[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 244 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik haal met mijn Nugget 3 dagen koelkast gebruik uit een 120Ah accu, bij een buitentemperatuur van 20/25c. Wordt het warmer en kan ik de bus niet in de schaduw krijgen, dan stijgt het verbruik enorm. Het actief ventileren van de radiator met een grote PC fan helpt dan wel iets.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

JanHenk schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:48:
[...]

LiPo is de afkorting van Lithium-polymeer batterij, dat is nogal een ander type dan de Lithium-ijzer-fosfaat batterij… Voor die laatste gebruiken we doorgaans de afkorting LFP. Ik neem aan dat je die bedoelde..

Blijft wel een zoektocht door de verschillende chemieën en bijbehorende eigenschappen. En vooral het BMS is een onderschatte factor in de veiligheid. :)
Ik vermoed van wel, ik heb deze https://www.obelink.nl/enduro-li1220-lithium-ion-accu.html, horende bij een Enduro mover.

Afbeeldingslocatie: https://www.obelink.nl/media/catalog/product/cache/22428780cbde0636b93e1b28439806d6/e/n/enduro_lithium_ion_accu_220_hoofd-ecommerce.jpeg

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00

Bommes

Capo del formaggio

Leipo schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:23:
die 4ah is voor als hij 100% van de tijd draait wat een compressorkoelkast normaal gesproken niet doet.
Dat is juist het voordeel van een compressorkoelkast ;)

als hij maar een kwartier per uur aanslaat dan verbruikt hij dus maar 1ah
Ik bedoelde ook verbruik per uur, schreef ik toch ook dacht ik? Daarbij inderdaad uitdagende van het niet continu draaien van de compressor.
Ik heb zelf nooit een compressor koelkast in mijn campers gehad in ga/ging uit van wat ik van bevriende zelbouwers heb begrepen die wel degelijke koelkasten hebben geplaatst.

4Amp werkelijk opgenomen vermogen bij draaiende compressor is ook wel erg weinig, dat is erg onwaarschijnlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Bommes op 26-02-2025 17:44 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik moet toch terug komen op wat ik eerder gehoord en begrepen heb:
https://www.dewitschijnde...cre50-compressor-koelkast
Gemiddeld, volgens de fabrikant, 1,3Amp per uur.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:38
Dan is gewoon een gasfles voor de koelkast wel zo makkelijk, kun je weken op vooruit :) Wellicht minder efficiënt, wel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bommes schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:46:
Ik moet toch terug komen op wat ik eerder gehoord en begrepen heb:
https://www.dewitschijnde...cre50-compressor-koelkast
Gemiddeld, volgens de fabrikant, 1,3Amp per uur.
Klopt aardig, die van mij is 37 Watt piek dacht ik, kan ook 45 zijn. Dus bij 12V kom je op 3 a 4 A piek uit.
Wel raar om in A te denken, want er zijn ook 24V systemen en dan zegt A niets (tenzij je kabeldiktes wil gaan berekenen ivm spanningsval en warmte/brandgevaar.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
kWh, Ah met voltage (normaliter 12v), is allemaal vrij eenvoudig om te rekenen...

Watt = Volt * Ampère

[ Voor 13% gewijzigd door pirke op 26-02-2025 20:29 ]

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 13:39
Ben wel geboeid, wij huren komende mei een camper om naar Noorwegen te gaan. Vorige keer een koelkast op gas, deze heeft een compressorkoelkast. Natuurlijk zonnepanelen op het dak.

Voor de tent hebben wij ook een compressor koelkast, werkt fantastisch maar maakt wat meer geluid. Benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Keerzijde: Vorige had de boiler op diesel. De nieuwe heeft juist deze weer op gas. Sneller, maar alles op 1 brandstof was wel prettig. Het stonk wel bij koude start.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:04
Vandaag zijn we "even" (1 uur en 15 minuten enkele reis :X ) naar Obelink gegaan om de Miami 6 Easy Air in het echt te bekijken. We komen van een Hypercamp Trail 400 en eerlijk gezegd schrokken we bij aankomst een beetje van het formaat. Wat een enorme unit is dat zeg :D
We waren zelfs een beetje bang dat dit op maar weinig campings gaat passen.

Ik dacht dus eerst vrij snel: laten we eens naar de 5 kijken die er ook stond. Maar eerlijk gezegd vind ik de stap van de Hypercamp naar de 5 te klein. We ergeren ons de laatste jaren aan het veelvuldig rangeren van spullen tijdens de vakantie, en de 5 gaat dat nog steeds niet wegnemen ben ik bang. De 6 is met 3 kinderen wat dat betreft echt wel ideaal qua formaat.

En hoe langer we er waren, hoe meer het besef kwam dat het eigenlijk wel mee valt. Uiteraard is ie een stuk groter dan wat we nu hebben. Maar een beetje gemiddelde caravan met voortent / luifel neemt meer ruimte in beslag. En als ie op geen enkele plek zou passen dan zou ie niet verkocht worden lijkt me :P
Uiteraard zullen we met boeken rekening moeten houden met een grote plek, maar dat deden we al. Mogelijk dat we het kleine tentje van de 2 oudsten dan thuis laten omdat ze makkelijk in de grote tent kunnen slapen.

Verder wel echt een mooie tent. Hij staat ook mooi stevig en strak. Het zal kwalitatief wellicht net wat minder zijn dan een Bardani, maar onze Hypercamp Trail 400 vertoont na 11 jaar intensief gebruik ook maar weinig sporen van slijtage. Dus daar heb ik wel vertrouwen in bij Obelink.
De luifel die aan de voorzijde volledig te voorzien is van een hor lijkt ons ideaal voor de zomeravonden. We gaan de volledig afsluitbare voorzijde er wel bij aanschaffen. Kan met het grillige weer in NL van pas komen om de leefruimte nog groter te maken :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:47
franssie schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:38:
[...]

Klopt aardig, die van mij is 37 Watt piek dacht ik, kan ook 45 zijn. Dus bij 12V kom je op 3 a 4 A piek uit.
Wel raar om in A te denken, want er zijn ook 24V systemen en dan zegt A niets (tenzij je kabeldiktes wil gaan berekenen ivm spanningsval en warmte/brandgevaar.
Helaas is de werkelijke piek groter. Ik dacht handig een kleine power station te gebruiken voor een compressor koelkastje. Helaas trekt die 6A uitgang (12V) de piek niet. Terwijl volgens specificaties van het apparaat de piek maximaal 5A is....
Eenmaal draaiend (met als extra buffer een 12V boormachine accu in het circuit waardoor de piek van de startende compressor wel geleverd kan worden) trek het koelkastje zo'n 33-37W. Ofwel 3A. Maar dat doet hij niet vol continu. De compressor slaat ook regelmatig enige tijd af. Dus een gemiddeld gebruikt van 1,3Ah per uur lijkt me wel een realistische opgave wanneer het niet loeiheet is buiten en de koelkast niet om de haverklap geopend wordt.

