De WAF is dus 10+Bommes schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:20:
Ik zie het ook nog niet zo, maar mijn vrouw heeft nogal een uitgesproken smaak.
En ik heb al even geleden geleerd om niet in discussie te gaan
Maar links om of rechtsom, het wordt zo langzaam aan wel meer onze camper
Netjes, breekt het bruine kastjes effect. Lekker licht.Bommes schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:20:
Ik zie het ook nog niet zo, maar mijn vrouw heeft nogal een uitgesproken smaak.
En ik heb al even geleden geleerd om niet in discussie te gaan
[ Voor 9% gewijzigd door aReaRe op 16-03-2025 20:08 ]
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Is de druk wel hoog genoeg om echt vastzittend vuil ergens af te spuiten? Het is toch een pak meer dan uit de gewone kraan en dus meer dan broes met platte straal.franssie schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:03:
[...]
Die heb ik van de Action (Ferm). Geen hoge druk, maar druk. Met twee 4Ah accu's kan ik de camper of de zeilboot schoonspuiten. Acht ideaal ding, pak je zoveel makkelijker dan de echte HD spuit.
Helaas zitten die dingen niet standaard in het assortiment.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Lekker @Bommes , jaloers. Ik krijg mijn wederhelft nog met geen stok aan het kamperen helaas.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het is een pak meer dan uit de kraan geknepen, maar het is uiteindelijk geen hogedruk maar een druk spuit. Algen etc spoel je weg, korstmossen niet, daar heb je echte hogedrukspuit voor nodig.Gonadan schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:12:
[...]
Is de druk wel hoog genoeg om echt vastzittend vuil ergens af te spuiten? Het is toch een pak meer dan uit de gewone kraan en dus meer dan broes met platte straal.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Kijk eens in de UK bij Alpkit, zowel dons als synthetische opties die zowel qua temp rating als gewicht goed bij matchen. Ik heb een dons pipedream 400 en die is lekker toastie. Overweeg als je 180+ cm bent wel de long variant.ToolkiT schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:58:
Heeft er iemand een tip voor een goede slaapzak die niet te groot/zwaar is maar wel warm genoeg voor kamperen in de UK?
Ik heb een aantal slaapzakken maar die zijn vrij bulky en bij kamperen op motor nemen die nogal wat ruimte in.. ditto voor als ik wil wildkamperen..
Laatst deze in de aanbieding gekocht:
https://www.alpinetrek.co...7c-synthetic-sleeping-bag
Maar ook die is bulky ondanks de compressiezak..
Afgelopen weekend prachtig wandel- en kampeer weer. Omdat er wat regen was voorspeld en ik met m'n 7-jarige aan de wandel was had ik geen zin in tent mee nemen. Daarom een 'schuilhut' geboekt op natuurkampeerterrein de Klashorst in Diffelen. Eigenlijk gewoon 4 muren een dak en twee planken om op te liggen. En een houtkachel.
Zaterdag na de lunch die kant op gereden en nog een wandeling gemaakt van 10 km richting de camping. Daar lekker gegeten, marshmallows roosteren en vroeg bed in. Vanmorgen ontbijtje, spelletje en korte route terug naar de auto en voor de regen weer richting huis.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Prima plek, maar wel gevoelsmatig relatief dicht op elkaar met alle planten nog zonder blad.
Leuk man, mooi plekje en mooie herinneringen. Moeten wij ook wat vaker doen, kwam vandaag weer wat mooie foto’s tegen van de tijd dat wij ook elk weekend op pad waren.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Nice!deWit schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:17:
[...]
Afgelopen weekend prachtig wandel- en kampeer weer. Omdat er wat regen was voorspeld en ik met m'n 7-jarige aan de wandel was had ik geen zin in tent mee nemen. Daarom een 'schuilhut' geboekt op natuurkampeerterrein de Klashorst in Diffelen. Eigenlijk gewoon 4 muren een dak en twee planken om op te liggen. En een houtkachel.
Zaterdag na de lunch die kant op gereden en nog een wandeling gemaakt van 10 km richting de camping. Daar lekker gegeten, marshmallows roosteren en vroeg bed in. Vanmorgen ontbijtje, spelletje en korte route terug naar de auto en voor de regen weer richting huis.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Prima plek, maar wel gevoelsmatig relatief dicht op elkaar met alle planten nog zonder blad.
Er is een natuurhuisje verderop (achter de camping van de caravanclub) met iets meer luxe en mooi uitzicht op de Vecht. Nog steeds lekker basic (bedbank), maar iets vrijer en privacy.
Daar kwamen de reeen ‘s avonds en ‘s ochtends meekijken bij avondeten en ontbijt.
Vergeet in Diffelen ook de asperges en natuur vlees niet mee te nemen. Je hebt waarschijnlijk nog nooit zulke lekkere burgers en asperges gehad! (Als t asperge seizoen is)
Afgelopen weekend en de vele weken daarvoor hard gewerkt om het kampeerterrein waar ik vrijwilliger ben weer klaar te maken voor het nieuwe seizoen. Nieuw hekwerk om het terrein, kisten voor de powerstations tbv ondersteuning voor apneuapparaten e.d. gemaakt, propaantank vervangen, kampvuurrooster geplaatst, en alles is weer gepoetst en schoongemaakt.
:strip_exif()/f/image/OzMsxUSUAI6dcGhG39IA744A.jpg?f=fotoalbum_large)
Hekwerk work in progress
:strip_exif()/f/image/YgplYBxTTp8b8vInoEbeUTCp.jpg?f=fotoalbum_large)
De kisten voor de powerstations beginnen zich te vormen
:strip_exif()/f/image/khItydNFCCz9bFFYfgCDkxc3.jpg?f=fotoalbum_large)
De complete set kisten klaar.
:strip_exif()/f/image/a1UhDh7LoPtrzpspwivNxCZd.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorbeeld kist met een externe accu voor de 2 powerstations om de capaciteit uit te kunnen breiden (opladen van een huishoudaccu), we zijn en blijven een stroomloos terrein.
:strip_exif()/f/image/NteNmmLV2WwWJiyKJn2WP9nG.jpg?f=fotoalbum_large)
Propaantank vervangen, laat ik zo zeggen de kraan kon het net niet/wel aan.
:strip_exif()/f/image/FwHXxHcawDk9bDZW6orva6JL.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle borden weer in het bos gezet.
:strip_exif()/f/image/a0F9HsUpFpBzg0mUolh33nzE.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn onderkomen afgelopen weekend
Voorbeeld van het kampvuurrooster dat we hebben geplaatst: https://www.nordicoutdoor...ochvereinbarer-grill.html
:strip_exif()/f/image/OzMsxUSUAI6dcGhG39IA744A.jpg?f=fotoalbum_large)
Hekwerk work in progress
:strip_exif()/f/image/YgplYBxTTp8b8vInoEbeUTCp.jpg?f=fotoalbum_large)
De kisten voor de powerstations beginnen zich te vormen
:strip_exif()/f/image/khItydNFCCz9bFFYfgCDkxc3.jpg?f=fotoalbum_large)
De complete set kisten klaar.
:strip_exif()/f/image/a1UhDh7LoPtrzpspwivNxCZd.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorbeeld kist met een externe accu voor de 2 powerstations om de capaciteit uit te kunnen breiden (opladen van een huishoudaccu), we zijn en blijven een stroomloos terrein.
:strip_exif()/f/image/NteNmmLV2WwWJiyKJn2WP9nG.jpg?f=fotoalbum_large)
Propaantank vervangen, laat ik zo zeggen de kraan kon het net niet/wel aan.
:strip_exif()/f/image/FwHXxHcawDk9bDZW6orva6JL.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle borden weer in het bos gezet.
:strip_exif()/f/image/a0F9HsUpFpBzg0mUolh33nzE.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn onderkomen afgelopen weekend
Voorbeeld van het kampvuurrooster dat we hebben geplaatst: https://www.nordicoutdoor...ochvereinbarer-grill.html
Zijn er hier medetweakers die ervaring hebben met het caravan merk Weinsberg?
Ik kende het merk niet en ben benieuwd naar de kwaliteit, het lijkt veel waar voor je geld
Vrouwlief en ik zijn op jacht naar vervanging van onze caravan en hebben bijvoorbeeld dit model op het oog https://weinsberg.com/nl-...on-hot/indelingen/450-fu/
Dan met 1500kg as en wat opties, of we helemaal nieuw willen of een paar jaar oud is nog even de keuze en afweging.
Ik kende het merk niet en ben benieuwd naar de kwaliteit, het lijkt veel waar voor je geld
Vrouwlief en ik zijn op jacht naar vervanging van onze caravan en hebben bijvoorbeeld dit model op het oog https://weinsberg.com/nl-...on-hot/indelingen/450-fu/
Dan met 1500kg as en wat opties, of we helemaal nieuw willen of een paar jaar oud is nog even de keuze en afweging.
Er staan wel wat ervaringen in dit topic, ik heb er volgens mij zelf ook wel eens een stukje over geschreven. Toen wij zo'n 3 jaar geleden begonnen met het kijken naar een nieuwe caravan zijn we ook langs Weinsberg gekomen. En in de showroom vond ik het al... erhmm.. zal het netjes zeggen... "waar naar zijn geld".KnuCha schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:12:
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Is het broertje van de Tabbert en Knaus familie.KnuCha schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:12:
Google maar eens op Weinsberg caravans, hit en quote:
Zie ook deze link:Is WEINSBERG van Knaus?
Daar worden de basisuitvoeringen op basis van de Cosmos bepaald. De luxe en volledig geïntegreerde Komet heeft zijn plekje aan de campinghemel zeker verdiend. Met de fusie van KNAUS en TABBERT verandert WEINSBERG niet alleen van eigenaar: het merk krijgt ook een unieke nieuwe look.
https://weinsberg.com/nl-...%20unieke%20nieuwe%20look.
Kijk bij het jaar 2003.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Ik heb toevallig afgelopen week onze Weinsberg CaraOne Edition HOT 480 QDK opgehaald. We gaan er met Pasen voor het eerst mee weg. Ik kan dus nog geen ervaringen delen, anders dan dat het een prachtige caravan is. Ik weet niet of je het door had, maar er loopt een voorjaarsactie vanuit Weinsberg waarbij je een dakairco cadeau krijgt. Dat maakt 'm bijzonder compleet, zeker voor de prijscategorie.KnuCha schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:12:
[...]
[...]
Mag ik vragen waar je die besteld hebt? of was het een voorraad nieuw/gebruikt? Ik heb dat van die dakairco nog niet gezien. Wel zag ik een caravan dealer die in april op alle voorraad nieuwe caravans 1500 euro korting geeft (Giel caravan import)emile schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:01:
[...]
Ik heb toevallig afgelopen week onze Weinsberg CaraOne Edition HOT 480 QDK opgehaald. We gaan er met Pasen voor het eerst mee weg. Ik kan dus nog geen ervaringen delen, anders dan dat het een prachtige caravan is. Ik weet niet of je het door had, maar er loopt een voorjaarsactie vanuit Weinsberg waarbij je een dakairco cadeau krijgt. Dat maakt 'm bijzonder compleet, zeker voor de prijscategorie.
Bij Liemers Caravans in Duiven. Een nieuwe uit de voorraad, ik wil er graag deze zomer mee op pad kunnen. Ik zie dat ze ook nog een 450 FU hebben staan.KnuCha schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:05:
[...]
Mag ik vragen waar je die besteld hebt? of was het een voorraad nieuw/gebruikt? Ik heb dat van die dakairco nog niet gezien. Wel zag ik een caravan dealer die in april op alle voorraad nieuwe caravans 1500 euro korting geeft (Giel caravan import)
Zo wij hebben zaterdag bij Obelink onze nieuwe tent gekocht. Daarna gelijk opgezet om te kijken of alles compleet is. Het is de Coleman Mackenzie 6 blackout geworden. 18 April trekken we naar de Alpen om hem vast 2 weken te proberen voor de zomervakantie in juli. We gaan zien hoelang hij meegaat. De vorige, Coleman Vespucci 6 heeft het uiteindelijk 12 kampeer weken volgehouden. Doek daarvan is versleten. Nu hebben we nog naar katoenen tenten gekeken vanwege duurzaamheid, maar dit is voor dezelfde grote met volledig dichte kuip toch wel echt een stuk zwaarder. Eentje zelfs 125kg🥵. Deze slechts 33.7kg. gezien we elk jaar in de zomer door Noorwegen trekken en vaak verkassen hier weinig zin in. Teveel gesleep met teveel kilo's.
:strip_exif()/f/image/LZpaF1tbbsQHxXeBUkvzAKAm.jpg?f=fotoalbum_large)
Na 12 week al gaar zou ik echt onacceptabel vinden. Dat zou voor ons na 3 jaar zijn..
Tja, toch is dat niet ongewoon. Vooral bij lichtgewicht tenten spreek je bij de levensduur vaker over weken dan jaren. Reden dat wij onze fietstent vaak eerst de binnentent opzetten en dan pas als de zon bijna weg is de buitentent erover spannen. Op die manier kunnen we gemakkelijk naar 24 weken en dat is bij ons een jaar of 8.Duclaasie schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:56:
Na 12 week al gaar zou ik echt onacceptabel vinden. Dat zou voor ons na 3 jaar zijn..
Zon is echt een vijand van lichtgewicht doek, en van een heleboel andere dingen. Gebruik zelf ook snel zonnecreme.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Klopt is bij ons ook 3 jaar oud geworden. Daarbij dus veel in Noorwegen, Ook het noorden van Noorwegen dus veel meer zonuren per dag. Daarnaast zijn ze natuurlijk een stuk goedkoper dan een katoenen tent. Maar goed veel minder duurzaam.
Is de €1500 korting niet zowat hetzelfde als gratis dak airco? M.a.w sigaar uit eigen doos…emile schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:09:
[...]
Bij Liemers Caravans in Duiven. Een nieuwe uit de voorraad, ik wil er graag deze zomer mee op pad kunnen. Ik zie dat ze ook nog een 450 FU hebben staan.
Ik snap de nut van dak airco sowieso niet in een caravan, thuis heb ik geen airco. Het nut in de auto begrijp ik wel, je blijft door de koele lucht alerter.
#IMHO
#IMHO
Airco is goddelijk in een caravan, zelfs een mobiele airco van Eurom voor caravans/campers is al heerlijk.aReaRe schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:49:
Ik snap de nut van dak airco sowieso niet in een caravan, thuis heb ik geen airco. Het nut in de auto begrijp ik wel, je blijft door de koele lucht alerter.
#IMHO
De caravan is overdag een graad of 15 onder de omgevingstemp en in de avond/nacht zakt het naar rond de 18-20 graden. Daarnaast is de lucht ontvochtigd en dat zorgt ervoor dat je geen klamme nachten hebt.
Beter slapen -> meer plezier op vakantie
Het zou mooi zijn als die 1500 euro korting in april, los is van de airco actie. Als ik de voorwaarden lees opkiefty14 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:12:
[...]
Is de €1500 korting niet zowat hetzelfde als gratis dak airco? M.a.w sigaar uit eigen doos…
https://weinsberg.com/nl-...matie/hot-deal-cool-trip/ dan lijkt het te gaan om alle nieuwe voorraad caravans. Ik ga morgen eens bellen.
Als dit zo is, wordt het wel aantrekkelijk om voor nieuw te gaan
Ik heb het niet in de hut, alle ramen kunnen tegen elkaar geopend worden dus ventilatie voldoende en ik kan goed tegen de warmte.KnuCha schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:00:
[...]
Airco is goddelijk in een caravan, zelfs een mobiele airco van Eurom voor caravans/campers is al heerlijk.
De caravan is overdag een graad of 15 onder de omgevingstemp en in de avond/nacht zakt het naar rond de 18-20 graden. Daarnaast is de lucht ontvochtigd en dat zorgt ervoor dat je geen klamme nachten hebt.
Beter slapen -> meer plezier op vakantie
Aanvulling: Voor de caravan heb ik bijna 20 jaar gekampeerd met een tent (Karsten en andere tenten) vandaar dat ik al die luxe niet gewent ben en niet mis.
[ Voor 11% gewijzigd door aReaRe op 31-03-2025 22:35 ]
Het nut is wat mij betreft nogal afhankelijk van je favoriete vakantieperiode en regio.aReaRe schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:49:
#IMHO
Buiten het heetst van de zomer en iets hoger gelegen in heuvel/berggebied koelt het 's nachts in het algemeen behoorlijk af.
Sta je in augustus 3 weken in midden-Italië kan het zomaar ver na middernacht zijn voordat de temperatuur buiten gezakt is naar 25 graden.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
precies dit... te vaak meegemaakt in zuid Frankrijk dat het om 23:00 gewoon nog 27 + graden is. De caravan is dan nog een stuk warmer door het de hele dag in de zon bakken. Die warmte gaat er met een airco wel uit.Ivow85 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 07:24:
[...]
Het nut is wat mij betreft nogal afhankelijk van je favoriete vakantieperiode en regio.
Buiten het heetst van de zomer en iets hoger gelegen in heuvel/berggebied koelt het 's nachts in het algemeen behoorlijk af.
Sta je in augustus 3 weken in midden-Italië kan het zomaar ver na middernacht zijn voordat de temperatuur buiten gezakt is naar 25 graden.
Met een tent is het makkelijker ventileren en die houdt niet zoveel warmte vast (los van de buitentemp die nog steeds hoog is dan)
Als je niet van warmte houdt, waarom ga je dan op vakantie naar de warmte?
Maar goed, laten we de 3 maandelijks airco discussie weer eens gaan voeren, goed idee.
Maar goed, laten we de 3 maandelijks airco discussie weer eens gaan voeren, goed idee.
Er is een verschil tussen met een briesje onder een parasol zitten te genieten en uit je bed drijven in een grotendeels gesloten 'hok' waar er door de bomen en heggen op de camping ook weinig over is van het briesje onder de parasol. Sowieso gaat de wind 's avonds vaak liggen.Drardollan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:03:
Als je niet van warmte houdt, waarom ga je dan op vakantie naar de warmte?
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Precies.Ivow85 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:08:
[...]
Er is een verschil tussen met een briesje onder een parasol zitten te genieten en uit je bed drijven in een grotendeels gesloten 'hok' waar er door de bomen en heggen op de camping ook weinig over is van het briesje onder de parasol. Sowieso gaat de wind 's avonds vaak liggen.
