Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:52

Oekol

waka waka hey hey

Tylen schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:22:
[...]

Je kan het hierboven wel een "dooddoener" vinden. Maar je hebt Tesla dus echt niet gebeld met de vraag of er autopilot en/of FSD opzit?
Autopilot zit er niet op. Dat is al bevestigd in het Tesla topic en op de website. Dus weer zo'n vooroordeel.
FSD is of 7.500 euro of 99 euro per maand.

Het is ook jammer dat dit bericht verplaats naar de leaseauto topic terwijl het mijn inziens beter beantwoord kan worden in het Tesla topic omdat andere auto's gewoon niet (meer) werken met abonnementen.

[ Voor 4% gewijzigd door Oekol op 14-04-2026 12:03 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

jongetje schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:26:
[...]
Maar met een maandelijks bedrag is dat gewoon het maandelijkse bedrag, zoals ik al uitlegde. Dan gaat er niet opeens 90 procent vanaf. En bijtelling hoeft je er niet over te betalen.
It all depends... Stel: leasebudget is 1100 euro en de kale auto kost 1000 euro per maand.

Als ik dan een abo van 100 euro per maand aanvink, dan valt dat complete abo gewoon bij de werkgever als onderdeel van het leasebedrag, en betaalt de berijder hooguit een stuk bijtelling.

Valt het maandabo niet te bekostigen uit het leasebudget, dan is het een ander verhaal...

Maar vandaar mijn stelling: it all depends... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:21

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Oekol schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:03:
[...]

Autopilot zit er niet op. Dat is al bevestigd in het Tesla topic en op de website. Dus weer zo'n vooroordeel.
FSD is of 7.500 euro of 99 euro per maand.

Het is ook jammer dat dit bericht verplaats naar de leaseauto topic terwijl het mijn inziens beter beantwoord kan worden in het Tesla topic omdat andere auto's gewoon niet (meer) werken met abonnementen.
Ahhh maar dat had je niet verteld in je berichtjes. En nee, ik lees niet in het tesla topic en op hun website ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Tylen schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:00:
[...]

Ahhh maar dat had je niet verteld in je berichtjes. En nee, ik lees niet in het tesla topic en op hun website ;)
Oekol schreef op maandag 13 april 2026 @ 06:56:

(....)
Nieuwe auto heeft blijkbaar geen Autopilot meer als je besteld sinds FSD live is. Super kut. Maaaar het wordt ook een abonnement vorm. Kan je dan FSD als abonnement toevoegen en bijv premium ook aan je calculatie?
(...)
Dat heb ik wel gezegd maar als je er overheen leest mis je het inderdaad...

Kijk, ik heb bewust het bericht in een Tesla topic geplaatst omdat daar meer kennis zit omtrent dit topic waarschijnlijk, maar dat is verplaatst naar dit topic door een moderator.

Verder vind ik je berichtjes een beetje dedain en laat dat nou net de reden zijn waarom ik 'm niet hier wilde plaatsen. Dit is ook mijn laatste reactie op jou, veel negatieve energie.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:35
Oekol schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:03:
[...]

Volgens mij werken vrijwel alle merken met abonnementen (voor verschillende diensten). Bij de meeste die ik ken werken navigatie updates en up-to-date verkeersinformatie niet meer na 3 of 4 jaar. Tenzij je een abonnement neemt (die je in feite de eerste jaren ook al had, want je hoeft slechts te verlengen).

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

R_Zwart schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:20:
[...]

Volgens mij werken vrijwel alle merken met abonnementen (voor verschillende diensten). Bij de meeste die ik ken werken navigatie updates en up-to-date verkeersinformatie niet meer na 3 of 4 jaar. Tenzij je een abonnement neemt (die je in feite de eerste jaren ook al had, want je hoeft slechts te verlengen).
Dat is ook een goeie inderdaad. Zat zelf op onderstaand pad: je had in 't verleden BMW bijvoorbeeld die stoel en stuurverwarming deed via abonnementen. Dat doen ze nu niet meer.

Maar premium connectivity komt zeker overeen met wat andere merken doen met hun connectiviteit. Wat betreft Full Self Driving is dat iets in het verlengde daarvan gok ik.

Ben sowieso nieuwsgierig hoe anderen dit soort abonnementen toegevoegd hebben in hun lease. Als accessoire opgevoerd in de offerte bijv?

Die 10 euro is om 't even en ik wilde FSD niet eens, maar als de basis autopilot van de auto af is praat je ineens ergens anders over.

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22-05 06:16
Oekol schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:36:
[...]

