[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 242 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:04
Ik heb echt al allerlei campings met verschillende betaalsystemen gehad. Zeker met camperplekken zie je vaak verschil, en zeker daar is stroom betalen de normaalste zaak van de wereld.

Op ons vaste adres in Arnhem is het sinds vorig jaar ook bemeterd, zit iets van 4 KW in de nacht prijs, ga je daaroverheen moet je X bij betalen. douchen is daar overigens met muntjes, boeit ons echt niet :p.

Op Port Zelande waar we elke jaar weleens staan daar zit gewoon alles in de prijs, kost wat maar heb je ook alles.

We hebben vorig jaar iets van 8 camper plekken gehad, en je ziet echt alle uitsterste. Alles inclusief, enkel stroom inclusief, enkel douchen inclusief, stroom en douchen op een pasje..

maakt ons allemaal niet zoveel uit. Stroom gebruiken we eigenlijk nooit, maar als het erbij zit, dan is t maar zo, ik ga niet op zoek naar een andere camping die 2 euro goedkoper is voor een nachtje omdat het stroom er dan niet bij zit.. die 2 euro ben ik alweer kwijt aan diesel :p

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:00
Ik heb steeds het idee dat campings waar je moet betalen voor douchen, ook vaak campings zijn die zo prut zijn dat je eigenlijk niet eens wilt betalen voor die zooi.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Drardollan schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:13:
Ik kan op 1 hand tellen hoe vaak de capaciteit niet voldoende was. Eigenlijk alleen op de camping van Europapark een paar jaar geleden, maar daar heb je te maken met 2 spitsmomenten omdat nagenoeg iedereen op dezelfde tijden naar het park gaat en terug komt. Maar ook daar was het simpel op te lossen door eerst even lekker te relaxen voor de caravan voor je naar het sanitair ging.
Uiteraard gaat het om de piekmomenten. Die heb je op elke camping wel en als volwassene kan je die meestal wel ontlopen, maar met kinderen is dat lastiger. En aangezien juist kinderen ook wat minder rekening houden met mensen die wachten dan kunnen timers daar wel bij helpen.

Ik zie het juist erg vaak dat er wachttijden zijn op piekmomenten. Meestal probeer je dat te ontlopen maar als je een camping hebt waar je langs een leuk riviertje staat dan zitten alle kinderen aan het eind van de dag onder de bagger en moet dus de hele camping voor bedtijd nog onder de douche of je staat met z'n allen in de rij om de slaapzakken weer schoon te krijgen. :D
Verder herken ik het niet echt, de meeste kampeerders die ik tegenkom zijn niet asociaal. Ik vind 20 minuten overigens ook niet asociaal lang, dat gebeurd thuis ook. Sommige dingen horen ook een beetje bij het draaien van een camping, op het grote geheel zal dat het verschil niet maken. Er zijn ook genoeg mensen die om de paar dagen douchen of even snel na het zwemmen de boel soppen.
Twintig minuten douchen terwijl andere mensen staan te wachten is asociaal lang, dat is niet alleen mijn mening maar wil ik wel als feit poneren. :P
Het is nu eenmaal wat het is, ik maak mij er verder niet heel druk om. De timers zijn voor mij altijd ruim voldoende en ik ben toch niet tijdens spitsuur in het sanitair. Maar als ik mag kiezen dan zou ik liever pasjes of muntjes zien zodat de gebruiker betaalt. Zou ik in het algemeen geen slechte trend vinden, dat de campingplaatsen goedkoper worden en de gebruiker betaald. Veel eerlijker.
Dat sowieso. Ik ben wel voorstander voor betalen naar gebruik. Zou mij een hoop (kunnen) schelen aangezien ik nogal behoudend te werk ga.
Ik heb aan een 2A aansluiting genoeg, hoef dan ook niet zo nodig te betalen voor 10A of zelfs 16A bijvoorbeeld.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m@fkeez
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Raymond schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:07:
Ik heb steeds het idee dat campings waar je moet betalen voor douchen, ook vaak campings zijn die zo prut zijn dat je eigenlijk niet eens wilt betalen voor die zooi.
Das zeker niet het geval.
We hebben al op eental nette en mooie campings gestaan waar je voor het douchen en afwassen een kaart nodig was of waar je bijvoorbeeld max 5 kwh per dag bij de prijs in had zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijsje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:29
Ik heb zelf een Shelly in mijn caravan geplaatst. dan heb ik ook zicht in wat in trek aan vermogen en wat ik verbruik in totaal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:24
Ik heb ook al genoeg campings gehad waar je voor het douchen gebruik moet maken van muntjes of pasjes. En daar zitten ook enkele populaire kindercampings tussen.
Ik vind het een prima systeem, mijn tienerdochter heeft er ook nogal eens een handje van om ellenlang onder de douche te blijven staan. Met een pasjes systeem krijgt ze een pasje mee waarmee ze precies 7 minuten kan douchen, wil je langer douchen, dan waardeer je het kaartje maar op met je zakgeld.

Ik heb wel eens overwogen om thuis op de badkamer ook zo'n systeem in te voeren, met 3 vrouwen in huis zou me dat heel wat water/stroom besparen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

205Gutmann schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:07:
Ik heb ook al genoeg campings gehad waar je voor het douchen gebruik moet maken van muntjes of pasjes. En daar zitten ook enkele populaire kindercampings tussen.
Ik vind het een prima systeem, mijn tienerdochter heeft er ook nogal eens een handje van om ellenlang onder de douche te blijven staan. Met een pasjes systeem krijgt ze een pasje mee waarmee ze precies 7 minuten kan douchen, wil je langer douchen, dan waardeer je het kaartje maar op met je zakgeld.

Ik heb wel eens overwogen om thuis op de badkamer ook zo'n systeem in te voeren, met 3 vrouwen in huis zou me dat heel wat water/stroom besparen. :+
Gewoon doen (y)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

Nu we het toch uitgebreid over douche systemen hebben, de ergste vind ik de systemen waar je eke 40 seconden de knop weer moet indrukken, en zeker die dan ook nog eens temperatuurregeling hebben.
Er zijn campings en jachthavens waar de douches echt perfect zijn, en het worden er gelukkig meer. Maar dat zijn vaak verenigingen (havens) of de kleinere maar nieuwe campings, en dat zijn er al helemaal weinig helaas, al willen mincupals in FR nog vaak verbazen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:13
40 seconden vind ik al heel wat. Afgelopen zomer zaten we denk ik tussen de 3 en 25 seconden zo gemiddeld. Ik kan me er niet druk om maken, charme van het kamperen zeggen we dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:00
Ergste camping was dit jaar een Franse zonder temperatuurregeling waar je eigenlijk niet onder kon staan omdat de douche te heet was…
Zeker als je dan met kleuters er bent is douchen wel een hel

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
GAIAjohan schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:45:
Ergste camping was dit jaar een Franse zonder temperatuurregeling waar je eigenlijk niet onder kon staan omdat de douche te heet was…
Zeker als je dan met kleuters er bent is douchen wel een hel
ik denk dan altijd: wat als je een slachtoffer hebt met brandwonden? die kun je dan niet onder een lauwe douche zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
franssie schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:20:
Nu we het toch uitgebreid over douche systemen hebben, de ergste vind ik de systemen waar je eke 40 seconden de knop weer moet indrukken, en zeker die dan ook nog eens temperatuurregeling hebben.
Er zijn campings en jachthavens waar de douches echt perfect zijn, en het worden er gelukkig meer. Maar dat zijn vaak verenigingen (havens) of de kleinere maar nieuwe campings, en dat zijn er al helemaal weinig helaas, al willen mincupals in FR nog vaak verbazen.
Haha van die drukknoppen bedoel je? Dat doet me denken aan van die sportkleedkamers waar de ene knop 3 seconden werkt en de ander een pisstraaltje geeft, een ramp is dat. Of nog erger, van die varianten met bewegingssensor die vaker niet dan wel zien of er iemand voor staat. Maar ik dwaal af. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 12:07
Ik ben van plan om eind mei of begin juni met een camper door Schotland te trekken samen met mijn twee kids (8 en 5). Ik wil in ieder geval langs Loch Ness en Edinburgh komen en probeer per dag niet te veel kilometers te maken. Zo houden we de dagen flexibel en is er ook ruimte om even te pauzeren op een mooie plek, zodat de kinderen lekker kunnen spelen en chillen. Uiteraard wil ik goed voorbereid zijn, zodat we niet voor te veel verrassingen komen te staan tijdens de lange dagen onderweg.