Overdag lekker 30 graden, zwemmen, strand, helemaal prima.
's avonds uit m'n bed drijven, niet zo prima.
Wij hebben zo'n raamairco, werkt oke maar ik vind het een log ding. Zou liever een bankairco hebben. Maarja, voor die 3 weken per jaar...
We gaan dit jaar een raam airco lenen van mijn broertje, kijken of dat afdoende is.Timmert schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:11:
[...]
Precies.
Overdag lekker 30 graden, zwemmen, strand, helemaal prima.
's avonds uit m'n bed drijven, niet zo prima.
Wij hebben zo'n raamairco, werkt oke maar ik vind het een log ding. Zou liever een bankairco hebben. Maarja, voor die 3 weken per jaar...
Hij vind hem matig werken en onze caravan is nog een meter of twee langer….
Als het ‘s nachts maar wat behaaglijker is en ons dochtertje overdag bij een iets gunstigere temperatuur kan slapen.
Ik gok dat er volgend jaar ook een bankairco komt, vind ik wel een mooi weggewerkte oplossing ipv een dakairco (die vast iets beter werkt)
Als je graag naar wat warmere oorden op vakantie gaat is de (katoenen) tent wat mij betreft gewoon het fijnste kampeermiddel. Vooral omdat je er eigenlijk alleen maar in slaapt. Maar wie ben ik hè... 
Een camper of caravan zou ik op zich ook wel willen. Leuk voor wat wisselvalliger weer en/of weekendjes weg. Maar ik zie mezelf echt niet met dezelfde caravan in de bloedhitte van Frankrijk staan hoor.
Maar je kan, letterlijk, niet alles hebben.
Een camper of caravan zou ik op zich ook wel willen. Leuk voor wat wisselvalliger weer en/of weekendjes weg. Maar ik zie mezelf echt niet met dezelfde caravan in de bloedhitte van Frankrijk staan hoor.
Maar je kan, letterlijk, niet alles hebben.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik zie uit naar de dag dat campers, tandem-assers en airco's verboden worden op de meeste campings in ieder geval.Ivow85 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:08:
[...]
Er is een verschil tussen met een briesje onder een parasol zitten te genieten en uit je bed drijven in een grotendeels gesloten 'hok' waar er door de bomen en heggen op de camping ook weinig over is van het briesje onder de parasol. Sowieso gaat de wind 's avonds vaak liggen.
[ Voor 7% gewijzigd door Drardollan op 01-04-2025 11:19 ]
zelfde advies als thuis: zorgt voor schaduw als er teveel zon is 
Bij huizen zie je vaak mega grote raampartijen op het zuiden, en dan airco in huis "omdat het te warm wordt".
Zo'n tuin-schaduwdoek (soms in driehoek) doet al heel veel. Of zelf een paar parasols voor je caravan
Bij huizen zie je vaak mega grote raampartijen op het zuiden, en dan airco in huis "omdat het te warm wordt".
Zo'n tuin-schaduwdoek (soms in driehoek) doet al heel veel. Of zelf een paar parasols voor je caravan
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Ik kampeer al meer dan 50 jaar in temperaturen van -7 tot +40. Nog nooit heb ik het 1 dag of nacht "te warm" of "te koud" gehad. Wat een nonsens.
Als je niet tegen een beetje warmte kan, blijf dan thuis of ga naar een land waar het koel is. In plaats van de halve camping lastig te vallen met je geluidsoverlast en de alle kampeerders met steeds hogere prijzen voor elektra.
Als je niet tegen een beetje warmte kan, blijf dan thuis of ga naar een land waar het koel is. In plaats van de halve camping lastig te vallen met je geluidsoverlast en de alle kampeerders met steeds hogere prijzen voor elektra.
Misschien moet je de mening of gedachte van een ander niet direct als nonsens bestempelen en je eigen manier van denken/handelen niet als norm nemen.
Ik ben van mening dat beide gedachten prima naast elkaar kunnen, maar wellicht is dan niet handig dat die twee op naast elkaar gelegen plekken op een camping staan
Ik ben van mening dat beide gedachten prima naast elkaar kunnen, maar wellicht is dan niet handig dat die twee op naast elkaar gelegen plekken op een camping staan
Ik heb heel lang gekampeerd en nog nooit last gehad van campers, tandem-assers, met airco's. Wat een nonsens.Drardollan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:19:
[...]
Ik zie uit naar de dag dat campers, tandem-assers en airco's verboden worden op de meeste campings in ieder geval.
Als je niet tegen zulke kampeermiddelen kan ga dan naar een camping waar die niet mogen/kunnen staan.
Dat is ook wat wij trachten te doen, en dat lukt ons best aardig gelukkig. Zoals wij thuis zeggen, we voegen ons niet bij het Peter Gilles volk.Pat911 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:03:
[...]
Ik heb heel lang gekampeerd en nog nooit last gehad van campers, tandem-assers, met airco's. Wat een nonsens.
Als je niet tegen zulke kampeermiddelen kan ga dan naar een camping waar die niet mogen/kunnen staan.
Gelukkig zie je meer en meer dat campings hiermee bezig zijn. Elektra beperkingen, dure elektra, aparte plekken voor campers, lengtebeperkingen, etc. Campings naar mijn hartB-Real schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:50:
Misschien moet je de mening of gedachte van een ander niet direct als nonsens bestempelen en je eigen manier van denken/handelen niet als norm nemen.
Wij hebben afgelopen zomer een paar keer naast zo’n ronkende airco gestaan. Het is gewoon asociaal om jouw buren overlast te geven voor jouw eigen comfort. Maar goed, ik snap dat je er geen last van hebt als je zelf in die caravan ligt.
Gewoon ouderwets stekker trekkenKevinns schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:53:
Wij hebben afgelopen zomer een paar keer naast zo’n ronkende airco gestaan. Het is gewoon asociaal om jouw buren overlast te geven voor jouw eigen comfort. Maar goed, ik snap dat je er geen last van hebt als je zelf in die caravan ligt.
Wij hadden er een paar jaar geleden 1 een end verderop op de camping staan, zo'n raam airco die serieus 24/7 op vol vermogen stond te blazen. Noem het niet eens asociaal maar gewoon krankzinnig. Zou dat als buur of campingeigenaar echt nooit accepteren.
Of tenten, zwaar irritant al die onzichtbare touwtjes om over te struikelenDrardollan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:19:
[...]
Ik zie uit naar de dag dat campers, tandem-assers en airco's verboden worden op de meeste campings in ieder geval.
Daar heb ik bij mijn eigen tent ook last van. Of huilende babies/kinderen, die laat ik liever ook thuis. Maar om nou in mijn eentje met mijn hangmat te kamperen is ook zo ongezellig.pirke schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:11:
[...]
Of tenten, zwaar irritant al die onzichtbare touwtjes om over te struikelen
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Ik denk dat er wel een verschil is in de kwaliteit van airco's. Ik ben het er 100% mee eens dat airco's voor overlast kunnen zorgen bij de buren. Wij hebben zelf een dak airco op de caravan. Maar wel een kwaliteitsairco (lees stille airco). Met ruim voldoende capaciteit voor de caravan die wij hebben. Als wij op vakantie zijn in Zuid Frankrijk, staat die ook 24/7 aan. En als ik daar extra voor moet betalen doe ik dat. Wij zorgen er ook voor dat alle deuren/ramen goed dicht blijven zodat de airco niet de camping zelf staat te koelen. Hierdoor kan de airco altijd op de "stille/fluister" stand staan en hoor je hem niet. (echt niet).
Vorig jaar nog aangesproken door de buurman naast ons met een (mooie grote) karsten tent. Hij zag ons met de airco aankomen en dacht al bij zichzelf, "dat worden slapeloze nachten". Hij kwam me na 4 dagen vragen of wij de airco wel is gebruiken. Hierbij vertelde ik hem ongeveer het bovenstaande verhaal. En heb ik hem ook aangegeven dat hij het mij direct moet melden als die er wel last van heeft of krijgt. Want dat is iets wat ik absoluut niet wil en erg vervelend zou vinden. Ook hij heeft net als iedereen recht op een goede nacht. Heb niets meer gehoord (over de airco dan) van de beste man.
Dus geloof het of niet @Drardollan het kan ook gewoon normaal. Misschien niet standaard met een gestrekt been zo'n situatie in gaan. Er zijn genoeg mensen die er wel echt rekening mee houden. Tenminste wij wel.
En een raam airco of mobiele airco werkt wel, maar het is naar mijn idee geen goede oplossing voor een camping. Die airco's zijn vaak zwaar onder gedimensioneerd en daarom moeten ze heel hard werken om de gevraagde temperatuur te bereiken. Hierdoor maken ze dus ook herrie en kunnen ze overlast veroorzaken.
Maar goed, beetje leven en laten leven. En rekening met elkaar houden. Zoals dat in mijn optiek niet meer als normaal is op een camping (maar eigelijk altijd). Een normale houding brengt je een stuk verder als een gestrekt been.
