[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 243 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:38
@Bommes heb je wel stroom op het display of start dat ook niet op? Anders even de 12v controleren.

Het kan ook zijn dat ie een eigen gaskraantje heeft die dicht staat, al zou elektrisch het dan wel moeten doen (instelbaar op display).

Als het goed is moet je ergens een niveau indicator hebben waar je het vulniveau vd glycol kan controleren. Daar zou je ook beweging moeten zien als de pomp aan staat (pomp icoontje is ook op het display te zien).

Als de pomp draait kan het ook zijn dat je geduld moet hebben, het is een veel trager systeem dan hete lucht. Het duurt even voordat de radiatoren heet worden. Hij houdt wel comfortabel en stil alles op temperatuur als ie eenmaal zo ver is :)

Met vorst kan hij misschien niet genoeg elektrisch vermogen hebben om het warm te stoken op puur elektriciteit, ik weet niet welk type systeem je hebt en hoeveel vermogen de elektrische elementen zijn. Je moet sowieso aan de externe 230v hangen daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

@Bommes Mooie camper, veel veilige pret kilometers ermee *O*

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:27

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

maartend schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:17:
[...]

Wat bedoel je precies, want dit geeft in google geen sjoege

Hebbez ; https://www.xn--strotzbschermhle-pzbg.de/nl/
Zeker een aanrader, zowel in zomer als winter. Hun collectieve eten in de zomer beviel ons ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Bommes schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:12:
@franssie er zit een Alde verwarmingssysteem in. Werkt op gas en elektra, en voor de rest vergelijkbaar als met thuis. Radiatoren door de camper verdeeld waar de opgewarmde glycol doorheen gepompt wordt.
Systeem lijkt gewoonweg niet op te starten, maar geeft ook geen foutmeldingen.

Komt goed, heb nog geen tijd gehad en nu te weinig licht om er even in te duiken.
Misschien is het wel gewoon ff reset.
Maar ik vermoed dat het systeem gewoon bijvullen en ontluchten en zo nodig heeft.
in mijn kamper zit ook een heating op gas (maar wel een ander systeem met gewoon een flam en een ventilator die warme lucht de ruimte in blaast).. die doet het ook niet en bij mij was het eerste probleem dat de termostaat unit kapot was (na bijna 30 jaar ook geen wonder).. maar daarna sloeg hij niet aan.. je hoort hem opstarten en de startvonk knetteren, maar slaat niet aan.. heb er nog niet genoeg tijd aan gegeven om het te fixen..

Maar hoor jij wat als je hem opstart? ik hoor een ventilator aanslaan en piezos knetteren.. als je niks hoort dan is het denk ik niet de vloeistof, maar de gasbrander zelf.. neem aan dat je die bij jou ook wel zou moeten horen aanslaan..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00

Bommes

Capo del formaggio

@ToolkiT ding start wel op, ontsteking van de gasbrander gaat volgens mij ook goed.
Ik zag bij thuiskomst toen ik het ding nog eens probeerde dat er water lekt uit een van de aansluitingen bij/op het combiketeltje.
@pirke er zit geen display bediening bij, het is een keuzeschakelaar paneeltje met 3 knopjes.
1: electra verwarming 3 standen.
2: gas bediening aan/uit
3: boiler, of boiler en verwarming
Meer niet.
Volgend mij zit er wel een storingslampje op maar dat gaat niet branden.
De dichtstbijzijnde camper dealer heeft pas over een maand of 3 tijd in de planning.
Maar ik ga het denk ik toch wel uitbesteden.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@Bommes Zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://www.karavanitarvikud.com/shop/6241-large_default/alde-control-panel-mechanical-3010-3020-preferring-electric-use.jpg

Doet dat ledje iets?

Dat is wel het voordeel van een modern display: als het aangaat zie je dat er stroom op staat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ja precies die, ledje zie ik niet aangaan.
Maar ik denk dat er meer dingen spelen:
Systeem heeft ergens een lek op een van de slangen/verbindingen nabij de combi ketel.
Er staan volgens mij radiator kraantjes dicht, tenminste die ene die ik toevallig tegenkwam bij de radiator in de vloer nabij e cabine had het kraantje dicht staan.
Er zit (denk ik) lucht in het verwarmings systeem, ontluchten weet ik ook nog niet hoe dat werkt.

In het ergste geval kan het dan de combiketel intern kapot is gevroren.
Iets dat ik niet hoop want dat gaat echt in de papieren lopen..

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
In de leidingen zit geen water naar glycol, die zou tot -20 niet moeten bevriezen (mits de glycol niet te oud is). De boiler zelf zou een aftapkraan moeten hebben voor in de winter. Bij ons is het zo dat ik de verwarming ook kan gebruiken als de boiler leeg is, ik weet niet of dat voor jouw Alde ook zo is.

Op een lekkage na zie ik zelf geen reden om radiatorkraantjes dicht te gaan doen? Ontluchten moet in ieder geval na het vullen, heb het zelf nog nooit gedaan bij ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
@Bommes Bij mij zit er een (elektrische) gasafsluiter ingebouwd, welke vast zat in de dicht stand toen ik hem net kreeg. Denk door zeer lang stilstaan.

Paar tikken gegeven met een bahco en hij werkte weer naar behoren.

Ik hoor dus eerst een tik, dan de piezo, en dan een 'vavoom' van de ontbranding :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Koekstra dat laatste hoor ik nu ook al.
De vlam in de ketel gaat dus wel aan.

@pirke ik weet dat er geen water in hoort te zitten, maar dat wil niet zeggen dat het er nooit in gezeten heeft.
Deze camper is uit 1996, ik heb geen idee hoe goed vorige eigenaren voor de ketel hebben gezorgd. Bewust is onbewust trouwens.
Ik weet bijvoorbeeld dat de vorige eigenaren er alleen in de zomer de grote vakantie mee weg gingen.
Kachel nooit aangehad, boiler gebruikt?? Geen idee.
Maar toch zat er water in de watertank, in de leidingen, en dus ook in de boiler.
Dus misschien heeft dat wel gezorgd voor een kapot gevroren combiketel??
Ik heb het nu gewoon echt ff te druk om er naar te kijken, komt wel, er kunnen toch pas eind maart en weekend weg. Misschien heb ik het voor die tijd opgelost. Misschien niet, dan nemen we wel een klein electra kacheltje mee.

Maar goed, kampeer topic geen camper verwarming topic :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:27
maartend schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:17:
[...]

Wat bedoel je precies, want dit geeft in google geen sjoege

Hebbez ; https://www.xn--strotzbschermhle-pzbg.de/nl/
Excuses was een type foutje en yes je hebt m!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Bommes schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:51:
Camper opgehaald bij de verkoper, naar huis gereden, paar slaapzakken, kussens, kratje drinken en knabbels, schone onderbroek en tandenborstels mee. En naar de dichtstbijzijnde camperplaats gereden en daar staan we nu. Nog geen 10km van huis in Aarle Rixtel op camperplaatst Croy.
[Afbeelding]

Kachel (Alde) krijg ik nog niet aan, dus blij dat ik ook een klein electrisch kacheltje mee heb genomen.
Morgen in het licht, thuis op de oprit eens naar kijken.
Twee bekende problemen zijn de elektrische gasafsluiter s of de ontsteking zelf. Ook het niveau van de vloeistof kan een issue zijn. Ik ben benieuwd wat je gevonden hebt inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
pirke schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:32:
@Bommes heb je wel stroom op het display of start dat ook niet op? Anders even de 12v controleren.

Met vorst kan hij misschien niet genoeg elektrisch vermogen hebben om het warm te stoken op puur elektriciteit, ik weet niet welk type systeem je hebt en hoeveel vermogen de elektrische elementen zijn. Je moet sowieso aan de externe 230v hangen daarvoor.
Als er een elektrische verwarmingspatroon in het circuit zitten dan heeft deze meestal verschillende standen qua vermogen (om rekening te houden met wat je aansluiting is). Deze verhit langzamer dan gas. Wat ik deed toen ik nog een Polar caravan had was eerst opstarten met gas en de patroon aan. Eenmaal warm gas uit en patroon aanlaten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:38
B-Real schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:00:
Ook maar eens melden in dit topic en wat actiever meelezen.

