Het grote Golfsport topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 30 ... 36 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:51
@Trapezoid : we hebben een tweakers golf WhatsApp groep. Als je daarin toegevoegd wilt worden, DM me dan even, dan stuur ik je een link om deel te nemen.

In die groep komen ook regelmatig oproepen voorbij om samen te gaan lopen.

Verder: via ikgagolfen kan je ook regelmatig op de golfbaan waar je graag komt oproepen zien staan van mensen die nog een flightgenoot zoeken. Zelf geen eerstehands ervaringen mee...

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Trapezoid
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-04 09:54
Het is ook zeker fijn om soms alleen te lopen, maar niet altijd.

Dat van ikgagolfen wist ik niet, zal eens kijken.

Tweakers toernooi lijkt me ook mooi, wordt een jaartje wachten dan zie ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

nwagenaar

God, root. What's the differen

@Trapezoid ik vind beide momenten geen issue: Met een speelpartner of in een groepje is het iets leuker en gezelliger, maar in je eentje is het ook verdomde lekker omdat je dan wat vlotter bent natuurlijk en ook even die momenten kunt nemen om te verbeteren en dingen uit kunt vogelen zonder dat anderen zitten te wachten op jou.

Vanuit mijn werkgever een paar maanden terug de mogelijkheid gekregen om samen met andere collega's te gaan lessen met als doel je GVB te halen. De golfbaan zit op 5 minuutjes van ons werk vandaan en ik speel met regelmaat na werktijd met enkele collega's.

Zelf ben ik (sinds 1-9) lid van Golfclub Zwolle en bezig met mijn HCP; sinds afgelopen vrijdag heb ik een qualifying gedaan op 9 holes en een HCP van 52 behaald.

Ondertussen ook mijn vrouw aangestoken met het golf virus, die heeft een 2e hands set gekocht op MP en afgelopen vrijdag haar 1e les gehad en we doen met regelmaat een rondje over de PAR3 baan (zoals gisteren).

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Trapezoid schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:03:
Gekke vraag misschien, maar hoe vinden jullie speelpartners?
In het begin vooral via de groepslessen bij de golfschool. Tegenwoordig overal en nergens. :D
Golfers op Instagram, golfers op facebook. Steeds meer kennissen die gaan golfen. Laddercompetitie op de club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trapezoid
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-04 09:54
Dat zie je ook vaak, partners inderdaad. Mijn vrouw heeft het wel geprobeerd maar ze vond er geen zak aan haha.

• nwagenaar
  • Nu online

nwagenaar

God, root. What's the differen

Trapezoid schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:05:
Dat zie je ook vaak, partners inderdaad. Mijn vrouw heeft het wel geprobeerd maar ze vond er geen zak aan haha.
Ik had het geluk dat ik mijn vrouw enkele keren heb mee kunnen nemen als introducee. Het inslaan op de Driving Range vond ze ook geen zak aan - ondanks dat het bij de 1e keer meer was om haar bekend te maken met de clubs, swing, positie, etc - maar een rondje op de PAR3 baan vond ze leuk.

Na de 3e keer gevraagd of ze het leuk genoeg vond om een paar lessen te doen, ze zei ja en ik heb haar deze gegeven voor haar verjaardag en ook de vervolg lessen voor het halen van haar GVB krijgt ze van mij.

Na de bevestiging van haar eerste les ging ze direct shoppen voor benodigdheden als kleren, schoenen, etc... Vrouwen! :P :+

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:53

Typhone

Who Dares Wins

nwagenaar schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:19:
[...]

Na de bevestiging van haar eerste les ging ze direct shoppen voor benodigdheden als kleren, schoenen, etc... Vrouwen! :P :+
Ik vind die Ping G920's supermooi. Zijn die er ook in het roze? :o :X _/-\o_

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:30
Roze drivers in overvloed vanwege Bubba! 8)

Zelf speel ik ook graag alleen vanwege het tempo en dingen kunnen testen in de baan, maar qualifying kaarten lopen in je eentje is lastig.. ;)

@Hammetje Ik zou de whatsapp groep ook wel willen joinen! (y)

• Hammetje
@Grimmie187 : DM!

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BilnaadBob
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-04 13:36
Ben niet erg actief op t forum, maar lees graag mee

Zelf recent begonnen met lessen in regio Eindhoven. Had nog een oude set staan waar ik nu mee speel maar wil binnenkort toch kijken naar iets 'beters'.

Ik vraag me wel af, als beginner, wat voor golfballen raden jullie aan en wat is hierin het verschil? Ik denk (lees: weet..) dat dit voor mij nu nog niet het verschil gaat maken, maar wil graag een miskoop voorkomen

@Hammetje, dm komt eraan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het beste advies is dat je altijd dezelfde bal gebruikt. Dat het in het begin harde knikkers zijn maakt niet zoveel uit, maar bij het korte spel weet je dan na een tijdje ongeveer hoe een bal reageert.

Dus ik zou bij Heitoo.nl of iets dergelijks gewoon een flinke zak goedkope Pinnacles of Topflites kopen. Door Corona kan de voorraad best tegenvallen heb ik gemerkt, dus het kan even zoeken zijn.

Nieuwe ballen zou ik in ieder geval niet doen, je zult merken dat je er sneller doorheen gaat dan je lief is. En dan baal je bij elke bal die je kwijt raakt, althans daar had ik dan last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithrandirrr
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-05 18:19
BilnaadBob schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:05:

Zelf recent begonnen met lessen in regio Eindhoven. Had nog een oude set staan waar ik nu mee speel maar wil binnenkort toch kijken naar iets 'beters'.

Ik vraag me wel af, als beginner, wat voor golfballen raden jullie aan en wat is hierin het verschil? Ik denk (lees: weet..) dat dit voor mij nu nog niet het verschil gaat maken, maar wil graag een miskoop voorkomen

Leuk! waar les je en speel je zoal? Ik ben sinds maart lid bij golfbaan Het Woold in Asten-Heusden en speel dus hoofdzakelijk daar. verder heb ik geregeld op de Golfhorst, de Swinkelsche en in Veldhoven gespeeld.

One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live... and too rare to die…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
Eens met @Trasos . Blijf bij één soort bal. Zelf vond ik de ballen van TopFlite en Nassau redelijk prettig, die kan je ook goedkoop van marktplaats plukken. Als je nieuwe ballen wilt kopen, dan komt de Inesis 100 erg goed (en goedkoop) uit de test, zijn te koop bij Decathlon. Daarnaast, als je bij ING bankiert, kan je via rentepunten korting krijgen op Wilson Duo Soft ballen; die vind ik zelf ook erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BilnaadBob
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-04 13:36
Ik ga eens op onderzoek uit!

@mithrandirrr Ik ben begonnen bij De Gulbergen. Voor mij dichtbij en de baan is van horen zeggen erg compleet qua wat ze bieden

[ Voor 4% gewijzigd door BilnaadBob op 27-09-2021 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 20-05 14:41

Hoewel ik het advies kan begrijpen dat er gegeven wordt, zou ik gewoon lekker met alles spelen dat je vindt en goedkoop kan scoren. De meer dan 100 ballen die ik afgelopen half jaar kwijt ben geraakt heeft niets met het soort bal te maken, maar gewoon met de onregelmatigheid van de swing te maken (en dat extreem lange gras :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Laatst online: 21-05 18:16
Voor je korte spel is het beter om met een soort bal te spelen. Dat merk je ook als beginner.

Wat betreft wegslaan. Je slaat een prov1 makkelijker kwijt dan een bal van de Blokker. Dat is ook een reden om goedkope ballen te gebruikern.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-05 17:11
Wat mij geregeld overkomt..: je speelt een nieuw balletje, bos in op hole 2 of 3 die je niet meer vind, maar wel een andere verloren bal: die de rest van de ronde bij je blijft.. 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WittiW
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-03-2022
Vorige week op het rijk van nijmegen gespeeld, de groesbeeklussen. Eerst zuid (die zogenaamd moelijker is) met 46 slagen in. De noordroute vervolgens gelopen met een dramatische 65....18 holes vind ik gewoon echt heel veel!

Seizoen loopt bijna ten einde. Wel heb ik nog interesse in:
https://www.anwbgolf.nl/g...ertour-18-holes-hoge-dijk

Meer mensen interesse?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reintji
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-05 19:13

Reintji

(2 x dad)²

BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:06:
Vervelend! Maar, ik zou toch niet zelf gaan 'klungelen' met wat oefeningen van internet, mogelijk maak je het juist erger... Misschien een (golf)fysio inschakelen? Op bepaalde golfbanen vind je wel zo'n fysio, of een pro kan je wellicht doorverwijzen.
Herbie0412 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 23:30:
[...]

Misschien dat je je linkerarm te statisch houdt. komt rechterhand over de linker in de follow trough? Genoeg heup rotatie? Goede release? Teveel spierspanning? Het op “ slot “ gooien van je linkerarm?
bert pit schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 17:56:
[...]

De 'textbook swing' is niet voor iedereen weggelegd. Jonge golfers met een beetje aanleg kunnen vaak de standaard swing makkelijk leren en zelfs een typische swing van Rory Mcilroy of andere golfcoryfee nabootsen. Als je leert golfen op latere leeftijd of gewoon niet veel aanleg hebt voor soepele bewegingen, dan wordt het lastiger.