Ik heb een paar concrete vragen voor jullie, de echte big brains hier:
  • Heenreis: Veerboot of vliegtuig?
  • Camperhuur: Ervaringen en tips?
  • Kindvriendelijke overnachtingen: Campings of off-grid mogelijkheden?
Heenreis
Ik zit met twee opties om naar Schotland te reizen en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden:
  • Optie 1: Veerboot – Met DFDS vanaf IJmuiden naar Newcastle. De overtocht duurt ongeveer 17 uur ('s nachts, met aankomst rond 11:00 uur in de ochtend). Het kan een unieke belevenis zijn maar misschien is dat alleen de eerste 2 uur op de boot en daarna is het 'wachten' wat uiteindelijk een waste of time blijkt.
  • Optie 2: Vliegtuig – Vliegen naar Edinburgh, Glasgow of Inverness en daar een camper huren.
Heeft iemand ervaring met een van beide opties? Wat raden jullie aan en waarom? Alle ervaringen en meningen zijn welkom!

Camperhuur
Ik ben specifiek op zoek naar tips over het huren van een camper in Schotland. Ik had zelf een oogje op een VW T6-achtige Camper met hefdak, waarin we met z'n drieën comfortabel kunnen overnachten.
Zijn er verhuurbedrijven die jullie aanraden (of juist afraden)?

Kindvriendelijke overnachtingen
Daarnaast zoek ik naar campings of andere overnachtingsplekken die kindvriendelijk zijn. Ik ben benieuwd naar campings met leuke speelvoorzieningen of andere faciliteiten voor kinderen. Ook ben ik op zoek naar ervaringen met off-grid overnachten (ik weet dat dit soms wat weerstand oproept in Schotland zelf, maar ik ben toch benieuwd naar de mogelijkheden).

Alvast bedankt voor alle tips en ervaringen!
Ik kijk erg uit naar jullie reacties en hoop dat ik met jullie adviezen een geweldige reis voor mij en mijn kids kan samenstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Camper verhuurder die in heel Europa actief is, en ook daar, is roadsurfer.com
Geen ervaring mee maar wat ik tegenkom ziet er erg goed uit.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Een keer gedaan voor zo'n city-reisje. Leuk voor een keer maar dat is vliegen ook ;) De hut is niet zoveel aan en buiten is het koud en winderig. Je kan wel lekker de tijd nemen in het restaurant. Maar verder is het vooral de tijd doden met een paar leuke reisspellen.

Als je geluk hebt kun je goed slapen, als je pech hebt, heb je last van deining of wordt je zeeziek. Aan de andere kant, qua timing is het wel heel mooi om 's nachts zo te reizen. Kortom, ik zou je keuze hier niet van laten afhangen. Vliegen klinkt overigens snel, maar daar heb je al met al ook nog best wat tijd voor nodig en dat is qua bagage misschien meer een dingetje.

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 11-02-2025 10:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Vond het een aardige 'tokkie boot', maar wie ben ik... :+ Verder eens met wat @Cheesy zegt.

Qua bagage echter wel zeker een streepje voor. Misschien ook fijn om je camper hier te huren en alles alvast een plek te geven vanuit huis. Dat zou mijn voorkeur hebben. Maar wellicht bekijk ik het teveel vanuit het perspectief van drie jonge kinderen met een boel benodigde zooi :P

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:45

bjp

JanHenk schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:00:
Vond het een aardige 'tokkie boot', maar wie ben ik... :+ Verder eens met wat @Cheesy zegt.

Qua bagage echter wel zeker een streepje voor. Misschien ook fijn om je camper hier te huren en alles alvast een plek te geven vanuit huis. Dat zou mijn voorkeur hebben. Maar wellicht bekijk ik het teveel vanuit het perspectief van drie jonge kinderen met een boel benodigde zooi :P
hier huren = stuur aan de verkeerde/correcte kant voor Schotland/hier (respectivelijk) :-)

Wss ook veel duurder voor de veerboot. Daar huren lijkt me beter op eerste zicht.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:38
@Jochem De boot is wel relaxed, je kan er prima dineren (moet je niet voor het buffet kiezen, maar gewoon een tafeltje in het luxere restaurant). Met onze kinderen eind 5 en 7 was dat afgelopen zomer prima te doen. Ontbijtbuffet is ook wel zo prettig. En 's ochtends vd boot af rijden, onderweg het Harry Potter kasteel aan doen en 's middags op de camping van Edinburgh aankomen. 10 minuten lopen van een bushalte die rechtstreeks naar het centrum rijdt voor een habbekrats, incl onbeperkt openbaar vervoer in de stad zelf. Voor de stad zelf zou ik minimaal 2 dagen uittrekken.

De boot is een stuk relaxter begin en eind van je vakantie dan via Dover en dat hele eind moeten rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:26
Vliegen naar Edinburgh heb ik eens als weekendje citytrip gedaan, dan was dat prima. Met motor+tent (uiteraard) de boot gepakt, vond ik ook wel relaxt. Motor vastknopen, happie eten, ff borrelen en dan maffen. Moet je wel tegen een beetje deining kunnen natuurlijk ;)

Wij zijn trouwens de afgelopen weken op vouwwagen-jacht geweest. Eerst Trigano (Odyssee), daarna gingen we nog (bij Aart Kok) voor de Combi-Camp Flexi kijken. Ter plekke vonden we alleen de Aart Kok Kavango toch mooier. De directeur moet natuurlijk nog wel beslissen :+ Maar ik zal onze Cabanon Mercury wel vast verkoopklaar maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns
  • Laatst online: 20-09 21:16
@Jochem Wij hebben in 2023 de boot gepakt. Veel leuker dan vliegen wat mij betreft! Helaas gingen wij midden in een herfststorm heen en daarna in de volgende herfststorm terug, dus op zee vooral op bed gelegen. Maar alsnog vond ik het top!