Korte introductie. Vriendin en ik zijn als kind altijd naar campings op vakantie geweest, zij met een vouwwagen, ik met een caravan. Vonden we allebei helemaal geweldig.
Sinds we samen zijn hebben we vele vorm van vakantie gehad. Kamperen met een tent, hotel, AirBnB, met een camper door Australië. Sinds er kinderen zijn boeken we een luxe stacaravan in Frankrijk of Italië.

Bevalt prima. Ook omdat we tot op heden buiten het seizoen om konden en zo'n stacaravan qua prijs/kwaliteit "oké" is. Inmiddels moeten we meer rekening houden met de schoolvakanties en is zo'n zelfde stacaravan rustig 2,5 á 3x zo duur, prijs/kwaliteit verhouding dus "wat" uit het lood....

De wens voor een caravan is er al een jaar of twee, maar we gaan nu doorzetten. We hebben een camping gevonden in Kroatië en het verschil tussen een stacaravan of een kampeerplek op dezelfde camping is dik 3.000eu....
Wat hielt ons tegen tot op heden? Geen trekhaak (kost 1500eu voor onze auto), geen E achter B (voor ons samen 1000eu). Blijft er nog geld over voor de extra brandstof én we besparen ook nog eens op de overnachtingen onderweg, want camping is goedkoper dan een hotel. Besparen is overigens zeker niet de hoofdreden, mooi nieuw avontuur en onze kinderen dezelfde ervaring geven als onszelf vroeger is waar het vooral om gaat :)

Zoektocht naar een caravan loopt al even, maar komt nu in een stroomversnelling. We weten wat we willen hebben, we moeten hem alleen nog een vinden.
Een Fendt 465 SFB of vergelijkbare Hobby, circa 2015 of nieuwer. Andere merken vallen af omdat we deze niet mooi vinden en andere indelingen vinden we niet handig. Stapelbed met twee kinderen lijkt ideaal, maar de ruimte/indeling in de rest van de caravan geeft teveel concessies bij deze indelingen/grootte.
Grotere caravan hoeven we ook niet, want niet nodig bij deze indeling en het maakt voornamelijk de rondzit iets groter wat bij ons zal dienen als bed voor twee kleine kinderen.

Kortom, occasion centers, marktplaats, mobile.de etc in de gaten houden en hopen dat er snel iets voorbij komt. Hopelijk dan in juni het geplande weekendje weg al met eigen caravan doen ipv geleende camper.
Een update, voor degene die het interessant vind :)
Bovenstaande post is van 6 februari en inmiddels is het 18 februari, we hebben niet stilgezeten :P

- Camping geboekt
- Rijbewijzen gepland
- Afspraak voor een trekhaak staat

Vorige week misgegrepen op een caravan, afgelopen weekend meer geluk. We gingen heen voor een caravan, maar dat bleek een afgeleefd hok te zijn. Ondanks dat de caravan maar een paar jaar oud was. Stuk voor stuk punten die wel op te lossen waren en gingen worden voor aflevering, maar het gaf ons geen goed gevoel.

Toen zei de verkoper, maar binnen staat een vergelijkbare caravan ga daar eens kijken.
Tsja, die was om door een ringetje te halen. Zo hoort een caravan van een paar jaar oud eruit te zien, als nieuw dus.
Maarja, weer groter en natuurlijk weer wat duurder. Mijn vriendin zei gelijk: "kom hier moeten we uit, want anders kopen we hem" :')

Nog wat rondgelopen, de 1e caravan nogmaals bekeken. Toch weer naar de caravan binnen. Twijfel...
Want we zijn pas twee weken op zoek en hebben nog wel wat tijd voordat we er echt een moeten hebben. Tegelijkertijd gaan ze als warme broodjes, hebben we geen zin om stad en land af te rijden en heel veel goedkoper wordt het ook niet. Offerte laten maken en akkoord gegeven

Uiteindelijk dus geen 465 SFB geworden, maar een 540 KMF. Daar kunnen we de komende jaren wel even mee vooruit :)

To do lijstje:
- Stalling regelen. Er zitten er een aantal in/rondom het dorp, dus hopelijk dichtbij huis
- Caravan ophalen
- Hebben en houden aanschaffen, we hebben in principe niets
- Wellicht nog wat weekendjes weg boeken niet al te ver van huis om te oefenen
- Rijbewijs daadwerkelijk halen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

B-Real schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:31:
[...]

Bovenstaande post is van 6 februari en inmiddels is het 18 februari, we hebben niet stilgezeten :P

- Camping geboekt
- Rijbewijzen gepland

Vorige week misgegrepen op een caravan, afgelopen weekend meer geluk. We gingen heen voor een caravan, maar dat bleek een afgeleefd hok te zijn. Ondanks dat de caravan maar een paar jaar oud was. Stuk voor stuk punten die wel op te lossen waren en gingen worden voor aflevering, maar het gaf ons geen goed gevoel.

Toen zei de verkoper, maar binnen staat een vergelijkbare caravan ga daar eens kijken.
Tsja, die was om door een ringetje te halen. Zo hoort een caravan van een paar jaar oud eruit te zien, als nieuw dus.
Maarja, weer groter en natuurlijk weer wat duurder. Mijn vriendin zei gelijk: "kom hier moeten we uit, want anders kopen we hem" :')

Nog wat rondgelopen, de 1e caravan nogmaals bekeken. Toch weer naar de caravan binnen. Twijfel...
Want we zijn pas twee weken op zoek en hebben nog wel wat tijd voordat we er echt een moeten hebben. Tegelijkertijd gaan ze als warme broodjes, hebben we geen zin om stad en land af te rijden en heel veel goedkoper wordt het ook niet. Offerte laten maken en akkoord gegeven

Uiteindelijk dus geen 465 SFB geworden, maar een 540 KMF. Daar kunnen we de komende jaren wel even mee vooruit :)

To do lijstje:
- Stalling regelen. Er zitten er een aantal in/rondom het dorp, dus hopelijk dichtbij huis
- Caravan ophalen
Veel plezier ermee *O* , een aardige hut en een slagje groter dan gepland (y)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
zuma schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:34:
[...]

Als er een elektrische verwarmingspatroon in het circuit zitten dan heeft deze meestal verschillende standen qua vermogen (om rekening te houden met wat je aansluiting is). Deze verhit langzamer dan gas. Wat ik deed toen ik nog een Polar caravan had was eerst opstarten met gas en de patroon aan. Eenmaal warm gas uit en patroon aanlaten.
Wij starten thuis voor vertrek op met elektrisch, zodat de grootste kou weg is voordat we gaan rijden. Tijdens het rijden gebruikt de warmtewisselaar restwarmte vd koelvloeistof.

