[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 252 253 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
-Jaap-io schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:07:
* -Jaap-io meldt zich hier, op verzoek van @aReaRe :)

Afgelopen zaterdag opgehaald en naar huis gereden, met tegenwind en flinke bak regen... de slechtste omstandigheden voor deze combi. Het verbruik op weg naar huis was 278Wh/km of wel 27,8 kWh/100km wat neerkomt op een bereik van +/- 200km van 100% > 0%. Mijn gemiddelde verbruik overall is 148Wh/km, dus wel flink hoger verbruik. Ik verwacht wel dat in de zomer het verbruik iets gunstiger is, maar dat gaan we ervaren. Als je 90km/h rijdt zal je dus om de 2/2,5 uur moeten stoppen om te laden, dat is ook zo zonder caravan, alleen dan heb je wel meer km's afgelegd ;)
Ik vind dat verbruik al best keurig voor een caravan om eerlijk te zijn. Met de Holtkamper Aero (die in tegenstelling tot zijn naam niet zo aero is) kom ik ook al op ~230 Wh/km (wel iets hogere snelheid trouwens).

Mijn grootste bezwaar is zoals @Himalaya ook zegt vooral het aan- en afkoppelen. Dan moet je naast een laadplek ook op zoek naar een parkeerplek, zeg maar.. Het is het wel waard om even te plannen op laadstations die even iets anders zijn dan de standaard insteekhavens / parkeervakken (met de achterkant erin vaak ook nog).

Helaas zijn ze erg dun bezaaid, op onze route deze zomer precies nul. Ik ga het proberen te voorkomen door er maar dwars voor te gaan staan, mits het erg rustig is natuurlijk. Maar dat zal anno 2025 wel een stuk lastiger zijn. In 2022 kon dat nog wel...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-05 13:40
frankwopereis schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:05:
[...]

Moet je de caravan er steeds afhalen bij laden? Daar mogen die laadstations wel beter op inspelen dan, zeker langs de autobaan..
Vaak wel. Ik rij met een bagage aanhanger en die is gelukkig niet zo groot dus kon ik er meestal wel achter laten hangen. Maar met iets groters als een caravan ontkom je er niet aan om vaak af te koppelen.

Maar ik heb met mijn EV (Ioniq 5) + bagage-aanhanger geen enkel probleem met vaak opladen. Meestal stop ik eerder omdat ik even mijn benen wil strekken dat dat het echt perse nodig is om op te laden. En het laden gaat ook zo snel dat als iedereen naar de wc is geweest en we hebben een bakkie koffie gehaald dat de auto alweer opgeladen is en we weer verder kunnen. Dat was zo met het gezin (2 volwassenen en 2 kinderen), maar ook toen ik met 4 volwassenen naar Florence ben gereden.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:31

bjp

dat was ook de ervaring van onze overburen : EV + bagageaanhanger -> vaak moeten loskoppelen. Maar het voordeel is wel, dat de rest van het jaar, de EV weinig verbruikt (wegens minder koffer/betere vorm).

Misschien nog een tip: rekent niet op 0% -> 100%. Dan ben je in het begin en aan het einde traag aan het laden. Tel eerder 10% -> 85% (er zijn specifieke website die je de curve geven). Maar dan kom je wss maar 160km ver of zo.

[ Voor 36% gewijzigd door bjp op 26-05-2025 13:21 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-05 19:24
Ik verwacht inderdaad wel dat je meestal af moet koppelen, niet ideaal, maar ach het is vakantie 😉

Het fijne aan Tesla is dat hij zelf uitrekent waar je moet laden en dit doet hij aan de hand van het huidige verbruik. Met aanhanger/caravan zal hij eerder gaan laden dan zonder, hij past dit ook tijdens het rijden aan, dus als je de lader niet haalt zal hij automatisch een andere inplannen.

Na 5 jaar vakantie met een elektrische auto, zonder caravan, zijn we wel redelijk gewend aan het laden. Ook ervaren we het wel als prettig rijden, je weet precies waar je gaat stoppen of 2-2,5 uur, voor de kinderen ook lekker duidelijk. Kwa laadsnelheid is het inderdaad meestal zo dat de auto verder kan voordat het gezin verder kan 😉

komend weekend de kampeeruitrusting compleet maken, zijn er nog absolute must haves voor een caravan?

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 00:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Himalaya schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:10:
[...]

In Nederland en Noord Frankrijk kon hij er meestal achter blijven maar verder zuidelijk moest hij er meestal af omdat je achteruit moest inparkeren om te laden. In Italie langs de kust eigenlijk altijd loskoppelen, daar zijn de ruimtes in heuvelachtig gebied zo klein dat ze uberhaupt weinig ruimte hebben voor laadpalen en was loskoppel altijd nodig.

Dit was een mooie, speciaal voor aanhangers, moet er alleen achteruit weer uit:

[Afbeelding]

En dit was een mindere midden in een stadje in Italie:

[Afbeelding]
Met zo'n plekje is het wel fijn als je een mover hebt, auto aan de lader en dan rustig met de caravan op zoek naar een parkeerplaats. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:34
Xavier schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:49:
Heeft iemand trouwens een goede routeplanner als je met caravan rijdt? Afgelopen zomer met de caravan richting Denemarken geweest. Maar Google Maps gaf ons toch routes... Bijvoorbeeld dwars door een stad heen omdat het 2minuten sneller was. Het was te doen, maar voorkeur is dan toch die 2minuten langer in een file staan. Of toch even dat zandpaadje pakken terwijl er gewoon een asfaltweg beschikbaar is.
Nu was het eigenlijk elke keer zelf de route bepalen. Op zich te doen, maar ik vind het geen leuke bezigheid en mijn vrouw al helemaal niet...
Wij hebben Pioneer navigatie ingebouwd in de camper, die houdt rekening met hoogte, breedte, lengte, gewicht en maximale asbelasting. Dan kom je *meestal* niet op plekken waar je niet door kan. Alleen kaartupdates hebben we nog niet gedaan, ze vragen 150 euro voor een update :X

Garmin heeft volgens mij ook opties voor een caravan, en een stuk goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:56
Het afkoppelen zou ik gedoe vinden, maar is wellicht overheen te komen voor alleen een vakantie.

Ik ben vooral benieuwd hoe dat gaat in de wat drukkere periodes waarbij tankstations/parkeerplaatsen/laadpalen al razend druk zijn. Je mag al blij zijn als je met alleen een auto direct een plek vind, waar laat je zo snel je caravan?
En, als je de caravan afgekoppeld hebt staat iemand anders misschien al op je plek.

Oprechte vraag aan de EV rijder, hoe doe je dat rondom het hoogseizoen op de wat meer populaire routes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:41
-Jaap-io schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:04:

komend weekend de kampeeruitrusting compleet maken, zijn er nog absolute must haves voor een caravan?
lastig te beantwoorden. Maar ik zou zeggen, neem zo weinig als dat mogelijk is mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
B-Real schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:33:
Het afkoppelen zou ik gedoe vinden, maar is wellicht overheen te komen voor alleen een vakantie.

Ik ben vooral benieuwd hoe dat gaat in de wat drukkere periodes waarbij tankstations/parkeerplaatsen/laadpalen al razend druk zijn. Je mag al blij zijn als je met alleen een auto direct een plek vind, waar laat je zo snel je caravan?
En, als je de caravan afgekoppeld hebt staat iemand anders misschien al op je plek.

Oprechte vraag aan de EV rijder, hoe doe je dat rondom het hoogseizoen op de wat meer populaire routes?
Ik heb 1x gehad, op een zwarte zaterdag, dat het bij 1 tankstation extreem druk was. Toen duurde het 40 minuten voordat ik bij de laadpaal was, maar dat kwam omdat er gewoon enorme file stond op de snelweg dus het bij het tankstation ook helemaal vast was gelopen. De auto's die gewoon moesten tanken deden er net zo lang over want het was gewoon helemaal vol. De laadpalen zelf waren bij lange na niet vol, dus toen ik daar eenmaal aan was gekomen kon ik meteen opladen. Dat was in Frankrijk op de snelweg ergens boven Lyon.
Bij dat specifieke tankstation hadden ze extra plekjes vrijgehouden tegenover de laadpalen speciaal voor mensen met aanhangers/caravans zodat die hem daar makkelijk kwijt konden + verkeersregelaars die ervoor zorgde dat die plekken niet werden ingenomen door andere auto's.

