[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 234 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

bjp schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:06:
in de categorie "durf maar vragen", welke verzekering raden jullie aan voor een nieuwe caravan?

(best liefst ook te verkrijgen in België).

MTM boven de 750kg, dus heeft eigen verzekering en nummerplaat nodig.
Verschil met Nederland: caravan is meeverzekerd met de auto tijdens het rijden (WA). Daarbuiten heb ik mijn caravan apart volledig verzekerd (diefstal, en externe schade) bij https://www.avecoverzekeringen.nl/ , ik weet niet of die Belgen accepteren.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:31

bjp

Ethias doet het niet (tenzij ook de verzekering van het trekkend voertuig doet).

Corona Direct (tegenwoordig Belfius Direct): doet het niet meer - geen nieuwe klanten, enkel de lopende klanten kunnen verder doen.

Gevraagd bij AG-insurance: nog geen antwoord.

Mijn gebruikelijke onafhankelijke makelaar in gang gezet vorige week nog: wacht nog steeds op antwoord van Baloise. Andere partij (ik denk AG insurance) doet het niet wegens "niet duur genoeg model".

Je vindt er ook weinig op het internet van.

Hoe doen alle zelfstandige en andere het met een aanhangwagen boven de 750kg MTM? Maar dat zijn allemaal professionele klanten, en dus ander systeem dan particulieren.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

DVV verzekeringen gebeld: blijkt dus dat je dat als een vorm van "uitbreiding van verzekering van het trekkend voertuig" moet aanzien.

Hierdoor zal het enkel mogelijk zijn om het (proberen) te regelen via werkgever (bedrijfswagen). Dat wordt mijn volgende stap.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

@bjp Duidelijk een verschil met Nederland.

Hier wordt de caravan ook met leaseauto (in mijn vorig leven) gewoon WA (wettelijke aansprakelijkheid is hier in Nederland verplicht voor auto's/ motoren, vrachtwagens etc etc voor aan andere weggebruikers meeverzekerd.
Alleen de leasemaatschappij of werkgever wel in kennis stellen dat de auto ook een caravan / aanhanger / paarden of botentrailer trekt, hier kunnen ze soms moeilijk over doen.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• zuma
  • Laatst online: 17-09 19:27
Het is wel rustig hier. Kampeerseizoen voorbij? Voor mij begint nu weer het kampeerseizoen in NL. Lekker winterkamperen. maar eerst nog ff nagenieten van een paar vakantiekiekjes uit Schotland en de U.K. Lekker op het gemakje de Berwick Coast trail gewandeld en daarna de North Pennines in en een stuk Isaacs Tea trail gedaan en wat andere dingen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CI-jR3k-UXYHDw5TGJTBWFDwXG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UGiuc9ACFsOXGCy6eDlQDZz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeBLZnigPyEpfm0_SRuqYiIhGGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lu3GPnqRkPVDutBBVpn0o8E5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0ThSOw-ZPef8BopHL5g1CdoqkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PtkPa6nBFIaoNZQnhaQgS5ac.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKHqRXXE7hudRgWDoikGryutCPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EdIhZJZ1dbzMdRnR3M9YuKbB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sj1gJDAGkg8njQjXJsCMvbuyo84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfeopqcz11Jmgi7wX6KGMUr5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOeM2QiyrXdV1baHntzFAknL_po=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1Iii5XhFqzJiYtuEHsh3qn4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCP8lfzugy0gplQ1BCV9ybGaDKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SP7yxGOtbUfkfbXQroZkruKh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Te4gMzJhglOp5WWjTnbaHqt9KUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5UjStpyJsnZKfONi21jpedsA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iF6PB9puUs3xjz0VuGHuGwVZDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWAjEzqNGCqN3zGqdS3ZxHdB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6MkU-yVjloQv1OCPq6kZJ7Dz2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZlZWPGUaiEeWu1qa4qGcBcry.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVLv4cOfetvZHuGchrzILVKC1rI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sSJW3zk5SiSOtDu6nbFHfZZ1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhZl15rsoTFeFvCmUYevCDnS_yQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ik1eSKFEqUvGH8OK3bSRVMFv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fC6WhwjVq7hpfSV49vpqWtj2u0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q93kAQGHpgNHw5EGO746UuDM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9s6PPn743lkWnGAAghxMLb_5Xw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYfu7oj389qdq3mmRVZaqIrq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37d8JNwPy6wwbzhYhRIiPuQ80nE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxeC9iilMaCBX5uqP9Ea01Ye.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0C2mOnAMhmo7TPjZTERs0JELRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCb8dXQHuBy4hhwwrout5HqE.jpg?f=fotoalbum_large

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-09 20:26
Aangezien we nogal een klote vakantie hebben gehad in Noorwegen. Alle 4 de buikgriep en maar eerder naar huis gegaan.

Willen we eind oktober nog een weekje kamperen. Heeft iemand ervaring met het Zuiden van Noorwegen in deze tijd van het jaar? Of is het weer dan echt te slecht?

Andere tips zijn ook welkom. Zo onder de 1200km is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

zuma schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:32:
Het is wel rustig hier. Kampeerseizoen voorbij? Voor mij begint nu weer het kampeerseizoen in NL. Lekker winterkamperen. maar eerst nog ff nagenieten van een paar vakantiekiekjes uit Schotland en de U.K. Lekker op het gemakje de Berwick Coast trail gewandeld en daarna de North Pennines in en een stuk Isaacs Tea trail gedaan en wat andere dingen. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kleine vraag, maar neem je dit allemaal in één rugzak mee (vanwege de "hike"), of toch niet alles in de auto :? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zuma
aReaRe schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:32:
[...]

Kleine vraag, maar neem je dit allemaal in één rugzak mee (vanwege de "hike"), of toch niet alles in de auto :? :+
Ha onze truc is eigenlijk heel simpel. We opereren vanuit het basiskamp (tipi, grote tarp, houtkachel vuurschaal etc.). Een wandelroute kan je prima indelen op basis van dagetappes.

Nu hebben we ook altijd een knappe vouwfiets mee (afdoende versnellingscapaciteit om in bergen te kunnen fietsen). We rijden dan met de auto eerst naar het eindpunt van de dagetappe. Zorg dat je daar kan parkeren (voor de volgende dag). Daar gooien we de vouwfiets eruit en goed op slot zetten en vasthangen. Dan rijden we naar het beginpunt van de dagettape en parkeren daar de auto. We wandelen dan naar het eindpunt van de dagetappe en ik of mijn vrouw fietst dan terug naar de auto om deze op te halen terwijl de rest blijft wachten.

Je kan op deze manier ook bij wijze van spreken ook mini trektochtjes maken door meerdere dagetappes in een keer te doen maar doen moet je wel een eind terug fietsen... Als er OV mogelijkheden zijn om terug te komen bij het beginpunt waar de auto staat dan is dat slimmer.

Bij het lopen van een dagettape gaan alleen dagspulletjes mee (picknick spullen, eten zoals lichtgewichtbrander en potje, UL tarpje om onder te schuilen als het wat viezer weer is).Doen we meerdere dan gaat er ook een UL tent mee waar we in passen met z'n allen (3 stuks afgelopen vakantie) en wat meer eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
vangoghnl schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:54:
Aangezien we nogal een klote vakantie hebben gehad in Noorwegen. Alle 4 de buikgriep en maar eerder naar huis gegaan.

Willen we eind oktober nog een weekje kamperen. Heeft iemand ervaring met het Zuiden van Noorwegen in deze tijd van het jaar? Of is het weer dan echt te slecht?

ik zou dan gewoon lekker in NL blijven.1 week vind ik te kort voor zo'n rit. Gewoon een mooi kampeerterrein op de Veluwe. Ik weet er wel een ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
aReaRe schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:32:
[...]

wij doen het min of meer hetzelfde als @zuma in de zin dan we gewoon alles dubbel meenemen als we een meerdaagse gaan doen. Dus de grote tent met grote Exped megamat etc voor de standplaats. Alleen breken we deze af, en pakken de rugzakken waar de trekkingset in zit: dus kleine tent, 2 aparte kleine matjes etc. en kunnen dan meerdere.dagen gaan rondtrekken. Of als we echt maar een of max 2 nachten weggaan dan laten we gewoon alles op de camping opgebouwd staan en gaan dan met de rugzak op pad.

