[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 246 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:59
Wij nemen eigenlijk altijd ruim de tijd, vind ik.

We vertrekken 's ochtends vaak rond 8.30. Niet idioot vroeg de wekker. Laatste dingen doen of ontbijt in het hotel.
Onderweg hebben we geen vaste rijtijden. We stoppen als het moet, maar niet teveel.
Rondom de lunch zoeken we altijd een plek met horeca, speeltuintje etc.

Als de kinderen slapen, dan blijven we rijden. Dat is ook de reden waarom ik altijd tank bij een stop als het kan. Zou jammer zijn dat je moet stoppen omdat het tanklampje brand terwijl de kleine kinderen nog slapen.

We eindigen de dag veelal rond 17u. Zoeken dan vaak een restaurant op om te eten. Al probeer ik vooraf wel te kijken of er op de overnachtingsplek een restaurant bij zit of iets op loopafstand.

De afgelopen jaren deden we het (+/- 1.400km) in twee dagen. Op dag 1 circa 60% van de afstand, zodat je op dag 2 lekker in de loop van de middag op plek van bestemming bent.

Dit jaar in 3 dagen, want geen idee hoe vlot het gaat met de caravan en Kroatië is ook nieuw voor ons. Lekker op het gemak dus.
Op dag 1 rond de middag vertrekken (ivm festiviteiten de dag ervoor). Doen we dan een km of 400.
Op dag 2 dus een langere dag en op dag 3 in de loop van de dag op de camping.

Terugweg wil ik eigenlijk nog wel een mooi plekje in Oostenrijk uitzoeken en daar een paar nachten langer blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
400-600 km per dag is de limiet hier, en dat is dan de eerste en laatste dag. De overige dagen tussenin max 2 uur. We zijn op vakantie, niet op een race ;)

Met onze parachute aan de voorkant is 100 tot 110 km/u wel echt het maximum, anders explodeert het verbruik. Wind mee scheelt zo 10-20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bjp schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:29:

Het zou ook allemaal beter zijn zou je, zoals bij booking.com of zo, gemakkelijker de bezettingsgraad van campings zou kunnen raadplegen (dingen zoals "nog 3 caravanplekken vrij voor deze periode").
Dat is allemaal misleiding en absoluut niet een weergave van de bezettingsgraad.

Consumentenbond: Booking.com misleidt klanten nog steeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:53

bjp

Wolly schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:25:
[...]

Dat is allemaal misleiding en absoluut niet een weergave van de bezettingsgraad.

Consumentenbond: Booking.com misleidt klanten nog steeds
ik dacht er ook aan. Is niet altijd waarheidtrouw. Ik check meestal als het kan ook de website van hotel zelf, of andere websites... Is nooit perfect, bellen helpt soms ook.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • Laatst online: 17-09 19:27
Yukkie schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:49:
FF een frustratie ventileren hoor:
Ik wil het weekend van koningsdag een paar nachten weg. En camping Perlenau bij Monschau leek me wel wat. Maar aangezien ze maar een beperkt aantal Bulli-platzen hebben, dacht ik dat het misschien wel handig is om te reserveren. Alleen moet je dan direct het volle bedrag (dik 100 euro voor 3 nachten 8)7 ) alvast ff aanbetalen :/

Leuk dat kamperen en camper(busje)s populair zijn, maar dit is echt wel een groot nadeel daarvan. Daarmee zijn er ook meer horken en aso's bij gekomen. Het komt (blijkbaar) te vaak voor dat mensen een plek reserveren en niet op komen dagen. Ik heb wel eens begrepen dat mensen (camperaars) meerdere campings reserveren en dan ter plekke besluiten waar ze echt gaan staan. De overige campings en camperplaatsen blijven dan met lege (en dus onbetaalde) plekken zitten. Ergens snap ik campings dus wel. Maar spontaan naar een mooi plekje rijden voor een paar nachten is daardoor een stuk lastiger geworden helaas.

Even los van het feit dat zo'n weekend uitstapje tegenwoordig dus 100 euro moet kosten, alleen aan overnachtingskosten. Toen ik mijn bus net had, kon dat nog voor 60-70 euro. Maar ja, inflatie en zo, dus ook dat snap ik dan weer wel. Leuk is het niet.
Ha Yukkie,

Je raakt wel de waarheid. Het is inderdaad een probleem dat mensen gewoon reserveren en dan vervolgens gewoon niet komen opdagen omdat bijvoorbeeld het weer tegenvalt. Als men niet moet vooruitbetalen dan zit je te kijken als eigenaar met een plek die bezet was gehouden maar nul omzet. ook het dubbel reserveren (vooral tijdens drukke vakantieperiodes of feestdagen) is een uitwas.

Dus steeds meer campings vragen gewoon 100% vooruit en hebben strengere annuleringsvoorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
g00gle schreef op zondag 13 april 2025 @ 00:38:
Is het raar dat ik ook 1 camping boek, in dit voorbeeld voor het paasweekend. Maar als het echt bokken weer is en alleen maar regen voorspeld gewoon niet ga. Maar dan wel het volledige bedrag betaal van ons verblijf alsof we wel zouden gaan. Misschien wel, maar ondanks dat we een caravan hebben. Is 4 dagen in de regen staan niet iets waar ik naar uit zou kijken. Maar no show en niet je verblijf alsnog betalen veroorzaakt dat campings vragen vooraf te betalen. Misschien ben ik daar in te netjes.. Je hebt het toch over het brood van de camping eigenaar. Ik vind dat je in zo'n situatie gewoon je plek moet betalen. Of je er gaat staan of niet is in mijn optiek dan niet meer belangrijk. Uiteraard direct contact opnemen zodra je weet wat je doet.
Nee dat vind ik zeker niet te netjes. Ik denk dat mensen veel te veel aan zichzelf denken en zich niet realiseren wat het betekent voor een camping als een aanzienlijk deel van de gasten gewoon niet komt opdagen en niet betaalt.
Mensen stellen steeds meer eisen en willen steeds meer luxe, de tijd dat een camping gewoon een grasveld met sanitair was is wel een beetje voorbij. En al die extraatjes moeten wel betaald worden. De vaste lasten en investeringen rijzen de pan uit waardoor het financiële risico een stuk groter wordt, dan is de keerzijde dat je moet reserveren en vooruit betalen niet heel onlogisch wat mij betreft.

Nu ben ik ook wel benieuwd hoe dat er financieel toegaat in campingland. Want vroegâh had je ook gewoon periodes van veel regen en dan kwamen er ook gewoon minder gasten langs, en toen was reserveren voor mijn gevoel een stuk minder gebruikelijk tenzij je drie weken op je favoriete camping aan de middellandse zee wil staan.
Mijn gevoel zegt dat de klassieke (lees: simpeler) campings financieel beter bestand zijn tegen een weekje minder inkomsten maar dat baseer ik puur op onderbuik.

Hoe dan ook kan ik mij best voorstellen dat je het wel of niet richting een bepaalde regio gaan laat afhangen van het weer, dus dit zal je altijd wel hebben. Maar dat mensen gewoon verschillende campings reserveren en wel zien waar ze heen gaan dat gaat mij te ver. Daar kan ik mij niet in vinden. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Dit zie je vooral op de heel gewilde momenten, hoogseizoen (schoolvakanties) maar ook de feestdagen zoals Pasen, Hemelvaart, etc. Je wil als camping dan gewoon omzet draaien dus ik begrijp wel dat je vooruit moet betalen en geen risico wil lopen op afhakers in verband met wat minder weer. Zeker als het een camping is met wat faciliteiten, in een bepaalde toeristische omgeving, etc.

De grotere campings hebben voor die dagen zelfs ook al een verplichte afname / 'arrangement' . Dan moet je dus met de feestdagen in het voorseizoen verplicht vijf nachten boeken en betalen. Dat soort zaken.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Gonadan schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:21:
[...]

Nu ben ik ook wel benieuwd hoe dat er financieel toegaat in campingland. Want vroegâh had je ook gewoon periodes van veel regen en dan kwamen er ook gewoon minder gasten langs, en toen was reserveren voor mijn gevoel een stuk minder gebruikelijk tenzij je drie weken op je favoriete camping aan de middellandse zee wil staan.
Mijn gevoel zegt dat de klassieke (lees: simpeler) campings financieel beter bestand zijn tegen een weekje minder inkomsten maar dat baseer ik puur op onderbuik.
Het natte voorjaar in 2024 heeft het toch veel kleine terreintjes moeilijk gemaakt. Die moesten de reserveringen uitzetten omdat hun velden überhaupt niet begaanbaar waren. Dan wegen de vaste lasten echt wel zwaar.

Verder ben ik actief op een terrein via een stichting, dus geen winstoogmerk. Daardoor kunnen we tarieven relatief laag houden maar wij zijn ook gevoelig voor de vaste lasten (met name huur van het terrein).

Een weekje is opzich nog niet zo'n ramp maar een topweekend zoals hemelvaart e.d. die in het water valt is wel erg voelbaar!

