soms een natte jongen mee moesten nemen. Als je plek hebt om hem een middag op te zetten (met mooi weer buiten, anders binnen met warme ventilatie) hoeft dat niet het grootste probleem te zijn. Gelukkig heeft onze stalling een ruimte waar wij kunnen drogen dus dat scheelt een hoop!
Een natte vouwwagen is net zoveel werk als een droge, hooguit is het wat zwaarder allemaal. Als je het model een beetje slim uitkiest kan je in de regen inpakken of opzetten zonder dat je spullen nat worden. Een natte tent is wat dat betreft een stuk bewerkelijker en vaak ook lastiger om alles droog de auto in te krijgen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jrrooster
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-09 12:33
Ravhin schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:52:
Noice!
Wat was je reden om over te stappen?
Voor mij persoonlijk: ik kan letterlijk mijn draai niet vinden in een caravan. Ik krijg er echt claustrofobie van. nofi O-)
Een vouwwagen geeft mij een zee van ruimte gecombineerd met een goed bed en een goede keuken.
We hadden een mooie caravan (nieuw) gekocht in 2021 met een 3 persoons stapelbed. Echter groeien de kinderen harden dan verwacht. De oudste (14jr)is nu 182cm met schoenmaat 46 en past niet meer in het stapelbed.

We stonden op het punt om een bijna nieuwe Adria Adorra 522 met panoromadak te kopen(ca €30k). Alleen plots kwam het besef dat dat best wel absurd is voor 1x 2 week vakantie. Nu de kinderen groter worden hebben we in het weekend veel verplichtingen met sporten. Ook werken we allebei onregelmatig, dus zijn we de caravan steeds minder gaan gebruiken. Eerder, jaren lang een voorseizoensplek gehad op camping de berenkuil in grollo.
Daarvoor in de plaats gaan we de laatste jaren wel elk jaar naar Turkije, ook omdat we erg van de zon houden in de mei of herfstvakantie.

Toen alles op een rij gezet met voor en tegens.
Doorslaggevend was dat wel alleen al aan kosten 1250,- euro besparen aan stalling, verzekering en onderhoud per jaar. En dat onze huidige stalling ging sluiten besloten om weer een vouwwagen te kopen. De vouwwagen kan bij ons gewoon in de schuur staan.

Wat belangrijk was is een goed bed en opzet gemak. We gaan het allemaal meemaken, veel
Zin in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Met betrekking tot R waardes en-of comfort temperatuur, uiteraard is dat ook afhankelijk van de persoon en-of geslacht; mijn vrouw komt oorspronkelijk uit Colombia en die gaat met deze temperaturen echt niet kamperen: je moet bijna de tent uitzweten zodat zij zich comfortabel vindt qua temperatuur :+

Ik denk wel dat we het met elkaar eens kunnen zijn dat een hogere R waarde van een slaapmat en betere comfort waarde van een slaapzak de kans aanzienlijk betere kans hebt dat je beter kunt slapen bij wisselende temperaturen zoals afgelopen weekend, zeker als je tent goed om kan gaan qua condens.

Wat dat betreft heeft de Forceatt de test uitstekend doorstaan. Amper condens in de binnentent (echt minimaal) en de binnenkuip was - ondanks de vochtige ondergrond - kurkdroog. Gevolg was dat wij erg hebben genoten van kamperen op Erve de Meester.

De uitbaters zijn erg vriendelijk, plekken waren redelijk ruim (nu helemaal doordat er beperkt aantal mensen op de camping zaten), de voorzieningen waren top en schoon. Er zijn mogelijkheden voor het maken van een vuurtje.

Daarbij is deze camping een goede uitvalbasis voor leuke loopjes in de buurt (5 tot 10 minuten Max met de auto).

Kampeerbusjes en caravans zijn welkom, campers niet trouwens. Stroom voorziening is gewoon reguliere 220V ipv de camping stekker die wij normaal gebruiken voor de koelboxen.

Als je een tent hebt dan kan ik het trekkersveldje van harte aanbevelen nu. Effectief kun je daar - bij goede plaatsing - de hele dag genieten van de zon en dat was dit weekend erg lekker aangezien 5/6 graden erg frisjes kan zijn, dus wakker worden met de zon op de tent was erg aangenaam :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:20
jrrooster schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:36:
[...]