De kinderen hebben het er ook nog steeds over :) . Wij hadden ook de auto mee maar gingen niet kamperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

en voor 't milieu/de planeet is het beter dan het vliegtuig :)

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Wij hebben overtocht Zweden gedaan met nachtboot. Kids vonden het geweldig. IMHO is het relaxter dan het vliegtuig waarin je eigenlijk toch wel in je stoel hoort te zitten. Op een boot kan je overal naartoe en overal kijken.
Komende voorjaarsvakantie ook weer met de boot richting UK ipv trein of vliegtuig. Simpelweg omdat de kids het leuker vinden. Wij het relaxter vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:01
franssie schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:20:
Dan wordt het tijd voor een (al-dan-niet zelfgemaakt) douchevriendje
https://towsure.com/produ...sle-free-shower-accessory

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00

Bommes

Capo del formaggio

@Jochem ik zou daar huren en vliegen.
Wel zou ik iets groters zoeken dan een VW T6 busje.
Leuk om lange stukken mee te reizen maar in dat met zijn 3en in te kamperen gaat je camper ervaring geen goed doen.
Ja natuurlijk een tent is pas echt kamperen, blablabla maar dat even aan de kant.
Scotland staat niet echt bekend om het goede weer, ga dus uit van regen, vocht en nattigheid.
Wil je dan ook in zo een klein busje zitten met 3 personen.
Omdat ik ook wel inzie dat de weggetjes daar soms echt klein en smal zijn hoef je niet meteen voor het andere uiterste gaan, dat is voor @pirke :P
Maar een xl Crafter buscamper met bovenslaap mogelijkheid bied je al zo veel meer ruimte.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 14:19

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Als tevreden eigenaar van een T6 California zou ik, zeker met drie personen waaronder een paar kids, ook iets groters huren :+ Het grootste gemis is misschien wel een toilet aan boord. En als je met z'n 3'en bent, wil je het slaap gedeelte afkunnen sluiten van het woongedeelte. Als de kids naar bed zijn, kun je zelf dan nog even blijven zitten/lezen etc. In zo'n busje moet je dan al gauw naar buiten. Dat kan in schotland erg fris zijn (denk ik, zelf nooit geweest) en ik heb me laten vertellen dat daar veel muggen (midges?) zitten, dan is buiten zitten ook geen pretje.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Raymond schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:07:
Dat kan, in mijn ervaring absoluut niet waar. Douches in Arnhem zijn de fijnste en warmste douches die we in tijden hebben gezien xD die paar cent meer dan waard.
Xavier schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:50:
[...]

Wij hebben overtocht Zweden gedaan met nachtboot. Kids vonden het geweldig. IMHO is het relaxter dan het vliegtuig waarin je eigenlijk toch wel in je stoel hoort te zitten. Op een boot kan je overal naartoe en overal kijken.
Komende voorjaarsvakantie ook weer met de boot richting UK ipv trein of vliegtuig. Simpelweg omdat de kids het leuker vinden. Wij het relaxter vinden.
Wij zijn in 2022 met de boot van Groningen van en naar Noorwegen geweest, vond t geweldig haha. Lekker in de bar hangen, lekker eten. beetje chillen..
In juni met de boot van Denemarken naar Noorwegen. om 8 uur afvaart en 1 uur zijn we in Bergen. Kijk er nu al naar uit! Ook de boottocht is gewoon onderdeel van de vakantie.

[ Voor 48% gewijzigd door TgR_KILLER op 11-02-2025 15:41 ]

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
breew schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:57:
[...]

Dan wordt het tijd voor een (al-dan-niet zelfgemaakt) douchevriendje
https://towsure.com/produ...sle-free-shower-accessory
Dat is wel extreme over-engineering. Met een diagonale tiewrap over de knop bereik je hetzelfde weet ik uit ervaring :+

Misschien dat dit wel iets voor inbouwknoppen kan zijn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
  • Laatst online: 17-09 19:27
Gonadan schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:14:
[...]

Ja helemaal eens, ik vind een veld voor een bepaalde stijl helemaal niet erg. Maar daarom wel mijn opmerking, waarom is het dan voor campers wel een doorn in het oog? :)
Het zijn eigenlijk de tentkampeerders die niet van witte dozen met klappende deuren en blik met schuivende deuren houden.... slechts de rits wordt getolereerd :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
Kevinns schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:02:
Wat betreft kamperen in de kou; slapen tot onder nul is geen enkel probleem. Maar met jonge kinderen werkt het niet zo. Opstaan en kleren aantrekken duurt gauw een uur en kinderen worden heel snel koud. Ook qua eten en borrelen ben je niet flexibel. Uit eten kan af en toe maar dat houden ze ook niet dagen lang vol. En ze bevriezen in de tent volledig, waardoor ze niet eten en ongezellig worden. Daarna ben je aan de tent gebonden en zit je zelf ook de hele avond in de kou, of je moet zelf ook om 8 uur al op bed. Daar heb ik geen zin in.

Een kacheltje hebben we nog niet geprobeerd, maar dat vind ik juist met kleine kinderen ook wel een risico. En in een tent lekt de warmte er aan alle kanten uit lijkt me. Zijn daar ervaringen mee, werkt dat een beetje?
Ik heb wel met jonge kinderen in de april/mei vakantie trektochten gedaan en kwamen we regelmatig nachtvorst tegen. Veel is een kwestie van goede voorbereiding dan red je al snel massa's van tijd. En less is more.... (kleinere tent meer warmte door dikke slaapzakken).

En tegenwoordig nu we wat meer comfort willen staat er gewoon een houtkachel in de tent. Nu is de strijd, wie steekt 'm aan :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
Bommes schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:04:
@Jochem

Maar een xl Crafter buscamper met bovenslaap mogelijkheid bied je al zo veel meer ruimte.
Tegenwoordig in L5H4 te krijgen die dingen en dan nog ff 4motion erbij en je bent het mannetje/vrouwtje.....

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• zuma
Nog even wat plaatjes van mijn laatste kampeeractie, eerste weekend van deze maand. We waren met een groepje gelijkgestemden. Zaterdag op zondag -4 graden. Was wel weer een tijdje geleden dit soort temperaturen. Maar uiteraard geen centje pijn (we hadden slechts onze 3 seizoenslaapzakken bij maar met 2 plaids uit de auto erbij ging het makkelijk)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egq22zd2Hvj--dXiXwXmOoT5Pgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68hRLsRwxobZ6wMBR7Tgnqfv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1BSscNInqtsxkw0G-6n92pfl7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N8Pl3XXdrUDXor4evfZ9HUpO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUUng8sM0Ib9CPLIbAbtnfYhnII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmruhcumBKcJX6f7sYUaSmfq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyW26A_gA9ayN9ksQ-lKc2JkfX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IsZqKnQDR5HxvuRnEO7I1Pg0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgfeLwTQFJlo2zGC1jh5GIQyhy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfG2ifMEErbAL5Aij20KIO5U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78B_QZP2dx_FijAnOh2uIuvM0v8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zseu0ViErZiVex5Wn6ZlRqxr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4LRsigUzmMCG3sIt8j_QvObZwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IOKNUgtFSo8FMznATn1Oe7sP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wYRKpiP-vL1876HOlv4Y7a5A9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBuj1Pob3mFEfLJiQY7yI3eI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

zuma schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:01:
Nog even wat plaatjes van mijn laatste kampeeractie, eerste weekend van deze maand. We waren met een groepje gelijkgestemden. Zaterdag op zondag -4 graden. Was wel weer een tijdje geleden dit soort temperaturen. Maar uiteraard geen centje pijn (we hadden slechts onze 3 seizoenslaapzakken bij maar met 2 plaids uit de auto erbij ging het makkelijk)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Respect _O_

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
zuma schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:31:
[...]

Het zijn eigenlijk de tentkampeerders die niet van witte dozen met klappende deuren en blik met schuivende deuren houden.... slechts de rits wordt getolereerd :+
Ik zie een Helsport! Die ligt hier ook op zolder, helaas gebruiken we hem veel te weinig... De sleurhut is toch een stuk makkelijker gepakt (alles ligt erin, aankoppelen en klaar). Voor de tent is meer "gedoe". Deze hebben wij al enkele jaren. https://helsport.com/eu/t...tent-incl-pole--334-045-V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Xavier schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:33:
[...]

Ik zie een Helsport! Die ligt hier ook op zolder, helaas gebruiken we hem veel te weinig... De sleurhut is toch een stuk makkelijker gepakt (alles ligt erin, aankoppelen en klaar). Voor de tent is meer "gedoe". Deze hebben wij al enkele jaren. https://helsport.com/eu/t...tent-incl-pole--334-045-V
Klopt, een kleine Varanger zonder voorportaal. En die Varanger van jullie met of zonder binnentent? En wil je er vanaf? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:16
Jochem schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:14:
Ik ben van plan om eind mei of begin juni met een camper door Schotland te trekken samen met mijn twee kids (8 en 5).

