Het grote Golfsport topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 36 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-05 18:22
Na 18 holes met hoogteverschillen ben ik toch redelijk wel op hoor. Als het niet fysiek is dan wel door het gebrek aan concentratie in de lange loop van 4 uur.

Als die pro's zelf de tas moeten gaan dragen elke dag 4 uur lang dan zijn de resultaten ineens heel wat anders denk ik. Maar goed, dat gaat over de tas dragen en niet over het slaan met de club.

Een beginner met handicap 54 slaat gemiddeld 3 keer meer dan iemand met een lage handicap. Voor beginners is het dan misschien nog wel een echte sport ;)

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
wodkabuikje schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 19:46:
Na 18 holes met hoogteverschillen ben ik toch redelijk wel op hoor. Als het niet fysiek is dan wel door het gebrek aan concentratie in de lange loop van 4 uur.

Als die pro's zelf de tas moeten gaan dragen elke dag 4 uur lang dan zijn de resultaten ineens heel wat anders denk ik. Maar goed, dat gaat over de tas dragen en niet over het slaan met de club.

Een beginner met handicap 54 slaat gemiddeld 3 keer meer dan iemand met een lage handicap. Voor beginners is het dan misschien nog wel een echte sport ;)
Profs spelen zonder problemen met een tasje mannen zijn echt fit tegenwoordig. Score lijdt daar echt niet onder.

Overigens maakt een hcp 54 speler, hoe kan het ook anders, ongeveer 54 slagen meer dan een scratch speler, merendeel putts en chips. De 2/3 extra dus. Extra vermoeidheid komt eerder door het zoeken dan door het slaan...

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Topicstarter
Sport, spel, whatever, die discussie is off-topic. Zolang de topic-titel het woord "Golfsport" gebruikt mag het in dit topic gewoon sport genoemd worden.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 23:25

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik speel nu krap een jaartje. Sport of geen sport, wat ik wel gemerkt heb is dat het, in algemene zin, mijn lichaamshouding heeft verbeterd. Je bent er ineens bewust mee bezig natuurlijk. Daarnaast loop ik nu toch met enige regelmaat 3 km tot 5 km, waar ik dat voorheen niet of minder vaak deed. Goede lichaamsbeweging dus.

Binnenkort maar eens de tijd vinden om mijn handicap te laten registreren.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

http://www.stichtingregistratiegolf.nl :)

(Ik zit zelf bij GCN, maar die is twee keer zo duur)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Nu online
*knip* Kappen nou.

[ Voor 90% gewijzigd door naitsoezn op 09-08-2017 16:08 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
artbij schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:41:
[...]
Hoeveel wedges neem je mee dan?
Ik speel niet vaak. Wel GVB met handicapregistratie. Maar geen representatieve handicap of goede eigen set (Taylor Made/Odyssey spul spul speelt beter dan oude sets).
En ik verspil slagen vooral bij puts of verpeste slag met driver. Niet bij approach, dus met oefenen veel te winnen :X

Putter
60
S, P t/m 5
rescue (…)
3W
Driver

Ik zou zelf voor 3 wedges kiezen en een lange ijzer erbij. S is optioneel.

Bij greenside bunkers pak ik in de praktijk vaak de 60. Fairway bunkers kom je met elke stok uit óf daar kan ik direct met een midden-ijzer spelen als ze hard en laag genoeg zijn. S is voor mij (door bounce) een gruwelijk vervelende stok buiten de bunkers.

• paraiso
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-05 18:09
Hallo,
Leuk om dit topic te hebben gevonden op tweakers.

Heb, door het lezen van dit topic, deze besteld: http://www.ebay.nl/itm/Ga...4caa4c:g:9wAAAOSwq1JZFXwl

Ben erg benieuwd, hopelijk kan ik hermee echt aan de handicap gaan werken.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-05 15:29

Floor-is

5.2

Ik mag dadelijk een wedstrijdje spelen. Het weer is niet echt prettig (grauw, hier en daar een druppel of wat en het waait), mijn spel is ook niet best. Maar hey, ik mag de wei weer in! :)

De houten5 gaat in de verkoop heb ik besloten; hij is echt dikke prima hoor, maar ik sla hem hoger en minder ver dan de crossover terwijl beide ongeveer net zo snel stoppen op de green. Daarmee past hij minder goed in mijn spel. :)
De driver blijft daardoor voorlopig in de tas, hoewel ik de afstand niet nodig heb is het ook niet zo dat ik zeg 'nou hoeft niet hoor'. Het is gewoon nog net lekkerder om een stok minder naar de green te hebben immers ;)
paraiso schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:57:
Hallo,
Leuk om dit topic te hebben gevonden op tweakers.

Heb, door het lezen van dit topic, deze besteld: http://www.ebay.nl/itm/Ga...4caa4c:g:9wAAAOSwq1JZFXwl

Ben erg benieuwd, hopelijk kan ik hermee echt aan de handicap gaan werken.
Dat is de versie zonder het kastje aan de riem, feitelijk koop je alleen de tags toch? (Waarom dan niet voor die 5-6 tientjes meer wel het kastje erbij zodat je je telefoon niet gebruiken hoeft; wat in wedstrijden immers niet mag ;))

[ Voor 35% gewijzigd door Floor-is op 10-08-2017 13:43 ]

Bericht hierboven

• wodkabuikje
Welkom ;)

Ik heb gisteren de vernieuwde versie binnen gekregen, de Game Golf Live.
Ga van het weekend ook eens goed testen :)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb mijn Game Live gisteren getest en het werkt best wel goed, maar je moet er wel echt constant aan denken :/ Ik ben uiteindelijk best wel wat slagen vergeten te taggen en kwam daardoor op 7 onder :+

( had in werkelijkheid 42 (+7).. een evenaring van m'n record van maandag :) ).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Floor-is

Floor-is

5.2

Glashelder schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 14:14:
Ik heb mijn Game Live gisteren getest en het werkt best wel goed, maar je moet er wel echt constant aan denken :/ Ik ben uiteindelijk best wel wat slagen vergeten te taggen en kwam daardoor op 7 onder :+

( had in werkelijkheid 42 (+7).. een evenaring van m'n record van maandag :) ).
Ja het moet wel onderdeel van je routine worden. Ik vergeet ook regelmatig te taggen moet ik bekennen..

Bericht hierboven

• wodkabuikje
Je hoeft niet elke keer op je telefoon te kijken toch?

In het begin alleen connecten met Bluetooth en de baan kiezen en starthole. Daarna gewoon steeds taggen en aan het einde van de ronde op "end round" klikken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Klopt ja. De telefoon is alleen even nodig om de ronde te starten en aan te geven welke baan je gaat lopen. Al lijkt zelfs dat laatste een beetje overbodig.. er zit immers een GPS in. Hij weet waar je bent :p

• paraiso
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-05 18:09
Heb deze versie gekocht om te zien of ik het wat vind, mocht ik er echt niks aan vinden kan die op de clubs van mijn vrouw of marktplaats.

Ga ik het echt geweldig vinden, dan komt de volledige versie en gaat voor deze versie hetzelfde gebeuren.

Vind ik het een klein beetje leuk hou ik ze op mijn setje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:46

Clush

Do as I say...