Na verloop van tijd ontwikkel je je eigen swing. Ook alle professionals op de tour hebben tot op zekere hoogte hun eigen swing. Toch is het belangrijk om een goede basis te hebben, omdat je na verloop van tijd ook swingfouten gaat maken. Met de juiste basis zijn deze te corrigeren, zonder goede basis wordt dat lastig.
Kwam er uiteindelijk op neer dat het een combinatie was overbelasting (werk en golf) en teveel focussen op het strekken van de linkerarm en pols. Dus oefenen nu verder met een lichte buiging in de arm ipv (over)strekken. De eerste 1/10den zijn inmiddels van de HCP.

Nintendo speler sinds '94.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:33

bert pit

asdasd

Hoe hoger de handicap hoe belangrijker de vergevingsgezindheid van je clubs is. Dat gaat je echt helpen in je spel. Bij ballen is het zo dat het in het begin niet veel uitmaakt met welke bal je speelt. Probeer gewoon diverse soorten en dan kom je er vanzelf achter wat voor jou goed werkt.

Op mijn thuisbaan is veel water, ik raak per jaar meer dan 100 ballen kwijt. Prijs is dan de doorslaggevende factor.

Maar dit weekend speelde ik drie banen in Frankrijk, waar je weinig water hebt en je bal vrijwel altijd terug vindt. Dan wordt kwaliteit de doorslaggevende factor. Titleist Pro-V1 is dan een van de betere ballen.

Volgens Mygolfspy.com is de Titleist Pro-V1 nog steeds een van de beste ballen. Er zijn nog een stuk of 5 andere merken/types die ook ongeveer dat niveau halen, maar het is pas zinvol om die te kopen als je een consistente slag hebt. Met het aantal ballen dat ik kwijt raak op mij thuisbaan zijn ze iig veel te duur.

Voor Mygolfspy.com, die zeer uitgebreide lab tests uitvoert, staat het vast dat een grote afwijking in de balvlucht zeer goed het gevolg kan zijn van een slechte kwaliteit bal. We hebben dus altijd een excuus ;)

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-05 11:22

Tijn96

In speed we trust

ik lees hier het eea over een appgroep. die zou ik wel willen joinen :) weet niet of die een beetje actief is?

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:04
Nee, niet echt. Maar 200 berichten per dag ofzo 🙂

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
Tijn96 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:05:
[...]

ik lees hier het eea over een appgroep. die zou ik wel willen joinen :) weet niet of die een beetje actief is?
Je hebt een DM. Zet kanaal maar gelijk op 'stil'.
*Disclaimer: ik ben niet verantwoordelijk voor jouw dagelijkse uren die je kwijt raakt door het meelezen en meereageren in deze app....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-05 11:22

Tijn96

In speed we trust

Hammetje schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:19:
[...]

*Disclaimer: ik ben niet verantwoordelijk voor jouw dagelijkse uren die je kwijt raakt door het meelezen en meereageren in deze app....
Beetje meer info omtrent golf is altijd leuk dus hopelijk overleef ik het

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Hammetje schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:19:
[...]

Zou je mij ook een dm willen doen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hammetje
Ossi schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:07:
[...]

Zou je mij ook een dm willen doen? :)
U heeft een DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-05 17:00
Zou ik ook toegevoegd kunnen worden :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hammetje
DennusF schreef op zondag 7 november 2021 @ 07:16:
Zou ik ook toegevoegd kunnen worden :-)
DM :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE218
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:56
Een goede middag,

Ik ben op zoek naar een stukje advies en een zoektocht door dit forum kon me niet helemaal het juiste antwoord geven vandaar dat ik de vrijheid neem om mijn vragen hier te delen:

Ik heb wat langer geleden mijn HCP gehaald en alles daarna komt uit zelfstudie. Inmiddels sta ik op 29 en het gaat redelijk in de baan met de gebruikelijke missers die bij mn handicap horen. Geeft allemaal niet, ik vind het echt leuk om te doen. Zo leuk zelfs dat ik voornemens ben om les te gaan nemen om zo wat beter/consistenter te gaan spelen.

De vraag waar het vooral om gaat is:
Ga ik nu eerst lessen en daarna clubfitten of juist andersom?

De onderliggende twijfel:
Ik heb mijzelf tussen HCP 54 en 29 ongetwijfeld een aantal zaken niet helemaal goed eigen gemaakt, die wel nu werken voor mij. Maar wat nu te doen: Ga ik met een mogelijk verkeerde techniek naar een clubfitting, of ga ik beter worden met clubs die mogelijk niet helemaal bij me passen en daarna pas nadenken over een clubfitting?

Aanvullend:
Als je zoekt op clubfitting, wordt je overladen met de Jumbo advertenties.. Zijn er nog andere goede opties in de buurt van Rotterdam of is Jumbo al een goede plek voor een fit.

Ik neem verder aan dat het testen tijdens de fit gratis is, maar dat je bij eventueel inkorten/lie- of grip adjustment wat euros mee moet brengen.

Alvast veel dank voor jullie overpeinzingen hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Eerst wat lessen dan fitten. Dat zou ik doen. Jumbo is geen slechte plek om te fitten, het is daar nog gratis (op veel andere plekken niet meer).

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• berndgeurts
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-05 20:16
RHE218 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:57:
Een goede middag,

Ik ben op zoek naar een stukje advies en een zoektocht door dit forum kon me niet helemaal het juiste antwoord geven vandaar dat ik de vrijheid neem om mijn vragen hier te delen:

Ik heb wat langer geleden mijn HCP gehaald en alles daarna komt uit zelfstudie. Inmiddels sta ik op 29 en het gaat redelijk in de baan met de gebruikelijke missers die bij mn handicap horen. Geeft allemaal niet, ik vind het echt leuk om te doen. Zo leuk zelfs dat ik voornemens ben om les te gaan nemen om zo wat beter/consistenter te gaan spelen.

De vraag waar het vooral om gaat is:
Ga ik nu eerst lessen en daarna clubfitten of juist andersom?

De onderliggende twijfel:
Ik heb mijzelf tussen HCP 54 en 29 ongetwijfeld een aantal zaken niet helemaal goed eigen gemaakt, die wel nu werken voor mij. Maar wat nu te doen: Ga ik met een mogelijk verkeerde techniek naar een clubfitting, of ga ik beter worden met clubs die mogelijk niet helemaal bij me passen en daarna pas nadenken over een clubfitting?

Aanvullend:
Als je zoekt op clubfitting, wordt je overladen met de Jumbo advertenties.. Zijn er nog andere goede opties in de buurt van Rotterdam of is Jumbo al een goede plek voor een fit.

Ik neem verder aan dat het testen tijdens de fit gratis is, maar dat je bij eventueel inkorten/lie- of grip adjustment wat euros mee moet brengen.

Alvast veel dank voor jullie overpeinzingen hierover.
De vraag is eerst: is je huidige set zo slecht? Ik heb mijn eerste set tot HCP 18 gespeeld. Merk dat ik van lessen echt beter wordt. Leuke ook dat ik rond hcp10 echt wel aan nieuwe clubs toe was.
Echter stokken die bij je lichaam passen maken leren golfen wel echt fijner. En stokken die vergevingsgezind zijn ook.
Bij hcp26, geen gekke lichaamsbouw en nog goede beginners clubs, zou ik een paar keer les nemen en het aan mijn pro vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RHE218
berndgeurts schreef op maandag 29 november 2021 @ 06:59:
[...]

De vraag is eerst: is je huidige set zo slecht? Ik heb mijn eerste set tot HCP 18 gespeeld. Merk dat ik van lessen echt beter wordt. Leuke ook dat ik rond hcp10 echt wel aan nieuwe clubs toe was.
Echter stokken die bij je lichaam passen maken leren golfen wel echt fijner. En stokken die vergevingsgezind zijn ook.
Bij hcp26, geen gekke lichaamsbouw en nog goede beginners clubs, zou ik een paar keer les nemen en het aan mijn pro vragen.
Allereerst dank voor het meedenken @berndgeurts & @Artbij en ook goed om de andere ervaringen te lezen met eerste sets.

Mijn set voldoet nu zeker (Nike slingshot i3-9 pw & sw + taylormade 5 & 3 hybrides). Of het een instap/goede/uitstekende set is weet ik niet maar ik speel met veel plezier en de ballen vertrekken met grote regelmaat in de gewenste richting. Ik besef dan ook wel dat ikzelf de limiterende factor ben en dat lessen veel meer zullen helpen dan andere clubs. Andere clubs zijn dan ook niet de (eerste) insteek van de fit.

Die fit zou wel zijn om de clubs (beter) bij mij te laten passen. Ik ben als man wat minder lang dan gemiddeld (Ik stop bij 1m69).

Ik had dus bedacht om lessen te nemen en omdat ik daar het maximale uit wil halen, kwam vervolgens de twijfel wat eerst te doen (lessen vs fit). Omdat de clubs zeker voor nu lijken te voldoen is het een terecht punt dat lessen meteen/veel effect gaan hebben (ook met deze clubs) en dan zal waarschijnlijk voor de pro vanzelf blijken of er ook ergens winst te halen valt dmv een fit..

Dus nogmaals dank voor deze bevestiging. Ik ga op zoek naar een pro in de buurt van Rotterdam.