Ik kijk erg uit naar jullie reacties en hoop dat ik met jullie adviezen een geweldige reis voor mij en mijn kids kan samenstellen.
Wij hebben 7 jaar geleden een soortgelijke trip gemaakt, maar dan in Ierland.
Lekker heengevlogen en daar via een lokale verhuurder een simpele (en lelijke) alkoofcamper gehuurd obv een Ford Transit. (We waren met 4, waaronder 2 kids van 7&3)
De trip was fantastisch, wel fris. Zowel overdag (10-16 graden) als savonds. Buiten zitten was dus vaak van korte duur. (Neem thermoshirt mee, dat scheelt) Rondzit in de camper is dan lekker.
Rondrijden viel me ook niets tegen, na de eerste rit van 100km was ik wel gewend.
Hoewel een ander (ei)land, lijkt het mij redelijk vergelijkbaar met Schotland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:03
Ik ben van plan om eind mei of begin juni met een camper door Schotland te trekken samen met mijn twee kids (8 en 5). Ik wil in ieder geval langs Loch Ness en Edinburgh komen en probeer per dag niet te veel kilometers te maken. Zo houden we de dagen flexibel en is er ook ruimte om even te pauzeren op een mooie plek, zodat de kinderen lekker kunnen spelen en chillen. Uiteraard wil ik goed voorbereid zijn, zodat we niet voor te veel verrassingen komen te staan tijdens de lange dagen onderweg.

Even advocaat van de duivel: volgens mij zijn er dan geen schoolvakanties. Dus voordat je boekt houdt er rekening dat je wellicht geen verlof voor de kids kunt krijgen aangezien ze beide leerplichtig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

JaMaaT schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:08:
[...]

Even advocaat van de duivel: volgens mij zijn er dan geen schoolvakanties. Dus voordat je boekt houdt er rekening dat je wellicht geen verlof voor de kids kunt krijgen aangezien ze beide leerplichtig zijn.
Misschien heeft @Jochem zijn kinderen dan de meivakantie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:03
@aReaRe Wellicht, alleen is dat begin mei. Dat strookt niet met z'n post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Meivakantie is eind april dit jaar... Kan me niet voorstellen dat daar landelijk een maand verschil in zit.

Verder is Schotland in de zomer al erg fris, wij droegen voornamelijk truien en winterjassen. In mei zal dat vast niet beter zijn.

Midges zullen nog niet heel actief zijn in mei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
zuma schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:41:
[...]

Klopt, een kleine Varanger zonder voorportaal. En die Varanger van jullie met of zonder binnentent? En wil je er vanaf? >:)
Inclusief binnentent. Scheelt wel wat qua temperatuur. Al zakt hij toch redelijk door in de tent, dus je binnenruimte wordt snel kleiner. Al hebben we daar niet snel last van met zijn 4en.

Nee helaas deze blijft echt nog wel even op zolder liggen. Dit jaar toch maar weer eens naar kijken om hem te gebruiken.

Mijn zwager heeft hem zonder voorportaal en met houtkachel. Die gebruikt hem vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 13:39
Ik kan het zeker aanraden. Wij hebben daar heerlijk zonder echt plan rondgereden, uiteindelijk veel op Skye gestaan en gewoon waar me maar wilden. Het was rustig dus het kon prima. Was eind oktober begin november.

Ik geloof dat roadsurfer erg goed zijn. Zag ze veel. Wij hadden open road scotland. Hoge reviews maar onze ervaring was ronduit slecht (schimmel aan het plafond etc).

Neem vooral niet een te grote camper. Wij zagen op Skye veel problemen met van die alkoof dingen. Wij hadden een bus en die kon tenminste wel overal makkelijk komen. Dus kies zo klein als kan maar wel zo groot als nodig. Vooral smal is een winst.

Gun jezelf tijd te wennen aan aan de verkeerde kant rijden. Dat kost echt even, zeker als je vermoeid bent.

Vanwege andere redenen zijn wij met de auto in de boot over gegaan destijds (Zat een ander bezoek aan vast). Als ik weer zou gaan zou ik denk ik gewoon een vliegtuig pakken en daar wat huren. Varen is wel leuk, maar that's it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
pirke schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:10:
Verder is Schotland in de zomer al erg fris, wij droegen voornamelijk truien en winterjassen. In mei zal dat vast niet beter zijn.

Ik heb een paar jaar in Schotland gewoond. Precies om de reden die jij noemt gaan we graag in de herfst daar op vakantie.

Het weer vergeleken met Nederland:
- Winter: Natter en meer wind, erg koud en ijzel in de bergen
- Lente: Kouder en natter, midges
- Zomer: Kouder, midges (20+ graden is een uitzondering)
- Herfst: Vergelijkbaar met NL en geen midges

In 2023 zijn we midden oktober gegaan. Dat beviel perfect. Het is daar dan relatief rustig (let op de UK schoolvakanties) en het weer was redelijk. Op regen kan je je voor een hike in de highlands prima kleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochem
Bommes schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:04:
@Jochem ik zou daar huren en vliegen.
Wel zou ik iets groters zoeken dan een VW T6 busje.
Leuk om lange stukken mee te reizen maar in dat met zijn 3en in te kamperen gaat je camper ervaring geen goed doen.
Ja natuurlijk een tent is pas echt kamperen, blablabla maar dat even aan de kant.
Scotland staat niet echt bekend om het goede weer, ga dus uit van regen, vocht en nattigheid.
Wil je dan ook in zo een klein busje zitten met 3 personen.
Omdat ik ook wel inzie dat de weggetjes daar soms echt klein en smal zijn hoef je niet meteen voor het andere uiterste gaan, dat is voor @pirke :P
en
Yukkie schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:17:
Als tevreden eigenaar van een T6 California zou ik, zeker met drie personen waaronder een paar kids, ook iets groters huren :+ Het grootste gemis is misschien wel een toilet aan boord. En als je met z'n 3'en bent, wil je het slaap gedeelte afkunnen sluiten van het woongedeelte. Als de kids naar bed zijn, kun je zelf dan nog even blijven zitten/lezen etc. In zo'n busje moet je dan al gauw naar buiten. Dat kan in schotland erg fris zijn (denk ik, zelf nooit geweest) en ik heb me laten vertellen dat daar veel muggen (midges?) zitten, dan is buiten zitten ook geen pretje.
Dank jullie voor jullies reacties en je ervaringen. Ik neem dit mee. Ik zat nog aan mijn 'romantische' kant van de planning. Nu switch in naar praktisch.

[ Voor 27% gewijzigd door Jochem op 12-02-2025 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochem
JaMaaT schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:08:
[...]
Dank je voor je waarschuwing. Ik ben profesionneel mens en vader en begrijp hoe het schoolsysteem werkt. Misschien moeten ze wel naar de tandarts een week lang?! :X (P.S. mijn school heeft vrije lestijden en ik kan de kindjes gewoon buiten de schoolvakanties meenemen op vakantie)

[ Voor 10% gewijzigd door Jochem op 12-02-2025 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
twowheeler schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:42:
Ik kan het zeker aanraden. Wij hebben daar heerlijk zonder echt plan rondgereden, uiteindelijk veel op Skye gestaan en gewoon waar me maar wilden. Het was rustig dus het kon prima. Was eind oktober begin november.

Ik geloof dat roadsurfer erg goed zijn. Zag ze veel. Wij hadden open road scotland. Hoge reviews maar onze ervaring was ronduit slecht (schimmel aan het plafond etc).