Ik wil het nog gaan proberen met een iets krachtigere power station (10A @12V uitgang). Anders moet ik toch voor een setup gaan met losse accu, PV-regelaar, 230V lader en 230V omvormer.

Het leek zo handig die power station. Bij zon opladen met een opvouwbaar paneel. Bij langdurig gebrek aan zon even de power station meenemen in de auto met boodschappen doen of bezoeken van een dorpje en op die manier wat extra opladen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ivow85 op 02-03-2025 20:53 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 19-09 15:33

Smurf

Detri

@Denman Een beetje moderne gezinscaravan meet ook wel 7 meter van dissel tot achterlichten, dus overdwars zou je op de minder diepe plekken ook wel deze tent kwijt moeten kunnen. En elke plek die groot genoeg is voor caravan + voortent + luifel (2,3 + 3 + 2 + ruimte voor scheerlijnen van de luifel) pas je sowieso op.

Onze laatste tent was een Outwell Concorde Air. Die was standaard wat smaller en korter, maar met de bijbehorende voor uitbouw was deze bijna 10 meter. Het is dat onze vaste stek in de zomervakantie een grote variatie heeft qua plaatsen (allemaal ongeveer 100m2, maar zeer uiteenlopend in vorm) en we daar wel een goed passende plek hadden.
Ik kan me voorstellen dat dit op de standaard rijtjescamping in zuid europa wel een probleem kan worden.

)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Het voordeel is wel dat veel campings tegenwoordig vrij duidelijk zijn over het formaat wat je kunt verwachten en steeds vaker kan je vooraf ook aangeven wat je nodig hebt.
Mijn ervaring is dat het meestal aardig klopt en je er goed mee weg komt, al is de vorm van de plek niet altijd optimaal.

Op de 'natuurlijker' campings zal het sowieso minder een probleem zijn want die zijn minder geneigd elke vierkante meter zo optimaal mogelijk te benutten, daar heb je vaak meer dan zat ruimte en hoef je geen scheerlijnen te kruisen met de buren.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:04
Smurf schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:47:
@Denman Een beetje moderne gezinscaravan meet ook wel 7 meter van dissel tot achterlichten, dus overdwars zou je op de minder diepe plekken ook wel deze tent kwijt moeten kunnen. En elke plek die groot genoeg is voor caravan + voortent + luifel (2,3 + 3 + 2 + ruimte voor scheerlijnen van de luifel) pas je sowieso op.

Onze laatste tent was een Outwell Concorde Air. Die was standaard wat smaller en korter, maar met de bijbehorende voor uitbouw was deze bijna 10 meter. Het is dat onze vaste stek in de zomervakantie een grote variatie heeft qua plaatsen (allemaal ongeveer 100m2, maar zeer uiteenlopend in vorm) en we daar wel een goed passende plek hadden.
Ik kan me voorstellen dat dit op de standaard rijtjescamping in zuid europa wel een probleem kan worden.
Gonadan schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:54:
Het voordeel is wel dat veel campings tegenwoordig vrij duidelijk zijn over het formaat wat je kunt verwachten en steeds vaker kan je vooraf ook aangeven wat je nodig hebt.
Mijn ervaring is dat het meestal aardig klopt en je er goed mee weg komt, al is de vorm van de plek niet altijd optimaal.

Op de 'natuurlijker' campings zal het sowieso minder een probleem zijn want die zijn minder geneigd elke vierkante meter zo optimaal mogelijk te benutten, daar heb je vaak meer dan zat ruimte en hoef je geen scheerlijnen te kruisen met de buren.
Dank voor deze bevestiging beiden :)

Ik denk ook dat het net een beetje als met een TV is; als je 'm voor de eerste keer ziet denk je OMG wat groot. Hangt ie eenmaal dan denk je na een week: had wel groter gekund :+

Toen we in de winkel naar een vergelijkbare 4 persoons tent gingen kijken beseften we ook hoe "klein" (voor onze doeleinden) onze huidige tent eigenlijk was geworden. Het is ook maar wat je gewend bent.

En inderdaad @Gonadan we kijken met boeken altijd naar het aantal m2. Dat zegt nog niks over de vorm en die kan nog wel nadelig zijn, maar we mogen er vanuit gaan dat ook deze nieuwe tent op de ruimere plekken (we hebben nu meen ik 120m2 geboekt) gewoon zou moeten passen.

We hebben voor de kortere termijn nog geen plannen om naar het buitenland te gaan. Doen we dat wel dan zal het zoeken naar ruime plekken inderdaad nog belangrijker worden :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:01
Als wij tent volledig opzetten hebben we 11 meter aan lengte nodig (zijn 4,25 breed). Eigenlijk altijd lukt dat altijd wel. Wij boeken minimaal 100 m2 plekken. Geloof dat we 1x de scheerlijnen opzij moesten afspannen upv naar voren maar was geen probleem. Nog nooit gehad dit we luifel niet op konden zetten.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Wij zijn de carnaval aan het ontvluchten, afgelopen nacht 3 graden vorst, had onze dochter 's nachts bij het naar de wc gaan per ongeluk de verwarming op uit gezet (tegen de knop aan gestoten). Werd ik 's ochtends wakker vd kou. Nu hebben we wel winterdekbedden, maar tegen 8 graden binnentemperatuur was die niet berekend :X Gelukkig werd ik wakker voordat de leidingen gingen bevriezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Lol, 8 graden binnentemperatuur heb ik thuis ook in de slaapkamer als het buiten een beetje koud is, daar ga ik niet van wakker liggen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Denman schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:47:
En inderdaad @Gonadan we kijken met boeken altijd naar het aantal m2. Dat zegt nog niks over de vorm en die kan nog wel nadelig zijn, maar we mogen er vanuit gaan dat ook deze nieuwe tent op de ruimere plekken (we hebben nu meen ik 120m2 geboekt) gewoon zou moeten passen.

We hebben voor de kortere termijn nog geen plannen om naar het buitenland te gaan. Doen we dat wel dan zal het zoeken naar ruime plekken inderdaad nog belangrijker worden :)
Onze vouwwagen pakt uit mijn hoofd zo'n 6,5 bij 4,5 meter en die kan ik meestal wel kwijt. Maar voor mij is er ook een verschil tussen passen en 'passen'. Ik heb ook wel eens een plek gehad die strikt genomen wel het beloofde oppervlak had maar qua boomwortels en ongelijke grond niet heel veel opties bood. Daar heb ik hem zo moeten prakken dat de scheerlijnen van de luifel zo'n beetje in de heg stonden en de auto met twee wielen op het pad (alwaar ik dus mijn bumper aan puin had gereden tegen de vouwwagen :( )

Sindsdien overdrijf ik de grootte van de vouwwagen vaak een beetje (reken scheerlijnen en eromheen kunnen lopen mee) en dan komt het eigenlijk altijd goed.
En het liefst kies ik voor campings waar je niet echt afgebakende plekken hebt maar gewoon voor een paaltje of tegel moet staan of zelfs gewoon zelf de onderlinge afstand kunt bepalen.
Enige nadeel bij die laatste variant is dat je moet opletten of je geen nieuwe buren hebt die graag scheerlijnen kruisen. Als je dan de ruimte hebt, pak die dan gvd ook en gun mij m'n personal space. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:42

ST10©DE

Dus.............