Dus het is allemaal wel relatief en afhankelijk welke omzet je dan mist in een korte tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:24:
Dit zie je vooral op de heel gewilde momenten, hoogseizoen (schoolvakanties) maar ook de feestdagen zoals Pasen, Hemelvaart, etc. Je wil als camping dan gewoon omzet draaien dus ik begrijp wel dat je vooruit moet betalen en geen risico wil lopen op afhakers in verband met wat minder weer. Zeker als het een camping is met wat faciliteiten, in een bepaalde toeristische omgeving, etc.

De grotere campings hebben voor die dagen zelfs ook al een verplichte afname / 'arrangement' . Dan moet je dus met de feestdagen in het voorseizoen verplicht vijf nachten boeken en betalen. Dat soort zaken.
Dat weerhoudt ons er wel een beetje van om bijv. met Pinksteren iets te gaan reserveren. We hebben een vouwwagen en bij nat en koud weer gaan we dan echt niet kamperen. Echter alle campings die ik bekeken heb willen dat je van te voren betaalt. Dus daarom kijken we last minute wel of er nog iets beschikbaar is rond die tijd. Niet veel keus meer natuurlijk, maar voor een paar daagjes hoeft het niet 4 sterren te zijn met alle voorzieningen. Vorig jaar ook last minute met Pinksteren nog iets gevonden op een kleinere camping in een mooie streek. Als het mooi weer is heb je niet veel meer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

[advocaat van de duivel mode]
het is ook niet zo dat de variabele kosten "uit de pan zwieren" bij no-show. Een grasveld onderhouden, geen elektra verbruik, geen water/douche, geen afval, geen... Mss iets onderhoud aan het zwembad, indien aanwezig.

ja je mist inkomsten, maar echt veel vaste kosten zijn er niet aan een camping. Wat personeel. Maar toch stukken minder dan een hotel bijvoorbeeld (verwarming, roomservice, ... veel personeel, ...).

Het is ook niet dat de gemiste inkomsten in de 100+eur/nacht is.
[mode terug af]

meerdere boeken vind ik ook 'erover'. Met 1 heb je genoeg zekerheid dat je een plaats hebt. Zoekt het wat verder uit _voor_ je boekt.

Een no-show penalty van ... bijvoorbeeld halve prijs (hoeft voor mij geen volledige te zijn) zou een mooi compromis zijn. Afhankelijk wanneer je gaat cancelen.

Nu ja, het is wel erg weersafhankelijk kamperen hé. Dus "verplicht" toch opdagen om je geld niet kwijt te zijn, vind ik ook niet ideaal.

Ik ben nog, inclusief iets minder weer (regen/veel wind), naar Normandië geweest... en het was _toch_ een fijne vakantie. Bij mij is typisch "ik reserveer = ik ga".

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:44
Ik denk dat er ook een aantal andere factoren meespelen.

Het aantal camperaars is gigantisch gegroeid de afgelopen 10 jaar. Een camper leent zich uitstekend om deze snel uit de stalling te halen en ergens heen te rijden voor een (lang) weekend. En voor een gemiddelde camperaar is het weer een minder belangrijke factor (je zit / ligt in principe altijd hoog en droog).

De flexibiliteit in vrije dagen de afgelopen jaren fors toegenomen. Een jaar of 25-30 geleden hoefde de meeste mensen niet bij de werkgever aan te komen dat ze komende vrijdag en/of maandag vrij willen. Tegenwoordig is dat heel normaal en zeker met de mogelijkheden tot werken op afstand niet snel een probleem. Bijvoorbeeld": "Vrijdag is prima Jan, maar wil je wel even om 10:00 die meeting doen en om 10:45 op knop X drukken". Dat kan vanaf elke plek in de wereld tegenwoordig wel.

Ook is men een stuk rijker qua geld en vrije tijd. Nog niet zo lang geleden was een vakantie al een ding voor de meeste mensen (zeg maar voor 1950). Langzaam zijn we meer en meer gegroeid op dat vlak, zie bijvoorbeeld de opkomst van Sporthuis Centrum (tegenwoordig Centerparcs). Ook hebben we het financieel een stuk makkelijker, ik denk dat menigeen hier nog wel kan meepraten over de jaren 80 van de 20e eeuw waarin pa en ma de centen het hele jaar door apart legden om die 2 of 3 weken vakantie per jaar te kunnen bekostigen (vakantiegeld bestaat niet voor niets).

Het aantal traditionele campings neemt al jaren af en wordt ingewisseld voor die verschrikkelijke organisaties die overal die Peter Gilles troep neer dumpen om in te verblijven. Het aantal plekken neemt stevig af. En juist de korte spontane vakantie lijdt daaronder, met HePi ga je niet even naar midden of zuid Frankrijk rijden, daarvoor blijf je bij voorkeur in eigen land of net over de grens.

En als laatste denk ik ook dat we hier op Tweakers een iets andere samenstelling hebben in dit topic. Ik denk dat de gemiddelde Tweaker hier nog kinderen mee heeft op vakantie. Dan heb je heel andere eisen aan een kampeerplek dan een jong of bejaard stel wat samen op pad gaat.

En dit alles zorgt er voor dat het simpelweg drukker is op de campings. Dat noopt automatisch tot moeten reserveren in bepaalde periodes. Wat voor veel mensen dan weer geen optie is omdat ze het weer een belangrijk punt vinden.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
bjp schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:14:
het is ook niet zo dat de variabele kosten "uit de pan zwieren" bij no-show. Een grasveld onderhouden, geen elektra verbruik, geen water/douche, geen afval, geen... Mss iets onderhoud aan het zwembad, indien aanwezig.

ja je mist inkomsten, maar echt veel vaste kosten zijn er niet aan een camping. Wat personeel. Maar toch stukken minder dan een hotel bijvoorbeeld (verwarming, roomservice, ... veel personeel, ...).

[mode terug af]
Dat ben ik niet met je eens. Een camping heeft ook vaste kosten die gewoon doorlopen, met of zonder gasten. Denk aan het personeel wat rondloopt, dat kan je ook niet een uur van te voren inhuren of afzeggen. Ook heb je te maken met vergunningen die geld kosten en voorzieningen die geld kosten zoals je al aangeeft. Ook heb je vaak nog wat extra's op de camping waar het echte geld mee verdiend wordt (restaurant en brood en ijs verkoop om maar iets te noemen).
Nu ja, het is wel erg weersafhankelijk kamperen hé. Dus "verplicht" toch opdagen om je geld niet kwijt te zijn, vind ik ook niet ideaal.

Ik ben nog, inclusief iets minder weer (regen/veel wind), naar Normandië geweest... en het was _toch_ een fijne vakantie. Bij mij is typisch "ik reserveer = ik ga".
Tsjah, het is ook een stukje luxe wat we onszelf willen aanmeten. Het is eigenlijk best logisch dat je buiten het hoogseizoen niet in Nederland kan kamperen met een tent of vouwwagen (* dit is even gegeneraliseerd, er zijn vast uitzonderingen). Maar we willen het massaal wel doen, totdat het weer dan tegenzit en we gaan steigeren over geld terug. Als je buiten het hoogseizoen in Nederland wil kamperen dan moet je eigenlijk wel een caravan of camper hebben, dan heb je een stuk minder last van slecht weer.

Overigens ben ik het wel met je eens dat campings best iets flexibeler mogen zijn. Het is tegenwoordig wel alles of niets qua annuleren. Als je daar wat meer flexibiliteit in aanbrengt dan kan er een betere balans ontstaan in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:54
Je ziet bij veel campings dat je tot bepaalde tijd kosteloos kan annuleren en dan je x percentage betaald dat steeds meer oploopt richting de gereseveerde datum.

vorig jaar tot op de dag zelf kosteloos kunnen annuleren en je betaalde alleen de dagen die je er stond. Zijn dag eerder vertrokken vanwege slecht weer en die hebben we ook niet hoeven betalen.

Dus is ook maar net hoe de camping hierin staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Er moet al heel raar weer voorspelt zijn, willen wij het kamperen afgelasten. Een paar buitjes gaat ons niet tegenhouden.

Ik heb een grotere hekel aan heel harde wind. Maar ook dat is niet per se een aanleiding om het te laten schieten.

Dus ja. Wij reserveren, betalen én gaan gewoon. :)

We zijn ook wel eens weggefikt op een plek zonder schaduw in 30+ graden. Om eerlijk te zijn was ik toen nog liever thuisgebleven, dan het weekend waarbij de temperatuur rond de 15-20 graden was met af en toe een bui.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 11:05

[mode terug af]
Bij een nette annulering kan je die plek nog vergeven aan iemand anders. Bij een no-show heb je minimaal 1 nacht een leeg veld. Dus wellicht zijn de extra kosten niet zo'n issue, maar de potentieel gemiste inkomsten wel.

Wij gaan komende week een weekje weg, maar moeten nog beslissen waarheen. We zullen dan zeker wat campings bellen voor de beschikbaarheid. Als er dan iemand is die nu al weet dat hij niet komt, maar zich niet afmeldt, dan verkoopt die camping ons dus een 'nee' en verliest daarmee een week inkomsten.