[ Voor 3% gewijzigd door Hopjesvla79 op 13-09-2024 16:50 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

@zuma en @Hopjesvla79 , bedankt voor de duidelijk uitleg. Zo minimalistisch ben ik nooit op vakantie gegaan, dit had ik niet kunnen verzinnen (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:11

_Eend_

🌻🇺🇦

Vorig weekend heb ik op (natuur)camping De Olde Bârgen in Lhee (Drenthe, omgeving Dwingeloo) gestaan. Dat is een fijne, rustige camping waar ik als tentkampeerder wel een beetje de vreemde eend in de bijt was tussen alle Kabe's en Kip caravans, ik haalde de gemiddelde leeftijd daar flink omlaag. Het tentveld zit direct aan het bos en vlak bij de uitgang en het nette toiletgebouw. En het Dwingelderveld ligt op 1,1 km afstand. Daar en in het bos kun je heerlijk wandelen.

En in de omgeving is er ook genoeg te doen, je kunt met je wielrenfiets de VAM-berg/Col du VAM beklimmen, naar het Drents Museum in Assen en dit weekend is er een klassieke auto event op het TT circuit, als dat je ding is. Anders is de TT Route ook een aanrader om te wandelen of te fietsen.

Tot zover deze mededeling van de VVV Drenthe :P

Voor mij is het een adresje waar ik vaker ga komen, ondanks dat ik alleen stond op het tentenveldje. (Of misschien wel juist daarom :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
_Eend_ schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 18:07:
Vorig weekend heb ik op (natuur)camping De Olde Bârgen in Lhee (Drenthe, omgeving Dwingeloo) gestaan. Dat is een fijne, rustige camping waar ik als tentkampeerder wel een beetje de vreemde eend in de bijt was tussen alle Kabe's en Kip caravans, ik haalde de gemiddelde leeftijd daar flink omlaag. Het tentveld zit direct aan het bos en vlak bij de uitgang en het nette toiletgebouw. En het Dwingelderveld ligt op 1,1 km afstand. Daar en in het bos kun je heerlijk wandelen.

En in de omgeving is er ook genoeg te doen, je kunt met je wielrenfiets de VAM-berg/Col du VAM beklimmen, naar het Drents Museum in Assen en dit weekend is er een klassieke auto event op het TT circuit, als dat je ding is. Anders is de TT Route ook een aanrader om te wandelen of te fietsen.

Tot zover deze mededeling van de VVV Drenthe :P

Voor mij is het een adresje waar ik vaker ga komen, ondanks dat ik alleen stond op het tentenveldje. (Of misschien wel juist daarom :+)
Klopt dit verslag. Maar in het seizoen kan je beter naar de buren gaan van SBB Lheederzand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 18:55
vangoghnl schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:54:

Ik zou dat niet meer doen eind oktober.. Maar goed, 0 tot 10 graden, kans op sneeuw, regen.. mij niet gezien..
zuma schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:41:
[...]

ik zou dan gewoon lekker in NL blijven.1 week vind ik te kort voor zo'n rit. Gewoon een mooi kampeerterrein op de Veluwe. Ik weet er wel een ;)
Jij vind het te kort, anderen niet.. Wij zijn ook voor een (lang) weekend naar Denemarken gereden, dus waarom niet voor een week naar Noorwegen. Alleen ik zou het in oktober niet doen xD

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Laatst online: 22-09 20:26
Ja ik denk ook dat het toch Italië gaat worden.

We gaan 3x per jaar een week tot 10 dagen op vakantie. Alles onder de 1400 km vinden we prima te doen. Daarnaast eigenlijk elk jaar in de zomer 4 weken Noorwegen.

Rijden meestal in de nacht in een ruk door naar bestemming. Vrouw en ik wisselen dan, en de kinderen slapen mooi de nacht door.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ivow85
  • Laatst online: 06:55
Het heeft lang geduurd voordat er grote zichbare voortgang was met het opknappen van de Puck. De hele herfst, winter en het voorjaar waren helaas veel te nat om te klussen. Ik heb wel een garage, maar als ik de caravan daar in zet heb ik er omheen niet meer fatsoenlijk de ruimte om iets te kunnen doen. Dus ik ben grotendeels afhankelijk van droog weer.
En ja , gelukkig heb ik afgelopen tijd weer een paar keer droog weer gehad op mijn vrije dagen. Met een beetje geluk is de Puck dan ook in grote lijnen klaar wanneer hij de (winter) stalling in gaat.

Zo staat hij er nu bij. Vandaag heb ik de onderste helft een laatste laklaag gegeven. Aan de binnenkant zit de wandbekleding er op en is een begin gemaakt aan de nieuwe banken en kastjes. De ramen zitten er weer in, dak zit er op.
Morgen als de lak goed droog is ga ik de verlichting etc aan de buitenkant er weer op zetten en zal ik hem ook even achter de Mini zetten voor de foto ( eigenlijk gewoon om na het terugplaatsen de verlichting te kunnen testen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3Yh8CPSBZnG2DIM82gUUSz3Y6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIBvZx9hvplGg50KWvozAMJB.jpg?f=fotoalbum_large

En om het ook nog Tweakers waardig te houden:

De oude 3-weg koelkast deed het nog prima. Maar ik sta jaarlijks ook minimaal 5 dagen off-grid en daarom heb ik een compressor koelkast aangeschaft, met het idee om deze in combinatie met accu en zonnepaneel te kunnen laten draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0FCe9hc0-E7OnTsk9-CeJnQnjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S52qgjLzS1XjVLQ0pvWuTRNe.jpg?f=fotoalbum_large

In deze opstelling zoals op de foto werkt de compressor koelkast prima. De power station is maar 256wh. Dat is genoeg om de koelkast een uur of 10-12 op te laten draaien. Maar helaas is de 12V uitgang te zwak voor het opstarten van de compressor. Eenmaal draaiend is het verbruik van de compressor ongeveer 30-35 watt (of ca 20W in eco stand), maar de 60W uitgang van de power station kan het opstarten dus niet aan. Dat die uitgang zo zwak was heb ik bij aanschaf niet op gelet helaas. Met een boormachine accu parallel als extra buffer lukt het opstarten van de compressor wel.
Koelkast doet het goed. Er zit bij het element op de achterkant alleen een ventilator die erg veel herrie maakt. Daar moet dus nog iets van een weerstand tussen.

De grootste tegenvaller van de opstelling is echter het opvouwbaar zonnepaneel van 100Wp. Deze levert wanneer de zon er niet direct op schijnt te weinig spanning om het laden van de power station te activeren.

Nu overweeg ik ten aanzien van de koelkast (en overige stroomvoorziening) dus een grotere power station met 12V/120W uitgang voor de koelkast in combinatie met één of twee flexibele zonnepanelen op het dak van de caravan en dan het losse zonnepaneel als aanvulling.

Morgen nog een dagje klussen...

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Ivow85 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:15:
Het heeft lang geduurd voordat er grote zichbare voortgang was met het opknappen van de Puck. De hele herfst, winter en het voorjaar waren helaas veel te nat om te klussen. Ik heb wel een garage, maar als ik de caravan daar in zet heb ik er omheen niet meer fatsoenlijk de ruimte om iets te kunnen doen. Dus ik ben grotendeels afhankelijk van droog weer.
En ja , gelukkig heb ik afgelopen tijd weer een paar keer droog weer gehad op mijn vrije dagen. Met een beetje geluk is de Puck dan ook in grote lijnen klaar wanneer hij de (winter) stalling in gaat.

Zo staat hij er nu bij. Vandaag heb ik de onderste helft een laatste laklaag gegeven. Aan de binnenkant zit de wandbekleding er op en is een begin gemaakt aan de nieuwe banken en kastjes. De ramen zitten er weer in, dak zit er op.
Morgen als de lak goed droog is ga ik de verlichting etc aan de buitenkant er weer op zetten en zal ik hem ook even achter de Mini zetten voor de foto ( eigenlijk gewoon om na het terugplaatsen de verlichting te kunnen testen).