Voor de rest in 7 jaar elektrisch rijden in het hoogseizoen nog nooit problemen gehad met drukte of wachten bij laadpalen. Eigenlijk altijd kon ik zo terecht en afkoppelen van mijn aanhangertje was denk 80% van de tijd niet nodig, maar heb het niet exact bijgehouden.

Ik heb overigens natuurlijk weleens gehad dat alle laadpalen vol waren maar dan reed ik gewoon door naar de volgende, genoeg bereik en inmiddels genoeg (snel)laadpalen dat ik me daar geen zorgen meer over maak. Tenzij ik echt nog maar een paar procent acculading heb, maar ik zorg er eigenlijk altijd voor dat dat niet gebeurd. Tenzij het het laatste stukje naar de eindbestemming is, dan gok ik het er weleens op om met een zo goed als lege accu aan te komen omdat ik weet dat ik daar weer op kan laden als ik geparkeerd sta.

Een paar jaar geleden plande ik ook nog mijn hele route van te voren uit met laadstops en zoeken waar ik kon opladen e.d. maar daar ben ik 2 jaar geleden ook mee gestopt. In west-europa in ieder geval staan er genoeg laadpalen lands de snelweg dat je zonder zorgen naar zuid-frankrijk of halverwege Italie kan rijden net zoals je gewend ben met een bezine auto. Gewoon op de bordjes langs de weg kijken waar je kan opladen en bij mij kwam het helemaal goed.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Omdat wij al jaren EV rijden en helemaal geen bereikstress hebben en dus al jaren ook gewoon bij vakanties gewoon instappen en gaan rijden hadden we dat deze keer ook gedaan. En waar je met 400km bereik altijd wel weg komt wordt dat met 170km wel een andere ervaring. We mochten de caravan gelukkig in Italie laten staan (brachten hem als kort avontuur weg voor iemand anders) maar trokken voor onszelf wel de conclusie dat het prima te doen is maar je moet dit wel echt een beetje plannen, leuk vinden om te pionieren en vooral ook geen haast hebben. En wij waren net na de voorjaarsvakantie en konden op een plek na eigenlijk altijd overal direct terecht met meestal binnen 25 meter een beschikbare parkeerplaats voor de caravan dus viel het allemaal wel mee. In het hoogseizoen zou ik het niet zo snel doen, maar wij proberen het hoogseizoen om meerdere redenen altijd al te vermijden 8)

Heb overigen een paar keer gewoon een laadplek geblokkeerd met de combi en dan snel de caravan er achter weg, auto op z'n plek en dan de caravan uit de weg. Je moet soms een beetje brutaal durven zijn (en loskoppelen was bij ons minder dan een minuut en aankoppelen incl check binnen 90 seconden.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik verwacht inderdaad wel dat je meestal af moet koppelen, niet ideaal, maar ach het is vakantie 😉

Het fijne aan Tesla is dat hij zelf uitrekent waar je moet laden en dit doet hij aan de hand van het huidige verbruik. Met aanhanger/caravan zal hij eerder gaan laden dan zonder, hij past dit ook tijdens het rijden aan, dus als je de lader niet haalt zal hij automatisch een andere inplannen.

Na 5 jaar vakantie met een elektrische auto, zonder caravan, zijn we wel redelijk gewend aan het laden. Ook ervaren we het wel als prettig rijden, je weet precies waar je gaat stoppen of 2-2,5 uur, voor de kinderen ook lekker duidelijk. Kwa laadsnelheid is het inderdaad meestal zo dat de auto verder kan voordat het gezin verder kan 😉

Als ik iets heb geleerd van deze rit (rij ook al 6 jaar Tesla) is dat je aan de calculatie van het verbruik niet heel veel hebt. Hij weet wel dat er wat achter hangt maar niet hoe groot etc. Viel mij echt tegen met waar hij mee kwam onderweg. En hij begon ook ineens vooral naar laadplekken geschikt voor aanhangers te zoeken en die zijn er niet zo veel waardoor hij soms al weer met 46% wilde gaan laden omdat de volgende geschikte laadpaal te ver weg was.

Met deze caravan vond ik hem vaak te optimistisch terwijl hij met een fietsendrager vaak te pessimistisch is.

In Frankrijk vooral de tolweg richting Nice gevolgd en daar waren de afstanden altijd zo dat je prima kon bepalen welke laadplek je wilde nemen maar toch twee keer gehad dat we het niet aandurfden omdat door de glooiingen in het landschap en de volle wind van voren het verbruik zo hoog was (zakte van bijna 200 naar maar dik 140km) dat we dan met 5% aan zouden komen en mijn stelregel is dat ik altijd nog het volgende laadplein wil kunnen bereiken :D

We hebben overigens ook tijdens deze vakantie gewoon tot ca 80 a 85% geladen

Maar we wilden een beetje avontuur en dat hebben we gehad :*) En kwa rijden is het echt heerlijk _/-\o_

In Italie invoegstroken bij pompstations van soms maar 50 meter voor je de tunnel induikt en dan gewoon met bijjna 80km/u in kunnen voegen >:)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

pirke schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:33:
[...]

Wij hebben Pioneer navigatie ingebouwd in de camper, die houdt rekening met hoogte, breedte, lengte, gewicht en maximale asbelasting. Dan kom je *meestal* niet op plekken waar je niet door kan. Alleen kaartupdates hebben we nog niet gedaan, ze vragen 150 euro voor een update :X

Ik heb zo een Garmin navigatie waar je de grote van je voertuig en snelheden in kunt stellen.
Voorzover de informatie aanwezig is in de kaarten houd het ding er dan rekening mee.

Maar verder gewoon ook zelf een beetje vooruit kijken en nadenken. Als ik de snelweg of doorgaande weg wordt afgestuurd terwijl ik nog lang niet bij de bestemming ben, kijk ik wel altijd even waarom en waar heen die afslag gaat.

@pirke jullie verbruik is overgings ongeveer gelijk aan dat van onze Alkoof.
Een van mijn vorige campers, een 7 meter Hymer Integraal, verbruikte tot nu toe het meeste. 1 op 9 bij door rijden, 1 op 10 bij rustig aan doen.
Niet de moeite om voor te gaan sukkelen dus gewoon gas er op.

Onze bmw benzine met caravan er achter loopt ongeveer 1 op 9 bij 105km/u op de cruise control.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@Bommes dan verbruikt jullie huidige alkoof toch meer dan de integraal? Omdat je zegt dat die tot nu toe het meest verbruikt, of bedoel je minst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Heeft iemand trouwens een goede routeplanner als je met caravan rijdt? Afgelopen zomer met de caravan richting Denemarken geweest. Maar Google Maps gaf ons toch routes... Bijvoorbeeld dwars door een stad heen omdat het 2minuten sneller was. Het was te doen, maar voorkeur is dan toch die 2minuten langer in een file staan. Of toch even dat zandpaadje pakken terwijl er gewoon een asfaltweg beschikbaar is.
Nu was het eigenlijk elke keer zelf de route bepalen. Op zich te doen, maar ik vind het geen leuke bezigheid en mijn vrouw al helemaal niet...
Ik heb daarvoor de Garmin Camper 780 voor aangeschaft.

Hierin kan je profielen aanmaken:
1) voor als je met de losse auto rijd.
2) voor als ik met de caravan op stap ben, je moet de maten (totale lengte x b x h) ingeven, gewicht en de Garmin houdt er rekening mee.

Getest op een tunneltje op het Miljoenenlijntje tussen Valkenburg en Gulpen. Bewust de hoogte hoger aangegeven en de route werd herberekend omdat ik te hoog was voor het tunneltje :+

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:49

franssie

Save the albatross

Sygic heeft ook een camper/caravan optie - al heb ik daar geen ervaring mee

Link gaat naar Truck, even op de pagina doorklikken

https://eshop.sygic.com/nl/truck-navigation

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Een goedgekeurde CEE stekker met verlengsnoer voor de caravan :P
Stoelen
Controle op de datum van je gasslang.
Accu boormachine voor je pootjes van de caravan.
Accu lader voor de boormachine.
Indien voortent: vergeet de haringen, tentstokken niet (je zal niet de eerste zijn die ze vergeet). O-)
Wiel level blokken om je caravan horizontaal te zetten indien nodig.
Waterpas.
Brandblusser.