Dat is ook een goeie inderdaad. Zat zelf op onderstaand pad: je had in 't verleden BMW bijvoorbeeld die stoel en stuurverwarming deed via abonnementen. Dat doen ze nu niet meer.

Maar premium connectivity komt zeker overeen met wat andere merken doen met hun connectiviteit. Wat betreft Full Self Driving is dat iets in het verlengde daarvan gok ik.

Ben sowieso nieuwsgierig hoe anderen dit soort abonnementen toegevoegd hebben in hun lease. Als accessoire opgevoerd in de offerte bijv?

Die 10 euro is om 't even en ik wilde FSD niet eens, maar als de basis autopilot van de auto af is praat je ineens ergens anders over.
Niet alle LM voegen abo’s toe aan een leasecontract. Als reden heb ik ooit van de accountmanager mee gekregen dat overzetten problematisch zou zijn ivm privacywetgeving icm het feit dat een abo persoonsgebonden zou zijn |:(

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-05 10:24
Ik heb dit ook gepost in het andere topic, maar weet niet goed in welk topic het hoort, daarom ook hier.

Ben op zoek naar wat advies. Heb nu een VW ID.5 GTX. Ga werken bij een ander bedrijf en krijg een pool auto. Een Renault Megane e-Tech uit 2024. Valt een categorie lager dan de mijne dus ik mag in theorie nog eens wisselen naar een hogere categorie (dus grotere auto).

Situatie: 2 jonge kinderen, dus twee keer een base op de achterbank met stoeltjes. Op vakantie veel 'zooi' meenemen dus een grote kofferbak is handig. In de ID.5 past het allemaal goed. Kleinere koffer gaat echt behelpen zijn. Vriendin heeft een auto, nodig vanwege werk. Dat is een kleine Opel Corsa.

Scenario 1: ik ga zakelijk de Renault rijden met bijtelling. Ik wacht tot er een grotere auto is en ga die rijden. Kosten hiervoor zijn in eerste instantie 375 euro bijtelling, straks een stuk meer (de ID.5 was 575 euro bijtelling).

Scenario 2: ik ga de Renault rijden zonder bijtelling, dus alleen prive en we kopen prive een grotere auto.

We rijden iets van 5k per jaar aan km met de eigen auto (dus met de Corsa, niet de leaseauto). Dat zullen er straks meer worden als we geen andere auto meer hebben waar we prive mee kunnen rijden.

Wat is wijsheid? Ik kom er niet uit in mijn hoofd.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:21

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

KaiseRRuby schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:04:
Ik heb dit ook gepost in het andere topic, maar weet niet goed in welk topic het hoort, daarom ook hier.

Ben op zoek naar wat advies. Heb nu een VW ID.5 GTX. Ga werken bij een ander bedrijf en krijg een pool auto. Een Renault Megane e-Tech uit 2024. Valt een categorie lager dan de mijne dus ik mag in theorie nog eens wisselen naar een hogere categorie (dus grotere auto).

Situatie: 2 jonge kinderen, dus twee keer een base op de achterbank met stoeltjes. Op vakantie veel 'zooi' meenemen dus een grote kofferbak is handig. In de ID.5 past het allemaal goed. Kleinere koffer gaat echt behelpen zijn. Vriendin heeft een auto, nodig vanwege werk. Dat is een kleine Opel Corsa.

Scenario 1: ik ga zakelijk de Renault rijden met bijtelling. Ik wacht tot er een grotere auto is en ga die rijden. Kosten hiervoor zijn in eerste instantie 375 euro bijtelling, straks een stuk meer (de ID.5 was 575 euro bijtelling).

Scenario 2: ik ga de Renault rijden zonder bijtelling, dus alleen prive en we kopen prive een grotere auto.

We rijden iets van 5k per jaar aan km met de eigen auto. Dat zullen er straks meer worden als we geen andere auto meer hebben waar we prive mee kunnen rijden.

Voor die 5K prive kilometers zou ik geen bijtelling betalen.

Optie 3: Niet prive rijden. De lage lease kosten (omdat je een klasse lager rijd) lekker uit laten betalen. De savings van de bijtelling en de extra uitbetaling een private lease voor halen (of auto van aanschaffen)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:50
@KaiseRRuby

- Je kunt je nieuwe werkgever ook vragen of er een mogelijkheid is voor een andere poolauto
- Dak/trekhaak-koffer gebruiken
- In je vakantie met een auto van een collega, die wel een grotere wagen heeft, ruilen.
- De auto van je huidige werkgever meenemen, als je huidige en nieuwe werkgever meewerken

Misschien minder zooi meenemen en halverwege de vakantie voor een paar euro de kleding wassen? Wij hadden ook altijd veel mee met kleine kinderen en de helft gaat ongebruikt weer mee terug...

Een nieuwe duurdere auto kopen voor 2 weken vakantie lijkt me een dure oplossing... al bespaar je je wel de bijtelling dus dat moet je goed uitrekenen.

• KaiseRRuby
Tylen schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:26:
[...]

Voor die 5K prive kilometers zou ik geen bijtelling betalen.

Optie 3: Niet prive rijden. De lage lease kosten (omdat je een klasse lager rijd) lekker uit laten betalen. De savings van de bijtelling en de extra uitbetaling een private lease voor halen (of auto van aanschaffen)
Excuses, dat was onduidelijk van mij. Die 5k kilometers rijden we met de prive auto, de Corsa dus. Ik denk dat ik met de leaseauto veel meer prive kilometers reed, al reed ik maar 30k per jaar de laatste jaren.

• KaiseRRuby
jongetje schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:27:
@KaiseRRuby

- Je kunt je nieuwe werkgever ook vragen of er een mogelijkheid is voor een andere poolauto
- Dak/trekhaak-koffer gebruiken
- In je vakantie met een auto van een collega, die wel een grotere wagen heeft, ruilen.
- De auto van je huidige werkgever meenemen, als je huidige en nieuwe werkgever meewerken

Misschien minder zooi meenemen en halverwege de vakantie voor een paar euro de kleding wassen? Wij hadden ook altijd veel mee met kleine kinderen en de helft gaat ongebruikt weer mee terug...

Een nieuwe duurdere auto kopen voor 2 weken vakantie lijkt me een dure oplossing... al bespaar je je wel de bijtelling dus dat moet je goed uitrekenen.
Ja, dat zijn allemaal prima opties. Sommige wat makkelijker te realiseren, andere wat minder. Maar jij zou dus gewoon de Megane gaan leasen met bijtelling en het verder laten wat het is?

Had zelf in mijn hoofd dat die besparing van 500 euro leasebudget per maand, wel een grotere auto zou rechtvaardigen om te rijden prive ,maar dat hoor ik nog niet echt terugkomen.

• DNN!S
  • Laatst online: 23:50

We rijden iets van 5k per jaar aan km met de eigen auto (dus met de Corsa, niet de leaseauto). Dat zullen er straks meer worden als we geen andere auto meer hebben waar we prive mee kunnen rijden.

Scenario 3: Vragen of nieuwe werkgever de ID5 over neemt van de oude werkgever? Dat scheelt eventueel een boete afkopen van de eigen bijdrage bij de oude werkgever en je hoeft niet in een afdankertje poolauto van iemand anders te stappen :)

• KaiseRRuby
DNN!S schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:45:
[...]

Scenario 3: Vragen of nieuwe werkgever de ID5 over neemt van de oude werkgever? Dat scheelt eventueel een boete afkopen van de eigen bijdrage bij de oude werkgever en je hoeft niet in een afdankertje poolauto van iemand anders te stappen :)
Dat heb ik gedaan en is jammer genoeg niet mogelijk. De ID5 is te duur.

• forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online

Ik heb een tijd geleden naar dezelfde scenario's gekeken omdat mijn lease budget niet toereikend was om iets fatsoenlijks te leasen. (Iets wat uiteindelijk gelukkig opgelost is dmv verhoging budget)

Op papier lijkt scenario 2 het beste maar wat ons enorm tegenstond is het feit dat je echt van 2 naar 1 auto gaat en dat beperkte in ons geval veel te veel (ook 2 kinderen). Even de kids naar oma of sport brengen, alles moet dan met die ene auto en die moet er dan wel zijn. Als de eigen auto mee is met de vrouw naar het werk en je wilt bijv met de kids naar de dierentuin, forget it. Natuurlijk heb je bij zakelijk gebruik 500km prive maar dat is mijns inziens zo weg. Voor ons was dat echt een te grote stap terug in vrijheid.

• KaiseRRuby
forzav schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:35:
[...]

Ik heb een tijd geleden naar dezelfde scenario's gekeken omdat mijn lease budget niet toereikend was om iets fatsoenlijks te leasen. (Iets wat uiteindelijk gelukkig opgelost is dmv verhoging budget)

Op papier lijkt scenario 2 het beste maar wat ons enorm tegenstond is het feit dat je echt van 2 naar 1 auto gaat en dat beperkte in ons geval veel te veel (ook 2 kinderen). Even de kids naar oma of sport brengen, alles moet dan met die ene auto en die moet er dan wel zijn. Als de eigen auto mee is met de vrouw naar het werk en je wilt bijv met de kids naar de dierentuin, forget it. Natuurlijk heb je bij zakelijk gebruik 500km prive maar dat is mijns inziens zo weg. Voor ons was dat echt een te grote stap terug in vrijheid.
Dit is iets waar mijn vriendin zich zorgen om maakt. Goed om te weten dat jullie het ook echt zo hebben gehad.

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22-05 06:16
KaiseRRuby schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:52:
[...]

Dat heb ik gedaan en is jammer genoeg niet mogelijk. De ID5 is te duur.
Is de ID5 ook te duur wanneer je hetgeen wat teveel is als privé bijdrage betaalt? Het gaat van je bruto salaris af en daarmee kost het je netto minder dan bruto. Daarnaast kan, afhankelijk van wanneer beide auto’s op kenteken zijn gezet (eerste toelating), de bijtelling van de ID5 gunstiger zijn dan van een auto met een lagere fiscale waarde.

• KaiseRRuby
nosuchuser schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:15:
[...]

Is de ID5 ook te duur wanneer je hetgeen wat teveel is als privé bijdrage betaalt? Het gaat van je bruto salaris af en daarmee kost het je netto minder dan bruto. Daarnaast kan, afhankelijk van wanneer beide auto’s op kenteken zijn gezet (eerste toelating), de bijtelling van de ID5 gunstiger zijn dan van een auto met een lagere fiscale waarde.
Ja, nog steeds te duur.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-05 13:05

The Wizard

Moderator Mobile

We hebben privé een Megane Electric, met onze kinderen (en hondje op de middelste zitplek) daarmee op vakantie geweest naar Zweden omdat ik de leasebak alleen zakelijk reed op dat moment. Kinderen waren toen 12 en 14 en het was wel iets krapjes op de achterbank maar wel goed te doen voor ze. Wel hebben we een trekhaakkoffer, de dakkoffer kon thuis blijven, vooral als je de bodemplaat thuis laat kan je een heleboel verstouwen in de koffer. Wel met een hondenrekje op de achterbank gemonteerd zodat we tot het dak vol konden proppen, de digitale binnenspiegel is dan superhandig :).

Het is dus wel te doen.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:18
Ik wil graag info inwinnen over mijn situatie, kunnen jullie aangeven of dat in dit topic mag? Het gaat over het volgende: leaseauto besteld, leasemaatschappij heeft kleur aangepast omdat mijn gekozen kleur blijkbaar niet mocht zonder extra aan te klikken pakket, mijn bestelde kleur is wél bevestigd door leasemaatschappij en akkoord bevonden, ik wil graag mijn opties weten.

Mag ik dit verhaal uitbreiden en hier vragen over stellen of moet ik daar een ander topic voor aanmaken?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

wErudite schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:37:
Ik wil graag info inwinnen over mijn situatie, kunnen jullie aangeven of dat in dit topic mag? Het gaat over het volgende: leaseauto besteld, leasemaatschappij heeft kleur aangepast omdat mijn gekozen kleur blijkbaar niet mocht zonder extra aan te klikken pakket, mijn bestelde kleur is wél bevestigd door leasemaatschappij en akkoord bevonden, ik wil graag mijn opties weten.

Mag ik dit verhaal uitbreiden en hier vragen over stellen of moet ik daar een ander topic voor aanmaken?
Heel simpel, heb jij een contract met een leasemaatschappij of je werkgever?
Op hoofdlijnen is het wat je besteld moet je krijgen en als dat niet kan moeten ze contact opnemen, zeker als de order wel bevestigen. Iemand met mandaat moet hier achteraan gaan, mogelijk ben jij dat zelf als jij tekent en anders bijv. een wagenparkbeheerder.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• R_Zwart

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor dit probleem. Een medewerker van de leasemaatschappij kan domweg een fout hebben gemaakt of de leverancier heeft het product aangepast tussen jouw bestelling naar de leasemaatschappij en de bestelling van de leasemaatschappij naar de leverancier.

Ongeacht de oorzaak, de situatie blijft hetzelfde: wat je hebt opgegeven aan de leasemaatschappij kan niet worden geleverd. Je kunt proberen of de leasemaatschappij dan maar het extra pakket (gratis) levert zodat je de gewenste kleur kunt krijgen, maar die kans is niet zo groot denk ik.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

leasemaatschappij heeft kleur aangepast omdat mijn gekozen kleur blijkbaar niet mocht zonder extra aan te klikken pakket
Wat is het probleem precies? Je hebt een bepaalde kleur gewild en aangekruist, maar bent vergeten om de noodzakelijke optie voor metallic lak aan te vinken of iets dergelijks?