Helaas kunnen we er niet mee koelen, als het buiten 40 graden is trekt de cabine airco het niet om de volledige binnenruimte comfortabel te houden. De airco van het woongedeelte werkt alleen op 230v.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:00
[..]
Dit zeker doen en dan doen alsof je lang weg bent. Dan weet je wat je mist en nog te doen hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

@B-Real Voor de inventaris kan je eens kijken op de De Wit in Schijndel met de paklijst kamperen :)

Opzetje:

- Paspoort, ID kaart, zorgpassen, bankpassen, rijbewijs B) , auto en caravan papieren.
- Caravan spiegels (en reserve)
- Medicijnen indien nodig :?
- Stoelen, tafel
- Bestek, keukeninventaris, borden en glazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Paar fleskes bier, zakje chips..voor op de doorreis camping.
Of voor tijdens het opzetten dan de voortent?? :P

Reserve caravan spiegels zou ik echt als allerlaatste meenemen?
Setje van die gele wiggen, trek of duw je je caravan zo met de auto op als het ding wat scheef staat, pootjes uit en klaar.
Koffertje peggy pegs, accu schroefmachine (met zo een lange dop voor de caravan pootjes).
Elektra kabeltje, en eventueel nog eentje extra.
Zorg voor een aftak op de stekker die je in de caravan steekt. Zo een ding.
Kleine losse haspel mee en je pikt zo (buiten de carvan om) door naar een stroom puntje in je voortent of onder je luifel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Bommes schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:58:
Paar fleskes bier, zakje chips..voor op de doorreis camping.
Of voor tijdens het opzetten dan de voortent?? :P

Reserve caravan spiegels zou ik echt als allerlaatste meenemen?
Setje van die gele wiggen, trek of duw je je caravan zo met de auto op als het ding wat scheef staat, pootjes uit en klaar.
Koffertje peggy pegs, accu schroefmachine (met zo een lange dop voor de caravan pootjes).
Elektra kabeltje, en eventueel nog eentje extra.
Zorg voor een aftak op de stekker die je in de caravan steekt. Zo een ding.
Kleine losse haspel mee en je pikt zo (buiten de carvan om) door naar een stroom puntje in je voortent of onder je luifel.
Je vergeet de mover (y) :+

Die aftak op de blauwe stekker is inmiddels besteld, dank je wel @Bommes :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Onze caravan (die we nog moeten verkopen :P ) weegt maar max 1000kg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AfWCCgwFLJe4PXowWs7XxtorTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FmQMiI7hQl5GOXHrR4U5OLHw.jpg?f=fotoalbum_large

Dat krijgen we wel mijn zijn 2tjes op zijn plek geduwd.
Maar dan moet het ding eerst los van de trekhaak, en het is me nog niet gebeurd dat ik het ding niet met auto exact op de plek krijg die ik wil :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Bommes schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:40:
Onze caravan (die we nog moeten verkopen :P ) weegt maar max 1000kg.
[Afbeelding]

Dat krijgen we wel mijn zijn 2tjes op zijn plek geduwd.
Maar dan moet het ding eerst los van de trekhaak, en het is me nog niet gebeurd dat ik het ding niet met auto exact op de plek krijg die ik wil :Y
Jij hebt een paar extra ogen O-)

Ik niet :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
aReaRe schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:41:
[...]

Jij hebt een paar extra ogen talent O-)

Ik niet :P
Heb het even voor je gecorrigeerd ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:28
Bommes schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:58:
accu schroefmachine (met zo een lange dop voor de caravan pootjes).
maar geen mover....? O-)

Nee, ik ga de hele accuboor voor je pootjes-discussie dit jaar niet starten, mag iemand anders doen :9

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
TheOmen schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:35:
[...]
Nee, ik ga de hele accuboor voor je pootjes-discussie dit jaar niet starten, mag iemand anders doen :9
We kunnen ook weer beginnen over haringen? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:28
Cheesy schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:38:
[...]

Nee, nee, lichtslingers aan je tent!!!!0111!

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-09 21:16
TheOmen schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:43:
[...]

Nee, nee, lichtslingers aan je tent!!!!0111!
Huh ik gebruik altijd een slinger voor de pootjes?!

(Maar even serieus, natuurlijk draai je de pootjes met de hand uit, sla je haringen met een hamer en hang je geen lichtjes op)

:+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 09:41
Kevinns schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:56:
[...]

Huh ik gebruik altijd een slinger voor de pootjes?!

(Maar even serieus, natuurlijk draai je de pootjes met de hand uit, sla je haringen met een hamer en hang je geen lichtjes op)

:+
Je draait de pootjes met een boormachine uit, de haringen met een klopboor de grond in en de lichtjes schroef je vast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vergeet de airco niet aan te zetten in de Caravan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Kevinns schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:56:
[...]

Maar even serieus, natuurlijk draai je de pootjes met de hand uit,
Zeker, door op het knopje vd hydraulische aansturing te drukken *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dentheman
  • Laatst online: 21-09 07:52

Dentheman

Zie signature

timmert26 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:58:
[...]

Je draait de pootjes met een boormachine uit, de haringen met een klopboor de grond in en de lichtjes schroef je vast.
Afgelopen zomer heb ik gezien gehoord hoe iemand met een slagschroevendraaier zijn pootjes uitdraait en een paar haringen in de grond ratelde.

Die had wel de aandacht op de camping kan ik je vertellen :p

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 13:39
Bommes schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:14:
@Koekstra dat laatste hoor ik nu ook al.
De vlam in de ketel gaat dus wel aan.

@pirke ik weet dat er geen water in hoort te zitten, maar dat wil niet zeggen dat het er nooit in gezeten heeft.
Deze camper is uit 1996, ik heb geen idee hoe goed vorige eigenaren voor de ketel hebben gezorgd. Bewust is onbewust trouwens.
Ik weet bijvoorbeeld dat de vorige eigenaren er alleen in de zomer de grote vakantie mee weg gingen.
Kachel nooit aangehad, boiler gebruikt?? Geen idee.
Maar toch zat er water in de watertank, in de leidingen, en dus ook in de boiler.
Dus misschien heeft dat wel gezorgd voor een kapot gevroren combiketel??
Ik heb het nu gewoon echt ff te druk om er naar te kijken, komt wel, er kunnen toch pas eind maart en weekend weg. Misschien heb ik het voor die tijd opgelost. Misschien niet, dan nemen we wel een klein electra kacheltje mee.

Maar goed, kampeer topic geen camper verwarming topic :P
Zit er geen vorstbeveiliging op die boiler? Ja die pompt het vaak leeg (dan moet er spanning op staan) maar ik meen dat de kraan sowieso open springt. Soms is dat al voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Dentheman schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:48:
[...]

Afgelopen zomer heb ik gezien gehoord hoe iemand met een slagschroevendraaier zijn pootjes uitdraait en een paar haringen in de grond ratelde.
Dan ben je toch niet goed bij je paasei of wel :? Waarschijnlijk geen idee wat voor apparaat ie in de hand had...?

Zelf ben ik overigens weer terug van de schroefharingen naar de ouderwetse hamer en (degelijke) haringen, gaat eigenlijk net zo snel en werkt prima. Schroefharingen zijn denk ik vooral leuk in zeer rotsachtige gebieden, de kust van Kroatië of zo.

Ook de poten doe ik weer met de slinger, kan ik ook meer kracht zitten. Kan de wagen er ook mee opkrikken namelijk.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Cheesy schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:38:
[...]

Lekker met een uitje, en wat zuur :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:13
Dentheman schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:48:
[...]

Die had wel de aandacht op de camping kan ik je vertellen :p
Als je al niet met een tent kampeert, dan kan dat stukje luxe er toch ook nog wel bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
pirke schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:13:
[...]

Wij starten thuis voor vertrek op met elektrisch, zodat de grootste kou weg is voordat we gaan rijden. Tijdens het rijden gebruikt de warmtewisselaar restwarmte vd koelvloeistof.

Helaas kunnen we er niet mee koelen, als het buiten 40 graden is trekt de cabine airco het niet om de volledige binnenruimte comfortabel te houden. De airco van het woongedeelte werkt alleen op 230v.
Aha jullie hebben in een camper uiteraard nog een derde warmtebron inderdaad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
Gaan we weer een discussie over haringen starten?

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/67966136_1377701505740190_2074344198944849920_n.jpg?_nc_cat=101&ccb=1-7&_nc_sid=f727a1&_nc_ohc=IiLGadiAi_IQ7kNvgHGSFsu&_nc_oc=Adg6jVf3HiUPvYTC-BvxsR20J9zd1j79jCiypW8Nj050VYY-iYUw9qcSSZnr1pbJBoo&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&_nc_gid=AYPoVPe-qZECQQctQWOk6fw&oh=00_AYB09A9oZvit-iL68iQBw9h3vSEX1Cyc0ekwxasQW6YMhw&oe=67DD2A63

:7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
FastFred schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:50:
Gaan we weer een discussie over haringen starten?

