8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Korte introductie. Vriendin en ik zijn als kind altijd naar campings op vakantie geweest, zij met een vouwwagen, ik met een caravan. Vonden we allebei helemaal geweldig.
Sinds we samen zijn hebben we vele vorm van vakantie gehad. Kamperen met een tent, hotel, AirBnB, met een camper door Australië. Sinds er kinderen zijn boeken we een luxe stacaravan in Frankrijk of Italië.
Bevalt prima. Ook omdat we tot op heden buiten het seizoen om konden en zo'n stacaravan qua prijs/kwaliteit "oké" is. Inmiddels moeten we meer rekening houden met de schoolvakanties en is zo'n zelfde stacaravan rustig 2,5 á 3x zo duur, prijs/kwaliteit verhouding dus "wat" uit het lood....
De wens voor een caravan is er al een jaar of twee, maar we gaan nu doorzetten. We hebben een camping gevonden in Kroatië en het verschil tussen een stacaravan of een kampeerplek op dezelfde camping is dik 3.000eu....
Wat hielt ons tegen tot op heden? Geen trekhaak (kost 1500eu voor onze auto), geen E achter B (voor ons samen 1000eu). Blijft er nog geld over voor de extra brandstof én we besparen ook nog eens op de overnachtingen onderweg, want camping is goedkoper dan een hotel. Besparen is overigens zeker niet de hoofdreden, mooi nieuw avontuur en onze kinderen dezelfde ervaring geven als onszelf vroeger is waar het vooral om gaat
Zoektocht naar een caravan loopt al even, maar komt nu in een stroomversnelling. We weten wat we willen hebben, we moeten hem alleen nog een vinden.
Een Fendt 465 SFB of vergelijkbare Hobby, circa 2015 of nieuwer. Andere merken vallen af omdat we deze niet mooi vinden en andere indelingen vinden we niet handig. Stapelbed met twee kinderen lijkt ideaal, maar de ruimte/indeling in de rest van de caravan geeft teveel concessies bij deze indelingen/grootte.
Grotere caravan hoeven we ook niet, want niet nodig bij deze indeling en het maakt voornamelijk de rondzit iets groter wat bij ons zal dienen als bed voor twee kleine kinderen.
Kortom, occasion centers, marktplaats, mobile.de etc in de gaten houden en hopen dat er snel iets voorbij komt. Hopelijk dan in juni het geplande weekendje weg al met eigen caravan doen ipv geleende camper.
Populaire opstelling en merk(en) noem je, zou een relatief makkelijke zoektocht moeten zijn naar een courant model. Of misschien zijn ze juist snel weer weg, dat kan ook. Dan is het moeilijker
Is BE per se nodig? Caravans van die lengte en opstelling zijn meestal rond de 1500kg max. Idealiter is de gewichtsverhouding (MTM) 2000:1500kg en dat is geen BE combi. Maar het hangt ook vooral van je auto af natuurlijk. Vind het overigens wel aan te raden om het te halen hoor, dan hoef je er niet over na te denken.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Tof vooruitzicht!B-Real schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:00:
Ook maar eens melden in dit topic en wat actiever meelezen.
Korte introductie. Vriendin en ik zijn als kind altijd naar campings op vakantie geweest, zij met een vouwwagen, ik met een caravan. Vonden we allebei helemaal geweldig.
Sinds we samen zijn hebben we vele vorm van vakantie gehad. Kamperen met een tent, hotel, AirBnB, met een camper door Australië. Sinds er kinderen zijn boeken we een luxe stacaravan in Frankrijk of Italië.
Bevalt prima. Ook omdat we tot op heden buiten het seizoen om konden en zo'n stacaravan qua prijs/kwaliteit "oké" is. Inmiddels moeten we meer rekening houden met de schoolvakanties en is zo'n zelfde stacaravan rustig 2,5 á 3x zo duur, prijs/kwaliteit verhouding dus "wat" uit het lood....
De wens voor een caravan is er al een jaar of twee, maar we gaan nu doorzetten. We hebben een camping gevonden in Kroatië en het verschil tussen een stacaravan of een kampeerplek op dezelfde camping is dik 3.000eu....
Wat hielt ons tegen tot op heden? Geen trekhaak (kost 1500eu voor onze auto), geen E achter B (voor ons samen 1000eu). Blijft er nog geld over voor de extra brandstof én we besparen ook nog eens op de overnachtingen onderweg, want camping is goedkoper dan een hotel. Besparen is overigens zeker niet de hoofdreden, mooi nieuw avontuur en onze kinderen dezelfde ervaring geven als onszelf vroeger is waar het vooral om gaat
Zoektocht naar een caravan loopt al even, maar komt nu in een stroomversnelling. We weten wat we willen hebben, we moeten hem alleen nog een vinden.
Een Fendt 465 SFB of vergelijkbare Hobby, circa 2015 of nieuwer. Andere merken vallen af omdat we deze niet mooi vinden en andere indelingen vinden we niet handig. Stapelbed met twee kinderen lijkt ideaal, maar de ruimte/indeling in de rest van de caravan geeft teveel concessies bij deze indelingen/grootte.
Grotere caravan hoeven we ook niet, want niet nodig bij deze indeling en het maakt voornamelijk de rondzit iets groter wat bij ons zal dienen als bed voor twee kleine kinderen.
Kortom, occasion centers, marktplaats, mobile.de etc in de gaten houden en hopen dat er snel iets voorbij komt. Hopelijk dan in juni het geplande weekendje weg al met eigen caravan doen ipv geleende camper.
Ik weet niet waar je vandaan komt maar in Raamsdonksveer zit een grote Hobby/ Fendt dealer. Ondertussen ook weer redelijk wat occasions op voorraad. Daar hebben wij echt uren en uren rondgelopen en modellen vergeleken voor wij in 2019 onze Hobby bestelde.
En wat al gezegd is, is BE echt nodig? Tot 3500 KG max kan je met een B onderweg. Wij hebben toen sowieso BE moeten halen want achter de Land Cruiser werd elke combi te zwaar aangezien die 2800 KG mocht wegen. Overigens mag de Rav4 die we nu hebben ook 2.225 KG wegen, dat + 1500 KG en we hebben nog altijd BE nodig.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Ookal zou de combinatie in NL binnen de regelgeving vallen, ik heb geen zin om in een ander land de discussie aan te gaan met de lokale handhavers
En ach, we zien het halen van BE ook maar als een gezamenlijk dagje uit
Heb wel het idee dat de meeste caravans als warme broodjes gaan. Nu we weten wat we willen hebben kunnen we ook wat sneller acteren.Populaire opstelling en merk(en) noem je, zou een relatief makkelijke zoektocht moeten zijn naar een courant model. Of misschien zijn ze juist snel weer weg, dat kan ook. Dan is het moeilijker
Vorig jaar september al eens een verkennend rondje gedaan, toen een perfecte gezien maar toen was de knoop nog niet doorgehakt. Achteraf gezien.....
Ik zit een stuk noordelijker, dus we gaan eerst hier even kijken. Stukje Duitsland is ook een optie, importeren schijnt niet zoveel voor te stellen. Ik ben niet te beroerd om er een stukje voor te reizen, maar dat kan altijd nog.Ik weet niet waar je vandaan komt maar in Raamsdonksveer zit een grote Hobby/ Fendt dealer. Ondertussen ook weer redelijk wat occasions op voorraad. Daar hebben wij echt uren en uren rondgelopen en modellen vergeleken voor wij in 2019 onze Hobby bestelde.
Wij hebben inmiddels ook al wat uurtjes bij een lokale dealer rondgelopen. Daardoor weten we wat we willen hebben en daarom heb ik ook geen zin om nog weer een hele middag elders rond te lopen.
Leuk als een dealer 100+ caravans heeft staan, er zijn hooguit maar een handvol die aan onze eisen/wensen voldoen dus dan kan ik beter gericht opzoek gaan
Oh en welkom hier
[ Voor 17% gewijzigd door bjp op 06-02-2025 10:38 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Dan kan je inderdaad ook online heel goed uit de voeten. Wij wilden toen echt een 460, ideaal qua grote en layout. We zouden nu wel een iets andere uitvoering kiezen, in ieder geval geen Frans bed meer. Liever 2 losse bedden dan zo'n krap bed met zijn 2en haha. Maar het bed in de bus is echt zo groot, dat vinden we in een caravan nooit meer..B-Real schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:35:
BE is misschien wel/misschien niet nodig. Beter mee verlegen dan om verlegen. We zijn ook niet bang dat we er niet mee over weg kunnen. Grootste uitdaging zit in krap wegen en onverwacht achteruit manoeuvreren. Dat blijft ook met BE op zak een uitdaging als je niet regelmatig met een aanhanger rijdt.
Ookal zou de combinatie in NL binnen de regelgeving vallen, ik heb geen zin om in een ander land de discussie aan te gaan met de lokale handhavers
En ach, we zien het halen van BE ook maar als een gezamenlijk dagje uit
[...]
Heb wel het idee dat de meeste caravans als warme broodjes gaan. Nu we weten wat we willen hebben kunnen we ook wat sneller acteren.
Vorig jaar september al eens een verkennend rondje gedaan, toen een perfecte gezien maar toen was de knoop nog niet doorgehakt. Achteraf gezien.....
[...]
Ik zit een stuk noordelijker, dus we gaan eerst hier even kijken. Stukje Duitsland is ook een optie, importeren schijnt niet zoveel voor te stellen. Ik ben niet te beroerd om er een stukje voor te reizen, maar dat kan altijd nog.
Wij hebben inmiddels ook al wat uurtjes bij een lokale dealer rondgelopen. Daardoor weten we wat we willen hebben en daarom heb ik ook geen zin om nog weer een hele middag elders rond te lopen.
Leuk als een dealer 100+ caravans heeft staan, er zijn hooguit maar een handvol die aan onze eisen/wensen voldoen dus dan kan ik beter gericht opzoek gaan
En wat betreft BE ben ik het wel met je eens hoor, ook al moet het niet, je leert wel een hoop. Het kan nooit kwaad om het wel te hebben. Qua regelgeving zit je, tot zover ik weet, in de hele Eu gewoon goed. Regels zijn tot zover ik weet echt overal hetzelfde. Behalve in Engeland, daar is de hele BE regel vervallen en heb je helemaal geen E meer nodig.
Smalle weggetjes enzo zijn altijd een uitdaging, maar stelregel is, als je auto (met caravanspiegels) erdoor kan, dan volgt die caravan wel. Die is als het goed is smaller
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Een BMW G21 330i. Moet een prima caravantrekker zijn. Mag maximaal 1600kg achter. Met de caravan die wij zoeken zitten we daar in principe gewoon nog onder.bjp schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:37:
misschien wel een belangrijke vraag: wat heb je om mee te trekken? Dat zet al een beperking (MTM auto) over hoeveel MTM er over blijft voor de caravan zelf, zeker met een B. B+E is niet zo moeilijk te halen, ik overweeg het ook.
Oh en welkom hierVeel vakantieplezier! Wij hebben onze eerste caravan vorig jaar gekocht.
Volgens mij wordt het met deze auto en de door ons gewenste caravan dan met alleen een B rijbewijs weer wat lastig, maar BE moet er zoals gezegd gewoon komen. Geen gedoe, gewoon goed
Twee losse bedden geeft wel een mooi groot bed inderdaad, maar dan doe je vaak weer concessies op andere plekken qua indeling/inrichting. Zo willen we graag een wat bredere keuken, met brede lades en een hoge koelkast ipv eentje onder het keukenblad. Dat lukt met een frans bed omdat de wc/douche naast het bed zit. Bij twee losse bedden zit deze in het midden van de caravan en wordt de keuken dus kleiner. Althans, dat is het resultaat van mijn "studie"TgR_KILLER schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:18:
[...]
Dan kan je inderdaad ook online heel goed uit de voeten. Wij wilden toen echt een 460, ideaal qua grote en layout. We zouden nu wel een iets andere uitvoering kiezen, in ieder geval geen Frans bed meer. Liever 2 losse bedden dan zo'n krap bed met zijn 2en haha. Maar het bed in de bus is echt zo groot, dat vinden we in een caravan nooit meer..
En wat betreft BE ben ik het wel met je eens hoor, ook al moet het niet, je leert wel een hoop. Het kan nooit kwaad om het wel te hebben. Qua regelgeving zit je, tot zover ik weet, in de hele Eu gewoon goed. Regels zijn tot zover ik weet echt overal hetzelfde. Behalve in Engeland, daar is de hele BE regel vervallen en heb je helemaal geen E meer nodig.
Smalle weggetjes enzo zijn altijd een uitdaging, maar stelregel is, als je auto (met caravanspiegels) erdoor kan, dan volgt die caravan wel. Die is als het goed is smaller. Bochtjes niet te krap nemen.
