Het grote Golfsport topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 ... 36 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2024

DeX

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-05 22:13

Hammetje

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-05 10:12

Artbij

Afbeeldingslocatie: http://flameseeker.com/Golf/title1.jpg
Golf

Golf is een snel groeiende sport in Nederland, waarbij je een bal met zo min mogelijk aantal slagen van afslag tot in de hole dient te spelen vaak door middel van verschillende clubs. Deze simpele doel word al snel lastig gemaakt door de factoren die meespelen: Gras, water, zand, wind, type golfclub, baltype en natuurlijk de mentale en fysieke gesteldheid van de speler.

Een van de leuke eigenschappen van golf, is dat je meestal tegen de baan speelt. De baan stelt een eis aan de aantal slagen die je nodig moet hebben om deze hole uit te spelen. Dit noemen we een PAR (Professional Average Result). Je speelt dus eigenlijk tegen jezelf. Hierdoor is de sfeer in deze sport anders dan de head-to-head competetieve sporten.

GVB en Handicap

GVB is een Golfvaardigheid Bewijs, die je bij veel banen nodig hebt om te bewijzen dat je de doorgang van het spel en de gesteldheid van de baan niet aantast. Eigenlijk bewijst een GVB dat je recht kan slaan, de baan intact houd en de Golfreglement kent. Er is een ruime aanbod aan cursussen en boot-camps die je klaarstomen voor zo'n GVB examen.

Als je jezelf wil toetsen voor de praktijk moet je uitgaan dat je van 3 Holes met PAR 4 rating, 2x maximaal een 7 slaat en 1x maximaal een 8. Dus 22 slagen of minder over 3 PAR 4 holes. Klinkt simpel, maar bij zo'n examen komen er natuurlijk wel wat zenuwen naar boven.

Uiteraard word er niet van je verwacht dat je gelijk "Parretjes" of "birdies" (één slag onder PAR) gaat slaan als je net begint met golf. Je begint natuurlijk niet als Professional :P . Hiervoor hebben we een geweldige uitvinding bedacht: de Handicap! Als je begint met golf heb je een handicap van +36. Dit getal houd in dat je 36 slagen meer mag doen over een hele ronde golf met een totale PAR van 72(18 holes dus). Simpel omgerekend is dat dus 2 slagen boven PAR voor elke hole. Gebruik dit om je mentaal te richten op elke hole: Is het een PAR 3 hole? Maak er maar PAR 5 van!

Heb je je GVB? Dan kun je een officiele Handicap registreren, door een aantal ondertekende scorekaarten op te sturen. Je begint altijd met een Handicap van 36. Sla je beter dan je handicap, dan zakt deze langzaam. Hierdoor stijgt voor jezelf de drempel om te presteren. DMV handicaps kun je onderlinge competitie mogelijk maken. Als ik met mijn 36 Handicap tegen iemand speel met een Handicap van 4, dan kan ik alsnog winnen. Hij heeft namelijk maar 4 slagen die hij boven PAR mag doen, en ik heb er 36. Met een lagere score kan hij dus alsnog verliezen. Je Handicap zorgt voor balans tussen betere en minder betere spelers.
Klinkt leuk! Maar waar kun je het best beginnen?

Er zijn een heel aantal Openbare golfbanen, waar je zonder lidmaatschap of GVB een balletje kan slaan. Hieronder staat een lijst van een aantal bekende banen. Clinics zijn er voldoende, die je geleiden met de basics van het golfen. Er zijn beginnerscursussen van 5 lessen voor 50 euro die wel aan te raden zijn. Niet zeker of het leuk is? Ga eens op de driving range staan. Meestal kun je voor een paar euro een club huren en wat ballen weg slaan. Hiermee creeer je je eigen gevoel voor de sport, en kun je zien of je het leuk vind.

Links

Er is bijzonder veel te vertellen over golf! We werken er aan om deze TS uit te breiden met info. Tot die tijd geven we je wel wat handige links.

Beginners:

50 voor 5 - Privelessen zijn best prijzig. Als je net begint met deze mooie sport, kun je overwegen gebruik te maken vaan deze actie. Voor 50 euro heb je 5 golflessen die je een basis geven om verder mee te gaan. Zeker een aanrader als je interesse hebt in het oppakken van golf.

About Golf - Deze site moet het hebben van de video tutorials die je wat informatie kunnen geven over de beginnende aspecten van golf.

ANWB Golf - Deze site is niet bijzonder. Wat je hier MOET doen is klikken op "Go with the pro". Deze link geeft je vervolgens weer gratis toegang tot een hele vrachtlading aan video's met tips voor zowel beginner als gevorderden. TIP!

Budgetgolf

Golf kan best prijzig zijn. Het internet is dan weer een manier om het toch goedkoop te houden. Hierbij een aantal links om je portemonee een beetje te sparen.

BudgetGolf - Naam zegt het al. Deze site geeft je stapels tips voor banen, aanbiedingen en materiaal.

Ebay VS - Als de dollar laag is in het land waar Golf toch wel een van de meest popularie sporten is, kunnen we daar flink misbruik van maken. Golfsets via Ebay kopen scheelt! Zelfs met verzendkosten meegerekend. Maak kennis met clubs op "fitting days" en ga dan op Ebay bargainhunten.

Voor de visueel ingestelde:

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Topicstarter
De topic start van dit topic is gekopieerd van het vorige deel. Als je interesse hebt om deze aan te passen en / of te verbeteren, neem dan contact op met één van de topic starters of meld je bij één van de mods :).

[ Voor 92% gewijzigd door naitsoezn op 25-06-2016 11:48 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-05 14:31
Yes!! Handicap 54 is in de tas! Ik mag nu echt gaan golfen :D

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE218
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:32
SnowDude schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 12:05:
Yes!! Handicap 54 is in de tas! Ik mag nu echt gaan golfen :D
Gefeliciteerd, heel veel plezier op de echte banen! Dat wordt dus je clubs meenemen tijdens je fietstocht naar Limburg ;)

Vanavond zelf wezen oefenen en heerlijke ballen op de driving range geslagen en ook het spel rond en op de green liep prima.. Mooie avond terwijl ik dus niet eens een ronde heb gelopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
RHE218 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 23:56:
[...]

Gefeliciteerd, heel veel plezier op de echte banen! Dat wordt dus je clubs meenemen tijdens je fietstocht naar Limburg ;)
Ik kan mijn trolley nog wel achter die trailer hangen :+
Vanavond zelf wezen oefenen en heerlijke ballen op de driving range geslagen en ook het spel rond en op de green liep prima.. Mooie avond terwijl ik dus niet eens een ronde heb gelopen..
Ik weet uit eigen ervaring dat als ik heel lekker en veel heb geoefend op de driving range en bij de chipping/putting greens dat ik dan gewoon niet de baan in moet gaan, want dat verpest dan mij stemming.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE218
SnowDude schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 08:51:
[...]

[...]

Ik weet uit eigen ervaring dat als ik heel lekker en veel heb geoefend op de driving range en bij de chipping/putting greens dat ik dan gewoon niet de baan in moet gaan, want dat verpest dan mij stemming.
Ja dat bedoelde ik ook eigenlijk, ik ben de baan niet ingeweest, alles was op de oefenterreinen maar het liep gewoon lekker.. Wel prettig om te merken wat een beetje strucurele oefening doet met je vertrouwen en consistentie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Als je de baan in gaat moet je dat doen met reële verwachtingen, veel mensen kunnen dat niet en dat zorgt voor een slechte stemming inderdaad.

