Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 59 60 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• cowichan
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-03 20:34
smesjz schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:55:
[...]

En met welk aantal kms en looptijd reken je? En bijv. met of zonder winterbanden?
is allemaal obv 36 maanden en 10k kms p/j. Geen winterbanden meegerekend, wist niet dat daar kosten aan zaten maar lijkt me niet veel toch.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:52
cowichan schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:17:
[...]

is allemaal obv 36 maanden en 10k kms p/j. Geen winterbanden meegerekend, wist niet dat daar kosten aan zaten maar lijkt me niet veel toch.
10k kms p/j daar moet je dan de kilometers naar werk èn je privé kilometers mee doen. Gebruikelijker is 4 jr/40k kms. Wij mogen dan 15k kms prive rijden per jaar en dat is al krap.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
cowichan schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:17:
[...]

Op de site van Athlon doorloop je toch aantal stappen bijv het samenstellen? Winterbanden / all-season is daar een optie. Natuurlijk kost dat geld, winterbanden zelfs 45 Euro per maand bij deze https://www.athlon.com/nl...4%20uur,Pechhulp%20Europa

Er zijn natuurlijk alternatieven maar op deze manier hoort je zoektocht eerder thuis in ander topic. Je bruto / netto verhaal klopt volgens mij niet omdat je uitgangspunt (bedrag bij Athlon) al onrealistisch laag is.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

smesjz schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:46:
[...]

Op de site van Athlon doorloop je toch aantal stappen bijv het samenstellen? Winterbanden / all-season is daar een optie. Natuurlijk kost dat geld, winterbanden zelfs 45 Euro per maand bij deze https://www.athlon.com/nl...4%20uur,Pechhulp%20Europa

Er zijn natuurlijk alternatieven maar op deze manier hoort je zoektocht eerder thuis in ander topic. Je bruto / netto verhaal klopt volgens mij niet omdat je uitgangspunt (bedrag bij Athlon) al onrealistisch laag is.
Wat een absurde prijzen ook, €45/mnd voor 30k kilometers in 3 jaar betekent ook gewoon nog niet eens één set aan slijtage. Dat is €1620 aan kosten en met consumentenprijzen voor (ook Vredestein) winterbanden en opslag zit zonder onderhandelen aan €85/band en €152 opslag en verwisselen per jaar. Dat maakt dat ze ex. btw zonder onderhandelen en schaalvoordeel zo'n €960 (!) marge maken op de winterbanden voor die ë-C3, dat is echt bizar voor die 3 jaar.
Compleet van de pot gerukt, een wagenparkbeheerder kan hier met onderhandelen en eventueel wat op andere manieren regelen/afspreken zijn kostprijs voor een dag terugverdienen in een halfuur.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
True schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:28:
[...]

Wat een absurde prijzen ook, €45/mnd voor 30k kilometers in 3 jaar betekent ook gewoon nog niet eens één set aan slijtage. Dat is €1620 aan kosten en met consumentenprijzen voor (ook Vredestein) winterbanden en opslag zit zonder onderhandelen aan €85/band en €152 opslag en verwisselen per jaar. Dat maakt dat ze ex. btw zonder onderhandelen en schaalvoordeel zo'n €960 (!) marge maken op de winterbanden voor die ë-C3, dat is echt bizar voor die 3 jaar.
Compleet van de pot gerukt, een wagenparkbeheerder kan hier met onderhandelen en eventueel wat op andere manieren regelen/afspreken zijn kostprijs voor een dag terugverdienen in een halfuur.
Onderhandelen is zelfs een groot woord voor per mail een offerte opvragen. Dan krijg je veelal een betere prijs geboden dan je op de site in elkaar klikt.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:55

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

cowichan schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:15:
Hi Allen. Ik heb de mogelijk een lease auto te nemen bij mijn werkgever. Ik probeer grip te krijgen op de aankomende kosten hiervan. Ik heb hieronder een berekening gemaakt; vraag me af of ik niet iets mis.

Ik heb een mobiliteitsbudget van 900 euro en ik krijg hier momenteel 300 euro bruto van uitgekeerd omdat ik geen lease auto heb genomen. Als ik een kleine oudere lease auto (EV uit 2023) neem van zeg 35k cataloguswaarde dan is het lease bedrag volgens Athlon 294 euro. Laadpas is inbegrepen. Omdat ik het volledige mobiliteitsbudget niet opmaak krijg ik het verschil bruto terug van mijn werkgever. Ik zit in de 37% belastingschijf. Er wordt een eigen bijdrage van 100 euro ingehouden. Dus:
- Fiscale bijtelling auto (16% / 22%) = € 492 bruto
- Aftrekbare eigen bijdrage = €100 bruto
- (Huidige) Netto mobiliteitsuitkering door geen lease = €300 bruto × (1 - 0,37) = €189 netto

Kosten Lease zijn dan:
  • Resterend mobiliteitsbudget = 900 - 294 = 606 bruto --> +382 netto
  • Fiscale bijtelling = 492 - 100 = 392 bruto --> -147 netto
  • gevolgen heffingskorting = -51 netto
  • Eigen bijdrage = -100 netto
Samenvattend:
Zonder LeaseMet lease
Netto mobiliteitsuitkering €189 €382
Netto Kosten Lease€0 -€298
Resultaat €189 €84
Verschil = €84 - €189 = - €105

Als ik het goed begrijp kost de lease auto mij dus maar 105 euro per maand ten opzichte van mijn huidige situatie? Klopt dit?
Met voornamelijk het voordeel uit het grote restant van het mobiliteitsbudget door een kleine EV te kiezen ipv de grote bmw i4 zoals vele van mijn collega's.
Als je een EV van 3 jaar neemt is hij over 2 jaar uit de lage bijtelling en kan je 22% bijtelling betalen. Neem gewoon een nieuwe.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

SirLenncelot schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:44:
[...]

Onderhandelen is zelfs een groot woord voor per mail een offerte opvragen. Dan krijg je veelal een betere prijs geboden dan je op de site in elkaar klikt.
Wij hebben geen wagenparkbeheer en doen dat soort dingen zelf. Toen ik mijn auto bestelde zat er bijna 300€ verschil tussen de goedkoopste en duurste. Eén offerte is geen offerte en zeker met 45€ voor winterbanden gaan mijn nekharen recht overeind staan.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
SirLenncelot schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:44:
[...]

Ik snap niet zo goed waarom leasemaatschappij zich bezig houdt met dat gerommel in de marge qua prijzen aanpassen via aangevraagde offerte. Kost volgens mij meer tijd dan dat je aan nieuwe klanten verdient.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:59
smesjz schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:48:
[...]

Ik snap niet zo goed waarom leasemaatschappij zich bezig houdt met dat gerommel in de marge qua prijzen aanpassen via aangevraagde offerte. Kost volgens mij meer tijd dan dat je aan nieuwe klanten verdient.
Omdat het vaak maatwerk is. Hangt er vanaf bij welke garage je auto in onderhoud gaat, wat voor (en of) vervangend vervoer, waar je hem laat afleveren (of thuis), of er een actie is, soms krijgt een leasemaatschappij ook weer korting bij x aantal autos. Als je 1 of 30 autos hebt is er ook wel wat mogelijk, etc.

Dat is toch bij elk bedrijf zo.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22:38
smesjz schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:48:
[...]

Voor 1 auto is het vaak de moeite niet waard. Voor een paar duizend auto's daarentegen. Het is volumebusiness met relatief lage marges. Iedere procent inkoopvoordeel is een procent extra marge. Als je tussen de 5 en 10% marge zit is 1% extra veel.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22:38
smesjz schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:46:
[...]

De extra's zullen zo hoog zijn omdat de kale prijs extreem concurrerend js. Ze gokken er op dat genoeg mensen de extra's bestellen. Bij onze leasemaatschappij zijn de kale prijzen hoger, maar de extra's veel lager. Ik heb liever gewoon per item eerlijke prijzen en geen gerommel om het onder aan de streep kloppend te krijgen.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-03 13:49

AMDFreak

Intel is zo..

