8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Size does matter. En ik kampeer vaak, dus ik weet ook dat sommige stellen zich op de camping zich niet realiseren dat tentdoek niks dempt als ze 's avonds laat te keer gaan. Maar gaan we hier nu ook al de grootte van de stang bespreken ?bjp schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:37:
[...]
ik ga je moeten tegenspreken - ik had ondertussen al eentje besteld van 19 nog voor ik de caravan ging afhalen. Maar het is.... 23!
En de wielbouten zijn 17 dacht ik.
Dus nu heb ik een stang van 19, zonder enig nut
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
LOLOekiejoekie schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:58:
[...]
Size does matter. En ik kampeer vaak, dus ik weet ook dat sommige stellen zich op de camping zich niet realiseren dat tentdoek niks dempt als ze 's avonds laat te keer gaan. Maar gaan we hier nu ook al de grootte van de stang bespreken ?(of bedoelden jullie dat niet ???)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Om precies te zijn de grootte van de dopbjp schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:37:
[...]
ik ga je moeten tegenspreken - ik had ondertussen al eentje besteld van 19 nog voor ik de caravan ging afhalen. Maar het is.... 23!
En de wielbouten zijn 17 dacht ik.
Dus nu heb ik een stang van 19, zonder enig nut

Dance with the stars
- 2x Coleman 400 Peak1 van 1983 en 1984, deze hebben een aparte hendel om luchttoevoer te regelen, heel apart en had ik nog niet eerder gezien
- 5x Coleman Peak1 550, van 1990
- 4x Coleman 442 Feather, 1993 en 1994, en 2 uit 2000.
- Ik heb de 550's nog niet geprobeerd, 2 zijn er gedemonteerd en iemand heeft ooit het gaskabeltje uit de generators getrokken....
- Van de 400 Peak1's was er 1 die het direct deed. Beetje slotspray in het pompje, brandstof erin, pompen, bijna direct druk, aansteken en werken.
- De Feather 442's zijn het modernst, en het makkelijkst in gebruik en daarmee het meest geschikt voor inzet door scouts, maar geen enkele wilde druk opbouwen... Dus daar ga ik nieuwe pomp rubbertjes voor bestellen
[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 07-10-2024 15:54 ]
Zijn die rubbers niet inmiddels gewoon vergaan? Kun je ze niet beter vervangen?FastFred schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:51:
Heb bij het opruimen van een opslagloods van scouting een krat met 11 Coleman branders gevonden waar niemand het bestaan nog van wist, dus ben die weer gangbaar aan het maken.Ik ben eens benieuwd wat voor olie erin 'hoort' om die pomprubbers weer wat soepel te krijgen. Ik heb reguliere WD40, en een busje slotenspray. Het originele Coleman spul is echt heel erg duur. Naaimachine olie schijnt hiervoor bruikbaar te zijn.
- 2x Coleman 400 Peak1 van 1983 en 1984, deze hebben een aparte hendel om luchttoevoer te regelen, heel apart en had ik nog niet eerder gezien
- 4x Coleman 442 Feather, 2x 1993 en 1994, en 2 uit 2000.
- Ik heb de 550's nog niet geprobeerd, 2 zijn er gedemonteerd en iemand heeft ooit het gaskabeltje uit de generators getrokken....
- Van de 400 Peak1's was er 1 die het direct deed. Beetje slotspray in het pompje, brandstof erin, pompen, bijna direct druk, aansteken en werken.
- De Feather 442's zijn het modernst, en het makkelijkst in gebruik en daarmee het meest geschikt voor inzet door scouts, maar geen enkele wilde druk opbouwen... Dus daar ga ik nieuwe pomp rubbertjes voor bestellen
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ga je nog een paar weken extra weg, is het zeker een rekensommetje waard.
JaMaaT schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:50:
@greatgonzo
Wij hebben 3 jaar geleden een caravan gekocht om te proberen als jong gezin. Daarom een goedkope gekocht. Ding is echter 25jaar oud maar zie eigenlijk nog geen reden om deze nu weg te doen (kids passen nog prima in de stapelbedden. Zodra ze in een eigen tentje willen eens kijken naar een andere indeling).
Met andere woorden, deze is met z'n 25 jaar nog lang niet op.
Met goed onderhoud is een caravan heel lang goed te houden.
Ze zouden niet hard moeten zijn en vermoedelijk met het in de olie leggen ga je het niet herstellen.FastFred schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:55:
Vergaan niet, zien er nog prima en intact uit, maar zijn gewoon droog en verhard dus sluiten niet meer af.
Zou eerder kijken naar nieuwe rubbers. Desnoods van andere merken oid
https://www.qvist.nl/qvis...len.html?manufacturer=483
Zit hier eventueel iets tussen?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Nu nog mijn vraag over welke olie gebruikt men het liefst voor die rubbertjes.
[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 07-10-2024 16:23 ]
Weet niet wat voor bus je hebt van Coleman maar kijk eens naar de ingrediënten/samenstelling. Die staat vaak wel op de zijkant/online. Zou wel olie/spul pakken wat daar het meeste op lijkt. Het is duur maar het zal vermoedelijk met een reden een stuk duurder zijn dan andere producten.FastFred schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:22:
@Touchdomex Ah die website was dat! Ik wist de naam niet meer. Ik kon overal alleen maar die rebuild kitjes krijgen waar dan een bruin leertje in zit ipv dat neopreen rubbertje, dat heb ik ooit al eens geprobeerd, en dat werkt niet en past niet. En hier hebben ze ook gewoon alleen dat rubbertje en het clipje, dat zocht ik!
Nu nog mijn vraag over welke olie gebruikt men het liefst voor die rubbertjes.
Met 1300kg MTM op het plaatje van de caravan, zit ik wss al in de penarie met mijn Superb iV. Blijft er niet zoveel MTM over voor de auto (2200kg). Laat staan dat de Toyota RAV4 PHEV het volgend jaar mag...
Of is het de feitelijke lading dat telt?
[ Voor 8% gewijzigd door bjp op 07-10-2024 20:19 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
@bjp is een Vlaming, misschien dat de regels daar anders zijn (niet die van B rijbewijs max 3500kg, dat is een Brussel regel)
[ Voor 9% gewijzigd door aReaRe op 07-10-2024 20:49 ]
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
https://www.vlaanderen.be...rijbewijs-b-code-96-en-be
(Of ff zelf Googlen volgende keer
Ik ben toch malle pietje niet!
Eens, alleen wij hebben een caravan gekocht meer voor de kids. En juist nu je m hebt ga je wel vaker weg. Wij pakken m gemiddeld 4x per jaar tot nu toe. Vaker lukt niet ivm andere verplichtingen.djiedjee schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:00:
Als het alleen gaat om 3 weken in de zomervakantie is heeft het kopen van een caravan niet zo'n goed business case als je echt kosten meetelt (zoals hier al behoorlijk uitgebreid benoemd).
[...]
Nu vinden we het zelf ook beiden fantastisch. Wellicht als de kids niet meer mee gaan dan wellicht nog steeds met de caravan op pad.