Ik wil deze zomer met mijn drie kinderen gaan rondtrekken door Frankrijk. We hebben een Zambezi Original Karsten (waarbij ik eigenlijk alleen het slaapgedeelte wil opzetten, het grootste deel van de tijd). We willen flexibel reizen, dus geen reserveringen maken. We gaan in de periode van 11 Juli - 27 Juli.

Heeft iemand ervaring met campings in Frankrijk zonder te boeken? Zijn er goede sites hiervoor? Alle tips zijn welkom!

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:14

bjp

ik zou ik dat geval vooral een goeie telefoon meepakken - en gewoon bellen naar de campings onderweg om proberen een plaats dag na dag te vinden.

Maar mss eerst "Campy" of zo gebruiken, die bevatten wel veel campings. ASCI app kan ook, maar bevat minder.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Inderdaad gewoon bellen en/of internetten. Bij veel campings kan je online gewoon zien of er plek is en anders bellen.
Mijn ervaring is dat er altijd overal veel plek te vinden is, zolang je maar geen specifieke eisen hebt en niet per se een hele week of langer wilt. Ik boek meestal wel maar kort vooraf, en dan kan het soms niet waar je wilt of niet de lengte die je wilt, dan maar een dagje minder en past het zomaar wel. Gewoon flexibel zijn dan komt het wel goed.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
  • Laatst online: 17-09 19:27
ST10©DE schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:46:
Ik wil deze zomer met mijn drie kinderen gaan rondtrekken door Frankrijk. We hebben een Zambezi Original Karsten (waarbij ik eigenlijk alleen het slaapgedeelte wil opzetten, het grootste deel van de tijd). We willen flexibel reizen, dus geen reserveringen maken. We gaan in de periode van 11 Juli - 27 Juli.

Heeft iemand ervaring met campings in Frankrijk zonder te boeken? Zijn er goede sites hiervoor? Alle tips zijn welkom!
Ik denk dat je voornamelijk de beste kansen zonder reserveren hebt op municipals of kleinschalige campings zonder uitgebreide websites. De grotere campings met zwembad e.d. zou ik vooral links laten liggen als trekkende kampeerder. Daar is reserveren zo goed als verplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Campy heb ik inderdaad al op de telefoon gezet. En inderdaad, kleine campings. Die sowieso mijn voorkeur hebben ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-09 21:16
Mijn ervaring is dat de website veel zegt. Campings waar je makkelijk online reserveert zijn vaak vol, terwijl een brakke website en geen Engelstalige variant vaak betekent dat er nog plek is.

Als je de mooiste plekken wil op de mooiste/best beoordeelde campings, dan zal je moeten reserveren. Hoeft niet nu al maar eind mei wordt het dan wel eens tijd.

Edit: belangrijk detail, wij zijn vaak flexibel en blijven meestal maar 4-5 nachten. Als je langer wil dan wordt dat ingewikkelder.

[ Voor 15% gewijzigd door Kevinns op 04-03-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:52

samo

yo/wassup

Zelf reserveer ik altijd wel, maar wij willen ook langer dan een week op 1 plek staan. Vaak hebben campings, zwembad of niet, Nederlandse site of niet, wel plekjes voor korte verblijven. Bijvoorbeeld tussen twee reserveringen. Soms moet je tussendoor nog verhuizen. Maar als jij flexibel bent, zijn campings dat vaak ook.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik weet niet hoe dat in Frankrijk is, maar zo’n beetje alle campings in Oostenrijk waar wij (mogelijk) interesse in hebben, hebben geen online boekingmogelijkheid. Wellicht in Frankrijk niet veel beter?

Toen we een keer last minute wat zochten, was dat best een hele toer. M’n Duits is niet goed genoeg om te bellen, op mail reageren ze vrij langzaam en uiteindelijk zaten de meeste ook vol (voor lange vakanties).

Kleine campings in Nederland hebben vaak Tommy Booking Support wat ik echt geweldig vind werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cliopatra
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-05 07:46
De app Archies doet het ook goed of gewoon opencampingmaps

[ Voor 64% gewijzigd door cliopatra op 04-03-2025 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:16
Ik heb er ook 1, niets dan problemen mee tot op heden :'(

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
twowheeler schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:31:
Ben wel geboeid, wij huren komende mei een camper om naar Noorwegen te gaan. Vorige keer een koelkast op gas, deze heeft een compressorkoelkast. Natuurlijk zonnepanelen op het dak.

Voor de tent hebben wij ook een compressor koelkast, werkt fantastisch maar maakt wat meer geluid. Benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Keerzijde: Vorige had de boiler op diesel. De nieuwe heeft juist deze weer op gas. Sneller, maar alles op 1 brandstof was wel prettig. Het stonk wel bij koude start.
Wij zetten de kompressor koelkast elke nacht uit, staat naast het hoofdeinde van het dwarsbed in de camper. De koelkast is niet luidruchting maar we zetten hem toch liever uit. Ik heb wel een paar koelelementen in het vriesvakje liggen zodat hij niet al te snel opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Drardollan schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:53:
[...]

Ik heb er ook 1, niets dan problemen mee tot op heden :'(
Hier geen problemen mee, de accu heb ik thuis liggen met lader.. Na wat aanloop problemen (na het geschikt maken om de de accu ook te gebruiken voor de interieur verlichting, opgelost middels een extra kill switch) doet hij wat het moet doen. Waarom de accu uit de caravan vraag je je af, zo kan ik hem in de winter opladen.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
ST10©DE schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:46:

Camping car park heeft naast camperplaatsen ook voormalige campings in hun netwerk zitten. In principe alleen voor campers, maar als je verder zelfvoorzienend bent kun je die ook eens proberen. Let op: er zijn geen faciliteiten, alleen schoon water inname en vuil water + chemisch toilet loospunt. En meestal stroom inbegrepen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ronk1961
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-09 12:23
pirke schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:16:
[...]

Camping car park heeft naast camperplaatsen ook voormalige campings in hun netwerk zitten. In principe alleen voor campers, maar als je verder zelfvoorzienend bent kun je die ook eens proberen. Let op: er zijn geen faciliteiten, alleen schoon water inname en vuil water + chemisch toilet loospunt. En meestal stroom inbegrepen.
Er zijn er ook bij met alle camping faciliteiten.
Zijn meestal oude municipal campings.
Gewoon met douches , toiletruimtes e.d
Makkelijk voor onderweg.
Met de prepaid card betaal je de camping , opladen en aanschaffen (€5) kan ook terplaatse.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EE9ZmWA8bkhzZG9N6wMchezGPk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfw7Pb73C0NCOaJANMEyRcUH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOEaHSBYsQ5rFs1sl_mAhE9aSZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lvrs3ngZ8fnwMuTWwW794LOr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door ronk1961 op 04-03-2025 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:16
aReaRe schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:58:
[...]