Je kan zoeken op internet naar caravan inventaris lijstjes (probeer Obelink eens).

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

pirke schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:33:
[...]

Die heb ik dus. En gratis Life time updates voor de software en kaartupdates.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

pirke schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:03:
@Bommes dan verbruikt jullie huidige alkoof toch meer dan de integraal? Omdat je zegt dat die tot nu toe het meest verbruikt, of bedoel je minst?
Alkoof verbruikt meer ongeveer 1 op 7
Integraal ongeveer 1 op 9
De wat kleinere integraal campers die ik gehad heb (6 meter lengte) zaten eigenijk allemaal op 1 op 10. Of dat het nou wel of geen Turbo diesel was maakte daarbij niet eens echt verschil.
Ja de turbo varianten reden wat harder met gelijk verbruik :P

[ Voor 28% gewijzigd door Bommes op 26-05-2025 18:29 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:21
Met een caravan is ongeveer een verdubbeling van verbruik wel redelijk normaal. Bij een gestroomlijnde compacte caravan met hefdak zal de toename wat minder zijn dan een verdubbeling, bij een grote 2,5m brede caravan mogelijk wat meer dan een verdubbeling
Dat is zo bij autos op fossiele brandstoffen, maar lees ik nu ook al her en der in het geval de trekauto een EV is.

Wat betreft navigatie en onhandige routes door steden of juist dat te smalle landweggetje begint het mijns inziens vooral met de instellingen in de navigatie. Maar ook met het opletten op de route en aanwijzingen.
- wanneer je het stadje voorbij moet, dan zullen de borden langs de weg het doorgaande verkeer wel langs de rondweg leiden. Zorg dat je weet richting welke plaats je rijdt en volg de borden. En zorg dat je weet hoe "doorgaand verkeer" en "centrum" worden aangegeven in het land waar je op dat moment bent. Als de betreffende plaats niet je eindbestemming is, dan kun je gewoon kiezen om niet richting "centrum" te rijden maar "doorgaand verkeer" te volgen.

- accepteer niet zomaar een "alternatieve route" die de navigatie aangeeft wanneer er op jouw route vertraging is. Kijk als daar gelegenheid voor is eerst goed over wat voor wegen die alternatieve route gaat. Zijn dat grote doorgaande wegen, prima. Maar slingert dat over smalle lokale wegen, dan is dat zeker met de caravan wellicht niet zo handig. Hoewel het wel tot mooie plekken kan leiden. Een 16% helling bijvoorbeeld. Waar je dan ook nog even moet stoppen bij een kruisende voorrangsweg. Ging prima met 63pk en de Puck aan de trekhaak. Het uitzicht was adembenemend.

- Durf de navigatie te wantrouwen. Ja, meestal weet de navigatie je prima naar je bestemming te brengen. Maar als het lijkt dat het misschien niet zo'n handige route is, is er een redelijke kans dat het ook daadwerkelijk niet zo'n handige route is.

Met lengte/breedte/gewicht beperkingen heb ik zelf nog nooit gedoe gehad. De Puck mag maximaal 470kg wegen, is inclusief dissel nog geen 4 meter lang en is smaller dan de meeste moderne personenauto's. Om dan bij het verhaal over het verbruik aan te haken: 8 liter/100km (1 op 12,5) is goed haalbaar met de Puck aan de trekhaak (85-90km/u). Met een benzinetankje van 25 liter in de auto die ik het meeste als trekauto gebruik, geeft dat een actieradius van 300km als ik tot de laatste druppel leeg rij. Effectief zit er 200-250 kilometer tussen twee stops, en dat is meer dan prima.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Laatst online: 29-05 19:24
aReaRe schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:31:
[...]

Een goedgekeurde CEE stekker met verlengsnoer voor de caravan :P
Stoelen
Controle op de datum van je gasslang.
Accu boormachine voor je pootjes van de caravan.
Accu lader voor de boormachine.
Indien voortent: vergeet de haringen, tentstokken niet (je zal niet de eerste zijn die ze vergeet).
Wiel level blokken om je caravan horizontaal te zetten indien nodig.
Waterpas.
Brandblusser.

Je kan zoeken op internet naar caravan inventaris lijstjes (probeer Obelink eens).
de caravan is 3 maanden geleden nog Bovag gekeurd, banden en gasslangen zijn van '22

alles voor de luifel lag in de caravan, heb ik gecheckt en is compleet.

die wielblokken, waterpas en brandblusser is wel een goeie d:)b

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Waterpas is een app voor :P
Ik gebruik die van Makita maar er zijn er meer.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:38
Heeft iemand trouwens een goede routeplanner als je met caravan rijdt? .
Ik gebruik Google Maps en daar kun je niet blind op vertrouwen.

Paar dagen voor vertrek check ik even de route en schrijf de bijzonderheden op. Bij Luik de ring nemen, Ruoms niet door het centrum.., Parijs ligt aan tijdstip maar heb je ook paar opties. Meestal nog een keer googlen termen " Route vendee caravan". Mocht ik het niet vertrouwen volg ik vaak andere campers/caravans/vrachtwagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

franssie schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:10:
Waterpas is een app voor :P
Ik gebruik die van Makita maar er zijn er meer.
Ook kan je gewoon een maatbeker met water gebruiken (zag het de buurtjes doen 2 jaar terug), zo nauw luistert het niet dat waterpas stellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

kiefty14 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:22:
[...]

Ik gebruik Google Maps en daar kun je niet blind op vertrouwen.

Paar dagen voor vertrek check ik even de route en schrijf de bijzonderheden op. Bij Luik de ring nemen, Ruoms niet door het centrum.., Parijs ligt aan tijdstip maar heb je ook paar opties. Meestal nog een keer googlen termen " Route vendee caravan". Mocht ik het niet vertrouwen volg ik vaak andere campers/caravans/vrachtwagens.
Geen enkele routenavigatie volg ik blindelings, gewoon een nog erger wantrouwen heb ik ermee dan dat ik met de auto solo rijd. Als het fout gaat, en ik mij klem rij met de caravan moet ik het in mijn eentje oplossen :X
Eenmaal gebeurt |:( , de mover was mijn redding gelukkig _O_

Vandaar mijn wantrouwen naar GPS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

aReaRe schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:28:
[...]

Ook kan je gewoon een maatbeker met water gebruiken (zag het de buurtjes doen 2 jaar terug), zo nauw luistert het niet dat waterpas stellen :P
klopt, met nauwkeurige apparatuur ga je ook maar onnodige stelplaten etc meeslepen, nu ben ik als zeiler niet bang van een beetje scheef als ik slaap of kook, hoofd hoger dan de voeten en knorren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

franssie schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:36:
[...]

klopt, met nauwkeurige apparatuur ga je ook maar onnodige stelplaten etc meeslepen, nu ben ik als zeiler niet bang van een beetje scheef als ik slaap of kook, hoofd hoger dan de voeten en knorren.
Ik heb een breedte slaper, desnoods hoofdkussen en slaapzak omdraaien :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Laten we dit niet te negatief maken. Wij doen dit nu 2 jaar met Tesla + vouwwagen. Dat verbruik is significant beter dan wat ik hier lees. maar wat vooral belangrijk is: Ik ben nog geen enkele laadfile tegen gekomen, bij alle superchargers gewoon gelijk kunnen laden bij het aankomen en idem bij Fastned. Soms zelfs dwars over 3 plekjes en laden terwijl alles aangekoppeld was (als er genoeg andere lege plekken waren uiteraard).

Fastned is overigens geniaal in Frankrijk want die hebben op veel plekken gewoon zelfde type vakken als tankstation waar je dus 'doorheen' rijdt. Scheelt ook weer afkoppelen.