Komt er een caravan voorbij met twee losse bedden of een bed overdwars ipv een frans bed én bovenstaande wens, dan is dat ook prima.
Ons bed thuis is ook slechts 160, afgelopen jaren op vakantie 140. Een frans bed is ook 140, minus een klein hoekje aan het voeteneind. Dat is eigenlijk gewoon prima verwachten wij.
Verdere wensen/pre's/nice to haves?
- Mover. Lijkt ons toch wel praktisch op de camping, al laten we een caravan er niet om staan.
- Tempo 100. Volgens mij voor relatief weinig geld alsnog te regelen. Zijn moderne caravans/Fendts daar in de basis niet al gewoon geschikt voor?
- Airco. We gaan altijd naar de zon en airco slaapt wel lekker. Vind het aanbod met airco maar mager, dus we kunnen ook prima een losse unit kopen voor in het raam.
- We hoeven niet perse een voortent, want we gaan vooral naar de zon en dan is het in een voortent toch bloedje heet. We hebben al genoeg caravans gezien met een cassette luifel welke voor ons gebruik ook volstaat. Zit er een voortent bij, dan is dat prima uiteraard.
Afgelopen jaar ook een weekend weg geweest met een camper met alleen een cassette luifel. Ondanks dat het een zeer nat weekend was, hebben we daar prima droog onder gezeten. Heb inmiddels ook cassette luifels gezien die met voor/zijwanden te krijgen zijn en dan praktisch een volledige voortent zijn.
Het is absoluut niet de bedoeling om verwend oid over te komen. We hebben er goed over nagedacht en we zijn van mening dat voor ons budget dit gewoon te vinden moet zijn. We hebben ook caravans gezien die een stuk ouder zijn, qua indeling niet helemaal top zijn maar ook een heel stuk goedkoper. Prima, ook voor ons gebruik. Echter daar krijgen we dan toch weer net niet het "hebben" gevoel van.
We kopen ook echt een caravan voor de langere termijn, dus het komt niet aan op de laatste 1000eu wat dat betreft.
Caravanspiegeld, goeie! Zet ik ook op het boodschappenlijstje.Smalle weggetjes enzo zijn altijd een uitdaging, maar stelregel is, als je auto (met caravanspiegels) erdoor kan, dan volgt die caravan wel. Die is als het goed is smaller.
Want caravan aanschaffen, trekhaak en rijbewijs zijn drie dingen. Daarna komt de complete inventaris er nog bij. Al hebben we binnen de familie ook wel wat kampeerders, waar we het eerste jaar het een en ander van kunnen lenen.
Ipv losse unit; vorig jaar hier laten inbouwen: https://www.luikenaircos.nl/ in mijn bus. Was met 2 uur klaar. Heb de goedkoopste optie gepakt; en is meer dan genoeg voor in zuid-Frankrijk.B-Real schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:55:
[...]
- Airco. We gaan altijd naar de zon en airco slaapt wel lekker. Vind het aanbod met airco maar mager, dus we kunnen ook prima een losse unit kopen voor in het raam.
Verder snap ik de 'hoge koelkast' wens, dat zou ik zelf ook wel graag willen als ik naar een caravan zou kijken
Een losse koelbox mee en die buiten aansluiten is een eventueel alternatief.
Bekijk wel best op CoC attest wat je 330i heeft als MTM. Onze toekomstige RAV4-PHEV zit op 2510kg bijvoorbeeld, wat ons al meer beperkt (daarom de overweging B+E).
Mover wil je zeker weten hebben op zo'n zware caravan. En qua spiegels: kijk naar Emuk. De beste, fijnste en meest trillingsvrije spiegels die er zijn. Logisch ook, want ze zijn ontworpen voor jouw spiegels.
En tot slot: wij hebben wel een stapelbed (en een dwars bed voorin). Stapelbed zou ik voor geen goud willen missen, ook omdat dit een grote 'garage' creeert als je het onderste bed opklapt. Handig voor je stoelen, kastjes, etc. Als ik me niet vergis heeft o.a. Dethleffs modellen met stapelbed, dwars bed én hoge koelkast?
Even in delen reagerenB-Real schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:55:
[...]
Een BMW G21 330i. Moet een prima caravantrekker zijn. Mag maximaal 1600kg achter. Met de caravan die wij zoeken zitten we daar in principe gewoon nog onder.
Volgens mij wordt het met deze auto en de door ons gewenste caravan dan met alleen een B rijbewijs weer wat lastig, maar BE moet er zoals gezegd gewoon komen. Geen gedoe, gewoon goed
[...]
Twee losse bedden geeft wel een mooi groot bed inderdaad, maar dan doe je vaak weer concessies op andere plekken qua indeling/inrichting. Zo willen we graag een wat bredere keuken, met brede lades en een hoge koelkast ipv eentje onder het keukenblad. Dat lukt met een frans bed omdat de wc/douche naast het bed zit. Bij twee losse bedden zit deze in het midden van de caravan en wordt de keuken dus kleiner. Althans, dat is het resultaat van mijn "studie"
Komt er een caravan voorbij met twee losse bedden of een bed overdwars ipv een frans bed én bovenstaande wens, dan is dat ook prima.
Ons bed thuis is ook slechts 160, afgelopen jaren op vakantie 140. Een frans bed is ook 140, minus een klein hoekje aan het voeteneind. Dat is eigenlijk gewoon prima verwachten wij.
Verdere wensen/pre's/nice to haves?
- Mover. Lijkt ons toch wel praktisch op de camping, al laten we een caravan er niet om staan.
- Tempo 100. Volgens mij voor relatief weinig geld alsnog te regelen. Zijn moderne caravans/ Fendts daar in de basis niet al gewoon geschikt voor?
- We hoeven niet perse een voortent, want we gaan vooral naar de zon en dan is het in een voortent toch bloedje heet. We hebben al genoeg caravans gezien met een cassette luifel welke voor ons gebruik ook volstaat. Zit er een voortent bij, dan is dat prima uiteraard.
Afgelopen jaar ook een weekend weg geweest met een camper met alleen een cassette luifel. Ondanks dat het een zeer nat weekend was, hebben we daar prima droog onder gezeten. Heb inmiddels ook cassette luifels gezien die met voor/zijwanden te krijgen zijn en dan praktisch een volledige voortent zijn.
Het is absoluut niet de bedoeling om verwend oid over te komen. We hebben er goed over nagedacht en we zijn van mening dat voor ons budget dit gewoon te vinden moet zijn. We hebben ook caravans gezien die een stuk ouder zijn, qua indeling niet helemaal top zijn maar ook een heel stuk goedkoper. Prima, ook voor ons gebruik. Echter daar krijgen we dan toch weer net niet het "hebben" gevoel van.
We kopen ook echt een caravan voor de langere termijn, dus het komt niet aan op de laatste 1000eu wat dat betreft.
[...]
Caravanspiegeld, goeie! Zet ik ook op het boodschappenlijstje.
Want caravan aanschaffen, trekhaak en rijbewijs zijn drie dingen. Daarna komt de complete inventaris er nog bij. Al hebben we binnen de familie ook wel wat kampeerders, waar we het eerste jaar het een en ander van kunnen lenen.
Jou auto heeft volgens autoweek dit gewicht: max. toelaatbare massa 2.185 kg
Dus ja, dat wordt lastig met een caravan
Frans bed is +/- 136/137 wat ze afronden als 140, en dat hoekje is stiekem toch best een hoek, als je wat langer bent heb je daar wel last van. Maar probeer het vooral uit! Wij hebben thuis ook maar 160, in de camper bijna 200
Mover, wij hebben het zonder geprobeerd. Maar na 2 vakanties toch snel erbij genomen. We zaten op een 'hobbelveldje' met het neuswiel in een kuil. Zie hem daar maar eens uit te krijgen. Dat lukte dus niet met duwen, en door het kuiltje zat hij ook te laag waardoor we hem niet aan de trekhaak kregen. 30 min staan te klooien..
Tempo 100, ik vond het veel te duur in NL ten opzichte van bijna gratis waarvoor je dat in DL kan regelen. Met de aantal keren dat we in Duitsland kwamen vond ik het niet nuttig dat te nemen. Punt voor mij was ook dat ik gewoon een halve dag kwijt zou zijn. In NL moet je namelijk naar een keuringsstation, met de caravan eerst uit de stalling halen, dan naar zo'n keuring, dan weer opruimen, nee dat kostte mij teveel tijd.
Airco nooit aan begonnen zelf, maar wij staan ook regelmatig op kleinere campings waar je maar 6 amp hebt, dan kan je die sowieso niet aan doen..
Voortent hebben we gehad, 3x opgezet. Daarna zijn we overgestapt op een zakluifel (casette was toen overal uitverkocht.) We hebben daar toen Obelink wanden voor bij gekocht. Niet al te duur, echt prima verder. Daar kon je ook een zo goed als dichte tent mee maken. Of enkel 1 wand erin zetten tegen de zon oid.
Ik was ondertussen ff met collega's gaan lunchen, dus hoop is alweer gereageerd in de tussentijd
Maar eh
Volgens mij gaat die vlieger niet op.. Er wordt altijd gerekend met papieren MTM. Als jij je caravan terug zet naar 1200. Dan is het dus 1200. Dat maakt niks uit dat hij dan 1600 mag hebben volgens fabrieks specs. Je keurt hem lager, dan is dat het gewicht wat wettelijk geld.bjp schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:22:
'k heb wat zitten zoeken op de 330i: MTM 2255kg, er 'blijft' dan 1245kg MTM over voor de caravan (sum is 3500kg). Zolang je die maar inschrijft gelijk/onder dat getal, zit je goed voor een B rijbewijs. je kan dankzij vakje F.2 op een verzekering/inschrijving de legale MTM lager dan de fysieke MTM zetten. Je verliest gewoon wat laadvermogen. Stel je caravan is 1000kg leeg, dan heb je nog 245kg over. Zelf mag de caravan volgens plaatje tot 1600kg wegen (MTM).
Bekijk wel best op CoC attest wat je 330i heeft als MTM. Onze toekomstige RAV4-PHEV zit op 2510kg bijvoorbeeld, wat ons al meer beperkt (daarom de overweging B+E).
Dat is hetzelfde dat er genoeg campers zijn met 4500 KG onderstel maar die op 3500 KG zijn gekeurd zodat je er met een B rijbewijs mee mag rijden. Je mag je dus ook echt niet tot 4500 laden, dan rij je echt illigaal
[ Voor 23% gewijzigd door TgR_KILLER op 06-02-2025 12:54 ]
Wat @bjp zegt klopt wel, alleen de benamingen zijn niet helemaal juist. Je hebt de TMM (Technische max. massa) en de MTM (max. toegestane massa). Beide staan op de kentekencard (zoals hij inderdaad al zegt) als respectievelijk F.1 en F.2 en hebben normaal ook hetzelfde gewicht er achter staan.TgR_KILLER schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:50:
[...]
Volgens mij gaat die vlieger niet op.. Er wordt altijd gerekend met papieren MTM. Als jij je caravan terug zet naar 1200. Dan is het dus 1200. Dat maakt niks uit dat hij dan 1600 mag hebben volgens fabrieks specs. Je keurt hem lager, dan is dat het gewicht wat wettelijk geld.
Dat is hetzelfde dat er genoeg campers zijn met 4500 KG onderstel maar die op 3500 KG zijn gekeurd zodat je er met een B rijbewijs mee mag rijden. Je mag je dus ook echt niet tot 4500 laden, dan rij je echt illigaal.
TMM kan in principe nooit veranderen. Die is af-fabriek bepaald en kan alleen wijzigen als er fysieke wijzigingen aan het voertuig gedaan worden waardoor herkeuring nodig of gewenst is. Een zwaardere as bijvoorbeeld.
MTM is puur een administratieve waarde en is daarom wel flexibel. Als een auto of aanhanger in het verleden is "teruggekeurd" om bijvoorbeeld een combinatie binnen de grenzen van het B-rijbewijs te houden zal er bij de MTM een lager gewicht staan dan bij de TMM.
)
We staan daar een weekje. Dat betekent dat we een week voor en na hebben die we gebruiken voor de reis. Op de heenweg doen we een andere bekende camping aan (Krounenbierg in Luxemburg) waar we graag een paar dagen willen staan. Ook hier zijn we dus een paar jaar geleden voor een nacht geweest (doorreis), maar de omgeving nodigt uit om er een paar dagen te besteden. Dus dit is een mooie kans.