Hi Ha Hopjesvla
De 400 peak 1 heeft geen luchttoevoerregeling. Het heeft een brandstof toevoerregeling (de dunne met zwarte dopje) en een choke (tank dicht, stand voor aansteken en stand voor als de brander goed in bedrijf is).FastFred schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:51:
Heb bij het opruimen van een opslagloods van scouting een krat met 11 Coleman branders gevonden waar niemand het bestaan nog van wist, dus ben die weer gangbaar aan het maken.Ik ben eens benieuwd wat voor olie erin 'hoort' om die pomprubbers weer wat soepel te krijgen. Ik heb reguliere WD40, en een busje slotenspray. Het originele Coleman spul is echt heel erg duur. Naaimachine olie schijnt hiervoor bruikbaar te zijn maar ik ben eens benieuwd naar ervaringen.
- 4x Coleman 442 Feather, 1993 en 1994, en 2 uit 2000.
De 442's moet je het ventiel controleren. Die kan vast zitten (er komt geen lucht in de tank) of te los (er komt benzine in de pompkamer). Maar eerst leertje vervangen idd dat is altijd goed.
qua smering gewoon witte vaseline (zuurvrij) of camelia olie
Neem een 4x4 versie, daar kom je verder mee....Hopjesvla79 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:50:
Iemand nog een goede tip voor camper verhuur op IJsland? Ik heb natuurlijk al het een en ander zelf gevonden maar hoor graag ervaringen van hier (als ze er zijn)
ik doelde eigenlijk meer op verhuurbedrijven ;-)zuma schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:39:
[...]
Neem een 4x4 versie, daar kom je verder mee....
Hi Ha Hopjesvla
Snap ik maar mensen willen vaak nog wel eens vergeten dat in Ijsland er niet veel verhard is....Hopjesvla79 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:40:
[...]
ik doelde eigenlijk meer op verhuurbedrijven ;-)
Want werkelijk élke tegenligger kan je voorruit aan gort rijden, en afhankelijk van je gekozen F-wegen zijn ze van relatief comfortabel tot erg matig..
Zelf hebben we destijds ook bij kuku campers gekeken, maar uiteindelijk voor een reguliere 4x4 en Airbnb/booking de overnachtingen geboekt
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
kuku heb ik inderdaad ook al voorbij zien komen. Het alternatief om alleen auto te nemen en dan combi kamperen/hotel oid is zeker nog een alternatief. Zeker gezien de prijzen van de verhuurcampers..GAIAjohan schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:57:
Ik zou gewoon meerdere bedrijven bekijken en vooral de voorwaarden mbt schade en verzekeringen aan een grondige blik onderwerpen.
Want werkelijk élke tegenligger kan je voorruit aan gort rijden, en afhankelijk van je gekozen F-wegen zijn ze van relatief comfortabel tot erg matig..
Zelf hebben we destijds ook bij kuku campers gekeken, maar uiteindelijk voor een reguliere 4x4 en Airbnb/booking de overnachtingen geboekt
Qua verzekeringen..dat is bekend. Qua noodzaak 4x4 moeten we nog even kijken of we dat doen of dat we ons "beperken" tot de ringweg.
Voor nu voornamelijk op zoek naar ervaringen met lokale verhuurders van campers (en doe auto's er ook maar bij maar dat valt een beetje buiten de scope van kamperen).
Hi Ha Hopjesvla
Camper? Lekker wat huisjes daar boeken in de middle of nowhere joh. Hebben zowat allemaal ook een hottub. En dan 4wiel aangedreven auto huren en daarmee het binnenland in, met een camper zit je vast aan de ringHopjesvla79 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:50:
Iemand nog een goede tip voor camper verhuur op IJsland? Ik heb natuurlijk al het een en ander zelf gevonden maar hoor graag ervaringen van hier (als ze er zijn)
Tijdsbestek hiervoor? Toch wel zo’n 3-4 week, en dan heb je eigenlijk geen F-weg gezien
Vergis je niet in de afstanden, zeker icm lage maximum snelheid van 90kmh. Restaurantjes zijn meestal best goed, maar net als in rural VS en Canada is het dan tegelijk ook een kamerverhuur, benzinepomp en supermarkt.
Ons verhuurbedrijf was Greenmotion, maar of dat de beste keuze was weet ik niet. Wel gelukkig geen gezeik gehad met onze voorruit vol pitten.
[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 08-10-2024 20:24 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
maar misschien wil ik dat wel joh.toolkist schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:05:
[...]
Camper? Lekker wat huisjes daar boeken in de middle of nowhere joh. Hebben zowat allemaal ook een hottub. En dan 4wiel aangedreven auto huren en daarmee het binnenland in, met een camper zit je vast aan de ring
Hi Ha Hopjesvla
:strip_exif()/f/image/EDmf8JDAhhS5hP8RCVRuFlrh.jpg?f=fotoalbum_large)
Slapen als een stel zwervers ..
Camperplaats onder de brug bij Dinan in Bretagne.
We stonden er overigens niet alleen.
:strip_exif()/f/image/qI3VIY7rGPLlnUEBNZmGP0GP.jpg?f=fotoalbum_large)
Zee net te fris om in te zwemmen, alhoewel sommige locals daar anders over dachten. ..

Zowel het plaatsje als de camperplaats zijn wel aanraders

:strip_exif()/f/image/2ypW2OItYD4YeqyTyVMgF2iT.jpg?f=fotoalbum_large)
Onze eerste camper trip als gezinnetje is overigens goed bevallen.
Rondje Bretange gedaan in 2,5 week.
En gelukkig pas op de teug weg pech gekregen, startmotor defect toen we weer wilde weg rijden na een sanitaire stop.
Ik kreeg het niet ter plekke gefixed, maar had wel een sleepkabel bij ons.
Dus met hulp van een erg vriendelijke Zwitser in een VW T5 (werk)busje) liep ons campertje na 20 meter slepen weer.
Plan was tot net voor dat moment om in 2 dagen rustig naar huis te toeren, nog ergens te gaan zwemen, stadje kijken enz.
Maar dat veranderde in: in 1 streep naar huis, zonder de motor uit te zetten.
Dus nog even boodschappen doen: ik wachten in de camper met lopende motor
Eten bij de Mac: mijn vrouw wachten in de camper met lopende motor, ik met mijn dochterje de mac in om snel wat eten te halen.
Tanken: je raad het al, motor laten lopen en tank vol gekapt
Nog 1 sanitaire stop: motor laten lopen.
Die rit was nog iets van 600km, en daar begonnen we pas aan om een uurtje of 4 in de middag..

Om 01:15 uur rolde ik de camper achteruit onze oprit op en kon het ding uit.
Maar los van dat smetje, Bretange is echt tof.
leuke steden, mooie natuur, stranden, wandelingen, geschiedenis, echt tof.
We hebben super weer gehad, hele dagen op het strand schelpen kunnen zoeken.
Foto bij St. Malo op het strand net buiten de stadsmuur.
:strip_exif()/f/image/2Keclt9LBzQL7nzZblFy4yNi.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog eentje om het af te leren, gemaakt vanaf het dak van onze camper op een camperplaats nabij Quiberon
:strip_exif()/f/image/VHDgrjzjb8i8BlCuDFB4t42C.jpg?f=fotoalbum_large)
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 09-10-2024 08:53 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Ah helder voor wat betreft die 400 Peak 1.zuma schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:35:
[...]
De 400 peak 1 heeft geen luchttoevoerregeling. Het heeft een brandstof toevoerregeling (de dunne met zwarte dopje) en een choke (tank dicht, stand voor aansteken en stand voor als de brander goed in bedrijf is).
De 442's moet je het ventiel controleren. Die kan vast zitten (er komt geen lucht in de tank) of te los (er komt benzine in de pompkamer). Maar eerst leertje vervangen idd dat is altijd goed.
qua smering gewoon witte vaseline (zuurvrij) of camelia olie
En ik heb gisteravond zowaar een 442 aan de praat gekregen. Zondag wilde deze net als de andere 442's geen druk opbouwen. Heb er 1 helemaal uit elkaar gehad op het kraantje na, schoongemaakt etc. en weer in elkaar.
Gisteravond die 442 dus weer geprobeerd en bouwde direct druk op, beetje brandstof erin, pompen, aangestoken en direct een sterke blauwe vlam
Als het goed is krijg ik deze week nog een partij neopreentjes en clipjes binnen voor de rest.
Hoe check ik dat ventiel? Ik heb van een aantal branders al die 4-kantige as in het pomphuis geheel verwijderd maar daar zit verder niks aan waar ik iets mee kan. Van diverse internet bronnen begrijp ik dat daar onderin een kogelventiel hoort te zitten die lucht in de tank laat, maar niet eruit. Maar zonder de tank doormidden te zagen is er volgens mij geen manier om bij die kogel te komen?
Voor het verwijderen van een ventiel uit het pomphuis is een speciale tool verkrijgbaar maar je kan het ook zelf maken. Ik zelf gebruik een slagschroevendraaier met een verlenging en een enorme platte bit. Waarom de slag? Omdat dat ventiel soms ernstig vast zit. Maar hij is er uit te schroeven. https://www.oldtowncolema...s-check-valve-remover.htmFastFred schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:24:
[...]
Ah helder voor wat betreft die 400 Peak 1.
En ik heb gisteravond zowaar een 442 aan de praat gekregen. Zondag wilde deze net als de andere 442's geen druk opbouwen. Heb er 1 helemaal uit elkaar gehad op het kraantje na, schoongemaakt etc. en weer in elkaar.
Gisteravond die 442 dus weer geprobeerd en bouwde direct druk op, beetje brandstof erin, pompen, aangestoken en direct een sterke blauwe vlam![]()
Als het goed is krijg ik deze week nog een partij neopreentjes en clipjes binnen voor de rest.
Hoe check ik dat ventiel? Ik heb van een aantal branders al die 4-kantige as in het pomphuis geheel verwijderd maar daar zit verder niks aan waar ik iets mee kan. Van diverse internet bronnen begrijp ik dat daar onderin een kogelventiel hoort te zitten die lucht in de tank laat, maar niet eruit. Maar zonder de tank doormidden te zagen is er volgens mij geen manier om bij die kogel te komen?
campingaz 907: 2.7kg propaan, ofwel 16.9/2.7 = 6.25eur/kg.
zelf mijn Benegas light van 10kg was maar 59.95eur (bij de caravanwinkel, niet de goedkoopste). De stalen flessen zijn goedkoper per kg propaan (typisch onder de 3eur/kg in flessen, bijvoorbeeld https://www.practigas.be/gasprijzen/)
[ Voor 62% gewijzigd door bjp op 09-10-2024 12:14 ]
https://www.karwei.nl/ass...gaz-907-vulling/p/B555564Kevinns schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:08:
En nu niet meer klagen over de hoge Campingaz prijzen a.u.b.
[Afbeelding]
En hier ff 45 euro aftikken. Ik zeg we worden zwaar gediscrimineerd, die rijke Hollanders ff uitknijpen.
Geen idee wat voor type camper je zoekt en wat je budget is, maar wij hebben 10 jaar geleden een Dacia Dokker 'camper' (busje met een matras, en boven het voeteneind bakken met tafeltje, stoeltjes en kookspullen) gehuurd bij https://www.kukucampers.is/. Relatief goedkope manier om het eiland te verkennen (zeker gezien toen wildkamperen nog legaal was). En makkelijker dan een tent, gezien de kans op slecht weer. In twee weken de hele ringweg ermee gereden. Gravelwegen gaan er ook prima mee, maar F wegen kunnen niet, dus het binnenland kan je er niet mee in.Hopjesvla79 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:50:
Edit:
Nog een filmpje van de roadtrip teruggevonden ter inspiratie:
[Roadtrip Ijsland 2014]
[ Voor 9% gewijzigd door Thy... op 09-10-2024 16:16 ]
ha ja dat is nog wel handig om te vermelden: maximaal formaat buscamper. Is maar voor 2 personen dus z'on Dokker zou idd een idee zijn .Thy... schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:04:
[...]
Geen idee wat voor type camper je zoekt en wat je budget is, maar wij hebben 10 jaar geleden een Dacia Dokker 'camper' (busje met een matras, en boven het voeteneind bakken met tafeltje, stoeltjes en kookspullen) gehuurd bij https://www.kukucampers.is/. Relatief goedkope manier om het eiland te verkennen (zeker gezien toen wildkamperen nog legaal was). En makkelijker dan een tent, gezien de kans op slecht weer. In twee weken de hele ringweg ermee gereden. Gravelwegen gaan er ook prima mee, maar F wegen kunnen niet, dus het binnenland kan je er niet mee in.
Hi Ha Hopjesvla
Niet mee eens.djiedjee schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:00:
Als het alleen gaat om 3 weken in de zomervakantie is heeft het kopen van een caravan niet zo'n goed business case als je echt kosten meetelt (zoals hier al behoorlijk uitgebreid benoemd).
[...]
Onze Fendt 510 uit 1998 hebben we in 2004 bij de dealer gekocht voor 7500 euro.
Nu, 20 jaar later, staan die op marktplaats tussen de 6 en 7k. Dus de afschrijving is nagenoeg nul. Maar dit heeft natuurlijk ook te maken met de huidige nieuwprijzen van caravans.
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Zelfs mijn nieuwe caravan (zie signature mei 2021) is nu al €3000 meer waard als ik de dealer moet gelovenBeaM-R schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:43:
[...]
Niet mee eens.
Onze Fendt 510 uit 1998 hebben we in 2004 bij de dealer gekocht voor 7500 euro.
Nu, 20 jaar later, staan die op marktplaats tussen de 6 en 7k. Dus de afschrijving is nagenoeg nul. Maar dit heeft natuurlijk ook te maken met de huidige nieuwprijzen van caravans.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Echt niet.aReaRe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:07:
[...]
Zelfs mijn nieuwe caravan (zie signature mei 2021) is nu al €3000 meer waard als ik de dealer moet geloven
Wij wilden een nieuwe 2024 model Knaus 460UE aanschaffen. (op de beurs)
We konden voor onze 2021 Knaus €6000 minder krijgen dan we er zelf voor betaald hebben in 2021.
Dus dat zijn fabels.
Een beetje verlies calculeer je altijd wel in.