Uiteindelijk geloof ik echt wel dat de campings tot dit soort regels gedwongen worden, hoe jammer ik het ook vind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:26
Yukkie schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:55:
@Harribo Daarvan ben ik mij bewust, vandaar dat ik wilde reserveren :+ Alleen dat je dan het hele bedrag in een keer moet voldoen (en dat het zo'n hoog bedrag is) vind ik, (ondanks dat ik het dus volledig begrijp) een domper op de voorvreugde.
Enerzijds wel, ik moest laatst bij de reservering voor de zomervakantie ook wel even slikken.
Van de andere kant; ik vind het ook wel lekker dat ik straks dus uitcheck en dan niet de hele bups hoef te betalen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Eddos schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:13:
[...]

Enerzijds wel, ik moest laatst bij de reservering voor de zomervakantie ook wel even slikken.
Van de andere kant; ik vind het ook wel lekker dat ik straks dus uitcheck en dan niet de hele bups hoef te betalen. :)
Afgelopen jaar in Italië werkte de camping met een hotelsysteem, alles op het terrein (inclusief brood, winkeltje, restaurant, bar, wassen, etc.) ging op je rekening. Was het bij het uitchecken toch nog even slikken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
JanHenk schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:30:
Er moet al heel raar weer voorspelt zijn, willen wij het kamperen afgelasten. Een paar buitjes gaat ons niet tegenhouden.

Ik heb een grotere hekel aan heel harde wind. Maar ook dat is niet per se een aanleiding om het te laten schieten.

Dus ja. Wij reserveren, betalen én gaan gewoon. :)

We zijn ook wel eens weggefikt op een plek zonder schaduw in 30+ graden. Om eerlijk te zijn was ik toen nog liever thuisgebleven, dan het weekend waarbij de temperatuur rond de 15-20 graden was met af en toe een bui.
Het hangt, zoals ik al aangaf, ook af met welke samenstelling en kampeermiddel je gaat.

Een jong gezin met kinderen van 1 en 3 gaat over het algemeen niet in een tentje op een veldje in Nederland zitten als het de hele week prut weer is. Gaat een wat ouder gezin met kinderen van 9 en 11 in een kampertje die week op stap, dan wordt het al een heel ander verhaal.

Uitzonderingen daargelaten, die zijn er altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter

[mode terug af]
Het is onderhand al ontkracht maar ik schreef het hierboven ook. Als je ziet wat een camping tegenwoordig van zijn gasten 'moet' leveren aan faciliteiten dan zijn er een hoop die meer moeten investeren dan een gemiddeld hotel. Dat zijn allemaal vaste lasten en dat vereist dat je toch een bepaald omzetsniveau haalt, zeker in de weken die het jaar maken zoals @zuma al noemt.
meerdere boeken vind ik ook 'erover'. Met 1 heb je genoeg zekerheid dat je een plaats hebt. Zoekt het wat verder uit _voor_ je boekt.

Een no-show penalty van ... bijvoorbeeld halve prijs (hoeft voor mij geen volledige te zijn) zou een mooi compromis zijn. Afhankelijk wanneer je gaat cancelen.

Ik wilde net zeggen, waarom is wat voorspelde regen überhaupt een reden om thuis te blijven? Het regent nooit continu dus er zijn altijd mogelijkheden om er op uit te gaan en te genieten van het buitenleven.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Drardollan schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:21:
Tsjah, het is ook een stukje luxe wat we onszelf willen aanmeten. Het is eigenlijk best logisch dat je buiten het hoogseizoen niet in Nederland kan kamperen met een tent of vouwwagen (* dit is even gegeneraliseerd, er zijn vast uitzonderingen). Maar we willen het massaal wel doen, totdat het weer dan tegenzit en we gaan steigeren over geld terug. Als je buiten het hoogseizoen in Nederland wil kamperen dan moet je eigenlijk wel een caravan of camper hebben, dan heb je een stuk minder last van slecht weer.
Dit moest ik even drie keer lezen om geen verkeerde aannames te doen, maar het is wat mensen zichzelf opleggen bedoel je? Want dat het niet zou kunnen is gewoonweg niet waar, het is een keuze en er zijn een stuk meer mensen die dat wel gewoon doen dan je denkt.
Het is ook wel een beetje bubbel afhankelijk denk ik. Je hebt veel 'echte' kampeerders (niet lullig bedoeld, maar ik weet even geen goed passende term) die niet voor bakken met luxe gaan maar gewoon buiten willen leven en dan de weersomstandigheden nemen zoals ze zijn.
En je hebt een groep 'nieuwe' kampeerders die een camping meer ziet als een recreatiepark waar je een eigen huisje neer gaat zetten met alles er op of er aan (of die staat er zelfs al en huur je gewoon).

De suggestie dat bijna iedereen tegenwoordig tot die tweede groep behoort kan ik mij eigenlijk niet zo goed in vinden. (corrigeer me gerust als ik je verkeerd begrijp)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:26
Drardollan schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:37:
[...]

Afgelopen jaar in Italië werkte de camping met een hotelsysteem, alles op het terrein (inclusief brood, winkeltje, restaurant, bar, wassen, etc.) ging op je rekening. Was het bij het uitchecken toch nog even slikken :+
Dat concept ken ik, ook leuk als je zoon met vriendjes 'even een ijsje gaat halen' en dat gerust de hele week op papa zijn rekening zet. Ach, het is maar een paar weken vakantie in het jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Eddos schreef op maandag 14 april 2025 @ 17:01:
[...]

Dat concept ken ik, ook leuk als je zoon met vriendjes 'even een ijsje gaat halen' en dat gerust de hele week op papa zijn rekening zet. Ach, het is maar een paar weken vakantie in het jaar.
Ze hebben niet voor niks zakgeld, gewoon inleveren dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:38

nwagenaar

God, root. What's the differen

Aankomende Paas-weekend gaan ik met enkele vrienden kamperen op Camping "Erve de Meester" in Bruinehaar. Dit keer iets dichterbij was het idee, ware het niet dat het voor mij alsnog 1 uur rijden is vanuit Kampen :+

De grootste "uitdaging" is de keuze voor de tent ivm het weer icm het aantal personen (3),

Bij alleen bewolking vind ik het niet zo erg om alleen een "slaap"-tent mee te nemen, bij een verhoogde kans op regen is een grotere tent met binnencabine wel handig om (onder genot van enkele vernaperingen) om wat kaartspelletjes te doen oid. Punt is dat zo'n slaaptent met stoelen,etc binnen enkele minuten staat, Mijn tent met binnencabine daarentegen is wat onhandiger (tegenwoordig zet ik hem op in 45 minuten, maar toch).

De vooruitzichten vooralsnog: vrijdag en zondag lijkt het te gaan regen, de resterende dagen bewolkt (met hier en daar zon) waarbij alleen zondag de verwachting is dat we vanaf 18:00 uur lichte regen krijgen. Dus ik vermoed dat de grote tent mee moet/gaat.

Nou ja, afgezien van een klein beetje regen zijn de temperaturen overdag en in de nacht wel erg lekker voor deze tijd van het jaar. Ik heb meerdere malen tijdens Pasen gekampeerd met nachtvorst, dat is wel frisjes als je een nachtelijk bezoek richting de sanitair moet brengen :+

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Wij kijken ook met interesse naar de voorspellingen. Eerste week meiaprilvakantie (vanaf Pasen) lijkt het overal in Europa wat natter te zijn, op het oosten (Polen) na. Tweede week staat er mooi weer op de kaarten. Het zal niet zo heel veel uitmaken waar je naartoe gaat in dat opzicht. Geen nachtvorst, prima temperatuur overdag in het zonnetje, en beperkte neerslag, zeker in de tweede week.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:19
pirke schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:30:
[...]

Ze hebben niet voor niks zakgeld, gewoon inleveren dan :)
Hier doen ze het anders
Ze kregen vorig jaar alle drie 2 euro mee van oma voor een ijsje
De oudste bedacht zich dat ie voor 2 euro een hele doos had bij de lidl ipv 1 ijsje op de camping
Maw ze kochten er maar een doos voor, die uiteindelijk op de band lag tussen de rest van de boodschappen en dus door pa betaald werd
Ik wacht nog steeds op die 2 euro ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Togi schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:28:
[...]

Hier doen ze het anders
Ze kregen vorig jaar alle drie 2 euro mee van oma voor een ijsje
De oudste bedacht zich dat ie voor 2 euro een hele doos had bij de lidl ipv 1 ijsje op de camping
Maw ze kochten er maar een doos voor, die uiteindelijk op de band lag tussen de rest van de boodschappen en dus door pa betaald werd
Ik wacht nog steeds op die 2 euro ;)
Plus wettelijke rente toch al gauw 2,12 euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
pirke schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:19:
Wij kijken ook met interesse naar de voorspellingen. Eerste week meiaprilvakantie (vanaf Pasen) lijkt het overal in Europa wat natter te zijn, op het oosten (Polen) na. Tweede week staat er mooi weer op de kaarten. Het zal niet zo heel veel uitmaken waar je naartoe gaat in dat opzicht. Geen nachtvorst, prima temperatuur overdag in het zonnetje, en beperkte neerslag, zeker in de tweede week.
Hier hetzelfde, wordt dagelijks gekeken, weer is beetje zelfde als vorig jaar maar dan gelukkig wel 10 graden warmer. Hier het plan om zaterdag ochtend met de caravan wederom naar Italie te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hier ook een schuin oog op de voorspellingen voor Rijnland Pfalz, wijnreisje. Lijkt redelijk weer te worden met wat 4 a 6 mm regen per dag met geclusterde buien dus tussendoor zon. Kunnen we hebben.
En tsja, wijngebieden zijn eigenlijk altijd wel redelijk groen ...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:19
jeroenkb schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:09:
[...]

