Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bfg6
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-12-2022
Beste Tweakers,

Ik zit gedurende het jaar bij elkaar genomen zo'n 60 dagen in een chalet op de camping/ chaletpark.
Ik wil het chalet verduurzamen door middel van een tweetal zonnepanelen en een split-airco-unit waarmee ik in het voor en naseizoen de hut ook warm kan houden. Op die manier heb ik alleen nog gas nodig om te koken en douchen. Warmte voor het douchen zou met een kleine boiler nog meer gas kunnen besparen.

Over de camping. Chalets, totaal 300-400 staan op pachtgrond. Gas , electra en water afname is via de camping. Er is geen eigen nutscontract. De camping heeft een grootverbruik aansluiting.

De camping heeft op dit moment regelgeving omtrent zonnepanelen opgesteld. De recreant mag maximaal twee panelen installeren. Er kan niets gesaldeerd worden. Afname stroom is tegen €0.32 en voor teruglevering kan er €0.07 per kw worden verkregen maar moet er eerst op kosten van de klant voor €100 een 'slimme' tussen meter geplaatst worden.
Het eigen gebruik van de panelen zal door de bezetting waarschijnlijk max zo'n 20% zijn. Dit is in de huidige situatie waar in het hoogseizoen de koelkast en vriezer blijft draaien. Als deze verbruikers uitgaan dan daalt het eigen verbruik op die dagen naar nagenoeg 0%.

Op dit moment heeft het park zelf geen zonnepanelen. Wel zijn er 5 chalets voorzien van twee panelen. Het park kan daarmee met zoveel chalets/stacaravans op geen enkel moment een overcapaciteit hebben.
Men brengt het alsof er begrip is dat de klant wil verduurzamen en men daar erg in tegemoetkomt.
Mijn inziens is deze regelgeving voor de camping echter een behoorlijk verdienmodel. De camping kan namelijk ongeacht het seizoen elke kw die een paneel opwekt 1 op 1 voor €0.32 doorrekenen aan een andere klant. Daar draagt men dan alleen nog belasting over af, niet anders dan elke andere kw die men inkoopt. Alleen hoeft men deze kw niet in te kopen tegen €0.10-0.20 bij een grootverbruik aansluiting.

Rekenvoorbeeld:
TVT van de Split airco is buiten beschouwing gelaten. Is tenslotte ook airco comfort en niet alleen verduurzaming.

2 x paneel met micro-omvormer 600 kost zo'n €750 incl BTW. + €100,- voor een nieuwe meter.
Opbrengst zo'n 500kw op jaar basis.
Mijn geschat toekomstig verbruik indien de Split unit als hoofdverwarming zo'n 400 kw. Met 20% eigen gebruik 100 kw.

Besparing 100x€0.32 =€32
400 kw kan ik €0.07 voor krijgen =€28
Totaal €60,-
TVT 850:60 = 14.1 jaar = eigenlijk niet de moeite waard. Met BTW terugvordering op panelen = TVT ruim 11 jaar.

Omzet camping €0.32 op mijn opgewekte kw.
Maar goed de camping had die kw toch wel geleverd. De werkelijke besparing is per saldo dus dat men deze kw niet in hoeft te kopen. (€0.10-0.20) - €0.07 terugl. vergoeding. x 400 kw≈ €12-€52,-

Mijn voorstel was salderen tot mijn verbruik salderen en voor de overproductie geen terugleververgoeding.
Dat werd direct afgewimpeld met een BTW technisch verhaal dat er dan belasting afgedragen diende te worden over elke bruto geleverde kw en men dan over de door mij opgewekte en gesaldeerde kw BTW terug moest vorderen. Ik heb geen idee hoe dit precies zit.

Ik weet dat bovenstaande op andere parken gebeurd. En men soms een vergoeding krijgt als men bijvoorbeeld van het gas af gaat. Het is voor het park namelijk ook een voordelige manier van verduurzaming, bijdrage aan de co2 reductie (55% 2030) op het park. Geen investering, wel profijt.

Nu de vraag:
Is de camping-eigenaar, behalve technisch gezien ook juridisch mijn 'energieleverancier' en daarmee verplicht om te salderen?