Neem vooral niet een te grote camper. Wij zagen op Skye veel problemen met van die alkoof dingen. Wij hadden een bus en die kon tenminste wel overal makkelijk komen. Dus kies zo klein als kan maar wel zo groot als nodig. Vooral smal is een winst.

Gun jezelf tijd te wennen aan aan de verkeerde kant rijden. Dat kost echt even, zeker als je vermoeid bent.

Vanwege andere redenen zijn wij met de auto in de boot over gegaan destijds (Zat een ander bezoek aan vast). Als ik weer zou gaan zou ik denk ik gewoon een vliegtuig pakken en daar wat huren. Varen is wel leuk, maar that's it.
Dank je voor deze tips. Daar heb ik veel aan. Ik hoopte op een T4 die genoeg zou zijn en ik kijk naar een slag grotere bus; wil inderdaad een bus formaat (en breedte).

tav verkeerde kant rijden heb ik dat vaker gedaan; veel in de UK, Zuid Afrika, Australie geweest. Dat went snel inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
Jochem schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:35:
[...]

Dank je voor deze tips. Daar heb ik veel aan. Ik hoopte op een T4 die genoeg zou zijn en ik kijk naar een slag grotere bus; wil inderdaad een bus formaat (en breedte).

tav verkeerde kant rijden heb ik dat vaker gedaan; veel in de UK, Zuid Afrika, Australie geweest. Dat went snel inderdaad.
Wij hadden een ducato formaat. Die heeft alles aan boord, dat was in November erg prettig. Zo hebben we bij die neist point heerlijk geslapen ondanks de storm (dat maakte de bootreis ook erg spannend). Andere kant van het eiland ook.

Ik geloof dat roadsurfer wel oke is. Die hebben vaak nieuwere modellen. Rijden ook VW crafters van. Die zou ik nu proberen als ik daarheen ga.

[ Voor 10% gewijzigd door twowheeler op 12-02-2025 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:47
Wij gaan al jaren naar een kleine gemoedelijke camping in het noorden van Luxemburg met onze vouwwagen. Bevalt elk jaar prima maar iets anders zou ook weer eens leuk zijn. Ik kan het alleen niet zo goed vinden dus wellicht heeft iemand de gouden tip. Wat wij belangrijk vinden:

Kleine camping (max 100 plekken)
Riviertje
Goed sanitair
Ruime plekken
Geen heggen tussen de plekken
Direct van de camping kunnen wandelen
Rustige camping, geen behoefte aan entertainment
300/400km vanuit Utrecht

Mocht iemand een tip hebben dan graag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:00
@spaarpot puur uit nieuwsgierigheid: waarom zijn heggen tussen de plekken een onderwerp waar je op let?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21
Grappig, dat doe ik ook, maar dan juist dat ze er wél zijn: wat schaduw en wat privacy :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
spaarpot schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:33:
Wij gaan al jaren naar een kleine gemoedelijke camping in het noorden van Luxemburg met onze vouwwagen. Bevalt elk jaar prima maar iets anders zou ook weer eens leuk zijn. Ik kan het alleen niet zo goed vinden dus wellicht heeft iemand de gouden tip. Wat wij belangrijk vinden:

Riviertje
Goed sanitair
Ruime plekken
300/400km vanuit Utrecht

Moet het weer in het noorden van Luxemburg zijn?
Je hebt daar heel veel mooie campings vind ik. Heb er verschillende gezien waarbij ik dacht 'hé, dat moet ik even onthouden', maar vervolgens toch vergeten ;)

Deze bijvoorbeeld? Camping du Nord
https://maps.app.goo.gl/m1CutDKYTkGsrDGa8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 14:19

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Vlak bij Clervaux heb je Camping Wolzdal: https://maps.app.goo.gl/K1usrRoyrERvtRV1A prima startplek voor een paar wandelingen (er ligt een WO2 Vliegtuig wrak op loopafstand van de camping). Of je van het spoor last hebt, weet ik niet. De trein reed niet toen ik er was ;)

Anders kun je langs de Sure prima wandelen. Ik ga ieder jaar naar Camping de la Sure in Diekirch tijdens la Marche Internationale de Diekirch. Dan is het er niet rustig :+ Maar normaal gesproken wel. Aangezien de camping in de uiterwaarden van de Sure ligt, is er geen struik te bekennen op de camping.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spaarpot
Raymond schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:43:
@spaarpot puur uit nieuwsgierigheid: waarom zijn heggen tussen de plekken een onderwerp waar je op let?
Ik kijk op een camping graag om mij heen wat er gaande is, wat voor tenten / caravans etc. er staan. Kampeerders welke hun pop-up tent niet meer in de zak krijgen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
Cheesy schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:50:
[...]

Moet het weer in het noorden van Luxemburg zijn?
Je hebt daar heel veel mooie campings vind ik. Heb er verschillende gezien waarbij ik dacht 'hé, dat moet ik even onthouden', maar vervolgens toch vergeten ;)

Deze bijvoorbeeld? Camping du Nord
https://maps.app.goo.gl/m1CutDKYTkGsrDGa8
Nee hoor, kan ook Belgische Ardennen zijn, Eiffel. Al her en der geweest in deze gebieden. Mullerthal vinden wel leuk om te wandelen.

Afgelopen jaren komen we op camping Tintesmuhle in het noorden van Luxemburg. En dan een stekkie aan het water. https://www.campingtintesmuehle.lu/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend

Riviertje
Goed sanitair
Ruime plekken
300/400km vanuit Utrecht

Hoe belangrijk is dat riviertje? Mag dat ook op 5 km rij afstand zijn?
If so, dan is er 1 camping ; Martbusch in berdorf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliopatra
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-05 07:46
Wij hebben jaren geleden op Camping Polleur in de Ardennen gestaan. Leuk riviertje, niet te grote camping en direct naast de camping het bos in (mijn zoons eerste interactie met een ratelslang, heel enerverend). Mocht je daarheen gaan: er ligt nog een rechter waterschoentje van mijn zoon in dat riviertje. Altijd handig als je die net tekort komt.
In Monschau hebben we ook ooit gestaan op camping Perlenau. Voor zover ik weet niks achter gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
maartend schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:10:
[...]

Hoe belangrijk is dat riviertje? Mag dat ook op 5 km rij afstand zijn?
If so, dan is er 1 camping ; Martbusch in berdorf
Mijn vrouw is wel van de vogeltjes / natuur bekijken, dat gaat over het algemeen goed op/langs een riviertje.

Dank voor de tip, afgelopen zomer waren we in Berdorf en toen ook kijkje genomen op Martbusch. Dat is niet helemaal wat we zoeken. Vrij krappe plekken, gasten welke met hun kampeermiddel en voortent direct aan het asfalt staan. Daarentegen is het idd wel een prima plek om het Mullerthal te ontdekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik heb ooit 83,5 jaar geleden op deze camping gestaan: camping Toodlermillen
https://maps.app.goo.gl/pY1VBHkAJvnrWJX76
Mooie natuurlijke omgeving, aan een watertje, enz.

In ander nieuws, niet zaterdag maar vrijdagmiddag kunnen we onze camper al op gaan halen *O*

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spaarpot
Bommes schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:30:
Ik heb ooit 83,5 jaar geleden op deze camping gestaan: camping Toodlermillen
https://maps.app.goo.gl/pY1VBHkAJvnrWJX76
Mooie natuurlijke omgeving, aan een watertje, enz.

In ander nieuws, niet zaterdag maar vrijdagmiddag kunnen we onze camper al op gaan halen *O*
Daar zijn wij in het verleden ook eens geweest ja, zal een jaar of 15 geleden zijn. Zoon was toen nog klein maar is idd wel type camping welke wij zoeken.