Any suggestions?
:)

En iets heel anders;
Weet er iemand wat er met Golfpark Rotterdam aan de hand is? Het was al een verhaal van de lange adem waarbij je jezelf af kon vragen of het, ondanks dat ze bezig zijn geweest met drainage en grondbewerken, nog wel goed zou komen, maar nu lijken alle referenties van internet verdwenen te zijn

[ Voor 0% gewijzigd door RHE218 op 29-11-2021 12:54 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
Qua pro in regio Rotterdam heb ik goede ervaringen met Jeroen Korf op Golfbaan Delfland. Ook train ik daar zelf i.v.m. de zeer goede oefenfaciliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE218
Hammetje schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:24:
Qua pro in regio Rotterdam heb ik goede ervaringen met Jeroen Korf op Golfbaan Delfland. Ook train ik daar zelf i.v.m. de zeer goede oefenfaciliteiten.
Ah mooi, ik kom daar ook graag, ik zal z’n agenda eens raadplegen 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
Weet er iemand wat er met Golfpark Rotterdam aan de hand is? Het was al een verhaal van de lange adem waarbij je jezelf af kon vragen of het, ondanks dat ze bezig zijn geweest met drainage en grondbewerken, nog wel goed zou komen, maar nu lijken alle referenties van internet verdwenen te zijn
@RHE218 Ik weet wie de nieuwe eigenaar is en hij hoopt op korte termijn alvast 9 holes klaar te hebben met een tijdelijk clubhouse. Dit zei hij een paar maanden geleden.

Zie ook: https://www.greenkeeper.n...ken-vaart-opening-in-2022

[ Voor 15% gewijzigd door wodkabuikje op 29-11-2021 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco91
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:59
Net al wat pagina's terug gelezen en ik ga dit topic zeker volgen.

Na een clinic afgelopen maand besloten om de "golfstart" te boeken samen met mijn vriendin. Afgelopen zaterdag de 1e les van 1,5 uur, komende zondag de 2e en daarna een nog te plannen les van 2 uur.

Ik ben zelf al redelijk hooked eerlijk gezegd. Putten ging vrij goed en ook de swing zat er lekker in. Met de 7 iron toch redelijk vaak richting de 125-135m. Wil ook eigenlijk een set gaan kopen om naast de lessen zelf te oefenen, maar wil daar vooral weinig aan uitgeven voor nu. Dure periode met huis kopen enzo.

Na wat speurwerk uitgekomen op de Inesis 100 of de Skymax ix-5 halve set. Probleem is dat de Inesis set (van de Decathlon) niet op voorraad is in stalen shaft linkshandig. De Skymax set komt op zo'n €300 voor de halve set en is dan 0,5 langer dan standaard. Hebben jullie evt nog andere ideeën?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacbookProx
Marktplaats :)

Hele set daar gesprokkeld en mag wel zeggen dat het niet de minste is, ruim onder <50% nieuwprijs (TM M1 driver 120e, 3 RTX4 wedges 180e enz. - beetje speuren)

Dit is op den duur bijvoorbeeld helemaal prima: https://link.marktplaats.nl/m1779811283

Driver om ‘t mee te leren:
https://link.marktplaats.nl/m1759045272

Wat je daar ook veel ziet zijn beginnersets zoals je zelf noemt van mensen die niet doorzetten. Kan je daarmee van HCP 54 naar 36 (of lager) en tegen de tijd dat je swing een beetje stabiel is kan je bijvoorbeeld met je pro overleggen wat geschikt materiaal is.

Zou mijn advies zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco91
Zijn die Titleist een beetje vergevingsgezind? Is een vrij uitgebreide set voor niet te veel geld als ik het zo zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:41

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Jacco91 schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:07:
Net al wat pagina's terug gelezen en ik ga dit topic zeker volgen.

Na een clinic afgelopen maand besloten om de "golfstart" te boeken samen met mijn vriendin. Afgelopen zaterdag de 1e les van 1,5 uur, komende zondag de 2e en daarna een nog te plannen les van 2 uur.

Ik ben zelf al redelijk hooked eerlijk gezegd. Putten ging vrij goed en ook de swing zat er lekker in. Met de 7 iron toch redelijk vaak richting de 125-135m. Wil ook eigenlijk een set gaan kopen om naast de lessen zelf te oefenen, maar wil daar vooral weinig aan uitgeven voor nu. Dure periode met huis kopen enzo.

Na wat speurwerk uitgekomen op de Inesis 100 of de Skymax ix-5 halve set. Probleem is dat de Inesis set (van de Decathlon) niet op voorraad is in stalen shaft linkshandig. De Skymax set komt op zo'n €300 voor de halve set en is dan 0,5 langer dan standaard. Hebben jullie evt nog andere ideeën?
Welkom bij je nieuwe verslaving! Wilson Prostaff startsets zijn best goed en kun je daarna ook lang mee doen, komen ook goed uit de reviews. Kan een overweging zijn. Ik speel er nog steeds mee (4 jaar), en niet zonder plezier.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacbookProx
Jacco91 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:24:
Zijn die Titleist een beetje vergevingsgezind? Is een vrij uitgebreide set voor niet te veel geld als ik het zo zie.
Jep, prima ijzers:
https://www.golfalot.com/...p1-irons-review-3314.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco91
Wat vinden jullie van de conditie van die ijzers? Ik ben qua golfclubs kopen echt nog een leek. Ik zie bijvoorbeeld op de face iets lijkend op wat roest of slijtage, is dat een probleem?

Ik kan namelijk niet even makkelijk gaan kijken, aangezien het ruim 1,5 uur rijden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 21:14
Jacco91 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:43:
Wat vinden jullie van de conditie van die ijzers? Ik ben qua golfclubs kopen echt nog een leek. Ik zie bijvoorbeeld op de face iets lijkend op wat roest of slijtage, is dat een probleem?

Ik kan namelijk niet even makkelijk gaan kijken, aangezien het ruim 1,5 uur rijden is.
Voor 5 jaar oude clubs zien ze er goed uit. Ik denk denk dat het "roest" wat zand is wat niet goed is weg geborsteld.
Daarnaast hebben ze een grotere cavity (holte), dan zijn ze over het algemeen iets meer vergevingsgezind.

Ik heb met soortgelijke clubs het golfen ook weer opgepakt, bevallen mij nog steeds erg goed.
Vanmiddag weer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacco91
De aap kwam net helaas uit de mouw. De verkoper is 1m72. Ik ben 1m88 dus dat gaat niet met dezelfde clubs werken lijkt me. Ik ga denk ik toch dit weekend kijken voor een beginnersset. Mocht ik het heel leuk vinden gaan die over een jaar of wat op MP en ga ik voor wat duurdere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndgeurts
Jacco91 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:00:
De aap kwam net helaas uit de mouw. De verkoper is 1m72. Ik ben 1m88 dus dat gaat niet met dezelfde clubs werken lijkt me. Ik ga denk ik toch dit weekend kijken voor een beginnersset. Mocht ik het heel leuk vinden gaan die over een jaar of wat op MP en ga ik voor wat duurdere.
Check deze: https://www.dutchgolfclubfitter-shop.nl/
2e hands fitting. De fitter is zeeeeeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArtPhil-Flower
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-08-2022
Hallo iedereen.

Ik speel nu een jaartje, 1 a 2 keer per week, op zaterdag lessen.

Mijn probleem is dat ik niet bepaald ver sla. Vandaag eens met de ijzer 5 wezen oefenen, en het verste dat ik kwam was 108 meter! Met de snelste balsnelheid 140 km/u.
Met de ijzer 7 sla ik 80-90 meter. Met de driver is mijn record 178 meter, met de 3 wood 150 meter en met de 4 hybrid 130.

Ik zit ook te denken aan andere clubs. Heb nu dunlop tour black driver, hybrid en 3 wood, en de rest weet ik niet, maar aangezien mijn pa ze ooit gekocht heeft, denk ik niet dat het veel betere kwaliteit is. :)

Maar ik snap dus niet hoe veel amatuers 140 meter slaan met een ijzer 7. Zo slap ben ik nou ook weer niet!

God morks in wysterious ways.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
IJzer 7 sla ik ook maar 120-130 meter hoor in de zomer als het lekker warm is. Maar ik ben ook geen longhitter.

Geeft de leraar wel aan dat je de bal goed raakt op de club? Het scheelt veel meters als je de bal niet in de sweetspot raakt.

En probeer niet hard te slaan maar snel te draaien. Waarschijnlijk sla je zelfs verder als je, voor jouw gevoel, de bal op 50% probeert te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArtPhil-Flower
wodkabuikje schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:39:
IJzer 7 sla ik ook maar 120-130 meter hoor in de zomer als het lekker warm is. Maar ik ben ook geen longhitter.

Geeft de leraar wel aan dat je de bal goed raakt op de club? Het scheelt veel meters als je de bal niet in de sweetspot raakt.

En probeer niet hard te slaan maar snel te draaien. Waarschijnlijk sla je zelfs verder als je, voor jouw gevoel, de bal op 50% probeert te slaan.
Ik sloeg onwijs veel in de grond vandaag wat me zo'n 10-20 km/u in balsnelheid kostte. Maar die ene van 108 meter raakte ik volgens mij wel goed.

Ik probeer juist wel hard te slaan want als ik dat niet doe gaat ie nog minder ver.

Kort gezegd heb ik vandaag zo'n 80 ballen geslagen en alhoewel ik vaak de grond raakte (was de eerste keer dat ik met de ijzer 5 oefende, oefen normaal met de ijzer 7), denk ik dat er zeker wat bijzaten die ik goed heb geraakt.