Onderbouwing:
De camping heeft een grootverbruik aansluiting en een contract met een leverancier. Ik heb echter een 'contract' met de camping, een tussenmeter en niet te maken met de achterliggende leverancier. De afrekening krijg ik ook van het park zelf.

Beste antwoord (via bfg6 op 03-08-2022 22:41)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lees deze uitspraak maar eens.
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:GHAMS:2021:906

Dus ja, jouw leverancier (de camping eigenaar) is gehouden zich aan de electriciteitswet te houden.

[ Voor 32% gewijzigd door Wolly op 03-08-2022 13:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:45
@bfg6
Hoe het juridisch zit zou ik niet precies weten. De camping heeft de hoofdaansluiting en hoe de eigenaar dit verdeelt onder de gebruikers is aan hen lijkt mij.

Maar heb je al eens overwogen om een gedeelte helemaal los te koppelen?
Er zijn redelijk wat systemen met accu op de markt waarmee je prima een airco en koelkast mee kan laten draaien. Dan zou je gewoon meer dan 2 panelen kunnen installeren omdat je je installatie los van het park trekt.

Kijk maar eens bij zo'n produceren wat ze allemaal hebben: https://eu.ecoflow.com/

[ Voor 21% gewijzigd door chrisborst op 03-08-2022 11:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Met een grootverbruik aansluiting mag de camping waarschijnlijk zelf ook niet salderen. Als elk chalet twee panelen heeft zal je buiten het hoogseizoen, ca 250 dagen per jaar, overcapaciteit hebben en daar zal de eigenaar verlies op draaien als iedereen mag salderen. Dus die regeling lijkt mij best redelijk

Je zou kunnen de tarieven kunnen aanvechten als die erg afwijken van de werkelijke kosten, maar dat lijkt er niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-06 13:32
Die man/vrouw/camping heeft een contract... jij niet...
Man heeft groot gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bfg6
MBvB schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:12:
Met een grootverbruik aansluiting mag de camping waarschijnlijk zelf ook niet salderen. Als elk chalet twee panelen heeft zal je buiten het hoogseizoen, ca 250 dagen per jaar, overcapaciteit hebben en daar zal de eigenaar verlies op draaien als iedereen mag salderen. Dus die regeling lijkt mij best redelijk

Je zou kunnen de tarieven kunnen aanvechten als die erg afwijken van de werkelijke kosten, maar dat lijkt er niet op.
Saldering mag inderdaad niet bij een grootverbruik aansluiting. In de basis heeft de camping-eigenaar nu de regels zoals deze 2031 landelijk gaan gelden na de afbouw van saldering.
Die overproductie op dit moment is er niet. Als ineens 100 man dit gaat doen uiteraard wel. De overproductie kan waarschijnlijk slechts gesleten worden tegen 0.07-0.10€ bij zijn leverancier. Waarschijnlijk is zijn terugleververgoeding daar op gebaseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
bfg6 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:35:
[...]

Saldering mag inderdaad niet bij een grootverbruik aansluiting. In de basis heeft de camping-eigenaar nu de regels zoals deze 2031 landelijk gaan gelden na de afbouw van saldering.
Die overproductie op dit moment is er niet. Als ineens 100 man dit gaat doen uiteraard wel. De overproductie kan waarschijnlijk slechts gesleten worden tegen 0.07-0.10€ bij zijn leverancier. Waarschijnlijk is zijn terugleververgoeding daar op gebaseerd.
jep daar zit een stukje van het probleem waarschijnlijk.
(dan maken ze wel leuk winst op dit plan, maar ach dat is geen ramp en laten we ze het gunnen.)

dan komt de vraag is 80% 7ct + 20% 32ct genoeg.
o ja zeker wel, ruim voldoende (als je de handjes uit de mouwen steekt en het zelf doet dan lukt dat wel.)
paneeltje is niet duur omvormertje ook niet, die 100€ alleen voor de lol gewoon doen dus. ;)

