[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 236 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronk1961
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:20
Magicw00b schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:23:
[...]

Beetje afschrijving hou je echt wel als je een nieuwe koopt. April 2022 een Fendt Tendenza 515 SG gekocht. Nu er gezinsuitbreiding is gekomen afgelopen voorjaar bleek dat de indeling ons niet meer beviel en zijn we gaan kijken of er een indeling was die ons wel beviel.
Uiteindelijk uitgekomen op ene Fendt Bianco 515 SKF.

Toen we een dealer om een inruilvoorstel vroegen bleek dat we maar liefst €7000,- zouden hebben afgeschreven in 2,5 jaar. Toen besloten om hem particulier te verkopen. Dat is binnen 6 dagen gelukt met €2100,- afschrijving. En dat terwijl die modellen bij dealers te koop staan voor ongeveer de zelfde prijs die wij er in 2022 voor hebben betaald....

Omdat we toch niet gingen inruilen stond de deur naar Duitsland open en uiteindelijk een voorraadmodel Fendt Bianco Ativ 515 SKF gekocht met ongeveer 20%! korting op de Nederlandse catalogusprijs. Zodoende voor enkele duizenden euro's de overstap kunnen maken.
Komende zaterdag gaan we hem ophalen :D
Gefeliciteerd met jullie nieuwe hut.
Het bleef niet bij die €6000.
Dat was alleen voor de kale caravan.
Al onze extra accesoires werden even vergeten.
Dat we een nieuwe airco , een Verona + extra luifel en voorwanden ook moesten inleveren voor dezelfde inruilprijs. en dus opnieuw moesten aanschaffen (luifels sowieso vanwege de maat).
De mover kon dan nog wel overgebouwd worden.
Het uiteindelijke totaal plaatje zou op €13000 komen.
Bij een andere dealer (die niet op de beurs was ) was het het ongeveer €8500 .
Dat kwam al meer richting onze verwachtingen uit.
Alleen waren er nog een aantal andere minpunten bij het 2024 model.
Daarom blijven gewoon bij de huidige caravan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:28

Bommes

Capo del formaggio

Thanks.. :+
Raam zit er weer in, gaat helaas nog steeds erg slecht open en dicht. Los op de tafel ging het wel goed, maar het klemt toch op een of andere manier. Dat was ook al voordat ik het er uit haalde dus wat dat betreft geen verslechtering, maar wel jammer dat het toch ook niet nu beter gaat.

Nieuwe frame werk zit er weer in, en zover ik tijd en zin had vandaag ook al weer op dikte uitgevuld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzEYUEgFbMDLup5VrIhfF_KcjLU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0t1hAWXBbdj7HH1ua90NKKQb.jpg?f=fotoalbum_medium

Let niet op de lappen denken die het nu is, maar ik moet iets om het totaal op ongeveer de zelfde dikte/hoogte te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16ojFLFXw91__4acu6WCxwRGOe0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ny5addgOkR0QYJFxv0DsH3sA.jpg?f=fotoalbum_medium

Nu nog de gaten die er het en der zitten opvullen, denk dat ik dat met pur ga doen, kan ik netjes op dikte/hoogte afsnijden.
Dan een laag kruk er overheen lijmen (zoals in de rest van de camper op alle wanden zit) en dat weer terug wit verven.

Dan kan de watertank weer op zijn plek. Daar voer ik wel meteen een verbetering in door, want er blijft na volledig leeg pompen nog altijd een laagje water in staan. Niet echt hygiënisch . Daar moet dus een aftapplug in, of de pomp moet gewoon op het laagste punt aanzuigen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wellicht een leuke tip voor de camping zoekers, onsite heeft 360 beelden van campings. Nadeel is alleen dat de website in flash is, en je dus geen index (meer) hebt. Maar met google kom je er vaak nog wel.
Bijvoorbeeld: https://www.onsite360.nl/campingview360/eilandvanmaurik/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:27
Bommes schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:20:
[...]

Thanks.. :+
Raam zit er weer in, gaat helaas nog steeds erg slecht open en dicht. Los op de tafel ging het wel goed, maar het klemt toch op een of andere manier. Dat was ook al voordat ik het er uit haalde dus wat dat betreft geen verslechtering, maar wel jammer dat het toch ook niet nu beter gaat.

Let niet op de lappen denken die het nu is, maar ik moet iets om het totaal op ongeveer de zelfde dikte/hoogte te krijgen.

Nu nog de gaten die er het en der zitten opvullen, denk dat ik dat met pur ga doen, kan ik netjes op dikte/hoogte afsnijden.
Dan een laag kruk er overheen lijmen (zoals in de rest van de camper op alle wanden zit) en dat weer terug wit verven.

Dan kan de watertank weer op zijn plek. Daar voer ik wel meteen een verbetering in door, want er blijft na volledig leeg pompen nog altijd een laagje water in staan. Niet echt hygiënisch . Daar moet dus een aftapplug in, of de pomp moet gewoon op het laagste punt aanzuigen.
Misschien een paar denkstappen:
1. Voordat je alles weer gaat opvullen eerst even goed de tuinslang in sproeistand erop zetten. Testen of het echt dicht is

2. De ruimtes met pur vullen is IMHO een bad idea. Pur werkt sowieso als een spons en het is een bitch om het weer weg te krijgen als je er weer bij moet zijn (hopelijk nooit dan). Hoe dik zijn de ruimtes die je moet opvullen? Misschien dunne XPS platen of anders EVA-platen? Die kan je makkelijk op maat zagen of snijden en isoleren ook prima en zijn waterongevoelig

3. De achterwand misschien nog ff met houtrotstop behandelen

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Weer wat verder gekomen vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hbbz5pqmNL_3cKJ4E9WoPjC_DlU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHhgeZ6zZFkhdhRuY6AaNWaK.jpg?f=fotoalbum_medium

Gisteren de laatste kieren en gaten dicht gemaakt met acrylaat kit, nachtje laten drogen. Dubbelzijdige tape (van dat speciale spul ook voor vloerbedekking/zijl) op de wand. En dus het nieuwe kurk er op.
Met de A4tjes methode een sjabloon gemaakt, dat up het kurk overgetrokken en vervolgens uitgesneden.
Voor het kurk plakken ff een schetsje gemaakt van waar de balkjes in de wand gelijmd zitten. Voor het nadien goed vast zetten van de zitbank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KisyAUUd8rYHi6h98TWXZmvDZ2Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDbfJvOhqmRCVXpDfWLm9WAf.jpg?f=fotoalbum_medium

Na het kurk plakken, de waterpomp op de wand terug gehangen. Van wat rest kurk 3 voetjes geknipt voor onder de waterpomp bevestigingspunten. Hangt het ding trillingsvrij, in plaats van vast aan de wand. Nog wat latjes er bij om de bankzitting op te laten steunen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPQGMWI3bemtuUQ2hXAYJC9dFLY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dVfDNXzI31luO5wXiBqVvaE7.jpg?f=fotoalbum_medium

De watertank er weer terug in (ja ik moet die slangpilaar van de vulslang nog schoonmaken :X ) En vervolgens de zitting weer terug opbouwen.
Dat was een 18mm dikke mdf plaat, lekker onnodig zwaar. Waar ook best wel wat vocht ingetrokken was.
Die dus er uit, 9mm triplex er in, met wat ondersteunings latjes op strategische punten.
Morgen nog de openklap deksel/zitting afmaken.
Dan puin ruimen en is het voor nu even klaar. Verven doe ik over een tijdje wel als ik zeker weet dat het allemaal goed terug in elkaar zit.

Ik heb overgings niet de hele badkamer er uit gesloopt. Waar ik er nu bij kon heb ik het verrotte hout er uit gehaald, stond met flink peuteren, steken met een lange schroevendraaier, trekken duwen en de bouwstofzuiger er op.
De vloerplaat was niet aangetast, wel de lat die in de wand zat te hoogte van die vloerplaat.
Lang verhaal kort, ik heb de ontstane open ruimtes, daar waar rot hout zat, terug opgevuld met nieuwe balkjes en latten. Waar nodig met flink wat bruislijm.

Het is nu dus niet 100% hersteld, maar als het goed is nu de lekkage verholpen en is dit gedeelte van de wand structureel en optisch hersteld.

[ Voor 11% gewijzigd door Bommes op 26-10-2024 21:39 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Dubbel post.. : :P

Klaar, bovenzijde bankje opnieuw opgebouwd, alles terug aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHrH4NyVWDSJuLcKkhxxvCIZ_vU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mMsOof2GgJnhcZ9fGT9E3TIT.jpg?f=fotoalbum_medium

Alles gekuist, kussen er terug op.
Ready to go O+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrxD-atnxDV41OLSijgR8a0w0hE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fQtG3i2fmZz3b6gIn0Fcfiv.jpg?f=fotoalbum_medium

Nog wel ff waterpomp testen, de pomp draait maar of alles terug goed waterdicht is, dat moet ik nog testen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

@Bommes doortastend bezig! d:)b

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:10

greatgonzo

schit-te-rend!

Gisteren bij twee caravan zaken wezen kijken. Ik denk dat we toch overstag gaan.
In een ideaal scenario vinden we nu een mooie tweedehands voor een zacht prijsje, met een stapelbed voor de kids. Ombouwen zien we niet zo zitten, dus een dwarsbed of fransbed voor onzelf. Als de kinderen over een jaar of 3-4 uit de caravan willen en een eigen tentje, heb je niet teveel afgeschreven in de 1e jaren.

Maar nu de zoektocht naar een caravan. Hoewel we een grote scenic hebben, mag deze maar 1300kg trekken. Met wat bagage erbij, zoek ik dus eigenlijk caravans tot ongeveer 1150 kg.
Ik ben lang, dus ook een lang bed nodig, van wel 210. En dus een stapelbed.

Is deze combinatie te vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@greatgonzo Heb je ook al even je auto opgezocht op caravantrekker.nl? Zeer informatie website, met advies over de maximale (advies)gewichten.

Treinzit, stapelbed én dwars bed of frans bed van 210 en max. 1300kg? Lijkt me best een lastige zoektocht. Ik denk dat je dan uitkomt bij caravans zoals een Knaus Sport 500 KD / QDK om aan je wensen te voldoen. Die lopen gauw op de 1200kg leeg, dus het laadvermogen is dan best wel beperkt. En niet teveel aanvinken op de optielijst...

Goed zoeken dus. Of toch (mede) overwegen een andere trekker te kopen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

ja, dat is nu ook waarover we in dubio zitten.
Een zoektocht op marktplaats levert iig twee opties:

Dethleffs Aero 500 QSK

of

WEINSBERG Caraone 480 QDK

De Dethleffs is randje hoor, met 1250 kg leeggewicht. Ga ik echt tegen problemen aanlopen als ik hem vul tot 1400 kg?
De Weinsberg is net 100 kg lichter, dat zou denk ik wel een optie kunnen zijn

[ Voor 6% gewijzigd door greatgonzo op 01-11-2024 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ja, dit type caravan kom je met je wensen wel op uit (zou ik zelf ook nemen, dus ik begrijp het wel). Vooral doordat je gewenste bedlengte 210cm is, je zit dan naar caravans van 230cm breed te kijken. In de klasse van 190cm bedlengte heb je caravans van 210cm breed die een stuk(je) lichter zijn.

Je zal in ieder geval niet de eerste zijn die (flink) overbeladen op pad gaat. Ik vind het niet verstandig, met name niet als de auto het eigenlijk niet mag trekken. Er zijn naar mijn idee ook meer en meer controles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:58
JanHenk schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:34:
Ja, dit type caravan kom je met je wensen wel op uit (zou ik zelf ook nemen, dus ik begrijp het wel). Vooral doordat je gewenste bedlengte 210cm is, je zit dan naar caravans van 230cm breed te kijken. In de klasse van 190cm bedlengte heb je caravans van 210cm breed die een stuk(je) lichter zijn.

Je zal in ieder geval niet de eerste zijn die (flink) overbeladen op pad gaat. Ik vind het niet verstandig, met name niet als de auto het eigenlijk niet mag trekken. Er zijn naar mijn idee ook meer en meer controles.
Of een bed in de lengerichting, als de partner wat korter is, kan een frans bed ook nog.

Ben het helemaal met je eens voor wat betreft trekkracht/caravan. Te zwaar is gewoon niet slim. Misschien kan @greatgonzo de Scenic laten herkeuren. Misschien is deze bewust door Renault niet hoger dan 1300 kg gezet maar kan de auto het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

dat is een goede, dat heb ik al eens lezen.
Ik ga me er eens in verdiepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Pat911 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:39:
[...]

Of een bed in de lengerichting, als de partner wat korter is, kan een frans bed ook nog.
Dat snap ik. Maar ken jij een caravan met een bed in de lengte, een zitje én een stapelbed, die niét 230 breed is? Die lengte komt ook altijd samen met de breedte en ook gewicht. De dwarsopstelling is vaak compacter en dus ook lichter.
Ben het helemaal met je eens voor wat betreft trekkracht/caravan. Te zwaar is gewoon niet slim. Misschien kan @greatgonzo de Scenic laten herkeuren. Misschien is deze bewust door Renault niet hoger dan 1300 kg gezet maar kan de auto het wel.
Dat is toch haast onmogelijk en vereist een aanpassing van de typegoedkeuring, oftewel meewerken van de fabrikant?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
greatgonzo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:23:

Dethleffs Aero 500 QSK

of

De Dethleffs is randje hoor, met 1250 kg leeggewicht. Ga ik echt tegen problemen aanlopen als ik hem vul tot 1400 kg?
Kijk ook even of het renault trucje niet op je auto is toegepast...

Het max treingewicht is/was bij Renault vaak veel lager dan beide MTM's opgeteld. Op het caravan-forum valt er veel over te lezen... Er zijn ervaringen bekend met het laden van de caravan tot het mtm van de caravan, dit mocht de auto ook trekken, maar met met gewicht van de auto erbij zat men al aan het max treingewicht waardoor er op papier geen personen meer in de auto konden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10
greatgonzo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:23:

Dethleffs Aero 500 QSK

of

Die zijn allebei veel te zwaar, de dehtleffs mag 1800kg wegen en de Weinsberg 1500kg.
je moet altijd uitgaan van maximaal beladen gewicht, anders moet je ze eerst terug laten keuren.

het leeggewicht ga je in meeste situaties al niet halen vanwege de opties die zijn toegevoegd.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:27
Houd er ook rekening mee dat Weinsberg een budgetmerk is. Ga vooral kijken en voelen of het je merk caravan is. Ik was al klaar met de Weinsberg bij het openen van de deur. Alles voelt alsof het zo kan afbreken en de materialen zijn goedkoop en simpel.

Dat is overigens niet erg, ik denk dat de basis niet perse slecht is. Hij zal heus blijven rijden en waterdicht zijn. Er zullen hordes mensen blij zijn met hun Weinsberg, maar mijn merk is het niet.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:50
JP_S schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:04:
[...]

Die zijn allebei veel te zwaar, de dehtleffs mag 1800kg wegen en de Weinsberg 1500kg.
je moet altijd uitgaan van maximaal beladen gewicht, anders moet je ze eerst terug laten keuren.

het leeggewicht ga je in meeste situaties al niet halen vanwege de opties die zijn toegevoegd.
Met een BE rijbewijs wordt toch gekeken naar het beladen gewicht en niet naar wat je in theorie mag wegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 12:07
greatgonzo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:45:
Gisteren bij twee caravan zaken wezen kijken. Ik denk dat we toch overstag gaan.
In een ideaal scenario vinden we nu een mooie tweedehands voor een zacht prijsje, met een stapelbed voor de kids. Ombouwen zien we niet zo zitten, dus een dwarsbed of fransbed voor onzelf. Als de kinderen over een jaar of 3-4 uit de caravan willen en een eigen tentje, heb je niet teveel afgeschreven in de 1e jaren.

Maar nu de zoektocht naar een caravan. Hoewel we een grote scenic hebben, mag deze maar 1300kg trekken. Met wat bagage erbij, zoek ik dus eigenlijk caravans tot ongeveer 1150 kg.

Nee, bijna niet. Omdat 'stapelbed' een van de meest gewilde caravan variant is voor gezinnen zoals jullie. Deze caravans zijn echt zwaarder van 1150 kg. Dat is meestal het leeggewicht. Je gooit er eenvouidig 200-300kg bij. Denk aan voortent, tafels, stoelen, luifel, borden, bestek, dekens, kleren, kookwaar.