Nu al een lekker vooruitzicht dus. Ook qua etappes, langste stuk is geloof ik 260KM rijden. Wat ik heerlijk vind met de caravan. Niet te vroeg weg, niet te laat op de volgende camping. De reis is voor ons ook al vakantie en we laten ons graag verrassen met een omgeving waar je niet voor 2 weken gaat staan en anders dus mist.
Laat het goede weer maar komen!
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
De caravan an sich wordt er niet lichter van en ik durf de stelling wel aan dat je het leeggewicht van een caravan in de praktijk nooit haalt. Zeker niet als je ook nog een mover, luifel/voortent en wellicht airco meezeult.
Krijg je dan onderweg eens controle dan ben je alsnog de sjaak en los je het overgewicht wellicht niet eens op door spullen naar je auto te verplaatsen. Wellicht een kleine kans op controle en er zal wat marge/afronding in zitten, maar het zal je maar gebeuren op een x aantal uren van huis onderweg naar vakantie...
Emuk spiegels heb ik opgeschreven!Timmert schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:38:
@B-Real ik zou die raamairco laten zitten en voor een bank of dakairco gaan. Wij hebben zo'n raamairco en het volstaat wel, maar het is een lomp ding om mee te zeulen en hij is niet stil.
Mover wil je zeker weten hebben op zo'n zware caravan. En qua spiegels: kijk naar Emuk. De beste, fijnste en meest trillingsvrije spiegels die er zijn. Logisch ook, want ze zijn ontworpen voor jouw spiegels.
En tot slot: wij hebben wel een stapelbed (en een dwars bed voorin). Stapelbed zou ik voor geen goud willen missen, ook omdat dit een grote 'garage' creeert als je het onderste bed opklapt. Handig voor je stoelen, kastjes, etc. Als ik me niet vergis heeft o.a. Dethleffs modellen met stapelbed, dwars bed én hoge koelkast?
Ik ga nog eens kijken Dethleffs, maar we zijn ook tot de conclusie gekomen dat we andere merken qua design/kleuren/degelijkheid ook gewoon minder vinden.
Ik vond Knaus op de online foto's vaak ook erg mooi. In het echt van binnen te strak/te wit/te licht.
We zijn wellicht teveel aan het mierenneuken, maar nogmaals ik denk dat een Fendt of Hobby te vinden moet zijn met onze wensen.
Onze kinderen zijn 1 en 4, dus een stapelbed is nu ook nog niet perse nodig.
@ Frans bed, ik ga er heel snel overheen lezen. Straks kunnen we onze wensen opnieuw bepalenTgR_KILLER schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:50:
[...]
Even in delen reageren
Jou auto heeft volgens autoweek dit gewicht: max. toelaatbare massa 2.185 kg
Dus ja, dat wordt lastig met een caravan1500 KG zit je al snel op, dus dat wordt sowieso BE.
Frans bed is +/- 136/137 wat ze afronden als 140, en dat hoekje is stiekem toch best een hoek, als je wat langer bent heb je daar wel last van. Maar probeer het vooral uit! Wij hebben thuis ook maar 160, in de camper bijna 200
Mover, wij hebben het zonder geprobeerd. Maar na 2 vakanties toch snel erbij genomen. We zaten op een 'hobbelveldje' met het neuswiel in een kuil. Zie hem daar maar eens uit te krijgen. Dat lukte dus niet met duwen, en door het kuiltje zat hij ook te laag waardoor we hem niet aan de trekhaak kregen. 30 min staan te klooien..
Tempo 100, ik vond het veel te duur in NL ten opzichte van bijna gratis waarvoor je dat in DL kan regelen. Met de aantal keren dat we in Duitsland kwamen vond ik het niet nuttig dat te nemen. Punt voor mij was ook dat ik gewoon een halve dag kwijt zou zijn. In NL moet je namelijk naar een keuringsstation, met de caravan eerst uit de stalling halen, dan naar zo'n keuring, dan weer opruimen, nee dat kostte mij teveel tijd.
Airco nooit aan begonnen zelf, maar wij staan ook regelmatig op kleinere campings waar je maar 6 amp hebt, dan kan je die sowieso niet aan doen..
Voortent hebben we gehad, 3x opgezet. Daarna zijn we overgestapt op een zakluifel (casette was toen overal uitverkocht.) We hebben daar toen Obelink wanden voor bij gekocht. Niet al te duur, echt prima verder. Daar kon je ook een zo goed als dichte tent mee maken. Of enkel 1 wand erin zetten tegen de zon oid.
Ik was ondertussen ff met collega's gaan lunchen, dus hoop is alweer gereageerd in de tussentijd
En ach, anders wellicht een goede reden om over een paar jaar weer in te ruilen.
@ Mover, ik denk dat we die wel heel graag willen hebben inderdaad. Camping die we nu op het oog hebben lijkt zeer vlakke en harde kampeerplaatsen te hebben, dus dat moet lukken met de hand en wellicht gewoon met de auto voor 90%. Thuis op de oprit ook alle ruimte, dus moet ook lukken.
En ach, anders zijn er vast wel een paar handjes in de buurt die ouderwets willen helpen drukken toch?
Is toch een van de herinneringen die ik heb. Op de wisseldag kijken hoe andere kampeerders aan het klooien waren met hun caravan/vouwwagen en vervolgens met de tent
onze caravan is 810kg (met gasfles - op de weegschaal van de keuring) vs. op papier 770kg leeggewicht. Dus veel naast is het niet, maar ik heb grotere verschillen al gelezen. Het beperkt wel hard wat je kan doen (enkel
Ik heb een caravanweger aangekocht om risico te minderen voor controles. Niet perfect, ik kan mijn caravan niet teveel laden/extra's toevoegen. Maar het werkt. Mijn vriendin mag er ook mee rijden op lange ritten (anders moeten we allebei rijbewijs halen).
Wss ga ik wel eens dat rijbewijs halen. Nu nog tijd vinden + een gids... komt wel goed.
Mijn 50 cent.
Mover: altijd doen. Ik riep vroeger ook van niet, maar sinds ik er 1 heb kan ik hem echt niet meer missen. Het maakt voor dat geld het leven echt een miljard keer eenvoudiger
Airco: moet je zelf weten natuurlijk, ik zou eerder een bank dan dakairco nemen (ivm plek van het gewicht en overlast naar buren). Ik vind het persoonlijk echter onzin, ik zet wel een raam open. Ik kan mij niet herinneren het ooit te warm gehad te hebben op vakantie.
Tempo 100: echt wel aan te raden als je Duitsland in/door gaat. Scheelt je een hoop snelheid en geen kans op boetes meer als je een klein beetje door kan rijden.
Hoge koelkast: absolute aanrader, wij hebben er ook 1 en het vriesvak is echt zo heerlijk. Ook de complete inhoud, je kan er verse pizza's en 2 liter flessen drinken in kwijt. Wel een tip, als je graag naar wat warmere plekken gaat dan kan het handig zijn om een fan te laten plaatsen op de koelribben. Die van ons hield het vorig jaar bij 40 graden net vol maar het hield niet over, ik laat binnenkort dus een fan plaatsen.
Frans bed: natuurlijk deels eigen keus, wij hebben er 1 van 140 en dat ligt prima voor ons samen. Ik heb geen last van de hoek, ik ga iets scheef liggen over het algemeen.
Spiegels: de aanbevolen EMUK absoluut een goede koop. Niet goedkoop en nadeel dat je bij wissel van de auto weer moet kopen, maar ze zijn trillingsvrij en onverwoestbaar. Had er vorig jaar een autospiegel (niet mijn fout) tegen mijn EMUK aan op de snelweg. Die ander kon zijn spiegel op de vluchtstrook gaan zoeken, ik heb mijn EMUK weer rechtgezet en lekker doorgereden.
Voortent: wij hebben zowel een voortent als luifel (met zijkanten los erbij). Ervaring leert dat wij de voortent in het voorseizoen gebruiken en het luifel in de zomer. Als het wat slechter weer is met zijkanten eraan. Maar het is heerlijk om binnen 10 minuten je luifel te kunnen opzetten of afbreken, het brengt voldoende schaduw en bescherming tegen de regen voor je spullen en jezelf. En het is qua schoonmaken hooguit een paar haringen afspoelen, dit in tegenstelling tot een voortent met alle flappen. Wij kiezen dus per (type) vakantie wat we meenemen.
E achter B: ik heb deze zelf wel, is ook nodig met mijn combinatie. Heb hem al meer dan 10 jaar, ook toen het niet nodig was. Die paar honderd euro was het mij wel waard om nooit gezeik te hebben en te hoeven nadenken over of ik een combinatie mag besturen.
Voor de rest, plezier en succes met de zoektocht! Koop iets moois en bespaar niet te snel, met wat geluk mag je er vele jaren van genieten.
Altijd handig voor een koud pilsje, of een koud glas witte wijn dan wel een koude cola.`JanHenk schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:10:
[ Voor 38% gewijzigd door aReaRe op 06-02-2025 14:32 ]
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Voor 600-700 euro heb je E achter B en dan hoef je rijbewijstechnisch (bijna) nooit in je leven meer te letten op gewichten. Auto's worden zwaarder, caravans denk ik ook. Je mag met klussen nog wat trekken, etc.B-Real schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:57:
Dat gedoe over gewichten icm B-rijbewijs is dus één van de redenen waarom ik dat helemaal niet wil.
Dat lijkt me pas een no brainer
Dit dus:
Drardollan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:13:
Die paar honderd euro was het mij wel waard om nooit gezeik te hebben en te hoeven nadenken over of ik een combinatie mag besturen.
[ Voor 42% gewijzigd door Cheesy op 06-02-2025 14:34 ]
Dan moet je wel een goede kopen en niet zo'n ding wat elektrisch wat fans laat draaien (thermo-elektrische koelbox). Die doen amper wat als het wat warmer wordt. Wij hadden er 1 en gebruikten die vooral om drinken alvast wat af te koelen voor het de caravan koelkast in ging. Eten durfde ik er niet eens in te doen, werd mij veel te warm. Eigenlijk was het ding op elk vlak waardeloos, was blij toen ie uit elkaar viel en wegkon.JanHenk schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:10:
Een absorptie koelbox is een stuk beter, daar heb je wel wat aan.
Maar je kan ook overwegen om een compressor koelkast te huren op een camping als het nodig is. Scheelt slepen en dan heb je het beste wat er mogelijk is. Is niet heel goedkoop, maar een absorptie koelkast kopen is ook niet gratis en ze nemen een berg ruimte in onderweg.
AmenDrardollan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:13:
@B-Real
Mijn 50 cent.
Mover: altijd doen. Ik riep vroeger ook van niet, maar sinds ik er 1 heb kan ik hem echt niet meer missen. Het maakt voor dat geld het leven echt een miljard keer eenvoudiger
En als vrijgezel helemaal onmisbaar als je achteruit moet rijden, ik heb een bluetooth camera gekoppeld staan met mijn Garmin Camper navigatie, maar buiten staand met de afstandsbediening overzie je alles.
En de oprit oprijden in je eentje zoals onderstaande foto
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TYEOo4H006G0sNvzSDF9Kclx.jpg?f=user_large)
Dit was nog met de oude trekker.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Deze foto heb ik eerder in dit topic gezienaReaRe schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:41:
[...]
Amen![]()
En als vrijgezel helemaal onmisbaar als je achteruit moet rijden, ik heb een bluetooth camera gekoppeld staan met mijn Garmin Camper navigatie, maar buiten staand met de afstandsbediening zie je alles.
En de oprit oprijden in je eentje zoals onderstaande foto
[Afbeelding]
Dit was nog met de oude trekker.
Maar inderdaad, als vrijgezel is een movel eigenlijk simpelweg onmisbaar. Maar ook als gezin hoor, afgelopen jaar stond ik behoorlijk schuin in Italië en had ik problemen met mijn accu. De plek op was niet zo'n probleem (het liep af en ik had de 4x4 van de campingeigenaar even uitgenodigd), maar eraf was niet heel gezellig. Nu hebben wij ook een afgrijselijk zware caravan (vind ik zelf dus) van max 1500 kilo. Dat duw je niet zomaar even tegen een heuvel op, ook niet met 4 man. Gelukkig gered met de aankoop van een simpele accu ergens.
Toen wij nog geen mover hadden was het altijd een beetje creatief doen, caravan om zijn as draaien met een blok voor 1 wiel bijvoorbeeld. Als je de caravan met de auto kan aanpikken dan kom je ook wel weg.
Vind het ook erg fijn met aankoppelen. Hoewel de auto natuurlijk ook een camera heeft in deze tijd heb je altijd risico op je bumper aan puin rijden. Is mij nog nooit gebeurd gelukkig, maar dat gehannes met je caravan stukje vooruit/achteruit duwen als je alleen bent is mij nooit goed bevallen. Altijd bang dat hij doorschiet door de bumper heen. Met de mover kan je tot de millimeter nauwkeurig navigeren tot boven de knop en dankzij de mover hoef je ook niet te klooien met de rem.