Maar dit samen met de gestegen prijzen (dit model was in 2021 €500 duurder dan de onze).
Heeft ons doen besluiten het lekker te blijven doen met de 420QD van 2021
- de eerste paar jaren na nieuwkoop verlies je waarde, zou je verkopen
- daarna "vlak dat af" en is er een kans dat de 2dehands prijzen wat stijgen met de tijd (wegens ook inflatie algemeen - 10k eur van 5 jaar terug is niet hetzelfde als 10k eur van nu).
Met al iets oudere caravans kan je dus ongeveer verkopen na een paar jaar voor hetzelfde bedrag, en dus "gratis" reizen ertussenin (op de lopende kosten zoals keuring/verzekering/... na).
Een gelijkaardig verhaal tegenwoordig bij auto's die ook significant duurder geworden zijn de laatste jaren.
Zijn caravan is exact even oud als de onze .
Dus daar zou je dezelfde afschrijving op moeten hebben.
En dat blijkt als je er echt serieus op ingaat dus niet waar.
Wilde net vragen of het Dinan was en pas bij quoten zag ik het zinnetje tussen de twee foto's.Bommes schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:48:
Eentje van onze afgelopen vakantie.
[Afbeelding]
Slapen als een stel zwervers ..![]()
Camperplaats onder de brug bij Dinan in Bretagne.
We stonden er overigens niet alleen.
[Afbeelding]
Zee net te fris om in te zwemmen, alhoewel sommige locals daar anders over dachten. ..bbrrr.
Zowel het plaatsje als de camperplaats zijn wel aanraders![]()
[Afbeelding]
Leuke stad en regio daar, wij hebben nog een keer op een camping verderop gestaan een stukje wandelen langs de rivier.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heeft iemand nog pareltjes?
Ik heb 4 jaar op camping de Heigraaf in Woudenberg gestaan. Maar ik gok dat die echt al vol is. In augustus/september kwamen er altijd al mensen zoeken op de velden naar beschikbare plekken voor het seizoen erna. Je moest als seizoenshouder ook altijd in augustus/september aangeven of je wel of niet volgend jaar weer terug kwam.SmashCruiser schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:37:
Schijnbaar zijn wij wat aan de late kant met het reserveren van een plekje op/ rond de Heuvelrug. We hadden er twee op het oog, maar de eerste heeft helaas geen beschikbaarheid meer voor het voorseizoen 2025. De ander had in het verleden wel een voor- en naseizoen arrangement, maar bieden hem alleen nog maar aan voor het hele kalenderjaar. Dit is de eerste keer dat wij naar een seizoen plek kijken, we hebben ons iets verkeken op de beschikbaarheid.
Heeft iemand nog pareltjes?Er zijn niet veel eisen. We hebben twee jonge kinderen waarvoor een speeltuin en wat ruimte wel erg fijn zijn.... Het belangrijkste voor ons zijn de reisafstand en de bosrijke omgeving met MTB, fiets en wandel mogelijkheden. De heuvelrug it is, maar nu nog een camping.
Je kan bellen, maar de kans is nihil. Prima camping, ligt er wel aan waar je staat. Er zijn hele lanen, of meer ronde veldjes met wat bomen.
Wij stonden op een heel klein veldje met een 6 tal "buren". Heerlijke tijd gehad. Maar uiteindelijk worden de kinderen groter, die wilde niet meer elke weekend gaan. Tevens wilde wij wel eens met de caravan ook wat verder op vakantie.
Camping ligt wel redelijk in een gelovig gebied. Zo is er op zondag een kerkdienst op de camping. Er wordt niks opgedrongen, dus als je wilt mag je gaan anders niet.
Helaas wordt dan wel een zondag een rustdag gezien, dan mag je niet afbreken. Al heb ik me daar nooit aan gehouden...
Qua fietsen: Je kan zo route Woudenberg fietsen (wel apart vignet voor nodig), heb ik ook enkele jaren gedaan. De omgeving is heel mooi om te fietsen en wandelen en ik heb er zelfs voor een huis gekeken om definitief te verhuizen. Uiteindelijk (nog) niet gedaan.
Succes met de zoektocht!
[ Voor 23% gewijzigd door Xavier op 15-10-2024 08:23 ]
Maar het lierderholt in Beekbergen voldoet wel verder aan jouw eisen.
https://www.lierderholt.n...5R6-Cu92rrwBoC5akQAvD_BwE
We nemen voor iedereen de winterdekbedden mee en natuurlijk voldoende laagjes kleding (met name voor de ochtenden).
We twijfelen wat over het type kachel om mee te nemen. We hebben sowieso een elektrische staan (Duux Threesixty, max 1800W), welke gezien het wattage ook gebruikt kan worden op de beoogde camping (10A), waarbij alleen even opgelet moet worden dat koffie/thee niet tegelijk wordt aangezet.
Ik heb óók recent een petroleumkachel besteld. Hoewel de afmetingen vooraf bekend waren, is deze in het echt ook behoorlijk fors. Ik vraag me af of we dat nodig gaan hebben om het 'behaaglijk' genoeg te maken.
Wie heeft een wijze tip voor mij
Dance with the stars
Nodig misschien niet, maar het is een mooi moment om te ervaren wat het prettigste werkt voor jou?robbierzz schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:18:
Ik heb óók recent een petroleumkachel besteld. Hoewel de afmetingen vooraf bekend waren, is deze in het echt ook behoorlijk fors. Ik vraag me af of we dat nodig gaan hebben om het 'behaaglijk' genoeg te maken.
Wie heeft een wijze tip voor mij?
De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?
Olielampen of petroleumkachels, als die omvallen heb je wel een probleem met de geur van de brandstof die nogal penetrant is. Kleding kan je wassen, een tent wordt lastiger.robbierzz schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:18:
Ik heb een praktijkvraag. Komende week gaan we met de vouwwagen naar de Veluwe. Op zich best prima weersvoorspelling, best droog, met temperaturen varierend tussen de 16-19 graden. Nachttemperatuur is 8 op z'n koudst.
We nemen voor iedereen de winterdekbedden mee en natuurlijk voldoende laagjes kleding (met name voor de ochtenden).
We twijfelen wat over het type kachel om mee te nemen. We hebben sowieso een elektrische staan (Duux Threesixty, max 1800W), welke gezien het wattage ook gebruikt kan worden op de beoogde camping (10A), waarbij alleen even opgelet moet worden dat koffie/thee niet tegelijk wordt aangezet.
Wat ik vroeger deed met tent kamperen was een gaskachel van Campinggaz op een 904 / 907 gastank schroeven. Of een gaslantaarn, dit geeft naast warmte ook nog licht
Let op: ook hier gevaar op brand!
Wij hebben in het naseizoen altijd een Zibro laserkachel bij, deze bevalt ons erg goed.robbierzz schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:18:
Ik heb een praktijkvraag. Komende week gaan we met de vouwwagen naar de Veluwe. Op zich best prima weersvoorspelling, best droog, met temperaturen varierend tussen de 16-19 graden. Nachttemperatuur is 8 op z'n koudst.
Als je gezuiverde petroleum gebruikt uit die kannen van 20 liter, dan heb je van stank geen last.