[Afbeelding]

:7
Dat is tenminste de lichtste optie die er bestaat :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:32
check check check guilty on all charges.

PeggyPegs voor tent.
Lichtslinger om tent.
Makita om pootjes uit te slingeren.
Mover voor de caravan
Digitale waterpas met app, om niet naar binnen hoeven te lopen om de waterpas op het aanrecht te bekijken

Heerlijk man, kamperen...

Ohja bijna vergeten, ik heb ook van die solarfakkels bij mijn scheerlijnen en een opblaasbare vortent met een kampa elektrische pomp... Die ratelt ook heerlijk.

Life is good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:59
wienesroa schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:21:
check check check guilty on all charges.

PeggyPegs voor tent.
Lichtslinger om tent.
Makita om pootjes uit te slingeren.
Mover voor de caravan
Digitale waterpas met app, om niet naar binnen hoeven te lopen om de waterpas op het aanrecht te bekijken

Heerlijk man, kamperen...

Ohja bijna vergeten, ik heb ook van die solarfakkels bij mijn scheerlijnen en een opblaasbare vortent met een kampa elektrische pomp... Die ratelt ook heerlijk.

Life is good.
Ik zoek nog een lichtslinger welke heb je en is het een aanrader :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:20
Ja, mooi nu we het er toch over hebben ;).

https://www.obelink.nl/peggy-peg-xl-schroefharingen.html
https://www.obelink.nl/ob...duty-schroefharingen.html

Schroefharingen...is het wat? Want erg leuk die De Waard Bosuil tent...maar die haringen...pfff...als ik dat kan oplossen met de accuboormachine?

[ Voor 15% gewijzigd door Devian op 19-02-2025 15:25 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
kiefty14 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:24:
[...]

Eentje met looplicht en knipperstand en nog beter eentje die meedoet met de muziek

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zuma
Devian schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:24:

Schroefharingen...is het wat? Want erg leuk die De Waard Bosuil tent...maar die haringen...pfff...als ik dat kan oplossen met de accuboormachine?
Geen De Waard tent nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-08 07:40
Wij staan op het punt onze eerste caravan te kopen. We hebben nu wat jaren kampeerervaring met een hele fijne (De Waard) tent. Door de komst van een tweede is die tent te klein geworden.

We kopen een nieuwe caravan. Moeten we nog ergens op letten? Deze caravan staat volgens mij een paar maanden bij de dealer (is het '25 model). Is het dan gebruikelijk dat er geen demo-korting op zit? Verder wil ik de fietsendrager alvast door de dealer op de dissel laten monteren. Geen andere opties. We willen eerst even zien hoe het met caravan bevalt en dan een luifel / voortent erbij uitzoeken. De auto kan het makkelijk trekken: 1.800 kg max en caravan weegt leeg ~ 1.050 kg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
emile schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:57:
Wij staan op het punt onze eerste caravan te kopen. We hebben nu wat jaren kampeerervaring met een hele fijne (De Waard) tent. Door de komst van een tweede is die tent te klein geworden.

We kopen een nieuwe caravan. Moeten we nog ergens op letten? Deze caravan staat volgens mij een paar maanden bij de dealer (is het '25 model). Is het dan gebruikelijk dat er geen demo-korting op zit? Verder wil ik de fietsendrager alvast door de dealer op de dissel laten monteren. Geen andere opties. We willen eerst even zien hoe het met caravan bevalt en dan een luifel / voortent erbij uitzoeken. De auto kan het makkelijk trekken: 1.800 kg max en caravan weegt leeg ~ 1.050 kg.
Onlangs is vanaf deze post een hele rits reacties gepost met puntjes waar je op zou kunnen letten. Wellicht goed om die door te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-08 07:40
Cheesy schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:01:
[...]

Onlangs is vanaf deze post een hele rits reacties gepost met puntjes waar je op zou kunnen letten. Wellicht goed om die door te nemen.
Heel fijn! Ga ik zeker doen! E achter B is al in de pocket. Mover wilde ik niet doen maar daar twijfel ik na het lezen van de berichten in dat topic over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 14:42
JanHenk schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:06:
[...]
Zelf ben ik overigens weer terug van de schroefharingen naar de ouderwetse hamer en (degelijke) haringen, gaat eigenlijk net zo snel en werkt prima. Schroefharingen zijn denk ik vooral leuk in zeer rotsachtige gebieden, de kust van Kroatië of zo.
Ben nu twee jaar over naar schroefharingen en wil echt niet meer terug. Winst zit hem vooral in het afbreken/uit de grond krijgen van de haringen. Ook in zandachtige bodems zitten ze na 2 weken soms erg vast, dan is de accuboormachine erg prettig.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:20
vandermark schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:05:
[...]

Ben nu twee jaar over naar schroefharingen en wil echt niet meer terug. Winst zit hem vooral in het afbreken/uit de grond krijgen van de haringen. Ook in zandachtige bodems zitten ze na 2 weken soms erg vast, dan is de accuboormachine erg prettig.
Welke heb je?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
https://www.obelink.nl/pe...qMwLE90waIbBbqtQxZQ&gQT=3

eens met bovenstaande.

Zou niet meer zonder willen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
kiefty14 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:24:
[...]

Goh, ik heb ze ooit gekocht bij een franse supermarkt. Inclusief afstandbediening.
Zitten heel wat standen op die ik niet gebruik. Van standje epileptische aanval, tot bordeel verlichting.

De gekleurde lampjes hang ik buiten om de voortent. Binnenin heb ik volgens mij lampjes van blokker, die zijn zacht wit en puur voor sfeer. Als ik wil lezen, knips ik gewon lampje aan, of de achtergrondverlichting van tablet.

Sorry heb je weinig aan.... Maar binnen vond ik de gekleurde lampjes echt irritant. Zeker bij het spelen van UNo oid kan je kleuren etc niet meer zien.

Alles voor de looks buiten he

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns
  • Laatst online: 20-09 21:16
vandermark schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:05:
[...]

Ik gebruik voornamelijk dikke lange spijkers als rotspennen, en als de grond te zacht is bredere haringen. Ik heb werkelijk nog nooit gehad dat ze er niet uitkwamen met een ruk aan de klauwhamer.

Zelfs de gigantische stormbandharingen komen er zonder problemen uit https://www.esvocampingsh...cm-x-2-mm-staal-verzinkt/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

pirke schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 00:40:
[...]

Heb het even voor je gecorrigeerd ;)
Ik ben vrijgezel en in mijn eentje. Op de kampeerplek is het parkeren, auto afkoppelen en met de mover de hut op de goede plek zetten.

In mijn eentje kan ik niet alles overzien als de hut achter de hut hangt hé :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

pirke schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:38:
[...]

Zeker, door op het knopje vd hydraulische aansturing te drukken *O*
Luie donder :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:59
emile schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:05:
[...]

Heel fijn! Ga ik zeker doen! E achter B is al in de pocket. Mover wilde ik niet doen maar daar twijfel ik na het lezen van de berichten in dat topic over.
Een mover zou ik zeker doen! Vooral bij de wat krappere plekken en waterpas zetten in het ideaal. Verder moet je zelf ervaren wat je prettig en onmisbaar vind

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

[...]

- Camping geboekt
- Rijbewijzen gepland

To do lijstje:
- Caravan ophalen
@B-Real Kwam een linkje tegen op het caravan forum (https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=10230l )voor een lijstje voor de caravan en camping:

http://www.kampeerchecklist.nl/

En voor allen: doe er je voordeel ermee als herinnering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
Ik kwam hem daar (en jouw naam ook) ook tegen inderdaad :). Daar staan wel veel op in de categorie open deur :P.

Ik probeer vooral te vinden wat ik als nieuwe caravan bezitter nou echt moet hebben, niet snel aan denkt maar zeker niet zonder kan.
Ik heb een goede dikke verlengkabel, maar nog niet de juiste stekkers.
Waterpas om de caravan goed te zetten, kan met de telefoon maar zo'n los dingetje kost een paar euro.
Setje scheerlijnen/waslijnen, dat zijn van die dingen waar je pas achter komt dat je ze vergeten hebt als je de natte was op wilt hangen. En ja, met twee á drie weken vakantie en twee kleine kinderen ontkomen wij niet aan een wasbeurt.

