[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 233 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:45
Meerdere mensen hier zijn gecharmeerd van de Mobicool (M)B40 of FR/MCF40, maar ik lees niks over het grotere broertje de MCF60... Is die gewoon écht te groot, of is die pas nieuw? Lijkt me juist wel een mooie binnenmaat hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Nou ik vind de buitenmaten van de 40 al aanzienlijk. Nu heb ik een station met een stevige kofferbak maar dan nog is het niet ruim. Ik kan me voorstellen dat een 60 dan gewoon écht lomp groot en zwaar is. Zeker als hij gevuld is wordt tillen wel een uitdaging.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:49
barrymossel schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:31:
Meerdere mensen hier zijn gecharmeerd van de Mobicool (M)B40 of FR/MCF40, maar ik lees niks over het grotere broertje de MCF60... Is die gewoon écht te groot, of is die pas nieuw? Lijkt me juist wel een mooie binnenmaat hebben.
Hier de 60 ingebouwd in de disselbak. Om los mee te nemen is ie inderdaad behoorlijk lomp.
Ik hoef hem nu nooit te verslepen. De binnenruimte is flink en koelen doet ie erg goed. Ook met 38 graden buiten had ik snel koud bier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-09 21:28

Bommes

Capo del formaggio

Wij zijn voor in de camper opzoek naar 2 deken slaapzakken.
We hebben er nu al 2, van de Decathlon, zo synthetisch als het maar zijn kan.
Dat vinden we echt niet fijn, zweet dingen.

Dus wat zoeken we: dekenmodel, katoen, liefst dons of andere natuurlijke vulling.
We gaan er niet in liggen, maar gebruik is open geritst als deken. Ervaring leert dat een thuis, 2persoons dekbed, 200/220cm breed echt veel te breed is op de 140cm brede camper bedjes.

Iemand een tip?
Ja ik ga zelf nu ook zoeken, maar misschien heeft iemand iets specifieks ingebruik en bevalt dat goed.

[ Voor 11% gewijzigd door Bommes op 01-09-2024 21:36 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:31
Ik heb de 40 en in een VW Passat variant neemt ‘ie grofweg 1/3 van het oppervlak in beslag, tot iets onder de rugleuning. Dat vind ik acceptabel, maar ik heb ook 1500L bagageruimte in de vouwwagen. Groter zou problematisch worden omdat we sommige dingen liever in de auto vervoeren. De box is ook te hoog om in de vouwwagen te vervoeren (behalve inderdaad in een disselbak, maar daar hebben wij fietsen staan).

Maar het is natuurlijk afhankelijk van jouw eigen situatie. Als je een grotere box kwijt kan dan zou ik eerder een aanraden met een meer praktische indeling. Liefst met mandjes zodat alles van de vloer en dus uit de condens blijft, en je verschillende spullen wat kan indelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Kevinns schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:03:
[...]

Ik heb de 40 en in een VW Passat variant neemt ‘ie grofweg 1/3 van het oppervlak in beslag, tot iets onder de rugleuning. Dat vind ik acceptabel, maar ik heb ook 1500L bagageruimte in de vouwwagen. Groter zou problematisch worden omdat we sommige dingen liever in de auto vervoeren. De box is ook te hoog om in de vouwwagen te vervoeren (behalve inderdaad in een disselbak, maar daar hebben wij fietsen staan).

Maar het is natuurlijk afhankelijk van jouw eigen situatie. Als je een grotere box kwijt kan dan zou ik eerder een aanraden met een meer praktische indeling. Liefst met mandjes zodat alles van de vloer en dus uit de condens blijft, en je verschillende spullen wat kan indelen.
Ik heb vandaag wel even gemeten en inderdaad, het kost aardig wat van de kofferbak. Maar ernaast kunnen nog wel twee handbagage koffers, of drie. En ervoor nog bbq + boodschappen. Tsja, dan hebben we nog denk ik nog genoeg ruimte in vouwwagen + giga disselbak (waar de koelbox ook zou passen) en evt. dakkoffer.

Het verschil tussen de MCF40 en 60 lijkt me qua buitenmaten alleen zo klein. Zeker als je een bagagewagen of vouwwagen hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Slaapzak zoektocht:
Bever heeft wat zakken in de sale, bijvoorbeeld:
https://www.bever.nl/p/no...xTAOyzEnIN1xoCX6MQAvD_BwE

Dat lijkt me wel wat, binnenkant lekker katoen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Bommes schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:20:
Slaapzak zoektocht:

Nomad blazer is een redelijke klassieker, heb ik ook nog liggen. Heel prima voor normaal gebruik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:33

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nV9PhHVF6gIjibAOXqGQGgj2imM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4aYKSYW9PNVbKZFIE6pTcS2o.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn vrouw wilde een nieuwe tent, dus ik heb bedongen dat we die dan wel moesten uitproberen.heerlijl weer en een heerlijke camping in Zuid Limburg gaf ons dat we de tent hebben goedgekeurd. Alleen jammer dat mijn vrouw onhandig op/in de slaapzak ging zitten en het matje lek prikte met het hendeltje van de rits. Snel Tear Aid gehaald en geplakt, leek het afgelopen nacht alsnog lek te zijn (tegen de ochtend). Komende week maar eens aan de gang met sop en de rest van de reparatie set.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 20:35

Sméagol

Master of Mayhem

Slaapzak zoektocht:

Ben geen expert, maar was zelf op zoek naar de nomad blazer organic (zag er leuk uit, was bekend met het merk, en "organic" sprak me wel aan, al lijkt dat tegen te vallen qua vulling). Nogmaals, geen expert, maar heb die vergeleken met die normale blazer, juist omdat die wél in de aanbieding was (die organic is nieuw), en persoonlijk vond ik de organic fijner aanvoelen. Materiaal is volgens mij hetzelfde, maar er is toch iets net anders.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:32
Ramzzz schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:20:
[...]

Ik heb vorig jaar - enigszins op de gok - 2 3-persoons lichtgewicht trekkerstentjes van Campz (Campz Toreilles 3 - helaas niet meer te vinden bij Campz zelf, daar heb ik ze wel vandaan) aangeschaft, en ik was heel erg onder de indruk van de kwaliteit...

Supereenvoudig op te zetten, ruim (2 personen + bagage allemaal binnenboord) heel doordacht design, en zowel degelijk en stevig als voldoende licht om mee te zeulen.

[Afbeelding]

Happy camper! :+
Is deze website legit ? ; https://www.tentpegsshop.com/msr-mutha-hubba-nx-tent-grijs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Valorian schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:48:
Het grootste deel van de mensen woont in de (middel)grote steden en heeft geen eigen terrein.
Ook in (grote) dorpen hebben mensen 99/100 keer geen eigen terrein wat zo groot is dat een caravan/camper stallen mogelijk is zonder dat men er last van heeft. Dan praat je volgens mij echt over grote huizen in het buitengebied, boeren of hele uitzonderlijke situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Sméagol schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:41:
[...]

Ben geen expert, maar was zelf op zoek naar de nomad blazer organic (zag er leuk uit, was bekend met het merk, en "organic" sprak me wel aan, al lijkt dat tegen te vallen qua vulling). Nogmaals, geen expert, maar heb die vergeleken met die normale blazer, juist omdat die wél in de aanbieding was (die organic is nieuw), en persoonlijk vond ik de organic fijner aanvoelen. Materiaal is volgens mij hetzelfde, maar er is toch iets net anders.
Die had ik ook voorbij zien komen, inderdaad een stukje duurder weer dan de normale Blazer.

Ik heb ook nog een oude Nomad dons deken slaapzak liggen, Alaska of zo iets was het model.
Fijn ding, katoen binnen en buitenzijde, dons vulling.
als ik die in de camper zou gaan gebruiken hoeven we er nog maar eentje bij te kopen, misschien dan het budget op 1tje stuk slaan en toch voor die organic gaan.

Missie: gewicht uit de camper.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAAPW6vSvypL7oOg3gdZVK6801k=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAjfy7XloDjjs3CPGpPlQNH1.jpg?f=fotoalbum_small
Ook nog er uit gehaald; het kluisje dat in een van de zitbanken gemonteerd zat.
Alles ff over de weegschaal laten gaan: 16,5kg exit.
Terug er in: 1 liter olie, en toen ik toch bezig was de bqq en zakje kolen: samen 5kg terug er in.

Ik verwacht geen grote slagen te kunnen maken, tenminste, nu heb ik te weinig tijd voordat we op vakantie vertrekken.
Na die vakantie wil ik ook de bankjes zelf eens onder handen gaan nemen.
Zittingplanken zijn beide van 18mm MDF, rugleuning van 1 van de bankjes is echt zo massive zwaar, doet dubbel dienst als extra tafelblad, en is daarmee extra strong uitgevoerd.

Ook nog wat knutselwerk aan de elektra kunnen doen, en daarbij een storing gevonden.
Uitgangs spanning uit 230/12 volt omvormer meet ik op 18volt. Dat is wat rijkelijk veel voor de accu, dus ik hoop dat die een andere uitgang heeft maar ik betwijfel het.
voor nu dus maar even ding uitgezet, morgen avond eens in de kluwen kabels duiken.
(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwXY2fUv_6nfe1ECk3zPdrhKQ0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RpsMXNTn76lbgpI0uWbUcIib.jpg?f=fotoalbum_large
Succes er mee.. 7(8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Bommes op 02-09-2024 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:36

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

De site geeft nu een 403, dus ik denk dat er iets niet in de haak is.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:27
Lijkt mij een prima betrouwbare website, waarom zou je daar aan twijfelen?

