Begrijpelijke vraag. Wij hebben vorig jaar een vouwwagen gekocht, maar ik heb ook serieus gekeken naar het scenario aanhanger + (opblaas)tent. De redenen waarom wij voor een vouwwagen zijn gegaan:loewie1984 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:46:
Ik ben oprecht geïnteresseerd in waarom kiezen mensen voor een vouwwagen i.p.v. een bagage wagen met tent naar keuze?
Wij hebben een vouwwagen heel kort overwogen maar ik vind de aanschafprijs nogal fors tegenover bijv. een bagagewagen.
Zelf hebben we nu 2k voor een humbauer bagagewagen betaald met 1825 liter. Daarin krijg ik al mijn kampeerspullen meegenomen en er is nog plek over. De tent (opblaasbare f&b vd decathlon, zonder opnieuw discussie te willen starten over opblaasbare tenten) staat binnen 15 minuten.
Als je kijkt naar een 'normale niets spannends aan' vouwwagen ben je zo 10/15k kwijt.
Welk voordeel mis ik hier t.o.v. bagagewagen + eigen tent?
- Je hebt een volwaardig bed met lattenbodem. Bij een tent slaap je op de grond. Of je koopt zo'n opblaasbare lattenbodem van bijv. Decathlon, maar moet je dan wel weer apart meeslepen/in elkaar zetten en is al met al best prijzig (wij zijn met z'n vijven, een vouwwagen heeft standaard al 4 slaapplekken en dan hoeft er nog een matrasje bij. Bij een tent moet je voor iedereen matrassen/bedden meenemen).
- In een vouwwagen zit al een keukenblok met opbergruimte e.d. Bij een tent moet je daar aparte kastjes voor opzetten, inrichten, los gasstel erop e.d.
- Budget. Wij zijn beginnende kampeerders en willen eerst kijken of het ons bevalt. Je hebt voor 1500 euro een prima tweedehands vouwwagen waarmee je al bijna klaar bent om te gaan. Een losse (tweedehands) nette bagagewagen met voldoende laadruimte waar ook fietsen op passen (niet zo'n rijdende koffer) is nog best duur en met tent en kookuitrusting/bedden ben je uiteindelijk net zo duur of duurder uit dan een tweedehands vouwwagen.
Als je alles nieuw wilt is een vouwwagen natuurlijk wel duurder dan een aanhanger+tent e.d...
Uiteindelijk wilde mijn vrouw liever een vouwwagen, dus het werd een vouwwagen
Het is denk ik een beetje om het even wat je kiest en een kwestie van smaak/voorkeur. Een vouwwagen is imo toch net een tikje comfortabeler dan een tent.