Ik denk dat je het met een kachel van 1800 watt niet warm gaat krijgen.
Onze Zibro is 4000 watt en die had afgelopen weekend in de ochtend al hard te werken om het in de ochtend behaaglijk te krijgen in onze tent van 17m2.
In het naseizoen nog met de vouwwagen, heb je een eigen garage waar je hem eventueel nog kunt drogen of zo?robbierzz schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:18:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Thanks voor de inzichten allemaal. De petroleumkachel gaat gewoon mee. Zal daardoor in ieder geval behaaglijk worden :-) ! Het is idd zo’n Qlima kachel met kristal brandstof zou nagenoeg reukloos moeten zijn.Gonadan schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:05:
[...]
In het naseizoen nog met de vouwwagen, heb je een eigen garage waar je hem eventueel nog kunt drogen of zo?
En yes, met de wagen nog op pad
- op de oprit
- losse tent delen in een garage
- evt bij de stalling is het ook mogelijk

Dance with the stars
Veel plezier ermee de komende vakantierobbierzz schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:06:
[...]
Thanks voor de inzichten allemaal. De petroleumkachel gaat gewoon mee. Zal daardoor in ieder geval behaaglijk worden :-) ! Het is idd zo’n Qlima kachel met kristal brandstof zou nagenoeg reukloos moeten zijn.
En yes, met de wagen nog op pad. Het is een beetje een gok, maar ik heb wat opties om te drogen;
Toch hoop ik vooral op goed weer
- op de oprit
- losse tent delen in een garage
- evt bij de stalling is het ook mogelijk
, zodat ie gewoon droog ingeklapt wordt. Vooralsnog lijkt dat te lukken
. Voelt toch ook wel een beetje spannend
Een paar weken geleden stonden we in Portugal met 98% luchtvochtigheid en na 4 dagen was de tent nog niet droog, en de was ook niet 😅.
Onze ervaring op grote Spaanse campings (Las Dunas, Mas San Josep) is dat de badmeesters relatief streng zijn met dat soort zaken. Net als met bijvoorbeeld de verplichte badmuts in Italië. Wij hebben veel gefluit gehoord in ieder geval.kiefty14 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:04:
Wij willen deze zomer naar Spanje met het gezin (4 & 7). Maar zien dat iedere camping regel heeft m.b.t. het zwembad, dat je minimaal 1.20 moeten om van de glijbaan af te mogen. Nu twijfelen we om hier naar toe te gaan omdat mijn dochters graag glijdeniemand ervaring met de campings noord-spanje en de zwembaden?
Was voor de vakantie nog droog. Toen wel gezien dat er ergens wat sporen van oud vocht op een houten frame van een door bank zat. Dat deel toen vervangen, hopende dat het een oude, reeds herstelde lekkage was.
Dat was het dus niet.
Morgen eens aan de gang, kijken of ik kan vinden waar het vandaan komt.
Er zit een raam boven, dat is dus de eerste verdachte.
:strip_exif()/f/image/fRvUpr4sCAC8gWgvhhqePsBn.jpg?f=fotoalbum_large)
Onder het raam waar het licht brand in die foto.
Boven dat raam zit de Electra kast daar is alles nog droog.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
En de verplichte zwembroek in Frankrijk.Bootje schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:40:
[...]
Onze ervaring op grote Spaanse campings (Las Dunas, Mas San Josep) is dat de badmeesters relatief streng zijn met dat soort zaken. Net als met bijvoorbeeld de verplichte badmuts in Italië. Wij hebben veel gefluit gehoord in ieder geval.
Maar die snap ik dan weer wel.
Bizonder...Bommes schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:57:
Van de week een lek gevonden in onze camper. Zij wand is ergens wat zacht, vochtig en zwart verkleurd.
Was voor de vakantie nog droog. Toen wel gezien dat er ergens wat sporen van oud vocht op een houten frame van een door bank zat. Dat deel toen vervangen, hopende dat het een oude, reeds herstelde lekkage was.
Dat was het dus niet.
Morgen eens aan de gang, kijken of ik kan vinden waar het vandaan komt.
Er zit een raam boven, dat is dus de eerste verdachte. [Afbeelding]
Onder het raam waar het licht brand in die foto.
Boven dat raam zit de Electra kast daar is alles nog droog.
[ Voor 52% gewijzigd door Ramzzz op 18-10-2024 11:39 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Je bedoelt de verplichte pijploze zwembroek? Dat is juist mijn grote frustratie dat ik de afgelopen jaren in Frankrijk met zo'n ballenkneller kom opdagen om dan tot de conclusie te komen dat ik in de minderheid ben en werkelijk waar niemand er een punt van maakt als je een lange zwembroek aan hebt.Ramzzz schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:39:
En de verplichte zwembroek in Frankrijk.
Maar die snap ik dan weer wel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gonadan schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:41:
[...]
Je bedoelt de verplichte pijploze zwembroek? Dat is juist mijn grote frustratie dat ik de afgelopen jaren in Frankrijk met zo'n ballenkneller kom opdagen om dan tot de conclusie te komen dat ik in de minderheid ben en werkelijk waar niemand er een punt van maakt als je een lange zwembroek aan hebt.

Ja dat spreekt mij wel wat tegen, afgelopen jaar in Italië was alles zolang redelijk veilig alles geoorloofd. Dus met bootjes, banden en luchtbedden van de glijbanen het was allemaal geen probleemBootje schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:40:
[...]
Onze ervaring op grote Spaanse campings (Las Dunas, Mas San Josep) is dat de badmeesters relatief streng zijn met dat soort zaken. Net als met bijvoorbeeld de verplichte badmuts in Italië. Wij hebben veel gefluit gehoord in ieder geval.
Haha, inderdaad! Maar goed, wel extra tan! 😅Gonadan schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:41:
[...]
Je bedoelt de verplichte pijploze zwembroek? Dat is juist mijn grote frustratie dat ik de afgelopen jaren in Frankrijk met zo'n ballenkneller kom opdagen om dan tot de conclusie te komen dat ik in de minderheid ben en werkelijk waar niemand er een punt van maakt als je een lange zwembroek aan hebt.
Alle gekheid op een stokje: Vocht in een camper of caravan is gewoon k*t. Succes met traceren en repareren, hopelijk hoef je niet heel de boel overhoop te halen en is het een easy fix.
We've got that ring of confidence
Dat is wel heel extreem!kiefty14 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:59:
[...]
Ja dat spreekt mij wel wat tegen, afgelopen jaar in Italië was alles zolang redelijk veilig alles geoorloofd. Dus met bootjes, banden en luchtbedden van de glijbanen het was allemaal geen probleem
Wij waren afgelopen zomer in Italië op camping Mareblu (Toscaanse kust) en in dat postzegel zwembad mocht werkelijk niets. Stond ook op een krijtbord, wat allemaal niet mocht. Ik heb een review op Google geschreven met als tip dat ze dat bord wel wat korter mochten maken met alleen de tekst "No fun". Die werd niet geaccepteerd.
Ben er bang voor..Yukkie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:16:
@Bommes Nu je het zegt, er zit inderdaad een bizonvormige zwarte plek rond dat raam!