Zowel Tesla als ABRP passen je planning ook dynamisch aan mocht er onderweg blijken dat een laadstation toch drukker is dan verwacht.Tesla tips: Zet aanhangermodus uit, dan kijkt hij gewoon naar je vebruik van laatste 150/200km voor bepalen van de volgende stop, dat werkt niet lekker als je thuis wegrijdt, maar daarna wel.

Kwam overigens wel een Model X met een Airstream van 8+ meter tegen bij een supercharger. Dat was zeker interessant rijden (en laden..)

[ Voor 5% gewijzigd door Sander op 26-05-2025 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Van het weekend maar eens een nieuw antiworteldoekje gehaald (de vorige viel onderhand wel uit elkaar) en nu maar wel eens de randen strak gesmolten.
Nu had ik bedacht dat ik daar zeilringen in de hoeken wilde slaan, scheelt weer een haring erdoor steken wat ik normaal vaak wel doe bij het neerleggen tegen het wegwaaien. Karwei vroeg echter twintig piek voor een paar ringen, gewoon het dubbele van wat zo'n doek kost. Doe ff normaal. :D
Nog maar even de campingshop om de hoek opzoeken want die heeft ze voor een stuk minder bij mijn weten.
aReaRe schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:28:
[...]

Heb ik ook wel eens gedaan inderdaad. Bekertje uit de keuken pakken en op de dissel. Is genoeg om het slaapwaardig te krijgen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:33
Gonadan schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:55:

Heb ik ook wel eens gedaan inderdaad. Bekertje uit de keuken pakken en op de dissel. Is genoeg om het slaapwaardig te krijgen.
Meten app op de iPhone zal dan ook goed genoeg werken ;)

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
ephymerous schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:58:
[...]

Mogelijk, maar daar heb ik minder vertrouwen in dan natuurkunde. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kevinns
  • Laatst online: 30-05 13:32
ephymerous schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:58:
[...]

Ja mijn tool of choice 8) . Gaat perfect. Hoewel die uitstekende volumeknoppen wel een beetje onhandig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Sander schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:55:
[...]

Kwam overigens wel een Model X met een Airstream van 8+ meter tegen bij een supercharger. Dat was zeker interessant rijden (en laden..)
Stekkeren om de 50 km O-) :+

Het verbaasd mij dat het verbruik tussen dinosap / elektra zo verschilt met een caravan.
Mijn caravan is redelijk licht en achter de Mégane met 50 liter benzine ga ik van 700km (1 op 14) naar 450 km (1 op 9), grofweg :?

Maar een Tesla met een reikwijdte van 600 km ineens naar 200 km, kan iemand dat verklaren :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harmen76
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-05 21:34

Geen idee wat de toekomst gaat brengen qua drukte, maar afgelopen twee zomervakanties was afkoppelen/wachten nog geen issue op de Route du Soleil in Frankrijk. Door gebruik te maken van Tesla en Fastned slechts een enkele keer hoeven afkoppelen. Ik kijk van te voren wel altijd op GoogleMaps hoe de situatie eruit ziet bij de geplande laadlocaties: Of ik wel of niet moet afkoppelen en als ik moet afkoppelen waar ik dan de caravan kan parkeren.

Het stuk door de Ardennen blijft nog wel een knelpunt. Fastned bij Baraque de Fraiture is drukke locatie waar we afgelopen jaar zowel op de heen als de terugweg hebben moeten wachten voordat we konden laden.

Als het niet al te druk is kan je bij Tesla met een beetje creatief parkeren vaak wel aangekoppeld laden. En wie wil er tegenwoordig nog bij Tesla laden ;)

Tesla SuC in de buurt van Lyon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zULhntUGRgMYv3C0UikTUss4YM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPQEplFTBar0qlRQl4AjUqTU.jpg?f=fotoalbum_large

Fastned langs de A7 noord van Lyon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUxsiLaRQHVM74DZIY-12hMEcMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uAEOKnWJeuzqpPKjeLX4ALCF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03:00
aReaRe schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:07:

Het verbaasd mij dat het verbruik tussen dinosap / elektra zo verschilt met een caravan.
Mijn caravan is redelijk licht en achter de Mégane met 50 liter benzine ga ik van 700km (1 op 14) naar 450 km (1 op 9), grofweg :?

Maar een Tesla met een reikwijdte van 600 km ineens naar 200 km, kan iemand dat verklaren :?
Mijn eerste gok zou zijn: Als je remt, dan regenereert je auto en win je energie terug. Maar je aanhanger (caravan, vouwwagen), die remt mechanisch, en die zet dus een gedeelte van je energie om in nutteloze warmte.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmen76
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-05 21:34
aReaRe schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:07:
Ja dat kan ik.

Ik plan met de volgende gegevens voor een WLTP range van 533 km:
- 35 kWh per 100 km verbruik met de caravan erachter
- 75 kWh accu in onze Tesla MY
- 10% - 80% laden (10% want je wilt enige marge aanhouden en voller laden dan 80% duurt lang)

0,7 * 75 / 35 * 100 = 150 km bruikbare range :( Tja, is niet veel maar het is vakantie en met zo'n 600 km per dag doen we gewoon rustig aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Gewoon je oplooprem blokkeren, dan regenereer je als een malle. O-)

nee niet echt doen natuurlijk :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Gonadan schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:40:

LOL _O-

Voorlopig blijft de trekker hier op benzine, het verschil van 400 km op benzine en 150 km op elektra is mij nog te groot. Als de peut op is rijd ik na 5 minuten weer verder na benzine tanken.

Daar kan nog enige verbetering in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03:00
Gonadan schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:40:
Tot je caravan je bergafwaarts opeens inhaalt. Dan is ie eerder op de camping als jou...
Waarom niet ? Je moet wel zorgen dat je vrouw in de caravan zit. Dan kan die de voortent alvast opzetten en staat die al als je zelf arriveert. Kun jij meteen aan een koud biertje :+

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Oekiejoekie schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:51:
[...]

Tot je caravan je bergafwaarts opeens inhaalt. Dan is ie eerder op de camping als jou...

[...]

Waarom niet ? Je moet wel zorgen dat je vrouw in de caravan zit. Dan kan die de voortent alvast opzetten en staat die al als je zelf arriveert. Kun jij meteen aan een koud biertje :+
LOL _O- _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
aReaRe schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:33:
[...]

Die heb ik dus. En gratis Life time updates voor de software en kaartupdates.
Netjes! Geeft hij ook de juiste maximumsnelheid aan op basis van gewicht (of aanhanger indien caravan)?

Onze Pioneer houdt voor de route wel rekening met alles, maar geeft dan vrolijk de maximumsnelheid van een auto aan. Zelfs op het truck profiel (ipv camper profiel) laat hij auto snelheden zien. Ik heb dan ook maar een overzichtskaart gemaakt, uitgeprint en gelamineerd met per land in Europa wat de max snelheid is buiten de bebouwde kom en op de snelweg. Dat wisselt nogal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Overigens hebben wij meestal een tweede display actief waar Google Maps op draait, als die iets anders aangeeft dan de ingebouwde navigatie gaan we altijd even kijken waarom.

En er gaat niks boven een papieren kaart. Daar kun je vrij makkelijk een route op uitstippelen: stad A, stad B, bij stad C de ring West nemen, stad D. Paar weg nummers opschrijven / onthouden / aan de bijrijder vragen en klaar.

En ik heb pas 2 keer moeten keren met de camper. De tweede keer was wel op een wandel/zandpad in het bos toen ik de verkeerde afslag naar een camperplaats had genomen. Coördinaat stond verkeerd, en dat zandpad liep precies langs de camperplaats. Dat was... interessant. Lekker 9m camper keren tussen de joggers en honden uitlaters, op een kruising van 2 wandelpaden d:)b Gelukkig was de grond relatief hard en droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
harmen76 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:39:
[...]

Ja dat kan ik.

