Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Airfryer topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1
Acties:

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • Bootje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15:38

Bootje

• theHoff
  • Registratie: april 2006
  • Niet online

theHoff

Het grote Philips Airfryer topic

Wat is de Airfryer?
Met de Philips Airfryer kun je frietjes en snacks bereiden vrijwel zonder olie. Volgens Philips is dit te danken aan de zogeheten 'Rapid Air Technologie': circulerende hete lucht en een grillelement.

Omdat bij het bakken alleen lucht wordt gebruikt, zouden er minder snel geurtjes ontstaan dan bij een gewone friteuse. Bovendien is de Airfryer ook veel gemakkelijker schoon te maken, omdat er geen olie wordt gebruikt en de verwijderbare lade en mand vaatwasbestendig zijn.

Met de temperatuurinstelling kun je het apparaat tot en met 200 ºC instellen en een timer regelt de bereidingstijd van maximaal een half uur. Met behulp van deze instellingen kun je naast frietjes ook snacks klaarmaken

Persbericht van Philips met meer informatie alhier.

Waarom?
Eigenlijk maar één echte reden, je maakt (bijna) geen gebruik meer van olie, wat zorgt voor bakken van friet met 80% minder vet. Het is dus niet 100% vetvrij. Maak je verse friet, voeg een lepeltje olie toe. Voorgebakken friet is vaak al in de olie voorgebakken en kan zonder verder toegevoegde olie worden gebakken. Ook de snacks kunnen vaak zonder toegevoegde olie worden gebakken. Een gezondheids/kcal-voordeel dus, dat is de hoofdreden.

Dat is echter niet de enige reden. Ook de hoeveelheid "stank" neemt af, dus ideaal voor mensen zonder tuin/balkon/bijkeuken etc etc. De boel is vaatwasserbestendig, dus na gebruik geen omkijken naar. Daarnaast gebruik je altijd verse olie en bestaat er bij goed bereiden dus geen kans op gebruik van oude en/of verbrande olie, waar ook weer gezondheids- en smaakvoordelen aan kleven.
Verder natuurlijk nog het subjectieve onderdeeltje genaamd "smaak". Er zit een puurdere smaak aan het eten in plaats van een olie smaak. Misschien is dit voor sommige mensen juist de reden om geen Airfryer te nemen, het ontbreken/minder zijn van de smaak van het frituurvet. Smaken verschillen.

Type(s)
Philips Viva Collection Airfryer 800 g (HD9920)
Op dit moment is het enige beschikbare type de HD9220, verkrijgbaar in twee kleuren, wit+lavendel en compleet zwart.
Verdere info:
  • De zaken die vies kunnen worden, zijn vaatwasserbestendig.
  • Afmetingen van het product (B x H x D): 287 x 315 x 384 mm
  • Vermogen: 1425 Watt
Beste resultaten?
Hoe bereik je de beste resultaten met de Airfryer? Uit eigen ervaring de volgende punten:
  • Bij het bereiden van patat altijd 3 minuten voorverwarmen.
  • Bij het bereiden van patat meer dan 1x halverwege schudden (3x is aan te raden).
  • Bij het bereiden van loempia’s (uit de vriezer) deze altijd insmeren met een klein beetje olie.
  • Dikke diepvriespatat langer dan de aangegeven tijd bereiden (bij een volle bak zeker 18 minuten) en méér dan 1x schudden.
  • Gebruik hapjes die van zichzelf al bruin zijn (Mora is een aanrader). Kroketten worden namelijk niet bruin in de airfryer en zien er dus wat ‘onsmakelijk’ en grijs uit.
  • Bij het bereiden van een partymix (minifrikadellen, bitterballen, kipnuggets etc.) niet schudden en 8 minuten bereidingstijd aanhouden.
Tips en tricks
  • Schud patat zonder de ‘lade’ om het mandje. Doe dit boven de gootsteen zodat overtollig vet in de wasbak valt. Het apparaat blijft op deze manier schoner en je verwijdert er nog wat vet mee uit de patat.
  • Zet de bak ondersteboven in de vaatwasser, anders loopt hij vol met water. ;)
  • Minifriet wordt sneller gaar dan gewone friet en krokant (lekker knappertjes!).
  • Er is geen speciale ‘ovenfriet’ noodzakelijk voor in de Airfryer.
  • Zet 'm onder de afzuigkap voor nog mindel luchtjes.
Wat kan er nog meer in?
Naast friet en snacks zouden we geen echte Tweakers zijn als we niet meer met een product probeerden dan in de gebruiksaanwijzing omschreven staat. Dus, wat gaat er nog meer in? Er zijn al hints naar broodjes bapao en candybars gedaan, maar wat kan er nog meer in? Post maar raak, bij voorkeur met een handleiding/recept zodat je medetweakers dit zo succesvol mogelijk kunnen reproduceren. Foto's worden op prijs gesteld.

Aanraders tot nu toe zijn in ieder geval Loempia's van de polier, Picolini’s van Wagner en mini saucijzenbroodjes.