Hier geen problemen mee, de accu heb ik thuis liggen met lader.. Na wat aanloop problemen (na het geschikt maken om de de accu ook te gebruiken voor de interieur verlichting, opgelost middels een extra kill switch) doet hij wat het moet doen. Waarom de accu uit de caravan vraag je je af, zo kan ik hem in de winter opladen.
Uiteraard haal je hem eruit, of je moet bij de stalling iets regelen met een lader. Als je een accu om wil leggen dan is 6 maanden in de kou leeglopen wel een garantie op succes.

Die van mij kapte er mee afgelopen zomer, ze hebben hem bij Enduro nagekeken en "niks gevonden". Toch werkt hij nadien anders. Denk dat ze bang waren dat ze een claim voor de reserveaccu die ik gekocht heb aan de broek kregen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:38
Accu’s moeten gebruikt worden, dan gaan ze het langste mee.
Gebruik je je caravan/camper niet regelmatig, dan een druppellader eraan.

Die dingen kosten weinig, makkelijk te installeren en bespaart je de aanschaf van een dure nieuwe accu.

In de stalling aan de druppellader of eruit halen en thuis ergens in een hoek zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Laatst online: 20:24
Ik heb een Victron PPP, die kun je in deep sleep modus zetten en dan is de zelfontlading nagenoeg nul.
Bij ons blijft hij elke winter in de caravan staan en nog nooit met een lege accu gestaan.
Meteen na thuiskomst kunnen we met de mover de caravan op z'n plekje zetten.
Voor tractie en AGM accu's is het een ander verhaal, die hang je het best aan de druppellader in de winter of als ze langdurig niet gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
ronk1961 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:30:
[...]

Er zijn er ook bij met alle camping faciliteiten.
Zijn meestal oude municipal campings.
Gewoon met douches , toiletruimtes e.d
Makkelijk voor onderweg.
Met de prepaid card betaal je de camping , opladen en aanschaffen (€5) kan ook terplaatse.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De oude campings die wij tot nu toe van hun aangedaan hebben (vijftal) waren allemaal zonder faciliteiten. Ik zie dat je in de app er wel op kan filteren, dat scheelt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronk1961
Een lifepo4 accu kan je makkelijk in de winter in caravan of camper laten staan.
Zonder dat deze leegloopt.
Zeker als er een hoofdschakelaar tussen zit.
Daarmee voorkom je dat er toch ergens stiekum wat stroom afgenomen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronk1961
De faciliteiten waren niet meer dan een toilet ruimte , douches en stroom.
Voor de camper water in name en grijs water en toilet lozen.

En wat speel werktuigen.
Maar voor alleen te slapen is het perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Gonadan schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:24:
Lol, 8 graden binnentemperatuur heb ik thuis ook in de slaapkamer als het buiten een beetje koud is, daar ga ik niet van wakker liggen. :D
Huis zonder isolatie? Lager dan 15-16 wordt het bij ons echt niet hartje winter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:48:
Huis zonder isolatie? Lager dan 15-16 wordt het bij ons echt niet hartje winter.
Prima geïsoleerd, maar gewoon het raam op een kier en boven nooit een kachel aan. In principe staat boven alles gewoon altijd continu te ventileren met ramen en deuren open. Van de week was het nog een graad of 9 's nachts, en dan vriest het nog niet eens echt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:19

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvMdjexBE70AihXJDF8-iCuF3So=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/729ydr5jpH0HAE3tZjYaXFQE.jpg?f=fotoalbum_large

Beste last minute beslissing van het jaar tot nu toe :)

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Heerlijk @Yukkie heel goed bekeken (y)

Hier nog geen ff aan de waterinstallatie geknutseld.
Had ik het eindelijk waterdicht, blijkt de blauwe water dient die ik ff niet druk bestendig |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JldBXQ4nQQlQV6uCWw3IN_GaPGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUb2a6Rzj3oCTIKvBoMsvskX.jpg?f=fotoalbum_large
Keukenrol om te checken op druppels.
Maar toen de boiler warmer werd zwol de slang compleet op.

Overgang van 10mm slang pilaar wat het witte koppelingetje op de boiler heeft, naar 15mm harde slang snelkoppeling systeem wat de camper heeft..
Ben benieuwd hoe dat het 28 jaar geleden nieuw is afgeleverd.
Die witte koppeling op de boiler is trouwens zo een T stuk met de water zijde en een overdruk aflaat via een slangetje die de bodem van de camper naar buiten.

Even goed, morgen druk bestendig slang halen bij Coppelmans hier om de hoek.

[ Voor 3% gewijzigd door Bommes op 07-03-2025 17:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Bommes daar lijkt inderdaad geen wapening in te zitten, wat voor slang is dat? Zelfs een waterslang van de Action heeft wapening (die kruislings gevlochten draadjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@franssie gewoon van de Wit waterslang.
Had ik nog liggen voor de vorige camper, waar een systeem met kraan geschakelde pomp in zat
Dus nooit druk in de leidingen anders dan de opvoerdruk.

Hier zit een druk geschakelde pomp in, dus altijd x bar waterdruk in het systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Bommes Ah zo, een hydrofoor vraagt wel meer van een slang dan een dompelpompje, zeker bij warm water.
Maar geluk dat je het zag, niet zo leuk onderweg als een slang knalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Yukkie schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:59:
[Afbeelding]

Beste last minute beslissing van het jaar tot nu toe :)
Jaloers :(

Maar geniet ervan :D *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Kevinns schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:05:
Mijn ervaring is dat de website veel zegt. Campings waar je makkelijk online reserveert zijn vaak vol, terwijl een brakke website en geen Engelstalige variant vaak betekent dat er nog plek is.

Als je de mooiste plekken wil op de mooiste/best beoordeelde campings, dan zal je moeten reserveren. Hoeft niet nu al maar eind mei wordt het dan wel eens tijd.