Goede tip
Ik was al blij dat ze (uit hun zelf) na dachten wat ze doen met hun geld en er bewust mee omgingen.
Kan ik ze gelijk leren bewust om te gaan met evt. schulden _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B-Real
  • Laatst online: 12:59
Het wordt tijd voor een aanmaning. Wordt daar geen gevolg aan gegeven, dan zou ik het uit handen geven aan een incassobureau :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Gonadan schreef op maandag 14 april 2025 @ 17:00:
[...]

Dit moest ik even drie keer lezen om geen verkeerde aannames te doen, maar het is wat mensen zichzelf opleggen bedoel je? Want dat het niet zou kunnen is gewoonweg niet waar, het is een keuze en er zijn een stuk meer mensen die dat wel gewoon doen dan je denkt.
Het is ook wel een beetje bubbel afhankelijk denk ik. Je hebt veel 'echte' kampeerders (niet lullig bedoeld, maar ik weet even geen goed passende term) die niet voor bakken met luxe gaan maar gewoon buiten willen leven en dan de weersomstandigheden nemen zoals ze zijn.
En je hebt een groep 'nieuwe' kampeerders die een camping meer ziet als een recreatiepark waar je een eigen huisje neer gaat zetten met alles er op of er aan (of die staat er zelfs al en huur je gewoon).

De suggestie dat bijna iedereen tegenwoordig tot die tweede groep behoort kan ik mij eigenlijk niet zo goed in vinden. (corrigeer me gerust als ik je verkeerd begrijp)
Niet kunnen = niet willen. Technisch kan je kamperen op de maan om het maar zot te zeggen.

Zoals ik al aangaf, de meeste mensen die rond HePi op pad gaan met kleine (schoolgaande) kinderen zitten niet te wachten op slecht weer maar moeten wel reserveren om plek te hebben. Mensen die geen kleine (schoolgaande) kinderen hebben kunnen elke datum kiezen en hebben dit probleem niet, die gaan weg als het weer hun bevalt.

Dat is verder geen oude of nieuwe groep, er zijn gewoon verschillende groepen kampeerders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02:23
Hoho, werkenden zonder kinderen willen ook graag een lang weekend kamperen ;) . Die zijn ook gewoon gebonden aan weekenden.

Het ligt er ook helemaal aan wat je wil doen of regen een dealbreaker is. Als ik ga kamperen ga ik vrijwel altijd rotsklimmen. Als het regent kan er echt niet geklommen worden dus bij een echt nat weekend wordt er netjes een aantal dagen van te voren geannuleerd. Ik ga dan niet uren reizen om dan twee dagen in mijn trekkerstentje zitten te niksen. Als dat dan geld kost, jammer maar helaas. Zo zullen er wel meer mensen zijn die gebonden zijn aan goed weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

het is idd zo dat _typisch_ kamperen vrijer/flexibeler is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:32

_Eend_

🌻🇺🇦

jeroenkb schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:09:
[...]

En 8 euro administratiekosten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Wiebeltje schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:43:
Hoho, werkenden zonder kinderen willen ook graag een lang weekend kamperen ;) . Die zijn ook gewoon gebonden aan weekenden.
Heb ik ergens gezegd dat werkenden zonder kinderen geen keuze hebben?

Ik heb wel aangegeven dat werkenden het tegenwoordig een stuk makkelijker hebben. In de jaren 80 van vorige eeuw nam je niet zomaar even vrij, dat was sociaal gezien niet zo geaccepteerd als nu en ook de technische mogelijkheden ontbraken om vanaf de vakantielokatie toch nog iets te doen als dat zou moeten.
Het ligt er ook helemaal aan wat je wil doen of regen een dealbreaker is. Als ik ga kamperen ga ik vrijwel altijd rotsklimmen. Als het regent kan er echt niet geklommen worden dus bij een echt nat weekend wordt er netjes een aantal dagen van te voren geannuleerd. Ik ga dan niet uren reizen om dan twee dagen in mijn trekkerstentje zitten te niksen. Als dat dan geld kost, jammer maar helaas. Zo zullen er wel meer mensen zijn die gebonden zijn aan goed weer
Ik heb het puur gehad over een korte kampeervakantie binnen Nederland, dan ga je niet vaak rotsklimmen verwacht ik. Ik heb het gegeneraliseerd en ook diverse malen aangegeven dat er uitzonderingen zijn. Ik ga ze niet allemaal benoemen, want dan zijn we volgend jaar nog bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
bjp schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:54:
het is idd zo dat _typisch_ kamperen vrijer/flexibeler is.
Ik heb geen idee wat "typisch" kamperen is en ten opzichte van wat het dan vrijer en/of flexibeler kan zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zuma
JanHenk schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:24:

Die arrangementen zijn eigenlijk in mijn ogen alleen nuttig bij Hemelvaart en Pinksteren en dan alleen voor caravans, campers en grote tenten. Anders ga je ook die leuke trekkers te voet of op de fiets pesten....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
Drardollan schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:21:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. Een camping heeft ook vaste kosten die gewoon doorlopen, met of zonder gasten. Denk aan het personeel wat rondloopt, dat kan je ook niet een uur van te voren inhuren of afzeggen. Ook heb je te maken met vergunningen die geld kosten en voorzieningen die geld kosten zoals je al aangeeft. Ook heb je vaak nog wat extra's op de camping waar het echte geld mee verdiend wordt (restaurant en brood en ijs verkoop om maar iets te noemen).

[...]

Overigens ben ik het wel met je eens dat campings best iets flexibeler mogen zijn. Het is tegenwoordig wel alles of niets qua annuleren. Als je daar wat meer flexibiliteit in aanbrengt dan kan er een betere balans ontstaan in mijn ogen.
Flexibiliteit is lastig maar wij hebben dat als volgt proberen op te lossen om vooral weer en drukte speculanten het wat lastiger te maken. Grosso modo:

Annuleren tot 14 dagen voor aankomst: 30% kosten
Annuleren binnen 14 dagen voor aankomst 100% kosten.
Verplaatsen of wijzigen gratis tot 14 dagen voor aankomst
Verplaatsen of wijzigen reservering binnen 14 dagen voor aankomst 12,50 extra kosten
Een verplaatste of gewijzigde reservering toch weer annuleren is 100% kosten.

Kortom er zit flexibiliteit in als je maar tijdig bent en zelfs als het weer je niet bevalt kan je nog wijzigen maar kost wel 12,50 extra.
Met deze maatregelen (en verder zeer schappelijke/lage tarieven) proberen we het in toom te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
sjroorda schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:51:
[...]

Bij een nette annulering kan je die plek nog vergeven aan iemand anders. Bij een no-show heb je minimaal 1 nacht een leeg veld. Dus wellicht zijn de extra kosten niet zo'n issue, maar de potentieel gemiste inkomsten wel.
Je vergeet echter vaak dat zo'n no show dan een plek hele periode heeft geblokt (bijvoorbeeld een heel weekend van vrij tot zo). Dan kan de plek pas vrijkomen bij ons 24 uur later (voorwaarden, je mag 24 uur later komen) en dan als die weer niet komt ben je die plek voor een heel weekend zeker kwijt. Wie komt er nog om 1 nachtje bijvoorbeeld? Daar hebben we overigens meestal sowieso wel plek voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
zuma schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:55:
[...]

Je vergeet echter vaak dat zo'n no show dan een plek hele periode heeft geblokt (bijvoorbeeld een heel weekend van vrij tot zo). Dan kan de plek pas vrijkomen bij ons 24 uur later (voorwaarden, je mag 24 uur later komen) en dan als die weer niet komt ben je die plek voor een heel weekend zeker kwijt. Wie komt er nog om 1 nachtje bijvoorbeeld? Daar hebben we overigens meestal sowieso wel plek voor.
En je kan niet elke plek zomaar voor elke periode verhuren. Sommige mensen boeken bewust een bepaalde plek voor een bepaalde periode, je kan dat niet laten overlappen met een andere boeking. Dat is soms een hele puzzel en ook regelmatig een nee verkopen omdat je geen plek hebt voor de specifieke periode die gevraagd wordt.

Dat zou je wel deels kunnen oplossen door een voordeliger tarief te bedenken waarbij je wel gegarandeerd plek hebt maar dat je geen voorkeur kan aangeven. Maar ook dat wordt ook steeds complexer naar mate de tijd vordert.