Vorig jaar nog aangesproken door de buurman naast ons met een (mooie grote) karsten tent. Hij zag ons met de airco aankomen en dacht al bij zichzelf, "dat worden slapeloze nachten". Hij kwam me na 4 dagen vragen of wij de airco wel is gebruiken. Hierbij vertelde ik hem ongeveer het bovenstaande verhaal. En heb ik hem ook aangegeven dat hij het mij direct moet melden als die er wel last van heeft of krijgt. Want dat is iets wat ik absoluut niet wil en erg vervelend zou vinden. Ook hij heeft net als iedereen recht op een goede nacht. Heb niets meer gehoord (over de airco dan) van de beste man.
Dus geloof het of niet @Drardollan het kan ook gewoon normaal. Misschien niet standaard met een gestrekt been zo'n situatie in gaan. Er zijn genoeg mensen die er wel echt rekening mee houden. Tenminste wij wel.
En een raam airco of mobiele airco werkt wel, maar het is naar mijn idee geen goede oplossing voor een camping. Die airco's zijn vaak zwaar onder gedimensioneerd en daarom moeten ze heel hard werken om de gevraagde temperatuur te bereiken. Hierdoor maken ze dus ook herrie en kunnen ze overlast veroorzaken.
Maar goed, beetje leven en laten leven. En rekening met elkaar houden. Zoals dat in mijn optiek niet meer als normaal is op een camping (maar eigelijk altijd). Een normale houding brengt je een stuk verder als een gestrekt been.
In VS kennen ze deze luxeproblemen al wat langer. Daar is er domweg een verbod op aggregaten, airco’s tussen 22-7u. En voor aggregaten meestal ook nog een paar uur overdag.
Campings met tandemasser verbod zie ik ook steeds meer.
En inderdaad, de stijgende Electra prijzen zijn voor kampeerders met niet zulke grootverbruikers echt wel gortig aan het worden. Helaas is het voor veel kcampings ondoenlijk om een kWh tarief te administreren.
Ben al op meerdere campings geweest waar de oven,magnetron , airco allemaal tegelijk aanstonden(en inductie op camping is ook in opmars) en dat het hele veld daarna zonder stroom stond.
Ben er ook steeds meer naar aan t kijken of ik off grid met een 1 of 2kwh batterij kan realiseren icm vouwwagen. Flexibel paneel op zijkant tent, en gaan. Kosten steeds minder. Alleen gewicht is nog een dingetje.
Campings met tandemasser verbod zie ik ook steeds meer.
En inderdaad, de stijgende Electra prijzen zijn voor kampeerders met niet zulke grootverbruikers echt wel gortig aan het worden. Helaas is het voor veel kcampings ondoenlijk om een kWh tarief te administreren.
Ben al op meerdere campings geweest waar de oven,magnetron , airco allemaal tegelijk aanstonden(en inductie op camping is ook in opmars) en dat het hele veld daarna zonder stroom stond.
Ben er ook steeds meer naar aan t kijken of ik off grid met een 1 of 2kwh batterij kan realiseren icm vouwwagen. Flexibel paneel op zijkant tent, en gaan. Kosten steeds minder. Alleen gewicht is nog een dingetje.
Dat vind ik fijn om te horen. Helaas zijn mijn ervaringen niet zo positief... In Luxemburg hebben we de buren met een gloednieuwe Dometic dakairco toch vriendelijk moeten verzoeken om de airco 's nachts uit te zetten. Daar kwam me een lawaai uit...g00gle schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:32:
Ik denk dat er wel een verschil is in de kwaliteit van airco's. Ik ben het er 100% mee eens dat airco's voor overlast kunnen zorgen bij de buren. Wij hebben zelf een dak airco op de caravan. Maar wel een kwaliteitsairco (lees stille airco). Met ruim voldoende capaciteit voor de caravan die wij hebben. Als wij op vakantie zijn in Zuid Frankrijk, staat die ook 24/7 aan. En als ik daar extra voor moet betalen doe ik dat. Wij zorgen er ook voor dat alle deuren/ramen goed dicht blijven zodat de airco niet de camping zelf staat te koelen. Hierdoor kan de airco altijd op de "stille/fluister" stand staan en hoor je hem niet. (echt niet).
Daarom ook groot fan van de geodeet, heb je helemaal geen scheerlijnen meer nodig.pirke schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:11:
[...]
Naast airco's zijn de 500watt buitenlampen met witlicht op campers ook fijn.
Afgelopen zomer in de nacht effe plassen, was het hele veld verlicht (zo'n ronde met een speelplekje in het midden). Het wierp schaduwen van het speeltoestel op de overliggende tenten. Wat een bouwlamp!
Volgende dag de buren laten weten dat ze het licht aan hadden laten staan. Waarop de vrouw zei dat ze dat ' s avonds wel prettig vond, anders was het ook zo donker..
/zeurmodusuit
Afgelopen zomer in de nacht effe plassen, was het hele veld verlicht (zo'n ronde met een speelplekje in het midden). Het wierp schaduwen van het speeltoestel op de overliggende tenten. Wat een bouwlamp!
Volgende dag de buren laten weten dat ze het licht aan hadden laten staan. Waarop de vrouw zei dat ze dat ' s avonds wel prettig vond, anders was het ook zo donker..
/zeurmodusuit
Wat doe je überhaupt zo dicht bij mijn tent?pirke schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:11:
[...]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je tussen de scheerlijnen komt heb je de landmijnen blijkbaar gemist
Het wordt tijd dat jullie weer eens gaan kamperen, stelletje brompotten. Volgens mij hebben jullie te lang binnen gezeten. 
Wij gaan over 3 weken in de mei april vakantie voor het eerst dit jaar weer een weekje op pad met de caravan.
Wij gaan over 3 weken in de mei april vakantie voor het eerst dit jaar weer een weekje op pad met de caravan.
Wij hebben de meivakantie (Ardennen)en de hemelvaart (Texel) ook geboekt. De zomer gaan we 3 weken de Dordogne in. Heerlijk weg met de caravan 🎉 zin in!
[ Voor 15% gewijzigd door KnuCha op 01-04-2025 18:46 ]
Hier ook de mei vakantie plannen om op pad te gaan.
Samen met mijn collega/maatje, zijn partner en hun 3 kinderen.
Wij met de camper, hun met de vouwwagen.
Ze willen de Ardennen in, hij heeft zijn kinderen beloofd te gaan kanoën.
Ze willen niks reserveren, beetje op de bonnefooi dus.
Iemand hier misschien een tip voor een leuke, beetje natuurlijke camping in de (Belgische) Ardennen waar je in de buurt waar kunt kanoën??
Kampvuurtje er bij, geen stacaravans, mag best wat alternatief zijn.
Iemand hier misschien een tip voor een leuke, beetje natuurlijke camping in de (Belgische) Ardennen waar je in de buurt waar kunt kanoën??
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Wij gaan in met Pasen waarschijnlijk 2 weken naar het zuiden. Vorig jaar Gardameer geweest maar Piani di Clodia heeft de verdubbelaar ingezet, mogelijk vanwege Pasen. Wij wachten nog 2 weken voordat we verder gaan pin-pointen omdat we graag goed weer willen.
Wij gaan in de meivakantie ook een weekje, naar de regio Bergerac waarschijnlijk. De eerste keer met de vouwwagen in het voorseizoen. Ik vind het wel een beetje spannend of hij wel weer op tijd droog wordt. Thuis kunnen we hem niet openklappen namelijk.
Als het lukt dit weekend een paar dagen weg, de meivakantie weg, medio juni een lang weekend weg.
Begin juli dan de zomervakantie naar Kroatië.
Wellicht voor of na die tijd ook nog wat dagen als het past in de agenda. Met Pasen lijkt mij ook wel wat, maar veel zal al vol zitten vermoed ik?
Moeten onze nieuwe caravan toch wat uit proberen
Begin juli dan de zomervakantie naar Kroatië.
Wellicht voor of na die tijd ook nog wat dagen als het past in de agenda. Met Pasen lijkt mij ook wel wat, maar veel zal al vol zitten vermoed ik?
Moeten onze nieuwe caravan toch wat uit proberen
@Kevinns Tenzij je een week lang in de regen staat is er vast wel een momentje om droog te klappen, toch?
Wij boeken vaak een nacht extra, gewoon om te kijken of dat beter uitkomt met drogen en zodat we zeker ook laat op de dag (ervoor) kunnen vertrekken. Maar ik kan eventueel bij mijn ouders thuis klappen.
Zo ook vorig jaar toen we in het naseizoen (rond het vriespunt in de nacht) weg waren in de tuin opgezet:
:strip_exif()/f/image/pSotFoqVplfSnhEfw8plaXhc.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij pakken een paar dagen Texel in de meivakantie. Helaas geen twee weken vrij voor mijzelf. Ook effe kijken hoe het met de jongste (nu 4 week) gaat, die gaat dan z’n eerste tripje maken
Wij boeken vaak een nacht extra, gewoon om te kijken of dat beter uitkomt met drogen en zodat we zeker ook laat op de dag (ervoor) kunnen vertrekken. Maar ik kan eventueel bij mijn ouders thuis klappen.