Natuurlijk allemaal luxe problemen en luxe oplossingen en ik ben mij ervan bewust dat dit soort uitgaven lang niet voor iedereen weggelegd zijn. Ook zonder mover, hoge/grote koelkast en dure spiegels ben ik altijd veilig duizenden kilometers door Europa gegaan met de caravan.
Wij hebben 7 jaar lang een forse compressorkoelbox meegesleept.Drardollan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:35:
[...]
Maar je kan ook overwegen om een compressor koelkast te huren op een camping als het nodig is. Scheelt slepen en dan heb je het beste wat er mogelijk is. Is niet heel goedkoop, maar een absorptie koelkast kopen is ook niet gratis en ze nemen een berg ruimte in onderweg.
Ik wil mn bier en cola graag KOUD dus dat kleine koelkastje in de caravan volstaat niet. Ook niet qua inhoud met een gezin van 5 trouwens.
Voordeel van die koelbox: heel snel heel koud! Veel ruimte. Handig omdat je ook onderweg je drankjes koud houdt. 's ochtends koud afkoppelen, in de auto zetten en je hebt de hele dag koude drankjes, totdat je de volgende avond weer op een camping komt.
Maar de afgelopen 2 jaar hebben we een tafelmodel koelkast gehuurd op de camping. Dat was niet perse goedkoop (100 euro voor 2,5 week oid) maar wel echt heel makkelijk. Vriesvak erin, ruimte zat en goed koud. Dus dat is een aanrader en onze koelbox blijft voorlopig in m'n garagebox
Dat was voor de caravan met de tent door Europa, auto volstouwen en gaanDrardollan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:51:
[...]
Ook zonder mover, hoge/grote koelkast en dure spiegels ben ik altijd veilig duizenden kilometers door Europa gegaan met de caravan.
Die Emuks zijn wel top, voor de Clio waren ze niet verkrijgbaar maar de Milencos waren ook best wel goed (liggen als reserve spiegels in de caravan).
De koelkast in mijn caravan maakt het tot een buitentemperatuur van zo'n 30 graden ook koud. Daarboven is het iets lastiger, maar dat los ik nu op met een fan. Vroeger deden we het ook met die kleine koelkast in de caravan, maar zelfs een plak ham vond ik toen al risicovol. We deden toen echt vlak voor het eten boodschappen, was ons een te groot risico.Timmert schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:00:
[...]
Wij hebben 7 jaar lang een forse compressorkoelbox meegesleept.
Ik wil mn bier en cola graag KOUD dus dat kleine koelkastje in de caravan volstaat niet. Ook niet qua inhoud met een gezin van 5 trouwens.
Dat kan met je caravan koelkast toch ook prima? Ik ken genoeg mensen die thuis de caravan aan de stroom hangen om de koelkast alvast te koelen. Dan koud spul erin vanuit de koelkast thuis. En als je dan wil kan je de koelkast rijdend aan de 12V laten werken, al is dat 9 van de 10 keer niet eens nodig.Voordeel van die koelbox: heel snel heel koud! Veel ruimte. Handig omdat je ook onderweg je drankjes koud houdt. 's ochtends koud afkoppelen, in de auto zetten en je hebt de hele dag koude drankjes, totdat je de volgende avond weer op een camping komt.
Wij hebben meestal wel een standaard koelboxje bij ons in de auto overigens. Met 2 koelelementen erin heb ik onderweg ook voldoende koud drinken. Tijdens een stop even wat uit de koelkast in de koelbox en weer door. Al ben ik onderweg heel makkelijk, ik heb genoeg aan wat water. En als ik op de camping kom pak ik meestal aan een bar een koude gele rakker om op een goede vakantie te toosten (ok, wéér een luxe oplossing).
Zie heel veel mensen het doen, zeker met grotere gezinnen. Het kost inderdaad wel iets, maar het levert ook wel op. Niet alleen gemak, maar je kan ook de boodschappen een stuk voordeliger doen is mijn ervaring. Als je elke dag naar de supermarkt gaat dan koop je snel teveel of te dure spullen. Met een goede koelkast kan je prima voor een paar dagen boodschappen doen en daarmee groter en voordeliger inkopen. Je hoeft ook minder weg te gooien. Niet dat dit tegen elkaar opweegt, je bespaard er echt geen 100 euro meeMaar de afgelopen 2 jaar hebben we een tafelmodel koelkast gehuurd op de camping. Dat was niet perse goedkoop (100 euro voor 2,5 week oid) maar wel echt heel makkelijk. Vriesvak erin, ruimte zat en goed koud. Dus dat is een aanrader en onze koelbox blijft voorlopig in m'n garagebox
Voor mijn CX-5 gelukkig wel. Heb de oude universele spiegels ergens in de caravan liggen voor het geval dat.aReaRe schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:02:
[...]
Dat was voor de caravan met de tent door Europa, auto volstouwen en gaan
Die Emuks zijn wel top, voor de Clio waren ze niet verkrijgbaar maar de Milencos waren ook best wel goed (liggen als reserve spiegels in de caravan).
Maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik dan waarschijnlijk zonder caravanspiegels zou rijden als ze zouden sneuvelen. Ben ze wel eens vergeten toen ik de caravan ging halen (sindsdien laat ik ze in de caravan liggen), maar ben echt niet heen en weer gereden om ze te halen. Het mag niet en het is niet ideaal, maar soms is een mens ondeugend
Mijn caravan is 210cm breed, dat gaat best goed zonder de spiegels, maar met opzetspiegels zie je toch meerDrardollan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:24:
[...]
Voor mijn CX-5 gelukkig wel. Heb de oude universele spiegels ergens in de caravan liggen voor het geval dat.
Maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik dan waarschijnlijk zonder caravanspiegels zou rijden als ze zouden sneuvelen. Ben ze wel eens vergeten toen ik de caravan ging halen (sindsdien laat ik ze in de caravan liggen), maar ben echt niet heen en weer gereden om ze te halen. Het mag niet en het is niet ideaal, maar soms is een mens ondeugend
Maar de Mégane heeft wel Emuk, de Milenco zijn reserve.
Sommige passen op meerdere modellen (want zelfde autospiegel) dus je kan eventueel dubbele zoekopdrachten aanmaken.
Mijn caravan is 230 breedaReaRe schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:26:
[...]
Mijn caravan is 210cm breed, dat gaat best goed zonder de spiegels, maar met opzetspiegels zie je toch meer
Maar de Mégane heeft wel Emuk, de Milenco zijn reserve.

Was echter wel met mijn oude caravan dat ik zonder spiegels reed, die was "maar" 220 breed. Met een brede auto is dat wel te doen. Maar inderdaad, je ziet echt een stuk meer. Het is ook niet mijn voorkeur en beveel het zeker niet aan
Goede tip. Als je bij EMUK op de site kijkt kan je het typenummer van de spiegels vinden die je nodig hebt, dat kan je gebruiken in de zoekopdracht.Cheesy schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:28:
Wat betreft die Emuks, even Marktplaats in de gaten houden. Veel mensen wisselen van auto, dus ook van spiegels.
Sommige passen op meerdere modellen (want zelfde autospiegel) dus je kan eventueel dubbele zoekopdrachten aanmaken.
Daar doe ik 50 cent bij danDrardollan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:13:
@B-Real
Mijn 50 cent.
Airco: moet je zelf weten natuurlijk, ik zou eerder een bank dan dakairco nemen (ivm plek van het gewicht en overlast naar buren). Ik vind het persoonlijk echter onzin, ik zet wel een raam open. Ik kan mij niet herinneren het ooit te warm gehad te hebben op vakantie.
Tempo 100: echt wel aan te raden als je Duitsland in/door gaat. Scheelt je een hoop snelheid en geen kans op boetes meer als je een klein beetje door kan rijden.
Hoge koelkast: absolute aanrader, wij hebben er ook 1 en het vriesvak is echt zo heerlijk. Ook de complete inhoud, je kan er verse pizza's en 2 liter flessen drinken in kwijt. Wel een tip, als je graag naar wat warmere plekken gaat dan kan het handig zijn om een fan te laten plaatsen op de koelribben. Die van ons hield het vorig jaar bij 40 graden net vol maar het hield niet over, ik laat binnenkort dus een fan plaatsen.
Frans bed: natuurlijk deels eigen keus, wij hebben er 1 van 140 en dat ligt prima voor ons samen. Ik heb geen last van de hoek, ik ga iets scheef liggen over het algemeen.
Spiegels: de aanbevolen EMUK absoluut een goede koop. Niet goedkoop en nadeel dat je bij wissel van de auto weer moet kopen, maar ze zijn trillingsvrij en onverwoestbaar. Had er vorig jaar een autospiegel (niet mijn fout) tegen mijn EMUK aan op de snelweg. Die ander kon zijn spiegel op de vluchtstrook gaan zoeken, ik heb mijn EMUK weer rechtgezet en lekker doorgereden.
Voortent: wij hebben zowel een voortent als luifel (met zijkanten los erbij). Ervaring leert dat wij de voortent in het voorseizoen gebruiken en het luifel in de zomer. Als het wat slechter weer is met zijkanten eraan. Maar het is heerlijk om binnen 10 minuten je luifel te kunnen opzetten of afbreken, het brengt voldoende schaduw en bescherming tegen de regen voor je spullen en jezelf. En het is qua schoonmaken hooguit een paar haringen afspoelen, dit in tegenstelling tot een voortent met alle flappen. Wij kiezen dus per (type) vakantie wat we meenemen.
E achter B: ik heb deze zelf wel, is ook nodig met mijn combinatie. Heb hem al meer dan 10 jaar, ook toen het niet nodig was. Die paar honderd euro was het mij wel waard om nooit gezeik te hebben en te hoeven nadenken over of ik een combinatie mag besturen.
Voor de rest, plezier en succes met de zoektocht! Koop iets moois en bespaar niet te snel, met wat geluk mag je er vele jaren van genieten.
Of noun, 49 cent. Over de airco denk ik toch anders. Vind het heerlijk om lekker koel te slapen en daarnaast moet onze kleine meid ook overdag nog slapen. Nu verbaas ik mij er vaak over hoe goed die kleintjes slapen in de bloedhitte, maar aangezien ze wat minder makkelijk slaapt dan haar broer is een airco voor overdag geen gek idee.
Maargoed, allemaal luxe. Kost allemaal geld. Alles hoeft ook niet in 1x, maar een mens mag wensen hebben natuurlijk
Het is ook maar wat je jezelf en je kinderen aanwent toch? En wellicht is de bloedhitte opzoeken met kleine kinderen ook minder aan te radenB-Real schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:30:
[...]
Daar doe ik 50 cent bij dan
Of noun, 49 cent. Over de airco denk ik toch anders. Vind het heerlijk om lekker koel te slapen en daarnaast moet onze kleine meid ook overdag nog slapen. Nu verbaas ik mij er vaak over hoe goed die kleintjes slapen in de bloedhitte, maar aangezien ze wat minder makkelijk slaapt dan haar broer is een airco voor overdag geen gek idee.
Maargoed, allemaal luxe. Kost allemaal geld. Alles hoeft ook niet in 1x, maar een mens mag wensen hebben natuurlijk
Ik kom helaas meer en meer airco's tegen, inclusief die een takkeherrie maken. Aan mij zal je dan een slechte hebben, ik ga echt niet wakker liggen door de herrie van een ander.
Mijn voorspelling is dat over niet al te lange tijd er campings zullen zijn die airco's gaan verbieden. Je ziet ze nu ook al meer en meer campers weren (of op een apart veld plaatsen) en de strijd rondom de elektrische auto is ook losgebarsten.
Yep, maar mensen zijn lui, dus bij de meeste advertenties staat geen typenummer.Drardollan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:30:
[...]
Goede tip. Als je bij EMUK op de site kijkt kan je het typenummer van de spiegels vinden die je nodig hebt, dat kan je gebruiken in de zoekopdracht.
Ik heb ooit bijna tweedehands Emuk spiegels gekocht voor mijn auto (60 euro op marktplaats ofzo) omdat ik 1x een caravan geleend heb van familie met enorm goedkope prut-spiegels waar je niets in zag door de vibratie. Dan kun je net zo goed zonder spiegels rijden. Gelukkig niet gedaan, want het is bij 1x lenen gebleven
[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 06-02-2025 15:39 ]
Onze caravan was iets van 1150 'leeg' en 1300 max. Die max hebben we laten opschroeven naar 1500. Met de stoelen, voortent/ luifel, de accu en andere spullen woog ie op de brug namelijk 1410 KG.. Dus zonder die as verzwaring hadden we het nooit gered.B-Real schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:57:
Dat gedoe over gewichten icm B-rijbewijs is dus één van de redenen waarom ik dat helemaal niet wil. Caravan terugzetten in gewicht is ook niet alles, want op papier mag het dan maar in de praktijk ben je al snel te zwaar lijkt mij.