Alle gekheid op een stokje: Vocht in een camper of caravan is gewoon k*t. Succes met traceren en repareren, hopelijk hoef je niet heel de boel overhoop te halen en is het een easy fix.

Vanaf de plek waar ik het houten stukje frame al vervangen had, daar waar de vochtschade zichtbaar was, omhoog gezien voelt de zijwand zacht..

Dat is nooit goed.
De vorige eigenaar heeft alle ramen er al eens uit gehad, zitten gewoon netjes in de (nog zachte bitumen) kit.
Helaas hebben ze de hele binnenzijde van de camper voorzien van een dun laagje kurk dat ze wit hebben geverfd.
Ziet er leuk uit maar daarmee een heel stuk lastiger om de wand te ontleden...
(2 volwassenen, 2 kleine kinderen, Obelink Familia 6 + volledige inventaris (kastjes etc) ). Moet de aanhanger wel iets terugkeuren ivm het totale gewicht mbt max trekgewicht auto.
Op dit moment proppen we de auto (VW ID.4) vol en hebben nog een dakkoffer erop staan. Maar omdat we aankomend jaar naar Italië gaan willen we niet weer een te volle auto hebben.
Wat is jullie ervaring/advies?
[ Voor 16% gewijzigd door A.Geerts op 20-10-2024 16:00 ]
Tja.... 🤨
Wat vooraf te ruim lijkt blijkt in de praktijk vaak toch al snel vol. Ruimte is het schoolvoorbeeld van “beter mee verlegen, dan om verlegen”.A.Geerts schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:56:
Hoi, ik ben nieuw in dit topic maar heb een vraagje. Wij willen graag een bagageaanhanger kopen. Nu hebben we een anssems GT-VT1 1500 op het oog (inhoud bak: 250x125x83) prijs is heel interessant. Nu twijfelen we een beetje of deze niet veel te groot is voor ons.
(2 volwassenen, 2 kleine kinderen, Obelink Familia 6 + volledige inventaris (kastjes etc) ). Moet de aanhanger wel iets terugkeuren ivm het totale gewicht mbt max trekgewicht auto.
Op dit moment proppen we de auto (VW ID.4) vol en hebben nog een dakkoffer erop staan. Maar omdat we aankomend jaar naar Italië gaan willen we niet weer een te volle auto hebben.
Wat is jullie ervaring/advies?
🤣 thanks!Den_S85 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:06:
[...]
Wat vooraf te ruim lijkt blijkt in de praktijk vaak toch al snel vol. Ruimte is het schoolvoorbeeld van “beter mee verlegen, dan om verlegen”.
Tja.... 🤨
De regels varieren in Italie per provincieBootje schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:38:
[...]
Dat is wel heel extreem!![]()
Wij waren afgelopen zomer in Italië op camping Mareblu (Toscaanse kust) en in dat postzegel zwembad mocht werkelijk niets. Stond ook op een krijtbord, wat allemaal niet mocht. Ik heb een review op Google geschreven met als tip dat ze dat bord wel wat korter mochten maken met alleen de tekst "No fun". Die werd niet geaccepteerd.
Toscane = streng, dus daar overal badmutsen, geen ballen en niet springen.
ga je naar Lazio of Umbrie, dan is het veel soepeler.
kijk dus tevoren de regels na, het is niet de campingbaas, maar de provincie/overheid die die regels bepaald.
specs : wil je niet weten
Beetje afschrijving hou je echt wel als je een nieuwe koopt. April 2022 een Fendt Tendenza 515 SG gekocht. Nu er gezinsuitbreiding is gekomen afgelopen voorjaar bleek dat de indeling ons niet meer beviel en zijn we gaan kijken of er een indeling was die ons wel beviel.ronk1961 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:36:
[...]
Echt niet.
Wij wilden een nieuwe 2024 model Knaus 460UE aanschaffen. (op de beurs)
We konden voor onze 2021 Knaus €6000 minder krijgen dan we er zelf voor betaald hebben in 2021.
Dus dat zijn fabels.
Een beetje verlies calculeer je altijd wel in.
Maar dit samen met de gestegen prijzen (dit model was in 2021 €500 duurder dan de onze).
Heeft ons doen besluiten het lekker te blijven doen met de 420QD van 2021
Uiteindelijk uitgekomen op ene Fendt Bianco 515 SKF.
Toen we een dealer om een inruilvoorstel vroegen bleek dat we maar liefst €7000,- zouden hebben afgeschreven in 2,5 jaar. Toen besloten om hem particulier te verkopen. Dat is binnen 6 dagen gelukt met €2100,- afschrijving. En dat terwijl die modellen bij dealers te koop staan voor ongeveer de zelfde prijs die wij er in 2022 voor hebben betaald....
Omdat we toch niet gingen inruilen stond de deur naar Duitsland open en uiteindelijk een voorraadmodel Fendt Bianco Ativ 515 SKF gekocht met ongeveer 20%! korting op de Nederlandse catalogusprijs. Zodoende voor enkele duizenden euro's de overstap kunnen maken.
Komende zaterdag gaan we hem ophalen
En dat klopt volgens mij ook niet helemaal.dijkmane schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:19:
[...]
De regels varieren in Italie per provincie
Toscane = streng, dus daar overal badmutsen, geen ballen en niet springen.
ga je naar Lazio of Umbrie, dan is het veel soepeler.
kijk dus tevoren de regels na, het is niet de campingbaas, maar de provincie/overheid die die regels bepaald.
Voor zover ik weet mag je als je een water controle laat uitvoeren iedere X dagen voor een overheidsinstantie het zwembad badmutsvrij maken.
Die controle loopt echter goed in de papieren en daarom laten niet alle campingeigenaren dat doen, waardoor ze dus een badmutsplicht hebben.
Dat ziet er behoorlijk ernstig en structureel uit. Nu dacht ik dat je wel hield van zulke hobby projecten maar dit gaat welllicht een paar bruggen te ver.Bommes schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 07:41:
[...]
Bedankt, ik heb het nodig
[Afbeelding]
Heb er flink buikpijn van![]()
Het is altijd erger dan je in eerste instantie denkt. En hier dus ook.
nachtmerrie idd!Bommes schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 07:41:
[...]
[Afbeelding]
stevige reminder dat water echt problematisch is.
vraagje bij nieuw: waarom bouwen ze nog met hout? zou plastiek en/of aluminium niet beter zijn? Traditie? gemakkelijker te bewerken? Zou een houtsoort welke *wel* tegen water kan niet beter zijn?
De caravan ondersteunt beide mogelijkheden.
Naar gewicht balans en plaats nodig, lijkt me "vooraan" beter. Maar minder handig als je in de "frunk" wil van je caravan.
De laatste keer had ik een plooifiets kunnen lenen, en deze in de autokoffer gelegd... Maar mss niet zo handig.
@Magicw00b Wij hebben in 2022 ook een nieuwe caravan gekocht in Duitsland, zelfs zonder voorraad actie viel het enkel duizenden euro's goedkoper uit dan via de Nederlandse dealer.
Alleen de rit vanuit Duitsland naar huis is een 'risico'. Ik kon destijds geen verzekering vinden die de caravan wilde verzekeren enkel op basis van het chassisnummer, dus maar de gok genomen en de hut zonder verzekering naar Nederland gereden.
Voor schade aan anderen ben je verzekerd, als je onderweg je caravan door eigen toedoen in elkaar rijdt, heb je pech.
@bjp Vanwege de wegligging zou ik kiezen voor een fietsenrek voor op de dissel. Wij hebben van Thule een kantelbaar rek op de dissel, van Enduro heb je er een waarvan je de fietsen naar voren schuift, die zou mijn voorkeur hebben.
Het kantelen werkt niet heel lekker, zeker met 2 fietsen erop kom je dan al snel in de knel met de spindel van je neuswiel.
Ik kon bij ASR gewoon verzekeren op chassisnummer. Dus dat is tegenwoordig geen probleem meer.205Gutmann schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:54:
@Bommes Balen! Is het nog wel te herstellen?
@Magicw00b Wij hebben in 2022 ook een nieuwe caravan gekocht in Duitsland, zelfs zonder voorraad actie viel het enkel duizenden euro's goedkoper uit dan via de Nederlandse dealer.
Alleen de rit vanuit Duitsland naar huis is een 'risico'. Ik kon destijds geen verzekering vinden die de caravan wilde verzekeren enkel op basis van het chassisnummer, dus maar de gok genomen en de hut zonder verzekering naar Nederland gereden.
Voor schade aan anderen ben je verzekerd, als je onderweg je caravan door eigen toedoen in elkaar rijdt, heb je pech.
@bjp Vanwege de wegligging zou ik kiezen voor een fietsenrek voor op de dissel. Wij hebben van Thule een kantelbaar rek op de dissel, van Enduro heb je er een waarvan je de fietsen naar voren schuift, die zou mijn voorkeur hebben.
Het kantelen werkt niet heel lekker, zeker met 2 fietsen erop kom je dan al snel in de knel met de spindel van je neuswiel.
Dat ziet er niet goed uit, total lossBommes schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 07:41:
[...]
[Afbeelding]
Je hebt fietsendragers die rekening houden met de disselkast en met een constructie het rek naar voren vouwen richting trekhaak (kijk eens bij Thule, Enduro , Fiamma). Dealer van je caravan kan je dit soort informatie geven als hij het caravan en camper nieuws bij houd.bjp schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:53:
extra vraagje: ik zou graag 1-2 fietsen meenemen met de caravan. Voorkeur naar "disselrek" of eerder "rek achteraan" ?
Naar gewicht balans en plaats nodig, lijkt me "vooraan" beter. Maar minder handig als je in de "frunk" wil van je caravan.
Beetje klussen kan ik wel, maar heel eerlijk liever niet van dit soort vergaande structurele repaties.zuma schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:09:
[...]
Dat ziet er behoorlijk ernstig en structureel uit. Nu dacht ik dat je wel hield van zulke hobby projecten maar dit gaat welllicht een paar bruggen te ver.
Ja water kan wel een probleem zijn of worden.bjp schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:58:
[...]
nachtmerrie idd!
vraagje bij nieuw: waarom bouwen ze nog met hout? zou plastiek en/of aluminium niet beter zijn? Traditie? gemakkelijker te bewerken? Zou een houtsoort welke *wel* tegen water kan niet beter zijn?
De isolatie in die geval neemt geen water op, maar de houten structuur neemt als een soort spons water op. Lijkt wel een lont, het trekt langzaam en heel stuk verder de wand in.
Waarom ze hout gebruiken?
Goedkoop, makkelijk te verwerken, eenvoudig structurele oplossingen te maken.
Ja natuurlijk, wel flink wat werk maar herstellen lukt wel.
Lekkage verhelpen, nieuw hout om het frame weer op te bouwen, isolatie er tussen lijmen.
Fineer zoeken van de juiste dikte en als laatste een laagje kurk.
Dat laatste is wel een beetje een voordeeltje nu.
De hele camper is door de vorige eigenaren aan de binnenzijde van een laagje kurk voorzien, wat is wit geverfd.
Dus met nieuwe kurk en witte verf ziet het er al snel weer uit als de rest van de binnenkant.
Scheelt zoeken naar gelijke fineer.
Maar balen is het zeker, buikpijn balen.
Nee ik krijg het wel hersteld, lees hierboven.
Achterop echt liever niet, tenzij anders compleet onmogelijk.bjp schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:53:
extra vraagje: ik zou graag 1-2 fietsen meenemen met de caravan. Voorkeur naar "disselrek" of eerder "rek achteraan" ?
De laatste keer had ik een plooifiets kunnen lenen, en deze in de autokoffer gelegd... Maar mss niet zo handig.
Voor de gewichtsverdeling echt funest.

Liever de fiets in de auto dan achterop de caravan (kinderfietsjes en stepjes uitgezonderd).
[ Voor 3% gewijzigd door aReaRe op 21-10-2024 21:21 ]
Maar dat werkt best prima. Je kan ze een heel eind naar voren bewegen. Het schuiven gaat wel wat stroef (misschien een keer smeren?) en ik vind de wielgoten erg breed. Hierdoor zwabberen de voorwielen en krijg ik slijtage op het stuurlint tegen het zadel van de tweede fiets. Lijkt meer gemaakt voor e-bikes dan voor racefietsen.
bedankt allemaal!
Simpelweg omdat ik in mijn eentje sliep en ruimte niet zo zeer een probleem was.
Ondanks dat ik de eerste nacht te maken had met nachtvorst, geen issues gehad met kou tijdens het weekend: de slaapzaak met comfort tot -5, goede slaapmat, isolatiemat en een extra laagje was meer dan voldoende om het warm te houden terwijl ik alle ventilatiegaten open had om condens zoveel mogelijk tegen te gaan (ook die van de binnentent)
Condens is natuurlijk nooit helemaal tegen te gaan, maar naar mijn beleving was het veel. Gelukkig geen last van gehad van klamme/vochtige slaapzak, maar ik vermoed dat deze tent niet echt geschikt is voor dit soort weekenden/weersomstandigheden (meer een lente/zomer tent dus).
Volgende keer neem ik de Forceatt mee, desondanks een top weekend gehad
In ons kikkerlandje is condens zo goed als onvermijdelijk. ik vermoed dat je nul verschil had gemerkt qua condens als je beide tenten naast elkaar had gezet.nwagenaar schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:19:
2 weken terug onze mannenweekend gehad op Landgoed de Barendonk in Beers (echt een aanrader, leuke locatie en rond deze tijd is het rustig dus meer dan genoeg plek) en besloten om de Forceatt thuis te laten en de High Peak Nevada 3.1 te gebruiken.
Simpelweg omdat ik in mijn eentje sliep en ruimte niet zo zeer een probleem was.
Ondanks dat ik de eerste nacht te maken had met nachtvorst, geen issues gehad met kou tijdens het weekend: de slaapzaak met comfort tot -5, goede slaapmat, isolatiemat en een extra laagje was meer dan voldoende om het warm te houden terwijl ik alle ventilatiegaten open had om condens zoveel mogelijk tegen te gaan (ook die van de binnentent)
Condens is natuurlijk nooit helemaal tegen te gaan, maar naar mijn beleving was het veel. Gelukkig geen last van gehad van klamme/vochtige slaapzak, maar ik vermoed dat deze tent niet echt geschikt is voor dit soort weekenden/weersomstandigheden (meer een lente/zomer tent dus).