M'n eerste les zit er op. Viel me niks tegen. Stuk of 50 ballen geslagen en op het eind vlogen ze vrij constant in dezelfde richting over redelijk gelijke afstand.

In september beginnen de groepslessen voor handicap 54, ook maar voor ingeschreven. Als volgende week m'n stokken binnen zijn kan ik zoveel oefenen als ik wil, ben van plan het redelijk intensief op te pakken. Nu eerst maar eens afwachten wat m'n rug er morgen van te zeggen heeft.

... not as I do.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 20:00

BM

Moderator Spielerij
Ik zou je persoonlijk afraden om nu al gelijk veel te oefenen. De kans dat je straks in september van alles moet gaan afleren is behoorlijk groot. Mijn pro raadde het mij vorig jaar sterk af. Na een les of 5/6 kon dat wel, maar daarvoor liever niet. Maar goed, dat was zijn mening, wellicht zegt jouw pro wat anders :)

Zelf beetje weinig tijd gehad. Wel weer paar lesjes gehad, en waren hoop dingen die ik afgelopen jaar alweer verkeerd aangeleerd had. Nu alleen nog de tijd vinden om ook daadwerkelijk rondjes te gaan lopen.

Er waren hier toch ook mensen die wel eens bij delfland speelden toch? Wellicht eens afspreken?

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

BM schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 16:51:
Ik zou je persoonlijk afraden om nu al gelijk veel te oefenen. De kans dat je straks in september van alles moet gaan afleren is behoorlijk groot. Mijn pro raadde het mij vorig jaar sterk af. Na een les of 5/6 kon dat wel, maar daarvoor liever niet. Maar goed, dat was zijn mening, wellicht zegt jouw pro wat anders :)

Zelf beetje weinig tijd gehad. Wel weer paar lesjes gehad, en waren hoop dingen die ik afgelopen jaar alweer verkeerd aangeleerd had. Nu alleen nog de tijd vinden om ook daadwerkelijk rondjes te gaan lopen.

Er waren hier toch ook mensen die wel eens bij delfland speelden toch? Wellicht eens afspreken?
Delft is een tikkie ver weg voor mij (ik woon ruim boven Alkmaar) helaas :)

[ Voor 83% gewijzigd door Floor-is op 11-08-2017 17:42 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik woon in den haag en ik wil best een keer een rondje met je gaan spelen @BM . Geen probleem, PM me maar.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Delft is voor mij net zo ver weg als de baan van Floris dus ik wil ook wel mee doen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
Ik ben vanaf volgende week twee weken op vakantie, ik zal daarna een dm starten, thanks!

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-05 15:33

Maduth

Probeersel

Net terug van vakantie waar ik een keer heb mogen spelen van de vrouw :). Dat ging op zich best goed maar gisteren weer een keer in Nederland gespeeld en wat een ramp. Helaas is het ook niet een probleem maar een op een stapeling van 'problemen'. Maar goed, we gaan 'rustig' verder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
Gisteren de GameGolf Live voor het eerst getest. Wat een drama :)

Het kastje werkte goed hoor, daar niet van. Maar ik wilde gelijk voor de statistieken zo goed mogelijk slaan wat eigenlijk resulteerde in juist hele slechte slagen. Maar 33% fairway en de lengte.

Als je chipt met een 9 dan haalt het direct ook de gemiddelde afstand een stuk naar beneden. Daar is geen oplossing voor zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Nu online
wodkabuikje schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 08:50:
Gisteren de GameGolf Live voor het eerst getest. Wat een drama :)

Het kastje werkte goed hoor, daar niet van. Maar ik wilde gelijk voor de statistieken zo goed mogelijk slaan wat eigenlijk resulteerde in juist hele slechte slagen. Maar 33% fairway en de lengte.

Als je chipt met een 9 dan haalt het direct ook de gemiddelde afstand een stuk naar beneden. Daar is geen oplossing voor zeker?
Hier heel veel informatie over game golf. Voor de rest ook een leuk forum voor golfers trouwens, incl wedstrijden voor beginners en gevorderden.

Wat betreft chippen met 9, GG werkt niet met gemiddeldes, ze gebruiken de mediaan. Daarom maken mishits en chips minder uit. Je kunt ook nog een ster of rondje gebruiken als je wilt chippen, dan kun je ook nog stats over je chips uitfilteren.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
Gisteravond wat tijd vrijgemaakt om voor de vakantie toch nog wat te oefenen. 45 minuutjes driving range, en rondje over de par 3 in delfland gedaan. Was na de afgelopen 2 golflesjes wat afstand kwijt geraakt (ten gunste van een betere techniek), maar geloof dat die langzaamaan wel weer terug begint te komen. Op de range uiteindelijk heerlijke consistent kunnen slaan (best leuk als je een hele serie ballen praktisch op dezelfde vierkante meter terecht ziet komen).

Rondje par 3 ging ook niet slecht. 4 x 5 slagen, 3x 4 slagen en 2x netjes op par. Met mijn handicap een degelijke 22 punten.

Korte werk (focuspunt van de vorige les) is wel beter geworden, maar moet nog hoop gevoel vinden in de afstand, kwestie van oefenen. Enige wat er wel uit moet (of wat ik onder controle moet krijgen): in zo'n 30% van de lange slagen komt er een aardige fade in m'n slag. Paar keer gehad dat ik qua afstand best mooi uit kwam, maar wel een meter of 20 te ver naar rechts eindigde... Oh well... verbeterpuntje voor na de vakantie :)

Xbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-05 19:35

Jebus4life

BE User

Mijn lesje van vanmorgen heeft ook heel veel gefixt!

Mijn release ging heel moeizaam (ik had veel moeite m'n clubblad terug te sluiten).
Blijkbaar speel ik al vanaf dag 1 toch met een te zwakke grip (of ik heb die laten afzwakken, kan ook) . We hadden daar al eens naar gekeken maar m'n grip was al vrij sterk. Maar na wat detailwerk bleek dat mijn handen in rust (als ik in de golf positie ga staan zeg maar) naar binnen draaien, dus mijn grip was te zwak om die club (zonder forceren) terug te releasen. Nu is m'n grip blijkbaar wel echt sterk (voelt ook enorm oncomfortabel tbh) maar man, wat een verbetering :D

[ Voor 3% gewijzigd door Jebus4life op 15-08-2017 18:14 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
BM schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:34:
Rondje par 3 ging ook niet slecht. 4 x 5 slagen, 3x 4 slagen en 2x netjes op par. Met mijn handicap een degelijke 22 punten.

Korte werk (focuspunt van de vorige les) is wel beter geworden, maar moet nog hoop gevoel vinden in de afstand, kwestie van oefenen.
PAR3 lopen is inderdaad perfect om het spel onder de knie te krijgen en te oefenen op het korte werk. De afstanden die ik sloeg met de verschillende clubs waren in het begin ook heel afwisselend. Op den duur normaliseert dit en heb je een goede indicatie hoe ver je met de diverse clubs slaat.