Wat is de status nu? Meest handige is toch om simpelweg een aanpgepaste bestelling en calculatie te laten uitvoeren. Of kan dit niet meer omdat de bestelling al te ver in het proces gevorderd is? Hoe en wie heeft het beslut genomen om dan maar een complete andere kleur af te nemen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• wErudite
Question Mark schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:59:
[...]

Wat is het probleem precies? Je hebt een bepaalde kleur gewild en aangekruist, maar bent vergeten om de noodzakelijke optie voor metallic lak aan te vinken of iets dergelijks?

Wat is de status nu? Meest handige is toch om simpelweg een aanpgepaste bestelling en calculatie te laten uitvoeren. Of kan dit niet meer omdat de bestelling al te ver in het proces gevorderd is? Hoe en wie heeft het beslut genomen om dan maar een complete andere kleur af te nemen?
Ik zal het in dit geval even uitgebreid uitleggen:

- Op 20 januari 2026 heb ik een auto besteld bij de leasemaatschappij, hierbij heb ik voor de kleur matzwart gekozen. In de configurator kwam het qua prijs wat vreemd uit, dus een medewerker van de leasemaatschappij heeft mijn extra opties & kleur doorgeklikt in hun configurator waarna ik akkoord heb gegeven.

- Later in de middag ontvang ik een bevestiging van deze bestelling waarbij leasemaatschappij aangeeft dat de kleur matzwart is.

- Op 28 april is de auto zichtbaar in de leasemij app. Hier zie ik de kleur verkeerd staan: metallic zwart. Ik geef dit op 28 april aan bij de leasemij: geen antwoord.

- Op 29 april heb ik dit aangegeven bij mijn interne wagenparkbeheerder: ook zij heeft navraag gedaan bij de leasemij.

- In de tussentijd een aantal keer aangegeven bij de leasemij dat ik nog geen reactie heb ontvangen.

- Vanmorgen gebeld door de leasemij: zij geven aan dat de kleur alleen beschikbaar is in een specifiek pakket, dit pakket kost 8000 euro. Dit pakket heb ik niet aangeklikt en was i.v.m. de extra meerwaarde ook niet mogelijk in mijn leasebudget. De kleur is door de leasemij zelf aangepast, zonder mijn goedkeuring en/of navraag. Hiervoor hebben zij hun excuses aangeboden.

- Besproken met interne wagenparkbeheerder: het is aan mij of ik akkoord ga met de aangepaste kleur. Wat eventuele opties zijn bij geen akkoord is nog niet bekend.

Aan de ene kant voelt het als zeiken om het zeiken, maar aan de andere kant is het gewoon niet de kleur die ik gekozen heb. Ik moet 5 jaar in deze auto rijden en betaal hier natuurlijk ook bijtelling voor. Het voelt een beetje dubbel en ik zit eerlijk gezegd wel een beetje met m'n handen in het haar. Vandaar dat ik graag jullie mening hoor.

• jongetje
@wErudite Het is toch vrij simpel. Wil je de auto in metallic zwart of wil je dat niet?
Oftewel, je accepteerd de kleur zoals besteld of annuleert de order en besteld iets anders.

(Los van de de leasemaatschappij de bestelling niet juist heeft doorgevoerd, maar ik ken de kleine lettertjes van het contract niet).

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zit er nog verschil in (fiscale) waarde tussen mat en metallic zwart ?

Wellicht wordt de fiscale waarde namelijk hoger met metallic, dus kun je vragen of de LM dit voor je compenseert.

Aan de andere kant, je gaf al aan bij de initiele bestelling dat het wat moeizaam ging in de configurator, wellicht wat dit ook een teken aan de wand.
Blijft altijd bijzonder die regels van autofabrikanten van opties w/l/niet combineren enzo.....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

wErudite schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:25:
[...]

Ik zal het in dit geval even uitgebreid uitleggen:

- Op 20 januari 2026 heb ik een auto besteld bij de leasemaatschappij, hierbij heb ik voor de kleur matzwart gekozen. In de configurator kwam het qua prijs wat vreemd uit, dus een medewerker van de leasemaatschappij heeft mijn extra opties & kleur doorgeklikt in hun configurator waarna ik akkoord heb gegeven.

- Later in de middag ontvang ik een bevestiging van deze bestelling waarbij leasemaatschappij aangeeft dat de kleur matzwart is.