Heb even de geschiedenis opgezocht, die hebben ze zelf ook online staan hoor.
INSPIREREN. ONDERWIJZEN. CULTUUR. GEMEENSCHAP
Opgericht in 2005 door ,Campz-winkel. is ontstaan uit een gedeelde passie voor mode, design, kunst en muziek. Door deze passie voor cultuur was de collectieve visie om wereldberoemde namen, opkomende ontwerpers en opgravingsmerken uit alle hoeken van de wereld naar de gelijkgestemde gemeenschap van Noordoost-Engeland te brengen. 15 jaar later en Campz-winkel. is nu een toonaangevende mode-, sneaker- en designbestemming en biedt haar wereldwijde gemeenschap unieke ervaringen via fysieke conceptstores en digitale contactpunten.
Nadenkend over de grondbeginselen, heeft Campz-winkel als doel de gemeenschap te inspireren en te onderwijzen door middel van mode, design, kunst en muziek. Of het nu gaat om digitale redactionele artikelen of tot nadenken stemmende verhalen, samenwerkingen of in-store workshops en live-evenementen, Campz-winkel. is een podium om te inspireren, te onderwijzen, cultuur, conversatie en verandering te stimuleren.
spoiler:
Het druipt er toch aan alle kanten af dat het een nepsite is?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:53
Bommes schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:36:
Wij zijn voor in de camper opzoek naar 2 deken slaapzakken.
We hebben er nu al 2, van de Decathlon, zo synthetisch als het maar zijn kan.
Dat vinden we echt niet fijn, zweet dingen.

Dus wat zoeken we: dekenmodel, katoen, liefst dons of andere natuurlijke vulling.
We gaan er niet in liggen, maar gebruik is open geritst als deken. Ervaring leert dat een thuis, 2persoons dekbed, 200/220cm breed echt veel te breed is op de 140cm brede camper bedjes.

Iemand een tip?
Ja ik ga zelf nu ook zoeken, maar misschien heeft iemand iets specifieks ingebruik en bevalt dat goed.
2 jaar geleden beetje geupgrade qua slaapzakken:

Wij hebben een nomad passaat; lekker groot, warm en zacht (220x80 met zomer/herfst zijde)
En 2x Outwell Canella supreme. Maar deze heeft geen katoen. Echter, zo voelde het niet, hij voelt erg prettig aan. Binnentijk voelt "katoenachtig"; helemaal niet zweterig.

Voordeel van de outwell is het lage gewicht dus geschikt voor hiking. De nomad is daar te zwaar voor.
Omdat de outwell zo goed beviel hebben we toen dus een 2e bijgekocht.

Wel gekocht om in het koudere Noorwegen in de tent te kamperen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Bommes schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:20:
[...]
Ook nog wat knutselwerk aan de elektra kunnen doen, en daarbij een storing gevonden.
Uitgangs spanning uit 230/12 volt omvormer meet ik op 18volt. Dat is wat rijkelijk veel voor de accu, dus ik hoop dat die een andere uitgang heeft maar ik betwijfel het.
voor nu dus maar even ding uitgezet, morgen avond eens in de kluwen kabels duiken.
(
[Afbeelding]
Succes er mee.. 7(8)7
Onder het mom van "camper op dieet" zou je die ringkern meuk misschien ook door een schakelende voeding kunnen vervangen?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

big bang schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:14:
[...]

Onder het mom van "camper op dieet" zou je die ringkern meuk misschien ook door een schakelende voeding kunnen vervangen?
Dat was ook zeker wel de bedoeling, klemmenstrookje tegen de wand, alle veldbekabeling daarop binnen, voeding/accu lader er in, misschien zonnepaneel controlertje enz.
Maar dit soort kastjes in elkaar knutselen en in bedrijfstellen is een van mijn vorige baantjes geweest dus dat gaat wel lukken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Sd8SBN_5cSisIEycVNvebQc50w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vaDgtN6B4iDZrj2o1kzGj7qY.jpg?f=fotoalbum_medium

@Mistraller goede tip, thanks (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:19
De afgelopen jaren zijn wij voornamelijk in Frankrijk en Italie op vakantie geweest, waar we meestal zo'n 2,5 week op dezelfde plek verblijven, wat goed bevalt!

Nu met het oog op volgend jaar, zouden we eens wat anders willen. We zijn al een keer in Noorwegen geweest ( lang weekend regio Bergen ) , wat goed is bevallen. Mede daardoor willen we volgend jaar een langere vakantie maken richting Scandinavie, en specifiek: Denemarken, Sweden, Noorwegen.

Wij zijn met 2 volwassenen ( 33 jaar ), en reizen met een caravan, en willen graag 4 weken op reis gaan volgend jaar.

Nu heb ik een beetje door te klikken een route uitgestippeld, zie hieronder.
Plan is dus via NL -> DE -> Denenmarken -> sweden -> noorwegen , en via Kristiansand terug naar huis. ( Jammer dat er geen ferry meer gaat naar NL )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L05M3dNH2PhNv68LBbmSaK7MzjU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cBXDu4AzAGsEoPEEONqFY1IQ.png?f=fotoalbum_large

De vraag is eigenlijk; Zijn hier tweakers die ( ongeveer ) een vergelijkbare reis hebben gemaakt, en eventueel wat tips en tricks kan delen?

[ Voor 8% gewijzigd door Androo op 02-09-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:38
Het eerste wat ik zie is dat je een van de mooiste stukken van Zweden, Bohüslan, overslaat. Dat is echt zonde en dat zou ik zeker in de reis opnemen.

Daarnaast, neem goede regenkleding mee. Je kunt zeker ook geluk hebben, maar in het zuidwesten van Noorwegen kan je gerust een en hoop neerslag treffen. Vooral Bergen is wat dat betreft berucht.

Daarnaast zou ik persoonlijk veel noordelijker gaan, maar dat hangt af van je manier van reizen. Wij hebben in 2019 5 weken Noorwegen met de tent gedaan en totaal 18 campings bezocht. Uiteindelijk zijn we tot op Vesteralen geweest en hebben 7,5 K km gereden. Het is maar net wat je zelf wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
Duclaasie schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:33:
Het eerste wat ik zie is dat je een van de mooiste stukken van Zweden, Bohüslan, overslaat. Dat is echt zonde en dat zou ik zeker in de reis opnemen.

Daarnaast, neem goede regenkleding mee. Je kunt zeker ook geluk hebben, maar in het zuidwesten van Noorwegen kan je gerust een en hoop neerslag treffen. Vooral Bergen is wat dat betreft berucht.

Daarnaast zou ik persoonlijk veel noordelijker gaan, maar dat hangt af van je manier van reizen. Wij hebben in 2019 5 weken Noorwegen met de tent gedaan en totaal 18 campings bezocht. Uiteindelijk zijn we tot op Vesteralen geweest en hebben 7,5 K km gereden. Het is maar net wat je zelf wil
Dank voor je reactie!
Bohüslan zal ik meenemen in de overweging.
Regenkleding : check!

Idee is om in het voorseizoen van 2025 te gaan ( juni ) .
We reizen met de auto + caravan. Ons idee was om over al een korte week te staan ( max 5 dagen ) en dan 5 campings ongeveer. Tussendoor 1 reisdag ( max 600-700km op een dag )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-09 15:08

EektheMan

DPC

Ik heb er 1 van Alpicool met 2 vakken zodat je vries en koel hebt. Die is 35 Liter. Is goed genoeg voor ons tweetjes, maar met verslepen vindt ik het toch echt te zwaar. Komt deels ook doordat het een eigen energievoorziening heeft, maar dan nog. Zeker als ie gevult is en je moet het naar een verre huurtent toe tillen of zoals in mijn geval van een apartement, naar de lift, dan naar auto in de garage.

Een vriend heeft een 55L versie met wieltjes (kruiwagen idee). Dat had ik uiteindelijk liever gehad. Is ook demontabel.

Edit: Wat gaat in deze 35L? 24 lappen steak (3kg), 6 Tonijn moten, 6 zalm moten, 6 zakken bevroren groenten. 1 1/2 kilo kaas, Dan houden we nog ongeveer 3 liter ruimte over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUDNDdQaOnsn15ClXWOHhYwnDp4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R8i5apnJDfSiHve2lojwq5So.webp?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door EektheMan op 02-09-2024 12:01 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Androo schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:15:
De afgelopen jaren zijn wij voornamelijk in Frankrijk en Italie op vakantie geweest, waar we meestal zo'n 2,5 week op dezelfde plek verblijven, wat goed bevalt!

Nu met het oog op volgend jaar, zouden we eens wat anders willen. We zijn al een keer in Noorwegen geweest ( lang weekend regio Bergen ) , wat goed is bevallen. Mede daardoor willen we volgend jaar een langere vakantie maken richting Scandinavie, en specifiek: Denemarken, Sweden, Noorwegen.

Wij zijn met 2 volwassenen ( 33 jaar ), en reizen met een caravan, en willen graag 4 weken op reis gaan volgend jaar.

Plan is dus via NL -> DE -> Denenmarken -> sweden -> noorwegen , en via Kristiansand terug naar huis. ( Jammer dat er geen ferry meer gaat naar NL )

[Afbeelding]

De vraag is eigenlijk; Zijn hier tweakers die ( ongeveer ) een vergelijkbare reis hebben gemaakt, en eventueel wat tips en tricks kan delen?
Oh ik ga dit zeker even met je mee lezen. Zelf heb ik ook al vaker iets in deze richting overwogen maar blijf huiverig voor de totale afstand en het aantal stops wat je dan moet doen. (ik wil niet 15 campings in 3 weken doen maar ook niet hele dagen moeten rijden)
Plus het schijnt nogal eens vochtig te zijn daar, maar wel mooi. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Androo
Gonadan schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:52:
[...]

Oh ik ga dit zeker even met je mee lezen. Zelf heb ik ook al vaker iets in deze richting overwogen maar blijf huiverig voor de totale afstand en het aantal stops wat je dan moet doen. (ik wil niet 15 campings in 3 weken doen maar ook niet hele dagen moeten rijden)
Plus het schijnt nogal eens vochtig te zijn daar, maar wel mooi. :P
Eens! Wij willen idd niet elke dag gaan reizen naar andere campings, maar 5-6 dagen op 1 camping blijven en dan door.
Tijdens die 5-6 dagen wel genoeg bezichtigen uiteraard.

Tips zijn altijd welkom!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Androo schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:58:
Eens! Wij willen idd niet elke dag gaan reizen naar andere campings, maar 5-6 dagen op 1 camping blijven en dan door.
Tijdens die 5-6 dagen wel genoeg bezichtigen uiteraard.