Is dat Delfland wat? Zat er toevallig gisteren naar te kijken. Mijn zusje heeft een nieuwe vriend en die is blijkbaar golfprofessional :) (teach me master!). Ik was gisteren een beetje aan het zoeken naar banen in de omgeving Den Haag/Naaldwijk om eens voor te stellen om een rondje met die pro te lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
Jebus4life schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 18:13:

Mijn release ging heel moeizaam (ik had veel moeite m'n clubblad terug te sluiten).
Blijkbaar speel ik al vanaf dag 1 toch met een te zwakke grip (of ik heb die laten afzwakken, kan ook) . We hadden daar al eens naar gekeken maar m'n grip was al vrij sterk. Maar na wat detailwerk bleek dat mijn handen in rust (als ik in de golf positie ga staan zeg maar) naar binnen draaien, dus mijn grip was te zwak om die club (zonder forceren) terug te releasen. Nu is m'n grip blijkbaar wel echt sterk (voelt ook enorm oncomfortabel tbh) maar man, wat een verbetering :D
Ik snap eigenlijk nog steeds niet hoe het zit met de release :( De ene keer lees ik dat je je polsen vast moet houden. Dan lees ik weer dat de kracht uit je bovenbenen moet komen, etc. etc.

Dat grip probleem hebben veel mensen denk ik. Stiekem verander je de grip steeds iets. Ik kijk zelf helemaal niet meer hoe ik de club vastpak terwijl ik dat tijdens lessen wel deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

wodkabuikje schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 18:58:
[...]

Ik snap eigenlijk nog steeds niet hoe het zit met de release :( De ene keer lees ik dat je je polsen vast moet houden. Dan lees ik weer dat de kracht uit je bovenbenen moet komen, etc. etc.

Dat grip probleem hebben veel mensen denk ik. Stiekem verander je de grip steeds iets. Ik kijk zelf helemaal niet meer hoe ik de club vastpak terwijl ik dat tijdens lessen wel deed.
Ja, klopt inderdaad. Ik keek er ook niet echt meer naar (na m'n laatste aanpassing had ik het naar mijn gevoel makkelijk om die grip aan te nemen, dusja, dan doe je die moeite niet) maar nu zal het dus echt terug moeten.

Zondag wedstrijdje bij de beginners op de club. Dus met wat geluk slaag ik er deze keer wel in voor het eerst geknipt te worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
Die wedstrijdjes bij de beginners zijn leuk :) Zelf ook 3 keer aan meegedaan, was reuze gezellig.

Waren wel wedstrijdjes op de PAR3 baan, bij jou ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

wodkabuikje schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 20:05:
Die wedstrijdjes bij de beginners zijn leuk :) Zelf ook 3 keer aan meegedaan, was reuze gezellig.

Waren wel wedstrijdjes op de PAR3 baan, bij jou ook?
Op de 9-holes inderdaad (de losers mogen niet op de 18-holes :+ ); maar das een par 33 (6 par 4's & 3 par 3's).

Smerig baantje trouwens, erg smal, dus het is goed spelen of véél ballen zoeken in het bos... (een par 4 die versmalt naar zo'n 15 meter na +- 100 afstand; dus oftewel klaarleggen oftewel zorgen dat hij recht is. Idem met een hole waar het 100 meter lang zo'n 10-12 meter breed is met dik bos aan beide kanten. Een meter teveel naar links/rechts en je bent je bal kwijt.)

(ook wel een aantal makkelijkere holes natuurlijk :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
wodkabuikje schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 18:55:
[...]
Is dat Delfland wat? Zat er toevallig gisteren naar te kijken. Mijn zusje heeft een nieuwe vriend en die is blijkbaar golfprofessional :) (teach me master!). Ik was gisteren een beetje aan het zoeken naar banen in de omgeving Den Haag/Naaldwijk om eens voor te stellen om een rondje met die pro te lopen :)
Het is zo'n beetje mijn homecourse, en veel vergelijkingsmateriaal heb ik niet, maar ik vind het wel een leuk baantje. Ken de par 3 redelijk goed, en heb de rode lus een paar keer gelopen. Geel en blauw kan ik verder niet over oordelen. Voor mij nog meer dan genoeg uitdaging. Baan ligt er over algemeen best netjes bij (voor zover ik kan inschatten, zoals ik zei, weinig vergelijkingsmateriaal)

Xbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:29

m0nk

16-09-2003 15.15

Komend weekend 2x 18 holes spelen. Weekendje weg gepland met 2 vrienden.. Zal wel heeeeelemaal gaar zijn zondagavond.. :+

Spelen zaterdag eerst 2x9 op de baan van ons hotel en dan zondag 18 op een baan in de buurt.. Ben benieuwd..

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

m0nk schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 09:21:
Komend weekend 2x 18 holes spelen. Weekendje weg gepland met 2 vrienden.. Zal wel heeeeelemaal gaar zijn zondagavond.. :+

Spelen zaterdag eerst 2x9 op de baan van ons hotel en dan zondag 18 op een baan in de buurt.. Ben benieuwd..
Doen wij ook elk jaar, golfweekend _/-\o_

Vrijdagochtend rijden we naar Duitsland/België en spelen 18 holes. Op zaterdag spelen we dan 27 holes :+

Zondagochtend spelen we dan ook nog 18 holes maar dat gaat volgend jaar veranderen, iets teveel van het goede.

Veel plezier [welk hotel/baan?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

@Maduth Ik wilde eerst richting Duitsland, kreeg een tip van een zakelijke kennis maar die was helaas al vol geboekt. Gaan nu richting http://www.golfbaandelagemors.nl/ waar ook ons hotel is, daar spelen we 2x9 holes op zaterdag. Zondag spelen we er 18 op https://www.golfenophetrijk.nl/sybrook.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Voila, m'n theoretisch stuk van het GVB vandaag afgelegd. Hakken over de sloot met net de nodige 27/30 (maar I call bullshit, 1 vraag vind ik onterecht afgekeurd en een tweede vond ik écht niet in het regelboekje :D )

Zaterdag de 26e m'n praktijk, met wat geluk dus naar handicap 45 ^^
*9 holes eerste holes op onze 18-holes baan met als doelstelling 9 punten stableford met 2 strokes extra per hole

Maar als m'n swing gewoon draait (wat momenteel het geval is) verwacht ik weinig problemen.

(ik weet niet hoe dat in NL zit trouwens, maar in vlaanderen mogen de clubs zelf beslissen hoe ze die examens afnemen, ik hoor nogal vaak dat ze het bijna nergens serieus nemen (wantja iemand laten zakken riskeer je dat hij het opgeeft en ben je je lid kwijt, maar bij ons dus wel klaarblijkelijk serieus (vind ik op zich ook niet slecht))

[ Voor 8% gewijzigd door Jebus4life op 16-08-2017 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Op 9 holes moet je dan toch 18 stableford punten halen?

• wodkabuikje
De theorie was super simpel. Gewoon de plaatjes uit je hoofd leren :)

Praktijk was bij mij met de leraar en dat stelde eigenlijk niets voor. Slagen mochten opnieuw etc.
Maar ik was vooraf wel zenuwachtig maar dat was dus nergens voor nodig.

• Artbij
  • Nu online
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 09:03:
Op 9 holes moet je dan toch 18 stableford punten halen?
Met welke handicap? Met hcp 72 moet je dat hopelijk wel lukken....

Met gestrekt been.