- Op 28 april is de auto zichtbaar in de leasemij app. Hier zie ik de kleur verkeerd staan: metallic zwart. Ik geef dit op 28 april aan bij de leasemij: geen antwoord.

- Op 29 april heb ik dit aangegeven bij mijn interne wagenparkbeheerder: ook zij heeft navraag gedaan bij de leasemij.

- In de tussentijd een aantal keer aangegeven bij de leasemij dat ik nog geen reactie heb ontvangen.

- Vanmorgen gebeld door de leasemij: zij geven aan dat de kleur alleen beschikbaar is in een specifiek pakket, dit pakket kost 8000 euro. Dit pakket heb ik niet aangeklikt en was i.v.m. de extra meerwaarde ook niet mogelijk in mijn leasebudget. De kleur is door de leasemij zelf aangepast, zonder mijn goedkeuring en/of navraag. Hiervoor hebben zij hun excuses aangeboden.

- Besproken met interne wagenparkbeheerder: het is aan mij of ik akkoord ga met de aangepaste kleur. Wat eventuele opties zijn bij geen akkoord is nog niet bekend.

Aan de ene kant voelt het als zeiken om het zeiken, maar aan de andere kant is het gewoon niet de kleur die ik gekozen heb. Ik moet 5 jaar in deze auto rijden en betaal hier natuurlijk ook bijtelling voor. Het voelt een beetje dubbel en ik zit eerlijk gezegd wel een beetje met m'n handen in het haar. Vandaar dat ik graag jullie mening hoor.
Let op dat het argument 'ik betaal hier bijtelling voor' niet relevant is, wat relevant is, is dat jij een overeenkomst hebt met je werkgever over het kiezen van een auto welke niet nagekomen wordt én dat de werkgever een betaalde (!) overeenkomst heeft (het leasecontract) voor de auto welke niet nagekomen wordt met het leveren in een andere kleur.
Je moet vooral je wagenparkbeheerder najagen.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

wErudite schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:25:
[...]
Maar wat wil je? Matzwart is bij de door jouw uitgekozen auto alleen verkrijgbaar in een plus-pakket van 8K wat niet in je leasebudget past. Dat is dan geen optie, eigenlijk nooit geweest, en ga je niet krijgen. En in alle eerlijkheid, je hebt hier zelf ook wel gemist dat deze kleur voor jou niet haalbaar is.

Dan zijn er twee vervolgens opties:
  1. Bestelling laten annuleren, wat nog wel eens lastig kan worden als je werkgever al getekend heeft, om vervolgens een andere auto uit te zoeken.
  2. Metallic zwart (en de gemaakte excuses) acceptereren
Ik kan begrijpen dat je teleurgesteld bent, maar stellen dat je nu vijf jaar in deze auto moet rijden en je nu met je handen in het haar zit is misschien ook een beetje overdreven. Het is niet dat je een compleet andere auto krijgt. De kleur is alleen niet mat, maar metallic.

• jongetje
Bovenstaande is precies de reden waarom mijn werkgever/wagenparkbeheerder alleen offertes van de dealer accepteert. Die dealer hoeft niet te leveren, maar dan komt de auto met de opties en accessoires wel uit het systeem van de fabrikant. Maar goed, weer een goed leerpunt voor een volgende/nieuwe bestelling.

• wErudite
ZeRoC00L schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:43:
Zit er nog verschil in (fiscale) waarde tussen mat en metallic zwart ?

Wellicht wordt de fiscale waarde namelijk hoger met metallic, dus kun je vragen of de LM dit voor je compenseert.

Aan de andere kant, je gaf al aan bij de initiele bestelling dat het wat moeizaam ging in de configurator, wellicht wat dit ook een teken aan de wand.
Blijft altijd bijzonder die regels van autofabrikanten van opties w/l/niet combineren enzo.....
Volgens de configurator zat er verschil in, ja. De meerpijs op metallic zwart is 900 euro.
Question Mark schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:16:
[...]

Maar wat wil je? Matzwart is bij de door jouw uitgekozen auto alleen verkrijgbaar in een plus-pakket van 8K wat niet in je leasebudget past. Dat is dan geen optie, eigenlijk nooit geweest, en ga je niet krijgen. En in alle eerlijkheid, je hebt hier zelf ook wel gemist dat deze kleur voor jou niet haalbaar is.

