[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 232 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
nwagenaar schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:51:
Afgelopen weekend zijn wij dus naar Zwitserland gegaan: de camping in kwestie stond het niet toe om de auto (tijdelijk) te parkeren bij de kampeerplaats - parkeerplaats was om en nabij de 200M van onze tentlocatie - en we moesten met een karretje alle spullen naar de aangewezen tentplaats brengen (het is even geleden dat ik dit heb moeten doen :+).

Aangezien we maar 2 nachten daar zouen verblijven hebben wij mijn old-trusty 8 jaar oude pop-up voor 3 personen van Decathlon (de non Black en Fresh editie zelfs) meegenomen inclusief wat camping zaken (comfort slaapmatten, kampeer kussentjes, slaapzakken, opklapbare tafeltje/stoeltjes, wat zaken voor ontbijt/koffie, 2 kleine rugzakken met kleren/handdoek, klein lampje voor de avond, het campingaz brandertje en wat bestek).

De vrijdag en zaterdag waren overdag behoorlijk warm (25+) waardoor we maar een beperkt aantal zaken in de tent hoeften te zetten (alleen de rugzakken en een kratje met wat inhoud). Van zaterdag op zondag zou het gaan onweren/regenen tot ong. 8 uur; dus we hebben we onze slippers en de stoeltjes (ingeklapt) in de tent gedaan.

De pop-up heeft het uitstekend uitgehouden (enkele stortbuien gehad, alles was en bleef droog) en qua temperatuur was het goed te doen, maar ik merk dat het met z'n tweetjes het wel heel erg knus wordt als je wat zaken in de tent hebt staan en gebruik maakt van dikke comfort slaapmatten bijvoorbeeld.

Vrouwlief heeft nu wel het idee dat kamperen (met mij althans) leuk is, dus wil het wat vaker doen en ook voor een paar nachtjes bijvoorbeeld.

Maar zij had hetzelfde idee: de pop-up is ideaal voor een paar nachtjes, maar iets meer ruimte zou mooi zijn (voor schoenen/slippers of in geval van regen bijvoorbeeld).

Daarbij zag ze andere pop-up tenten zag die zo'n mooie ruimte bij de ingang hebben waar je spullen droog kunt houden/neerzetten. Verder vind ik de verpakking van de tent ook wat groot, het neemt aanzienlijk (en onnodige) ruimte in beslag in de kofferbak.

Must-haves zijn uiteindelijk geworden: doorreis-tent voor 3 personen dat (relatief) makkelijk is op te zetten, extra (schuil)ruimte voor bijvoorbeeld schoenen/rugzakken en een kleinere verpakking/gewicht.

Nice-to-have is 2 deuren om binnen te komen, wel handig als 1 van de 2 richting het toilet moet gaan en je wilt niet over iemand anders heen manouvreren en ik merk dat ik wat minder flexibel ben dan 10 jaar terug ;)

Dus gisteren maar even gekeken naar een andere tent. Onze keuze is gevallen op een kloon van de MSR Elixir 3. De reviews zijn behoorlijk goed van zowel de kloon als de daadwerkelijke Elixir 3 (mocht iemand ervaring hebben met de laatste, dan ben ik enorm benieuwd).

Aankomende donderdag komt ie binnen en dit weekend uitgekozen om hem op te zetten alsmede om te zien of de ruimte inderdaad voldoende is voor 2 personen met slaapmatten en-of materiaal.

De bedoeling is dat ik hem ga gebruiken in oktober (mannenweekend), dit keer naar de camping bij Landgoed de Barendonk Barendonk (https://www.barendonk.nl/...rkampeerterrein/#verblijf)
De meeste 2/3-persoons tenten met een ruimte voor de slaapcabine zijn lengteslapers, je kunt er dan bij het hoofdeinde uit zonder over elkaar heen te hoeven klimmen.

Mijn ouders gebruiken deze. Is erg praktisch. Heeft veel binnenruimte, maar is toch compact en heeft een kuipzeiltje.

https://www.dewitschijnde...ht-tunneltent-pamir-green

Afbeeldingslocatie: https://www.dewitschijndel.nl/media/catalog/product/cache/b83b51d7f492da234e310dbc6ed067d1/_/1/_112455_300_01.jpg

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:09
Vango hebben wij onze trekkingtentjes van. Erg prettige tenten. Fors goedkoper dan de A-merken qua hiking tentjes, maar tot nu toe niet ontdekt wat we nu aan kwaliteit missen of zo. Met regen droog gebleven, ontwerp is heel doordacht. (We hebben een Blade200 en de Nevis300)
Enige nadeel dat we bij die Nevis hadden was dat er geen "tegenrits" in de deuren zat. Dus met 1 zipper moet je echt de hele deur openzippen en dan komen er muggen binnen. Een extra zipper erop gezet en het was opgelost. Dit jaar stonden we voor het eerst op een zompige ondergrond; de matjes waren de volgende ochtend keurig droog.
De blade is in 3 minuten gepitched, de Nevis in 5 minuten. Groot voordeel van de Nevis is dat je de buitentent als laatste opruimt, dus je kan bij regen bijna alles netjes droog in je backpack krijgen voordat je de tent opvouwt. Het is officieel een 3 persoons, maar wij gebruiken hem als 2 persoons, maar het kleine beetje extra ruimte is wel heel fijn om met z'n 4tjes te kunnen zitten; lekker warm, of mug-vrij een spelletje doen voor het slapen gaan. Met de blade kan je echt niet met 4 man erin.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:57
Tieske88 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:49:
Zo inmiddels dus afgelopen donderdag bij de Wit geweest voor een rondje oriëntatie bij de tenten en vouwwagens. Die stonden er opzich genoeg dus er was genoeg te zien.

Ondanks dat we serieus gekeken hebben naar vouwwagens en zelfs al gefilterd hadden wat we zouden willen (oa geen dubbelklapper) na een paar dagen toch besloten om voor een tent te gaan. De reden hiervoor is dat we een vouwwagen toch iets te "luxe" vinden (met het risico op dat het een glijdende schaal wordt naar steeds luxer).

Bij de tenten was het vooral Bardani wat er stond (en die heb je naar een tijdje wel gezien) omdat we wel opzoek zijn naar een tent van (technisch) katoen. Ondanks dat t aardige tenten waren zijn we er nog niet helemaal van overtuigd. Vooral als je de kwaliteit vergelijkt met de Karsten en Cabanon tenten die er staan (andere prijsklasse, dat snap ik).

Karsten waren mooie tenten maar vinden we de cabines te licht van. We waren wel onder de indruk van de Cabanon Biscaya 440 die er stond. Deze is alleen niet te vinden op de site van de Wit (alleen een andere maat) en zoekend op Google kom ik sowieso weinig info tegen over deze tenten. Iemand ervaring hiermee? Het onbekende maakt mij een beetje huiverig (ondanks dat ze natuurlijk veel vouwwagens hebben/verkopen).

Verder stond er een Bardani vis-a-vis tent opgesteld. Van het model tent waren we eigenlijk wel gecharmeerd maar blijkbaar is het aanbod daarin beperkt. Als ik zoek naar wat grotere vis-a-vis tenten van (technisch) katoen kan ik eigenlijk niets anders vinden nieuw (Falco had de Steenarend maar die is blijkbaar uit productie). Weet iemand of er nog een alternatief is voor de Steenarend? (Anders wordt het kijken of er nog goede exemplaren op Marktplaats oid staan).
Even schaamteloos mijzelf quoten.

Uiteindelijk afgelopen zondag een Steenarend 5800 op de kop getikt! Inclusief extra luifel en dichte voorwand. Aantal jaartjes gebruikt maar kan hopelijk nog heel wat jaartjes mee!

Alleen toen we alles in de kofferbak legde blijkt er van die toch wel serieuze kofferbak (Octavia combi) niet zo heel veel meer over te zijn. (Al kregen we er ook een bouwzeil en een tenttappijt bij waarbij mn het bouwzeil natuurlijk eenvoudig te vervangen is voor iets kleiners).

Dat gaat nog een lastige worden aangezien we eigenlijk wilde proberen om met alleen de kofferbak (tot de hoes) en een dakkoffer op vakantie te gaan. We zijn met zn 4en (2 volwassenen en 2 kleintjes van nu 1 en 3) en willen volgend jaar 3 weken weg in de zomervakantie. Iemand nog tips hoe we dit passend kunnen krijgen?

Zelf had ik al bedacht:
-koelkast huren ipv koelbox meenemen
-geen eten meenemen (behoudens evt het hoognodige voor de jongste)
-microvezeldoeken aanschaffen
-niet teveel kleding meenemen (daar wassen)
-kookplaat a la Cadac 2 Cook 3 Turbo Deluxe ipv groot 3 pits kooktoestel met poten die we nu hebben (kan gebruikt worden als bbq en kooktoestel)
-pannenset en borden a la GSI Outdoors Bugaboo Camper Kookset ipv het bij elkaar geraapte zooitje wat we nu hebben (m.n. over van studentenkamers).
-kleine (helinox achtige) stoelen ipv standaard klapstoelen (al heb ik nog geen echt comfortabele gevonden).
-oprolbare tafel? We hebben er nu 1 die plat in de kofferbak past, vraag me af of een oprolbare tafel dan zoveel compacter is?
-proberen om dingen die je meeneemt meerdere functies te laten vervullen.
-algemeen: niet teveel meuk meenemen :P

Met betrekking tot dat laatste: ik zie hier vaak dat aangeraden wordt om heel wat meters elektrakabel, verlopen e.d. mee te nemen. Dat loopt dan ook wel flink op. Hoe bewaakt een ieder die balans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Tieske88 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:14:
[...]

Uiteindelijk afgelopen zondag een Steenarend 5800 op de kop getikt! Inclusief extra luifel en dichte voorwand. Aantal jaartjes gebruikt maar kan hopelijk nog heel wat jaartjes mee!

Alleen toen we alles in de kofferbak legde blijkt er van die toch wel serieuze kofferbak (Octavia combi) niet zo heel veel meer over te zijn. (Al kregen we er ook een bouwzeil en een tenttappijt bij waarbij mn het bouwzeil natuurlijk eenvoudig te vervangen is voor iets kleiners).

Dat gaat nog een lastige worden aangezien we eigenlijk wilde proberen om met alleen de kofferbak (tot de hoes) en een dakkoffer op vakantie te gaan. We zijn met zn 4en (2 volwassenen en 2 kleintjes van nu 1 en 3) en willen volgend jaar 3 weken weg in de zomervakantie. Iemand nog tips hoe we dit passend kunnen krijgen?

Zelf had ik al bedacht:
-kookplaat a la Cadac 2 Cook 3 Turbo Deluxe ipv groot 3 pits kooktoestel met poten die we nu hebben (kan gebruikt worden als bbq en kooktoestel)
-pannenset en borden a la GSI Outdoors Bugaboo Camper Kookset ipv het bij elkaar geraapte zooitje wat we nu hebben (m.n. over van studentenkamers).
-kleine (helinox achtige) stoelen ipv standaard klapstoelen (al heb ik nog geen echt comfortabele gevonden).
-oprolbare tafel? We hebben er nu 1 die plat in de kofferbak past, vraag me af of een oprolbare tafel dan zoveel compacter is?

Met betrekking tot dat laatste: ik zie hier vaak dat aangeraden wordt om heel wat meters elektrakabel, verlopen e.d. mee te nemen. Dat loopt dan ook wel flink op. Hoe bewaakt een ieder die balans?
Klinkt bekend haha. Ik snap nu nog niet dat wij naast de complete camping uitrusting een koelkastje, 2 kinderstoelen én een kinderwagen mee kregen, destijds. Wel een heel grote dakkoffer, en een deel van de meuk werd rond de maxicosi gebouwd.