Die staan o.a. inmiddels op het lijstje.

Veel zaken verzamel je uiteindelijk ook in de loop der jaren natuurlijk. Mijn broertje was mij voor, dus die heeft de oude camping uitrusting van mijn ouders al geplunderd :D
Mijn schoonouders hebben naast de camper ook nog een oude vouwwagen, waar alles in zit. Daar gaan we ook nog wel even in neuzen.

Kan ik uiteraard gewoon gebruiken, maar wil gewoon mijn eigen spul hebben. Ook omdat ik de caravan altijd "gebruiksklaar" wil hebben staan en niet telkens van alles moet verzamelen en daarna weer moet terugbrengen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wienesroa
Waterpas om de caravan goed te zetten, kan met de telefoon maar zo'n los dingetje kost een paar euro.
https://www.amazon.nl/dp/...87102941_TE_SCE_dp_1?th=1

Wij hebben deze, is best wel handig. Zodra wij op camping aankomen, heeft iedereen zijn eigen taak :-).
Kids gaan op zoek naar speeltuin en vallen papa/mama vooral niet lastig, hihi...

Mama gaat van alles doen.
Papa zet caravan waterpas en bakent territorium af. ;-)

Die waterpas is dan wel geinig. Ik leg die op aanrecht blokje. En begin met de mover te spelen. Soms wat hoger op de keg. Neuswiel wat in of uit. Maar hoef niet steeds naar binnen te lopen (met vaak toch wat moddervoeten) en niet afhankelijk van iemand die zegt. Beetje omhoog... Ohnee, omlaag. Nee ik bedoelde rechts omlaag. Als in de kant van de wc, haha, je kent het wel.

Allemaal met korreltje zout natuurlijk, maar 45 euro om echtscheiding te voorkomen is geen geld. Na lange reis wil je zo snel mogelijk, met zo weinig mogelijk gedoe, de voortent hebben staan met een grote pot bier op tafel. Genietend van je fantastische sfeerverlichting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 16:37

Flipmo

OMG !!

ik gebruik een waterpas van 1 euro en 95 cent van Obelink die ik op de dissel leg (zet bij mij geen kap over)
doet hetzelfde natuurlijk. Sinds vorig jaar ook een mover en dan kan je hem idd perfect waterwas zetten door hem op een wig te rijden.
Dat was de andere jaren wel een gedoe.. pffff

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik kijk altijd naar de deur van de badkamer in de camper/caravan.
Valt die dicht dan ligt ons hoofd hoger = dikke prima.
Valt die open dan ligt ons hoofd lager dus moet ik hem iets rechter zetten.
Klaar.. :+

Dit afhankelijk van welke zijde de badkamer zit en welke zijde we slapen..maar het punt is duidelijk.
Ik geloof het wel, zo precies is voor ons niet nodig. Als het spiegel ei niet uit de pan schuift is het goed toch 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Wat een luxe. De tent waterpas mislukt nog elke keer ;)
Meestal kijken we wel even de plaats na, maar uitzicht en vlakheid van de plaats matchen niet altijd met elkaar. Afgelopen zomer stonden we op een bedje van beukennootjes. De grove takjes kon ik weghalen, maar alle ingetrapte beukennootjes werd wat lastiger :X
Met hoofd omlaag slapen is inderdaad irritant, maar dan draaien we gerust om. Het is lastiger als je naar de zijkant rolt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 19-09 15:33

Smurf

Detri

wienesroa schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:45:
[...]

https://www.amazon.nl/dp/...87102941_TE_SCE_dp_1?th=1

Wij hebben deze, is best wel handig. Zodra wij op camping aankomen, heeft iedereen zijn eigen taak :-).
Kids gaan op zoek naar speeltuin en vallen papa/mama vooral niet lastig, hihi...

Mama gaat van alles doen.
Papa zet caravan waterpas en bakent territorium af. ;-)

Die waterpas is dan wel geinig. Ik leg die op aanrecht blokje. En begin met de mover te spelen. Soms wat hoger op de keg. Neuswiel wat in of uit. Maar hoef niet steeds naar binnen te lopen (met vaak toch wat moddervoeten) en niet afhankelijk van iemand die zegt. Beetje omhoog... Ohnee, omlaag. Nee ik bedoelde rechts omlaag. Als in de kant van de wc, haha, je kent het wel.

Allemaal met korreltje zout natuurlijk, maar 45 euro om echtscheiding te voorkomen is geen geld. Na lange reis wil je zo snel mogelijk, met zo weinig mogelijk gedoe, de voortent hebben staan met een grote pot bier op tafel. Genietend van je fantastische sfeerverlichting
Dit kan ongeveer 42 euro goedkoper met zo'n heel klein kruis waterpasje en een 3-stappen plan:
1: Zet een keer de caravan goed waterpas via de naar binnenloop of iemand die aanwijzingen geeft methode.
2: Plak het waterpasje op je disselbalk met een dikke klodder kit, en stel hem in zodat hij precies waterpas staat
3: Op een volgende plek kan je gewoon bij de dissel blijven staan.

Mijn mover is al wat ouder, dus ik moet hem een beetje de wielkeg op helpen soms. Dan is het handig als je ook gelijk de waterpas kan aflezen. En voor de lengte recht zetten sta je daar toch ook te zwengelen.

)

• Gonadan
  • Laatst online: 21:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
JanHenk schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:06:
Dan ben je toch niet goed bij je paasei of wel :? Waarschijnlijk geen idee wat voor apparaat ie in de hand had...?
Kan op zich toch prima? Zolang de weerstand net genoeg is om het slagmechanisme te activeren heb je ook nog geen herrie. En als je een roestige oude caravan hebt waarvan de pootjes vaak vast zitten is de slagfunctie misschien nog wel lekker ook. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
wienesroa schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:04:
[...]
Maar binnen vond ik de gekleurde lampjes echt irritant. Zeker bij het spelen van UNo oid kan je kleuren etc niet meer zien.

Alles voor de looks buiten he
Oké je hebt me nu toch uit de tent gelokt :+ : Als je het binnen al niets vindt hoe denk je dan dat mensen het buiten vinden???? Leuk zo'n kermis op de camping joh! Not _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:09:
[...]

Kan op zich toch prima? Zolang de weerstand net genoeg is om het slagmechanisme te activeren heb je ook nog geen herrie. En als je een roestige oude caravan hebt waarvan de pootjes vaak vast zitten is de slagfunctie misschien nog wel lekker ook. :P
Je kan ook iets doen aan die roestige pootjes natuurlijk :P

Beetje symptoombestrijding toch? Ik draaide de boel altijd met een compact 12v machientje in en uit, werkte prima. Zo'n slagschroevendraaier lijkt me daarom in veel gevallen ruim overkill, maar wie ben ik. Heb hem nu niet meer mee, scheelt weer wat nadenken.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:19:
Je kan ook iets doen aan die roestige pootjes natuurlijk :P

Beetje symptoombestrijding toch? Ik draaide de boel altijd met een compact 12v machientje in en uit, werkte prima. Zo'n slagschroevendraaier lijkt me daarom in veel gevallen ruim overkill, maar wie ben ik. Heb hem nu niet meer mee, scheelt weer wat nadenken.
Tuurlijk is het symptoombestrijding, je kunt ook iets doen aan de manier waarop fysieke arbeid door de gebruiker ervaren wordt. ;)

Ik heb ook een slagfunctie. De pootjes kunnen soms best wat stroef gaan na een periode stalling, dus een tik tegen de zwengel is soms fijn om het beginnetje even los te maken. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:26
Ik moet bij boormachines toch altijd wel aan “lazy caravanning” denken, maar ieder z’n ding.