Ik plan met de volgende gegevens voor een WLTP range van 533 km:
- 35 kWh per 100 km verbruik met de caravan erachter
- 75 kWh accu in onze Tesla MY
- 10% - 80% laden (10% want je wilt enige marge aanhouden en voller laden dan 80% duurt lang)

0,7 * 75 / 35 * 100 = 150 km bruikbare range :( Tja, is niet veel maar het is vakantie en met zo'n 600 km per dag doen we gewoon rustig aan.
Dit is geen verklaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:33
De verklaring is toch vrij eenvoudig? Een caravan heeft de aërodynamica van een koelkast. Dat in combinatie met extra gewicht zorgt voor een veel hoger verbruik. Je moet het maar willen ;)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
ephymerous schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:06:
[...]

De verklaring is toch vrij eenvoudig? Een caravan heeft de aërodynamica van een koelkast. Dat in combinatie met extra gewicht zorgt voor een veel hoger verbruik. Je moet het maar willen ;)
Dit is een verklaring.

Echter lijkt het verbruik bij een ev hoger te zijn dan bij fossiele brandstof. Hoe dat zo?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

maartend schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:21:
[...]

Dit is een verklaring.

Echter lijkt het verbruik bij een ev hoger te zijn dan bij fossiele brandstof. Hoe dat zo?
Is dat niet het volgende. De efficiëntie van een verbrandingsmotor is maar 30%, die van een EV 80%. Hogere luchtweerstand heeft dus een grotere invloed op de totale efficiëntie van een EV.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Laatst online: 30-05 15:03
Oekiejoekie schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:35:
[...]

Mijn eerste gok zou zijn: Als je remt, dan regenereert je auto en win je energie terug. Maar je aanhanger (caravan, vouwwagen), die remt mechanisch, en die zet dus een gedeelte van je energie om in nutteloze warmte.
EVs zijn solo erg energiezuinig. Brandstof auto's raken ook een groot deel kwijt aan warmte, aandrijflijn etc. en hierdoor is het aandeel luchtweerstand van het verbruik, kleiner. De enorme toename in verbruik door de luchtweerstand en het gewicht van de caravan zorgt voor een groter contrast en dus een procentueel forsere daling van de actieradius vergeleken met het efficiënte basisverbruik van een EV. Daarnaast is de energiedichtheid van benzine groter, maar of dat verschil hier ook aan bijdraagt, weet ik helaas niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
harmen76 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:13:
[...]

Geen idee wat de toekomst gaat brengen qua drukte, maar afgelopen twee zomervakanties was afkoppelen/wachten nog geen issue op de Route du Soleil in Frankrijk. Door gebruik te maken van Tesla en Fastned slechts een enkele keer hoeven afkoppelen. Ik kijk van te voren wel altijd op GoogleMaps hoe de situatie eruit ziet bij de geplande laadlocaties: Of ik wel of niet moet afkoppelen en als ik moet afkoppelen waar ik dan de caravan kan parkeren.

Het stuk door de Ardennen blijft nog wel een knelpunt. Fastned bij Baraque de Fraiture is drukke locatie waar we afgelopen jaar zowel op de heen als de terugweg hebben moeten wachten voordat we konden laden.

Als het niet al te druk is kan je bij Tesla met een beetje creatief parkeren vaak wel aangekoppeld laden. En wie wil er tegenwoordig nog bij Tesla laden ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zolang Prive bezit van EV's niet snel toeneemt zal het bij Fastned wel drukker blijven, hoor van genoeg mensen om me heen dat de laadpas van de zaak daar ook in het buitenland keurig werkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 22:20

Smurf

Detri

Roet schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:34:
[...]

EVs zijn solo erg energiezuinig. Brandstof auto's raken ook een groot deel kwijt aan warmte, aandrijflijn etc. en hierdoor is het aandeel luchtweerstand van het verbruik, kleiner. De enorme toename in verbruik door de luchtweerstand en het gewicht van de caravan zorgt voor een groter contrast en dus een procentueel forsere daling van de actieradius vergeleken met het efficiënte basisverbruik van een EV. Daarnaast is de energiedichtheid van benzine groter, maar of dat verschil hier ook aan bijdraagt, weet ik helaas niet zeker.
Dat laatste maakt in principe niet uit. Want dat verandert niet door er wel of niet een caravan achter te hangen. Ik denk zelf dat het komt omdat ICE onder hogere belasting misschien wat efficienter zijn.

En ik zeg bewust misschien, want ik zie dit namelijk niet overtuigend genoeg terug als ik mijn verbruik van m'n vorige auto (Kodiaq 1,5L TSI 150pk) vergelijk met de Polestar 2 die ik nu heb:
Zonder caravan had ik met de Skoda bij 100km/h een verbruik van ongeveer 5-6 L/100km en met de caravan was dit ook ongeveer het dubbele.
Bij de Polestar zit ik bij 90km/h met de caravan op zo'n 30-32 KWh/100km. Wat ook ongeveer het dubbele is van het verbruik zonder caravan.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:23
harmen76 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:13:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu is het traject tussen Luik en Luxemburg ook voor benzine auto's dun bezaaid met tankstations (volgens mij geen een).
Voorheen zorgde ik ervoor dat ik vanuit huis altijd Luxemburg kon halen (reed toen niet met een leasewagen).
Sinds vorige week een EV dus wordt waarschijnlijk laatste bij de NL/BE grens en dan kijken of we de ardennen door komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

pirke schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:36:
[...]

Netjes! Geeft hij ook de juiste maximumsnelheid aan op basis van gewicht (of aanhanger indien caravan)?

Onze Pioneer houdt voor de route wel rekening met alles, maar geeft dan vrolijk de maximumsnelheid van een auto aan. Zelfs op het truck profiel (ipv camper profiel) laat hij auto snelheden zien. Ik heb dan ook maar een overzichtskaart gemaakt, uitgeprint en gelamineerd met per land in Europa wat de max snelheid is buiten de bebouwde kom en op de snelweg. Dat wisselt nogal...
Garmin houdt rekening met de maximale snelheden en ik meen ook de aanpassing als ik met de hut rij. Het is al ruim 2 jaar terug dat ik met de hut op pad ben geweest namelijk (iets met moeders met Alzheimer en ik ben haar mantelzorger) :X

Zal erop letten als ik binnenkort de caravan naar de dealer breng voor de jaarlijkse vochtcontrole vanwege de garantie.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:06

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik hoop dat we niet teveel de afslag naar 'hoe werkt een EV' gaan nemen en dat we meer richting kamperen gaan ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
aReaRe schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:05:
[...]

Garmin houdt rekening met de maximale snelheden en ik meen ook de aanpassing als ik met de hut rij. Het is al ruim 2 jaar terug dat ik met de hut op pad ben geweest namelijk (iets met moeders met Alzheimer en ik ben haar mantelzorger) :X

Zal erop letten als ik binnenkort de caravan naar de dealer breng voor de jaarlijkse vochtcontrole vanwege de garantie.
Dat hij rekening houdt met maximum snelheid is nog iets anders dan dat hij de geldige maximale snelheid op het display toont voor de weg waar je rijdt op basis van wat voor voertuig/combinatie je rijdt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:30
Moest toch even 2x kijken of ik wel het kamperen topic had geopend en niet het grote EV-topic. :+

Vandaag even bij Bever ingelopen, een van de betere tips die ik heb gekregen. Dat was heel leerzaam om eens wat verschillende modellen in m'n handen te hebben, en te zien wat het verschil qua pakmaat en gewicht is. De gladde stof bleek toch niet zo glad te zijn als gedacht, hoewel een katoenen versie wel gelijk veel lekkerder aanvoelde. Was het verschil in pakmaat en gewicht toch behoorlijk. Uiteindelijk gekozen voor de Nomad Taurus 400, een boel geld maar hopelijk wel dubbel en dwars waard.

Ook ff gekeken naar de matjes, ze hadden er een boel al opgeblazen wat een goed idee gaf qua grootte. Heb dus een Forclaz MT500 (geërfd), maar die is nog best dun en smal als ik dat vergelijk met bv. een Exped Versa 5R matjes. Net de Forclaz hier eens uitgerold en geprobeerd op de vloer, en dat is toch best hard. Ga het eerst eens proberen een nachtje maar ik heb zo'n vermoeden dat ik vrij rap nog wat dieper in de buidel moet gaan tasten. Zoals @Joris748 al zei, is een goede nachtrust onbetaalbaar, en al helemaal als je de hele dag op de motor zit, niet alleen qua concentratie, ook voor het lichamelijk herstel.