Trouwens, wat de range en trainen betreft, Probeer dat op de baan te laten lijken, ga dus naar een grasrange niet naar een matje bijvoorbeeld.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE218
artbij schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 12:05:

Trouwens, wat de range en trainen betreft, Probeer dat op de baan te laten lijken, ga dus naar een grasrange niet naar een matje bijvoorbeeld.
Heb je suggesties voor banen in de buurt van Rotterdam? Ik ken alleen oefenfaciliteiten met kunststof matten (goede en minder goede) op de drivingrange.. Pitching area is vaak wel van gras maar drivingrange van gras ben ik nog niet tegengekomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Weet ik zo niet, hier in de buurt hebben bijna alle banen ze, wat me wel opvalt, meestal zijn ze niet zo goed herkenbaar, vaak moet je ervoor naar de andere kant van de range bijvoorbeeld....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zie hier in de randstad veel driving ranges met alleen matjes hoor.
Ben gisteren ook weer lekker aan het spelen geweest, merk dat ik te weinig vanuit mijn benen indraai en dus teveel vanuit de armen.

Dat lukt vaak de eerste 4-5 holes goed te herstellen, en daarna verval ik in oud gedrag :X . Grmbl.
Mijn pro heeft me een drill gegeven waarbij ik in de swing mijn rechtervoet verzet zodat ik helemaal fysiek instap (hij gaat voor de linkervoet). Ziet er debiel uit maar werkt wel.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartvw
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:38
Ik heb een aantal weken geleden mijn baanpermissie verkregen voor golfclub kagerzoom in Warmond, alleen nu op zoek naar een iemand om een qualifing rondje te lopen.
Een 9-hole is hierbij voldoende toch?
Mocht iemand zich geroepen voelen om een beginner wegwijs te maken op de baan, en de baanetiquetten in de praktijk te brengen dan hou ik me aanbevolen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE218
Bartvw schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:04:
Ik heb een aantal weken geleden mijn baanpermissie verkregen voor golfclub kagerzoom in Warmond, alleen nu op zoek naar een iemand om een qualifing rondje te lopen.
Een 9-hole is hierbij voldoende toch?
Mocht iemand zich geroepen voelen om een beginner wegwijs te maken op de baan, en de baanetiquetten in de praktijk te brengen dan hou ik me aanbevolen ;)
Ik weet niet hoe het tegenwoordig geregeld is, maar moet je je Q voor een handicapregistratie niet met een pro lopen?
Goede kans dat er hier op het forum pro's aanwezig zijn (als ik sommige handicaps zie) maar wellicht is het handiger om met de golfpro die je les heeft gegeven je Q te lopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee hoor, het hoeft niet meer met een pro. Dat is tegenwoordig veel makkelijker dan vroeger.
Ik heb bart ook al een DMetje gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Boudewijn schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 18:27:
Nee hoor, het hoeft niet meer met een pro. Dat is tegenwoordig veel makkelijker dan vroeger.
Ik heb bart ook al een DMetje gestuurd.
Je eerste Q kan je inderdaad lopen met elke geregistreerde Handicap-54 speler. Mijn golf club gaf ook aan dat ze zelfs eigenlijk niet eens kunnen controleren of je marker wel echt bestaat en of hij wel h-54 is. Met andere woorden als je zelf de kaart ondertekend dan zouden ze dat ook niet kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-04 16:39
artbij schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 12:05:
Als je de baan in gaat moet je dat doen met reële verwachtingen, veel mensen kunnen dat niet en dat zorgt voor een slechte stemming inderdaad.

Over het algemeen hebben voornamelijk dure banen gras driving ranges... zeker in de randstad.

Joost Luiten traint veel op Seve (driving range in Rotterdam, woont hij vlakbij en heeft hij een vaste eigen "mat") maar eigenlijk is dat slecht voor z'n polsen geloof ik, matten zijn natuurlijk veel stroever en harder dan gras :)
Natuurlijk staat hij dag in dag uit te slaan, dus ik denk dat de gemiddelde golfer daar niet zo veel last van heeft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartvw
Afgelopen vrijdag ben ik dan eindelijk met Boudewijn de baan op gegaan (kleine baan Bentwoud) en dat ging boven verwachting goed!
Uiteraard hielp het goede weer hieraan mee!

Nogmaals bedankt Boudewijn, de handicap registratie komt eraan aldus ANWB-golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Bart, leuk dat je je HCP54 nu wel zo'n beetje binnen hebt. Geen probleem om even te helpen :).

Ik ben best wel weer lekker aan het spelen, maar ik merk dat afslaan nog steeds niet lekker werkt. Volgens mijn pro zit het in de release maar ik vermoed dat ik pas begin september kan lessen (agenda's, aan beide kanten).

Weet iemand waar ik zelf eens naar kan kijken als ik:

-Op de driving range lekker wegsla
- Door de baan ook lekker sla
- Bij de afslag de bal lijk te toppen, ook al is deze dan opgeteed. Ik trof van de week een balmark NA mijn tee aan, ik weet niet of dit altijd zo is.
- Als ik hem niet lekker raak gaat hij meestal naar rechtsvoor (hoek van 30 graden naar rechts), 20-30 meter, laag. De slag erna is vaak gewoon prima.

Ik ben al bezig geweest te zorgen dat de club en mijn duimen naar boven wijzen halverwege de backswing en halverwege de swing voorwaarts. Vervelend omdat ik best wel goed bezig ben maar dit er niet lekker uit krijg.

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 09-08-2016 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:30
Erg lastig te zeggen waar het precies aan kan liggen. Heb je niet een video van je swing?
Is het bij elke club dat je dit hebt, of is het vooral bij de langere clubs zoals je driver? Wat je als eerste drill zou kunnen proberen is iets onder je rechteroksel te stoppen, een tee, of een handdoek. Deze mag er pas uitvallen zodra je richting je finish gaat.

Succes!

• Bartvw
Vandaag mijn 2e rondje gelopen, dit keer op Delfland de blauwe lus.
Was wel goed warm, kregen onderweg zelfs nog een ijsje aangeboden van de golfbaan!

Score heb ik zo niet bij de hand, maar de tip van Boudewijn dat ik mijn hybride nog eens leuk ga vinden heb ik op deze baan zeker wat aan gehad!
Het meest vervelende is dat mijn echte slag stuk slechter is dan mijn oefenslagen, ik merk ook dat de slag voor het echie ineens mijn grip en swing veranderd.

Lijkt mij kwestie van gewoon meer oefenen en binnenkort weer een lesje volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZTeeVeR
  • Laatst online: 17:53
Oef, afgelopen zondag op de par 3/4 op Liemeer gelopen..was een regenfestijn was dat. Niet goed gescored, maar wel redelijk goed geslagen, slechts 1 bal getopped.

Maandag loop ik 9 op wilnis en de zaterdag daarop probeer ik de b lus op Spaarnwoude maar weer eens.

Dus hier is het seizoen ook weer begonnen!

Dell XPS L702X, Ci72620M, 6GB, Geforce GT 550M

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik ben inmiddels ook voor gaas. Heerlijk buiten zijn, het hoofd raakt leeg. Als beginner gaat er nog veel fout, maar het is leuk te zien het allemaal steeds wat beter gaat. Iedere keer verbeter je jezelf en dat geeft een heerlijk gevoel.