Dan zijn er twee vervolgens opties:
  1. Bestelling laten annuleren, wat nog wel eens lastig kan worden als je werkgever al getekend heeft, om vervolgens een andere auto uit te zoeken.
  2. Metallic zwart (en de gemaakte excuses) acceptereren
Ik kan begrijpen dat je teleurgesteld bent, maar stellen dat je nu vijf jaar in deze auto moet rijden en je nu met je handen in het haar zit is misschien ook een beetje overdreven. Het is niet dat je een compleet andere auto krijgt. De kleur is alleen niet mat, maar metallic.
Ik moet er toch vanuit kunnen gaan dat de configurator klopt? Dat is hun werk, ik mag er toch vanuit gaan dat ik dat niet zelf hoef te controleren bij een dealer o.i.d... Tevens heeft de verkoper het zelf doorgeklikt in de configurator, waarna hij een screenshot heeft gestuurd met de vraag of het in orde was. Ook daar stond de matzwarte kleur als optie aangeklikt.

Het is wellicht ook overdreven, maar als de auto in het roze geleverd zou worden, zou ik deze ook niet accepteren. Nu is het verschil tussen matzwart en mettalic natuurlijk minimaal, maar het is niet wat ik gekozen heb.

Wel prettig om alle verschillende meningen te lezen. Ik ga er nog even een dag over nadenken, denk ik zo.

[ Voor 4% gewijzigd door wErudite op 20-05-2026 15:13 ]

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-05 10:17
jongetje schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:07:
Bovenstaande is precies de reden waarom mijn werkgever/wagenparkbeheerder alleen offertes van de dealer accepteert. Die dealer hoeft niet te leveren, maar dan komt de auto met de opties en accessoires wel uit het systeem van de fabrikant. Maar goed, weer een goed leerpunt voor een volgende/nieuwe bestelling.
Dat zegt ook niet zoveel

Ik had een offerte van een dealer en kreeg van mijn LM het bericht dat de gekozen config niet leverbaar was (al heeft de LM wel ergens anders lopen shoppen).

Mijn config was alleen leverbaar met nog wat opties (was ook iets van 8K) maar LM gaf wel aan dat ze die konden aanbieden voor hetzelfde maandbedrag, alleen werd wel de bijtelling hoger

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:06

JB

Cédric roelt!

Laat die bak wrappen op kosten van de LM?

En anders annuleren als je het echt niet wil, maar de (nieuwe) levertijd zit je in de weg ;)

Hier werd 9 jaar geleden een Mondeo afgeleverd met een vaste trekhaak ipv afneembare... Verkopertje wilde niks doen, want was maar 155 euro prijsverschil tussen de 2 accessoires. Uh nee vriend, want jullie hebben in de bumper gezaagd... even aanpassen kost geen 155 euro.

[ Voor 57% gewijzigd door JB op 20-05-2026 15:38 ]

Mijn boefje is liev!

• forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
wErudite schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:49:
[...]

Volgens de configurator zat er verschil in, ja. De meerpijs op metallic zwart is 900 euro.

[...]

Ik moet er toch vanuit kunnen gaan dat de configurator klopt? Dat is hun werk, ik mag er toch vanuit gaan dat ik dat niet zelf hoef te controleren bij een dealer o.i.d... Tevens heeft de verkoper het zelf doorgeklikt in de configurator, waarna hij een screenshot heeft gestuurd met de vraag of het in orde was. Ook daar stond de matzwarte kleur als optie aangeklikt.

Het is wellicht ook overdreven, maar als de auto in het roze geleverd zou worden, zou ik deze ook niet accepteren. Nu is het verschil tussen matzwart en mettalic natuurlijk minimaal, maar het is niet wat ik gekozen heb.

Wel prettig om alle verschillende meningen te lezen. Ik ga er nog even een dag over nadenken, denk ik zo.
De configuraties waar de leasemaatschappijen mee werken zijn ook dramatisch. Ik was echt verbaasd hoe outdated dat allemaal in elkaar zit toen ik afgelopen dec mijn auto mocht bestellen. (En via mijn werkgever moet ik shoppen bij 3 leasemaatschappijen en alle 3 waren ze nagenoeg hetzelfde)

Dat is ook meteen de reden dat er nog iemand tussenzit, die moet controleren of de configuratie in orde is. En daar is het hier misgegaan, ik snap dat dat enorm balen is, ook omdat er weken overheen gegaan zijn voordat je een response hebt gekregen waardoor je nu klem komt te zitten.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

[...]

Als die auto niet in de kleurstelling te krijgen is zonder een pakket van 8000 euro, dan lijkt het me ook niet helemaal eerlijk om de leasemij dat dan maar te laten oplossen.