Je kunt overwegen om een bak op je trekhaak te zetten. Destijds hadden we zo'n hekje boven de achterbank dan kan je alles strak tegen dat hek stouwen zonder risico dat het over de bank knalt bij een ongeval.
Neem aan dat dat voor huidige octavia's nog steeds wel te krijgen is.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:27
Drardollan schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:10:
Nou, de mover doet weer iets. Leuk al die moderne rotzooi die er tegenwoordig gemaakt wordt, maar primair de taak van een accu zou toch stroom geven moeten zijn. De absurd dure (maar wel lekker lichte) Enduro heeft het begeven en wordt nu tijdelijk vervangen door een good old loodaccu. Het was het enige wat ik hier kon krijgen, Lithium kennen ze blijkbaar niet hier. Dat is denk ik de keerzijde van in Italië zitten met nog heel weinig toerisme.
Beetje late reactie maar dat is niet normaal dat een liFePo accu het zomaar begeeft. Wat was het vermogen van de Enduro van je? Een beetje mover accu die zwaar werk moet verwerken (tegen de heuvel op moven) moet toch wel zeker een capaciteit hebben van 100 Ah (uitgaande van een AGM accu die tot 50% kan worden ontladen). Kortom met LiFePO die je dieper kan ontladen (tot 80%) moet je toch wel tussen de 50 a 75 Ah uur zitten om het risico te dekken dat je hem niet te diep ontlaadt bij zwaar werk. Ja een LiFePO kan ook 100% ontladen worden maar toch vinden ze als dat vaak gebeurd niet fijn en is het advies niet om dieper te gaan dan 80%.

Dus misschien is de accu te vaak toch te zwaar belast (te laag vermogen voor een mover in de gebruikte omstandigheden), te warm geworden of simpelweg een maandagmorgen product. Ik zou toch zeker gezien wat er beloofd wordt met deze accu's mee terug gaan naar de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
vhal schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:55:
[...]

Het boogschieten was wel grappig tot je een pijl kwijt bent en na 15" zoeken een andere pijl van iemand anders vond die ergens in een boom zat :P
Haha boogschieten tijdens kamperen is ook bij ons een grote hobby. We gaan er altijd vanuit dat we een paar pijlen kapot schieten of kwijt raken. Dus we nemen altijd genoeg mee. We schieten traditioneel en een kist om zelf pijlen te kunnen maken gaat ook dan altijd mee.

Je kan eventueel een verfroller (zonder de roller) op een stok vast zetten daarmee kan je sneller een pijl op speuren die voor 80% in de grond zit. Verder helpen knalkleuren als bijvoorbeeld haneveer (of juist de andere veren) ook best wel goed om ze makkelijker terug te vinden maar dat heeft niet echt een traditionele uitstraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Gonadan schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:17:
https://m.nieuwsblad.be/c...paywall&utm_source=google

Nou ik twijfel niet of het de Semois was. De halve camping loopt uit één of andere uitgang leeg. Van de week ben ik zelf dertig keer midden in de nacht naar het toiletgebouw gelopen alwaar ik ouders tegen kwam die slaapzakken stonden te wassen. Vannacht stonden we zelf een slaapcabine en slaapzak te wassen, in de nacht voor vertrek. Echt daar heb je zo'n zin in. :/
Dan is het in een paar jaar rap achteruit gegaan! ik heb zo vaak in de Semois gedreven en gezwommen (vrij keuze), nooit problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Deveon schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:17:
[...]

Dat worteldoek doet het gras niets hoor. Waarschijnlijk beschermt het zelfs op de looproutes. Alleen drie weken onder een grondzeil of plastic overleefd het gras niet. Zonder dat grondzeil hadden wij vorige week echter de voortent blank staan. Na een wolkbreuk kwam de regen letter vanaf onder naar boven.
Na 10 dagen onder worteldoek is het gras ook wel klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
205Gutmann schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:26:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met haringen voor een stormbanden, geschikt voor rotsbodem?
We staan nu in Kroatië, en bij het afbreken van de tent kwam ik erachter dat ik beide storm haringen niet meer uit de grond krijg. Met een beetje wrikken en wringen heb ik ze eruit gekregen, helaas wel zodanig krom dat ze niet meer te gebruiken zijn.
Ik had van die V haringen, ongeveer 40 tot 50 cm lang.
De scheerlijnen stonden vast met rotspennen, daarvon kon ik de meeste nog wel recht uit de grond krijgen.
Ik zie bij de Wit diverse haringen maar welke zijn nu het beste voor deze ondergrond?
ik gebruik standaard deze pennen. Ze verbuigen minder snel en je moet ze rustig met een vuistje de grond in tikken om te zorgen dat stenen in de grond een beetje kunnen verschuiven: https://www.esvocampingsh...j5GX1UC19M5BqaVaHOo-z06R9

Er uithalen doe ik meestal gewoon met de hand. Als ze echt vast zitten dan gebruik ik een stevige stokdeel als hefboom (samen met een scheerlijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Adam1980 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:53:
[...]

Misschien de paalcamping nieuw leven in blazen ;) . Lage aanvangskosten ook.
Hoge onderhoudskosten (omgezaagde/gehakte bomen, vuilstort, lokale bosbrand etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
rockerpoet schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 22:11:
Dit weekend mijn 2e hands gescoorde Coleman 424 getest (made in USA). Helaas lukt het niet een mooie krachtige blauwe vlam te krijgen. Alles wel geprobeerd, variërend pompen, choken, toevoer etc. Als ik ook de linker brander ontsteek dan ziet de vlam er beter uit. Wie heeft wat tips? Ik dacht er aan het e.e.a. te reinigen. Ik gebruik overigens Coleman fuel.
Tsja het is vaak een probleem met verschillende oorzaken. 1. generator begint dicht te slippen. Bij hoge druk minder goede verneveling. De vernevelkamer staat vocht in (de dikke C-bocht) kan ook een probleem zijn.

In iedere geval bij het aansteken onder druk verlies je vaak al veel druk door lucht alleen. Eerst komt er lucht uit dan pas benzine. Na eenmaal aangestoken gelijk weer goed oppompen. Brandt de boel enigszins stabiel dan de knop helemaal open draaien en weer dicht draaien en weer open. Paar keer herehalen (dit zorgt dat de generator wordt doorgeprikt en er een betere verneveling optreedt). Geef de choke (hendeltje omhoog) wel even tijd (de generator moet goed heet zijn voordat deze omlaag kan), Het is geen motor, je verzuipt hem niet.

Tijdens koken gewoon af en toe even weer bijpompen.

Mocht je bij mij in de omgeving wonen (Gouda) dan wil ik je best wel eens instructie geven en naar je bak kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Gonadan schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:07:
Heb geen camera met bewegingsmelder mee helaas. :P

Gisteren dacht ik nog aan snijden omdat het meer op één plek was, maar nu lijkt het toch op wat meer punten aangevreten en denk ik meer aan geknaag. Misschien een eekhoorn met een mening? :D
Vossen doen dit niet. Moet idd een knager zijn. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:36
Afgelopen weekend zijn wij dus naar Zwitserland gegaan: de camping in kwestie stond het niet toe om de auto (tijdelijk) te parkeren bij de kampeerplaats - parkeerplaats was om en nabij de 200M van onze tentlocatie - en we moesten met een karretje alle spullen naar de aangewezen tentplaats brengen (het is even geleden dat ik dit heb moeten doen :+).

Aangezien we maar 2 nachten daar zouen verblijven hebben wij mijn old-trusty 8 jaar oude pop-up voor 3 personen van Decathlon (de non Black en Fresh editie zelfs) meegenomen inclusief wat camping zaken (comfort slaapmatten, kampeer kussentjes, slaapzakken, opklapbare tafeltje/stoeltjes, wat zaken voor ontbijt/koffie, 2 kleine rugzakken met kleren/handdoek, klein lampje voor de avond, het campingaz brandertje en wat bestek).

De vrijdag en zaterdag waren overdag behoorlijk warm (25+) waardoor we maar een beperkt aantal zaken in de tent hoeften te zetten (alleen de rugzakken en een kratje met wat inhoud). Van zaterdag op zondag zou het gaan onweren/regenen tot ong. 8 uur; dus we hebben we onze slippers en de stoeltjes (ingeklapt) in de tent gedaan.

De pop-up heeft het uitstekend uitgehouden (enkele stortbuien gehad, alles was en bleef droog) en qua temperatuur was het goed te doen, maar ik merk dat het met z'n tweetjes het wel heel erg knus wordt als je wat zaken in de tent hebt staan en gebruik maakt van dikke comfort slaapmatten bijvoorbeeld.

Vrouwlief heeft nu wel het idee dat kamperen (met mij althans) leuk is, dus wil het wat vaker doen en ook voor een paar nachtjes bijvoorbeeld.

Maar zij had hetzelfde idee: de pop-up is ideaal voor een paar nachtjes, maar iets meer ruimte zou mooi zijn (voor schoenen/slippers of in geval van regen bijvoorbeeld).

Daarbij zag ze andere pop-up tenten zag die zo'n mooie ruimte bij de ingang hebben waar je spullen droog kunt houden/neerzetten. Verder vind ik de verpakking van de tent ook wat groot, het neemt aanzienlijk (en onnodige) ruimte in beslag in de kofferbak.

Must-haves zijn uiteindelijk geworden: doorreis-tent voor 3 personen dat (relatief) makkelijk is op te zetten, extra (schuil)ruimte voor bijvoorbeeld schoenen/rugzakken en een kleinere verpakking/gewicht.

Nice-to-have is 2 deuren om binnen te komen, wel handig als 1 van de 2 richting het toilet moet gaan en je wilt niet over iemand anders heen manouvreren en ik merk dat ik wat minder flexibel ben dan 10 jaar terug ;)

Dus gisteren maar even gekeken naar een andere tent. Onze keuze is gevallen op een kloon van de MSR Elixir 3. De reviews zijn behoorlijk goed van zowel de kloon als de daadwerkelijke Elixir 3 (mocht iemand ervaring hebben met de laatste, dan ben ik enorm benieuwd).

Aankomende donderdag komt ie binnen en dit weekend uitgekozen om hem op te zetten alsmede om te zien of de ruimte inderdaad voldoende is voor 2 personen met slaapmatten en-of materiaal.

De bedoeling is dat ik hem ga gebruiken in oktober (mannenweekend), dit keer naar de camping bij Landgoed de Barendonk Barendonk (https://www.barendonk.nl/...rkampeerterrein/#verblijf)
Wij fietsen met een Elixir 4, ook al zijn we met zijn tweetjes. Lekker ruim en zelfstandig staande binnentent met sterk oplopende wanden. Staat snel en bij weinig wind al met 4 tot 8 haringen. Bij heel mooi zwoel weer willen we de buitentent nog wel eens een helft terugslaan zodat je naar de sterrenhemel kunt kijken vanuit de slaapzak.

‘Tis wel een “zomer’ tent, als in dat de binnentent vrij veel gaas heeft. Voor winter en vroeg voorjaar/laat najaar pakken wij een andere uit de collectie.

Wij gebruiken overigens maar een kant als in/uitgang en de andere om de fietstassen onder op te bergen. Maar bij de Elixir 4, die een vierkante footprint heeft kun je kiezen hoe je er in wilt gaan liggen, dwars of als langslaper, voor ons ook een pluspunt omdat je dan iets meer flexibiliteit hebt bij minder vlakke stukken met waar je de ingang wilt hebben (wind, privacy) en hoe je het meest waterpas slaapt.

En zo zijn we met de fietstenten van 2, naar 3 en uiteindelijk naar 4-persoons gegaan :D

Groter dan dit gaat het niet worden, maar qua pakformaat en gewicht kan het nog prima mee al is het geen rugzaktent (voor 2) meer.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Nu we het toch over coleman branders hebben: iemand nog een gouden tip over wat je kan doen aan een brander (Feather 442) die zich niet goed terug laat regelen?

Mijn oude brander (zelfde type) is keurig te regelen in vermogen, maar degene die ik een paar jaar geleden heb gekocht kent bijna alleen maar aan en uit. Zodra je ‘m een stuk terug draait gaat ie sputteren en valt ie uit.