Vandaag mijn cheap ass chinese meuk vervangen met een fatsoenlijke set met veel korting. Volgens mij is dit wel de tijd voor aanbiedingen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:12
naitsoezn schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 11:47:
Deze simpele doel word al snel lastig gemaakt door de factoren die meespelen:
Dit wil je wellicht even aanpassen :)

OT: Ik vind het ontzettend leuk om te doen, maar heb niet de tijd over om m'n HC54 te halen. Ik loop graag par 3 baantjes als dat ervan komt.

Wat mij betreft is golfbaan Amsteldijk in Amstelveen een dikke aanrader. Prachtig terrein met heel veel oefengelegenheid waar je makkelijk een dagje zoet bent. De par 3 daar is ook leuk om te doen.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Malfunctions schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 14:47:
[...]

Dit wil je wellicht even aanpassen :)

OT: Ik vind het ontzettend leuk om te doen, maar heb niet de tijd over om m'n HC54 te halen. Ik loop graag par 3 baantjes als dat ervan komt.

Wat mij betreft is golfbaan Amsteldijk in Amstelveen een dikke aanrader. Prachtig terrein met heel veel oefengelegenheid waar je makkelijk een dagje zoet bent. De par 3 daar is ook leuk om te doen.
Zoveel tijd kost dat toch niet? Als je regelmatig een rondje loopt en een beetje balgevoel hebt dan komt dat toch wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:12
Roenie schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 15:14:
[...]
Zoveel tijd kost dat toch niet? Als je regelmatig een rondje loopt en een beetje balgevoel hebt dan komt dat toch wel goed?
Regelmatig is bij mij 2-3x per zomer. Daarnaast sport ik al 3x per week en is er binnenkort een kleine op komst.

Mijn vrij besteedbare vrije tijd is helaas wat gelimiteerd. ;)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je kunt beter lol hebben zonder blauwe pas dan heel gefrustreerd met rondlopen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:30
Golf kost gewoon veel tijd als je een beetje op niveau wil spelen. Ik ben momenteel in Spanje en heb een aantal prachtige banen gespeeld: PGA Catalunya, La Montanya, El Prat, Lumine. Zijn stuk voor stuk banen die voor een fanatieke golfer zeer interessant zijn. Het leuke van golf vind ik dat er overal ter wereld een baan op je licht te wachten waar je doorgaans in een fantastische omgeving je sport kan beoefenen!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 12:09

Floor-is

5.2

Golf is wel typisch een 'sport' die je veel moet oefenen, je handicap omlaag is geen gegeven. ;)

Ik speel nu zo'n 3,5 jaar weer echt actief en merk vooral de plateaus, zit nu al een half jaar zo tussen 6.5 en 7 met de handicap. Gisteren wel weer gemerkt dat die flink omlaag kan trouwens. Had in de ochtend een kleine chirurgische ingreep gehad met een berg medicijnen toe, daar had ik de eerste 9 holes serieus last van, stoned als een garnaal en stevige spierverslappers helpt niet :Y) Maar vanaf de 11e ging het dikke prima.
Resultaat : +13 over de eerste 10, level over de laatste 8, met drie birdies. Toch nog 85, geen idee van de stableford overigens, heb de kaart ook niet meegekregen.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Handicap 7 kan ik alleen maar van dromen. Maar ik zie gewoon de vorderingen en het wordt steeds leuker. Twee maal per week les en proberen iedere week een ronde te lopen. Par 3 uiteraard, rustig aan beginnen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Roenie op 19-09-2016 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Inmiddels weer even verder en nu op zoek naar een leuke golfclinic in Portugal in januari. Alleen in die maand is er toch nogal wat neerslag. Ik heb een aantal offertes binnen, maar het weer baart me wel een beetje zorgen.

Hoewel Portugal wel een erg gewilde golfbestemming is, ga ik liever voor wat meer zekerheid op droog weer. Iemand ideeën?

• SnowDude
Roenie schreef op woensdag 23 november 2016 @ 23:53:
Inmiddels weer even verder en nu op zoek naar een leuke golfclinic in Portugal in januari. Alleen in die maand is er toch nogal wat neerslag. Ik heb een aantal offertes binnen, maar het weer baart me wel een beetje zorgen.

Hoewel Portugal wel een erg gewilde golfbestemming is, ga ik liever voor wat meer zekerheid op droog weer. Iemand ideeën?
Is Turkije geen optie?

• Roenie
  • Niet online
Qua weer wel, maar daar wil ik eigenlijk niet heen. Bedankt voor de tip trouwens. Ik dacht misschien zijn er meer landen met een golfcultuur en goed weer. Miami is ook weer zo ver.

• SnowDude
Roenie schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:16:
[...]
Qua weer wel, maar daar wil ik eigenlijk niet heen. Bedankt voor de tip trouwens. Ik dacht misschien zijn er meer landen met een golfcultuur en goed weer. Miami is ook weer zo ver.
Ik zou ook uit principe niet naar Turkije gaan hoor, maar kwa weer is het in januari de beste optie in de buurt denk ik. Je hebt ook nog Marokko of iets verder weg een van de golfstaten (what's in a name :)). Nog iets verder weg heb je Zuid Afrika, Thailand of Curacao

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightBird
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 09:41

NightBird

DPC-Crew Coding
https://nl.leadingcourses...-de-golfe-de-sao-vicente/ is ook een prima alternatief :D

Serieuzer: https://nl.leadingcourses...rische-eilanden+tenerife/ of een van de andere Canarische Eilanden?

WatHoorJeWaar · Asobakken
Eerdere projecten: Leading Courses · Brandstof-zoeker.nl · Voertuig-zoeker.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Canarische Eilanden is inderdaad nog goed te doen, daar ga ik naar kijken... Kaapverdie is zeer interessant :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

De winter is er weer, geen goed nieuws als je de baan in wilt. Wel het moment van het jaar om eens flink aan de slag te gaan met de techniek :)

Aldus mannen (en vrouwen), wat is het plan deze winter? Blijven we binnen op de putting mat oefenen? Of juist nu lessen en werken aan het spel?

Ik speel in de wintermaanden een matchplay ladder competitie met de drie herenteams die onze club rijk is.
Elke woensdag is er gezamenlijke putting training, tevens met week winnaars.
Daarnaast zal ik zowel individueel als met m'n team les hebben; zoals het er naar uitziet 10 lessen met het team en ik wil er zelf eigenlijk ook nog wel 6-8 proberen bij te duwen. In de teamlessen gaan we aan bijna alle facetten van het spel werken, in de individuele lessen heb ik andere doelstellingen.
Vooral mijn korte werk mag sterker: putten, chippen en pitcher kan ik nog serieus op winnen.

Voor een handicap 6-7 speler is m'n korte spel helemaal ruk. Ik zit gemiddeld boven de 37 puts/ronde en laat ook met het chippen en pitchen zeker nog 2 slagen per ronde liggen. Zelfs als ik maar naar 1.9 puts/hole weet te gaan (nu 2.07) en één slag win op chippen/pitchen dan is dan 4 slagen per ronde!

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Ik zit nu in een verhuizing en mijn stokken zitten tijdelijk in een opslag. Normaal speel ik in de winter 2 keer per maand op een golf simulator, maar dat is meer voor de gezelligheid met wat vrienden dan dat ik daar het gevoel heb dat ik daar echt aan mijn techniek kan werken.

Ik moet nog steeds eens een goede putting mat aanschaffen voor thuis. Heeft iemand tips wat ik moet hebben en hoe ik daar het beste op kan trainen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Ik heb zelf deze gekocht, er is inmiddels ook een langere versie (5m).

Deze kan je combineren met bijvoorbeeld:
[list]• http://www.thepillgolf.com/ of http://www.putterwheel.com/ om te zien hoe je de bal raakt
https://www.pelzgolf.com/...lzLearningAids.aspx?aid=7
https://eyelinegolf.com/c...-mirror?variant=222746700
• Een touwtje dat je spant vanaf ruim achter de cup tot voorbij waar je staat
• Ik had bovendien een stuk aluminium van 2mm dik, 4cm breed en 100cm lang. Die vlak leggen en je rechte puts op oefenen, 5 ballen achter elkaar die er niet aan de zijkant afrollen is een goed begin. (Een plankje werkt ook, maar die 2mm dikte vond ik fijn. Ding is helaas verbogen nu :()

Maar vooral: heel veel doen! En een les zo nu en dan om bij te schaven :)

[ Voor 18% gewijzigd door Floor-is op 07-12-2016 12:25 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Uiteindelijk verder terecht gekomen: Curaçao :)

• Bartvw
Ik heb vanmiddag mijn handicap van 54 naar 48 gebracht door een lekker rondje te lopen op Delfland!
De mist viel hier wel mee en gezien er geen wind stond was het qua kou ook goed te doen.
Duidelijk is wel dat ik nog winst kan pakken op de verbeteren van de afslag, met het putten verlies ik gelukkig niet zoveel slagen!
Dat 2017 ook maar weer zon mooi golfjaar mag worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:14

BM

Moderator Spielerij
Bartvw schreef op donderdag 29 december 2016 @ 17:46:
Ik heb vanmiddag mijn handicap van 54 naar 48 gebracht door een lekker rondje te lopen op Delfland!
De mist viel hier wel mee en gezien er geen wind stond was het qua kou ook goed te doen.
Duidelijk is wel dat ik nog winst kan pakken op de verbeteren van de afslag, met het putten verlies ik gelukkig niet zoveel slagen!
Dat 2017 ook maar weer zon mooi golfjaar mag worden!
Delfland is zo'n beetje mijn 'thuisbaan'. Niet dat ik nu zo veel speel, maar afgelopen 2 weken (was vrij) daar 3x de par 3 gelopen. Leuk baantje. HCP 47 op dit moment, maar vooral op korte spel is nog heeeel veel te winnen. Lange werk lijkt momenteel wel redelijk te gaan :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:47

Jebus4life

BE User

Toevallig wat ervaren golfers hier die een beginner wat tips kunnen geven?
Natuurlijk hebben we daar ook google voor, maar toch :)

Ben heel recent beginnen spelen. Heb een starterspakket genomen bij een golfclub (3 maanden lidmaatschap; 11 uur les les in groepjes van 5), een beginners setje clubs gekocht (een halve set) en gaan!

Voel dat ik het langzaamaan in de vingers begin te krijgen, de stand en grip zitten in de basis behoorlijk goed naar mijn gevoel, maar grote problemen zijn de bal een beetje consequent rechtdoor slaan (maar ik begrijp dat dat niet abnormaal is) en vooral de bal de lucht in krijgen. Daar heb ik nog niet echt een antwoord op

(ook nog maar 2 lessen gehad, en ik probeer regelmatig langs de driving range te passeren om in te oefenen).

*Voorlopig heb ik enkel nog maar een ijzer 7 & putter gebruikt aangezien die 2 clubs gebruikt worden tijdens de lessen (mensen die nog niet willen investeren in clubs krijgen een ijzer 7 & putter ter beschikking van de club dus wordt alles daarmee gedaan). Best ook voorlopig daarmee houden? (weet niet of er veel verschil zit in het praktisch gebruik van verschillende clubs en dat ik riskeer verkeerde gewoontes aan te leren?), of kan het geen kwaad om bijvoorbeeld eens wat te oefenen met m'n hybrid 3 of een ijzer 5 bijvoorbeeld?

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mwa als je een 7i niet kunt slaan is een 5 lastiger.

Probeer rust en een goed tempo te hebben. (ik heb lang niet aan mijn tempo gewerkt en dat heeft dit jaar echt wel wat tijd les gekost...)
Goede grip en balpositie
Goed indraaien in je forward swing
Gewicht op je voorste been in je eindstand en voorover leunen (ipv achterover vallen).
En wees geen rambo-boer, hard slaan werkt niet.

Dat is een beetje de truc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartvw
De laatste tip is zeker het meeste waard, maar voor mij toch ook de moeilijkste!
Ontspannen swingen is inderdaad het toverwoord.

Zelf merk ik dat als ik wat chips heb geoefend mijn swing meer ontspannen is dan als ik een uur lang met mijn i7 blijf rammen.

Met dit weer wordt het overigens weer tijd om een rondje te lopen!
Wil binnenkort eigenlijk rondje tespelduyn doen (Noordwijkerhout) met de bollenvelden er omheen moet dat een mooi gezicht zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 15:34

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Hier ook een beginnende golfer, dat wil zeggen: speel nu zo'n 7-8 maanden en begin eerdaags aan stap 2. Zou wel sneller willen maar helaas niet zoveel vrije tijd momenteel, desalniettemin een erg leuk spel :)

Hoe dan ook, als reactie op bovenstaande: bij mij was het door de fairway slaan van de bal ook een drama. Ook veel toppers vooral, of afzwaaiers als je hem dan wel eens lekker raakte. Ik pakte al bijna niet meer de 4 of 5 uit de tas. In mijn geval was de houding wel goed, slagtechniek ook (na een kleine tweak) maar ik had mijn grip vooral laten verslonzen. Dat bleek tijdens een les die ik geboekt had. Hier de focus meer op gelegd, en het ging gelijk al een stuk constanter. Een aandachtspuntje dus. Ook met de 4 raak ik ze nu behoorlijk(er). Nog wel wat werk, maar er is weer hoop :)

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
In een golfswing gaat het om tempo en snelheid, niet om kracht.

OVergiens kun je als beginnen de 4 ijzer beter even in de garage laten. Is een stuk lastiger te slaan dan bijvoorbeeld een i6. Maar de afstandwinst is in het begin minimaal.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmyUt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 20:04
artbij schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:50:
Dit klopt niet helemaal, het gaat erom dat je kracht op de juiste manier weet toe te passen.

Je moet niet de bal hard slaan, maar je moet hard draaien met als gevolg dat je meer clubsnelheid ontwikkelt waar mee je de bal raakt ;)

Dus het gaat weldegelijk om kracht, alleen je moet wel het juiste concept toe passen.

[ Voor 9% gewijzigd door TimmyUt op 10-04-2017 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
TimmyUt schreef op maandag 10 april 2017 @ 12:01:
[...]

Dit klopt niet helemaal, het gaat erom dat je kracht op de juiste manier weet toe te passen.

Je moet niet de bal hard slaan, maar je moet hard draaien met als gevolg dat je meer clubsnelheid ontwikkelt waar mee je de bal raakt ;)

Dus het gaat weldegelijk om kracht, alleen je moet wel het juiste concept toe passen.
Het klopt wel helemaal :).

Niemand slaat tegen de bal. Je swingt er met een hoog tempo doorheen ;).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmyUt
artbij schreef op maandag 10 april 2017 @ 12:03:

Het klopt wel helemaal :).

Niemand slaat tegen de bal. Je swingt er met een hoog tempo doorheen ;).
En daar heb je kracht voor nodig. Het is niet voor niets dat alle tour spelers en long drivers allemaal in het kracht honk zitten om clubsnelheid te ontwikkelen.

Het concept van soepel swingen zonder kracht te zetten is niet juist.

Je zet weldegelijk kracht, en je probeert weldegelijk harder te slaan.

Maar geloof vooral mij niet, een van de betere youtube golf pros: https://www.youtube.com/watch?v=QBZlgqnGcEg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
TimmyUt schreef op maandag 10 april 2017 @ 12:14:
[...]

En daar heb je kracht voor nodig. Het is niet voor niets dat alle tour spelers en long drivers allemaal in het kracht honk zitten om clubsnelheid te ontwikkelen.

Het concept van soepel swingen zonder kracht te zetten is niet juist.

Je zet weldegelijk kracht, en je probeert weldegelijk harder te slaan.

Maar geloof vooral mij niet, een van de betere youtube golf pros: https://www.youtube.com/watch?v=QBZlgqnGcEg
Haha, Crossfield is geen echt goede pro. Wel een goed mediamannetje.

Dit is wel een goede pro: https://www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ.

[ Voor 12% gewijzigd door Artbij op 10-04-2017 12:18 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmyUt
Oh ja klopt die is inderdaad echt een stuk beter.. ;)

[ Voor 67% gewijzigd door TimmyUt op 10-04-2017 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
TimmyUt schreef op maandag 10 april 2017 @ 12:19:
Hahahaa, haal dan iig de youtube titel weg..
:>

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Jaja dat van die swing en draaiing is allemaal bekend en dat ging ook wel goed, ik gaf alleen aan als reactie dat het ook in 'simpele' dingen kan zitten zoals bij mij in de grip. Ik was wel iets verbaasd dat het zoveel verschil maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thumblex.
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-04 22:04
Hier een beginner die zich meldt. Ingeschreven voor een cursus van 20 uren, ga verder tussendoor zelf oefenen op de driving range en het chippen/putten.

Ben ook op zoek naar een set clubs om mee te beginnen, budget max 400EU. Bij de golfschool hadden ze een set van (ik geloof) Spalding voor 390euro, die ze konden laten fitten. Nu vraag ik me af hoe zinvol dit is? Mijn lengte is 1.93m, maar door relatief lange armen val ik denk ik wel in de 'reguliere' range van clublengte. Aanpassen van lofts en shaft flexibility lijkt me niet nodig, eerst maar eens leren consistent te kunnen spelen. Leraar gaf ook aan dat een dikkere grip handig zou kunnen zijn i.v.m. handgrootte. Op de driving range heb ik paar verschillende i7/i6's geprobeerd, er zat er ook een tussen met een dikkere grip wat toen prettiger aanvoelde.

Wat zouden jullie adviseren? Set van de golfschool en die laten fitten, of 2e hands? Ik ben ook regelmatig in de buurt van een Jumbo Golf, daar advies vragen? Ik zag dat ze daar een Wilson Prostaff set in de aanbieding hadden voor 400 EU, worden die dan ook aangepast op lengte/grip of is dat een standaard set? Een volledige fitting op basis van mijn swing lijkt me nu onzinnig, aangezien ik die nog niet heb ontwikkeld en ook alles behalve consistent is. Ik zoek een set waar ik de komende jaren wel mee vooruit kan, dus meer dan een seizoen. Om die reden wil ik de allergoedkoopste sets zoals Black Diamond overslaan, of is dat te kort door de bocht...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Fitten is onzin voor jou, of je moet echt iets heel afwijkends nodig hebben. Dan lijkt me sterk.

Ik zou tweedehands voor een setje kijken. Ijzers een wedge en een putten en je kunt aan de gang :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Hobbel eens een jumbo binnen en probeer de verschillen tussen dirtcheap black diamond en wilson:
http://www.jumbogolfwerel...1-2-set-steel-boxset.html
En laat je beetje wat aanpraten zonder iets te kopen ;)

Die goedkope hele sets zijn de ijzers meestal nog wel aardig (dus wilson/black diamond/bensayers) maar de houten/hybride/driver is echt brol.

Wat dat betreft zou ik zeggen... koop echt een leuke set ijzers zonder houten en koop die er later bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jup dat en een putter er eventueel bij en je bent de man. Geld uitgeven aan hout is gewoon zonde op dit niveau, vooral omdat wat je koopt gewoon zut is.

Ga eens proefslaan in zo'n afslagkooi bij de golfwinkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thumblex.
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-04 22:04
Bedankt voor de reacties, erg zinvol. Zojuist opgemeten, en aan de hand van lengte en afstand tussen vloer en pols kwam daar volgens de tabel een reguliere lengte uit. Standaard set zou dus prima moeten zijn, dikkere grips kan ik later nog laten monteren.

Iemand tips voor een specifieke set wat passend is in het budget? Mag ook tweedehands zijn. De meeste losse ijzer sets die ik zo snel zie zijn vaak 500+ euro, en dan moet ik nog een tas en putter kopen.

Zal ook zeker langs de jumbo gaan om te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Weet niet waar je woont?
Kijk eens hiernaar: http://www.golfstore.nl/tweedehands-golfclubs/
Ik heb ook ooit m'n set 2ehands bij elkaar gekocht, wel na wat jaartjes ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

thumblex. schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:35:
Bedankt voor de reacties, erg zinvol. Zojuist opgemeten, en aan de hand van lengte en afstand tussen vloer en pols kwam daar volgens de tabel een reguliere lengte uit. Standaard set zou dus prima moeten zijn, dikkere grips kan ik later nog laten monteren.

Iemand tips voor een specifieke set wat passend is in het budget? Mag ook tweedehands zijn. De meeste losse ijzer sets die ik zo snel zie zijn vaak 500+ euro, en dan moet ik nog een tas en putter kopen.

Zal ook zeker langs de jumbo gaan om te kijken.
Je kunt eventueel beginnen met een half setje, tas en putter. Als je nog niet weet of je het leuk vindt zou ik dat doen, kost niet heel veel. Vergeet ook je golfschoenen niet , kost ook nog een paar centen.
Daarna kun je een betere putter, betere tas en hout enzo kopen.

http://www.golfstore.nl/p...bs/wilson_fg_tour_ijzers/ is inderdaad een leuk setje, zeker omdat je er wat wedges bij krijgt. Nu nog niet super handig voor je, maar straks wel.

offtopic:
Ik ga binnenkort ook mijn ijzers wegdoen, callaway diablos. Prima voor beginners, met nieuwe grips. PM maar bij interesse.

Na wat fitten en testen ben ik er trouwens achter gekomen dat ik het lekkerste sla met Taylormade M2's. Nieuw ijzersetje betekent helaas ook nieuwe wedges omdat daar anders een raar gat valt. Nieuwe vokeys, heel vervelend. Eind van de maand maar eens de portemonnaie trekken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Wat doen jullie trouwens om jullie golfballen te personaliseren?
Bij ons op de club doen ze daar blijkbaar nogal "moeilijk" over dat dat zeer duidelijk moet zijn.

Maken jullie zelf met een stiftje ofzo een markering? Of kopen jullie gepersonaliseerde ballen online? En if so, aan wat voor prijzen moet ik dan zien te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Jebus4life schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:33:
Bij ons op de club doen ze daar blijkbaar nogal "moeilijk" over dat dat zeer duidelijk moet zijn.

Maken jullie zelf met een stiftje ofzo een markering? Of kopen jullie gepersonaliseerde ballen online? En if so, aan wat voor prijzen moet ik dan zien te denken?
Hoe bedoel je precies, zeer moeilijk?

Je moet zonder twijfel vast kunnen stellen dat het jouw bal is, dus melden bij de afslag: "Ik sla een pro v1 nr 3 met 2 rode puntjes" is voldoende.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik kalk er altijd met stift een grote R op (eerste letter voornaam). Kan het niet missen. Doe ik thuis al gewoon vooraf op een aantal ballen, dan hoef ik op de baan niet te klooien.

Dat klinkt dan misschien wat primitief, maar zelfs de pro's doen het vaak met een stiftje: http://www.golf.com/photo...ros-mark-their-golf-balls

[ Voor 18% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 02-05-2017 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Same here. Andere letter dan wel.

Verder meld ik bij wedstrijdjes altijd welke bal ik speel, bij voorkeur met het nummertje erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:54:
Ik kalk er altijd met stift een grote R op (eerste letter voornaam). Kan het niet missen. Doe ik thuis al gewoon vooraf op een aantal ballen, dan hoef ik op de baan niet te klooien.

Dat klinkt dan misschien wat primitief, maar zelfs de pro's doen het vaak met een stiftje: http://www.golf.com/photo...ros-mark-their-golf-balls
Veel zijn ook wel hetzelfde.

Zelf zet ik gewoon mijn initialen er groot op. Daarbij heb ik echt cheap ass ballen die niemand heeft (Cougar bij de Action, 5 euro voor 15 stuks) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Lol, ik heb ook niet al te dure, hoewel ik er ook niet meer zoveel kwijtraak trouwens. Ik koop wel steeds dezelfde, een beetje consistentie vind ik wel een prettig idee.

Vandaag eindelijk eens wat fatsoenlijk kunnen raken met mijn 4h, daar had ik nog wel wat moeite mee. Alles langer dan een 7i ging minder goed nog. Dat duidt erop dat mijn techniek langzaam maar zeker beter wordt. Afgelopen weekend ook voor het eerst een hole op exact par (3) gespeeld :)

Het is jammer dat ik er niet al te veel tijd voor heb, maar langzaamaan komen we wel ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

BeQuietAndDrive schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 20:51:
Lol, ik heb ook niet al te dure, hoewel ik er ook niet meer zoveel kwijtraak trouwens. Ik koop wel steeds dezelfde, een beetje consistentie vind ik wel een prettig idee.

Vandaag eindelijk eens wat fatsoenlijk kunnen raken met mijn 4h, daar had ik nog wel wat moeite mee. Alles langer dan een 7i ging minder goed nog. Dat duidt erop dat mijn techniek langzaam maar zeker beter wordt. Afgelopen weekend ook voor het eerst een hole op exact par (3) gespeeld :)

Het is jammer dat ik er niet al te veel tijd voor heb, maar langzaamaan komen we wel ergens.
Ik ken dat probleem; alles onder de 7i ligt moeilijk; al begin ik iets consistenter te slaan met m'n 5i en m'n 3h.
"probleem" is dat elke keer als ik m'n swing eindelijk een beetje in de vingers heb m'n instructeur zaken toevoegt/verandert waardoor alles weer heel onnatuurlijk aanvoelt (wat natuurlijk logisch is) en ik weer een beetje op de sukkel begin te gaan.

Momenteel moet ik letten op de versnelling in te zetten met m'n onderrug waardoor de swing versnelt; dat lukt eigenlijk vrij aardig (beter dan ik had verwacht, want de eerste keren moest ik extreem concentreren om het nog maar gewoon te doen zonder club in m'n handen) maar omdat ik nu iets/veel sneller draai is m'n timing met m'n polsen niet meer goed en maak ik die beweging te laat waardoor ik dus regelmatig hopeloos naar rechts sla omdat m'n clubblad nog helemaal open staat... Daar raak ik voorlopig nog niet volledig van verlost ^^

Maar ik maak wel razendsnel vorderingen naar m'n eigen mening; mijn ambitie is toch om m'n GVB van de zomer al te halen (maar ik moet eens horen naar de precieze voorwaarden, want als ik dat online zoek wijkt dat serieus af per club waar je speelt? In België weet ik iig dat er een theoretische proef is (daar verwacht ik geen enkel probleem) en een praktijkproef, maar die praktijkproef vind ik verschillende "varianten" van als ik wat opzoekwerk doe, alsook dat er soms 2 verschillende praktijkproeven zijn. Dit weekend eens informeren op de club wat bij ons de precieze doelstelling is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik lees er ook verschillende dingen over. Theorie moet je sowieso nog halen volgens mij, heb ik onlangs in elk geval nog gedaan. Praktijk, daar lees je de ene keer GVB, de andere keer handicap 54/voorheen GVB, wat zou impliceren dat GVB niet meer bestaat en nu handicap 54 is geworden. Volgens mij moet je sowieso een kwalificatiekaart lopen op minimaal 9 holes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Dat lijkt me ook het meest logische.

Dus eerst theorie (als jij die al gedaan hebt, hoe zit die structuur, aantal vragen + hoeveel heb je nodig om te slagen?) en dan praktijk.

Ik weet dat ik idd een handicap van 54 gekregen heb bij de start; dus volgens mij moet je in je praktijkexamen ook effectief die handicap spelen over 9 holes (dus 18 stableford punten halen) + tijdens je examen duidelijk de (etiquette)regels toepassen en met een vlot tempo spelen.

Dat zou mij iig een logisch examen lijken.

Zaterdag ga ik nog eens een rondje doen op onze 9holes baan (want zonder GVB mag ik dus niet op de 18holes baan) en hoop ik toch een punt of 9 te scoren. Dan ben ook +- halfverwege m'n starterstraject dus dat zou mooi uitkomen qua progressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Samen met iemand die HCP54/GVB heeft een voldoende Q ronde lopen en dat is het. Praktijkexamen bestaat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Zo'n 3 boven par op 9 holes is dan al voldoende volgens mij. Moet ik nog iets constanter voor worden, maar het komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