Iets om naar uit te kijken komende vrijdag dan :-). Hier denken wij onze Camplet vouwwagen in de komende 1, 2 jaren aan de wilgen te hangen. Zijn al wat aan het orienteren in caravan-land. Na 20 jaar opstap met Camplet tijd voor iets anders / makkelijkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

is Schotland te doen met een caravan? (inclusief boototcht vanuit bijvoorbeeld Zeebrugge)

Er was een bericht hierboven over 'smalle straten' en 'niet te hoog'.

Caravan is 2m60 hoog, 2m10 breed. Auto heeft ook de extra spiegels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@bjp Ik heb in Schotland best wat caravans zien rijden. Hoogte is zelden een probleem, de kwaliteit (en breedte) van de B-wegen eerder en heel veel A-wegen zijn er niet.
Wij hebben de boottocht IJmuiden-Newcastle gemaakt en daar stonden behoorlijk wat huurcaravans op de kade. Dat kan je ook overwegen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter

Riviertje
Goed sanitair
Ruime plekken
300/400km vanuit Utrecht

Camping International is mij ooit wel goed bevallen. Net boven Luxemburg in Ouren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter

Heenreis
Ik zit met twee opties om naar Schotland te reizen en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden:
  • Optie 1: Veerboot – Met DFDS vanaf IJmuiden naar Newcastle. De overtocht duurt ongeveer 17 uur ('s nachts, met aankomst rond 11:00 uur in de ochtend). Het kan een unieke belevenis zijn maar misschien is dat alleen de eerste 2 uur op de boot en daarna is het 'wachten' wat uiteindelijk een waste of time blijkt.
  • Optie 2: Vliegtuig – Vliegen naar Edinburgh, Glasgow of Inverness en daar een camper huren.
Heeft iemand ervaring met een van beide opties? Wat raden jullie aan en waarom? Alle ervaringen en meningen zijn welkom!

Camperhuur
Ik ben specifiek op zoek naar tips over het huren van een camper in Schotland. Ik had zelf een oogje op een VW T6-achtige Camper met hefdak, waarin we met z'n drieën comfortabel kunnen overnachten.

Daarnaast zoek ik naar campings of andere overnachtingsplekken die kindvriendelijk zijn. Ik ben benieuwd naar campings met leuke speelvoorzieningen of andere faciliteiten voor kinderen. Ook ben ik op zoek naar ervaringen met off-grid overnachten (ik weet dat dit soms wat weerstand oproept in Schotland zelf, maar ik ben toch benieuwd naar de mogelijkheden).

Qua kosten heb ik het niet uitgerekend, maar ik zou denken aan vliegen op bijv. Glasgow en daar wat huren. Kan je vanaf daar een mooi rondje doen.
Ik heb ooit ongeveer hetzelfde gedaan, maar dan met een busje in plaats van een camper.

Een groot voordeel van daar huren is dat je meteen aan de goede kant achter het stuur zit. Dat rijdt best lekker.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
bjp schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:43:
is Schotland te doen met een caravan? (inclusief boototcht vanuit bijvoorbeeld Zeebrugge)

Ik heb het zelf nooit gedaan maar de Britten houden erg van hun tandem-as caravans. Als dat gaat dan lukt het ook met jouw caravan.

Wegen zijn niet super breed maar als je rustig aan doet dan gaat het prima. Ook kan je je route soms over wat bredere wegen plannen, minder binnendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
spaarpot schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:18:
[...]

Mijn vrouw is wel van de vogeltjes / natuur bekijken, dat gaat over het algemeen goed op/langs een riviertje.

Dank voor de tip, afgelopen zomer waren we in Berdorf en toen ook kijkje genomen op Martbusch. Dat is niet helemaal wat we zoeken. Vrij krappe plekken, gasten welke met hun kampeermiddel en voortent direct aan het asfalt staan. Daarentegen is het idd wel een prima plek om het Mullerthal te ontdekken.
Het is idd de beste camping om uit wandelen te gaan. Anders kijk je aan de andere kant van het dorp. Ligt nog een camping, veld, enz. Maar wat verder weg voor de wandelpaden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Heenreis

Camperhuur

Geen idee wat het prijs verschil is met camper huren in NL en UK maar let wel op dat we hier links rijden en een NL camper dus stuur aan de verkeerde kant heeft.. geen showstopper, maar wel iets om rekening mee te houden..

Kwa speeltuinen etc zit het wel goed op de meeste campings.. en vaak is er een strand waar kinderen zich uren kunnen vermaken.. of rotsen waar ze op kunnen klimmen etc..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCPywSn7UCHX4gYg7cEadwbVLMY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tby20IiUPHh1lECK5wy74SGK.png?f=fotoalbum_large

Als je ideeen wil over routes, dit is mijn idealle route door (noord) Scotland.. waarschijnlijk wel meer kms dan jullie van plan zijn..
https://calimoto.com/cali...d-boss1000-1-r-FST5CT1oHc

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

pirke schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:10:
Meivakantie is eind april dit jaar... Kan me niet voorstellen dat daar landelijk een maand verschil in zit.

In mei heb je vaak juist wel goed weer, soms beter dan in de zomer :) Zelfde geld voor in Wales trouwens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
ToolkiT schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:57:
[...]

In mei heb je vaak juist wel goed weer, soms beter dan in de zomer :) Zelfde geld voor in Wales trouwens
Mei in Schotland is perfect, al meerdere keren geweest en amper regen. Plus je bent die muggen voor. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 23:59
ToolkiT schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:55:
Geen idee wat het prijs verschil is met camper huren in NL en UK maar let wel op dat we hier links rijden en een NL camper dus stuur aan de verkeerde kant heeft.. geen showstopper, maar wel iets om rekening mee te houden..
Wat ook weer een voordeel heeft. Je zit links in een NL camper, dus je kunt iets makkelijker kijken hoe ver naar links je nog kan op een krap weggetje.

The english have their steering wheel on the right side, too bad they drive on the wrong one. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmpie1147
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 17:17
spaarpot schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:06:
[...]

Nee hoor, kan ook Belgische Ardennen zijn, Eiffel. Al her en der geweest in deze gebieden. Mullerthal vinden wel leuk om te wandelen.

Afgelopen jaren komen we op camping Tintesmuhle in het noorden van Luxemburg. En dan een stekkie aan het water. https://www.campingtintesmuehle.lu/nl/
Ik wou net camping Tintesmuhle aanraden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
ToolkiT schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:55:
[...]

Kwa speeltuinen etc zit het wel goed op de meeste campings.. en vaak is er een strand waar kinderen zich uren kunnen vermaken.. of rotsen waar ze op kunnen klimmen etc..
[Afbeelding]

Als je ideeen wil over routes, dit is mijn idealle route door (noord) Scotland.. waarschijnlijk wel meer kms dan jullie van plan zijn..
https://calimoto.com/cali...d-boss1000-1-r-FST5CT1oHc
Er is totaal geen behoefte om in NL een camper te huren. Dat is nooit een optie geweest. Dat is allemaal dubbel geld voor een eventuele overtocht.

Bedankt voor je routevoorstel. Ik ga daar naar kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spaarpot
harmpie1147 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:57:
[...]

Ik wou net camping Tintesmuhle aanraden. 8)7
Tja er is echt niets mis met Tintesmuhle, veel gezichten welke er vaker terugkomen. Maar de wereld is groter dan Tintesmuhle, dat is ook wel weer eens leuk. Maar heb wat drempelvrees, 'bang' dat het ergens anders tegen gaat vallen :-). Daarom mijn vraag op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@spaarpot vandaar mijn tip over International. Zelfde stijl maar andere plek.