We hadden een mooie caravan (nieuw) gekocht in 2021 met een 3 persoons stapelbed. Echter groeien de kinderen harden dan verwacht. De oudste (14jr)is nu 182cm met schoenmaat 46 en past niet meer in het stapelbed.

We stonden op het punt om een bijna nieuwe Adria Adorra 522 met panoromadak te kopen(ca €30k). Alleen plots kwam het besef dat dat best wel absurd is voor 1x 2 week vakantie. Nu de kinderen groter worden hebben we in het weekend veel verplichtingen met sporten. Ook werken we allebei onregelmatig, dus zijn we de caravan steeds minder gaan gebruiken. Eerder, jaren lang een voorseizoensplek gehad op camping de berenkuil in grollo.
Daarvoor in de plaats gaan we de laatste jaren wel elk jaar naar Turkije, ook omdat we erg van de zon houden in de mei of herfstvakantie.

Toen alles op een rij gezet met voor en tegens.
Doorslaggevend was dat wel alleen al aan kosten 1250,- euro besparen aan stalling, verzekering en onderhoud per jaar. En dat onze huidige stalling ging sluiten besloten om weer een vouwwagen te kopen. De vouwwagen kan bij ons gewoon in de schuur staan.

Wat belangrijk was is een goed bed en opzet gemak. We gaan het allemaal meemaken, veel
Zin in.
Wij hebben ook dit dilemma gehad en zijn voor caravan gegaan met gezin van 4. Zou goed kunnen als we nu een nieuwe kampeer middel zou moeten aanschaffen ook een vouwwagen uitkomen.

Maar waardeer het gemak van:
- WC onderweg.
- Caravan neerzetten pootjes uitdraaien en klaar
- verwarming en airco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

The Legend schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:34:
[...]

Belangrijkste punten zijn denk ik: hoe belangrijk vind je gemak onderweg en bij een tussenstop, en hoeveel kampeer je in het voor en naseizoen (of anderszins in bovenmatig vochtige en koele contreien).

Een vouwwagen krijg je in tegenstelling tot een caravan niet zo makkelijk echt warm. Natuurlijk kun je je daar tegen kleden, en zijn er oplossingen met kacheltjes, maar dat werkt gewoon minder goed dan in een caravan, omdat die enigszins geïsoleerd en luchtdicht is.
Werkt minder goed, maar heb vorige week met de kou met vouwwagen gekampeerd in een vouwwagen en kon het toch redelijk warm houden met een 1000W kacheltje aan (op een 6A camping aansluiting waar ik niet per kWh hoefde te betalen ;)
Nat inpakken hoeft niet een enorm probleem te zijn als je het juiste model hebt. Er zijn modellen waarbij je ook in regen kunt in/uitpakken zonder noemenswaardige vochtigheid binnen te krijgen.
De door @Ravhin genoemde kyte hebben wij ook, en die kan dus echt zonder nat bed of binnenkant opgezet worden in de regen. Dat heb ik dus 12 dagen geleden ook gedaan.

Wel is het zo dat bij thuiskomst het tentdoek moet laten drogen, niet anders dan bij een gewone tent overigens. Echter is dan locatie wel belangrijk. Zorg dan voor een stalling waar dat binnen kan, of voor een tuin of gemeenteplantsoen/grasveld waar dat kan.
Ik kan hem tegenwoordig in de voortuin zetten, wat enorm relaxed is. Zaterdag thuisgekomen, direct na thuiskomt opgezet en dan kan hij weer kurkdroog de stalling in.

Ik ken ook het caravan gevoel en zou dat niet snel weer doen. Camper ook niet. Past gewoon niet bij onze kampeer stijl. Ik kampeer graag in een interessant gebied, maar rij gerust een uur voor alle bijzondere bezienswaardigheden in de buurt. En daarbij kom ik vaak meerdere malen per vakantie op een plek waar je met een camper niet kan/mag komen.