Beter nog gewoon stoppen met reserveren, wie het eerst komt... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Drardollan schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:33:
[...]

<>
Beter nog gewoon stoppen met reserveren, wie het eerst komt... :)
Ik ken een aantal campings waar ik kom die dat doen. Werkt redelijk goed, wel bel ik altijd even om te vragen of het ramvol zit en ik alvast op zoek moet naar een uitwijk of dat het wel goed komt. Dat is dan een voordeel van een klein camperbusje, dan vaak toch nog wel ergens in een hoek voor de eerste nacht.
Ik neem aan dat trekker (fiets en wandelaars) altijd wel ergens terecht kunnen, op een camping aan de Loire na zie ik die meestal ook niet heel veel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
franssie schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:38:
[...]

Ik ken een aantal campings waar ik kom die dat doen. Werkt redelijk goed, wel bel ik altijd even om te vragen of het ramvol zit en ik alvast op zoek moet naar een uitwijk of dat het wel goed komt. Dat is dan een voordeel van een klein camperbusje, dan vaak toch nog wel ergens in een hoek voor de eerste nacht.
Ik neem aan dat trekker (fiets en wandelaars) altijd wel ergens terecht kunnen, op een camping aan de Loire na zie ik die meestal ook niet heel veel.
Op de +/- 8 weken hoogseizoen en bekende combi's (HePi) na kan je bijna altijd wel gewoon ergens terecht. Toen wij nog buiten het hoogseizoen gingen reserveerden wij alleen als we een specifieke plek wilde hebben, niet omdat we bang waren om geen plek te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Drardollan schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:14:
Niet kunnen = niet willen. Technisch kan je kamperen op de maan om het maar zot te zeggen.

Zoals ik al aangaf, de meeste mensen die rond HePi op pad gaan met kleine (schoolgaande) kinderen zitten niet te wachten op slecht weer maar moeten wel reserveren om plek te hebben. Mensen die geen kleine (schoolgaande) kinderen hebben kunnen elke datum kiezen en hebben dit probleem niet, die gaan weg als het weer hun bevalt.

Dat is verder geen oude of nieuwe groep, er zijn gewoon verschillende groepen kampeerders.
Niemand zit uiteindelijk echt te wachten op slecht weer, maar ik haalde uit je verhaal de suggestie dat de meeste mensen dan ook zouden besluiten niet te gaan of weer zouden willen vertrekken. En ik denk dat het echt wel mee valt hoe snel mensen van een vakantie af zien vanwege een slechte voorspelling.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
zuma schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:42:
Die arrangementen zijn eigenlijk in mijn ogen alleen nuttig bij Hemelvaart en Pinksteren en dan alleen voor caravans, campers en grote tenten. Anders ga je ook die leuke trekkers te voet of op de fiets pesten....
Trekkers kan je überhaupt niet op plannen, dat is een verhaal apart. Verder zijn die arrangementen natuurlijk gewoon een middel om je bezettingsgraad te garanderen. Er zijn genoeg mensen bereid om te betalen van donderdag t/m zondag, dus waarom zou je dan genoegen nemen met mensen die later willen komen of zaterdag al weg gaan? Die losse dagen kan je dan niets meer mee en ik kan mij voorstellen dat je dat best een hoop kan schelen onder de streep.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Drardollan schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:41:
[...]

Op de +/- 8 weken hoogseizoen en bekende combi's (HePi) na kan je bijna altijd wel gewoon ergens terecht. Toen wij nog buiten het hoogseizoen gingen reserveerden wij alleen als we een specifieke plek wilde hebben, niet omdat we bang waren om geen plek te hebben.
Dat herken ik wel. Zo heb je veel campings in de Ardennen of Luxemburg die grotendeels stacaravan zijn en daar wil je niet staan, maar dan wel een deel hebben wat leuk langs een riviertje ligt. Of überhaupt een camping met een deel van de plekken die bijzonderder zijn. Als ik daar heen ga vind ik het wel weer prettig om zo'n leuke plek te kunnen reserveren, want dat is feitelijk toch wel één van de hoofdredenen om daarheen te willen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Gonadan schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:08:
[...]

Dat herken ik wel. Zo heb je veel campings in de Ardennen of Luxemburg die grotendeels stacaravan zijn en daar wil je niet staan, maar dan wel een deel hebben wat leuk langs een riviertje ligt. Of überhaupt een camping met een deel van de plekken die bijzonderder zijn. Als ik daar heen ga vind ik het wel weer prettig om zo'n leuke plek te kunnen reserveren, want dat is feitelijk toch wel één van de hoofdredenen om daarheen te willen.
Tegenwoordig ook wel handig dat er iets als Google Maps / Earth bestaat. Wij kijken geregeld vooraf voor een plekje. Ook gebruik ik het om vooraf het laatste deel van de route naar de camping te bekijken.

Het enige wat je niet weet is wie je buren zijn, dat kan je vooraf niet kiezen (tenzij je samen op reis gaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Gonadan schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:08:
[...]

Trekkers kan je überhaupt niet op plannen, dat is een verhaal apart. Verder zijn die arrangementen natuurlijk gewoon een middel om je bezettingsgraad te garanderen. Er zijn genoeg mensen bereid om te betalen van donderdag t/m zondag, dus waarom zou je dan genoegen nemen met mensen die later willen komen of zaterdag al weg gaan? Die losse dagen kan je dan niets meer mee en ik kan mij voorstellen dat je dat best een hoop kan schelen onder de streep.
Klopt in de statuten van natuurkampeerterreinen (waar men aan moet voldoen om mee te kunnen doen) hebben een regel dat je voor trekkers altijd tot 19u een plekje moet vrijhouden. We hebben dus een x-tal plekken geblokkeerd staan zodat we daar altijd trekkers kunnen plaatsen. Maar met HePi zeggen we altijd dat trekkers ook (al is het voor 1 nacht) wel moeten reserveren om een garantie te hebben. Vaak komen er dan toch een paar trekkers binnen die dat niet hebben gedaan en met wat kunst en vliegwerk vinden we dan wel een plekje voor ze. Trekkers zijn altijd leuk!

Met HePi doen wij nog steeds niet aan arrangementen. Men kan reserveren wat men wil en goh je kan bij ons altijd een dag later aan komen maar die eerste dag die je gemist hebt betaal je gewoon, en ja je mag ook altijd eerder weg omdat je anders je tent niet droog kan inpakken maar ook die dagen die je dan mist betaal je gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Drardollan schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:17:
[...]

Tegenwoordig ook wel handig dat er iets als Google Maps / Earth bestaat. Wij kijken geregeld vooraf voor een plekje. Ook gebruik ik het om vooraf het laatste deel van de route naar de camping te bekijken.

Het enige wat je niet weet is wie je buren zijn, dat kan je vooraf niet kiezen (tenzij je samen op reis gaat).
Buren overleef ik wel, maar ik gebruik inderdaad best vaak satellietbeelden of streetview om een beeld te vormen als ik twijfel. Campingeigenaren zijn er soms erg goed in de juiste hoek te gebruiken qua foto's en dat valt snel op, dan ga ik verder onderzoeken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:52
over niet reserverende trekkers gesproken..morgen weer aan paar dagen aan de wandel met de tent. Ga er vanuit dat er altijd wel plek is voor 1 nacht voor 2m2 (tot nu toe altijd goed gegaan) :). Zouden eigenlijk aan het klimmen zijn in Kroatië nadat we last minute Frankrijk hadden omgegooid vanwege het slechte weer daar..Helaas ook dit moeten cancellen vanwege redenen, maar hadden in het kader van flexibiliteit toch niets gereserveerd ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:27:
over niet reserverende trekkers gesproken..morgen weer aan paar dagen aan de wandel met de tent. Ga er vanuit dat er altijd wel plek is voor 1 nacht voor 2m2 (tot nu toe altijd goed gegaan) :). Zouden eigenlijk aan het klimmen zijn in Kroatië nadat we last minute Frankrijk hadden omgegooid vanwege het slechte weer daar..Helaas ook dit moeten cancellen vanwege redenen, maar hadden in het kader van flexibiliteit toch niets gereserveerd ;)
Als je natuurkampeerterreinen aan doet dan zou dat wel goed moeten komen :+ Met Staatsbosbeheer terreinen moet je wel opletten die zijn nogal zuinig in plekken voor trekkers....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:00
Welke websites gebruiken jullie om het weer in Europa in de gaten te houden? https://meteonews.fr/ is best handig, en ook https://www.weatheronline...astmaps?LANG=en&CONT=euro maar die is een beetje barbaars. Iemand goede tips? Wij gaan aankomende vrijdag ook op pad en hebben helemaal nog geen bestemming behalve "goed weer" :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-09 20:37
TheJVH schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:58:
Welke websites gebruiken jullie om het weer in Europa in de gaten te houden? https://meteonews.fr/ is best handig, en ook https://www.weatheronline...astmaps?LANG=en&CONT=euro maar die is een beetje barbaars. Iemand goede tips? Wij gaan aankomende vrijdag ook op pad en hebben helemaal nog geen bestemming behalve "goed weer" :D .
Ik heb de afgelopen week veel accuweather.com gebruikt en dan de maandelijkse forecast voor verschillende steden. Je krijgt daardoor een beetje inzicht in hoe het weer zich ontwikkeld. Als er +30 dagen veel variatie zit, is het wat instabieler en minder voorspelbaar. Je merkt dat naarmate je dichter op de datum komt het beeld stabieler wordt en daarmee beter past.
Voor komende week lijkt de 'zuidelijkere' helft van Frankrijk best redelijk weer te krijgen (Perpignan, Dordogne Gard, Ardeche), allemaal wel 17+ met af en toe een buitje. Waarbij regio Perpignan/Montpellier wat warmer lijken te zijn (ook in de eerste week van mei 20+). Het is natuurlijk altijd een beetje gokken :+ .