De caravan an sich wordt er niet lichter van en ik durf de stelling wel aan dat je het leeggewicht van een caravan in de praktijk nooit haalt. Zeker niet als je ook nog een mover, luifel/voortent en wellicht airco meezeult.
Krijg je dan onderweg eens controle dan ben je alsnog de sjaak en los je het overgewicht wellicht niet eens op door spullen naar je auto te verplaatsen. Wellicht een kleine kans op controle en er zal wat marge/afronding in zitten, maar het zal je maar gebeuren op een x aantal uren van huis onderweg naar vakantie...
En dan ging echt het meeste spul net als kleren en de tafel en allemaal andere 'zooi' in de auto mee.
Over EMUK kan ik niks zeggen, ik heb ze nooit gehad. Wij hadden van die 'goedkopere' Milenco Aero spiegels en die bevielen ook prima. Op zowel de Rav4 als de Land Cruiser geen issue's gehad. In Noorwegen reed ook een andere auto tegen de caravan spiegel aan. De spiegel klapte met een klap 'dicht' en de caravan spiegel tegen het raam. Maar buiten de schrik ook niks kapot, weer terug uitklappen en door.Drardollan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:13:
@B-Real
Wij hadden wel het voordeel dat onze caravan maar 230 breed was. Dus ik reed meestal op de normale spiegels, de caravan spiegels was meer om af en toe verder naar achter te kijken bij inhalen ofzo. Dus ze trillen vast iets meer, maar voor ons geen issue.
Milenco is een prima goedkoper alternatief.TgR_KILLER schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:44:
[...]
Over EMUK kan ik niks zeggen, ik heb ze nooit gehad. Wij hadden van die 'goedkopere' Milenco Aero spiegels en die bevielen ook prima. Op zowel de Rav4 als de Land Cruiser geen issue's gehad. In Noorwegen reed ook een andere auto tegen de caravan spiegel aan. De spiegel klapte met een klap 'dicht' en de caravan spiegel tegen het raam. Maar buiten de schrik ook niks kapot, weer terug uitklappen en door.
230 is niet heel smal hoor. Een smalle caravan is 210, veel (wat oudere) caravans zijn 220 en tegenwoordig zie je veel 230. Breder kan ook, maar dan kom je wel in een ander segmentWij hadden wel het voordeel dat onze caravan maar 230 breed was. Dus ik reed meestal op de normale spiegels, de caravan spiegels was meer om af en toe verder naar achter te kijken bij inhalen ofzo. Dus ze trillen vast iets meer, maar voor ons geen issue.
Bedoel je niet 210?
Zo reed ik in het verleden ook, vorige was 220 breed en kon ik met de normale spiegels omheen kijken. De (goedkope) universele spiegels trilden teveel om nuttig te zijn. Maar nu is het wel een verademing, geen trillingen meer dus je kijkt er veel meer in en dan merk je wel wat je eerst niet zag.
[ Voor 13% gewijzigd door Drardollan op 06-02-2025 15:51 ]
Nee ik bedoel 230Drardollan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:49:
[...]
230 is niet heel smal hoor. Een smalle caravan is 210, veel (wat oudere) caravans zijn 220 en tegenwoordig zie je veel 230. Breder kan ook, maar dan kom je wel in een ander segment
Bedoel je niet 210?
Zo reed ik in het verleden ook, vorige was 220 breed en kon ik met de normale spiegels omheen kijken. De (goedkope) universele spiegels trilden teveel om nuttig te zijn. Maar nu is het wel een verademing, geen trillingen meer dus je kijkt er veel meer in en dan merk je wel wat je eerst niet zag.
230 is achter de Land Cruiser helemaal niet zo groot, dus de caravan spiegels waren er een beetje voor de sier haha. Had ook express zo'n set met korte armpjes ipv de lange.
Ik ga mede kamperen om van de natuur en buitenlucht te genieten. Dan luister ik liever niet de hele dag en soms zelfs nacht naar de brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr-toon van de airco-compressor van de (wat mij betreft aso-) buren.
Als je de hitte écht niet trekt, ga dan noordelijker op vakantie, of in de meivakantie. (Of op een mega-vakantiepark, daar komen we elkaar niet tegen
Einde van mijn pleidooi.
In juni weer lekker naar Noorwegen en Zweden
:strip_exif()/f/image/lukHh8EbIzcxhXrkJOkAfSkV.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij deze wil ik me ook graag melden in dit topic!
Zoals hier wel vaker voorbij komt is het soms ook zo dat de partner mede bepaalt wat voor kampeermiddel het wordt. Ik zou graag een tent willen maar mijn wederhelft heeft vroeger veel met de caravan gekampeerd, en ik vind het ook niet zo erg. Heb veel geleerd van de vakanties met de caravan van de schoonouders de afgelopen jaren, die al tientallen jaren met de caravan op pad gaan. Tegen mijn verwachting in, heb ik geen enkele keer in hun caravan gezeten, eigenlijk altijd in de voortent. (Vreemd genoeg had ik altijd de gedachte dat je veel in de caravan zou zitten.)
Voor mij persoonlijk wilde ik een compacte caravan; een jaar geleden reed ik nog met een Yaris, nu met een Kodiaq + caravan. Dus dan is een kleine caravan wel fijn voor een ontspannen transitie
De reden voor deze caravan was dat hij licht is (977kg incl opties), zodat we nog genoeg laadvermogen over hebben om hem te rijden zonder BE rijbewijs. Die ga ik overigens alsnog halen, maar nu staat er geen druk op als ik het niet haal. Specifiek deze indeling/dit model gekozen vanwege de hoge koelkast, het stapelbed waarbij het onderste bed inklapbaar is (handig voor stoelen, tafel), een service luik, verzwaarde as, etc. Verder viel het interieur bij ons erg in de smaak. Je merkt toch wel wanneer je caravans binnenstapt, of het wat voor je is of niet.
Het is een overjarige LMC Sassino 390 K geworden.
+1 voor EMUK spiegels trouwens, die heb ik op aanraden van dit topic aangeschaft en zitten perfect en zijn zo gemonteerd. Overigens niet per se nodig, de Kodiaq is best breed en de caravan is maar 210 breed, dus om de caravan heen kijken met de reguliere spiegels lukt ook.
Doel met de caravan is vooral veel actieve vakanties naar Denemarken, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. We kijken overigens geen SBS6 (of uberhaupt lineaire TV), we hebben geen gehoorproblemen, en we luisteren geen muziek op de speaker. We zijn sportief en willen hem ook gaan gebruiken als basis voor onze trailruns/ultra marathons. We komen ook voor de rust en zitten het liefst zo min mogelijk in onze caravan, en zo veel mogelijk in de natuur. We hebben ook geen hond/keffertje, dus hopelijk kunnen we de vooroordelen betreffende caravan-volk een beetje wegpoetsen
Hoop je onderweg nooit tegen te komenRoet schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:56:
De reden voor deze caravan was dat hij licht is (977kg incl opties), zodat we nog genoeg laadvermogen over hebben om hem te rijden zonder B rijbewijs. Die ga ik overigens alsnog halen, maar nu staat er geen druk op als ik het niet haal.
Welkom, gefeliciteerd en veel vakantieplezier!
Drardollan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 00:37:
[...]
Hoop je onderweg nooit tegen te komen![]()
Welkom, gefeliciteerd en veel vakantieplezier!
Leuk ding! Heel veel plezier ermee!Roet schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:56:
[Afbeelding]
Bij deze wil ik me ook graag melden in dit topic!Het afgelopen jaar heb ik vooral aandachtig meegelezen en zijn we de zoektocht naar een caravan gestart. Dank iedereen voor alle bijdragen in dit topic; misschien dat je het niet merkt maar het heeft ons zeker geholpen.
De reden voor deze caravan was dat hij licht is (977kg incl opties), zodat we nog genoeg laadvermogen over hebben om hem te rijden zonder BE rijbewijs. Die ga ik overigens alsnog halen, maar nu staat er geen druk op als ik het niet haal. Specifiek deze indeling/dit model gekozen vanwege de hoge koelkast, het stapelbed waarbij het onderste bed inklapbaar is (handig voor stoelen, tafel), een service luik, verzwaarde as, etc. Verder viel het interieur bij ons erg in de smaak. Je merkt toch wel wanneer je caravans binnenstapt, of het wat voor je is of niet.
Wij zaten juist veel in de caravan en weinig in de voortent, sterker nog die voortent verdween al snel en kwam enkel een luifel voor terug. Maar goed wij gaan bijna niet in het hoofdseizoen op vakantie eigenlijk. Vooral in het voor en naseizoen en dan kan het al snel wat frisser zijn. Zitten wel vaak buiten hoor, maar als het donkerder wordt of kouder trekken we lekker naar binnen.
We weten eigenlijk nog niet wat onze wensen echt zijn, dat zal de praktijk leren. Misschien zien we het over een tijdje wel heel anders
mooi ding!Roet schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:56:
[Afbeelding]
Bij deze wil ik me ook graag melden in dit topic!Het afgelopen jaar heb ik vooral aandachtig meegelezen en zijn we de zoektocht naar een caravan gestart. Dank iedereen voor alle bijdragen in dit topic; misschien dat je het niet merkt maar het heeft ons zeker geholpen.
Zoals hier wel vaker voorbij komt is het soms ook zo dat de partner mede bepaalt wat voor kampeermiddel het wordt. Ik zou graag een tent willen maar mijn wederhelft heeft vroeger veel met de caravan gekampeerd, en ik vind het ook niet zo erg. Heb veel geleerd van de vakanties met de caravan van de schoonouders de afgelopen jaren, die al tientallen jaren met de caravan op pad gaan. Tegen mijn verwachting in, heb ik geen enkele keer in hun caravan gezeten, eigenlijk altijd in de voortent. (Vreemd genoeg had ik altijd de gedachte dat je veel in de caravan zou zitten.)
Voor mij persoonlijk wilde ik een compacte caravan; een jaar geleden reed ik nog met een Yaris, nu met een Kodiaq + caravan. Dus dan is een kleine caravan wel fijn voor een ontspannen transitie. Maar de eerste rit met caravan viel me alles mee; je voelt bijna niet dat hij erachter zit.
+1 voor EMUK spiegels trouwens, die heb ik op aanraden van dit topic aangeschaft en die zitten perfect en zijn zo gemonteerd. Overigens niet per se nodig, de Kodiaq is best breed en de caravan is maar 210 breed, dus om de caravan heen kijken met de reguliere spiegels lukt ook.
Doel met de caravan is vooral veel actieve vakanties naar Denemarken, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. We kijken overigens geen SBS6 (of uberhaupt lineaire TV), we hebben geen gehoorproblemen, en we luisteren geen muziek op de speaker. We zijn sportief en willen hem ook gaan gebruiken als basis voor onze trailruns/ultra marathons. We komen ook voor de rust en zitten het liefst zo min mogelijk in onze caravan, en zo veel mogelijk in de natuur. We hebben ook geen hond/keffertje, dus hopelijk kunnen we de vooroordelen van caravan-volk een beetje wegpoetsen.
Dat gezegd hebbende ben ik bang dat ik toch even de party pooper moet zijn. Het gaat om de maximale gewichten. Volgens mij is een kodiaq 2400 kg maximaal beladen, en je caravan 950+400 ofzo dan zit je dus aan 3700kg, dat is meer dan 3500-> BE nodig.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
ah ik heb de verkeerde kodiaq gekeken. Let wel op, je laadt een caravan heel snel te vol, en dan heb je ineens 2 problemen bij een ongeluk....Roet schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:23:
Dit heb ik uitgezocht. Voor ons specifieke model Kodiaq is de MTM en TMM 2207kg. De caravan is leeg (zonder opties) 915kg en tot 1360kg te beladen. De MTM van de caravan is administratief verlaagd tot 1293kg, zodat deze exact in de range valt.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Daarnaast doen we de voortent in de auto voor een goede gewichtsbalans, wat ook weer aardig wat kgs scheelt in de caravan. De auto kan door het lichte gewicht van het gezin (nu wegen we totaal 125kg met zijn 3en), veel laden. We hebben ongeveer 600kg a 700kg laadvermogen in de auto met een volle tank en passagiers. Bij elkaar kunnen we dus 1000kg+ meenemen. Mijn gevoel zegt dat het goed moet komen, maar zoals je zelf al aangeeft moet je ze de kost geven die over hun max gewicht zitten. Worst case kunnen we nog een dakkoffer op de Kodiaq zetten, en/of BE halen.