Campings met te veel campers mijdt ik ook trouwens. Hele camping gevoel is weg. Meestal zetten ze niet eens meer een luifel op, gaat wel de buitenlamp aan en zitten ze vanaf avondeten tot bedgaan op hun stoel voor de tv binnen. Ik haat het dan ook dat bepaalde campings hun grasmat inruilen voor een grindbak per plek of een verharde oprit per plek en een plastic terras voor onder de luifel.

Stroomvoorziening op campings begint ook steeds lastiger te worden. Laatste camping in Luxemburg had het prima voor elkaar. 6A automaten per plek. Toch wisten genoeg mensen daar overheen te gaan, met als gevolg een onstabiel electra netwerk. De campingeigenaar had voor de avonden zelfs een aggregaat staan om alles maar aan de praat te houden. Mijn (gevoelige) aardlek in mijn vouwwagen ging soms meerdere malen per avond af door alle schakelingen op de rest van het netwerk. Ik hoop dat veel campings straks overschakelen op 3kWh inclusief, en daarna betalen per kWh. Kunnen de campers die aankomen met grote kachels, oven, magnetron en zelfs inductieplaten zelf bepalen wat ze doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:16
Wat een hoop geklets over caravan als in niet echt kamperen.

Wij hebben hier nog 4 tenten liggen en een kleine caravan, 350 lang.
Of ik nou in mijn 1 persoons tentje lig of in de caravan slaap, beiden is het kamperen

En ik sta met de caravan binnen de 30 minuten na oprijden camping al aan de rumcola, en dan is alles al klaar ; neerplempen, stroom er aan, desnoods luifeltje, rumcola.

Lukt me enkel met mijn solotent in zo'n korte tijd.

Maar ja, onze caravan is ook niet meer dan een verharde tent. Zit, behalve een goed bed, geen luxe in. Zelfs geen wc en het water is nooit aangesloten. Die hele wasbak zit altijd afgedekt.

Oftewel, het is maar net wat je er van maakt.

Waarbij ik ook durf te zeggen dat ik veel van die grote vouwwagens zie die vele malen luxer zijn dan onze caravan

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 28-04-2025 18:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 28 april 2025 @ 17:19:
[...]

De door @Ravhin genoemde kyte hebben wij ook, en die kan dus echt zonder nat bed of binnenkant opgezet worden in de regen. Dat heb ik dus 12 dagen geleden ook gedaan.
Nu heeft @The Legend zelf ook een Kyte, dus de Holtkampers zijn goed vertegenwoordigd 8)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pirke
En dan heb je nog de camper fans, die graag rondtrekken, stadje bekijken, daar uit eten gaan en dan in het centrum of op loopafstand overnachten. Hebben geen extras nodig behalve een parkeerplaats, en af en toe een plekje om de wc te legen en schoon water in te nemen.

Lekker van stad / attractie naar stad / attractie trekken, en indien gewenst onderweg nog een camping aan kunnen doen om een paar nachten vd faciliteiten gebruik te maken. Attractie kan ook een leuk bergmeer zijn in the middle of nowhere, of een wijngaard waar je door de eigenaar rondgeleid wordt en je uit dank een doosje koopt om thuis nog vd herinneringen na te genieten.

Niet gebonden aan een vaste uitvalsbasis, veelal op de bonnefooi gewoon ergens heen rijden.

Het aantal keren dat we beperkt waren doordat we een camper zijn (die in ons geval als vrachtwagen telt in veel buitenlanden) zijn op 1 hand te tellen. In die gevallen staan we een dorpje verderop en pakken we de trein naar de grote stad.

En ja, bij mooi weer gaat de luifel uit. En de BBQ. En de limoncello uit de vriezer ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik zie één post van iemand die minder positief staat tegenover een caravan en we gaan wel weer de aloude discussie in vanwege 'een hoop geklets'? :?
Verder zag ik alleen maar mensen hun eigen overweging posten zonder oordeel over anderen, kunnen we die discussie dan echt niet laten rusten?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bjp
  • Laatst online: 10:49

bjp

ik hou net van de diversiteit op een camping :)

dat ze maar afkomen met campers, caravans, vouwwagens of zelf trekkers met hun 2-second tent.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HudgLmmzN3cnb4o8S69RgQYElWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmZOKQGvbYiVEJfngndBbs9j.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren de klapkar weer opgezet op een gezellig campinkje in Someren. En na een lekker biertje m’n vier meisjes achtergelaten en de terugreis aanvaard - ik werk nog een paar daagjes en geniet van een heerlijk rustig huis :p