Edit: belangrijk detail, wij zijn vaak flexibel en blijven meestal maar 4-5 nachten. Als je langer wil dan wordt dat ingewikkelder.
Hooguit drie nachten op één camping zat ik aan te denken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Bommes schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:17:
Even goed, morgen druk bestendig slang halen bij Coppelmans hier om de hoek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78zIMl6tK63pFOVY11PIb9nCqtw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9K8jRif7ZlL88EKfx9nysIy.jpg?f=fotoalbum_large
Druk bestendig en geen lekkages meer 8)
Volgens de camper garage hier in het dorp waar ik het stukje slang heb gehaald:
Origineel is de uitgang van de boiler een T-stuk met aan 1 zijde de boiler, een zijde overdruk aflaat, en de 3de zijde 15mm insteek voor "harde" kunststof slang.
Dat kon ik online niet meer verkrijgen, dus zo is het ook goed. 15mm "harde" slang (buitenmaats) blijkt niet meer voorkomende te zijn bij camper bouw.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pirke
Ik heb de camper weer zijn jaarlijkse wasbeurt gegeven. Gisteren het dak, vandaag de zijkanten. Ik wordt er steeds handiger in :) De Gardena set groeit ook elk jaar, dat helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

Ik Karcher de caravan ook elk voorjaar even af. Hij staat in de stalling ook buiten, dus na een jaar is het ook wel weer nodig.
Hij staat in de voortuin altijd naast de carport. Vanaf dat dak kan ik makkelijk bij de bovenkant van de caravan. Heb zo'n autowas borstel bij de Karcher set gekocht en daarmee gaat het vuil er een stuk sneller af dan met hogedruk alleen. Ik heb ook wel wat minder meters te doen dan jij (4,5m opbouw ongeveer), maar op deze manier ben ik met een uurtje wel klaar met de hele caravan.

)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@Smurf Ons dak was vrijwel compleet groen/zwart, om dat weer wit te krijgen met waterborstel op uitschuifbare steel ben ik al zeker 2 uur bezig. Ik moet ook op een ladder staan, en dak is 3 tot 3,25m hoog, 9m lang. Alle 4 de zijkanten samen ook een uurtje of 2.

Hogedrukspuit alleen doet niks, autowasborstel is het enige dat werkt.

Een paar weken terug is de boom gekapt die over de oprit hangt, dat gaat hopelijk veel viezigheid schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik heb zoiets besteld van Vevor en dit weekend eronder gezet! had uiteindelijk maar 1 gasdrukveer nodig, was daarmee al sterk genoeg.

'k heb de variant met 120cm hefbomen en dan nog een beetje moeten afslepen ;) Link: https://www.vevor.nl/pneu...slag-120cm-p_010377969296

ik zal nog fototje maken, maar het werkt!

bedankt

[ Voor 8% gewijzigd door bjp op 10-03-2025 19:11 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Gisteren een voor mij nog onbekende site gevonden:
https://campspace.com/nl
Op uit gekomen omdat we wel erg schrokken van de camping prijzen, gewoon in het midden van nergens in Beieren (DE).
Blijkbaar is dik 40 euro per nacht voor 2 volwassenen, kindje van 4 en een campertje heel normaal in het hoogseizoen tegenwoordig.

Evengoed dat is een andere discussie.
Via de site hierboven hebben we nu alvast 2 overnachtingsplekken gevonden voor de eerste 5 nachten van de vakantie. Zelfde streek, zelfde hoogseizoen naar nu ineens net over de 20 euro per nacht.
De eerste bij een boerenbedrijf de 2 bij een manege.
* Bommes is grote blij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:31
@pirke welke autowasborstel gebruik je op de hogedrukspuit? Zoek ook nog zoiets voor de sleurhut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:00
Bommes schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:40:
Gisteren een voor mij nog onbekende site gevonden:
https://campspace.com/nl
Hoi er rekening mee dat het dus kan zijn dat je echt geen camping voorzieningen hebt. Dit is bij particulieren thuis.
Ik vind het heerlijk voor trektochten met tent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

We hebben de voorzieningen aan boord maar thanks voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
g00gle schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:01:
@pirke welke autowasborstel gebruik je op de hogedrukspuit? Zoek ook nog zoiets voor de sleurhut
Borstel: https://www.gardena.com/n...-reiniging/970618301.html

Niet voor hogedrukspuit, maar gecombineerd met https://www.gardena.com/n...eel-m---xl/970618001.html en https://www.gardena.com/n...em-steel-s/970617801.html is het erg handig. Telescoop voor het dak en de bovenste zijkant vd alkoof, de kleine en lichte steel voor de rest vd zijkanten.

Voor detailwerk heb ik https://www.gardena.com/n...de-borstel/970618901.html , vooral voor randjes, hoekjes etc waar ik met de grote borstel niet makkelijk tussen kom (vooral aan de neus, mistlampen, gril, spiegels, etc).

Ik heb wel een hogedrukspuit (oud goedkoop beestje), maar in mijn ervaring werkt gewoon een waterslang met borstel het beste, en dat geeft een hoop minder herrie. Een keertje inzepen vooraf doe ik wel met de hogedrukspuit en zo'n zeepdispenser. Een halve fles groene zeep gaat er doorheen.

Met de hogedrukspuit loop je ook het risico om de lak juist te beschadigen, moet je altijd mee uitkijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:31
Dat is mooi spul zeg! Lijkt me handig, ook voor de kozijnen van het huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
g00gle schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:58:
Dat is mooi spul zeg! Lijkt me handig, ook voor de kozijnen van het huis.
https://www.gardena.com/n...uitenramen/970618201.html

Deze heb ik ook in huis gehaald, nog niet gebruikt. Lijkt me ideaal om zelf de ramen vh huis te gaan wassen. We hebben veel glas rondom (vrijstaand) en recent heb ik de glazenwasser opgezegd, leverde maar half werk en vraagt wel kapitalen. Zo'n borstel kost minder dan de helft van 1x uitbesteden, dus na 1x zelf doen heb ik hem er al uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:59
pirke schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 07:26:
[...]

https://www.gardena.com/n...uitenramen/970618201.html

Deze heb ik ook in huis gehaald, nog niet gebruikt. Lijkt me ideaal om zelf de ramen vh huis te gaan wassen. We hebben veel glas rondom (vrijstaand) en recent heb ik de glazenwasser opgezegd, leverde maar half werk en vraagt wel kapitalen. Zo'n borstel kost minder dan de helft van 1x uitbesteden, dus na 1x zelf doen heb ik hem er al uit.
Ik heb zelf een universele borstel zoals deze:
https://www.dewitschijnde...versele-wasborstel-300-cm

Alleen merk wel dat deze links en rechts aardig drupt.... hoe is dat ten opzichte van Gardena?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B-Real
  • Laatst online: 22:38
pirke schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:07:
[...]

Borstel: https://www.gardena.com/n...-reiniging/970618301.html

Niet voor hogedrukspuit, maar gecombineerd met https://www.gardena.com/n...eel-m---xl/970618001.html en https://www.gardena.com/n...em-steel-s/970617801.html is het erg handig. Telescoop voor het dak en de bovenste zijkant vd alkoof, de kleine en lichte steel voor de rest vd zijkanten.

Voor detailwerk heb ik https://www.gardena.com/n...de-borstel/970618901.html , vooral voor randjes, hoekjes etc waar ik met de grote borstel niet makkelijk tussen kom (vooral aan de neus, mistlampen, gril, spiegels, etc).