Viel nog niet mee. We dachten leuk/gezellig een duo-opleiding te doen en tegelijk examen >>> CBR says no...
Dan de een op 10 juni en de ander op 17 juni afrijden. Terwijl de medewerker van de rijschool bezig was, werd de datum voor ons weggekaapt.
Nu heeft de een op 10 juni rijexamen, met in de week/weken ervoor reguliere lessen. De ander op 2 juni een dagopleiding. Jammer dat het niet samen kan, maar (als we het halen) wel ruim op tijd ons rijbewijs voor weekendje weg en de zomervakantie.
Tot nu toe zijn we eigenlijk alle jaren ruim onder de max. van de caravan gebleven. Zelfs met de voortent + stokken in de caravan.
Jij zit iets krapper maar als je goed oplet op wat je waar legt moet het lukken. Sowieso nodigt die berging niet echt uit om daar de zware spullen neer te zetten wegens onbalans en/of gebrek aan kogeldruk.
Wat spiegels betreft. Officieel is de maat van buitenspiegel tot buitenspiegel gemeten 213,3cm, maar de laatste paar cm zijn plastic dus die tellen niet. Met een 2m10 brede caravan is een caravanspiegel dus wel degelijk verplicht.
[ Voor 19% gewijzigd door Smurf op 07-02-2025 11:18 ]
)
We zijn hier zelf nu bezig met de aanschaf van een VW T6 die we tot camper laten ombouwen, als eerste trip weg zal de meivakantie (dus in april

Vroeger veel met de camper gekampeerd als jonge J-M-T, erg veel zin in om het nu ook met eigen gezin te gaan doen.
Ik ben het al tegen gekomen, al vaker de afgelopen jaren. Het zou mij ook niet verbazen als het aantal campings wat dat doet gaat toenemen.Drardollan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:35:
[...]
Het is ook maar wat je jezelf en je kinderen aanwent toch? En wellicht is de bloedhitte opzoeken met kleine kinderen ook minder aan te raden
Ik kom helaas meer en meer airco's tegen, inclusief die een takkeherrie maken. Aan mij zal je dan een slechte hebben, ik ga echt niet wakker liggen door de herrie van een ander.
Mijn voorspelling is dat over niet al te lange tijd er campings zullen zijn die airco's gaan verbieden. Je ziet ze nu ook al meer en meer campers weren (of op een apart veld plaatsen) en de strijd rondom de elektrische auto is ook losgebarsten.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Poeh, als die 1000kg niet genoeg is heb je volgens mij echt teveel mee. En dan bedoel ik de hoeveelheid spullen. Alleen om die 600+kg laadvermogen van de auto echt te kunnen benutten zal een hele uitdaging worden. Om de aslast van de achteras binnen de grenzen te houden zul je dan immers het grootste deel van de lading (in gewicht) tussen de voor- en achteras moeten plaatsen. Vergeet ook niet dat je kogeldruk al telt als belading van de auto!Roet schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:38:
Dat wordt inderdaad nog wel spannend, maar vandaar hebben we een licht model gekozen met asverzwaring, waar minimaal 300kg in kan. Er zit een weegbrug op 2 minuten rijden van ons huis gelukkig, die we zeker in de grote vakanties gaan gebruiken om dat te voorkomen. Ook gebruiken we een weegschaal voor het meten van de kogeldruk, zodat we dat nauwkeurig kunnen meten want die neuswiel indicator vertrouw ik niet.
Daarnaast doen we de voortent in de auto voor een goede gewichtsbalans, wat ook weer aardig wat kgs scheelt in de caravan. De auto kan door het lichte gewicht van het gezin (nu wegen we totaal 125kg met zijn 3en), veel laden. We hebben ongeveer 600kg a 700kg laadvermogen in de auto met een volle tank en passagiers. Bij elkaar kunnen we dus 1000kg+ meenemen. Mijn gevoel zegt dat het goed moet komen, maar zoals je zelf al aangeeft moet je ze de kost geven die over hun max gewicht zitten. Worst case kunnen we nog een dakkoffer op de Kodiaq zetten, en/of BE halen.
Een gezin van 125kg is wel lekker licht. Wij zijn met twee ook 125kg. Maar de hond doet daar nog 39kg bovenop (en 10kg brokken + nog enkele kilo's aan andere benodigdheden).
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Als je 600kg wil meenemen in de auto dan moet je de achterbak tot de nok toe vullen met aardappels. Of beter, flessen wijnRoet schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:38:
Dat wordt inderdaad nog wel spannend, maar vandaar hebben we een licht model gekozen met asverzwaring, waar minimaal 300kg in kan. Er zit een weegbrug op 2 minuten rijden van ons huis gelukkig, die we zeker in de grote vakanties gaan gebruiken om dat te voorkomen. Ook gebruiken we een weegschaal voor het meten van de kogeldruk, zodat we dat nauwkeurig kunnen meten want die neuswiel indicator vertrouw ik niet.
Even langs een weegbrug is geen overbodige luxe lijkt me. Maar uiteindelijk moet het allemaal makkelijk kunnen!
Bedoel je het laden ervan op je kampeerplek? Of de “strijd” om de palen die op de camping staan? Dat laatste is wel een dingetje inmiddels inderdaad. Afgelopen zomer een hoop “klevers” gezien helaas.Drardollan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:35:
[...]
en de strijd rondom de elektrische auto is ook losgebarsten.
Laden op de kampeerplek, daar zie ik het doel niet van. Met een beetje pech is dat maximaal 6A, soms 10A. Moet je nog rekening houden met de overige verbruikers, dus 6A is eigenlijk ook wel het maximale. Dat is 1,4 kW. Met 1,4 kW doe je ongeveer 7 km/h bijladen… Dat terwijl je best een wissel trekt op het net van de camping en als je niet per kWh moet betalen ook wat asociaal.
Ik rij nu 4 jaar elektrisch en heb dat dus ook nog nooit gedaan. Ook zelden gezien overigens. Die ene keer dat ik het zag, was het een plug-in hybride. Wat wil je ook met die kleine batterijtjes
Meestal probeer ik bij een uitstapje meteen even te laden aan een openbare paal. Soms is er dus op de camping een specifieke laadpaal of soms heel dichtbij. Hoeft ook niet zo vaak, want in de zomer zonder vouwwagen heb ik een behoorlijke actieradius.
Ik heb het een keer gedaan op de camping met 8A. Gaat best. Duurt alleen wel 40 uur ofzo voordat die vol is, maar als je toch nergens heen hoeftJanHenk schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:41:
[...]
Bedoel je het laden ervan op je kampeerplek? Of de “strijd” om de palen die op de camping staan? Dat laatste is wel een dingetje inmiddels inderdaad. Afgelopen zomer een hoop “klevers” gezien helaas.
Laden op de kampeerplek, daar zie ik het doel niet van. Met een beetje pech is dat maximaal 6A, soms 10A. Moet je nog rekening houden met de overige verbruikers, dus 6A is eigenlijk ook wel het maximale. Dat is 1,4 kW. Met 1,4 kW doe je ongeveer 7 km/h bijladen… Dat terwijl je best een wissel trekt op het net van de camping en als je niet per kWh moet betalen ook wat asociaal.
Ik rij nu 4 jaar elektrisch en heb dat dus ook nog nooit gedaan. Ook zelden gezien overigens. Die ene keer dat ik het zag, was het een plug-in hybride. Wat wil je ook met die kleine batterijtjes
Meestal probeer ik bij een uitstapje meteen even te laden aan een openbare paal. Soms is er dus op de camping een specifieke laadpaal of soms heel dichtbij. Hoeft ook niet zo vaak, want in de zomer zonder vouwwagen heb ik een behoorlijke actieradius.
Maar wij staan meestal op plekken zonder stroom. Dan gebruik ik mijn auto als stopcontact, ook makkelijk.
Voor de rest red ik het, zeker in frankrijk, prima zonder op te laden op de camping. Meestal even opladen bij een supermarkt terwijl we boodschappen doen ofzo. In Frankrijk staan bij de hypermarches ook vaak snelladers dus dan is de auto weer helemaal vol tegen de tijd dat we klaar zijn met boodschappen doen. Zonder aanhanger heb ik ook ruim 400km bereik dus het is ook niet zo heel erg nodig om perse op de camping op te laden. Ik heb ook nog nooit op een camping gestaan waar er laadpalen waren volgens mij.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Overgewicht doet wonderen.Ivow85 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:49:
[...]
Alleen om die 600+kg laadvermogen van de auto echt te kunnen benutten zal een hele uitdaging worden.
Papa en mama ruim 100kg, 3 pubers van 75kg en je gaat zonder bagage al richting de 500kg... Kofferbak vol en je gaat hard over die 600kg heen. En dan nog een dakkoffer willen.
De uitdaging voor veel mensen is juist om geen overgewicht te krijgen
Dit.JanHenk schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:41:
[...]
Bedoel je het laden ervan op je kampeerplek?
Tis echt ronduit zielig om te zien hoeveel, vooral Nederlanders, stiekem hun auto aan het opladen zijn aan de reguliere stroompaal. Zelfs gezien dat ze stroomsnoeren onder bijzettentjes gingen verstoppen om maar niet op te vallen. En dat alles om een paar euro te stelen.
Het is triest dat de normale kampeerder hier de dupe van wordt. Want dat “gratis” wordt natuurlijk niet betaald door de camping. Het goede nieuws is dat er steeds meer plekken met een meter komen, zo wordt stroom afrekenen (in theorie) een stuk eerlijker. Al zou dit veel transparanter kunnen bij de meeste campings.
Kijk, je kiest er zelf voor om met een EV op vakantie te gaan. Dan moet je de gevolgen accepteren. Dat is vervelend voor die mensen, maar niet het probleem van anderen wat mij betreft. Ik ga toch ook geen benzine uit de auto’s van de camping halen met een jerrycan?
Maar zoals gezegd wordt er steeds meer paal en perk aan gesteld en voor een normale kampeerder is 6A over het algemeen wel voldoende. Dus het probleem lost zich wel op. Ik zou zelf als camping een kwak van die palen neerzetten, liefst (deels) gevoed met zonnepanelen, dat is echt een top inkomstenbron. Een camping ligt vaak wat afgelegen en je kan vragen wat je wil per kW, *ka-ching*!
Behalve dat het in een hoop landen verboden is om zomaar elektriciteit te verkopen...Drardollan schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:29:
[...]
Dit.
Tis echt ronduit zielig om te zien hoeveel, vooral Nederlanders, stiekem hun auto aan het opladen zijn aan de reguliere stroompaal. Zelfs gezien dat ze stroomsnoeren onder bijzettentjes gingen verstoppen om maar niet op te vallen. En dat alles om een paar euro te stelen.
Het is triest dat de normale kampeerder hier de dupe van wordt. Want dat “gratis” wordt natuurlijk niet betaald door de camping. Het goede nieuws is dat er steeds meer plekken met een meter komen, zo wordt stroom afrekenen (in theorie) een stuk eerlijker. Al zou dit veel transparanter kunnen bij de meeste campings.
Kijk, je kiest er zelf voor om met een EV op vakantie te gaan. Dan moet je de gevolgen accepteren. Dat is vervelend voor die mensen, maar niet het probleem van anderen wat mij betreft. Ik ga toch ook geen benzine uit de auto’s van de camping halen met een jerrycan?
Maar zoals gezegd wordt er steeds meer paal en perk aan gesteld en voor een normale kampeerder is 6A over het algemeen wel voldoende. Dus het probleem lost zich wel op. Ik zou zelf als camping een kwak van die palen neerzetten, liefst (deels) gevoed met zonnepanelen, dat is echt een top inkomstenbron. Een camping ligt vaak wat afgelegen en je kan vragen wat je wil per kW, *ka-ching*!
Dat zal de energietransitie ten goede komen.HGM schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:43:
[...]
Behalve dat het in een hoop landen verboden is om zomaar elektriciteit te verkopen...
Maar hoe doet een camping dat nu dan? Die verkopen toch al tientallen jaren elektriciteit?
Nee, nu bieden ze een plaats voorzien van een stroomaansluiting. Maar je wordt vrijwel overal nog niet daadwerkelijk op gebruikte stroom afgerekent. Althans ik heb het de afgelopen 5 jaren nooit gezien en toch wel een 50 campings gehad.Drardollan schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:49:
[...]
Dat zal de energietransitie ten goede komen.
Maar hoe doet een camping dat nu dan? Die verkopen toch al tientallen jaren elektriciteit?
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Klopt; dat is exact daarom.Himalaya schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:59:
[...]