Zo ook vorig jaar toen we in het naseizoen (rond het vriespunt in de nacht) weg waren in de tuin opgezet:
:strip_exif()/f/image/pSotFoqVplfSnhEfw8plaXhc.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij pakken een paar dagen Texel in de meivakantie. Helaas geen twee weken vrij voor mijzelf. Ook effe kijken hoe het met de jongste (nu 4 week) gaat, die gaat dan z’n eerste tripje maken
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Haha zo ziet mijn tuin er niet uit. En ook niet die van mijn ouders helaas
Ik ben hier 3 of 4x met scouting geweest https://pbo-outdoor.be/nl/homeBommes schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:47:
Hebben ook allerlei outdoor activiteiten, zoals kajakken maar ook mountainbiken e.d.
De keren dat wij er stonden waren wij de enige op hun hele grote kampeerveld, vuur stoken mocht toen in ieder geval en er lag een groot bos naast met een oneindige berg stookhout. Ideaal met de explorers (15-18jaar). Vlakbij zijn er ook verschillende grotten, zoals de Grotten van Hotton of de Grotten van Han (met dierenpark).
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Cool, die ga ik onthouden. Hotton al eens eerder geweest.Ozzie schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:50:
[...]
Ik ben hier 3 of 4x met scouting geweest https://pbo-outdoor.be/nl/home
Hebben ook allerlei outdoor activiteiten, zoals kajakken maar ook mountainbiken e.d.
De keren dat wij er stonden waren wij de enige op hun hele grote kampeerveld, vuur stoken mocht toen in ieder geval en er lag een groot bos naast met een oneindige berg stookhout. Ideaal met de explorers (15-18jaar). Vlakbij zijn er ook verschillende grotten, zoals de Grotten van Hotton of de Grotten van Han (met dierenpark).
Voor de echte avonturiers: je kunt er ook grotexploren onder water…
Vette tipOzzie schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:50:
[...]
Ik ben hier 3 of 4x met scouting geweest https://pbo-outdoor.be/nl/home
Wij hebben alles aan boord in de camper, redden ons ook prima zonder stroom. Maar of dat voor hun ook geld??
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ah ja, stroom is wel een ding. Wij kunnen kamperen met en zonder stroom, dus maakt voor ons niet zoveel uitBommes schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:52:
[...]
Vette tipmisschien voor onze mede reizigers iets te avontuurlijk.
Wij hebben alles aan boord in de camper, redden ons ook prima zonder stroom. Maar of dat voor hun ook geld??
Maar misschien hebben ze inmiddels stroom op het kampeerveld, of anders valt er misschien met een (heel) lang verlengsnoer iets te regelen.
In de buurt van Hamoir heb je een paar leuke campings gelegen aan een riviertje (Ourthe / Ambleve).Bommes schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:47:
Les Ochay is ons erg goed bevallen, verhuurt zelf ook kayaks en kano's en je kunt met een opblaaskrokodil of whatever de bocht van de rivier volgen en dan aan de andere kant via een trappetje omhoog en weer terug lopen naar de camping voor nog een rondje. Daar hebben veel kinderen een hoop plezier van gehad.Bommes schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:47:
Niet erg groot, dus op de bonnefooi kan vol zijn, geen idee.
Sowieso kan je natuurlijk gewoon een rivier zoals de Ourthe of de Semois gewoon volgen en dan sterft het van de campings en mogelijkheden voor kayakken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Iets oostelijker ligt deze camping, die echt prachtig is, en een goede uitvalsbasis voor een groot deel van de Dordogne, en zeker de grotten en steentijd-monumenten, Lascaux (II), museum Les Eyzies de Tayac, grotwoningen van La Madeleine, etc.Kevinns schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:14:
Wij gaan in de meivakantie ook een weekje, naar de regio Bergerac waarschijnlijk. De eerste keer met de vouwwagen in het voorseizoen. Ik vind het wel een beetje spannend of hij wel weer op tijd droog wordt. Thuis kunnen we hem niet openklappen namelijk.
https://maps.app.goo.gl/bqunmnRH7Ut8omgs9
Aanrader.
Nog oostelijker deze, van waaruit je ook mooi de Lot en bijv. Gouffre de Padirac en Rocamadour kunt bezoeken.
https://maps.app.goo.gl/QvAS6UgBHvEDV8Mk7
Ook een aanrader.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Geodeet, koepel, alles wat vrij kan staan zonder haringen is fijn als je bijvoorbeeld op sneeuw, ijs of rots wil kamperen. Echter je moet altijd beducht blijven op een puist win en dan wil je die scheerlijnen echt wel. En dan heb je toch die ankers nodig (wandelstok, sneeuwschoen, langlaufski, taaie tak, zware steen etc.)Himalaya schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:17:
[...]
Daarom ook groot fan van de geodeet, heb je helemaal geen scheerlijnen meer nodig.
Daar kan ik ronduit giftig om worden..... zet dan een kaars of olielampje o.i.d. neerPlint schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:18:
/zeurmodusuit
Les OchayBommes schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:47:
Redelijk wat activiteiten in deze omgeving.Bommes schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:47:
https://maps.app.goo.gl/KEirRGTW14Kfwz8b6
O.a. een prachtige oude steengroeve met veel klim-, abseil- en 'klettersteig'-mogelijkheden en tokkelbanen, boogschieten, en in de rivier van alles te doen ook.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Droog krijgen in dit seizoen zou wel moeten lukken. Het is niet enorm vochtig op deze momenten in het jaarKevinns schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:14:
Vorig jaar met de herfstvakantie lukte dat mij in ieder geval al prima, al was het toen natuurlijk ook wel perfect weer.
Afgelopen weekend hebben wij de vouwwagen ook weer uit de stalling gehaald om schoon te maken en delen te wassen (binnentent/matrasbeschermers). We hopen ook met de komende meivakantie erop uit te kunnen, doelregio 'ergens waar de zon schijnt'
We denken aan regio Ardèche of ietsje zuidelijker. Iemand nog tips in deze regio's? Heb al wel wat op de korrel, maar kan nog wel wat inspiratie gebruiken. Welllicht belangrijkste overweging, liefst een camping welke al wel enigszins bezocht wordt in die periode, zodat de kids wellicht wat aansluiting kunnen vinden. Daarom ook al wel nagedacht over de RCN campings in de regio, maar die lijken nog maar heel beperkt bezet in die periodes (op basis van de beschikbaarheid van plaatsen bij 'boeken via de plattegrond').
Dance with the stars
Grootste tip om dat alsnog te toen: openvouwen op publieke plaatsen, zoals IKEA parkeer garage (in een rustige hoek), onder een viaduct (als er een in de buurt is) of een gratis dagcamping (er zijn er vaak verrassend veel in de buurt, ook in de randstad.Kevinns schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:14:
Meest bekende dagcamping bij Rotterdam voor vouwwagens is bijv die van Bleiswijk.
Heb je stroom nodig, dan kun je vlakbij ook tegen dagtarief (was ooit €10) bij de camping in Bergschenhoek terecht doordeweeks.
En misschien heb je wel een lokaal plantsoen die je even kunt gebruiken? Al is daar op steeds meer steden en dorpen geen plek meer voor tegenwoordig...
Veel plantsoenen zijn er hier inderdaad niet meer. En als ze er zijn dan sta je midden in de hondenstront helaas. Wij wonen midden in de randstad, wat het wat lastiger maakt. Bleiswijk had ik inderdaad al gespot en ziet er wel aardig uit, maar dan moet je wel zorgen dat je niet hoeft te werken die dag… en dat het niet regent, anders kan je een dag later nog een keer.Get!em schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:24:
[...]
Grootste tip om dat alsnog te toen: openvouwen op publieke plaatsen, zoals IKEA parkeer garage (in een rustige hoek), onder een viaduct (als er een in de buurt is) of een gratis dagcamping (er zijn er vaak verrassend veel in de buurt, ook in de randstad.
Meest bekende dagcamping bij Rotterdam voor vouwwagens is bijv die van Bleiswijk.
Heb je stroom nodig, dan kun je vlakbij ook tegen dagtarief (was ooit €10) bij de camping in Bergschenhoek terecht doordeweeks.
En misschien heb je wel een lokaal plantsoen die je even kunt gebruiken? Al is daar op steeds meer steden en dorpen geen plek meer voor tegenwoordig...
Hoogst waarschijnlijk kunnen we gewoon droog inklappen in Frankrijk. In het ergste geval wat later op de dag. Anders kunnen we waarschijnlijk de tent nog laten drogen in de stalling. Daar geven ze alleen geen garantie op.
Wij denken ook aan Ardèche/provence/cote de azur maar wachten tot laatste moment kan goed weer Italië worden als vorig jaar. Verwacht dat de yelloh village en sandaya camping wel levendig zullen zijn. Maar dat zal niet helemaal je ding zijn als ik de campings zie die je opsomt…..robbierzz schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:16:
[...]
Droog krijgen in dit seizoen zou wel moeten lukken. Het is niet enorm vochtig op deze momenten in het jaar. Tegelijk is er vast in de buurt thuis een klein veld waar de wagenbak open kan, en kun je een losse tent vast op de droogmolen droog krijgen.
Vorig jaar met de herfstvakantie lukte dat mij in ieder geval al prima, al was het toen natuurlijk ook wel perfect weer.