Wij hebben een Grande Scenic en waren ook op zoek naar deze combi. We hebben het max gewicht van zowel de scenic als de caravan veranderd om te zorgen dat de combinatie onder de 3500 kg bleef zodat je op een B rijbewijs mag rijden. Mijn Grande Scenic mag overigesn 1800 kg trekken. Dus ik begrijp niet persee waar jow 1300 kg vandaan komt. Misschien zodat de combinatie onder de 3500 kg blijft? Dat is meer een rijbewijs ding ipv een technische maximum trekgewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:31

BeaM-R

Powerrrrr

Een frans bed is bijna altijd maar 2 meter lang. Een dwarsbed is vaak wel langer.

Wat betreft het gewicht, ik heb een keer een Volvo V50 gehad (1.6 diesel) die ook 1300kg mocht trekken. Onze caravan woog beladen ca 1400kg. Op de brennerpas kreeg ik echter wel problemen doordat hij door oververhitting in een noodloop ging lopen en ik met 40km/u omhoog ging. Gelukkig gingen de vrachtwagens niet veel sneller. Maar dat wil je eigenlijk niet meemaken, zeker niet omdat je daar geen vluchtstrook had om te stoppen.
Maar weet niet waar jullie vakanties heen gaan, als je in de buurt blijft zal het niet veel problemen geven als hij wat zwaarder is.

Nog wat opties:

Burstner Premio 490tkm

Dethleffs c-joy 480 qlk

Hobby Ontour 470 kmf

[ Voor 17% gewijzigd door BeaM-R op 01-11-2024 16:16 ]

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Jochem schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:42:
[...]

Mijn Grande Scenic mag overigesn 1800 kg trekken. Dus ik begrijp niet persee waar jow 1300 kg vandaan komt. Misschien zodat de combinatie onder de 3500 kg blijft? Dat is meer een rijbewijs ding ipv een technische maximum trekgewicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLKchTuLSnoy62FScgpduB3Jhzc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mx42su96TBZcSW4E9ThFIWl2.png?f=fotoalbum_large

Misschien komt het omdat wij een grand Scenic 1.2 benzine hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Willianv schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:49:
[...]

Kijk ook even of het renault trucje niet op je auto is toegepast...

Het max treingewicht is/was bij Renault vaak veel lager dan beide MTM's opgeteld. Op het caravan-forum valt er veel over te lezen... Er zijn ervaringen bekend met het laden van de caravan tot het mtm van de caravan, dit mocht de auto ook trekken, maar met met gewicht van de auto erbij zat men al aan het max treingewicht waardoor er op papier geen personen meer in de auto konden...
Daar hebben meer andere Franse merken last van, niet alleen Renault. O-)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Een Caravelair Alba 426, 5 personen maximaal. Leeggewicht 980kg, max gewicht is 1150 of 1300kg.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Maar mag je spelen met die mtm?
Want, stel dat ik
- het rijklaar gewicht neem (1500 kg)
- Passagiers en beetje bagage in de auto (400 kg)

Dan hou ik 1600 kg over voor de caravan inclusief bagage. Dat is meer dan onder 0.1 (aanhanger geremd 1300kg)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Hoe bedoel je spelen met mtm?
De mtm gaat om het werkelijk gewogen gewicht.
Voor het rijbewijs gaat het om de toegelaten maximum gewichten.
Voor het maximum trek gewicht van je auto geld wat er werkelijk achter hangt.

[ Voor 21% gewijzigd door Bommes op 01-11-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Geerts
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20:11
Je kan toch altijd de caravan bij de rdw terugkeuren naar een gewicht dat het wel gaat?

[ Voor 6% gewijzigd door A.Geerts op 01-11-2024 20:02 ]

Tja.... 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Misschien haal ik benamingen door elkaar. Ik bedoel maximale trein gewicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@greatgonzo dat is de MTM.
Het werkelijke gewicht van het samenspan, auto en aanhanger/caravan.
Nogmaals hoe wil je daar mee spelen dan?
Ik zeg niet dat je dat niet mag, maar ik snap gewoon niet wat je bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Wat ik bedoel..

De massa van de auto (F.1) is max 2190.
De massa van het samenstel (F.3) is max 3490

Mijn vraag: als ik de auto niet maximaal belaad, hou je dan ruimte over t.a.v de caravan. Of blijft dit altijd max 1300 kg (O.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
greatgonzo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:50:
Wat ik bedoel..

Mijn vraag: als ik de auto niet maximaal belaad, hou je dan ruimte over t.a.v de caravan. Of blijft dit altijd max 1300 kg (O.1)
Dat blijft altijd 1300 kilo.
Het trekgewicht is nagenoeg onmogelijk op te hogen.
In Nederland kom je over het algemeen nog wel weg met een overbeladen caravan als je onder de 10% blijft, maar ik zou het beslist niet aanraden.
Meestal wordt de caravan aangekoppeld gewogen, de kogeldruk telt dan niet mee met het laadgewicht van je caravan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Moet het een nieuwe zijn?

Niet dat ie te koop is, maar onze 2007 Dethleffs Camper weegt leeg 1040 en mag tot 1350 beladen worden. De laatste jaren zijn de gewichten van de caravans echt enorm toegenomen. Met een gebruikte kom je misschien wel uit met een A-merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

greatgonzo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:50:
Wat ik bedoel..

Is het max trekgewicht van jouw auto werkelijk 1300kg, of heb je dat zelf berekend door MTM en de max massa auto van elkaar af te trekken?
Als max trekgewicht werkelijk 1300 kg is, dan is dat wat het is.
Zoals als eerder geschreven, er zijn nog al wat Renaults die een MTM hebben die lager is dan max trekgewicht + max massa auto
Dan is er dus nog wel ruimte door de auto minder zwaar te beladen, of te wel minder mee te nemen.

Overigens is het dan wel weer de vraag of de combinatie nog wel lekker rijd en of het echt wel veilig is.
Een Megane met 1500kg aan de haak terwijl het ding zelf met 2 pasagiers iets van 1300kg weegt.. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
Bommes schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:12:
Overigens is het dan wel weer de vraag of de combinatie nog wel lekker rijd en of het echt wel veilig is.
Een Megane met 1500kg aan de haak terwijl het ding zelf met 2 pasagiers iets van 1300kg weegt.. :X
Dat lijkt me een vreselijke combinatie inderdaad. Zou iedereen aanraden om dit soort combinaties in caravantrekker.nl in te voeren om inzicht te krijgen in een potentiele combinatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjp
  • Laatst online: 23:31

bjp

75% regel? dus aanhanger max 75% van trekker effectieve gewichten.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmen76
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:24
@greatgonzo als een andere trekauto geen optie is dan is een Caravelair wellicht een optie. Deze heeft een stapelbed, treinzit en fransbed en mag max 1250 kg wegen.

Ik zou echt wel een andere/zwaardere trekauto overwegen als je zo'n grote gezinscaravan gaat trekken. Zoals anderen ook al aangeraden hebben, check de caravan of auto die je op het oog hebt even op caravantrekker.nl. Je wilt niet op vakantie, met een combinatie die net voldoet. Ook al mag het misschien wel en zijn er anderen die het wel doen, een caravan trekken die bijna even zwaar is als de auto (met een 1.2 benzine motor) is geen verstandige combinatie voor vakanties naar het buitenland. Want je wilt echt wel veilig op vakantie met je gezin :)

Overigens voor Caravalair geldt hetzelfde als voor het eerder vermelde Weinsberg, andere kwaliteitsbeleving dan bijvoorbeeld Knaus, Fendt etc. Aan de andere kant, het scheelt wel weer in gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:13
harmen76 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 00:35:
@greatgonzo als een andere trekauto geen optie is dan is een Caravelair wellicht een optie. Deze heeft een stapelbed, treinzit en fransbed en mag max 1250 kg wegen.
Let ook op het laad gewicht, deze mag 150kg laden volgens de specs. Ben benieuwd als je deze weegt wat er dan overblijft..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:16
Dethleffs C'Go 495 QSK van paar jaar oud zit rond de 1100 leeg.

Gelukkig heeft Renault bij die Scenic de MTM truc niet uitgehaald... Maar 1300 is wel krap... 't eigen gewicht is nog best redelijk dus dat valt niet tegen. Als je voor 1500 zou kunnen gaan zou dat de opties enorm vergroten.