[Afbeelding]

En om het ook nog Tweakers waardig te houden:

De oude 3-weg koelkast deed het nog prima. Maar ik sta jaarlijks ook minimaal 5 dagen off-grid en daarom heb ik een compressor koelkast aangeschaft, met het idee om deze in combinatie met accu en zonnepaneel te kunnen laten draaien.

[Afbeelding]

In deze opstelling zoals op de foto werkt de compressor koelkast prima. De power station is maar 256wh. Dat is genoeg om de koelkast een uur of 10-12 op te laten draaien. Maar helaas is de 12V uitgang te zwak voor het opstarten van de compressor. Eenmaal draaiend is het verbruik van de compressor ongeveer 30-35 watt (of ca 20W in eco stand), maar de 60W uitgang van de power station kan het opstarten dus niet aan. Dat die uitgang zo zwak was heb ik bij aanschaf niet op gelet helaas. Met een boormachine accu parallel als extra buffer lukt het opstarten van de compressor wel.
Koelkast doet het goed. Er zit bij het element op de achterkant alleen een ventilator die erg veel herrie maakt. Daar moet dus nog iets van een weerstand tussen.

De grootste tegenvaller van de opstelling is echter het opvouwbaar zonnepaneel van 100Wp. Deze levert wanneer de zon er niet direct op schijnt te weinig spanning om het laden van de power station te activeren.

Nu overweeg ik ten aanzien van de koelkast (en overige stroomvoorziening) dus een grotere power station met 12V/120W uitgang voor de koelkast in combinatie met één of twee flexibele zonnepanelen op het dak van de caravan en dan het losse zonnepaneel als aanvulling.

Lekker bezig (y)

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Ivow85
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEyz8WkZklSUwMANa38Ti1Qc4OM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBDJwDK732uAQspWG3eROLgJ.jpg?f=fotoalbum_large

Klein voorproefje van hoe het moet worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:44
Gave combinatie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ivow85 schreef op zondag 15 september 2024 @ 18:00:
[Afbeelding]

Mooi setje zo! O+

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Laatst online: 22-09 18:55
Ivow85 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:15:

Vrees dat dat met al die losse panelen wel gaat zijn. Ik heb ook een 100 watt paneel van solar power supply maar die moet je echt wel in de zon zetten, in de schaduw doet ie niks/weinig. Maar dat geld voor zon beetje alle zonnepanelen hoor.. Ik heb op het dak van de camper 230 watt liggen maar als ik hem onder een boom parkeer doet ie ook heeeeeel weinig.

Grotere power station zou wel een idee zijn denk ik.. De mijne is 500 wh, dus dat is bijna het dubbele, en die vind ik al erg klein (300 watt inverter erin). Maar is genoeg waar wij hem voor gebruiken.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Ivow85 schreef op zondag 15 september 2024 @ 18:00:
[Afbeelding]

Sexy setje, zeg ik niet snel (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 20:02
Zat te denken... Ik heb zo'n exped matras.
Er wordt gezegd dat zo'n matras langer mee gaat als je hem los bewaart, dus niet in de verpakking/zak. Dus ik doe dat.

Maar maakt dat werkelijk een verschil vraag ik mij af aangezien ze in de kampeerhal ook allemaal in de verpakking liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:47
Harribo schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:21:
Er wordt gezegd dat zo'n matras langer mee gaat als je hem los bewaart, dus niet in de verpakking/zak. Dus ik doe dat.

Maar maakt dat werkelijk een verschil vraag ik mij af aangezien ze in de kampeerhal ook allemaal in de verpakking liggen?
Wij hebben 4 dan deze matten die we jaarlijks 3 weken gebruiken en die liggen al een jaar of 7 dus 49 weken in het jaar opgerold. Ze werken nog als bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:54

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Vanwege beperkte opbergingsplaats is deze bij ons ook altijd opgerold. Wat ik merk is dat het dons vrij lang losgeklopt moet worden, maar het komt nog steeds gewoon los en was de eerste keer net zo.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma

De theorie is niet hoe minder vak opgerold en opgepropt in zo'n zakje hoe beter. Immers op een trektocht doe je dat dagelijks. Maar dat gevoel zit bij wel tussen mijn oren Maar de echte crux zit elders is mijn eigen ervaring namelijk in vochthuishouding in de mat. Verschil tussen luchtvochtigheid buiten versus luchtvochtigheid binnen (of erger met de mond opblazen) kan voor vervelende effecten leiden tijdens het strak opslaan. Alleen om deze reden blaas ik de matten thuis altijd weer op. Laat ze een dag liggen, druk ze weer leeg en pomp ze weer op maar dan lafjes en gaan dan pas half opgepompt de opslag in. Ik wil persé binnenklimaat hebben in de mat tijdens opslag. En door ze half opgeblazen te bewaren helpt het ook tussen mijn oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
zuma schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:38:
[...]

De theorie is niet hoe minder vak opgerold en opgepropt in zo'n zakje hoe beter. Immers op een trektocht doe je dat dagelijks. Maar dat gevoel zit bij wel tussen mijn oren Maar de echte crux zit elders is mijn eigen ervaring namelijk in vochthuishouding in de mat. Verschil tussen luchtvochtigheid buiten versus luchtvochtigheid binnen (of erger met de mond opblazen) kan voor vervelende effecten leiden tijdens het strak opslaan. Alleen om deze reden blaas ik de matten thuis altijd weer op. Laat ze een dag liggen, druk ze weer leeg en pomp ze weer op maar dan lafjes en gaan dan pas half opgepompt de opslag in. Ik wil persé binnenklimaat hebben in de mat tijdens opslag. En door ze half opgeblazen te bewaren helpt het ook tussen mijn oren.
vanwege luchtvochtigheid sla ik ze ook altijd met de ventielen open losjes op.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Laatst online: 22-09 20:02
Dus als ik het goed begrijp is de grootste dreiging dan de schimmelvorming?
Misschien is dat de reden om ze los te laten liggen als je ze niet gebruikt.

Het is dus dan niet het probleem dat de lijmlagen en of de stiksels het eerder begeven doordat ze strak bewaard worden. Zoals ik altijd dacht.

@zuma wat is jouw negatieve ervaring dan met de luchtvochtigheid mbt matras?

[ Voor 12% gewijzigd door Harribo op 17-09-2024 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Harribo schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:34:
Dus als ik het goed begrijp is de grootste dreiging dan de schimmelvorming?
Misschien is dat de reden om ze los te laten liggen als je ze niet gebruikt.

Het is dus dan niet het probleem dat de lijmlagen en of de stiksels het eerder begeven doordat ze strak bewaard worden. Zoals ik altijd dacht.

@zuma wat is jouw negatieve ervaring dan met de luchtvochtigheid mbt matras?
Poreus worden van de coatinglaag aan de binnenzijde door een schimmel (een neo air). Dus idd een schimmel oorzaak.

Ontploffende lijnmlagen van banen is vaak oorzaak door overdruk (in de zon in een tent maximaal opgeblazen laten liggen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 22-09 17:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Aangezien stilstaande voorraad duur is zou ik er van uit gaan dat nieuwe matten niet heel lang in opslag liggen voor ze over de toonbank gaan. Terwijl je zo'n mat thuis natuurlijk jaren wilt blijven gebruiken. Dus die twee zijn niet per se te vergelijken en voor een winkel/fabrikant is het natuurlijk ook geen doen om al die voorraad uit te gaan hangen tot het verkocht wordt.

In hoeverre het opgerold bewaren van matten/slaapzakken met schuim/microvezel/dons vulling op langere termijn echt slecht is voor de vulling durf ik niet te zeggen, maar het klinkt wel aannemelijk dat langdurig samengedrukt bewaren er niet bevorderlijk voor is.

En dan heb je inderdaad nog het punt dat luchten en losjes bewaren inderdaad het risico op schimmelvorming verkleint.

* Orion84 bewaart al zijn slaapzakken (synthetisch en dons) en matjes (oude thermarest self inflatable en een exped synmat) in ontspannen toestand.
Matjes inderdaad met ventiel open. Heb een stuk ruimte tussen een kast en de muur waar ik de slaapzakken opgehangen heb aan een haakje en de matjes staan tussen de slaapzakken en de muur geklemd, waardoor ze overeind blijven staan. Zo neemt het al met al niet idioot veel plek in beslag.

De twee Exped megamat 15 luchtbedden liggen bij mijn ouders op zolder, plat op mijn oude bed, ook in ontspannen toestand met ventiel open.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

Effe een update i.v.m. mijn zoektocht naar een verzekering: het gaat mogelijk zijn, om bij de makelaar van mijn werk, een aparte _prive_ caravanverzekering aan te vragen, gekoppeld aan de _bedrijfsverzekering_ van de auto.

Het heeft me talloze telefoontjes en een paar e-mails gekost, _maar_ het zou in orde geraken :) Uiteindelijk de fleet manager aan de lijn gehad van onze lease-maatschappij.

Ik heb een afspraak donderdagochtend. Ik ben curieus :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 07:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwOhMAlDjCB9UiSpVEFHUpkdPOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bUJIw0p9bWHPtxlVyImBX6q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCKIDg2g6Z_-bvAbBv_FlSV-3SU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkLEPFa7hrgS0phTHcTG3Hjc.jpg?f=fotoalbum_large

Zo. Nieuw tentje, dus 2 dagen, 1 nachtje er op uit in de Vlaamse heuvellandschap pen. Het is toch heerlijk weer.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter

Dat heeft weinig te maken met de levensduur maar meer met het gebruiksgemak. Een mat die het hele jaar opgerold op zolder ligt is minder geneigd snel uit te zetten en zichzelf vol te zuigen. Dus voor zelfopblaasbare matten werkt dat niet heel handig.
Bewaar je ze gewoon volgezogen en rol je ze alleen op voor transport dan zal je merken dat ze bij gebruik veel sneller en completer zichzelf volzuigen. Bijpompen is dan amper nodig.

Ga je toch wel bijpompen omdat je er niet op gaat wachten dan maakt het weinig uit, kan je ze prima opgerold bewaren.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:05
Nu zijn tentjes hier best wel in de minderheid, maar ik wil het toch even vragen: wat zijn tegenwoordig nog aanraders in Nederland om met een trekkerstentje naartoe te gaan? We kamperen het liefst het hele jaar door, dus iets wat in de winter open is krijgt pluspunten.

Ik sta nu bij de Zanderdennen (logeren bij de boswachter) en hoewel de omgeving hier prachtig is staat het hier vol met campers en mis ik privacy. Bij een soortgelijke camping in Drenthe was het in de winter ook een en al camper. Niet dat ik heel veel tegen campers heb, maar ik vind het toch minder chill om er met m’n kleine tentje tussen te staan. In Drenthe was de meneer die eigenlijk de plek naast ons toegewezen had gekregen zo vriendelijk en meedenkend om z’n grote witte camper niet precies in ons uitzicht te zetten en een ander plekje uit te zoeken, maar dat kan natuurlijk lang niet alitjd. Aan de andere kant vind ik een trekkersveld ook niet altijd ideaal, zeker niet omdat ik/we meestal met de auto zijn.

Eerder gingen we graat naar Het Bos Roept, maar dat is nu bijna elk weekend vol. Amstelkade is fijn, zeker omdat daar echt veel tentplekken zijn, maar wordt ook steeds voller. En de omgeving vinden we iets minder leuk om doorheen te wandelen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
@hatsa heb niet echt ervaring met kamperen met een tentje, maar vorig jaar waren we in camping Horstmannsbos in Drenthe waar ze best een mooi stuk hadden tussen de bomen voor tentjes.

En van het voorjaar bij camping De Lepelaar aan de Noordhollandse kust geweest. Heb je ook erg mooie plekken in de duinen. Onze vouwwagen kon er nog net op, maar veel plekken zijn vanwege de ligging in de duinen alleen voor tenten (en zeker geen grote caravans of campers).

My $0,02 ;)

• Hopjesvla79
  • Nu online
hatsa schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:48:
Nu zijn tentjes hier best wel in de minderheid, maar ik wil het toch even vragen: wat zijn tegenwoordig nog aanraders in Nederland om met een trekkerstentje naartoe te gaan? We kamperen het liefst het hele jaar door, dus iets wat in de winter open is krijgt pluspunten.

Ik sta nu bij de Zanderdennen (logeren bij de boswachter) en hoewel de omgeving hier prachtig is staat het hier vol met campers en mis ik privacy. Bij een soortgelijke camping in Drenthe was het in de winter ook een en al camper. Niet dat ik heel veel tegen campers heb, maar ik vind het toch minder chill om er met m’n kleine tentje tussen te staan. In Drenthe was de meneer die eigenlijk de plek naast ons toegewezen had gekregen zo vriendelijk en meedenkend om z’n grote witte camper niet precies in ons uitzicht te zetten en een ander plekje uit te zoeken, maar dat kan natuurlijk lang niet alitjd. Aan de andere kant vind ik een trekkersveld ook niet altijd ideaal, zeker niet omdat ik/we meestal met de auto zijn.

Eerder gingen we graat naar Het Bos Roept, maar dat is nu bijna elk weekend vol. Amstelkade is fijn, zeker omdat daar echt veel tentplekken zijn, maar wordt ook steeds voller. En de omgeving vinden we iets minder leuk om doorheen te wandelen.
in het algemeen zijn de meeste natuurkampeerterreinen meer tent georiënteerd. Wil natuurlijk niet zeggen dat je er überhauot geen caravans/campers tegen kan komen.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online

Ik kampeer zelf bij de NTKC, een club/vereniging (dus eigen inzet verwacht) gericht op tent kamperen met eenvoudige middelen. Al zal je soms wel oud gediende tegenkomen in een caravan, maar daar kan je prima omheen. De club heeft zo zijn eigenaardigheden, voor de een is dat een charme voor de andere een breekpunt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hatsa
LordSinclair schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 07:44:
[...]

Ik kampeer zelf bij de NTKC, een club/vereniging (dus eigen inzet verwacht) gericht op tent kamperen met eenvoudige middelen. Al zal je soms wel oud gediende tegenkomen in een caravan, maar daar kan je prima omheen. De club heeft zo zijn eigenaardigheden, voor de een is dat een charme voor de andere een breekpunt.
Ik heb best regelmatig overwogen om me aan te sluiten bij NTKC, maar struikel een beetje over de “eigen inzet”. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Voor mij is kamperen een manier om het leven simpel te maken en lekker helemaal niets te hoeven. Tentje opzetten, beetje zitten, iets simpels koken met een klein pannetje op 1 brandertje en misschien nog wat wandelen. Boek, biertje, helemaal prima. Als we samen gaan stookt hij meestal een vuurtje (daar zoeken we meestal ook de campings op uit) en spelen we eventueel nog een spelletje.

Een paar campers / caravans vind ik prima, helemaal als ze op een ander veldje staan dan de tenten. Bij deze natuurcamping werden 20 van de 23 plekken bezet door campers en caravans, met complete tuinsets, kooktoestellen en een magnetron. Dat is wel een contrast met waarom ik ga kamperen. Misschien had ik net pech hoor, dat kan ook.

@Palomar Het Horstmannsbos ziet er op de bosstrook na wel erg grootschalig uit. We zijn meer van de kleine basic campings. De Lepelaar is ook best groot, en een thuiswedstrijd op loopafstand (misschien wel eens leuk om te doen, maar de route is niet heel inspirerend).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
hatsa schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:52:
Ik heb best regelmatig overwogen om me aan te sluiten bij NTKC, maar struikel een beetje over de “eigen inzet”. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Voor mij is kamperen een manier om het leven simpel te maken en lekker helemaal niets te hoeven. Tentje opzetten, beetje zitten, iets simpels koken met een klein pannetje op 1 brandertje en misschien nog wat wandelen. Boek, biertje, helemaal prima. Als we samen gaan stookt hij meestal een vuurtje (daar zoeken we meestal ook de campings op uit) en spelen we eventueel nog een spelletje.
Je wordt lid van een vereniging waar we alles zelf doen, we hebben géén betaalde krachten. Heb je zin om lid te worden van die club en daar op je eigen manier aan bij te dragen?

Lees voor je je aanmeldt in elk geval het volgende over onze meer dan 100 jaar oude vereniging. Dan weet je in grote lijnen wat je kunt verwachten.

Wist je dat ...

- alleen tentkampeerders lid kunnen worden van de kampeerclub NTKC?
- je je kampeermiddel steeds na vier overnachtingen verplaatst, om zo de grasmat mooi te houden?
- de leden zelf de toiletgebouwen schoonmaken en dat we ook van jou een aandeel daarin verwachten?
- de leden zelf zorg dragen voor het onderhoud van de terreinen en dat we het op prijs stellen als jij ook af en toe aan een werkdag meedoet?
- op onze terreinen geen auto's rijden (behalve voor het plaatsen van caravans)?
- je de uitrusting per kruiwagen naar de kampeerplek brengt?
Dat dus in een notendop. Ik vind het zelf meevallen. Maar niet iedereen is te porren om af en toe eens het toiletgebouw schoon te maken of de administratie op het terrein op zich te nemen. De onderhoudsdagen zijn vaak gezellig en je bent lekker bezig, maar het kost je wel een vrije dag. Daarvoor in ruil heb je wel toegang tot erg leuke kampeerterreinen waar je met je tent soms bijna alleen in de natuur waant, zomers en winters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

LordSinclair schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:26:
- alleen tentkampeerders lid kunnen worden van de kampeerclub NTKC?
8<--------------------------------------------8<------------------------------------8<---------------------------
- op onze terreinen geen auto's rijden (behalve voor het plaatsen van caravans)?
:?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Omdat mensen zich zo thuis voelen binnen de vereniging en ze toch ook ouder worden en kwaaltjes kunnen krijgen waardoor kamperen in een klein tentje niet meer gaat is er een uitzondering dat als je boven een bepaalde leeftijd bent en lang genoeg lid je kan aanvragen of je met een caravan mag komen kamperen. Ook deze caravan mag niet groot zijn. En om te waken dat dat er te veel worden is ook opgenomen dat dit maar een bepaald percentage van het aantal leden mag zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Om de beurt het toiletgebouw poetsen, ik wist niet dat er nog campings met corvee waren. Vroeger heb ik dat wel meer meegemaakt, en ook dat warm water dan gewoon niet aanwezig was. Kan niet zeggen dat ik dat echt mis. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Gonadan schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 22:23:
Om de beurt het toiletgebouw poetsen, ik wist niet dat er nog campings met corvee waren. Vroeger heb ik dat wel meer meegemaakt, en ook dat warm water dan gewoon niet aanwezig was. Kan niet zeggen dat ik dat echt mis. :P
Snap ik, 99% van dit topic zou zich er niet thuis voelen, maar goed ook anders werd het er nog druk. Maar ik ben blij dat het bestaat. Een kampeerplek waar je niet tussen de auto's, witte dozen en huisjes van katoen staat.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
LordSinclair schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:02:
Snap ik, 99% van dit topic zou zich er niet thuis voelen, maar goed ook anders werd het er nog druk. Maar ik ben blij dat het bestaat. Een kampeerplek waar je niet tussen de auto's, witte dozen en huisjes van katoen staat.
Dergelijke kampeerplekken voel ik mij juist prima thuis. Het hoeft van mij allemaal niet zo commercieel en gericht op comfort. Maar dat kan ook zonder een corvee eis. ;)

Vroeger had Staatsbosbeheer dat principe ook dacht ik, maar die zijn ook aardig mee gegaan in de luxe.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• olivier5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-09 15:18
Logeren bij de Boswachter (Staatsbosbeheer) heeft nog altijd hele mooie en redelijk basic kampeerterreinen. Wel vaak veel campers en caravans. En de prijzen zijn heel hoog. Een nacht kan zomaar 40 euro kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Dat is wel logisch, het is een verkapte donatie op dat moment. Wel flauw, ik ben al donateur en krijg niet eens korting. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:49
hatsa schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:52:
[...]

Een paar campers / caravans vind ik prima, helemaal als ze op een ander veldje staan dan de tenten. Bij deze natuurcamping werden 20 van de 23 plekken bezet door campers en caravans, met complete tuinsets, kooktoestellen en een magnetron. Dat is wel een contrast met waarom ik ga kamperen. Misschien had ik net pech hoor, dat kan ook.

@Palomar Het Horstmannsbos ziet er op de bosstrook na wel erg grootschalig uit. We zijn meer van de kleine basic campings. De Lepelaar is ook best groot, en een thuiswedstrijd op loopafstand (misschien wel eens leuk om te doen, maar de route is niet heel inspirerend).
Toevallig afgelopen donderdag weer eens opgezocht wat NTKC inhoudt, maar wederom besloten dat het voor mij niet geschikt is. Toffe locatie (althans De Treek), maar voor mij zou het alleen voor een groot n bivak zijn. En dan hoeft dat lidmaatschap gedoe voor mij niet. Dan betaal ik toch liever wat meer voor die paar nachten per jaar.

Jammer dat er zo te zien niet zonder lidmaatschap (en eigen inzet) het dubbele tarief betaald kan worden. Maar dat begrijp ik ook wel. Al zou ik graag eens op dat soort terreinen bivakkeren en van terrein naar terrein wandelen.

Eens zien of dat logeren bij de boswachter wat is...

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Logeren bij de boswachter is in feite gewoon onderdeel van de natuurkampeerterreinen tegenwoordig. Staan ook in het groene boekje.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:46
olivier5 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:04:
Logeren bij de Boswachter (Staatsbosbeheer) heeft nog altijd hele mooie en redelijk basic kampeerterreinen. Wel vaak veel campers en caravans. En de prijzen zijn heel hoog. Een nacht kan zomaar 40 euro kosten.
Ik heb afgelopen week een mini bikepacking tripje gedaan en 2 campings van Staatsbosbeheer aangedaan (Oude Willem en De Cokse Heide). Uiteraard op trekkers veldje, waar ik alleen stond. Deze tijd van het jaar inderdaad meer campers dan tenten, maar dat vind ik niet zo raar. Vooral vrijdagochtend was mijn tent kletsnat van de dauw. Verder heerlijke campings. Goed sanitair (vooral De Cokse Heide) en lekker rustig). Per nacht ongeveer € 14,-.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hatsa
Mijn ervaring met logeren bij de boswachter (Borger en Zanderdennen) is dat er veel meer campers dan tentjes staan, en dat er op een trekkersveldje na geen specifieke tent/camperplaatsen zijn. Van tevoren een plekje reserveren kost 12,50 extra, wat voor een of twee nachtjes erg veel geld is. Natuurcampings zijn tot nu toe beter bevallen.

Ik vind het prima om 80 euro per jaar de besteden om lid te worden van NTKC, maar mij staat de actieve bijdrage leveren dan weer een beetje tegen. Schoonmaken en administratie zijn dingen waar ik thuis ook geen zin in heb :P Maar misschien moeten we het in 2025 gewoon eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
hatsa schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:54:
Ik vind het prima om 80 euro per jaar de besteden om lid te worden van NTKC, maar mij staat de actieve bijdrage leveren dan weer een beetje tegen. Schoonmaken en administratie zijn dingen waar ik thuis ook geen zin in heb :P Maar misschien moeten we het in 2025 gewoon eens proberen.
Vaak als het druk is is er al iemand anders die de administratie doet, als het rustig is, of je alleen bent. Dan is het in een poep en een scheet gedaan (zeker tegenwoordig dat het pasjes scannen en pinnen is). Schoonmaken, als we in de winter alleen gestaan hebben altijd, maar dan er ook maar 1 wc open en is het zo gepiept. En in het drukkere seizoen zijn er meer kampeerders. Het is echt niet zo dat je elke dag staat te poetsen.

@barrymossel trekkers te voet of met de fiets zijn altijd welkom voor 1 nacht. Echter moet er wel een ander lid op het terrein aanwezig zijn. Vooral in de winter moet je daarmee dan geluk hebben.

• barrymossel
LordSinclair schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:10:
[...]

@barrymossel trekkers te voet of met de fiets zijn altijd welkom voor 1 nacht. Echter moet er wel een ander lid op het terrein aanwezig zijn. Vooral in de winter moet je daarmee dan geluk hebben.
En hoe regel je dat dan? Want op de bonnefooi lijkt me ook niet echt verstandig. Voor hetzelfde geld mag ik alsnog gaan wildkamperen...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
LordSinclair schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:10:
Vaak als het druk is is er al iemand anders die de administratie doet, als het rustig is, of je alleen bent. Dan is het in een poep en een scheet gedaan (zeker tegenwoordig dat het pasjes scannen en pinnen is). Schoonmaken, als we in de winter alleen gestaan hebben altijd, maar dan er ook maar 1 wc open en is het zo gepiept. En in het drukkere seizoen zijn er meer kampeerders. Het is echt niet zo dat je elke dag staat te poetsen.
Het voordeel is wel dat men dan ook een heel stuk bewuster is hoe men het sanitair na gebruik achter laat. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
barrymossel schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:07:
[...]

En hoe regel je dat dan? Want op de bonnefooi lijkt me ook niet echt verstandig. Voor hetzelfde geld mag ik alsnog gaan wildkamperen...
Helaas valt dat niet te regelen. Daar moet je geluk mee hebben. Zonder een plan B in de omgeving is het dus niet ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
barrymossel schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:07:
[...]

Wildkamperen is trouwens wel erg leuk om te doen. Maar een douche is uiteraard ook wel prettig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wisselwerking schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:40:
[...]

Wildkamperen is trouwens wel erg leuk om te doen. Maar een douche is uiteraard ook wel prettig
Zou in principe ook maar van 1-2 nachtjes zijn, dus die douche neem ik voor lief. Maar wildkamperen blijf ik in onze relatief kleine bossen toch wat spannend vinden. Al valt de boete van 160 euro me op zich nog wel mee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

update: verzekering is afgesloten, nummerplaat komt vandaag aan!

Wat een circus, maar het loopt wel met succes af. Vanaf nu genieten van de caravan, al deze stress gaan verwerken. We halen ze af woensdag. Ik post nog wel wat foto's naar eerste vakantie (eind van de maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

is er zoiets als "booking.com" voor campings?

iets waar je gemakkelijk een camping kunt vinden, vergelijken, weten wat er beschikbaar is, ...

[ Voor 11% gewijzigd door bjp op 23-09-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

bjp schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:34:

iets waar je gemakkelijk een camping kunt vinden, vergelijken, weten wat er beschikbaar is, ...
Meerdere gezien in het VK, in NL (bijv.) niet echt.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

www.zoover.nl :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

https://www.anwbcamping.nl/?

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:11

_Eend_

🌻🇺🇦

https://www.campspace.com/

Al is dat in NL meer voor de wat kleinere campings en mensen die een grote achtertuin hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door _Eend_ op 24-09-2024 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
barrymossel schreef op zondag 22 september 2024 @ 14:03:
[...]

Zou in principe ook maar van 1-2 nachtjes zijn, dus die douche neem ik voor lief. Maar wildkamperen blijf ik in onze relatief kleine bossen toch wat spannend vinden. Al valt de boete van 160 euro me op zich nog wel mee...
Belangrijkste is wat mij betreft dat niemand kan zien (dus geen rommel e.d.) dat er iemand gekampeerd heeft. De kans dat je betrapt wordt is niet zo heel groot, waarbij het ook nog de vraag is of je een boete krijgt of dat je er vanaf komt met een waarschuwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ramzzz schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:17:
[...]

Meerdere gezien in het VK, in NL (bijv.) niet echt.
ik gebruik graag https://www.hipcamp.com/ die hebben leuke kleinere campsites
Maar voor nederland hebben ze maar 2 opties en alleen in limburg..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tgu6CyE-UOy0nSWnxOW2MKwAwLU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IOLKXeREapxkkRoxfK3pSFM8.png?f=user_large

Ze hebben trouwens een nieuwe (beta) feature: roadtrip..
Je kan daar je route (A->B) aangeven en ze plotten dan de camping opties onderweg. best handig :)
https://www.hipcamp.com/e...50.766016&swLng=-7.073523

[ Voor 75% gewijzigd door ToolkiT op 24-09-2024 11:02 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma

-Distelheide heeft een klein veldje voor kleine tenten, goed afgeschermd.
-Het Zand, daar kan je jezelf ver weg verstoppen
-Beek en hei heeft een klein bosje waar je vrij kan staan met een klein tentje, weg van het andere geweld.
-Mariahoeve, daar kan je ook jezelf in een bosje verstoppen

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Gonadan schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 22:23:
In ruil voor veel vrijheid en het idee hebben om vrij te staan is mij dat wel waard. Ik ga daarom ook wel eens naar een scoutinglabel terrein. Maar meestal dan wel met een groepje gelijkgestemden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 14:10

greatgonzo

schit-te-rend!

We zijn ons een beetje aan het oriënteren op een caravan. Reden is vooral dat hotels, appartementen e.d. toch wel steeds duurder worden, en we vaak past last minute beslissen of we gaan. Dan zijn de goedkope opties sowieso vaak al weg.

Om het plaatje compleet te krijgen, wil ik eerst eens alle kosten op een rijtje zetten. Te beginnen met de aanschaf. Gebaseerd op mijn huidige auto, zit ik in de klasse rond de 1200 kg.

Nieuwe caravans zitten zo'n beetje in de range van €30k-€40K.
Tweedehands zie ik al wel rond de €15K-€20K. De helft dus. Maar die zijn dan vaak ook wel 10 jaar oud

Mijn vraag: ik ga er maar van uit dat ik hem sowieso wel 15 jaar nog wil rijden. Wat is een beetje de gemiddelde levensduur van een caravan, bij normaal onderhoud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:17
@greatgonzo
Wij hebben 3 jaar geleden een caravan gekocht om te proberen als jong gezin. Daarom een goedkope gekocht. Ding is echter 25jaar oud maar zie eigenlijk nog geen reden om deze nu weg te doen (kids passen nog prima in de stapelbedden. Zodra ze in een eigen tentje willen eens kijken naar een andere indeling).

Met andere woorden, deze is met z'n 25 jaar nog lang niet op.

Met goed onderhoud is een caravan heel lang goed te houden.

• bjp

bjp

@greatgonzo wat wil je? 30 a 40k is idd veel geld, maar je zit echt al bij de betere caravans. Ik heb net een nieuwe gekocht, en zit toch wel serieus lager in aankoopprijs (Caravelair Alba 390), maar ook in leeggewicht.

Mobilhomes zijn nog een stuk duurder :)

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:30

Flipmo

OMG !!

zelfde verhaal hier als @JaMaaT
Ook 3 jaar geleden een caravan gekocht uit 1998, rondzit en treinzit..
Waarvan treinzit omgebouwd hebben naar vast bed.

Caravan is niet de nieuwste, maar alles werkt en ziet er prima uit van binnen.
Ding heeft ons nog geen 5000 euro gekocht en verwacht dat we er nog zeker een x aantal jaren mee verder kunnen. Ik zie in ieder geval nog geen enkele reden om een nieuwe(re) te kopen

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Tja, wat wil ik.. We beginnen nog maar net.
- ik ben lang, en niet de lichtste, dus wel een goed bed.
- Daardoor ook langere caravans in beeld, maar niet de zwaarste ivm rijbewijs
- Willen best wat investeren, maar ik gok dat het net zo gaat als met auto's, de eerste afschrijving zal het hoogste zijn. Daarom zoek ik zelf liever naar occasions

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
greatgonzo schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:31:
We zijn ons een beetje aan het oriënteren op een caravan. Reden is vooral dat hotels, appartementen e.d. toch wel steeds duurder worden, en we vaak past last minute beslissen of we gaan. Dan zijn de goedkope opties sowieso vaak al weg.
Even hierop inhakend, er zijn last minute altijd nog ontzettend veel kampeerplekken te vinden. Maar de populaire campings middenin het hoogseizoen (NL'se zomervakantie voor de scholen) moet je wel echt van tevoren boeken. Buiten het hoogseizoen hoef je eigenlijk niet te reserveren, dus kun je veel meer last-minute reizen.
Om het plaatje compleet te krijgen, wil ik eerst eens alle kosten op een rijtje zetten. Te beginnen met de aanschaf. Gebaseerd op mijn huidige auto, zit ik in de klasse rond de 1200 kg.