Wat wel scheelde is mijn polsen gebruiken. Dat deed ik vandaag voor het eerst consequent en dat leverde ongeveer 10 extra meter op. Wat ik eigenlijk wil is een hoorbare zwiep maar dat krijg ik alleen voor elkaar als ik zonder bal de club een hengst geef en mijn polsen gebruik.

[ Voor 10% gewijzigd door ArtPhil-Flower op 21-12-2021 15:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Dit lijkt me echt een vraag voor je leraar/pro. Je hoeft niet expres hard te slaan, om een bal ver te krijgen, dat is in de basis gewoon techniek. En waar dat bij jou misgaat is heel lastig te zeggen zonder data of een filmpje van je swing bijvoorbeeld.

Voorbeeld: ik ben geen longhitter, i7 is hier 's zomers met goed balcontact 120-130m. Maar daarvoor hoef ik niet hard te slaan, ik maak ca 3/4e swing, en probeer dit rustig te doen met een goede release. Als ik full swing ga, dan ga ik veel fouten maken in timing en balcontact.

Als je een uurtje met je pro bezig bent met filmen, analyseren en misschien trackman? Dan kom je, denk ik, een heel eind.

En laat je Pro eens een paar ballen slaan, het verbaast mij altijd hoe rustig die gasten slaan, maar toch die bal een eind weg krijgen. Dat is voor mij steeds het bewijs dat een rustige swing + juiste techniek de key is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Polsen gebruiken? Dat leren ze mij juist hard af. In ideale situaties ben ik een longhitter maar vanwege aanpassingen aan mijn grip en een ruw jaar ben ik vooral bezig om fairways te raken op dit moment.

Mijn i7's gaan gemiddeld 163m met een goede balvlucht. Wanneer ik polsen ga inzetten dan wordt dit fors minder en blijft de bal ook lekker laag (max 2m boven de grond). Ik zou me vooral gaan focussen op wat techniek want volgens mij zit daar het grote probleem. Check dat eens met een pro met een Trackman of GC Quad. Meten is weten en dat is in het golf soms wel een belangrijk dingetje. Mocht je een keer zin of tijd hebben dan kun je altijd een keer naar de range komen en zal mijn Garmin R10 meenemen. Check ook onze appgroep eens waar een bulk ervaring zit aan mensen die je wellicht nog betere tips kunnen geven.

Raak je een bal ook écht goed trouwens? Vaak is dat een gevoel wat heel ver van de werkelijkheid af staat.

[ Voor 23% gewijzigd door Typhone op 21-12-2021 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArtPhil-Flower
Typhone schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:58:
Polsen gebruiken? Dat leren ze mij juist hard af. In ideale situaties ben ik een longhitter maar vanwege aanpassingen aan mijn grip en een ruw jaar ben ik vooral bezig om fairways te raken op dit moment.

Mijn i7's gaan gemiddeld 163m met een goede balvlucht. Wanneer ik polsen ga inzetten dan wordt dit fors minder en blijft de bal ook lekker laag (max 2m boven de grond). Ik zou me vooral gaan focussen op wat techniek want volgens mij zit daar het grote probleem. Check dat eens met een pro met een Trackman of GC Quad. Meten is weten en dat is in het golf soms wel een belangrijk dingetje. Mocht je een keer zin of tijd hebben dan kun je altijd een keer naar de range komen en zal mijn Garmin R10 meenemen. Check ook onze appgroep eens waar een bulk ervaring zit aan mensen die je wellicht nog betere tips kunnen geven.

Raak je een bal ook écht goed trouwens? Vaak is dat een gevoel wat heel ver van de werkelijkheid af staat.
Mijn eerste coach zei in een van zijn laatste lessen tegen me, kan je de club laten zwiepen? En toen ik dat deed merkte ik dat ik mijn polsen moest gebruiken. Vandaar dat ik dacht dat het nodig was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
ArtPhil-Flower schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:49:
[...]

Ik sloeg onwijs veel in de grond vandaag wat me zo'n 10-20 km/u in balsnelheid kostte. Maar die ene van 108 meter raakte ik volgens mij wel goed.

Ik probeer juist wel hard te slaan want als ik dat niet doe gaat ie nog minder ver.

Kort gezegd heb ik vandaag zo'n 80 ballen geslagen en alhoewel ik vaak de grond raakte (was de eerste keer dat ik met de ijzer 5 oefende, oefen normaal met de ijzer 7), denk ik dat er zeker wat bijzaten die ik goed heb geraakt.

Wat wel scheelde is mijn polsen gebruiken. Dat deed ik vandaag voor het eerst consequent en dat leverde ongeveer 10 extra meter op. Wat ik eigenlijk wil is een hoorbare zwiep maar dat krijg ik alleen voor elkaar als ik zonder bal de club een hengst geef en mijn polsen gebruik.
Je bent je er ook van bewust dat je de ijzer 5 langer is en de bal daardoor iets verder naar voren moet liggen? Hierdoor raak je de grond minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArtPhil-Flower
fyr0 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:25:
[...]

Je bent je er ook van bewust dat je de ijzer 5 langer is en de bal daardoor iets verder naar voren moet liggen? Hierdoor raak je de grond minder.
Okay, dank je. Ik had hem telkens in het midden liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

ArtPhil-Flower schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:36:
[...]

Okay, dank je. Ik had hem telkens in het midden liggen.
Balpositie iets links van het midden aanhouden en iets verder van de bal af staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
ArtPhil-Flower schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:35:
Hallo iedereen.

Mijn probleem is dat ik niet bepaald ver sla. Vandaag eens met de ijzer 5 wezen oefenen, en het verste dat ik kwam was 108 meter! Met de snelste balsnelheid 140 km/u.
Met de ijzer 7 sla ik 80-90 meter. Met de driver is mijn record 178 meter, met de 3 wood 150 meter en met de 4 hybrid 130.

Ik zit ook te denken aan andere clubs. Heb nu dunlop tour black driver, hybrid en 3 wood, en de rest weet ik niet, maar aangezien mijn pa ze ooit gekocht heeft, denk ik niet dat het veel betere kwaliteit is. :)

Maar ik snap dus niet hoe veel amatuers 140 meter slaan met een ijzer 7. Zo slap ben ik nou ook weer niet!
Wat voor golfleraar heb je? Iemand die jou je gang laat gaan en je laat doen wat jij fijn vindt. Of iemand die je tot in detail de swing aanleert, inclusief draaiing en gewichtsverplaatsing.
Als je al een jaar aan het lessen bent vermoed ik het eerste, misschien eens een andere pro proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
ArtPhil-Flower schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:35:
Hallo iedereen.

In het begin sloeg ik ook maar 100 meter met de i7. Nu 150. Maar wel 10 jaar verder.

I5 en hoger is lastiger. Die zijn gewoon een stuk lastiger te slaan en daar moet je echt niet naar kijken.

Trainen is key. En ver slaan is 80% techniek en 20% lichaam. Vooral goed kunnen draaien en bewegen is makkelijk. Niet eens kracht.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
Ossi schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:26:
[...]

Wat voor golfleraar heb je? Iemand die jou je gang laat gaan en je laat doen wat jij fijn vindt. Of iemand die je tot in detail de swing aanleert, inclusief draaiing en gewichtsverplaatsing.
Als je al een jaar aan het lessen bent vermoed ik het eerste, misschien eens een andere pro proberen?
Ja zo'n gevoel heb ik ook.
@ArtPhil-Flower Zijn het ook privélessen of groepslessen. Anders zou ik een of twee keer eens een privéles nemen, kost wat meer maar leer je ook het meeste van.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05:47
Goedemorgen allen,

Vanuit de (vrij drukke) Tweakers golf WhatsApp groep is er een datum geprikt voor de Tweakers wisselbokaal! Op zaterdag 18 juni kruisen wij de degens op Golfclub Amelisweerd in Utrecht.

We starten vanaf 13:00 uur en in drieballen. Wil je ook kans maken op eeuwige roem? Vul vooral het Googleformulier hieronder in of stuur mij een berichtje. De info is ietwat outdated qua tijden enzo, ik zal @herofruit vragen hem even aan te passen :)

In ieder geval kost deelname 100 euro, dat is inclusief greenfee, driving range ballen, ontvangst met koffie/thee en iets lekkers, lunchpakketje voor in de baan, bittergarnituur bij binnenkomst en gezamenlijk diner.

Schrijf je in allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechib12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:49

thechib12

aka ChiB

Sinds kort naar midden-oost Nederland verhuist, en wil graag weer wat lessen om verbetering te krijgen in Golf. Zit zelf rond HCP 35 en merkte dat het verbeteren op eigen initiatief en 'zelfstudie' afgelopen zomer toch minder snel ging dan verwacht. Heeft iemand een goede suggestie voor een pro in de buurt? Bij voorkeur eentje die niet 80 eu per les kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WittiW
Ik ben zelf maar hcp 28 en heb in totaal te weinig les gehad. Wel heb ik 2x een paar uur les gehad van Wytse van Esveld. Dat vond ik wel prima.

https://www.engelenburg.c...lessen/individuele-lessen

Zoek een maatje om mee te lessen, of 2 en het wordt goedkoper p.p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
thechib12 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:46:
Sinds kort naar midden-oost Nederland verhuist, en wil graag weer wat lessen om verbetering te krijgen in Golf. Zit zelf rond HCP 35 en merkte dat het verbeteren op eigen initiatief en 'zelfstudie' afgelopen zomer toch minder snel ging dan verwacht. Heeft iemand een goede suggestie voor een pro in de buurt? Bij voorkeur eentje die niet 80 eu per les kost.
Wat is midden/oost Nederland? Arnhem? In dat geval kan je bij zowel Thomas IJland als Michael Unsworth op de Edese GC Papendal terecht. Hebben mijn spel ook van 22 naar 9 gebracht in 3 jaar tijd. :)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05:47
herofruit schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:34:
[...]

Wat is midden/oost Nederland? Arnhem? In dat geval kan je bij zowel Thomas IJland als Michael Unsworth op de Edese GC Papendal terecht. Hebben mijn spel ook van 22 naar 9 gebracht in 3 jaar tijd. :)
Dat wil ik ook wel zeg.. Wat maakte het grootste verschil? Zat hem dat echt in de lessen en technische tips? Of in een andere manier van oefenen of mindset in de baan? Ik ben heel tevreden over mijn huidige pro. Ballstriking is ontzettend verbeterd. Maar wat ik een beetje mis is drills om echt aan mijn zwakke punten te werken. Zal het daar dinsdag eens met hem over hebben.

Wat overigens niet per se helpt is dat ik bij oefensessies ook maar wat doe. Echt gericht trainen doe ik te weinig. Probleem is dat ik niet zo goed ben in dingen gestructureerd aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Kan echt van alles zijn. Ik heb wel eens een probleem waar ik twee maanden mee liep, opgelost in 1 lesje binnen 2 minuten. Pro wees even op mijn grip 'doe dat eens zo...', en hopla :)

Best frustrerend eigeniijk :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• herofruit
donleone83 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:01:
[...]

Dat wil ik ook wel zeg.. Wat maakte het grootste verschil? Zat hem dat echt in de lessen en technische tips? Of in een andere manier van oefenen of mindset in de baan? Ik ben heel tevreden over mijn huidige pro. Ballstriking is ontzettend verbeterd. Maar wat ik een beetje mis is drills om echt aan mijn zwakke punten te werken. Zal het daar dinsdag eens met hem over hebben.

Wat overigens niet per se helpt is dat ik bij oefensessies ook maar wat doe. Echt gericht trainen doe ik te weinig. Probleem is dat ik niet zo goed ben in dingen gestructureerd aanpakken.
Het is niet 1 ding waardoor ik hard ben gezakt afgelopen 2 jaar (in 2020 door Corona ook wel heel veel gegolfd overigens...). Zal het eens proberen op te sommen:

Technisch
Ik had een flinke slice die hebben we met lessen nu redelijk opgelost hebben. Ik had nogal een wobbly swing waardoor ballstriking ook wisselde. Ik had geen goede set-up voor m'n verschillende clubs, dus ik stond voor alle schoten ongeveer hetzelfde. Driver, ijzers, wedges, enz. Verder deed ik maar wat rond de green. Kortom, de basistechniek hebben we er gewoon in geramd afgelopen 2 jaar. Ook een keer met de pro 9 holes gelopen, geeft ook meer inzicht in je spel.

In de baan
1. Welk schot je ook speelt: commit voor 100%.
2. Tee to green: houd de bal gewoon in het spel. Dus geen hero-shots en bijvoorbeeld op een korte par 5 een ijzer pakken vanaf de tee i.p.v. driver rammen en proberen in twee. Ontwijk de obstakels in de baan. Waarom neem je al het risico met een driver als je daarna toch een lay-up speelt? Vanaf de tee t/m je approach shot, daar maak je geen lage scores door. Keep it in play.
3. Ken je afstanden, ken je balvluchten, vooral binnen de 120 meter. (Dus op de range, train je wedges!!) Zorg dat je voor alles binnen die afstand een schot in de tas hebt. Wederom, commit to the shot. Of dat nou laag met veel rol is of hoog met veel spin. En dat voor alle afstanden van 120, 110, 100 enz. En mis je veel greens? Speel altijd op midden-green. Veel GIR? Ga strakker op de vlag af.
4. Probeer wanneer je kan je chips te spelen als een putt. Bepaal waar je de bal laat landen en lees de green zoals je met een put zou doen. Ijzer 9 (41 graden) of zelf met je ijzer 8.
5. Zorg dat je voldoende bier mee hebt in de baan. Essentieel voor een ontspannen ronde! :)

Op de range
- Maak een plan wat je gaat trainen. Zorg dat je niet te veel verschillende dingen traint in 1 sessie, liefst ook 2 sessies achter elkaar hetzelfde. Probeer de aanwijzingen van je pro in te laten slijten. En als je de kans hebt: driving range met echt gras i.p.v. een mat.
- Maak spelletjes van je oefeningen zodat je het resultaat kan vergelijken over langere periodes.
- Train je wedges. Dus met je laser doelen van 120m t/m 50m bepalen en probeer deze afstanden te spelen met verschillende wedges. Dus 90m met een volle 54graden, maar ook 3/4 48graden of 1/2 45graden. Dan train je ook je balvluchten. Zorg dat je deze afstanden kan dromen! Focus op waar de bal land, niet eindigt. Zo moet je ook in de baan spelen.
- Train je chippen elke-keer-dat-je-er-bent. En ballstriking is zo belangrijk hier, dus set-up is essentieel. Geen polsen. Met een 10meter chip kan suboptimaal contact bijvoorbeeld een meter schelen, wat dus vaak een extra putt betekent. Maak spelletjes met ringen van 1,5m (of 1m) rondom de hole en speel 5 à 10 chips. Punt voor iedere bal in de ring. Doe dat 5 keer. Het zal je verbazen hoe snel je punten afschaaft van je score.

En zo zijn er nog heel veel dingen die je kan doen...
Dus het belangrijkste: Zorg dat de basis goed is en ga trainen met een plan. Je wordt echt vanzelf beter.

Dat gezegd hebbende, momenteel met handicap 9 moet ik inmiddels wél meer risico gaan nemen om op of rond de green te liggen met een par 5. (chip en put voor birdie?) Of zorgen dat m'n teeshot langer is zodat ik een wedge naar de green overhoud (grotere scoringskans). Van 22 naar single handicap is dat echt nog niet van belang. Leuk als het lukt wel! :9

En voor wie zich afvraagt, waarom niks over putten? Ik heb een schijthekel aan putten. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Waarom moet je risico nemen op een par 5? Als je geen risico hoeft te nemen is het juist op een par 5. Hcp 9 is nog steeds te halen zonder fouten te maken, je hoeft niet te scoren.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
Artbij schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:46:
Waarom moet je risico nemen op een par 5? Als je geen risico hoeft te nemen is het juist op een par 5. Hcp 9 is nog steeds te halen zonder fouten te maken, je hoeft niet te scoren.
Geen fouten maken is natuurlijk nog steeds het best. Echter, je maakt her en der altijd een foutje. Of het nou een par 3, 4 of 5 is. Om toch beter te scoren dan je Par plus je fouten, moet je ergens birdies maken. Statistisch is dat het makkelijkst op een par 5, zeker als je wat lengte hebt. De par 5 worden gemiddeld het 'best' gespeeld. Juist de par 3 en par 4 zijn een stuk moeilijker.
Par 4s are the most difficult holes to score on, as they have the highest scoring average of nearly +1 shot (0.96).
Par 3 are are deemed to be only slightly easier than Par 4s, with an average score of 3.89.
Across all handicaps, Par 5s are the easiest holes on the golf course, with an average of 0.47 over. Why? Perhaps because golfers can get close in 2, and would be able to hit their 3rd shot closer than their second shot on a Par 4.
Bron: https://shotscope.com/blo...-and-par-5-average-score/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Omdat par 3 en par 4 moeilijker zijn ga je op de 5-en geen risico nemen. Je krijgt door de ronde genoeg kansen op birdie. En met een beetje afstand sla je sowieso een wedge naar binnen op par 5-en. Hier je geen risico voor te nemen.

En trainen op putten, dat is een van de belangrijkste dingen. Je wint daar zoveel mee.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndgeurts
Artbij schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:46:
Par 5s zijn de scoring holes. Daar is het risico relatief klein. Het is niet erg om na een 210m schot in 2 naast de green in een bunker te liggen, dan heb je je shortgame om een birdie te maken en meestal 2 putts voor par. Dus ook al klinkt 210m naar de green als een risicovol schot, strategisch vaak juist slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
berndgeurts schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:48:
[...]

Par 5s zijn de scoring holes. Daar is het risico relatief klein. Het is niet erg om na een 210m schot in 2 naast de green in een bunker te liggen, dan heb je je shortgame om een birdie te maken en meestal 2 putts voor par. Dus ook al klinkt 210m naar de green als een risicovol schot, strategisch vaak juist slim.
210 klinkt alleen risicovol als je die club niet beheerst of er veel risico rond de green is. Water bijvoorbeeld. Of een bunker een risico is ligt aan je spel.

Waarom zou je met hetzelfde in je achterhoofd niet gewoon ook 210 naar de vlag slaan op een par4? Is dat shot dan risicovoller dan op een par 5? Het aantal slagen telt, niet of het een birdie of par is.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berndgeurts
Artbij schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:55:
[...]

210 klinkt alleen risicovol als je die club niet beheerst of er veel risico rond de green is. Water bijvoorbeeld. Of een bunker een risico is ligt aan je spel.

Waarom zou je met hetzelfde in je achterhoofd niet gewoon ook 210 naar de vlag slaan op een par4? Is dat shot dan risicovoller dan op een par 5? Het aantal slagen telt, niet of het een birdie of par is.
Een schot van 210m is per definitie minder precies dan 100m. Dus risicovoller.
Als je in drie naar de green gaat op een par 5, kan je derde schot beter uit een greenside bunker zijn dan een pitching wedge van 110m. Zeker voor een 9 HCP speler.
Het is ook echt wel bewezen met grote datasets dat hoe dichterbij de green je ligt, hoe dichterbij je bij de vlag uitkomt. Dus als je de lengte hebt ga voor de par 5 in 2.
Kijk ook maar naar de pro's, zij zien een par op een par 5 als een verlies van een slag. Ze verwachten een birdie te maken.
Bij een par 4 lig je bijna nooit op 210m, dus is er ook vaker een minder risicovol schot naar de green. Als je op 210 op een par 4 ligt, dan speel je van de verkeerde tees of heb je je teeshot vernaggeld. En dan nog zou ik de green aanvallen om de schade te herstellen. Want hoe dichter bij de green, hoe beter je score.

Voor een HCP 22 echter is in 2 naar de green niet eens een keuze omdat ze het überhaupt nooit zullen halen.

Over score, birdie, par en aantal slagen volg ik niet helemaal. Het aantal slagen bepaalt toch of iets een birdie of par is? Dus bij een birdie is het aantal slagen sowieso lager dan bij een par.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Of iets een birdie of pas is, is niet relevant. Het gaat over het aantal slagen aan het eind van de ronde.

Het gaat dus niet over risico's. Het gaat erom dat je altijd zo dicht mogelijk bij wilt liggen. Bij een par 5 is dat shot langer dan bij een par 4.

Overigens vind ik risico in golf shots over water die je maar net kunt carrien, doglegs afsnijden, shots spelen die je maar 5/10 lukt enz. Niet een wat langere afstand slaan.

[ Voor 25% gewijzigd door Artbij op 06-02-2022 14:38 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• herofruit
@Artbij Oke. Par 72. Het doel is ‘minder slagen’, eens?

De kans op minder slagen op een par 5 is groter dan op een par 4 bij een goede tweede slag.

De kans op meer slagen op een par 5 is kleiner dan op een par 4 bij een slechte tweede slag.

Dat heet een gecalculeerd risico nemen. En is statistisch bewezen. Zie ook de uitleg van @berndgeurts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Moet wel zeggen dat ik het lastiger vind om een PAR5 par of bogey te spelen, dan een PAR4 (gemiddeld dan he). Als je kijkt naar al mijn parren, dan heb ik er meer op par 4's dan op par 5's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
In theorie is een par 5 makkelijker dan een par 4. Par 4 kunnen dusdanig lang zijn dat sommige mensen de green niet in 2 slagen halen. Zeker bij een par 4 van 400 meter ongeveer. Par 5 is over het algemeen korter per slag.

Echter zijn veel, beginnende, golfers niet constant genoeg om meerdere slagen achter elkaar goed te slaan. 2 goede slagen op een par 4 van 300 meter en je ligt op de green. Op een par 5 van 450 meter heb je al 3 goede slagen nodig.

Hierdoor zul je sneller scoren op een par 4. En dit zijn ook nog eens de holes die vaak een lagere stroke index hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

GIR spelen als doel, is wat mij betreft ook voorbehouden aan lage handicappers, als ik op een PAR4 zoals hierboven va 400m: Drive 185m, ijzer 130m, P de green op, 2 puts heb, speel ik bogey, hcp 18. En dat is prima. Ik ben totaal niet bezig met GIR spelen (behalve op kortere par 3's). Je staat dan best relaxt op de tee hoor :) ik zie hele hole dan altijd al voor me: drive, ijzer, P. Mooi, prima, gaan we doen.

PAR spelen is leuk maar hoort niet bij mijn huidige hcp, ik ga niet forceren om verder te slaan dan ik eigenlijk kan, dat eindigt altijd in slecht golf en ergernis.

M.a.w. ik ken mijn eigen spel en afstanden en speel de holes daar naar. En als mijn spel beter wordt, dan zien we dat vanzelf terug.

Just my 2 cents, dat is hoe ik het benader en dat bevalt voorlopig wel.

Toevallig had ik er gisteren wel eentje, met twee slagen op de green en dan ligt er een mooie put voor birdie op je te wachten :) ik geef dan ook wel toe dat dat leuk is.

[ Voor 8% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 09-02-2022 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
herofruit schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:28:
@Artbij Oke. Par 72. Het doel is ‘minder slagen’, eens?

De kans op minder slagen op een par 5 is groter dan op een par 4 bij een goede tweede slag.

De kans op meer slagen op een par 5 is kleiner dan op een par 4 bij een slechte tweede slag.

Dat heet een gecalculeerd risico nemen. En is statistisch bewezen. Zie ook de uitleg van @berndgeurts.
Je neemt geen extra risico. Je hebt een ander gameplan. Ik leg het denk ik niet goed uit. Op alle holes, of het nu een par 3, 4 of 5 is moet je zo dicht mogelijk bij de hole eindigen. Dat is statistisch bewezen de beste mogelijkheid om goed te scoren. Heeft helemaal niets met risico nemen te maken.

Lees anders lowest score wins eens.

Sowieso zegt @berndgeurts ernd in zijn stukje hetzelfde als ik in het mijne. Je gaat altijd voor het shot dat je het dichts bij de hole brengt.

[ Voor 7% gewijzigd door Artbij op 09-02-2022 23:56 ]

Met gestrekt been.

• herofruit
Artbij schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:53:
[...]

Je neemt geen extra risico. Je hebt een ander gameplan. Ik leg het denk ik niet goed uit. Op alle holes, of het nu een par 3, 4 of 5 is moet je zo dicht mogelijk bij de hole eindigen. Dat is statistisch bewezen de beste mogelijkheid om goed te scoren. Heeft helemaal niets met risico nemen te maken.

Lees anders lowest score wins eens.

Sowieso zegt @berndgeurts ernd in zijn stukje hetzelfde als ik in het mijne. Je gaat altijd voor het shot dat je het dichts bij de hole brengt.
Je moet even de achterliggende data van die uitspraak (dichterbij is beter) eens uitpluizen. Op basis van het Strokes Gained systeem zie je bijvoorbeeld slechtere scores uit een greenside pot-bunker dan vanaf fringe, op dezelfde afstand van de hole.

Maar goed, ik merk dat we hier niet uit gaan komen.

Dus even los van de approach, je schrijft toch zelf dat een dogleg afsnijden, water carry-en, maar ook fairway bunker carry-en toch wel onder risico nemen valt? Dat zijn juist de schoten (risico's) vanaf de tee die je moet maken om überhuapt de green te kunnen halen in 2 slagen?

• MacbookProx
Tuurlijk, maar op die par4 (die aangenomen 400m is, terwijl normaal iets van 350m en par5 iets van 450m is) waar je dan gaat opleggen, heb je vervolgens een goede approach nodig voor par (want dat is je 3de). Terwijl je met een poging in 2 het of wel lukt (jeej), of niet, maar dan heb je iig nog 2 kansen voor par vanuit daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mikejong
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 26-04 18:19
Na veel hebben mee-gelezen op het tweakers forum bij toeval bij het golf gedeelte terecht gekomen, leuk!

Maar is een tijdje meelezen, wellicht wat posts en wie weet lid worden van de app-groep en nieuwe medespelers ontdekken.

Zelf nu 3,5 jaar spelende, HCP29 en via de ANWB lid. Meestal in regio Utrecht de banen op.

www.automotivemike.com | youtube.com/AutomotiveMike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
Leuk @mikejong, welkom! Mocht je lid willen worden van de appgroep, stuur me dan even een DM voor een invitelink.

Indien je een keer regio Delft/Zoetermeer de baan in wil, geef dan gerust een gil - gaan we keer baantje lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WittiW
De tweakers golf dag (18 juni) is op baan Amelisweerd. Er zijn er redelijk wat rond jouw hcp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:42
Alvast excuses voor mijn rant, maar iemand die het volgende herkent: soms geen één, maar dan ook geen één bal meer kunnen raken. Wat een frustratie :( :( :(
Klein beetje toelichting. Ik golf inmiddels 2 jaar. Weet dat ik te weinig oefen/speel om echt flink progressie te maken, maar ben toch gemiddeld 2 keer per week in de baan of op de driving range te vinden. Mijn handicap is met 45 nog vrij belabberd (met het nieuwe WHS zak je ook niet zo hard ineens), maar dat maakt mij weinig uit. Het doel van het starten van golfen was vooral om een nieuwe gezamenlijke hobby te hebben met mijn vriendin en dat gaat prima. Afgelopen zomer tijdens de vakantie in Spanje heerlijk een paar dagen gegolft. Dan heb ik er echt plezier in. Afgelopen zondag in mijn eentje geoefend en lekker 100+ ballen geslagen en kom dan vrolijk thuis, maar soms, zoals nu net. Even na het werk richting driving range. Eerste bal met de P heerlijk. Niks aan de hand, maar dat was ook de enige bal die goed ging. De P de 9 of de 7, ik raakte niks, maar ook niet een beetje slecht. Gewoon waardeloos nog slechter dan mijn eerste weken golf. Finaal op de punt direct rechtsaf om 30 meter verder in het zijnet te belanden. Juist de stok en een rolletje in plaats van een mooie vlucht. De klassieke mat-voor-de-bal. Ik schaam me kapot. Ik kan best een bal raken, maar sta erbij alsof ik nog nooit les heb gehad. Zo is er geen bal aan. Nogmaals ik vind het niet erg dat ik nog geen single digit handicapper ben, maar zou het wel fijn vinden om steeds wat kleine stapjes vooruit te maken en niet zwaar gefrustreerd thuis te komen, omdat ik in plaats van 1 stap voorwaarts juist 100 stappen terug ben gegaan. Heb na 60 ballen de laatste 4 maar opgepakt en ben met het schaamrood op de kaken afgedruipt. Had ik meteen na de eerste 16 al moeten doen.
Herkenbaar voor iemand?