In onze katoenen vouwwagen ook vrij veel condens met lagere temperaturen hoor. Voordeel is wel dat dat ding zo gigantisch is dat je het tentdoek niet zo snel aanraaktnwagenaar schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:19:
2 weken terug onze mannenweekend gehad op Landgoed de Barendonk in Beers (echt een aanrader, leuke locatie en rond deze tijd is het rustig dus meer dan genoeg plek) en besloten om de Forceatt thuis te laten en de High Peak Nevada 3.1 te gebruiken.
Alsnog wel een stuk comfortabeler dan een poly tentje
Ookal staan eigenijk altijd de dakluiken en 1 of 2 ramen op tocht stand. De ramen in de cabine zijn in de ochtend aan de binnenkant altijd flink beslagen.
Wat betreft onze camper:
:strip_exif()/f/image/YdUkblqztBqNjxegQMlVRCWD.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben alweer aan het opbouwen.
Hoe eerder het raam er terug in kan hoe beter.
:strip_exif()/f/image/uEKMdAvPXeIDU3x1VAqnACto.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas loopt de waterschade wel wat verder door dan ik van de week gezien had.
Waterdicht krijgen is dus eerste prio.
Waar ik bij kan zonder dat ik de halve camper moet slopen ga ik zeker nog wel herstellen.
Maar er is wel in ieder geval 1 stuk(je) wat nu nog erg nat voelt maar ik niet bij kan zonder de badkamer, zitbank, toilet, wastafel en nog een raam er uit haal.
Daar heb ik dus nog geen ei over gelegd, of ik het ga herstellen, zo ja in welke mate, enz.
Snap ik goed!. Ik zou idd eerst kijken of je met deze reparatie het euvel hebt verholpen. Ergo dat er niet nog meer vocht in komt. Dan goed laten drogen en kijken of de structuur degelijk genoeg blijft.Bommes schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:13:
Helaas loopt de waterschade wel wat verder door dan ik van de week gezien had.
Waterdicht krijgen is dus eerste prio.
Waar ik bij kan zonder dat ik de halve camper moet slopen ga ik zeker nog wel herstellen.
Maar er is wel in ieder geval 1 stuk(je) wat nu nog erg nat voelt maar ik niet bij kan zonder de badkamer, zitbank, toilet, wastafel en nog een raam er uit haal.
Daar heb ik dus nog geen ei over gelegd, of ik het ga herstellen, zo ja in welke mate, enz.
Raamframe (aluminium) is ook alweer schoon, nog even richten en plexiglas er terug in.
Hopelijk lukt het me om dat er vanmiddag in gekit te krijgen.
Misschien ff een bouwdroger er in zetten, om echt al het er al in getrokken vocht er uit te krijgen.
Maar dat komt dan toch voornamelijk van buitenaf? Een stevige afkoeling van de buitenlucht, weinig wind et voilà, alles nat. Daarom zet ik in de avond vaak (afhankelijk van het weer, maar meestal wel) mijn meubilair onder de luifel. Een zeiknatte stoel de volgende ochtend is niks waard.Kevinns schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:30:
[...]
In onze katoenen vouwwagen ook vrij veel condens met lagere temperaturen hoor. Voordeel is wel dat dat ding zo gigantisch is dat je het tentdoek niet zo snel aanraakt. Het vormt ook geen grote druppels, maar je voelt wel dat het doek goed nat is.
Bij die kleinere poly-tenten komt het vaak van binnenuit (jij ligt daar te ademen en te dampen). Dat vocht kan niet weg en condenseert dan aan de binnenkant van het doek (waarbij er geen uitwisseling met de buitenzijde is).
Zoals een vriend van me ooit zei: "Het regent binnen harder dan buiten".
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik had vroeger (4+ jaar geleden) een normaal disselrek (dus zonder schuif/kantel).bjp schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:24:
dan zoek ik verder naar een disselrek met kantel/schuif mogelijkheid.
bedankt allemaal!
Fietsen gingen er als laatste op, en als eerste af. Is een werkje van een paar minuten.
Onderweg hoefde ik nooit in de disselbak te zijn, dus ik zag de noodzaak niet om een kantelbaar disselrek te hebben. Alleen bij een enkele overnachting op een passagecamping was het dan wat extra werk omdat ik dan de fietsen niet echt nodig had.
Is een kantelbaar disselrek echt een oplossing.... of is het de oplossing voor een niet bestaand probleem?
Denk misschien ook wel kosten? Of gewicht, of een combinatie ervan geen idee eigenlijk. Wij hebben een buscamper, dus dat heeft iets minder hout..bjp schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:58:
[...]
nachtmerrie idd!
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Voordeel is dan weer dat hout ook makkelijk(er) te herstellen is.
)
Natuurlijk, een beetje condens is natuurlijk niet een issue en ik weet dat nooit condens een utopie is.zuma schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:27:
[...]
In ons kikkerlandje is condens zo goed als onvermijdelijk. ik vermoed dat je nul verschil had gemerkt qua condens als je beide tenten naast elkaar had gezet.
Desondanks heb ik wel het idee dat de "Fresh & Black"-alternatief van High Peak niet optimaal is als het gaat om flow en condens door de binnentent/buitentent combinatie. Aan de bovenkant zit veel ruimte tussen beide tenten, maar de zijkanten niet zo zeer (met uitzondering van de achterkant en voorkant).
Het druppelde in ieder geval niet naar beneden, desondanks vond ik het erg veel en waren het grote druppels die ik na het slapen en voor het slapen zoveel mogelijk heb weggehaald. Het is iig wel beter dan mijn voormalige pop-up tent van Decathlon, dat was garantie voor nat spul rond deze periodeoKevinns schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:30:
[...]
In onze katoenen vouwwagen ook vrij veel condens met lagere temperaturen hoor. Voordeel is wel dat dat ding zo gigantisch is dat je het tentdoek niet zo snel aanraakt. Het vormt ook geen grote druppels, maar je voelt wel dat het doek goed nat is.
En per poly tent zit natuurlijk ook nog veel verschil: een poly-cent met binnentent en buitentent dat tegen elkaar aan zit zal minder flow hebben (en daardoor meer kans op condens hebben) dan een tent waarbij veel ruimte tussen zit en optimaal gebruik maakt van de windrichting.
Dat laatste lijkt beter te zijn bij de MSR kloon. Maar er is maar een goede test en dat is een productietest
Euh niet helemaal waar want het principe blijft hetzelfde ook het vocht wat in de lucht zit condenseert. Dus niet alleen de adem. Het is een verdubbelaar in een kleine tent. In een grote telt eigenlijk alleen hoofdzakelijk het vocht wat al in de lucht zat.JanHenk schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:27:
[...]
Bij die kleinere poly-tenten komt het vaak van binnenuit (jij ligt daar te ademen en te dampen). Dat vocht kan niet weg en condenseert dan aan de binnenkant van het doek (waarbij er geen uitwisseling met de buitenzijde is).