Nu heb ik eigenlijk alle grote items wel bij elkaar. Kan ik me eens gaan focussen op de kleine grut die er bij komt kijken en dan hopen op wat beter weer zodat het er eindelijk eens van kan gaan komen wat verder weg te gaan met de motor. Mega veel zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK3v1N
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:46
Wij kamperen sinds een 3 tal jaar met de tent (Eentje van Decathlon: QUECHUA Opblaasbare tent voor 6 personen Air Seconds 6.3 F&B 3 slaapruimtes
€650
https://www.decathlon.be/...s/_/R-p-324957?mc=8584571)

Gezin met 2 jongens van 7 en 9. De voorbije jaren verschillende 'problemen' tegen gekomen en wat zaken die waarschijnlijk beter kunnen. Hoe lossen de tentkampeerders het volgende op:
- Plaats met veel stenen?
- Plaats die zeer hellend/afhellend is? Vooral het slaapgedeelte dan.
- Nemen jullie jullie hoofdkussen/dons van thuis mee? We hebben 1x met een slaapzak en kussentje van Decathlon geprobeerd maar onze eigen dons en kussen slaapt toch veel veel beter.
- Wat gebruiken jullie als koelkast? Wij hebben tot nu altijd eentje gehuurd maar met de kosten die we gemaakt hebben, hadden we miss al iets gekocht. Neemt natuurlijk weer plaats in.
- Voortent / Luifel / Pergola: De eerste jaren hadden we niets, wat op zich door het goede weer geen probleem was, maar op de warmste momenten konden we eigenlijk wel wat schaduw gebruiken. We gaan nu naar Karinthië en ik wil wat meer 'slecht weer' proof zijn.

“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:41
CK3v1N schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:06:
Wij kamperen sinds een 3 tal jaar met de tent (Eentje van Decathlon: QUECHUA Opblaasbare tent voor 6 personen Air Seconds 6.3 F&B 3 slaapruimtes
€650

Gezin met 2 jongens van 7 en 9. De voorbije jaren verschillende 'problemen' tegen gekomen en wat zaken die waarschijnlijk beter kunnen. Hoe lossen de tentkampeerders het volgende op:
- Nemen jullie jullie hoofdkussen/dons van thuis mee? We hebben 1x met een slaapzak en kussentje van Decathlon geprobeerd maar onze eigen dons en kussen slaapt toch veel veel beter.
- Wat gebruiken jullie als koelkast? Wij hebben tot nu altijd eentje gehuurd maar met de kosten die we gemaakt hebben, hadden we miss al iets gekocht. Neemt natuurlijk weer plaats in.
- Voortent / Luifel / Pergola: De eerste jaren hadden we niets, wat op zich door het goede weer geen probleem was, maar op de warmste momenten konden we eigenlijk wel wat schaduw gebruiken. We gaan nu naar Karinthië en ik wil wat meer 'slecht weer' proof zijn.
Hoe verplaatst je het hele spul? Alles in een Ford fiesta met dakkoffer?

Voor alles is een oplossing, maar het moet wel verplaatst kunnen worden.

Stenen op de plek kun je er uit halen, of andere plek vragen. En anders strategisch de tent plaatsen en worteldoek/zeil er onder leggen.

Beetje flauw van een campingeigenaar om tent kampeerders op hellend terrein neer te zetten. Maar Friesland-vlak vind je het zelden ergens anders. Een improviseren dat ontkom je niet aan. En dan hoofd boven (op eigen kussen bij voorkeur ;) ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Koelkast: een koelbox met 12v en 230v aansluiting. Zodat je je koele producten ook onderweg hebt.

Luifel: een mooie grote tarp, maar dan ben je afhankelijk van extra stokken of bomen in de buurt.
Coleman event shelter is ook een mooie, maar mag niet bij iedere camping er zomaar bij.

Plek met stenen gemixt met gras: stenen vlak maken en grootste weghalen.
Plek met alleen maar stenen (Duits model, helaas steeds vaker voorkomend op campings met klei ondergrond): kies andere plek. Let wel op, op die campings is vaak tentenveld bij regen extra nat door de klei ondergrond (heb dit oa gezien in zwarte woud en Slovenië)

Schuine plek: zoek het vlakste stuk en draai de tent zo dat slaapgedeelte met hoofd omhoog zit.

Kussens: bij veel bagage ruimte, eigen grote kussens.
Bij weinig ruimte of geen ruimte: slaapzak hoes gevuld met kleren of handdoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 27-05-2025 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:30
Get!em schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:23:

Kussens: bij veel bagage ruimte, eigen grote kussens.
Bij weinig ruimte of geen ruimte: slaapzak hoes gevuld met kleren of handdoeken.
Voor de kussens nog een pro-tip, haal voor een paar euro een paar vacuum zakken bij de Ikea. Daarmee verklein je het volume van kussens echt significant. Daarnaast blijft je kussen lekker schoon 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

€650

Stenen: goed luchtbed?
Zeer hellend: andere plaats? Een plaats hoort wel enigszins vlak te zijn.
Hoofdkussens en dekens van thuis inderdaad.
Koelkast: compressor koelbox. Wel flinke jongen om mee te nemen.
Voortent: onze Bardani AirSpace 470 heeft flink wat binnenruimte, en minder luifel. Zodat je met een week regen (zoals Augustus 2023) ook nog lekker binnen zit. Ik zet er een mega tarp voor, eerst had ik een 4x3, maar nu heb ik een vleugel vorm genomen. Makkelijker neer te zetten dat er geen water op blijft staan, droog in de koude en een stuk koeler in de zon. Ik kan het mega aanraden, tarp is met warmte altijd fijner dan een tentstuk met deuren open.
Alles technisch katoen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDo5C3qmOsz7oP0PskZ9r13yTzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQSD6JtqnJRDSrhOKeIWeWWC.jpg?f=fotoalbum_large
(Vergis je niet in de maat, deze tent is dus 4,7m breed).

Hier nog met de vierkante tarp (wat onhandig werkt met regen zoals je ziet aan hoe hij afgespannen is).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9mmuc2vx_WAuTRJXL6FTfdvxCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjSgUfQwVUHmBV43BVCOlfLr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door _eLMo_ op 27-05-2025 19:41 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

pirke schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:31:
[...]

Dat hij rekening houdt met maximum snelheid is nog iets anders dan dat hij de geldige maximale snelheid op het display toont voor de weg waar je rijdt op basis van wat voor voertuig/combinatie je rijdt.
Donderdag even de auto warm rijden, ik zal het caravanprofiel selecteren voor test. De bocht van de A6 afslag 10 Lelystad vanuit Almere waarschuwt dan vanwege de 180 graden bocht. Vanuit Almere even de auto op 110km rijden met dat profiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:14

vhal

ಠ_ಠ

Den_S85 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:31:
[...]

Voor de kussens nog een pro-tip, haal voor een paar euro een paar vacuum zakken bij de Ikea. Daarmee verklein je het volume van kussens echt significant. Daarnaast blijft je kussen lekker schoon 8)
Voor die paar euro creëer je een hoop ergernissen, ze lekken nogal is mijn eigen ervaring. Als alternatief neem ik liever een compressiezak mee

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

vhal schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:40:
[...]

Als alternatief neem ik liever een compressiezak caravan mee.
Kleine correctie :+ _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 06:28
Hoe lossen de tentkampeerders het volgende op:
Tenttapijt helpt een beetje. Maar beste is vermijden.
Hoofd boven.
3 van de 4 altijd en de laatste keer ikzelf ook :P
Compressorkoelbox op 230V / 12V.
We gaan nu naar Karinthië en ik wil wat meer 'slecht weer' proof zijn.
Geweldige plek en diverse malen met het gezin geweest. Overdag vaak warm. 's Avonds fris. Soms een (stort)bui en af en toe een windhoos. Wel eens gehad dat een brandweerwagen langs m'n tent reed terwijl ik relaxed aan de koffie zat met buiten noodweer en overal water :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 19:57

Ardana

Moderator General Chat

Mens

*knip* Never mind.

