Ik vind dat verbruik al best keurig voor een caravan om eerlijk te zijn. Met de Holtkamper Aero (die in tegenstelling tot zijn naam niet zo aero is) kom ik ook al op ~230 Wh/km (wel iets hogere snelheid trouwens).-Jaap-io schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:07:
* -Jaap-io meldt zich hier, op verzoek van @aReaRe
Afgelopen zaterdag opgehaald en naar huis gereden, met tegenwind en flinke bak regen... de slechtste omstandigheden voor deze combi. Het verbruik op weg naar huis was 278Wh/km of wel 27,8 kWh/100km wat neerkomt op een bereik van +/- 200km van 100% > 0%. Mijn gemiddelde verbruik overall is 148Wh/km, dus wel flink hoger verbruik. Ik verwacht wel dat in de zomer het verbruik iets gunstiger is, maar dat gaan we ervaren. Als je 90km/h rijdt zal je dus om de 2/2,5 uur moeten stoppen om te laden, dat is ook zo zonder caravan, alleen dan heb je wel meer km's afgelegd
Mijn grootste bezwaar is zoals @Himalaya ook zegt vooral het aan- en afkoppelen. Dan moet je naast een laadplek ook op zoek naar een parkeerplek, zeg maar.. Het is het wel waard om even te plannen op laadstations die even iets anders zijn dan de standaard insteekhavens / parkeervakken (met de achterkant erin vaak ook nog).
Helaas zijn ze erg dun bezaaid, op onze route deze zomer precies nul. Ik ga het proberen te voorkomen door er maar dwars voor te gaan staan, mits het erg rustig is natuurlijk. Maar dat zal anno 2025 wel een stuk lastiger zijn. In 2022 kon dat nog wel...
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut