Ben per 1/7 PAR3 lid, dus al je het leuk vindt kunnen we wat mij betreft een rondje gaan lopen!Stimst schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:41:
[...]
Mocht je daar lid worden dan lijkt het me leuk een keer daar af te spreken.
@Stimst en @berndgeurts
Heb gisteravond direct 2x 9 gelopen op de PAR3, ging lekker (voor mijn doen hè, maar scoorde alsnog te laag)
Minder lekker is dat ik nu een elleboog zo dik als een golfbal heb. Vermoed dat een ontsteking die er al zat (had wat vage pijn vorige week) is getriggerd.
Vanmiddag even langs de huisarts. Hoop dat dit snel over is, maar ben er bang voor….
Ik kom zsm erop terug!
Heb gisteravond direct 2x 9 gelopen op de PAR3, ging lekker (voor mijn doen hè, maar scoorde alsnog te laag)
Minder lekker is dat ik nu een elleboog zo dik als een golfbal heb. Vermoed dat een ontsteking die er al zat (had wat vage pijn vorige week) is getriggerd.
Vanmiddag even langs de huisarts. Hoop dat dit snel over is, maar ben er bang voor….
Ik kom zsm erop terug!
Poeh, voorzichtig aan doen man.Yorro schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:15:
@Stimst en @berndgeurts
Ik kom zsm erop terug!
Ik heb een blessure aan m'n hamstring en zou ook rust moeten houden, middenin het seizoen is dat echt shit
Bericht hierboven
Huisarts geweest en die wist me te vertellen (meteen, zonder enige twijfel) dat het een slijmbeursontsteking van de elleboog (ontsteking van bursa) is. En dus zeker geen tenniselleboog of golferselleboog…Floor-is schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:38:
[...]
Poeh, voorzichtig aan doen man.
Ik heb een blessure aan m'n hamstring en zou ook rust moeten houden, middenin het seizoen is dat echt shit
Dus goed nieuws. Heb er expliciet naar gevraagd: ik mag als de pijn weg is (en dat gaat gelukkig al snel de goede kant op) gewoon golfen! 😃
Dus wat mij betreft wisselen we in DM even contactgegevens uit om op korte termijn af te spreken.
Ik las overigens ook iets over een whatsappgroep: als die niet vol zit en ook HC54 spelers welkom zijn, dan meld ik me graag aan!
Op één been golfen is geen optie zeker? 🤪Floor-is schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:38:
[...]
Poeh, voorzichtig aan doen man.
DM!Yorro schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:57:
[...]
whatsappgroep: als die niet vol zit en ook HC54 spelers welkom zijn, dan meld ik me graag aan!
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
Nee, het is rechts en als 'grondspeler' werkt dat niet echt lekker
Een grondspeler is iemand die veel van diens kracht en rotatie uit de voeten haalt. Ik zet in mijn swing vrij hard af met rechts
Bericht hierboven
Ook hier onlangs een 2-daagse cursus gehad op de Hooge Graven Ommen.
Naast dat het zeer informatief was en ontzettend leuk om te doen ook de baanpermissie en hcp54 behaald.
Nu verder. Ik zit aan lessen te denken om stap-voor-stap, onder goede begeleiding van een pro, beter te worden. Daarnaast zelf oefenen, oefenen. Uit onze vriendengroep, familie of buurt is er helaas niemand die golft momenteel, dus even gaan zien hoe ik dat ook ga aanpakken.
Zijn er naast de onderstaande zaken nog dingen die ik moet aanschaffen als absolute beginner?
- [ ] Golfclubs
- [ ] Schoenen
- [ ] Broek/shirt
- [ ] Handschoenen
- [ ] Ballen
- [ ] Tas (trolley?)
- [ ] Tees
- [ ] Marker(s)
- [ ] Pitchforks
Naast dat het zeer informatief was en ontzettend leuk om te doen ook de baanpermissie en hcp54 behaald.
Nu verder. Ik zit aan lessen te denken om stap-voor-stap, onder goede begeleiding van een pro, beter te worden. Daarnaast zelf oefenen, oefenen. Uit onze vriendengroep, familie of buurt is er helaas niemand die golft momenteel, dus even gaan zien hoe ik dat ook ga aanpakken.
Zijn er naast de onderstaande zaken nog dingen die ik moet aanschaffen als absolute beginner?
- [ ] Golfclubs
- [ ] Schoenen
- [ ] Broek/shirt
- [ ] Handschoenen
- [ ] Ballen
- [ ] Tas (trolley?)
- [ ] Tees
- [ ] Marker(s)
- [ ] Pitchforks
Rangefinder of GPS en beter combi. Zonder is geen optie. Je leert daardoor je afstanden kennen. Dat kan op geen enkele andere manier.-Muncky- schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:35:
- [ ] Golfclubs
- [ ] Schoenen
- [ ] Broek/shirt
- [ ] Handschoenen
- [ ] Ballen
- [ ] Tas (trolley?)
- [ ] Tees
- [ ] Marker(s)
- [ ] Pitchforks
Persoonlijk zou ik eerst beginnen met één van de gratis golfapps met GPS. Vind een rangefinder voor een beginnende golfer echt overkill. Ik speel nu 3 jaar en ben nu langzaam aan het denken aan een rangefinder. Gebruik tot nu toe de app Golfpad.Erazzzer schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:02:
[...]
Rangefinder of GPS en beter combi. Zonder is geen optie. Je leert daardoor je afstanden kennen. Dat kan op geen enkele andere manier.
DUGG
@-Muncky- Om je afstanden goed te weten te komen kun je veel beter op een driving range met afstandborden (veel) ballen gaan slaan, een afstandmeter die je door de baan gebruikt geeft je wel gegevens, maar geen (goede) gemiddelden. En die heb je nodig!
Natuurlijk is een GPS of rangefinder een nuttig gereedschap, maar niet per sé voor een beginnende golfer.
Natuurlijk is een GPS of rangefinder een nuttig gereedschap, maar niet per sé voor een beginnende golfer.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Mocht je een smart watch hebben, ik had het geluk dat die van mij een basis gps golf functie had. Dan hoef je niks aan te schaffen. Het maakt het wel een heel stuk speelbaarder dan de afstand moeten gokken. (een niet golf specifieke Garmin.)
@-Muncky- ; wat leuk man, gefeliciteerd met de nieuwe verslaving. Enne, je hebt wel een pareltje van een golfbaan uitgekozen om te starten hoor; Hooge Graven in Ommen is écht een prachtige baan. Ik kom niet bepaald uit de buurt; maar wil je een keer een rondje lopen, geef gerust een gil.
Eens met hierboven; een rangefiner is voor een starter wat mij betreft niet nodig.
Wel kan je het jezelf makkelijk maken, bijvoorbeeld door:
- Een golfhandschoen van Footjoy te kopen, met een marker op jouw hand.
- Pitchforks? 1 pitchfork is voldoende. Waar je op kan letten - maar dat is geen must - is dat je een pitchfork koopt die op de onderkant van het handvat een inkeping heeft. Hierdoor kan je, als je naar de green loopt met bijvoorbeeld een wedge en een putter, de club op de pitchfork laten rusten (van de grond af). Dat is beter voor jouw grips.
Deze 2 punten zorgen vooral voor iets meer snelheid door de baan.
Daarnaast zou ik je zeker aanraden ook een trolley te nemen - maar ook dat is persoonlijk. Er zijn genoeg mensen die het heerlijk vinden om met een draagtas te spelen. Maar, speel je al snel in de hitte (en/)of 18 holes, dan is een trolley wel erg fijn.
Ook wil ik je aanraden, ook als beginner, te starten met verschillende soorten clubs. Oefen niet alleen met ijzers, maar kies ook een setje met een hybride, houtje en een driver. Ja, die zijn moeilijker, maar je wilt eigenlijk niet te lang wachten met het gebruiken van die clubs. Gewoon lekker spelen!
Eens met hierboven; een rangefiner is voor een starter wat mij betreft niet nodig.
Wel kan je het jezelf makkelijk maken, bijvoorbeeld door:
- Een golfhandschoen van Footjoy te kopen, met een marker op jouw hand.
- Pitchforks? 1 pitchfork is voldoende. Waar je op kan letten - maar dat is geen must - is dat je een pitchfork koopt die op de onderkant van het handvat een inkeping heeft. Hierdoor kan je, als je naar de green loopt met bijvoorbeeld een wedge en een putter, de club op de pitchfork laten rusten (van de grond af). Dat is beter voor jouw grips.
Deze 2 punten zorgen vooral voor iets meer snelheid door de baan.
Daarnaast zou ik je zeker aanraden ook een trolley te nemen - maar ook dat is persoonlijk. Er zijn genoeg mensen die het heerlijk vinden om met een draagtas te spelen. Maar, speel je al snel in de hitte (en/)of 18 holes, dan is een trolley wel erg fijn.
Ook wil ik je aanraden, ook als beginner, te starten met verschillende soorten clubs. Oefen niet alleen met ijzers, maar kies ook een setje met een hybride, houtje en een driver. Ja, die zijn moeilijker, maar je wilt eigenlijk niet te lang wachten met het gebruiken van die clubs. Gewoon lekker spelen!
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
Er staan ook paaltjes naast de baan toch? En informatieborden.Erazzzer schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:02:
[...]
Rangefinder of GPS en beter combi. Zonder is geen optie. Je leert daardoor je afstanden kennen. Dat kan op geen enkele andere manier.
Ik zou als beginner een setje clubs, goedkope balletjes, tee en pitchfork fixen.
Mijn vrouw en ik zijn nog steeds beginners en golfen veel te weinig. Morgen sinds vorig jaar weer een keertje samen.-Muncky- schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:35:
- [ ] Golfclubs
- [ ] Schoenen
- [ ] Broek/shirt
- [ ] Handschoenen
- [ ] Ballen
- [ ] Tas (trolley?)
- [ ] Tees
- [ ] Marker(s)
- [ ] Pitchforks
Zelf heb ik meteen golfclubs, schoenen, handschoen, ballen, tas en trolley, tees, markers en pitchfork gekocht. Ook zo'n ring op een stok om je bal uit het water te vissen.
Maar meer ook eigenlijk niet nog. Kleding wil ik wel nog halen, maar kom er niet aan toen. Dat ga ik proberen dit jaar nog wel te doen.
Dat is echt totale overkill. En die dingen heb je echt niet nodig om je afstanden te leren kennen.Erazzzer schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:02:
[...]
Jawel man, er bestaat niet zo iets als overkill.Alsatian schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:53:
[...]
Dat is echt totale overkill. En die dingen heb je echt niet nodig om je afstanden te leren kennen.
Koop het huis van je buren, sloop er een plafond uit zodat je je driver kunt swingen. Maak een mooie simulator-room met een 4K beamer, dikke PC, mooi kunstgras, een bar en doe gewoon gelijk de goede launch-monitor: een Foresight Falcon/Hawk zou ik zeggen.
Oh en als je toch het huis van de buren gekocht hebt, heb je meer tuin, dus een mooie green met een bunker erbij moet gewoon kunnen!

Bericht hierboven
Bryson samen met Trump. Hij kan nog een aardig balletje slaan!
YouTube: Can I Break 50 With President Donald Trump?
niet iedereen heeft een bierbuikje
Ja die komt er wel die Brysonwodkabuikje schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:40:
DUGG
Eens, als je gaat beginnen met golf is een rangefinder niet echt een must have. Inmiddels speel ik al een aantal jaren en dan vind ik een rangefinder wel handig voor het bepalen van een afstand en clubkeuze al doet mijn golfmaatje het altijd met zijn horloge (midden green), is ook prima.berndgeurts schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:06:
[...]
Er staan ook paaltjes naast de baan toch? En informatieborden.
Ik zou als beginner een setje clubs, goedkope balletjes, tee en pitchfork fixen.
Als starter zou ik kiezen voor een set clubs, ballen (goedkope maar wel allemaal dezelfde), tees en een pitchfork. Vervolgens kun je nog kiezen voor een draagtas of tas met trolley, die laatste zou ik overigens kiezen. Je kunt zeggen wat je wilt over het dragen van je tas maar met 18 holes te lopen ben je altijd in het nadeel.
Inderdaad. Ben wel benieuwd hoeveel slechte slagen eruit geknipt zijn.wodkabuikje schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:40:
Trump staat bekend er om bekend de regels op de baan niet helemaal serieus te nemen.
Leuk fillmje, alleen wie is die ouwe knakker naast Bryson DeChambeau?wodkabuikje schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:40:
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Ik heb diverse clinics om kennis te maken gehad en dat was altijd erg leuk, waardoor ik me dikwijls voorgenomen heb om ooit te gaan golfen. Tot zo ver niets nieuws, maar ik ben (nog) niet op zoek naar de beste beginnerscursus oid
.
Een jaar geleden is er wat gebeurt in mijn leven dat er voor zorgt dat ik a) geen dingen meer ga uitstellen maar gewoon gaan doen en b) geld (nog) meer mag rollen (famous last words:)). Niet in de zin van onnodig geld over de balk smijten, maar in de zin van dat privéles prima is als dat beter uitkomt, etcetera.
Diezelfde gebeurtenis zorgt er echter voor dat ik wat lichamelijke (neurologische) klachten heb: mijn gevoel voor waar mijn lichaam in de ruimte is, is bij mijn rechterarm en -been licht verstoord. Hoe erg? Moeilijk te zeggen; ik kan eigenlijk alles gewoon (racefiets, skiën, sportschool, hardlopen, schrijven, jongleren etcetera). Ik zou dus zeggen dat ik prima zou moeten kunnen leren golfen?
Any thoughts of gewoon proberen (lessen boeken, baanpermissie halen, veel spelen)?
Een jaar geleden is er wat gebeurt in mijn leven dat er voor zorgt dat ik a) geen dingen meer ga uitstellen maar gewoon gaan doen en b) geld (nog) meer mag rollen (famous last words:)). Niet in de zin van onnodig geld over de balk smijten, maar in de zin van dat privéles prima is als dat beter uitkomt, etcetera.
Diezelfde gebeurtenis zorgt er echter voor dat ik wat lichamelijke (neurologische) klachten heb: mijn gevoel voor waar mijn lichaam in de ruimte is, is bij mijn rechterarm en -been licht verstoord. Hoe erg? Moeilijk te zeggen; ik kan eigenlijk alles gewoon (racefiets, skiën, sportschool, hardlopen, schrijven, jongleren etcetera). Ik zou dus zeggen dat ik prima zou moeten kunnen leren golfen?
Any thoughts of gewoon proberen (lessen boeken, baanpermissie halen, veel spelen)?
Gewoon proberen!ZieMaar! schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:44:
Ik heb diverse clinics om kennis te maken gehad en dat was altijd erg leuk, waardoor ik me dikwijls voorgenomen heb om ooit te gaan golfen. Tot zo ver niets nieuws, maar ik ben (nog) niet op zoek naar de beste beginnerscursus oid.
Het is typisch een sport waarbij je én wat nieuws kunt leren, er aan verslaafd kunt raken (in goede en slechte zin) of het gewoon ‘op een laag pitje’ kunt doen. Het sociale aspect is ook mooi meegenomen, en bovendien ben je ook buiten en (vaak) in een mooie omgeving.
En: zeker lessen nemen. Ben zelf vorig jaar begonnen met het “golf start” programma, dat zijn groepslessen. Georganiseerd door diverse clubs, gepromoot door de NGF:
https://golfstart.golf.nl/
Tnx, met zoiets zal ik ook gaan starten. Een aantal banen in de buurt beiden het aan en anders is het volgens mij een kwestie van overleggen met de pro om eerst maar eens naar baanpermissie te komen. Daar kom ik denk ik wel uit. Nadeel van groepslessen nu is dat ik heel september afwezig ben, dan zou ik daarna moeten starten en dat wil ik eigenlijk niet.Yorro schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:14:
[...]
Gewoon proberen!
Het is typisch een sport waarbij je én wat nieuws kunt leren, er aan verslaafd kunt raken (in goede en slechte zin) of het gewoon ‘op een laag pitje’ kunt doen. Het sociale aspect is ook mooi meegenomen, en bovendien ben je ook buiten en (vaak) in een mooie omgeving.
En: zeker lessen nemen. Ben zelf vorig jaar begonnen met het “golf start” programma, dat zijn groepslessen. Georganiseerd door diverse clubs, gepromoot door de NGF:
https://golfstart.golf.nl/
Ik heb een aantal opties in de regio, van dure ‘Het Rijk van…’ banen tot aan hele goedkope en toegankelijke banen. Zal eens een rondje indrukken opdoen doen…
Misschien heb je er wat aan; mijn ervaring is dat als je privéles neemt bij een pro, je gelijk goede aandacht kan krijgen voor je fysieke (on)mogelijkheden. In een groepsles zal dat veel lastiger zijn. Mocht je swing beïnvloed worden door je oriëntatieproblemen (wat je misschien zelf niet merkt) dan kan de pro daar direct goede aanwijzingen op geven zodat je vanaf het begin er goed mee leert omgaan, met als gevolg beter resultaat en meer plezier. Alvast succes met de start en het leren golfen!ZieMaar! schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:30:
[...]
Tnx, met zoiets zal ik ook gaan starten. Een aantal banen in de buurt beiden het aan en anders is het volgens mij een kwestie van overleggen met de pro om eerst maar eens naar baanpermissie te komen. Daar kom ik denk ik wel uit. Nadeel van groepslessen nu is dat ik heel september afwezig ben, dan zou ik daarna moeten starten en dat wil ik eigenlijk niet.
Ik heb een aantal opties in de regio, van dure ‘Het Rijk van…’ banen tot aan hele goedkope en toegankelijke banen. Zal eens een rondje indrukken opdoen doen…
Dank je, dat is inderdaad wel logisch inderdaad. Ik ben zelf skileraar en dat betekent dat je, behalve bij absolute beginners, vaak eerst dingen moet afleren/herstellen. Dat kost meer moeite dan in één keer goed aanleren en dat zal met golf niet anders zijn. Kosten maakt me nu iets minder uit.Jeetwee schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:28:
[...]
Misschien heb je er wat aan; mijn ervaring is dat als je privéles neemt bij een pro, je gelijk goede aandacht kan krijgen voor je fysieke (on)mogelijkheden. In een groepsles zal dat veel lastiger zijn. Mocht je swing beïnvloed worden door je oriëntatieproblemen (wat je misschien zelf niet merkt) dan kan de pro daar direct goede aanwijzingen op geven zodat je vanaf het begin er goed mee leert omgaan, met als gevolg beter resultaat en meer plezier. Alvast succes met de start en het leren golfen!
Nadeel; je kent werkelijk niemand bij zo’n club, met groepsles ken je iig je groepje.
Dat is inderdaad een nadeel. Aan de andere kant, op de lange termijn zal je daar denk ik geen last van hebben. Meestal organiseert een golfclub wel activiteiten voor beginners / nieuwe leden. En leer je aardig snel mensen kennen als je meedoet met de clubwedstrijden e.d. Zo is het bij mij gegaan in ieder geval.ZieMaar! schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:51:
[...]
Dank je, dat is inderdaad wel logisch inderdaad. Ik ben zelf skileraar en dat betekent dat je, behalve bij absolute beginners, vaak eerst dingen moet afleren/herstellen. Dat kost meer moeite dan in één keer goed aanleren en dat zal met golf niet anders zijn. Kosten maakt me nu iets minder uit.
Nadeel; je kent werkelijk niemand bij zo’n club, met groepsles ken je iig je groepje.
Ben ik ook niet heel bang voor, ben redelijk sociaal aangelegd
. Dank voor alle reacties, had blijkbaar ff t zetje om gewoon eens te proberen nodig en dan helpt t enthousiasme hier ook mee!
De tweakers golfgroep is super actief. Veel golfafspraken met elkaar en ook nog toernooitjes en zelfs weekenden. Echt een toevoeging!ZieMaar! schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:08:
Ben ik ook niet heel bang voor, ben redelijk sociaal aangelegd. Dank voor alle reacties, had blijkbaar ff t zetje om gewoon eens te proberen nodig en dan helpt t enthousiasme hier ook mee!
Superleuk dat je wil beginnen. En gewoon doen. Het gaat met name om alle lol en doen wat ieder kan op zn eigen niveau.
Daar is het golf handicap systeem ook voor bedacht.
Mooi om te horen. Ik ben ook onderdeel van de Tweakers fiets community en daar is dat niet anders.berndgeurts schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:20:
[...]
De tweakers golfgroep is super actief. Veel golfafspraken met elkaar en ook nog toernooitjes en zelfs weekenden. Echt een toevoeging!
Superleuk dat je wil beginnen. En gewoon doen. Het gaat met name om alle lol en doen wat ieder kan op zn eigen niveau.
Daar is het golf handicap systeem ook voor bedacht.
Ik ben wel benieuwd naar wat tips / tricks voor de banen en clubs in de buurt (Apeldoorn, dan zijn er best wat opties). Als iemand daar iets meer over kan vertellen (via DM) dan graag!
@ZieMaar! ; bij Apeldoorn zelf ligt de Scherpenbergh. Mooie baan, prima oefenfaciliteiten - maar wel echt een business baan. Wat mij betreft niet de ideale plek om te starten met golf, maar ze bieden wel beginnerscurssusen: https://www.whcdescherpenbergh.nl/golf-academy/
Bij Deventer ligt de Sallandsche; ook een erg mooie baan en organiseren ook best wat starterscursussen. Geldt ook voor Golfclub Zwolle. Ga je wat meer naar beneden, kom je bij uit bij bijvoorbeeld Golfclub de Edese (Papendal) of bij Golfclub Heelsum (mijn thuisbaan). De Edese heeft voor zover ik kan zien weinig echte beginnerscurssusen, maar op Heelsum hebben we die wel:
https://gcheelsum.nl/golfclub/begin-met-golfen/
Ook op Zwolle: https://www.golfclubzwoll...-zwolle/starten-met-golf/
Als ik je een tip mag geven; zoek een baan waar je het NGF stappenplan kan volgen. Dat begint wellicht wat simpel, maar daarbij krijg je les vanaf de absolute basis. Ik heb ooit mijn GVB in een weekend gehaald, zonder les de baan in gegaan en verschrikkelijk verslaafd geraakt. Na een jaar of 4-5 golfen gaan lessen en je raadt het al; dan ook swingfouten die ik al 4-5 jaar maakte afleren. Kan wellicht ook aan de weinige mate van talent van deze veel te fanatieke amateur liggen.... ;-).
Bij Deventer ligt de Sallandsche; ook een erg mooie baan en organiseren ook best wat starterscursussen. Geldt ook voor Golfclub Zwolle. Ga je wat meer naar beneden, kom je bij uit bij bijvoorbeeld Golfclub de Edese (Papendal) of bij Golfclub Heelsum (mijn thuisbaan). De Edese heeft voor zover ik kan zien weinig echte beginnerscurssusen, maar op Heelsum hebben we die wel:
https://gcheelsum.nl/golfclub/begin-met-golfen/
Ook op Zwolle: https://www.golfclubzwoll...-zwolle/starten-met-golf/
Als ik je een tip mag geven; zoek een baan waar je het NGF stappenplan kan volgen. Dat begint wellicht wat simpel, maar daarbij krijg je les vanaf de absolute basis. Ik heb ooit mijn GVB in een weekend gehaald, zonder les de baan in gegaan en verschrikkelijk verslaafd geraakt. Na een jaar of 4-5 golfen gaan lessen en je raadt het al; dan ook swingfouten die ik al 4-5 jaar maakte afleren. Kan wellicht ook aan de weinige mate van talent van deze veel te fanatieke amateur liggen.... ;-).
Ik wil inderdaad dat stappenplan volgen: dus eerst rustig naar baanpermissie, dan naar een handicap. Zeker niet in een weekend, maar juist met veel oefenen tussendoor. Ik heb een aantal opties en alle banen / clubs die binnen 30 minuten liggen bieden pakketten aan met die opbouw. Zwolle ligt net te ver (aan de verkeerde kant van Zwolle), maar de 2 clubs in Hattem zijn een optie, net als Hoog Soeren, Scherpenbergh en Voorst. De scherpenbergh zit in ons bedrijfsabo, lijkt me mooi om ooit op te spelen, maar trekt me, door dat business gehalte, heel iets minder.
Ik ben begonnen bij de Scherpenbergh. Dat was prima. Is wel ruim 15 jaar geleden, maar doen volgens mij nog steeds heel veel aan cursussen.Hammetje schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:39:
@ZieMaar! ; bij Apeldoorn zelf ligt de Scherpenbergh. Mooie baan, prima oefenfaciliteiten - maar wel echt een business baan. Wat mij betreft niet de ideale plek om te starten met golf, maar ze bieden wel beginnerscurssusen: https://www.whcdescherpenbergh.nl/golf-academy/
Bij Deventer ligt de Sallandsche; ook een erg mooie baan en organiseren ook best wat starterscursussen.
En ik ben al jaren lid van de Sallandsche. Daar hoef je niets te verwachten betreft cursussen. Vroeger waren wat pro's die uit eigen beweging wat deden, maar dat is over.
En helaas zijn "buitenstaanders" ook niet echt welkom op de club. Er is een ledenstop en een "wachtlijst" van jaren en greenfee spelers zijn maar beperkt toegestaan en worden ook niet echt hartelijk verwelkomd door de (oude) leden.
First off: sucks dudeZieMaar! schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:44:
Ik heb diverse clinics om kennis te maken gehad en dat was altijd erg leuk, waardoor ik me dikwijls voorgenomen heb om ooit te gaan golfen. Tot zo ver niets nieuws, maar ik ben (nog) niet op zoek naar de beste beginnerscursus oid.
Second: no harm in trying. In plaats van een clinic met een heel groepje, maak je een afspraak met een pro en besteed twee uurtjes. Beetje slaan, beetje chippen, beetje putten. Kost je ergens €140-180 en je weet gelijk of het werkt met je lijf.
Een -goede- teaching pro kan bovendien inschatten wat het effect van je lichaam is op de rest van je fysiek en dus aangeven in hoeverre je echt last gaat hebben. Maar hij/zij/hen kan ook helpen bij het op de meest effectieve manier toch zo goed mogelijk gebruiken van wat je hebt
Het aller, allerbelangrijkste is dat je het leuk vindt, de rest is allemaal bijzaak
Bericht hierboven
Dat laatste. Op de golfbaan heeft ieder zijn eigen niveau en twee vrienden van mij golfen beide nog na soortgelijke problematiek.ZieMaar! schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:44:
En mocht het uiteindelijk niet passen: je kunt beter spijt krijgen van iets dat je hebt gedaan, dan van iets dat je niet hebt gedaan.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
In Hattem is de Hattemse Golfclub verreweg de mooiste en beste golfbaan. Helaas hebben ze daar geen fatsoenlijke drivingrange. De Veluwsche in Hoog Soeren is ook een mooie golfbaan met een iets gemankeerde drivingrange. Mocht je op zoek zijn naar een club waar je eventueel ook lid zou willen worden dan zijn die twee wel erg mooie opties. Zoek je een plek waar je het spel wil leren dan heeft Dutch Golf in Hattem iets betere trainingsfaciliteiten.[b]ZieMaar! in "Het grote Golfsport topic - Deel 2"Zwolle ligt net te ver (aan de verkeerde kant van Zwolle), maar de 2 clubs in Hattem zijn een optie, net als Hoog Soeren, Scherpenbergh en Voorst.
Rond Apeldoorn zijn meerdere golfbanen te vinden. Zelf speel ik op De Breuninkhof (bij Bussloo tussen Apeldoorn en Deventer) en heb daar Golfstart 1 t/m 3 gedaan. Je krijgt dan 6 lessen (dus 18 in totaal) maar belangrijkste is dat het inclusief 24 rondjes op de baan is per Golfstart en je dus best veel kan oefenen waar je natuurlijk het meest van leert. Je hoeft ook niet direct lid te worden dus je als je na je eerste Golfstart tot de conclusie komt dat Golf niet iets voor je is dan kan je het erbij laten.ZieMaar! schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:04:
[...]
Mooi om te horen. Ik ben ook onderdeel van de Tweakers fiets community en daar is dat niet anders.
Ik ben wel benieuwd naar wat tips / tricks voor de banen en clubs in de buurt (Apeldoorn, dan zijn er best wat opties). Als iemand daar iets meer over kan vertellen (via DM) dan graag!
@ZieMaar! In deze aanbieding zit naast Hattem ook Engelenburg, tussen Dieren en Apeldoorn.
https://shop.nu.nl/produc...content=widget-golfcursus
Voor deze prijs een lachertje, maar misschien een beginnetje.
Tnx. Deze prijs zie ik overigens op meer plekken volgens mij (oa ANWB), maar zal uiteindelijk allemaal wel min of meer dezelfde prijs zijn.Peter-036 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:47:
@ZieMaar! In deze aanbieding zit naast Hattem ook Engelenburg, tussen Dieren en Apeldoorn.
Ik neig echter toch meer naar de eerdere genoemde pakketten met meer speel/oefentijd tussendoor.
@Alsatian wat zijn de problemen met die driving ranges dan?
[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 29-07-2024 18:51 ]
@ZieMaar! leuk dat je serieuzer aan de gang wil met golfen. Ik golf zelf met een fysieke beperking en ben zeer actief in dat wereldje. Ik kan je zo met mensen in contact brengen en, afhankelijk van de mate van je neurologische beperking, er is een heel leuk Europees wedstrijdcircuit voor golfers met een beperking.
Het belangrijkste is en blijft een goede pro als je net start. Als je wil aansluiten bij een groepje met andere mensen met een beperking, kijk dan eens naar de clubs die aangesloten zijn bij Uniek Sporten van Fonds Gehandicaptensport.
Het belangrijkste is en blijft een goede pro als je net start. Als je wil aansluiten bij een groepje met andere mensen met een beperking, kijk dan eens naar de clubs die aangesloten zijn bij Uniek Sporten van Fonds Gehandicaptensport.
Ik denk niet dat ik het daarvoor erg genoeg is (jullie gaan t allemaal niet aan me zien), maar het zit hem in kleine dingetjes.
Ik ga ontdekken of t uitmaakt! En wie weet…ik hou t in gedachten!
Ik ga ontdekken of t uitmaakt! En wie weet…ik hou t in gedachten!
Op de Hattemse is het een heel kleine die midden tussen de holes ligt. Je moet dan ook zelf je ballen weer rapen.ZieMaar! schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:50:
[...]
@Alsatian wat zijn de problemen met die driving ranges dan?
Op de Veluwse sla je over en hole heen. En moet je af en toe even wachten als er spelers langskomen.
Ah check. Ik neig nu naar de dichtstbijzijnde; de Breuninkhof (met dank ook aan @jacox ).
Korte voorgeschiedenis:
Twee maanden voor het werk naar een afgelegen plek op aarde geweest.
populair bij toeristen die graag aan het zwembad liggen maar werkelijk geen hol te beleven
Vanuit het resort naar de fabriek ging per bewaakte shuttle, na de werkuren terug naar het omheind domein.
uitstapjes waren absoluut verboden omwille van de veiligheid…
enkele keren onder bewaking naar een atletiekstadium kunnen regelen om te lopen op de piste
maar de bewakingsfirma had er weinig zin in en liet aan de werkgever weten dat zulks niet in het contract voorzien was.
Op aangeven van een portier dan op de golfbaan van het resort golfles gaan volgen, kwestie van de tijd te verdrijven.
Viel beter mee dan verwacht en er in het begin dagzlijks golfles genomen en dan na 2 weken kon ik de baan op.
Eerst 9 holes en tegen het eind van het verblijf in het weekend 18 holes gedaan.
Leuk!
Smaakt dus naar meer en daarom terug in België op zoek naar een geschikte golfclub in de omgeving
Dat is wel schrikken… hoe elitair is dit in België!
op alle banen een verbod om te spelen zolang er geen handicap 36 is bekomen. Anders enkel op de drivingrange (oersaai)
Lessen inboeken moet 4 à 6 weken op voorhand, met lesgever kan je dan wel de baan op,
Handicap verlagen kan enkel in wedstrijden die door de club worden voorzien.
Hoe realistisch is het vlot behalen van een handicap 36?
Hoe lang zou dat duren door éénmaal in de week te oefenen?
populair bij toeristen die graag aan het zwembad liggen maar werkelijk geen hol te beleven
Vanuit het resort naar de fabriek ging per bewaakte shuttle, na de werkuren terug naar het omheind domein.
enkele keren onder bewaking naar een atletiekstadium kunnen regelen om te lopen op de piste
maar de bewakingsfirma had er weinig zin in en liet aan de werkgever weten dat zulks niet in het contract voorzien was.
Op aangeven van een portier dan op de golfbaan van het resort golfles gaan volgen, kwestie van de tijd te verdrijven.
Viel beter mee dan verwacht en er in het begin dagzlijks golfles genomen en dan na 2 weken kon ik de baan op.
Eerst 9 holes en tegen het eind van het verblijf in het weekend 18 holes gedaan.
Leuk!
Smaakt dus naar meer en daarom terug in België op zoek naar een geschikte golfclub in de omgeving
op alle banen een verbod om te spelen zolang er geen handicap 36 is bekomen. Anders enkel op de drivingrange (oersaai)
Lessen inboeken moet 4 à 6 weken op voorhand, met lesgever kan je dan wel de baan op,
Als je dicht bij Nederland woont, zou je eventueel het daar kunnen proberen. Bijvoorbeeld Brunssum (45 minuten van Hasselt) heeft een Par3 oefenbaan waar je officieel alleen een baanpermissie voor nodig hebt, maar waar nog nooit iemand mij er naar gevraagd heeft. Voor 25 euro kan je dan een beetje spelen op de drivingrange en op de par 3 oefenbaan, ben je zeker 2 uurtjes zoet mee.Jannek schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:16:
Korte voorgeschiedenis:
Leuk!
In Nederland kan je handicap 54 behalen bij bijvoorbeeld de ANWB en als je dan een golfmaatje opsnort kan je daarmee werken aan het naar beneden krijgen van je handicap. Anders vrees ik dat je het ouderwetse, naar goed Belgisch gebruik, moeizame en afstotende pad op moet.
Wil je lid worden of vooral greenfee spelen? Bij de club in België waar ik momenteel lid ben moet je als greenfee speler inderdaad hcp < 36 hebben, maar voor leden gold deze regel niet. Ik vermoed dat dit bij meer clubs zo is.Jannek schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:16:
Korte voorgeschiedenis:
Leuk!
Ik heb er 1,5 jaar over gedaan om onder de 36 te komen, maar ik heb dan ook het balgevoel van een bijzettafel.
I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...
De haalbaarheid van 36 verschilt per persoon ontzettend. De ene pakt een club, swingt er mee en zit binnen een jaar op HCP 20, de andere kan zo maar nooit de 36 halen.
In Nederland gaan golfen is inderdaad een optie, maar dan is de aanrijtijd nogal sneu.AmateurVinoloog schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:29:
[...]
Als je dicht bij Nederland woont, zou je eventueel het daar kunnen proberen. Bijvoorbeeld Brunssum (45 minuten van Hasselt) heeft een Par3 oefenbaan waar je officieel alleen een baanpermissie voor nodig hebt, maar waar nog nooit iemand mij er naar gevraagd heeft. Voor 25 euro kan je dan een beetje spelen op de drivingrange en op de par 3 oefenbaan, ben je zeker 2 uurtjes zoet mee.
In Nederland kan je handicap 54 behalen bij bijvoorbeeld de ANWB en als je dan een golfmaatje opsnort kan je daarmee werken aan het naar beneden krijgen van je handicap. Anders vrees ik dat je het ouderwetse, naar goed Belgisch gebruik, moeizame en afstotende pad op moet.
Die zou ik beter kunnen gebruiken om te golfen.
Greenfee of lid maakt voor mij weinig verschil, wel problemen met het feit dat er verplicht wedstrijden gedaan moeten worden en handicap moet zakken om de baan op te kunnen.Foxl schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:39:
[...]
Wil je lid worden of vooral greenfee spelen? Bij de club in België waar ik momenteel lid ben moet je als greenfee speler inderdaad hcp < 36 hebben, maar voor leden gold deze regel niet. Ik vermoed dat dit bij meer clubs zo is.
Met mijn werkschema (of beter, gebrek aan schema) is voorop plannen moeilijk.
Daarom dat er in Nederland veel meer golfers dan in België zijn?berndgeurts schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:01:
De haalbaarheid van 36 verschilt per persoon ontzettend. De ene pakt een club, swingt er mee en zit binnen een jaar op HCP 20, de andere kan zo maar nooit de 36 halen.
De grote massa haalt 36 niet en stopt er dan maar mee?
Misschien dat ik de zin verkeerd lees. Maar je hoeft niet persé aan wedstrijden mee te doen om je handicap te verlagen. Dat kan ook gewoon middels reguliere rondjes met vrienden. Nadeel voor jou is dan wel dat je voorlopig naar NL moet rijden. Omdat je daar op de meeste banen met hcp 54 gewoon de baan in mag en je jezelf daar dus moet verbeteren naar hcp 36 alvorens je in België aan de slag kan.Jannek schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:45:
Greenfee of lid maakt voor mij weinig verschil, wel problemen met het feit dat er verplicht wedstrijden gedaan moeten worden en handicap moet zakken om de baan op te kunnen.
Met mijn werkschema (of beter, gebrek aan schema) is voorop plannen moeilijk.
Het verplicht wedstrijden meedoen is dan enkel een Belgisch verschijnsel op bepaalde golfclubs
Hoe zit het in Nederland met regulieren rondjes te lopen?
Welke handicap moet in Nederland een golfvriend hebben vooraleer deze ronde kan meetellen om de handicap te verlagen?
Kan je als Belg eenvoudig lid worden bij anwb golf?
Of moet ik (ook) bij een Belgische vereniging (zonder golfbaan) lid worden?
Welke handicap moet in Nederland een golfvriend hebben vooraleer deze ronde kan meetellen om de handicap te verlagen?
Bij veel clubs in NL is een hcp 54 voldoende om de baan in te mogen. Je hebt wel exclusieve clubs waar je persé lid moet zijn, maar er zijn genoeg openbaren. Wel hanteren veel clubs een maximum totaal handicap van een flight. Dus dat het totaal aan handicaps opgeteld niet boven bijv. de 100 mag komen. Op die manier kunnen er wel 4 man met hcp 25 bij elkaar een flight, maar niet 4 met hcp 54. Dit om te voorkomen dat er opstoppingen ontstaan.Jannek schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:01:
Het verplicht wedstrijden meedoen is dan enkel een Belgisch verschijnsel op bepaalde golfclubs
Zijn er mensen met tips wat betreft een club fitting in de omgeving Amsterdam?
Ik zag dat Jumbo golf gratis fittingen doet maar vraag mij af hoe goed dat is. Daarbij zou ik het liefst mijn clubs ook niet nieuw kopen (beperkt budget) maar liever tweedehands clubs aanpassen bijvoorbeeld. Zijn er fitters of bedrijven die dit faciliteren?
Ben erg benieuwd.
Ik zag dat Jumbo golf gratis fittingen doet maar vraag mij af hoe goed dat is. Daarbij zou ik het liefst mijn clubs ook niet nieuw kopen (beperkt budget) maar liever tweedehands clubs aanpassen bijvoorbeeld. Zijn er fitters of bedrijven die dit faciliteren?
Ben erg benieuwd.
Ik kan je helaas niet verder helpen, behalve navertellen wat Google oplevertbuzz schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:52:
Ben erg benieuwd.
Heb vandaag een goede tip gekregen!NACrat schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:04:
[...]
Bij veel clubs in NL is een hcp 54 voldoende om de baan in te mogen. Je hebt wel exclusieve clubs waar je persé lid moet zijn, maar er zijn genoeg openbaren. Wel hanteren veel clubs een maximum totaal handicap van een flight. Dus dat het totaal aan handicaps opgeteld niet boven bijv. de 100 mag komen. Op die manier kunnen er wel 4 man met hcp 25 bij elkaar een flight, maar niet 4 met hcp 54. Dit om te voorkomen dat er opstoppingen ontstaan.
Deel dan ook even met jullie:
In België kan je lid worden bij Atgolf
Dat is een golfclub zoals de ANWB.
Hiermee kan je ook in Nederland gaan golfen
Maar:
het grote voordeel is dat je handicap in België niet kan stijgen als je handicap hoger is dan 36.
Loop je een slechte ronde heeft dat dus geen impact op je handicap…
Dat is in Nederland ook. Als je eenmaal hcp 54 hebt kan je zakken naar 36 maar niet terug stijgen naar 54. Pas onder de 36 kan je weer stijgen tot max 36.Jannek schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:26:
[...]
Heb vandaag een goede tip gekregen!
Deel dan ook even met jullie:
In België kan je lid worden bij Atgolf
Dat is een golfclub zoals de ANWB.
Hiermee kan je ook in Nederland gaan golfen
Maar:
het grote voordeel is dat je handicap in België niet kan stijgen als je handicap hoger is dan 36.
Corrigeer me als ik ongelijk heb, maar ik dacht dat dit met de invoering van het WHS in 2021 niet meer zo was.NACrat schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:04:
[...]
Dat is in Nederland ook. Als je eenmaal hcp 54 hebt kan je zakken naar 36 maar niet terug stijgen naar 54. Pas onder de 36 kan je weer stijgen tot max 36.
Ik ken geen fitter die genoeg gebruikte spullen heeft om een goede fitting uit te kunnen voeren.buzz schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:52:
Ben erg benieuwd.
In Amsterdam heb je inderdaad Jumbo, maar ook Hans Lemmens. Die laatste verwacht ik zelf te gaan bezoeken op korte termijn voor het ritten van nieuwe fairwaywoods.
Bericht hierboven
https://www.dutchgolfclub...nl/tweedehands-golfclubs/Floor-is schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:08:
[...]
Ik ken geen fitter die genoeg gebruikte spullen heeft om een goede fitting uit te kunnen voeren.
In Amsterdam heb je inderdaad Jumbo, maar ook Hans Lemmens. Die laatste verwacht ik zelf te gaan bezoeken op korte termijn voor het ritten van nieuwe fairwaywoods.
Deze fit 2e hands clubs
Jannek schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:26:
NACrat schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:04:
Dat is in Nederland ook. Als je eenmaal hcp 54 hebt kan je zakken naar 36 maar niet terug stijgen naar 54. Pas onder de 36 kan je weer stijgen tot max 36.
Ik was bij een golfbaan net over de grens met Nederland mezelf gaan informeren over een lessenpakket en over mijn doel van handicap 36 voor Belgische golfbanen te kunnen bezoeken.joopvossen schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:36:
Corrigeer me als ik ongelijk heb, maar ik dacht dat dit met de invoering van het WHS in 2021 niet meer zo was.
Zij gaven aan dat een handicap registratie bij hun mogelijk was maar hun advies was om het in België te doen, omdat men in België niet kan stijgen boven de 36 en in Nederland blijkbaar wel.
Ze hadden blijkbaar wel vaker Belgen op bezoek voor een handicap te behalen.
Ik ging er van uit dat hun informatie correct is,
anders hadden ze extra inkomsten kunnen hebben door de handicap registratie bij hun club te voorzien.
Maakt het uit of je handicap boven de 36 is dan? Voor je ego wellicht, maar een kloppende handicap is nuttiger dan een handicap met cap lijkt mij.
Bericht hierboven
Nou ik ga naar de Algarve op vakantie en hoewel mijn golfcarriere feitelijk nog moet beginnen, heb ik natuurlijk wel naar de banen daar gekeken en daar is de max handicap 36/28 veelal
.
Overigens is 28 een hele prima handicap voor casual spelers, toch?
Vaak zijn de banen daar behoorlijk commercieel ingesteld en kom je daar ook op wanneer je WHS boven de 36 is. Toen mijn vrouw net ging golfen kon zij prima mee de baan in (toen WHS 48 dacht ik). Enige voorwaarde was starten na 13.00 uur.ZieMaar! schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:47:
Nou ik ga naar de Algarve op vakantie en hoewel mijn golfcarriere feitelijk nog moet beginnen, heb ik natuurlijk wel naar de banen daar gekeken en daar is de max handicap 36/28 veelal.
Mijn ego geeft geen ene flikker om welke handicap dan ook…Floor-is schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:32:
Maakt het uit of je handicap boven de 36 is dan? Voor je ego wellicht, maar een kloppende handicap is nuttiger dan een handicap met cap lijkt mij.
In het resort waar ik kennis heb gemaakt met golf kon je gewoon na enkele lessen de baan op.
In België daarentegen geeft men heel veel om dat debiele getal,
want boven de 36 kom je de baan niet in, daar zijn ze zeer strikt in.
Tenzij op specifiek georganiseerde wedstrijdjes die enkel voor eigen leden toegankelijk zijn, dan kan je vanaf handicap 45 meedoen
In Spanje heb ik vaak gespeeld waar ze dan een max limiet hebben qua handicap.
Cash is king want er werd bijna nooit naar gevraagd. Ik moest 1 keer mijn handicap op een briefje schrijven (ook 1x in DE) en 1 keer mijn handicap moeten laten zien op de telefoon. Dat had ook gewoon een printscreen kunnen zijn van iemand anders
België is wat strenger dan Nederland en heeft vaker een max handicap.
Cash is king want er werd bijna nooit naar gevraagd. Ik moest 1 keer mijn handicap op een briefje schrijven (ook 1x in DE) en 1 keer mijn handicap moeten laten zien op de telefoon. Dat had ook gewoon een printscreen kunnen zijn van iemand anders
België is wat strenger dan Nederland en heeft vaker een max handicap.
niet iedereen heeft een bierbuikje
Maar blijkbaar is het dus ook een wassen neus in België. Als je eenmaal onder de 36 bent blijf je dat altijd. Ook al speel je op het niveau van hcp 98.Jannek schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:06:
[...]
In België daarentegen geeft men heel veel om dat debiele getal, want boven de 36 kom je de baan niet in, daar zijn ze zeer strikt in.
Ik heb geen idee hoe ver Lilse golf bij jou vandaan is. Maar volgens mij is het daar iets laagdrempeliger.
https://www.lilsegolf.be/
https://www.golf.nl/de-ba...k-runt-belgische-golfbaan
[ Voor 23% gewijzigd door Alsatian op 22-08-2024 10:36 ]
België doet toch ook echt aan HCP 54 btw.
https://golfbelgium.be/nl/qa-whs-2/
World handicap system. Iedereen hanteert hetzelfde systeem.
Wel kunnen banen zelf een eis stellen uiteraard.
Het gaat hierom. In België kan je tussen de 37 en 54 niet stijgen. In NL wel.berndgeurts schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 07:47:
België doet toch ook echt aan HCP 54 btw.
/f/image/JblRlDZEqGqGFm9QM9yf4XDN.png?f=fotoalbum_large)
Heb een golfbaan gevonden
De 9 holes baan is te spelen zonder handicap
De 18 holes banen zijn te spelen met handicap 54 of lager
Ideaal !
https://www.golfhenrichapelle.be/nl/
Ideaal !
Deze heb ik even opgeslagen, dank!Jannek schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:30:
Ideaal !
Zeer bekende baan die (deels) draait op Nederlandse golfers die een weekendje België doen. Verbaast mij dus niets dat ze daar werken met handicap 54 of lager! Fijn en veel plezier!Jannek schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:30:
Ideaal !
Sinds enige tijd heb ik wel problemen met mijn concentratie en geheugen aan de hand.
Voor oefenronde geen zaak, maar op wedstrijdjes wel zo onhandig.
Vertrouwen op de medespeler blijkt geen goed idee.
Wie gebruikt er zo een manuele teller, klikker, gadget om het aantal strokes te tellen van zichzelf en de tegenspeler?
Liefst geen app op de telefoon, want dan zit ik daar weer mee te prielen (ontgrendelen, app starten, …)
Welke zijn kwalitatief en niet te onhandig grootte om in de broekzak te stoppen?
Liefst zo eenvoudig mogelijk
moet slechts éėn hole kunnen tellen, daarna vullen we de kaart aan.
Voor oefenronde geen zaak, maar op wedstrijdjes wel zo onhandig.
Vertrouwen op de medespeler blijkt geen goed idee.
Wie gebruikt er zo een manuele teller, klikker, gadget om het aantal strokes te tellen van zichzelf en de tegenspeler?
Liefst geen app op de telefoon, want dan zit ik daar weer mee te prielen (ontgrendelen, app starten, …)
Welke zijn kwalitatief en niet te onhandig grootte om in de broekzak te stoppen?
Liefst zo eenvoudig mogelijk
moet slechts éėn hole kunnen tellen, daarna vullen we de kaart aan.
[ Voor 9% gewijzigd door WillyW op 06-10-2024 10:35 ]
@WillyW ik maak gebruik van deze teller: https://www.jumbosports.com/elrey-score-counter-0899107094. De kwaliteit is niet denderend, maar het doet zijn werk en ik heb zowel mijn eigen score als die van mijn teammaat.
Stack Sats
Hoi allen!
Sinds een maand en half bezig met een start-to-golf en het bevalt me!
Wel veel moeilijker dan dat het eruit ziet, maar goed, een beetje uitdaging maakt het leuk
Nu aan het rondkijken naar een eigen golfset(je), maar zie de bomen door het bos niet meer.
De ene keer denk ik het goedkoopste setje uit de Decathlon te nemen (Inesis 100), de andere keer zou ik voor een Taylormade RBZ of Callaway XR (beginner)set gaan al dan niet voorafgaand door een fitting...
Mijn voorkeur wisselt ook van dag tot dag.
Aangezien hier toch wel wat kennis verzameld is, wie kan/wil mij adviseren wbt een beginnersset?
De allergoedkoopste om mee te beginnen of direct voor iets beter gaan?
Wel veel moeilijker dan dat het eruit ziet, maar goed, een beetje uitdaging maakt het leuk
Nu aan het rondkijken naar een eigen golfset(je), maar zie de bomen door het bos niet meer.
De ene keer denk ik het goedkoopste setje uit de Decathlon te nemen (Inesis 100), de andere keer zou ik voor een Taylormade RBZ of Callaway XR (beginner)set gaan al dan niet voorafgaand door een fitting...
Aangezien hier toch wel wat kennis verzameld is, wie kan/wil mij adviseren wbt een beginnersset?
Als je echt wilt blijven golfen, zou ik meteen aan een (wat) betere (gebruikte?) set gaan.
Wat raadt je golfpro/leraar (als je het daaraan vraagt) aan?
Wat raadt je golfpro/leraar (als je het daaraan vraagt) aan?
@Bruiser Welkom bij deze leuke sport 
Er is in dit topic wel meer gesproken over beginnerssets. Anderhalve maand golfen, ik weet niet of fitten dan al veel nut heeft. Ik ben zelf begonnen met een startset van Wilson, gekocht bij Jumbo Golf, en daar heb ik best lang met veel plezier mee gespeeld. Skymax komt ook vaak voorbij als start-merk, ik heb er geen ervaringen mee. Maar goed, om maar aan te geven dat er wel iets tussen een setje van 100 euro, en gelijk een dure set zit.
Ik denk dat velen je aanraden om niet meteen een hele dure set te kopen, maar dat geld te steken in lessen
Er is in dit topic wel meer gesproken over beginnerssets. Anderhalve maand golfen, ik weet niet of fitten dan al veel nut heeft. Ik ben zelf begonnen met een startset van Wilson, gekocht bij Jumbo Golf, en daar heb ik best lang met veel plezier mee gespeeld. Skymax komt ook vaak voorbij als start-merk, ik heb er geen ervaringen mee. Maar goed, om maar aan te geven dat er wel iets tussen een setje van 100 euro, en gelijk een dure set zit.
Ik denk dat velen je aanraden om niet meteen een hele dure set te kopen, maar dat geld te steken in lessen
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Alles hangt natuurlijk ook van je budget af.Bruiser schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:41:
Hoi allen!
Je zou als je Marktplaats een beetje in de gaten houdt (er komt echt dagelijks nieuws erop) met een beetje mazzel een mooie set op de kop kunnen tikken.
Niet meteen de hoofdprijs kwijt, natuurlijk niet het nieuwste van het nieuwste, maar 5 of 10 jaar oude set kun je prima mee vooruit lijkt me.
Ben zelf een beginner, sinds kort tweedehands setje Callaway Hawkeye VFT set “te leen” (familie) en die zal een jaar of 15 oud zijn. Voorlopig laat ik de Cobra Fly XL, die door Jumbo en een aantal andere zaken was aangeraden (als ‘beter alternatief’ boven Skymax) maar even aan me voorbijgaan.
Wat je ook nog zou kunnen doen is om tweedehands clubs te laten fitten. Ik weet van iemand die dat in Gorinchem heeft gedaan (als beginner) en daar uiteindelijk ook ruim EUR 700,- heeft stukgeslagen.
De tip die ik recent kreeg (speel zelf nog niet zo lang) is om te investeren in lessen en oefentijd (lees: greenfees of lidmaatschap)
Bedankt allemaal voor de reacties.
Lessen ben ik momenteel aan het nemen, dus dat zit helemaal goed. Momenteel ook een proef-lidmaatschap van 3 maanden bij een lokale golfclub met de bedoeling binnenkort een jaarlidmaatschap te nemen.
Ook bezig om mijn GVB te halen.
Budgetgewijs kijk ik naar <=1000€
Maar vraag me dus af of ik, als beginner, écht beter ga spelen met een 1000€ kostende set tegenover een set van 300 a 400 zoals de Decathlon Inesis 100 of Skymax ICE iX-5?
Nog los van het feit of ik het binnen een jaar nog steeds leuk ga vinden…
Van Cobra Fly XL had ik nog niet gehoord, echt beter dan de Skymax ICE?
Lessen ben ik momenteel aan het nemen, dus dat zit helemaal goed. Momenteel ook een proef-lidmaatschap van 3 maanden bij een lokale golfclub met de bedoeling binnenkort een jaarlidmaatschap te nemen.
Maar vraag me dus af of ik, als beginner, écht beter ga spelen met een 1000€ kostende set tegenover een set van 300 a 400 zoals de Decathlon Inesis 100 of Skymax ICE iX-5?
[ Voor 7% gewijzigd door Bruiser op 11-10-2024 08:13 ]
Interessante discussie. Zoals eerder gezegd wil ik ook gaan starten, maar een vakantie van 4 weken zat het plannings technisch in de weg. Gelukkig start er nu weer een nieuwe groep en ga ik dus zondag starten met de 1e les en hopelijk 3 maanden veel golfen. Als ik t dan leuk vind, dan ga ik door met de thema lessen en natuurlijk voor een handicap.
Ik heb helaas al verschillende andere dure hobbies (skiën, wielrennen), maar heb bij beiden de ervaring dat je eigenlijk de eerste aankopen tweedehands of goedkoop moet doen, want pas als je een beetje beter wordt, weet je veel beter wat je wil en wat bij je past. Dat lijkt met golf niet heel anders te zijn, toch?
En de allereerste aankoop, dat worden schoenen, toch? Zeker in dit nattere seizoen?
Ik heb helaas al verschillende andere dure hobbies (skiën, wielrennen), maar heb bij beiden de ervaring dat je eigenlijk de eerste aankopen tweedehands of goedkoop moet doen, want pas als je een beetje beter wordt, weet je veel beter wat je wil en wat bij je past. Dat lijkt met golf niet heel anders te zijn, toch?
En de allereerste aankoop, dat worden schoenen, toch? Zeker in dit nattere seizoen?
De Cobra Fly XL is een set die me zowel door Jumbo in NL als verschillende shops in Spanje is aangeraden. Je zou er langer mee vooruit kunnen (geschikt tot lagere hcp niveaus dan de skymax) en betere kwaliteit. Of het zo is…?Bruiser schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:08:
Bedankt allemaal voor de reacties.
Heb ook het idee dat ze die aanraden omdat ze die set nou eenmaal al in de winkel hebben staan.
Uiteindelijk is het belangrijkste (denk ik) dat je een goede techniek aanleert. Dat gaat makkelijker met een ‘beginner’ set, omdat die meer ‘vergevend’ zijn (bal raken met buiten sweetspot levert niet meteen een afzwaaier op)
2x eens.ZieMaar! schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:20:
Interessante discussie. Zoals eerder gezegd wil ik ook gaan starten, maar een vakantie van 4 weken zat het plannings technisch in de weg. Gelukkig start er nu weer een nieuwe groep en ga ik dus zondag starten met de 1e les en hopelijk 3 maanden veel golfen. Als ik t dan leuk vind, dan ga ik door met de thema lessen en natuurlijk voor een handicap.
Waterdichte schoenen moet wel echt bovenaan je lijst staan, ga je veel plezier van hebben. Tip: de ‘outlet’ hoek van Jumbo heeft veel en ben daar goed geslaagd.
Mbt MP setje, net eens gekeken en als je als beginner zoiets als dit neemt kun je je niet echt een buil vallen (indien clubs in goede conditie), een karretje is ook wel echt fijn overigens:
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
Ten slotte:
Als je toch voor een nieuwe beginner set gaat: overweeg dan een halve set. Dan heb je bijvoorbeeld als ijzers de 5-7-9-PW-SW en eventueel een hybride, houtje en driver (hoewel die laatste voorlopig niet nodig)
Als beginner ga je het verschil tussen de 8 en de 9 niet heel erg merken dus kun je er prima steeds een overslaan.
Als je toch voor een nieuwe beginner set gaat: overweeg dan een halve set. Dan heb je bijvoorbeeld als ijzers de 5-7-9-PW-SW en eventueel een hybride, houtje en driver (hoewel die laatste voorlopig niet nodig)
Als beginner ga je het verschil tussen de 8 en de 9 niet heel erg merken dus kun je er prima steeds een overslaan.
En wellicht een putter
?
Hallo allen,
Ik lees hier sinds een paar maanden mee en vond het inmiddels wel tijd om ook eens wat te posten.
Ik ben in maart van dit jaar begonnen met golfstart lessen op de Peelse golf in Evertsoord en ik kan wel zeggen dat ik er een nieuwe hobby bij heb gevonden. Inmiddels ben ik ook aan een volgend lespakket handicap 54 begonnen en heb ik me als lid aangemeld om onbeperkt op de baan te kunnen spelen.
Ik heb recent mijn handicap weten te behalen (43.6), echter loop ik er nu tegenaan dat ik bijna altijd alleen speel en daardoor geen qualifying rondjes kan lopen. Een ervaren clublid dat afgelopen weekend een stukje met me meeliep adviseerde me om toch eens wat qualifying rondjes te gaan lopen en kaarten in te leveren, omdat mijn handicap nog wel een heel stuk omlaag zou moeten kunnen en als ik eens aan een wedstrijdje mee wil doen ik anders wellicht beschuldigd zou kunnen worden van "duikboten" door andere spelers.
Ik vroeg me af of er meer leden hier lid zijn op de Peelse golf en wellicht eens zin hebben om samen een rondje te lopen.
Ik lees hier sinds een paar maanden mee en vond het inmiddels wel tijd om ook eens wat te posten.
Ik ben in maart van dit jaar begonnen met golfstart lessen op de Peelse golf in Evertsoord en ik kan wel zeggen dat ik er een nieuwe hobby bij heb gevonden. Inmiddels ben ik ook aan een volgend lespakket handicap 54 begonnen en heb ik me als lid aangemeld om onbeperkt op de baan te kunnen spelen.
Ik heb recent mijn handicap weten te behalen (43.6), echter loop ik er nu tegenaan dat ik bijna altijd alleen speel en daardoor geen qualifying rondjes kan lopen. Een ervaren clublid dat afgelopen weekend een stukje met me meeliep adviseerde me om toch eens wat qualifying rondjes te gaan lopen en kaarten in te leveren, omdat mijn handicap nog wel een heel stuk omlaag zou moeten kunnen en als ik eens aan een wedstrijdje mee wil doen ik anders wellicht beschuldigd zou kunnen worden van "duikboten" door andere spelers.
Ik vroeg me af of er meer leden hier lid zijn op de Peelse golf en wellicht eens zin hebben om samen een rondje te lopen.
@joopvossen Maar zijn er op die club geen wedstrijden waar je aan kunt meedoen? Dan heb je 'automatisch' een marker en kun je, als tenminste de baan qualifying is, zo'n kaart gewoon invoeren.
Nou hier nu inmiddels ook een volwaardig golfstarter
. Gisteren eerste les gehad, toegang tot alle apps en de eerste ronde op de par 3 gepland. Ik ben nog wel even zoet voor ik mijn eerste qualifying rondje ga lopen (eerst maar eens die baanpermissie zodat ik naar de 'echte' baan mag).