(dit volgende is niet wat je moet doen, maar een kapstok van wat je kunt doen, gewoon ideeën die je kunnen helpen.)
dan worden het dus 4 panelen op dak.
2x aan het net met een DS3 omvormertje voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...-1-fase-10-jaar-gara.html
en 2x een paneeltje:
https://www.winkelman-zon...-perc-zilver-frame-h.html
(en ja nog wel wat extra's maar dit is het belangrijkste stuk)

en 2x aan een mpp omvormer met een accu.
(zeg maar een camper/boot setje, moet je even zelf uit zoeken, maar dit kan ook later een keer gedaan worden.)
daar wat 12V verlichting op, en mischien nog iets meer.
niet om terug te leveren, maar om te zorgen dat je zo min mogenlijk gebruikt.

dan kun je ook nog een boiler vast ergens ophangen.
als de panelen dan leveren dan kan dat meteen de boiler in.
(ik doe dit met een hele grote 200l verzie gewoon in huis, werkt nog best oke)
maar je kunt ook denken aan verwarming, zelfs in de winter haal je daar nog een beetje energie uit.
een slimme tweaker kan daar echt wel een schakeling voor verzinnen om zo je chalet vorst vrijer te houden.

dit zou geen enkel probleem moeten zijn, zie geen beren op de weg. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik heb een soortgelijke situatie maar na een eenvoudige berekening is het kostentechnisch verre van interessant om 2 panelen neer te leggen met maar een beperkt jaarverbruik. Met name de de momenten dat je energie nodig hebt (verwarming in de koude maanden) heb je te weinig opbrengst. Een accu set met 2 panelen zet ook geen zoden aan de dijk, de kosten ervan ga je nooit terugverdienen bij beperkt gebruik.
Je kan beter kijken of er lokaal zonnepark projecten zijn waar er nog investeerders cq mede-eigenaaren worden gezocht.

Het park waar ik sta zijn er plannen om de parkeerplaats semi overdekt te maken met zonnepanelen, de opbrengsten worden evenredig (na terugverdienen) in mindering gebracht op de parkkosten als je als bewoner investeerd.
Deze manier is veel eerlijker voor mensen die geen/weinig zon hebben of al andere voorzieningen hebben (zoals een pellet kachel of zonnecollectoren).
N.b. qua infrastructuur is dat ook een stuk goedkoper om aan te leggen, zeker met meteen er een flink aantal laadpalen bij.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 03-08-2022 13:29 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bfg6
migjes schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:58:
[...]

dan komt de vraag is 80% 7ct + 20% 32ct genoeg.
o ja zeker wel, ruim voldoende (als je de handjes uit de mouwen steekt en het zelf doet dan lukt dat wel.)
paneeltje is niet duur omvormertje ook niet, die 100€ alleen voor de lol gewoon doen dus. ;)
2de hands valt af en toe ook wel wat te scoren. Maar nieuw paneeltje 150-200€? Omvormer 150-200€? Misschien dat er met de tijd betaalbare 1 kw thuis batterijen komen op 230 volt. Dat zou dan nog interessant zijn om het eigen verbruik van de panelen op te krikken.

De Split airco zie ik meer als comfort investering(koel zomers) met als bijkomende voordeel dat stoken hiermee wel goedkoper gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bfg6
DukeBox schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:24:
Ik heb een soortgelijke situatie maar na een eenvoudige berekening is het kostentechnisch verre van interessant om 2 panelen neer te leggen met maar een beperkt jaarverbruik. Met name de de momenten dat je energie nodig hebt (verwarming in de koude maanden) heb je te weinig opbrengst. Een accu set met 2 panelen zet ook geen zoden aan de dijk, de kosten ervan ga je nooit terugverdienen bij beperkt gebruik.
Je kan beter kijken of er lokaal zonnepark projecten zijn waar er nog investeerders cq mede-eigenaaren worden gezocht.

Het park waar ik sta zijn er plannen om de parkeerplaats semi overdekt te maken met zonnepanelen, de opbrengsten worden evenredig (na terugverdienen) in mindering gebracht op de parkkosten als je als bewoner investeerd.
Deze manier is veel eerlijker voor mensen die geen/weinig zon hebben of al andere voorzieningen hebben (zoals een pellet kachel of zonnecollectoren).
N.b. qua infrastructuur is dat ook een stuk goedkoper om aan te leggen, zeker met meteen er een flink aantal laadpalen bij.
Uiteindelijk verdien je het denk wel terug, maar dat moet dan niet de beweegreden zijn om te doen.