Altijd enkel met coleman fuel gebruikt, maar sowieso had ie dat al sinds het begin.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp
  • Laatst online: 16:27

bjp

Propaan vs. LPG bierviltje berekening:
- LPG is tussen 0.6 en 1eur/liter (dus 1.2 en 2eur per kg - gezien 1L = 0.51kg) bron: https://www.mylpg.eu/lpg-prices-across-europe/
- propaan is iets van 2.5-3 eur/kg (bij vulling, https://www.practigas.be/gasprijzen/)

verbeter me als mijn getallen fout zijn. De campingaz flessen zijn ... veel duurder (ik zie iets van 45eur/vulling voor 2.75kg https://www.kampeerwereld.nl/campingaz-907/)?

Gezien je voor LPG best een filter moet plaatsen (iets van >50eur + af en toe een filteronderdeel vervangen), moet je al >50kg verbruiken voor je het verschil opvangt :) Je moet ook je "eigen" tank kopen wat ook maar voor 10j gekeurd is (kan eventueel verlengd worden).

Nu, LPG kan je bij veel tankstations bijvullen. Propaan maar op heel beperkte plekken (als je je eigen tank gekocht hebt). Je kan wel propaanflessen kopen/verwisselen via typisch statiegeld systeem.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Joris748 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:11:
[...]

De meeste 2/3-persoons tenten met een ruimte voor de slaapcabine zijn lengteslapers, je kunt er dan bij het hoofdeinde uit zonder over elkaar heen te hoeven klimmen.

Mijn ouders gebruiken deze. Is erg praktisch. Heeft veel binnenruimte, maar is toch compact en heeft een kuipzeiltje.

https://www.dewitschijnde...ht-tunneltent-pamir-green

[Afbeelding]
Deze zijn nu ook leuk geprijsd.

De Vango 300 Hope ( = Soul ) kost nu €97,47 incl. verzenden bij Bever

Dit ; https://www.bever.nl/p/va...-eco-tent-G5FC3Y0057.html?

Dat ( Soul ) ; https://www.urbansurvival.nl/nl/soul-300.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:21
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:30:
[...]

Deze zijn nu ook leuk geprijsd.

De Vango 300 Hope ( = Soul ) kost nu €97,47 incl. verzenden bij Bever

Dit ; https://www.bever.nl/p/va...-eco-tent-G5FC3Y0057.html?

Dat ( Soul ) ; https://www.urbansurvival.nl/nl/soul-300.html
"De tent is voorzien van een voorportaal voor het opbergen van uitrusting en bagage, waardoor de slaapruimte vrij blijft en georganiseerd kan worden gehouden." _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFPiZL26s_7hjGkh68O1pN3J4HQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/16Anc4zNPfHoGrRBl3Ri9w38.webp?f=fotoalbum_large

Dan kampeer je met erg weinig bagage als je dat allemaal in het voorportaaltje kwijt kan. Je hebt er amper diepte en de hoogte is ook minimaal.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:43
LordSinclair schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:54:
[...]
Dan kampeer je met erg weinig bagage als je dat allemaal in het voorportaaltje kwijt kan. Je hebt er amper diepte en de hoogte is ook minimaal.
En het regent in zo te zien als je de tent niet dicht houdt.
Ik zou minimaal altijd een extra slaapplaats met dat soort tenten in mijn achterhoofd houden, daar kan je dan je bagage kwijt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-09 21:50
bjp schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:14:
- LPG is tussen 0.6 en 1eur/liter (dus 1.2 en 2eur per kg - gezien 1L = 0.51kg) bron: https://www.mylpg.eu/lpg-prices-across-europe/
- propaan is iets van 2.5-3 eur/kg (bij vulling, https://www.practigas.be/gasprijzen/)

verbeter me als mijn getallen fout zijn. De campingaz flessen zijn ... veel duurder (ik zie iets van 45eur/vulling voor 2.75kg https://www.kampeerwereld.nl/campingaz-907/)?

Gezien je voor LPG best een filter moet plaatsen (iets van >50eur + af en toe een filteronderdeel vervangen), moet je al >50kg verbruiken voor je het verschil opvangt :) Je moet ook je "eigen" tank kopen wat ook maar voor 10j gekeurd is (kan eventueel verlengd worden).

Nu, LPG kan je bij veel tankstations bijvullen. Propaan maar op heel beperkte plekken (als je je eigen tank gekocht hebt). Je kan wel propaanflessen kopen/verwisselen via typisch statiegeld systeem.
Zie ook dit artikel van het kampeermagazine, hierin staat ook een berekening over LPG VS propaan.
Als je je gasfles enkel gebruikt om te koken, zou ik gewoon de groene wisselflessen van 5 of 10 kilo gebruiken.
Als je minder gewicht mee wilt slepen, kun je een lichtgewicht fles overwegen, houd er wel rekening mee dat deze in het buitenland niet overal gevuld of gewisseld kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
LordSinclair schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:54:
[...]

"De tent is voorzien van een voorportaal voor het opbergen van uitrusting en bagage, waardoor de slaapruimte vrij blijft en georganiseerd kan worden gehouden." _/-\o_

[Afbeelding]

Point taken...de Vango 300 Talas ( oude naam? ( 2021 )) kost zelfs maar €65,75 op Amazon.nl incl. bezorgen.

Dit ; https://www.amazon.nl/Van...7Y/ref=asc_df_B00H5IPJ7Y/

Dat ; https://www.vangoarchive....nture/2021/talas-300-2021

[ Voor 4% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 28-08-2024 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

[...]

Twee dingen waar ik iets zinnigs over kan zeggen. Wij hebben dit jaar voor het eerst ook microvezelhanddoeken mee, van Decathlon. Ze zijn even wennen want je wrijft er niet zozeer mee als bij traditionele handdoeken, het is meer deppen. Maar het went snel, ze zijn groot genoeg om als badlaken te dienen, ze drogen snel, en ze zijn opgevouwen kleiner dan een A5 en misschien 3cm dik. Wij hadden er vier mee op een plekje waar er normaal één gezeten zou hebben.

De tafel (afhankelijk van de grootte) is ook opgerold behoorlijk groot, alleen anders verdeeld. Die van ons (1.20x80) is als pakmaat ongeveer 1 meter bij 25cm bij 25cm. Past bij ons goed dwars achter de achterbank, maar het is dus niet de holy grail qua afmeting zeg maar.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
bjp schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:33:
dag allemaal :)

ik spring dit topic binnen. Ik ben al vrij actief rondom andere zaken op T.net, maar recent beginnen interesse te vertonen in ... camperen.

Vriendin wou een caravan, en deze hebben we pas besteld (het ging snel) - het wordt een Caravelair Alba 390. We mogen ze binnen enkele weken gaan ophalen. Ik ben dus aan het zoeken wat ik nog _allemaal_ ga nodig hebben :)

Er zit een koelkast op gas/batterij/230V in. Er zit een blauwe stekker aan de kant. Een watertank + pompje naar beide wasbakken en toilet. Een gas-kookvuur. Stopcontacten hier en daar, LED verlichting. En iets van een Truma kachelverwarming. Ook een reservewiel.

We gaan wel net onder de 750kg blijven (en ook zo op plaatje), dus hebben we zo goed als geen gewicht budget voor de caravan zelf, maar we kunnen wel de koffer van de (grote) auto vullen. We zijn ten slotte nog maar met 2. Dus "leggen" caravan tijdens het rijden.

Ik noem maar een paar dingen, vul a.u.b. aan! Eventueel bepaalde dingen dat je aanraad zijn welkom. Je kan ook PM'en als je vind dat het hier niet direct een plaats heeft.
  1. extra spiegels voor auto
  2. een gasfles - maar dewelke? Wat bedoelde de verkoper met "een groene fles"?
  3. dekzeil voor in de winter + eventueel een wielklem en/of disselslot - of een stalplaats vinden
  4. producten voor 't chemisch toilet (blauw of groen + rood + speciaal papier)
  5. ik vermoed iets van kabels (blauwe stekker? wat is er op camping om op aan te sluiten? een Shuko 230V "huis" stekker of ook zo een blauwe?) - of krijg je dat bij de caravan?
  6. mss een waterpas en blokjes om de boel vlak te parkeren? Wat houten plakjes om onder de poten te zetten op zachte grond?
  7. verzekering tegen diefstal/.... ? ook bij een <750kg model?
  8. mss een krik (ik heb dat niet meer in de auto) + sleutels om een wiel te kunnen vervangen
  9. (lichte) potten en pannen, borden, bestek, tassen ... iets voor koffie (French press bijvoorbeeld)
  10. lakens en deken
  11. het ding is voortgekabbeld voor een batterij (ik vermoed 12V) - waar en dewelke is me nog onduidelijk - alle info welkom
  12. iets van douche/douchezak - lijkt een leuke mini zonneboiler
  13. een gieter of zo (om de watertank te vullen)
En dan in de "toekomstige ideeën": een zonnepaneel + ofwel of 230V AC aansluiten ("de blauwe stekker") ofwel enkel de 12V batterij.
Met de groene fles wordt Benegas Light bedoeld. Die zijn wat minder zwaar dan een stalen fles.

Als je een mover hebt op je caravan zorg dan dat deze op een aparte accu draait. Dus separaat van je huishoudaccu.

Voor de toekomst heb je meer aan een los zonnepaneel (opvouwbaar) dat je altijd perfect op de zon of in de zon kan zetten. Op je dak van de caravan is wat dat betreft veel minder simpel.

Verder als je een knappe huishoudaccu hebt en je kan bij wijze van spreke zoveel mogelijk op gas doen (koeling, verwarming en koken) dan kan je makkelijk zonder zonnepaneel al 3 dagen off-grid staan.

Zorg dat als je rijdt de caravan met 12v gevoed kan worden via de auto aansluiting. Zo kan je koelkast aanblijven en evt. accu gebruik weer bijgeladen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
Bommes schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:57:
Afwassen op de camping is toch de vakantie Tinder??
Altijd succes als ik het gietzijzer doe! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Mistraller schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:52:
[...]

Wij hebben geleerd welke paddestoelen we konden plukken om op te eten.
Welke soort (ff checken of er geen gevaarlijke gelijkende soorten zijn)? Niet iedere soort is zomaar geschikt voor beginners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Orion84 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:28:
Nu we het toch over coleman branders hebben: iemand nog een gouden tip over wat je kan doen aan een brander (Feather 442) die zich niet goed terug laat regelen?

Mijn oude brander (zelfde type) is keurig te regelen in vermogen, maar degene die ik een paar jaar geleden heb gekocht kent bijna alleen maar aan en uit. Zodra je ‘m een stuk terug draait gaat ie sputteren en valt ie uit.

Altijd enkel met coleman fuel gebruikt, maar sowieso had ie dat al sinds het begin.
Is de nieuwe dan een 2e-handse geweest? Vaak is dan de generator de eerste verdachte. Alleen voluit verstuift hij nog kennelijk goed. Iets geknepen en het wordt niets. Dus of een nieuwe generator er in zetten of je oude generator reviseren (warmte/koude behandeling en daarna nog even in een ultrasone rammelbak).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:35

Ik heb een MSR Elixer 3. Oorspronkelijk gekocht, 4 jaar geleden, om het Wales Coast Path te gaan lopen. Helaas zit dat er vanwege een akkefietje met een hartchirurg niet meer in.
Prima tentje, snel op te zetten in je eentje, goed waterdicht. Die van ons heeft een extra grondzeil welke iets steviger is dan die van de tent zelf. Niet dat ik daar ook problemen mee heb gehad, maar wel fijn op een wat 'scherpere' ondergrond. Ruim genoeg voor 2 personen incl bagage, die je dan niet perse in de vestibule hoeft te leggen.
Nu wordt hij met name gebruikt voor Scoutingkampen, en als reserve tentje als onze grotere De Waard Brilduiker even geen optie is (Lees hij is droog en de laatste nacht gaat het regenen, of het is maar voor 1 nachtje)

Oh, hij is groot genoeg om 2 Exped Megamats in te leggen... _/-\o_

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:40
[...]

Zelf had ik al bedacht:

Je zal toch echt de volledige ruimte van een station moeten gaan benutten , daar is hij tenslotte voor! Wel zorgen voor een stevig ( origineel ) rek of net ertussen . Zware spullen ( tent ) onderop tegen de achterbank en lichte bovenop .

Vaste tafel nemen onderop leggen die tussen de wielkasten past ( bij vag auto is dat 1m ) . Daarbovenop de tent tot achterbankhoogte evt.groot worteldoek . Dan achteraan luchtbedden tenttapijten, bigshoppers met kleding beddengoed kussens etc ( in vacuumzakken scheelt ook )
campingbedjes ,keuken/kleding kast , toolbox met haringen hamers etc. Borden bekers bestek in een losse bak erboven naast t koffieapparaat en opvouwbare teiltjes emmers etc erop. dan de luiers bovenop. Tas met speelgoed boekjes en knuffels en onderweg tas achter de voorstoelen en eten/drinken voorin bij passagiers voetenruimte .

Je neemt naar mijn mening erg veel keuken gerei mee , meerdere kooktoestellen en pannensets etc. dat neemt erg veel ruimte in .
Heb zelf alleen de ViaMondo Kitchen CampGrill 2 in 1 mee en deze vervangt een plaatje en pitje en een pan .
Stoelen kan ik je de isabella modi aanraden , volwaardige isabella stoel voor slechts ~60€ en gunstige pakmaat ( lang smal ) . In de ( gemiddeld grote ) hapro 6.5 kunnen er 5 ( 3 onder 2 erop ) en dan zit je pas op de helft . Genoeg plek voor slaapzakken en stroomkabels pomp verlengsnoer evt speelgoed.
Zo'n vlak opklapbaar trapje vd action vervuld meerdere taken als voetbankje kinderzitje en dakkoffer trapje .

Hoeveelheid kleding hangt weer sterk af van waar je naartoe gaat . Naar de de spaanse zon scheelt zeker een berg ruimte met de NL zomer waar je savonds een trui nodig hebt .

tip : neem een stroomkabel met op de achterkant een gewoon stopcontact . De dikke kabel blijft dan binnen met een extra stekkerdoos en dan met een gewoon verlengsnoer naar buiten onder de luifel voor koelkast / kookplaat etc.

Gewoon een keertje proefinpakken kan ook nog . Dan weet je het in iedergeval zeker en blijft fijn als je nog deels naar achter kunt kijken. Kun je gelijk zien of je veren dit leuk vinden 😈
Suc-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
zuma schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:08:
[...]

Welke soort (ff checken of er geen gevaarlijke gelijkende soorten zijn)? Niet iedere soort is zomaar geschikt voor beginners.
Lees het hier zelf ff ;) https://soppognyttevekste...tsopper_190727_EN_lav.pdf
Er is zelfs een app. Op één van de campings kon je ook een paddestoelen tocht doen met een guide waarbij je onderweg aanwijzingen kreeg met de do's en don'ts.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-09 19:49
[...]

Zelf had ik al bedacht:

Heel herkenbaar. Wat wij hebben gedaan is een paar 'vacuümzakken' gekocht, waarin we kussens / dekbed (tegenwoordig hebben we slaapzakken mee) en eventueel kleding daarin stoppen, en met een mobiel pompje (past onder de autostoel) deze zakken vacuum trekken. Verbazingwekkend altijd hoeveel lucht er in al die spullen zit en hoeveel compacter e.e.a. wordt.

Bij ons is koelkastje eigenlijk ook wel een beetje de grootste boosdoener voor al die ruitmte die gebruikt wordt, maar zeker als je wat verder weg gaat vind ik het heerlijk dat we wat spullen (we zorgen overigens dat de koelkast koud is en er wat koelspul in zit, en nemen wat boodschapjes mee die we er allemaal bijïn stoppen zodat we de eerste/ aankomst-dag kunnen overbruggen, maar dan is die ruimte in de koeling in elk geval efficiënt gebruikt.

Qua stoelen, die zou je (lichtgewicht) wellicht in een dakkoffer kwijt kunnen, wij hebben niet zo'n langwerpige (skikoffer zeg maar) maar een wat bredere, dan kan je (afhankelijk van de stoel) er 2 naast elkaar kwijt. Daar bovenop wat schoenen / slaapzakken/ kleding en je hebt weinig gewicht, maar veel ruimte vrijgespeeld door spullen in de dakkoffer te plaatsen.

Elektriciteitskabel, hebben we alleen een lange stekker vanaf het stroomkastje naar de tent/ vouwwagen, vanaf daar hebben we maar weinig extra meters nodig. We gebruiken zelf veel lampen op accu/ batterijen bijvoorbeeld, dan heb je geen kabel nodig. (in principe maar 1 verlengsnoer naar de opslagruimte (koelkastje staat daarnaast) zodat we voor het waterkokertje en evt opladen van telefoons/ lampen een stroompunt hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door jbdeiman op 28-08-2024 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Mistraller schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:31:
[...]

Lees het hier zelf ff ;) https://soppognyttevekste...tsopper_190727_EN_lav.pdf
Er is zelfs een app. Op één van de campings kon je ook een paddestoelen tocht doen met een guide waarbij je onderweg aanwijzingen kreeg met de do's en don'ts.
Een app voor determinatie van paddenstoelen is vragen om problemen als er geen handwerk achter zit. Ja een app kan helpne maar basseer je er zeker niet op als het om eetbaarheid gaat.

Met deze tip moet je NL al uitkijken:
Mushrooms with tubes – the underside has a spongey layer of thin, vertical tubes of which you
see the openings. None of this group (boletes) in Norway is poisonous but a few taste downright
nasty. On the other hand, some of the absolute best edible mushrooms are in this group.

Namelijk als de buisjes rood zijn dan zitten er in NL en andere landen ook een paar giftige tussen die ook na het verhitten nog steeds giftig zijn. Ik noem maar een Satansboleet of een Wolfsboleet in de Nederlandse gevallen.

-Mushrooms with ridges – the underside has forked ridges, wrinkles or is almost smooth. Then
you may have found a chanterelle or a horn of plenty mushroom!

Als je ze herkent dan ben je idd veilig. Maar er zijn in NL in ieder geval soort van 'dubbelganger' die opzich nog wel eetbaar zijn maar niet in grote hoeveelheden. Het gaat dan om de valse hanenkam. Meer naar het zuiden kan je tegen de uiterste giftige lantaarnzwam aanlopen die er op gelijkt.

Het is een leuke hobby maar bedenk wel dat het wat meer kost dan een tochtje met een gids en een kort foldertje. Je moet je echt per soort bekwamen om zeker te zijn dat je die soort voor je hebt als het om eetbaar gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:44

nwagenaar

God, root. What's the differen

@Himalaya @Voronwë

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen; het is weliswaar een kloon van de MSR Elixir 3, maar volgens diverse reviews zit er amper verschil in beide producten. Ik krijg hem donderdag binnen en het is de bedoeling om hem primair te gebruiken tijdens het einde van de lente t/m het begin van de herfst.

@Joris748

Dat is een mooi alternatief en heeft daadwerkelijk meer sta-ruimte en meer ruimte aan de voorkant.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mistraller
zuma schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:11:
[...]

Een app voor determinatie van paddenstoelen is vragen om problemen als er geen handwerk achter zit. Ja een app kan helpne maar basseer je er zeker niet op als het om eetbaarheid gaat.

Met deze tip moet je NL al uitkijken:
Mushrooms with tubes – the underside has a spongey layer of thin, vertical tubes of which you
see the openings. None of this group (boletes) in Norway is poisonous but a few taste downright
nasty. On the other hand, some of the absolute best edible mushrooms are in this group.

Namelijk als de buisjes rood zijn dan zitten er in NL en andere landen ook een paar giftige tussen die ook na het verhitten nog steeds giftig zijn. Ik noem maar een Satansboleet of een Wolfsboleet in de Nederlandse gevallen.

-Mushrooms with ridges – the underside has forked ridges, wrinkles or is almost smooth. Then
you may have found a chanterelle or a horn of plenty mushroom!

Als je ze herkent dan ben je idd veilig. Maar er zijn in NL in ieder geval soort van 'dubbelganger' die opzich nog wel eetbaar zijn maar niet in grote hoeveelheden. Het gaat dan om de valse hanenkam. Meer naar het zuiden kan je tegen de uiterste giftige lantaarnzwam aanlopen die er op gelijkt.

Het is een leuke hobby maar bedenk wel dat het wat meer kost dan een tochtje met een gids en een kort foldertje. Je moet je echt per soort bekwamen om zeker te zijn dat je die soort voor je hebt als het om eetbaar gaat.
We hebben het hier over Noorwegen. Maak je niet druk, we zijn geen kilo's paddestoelen aan het oprapen, we hebben uitgebreid gesproken met iemand die haar hele leven al paddestoelen plukt, en we hebben 1 soort besproken.
In Noorwegen is het gebruikelijk dat je voor jezelf zorgt en je beseft dat de natuur en de omgeving onverbiddelijk is.

Dus als je gaat hiken en verkeerd water drinkt, dan ben je zelf ziek. Idem als je de verkeerde paddestoelen eet. Maar ook als je over de rand van de Preikestolen dondert, want de Noren zetten daar écht geen hekje omheen, ook al is het 600+ meter diep. Als je denkt dat je van het randje valt, moet je wegblijven van het randje.

Zo ook paddestoelen, ben je niet zeker van de eetbaarheid dan blijf je eraf. DAT staat gewoon in die folder, en dat zal ELKE Noor je ook vertellen.

In Nederland ben je inderdaad gewend dat je aan het handje wordt meegenomen en dat we alles netjes in regeltjes afspreken. Zo werkt het niet in Scandinavië. Je mag er heel veel (zo dus ook paddestoelen plukken en wildkamperen) maar het is en blijft je eigen verantwoordelijkheid.

Ik kom er overigens al zeker 20 jaar ;)

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
Mistraller schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:05:
[...]

We hebben het hier over Noorwegen. Maak je niet druk, we zijn geen kilo's paddestoelen aan het oprapen, we hebben uitgebreid gesproken met iemand die haar hele leven al paddestoelen plukt, en we hebben 1 soort besproken.
In Noorwegen is het gebruikelijk dat je voor jezelf zorgt en je beseft dat de natuur en de omgeving onverbiddelijk is.

Dus als je gaat hiken en verkeerd water drinkt, dan ben je zelf ziek. Idem als je de verkeerde paddestoelen eet. Maar ook als je over de rand van de Preikestolen dondert, want de Noren zetten daar écht geen hekje omheen, ook al is het 600+ meter diep. Als je denkt dat je van het randje valt, moet je wegblijven van het randje.

Zo ook paddestoelen, ben je niet zeker van de eetbaarheid dan blijf je eraf. DAT staat gewoon in die folder, en dat zal ELKE Noor je ook vertellen.

In Nederland ben je inderdaad gewend dat je aan het handje wordt meegenomen en dat we alles netjes in regeltjes afspreken. Zo werkt het niet in Scandinavië. Je mag er heel veel (zo dus ook paddestoelen plukken en wildkamperen) maar het is en blijft je eigen verantwoordelijkheid.

Ik kom er overigens al zeker 20 jaar ;)
Ik geloof je gelijk. De infrastructuur voor paddenstoelen in Noorwegen is ook totaal anders dan hier in NL (zeer beperkt tot de (hobby) mycologen). De app die ze in Noorwegen gebruiken is bemand. Dat wil zeggen tijdens openingstijden worden foto's die je hebt ingediend bekeken. Dus geen AI oid die onmiddellijk beoordeeld met grote foutzekerheid (in NL wordt vaak Obsidentify gebruikt en die is niet zo sterk met paddenstoelen) . Verder hebben ze in Noorwegen vaste plekken waar je de paddenstoelen die je geoogst hebt kan laten 'keuren'. In België en Frankrijk kan je bijvoorbeeld langs de lokale apotheek gaan voor controle van je oogst.

In Nederland gaat men al ape-shit als je paddenstoelen überhaupt oogst.

Maar ik wilde voornamelijk de rest van de gemeenschap waarschuwen dat het niet iets simpels is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Laatst online: 16:27

bjp

zover ik weet mag je in België geen paddenstoelen zomaar plukken.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
bjp schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:29:
zover ik weet mag je in België geen paddenstoelen zomaar plukken.
We wijken nu best wel af van kamperen, maar het kan een hobby zijn tijdens het kamperen (paddenstoelen zoeken en herkennen). In België is het bepaald per gewest en sowieso moet je altijd toestemming hebben van grondeigenaren/beheerders. Dus idd niet zomaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Terug naar kamperen; is er een manier om losgeraakte tape van poly tentnaden te herstellen? Volgens dewit niet, maar ik vraag me dan wel af hoe de fabriek die tape aanbrengt...warmte?

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Mistraller schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:58:
Terug naar kamperen; is er een manier om losgeraakte tape van poly tentnaden te herstellen? Volgens dewit niet, maar ik vraag me dan wel af hoe de fabriek die tape aanbrengt...warmte?
Ik heb ooit een museumstuk gereviseerd. Eerst alle tape verwijderen en daarna de lijmresten verwijderen (doekje) en een beetje terpentine. de boel laten uitdampen en dan met seamgrip (want polyester en PU gecoat en dan werkt seamsil niet) de naden dichtgesmeerd.

Dus het kan wel maar het moet dan wel de moeite waard zijn en alle naden dichtsmeren met seamgrip is niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

zuma schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:19:
[...]

Is de nieuwe dan een 2e-handse geweest? Vaak is dan de generator de eerste verdachte. Alleen voluit verstuift hij nog kennelijk goed. Iets geknepen en het wordt niets. Dus of een nieuwe generator er in zetten of je oude generator reviseren (warmte/koude behandeling en daarna nog even in een ultrasone rammelbak).
Nee, gewoon nieuw uit de winkel. En ja, daar had ik dus eigenlijk even mee terug moeten gaan destijds.

Binnenkort maar eens naar kijken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 28-08-2024 20:22 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9I1yFXogD8RfUOlfH6hseXWLQas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JULAPhURiNtXisQxnutLgW6i.jpg?f=fotoalbum_large

omdat we voor het wildkamperen vandaag in een lege herdershut slapen ivm komend onweer vannacht staat de tent er niet op, doch evengoed hier het uitzicht vanaf de Picos op 1400 meter ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:45
zuma schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:11:
[...]

Beetje late reactie maar dat is niet normaal dat een liFePo accu het zomaar begeeft. Wat was het vermogen van de Enduro van je? Een beetje mover accu die zwaar werk moet verwerken (tegen de heuvel op moven) moet toch wel zeker een capaciteit hebben van 100 Ah (uitgaande van een AGM accu die tot 50% kan worden ontladen). Kortom met LiFePO die je dieper kan ontladen (tot 80%) moet je toch wel tussen de 50 a 75 Ah uur zitten om het risico te dekken dat je hem niet te diep ontlaadt bij zwaar werk. Ja een LiFePO kan ook 100% ontladen worden maar toch vinden ze als dat vaak gebeurd niet fijn en is het advies niet om dieper te gaan dan 80%.

Dus misschien is de accu te vaak toch te zwaar belast (te laag vermogen voor een mover in de gebruikte omstandigheden), te warm geworden of simpelweg een maandagmorgen product. Ik zou toch zeker gezien wat er beloofd wordt met deze accu's mee terug gaan naar de leverancier.
Simpelweg een prut product. Nog geen 2 jaar oud, afgestemd op de mover en nooit onder de 80% ontladen. Staat in de winter thuis en wordt dan om de maand bijgeladen.

Het is gewoon krankzinnig dat een batterij niet meer werkt omdat er allerlei zinloze elektronica inzit die kapot gaat. Good old loodaccu doet het altijd, maar weegt helaas nogal wat.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
Drardollan schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:51:
[...]

Simpelweg een prut product. Nog geen 2 jaar oud, afgestemd op de mover en nooit onder de 80% ontladen. Staat in de winter thuis en wordt dan om de maand bijgeladen.

Het is gewoon krankzinnig dat een batterij niet meer werkt omdat er allerlei zinloze elektronica inzit die kapot gaat. Good old loodaccu doet het altijd, maar weegt helaas nogal wat.
Een BMS is helaas vereist voor een LiFePO4 accu, andere rommel zoals Bluetooth en dergelijke kan me ook gestolen worden.
Het grote voordeel van een lichtgewicht accu is voor mij dat deze in de caravan kan blijven staan. Voorheen met de loodaccu moest ik dat ding in de winterdag altijd aan de druppellader hangen. Nu een Victron accu en na 6 maanden winterslaap zit er nog genoeg peut in om de caravan te verplaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:41

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
bjp schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:14:

En dan kom je erachter dat je met gemiddeld verbruik hooguit een tientje per jaar gaat besparen. Je kunt beter kijken naar welke fles het handigst voor je is.
zuma schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:58:
Met de groene fles wordt Benegas Light bedoeld. Die zijn wat minder zwaar dan een stalen fles.
Ik zet mijn geld op de 5kg propaan van staal, die staat bekend als de groene fles.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Laatst online: 16:28
Ik heb nog zo'n blauwe Primagas light fles van 6 KG. daar heb ik 80 nachten (3 jaar) met de caravan mee gedaan, en ook alweer een paar met de camper, nog steeds niet leeg.

Ik kan er echt niet wakker van liggen dat die fles misschien 10 of 20 euro duurder is.. op 3 jaar.. Heb nog zo'n fles van 6 KG (was de reserve altijd) en heb er bij de camper 1 van 9 KG gehad... dus komende 6 jaar zit ik nog wel safe haha.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 07:13
TgR_KILLER schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:19:
... dus komende 6 jaar zit ik nog wel safe haha.
Ga maar eens in de winter op pad, dan gaat het hard hoor :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
En wat als hij dat nou niet doet, zoals de meeste kampeerders? Dan gaat het niet zo hard. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Laatst online: 16:28
Gonadan schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:59:
En wat als hij dat nou niet doet, zoals de meeste kampeerders? Dan gaat het niet zo hard. ;)
Dat dus, ik ga nooit in de winter op pad, en mocht ik dat wel doen dan kies ik wel een camping met elektra inclusief en zet ik de elektrische kachel aan ;).

Overigens hebben wij ons seizoen altijd van april tot +/- oktober. En dan voldoet de elektrische kachel tot nu toe altijd in de koudere tijden.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Zonder voorseizoen doe ik ook makkelijk 10 jaar met de fles in de caravan, meeste tijd sowieso buiten koken op de skottel en die heeft een eigen fles. Maar met voorseizoen gaat er bijna een gasfles en 30 liter petroleum doorheen :P

Wel duur geworden allemaal, maar dat is alles in Nederland. Ik maak mij niet druk over 20 euro meer of minder, dat is nu eenmaal gewoon zo.

• nwagenaar

nwagenaar

Ik heb zelf een gaskacheltje die ik in de afgelopen 5 jaar wellicht 5 keer heb gebruikt tijdens kamperen of tijdens het klussen in de schuur (-1 buiten is ook -1 in de schuur) voor max een paar uur per keer.

Dat ding kwam met 5 langwerpige gascans (beetje als zo'n spraycan met verf), onlangs is de 1e opgegaan en heb er nog 4 over.

De CV470 Campingaz gaat bij mij sneller: in de afgelopen 2 jaar heb ik er 2 "vervangen".

Dit komt mede ook omdat de Campingaz Grill ook gebruik voor een reguliere BBQ bij mij in de tuin.

Daarvoor deed ik zeker 3 tot 4 jaar met een single pitje en nog eentje met de CV470 voor mijn 2-pits gasstelletje op basis van 3 keer een lang weekend weg in de periode van April t/m September. Ik heb er altijd eentje als back-up; iig vind ik het de 12,50 euro voor eentje (of 35 euro via Amazon oid) het nog niet waard om een grotere gasfles te gan gebruiken oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Orion84 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:11:
[...]
Nee, gewoon nieuw uit de winkel. En ja, daar had ik dus eigenlijk even mee terug moeten gaan destijds.

Binnenkort maar eens naar kijken :)
Kijk dan ook even goed naar de kraan/regelaar. Vergelijk beiden, het kan zijn dat deze in een nieuwe versie is veranderd die alleen maar aan of uit kan. Ik heb dat met mijn coleman 226, die kan echt alleen maar uit of aan. Is niet te dempen, de Coleman 282 van mij is nog wel ietsjes te knijpen.

• zuma
Drardollan schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:51:
[...]

Dan kan je beter nog een AGM loodvliesaccu nemen, die kan nog tot 50% ontladen worden. Dat scheelt dan weer in gewicht tov van een ouderwetse natte loodaccu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
zuma schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:56:
[...]

Dan kan je beter nog een AGM loodvliesaccu nemen, die kan nog tot 50% ontladen worden. Dat scheelt dan weer in gewicht tov van een ouderwetse natte loodaccu
Ik denk dat ze bij de winkel gewoon gaan zorgen voor een nieuwe accu, allemaal garantie tenslotte. Sowieso 2 jaar vanuit de winkel maar ook 5 jaar vanuit Enduro.

Ik heb er nu een AGM accu bij denk ik, volgens mij is hij niet nat want ik kan hem platleggen. Weegt 50% meer dan de lithium en vereist uiteraard een andere oplader. Maar ik ben voornemens om die voortaan ook maar mee te nemen, beter 2 accu's dan geen accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Gonadan schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:48:
[...]

En dan kom je erachter dat je met gemiddeld verbruik hooguit een tientje per jaar gaat besparen. Je kunt beter kijken naar welke fles het handigst voor je is.

[...]

Ik zet mijn geld op de 5kg propaan van staal, die staat bekend als de groene fles.
Moeten de branders (kookpitten en gasbrander in de verwarming en koelkast) die je in je camper of caravan wel voor geschikt zijn...

In mijn voormalige Polar caravan (ja ik heb ook een caravan gehad) had ik voor in de winter een verwarmingsmat onder de flessen staan in de disselbak. Die kon op de accu even aan om een koude start te maken want de CV ketel zat ook in de disselbak en die gaf afdoende warmte in de winter om andere mixen dan propaan ook voldoende te laten lopen (tot leeg).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
zuma schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:09:
Moeten de branders (kookpitten en gasbrander in de verwarming en koelkast) die je in je camper of caravan wel voor geschikt zijn...

In mijn voormalige Polar caravan (ja ik heb ook een caravan gehad) had ik voor in de winter een verwarmingsmat onder de flessen staan in de disselbak. Die kon op de accu even aan om een koude start te maken want de CV ketel zat ook in de disselbak en die gaf afdoende warmte in de winter om andere mixen dan propaan ook voldoende te laten lopen (tot leeg).
In de benegas light zit ook gewoon propaan, net als in de meeste grotere flessen. Pas bij de kleinere varianten zoals campingaz wordt het meer butaan, maar het meeste campingspul kan prima met allebei omgaan. Wellicht dat een heel speciale kachel dat niet kan, maar ik ken zelf weinig apparaten die daar heel kieskeurig in zijn.

Bij campers en caravans wordt bij mijn weten meestal gewoon propaan gebruikt. Mede omdat die bij lagere temperaturen bruikbaar blijft. LPG ook denk ik dan, aangezien dat ook grotendeels propaan is. (maar dan wel met meuk die je er liever uit wilt filteren)

Strikt genomen heeft geen van de flessen een zuiver gas en is het altijd een mengsel bij mijn weten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

De nieuwe tent is binnen! Kon het niet laten om hem even op te zetten, effectief stond ie al binnen 15 minuten:

Kamperen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3BX9ppatYvFspTHuWhY3kbVbUc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3T5UShqnJGEbzlVOKcorZAu2.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90YVKT7XEQhN--A9vVOQNuwqDx8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xxixy6i0WuVbsAksNz15S7r.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebq-P2VKmBmVr2LKa96TabVb6f4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HSPfTm5Rb19pXrg0H15Zh3I8.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FvwNFiwU7DqXQPsW0Q0Pc1_PWI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXuAo6jgIS31BKT04eawLwdx.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54bAL7-3t9I7lMFumoxGaJdf9T0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUvNIjPR4YKNIiYcfsl9T6SD.jpg?f=fotoalbum_small

Eerste indrukken: behoorlijke kwaliteit en veel ruimte. Misschien dat ik dit weekend even een nachtje weg ben :+

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-09 21:28

Bommes

Capo del formaggio

@nwagenaar mooi tentje hoor, wat en hoe is het?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Het is een (Chinese) kloon van de MSR Elixir 3 dat (onder andere) wordt verkocht onder de naam Forceatt Tent voor 2 en 3 personen op Amazon. Prijs is om en nabij de 90 euro.

Alvorens ik deze heb gekocht, heb ik op YouTube en via Google de reviews gecheckt. Afgezien dat het wat zaken mist zoals de fluoriserende zip en dat het een naad heeft in het kuipzeil is het zo goed als gelijk aan zijn duurdere broer.

Eerste indruk is goed, het opzetten is een fluitje van een cent en goed te doen in je eentje. Zelfs de meegeleverde tentharingen zijn van redelijke kwaliteit (onderkant is niet recht, maar zien eruit als bij spijkers). Ruimte binnen is meer dan genoeg voor 2 personen en wat materiaal. Er zitten een 2-tal mogelijkheden in voor airflow via de buitentent en voor het beperken van condens in de tent. De onderkant in de binnentent heeft een hoge kuip en de rest is mesh (bij een bui lig je in theorie droog en minder condens) met diverse pockets voor je spulletjes. Daarbij kun je aan beide kanten eruit (handig voor de nachtelijke toiletbezoekjes) en beide kanten hebben ruimte aan de buitenkant om wat zaken te plaatsen (schoenen, slippers, whatever).

Qua afwerking: Hier en daar zit een overgebleven draadje bij de naden in de binnentent. Voor de rest zien de naden er degelijk uit.

Net ook de tent gecontroleerd: er zit veel dauw op de buitentent (logisch gezien het afkoelen) maar niets op of in de binnentent ondanks dat het gras ook vochtig is. Ik ben benieuwd hoe dit zal zijn als er daadwerkelijk in gaat liggen, maar met mijn pop-up was dit wel een probleem (zonder personen) en was het bij vocht/temperatuurdaling niet erg aangenaam als je wilde slapen.

Ik maak mij wel wat zorgen over de naad in het kuipzeil, ondanks dat die getaped is; is dat een zwak punt en ik voorzie daar een mogelijkheid voor lekkage als je geen onderzeil gebruikt.

Voor de zekerheid ga ik de naden nog voorzien van naden seal en ga ik de buitenkant nog een keer impregneren. Maar goed, deze handeling doe ik sowieso met al mijn tenten (kost wellicht 20 euro).

[ Voor 13% gewijzigd door nwagenaar op 30-08-2024 07:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Thanks @nwagenaar voor je uitleg/korte review.
Ik merk dat tentjes ongeveer gelijk zijn aan motoren. Het ideale aantal om te hebben is wat je nu hebt +1.. :P

Gisterenavond in het donker op de camperplaats in Walbeck aangekomen, net over de grens bij Arcen.
Even weer 2 nachtjes kamperen O+
Dadelijk eens kijken waar en hoe we er eigenlijk bij staan :)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
nwagenaar schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:34:
De nieuwe tent is binnen! Kon het niet laten om hem even op te zetten, effectief stond ie al binnen 15 minuten:

Kamperen
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Eerste indrukken: behoorlijke kwaliteit en veel ruimte. Misschien dat ik dit weekend even een nachtje weg ben :+
Kan je aub een weblink delen naar deze tent ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:42:
[...]
Kan je aub een weblink delen naar deze tent ?
Sure, bij deze de link op Amazon: https://www.amazon.nl/dp/B08DTKJWXN

Ik vermoed dat je hem ook gewoon kunt verkrijgen op AliExpress/Temu oid. Maar ivm garantie, etc durfde ik dat niet aan :+
Bommes schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:38:
Thanks @nwagenaar voor je uitleg/korte review.
Ik merk dat tentjes ongeveer gelijk zijn aan motoren. Het ideale aantal om te hebben is wat je nu hebt +1.. :P
De tent is bedoeld als vervanging voor mijn pop-up voor maximaal 2 personen + bijvoorbeeld wat backpacks en-of wellicht wat kratjes met inhoud (voor het koken, wat camping servies, etc) al dan niet om dit te stallen onder de flappen bij de deuren.

Vooralsnog lijkt het daar aan te voldoen. Uiteraard moet ik hem nog echt gaan testen #drama :+
Gisterenavond in het donker op de camperplaats in Walbeck aangekomen, net over de grens bij Arcen.
Even weer 2 nachtjes kamperen O+
Dadelijk eens kijken waar en hoe we er eigenlijk bij staan :)
Nice! Vlak in de buurt van het Hertog-Jan proeflokaal, ik zie een mogelijkheid :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUcA1OBgzg-b00ujbgM5wyGrAkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86RtiCI7sxs9NO64fKSBD12W.jpg?f=fotoalbum_large
Niks mis mee, heerlijk rustig, 12 euro de nacht voor de grote plekjes, anders een tientje. Niet nodig voor onze camper maar wij staan toevallig onbedoeld op een grote plek.

Die unit achter ons trouwens, een Clou liner met M..A.N. onderstel. Wat een ding zeg, er rijden genoeg campers rond die nog langer/groter zijn (kuch @pirke ) maar dit ding ziet er gewoon jaren 80 degelijk en massive uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Bommes op 30-08-2024 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@Bommes size does matter :+

Ondertussen heb ik een andere tent binnengekregen als alternatief voor de pop-up: de High Peak Nevada 3.1 Koepeltent 3-persoons.

Reden was primair dat deze meer hoogte heeft, een donker slaapgedeelte heeft (ideaal voor vrouwlief) en dat deze zo afgeprijst was (minder dan de andere) dat een extra spare geen slecht idee is (al dan niet gebaseerd op het weer). Opzetten was een fluitje van een cent, ook binnen 10 minuten stond deze.

IMHO is de kwaliteit redelijk, maar ik heb mijn bedenkingen in de Fresh and Black variant van High Peak. Neemt niet weg dat hij degelijk is en als een huis staat, ware het niet dat de andere tent aanzienlijk meer ruimte heeft in de slaapcabine en om de tent waardoor deze meer geschikt is voor een langere periode.

De High Peak is goed voor een weekendje weg en als je echt bagger weer verwacht, maar voor een langere periode zou ik eerder de andere meenemen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Nooit eerder op zoek geweest naar een topic over kamperen... :D

Ik doe dat al sinds mensenheugenis - als kind nooit gedaan, dat kwam in mijn ouders niet op, woonde in mijn jeugd ook in 'niet kamperen'-gebied, op Curaçao - maar wel in mijn eigen volwassen leven, met dank aan een avontuurlijk vriendinnetje ooit, dat me daaraan 'hooked' heeft gemaakt.

1e vakantie op eigen benen, samen met de slaaptrein naar Spanje. In Catalonië, gekampeerd 'bij de boer', alles met OV gedaan en lopend (1994).

2e keer, het beviel dusdanig dat we dat ook in Ierland hebben gedaan, een maand rondgetrokken, deels met trein, deels met bus, deels daadwerkelijk 'hiking' met de rugzak, af en toe een hostel in de steden, en ook wild gekampeerd (1995). Nooit iets van tevoren geregeld, en zonder internet... :9

Daarna ging de relatie uit, en heb ik het een paar jaar later weer opgepakt met mijn volgende vriendin, die dat ook nog nooit gedaan had, en waar ik inmiddels alweer 21 jaar mee getrouwd ben. O+

Lange-afstandswandelpaden (LAW) werden het al heel snel, hiking met rugzakken en alles bij je hebben, kilometers vreten. Kaarten mee, route uitstippelen, 'trial & error'...

1e keer samen in 2 weken heel Luxemburg doorgelopen, van Schengen in het zuiden langs de Moezel naar het noorden, kris-kras door het land tot aan Troisvierges.

2e keer in 3 weken het Pembrokeshire Coast Path in zuidwest Wales helemaal uitgelopen, van zuid naar noord gewandeld (in feite tegen de route in, maar bij nader inzien best slim, het begint glooiend en eindigt veel steviger geaccidenteerd). Prachtige landschappen en natuur... zo leer je een land - en elkaar - echt op een heel andere manier kennen. Prachtig weer ook, dat hielp ook zeker mee. :+

Kamperen werd dus afwisslend op piepkleine 'campings' die amper iets aan voorzieningen hadden. Kamperen 'bij de boer' was dan soms op een knollenveld, opeen helling, in de regen de tent opzetten en geen stromend warm water bijvoorbeeld... maar ook heel lieflijke piepkleine campings waar je ze niet verwacht, of af en toe noodgedwongen op een grotere camping omdat de keuze beperkt was.

Later met kinderen vanaf het moment dat ze allebei zindelijk waren elk jaar gekampeerd, met een grote tent, liefst maar op 1 plek, en niet verhuizen.

Vorig jaar hebben we met het hele gezin een hikingtrip door Engeland gemaakt, over 3 verschillende LAW's, Thames Path, Cotswold Way en Southwest Coast Path. Allemaal met de rugzak, en 2 3-persoons (ultra)lichtgewicht tentjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SHOeJPm5iz9A44eVo8H_eH2JBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itKx1fyeDdgsQVtdiofWG79u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4y9mkGbAs-ar-G1UUkVHAoFvgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lXPg7v51BXnEkA3JR9lSnenO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwWaZWgTawgWs3iYwmhd4Ug6HtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywEPbGoWkLTmnjBoMirfF7bG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EE_l_RF84_zphQLcIOvfPqQICcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dwhZa0FdghW6QJ6JlUMu37lb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrRGCJy-p9-37pfJrlrgRba1esA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f30UTEaJK9k96cARdlMa5h1U.jpg?f=fotoalbum_large
Een machtige ervaring, fantastische herinneringen aan, met zijn vieren. Erg waardevol.

Dit jaar gestart met eens een korte 'hike' te doen gewoon in een weekend, een paar etappes doen van een LAW, en dat was echt voor herhaling vatbaar. Tentje mee, en gaan met die banaan. Afbeeldingslocatie: https://media.tenor.com/5Ie0r-H6LBAAAAAi/dancing-banana-happy.gif

Wordt ongetwijfeld vervolgd... :)

[ Voor 24% gewijzigd door Ramzzz op 30-08-2024 13:33 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09 10:59

Smurf

Detri

@Ramzzz Ziet er leuk uit. Sta je dan alleen op campings/kampeerplaatsen of ook wild? Met m'n ouders heb ik vroeger veel meerdaagse tochten gelopen in Noorwegen. Daar heb ik nog altijd goede herinneringen aan. Al doen ik het tegenwoordig met vrouw+kinderen wel wat luxer: De caravan op een vaste plek in Oostenrijk en geen meerdaagse wandelingen, maar gewoon dachtochtjes.

Al staat 1 jaar Noorwegen (met 2-3 daagse tocht natuurlijk) nog wel op de wensenlijst voor over een paar jaar.

Je kan misschien ook nog wel je lol op in Het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic - Deel 2 trouwens.

)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:48

Ankh

|true

Nou, na 2-3 weken kamperen met onze 46 jaar oude De Waard Zilvermeeuw tent, hebben we dan toch besloten om volgend jaar groots uit te pakken en een vouwwagen te kopen. We willen graag verder dan alleen Nederland en niet een 1+ uur bezig zijn met opzetten. Om toch het tent gevoel te houden en hebben we toch gekozen voor een Kavango van Aart Kok (met Vario Luifel). Eerder al andere vouwwagens getest / gehuurd (o.a. een Campooz). Mogelijk dat we hem nog in september krijgen om nog even een nachtje weg te gaan ergens in Nederland. Daarnaast willen we lekker in het voorjaar nachtjes weg (na de voetbal) bijvoorbeeld.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:17
[b]Ramzzz schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:14:[/b

Later met kinderen vanaf het moment dat ze allebei zindelijk waren elk jaar gekampeerd, met een grote tent, liefst maar op 1 plek, en niet verhuizen.

Een machtige ervaring, fantastische herinneringen aan, met zijn vieren. Erg waardevol.

Dit jaar gestart met eens een korte 'hike' te doen gewoon in een weekend, een paar etappes doen van een LAW, en dat was echt voor herhaling vatbaar. Tentje mee, en gaan met die banaan. [Afbeelding]

Ziet er geweldig / jaloersmakend uit.

Bij mijn 6 jarige hebben wij s'ochtends al strijd met op de fiets naar school :X Is nu al redelijk verwend geraakt dat we naar campings gaan met zwembaden etc etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:20
Ramzzz schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:14:
Nooit eerder op zoek geweest naar een topic over kamperen... :D

Ik doe dat al sinds mensenheugenis - als kind nooit gedaan, dat kwam in mijn ouders niet op, woonde in mijn jeugd ook in 'niet kamperen'-gebied, op Curaçao - maar wel in mijn eigen volwassen leven, met dank aan een avontuurlijk vriendinnetje ooit, dat me daaraan 'hooked' heeft gemaakt.

1e vakantie op eigen benen, samen met de slaaptrein naar Spanje. In Catalonië, gekampeerd 'bij de boer', alles met OV gedaan en lopend (1994).

2e keer, het beviel dusdanig dat we dat ook in Ierland hebben gedaan, een maand rondgetrokken, deels met trein, deels met bus, deels daadwerkelijk 'hiking' met de rugzak, af en toe een hostel in de steden, en ook wild gekampeerd (1995). Nooit iets van tevoren geregeld, en zonder internet... :9

Daarna ging de relatie uit, en heb ik het een paar jaar later weer opgepakt met mijn volgende vriendin, die dat ook nog nooit gedaan had, en waar ik inmiddels alweer 21 jaar mee getrouwd ben. O+

Lange-afstandswandelpaden (LAW) werden het al heel snel, hiking met rugzakken en alles bij je hebben, kilometers vreten. Kaarten mee, route uitstippelen, 'trial & error'...

1e keer samen in 2 weken heel Luxemburg doorgelopen, van Schengen in het zuiden langs de Moezel naar het noorden, kris-kras door het land tot aan Troisvierges.

2e keer in 3 weken het Pembrokeshire Coast Path in zuidwest Wales helemaal uitgelopen, van zuid naar noord gewandeld (in feite tegen de route in, maar bij nader inzien best slim, het begint glooiend en eindigt veel steviger geaccidenteerd). Prachtige landschappen en natuur... zo leer je een land - en elkaar - echt op een heel andere manier kennen. Prachtig weer ook, dat hielp ook zeker mee. :+

Kamperen werd dus afwisslend op piepkleine 'campings' die amper iets aan voorzieningen hadden. Kamperen 'bij de boer' was dan soms op een knollenveld, opeen helling, in de regen de tent opzetten en geen stromend warm water bijvoorbeeld... maar ook heel lieflijke piepkleine campings waar je ze niet verwacht, of af en toe noodgedwongen op een grotere camping omdat de keuze beperkt was.

Vorig jaar hebben we met het hele gezin een hikingtrip door Engeland gemaakt, over 3 verschillende LAW's, Thames Path, Cotswold Way en Southwest Coast Path. Allemaal met de rugzak, en 2 3-persoons (ultra)lichtgewicht tentjes.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit jaar gestart met eens een korte 'hike' te doen gewoon in een weekend, een paar etappes doen van een LAW, en dat was echt voor herhaling vatbaar. Tentje mee, en gaan met die banaan. [Afbeelding]

nice! Check inderdaad ook het andere topic waar het equivalent van de porta-potti de poop-scoop is ;) (heb di van mij de afgelopen dagen weer eens goed kunnen gebruiken op onze meerdaagse tocht door de Picos)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Bommes schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:42:
Die unit achter ons trouwens, een Clou liner met M..A.N. onderstel. Wat een ding zeg, er rijden genoeg campers rond die nog langer/groter zijn (kuch @pirke ) maar dit ding ziet er gewoon jaren 80 degelijk en massive uit.
Die camper achter jullie ziet er zo op het oog toch nog wel een metertje of 2 a 3 langer uit...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

pirke schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:54:
[...]

Die camper achter jullie ziet er zo op het oog toch nog wel een metertje of 2 a 3 langer uit...
Lengte doet er niet toe :+

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Rekening van de stalling gehad, kleine prijsverlaging omdat de windmolen op erf meer opbracht en de stalling bv anders teveel belasting moet betalen O-)

Ik mag dit soort acties, en nee, stalling is VOL :P

Caravan is over alles 570 cm lang (kont naar koppeling) en net €299,25 inclusief BTW overgemaakt naar de stalling voor een heel jaar. Prijs per meter is €52,50, netjes toch vind ik :?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
aReaRe schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:20:
Rekening van de stalling gehad, kleine prijsverlaging omdat de windmolen op erf meer opbracht en de stalling bv anders teveel belasting moet betalen O-)

Ik mag dit soort acties, en nee, stalling is VOL :P

Caravan is over alles 570 cm lang (kont naar koppeling) en net €299,25 inclusief BTW overgemaakt naar de stalling voor een heel jaar. Prijs per meter is €52,50, netjes toch vind ik :?
Ik betaalde afgelopen € 430,56.
Onze caravan is 690cm, wij betalen per m2.
Helaas telt de triangel van de dissel over de volledige breedte van de caravan mee in de m2 prijs. Wiskundig gezien klopt dat niet. :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Vorig weekend een oude VW T4 camper met Reimo slaaphefdak overgenomen.

Voor mij een hobbyproject en voor ons gezin een mooi kampeermiddel. Wij blijven in de noordelijke provincies en de waddeneilanden, dus binnen een range van max een 1,5 uur.

Wij hebben een Reimo tentluifel erbij aangeschaft, die ook voor meer hoogte zorgt, omdat de bus zelf relatief laag is.

Binnenkant foto’s komen later, voor nu lekker aan het genieten in Bakkeveen (Friesland) dit weekend en bevalt uitstekend :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCH64KgBgk3GLg3TSj-HvvFws_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGIhSVyC50JCKGebN29evjEG.jpg?f=fotoalbum_large

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Bekijk @Falcon leuk busje lekker van genieten.
Ik zie op de foto 2 volwassenen, 1 kind en een hond. Is dat wat binnen slaapt, of is de foto ook nog gemaakt door een potentiële mee slaper?
Gewoon nieuwsgierig naar de verdeling, wie slaapt boven in het hefdak? Wie beneden en hoe? Eventueel cabine bedje voor de kleine boven/op de voorstoelen?

[ Voor 75% gewijzigd door Bommes op 30-08-2024 21:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

pirke schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:54:
[...]

Geen idee eigenlijk. Ik zal morgenvroeg er eens onopvallend langsaf stappen tellen :P
Vind het er niet eens heel lang uit zien.

Mijn vrouw was wel meteen op mobile de aan het zoeken naar Clou liner, die vind het een gaaf ding.

[ Voor 12% gewijzigd door Bommes op 30-08-2024 21:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Bommes schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:21:
Bekijk @Falcon leuk busje lekker van genieten.
Ik zie op de foto 2 volwassenen, 1 kind en een hond. Is dat wat binnen slaapt, of is de foto ook nog gemaakt door een potentiële mee slaper?
Gewoon nieuwsgierig naar de verdeling, wie slaapt boven in het hefdak? Wie beneden en hoe? Eventueel cabine bedje voor de kleine boven/op de voorstoelen?
Dan moet ik eigenlijk even een andere foto erbij posten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuZ8wlc-59cjGwFc6WN_-sSI_J4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QnZCtydjmG3NFrVEKuVvYQIF.jpg?f=fotoalbum_large

Wij slapen beneden in de bus (120cm x 220cm), onder het uiteinde ligt onze hond in de nacht te slapen/snurken.

Jongste slaapt alleen in hefdak (120x200cm), maar daar kan mijn vrouw of ik bij gaan liggen als dat nodig is.

Onze middelste zoon (13) ligt in zijn eigen tent en kan eventueel bij slecht weer in de camper bij de jongste komen liggen.

Naast deze tent hebben wij voor nood een groene tent met een pottie-pottie erin. Ook te gebruiken als een douche tentje als ik onze 20 liter solarzak ophang en overdag laat opwarmen door de zon.

Geeft dit een beetje een beeld?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Falcon Jazeker, ben niet nieuwsgierig hoor, ik wil gewoon graag alles weten.. :P

Ons campertje heeft voorin een hefbed in de cabine: 140x195cm
Daar slapen mijn vrouw en ik.
Achterin is een vast bed van 125x200cm
Daar slaapt ons 3 jarige dochtertje.
Meestal wordt ze wel ergens in de nacht wakker en gaat een van ons bij haar liggen.

Heel eerlijk is achterin ook de fijnste matras. In het hefbed vind ik het net te hard. Wordt met pijn in mijn rug wakker in de ochtend ;(
Als we deze camper blijven rijden komt er wel een nieuwe zachtere matras in dat hefbed.
En nieuwe gasveren want het hefbed is meer een til me een breuk bed ondertussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Bommes schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:31:
[...]

Geen idee eigenlijk. Ik zal morgenvroeg er eens onopvallend langsaf stappen tellen :P

Mijn vrouw was wel meteen op mobile de aan het zoeken naar Clou liner, die vind het een gaaf ding.
Of gewoon even vragen... Complimentje maken "mooi ding, hoe lang is die wel niet?" en je weet het ;)

De meeste eigenaren van bijzondere voertuigen willen je graag een rondleiding geven is mijn ervaring. Heb al vaak in oldtimers, omgebouwde vrachtwagens, Amerikaanse modellen etc rondgekeken na een dergelijk kletspraatje te zijn begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:55
Bommes schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:31:
[...]

Succes met het betalen van MRB vanaf 2026, als dat daadwerkelijk doorgaat gaan alle redelijk moderne zware jongens (eigenlijk alles op Iveco of zwaarder) echt grof veel belasting betalen.

Tenzij deze clou liner in de oldtimer regeling valt natuurlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@saabfanatic alle campers, behalve ouder dan 40 jaar gaan 2 keer zo veel motorrijtuigenbelasting betalen.
Het nu nog kwart tarief dat je betaald, dat wordt half tarief.
Je betaald straks dus de helft van een normale personenauto auto.

Onze camper 2610kg, diesel met fijnstof toeslag per tijdvak van 3 maanden: € 274.
Dat wordt straks dus het dubbele.

Die Clou liner is op Duits kenteken, met vreemd genoeg een groene Umwelt stikker.

[ Voor 10% gewijzigd door Bommes op 31-08-2024 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:07
Zojuist ook maar weer eens een nieuwe tent gekocht. Had de Marmot Limelight 3p (oude model, denk +/- 8 jaar oud nu). Was op zich een prima tentje (categorie 250-300 euro maar toen gekocht met 50% korting), mooi licht en compact. Maar gaf zo nu en dan toch wel wat condens doorslag vanuit zijkanten en grondzeil was zo dun dat als je er niets onder legde er toch wel veel condens doorheen kwam. Verder was het een mooi licht tentje, maar geen 'voortent', alleen aan zijkanten wat ruimte om nog iets droog te zetten.

Omdat ik nagenoeg altijd met auto ga als ik ga kamperen (vaak klimweekendjes) nu maar eens een net wat zwaardere en grotere tent gekocht. Nog steeds "relatief" licht (5kg) en koepelmodelletje, maar net even wat praktischer uitgevoerd door het grote voortent-deel.

Het is de Outwell Cloud 3 geworden.

Afbeeldingslocatie: https://www.tenten.nl/media/catalog/product/cache/8ed3c79a55e1ef67eeabcd165fe07a83/1/1/111256v22_001__72_-_kopie.jpg

Qua footprint net even wat groter (ruim 3 x 2 meter met het voordeel erbij) en qua slaapruimte met 210x180 cm mooi ruim voor 2 personen (op papier: 3 persoons). Heb een mooie aanbieding gescoord van 141 euro bij Bever (nu inmiddels op, maar elders ook voor dit soort prijzen nog wel te vinden denk ik).

Mijn belangrijkste afwegingen waren:
- voor + achteringang (heerlijk voor het doorwaaien)
- een voortent-deel erbij
- niet veel groter dan 2x3m grondoppervlak
- leuke bijkomstigheid: zwarte binnenkant
- met 1 persoon op te zetten*

In de handleiding staat overigens dat je deze met twee personen moet opzetten, maar ik ben koppig genoeg om toch te proberen of het in mijn eentje ook lukt. Mijn vorige tent kon ik in 4 minuten opzetten. Deze heeft een extra voortent-deel en extra stok, en alle stokken moeten door zo'n sleuf getrokken. Dus ik vrees dat het nu wel eens een astronomische 8 minuten zou kunnen worden :X

PS: Een variant hierop met ongeveer dezelfde prijs (+/- 200, maar in aanbieding vaak 140) is de Outwell Earth 3. Die heeft een zij-ingang, dat is prettig. Maar downside is geen achteringang en dat 'ie 4m lang is, vind ik te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
saabfanatic schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:10:
[...]

Succes met het betalen van MRB vanaf 2026, als dat daadwerkelijk doorgaat gaan alle redelijk moderne zware jongens (eigenlijk alles op Iveco of zwaarder) echt grof veel belasting betalen.
Oef, dat is best een duur geintje voor camperbezitters. Misschien allemaal dan toch maar aan de 900 + Toppola ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
Tja, MRB verhoging. Dat wordt waarschijnlijk na de herfstvakantie schorsen en rond Pasen of de meivakantie weer activeren. Vanaf een maand niet gebruiken spelen wij al quitte met de kosten om te schorsen. En een paar dagen weg rond nieuwjaar en met carnaval is leuk, maar qua kosten moet het wel in verhouding staan.

Oftewel we gaan waarschijnlijk ons gebruik een klein beetje aanpassen zodat we 4-6 maanden kunnen schorsen. In de praktijk gaat die tariefsverhoging dus niet zo heel veel doen, het zwaartepunt vh gebruik lag toch al van april-oktober.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Denk je niet dat daar een volgende stap ligt waar ze beperkingen gaan opleggen? Als dat zo makkelijk gaat zie ik de helft van de camper eigenaren dat wel gaan doen en dan wordt de administratieve last ondoenlijk. Ook al zou het geautomatiseerd zijn zal dat nog steeds het argument zijn, want de overheid wil er natuurlijk meer geld uit halen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkertt123
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-09 09:10
Ik heb de cijfers er niet bij, maar vermoedelijk doet een groot deel van de campereigenaren dit al, uitgezonderd wat winterkampeerders en overwinteraars in Zuid-Europa. Netto zou het halftarief dus alsnog gunstig voor de schatkist moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Correct, veel camperbezitters doen dit al. Voor ons zou de MRB verhoging een aanleiding zijn om dit ook te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dus het is dan eerder dat omdat iedereen het al doet dat kwarttarief ook niet zo nodig wordt geacht? Als in dat gebruikers zelf al een manier hebben bedacht om te compenseren voor het mindere gebruik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkertt123
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-09 09:10
Ik meen dat het kwarttarief er ook is omdat campers over het algemeen weinig kilometers maken binnen NL, niet alleen omdat de camper doorgaans maar een deel van het jaar gebruikt wordt.

Het zou me ook niet verbazen als het een ontmoediging is voor mensen die een extreem simpele ombouw doen van een bus tot camper en daarmee dan van lage MRB en autoverzekering profiteren. Zo'n ombouw hoeft maar een dag/weekend en een eurootje of honderd te kosten + kosten keuring, dus kan snel terugverdiend zijn. T.o.v. grijs kenteken op de zaak scheelt het volgens mij zo goed als niets, maar niet iedereen is ondernemer en je kan onbeperkt privé kilometers rijden.

[ Voor 6% gewijzigd door Rikkertt123 op 01-09-2024 11:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
De korting is uiteraard ook ivm gewicht van een reguliere camper. Voltarief zou wel heel duur worden voor die paar kilometers.

Maar politieke besluitvorming… Er staat geen motivatie in de begroting voor het besluit dus het blijft gissen naar de reden. Ik denk simpelweg een makkelijk slachtoffer in combinatie met de steeds groter wordende aantallen campers.

En ik ken inderdaad best wat mensen die gewoon dagelijks in hun “kampeerauto” rijden. Dat was nu ook weer niet de bedoeling van het kwarttarief.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
En de meeste kilometers zijn ook nog eens buiten NL ...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:55
Het zogenaamde kwarttarief is ontstaan na de uitfasering van de 60 dagen kaart (waarmee je dus 60 dagen per jaar op pad kon). Het is natuurlijk vrij ridicuul om aan te nemen dat de doorsnee fabriekscamper meer dan een kwart van het jaar op de Nederlandse wegen rijdt. Het half tarief slaat m.i. dan ook nergens op. Hierin zou rekeningrijden natuurlijk een hele mooie toepassing zijn.

Evengoed, voor een camper met een leeggewicht van 3200kg euro 6 gaat tarief van 100 euro per maand naar 200 euro per maand. Rij je een wat oudere grotere jongen (laten we zeggen leeg 4000kg) dan zit je al op 295 euro per maand (!).

Schorsen kost bijna 90 euro voor een camper jonger dan 15 jaar (en 29 euro voor een camper ouder dan 15 jaar). Wij schorsten onze camper altijd al vanaf ca. eind oktober tot en met het eerste tripje in het voorjaar. In sommige gevallen (camper ouder dan 15 jaar met een hoog gewicht) kan het volgens mij zelfs wel uit om altijd te schorsen met uitzondering van de dagen dat je echt weg bent. Je mag immers een onbeperkt aantal keren per jaar schorsen. Het kromme is zelfs dat overwinteraars die bijvoorbeeld 4 maanden in Spanje zitten alsnog de Nederlandse MRB betalen en niet mogen schorsen (want dan geen verzekering).

In België betaal je ongeveer 145 euro per JAAR voor een camper tot 7500 kg.

Wij hebben om bovenstaande redenen en aankomende kosten besloten de camper te verkopen (afgelopen voorjaar) en even af te wachten wat er gaat gebeuren. Inclusief verzekering en pechhulp zouden we in ons geval in de nieuwe belastingregeling al ruim 300 euro per maand aan vaste kosten hebben.

Dat deze regel mogelijk wordt ingevoerd om het dagelijks gebruik van buscampers te ontmoedigen kan best maar dat had ook best anders opgelost kunnen worden zonder de echt recreatieve gebruikers zo zwaar te belasten.

Ben heel benieuwd of het halftarief daadwerkelijk wordt ingevoerd (denk het wel) en wat dat doet met de waarde ontwikkeling van de campers in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Belasting heeft niet altijd iets te maken met daadwerkelijk gebruik en/of lasten voor de overheid. In tegendeel zelfs.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Vermogen vd rijke ouderen afpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Het gaat natuurlijk ook hand in hand met de oldtimers, wellicht is dat meer een trigger geweest?

Het kan ook zomaar iets heel anders zijn als een vinkje op de lijst van CO2 beperkende maatregelen die Nederland binnen de EU doet.

Hoe dan ook snap ik ergens wel dat wanneer men middels een korting én ook nog schorsen dubbel aan het compenseren is ze dat wat willen afbouwen.
Al klinkt dan iets als zo'n 60 dagen kaart of iets in die richting veel logischer.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Zo. Nieuw tentje aangeschaft. Als vervanging van mijn Lanshan 2 of er naast. Moet ik nog bekijken.

Oj, de Naturehike Cloud Up 2 pro.

Benieuwd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Gewicht uit de camper part 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUDNUN8-45yFDBO85r7pOS1aEWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAjfy7XloDjjs3CPGpPlQNH1.jpg?f=fotoalbum_large
Dit alles lag onder de beide voorstoelen.
Flesje olie en de gevarendriehoek is wat hiervan terug mag.
Wielsleutel heb ik al een andere in combinatie met wat meer boord gereedschap.

Zal straks het eind resultaat wel eens wegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bommes op 01-09-2024 14:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

maartend schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:27:
Zo. Nieuw tentje aangeschaft. Als vervanging van mijn Lanshan 2 of er naast. Moet ik nog bekijken.

Oj, de Naturehike Cloud2 pro.

Benieuwd
Ik heb vorig jaar - enigszins op de gok - 2 3-persoons lichtgewicht trekkerstentjes van Campz (Campz Toreilles 3 - helaas niet meer te vinden bij Campz zelf, daar heb ik ze wel vandaan) aangeschaft, en ik was heel erg onder de indruk van de kwaliteit...

Supereenvoudig op te zetten, ruim (2 personen + bagage allemaal binnenboord) heel doordacht design, en zowel degelijk en stevig als voldoende licht om mee te zeulen.

Afbeeldingslocatie: https://www.tentpegsshop.com/wp-content/uploads/2022/11/campz-torreilles-3p-tent-green-olive-6.webp

Happy camper! :+

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

205Gutmann schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:32:
[...]

Helaas telt de triangel van de dissel over de volledige breedte van de caravan mee in de m2 prijs. Wiskundig gezien klopt dat niet. :+
Ik betaal ook voor de triangel dissel, nah ik ben al blij dat ik een plekje heb in de stalling :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:40
Ik betaal per strekkende meter (inclusief dissel) Met een breedte van slechts 165cm zou een prijs per m2 helemaal niet zo ongunstig zijn.

Maar goed, hij staat netjes binnen voor nog geen €250 per jaar. En mag zo vaak halen/brengen als ik wil.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
Gonadan schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:01:
Denk je niet dat daar een volgende stap ligt waar ze beperkingen gaan opleggen? Als dat zo makkelijk gaat zie ik de helft van de camper eigenaren dat wel gaan doen en dan wordt de administratieve last ondoenlijk. Ook al zou het geautomatiseerd zijn zal dat nog steeds het argument zijn, want de overheid wil er natuurlijk meer geld uit halen.
Het grootste deel van de mensen woont in de (middel)grote steden en heeft geen eigen terrein. Schorsen betekent voor hen dat je de camper betaald ergens moet stallen. Een echte eigen plek is dan zeer kostbaar, en een speciale camperstalling (vaak loodsen en schuren op boerenterreinen) zijn meestal niet ingericht op steeds weer brengen en ophalen, ze worden vaak in najaar gebracht en dan wordt alles helemaal hermetisch dichtgeparkeerd zodat er zoveel mogelijk campers/varavans in passen.

Dus voor wie de optie heeft (eigen terrein): ja, die zal vast de rekensom maken en administratie afwegen tegen kosten en uiteindelijk het maximale uit het geboden systeem halen. Maar voor de bulk van de camperbezitters geldt denk ik dat het ondoenlijk wordt om dat ding 10x per jaar te schorsen, stallen en weer te ontschorsen etc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Ivow85 schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:30:
Ik betaal per strekkende meter (inclusief dissel) Met een breedte van slechts 165cm zou een prijs per m2 helemaal niet zo ongunstig zijn.

Maar goed, hij staat netjes binnen voor nog geen €250 per jaar. En mag zo vaak halen/brengen als ik wil.
Hee, dit zou ik zo kunnen schrijven. Alleen ben ik 210 breed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

maartend schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:02:
[...]

Hee, dit zou ik zo kunnen schrijven. Alleen ben ik 210 breed
Ik ook (de caravan ) :P

Pagina: 1 ... 232 ... 277 Laatste