Afgelopen weekend hebben wij de vouwwagen ook weer uit de stalling gehaald om schoon te maken en delen te wassen (binnentent/matrasbeschermers). We hopen ook met de komende meivakantie erop uit te kunnen, doelregio 'ergens waar de zon schijnt'. Dat kán natuurlijk NL worden, maar wellicht ook iets zuidelijker.
We denken aan regio Ardèche of ietsje zuidelijker. Iemand nog tips in deze regio's? Heb al wel wat op de korrel, maar kan nog wel wat inspiratie gebruiken. Welllicht belangrijkste overweging, liefst een camping welke al wel enigszins bezocht wordt in die periode, zodat de kids wellicht wat aansluiting kunnen vinden. Daarom ook al wel nagedacht over de RCN campings in de regio, maar die lijken nog maar heel beperkt bezet in die periodes (op basis van de beschikbaarheid van plaatsen bij 'boeken via de plattegrond').
Ardeche tip: https://www.yellohvillage.nl/camping/domaine_les_ranchissesrobbierzz schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:16:
[...]
Droog krijgen in dit seizoen zou wel moeten lukken. Het is niet enorm vochtig op deze momenten in het jaar. Tegelijk is er vast in de buurt thuis een klein veld waar de wagenbak open kan, en kun je een losse tent vast op de droogmolen droog krijgen.
Afgelopen weekend hebben wij de vouwwagen ook weer uit de stalling gehaald om schoon te maken en delen te wassen (binnentent/matrasbeschermers). We hopen ook met de komende meivakantie erop uit te kunnen, doelregio 'ergens waar de zon schijnt'. Dat kán natuurlijk NL worden, maar wellicht ook iets zuidelijker.
Zelf ook in meivakantie '22 en '23 geweest. Weersomstandigheden wat wisselend (van 18 graden en regen tot 25 graden en zon), maar wel een hele fijne camping op een prachtige locatie.
Ondanks Yelloh Village ook niet zo massaal en hysterisch.
Ik heb echt zoveel zin in de meivakantie, maar ik maak me vooral zorgen over de eerste keer (weer, na een heel aantal jaren) met de vouwwagen.Kevinns schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:14:
We gaan naar de Kraantjes in Mersch, Luxemburg. Kans op regen, kans op zon, kans op kou, kans op sneeuw?? Ik denk dat we redelijk goed voorbereid zijn, maar uitklappen en inklappen in de nattigheid zit ik niet op de wachten...

Deze staat hier wederom op de shortlist, heb je wat meer info over de activiteiten vanuit de camping ( kids zijn dol op knutselen bij de kids club bv ) en buitenbad ook open bij +-20 a 23 graden?Timmert schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:04:
[...]
Ardeche tip: https://www.yellohvillage.nl/camping/domaine_les_ranchisses
Zelf ook in meivakantie '22 en '23 geweest. Weersomstandigheden wat wisselend (van 18 graden en regen tot 25 graden en zon), maar wel een hele fijne camping op een prachtige locatie.
Het is echt een super camping qua sfeer en ligging, maar in de meivakantie zou ik niet op activiteiten rekenen (hooguit Franstalig). In de zomer uiteraard wel.kiefty14 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:48:
[...]
Deze staat hier wederom op de shortlist, heb je wat meer info over de activiteiten vanuit de camping ( kids zijn dol op knutselen bij de kids club bv ) en buitenbad ook open bij +-20 a 23 graden?
Buitenbad is altijd open indien de camping geopend is. Er is overigens ook een 18+ bad en een binnenbad voor jong en oud. En een kanovijver waar je ook heel prima in kan zwemmen, die biedt bij 40 graden in de zomer de meeste verkoeling
Dikke tip voor de Ardèche: https://maps.app.goo.gl/7iQioLJbZ7zTBEQR9kiefty14 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:48:
[...]
Deze staat hier wederom op de shortlist, heb je wat meer info over de activiteiten vanuit de camping ( kids zijn dol op knutselen bij de kids club bv ) en buitenbad ook open bij +-20 a 23 graden?
Ik zou er zo weer heen gaan.
Timmert schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:04:
[...]
Ardeche tip: https://www.yellohvillage.nl/camping/domaine_les_ranchisses
kiefty14 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:48:
[...]
Voor de Ardèche liefhebber, twee jaar geleden in de zomer op deze camping geweestRamzzz schreef op donderdag 3 april 2025 @ 00:38:
[...]
Dikke tip voor de Ardèche: https://maps.app.goo.gl/7iQioLJbZ7zTBEQR9
Ik zou er zo weer heen gaan.
https://www.camping-les-arches.com/
Mooie rustige camping met een ingedamde rivier (zomer periode) + zwembad.
Thanks voor de tips @Timmert en @KnuCha .
Les Arches is ook al voorbij gekomen. Jammer genoeg gaat deze pas vanaf 25/4 open
.
Yelloh! Village is inderdaad niet helemaal ons ding in de zomervakantie. Over het algemeen een niet goede verhouding tussen huuraccomodatie/standplaatsen, en helemaal afgeladen vol. In de meivakantie ga ik er eigenlijk vanuit dat 'ie niet afgeladen vol is
.
Les Arches is ook al voorbij gekomen. Jammer genoeg gaat deze pas vanaf 25/4 open
Yelloh! Village is inderdaad niet helemaal ons ding in de zomervakantie. Over het algemeen een niet goede verhouding tussen huuraccomodatie/standplaatsen, en helemaal afgeladen vol. In de meivakantie ga ik er eigenlijk vanuit dat 'ie niet afgeladen vol is
Dance with the stars
Heeft iemand nog een goede tip voor een kant en klaar off-grid solar systeempje?
De laatste jaren heb ik een los paneel / regelaar / accu gebruikt maar de accu is nu vrij dood. Daarnaast is het paneel vrij lomp dus i.p.v. alleen een nieuwe accu zat ik te kijken naar een compleet systeem zoals https://iallpowers.eu/en-...r600-solar-generator-600w.
Eisen
- minimaal 550wh accu
- minimaal 80 W paneel
- 1x 12v socket voor koelkast (compressor, dus met redelijk hoge aanloopstroom)
- 2x usb óf 1x 12v socket voor auto-usb convertertje
- minimaal 5m snoer tussen accu - paneel, eventueel d.m.v. verlengkabels
Formaat / gewicht is niet echt een issue.
De laatste jaren heb ik een los paneel / regelaar / accu gebruikt maar de accu is nu vrij dood. Daarnaast is het paneel vrij lomp dus i.p.v. alleen een nieuwe accu zat ik te kijken naar een compleet systeem zoals https://iallpowers.eu/en-...r600-solar-generator-600w.
Eisen
- minimaal 550wh accu
- minimaal 80 W paneel
- 1x 12v socket voor koelkast (compressor, dus met redelijk hoge aanloopstroom)
- 2x usb óf 1x 12v socket voor auto-usb convertertje
- minimaal 5m snoer tussen accu - paneel, eventueel d.m.v. verlengkabels
Formaat / gewicht is niet echt een issue.
ik gebruik dit setje:Cheezus schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:51:
Heeft iemand nog een goede tip voor een kant en klaar off-grid solar systeempje?
https://solarpowersupply....00-portable-power-station
met dit paneel:
https://solarpowersupply....200-w-solar-panel-sps-200
FF een frustratie ventileren hoor:
Ik wil het weekend van koningsdag een paar nachten weg. En camping Perlenau bij Monschau leek me wel wat. Maar aangezien ze maar een beperkt aantal Bulli-platzen hebben, dacht ik dat het misschien wel handig is om te reserveren. Alleen moet je dan direct het volle bedrag (dik 100 euro voor 3 nachten
) alvast ff aanbetalen
Leuk dat kamperen en camper(busje)s populair zijn, maar dit is echt wel een groot nadeel daarvan. Daarmee zijn er ook meer horken en aso's bij gekomen. Het komt (blijkbaar) te vaak voor dat mensen een plek reserveren en niet op komen dagen. Ik heb wel eens begrepen dat mensen (camperaars) meerdere campings reserveren en dan ter plekke besluiten waar ze echt gaan staan. De overige campings en camperplaatsen blijven dan met lege (en dus onbetaalde) plekken zitten. Ergens snap ik campings dus wel. Maar spontaan naar een mooi plekje rijden voor een paar nachten is daardoor een stuk lastiger geworden helaas.
Even los van het feit dat zo'n weekend uitstapje tegenwoordig dus 100 euro moet kosten, alleen aan overnachtingskosten. Toen ik mijn bus net had, kon dat nog voor 60-70 euro. Maar ja, inflatie en zo, dus ook dat snap ik dan weer wel. Leuk is het niet.
Ik wil het weekend van koningsdag een paar nachten weg. En camping Perlenau bij Monschau leek me wel wat. Maar aangezien ze maar een beperkt aantal Bulli-platzen hebben, dacht ik dat het misschien wel handig is om te reserveren. Alleen moet je dan direct het volle bedrag (dik 100 euro voor 3 nachten

Leuk dat kamperen en camper(busje)s populair zijn, maar dit is echt wel een groot nadeel daarvan. Daarmee zijn er ook meer horken en aso's bij gekomen. Het komt (blijkbaar) te vaak voor dat mensen een plek reserveren en niet op komen dagen. Ik heb wel eens begrepen dat mensen (camperaars) meerdere campings reserveren en dan ter plekke besluiten waar ze echt gaan staan. De overige campings en camperplaatsen blijven dan met lege (en dus onbetaalde) plekken zitten. Ergens snap ik campings dus wel. Maar spontaan naar een mooi plekje rijden voor een paar nachten is daardoor een stuk lastiger geworden helaas.