• Artbij
  • Nu online
Jebus4life schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 19:57:
Voila, m'n theoretisch stuk van het GVB vandaag afgelegd. Hakken over de sloot met net de nodige 27/30 (maar I call bullshit, 1 vraag vind ik onterecht afgekeurd en een tweede vond ik écht niet in het regelboekje :D )

Zaterdag de 26e m'n praktijk, met wat geluk dus naar handicap 45 ^^
*9 holes eerste holes op onze 18-holes baan met als doelstelling 9 punten stableford met 2 strokes extra per hole

Maar als m'n swing gewoon draait (wat momenteel het geval is) verwacht ik weinig problemen.

(ik weet niet hoe dat in NL zit trouwens, maar in vlaanderen mogen de clubs zelf beslissen hoe ze die examens afnemen, ik hoor nogal vaak dat ze het bijna nergens serieus nemen (wantja iemand laten zakken riskeer je dat hij het opgeeft en ben je je lid kwijt, maar bij ons dus wel klaarblijkelijk serieus (vind ik op zich ook niet slecht))
In NL stelt het niet zoveel meer voor. Maar Nederland en Belgie is mbt golf sowieso niet te vergelijken. Nederland mag iedereen op de baan, in Belgie is het nog meer elite. Hoor verhalen van prijzen die mensen niet krijgen omdat ze geen das dragen op de prijsuitreiking bijvoorbeeld. Daarnaast zijn de lidmaatschaps en greenfee prijzen een stuk hogen in Belgie.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
artbij schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 10:38:
[...]

Met welke handicap? Met hcp 72 moet je dat hopelijk wel lukken....
Wat bedoeld word is dat je bij een 9-hole ronde 18 stableford punten moet halen om 'op 0 te spelen'. 18 punten is wat verwacht word als je precies volgens je handicap speelt. Meer dan 18 punten zou een handicapverbetering zijn, minder zou een verslechtering zijn.

Xbox

• Artbij
  • Nu online
BM schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 10:53:
[...]

Wat bedoeld word is dat je bij een 9-hole ronde 18 stableford punten moet halen om 'op 0 te spelen'. 18 punten is wat verwacht word als je precies volgens je handicap speelt. Meer dan 18 punten zou een handicapverbetering zijn, minder zou een verslechtering zijn.
Ik weet hoe het systeem werkt. Alleen dat je voor een gvb 18 punten moeten halen is vaag. Tenminste op hcp 10 of hcp 72 scheelt dat nogal wat. En je speelt pas op 0 als je level par speelt.

Met gestrekt been.

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

In dit voorbeeld gaat het om iemand die voor zijn eerste HCP registratie gaat. Dus 54 of - zoals zelf aangegeven- liefst 45. Volgens mij red je dat niet met 9 stableford punten op 9 holes.

[ Voor 3% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 17-08-2017 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De gvb telling voor je examen wordt gedaan met hcp 54 als basis. Je krijgt dus in principe (bij gemiddelde course rating ) 3 slagen per hole mee. Die hcp 54 wordt dan ook meteen je handicap vanaf dat moment.

Overigens vind ik het gvb ook vercowboyd in Nederland, mede onder druk van recessie maar ook door alle gvb in een weekend feestjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je kan ook andersom redeneren.. vroeger was het wel heel veel werk om een GVB te halen. Als ik die verhalen van vroeger zo hoor dan heb ik meer het idee dat men vroeger gewoon probeerde om het gepeupel buiten te houden :p

Zojuist reisje geboekt naar Curacao met 5 x greenfee voor Old Quarry :Y) Eind september gaat t gebeuren :Y)

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Boudewijn schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 17:35:
De gvb telling voor je examen wordt gedaan met hcp 54 als basis. Je krijgt dus in principe (bij gemiddelde course rating ) 3 slagen per hole mee. Die hcp 54 wordt dan ook meteen je handicap vanaf dat moment.

Overigens vind ik het gvb ook vercowboyd in Nederland, mede onder druk van recessie maar ook door alle gvb in een weekend feestjes.
Dat klopt. Maar volgens mij komt dat nog steeds niet overeen met 9 stableford punten op 9 holes.

Ik ga er eerdaags ook aan, wil die hcp registratie nu wel eens op orde hebben. Sommige banen mag je anders niet eens op spelen.

• Artbij
  • Nu online
Glashelder schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 18:26:
Je kan ook andersom redeneren.. vroeger was het wel heel veel werk om een GVB te halen. Als ik die verhalen van vroeger zo hoor dan heb ik meer het idee dat men vroeger gewoon probeerde om het gepeupel buiten te houden :p

Zojuist reisje geboekt naar Curacao met 5 x greenfee voor Old Quarry :Y) Eind september gaat t gebeuren :Y)
Vroeger was in dit geval ook beter. Er zitten veel goede tussen, maar een flight van 4 met een gezamenlijke handicap van 208 is wat veel van het goede.

Met gestrekt been.

• Artbij
  • Nu online
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 18:44:
[...]

Dat klopt. Maar volgens mij komt dat nog steeds niet overeen met 9 stableford punten op 9 holes.

Ik ga er eerdaags ook aan, wil die hcp registratie nu wel eens op orde hebben. Sommige banen mag je anders niet eens op spelen.
9 stableford is dus 4!!!! slagen boven par, per hole!

Wat doe je dan op de golfbaan, kan me niet voorstellen dat het dan lang leuk is.

Met gestrekt been.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat. Je dient in je buffer te scoren voor een 'nette score' wmb. Dat is dus 16-18 punten op 9 holes. Dus 2 punten per hole als principe, dus je persoonlijke par ( dat is gelijk aan die 2 punten).
Persoonlijke par op hcp 54 is 3 slagen per hole (54/18).

Sla je structureel gemiddeld slechter dan dat, dan loop je dus ook niet structureel 18pt. Dus speel je eigenlijk geen hcp 54.
Dat lijkt me niet leuk, maar komt wel vaak door mensen die met twee uur les een gvb kopen. Vroeger was niet perfect maar had je goede basis als je op 54 (of 36 ;)) werd afgezet.

En ja je hebt soms ook gewoon kutdagen.

• ANdrode
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 20:06:
Sla je structureel gemiddeld slechter dan dat, dan loop je dus ook niet structureel 18pt. Dus speel je eigenlijk geen hcp 54.
Dat lijkt me niet leuk, maar komt wel vaak door mensen die met twee uur les een gvb kopen. Vroeger was niet perfect maar had je goede basis als je op 54 (of 36 ;)) werd afgezet.

En ja je hebt soms ook gewoon kutdagen.
Ik hoor dat men vroeger veel stricter was voor golfers die een wit GVB wilden halen. Toen moet je echt het theorie-examen halen en de norm halen bij het praktijkexamen (handicap 36 voor handicap iirc). Maar als je bij een vereniging door de ballotage kwam en een aandeel wilde nemen was men soepel… Heel soepel :X

Tegenwoordig is het theorieexamen toepasbaarder gemaakt (plaatjes ipv tekst) én is het praktijkexamen makkelijker geworden (handicap 54). Daardoor kan iedereen het halen (golf is toegankelijker[/) maar zijn de normen wel vervaagd ten opzichte van vroeger

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ANdrode schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 20:43:
[...]