Nee, nu bieden ze een plaats voorzien van een stroomaansluiting. Maar je wordt vrijwel overal nog niet daadwerkelijk op gebruikte stroom afgerekent. Althans ik heb het de afgelopen 5 jaren nooit gezien en toch wel een 50 campings gehad.
Als je dan daarna niks meer krijgt wel... maar dat gaat nooit werken natuurlijk.Kevinns schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:10:
Een oplossing is misschien een fair use policy met max. een paar kWh per dag. Zou dat mogen?
En welke kWh meter ga je gebruiken? Door wie gecertificeerd? En wat bij klachten?
Voor verrekening mag je alleen maar MID kWh meters gebruiken.HGM schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:11:
[...]
Als je dan daarna niks meer krijgt wel... maar dat gaat nooit werken natuurlijk.
En welke kWh meter ga je gebruiken? Door wie gecertificeerd? En wat bij klachten?
Ik zie liever dat er afgerekend moet worden naar gelang verbruik.
Airco's die de hele dag loeien als er niemand in de caravan is, in het voor- en naseizoen sleept iedereen z'n elektrische kacheltje weer mee.
Mensen interesseert het helemaal niks hoeveel stroom ze verbruiken, want het is toch een all-in tarief.
Afgelopen zomer zelfs mensen gezien met een polyester tentje die de hele dag een mobiele airco aan hadden staan, en de afvoer slang netjes richting de buren gericht.

In Nederland begint het al zo goed als de standaard te worden. Een inbegrepen hoeveelheid kWh, en bijbetalen voor elke kWh die je meer gebruikt.Kevinns schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:10:
Een oplossing is misschien een fair use policy met max. een paar kWh per dag. Zou dat mogen?
Toch ook wel typisch, want voor campingeigenaren is de kostprijs voor stroom blijkbaar dermate hoog, dat deze gemiddeld de prijs per kwH 2x zo hoog ligt ten opzichte van de prijs thuis. Daar zitten vast nog wat netbeheerkosten in verdisconteerd, maar naar mijn beeld is dat best een forse. Zelfde geldt voor aanvullend betalen voor warm water om af te wassen of te douchen. Bijzonder dat dit steeds meer de norm lijkt te worden.
Maar inderdaad het komt natuurlijk ergens vandaan, de airco's, de kachels en wellicht de auto's. Als je écht naar verbruik zou betalen, dan zou de prijs per nacht ook eerst naar beneden gaan, maar de meeste campings hebben de prijs per nacht +inflatie gedaan en vervolgens de afrekening voor warm water /kwH etc toegevoegd.
Blijkbaar is het nodig, maar belachelijk is 't wel
Dance with the stars
Het ligt er maar helemaal aan waar je op vakantie gaat. En ook binnen of buiten het seizoen maakt uit. In Duitsland, Oostenrijk en Italië heb ik niet anders gezien de laatste jaren, in Nederland ook regelmatig (met name voorseizoen). In Frankrijk nooit gezien en in Denemarken niet gekampeerd, maar elke AirBnB wel af moeten rekenen. In Lalandia (vakantiepark) moest ik zelfs het warm water los afrekenen.Himalaya schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:59:
[...]
Nee, nu bieden ze een plaats voorzien van een stroomaansluiting. Maar je wordt vrijwel overal nog niet daadwerkelijk op gebruikte stroom afgerekent. Althans ik heb het de afgelopen 5 jaren nooit gezien en toch wel een 50 campings gehad.
Iets wat je ook weer vaker ziet zijn muntjes of timers in de douches. Al zal dat deels te maken hebben met de gigantisch gestegen prijzen van energie de afgelopen jaren.
Het in stand houden van de infrastructuur is ook niet gratis, maar het is inderdaad schrikbarend wat voor een tarieven er gerekend worden. Ook is het totaal ondoorzichtig, je kan de meter over het algemeen niet zelf aflezen. Dus je moet er maar op vertrouwen dat het klopt. Ik heb wel eens overwegen een eigen meter in te bouwen in de caravan, maar ik denk niet dat het veel helpt. Als je op de dag van vertrek om 08:00 moet gaan bakkeleien met een receptioniste die amper Engels spreekt en jij de taal van het land niet voldoende dan zorgt het enkel voor frustratie.robbierzz schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:38:
[...]
In Nederland begint het al zo goed als de standaard te worden. Een inbegrepen hoeveelheid kWh, en bijbetalen voor elke kWh die je meer gebruikt.
Toch ook wel typisch, want voor campingeigenaren is de kostprijs voor stroom blijkbaar dermate hoog, dat deze gemiddeld de prijs per kwH 2x zo hoog ligt ten opzichte van de prijs thuis. Daar zitten vast nog wat netbeheerkosten in verdisconteerd, maar naar mijn beeld is dat best een forse. Zelfde geldt voor aanvullend betalen voor warm water om af te wassen of te douchen. Bijzonder dat dit steeds meer de norm lijkt te worden.
Maar inderdaad het komt natuurlijk ergens vandaan, de airco's, de kachels en wellicht de auto's. Als je écht naar verbruik zou betalen, dan zou de prijs per nacht ook eerst naar beneden gaan, maar de meeste campings hebben de prijs per nacht +inflatie gedaan en vervolgens de afrekening voor warm water /kwH etc toegevoegd.
Blijkbaar is het nodig, maar belachelijk is 't wel
Persoonlijk zou ik liever Europese regels zien die verplichten om altijd apart voor het verbruik te betalen via een meter die 24/7 inzichtelijk is voor de gebruiker en een maximale opslag per kW. Maar dat is denk ik onhaalbaar dus zal bij een “droom” blijven
Het mag ook eigenlijk niet, maar er gaat niemand een probleem van maken. Totdat de camping een controle van fiscus krijgt.Drardollan schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:50:
[...]
Het in stand houden van de infrastructuur is ook niet gratis, maar het is inderdaad schrikbarend wat voor een tarieven er gerekend worden. Ook is het totaal ondoorzichtig, je kan de meter over het algemeen niet zelf aflezen. Dus je moet er maar op vertrouwen dat het klopt. Ik heb wel eens overwegen een eigen meter in te bouwen in de caravan, maar ik denk niet dat het veel helpt. Als je op de dag van vertrek om 08:00 moet gaan bakkeleien met een receptioniste die amper Engels spreekt en jij de taal van het land niet voldoende dan zorgt het enkel voor frustratie.
Persoonlijk zou ik liever Europese regels zien die verplichten om altijd apart voor het verbruik te betalen via een meter die 24/7 inzichtelijk is voor de gebruiker en een maximale opslag per kW. Maar dat is denk ik onhaalbaar dus zal bij een “droom” blijven
Meters mag geen probleem zijn, we leven in 2025 en kunnen echt wel een geijkte meter eisen.HGM schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:11:
[...]
Als je dan daarna niks meer krijgt wel... maar dat gaat nooit werken natuurlijk.
Maar ik vind het ook wel een idee hoor om bijvoorbeeld bij een kampeerplek een tegoed van X kW te geven en de rest af te rekenen. Bijvoorbeeld 5 kW per dag inclusief (blijf je 10 dagen, dan heb je dus 50 kW). Dat zou voldoende moeten zijn voor een stevige koelkast, wat verlichting, de waterkoker en rotzooi opladen. Wil je meer? Dan betaal je meer.
5 kW is arbitrair overigens en slechts een willekeurig getal.
En hoe beveilig je dan de paal dat iemand anders de kabel niet kan wisselen?Drardollan schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:53:
[...]
Meters mag geen probleem zijn, we leven in 2025 en kunnen echt wel een geijkte meter eisen.
Maar ik vind het ook wel een idee hoor om bijvoorbeeld bij een kampeerplek een tegoed van X kW te geven en de rest af te rekenen. Bijvoorbeeld 5 kW per dag inclusief (blijf je 10 dagen, dan heb je dus 50 kW). Dat zou voldoende moeten zijn voor een stevige koelkast, wat verlichting, de waterkoker en rotzooi opladen. Wil je meer? Dan betaal je meer.
5 kW is arbitrair overigens en slechts een willekeurig getal.
En hoe krijg je inzicht in je verbruik?
Daarmee gaan de prijzen alleen maar nog meer omhoog, want de infrastructuur gaat weer flink omhoog in prijs....
Tig gemeenten doen het zelfde op markt terreinen, bij evenementen enz.
Ik ben zelf markt beheerder bij een kleine gemeente, en beheerder van de (evenement)energie aansluitingen.
Onze markt aansluitingen zijn niet per stuk voorzien van een meter en breng ik dus, binnen een groepering, stroomkosten in rekening. Onze grote evenementen aansluitingen zijn wel appart voorzien van een (digitale) meter.
Ik stuur al jaren rekeningen voor verbruikte stroom, en water.
De electrische laadpaal uitbater doet toch ook niets anders?
In de meer wintersport en dus winter kampeer gerichte gebieden zie je vaker meters per aansluiting.
Op sommige camperplaatsen is het ook al jaren lang de norm.
Euro in de paal is x kWh of x tijd stroom.
[ Voor 48% gewijzigd door Bommes op 08-02-2025 13:13 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Op basis waarvan zeg je dit? Ik heb nog nooit van een dergelijke wet gehoord. Kamperen is een keuze, je hoeft het niet te doen en je hoeft geen stroom af te nemen.HGM schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:51:
[...]
Het mag ook eigenlijk niet, maar er gaat niemand een probleem van maken. Totdat de camping een controle van fiscus krijgt.
Simpele kast met een slot? Dat zie je sowieso wel vaker, is niet heel speciaal.HGM schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:55:
[...]
En hoe beveilig je dan de paal dat iemand anders de kabel niet kan wisselen?
Meter zichtbaar maken in de kast? Zo spannend of ingewikkeld is dat toch niet?En hoe krijg je inzicht in je verbruik?
Ik stond een paar jaar geleden bijvoorbeeld in Winterberg, bij aankomst werd de kast geopend en samen met de campinggast de meterstand opgeschreven. Bij vertrek dezelfde procedure, maar dan andersom. Simpel, transparant en eerlijk (even los van de tarieven).
Of via een app? Dat bestaat ook gewoon, al regelmatig gezien dat de receptie de meterstanden bij aankomst en vertrek via de computer realtime kon opvragen.
Uiteindelijk zal het voor een daling zorgen. Maar heel eerlijk, ik denk dat het toevoegen van een paar meters en wellicht een paal vervangen door een afsluitbare kast niet in de miljoenen gaat lopen voor een camping. De infrastructuur ligt er verder toch al?Daarmee gaan de prijzen alleen maar nog meer omhoog, want de infrastructuur gaat weer flink omhoog in prijs....
[ Voor 11% gewijzigd door Drardollan op 08-02-2025 13:03 ]
Ik kan mij ook niet voorstellen dat het niet mag, behalve een bewering in dit topic (zonder bron) heb ik dit nog nooit gehoord. En heb zelf ook op campings in alle Europese landen waar ik ooit ben geweest de elektra en/of warm water los mogen afrekenen. Als het niet zou mogen, dan zou je het ook niet tegenkomen toch?Bommes schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:56:
Ik zie niet in waarom je stroom niet door mag verkopen?
Tig gemeenten doen het zelfde op markt terreinen, bij evenementen enz.
De electrische laadpaal uitbater doet toch ook niets anders?
In de meer wintersport en dus winter kampeer gerichte gebieden zie je vaker meters per aansluiting.
Op sommige camperplaatsen is het ook al jaren lang de norm.
Euro in de paal is x kWh of x tijd stroom.
Geen gewijzigde menig hoor, slechts wat extra uitleg.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
https://www.acm.nl/nl/ene...leveren-zonder-vergunningDrardollan schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:01:
[...]
Ik kan mij ook niet voorstellen dat het niet mag, behalve een bewering in dit topic (zonder bron) heb ik dit nog nooit gehoord. En heb zelf ook op campings in alle Europese landen waar ik ooit ben geweest de elektra en/of warm water los mogen afrekenen. Als het niet zou mogen, dan zou je het ook niet tegenkomen toch?
Wat ik er altijd van begrepen heb is dat doorleveren 1:1 moet tegen hetzelfde tarief als wat de eigenaar zelf moet betalen. Een opslag kan niet.
Maargoed misschien is het nu anders.
Volgens mij lees ik daar dat je gewoon mag leveren en dat er soms wel en soms geen vergunning nodig is. Dat het in Nederland mag lijkt mij duidelijk, ik kan je zo tig campings geven waarbij je los moet afrekenen. Maar dat kan ik ook voor Duitsland, Oostenrijk, Italië en Denemarken.HGM schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:05:
[...]
https://www.acm.nl/nl/ene...leveren-zonder-vergunning
Wat ik er altijd van begrepen heb is dat doorleveren 1:1 moet tegen hetzelfde tarief als wat de eigenaar zelf moet betalen. Een opslag kan niet.