Even los van het feit dat zo'n weekend uitstapje tegenwoordig dus 100 euro moet kosten, alleen aan overnachtingskosten. Toen ik mijn bus net had, kon dat nog voor 60-70 euro. Maar ja, inflatie en zo, dus ook dat snap ik dan weer wel. Leuk is het niet.
[ Voor 11% gewijzigd door Yukkie op 12-04-2025 10:53 ]
We've got that ring of confidence
Ik ben 3x in Monschau geweest.Yukkie schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:49:
Ik wil het weekend van koningsdag een paar nachten weg. En camping Perlenau bij Monschau leek me wel wat. Maar aangezien ze maar een beperkt aantal Bulli-platzen hebben, dacht ik dat het misschien wel handig is om te reserveren. Alleen moet je dan direct het volle bedrag (dik 100 euro voor 3 nachten) alvast ff aanbetalen
![]()
Monschau is ook wel extreem populair denk ik. Je kunt daar soms over de koppen lopen.
Het wordt inderdaad steeds duurder. Ik denk maar zo... Fijn dat ik het kan doen. Er zijn er zat die daar het geld niet voor hebben, mogelijkheden, fysiek oid.
Dat zien mensen niet. Wij leven soms ook in een bubbel.
Ik heb een opblaastent maar de tijden dat je voor een tientje op een camping kon staan, zijn ook al ver achter ons.
Maar snap je frustratie. Vergeet er toch niet van te genieten he? Prachtig daar.
[ Voor 15% gewijzigd door Harribo op 12-04-2025 11:00 ]
@Harribo Daarvan ben ik mij bewust, vandaar dat ik wilde reserveren
Alleen dat je dan het hele bedrag in een keer moet voldoen (en dat het zo'n hoog bedrag is) vind ik, (ondanks dat ik het dus volledig begrijp) een domper op de voorvreugde.
[ Voor 4% gewijzigd door Yukkie op 12-04-2025 10:57 ]
We've got that ring of confidence
Wanneer je gewoon komt opdagen is dat toch geen enkel probleem? Ik moet de camping voor komende zomer ook nu al betalen…
Alternatief is op de bonnefooi reizen, maar je reserveert waarschijnlijk niet voor niets. Zoals we hier zeggen “niet klagen, maar dragen”.
Alternatief is op de bonnefooi reizen, maar je reserveert waarschijnlijk niet voor niets. Zoals we hier zeggen “niet klagen, maar dragen”.
Voor 190 euro hebben wij 3 nachten in een heerlijk ruim appartement gezeten daar vlakbij.Yukkie schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:49:
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik ben op zoek naar een extra tent. Voor vakantie naar Schotland is het idee om voor het eerst sinds kinderen (10/13jr) weer eens een rondtrekvakantie te doen.
Ik heb echter al een garage/zolder vol met tenten:
• Coleman Bispace 400 (grootte 465x265x175=12m2, leefruimte 265x230=6m2) -> te klein voor gezin, geen aangeritst grondzeil, snel op te zetten
• Outwell Wolflake 5 (grootte 510x360x215=18m2, leefruimte 260x360=9.4m2) -> te groot/zwaar, niet snel op te zetten/af te breken
• Decathlon Quecha 2 seconds
• Decathlon Quecha MH100
(en waarschijnlijk nog wel 1 of 2 oude tentjes)
Ik zit nu te kijken naar een tent die snel is op te zetten, wat leefruimte heeft, aangeritst grondzeil, ruimte voor 4 (worst case, waarschijnlijk neem ik ook nog wel 2 kleine tentjes mee), maar niet zo groot dat je veroordeeld bent tot de grootste plekken.
Kandidaat om erbij te kopen is: Decathlon Quecua Arpenaz 5.2 F&B (grootte 480x370x190=18m2, leefruimte 150x370=5.5m2) -> groot oppervlak
Alternatief is eventueel: Coleman Coastline 4 Deluxe (grootte 420x290x200=12m2, leefruimte 205x290=5.9m2) -> 1.4m brede slaapruimtes lastig met bagage
Iemand een mening over deze alternatieven of een andere suggestie?
Ik heb echter al een garage/zolder vol met tenten:
• Coleman Bispace 400 (grootte 465x265x175=12m2, leefruimte 265x230=6m2) -> te klein voor gezin, geen aangeritst grondzeil, snel op te zetten
• Outwell Wolflake 5 (grootte 510x360x215=18m2, leefruimte 260x360=9.4m2) -> te groot/zwaar, niet snel op te zetten/af te breken
• Decathlon Quecha 2 seconds
• Decathlon Quecha MH100
(en waarschijnlijk nog wel 1 of 2 oude tentjes)
Ik zit nu te kijken naar een tent die snel is op te zetten, wat leefruimte heeft, aangeritst grondzeil, ruimte voor 4 (worst case, waarschijnlijk neem ik ook nog wel 2 kleine tentjes mee), maar niet zo groot dat je veroordeeld bent tot de grootste plekken.
Kandidaat om erbij te kopen is: Decathlon Quecua Arpenaz 5.2 F&B (grootte 480x370x190=18m2, leefruimte 150x370=5.5m2) -> groot oppervlak
Alternatief is eventueel: Coleman Coastline 4 Deluxe (grootte 420x290x200=12m2, leefruimte 205x290=5.9m2) -> 1.4m brede slaapruimtes lastig met bagage
Iemand een mening over deze alternatieven of een andere suggestie?
@Rukapul is zo'n opblaas tent dan niet ideaal? Wel voldoende plakspul meenemen dan.
Zoiets als deze: https://www.decathlon.nl/...s/_/R-p-324972?mc=8584565
Ik zag vorig jaar iemand met zo'n tent, en die stond in 20 minuten ofzo.
Zoiets als deze: https://www.decathlon.nl/...s/_/R-p-324972?mc=8584565
Ik zag vorig jaar iemand met zo'n tent, en die stond in 20 minuten ofzo.
[ Voor 14% gewijzigd door _Eend_ op 12-04-2025 22:21 ]
@Rukapul ik mis het verschil tussen #1 coleman en Decathlon tent. Beide licht, beide snel opzetbaar, grofweg even groot. Waarom kan je in de Decathlon wel met 4 slapen en in de Coleman niet?
Even los dan nog van het grondzeil.
Ik heb 8 gitaren en speel er te weinig op, heb meerdere maten reiskoffers voor elke situatie en schoenen voor bijna elk weertype en ondergrond, dus ik ben niet bang voor enige redundantie
Maar vroeg het me af.
Even los dan nog van het grondzeil.
Ik heb 8 gitaren en speel er te weinig op, heb meerdere maten reiskoffers voor elke situatie en schoenen voor bijna elk weertype en ondergrond, dus ik ben niet bang voor enige redundantie
Maar vroeg het me af.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
@_Eend_ Wel mooi die 80cm extra leefruimte, maar een opblaastent wordt het echt niet
Die andere Decathlon tent staat met 3 fiberstokken ook zo.
@franssie Die oude Coleman heeft 1 slaap compartiment
En qua comfort ga ik niet terug naar niet inritsbaar grondzeil. Zeker niet in Schotland
@franssie Die oude Coleman heeft 1 slaap compartiment
[ Voor 33% gewijzigd door Rukapul op 12-04-2025 22:37 ]
Schotland was ik inderdaad wat vergeten, dan snap ik het grondzeil, maar dan wordt de Coleman denk ik wel overbodig?Rukapul schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:32:
@_Eend_ Wel mooi die 80cm extra leefruimte, maar een opblaastent wordt het echt niet![]()
@franssie Die oude Coleman heeft 1 slaap compartimentEn qua comfort ga ik niet terug naar niet inritsbaar grondzeil. Zeker niet in Schotland
Is het raar dat ik ook 1 camping boek, in dit voorbeeld voor het paasweekend. Maar als het echt bokken weer is en alleen maar regen voorspeld gewoon niet ga. Maar dan wel het volledige bedrag betaal van ons verblijf alsof we wel zouden gaan. Misschien wel, maar ondanks dat we een caravan hebben. Is 4 dagen in de regen staan niet iets waar ik naar uit zou kijken. Maar no show en niet je verblijf alsnog betalen veroorzaakt dat campings vragen vooraf te betalen. Misschien ben ik daar in te netjes.. Je hebt het toch over het brood van de camping eigenaar. Ik vind dat je in zo'n situatie gewoon je plek moet betalen. Of je er gaat staan of niet is in mijn optiek dan niet meer belangrijk. Uiteraard direct contact opnemen zodra je weet wat je doet.Yukkie schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:49:
Ik wil het weekend van koningsdag een paar nachten weg. En camping Perlenau bij Monschau leek me wel wat. Maar aangezien ze maar een beperkt aantal Bulli-platzen hebben, dacht ik dat het misschien wel handig is om te reserveren. Alleen moet je dan direct het volle bedrag (dik 100 euro voor 3 nachten) alvast ff aanbetalen
![]()
het is en blijft een moeilijke overweging. Bij redelijk wat hotels heb je termijnen waarin je 'kosteloos' kan opzeggen.