3 boven PAR per hole ja, dat is best goed te doen. Zeker als je wat ervaring op een baantje hebt.
Lekker spelen en er vanzelf aan toe komen is het beste, niet forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Leuk draadje. Ik golf nu bijna 3 jaar. Begin eindelijk een beetje het idee te krijgen dat ik er iets van kan. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Alsatian schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:35:
Leuk draadje. Ik golf nu bijna 3 jaar. Begin eindelijk een beetje het idee te krijgen dat ik er iets van kan. ;-)
Dat denk ik af en toe ook en dan sla ik weer eens 3 keer achter elkaar het water in :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ja ok, maar als je maar een beetje stabiel kunt spelen. Die pro's op de tour slaan ook nog steeds in de struiken, in het water enz. Dus dat de dag komt dat je nooit meer in het water slaat, die illusie heb ik sowieso niet. Maar totaal gezien over 18 holes is hun spel gewoon heel goed natuurlijk. En ook vanuit een hindernis maken ze vaak alsnog schadebeperkende slagen die ik niet zou kunnen nadoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
Jebus4life schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:33:
Mijn initialen erop. Stift in de tas om bij een eventuele verloren bal een nieuwe te markeren.
SnowDude schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:45:
Dat denk ik af en toe ook en dan sla ik weer eens 3 keer achter elkaar het water in :X
Haha, dat is hier inmiddels wel een beetje verleden tijd. Laatste tijd sta ik redelijk te spelen. Vanavond om kwart voor 8 weer 9 holes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Ach ik ben nu anderhalf jaar bezig en heb vorig jaar juli mijn GVB gehaald, ik sta nu op handicap 42. Mijn doel is om onder de 36 te gaan, hopelijk nog dit jaar, hoewel dat wel pittig zal zijn. Mijn grootste probleem is nog steeds mijn driver. Die durf ik nog niet echt veel te gebruiken in de baan. Ik stap meestal terug naar mijn W4 of mijn hybrid 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
Een driver heb je ook absoluut niet nodig. Ik heb tot handicap 30 geen houten in de tas gehad. Die zijn pas eind vorig jaar in de tas gekomen en de driver gebruik ik nu pas echt. Daar zit je winst niet bij handicap 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Na een paar kleine aanpassingen in m'n swing (vooral naar uitlijnen en de beweging in m'n rechterknie tijdens m'n backswing) ben ik stilaan comfortabel aan het worden met m'n hybrid 3 op de driving range. Paar mooie slagen van zo'n 160-170 meter gedaan de laatste dagen.

Consistentie is wel nog redelijk zoek, maar ik voel progressie in zowat alle aspecten in m'n spel.
Zaterdag weer een rondje op onze 9-holes baan spelen met de hoop om eindelijk wat minder ballen in het water of het bos te slaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Even een dubbelpost trouwens:

Mijn golfpro raadt me toch wel aan een driver te kopen (hij zal er zelf niets aan verdienen, buiten misschien een extra lesje techniek :p ) dus ik denk er toch over om dat advies ergens in de nabije toekomst op te volgen.

Enig advies hier naar materiaal toe (ik ga hem maandag de vraag ook eens stellen, maar dan heb ik al een idee)? Als ik google op een goede driver voor een beginner kom ik al snel richting een Taylormade M2 en dergelijke uit, wat al snel richting de 400€ gaat, toch een stevig bedrag voor 1 club naar mijn gevoel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou eerst proefslaan met diverse merken op een flightscope. Daarna bedenken of je echt aan een driver toe bent.

Ik sla eigenlijk nooit met een driver. Ben gisteren naar handicap 27.x gegaan trouwens :). Ik zet in op consistenter ijzerwerk en goede chips/pitches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Jebus4life schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 15:35:
Enig advies hier naar materiaal toe (ik ga hem maandag de vraag ook eens stellen, maar dan heb ik al een idee)? Als ik google op een goede driver voor een beginner kom ik al snel richting een Taylormade M2 en dergelijke uit, wat al snel richting de 400€ gaat, toch een stevig bedrag voor 1 club naar mijn gevoel...
Is het lenen van een driver, of anders een tweedehands driver een optie?

Mijn ervaring is dat fairway woods veel gevoeliger zijn wat betreft de positionering van het clubhoofd wanneer je de bal raakt (vanaf mat) dan drivers (vanaf tee).

Een driver is een ontzettend veilige stok, makkelijker om consistent-genoeg te krijgen (vanaf tee) dan fairway woods (vanuit baan). Het zijn wel leuke stokken om mee te spelen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth
  • Laatst online: 06-05 08:58

Maduth

Probeersel

Goedemorgen, voor het eerst dat ik dit topic zie en aangezien ik zelf een 'fanatieke' golfer ben, ga ik deze volgen natuurlijk. Momenteel heb ik een HCP 17,9 en wilde even inhaken op de driver vraag hierboven. Zelf heb ik tot en met 18 geen driver gehad en sloeg ik af met een Houten 5 van TaylorMade.

Pas vorig jaar heb ik besloten om een driver aan te schaffen. Natuurlijk is het wijsheid om verschillende drivers te proberen [winkel of op demo dagen] maar zeker ook om een fitter er naar te laten kijken. Mijn Callaway XR is officieel 45.75" maar in praktijk kwam deze boven de 46" uit. Na mijn fitting, is er meer dan een inch eraf gehaald en correct gespind . Dit heeft een enorme impact gecreëerd op mijn consistentie van het driven, ik heb veel meer fairway hits. Daarbij heb ik wel 20 meter moeten laten schieten dus nu zit ik op 210-230 per slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

So true. Je kunt beter consistent 210-230 slaan dan 230+ en een dikke kans dat je bal 10-20 meter de *!@$ in ligt ;). Ik zou het wel weten.

Vwb houten 5, ik zou gewoon een goede hybride kopen die je lekker slaat als een ijzer. Eventueel na fitting (wel een aanrader wmb). Haal je genoeg afstand mee. Je kunt veel meer halen uit je pitches, chips en putts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Ik heb vrijdag een lesje met m'n golfpro en die gaat een aantal drivers uit z'n collectie meebrengen om eens te kijken wat past. Dan zien we wel verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Jebus4life schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 19:28:
Ik heb vrijdag een lesje met m'n golfpro en die gaat een aantal drivers uit z'n collectie meebrengen om eens te kijken wat past. Dan zien we wel verder :)
Altijd leuk om nieuwe te proberen :)

Iemand hier trouwens als overstag naar 'single lenght' irons? Zoals Sterling of Cobra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik mag morgen mijn nieuwe clubs ophalen :D.

Heb een setje Taylormade M2's besteld na fitting. Vond zelf de Titleist AP1s de mooiste (vind Titleist gewoon mooi :> ) maar die liggen mijn swing totaal niet. Heb er ook meteen een 48gr wedge bij gescoord omdat de loft van mijn nieuwe clubs lager is dan van de huidige en ik anders een gat krijg.

Shiny shiny shiny :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Maduth schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 19:45:
[...]

Altijd leuk om nieuwe te proberen :)

Iemand hier trouwens als overstag naar 'single lenght' irons? Zoals Sterling of Cobra?
Lijkt me toch echt iets try before you buy te zijn als ik volgende artikel lees:

http://wishongolf.com/tec...bout-single-length-irons/

Ik ga ervanuit als een beginnende speler zoals mezelf zoiets gaat gebruiken dat er geen/weinig probleem is, maar als je al jaren speelt kan ik me voorstellen dat het enorm vreemd aanvoelt...
Boudewijn schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 20:10:
Ik mag morgen mijn nieuwe clubs ophalen :D.

Heb een setje Taylormade M2's besteld na fitting. Vond zelf de Titleist AP1s de mooiste (vind Titleist gewoon mooi :> ) maar die liggen mijn swing totaal niet. Heb er ook meteen een 48gr wedge bij gescoord omdat de loft van mijn nieuwe clubs lager is dan van de huidige en ik anders een gat krijg.

Shiny shiny shiny :*)
Ooh, vind dat echt heerlijk mooie clubs! Persoonlijk echt knapper dan die Titleists die je aangeeft, maar das personal taste natuurlijk.

Hoeveel ben je eraan kwijt als ik vragen mag?

[ Voor 36% gewijzigd door Jebus4life op 23-05-2017 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vind Taylormade een enorm adidas-merk, en dat spreekt mij minder aan. Wellicht omdat het wat opvallender kleuren gebruikt ed.
offtopic:
Ik ben me ervan bewust dat Titleist van Fila is. Wellicht werkt hun marketing beter op mij

Alternatief was een setje G-serie ijzers van Ping, die deden het op de Flightscope zelfs iets beter (consistenter) maar vond ik minder lekker slaan. Uiteindelijk heb ik met zo'n beetje alle grote merken geslagen,met diverse shafts.