Maargoed misschien is het nu anders.
Dat het tegen inkoopprijs zou moeten staat niet op die site, maar lijkt mij ook niet correct. Maar sta open voor andere bronnen.
[ Voor 13% gewijzigd door Drardollan op 08-02-2025 13:10 ]
Bepaalde tarief is de door ons als gemeente betaalde prijs aan onze leverancier + een verrekening van de infra structuur + onderhoud daaraan.
Nu gaat wel detail worden, maar zie bijv: Salderingsplicht campingeigenaar?Drardollan schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:08:
[...]
Volgens mij lees ik daar dat je gewoon mag leveren en dat er soms wel en soms geen vergunning nodig is. Dat het in Nederland mag lijkt mij duidelijk, ik kan je zo tig campings geven waarbij je los moet afrekenen. Maar dat kan ik ook voor Duitsland, Oostenrijk, Italië en Denemarken.
Dat het tegen inkoopprijs zou moeten staat niet op die site, maar lijkt mij ook niet correct. Maar sta open voor andere bronnen.
Ik zou zelf ook liever naar verbruik betalen daar niet van.
Dat is een compleet andere situatie/casus? De enige bron daarin gaat ook over terugleveren zover ik het snel zag, niet over een opslag op levering.HGM schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:14:
[...]
Nu gaat wel detail worden, maar zie bijv: Salderingsplicht campingeigenaar?
Ik zou zelf ook liever naar verbruik betalen daar niet van.
Maar het is prima om in detail te gaan, maar dan wel op basis van feiten. Zolang die er niet zijn denk ik dat we kunnen aannemen dat een camping de elektra in rekening mag brengen bij de campinggast en daar zelf voor mag bepalen wat ze rekenen per kW.
[ Voor 23% gewijzigd door Drardollan op 08-02-2025 13:19 ]
In ander nieuws, vandaag over 1 week kunnen we onze "nieuwe" camper ophalen.
Mijn vrouw moet dan werken, en aangezien mijn dochtertje (4 jaar) nog geen auto mag rijden wordt dat een eindje met de trein naar Alphen a/d Rijn.
Kan bijna niet wachten om dat ding hier thuis te hebben.
Ik kom vandaag thuis van een maand Berlijn (wonen&werken) en gek genoeg heb ik m'n busje enorm gemist. Niet omdat ik hem nodig had, maar gewoon om hem in de buurt te hebben. Het hielp ook niet dat er bij mij in de kiez (Prenzlauer Berg) op elke straathoek wel een kampeerbusje stond. Ik ga morgen de hele dag rondjes rijden denk ik
We've got that ring of confidence
We hadden een late aankomst en niet gereserveerd, hingen er aan de receptiedeur zakjes met een staanplaats nummer erop en vast wat prepaid tegoed op de kaart om de nacht door te komen.
Dat systeem werkte best makkelijk, en eerlijk wat je werkelijk verbruikt.
ook voor evenementen (lokale kermis bijvoorbeeld), of de wekelijkse marktkraam zoals hier al aangegeven, daar betaal je aan de gemeente voor je verbruik.
Bij veel vakantiehuizen gaat dat hetzelfde, op basis van meterstand.bjp schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:58:
tal van feestzalen 'verkopen' ook water/gas/elektriciteit door. Dus ik zie niet direct een legaal probleem.
ook voor evenementen (lokale kermis bijvoorbeeld), of de wekelijkse marktkraam zoals hier al aangegeven, daar betaal je aan de gemeente voor je verbruik.
Waar mag dat dan niet volgens jou en waarom? Wat zijn dan wel de mogelijkheden?HGM schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:43:
[...]
Behalve dat het in een hoop landen verboden is om zomaar elektriciteit te verkopen...
In Duitsland heb ik campings gezien met meter per plek, in Frankrijk de zekering afhankelijk van je bijdrage.
Allemaal prima mogelijkheden om dat Airfryerpubliek of mensen met EV gewoon zelf te laten betalen in plaats van dat het via een sociaal stelsel moet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het is ook een heel goed middel om met beperktere capaciteit toch beschikbaarheid te garanderen. Zoveel pubers of aso ouders die zo twintig minuten van staan douchen als er geen limiet op zit.Drardollan schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:43:
Iets wat je ook weer vaker ziet zijn muntjes of timers in de douches. Al zal dat deels te maken hebben met de gigantisch gestegen prijzen van energie de afgelopen jaren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Doe ik met muntjes ook wel eens, gewoon een kwestie van voorraadGonadan schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:18:
[...]
Het is ook een heel goed middel om met beperktere capaciteit toch beschikbaarheid te garanderen. Zoveel pubers of aso ouders die zo twintig minuten van staan douchen als er geen limiet op zit.
Maar wel altijd buiten het seizoen…
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Beetje serieuze automaat heeft een verplichte pauze van vijf minuten.Himalaya schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:11:
[...]
Doe ik met muntjes ook wel eens, gewoon een kwestie van voorraad![]()
Maar wel altijd buiten het seizoen…
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gelukkig zie je die muntjes amper nog. En steeds vaker heb je ook een douche met thermostaatknop. Toch prettig om niet onder een net te hete of net te koude douche te hoeven staan
Dit inderdaad. Enige plek waar ik het snapte was op de markerwadden (per zeilboot) omdat daar water en warmte wat schaarser zijn.Kevinns schreef op zondag 9 februari 2025 @ 23:30:
Die verplichte pauze snap ik. Die muntjes kunnen ze steken waar de zon niet schijnt. Dat is zo’n ontzettende armoe. Heb je al je kleren uit, kom je er achter dat je muntje nog in de tent ligt. Ben je net met je afwas de hele camping overgestoken, moet je weer terug. Voor mij is het een reden om een camping te mijden.
Gelukkig zie je die muntjes amper nog. En steeds vaker heb je ook een douche met thermostaatknop. Toch prettig om niet onder een net te hete of net te koude douche te hoeven staan.
Als zeiler ken ik de havens in NL redelijk goed en mijdt ik inderdaad ook de betaaldouches. Met de camper is het lastiger maar probeer ik wel uit te zoeken hoe het werkt.
Voor stroom en tankwater betaal ik overigens met plezier voor gebruik (mits redelijk). Ik zie soms EUR 4 voorbij komen per nacht, dat doe ik dus niet (in bootje en camper genoeg accu) - enige waat ik 230v soms leuk voor vind is de waterkoker voor een sneller thee of koffie. Maar een gasbuisje van de Action is 1E50 oid en daar kan ik dagen mee vooruit.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
"Zomaar" mag inderdaad niet.HGM schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:43:
[...]
Als onderdeel van het verhuren van een kampeerplekje of vakantieverblijf mag het overal. Ik ben nog nooit ergens geweest waar ik eerst een contract bij de lokale energieleverancier moest nemen voor ik stroom mocht gebruiken op de camping.
Wel worden er vaak, ook in Nederland, voorwaarden gesteld aan het doorleveren van gas en elektriciteit. Bijvoorbeeld dat er geen winst op gemaakt mag worden. Maar ook dan kan de kWh prijs hoog zijn. Want er wordt pas winst gemaakt wanneer de prijs die berekend wordt ook alle kosten voor investeringen, onderhoud en administratie rondom de energielevering dekt.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ik snap het betalen voor douchen overal wel. Zoals gezegd is niet iedereen even zuinig met het dure of schaarse warm water. Er is wat mij betreft niks mis mee dat grootverbruikers meer betalen.franssie schreef op maandag 10 februari 2025 @ 00:22:
[...]
Dit inderdaad. Enige plek waar ik het snapte was op de markerwadden (per zeilboot) omdat daar water en warmte wat schaarser zijn.
Als zeiler ken ik de havens in NL redelijk goed en mijdt ik inderdaad ook de betaaldouches. Met de camper is het lastiger maar probeer ik wel uit te zoeken hoe het werkt.
Wel verwacht ik op een plek waar ik voor dergelijke extra's moet betalen dat de basisprijs aan de lage kant is.
Wanneer het warm water ook schaars is, zou het wel zo eerlijk zijn dat je na het uitvallen van de douche niet direct opnieuw kunt starten maar er een paar minuten ontmoedigingspauze tussen zit.
Waarom trek jij al je kleren uit als je de afwas gaat doen?Kevinns schreef op zondag 9 februari 2025 @ 23:30:
Die verplichte pauze snap ik. Die muntjes kunnen ze steken waar de zon niet schijnt. Dat is zo’n ontzettende armoe. Heb je al je kleren uit, kom je er achter dat je muntje nog in de tent ligt. Ben je net met je afwas de hele camping overgestoken, moet je weer terug. Voor mij is het een reden om een camping te mijden.
Gelukkig zie je die muntjes amper nog. En steeds vaker heb je ook een douche met thermostaatknop. Toch prettig om niet onder een net te hete of net te koude douche te hoeven staan.
Ik kom het gelukkig niet vaak tegen maar kan me voorstellen dat dit veel gebeurt op campings waar veel massa komt? In mijn beleving trekt dat toch vaak meer aso’s aan dan camping waar zelfs in het seizoen nog voldoende plek is.
4 euro per nacht valt nog wel mee, heb al 7,50 gezien op sommige campings.franssie schreef op maandag 10 februari 2025 @ 00:22:
[...]
Voor stroom en tankwater betaal ik overigens met plezier voor gebruik (mits redelijk). Ik zie soms EUR 4 voorbij komen per nacht, dat doe ik dus niet (in bootje en camper genoeg accu) - enige waat ik 230v soms leuk voor vind is de waterkoker voor een sneller thee of koffie. Maar een gasbuisje van de Action is 1E50 oid en daar kan ik dagen mee vooruit.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Haha ik snap de frustratie, maar de oorzaak moet je toch echt bij jezelf zoeken.Kevinns schreef op zondag 9 februari 2025 @ 23:30:
Overigens vind ik muntjes dan altijd nog weer beter dan een pasje. Want hoewel een pasje makkelijker is heb je er daar meestal maar één van en kan je dus niet tegelijk douchen of afwassen. Meestal kan je daar wel omheen werken, maar soms is het wel een beperking.
Dat is wel lekker ja, kan je ook nog compenseren voor het aantal gebruikers.Gelukkig zie je die muntjes amper nog. En steeds vaker heb je ook een douche met thermostaatknop. Toch prettig om niet onder een net te hete of net te koude douche te hoeven staan.
Het is eigenlijk gewoon jammer dat je dit soort maatregelen nodig hebt omdat anders mensen het weer verpesten voor de rest. Twintig minuten douchen is één, maar als het afwaswater gratis en onbeperkt is zie je mensen ineens hun zwembadje vullen met warm water.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je ziet het vooral op naturistencampings.J-M-T schreef op maandag 10 februari 2025 @ 07:36:
[...]
Waarom trek jij al je kleren uit als je de afwas gaat doen?![]()
Ik kom het gelukkig niet vaak tegen maar kan me voorstellen dat dit veel gebeurt op campings waar veel massa komt? In mijn beleving trekt dat toch vaak meer aso’s aan dan camping waar zelfs in het seizoen nog voldoende plek is.
Ik kan op 1 hand tellen hoe vaak de capaciteit niet voldoende was. Eigenlijk alleen op de camping van Europapark een paar jaar geleden, maar daar heb je te maken met 2 spitsmomenten omdat nagenoeg iedereen op dezelfde tijden naar het park gaat en terug komt. Maar ook daar was het simpel op te lossen door eerst even lekker te relaxen voor de caravan voor je naar het sanitair ging.Gonadan schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:18:
[...]
Het is ook een heel goed middel om met beperktere capaciteit toch beschikbaarheid te garanderen. Zoveel pubers of aso ouders die zo twintig minuten van staan douchen als er geen limiet op zit.
Verder herken ik het niet echt, de meeste kampeerders die ik tegenkom zijn niet asociaal. Ik vind 20 minuten overigens ook niet asociaal lang, dat gebeurd thuis ook. Sommige dingen horen ook een beetje bij het draaien van een camping, op het grote geheel zal dat het verschil niet maken. Er zijn ook genoeg mensen die om de paar dagen douchen of even snel na het zwemmen de boel soppen.
Het is nu eenmaal wat het is, ik maak mij er verder niet heel druk om. De timers zijn voor mij altijd ruim voldoende en ik ben toch niet tijdens spitsuur in het sanitair. Maar als ik mag kiezen dan zou ik liever pasjes of muntjes zien zodat de gebruiker betaalt. Zou ik in het algemeen geen slechte trend vinden, dat de campingplaatsen goedkoper worden en de gebruiker betaald. Veel eerlijker.