Ik hoor dat men vroeger veel stricter was voor golfers die een wit GVB wilden halen. Toen moet je echt het theorie-examen halen en de norm halen bij het praktijkexamen (handicap 36 voor handicap iirc).
HCP36 voor handicap. Maar daarvoor een theorie-examen, een etiquette-examen, een proeve van bekwaamheid (kan meneer 10 slagen rechtdoorslaan met tenminste 100meter ofzo) en een prakttijkexamen.
] Maar als je bij een vereniging door de ballotage kwam en een aandeel wilde nemen was men soepel… Heel soepel :X
Yup. Een vriendin van mijn ouders speelt bij de oude negen, minimaal hcp24 voor greenfee. Die slaat plaggen bij airshots en kan het gewoon niet. Heeft wel betaald.... en is dus wel gewoon welkom.
Tegenwoordig is het theorieexamen toepasbaarder gemaakt (plaatjes ipv tekst) én is het praktijkexamen makkelijker geworden (handicap 54). Daardoor kan iedereen het halen (golf is toegankelijker[/) maar zijn de normen wel vervaagd ten opzichte van vroeger
Ja, ik ben er eerlijk gezegd niet over uit of ik dat een goede ontwikkeling vind. Toegankelijker is niet erg, maar mensen weten echt niet meer wat ze van gekkigheid moeten doen soms. Een tussenvorm zou beter geweest zijn mijns inziens.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik moet eigenlijk zeggen dat ik weinig gekke dingen zie op de golfbaan en dan speel ik volgens mij op een van de drukste banen van het land (Spaarnwoude). De echte beginners beperken zich over het algemeen wel tot de par 3 baantjes. Op de grote banen zie ik zelden echt gepruts. Wat zien jullie dat ik niet zie dan? Het enige dat ik zie, is dat de golfbanen gewoon steeds drukker en drukker worden. En dat irriteert.. Vaak zit je je te irriteren aan een flight voor je terwijl die ook gewoon telkens moeten wachten op een flight daarvoor :+

Als beginner leg je ook geen 50/60 euro neer voor een rondje als je vervolgens 130 slagen nodig hebt :X

[ Voor 24% gewijzigd door Glashelder op 17-08-2017 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Afgelopen weekend heb ik op Bentwoud gelopen, voor de eerste keer. Ik was al gewaarschuwd voor de wind en deze was ook zeker aanwezig. Maar een goede golfer anticipeert hierop dus telkens een stokje meer of minder bij de approach :+

Eerste 8 holes liep ik best goed en dat besef kwam bij hole 9, en dus klapte ik in elkaar [mentaal]. Kon ik gelijk de volgende drie holes mooie hoge cijfers schrijven :( Gelukkig wist ik mezelf dit keer wel te herpakken en miste ik voor het eerst een eagle put [OK, wel van 8 meter maar toch :) ]. Uiteindelijk een zeer goede score weten te schrijven en weer onder de 18 HCP gedoken. Plus dat ik een beetje meer grip kreeg op me nieuwe ijzers dus al met al, vooruitgang gisteren!

Met andere woorden, het hele jaar lopen ploeteren met 0,0% vooruitgang :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
[b][message=52305229,noline]en miste ik voor het eerst een eagle put [OK, wel van 8 meter maar toch :) ].
Ik heb nog nooit een put voor Eagle gehad maar die ga ik zeker missen mocht het zo ver zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:35
Weet iemand hoe het zit om als Nederlander, met een handicap 44 (zeer beginnend!) in Belgie te golfen? Ik wil bijvoorbeeld in Puyenbroeck gaan golfen, maar ik lees overal dat je dan lid moet zijn van de Belgische golf federatie en ergens ingeschreven moet staan, echter wil ik natuurlijk niet 2x m'n handicap halen.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik meen dat pas vanaf hcp36 je handicap internationaal wordt erkend (de EGA handicap, https://nl.wikipedia.org/wiki/EGA_Handicap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Nu online
carpebios schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 18:15:
Weet iemand hoe het zit om als Nederlander, met een handicap 44 (zeer beginnend!) in Belgie te golfen? Ik wil bijvoorbeeld in Puyenbroeck gaan golfen, maar ik lees overal dat je dan lid moet zijn van de Belgische golf federatie en ergens ingeschreven moet staan, echter wil ik natuurlijk niet 2x m'n handicap halen.
Waar lees jij dat het in Belgie zo lastig is?

Puyenbroek is een van de gewoonste belgische banen. Staat op de website geen hcp eis? Met een nederlandse ngf pas kun je daar verwacht ik zonder problemen terecht.

Ik heb erg veel in België gespeeld en NGF pas voldeed altijd.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Nu online
Glashelder schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 22:00:
Ik moet eigenlijk zeggen dat ik weinig gekke dingen zie op de golfbaan en dan speel ik volgens mij op een van de drukste banen van het land (Spaarnwoude). De echte beginners beperken zich over het algemeen wel tot de par 3 baantjes. Op de grote banen zie ik zelden echt gepruts. Wat zien jullie dat ik niet zie dan? Het enige dat ik zie, is dat de golfbanen gewoon steeds drukker en drukker worden. En dat irriteert.. Vaak zit je je te irriteren aan een flight voor je terwijl die ook gewoon telkens moeten wachten op een flight daarvoor :+

Als beginner leg je ook geen 50/60 euro neer voor een rondje als je vervolgens 130 slagen nodig hebt :X
Ik zie heel veel gerotzooi. Ik ben zelf een erg snelle speler, samen met mijn maten doe ik gewoonlijk 3u over 18 holes. Dan loop je achterop veel flights. Heb een tijd bij Prise d'Eau gespeeld, daar was het echt schandalig, niet doorlaten ("want ik wordt ook niet doorgelaten" of "ik zat vorige keer achter een marshal en die liet niet eens door, dus waarom zou ik het doen") en de baan slopen (heel veel "hap en holes" green feeers in de herfst en winter.

Daarna lid geworden op een verenigingsbaan, wat een verademing. In een jaar van 2x per week een ronde maar eenmaal niet doorgelaten. Op de tee zien ze ons aankomen en dan wordt meteen gevraagd of je niet voor wilt gaan. In de baan ook netjes doorzwaaien als er gewacht moet worden etc.

Beginners worden op die baan begeleid en nieuwe leden ook, daarnaast kent iedereen elkaar en spreken ze elkaar aan op misdragingen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja dat is zoals het heurt. Op spaarnwoude zie je weinig mensen pitchmarks repareren of divots terugleggen. Of mensen die niet gepast erbij lopen... Idem dito voor de PAR3/4 op bentwoud, daar kom je ook allerlei knorrige types tegen.

Doorzwaaien gebeurt sowieso niet in mijn ervaring. Ik speel nu ook op een wat minder open baan (greenfee'ers zijn welkom, maar zie je minder) en dat is wel relaxter, alhoewel daar ook aso's rondlopen (hey ik ben 80 en ik speel hier al 10 jaar dus ik ga geen pitchmarks repareren...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
artbij schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 20:13:
[...]
Ik zie heel veel gerotzooi. Ik ben zelf een erg snelle speler, samen met mijn maten doe ik gewoonlijk 3u over 18 holes. Dan loop je achterop veel flights. Heb een tijd bij Prise d'Eau gespeeld, daar was het echt schandalig, niet doorlaten ("want ik wordt ook niet doorgelaten" of "ik zat vorige keer achter een marshal en die liet niet eens door, dus waarom zou ik het doen") en de baan slopen (heel veel "hap en holes" green feeers in de herfst en winter.
Ik mis dan vaak ook een stuk etiquette.