Kans dat ik vrijdagmiddag met een lekker weekend gevoel een paar bommen sla en het weer helemaal te gek vind, maar jemig... Echt... Jemig.

(en nog een keer excuses voor de rant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndgeurts
Herkenbaar bij beginnende golfers. De swing leunt heel erg op timing van de handen. De ene dag goed, de andere slechter. Via les leer je steeds meer onnodige bewegingen en timing er uit te halen. Dus niet bij de pakken neer zitten. Er komen ook weer betere dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Als ik dat heb, dan ga ik gewoon even naar de chippinggreen om te resetten, en dan later weer naar de DR om verder op te bouwen. Soms valt het kwartje dan wel weer.

Ook heb ik mezelf wel eens gefilmd, zag ik gelijk wat ik verkeerd aan het doen was. Het daarna ook oplossen is een ander verhaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 20:23

3xNix

golfr in hart en nieren

Tip bij post, maak er niet een groot vlak text van... dat lezen mensen niet.. of niet volledig.

Verder, zoek een maatje waarmee je samen dingen kunt ontdekken. Het is een sport van 1000 details die je langzamerhand in je standaard swing opneemt.

Waar speel je überhaupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
scrappy.doo schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 18:55:
Alvast excuses voor mijn rant, maar iemand die het volgende herkent: soms geen één, maar dan ook geen één bal meer kunnen raken. Wat een frustratie :( :( :(
Klein beetje toelichting. Ik golf inmiddels 2 jaar. Weet dat ik te weinig oefen/speel om echt flink progressie te maken, maar ben toch gemiddeld 2 keer per week in de baan of op de driving range te vinden. Mijn handicap is met 45 nog vrij belabberd (met het nieuwe WHS zak je ook niet zo hard ineens), maar dat maakt mij weinig uit. Het doel van het starten van golfen was vooral om een nieuwe gezamenlijke hobby te hebben met mijn vriendin en dat gaat prima. Afgelopen zomer tijdens de vakantie in Spanje heerlijk een paar dagen gegolft. Dan heb ik er echt plezier in. Afgelopen zondag in mijn eentje geoefend en lekker 100+ ballen geslagen en kom dan vrolijk thuis, maar soms, zoals nu net. Even na het werk richting driving range. Eerste bal met de P heerlijk. Niks aan de hand, maar dat was ook de enige bal die goed ging. De P de 9 of de 7, ik raakte niks, maar ook niet een beetje slecht. Gewoon waardeloos nog slechter dan mijn eerste weken golf. Finaal op de punt direct rechtsaf om 30 meter verder in het zijnet te belanden. Juist de stok en een rolletje in plaats van een mooie vlucht. De klassieke mat-voor-de-bal. Ik schaam me kapot. Ik kan best een bal raken, maar sta erbij alsof ik nog nooit les heb gehad. Zo is er geen bal aan. Nogmaals ik vind het niet erg dat ik nog geen single digit handicapper ben, maar zou het wel fijn vinden om steeds wat kleine stapjes vooruit te maken en niet zwaar gefrustreerd thuis te komen, omdat ik in plaats van 1 stap voorwaarts juist 100 stappen terug ben gegaan. Heb na 60 ballen de laatste 4 maar opgepakt en ben met het schaamrood op de kaken afgedruipt. Had ik meteen na de eerste 16 al moeten doen.
Herkenbaar voor iemand?

Kans dat ik vrijdagmiddag met een lekker weekend gevoel een paar bommen sla en het weer helemaal te gek vind, maar jemig... Echt... Jemig.

(en nog een keer excuses voor de rant)
Herkenbaar :)

Maak je geen zorgen. Volgende keer gaat het - zonder dat je voor je gevoel ook maar iets anders doet - gewoon weer lekker.

Een belabberd rotspel is het.
Maar juist daarom blijf je terugkomen.. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scrappy.doo
3xNix schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:53:
Tip bij post, maak er niet een groot vlak text van... dat lezen mensen niet.. of niet volledig.

Verder, zoek een maatje waarmee je samen dingen kunt ontdekken. Het is een sport van 1000 details die je langzamerhand in je standaard swing opneemt.

Waar speel je überhaupt?
Beter niet 1 groot vlak inderdaad, maar het was een 'rant', dus dat moest er even uit. Gaat vandaag al een weer een stuk beter met me ;)

Ik speel in Diepenveen bij de Sallandsche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
@scrappy.doo hoort er helaas bij. Golf kan soms ontzettend mooi zijn, maar ook erg frustrerend. Ik denk ook niet dat dat ooit over gaat - kijk naar de toppers op de tour; ook zij hebben 'kut' dagen met shanks en toppers.

Beste wat je kan proberen te doen is niet in frustratie 'harder' te gaan slaan - vaak werkt dat averechts. Probeer inderdaad rustiger te swingen - die tip van @BeQuietAndDrive is dan echt top; met chippen doe je hele korte relaxte bewegingen, daarmee kan je jezelf even resetten.

Ik werk in Apeldoorn, naar de Sallandche een keer na werk komen voor een DR sessie of baantje lopen ben ik altijd voor in. Als je interesse hebt - DM me gerust :-).

Oh; we hebben een tweakers whatsapp groep. Als je nog meer last van het golf-virus wilt krijgen, stuur me dan ook even een DM, dan stuur ik je een invite-link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikejong
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 26-04 18:19
Heel herkenbaar ook, dat het spel per keer wisselend is.

Sinds november eigenlijk weinig meer op de baan of DR gestaan, probeer het nu weer op te pakken. Het is dan frustrerend dat je voor je gevoel dan weinig goed meer kan raken.. Inmiddels weer 2 weken verder en volgen er weer 'betere' slagen, alleen de driver blijft haat/liefde relatie.

Misschien ook maar wat rustgevende muziek op in plaats van techno ofzo tijdens de DR sessie, kijken of dat onbewust helpt XD

www.automotivemike.com | youtube.com/AutomotiveMike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo
Wisselend is ook nog tot daaraan toe. Dat ik soms eens wat vaker een afzwaaier heb dan anders kan ik wel mee leven, maar dat ik op de DR of in de baan sta en werkelijk geen bal meer de lucht in krijg heb ik wel moeite mee.

Ik zou graag een routine willen hebben waar ik in ieder geval weer een zeker basis niveau haal. Als ik bijvoorbeeld mijn 9 pak, dan kom ik daar zeg 100 meter mee als ik hem lekker raak. Dat lukt me uiteraard niet altijd. Ik ben een beginner, maar als ik hem 5 keer rechts het zijnet in sla zou ik graag even terug willen naar een stabiele basis waar ik in ieder geval 80 of slechts 70 meter mee haal.

Het niet harder gaan slaan is soms wel eens lastig, die herkend iedereen ook wel. Wat ik echter wel bij mezelf merk is dat ik wel een echte 'swing' moet maken. Express rustig aan doen ga ik teveel nadenken, verkrampt slaan en dat lost het probleem ook niet op.

... ach ja. Morgen proberen we het gewoon weer opnieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loekoe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-03 07:50
scrappy.doo schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:33:
Wisselend is ook nog tot daaraan toe. Dat ik soms eens wat vaker een afzwaaier heb dan anders kan ik wel mee leven, maar dat ik op de DR of in de baan sta en werkelijk geen bal meer de lucht in krijg heb ik wel moeite mee.

Ik zou graag een routine willen hebben waar ik in ieder geval weer een zeker basis niveau haal. Als ik bijvoorbeeld mijn 9 pak, dan kom ik daar zeg 100 meter mee als ik hem lekker raak. Dat lukt me uiteraard niet altijd. Ik ben een beginner, maar als ik hem 5 keer rechts het zijnet in sla zou ik graag even terug willen naar een stabiele basis waar ik in ieder geval 80 of slechts 70 meter mee haal.

Het niet harder gaan slaan is soms wel eens lastig, die herkend iedereen ook wel. Wat ik echter wel bij mezelf merk is dat ik wel een echte 'swing' moet maken. Express rustig aan doen ga ik teveel nadenken, verkrampt slaan en dat lost het probleem ook niet op.

... ach ja. Morgen proberen we het gewoon weer opnieuw.
Ik meld me ook even in dit topic, gelijk met een inhoudelijke reactie. En dan stel ik zo mezelf voor. :-)

Wat je schetst in de tweede alinea is niet hoe golf werkt. Je verwachtingen zijn niet realistisch, denk ik. De sweet spot van goed contact is heel klein - de margin of error dus ook. Een swing duurt waanzinnig kort, en tijdens je downsing heb je eigenlijk bijna geen kans om te corrigeren. Niet bewust in ieder geval. Daarom is setup, backswing en de 'langzame start' van de downsing zo belangrijk. Als je swing plane goed start, ben je goed op weg.