Zelf heb ik kinderen mee, die kunnen ook wel een beetje fysieke inspanning gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
  • Laatst online: 19-09 19:50
spaarpot schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:31:
[...]

Tja er is echt niets mis met Tintesmuhle, veel gezichten welke er vaker terugkomen. Maar de wereld is groter dan Tintesmuhle, dat is ook wel weer eens leuk. Maar heb wat drempelvrees, 'bang' dat het ergens anders tegen gaat vallen :-). Daarom mijn vraag op dit forum.
Beetje late to the party, maar mijn ervaring met campings in Luxemburg waren vooral in functie van wandelen:
In 2023 hebben we met de camper op Camping Bellevue 2000 in Berdorf gestaan, omdat dat vlak aan de Mullerthal trail 2 ligt. Heel ruime camping, met genoeg ruimte tussen de verschillende spots. Hagen tussen de rijen, maar niet in de vakken ;) Is iets minder hip en trendy dan Martbusch (volgens mij), maar wel gewoon een goede camping. Ligt net buiten het dorpje, met kleine winkel. Net zoals alles in Luxemburg nooit ver weg van de natuur, maar ook niet ver weg van de beschaving (lees: winkels, horeca).
In 2024 hebben we een huisje gehuurd op Camping du Nord (die hier ook al is vernoemd). Deze ligt wel iets afgelegen, maar aan een riviertje. Ook ruime kampeerspots, zonder hagen. Hiervoor heb ik toen gekozen omdat dat qua planning goed uitkwam met de Lee-trail, en 1km verder een station ligt met directe verbinding met grotere steden. Redelijk moderne camping, maar geen directe ervaring met sanitair en andere voorzieningen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ronk1961
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-09 12:23
Stalensnuitje schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:19:
Ik moet bij boormachines toch altijd wel aan “lazy caravanning” denken, maar ieder z’n ding.

Zelf heb ik kinderen mee, die kunnen ook wel een beetje fysieke inspanning gebruiken :+
Of wat aan je handen mankeren.(reuma)
Dan is een boormachine voor de pootjes en haringen best wel fijn.
Want 14 dagen tijdens je vakantie met pijnlijke/ontstoken handen rondlopen is niet fijn.
Ik wil ook nog graag mijn biertje vast kunnen houden. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Vandaag de jaarlijkse waterdichtheidscontrole gehad, was er weer wat mis :(

Eerste keer na aankoop bleek er een kitnaad bij de alkoof niet goed te zijn, is toen allemaal correct onder garantie hersteld. Jaar erop alles ok en nu bij de onderkant waar teveel vocht zat. Weer garantie (10 jaar lang gelukkig) maar is weer zo'n gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

pirke schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:05:
Vandaag de jaarlijkse waterdichtheidscontrole gehad, was er weer wat mis :(

Eerste keer na aankoop bleek er een kitnaad bij de alkoof niet goed te zijn, is toen allemaal correct onder garantie hersteld. Jaar erop alles ok en nu bij de onderkant waar teveel vocht zat. Weer garantie (10 jaar lang gelukkig) maar is weer zo'n gedoe.
Het zit niet mee met je aanschaf :(:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
Smurf schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:47:
[...]

Dit kan ongeveer 42 euro goedkoper met zo'n heel klein kruis waterpasje en een 3-stappen plan:
1: Zet een keer de caravan goed waterpas via de naar binnenloop of iemand die aanwijzingen geeft methode.
2: Plak het waterpasje op je disselbalk met een dikke klodder kit, en stel hem in zodat hij precies waterpas staat
3: Op een volgende plek kan je gewoon bij de dissel blijven staan.

Mijn mover is al wat ouder, dus ik moet hem een beetje de wielkeg op helpen soms. Dan is het handig als je ook gelijk de waterpas kan aflezen. En voor de lengte recht zetten sta je daar toch ook te zwengelen.
Dat kan best goedkoper, maar ik hou wel van onnozele gadgets…

Laatste gebruikt om een boekenplank waterpas op te hangen. Mijn vader wist niet wat die zag, zijn gezichtsuitdrukking was de 45€ al waard :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

wienesroa schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:55:
[...]

Dat kan best goedkoper, maar ik hou wel van onnozele gadgets…

Laatste gebruikt om een boekenplank waterpas op te hangen. Mijn vader wist niet wat die zag, zijn gezichtsuitdrukking was de 45€ al waard :+
Daarom deze vorig jaar gekocht (luchtkussen O-) )om te levelen in extreme omstandigheden, ietsje duurder (maal 2x) :P

luftkissen flat jack camper 2.0

[ Voor 3% gewijzigd door aReaRe op 21-02-2025 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Laatst online: 21-09 14:19

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@aReaRe Wat is jouw ervaring met die dingen? Mijn Fiamma Level Pro blokken hebben beide inmiddels krak gezegd en ik vond sowieso dat ze maar weinig verschil maakten als ik m'n bus wilde levelen. Hoewel ik voor 1 zo'n Flat-Jack nog 10 van die Fiamma setjes kan kopen :+ , spreekt het lage gewicht en beperkte pakruimte mij wel erg aan.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

Ik ben (met campertje) ook van het team, als hoofd hoger dan voeten en niet schuin, dan prima.

Heb wel eens een blokje omgelopen op zoek naar een baksteen of twee om het recht te krijgen, maar dat was de enige keer in een jaar of 10.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Yukkie schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:17:
@aReaRe Wat is jouw ervaring met die dingen? Mijn Fiamma Level Pro blokken hebben beide inmiddels krak gezegd en ik vond sowieso dat ze maar weinig verschil maakten als ik m'n bus wilde levelen. Hoewel ik voor 1 zo'n Flat-Jack nog 10 van die Fiamma setjes kan kopen :+ , spreekt het lage gewicht en beperkte pakruimte mij wel erg aan.
Ik moet hem nog gaan gebruiken, vorig jaar vanwege omstandigheden niet met de caravan op pad geweest :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:26
ronk1961 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:11:
[...]

Of wat aan je handen mankeren.(reuma)
Dan is een boormachine voor de pootjes en haringen best wel fijn.
Want 14 dagen tijdens je vakantie met pijnlijke/ontstoken handen rondlopen is niet fijn.
Ik wil ook nog graag mijn biertje vast kunnen houden. :+
Ja, in dat soort situaties kan ik me wel goed voorstellen dat je de boormachine pakt idd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Vandaag de huishoudaccu's van mijn California vervangen. Het waren nog de originele accu's vanuit de fabriek (dus uit 2017) en liepen naar mijn zin te snel leeg als hij stil staat. Dus de oude Varta's er uit en nieuwe Exide's er in! Ik ben er ook een whooping 12Ah per accu op vooruit gegaan (de oude accu's waren 70Ah).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbMcBWW6FhLtpPe1Sq63RiZWF3w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vKc7IHXi5uvB65HwwB5EnvBx.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5Nogkv6-b158iFzsAL9_dvzZDI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AQvB7oVFpacacyqyLsDAzRXJ.png?f=fotoalbum_tile

Helaas ook schade aan het onderstel van het zonnepaneel op het dak geconstateerd :( Ik vermoed dat dit recentelijk is gebeurt toen hij voor een beurt bij de garage is geweest. Ik heb het paneel in November geïnstalleerd en heb daarna nog nauwelijks gereden. Gelukkig geen schade aan het paneel zelf (zover ik kan zien) en het paneel doet het verder prima. Wel flink balen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kd9Ivv8E-cHVpQje7kxMsqANc74=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gz0YtVTsDLqLb2OYxNtbMI51.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik heb vandaag ook ff aan de camper geknutseld.
Verwarming was nog niet in orde.
Nu dus wel (y)
Er lekte op 3 locaties (drink)water rondom de boiler/ketel combi.
De drinkwater in- en uitgang van de boiler, en op de overgang van 2 slangen meteen na de drukpomp.
Dit heeft blijkbaar ook al een tijdje gelekt want hier was de onderliggende vloer zacht van het vocht ;(
Gelukkig is dat onder de bank in de onderste vloer van de dubbele bodem.
Nu de lekkages opgelost zijn zal er ook niet meer vocht in trekken. Dat de vloer daar dus nu ff wat minder is, is tot daar aan toe.
Los ik later wel op.