Ik heb wel een hogedrukspuit (oud goedkoop beestje), maar in mijn ervaring werkt gewoon een waterslang met borstel het beste, en dat geeft een hoop minder herrie. Een keertje inzepen vooraf doe ik wel met de hogedrukspuit en zo'n zeepdispenser. Een halve fles groene zeep gaat er doorheen.

Met de hogedrukspuit loop je ook het risico om de lak juist te beschadigen, moet je altijd mee uitkijken.
Tegelijkertijd zie je met al die borstels de krassen in het lakwerk voor je ogen verschijnen.

Koop een fatsoenlijke autoshampoo, dat beschermt nog wat, zorgt ervoor dat de auto/caravan minder snel smerig wordt en sneller schoon wordt. Groene zeep maakt schoon, maar laat ook daadwerkelijke elke bescherming achterwege.
Pak twee emmers.
Koop voor minder geld dan al het Gardena spul deze set: https://www.carclean.com/...-mitt-on-a-stick-pro.html
Voor het kleinere werk en/of plekken waar je met de hand goed bij kunt een washandschoen van een 10/15eu.

De ene emmer gebruik je voor schoon water met shampoo. De tweede emmer gebruik je alleen voor het uitspoelen van je washandschoen. Als je dat de 1e keer gedaan hebt, let dan goed op hoe zwart/smerig het water uit emmer #2 is als je hem leeg gooit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
kiefty14 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:01:
[...]

Ik heb zelf een universele borstel zoals deze:
https://www.dewitschijnde...versele-wasborstel-300-cm

Alleen merk wel dat deze links en rechts aardig drupt.... hoe is dat ten opzichte van Gardena?
Hoe bedoel je drupt? Uit de steel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:59
pirke schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:28:
[...]

Hoe bedoel je drupt? Uit de steel?
bij de koppelingen e.d. dat die wat lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
kiefty14 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:35:
[...]

Dat zou niet moeten, alle koppelingen horen waterdicht te zijn. Alleen uit de borstel zelf moet water stromen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

kiefty14 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:35:
[...]

Zelfde variant maar dan van O te W lekt ook op de koppelingen, ik wordt natter dan de caravan (gaat via de oksel langs mijn lichaam naar beneden) :') :X

En verder gebruik ik groene zeep, dat is ook wat Caravelair adviseert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
aReaRe schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:36:
[...]

Zelfde variant maar dan van O te W lekt ook op de koppelingen, ik wordt natter dan de caravan (gaat via de oksel langs mijn lichaam naar beneden) :') :X

En verder gebruik ik groene zeep, dat is ook wat Caravelair adviseert.
Tijd voor een knappe dame in wit t-shirt die je caravan gaat wassen dan ;)

En anders zou ik echt naar een andere borstel kijken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

domme vraag: kunt ge niet gewoon naar de Vanwash gaan (variant van carwash voor bestelwagens) ? xD

En mag zoiets feitelijk met een caravan? xD

zeker met die 'verluchtingsgaten' zou het eens wat fout kunnen lopen.

[ Voor 38% gewijzigd door bjp op 11-03-2025 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Heeft er iemand een tip voor een goede slaapzak die niet te groot/zwaar is maar wel warm genoeg voor kamperen in de UK?
Ik heb een aantal slaapzakken maar die zijn vrij bulky en bij kamperen op motor nemen die nogal wat ruimte in.. ditto voor als ik wil wildkamperen..

Laatst deze in de aanbieding gekocht:
https://www.alpinetrek.co...7c-synthetic-sleeping-bag
Maar ook die is bulky ondanks de compressiezak..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
bjp schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:31:
domme vraag: kunt ge niet gewoon naar de Vanwash gaan (variant van carwash voor bestelwagens) ? xD

En mag zoiets feitelijk met een caravan? xD

zeker met die 'verluchtingsgaten' zou het eens wat fout kunnen lopen.
Wij hebben geen oprit, wassen op de straat is niet toegestaan vanwege het gescheiden rioolsysteem, uiteindelijk een keer de truckwash geprobeerd en dat werkt erg goed.
Volgens mij kost het iets van 35 euro en dan wordt de caravan van buiten helemaal gewassen.
Voor dat geld kan ik zelf niet gaan staan te tobben met borstels, tuinslangen en een hoge trap om bij het dak te komen. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

ToolkiT schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:58:
Heeft er iemand een tip voor een goede slaapzak die niet te groot/zwaar is maar wel warm genoeg voor kamperen in de UK?
Ik heb een aantal slaapzakken maar die zijn vrij bulky en bij kamperen op motor nemen die nogal wat ruimte in.. ditto voor als ik wil wildkamperen..

Dons geeft de kleinste pak maten, en meteen ook de hoogste prijs op het prijskaartje.
Synthetische slaapzakken zijn vaak een stuk goedkoper. Ook owel met kleine pak.aat te vinden maar dan lever je meestal flink in isolatie waarde.

Wil je een mummie slaapzak of deken model?
Past een goede dons slaapzak in je budget?
Ik hoor goede verhalen over Lowland slaapzakken:
https://lowlandoutdoor.nl...ak?variant=43480021860543
Die zal wel niet heel klein pakken door het formaat.

Zelf kan ik echt niets met een mummie slaapzak, dus als ik nu opnieuw moest kopen dan wordt het zo iets als uit die link.
Mijn nu al ruim 25 jaar oude Nomad dons deken slaapzak doet het nog goed voor wat ik er mee wil. Tot net boven het vriespunt is die nog net te doen.

Dus: budget, model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:32
205Gutmann schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:04:
[...]

Wij hebben geen oprit, wassen op de straat is niet toegestaan vanwege het gescheiden rioolsysteem, uiteindelijk een keer de truckwash geprobeerd en dat werkt erg goed.
Volgens mij kost het iets van 35 euro en dan wordt de caravan van buiten helemaal gewassen.
Voor dat geld kan ik zelf niet gaan staan te tobben met borstels, tuinslangen en een hoge trap om bij het dak te komen. :Y
Heb je de schoorsteen nog eraf gehaald? Of in ieder geval afgedicht?
Ik zou dit ook wel eens willen proberen, want vind dat echt het minst leuke aan de caravan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Wat betreft de camper/caravan wassen.
Ik heb wel vanalles in huis maar zoek het eigenlijk ook niet zo.
Heb een zachte wasborstel, van de Wit, geen idee van het merk. Diverse was mittens, shampoo, zware strepen verwijderaar, velgen reiniger, hogedrukreiniger, spuit wax en wat al niet meer.
Maar mijn hobby is het ook niet echt.

Misschien eens bij een poets bedrijf informeren wat het kost om het ding eens compleet onderhanden te laten nemen. Polijsten, een of andere nano coating er op of zo. En dan gewoon elk half jaar naar de truckwash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Bommes schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:48:
[...]

Dons geeft de kleinste pak maten, en meteen ook de hoogste prijs op het prijskaartje.
Synthetische slaapzakken zijn vaak een stuk goedkoper. Ook owel met kleine pak.aat te vinden maar dan lever je meestal flink in isolatie waarde.