Ik vind het onbeleefd om uitgebreid een bal te gaan zoeken als je geen wedstrijd speelt. En als je niet snel speelt dan kan je in mijn ogen in ieder geval op tijd voorbereiden voor een slag en vooral doorlopen na elke slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Nu online
ANdrode schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 22:22:
[...]

Ik mis dan vaak ook een stuk etiquette.

Ik vind het onbeleefd om uitgebreid een bal te gaan zoeken als je geen wedstrijd speelt. En als je niet snel speelt dan kan je in mijn ogen in ieder geval op tijd voorbereiden voor een slag en vooral doorlopen na elke slag.
Bal zoeken mag altijd, ook niet in een wedstrijd. Als je de mensen achter je maar doorzwaait.

Veel nieuwe spelers krijgen dat niet goed aangeleert, daar is geen tijd voor. Belangrijk is voorbereiden terwijl iemand anders slaat, kar op een goede plek neerzetten, score schrijven op de volgend tee. Heel simpel, maar sommige mensen hebben het nooit geleerd, of zullen het nooit leren.

Nog een mooi voorbeeld van Prise d'Eau. Het is druk in de baan en we moeten wachten op een par 3, zie een dame een bal uit de bunker slaan en niet harken. Toen ik op de green van de par 3 was stond die dame nog op de tee van de volgende hole. Ik ben er naar toe gelopen om te vragen of ze nog even wilde harken. Zegt ze met een stalen gezicht dat ze niet in de bunker lag 8)7 . Haar man die naast haar stond te bellen |:( rende me snel voorbij om te gaan harken. Kreeg wel medelijden met die man, met zo'n vrouw moeten leven....

[ Voor 45% gewijzigd door Artbij op 21-08-2017 22:55 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
artbij schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 22:50:
[...]
Bal zoeken mag altijd, ook niet in een wedstrijd. Als je de mensen achter je maar doorzwaait.
Als je doorzwaait dan maakt het inderdaad niets uit als je uitgebreid/de tijd gaat zoeken. Maar daar ging ik uit automatisme niet vanuit :+
Veel nieuwe spelers krijgen dat niet goed aangeleert, daar is geen tijd voor. Belangrijk is voorbereiden terwijl iemand anders slaat, kar op een goede plek neerzetten, score schrijven op de volgend tee. Heel simpel, maar sommige mensen hebben het nooit geleerd, of zullen het nooit leren.
En wat ik aangeleerd kreeg (baan op de heide, in seizoen nogal vervelende rough): Wanneer je twijfelt of je de bal gaat vinden een provisionele bal spelen.

Dan kan je in ieder geval een score voor een hole noteren. Zoeken en daarna teruglopen om opnieuw af te slaan haalt het tempo er behoorlijk uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Om even aan te sluiten om de discussie, op golf.nl een stuk over 'Get Ready Golf'.

https://www.golf.nl/nieuw...6-slow-play-en-ready-golf
Hier volgen een paar voorbeelden van ready golf-adviezen (bekijk verderop ook een video):

1. Niet de speler die de eer heeft slaat als eerste af, maar de speler die als eerste klaar is om te slaan.
2. Als er in de verte nog een flight staat kunnen golfers die minder ver slaan alvast afslaan, daarna pas de longhitters.
3. Eerst je eigen bal slaan als je medespeler verderop naar een bal moet zoeken, dan pas helpen zoeken als dat nog nodig is.
4. Putten als je medespeler nog bezig is met het aanharken van een greenside bunker, ook al ligt de bal van je medepeler nog verder weg van de hole dan jouw bal.
5. Bij een korte putt meteen uitholen en niet eerst weer de bal marken en wachten totdat de medespeler heeft geputt.
Wij zelf gaan ook steeds meer zo spelen, al is het maar om zelf wat sneller klaar te zijn.
Het betekent soms een uur minder over 18 holes.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Zo spelen wij al vanaf het begin. Degene die als eerst klaar is begint. Lopen direct naar onze eigen bal om deze te slaan etc.

Afgelopen zondag zaten we achter een flight van 4 waarvan 1 iemand in een buggy zat. Ballen uitgebreid zoeken met z'n 4en, met z'n allen naar 1 bal lopen.. En de leeftijd van die mensen hielp ook niet mee..
Achter ons stroopte alles op en op een gegeven moment zaten we met 3 flights te wachten. Toen heb ik maar even de receptie gebeld om de marshal langs te laten komen. Dat groepje heeft toen 4 flights voor laten gaan.. En dat was pas bij hole 6 van de 18.. :P

Zaterdag speelden we in delden 2x9 holes. Zaten we ook achter een wat langzamere flight. De eerste 9 speelden we in 2 uur en 15 min.. De tweede ronde hadden we niemand voor ons en speelden we deze in iets meer dan anderhalf uur..

Wel mijn eerste birdie geslagen op een vrij lastige PAR4! Dus mijn weekend was goed!

[ Voor 6% gewijzigd door m0nk op 22-08-2017 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Goed; ik heb overigens m'n GVB gehaald (maar wou daar geen post van maken dus ik geef het terloops mee :p ) maar ik heb nog een technische vraag.

Over de release van de club; zoals ik al aangehaald heb, heb ik nogal het probleem van het niet (voldoende) sluiten van het clubblad waardoor ik redelijk vaak push. Nu ben ik wat info aan het opzoeken geweest en wat oefeningen aan het doen geweest en ik zit nu met het volgende. Hebben jullie een "leading" hand om de release te maken?

Ik heb het gevoel dat als ik het met rechts doe (wat ik altijd doe/deed) dat ik dus vaak een open clubblad heb, nu heb op de range het omgekeerde gedaan en m'n release met links gedaan (en rechts was just along for the ride zeg maar); dan voel ik de release veel duidelijker, maar dan is m'n clubblad vaak enorm gesloten (maar goed, dat kan gewoon wat oefenen zijn, ik heb misschien 10 ballen zo geslagen).

Is daar een juiste manier voor? Or is dat iets wat mensen gewoon doen wat juist voelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Nu online
Jebus4life schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 22:17:
Goed; ik heb overigens m'n GVB gehaald (maar wou daar geen post van maken dus ik geef het terloops mee :p ) maar ik heb nog een technische vraag.

Over de release van de club; zoals ik al aangehaald heb, heb ik nogal het probleem van het niet (voldoende) sluiten van het clubblad waardoor ik redelijk vaak push. Nu ben ik wat info aan het opzoeken geweest en wat oefeningen aan het doen geweest en ik zit nu met het volgende. Hebben jullie een "leading" hand om de release te maken?

Ik heb het gevoel dat als ik het met rechts doe (wat ik altijd doe/deed) dat ik dus vaak een open clubblad heb, nu heb op de range het omgekeerde gedaan en m'n release met links gedaan (en rechts was just along for the ride zeg maar); dan voel ik de release veel duidelijker, maar dan is m'n clubblad vaak enorm gesloten (maar goed, dat kan gewoon wat oefenen zijn, ik heb misschien 10 ballen zo geslagen).

Is daar een juiste manier voor? Or is dat iets wat mensen gewoon doen wat juist voelt?
Als je rechts golft is links je leading hand.