Wat is niet de bedoeling?
De patat/friet discussie hier oprakelen.
Gaan schreeuwen dat de Tefal Actifry beter is, daar hebben we geen ervaring mee, maar laat gerust je ervaringen over gelijkwaardige alternatieven hier weten.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 01:21

Wildfire

Joy to the world!

quote:
Ample Energy schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 17:14:
"Kroketten worden namelijk niet bruin in de airfryer en zien er dus wat ‘onsmakelijk’ en grijs uit."

Heeft iemand hier al iets voor bedacht? Misschien wat olie er op smeren? Ik wil graag een airfryer, maar voor de rest in huis zijn alleen kroketten van belang. Ovenkroketten zijn overigens no go en als kroketten niet minstens zo goed zijn als in een frituurpan is helaas het hele apparaat no go :P

Ik heb wat filmpjes op YouTube bekeken en daar lijkt het alle keren goed te gaan, maar ik kan helaas niet zien of dat ovenkroketten zijn of normale kroketten. Ik wil zeker weten dat het goed gaat zodat ik het misschien een keer kan proberen.
Normale kroketten kleuren niet goed nee. Schijnt dat wat olie wel helpt, maar spreek niet uit ervaring.

Wij gebruiken hier Mora-kroketten, niet die speciale dure ovenkroketten maar de normale waarbij op de verpakking wel een vermelding staat dat ze geschikt zijn voor de oven. Die kleuren gewoon bruin. Die zijn een heel stuk goedkoper dan die speciale 'echte' ovenkroketten.

Dus deze:

En dus niet deze speciale 'echte' overkroketten:

quote:
StecaGrid schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 17:20:
[...]

Wij hebben nog nooit olie toegevoegd. We hebben de xl versie en voor een portie van 2 personen worden ze heerlijk bruin en knapperig. 12 a 13 min op 200 graden. Een paar keer schudden tussendoor
Klinkt als goed nieuws :) Friet zonder vet zou echt helemaal ideaal zijn :P

(en nee, ik verknoei het dan niet met een klodder mayo dat 80% vet is, ik pak dan een light fritessaus waar maar erg weinig vet in zit)

Wildfire wijzigde deze reactie 17-08-2016 21:43 (32%)

Systeemspecs | Mijn Marktplaats spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Tranzy
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19:56
quote:
JeroenV_ schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 13:27:
[...]

Een hele tijd geleden heb ik deze erin gegooid, zonder verdere olie oid
http://www.ah.nl/producte...te-friet-robuust-gesneden

Waren de lekkerste die ik ooit uit de Airfryer heb gekregen :9~
Deze zijn wat mij betreft net wat lekkerder! :9

Met schil!

Ik heb ook een leuke computer..

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zou nu Philips allang niet meer de enige is die hetelucht friteuses verkoopt de topictitel misschien niet beter aangepast kunnen worden naar een niet-merkspeciefieke?
(Oh wacht. "Het grote Philips Airfryer topic" staat boven de topicstart maar is niet (meer?) de topictitel.)

Want... Hot tip. ;)

Inventum GF250HL airfryer bij Dirk voor €49.

pricewatch unsorted: Inventum GF250HL Hetelucht Friteuse

Tikje laat misschien want de officiële aanbieding is net vandaag afgelopen maar geen nood. Mij is verteld dat de rest gewoon in de winkel blijft liggen voor de aanbiedingsprijs tot die verkocht is of naar een ander filiaal met hogere omloopsnelheid gaat.

Folder pdfje. Pagina 9.

Ik heb er vanmiddag eentje gehaald en toen stonden er in dat filiaal nog 20 dus goede kans dat je ze nog kunt aantreffen. Gewoon even bellen.

Ik heb hem gelijk even uitgeprobeerd en het ding werkt prima. Had toevallig net een verse snack in de koelkast liggen en wat loempia's in de vriezer die nodig eens op moesten. :9 Ik heb wel wat kritiek op bepaalde ontwerpaspecten maar het ding leverde prima resultaat. Ik weet zeker dat dit apparaat flink wat gebruikt zal worden en écht niet alleen voor snacks of frieten maar meest t.b.v. de meer reguliere warme maaltijd. Het is per slot van rekening eigenlijk gewoon een klein heteluchtoventje dus alles wat je dáár mee kunt bereiden kan ook hiermee.

Er zit geen frituurmandverdeler bij en ik weet niet of die evt. los verkrijgbaar is.

Smakelijk. :Y)

• Rivanov
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 16:34

Rivanov

Apple freak

Gisteravond de Philips Viva Airfryer HD9230/20 besteld. Zaten er al langer over te denken en nu toch maar besloten om 'm te kopen. Komt vandaag binnen. Ben erg benieuwd! :)

Steam | Twitch | Mixer | Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL :: LG OLED55B6v :: PS4 Pro :: Xbox One X

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20:35
In de consumentengids van deze maand zijn ze weer getest.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22:42
2e testdag met zoeteaardappel. Gisteren had ik hem zelf gesneden nu voor het gemak verse van de appie (https://www.ah.nl/product.../ah-zoete-aardappelfrites) gehaald. Die van gisteren waren iets donkerder en krokanter dan vandaag, omdat ze gisteren zo donker waren vandaag 13 minuten gedaan. Maar nog steeds erg krokant. Beide dagen geen olie gebruikt.

Ook een kipschitzel erin gedaan en las wat negatieve ervaringen met paniermeel maar deze had ook gewoon een krokant korstje.

Foto van vandaag

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:48
@AGee opwarmen van oude Pizza ging niet goed. Maar bleef er ook niet bij.
De site van Philips geeft 220 graden aan.. Maar wacht, onze xl kan dat niet. Haha. We gaan het meemaken.

Heb ze op Bakpapier gelegd want geen pizzaplaat van 15 cm. Na 5 minuten ziet het er al aardig uit. Moest iig wel dat deksel voor de actifryer er overheen zetten omdat hij in het begin om geblazen werd.

6 minuten:
https://tweakers.net/ext/f/QT8DxkuUcXuMNgrWQ4fOl6Wd/thumb.jpg

Arunia wijzigde deze reactie 08-12-2018 17:51 (53%)

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Deze zijn uit de airfryer echt lekker, beter dan uit de oven of pan. Wel maar 2 per keer doen (15minuten op 180c) - ik had het als noodvoedsel in de vriezer gelegd maar het was nog prima te eten ook tot onze verbazing.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Dalike
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 20:50
Voor mijn vrouw haar verjaardag op 01/11 een Airfryer XL cadeau gedaan. En wat hebben we dat ding al veel gebruikt :-) Tip hier gevolgd en afbakbroodjes er in gestoken. Uiteraard frituursnacks, en nog een hoop andere dingen.

Met Kerst ook zo ongeveer alle accessoires gevraagd en gekregen. We kunnen er nu zwaar mee aan de slag.

Vandaag weer iets nieuws geprobeerd. Meatloaf! :-) En dat was best goed gelukt! Al zeg ik het zelf :-)

My vinyl collection My Blu-ray collection

• Apie!
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20:38

Apie!

Newer, better & confusinger

Wij hebben sinds een maand of twee een Airfryer XXL. In eerste instantie was ik gruwelijk teleurgesteld, omdat ie elke keer na 5-7 minuten zoveel rook ontwikkelde dat niet alleen het rookalarm afging, maar ook de hele benedenverdieping blauw stond van de rook. Vervolgens hebben we alleen nog maar niet-vette dingen klaargemaakt en dat is een beetje jammer natuurlijk.
Toen zag ik deze week in dit topic de link naar http://airfryer.bakavontu...-van-rook-in-je-airfryer/.

Aluminiumfolie op de bodem was voor mij de oplossing! Wel goed strak aandrukken zodat de lucht nog wel goed kan circuleren via de bodem, maar ik heb ondertussen kippenpoten 30 minuten @180C en ribeye (2,5cm) 14minuten @200C geprobeerd op deze manier, en geen witte rook. De ribeye had dik een half uur op kamertemperatuur gelegen en kwam er mooi rosé uit. Sommige randjes zaten wel tegen well-done aan, maar nog steeds mals. Het vet hier en daar lekker crispy. De volgende keer gaat ie rechtstreeks vanuit de koelkast.
Het handige van de folie is dat het ook het vet opvangt en dat gooi ik gewoon weer bij het vlees.

Edit:

Blokjes Vet spek van de AH.13 minuten op 200C.

Het gesmolten vet heb ik afgegoten en gefilterd in een glazen pot. Dat ga ik deze week gebruiken om in te bakken. De uitgebakken spekjes waren nog ietwat vettig, niet te vettig, maar wel crispy. De spekjes heb ik met samen met een hamburger gegeten.

Apie! wijzigde deze reactie 12-01-2019 11:07 (16%)

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Apie!
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20:38

Apie!

Newer, better & confusinger

@Notna Dat spatrekje ziet er wel beter uit dan dit :

Wordt er langs de buitenkant van het binnenrekje geen vet omhoog geblazen?

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 21:38

vhal

ಠ_ಠ

De oude 'classic' (bijna 8 jaar oud) en de nieuwe XXL :P De XXL is dan wel handiger, gewoon een hele zak Beyerlander erin mikken en na 6 minuten zijn ze wel klaar.

vhal wijzigde deze reactie 30-11-2019 18:40 (32%)

Mijn auto heeft een gebrek, wat nu?

• Marc3l
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22:42
@AW_Bos leuk idee! Zit te denken, zal het niet werken met spiesen?

Heb deze ook, alleen de originele/veel duurdere. Hier betaal je nog geen 7 euro
https://www.kabelshop.nl/...AAF1FR-i16228-t99392.html

Ga het ook even proberen iig, laat het weten of deze methode ook werkt.

Marc3l wijzigde deze reactie 24-01-2020 17:15 (3%)
Reden: Even prijs erbij gezet

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True