Hier zitten vast meer mensen die ervaring hebben met lease auto's.
Ik ben al enige jaren vast in dienst en mag sinds kort een lease auto uitzoeken
a.s. vrijdag mag ik mijn eerste elektrische lease auto ophalen bij de dealer.

Echter heb ik nog 1 stressmomentje en dat is de laadpas, deze krijg ik vanuit de leasemaatschappij (Arval), deze heb ik ook gebeld maar zij geven aan dat het +/- 5 werkdagen duurt voordat deze thuis wordt gestuurd.
Wat zijn jullie ervaringen hierin? Komt deze op tijd? Want prive heb ik verder nog helemaal geen laadpas/druppel.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

AMDFreak schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:40:

Echter heb ik nog 1 stressmomentje en dat is de laadpas, deze krijg ik vanuit de leasemaatschappij (Arval), deze heb ik ook gebeld maar zij geven aan dat het +/- 5 werkdagen duurt voordat deze thuis wordt gestuurd.
Wat zijn jullie ervaringen hierin? Komt deze op tijd? Want prive heb ik verder nog helemaal geen laadpas/druppel.
Geen idee hoe snel die pas komt, maar gewoon 1 of 2 keer snelladen (als dat al moet) met je pinpas en de rekening naar de werkgever doorsturen is toch een prima optie als de laadpas nog niet snel genoeg voorhanden is?

• jongetje
Vraag een laadpas zonder abonnement aan bij de ANWB kost je €2,95 of bij Greenchoice voor €1,95 (of elke andere aanbieder). Voor die 2 a 3 euro zou ik geen stress hebben, die laadkosten kun je gewoon declareren.
(en dan heb je meteen een back-up mocht de laaddruppel van de leasemaatschappij het niet doen).

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-03 15:02

Ik weet niet of je in B of NL zit.
Arval is niet de snelste en makkelijkste om mee te werken in België.
Wellicht is de 5 dagen wat veilig ingeschat, maar ik zou je aanraden om de Shell app te downloaden en een account te maken. Daarmee kan je bij heel veel plaatsen laden en je kan dan daar ook een laadpas opvragen. Maar.. je kan intussen wel publiek laden. Maandelijkse kost is 0.

En als je een Tesla account aan maakt, kan je daar ook laden (zonder abo kost).

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:47

Sowieso ook absoluut privé 1 of 2 druppels/passen nemen voor geval van nood. Ik heb die van Shell bijv. , is gratis, je kan je bankrekening koppelen en daarmee gewoon overal laden. Factuur staat gewoon in de app/mail en kan je indienen als declaratie. Laadpad/druppel van de leasemaatschappij komt idd vaak (altijd?) een paar dagen na aflevering auto. Zal wel met de administratie te maken hebben.

Maar nogmaals, ik zou echt bijv. die van Shell bestellen als backup laadpas/druppel. Want in het buitenland kan het wel eens gebeuren dat je specifieke leasepas niet geaccepteerd wordt.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
De (digitale) pinpas werkt hier prima als back-up. :)

Have you tried turning it off and on again?

• jongetje
Gr4mpyC3t schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:21:
Daarmee kun je (ik tenminste niet) laden bij "gewone" laadpalen in de woonwijken.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:47
Gr4mpyC3t schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:21:
Maar lang niet alle laadpalen, zowel snellader als normale laadpalen accepteren dat natuurlijk. Gelukkig wordt dat wel beter maar ik zou er niet op gokken.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Juancho schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:12:
[...]

Maar lang niet alle laadpalen, zowel snellader als normale laadpalen accepteren dat natuurlijk. Gelukkig wordt dat wel beter maar ik zou er niet op gokken.
Klopt als een bus, maar als je maximaal vijf werkdagen moet wachten en de leaseauto al hebt, dan zet je ‘m toch even bij een FastNed of ander snellaadstation voor de tijd dat het duurt?