Heb je die extra zit ook echt nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
JanHenk schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:49:
[...]

Dat snap ik. Maar ken jij een caravan met een bed in de lengte, een zitje én een stapelbed, die niét 230 breed is? Die lengte komt ook altijd samen met de breedte en ook gewicht. De dwarsopstelling is vaak compacter en dus ook lichter.
Ik ken helaas niet alle caravanmodellen, ben al een tijdje uit de caravan. Maar dit leek mij een logisch alternatief ivm de bedlengte.
Dat is toch haast onmogelijk en vereist een aanpassing van de typegoedkeuring, oftewel meewerken van de fabrikant?
I stand corrected. Ik was even in de war met het gewicht van de caravan. Dat kun je redelijk makkelijk naar beneden laten keuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
bjp schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 00:03:
75% regel? dus aanhanger max 75% van trekker effectieve gewichten.
Daar heb ik nog nooit van gehoord, zolang je voldoet aan de regels is alles goed in Nederland. Nu is het wel zo dat een zwaardere auto met een lichtere aanhanger prettiger rijgedrag vertoont over het algemeen. Maar er bestaan geen regels voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
A.Geerts schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:01:
Je kan toch altijd de caravan bij de rdw terugkeuren naar een gewicht dat het wel gaat?
Risicovol om te doen, de meeste caravans zijn gekeurd op een bepaald gewicht met een reden. Met alle spullen die je meeneemt gaat het hard en bij een teruggekeurde caravan schiet je zo over het gewicht heen. Natuurlijk kan je daar omheen werken, maar als je een caravan hebt met maximaal gewicht op zeg 1400KG en ledig gewicht 1200KG dan kom je echt heel snel in de problemen als je die op 1300KG gaat zetten. Met alleen een voortent met stalen stokken zit je dan al zo ongeveer aan de max.

Sowieso begrijp ik de hele discussie niet. Als je geen zware caravan mag trekken dan moet je geen zware caravan kopen óf ook een passend trekkend voertuig kopen. Je kan niet alles hebben, als je dermate eisen hebt aan een caravan dat deze over je limieten gaat dan moet je ofwel je eisen bijstellen ofwel ook aan de andere kant investeren. Er zijn prima lichte caravans op de markt, maar dan moet je dat brede vaste bed / boiler / 3m diepe voortent / etc. laten voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Red devil schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:27:
[...]

Dat lijkt me een vreselijke combinatie inderdaad. Zou iedereen aanraden om dit soort combinaties in caravantrekker.nl in te voeren om inzicht te krijgen in een potentiele combinatie.
Ik heb een paar jaar met een dergelijke combi rondgereden, ideaal is het inderdaad niet. Maar het maakt wel veel uit of je met veel wind naar Zuid Spanje kart of dat je van Amersfoort naar Drenthe gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Red devil
Drardollan schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:17:
[...]

Ik heb een paar jaar met een dergelijke combi rondgereden, ideaal is het inderdaad niet. Maar het maakt wel veel uit of je met veel wind naar Zuid Spanje kart of dat je van Amersfoort naar Drenthe gaat.
Dat maakt inderdaad een hoop uit. Onze Knaus van 1500 kg werd vroeger getrokken door een Volvo V70, leeggewichh 1524 kh en max 2140 kg, waarbij ik alle zware spullen in de V70 stopte. Dus waarschijnlijk rond de 2000 kg vs 1500 kg caravan. Vond het nog steeds niet super rijden, kwam misschien ook vanwege de afstand van de achterwielen tot de achterkant van de auto.

Ben nu verwend met een XC90, 2139 kg leeggewicht en 2.800 kg max. Dan heb je wel het gevoel dat de caravan niet heel veel impact meer heeft op de auto (let wel, dan wel 1 op 6.5/7 gemiddeld :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 07:53
Geheel de andere kant op.

Dit wknd op2 daags festival. En eens kijken of ik mijn Mitsubishi cold kan gebruiken als mini camper. Kort. Ja.
Heb nu nog niks gemaakt. Enkel kampeerspullen bij en mijn thermaredt neoair. Ik kan achterbanken vlak neerleggen en daar past mijn voorstoel in het verlengde. Matje er op en dat ligt goed. Voor mijn voorstoel is ruimte voor kleine kist met spullen. En dan past kampeerstoel, kleding en tafeltje naast me.

Ik zie mogelijkheden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

maartend schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:56:
Geheel de andere kant op.

Dit wknd op2 daags festival. En eens kijken of ik mijn Mitsubishi cold kan gebruiken als mini camper. Kort. Ja.
Heb nu nog niks gemaakt. Enkel kampeerspullen bij en mijn thermaredt neoair. Ik kan achterbanken vlak neerleggen en daar past mijn voorstoel in het verlengde. Matje er op en dat ligt goed. Voor mijn voorstoel is ruimte voor kleine kist met spullen. En dan past kampeerstoel, kleding en tafeltje naast me.

Ik zie mogelijkheden
Freudiaanse typo...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 07:53
Je hebt gelijk. Ik laat hem maar staan, was idd fris. Goed dat ik mijn liner ook bij heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmen76
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:24
Drardollan schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:09:
[...]

Daar heb ik nog nooit van gehoord, zolang je voldoet aan de regels is alles goed in Nederland. Nu is het wel zo dat een zwaardere auto met een lichtere aanhanger prettiger rijgedrag vertoont over het algemeen. Maar er bestaan geen regels voor.
De "75% regel" is advies van de ANWB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
harmen76 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:17:
[...]

De "75% regel" is advies van de ANWB.
Aparte benaming, noem het dan een vuistregel of advies. Dank voor de verduidelijking.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgUvl4xtuvpfHB6rgmuKvECPldE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BjEsMUFHw9NT9vr5kdrmLTx.jpg?f=fotoalbum_large

Zo net weer terug van een weekje kamperen in Prutz Oostenrijk met de tent samen met vrouw en dochters van 5 en 3. Overdag echt super mooi weer gehad. Vaak ergens tussen de 15 en 20 graden met zon. In de nacht behoorlijk koud, laatste 2 nachten zelfs vorst op de tent. Zowel de kinderen als wij hebben het echter niet koud gehad. Goede uitrusting scheelt heel veel. Echter de avonden zijn wel echt minder leuk. Vaak gingen wij rond 21:00 ook maar in bed liggen omdat naast het kacheltje nou ook niet echt ideaal was. Wat dat betreft is de lente of zomer natuurlijk stukken beter. Maar echt een heerlijke week gehad overdag. Volgende trip staat pas weer in de meivakantie gepland helaas.

Ik vind de campings in Oostenrijk over het algemeen echt lelijk door al die vaste plekken van caravans met halve huizen eraan. Dat zie je in Noorwegen toch een stuk minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Zo, dat is net zo'n aantrekkelijke plaatsnaam als... Regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Ramzzz schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:02:
[...]

Zo, dat is net zo'n aantrekkelijke plaatsnaam als... Regen.
Haha inderdaad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

vangoghnl schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:51:
[Afbeelding]

Zo net weer terug van een weekje kamperen in Prutz Oostenrijk met de tent samen met vrouw en dochters van 5 en 3. Overdag echt super mooi weer gehad. Vaak ergens tussen de 15 en 20 graden met zon. In de nacht behoorlijk koud, laatste 2 nachten zelfs vorst op de tent. Zowel de kinderen als wij hebben het echter niet koud gehad. Goede uitrusting scheelt heel veel. Echter de avonden zijn wel echt minder leuk. Vaak gingen wij rond 21:00 ook maar in bed liggen omdat naast het kacheltje nou ook niet echt ideaal was. Wat dat betreft is de lente of zomer natuurlijk stukken beter. Maar echt een heerlijke week gehad overdag. Volgende trip staat pas weer in de meivakantie gepland helaas.