Eindresultaat waren die M2's, 5 tm PW met XP95 S300 shafts (stiff dus), half inch verlengd, standaard lie. Prijs PM ik je wel even.
Omdat deze set meer geloft is dan mijn huidige set en ik een 50 graden wedge gebruik heb ik maar meteen een nieuwe 48-07 vokey mee besteld. Dag dag suffe callaway wedge >:) (ik heb 2 callaways en 2 vokeys nu in de tas, voorkeur is duidelijk)

[ Voor 20% gewijzigd door Boudewijn op 23-05-2017 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Boudewijn schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 21:49:
Dag dag suffe callaway wedge >:) (ik heb 2 callaways en 2 vokeys nu in de tas, voorkeur is duidelijk)
Wat zeg je nou toch :+ :

Zelf heb ik een Mack Daddy 50 graden en die bevalt me uitstekend. Zoveel zelfs, dat ik zit te denken om mijn nieuwe set exclusief een SW aan te schaffen en daarvoor een Mack Daddy 55 graden aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik had drie callaway x forged wedges, dat zijn er twee omdat ik er ooit een ben verloren. Merk dat ik equivalente vokeys lekkerder vind slaan. C'est ca. Heel persoonlijk :)

Daarbij is mijn lob wedge een inch verlegd en dat vind ik echt heel fijn ondanks dat de stok alsnog kort vastpak.

[ Voor 25% gewijzigd door Boudewijn op 24-05-2017 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_doorman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:01
Ik heb vorige maand ook mijn handicap behaald.
Wat zijn nou banen (in Nederland) waarop ik echt moet spelen!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catorce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-04 21:52
k_doorman schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 11:59:
Je komt niet zo snel op de Oude Negen, maar als je de kans krijgt zeker doen. Vriend van me is lid bij Noordwijk en heb daar eind vorig jaar mogen spelen, wow. Wat. Een. Baan.

Voor de rest: maak er een leuk uitje van, elke maand een nieuwe baan bezoeken en ondertussen lekker lokaal spelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

k_doorman schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 11:59:
Waar woon je ongeveer? Is ook handig om te weten. Het Rijk van ... [diversen opties] zijn meestal ook mooie banen om op te spelen. De top is gewoon moeilijk [en duur]. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_doorman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:01
Maduth schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 13:37:
[...]

Waar woon je ongeveer? Is ook handig om te weten. Het Rijk van ... [diversen opties] zijn meestal ook mooie banen om op te spelen. De top is gewoon moeilijk [en duur]. :'(
Omgeving Rotterdam. Ik wil (nog) geen greenfee van 80 euro betalen. Maar het is natuurlijk wel leuk om op een baan met het "wauw gevoel" te kunnen spelen!

[ Voor 35% gewijzigd door k_doorman op 24-05-2017 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:51

m0nk

16-09-2003 15.15

k_doorman schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 13:42:
[...]

Omgeving Rotterdam. Ik wil (nog) geen greenfee van 80 euro betalen. Maar het is natuurlijk wel leuk om op een baan met het "wauw gevoel" te kunnen spelen!
Goede en mooie baan is Bentwoud, niet al te ver van Rotterdam. Greenfee's zijn goed te betalen en ze hebben naast 36 holes ook een hele mooie PAR3 baan. Zeker aan te raden als je nog niet zo lang speelt. Wel veel water.

Burggolf Zoetermeer is ook een mooie baan om op te spelen en dan voornamelijk de gele lus. Hole 12 is onwijs leuk, dan sla je vanaf een plateau naar beneden. Veel begroeiing en hoogte verschil. Greenfee's zijn iets hoger dan Bentwoud. Wat lastiger als je met een hoge handicap speelt.

Delfland schipluiden speelden wij vroeger veel. Ook goed betaalbaar alleen sinds Bentwoud open is heeft deze onze voorkeur.

[ Voor 6% gewijzigd door m0nk op 24-05-2017 13:49 ]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
k_doorman schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 13:42:
[...]

Ik zou zeggen eat your heart out: https://nl.leadingcourses.com/

Bentwoud inderdaad mooi en goed geprijsd. Delfland is nu aan het renoveren dus darom is er altijd wel een lus voor half geld: 15 euro is niet veel voor negen holes op een echte baan. Niet qualifiying dan natuurlijk, maar heerlijk om een rondje te oefenen.

Vraag is ook wat je wilt. Een normale baan of een par 3 baan. Die laatste is ideaal om te oefenen zonder al te veel kwijt te zijn. Bentwoud heeft een hele mooie par 3/4 baan. Die op hitland is minder mooi maar wel gunstig geprijsd. Delfland heeft er ook een en die vind ik vergelijkbaar met Hitland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Bentwoud is wel aardig, alleen de par3/4 staat soms wel vol met onopgevoede mensen. Geen fore roepen, schreeuwen, pitchmarks niet herstellen, etc etc etc. Wel prima baantje verder.

Ik heb net mijn M2-ijzers binnen, die zijn echt zo veel kleiner dan die enorme callaway diablo edge dingen die ik had. Wow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Vanmorgen op m'n eentje rondje gaan lopen bij ons op de 9-holes baan.

M'n beste rondje tot nu toe. 12 puntjes Stableford; dus nog een paar puntjes erbij en m'n (club)handicap gaat voor het eerst omlaag :D

Bijna dag op dag 2 maanden geleden dat ik m'n eerste balletje geslagen heb; dus ben persoonlijk wel behoorlijk tevreden van de progressie. M'n afslag moet nog ietsje consistenter en als dat lukt ga ik met wat geluk volgende maand voor het eerst geknipt worden.
(de 9-holes heeft een aantal bijzonder smalle en (voor mij toch :p )vrij technische holes; dus een foute afslag is echt dodelijk)

Doel is dus nu voor eind juni voor het eerst naar beneden te gaan (al is het maar 1 puntje, met 53 is die vieze 54 tenminste weg :D ). Daarna is het misschien wat gevaarlijk om voorspellingen te doen. Maar zelf hoop ik stiekem om tegen het einde van het jaar richting 36 te gaan en een officiële handicap te krijgen. Maar dan ga ik een tandje moeten bijsteken vermoed ik ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 18:23:
Bentwoud is wel aardig, alleen de par3/4 staat soms wel vol met onopgevoede mensen. Geen fore roepen, schreeuwen, pitchmarks niet herstellen, etc etc etc. Wel prima baantje verder.

Ik heb net mijn M2-ijzers binnen, die zijn echt zo veel kleiner dan die enorme callaway diablo edge dingen die ik had. Wow.
Dat is een opvallend verschil. Ik denk dat Taylor Made dat consistent zo doet (zelfde verschil tussen Taylor Made Rocketbladez en Ping G15, allebei geclassificeerd als game improvement ijzers).

Merk je bij deze generatie ijzers ook een (groot) verschil in gevoel tussen de 7-8 doordat de opbouw van het clubhoofd veranderd? Het speelt allebei prima maar de lagere ijzers klinken beter :D

[ Voor 3% gewijzigd door ANdrode op 25-05-2017 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Pff...wat een dag om op kantoor te zitten, ik ruik het gras door het raam dat schreeuwt om een golfbal te mogen lanceren
Pagina: 1 2 ... 36 Laatste