Tips zijn altijd welkom!
De veerdienst vanuit Eemshaven zag ik toen nog als tijdwinner wat dat betreft. Sla je Denemarken op de heenweg gewoon over want twee keer door dat weiland hoeft van mij ook weer niet per se. Geen goedkope optie en nu ook niet meer mogelijk, maar hij schijnt terug te komen en misschien is het dan wel weer een idee. (afhankelijk van waar hij gaat afmeren in Noorwegen)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mistraller

[Afbeelding]

Wij komen al lang in Scandinavië.... Zelf reizen we graag op Stavanger of Bergen met Fjordline; en terug vaak via Oslo.

Het ligt er een beetje aan hoe je met drukte kunt omgaan, maar alle unesco sites of tripadvisor locaties mijden wij liefst als de pest. Veel te druk en commercieel.

Een locatie als de Preikestolen moet je een keer gezien hebben, dus wij hebben ons ooit vooral verbaasd over het schoeisel van alle malloten van de cruiseschepen, en stilletjes aansluiten in de file.

Je kunt in Noorwegen alle kanten uit qua campings; groot/klein, en met een beetje zoeken kan je ook met caravan wel spots vinden om wild te kamperen, maar dat moet je liggen natuurlijk.
Drukke locaties zou ik ff bellen, maar je kunt redelijk op de bonnefooi. Voor caravans weet ik het niet natuurlijk omdat wij altijd met tent zonder stroom reizen en altijd terecht kunnen.
Het servicenivo wisselt erg sterk, maar sanitair zoals ik in elk geval in Oostenrijk heb aangetroffen, zo mooi en groot heb ik het nergens gezien in Noorwegen.

Goede apps onderweg:
norcamp voor campings en reviews
YR.no voor het weer
UT.no voor wandelroutes

Regenkleding/kampeeruitrusting voor slecht weer is een pre! Denk ook aan waterdichte schoenen, en campings kunnen drassig zijn. (afgelopen jaar op meerdere plekken gezien)
Vergeet ook niet dat het koud kan worden! We hebben meestal ook handschoenen, sjaals bij etc.

We hebben deze zomer echter geen/amper regen gehad, kan echt alle kanten uit gaan daar. De sjaals en handschoenen hebben dit jaar ook geen daglicht gezien.

Wij zijn nooit echt ver naar boven gereden maar het zuiden niet echt veel aandacht gegeven tot nu toe.

Sinds we alle sporten tracken kunnen we mooi zien waar we geweest zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Ugr2JHKnVtH2s4kM3gCWbaCebw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gowh5GQdqJCcZnvERrjLAuEm.png?f=fotoalbum_large

Vorig jaar hebben we een rondje DK gedaan, paar dagen Zweden (waaronder 2daagse hike in de "Glaskogen") en daarna Noorwegen. Als je me een PM stuurt dan kan je mijn polarsteps wel even bekijken.

Om maar wat mooie spots te noemen verder:
Jostedalsbreen (kan je tegen drukte ga dan naar de Nigardsbreen en klim tegen betaling van grof geld de gletscher)
Treintje FLAM (druuuuuk!!) Maar huur een fiets en rijd van bovenaf (Finse) helemaal terug naar beneden, een schittende fietstocht over de oude bouwweg van de spoorlijn (Rallarvegen)
Hardangervidda (kleine wandeling of hike naar een DNT berghut en overnacht (sleeping liners meenemen!)
Rjukan; plaatsje ingesloten in een dal, dat 's winters zo weinig licht krijgt dat ze spiegels op de berg hebben neergezet

Wij zitten nu wel over de Lofoten na te denken, maar ja...die afstand...

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Geen idee, ik heb ze bij Campz zelf gekocht, dit was even ter illustratie.

Overigens was de prijs (voor de korting) ook al echt opvallend laag, voor zo’n prettig product.

Ik constateer nu ook dat de oorspronkelijke website niet laadt… :|

Gek, ik heb er al jaren veel camping gear vandaan gehaald. :/

Kennelijk is Campz inmiddels overgenomen door Bergfreunde.

Dat had ik helemaal gemist. Daar koop ik ook wel eens spullen. 8)7

[ Voor 45% gewijzigd door Ramzzz op 02-09-2024 20:09 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
Gonadan schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:00:
[...]

De veerdienst vanuit Eemshaven zag ik toen nog als tijdwinner wat dat betreft. Sla je Denemarken op de heenweg gewoon over want twee keer door dat weiland hoeft van mij ook weer niet per se. Geen goedkope optie en nu ook niet meer mogelijk, maar hij schijnt terug te komen en misschien is het dan wel weer een idee. (afhankelijk van waar hij gaat afmeren in Noorwegen)
Ja het is jammer dat de veerdienst van / naar Eemshaven er niet meer is... Daarom ook heen en terug via Denemarken.. Zou fijn zijn als hij volgend jaar er weer is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Kijk eens bij o.a.:
https://www.tentpegsshop.com/over-ons/
https://www.tentpegsshop.com/algemene-voorwaarden/
https://www.tentpegsshop.com/neem-contact-met-ons-op/

en de betaalmogelijkheden onderaan de website i.c.m. de daadwerkelijk aangeboden betaalmogelijkheden...

Dit is een netwerk van nep-shops die ik de laatste tijd steeds vaker tegenkom... Verschrikkelijk vervelend. Maar je ziet het inderdaad ook snel genoeg aan de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Laatst online: 13:32
barrymossel schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:29:
[...]

Kijk eens bij o.a.:
https://www.tentpegsshop.com/over-ons/
https://www.tentpegsshop.com/algemene-voorwaarden/
https://www.tentpegsshop.com/neem-contact-met-ons-op/

en de betaalmogelijkheden onderaan de website i.c.m. de daadwerkelijk aangeboden betaalmogelijkheden...

Dit is een netwerk van nep-shops die ik de laatste tijd steeds vaker tegenkom... Verschrikkelijk vervelend. Maar je ziet het inderdaad ook snel genoeg aan de prijs.
Ik was niet degene die deze webshop als eerste noemde en linkte ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Mistraller schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:42:
[...]

Wij zitten nu wel over de Lofoten na te denken, maar ja...die afstand...
Niet over twijfelen, gewoon doen!! En dan liefst op de heenweg de boot vanaf Bodø pakken, dat uitzicht vergeet je nooit weer!!

Kleine sfeer impressie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0MTeDutUXHBbycsbdCgSFVAlfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUCC6CGjRGUKV6SUorJ86HJy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3tQQk8FWHlvBgMGodzu1XluQ4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDr4Kb73YCKSkW4c5n4N7BmV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Androo schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:46:
Tussendoor 1 reisdag ( max 600-700km op een dag )
Dat zijn lange reisdagen. Zeker in Noorwegen schiet het niet op omdat je altijd klem komt te zitten achter langzame caravanners en camperaars.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:04
Wij hebben de MCF60, werkt heel erg prima voor ons gezin (2 volwassenen 2 kids). Zelf vind ik het belangrijk dat je voor een paar dagen boodschappen kunt doen, zodat je niet 'gedwongen' wordt om élke dag te móeten. Dat gaat met dit apparaat prima. Het is wel echt een beste unit, van de achterbak in de I40 blijft niet heel veel 'effectieve' laadruimte over. Dat is wel een dingetje, maar eerlijkheidshalve met vouwwagen én dakkoffer aan stouwruimte niet echt gebrek. Ik denk dat dat ook juist de reden is dat de meeste mensen hier níet voor kiezen, omdat de beschikbare ruimte in de auto simpelweg te klein is.

Om het condensprobleem op te lossen heb ik er overigens van die verfroosters onderin gelegd. Daardoor zijn de spullen droog :) . Dat probleem heb je trouwens ook met de kleinere broertjes ervan.

Wij zijn er afgelopen weekend (voor het eerst zo kort) ook op uit getrokken met de vouwwagen. Wel naar een bekende plek (Landal Coldenhove), we hebben er vaker in een huisje gezeten. We hadden een mooie grote plek, heerlijk. Voor de kids voldoende te doen, al waren er niet veel 'andere' kids.

Voor een weekend (vrijdag - zondag, maar geboekt tot maandag zodat we later op de middag pas weg hoefden) was het wel te doen, hoewel reistijd wel een dingetje was (zonder vertraging +- 2:16 minuten, met vertraging afgelopen vrijdag bijna 3:15 op gereden en gister terug ook iets van 2:45). Dat in combinatie met een eventueel slaapje van de jongste (1,5 jaar) maakt dat het allemaal nét niet lekker uitkomt. Aan de andere kant; we (partner + ik) moeten onderling de taken beter verdelen met inpakken >:) , wellicht kan dat nog wat efficiënter.

Hopelijk binnenkort nog een paar mooie weekenden, zodat we het nog eens kunnen proberen :+ O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4BEL8to2g23dgkrMXcpOXnzg8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/moWbQLmwM54wSpgEGqEaaAUr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wln5Mvg8Qs2G33vjZWA0ZPBe66Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbTrecmcx2MpATrmPyposBkk.jpg?f=fotoalbum_large

We dachten er overigens voor de rust te zijn :z , maar zaterdag op zondag was er blijkbaar in Bussloo (12km verderop) een hardcorefeestje aan de gang. Dat zorgde voor nogal wat gebonk in de nacht |:( :+ .

[ Voor 23% gewijzigd door robbierzz op 02-09-2024 15:17 ]

Dance with the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 18:55
LordSinclair schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:28:
[...]

Dat zijn lange reisdagen. Zeker in Noorwegen schiet het niet op omdat je altijd klem komt te zitten achter langzame caravanners en camperaars.
Sowieso, vaak rij je toch maar 60/80.. 100 rijd je buiten op een enkele hoofdweg rond Oslo toch nergens volgens mij.
Gonadan schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:00:
[...]