Ik vind de campings in Oostenrijk over het algemeen echt lelijk door al die vaste plekken van caravans met halve huizen eraan. Dat zie je in Noorwegen toch een stuk minder.
Tof dat je het doet in dit jaargetijde met de tent (en je vrouw en dochters) (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

@vangoghnl Ik heb een campertje met een hedak, isolatie 'muts' erbij en er zit een hetelucht diesel kachel in maar eigenlijk camperen wij in deze tijd niet, ik vind het heerlijk om buiten te zitten, al dan niet met een kampvuurtje (maar waar mag dat nog) of op het terras onder een heater. Dus doen we het niet, ik ben niet iemand die om 20 uur het bed in kruipt en dan is het nu alsnog vanaf 17 uur donker koud en klam.
Dus, samengevat, stoer dat jullie met het gezin wel gewoon camperen!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Helemaal mee eens hoor. Ik kampeer ook liever in de lente en de zomer. Als het overdag geen mooi weer was geweest waren we ook zeker niet gegaan. Maar ook wel een leuke ervaring.

Andere vraag. Onze tent is inmiddels versleten. 3 jaar oud en 15 kamper weken erop zitten. Rits van de deur is wat gaar en doek wel echt versleten. Komen overal gaatjes in.
We hebben nu een Coleman Vespucci 6.

(Ter info we kamperen elk jaar 4 weken in Noorwegen en bezoeken dan zo rond de 10 campings. Dus ook op en af breken. Dit zal vast de tent niet ten goede komen. Ook meestal nog 1.5 week op 1 camping in Italië of Oostenrijk. Tent willen we vanwege gewicht niet van katoen. Ook wil ik geen tent op lucht.)

Omdat het boven de poolcirkel amper donker is in de zomer. Willen we verduisterde slaapcabines voor de kinderen.
We denken aan een coleman Mackenzie 6 blackout. Iemand nog andere alternatieven onder de €1.000,-? De rits van de Coleman was namelijk vrij snel gaar. Dus misschien zijn er betere merken.

[ Voor 3% gewijzigd door vangoghnl op 02-11-2024 22:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:44
Blinddoeken voor de kinderen en een de Waard die wel een fatsoenlijke levensduur heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Laatst online: 21:47
Katoen is zwaar, maar een stevige katoenen tent gaat een leven lang mee en heeft ook een prettig binnenklimaat.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Ja ik weet dat katoen degelijk spul is. Maar gezien we zo vaak opbreken heb ik geen zin om een zware tent mee te zeulen. Daarom valt katoen dus af. Vrienden van ons hebben er ook een van katoen. Maar dat kreng weegt in totaal 125 kg. Die van ons 26kg. dat maakt nogal wat verschil. Zou ik 3 weken op dezelfde plek blijven zitten dan nam ik uiteraard wel een katoenen tent mee.

Dat ik hem na 14 weken gebruik moet vervangen, kan me gezien de prijs niet veel schelen. Maar die rits was dus vrij slecht, misschien dat iemand anders ervaringen heeft met een ander merk.

[ Voor 9% gewijzigd door vangoghnl op 03-11-2024 01:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
vangoghnl schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:50:
Omdat het boven de poolcirkel amper donker is in de zomer. Willen we verduisterde slaapcabines voor de kinderen.
We denken aan een coleman Mackenzie 6 blackout. Iemand nog andere alternatieven onder de €1.000,-? De rits van de Coleman was namelijk vrij snel gaar. Dus misschien zijn er betere merken.
Eventueel kan je ook een bijzettentje overwegen. Black & Fresh van Decathlon staan zo en als ze wat ouder worden kunnen ze dat ook zelf doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:44
vangoghnl schreef op zondag 3 november 2024 @ 01:52:
Ja ik weet dat katoen degelijk spul is. Maar gezien we zo vaak opbreken heb ik geen zin om een zware tent mee te zeulen. Daarom valt katoen dus af. Vrienden van ons hebben er ook een van katoen. Maar dat kreng weegt in totaal 125 kg. Die van ons 26kg. dat maakt nogal wat verschil. Zou ik 3 weken op dezelfde plek blijven zitten dan nam ik uiteraard wel een katoenen tent mee.

Dat ik hem na 14 weken gebruik moet vervangen, kan me gezien de prijs niet veel schelen. Maar die rits was dus vrij slecht, misschien dat iemand anders ervaringen heeft met een ander merk.
125 kg is natuurlijk ook wel een uiterste. Onze Kleine Bonte Specht is maar een kilo of 20 inclusief tarp haringen en wat al niet meer. De Papegaaiduiker die we hebben zit zo rond de 35kg. Vanuit duurzaamheid oogpunt vind ik na een paar jaar een tent weg gooien volkomen van de zotte. Als je dat je kinderen niet bijbrengt dan denk ik dat we op meer punten een andere visie hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Deze week was prima kampeerweer :)
De Ardennen waren warmer dan het vorige zomer in de Alpen was.
Dit is het mooiste jaargetijde voor bossen, vind ik.

Op zich waren we voorbereid op slecht weer (grotten en speleo geboekt, elektrisch deken mee) maar we hebben zelfs zon gezien 8)
Onze katoenen opblaastent (35 kg, TC, Bardani Airwave 300, niks voor @vangoghnl dus) is een beetje getweakt voor herfstgebruik met wat transparant kunststof achter een gaasraam en een kapstok onder de luifel. Dat beviel goed.
Slechte foto's of het is niet gebeurd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLND7lyzSc_doPsaaVycOusdO0Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XeDGCfWkEpMmsBPCKLXv017q.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJUyLHbaUDxB-79k4H1k1MGxWiU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gRYwR7eqC49pQPL0iQKBBYj.jpg?f=fotoalbum_tile

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Duclaasie schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:19:
[...]

125 kg is natuurlijk ook wel een uiterste. Onze Kleine Bonte Specht is maar een kilo of 20 inclusief tarp haringen en wat al niet meer. De Papegaaiduiker die we hebben zit zo rond de 35kg. Vanuit duurzaamheid oogpunt vind ik na een paar jaar een tent weg gooien volkomen van de zotte. Als je dat je kinderen niet bijbrengt dan denk ik dat we op meer punten een andere visie hebben.
Dat is natuurlijk geen vergelijk. De papegaaiduiker is een 2 persoons tent. Degene die we nu hebben van 25 kg is 6 persoons. Gewoon allemaal veel te zwaar dus als je die in 6 persoons variant gaat nemen.

Leuk dat je dat vind, maar een duurzamer alternatief die ook nog eens onder de 30 kg blijft en 6 persoons is ben ik nog niet tegen gekomen. Zodra dat er is ben ik de eerste die hem koopt. En verder leven we heel duurzaam hoor maak je geen zorgen. Nouja duurzaam? Echt duurzaam is op vakantie gaan natuurlijk nooit. Maar dat is een andere discussie. Daarnaast zeggen jaren vrij weinig, maar kijk ik naar kampeer weken. Dan is 14 best aardig. Levensduur die word aangegeven is tussen de 10 en 20 weken. En die 14 weken is dus met veel meer op en afbreken dan gemiddeld. Wat vast niet helpt bij de levensduur.

Dus als iemand nog een 6 persoons tent weet van onder de 30 kg die duurzamer is hoor ik het graag.

[ Voor 9% gewijzigd door vangoghnl op 03-11-2024 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

vangoghnl schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:07:
[...]

Dat is natuurlijk geen vergelijk. De papegaaiduiker is een 2 persoons tent. Degene die we nu hebben van 25 kg is 6 persoons. Gewoon allemaal veel te zwaar dus als je die in 6 persoons variant gaat nemen.

Leuk dat je dat vind, maar een duurzamer alternatief die ook nog eens onder de 30 kg blijft en 6 persoons is ben ik nog niet tegen gekomen. Zodra dat er is ben ik de eerste die hem koopt. En verder leven we heel duurzaam hoor maak je geen zorgen. Nouja duurzaam? Echt duurzaam is op vakantie gaan natuurlijk nooit. Maar dat is een andere discussie.

Dus als iemand nog een 6 persoons tent weet van onder de 30 kg die duurzamer is hoor ik het graag.
Ga eens kijken bij Karsten tenten in Zwaag, de keuze is reuze (y)

Ex Karsten 260 pomptent kampeerder

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

vangoghnl schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:07:

Ik kijk al jaren naar deze tent. Ik had hem moeten kopen toen de Vrijbuiter hem dumpte voor 450 euro. Een Vaude Badawi 6p (en dit merk is een prima tentenmerk)

https://www.bever.nl/p/va...milietent-MAAFA52001.html

Voldoet deze?

* Delerium kampeert graag en dan liefst ultra-lichtgewicht ivm ruimte in auto.

[ Voor 14% gewijzigd door Delerium op 03-11-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Delerium schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:15:
[...]