Zelf kan ik echt niets met een mummie slaapzak, dus als ik nu opnieuw moest kopen dan wordt het zo iets als uit die link.
Mijn nu al ruim 25 jaar oude Nomad dons deken slaapzak doet het nog goed voor wat ik er mee wil. Tot net boven het vriespunt is die nog net te doen.

mummy is prima (want kleiner?) mijn andere slaapzakken zijn dons.. ga denk ik eerst eens kijken hoe klein ik die kan krijgen in deze compressiezak.. misschien is dat wel de beste oplossing..

Budget? geen idee, maar je kent me, liefst zo min mogelijk :+ maar moet wel goed spul zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Mijn dons slaapzak is overigens ook niet heel klein in te pakken, want xl dekenmodel.
Ik heb me daar maar bij neer gelegd, want voor mij weegt het comfort van de ruime slaapzak zwaarder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Bommes schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:58:
Mijn dons slaapzak is overigens ook niet heel klein in te pakken, want xl dekenmodel.
Ik heb me daar maar bij neer gelegd, want voor mij weegt het comfort van de ruime slaapzak zwaarder.
Dat is idd de afweging.. ik houd wel van een lekker warme slaapzak.. dat helpt ook niet..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:59
ToolkiT schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:52:
[...]

mummy is prima (want kleiner?) mijn andere slaapzakken zijn dons.. ga denk ik eerst eens kijken hoe klein ik die kan krijgen in deze compressiezak.. misschien is dat wel de beste oplossing..

Budget? geen idee, maar je kent me, liefst zo min mogelijk :+ maar moet wel goed spul zijn..
Voor zo compact mogelijk bij gelijke warmte
kom je sowieso op dons uit. Synthetisch zal in het algemeen altijd bulkier zijn. Heeft wel het voordeel dat het beter tegen vocht kan. Tja en prijs..Dons en goedkoop gaat niet zo goed samen, maar bij de Decathlon zou je kunnen slagen. Zweer zelf bij deken modellen of, voor de winter, een semi-rec met capuchon(Sea-to-Summit en Western Mountaineering). Mummie is mij te nauw, maar dat is persoonlijk.

[ Voor 31% gewijzigd door Hopjesvla79 op 11-03-2025 19:54 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Truckwash werd bij ons afgeraden, inderdaad vanwege alle openingen overal: ventilatieopeningen, koelkast roosters aan de zijkant, schoorsteen aan de zijkant... Plus dat de ramen meteen onder de krassen zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
wienesroa schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:50:
[...]

Heb je de schoorsteen nog eraf gehaald? Of in ieder geval afgedicht?
Ik zou dit ook wel eens willen proberen, want vind dat echt het minst leuke aan de caravan
Wij dekken niets af, gewoon de truckwash inrijden en ze maken hem netjes schoon.
Tot op heden nog geen last gehad van vocht op plekken waar we het niet willen hebben.

Ik heb ook een ontzettende hekel aan de caravan wassen, vandaar dat we ook voor de luie manier kiezen van de truckwash.

@pirke Qua krassen op de ramen is er bij onze caravan niets te zien. Al denk ik dat je die op den duur toch wel gaat krijgen op het relatief zachte plastic van die ramen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

pirke schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:11:
[...]

Tijd voor een knappe dame in wit t-shirt die je caravan gaat wassen dan ;)

En anders zou ik echt naar een andere borstel kijken :X
Die borstel ligt al op de vuilnisbelt. Ik ga die Gardena tips van jou bekijken, aan de andere kant staat mijn caravan in een overdekte caravanstalling.
IK heb ook nog een Kärcher staan, maar die gebruik ik liever niet op de auto / caravan.

De kans dat de hut vuil wordt is alleen tijdens reizen, alleen ben ik sinds medio 2023 niet meer op stap geweest vanwege een beginnende / gevorderde stadium dementie bij moeder en ik ben haar mantelzorger :/ :-(

[ Voor 6% gewijzigd door aReaRe op 11-03-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:13
Bommes schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:48:
[...]

Ik ben over Lowland een stuk minder te spreken. Van begin af aan komt er erg veel dons door de buitentijk heen bij die van ons. Binnentijk is Egyptisch katoen bij onze slaapzakken, daar komt gelukkig minder doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:59
Duclaasie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:08:
[...]

Ik ben over Lowland een stuk minder te spreken. Van begin af aan komt er erg veel dons door de buitentijk heen bij die van ons. Binnentijk is Egyptisch katoen bij onze slaapzakken, daar komt gelukkig minder doorheen.
ik zit eens even te kijken naar die Lowland, maar dat ding weegt meer dan 2 kilo! pfff. Dit is meer gewoon een donsgevuld dekbed dan een slaapzak. Mijn Western Mountaineering die warmer is weegt nog geen kilo ( en geen last van los dons), maar goed de kwaliteit van het dons (850+) is dan ook een stuk hoger dan de Lowland (650), zeker ook iets om naar te kijken bij een donzen slaapzak. Maar goed, doelgroep zal ook anders zijn.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik zie dat merk regelmatig voorbij komen op het motorforum dus dacht link het hier even.
Geen belang, geen ervaringen zelf.
Er zijn vast beter alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:13
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:26:
[...]

ik zit eens even te kijken naar die Lowland, maar dat ding weegt meer dan 2 kilo! pfff. Dit is meer gewoon een donsgevuld dekbed dan een slaapzak. Mijn Western Mountaineering die warmer is weegt nog geen kilo ( en geen last van los dons), maar goed de kwaliteit van het dons (850+) is dan ook een stuk hoger dan de Lowland (650), zeker ook iets om naar te kijken bij een donzen slaapzak. Maar goed, doelgroep zal ook anders zijn.
Wij gebruiken de Companion NC1 en die weegt blijkbaar 1595 gram. Ik denk dat er ook wel een prijsverschil in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:59
205Gutmann schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:23:
[...]

Wij dekken niets af, gewoon de truckwash inrijden en ze maken hem netjes schoon.
Tot op heden nog geen last gehad van vocht op plekken waar we het niet willen hebben.

Ik heb ook een ontzettende hekel aan de caravan wassen, vandaar dat we ook voor de luie manier kiezen van de truckwash.

@pirke Qua krassen op de ramen is er bij onze caravan niets te zien. Al denk ik dat je die op den duur toch wel gaat krijgen op het relatief zachte plastic van die ramen?
Nu ben ik iemand die z'n auto's (en caravan) er graag altijd netjes bij heeft staan. Dus de wasstraat zien ze hier niet.

Voor diegene met een HD reiniger kun je ook een apart pistool kopen met verschillende spuitstukjes om de sterkte van de straal te kunnen "kiezen". Nu heb ik op mijn HD reiniger sowieso de opties om 3 sterktes (BAR) te selecteren.

Als je een foamer hebt met daarin bijvoorbeeld Surfex HD weekt het vuil al los. Daarna nog een keer afspuiten met de HD en de rest met het handje.