Ik snap de teleurstelling wel, maar er is een fout gemaakt. Iedereen maakt fouten en de medewerker die je geholpen heeft met het doorvoeren van de configuratie is ook maar eens mens.

Wat is volgens jou de oplossing?

Have you tried turning it off and on again?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
Ik moet er toch vanuit kunnen gaan dat de configurator klopt?
Eens, dat zou je wel moeten en mogen maar de praktisch is vaak wat anders.

Ook mijn werkgever accepteert daarom alleen maar officiële offertes van een dealer. Ik vind overigens de optie om de auto in mat zwart te laten wrappen overigens wel een hele goede. Ik zou eens overwegen of je daar niet eens op wat zou willen gaan duwen. :)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Gr4mpyC3t schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:49:
[...]

Als die auto niet in de kleurstelling te krijgen is zonder een pakket van 8000 euro, dan lijkt het me ook niet helemaal eerlijk om de leasemij dat dan maar te laten oplossen.

Ik snap de teleurstelling wel, maar er is een fout gemaakt. Iedereen maakt fouten en de medewerker die je geholpen heeft met het doorvoeren van de configuratie is ook maar eens mens.

Wat is volgens jou de oplossing?
Mogelijk had hij er dan voor gekozen om de hele auto te laten varen en een ander model te kiezen waar matzwart wél in het budget zou passen. Genoeg berijders die kiezen voor een andere auto of ander segment omdat ze dan een andere kleur kunnen kiezen dan 'leasewit' bijvoorbeeld. Ik vind dat niet zo'n hele gekke gedachte, zeker i.c.m. het gebrek aan reacties per mail van de LM mag de LM m.i. enkele opties bieden:
  • leveren zoals nu geleverd wordt meerprijs fiscaal als (netto) korting richting berijder - mits dit inderdaad een meerprijs t.o.v. offerte is
  • innemen auto en berijder nieuwe auto laten samenstellen
  • het aanbieden van een wrap op kosten van de LM

• PrimaPlan
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16:19
[...]

[...]

Ten eerste, heel zuur dat het zo gelopen is. Nu weet ik niet hoe erg ik zelf matzwart ten opzichte van metallic zwart zou vinden en me daar zo over zou opwinden maar dat terzijde.

Ik struikel vooral over het feit dat jij zoals ik kan lezen in je verhaal nooit de offerte hebt gezien maar alleen de configurator?

Bij mijn vorige werkgever was het normaal dat je als werknemer de offerte ook kreeg voordat vanuit het bedrijf akkoord werd gegeven zodat je als werknemer ook kon controleren of het definitieve papierwerk kloppend was.

Ben persoonlijk blij dat ik geen auto van de zaak meer heb, allemaal leuk en aardig maar met twee kids fulltime in de opvang hakte het er flink en als ik de bijtelling en mindering toeslagen bij elkaar optelde 😅
edit:
Zie in je eerdere verhaal dat je wel een bevestiging van de kleurkeuze hebt gehad maar dat dat bij een veel duurdere optie hoort. Ik denk dat het dan een moeilijkere situatie wordt en uiteindelijk heeft jouw werkgever een contract dus die moet voor jou hierover in gesprek met de lease mij. Dan is het vooral ook een kwestie hoever je werkgever hierin mee wilt gaan en of die zin heeft deze discussie te voeren want uiteindelijk gaat die kleur die je wilt dus nooit in je budget zitten en wou je anders een compleet ander type auto?

[ Voor 14% gewijzigd door PrimaPlan op 21-05-2026 07:33 ]

• R_Zwart
[...]

[...]

Autoimporteurs veranderen zo vaak hun aanbod tegenwoordig dat het praktisch onmogelijk is om de configurator van leasemaatschappijen in sync te houden. Leaseplan adviseerde mij op een gegeven moment dat het beste was om maar gewoon een offerte van een dealer te vragen. En dan kan het nog steeds fout gaan als de fabrikant of importeur donweg weigert het te leveren. Die zullenneen afweging maken de kostenbesparing en de kosten van een ontevreden klant.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Bestellen middels offerte is overigens ook niet waterdicht. Op een offerte worden vaak geen specifieke opties benoemd wanneer deze behoren tot een pakket. Zo'n pakket kan van samenstelling wisselen en dan heb je ook een moeilijk verhaal als de offerte het enige is wat je kan overleggen.

Zit nu zelf in zo'n situatie waarbij een optie is weggevallen en ook niet gemonteerd is. Voor mezelf een optie die niet belangrijk is en ik ga er ook geen probleem om maken, maar het kan dus misgaan op meerdere fronten.

The best is yet to come

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1