Het zijn in mijn optiek wel campings waar je daadwerkelijke plek heel erg van invloed is op hoe de camping bevalt. Heb je een plek aan de rivier en kan je het luifeltje lekker richting de natuur zetten dan is het heerlijk, maar sta je ergens in zo'n laantje je overbuurman in de snufferd te kijken dan hoeft het van mij niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Pat911 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:48:
Wat ook weer een voordeel heeft. Je zit links in een NL camper, dus je kunt iets makkelijker kijken hoe ver naar links je nog kan op een krap weggetje.
En dan kan je weer moeilijker zien hoever ruimte je in het midden nog hebt.
Het stuurwiel zit niet voor niets op een bepaalde locatie in een voertuig, dus het is altijd aan te raden om de juiste plek te hebben als het kan. Plus het kan je helpen om uit je automatismen te raken waardoor je beter bent in links rijden dan je met een herkenbare configuratie zou doen.

Het zelf veel met een flinke bus rond gereden en dat gaat heerlijk. Smalle weggetjes zijn er wel, maar voornamelijk als je ze opzoekt. Over het algemeen past het prima, tenzij je een lompe schot hebt die zelf amper de kantlijn opzoekt. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
Gonadan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:47:
@spaarpot vandaar mijn tip over International. Zelfde stijl maar andere plek.

Het zijn in mijn optiek wel campings waar je daadwerkelijke plek heel erg van invloed is op hoe de camping bevalt. Heb je een plek aan de rivier en kan je het luifeltje lekker richting de natuur zetten dan is het heerlijk, maar sta je ergens in zo'n laantje je overbuurman in de snufferd te kijken dan hoeft het van mij niet.
Ja dat klopt, in Tintesmuhle ook alleen aan de rivier of anders niet. Ouren is ook een bekende plek, lopen we vaak heen vanaf Tintesmuhle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Gonadan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:50:
En dan kan je weer moeilijker zien hoever ruimte je in het midden nog hebt.
Het stuurwiel zit niet voor niets op een bepaalde locatie in een voertuig, dus het is altijd aan te raden om de juiste plek te hebben als het kan. Plus het kan je helpen om uit je automatismen te raken waardoor je beter bent in links rijden dan je met een herkenbare configuratie zou doen.

Het zelf veel met een flinke bus rond gereden en dat gaat heerlijk. Smalle weggetjes zijn er wel, maar voornamelijk als je ze opzoekt. Over het algemeen past het prima, tenzij je een lompe schot hebt die zelf amper de kantlijn opzoekt. :P
Dat is dan ook weer zo. Ik heb zowel links als rechts gereden met zowel rechts als links het stuur. Bij grote voertuigen vond ik het wel fijn om met het stuur aan de kant te rijden van de stoeprand (zoals een vuilniswagen ook heeft). Op spiegels ging ook wel in een vrachtwagen, zeker met een troittoirspiegel. Maar aan dezelfde kant zitten vond ik persoonlijk wat fijner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Jochem Mijn ervaringen met een huurcamper in Schotland vind je hier.
Vliegvelden vind ik stressen, de boot is avontuur. En heel veel duurder, dat dan weer wel.
Praktisch elke camping heeft wel een strandje, afhankelijk van je kinderen biedt dat voldoende entertainment.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
spaarpot schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:06:
[...]
Toen ik nog kampeerde (nou ja, met een caravan op pad ging) ben ik in Rochefort geweest. De camping was gewoon prima om een caravan tent neer te zetten. Was er in het najaar (september) dus wat rustiger, ook in het dorp, denk dat het in de zomer daar wel leuker is.

Vlak bij de grotten van Han (ook indrukwekkend) en daarbij is ook een mooi bosgebied waar je heerlijk kan wandelen. Er zijn wilde dieren achter hekken (zoals wolven en beren). Je kan er ook met een treintje doorheen voor als je niet zo ver wil lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Jochem schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:08:
[...]

Er is totaal geen behoefte om in NL een camper te huren. Dat is nooit een optie geweest. Dat is allemaal dubbel geld voor een eventuele overtocht.

Bedankt voor je routevoorstel. Ik ga daar naar kijken!
ah je bedoelde met de auto de boot op.. maar dan moet je je auto dus ergens neerzetten als je met camper gaat rijden.. ikheb daar wel eens deze voor gebruikt https://www.google.com/ma...xMC4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D (mrsT was met de camper maar aangezien ik nog moest werken kwam ik later en heb daar gratis mijn auto neergezet voor 2 weken..)

• Jochem
Proton_ schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:08:
@Jochem Mijn ervaringen met een huurcamper in Schotland vind je hier.
Vliegvelden vind ik stressen, de boot is avontuur. En heel veel duurder, dat dan weer wel.
Praktisch elke camping heeft wel een strandje, afhankelijk van je kinderen biedt dat voldoende entertainment.
Oh wow -- ik zit het met plezier te lezen. Een EV-camper dus! Dank je voor het delen!

• Jochem
ToolkiT schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:46:
[...]

ah je bedoelde met de auto de boot op.. maar dan moet je je auto dus ergens neerzetten als je met camper gaat rijden.. ikheb daar wel eens deze voor gebruikt https://www.google.com/ma...xMC4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D (mrsT was met de camper maar aangezien ik nog moest werken kwam ik later en heb daar gratis mijn auto neergezet voor 2 weken..)
Misschien begrijp ik je niet goed. Ik ga gewoon met de kindjes met OV naar IJmuiden en huur een camper in de UK. Met een voertuig de overtocht maken is bijna net zo duur als een week camperhuur aan de overkant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Jochem schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:46:
[...]

Misschien begrijp ik je niet goed. Ik ga gewoon met de kindjes met OV naar IJmuiden en huur een camper in de UK. Met een voertuig de overtocht maken is bijna net zo duur als een week camperhuur aan de overkant.
ah ja natuurlijk je kan ook als voetpassagier over natuurlijk..
Wij gaan altijd met de auto/Motor, dus had totaal die optie over het hoofd gezien.. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma

Riviertje
Goed sanitair
Ruime plekken
300/400km vanuit Utrecht

Stotzbuschermuhle in de Eifel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma

Tsja meeste B-wegen in Schotland zijn enkelbaans….

• maartend
zuma schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:23:
[...]

Stotzbuschermuhle in de Eifel
Wat bedoel je precies, want dit geeft in google geen sjoege

Hebbez ; https://www.xn--strotzbschermhle-pzbg.de/nl/

[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 13-02-2025 17:20 ]

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Hangt van je route af..
Voorbeeldje: de weg rechts is geen probleem, de weg naar links is minder geschikt..
https://www.google.com/ma...xMC4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke

Met een 9m lange en 3,25m hoge camper was het prima te doen. Enkelbaans wegen met passeer plekken voor tegenliggers was ook geen probleem in het hoogseizoen.

Die enkelbaans wegen zouden we in Nederland een groot fietspad noemen ;)

Alleen 1x een tegenligger gehad die op mijn weghelft kwam en daardoor mn spiegel eraf reed, maar dat was een drukke tweebaansweg (1 heen, 1 terug). Enkelbaans wegen zijn in dat opzicht zelfs veiliger.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

pirke schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:46:
[...]

Met een 9m lange en 3,25m hoge camper was het prima te doen. Enkelbaans wegen met passeer plekken voor tegenliggers was ook geen probleem in het hoogseizoen.

