Ik ben sinds een weekje de eigenaar van een Phillips airfryer xxl.
Na de eerste beurt al merkt ik geratel uit het deksel. Maar ja, ik heb nog nooit zo’n ding gehad....dus ik zal wel wat verkeerd doen dacht ik. Het was af en toe, vaak bij opstarten en afremmen.
Ook als ik tijdens het bakken het ding wat kantelde of rommelde barste de ratelhel des doods los.
Even googlen leerde me dat ik niet de enige was, er staan best wel wat mensen met een ratelende xxl.
Maar de oplossing was telkens: retour naar de winkel ermee.
Tweaker zijnde dat ding voorzichtig op een handdoek op de kop gelegd (zonder binnenpannen spul)
Nu is het hitte element (gloeispiraal) en de ventilator duidelijk zichtbaar en met een zaklampje kan je hem grondig inspecteren. Langs de ventilator zag ik wat slijtagesporen op het metaal, dus bingo....hier zat het probleem. De ventilator leek los te zitten, kon hem zo kantelen. Dus ja, dan kan hij af en toe het rooster aantikken. In het midden zit de ventilator vast met een tapeindje met een linksdraaiend moertje met een ringetje die, als de ventilator draait, hem vast moet houden. Deze zat echter zo los dat toen ik hem aanraakte en probeerde te draaien (slagje naar rechts, ik wist toen nog niet dat het links draad was) het moertje gelijk eruit viel. Probleem gevonden dus
Na het stevig aandraaien van deze moer met een ringetje ertussen draait de airfryer geruisloos.
Dus mocht je airfryer een ratelend geluid maken: dit kan je zo controleren zelf zonder schade of garantie verknallen.
Ik denk dat dit gewoon een productiefout is en iemand de moertjes niet goed aangetrokken (of zou er niet beter een kartelringetje en/of locktide tussen moeten?) tijdens vervoer zal het gewoon losrammelen.
Ik verbaasde me er al over dat het ding zo alleen in de Phillips doos werdt bezorgt door postnl zonder omdoos van coolblue ofzo. We weten allemaal wel hoe voorzichtig de postbedrijven omgaan met de pakketjes tenslotte.