Zo'n collectieve investering is echter veel interessanter, daar het park nu geen eigen duurzame energiebron heeft. Het park krijgt dan een groener label, waarschijnlijk nog subsidies voor aanschaf ook. Doe je mee is dat op termijn korting, doe je niet mee is dat winst voor het park.
Minpuntje is dat men op termijn minder inkomsten heeft op de kw's aan verbruik bij de recreanten die meedoen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Dus ja, jouw leverancier (de camping eigenaar) is gehouden zich aan de electriciteitswet te houden.

[ Voor 32% gewijzigd door Wolly op 03-08-2022 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

bfg6 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:40:
Uiteindelijk verdien je het denk wel terug, maar dat moet dan niet de beweegreden zijn om te doen.
Niet als je er in totaal maar 2 maanden per jaar zit. Ik spiegel het natuurlijk wel af tegen mijn eigen situatie, ik heb bij afwezigheid een sluipverbruik van gemiddeld 35Watt.
Zo'n collectieve investering is echter veel interessanter, daar het park nu geen eigen duurzame energiebron heeft. Het park krijgt dan een groener label, waarschijnlijk nog subsidies voor aanschaf ook. Doe je mee is dat op termijn korting, doe je niet mee is dat winst voor het park.
Als je de Wp/€ berekend over je 2 panelen kom je niet op de € 0,85 uit die we nu betalen incl. een overdekte parkeerplaats ;)
Minpuntje is dat men op termijn minder inkomsten heeft op de kw's aan verbruik bij de recreanten die meedoen.
Nee, alles wat niet onderverdeeld is, is in eigendom van de bewonersvereniging, bij overschot gaan voor iedereen de parkkosten omlaag maar dit wordt niet verrekend met eigen energie verbruik. Alleen bewoners die er meer dan 6 maanden zitten en niet meedoen aan het project lopen daar mogelijk tegenaan.

@Wolly Dat klopt, dat hadden wij ook vernomen maar als de infra daar niet geschikt voor is en er aanpassingen voor gedaan moeten worden dan mogen deze gewoon worden doorberekend. Vorig jaar was er ook een topic met energie op een recreatie park om deze geschikt te maken voor meer energie afname, dat was geen lullige investering. Daarnaast is het zo dat de bewonersvereniging het juridisch beslissende orgaan over de (eigen) faciliteiten dus kan je daar als enkeling niet veel mee.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 03-08-2022 14:07 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bfg6
Wolly schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:48:

Interessante uitspraak. Ik had het wetsartikel salderen 1998 er ook al bijgepakt. In dit artikel wordt niet uitgelegd wie precies de leverancier is en daarmee zou dat theoretisch een ieder zijn die een vorm van contract of levering heeft ten opzichte van elkaar.
Het is voor mij niet helemaal duidelijk in de uitspraak of er nog verschil wordt gemaakt tussen recreanten op koop of pacht(huur) kavels.

Edit:
De camping heeft nu als 'advies' een max van twee panelen. Dat is niet dusdanig dat het complete net aangepast moet worden. Al blijft het zo dat een collectieve investering op een loods van het park qua aanleg een betere investering zou zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door bfg6 op 03-08-2022 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
bfg6 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:31:
[...]

2de hands valt af en toe ook wel wat te scoren. Maar nieuw paneeltje 150-200€? Omvormer 150-200€? Misschien dat er met de tijd betaalbare 1 kw thuis batterijen komen op 230 volt. Dat zou dan nog interessant zijn om het eigen verbruik van de panelen op te krikken.