Je zou kunnen zeggen, is maar een voorbeeld, gratis opzeg tot 48u ervoor. Daarna heb je een fee. Soms is dat het volledig bedrag, soms is dat een deel ervan (bijvoorbeeld niet het ontbijt betalen). 2 dagen op voorhand het weer, lijkt me haalbaar. Tegenwoordig kunnen ze redelijk een week voorspelen.
Het zou ook allemaal beter zijn zou je, zoals bij booking.com of zo, gemakkelijker de bezettingsgraad van campings zou kunnen raadplegen (dingen zoals "nog 3 caravanplekken vrij voor deze periode"). Dan kunnen wij, en de eigenaar, beter beslissen, en is een reservering ook vast. Ik durf wel te bellen voor zoiets. Zeggen ze "er is wss nog plek vrij" durf ik bijna de dag ervoor te boeken, of ter plekke, of onderweg bellen. Zeggen ze "is (bijna) vol die datums" (assumptie dat ze hiermee niet liegen), best wel boeken en betalen.
Is ook maar een probleem in de drukke periodes. Eind september in Normandië zijn we "zo" vertrokken, en overal was er plaats.
Je zou kunnen zeggen, is maar een voorbeeld, gratis opzeg tot 48u ervoor. Daarna heb je een fee. Soms is dat het volledig bedrag, soms is dat een deel ervan (bijvoorbeeld niet het ontbijt betalen). 2 dagen op voorhand het weer, lijkt me haalbaar. Tegenwoordig kunnen ze redelijk een week voorspelen.
Het zou ook allemaal beter zijn zou je, zoals bij booking.com of zo, gemakkelijker de bezettingsgraad van campings zou kunnen raadplegen (dingen zoals "nog 3 caravanplekken vrij voor deze periode"). Dan kunnen wij, en de eigenaar, beter beslissen, en is een reservering ook vast. Ik durf wel te bellen voor zoiets. Zeggen ze "er is wss nog plek vrij" durf ik bijna de dag ervoor te boeken, of ter plekke, of onderweg bellen. Zeggen ze "is (bijna) vol die datums" (assumptie dat ze hiermee niet liegen), best wel boeken en betalen.
Is ook maar een probleem in de drukke periodes. Eind september in Normandië zijn we "zo" vertrokken, en overal was er plaats.
[ Voor 6% gewijzigd door bjp op 13-04-2025 11:30 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Wij gaan met de caravan in Juli naar Kroatië, omgeving Porec. We willen eigenlijk een eerste overnachting doen in de omgeving van Rosenheim en vervolgens de 2e overnachting iets voor Porec, zoeken een doorreiscamping. Iemand tips voor een doorreiscamping of hoe ik die het beste kan vinden?
Ik gebruik bijna altijd de site van de ANWB hiervoor, is altijd wel iets te vindenBaBoK schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:52:
Wij gaan met de caravan in Juli naar Kroatië, omgeving Porec. We willen eigenlijk een eerste overnachting doen in de omgeving van Rosenheim en vervolgens de 2e overnachting iets voor Porec, zoeken een doorreiscamping. Iemand tips voor een doorreiscamping of hoe ik die het beste kan vinden?
https://www.anwbcamping.nl/search/map?close-to-the-highway=1
Je kunt dan relatief snel campings vinden die niet ver van de snelweg liggen en er is ook best goede informatie over de camping te vinden
tip 2, werkt ook best goed. open maps
https://www.google.com/maps
vervolgens geef je het adres in zodat je de route ziet, als je ergens op de route een plek ziet waarvan je denkt; dit is een leuk moment qua kilometers om te stoppen? onthoud die dan even, als je vervolgens nu binnen maps een nieuwe zoekopdracht doet (zonder route navigatie) naar die plek kom je op die plek op de kaart terecht. als je nu links de plaats weghaalt en "camping" typt. dan zal rondom het punt waar je hebt geklikt, de campings op de kaart getoond worden
[ Voor 46% gewijzigd door KnuCha op 13-04-2025 15:10 ]
Wordt ook ons eerste jaar met de caravan, toevallig ook naar Kroatië.
Hoe ik het voorheen, maar ook nu ga doen, is gewoon kijken hoever ik op een dag wil rijden. Beetje trial&error qua afstand/tijd in Google Maps, dan een plaats kiezen en daar een overnachting bij zoeken op een steenworp afstand van de snelweg. Voorheen een hotel of AirBnB, nu dus een camping.
Denk dat onze eisen voor een doorreiscamping lager liggen dan voorheen bij een hotel. Beetje ruime plek met elektra, fatsoenlijk sanitair en een speeltuintje is prima. Simpel restaurantje en 's ochtends verse broodjes is een pre, maar geen must.
Ik vond toevallig laatst, deze site: https://www.tussenstop.com/doorreiscamping-duitsland/
Daar kun je ook aangeven hoe je rijdt (met caravan dus bijv.), daar waar Google Maps rekent met een auto. Dat maakt op zo'n afstand wellicht nogal uit voor de reistijd.
Vind de reistijd met een caravan nog lastig inschatten ook. Met de auto was gemiddeld 100km per uur (incl stops) een beetje mijn vuistregel. Met dakkoffer in Duitsland 140 op de cruise control, zonder dakkoffer 160 (soms wat harder).
Tja, dan met de caravan dit jaar? We gaan het ervaren. Ik heb tempo 100 goedkeuring (en voldoe aan alle bijkomende eisen). Dus ik denk dat we maar uitgaan van 100 op de cruise control. Daarmee haal je, incl stops, natuurlijk geen gemiddelde van 100. Je gemiddelde zakt ook minder in als je bij wegwerkzaamheden 80 rijdt tov alleen met de auto.
Denk dat ik maar reken met een gemiddelde van 80 over de hele trip, inclusief stops dus. Dan weet ik een beetje waar ik uit kom op dag 1 en 2. We gaan het in elk geval met twee overnachtingen doen.
Hoe ik het voorheen, maar ook nu ga doen, is gewoon kijken hoever ik op een dag wil rijden. Beetje trial&error qua afstand/tijd in Google Maps, dan een plaats kiezen en daar een overnachting bij zoeken op een steenworp afstand van de snelweg. Voorheen een hotel of AirBnB, nu dus een camping.
Denk dat onze eisen voor een doorreiscamping lager liggen dan voorheen bij een hotel. Beetje ruime plek met elektra, fatsoenlijk sanitair en een speeltuintje is prima. Simpel restaurantje en 's ochtends verse broodjes is een pre, maar geen must.
Ik vond toevallig laatst, deze site: https://www.tussenstop.com/doorreiscamping-duitsland/
Daar kun je ook aangeven hoe je rijdt (met caravan dus bijv.), daar waar Google Maps rekent met een auto. Dat maakt op zo'n afstand wellicht nogal uit voor de reistijd.
Vind de reistijd met een caravan nog lastig inschatten ook. Met de auto was gemiddeld 100km per uur (incl stops) een beetje mijn vuistregel. Met dakkoffer in Duitsland 140 op de cruise control, zonder dakkoffer 160 (soms wat harder).
Tja, dan met de caravan dit jaar? We gaan het ervaren. Ik heb tempo 100 goedkeuring (en voldoe aan alle bijkomende eisen). Dus ik denk dat we maar uitgaan van 100 op de cruise control. Daarmee haal je, incl stops, natuurlijk geen gemiddelde van 100. Je gemiddelde zakt ook minder in als je bij wegwerkzaamheden 80 rijdt tov alleen met de auto.
Denk dat ik maar reken met een gemiddelde van 80 over de hele trip, inclusief stops dus. Dan weet ik een beetje waar ik uit kom op dag 1 en 2. We gaan het in elk geval met twee overnachtingen doen.
Het ligt heel erg aan hoe vaak je stopt en hoe lang je stops duren (duh...) wij rijden hier al 11 jaar met de caravan. Mijn ervaring -> ik zet de CC in de auto op 102-104 (en alleen iets sneller bij inhalen vrachtwagens voor de vlotte doorgang) wij rijden met een Skoda Kodiaq en een caravan van 1350kg max gewicht.B-Real schreef op zondag 13 april 2025 @ 15:57:
Wordt ook ons eerste jaar met de caravan, toevallig ook naar Kroatië.
We stoppen grofweg elke 2-2,5 uur, maar wel snelle stops van max 15 min. Dit afwisselend om te tanken of even te plassen (in de caravan) en snel wat te eten/drinken. Tankstops zijn ook zoiets (afhankelijk van de drukte bij het tanken)
We rijden max 650 km op een dag, dit is best wat met een caravan. Met bovenstaand stop patroon zitten we op op een gemiddelde snelheid van 75-80 km/h (gps snelheid) over 650 km doe je dan 8 - 8,5 uur.
Dag 2 hoef je dan een minder lang stuk en kom je ergens halverwege de middag aan (uitgaande van een goede 1100km en vertrek om 7:30-8:00 vanaf de overnachting) Op deze manier rekenen houdt ook nog enige speling voor wat vertragingen die je altijd wel tegenkomt (files, tol, tunnels etc.)
[ Voor 3% gewijzigd door KnuCha op 13-04-2025 16:33 ]