Ik probeer allerlei aankopen nog steeds maar wat uit te stellen (kan gratis leenset gebruiken), maar dat kriebelt wel
.
Ik probeer allerlei aankopen nog steeds maar wat uit te stellen (kan gratis leenset gebruiken), maar dat kriebelt wel
Die zijn er wel maar bijna allemaal doordeweeks helaas. Ik moet dan altijd werken. Er werd me gisteren tijdens een kennismakingsronde voor nieuwe leden door een ervaren lid ook geadviseerd om eerst wat qualifying kaarten te lopen en in te leveren, omdat ze mijn handicap niet representatief vond voor mijn huidige spelniveau. Mijn handicap is 43.6 echter werd mijn huidige spelniveau door dit desbetreffende lid eerder ingeschat op ergens tussen de 15-20.Peter-036 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:10:
@joopvossen Maar zijn er op die club geen wedstrijden waar je aan kunt meedoen? Dan heb je 'automatisch' een marker en kun je, als tenminste de baan qualifying is, zo'n kaart gewoon invoeren.
Ik wil dus liever niet niet met mijn huidige handicap aan een wedstrijdje meedoen omdat ik dan veel te veel slagen mee krijg. Dat geeft mij geen voldoening en is ook niet leuk voor andere spelers die wel met een representatieve handicap spelen en daardoor geen kans maken om te winnen omdat ik aan het duikboten ben.
@joopvossen (en meelezers)joopvossen schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:51:
Hallo allen,
Er is een “Tweakers Golf whatsapp community” met inmiddels ruim 70 leden.
Leden wonen verspreid over heel NL en ik meen ook een aantal in jouw omgeving. Of ze lid zijn op jouw club weet ik niet, maar er worden diverse afspraken gemaakt waarbij men bij elkaar ‘op bezoek’ gaat (of een baan ergens qua reisafstand ‘middenin’).
Er zijn diverse sub-groepen binnen de community, van swingvideo’s/analyse en golf equipment, een huiskamer, maar natuurlijk ook een “afspraken” groep. Daarnaast is er ook een “high hcp” groep (grofweg hcp30-54).
Ben zelf sinds de zomer lid van de groep/community en al met diverse mensen de baan in geweest. Echt een aanrader.
@Hammetje is een van de oprichters/beheerders, als je interesse hebt: stuur hem een DM voor een uitnodiging
Wat is je gemiddelde score over 9 holes en wat over 18? Voer je de scores in via golfnl als je niet qualifying speelt? Dan kan je een beetje een inschatting maken wat je hcp is en eventueel bij de hcp commissie een realistische hcp aanvragen op basis van die scores?joopvossen schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:34:
[...]
Die zijn er wel maar bijna allemaal doordeweeks helaas. Ik moet dan altijd werken. Er werd me gisteren tijdens een kennismakingsronde voor nieuwe leden door een ervaren lid ook geadviseerd om eerst wat qualifying kaarten te lopen en in te leveren, omdat ze mijn handicap niet representatief vond voor mijn huidige spelniveau. Mijn handicap is 43.6 echter werd mijn huidige spelniveau door dit desbetreffende lid eerder ingeschat op ergens tussen de 15-20.
Ik wil dus liever niet niet met mijn huidige handicap aan een wedstrijdje meedoen omdat ik dan veel te veel slagen mee krijg. Dat geeft mij geen voldoening en is ook niet leuk voor andere spelers die wel met een representatieve handicap spelen en daardoor geen kans maken om te winnen omdat ik aan het duikboten ben.
Verder is het onzin dat ze zeuren over je hcp. Je speelt nog maar net. Ens als je op die wedstrijden meespeelt en het is qualifying dan is je hcp ook zo gezakt.
En ik wil best een keer bij jou op de Peelse komen spelen. Het is alleen niet om de hoek. Dus dat vereist wat planning.
[ Voor 4% gewijzigd door Alsatian op 14-10-2024 12:45 ]
Gewoon in elk geval voor die weekend wedstrijden inschrijven, al die anderen zijn ook ooit met golf begonnen.
Eventueel kunnen 'ze' (de wedstrijdcommissie) je mee laten spelen op hcp 36 (zo was het vroeger ook in de tijd van het GVB) om voor de prijzen in aanmerking te komen.
Hier op de club waar ik lid ben (DGC De Gelpenberg) zijn er wedstrijden waar dat expliciet in de uitnodiging, en op de aanmeldingswebsite, staat.
Eventueel kunnen 'ze' (de wedstrijdcommissie) je mee laten spelen op hcp 36 (zo was het vroeger ook in de tijd van het GVB) om voor de prijzen in aanmerking te komen.
Hier op de club waar ik lid ben (DGC De Gelpenberg) zijn er wedstrijden waar dat expliciet in de uitnodiging, en op de aanmeldingswebsite, staat.
Laat me raden (ik ken dit concept namelijk van wielrennen): dat zijn groepen die je direct op stil moet zettenYorro schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:35:
[...]
@joopvossen (en meelezers)
Er is een “Tweakers Golf whatsapp community” met inmiddels ruim 70 leden.
Leden wonen verspreid over heel NL en ik meen ook een aantal in jouw omgeving. Of ze lid zijn op jouw club weet ik niet, maar er worden diverse afspraken gemaakt waarbij men bij elkaar ‘op bezoek’ gaat (of een baan ergens qua reisafstand ‘middenin’).
Er zijn diverse sub-groepen binnen de community, van swingvideo’s/analyse en golf equipment, een huiskamer, maar natuurlijk ook een “afspraken” groep. Daarnaast is er ook een “high hcp” groep (grofweg hcp30-54).
Ben zelf sinds de zomer lid van de groep/community en al met diverse mensen de baan in geweest. Echt een aanrader.
@Hammetje is een van de oprichters/beheerders, als je interesse hebt: stuur hem een DM voor een uitnodiging
Ik zal eens een dm sturen!
Op 'Stil'? Welneeeeeee.....ZieMaar! schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:09:
[...]
Laat me raden (ik ken dit concept namelijk van wielrennen): dat zijn groepen die je direct op stil moet zetten?
HahahaZieMaar! schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:09:
[...]
Laat me raden (ik ken dit concept namelijk van wielrennen): dat zijn groepen die je direct op stil moet zetten?
Tenzij je je omgeving gek wilt maken met alle notificaties: jazeker!
Leuk als je erbij komt, zie je daar!
Leuk te horen dat je enthousiast en lekker bezig bent. Is het misschien een oplossing voor je om je bij te schrijven bij andere flights van leden? Waar ik lid ben, is dat eigenlijk nooit een probleem. Dan is er altijd wel iemand bij die voor je wil marken.joopvossen schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:51:
Hallo allen,
Enkele weken geleden gestart met een reeks start 2 Golf.
Tijdens deze reeks konden we materiaal gebruiken van de club (SkyMax Ice Ix 5: i7, SW en putter), maar dat loopt nu dus bijna op zijn einde.
Ik zou graag verder doen en mezelf van het nodige materiaal te voorzien, zonder daar meteen een fortuin aan uit te geven.
Wat zijn de meningen over de vele starterssets die aanboden worden? (SkyMax Ice Ix 5, Spalding Tour 2, Wilson Pro Staff SGI, ...) Zijn er andere/betere alternatieven?
Tijdens deze reeks konden we materiaal gebruiken van de club (SkyMax Ice Ix 5: i7, SW en putter), maar dat loopt nu dus bijna op zijn einde.
Ik zou graag verder doen en mezelf van het nodige materiaal te voorzien, zonder daar meteen een fortuin aan uit te geven.
Wat zijn de meningen over de vele starterssets die aanboden worden? (SkyMax Ice Ix 5, Spalding Tour 2, Wilson Pro Staff SGI, ...) Zijn er andere/betere alternatieven?
Kijk nog even bij Decathlon. Prima spul en met tas niet duur half setje.Husterix schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:25:
Enkele weken geleden gestart met een reeks start 2 Golf.
@joopvossen
Ik wil best een keer met je meelopen op de Peelse Golf.
Die baan ligt een kleine 40 minuten bij mij vandaan en heb daar al vaker gespeeld.
Zal de komende tijd wel alleen weekenden.
DM me maar met een voorstel voor een dag, of join onze whatsapp community door Hammetje of Berndgeurts een bericht te sturen dan kunnen zij je toevoegen.
Daar hebben we ook een kanaal om makkelijk golfafspraken te maken.
Ik wil best een keer met je meelopen op de Peelse Golf.
Die baan ligt een kleine 40 minuten bij mij vandaan en heb daar al vaker gespeeld.
Zal de komende tijd wel alleen weekenden.
DM me maar met een voorstel voor een dag, of join onze whatsapp community door Hammetje of Berndgeurts een bericht te sturen dan kunnen zij je toevoegen.
Daar hebben we ook een kanaal om makkelijk golfafspraken te maken.