Overigens vind ik het niet heel raar dat je niet 'zomaar' kunt annuleren. Het is eigenlijk heel logisch: voor de garantie die jij wilt hebben betaal je een bepaalde prijs. Waar het wellicht wat wringt is als je 2 weken hebt gereserveerd en door omstandigheden niet kunt komen, wel de volledige prijs wordt aangerekend. Terwijl het zeer waarschijnlijk is dat een deel van die 2 weken weer opnieuw wordt verhuurd. Er wordt nu vaak verwezen naar de annuleringsvoorwaarden, maar persoonlijk zou ik daar enige coulance verwachten op basis van datgene er aan de hand is. Uiteraard heb je daar evt nog de annuleringsverzekering voor, maar laten we wel zijn, voor een camping voelt dat was als overkill O-) (sommige daargelaten natuurlijk waar je 150EUR per nacht betaalt :+ ).

[ Voor 25% gewijzigd door robbierzz op 15-04-2025 17:11 ]

Dance with the stars

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hopjesvla79
meteoblue gebruik ik ik altijd. Ook binnen de bergsport veel gebruikt.

ontstaansgeschiedenis is wel interessant:

Wikipedia: Meteoblue

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Yr.no

Vertaalt de pure weer modellen naar 10 daagse weerverwachting inclusief omrekening naar hoogte. Voor Scandinavië iets nauwkeuriger.

Voor nauwkeuriger probeer ik altijd de app van het land te pakken. Omdat die soms lokale omstandigheden beter kent.

Windy is qua weergave leuk, maar is voor de langere termijn verwachting ondertussen betaald/premium.

Kachelmannwetter heeft meer meteo modellen.
Maar meer betaald ook.
De bijbehorende Storm Pflotsh is wel de beste onweer radar die er is, en in gebieden met gevaarlijk onweer essentieel. Met name erg goed in Duitsland, Alpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:23
Yr.no behoort hier ook tot de favorieten. Ook buiten Scandinavië geeft die prima vooruitzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
YR.no was hier inderdaad ook favoriet, nog steeds een erg goede app maar bij parallel draaien met Meteoblue een tijd geleden naar die overgestapt. Denk dat je met beiden wel de betere apps te pakken heb.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

https://www.wxcharts.com

visualisatie van de modellen

edit voorbeeldje van NL
https://www.wxcharts.com/...373&lon=4.892&skewtstep=0

[ Voor 72% gewijzigd door franssie op 15-04-2025 18:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Als trekker met de rugzak zijn wij nog nooit ergens geweigerd, hebben zelfs wel eens in het “tuintje” van een stacaravan van vaste gasten die er niet waren gestaan met de tent. Maar ook met de fiets bedenken ze vaak ook gewoon een plekje voor de nacht voor ons. Hebben ook maar een klein plekje nodig natuurlijk, en gelukkig hebben veel campings nog een paar plekken die je indien nodig moet delen met andere trekkers. En dat is soms best gezellig :D

Wij reserveren dus ook nooit, kunnen we dus op vrijdag nog besluiten of we zaterdag op weg gaan om te gaan fietsen in Denemarken of toch in Frankrijk, beetje afhankelijk van het weer. Maar staan ook meestal maar een nachtje op een camping.

Maar nu eerst in de Mei vakantie een caravan naar Italie brengen achter de EV, een andere vorm van avontuur ;)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik zit op deze twee kaarten te loeren voor de komende meivakantie (nog niks geboekt):
Neerslag: http://wxmaps.org/pix/prec4
Temp: http://wxmaps.org/pix/temp4

Wellicht dat anderen er ook hun voordeel mee kunnen doen. Let op: ze laden zeer traag.

[ Voor 6% gewijzigd door MrAcid op 15-04-2025 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik ben er achter dat forfaitaire tol voor een zware camper in Zwitserland goedkoper is dan met een auto < 3,5 ton, mits je vooral niet te lang in Zwitserland blijft. Gewone auto is 40 frank voor een vignet van een jaar, met een zware camper is het 3,5 franc per dag (minimum 25 franc). Als je dus slechts een weekje per jaar blijft (of er doorheen rijdt heen en terug in die week) dan betaal je maar 25 franc ipv 40 franc :) Bij 12 dagen is het even duur, daarna ga je beduidend meer betalen.

Ipv forfaitaire tol kun je ook tol per km betalen, maar dan is doorkruisen via de Gotthardtunnel (288 km) al significant duurder dan de forfaitaire tol. Als je rond Bazel een week op een camping zou blijven dan is dat weer goedkoper, omdat je dan bijna geen Zwitserse kilometers maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

pirke schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:43:
Ik ben er achter dat forfaitaire tol voor een zware camper in Zwitserland goedkoper is dan met een auto < 3,5 ton, mits je vooral niet te lang in Zwitserland blijft.
Wat is dit voor vergelijk? Noem mij 1 normale personen auto die zoveel weegt _O-

Dat jij nu in een lap van een camper rondrijdt is wel wat anders.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Humma Kavula schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:00:
[...]

Wat is dit voor vergelijk? Noem mij 1 normale personen auto die zoveel weegt _O-

Dat jij nu in een lap van een camper rondrijdt is wel wat anders.
De < is het kleiner dan teken (zit in de letter 'k'). Dus zoals je zelf ook al aangeeft; het is best bijzonder dat je met een camper goedkoper uit bent in vergelijking met bijna alle auto's.
Waardeloos trouwens dat je als camper wel per dag mag betalen en met de auto gewoon 40 frank mag aftikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

MrAcid schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:14:
Ik zit op deze twee kaarten te loeren voor de komende meivakantie (nog niks geboekt):
Neerslag: http://wxmaps.org/pix/prec4
Temp: http://wxmaps.org/pix/temp4

Wellicht dat anderen er ook hun voordeel mee kunnen doen. Let op: ze laden zeer traag.
Ik krijg allerlei veiligheids waarschuwingen in FF omdat ze geen HTTPS ondersteunen. wat voor club is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

franssie schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:09:
[...]

Ik krijg allerlei veiligheids waarschuwingen in FF omdat ze geen HTTPS ondersteunen. wat voor club is dat?
Ik krijg hier in FF time out errors :?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
robbierzz schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:08:
[...]

Overigens vind ik het niet heel raar dat je niet 'zomaar' kunt annuleren. Het is eigenlijk heel logisch: voor de garantie die jij wilt hebben betaal je een bepaalde prijs. Waar het wellicht wat wringt is als je 2 weken hebt gereserveerd en door omstandigheden niet kunt komen, wel de volledige prijs wordt aangerekend. Terwijl het zeer waarschijnlijk is dat een deel van die 2 weken weer opnieuw wordt verhuurd. Er wordt nu vaak verwezen naar de annuleringsvoorwaarden, maar persoonlijk zou ik daar enige coulance verwachten op basis van datgene er aan de hand is. Uiteraard heb je daar evt nog de annuleringsverzekering voor, maar laten we wel zijn, voor een camping voelt dat was als overkill O-) (sommige daargelaten natuurlijk waar je 150EUR per nacht betaalt :+ ).
Als er echt vervelende omstandigheden zijn kan je altijd om coulance vragen! En vaak is verplaatsen van de reservering ook een optie, al dan niet met wat beperkte kosten. Een annuleringsverzekering hebben mensen vaak als onderdeel van een doorlopende reisverzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 13:39
weatherblue is wat mij betreft het best. Deze laat ook verschillende modellen zien, en de zekerheid van de voorspelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-09 20:37
zuma schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:07:
[...]

Als er echt vervelende omstandigheden zijn kan je altijd om coulance vragen! En vaak is verplaatsen van de reservering ook een optie, al dan niet met wat beperkte kosten. Een annuleringsverzekering hebben mensen vaak als onderdeel van een doorlopende reisverzekering.
Klopt hoor, zelf al eens meegemaakt dat we na 4 dagen besloten naar huis te gaan van de in totaal iets meer dan 2 weken. Hoewel er begrip werd getoond voor de situatie, werd alleen de toeristenbelasting terugbetaald en de plek vervolgens opnieuw aangeboden via de website ;) .