Ik kijk al jaren naar deze tent. Ik had hem moeten kopen toen de Vrijbuiter hem dumpte voor 450 euro. Een Vaude Badawi 6p (en dit merk is een prima tentenmerk)

https://www.bever.nl/p/va...milietent-MAAFA52001.html

Voldoet deze?

* Delerium kampeert graag en dan liefst ultra-lichtgewicht ivm ruimte in auto.
Ga er eens naar kijken thanks.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:58

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Gisteren mijn verjaardagscadau geïnstalleerd op m'n bus, een 150WP paneel. Afgelopen zomer viel het mij op verschillende campings op dat ik zo ongeveer de enige (bus)camper was zonder zonnepaneel. Trouwe kijkers weten wellicht dat ik al een solartas heb. Maar die gebruik ik eigenlijk nauwelijks met mijn nieuwe bus, omdat de doorvoer van de kabel naar buiten onhandig is. Er moet dan altijd een deur of een raam open staan. Als ik overdag weg ben, vind ik dat niet heel erg aantrekkelijk. Nu worden de boordaccu's ook wat slechter (het zijn denk ik nog de originele en zijn dus 7-8 jaar oud), dus hopelijk kan ik ze met wat extra bijladen nog een beetje extra levensduur meegeven. (ja ja, ik weet het, het middel is duurder dan de kwaal, maar dit is leuker dan twee nieuwe accu's). Zoals je kunt zien, valt het paneel mooi in het dak profiel. Doordat de luifel net iets hoger is dan het dak, is de bus ook niet hoger geworden, dus ik kan nog steeds (bijna) iedere parkeergarage in :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9O5R1Jz3_MHb_WVZtX2XQEaLowA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mlGQCdCRdxawqZM0cs2O0oQI.jpg?f=fotoalbum_large

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 22-09 10:59

Smurf

Detri

Mooi weggewerkt inderdaad. En zo te zien kan je volgend jaar nog een keer hetzelfde cadeau vragen.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

We zijn er redelijk uit welke caravan het wordt: iig een Dethleffs, en dan de versie met fransbed

Nu mag onze Scenic 1300 kg trekken.

Het maximale gewicht van de C'go 475 FR is 1300 kg (164 kg laadvermogen)
Slagje groter, het maximale gewicht van de C'go 495 FR is 1360 kg. (199 kg laadvermogen)

Ik mag dus geen 1360 kg trekken, maar als ik de grotere caravan minder zwaar belaad, kun je er dan alsnog wel mee de weg op? Of gaat het om de specificatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:31

BeaM-R

Powerrrrr

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
greatgonzo schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:16:
We zijn er redelijk uit welke caravan het wordt: iig een Dethleffs, en dan de versie met fransbed

Nu mag onze Scenic 1300 kg trekken.

Het maximale gewicht van de C'go 475 FR is 1300 kg (164 kg laadvermogen)
Slagje groter, het maximale gewicht van de C'go 495 FR is 1360 kg. (199 kg laadvermogen)

Ik mag dus geen 1360 kg trekken, maar als ik de grotere caravan minder zwaar belaad, kun je er dan alsnog wel mee de weg op? Of gaat het om de specificatie?
Je kunt een caravan terugzetten qua gewicht. Heb ik ook gedaan met mijn Knaus van 1500 kg. Mijn V70 die ik toen had, was maximaal beladen... ik gok rond de 2130 kg. Dus opgeteld 3630 kg --> moet je rijbewijs BE halen.

Heb toen de caravan teruggezet naar max 1370 kg, en toen hoefde ik geen BE te halen. Overigens mocht de V70 1800 kg trekken. Heb nu met huidige auto (XC90) alsnog BE moeten halen, of ik had de caravan moeten terugzetten naar 870 kg, en ik denk niet dat de RDW dat zou accepteren :+

Zou trouwens niet aanraden een caravan die je makkelijk alsnog tot 1360 kg zou kunnen laden te trekken met een auto die max 1300 kg mag trekken. Volgens mij rijdt dat niet echt heel relaxed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Nee, dat ik geen 1360 ga trekken dat is me duidelijk.
Het ging mij er meer op waar de politie/verzekering igv ongeval van uitgaat. Wat je op papier mag trekken, of wat je op dat moment daadwerkelijk trekt.

Daar is dat artikel op rijksoverheid niet helemaal duidelijk in:
Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilo hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilo weegt (lege gewicht), dan mag er nog 600 kilo aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.

Die 495 versie mag in totaal 1360 wegen. De Scenic maar 1300 trekken. Dus als ik de caravan tot 1300 trek, dan komt het denk ik toch goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
greatgonzo schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:46:

Die 495 versie mag in totaal 1360 wegen. De Scenic maar 1300 trekken. Dus als ik de caravan tot 1300 trek, dan komt het denk ik toch goed?
Alleen als je maximaal toelaatbare massa van de caravan verlaagt bij de RDW. Zie ook hier bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Red devil schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:16:
[...]

Je kunt een caravan terugzetten qua gewicht. Heb ik ook gedaan met mijn Knaus van 1500 kg. Mijn V70 die ik toen had, was maximaal beladen... ik gok rond de 2130 kg. Dus opgeteld 3630 kg --> moet je rijbewijs BE halen.

Heb toen de caravan teruggezet naar max 1370 kg, en toen hoefde ik geen BE te halen. Overigens mocht de V70 1800 kg trekken. Heb nu met huidige auto (XC90) alsnog BE moeten halen, of ik had de caravan moeten terugzetten naar 870 kg, en ik denk niet dat de RDW dat zou accepteren :+

Zou trouwens niet aanraden een caravan die je makkelijk alsnog tot 1360 kg zou kunnen laden te trekken met een auto die max 1300 kg mag trekken. Volgens mij rijdt dat niet echt heel relaxed.
Dat gegoochel met gewichten is wel een risico, als je pech onderweg krijgt en je krijgt een leenauto, is de kans erg klein dat die leenauto samen met je caravan ook onder de 3500kg gaat blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
205Gutmann schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:57:
[...]

Dat gegoochel met gewichten is wel een risico, als je pech onderweg krijgt en je krijgt een leenauto, is de kans erg klein dat die leenauto samen met je caravan ook onder de 3500kg gaat blijven.
Goed punt! Ben nu ook blij dat ik BE heb gehaald. Maar nu heb ik wel een probleem als mij wat overkomt, dan mag vrouwlief dus niet met de caravan rijden... (niet dat ze daar uberhaupt zin in heeft... )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Red devil schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:59:
[...]

Goed punt! Ben nu ook blij dat ik BE heb gehaald. Maar nu heb ik wel een probleem als mij wat overkomt, dan mag vrouwlief dus niet met de caravan rijden... (niet dat ze daar uberhaupt zin in heeft... )
Klein detail wat de reisverzekering (indien afgesloten) oplost (invliegen van een chauffeur die het wel mag rijden ) of je combinatie gaat op een vrachtwagen autoambulance op transport naar Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:13
205Gutmann schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:57:
[...]

Heb soms het idee dat fabrikanten of importeurs ook goochelen met gewichten. Auto ( tuscon model 22) die ik nu rij mag 1650 trekken, model van dit jaar mag nog maar 1360 trekken :s en de phev zelfs nog minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:26
Heeft meestal allemaal te maken met uitstoot en daardoor bpm. Ze knijpen dan de koeling ten voordeel van airodynamica en dat resulteerd vaak weer in een lager trekgewicht of motor vermogen.

Mijn auto mocht vorig model (zelfde model maar bouwjaar hiervoor) 2000kg nu nog 1800kg optisch niks veranderd.

[ Voor 6% gewijzigd door g00gle op 09-11-2024 21:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ja. Wegen is wel aan te raden…
Red devil schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:53:
[...]

Alleen als je maximaal toelaatbare massa van de caravan verlaagt bij de RDW. Zie ook hier bijv.
Bij mijn weten is dat niet nodig. De maximaal toelaatbare gewichten zijn alleen relevant voor het bepalen van welk rijbewijs je nodig hebt.

Als voorbeeld: ik mag een lege tandemasser aanhanger (zeg max 2.500kg, maar leeg 900kg) ook trekken met mijn auto, die maximaal 1000kg trekgewicht heeft. Je hebt wel BE rijbewijs nodig voor die combi. Die heb ik, dus ik mag met die combi de weg op.