Met andere woorden: je wilt 'minder ver' slaan (hetgeen jij als basis ziet), maar dan wel consistent. Dat lijkt een reële trade-off, maar dat is het niet: ook voor wat jij beschrijft als 'minder ver' slaan, moet je gewoon goed contact maken. Wel zijn de korte ijzers natuurlijk wat makkelijker, omdat die meer loft hebben. En je hebt in principe bij redelijk contact gemiddeld wat minder links/rechts afwijking.

Tot slot: wat je beschrijft is compleet herkenbaar. Mijn vermoeden is (maar ik weet het niet zeker), dat je iets teveel polsen gebruikt. Als je timing dan even 'off' is, raak je niks meer. Je polsen moeten eigenlijk releasen doordat je in een goede swing plane zit: de krachten van de club releasen je handen dan. Dit is mijn grote probleem in de golfswing, net als teveel en te vroeg indraaien van de heupen (waardoor ik door de bal heen spin). De hip-bump werkt voor mij totaal niet, mijn schouders genereren nooit genoeg snelheid om de veel kortere rotatie van de heup relatief bij te houden. Dus: downswing juist starten vanuit linkerschouder met weggedraaide heup, en dan de heup proberen niet meteen mee te laten draaien maar parallel tov van de bal bij impact te krijgen. Als dit me lukt, hoef ik in principe niks met mijn polsen te doen (mits setup en backswing goed zijn). Mike Malaska heeft me hier veel over geleerd (zie YT). Maar geen idee of ook echt het probleem is hoor.

Verder, ik ben een 38.0 handicap golfer. Gevoelsmatig en rationeel weet ik best goed wat de 'bedoeling' is, maar dit consistent voor mekaar krijgen vind ik nog erg lastig. Het is soms heel moeilijk te bepalen wat nou precies hetgeen is waar je swing 'consistenter' door is geworden - je kunt moeilijk bepaalde deelvaardigheden van de swing isoleren. Het is een totaalpakket.

Ik golf veel op Delfland en Kagerzoom, in de Randstad. Ik heb veel gesport in mijn leven, vaak met tegenzin (omdat het 'goed voor je is'), maar golfen is vooral gewoon waanzinnig leuk. Ik zou het leuk vinden om bij de appgroep te gaan en wil denk ik ook wel naar Amelisweerd komen in juni. Leuk, hopelijk kunnen we dit topic lekker levend brengen en houden. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Loekoe op 09-04-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

@Loekoe
Het nadeel van dit topic is vooral dat het SPRINGLEVEND is maar met name in die appgroep :D.

Vrijwel alles wordt daar gepost en gevraagd met zeer snelle antwoorden tot gevolg wat overigens wel nadelig is voor dit topic maar het is niet anders.

Zijn ook veel afsplitsingen trouwens van onderlinge groepen wanneer er afspraken worden gemaakt om “rondjes” te lopen. De kans dat je niemand vind om mee te lopen is vrijwel nihil trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
Hey @Loekoe , welkom kerel! Heb zojuist jouw DM beantwoord en je de link om deel te nemen aan de whatsapp groep gestuurd. Zoals Typhone al roept; die groep is erg actief.

Leuk dat je veel op Delfland komt. Dat is mijn vaste stekkie voor oefenen en lessen. Zullen we keertje baan lopen? @VanRoyal komt ook uit de buurt, die wil vast ook mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Is er iemand bekend met de website www.dormy.com? Voor het bestellen van golfclubs? Ik speel nu nog met een half setje TaylorMade Burner SuperLaunche 5-7-9-PW-SW alleen merk ik steeds vaker dat ik juist een ijzeren 6 of 8 mis. Nu kan ik twee dingen doen, of opzoek naar naar een 6 of 8 of opzoek naar een nieuwe set ijzers.

Op Dormy zag ik de volgende set met volgens mij een prima prijs TaylorMade M4 (https://www.dormy.com/en/brands/taylormade/m4-21-01007298) voor €379 euro.

Daarnaast heb ik dit jaar ook maar weer het golfen opgepakt, voor het eerst echt les gehad in een groep. Wat een verschil zeg, snap veel meer wat ik fout deed. Eindelijk weer stappen maken om de handicap te verbeteren. Ik lees ook veel in dit topic oven een app groep, hoe kan ik daar lid van worden?

Woon in Amsterdam, en zou het wel leuk vinden om vaker een ronde ergens te lopen. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Agostino op 03-05-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
Agostino schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:16:
Is er iemand bekend met de website www.dormy.com? Voor het bestellen van golfclubs? Ik speel nu nog met een half setje TaylorMade Burner SuperLaunche 5-7-9-PW-SW alleen merk ik steeds vaker dat ik juist een ijzeren 6 of 8 mis. Nu kan ik twee dingen doen, of opzoek naar naar een 6 of 8 of opzoek naar een nieuwe set ijzers.

Op Dormy zag ik de volgende set met volgens mij een prima prijs TaylorMade M4 (https://www.dormy.com/en/brands/taylormade/m4-21-01007298) voor €379 euro.

Daarnaast heb ik dit jaar ook maar weer het golfen opgepakt, voor het eerst echt les gehad in een groep. Wat een verschil zeg, snap veel meer wat ik fout deed. Eindelijk weer stappen maken om de handicap te verbeteren. Ik lees ook veel in dit topic oven een app groep, hoe kan ik daar lid van worden?

Woon in Amsterdam, en zou het wel leuk vinden om vaker een ronde ergens te lopen. :)
Hey @Agostino ; welkom in het Grote Golfsport topic!

Als je golfclubs gaat kopen, is mijn advies altijd - ongeacht niveau - probeer wat verschillende sets uit bij een fitting. Bijvoorbeeld bij JumboGolf of Golfplaza kan je, je gratis laten fitten (ook als je niks koopt), dan heb je in ieder geval een goed beeld bij wat verschillende modellen van verschillende merken voor je kunnen doen. Ze hebben daar vaak ook setjes van een jaar oud, die zijn vaak wat vriendelijker geprijsd.

Wat betreft de app groep; ik stuur je zo een DM met een link hoe je kunt deelenemen. In die app zitten ook wat mensen regio Amsterdam, daarnaast zijn velen bereid een stukje te reizen - dus samen golfen komt vast goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:13

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Afgelopen week 2 tripjes geboekt. In september naar Bergamo, om de F1 GP van Monza te pakken en op de volgende banen te spelen:
- Circolo Golf Villa d'Este
- Golf Club Bergamo L’Albenza
- Franciacorta Golf Club

En in november naar de westkust van Portugal voor:
- West Cliffs
- Royal Obidos
- Praia D'el Rey

Iemand ervaring met deze banen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
Leuk @Erazzzer ; heerlijk vooruitzicht.

Ik geloof dat @Typhone in Portugal op die banen heeft gespeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Agostino schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:16:
Grappig, ik ga juist steeds vaker met een half setje de baan in. Minder keuzes bevalt me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Erazzzer schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:30:
Afgelopen week 2 tripjes geboekt. In september naar Bergamo, om de F1 GP van Monza te pakken en op de volgende banen te spelen:
- Circolo Golf Villa d'Este
- Golf Club Bergamo L’Albenza
- Franciacorta Golf Club

En in november naar de westkust van Portugal voor:
- West Cliffs
- Royal Obidos
- Praia D'el Rey

Iemand ervaring met deze banen?
Ga jij er op eigen gelegenheid heen of als onderdeel van een pakket? Ik heb op alle drie die banen gespeeld namelijk :). Verblijf je in dat hotel op / naast Praia D’el Rey?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:13

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Typhone schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:47:
[...]

Ga jij er op eigen gelegenheid heen of als onderdeel van een pakket? Ik heb op alle drie die banen gespeeld namelijk :). Verblijf je in dat hotel op / naast Praia D’el Rey?
Nee, we hebben een Airbnbtje naast Óbidos, een paar 100 meter van het clubhuis af.

Ik zag in de geschiedenis dat je op Monte Rei hebt gespeeld. MR is misschien niet helemaal de maatstaf, maar ik ga er dan van uit dat je ook op Castro Marim, Quinta do Vale En Cima da Ria hebt gespeeld? Welke zijn beter? Ik ben een tijdje lid geweest van Castro Marim.

[ Voor 26% gewijzigd door Erazzzer op 04-05-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Erazzzer schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:40:
[...]

Nee, we hebben een Airbnbtje naast Óbidos, een paar 100 meter van het clubhuis af.

Ik zag in de geschiedenis dat je op Monte Rei hebt gespeeld. MR is misschien niet helemaal de maatstaf, maar ik ga er dan van uit dat je ook op Castro Marim, Quinta do Vale En Cima da Ria hebt gespeeld? Welke zijn beter? Ik ben een tijdje lid geweest van Castro Marim.
Nope de rest heb ik niet gespeeld :). Ik vond persoonlijk Praia de mooiste. West Cliffs is een stuk moeilijker maar vooral het uitzicht op hole 18 is geweldig mooi. Obidos zit er een beetje tussenin.

Werd flink gebouwd rondom West Cliffs toen wij er waren dus veel hijskranen in het achtergrond decor.
Pagina: 1 ... 30 ... 36 Laatste