Dance with the stars

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:16
En wie gaan er het paasweekend lekker op uit? Vandaag die stoffige hut vanuit de stalling weer schoongemaakt! Morgen lekker op pad! Zin in 👌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007

Bommes

Capo del formaggio

Ja present, mijn vrouw moet zaterdag ochtend nog werken helaas. Maar daarna gaan we 2 nachtjes met de camper weg naar de camperplaats bij https://www.hoppies.nl/
Maandag wordt het volgende mij bagger weer, dus denk ik dan naar het Sportiom in Den Bosch te gaan met de kleine.

Ik wilde net een boodschappen/to do lijstje maken voor wat ik nog in/aan/met de camper wilde doen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Laatst online: 20-09 18:20
Wij vertrekken maandag met de caravan voor iets meer dan een weekje.
Dit weekend nog een volle agenda en dan volgende week even lekker ontspannen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
g00gle schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 01:15:
En wie gaan er het paasweekend lekker op uit? Vandaag die stoffige hut vanuit de stalling weer schoongemaakt! Morgen lekker op pad! Zin in 👌
ben al 2 nachten onderweg, lekker voor de Paasdrukte uit. Afgelopen nacht wel sterk in de minderheid met het tentje, vooral veel Duitsers met campers hier aan de kust

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:28
Straks de caravan inpakken en dan via een familieweekend in Noord-Brabant naar de Ardennen.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Wij vertrekken zondag, in ieder geval richting het zuiden richting Middellandse Zee. Toscane of Provence.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

g00gle schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 01:15:
Ik sta al 2 nachten in een verregend Luxemburg. Gelukkig vandaag eindelijk einde aan de moesson. Vannochtend was de kelder van camping vol geregend. Nu het droog is komen veel meer gasten op deze goede vrijdag. Camping staat nu vol.

Vouwwagen, dus tent, dus best fris. Afgelopen nacht 4 a 5c met regen.
Vannacht daalt het wel naar 3c denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 18-04-2025 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Voor degene die Zwitserland had uitgekozen: regio Simplon heeft op 2500m hoogte , 2,5m sneeuw gehad afgelopen dagen.

Op grotere schaal is tot 1,5m gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:22

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Iemand nog een gouden tip voor noord Frankrijk in de meivakantie? Regio rond Reims schijnt nog wel redelijk kans op stabiel weer te hebben.. Ik wil iig niet veel verder dan 450km vanaf Utrecht.

Zoek een camping geschikt voor vouwwagen, 2 kinderen en een hond.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
Wij gisteren richting zuid Frankrijk gereden, iets tot Valance gekomen. Vandaag rijden we verder richting Frejus, lijkt er op dat het daar komende tijd stabiel is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reZ-r5pQSA_Sjt7dhPjAW1KKvKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhMeFx2nfP332LSo4QLH4sNc.jpg?f=fotoalbum_large
Wij staan op www.hoppies.nl leuke plek, zeker met kinderen.
Vandaag eens kijken wat we gaan doen, fietsen zijn ook mee,, dus ik denk eens een lekker rondje over de dijken te gaan fietsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnNWMxRYYlCTIMmlwJ5m6AtjvqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmCcldukgQ6lv5M2QJ2wYWcn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Bommes op 20-04-2025 08:29 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Wij zijn vandaag naar de Zwitserse grens gereden (in Duitsland, net boven Basel), morgen door naar Italië. Prachtig weer hier. Onderweg een bui gehad, maar verder stralend blauwe lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:22

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

kiefty14 schreef op zondag 20 april 2025 @ 07:57:
Wij gisteren richting zuid Frankrijk gereden, iets tot Valance gekomen. Vandaag rijden we verder richting Frejus, lijkt er op dat het daar komende tijd stabiel is.
Dat is mij te ver, ik moet uit Friesland komen dus iets van 6 uur rijden wat dan al 7 inclusief pauzes wordt is wel de max.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Chaoss schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:25:
Iemand nog een gouden tip voor noord Frankrijk in de meivakantie? Regio rond Reims schijnt nog wel redelijk kans op stabiel weer te hebben.. Ik wil iig niet veel verder dan 450km vanaf Utrecht.

Zoek een camping geschikt voor vouwwagen, 2 kinderen en een hond.
Ik sta momenteel in Luxemburg, op de grens met Duitsland. Tig campings en voor ieder wat wils, van grote met animatie en zwembad tot veel kleintjes aan een rivier met klein speeltuintje. Genoeg wandelingen voor kinderen ook (met klauteren door rotsen*, zie foto) en uiteraard genoeg andere zaken te doen inclusief gratis OV om naar Luxemburg stad te gaan.

Grote camping met veel vermaak direct aan wandelgebied:
https://www.nommerlayen-ec.lu/de/preise-2025.html

Goedkope , rustige camping met graspercelen, maar heel degelijke camping van Nederlanders aan rivier, met zelfde gebied als uitvalsbasis:
https://www.campingdelasure.lu/

Beide reserveren, want beide zo goed als vol.

Vermaak aan zowel Duitse (Trier / Eiffel) kant als Luxemburgse kant en zelfs noord Frankrijk is binnen bereik.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w00Y6HB95cp4oC3g6qIu3ervSn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dX2JgNJhIS4WIjwsoXFWCtUF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7bGUdmg8RtQDvUgMH59bRLLH84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2TiSRKlhQfh5OPCsr3LkAQs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TX8C7VYdL5ZtmEZ971GtzGsBjdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bfS7ZD4TWV3OSyVXrZ8PkWU.jpg?f=fotoalbum_large

*voor de kenners, ik heb de sieweschleff doolhof geheel uitgelopen , zowel vanaf 1 als ook retour. Veel mensen haken af bij nr 6.

[ Voor 36% gewijzigd door Get!em op 20-04-2025 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

@Get!em geinig, ik moet daar ook gestaan hebben, toe ik in 1998 (!) met mijn (toen nog) vriendin heel Luxemburg met de rugzak + tent doorgetrokken ben van zuid naar noord. :D

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-09 23:56
Ik weet even niet waar ik deze vraag kan plaatsen en een nieuwe topic openen vind ik too much. Gisteren wilde ik overnachten in een hotel. Kwam op de zevende verdieping er achter dat er mega veel geluid door de kamer galmde (van buiten) en dat voor een uur lang continue. Gevraagd voor een andere kamer, maar dat kon uiteindelijk niet. Netjes gevraagd om een refund, maar dat kreeg ik niet. Nee, het wordt steeds erger in dit land met dit soort zaken. Spullen gepakt en weer naar huis gegaan en via Trip.com een klacht ingediend. Daarbij heb ik twee opnames gemaakt waarbij het personeel van dit hotel (ze noemen zichzelf 4 sterren) niet de kamer wilde checken op geluidsoverlast en opname van het geluid zelf. Ik moest oa niet zeiken volgens de dame die daar werkt. Bizar. Ik heb echt veel hotels gepakt afgelopen halfjaar, maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Een keer was er ook geluidsoverlast van de lift, maar netjes een nieuwe kamer gekregen en vanwege de onrust ontbijt als cadeau. Top werk noem ik dat, heel netjes.

Weten jullie wat mijn kansen in het algemeen zijn qua refund? Iemand ooit dit meegemaakt?

[ Voor 15% gewijzigd door Janterworst op 21-04-2025 00:43 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pirke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rRVkg3HH1KbDzuf0TUV1AtYTr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9X2LqgIWtArFuYpPTjGTA0Y.jpg?f=fotoalbum_large

Vanmiddag onderweg naar Italië even gestopt voor een korte wandeling. Nu heerlijk in het zonnetje met een gevoelstemperatuur van 24 graden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Jaloers @pirke echt al weer te lang geleden dat ik in Italië was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Bommes schreef op maandag 21 april 2025 @ 18:58:
Jaloers @pirke echt al weer te lang geleden dat ik in Italië was.
Ik ben er pas 4 keer eerder geweest, waarvan 2x stedentrip Rome en 1x dagje Milaan vanuit vakantie in Zwitserland.

De laatste keer Italië was voor mij ook 10 jaar geleden. Vroeger te duur / ver weg, daarna kleine kinderen en andere complicaties. Oftewel lekker genieten nu het weer kan!

[ Voor 6% gewijzigd door pirke op 21-04-2025 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Welke kant van jullie op daar @pirke ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Bommes schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:47:
Welke kant van jullie op daar @pirke ?
De voorkant van ons? :+

Als je vraagt welke kant we op gaan, richting Toscane. Zitten nu bij een groot klooster tussen Milaan en Genua wat we morgen gaan bekijken. Daarna waarschijnlijk een leuke plek zoeken om twee nachten te blijven waar de kinderen lekker kunnen spelen, even bijkomen vd afstand en een dagje stilstaan. Daarna richting Pisa.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Sorry Ja dat bedoelde ik te vragen.
Telefoon, woordcorrectie en slechte ogen.. :X

Waar jullie nu ongeveer zitten heb ik 4 maanden gewoond en gewerkt, midden tussen Acqui Terme (leuke kleine stad, met naar ik me goed herinner een camperplaatst) en Savona in Spigno Monferrato.
Zodra je die Po vlakte uitrijd ter hoogte van Alessandria rijd je echt mijn favoriete Italië in.
Heuvels, bossen, authentiek Italië.