Voor het bepalen of er sprake is van overbelading moet men uitgaan van de werkelijke gewichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:13
Na een paar maanden lurken in dit topic, zijn we nu ook van plan een caravan te gaan kopen. Nu kijken we naar twee modellen, een nieuwe Adria Aviva 360 of een 8 jaar oude Knaus Sport 400. Ze zijn ongeveer dezelfde prijs en ik vraag me daardoor af, zit er nu zo'n significant verschil tussen de merken qua kwaliteit, of worden moderne caravans weer iets goedkoper (lijkt me stug)? De voornaamste reden dat de Adria Aviva mij aanspreekt is omdat hij slechts 210cm breed is tov de Knaus, die 230cm breed is. Dat lijkt me een stuk makkelijk rijden, of valt dat wel mee? De Knaus ziet er wel degelijker uit, maar dat kan perceptie zijn; ik moet het daadwerkelijke model nog in het echt bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Dat "makkelijker rijden" merk je weinig van op het hoofdwegennet. Alle doorgaande wegen zijn geschikt voor vrachtwagens van 2,5m breed (exclusief spiegels) en 18m lang. Dus dan is een caravan combinatie van 2,3m breed en misschien 11-12 meter lang geen punt.
Wil je echter veel 'binnendoor' rondtoeren, dan kan het verschil in breedte wel heel veel uitmaken.

Andersom scheelt 20cm breedte binnenin de caravan ook weer heel veel, maar dan in het het voordeel van de bredere caravan. Bij dezelfde lengte heb je gewoon 10% meer binnenruimte.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:54
Ik sluit me aan bij de vorige reactie. Al zou ik persoonlijk eerder twijfelen tot 230-250cm.
Aangezien mijn auto een gelimiteerd trekgewicht heeft van 1550KG, is de vraag makkelijk beantwoord en houdt ik het bij 230. (op dit moment een hobby 540kmfe)...

Maar ik heb nog nooit "last"gehad van de 230 breedte. Soms even opletten bij tolpoortjes. En bochtje iets ruimer nemen. Maar als de spigels erdoor passen, past de caravan er ook langs. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Hier nog tips mbt een kachel om de voortent te verwarmen? Denk dat we die straks in de meivakantie wel nodig hebben.

Het is wel 15m2, dus een elektrisch kacheltje gaat hem denk ik niet worden met max 10 ampere.
Toch een petroleum laser kacheltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Wij hebben een klein elektrisch kacheltje met ventilator, zwaarste stand is dacht ik 1000 watt.
Werkt goed genoeg om de voortent behaaglijk te krijgen.
Fleece dekentjes in de (klap)stoelen zodat het vanuit je rug/billen niet koud optrekt.
Dikke prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 22:02
greatgonzo schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:50:
Hier nog tips mbt een kachel om de voortent te verwarmen? Denk dat we die straks in de meivakantie wel nodig hebben.

Het is wel 15m2, dus een elektrisch kacheltje gaat hem denk ik niet worden met max 10 ampere.
Toch een petroleum laser kacheltje?
10 ampere is zo 2300 watt die je kunt "verstoken" wij hebben zelf 2 x deze https://www.obelink.nl/al...rische-kachel-683946.html

super goedkoop en de infrarood straling is heerlijk op je benen (beetje tactisch neerzetten) je hebt dan 1600 watt in gebruik en nog 600-700 watt speling.
Als we bijvoorbeeld een bakkie koffie zetten (hebben nespresso mee) dan doen we 1 van de 2 kachels even uit (nespresso gebruikt max 13-1400 watt)

Op deze manier is stoken dus gratis (gas is duur )
overigens is een gaskachel (straler) wel vele maler krachtiger, maar je bent dan wel extra geld kwijt (bijvoorbeeld: https://www.obelink.nl/gimeg-vast-statief-eurostraler.html )

je gebruikt dan ongevee 175/330 gram gas per uur, afhankelijk van de stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik dacht zelf aan zo iets, verdeeld de warmte misschien beter?

https://www.obelink.nl/eu...-z5bfQl2zg78aAs7nEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:26
Het ligt natuurlijk aan de temperatuur in mei, maar die ik noem het maar even föhn kacheltjes werken over het algemeen best goed. Als je de tent goed afsluit. Dus ook de tochtstrook in de caravan doen, het wiel afsluiten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 22:02
Lijkt mij een prima ding :) die jij linkt beweegt heen en weer, kan lekker zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:17
KnuCha schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:20:
[...]

10 ampere is zo 2300 watt die je kunt "verstoken" wij hebben zelf 2 x deze https://www.obelink.nl/al...rische-kachel-683946.html

super goedkoop en de infrarood straling is heerlijk op je benen (beetje tactisch neerzetten) je hebt dan 1600 watt in gebruik en nog 600-700 watt speling.
Als we bijvoorbeeld een bakkie koffie zetten (hebben nespresso mee) dan doen we 1 van de 2 kachels even uit (nespresso gebruikt max 13-1400 watt)

Op deze manier is stoken dus gratis (gas is duur )
overigens is een gaskachel (straler) wel vele maler krachtiger, maar je bent dan wel extra geld kwijt (bijvoorbeeld: https://www.obelink.nl/gimeg-vast-statief-eurostraler.html )

je gebruikt dan ongevee 175/330 gram gas per uur, afhankelijk van de stand.
Dat zou ons toch teveel beperken, de campings die wij in het buitenland bezoeken zijn vaak maximaal 8A. Daar ga je het dan niet mee redden). Dus hebben wij beide bij ons ;)
Maar meestal gaat gewoon de gaskachel aan in de voortent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:14
We hebben iets vergelijkbaars, van Tristar (ook van Obelink). Werkt prima om de voortent een beetje op te warmen.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik denk dat we dat eerst maar eens gaan proberen, denk dat vooral de kunst is om weinig tocht in de voortent te krijgen. Dan voldoet het mogelijk wel.

Scheelt toch ff €200 met een petroleum kachel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:14
greatgonzo schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:46:
denk dat vooral de kunst is om weinig tocht in de voortent te krijgen.
Dat dus. Tochtstroken aan de caravan schuiven, voortent niet te ver van de grond en de deur dichthouden.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 14:09

WeirdEye

Eindbaas

Nee, dat ik geen 1360 ga trekken dat is me duidelijk.
Het ging mij er meer op waar de politie/verzekering igv ongeval van uitgaat. Wat je op papier mag trekken, of wat je op dat moment daadwerkelijk trekt.

Daar is dat artikel op rijksoverheid niet helemaal duidelijk in:
Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilo hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilo weegt (lege gewicht), dan mag er nog 600 kilo aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.

Dit hangt dus af van je rijbewijs. Met BE mag dit, met alleen B niet.

Ten alle tijden mag je niet boven trekgewicht auto uitkomen, maar met BE gaat het over de daadwerkelijke gewichten en met alleen B over de gewichten op papier. Met B ben je dus 60kg "te zwaar" en daarom mag je er niet mee rijden.

https://www.anwb.nl/auto/...-met-rijbewijs-b-besturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

tenzij je deze via F.2 op verzekering en inschrijven 60kg lichter inschrijft.

MTM: 1300kg (de "fysieke" limiet van wat het voertuig aankan).
F.2 vakje: tot hoeveel je "wettelijk" de limiet zet.

F.2 is altijd gelijk of kleiner dan MTM.

Hiermee kan je nog net met het maximum van je B-rijbewijs rondrijden (3.5T).

[ Voor 65% gewijzigd door bjp op 13-11-2024 13:40 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
WeirdEye schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:36:
[...]

Dit hangt dus af van je rijbewijs. Met BE mag dit, met alleen B niet.

Ten alle tijden mag je niet boven trekgewicht auto uitkomen, maar met BE gaat het over de daadwerkelijke gewichten en met alleen B over de gewichten op papier. Met B ben je dus 60kg "te zwaar" en daarom mag je er niet mee rijden.

https://www.anwb.nl/auto/...-met-rijbewijs-b-besturen
Je uitleg begrijp ik niet helemaal.

Caravan heeft een maximaal toegestane massa (MTM) van 1.360kg.
De auto heeft een maximaal trekgewicht van 1.300kg.