De verwarming: onder het vul/expansie vat zit een kraan, deze stond dicht.
Jon de kraan een halve slag draaien, dacht dat het ding daarmee open was. Dat bleek niet zo, iets meer kracht er op en toen ging die wel verder linksom. Na openen liep er meteen een hoop glycol het systeem in.
Ontluchtingen her en der geopend tot er glycol uitkwam.
Ketel opgestart, dat was in orde, cv pomp loopt ook, leidingen worden warm, radiatoren her en der ook.
Nog wel flink veel geborrel en geruis. Flink wat lucht er in nog dus. Ontluchten schijnt nog al een ding te zijn, dus later weer verder.

Maar het ding is dus niet kapot gevroren, pomp doet het, brander, enz.
* Bommes grote blij :)

[ Voor 8% gewijzigd door Bommes op 23-02-2025 18:47 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pirke
https://www.rtvnoord.nl/e...ienst-naar-noorse-arendal

Over 2 jaar kunnen we wellicht weer vanuit de Eemshaven naar Noorwegen toe *O*

[ Voor 6% gewijzigd door pirke op 24-02-2025 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op maandag 24 februari 2025 @ 00:34:
https://www.google.com/am...ienst-naar-noorse-arendal

Niet gek. Al moet ik zeggen dat de Mandal of Lyngdal optie ook wel aantrekkelijk klinkt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:04
pirke schreef op maandag 24 februari 2025 @ 00:34:
https://www.rtvnoord.nl/e...ienst-naar-noorse-arendal

Wat ik altijd begreep is dat HNL erg slechte afspraken had gemaakt.. Ze mochten een jaar een aanmeer plek gebruiken in de Eenshaven en moesten daarna hun 'eigen' aanmeerplek maken. Na een jaar hadden ze hun eigen plek nog niet, sterker nog de plannen waren niet eens goedgekeurd. En de Eemshaven had afspraken gemaakt met andere gebruikers waardoor de veerboot af en toe gewoon achter het net viste en niet kon aanmeren.. Tja dan is het snel gedaan met je veerdienst.

Toen wij in 2022 gingen beviel het ons wel uitstekend.. Dit jaar gaan we via Denemarken, dat is toch een stukje verder rijden tot je de boot op kan :p.

Overigens @ de discussie wat betreft waterpas zetten hierboven. Ik heb al jaar en dag een simpel waterpas appje op mijn telefoon. Gebruikte die al met de caravan en nu nog steeds met de camper. Als ie 0.1 afwijkt staan we prima, is het meer dan gaat ergens een blok onder een wiel. Maar 90% van de tijd hoeven we weinig te doen. Handrem aantrekken en klaar.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

aReaRe schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:34:
[...]

Daarom deze vorig jaar gekocht (luchtkussen O-) )om te levelen in extreme omstandigheden, ietsje duurder (maal 2x) :P

[Afbeelding: luftkissen flat jack camper 2.0]
Ik heb deze nu paar maanden. Werkt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Yukkie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:37:
Vandaag de huishoudaccu's van mijn California vervangen. Het waren nog de originele accu's vanuit de fabriek (dus uit 2017) en liepen naar mijn zin te snel leeg als hij stil staat. Dus de oude Varta's er uit en nieuwe Exide's er in! Ik ben er ook een whooping 12Ah per accu op vooruit gegaan (de oude accu's waren 70Ah).
[Afbeelding][Afbeelding]

Helaas ook schade aan het onderstel van het zonnepaneel op het dak geconstateerd :( Ik vermoed dat dit recentelijk is gebeurt toen hij voor een beurt bij de garage is geweest. Ik heb het paneel in November geïnstalleerd en heb daarna nog nauwelijks gereden. Gelukkig geen schade aan het paneel zelf (zover ik kan zien) en het paneel doet het verder prima. Wel flink balen.
[Afbeelding]
Jammer dat je er niet gelijk lifepo's in hebt kunnen zetten maar dan moet je de lader wellicht ook vervangen... Voordeel van deze lifepo's is dat je ze veel dieper kan ontladen dus meer Ah te je beschikking bij gelijke capaciteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
Bommes schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:18:
Ik heb vandaag ook ff aan de camper geknutseld.
Verwarming was nog niet in orde.
Nu dus wel (y)
Er lekte op 3 locaties (drink)water rondom de boiler/ketel combi.
De drinkwater in- en uitgang van de boiler, en op de overgang van 2 slangen meteen na de drukpomp.
Dit heeft blijkbaar ook al een tijdje gelekt want hier was de onderliggende vloer zacht van het vocht ;(
Gelukkig is dat onder de bank in de onderste vloer van de dubbele bodem.
Nu de lekkages opgelost zijn zal er ook niet meer vocht in trekken. Dat de vloer daar dus nu ff wat minder is, is tot daar aan toe.
Los ik later wel op.

De verwarming: onder het vul/expansie vat zit een kraan, deze stond dicht.
Jon de kraan een halve slag draaien, dacht dat het ding daarmee open was. Dat bleek niet zo, iets meer kracht er op en toen ging die wel verder linksom. Na openen liep er meteen een hoop glycol het systeem in.
Ontluchtingen her en der geopend tot er glycol uitkwam.
Ketel opgestart, dat was in orde, cv pomp loopt ook, leidingen worden warm, radiatoren her en der ook.
Nog wel flink veel geborrel en geruis. Flink wat lucht er in nog dus. Ontluchten schijnt nog al een ding te zijn, dus later weer verder.

Maar het ding is dus niet kapot gevroren, pomp doet het, brander, enz.
* Bommes grote blij :)
En weer iemand die kenner is van dit soort oudere systemen. Mijn kennis is al weer bijna 20 jaar geleden en dus weggerroest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

HGM schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:10:
[...]

Ik heb deze nu paar maanden. Werkt perfect.
Daar twijfel ik niet aan als ik de reviews lees, maar lezen =/= aan de praktijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

zuma schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:11:
[...]

Jammer dat je er niet gelijk lifepo's in hebt kunnen zetten maar dan moet je de lader wellicht ook vervangen... Voordeel van deze lifepo's is dat je ze veel dieper kan ontladen dus meer Ah te je beschikking bij gelijke capaciteit.
Dat verbaasde mij ook dat @Yukkie niet voor de LiPo's gekozen heeft, 40Ah accu LiPo weegt de helft van de originele loodaccu's.
Maar de lader moet dan wel aangepast worden gok ik zo.

[ Voor 5% gewijzigd door aReaRe op 25-02-2025 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

De overstap van Lood naar modern is lastiger dan het lijkt.
Modern kan heel veel stroom opnemen, daar moet je de dynamo op begrenzen anders frituurt deze zichzelf.
En bij campers heb je ook nog de walstroomlader.
Andere voltages spelen ook mee.

Met DC/DC laders kan je wel redelijk wat afvangen, maar ik heb het voor nu ook nog uitgesteld.