Later deze week sluit ik nog even aan… of niet :D

[ Voor 4% gewijzigd door eamelink op 28-04-2025 19:07 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• pirke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HhS_ojcaafaDwqi3f3woLByHPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uacXT1EpFbTPMhHvnDupkxqJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGUACbWVJg-kRXiWMN2WG-pdf7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHMOQr94F42gtyt8Gsj5MQSS.jpg?f=fotoalbum_large

Van vandaag, met luifel ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:35
Over campers gesproken, wij gaan van de zomer 7 weken rondtrekken met een camper in Australië. Normaal gesproken kamperen wij, dus we hebben weinig ervaring met een camper. Plus naar Australië kunnen we niet veel spullen mee natuurlijk :P Camper heeft de standaard uitrusting.
Klein detail, onze drie kinderen van 4, 7 en 8 gaan ook mee.

We hebben familie daar wonen, dus we kunnen vooraf wat (2e hands) spullen aanschaffen.

Nu hebben we zelf het volgende lijstje bedacht:

- buitenspeelgoed voor de kinderen
- binnenspeelgoed voor de kinderen
- kleine bbq
- percolator (eventueel nog zelf meenemen)
- klein (goedkoop) gereedschap setje
- goedkope 'stationsfiets'

En nog wat klein spul (zaklampjes ed) die we met kamperen ook bij ons hebben, dat kunnen we wel in de tas meenemen.

Maar hebben jullie nog goede tips qua spullen voor camper om mee te nemen en/of daar (te laten) aanschaffen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

kepler schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:33:

Maar hebben jullie nog goede tips qua spullen voor camper om mee te nemen en/of daar (te laten) aanschaffen?
• Paspoort :+
• Credit card met voldoende limiet :P
• Telefoonnummers van je zorgverzekeraar, bank en ambassade.
• Altijd tanken als je kan tanken, de tankstations in Australië liggen ietsjes verder uit elkaar dan in Nederland.

En vergeet niet te genieten daar.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:37
kepler schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:33:
Over campers gesproken, wij gaan van de zomer 7 weken rondtrekken met een camper in Australië. Normaal gesproken kamperen wij, dus we hebben weinig ervaring met een camper. Plus naar Australië kunnen we niet veel spullen mee natuurlijk :P Camper heeft de standaard uitrusting.
Klein detail, onze drie kinderen van 4, 7 en 8 gaan ook mee.

We hebben familie daar wonen, dus we kunnen vooraf wat (2e hands) spullen aanschaffen.

Nu hebben we zelf het volgende lijstje bedacht:

- buitenspeelgoed voor de kinderen
- binnenspeelgoed voor de kinderen
- kleine bbq
- percolator (eventueel nog zelf meenemen)
- klein (goedkoop) gereedschap setje
- goedkope 'stationsfiets'

En nog wat klein spul (zaklampjes ed) die we met kamperen ook bij ons hebben, dat kunnen we wel in de tas meenemen.

Enjoy!

Hebben wij een paar jaar geleden ook gedaan. Oostkust van Sydney naar Cairns. Super tof!

BBQ ben je niet perse nodig. In Australië vind je op de meeste campings prima uitgeruste, nette en schone gemeenschappelijke keukens/bbq. Ook in de parken hebben ze geregeld openbare (gas)bbq’s.

Fiets zou ik ook niet doen denk ik.

Als je je camper huurt bij een goede/grote verhuurder dan zit het qua reparatie ook goed. Hebben vestigingen door het hele land en volgens mij mag je na overleg kleine reparaties ook lokaal laten uitvoeren. Zo hebben wij nog een lekke band laten repareren. Gereedschapsset ook niet perse nodig dus.
Al ligt dat ook aan waar je naar toe gaat, al mag je met de meeste campers toch niet het echte binnenland in dacht ik.

Het is in elk geval iets wat wij over een paar jaar nog eens over gaan doen!
Pagina: 1 ... 247 ... 277 Laatste