De caravan mag dus maximaal 1.300kg wegen om door deze auto te worden getrokken. Asdruk, dus exclusief het gewicht op de kogel (kogeldruk). Zolang het daar binnen blijft, is er geen enkel probleem. Even langs de weegbrug en je weet het. Tot zover het antwoord op de vraag van @greatgonzo...

Dan het benodigde rijbewijs, dat is (in tegenstelling tot voorgaand) alleen afhankelijk van de maximaal toegestane massa van de combinatie. Die van de caravan weten we, dat is 1.360kg. Bij meer dan 3.500kg voor de combi heb je BE nodig. Het omslagpunt ligt bij een toegestane massa van de auto van (3.500 minus 1.360) 2.140kg. Bij meer dan dat, is BE nodig. Is de MTM voor de auto lager dan dat, dan is rijbewijs B voldoende.

Stel nu dat je auto 2.200kg MTM heeft en je hebt geen rijbewijs BE. Dan heb je een probleem, immers 2.200kg + 1.360kg = 3.560kg. Dat is een BE combi. Je kunt dan door de caravan 60kg terug te zetten op papier, dus 1.300kg MTM, alsnog met rijbewijs B toe. En omdat ik dit geval de auto toch niet meer dan dat mag trekken, kost je dat verder niets behalve een paar tientjes voor het RDW.

Administratief nog verder terugzetten kan natuurlijk ook. Maar dan kom je op het punt dat er op gegeven moment geen laadvermogen in de caravan meer overblijft... Dan kun je beter BE halen. ;)

Zo ingewikkeld is het toch niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:13
Zo gaan wij het ook doen; we kopen een caravan die 950kg weegt en met een MTM van 1300kg , de auto weegt 1482kg en heeft een MTM van 2207kg. 1300kg + 2207kg = 3507kg, 7kg teveel voor enkel B. Als we de MTM van de caravan verlagen naar 1275kg zitten we dus goed en mogen ik en mijn partner rijden. Er mag dan nog steeds 700kg in de auto en 325kg in de caravan; dat is meer dan een ton dus dat lukt wel denk ik :+.

Ik ga overigens alsnog mijn BE halen, maar dat komt omdat ik vind dat ik die verantwoordelijkheid heb tov mijn medeweggebruikers.

[ Voor 11% gewijzigd door Roet op 13-11-2024 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
Roet schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:02:
Ik ga overigens alsnog mijn BE halen, maar dat komt omdat ik vind dat ik die verantwoordelijkheid heb tov mijn medeweggebruikers.
Je kunt ook alleen een dagtraining doen bij de ANWB (of zo). Kost ergens tussen de 250 en 300 euro. Scheelt nogal met de kosten van een rijbewijs. Examen alleen is al 362,50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

er is ook zoiets als "code 96" om iets hoger te gaan. 4.25T dacht ik. Maar dat is bijna even moeilijk als een BE te halen (en dan is de limiet 7T).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@bjp Ja, code 96 ook wel bekend als "B+". Maar het examen daarvoor is gelijk aan het examen voor BE. Dus je zou wel gek zijn om dan niet gewoon BE te laten registreren... Dit is in NL zo, mogelijk is het examen in andere landen van de EU wel anders (eenvoudiger).

Bij BE is de limiet 3.500kg voor de aanhanger alleen (trekhaaklast). Tenzij je een 'oud BE' hebt, dan is er geen beperking aan de maximale trekhaaklast... Ik heb toevallig zo'n oud BE (gehaald toen ik 22 jaar was, handig met de paardentrailers :+). Oud of nieuw BE is in de praktijk volgens mij zelden een beperking. In relatie tot kamperen in ieder geval niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • Laatst online: 17-09 19:27
Yukkie schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:02:
Gisteren mijn verjaardagscadau geïnstalleerd op m'n bus, een 150WP paneel. Afgelopen zomer viel het mij op verschillende campings op dat ik zo ongeveer de enige (bus)camper was zonder zonnepaneel. Trouwe kijkers weten wellicht dat ik al een solartas heb. Maar die gebruik ik eigenlijk nauwelijks met mijn nieuwe bus, omdat de doorvoer van de kabel naar buiten onhandig is. Er moet dan altijd een deur of een raam open staan. Als ik overdag weg ben, vind ik dat niet heel erg aantrekkelijk. Nu worden de boordaccu's ook wat slechter (het zijn denk ik nog de originele en zijn dus 7-8 jaar oud), dus hopelijk kan ik ze met wat extra bijladen nog een beetje extra levensduur meegeven. (ja ja, ik weet het, het middel is duurder dan de kwaal, maar dit is leuker dan twee nieuwe accu's). Zoals je kunt zien, valt het paneel mooi in het dak profiel. Doordat de luifel net iets hoger is dan het dak, is de bus ook niet hoger geworden, dus ik kan nog steeds (bijna) iedere parkeergarage in :)

[Afbeelding]
Misschien nog een zonnelader er parralel bijzetten voor een extern flexibel paneel aan te sluiten. 20m snoer erbij en je kan bijna altijd maximaal de zon pakken Dat is met een vast paneel op je dak wat minder kanrijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

trouwens ik ga wss ook een BE proberen te halen.

Lijkt me gemakkelijker dan telkens de caravan wat lager via F.2 terug in te schrijven bij elke nieuwe auto.

Gezien we richt PHEV/EV gaan, worden de lege gewichten maar ook de MTMs van de auto's altijd maar groter.

Zelf het Duitse ADAC stelde voor om alle B-rijbewijs sowieso van 3.5T naar 4.25T te zetten, wegens de EV tendens. Neem bijvoorbeeld een VW ID.4, 2690kg MTM. Je mag niet veel caravan MTM meer hebben (3500 - 2690 = 810kg MTM).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 14:09

WeirdEye

Eindbaas

JanHenk schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:53:
[...]

Je uitleg begrijp ik niet helemaal.

Caravan heeft een maximaal toegestane massa (MTM) van 1.360kg.
De auto heeft een maximaal trekgewicht van 1.300kg.

De caravan mag dus maximaal 1.300kg wegen om door deze auto te worden getrokken. Asdruk, dus exclusief het gewicht op de kogel (kogeldruk). Zolang het daar binnen blijft, is er geen enkel probleem. Even langs de weegbrug en je weet het. Tot zover het antwoord op de vraag van @greatgonzo...

Dan het benodigde rijbewijs, dat is (in tegenstelling tot voorgaand) alleen afhankelijk van de maximaal toegestane massa van de combinatie. Die van de caravan weten we, dat is 1.360kg. Bij meer dan 3.500kg voor de combi heb je BE nodig. Het omslagpunt ligt bij een toegestane massa van de auto van (3.500 minus 1.360) 2.140kg. Bij meer dan dat, is BE nodig. Is de MTM voor de auto lager dan dat, dan is rijbewijs B voldoende.

Stel nu dat je auto 2.200kg MTM heeft en je hebt geen rijbewijs BE. Dan heb je een probleem, immers 2.200kg + 1.360kg = 3.560kg. Dat is een BE combi. Je kunt dan door de caravan 60kg terug te zetten op papier, dus 1.300kg MTM, alsnog met rijbewijs B toe. En omdat ik dit geval de auto toch niet meer dan dat mag trekken, kost je dat verder niets behalve een paar tientjes voor het RDW.

Administratief nog verder terugzetten kan natuurlijk ook. Maar dan kom je op het punt dat er op gegeven moment geen laadvermogen in de caravan meer overblijft... Dan kun je beter BE halen. ;)

Zo ingewikkeld is het toch niet?
Dit klopt, maar ik meende ook dat bij B het MTM van de aanhanger niet boven trekgewicht van de auto mag uitkomen. Met BE gaat om wat daadwerkelijk is.

Is alleen lastig te vinden. Zelf heb ik BE gehaald, ik was afgelopen jaar voor nog geen 450 euro klaar :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
wienesroa schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:45:

Maar ik heb nog nooit "last"gehad van de 230 breedte. Soms even opletten bij tolpoortjes. En bochtje iets ruimer nemen. Maar als de spigels erdoor passen, past de caravan er ook langs. ;-)
Maar bij een caravan die 20cm minder breed is, kunnen (mogen) de spiegels ook 20cm minder ver uit elkaar geplaatst worden. En heb je op een smal weggetje met tegenliggers dus alsnog 20cm meer 'lucht'.

Pagina: 1 ... 236 ... 277 Laatste