Meer info anders hier: Het grote auto detailing topic
Maar opgepast, kan een dure hobby worden :P

Edit, nog een manier om lichte krasjes uit je ramen te laten verdwijnen is met ceramic coating.

Weg zijn ze niet maar ze worden als het ware door de coating opgevuld. En direct lekker water en rommel afstotend.

[ Voor 23% gewijzigd door JaMaaT op 12-03-2025 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:28
Caravan wassen.....emmertje warm water met allesreiniger en een dweil....en voor het stukje dak dat ik met de ladder net niet kan bereiken wikkel ik de dweil om een trekker.
(Vervolgens rijd ik de caravan naar de stalling, kan ie weer lekker vies worden onderweg.... :| )

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

TheOmen schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:14:
Caravan wassen.....emmertje warm water met allesreiniger en een dweil....en voor het stukje dak dat ik met de ladder net niet kan bereiken wikkel ik de dweil om een trekker.
(Vervolgens rijd ik de caravan naar de stalling, kan ie weer lekker vies worden onderweg.... :| )
Ook al meegemaakt, mijn caravan staat bij een boerenbedrijf met aparte schuren maar de rit erheen na de bieten campagne O-)
Weg schone caravan :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

@aReaRe Karcher verkoopt ook een autowasborstel voor op de hogedrukspuit. Dat is ook wat ik gebruik om mijn caravan te wassen. De hogedruklansen zelf gebruik ik alleen om vuil onder de randen van de ramen weg te blazen, en op die standaard witte luikjes die op de caravan zitten. Die zijn inmiddels ook al 25 jaar oud en zo poreus als wat. Die veranderen elk jaar weer van vies grijs naar mooi helder wit als je de spuit er op zet. (zolang ze niet stuk of lek gaan laat ik ze lekker zitten)

Onze caravan staat in een buitenstalling (maar gelukkig niet onder een boom :P ) dus een jaarlijkse poetsbeurt kan geen kwaad.

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Onderhand heb ik ook 'hoge'drukspuiten op accu gezien. Die kunnen ook aanzuigen uit emmer o.i.d. Dat klinkt ook wel makkelijk om even wat schoon te poetsen als je geen oprit of buitenkraan hebt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:53:
Onderhand heb ik ook 'hoge'drukspuiten op accu gezien. Die kunnen ook aanzuigen uit emmer o.i.d. Dat klinkt ook wel makkelijk om even wat schoon te poetsen als je geen oprit of buitenkraan hebt.
Die heb ik van de Action (Ferm). Geen hoge druk, maar druk. Met twee 4Ah accu's kan ik de camper of de zeilboot schoonspuiten. Acht ideaal ding, pak je zoveel makkelijker dan de echte HD spuit.

Helaas zitten die dingen niet standaard in het assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

bjp schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:19:
[...]

ik heb zoiets besteld van Vevor en dit weekend eronder gezet! had uiteindelijk maar 1 gasdrukveer nodig, was daarmee al sterk genoeg.

'k heb de variant met 120cm hefbomen en dan nog een beetje moeten afslepen ;) Link: https://www.vevor.nl/pneu...slag-120cm-p_010377969296

ik zal nog fototje maken, maar het werkt!

bedankt
Ik heb dit een paar jaar terug ook bij die van ons gedaan. Wij kochten een caravan met 2 dinettes, en ik heb de voorste omgebouwd tot vast bed. Gaf een mooie grote laadruimte, dus de volgende stap was het reservewiel uit de dissel halen en onder de caravan (achter de as) hangen om de kogeldruk weer wat in orde te krijgen.

De scharnierenset die ik toen gebruikte staat er niet meer op, maar er zijn genoeg alternatieven te vinden op Amazon.

Plaatjes en details hier:
Smurf in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
franssie schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:03:
Die heb ik van de Action (Ferm). Geen hoge druk, maar druk. Met twee 4Ah accu's kan ik de camper of de zeilboot schoonspuiten. Acht ideaal ding, pak je zoveel makkelijker dan de echte HD spuit.

Helaas zitten die dingen niet standaard in het assortiment.
Even zitten zoeken welke dat moet zijn, maar het AX systeem gok ik? Lijkt aardig op de Makita waar ik naar zat te kijken.
Inhoudelijk niet echt on-topic hier, maar ik noem het even als tip. Het lijkt mij ideaal als je met zoiets even gauw je caravan of camper kunt afspuiten of schoonmaken zonder dat je met snoeren en slangen en een hele HD aan de gang moet. Die je waarschijnlijk toch weer op de handrem zet anders blaast alle verf en kit van je kar af.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Gonadan AX inderdaad, kostte dacht ik EUR 70 excl accu's en lader - wel iets goedkoper dan de "A" merken (die ik overigens voor andere dingen wel gebruik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:00
Gonadan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:53:
Heb al paar jaar zo'n ding, niet hd, voor mijn mtb. Kan ong 5 liter H2O in. En op aansteker aansluiting auto. Fijn apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Laatst online: 17-09 19:27
ToolkiT schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:58:

Dons comprimeert veel beter....

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Beetje folie aan het plakken geweest in de camper.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCQwI-18HeE85h5GCsP1-573PiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KMzhUTNAtwey1rOqSU5hGZ3E.jpg?f=fotoalbum_large

Plannetje was alleen het wandje naast de keuken.
Maar toen we nog wat over hadden ook een paar kastjes de deurtjes te grazen genomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nACSbXt2KzGiirimMBLJ5Nkftlg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVXIQQPk1Gh6xRZlFDLZ1Woj.jpg?f=fotoalbum_large

Doel was toch al om die verdiepte vlakken in de deurtjes te gaan verven. Maar dit is eigenijk net zo tof. Dus van de week ff een rol folie bij halen.

Gisteren trouwens gewoon een stukje rijden met het ding. Langs de bouwmarkt, folie winkel, en uiteindelijk Postel om wat frietjes te eten. Geen overnachting of weekendje weg maar toch meteen compleet vakantie gevoel O+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Netjes gedaan @Bommes (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

\o/ @ marmerfolie... _O-

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Bommes Geeft wel een apart Southern American effect dat marmer met hout, maar het is wel consequent in stijl dus mag het :+

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 16-03-2025 18:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
Op de muur snap ik, op de kastjes niet, maar over smaak valt niet te twisten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

pirke schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:26:
Op de muur snap ik, op de kastjes niet, maar over smaak valt niet te twisten :)
Geinig, ik vind dat juist dan wel weer consequent, Elke stijl, mits consequent, mag immers :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik zie het ook nog niet zo, maar mijn vrouw heeft nogal een uitgesproken smaak.
En ik heb al even geleden geleerd om niet in discussie te gaan :P

Maar links om of rechtsom, het wordt zo langzaam aan wel meer onze camper :+

[ Voor 23% gewijzigd door Bommes op 16-03-2025 19:21 ]

Pagina: 1 ... 244 ... 277 Laatste