De Split airco zie ik meer als comfort investering(koel zomers) met als bijkomende voordeel dat stoken hiermee wel goedkoper gaat zijn.
jep je ziet vaak wel wat 2de hands, maar ook vaak dat het spul dan duurder word verkocht als nieuw. :?
(mensen zijn gewoon dom soms, is mijn theorie er over, kan het niet beter verzinnen.)

gewoon lekker nieuw kopen, is veel goedkoper en beter. (in 90% van de gevallen.)
https://www.winkelman-zon...-1-fase-10-jaar-gara.html
+
2x https://www.winkelman-zon...-perc-zilver-frame-h.html

deze geef ik niet voor niks, je mag maar 2 panelen. dus knal er lekker 2x540Wp op.
maximaliseren wat(t) kan. >:)

en ja dit leg je zelf op dak, zo moeilijk is het niet.
en ja je kunt misschien ook nog de BTW terug vragen. >:)
dan is 2de hands snel duur. ;)

ik snap trouwens wel dat ze een beetje proberen te remmen met dit geheel op het park.
en ja ben het ook eens met @Wolly ook dat is een weg.
alleen slepende ruzies, lange adem, vele problemen, sorrie mij is dat het niet waard.
(moet je zelf bepalen natuurlijk.)
gewoon 2 panelen, die heb je al terug verdiend voordat de rechtszaak voorbij is. ;)

split airco als in:
https://www.hornbach.nl/s...2401/6759390/artikel.html :?
(daar zou ik niet aan beginnen, is toch een beetje tobben.)
of een wat beter systeem?
(check dan ook of hij ook kan verwarmen, is goedkoper als gas, heb je dat meteen ook. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bfg6
Ik zit niet te wachten op procedures, maar het onder ogen brengen en samen tot een voor beide partijen aanvaardbare optie komen is voor mij de doelstelling.
Als ik voor het gebruik van het net een vergoeding moet betalen, is dat voor mij prima. Een TVT van 6-8 jaar is ook acceptabel voor mij.

Edit: Het remmen begrijp ik ook wel, maar dan moet je het niet als een soort advies brengen. Op basis van parkregels kan die waarschijnlijk ook eenvoudig een verbod instellen of een max aan pv/ vermogen. Dat kan prima onderbouwt ivm beperkte capaciteit van het stroomnet.

Als spit unit zat ik aan dit te denken

https://www.topsellers.be...0btu-a-35kw-1200btu-wifi/

Komt nog wat installatiekosten en in gebruikstellingkosten bij. Moet voldoende zijn voor zo'n 30-35m2

[ Voor 20% gewijzigd door bfg6 op 03-08-2022 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-06 20:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als de camping moet gaan betalen voor enorme terugleveringen zijn ze denk ik snel failliet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bfg6
MikeyMan schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:27:
Als de camping moet gaan betalen voor enorme terugleveringen zijn ze denk ik snel failliet.
Als iedereen panelen gaat installeren dan dan wordt het een kostenpost op overcapaciteit momenten. In de huidige situatie is daar echter geen sprake van. Vermoedelijk gaat dat ook niet zo'n vaart lopen. Regels opstellen kan een hoop oplossen.
Bijv 80% salderen met een max van 300-400kw. Overproductie geen vergoeding voor. En of een vaste bijdrage voor gebruik van het net ipv variabel per kw. Er zijn zat variaties mogelijk.

De uitbater zal er toch iets mee moeten schuiven . Stel dat hij 2025 €0.50 rekent per kw en een thuisbatterij is voordelig tegen die tijd, dan verdient hij ook bijna niets meer op de stroom en moet hij z'n verdiensten ook anders in gaan kleuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-06 20:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bfg6 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:43:
[...]

Als iedereen panelen gaat installeren dan dan wordt het een kostenpost op overcapaciteit momenten. In de huidige situatie is daar echter geen sprake van. Vermoedelijk gaat dat ook niet zo'n vaart lopen. Regels opstellen kan een hoop oplossen.
Bijv 80% salderen met een max van 300-400kw. Overproductie geen vergoeding voor. En of een vaste bijdrage voor gebruik van het net ipv variabel per kw. Er zijn zat variaties mogelijk.