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 27-05-2025 22:19 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
€650

Hier een gezin met 3 kinderen: 5, 7 en 9.
We kamperen voornamelijk in NL, dus geen ervaring mee.
Idem als voorgaand antwoord :)
Eigen hoofdkussens, voor de kinderen slaapzakken en voor ons zelf eigen dekbed. In mijn beleving zijn die altijd nog wel ergens tussen te proppen. Al dan niet in de aanhanger. Ik wacht hiermee dus tot het allerlaatste moment.
Wij hadden altijd een (niet-compressor) koelbox. Toen die het 3 jaar geleden begaf zijn we voor een goedkoop tafelmodel koelkast gegaan (ik meen 85cm hoog). Geen moment spijt van gehad. Ding koelt als een malle. Een (compressor) koelbox neemt idd minder ruimte in, maar het feit dat ik niet meer hoef te graven naar het juiste product is voor mij een grote plus. En daarbij iets meer ruimte met een gezin van 5. En als extra voordeel dat je er nog spullen op kan zetten, dat wordt met een koelbox lastiger :P Als we gekoelde boodschappen meenemen, mik ik die altijd in de koelkast als ie eenmaal in de aanhanger ligt om nog wat extra ruimte te besparen. Eenmaal weer thuis dan zet ik 'm in de schuur en gebruik 'm als 2e koelkastje.
Onze vorige tent, en onze nieuwe tent, heeft een "ingebouwde" luifel van 2 meter. Dat is voor ons voldoende, omdat de ene wel, en de andere niet in de zon wil zitten. Ik zou niet meer zonder willen.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
aReaRe schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:18:
[...]

Donderdag even de auto warm rijden, ik zal het caravanprofiel selecteren voor test. De bocht van de A6 afslag 10 Lelystad vanuit Almere waarschuwt dan vanwege de 180 graden bocht. Vanuit Almere even de auto op 110km rijden met dat profiel.
Los van bochten, op de snelweg mag je met de caravan ook al geen 100, dus als hij in het display een andere maximum snelheid toont dan 100 dan weet je het al :) (tenzij je de maximum snelheid sowieso al lager hebt gezet in je profiel...)

En helemaal mooi als ie door heeft dat we in Nederland als personenauto tellen (verboden voor vrachtwagens mogen we gewoon in), maar in verschillende buitenlanden tellen we wel als vrachtwagen...

[ Voor 14% gewijzigd door pirke op 27-05-2025 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Zelf een complete tool set gekocht daar zat dit bij,
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/26622.jpg
https://www.toolstation.n...iezetapparaat-body/p26622
Normale koffie + koffiepads(senseo) je krijgt geen "crema" laagje maar idk .. het smaakt in elk geval niet naar water waar de boon zijn teen in heeft gedoopt.

Zijn er ervaringen met een powerstation & laden op de camping, zag dat sommige zelfs sap van laadpalen lust.
Ben eigenlijk wel gecharmeerd van de oplossing, enige uitdaging zie ik als je 4/6/10/16 ampere wall aansluting hebt , maar app op de telefoon moet dat wel aan kunnen passen ??? iemand die het kan bevestigen?

naast je glasfles uit de schuur pakken, een powerstation is wel prettig voor je mover en de rest voor je verblijf.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:36
aReaRe schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:18:
[...]

We lezen het resultaat wel op de bekende nieuwssites: knappe jongen die die hairpin met 110 neemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Denman schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:30:
[...]

Hier een gezin met 3 kinderen: 5, 7 en 9.

[...]

We kamperen voornamelijk in NL, dus geen ervaring mee.

[...]

Idem als voorgaand antwoord :)

[...]

Eigen hoofdkussens, voor de kinderen slaapzakken en voor ons zelf eigen dekbed. In mijn beleving zijn die altijd nog wel ergens tussen te proppen. Al dan niet in de aanhanger. Ik wacht hiermee dus tot het allerlaatste moment.

[...]

Wij hadden altijd een (niet-compressor) koelbox. Toen die het 3 jaar geleden begaf zijn we voor een goedkoop tafelmodel koelkast gegaan (ik meen 85cm hoog). Geen moment spijt van gehad. Ding koelt als een malle. Een (compressor) koelbox neemt idd minder ruimte in, maar het feit dat ik niet meer hoef te graven naar het juiste product is voor mij een grote plus. En daarbij iets meer ruimte met een gezin van 5. En als extra voordeel dat je er nog spullen op kan zetten, dat wordt met een koelbox lastiger :P Als we gekoelde boodschappen meenemen, mik ik die altijd in de koelkast als ie eenmaal in de aanhanger ligt om nog wat extra ruimte te besparen. Eenmaal weer thuis dan zet ik 'm in de schuur en gebruik 'm als 2e koelkastje.

[...]

Onze vorige tent, en onze nieuwe tent, heeft een "ingebouwde" luifel van 2 meter. Dat is voor ons voldoende, omdat de ene wel, en de andere niet in de zon wil zitten. Ik zou niet meer zonder willen.
Zo’n tafelmodel koelkast moet je toch een aantal uren rechtop uit laten staan na vervoer? Is dat niet onhandig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Kevinns schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 23:56:
[...]

Zo’n tafelmodel koelkast moet je toch een aantal uren rechtop uit laten staan na vervoer? Is dat niet onhandig?
In die 3 jaar nog nooit problemen mee gehad. Zo kort mogelijk voor vertrek in de aanhanger, bij aankomst na het opzetten van de tent uitladen, aan het stroom zetten, en door.

Of het goed is voor de koelkast, geen idee. Maar voor 200 Euro doet ie het al 3 jaar prima :+
En in die tijd 6 keer gekampeerd: zomervakantie + hemelvaart. Dus met retour reis er bij eigenlijk 12 keer vervoerd zonder problemen.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Denman schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 00:01:
[...]

In die 3 jaar nog nooit problemen mee gehad. Zo kort mogelijk voor vertrek in de aanhanger, bij aankomst na het opzetten van de tent uitladen, aan het stroom zetten, en door.

Of het goed is voor de koelkast, geen idee. Maar voor 200 Euro doet ie het al 3 jaar prima :+
En in die tijd 6 keer gekampeerd: zomervakantie + hemelvaart. Dus met retour reis er bij eigenlijk 12 keer vervoerd zonder problemen.
Niet dat een tafelmodel koelkast in onze vouwwagen past, maar zoals je zegt, een deur aan de voorkant in plaats van de bovenkant zou wel erg fijn zijn. Grappig idee om zo’n koelkast gewoon in de aanhanger te leggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ABRP heeft de optie om een maximum snelheid op te geven, helaas alleen niet per land. Het wordt met name voor EVs gebruikt en laadstops maar volgens mij zit er ook een navigatie functie in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ben al de hele ochtend aan het inpakken. Normaal is dat zo gebeurd maar met elke keer weer een flinke bui klap ik de wagenbak van de vouwwagen toch maar dicht en doe het zeiltje er goed over.
't Is dat ik toch geen haast heb maar erg opschieten doet het niet zo. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 09:20
Gonadan schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:26:
Ben al de hele ochtend aan het inpakken. Normaal is dat zo gebeurd maar met elke keer weer een flinke bui klap ik de wagenbak van de vouwwagen toch maar dicht en doe het zeiltje er goed over.
't Is dat ik toch geen haast heb maar erg opschieten doet het niet zo. :D
Toch maar een party tent kopen, niet voor op de camping maar puur over vouwwagen te zetten tijdens inpakken :+

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dan sta ik in de regen een partytent op te zetten. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Succes op de weg voor alle kampeerders die onderweg zijn...

Zo te zien, grenscontroles bij Duitsland....