Alleen 1x een tegenligger gehad die op mijn weghelft kwam en daardoor mn spiegel eraf reed, maar dat was een drukke tweebaansweg (1 heen, 1 terug). Enkelbaans wegen zijn in dat opzicht zelfs veiliger.
de applecross pass () https://www.google.com/ma...xMC4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D zou ik wel skippen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPaD04PGc7dYZWC_sCw_XNm3Pko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EC2OhiQUdjQ264K7t9wkXRBm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Klopt, er zijn een paar stukjes die je beter niet kunt rijden, maar dat mag de pret niet drukken, er blijft meer dan genoeg moois over :)

Op de north coast 500 routekaart staan ze ook duidelijk aangegeven, inclusief de alternatieve route voor dat stukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Nice! Eigen foto? Leuke camperbus namelijk.

Doet me een beetje denken aan dat tv programma die weg, schitterend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
zuma schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:26:
[...]

Tsja meeste B-wegen in Schotland zijn enkelbaans….
Mwa dat valt mee hoor. Je kan inderdaad regelmatig wegen tegenkomen zonder middenlijn, maar op vrijwel alle wegen kunnen auto’s en vrachtwagens elkaar prima op snelheid passeren. Ook vrachtwagens passeren elkaar, alleen dat gaat dan wat langzamer. Geen probleem lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@Kevinns Ligt eraan waar in Schotland je zit, in het zuiden van Schotland is dat waar. In het noorden is zelfs de grote doorgaande weg enkelbaans met tegenliggers op dezelfde weghelft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

franssie schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 00:52:
[...]

Nice! Eigen foto? Leuke camperbus namelijk.

Doet me een beetje denken aan dat tv programma die weg, schitterend!
ja eigen foto (en eigen camper, hoewel hij er nu anders uitziet in Mondriaan kleuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

pirke schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:08:
@Kevinns Ligt eraan waar in Schotland je zit, in het zuiden van Schotland is dat waar. In het noorden is zelfs de grote doorgaande weg enkelbaans met tegenliggers op dezelfde weghelft.
dat is vooral op de noordelijkste stukken van de NC500 maar er zijn dan wel genoeg passing bays..
Als caravanner is dat lastiger aangezien je niet makkelijk achteruit kan, dus heel rustig moet rijden.. maar het kan wel..
Maar eerlijk gezegd kan je met een caravan de NC500 beter skippen, er zijn plenty andere mooie stukken die je kan doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
pirke schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:46:
[...]

Met alle respect, maar er zijn echt stukken vooral op Skye waar je met zo'n lengte niet kan komen zonder overlast te veroorzaken. De kleinere halfintegrale die we daar zagen waren al helemaal aan elkaar getapet en was veel keer en steekwerk. Je maakt het je er zelf niet makkelijk mee.

Ik zou het afraden als je zonder de ruimte kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Nou onze campert staat nog ff bij de dealer. Afgelopen zaterdag daarheen gebracht, we hebben hem nu een jaar en we hadden een paar kleine puntjes die gefixt moesten worden. 1 van mijn 'klachten' was dat tijdens onze laatste trip in september de koelkast tot 2x toe op magische wijze uit stond. Kon hem gewoon weer aanzetten, maar toch vreemd.

Net even de dealer gesproken (zou morgen de camper weer halen, maar had nog niks gehoord) en blijkbaar hebben ze de koelkast uitgelezen en vonden ze een storing. Zijn ze nu in overleg met de leverancier van de koelkast met hoe of wat.. Dus in ieder geval morgen nog niet de camper halen..

Blij dat ik deze beurt nu heb gepland en niet midden in het seizoen, dan is het ook nog veel drukker.. ben je zomaar weken verder voor je iets gedaan hebt vrees ik. Onze eerste echte geplande trip is Pasen, al wil ik eigenlijk wel eerder weg... Maar goed camper staat nu beter daar dan thuis, kan hem wel halen maar als we dan volgende week weer daarheen moeten (45 min rijden, enkeltje) das nie handig.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Camper opgehaald bij de verkoper, naar huis gereden, paar slaapzakken, kussens, kratje drinken en knabbels, schone onderbroek en tandenborstels mee. En naar de dichtstbijzijnde camperplaats gereden en daar staan we nu. Nog geen 10km van huis in Aarle Rixtel op camperplaatst Croy.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUHNSgJBUAtso5GfRgBhifu2AgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7L8Z5QW2gaQBMTlOQYf2BqRQ.jpg?f=fotoalbum_large

Kachel (Alde) krijg ik nog niet aan, dus blij dat ik ook een klein electrisch kacheltje mee heb genomen.
Morgen in het licht, thuis op de oprit eens naar kijken.
Ook ff de startaccu laten testen, want ding start me veel te moeizaam, gaat echt heel langzaam rond.
Maar het rijd heerlijk, voelt werkelijk als een nieuwe bus. Geen gekke rammeltje, versnellingsbak heel nauwkeurig, geen speling, of andere vreemde dingen. Mag ook wel ding heeft pas net 110.000km gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Bommes Probleem van diesel (?) standkachels is dat ze te weinig gebruikt worden waardoor de pomp vast gaat zitten, dat is tenminste bij mijn Webasto het geval. In mijn Nugget al eens gehad en ik was er bij aankoop al voor gewaarschuwd. Planar schijnt een robuust merk te zijn.

Daarom heb ik ook altijd een 500w kacheltje bij me, je kent ze wel van de TV winkels, die in een stopcontact past, is voldoende om de ergste kou eraf/eruit te halen en de RV omlaag te halen. Die gebruik ik overigens ook als ik walstroom heb en de buren niet wil lastig vallen met dieseldampen uit de standkachel, na opstarten ruik je die nauwelijks maar blijft toch merkbaar helaas.

edit: zoiets als stopcontactkachel https://www.bol.com/nl/nl...l-zwart/9300000220100026/

PLanar, bij zeilers geliefd https://standkachels.nl/planar-standkachel/

[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 14-02-2025 22:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
Bommes schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:51:
Camper opgehaald bij de verkoper, naar huis gereden, paar slaapzakken, kussens, kratje drinken en knabbels, schone onderbroek en tandenborstels mee. ....

Maar het rijd heerlijk, voelt werkelijk als een nieuwe bus. Geen gekke rammeltje, versnellingsbak heel nauwkeurig, geen speling, of andere vreemde dingen. Mag ook wel ding heeft pas net 110.000km gereden.
Gefeliciteerd! Is ook een heerlijk om aan te hobbiën, camper improvement :)

Wij hebben de onze net na de uitbraak van covid in een opwelling gekocht (was toen 1 jaar oud), het eerste test weekje is uitgelopen op 4 weken weg van huis door het hele land omdat we het land niet uit mochten (woon in Finland). Nu elk jaar 2 * 6 weken weg en in de zomer hier en daar een weekeindje in eigen land. Heb er geen seconde spijt van gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@franssie er zit een Alde verwarmingssysteem in. Werkt op gas en elektra, en voor de rest vergelijkbaar als met thuis. Radiatoren door de camper verdeeld waar de opgewarmde glycol doorheen gepompt wordt.
Systeem lijkt gewoonweg niet op te starten, maar geeft ook geen foutmeldingen.

Komt goed, heb nog geen tijd gehad en nu te weinig licht om er even in te duiken.
Misschien is het wel gewoon ff reset.
Maar ik vermoed dat het systeem gewoon bijvullen en ontluchten en zo nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Bommes Dat is dan inderdaad wel een heel ander systeem, geen ervaring mee. Klinkt als oplosbaar, reset controller of de pomp. Lijkt me wel door te meten als je weet wat waar zit. De electronica van mijn Nugget is echt ondoorgrondelijk, eindelijk een onderhoudsbedrijf gevonden die het wel snapt in Barneveld (ik type dit voor documentatiedoeleinden want jij hebt een andere camper)

Pagina: 1 ... 242 ... 277 Laatste