Heb ik ook de eerste twee dagen gedaan en daarna was de pas binnen.

Niets mis met een andere snellaadpas als back-up hoor, maar het is ook geen ramp als je ‘m niet hebt (wat mij betreft).

Have you tried turning it off and on again?

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:32
Weet iemand hoet het werkt als je een zakelijke leaseauto mag uitzoeken, en vervolgens een "abonnement" wilt aanschaffen (Ford Blue Cruise). Moet je hier dan prive voor betalen? of kan dit op een of andere manier in je leasecontract verwerkt worden?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

0re0 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:44:
Weet iemand hoet het werkt als je een zakelijke leaseauto mag uitzoeken, en vervolgens een "abonnement" wilt aanschaffen (Ford Blue Cruise). Moet je hier dan prive voor betalen? of kan dit op een of andere manier in je leasecontract verwerkt worden?
Hangt beetje van je leasemaatschappij en werkgever af.
In principe is het een optie op je auto, maar van tijdelijke aard. Iemand moet het betalen. Je zou met de leasemaatschappij kunnen afspreken dat je die optie voor de looptijd hebt, dan gaat ie in je leasebedrag (als ze daar aan willen). Eigenlijk soort van dealer optie.
Naderhand afsluiten op de auto en zelf betalen kan ook (denk aan invloed op je bijtelling , eigen kosten kun je weer aftrekken, check je werkgever).

Achteraf werkt eigenlijk het zelfde als dealer opties. Das gesneden koek, zie een stuk terug in dit topic. Als het als dealer optie mogelijk is, dan altijd doen. Dan zit het wel in je leasebedrag maar niet in de bijtelling.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

The Eagle schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 22:23:
[...]

Hangt beetje van je leasemaatschappij en werkgever af.
In principe is het een optie op je auto, maar van tijdelijke aard. Iemand moet het betalen. Je zou met de leasemaatschappij kunnen afspreken dat je die optie voor de looptijd hebt, dan gaat ie in je leasebedrag (als ze daar aan willen). Eigenlijk soort van dealer optie.
Naderhand afsluiten op de auto en zelf betalen kan ook (denk aan invloed op je bijtelling , eigen kosten kun je weer aftrekken, check je werkgever).

Achteraf werkt eigenlijk het zelfde als dealer opties. Das gesneden koek, zie een stuk terug in dit topic. Als het als dealer optie mogelijk is, dan altijd doen. Dan zit het wel in je leasebedrag maar niet in de bijtelling.
M.b.t. eigen kosten bijtelling.
*aftrekken -> verrekenen, wezenlijk verschil. Zoals je al zegt, ligt dat aan de werkgever of die daaraan wil meewerken, dat kost hem tijd, geen geld.

• Ruben.
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:23
Ik heb sinds een paar weken toegang tot het portaal van Ayvens om een nieuwe auto te bestellen. In die tijd ben ik mij gaan oriënteren en waren de leasebedragen (voor de auto’s waar ik naar keek) constant.

Vandaag log ik in en zie ik dat alle auto’s waar ik naar keek (Zeekr, Xpeng, Tesla, Kia) allemaal 40/50 euro per maand duurder zijn geworden.

Weet iemand of Ayvens de prijzen vaak herijkt?

• jongetje
Ruben. schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:44:
Weet iemand of Ayvens de prijzen vaak herijkt?
Klinkt als een nieuw kwartaal. Maar ik neem aan dat het richtprijzen zijn? Ik lease al 9 jaar bij Ayvens (/Leaseplan) maar diende altijd offertes in dus geen idee hoe dat werkt met die portal voor nieuwe bestellingen.
Mijn werkgever diende die offerte dan in bij meerdere leasemaatschappijen om en scherpere prijs te onderhandelen.

[ Voor 36% gewijzigd door jongetje op 09-03-2026 07:15 ]

Pagina: 1 ... 59 60 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1