Regio Utrecht naar Zuid zo goed als onmogelijk (volgens nu.nl 32km / 55min vertraging A2 Leidsche Rijn/Zaltbommel) en ook A27 zo goed als kruipend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVackhYZH3CKLbeisituSm6os3k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tuwaDRJbXJhOhEUbgmJU8GZl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Get!em op 28-05-2025 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:28

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik wilde dit weekend nog even weg. Ziet er naar uit dat ik naar het noorden moet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

_Eend_ schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:38:
Ik wilde dit weekend nog even weg. Ziet er naar uit dat ik naar het noorden moet :P
Ook qua capaciteit campings vermoed ik. Veel is vol

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:02

aerofreak

Steve Jobs

Tent staat, eten in het zonnetje. Life is good O+

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Get!em schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:25:
[...]

Ook qua capaciteit campings vermoed ik. Veel is vol
Ik dacht in mijn onschuld met Pinksteren nog een paar dagen te gaan kamperen, little did I know :P

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wij wilden eens een dikke week met een camper op pad. Hemelvaart leek ideaal, want scheelt vrije dagen…Gelukkig viel t kwartje op tijd en hebben we wat gereserveerd, maar dat was lastig (deels aanbod, deels extra regels, bijv min 3 nachten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:14

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Veel kampeerplezier voor iedereen die dit weekend weg is, ik bewaak het fort wel voor een keertje :+ Ik ben net 1,5 week terug van een wandelweekend aan de Mosel en ga over 2 weken naar Luxemburg voor la Marche :) En schroom vooral niet om mooie, fijne kampeerfoto's te posten! Maak ons thuisblijvers maar jaloers!

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:39
The Legend schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:10:
[...]

Ik dacht in mijn onschuld met Pinksteren nog een paar dagen te gaan kamperen, little did I know :P
Haha diezelfde gedachte had ik ook, heeft veel moeite gekost iets te vinden voor die dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:51
J-M-T schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:26:
[...]

Haha diezelfde gedachte had ik ook, heeft veel moeite gekost iets te vinden voor die dagen.
gisteren nog geboekt voor morgenavond en vrijdagavond in Luxemburg. Maar goed, dan wel op een trekkersveldje zonder stroom :p

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

The Legend schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:10:
[...]

Ik mijd dit soort weekenden tegenwoordig.

Mooi vorig weekend met de vouwwagen op de camping gestaan met een groep.

Thuis is prima met deze weekenden, woon tussen de campings en vakantieparken ;) . Ongetwijfeld zijn er genoeg Tweakers in de buurt nu :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Hopjesvla79 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:11:
[...]

gisteren nog geboekt voor morgenavond en vrijdagavond in Luxemburg. Maar goed, dan wel op een trekkersveldje zonder stroom :p
Dat stroomloos kan opgelost worden met een ..

Afbeeldingslocatie: https://www.visser-assen.nl/image/cache/productfotosjm/Europower/aggregaat-honda-inverter-eu22i-800x600.jpg

:P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:51
aReaRe schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:49:
[...]

Dat stroomloos kan opgelost worden met een ..

[Afbeelding]

:P
ik vermoed dat dit zwaarder is dan mijn rugzak met alle andere spullen die ik mee heb :)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

Wij zijn idd na de spits vertrokken, en naar het noorden gereden. Filevrij dus :)

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

Get!em schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:14:
[...]

Ik mijd dit soort weekenden tegenwoordig.

Mooi vorig weekend met de vouwwagen op de camping gestaan met een groep.

Thuis is prima met deze weekenden, woon tussen de campings en vakantieparken ;) . Ongetwijfeld zijn er genoeg Tweakers in de buurt nu :D
Wij staan nu op een boerencamping met zo'n 30 plaatsen verdeeld over 4 veldjes. Dan merk je niet zoveel van de drukte.
Maar ook op de kleinere campings is reserveren met deze weekenden wel aan te raden.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik zie het.. Zo'n beetje elke camping is vol.

Achja, het was een last-minute ideetje van mij. Maar zelfs al zou ik nu nog een plekje vinden dan zit je alsnog op een volle camping.

En daar heb ik ook geen zin in.

* _Eend_ is soms een beetje een kluizenaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Wij blijven ook lekker thuis nu, verder werken in de tuin. Met carnaval zijn we een paar dagen weg geweest, kleine 2,5 week met de meivakantie, en dan 5-6 weken in de zomer. We willen ook af en toe thuis zijn, en het is toch veel te druk overal nu :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Koffie staat zachtjes te pruttelen, niets dan vogelgeluiden, zonnetje klimt langzaam boven de bomen en lekker boekje lezen. Dit is genieten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:24
_Eend_ schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 00:21:
Ik zie het.. Zo'n beetje elke camping is vol.
Wij keken na een geslaagde mei-vakantie of er nog iets vrij was tijdens hemelvaart, maar bijna niks te vinden. Gok dat veel mensen tijdens de mooie meivakantie dagen iets hebben geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Nou ik nu naar buiten kijk ben ik blij dat ik gewoon nog thuis zit. Ik ben toch meer een mooi-weer-kampeerder.

Maar desalniettemin, veel plezier iedereen die wel eropuit is getrokken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 13:35

artificial_sun

Mazda Rx7

Bij mij staat de vouwwagen klaar op de oprit. Morgen ga ik hem wegen, het is een Roadmaster Family S, en ik heb geen idee hoe zwaar hij nu is. Is het opgegeven leeggewicht met of zonder voortent, luifel, matras enz? Wegen lijkt me de beste optie. Dan weten we of er bijvoorbeeld nog fietsen mee kunnen.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Meestal is dat zonder accessoires.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:14

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Het iets wat druilerige weer op m'n vrije dag gebruikt om een nieuw schoenenvak voor in de California te knutselen. De vorige was van waaibomentroep, deze voelt een stuk steviger aan :) Nu toekijken hoe de blanke lak droogt :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvvCVUrb6FMPqJiqFzOFV-oGGfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRuC47LYeNO8x9DBpxpmJlxk.jpg?f=fotoalbum_large

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Ben opzoek naar een voortent, heb niet heel veel wensen behalve de diepte en de stokken.

300 diep met Carbon stokken.

Aantal merken waar ik naar gekeken heb: Isabella, Dorema, Ventura. Maar ik vind het lastig te bepalen wat een beetje een fijne voortent is, in ons geval alleen voor het voorseizoen. Dus mei vakantie. Evt he-pi weekend

Neig nu naar de ventura pacific, complete tent en redelijk vriendelijke prijs. Isabella erg mooi, ook erg duur. Dorema vind ik een beetje vaag met wat er nou nog wel en niet te krijgen is, alsof ze het hele assortiment omgooien.

Zijn er nog merken waarvan jullie zeggen, kijk daar ook is naar. Zoek een tent van "prima" kwaliteit vs prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Laatst online: 22:08
Heel wat anders maar wel 300cm diep. Bevalt ons prima: https://www.obelink.nl/ob...opblaasbare-voortent.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
g00gle schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:02:
Ben opzoek naar een voortent, heb niet heel veel wensen behalve de diepte en de stokken.

300 diep met Carbon stokken.

Aantal merken waar ik naar gekeken heb: Isabella, Dorema, Ventura. Maar ik vind het lastig te bepalen wat een beetje een fijne voortent is, in ons geval alleen voor het voorseizoen. Dus mei vakantie. Evt he-pi weekend

Neig nu naar de ventura pacific, complete tent en redelijk vriendelijke prijs. Isabella erg mooi, ook erg duur. Dorema vind ik een beetje vaag met wat er nou nog wel en niet te krijgen is, alsof ze het hele assortiment omgooien.

Zijn er nog merken waarvan jullie zeggen, kijk daar ook is naar. Zoek een tent van "prima" kwaliteit vs prijs.
Geen idee welke voortent carbonfiber framedelen heeft; maar ik heb die Ventura Pacific even opgezocht en volgens mij is dat gewoon oldskool fiberglas, toch? Voldoet ie daarmee wel aan jouw wensen?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Net even bij Obelink aan het kijken maar daar heb je voor 1000 euro al een opblaasbare voortent over de volledig lengte. Daarvoor koop je eigenlijk al geen reguliere voortent met stokken voor. Wat zijn tegenwoordig nog de nadelen van een opblaasbare voortent?

Spullen ophangen aan de stokken is meestal ook niet aan te raden en hoewel je ze met één ventiel kan opblazen zijn het wel aparte compartimenten.
Pagina: 1 ... 252 253 Laatste