Tweedehands zie ik al wel rond de €15K-€20K. De helft dus. Maar die zijn dan vaak ook wel 10 jaar oud

Mijn vraag: ik ga er maar van uit dat ik hem sowieso wel 15 jaar nog wil rijden. Wat is een beetje de gemiddelde levensduur van een caravan, bij normaal onderhoud?
De caravanmarkt is een beetje 'verziekt' op het moment: caravans van 20 jaar oud gaan weg voor de (destijds) nieuwprijs. De stijgende prijzen van nieuwe caravans en een gapend gat in het aanbod (in de nasleep financiële crisis zijn er weinig caravans gebouwd en verkocht en ook een rijtje fabrikanten failliet gegaan), en daarnaast het weer populair worden van kamperen, maakt dat caravans van voor 2008 ineens fors in prijs zijn gestegen.

Je kan je (meestal) geen buil vallen aan een oudje. Je verkoopt ze ook relatief gauw weer en de afschrijving is laag, tenzij hij total loss hagelt aan het Gardameer.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 17:13
greatgonzo schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:57:
Tja, wat wil ik.. We beginnen nog maar net.
- ik ben lang, en niet de lichtste, dus wel een goed bed.
- Daardoor ook langere caravans in beeld, maar niet de zwaarste ivm rijbewijs
- Willen best wat investeren, maar ik gok dat het net zo gaat als met auto's, de eerste afschrijving zal het hoogste zijn. Daarom zoek ik zelf liever naar occasions
Heb je al eens een caravan gehuurd? Dat kan wellicht helpen bij bepalen wat je belangrijk vindt in een caravan.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Nou, zomer boeken we sowieso.. het is meer mei, herfstvakantie en lange hemelvaart en Pinkster weekenden waar we laat minute beslissen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Sowieso leuk om binnenkort de https://www.kampeerencaravanjaarbeurs.nl/ te bezoeken om allerlei caravans en indelingen te bekijken. Zo’n beetje alles staat dan onder 1 dak. En je kan dan goed bepalen wat bij jou past. Zelfs als tentkampeerder vind ik het leuk om dat te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
Een caravanbeurs (of een hele grote dealer met veel nieuwe en tweedehands modellen) bezoeken is wel een goede tip voor een beginnende caravanner. Zeker op een beurs kun je zonder hijgende verkopers in je nek allerlei modellen en indelingen bekijken.

De levensduur van een caravan is nogal afhankelijk van het gebruik en de manier van stallen. Je kunt je goed voorstellen dat caravans die 6 tot 8 maanden op een seizoensplaats staan of die buiten de gebruiks periodes niet in een overdekte binnenstalling staan na verloop als gevolg van de weersinvloeden op veel jongere leeftijd al een slechte vloer etc krijgen dan een caravan die 3 weken in de zomervakantie onder de Italiaanse of Spaanse zon staat en de rest van het jaar binnen verblijft.
Daarbij zal de caravan die elk jaar op een seizoensplaats staat doorgaans ook meer slijtage aan het interieur hebben door het intensievere gebruik.

Een caravan die binnen gestald wordt kan met regulier onderhoud zeker wel 25-30 jaar mee.
En wanneer je tijdig de kitranden en (raam)rubbers vernieuwd zodat de caravan gespaard blijft van vochtschade kun je met één keer daarin investeren de levensduur enorm verlengen. Want uiteindelijk is vocht en/of achterstallig onderhoud aan het onderstel de "moordenaar" van de caravan.

En haal gewoon in een dagje dat BE-rijbewijs. Heb je de rest van je leven plezier van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:58:
Even hierop inhakend, er zijn last minute altijd nog ontzettend veel kampeerplekken te vinden. Maar de populaire campings middenin het hoogseizoen (NL'se zomervakantie voor de scholen) moet je wel echt van tevoren boeken. Buiten het hoogseizoen hoef je eigenlijk niet te reserveren, dus kun je veel meer last-minute reizen.
Dat hangt er ook wel erg van af hoe lang je wilt staan is mijn ervaring. Als je wat gaat rond trekken met de caravan kan je meestal wel een paar dagen ergens terecht, alleen heb je niet altijd de lengte beschikbaar die je graag zou willen. En een week of langer kan je dan inderdaad vaak wel vergeten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:14
Om het plaatje compleet te krijgen, wil ik eerst eens alle kosten op een rijtje zetten.
Naast aanschaf, die je kan verdelen over meerdere jaren, heb je ook nog veel andere kosten.
Denk aan de jaarlijkse kosten voor verzekering en stalling. En bereken die dan per vakantiedag. Informeer ook even naar de onderhoudskosten, ik was vroeger niet meer kwijt dan 500 tot 1000 per jaar, afhankelijk van wat er nodig was.
Ik rekende die kosten altijd per dag/jaar om, ongeacht hoe lang ik op vakantie ging. Maar als ik het per vakantiedag ging bekijken, liep dat al tegen de 100 euro per vakantiedag die ik kwijt was aan mijn caravan. Mede omdat mijn vriendin niet van kamperen houdt, en we dus niet zo lang gingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

ja, zo was ik ook al aan het rekenen: opslag, verzekering, staplaats.

onder aan de streep zal het niet veel schelen, maar ik denk dat last minute beslissen het wat spontaner kan maken

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Ga eerst eens kijken wat je auto mag trekken op https://caravantrekker.nl maar gezien je 1200kg die je opgeeft kan je beter in de lichtgewicht caravans kijken bij Sterckmann / Caravelair.
Mijn caravan weegt leeg 897kg, mag maximaal 1200 kg wegen maar mijn vorige auto (Clio 1,2 TCE EDC kan en mag dat trekken maar het hield niet over), met de huidige trekker Mégane heb ik met 1700kg over en is de combi beter onder controle van de auto.

Verder wat wil je met de caravan, zomer en wintergebruik, allemaal een vaste slaapplek of eerst een flinke verbouwing van zitbank naar slaapplek :?

Voor dit soort vragen kan je misschien beter terecht op https://caravan-forum.nl/ aldaar ook actief onder dezelfde nick.

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Cheesy schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:16:
Sowieso leuk om binnenkort de https://www.kampeerencaravanjaarbeurs.nl/ te bezoeken om allerlei caravans en indelingen te bekijken. Zo’n beetje alles staat dan onder 1 dak. En je kan dan goed bepalen wat bij jou past. Zelfs als tentkampeerder vind ik het leuk om dat te zien.
Een betere beurs IMHO is de Caravana in januari in Ljouwert :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

greatgonzo schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:33:

onder aan de streep zal het niet veel schelen, maar ik denk dat last minute beslissen het wat spontaner kan maken
Voordat je de caravan koopt, eerst de stalling regelen of check de lokale APV hoe die omgaan met caravans op de oprit O-)

In sommige gemeentes mag je vanwege de APV max 72 uur op de oprit staan, en zeker niet in de openbare parkeervakken omdat de caravan / vouwwagen geen wegenbelasting betaalt. Campers zijn lastiger, mogen gewoon gebruik maken van die openbare parkeervakken (wegenbelasting plichtig) maar dit kan ook vanuit de APV.

Check dit ook van te voren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:14
greatgonzo schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:33:

Met een caravan heb je wel meer vrijheid, en je gaat ook eerder naar buiten.
Dat avontuurlijke rondreizen is wel wat mij het meest is bijgebleven van het caravanreizen (en daarvoor met de tent).
Ik weet niet hoe het nu is - caravan verkocht aan het einde van coronatijd - maar ik kon altijd wel ergens terecht met de caravan. Ik ging meestal naar Frankrijk en daar zijn zoveel campings dat ook als een camping vol zit, of er niet echt geweldig uitziet, je al snel bij een andere camping kan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08:31

Ankh

|true

aReaRe schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:24:
[...]