Ik hoop dat hij weer terug komt. Buiten pure tijdswinst is het ook veel relaxter. Vanuit huis naar Groningen en daar lekker met de boot over i.p.v. honderden KM door Duitsland en Denemarken tuffen. Paar weekenden geleden even naar Denemarken geweest, 2.5 uur muurvast gestaan in Hamburg (grootste bottleneck in Duitsland..).

[ Voor 51% gewijzigd door TgR_KILLER op 02-09-2024 14:40 ]

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
TgR_KILLER schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:38:
[...]
Sowieso, vaak rij je toch maar 60/80.. 100 rijd je buiten op een enkele hoofdweg rond Oslo toch nergens volgens mij.
Dat zijn dan de maximum snelheden. In het hoogseizoen haal je die bijna nooit. Kortom met 600~800km op een dag kan je zomaar meer dan 12 uur bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
m.b.t de kilometers: volledig met jullie eens.
Vooralsnog is alleen de eerste dag ~750km ( NL naar DK ) , en de rest van de etappes zijn max 500KM.

Kan er altijd nog voor kiezen om de reisdagen in 2en te splitsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
robbierzz schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:30:
[...]

Wij hebben de MCF60, werkt heel erg prima voor ons gezin (2 volwassenen 2 kids). Zelf vind ik het belangrijk dat je voor een paar dagen boodschappen kunt doen, zodat je niet 'gedwongen' wordt om élke dag te móeten. Dat gaat met dit apparaat prima. Het is wel echt een beste unit, van de achterbak in de I40 blijft niet heel veel 'effectieve' laadruimte over. Dat is wel een dingetje, maar eerlijkheidshalve met vouwwagen én dakkoffer aan stouwruimte niet echt gebrek. Ik denk dat dat ook juist de reden is dat de meeste mensen hier níet voor kiezen, omdat de beschikbare ruimte in de auto simpelweg te klein is.
Die ruimte in de auto heb ik even opgemeten. Ik twijfel een beetje over de hoogte (ik wil niet dat de koelbox boven de stoelen uitkomt). Verder lijkt het me wel te doen. Ik denk dat ik de MCF40 en MCF60 gewoon eens naast elkaar moet zien.
Om het condensprobleem op te lossen heb ik er overigens van die verfroosters onderin gelegd. Daardoor zijn de spullen droog :) . Dat probleem heb je trouwens ook met de kleinere broertjes ervan.

Wij zijn er afgelopen weekend (voor het eerst zo kort) ook op uit getrokken met de vouwwagen. Wel naar een bekende plek (Landal Coldenhove), we hebben er vaker in een huisje gezeten. We hadden een mooie grote plek, heerlijk. Voor de kids voldoende te doen, al waren er niet veel 'andere' kids.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

We dachten er overigens voor de rust te zijn :z , maar zaterdag op zondag was er blijkbaar in Bussloo (12km verderop) een hardcorefeestje aan de gang. Dat zorgde voor nogal wat gebonk in de nacht |:( :+ .
Ziet er uit als een leuke camping voor een (lang) weekend! Dank voor het delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Laatst online: 11:24
[...]

De gemiddelde snelheid zal in Noorwegen zegt mijn gevoel niet boven de 50km per uur zitten . Snelweg heb je er niet echt. Veel klimmetjes en afdalingen die je gemiddelde naar beneden halen.

800 : 50 = 16uur in de auto zonder stops.

Je moet dan al helemaal niet de ferry missen voor bijvoorbeeld een overtocht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbierzz
barrymossel schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:55:
[...]

Die ruimte in de auto heb ik even opgemeten. Ik twijfel een beetje over de hoogte (ik wil niet dat de koelbox boven de stoelen uitkomt). Verder lijkt het me wel te doen. Ik denk dat ik de MCF40 en MCF60 gewoon eens naast elkaar moet zien.

[...]

Ziet er uit als een leuke camping voor een (lang) weekend! Dank voor het delen.
Zeker prima voor een weekend hoor, sowieso een heel mooie omgeving direct aan het heidegebied.

In onze auto komt de box zeker niet boven de stoelen uit, dat 'uitschuifding' (hoe heet dat ook weer :? ) van de achterbak kan er nog overheen. Bij mij staat 'ie dan meestal in de breedte, waardoor er nog een vouwkrat in de lengte naast kan staan.

Dance with the stars

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 13:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Afgelopen twee weken in Purgstall an der Erlauf op de camping gestaan. Mooie kleine camping, fijn en schoon sanitair. Geen winkel of uitgebreid restaurant, maar ze serveren er wel pizza en friet met frankfurters en in het dorpje zitten meerdere supermarkten en restaurants.

Camping had ook wel een goed Tweakers gehalte. Dak van het sanitair/bar/receptie-gebouw lag vol zonnepanelen. Je kon online broodjes bestellen, de status van wasmachine/droger/vaatwasser checken en je stroomverbruik in detail volgen incl. grafiekjes. Niet dat ik met alleen een koelkastje, mobiele apparaten opladen en de paar BBQ sessies ook maar in de buurt van de gratis 2kWh per dag kwam, maar toch B)

Afgezien van het even opzetten, inspecteren en weer afbreken kort na aanschaf was dit ook de vuurdoop voor de Bardani AirWave 410 Deluxe TC en wat nieuw meubilair (vouwstoelen, tafel, keukenmeubel). Allemaal erg goed bevallen. Maakte me vooraf wat zorgen of ik het allemaal in de auto (en dakkoffer) ging krijgen, maar dat pakte uiteindelijk allemaal ook best goed uit. Niet dat we veel ruimte over hadden, maar in elk geval geen dingen thuis hoeven laten vanwege ruimtegebrek.

We hadden een lekker ruime plaats. Al had ie iets dieper mogen zijn, nu stonden de scheerlijnen van de luifel wat steiler dan ik zou willen, maar in elk geval plek genoeg voor de tent en de auto en ook nog meer dan genoeg ruimte om de dakkoffer van de auto te halen en naast te tent te leggen.

Veldje was wel wat stenig, dus blij dat ik er een gronddoek onder had en tenttapijt er in, om het geïntegreerde kuipzeil (oxford polyester, dus niet mega robuust) wat te beschermen en schoon te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HM8Bo3sh0jbBt0n9qfqIGuTNI-4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TZdQ2y4ABvm6l6rQRRuDsSZX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXh1AHzpn87bhBeMvHoSDf1_56I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LR7nKoz0u2etrS7pGuaDlC4d.jpg?f=user_large

De tent is uitstekend bevallen. Komende van een op papier 3-persoons trekkerstentje waar je niet in kan staan en waarvan de voortent ook niet groot genoeg is om met z'n tweeën (plus spullen) in te zitten, was dit echt een verademing qua ruimte. Dat je 's ochtends niet wakker wordt in een tent die van binnen kletsnat is van de condens is ook een hele fijne vooruitgang :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3S5LzPpGUs88JQmP5w-UbPKn6UU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xKQxdKc0IdyopMRAwLJluPI4.jpg?f=user_large
Inhakend op de koelkast discussie: ietwat verstopt staat daar links mijn 20 liter Makita DCW180. Met z'n tweeën (en met een supermarkt in de buurt) groot genoeg om wat broodbeleg, vlees of andere bederfelijke ingrediënten voor 1 à 2 avondmaaltijden en een paar blikjes drinken koel te houden. En ideaal dat ie op de 18V accu's gewoon door blijft draaien tijdens tussenstops onderweg, of als je 'm daar ter plekke een keer meeneemt in de auto.

Uiteraard ook de BBQ mee :Y :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mF-Zrmu8H_zlSyl3ho2ENDErFg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wn9iXX4c65YOsQWxOOeMfXbS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mCi9o0x9zUT_wZm0ck7BBYjfGk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dy8ojqaRZyI6SGVA7s8rsU7f.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 02-09-2024 15:48 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
Duclaasie schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:10:
[...]

Niet over twijfelen, gewoon doen!! En dan liefst op de heenweg de boot vanaf Bodø pakken, dat uitzicht vergeet je nooit weer!!

Kleine sfeer impressie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wordt nog een discussie haha. De jongste is nog steeds pissed omdat we vorig jaar door storm "Hans" niet naar de Kjeragbolten konden. En via het fjordengebied omhoog is echt niet te doen.

Tja en uitzichten....ik weet het. Toen ik op de top van de Glittertinden stond zag ik dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okVs5zTbpIg-B9bVTRIkwCP2EUg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6aL6784YeSxPNsMx7yBJVboJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niKnf-TL310VG17rrK8WHjVvpA4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BaYTMaCJKuRFOwnBd6uWbjX5.jpg?f=fotoalbum_tile

Dat is dus inderdaad een enorme kudde rendieren op de gletsjer onder mij. Zooo mooi!

Is ook het hele "probleem" van Noorwegen. ALLES is mooi 8)

Wij rekenen altijd ook met 50km/h reistijden, maar je eerste keer Noorwegen moet je daar nog onder gaan zitten want je staat om de haverklap stil om foto's te maken haha.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 07:13
100km per dag over kleine bergwegen is ver hoor, verkijk je er niet op.

Tip: neem de 51 Fagernes omhoog, en dan die 55 weer naar beneden. Over dat kleine stukje (Fagernes -> Randen -> Skjolden) hebben wij 2 jaar terug een week gedaan :)

230km / 4 uur volgens google maps, maar je wilt juist overal stoppen en lekker wandelen

[ Voor 17% gewijzigd door pirke op 02-09-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:09
Volgende zomer gaan wij ook weer naar Scandinavië. Zoveel zin in!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 07:13
Zie ook https://www.nasjonaleturistveger.no/en/routes/ voor de mooiste routes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05:23
Orion84 schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:31:
Afgelopen twee weken in Purgstall an der Erlauf op de camping gestaan. Mooie kleine camping, fijn en schoon sanitair. Geen winkel of uitgebreid restaurant, maar ze serveren er wel pizza en friet met frankfurters en in het dorpje zitten meerdere supermarkten en restaurants.

Camping had ook wel een goed Tweakers gehalte. Dak van het sanitair/bar/receptie-gebouw lag vol zonnepanelen. Je kon online broodjes bestellen, de status van wasmachine/droger/vaatwasser checken en je stroomverbruik in detail volgen incl. grafiekjes. Niet dat ik met alleen een koelkastje, mobiele apparaten opladen en de paar BBQ sessies ook maar in de buurt van de gratis 2kWh per dag kwam, maar toch B)

Afgezien van het even opzetten, inspecteren en weer afbreken kort na aanschaf was dit ook de vuurdoop voor de Bardani AirWave 410 Deluxe TC en wat nieuw meubilair (vouwstoelen, tafel, keukenmeubel). Allemaal erg goed bevallen. Maakte me vooraf wat zorgen of ik het allemaal in de auto (en dakkoffer) ging krijgen, maar dat pakte uiteindelijk allemaal ook best goed uit. Niet dat we veel ruimte over hadden, maar in elk geval geen dingen thuis hoeven laten vanwege ruimtegebrek.

We hadden een lekker ruime plaats. Al had ie iets dieper mogen zijn, nu stonden de scheerlijnen van de luifel wat steiler dan ik zou willen, maar in elk geval plek genoeg voor de tent en de auto en ook nog meer dan genoeg ruimte om de dakkoffer van de auto te halen en naast te tent te leggen.

Veldje was wel wat stenig, dus blij dat ik er een gronddoek onder had en tenttapijt er in, om het geïntegreerde kuipzeil (oxford polyester, dus niet mega robuust) wat te beschermen en schoon te houden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De tent is uitstekend bevallen. Komende van een op papier 3-persoons trekkerstentje waar je niet in kan staan en waarvan de voortent ook niet groot genoeg is om met z'n tweeën (plus spullen) in te zitten, was dit echt een verademing qua ruimte. Dat je 's ochtends niet wakker wordt in een tent die van binnen kletsnat is van de condens is ook een hele fijne vooruitgang :Y

[Afbeelding]
Inhakend op de koelkast discussie: ietwat verstopt staat daar links mijn 20 liter Makita DCW180. Met z'n tweeën (en met een supermarkt in de buurt) groot genoeg om wat broodbeleg, vlees of andere bederfelijke ingrediënten voor 1 à 2 avondmaaltijden en een paar blikjes drinken koel te houden. En ideaal dat ie op de 18V accu's gewoon door blijft draaien tijdens tussenstops onderweg, of als je 'm daar ter plekke een keer meeneemt in de auto.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke stoelen zijn dat?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:49
barrymossel schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:55:
[...]

U vraagt, wij draaien!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9syBbIkKfdTi48g-INsvtb09WTk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TgqOwoSB2elfdLnDqLMUaeUI.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENyJtmfV7ZTjGwNSGNmUZXVV6Y4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7r0J0nTy0Z28xKzeZIRt3SyA.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fh66FpgaGVew3Pu9AmLLyAGwaXQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nNDaxQEuGSL6fMC279YKhDQH.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgCkwxUSo7esxOFDGVv6b2iABCE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tNIKmFjY56TAZ1140A2D8ovm.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Bardani Aviator

En voor de volledigheid: de tafel is de Bo-Camp Maryland L en keukentje is de Bardani Salamanca.

[ Voor 35% gewijzigd door Orion84 op 02-09-2024 16:08 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
_/-\o_ Heel erg bedankt. Dat is toch nog een heel aardig verschil! Het is niet dat je het nu makkelijker maakt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Helgelandskust is ook prachtig, en nog vrij rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
[...]

Ik zou eerder zeggen 500-600km per dag max. Daar boven worden je dagen erg lang wil je het halen.

[ Voor 0% gewijzigd door Duclaasie op 03-09-2024 10:20 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:09
Orion84 schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:31:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
grappig, wij hebben toevallig dit jaar de zelfde Exped (maar dan in groen) ook ingeruild tegen een grotere tent (alhoewel wij wel konden zitten in de voortent ..was wel heel gezellig). Vindt nog steeds de Exped een fijne 'kleine' tent, maar het feit dat we nu kunnen staan is toch ook wel fijn in onze Redwood 260 TC (waren we eigenlijk niet echt van plan te kopen, maar zag een goede aanbieding voor 399..geloof de goedkoopste tent die ik ooit gekocht heb)).

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hopjesvla79 schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:42:
[...]

grappig, wij hebben toevallig dit jaar de zelfde Exped (maar dan in groen) ook ingeruild tegen een grotere tent (alhoewel wij wel konden zitten in de voortent ..was wel heel gezellig).
Ja, het kan wel, met lage stoeltjes en als je er verder niet al te veel spullen hebt staan. Wij hadden voorheen een losse tarp mee om onder te zitten. Wat bij redelijk weer prima is, maar bij wat slechter weer wordt je daar minder blij van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:09
Orion84 schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:03:
[...]

Ja, het kan wel, met lage stoeltjes en als je er verder niet al te veel spullen hebt staan. Wij hadden voorheen een losse tarp mee om onder te zitten. Wat bij redelijk weer prima is, maar bij wat slechter weer wordt je daar minder blij van.
zeker +1 voor de tarp erbij ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
Mooi! Ik twijfelde laatst nog of we niet de kleinere variant voor korter verblijf zouden nemen voor erbij. Op basis van je foto denk ik dan; zoveel kleiner is ‘ie ook niet en juist die extra ruimte in de box is erg fijn. Ook voor mij weer een dilemma opgelost _/-\o_

Dance with the stars

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:14

BeaM-R

Powerrrrr

[Afbeelding]

:)F

Inmiddels al enige tijd geleden (2009) hebben wij een vergelijkbare rondreis gemaakt met de caravan.
Onderstaand de route die wij hebben gereden. Wij hebben wel steeds 1, 2 of max 3 nachten ergens gestaan. Onderstaand reis hebben we in 3 weken gereden.

Ik weet niet meer precies alle campings/plaatsen waar we overnacht hebben maar dit was het ongeveer:
Etten-Leur - Kolding 1 overnachting
Kolding - Oslo 1 overnachting
Oslo - Lillehammer 2 overnachtingen (bezoek olympisch dorp)
Lillehammer - Otta 2 overnachtingen
Otta - Oppdal - 2 overnachting
Oppdal - Kristiansund - 2 overnachtingen (vervolg over de Atlanterhavsveien)
Kristiansund - Geiranger - 3 overnachtingen
Geiranger - Bergen 3 overnachtingen (door de Lærdalstunnel)
Bergen - Prekstolen en Kjeragbolten 3 overnachtingen (dit is wel een must see/must do)
En van daaruit weer naar huis.

Hou rekening met best wat pont overtochten (en die zijn best prijzig met een caravan)
Ook kom je af en toe best wat stevige hellingen tegen.
Weet nog goed dat wij met de boot naar Geiranger gingen (was best prijzig), dus besloten om daar via de weg weer te vertrekken. Dat was een steile haarspeldbochtenweg omhoog van 14 km lang met een stijgingspercentage van 10-12%. Ging nog redelijk goed tot er een bus naar beneden kwam en ik moest stoppen. Kwam toen bijna niet meer van zijn plek af :P (105pk TDi met caravan van ca. 1300kg).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvRMZAX2x9oVK9Gh-gb5LL5J9NM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvIR35vVVO5PiW7SEszP4EZU.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: En deze foto moet je natuurlijk wel maken 8) (Kjeragbolten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lFjBAqjYgjYGistVl-juGS5kYE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pWM6wQ2BhMdqJlz8XaYrlH5l.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door BeaM-R op 02-09-2024 22:14 ]

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Nooit geweten dat er een grotere variant is. Wij hebben de voorloper van de mcf40 maar deze begint nu krap te worden met 2 volwassenen en 2 kinderen. Deze grotere komt op de lijst met spullen die we wel kunnen gebruiken :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Duclaasie schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:19:
[...]

Ik zou eerder zeggen 500-600kk per dag max. Daar boven worden je dagen erg lang wil je het halen.
Die afstandseenheid ken ik niet.
BeaM-R schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:03:

[Afbeelding]
En niet vergeten iets van de diepte op de achtergrond mee te nemen in de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
vhal schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 06:46:
[...]

Nooit geweten dat er een grotere variant is. Wij hebben de voorloper van de mcf40 maar deze begint nu krap te worden met 2 volwassenen en 2 kinderen. Deze grotere komt op de lijst met spullen die we wel kunnen gebruiken :)
Wij hebben twee koelboxen bij ons op de langere trips. :+

Jullie niet? Eén in de wagen en de Mobicool extra? Of gebruiken jullie geen box in de wagen?

Lukt ons op zich prima met de 40L in de wagen en nog een extra 35L erbij in de auto.

Maar koelboxen blijven voor mij een ergernis eigenlijk. Je bent aan het stapelen. En als je iets nodig hebt ligt dat onderop en daarna valt je zorgvuldig gebouwde stapel in elkaar :+

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:56
JanHenk schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:28:
[...]

Jullie niet? Eén in de wagen en de Mobicool extra? Of gebruiken jullie geen box in de wagen?

Lukt ons op zich prima met de 40L in de wagen en nog een extra 35L erbij in de auto.

Maar koelboxen blijven voor mij een ergernis eigenlijk. Je bent aan het stapelen. En als je iets nodig hebt ligt dat onderop en daarna valt je zorgvuldig gebouwde stapel in elkaar :+
Eigenlijk kan ik op elke camping waar ik kom een goede koelkast huren. zoveel makkelijker. Voor de reis hebben we goede koeltas.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Androo schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:46:
m.b.t de kilometers: volledig met jullie eens.
Vooralsnog is alleen de eerste dag ~750km ( NL naar DK ) , en de rest van de etappes zijn max 500KM.

Kan er altijd nog voor kiezen om de reisdagen in 2en te splitsen.
Zoals anderen ook al hebben gezegd zijn je dagetappes in Noorwegen te lang, ik zou ze echt in tweeën delen. Ik kom al jaren met de motor in Noorwegen en in Zuid-Noorwegen reken ik max. 350km/dag. En dan kan je op de motor nog makkelijk langzaam verkeer inhalen.

Daarnaast, je rijdt door een fantastisch landschap en je zal ook wel een keer willen stoppen om daarvan te genieten. Dus lekker halverwege een camping inplannen en zonder stress en tijdsdruk rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
[...]

Mepal bewaarbakjes, ik heb er enkele waarin alles wat niet knap zelfstandig kan staan zit. Dat scheelt zoveel ergernis. (deksel laat ik thuis)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5V-UnUunXgy0Jy5V1p6CXrz-i5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NJ5h6ZvERjQ4Xu3oESqDzBGQ.png?f=fotoalbum_large

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

[...]

We gebruiken nu 1 hele koelbox :) We zouden zo'n koelbox kunnen overwegen die past in de keuken/wagen maar ik begreep dat deze niet zo heel groot is en dat er maar 1 type past. Maar ik ga eens op onderzoek uit want 1 box is wel behelpen met een gezin.
Je genoemde ergernissen herken ik volkomen maar eigenlijk is dit alleen maar op te lossen door zo'n halfhoge staande koelkast te regelen :P Eigenlijk ben ik het tetrissen en stapelen ook wel een beetje zat :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Goede tip @Gonadan !
Mijn grootste ergernis met die bovenladers is wel het vocht onderin.
Het koelt goed, koude blijft er lekker in als je de klep opendoet, enz. Maar na een paar dagen is het echt een natte zooi onderin, moet het ding weer leeg, doekje er door heen en weer terug inladen.

Wij hebben een klein inbouw koelkastje (230/12/gas) in onze camper.
Zou een extra koelbox fijn zijn? Ja zeker, beetje meer koelruimte is altijd fijn.
Maar mij de investering, de ruimte die het inneemt en het extra gewicht niet waard.
Gewoon wat vaker naar de winkel en drankje er uit, meteen nieuw er in werkt me tot nu toe (16 jaar camperen) goed genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Koelbox? Meer een anti ongedierte box. Na de eerste paar dagen is dat ding warm want stroom gaan we er niet voor afnemen. Groente is over het algemeen goed houdbaar en dan maar wat minder vlees af en toe.
Drank kan je prima koelen in een emmertje koud water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

@Bommes
Zo ging het bij ons ook wel goed maar inmiddels worden de kinderen ook groter (8 en 10) en is het goed merkbaar hoeveel gekoelde boodschappen je op voorraad moet houden om de dag door te komen. Iedere dag naar de winkel kan uiteraard (al is het niet mijn ding) maar is in Duitsland al niet te doen omdat de winkels daar op zondag dicht zijn en in Oostenrijk eigenlijk ook wel in de wat minder toeristische gebieden. Met pubers zal het alleen maar erger worden denk ik...

[ Voor 7% gewijzigd door vhal op 03-09-2024 09:15 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Een tweede koelbox hebben wij echt niet nodig, ook niet vanwege kinderen. Maar wij gaan dan ook de helft van de dagen gewoon buiten de deur eten dus dan valt het mee wat je qua ruimte nodig hebt.

Drank veel in blikjes of kleine flessen zodat je kunt doorrouleren wanneer iets leeg raakt. Heb je een anderhalveliterfles dan moet die helemaal leeg en daarna de volgende nog helemaal koelen. met kleinere verpakkingen haal je er één en zet je er meteen ook weer één terug, dat scheelt een hoop.
Bommes schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:07:
Goede tip @Gonadan !
Het koelt goed, koude blijft er lekker in als je de klep opendoet, enz. Maar na een paar dagen is het echt een natte zooi onderin, moet het ding weer leeg, doekje er door heen en weer terug inladen.
Bij ons valt dat wel mee. Ik krijg wel een blok ijs aan de zijkant en bij verkassen van camping hang ik daar een handdoekje tegen aan die alles op vangt, zo blijft het aardig droog.
En we hebben een geribbelde bodem, dat scheelt ook wellicht.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:06

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Bommes schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:07:
Goede tip @Gonadan !

Wij hebben een klein inbouw koelkastje (230/12/gas) in onze camper.
Zou een extra koelbox fijn zijn? Ja zeker, beetje meer koelruimte is altijd fijn.
Maar mij de investering, de ruimte die het inneemt en het extra gewicht niet waard.
Gewoon wat vaker naar de winkel en drankje er uit, meteen nieuw er in werkt me tot nu toe (16 jaar camperen) goed genoeg.
Deels herken ik het, in zuid Frankrijk doen we ongeveer 1 keer in de week het vocht uit de koelkast halen. Onze Dometic CFX3-45 heeft een stop onderin waardoor het water er makkelijk uit kan lopen. Daarnaast heeft deze koelkast 2 mandjes die je er met de inhoud uit tilt. Goed over nagedacht dus waardoor dit een klusje van < 5minuten is.

Aantal jaar geleden voor deze gekozen omdat het de stilste compressor koelkast was en toen nog in de tent stond naast het slaap deel. Enige minpunt van de koelkast wat ik kan bedenken is de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Gonadan Die Mepal bakken hebben we thuis wel. Misschien inderdaad maar eens een paar van die dingen proberen. Nadeel is dat je de beschikbare capaciteit van zo'n koelbox minder goed benut. Dus dat is een afweging. Maar het proberen waard.

Er zijn mensen die een rubber mat of een verfrooster onderin leggen, zodat het water daar tussen kan en je koelboxinhoud niet met water in aanraking komt. Zelf heb ik daar niet zoveel last van.

Onze ene koelbox (Mestic MCC35) heeft ook een plug onderin om het water af te tappen. Nieuwere/duurdere boxen hebben de inhoud ook in mandjes. Dat kan ook helpen.

Wij aten voorheen ook heel vaak buiten de deur dus hadden we niet zoveel koelcapaciteit nodig, maar nu met kleine kinderen doen we dat heel veel minder. Vinden het gewoon niet heel ontspannen om uit eten te gaan met een dreumes die af en toe een enorme keel op kan zetten.. Wil ook niet dagelijks langs de supermarkt. Dus daarom twee koelboxen. :)

Wellicht volgend jaar een koelkast huren ipv die tweede koelbox mee. Maar eens over nadenken. Bedankt voor de tips allen 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@JanHenk je moet hem inderdaad niet helemaal vol zetten met die bakken, maar voor de losse dingen is het wel erg prettig. Ik gebruik hem voor komkommer, kaas, worst, groente, etc. Eigenlijk alles wat je niet netjes kunt stapelen en je koelbox tot grabbelton degradeert.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NijN of Spades
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:41
JanHenk schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:34:

Er zijn mensen die een rubber mat of een verfrooster onderin leggen, zodat het water daar tussen kan en je koelboxinhoud niet met water in aanraking komt. Zelf heb ik daar niet zoveel last van.
Dit jaar voor de eerste keer gedaan en het werkt als een trein. Na anderhalve week het zwembadje uit de box gegooid en door. Geen natte verpakkingen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
barrymossel schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:16:
[...]

Ik heb vandaag wel even gemeten en inderdaad, het kost aardig wat van de kofferbak. Maar ernaast kunnen nog wel twee handbagage koffers, of drie. En ervoor nog bbq + boodschappen. Tsja, dan hebben we nog denk ik nog genoeg ruimte in vouwwagen + giga disselbak (waar de koelbox ook zou passen) en evt. dakkoffer.

Het verschil tussen de MCF40 en 60 lijkt me qua buitenmaten alleen zo klein. Zeker als je een bagagewagen of vouwwagen hebt...
Tsja, 10cm in de breedte en lengte. Dat is niet niks maar ook niet onoverkomelijk inderdaad…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 16:41

ralpje

Deugpopje

JanHenk schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:34:
[
Hier na een tip ergens dit jaar voor het eerste hetzelfde gedaan: verfrooster onderin. Het vocht is er nog steeds, maar omdat je gekoelde meuk niet meer in het vocht staat heb je geen last van natte flessen, half doorweekte verpakkingen en vieze meuk aan je vleeswaren. Werkt perfect.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
vandermark schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:50:
[...]

Eigenlijk kan ik op elke camping waar ik kom een goede koelkast huren. zoveel makkelijker. Voor de reis hebben we goede koeltas.
Hier heb ik ook naar zitten kijken, maar dan kom je voor 2,5 week als snel op 150+ euro uit. Heb je zo'n koelbox er in 2-3 vakanties uit. Dus als je de ruimte voor zo'n koelbox hebt tijdens de reis, dan lijkt het me zonde van je geld om te huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
vandermark schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:50:
[...]

Dat vind ik vaak onredelijk duur. En bij rondtrekken is het erg onhandig. Je moet onderweg namelijk je spullen nog steeds koud houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Nieuw kraantje in de camper gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJm9ayWPMk6tmGfjDiwZomAJmVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2UzCF5IHWgkttMeYAUEnXz0.jpg?f=fotoalbum_large
De oude was de bocht net te klein, met handen wassen spetterde je heel de boel naast de wasbak nat.
Deze lag in de spulletjes bak bij Lidl voor 25 euro, ideaal en weer netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
BeaM-R schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:03:
[...]

:)F

Inmiddels al enige tijd geleden (2009) hebben wij een vergelijkbare rondreis gemaakt met de caravan.
Onderstaand de route die wij hebben gereden. Wij hebben wel steeds 1, 2 of max 3 nachten ergens gestaan. Onderstaand reis hebben we in 3 weken gereden.

Ik weet niet meer precies alle campings/plaatsen waar we overnacht hebben maar dit was het ongeveer:
Etten-Leur - Kolding 1 overnachting
Kolding - Oslo 1 overnachting
Oslo - Lillehammer 2 overnachtingen (bezoek olympisch dorp)
Lillehammer - Otta 2 overnachtingen
Otta - Oppdal - 2 overnachting
Oppdal - Kristiansund - 2 overnachtingen (vervolg over de Atlanterhavsveien)
Kristiansund - Geiranger - 3 overnachtingen
Geiranger - Bergen 3 overnachtingen (door de Lærdalstunnel)
Bergen - Prekstolen en Kjeragbolten 3 overnachtingen (dit is wel een must see/must do)
En van daaruit weer naar huis.

Hou rekening met best wat pont overtochten (en die zijn best prijzig met een caravan)
Ook kom je af en toe best wat stevige hellingen tegen.
Weet nog goed dat wij met de boot naar Geiranger gingen (was best prijzig), dus besloten om daar via de weg weer te vertrekken. Dat was een steile haarspeldbochtenweg omhoog van 14 km lang met een stijgingspercentage van 10-12%. Ging nog redelijk goed tot er een bus naar beneden kwam en ik moest stoppen. Kwam toen bijna niet meer van zijn plek af :P (105pk TDi met caravan van ca. 1300kg).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die steile weg bij Geiranger is de Trollstigen en is momenteel afgesloten vanwege instortingen.
Geen idee of het volgend jaar weer hersteld is.

Het zijn wel spots die vaak erg druk zijn. Geiranger vond ik door alle rook uit de (3!) cruiseschepen en de drukte geen mooie plek. Het ongerepte was daar niet aan de orde.

Met caravan natuurlijk minder geschikt maar qua wegen zijn de oude bergpassen prachtig.

In de afgelopen 10 jaar is het er al een heel stuk drukker geworden ook, maar ondertussen wordt er ook overal heel veel infrastructuur gebouwd, bijna alle doorgaande wegen zijn nu wel fatsoenlijk 2 baans met vele, vele tunnels. Dat was 20 jaar wel anders.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Mistraller schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 23:49:
[...]

Die steile weg bij Geiranger is de Trollstigen en is momenteel afgesloten vanwege instortingen.
Hij is gesloten vanwege het risico op steenlawines, niet omdat die ingestort is.

De weg die via het zuiden-oosten weg loopt (en logischer is) is gewoon geopend. En ook erg steil en smal. Je moet geluk hebben daar niet achter een camper of caravan te zitten.

En blijkbaar hadden wij geluk met maar 1 cruiseboot daar.. toen die weg was was het gelijk heerlijk rustig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Mistraller schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 23:49:
[...]

Nee, de steile weg die in noordelijke richting Geiranger uitgaat is de Ørnevegen. De Trollstigen ligt 1 veerboot noordelijker :)
Het zijn wel spots die vaak erg druk zijn. Geiranger vond ik door alle rook uit de (3!) cruiseschepen en de drukte geen mooie plek. Het ongerepte was daar niet aan de orde.

Met caravan natuurlijk minder geschikt maar qua wegen zijn de oude bergpassen prachtig.

In de afgelopen 10 jaar is het er al een heel stuk drukker geworden ook, maar ondertussen wordt er ook overal heel veel infrastructuur gebouwd, bijna alle doorgaande wegen zijn nu wel fatsoenlijk 2 baans met vele, vele tunnels. Dat was 20 jaar wel anders.
Dat klopt, ik heb het de afgelopen 25 jaar steeds drukker en daardoor veel minder leuk zien worden. Sommige plekken zijn toeristische hot-spots geworden die echt lijden onder het massatoerisme. Zo is de route vanuit Aurland de Auerlandsvegen naar het uitzichtpunt (dat 25 jaar geleden nog niet bestond) op sommige momenten achter de bussen en twizzy's omhoog filerijden.

En helaas dat de Noren zoveel in hun infrastructuur investeren. Vanuit hun standpunt begrijpelijk maar heel veel mooie kronkelweggetjes zijn ondertussen vervangen door rechte, brede tweebaanswegen of tunnels. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:27
Ramzzz schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:14:
Nooit eerder op zoek geweest naar een topic over kamperen... :D

Ik doe dat al sinds mensenheugenis - als kind nooit gedaan, dat kwam in mijn ouders niet op, woonde in mijn jeugd ook in 'niet kamperen'-gebied, op Curaçao - maar wel in mijn eigen volwassen leven, met dank aan een avontuurlijk vriendinnetje ooit, dat me daaraan 'hooked' heeft gemaakt.

1e vakantie op eigen benen, samen met de slaaptrein naar Spanje. In Catalonië, gekampeerd 'bij de boer', alles met OV gedaan en lopend (1994).

2e keer, het beviel dusdanig dat we dat ook in Ierland hebben gedaan, een maand rondgetrokken, deels met trein, deels met bus, deels daadwerkelijk 'hiking' met de rugzak, af en toe een hostel in de steden, en ook wild gekampeerd (1995). Nooit iets van tevoren geregeld, en zonder internet... :9

Daarna ging de relatie uit, en heb ik het een paar jaar later weer opgepakt met mijn volgende vriendin, die dat ook nog nooit gedaan had, en waar ik inmiddels alweer 21 jaar mee getrouwd ben. O+

Lange-afstandswandelpaden (LAW) werden het al heel snel, hiking met rugzakken en alles bij je hebben, kilometers vreten. Kaarten mee, route uitstippelen, 'trial & error'...

1e keer samen in 2 weken heel Luxemburg doorgelopen, van Schengen in het zuiden langs de Moezel naar het noorden, kris-kras door het land tot aan Troisvierges.

2e keer in 3 weken het Pembrokeshire Coast Path in zuidwest Wales helemaal uitgelopen, van zuid naar noord gewandeld (in feite tegen de route in, maar bij nader inzien best slim, het begint glooiend en eindigt veel steviger geaccidenteerd). Prachtige landschappen en natuur... zo leer je een land - en elkaar - echt op een heel andere manier kennen. Prachtig weer ook, dat hielp ook zeker mee. :+

Kamperen werd dus afwisslend op piepkleine 'campings' die amper iets aan voorzieningen hadden. Kamperen 'bij de boer' was dan soms op een knollenveld, opeen helling, in de regen de tent opzetten en geen stromend warm water bijvoorbeeld... maar ook heel lieflijke piepkleine campings waar je ze niet verwacht, of af en toe noodgedwongen op een grotere camping omdat de keuze beperkt was.

Later met kinderen vanaf het moment dat ze allebei zindelijk waren elk jaar gekampeerd, met een grote tent, liefst maar op 1 plek, en niet verhuizen.

Vorig jaar hebben we met het hele gezin een hikingtrip door Engeland gemaakt, over 3 verschillende LAW's, Thames Path, Cotswold Way en Southwest Coast Path. Allemaal met de rugzak, en 2 3-persoons (ultra)lichtgewicht tentjes.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een machtige ervaring, fantastische herinneringen aan, met zijn vieren. Erg waardevol.

Dit jaar gestart met eens een korte 'hike' te doen gewoon in een weekend, een paar etappes doen van een LAW, en dat was echt voor herhaling vatbaar. Tentje mee, en gaan met die banaan. [Afbeelding]

Wordt ongetwijfeld vervolgd... :)
Een feest van herkenning! Leuk dat je nu ook met de kinderen trektochten maakt! Misschien nog een paar leuke UK tips daarvoor (Offa's dyke, Norfolk coastpath, South downs way) of domweg de E2 verder door de UK volgen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
LordSinclair schreef op woensdag 4 september 2024 @ 07:58:
[...]

Hij is gesloten vanwege het risico op steenlawines, niet omdat die ingestort is.

De weg die via het zuiden-oosten weg loopt (en logischer is) is gewoon geopend. En ook erg steil en smal. Je moet geluk hebben daar niet achter een camper of caravan te zitten.

En blijkbaar hadden wij geluk met maar 1 cruiseboot daar.. toen die weg was was het gelijk heerlijk rustig.
Als er rotsmassa gaat schuiven; instort, whatever... dat is toch hetzelfde. Ze zullen de boel eerst moeten stabiliseren en het wegdek waarschijnlijk moeten herstellen of wellicht stukjes moeten aanpassen als de instabiliteit niet eenvoudig op te lossen is. (Met bijvoorbeeld een overkapping, maar die haalt de charme wel weer weg.)
Geen idee hoe de situatie is verder. Niet naar gezocht.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
Slaapzak zoektocht:

Misschien wat late reactie maar kijk ook even naar deze slaapzakken: https://lowlandoutdoor.nl...m.custom.materiaal=Katoen

Zijn van Nederlandse bodem!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
zuma schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:38:
[...]

Misschien wat late reactie maar kijk ook even naar deze slaapzakken: https://lowlandoutdoor.nl...m.custom.materiaal=Katoen

Zijn van Nederlandse bodem!
Veel slaapzak voor je geld, maar ik vind dat de tijk veel teveel dons doorlaat. Vooral de buitentijk is niet geschikt voor dons. Onze tent lijkt soms net een eenden slachterij😝

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Duclaasie schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:46:
[...]

Veel slaapzak voor je geld, maar ik vind dat de tijk veel teveel dons doorlaat. Vooral de buitentijk is niet geschikt voor dons. Onze tent lijkt soms net een eenden slachterij😝
Tja dat klinkt niet best. Hier maken ze ook slaapzakken met desgewenst ook katoen.: https://www.tatteljee.nl/nl/slaapzak/slaapzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

zuma schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:29:
[...]

Een feest van herkenning! Leuk dat je nu ook met de kinderen trektochten maakt! Misschien nog een paar leuke UK tips daarvoor (Offa's dyke, Norfolk coastpath, South downs way) of domweg de E2 verder door de UK volgen ;) )
Jaren geleden was Hadrian’s Wall Path al ter sprake gekomen… die gaat vast een keer gebeuren.

SWCP ander deel ook vast wel.

Pembrokeshire Coast Path was ook fantastisch!

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Ramzzz schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:14:
[...]

Jaren geleden was Hadrian’s Wall Path al ter sprake gekomen… die gaat vast een keer gebeuren.

SWCP ander deel ook vast wel.

Pembrokeshire Coast Path was ook fantastisch!
We hebben afgelopen vakantie het Berwickshire coast pad gelopen (Zuid-oost schotland). Tot nu de leukste die wij hebben gedaan als kustpad in de U.K. en niet echt lang (+/- 50 km).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Wij zijn ons een beetje aan het orienteren op een camperbus. In eerste instantie keken we naar formaat Ducato/Transit/Crafter, maar bij nader inzien willen we hem ook als dagelijkse auto inzetten.

Momenteel gaat onze interesse het meest uit naar een VW T6. We komen van alles tegen, origineel (California?), Aart camperinbouw, Ventje, etc. Ook las ik iets over lekkende daken, maar dat zou alleen bij >2023 modellen zijn? Een Transit (Nugget) of Vito (Marco Polo) zou ook nog een optie kunnen zijn.

Kortom, ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen, do's, dont's, etc. En is het nog slim om een dieselbus te kopen, of kunnen we beter kijken naar benzine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Timmert schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:39:
Wij zijn ons een beetje aan het orienteren op een camperbus. In eerste instantie keken we naar formaat Ducato/Transit/Crafter, maar bij nader inzien willen we hem ook als dagelijkse auto inzetten.

Momenteel gaat onze interesse het meest uit naar een VW T6. We komen van alles tegen, origineel (California?), Aart camperinbouw, Ventje, etc. Ook las ik iets over lekkende daken, maar dat zou alleen bij >2023 modellen zijn? Een Transit (Nugget) of Vito (Marco Polo) zou ook nog een optie kunnen zijn.

Kortom, ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen, do's, dont's, etc. En is het nog slim om een dieselbus te kopen, of kunnen we beter kijken naar benzine?
Zet Tonke maar ook op je lijst. Verder geen advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Kortom, ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen, do's, dont's, etc.
Ik denk dat je hier meer kans hebt op antwoorden https://camperforum.nl/ :)
En is het nog slim om een dieselbus te kopen, of kunnen we beter kijken naar benzine?
Ik denk dat je weinig keus hebt, merendeels is diesel bij deze merken (Ford, Fiat, Mercedes onderstel etc etc).

[ Voor 15% gewijzigd door aReaRe op 04-09-2024 19:05 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvl80
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-09 18:31

Wij hebben een Aart camper en gebruiken deze als onze dagelijkse auto (is ook onze enige auto)

Een paar jaar geleden een California T5 gehuurd en dat beviel goed, daarom het jaar erop weer een VW busje gehuurd. Dat werd toevallig een Aart camper L2. Deze beviel iets beter dan de California, vnl door kleine veranderingen in de inrichting (de koelkast zit bijvoorbeeld onder de slaapbank). Daarnaast zijn er 3 zitplaatsen achterin. Daarna besloten om onze auto weg te doen een een Aart camper te kopen en dus ook als dagelijkse auto te gebruiken. De redenen voor Aart voor ons waren; prijs (goedkoper), 3 zitplaatsen achterin en meer vrijheid keuzes (VW bus motor en opties, kleuren kastjes), mogelijkheid tot L2. Nadeel is wel dat het hefdak handmatig is ipv electrisch en er geen dashboard is met camperinfo zoals batterij status, watervoorraad.

Ik heb toen ook bewust op de diesel en milieuzones gelet, het is nu een VW T6, euro 6 met groene Umwelt sticker.

Het geeft veel vrijheid als gezin om kort weg te gaan en te blijven overnachten bij familie en vrienden in de buurt, maar spontaan weekendjes weg.

Wat aandachtspunten om over na te denken;
- De L2 is 30 cm langer (530 vs 500 cm) en ik heb lang getwijfeld tussen L2 en L1. De L1 is iets goedkoper en als dagelijkse auto weer iets makkelijker. Maar op vakanties bij wat regenachtig weer is de L2 weer fijner.

-Ik vindt de VW busjes wel fijn rijden omdat je wat hoger zit. Waar je wel goed op moet letten is het vermogen van de auto. De busjes zijn relatief zwaar en onze met rond de 80-90 pk is wat krap om comfortabel met 130+ op de autobahn mee te gaan.

- Daarnaast zijn ze wel iets minder comfortabel qua motorgeluid dan de huidige moderne personenauto's

- de VW busjes zijn >200 cm, er zijn daardoor best veel parkeergarages in binnen en buitenland waar je net niet in kan. Daar moet je dus altijd even opletten

- een standkachel aan boord is fijn

- We hebben geen cassetteluifel, dan valt het minder op dat het in het dagelijksgebruik dat het een camper is. Wel hebben wel een zakluifel en een voorzettent

- Ik mis af en toe een toilet, je kan wat minder makkelijk wild kamperen of op camperplaatsen staan zonder WC

Met de andere merken heb ik geen ervaring. Wel zie je ook inbouwcampers obv VW voorbij komen waarin de achterbank vast zit. Met andere woorden deze kan niet naar voren of achteren en dat beperkt je in de mogelijkheid om grote dingen achterin te vervoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09 15:24
zuma schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:07:
[...]

Tja dat klinkt niet best. Hier maken ze ook slaapzakken met desgewenst ook katoen.: https://www.tatteljee.nl/nl/slaapzak/slaapzak
Leuke winkel met authentieke Amsterdammer :) benieuwd hoe lang die het nog volhoudt

Ik heb daar onze donsslaapzakken ingeleverd en laten vermaken tot een dekbed. Doet ie ook. Met heel goed donsdicht tijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
JanHenk schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:46:
En ik ken inderdaad best wat mensen die gewoon dagelijks in hun “kampeerauto” rijden. Dat was nu ook weer niet de bedoeling van het kwarttarief.
Ze kunnen net zo goed voltarief rekenen, nu is het hek toch al van de dam :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

zuma schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:19:
[...]

Is de nieuwe dan een 2e-handse geweest? Vaak is dan de generator de eerste verdachte. Alleen voluit verstuift hij nog kennelijk goed. Iets geknepen en het wordt niets. Dus of een nieuwe generator er in zetten of je oude generator reviseren (warmte/koude behandeling en daarna nog even in een ultrasone rammelbak).
Zojuist een nieuwe generator er in gezet en dat lijkt het euvel verholpen te hebben. Het regelen blijft met deze units alsnog wel een beetje pielen, maar hij begint nu in elk geval niet meer meteen te sputteren zodra ik 'm klein draai :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
Orion84 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:03:
[...]

Zojuist een nieuwe generator er in gezet en dat lijkt het euvel verholpen te hebben. Het regelen blijft met deze units alsnog wel een beetje pielen, maar hij begint nu in elk geval niet meer meteen te sputteren zodra ik 'm klein draai :)
Regelbaarheid wordt idd beter als de boel goed heet is. De oude generator kan je wellicht nog redden met een warmte/koude behandeling en daarna even ultrasoon reinigen. Dan heb je gelijk weer een een reserve.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

zuma schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:10:
[...]

Regelbaarheid wordt idd beter als de boel goed heet is. De oude generator kan je wellicht nog redden met een warmte/koude behandeling en daarna even ultrasoon reinigen. Dan heb je gelijk weer een een reserve.
Ja, ultrasoonreiniger stond sowieso nog op de wensenlijst, dus dat is inderdaad nog wel een goed idee om nog te proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:32
aReaRe schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:21:
[...]

Ik denk dat je weinig keus hebt, merendeels is diesel bij deze merken (Ford, Fiat, Mercedes onderstel etc etc).
@Timmert

T6 is leverbaar met 2.0 tsi ( benzine turbo ) met 150pk of 204pk .
ook de wat mij betreft de enige zinnige op benzine die de power ( koppel ) vd diesels heeft . Die turboloze 2.0 115pk is gauw te kort .

wel op benzine maar niet voor dagelijks gebruik ;
sprinter 1.8 kompressor 156pk
uaz bukhanka 2.7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:38

Wij hebben een aantal jaar geleden een multivan t6 204pk 7persoons gekocht en minimaal omgebouwd naar camper. Met hefdak en een mini keukentje (ik zoek 'm later even op). Extra accu.

Wij wilden vooral de flexibiliteit en een fijne gewone gezinsauto auto.
Achterin ben ik nu een kist aan het maken met standaard uitrusting welke ook het verlengde is van het bed. De kist kan eruit en het keukenblokje is zo klein dat je niet het idee hebt dat je in een camper rijdt. We wilden ook geen grote keuken want we koken nooit in de bus.

De flexibiliteit van de multivan is echt geweldig. Stoelen eruit, bank eruit, heb je grote ruimte. Met camperen kist erin en volproppen en gaan :)

Tijdens de ombouw naar camper is het een 5p geworden welke ik dit jaar weer maar 7p laat omzetten. Hiermee kan ik ook ons gezin en ouders meenemen of vriendjes can de kinderen.

Wij zijn er erg blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:06

nwagenaar

God, root. What's the differen

Gezien de voorspellingen van afgelopen week en mijn intentie om te zien hoe de Forceatt en de High Peak zich hielden in de regen (waaronder diverse onweersbuien met bijbehorende stortbuien) heb ik de tenten nog even laten staan in de achtertuin.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje mijn bedenkingen had bij de Forceatt (met name de tentzeil van de binnentent), maar beide tenten hebben de test glansrijk doorstaan.

Beide tenten waren en bleven binnen droog, zelfs met de hoosbuien en rukwinden die het moest doorstaan. Ben aangenaam verrast.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

in de categorie "durf maar vragen", welke verzekering raden jullie aan voor een nieuwe caravan?

(best liefst ook te verkrijgen in België).

MTM boven de 750kg, dus heeft eigen verzekering en nummerplaat nodig.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-09 21:50
bjp schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:06:
in de categorie "durf maar vragen", welke verzekering raden jullie aan voor een nieuwe caravan?

(best liefst ook te verkrijgen in België).

MTM boven de 750kg, dus heeft eigen verzekering en nummerplaat nodig.
Ik heb mijn caravan ( bj 2022, nieuwwaarde €30.000) verzekerd bij Univé (Nederland), dat was voor onze caravan de goedkoopste. Ik betaal € 52 per maand, inclusief stormschade en hageldekking.
Vergeet niet om je eventuele accessoires mee op te geven bij de verzekering, dat loot al gauw op.
Denk hierbij aan voortent, luifel, dakluif, mover, airco en dat soort zaken.
Veel verzekaars maken duidelijk onderscheid in caravans met een hagelbestendig dak, dat is wel een punt om rekening mee te houden bij het afsluiten van je verzekering.
Bij de meeste caravans is een hagelbestendig dak niet standaard.
Pagina: 1 ... 233 ... 277 Laatste