Genua vond ik wel echt een toffe stad, donkere duistere steegjes, veel, heel veel nationaliteiten, haven, drukte, Italië.

Langs de kust richting Toscane rijden jullie langs de Cinque Terre, het is nu nog vroeg in het seizoen, dan is het misschien wat beter te doen wat betreft drukke daar.
De keren dat ik daar ben geweest stond ik met de camper in Deiva Marina op een camping. Treintje naar de 5 dorpjes, of de boot. Dikke prima.

Toscane: Volterra, net niet compleet kapot getoerist, mooi boven op een heuvel.
Aan de kust nabij Pisa hoor ik goede verhalen over Viareggio, zelf nog nooit geweest.
En waar veel de grootte, bekende steden vind ik Lucca wel echt de leukste. Mooie stadswal er omheen, stadswandeling, terrasjes, shoppen en eten, vooral eten.

Oh en de insider tip:
Hoe meer TL verlichting, witte plastic stoeltjes en een bord buiten met pranzo di lavoro aansluiten voor de lunch!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Mijn eerste echte kampeerervaring was met mijn huidige vriendin, toen nog met z’n tweetjes en een De Waard in de kofferbak van de 208 8) En op naar Toscane.

Sluit me helemaal aan bij @Bommes. Viareggio kun je goed naar het strand. Wij hebben daar nog een klassieke openlucht Opera bezocht bij ondergaande zon. Je moet ervan houden hoor, maar dat doen wij. Lucca is onderschat maar echt leuk, zijn er nog naar een gezellig festival geweest. Pisa hebben we overgeslagen… Volterra inderdaad ook een aanrader!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@Bommes bedankt voor de tips!

Acqui Terme is nog een ruime 100km hier vandaan. Maar Spigno monferrato? Hoe ben je daar terecht gekomen voor je werk? 20 huizen omringd door groene heuvels, bijna middle of nowhere :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Get!em schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:15:
[...]

Ik sta momenteel in Luxemburg, op de grens met Duitsland. Tig campings en voor ieder wat wils, van grote met animatie en zwembad tot veel kleintjes aan een rivier met klein speeltuintje. Genoeg wandelingen voor kinderen ook (met klauteren door rotsen*, zie foto) en uiteraard genoeg andere zaken te doen inclusief gratis OV om naar Luxemburg stad te gaan.

Grote camping met veel vermaak direct aan wandelgebied:
https://www.nommerlayen-ec.lu/de/preise-2025.html

Goedkope , rustige camping met graspercelen, maar heel degelijke camping van Nederlanders aan rivier, met zelfde gebied als uitvalsbasis:
https://www.campingdelasure.lu/

Beide reserveren, want beide zo goed als vol.

Vermaak aan zowel Duitse (Trier / Eiffel) kant als Luxemburgse kant en zelfs noord Frankrijk is binnen bereik.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

*voor de kenners, ik heb de sieweschleff doolhof geheel uitgelopen , zowel vanaf 1 als ook retour. Veel mensen haken af bij nr 6.
Waar is die laatste foto gemaakt? :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 13:39
Wij hebben het paasweekend juist gebruikt om lekker kleinschalig weg te zijn van de drukte.

Voor ons opening van het kampeerseizoen. Dat doen we traditioneel met de kleine tent en lekker simpel. Via Campspace een minimaal plekje gezocht en gevonden.

Gevolg: Veldje alleen en enkel verderop 2 bezette pipowagens. Omringd door mooi weer en lokale dieren. Af en toe een pony om de tent heen. Heerlijk toch. Nacht was blijkbaar minimaal 3graden, maar thermokleding en slaapzak maakt veel mogelijk. Zelfs met zo'n polyester tent houd je het dan prima uit. Je hebt geen drol nodig als je bereid bent wat traditionele luxe in te leveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHbJw3hoZfP3CfTbQoHDhSE_evs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FP1GgdC7AH3NumRM9iCTsR7y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-s7nIWMOg7ynwxZofIkkbgzKqk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQYgf7Lf45Ba8rEP5uUxk9Hm.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door twowheeler op 22-04-2025 08:29 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:24
Hier geen lange vakantie, maar wel een lang weekend. Lekker de rust in eigen land opgezocht. Na een vrij natte start werd het toch een heerlijk zonnig weekend en is de regen snel vergeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rSKTWTWl0Tuag9QBIwxR16OJWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJQpkuKn0GR0Qhr4x924SivI.jpg?f=fotoalbum_large

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

pirke schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:21:
@Bommes bedankt voor de tips!
Maar Spigno monferrato? Hoe ben je daar terecht gekomen voor je werk? 20 huizen omringd door groene heuvels, bijna middle of nowhere :)
Toen mijn ex 40 werdwilde ze het ergens in Italië vieren, we zijn toen hier terecht gekomen: https://www.brusagio.com/
We hadden meteen een klik met de eigenaren dus zijn het jaar daarna terug gekomen om te gaan helpen, 6 weken. Vrouw des huizes was ongeneeslijk ziek en overleed midden in de zomer toen wij daar waren.
Jaar daarop weer daar heen, toen 4 maanden.

Het is ondertussen een heel stuk kleiner dan het toen was. In het hoogseizoen hadden we continu 30+ gasten, verdeeld over 5 appartementen en een minicamping. Elke avond koken voor gasten, vrijdag uitgebreide bbq, zaterdag grote maaltijd, enz

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o68iRn5Cp-hN1sgjBYw2fnWFOQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dfqJ8dQeWTkeiN91QjL0v5m5.jpg?f=fotoalbum_large

Met m’n oudste dochter twee dagen op stadscamping Schoonhoven gestaan. Lekker weertje, lekker gefietst, gezwommen in de Lek :)

Volgende week met de vouwwagen een paar dagen naar Someren!

[ Voor 5% gewijzigd door eamelink op 22-04-2025 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:19

Shabbaman

Got love?

Bommes schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:26:
De keren dat ik daar ben geweest stond ik met de camper in Deiva Marina op een camping. Treintje naar de 5 dorpjes, of de boot. Dikke prima. en een bord buiten met pranzo di lavoro aansluiten voor de lunch!!
We zijn een aantal keer naar Levanto geweest, dat ligt net een stukje zuidelijker. Je bent bergaf zo van de camping op het strand. Andersom is pittiger. En met de trein is het maar vijf minuten ofzo naar Cinque Terre.

Ik heb wel gelezen dat dat nu heel erg druk is, maar daar heb ik toen niet iets van gemerkt.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Pyr0_ schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 07:02:
[...]

Waar is die laatste foto gemaakt? :)
Kasteel Vianden.
Vanuit richting diekirch.

Kasteel is trouwens onderdeel van ons Nederlandse Oranje Nassau koningshuis (geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Get!em schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:11:
[...]

Kasteel Vianden.
Vanuit richting diekirch.

Kasteel is trouwens onderdeel van ons Nederlandse Oranje Nassau koningshuis (geweest).
Thanks! Die gaat op de lijst om eens onderweg te bezoeken met de motor!

Even iets anders, mijn ouders hebben mij gevraagd hier wat onderzoek naar te doen. En dit was de eerste plek waar ik aan dacht het te vragen. Situatie is als volgt. Mijn ouders wonen vlak over de grens in België. En ze hebben net, in Nederland, een caravan gekocht. Nu zijn ze uit aan het zoeken hoe het verzekeringstechnisch zit met een Belgische auto een Nederlandse caravan te trekken. Wie weet daar wat meer van?

Invoeren in België is schijnbaar mega veel gedoe, dus ze hebben ook aan mij gevraagd of het ding op mijn naam kan. Vindt ik zelf geen probleem, maar wie weet kan een van jullie daar wat meer licht op schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Pyr0_ schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:10:
[...]

Thanks! Die gaat op de lijst om eens onderweg te bezoeken met de motor!

Even iets anders, mijn ouders hebben mij gevraagd hier wat onderzoek naar te doen. En dit was de eerste plek waar ik aan dacht het te vragen. Situatie is als volgt. Mijn ouders wonen vlak over de grens in België. En ze hebben net, in Nederland, een caravan gekocht. Nu zijn ze uit aan het zoeken hoe het verzekeringstechnisch zit met een Belgische auto een Nederlandse caravan te trekken. Wie weet daar wat meer van?

Invoeren in België is schijnbaar mega veel gedoe, dus ze hebben ook aan mij gevraagd of het ding op mijn naam kan. Vindt ik zelf geen probleem, maar wie weet kan een van jullie daar wat meer licht op schijnen.
Ik zou niet weten waarom exporteren van de caravan zoveel gedoe zou moeten zijn? Het is EU, en als alle papieren en documenten kloppen en aanwezig zijn is het volgens mij praktisch een formaliteit.

Edit:
Exporteren: https://www.rdw.nl/partic...an/invoeren-en-exporteren
Importeren: https://www.vlaanderen.be...n-een-eu-land-naar-belgie

[ Voor 14% gewijzigd door Koekstra op 22-04-2025 13:26 ]

Pagina: 1 ... 246 ... 277 Laatste