Een betere beurs IMHO is de Caravana in januari in Ljouwert :P
Inderdaad, wij gaan nagenoeg elk jaar wel naar https://caravana.eu/ toe.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:13
Wij hebben nu 4 jaar een caravan en zijn er tot op heden erg blij mee. Maar of het tot op heden veel goedkoper is als een huisje huren vind ik een moeilijke

Vaste kosten/ terugkerende kosten
Aanschaf 12,5K eenmalig caravan uit 2008 met mover, voortent e.d.
Airco 1300
accessoires 2000 (veelal MP)
BE rijbewijs = 750

Terugkerende kosten
Stalling = 450 p.j.
Onderhoudsbeurt om het jaar a ~380 ex banden e.d.

Qua trek auto kan ik mijn lease auto gebruiken wat de kosten erg dempt. Want je betaald alles dubbel, brandstof verbruik, Tol. Verder koop je ieder jaar weer een aantal upgrades e.d ;)

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

kiefty14 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:41:
Wij hebben nu 4 jaar een caravan en zijn er tot op heden erg blij mee. Maar of het tot op heden veel goedkoper is als een huisje huren vind ik een moeilijke

Vaste kosten/ terugkerende kosten
Aanschaf 12,5K eenmalig caravan uit 2008 met mover, voortent e.d.
Airco 1300
accessoires 2000 (veelal MP)
BE rijbewijs = 750

Terugkerende kosten
Stalling = 450 p.j.

Qua trek auto kan ik mijn lease auto gebruiken wat de kosten erg dempt. Want je betaald alles dubbel, brandstof verbruik, Tol. Verder koop je ieder jaar weer een aantal upgrades e.d ;)
Je vergeet wel de caravanverzekering tegen verlies (brand en ander onheil zoals regen, hagel en een zondvloed zoals ik meemaakte in Schin op Geul O-) ) en diefstal dan komen er nog extra kosten bij (ik betaal per maand +/- €50 aan Avecco)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

en dan heb je nog de "niet gecijferde" kosten:
- keuring en eventuele taxen (in BE bestaat het)
- op/afrijden naar stalling...
- gasverbruik (maar is vrij laag tenzij je veel moet verwarmen)
- wassen, kuisen, ...
- tijd dat je ermee bezig bent :)
- ander kluswerk/onderhoud

[ Voor 35% gewijzigd door bjp op 26-09-2024 19:37 ]

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

kiefty14 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:41:

Dan vervangen ze de bougies, olie en luchtfilters? Wat moet je onderhouden aan een caravan?

Ik heb zelf geen caravan maar m'n ouders al decennia een oudje, die hebben alleen stallingskosten gehad en natuurlijk wat reparaties hier en daar maar geen verzekeringen of vaste onderhoudsbeurten... Het is qua terugkerende kosten dus ook een beetje hoe gek je het zelf wil maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

@Cheezus ik heb net een nieuwe, en wegens garantie, is het best om hem 1x/jaar te laten nakijken voor waterdichtheid (ze gaan eens rond met silicone laten we zeggen). Dus de eerste 7 jaar (zolang loopt de garantie, anders vervalt deze als je het onderhoud niet doet).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:50
Cheezus schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:58:
[...]

Dan vervangen ze de bougies, olie en luchtfilters? Wat moet je onderhouden aan een caravan?

Ik heb zelf geen caravan maar m'n ouders al decennia een oudje, die hebben alleen stallingskosten gehad en natuurlijk wat reparaties hier en daar maar geen verzekeringen of vaste onderhoudsbeurten... Het is qua terugkerende kosten dus ook een beetje hoe gek je het zelf wil maken :)
Het onderstel en de remmen hebben ook gewoon onderhoud nodig, smeren van de oplooprem, controle frictiecups van de antislingerkoppeling, remtrommels schoonmaken en remvoeringen inspecteren, controle van de gasinstallatie, een vochtmeting om lekkages en vochtplekken tijdig op te sporen en erger te voorkomen.

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

205Gutmann schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:37:
[...]

Het onderstel en de remmen hebben ook gewoon onderhoud nodig, smeren van de oplooprem, controle frictiecups van de antislingerkoppeling, remtrommels schoonmaken en remvoeringen inspecteren, controle van de gasinstallatie, een vochtmeting om lekkages en vochtplekken tijdig op te sporen en erger te voorkomen.
Afbeeldingslocatie: https://caravan-forum.nl/images/smilies/1174193.png

En een Bovag certificaat voor de caravanverzekering , ik heb er nu geen tijd en zin voor maar ik kan een Bovag keuringslijst van mijn caravan laten zien maar ik moet wat privacy gevoelige dingen zwart lakken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Een dergelijke lijst staat gewoon bij de Bovag online:
https://archief-mijn.bova...oudsbeurt-voldoen-aan-cri

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09 08:17
Jemig, dure hobby op die manier zeg.

Wij hebben ook een caravan, maar naast het hogere verbruik /tol hebben we weinig kosten aan dat ding. Ik denk dat hij volgend jaar een keer nieuwe banden moet hebben en dat is het wel.

Kortom, je maakt het meestal zo duur als je zelf wilt, gewoon doen wat je leuk vindt.

don't mind me

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:44
Als ik dat zo lees is dat gouden handel die caravans. Eerst dik geld betalen voor aanschaf, dan verzekering en stalling en ze trekken je ook nog jaarlijks leeg voor onderhoud. Wat een lol 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:13
Duclaasie schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:16:
Als ik dat zo lees is dat gouden handel die caravans. Eerst dik geld betalen voor aanschaf, dan verzekering en stalling en ze trekken je ook nog jaarlijks leeg voor onderhoud. Wat een lol 😜
Verzekering, stalling en onderhoud is optioneel ;)

Maar je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

kiefty14 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:21:
[...]

Verzekering, stalling en onderhoud is optioneel ;)

Maar je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
boven de 750kg MTM is verzekering (alvast in België) niet optioneel, je moet BA hebben (maar valt van kost wel mee, een goeie 100eur). Noch taxatie (alweer een kleine 100eur erbij).

Stalling is idd gratis voor mij, en feitelijk ook simpeler in mijn land (hier mag het gewoon op de oprit in volle zicht - maar ik ga ze wss toch in een loods van de familie zetten in de winter).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
bjp schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:07:
[...]

boven de 750kg MTM is verzekering (alvast in België) niet optioneel, je moet BA hebben (maar valt van kost wel mee, een goeie 100eur). Noch taxatie (alweer een kleine 100eur erbij).

Stalling is idd gratis voor mij, en feitelijk ook simpeler in mijn land (hier mag het gewoon op de oprit in volle zicht - maar ik ga ze wss toch in een loods van de familie zetten in de winter).
In Nederland is elke aanhanger (dus ook boven 750kg, met eigen kenteken) WA meeverzekerd met het trekkend voertuig. Omdat men dat in Duitsland niet schijnt te snappen, vraag ik elk jaar netjes een groene kaart voor mijn caravan aan bij de verzekeraar van mijn auto.

Verdere verzekering is dus optioneel.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Wild Chocolate schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:04:
[...]

In Nederland is elke aanhanger (dus ook boven 750kg, met eigen kenteken) WA meeverzekerd met het trekkend voertuig. Omdat men dat in Duitsland niet schijnt te snappen, vraag ik elk jaar netjes een groene kaart voor mijn caravan aan bij de verzekeraar van mijn auto.

Verdere verzekering is dus optioneel.
Die regel geldt voor meerdere landen, naar ik meen Oostenrijk, Spanje (er zullen meer landen zijn). Dus ik vraag ook ieder jaar bij mijn tussenpersoon ook om een groene kaart , tegenwoordig gewoon zwart / wit papier :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Verzekering is optioneel, maar onderhoud als optioneel bestempelen heb ik toch wel wat moeite mee. Of je per se het Bovag schema wilt aanhouden kan je nog over discussiëren maar af en toe laten controleren en onderhouden door een professional vind ik zelf wel zo veilig. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 234 ... 277 Laatste