Overigens als je een push slaat is je clubface evenwijdig aan je swingbaan. Dus zit het probleem eerder in je swingbaan dan in je clubface en je handen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou even een lesje nemen, je loopt nu het risico dat je een foutje in je swing compenseert door er een andere fout aan toe te voegen. Dat lijkt even te werken, maar je leert je 2 foute dingen aan... die je vroeg of laat enorm op gaan breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Nu online
Sowieso als je begint (en daarna eigenlijk ook) elke 2 a 3 weken half uurtje les. Dat is genoeg tijd om iets nieuws aan te pakken en om je training na je vorige les te evalueren.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat, en ik plan om elke x uur aan les af te wisselen met x*2 uur aan ervaring/spel. Daar leer je wmb het meeste van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zat net even dit filmpje met instructie te kijken:
https://www.golf.nl/nieuw...09-de-vries-en-de-vries-3
Je ziet dat ze daar chippen met een lobwedge maar als je die laag wil houden je de balpositie naar de rechtervoet verplaatst. Dat is prima en werkt denk ik wel.

Alleen waarom zou je dat doen in plaats van een stok met minder loft pakken? Ik snap waarom je minder/lagere vlucht en meer rol wil (of juist niet) maar voor mijn gevoel varieer je dat het makkelijkst door bijv een ijzertje te pakken ipv een lobwedge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
Alsatian schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 14:48:
Pas geleden een nieuw setje ijzers gekocht. Callaway Steelhead XR 5 - PW en een cleveland rtx-3 56/11. Waarschijnlijk komt daar binnenkort een 50 graden wedge bij.
De 50 graden is er inmiddels ook.
Hier de plaatjes.
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2qmq6fn.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.golfalot.com/Portals/0/images/56%20standard%20satin%20money_300x300.jpg?v2
BeQuietAndDrive schreef op maandag 3 juli 2017 @ 10:14:En hoe zijn de ervaringen hiermee? De recensies van de Steelhead XR zijn goed te noemen.
Lang, goed te slaan maar wel met gevoel. Lang is ijzer 7 van 165/170 meter. De loft van de ijzer 7 is dan ook 30 graden, wat normaal een ijzer 6 is. De pitchingwedge is 44 graden. Ik heb dus een 44 graden pw, 50 graden gw en 56 graden sw.

[ Voor 62% gewijzigd door Alsatian op 05-09-2017 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAM1979
  • Laatst online: 21-03 10:24
Afgelopen vrijdag voor het eerst de 1e 9 holes gelopen van de grote baan bij De Golfhorst. Heel veel plezier gehad, erg leuk zijn met name de hoogteverschillen (mooi uitzicht bovenop de berg = oude vuilnisbelt ;) ). Eigenlijk veel leuker dan spelen op de kleine par3 baan!

Het ging uiteindelijk ook niet heel erg slecht, enkele misslagen en korte puts gemist, uiteindelijk een score van 17 punten behaald.

• wodkabuikje
Ik was bijna gisteren naar de Golfhorst gegaan. Vind het ook een leuke baan met die hoogteverschillen maar toch gekozen voor een nieuwe baan.

Afgelopen maandag de Maastrichtse gespeeld - was wel ok, niet echt spannend.
Dinsdag De Zuid Limburgse Golf & Country Club Wittem - de mooiste club waar ik tot nu toe heb gespeeld!
Woensdag Het Woold in Asten-Heusden. Zeer vriendelijk ontvangst en wel een leuke baan. Maar ik had de baan van Wittem nog in mijn hoofd en daar kunnen maar weinig clubs aan tippen denk ik.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Alsatian schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:49:
[...]

De 50 graden is er inmiddels ook.
Hier de plaatjes.
[afbeelding][afbeelding]

[...]

Lang, goed te slaan maar wel met gevoel. Lang is ijzer 7 van 165/170 meter. De loft van de ijzer 7 is dan ook 30 graden, wat normaal een ijzer 6 is. De pitchingwedge is 44 graden. Ik heb dus een 44 graden pw, 50 graden gw en 56 graden sw.
Waarom zijn die graden eigenlijk niet gestandaardiseerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Nu online
Roenie schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:07:
[...]
Waarom zijn die graden eigenlijk niet gestandaardiseerd?
Omdat die "standaard" niet voor alle spelers goed uit zou komen.

Die 30 graden ijzer 7 komt er vooral door commercie. Je moet met je nieuwe set natuurlijk wel verder slaan dan de oude.

Met gestrekt been.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat dus ja. Je ziet clubs telkens meer gedeloft worden. Ben Hogan geeft op zijn Ft. Worth ijzers gewoon de loft in graden aan. Dat werkt best goed, en je kunt er ook niet meer mee gefopt worden.

https://benhogangolf.com/pages/ft-worth-irons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 13:41
Wist helemaal niet dat we hier ook een golftopic hadden!
Een jaar of 6 geleden heb ik mijn HCP54 (toen nog GVB) gehaald. Tussendoor eigenlijk nooit meer echt opgepakt, maar deze zomer wel. Heb een aantal vrienden flink enthousiast weten te maken en ben het gelukkig zelf nog niet verleerd.

Het enige waar ik tegenaan loop is dat die vrienden nog niet hun HCP54 hebben. Dat betekent dus dat we eigenlijk altijd naar een openbare baan (Spaarnwoude) gaan. En dat ik niet met een van hun samen een scorekaart kan lopen.

Daarom de vraag of er misschien mensen zijn hier die het leuk vinden om dat een keer te doen? Ik kom zelf uit de regio Amsterdam.

• Alsatian
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 7 september 2017 @ 17:47:
Dat dus ja. Je ziet clubs telkens meer gedeloft worden. Ben Hogan geeft op zijn Ft. Worth ijzers gewoon de loft in graden aan. Dat werkt best goed, en je kunt er ook niet meer mee gefopt worden.

https://benhogangolf.com/pages/ft-worth-irons
Ach, wat is gefopt. Als het voor je werkt, dan is het prima. Wat maakt het uit hoeveel graden een club is?

Tegenwoordig heeft elk merk ongeveer 3 type ijzers als basis. Vergevingsgezind, deels vergevingsgezind en nauwelijks vergevingsgezind.

Generaliserend gezegd is dat laatste type voor de pro's en de spelers met een goede consistente swing (lage handicappers), het tweede type voor de midhandicappers (hcp 20 en lager) en het eerste type voor de hogere handicappers. Vaak hebben de ijzers van het eerste en tweede type een lagere loft dan het derde type. En dan het eerste nog lager dan het tweede.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

brainovic schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:16:
Wist helemaal niet dat we hier ook een golftopic hadden!
Daarom de vraag of er misschien mensen zijn hier die het leuk vinden om dat een keer te doen? Ik kom zelf uit de regio Amsterdam.
Altijd leuk. Toevallig loop ik zelf elke week op Spaarnwoude :p

• Maduth

Maduth

Probeersel

Iemand KLM open aan het volgen [zover het kan]? Joost gaat niet zo goed :S

• Artbij
  • Nu online
Maduth schreef op donderdag 14 september 2017 @ 16:11:
Iemand KLM open aan het volgen [zover het kan]? Joost gaat niet zo goed :S
Zover het kan? Het is toch gratis te zien voor iedereen op ziggo sport?

Met gestrekt been.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het was wel te verwachten dat Joost weer niet zo top zou spelen. Hij is al niet in beste doen en dan moet het ook nog eens in deze omstandigheden.