De voordelen zijn natuurlijk immens, lichter, meer bruikbare capaciteit per inhoud (misschien nog wel belangrijker dan gewicht) en natuurlijke een langere levensduur, betere vorstbestendigheid.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik heb lang getwijfeld over België LiFePo4 accu's, maar toch niet gedaan. Op dit moment kan ik voor 1 LiFePo4 accu beide accus ongeveer 2 à 3x vervangen als het moet. Daarnaast lees ik op verschillende fora dat dan het laadrelais (dat er voor zorgt dat de accu's pas geladen worden tijdens het rijden als de rij accu een hoger voltage meet, zodat die niet leeg getrokken wordt door de huishoud accu's) vervangen moet worden door een dc-dc acculader. En ook de AC-DC lader die de huishoudaccu's laad als de bus aan de walstroom staat zou waarschijnlijk vervangen moeten worden. Er zijn er zelfs bij die de complete bekabeling vervangen.
Dit is dus een wat economischere oplossing :+

Heel lang vrij staan doe ik toch niet. Meestal blijf ik een dag of 3 ergens staan (vrijwel altijd op een camping). Als ik dan verplaats, laden de accu's weer bij tijdens het rijden. Ook heb ik sinds november een zonnepaneel op het dak liggen. (met nu dus een "mooie" deuk er in :-( ) Die laad zelfs nu in de winter in de half overdekte parkeergarage bij zonnig weer de accu's nog een beetje bij. Ik denk dat ik het zo wel uithou voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Yukkie schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:49:
Ik heb lang getwijfeld over België LiFePo4 accu's, maar toch niet gedaan. Op dit moment kan ik voor 1 LiFePo4 accu beide accus ongeveer 2 à 3x vervangen als het moet. Daarna lees ik op verschillende fora dat dan het laadrelais (dat er voor zorgt dat de accu's pas geladen worden tijdens het rijden als de rij accu een hoger voltage meet, zodat die niet leeg getrokken wordt door de huishoud accu's) vervangen moet worden door een dc-dc acculader. En ook de AC-DC lader die de huishoudaccu's laad als de bus aan de walstroom staat zou waarschijnlijk vervangen moeten worden. Er zijn er zelfs bij die de complete bekabeling vervangen.
Dit is dus een wat economischere oplossing :+

Heel lang vrij staan doe ik toch niet. Meestal blijf ik een dag of 3 ergens staan (vrijwel altijd op een camping). Als ik dan verplaats, laden de accu's weer bij tijdens het rijden. Ook heb ik sinds november een zonnepaneel op het dak liggen. (met nu dus een "mooie" deuk er in :-( ) Die laad zelfs nu in de winter in de half overdekte parkeergarage bij zonnig weer de accu's nog een beetje bij. Ik denk dat ik het zo wel uithou voorlopig.
Dan snap ik je keuze wel. Bij een camper is het wat complexer dan bij een caravan, ik heb een 20Ah Lipo voor de mover die (in noodgevallen) ook voor licht in de caravan gebruikt kan worden (zelfvoorzienend, en de koelkast en verwarming dan wel op gas).

[ Voor 5% gewijzigd door aReaRe op 25-02-2025 22:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Beetje afhankelijk van je verbruik zijn zonnepanelen ook overbodig. Wij hebben het in Noorwegen 6 weken volgehouden zonder zonnepanelen en slechts 2x en nachtje op een camping... Wel regelmatig een uurtje rijden, en een koelkast op gas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
LiPo is de afkorting van Lithium-polymeer batterij, dat is nogal een ander type dan de Lithium-ijzer-fosfaat batterij… Voor die laatste gebruiken we doorgaans de afkorting LFP. Ik neem aan dat je die bedoelde..

Blijft wel een zoektocht door de verschillende chemieën en bijbehorende eigenschappen. En vooral het BMS is een onderschatte factor in de veiligheid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

pirke schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:20:
Beetje afhankelijk van je verbruik zijn zonnepanelen ook overbodig. Wij hebben het in Noorwegen 6 weken volgehouden zonder zonnepanelen en slechts 2x en nachtje op een camping... Wel regelmatig een uurtje rijden, en een koelkast op gas.
Noorwegen en elke dag een uur rijden zou ik ook geen paneel hebben. Laredo (Spanje) in de volle zon met 30C is het wel fijn om de koelkast te laten draaien zonder walstroon voor 48h.
Maar een uurtje rijden laadt veel op, dan kan je weer even vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

pirke schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:20:
De koelkast in de California is alleen elektrisch, dat is helaas een vaste verbruiker. Maar op een lampje 's avonds en het opladen van m'n telefoon na, ook de enige verbruiker. Het zonnepaneel is vooral ook bedoeld om in de tijd dat de bus thuis stil staat de accu's een beetje vol te houden. Het is voor mij helaas niet mogelijk om hem thuis aan de walstroom te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
BeaM-R schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:14:
Vandaag teruggekomen uit Kroatië (camping Vestar bij Rovinj) met onze Fendt 510 TF. Caravan inmiddels 15 jaar in ons bezit en beste investering ooit (letterlijk). Deze in 2004 aangeschaft bij de dealer voor 7500 euro. Afschrijving 15 jaar later is nagenoeg 0. Deze zelfde staan nu op MP voor rond de 7000 euro.

In de 15 jaar ook al heel wat reizen er mee gemaakt. Zal binnenkort wel een wat uitgebreider verslagje doen daar over.

[Afbeelding]
Even een oude post omhoog schoppen.
Wij gaan deze zomer ook naar camping Vestar, dus ben wel benieuwd naar een korte review van de camping :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Yukkie schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:41:
[...]

De koelkast in de California is alleen elektrisch, dat is helaas een vaste verbruiker. Maar op een lampje 's avonds en het opladen van m'n telefoon na, ook de enige verbruiker. Het zonnepaneel is vooral ook bedoeld om in de tijd dat de bus thuis stil staat de accu's een beetje vol te houden. Het is voor mij helaas niet mogelijk om hem thuis aan de walstroom te hangen.
uitzetten en koelblok(ken) in gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:18
zuma schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:42:
[...]

uitzetten en koelblok(ken) in gooien?
Dat hoeft toch juist niet als hij een zonnepaneel heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
J-M-T schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:58:
[...]

Dat hoeft toch juist niet als hij een zonnepaneel heeft?
Uit ervaring weet ik dat een zonnepaneel onvoldoende kan zijn op een California. Beetje afhankelijk van de aanwezige zonkracht en schaduw van bomen en struiken. Vooral in voorjaar en najaar schiet het gewoon te kort om bijvoorbeeld 3 of 4 dagen op een plek te blijven. Dan mag je blij zijn dat je er 2 haalt met de koelkast aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Gemiddelde camper compressorkoelkast verbruikt iets van 4Amp per uur dacht ik ooit gelezen te hebben.
Dat is dan zo een onder het keukenblad (tafel) model ding met een deur aan de voorzijde.
Volgens mij zijn die in de California's van het type bovenlader en een stuk kleiner toch?
Die zullen dus misschien net wat minder verbruiken.
Evengoed, is het toch al snel bijna 100Amp in 24uur wat je verbruikt, en "ouderwetse" lood/zuur tractie accu's wil je liever niet verder dan 50% ontladen.
Moet je dus al 200Amp/u hebben staan aan accu capaciteit om het zonder panelen langer dan 1 etmaal vol te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
die 4ah is voor als hij 100% van de tijd draait wat een compressorkoelkast normaal gesproken niet doet.
Dat is juist het voordeel van een compressorkoelkast ;)

als hij maar een kwartier per uur aanslaat dan verbruikt hij dus maar 1ah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Bommes schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:19:
Gemiddelde camper compressorkoelkast verbruikt iets van 4Amp per uur dacht ik ooit gelezen te hebben.
Dat is dan zo een onder het keukenblad (tafel) model ding met een deur aan de voorzijde.
Volgens mij zijn die in de California's van het type bovenlader en een stuk kleiner toch?
Die zullen dus misschien net wat minder verbruiken.
Evengoed, is het toch al snel bijna 100Amp in 24uur wat je verbruikt, en "ouderwetse" lood/zuur tractie accu's wil je liever niet verder dan 50% ontladen.
Moet je dus al 200Amp/u hebben staan aan accu capaciteit om het zonder panelen langer dan 1 etmaal vol te houden.
Ik geloof dat zo'n volkswagen California koelkast ongeveer 20aH verbruikt per 24 uur. Probleem is dat er idd AGM accu's in zitten met een kleine capaciteit van zo'n 75Ah. Een voor de motor en een voor de huishoudbende

Die dingen mag je maar maximaal ontladen tot 30% kortom 53Ah. Met licht erbij haal je dus de 2 dagen ternauwernood als je mobiel zonnepaneel op je dak weinig tot niets kan bijpompen door gebrek aan zon
Pagina: 1 ... 243 ... 277 Laatste