De uitbater zal er toch iets mee moeten schuiven . Stel dat hij 2025 €0.50 rekent per kw en een thuisbatterij is voordelig tegen die tijd, dan verdient hij ook bijna niets meer op de stroom en moet hij z'n verdiensten ook anders in gaan kleuren.
Maar los van jouw TVT: wat heeft die uitbater er zo aan? Hij zal z'n verdiensten niet voornamelijk uit de stroom halen neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-06 19:27
Regels opstellen kan een hoop oplossen.
Regels vanuit de overheid?
Of vanuit de camping?
Die zijn er toch? Je schrijft zelf:
bfg6 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:44:
De camping heeft op dit moment regelgeving omtrent zonnepanelen opgesteld. De recreant mag maximaal twee panelen installeren. Er kan niets gesaldeerd worden. Afname stroom is tegen €0.32 en voor teruglevering kan er €0.07 per kw worden verkregen maar moet er eerst op kosten van de klant voor €100 een 'slimme' tussen meter geplaatst worden.
Overigens is €0,32 op dit moment erg goedkoop. Ik kan het er niet voor krijgen.
Ik ga er toch van uit dat zijn verdienmodel in de camping zit, niet in handelen in stroom.

[ Voor 3% gewijzigd door Truus01 op 03-08-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bfg6
MikeyMan schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:21:
[...]

Maar los van jouw TVT: wat heeft die uitbater er zo aan? Hij zal z'n verdiensten niet voornamelijk uit de stroom halen neem ik aan?
Nee, z'n hoofdverdiensten niet. Wel een component voor kosten aan zijn stroomnet. De uitbater er ook helemaal niet op te wachten. Links of rechtsom kost het geld of heeft hij minder inkomsten.
Maar goed we moeten met z'n allen verduurzamen, op gasverbruik letten etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Je bedoelt steeds kWh ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
bfg6 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:14:
Ik zit niet te wachten op procedures, maar het onder ogen brengen en samen tot een voor beide partijen aanvaardbare optie komen is voor mij de doelstelling.
Als ik voor het gebruik van het net een vergoeding moet betalen, is dat voor mij prima. Een TVT van 6-8 jaar is ook acceptabel voor mij.

Edit: Het remmen begrijp ik ook wel, maar dan moet je het niet als een soort advies brengen. Op basis van parkregels kan die waarschijnlijk ook eenvoudig een verbod instellen of een max aan pv/ vermogen. Dat kan prima onderbouwt ivm beperkte capaciteit van het stroomnet.

Als spit unit zat ik aan dit te denken

https://www.topsellers.be...0btu-a-35kw-1200btu-wifi/

Komt nog wat installatiekosten en in gebruikstellingkosten bij. Moet voldoende zijn voor zo'n 30-35m2
als je het mij vraagt vind ik 80% 32ct + 20% 7ct eigenlijk ruim voldoende. ;)
(gewoon omdat ik al weet dat met een beetje handigheid je het met gemak naar de 30% krijgt. ;) )

en ik maak me ook geen zorgen voor de kampbeul (als hem zo mag noemen.).
die koopt voor 7ct per kWh, en verkoopt dat aan andere bewoner voor 32ct.
dit is gewoon leuke winst zonder kosten. (en dat mag van mij, heb ik geen problemen mee.)

en ja er zal een beetje van een rem moeten zijn op wat je mag.
het moet wel eerlijk verdeeld worden, niet dat 1 bewoner alles saldeert voor iedereen.
oke dat willen ze dus met 2 panelen doen, het zij zo.

maar dan mag je natuurlijk ook lekker de grens op zoeken.
dus neem je 2x een 540Wp paneel. >:)
meer Wp meer kWh. dan moet je voor een DS3 gaan.
(pas wel even op, schrijf geen kW maar kWh, dit is een verschil tussen voetbal velden vol vs een paar panelen, lol.)

maar je kunt ook iets minder goede panelen kunnen nemen en voor enphase gaan.
https://www.winkelman-zon...s/enphase-micro-omvormer/
die hebben in theorie ook een batterij functie.
(ik vind dit persoonlijk toch de mindere optie, valt allemaal een beetje tegen. ;) )
je hebt niet veel batterij nodig om energie door te schuiven naar de nacht.
(zolang je niet moeilijk loopt te doen dat je in de winter dat niet kunt, is het erg simpel. ;) )

Pagina: 1