Ach ja, morgen ter plekke maar even gaan bekijken. Gaan er nog meer mensen morgen naar Spijk?

• Maduth

Maduth

Probeersel

artbij schreef op donderdag 14 september 2017 @ 17:08:
[...]

Zover het kan? Het is toch gratis te zien voor iedereen op ziggo sport?
Maar sommige werken overdag :o

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Precies, en 's avonds is er niets op. Ik heb er nog geen minuut van kunnen kijken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Gisteren kon ik de laatste holes even kijken en ik vond het best spannend. Mooie afsluiting en helaas dat Aphibarnrat zijn aanval op de 18de in het water zag belanden, anders was het nog echt heel spannend geworden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
Toevallig iemand hier die zin heeft om morgen(middag) een rondje te lopen ergens rondom... Rotterdam (straal 50km). Met een volslagen amateur, dat is dan wel de catch :+

Xbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik kan morgen helaas niet omdat ik mudmasters ga doen, maar volgend weekend zou prima kunnen rond den haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Dit weekend heerlijk kunnen profiteren van (vermoedelijk) het laatste zomerse weekend van het jaar.
Gisteren zelfs m'n beste rondje tot dusver gelopen op onze 9-holesbaan. 5 bogeys de eerste 6 holes (2 keer een maakbare par put gemist helaas). De andere 4 echt dramatisch weliswaar

(hole 4 m'n put voor double bogey gemist en uiteindelijk zelfs helemaal gefaald en op plus 4 uitgekomen); omdat ik zo goed bezig was en het ernaar uitzag dat ik geknipt ging worden (16 punten stableford na 6 holes) volledig gechoked en nog maar 1 punt gemaakt de laatste 3 holes (8-10-7 op de laatste par 4's) :(

Jammer van het einde dus, dat had echt beter gemoeten; maar ik ben eigenlijk wel heel tevreden met die 5 bogeys, die lijn proberen doortrekken nu.

[ Voor 4% gewijzigd door Jebus4life op 25-09-2017 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Jebus4life schreef op maandag 25 september 2017 @ 12:46:
Dit weekend heerlijk kunnen profiteren van (vermoedelijk) het laatste zomerse weekend van het jaar....
Hear hear...en als je dan in dat zonnetje loopt dan voelt dat zo lekker. Zelfs beter dan seks zou ik willen zeggen. Zeker als je dat geluid van de bal in de cup hoort. Of dat je de bal goed raakt en bijna niet hoort en voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
Boudewijn schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:38:
Ik kan morgen helaas niet omdat ik mudmasters ga doen, maar volgend weekend zou prima kunnen rond den haag.
Moet even kijken of ik zaterdag een vrije agenda heb. Daar is nog wat onduidelijkheid over :)

Edit: dat is dus een no-go. Zaterdag is helaas al geclaimed

[ Voor 9% gewijzigd door BM op 26-09-2017 15:19 ]

Xbox

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-05 20:07

CasGas

.

Wat gek, dit topic heb ik nog niet eerder gezien, wat leuk!

Ben ook anderhalf jaar geleden begonnen met golf en inmiddels ook met mijn bedrijf sponsor van het jeugdteam bij ons op 't Zelle. Aankomende zaterdag hebben wij een afsluiter van het seizoen en dan mogen we weer spelen samen met de jeugd.. eigenlijk is dat voor je eigen zelf vertrouwen gewoon niet leuk meer, hoe die gasten slaan en keer op keer de bal op dezelfde plek kunnen krijgen op de drivingrange.. pfff..

Dan denk ik echt, was ik maar eerder begonnen, dan hoef je er niet meer zo keihard over na te denken met alles :) Maar goed, gelukkig dat het geld goed besteed is, als ze er niks van konden was het ook niet leuk geweest :)

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Nu de dagen korter worden en het weer slechter wordt, wat doen jullie om je spel op peil te houden? Ik merk, dat ik minder vaak speel en ook zeker minder vaak oefen. 's Avonds in het donker naar de driving range gaan is niet zo mijn ding :+. Maar als je niks doet voor een maand of 3/4, dan val je natuurlijk weer terug in het begin van het seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas

CasGas

.

Ik had afgelopen zaterdag nog een wedstrijd, hele dag geregend, dat was geen pretje.

Gisteravond ben ik nog even naar de driving range geweest, maar dat was echt en half uur en toen was het ook direct donker. Dan is het alleen nog maar "voelen" of de swing goed is bij balcontact. Zat nog wel eens te denken om in de winter naar een indoor driving range te gaan, maarja, das al helemaal niet om de hoek dus dat schiet ook niet op.

Wel heb ik voor in de tuin zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://cdn.jumbogolfwereld.nl/media/catalog/product/cache/1/image/1000x/beff4985b56e3afdbeabfc89641a4582/p/u/pure-2-improve-practice-net.jpg

Maar daar word je ook niet vrolijk van om elke keer op te zetten, putten doe ik dan wel weer op mijn matje in de schuur maar dat is dan wel iets wat je vast kan hebben liggen wat niet zoveel ruimte inneemt.

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Nu online
Maduth schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:00:
Nu de dagen korter worden en het weer slechter wordt, wat doen jullie om je spel op peil te houden? Ik merk, dat ik minder vaak speel en ook zeker minder vaak oefen. 's Avonds in het donker naar de driving range gaan is niet zo mijn ding :+. Maar als je niks doet voor een maand of 3/4, dan val je natuurlijk weer terug in het begin van het seizoen.
Je niveau gaat maar heel langzaam achteruit, 3 a 4 maanden niet spelen is niet zo'n probleem. Sterker nog, een paar maanden niets doen is zelf goed voor je spel.

Maar het beste kun je de winter gebruiken door te gaan lessen en je swing te verbeteren. Elke 2 weken een lesje en tussendoor naar de range. Zolang het droog is kun je natuurlijk ook gewoon rondjes spelen.

In het seizoen lessen is altijd lastig. Je swing wordt vaak eerst slechter namelijk en dat is in de winter niet zo erg :).

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 03-10-2017 10:57 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
Een ijzer 4 toegevoegd aan mijn set. En kaartjes voor de Ryder Cup kunnen scoren gisteren! Zijn er nog meer mensen die gaan?

[ Voor 20% gewijzigd door Alsatian op 05-10-2017 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
Heb ook kaartjes voor de Ryder Cup op zondag kunnen bemachtigen.
Kan niet wachten, nog maar een jaartje wachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
Wij gaan op vrijdag. Zaterdag een mooie baan in de omgeving spelen en zondag thuis voor de buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maduth schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:00:
Het vliegtuig pakken naar Curacao en daar lekker Old Quarry gaan spelen :p

* Glashelder meld vanaf Curacao :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
Alsatian schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 14:22:
Wij gaan op vrijdag. Zaterdag een mooie baan in de omgeving spelen en zondag thuis voor de buis.
Welke baan ga je zelf spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas

CasGas

.

Iemand hier trouwens ervaring met rangefinders? Zelf een keer geprobeerd met mijn apple watch, maar dat is mij echt niks waard.

Meeste mensen waar ik mee golf hebben een Bushnell Tour V3, maar die heeft volgens mij geen functie dat je kan locken op de vlag, zoiets zoek ik wel. Iemand suggesties?

Pagina: 1 ... 4 ... 36 Laatste